Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Frans H schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Als je voor de bovenverdieping toch nog moet gaan bekijken hoe je het oplost is het verstandig om dit meteen geschikt te maken voor ltv bv met simpele t33 radiatoren die je zo op marktplaats kan vinden, deze voldoen prima zeker als je ze nog van ventilatoren voorziet.

Je oude verdeler is voor een paar tientjes om te bouwen als je handig bent. (is ook een forum over)

Met deze acties ga je jaarlijk je elektriciteitsverbruik vrijwel halveren, lijkt mij een goed streven zeker als de saldering er straks niet meer is (mocht je zonnepanelen hebben).
Ik had eigenlijk innova airleafs op het oog met de hoop dat Quatt ooit gaat regelen dat er passief gekoeld kan worden met de Quatt. Het enige (grote) mankement waar ik wel vooraf vanaf wist. Zal eens kijken wat dat scheelt met t33 radiatoren, tweedehands zullen die een stuk voordeliger zijn gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Dan moet je ook nog wat doen met die thermostaatknop toch?
gewoon helemaal open zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
nairolf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Zeg maar je ;)

Nou, ik heb even snel teruggekeken, en de COP is wel iets beter in afgelopen plaatjes, maar niet geweldig volgens mij.. Maar als ik ook de JSON mag geloven dan is opzich de Quatt goed bezig (4.29 graden toegevoegd aan het water), maar heeft hij daar gewoon relatief veel stroom voor nodig.. waarom, dat weet ik niet..

Zelf heb ik geen warmtepomp (laat staan Quatt), maar wel ervaring met een vloerverwarming die niet lekker werkte. Bleek uiteindelijk dat hij flink geknepen was op de globale retour, en omdat er nauwelijks radiatoren openstonden liep de ketel heel snel op naar 80 graden. Toen ik het voetventiel op de verdeler (die er dus boven zit, net zoals bij jou) opendraaide kwam er ineens leven in mijn verwarmingssysteem. Sindsdien krijgt de ketel het water nieteens boven de 50 graden, zelfs al doet hij zijn best (lees: vlam brandt continue. Al zal hij vast wel nog meer zijn best kunnen doen door de vlam harder te laten branden, het is ten slotte een 24 kW ketel).

Zou je eens kunnen controleren of dit het geval is bij jou? Je verdeler heeft zijn globale retour, en de groepen hebben zo te zien eigen knoppen + voetventielen.. zou je eens kunnen kijken of er niet iets daarvan misschien heel erg geknepen staat?

Als dat het niet is dan weet ik het niet goed, mijn kennis houdt daar een beetje op. Maar als ik iets erover zou moeten zeggen, dan zou het zijn: gezien de watertemperatuur, en als de flow het niet is, dan lijkt het me een probleem met de warmtepomp zelf te zijn, want:
- Er is dan voldoende flow-mogelijkheid (dat is mijn aanname dus, maar dat moet nog gecheckt worden)
- Watertemperatuur is laag, en dat is juist het ding wat Quatt "slim" doet als ik alle info op dit forum moet geloven: Als hij ziet dat je bij 30 graden maar 1 graad afgifte hebt, dan gaat hij vrolijk naar 40 graden, want dan heb je 2 graden afgifte (ongeveer, zegmaar). Vandaar dat ik afgifte niet helemaal verdenk. (Dat is wat andere warmtepompen volgens mij vaak niet doen: die hebben alleen een stooklijn, en die zegt bijv: bij 5 graden buiten moet ik 30 graden water maken, en als hij dan > 31 komt dan stopt te warmtepomp, zelfs al duikelt de kamertemperatuur)

[...]

In essentie vergelijkbaar met mijn verhaal dus, en dus ook met mijn aanbeveling: Kijk eens naar de knoppen op de verdeler waar je wel bij kan.
Die witte knoppen staan allemaal open, bij de rode pijl staan zit de linkse aardig vast en de rest los. Daar aan draaien?

En als alles normaal via een verdeler verloopt, waarom lopen er dan ook nog leidingen rechtstreeks vanuit de cv de vloer in (groene pijl)? Je begrijpt inmiddels, ik heb nog een hoop te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WhExSxM6WejCV2uWOqVH8wptgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkJflQOn5q4Rp6R2PrMK7KYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
Frans H schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Die 800l/h kan gewoon niet als het allemaal door die verdeler waar een reduceerventiel en thermostaatknop op zit.
Die 800l/h kan alleen waneer je of een parallel bufervat hebt of als je ook radiatoren hebt.

De slechte verbruikcijfers komen puur doordat hij zijn flow niet kwijt kan in combinatie met de hoge Ta.

Naar mijn idee gaat het prima werken met een verdeler zonder pomp, zelfs als dat het enige is wat aan de warmtepomp zit en inderdaad als je ook ltv radiatoren erbij neemt zal je het waterzijdig moeten inregelen om het gewenste resultaat te bereiken.
Hierbij een youtube fiilmpje om de pomp er tussenuit te halen.
YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler!

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:05
SalmonAce schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Die witte knoppen staan allemaal open, bij de rode pijl staan zit de linkse aardig vast en de rest los. Daar aan draaien?

En als alles normaal via een verdeler verloopt, waarom lopen er dan ook nog leidingen rechtstreeks vanuit de cv de vloer in (groene pijl)? Je begrijpt inmiddels, ik heb nog een hoop te leren.

[Afbeelding]
Eerst even over die extra buizen bij het groen; dat kan zo op afstand alleen jij beantwoorden, ik zeker niet! :P

Witte knoppen open is helemaal goed. Bij de rode pijlen zijn alleen maar kapjes, daarachter (eigenlijk, daarin) zit waarschijnlijk iets wat je met een inbus kan draaien, die moet je proberen even open te draaien. Zie foto van mijn situatie, ik heb op 1 groep en bij de "globale retour" de kapjes eraf gedraaid (rood), en bij de andere groepen niet (groen)

Buiten dat zit zo'n zelfde mechanisme ook nog links bovenop jouw verdeler, dat is wat ik noemde je "globale" retour ventiel of voetventiel. Die zat bij mij bijvoorbeeld flink dichtgedraaid. Zelf heb ik die helemaal open gedraaid tot er een druppeltje water bij ontstond (net zoals bij ontluchten), toen even 2 of 3 slagen dicht en even later gecontroleerd dat er geen lekkage was ontstaan.

Hopelijk helpt dit om het zelf ook te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zmEE8Y0ZUaph0Jqx_l2y8pnh6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS6NiUmbwMhQJwYr6P2U4tws.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
SalmonAce schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Bij Quatt weten ze dat ik boven geen radiatoren heb aangesloten. Bijgevoegd foto's van de leiding spaghetti. Boven vloerverwarming zal niet lukken ivm ophoging van de vloer. Huis is uit 1907, plafond zit op 2.05, en dan loopt er nog een draagbalk die lager hangt dwars door de slaapkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@SalmonAce
Ik zou niet zomaar op het antwoord van een Quatt verkoper vertrouwen en dat kan ik uit ervaring zeggen. Volgens mij, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen omdat ik zelf geen vloerverwarming heb, adviseert Quatt om altijd 3 radiatoren op te houden, ook naast vloerverwarming. Dit voor de optimale werking en rendement. Rendement = COP. En op zich denk ik dat je wp zelf gewoon goed werkt (niet kapot is) maar dat hij om verschillende redenen zijn maximale rendement niet haalt.

Een lage COP ligt meestal aan de rest van je installatie en dan moet je niet bij Quatt zijn. Op de uitzondering na, als de buitenunit niet, op juiste plek is geplaast. En mijn opmerking is niet bedoelt om Quatt af te zeiken, ook de andere installateurs hielden ze nauwenlijks bezig met mijn afgiftesysteem. Standaard advies LTV. Quatt heeft wel echte experts in dienst maar die zitten in het algemeen niet achter de helpdesk of zijn verkoper. Ook mijn verkoper geen een en ander navragen bij een expert, en toen kwam er toch echt een ander antwoord uit. 3,5 meter in plaats van die 1 of 1,5 meter die hij aanhield en waarschijnlijk geleerd heeft. (Ik zag het dit weekend ook in de TS staan)

Ik leerde gisteren veel van dit filmpje. Het geeft ook aan hoe "ervaren" installateurs/huizenontwikkelaars de fout in kunnen gaan. En er waren al veel partijen langs geweest om het probleem van een lage COP op te lossen.

YouTube: How Developers Are Ruining The Heat Pump Market

-Het geeft aan hoe belangrijk de rest van de installatie is.
-Hoe belangrijk een goede warmteverliesberekening is.
-Er worden ook duidenlijke uitspraken over de plaats van het expansievat (maar ik kan zelf die dissusie zelf nog niet volgen, ik weet nog niet hoe het bij mij thuis zit)
-Geen mengverdeler gebruiken. (Maar mogenlijk bij een hybride opstelling wel nodig)
-Zoveel mogenlijk alles open om het rendement te verbeteren.
-Zones vermijden.

Natuurlijk zijn die punten hier op Tweakers niet nieuw, maar het is leuk om te zien waar experts op letten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
SBL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Er is een productie deltaT en een afgifte deltaT.
De productie kan niet veel lager dan 2kW warmte dus de productie deltaT is minimaal ~2graden.
Jaga‘s kunnen die deltaT goed afgeven, afgifte wordt ook al snel 2kW, dus watertemp zal niet ver oplopen.
Je kamer warmt wel snel op, de kamerthermostaat geeft dit sneller door en Quatt zou sneller kunnen gaan moduleren (hopelijk hebben ze geen vaste vertraging ingesteld in de CiC).
Maar lager moduleren dan 2kW warmte lukt niet. Als hij al op dat minimum zat, gaat hij eerder uit.
@SBL Misschien een domme vraag maar ik heb het nog niet nagekeken, ik dacht dat bij gewone radiatoren de deltaT 5 moet zijn. Een van de radiatoren gaf een deltaT van 2. Stroomt het water dan te snel door de radiator? Werkt het dus anders als bij een Jaga? Lijkt mij wel maar kun je dat een beetje toelichten? (Er zitten wel een ventilatoren op)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

@okijokii ,@jpa1 en anderen die net als ik last hebben van het 317 Hz geluid: vandaag zijn bij mij de transformator en de printplaat vervangen. Helaas heeft dit niet het gewenste effect gehad. De monteur kon voor aanvang het geluid niet horen omdat de wp te zacht draaide. Maar na afloop draaide de wp harder en was het goed te horen. De monteur gaf toen aan dat de onderdelen die hij had vervangen inderdaad niet voor dit geluid waren, maar voor het hogere geluid. Het 317 Hz geluid komt volgens hem uit de compressor en is normaal werkgeluid. De enige optie die hij had was het verplaatsen van de Quatt...☹️

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
LBE schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:00:
@okijokii ,@jpa1 en anderen die net als ik last hebben van het 317 Hz geluid: vandaag zijn bij mij de transformator en de printplaat vervangen. Helaas heeft dit niet het gewenste effect gehad. De monteur kon voor aanvang het geluid niet horen omdat de wp te zacht draaide. Maar na afloop draaide de wp harder en was het goed te horen. De monteur gaf toen aan dat de onderdelen die hij had vervangen inderdaad niet voor dit geluid waren, maar voor het hogere geluid. Het 317 Hz geluid komt volgens hem uit de compressor en is normaal werkgeluid. De enige optie die hij had was het verplaatsen van de Quatt...☹️
Wat balen!!
Het is natuurlijk geen normaal werkgeluid, want ik hoor hem op vol vermogen niet.... En velen hier horen het ook niet. Ook wel bijzonder dat de monteurs de Quatt nog steeds niet op een bepaalde frequentie kunnen laten draaien om te testen of hun oplossing ook inderdaad een echte oplossing is. Anders gaat de monteur weg en kom je weer onderop de stapel ben ik bang.

[ Voor 12% gewijzigd door okijokii op 07-01-2025 21:17 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:39
Naja. Een “producteigenschap” dan :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:57
Irritant! Ik gok dat het echt in het gesloten (gas) systeem zit. De Quatts worden fabrieksmatig afgevuld volgens de monteurs. Maar ook daar zal vast een foutmarge in zitten.

Ik heb hier ook 1 van de 2 quatts die veel meer geluid produceert helaas.

Heb in september al een ticket aangemaakt, maar nog steeds geen oplossing. Heb de onderdelen ook toegestuurd gekregen, maar jouw ervaring bevestigt mijn gevoel: dat is dus voor de hoge toon.

Ik heb sinds kort ook last van een soort pulserende resonantie binnen (ruimte direct naast waar de quatts staan). Een soort bass achtig gedreun, maar een echt “ritme” zit er niet in. Het is dus echt onregelmatig. Quatts staan beiden op rubberen bigfoots, in een grindbed op de grond (bigfoots raken de muur niet)

Ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door de ventilatoren. Komt bovenstaande Iemand anders bekend voor/iemand een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

WAF1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:49:
[...]
@SBL Misschien een domme vraag maar ik heb het nog niet nagekeken, ik dacht dat bij gewone radiatoren de deltaT 5 moet zijn. Een van de radiatoren gaf een deltaT van 2. Stroomt het water dan te snel door de radiator? Werkt het dus anders als bij een Jaga? Lijkt mij wel maar kun je dat een beetje toelichten? (Er zitten wel een ventilatoren op)
Je wilt dat de afgifte-deltaT gelijk is bij je verschillende afgifte onderdelen. Als je warmtepomp hard draait dan allemaal deltaT van 5. Als warmtepomp zacht draait allemaal deltaT van 2.
Behalve als het in een ruimte niet echt warm hoeft te worden; als het bijvoorbeeld vriest, zet ik in mijn garage de verwarming een klein beetje open, die heeft dan een heel grote deltaT. Of op mijn slaapkamer, die staat altijd mini-stukje open en heeft ook grote deltaT.
Je wilt vooral voorkomen dat er eentje is die (relatief) heel kleine deltaT heeft. Dat is een warmte“kortsluiting“ en wil je voorkomen. Dat doe je door de radiator of slang met kleine deltaT dichter te draaien. De belangrijkste stap van waterzijdig inregelen kun je dus zelf.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Precies.

@WAF1 Als er eens een keer wat kleine runs vlak achter elkaar komen, wat de reden ook mag zijn, zou ik me daar niet druk over maken. Tip: stel voor jezelf een max aantal runs per etmaal als streefgetal. Voor mij is een run, als de lijn in de grafiek de 0-lijn raakt. Mijn streven: maximaal 12 runs/24 uur. Incidenteel is het wel eens wat meer. Maar verweg de meeste dagen minder. Dan ben ik dus reuze tevreden.

Vandaag waren het er 10. Prachtig toch?

[Afbeelding]
Ik maak mij helemaal niet druk over desbetreffende run. Ik zou willen dat deze altijd zo was en dat is hij niet en ik analyseer dus waarom. De discussie ging over of de Tado het wel of niet goed doet. Ik geef aan hij doet het gewoon. Let even niet op het aan en uit gaan/pedelen in de middag is in mijn situatie is dat normaal. Onder de indruk hoe netjes de Tado de kamertemperatuur constant houdt. Onder de indruk hoe langdurig deze terugmoduleert. Aan de watertemperatuur zie je dat de wp, als hij pendelt, eigenlijk uit staat er hoeft geen warmte worden toegevoegd. Ik vond het wel een mooi plaatje om eens te delen. Ik maak de fout dat ik het plaatje verder analyseer en dat met jullie deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Frozen-Bullet schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Irritant! Ik gok dat het echt in het gesloten (gas) systeem zit. De Quatts worden fabrieksmatig afgevuld volgens de monteurs. Maar ook daar zal vast een foutmarge in zitten.
Ben wel benieuwd waarom je dit denkt. Er wordt hier op het forum gesproken over resonantie wat mij ook wel een soort van logisch lijkt. Hier in de buurt staat ook een Quatt die een stuk stiller is dan de mijne, maar heel af en toe hoor ik ook bij die Quatt het geluid (al is het veel zachter). Vandaar dat ik denk dat het resonantie is

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Vanmiddag een gesprek met Quatt gehad voor een warmtepomp bij mijn zoon. Ik wil even wat zaken aan jullie voorleggen.

Ze kunnen plaatsen over 6 weken. De besparing zou in de buurt van 1000 euro per jaar moeten uitkomen (inclusief de sigaar uit eigen doos, dat wilde hij nog wel uitzoeken).

Mijn zoon gaat voor een Duo. Hij heeft onlangs twee tado radiatorknoppen geïnstalleerd. Dat zou uitgebreid moeten worden met een Tado V3+ thermostaat, anders kan Quatt hier niks mee. Dan komen ook zones om de hoek kijken. De thermostaat zou trouwens sowieso vervangen moeten worden. De vloerverwarming was geen enkel probleem voor de quatt. Er moet dan wel een tado kraan op de vloerverwarming.

Het was geen probleem om de twee quatts op het dakkapel te plaatsen. De steiger kan tot 2,70m van de rand van de dakkapel geplaatst worden, dus dat lukt wel met balkon.

Uiteraard moet er wel een aparte groep getrokken worden. Hij raadde aan om bij de CV de kabel niet af te monteren maar te zorgen dat er 5 meter extra kabel is, en de montage aan de quatt installateurs over te laten (incl werkschakelaar). Een kabel van de meterkast naar de zolder, inclusief aansluiting in de meterkast kost bij Quatt € 847,-. Dat lijkt me best veel, de accountmanager vertelde er bij dat we dat net zo goed door een ander kunnen laten doen.

In de huidige warmtepompen zit een andere waterpomp dan in de oudere modellen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:40:

Het was geen probleem om de twee quatts op het dakkapel te plaatsen. De steiger kan tot 2,70m van de rand van de dakkapel geplaatst worden, dus dat lukt wel met balkon.
Is die dakkapel goed geïsoleerd? Anders ga je ongetwijfeld last krijgen van geluid. Spreek helaas uit ervaring.
Je hoort hem hier door het dak heen, voornamelijk de fan hoor je goed. Is dus niet echt resonantie of trillingen, maar gewoon het geluid vd Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Is die dakkapel goed geïsoleerd? Anders ga je ongetwijfeld last krijgen van geluid. Spreek helaas uit ervaring.
Je hoort hem hier door het dak heen, voornamelijk de fan hoor je goed. Is dus niet echt resonantie of trillingen, maar gewoon het geluid vd Quatt.
Thanks, Of het goed geïsoleerd is, is niet bekend. Waarschijnlijk wel warmte-isolatie. Ze zeggen niet zo snel ergens last van te hebben. Anders is te overwegen de silent mode aan te zetten als ze aan het werk zijn (het is een werkkamer)

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
jj85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Wat is het gewone geluid van de Quatt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:40:
De vloerverwarming was geen enkel probleem voor de quatt. Er moet dan wel een tado kraan op de vloerverwarming.
Ik kom even terug op mijn eigen opmerking. De vloerverwarming heeft nu een thermostaatkraan. Ik was in de veronderstelling dat die vervangen zou moeten worden, maar twijfel nu of dat wel nodig is.

Wat is de functie van de thermostaatkraan in de vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj0vGRq1tRIKnSoelevG2zwvLyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsui7BylN366b0E5QpqViN92.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:51:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ligt de oplossing bij Quatt?

In vervolg op wat ik in de post hierboven beschrijf. Op zo'n dag dat jij "pendelgedrag" ervaart hoeveel runs heb je dan op een dag? Op het HW-grafiekje wat je gisteravond plaatste, lees ik tot dat moment 10 runs. Naar mijn maatstaven prima.

Verder. Ik lees, dat je geforceerd de temperatuur verhoogd. Dan interpreteer ik dat zo, dat dat niet met jouw comfortwens overeenstemt. Wil je het de hele dag 20 graden? Wil je vasthouden aan warmtepomp-dogma's?

Of wil je net als ik het ''s ochtends koeler en ''s avonds warmer. Ik heb het wel vaker geschreven, ik vind de hele dag dezelfde temperatuur helemaal niet zo prettig.

Misschien is het in jouw geval ook een optie, om een oplopend schema in te stellen. De stijlheid bepaal je door voor een paar vaste momenten op de dag de gewenste temperatuur te bepalen. Zoals bij het ontbijt, lunch, diner en ''s avonds bij de televisie.

Mijn ervaring is, dat bij de hogere buitentemperaturen dan de runs langer worden. Blijft dat comfort leidend is en ik dit als een mooi neveneffect zie.

Mijn ervaring is ook, dat in mijn situatie de verhoging met 0,1C per 45 minuten het meest ideaal is. Ik heb ook kortere en langere tijdseenheden geprobeerd. Overigens, mocht je het ook eens willen proberen, begin dus met het bepalen van de gewenste temperaturen over de dag en bepaal dan de lengte van de stappen tussen die momenten per 0,1C.

Hierbij mijn grafiek van gisteren. Het was een beetje onrustig. Deels door een sterke daling buitentemperatuur halverwege de dag, maar ook doordat ik aan het klussen was. Daarbij hebben (buiten)deuren meer dan normaal open gestaan. De piek aan het begin van de avond werd veroorzaakt door koken/oven, wat mee ging verwarmen. ''s Avonds hebben we in de woonkamer nog even de houtkachel aangehad, waarbij het schema naar de avondstand van 19,7C in de keuken gaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal kort te houden: Jouw schema werkt bij mij niet omdat het niet voldoende afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:28
[...]

Ik heb sinds kort ook last van een soort pulserende resonantie binnen (ruimte direct naast waar de quatts staan). Een soort bass achtig gedreun, maar een echt “ritme” zit er niet in. Het is dus echt onregelmatig. Quatts staan beiden op rubberen bigfoots, in een grindbed op de grond (bigfoots raken de muur niet)

Ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door de ventilatoren. Komt bovenstaande Iemand anders bekend voor/iemand een vergelijkbare situatie?
Misschien hebben we het over twee verschillende zaken maar ik constateer een soortgelijk probleem.
De compressor wordt aangedreven door een wisselstroom met een frequentie van dacht ik 30 tot 70 Hz. Een bromtoon dus. Het regelsysteem die het uitgangsvermogen van de wp probeert te regelen doet dat door continue die frequentie aan te passen. Te vaak naar mijn idee omdat het continue varieren van het vermogen mogelijk tot extra slijtage van de compressor leidt. Uit de datalogs maak ik op dat die frequentie onregelmatig om de 10 a 20 seconden aangepast wordt. Vooral bij hoge vermogens hoor je dit als een jankend geluid of een continue overgang van hoorbaar naar minder hoorbaar geluid . We hebben het hier over zeer lage frequenties die zeer moeilijk te dempen zijn.
Ik heb het punt van het fluctuerende geluid, het m.i. te onrustige regelsysteem, en de vraag over de slijtage van de compressor, aangemeld bij de helpdesk.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Ik kom even terug op mijn eigen opmerking. De vloerverwarming heeft nu een thermostaatkraan. Ik was in de veronderstelling dat die vervangen zou moeten worden, maar twijfel nu of dat wel nodig is.

[Afbeelding]
Wat vermoed je zelf dat de functie is van een thermostaatkraan (zowel vwb radiator of vvw)?
Heb je zelf ergens een thermostaatkraan op een radiator?
Die "noodstop" op de vvw wil je niet vervangen zolang er nog een cv mee kan denderen en schade aan de vloer kan aanrichten (Vervangen waardoor?)

PS, eea is afhankelijk van het antwoord op mijn eerdere vragen: soort verdeler, mengt hij bij?

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 08-01-2025 06:43 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:41
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]
De functie is dat er niet te warm water de vloer ingaat, ik zie geen enkele reden om deze te vervangen. Wat er nu op zit werkt met een voeler en een Tado knop op ruimte temperatuur, dat gaat niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerardwaz op 07-01-2025 23:05 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 23:32
Vandaag een mindere ervaring met QUATT gehad. Zoals hier eerder aangegeven had ik een DUO besteld maar is op 4 december slechts 1x WP geïnstalleerd. Vandaag (dus na 1 maand) zou de tweede WP worden bijgeplaatst. Omdat de DUO op zolderhoogte op het dak is geplaatst, heb ik gisteren nog per e-mail aangegeven dat hiervoor een steiger nodig was.
Jullie raden het al; het QUATT team stond keurig op tijd op de stoep… maar zonder steiger. Na de nodige app-jes en telefoontjes aan de eigen Supportdienst (ook voor de eigen teams erg slecht te bereiken) kon het team 1,5u later onverrichter zake vertrekken.
Met een teleur gesteld e-mailbericht vanavond maar verzocht opnieuw een afspraak in te plannen.
Ben benieuwd…☹️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:14

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Ik maak mij helemaal niet druk over desbetreffende run. Ik zou willen dat deze altijd zo was en dat is hij niet en ik analyseer dus waarom. De discussie ging over of de Tado het wel of niet goed doet. Ik geef aan hij doet het gewoon. Let even niet op het aan en uit gaan/pedelen in de middag is in mijn situatie is dat normaal. Onder de indruk hoe netjes de Tado de kamertemperatuur constant houdt. Onder de indruk hoe langdurig deze terugmoduleert. Aan de watertemperatuur zie je dat de wp, als hij pendelt, eigenlijk uit staat er hoeft geen warmte worden toegevoegd. Ik vond het wel een mooi plaatje om eens te delen. Ik maak de fout dat ik het plaatje verder analyseer en dat met jullie deel.
Je hebt dus helemaal geen probleem. Dan hoeft Quatt ook niets aan te passen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
MrSweety66 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:32:
Vandaag een mindere ervaring met QUATT gehad. Zoals hier eerder aangegeven had ik een DUO besteld maar is op 4 december slechts 1x WP geïnstalleerd. Vandaag (dus na 1 maand) zou de tweede WP worden bijgeplaatst. Omdat de DUO op zolderhoogte op het dak is geplaatst, heb ik gisteren nog per e-mail aangegeven dat hiervoor een steiger nodig was.
Jullie raden het al; het QUATT team stond keurig op tijd op de stoep… maar zonder steiger. Na de nodige app-jes en telefoontjes aan de eigen Supportdienst (ook voor de eigen teams erg slecht te bereiken) kon het team 1,5u later onverrichter zake vertrekken.
Met een teleur gesteld e-mailbericht vanavond maar verzocht opnieuw een afspraak in te plannen.
Ben benieuwd…☹️
Kan gebeuren het blijft mensenwerk maar wel vervelend.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Ik zal kort te houden: Jouw schema werkt bij mij niet omdat het niet voldoende afkoelt.
Als je huis niet afkoelt hoef je dus eigenlijk ook niet te verwarmen.

Dat is dus kort door de bocht, maar dat is jouw antwoord ook.

Maar wat je denk ik bedoelt, is dat als je wel aan nachtverlaging zou doen, de stappen dermate lange tijdseenheden geven, dat het geen effect heeft op lengte runs.

Maar heb je dat geprobeerd?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Gerardwaz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:01:
[...]

De functie is dat er niet te warm water de vloer ingaat, ik zie geen enkele reden om deze te vervangen. Wat er nu op zit werkt met een voeler en een Tado knop op ruimte temperatuur, dat gaat niet werken.
Duidelijk. Dank je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Friezin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:40:
[...]
En dan voel je de defrosts zeker niet meer 😉, wanneer dat vermogen plotseling door jou gehalveerd wordt.
Aan @Friezin , @jj85 , @Bennobang, @AlfredPteD
Dank voor jullie enthousiaste inzichten in wat een vloer, al dan niet, zou kunnen doorgeven aan een thermostaat.
Na jullie hints ben ik verder gaan zoeken en misschien is het een ander effect.
Ik heb namelijk mijn eigen thermostaat gebouwd, en de DS18B20 sensor is misschien beïnvloed door de netspanning. En tijdens een defrost gaat het stroomverbruik omlaag en de netspanning dus omhoog, waardoor misschien de temperatuurmeting omlaag gaat.

Ik doe nadere onderzoeken, en kom hier op terug.

Maar de belangrijkste waarneming was dat de thermostaat al omlaag ging voordat er kouder water werd teruggeleverd (30s eerder)...
Ik ben het dus primair eens met de langzame vloer en koude stijgt niet ideeën.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Excuses als dit al voorbij is gekomen, kon niets terugvinden:

Ik heb eind december de vrijblijvende offerte getekend voor een tweede Quatt. Nu twijfel ik over de all-electric upgrade, en voor het huis verwarmen hebben we aan 1 Quatt genoeg (ong 50 m^2 gas per jaar nog nodig voor de koude dagen), en dus een paar vragen:

- de twijfel over all-electric is dat het nog onbewezen lijkt en we een 3 jaar oude CV ketel hebben die oneindig 20 liter heet water per minuut kan leveren. Wat wel handig is met 3 douches die soms tegelijk aanstaan. Is het zinvol om nu al over te gaan naar AE? Of bijv paar jaar afwachten?
- zo niet, heb ik dan nog een business case voor de tweede Quatt? Bijv omdat de Quatts dan langer meegaan (is dit zo?)?
- we hebben ook enkele Quatt Chills in preprder staan. Gaat die Duo daarbij helpen?

En laatste vraag: het is me een beetje onduidelijk of ik die offerte op een gegeven moment nog moet cancellen of dat ze vanzelf contact opnemen? Volgens mij is eea allemaal vrijblijvend geoffreerd en zit ik nergens aam vast, toch?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Je wilt dat de afgifte-deltaT gelijk is bij je verschillende afgifte onderdelen. Als je warmtepomp hard draait dan allemaal deltaT van 5. Als warmtepomp zacht draait allemaal deltaT van 2.
Behalve als het in een ruimte niet echt warm hoeft te worden; als het bijvoorbeeld vriest, zet ik in mijn garage de verwarming een klein beetje open, die heeft dan een heel grote deltaT. Of op mijn slaapkamer, die staat altijd mini-stukje open en heeft ook grote deltaT.
Je wilt vooral voorkomen dat er eentje is die (relatief) heel kleine deltaT heeft. Dat is een warmte“kortsluiting“ en wil je voorkomen. Dat doe je door de radiator of slang met kleine deltaT dichter te draaien. De belangrijkste stap van waterzijdig inregelen kun je dus zelf.
Onderstaande las ik in de TS terug daarom dacht ik dat de DeltaT van elke radiator ongeveer 5 moest zijn om zo een Totale DeltaT van 5 te bereiken. Maar ik kan er dus wat wel wat meer in sturen.

Klein beetje open = Grotere delta = koeler
Veel open = Kleinere delta = warmer

Ik heb de indruk gekregen dat ik draaien aan de voetventielen moet vermijden, tenzij het niet anders kan. En die handig zwarte dunne stift aanschaven om een streepje te zetten. (Er zitten dus wel voetventiellen op de radiator)

Hybride warmtepompen, zoals de Quatt, werken echter met een DeltaT van circa 5 graden. Om toch voldoende energie in het afgiftesysteem te krijgen moet de volumestroom (=flow) duidelijk hoger worden om dit te compenseren (Quatt heeft een volumestroom van circa 800 liter per uur, terwijl een CV rond de 200-250 l/u heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
WAF1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Onderstaande las ik in de TS terug daarom dacht ik dat de DeltaT van elke radiator ongeveer 5 moest zijn om zo een Totale DeltaT van 5 te bereiken. Maar ik kan er dus wat wel wat meer in sturen.

Ik heb de indruk gekregen dat ik draaien aan de voetventielen moet vermijden, tenzij het niet anders kan. En die handig zwarte dunne stift aanschaven om een streepje te zetten. (Er zitten dus wel voetventiellen op de radiator)

Hybride warmtepompen, zoals de Quatt, werken echter met een DeltaT van circa 5 graden. Om toch voldoende energie in het afgiftesysteem te krijgen moet de volumestroom (=flow) duidelijk hoger worden om dit te compenseren (Quatt heeft een volumestroom van circa 800 liter per uur, terwijl een CV rond de 200-250 l/u heeft).
DeltaT moet je ongeveer zien bij 35 naar 30 graden, als de temperatuur lager is wordt het verschil lager, bijvoorbeeld 30 naar 26.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
RealCato schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:

Ik heb eind december de vrijblijvende offerte getekend voor een tweede Quatt. Nu twijfel ik over de all-electric upgrade, en voor het huis verwarmen hebben we aan 1 Quatt genoeg (ong 50 m^2 gas per jaar nog nodig voor de koude dagen), en dus een paar vragen:

- de twijfel over all-electric is dat het nog onbewezen lijkt en we een 3 jaar oude CV ketel hebben die oneindig 20 liter heet water per minuut kan leveren. Wat wel handig is met 3 douches die soms tegelijk aanstaan. Is het zinvol om nu al over te gaan naar AE? Of bijv paar jaar afwachten?
- zo niet, heb ik dan nog een business case voor de tweede Quatt? Bijv omdat de Quatts dan langer meegaan (is dit zo?)?
- we hebben ook enkele Quatt Chills in preprder staan. Gaat die Duo daarbij helpen?

En laatste vraag: het is me een beetje onduidelijk of ik die offerte op een gegeven moment nog moet cancellen of dat ze vanzelf contact opnemen? Volgens mij is eea allemaal vrijblijvend geoffreerd en zit ik nergens aam vast, toch?
Het is geheel vrijblijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
AlfredPteD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Thanks, Of het goed geïsoleerd is, is niet bekend. Waarschijnlijk wel warmte-isolatie. Ze zeggen niet zo snel ergens last van te hebben. Anders is te overwegen de silent mode aan te zetten als ze aan het werk zijn (het is een werkkamer)
De silent mode doet hier helaas niks op. De fan blijft namelijk even snel draaien in silent.
Vraag sowieso Quatt om veerdempers toe te passen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:50
SalmonAce schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Oke vooralsnog is het installeren van de verwarming boven nog toekomst muziek want mijn vloer gaat er volledig uit. Ik hoop dat dit de oplossing is, al hoop ik het boven ook niet extreem warm te hoeven stoken om de Quatt te laten presteren. Als dat zo is ben ik mooi in het verkooppraatje van van Quatt sales gestonken want hij heeft mij verzekerd dat het zelfs prima zou werken als ik boven zo nu en dan als het nodig is bijverwarm met airco.
Even voor de zekerheid: behalve een lage COP werkt het allemaal wel toch?

Want met andere warmtepompen had het nog veel erger kunnen zijn. Die passen zich helemaal niet aan en in het ergste geval zit je dan zonder fabrieksgarantie (ga maar lekker verhalen bij de installateur).

Je kan de radiatoren natuurlijk alvast aansluiten en er wat afsluiters tussen zetten zodat je ze tzt gemakkelijk tijdelijk kan verwijderen voor de nieuwe vloer. Of gewoon even accepteren dat je iets meer kWh af moet rekenen totdat je huis op orde is als er geen klachten zijn qua comfort. Want waar hebben we het precies over als je SCOP 1,0 hoger zou liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
RealCato schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:

Wat wijsheid is, is voor iedereen anders, maar ik zal je mijn mening geven.

Als je de tweede Quatt kwijt kan zonder geluidsproblemen, de dakkapel het aan kan en je het geld gewoon hebt liggen dan zou ik het doen.

In mijn situatie is een tweede Quatt plaatsen niet mooi, niet handig en qua geluid lastig door buren aan beide kanten.

Voor verwarmen heb ik tot nu aan toe iets van 6,5 m3 gas verstookt al moet de Quatt nog anderhalve maand om een jaar vol te maken. Daarnaast kom ik op 100 m3 voor bad en douche per jaar.

De ketel is hier 5 jaar oud en daarom heb ik nu niet zo'n haast om die weg te doen. Met een 10 jaar oudere ketel zou ik de full electric optie al in bestelling hebben staan.

Natuurlijk is het mooi om gasloos te gaan, maar de winst voor het milieu is verwaarloosbaar voor die laatste stap. Daarnaast levert de CV ketel onbeperkt warm water en is het ook mooi als die er nog hangt als we opeens toch weer winters met -20 krijgen.

Dus dan kan ik het alleen uit financiële overwegingen doen. Ik bespaar 300 euro per jaar aan vaste lasten, misschien nog 150 euro per jaar aan aardgas die ik waarschijnlijk nog 2 jaar met te salderen stroom op kan vangen. Er is ook geen ketelonderhoud meer nodig. Dus ik denk dat ik al met al een terugverdientijd heb van zo'n 8 jaar.

Overigens zou het met een Chill erbij wel mooier zijn. Die kan dan lekker warm water maken uit de onttrokken warmte, waardoor ik mij ook minder bezwaard zou voelen om het huis te koelen.

Persoonlijk wacht ik sowieso nog even op de ervaringen van anderen. Per 2027 mogen we niet meer salderen, dus dan is warm water en koelen in de zomer wel heel goedkoop. Dat geeft wel genoeg tijd om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een goede indicatie is de JSON van dat moment: deltaT daar zou ≈ deltaT radiatoren/vvw moeten zijn.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:04
m10tech schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:45:

Na jullie hints ben ik verder gaan zoeken en misschien is het een ander effect.
Ik heb namelijk mijn eigen thermostaat gebouwd, en de DS18B20 sensor is misschien beïnvloed door de netspanning. En tijdens een defrost gaat het stroomverbruik omlaag en de netspanning dus omhoog, waardoor misschien de temperatuurmeting omlaag gaat.

Ik doe nadere onderzoeken, en kom hier op terug.
Ik heb mijn huis vol hangen met iets van 20 ds18b20 sensoren. Die worden door de spanning van de adapter gevoed. En zijn totaal ongevoelig voor netspanning variatie.
Wat ik wel heb ondervonden:
- beïnvloeding door warmtegeleiding via de aansluit draden, de buiten sensor die ik had ging origineel met een korte draad door de muur en kreeg ongeveer 2 graden van de binnen temperatuur mee. Dat heb ik opgelost door dunnere draden die nu ook extra lang zijn door er een lus in te leggen voor het door de muur gaat.
- plaatsing, cq beïnvloeding door warmte van nabij gelegen componenten, beïnvloeding van “koude muur waar tegen de thermostaat bevestigd zit”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Als je radiatoren voetventielen hebben dan is dat eigenlijk de betere plek om de balans in te regelen.
Ik zal niet in detail gaan, maar de ouderwetse draaiknop knijpen geeft toch meer een duim op de tuinslang effect in je radiator. Het werkt maar het kan beter.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je radiatoren ongeveer even veel afkoelen. Door met het voetventiel te stellen voorkom je dat iemand het systeem ontregelt met de draaiknop te ver open.

Focus niet te veel op die 5 graden. Dat kan ook 3 graden of 6 graden zijn, afhankelijk van de aanvoertemperatuur.

Het inregelen gaat het beste als het buiten lekker koud is en de Quatt (of ketel) een constante temperatuur levert.

Je kan dus ook even op gas stoken met een hard beperkte aanvoertemperatuur en iets met optimaal besparen en gas 0,01 euro maken. Dan kan je in koud weer alle radiatoren af en net zo lang stellen totdat ze precies gelijk zijn zonder dat de CiC de aanvoertemperatuur alle kanten op stuurt. Niet heel zuinig maar wel gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:25:
[...]

Als je radiatoren voetventielen hebben dan is dat eigenlijk de betere plek om de balans in te regelen.
Ik zal niet in detail gaan, maar de ouderwetse draaiknop knijpen geeft toch meer een duim op de tuinslang effect in je radiator. Het werkt maar het kan beter.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je radiatoren ongeveer even veel afkoelen. Door met het voetventiel te stellen voorkom je dat iemand het systeem ontregelt met de draaiknop te ver open.

Focus niet te veel op die 5 graden. Dat kan ook 3 graden of 6 graden zijn, afhankelijk van de aanvoertemperatuur.

Het inregelen gaat het beste als het buiten lekker koud is en de Quatt (of ketel) een constante temperatuur levert.

Je kan dus ook even op gas stoken met een hard beperkte aanvoertemperatuur en iets met optimaal besparen en gas 0,01 euro maken. Dan kan je in koud weer alle radiatoren af en net zo lang stellen totdat ze precies gelijk zijn zonder dat de CiC de aanvoertemperatuur alle kanten op stuurt. Niet heel zuinig maar wel gemakkelijk.
Ieder zijn/haar keuze toch?

De een draait liever aan voetventielen (en ze soms kapot of te dicht), de ander zet een streepje op de radiatorknop nadat alles is ingeregeld. Dat laatste sluit van boven af, het voetventiel van onderen.

Het inregelen met radiatorknoppen werkt ook prima hoor @WAF1.
Want waarom bestaat er anders een dynamische thermostatische radiatorkraan?

Het gemak met radiatorknoppen zit in het wat verder open kunnen draaien wanneer dat (even) nodig is.

Dan maar even "ontregeld": het is makkelijk terug te vinden waar dat gebeurt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:29
Kunnen we het hier niet gaan hebben over waterzijdig inregelen? Daar is een mooi ander topic voor: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Ondertussen anderhalfjaar eigenaar van mijn Quatt en zeer tevreden over de besparing. Bij ons is de Quatt 4 maanden geleden vervangen omdat wij een model hadden met de “ongewenste” pomp, dit creëerde bij een bepaald vermogen en brommend geluid wat je door de hele buurt kon horen.

Nu met de nieuwe Quatt zijn we helaas nog niet waar we willen zijn, maar wil even kijken of andere tweakers dit ook hebben of dat er toch naar de Quatt moet worden gekeken. Zodra de Quatt op ongeveer 4kwh aan afgifte gaat werken hoor je deze door een groot deel van het huis. Het is een licht gezoem die je zowel in de keuken, als de hele eerste verdieping en de zolder hoort (kant gevel waar Quatt hangt). Als ik de Quatt vervolgens uitschakel in de kamer waar de Quatt aan de gevel hangt dan klinkt het net alsof de wasmachine die klaar is met centrifugeren.

Uiteraard ook een melding bij Quatt ingediend, maar omdat ik nog geen goed werkende Quatt op hoog vermogen heb gehad heb ik geen idee wat we mogen verwachten qua geluid. De Quatt hangt aan de gevel, maar met allerlei trilingdempende poespas erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:00
Friezin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:01:
[...]

Een goede indicatie is de JSON van dat moment: deltaT daar zou ≈ deltaT radiatoren/vvw moeten zijn.
@Friezin

Als de T dan ook klopt, en daar zit het probleem!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:37:
[...]

Je hebt dus helemaal geen probleem. Dan hoeft Quatt ook niets nog aan te passen.
@Mickel moen. Geen goede samenvatting. Moet zijn; de problemen zijn verklaarbaar en mogenlijk zijn er nog aanpassingen nodig. Ook zou jij moeten weten dat ik jouw schema heb uitgeprobeerd. Mijn schema was namenlijk op jouw schema gebaseerd. En ik heb het schema aangepast omdat de temperatuur in huis in het najaar nauwenlijk zakte. Dit komt ook door zoninval, gratis energie. In die periode waren er (ineens) heftige pendelproblemen die ik niet begreep. Meer inzicht in het probleem heb ik toen door @Stefannn gekregen.

Hoofdoorzaak: Het isolatieniveau is blijkbaar dusdanig dat het huis minder warmte nodig in het najaar dan de wp gedurende 24 uur minimaal qua uitgaande vermogen levert. De wp gaat dan pendelen, kan zijn warmte niet kwijt. (Hij lost dat probleem op door zijn wp maar de helpt van de tijd te laten draaien) Daarmee was dus een groot deel van het pendelprobleem verklaart maar nog niet alles. Later in het seizoen, als het kouder wordt kan de wp aan de slag, en dat gebeurde inderdaad, je zag het pendelen afnemen. Dat was vrij laat in het seizoen, zelfs redenlijk, recent, en zo laat en ik had ik met een huis uit 1993, voorzien van hr++ glas niet verwacht. Klopt de warmteverliesberekening wel?

Mijn luxe "probleem" los ik met jouw schema niet op in het najaar niet op en in de winter heb ik andere wensen die dicht bij die ingestelde 20,5 graden liggen. Soms te koud en soms te warm moeten daar nog een weg in vinden. In de nacht kan het mogenlijk wel iets lager maar ik moet oppassen dat als het vriest het gas niet aangaat. En als ik al op mijn ondergrens van mijn opgenomen vermogen draai, zoals op het plaatje wat ik toevoegde, denk ik inderdaad dat dat als ik de kamerthermostaat een graad lager zet, het verschil tussen binnen en buiten wordt kleiner, de wp gaat pendelen, want dan kan hij de warmte niet kwijt. Ik wil in de winter overdag, geen oplopende temperatuur, maar dat hoeft ook niet de lenngte van de runs zijn prima. Inderdaad ook bij jou gaat de wp x keer aan en uit op een dag. Wel zie ik in mij situatie is dat de CIC sterk op de zon reageert. Mijn buitensensor hangt waarschijnlijk iets te veel in de zon en als niet Tweaker weet ik niet goed wat ik daar aan kan doen. (Temperatuur loopt in de zomer zeer hoog op)

Najaar: Lang zon op buitensensor, binnen zoninval, temp stijgt binnen, lang en heftig pendelen = niet aanvaardbaar (Stookgrens verlagen helpt daar mogenlijk bij, wp mag pas bij een lagere buitentemp verwarmen was tip Nibe)
Winter: Kort zon op buitensensor, binnen temperatuur constant, is kort pendelen = aanvaardbaar De warmte is ook niet nodig.
Gelijkblijvende buitentemperatuur, draait op ondergrens van het opgenomen vermogen of gaat aan en uit. Ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen.

Andere dingen die ik opmerk, het lijkt het ook of voortijdig het gas aan gaat. Optimalisatie staat uit. Heeft dat met een te hoog ingesteld warmteverlies te maken? De CIC denkt dat hij de gewenste temperatuur niet voldoende snel haalt. Ligt dat aan instelling x? Ik weet het nog niet.

Dus meelezen, datapunten verzamelen, stooklijn bepalen. waterzijdig inregelen. Samengevat druk bezig om de installatie te optimaliseren en te bedenken hoe we het in de toekomst willen stoken. Het schema wat ik had gemaakt was prima, evt. afwijkingen zijn goed te verklaren. Schema voldeed niet toen het in de nacht te koud werd. Een schema voor het hele jaar is in onze situatie een illusie, geeft verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Ieder zijn/haar keuze toch?

De een draait liever aan voetventielen (en ze soms kapot of te dicht), de ander zet een streepje op de radiatorknop nadat alles is ingeregeld. Dat laatste sluit van boven af, het voetventiel van onderen.

Het inregelen met radiatorknoppen werkt ook prima hoor @WAF1.
Want waarom bestaat er anders een dynamische thermostatische radiatorkraan?

Het gemak met radiatorknoppen zit in het wat verder open kunnen draaien wanneer dat (even) nodig is.

Dan maar even "ontregeld": het is makkelijk terug te vinden waar dat gebeurt is
Ik heb hier geen voetventielen op de radiatoren en inderdaad met de draaiknop werkt ook redelijk goed.
Maar het is wel een gedoe om er elke keer achteraan te gaan als er weer iemand heeft zitten rommelen.

En zoals gezegd is een voetventiel technisch wat beter als het gaat om stromingen in de radiator. Hier wil ik niet te diep op in gaan maar het is raar om iets niet gebruiken wat er wel voor bedoeld is.

Er komen hier ook een voetventielen, maar dan vooral omdat ik er ook thermostaatknoppen op wil om de temperatuur wat gemakkelijker te beperken.

En dan meteen nieuwe dikkere radiatoren als voorbereiding op de vloerverwarming beneden. Elk jaar een beetje vernieuwen om de overlast in huis te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Het inregelen wil je het liefst doen bij vol vermogen, dus dan kun je van ongeveer deltaT 5 uitgaan bij een radiator.
Eentje klein beetje open kan wel (koeler, bijvoorbeeld slaapkamer/garage), daar gaat dan weinig water naar toe (20liter/uur?). Eentje met delta 10, dan anderen 780liter/uur met delta 4,9 = samen 800 liter/uur met deltaT 5.
Als er echter 1 is met een deltaT van 1,5 (bijvoorbeeld badkamerradiator met grote leiding) dan stroomt daar te veel water door, bijvoorbeeld 300liter/uur. Dan heb je op andere 500liter/uur een deltaT nodig van 7 om weer op gemiddelde van 5 uit te komen. Daarom moet je oppassen met een of twee radiatoren die "kortsluiten".
Je badkamer wordt er trouwens ook nauwelijks warmer van: radiator is nu gemiddeld 39 graden, terwijl hij anders 37,5graad was geweest. Dus je 2e samenvattingsregel "Veel open = Kleinere delta = warmer" mag met een korreltje zout.
Edit: Sorry, @s020506 . Ik houd er over op. Waterzijdig inregelen kan voor mensen ingewikkeld klinken, maar het komt niet heel precies. Mijn advies: check of je die warmte"kortsluiting" hebt, en als je niet weet hoe je die op moet lossen, vraag dan hulp.

[ Voor 9% gewijzigd door SBL op 08-01-2025 10:08 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:48:
[Te vaak naar mijn idee omdat het continue varieren van het vermogen mogelijk tot extra slijtage van de compressor leidt. Uit de datalogs maak ik op dat die frequentie onregelmatig om de 10 a 20 seconden aangepast wordt.
Elke 15sec andere compressorfrequentie? Dat is wel heel vaak.
Ik zie die frequentie zelf niet (jij wel?), maar als ik naar opgenomen vermogen kijk en weet dat er ongeveer 10 frequentiestappen zijn, dan lijkt het meer op elk uur een wijziging.
edit: vermogen stijgt langzaam als watertemperatuur oploopt en met stap als frequentie wijzigt

[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 08-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
TalkingCarrot schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:32:
Ondertussen anderhalfjaar eigenaar van mijn Quatt en zeer tevreden over de besparing. Bij ons is de Quatt 4 maanden geleden vervangen omdat wij een model hadden met de “ongewenste” pomp, dit creëerde bij een bepaald vermogen en brommend geluid wat je door de hele buurt kon horen.

Nu met de nieuwe Quatt zijn we helaas nog niet waar we willen zijn, maar wil even kijken of andere tweakers dit ook hebben of dat er toch naar de Quatt moet worden gekeken. Zodra de Quatt op ongeveer 4kwh aan afgifte gaat werken hoor je deze door een groot deel van het huis. Het is een licht gezoem die je zowel in de keuken, als de hele eerste verdieping en de zolder hoort (kant gevel waar Quatt hangt). Als ik de Quatt vervolgens uitschakel in de kamer waar de Quatt aan de gevel hangt dan klinkt het net alsof de wasmachine die klaar is met centrifugeren.

Uiteraard ook een melding bij Quatt ingediend, maar omdat ik nog geen goed werkende Quatt op hoog vermogen heb gehad heb ik geen idee wat we mogen verwachten qua geluid. De Quatt hangt aan de gevel, maar met allerlei trilingdempende poespas erop.
Je herkent dan vast dit geluid (of iets dergelijks):

YouTube: 317 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb hier geen voetventielen op de radiatoren en inderdaad met de draaiknop werkt ook redelijk goed.
Maar het is wel een gedoe om er elke keer achteraan te gaan als er weer iemand heeft zitten rommelen.

En zoals gezegd is een voetventiel technisch wat beter als het gaat om stromingen in de radiator. Hier wil ik niet te diep op in gaan maar het is raar om iets niet gebruiken wat er wel voor bedoeld is.

Er komen hier ook een voetventielen, maar dan vooral omdat ik er ook thermostaatknoppen op wil om de temperatuur wat gemakkelijker te beperken.

En dan meteen nieuwe dikkere radiatoren als voorbereiding op de vloerverwarming beneden. Elk jaar een beetje vernieuwen om de overlast in huis te beperken.
Voor mij als leek zijn de radiatorknoppen duidelijker en gemakkelijker in te regelen: je weet dat er niks mis kan gaan, dus laagdrempelig. Het werkt prima.
Van voetventielen was ik hoogstwaarschijnlijk afgebleven: teveel gedoe.

Voetventielen neerzetten als de juiste manier om waterzijdig in te regelen vind ik persoonlijk wat gekleurd.
Vandaar mijn nuances steeds. Zie ook de net hierboven gegeven link waar dit thuis zou horen: daar wordt de radiatorknop ook gewoon genoemd.

En dat er iemand zit te rommelen aan je verwarmingssysteem? Oei.
Kielhalen? Huisarrest? Of toch maar een streepje zetten zodat het gelijk opvalt? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
SBL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Elke 15sec andere compressorfrequentie? Dat is wel heel vaak.
Ik zie die frequentie zelf niet (jij wel?), maar als ik naar opgenomen vermogen kijk en weet dat er ongeveer 10 frequentiestappen zijn, dan lijkt het meer op elk uur een wijziging.
edit: vermogen stijgt langzaam als watertemperatuur oploopt en met stap als frequentie wijzigt
Dit is een voorbeeld van signaal powerInput van vanmorgen. Dit patroon zie ik de gehele dag en wordt volgens mij veroorzaakt door een (te) onrustig regelalgoritme.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz7Bp4qWLDEneTPzNaZuBf4arEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4IFovCesBtQmnUN6VdIebpae.png?f=user_large. @m10tech heeft iets soortgelijks gezien maar dan via het frequentiesignaal vanuit de modbus-data.
Vraag aan Quatt: waarom zo vaak de powerinput aanpassen gezien de thermische massa van het verwarmingsysteem? Wat betekent dit voor de slijtage van de compressor?

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 08-01-2025 11:23 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:51:
[...]

@Mickel moen. Geen goede samenvatting. Moet zijn; de problemen zijn verklaarbaar en mogenlijk zijn er nog aanpassingen nodig. Ook zou jij moeten weten dat ik jouw schema heb uitgeprobeerd. Mijn schema was namenlijk op jouw schema gebaseerd. En ik heb het schema aangepast omdat de temperatuur in huis in het najaar nauwenlijk zakte. Dit komt ook door zoninval, gratis energie. In die periode waren er (ineens) heftige pendelproblemen die ik niet begreep. Meer inzicht in het probleem heb ik toen door @Stefannn gekregen.

Hoofdoorzaak: Het isolatieniveau is blijkbaar dusdanig dat het huis minder warmte nodig in het najaar dan de wp gedurende 24 uur minimaal qua uitgaande vermogen levert. De wp gaat dan pendelen, kan zijn warmte niet kwijt. (Hij lost dat probleem op door zijn wp maar de helpt van de tijd te laten draaien) Daarmee was dus een groot deel van het pendelprobleem verklaart maar nog niet alles. Later in het seizoen, als het kouder wordt kan de wp aan de slag, en dat gebeurde inderdaad, je zag het pendelen afnemen. Dat was vrij laat in het seizoen, zelfs redenlijk, recent, en zo laat en ik had ik met een huis uit 1993, voorzien van hr++ glas niet verwacht. Klopt de warmteverliesberekening wel?

Mijn luxe "probleem" los ik met jouw schema niet op in het najaar niet op en in de winter heb ik andere wensen die dicht bij die ingestelde 20,5 graden liggen. Soms te koud en soms te warm moeten daar nog een weg in vinden. In de nacht kan het mogenlijk wel iets lager maar ik moet oppassen dat als het vriest het gas niet aangaat. En als ik al op mijn ondergrens van mijn opgenomen vermogen draai, zoals op het plaatje wat ik toevoegde, denk ik inderdaad dat dat als ik de kamerthermostaat een graad lager zet, het verschil tussen binnen en buiten wordt kleiner, de wp gaat pendelen, want dan kan hij de warmte niet kwijt. Ik wil in de winter overdag, geen oplopende temperatuur, maar dat hoeft ook niet de lenngte van de runs zijn prima. Inderdaad ook bij jou gaat de wp x keer aan en uit op een dag. Wel zie ik in mij situatie is dat de CIC sterk op de zon reageert. Mijn buitensensor hangt waarschijnlijk iets te veel in de zon en als niet Tweaker weet ik niet goed wat ik daar aan kan doen. (Temperatuur loopt in de zomer zeer hoog op)

Najaar: Lang zon op buitensensor, binnen zoninval, temp stijgt binnen, lang en heftig pendelen = niet aanvaardbaar (Stookgrens verlagen helpt daar mogenlijk bij, wp mag pas bij een lagere buitentemp verwarmen was tip Nibe)
Winter: Kort zon op buitensensor, binnen temperatuur constant, is kort pendelen = aanvaardbaar De warmte is ook niet nodig.
Gelijkblijvende buitentemperatuur, draait op ondergrens van het opgenomen vermogen of gaat aan en uit. Ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen.

Andere dingen die ik opmerk, het lijkt het ook of voortijdig het gas aan gaat. Optimalisatie staat uit. Heeft dat met een te hoog ingesteld warmteverlies te maken? De CIC denkt dat hij de gewenste temperatuur niet voldoende snel haalt. Ligt dat aan instelling x? Ik weet het nog niet.

Dus meelezen, datapunten verzamelen, stooklijn bepalen. waterzijdig inregelen. Samengevat druk bezig om de installatie te optimaliseren en te bedenken hoe we het in de toekomst willen stoken. Het schema wat ik had gemaakt was prima, evt. afwijkingen zijn goed te verklaren. Schema voldeed niet toen het in de nacht te koud werd. Een schema voor het hele jaar is in onze situatie een illusie, geeft verder niet.
Mooi uitgebreide uitleg. Echter, ik bemerk dat je je heel erg focust op de techniek inclusief natuurkundige wetten. Tussen de regels door bekruipt mij het gevoel, dat je jezelf zelfs slachtoffer hiervan maakt. Kortom, je analyseert tot je een ons weegt op het gedrag van de warmtepomp in jouw huis. Wat ik echter mis is, de analyse op jezelf, kort door de bocht gezegd. Ofwel, wie is er de baas jij of dat ding?

Als ik het zo bekijk, aansluitend op jouw laatste opmerking, zou ik juist wel streven naar een schema wat het hele jaar voldoet. Daarbij niet het accent leggen op het gedrag van de Quatt, maar op wat jij comfortabel vind.

Als je huis nauwelijks afkoelt zou je juist wel nachtverlaging kunnen toepassen. Kan de Quatt een groot gedeelte van de nacht uitblijven. Zo nu en dan wat gasverbruik? Wat is het probleem? Je hebt toch nog gas en een hybride systeem.

En dat wat jij pendelen noemt, is volgens mij helemaal geen pendelen. Voor mij is de norm, max 12 runs op een dag. Worden het er eens meer, ook goed.
Wellicht is voor jouw huis 24 een prima norm.

Nogmaals. Bepaal hoe warm je het waar op welk moment wilt hebben. Geen compromissen naar het systeem.
Accepteer vervolgens, dat het gedrag wat de Quatt laat zien blijkbaar bij jouw huis past.

Ik heb het dus wel zo ingeregeld, dat het schema het hele jaar voldoet. Voor iedere ruimte heb ik een schema en de optimale instellingen bepaald. Ik draai hoogstens nog aan een knop als we op vakantie gaan of als er incidenteel extra warmte nodig is in een kamer buiten de master-ruimtes.

Ik heb inmiddels de beste instellingen voor de ketel bepaald. Ook daar kom ik niet meer aan.

Het enige waar ik nog wel op acteer is de soundslider. Grootste gedeelte van het jaar "s nachtsop building en overdag op Silent. Echter als in de nacht de temperaturen onder de 3C komen, zet ik hem "s Nachts ook op Silent. Dat bepaal ik niet per dag, maar op de verwachtingen voor de komende week.

Ik maak mij niet druk om gasverbruik. Ik maak mij niet druk om de hoogte van de COP. Zoals ik het nu kan bekijken, ligt het jaargemiddelde boven de 4, wat volgens mij voor een WP normaal is.

Echt stevige vorst heb ik nog niet meegemaakt, maar ik verwacht dat alle instellingen daarvoor voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:16
Vanmorgen een ticket aangemaakt voor het onnodig verspillen van energie en geld door langdurig de bodemplaatverwarming aan te schakelen met continu 150 Watt.
Op dagen als vandaag waarbij mijn Quatt op laag vermogen draait van ca 450 Watt stijgt het energieverbruik van mijn Quatt dan met 33% 🤬
De bodemplaatverwarming blijft onnodig lang aan staan op continu 150 Watt als de buitentemperatuur ruim boven de 4 graden blijft en mijn Quatt die dan op een laag vermogen draait geen ijsvorming heeft.
Van andere gebruikers op het forum is duidelijk dat bij nieuwe Quatt buitenunits de bodemplaatverwarming bij lagere temperaturen aan- en ook uitschakelt.
Graag ontvang ik voor mijn Quatt een aanpassing zodat mijn warmtepomp niet meer langdurig en totaal onnodig continu 150 Watt energie en geld wegstookt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 20:24
Dank je voor de update! Maar waardeloos dat ze het hoge geluid en de zoem/bromtoon (317Hz) niet goed als 2 verschillende problemen onderscheiden. Terwijl ik dit las was de monteur vanmorgen bij mij bezig ook de transducer en de printplaat in beide quatts te vervangen. Hij was vooraf al zeer sceptisch en geloofde ook niet dat dit een oplossing is voor mijn 317 Hz zoemtoon. Hij gaf ook direct aan dat het de compressor betreft. Na vervanging hebben hij en ik geconstateerd dat het geluid nog steeds aanwezig is. Ook met de buitenkast eraf kon hij heel goed horen dat het geluid van de compressor kwam.
Hij ging direct contact leggen met degene binnen Quatt dit kan oplossen. Ik hoop dat ze gewoon de quatt gaan vervangen, want de compressor vervangen schijnt nog wel ingrijpend te zijn (ook ivm koudemiddel erin).
Bij mij loopt het traject inmiddels al 1 jaar! :(
Ik ga zelf ook nogmaals een melding doen dat het niet is opgelost.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Friezin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:01:
[...]

De JSON heb ik afgelopen zondag bekeken DeltaT was 2 er is dus zeker nog verbetering mogelijk. Met gewone radiatoren draai ik boven de 35 graden dus ik wil naar een DeltaT van 5. Die dag was niet een goede dag om in te regelen. Mijn man mat op zijn kamer op zolder er een DelaT van 10. Stond al met zijn ...sleutel klaar om aan de voetventielen te gaan draaien. (Hij had zelf opgezocht wat water inregelen was) Ineens bedacht ik dat het gas was aan geweest dus die uitslag is niet betrouwbaar. Dus we stuntelen nog een beetje door, maar we komen er wel, ik begrijp het steeds beter daarvoor dank. Maar toen ik de volgende dag over de problemen met de voetventielen las was ik blij dat het nog niet was gelukt!

Ik had een vraag over het otFtControlSetpiont: The current setpoint for water supply temperature from the te temperature from de the thermostat. Deze staat bij ons op 44 graden. Betekent dat dit de temperatuur is waarboven de CIC hulp van de CV mag vragen? Ik vind dat relatief snel, dus voor de 50 graden, de CIC de CV erbij gooit. Zet de monteur die setting erin? Is dit een normale waarde?

Bij nader inzien zie ik in de app. om 7.00 h afgelopen zondag dat er bij 1,65 kWh opgenomen vermogen, maximaal 4,05 uitgaande vermogen wordt geleverd. Het is dan buiten - 1 graden en de thermostaat binnen staat op 20,5 graden. Als ik naar de specificaties kijk denk ik dat dit een prima waarde is. De COP 3,3. De watertemperatuur is maar 35 graden dus de CIC zegt het gas moet aan. Misschien had hij dat bij de thermostaat op 20 graden nog niet gedaan. Ik heb dus de indruk de otFtControlSetpiont bij mij goed staat, de CIC grijpt in wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jpa1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Dank je voor de update! Maar waardeloos dat ze het hoge geluid en de zoem/bromtoon (317Hz) niet goed als 2 verschillende problemen onderscheiden. Terwijl ik dit las was de monteur vanmorgen bij mij bezig ook de transducer en de printplaat in beide quatts te vervangen. Hij was vooraf al zeer sceptisch en geloofde ook niet dat dit een oplossing is voor mijn 317 Hz zoemtoon. Hij gaf ook direct aan dat het de compressor betreft. Na vervanging hebben hij en ik geconstateerd dat het geluid nog steeds aanwezig is. Ook met de buitenkast eraf kon hij heel goed horen dat het geluid van de compressor kwam.
Hij ging direct contact leggen met degene binnen Quatt dit kan oplossen. Ik hoop dat ze gewoon de quatt gaan vervangen, want de compressor vervangen schijnt nog wel ingrijpend te zijn (ook ivm koudemiddel erin).
Bij mij loopt het traject inmiddels al 1 jaar! :(
Ik ga zelf ook nogmaals een melding doen dat het niet is opgelost.
Wat is een transducer en wat doet dat ding in onze Quatt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
@LBE praat over een transformator, misschien spellingscontrole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:15:
@LBE praat over een transformator, misschien spellingscontrole?
Op de pakbon stond transducer, maar de monteur noemde het ook wel transformer.
Schijnt wel een verschil in te zitten, maar heb mij daar verder niet in verdiept.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Transformer, transducer, transformator 💪😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Er lijkt dus nog geen oplossing te zijn voor hét geluid (om en nabij de 317hz, kan een hz-je meer of minder zijn). Wel jammer dat er dus mogelijk onderdelen worden vervangen die niet vervangen hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:34:
Transformer, transducer, transformator 💪😁
Robots in disguise!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:36:
Er lijkt dus nog geen oplossing te zijn voor hét geluid (om en nabij de 317hz, kan een hz-je meer of minder zijn). Wel jammer dat er dus mogelijk onderdelen worden vervangen die niet vervangen hoeven te worden.
Afgaande op de monteur, die volgens mij erg goed is, lijkt er dus wel een oplossing. Namelijk een andere compressor, hetgeen waarschijnlijk betekent de hele quatt omruilen........
Eens met je dat het niet alleen jammer is dat ze bij mij al 3 x geweest zijn en achtereenvolgens de circulatiepomp , daarna de transducer en de voeding/printplaat hebben vervangen. Maar ook kostbaar. Wat dat betreft nemen ze het wel serieus bij quatt en heb ik er nog wel vertrouwen in dat ze het oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
jpa1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Afgaande op de monteur, die volgens mij erg goed is, lijkt er dus wel een oplossing. Namelijk een andere compressor, hetgeen waarschijnlijk betekent de hele quatt omruilen........
Eens met je dat het niet alleen jammer is dat ze bij mij al 3 x geweest zijn en achtereenvolgens de circulatiepomp , daarna de transducer en de voeding/printplaat hebben vervangen. Maar ook kostbaar. Wat dat betreft nemen ze het wel serieus bij quatt en heb ik er nog wel vertrouwen in dat ze het oplossen.
Bij mij is de Quatt al eens omgeruild om die reden, maar ook bij deze dat geluid. Ik heb dan 2x pech gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:57

RobertowNL

For your gear!

okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:36:
Helaas niet, in mijn eerdere tickets hoorden ze het geluid niet (zeggen ze). Maar heb nu ook nog geen antwoord mogen ontvangen op de video die ik afgelopen week heb verzonden. Ben benieuwd wat het antwoord is, ik stond al wel op de lijst van mosquito geluid, maar dat is het overduidelijk niet..

YouTube: Quatt - 300Hz na opstart

Nu dus 3 issues open staan:
- Front cover
- mosquito geluid
- 300Hz toon

Over de werking en besparing verder wel tevreden O-)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 08-01-2025 13:49 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Bij mij is de Quatt al eens omgeruild om die reden, maar ook bij deze dat geluid. Ik heb dan 2x pech gehad....
Da begrijp ik wel dat jij erg sceptisch bent ja.
Maar bij mij is al veel vervangen en de brom/zoem komt met het oor op de compressor daar vandaan.
Zou natuurlijk kunnen dat er ook wat de compressor betreft een mindere partij is geweest(danwel de vulling van het koudemiddel in de fabriek niet goed zoals hier op het forum ook wel is genoemd).

[ Voor 17% gewijzigd door jpa1 op 08-01-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:04:
[...]

De JSON heb ik afgelopen zondag bekeken DeltaT was 2 er is dus zeker nog verbetering mogelijk. Met gewone radiatoren draai ik boven de 35 graden dus ik wil naar een DeltaT van 5. Die dag was niet een goede dag om in te regelen. Mijn man mat op zijn kamer op zolder er een DelaT van 10. Stond al met zijn ...sleutel klaar om aan de voetventielen te gaan draaien. (Hij had zelf opgezocht wat water inregelen was) Ineens bedacht ik dat het gas was aan geweest dus die uitslag is niet betrouwbaar. Dus we stuntelen nog een beetje door, maar we komen er wel, ik begrijp het steeds beter daarvoor dank. Maar toen ik de volgende dag over de problemen met de voetventielen las was ik blij dat het nog niet was gelukt!

Ik had een vraag over het otFtControlSetpiont: The current setpoint for water supply temperature from the te temperature from de the thermostat. Deze staat bij ons op 44 graden. Betekent dat dit de temperatuur is waarboven de CIC hulp van de CV mag vragen? Ik vind dat relatief snel, dus voor de 50 graden, de CIC de CV erbij gooit. Zet de monteur die setting erin? Is dit een normale waarde?

Bij nader inzien zie ik in de app. om 7.00 h afgelopen zondag dat er bij 1,65 kWh opgenomen vermogen, maximaal 4,05 uitgaande vermogen wordt geleverd. Het is dan buiten - 1 graden en de thermostaat binnen staat op 20,5 graden. Als ik naar de specificaties kijk denk ik dat dit een prima waarde is. De COP 3,3. De watertemperatuur is maar 35 graden dus de CIC zegt het gas moet aan. Misschien had hij dat bij de thermostaat op 20 graden nog niet gedaan. Ik heb dus de indruk de otFtControlSetpiont bij mij goed staat, de CIC grijpt in wanneer het nodig is.
Ik zie die controlsetpoint vaak als een pingpongballetje heen en weer schieten. Het kan zijn dat hij op 28 staat met een Quatt die water van 35°C staat te maken, of op 37 terwijl de cv de watertemperatuur voor een defrost naar 46°C brengt.... of op 44 met een kabbelende Quatt op 500w.

Wanneer hij op 10 staat (zoals nu) is de Quatt uit: dat is het enige wat houvast geeft. Nu is mijn cv aan/uit aangesloten, dus of het daaraan ligt?

Zowel de JSON als de app neem ik met happen zout.
Het is iets inzicht 😉.

Je komt er wel met inregelen: niet al te veel nadenken.
Zodra je lekkere warmte op een radiator voelt, ook even voelen bij uitlaat. En gewoon draaien: is de volgende keer de radiator steenkoud, dan draai m weer wat verder open toch?

(Grappig: Hoewel ik hier weet dat alles goed staat, inclusief mijn vvw.... blijf ik zo nu en dan van 11 radiatoren die uitlaat checken. En ben ik nog steeds verrast over de prestaties van Quatt )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TeslaNerd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:52:
Vanmorgen een ticket aangemaakt voor het onnodig verspillen van energie en geld door langdurig de bodemplaatverwarming aan te schakelen met continu 150 Watt.
Op dagen als vandaag waarbij mijn Quatt op laag vermogen draait van ca 450 Watt stijgt het energieverbruik van mijn Quatt dan met 33% 🤬

[...]
Ik ben benieuwd naar de reactie. Ik ben het er totaal mee eens dat het een slechte implementatie is op die manier. Maar ik vraag mij af of ze er iets aan gaan doen. Een auto verbruikt vaak ook meer dan de fabrieksopgave (ja ja ook veel discussies over geweest) maar het hoort misschien gewoon bij het product.
Als ze het bij jou moeten oplossen/herstellen dan dus ook bij duizend anderen.

Zelfde als het expansievat verhaal. Ik twijfel nog altijd of ik die verplaatst wil hebben aangezien dit op verzoek mogelijk gedaan wordt. (@VindiGoosh ).
Er moet dan wel een goede reden worden aangegeven neem ik aan?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
RobertowNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Helaas niet, in mijn eerdere tickets hoorden ze het geluid niet (zeggen ze). Maar heb nu ook nog geen antwoord mogen ontvangen op de video die ik afgelopen week heb verzonden. Ben benieuwd wat het antwoord is, ik stond al wel op de lijst van mosquito geluid, maar dat is het overduidelijk niet..

YouTube: Quatt - 300Hz na opstart

Nu dus 3 issues open staan:
- Front cover
- mosquito geluid
- 300Hz toon

Over de werking en besparing verder wel tevreden O-)
Ik vraag me ook langzamerhand wel af wat het mechanische effect van dat geluid (@0:54) is.
Iets maakt niet zomaar dergelijke resonantie, en, welke gevolgen heeft het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
CPM schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Ik ben benieuwd naar de reactie. Ik ben het er totaal mee eens dat het een slechte implementatie is op die manier. Maar ik vraag mij af of ze er iets aan gaan doen. Een auto verbruikt vaak ook meer dan de fabrieksopgave (ja ja ook veel discussies over geweest) maar het hoort misschien gewoon bij het product.
Als ze het bij jou moeten oplossen/herstellen dan dus ook bij duizend anderen.
Voor de nieuwe(re) Quatt buitenunits is door tweakers al gezien dat de bodemplaatverwarming bij een lagere buitentemperatuur aan- en uitschakelt dan de oudere Quatts.
Met een over-the-air software update kan dit waarschijnlijk ook voor de oudere Quatt buitenunits worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Mooi uitgebreide uitleg. Echter, ik bemerk dat je je heel erg focust op de techniek inclusief natuurkundige wetten. Tussen de regels door bekruipt mij het gevoel, dat je jezelf zelfs slachtoffer hiervan maakt. Kortom, je analyseert tot je een ons weegt op het gedrag van de warmtepomp in jouw huis. Wat ik echter mis is, de analyse op jezelf, kort door de bocht gezegd. Ofwel, wie is er de baas jij of dat ding?

Als ik het zo bekijk, aansluitend op jouw laatste opmerking, zou ik juist wel streven naar een schema wat het hele jaar voldoet. Daarbij niet het accent leggen op het gedrag van de Quatt, maar op wat jij comfortabel vind.

Als je huis nauwelijks afkoelt zou je juist wel nachtverlaging kunnen toepassen. Kan de Quatt een groot gedeelte van de nacht uitblijven. Zo nu en dan wat gasverbruik? Wat is het probleem? Je hebt toch nog gas en een hybride systeem.

En dat wat jij pendelen noemt, is volgens mij helemaal geen pendelen. Voor mij is de norm, max 12 runs op een dag. Worden het er eens meer, ook goed.
Wellicht is voor jouw huis 24 een prima norm.

Nogmaals. Bepaal hoe warm je het waar op welk moment wilt hebben. Geen compromissen naar het systeem.
Accepteer vervolgens, dat het gedrag wat de Quatt laat zien blijkbaar bij jouw huis past.

Ik heb het dus wel zo ingeregeld, dat het schema het hele jaar voldoet. Voor iedere ruimte heb ik een schema en de optimale instellingen bepaald. Ik draai hoogstens nog aan een knop als we op vakantie gaan of als er incidenteel extra warmte nodig is in een kamer buiten de master-ruimtes.

Ik heb inmiddels de beste instellingen voor de ketel bepaald. Ook daar kom ik niet meer aan.

Het enige waar ik nog wel op acteer is de soundslider. Grootste gedeelte van het jaar "s nachtsop building en overdag op Silent. Echter als in de nacht de temperaturen onder de 3C komen, zet ik hem "s Nachts ook op Silent. Dat bepaal ik niet per dag, maar op de verwachtingen voor de komende week.

Ik maak mij niet druk om gasverbruik. Ik maak mij niet druk om de hoogte van de COP. Zoals ik het nu kan bekijken, ligt het jaargemiddelde boven de 4, wat volgens mij voor een WP normaal is.

Echt stevige vorst heb ik nog niet meegemaakt, maar ik verwacht dat alle instellingen daarvoor voldoen.
@Mickel moen

Mijn doel van de aanschaf van de Quatt is uit te vinden of ik met dit huis uit 1993 zelfstandig van het gas af kan gaan. Dat hoeft niet meteen, maar zeker wel voor 2050, want dat is de doelstelling. Onder installateurs waren er grote twijfels of dit met ons huis uit 1993 wel kon. Nog niet iemand tegen gekomen die daadwerkenlijk een verliesberekening doet dus ik moet het dan maar uitvinden in de praktijk. De Quatt is dus een experiment en ik wil dus inderdaad in deze fase zo min mogelijk gas gebruiken. Optimalisatie staat dus uit. Ik kan zolang de salderingsregeling van kracht is nog veel van mijn stroom salderen. Tot nu toe blij met de resultaten van 98% voor verwarming, maar de volgende stap om daadwerkenlijk van het gas af te gaan, die zal lastiger zijn.

Ik voel mij geenzins de "slaaf" van mijn wp en ik vind het vervelend dat je dat punt steed aan de orde brengt. Ik ben wel iemand die de dingen wil snappen, langdradig is enz. Sommige kritiek is gewoon terecht maar deze niet. Ik ben ook iemand die anderen weer probeer verder te helpen met het geen wat ik zelf leer en daarin wil meenemen. Moet ik niet te veel doen. Eenmaal alles goed ingesteld hoef je er niet zoveel aan te doen en ik ben zelf helemaal niet van plan met de Soundslider te gaan spelen, ik zag er bij mij ook geen resultaat van. Maar eigenlijk hoopte ik dat ik een intelligente warmtepomp had gekocht, dat stuk valt dus een beetje tegen. Niks AI gewoon een "stooklijn" met invloed van de kamerthermostaat. Die stooklijn moet dus goed staan daar valt een deel van de efficiëntie te behalen. Kan mogelijk een stukje pendelen voorkomen.

Dit is voor mij pendelen. Dit had ik persoonlijk niet half november niet meer nog verwacht, zag bovendien bij andere wel mooiere plaatjes voorbij komen. Ik vroeg mij dus af wat er fout ging maar dat is je inmiddels duidelijk. En mogelijk helpt waterzijdig inregelen dus inderdaad, maar als je wp steeds stopt, weet je niet wat aan het meten bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouugn4enO7jHjqnccDNNe67STGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tIQUyXdXqxlgDduiyMrmk70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:00:
[...]

@Mickel moen

Mijn doel van de aanschaf van de Quatt is uit te vinden of ik met dit huis uit 1993 zelfstandig van het gas af kan gaan. Dat hoeft niet meteen, maar zeker wel voor 2050, want dat is de doelstelling. Onder installateurs waren er grote twijfels of dit met ons huis uit 1993 wel kon. Nog niet iemand tegen gekomen die daadwerkenlijk een verliesberekening doet dus ik moet het dan maar uitvinden in de praktijk. De Quatt is dus een experiment en ik wil dus inderdaad in deze fase zo min mogelijk gas gebruiken. Optimalisatie staat dus uit. Ik kan zolang de salderingsregeling van kracht is nog veel van mijn stroom salderen. Tot nu toe blij met de resultaten van 98% voor verwarming, maar de volgende stap om daadwerkenlijk van het gas af te gaan, die zal lastiger zijn.

Ik voel mij geenzins de "slaaf" van mijn wp en ik vind het vervelend dat je dat punt steed aan de orde brengt. Ik ben wel iemand die de dingen wil snappen, langdradig is enz. Sommige kritiek is gewoon terecht maar deze niet. Ik ben ook iemand die anderen weer probeer verder te helpen met het geen wat ik zelf leer en daarin wil meenemen. Moet ik niet te veel doen. Eenmaal alles goed ingesteld hoef je er niet zoveel aan te doen en ik ben zelf helemaal niet van plan met de Soundslider te gaan spelen, ik zag er bij mij ook geen resultaat van. Maar eigenlijk hoopte ik dat ik een intelligente warmtepomp had gekocht, dat stuk valt dus een beetje tegen. Niks AI gewoon een "stooklijn" met invloed van de kamerthermostaat. Die stooklijn moet dus goed staan daar valt een deel van de efficiëntie te behalen. Kan mogelijk een stukje pendelen voorkomen.

Dit is voor mij pendelen. Dit had ik persoonlijk niet half november niet meer nog verwacht, zag bovendien bij andere wel mooiere plaatjes voorbij komen. Ik vroeg mij dus af wat er fout ging maar dat is je inmiddels duidelijk. En mogelijk helpt waterzijdig inregelen dus inderdaad, maar als je wp steeds stopt, weet je niet wat aan het meten bent.

[Afbeelding]
Als je mijn opmerkingen ten aanzien van wie er de baas is, als vervelend interpreteert, dan sorry daarvoor.
Ik zie echter al een hele lange tijd een soort worsteling, waarvan ik mij afvraag waarom?

Je wilt in de toekomst van het gas af. Wel, dat kan nu ook al, tenzij er redenen zijn die dit tegenhouden.

Vooralsnog is dit mijn streven helemaal nog niet. Een duo Quatt zit er hier niet in, om redenen van plaatsing en geluid. Bovendien prefereer ik koken op gas.

Wat het waterzijdig inregelen betreft. Het mooiste is om dit op hoge temperatuur water te doen. Dus de Quatt voor een dagje uit, met de tarieveninstelling en alleen met de CV dus.

Dit is wel de tijd daarvoor.

En wat het pendelen betreft. Niet druk over maken, als ik dat plaatje zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Freeckje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Dit is een voorbeeld van signaal powerInput van vanmorgen. Dit patroon zie ik de gehele dag en wordt volgens mij veroorzaakt door een (te) onrustig regelalgoritme.
[Afbeelding]. @m10tech heeft iets soortgelijks gezien maar dan via het frequentiesignaal vanuit de modbus-data.
Vraag aan Quatt: waarom zo vaak de powerinput aanpassen gezien de thermische massa van het verwarmingsysteem? Wat betekent dit voor de slijtage van de compressor?
De compressor frequentie is veel vlakker en fluctueert veel minder dan de power input. Voorbeel van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wURUvgOGdNATnOPtXGlx-MoUevk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVGrKG1XDVV2CWBWiHl0yduU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:07
CPM schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:42:
Ik twijfel nog altijd of ik die verplaatst wil hebben aangezien dit op verzoek mogelijk gedaan wordt. (@VindiGoosh ).
Er moet dan wel een goede reden worden aangegeven neem ik aan?
Als hij voor de installatie al op de verkeerde plek zat, dan vraag ik me dat ook af.

Maar als hij voor de installatie op de goede plek zat en vanwege de installatie nu op de verkeerde plek zit, dan is dat verwijtbare non-conformiteit en dan is die reden gegrond genoeg.

Algemene opmerking: voordat je dit überhaupt juridisch wilt aanvliegen, moet je het natuurlijk gewoon normaal aankaarten. Bij mij deden ze er nog niet een beetje moeilijk. Direct erkenning “oh nee dat is inderdaad verkeerd gedaan” en “wanneer kunnen we een service-afspraak inplannen om dit te herstellen”?

Wat dat betreft vind ik dat een keurige instelling van Quatt. Dat mag ook gezegd worden!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:20
mrdop schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:10:
[...]

De compressor frequentie is veel vlakker en fluctueert veel minder dan de power input. Voorbeel van vandaag:
[Afbeelding]
Dit zou kunnen komen doordat de CiC de frequentie stuurt (dus exact weet) en het vermogen middels een sensor meet (en daardoor dus fluctueert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
mrdop schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Je moet eerst een conversiefactor (ax+b, of een kromme) toepassen van Hz naar vermogens signaal. Dan zie ik daar toch bijna een 1 op 1 relatie tussen vermogen en frequentie!? Op 15 min zit wel een vreemde overgang in het frequentiesignaal die het beeld vertekent.
Maar dit maakt voor het punt dat ik maakte toch verder niets uit, de relatieve snelle fluctuaties blijven hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 08-01-2025 18:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Dit is een voorbeeld van flippergedrag met de aansturing van de compressor waar Freeckje aan refereert.
Zeker rond 17:40:15 is het op en neer binnen seconden!
Nergens goed voor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSCubG74HBTg83kpQ8fYoT3u9Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ici0DBejfrR12QfdVaUBw2PM.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
WAF1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:00:
[...]

@Mickel moen

[Afbeelding]
Ik denk dat je iets voor pendelen aanzien wat dit niet is.
De last is waarschijnlijk gewoon te laag voor de warmtepomp waardoor de ruimte te snel opwarmt op het minimum vermogen. Logisch gevolg is dat de thermostaat geen warmtevraag meer stuurt totdat de ruimte voldoende afkoelt.

"Wat gebeurd er tijdens pendelen?
Pendelgedrag ontstaat wanneer het vermogen (de warmte) die de warmtebron produceert groter is dan het vermogen (de warmte) die het afgiftesysteem afstaat. Als gevolg daarvan stijgt[2] de aanvoertemperatuur[3] van het cv-water.

Bij pendelen schakelt de warmtebron, zoals cv-ketel of cv-warmtepomp, zichzelf uit omdat de aanvoertemperatuur té hoog oploopt en een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. De circulatiepomp blijft wel doorpompen waardoor de warmte in het cv-water getransporteerd blijft worden naar het afgiftesysteem en de warmte af blijft staan aan de woning waardoor de watertemperatuur steeds verder daalt. Zodra de temperatuur van het cv-water onder een drempelwaarde komt schakelt de warmtebron zich weer in. Vervolgens stijgt de temperatuur van het cv-water weer voorbij een bepaalde drempelwaarde en schakelt de warmtebron zich weer uit. Deze cyclus blijft zich herhalen."

Zie voor meer uitleg: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/pendelen

Het kan wel zijn dat je het warmteverlies iets lager moet laten zetten bij Quatt, want hier gaat hij met zacht weer nog iets verder terug qua vermogen (300W ofzo).

Ik ga niet helemaal terug lezen of je hier al mee bezig bent geweest, maar ik verwacht ook wel dat er updates gaan komen om dit warmteverlies handmatig of volautomatisch te corrigeren naar de juiste waarde voor de woning.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 08-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

Ik hoor dus hier ook een lage toon door de dakuitbouw komen (Quatt op veerdempers, bigfoots, tegels, rubber mat). Komt voornamelijk van de ventilatoren, het is tijdens een defrost namelijk een stuk minder (en dan is de compressor wel actief).
Maar hoor het ook wel als enkel de waterpomp actief is (antivries circulatie), maar dan moet je wel heel goed luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Voor de nieuwe(re) Quatt buitenunits is door tweakers al gezien dat de bodemplaatverwarming bij een lagere buitentemperatuur aan- en uitschakelt dan de oudere Quatts.
Met een over-the-air software update kan dit waarschijnlijk ook voor de oudere Quatt buitenunits worden aangepast.
Heeft een Quatt een internetverbinding dan?
Lijkt me overigens meer een firmware zaak van de wp zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-01-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506

[...]
Ik heb 30 december hier ook een mailtje over gestuurd. Nog geen reactie. Ben benieuwd (maar heb ook weinig hoop...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:54:
Dit is een voorbeeld van flippergedrag met de aansturing van de compressor waar Freeckje aan refereert.
Zeker rond 17:40:15 is het op en neer binnen seconden!
Nergens goed voor...

[Afbeelding]
Vergelijkbaar plaatje... het is de CIC die dit 'gedrag' aanstuurt toch (cmd_compressorlevel, modbusregister 1999)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShpT4lnmiBuLhaPUW3Q60UOX0So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YsDYgAW5TnZqZCXzJZlAAOL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Vergelijkbaar plaatje... het is de CIC die dit 'gedrag' aanstuurt toch (cmd_compressorlevel, modbusregister 1999)?
[Afbeelding]
Dus, de compressorlevels gaan van 1 tot 10 (hele eenheden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[...]
Weet je zeker dat die bodemplaat verwarming niet nodig is? Ik kan mij voorstellen dat het in de warmtepomp een stuk kouder is dan buiten en dan wil je toch echt niet dat er brokken ijs op de bodemplaat blijven liggen na een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
netappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Weet je zeker dat die bodemplaat verwarming niet nodig is? Ik kan mij voorstellen dat het in de warmtepomp een stuk kouder is dan buiten en dan wil je toch echt niet dat er brokken ijs op de bodemplaat blijven liggen na een defrost.
De bodemplaatverwarming gaat aan als de buitentemperatuur onder de 4 graden komt, en weer uit als de temperatuur boven de 7 graden komt. Of als de Quatt uit gaat, dan gaat hij na 10 minuten weer aan als de temperatuur onder de 4 graden is.

Kan denk ik wel iets efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Maar opwarmend van 0 richting +7, staat die verwarmer ook nog steeds aan bij +6 begreep ik hier uit een testje. Dat heeft helemaal niets meer met ijsvorming te maken natuurlijk.
Defrostwater is sowieso al 'warm'. Het moet onderweg naar buiten gewoon geen kans krijgen aan te vriezen, dus enkele minuten na een defrost (en onder 1) moet afdoende zijn.
Ik maak me eerder zorgen om de dunne water afvoerpijpjes die ik wel eens bij installaties hoog aan de gevel voorbij zie komen, waarbij het water nog een meter of 6 door zo'n pijpje moet. Als dat laag bij de grond ergens dichtvriest, dan is het na 2 of 3 defrosts wel bekeken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[...]

De bodemplaatverwarming gaat aan als de buitentemperatuur onder de 4 graden komt, en weer uit als de temperatuur boven de 7 graden komt. Of als de Quatt uit gaat, dan gaat hij na 10 minuten weer aan als de temperatuur onder de 4 graden is.

Dan hangt het er vanaf waar die sensor zit. Als die letterlijk aan de binnenkant op de bodemplaat vast zit dan zou het wel lager kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Dus, de compressorlevels gaan van 1 tot 10 (hele eenheden)?
Correct; zie ook Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-HIKDnAabdEoBpwnAprY_kXfOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4QhHyo9gc5vGh1i2vSSXWByd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oh... Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Pas op, dit is zo bij oude modellen.
Huidige modellen gaat hij aan (permanent) als het <0grC is of bij een defrost.
(jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Dan hangt het er vanaf waar die sensor zit. Als die letterlijk aan de binnenkant op de bodemplaat vast zit dan zou het wel lager kunnen.
Neuh, op achterkant Quatt (rechts naast info-sticker) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Pas op, dit is zo bij oude modellen.
Huidige modellen gaat hij aan (permanent) als het <0grC is of bij een defrost.
(jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Hij zou zelfs ook gewoon uit kunnen onder 0 als er geen defrost is. "Condens" dat er is, wordt direct rijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:13:
[...]

oh... Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Positief of negatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Nou, niet positief eigenlijk.
Had eigenlijk een traploze regeling verwacht van 30 to 90 bijv. Dit is meer een 10-stappen modulatie. Dan gaat die vlieger ook niet meer op dat een wp vaak net wat efficiënter draait vlak boven zijn minimum dan echt aan het minimum.
En als een workaround voor bijv @okijokii zou zijn dat er bepaalde frequenties simpelweg worden overgeslagen om die nare brom niet te hebben (totdat er een ordentelijke oplossing komt) je in dit geval misschien zomaar 20 rps aan modulatiebereik inlevert. En dus eigenlijk geen oplossing meer is. (gezien dat als optie was aangedragen)

Zie je dit ook zo terug in een grafiek met compressorsnelheden? Trappen/stappen dus?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 08-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Nou, niet positief eigenlijk.
Had eigenlijk een traploze regeling verwacht van 30 to 90 bijv. Dit is meer een 10-stappen modulatie. Dan gaat die vlieger ook niet meer op dat een wp vaak net wat efficiënter draait vlak boven zijn minimum dan echt aan het minimum.
En als een workaround voor bijv @okijokii zou zijn dat er bepaalde frequenties simpelweg worden overgeslagen om die nare brom niet te hebben (totdat er een ordentelijke oplossing komt) je in dit geval misschien zomaar 20 rps aan modulatiebereik inlevert. En dus eigenlijk geen oplossing meer is. (gezien dat als optie was aangedragen)

Zie je dit ook zo terug in een grafiek met compressorsnelheden? Trappen/stappen dus?
Yes, gaat in dezelfde stapjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr_3T6wW1_55togQ-juttt3vzzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7EzZWKVTyfWZFdgbnVIEgvN0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
En ook nog met zijn 2 hetzelfde.
Dan snap ik @m10tech zijn post ook wat beter over het flippergedrag.
De (duo) wp gaat zo telkens net te hard, of net niet hard genoeg.
Als 1 nou op 55 blijft en de ander op 61 ben je d'r ook zou je zeggen :+
En dan is het verschil maar 2 x 5.
Maar van 39 naar 49 is het 2 x 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
nairolf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Zeg maar je ;)

Nou, ik heb even snel teruggekeken, en de COP is wel iets beter in afgelopen plaatjes, maar niet geweldig volgens mij.. Maar als ik ook de JSON mag geloven dan is opzich de Quatt goed bezig (4.29 graden toegevoegd aan het water), maar heeft hij daar gewoon relatief veel stroom voor nodig.. waarom, dat weet ik niet..

Zelf heb ik geen warmtepomp (laat staan Quatt), maar wel ervaring met een vloerverwarming die niet lekker werkte. Bleek uiteindelijk dat hij flink geknepen was op de globale retour, en omdat er nauwelijks radiatoren openstonden liep de ketel heel snel op naar 80 graden. Toen ik het voetventiel op de verdeler (die er dus boven zit, net zoals bij jou) opendraaide kwam er ineens leven in mijn verwarmingssysteem. Sindsdien krijgt de ketel het water nieteens boven de 50 graden, zelfs al doet hij zijn best (lees: vlam brandt continue. Al zal hij vast wel nog meer zijn best kunnen doen door de vlam harder te laten branden, het is ten slotte een 24 kW ketel).

Zou je eens kunnen controleren of dit het geval is bij jou? Je verdeler heeft zijn globale retour, en de groepen hebben zo te zien eigen knoppen + voetventielen.. zou je eens kunnen kijken of er niet iets daarvan misschien heel erg geknepen staat?

Als dat het niet is dan weet ik het niet goed, mijn kennis houdt daar een beetje op. Maar als ik iets erover zou moeten zeggen, dan zou het zijn: gezien de watertemperatuur, en als de flow het niet is, dan lijkt het me een probleem met de warmtepomp zelf te zijn, want:
- Er is dan voldoende flow-mogelijkheid (dat is mijn aanname dus, maar dat moet nog gecheckt worden)
- Watertemperatuur is laag, en dat is juist het ding wat Quatt "slim" doet als ik alle info op dit forum moet geloven: Als hij ziet dat je bij 30 graden maar 1 graad afgifte hebt, dan gaat hij vrolijk naar 40 graden, want dan heb je 2 graden afgifte (ongeveer, zegmaar). Vandaar dat ik afgifte niet helemaal verdenk. (Dat is wat andere warmtepompen volgens mij vaak niet doen: die hebben alleen een stooklijn, en die zegt bijv: bij 5 graden buiten moet ik 30 graden water maken, en als hij dan > 31 komt dan stopt te warmtepomp, zelfs al duikelt de kamertemperatuur)

[...]

In essentie vergelijkbaar met mijn verhaal dus, en dus ook met mijn aanbeveling: Kijk eens naar de knoppen op de verdeler waar je wel bij kan.
@nairolf @Frans H
Ik heb de witte knoppen en die met het kapje op de onderste rij gecontroleerd. Stond allemaal helemaal linksom / open. De globale retour moet dan deze zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1tsxgntuTrMfNdBf5ZgSgs6Fp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUAj8ckeCqdpvN42HGlARoQz.jpg?f=fotoalbum_large

Daar gaat een unit van een inbus sleutel in daar krijgt mijn vriendin rooie oortjes van. Heb ik helaas niet liggen dus ff shoppen dit weekend.

Ook kwam ik dit nog tegen volgens mij heeft quatt dit erop gezet. Staat 0.1 tot 0.5 bar op en staat nu op 0.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIM5co1pyvw-SvYRUrx5ZKZnkmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKqqIlgZTYD7086ugxkoerFz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:39:
[...]

En ook nog met zijn 2 hetzelfde.
Dan snap ik @m10tech zijn post ook wat beter over het flippergedrag.
De (duo) wp gaat zo telkens net te hard, of net niet hard genoeg.
Als 1 nou op 55 blijft en de ander op 61 ben je d'r ook zou je zeggen :+
En dan is het verschil maar 2 x 5.
Maar van 39 naar 49 is het 2 x 10.
Hier interpreteer je de grafiek niet goed.
Dit is HP1 freq. demand (vertaald vanuit de CiC compressorlevels) en de daadwerkelijke HP1 freq (terugkoppeling).

Hier onder beide HP1 en HP2, die zijn gelukkig niet (altijd) gelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGozfYvpheJ6h3OWD5CrsoBv5XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZq4WlJDHrlPb1YdGvW9pC4f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik hoor dus hier ook een lage toon door de dakuitbouw komen (Quatt op veerdempers, bigfoots, tegels, rubber mat). Komt voornamelijk van de ventilatoren, het is tijdens een defrost namelijk een stuk minder (en dan is de compressor wel actief).
Maar hoor het ook wel als enkel de waterpomp actief is (antivries circulatie), maar dan moet je wel heel goed luisteren ;)
Hier ook tijdens een defrosts niet hoorbaar. Komt doordat het vermogen naar beneden gaat en ik het niet op ieder vermogen hoor. Sowieso onder de 800 en boven de 1500 watt niet. 1300 tot 1350 het irritantst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Ook kwam ik dit nog tegen volgens mij heeft quatt dit erop gezet. Staat 0.1 tot 0.5 bar op en staat nu op 0.1.

[Afbeelding]
Daar vroeg ik je laasts naar ;)
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

0,1 lijkt me wel laag... als Quatt z'n flow niet door de vvw krijgt, dan drukt hij het hier door.
Meestal staan ze op zo'n 0,2 tot 0,3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Ja, zeker weten. Met de modbus data zie ik ook alle temperaturen in de buitenunit. De laagste temperaturen zijn de Evaporating en de evaporator coil. Zie het plaatje hieronder met de bodemplaatverwarming aan en alle temperaturen boven nul:

NB als ik mijn Quatt harder laat draaien dan gaan de laagste temperaturen wel onder nul. Maar dat heeft mijn huis nu niet nodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seEspk0zr6P1xg5N0U9ofZtrLAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3vpwTigmqshWEn2D7FKBYI4p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Hier interpreteer je de grafiek niet goed.
Dit is HP1 freq. demand (vertaald vanuit de CiC compressorlevels) en de daadwerkelijke HP1 freq (terugkoppeling).

Hier onder beide HP1 en HP2, die zijn gelukkig niet (altijd) gelijk
[Afbeelding]
Gelukkig kunnen ze dus ook beide een andere freq (tegelijk) draaien.
Maar mijn punt was meer dat het vaste stappen blijven. Je ziet in jouw grafiek ook dat ze beide 39 draaien, dan 31 en 39, dan 1 een hele poos alleen 31, oh nee toch niet we hebben allebei 55 nodig :o
Vaag.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 08-01-2025 21:02 ]

Pagina: 1 ... 191 ... 281 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.