Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:57
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik hoor dus hier ook een lage toon door de dakuitbouw komen (Quatt op veerdempers, bigfoots, tegels, rubber mat). Komt voornamelijk van de ventilatoren, het is tijdens een defrost namelijk een stuk minder (en dan is de compressor wel actief).
Maar hoor het ook wel als enkel de waterpomp actief is (antivries circulatie), maar dan moet je wel heel goed luisteren ;)
Is dat dan een constante toon, of meer onregelmatig en 'pulserend' (dat is de beschrijving die het meest in de buurt komt denk ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
paQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Gelukkig kunnen ze dus ook beide een andere freq (tegelijk) draaien.
Maar mijn punt was meer dat het vaste stappen blijven. Je ziet in jouw grafiek ook dat ze beide 39 draaien, dan 31 en 39, dan 1 een hele poos alleen 31, oh nee toch niet we hebben allebei 55 nodig :o
Vaag.
Zijn er warmtepompen die wel traploos door de compressorfrequenties kunnen variëren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Daar vroeg ik je laasts naar ;)
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

0,1 lijkt me wel laag... als Quatt z'n flow niet door de vvw krijgt, dan drukt hij het hier door.
Meestal staan ze op zo'n 0,2 tot 0,3
Haha ja ik leer elke dag. Volgend jaar als warmtepomp monteur aan de slag met dit tempo.

Ik heb hem aangedraaid tot tussen 0.2-0.3. fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
TeslaNerd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Zijn er warmtepompen die wel traploos door de compressorfrequenties kunnen variëren?
Eerlijk gezegd wist ik niet dat er nog moderne warmtepompen waren -anno nu- die dat niet doen :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CmkTkdf0_duL4CSQPeHvmzk_kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJzw089M0wTSpFH6HunhUP0m.png?f=fotoalbum_large
Tot x.1
Mijn vorige per 1.0

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Haha ja ik leer elke dag. Volgend jaar als warmtepomp monteur aan de slag met dit tempo.

Zie het als de weerstand van de veerklep die je verder opvoert.
Hoe hoger, hoe meer druk er nodig is om de klep te doen openen.
Ergo: bij 0.1 drukt ie het (warme) water er zo weer doorheen.
Doel is zo hoog mogelijk -en dan net iets eronder- zonder dat hij zijn functie verliest.

edit:
- Als je hem hoor sissen laat ie door
- Als de leiding warm wordt aan de UIT zijde (volg pijltje), laat ie door

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 08-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:45
SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Mag echt naar 0.3 hoor.

Overigens moet je hem eigenlijk afstellen op (de minimale) 3 radiatoren open en dan op hoog vermogen. Dat doen ze bij Quatt volgens mij ook niet bij iedereen.

Zo kwam mijn afstelling uit op 0.4 en heb ik hem uiteindelijk op iets minder dan 0.4 gezet.

En afhankelijk van of het expansievat op de goede of verkeerde plek zit, is de instelling van deze overdrukregelaar extra belangrijk. Want met name als ie expansievat op de aanvoer zit en de overdrukregelaar staat ook nog eens laag ingesteld, dan kan het zijn dat je onder de minimale opvoerdruk komt, waardoor bepaalde radiatoren in circuits die ver weg liggen, helemaal niet warm kunnen worden.

Alsof je leidingen verstopt zitten

[ Voor 29% gewijzigd door VindiGoosh op 09-01-2025 06:52 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
jj85 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik hoor dus hier ook een lage toon door de dakuitbouw komen (Quatt op veerdempers, bigfoots, tegels, rubber mat). Komt voornamelijk van de ventilatoren, het is tijdens een defrost namelijk een stuk minder (en dan is de compressor wel actief).
Maar hoor het ook wel als enkel de waterpomp actief is (antivries circulatie), maar dan moet je wel heel goed luisteren ;)
Heb jij die veerdempers zelf gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
alwind schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:08:
[...]

Heb jij die veerdempers zelf gekocht ?
Nee, Quatt heeft ze (op mijn verzoek) geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
jj85 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:33:
[...]

Nee, Quatt heeft ze (op mijn verzoek) geïnstalleerd.
Maar heeft verder geen effect gehad? Ik wilde ze zelf gaan aanschaffen namelijk 🤔

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:49:
[...]

Mag echt naar 0.3 hoor.

Overigens moet je hem eigenlijk afstellen op (de minimale) 3 radiatoren open en dan op hoog vermogen. Dat doen ze bij Quatt volgens mij ook niet bij iedereen.

Zo kwam mijn afstelling uit op 0.4 en heb ik hem uiteindelijk op iets minder dan 0.4 gezet.

En afhankelijk van of het expansievat op de goede of verkeerde plek zit, is de instelling van deze overdrukregelaar extra belangrijk. Want met name als ie expansievat op de aanvoer zit en de overdrukregelaar staat ook nog eens laag ingesteld, dan kan het zijn dat je onder de minimale opvoerdruk komt, waardoor bepaalde radiatoren in circuits die ver weg liggen, helemaal niet warm kunnen worden.

Alsof je leidingen verstopt zitten
Zou jij (of iemand anders) kunnen uitleggen hoe je de overdrukregelaar moet afstellen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:39:
[...]

Zou jij (of iemand anders) kunnen uitleggen hoe je de overdrukregelaar moet afstellen?
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:38:
[...]

Maar heeft verder geen effect gehad? Ik wilde ze zelf gaan aanschaffen namelijk 🤔
Voor trillingen wel. Wat ik hoor is voornamelijk het geluid vd fan. Dakuitbouw is (waarschijnlijk) niet geïsoleerd, geluid komt dus vrij makkelijk naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Dat had ik gelezen 👍🏻😃 betekent dat dat sissen goed is? Of wanneer het warm wordt aan de kant van het pijltje? Moet hij zo minimaal staan? Of zo maximaal mogelijk?

Voor mij is deze uitleg nog niet duidelijk (maar ligt vast aan mij 😅)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:44:
[...]

Dat had ik gelezen 👍🏻😃 betekent dat dat sissen goed is? Of wanneer het warm wordt aan de kant van het pijltje? Moet hij zo minimaal staan? Of zo maximaal mogelijk?

Voor mij is deze uitleg nog niet duidelijk (maar ligt vast aan mij 😅)
Sissen wil zeggen dat de pomp z'n flow niet kwijt kan en dus over de bypass terugstort. In normaal geval moet je deze dus niet horen sissen als radiatoren/vvw open staan en dus voldoende flow is.

Kort gezegd: Sissen is niet goed.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

Star65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Sissen wil zeggen dat de pomp z'n flow niet kwijt kan en dus over de bypass terugstort. In normaal geval moet je deze dus niet horen sissen als radiatoren/vvw open staan en dus voldoende flow is.

Ik was hier nog nooit mee bezig geweest, maar dit is dus inderdaad wel een knop waar jezelf nog aan kunt draaien. Niet dat ik dat van plan ben, want ik ervaar geen problemen. Maar meer kennis over dit ding is welkom. Overigens staat hij bij mij op 0,3.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Star65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Is iets verder open dan sissen dan de juiste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Het is trouwens 30Hz en niet 31Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Hey allemaal onze quatt verbruikt sinds december flink meer stroom. Ook heeft hij de 2 laatste dagen moeite om de boel warm te houden zonder de ketel (ging voorheen wel altijd goed) hij draait in volle modus altijd (besparing uit) altijd op 21 graden. Is het beter om met deze dagen een andere instelling te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXC8gv5zSdlUr8sXGeTuApdtiYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yccegQ73Of3xmTVGL4T8Hnkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNc4CjE-gn48B_W-4fL3j6jNC8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwMVYkZenJ0RWkZUXS7CVl0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un-Oejo0WWwRUMmNb0-pzttBEZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByEJCvFdrKvsI0EYGTpwigef.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:25:
[...]

Is iets verder open dan sissen dan de juiste stand?
Eigenlijk verder dicht...
Instelling 0,5 -> ventiel gaat open bij een verschildruk van 0,5
Instelling 0,1 -> ventiel gaat open bij verschildruk van 0,1

Dus als hij sist bij 0,3, dan zet je hem net een tandje hoger (bijv 0,35 of 0,4).

Ik hoor dat sissen hier overigens niet. Dus heb het gedaan door aan de leiding te voelen en in de JSON naar de flow te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Mickel moen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:10:
[...]

Ik was hier nog nooit mee bezig geweest, maar dit is dus inderdaad wel een knop waar jezelf nog aan kunt draaien. Niet dat ik dat van plan ben, want ik ervaar geen problemen. Maar meer kennis over dit ding is welkom. Overigens staat hij bij mij op 0,3.
Die bypass is een veiligheid in het systeem, als de Quatt/CV zijn flow niet kwijt kan omdat radiatoren/zoneklepppen/thermostaatkranen dicht gaan, dan loopt de druk op want waar moet de flow naar toe? Indien de druk dan hoger wordt als ingesteld op je bypassventiel gaat deze open waardoor het circuit kortgesloten wordt. Dit alles ter voorkoming dat de druk in het systeem te hoog wordt.

Ook bij een cv installatie als de zonekleppen/thermostaatkranen dicht gaan duurt het even voor de cv pomp afschakelt en kan dan zijn flow kwijt over het bypassventiel.

Een basisinstelling van 0.3 is normaal gesproken goed.

Wat @jj85 zegt: Als je deze verder inschroeft laat je de druk in het systeem hoger oplopen tot het bypassventiel open gaat. Als deze instelling laag staat (zeg 0.2) en je hoort geen sissen weet je dat je een goede flow in het systeem hebt en dus z'n warmte kwijt kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Star65 op 09-01-2025 09:00 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nlmx51 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:45:
Hey allemaal onze quatt verbruikt sinds december flink meer stroom. Ook heeft hij de 2 laatste dagen moeite om de boel warm te houden zonder de ketel (ging voorheen wel altijd goed) hij draait in volle modus altijd (besparing uit) altijd op 21 graden. Is het beter om met deze dagen een andere instelling te doen?
Het is koud en het is een hybride.
Voorheen? Is dat vorige winter?
Zonder specificaties van je woning is hier weinig over te zeggen.
December gebruikte ik 32m3 gas ongeveer

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:39:
[...]

Sure!

Wat je doet is het volgende:

- Je zet het minimaal benodigde aan afgiftesysteem helemaal open, zoals bij Quatt 3 radiatoren.
- Je zet de overdrukregelaar halverwege, meestal 0.25 bar
- Je creëert een flinke warmtevraag waar ook je CV bij meedoet
- Je voelt links en rechts van de overdrukregelaar aan de leiding, of deze aan beide kanten (even) warm wordt. Belangrijk detail: gaat gaat om de eerste paar seconden. Uiteindelijk wordt de leiding voor de overdrukregelaar (aanvoer) na verloop van tijd altijd warmer dan de leiding na de overdrukregelaar (retour).

- Links en rechts even warm? Dan stel je de overdrukregelaar iets hoger af (in stapjes van 0.05bar bijvoorbeeld).

- Je stopt de warmtevraag een paar minuten zodat de leidingen ver genoeg afkoelen om het verschil weer waar te kunnen nemen.
- Je herhaalt het bovenstaande net zo lang totdat de leiding voor en na de overdrukregelaar niet meer even warm aanvoelt.

Wordt de leiding aan de aanvoer warm, maar blijft de leiding aan de andere kant van de overdrukregelaar (retour dus) relatief koud ten opzichte van de aanvoer? Dan betekent dat het warme water niet meer door de overdrukregelaar kan, omdat deze daarvoor te hoog is afgesteld.

- Nu stel je hem een heel klein beetje lager af (0,05 bar ofzo). Was het moment van warmteverschil op 0.4 bar, dan stel je hem dus af op 0.35 bar.

De bedoeling van de overdrukregelaar, is om te voorkomen dat de systeemdruk bij gebrek aan doorstroom in je afgiftesysteem te hoog oploopt, waarbij het overstortventiel in werking treedt. Omdat de minimale afgifte 3 radiatoren is en er dus niet minder afgifte dan dat zal zijn, zoek je met het afstellen van de overdrukregelaar dus de grens op van wat nog mag, en gaat daar dan net iets onder zitten.

Op die manier blijft het relatieve drukverschil te laag om het overstortventiel te activeren, maar hoog genoeg om te voorkomen dat je thermische kortsluiting krijgt door het warme water met zorgvuldig afgestelde forcering door je afgiftesysteem te dwingen.

Hopelijk is het zo duidelijk :)

Edit:

Deze zorgvuldige afstelling heeft tijd nodig en vandaar dat hier in de praktijk vaak niet de aandacht aan wordt gegeven die het verdiend.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 09-01-2025 11:42 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Sure!

- Je zet het minimaal benodigde aan afgiftesysteem helemaal open, zoals bij Quatt 3 radiatoren.
- Je voelt links en rechts van de overdrukregelaar aan de leiding, of deze aan beide kanten (even) warm wordt.

Zoja: dan stel je de overdrukregelaar iets hoger af (in stapjes van 0.05bar bijvoorbeeld).

- Je stopt de warmtevraag een paar minuten zodat de leidingen ver genoeg afkoelen om het verschil weer waar te kunnen nemen.
- Je herhaalt het bovenstaande net zo lang totdat de leiding voor en na de overdrukregelaar niet meer even warm aanvoelt.

Wordt de leiding aan de aanvoer warm, maar blijft de leiding aan de andere kant van de overdrukregelaar (retour dus) relatief koud ten opzichte van de aanvoer? Dan betekent dat het warme water niet meer door de overdrukregelaar kan, omdat deze daarvoor te hoog is afgesteld.

- Nu stel je hem een heel klein beetje lager af (0,05 bar ofzo). Was het moment van warmteverschil op 0.4 bar, dan stel je hem dus af op 0.35 bar.

De bedoeling van de overdrukregelaar, is om te voorkomen dat de systeemdruk bij gebrek aan doorstroom in je afgiftesysteem te hoog oploopt, waarbij het overstortventiel in werking treedt. Omdat de minimale afgifte 3 radiatoren is en er dus niet minder afgifte dan dat zal zijn, zoek je met het afstellen van de overdrukregelaar dus de grens op van wat nog mag, en gaat daar dan net iets onder zitten.

Op die manier blijft het relatieve drukverschil te laag om het overstortventiel te activeren, maar hoog genoeg om te voorkomen dat je thermische kortsluiting krijgt door het warme water met zorgvuldig afgestelde forcering door je afgiftesysteem te dwingen.

Edit:

Deze zorgvuldige afstelling heeft tijd nodig en vandaar dat hier in de praktijk vaak niet de aandacht aan wordt gegeven die het verdiend.
Top! Ik ga hier binnenkort mee aan de slag 👍👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Top! Ik ga hier binnenkort mee aan de slag 👍👍
Graag gedaan! Succes 😄

Kleine aanvulling nodig:

Deze afstelling is naar mijn mening alleen zinnig als het expansievat op de retour zit. Als het expansievat op de aanvoer zit, dan zit de overdrukregelaar er voor jan lul. Die zal in de praktijk namelijk nooit geactiveerd worden, al staat deze maximaal afgesteld, omdat het expansievat (bijna altijd) de capaciteit heeft om een drukverschil van =< 0.5 bar op te vangen

[ Voor 52% gewijzigd door VindiGoosh op 09-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Graag gedaan! Succes 😄

Kleine aanvulling nodig:

Deze afstelling is naar mijn mening alleen zinnig als het expansievat op de retour zit. Als het expansievat op de aanvoer zit, dan zit de overdrukregelaar er voor jan lul. Die zal in de praktijk namelijk nooit geactiveerd worden, al staat deze maximaal afgesteld, omdat het expansievat (bijna altijd) de capaciteit heeft om een drukverschil van =< 0.5 bar op te vangen
Het is mogelijk onduidelijk, maar kan je hiervan maken of het expansievat goed aangesloten is? Het vat zit aan de andere kant van het trapgat, dus gaat via een koof die kant op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCwC9ZIKKWSS1bnuRQG04hBTZ_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXXJmi6MBcgsfox6QApDcv2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi8PpTloslWiKxy3-7oBvuXXRuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfHfLJADXBgWg0TSo6L13gYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DThZJAps4tLhLE9W_M-an7lnzdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpGZv2bZerbeXzm25dXbMjqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gmXosxCm30wBDciXzHxMw3MZxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAMFUHacVJsYXeAGOVJ8jaxA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY-F1toHUZWEsOocWIE7CveyskI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rKLbkg90ul9x1vULlh9RjTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:02
Friezin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Ik zie die controlsetpoint vaak als een pingpongballetje heen en weer schieten. Het kan zijn dat hij op 28 staat met een Quatt die water van 35°C staat te maken, of op 37 terwijl de cv de watertemperatuur voor een defrost naar 46°C brengt.... of op 44 met een kabbelende Quatt op 500w.

Wanneer hij op 10 staat (zoals nu) is de Quatt uit: dat is het enige wat houvast geeft. Nu is mijn cv aan/uit aangesloten, dus of het daaraan ligt?

Zowel de JSON als de app neem ik met happen zout.
Het is iets inzicht 😉.

Je komt er wel met inregelen: niet al te veel nadenken.
Zodra je lekkere warmte op een radiator voelt, ook even voelen bij uitlaat. En gewoon draaien: is de volgende keer de radiator steenkoud, dan draai m weer wat verder open toch?

(Grappig: Hoewel ik hier weet dat alles goed staat, inclusief mijn vvw.... blijf ik zo nu en dan van 11 radiatoren die uitlaat checken. En ben ik nog steeds verrast over de prestaties van Quatt )
Het huis is nog steeds warm dus het komt allemaal wel goed. Ik zeg eerlijk dat ik dat waterzijdig inregelen deels aan mijn man heb over gedragen. Hij vindt het wel makkenlijk dat hij een vrouw heeft die alles uitzoekt, ik vind dat hij ook wat mag doen. Ik vind het ook belangrijk om hem enigzins bij het proces te betrekken, hij had in al die maanden nog geen één keer de app geopend. Uitgebreid inzicht stond geen eens aan. En het was toch wel handig dat als er geen stroom is, dat de gasketel het nog doet. Dat niveau. En hij is niet dom, hij is van oorsprong systeembeheerder. Ik moest even aan je grapje denken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Het is mogelijk onduidelijk, maar kan je hiervan maken of het expansievat goed aangesloten is? Het vat zit aan de andere kant van het trapgat, dus gaat via een koof die kant op:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet ik ff de tijd voor nemen, zal straks ff kijken na 12u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Stel dat er geen oplossing komt voor het geluid. Is het dan mogelijk om een ander merk warmtepomp aan te sluiten op de leidingen die Quatt heeft gelegd? Of is dat te simpel gedacht 😁

[ Voor 200% gewijzigd door okijokii op 09-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:50:
Stel dat er geen oplossing komt voor het geluid. Is het dan mogelijk om een ander merk warmtepomp aan te sluiten op de leidingen die Quatt heeft gelegd? Of is dat te simpel gedacht 😁
Niet op dezelfde manier, de meeste zijn aangesloten met een open verdeler.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Niet op dezelfde manier, de meeste zijn aangesloten met een open verdeler.
Maar qua leidingen wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Jawel, geen enkel probleem.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
volgens mij wordt de WeHeat Flint door Coolblue met eenzelfde ribbelbuis aangelegd, dan zou hoogstens de installatie onder de CV veranderd hoeven te worden.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:21:
[...]

volgens mij wordt de WeHeat Flint door Coolblue met eenzelfde ribbelbuis aangelegd, dan zou hoogstens de installatie onder de CV veranderd hoeven te worden.
Ik ga me (voor de zekerheid) ook eens verdiepen in dat forum op Tweakers 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Weet alleen niet of de Flint een goede vervanger is voor de Quatt. Ze hebben eea met elkaar in overeenstemming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:39
Niet perse. De meeste hybride pompen die achteraf geïnstalleerd worden zijn parallel aangesloten. Mbv terugslagkleppen wordt de cv hydraulisch gescheiden van de warmtepomp. Dat betekent dat er ofwel met de cv gestookt wordt of met de warmtepomp. Dus niet tegelijk, zoals Quatt dit doet. Dit is wat betreft besturing vrij eenvoudig waardoor er weinig problemen zijn met de combinatie van alle verschillende merken cv ketels. Nadeel is het lagere rendement. Is de cv ketel en de warmtepomp van hetzelfde merk dan zal deze veelal wel in serie staan omdat de hele besturing hierop aangepast is.
Als je bijvoorbeeld naar de daikin altherma 4 kijkt dan staat er vaak bij dat deze speciaal geschikt is voor combinatie met intergas ketels.
Maar het ligt wel aan de leeftijd van de ketel hoe je de combinatie moet aansluiten. Bij oudere ketels parallel met een extra circulatiepomp. Bij hybrid ready ketels in serie zonder extra pomp. Hier zit in de ketel een aangepaste branderautomaat die als hoofdbesturing werkt.
Quatt wijkt wat dit betreft dus wel wat af van de rest van het veld.
Wellicht zijn er inmiddels andere nieuwkomers die het op de quatt manier doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ehbrands op 09-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
jj85 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Weet alleen niet of de Flint een goede vervanger is voor de Quatt. Ze hebben eea met elkaar in overeenstemming :)
🤡 Zelfde compressor? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Alles kan.
Koppel je hem meteen van de CV-ketel af (voor warm water) en dan hoef je je daar ook niet meer druk om te maken. :z

Houd er wel rekening mee dat de toegekende subsidie op de Quatt als voorwaarde heeft dat hij minimaal 1 jaar blijft staan.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb er aandachtig naar gekeken, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Na die koof zit hij in ieder geval aan de onderste leiding. Als je als loodgieter werkt volgens het boekje, dan is links/boven aanvoer en rechts/onder de retour. Dit gaat goed bij rechtse bochten van horizontaal naar verticaal (en andersom), maar bij linkse bochten moeten de leidingen elkaar kruisen om links/boven en rechts/onder in stand te houden. Voor het oog wordt het vaak niet gedaan, want parallel leidingwerk zonder dat de leidingen bij een bocht kruisen oogt mooier, maar volgens het boekje hoort het eigenlijk niet.

Met andere woorden: dat de vertakking op de onderste leiding zit is een indicatie dat hij goed zit, maar het is niet uit te sluiten.

Toch kun je het wel zelf heel makkelijk weten:

- zorg dat er een tijd geen warmtevraag is geweest en alle leidingen op kamertemperatuur zijn.

- Zet dan de thermostaat omhoog zodat er warmtevraag gecreëerd wordt.

- Voel bij het expansievat welke leiding als eerst warm wordt. Is dat niet de leiding waar de vertakking naar het expansievat toe aan vast zit, dan zit het expansievat op de retour.

Maar gezien de plek van het expansievat (relatief ver weg in het systeem) is de kans nihil dat jouw expansievat als gevolg van de Quatt installatie verkeerd is komen te zitten. Dan heeft hij al fout gezeten en als ik het zo beoordeel op basis van de logica achter het leidingwerk, dan durf ik voor 95% te zeggen dat hij goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Heb er aandachtig naar gekeken, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Na die koof zit hij in ieder geval aan de onderste leiding. Als je als loodgieter werkt volgens het boekje, dan is links/boven aanvoer en rechts/onder de retour. Dit gaat goed bij linkse haakse bochten, maar bij rechts haakse bochten moeten de leidingen elkaar kruisen om links/boven en rechts/onder in stand te houden. Voor het oog wordt het vaak niet gedaan, want parallel leidingwerk zonder dat de leidingen bij een bocht kruisen oogt mooier, maar volgens het boekje hoort het eigenlijk niet.

Met andere woorden: dat de vertakking op de onderste leiding zit is een indicatie dat hij goed zit, maar het is niet uit te sluiten.

Toch kun je het wel zelf heel makkelijk weten:

- zorg dat er een tijd geen warmtevraag is geweest en alle leidingen op kamertemperatuur zijn.

- Zet dan de thermostaat omhoog zodat er warmtevraag gecreëerd wordt.

- Voel bij het expansievat welke leiding als eerst warm wordt. Is dat niet de leiding waar de vertakking naar het expansievat toe aan vast zit, dan zit het expansievat op de retour.

Maar gezien de plek van het expansievat (relatief ver weg in het systeem) is de kans nihil dat jouw expansievat als gevolg van de Quatt installatie verkeerd is komen te zitten. Dan heeft hij al fout gezeten en als ik het zo beoordeel op basis van de logica achter het leidingwerk, dan durf ik voor 95% te zeggen dat hij goed zit.
Bedankt voor de moeite @VindiGoosh !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Graag gedaan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:31:
[...]

🤡 Zelfde compressor? 😅
Hou er ook rekening mee, maar misschien wil je dat wel, dat je met de Flint alleen hybride kan draaien. Hij kan wel FE maar er zit een afscherming in de software waarom hij dat niet kan. En als het inderdaad om dezelfde compressor gaat dan zit deze bij Quatt er dus ook op. Die heffen ze dan bij de All Electric versie dan waarschijnlijk op.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Mickel moen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Als je mijn opmerkingen ten aanzien van wie er de baas is, als vervelend interpreteert, dan sorry daarvoor.
Ik zie echter al een hele lange tijd een soort worsteling, waarvan ik mij afvraag waarom?

Je wilt in de toekomst van het gas af. Wel, dat kan nu ook al, tenzij er redenen zijn die dit tegenhouden.

Vooralsnog is dit mijn streven helemaal nog niet. Een duo Quatt zit er hier niet in, om redenen van plaatsing en geluid. Bovendien prefereer ik koken op gas.

Wat het waterzijdig inregelen betreft. Het mooiste is om dit op hoge temperatuur water te doen. Dus de Quatt voor een dagje uit, met de tarieveninstelling en alleen met de CV dus.

Dit is wel de tijd daarvoor.

En wat het pendelen betreft. Niet druk over maken, als ik dat plaatje zo zie.
O verrassend juist op de CV stand inregelen maar dan met een kleine deltaT. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:39
Is het regelen op de CV stand niet juist onhandig? Die heeft namelijk een andere flow dan de 800 l/h van de Quatt. Wil je niet juist de dT inregelen met de constante 800 l/h flow?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
WAF1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Hou er ook rekening mee, maar misschien wil je dat wel, dat je met de Flint alleen hybride kan draaien. Hij kan wel FE maar er zit een afscherming in de software waarom hij dat niet kan. En als het inderdaad om dezelfde compressor gaat dan zit deze bij Quatt er dus ook op. Die heffen ze dan bij de All Electric versie dan waarschijnlijk op.
De Blackbird is misschien ook een optie, maar goed, het is mijn plan plus.
Ik hoop eerst op een goede oplossing vanuit Quatt. Ik ben zeer te spreken over wat die doet, niet over hoe die dat doet. Ik wil niet tot het eind van het gebruik ervan de stress en onderbroken nachten ervaren. Daar ben ik al een tijdje heel erg klaar mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
[...]

Op het moment dat allerlei voorbereidende werkzaamheden al zijn gedaan, zou ik me altijd wenden tot een reguliere installateur van een van de merken die je op het oog hebt.
1 offerte is geen offerte, maar als het een recht toe recht aan (her)installatie betreft, en je valt daarmee onder het 'inclusieve' installatiebedrag van Quatt, we heat, the lots, dan doe je er echt wel verstandig aan een gerenomeerd merk te kiezen waarbij je niet in een cloud gevangen zit, en gewoon zelf je warmtepomp naar behoeve in te stellen en te laten functioneren.
"Een warmtepomp" an sich kost grofweg bij iedereen hetzelfde namelijk, maar een 1000 euro duurdere wp met 1000 euro minder installatiekosten lijkt me een no brainer in zo'n geval ;)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hopelijk komt er nog eens een goede oplossing voor geluidsproblemen nu meer klanten er hinder van ondervinden. Vooralsnog is het hier wel beter na de kleine aanpassing. *post eerder met o-ringetjes en schroeven* Ik luisterde er zojuist nog naar bij 1350W en gewoon zoemen en ventilator geluid. Keerzijde is dat die bij ±950W wel weer wat 316hz had dus als het warmer wordt weer ongedaan maken ;) of nog wat aanpassen. Zou niet nodig moeten zijn maar stoor me er aan en geeft hinder voor buren. Als ze het in de lente komen beoordelen (zoals eerder) maakt die het geluid niet.
Dit is een screenshot van spectroid app met de Quatt op ±1780W opgenomen vermogen, dan is die imo zeker niet geruisloos (immers ook 55db gemeten volgens EN12102-norm), wat opvallende 182hz en hoge pieptoon. Die hoge frequentie hoor ik niet en doet die ook niet altijd. Dat zal die transformator/transducer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vtd6KoR0PDOHCAacLQFgoqHQPuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/25JqLmP2p5XxRb7OXNUfzzs5.png?f=fotoalbum_large
Eerder ook wel opvallende ±170hz en ±340hz (die irritante toon en hogere pieken in spectroid), dus een bepaalde toon en vervolgens een verdubbeling die volgens mij de behuizing gaat veroorzaken.
Het lijkt zoals mijn 3d printer die een test doet voor trillingen en dan bepaalde onderdelen gaan dan geluid produceren, afhankelijk van de frequentie. Ook heeft die ook compensatie voor het geluid van de motoren, die worden dan iets anders aangestuurd ofzo en maakt echt verschil tijdens de test dus misschien kan er softwarematig in de Quatt ook nog iets beter.
To compensate for any vibration at high printing speeds, Bambu Lab has opted for an active vibration compensation technology for the XY axes. This technology takes precise measurement of the parameters of the X and Y axes before every print with the help of sensors installed on both the toolhead and the heatbed.
YouTube: 40 sec video

Deze week tot nu to 107kW verbruikt, cop 3,2. De ketel staat nog steeds op zomerstand :P gemakkelijkste bijna all-electric upgrade zit ‘m hier in zoveel mogelijk constante temperatuur, al zou mijn vriendin liever nachtverlaging hebben ivm warme slaapkamer, en de deur naar matig geisoleerde bijkeuken dichthouden. Dan red de Quatt het nog net.
In de beta feedback heb ik gevraagd naar defrost berekening, aangezien die geen negatief vermogen meer weergeeft in de json. Er was qua berekening iets aangepast niet aangegeven wat precies.

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 09-01-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Dit is verder wel een beetje appels met peren vergelijken ;)

De Flint heeft R290 als koudemiddel (propaan). Die kan op zichzelf al tot hoge watertemperaturen (70grC) komen.
De Quatt heeft R32 als koudemiddel. Die kan op zichzelf niet >60grC komen. In de Quatt all-electric is daarom nog een extra (water/water)warmtepomp voorzien die de temperatuur verder op kan piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Ik hoop eerst op een goede oplossing vanuit Quatt. Ik ben zeer te spreken over wat die doet, niet over hoe die dat doet. Ik wil niet tot het eind van het gebruik ervan de stress en onderbroken nachten ervaren. Daar ben ik al een tijdje heel erg klaar mee...
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, even contact opnemen. Zo nee, zelf een ingebrekestelling schrijven zullen vast wel voorbeelden van te vinden zijn. Geef ze x weken om het probleem op te lossen. Want ze kunnen het probleem gewoon oplossen door een unit om te ruilen. Doen ze dat niet dan kan je je geld incl. subsidie terug eisen. Vaak helpt het als een ondersteund wordt door iemand die er voor heeft geleerd.

In een andere zaak heb ik ooit een brief geschreven waar ik een bedrijf een ingebrekestelling had gestuurd. Ik hoorde niks terug. Ik belde met mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Die hoefde maar een telefoontje te plegen, de ingebrekenstelling liep (dus zelf gedaan) en ik had de volgende dag mijn geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
WAF1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, even contact opnemen. Zo nee, zelf een ingebrekestelling schrijven zullen vast wel voorbeelden van te vinden zijn. Geef ze x weken om het probleem op te lossen. Want ze kunnen het probleem gewoon oplossen door een unit om te ruilen. Doen ze dat niet dan kan je je geld incl. subsidie terug eisen. Vaak helpt het als een ondersteund wordt door iemand die er voor heeft geleerd.

In een andere zaak heb ik ooit een brief geschreven waar ik een bedrijf een ingebrekestelling had gestuurd. Ik hoorde niks terug. Ik belde met mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Die hoefde maar een telefoontje te plegen, de ingebrekenstelling liep (dus zelf gedaan) en ik had de volgende dag mijn geld.
Die wp was toch al een keer omgeruild?
Of iig bij iemand anders in dat geval, en het probleem was gewoon weer hetzelfde.

Het lijkt toch bij een bepaalde batch (?) structureel aanwezig te zijn.
Die 170 en 340Hz is ook geen toeval, maar een harmonische verdubbeling.
My best guess is dat de resonantie wordt veroorzaakt door de compressor. En gezien ik gister lees dat er eigenlijk maar 8 stapjes tussen laagste en hoogste stand zitten, kan het dus ook goed zijn dat de een er 'dus' _net_ geen last van heeft, en de volgende _altijd_ op een bepaalde (immers gefixeerde) compressorsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-HIKDnAabdEoBpwnAprY_kXfOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4QhHyo9gc5vGh1i2vSSXWByd.png?f=user_large

Als hij bijv dus op die 85Hz draait (standje 9), 2 x 85=170 (@bite ), 4 x 85 = 340.
2 x 79 (standje 8 ) = 158, 4 x 85 (@okijokii)....... 316 ;)

Het is wel een geluid dat door merg en been gaat. Benieuwd of we opvolging krijgen van het reclameklus influencer filmpje.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Dit is verder wel een beetje appels met peren vergelijken ;)

De Flint heeft R290 als koudemiddel (propaan). Die kan op zichzelf al tot hoge watertemperaturen (70grC) komen.
De Quatt heeft R32 als koudemiddel. Die kan op zichzelf niet >60grC komen. In de Quatt all-electric is daarom nog een extra (water/water)warmtepomp voorzien die de temperatuur verder op kan piepen.
Ik heb het niet over de All-Electric, ik heb het over FE draaien. Dus als je deze als zelfstandige unit wil draaien en daarnaast een wpb wil gebruiken. Quatt heeft in de hybride versie altijd een CV-ketel nodig om die 18 graden te garanderen en ik geef dus aan dat dit waarschijnlijk een softwere dingetje is. Want WeHeat erkent dat de software is beperkt. Er zijn hier ook al mensen die met een Quatt FE zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door WAF1 op 09-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Of iig bij iemand anders in dat geval, en het probleem was gewoon weer hetzelfde.

My best guess is dat de resonantie wordt veroorzaakt door de compressor. En gezien ik gister lees dat er eigenlijk maar 8 stapjes tussen laagste en hoogste stand zitten, kan het dus ook goed zijn dat de een er 'dus' _net_ geen last van heeft, en de volgende _altijd_ op een bepaalde (immers gefixeerde) compressorsnelheid.

Als hij bijv dus op die 85Hz draait (standje 9), 2 x 85=170 (@bite ), 4 x 85 = 340.

Het is wel een geluid dat door merg en been gaat. Benieuwd of we opvolging krijgen van het reclameklus influencer filmpje.
Ik geloof net als jij niet in toeval, maar ik denk wel dat ik toevallig dan 2x pech heb gehad. De unit is inderdaad al eens omgeruild. Enige voordeel van deze unit is dat ik hem op vollast niet hoor...

@WAF1 dat is een optie, maar nog niet de optie die ik wil gebruiken. Wil het liefst nog on speaking terms blijven en hopen (verwachten) op een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Ze hebben ook een versie die gewoon recht op staat, mocht je dat willen. Ik denk dat de beperking er op zit omdat ze bang zijn dat de Flint met hun eigen ontwikkelde duurdere versie gaat concureren. En dat ik denk ik ook de rede, als het om dezelfde compressor gaat, dat Quatt het doet. De concurentie buiten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik geloof net als jij niet in toeval, maar ik denk wel dat ik toevallig dan 2x pech heb gehad. De unit is inderdaad al eens omgeruild. Enige voordeel van deze unit is dat ik hem op vollast niet hoor...

@WAF1 dat is een optie, maar nog niet de optie die ik wil gebruiken. Wil het liefst nog on speaking terms blijven en hopen (verwachten) op een goede oplossing.
Precies, dus als hij niet resoneert bij jou op standje 9 en 10, maar op 8 wel, dan heb je dus gedurende standje 8 (en/of 7 bijv) ook altijd last. De meting van @bite toont aan dat het bij hem/haar standje 9 is.

Maar, (dat) geluid wijst dus ook op potentieel versnelde slijtage van / schade aan de delen die het geluid maken.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Prima. Maar ik was destijds dus al maanden in "overleg", ze reageerde gewoon niet. Op deze brief moesten ze onder druk reageren en ze hadden zelf de termijn laten verlopen. Ging om een bekende badkamerzaak. Toen er een mediarel losbrak, heb ik nog een keer mijn geld terug gekregen ondanks dat ik aangaf dat ik het al terug had. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:46
[...]

[Afbeelding]

Exact dit...

Mijn aanname;
-Ergens in de constructie of onderdeel van de constructie is er een bouwdeel dat een resonantie heeft bij 170-340 hz (eerste mode, tweede mode?) (google modal analysis).

-De compressor/logica heeft een bedrijfspunt dat (vaak) gebruikt wordt waarbij er met deze frequentie (of een harmonische daarvan) energie (trillingen) aan het systeem worden doorgegeven en daarmee de betreffende resonantie wordt gestimuleerd.

Hoe vind je de resonantie?
-Middels een modal-analysis, praktisch met een "shaker" en een set aan versnellingssensoren. OF in een computermodel middels een FEM methode.

-Middels een operational modal analysis, (hierbij is de warmtepomp zelf de "opwekker" van de trillingen ipv een externe shaker.
Je hebt nodig; een set aan (3d) accelerometers, een acquisitiesysteem, software, (kennis en ervaring).

-Middels een acoustische camera gedurende het bedrijf van de warmtepomp (Nadeel; voor deze (relatief) lage frequenties heb je grote(re) acoustische camera's nodig om de frequentie duidelijk toe te kunnen ordenen.

-Middels een compact data aquisitiesysteem(laptop met goede geluidskaart en software kan al..), richtmicrofoon/1d accelerometer, koptelefoon, filter op de frequentieband, een handige akoestiek specialist die verschillende varianten tijdens bedrijf test (te denken aan het aanbrengen van extra massa op onderdelen, verstijven van onderdelen, verzwakken van onderdelen of dempen (vasthouden) van onderdelen.)

etc. etc...

Naast het fysiek opschuiven van de resonantie is er ook nog de mogelijkheid om de bedrijfspunten zo uit te kiezen dat de resonantie minder wordt gestimuleerd.
Wellicht is dat een oplosing die meer bij Quatt's ambitiniveau past met hun "slimste warmtepomp, AI etc.."

Ik heb zulk werk maar een kleine 10J gedaan in de automobielindustrie en weet dat ook veel HVAC/warmtepomp fabrikanten zulke mensen in dienst hebben en/of extern inhuren.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Ik mis de buitentemperatuur.

Voorbeeld. Binnen staat de thermostaat op 21 graden en het is 4 graden buiten. Dan is het verschil 17 WP kan het dan dan zonder gas af. Maar als het buiten 0 graden is dan moet er een verschil van 21 graden worden overbrugt en moet er gas bij. Ik dacht ook dat de defrost onder de 4 graden beginnen en dit kost energie. Deze informatie is dus erg belangrijk om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
VindiGoosh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Sure!

- Je voelt links en rechts van de overdrukregelaar aan de leiding, of deze aan beide kanten (even) warm wordt. Belangrijk detail: gaat gaat om de eerste paar seconden. Uiteindelijk wordt de leiding voor de overdrukregelaar (aanvoer) na verloop van tijd altijd warmer dan de leiding na de overdrukregelaar (retour).

- Links en rechts even warm? Dan stel je de overdrukregelaar iets hoger af (in stapjes van 0.05bar bijvoorbeeld).

Edit:

Mischien een domme vraag, maar @SalmonAce heeft zijn radiatoren boven nog niet aangesloten. En uit mijn hoofd 40 m2 vloerverwarming gaat dit dan wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Deze week tot nu to 107kW verbruikt, cop 3,2. De ketel staat nog steeds op zomerstand :P gemakkelijkste bijna all-electric upgrade zit ‘m hier in zoveel mogelijk constante temperatuur, al zou mijn vriendin liever nachtverlaging hebben ivm warme slaapkamer, en de deur naar matig geisoleerde bijkeuken dichthouden. Dan red de Quatt het nog net.
In de beta feedback heb ik gevraagd naar defrost berekening, aangezien die geen negatief vermogen meer weergeeft in de json. Er was qua berekening iets aangepast niet aangegeven wat precies.
Gisteren leerde ik hier dat je je slaapkamer wat koeler kan houden door deze op een andere DeltaT waterzijdig in te regelen. Vast terug te vinden. Dan kan je het beneden waar warmte weg lekt naar de bijkeuken de woonkamer/ keuken denk ik net iets warmer maken. Dit was trouwens ook de manier wat ik in een filmpje had gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Exact dit...

Mijn aanname;
-Ergens in de constructie of onderdeel van de constructie is er een bouwdeel dat een resonantie heeft bij 170-340 hz (eerste mode, tweede mode?) (google modal analysis).

-De compressor/logica heeft een bedrijfspunt dat (vaak) gebruikt wordt waarbij er met deze frequentie (of een harmonische daarvan) energie (trillingen) aan het systeem worden doorgegeven en daarmee de betreffende resonantie wordt gestimuleerd.

-Middels een modal-analysis, praktisch met een "shaker" en een set aan versnellingssensoren. OF in een computermodel middels een FEM methode.

-Middels een operational modal analysis, (hierbij is de warmtepomp zelf de "opwekker" van de trillingen ipv een externe shaker.
Je hebt nodig; een set aan (3d) accelerometers, een acquisitiesysteem, software, (kennis en ervaring).

-Middels een acoustische camera gedurende het bedrijf van de warmtepomp (Nadeel; voor deze (relatief) lage frequenties heb je grote(re) acoustische camera's nodig om de frequentie duidelijk toe te kunnen ordenen.

-Middels een compact data aquisitiesysteem(laptop met goede geluidskaart en software kan al..), richtmicrofoon/1d accelerometer, koptelefoon, filter op de frequentieband, een handige akoestiek specialist die verschillende varianten tijdens bedrijf test (te denken aan het aanbrengen van extra massa op onderdelen, verstijven van onderdelen, verzwakken van onderdelen of dempen (vasthouden) van onderdelen.)

etc. etc...

Naast het fysiek opschuiven van de resonantie is er ook nog de mogelijkheid om de bedrijfspunten zo uit te kiezen dat de resonantie minder wordt gestimuleerd.
Wellicht is dat een oplosing die meer bij Quatt's ambitiniveau past met hun "slimste warmtepomp, AI etc.."

Ik heb zulk werk maar een kleine 10J gedaan in de automobielindustrie en weet dat ook veel HVAC/warmtepomp fabrikanten zulke mensen in dienst hebben en/of extern inhuren.
Ik heb zoiets ook met mijn zwembadwarmtepomp.
Die komt tijdens het optoeren ook langs een frequentie die net niet lekker valt, MAAR, daar blijft ie ook nooit op hangen; hij komt er alleen voorbij tijdens optoeren of aftoeren.
Die kan in stapjes van 5Hz van 30 tot 90, en de irritante frequentie zit dan bijv bij 57.

Maar goed, dit (bij Quatt) is niet even zo opgelost. Vervangen voor een andere (Quatt) en hopen dat diens resonantie-punt tussen 2 modulatiestappen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
[...]

[Afbeelding]

[...]

Exact dit...

Mijn aanname;

etc. etc...

In combinatie met eerdere meldingen dat de fluittoon alleen optreedt bij bepaalde vermogens, en dus frequenties van de compressor, lijkt het me ook aannemelijk dat er een onderdeel in de warmtepomp een resonantiefrequentie heeft die een hogere harmonische is van de compressorfrequentie.

Hoe nauwkeurig zijn de frequenties van de compressor zoals die door @paQ zijn gegeven, en hoe nauwkeurig is de toonhoogte (317 Hz, ook door PaQ bepaalt met spectrumanalyse) ?

Mijn aanpak zou zijn: maak de kast open, zet de warmtepomp in de juiste versnelling (warmtevraag aan en gas uit) en voel wat er mee trilt. Als je het element hebt gevonden, verander dan de resonantie frequentie door er wat van massa aan vast te plakken.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:44:
[...]

[...]

In combinatie met eerdere meldingen dat de fluittoon alleen optreedt bij bepaalde vermogens, en dus frequenties van de compressor, lijkt het me ook aannemelijk dat er een onderdeel in de warmtepomp een resonantiefrequentie heeft die een hogere harmonische is van de compressorfrequentie.

Hoe nauwkeurig zijn de frequenties van de compressor zoals die door @paQ zijn gegeven, en hoe nauwkeurig is de toonhoogte (317 Hz, ook door PaQ bepaalt met spectrumanalyse) ?

Mijn aanpak zou zijn: maak de kast open, zet de warmtepomp in de juiste versnelling (warmtevraag aan en gas uit) en voel wat er mee trilt. Als je het element hebt gevonden, verander dan de resonantie frequentie door er wat van massa aan vast te plakken.
Die 317Hz heb ik toen eens door ChatGPT laten 'vaststellen' aan de hand van een opname die iemand had geupload. Kon ook goed 316.6 zijn geweest natuurlijk. Als @bite dan metingen heeft met 170 en 340Hz, dan zijn dat geen toevalligheden meer, zeker niet omdat ze 1 op 1 -harmonisch- herleidbaar zijn op dat tabelletje met de modulatiestappen. (is niet mijn tabelletje voor de goede orde)

Dat 'oplossen' door op die onderdelen massa toe toevoegen is ook vaak maar van tijdelijke aard, tenzij je de resonantie in zijn geheel kan temperen.
Ik heb ooit een auto gehad met een brandstof plunjerpomp die ook zo lang resoneerde, dat de speling almaar groter werd, hetgeen het probleem alleen maar verergerde door de almaar toenemende versnelde slijtage.
Een 'modificatie' toen was een magneet en massa toevoegen om de boel wat in toom te houden. Dat ging een poos goed, maar de oorzaak bleef, en uiteindelijk liep de hele pomp stuk vanwege het uitslijten van delen, waarbij dat zonder de resonantie nooit gebeurd zou zijn.

Kijk, is het een deel van de behuizing die zo resoneert, dan zouden forse verzwaringsmatten wellicht eea op kunnen lossen. In dat geval is dat ook gevolg van net te dunne materialen / te laag samengesteld constructiegewicht bijv. Massa kan dus werken, maar hoeft niet per se de oplossing te zijn.
Het geluid is vrij luid, wat er weer op wijst dat het een groter oppervlak is dat resoneert, en niet een leidinkje bijv.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
[...]

[...]

Plottwist;
Door het verwijderen van de behuizing zal men ook een (groot deel) van de stijfheid en daarmee resonantie-frequenties verschuiven.
Kan werken, hoeft niet.

En, is dit niet gewoon het werk van de leverancier/fabrikant?

Zeker met alle marketing-uitspraken zou ik als "leek" een andere verwachting hebben.

Duurdere warmtepompen (Wolf CHA, Vaillant Arotherm Plus, Lambda, Ovum acp, StiebelEltron, Heliotherm the lots...) hebben een extra ontkoppeling tussen compressor en behuizing om op deze manier een dubbel veer-demper mechanisme te bouwen, veelal met een zware gietijzeren plaat om de trillingen van de compressor beter te ontkoppelen van de constructie.

Daarnaast weet ik dat er juist ter voorkoming van dit soort "tonaliteitsproblemen" diverse geluidstests worden doorgevoerd onder verschillende belastingen, maar ook bij verschillende temperaturen (de stijfheid van (nagenoeg) alle materialen is vaak ook een functie van de temperatuur, zo kan een rubber bij koude temperaturen veel harder zijn dan bij hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Plottwist;
Door het verwijderen van de behuizing zal men ook een (groot deel) van de stijfheid en daarmee resonantie-frequenties verschuiven.
Kan werken, hoeft niet.

Ja en dat... zometeen denk je het te hebben opgelost met een rubbertje hier en daar, maar verhelp je alleen het symptoom.
[...]

Duurdere warmtepompen (Wolf CHA, Vaillant Arotherm Plus, Lambda, Ovum acp, StiebelEltron, Heliotherm the lots...) hebben een extra ontkoppeling tussen compressor en behuizing om op deze manier een dubbel veer-demper mechanisme te bouwen, veelal met een zware gietijzeren plaat om de trillingen van de compressor beter te ontkoppelen van de constructie.
En een veel hoger constructiegewicht / dikker plaatstaal.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Die komt tijdens het optoeren ook langs een frequentie die net niet lekker valt, MAAR, daar blijft ie ook nooit op hangen; hij komt er alleen voorbij tijdens optoeren of aftoeren.
Die kan in stapjes van 5Hz van 30 tot 90, en de irritante frequentie zit dan bijv bij 57.

Maar goed, dit (bij Quatt) is niet even zo opgelost. Vervangen voor een andere (Quatt) en hopen dat diens resonantie-punt tussen 2 modulatiestappen valt.
Nouja, als je de marketing, slimheid, AI en filmpjes mag geloven zijn de mensen bij quatt toch "slim genoeg" om een tooltje te ontwikkelen a-la SONOS om het geluid van de warmtepomp middels een appje te meten. Tijdens deze meting de compressor een "sweep" te laten maken (lage - hoge frequentie en weer terug) en vervolgens de kritische frequenties definieren dusdanig dat de warmtepomp in die specifieke situatie het minste geluid maakt?

Dit meten met de telefoon op diverse locaties (zeg 5 - 10 punten) en klaar.

Dat zou IK echte slimheid noemen...

Maargoed ik ben dan ook een domme niet-quatt gebruiker/klant.

(er staat wel een Quatt bij me in de straat die ook dat rottige geluid maakt... 75m verderop hoor ik dat ding snachts...de eigenaar ervan is vooral fanboy en zegt dat ie "superstil" is... waarom hoor ik zijn unit dan wel en die van mijzelf, mijn buren, overburen en andere buren (die dichterbij wonen) dan niet...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Nouja, als je de marketing, slimheid, AI en filmpjes mag geloven zijn de mensen bij quatt toch "slim genoeg" om een tootlje te ontwikkelen a-la SONOS om het geluid van de warmtepomp middels een appje te meten, tijdens deze meting de compressor een "sweep" te laten maken (lage - hoge frequentie en weer terug) en vervolgens de kritische frequenties definieren dusdanig dat de warmtepomp in die specifieke situatie het minste geluid maakt?
Dan is het de vraag of je dat via de CIC zo kan maken dat ie die frequentie(s) overslaat.
Gezien de wp een 10-stappenmodulatie heeft vraag ik me dat ten zeerste af. Het zal in de FW van de buitenunit zitten. (CIC zegt: standje 9 graag, WP koppelt terug: OK 95Hz it is)
En wat als dat dan betekent dat stap 8 gewoon eruit gaat? (bijv)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Dan is het de vraag of je dat via de CIC zo kan maken dat ie die frequentie(s) overslaat.
Gezien de wp een 10-stappenmodulatie heeft vraag ik me dat ten zeerste af. Het zal in de FW van de buitenunit zitten.
En wat als dat dan betekent dat stap 8 gewoon eruit gaat? (bijv)
Momenteel heb ik 100+ warmtepompen in mn monitoring, geen van die heeft een "10 traps modulatie", sinds een jaar of 10 nagenoeg allemaal traploos of een enkeling aan-uit (water-water, hoge vermogens etc..).

Echte slimheid zou dan toch zijn het toepassen van een traploze modulatie waarbij er bij bepaalde bereiken zeg 50-56 hZ niet mag worden blijven staan?

En als ze echt aan hun 10 stapjes vast willen houden, maak de stapjes instelbaar (automagisch) zeg stapje 8 wordt 75 Hz ipv 78Hz...

Als die stapjes "ingebakken" zitten in de softe waren heb je gewoon GEEN slimme warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Momenteel heb ik 100+ warmtepompen in mn monitoring, geen van die heeft een "10 traps modulatie", sinds een jaar of 10 nagenoeg allemaal traploos of een enkeling aan-uit (water-water, hoge vermogens etc..).

Echte slimheid zou dan toch zijn het toepassen van een traploze modulatie waarbij er bij bepaalde bereiken zeg 50-56 hZ niet mag worden blijven staan?

En als ze echt aan hun 10 stapjes vast willen houden, maak de stapjes instelbaar (automagisch) zeg stapje 8 wordt 75 Hz ipv 78Hz...

Als die stapjes "ingebakken" zitten in de softe waren heb je gewoon GEEN slimme warmtepomp.
Dat is niet zo vreemd. De printplaten van de Quatt buitenunit hebben een ontwerpdatum van bijna 10 jaar geleden... :X (die waren vast in de aanbieding in China...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAWx7PRO0SvJGnJ4nAKNb7e4kLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a1Tptfg2WfZ9zw9cLMQSHek7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5-VMa4AnU15LtxIfLz3wa-p81E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Td2zjrIUGPCTBai74OuxsBZn.png?f=user_large

Bron:
kroam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:Een vriend van me heeft ook een Quatt en heeft wat foto's gemaakt van de PCB's binnenin. Zou wel interessant zijn als er een header is voor b.v. CAN/UART/I2C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orRUb25rnw2Km_yi3c7psJ4Hhws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRSZS20vHeJ1Cqq1D2uhv5yS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1DEQ4Tq3I0BqE9jQa3LYZexYjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSdCb3HTqgnwFX0EK8cMP8O4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAYRy2aoYHQxnNvCXig0a7fLAR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmeCU9trLqORGrVqpqKOldZH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xu4wfEe8AhIX3JgoP6itRqyvhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU7cIjZEgQehowL4khAi4beq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmxYTrEMDMnOjLUj16F9KeLtlS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZBkZjODQpKgVbCGofiuByHO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q97pJVJSDtLitcvD19Rzstg1AuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2BzReZatrOs7OeCoUNIKfkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Mickel moen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Precies.

@WAF1 Als er eens een keer wat kleine runs vlak achter elkaar komen, wat de reden ook mag zijn, zou ik me daar niet druk over maken. Tip: stel voor jezelf een max aantal runs per etmaal als streefgetal. Voor mij is een run, als de lijn in de grafiek de 0-lijn raakt. Mijn streven: maximaal 12 runs/24 uur. Incidenteel is het wel eens wat meer. Maar verweg de meeste dagen minder. Dan ben ik dus reuze tevreden.

Vandaag waren het er 10. Prachtig toch?

[Afbeelding]
Ik had dit antwoord even gemist. Ik vind dit ook best mooie runs. Mooi op laag vermogen. Maar het in nu eenmaal zo dat elke aan en uit een stukje van de levensduur kost. Ik dacht dat @Stefannn het over een kwartier per keer had. Ik weet niet waar hij die informatie vandaan heeft, maar onnodig pendelen wil je wel beperken. Stel dat dit waar is dat bij 12 keer, 3 uur per dag, die van de levensduur van 15 jaar af gaat. Dat is ook precies wat de Installateur van WeHeat tegen mij gezegd heeft, pendelen gaat ten koste van je pomp dus daar komt mijn zorg vandaan. En inderdaad weet ik niet wat een Quatt aan kan, hoevaak hij aan en uit kan voordat deze versleten is, ik hoop er in ieder geval 10 jaar mee te doen. Eigenlijk betekent ook dat de grootverbruiker is het voordeel is, meer gas wordt door stroom vervangen en je hebt minder last van pendelen, mogenlijk gaat juist je pomp langer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Ik had dit antwoord even gemist. Ik vind dit ook best mooie runs. Mooi op laag vermogen. Maar het in nu eenmaal zo dat elke aan en uit een stukje van de levensduur kost. Ik dacht dat @Stefannn het over een kwartier per keer had. Ik weet niet waar hij die informatie vandaan heeft, maar onnodig pendelen wil je wel beperken. Stel dat dit waar is dat bij 12 keer, 3 uur per dag, die van de levensduur van 15 jaar af gaat. Dat is ook precies wat de Installateur van WeHeat tegen mij gezegd heeft, pendelen gaat ten koste van je pomp dus daar komt mijn zorg vandaan. En inderdaad weet ik niet wat een Quatt aan kan, hoevaak hij aan en uit kan voordat deze versleten is, ik hoop er in ieder geval 10 jaar mee te doen. Eigenlijk betekent ook dat de grootverbruiker is het voordeel is, meer gas wordt door stroom vervangen en je hebt minder last van pendelen, mogenlijk gaat juist je pomp langer mee.
Prima. Het is nu eenmaal een ding wat aan en uit gaat. Zover ik het kan bekijken is er bij jouw, met alleen radiatoren, niets uitzonderlijks aan de hand. Maar ik houd er over op.

Ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Apparaten gaan nu eenmaal kapot. De een gaat langer mee dan verwacht, een ander korter.

Ik maak mij daar niet druk om. Want stress om apparaten zou zo je eigen leven kunnen bekorten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Dit is uit het filmpje van @RobertowNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zv26mzn2toN2iHX318ndN90ycVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9zkBvcuzLRp1StpQIKCaPiO.png?f=fotoalbum_large

144 (standje 7 x 2) en de volgende harmonische op 288.

Die hogere frequentie, ca 524Hz kan ik zo niet meteen herleiden. Misschien een leiding of een klep (die weer sluit)? Die spike is ook breedbandiger zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Exact dit...

Mijn aanname;

etc. etc...

Heeft het ook nog iets met omgeving (waar de warmtepomp op/bij staat), buitentemperatuur (krimpen of uitzetten van materiaal) of andere variabelen te maken? Of heb ik inderdaad gewoon pech door een slechte batch gehad denk je?

Edit: ik zie dat je op een gedeelte van de vraag al antwoord hebt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

[...]

De 317hz is door iemand van dit forum gehaald uit mijn geluidsfragment die ik hier ooit geplaatst heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Plottwist;
Kan werken, hoeft niet.

Zeker, maar wanneer de monteur weggaat (bij een andere Tweaker onlangs) en zegt dat dit geluid hoort bij het normale werkgeluid (wat pertinent niet waar is omdat ik referentiemateriaal heb in de buurt), dan begint de ellende van voor af aan. Erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Welke van die 100+ is echt de stilste? 💆‍♂️🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:40:
[...]

De 317hz is door iemand van dit forum gehaald uit mijn geluidsfragment die ik hier ooit geplaatst heb.
ja dat was ik
Maar dat kan dus ook net 316 zijn geweest. In elk geval een harmonische verdubbeling (x 2) van de compressorfrequentie.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Die kan in stapjes van 5Hz van 30 tot 90, , en de irritante frequentie zit dan bijv bij 57.

Met een thermostaat (Honeywell Round Modulation T87M1003) waarbij de setpoint per 0.01 of 0.1 graden kan worden ingesteld via Home Assistant kan dat ook voor de Quatt.
De blackbox CiC is inmiddels zo ver ontcijferd dat bekend is dat de CiC de compressorfrequentie in 10 stappen vraagt aan de buitenunit op basis van het verschil tussen de actuele en de ingestelde kamertemperatuur, de buitentemperatuur en de watertemperatuur.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Met een thermostaat (Honeywell Round Modulation T87M1003) waarbij de setpoint per 0.01 of 0.1 graden kan worden ingesteld via Home Assistant kan dat ook voor de Quatt.
De blackbox CiC is inmiddels zo ver ontcijferd dat bekend is dat de CiC de compressorfrequentie in 10 stappen vraagt aan de buitenunit op basis van het verschil tussen de actuele en de ingestelde kamertemperatuur, de buitentemperatuur en de watertemperatuur.
Zijn dat niet de 10 stappen die @paQ ook liet zien in zijn tabel? Maar voor mij belangrijker.... wil dit zeggen dat met een andere thermostaat de irritante frequentie kan worden overgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Het kan best dat de CIC snapt wat 0.1 graden is, maar daar gaat het hier niet om.
Een traploos modulerende warmtepomp kan zeer goed inspelen en acteren op wisselende (kleine) omstandigheden. Dat is nou net wat dat 'moduleren' zo fantastisch maakt. En het verschil tussen 52.3 of 52.5Hz gaat echt niemand merken hoor, maar per 1Hz zou toch wel heel erg wenselijk zijn.
De bandbreedte van 60Hz is al niet bijster groot, en die wordt in 10 stukken gehakt nu.
De compressor gaat dan oscilleren om under- en overshoots steeds te compenseren ipv gewoon op de juiste frequentie te draaien. En wanneer als gevolg van producteigenschap de wp op freq x lelijk resoneert, zoals @BjornHero aanhaalde, dan kun je die uitsluiten van het bereik, met bijv +/- 1Hz.

Dat staat echt (echt) los van je thermostaat.

ik geloof ook heus wel dat de CIC slim genoeg is / wordt, maar die moet ook roeien met de riemen die hij heeft, en moet het doen met de beschikbare acties van de buitenunit. En het lijkt erop dat die nogal beperkt zijn.
(bodemplaat heater bijv, en slechts 10 compressorfrequenties)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Zijn dat niet de 10 stappen die @paQ ook liet zien in zijn tabel? Maar voor mij belangrijker.... wil dit zeggen dat met een andere thermostaat de irritante frequentie kan worden overgeslagen?
Ja, dat kan. En als wij dat als tweakers kunnen dan kunnen de engineers van Quatt dat ook.

Als jij dit zelf wil tweaken dan kan ik jou daar verder mee helpen in het Quatt en HA zusterforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Ja, dat kan. En als wij dat als tweakers kunnen dan kunnen de engineers van Quatt dat ook.

Als jij dit zelf wil tweaken dan kan ik jou daar verder mee helpen in het Quatt en HA zusterforum.
Daar geloof ik helemaal niks van.

Je kan hooguit opzettelijk de wp harder laten draaien als de modbus return zou zijn "freq stand 8" (bijv) en je die niet wilt.
Ergo:
- als 8 en wenstemp niet bereikt, grotere TLift veroorzaken waardoor de vraag hoger wordt.
- als 8 en wenstemp bereikt, kleinere Tlift veroorzaken waardoor de vraag afneemt. (En als je pech hebt afslaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Dat is in ieder geval al mooi nieuws. Ik zit nog niet goed in HA, dus zal het eerst als optie voorleggen aan Quatt. Mocht daar niets uitkomen wil ik heel graag gebruik maken van je aanbod en zal ik me moeten gaan verdiepen in HA 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Je kan hooguit opzettelijk de wp harder laten draaien als de modbus return zou zijn "freq stand 8" (bijv) en je die niet wilt.
Ergo:
- als 8 en wenstemp niet bereikt, grotere TLift veroorzaken waardoor de vraag hoger wordt.
- als 8 en wenstemp bereikt, kleinere Tlift veroorzaken waardoor de vraag afneemt. (En als je pech hebt afslaat)
Nu word ik wakker in de nacht van het geluid en ga met de slider aan de slag om te kijken of ik een stand kan vinden waarin het geluid weg of veel minder is. Als (tussen) oplossing zou dat dan misschien niet meer hoeven en kan ik doorslapen.

Het is al zo erg dat ik de app voordat ik ga slapen al open op de slider pagina, zodat ik dat niet hoef te doen als ik wakker word 🙈

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 09-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:08
[...]

paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Ergo:
Ik ben het helaas een beetje met @paQ eens: Ik geloof niet dat je met een andere thermostaat echt goed invloed kan hebben hierop. Hooguit kan je wat sturen, maar helaas kan je bij de volgende CiC update met je bijsturing het tegenovergestelde effect krijgen.

Natuurlijk als de modbus sniffer echt alles goed in kaart krijgt en zijn werk betrouwbaar doet, dan kan er op basis daarvan een apparaat gemaakt worden die de CiC vervangt, en dan heb je wel echt de controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Het kan best dat de CIC snapt wat 0.1 graden is, maar daar gaat het hier niet om.
Een traploos modulerende warmtepomp kan zeer goed inspelen en acteren op wisselende (kleine) omstandigheden. Dat is nou net wat dat 'moduleren' zo fantastisch maakt. En het verschil tussen 52.3 of 52.5Hz gaat echt niemand merken hoor, maar per 1Hz zou toch wel heel erg wenselijk zijn.
De bandbreedte van 60Hz is al niet bijster groot, en die wordt in 10 stukken gehakt nu.
De compressor gaat dan oscilleren om under- en overshoots steeds te compenseren ipv gewoon op de juiste frequentie te draaien. En wanneer als gevolg van producteigenschap de wp op freq x lelijk resoneert, zoals @BjornHero aanhaalde, dan kun je die uitsluiten van het bereik, met bijv +/- 1Hz.

Dat staat echt (echt) los van je thermostaat.

ik geloof ook heus wel dat de CIC slim genoeg is / wordt, maar die moet ook roeien met de riemen die hij heeft, en moet het doen met de beschikbare acties van de buitenunit. En het lijkt erop dat die nogal beperkt zijn.
(bodemplaat heater bijv, en slechts 10 compressorfrequenties)
De modbus aansturing lijkt te werken met de door de CiC in 10 stappen gevraagde frequenties. Mogelijk dat de buitenunit ook andere compressorfrequenties aankan als de CiC die zou vragen.

Mijn tweak met een via HA aangestuurde thermostaat is een workaround waarmee de CiC kan worden getweakt om te draaien op door de gebruiker gewenste frequenties (of omgekeerd niet te werken op ongewenste frequenties)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Nu word ik wakker in de nacht van het geluid en ga met de slider aan de slag om te kijken of ik een stand kan vinden waarin het geluid weg of veel minder is. Als (tussen) oplossing zou dat dan misschien niet meer hoeven en kan ik doorslapen.
Ja, maar dat is toch wel echt tobben als je een warmtepomp hebt die zichzelf veren in de reet steekt en ermee pronkt dat het de allerstilste en slimste is, maar dan niet tussen 72 en 85Hz mag komen :?

Maan de leverancier gewoon tot een ordentelijke oplossing, en anders: kom halen dat ding en ontbindt de koop 8)7 (non-conform... weinig woorden aan vuil maken verder)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 09-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:35:
[...]

De modbus aansturing lijkt te werken met de door de CiC in 10 stappen gevraagde frequenties. Mogelijk dat de buitenunit ook andere compressorfrequenties aankan als de CiC die zou vragen.
Als de buitenunit dat toestaat, dan is de Quatt een hele domme slimste warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:35:
[...]

[...]

Ik ben het helaas een beetje met @paQ eens: Ik geloof niet dat je met een andere thermostaat echt goed invloed kan hebben hierop. Hooguit kan je wat sturen, maar helaas kan je bij de volgende CiC update met je bijsturing het tegenovergestelde effect krijgen.

Natuurlijk als de modbus sniffer echt alles goed in kaart krijgt en zijn werk betrouwbaar doet, dan kan er op basis daarvan een apparaat gemaakt worden die de CiC vervangt, en dan heb je wel echt de controle.
Ik gebruik hiervoor jouw tweak met de Honeywell Round thermostaat en de modbus sniffer draait hier al weken zeer betrouwbaar. Op basis van de via modbus zichtbare compressorfrequentie en overige data is gericht ingrijpen op de CiC nu al goed mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:36:
[...]

Ja, maar dat is toch wel echt tobben als je een warmtepomp hebt die zichzelf veren in de reet steekt en ermee pronkt dat het de allerstilste en slimste is, maar dan niet tussen 72 en 85Hz mag komen :?

Maan de leverancier gewoon tot een ordentelijke oplossing, en anders: kom halen dat ding en ontbindt de koop 8)7 (non-conform... weinig woorden aan vuil maken verder)
Ja, het is wel echt tobben met deze leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Ja, het is wel echt tobben met deze leverancier
Ja, daar kunnen we het enorm over eens zijn!
Het lijkt een complete hit&miss te zijn met een Quatt. De een is lyrisch, de ander heeft niets dan gedoe of zelfs problemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nairolf
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Ik gebruik hiervoor jouw tweak met de Honeywell Round thermostaat.
De modbus sniffer draait hier al weken zeer betrouwbaar. Op basis van de via modbus zichtbare compressorfrequentie en overige data is gericht ingrijpen op de CiC nu al goed mogelijk.
Oke misschien moet ik het even anders verwoorden. Zelf kom ik uit een software sub-wereld waar betrouwbaarheid voorop staat, en met dat in het achterhoofd is mijn gedachte:
Je hebt inderdaad de sniffer, dus kan zien wat voor effect je workaround heeft. Maar het blijft zo dat je "instellingen aanpast" (setpoint bijstelt) van een black box. Je hebt dan wel de feedback van de sniffer, maar je hebt eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent, omdat je geen idee hebt wat de CiC denkt (wat voor state hij heeft, en op basis waarvan hij keuzes maakt, etc.), alleen wat hij als output naar modbus geeft.

Bij ons op werk zou zoiets niet geaccepteerd worden, zelfs al draaien we duizenden uren aan testen en verificatie om te laten zien dat het in alle situaties werkt.

En dat is het enige wat ik bedoel, je bent een onbekend stuk software aan het foppen, en dat werkt nu wel prima, maar het geeft geen garanties, en kan met een update van de CiC helemaal op zn kop staan. Garanties krijg je pas als je een vervanger van de CiC maakt door zelf de buitenunit via modbus aan te sturen.

Maar ik begrijp ook goed dat je blij bent met dat het effect voor zover precies is wat je wil, en dat is zeker veel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Ja, daar kunnen we het enorm over eens zijn!
Het lijkt een complete hit&miss te zijn met een Quatt. De een is lyrisch, de ander heeft niets dan gedoe of zelfs problemen.
Ik vind een probleem niet erg wanneer dit serieus wordt opgepakt. Ik word er moedeloos van wanneer ik lees dat ze langskomen om het probleem op te lossen, onderdelen vervangen die er niets mee te maken hebben en wanneer het geluid dan niet weg is het een normaal werkgeluid zou zijn. De doorlooptijd ervan is ook maanden.

Ik ben het met je eens dat er grote verschillen zijn in lyrische Tweakers en mensen met gedoe. Dat levert hier soms ook nare discussies op. Nogmaals, ik vind dat de Quatt erg goed doet wat hij moet doen. Verwarmt met gemak ons hele huis en zorgt voor comfort. Op de hoogste stand (eigenlijk vanaf 1390 watt) is hij ook echt stil. Ik denk persoonlijk dat ze vast wel meelezen op dit forum en hoop dat ze daardoor een goede oplossing gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Ik vind een probleem niet erg wanneer dit serieus wordt opgepakt. Ik word er moedeloos van wanneer ik lees dat ze langskomen om het probleem op te lossen, onderdelen vervangen die er niets mee te maken hebben en wanneer het geluid dan niet weg is het een normaal werkgeluid zou zijn. De doorlooptijd ervan is ook maanden.

Ik ben het met je eens dat er grote verschillen zijn in lyrische Tweakers en mensen met gedoe. Dat levert hier soms ook nare discussies op. Nogmaals, ik vind dat de Quatt erg goed doet wat hij moet doen. Verwarmt met gemak ons hele huis en zorgt voor comfort. Op de hoogste stand (eigenlijk vanaf 1390 watt) is hij ook echt stil. Ik denk persoonlijk dat ze vast wel meelezen op dit forum en hoop dat ze daardoor een goede oplossing gaan vinden.
Indien dit "een normaal werkgeluid" is, dan betwijfel ik of ze nog wel aan hun eigen specificaties voldoen. Laat staan dat er een tonale toeslag in de WPAC berekening meegewogen moet worden.

En ik help het je hopen dat er een oplossing komt, maar ik vrees dat oplossingen aan je huidige warmtepomp niet meer dan workarounds zullen zijn die de oorzaak iig niet wegnemen, ofwel de oorzaak proberen te omzeilen.
Dat de een het op stand 7 heeft en de ander op stand 8 zegt ook wel wat.
Misschien had je vorige het wel op stand 8, snap je wat ik bedoel?
En heeft een eventuele 3e helemaal geen issues.
Het wordt een beetje touwtjetrekken op de kermis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nairolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:52:
[...]

En dat is het enige wat ik bedoel, je bent een onbekend stuk software aan het foppen, en dat werkt nu wel prima, maar het geeft geen garanties, en kan met een update van de CiC helemaal op zn kop staan. Garanties krijg je pas als je een vervanger van de CiC maakt door zelf de buitenunit via modbus aan te sturen.

Maar ik begrijp ook goed dat je blij bent met dat het effect voor zover precies is wat je wil, en dat is zeker veel waard!
Yep. Stel je weet het register te vinden waarop je zelf de compressor stand kunt schrijven, dan denk ik dat dat goed gaat tot het volgende (nabije) weegpunt van de regeling van de CIC, en dan neemt die het ook weer over.
Opzettelijk de vraag verhogen of verlagen biedt dan meer vastigheid, omdat het dan in elk geval hun eigen regeling is die standje 7 of 9 vraagt (ipv 8 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Indien dit "een normaal werkgeluid" is, dan betwijfel ik of ze nog wel aan hun eigen specificaties voldoen. Laat staan dat er een tonale toeslag in de WPAC berekening meegewogen moet worden.

En ik help het je hopen dat er een oplossing komt, maar ik vrees dat oplossingen aan je huidige warmtepomp niet meer dan workarounds zullen zijn die de oorzaak iig niet wegnemen, ofwel de oorzaak proberen te omzeilen.
Dat de een het op stand 7 heeft en de ander op stand 8 zegt ook wel wat.
Misschien had je vorige het wel op stand 8, snap je wat ik bedoel?
En heeft een eventuele 3e helemaal geen issues.
Het wordt een beetje touwtjetrekken op de kermis.
Statistisch gezien heb ik een volgende keer een behoorlijke kans op een goede Quatt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Statistisch gezien heb ik een volgende keer een behoorlijke kans op een goede Quatt 😅
:D

Ja, of gewoon een stille warmtepomp met set and forget die gewoon op elke snelheid van 30,0 tot 120,0rps en alles ertussen draait ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]

offtopic:
Dus na 2x 6 gooien heb jij meer kans op een 1-5 gooien? Nvm, ik geniet teveel van dit off-topic onderwerp :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
nairolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:11:
[...]

offtopic:
Dus na 2x 6 gooien heb jij meer kans op een 1-5 gooien? Nvm, ik geniet teveel van dit off-topic onderwerp :')
Dat dan weer niet, maar de kans dat je 3x een zes achter elkaar gooit is heel klein ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Dat dan weer niet, maar de kans dat je 3x een zes achter en gooit is heel klein ;)
Alleen als je dat van te voren bepaalt.
Hij is exact even groot als 4, 4, 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Yep. Stel je weet het register te vinden waarop je zelf de compressor stand kunt schrijven, dan denk ik dat dat goed gaat tot het volgende (nabije) weegpunt van de regeling van de CIC, en dan neemt die het ook weer over.
Opzettelijk de vraag verhogen of verlagen biedt dan meer vastigheid, omdat het dan in elk geval hun eigen regeling is die standje 7 of 9 vraagt (ipv 8 ).
Het mooie van de tweak van @nairolf is dat door de delta tussen de actuele en de ingestelde kamertemperatuur met 0.01grC gelijk te houden dat de CiC blackbox zich met het kiezen van de juiste offset volledig laat controleren voor het instellen van de gewenste frequentie. Home Assistant is hierbij zeer behulpzaam door het reageren met triggers en het eenvoudig grafisch in beeld krijgen van de feedback loop

Pagina: 1 ... 192 ... 281 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.