Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:48
Wanneer mijn CV aanslaat bijv vandaag tijdens een defrost zie ik dit in de flowrate.
Bovenin uitvergroot, onderin overzicht van de dag. Is dit normaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtz1RbbifSHsMbNntnPeUlAXFz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNbGfbal2pyiFokMeeHNcq6e.jpg?f=fotoalbum_large

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:35:
[...]

De modbus aansturing lijkt te werken met de door de CiC in 10 stappen gevraagde frequenties. Mogelijk dat de buitenunit ook andere compressorfrequenties aankan als de CiC die zou vragen.
Nah, lijkt me wishful thinking. Zul je waarschijnlijk eerst de compressor driver (uit 2016) moeten vervangen.

Trouwens, even voor de beeldvorming :) . Ik had geen idee wat een rotary twin compressor is, welke in de Quatt zou moeten zitten.
YouTube: Twin Rotary Compressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:46:
Wanneer mijn CV aanslaat bijv vandaag tijdens een defrost zie ik dit in de flowrate.
Bovenin uitvergroot, onderin overzicht van de dag. Is dit normaal?[Afbeelding]
Lijkt op het meepompen van de cv pomp en vervolgens het terugregelen van de Quatt waterpomp op 800l/u

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:06
okijokii schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Welke van die 100+ is echt de stilste? 💆‍♂️🙏
Wat wil je horen?

Mijn ervaring is dat er zeker (zeer grote!!) verschillen tussen warmtepompen qua geluid en trillingen, maar ook ik slaap niet bij mn klanten..
Wel vertel ik klanten een eerlijk verhaal en WEIGER wekelijks meerdere aanvragen omdat ze niet voldoen aan wet en regelgeving en omdat ik problemen verwacht qua geluid en of trillingen.
(En meer dan eens staat er een aantal maanden later een Quatt, die ook niet voldoet maar dat maakt de marketing goed..)

En wat dat betreft is het vaak een verhaal van Peanuts and Monkeys.

Maar of een warmtepomp overlast veroorzaakt heeft met meer dan alleen het apparaat zelf te maken.

Te denken aan;
Opstellocatie / manier van monteren
-Dakkapellen, platte daken (houten balken) etc. Is een recept voor geluid in de woning (en die van de buren?), er zijn warmtepompen die beter ontkoppelt/gedempt zijn, men kan frames met veren en massa bouwen etc... Maar hierbij is het risico het grootst.
-(harde, stenen) Muren reflecteren geluid, tussen 2 woningen in, in een steegje etc. Ook een verhoogd risico op problemen.
(De foto's die ik hier soms zie, ik schrik daarvan, op/in houten? balkons een duo-opstelling)
-Manier van monteren, bij gebruik van een muurbeugel / wandmontage is de muur, stabiliteit erg van belang. Maar wellicht nog belangrijker, wat voor ruimte zit erachter? Is het een badkamer, een slaapkamer of een berging?

Op detailniveau komt het nog nauwer, hoe is de ontkoppeling van de warmtepomp die op muurbeugels staat? Is ernaast een woning of een loods/paardenstal? Wat is het ambitieniveau, wat verwacht een klant?

En ja, dan apparaten...

Ook hier een te lang verhaal met een "bummer".

Men kan niet stellen een warmtepomp van merk A is altijd stil.
De meeste merken hebben verschillende series, en deze wederom in verschillende vermogens(klassen).
En zo kan het zijn dat de eene warmtepomp van het merk erg stil is terwijl het andere model dat niet is.

Daarbij zullen de meeste warmtepomp bezitters ook kunnen beamen dat het geluidsniveau ook toeneemt met stijgende belasting, als een warmtepomp op 30% draait maakt ie (meestal) "nauwelijks" geluid maar bij 80-100% belasting is er wel een heeel duidelijk verschil tussen diverse warmtepompen.
--> maar hierdoor kan een "te grote" warmtepomp (die rustig draait) in de realiteit soms wel een stuk stiller zijn dan een kleine warmtepomp die staat te "werken" (terwijl die kleine op papier een lager max. Geluidsvermogen heeft.)

En dan nog, wat de een een "heel stille warmtepomp" vind (omdat ie goed staat of omdat de persoon snel tevreden is, of (het ergste) omdat iemand zn eigen keuze de beste vind) kan de ander een luid ding vinden.

En dan komen we toch weer uit bij testresultaten en metingen.. (voor zover betrouwbaar).

En afsluitend op bovenstaand verhaal.
Mijn voorkeuren en keuzes hier neerzetten voegt weinig toe, het hangt af van de feiten en omstandigheden van het geval wat een goede, stille, warmtepomp is, passend bij de mogelijkheden, ambitieniveau en middelen.
Mocht je dit toch willen weten kun je me een PM sturen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb 30 december hier ook een mailtje over gestuurd. Nog geen reactie. Ben benieuwd (maar heb ook weinig hoop...)
Ik had vandaag al een reactie van Quatt support met de vraag mijn claim dat de bodemplaatverwarming onnodig urenlang aan staat te onderbouwen met feiten en cijfers.
Met de afsluiting:
Ik neem contact op over ticket: Unnecessary energy consumption

Bedankt voor je vraag. We willen graag meer inzicht krijgen in de situatie en horen graag waarom je denkt dat het onnodig lang duurt. Kun je dit toelichten met een duidelijke onderbouwing van je bevindingen, met feiten en cijfers?

Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen. We zien uit naar je reactie zodat we de situatie verder kunnen beoordelen.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier wel: mijn Nefit pomp toetert vrolijk mee en maakt er ≈ 965 van
(Soms zelfs zonder gasverbruik). Daarna even ≈ 700

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

Wat voor tijdspanne zitten we naar te kijken? Als de CVwaterpomp mee gaat doen, moet Quattwaterpomp even bijstellen om weer op 800l/uur te komen.
Ben het dus eens met @TeslaNerd ;)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:45
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Ik had vandaag al een reactie van Quatt support met de vraag mijn claim dat de bodemplaatverwarming onnodig urenlang aan staat te onderbouwen met feiten en cijfers.
Met de afsluiting:

[...]
Misschien kun uitleggen dat boven nul er niks bevriest. En daarna vragen of ze het ticket doorzetten naar de volgende lijn. De eerste lijn doet zijn best, maar dit schiet niet op natuurlijk :P

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!
s020506 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Misschien kun uitleggen dat boven nul er niks bevriest. En daarna vragen of ze het ticket doorzetten naar de volgende lijn. De eerste lijn doet zijn best, maar dit schiet niet op natuurlijk :P
Vreemd, hier bevriest hij wel degelijk onder 4°C.
Dit is ≈+2 volgens dit vrieskistje zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-10 12:14
s020506 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Een referentie naar de nieuwere modellen die genoegen nemen met bodemplaatverwarming onder nul plus defrost is al prima toch...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Vreemd, hier bevriest hij wel degelijk onder 4°C.
Dit is ≈+2 volgens dit vrieskistje zelf.

[Afbeelding]
@jj85 zo een foto als deze bedoelde ik als achtergrond voor jouw dashboard als de Evaporating temperature onder nul gaat

@friezin, mooi plaatje! als de compressor hard genoeg staat te pompen kan de warmtewisselaar wel 5-10 graden kouder worden dan de buitentemperatuur.

Bij mij draaide de Quatt vandaag maximaal op 39Hz en bleef de warmtewisselaar de hele dag boven nul zonder defrosts

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 09-01-2025 22:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-10 12:14
jj85 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Nah, lijkt me wishful thinking. Zul je waarschijnlijk eerst de compressor driver (uit 2016) moeten vervangen.

Trouwens, even voor de beeldvorming :) . Ik had geen idee wat een rotary twin compressor is, welke in de Quatt zou moeten zitten.
YouTube: Twin Rotary Compressor
Daar zit de essentie van het systeem.
De Quatt buiteneenheid is een semi-autonoom ding dat een beperkt aantal trucjes kan.
Het kan op commando 10 compressor frequenties aannemen en de pomp traploos regelen.
Indien ze ook de compressoraansturing traploos hadden gemaakt dan had de CiC een hoop meer kunnen regelen, maar dit is wat het is.

Ik hoor bij de mazzelaars die op geen enkele werkfrequentie een resonantie heeft, maar begrijp dat als je dat wel hebt, dat het dan diepe ellende is!

In het HA forum ga ik zo een bericht schrijven over het IDEE om de quatt zelf aan te sturen.
Dat is geen concreet plan, slechts een brainstorm, en de implicaties voor garantie enzo moeten niet onderschat worden...
Deze dus: m10tech schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:57

[ Voor 4% gewijzigd door m10tech op 09-01-2025 23:02 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:45:
[...]

@jj85 zo een foto als deze bedoelde ik als achtergrond voor jouw dashboard als de Evaporating temperature onder nul gaat

@friezin, mooi plaatje! als de compressor hard genoeg staat te pompen kan de warmtewisselaar wel 5-10 graden kouder worden dan de buitentemperatuur.

Bij mij draaide de Quatt vandaag maximaal op 39Hz en bleef de warmtewisselaar de hele dag boven nul zonder defrosts
Net voor foto "zeikte" er, van het ene op andere moment, flink water uit de Quatt.
Vermoed dat net er voor bodemverwarming aanschoot.

Die ijspegels zie ik ook wel bij 4°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Net voor foto "zeikte" er, van het ene op andere moment, flink water uit de Quatt.

Ik ben nu wel benieuwd hoe de nieuwe Quatts dat doen als de bodemplaatverwarming pas aan gaat bij buitentemperatuur onder nul en vlak voor een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Die 317Hz heb ik toen eens door ChatGPT laten 'vaststellen' aan de hand van een opname die iemand had geupload. Kon ook goed 316.6 zijn geweest natuurlijk. Als @bite dan metingen heeft met 170 en 340Hz, dan zijn dat geen toevalligheden meer, zeker niet omdat ze 1 op 1 -harmonisch- herleidbaar zijn op dat tabelletje met de modulatiestappen. (is niet mijn tabelletje voor de goede orde)

Dat 'oplossen' door op die onderdelen massa toe toevoegen is ook vaak maar van tijdelijke aard, tenzij je de resonantie in zijn geheel kan temperen.
Ik heb ooit een auto gehad met een brandstof plunjerpomp die ook zo lang resoneerde, dat de speling almaar groter werd, hetgeen het probleem alleen maar verergerde door de almaar toenemende versnelde slijtage.
Een 'modificatie' toen was een magneet en massa toevoegen om de boel wat in toom te houden. Dat ging een poos goed, maar de oorzaak bleef, en uiteindelijk liep de hele pomp stuk vanwege het uitslijten van delen, waarbij dat zonder de resonantie nooit gebeurd zou zijn.

Kijk, is het een deel van de behuizing die zo resoneert, dan zouden forse verzwaringsmatten wellicht eea op kunnen lossen. In dat geval is dat ook gevolg van net te dunne materialen / te laag samengesteld constructiegewicht bijv. Massa kan dus werken, maar hoeft niet per se de oplossing te zijn.
Het geluid is vrij luid, wat er weer op wijst dat het een groter oppervlak is dat resoneert, en niet een leidinkje bijv.
BjornHero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Plottwist;
Door het verwijderen van de behuizing zal men ook een (groot deel) van de stijfheid en daarmee resonantie-frequenties verschuiven.
Kan werken, hoeft niet.

En, is dit niet gewoon het werk van de leverancier/fabrikant?

Zeker met alle marketing-uitspraken zou ik als "leek" een andere verwachting hebben.

Duurdere warmtepompen (Wolf CHA, Vaillant Arotherm Plus, Lambda, Ovum acp, StiebelEltron, Heliotherm the lots...) hebben een extra ontkoppeling tussen compressor en behuizing om op deze manier een dubbel veer-demper mechanisme te bouwen, veelal met een zware gietijzeren plaat om de trillingen van de compressor beter te ontkoppelen van de constructie.

Daarnaast weet ik dat er juist ter voorkoming van dit soort "tonaliteitsproblemen" diverse geluidstests worden doorgevoerd onder verschillende belastingen, maar ook bij verschillende temperaturen (de stijfheid van (nagenoeg) alle materialen is vaak ook een functie van de temperatuur, zo kan een rubber bij koude temperaturen veel harder zijn dan bij hoge temperaturen.
Goede punten.

Ik denk dat het vanwege de relatief hoge frequentie een behoorlijk klein ding is dat onbedoeld meetrilt. Ik denk aan de onderdeel van de grill, zo'n aluminium koelvin bijvoorbeeld. Kan iemand, die makkelijk bij de wp kan, een vin met zijn nagel aan het trillen brengen en hier verslag uitbrengen van wat hij (of zij) hoort ?

Als het niks is, kunnen we dat ook weer wegstrepen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Dat is dan ook een beetje het punt. Je zou ook rond de de defrost de bodemplaatverwarming aan kunnen zetten voor een minuut of 10 ipv continu. Zou al behoorlijk veel schelen.

Dat de buitenunit wit is, wordt wel opgelost door een defrost. En dit lost een bodemplaatverwarming ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 04:56:
[...]

Dat is dan ook een beetje het punt. Je zou ook rond de de defrost de bodemplaatverwarming aan kunnen zetten voor een minuut of 10 ipv continu. Zou al behoorlijk veel schelen.
@TeslaNerd
Dat is hoe het nu ook werkt (huidige modellen ).
5 a 6 minuten voor het werkelijke defrosten gaat de verwarming aan.

Bij buitentemperatuur <0grC is hij wel continu aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49
s020506 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 04:56:
[...]

Dat de buitenunit wit is, wordt wel opgelost door een defrost. En dit lost een bodemplaatverwarming ook niet op.
Die ijspegeltjes is ws ook van waterdruppels die aan de fanbladen hangen, en bij starten van de fan naar voren worden geslingerd. Koude wind doet ook zijn ding, dat staat idd los van een tray heater.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:23:
[...]

Ik ben nu wel benieuwd hoe de nieuwe Quatts dat doen als de bodemplaatverwarming pas aan gaat bij buitentemperatuur onder nul en vlak voor een defrost.
Hier leek het wel zo te gaan, er ontstond pas een flinke golf water toen de fan al uit was. Het kan natuurlijk zo zijn dat de warmte uit die bodemplaatverwarming nog verder omhoog gaat bij aanvang defrost.

En zoals ik eerder heb gemeld zie ik zelf die 150W bodemwarmte niet echt terug. Enige wat opvalt is dat CIC standaard een ≈90w hoger verbruik meldt (JSON) dan wat ik hier zie in Homewizard op "nu" weergave.
Hoe kouder buiten en hoe dichter bij de defrost, des te meer loopt dat verbruik zelfs terug.

Defrost "hoogtepunt" om 02.25 uur, top is 1528w.
Buitentemperatuur ongeveer 2°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcfUX4L3rwfWGsJzpI4U6k6k_Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj6QGSRIFfJP1fmQL9YQ9Wjq.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort een geijkte kWh meter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Hier leek het wel zo te gaan, er ontstond pas een flinke golf water toen de fan al uit was. Het kan natuurlijk zo zijn dat de warmte uit die bodemplaatverwarming nog verder omhoog gaat bij aanvang defrost.

En zoals ik eerder heb gemeld zie ik zelf die 150W bodemwarmte niet echt terug. Enige wat opvalt is dat CIC standaard een ≈90w hoger verbruik meldt (JSON) dan wat ik hier zie in Homewizard op "nu" weergave.
Hoe kouder buiten en hoe dichter bij de defrost, des te meer loopt dat verbruik zelfs terug.

[Afbeelding]

De resolutie en afronding in HW maakt het echt onmogelijk snelle bewegingen waar te nemen.
Ik heb hier HA grafiekjes voorbij zien komen waaruit de 150W duidelijk te herleiden is. En idd bij de een staat dat constant aan < +4, en bij de ander niet.
Ik denk zelfs dat ie ook niet aan hoeft bij < 0 als er geen defrost is of net geweest is.

Die bodemverwarmer is een warmteweerstandskabel. Dat is aan of uit. Die wordt niet gedimd of verder opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:19:
[...]

De resolutie en afronding in HW maakt het echt onmogelijk snelle bewegingen waar te nemen.
Ik heb hier HA grafiekjes voorbij zien komen waaruit de 150W duidelijk te herleiden is. En idd bij de een staat dat constant aan < +4, en bij de ander niet.
Ik denk zelfs dat ie ook niet aan hoeft bij < 0 als er geen defrost is of net geweest is.

Die bodemverwarmer is een warmteweerstandskabel. Dat is aan of uit. Die wordt niet gedimd of verder opgevoerd.
Dat laatste geloof ik.

Hier draait JSON al een kwartier op powerinput 1610-1640w.
Geen enkel moment hiervan kwam hw "nu" boven 1515.
Vind het verschil behoorlijk groot.
Mocht ik een type hebben waar bodemverwarmer al aan staat, gaat er dus nog 150w af om warmte te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Yep. We hadden de oven aan en dat ding stookt de temperatuur redelijk op, zodat de Quatt uit gaat. Wanneer deze weer aan gaat, gaat precies na 10 minuten de power input exact 150 W omhoog, zonder dat ik er warmte in huis voor terug krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNympzZ3G3ZHCYtgVYWRZ2BkR1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tf2WeYrn7BJmnNYq4m2vXSid.png?f=user_large

Ik weet niet waarom de resolutie zo raar is, maar het is leesbaar en ik ben te lui om het uit te zoeken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door s020506 op 10-01-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Zijn we er al achter wat de verschillende geluidsliderniveau’s doen? Beperken die het maximale vermogen van de compressor? Wordt er een magisch geluidsdekentje over het geheel gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Yep. We hadden de oven aan en dat ding stookt de temperatuur redelijk op, zodat de Quatt uit gaat. Wanneer deze weer aan gaat, gaat precies na 10 minuten de power input exact 150 W omhoog, zonder dat ik er warmte in huis voor terug krijg.

[Afbeelding]

Ik weet niet waarom de resolutie zo raar is, maar het is leesbaar en ik ben te lui om het uit te zoeken ;)
En met welke externe bron vergelijk je?
Want mijn grote probleem is, dat ik de waarden vanuit CIC niet geloofwaardig vind.

PS: Heeft iemand met een kWh meter in meterkast al een een dag-verbruik-vergelijk gedaan met HA? Daar zou een bijna 100% overeenkomst moeten zijn lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 10-01-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
assasinbats schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:31:
Zijn we er al achter wat de verschillende geluidsliderniveau’s doen? Beperken die het maximale vermogen van de compressor? Wordt er een magisch geluidsdekentje over het geheel gelegd?
Dat eerste. Je beperkt gewoon met x% de maximale frequentie van de compressor. (en eventueel fanspeed)
Je topt het modulatiebereik af.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-01-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Dat eerste. Je beperkt gewoon met x% de maximale frequentie van de compressor. (en eventueel fanspeed)
Je topt het modulatiebereik af.
Dat is dezelfde frequentie die dus niet traploos is, zoals besproken in de laatste 100ish posts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
assasinbats schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Dat is dezelfde frequentie die dus niet traploos is, zoals besproken in de laatste 100ish posts?
yes

Dus bijv slider vol aan, is tot 90, slider op standje 3 tot standje 9, slider op stand 2 tot standje 8, enz enz
(kan ook 8 en 6 zijn, maar voor het idee)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-01-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Buitentemperatuur ongeveer 2°C.
[Afbeelding]

Ik denk dat je een oud model Quatt hebt? Een met flowmeter onder de CV?

Dan gaat bodemverwarming al aan <4grC en pas weer uit als de temperatuur >7grC is. Dan zie je die 150W niet makkelijk terug in de HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:33:
[...]

En met welke externe bron vergelijk je?
Want mijn grote probleem is, dat ik de waarden vanuit CIC niet geloofwaardig vind.

PS: Heeft iemand met een kWh meter in meterkast al een een verbruik-vergelijk gedaan met HA? Daar zou een 100% overeenkomst moeten zijn lijkt me.
De power input uit de CiC komt goed genoeg overeen met die van de energy socket van Homewizard om deze conclusie te kunnen trekken. De energy socket meette gisteren 25,5 kWh, Quatt zelf 25,4 kWh.

Je ziet het ook terug in de COP, deze duikt omlaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt11v7OsSzwt1ZVNsfyutuwMqHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sObi6jm8NtFkhc0UKzbfRu8R.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door s020506 op 10-01-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 20:46
Bij mij hebben ze op 1 november een Quatt Duo geïnstalleerd, en op 24 december heb ik via het eLoket van RVO een verlenging beslistermijn aanvraag ontvangen. Zijn er meerdere hier die rond dezelfde periode een of meerdere quatts hebben laten plaatsen, en waar de beslistermijn ook verlengd is?

Heeft dit nog gevolgen voor de hoogte van het subsidiebedrag, omdat deze in 2025 aanzienlijk is gedaald?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Vetifuro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:57:
Bij mij hebben ze op 1 november een Quatt Duo geïnstalleerd, en op 24 december heb ik via het eLoket van RVO een verlenging beslistermijn aanvraag ontvangen. Zijn er meerdere hier die rond dezelfde periode een of meerdere quatts hebben laten plaatsen, en waar de beslistermijn ook verlengd is?

Heeft dit nog gevolgen voor de hoogte van het subsidiebedrag, omdat deze in 2025 aanzienlijk is gedaald?
Dat heeft geen invloed. maar bij mijn aanvragen heeft het ook beide keren 10-12 weken geduurd. die van de WPB 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:49:
[...]

De power input uit de CiC komt goed genoeg overeen met die van de energy socket van Homewizard om deze conclusie te kunnen trekken. De energy socket meette gisteren 25,5 kWh, Quatt zelf 25,4 kWh.

Je ziet het ook terug in de COP, deze duikt omlaag:
[Afbeelding]
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Dus dan heeft je app op die dag ook heel andere waarden dan HA en HW?
Want ik zie nu bij jou enkel HA wat ik al niet vertrouwde 😉

Hier een willekeurige oud plaatje op herhaling, daaronder HW van die dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ57cF-W4MBBXmeC8oedF7afi5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AK6nfcWPCpv8e2MQ02AGX5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF_4SDv1RES6qrx4ph3bt4Vh1zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LXf42RRdmnjPKmnbO0Gzi37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Misschien was het wel gewoon 27 :+

De stekker is een goeie indicatie denk ik hoor, maar de MID meter in de groepenkast is gecertificeerd en daar kun je wel van op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat je een oud model Quatt hebt? Een met flowmeter onder de CV?

Dan gaat bodemverwarming al aan <4grC en pas weer uit als de temperatuur >7grC is. Dan zie je die 150W niet makkelijk terug in de HW.
Het gaat mij niet expliciet om die 150w: het gaat mij om de juistheid van de gegevens.

Mijn vertrouwen in HW (p1) is groter omdat ik die gegevens ook exact zo terugkrijg van mijn energieleverancier.
De socket is niet geijkt, de kWh meter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:13:
Misschien was het wel gewoon 27 :+

De stekker is een goeie indicatie denk ik hoor, maar de MID meter in de groepenkast is gecertificeerd en daar kun je wel van op aan.
Had niet gezien dat je gereageerd had.
Maar zie hierboven.
Ik zoek dan ook iemand met een kWh meter die gaat vergelijken

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 10-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Had niet gezien dat je gereageerd had.
Maar zie hierboven.
Ik had het ook over iemand met een kWh meter om te vergelijken
3 a 4% afwijking. Is hier al wel een aantal keer voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:25:
[...]

3 a 4% afwijking. Is hier al wel een aantal keer voorbij gekomen.
Even opletten: dat gaat over de Energy socket.
KWh is geijkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 10:38
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:27:
[...]

KWh is geijkt
07-01: 43.8 kwh volgens HW, 44,6 volgens Quatt
08-01: 44.8 kwh volgens HW 45,65 volgens Quatt
09-01: 52.2 kwh volgens HW 53,03 volgens Quatt

Dir is met een KWh meter.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal de vraag simpeler stellen: wie toont, met

1 screenshot HA
1 screenshot kWh-meter
1 screenshot Quatt-app

allen genomen op dezelfde koude dag met defrosts, aan dat ik de gegevens uit de CIC kan vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:27:
[...]

KWh is geijkt
Even opletten: dit gaat over de geijkte mid kWh meter van bijv @MacD007
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Of @RobertowNL
RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Edit:
Of @Star65
Star65 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 10-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Star65 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:44:
[...]

07-01: 43.8 kwh volgens HW, 44,6 volgens Quatt
08-01: 44.8 kwh volgens HW 45,65 volgens Quatt
09-01: 52.2 kwh volgens HW 53,03 volgens Quatt

Dir is met een KWh meter.
Dank u!
Dus tussen 1,5 en 2% verschil tussen die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep: en hier wordt dus al aangetoond dat Quatt gegevens met zout moeten worden gegeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Yep: en hier wordt dus al aangetoond dat Quatt gegevens met zout moeten worden gegeten
(Strooi)zout, maar werkelijk verbruik is in ieder geval lager als wat de CIC aangeeft. >:)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
Star65 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:59:
[...]

(Strooi)zout, maar werkelijk verbruik is in ieder geval lager als wat de CIC aangeeft. >:)
niet perse, hier geeft CIC consequent lager aan dan m'n HW kWh meter (zo'n 5% verschil)

07-01: Quatt 16.3 kWh, HW 17.1 kWh
08-01: Quatt 13.9 kWh, HW 14.6 kWh
09-01: Quatt 18.4 kWh, HW 19.4 kWh

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Een hele discussie over de nauwkeurigheid van de meting. Terwijl het punt was, die bodemplaatverwarming kost 150 W. Op welke meter je dan ook kijkt. Op mijn P1 meter zie ik het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
Hier 2 plaatjes waar de grafieken van de KWh meter en de waardes die vanuit de CIC komen over elkaar heen liggen.
Vooral in die van de CIC zie ik veel meer rimpeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtrwhwnufIog7DL1vXbMstFgAz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Azm8r9mstxOlbvuWrdGGOg5k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z-ybJcF8LqO5jNbABMulYVitP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoBnS8mgerGarMbJfUPNJ6IA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een guide pc210 warmtebeeldcamera en zal zo eens kijken of die draad warm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:07:
[...]

niet perse, hier geeft CIC consequent lager aan dan m'n HW kWh meter (zo'n 5% verschil)

07-01: Quatt 16.3 kWh, HW 17.1 kWh
08-01: Quatt 13.9 kWh, HW 14.6 kWh
09-01: Quatt 18.4 kWh, HW 19.4 kWh
Toevallig een lange kabel (met wat spanningsverlies) tussen kWh meter en Quatt?
Quatt betekent powerinput op basis van voltage en current op de compressor+ telt daar wat factoren bij voor overige componenten. Blijft een benadering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Ging het net regenen maar ladder stond er nog en gauw ff paar foto's gemaakt. Van dichtbij onstaat er een verschil tussen foto van de gewone camera die er over heen wordt gelegd. Defrost was net geweest. De temperatuuren niet altijd correct ivm verschillende reflectie. Ik zal het nog eens vaker checken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiyeMHxs9rGBQVz8o3itqKT_FGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89dKPNiNjaokvnbqZ7HI3nLo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vHBSBaT9x-OIfo0HxZyhOB_PMQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZil76yRDeIhgWMZqKoEaFKI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiEpyXA-bEnFIXcspXELSdl1OHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ePrElvdvIsHvOtDmGpEasS4H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oufKMZq-7tSfL2itBkycIFRAAb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LGlxKd9qnTMfLhhXutDOyfZ2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9xY0zmuPzgV-u-4C_7fF6Tloo8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cdKhjntP77gCetCICP4cjDCS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xigm1GXyM1KuyCwNFELevsLEXnY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ODhoC4JJJwSfdf7Ohw40BEkx.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 10-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 14:07
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Dank u!
Dus tussen 1,5 en 2% verschil tussen die 2.
Lijkt eerder op een vas verschil van ongeveer 0.8 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
bite schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:44:
Ging het net regenen maar ladder stond er nog en gauw ff paar foto's gemaakt. Van dichtbij onstaat er een verschil tussen foto van de gewone camera die er over heen wordt gelegd. Defrost was net geweest. De temperatuuren niet altijd correct ivm verschillende reflectie. Ik zal het nog eens vaker checken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus de kabel van de bodemplaatverwarming blijft warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Toevallig een lange kabel (met wat spanningsverlies) tussen kWh meter en Quatt?
Quatt betekent powerinput op basis van voltage en current op de compressor+ telt daar wat factoren bij voor overige componenten. Blijft een benadering.
denk zo'n 12m 3x2.5mm2 tussen meterkast en Quatt
het zal altijd situatie afhankelijk zijn, maar zowel lager als ook hoger uitvallen, dat wilde ik duidelijk maken

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:43

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mijn lijstje.

Ik meet met een HW socket. Het verbruik van de CIC wordt hierin niet meegenomen. Wat zou de CIC per uur verbruiken?

07-01 Quatt 18,81 - HW 18,00 = 0,81:24 = 0,03kWh
08-01 Quatt 21,14 - HW 20,20 = 0,94:24 = 0,04kWh
09-01 Quatt 19,70 - HW 18,90 = 0,80:24 = 0,03kWh

Waar maken we ons hier nu eigenlijk druk om?

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 10-01-2025 11:49 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Niks nieuws toch.
De powerinput is een berekende waarde (door CiC). Grootste deel is vermogen vd compressor, deze wordt wel gemeten (spanning en stroom). Daar komen een aantal factoren bovenop (pomp, verwarmingskabel etc)
Een kWh meter in je meterkast meet het vermogen op basis van spanning en stroom (en klein beetje wiskunde). Is dus accurater.

Dan maakt het ook nog uit hoeveel lengte + dikte kabel er tussen kWh meter en Quatt hangt. Hier kunnen nog wat verliezen optreden.

Algemene consensus is volgens mij wel dat de CiC powerinput redelijk OK is.

Temperatuur sensoren lijken ook valide waarde te geven (er zijn uitzonderingen).

Al met al geeft de CiC best een goed beeld (laten we de control mode even buiten beschouwing laten). Ik zou daar niet een al te grote korrel zout willen toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
[...]

denk zo'n 12m 3x2.5mm2 tussen meterkast en Quatt
het zal altijd situatie afhankelijk zijn, maar zowel lager als ook hoger uitvallen, dat wilde ik duidelijk maken
Eens met je stelling :)

Maar als je nou 100m kabel ertussen had, dan was het wel wat anders geweest ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:10:
[...]
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Ik heb voor mijn ticket "Unnecessary energy consumption ivm bodemplaatverwarming" onderstaande feiten en cijfers per email teruggestuurd aan Quatt support:
Ik heb als toelichting de onderstaande feiten en cijfers voor mijn Quatt op 7 januari jl obv de json data in Home Assistant.

De bottom_heater heeft 15 uur aangestaan van 9u in de ochtend nadat de buitentemperatuur kort beneden de 4 graden was, tot middernacht toen de Quatt is uitgegaan. Mijn Quatt had op 7 januari geen defrosts en had geen ijsvorming.

Op 7 januari had mijn Quatt daarmee 15x150Watt=2,25kWh unnecessary energy consumption.
Het totale stroomverbruik in die 15 uur was 12,5kWh. De extra unnecessary energy consumption was 22%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOpO2U8hBTb-yofVtA9D2lj7rjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc3cQPoP2K3AnuTf73WslYIR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Dus de kabel van de bodemplaatverwarming blijft warm?
Op dat moment in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd of die bv een half uur na de defrost ook warm is en boven de ca 7 graden zoals eerder is besproken.
Een automatische controle (thermometer ofzo) zou handiger zijn maar ik probeer het zo wat te onderzoeken.
Edit: half uur na defrost nog steeds warm bij in de json buitentemperatuur van 4,3 graden

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 10-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Forumvraagje tussendoor: hoe kan ik in het forum zoeken naar alleen de posts die ook afbeeldingen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 09:43
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:19:
Forumvraagje tussendoor: hoe kan ik in het forum zoeken naar alleen de posts die ook afbeeldingen hebben?
Ga allereerst naar de OP. Vervolgens herhalen:

1. Scroll omlaag
2. Skip posts zonder plaatjes, bekijk posts met plaatjes
3. Druk op [>>]
4. Ga opnieuw verder bij punt 1.

Sorry, kon ik niet laten....🤪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Is gewoon een knopje voor rechtsboven aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ4HmWv0eZvF9-P9dvWVVI857wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTyEzbpiPzPpz1vLNbEqJ6wG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:06:
Is gewoon een knopje voor rechtsboven aan.

[Afbeelding]
Maar dat is niet te combineren met een zoekwoord toch? Dat zou het leven soms makkelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bite schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Op dat moment in ieder geval wel. Ik ben wel benieuwd of die bv een half uur na de defrost ook warm is en boven de ca 7 graden zoals eerder is besproken.
Een automatische controle (thermometer ofzo) zou handiger zijn maar ik probeer het zo wat te onderzoeken.
Edit: half uur na defrost nog steeds warm bij in de json buitentemperatuur van 4,3 graden
Blijft een fenomeen 😉.

Hier heeft Quatt precies een uur gekabbeld op ±550w vlgs HW, JSON en Quatt-app. Ze zijn het behoorlijk eens.

Ook mooi tussen 12.00 en 13.00 uur, dus valt ongeveer in app-grafiekje met COP-berekening.
Buitentemperatuur 3,5 - 4°C, Quatt van november 2023.

Vlgs app: 1960/570w = COP van 3,4 tussen 12.00 en 13.00 uur.

Maar wanneer die bodemplaatverwarming hier bij in zit, waarom rekent de app dan niet met 1960/420w = COP van 4,7.

Genereren ze minder warmte dan ze beweren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrKImxo5Kip1BROGxDIqvjATtqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCGCwehea1qN6zlaWhqyqzHb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IJ-OF1dCoohCHayfy-dlenMJPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uZg5XKJtKq9V4clVxFcDHis.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bvp0sg5bo7jjO1-WoSiX4rVxZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhzLDralLgCgtoDTrlpCAJfj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Genereren ze minder warmte dan ze beweren?
:+

Het is nou eenmaal operationeel verbruik.
Sowieso als je ook gas verbruik hebt, zou je natuurlijk kunnen discussiëren of dat ook niet van het COP af zou moeten. (dat is bij een WP met een backup heater immers ook het geval, alleen nu is het gas de backup heater)
Het is alleen haast onmogelijk om te bepalen wat het aandeel van de gasstook was in de -daarom- efficiëntere werking van de wp.

edit: en dan is er überhaupt de onduidelijkheid of defrosts nou wel of niet bij die COP zitten in je app.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 10-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:40:
Mijn lijstje.

Ik meet met een HW socket. Het verbruik van de CIC wordt hierin niet meegenomen. Wat zou de CIC per uur verbruiken?

07-01 Quatt 18,81 - HW 18,00 = 0,81:24 = 0,03kWh
08-01 Quatt 21,14 - HW 20,20 = 0,94:24 = 0,04kWh
09-01 Quatt 19,70 - HW 18,90 = 0,80:24 = 0,03kWh

Waar maken we ons hier nu eigenlijk druk om?
Heerlijk al die verschillende metingen 😉.
De energy socket is sowieso minder accuraat dan de kWh meter.
Die laatste is MID gecertificeerd.

https://www.controlin.com...certificeerde-kwh-meters/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:35:
[...]

edit: en dan is er überhaupt de onduidelijkheid of defrosts nou wel of niet bij die COP zitten in je app.
is niet onduidelijk. Zit er een beetje in, alleen deel onder 0W laten ze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:44:
[...]
Oh ja dat was het.
Net als dat er natuurlijk ook eigenlijk een beetje gasstook is dat bijdraagt aan de efficiënte werking van de wp.

Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: (extern) meten is weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:44:
[...]
@paQ
Warmte onder de 0W laten ze weg. Elektriciteit tijdens defrost nemen ze wel mee.
Van vorige winter is wel onduidelijk.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Maar dat is niet te combineren met een zoekwoord toch? Dat zou het leven soms makkelijker maken :)
Geen idee wat je zoekt.
Maar ik gebruik voor zoeken binnen sites al 25 jaar Google.

In dit geval "zoek tweakers forum post van ene jj85 waar woordje Quatt in voorkomt"

site:https://gathering.tweakers.net/forum/ Quatt jj85

Dat wordt:

https://www.google.com/se...&chrome_dse_attribution=1

[ Voor 41% gewijzigd door Friezin op 10-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Oh ja dat was het.
Net als dat er natuurlijk ook eigenlijk een beetje gasstook is dat bijdraagt aan de efficiënte werking van de wp.

Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: (extern) meten is weten.
Waarbij Quatt de enige hybride warmtepomp is die netjes (een inschatting van) het gasverbruik geeft.
Is er wat op de metingen af te dingen? Een beetje misschien hier en daar.
Ben ik blij dat we zoveel inzicht krijgen van Quatt: zeker.
Dat is voor zover ik weet bij veel andere warmtepompen wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Geen idee wat je zoekt.
Maar ik gebruik voor zoeken binnen sites al 25 jaar Google.

In dit geval "zoek tweakers forum post van ene jj85 waar woordje Quatt in voorkomt"

site:https://gathering.tweakers.net/forum/ Quatt jj85

Dat wordt:

https://www.google.com/se...&chrome_dse_attribution=1
Hoe je Google gebruikt om sites te doorzoeken snap ik gelukkig nog wel. Maar hoe zoek je nou posts met afbeeldingen én een bepaalde zoekterm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Hoe je Google gebruikt om sites te doorzoeken snap ik gelukkig nog wel. Maar hoe zoek je nou posts met afbeeldingen én een bepaalde zoekterm?
URL erbij?
Of image.
(Zoeken in tweakers is sowieso een crime)

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 10-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:53
SBL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:46:
[...]

@paQ
Warmte onder de 0W laten ze weg. Elektriciteit tijdens defrost nemen ze wel mee.
Van vorige winter is wel onduidelijk.
Ja is dit helemaal waar? Wederom, CiC is een blackbox. De JSON laat geen negatieve thermische energie zien.. maar wie zegt dat de data die ze naar hun servers sturen en dus in de Quatt app komt niet gewoon dat stukje negatieve thermische energie bevat?

Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat omdat de JSON niet negatief wordt de data in de Quatt app ook die negatieve data niet bevat. Dat weten we simpelweg niet (zeker).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlfredPteD
Ik ontving gisteren van Quatt de mail met de gegevens over mijn stooklijn. Zie hieronder :
Hieronder vindt u de instellingen van uw Quatt:

Warmteverlies woning (schatting): 6,41 kW
Dit is de hoeveelheid warmte die uw woning verliest bij een buitentemperatuur van -10 °C om de binnentemperatuur op 20 °C te houden. Deze waarde wordt als standaard genomen om het verwarmingssysteem optimaal af te stemmen.

Stookgrens woning (schatting): 16 °C
Dit is de geschatte buitentemperatuur waarbij het verwarmingssysteem meestal niet meer nodig is om uw woning op temperatuur te houden. Boven deze grens wordt aangenomen dat passieve warmtebronnen, zoals zonlicht en apparaten, voldoende zijn om de binnentemperatuur te handhaven. In uw geval betekent dit dat de verwarming nodig is als de buitentemperatuur onder de 16 °C daalt. Dit kan verder worden geoptimaliseerd door isolatiemaatregelen of een nauwkeurige afstemming van het verwarmingssysteem.

Instelling van de stooklijn
De stooklijn die wij hanteren is gebaseerd op deze waarden, maar wij volgen geen traditionele stooklijn berekening. In plaats daarvan stemt ons systeem de warmteafgifte af op de exacte warmtevraag. Dit betekent dat ons systeem rekening houdt met subtiele verschillen in warmtebehoefte:

Bij een temperatuurverhoging van 0,5 °C is er minder warmte nodig dan bij een verhoging van 1,5 °C.

Ons systeem past de warmteafgifte hier dynamisch op aan, zodat de verwarming zo efficiënt mogelijk functioneert en energieverbruik wordt geminimaliseerd.

Hoe wordt dit berekend?

Warmteverlies berekening: Het warmteverlies van uw woning wordt berekend op basis van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, in combinatie met de isolatie en grootte van uw woning. Bij -10 °C buitentemperatuur is 6,41 kW nodig om de woning op 20 °C te houden.

Stookgrens berekening: De stookgrens wordt bepaald door de temperatuur waarbij het warmteverlies van de woning volledig wordt gecompenseerd door interne warmtebronnen, zoals zonlicht en huishoudelijke apparaten.

Met deze aanpak zorgen we ervoor dat uw Quatt efficiënt werkt en uw woning comfortabel blijft, zonder onnodig energieverbruik. Laat het ons weten als u verdere vragen heeft!
Een keurige mail met uitleg. De vraag had ik begin december gesteld, tussendoor een mail ontvangen dat ik begin januari antwoord zou krijgen. Dus helemaal top van Quatt.

De stooklijn heb ik in mijn plaatje geplakt. De stooklijn valt een-op-een samen met de waarnemingen. Dat is wel mooi om te zien. Helaas is mijn gemiddelde kamertemperatuur niet 20 grC maar iets van 18,5 grC. Dat scheelt wel veel, want de stooklijn van Quatt zou ongeveer 4,5% hoger moeten liggen.

Maar, mijn systeem draait als een zonnetje. Lange runs, weinig over- of undershoots, en heel weinig gasverbruik. Dus ik laat het lekker zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZNh1XYO4dV_nEor7wU0jQgl7oM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEKRc4rQz4ntytARoRamWBsQ.png?f=user_large
(ik heb de stooklijn omgerekend naar kWh per dag : 6,14 kW => 147,36 kWh per dag). De rode punten zijn de waarnemingen van vandaag, die zijn hier niet van belang)

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
nairolf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Ja is dit helemaal waar? Wederom, CiC is een blackbox. De JSON laat geen negatieve thermische energie zien.. maar wie zegt dat de data die ze naar hun servers sturen en dus in de Quatt app komt niet gewoon dat stukje negatieve thermische energie bevat?

Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat omdat de JSON niet negatief wordt de data in de Quatt app ook die negatieve data niet bevat. Dat weten we simpelweg niet (zeker).
Jawel, heb ze beide nagerekend.
Dus afkappen op 0 en niet afkappen op 0.
De waarde in de app komt overeen met de afgekapte waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:23
AlfredPteD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:08:
Ik ontving gisteren van Quatt de mail met de gegevens over mijn stooklijn. Zie hieronder :

[...]

Een keurige mail met uitleg. De vraag had ik begin december gesteld, tussendoor een mail ontvangen dat ik begin januari antwoord zou krijgen. Dus helemaal top van Quatt.

De stooklijn heb ik in mijn plaatje geplakt. De stooklijn valt een-op-een samen met de waarnemingen. Dat is wel mooi om te zien. Helaas is mijn gemiddelde kamertemperatuur niet 20 grC maar iets van 18,5 grC. Dat scheelt wel veel, want de stooklijn van Quatt zou ongeveer 4,5% hoger moeten liggen.

Maar, mijn systeem draait als een zonnetje. Lange runs, weinig over- of undershoots, en heel weinig gasverbruik. Dus ik laat het lekker zo.

[Afbeelding]
(ik heb de stooklijn omgerekend naar kWh per dag : 6,14 kW => 147,36 kWh per dag). De rode punten zijn de waarnemingen van vandaag, die zijn hier niet van belang)
Nette uitleg. Mooie grafieken. Niks meer aan doen als je tevreden bent. Maar als ik naar de grafiek kijk heb ik de indruk dat als je de stookgrens op 15 graden zet de lijnen boven elkaar komen te liggen.

[/quote]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
nairolf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Met de JSON data en Home Assistant is de Quatt thermische energie en een complete COP (inculsief negatieve thermische energie) eenvoudig toe te voegen en sluit voor mijn Quatt goed aan bij wat de Quatt laat zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
      - name: "heating_power"
        device_class: "power"
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {% set flow = states('sensor.heatpump_flowmeter_flowrate_2') | float %}
          {% set delta = states('sensor.heatpump_hp1_waterdelta') | float %}
          {{ (flow * delta * 1.153724) | round(0, default=0) }}
  - sensor:
      - name: "cop_compleet"
        unit_of_measurement: "CoP"
          {% set power_in = states('sensor.heatpump_hp1_powerinput') | float %}
          {% set power_out = states('sensor.heating_power') | float %}
          {{ (power_out / power_in) | round(2, default=0) }}

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 10-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Met de JSON data en Home Assistant is de Quatt thermische energie en een complete COP (inculsief negatieve thermische energie) eenvoudig toe te voegen en sluit voor mijn Quatt goed aan bij wat de Quatt laat zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
          {{ (800 * delta * 1.153724) | round(0, default=0) }}
  - sensor:
Vervang op regel 8 die 800 even door flow :)

Edit: je zag het zelf ook al zo te zien *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viQxwyLvXldURviPKVkMJk5Xkwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/secu7RR2Sk0ChwWXpYqLEjCS.png?f=fotoalbum_large

Blijf het toch maar ongrijpbaar vinden tot nu toe. COP van 2,3, totaal verbruik van 13kwh op een dag maar wel een boiler die bij gaat springen. Heb de verhoging nog maar wat verder uit elkaar getrokken dus om 9.00 en om 13.00 een verhoging van 0.5 graden.

Quatt vind niks laten horen voor 6 weken blijkbaar heel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik heb je post historie in dit topic niet gechecked, maar is dit niet gewoon een afgifte probleem? Met temperaturen rondom het vriespunt en slechtere afgifte is een COP van 2,3 niet heel onwaarschijnlijk. En dat een boiler bijspringt als hij opeens 0.5 graad moet verwarmen lijkt me ook niet zo gek bij een hybride systeem.

Ter referentie:
Vandaag tot nu toe CoP 3.5, 25 m2 vvw, heel wat oppervlakte aan T22 radiators, de 2 grootste in de woonkamer voorzien van in totaal 35 fans. Fors stroomverbruik (redelijk wat woonoppervlakte + 3 zijdes volledig vrij), maar nog altijd goedkoper dan met gas + meer comfort.

[ Voor 30% gewijzigd door wesleytjuh op 10-01-2025 15:18 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 11:22
Goedendag Forumleden.

Ik ben sinds een maand eigenaar van een Quatt Hybrid (single). Ik heb al sinds jaren een TADO thermostaat waar ik heel gelukkig mee ben. Ik kijk met stijgende verbazing naar de capriolen die mijn CIC soms uithaalt. Vandaag weer : zonnetje op de woonkamer, Binnen is het 18.1 graden en stijgend, Tado vraagt om 18 graden, (CIC bevestigt dat) situatie min of meer statisch gedurende een uur. De CIC maakt (met COP=1) water van 55 graden en pompt het door de bypass. Mijn gemiddelde COP over de laatste maand is 2.1. Dit is toch niet normaal? Vroeger had ik de cv-ketel-watertemperatuur op 43 graden begrensd om "hysterische" vraag-respons te voorkomen. Maar CIC water-temp maximeren kan geloof ik niet. Waar is hier gaande ? Ik heb het CV gedeelte van mijn ketel uitgezet omdat ik de eerste dagen na installatie meer gas verbruikte dan voorheen. Ik wil graag gasloos (heb ik nu wel voormekaar dus) en heb in een folder ergens gelezen dat dat ook moet kunnen als je maar een constante warmtevraag creeerd. Nou ja, het is een lang verhaal geworden, iedere tip is welkom. Hoe kan onderstaande screenshot ooit normaal zijn (er is geen defrost gaande geloof ik)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AzegKflZ94s0t-dkrukvQOdUD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNcaLVmn59LUQ1A3pBvrKRF1.jpg?f=fotoalbum_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@rombow maak ook eens wat plaatjes vd inzicht pagina en vertel wat meer over je huis . Wat voor afgiftesysteem heb je? Maak je gebruik van tado zones? (Dat kan killing zijn...)

[ Voor 19% gewijzigd door jj85 op 10-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:42:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
          {{ (flow * delta * 1.153724) | round(0, default=0) }}
  - sensor:
heating_power is toch hetzelfde als power uit de json?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:22:
[...]

heating_power is toch hetzelfde als power uit de json?
Nee, die van @TeslaNerd wordt negatief bij een defrost, die power van Quatt niet.
Ze zouden wel gelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
wesleytjuh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:16:
Ik heb je post historie in dit topic niet gechecked, maar is dit niet gewoon een afgifte probleem? Met temperaturen rondom het vriespunt en slechtere afgifte is een COP van 2,3 niet heel onwaarschijnlijk. En dat een boiler bijspringt als hij opeens 0.5 graad moet verwarmen lijkt me ook niet zo gek bij een hybride systeem.

Ter referentie:
Vandaag tot nu toe CoP 3.5, 25 m2 vvw, heel wat oppervlakte aan T22 radiators, de 2 grootste in de woonkamer voorzien van in totaal 35 fans. Fors stroomverbruik (redelijk wat woonoppervlakte + 3 zijdes volledig vrij), maar nog altijd goedkoper dan met gas + meer comfort.
@SalmonAce heeft momenteel enkel 40m2 vvw te verwarmen en een heel laag warmteverlies. Mogelijk problemen met warmteafgifte idd...
Helaas geen mooie HA of HW grafieken om te 'debuggen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
rombow schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:17:
Goedendag Forumleden.

Ik ben sinds een maand eigenaar van een Quatt Hybrid (single). Ik heb al sinds jaren een TADO thermostaat waar ik heel gelukkig mee ben. Ik kijk met stijgende verbazing naar de capriolen die mijn CIC soms uithaalt. Vandaag weer : zonnetje op de woonkamer, Binnen is het 18.1 graden en stijgend, Tado vraagt om 18 graden, (CIC bevestigt dat) situatie min of meer statisch gedurende een uur. De CIC maakt (met COP=1) water van 55 graden en pompt het door de bypass. Mijn gemiddelde COP over de laatste maand is 2.1. Dit is toch niet normaal? Vroeger had ik de cv-ketel-watertemperatuur op 43 graden begrensd om "hysterische" vraag-respons te voorkomen. Maar CIC water-temp maximeren kan geloof ik niet. Waar is hier gaande ? Ik heb het CV gedeelte van mijn ketel uitgezet omdat ik de eerste dagen na installatie meer gas verbruikte dan voorheen. Ik wil graag gasloos (heb ik nu wel voormekaar dus) en heb in een folder ergens gelezen dat dat ook moet kunnen als je maar een constante warmtevraag creeerd. Nou ja, het is een lang verhaal geworden, iedere tip is welkom. Hoe kan onderstaande screenshot ooit normaal zijn (er is geen defrost gaande geloof ik)?
[Afbeelding]
De vraag is waarom hij het door de bypass gooit.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Goed ik heb de laatste dagen een uitdaging. Doordat de zon op de woonkamer staat wordt de ingestelde temperatuur snel gehaald. (19.5).
De zon begon vandaag rond 10/12u goed te schijnen, Quatts gaan uit. Het is nu ongeveer 4 uur later, woonkamer 20.5. overige ruimtes zijn in die periode snel afgekoeld. Allemaal radiatoren.
Badkamer 1.2 graden.
Overloop 1 graad.
Bijkeuken 4 graden.
Speelkamer 4 graden.

Iemand een idee hoe hier slimmer mee om te gaan? Heb de nu thermostaat hoger gezet om de Quatts aan te slingeren maar ideaal is het niet. Zeker niet omdat het lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur komen.

Soms denk ik dat een Tado met slimme knoppen het kan oplossen en dan te gaan werken met zones. Maar dan zal er weer behoorlijk geïnvesteerd moeten worden?

De ruimtes isoleren gaat niet verder.

Ik heb HA en in elke ruimte een Tuya Zigbee thermometer en een Honeywell thermostaat. Mogelijk kan die anders aangestuurd worden als andere ruimtes kouder worden dan X graden? Dan wordt de woonkamer misschien ook veel warmer.....keuzes keuzes.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:29:
[...]
@SalmonAce heeft momenteel enkel 40m2 vvw te verwarmen en een heel laag warmteverlies. Mogelijk problemen met warmteafgifte idd...
Helaas geen mooie HA of HW grafieken om te 'debuggen'.
Je ziet ook in het temperatuur verloop in de app dat de Quatt energie erin moet stoppen, op temperatuur komt, en dat dan de setpoint weer omlaag gaat. Dat is juist het moment waarbij de ruimte de temperatuur gaat bufferen, en de Quatt naar een lager vermogen kan moduleren.
Wat je hier eigenlijk ziet is enkel het rendement tijdens opwarmen, dat kan best wat lager zijn dan het rendement om de boel netjes op temperatuur te houden op een laag vermogen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
@jj85

@rombow maak ook eens wat plaatjes vd inzicht pagina en vertel wat meer over je huis . Wat voor afgiftesysteem heb je? Maak je gebruik van tado zones? (Dat kan killing zijn...)

Ik heb een groot twee onder een kap huis met veel kamers. Alle kamers hebben paneel-radiatoren die genoeg warmte afgeven bij 43 graden (zoals ik bewees in de afgelopen jaren door de gas-cv-temp te maximeren op 43 graden (intergas HRE)). Ik verwarm standaard niks en op basis van "het plan van de dag" verwarm ik kamers on demand. soms 1 kamer, soms niks, soms 5 kamers. Ik kan ruim vantevoren mijn warmevraag voorspellen en kenbaar maken in mijn TADO, geen probleem. Mijn woonkamer heeft eigenlijk een te kleine plaatradiator en warmt langzaam en niet volledig op (bij 43 graden). Zou het kunnen CIC-AI dat in de gaten heeft gekregen en daarop reageert met COP=1 / 55Graden ???. (Nieuwe joekel van plaatradiator komt daar nog bij binnenkort bij). Zie hier nog wat plaatjes van "insight" paginas. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_QeStl3hGPqUDPC_jGSyMDsef8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50LJG5B5HFKYGiYG8ucQQq6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xtFhBvP_i3R8El0BiCuqEqMlms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu56DuRvivBheDuqqj4AvS4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV29-zK5_vKcI7bEEg_5TUhVBVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwwvqA3SM4uqijrsPgCc4p5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0d9Xaob5CdDrg0h09e-Sr-5Xac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaW4BnM17Nt7IiAO7AGW8cUb.jpg?f=fotoalbum_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
CPM schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
Goed ik heb de laatste dagen een uitdaging. Doordat de zon op de woonkamer staat wordt de ingestelde temperatuur snel gehaald. (19.5).
De zon begon vandaag rond 10/12u goed te schijnen, Quatts gaan uit. Het is nu ongeveer 4 uur later, woonkamer 20.5. overige ruimtes zijn in die periode snel afgekoeld. Allemaal radiatoren.
Badkamer 1.2 graden.
Overloop 1 graad.
Bijkeuken 4 graden.
Speelkamer 4 graden.

Iemand een idee hoe hier slimmer mee om te gaan? Heb de nu thermostaat hoger gezet om de Quatts aan te slingeren maar ideaal is het niet. Zeker niet omdat het lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur komen.

Soms denk ik dat een Tado met slimme knoppen het kan oplossen en dan te gaan werken met zones. Maar dan zal er weer behoorlijk geïnvesteerd moeten worden?

De ruimtes isoleren gaat niet verder.

Ik heb HA en in elke ruimte een Tuya Zigbee thermometer en een Honeywell thermostaat. Mogelijk kan die anders aangestuurd worden als andere ruimtes kouder worden dan X graden? Dan wordt de woonkamer misschien ook veel warmer.....keuzes keuzes.
Als de overige ruimtes voldoende flow kunnen verwerken zonder de woonkamer zou ik de thermostaatkraan voor de woonkamer op 19.5 zetten en de (draadloze?) thermostaat van de Quatt in de kamer plaatsen waar het warm moet blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
Gerardwaz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:32:
[...]

De vraag is waarom hij het door de bypass gooit.
Ik nam even aan dat TADO het radiatorventiel gesloten heeft omdat de warmtevraag-temp lager is dan de actuele kamer-temp. (Maar zeker weet ik dat niet). Als het radiatorventiel gesloten is (en verder ook alle andere radiatorventielen) dan kan het cv-water aleen maar door de bypass. Mijn verwondering blijft waarom er water van 55 graden wordt aangemaakt in een situatie waarin overduidelijk geen enkele warmebeboefte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:21:
Sorry mijn reply werd een nieuwe post door mijn onbekendheid alhier. Ik zal mijn leven beteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
rombow schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Ik nam even aan dat TADO het radiatorventiel gesloten heeft omdat de warmtevraag-temp lager is dan de actuele kamer-temp. (Maar zeker weet ik dat niet). Als het radiatorventiel gesloten is (en verder ook alle andere radiatorventielen) dan kan het cv-water aleen maar door de bypass. Mijn verwondering blijft waarom er water van 55 graden wordt aangemaakt in een situatie waarin overduidelijk geen enkele warmebeboefte is.
Je moet in iedergeval zorgen dat er drie radiatoren open blijven, en dan het verwarmingsschema dat lijkt nergens op. Kleine stapjes van 0.5 graad maximaal.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
rombow schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Sorry mijn reply werd een nieuwe post door mijn onbekendheid alhier. Ik zal mijn leven beteren.
Haha, no problem!

Maar je systeem wordt nu niet echt goed bedreven icm een Quatt.
Kijk eens of je in de topic-start wat tips/tricks kunt opdoen
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Zie ook de opmerkingen van @Gerardwaz. Bypass hoort niet open te gaan, maar je moet wel altijd een goede doorstroming hebben (in Quatts woorden: minimaal 3 radiatoren altijd open).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-10 10:49
De putinstallatie is hersteld!

Allereerst, petje af voor de 2 monteurs die vanochtend op tijd arriveerden ondanks de temperatuur en de sneeuw hier in Limburg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB2iADip3XY4v9GcqUdO7ofZFA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGbwfhAcWMmH1Vql75wWA0zq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was niet thuis toen ze klaar waren met het werk. Ik ben blij met de plaatsing van de units, maar ik ben een beetje ontevreden over de afwerking van de kabelbuis... ziet er een beetje gehaast en onafgemaakt uit. Dat is iets wat ik ga aanpakken als het weer warmer wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHYWUeN4IwqRSpiOIhg3zlB14s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qP5MGxr5iViCXbuAoAujICV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQLYcIkzkZunFE3-rC7E8GcuZZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTCYQAtH3tYBdu3UD8Glg3W7.jpg?f=fotoalbum_large

Qua prestaties... het heeft wat tijd nodig om te draaien, maar vanochtend was een typische 'slechte prestatie'-dag, met een COP rond de 1,9-2,0 (dus nutteloos), terwijl het nu rond de 3,6 COP lijkt te presteren! Enorm verschil!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7g2d8rFTC9astU0hMm_e4pm7e0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gX5cyPZ7PLsUePFrT69vyoTz.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, zelfs met de slechte gemiddelde COP tot nu toe, kan ik eigenlijk niet klagen over de kostenbesparing tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75K7CjoLI8_HMkLe6lpbCX1zI5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Omn73B1X63Hz60XQBeA4QY90.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk er nu naar uit om wat echte prestaties te zien.

Overigens... Ik ben ook overgestapt van een dynamisch energiecontract naar een vaste prijs per KwH... lijkt me het slimste om te doen met een hybride warmtepomp. Geen stress meer over de avondpiek :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
rombow schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:49:
Ik verwarm standaard niks en op basis van "het plan van de dag" verwarm ik kamers on demand. soms 1 kamer, soms niks, soms 5 kamers. Ik kan ruim vantevoren mijn warmevraag voorspellen en kenbaar maken in mijn TADO, geen probleem. Mijn woonkamer heeft eigenlijk een te kleine plaatradiator en warmt langzaam en niet volledig op (bij 43 graden).
Helaas werkt het niet zo met een warmtepomp. Zelfs op het laagste vermogen levert die al een bak energie die op lage temperaturen niet uit een enkele radiator kan komen.

Bij Quatt gaat de CiC ook uit van het aanvullen van warmteverlies van de gehele woning, dus zelfs als je 1 kamer helemaal vol behangt met radiatoren, dan nog gaat het niet lekker. omdat de warmtepomp weer afslaat zodra die kamer op temperatuur is.

Gelukkig is het niet heel duur om je woning constant op temperatuur te houden. Je kan de ruimtes die je nooit gebruikt natuurlijk wel lager houden, maar in principe wordt de warmtepomp zuiniger naarmate je meer radiatoren mee laat doen om het huis met zeer lage aanvoertemperaturen warm te houden.

De binnenmuren van een woning isoleren nauwelijks in verhouding tot de buitenmuren of zelfs ten opzichte van HR++ glas is het niet veel. Dus elke radiator die je in de ene ruimte niet aan zet zorgt er voor dat de overige radiatoren harder moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
A lex schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:26:

Allereerst, petje af voor de 2 monteurs die vanochtend op tijd arriveerden ondanks de temperatuur en de sneeuw hier in Limburg.

[Afbeelding]

Ik was niet thuis toen ze klaar waren met het werk. Ik ben blij met de plaatsing van de units, maar ik ben een beetje ontevreden over de afwerking van de kabelbuis... ziet er een beetje gehaast en onafgemaakt uit. Dat is iets wat ik ga aanpakken als het weer warmer wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua prestaties... het heeft wat tijd nodig om te draaien, maar vanochtend was een typische 'slechte prestatie'-dag, met een COP rond de 1,9-2,0 (dus nutteloos), terwijl het nu rond de 3,6 COP lijkt te presteren! Enorm verschil!

[Afbeelding]

Trouwens, zelfs met de slechte gemiddelde COP tot nu toe, kan ik eigenlijk niet klagen over de kostenbesparing tot nu toe.

[Afbeelding]

Overigens... Ik ben ook overgestapt van een dynamisch energiecontract naar een vaste prijs per KwH... lijkt me het slimste om te doen met een hybride warmtepomp. Geen stress meer over de avondpiek :)
Met die rode auto ben je wel op tijd ja _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:43

Mickel moen

mickelmoen.nl

rombow schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:49:
@jj85

Ik heb een groot twee onder een kap huis met veel kamers. Alle kamers hebben paneel-radiatoren die genoeg warmte afgeven bij 43 graden (zoals ik bewees in de afgelopen jaren door de gas-cv-temp te maximeren op 43 graden (intergas HRE)). Ik verwarm standaard niks en op basis van "het plan van de dag" verwarm ik kamers on demand. soms 1 kamer, soms niks, soms 5 kamers. Ik kan ruim vantevoren mijn warmevraag voorspellen en kenbaar maken in mijn TADO, geen probleem. Mijn woonkamer heeft eigenlijk een te kleine plaatradiator en warmt langzaam en niet volledig op (bij 43 graden). Zou het kunnen CIC-AI dat in de gaten heeft gekregen en daarop reageert met COP=1 / 55Graden ???. (Nieuwe joekel van plaatradiator komt daar nog bij binnenkort bij). Zie hier nog wat plaatjes van "insight" paginas. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is hier boven al het een en ander gezegd.

Belangrijkste: ga van CV-denken naar warmtepomp-denken.

Voor een Quick Fix:

1. Zorg ervoor, dat er minimaal 3 radiatoren geheel open staan. Te beginnen in de ruimte waar de Tado thermostaat hangt. Verwijder de Tado-knoppen hier. Eventueel kun je de oude mechanische thermostaatknoppen terugplaatsen, maar zet ze dan op maximaal verwarmen.
2. Zet om te beginnen in deze ruimte de thermostaat op een continu temperatuur. Bijvoorbeeld 20,5C.
3. Voor de rest van het huis. Zet alle ruimtes op een vaste temperatuur van minimaal 17C. Stel alle Tado-knoppen zo in, dat ze niet zelfstandig warmtevraag kunnen generen. In ruimtes met een dag/week schema kun je dit schema gewoon handhaven.
4. Houd dit een poosje vol en kijk wat het doet.

Hierna kun je gaan Tweaken. Bijvoorbeeld:

- waterzijdig inregelen.
- voor de master-ruimte eventueel een schema met beperkte nachtverlaging instellen.
- daar waar nodig radiatoren van radiatorventilatoren voorzien.
- voor de overige ruimtes het perfecte schema/temperatuur bepalen.
-enz.

En neem ruim de tijd. Ik heb mijzelf een jaar gegeven om tot de meest ideale instellingen te komen. Dan heb je namelijk alle weersomstandigheden gehad.

Voor meer: zie de artikelen op mijn website:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
[quote]A lex schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@A lex

Is die auto te koop??
Staat prominent op de foto, neem dus aan van jou!!
Wat een vlammend model!! :9 :9 :9

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://media.speelgoedwinkel.nl/productimages/1/152826.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
netappie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Helaas werkt het niet zo met een warmtepomp. Zelfs op het laagste vermogen levert die al een bak energie die op lage temperaturen niet uit een enkele radiator kan komen.

Bij Quatt gaat de CiC ook uit van het aanvullen van warmteverlies van de gehele woning, dus zelfs als je 1 kamer helemaal vol behangt met radiatoren, dan nog gaat het niet lekker. omdat de warmtepomp weer afslaat zodra die kamer op temperatuur is.

Gelukkig is het niet heel duur om je woning constant op temperatuur te houden. Je kan de ruimtes die je nooit gebruikt natuurlijk wel lager houden, maar in principe wordt de warmtepomp zuiniger naarmate je meer radiatoren mee laat doen om het huis met zeer lage aanvoertemperaturen warm te houden.

De binnenmuren van een woning isoleren nauwelijks in verhouding tot de buitenmuren of zelfs ten opzichte van HR++ glas is het niet veel. Dus elke radiator die je in de ene ruimte niet aan zet zorgt er voor dat de overige radiatoren harder moeten werken.
Dit had zo toch niet verkocht moeten worden!! :(

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Pagina: 1 ... 193 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.