Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:14

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
Goed ik heb de laatste dagen een uitdaging. Doordat de zon op de woonkamer staat wordt de ingestelde temperatuur snel gehaald. (19.5).
De zon begon vandaag rond 10/12u goed te schijnen, Quatts gaan uit. Het is nu ongeveer 4 uur later, woonkamer 20.5. overige ruimtes zijn in die periode snel afgekoeld. Allemaal radiatoren.
Badkamer 1.2 graden.
Overloop 1 graad.
Bijkeuken 4 graden.
Speelkamer 4 graden.

Iemand een idee hoe hier slimmer mee om te gaan? Heb de nu thermostaat hoger gezet om de Quatts aan te slingeren maar ideaal is het niet. Zeker niet omdat het lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur komen.

Soms denk ik dat een Tado met slimme knoppen het kan oplossen en dan te gaan werken met zones. Maar dan zal er weer behoorlijk geïnvesteerd moeten worden?

De ruimtes isoleren gaat niet verder.

Ik heb HA en in elke ruimte een Tuya Zigbee thermometer en een Honeywell thermostaat. Mogelijk kan die anders aangestuurd worden als andere ruimtes kouder worden dan X graden? Dan wordt de woonkamer misschien ook veel warmer.....keuzes keuzes.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had een vergelijkbare situatie.

In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.

Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.

Ik heb het als volgt opgelost.

Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.

Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.

De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.

Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
harv schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Dit had zo toch niet verkocht moeten worden!! :(
wmb iig niet zo achtergelaten / opgeleverd.
De user error is behoorlijk, dat wel, maar zonder gedegen uitleg bij aanschaf / installatie / oplevering blijf je hier lekker mee zitten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:29:
[...]
@SalmonAce heeft momenteel enkel 40m2 vvw te verwarmen en een heel laag warmteverlies. Mogelijk problemen met warmteafgifte idd...
Helaas geen mooie HA of HW grafieken om te 'debuggen'.
@jj85
Is zoiets als dit dan voldoende om te bepalen of de runs van Quatt lang genoeg zijn?

https://www.bol.com/nl/nl...QFdUkeR5KwYRoCf14QAvD_BwE

En als dit dan geen gekke resultaten oplevert dan moet het de waterzijdige inregeling zijn, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04
SalmonAce schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:50:
[...]

@jj85
Is zoiets als dit dan voldoende om te bepalen of de runs van Quatt lang genoeg zijn?

En als dit dan geen gekke resultaten oplevert dan moet het de waterzijdige inregeling zijn, correct?
Zou dan persoonlijk voor deze gaan
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Die wordt in dit topic wel veel toegepast.

Alternatief zou het loggen van de json zijn naar Excel, maar zou zelf niet weten hoe. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:02
CPM schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
Goed ik heb de laatste dagen een uitdaging. Doordat de zon op de woonkamer staat wordt de ingestelde temperatuur snel gehaald. (19.5).
De zon begon vandaag rond 10/12u goed te schijnen, Quatts gaan uit. Het is nu ongeveer 4 uur later, woonkamer 20.5. overige ruimtes zijn in die periode snel afgekoeld. Allemaal radiatoren.
Badkamer 1.2 graden.
Overloop 1 graad.
Bijkeuken 4 graden.
Speelkamer 4 graden.

Iemand een idee hoe hier slimmer mee om te gaan? Heb de nu thermostaat hoger gezet om de Quatts aan te slingeren maar ideaal is het niet. Zeker niet omdat het lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur komen.

Soms denk ik dat een Tado met slimme knoppen het kan oplossen en dan te gaan werken met zones. Maar dan zal er weer behoorlijk geïnvesteerd moeten worden?

De ruimtes isoleren gaat niet verder.

Ik heb HA en in elke ruimte een Tuya Zigbee thermometer en een Honeywell thermostaat. Mogelijk kan die anders aangestuurd worden als andere ruimtes kouder worden dan X graden? Dan wordt de woonkamer misschien ook veel warmer.....keuzes keuzes.
Ik zou in de woonkamer de thermostaat juist iets hoger zetten 20,0 graden. Tegerlijkertijd de radiator in de woonkamer juist iets knijpen zodat deze iets langzamer zijn warmte afgeeft. (In de avond kan je de temperatuur evt. met een druk op de knop iets verhogen of dit al in het schema zetten) Beide maatregelen zal het gevolg hebben dat de wp iets langer kan doordraaien. Een poos uit gaan zal de wp altijd doen onder beschreven omstandigheden. Het gevolg zal zijn dat er net meer warmte voor de andere radiatoren beschikbaar is als je de woonkamer knijpt. De woonkamer zelf wordt door de zon op temperatuur gebracht. Als daar een mogenlijkheid toe is, de verwarming in de bijkeuken, speelkamer verder open zetten. In het uiterste geval aan het voetventiel draaien als die er op zit en kijken of je die verder open kan zetten. Als dat niet kan in de speelkamer een grotere radiator zetten en deze sowieso van ventilatoren voorzien = de warmteafgifte vergroten. Iets koeler in de badkamer overdag of de hal boeit natuurlijk niet. Maar als de wp iets langer kan draaien warmen deze ook langer mee. Je moet de juiste balans zien te vinden. Kijk even naar gisteren toen ik/wij het hadden over waterzijdig inregelen. Ga er niet vanuit dat je het verschil helemaal kan overbruggen, je warmteverlies in de bijkeuken en speelkamer is gewoon groter dan de rest van het huis.

Je kan er inderdaad ook voor kiezen om je thermostaat op de overloop te hangen als je een niet bedraade thermostaat hebt (WCD nodig) dat scheel alweer 1 graad, ook dan zal de wp iets langer doordraaien en dan moet je een Tado thermostaatknop op je kamerradiator zetten en die met een vaste temperatuurwaarde in een schema zetten maar zonder warmtevraag. En misschien valt er dan nog iets met de thermostaat te tweaken in HW waardoor de wp nog iets langer door draait. Of natuurlijk een variant. Ik zou zelf niet de thermostaat in de speelkamer hangen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Gerardwaz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Je moet in iedergeval zorgen dat er drie radiatoren open blijven, en dan het verwarmingsschema dat lijkt nergens op. Kleine stapjes van 0.5 graad maximaal.
De nachtverlaging is veel te groot. Dit is CV-denken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Alternatief zou het loggen van de json zijn naar Excel, maar zou zelf niet weten hoe. Iemand een idee?
Je kunt de Quatt koppelen aan een Homey Pro en die vervolgens automatisch alle data in een Google spreadsheet laten plaatsen. Dat kan met alle data die Homey heeft van de Quatt. Alles uit json. 😁

[ Voor 15% gewijzigd door timobiel op 10-01-2025 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
A lex schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:26:
De putinstallatie is hersteld!

Allereerst, petje af voor de 2 monteurs die vanochtend op tijd arriveerden ondanks de temperatuur en de sneeuw hier in Limburg.

[Afbeelding]

Ik was niet thuis toen ze klaar waren met het werk. Ik ben blij met de plaatsing van de units, maar ik ben een beetje ontevreden over de afwerking van de kabelbuis... ziet er een beetje gehaast en onafgemaakt uit. Dat is iets wat ik ga aanpakken als het weer warmer wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua prestaties... het heeft wat tijd nodig om te draaien, maar vanochtend was een typische 'slechte prestatie'-dag, met een COP rond de 1,9-2,0 (dus nutteloos), terwijl het nu rond de 3,6 COP lijkt te presteren! Enorm verschil!

[Afbeelding]

Trouwens, zelfs met de slechte gemiddelde COP tot nu toe, kan ik eigenlijk niet klagen over de kostenbesparing tot nu toe.

[Afbeelding]

Ik kijk er nu naar uit om wat echte prestaties te zien.

Overigens... Ik ben ook overgestapt van een dynamisch energiecontract naar een vaste prijs per KwH... lijkt me het slimste om te doen met een hybride warmtepomp. Geen stress meer over de avondpiek :)
@marijnflipse, nogmaals bedankt voor deze vlotte twitteractie.
Jammer dat je daarna twitter notificatie hebt uitgezet.
Maar je volgt me nog steeds 😉.
En daarom: Lees je je resterende DM's nog even? Je betaalt genoeg voor dat blauwe vinkje aan die drol van X.... _/-\o_

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54
[...]

Ik meen me te herinneren dat @SBL JSON Excel file gemaakt heeft.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
[...]

Je hebt dan ook de p1 meter van Homewizard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Je hebt dan ook de p1 meter van Homewizard nodig.
Nee toch? P1 meter is voor je totaalgebruik (je plugt hem immers in je slimme meter).
Met deze energy socket moet je toch ook zonder P1 wat kunnen meter?
Anders zou het wel een waardeloos product zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
timobiel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Je kunt de Quatt koppelen aan een Homey Pro en die vervolgens automatisch alle data in een Google spreadsheet laten plaatsen. Dat kan met alle data die Homey heeft van de Quatt. Alles uit json. 😁
Klopt, en ook aan Home Assistant. Maar als iemand dat allemaal niet heeft... hoe kan je dan op een simpele manier een dag lang een json loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
verguldebarman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Ik meen me te herinneren dat @SBL JSON Excel file gemaakt heeft.....
Dat zou ideaal zijn.
Voor Quatt gebruikers die geen HA/HW/Homey etc hebben zou het mooi zijn als er een methode is om eens een x uur de json te loggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:53
AlfredPteD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:08:
Ik ontving gisteren van Quatt de mail met de gegevens over mijn stooklijn. Zie hieronder :

[...]

Een keurige mail met uitleg. De vraag had ik begin december gesteld, tussendoor een mail ontvangen dat ik begin januari antwoord zou krijgen. Dus helemaal top van Quatt.

De stooklijn heb ik in mijn plaatje geplakt. De stooklijn valt een-op-een samen met de waarnemingen. Dat is wel mooi om te zien. Helaas is mijn gemiddelde kamertemperatuur niet 20 grC maar iets van 18,5 grC. Dat scheelt wel veel, want de stooklijn van Quatt zou ongeveer 4,5% hoger moeten liggen.

Maar, mijn systeem draait als een zonnetje. Lange runs, weinig over- of undershoots, en heel weinig gasverbruik. Dus ik laat het lekker zo.

[Afbeelding]
(ik heb de stooklijn omgerekend naar kWh per dag : 6,14 kW => 147,36 kWh per dag). De rode punten zijn de waarnemingen van vandaag, die zijn hier niet van belang)
Hartstikke leuke uitleg over verschil tussen 0.5 of 1.5 graad verhoging, MAAR de volgende vraag is waarom bij 0 graden verhoging (lees constante temperatuur) de Quatt dus ook niet de stooklijn neemt, kijkt welk warmteverlies er gecompenseerd dient te worden bij de (bekende!!) buitentemperatuur en dat vervolgens gewoon niet in het huis 'pompt'.
Nee, Quatt kiest ervoor om het huis eerst af te laten koelen tot minimum hysterese om vervolgens met een hoger dan origineel benodigd vermogen in het huis te moeten pompen tegen een gereduceerde efficiëntie (want hogere aanvoertemperatuur etc..)

Dus, misschien is dat nog een leuke vervolgvraag :*)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
harv schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Dit had zo toch niet verkocht moeten worden!! :(
Excuus, dacht dat dit een reactie op een andere post was

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 10-01-2025 19:58 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:14
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Hartstikke leuke uitleg over verschil tussen 0.5 of 1.5 graad verhoging, MAAR de volgende vraag is waarom bij 0 graden verhoging (lees constante temperatuur) de Quatt dus ook niet de stooklijn neemt, kijkt welk warmteverlies er gecompenseerd dient te worden bij de (bekende!!) buitentemperatuur en dat vervolgens gewoon niet in het huis 'pompt'.
Nee, Quatt kiest ervoor om het huis eerst af te laten koelen tot minimum hysterese om vervolgens met een hoger dan origineel benodigd vermogen in het huis te moeten pompen tegen een gereduceerde efficiëntie (want hogere aanvoertemperatuur etc..)

Tja, en als je die vraag dan aan Quatt Support voorlegt en de suggestie doet dat het warmteverlies nog wat lager zou kunnen dan krijg je het standaard verwijt dat het niet aan Quatt ligt:
Het lijkt ons niet nodig dat wij dit nog verder aanpassen, u systeem heeft nu niet hele grote overshoots meer en haalt zelfs sommige dage het niet eens.
Wellicht is het beter om te zorgen dat u constanter de thermostaat laat staan. Ik zie nu dat u af en toe voor een paar minuten de thermostaat heel hoog of heel laag zet. Hierdoor raakt de berekening van het systeem van slag en zal deze weer niet goed werken. U kunt dus beter het systeem gewoon gelijke temperaturen laten houden en alleen voor langere tijden het met stappen van 1 graad aanpassen.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Nee toch? P1 meter is voor je totaalgebruik (je plugt hem immers in je slimme meter).
Misschien heb je gelijk hoor. Wij hadden de P1 meter voor de zonnepanelen gekocht en pas later de socket voor de Quatt. Dus de Quatt verscheen gewoon in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Dat zou ideaal zijn.
Voor Quatt gebruikers die geen HA/HW/Homey etc hebben zou het mooi zijn als er een methode is om eens een x uur de json te loggen.
Nog steeds geen interesse ;)
En weet dit al heeeeuuuuullll lang.

Volgens mij is het betreffende werkblad wel ergens te vinden in deel 1

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Kan ook zonder P1 meter.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
[...]

Ik begrijp dit waarschijnlijk niet helemaal goed maar als je met hysteresis bedoelt dat de Quatt door de thermostaat is gestopt is dit conform OpenTherm protocol. De Quatt mag niet gaan stoken als de thermostaat 'uit' zegt. Dus hij mag pas gaan verwarmen als de thermostaat weer 'aan' zegt. En ja, dan moet het met meer vermogen. Als de thermostaat de Quatt niet begrenst loopt hij bij mij in ieder geval netjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_DShzMrCWVAGUZiY6eu6v6Fkzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGbW2nehVzWi6wnnmNyQKWq7.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Dat zou ideaal zijn.
Zoek even naar posts van SBL met de term Excel in Deel1. Wellicht vind je wat.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:00
okijokii schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Excuus, dacht dat dit een reactie op een andere post was
@okijokii
@rombow

Sorry, @okijokii je hebt gelijk. mijn reactie staat op een erg ongelukkige plek.

Was een reactie op de ellende van @rombow . Zo mag Quatt een een klant niet achterlaten.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_q
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-02 21:00
Ik heb inmiddels firmware versie 2.21.2.

Quatt nu 4 week in bedrijf, maar CIC inmiddels voor de 3e keer spanningsvrij moeten maken omdat deze schijnbaar was vastgelopen en dus geen warmte meer werd geleverd. In de JSON feed en ook in de App zie je dan dat de waarden niet meer veranderen. Servicedienst geeft aan eerst de stekker er maar 5 minuten uit te laten. Bij weer onder spanning zetten is het probleem dan weer voor even opgelost. De servicedienst sluit dan de ticket zonder dat er een echte oplossing is. Leuk als ik thuis ben, maar kan vervelend zijn als je een paar dagen weg bent en het gaat flink vriezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco_q op 11-01-2025 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
[...]

Gaat de vraag wel over de hysterese?

Ik las, maar ik weet niet of het klopt, je warmteverlies op 3 stond. Je hebt dan een zeer goed geïsoleerd huis. Het minimale verwarmingsvermogen in 24 uur, die de Quatt opwekt, kan deze niet kwijt in jouw huis kwijt dus dan zal deze vaak tussendoor uit gaan. Het warmteverlies klopt mogelijk, door Quatt ingeschat, maar moet je wel controleren. En je stookgrens zal ook relatief laag staan. Over dit punt heb ik weken lopen zeiken. Ik denk dat ik het dit keer kort en bondig heb geformuleerd. Bijstelling van je warmteverlies gaat niet helpen. En evt. bijstelling van je stookgrens omlaag zal ook zorgen dat de wp eerder uit gaat. In jouw situatie kan het handig zijn om in de nacht als de tarieven goedkoper zijn de vloer op te stoken en een deel van de dag de wp uit zetten of als je die hebt gebruik maken van je zonnepanelen om te bufferen. Samengevat als je warmteverlies daadwerkenlijk zo laag is dan kan je wp niet de hele dag aan staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Marco_q schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:26:

Quatt nu 4 week in bedrijf, maar CIC inmiddels voor de 3e keer spanningsvrij moeten maken omdat deze schijnbaar was vastgelopen en dus geen warmte meer werd geleverd. In de JSON feed en ook in de App zie je dan dat de waarden niet meer veranderen. Servicedienst geeft aan eerst de stekker er maar 5 minuten uit te laten. Bij weer onder spanning zetten is het probleem dan weer voor even opgelost. De servicedienst sluit dan de ticket zonder dat er een echte oplossing is. Leuk als ik thuis ben, maar kan vervelend zijn als je een paar dagen weg bent en het gaat flink vriezen.
Zet er even een slimme stekker tussen, kun je hem op afstand uit/aan schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:57

Mijn (vorige) CiC was ook aan het klooien met disconnects. Hij is toen vervangen en m’n huidige CiC lijkt het wel beter te doen. Afgelopen week wel weer een disconnect, dus ben benieuwd…

Weet je zeker dat de Quatt niet gewoon doorloopt/warmte produceert? Want dat was bij mij wel het geval.. alleen de data kwam niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Mijn (vorige) CiC was ook aan het klooien met disconnects. Hij is toen vervangen en m’n huidige CiC lijkt het wel beter te doen. Afgelopen week wel weer een disconnect, dus ben benieuwd…

Weet je zeker dat de Quatt niet gewoon doorloopt/warmte produceert? Want dat was bij mij wel het geval.. alleen de data kwam niet door.
Dat lijkt idd zo te zijn: de Quatt pruttelt gewoon autonoom door op de laatste opdracht vanuit CiC.
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Staat hij uit, dan blijft hij uit
Staat hij aan, dan blijft hij aan. Maar dan is het hopen dat hij een juist vermogen afgeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb ook problemen met de CiC, al zijn die anders dan wat ik hier lees. Ik heb nu voor de tweede keer dat Quatt geen data lijkt te ontvangen van de CiC, maar Home Assistant via de JSON feed wel. Dat blijft gewoon werken. Een herstart hersteld ook de data registratie in de Quatt app weer.. erg vreemd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jj85
Op deze koude ochtend is het wel leuk om te zien hoe groot de temperatuurverschillen zijn binnen in de Quatt.
Bijna -7grC richting verdamper en 80grC bij de condensor. Blijf het magisch vinden hoe dit soort systemen werken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrKL7ker_Z0KOsOHjG6AvtC1Bd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwibhVtGYRdW1aFTmqoNnTav.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Vanmorgen waren mijn Quatts (heb een Duo) op vol vermogen aan het draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH1Azu0RiH6OXlPpdMyuYCFyb7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu56wfmANtiuuAFU4BzoXINp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had deze screenshot net gemaakt toen ik de temp een halve graad naar beneden had gezet, hij draaide een paar minuten daarvoor op 2.800 watt input (is volgens mij de max?)

Temp blijft bij mij steken rond de 19,8 graden (ingesteld op 20 graden) bij dit soort buitentemperaturen. Op zich niet zo’n probleem: comfort binnen is prima en geen gasverbruik.

Kan ik er vanuit gaan dat dit dan (ongeveer) de max is van mijn Quatts zonder CV ondersteuning?

Ik heb de thermostaat even op 19,5 graden gezet. Even kijken of dat qua comfort ook goed is. Daarmee geef ik de Quatts net wat meer headroom met deze temperaturen.

COP van 2,8-3 trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:49:
Vanmorgen waren mijn Quatts (heb een Duo) op vol vermogen aan het draaien:
[Afbeelding]

Ik had deze screenshot net gemaakt toen ik de temp een halve graad naar beneden had gezet, hij draaide een paar minuten daarvoor op 2.800 watt input (is volgens mij de max?)

Temp blijft bij mij steken rond de 19,8 graden (ingesteld op 20 graden) bij dit soort buitentemperaturen. Op zich niet zo’n probleem: comfort binnen is prima en geen gasverbruik.

Kan ik er vanuit gaan dat dit dan (ongeveer) de max is van mijn Quatts zonder CV ondersteuning?

Ik heb de thermostaat even op 19,5 graden gezet. Even kijken of dat qua comfort ook goed is. Daarmee geef ik de Quatts net wat meer headroom met deze temperaturen.

COP van 2,8-3 trouwens :)
Kan nog wel een kW bij ;) . Max 16A x 230V is ongeveer 3700W

Trek trouwens maar 0,3 van die COP af ivm de defrosts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Laatst online: 10:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Wm9CrwVlGLxsom6OyJcvNay5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Y8WMc8FsseAPcNkN0Nz4VSe.jpg?f=fotoalbum_large

Lage temperaturen, lage COP, veel gas.
Midden-NL. Thermostaat 18,5 maar de temperatuur schommelt rond de 18,0.

[ Voor 6% gewijzigd door vanquishsdiv op 11-01-2025 09:24 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:22
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:23:

Lage temperaturen, lage COP, veel gas.
Midden-NL. Thermostaat 18,5 maar de temperatuur schommelt rond de 18,0.
Ja hier ook. Noord NL. thermostaat 19.5 graad. Comfort is perfect in huis. Dat is voor mij het belangrijkste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pGgb007boMlmVgHVQlvUQrowr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZXDVw3sOxM9Wff6epaOseYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:01:
[...]

En 2 bodemplaatverwarmingen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:43:
[...]

En 2 bodemplaatverwarmingen 😉
Die zitten er al bij gerekend in de COP van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Die zitten er al bij gerekend in de COP van Quatt.
Ja, maar is dat terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Hier zijn ze ook volle bak aan het draaien bij -2 buitentemperatuur en maar 0,3m3 gasverbruik. Wat me opvalt is dat bij deze droge koude lucht in tegenstelling tot vochtige lucht bij 0 graden buitentemperatuur er geen gasverbruik is.

Kan iemand dat verklaren?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:50
Star65 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:01:
Hier zijn ze ook volle bak aan het draaien bij -2 buitentemperatuur en maar 0,3m3 gasverbruik. Wat me opvalt is dat bij deze droge koude lucht in tegenstelling tot vochtige lucht bij 0 graden buitentemperatuur er geen gasverbruik is.

Een defrost is er om bevroren water te verwijderen.
Met drogere lucht is dat minder vaak nodig en/of sneller klaar.
Even simpel gezegd kan de warmtepomp dus langer optimaal werken en verspilt hij minder energie/binnenwarmte aan het ontdooi proces.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 11-01-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
netappie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Een defrost is er om bevroren water te verwijderen.
Met drogere lucht is dat minder vaak nodig en/of sneller klaar.
Even simpel gezegd kan de warmtepomp dus langer optimaal werken en verspilt hij minder energie/binnenwarmte aan het ontdooi proces.
Dat snap ik, maar vindt het wel een erg groot verschil, oftewel gasverbruik van 2m3 ongeveer voor alleen ontdooi proces vind ik erg hoog, en daarbij is buitentemperatuur ook nog eens dan 2 tot 3 graden hoger.

Edit: Ik heb hier nog eens even over nagedacht maar denk dat het gasverbruik meer te maken heeft met schommelingen in de buitentemperatuur, die is momenteel veel stabieler.

Volgens de weerapp gaan we hier naar -11 van maandag op dinsdag, ben benieuwd wat dat voor effecten dat gaat geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Star65 op 11-01-2025 10:18 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Omdat je die indirect nodig hebt om je warmtepomp te kunnen laten functioneren en je huis warm te houden.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv

Slechts een gedachte: minder aanvriezing van de vinnen achterop en betere warmte-opname uit de buitenlucht + minder defrosts nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Ik heb app versie 1.21.5 (Build 502) uitgebracht 4-12-24, was 1.20.1 (Build 409).
CIC versie is 2.21.2 gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamer2 op 11-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Erik1805 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ja hier ook. Noord NL. thermostaat 19.5 graad. Comfort is perfect in huis. Dat is voor mij het belangrijkste
Ja, en ondanks dat setpoint niet gehaald wordt, ik zit nu op 18,2 ipv 18,5. Voelt het binnen warmer dan op een dag waarop de warmtepomp minder hard werkt en het 18,5 -19,00 is. Mogelijk komt dit door de stralingswarmte die ik opneem van de warme radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
dreamer2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb een nieuwe app versie 1.21.5 (Build 502) was 1.20.1 (Build 409).
CIC versie is 2.21.2 gebleven.
Mijn CIC heeft 2.21.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Ja, en ondanks dat setpoint niet gehaald wordt, ik zit nu op 18,2 ipv 18,5. Voelt het binnen warmer dan op een dag waarop de warmtepomp minder hard werkt en het 18,5 -19,00 is. Mogelijk komt dit door de stralingswarmte die ik opneem van de warme radiatoren.
Setpoint wordt hier prima gehaald. Zelfs iets erboven nu. 19.6 ipv 19.5.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hoge luchtvochtigheid: Bij hoge luchtvochtigheid kan er meer condensatie optreden op de buitenunit van de warmtepomp. Dit kan de warmteoverdracht belemmeren en de efficiëntie verminderen. Daarnaast kan overmatige vochtigheid leiden tot problemen met vorstvorming.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zijn dat beta test versies?
En wat is er veranderd?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Mijn CIC heeft nog 2.20.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Daarom is nachtverlaging ook aantrekkelijk met radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Zijn dat beta test versies?
En wat is er veranderd?
Ik kan geen changelog vinden. Ik heb mij niet aangemeld voor de beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Omdat je die indirect nodig hebt om je warmtepomp te kunnen laten functioneren en je huis warm te houden.
Oftewel: een (oudere) Quatt waarvan de bodemplaatverwarming aangaat bij 4°C (en uit bij 7°C) heeft per definitie een slechtere COP dan een Quatt waarbij hij pas aan gaat bij 0°C, wanneer de buitentemperatuur tussen 0°C en 7°C is.

Is dat terecht?

Edit: zie
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 11-01-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hier blijft hij ook net onder setpoint, maar verder dikke prima. Volle bak aan het werk (en daarom in mijn geval erg stil). Het mag van mij wel een tijdje dit weer blijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru4Utpba66E-zlq8uRQtd9SeP4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QXBf0qbY9FwQ1Gt9OpNW6ZS.png?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43

Hoe zit het in die twee omstandigheden met de geleverde warmte aan je huis ? Volle bak zegt me niet zoveel.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Omdat dat hoort bij je elektrische verbruik vd Quatt. Zonder zou de Quatt niet goed functioneren. Dus hoort er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Omdat dat hoort bij je elektrische verbruik vd Quatt. Zonder zou de Quatt niet goed functioneren. Dus hoort er gewoon bij.
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
[...]

@jj85 Op basis van de specificaties voor 2 X mono Quatt kom je op 3800 W uit. Maar de duo is begrenst en ik snap door jouw opmerking daadwerkenlijk waarom. De bijbehorende rekensom maakt het toch wat duidelijker dan een stukje tekst dat hij is beperkt. Bepaalde kennis is bij mij weggezakt.

De wp van @Frozen-Bullet loopt dus inderdaad nog niet op zijn maximaal vermogen maar kan de gewenste kamertemperatuur toch niet aan. Ik denk dat de T6 als thermostaat wordt gebruikt en die vind 0,2 afwijking acceptabel de CIC denkt dat hij er al is, heb je (volgens mijn analyse) vooral "last van" als er defrosts zijn. Wil je dat de pomp maximaal gaat draaien moet je de thermostaat juist hoger zetten om die 20 graden te halen of er net iets over. Maar als je ook met een lagere temperatuur tevreden bent is dat natuurlijk super zuinig als je dat niet doet. Afhankelijk van je tarieven kan je met deze COP, concurreren met de prijs van gas. Lijkt mij geen slechte prestatie bij -4 graden. En misschien is concurreren niet helemaal het juiste woord maar je bent niet duurder uit dan bij gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Oftewel: een (oudere) Quatt waarvan de bodemplaatverwarming aangaat bij 4°C (en uit bij 7°C) heeft per definitie een slechtere COP dan een Quatt waarbij hij pas aan gaat bij 0°C, wanneer de buitentemperatuur tussen 0°C en 7°C is.
Correct, oude modellen presteren tussen 0 en 7grC wat dat betreft slechter doordat ze continu die 150W aan de warmtespiraal voeden.
Is dat terecht?
Wat bedoel je hiermee? Zou mooier zijn als de bodemplaatverwarming wat slimmer zou zijn. De nieuwe modellen doen dat al wat beter door pas <0grC aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
[...]

@jj85
@Frozen-Bullet

Het stroomnet kan inderdaad 3600 watt leveren, Maar wat de Quatt duo (of enkel) op mag nemen wordt door de cic bepaald.
Ik heb mijn duo, wat voor experimenten ik uitvoer, nog nooit boven de 3000 watt powerIN zien gaan.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:40:
Op deze koude ochtend is het wel leuk om te zien hoe groot de temperatuurverschillen zijn binnen in de Quatt.
Bijna -7grC richting verdamper en 80grC bij de condensor. Blijf het magisch vinden hoe dit soort systemen werken :)
[Afbeelding]
@jj85

Wat een prachtig plaatje, zou zo door quatt geleverd moeten worden!
Heb je deze plaatjes ook in andere fases van de quatt, en van hp2 (of hp1)??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
harv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:12:
[...]

@jj85
@Frozen-Bullet

Het stroomnet kan inderdaad 3600 watt leveren, Maar wat de Quatt duo (of enkel) op mag nemen wordt door de cic bepaald.
Ik heb mijn duo, wat voor experimenten ik uitvoer, nog nooit boven de 3000 watt powerIN zien gaan.
Natuurlijk wordt dat door de CIC bepaalt. Maar Frozen-Bullet vraagt of hij al aan het maximaal verwarmingsvermogen zit met 2800 W en dan is het antwoord, nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Even met een gedachte-experiment verklaren waarom de bodemplaatverwarmer bij de warmtepomp hoort. Dan kunnen we deze discussie voor eens en altijd afsluiten.

Stel dat de bodemplaatverwarming niet meetelt met de bepaling van de COP. Dan moet je ook de waterpomp, de ventilator en de elektronica niet meetellen. Daar hebben we echter geen discussie over.

Stel nu dat de definitie van de COP alleen betrekking heeft op het deel dat voor de daadwerkelijke warmte-omzet zorgt. Dus de energie-opname betreft alleen die van de compressor. In dat geval kan ik er voor zorgen dat iedere warmtepomp een COP heeft van minimaal 5 ! En dat continu ! Dat gaat natuurlijk niet gratis en kost een hoop energie, maar die wordt toch niet meegeteld. Ik ga dan namelijk de buitenlucht elektrisch voorverwarmen zodat de Tlift kleiner wordt, en mijn COP dus hoger. De return-on-investment wordt dan wat langer, of waarschijnlijk verdien je het nooit terug.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat dat niet de bedoelding is. Dus alle onderdelen in in de warmtepomp moeten meegeteld worden bij het bepalen van de COP, ook de energie die nodig is voor defrosts. Pas dan kun je systemen onderling vergelijken.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv

@Star65

Verklaren is een groot woord.
Ik heb altijd gedacht dat een routine was ingebouwd, om de quatts om en om te laten defrosten, ook al scheelt het maar soms 3 minuten.
Gevolg was; het water wordt wel kouder, maar warmt wel de andere quatt op, dus geen cv nodig bij defrost.

Tot vandaag; de quatts defrosten tegelijk, het water wordt zo koud dat de cv ook even start. Brandt overigens nauwelijks of hij gaat weer uit. Heb het over 35 wh, is 30 liter gas.

Vochtige lucht of droge lucht, dus dicht gevroren of minder dicht, ik zie geen verschil.

Wel jammer dat "om en om" ook weer niet in de duo zit ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• los-palos
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-07 10:36
Ik en een vriend hebben nu een aantal maanden quatt, super tevreden maar die cop begrijp ik niet.

Ik heb een jaren 50 huis, radiators, matig geïsoleerd. Water gaat regelmatig naar de 40 graden.

Hij heeft een moderner huis, goed geïsoleerd, vloerverwarming. Water komt zelden in de buurt van de 30 graden.

We wonen in hetzelfde dorp, niet ver van elkaar vandaan.

Ondanks dat mijn huis meer verlies heeft en het water veel warmer moet worden is mijn cop structureel een stuk hoger, en daar begrijp ik geen fluit van. Ik verwacht dat dezelfde omgevings temperatuur * x kw gewoon y energie produceert en dat met een lagere uitgangs temperatuur je cop dan hoger uit komt.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zorgt ervoor dat in mijn schijnbaar ongunstiger scenario de cop beter is, of is de berekening gewoon buggy? Enige wat ik heb bedacht is dat het wellicht met het pendelen te maken heeft? Hier draait hij constanter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/232uDuIbBU1YSw_c2bey8YcMtTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIOHKz3vtQGcqc406NQrFiHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff8hwqWsBR5EB1ko8fI8zz7jD6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUP6xAhPWnWo64QwMl7WZuTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0Ij4upM4rR0BZ875G6hiv8l8RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xo0OhwCHewBZjibMBtjrYgYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvT9eC-vfg88uGUV0ETO6rcIM3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jMT47T1pKwHCoEkNb413aBd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door los-palos op 11-01-2025 11:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:16:
[...]

@jj85

Wat een prachtig plaatje, zou zo door quatt geleverd moeten worden!
Heb je deze plaatjes ook in andere fases van de quatt, en van hp2 (of hp1)??
Zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9mO7RttNG_27n1buX6EUYz8_KI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhPOfJMHiaga2TdGv8iDRw5D.png?f=fotoalbum_large

Tijdens defrost draait het R32 circuit om
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc57csq7AeG5SR-5SkuC88K9Adw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wC0mE8ReNUF4lq9H0jfZS6Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
WAF1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:52:
[...]

@jj85 Op basis van de specificaties voor 2 X mono Quatt kom je op 3800 W uit. Maar de duo is begrenst en ik snap door jouw opmerking daadwerkenlijk waarom. De bijbehorende rekensom maakt het toch wat duidelijker dan een stukje tekst dat hij is beperkt. Bepaalde kennis is bij mij weggezakt.

De wp van @Frozen-Bullet loopt dus inderdaad nog niet op zijn maximaal vermogen maar kan de gewenste kamertemperatuur toch niet aan. Ik denk dat de T6 als thermostaat wordt gebruikt en die vind 0,2 afwijking acceptabel de CIC denkt dat hij er al is, heb je (volgens mijn analyse) vooral "last van" als er defrosts zijn. Wil je dat de pomp maximaal gaat draaien moet je de thermostaat juist hoger zetten om die 20 graden te halen of er net iets over. Maar als je ook met een lagere temperatuur tevreden bent is dat natuurlijk super zuinig als je dat niet doet. Afhankelijk van je tarieven kan je met deze COP, concurreren met de prijs van gas. Lijkt mij geen slechte prestatie bij -4 graden. En misschien is concurreren niet helemaal het juiste woord maar je bent niet duurder uit dan bij gas.
Klopt, heb sinds kort de T6 hangen (voorheen de Tado). Bij de Tado “veel” start stops rondom doeltemp (met name bij wat hogere buitentemperaturen). Bij de T6 draaien de Quatts gisteren de hele dag constant. paar uurtjes ook op laag vermogen bij 20.2 graden binnen (20 doeltemp). Dit in tegenstelling tot de Tado die dan al lang uit was gegaan.

Overigens heb ik wel 23 meter leiding naar de CV. Dat zal niet meehelpen voor de COP, maar had weinig andere opties 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRyv0NIGWDiC_CDMVfniuN9F428=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4nsb7F3lcV7jHrfK7YZNTm0A.png?f=fotoalbum_large

Iemand enige idee wat hier gebeurt? Thermostaat stond op 20 graden. Vandaag een COP van 2,5 :?

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 11-01-2025 11:36 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
[Afbeelding]

Iemand enige idee wat hier gebeurt? Thermostaat stond op 20 graden. Vandaag een COP van 2,5 :?
Ik zit vooral met verbazing te kijken naar het bedrag dat jij bespaard zou hebben? Is daar iets verkeerd ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 11-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[Afbeelding]

Welke tarieven heb je ingevuld? Optimalisatie besparingen aan of uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Welke tarieven heb je ingevuld? Optimalisatie besparingen aan of uit?
0,29 om 1,30. Als ik het rekensommetje maak, dan kom ik daar niet, zegmaar. Om het uit te sluiten staat het nu om 0,29 om 10. Om 11u kan ik kijken of het iets heeft gedaan.
okijokii schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Ik zit vooral met verbazing te kijken naar het bedrag dat jij bespaard zou hebben? Is daar iets verkeerd ingesteld?
Denk dat dat komt omdat ik de gasprijs even op €10.- heb gezet

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Mickel moen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had een vergelijkbare situatie.

In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.

Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.

Ik heb het als volgt opgelost.

Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.

Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.

De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.

Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.
Thanks. Hier moet ik even over na denken.
De tweede thermostaat moet dan bij mij in een ruimte komen te staan die het meest stabiel is en waar voldoende afgifte gecreëerd kan worden. Dit is dan denk ik de overloop. Die zit in het midden van het huis en heeft twee radiatoren die redelijk wat kunnen afgeven.

Wel jammer dat ik dan moet afstappen dan de Honeywell T6, die vanwege de grotere hysterese ook erg prettig werkt met radiatoren.

Bij mijn weten heeft de T6 geen uitbreidingsmogelijkheden met een extra sensor. Ik heb de bedrade variant.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
De CiC doet ook niets meer, warmtepompen blijven uit en CV staat aan.

Belooft niet veel goeds en heb er helaas geen tijd om mee bezig te zijn vandaag 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Even met een gedachte-experiment verklaren waarom de bodemplaatverwarmer bij de warmtepomp hoort. Dan kunnen we deze discussie voor eens en altijd afsluiten.

Stel dat de bodemplaatverwarming niet meetelt met de bepaling van de COP. Dan moet je ook de waterpomp, de ventilator en de elektronica niet meetellen. Daar hebben we echter geen discussie over.

Stel nu dat de definitie van de COP alleen betrekking heeft op het deel dat voor de daadwerkelijke warmte-omzet zorgt. Dus de energie-opname betreft alleen die van de compressor. In dat geval kan ik er voor zorgen dat iedere warmtepomp een COP heeft van minimaal 5 ! En dat continu ! Dat gaat natuurlijk niet gratis en kost een hoop energie, maar die wordt toch niet meegeteld. Ik ga dan namelijk de buitenlucht elektrisch voorverwarmen zodat de Tlift kleiner wordt, en mijn COP dus hoger. De return-on-investment wordt dan wat langer, of waarschijnlijk verdien je het nooit terug.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat dat niet de bedoelding is. Dus alle onderdelen in in de warmtepomp moeten meegeteld worden bij het bepalen van de COP, ook de energie die nodig is voor defrosts. Pas dan kun je systemen onderling vergelijken.
Klinkt wat dictatoriaal vind je niet?
Discussie moet mogen.

Dus ik reageer toch hoewel je het wilt afsluiten 😉
Lees even dat linkje waar je op reageert. Want daar reageer je namelijk niet op.

Dat die bodemplaatverwarming meetelt is prima.
Meten met 2 maten wat minder.
Vooral omdat mensen hier druk bezig zijn COP's te vergelijken.

Tbv meelezers:
Hoe herken je welke Quatt je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
SalmonAce schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:50:
[...]

@jj85

Je huis heeft een laag warmteverlies. Het kan zijn dat je in 24 uur tijd minder warmte in het huis kwijt kan dan de wp op zijn minimale verwarmingsvermogen kan leveren. Nu is ook nog het volume van je systeem beperkt, er staan niet minimaal 3 radiatoren open. Het systeem kan zijn flow niet kwijt en zal deze deels door de bypass gooien. Het gevolg dan komt het water bijna even warm weer terug. Dus een slecht rendement = slechte COP. Eventuele obstakels belemmeren je flow die bij Quatt ingesteld staat op een vaste waarde van 800 l/h. Dus je kijkt eerst in je JSON-file om te kijken wat je daar ziet. En als je die slimme sterker hebt dan verwacht ik pendelen, je systeem kan zijn warmte niet kwijt. Zolang het systeem niet groter wordt ga je mijn inziens het rendement probleem niet oplossen. Dit is in feite hetzelfde probleem als zones die worden dicht geknepen. Of er dan ook andere problemen zijn moet later blijken ik begreep dat ...op een lage waarde stond. Maar misschien staat deze wel express laag want het vloeroppervlakte is niet zoveel.

Omdat de flow 800 l/h is, uit mijn hoofd 3X zoveel als met een CV-pomp moet je zorgen (zeker als je alles nieuw maakt) dat de diameter van de buizen van boven naar beneden ruim genoeg zijn. Quatt gebruikt zelf een diameter uit mijn hoofd van 22 mm. Maar ga dit vooral na bij een specialist. Als er nu al te kleine aanvoerleidingen liggen, er knelkoppingen zijn gebruikt kan dat van invloed zijn op je flow. Zonder voldoende flow, volume in het systeem ga je mijn inziens het probleem niet oplossen. Wat wel een beetje zou kunnen helpen de thermostaat iets hoger zetten dan kan de wp meer warmte kwijt. Maar het zal niet de daadwerkenlijke verbetering geven. Die komt pas als je de radiatoren aansluit. En dan kan het nog steeds zijn dat bij bepaalde buitentemperaturen je minder warmte nodig hebt dan de ondergrens van de Quatt kan leveren. Ik weet niet waarop jij die zelf inschat of hoe die door Quatt is ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:57:
[...]

0,29 om 1,30. Als ik het rekensommetje maak, dan kom ik daar niet, zegmaar. Om het uit te sluiten staat het nu om 0,29 om 10. Om 11u kan ik kijken of het iets heeft gedaan.

[...]

Denk dat dat komt omdat ik de gasprijs even op €10.- heb gezet
Met die tarieven wordt gas stoken voordeliger zodra de COP onder de 2 komt.
Waarom schiet die watertemperatuur zo omhoog na 15:00?
Ik mis overigens de grafiek van kamertemp + setpoint...

Bij die hoge watertemperatuur heb je sowieso een slechtere COP.
Ben benieuwd of je hier in een vicieuze cirkel terecht gekomen bent.
Hoge watertemp -> slechte COP -> optimaliseer besparing aan -> gas stoken wordt voordeliger dan Quatt gebruiken -> watertemp blijft hoog -> COP blijft slecht -> enz...

Of... je CIC doet raar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:29
Ik heb nu een Tado, maar lees gemixte ervaringen mbt Quatt. Zijn er mensen die van tado > Honeywell geswitcht zijn en zo ja; bevalt het beter?

Onderliggende vraag: Tado eruit, en Honeywell erin? Of zijn er aanbevelingen voor een andere thermostaat?

EDIT; Quatt raadt zelf de t6 aan dus die is in bestelling.

[ Voor 37% gewijzigd door Hetisookwat op 11-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Kijk waar de flowmeter zit.
Flowmeter onder CV = oud model
Geen flowmeter onder CV = nieuw model

Flowmeter onder CV ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuQyTQ8-1gU5nrucjHIJ73_XNFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uj1AcnmkCRX1wnhgj3oyM6cX.png?f=user_large

Tweede verschil is plek van de antivriesklep
Bij oud model zit deze aan buitenkant Quatt (waar water Quatt in gaat).
Bij nieuw model zit deze in de Quatt.

[ Voor 43% gewijzigd door jj85 op 11-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
VindiGoosh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:06:
De CiC doet ook niets meer, warmtepompen blijven uit en CV staat aan.

Belooft niet veel goeds en heb er helaas geen tijd om mee bezig te zijn vandaag 😞
Circulatiepomp kapot? Maar jij hebt er 2... Doen ze echt helemaal niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Kijk waar de flowmeter zit.
Flowmeter onder CV = oud model
Geen flowmeter onder CV = nieuw model
Dus in het vervolg, wanneer iemand vragen heeft over COP, ook vragen bij welke temperatuur de COP gemeten is en waar flowmeter zit.
Het kan (dat zie je bij mij) een niet te zuinig verschil laten zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 11-01-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
WAF1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Ik zou in de woonkamer de thermostaat juist iets hoger zetten 20,0 graden. Tegerlijkertijd de radiator in de woonkamer juist iets knijpen zodat deze iets langzamer zijn warmte afgeeft. (In de avond kan je de temperatuur evt. met een druk op de knop iets verhogen of dit al in het schema zetten) Beide maatregelen zal het gevolg hebben dat de wp iets langer kan doordraaien. Een poos uit gaan zal de wp altijd doen onder beschreven omstandigheden. Het gevolg zal zijn dat er net meer warmte voor de andere radiatoren beschikbaar is als je de woonkamer knijpt. De woonkamer zelf wordt door de zon op temperatuur gebracht. Als daar een mogenlijkheid toe is, de verwarming in de bijkeuken, speelkamer verder open zetten. In het uiterste geval aan het voetventiel draaien als die er op zit en kijken of je die verder open kan zetten. Als dat niet kan in de speelkamer een grotere radiator zetten en deze sowieso van ventilatoren voorzien = de warmteafgifte vergroten. Iets koeler in de badkamer overdag of de hal boeit natuurlijk niet. Maar als de wp iets langer kan draaien warmen deze ook langer mee. Je moet de juiste balans zien te vinden. Kijk even naar gisteren toen ik/wij het hadden over waterzijdig inregelen. Ga er niet vanuit dat je het verschil helemaal kan overbruggen, je warmteverlies in de bijkeuken en speelkamer is gewoon groter dan de rest van het huis.

Je kan er inderdaad ook voor kiezen om je thermostaat op de overloop te hangen als je een niet bedraade thermostaat hebt (WCD nodig) dat scheel alweer 1 graad, ook dan zal de wp iets langer doordraaien en dan moet je een Tado thermostaatknop op je kamerradiator zetten en die met een vaste temperatuurwaarde in een schema zetten maar zonder warmtevraag. En misschien valt er dan nog iets met de thermostaat te tweaken in HW waardoor de wp nog iets langer door draait. Of natuurlijk een variant. Ik zou zelf niet de thermostaat in de speelkamer hangen.
Ik bedacht ook dat je de buitensensor kon tweaken. Zolang je het verschil ogenschijnlijk tussen buiten en binnen qua temperatuur groter maakt zal de wp langer doordraaien. Ik denk dat er ondertussen genoeg tips zijn gegeven om aan de slag te gaan. Ik ben later benieuwd naar het resultaat en welke keuzes zijn gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Klinkt wat dictatoriaal vind je niet?
Discussie moet mogen.

Dus ik reageer toch hoewel je het wilt afsluiten 😉
Lees even dat linkje waar je op reageert. Want daar reageer je namelijk niet op.

Dat die bodemplaatverwarming meetelt is prima.
Meten met 2 maten wat minder.
Vooral omdat mensen hier druk bezig zijn COP's te vergelijken.

Een ander verschil is de flow sensor. De oudere Quatts hebben zo'n groot ding onder de CV ketel zitten, nieuwere versies zit deze in de buitenunit en zit er alleen een temperatuur sensor onder de CV ketel.

Zoals eerder gezegd, je moet je COP alleen vergelijken met jezelf en niet met anderen. Iedereen meet met een andere maat, die moet je ook niet gaan vergelijken.

En is het eerlijk? Ja. Ik heb een ouder model, maar die hebben ze voor veel minder pieken aan mijn achtergevel gehangen. Misschien ook niet eerlijk. Er zijn nu eenmaal verschillen. Oudere modellen zijn gewoon minder efficient.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Dus in het vervolg, wanneer iemand vragen heeft over COP, ook vragen bij welke temperatuur de COP gemeten is en waar flowmeter zit.
Het kan (dat zie je bij mij) een niet te zuinig verschil laten zien.
Of gewoon de COP niet met die van anderen vergelijken. Maar met eerder behaalde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
okijokii schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Circulatiepomp kapot? Maar jij hebt er 2... Doen ze echt helemaal niets meer?
Dikke kans ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:47
Vandaag een heel slechte dag voor warmtepompen hier. Mist bij -2 buiten. In no time is de warmtewisselaar een klomp ijs. De Quatt presteert slecht door de totaal niet intelligente defrost periode en de te compacte warmtewisselaar waardoor de luchtkanalen snel verstoppen. Niet een echt probleem bij hybride natuurlijk. Maar een nogo voor Full Electric als Quatt dit niet verbetert voor de opvolger warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
s020506 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Of gewoon de COP niet met die van anderen vergelijken. Maar met eerder behaalde resultaten.
We willen (=ik wil) IETS kunnen vergelijken. Dan is COP een hele mooie parameter. In ieder geval vele malen beter dan je voorschot energieleverancier vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Haha, ik vergelijk al nooit.
Zou niet weten met wie 😉.

Maar zat doen het wel (ook meelezers vermoed ik)

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 11-01-2025 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:12:
[...]

@jj85
@Frozen-Bullet

Heb hem net eens op z'n staart getrapt (eerst even stekker CV eruit). Kwam nu op 3200W uit.
Maar ze waren helaas ook beiden (bijna tegelijkertijd) toe aan een defrost. Dus geen idee of het vermogen anders nog verder opgelopen was...
Uitlaat compressor overigens >100grC (90Hz) 🔥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Klopt, heb sinds kort de T6 hangen (voorheen de Tado). Bij de Tado “veel” start stops rondom doeltemp (met name bij wat hogere buitentemperaturen). Bij de T6 draaien de Quatts gisteren de hele dag constant. paar uurtjes ook op laag vermogen bij 20.2 graden binnen (20 doeltemp). Dit in tegenstelling tot de Tado die dan al lang uit was gegaan.
Leuk dat mijn analyse klopt. Ik ga er even vanuit dat je vloerverwarming hebt maar als ik schrijf kan ik het onderschrift niet lezen, maar gezien je resultaten neem ik dat wel aan. Voor vloerverwarming is naar mijn indruk de T6 geschikter. Deze heeft een ruimere hysterese. Omdat de vloer kan bufferen merk je daar dan als het goed is niet zoveel van dat de temperatuur binnen schommelt. Maar met radiatoren lijkt mij dat niet zo prettig. En inderdaad zal je bij de Tado vooral bij hogere buitentemperaturen meer last hebben van uit en aan gedrag. Daarom moet je stookgrens zo ingesteld zijn dat de wp minder snel aangaat. Maar helemaal kan je dit propleem niet geheel oplossen dus ik snap dat je deze keuze hebt gemaakt. Bij mij (maar vandaag nog niet gekeken), draait de Tado met deze temperaturen lekker, ik heb radiatoren. Maar ik verwacht wel dat er gas is bij gegaan. Voor deze koude dagen zou ik eigenlijk mijn warmteafgifte moeten vergroten.
Overigens heb ik wel 23 meter leiding naar de CV. Dat zal niet meehelpen voor de COP, maar had weinig andere opties 😅
[quote]

Weinig andere opties denk ik bij Quatt. Want er zijn ook wp's die je niet bij de CV hoeft aan te sluiten. Maar ondanks 23 meter leiding heb je goede resultaten en ben ik onder de indruk. En ook nog eens vermogen dat je nog kan inzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door WAF1 op 11-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:38:
[...]

We willen (=ik wil) IETS kunnen vergelijken. Dan is COP een hele mooie parameter. In ieder geval vele malen beter dan je voorschot energieleverancier vergelijken.
Het is een eerste indicatie. Zit jij op een COP van 3 terwijl anderen op 5 of hoger zitten, dan moet je je afvragen of er iets mis is. En dan nog kan alles goed zijn. Zit jij op 4 en de rest op 5, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar kan je wellicht nog wel wat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Hetisookwat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:15:
Ik heb nu een Tado, maar lees gemixte ervaringen mbt Quatt. Zijn er mensen die van tado > Honeywell geswitcht zijn en zo ja; bevalt het beter?

Onderliggende vraag: Tado eruit, en Honeywell erin? Of zijn er aanbevelingen voor een andere thermostaat?
Ik ben van T6 naar Tado en weer terug naar T6 gegaan.

Met de Tado kan je mooi geleidelijk je temperatuur verhogen, in plaats van stappen van 0.5 graden. Dat was voor mij de reden om naar de Tado te gaan.

Inmiddels is mijn stook gedrag iets veranderd, en staat de thermostaat altijd op 20 graden. En ging mijn systeem met de Tado heel vaak starten en stoppen. T6 terug gehangen, en nu weer mooie lange runs en geen start stop gedrag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Het is een eerste indicatie. Zit jij op een COP van 3 terwijl anderen op 5 of hoger zitten, dan moet je je afvragen of er iets mis is. En dan nog kan alles goed zijn. Zit jij op 4 en de rest op 5, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar kan je wellicht nog wel wat verbeteren.
Eh... niet vergelijken? 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
[Afbeelding]

Is wellicht aan het eind van de middag een update geïnstalleerd op jouw CIC? Het komt wel vaker in dit forum voor dat de CIC dan 'overstuur' raakt.... Even CIC herstarten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Eh... niet vergelijken? 🤪
Beetje vergelijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Ik ben kwh/graaddag gaan bijhouden voor mijn Quatt hybrid in Home Assistant. Nu heb ik altijd IETS om te vergelijken 🥳

Misschien kunnen wij een COP-competitie starten hier op tweakers. Met aparte divisies voor warmtepompen met betere en slechtere afgiftesystemen

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 11-01-2025 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
@verguldebarman @okijokii @jj85

Zoals gezegd vandaag helaas geen tijd om er tijd in te steken, maar ik heb jullie reacties gelezen en ben er in mn achterhoofd over aan het nadenken. Zodra ik tijd heb ga ik er nog eens goed naar kijken en dan kom ik erop terug.

Heel erg bedankt voor het meedenken toppers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Hetisookwat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:15:

EDIT; Quatt raadt zelf de t6 aan dus die is in bestelling.
Ik ben recent geswitcht.. ik heb de t6 pas twee dagen hangen, maar het lijkt erop dat hij langere runs maakt tov de Tado.
Heel veel meer kan ik er niet over zeggen.

Let wel even op: toen ik de switch maakte was het huis “opeens” 1 graad kouder dus de Quatts gingen als een gek (met hulp CV) de boel opwarmen. Uiteindelijk een andere thermometer erbij gepakt en bleek dat de T6 een have graad afweek. Heeft te maken met calibratie/de sensor gok ik.. gelukkig kan je de offsett aanpassen :) duurt wel 10 min voordat de juiste temp op de thermostaat verschijnt trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
WAF1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:56:
[...]

[...]
[quote]

Weinig andere opties denk ik bij Quatt. Want er zijn ook wp's die je niet bij de CV hoeft aan te sluiten. Maar ondanks 23 meter leiding heb je goede resultaten en ben ik onder de indruk. En ook nog eens vermogen dat je nog kan inzetten.
Heeft iemand al een Quatt TRIPLE aangevraagd als een DUO te weinig vermogen levert?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Heeft iemand al een Quatt TRIPLE aangevraagd als een DUO te weinig vermogen levert?
Of the Quatt Quattro (klinkt goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
“Juist gedimensioneerd“ klinkt nog beter

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 194 ... 281 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.