Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had een vergelijkbare situatie.CPM schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
Goed ik heb de laatste dagen een uitdaging. Doordat de zon op de woonkamer staat wordt de ingestelde temperatuur snel gehaald. (19.5).
De zon begon vandaag rond 10/12u goed te schijnen, Quatts gaan uit. Het is nu ongeveer 4 uur later, woonkamer 20.5. overige ruimtes zijn in die periode snel afgekoeld. Allemaal radiatoren.
Badkamer 1.2 graden.
Overloop 1 graad.
Bijkeuken 4 graden.
Speelkamer 4 graden.
Iemand een idee hoe hier slimmer mee om te gaan? Heb de nu thermostaat hoger gezet om de Quatts aan te slingeren maar ideaal is het niet. Zeker niet omdat het lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur komen.
Soms denk ik dat een Tado met slimme knoppen het kan oplossen en dan te gaan werken met zones. Maar dan zal er weer behoorlijk geïnvesteerd moeten worden?
De ruimtes isoleren gaat niet verder.
Ik heb HA en in elke ruimte een Tuya Zigbee thermometer en een Honeywell thermostaat. Mogelijk kan die anders aangestuurd worden als andere ruimtes kouder worden dan X graden? Dan wordt de woonkamer misschien ook veel warmer.....keuzes keuzes.
In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.
Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.
Ik heb het als volgt opgelost.
Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.
Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.
De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.
Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard