Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Neem je eigen situatie van afgelopen dagen.okijokii schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Dat is dus nog geen vanzelfsprekendheid. Een groot bedrag om van dat laatste beetje gas (en mooie backup) af te komen
Aan die "E-booster" zit een stekker, dus ik neem aan iets van 2100-2400W.
Dan verhoog je dus de capaciteit van je Quatt naar 6.5 kW bij dit weer, waarvan die laatste 2kW dus COP1 zijn. Houd er ook rekening mee dat je dan nog geen SWW hebt gemaakt.
Mijn WPB draait om van 30 naar 62 te gaan ca 4,5 uur op alleen de compressor. Output ca 1900W thermisch.
Een onderbreking van je verwarming zal dan ca 45 min duren gok ik zo?
De Quatt gaat tot 55, dus die laatste paar graden moeten sowieso COP1.
Het wordt nu eigenlijk een kleine warmtepomp met een back-up heater, die samen SWW maken.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-01-2024 11:40 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
En die E-booster is gewoon een doorstroomboiler die de CiC met on/off kan aan- en uitzetten. Kost minder dan €100 bij de bouwmarkt. De warmwatervoorziening van gas op stroom maken kan natuurlijk ook met een zuinige boiler zonder warmtepompTrackerfire schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:34:
Vind het nogal een upgrade in geld, 4.599 en eventueel 300 euro pre-order korting...
Daar moet je aardig wat jaartjes voor uitsparen qua verschil tussen gas/elektra. Tevens weet ik niet waar de 3.000 euro voor een CV ketel vandaan komt, maar volgens mij liggen de eprijzen eerder rond de 1.500 tot 2.000 euro. Ze moeten het natuurlijk wel slim vermarkten maar toch....
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
yepTeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:41:
[...]
En die E-booster is gewoon een doorstroomboiler die de CiC met on/off kan aan- en uitzetten. Kost minder dan €100 bij de bouwmarkt. De warmwatervoorziening van gas op stroom maken kan natuurlijk ook met een zuinige boiler zonder warmtepomp
Alleen er bestaat niet zoiets als een zuinige boiler (zonder warmtepomp)
Wat 100 liter water 1 graad opwarmen kost, is een vast gegeven energie.
Ik ook!KL643 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Precies! Dat heb zou fijn zijn. Ik heb namelijk een bio ethanol haard in mijn woonkamer en zo gauw die aangaat schiet de temperatuur omhoog en gaat de Quatt uit. Zodra het afkoelt moeten eerst de radiatoren weer op temperatuur komen en dat duurt weer even. Dus nu laat ik de haard maar uit 's avonds.
Edit: heb gelijk even een feature request gedaan bij Quatt
Ben nu aan het experimenteren met de de haard aan, de Quatt in stille modus en de T6 in de buurt te houden van de kamertemperatuur.
Een niet te grote boiler met betere isolatie kan prima concurreren met een warmtepompboiler op jaarverbruikpaQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:54:
[...]
yep
Alleen er bestaat niet zoiets als een zuinige boiler (zonder warmtepomp)
Wat 100 liter water 1 graad opwarmen kost, is een vast gegeven energie.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
wut?TeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:04:
[...]
Een niet te grote boiler met betere isolatie kan prima concurreren met een warmtepompboiler op jaarverbruik
een boiler verwarmer met COP1 vs dezelfde (inhoud) boiler verwarmen met COP3, is toch... factor 3?
Euh, die is toch zo'n 2 tot 3x zuiniger met een COP tussen de 2 en de 3.TeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:04:
[...]
Een niet te grote boiler met betere isolatie kan prima concurreren met een warmtepompboiler op jaarverbruik
Zelf heb ik voor de kerst een warmtepompboiler geplaatst. Kosten na subsidie €625,- voor een 110 liter model.
Dat samen met de Bosch Tronic die hier ook al in huis is ben ik van plan richting maart ook gasloos te gaan.
Maar met een warmteverlies van ongeveer 3.7kW bij -10 zal het verbruik van de COP1 zeer beperkt zijn.
Als ik de prijs van Quatt zo zie heb ik niet direct spijt van mijn keuze.
[ Voor 27% gewijzigd door RobertowNL op 10-01-2024 12:16 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
/f/image/9DNKFYOTKi1XT4FS9GD02XyY.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb bij Quatt een ticket aangemaakt voor het niet kunnen vasthouden van de kamertemperatuur terwijl de quatt wel nog omhoog kan met zijn vermogen. Eerder vanmorgen kon de Quatt nog naar 3500 watt (warmte) om de ingestelde temperatuur te halen. Na bereiken van de setpoint verlaagt de Quatt te snel en te veel zodat de kamertemperatuur eerst daalt naar 17,2 en nu langzaam weer opkrabbelt (daarbij ook geholpen door de zon)
[ Voor 38% gewijzigd door TeslaNerd op 10-01-2024 12:21 ]
that's the wayRobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:14:
Zelf heb ik voor de kerst een warmtepompboiler geplaatst. Kosten na subsidie €625,- voor een 110 liter model.
Dat samen met de Bosch Tronic die hier ook al in huis is ben ik van plan richting maart ook gasloos te gaan.
Maar met een warmteverlies van ongeveer 3.7kW bij -10 zal het verbruik van de COP1 zeer beperkt zijn.
Zeker, gezien ik één van de eerdere Quatt units had (prijs €1.599) ben ik straks voor +- €3.000 gasloos
Quatt: €1599
Leiding >8m: € 195
WBP: € 525
Electra & leidingwerk: € 250
Bosch Tronic: €425 (Marktplaats).
Nu alleen nog iemand vinden die de laatste kan (helpen) installeren.
[ Voor 27% gewijzigd door RobertowNL op 10-01-2024 12:22 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Maar dat is het ook echt. Die eerste pak 'm beet 1000 klanten (van de 4000 inschrijvingen) die ge-preorderd hadden zijn echt spekkoper.RobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Zeker, gezien ik één van de eerdere Quatt units had (prijs €1.599) ben ik straks voor +- €3.000 gasloos
Top, bedankt. Daar heb ik er nog wel een van liggen denk ik.onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Ik heb goede ervaringen met een geroote Toon 1 (let op: Toon 2 werkt niet met Quatt!), en tot nu toe heb ik er ook nog geen negatieve ervaringen over gelezen hier. Als ik het zelf op een rijtje zou moeten zetten:
Voordelen:
- is een home assistant integratie voor (en daarmee zou je via iOS of automations kunnen bedienen). Overigens werkt schema's instellen via de Toon ook best prettig.
- kan ook je P1 gegevens doorgeven aan home assistant
- relatief goedkoop
- eigen apps installeerbaar
Nadelen:
- meer dan 2 a 3 extra apps zou ik niet aanraden omdat het geheugen beperkt is
- zo nu en dan reboot de Toon, waarschijnlijk vanwege een overvol geheugen, des te meer apps des te meer crashkans.
- looks beginnen wat outdated te worden
- er zijn maar 4 temperaturen die je kunt gebruiken in je verwarmingsschema's, hierdoor is 'met een half graadje omhoog' wat lastiger, en als je dit wilt kun je dit eigenlijk alleen maar inprogrameren via home assistant.
Met de vaste intervallen van 55 minuten maar eens bij de buitenunit gekeken hoe zo een defrost er uit ziet maar ik zie helemaal geen ijs in/op/aan de buitenunit? De 150watt draad in de bodemplaat voorkomt al dat er ijs opbouwt in de kast. Waarom dan toch iedere 55 minuten een defrost?MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Op zich is dit niet verkeerd voor een hybride, bij ons was het vannacht ruim -6 graad met een stevige wind, dus extra warmteverlies daardoor.
Gisteren ook een vergelijkbare COP en gasverbruik, nu ook de nieuwe update CIC 2.9.0, zie vandaag een duidelijke verlenging van de tijden van de defrost, nu circa om de 2 uur een defrost.
Wat heb je geplaatst als ik vragen mag en werkt die op buitenlucht? Ik heb ook al een zonneboiler met 500ltr vat met vvw ondersteuning dus staat zeker niet jaar rond te draaienRobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Euh, die is toch zo'n 2 tot 3x zuiniger met een COP tussen de 2 en de 3.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Klinkt als een plan! Ben benieuwd naar je bevindingen. Gisteravond de haard aan gedaan om vervolgens in de nacht 3m3 gas te verstoken omdat het water te koud was geworden.... 😒KL643 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:56:
[...]
Ben nu aan het experimenteren met de de haard aan, de Quatt in stille modus en de T6 in de buurt te houden van de kamertemperatuur.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Mooi gevonden.paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:13:
vanaf... 9500 in totaal dus (voor subsidie)
Sja.. zijn ineens prijzen die geheel in lijn met de markt liggen he
[Afbeelding]
warmtebatterij + booster
[Afbeelding]
Formaat van de batterij bepaalt dus de prijs ("vanaf" 3400)
Het is me alleen niet duidelijk of het hier om tapwater gaat, of om een buffer.
Het lijkt op een SWW Tank + E-CV
Als ik het mocht ontwerpen dan zou ik de tank voorzien van een enorme spiraal die gevoed wordt door de buitenunit als de warmtevraag minder is dan het haalbare vermogen met een goede COP. Dit warmt dan langzaam een enorme SWW voorraad op naar een acceptabele temperatuur. De e-booster zou dan alleen het naverwarmen doen voor SWW en/of de CV leidingen wanneer en voor zover dat nodig is.
koud water uit de leiding is zo'n 10 graden, dus als je dat alvast kan voorverwarmen met een warmtepomp, dan is het restje werk voor de e-booster maar beperkt.
Maar hoe wil je de aansturing van je Quatt dan regelen? De CiC heeft toch altijd een CV nodig voor de aansturing (tenzij je kiest voor all-electric Quatt, maar dat wil je niet gezien je kostenberekening)?RobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Straks als de saldering eraf is zou dat natuurlijk een goede manier zijn om het overschot op te slaan in een "waterbatterij", en je hoeft geen 250-300l vat te hebben om te voorkomen dat je met koud water zit na 2 of 3 douchebeurten.
[ Voor 14% gewijzigd door geerttttt op 10-01-2024 13:03 ]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik weet niet of de cic te belazeren is? Ik heb alweer een tijd met deze temperaturen het cv bedrijf gewoon uit en de Quatt doet het prima. Ik kan ook element in zonneboiler aanzetten voor extra ondersteuning icm de warmtepomp boiler dan misschien?wocko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Maar hoe wil je de aansturing van je Quatt dan regelen? De CiC heeft toch altijd een CV nodig voor de aansturing (tenzij je kiest voor all-electric Quatt, maar dat wil je niet gezien je kostenberekening)?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Verwacht jij dan dat de saldering wordt gewijzigd? 6-2-2024 staat deze in de EK gepland, iets later zal dan ook de stemming plaatsvinden. Verwacht dat het wetsvoorstel weggestemd gaat worden. Grote meerderheid in EK is tegen.geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:02:
Zou je qua warm water ook niet zelf naar een hybride vorm kunnen gaan? Dus een 100-150 liter vat die warm gehouden wordt als je zon overschot hebt, en als hij leeg is dat de ketel zijn normale werk doet?
Straks als de saldering eraf is zou dat natuurlijk een goede manier zijn om het overschot op te slaan in een "waterbatterij", en je hoeft geen 250-300l vat te hebben om te voorkomen dat je met koud water zit na 2 of 3 douchebeurten.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het lijkt erop dat dat het nu ook is.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Mooi gevonden.
Als ik het mocht ontwerpen dan zou ik de tank voorzien van een enorme spiraal die gevoed wordt door de buitenunit als de warmtevraag minder is dan het haalbare vermogen met een goede COP. Dit warmt dan langzaam een enorme SWW voorraad op naar een acceptabele temperatuur. De e-booster zou dan alleen het naverwarmen doen voor SWW en/of de CV leidingen wanneer en voor zover dat nodig is.
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 10-01-2024 13:12 ]
Met de nieuwe update is blijkbaar ook de vaste om de 55 minuten defrost weg en is dat ergens tussen circa 1,5 - 2 uur. Zit jij nog op 2.8.0 ? (CIC)TeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Met de vaste intervallen van 55 minuten maar eens bij de buitenunit gekeken hoe zo een defrost er uit ziet maar ik zie helemaal geen ijs in/op/aan de buitenunit? De 150watt draad in de bodemplaat voorkomt al dat er ijs opbouwt in de kast. Waarom dan toch iedere 55 minuten een defrost?
Vanaf dag 1 (15-12) alleen op wifi en tot nu toe geen enkel probleem. 1 keer was ik hem kwijt in Home assistent na een restart van de router (Quatt app via cloud bleef gewoon werken). Bleek dat de CiC verbinding had gemaakt met ons gasten netwerk. Daar is hij de eerste dag een keer op aangesloten geweest bij de installatie. Nadat ik de CiC weer aan het reguliere wifi netwerk had verbonden geen enkel probleem gezien.NIB0R schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
Wat is eigenlijk de laatste status van de wifi verbinding? Ik heb hem nog bedraad aangesloten, vanwege de kinderziektes toentertijd. Maar wil eigenlijk over op de wifi. Is dat al een beetje stabiel sinds de updates?
Indien kamer temperatuur >+2c setpoint verhoog setpoint naar temperatuurKL643 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:56:
[...]
Kijken of ik dat een keer in HA kan krijgen.
Dat valt op zich wel mee, want de Quatt zelf levert ook nog bij en die elektrische bijverwarmer erna levert ook nog eens maximaal 3,6 kW als het een eigen groep heeft. Ik gok dat ze onder de 2 kW grens blijven, want dan mag het gewoon in het bestaande stopcontact van de CV ketel, maar dan nog gaat het best even duren voordat je met een spiraal de energie uit zo'n vat hebt gehaald.paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Het lijkt erop dat dat het nu ook is.
Alleen als het echt een SWW tank is, dan vind ik niet dat je (Quatt) dat "warmtebatterij" moet noemen.
En mocht je het als CV batterij gebruiken, dan is het met 15 min ook weer leeg.
P.S. Door die spiraal door zo'n tank isoleer je CV water van SWW water. De SWW tank kan dus veel warmer gemaakt worden, waardoor die CV spiraal de warmte ook weer af kan nemen als de buitenunit het niet trekt.
[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 10-01-2024 13:20 ]
Hier 2.9.0 en nog steeds om de 55 minuten….MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Met de nieuwe update is blijkbaar ook de vaste om de 55 minuten defrost weg en is dat ergens tussen circa 1,5 - 2 uur. Zit jij nog op 2.8.0 ? (CIC)
Klopt, heeft niets met versie te maken, Zit gewoon ingebouwd dat het na een x tijd of na een x aantal minder opbrengst te defrosten. Maar het is inderdaad wel leuk dat een uitspraak van @Flesym en @onlinaius iedereen doet denken dat het aangepast is en voor waarheid aanneemt.mrdop schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Hier 2.9.0 en nog steeds om de 55 minuten….
[ Voor 18% gewijzigd door medu80 op 10-01-2024 13:22 ]
Ik had vóór de update naar 2.9.0 (had 2.7) ook ineens defrosts die soms 1,5 of 2u tussenpoos hadden. Na de update nog steeds, voor de tussen 5-9am is de tussenpoos langermrdop schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Hier 2.9.0 en nog steeds om de 55 minuten….
Je bedoelt met een spiraal weer warmte afstaan aan het CV water?netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Dat valt op zich wel mee, want de Quatt zelf levert ook nog bij en die elektrische bijverwarmer erna levert ook nog eens maximaal 3,6 kW als het een eigen groep heeft. Ik gok dat ze onder de 2 kW grens blijven, want dan mag het gewoon in het bestaande stopcontact van de CV ketel, maar dan nog gaat het best even duren voordat je met een spiraal de energie uit zo'n vat hebt gehaald.
nah... dan moet je toch een pittig groot oppervlak hebben.
Naja eerst maar eens wachten tot die site af is, en er geen conflicterende prijzen meer op staan (3400... 4600...) en ze staafdiagrammen naar waarheid publiceren.
Opzich zou dat de uitdaging niet moeten zijn. Er kan ook een ketel met aan/uit op, dus de cic verwacht warm water als die op aan gaat. Dus bij aan moet er warm water gaan stromen, dat is volgens mij op behoorlijk wat manier te regelen.Bennobang schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Ik weet niet of de cic te belazeren is? Ik heb alweer een tijd met deze temperaturen het cv bedrijf gewoon uit en de Quatt doet het prima. Ik kan ook element in zonneboiler aanzetten voor extra ondersteuning icm de warmtepomp boiler dan misschien?
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Nee, op 2.9.0MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Met de nieuwe update is blijkbaar ook de vaste om de 55 minuten defrost weg en is dat ergens tussen circa 1,5 - 2 uur. Zit jij nog op 2.8.0 ? (CIC)
Ja, dat klopt. Maar dit is niet heel bijzonder. Het lijkt een beetje op een zonneboiler wat dat betreft.paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Je bedoelt met een spiraal weer warmte afstaan aan het CV water?
nah... dan moet je toch een pittig groot oppervlak hebben.
Naja eerst maar eens wachten tot die site af is, en er geen conflicterende prijzen meer op staan (3400... 4600...) en ze staafdiagrammen naar waarheid publiceren.
sinds 2.9.0 is er wel iets veranderd, waar (bij mij) voorheen defrosts altijd om de 55 minuten waren (kon er letterlijk de klok op gelijk zetten), zijn ze nu soms om de 55 minuten maar soms ook een langere interval.medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Klopt, heeft niets met versie te maken, Zit gewoon ingebouwd dat het na een x tijd of na een x aantal minder opbrengst te defrosten. Maar het is inderdaad wel leuk dat een uitspraak van @Flesym en @onlinaius iedereen doet denken dat het aangepast is en voor waarheid aanneemt.
vandaag intervallen beginnend bij 55 minuten en toenemend tot 130 minuten en de laatste weer 55 minuten
/f/image/k93d07OH3OeXSKvUtUkPEazQ.png?f=fotoalbum_large)
bovenstaand versus 2 december:
/f/image/p6NMhOolsRV0QcTgirtIsekR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Toby-Wan op 10-01-2024 13:36 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Je Quatt staat zo goed als maximaal te draaien. Input gemiddeld 1500 Watt is wel zo’n beetje de max (bij mij tenminste).okijokii schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:18:
Kan ik hieruit opmaken dat ik met deze temperaturen een warmteverlies heb tussen de 4,5 en 5 kWh? Of is dat te kort door de bocht:
[Afbeelding]
En dat de Quatt nog niet op vol vermogen staat te draaien, maar waarschijnlijk door de optimalisatie kiest voor deze cijfers?
Die intelligentie instelling zou bij lage COP volledig over moeten gaan naar gas, maar dat doet die van jou niet. Dus denk niet dat die iets doet op dit moment.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Kan nog wel wat hoger, hier is de max ca 1.850W.RealCato schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Je Quatt staat zo goed als maximaal te draaien. Input gemiddeld 1500 Watt is wel zo’n beetje de max (bij mij tenminste).
Die intelligentie instelling zou bij lage COP volledig over moeten gaan naar gas, maar dat doet die van jou niet. Dus denk niet dat die iets doet op dit moment.
Je hebt warmteverlies op het moment. Dit is precies wat de Quatt + CV aanvullen.okijokii schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:18:
Kan ik hieruit opmaken dat ik met deze temperaturen een warmteverlies heb tussen de 4,5 en 5 kWh? Of is dat te kort door de bocht:
[Afbeelding]
En dat de Quatt nog niet op vol vermogen staat te draaien, maar waarschijnlijk door de optimalisatie kiest voor deze cijfers?
Maar je hebt ook het berekende warmteverlies van je woning, wat op een vaste buitentemperatuur gebaseerd is.
Hiermee maakt de CiC een inschatting van te leveren warmte wat dus meer of minder wordt met de buitentemperatuur. De meeste merken veranderen daardoor de aanvoertemperatuur, maar Quatt meet met de Delta-T wat je CV systeem onderweg werkelijk kwijt is geraakt. Valt dat tegen, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog om te compenseren.
Ik heb in de eerste dagen van januari voornamelijk met de airco gestookt. Alhoewel, maandag en dinsdag heb ik de vloerverwarming in de ochtend van 16 naar 18 gedraaid tot een uur of 15:00 (toen weer overgeschakeld naar de airco).SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Als jij aangeeft hoeveel gas je week1 (1t/m7jan) hebt gebruikt, kunnen wij wel een schatting geven van je jaarverbruik voor verwarming. edit: niet als je daarna de airco's hebt gebruikt, dan moet je hun verbruik er even bij vermelden.
Vermeldt je kamertemperatuur er ook even bij; scheelt nu maar paar%, maar in oktober veel meer.
Met je airco als aanvulling, kun je misschien met een 1 Quatt toe?
Is voor all-electric voorbereiding een 2e Quatt alvast handig??
Verbruik zat maandag op 11 m3 gas en gisteren op 19 m3 gas (aardig wat). Ik kan even aankijken wat een week stoken op de gewenste temperatuur (18 's nachts en 20 in de ochtend tot de avond) me een gast kost - ik ben bang dat het een duur grapje gaat worden
Overgaan op Gas zou toch echt pas ONDER COP 2.0 zijnRealCato schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Je Quatt staat zo goed als maximaal te draaien. Input gemiddeld 1500 Watt is wel zo’n beetje de max (bij mij tenminste).
Bv 1.20 per kuub gas, dat is met een factor 9 13,3ct per kWh energie. Stel electriciteit zit op 26,6ct, dan moet je COP onder de twee komen voordat hij minder electra en meer gas gaat gebruiken. Zolang de COP bij veel mensen toch wel boven 2.3-2.6 minimaal, moet je electra wel heel duur zijn tov je gas voordat de CIC op gas overgaat.
op koude dagen zoals nu had ik voorheen ook ~16-17m3 gas nodig. Jaarverbruik was dan 1800m3shpponer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ik heb in de eerste dagen van januari voornamelijk met de airco gestookt. Alhoewel, maandag en dinsdag heb ik de vloerverwarming in de ochtend van 16 naar 18 gedraaid tot een uur of 15:00 (toen weer overgeschakeld naar de airco).
Verbruik zat maandag op 11 m3 gas en gisteren op 19 m3 gas (aardig wat). Ik kan even aankijken wat een week stoken op de gewenste temperatuur (18 's nachts en 20 in de ochtend tot de avond) me een gast kost - ik ben bang dat het een duur grapje gaat worden
Zoals jij het beredeneerd zou het ingestelde warmteverlies door quatt dan geen invloed hebben op het vermogen. Immers de delta -t berekend de aanvoer temperatuur, en zou eigenlijk altijd goed moeten zijn.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Je hebt warmteverlies op het moment. Dit is precies wat de Quatt + CV aanvullen.
Maar je hebt ook het berekende warmteverlies van je woning, wat op een vaste buitentemperatuur gebaseerd is.
Hiermee maakt de CiC een inschatting van te leveren warmte wat dus meer of minder wordt met de buitentemperatuur. De meeste merken veranderen daardoor de aanvoertemperatuur, maar Quatt meet met de Delta-T wat je CV systeem onderweg werkelijk kwijt is geraakt. Valt dat tegen, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog om te compenseren.
Mis ik iets in je uitleg?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Ook met de update naar 2.9.0 zit ik nog op 55 min. intervallen.MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Verder zit Quatt nr 2 altijd precies 15 min na Quatt nr 1 in de defrost.
[ Voor 10% gewijzigd door HarryInia op 10-01-2024 14:52 ]
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Welkom thuisJWT schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:35:
Na meer dan een week gasloos kom ik opeens thuis en zie ik dit.. vol op gas, quatts uit.
Stroom van de cic en van de quatts werkte, maar waarom. De ketel doet max 6kW gelukkig maar toch..
[Afbeelding]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Met meer vermogen verhoog je de aanvoertemperatuur. Dus afhankelijk van het aantal, soort en instelling van je radiatoren is de retourtemperatuur hoger of lager. Is die te hoog, dan is er blijkbaar niet genoeg warmte afgegeven.berrieberrie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:25:
[...]
Zoals jij het beredeneerd zou het ingestelde warmteverlies door quatt dan geen invloed hebben op het vermogen. Immers de delta -t berekend de aanvoer temperatuur, en zou eigenlijk altijd goed moeten zijn.
Mis ik iets in je uitleg?
Dit is alleen te corrigeren door de aanvoertemperatuur te verhogen, wat meer vermogen kost. Dit gaat dan door tot de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is of tot de aanvoer en retour temperatuur ver genoeg uit elkaar blijven liggen.
Kort gezegd: De warmtepomp verhoogt de temperaruur met Delfa-T en de radiatoren verlagen de temperatuur met Delta-T. Met de doorstroming als gegeven is hierdoor zeker hoeveel W er geleverd is. Hogere aanvoertemperatuur is dus een gevolg bij het niet halen van de gewenste Delta-T en de Quatt harder laten werken is de manier om daar te komen.
Parameter 3. instellen op 100
Parameter c. instellen op 55
Ik denk dat het max en min vermogen (parameter 3 en c) wel omlaag kunnen naar 50 en 25, ben ik nog aan het proberen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Min vermogen verlagen kan geen kwaad. Max vermogen hangt af van de ketel en de woning.s020506 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:57:
Bij deze lage temperaturen moet mijn cv ketel meehelpen, maar dat ging niet goed. Blijkbaar zijn de instellingen niet goed gezet bij de installatie. Voor de rest met een Intergas kombi kompact HRE/HReco:
Parameter 3. instellen op 100
Parameter c. instellen op 55
Ik denk dat het max en min vermogen (parameter 3 en c) wel omlaag kunnen naar 50 en 25, ben ik nog aan het proberen.
Met opentherm aansturing zou een te hoge max geen kwaad moeten kunnen. Met aan/uit kan het wel zinvol zijn om het wat te temmen.
Let wel op dat je ketel niet te laag staat qua aanvoertemperatuur. Graad of 60 is prima zolang je er geen directe vloerverwarming aan hebt zitten.
Prima ding, heb zelf de versie zonder de luchtafscheider. Werkt zoals het hoort, zit bij mij nu net voor de retour-ingang van de CV.Okkejokke schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:54:
Dag allen,
Ook ik ben nieuw op het forum. Bij ons wordt een duo versie geplaatst op 31 januari. Ik begreep uit de uitgebreide informatie op pag 1 van het forum dat het slim is om een vuilafscheider te laten plaatsen in de retourleiding van de cv. Zou bijgaande volstaan? [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Qp3CAfjV2V2kQn5Rr5cEbPcS.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik een Quatt laat installeren, is het dan verstandig om deze te (laten) verplaatsen naar de retour van de Quatt of kost dit meer moeite dan wat het oplevert?
Nee dit staat gewoon uit. Werkt ook altijd goed, zelfs met lage COP. Het was net alsof de communicatie met de warmtepompen zelf weg was, ik moest die van de stroom af halen voordat ze het weer deden. Cic ging na herstart opnieuw op gas.Ysbeer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Welkom thuisDe CoP is afgelopen dagen gekelderd. Heb je optimiseren op kosten aan toevallig?
het gekke bij tenminste is dat ik tot nu toe (mits het genoeg koud buiten was) je bijna de klok er op kon zetten en iedere 55 minuten kwam die defrost.medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Klopt, heeft niets met versie te maken, Zit gewoon ingebouwd dat het na een x tijd of na een x aantal minder opbrengst te defrosten. Maar het is inderdaad wel leuk dat een uitspraak van @Flesym en @onlinaius iedereen doet denken dat het aangepast is en voor waarheid aanneemt.
nu zie ik echter (terwijl het buiten net zo koud was als gisteren) wel duidelijk verschil, tenminste tot 11:30, daarna ging hij weer op zijn oude voet verder en (je raad het al) om de circa 55 minuten een defrost.
Wat zouden we toch graag een changelog willen zien.

Ja, dus als rechts je retour is en links je aanvoer dan zeker deze omzetten, kan die direct op de retour richting Quatt geplaatst worden, dit stukje leiding moeten ze so wie so gaan aanpassen, daar komt namelijk de aansluiting van de Quatt met de bypass/terugslagklep te zitten.Zigg schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Prima ding, heb zelf de versie zonder de luchtafscheider. Werkt zoals het hoort, zit bij mij nu net voor de retour-ingang van de CV.
[Afbeelding]
Als ik een Quatt laat installeren, is het dan verstandig om deze te (laten) verplaatsen naar de retour van de Quatt of kost dit meer moeite dan wat het oplevert?
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 10-01-2024 15:54 ]
Ik mis nog de relatie met de (verandering in de) kamertemperatuur (het netto warmteverlies) en met de delta tussen de actuele en de gewenste temperatuur (hoe verder weg het setpoint hoe meer extra vermogen)netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Met meer vermogen verhoog je de aanvoertemperatuur. Dus afhankelijk van het aantal, soort en instelling van je radiatoren is de retourtemperatuur hoger of lager. Is die te hoog, dan is er blijkbaar niet genoeg warmte afgegeven.
Dit is alleen te corrigeren door de aanvoertemperatuur te verhogen, wat meer vermogen kost. Dit gaat dan door tot de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is of tot de aanvoer en retour temperatuur ver genoeg uit elkaar blijven liggen.
Kort gezegd: De warmtepomp verhoogt de temperaruur met Delfa-T en de radiatoren verlagen de temperatuur met Delta-T. Met de doorstroming als gegeven is hierdoor zeker hoeveel W er geleverd is. Hogere aanvoertemperatuur is dus een gevolg bij het niet halen van de gewenste Delta-T en de Quatt harder laten werken is de manier om daar te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 10-01-2024 16:40 ]
Ja, die formules zijn er ook nog en kan je zo aggresief instellen als je wilt als fabrikant. In de basis komt het neer op doorrekenen hoe lang het kost om de streeftemperatuur wel te halen.TeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:19:
[...]
Ik mis nog de relatie met de (verandering in de) kamertemperatuur (het netto warmteverlies) en met de delta tussen de actuele en de gewenste temperatuur (hoe verder weg het setpoint hoe meer extra vermogen)
Maar bij een warmtepomp wil je liever zo min mogelijk de aanvoertemperatuur verhogen ivm COP en efficientie verlies bij hoge load.
Ik weet dus niet hoe veel de CiC luistert naar de wensen van de opentherm thermostaat. Tot op zekere hoogte moet het natuurlijk wel omdat het de programmering niet weet.
Wat dat betreft zou een programma in de CiC met een eigen thermostaat die slechts als sensor en interface dient wel mooi zijn. Maar ze kunnen niet alles in 2 jaar.
Heeft hier helaas niet gewerkt. De Quatt heeft in principe continu op een zacht pitje gedraaid maar de Woonkamer temperatuur is gedaald naar 18.48c. Quatt WaterOut inmiddels 48cKL643 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:56:
[...]
Ik verlies blijkbaar nog teveel warmte in de keuken, ik ga zometeen een Terugslagklep plaatsen in de afvoerbuis van de afzuigkap. Is blijkbaar een open verbinding.
En een t22 of t33 bestellen - eindelijk.
Of maar gewoon op hout stoken
lijkt me niet, dan zul je dus een besturingsunit moeten vinden die met de Quatt compitabel gaat worden, ik vrees dat je daardoor meer problemen gaat krijgen. opzich werkt de CIC helemaal niet zo slecht, hij is alleen niet zo slim wat quatt eerst aangaf, dus minder A.I.harv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:56:
[...]
In elk geval een overwogen besluit, na veel (mee)gedacht te hebben.
Volgens mij worden veel warmtepompen direct aangestuurd door een thermostaat. Bij de Quatt hangt de CIC ertussen.
Zou het mogelijk zijn de Quatt zonder CIC te gebruiken? Je hebt de warmtepomp dan zelf meer in de hand, geen last van updatesperikelen, maar je mist ook typische Quatt vooruitgang.
Iemand zo goed met de pomp zelf bekend dat hij zich een mening kan vormen??
Los dat je waarschijnlijk je garantie en service ook verliest, dus wat wil je daarmee bereiken? kun je veel beter direct een no-name china warmtepomp uit chine bij ome ali gaan kopen. wel leten dat deze aan de CE eisen voldoet.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 10-01-2024 17:24 ]
Als je kamertemperatuur gelijk bleef, lijkt me dat wel een goede conclusie. En die kun je omrekenen naar het warmteverlies bij -10 waar Quatt mee rekentokijokii schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:18:
[Afbeelding]
Zou bij deze temperatuur en jouw watertemperatuur zomaar eens het maximaal vermogen kunnen zijn. En wat @RealCato zei.En dat de Quatt nog niet op vol vermogen staat te draaien, maar waarschijnlijk door de optimalisatie kiest voor deze cijfers?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Hoeft niet hele week; een dag kan ook (is iets onnauwkeuriger), maar zorg dan wel dat het geen gekke dag is. Kamertemp start hetzelfde als kamertemp eind, en niet de hele dag ramen open of de oven aan, tenzij dat je normale dagpatroon is.shpponer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ik heb in de eerste dagen van januari voornamelijk met de airco gestookt. Alhoewel, maandag en dinsdag heb ik de vloerverwarming in de ochtend van 16 naar 18 gedraaid tot een uur of 15:00 (toen weer overgeschakeld naar de airco).
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
WAF?JWT schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:35:
Na meer dan een week gasloos kom ik opeens thuis en zie ik dit.. vol op gas, quatts uit.
Stroom van de cic en van de quatts werkte, maar waarom. De ketel doet max 6kW gelukkig maar toch..
[Afbeelding]
Voordat het water retour komt bij ketel, gaat water eerst heen en weer naar Quatt.Zigg schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Prima ding, heb zelf de versie zonder de luchtafscheider. Werkt zoals het hoort, zit bij mij nu net voor de retour-ingang van de CV.
[Afbeelding]
Vuilfilter wil je daar nog voor hebben, dan blijft Quatt ook schoon. Willen de monteurs vast wel doen.
Ging bij mij best okay, moet er wel boven opzitten. Via de T6 de temp omhoog gegooid naarmate het warmer werd in mijn woonkamer. De Quatt bleef daardoor gewoon doorwerken maar niet op volle kracht (1KW). Daarna heb ik de temperatuur weer laten zakken in de T6 (in verhouding met de dalende kamertemperatuur).Spykie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Heeft hier helaas niet gewerkt. De Quatt heeft in principe continu op een zacht pitje gedraaid maar de Woonkamer temperatuur is gedaald naar 18.48c. Quatt WaterOut inmiddels 48c.
Ik verlies blijkbaar nog teveel warmte in de keuken, ik ga zometeen een Terugslagklep plaatsen in de afvoerbuis van de afzuigkap. Is blijkbaar een open verbinding.
En een t22 of t33 bestellen - eindelijk.
Of maar gewoon op hout stoken
Wat je dus wilt, althans ikke dan, dat je de Quatt "dom"kan maken en hem lekker kan laten pruttelen rond de 1 KW als je een haard aan hebt staan (of 's middags de zon volop je woonkamer hebt staan).
En euh.. hout branden is slecht voor het milieu
Zou luchtvochtigheid kunnen zijn?MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:45:
[...]
het gekke bij tenminste is dat ik tot nu toe (mits het genoeg koud buiten was) je bijna de klok er op kon zetten en iedere 55 minuten kwam die defrost.
nu zie ik echter (terwijl het buiten net zo koud was als gisteren) wel duidelijk verschil, tenminste tot 11:30, daarna ging hij weer op zijn oude voet verder en (je raad het al) om de circa 55 minuten een defrost.![]()
Waarom dan niet de hele tijd maar dan 24 uur lang meer modulerend draaien? En dan zonder gas? Ik heb optimalisatie uit en electra prijs op 0.01 en gas op 3 euro.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Als je gewoon een topkwaliteit WP wilt, neem dan een Vaillant of Panasonic met R290 koelmiddel.harv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:56:
[...]
In elk geval een overwogen besluit, na veel (mee)gedacht te hebben.
Volgens mij worden veel warmtepompen direct aangestuurd door een thermostaat. Bij de Quatt hangt de CIC ertussen.
Zou het mogelijk zijn de Quatt zonder CIC te gebruiken? Je hebt de warmtepomp dan zelf meer in de hand, geen last van updatesperikelen, maar je mist ook typische Quatt vooruitgang.
Iemand zo goed met de pomp zelf bekend dat hij zich een mening kan vormen??
Kost wel flink wat meer, maar dan heb je zekerheid.
Als je budget wat krapper is, dan is een Itho Daalderop Amber misschien wel wat. Daar is ook een hoop info over op tweakers en die zijn recent over genomen door NIBE, wat best wel een naam heeft om hoog te houden.
Alleen ontwerpen en installeren gaat nog een dingetje worden. Want de kleine groep installateurs in Nederland die echt weten waar ze mee bezig zijn qua design van een afgiftesysteem, hebben hun handen vol.
Quatt doet het al best aardig en heeft een omweg gevonden voor imperfecte afgifte die mij wel aanstaat.
Want hoe graag ik de boel hier ook volledig zou verbouwen met vloerverwarming op 3 verdiepingen, meerdere zones, vloerkoeling en een nieuwe koof voor alle leidingen, gaat dit niet echt werken ivm de WAF.
Waar is dit te zien? Ik heb alleen mail gehad: er komt iets aan. Nog paar dagen geduld. Kan op hun site via mobiel ook niks zien 🫣paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:13:
[Afbeelding]
SWW tank + booster
[Afbeelding]
De Amber is niet echt een goed voorbeeld, die heeft namelijk ook een eigen besturingsunit die draait op windows 10 (of ondertussen 11 is weet ik niet), bij een warmtepomp die +/- 15 jaar mee moet gaan en de levensduur van windows moet je dus ook maar hopen dat je nog updates gaat krijgen.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:40:
[...]
Als je gewoon een topkwaliteit WP wilt, neem dan een Vaillant of Panasonic met R290 koelmiddel.
Kost wel flink wat meer, maar dan heb je zekerheid.
Als je budget wat krapper is, dan is een Itho Daalderop Amber misschien wel wat. Daar is ook een hoop info over op tweakers en die zijn recent over genomen door NIBE, wat best wel een naam heeft om hoog te houden.
Alleen ontwerpen en installeren gaat nog een dingetje worden. Want de kleine groep installateurs in Nederland die echt weten waar ze mee bezig zijn qua design van een afgiftesysteem, hebben hun handen vol.
Quatt doet het al best aardig en heeft een omweg gevonden voor imperfecte afgifte die mij wel aanstaat.
Want hoe graag ik de boel hier ook volledig zou verbouwen met vloerverwarming op 3 verdiepingen, meerdere zones, vloerkoeling en een nieuwe koof voor alle leidingen, gaat dit niet echt werken ivm de WAF.
Ja, goedkoop heeft altijd een reden. Ik dacht dat er windows CE op draait ofzo. Gewoon zien als black box en hopen dat Russische hackers je WP niet saboteren 😂MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:47:
[...]
De Amber is niet echt een goed voorbeeld, die heeft namelijk ook een eigen besturingsunit die draait op windows 10 (of ondertussen 11 is weet ik niet), bij een warmtepomp die +/- 15 jaar mee moet gaan en de levensduur van windows moet je dus ook maar hopen dat je nog updates gaat krijgen.
[...]
in dit forum is vandaag een link geplaatst waar je het kon zien. nogmaals, we weten niet of wat op die link te zien was juist is, het kan dus ook een plaatshouder zijn geweest met een x bedrag. ik zou gewoon even wachten op de officele aankondiging van Quatt. De vraag is zwz of ze dit nog dit stookseizoen kunnen leveren of dat dit pas in de loop van het jaar leverbaar is.DennisDCT schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:47:
[...]
Waar is dit te zien? Ik heb alleen mail gehad: er komt iets aan. Nog paar dagen geduld. Kan op hun site via mobiel ook niks zien 🫣
stel dat de prijs klopt is het voor mensen die toch binnenkort een nieuwe ketel nodig hebben een interessante optie, kostenplaatje komt redelijk overeen met kosten voor een vervanging van een CV ketel, zeker nu met de nieuwe wettelijke regels.
Nee ook niet, sinds de warmtepomp er is zit ze daar niet meer aan.
Ik heb een incidentje aangemaakt, hopelijk ergens logging
Poll: Welke thermostaat gebruik je met je Quatt
• Honeywell T6
• Honeywell Evohome
• Honeywell Modulation Touch/Round
• Honeywell overig
• Tado
• Toon1
• Remeha iSense
• Remeha overig
• Intergas Comfort Touch
• Google Nest
• Plugwise
• Anders
Tussenstand:
Ik vind het voor een doorstromertje en een boilervat een fiks bedrag. Maar hoed, laten we afwachten.MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:53:
[...]
in dit forum is vandaag een link geplaatst waar je het kon zien. nogmaals, we weten niet of wat op die link te zien was juist is, het kan dus ook een plaatshouder zijn geweest met een x bedrag. ik zou gewoon even wachten op de officele aankondiging van Quatt. De vraag is zwz of ze dit nog dit stookseizoen kunnen leveren of dat dit pas in de loop van het jaar leverbaar is.
stel dat de prijs klopt is het voor mensen die toch binnenkort een nieuwe ketel nodig hebben een interessante optie, kostenplaatje komt redelijk overeen met kosten voor een vervanging van een CV ketel, zeker nu met de nieuwe wettelijke regels.
Leuk idee. Wel graag een mogelijkheid voor correctie bij verkeerde invoer. Gaat makkelijk bij de dichtopelkaar keuzeregels.SBL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:03:
Ik ben toch wel benieuwd
Honeywell Touch en Round zijn heel verschillende thermostaten en hebben ook andere Opentherm support, de Round staat ook niet in de lijst van Quatt, maar wordt hier wel succesvol toegepastSBL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:03:
Ik ben toch wel benieuwd
• Honeywell T6
• Honeywell Evohome
• Honeywell overig
• Tado
• Toon1
• Remeha iSense
• Remeha overig
• Intergas Comfort Touch
• Google Nest
• Plugwise
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
Denk dat dit iets te simplistisch gesteld isTwingyTwingy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:09:
[...]
Ik vind het voor een doorstromertje en een boilervat een fiks bedrag. Maar hoed, laten we afwachten.
Zoek eens kale stukprijs op van een boilervat en (bijvoorbeeld) een Vaillant MEH97/6 (ik weet, niet exact hetzelfde maar wel enigzins vergelijkbaar) op. Dan kom je wellicht op eenzelfde bedrag maar staat het alleen nog maar op je stoep zonder fittingen en leidingwerk & installatie..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
mooi, heb deze als link opgenomen in de TS.SBL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:03:
Ik ben toch wel benieuwd
• Honeywell T6
• Honeywell Evohome
• Honeywell overig
• Tado
• Toon1
• Remeha iSense
• Remeha overig
• Intergas Comfort Touch
• Google Nest
• Plugwise
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
De Toon2 mag ook in de lijst opgenomen worden, maar deze dient wel een oude ketelmodule (de kleine versie) te hebben.
Warm water zou dus volledig door de COP 1 booster gedaan moeten worden, en begin toch bedenkingen hebben of dat zo slim / voordelig is.
(Tip van de dag: als je Quatt het minder goed trekt, loop je ventilatie roosters eens na en kijk of je wel alles volledig open moet hebben, scheelt best wel kWh, thermisch & elektrisch)
/f/image/rcf6KazXtSvQKMO7CGFHqtyv.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat ze de booster ook los gaan aanbieden zodat ik SWW met een warmtepompboiler kan doen.
Grote vertraging heeft ook de thermostaat opgeleverd. Ik heb een Chronoterm Touch hangen die ze niet aan de gang kregen. Uiteindelijk een T6 uit de bus gehaald en die werkte wel. Na verder onderzoek bleek dus dat wij de Chronoterm Touch aan/uit versie hebben. Klopt het dat je een modulerende MOET hebben? Dat had ik dan echt verkeerd in mijn hoofd zitten. Had de gedachte dat de CIC het modulerende gedeelte voor zich zou nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dersan op 10-01-2024 19:32 ]
Grappig dat verschil.
Blijkbaar tussen temp X en Y iedere 55 minuten en bij iets minder kou wat langer uit elkaar?
Terugslag klep voor keuken ventilatie een uurtje geleden geplaatst. Dat was een erg makkelijk klusje!Spykie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:00:
[...]
En ik merk direct een comfort verhoging. Was gewoon een open gat naar buiten (!)
Misschien dat het de Quatt nu iets beter lukt om op temperatuur te blijven.
Het is in ieder geval nu wel aangenaam binnen en hij verwarmt lekker:
/f/image/GSU2TbaZnJYbI5CLSQb6F4g3.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ja hoor, de CiC controleert niet of er daadwerkelijk een cv ketel aangesloten staat. Je zou ook prima zelf een doorstroomverwarmer kunnen (laten) plaatsen, die geschakelt zit op het aan-uit contact van de CiC. Zo lang je de temperatuur van het water maar naar de 18 graden weet te krijgen zie ik geen reden waarom de Quatt niet zou werken, ik heb het verwarmingsbedrijfs van de ketel deze winter nog niet aan gehad en dat gaat probleemloos (minus 1 probleempje waarbij ik op vakantie ging en de temperatuur op 15 zette, waardoor de Quatt niet meer wilde opstarten zonder hulp van de cv, gelukkig kon ik de airco nog wel op afstand besturen, dus alleen de vloer was koud toen ik thuis kwam).Bennobang schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Ik weet niet of de cic te belazeren is? Ik heb alweer een tijd met deze temperaturen het cv bedrijf gewoon uit en de Quatt doet het prima. Ik kan ook element in zonneboiler aanzetten voor extra ondersteuning icm de warmtepomp boiler dan misschien?
[ Voor 29% gewijzigd door onlinaius op 10-01-2024 20:48 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zou het zelf met 2 spiralen doen. 1 waar het cv water doorheen gaat om via de buitenunit de tank te kunnen verwarmen, en 1 elektrische spiraal. Maak je hier een 2000 watt elektrische spiraal van dan kun je de e-booster volledig laten vallen: haal je de 18 graden niet dan laat je het cv water (tijdelijk) door de (water)spiraal in de tank lopen. Heb je extra capaciteit nodig dan laat je de tank af en toe meeverwarmen op het elektrisch element.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Mooi gevonden.
koud water uit de leiding is zo'n 10 graden, dus als je dat alvast kan voorverwarmen met een warmtepomp, dan is het restje werk voor de e-booster maar beperkt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat mij misschien nog wel meer opvalt op die pagina dan het aanbod is dat Quatt kennelijk in de toekomst rekening gaat houden met stroomprijzen en temperatuurverschillen tussen dag en nacht.paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:13:
[Afbeelding]
SWW tank + booster
[Afbeelding]
"isBoilerConnected": true,onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Ja hoor, de CiC controleert niet of er daadwerkelijk een cv ketel aangesloten staat. Je zou ook prima zelf een doorstroomverwarmer kunnen (laten) plaatsen, die geschakelt zit op het aan-uit contact van de CiC.
"isThermostatConnected": true, Wordt wel gecontroleerd. Of ze er iets mee doen is wat anders.
Ik weet zelf ook niet volledig hoe het werkt, maar ik weet wel dat:medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:19:
[...]
1. Ik tot ongeveer een maand geleden in geen enkele output van wie dan ook hier andere intervals zag dan om het uur.
2. Ik dit nu wel zie, waaruit ik concludeer dat er iets is aangepast.
3. Ik in de statistieken in home-assistant geen duidelijk beeld zie wat COP waardes betreft. De ene keer zakt deze meer dan een halve punt tussen 2 defrosts, maar af en toe (zeker als het heel koud is) zie ik nagenoeg geen verschil (bijv minder dan 0.05 verschil).
4. Ik nu in statistieken 3 intervals voorbij zie komen, 1 uur, 1.5 uur en 2 uur.
5. Ik dit moeilijk kan verklaren met opbrengst (COP) want dan zou je random iedere mogelijke interval verwachten, op basis van luchtvochtigheid en temperatuur.
Mijn theorie op basis hiervan is dat er op basis van de buitentemperatuur een 1, 1.5 of 2 uur interval wordt gekozen.
Ik hoor graag als je een betere theorie hebt die je kunt onderbouwen met cijfers / statistieken.
Bij welke buitentemperaturen?MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:45:
[...]
het gekke bij tenminste is dat ik tot nu toe (mits het genoeg koud buiten was) je bijna de klok er op kon zetten en iedere 55 minuten kwam die defrost.
nu zie ik echter (terwijl het buiten net zo koud was als gisteren) wel duidelijk verschil, tenminste tot 11:30, daarna ging hij weer op zijn oude voet verder en (je raad het al) om de circa 55 minuten een defrost.![]()
Want mijn huidige inschatting is:
- Tussen 2.5 en 1.5 graad iedere 1.5 uur een defrost
- Tussen 1.5 en -4 ieder uur een defrost
- Tussen -4 en -5 iedere 1.5 uur een defrost
- Onder -5 iedere 2 uur een defrost.
Maar ik twijfel er niet aan dat (als het werkelijk zo werkt @medu80 lijkt er anders over te denken), die getallen niet 100% accuraat zijn, het is een inschatting op basis van wat ik zie in de home assistant grafieken.
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Ik heb een airco die af en toe bijspringt in de aanbouw maar daarmee soms net de temperatuur van de thermostaat over het randje drukt waardoor de Quatt uitgaat. Verder komt de zon in de buurt van de thermostaat, wat ook de Quatt af en toe laat uitgaan, wat bij de huidige buitentemperaturen natuurlijk niet echt de bedoeling is.KL643 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Wat je dus wilt, althans ikke dan, dat je de Quatt "dom"kan maken en hem lekker kan laten pruttelen rond de 1 KW als je een haard aan hebt staan (of 's middags de zon volop je woonkamer hebt staan).
De airco is wel af te vangen, deze wordt automatisch aangestuurd, dus met een home assistant automation zou ik tijdelijk de gevraagde temperatuur op de thermostaat kunnen verhogen. Met de zon zou ik hetzelfde kunnen doen door de temperatuur tijdelijk te verhogen op basis van een lichtsensor.
Helemaal optimaal is het niet, en beide automations zijn best wat gedoe om helemaal goed te krijgen vermoed ik.
Het nadeel van een elektrische bijverwarmer in het vat is dat de energie verdeeld wordt over de gehele inhoud. Langzaam opwarmen kan de buitenunit tussendoor meestal wel en anders neem je een Quatt Duo opstelling.onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Ik zou het zelf met 2 spiralen doen. 1 waar het cv water doorheen gaat om via de buitenunit de tank te kunnen verwarmen, en 1 elektrische spiraal. Maak je hier een 2000 watt elektrische spiraal van dan kun je de e-booster volledig laten vallen: haal je de 18 graden niet dan laat je het cv water (tijdelijk) door de (water)spiraal in de tank lopen. Heb je extra capaciteit nodig dan laat je de tank af en toe meeverwarmen op het elektrisch element.
Door alleen na te verwarmen in een externe kast kan zo'n element heel snel leveren, en dat is fijn als je Quatt het niet kan (CV water te ver afgekoeld) of als je voorraad warm douchewater op begint te raken. Dan is een COP van 1 voor uitzonderlijk koude dagen of een keer extra lang douchen opeens niet zo erg meer. Door uit de bovenkant van het vat te tappen komt het warmste water naar buiten voor bad en douche.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 10-01-2024 20:40 ]
Dit is ook een optie:RobertowNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]
https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2
Ik had ook de optie om voor 1600 euro te kiezen, maar gezien de installatie moeilijkheden toen niet voor gekozen, ze wouden niet op de vloerverwarming koppelen. Anders had ik het wel gedaan, dat zou in de nieuwe situatie wel mogelijk moeten zijn neem ik aan, want koppelen met CV hoeft niet meer.
Ja, de thermostaat MOET een OT aansluiting (protokol) hebben, een aan/uit (mn de oude thermostaten, zoals die jij hebt werken dus niet. Dit had eigenlijk al bij de bespreking aan de orde moeten komen, want daar moet je namelijk je merk en type thermostaat opgeven.Dersan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:29:
Ze hebben hier de Quatt vandaag opgehangen, ging allemaal nog niet echt vanzelf doordat de route iets uitdagender bleek dan gedacht. Wel complimenten voor de 2 Slowaakse heren, keihard gewerkt en niet snel tevreden.
Grote vertraging heeft ook de thermostaat opgeleverd. Ik heb een Chronoterm Touch hangen die ze niet aan de gang kregen. Uiteindelijk een T6 uit de bus gehaald en die werkte wel. Na verder onderzoek bleek dus dat wij de Chronoterm Touch aan/uit versie hebben. Klopt het dat je een modulerende MOET hebben? Dat had ik dan echt verkeerd in mijn hoofd zitten. Had de gedachte dat de CIC het modulerende gedeelte voor zich zou nemen.
Het gaat overigens om het OT protokol, met hulp van dit protkol kan een ketel dus moduleren, een thermostaat moduleert zelf eigenlijk niet (hij stuurt aan). Dit staat overigens ook in ons TS op pagina 1 (bij thermostaten) .
Heel veel succes met je Quatt en blijf als je wilt regelmatig hier terugkomen, ook om je eigen ervaringen hier te posten.
Ik weet het niet, maar het lijkt mij raar als het tijdsgebaseerd is. Misschien is het initieel op tijd en gaan ze later fine tunen dat het alleen is als er minder opbrengst is.onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Bij welke buitentemperaturen?
Maar ik twijfel er niet aan dat (als het werkelijk zo werkt @medu80 lijkt er anders over te denken), die getallen niet 100% accuraat zijn, het is een inschatting op basis van wat ik zie in de home assistant grafieken.
Zit dat in de android app? Want bij mij staat het niet in de json.medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:20:
[...]
"isThermostatConnected": true, Wordt wel gecontroleerd. Of ze er iets mee doen is wat anders.
En is thermostat hetzelfde als de cv? Want ik dacht dat de cv door Quatt over het algemeen 'boiler' wordt genoemd?
Ik vind het ook niet een hele rare keuze om een schema te bepalen op basis van de buitentemperatuur, dit werkt 'best aardig'. Ik heb er in het verleden wat commentaar op gehad omdat ik de oude situatie wat (naar mijn idee) onder een graad of 4 a 5 ieder uur defrosten was, wat erg basaal vond.medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Ik weet het niet, maar het lijkt mij raar als het tijdsgebaseerd is. Misschien is het initieel op tijd en gaan ze later fine tunen dat het alleen is als er minder opbrengst is.
Dit is al een stuk beter, en zou ik zelfs mee kunnen leven als ze het zo laten, hoewel ik echt wel hoop dat ze in de toekomst het op basis van een berekening gaan doen, ook omdat ik merk dat iedere 2 uur bij temperaturen onder de -4 (opnieuw mijn inschatting op basis van home assistant outputs), aardig veel is. Ik zag de afgelopen dagen bij die temperaturen nauwelijks ijsvorming, en bij defrosts zag ik ook heel weinig stoom, veel minder dan bij buitentemperaturen net boven de 0.
Tsss 🐕
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Zo market je het COP1 weg.onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:17:
[...]
Wat mij misschien nog wel meer opvalt op die pagina dan het aanbod is dat Quatt kennelijk in de toekomst rekening gaat houden met stroomprijzen en temperatuurverschillen tussen dag en nacht.
“Stook vooral je voorraad water warm als de stroomprijs laag is”
De Bosch tronic heeft ingebouwde pomp de doorstroomoverwarmer niet, denk dat het toch wel nodig is gezien die parallel staat aan de bypass klepZenix schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Dit is ook een optie:
https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2
Ik had ook de optie om voor 1600 euro te kiezen, maar gezien de installatie moeilijkheden toen niet voor gekozen, ze wouden niet op de vloerverwarming koppelen. Anders had ik het wel gedaan, dat zou in de nieuwe situatie wel mogelijk moeten zijn neem ik aan, want koppelen met CV hoeft niet meer.
75 of 80 minuten in de nacht en na "uit" door het zonnetje en hogere temperaturen buiten....onlinaius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Bij welke buitentemperaturen?
55 minuten 🤣.
Ik twijfel dus of temperatuur een aanwijzing is.
https://www.wunderground.com/history/daily/nl/eelde
Luchtvochtigheid 's middags zelfs lager dan 's nachts (onderaan op deze pagina met tijdsverloop)
:strip_exif()/f/image/TxG7qzZOFefw6NKQAnWGxhGO.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.