Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Als jij aangeeft hoeveel gas je week1 (1t/m7jan) hebt gebruikt, kunnen wij wel een schatting geven van je jaarverbruik voor verwarming. edit: niet als je daarna de airco's hebt gebruikt, dan moet je hun verbruik er even bij vermelden.shpponer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:37:
Net een adviesgesprek gehad met Quatt maar ik dub nog steeds met de vraag of ik een 4KW of 8KW nodig heb. Wij wonen pas sinds juli 2023 in dit huis dus het gasverbruik is lastig in te schatten.
Vermeldt je kamertemperatuur er ook even bij; scheelt nu maar paar%, maar in oktober veel meer.
Met je airco als aanvulling, kun je misschien met een 1 Quatt toe?
Is voor all-electric voorbereiding een 2e Quatt alvast handig??
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 09-01-2024 15:24 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
bij enkel glas, ook is dat in de gang, als de kozijnen dit kunnen, vaak is dat namelijk het probleem, zou ik dat zeker doen, en wat je woonkamer betreft, kun je het ook deels doen, en vergeet niet in combinatie met de warmtepomp krijg je 53 euro per m2 glas aan subsidie, als je dan ook nog een goedkope plaatser kan vinden maakt dat echt wel veel uit, ook wat je isolatiewaarde beteft, los van het woongemak wat al aangegeven is.shpponer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Top, bedankt voor je reactie. Ik heb er inderdaad over nagedacht - aangezien ik ook redelijk veel raampartijen heb in de woonkamer die grenzen aan het zitgedeelte. Ik vraag me op dit moment alleen af of het financieel wel rendabel is :-) Als ik het doe zou ik het namelijk ook graag in de gang willen vervangen (hier hebben we twee ramen met enkelglas).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Heldere uitleg! Hier eindelijk toe aangekomen aan het installeren van de Heatboosters. Ze komen op de radiatoren van beganegrondl. Doe ik het waterzijdig inregelen het beste voor of na het installeren van de Heatboosters (op een deel van de radiatoren)?netappie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:20:
[...]
Controleer even of ze allemaal goed ontlucht zijn en of de waterdruk goed is. Soms wil er ook lucht blijven hangen in hoge leidingen.
Met waterzijdig inregelen in geval van een warmtepomp moet je opletten dat je het niet te dicht zet. De ouderwetse manier werkt niet meer bij deze flow.
Begin met alle radiatoren vol open en meet alle aanvoer en retour temperaturen (noteren).
.
Vervolgens ga je de radiator met de hoogste retourtemperatuur iets knijpen met het stelventiel of met de ouderwetse draaiknop (kan 2x rond, per kwartslag is handig).
Wacht nu een kwartier tot een half uur (met veel radiatoren) en ga alles opnieuw meten en opschrijven.
De balans is nu als het goed is veranderd en stel nu weer de radiator die het koudst relour stuurt om daar de flow te verminderen waarbij de andere radiatoren dus weer iets meer krijgen.
Zo ga je door totdat het allemaal dicht bij elkaar in de buurt zit. Dan is het systeem in balans met minimale weerstand.
Eventueel kan je slaapkamers natuurlijk nog wat verder knijpen als je daar minder warmte wilt, maar je kan daar ook de ideale stand aanhouden op het stelventiel of met een streepje op de ouderwetse knop en de radiator dicht draaien wanneer je gaat slapen of een ruimte structureel niet gebruikt.
De balans tussen de andere radiatoren blijft dan goed terwijl je de ruimte wel kan verwarmen op de juisfe flow als dat nodig is.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
@Priet even een stome vraag, welke type/merk ketel is dit? als dit geen Remeha, Intergas is zou deze eigenlijk aan/uit aangesloten dienen te worden (zie handleiding CV vervanging, pagina 7 staat hoe de diverse CV ketels aangesloten worden).Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Ik heb de boel uitgeschakeld en alles weer opgestart, om er maar zeker van te zijn.
De kabels lijken allemaal goed en niet los te zitten.
[...]
Dank je, duidelijk
[...]
Fotootje van de kabel tussen de CV en de CiC (aangesloten op Bus):
[Afbeelding]
wil je het netjes doen dan ook adereindhulsen toepassen, dan heb je een betere conectie.
[/quote]
[quote]
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 09-01-2024 15:58 ]
ik zou deze eerst monteren, op zich maakt het volgens mij echter niet veel uit, omdat deze heatboosters geen enkele invloed hebben op de flow, echter zul je wel zien dat de retour kouder geworden is (met de zelfde aanvoertemperatuur) omdat met de heatboosters de capaciteit van je radiatoren is toegenomen en er dus meer warmte uit het CV water is gehaald en dus de retour daardoor ook kouder is geworden (deltaT van die radiator is dus hoger geworden) wat natuurlijk ook de bedoeling was.Ysbeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Heldere uitleg! Hier eindelijk toe aangekomen aan het installeren van de Heatboosters. Ze komen op de radiatoren van beganegrondl. Doe ik het waterzijdig inregelen het beste voor of na het installeren van de Heatboosters (op een deel van de radiatoren)?
Hmm, dat haalt mijn theorie wel onderuit. Ik zie dat bij koudere temperaturen (onder de -4 en -5) het aantal defrosts dalen, maar als ze bij jou s nachts toenemen wordt het inderdaad wat aannemelijker dat er niet alleen op basis van de buitentemperatuur elke x uur gedefrost wordt, maar dat er inderdaad intern ergens een berekening plaatsvind die ijs detecteert. Ik zie het echter nauwelijks zitten, bij temperaturen boven de 0 zag ik regelmatig ijs op de lamellen zitten, nu onder de 0 zie ik eigenlijk niets, en er komt ook veel minder 'stoom' van de Quatt af als deze defrost. Mogelijk dat het ijs bij koudere temperaturen meer tussen de lamellen aanvriest, ipv aan de achterkant op de lamellen, maar ik zie het niet echt, en ook niet in de logs van de COP cijfers, die dalen niet of nauwelijks tussen 2 defrosts.Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Bij mij nu iedere 75-90 minuten (vanaf 07.00 uur).
-3C en behoorlijk droog vermoed ik.
Was vannacht wel rond 55 minuten
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Vergulde barman past ook veel beter bij jeverguldebarman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:38:
Met de actie "CIC stroomloos voor 5 minuten en daarna stekker weer in het stopcontact" is de update naar 2.9.0 binnen. Het lijkt er inderdaad op dat dit een update van de CIC forceert.
Ps, ik heb mijn username aan laten passen. Groetjes, voorheen beter bekend als LMR. 😬
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Hier lukt het wel aardig, maar met de stille modus in de nacht is er niet genoeg capaciteit en gaat de temperatuur naar beneden (vanochtend was het hier tussen de 18 en de 18.5).medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Alsjeblieft zeg, ik krijg met deze temperaturen en alleen de Quatt mijn huis niet eens warm. Laat staan als ik Full Electric moet gaan, dan kan ik de echtscheiding alvast aanvragen.
Ik zie hierin ook wel een suggestie in naar de overheid: misschien is het een idee om de geluidsnormen te versoepelen onder een bepaalde buitentemperatuur. Hiermee voorkom je dat mensen onnodig grote warmtepompen moeten kopen voor die paar hele koude dagen. Daarnaast denk ik dat het draagvlak van de buurt voor iets meer geluid een stuk hoger is als dat een paar nachten in het jaar betreft, zeker omdat bij deze temperaturen de meeste mensen toch hun slaapkamerramen niet meer wagenwijd open hebben staan. Dus mocht een ijverige beleidsmaker dit lezen...
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Misschien combi tijd en temperatuur?onlinaius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Hmm, dat haalt mijn theorie wel onderuit. Ik zie dat bij koudere temperaturen (onder de -4 en -5) het aantal defrosts dalen, maar als ze bij jou s nachts toenemen wordt het inderdaad wat aannemelijker dat er niet alleen op basis van de buitentemperatuur elke x uur gedefrost wordt, maar dat er inderdaad intern ergens een berekening plaatsvind die ijs detecteert. Ik zie het echter nauwelijks zitten, bij temperaturen boven de 0 zag ik regelmatig ijs op de lamellen zitten, nu onder de 0 zie ik eigenlijk niets, en er komt ook veel minder 'stoom' van de Quatt af als deze defrost. Mogelijk dat het ijs bij koudere temperaturen meer tussen de lamellen aanvriest, ipv aan de achterkant op de lamellen, maar ik zie het niet echt, en ook niet in de logs van de COP cijfers, die dalen niet of nauwelijks tussen 2 defrosts.
Maar dan rijmt "minder defrosts" weer niet.
Want na 07.00 was het hier in de buurt kouder dan 's nachts zie nu, namelijk -6°C
https://www.wunderground.com/history/daily/nl/eelde
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
ik had ze vannacht om de 55 minuten, en na 07.00 waren de intervallen opeenvolgend 75 minuten, 95, 115 minuten, en na 11.45 moduleerde Quatt van volgas terug naar 500-700 W en sindsdien geen defrost meeronlinaius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Hmm, dat haalt mijn theorie wel onderuit. Ik zie dat bij koudere temperaturen (onder de -4 en -5) het aantal defrosts dalen, maar als ze bij jou s nachts toenemen wordt het inderdaad wat aannemelijker dat er niet alleen op basis van de buitentemperatuur elke x uur gedefrost wordt, maar dat er inderdaad intern ergens een berekening plaatsvind die ijs detecteert. Ik zie het echter nauwelijks zitten, bij temperaturen boven de 0 zag ik regelmatig ijs op de lamellen zitten, nu onder de 0 zie ik eigenlijk niets, en er komt ook veel minder 'stoom' van de Quatt af als deze defrost. Mogelijk dat het ijs bij koudere temperaturen meer tussen de lamellen aanvriest, ipv aan de achterkant op de lamellen, maar ik zie het niet echt, en ook niet in de logs van de COP cijfers, die dalen niet of nauwelijks tussen 2 defrosts.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Misschien begint dan toch "de AI" zijn werk te doen.Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:31:
[...]
Misschien combi tijd en temperatuur?
Maar dan rijmt "minder defrosts" weer niet.
Want na 07.00 was het hier in de buurt kouder dan 's nachts zie nu, namelijk -6°C
https://www.wunderground.com/history/daily/nl/eelde
De (verwachte) relatieve vochtigheid en tempertaturen kun je bij KNMI ophalen.
Beetje rekenen en je kunt voor elke Qautt een schema opstellen.
Maar nog liever zie ik gemeten worden dat de lamellen dicht vriezen, dus defrosts nodig zijn.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Beide staan ook in de link.harv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:37:
[...]
Misschien begint dan toch "de AI" zijn werk te doen.
Beetje rekenen en je kunt voor elke Qautt een schema opstellen.
Maar nog liever zie ik gemeten worden dat de lamellen dicht vriezen, dus defrosts nodig zijn.
Ook historische gegevens.
En wie weet wordt zoiets wel gemeten.
Heb Quatt niet in 't zicht (en vandaag ook niet gezien) dus hoe het met ijspegels staat?
Geen idee.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ja, dat zijn mooie grafieken.Trackerfire schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Welke versie van de iSense hebben jullie? Dit maakte volgens mij ook nog uit. Hier de V30. Geeft de volgende grafieken bij 24/7 20 graden, vloerverwarming BG en 3 open radiatoren boven. Flow altijd 800 l/u. 2 onder 1 kap 150m2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Versie 27 hing bij mij. Vanaf versie 19 accepteert Quatt de iSense idd.
Wij hebben een vergelijkbare situatie. Hier vrijstaand 170m2, vloerverwarming BG + badkamer + radiatoren boven (dicht). Flow ook altijd 800L/u. Remeha avanta 35c.
Mogelijk is jouw huis wat beter geïsoleerd, omdat jij nu (met deze vrieskou) met alleen Quatt uitkomt, zonder gas.
Daar zit volgens mij bij de iSense ook het crux. Zolang alleen Quatt nodig was, ging het hier ook prima. Zodra de CV bij moest springen kreeg ik bizarre overshoots. Alsof iSense niet kon voorspellen dat het vermogen van gasverbranding veel hoger lag dan de lage temps van de Quatt (ondanks 60graden aanvoertemp op de CV). Hij bleef gewoon doorvuren tot het in huis 23 graden was en stopte dan pas, en dan 2-3 uur kunnen stoppen.
Primum non nocere
/f/image/xbWD43LIAQLgKX8MhBZjMuSa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/09dGg7jHvCn8o7NxQhrM77wW.png?f=fotoalbum_large)
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
De heatboosters veranderen het effectieve vermogen van je radiatoren door de Delta-T te vergroten. Dus na installeren doen als ze al een half uurtje mee draaien.Ysbeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Heldere uitleg! Hier eindelijk toe aangekomen aan het installeren van de Heatboosters. Ze komen op de radiatoren van beganegrondl. Doe ik het waterzijdig inregelen het beste voor of na het installeren van de Heatboosters (op een deel van de radiatoren)?
Probleem is dat je het weer niet kunt voorspellen, dus daar ook lastig beleid of wetgeving op kunt maken. Los daarvan lijkt het meeste lawaai juist bij defrosts te worden gemaakt, en die kunnen ook prima bij 5C en hoge luchtvochtigheid plaatsvinden, en dat is vrij gangbaar weer in NL (helaas).onlinaius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Hier lukt het wel aardig, maar met de stille modus in de nacht is er niet genoeg capaciteit en gaat de temperatuur naar beneden (vanochtend was het hier tussen de 18 en de 18.5).
Ik zie hierin ook wel een suggestie in naar de overheid: misschien is het een idee om de geluidsnormen te versoepelen onder een bepaalde buitentemperatuur. Hiermee voorkom je dat mensen onnodig grote warmtepompen moeten kopen voor die paar hele koude dagen. Daarnaast denk ik dat het draagvlak van de buurt voor iets meer geluid een stuk hoger is als dat een paar nachten in het jaar betreft, zeker omdat bij deze temperaturen de meeste mensen toch hun slaapkamerramen niet meer wagenwijd open hebben staan. Dus mocht een ijverige beleidsmaker dit lezen...
Aanvulling:netappie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:01:
[...]
De heatboosters veranderen het effectieve vermogen van je radiatoren door de Delta-T te vergroten. Dus na installeren doen als ze al een half uurtje mee draaien.
Je kan ook alvast voor het installeren meten. Dan zie je de verbetering afgifte en daarna in balans op radiator niveau.
[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 09-01-2024 17:04 ]
Dat ligt (imho) niet aan de iSense, maar aan wat Quatt heeft ingesteld qua benodigd vermogen voor je huis, en de instellingen van je CV ketel. Je iSense (neem ik aan) stopt gewoon met warmte vragen als de gewenste ruimte temperatuur bereikt is toch? Dat je overshoots krijgt is ws doordat je CV ketel veel te hard mee gaat draaien. Als je alle iSense optimalisaties en comfort-dingen hebt uitgezet, dan geeft de thermostaat alleen nog maar de gemeten en gewenste ruimtetemp door, plus de warmtevraag.Stephan2388 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:55:
[...]
Ja, dat zijn mooie grafieken.
Versie 27 hing bij mij. Vanaf versie 19 accepteert Quatt de iSense idd.
Wij hebben een vergelijkbare situatie. Hier vrijstaand 170m2, vloerverwarming BG + badkamer + radiatoren boven (dicht). Flow ook altijd 800L/u. Remeha avanta 35c.
Mogelijk is jouw huis wat beter geïsoleerd, omdat jij nu (met deze vrieskou) met alleen Quatt uitkomt, zonder gas.
Daar zit volgens mij bij de iSense ook het crux. Zolang alleen Quatt nodig was, ging het hier ook prima. Zodra de CV bij moest springen kreeg ik bizarre overshoots. Alsof iSense niet kon voorspellen dat het vermogen van gasverbranding veel hoger lag dan de lage temps van de Quatt (ondanks 60graden aanvoertemp op de CV). Hij bleef gewoon doorvuren tot het in huis 23 graden was en stopte dan pas, en dan 2-3 uur kunnen stoppen.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 09-01-2024 17:08 ]
Met het oude waterzijdig inregelen maakte dit inderdaad niet uit omdat je op radiator niveau ging knijpen.MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:08:
[...]
ik zou deze eerst monteren, op zich maakt het volgens mij echter niet veel uit, omdat deze heatboosters geen enkele invloed hebben op de flow, echter zul je wel zien dat de retour kouder geworden is (met de zelfde aanvoertemperatuur) omdat met de heatboosters de capaciteit van je radiatoren is toegenomen en er dus meer warmte uit het CV water is gehaald en dus de retour daardoor ook kouder is geworden (deltaT van die radiator is dus hoger geworden) wat natuurlijk ook de bedoeling was.
Maar met een warmtepomp wil je veel flow, dus knijpen we zo min mogelijk, maar wel zodaning dat elke radiator even veel afkoelt. Zodra er een radiator tussen zit die geen booster heeft verandert de balans.
Dit is wel goed. We geven de radiator die meer afkoelt daardoor immers ook meer flow en daarmee trekken we de voor de berekende Delta-T benodigde aanvoertemperatuur omlaag met als gevolg weer een hogere COP.
Meer effectief vermogen, minder verbruik 😁
PS Je kan natuurlijk iets verder afknijpen in ruimtes die anders te warm worden omdat er een joekel van een radiator hangt of een functie heeft waarbij een optimale afgifte te warm is.
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 09-01-2024 17:28 ]
Ook zit ik me af te vragen of er inderdaad wat gedaan is met de instellingen van mijn cv: hij weigert niet meer, maar sjouwt vrolijk door met zo nu en dan een boost 45°C. Quatt fullspeed ernaast.
Voor alle zekerheid kamertemperatuur op 22°C gezet: dan is er "temperatuurzakruimte" voor komende nacht en dag (een volle vorstdag)
Ik heb het gisteren even aangekeken maar het lijkt dat met een COP van 2.1 er 77% met gas wordt verwarmd en 23% met de quatt. Dat valt nog best tegen. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen?Frisian1206 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Met een gasprijs van €1,35 en een terugleververgoeding van €0,115 heb ik de Quatt al met COP 2.1 zien doorgaan (te weinig radiatoren open tijdens de koude periode van afgelopen december). In de praktijk gaat Quatt met dat soort bedragen dus door totdat hij het benodigde verwarmingsvermogen niet meer in z’n eentje trekt, vergelijkbaar met de instelling ‘optimalisatie uit’.
Heb 19.5 ingesteld, huidige temp 19.1-19.2
Ergens zou de CIC toch door moeten hebben, dat na meer dan 24h de doeltemp niet gehaald wordt en daarom meer vermogen moet leveren.
Zie pagina 1 van het topic.Maarten58 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:56:
Wat is de prijs van de Quatt zonder subsidie?
Staat in de TS op pagina 1, daar al op gekeken?. sorry @netappie was me voor.Maarten58 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:56:
Wat is de prijs van de Quatt zonder subsidie?
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 09-01-2024 18:15 ]
In ieder geval een groot welkom aan alle nieuwe bezoekers en ten overvloede, we hebben geprobeert een TS op de eerste pagina zo op te zetten dat je daar van alles op kunt vinden. Mis je iets of is iets niet duidelijk, stuur dan aub een pm direct naar mij of een van de andere co-authors. alvast bedankt.
Ik had de CIC even van de stroom gehaald, dezestond nog op 2.8.0. Ondertussen heeft deze de update van 2.9.0 binnen. (tip van hier op het forum, mogelijk een betere de-frost circle).
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 09-01-2024 18:31 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Android of iPhone? Krijg je ook een foutmelding, of gebeurt er gewoon niets?MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:
even een vraag met een eigen probleem: ik heb op dit moment om mijn mobiel problemen met de app gek genoeg op de de ipad werkt het prima? iemand een idee, een nieuwe installatie van de app heeft helaas niets geholpen, ik kom er nu helemaal niet meer in de app.
Ik had de CIC even van de stroom gehaald, dezestond nog op 2.8.0. Ondertussen heeft deze de update van 2.9.0 binnen. (tip van hier op het forum, mogelijk een betere de-frost circle).
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Heb blijkbaar al 150kwh het huis ingepompt, maar alleen de woonkamer blijft op temp. Alle slaapkamers aan de achterkant zijn de warmte die de CV erin weet te duwen binnen 20 minuten alweer kwijt.
Vandaag is de eerste Heatbooster set aangekomen en ik kan daar dus mee gaan spelen. En CV temp omhoog. Daarna waterzijdig inregelen van radiatoren. En toch maar even tochtstrips halen voor de ramen die nog niet helemaal goed sluiten.
Maar daarna zijn de opties toch echt op voor dit weer. Hebben overal al HR++ glas.

/f/image/hCV6IwAuSFcUevFTiVWo1Jqm.png?f=fotoalbum_large)
Update:
Alle radiatoren open leidt alleen maar tot meer verbruik - de “schil” werkt bij mij niet op dit moment en de delta blijft 5 graden. Oftewel mijn radiatoren kunnen de warmte toch niet allemaal kwijt. Vloeren isoleren wel iets (5-6 graden verschil tussen vloer en plafond van de verdieping eronder), dus ik ga denk ik bij deze temps terug naar het alleen verwarmen van de verdiepingen in huis die we gebruiken.
/f/image/aLWBiS85L0rKhChQ9jU3bZXg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door RealCato op 09-01-2024 22:59 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Tochtstrips gaan zeker veel helpen als je zoveel verliest door tochtRealCato schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
Vandaag alle radiatoren open, maar wil niet baten met een (rijtjes)huis van 4 verdiepingen hoog dat vol in de ijskoude wind staat, incl Quatt vol in de wind.
Heb blijkbaar al 150kwh het huis ingepompt, maar alleen de woonkamer blijft op temp. Alle slaapkamers aan de achterkant zijn de warmte die de CV erin weet te duwen binnen 20 minuten alweer kwijt.
Vandaag is de eerste Heatbooster set aangekomen en ik kan daar dus mee gaan spelen. En CV temp omhoog. Daarna waterzijdig inregelen van radiatoren. En toch maar even tochtstrips halen voor de ramen die nog niet helemaal goed sluiten.
Maar daarna zijn de opties toch echt op voor dit weer. Hebben overal al HR++ glas.![]()
[Afbeelding]
Had je de berichten van Friezin gelezen? Daar had het volgens mij te maken met CV temp. Waar heb je die op staan?Heinemancp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:45:
Ik zit hier de hele dag al onder de ingestelde temperatuur, vraag mij echt af waarom de boiler niet wat meer meehelpt om de ingestelde temp te halen. Boiler springt alleen aan tijdens defrosts voor 5min.
Ergens zou de CIC toch door moeten hebben, dat na meer dan 24h de doeltemp niet gehaald wordt en daarom meer vermogen moet leveren.
Springt de CV wel bij als je de thermostaat op 25 graden zet?
[ Voor 5% gewijzigd door RealCato op 09-01-2024 18:44 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
[ Voor 97% gewijzigd door RealCato op 09-01-2024 18:44 ]
Ik zie een beetje hetzelfde.Heinemancp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:45:
Ik zit hier de hele dag al onder de ingestelde temperatuur, vraag mij echt af waarom de boiler niet wat meer meehelpt om de ingestelde temp te halen. Boiler springt alleen aan tijdens defrosts voor 5min.
Kamertemperatuur blijft rond de 19c hangen bij een vraag temperatuur van 19,5c. De Quatt heeft daarvoor een paar uur niets heeft hoeven doen door de zon. De CV ketel lijkt een beetje aangesproken te worden, maar niet enorm.
Zal zo eens de temperatuur van de CV ketel controleren.
:strip_exif()/f/image/zP9YEYu6Te0nNb8c2gxZoVjI.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee opties: ofwel je hebt optimalisatie aan staan met een lage gasprijs tov electra, ofwel je quatt draait op vol vermogen en schakelt toch de ketel bij om de warmtevraag te kunnen leveren. Als het niet een van deze twee is, is er wat mis met de hardware / software zou ik zeggenjubes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:44:
[...]
Ik heb het gisteren even aangekeken maar het lijkt dat met een COP van 2.1 er 77% met gas wordt verwarmd en 23% met de quatt. Dat valt nog best tegen. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen?
Cv temp op 55'C maar pomp blijft sinds gisteren lopen dus flow op 870l/h..RealCato schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:43:
[...]
Had je de berichten van Friezin gelezen? Daar had het volgens mij te maken met CV temp. Waar heb je die op staan?
Springt de CV wel bij als je de thermostaat op 25 graden zet?
Ik kan de temp wel op 25'C zetten maar is toch geen echte oplossing dan, of wat betekent dat?
Edit:
Temp naar 25'C had geen effect
Wat wel effect had: max cv temp instellen boven de 40'C op isense. Toen ik deze op 50'C zette icm 25'C kamer temp ging de ketel los.
Terug op 19.5 en aanvoertemp ging de ketel weer uit. Dus ondanks dat Quatt zegt dat ze alleen naar huidige, gewenste temp kijken (en wel/geen warmtevraag) kijken ze ook naar max cv temp. Tot 40'C komt de cv er dus niet aan te pas.
Ff in de gaten houden.
Andersom werkt dus ook: op de iSense de max cv temp (onder systeem) op 40'C laat de cv minimaal bijspringen.
Wat screenshots
40gr icm 25.5doeltemp - boiler niet aan
50gr icm 25.5 doeltemp - boiler aan
50gr icm 19.5 doeltemp - boiler niet aan, "heat pump only"
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 76% gewijzigd door Heinemancp op 09-01-2024 19:24 ]
Jaaaa, dát zou je dus inderdaad denken.olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Dat ligt (imho) niet aan de iSense, maar aan wat Quatt heeft ingesteld qua benodigd vermogen voor je huis, en de instellingen van je CV ketel. Je iSense (neem ik aan) stopt gewoon met warmte vragen als de gewenste ruimte temperatuur bereikt is toch? Dat je overshoots krijgt is ws doordat je CV ketel veel te hard mee gaat draaien. Als je alle iSense optimalisaties en comfort-dingen hebt uitgezet, dan geeft de thermostaat alleen nog maar de gemeten en gewenste ruimtetemp door, plus de warmtevraag.
Maar dat is dus niet zo. Daarom probeer ik hier ook een beetje te waarschuwen voor het gebruik van de iSense. Zie mijn eerdere posts.
Ik heb sinds de vervanging van iSense (links) naar Lyric T6 (midden) deze grafiekjes gekregen:
/f/image/3BlJOF1XrIoMSzUD1Xka7Goj.png?f=fotoalbum_large)
Bovendien heb ik ook nu geen uitschieters van de kamertemperatuur naar 23 graden meer, en met de iSense wel.
Ondanks uitschakelen van alle comfort-dingen, deed die iSense alsnog iets waardoor het in de soep liep. En iets 'intelligent' zoals de naam doet vermoeden, was dat zeker niet
Primum non nocere
Ik heb de zelfde problemen met de isense.olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Dat ligt (imho) niet aan de iSense, maar aan wat Quatt heeft ingesteld qua benodigd vermogen voor je huis, en de instellingen van je CV ketel. Je iSense (neem ik aan) stopt gewoon met warmte vragen als de gewenste ruimte temperatuur bereikt is toch? Dat je overshoots krijgt is ws doordat je CV ketel veel te hard mee gaat draaien. Als je alle iSense optimalisaties en comfort-dingen hebt uitgezet, dan geeft de thermostaat alleen nog maar de gemeten en gewenste ruimtetemp door, plus de warmtevraag.
Kun je mij uitleggen wat ik moet instellen in mijn calenta ace en isense om de ketel minimaal te laten werken?
Zie mijn post in het deel 1 van het forum: vervang je iSense voor een Lyric T6! Dat is prima zelf te doen.Henkie 4272 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Ik heb de zelfde problemen met de isense.
Kun je mij uitleggen wat ik moet instellen in mijn calenta ace en isense om de ketel minimaal te laten werken?
Stuur gerust een DM als je hulp nodig hebt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77441440
Stel in wat je wil, ik heb volgens mij alles geprobeerd, maar de iSense doet iets geks met de temperatuursturing naar de CV / Quatt.
[ Voor 4% gewijzigd door Stephan2388 op 09-01-2024 19:17 ]
Primum non nocere
Dank je dat ga ik proberen is een gewone t6 smart zonder lyric ook goed?Stephan2388 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Zie mijn post in het deel 1 van het forum: vervang je iSense voor een Lyric T6, dat is prima zelf te doen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77441440
Stel in wat je wil, ik heb volgens mij alles geprobeerd, maar de iSense doet iets geks met de temperatuursturing naar de CV / Quatt.
Als je een Resideo T6 bedoelt, dan ja.Henkie 4272 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Dank je dat ga ik proberen is een gewone t6 smart zonder lyric ook goed?
Is het zelfde product van dezelfde producent als de Honeywell Home Lyric T6, maar dan met een ander merknaampje.
Zou wel de bedrade pakken, want die draad ligt er toch al (die gebruikt je iSense nu ook).
De draadloze (T6R) lees ik wat wisselende recensies over connectiviteit.
[ Voor 14% gewijzigd door Stephan2388 op 09-01-2024 19:24 ]
Primum non nocere
Dito hier.Vanmiddag ook even stil i.v.m. de zon op de ramen en nu blijft hij pruttelen net onder de gevraagde 19 graden. Met het koude weer heeft hij sowieso altijd moeite om de gevraagde temperatuur te halen, hij blijft er vaak net iets onder zitten waarbij de Quatt niet op volle toeren draait en de C.V. niet bijspringt. Aanvoer temp is nu 40.7 graden en C.V. temp op 55 graden.Spykie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Ik zie een beetje hetzelfde.
Kamertemperatuur blijft rond de 19c hangen bij een vraag temperatuur van 19,5c. De Quatt heeft daarvoor een paar uur niets heeft hoeven doen door de zon. De CV ketel lijkt een beetje aangesproken te worden, maar niet enorm.
Het hybride gedeelte verdient nog wat aandacht. CV mag best even aan de bak om op temperatuur te komen, daarna mag de Quatt het weer alleen proberen.KL643 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Dito hier.Vanmiddag ook even stil i.v.m. de zon op de ramen en nu blijft hij pruttelen net onder de gevraagde 19 graden. Met het koude weer heeft hij sowieso altijd moeite om de gevraagde temperatuur te halen, hij blijft er vaak net iets onder zitten waarbij de Quatt niet op volle toeren draait en de C.V. niet bijspringt. Aanvoer temp is nu 40.7 graden en C.V. temp op 55 graden.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
"de Quatt alleen op gas stookt"? Je bedoelt Quatt uit en CV-ketel aan?TeslaNerd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:30:
Als de Quatt alleen op gas stookt, wat ik op dit moment prima vind omdat de warmtepomp het even niet red, blijft de flow door de buitenunit op 800l/uur en ik zie een delta t van 0,3-0,5C negatief door de buitenunit gaan. Dan laat de Quatt toch een boel warmte de vrieskou in wegwaaien? Waarom verlaagt de flow door de buitenunit niet naar een minimaal niveau (zodat de buitenunit niet bevriest). De pomp van de cv ketel pompt toch gewoon het water door het systeem?
Temp kan per sensor wel een afwijking van paar tienden in zitten.
Alle flow gaat per definitie door de Quatt, zo is deze aangesloten.
Ja, dat kost wat energie, maar de oppervlakte van de leidingen is relatief klein tov de oppervlakte van je huis.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Mooi dat je geen gas gebruikt. Ik wel. Veel!JWT schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:13:
Het is maar goed dat salderen bestaat met 3kW stroom continue. Maar nog geen gas gebruikt, wel 44kWh.
44kWh elektriciteit vandaag? Dat lijkt me sterk. Warmte maximaal 4kW*20uur = 80kWh. Dan heb je een heel belabberde COP. Blauwe letters zijn 44 kWh?
edit: of heb je 2 Quatts?
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 09-01-2024 20:22 ]
JaSBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Mooi dat je geen gas gebruikt. Ik wel. Veel!
44kWh elektriciteit vandaag? Dat lijkt me sterk. Warmte maximaal 4kW*20uur = 80kWh. Dan heb je een heel belabberde COP. Blauwe letters zijn 44 kWh?
ios, ja, die melding "Er ging iets fout", nog steeds overigensverguldebarman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
[...]
Android of iPhone? Krijg je ook een foutmelding, of gebeurt er gewoon niets?
Gas hoort bijgestookt, niet i.p.v. ....TeslaNerd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:30:
Als de Quatt alleen op gas stookt, wat ik op dit moment prima vind omdat de warmtepomp het even niet red, blijft de flow door de buitenunit op 800l/uur en ik zie een delta t van 0,3-0,5C negatief door de buitenunit gaan. Dan laat de Quatt toch een boel warmte de vrieskou in wegwaaien? Waarom verlaagt de flow door de buitenunit niet naar een minimaal niveau (zodat de buitenunit niet bevriest). De pomp van de cv ketel pompt toch gewoon het water door het systeem?
Alleen bij defrosts werkt cv bij mij in zijn uppie
Als die op 3 staat, brandt de ketel nog niet altijd mee. Kijk dan ook naar FlameOn bij Boiler. Als die false is, stook je nog geen gas. Afkoppelen zou ik zeker niet doen. Het is een hybride systeem en bij defrosts wordt zeker met dit koude weer heel even de ketel bijgeschakeld.medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:06:
Waarom bij mij qc.supervisoryControlMode de hele dag al op 3 staat is mij een raadsel. Woonkamer temperatuur is allang bereikt. Heb de ketel maar afgekoppeld.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Heb je een ticket aangemaakt?Heinemancp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:45:
Ik moest cv op 60 zetten, maar dan klapt mijn ltv vloerverwarming dicht.
Staat nu op 45, vvw op 45 en cv geeft zo nu en dan boost.
Ik vermoed dat Quatt wel wat heeft aangepast: ik hoef temperatuur niet naar 23 te zetten nu.
Heb je vvw of radiatoren?
Bij mij bleef de temperatuur hangen op 17,8 met thermostaat op 18. Pas met ophogen tot 19C en terug naar 18,5 perste de Quatt nog wat vermogen er uit van 2700 naar 3700 watt warmte.Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:54:
[...]
Heb je een ticket aangemaakt?
Ik vermoed dat Quatt wel wat heeft aangepast: ik hoef temperatuur niet naar 23 te zetten nu.
Het ijs op het dak wil nog niet smelten ;-)
:strip_exif()/f/image/cLbzIdM13rFYxk0uyvsWtp3S.jpg?f=fotoalbum_large)
En de dakdoorvoer door het schuine dak
:strip_exif()/f/image/dq9dHLsG9shAp9A9OUbAz2Jp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 09-01-2024 21:10 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
- kies je profiel rechtsboven
- klik "bewerken"
- Profielgegevens voor het forum
Signature (gegevens invullen en onderin "opslaan").
Wanneer je daar bijvoorbeeld je gegevens over afgifte (mix, enkel radiatoren, enkel vvw), je woning (m2 enzo) en hoeveel Quatts je hebt in zet, scheelt dat vast veel vragen en krijg je hopelijk ook gerichtere antwoorden 🙃. Ik ben ieders configuratie wel eens "kwijt". Da's de leeftijd gooi ik het maar op hahaha
Ow jé, dat bolletje, is dat lekwater? Moest even de fotohoek scherp krijgen.TeslaNerd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:06:
[...]
Bij mij bleef de temperatuur hangen op 17,8 met thermostaat op 18. Pas met ophogen tot 19C en terug naar 18,5 perste de Quatt nog wat vermogen er uit van 2700 naar 3700 watt warmte.
Het ijs op het dak wil nog niet smelten ;-)
[Afbeelding]
En de dakdoorvoer door het schuine dak
[Afbeelding]
Edit: heeft Quatt platdak onder water gezet?
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 09-01-2024 21:21 ]
In mijn geval dus wel, ik ben niet bang dat ik de 18 graden niet haal. Ik heb vloerverwarming en de vloer is inmiddels wel 27 a 28 graden. Dus voordat een defrost dat afkoelt, duurt wel effe....pietjm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Als die op 3 staat, brandt de ketel nog niet altijd mee. Kijk dan ook naar FlameOn bij Boiler. Als die false is, stook je nog geen gas. Afkoppelen zou ik zeker niet doen. Het is een hybride systeem en bij defrosts wordt zeker met dit koude weer heel even de ketel bijgeschakeld.
Nee, andersom. Dak stond al onder water toen de Quatt werd geplaatst. Daarom vroegen de vriendelijke slowaken of de leidingen door het schuine dak mochtenFriezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Ow jé, dat bolletje, is dat lekwater? Moest even de fotohoek scherp krijgen.
Edit: heeft Quatt platdak onder water gezet?
Als bij mij in iOS apps vastlopen wil dit wel eens helpen:MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:32:
[...]
ios, ja, die melding "Er ging iets fout", nog steeds overigens
1. App verwijderen
2. Telefoon opnieuw opstarten
3. App installeren
En, mocht je ook een iPad hebben, dan kun je je Quatt ook daarop benaderen, via dezelfde app
Vooruit dan maar :-)Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:14:
Mocht iemand tekst, die standaard onder je post komt, willen maken (of aanpassen), dan is dit de manier waarop:
- kies je profiel rechtsboven
- klik "bewerken"
- Profielgegevens voor het forum
Signature (gegevens invullen en onderin "opslaan").
Wanneer je daar bijvoorbeeld je gegevens over afgifte (mix, enkel radiatoren, enkel vvw), je woning (m2 enzo) en hoeveel Quatts je hebt in zet, scheelt dat vast veel vragen en krijg je hopelijk ook gerichtere antwoorden 🙃. Ik ben ieders configuratie wel eens "kwijt". Da's de leeftijd gooi ik het maar op hahaha
zou je het vermogen van je radiatoren even corrigeren voor de werkelijke aanvoer & retourtemperaturen, de Hytools app is daarvoor mooi hulpmiddelTeslaNerd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vandaag de optimalisatie “limit by COP” getest en vanmiddag de radiatoren gebalanceerd
[Afbeelding]
(spoiler alert vermogen van je T21 200*40 kan je bijna door 4 delen..)
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 09-01-2024 22:06 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Hier trekt de Quatt het ook niet alleen. Ook niet echt veel gas, maar FE is op deze manier nog niet een optieSBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Mooi dat je geen gas gebruikt. Ik wel. Veel!
:strip_exif()/f/image/X7NW3dNutteeLDQIlulrNbTn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat vind ik persoonlijk een klein puntje wat Quatt naar mijn mening slimmer had kunnen doen: ik had zeker een luchtvochtigheidssensor ingebouwd. Die dingen kosten geen klap. En luchtvochtigheid uit een model halen is toch vrij rudimentair, het maakt nogal een verschil of de Quatt tussen de struiken naast een vijver in de schaduw staat of naast een kurkdroog zonnig parkeerterrein.harv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:37:
[...]
Ook andere sensoren waren mogelijk handig geweest waarbij ik vooral denk aan een lichtsensor (om te detecteren of de Quatt zon opvangt) en als het mogelijk is een manier om ijsaangroei te detecteren.
Je weet niet waar je heen wilt in de komende jaren, en sensoren achteraf toevoegen is lastig, terwijl je er altijd voor kunt kiezen om zodra je product in een paar jaar grotendeels uitontwikkeld is de overbodige sensoren bij nieuwe units weg te laten.
Je zou het aardig moeten kunnen combineren uit COP en buitentemperatuur, als die niet matchen is er een defrost nodig.harv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:37:
Inmiddels laat ik de ventilatoren in de convectorput harden draaien. Woonkamer temperatuur is zojuist met .2 gestegen :-).Spykie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Ik zie een beetje hetzelfde.
[Afbeelding]
Het wordt tijd om de type 11 in de woonkamer te vervangen #geenzinin
Dit heeft dus geholpen, de max temp (ingesteld in de isense) zorgt ervoor dat de boiler wel geactiveerd wordt, maar niet meehelpt - want de huidige ingaande temp (van de quatt) is hoger of gelijk aan de gevraagde temp van de isense. Dus verhogen naar nu 50'C zorgt ervoor dat de boiler wel kan meehelpen en de kamer prima op temp krijgt. Dus ik moet nu even gaan spelen met de opwarm / afkoelsnelheid.Heinemancp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Cv temp op 55'C maar pomp blijft sinds gisteren lopen dus flow op 870l/h..
Ik kan de temp wel op 25'C zetten maar is toch geen echte oplossing dan, of wat betekent dat?
Edit:
Wat wel effect had: max cv temp instellen boven de 40'C op isense. Toen ik deze op 50'C zette icm 25'C kamer temp ging de ketel los.
Terug op 19.5 en aanvoertemp ging de ketel weer uit. Dus ondanks dat Quatt zegt dat ze alleen naar huidige, gewenste temp kijken (en wel/geen warmtevraag) kijken ze ook naar max cv temp. Tot 40'C komt de cv er dus niet aan te pas.
Ff in de gaten houden.
Andersom werkt dus ook: op de iSense de max cv temp (onder systeem) op 40'C laat de cv minimaal bijspringen.
Wat screenshots
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ook valt mij op dat de CV opeens niet meer mee hoeft te werken tijdens de defrosts, alleen als de isense een aanvoertemperatuur vraagt die hoger ligt dan de quatt kan leveren.
Dat betekend dus wel dat het SYSTEEM meer doet dat alleen kijken naar gewenste en doeltemperatuur maar dus ook naar de gevraagde watertemperatuur - dat kan bij meerdere mensen het probleem zijn. Bij mijn broertje ook, in de tado stond een max temp die lager was dan de uitgaande temp van de quatt - dus de CV werkte niet voldoende mee.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De CV max temp staat op 55'C, de isense had een max van 40'C gevraagde temp en de VV staat op 45'C. Dus nu werkt het wel - ik moest de max gevraagde temp verhogen tot 50'C (net als met de CV ketel afgelopen winters... )Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:54:
[...]
Heb je een ticket aangemaakt?
Ik had gehoopt op Android. Nu kan je alleen een dooie mus geven.... iOS is niet mijn ding helaas.MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:32:
[...]
ios, ja, die melding "Er ging iets fout", nog steeds overigens
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De meeste buitenunits zijn hier te luidruchtig, te lelijk en/of te groot, waardoor er uitgerekend bij een warmtepomp fanaat zoals ik alleen nog een CV hangt. Dat heeft ook wat te maken met de WAF en de overlast die echt full electric in huis zou geven.
Ik moet nu aan een nieuwe thermostaat omdat de eTwist elk uur raar zou doen qua gemeten temperatuur, maar eerlijk gezegd wil ik ook weleens zien of ik de kuren daarvan kan reproduceren en ik weet niet zeker of de aangeboden T6 helemaal mijn ding is.
Als het goed is krijg ik een dezer dagen een plaatsingplan en ik heb nog wel wat reserve thermostaten beschikbaar voor als de eTwist de hamer ontmoet. Daarnaast moet er ooit nog vloerverwarming komen.
Mijn vraag: Ga ik testen met de eTwist en Remeha het leven zuur maken tot het gefixt is of neem ik de aangeboden T6?
Of weet iemand een beter/gelijkwaardig alternatief dat lekker werkt bij zijn/haar Quatt, waardoor ik beide beter gewoon links kan laten liggen. Prijs maakt niet zo uit op het geheel. Belangrijkste is uitstekende werking met de Quatt en het is een bonus als deze goed programmeerbaar is met een IOS app.
Als je meerdere reserve thermostaten hebt, dan ga ik er vanuit dat je wel weet hoe je die moet monteren. 😬netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:47:
Na een tijdje mee te doen op dit topic heb ik de conclusie getrokken dat ik die Quatt ook weleens werkend wil zien.
De meeste buitenunits zijn hier te luidruchtig, te lelijk en/of te groot, waardoor er uitgerekend bij een warmtepomp fanaat zoals ik alleen nog een CV hangt. Dat heeft ook wat te maken met de WAF en de overlast die echt full electric in huis zou geven.
Ik moet nu aan een nieuwe thermostaat omdat de eTwist elk uur raar zou doen qua gemeten temperatuur, maar eerlijk gezegd wil ik ook weleens zien of ik de kuren daarvan kan reproduceren en ik weet niet zeker of de aangeboden T6 helemaal mijn ding is.
Als het goed is krijg ik een dezer dagen een plaatsingplan en ik heb nog wel wat reserve thermostaten beschikbaar voor als de eTwist de hamer ontmoet. Daarnaast moet er ooit nog vloerverwarming komen.
Mijn vraag: Ga ik testen met de eTwist en Remeha het leven zuur maken tot het gefixt is of neem ik de aangeboden T6?
Of weet iemand een beter/gelijkwaardig alternatief dat lekker werkt bij zijn/haar Quatt, waardoor ik beide beter gewoon links kan laten liggen. Prijs maakt niet zo uit op het geheel. Belangrijkste is uitstekende werking met de Quatt en het is een bonus als deze goed programmeerbaar is met een IOS app.
In dat geval zou ik nog ff geen T6 via Quatt kopen. Eerst even experimenteren en mocht het echt allemaal niet gaan lukken, dan kan je altijd nog een T6 kopen en monteren.
Edit: enne, welkom bij de club!!! 👍
:fill(white):strip_exif()/f/image/5xafxduTRWKUlRX8UPqcYQC8.png?f=user_large)
Zeker met deze temperaturen gaat dit vaak niet op, zeker niet voor WP gebruikers. Breng in ieder geval wat nuance aan.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Dit lijkt me iets voor de TS @MacD007 .Heinemancp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:17:
[...]
Dit heeft dus geholpen, de max temp (ingesteld in de isense) zorgt ervoor dat de boiler wel geactiveerd wordt, maar niet meehelpt - want de huidige ingaande temp (van de quatt) is hoger of gelijk aan de gevraagde temp van de isense. Dus verhogen naar nu 50'C zorgt ervoor dat de boiler wel kan meehelpen en de kamer prima op temp krijgt. Dus ik moet nu even gaan spelen met de opwarm / afkoelsnelheid.
Ook valt mij op dat de CV opeens niet meer mee hoeft te werken tijdens de defrosts, alleen als de isense een aanvoertemperatuur vraagt die hoger ligt dan de quatt kan leveren.
Dat betekend dus wel dat het SYSTEEM meer doet dat alleen kijken naar gewenste en doeltemperatuur maar dus ook naar de gevraagde watertemperatuur - dat kan bij meerdere mensen het probleem zijn. Bij mijn broertje ook, in de tado stond een max temp die lager was dan de uitgaande temp van de quatt - dus de CV werkte niet voldoende mee.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zijn er nog meer thermostaten met bepaalde "hebbelijkheden" en (standaard) instellingen die aangepast zijn, om de werking van de combinatie Quatt-cv-thermostaat te optimaliseren en van belang zijn voor alle bezitters van die thermostaat?
Met een warmtepomp moet je dit inderdaad niet doen, maar met een CV ketel hebben ze gelijk.Trackerfire schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:26:
Mailtje van Budget Energie. Zo fout, dat het hilarisch is... of niet... drie na grootste energieleverancier....
[Afbeelding]
Zeker met deze temperaturen gaat dit vaak niet op, zeker niet voor WP gebruikers. Breng in ieder geval wat nuance aan.
Naarmate je woning afkoelt neemt het warmteverlies naar buiten ook af.
Natuurlijk is het verschil relatief klein als het buiten -5 graden is, maar stel dat het buiten +10 graden is, dan halveert het warmteverlies van je woning als je die af laat koelen naar 15 graden ipv 20 graden aanhoudt.
Voor een CV ketel maakt het ook weinig uit of die wat meer moet leveren. Je hebt het over een paar procent meer verbruik tussen minimaal en benodigd vermogen. Zolang de retourtemperatuur laag blijft haal je nog steeds een goed rendement, en dat moet wel lukken bij een koude start op 15 graden.
Qua balanceren, die onderste 3 radiatoren kunnen/moeten toch juist (meer) geknepen worden (om richting -een gezamenlijke- deltaT van 2 a 3 te gaan)?TeslaNerd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vandaag de optimalisatie “limit by COP” getest en vanmiddag de radiatoren gebalanceerd
[Afbeelding]
Dat klopt. Die moeten verder dicht. Maar dat is vaak niet in 1 stapje gedaan omdat de maximale flow van een radiator enorm hoog is. Aan de handmatige notatie te zien is 0 vol open, toch @TeslaNerd ?mrdop schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Qua balanceren, die onderste 3 radiatoren kunnen/moeten toch juist (meer) geknepen worden (om richting -een gezamenlijke- deltaT van 2 a 3 te gaan)?
nu heb ik OK ervaring met de T6, maar ik heb m ook al 3+ jaar hangen en was dus al gewend aan hoge hysterese etc. Ik zou m niet voor volle prijs van Quatt afnemen, ze staan ook op marktplaats, omdat er toch wat wisselende ervaringen zijn op dit topic.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:47:
Nu heb ik wel goede dingen gehoord in verschillende topics over de Netatmo Modulerende(!!) Thermostaat, is nu flink in de aanbieding (in elk geval bij coolblue) & heeft voor zover ik kan zien op zn minst een veel betere (ios) app dan de T6. Als ik app store screenshots mag geloven heb je zelfs grafieken met actuele & gewenste kamertemperaturen kunt bijhouden in de Netatmo app zelf.
Mocht je hem uit proberen dan hoor ik graag je ervaringen
edit: had eerst in deel 1 moeten zoeken, excuses!
Misschien had je eerst moeten zoeken naar de term Netatmo in dit forum. Of in deel 1.Toby-Wan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
[...]
nu heb ik OK ervaring met de T6, maar ik heb m ook al 3+ jaar hangen en was dus al gewend aan hoge hysterese etc. Ik zou m niet voor volle prijs van Quatt afnemen, ze staan ook op marktplaats, omdat er toch wat wisselende ervaringen zijn op dit topic.
Nu heb ik wel goede dingen gehoord in verschillende topics over de Netatmo Modulerende(!!) Thermostaat, is nu flink in de aanbieding (in elk geval bij coolblue) & heeft voor zover ik kan zien op zn minst een veel betere (ios) app dan de T6. Als ik app store screenshots mag geloven heb je zelfs grafieken met actuele & gewenste kamertemperaturen kunt bijhouden in de Netatmo app zelf.
Mocht je hem uit proberen dan hoor ik graag je ervaringen
Klopt, ik heb deze getest en in ieder geval de grafieken missen maar ook de hysterie instelling. Ik heb hierover nog een ticket open staan, maar Netatmo reageert iedere 3 dagen met een gekopieerd stukje tekst uit de niet opentherm variant handleiding. Welke dus anders is dan de Opentherm thermostaat.medu80 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Misschien had je eerst moeten zoeken naar de term Netatmo in dit forum. Of in deel 1.
Ik ben dol op grafieken, dus als dat gefixt wordt hebben ze mijn interesse.prakka schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:08:
[...]
Klopt, ik heb deze getest en in ieder geval de grafieken missen maar ook de hysterie instelling. Ik heb hierover nog een ticket open staan, maar Netatmo reageert iedere 3 dagen met een gekopieerd stukje tekst uit de niet opentherm variant handleiding. Welke dus anders is dan de Opentherm thermostaat.
Werkt die NetAtmo bij jou verder goed op een Quatt? Ik heb deel 1 doorzocht, maar dat geeft geen eenduidlig beeld.
Ja, ik ben begonnen met vol open en dan na iedere meetronde de radiator(en) met hoogste retour verder dichtgedraaid. Voorlopig eindresultaat is de grote staat vol open en de overigen bijna dicht:netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Dat klopt. Die moeten verder dicht. Maar dat is vaak niet in 1 stapje gedaan omdat de maximale flow van een radiator enorm hoog is. Aan de handmatige notatie te zien is 0 vol open, toch @TeslaNerd ?
Radiatoren:
T21x2000x400 woonkamerraam zuidwest, vol open
T21x800x400 keukenraan noordoost, 6 slagen dicht
T20x400x600 slaapkamer boven, 6 3/4 slagen dicht
LRx22x60x11cm keuken, 7 slagen dicht
Vvw badk, zover dicht dat afvoer lager of gelijk aan afvoer rest vh huis
Ik had de kleine T21 op 6 1/4 dicht maar later iets open naar 6 omdat de flow onder de 800 zakte als ik de T20 in de slaapkamer dicht draaide voor de nacht
[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 10-01-2024 09:44 ]
Interessant, tnx! Goed om te weten idd dat blijkbaar de CiC ook de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur meeneemt in z'n algoritme om te bepalen of de CV ketel aan moet.Heinemancp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Cv temp op 55'C maar pomp blijft sinds gisteren lopen dus flow op 870l/h..
Edit:
Ff in de gaten houden.
Wat screenshots
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wel raar, en ook wat dom lijkt me, zo maak je je nogal afhankelijk van hoe een thermostaat zich gedraagt. Een Nest heeft heel ander opentherm modulatie gedrag dan bv een iSense of een Honeywell.
Ik zou Quatt sterk aanraden om deze waarde gewoon keihard te negeren en zelf te bepalen wanneer de CV aan te spreken, en met welke aanvoertemp in geval van OT aansluiting.
Blijkbaar moet je op de iSense de gevraagde watertemp hoog genoeg zetten in de instellingen, dus minimaal 50C, zodat het verschil tussen wat de Quatt kan opwarmen (ca. max 40C) en de door de thermostaat gevraagde aanvoertemp groot genoeg is, en de CiC vervolgens besluit om de CV mee te laten draaien.Henkie 4272 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Ik heb de zelfde problemen met de isense.
Interessant. Mss is dit later toegevoegd in een firmware update? We zullen het niet weten zolang Quatt geen release notes publiceertHeinemancp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:17:
[...]
Dit heeft dus geholpen, de max temp (ingesteld in de isense) zorgt ervoor dat de boiler wel geactiveerd wordt, maar niet meehelpt - want de huidige ingaande temp (van de quatt) is hoger of gelijk aan de gevraagde temp van de isense. Dus verhogen naar nu 50'C zorgt ervoor dat de boiler wel kan meehelpen en de kamer prima op temp krijgt. Dus ik moet nu even gaan spelen met de opwarm / afkoelsnelheid.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat dit een richting van Quatt is om bv ook thermostaten als de Nest te kunnen gebruiken, die geen gemeten temp doorgeven via OT, maar wel de gevraagde aanvoertemp via hun eigen algoritme/stooklijn. Dan wordt de CiC weer wat dommer, en wordt de slimmigheid weer meer naar de thermostaat verplaatst.
@MacD007 mss goed om dit aan de topic-start toe te voegen als info over wat de CiC allemaal gebruikt van een thermostaat?
Wat ik ervan begrijp: de Netatmo Aan/Uit heeft allemaal uitgebreide instellingen voor algoritmes en hysterese, maar dat heeft de OpenTherm (modulating) versie schijnbaar niet (weten we nog niet 100% zeker maar daar lijkt het wel sterk op).netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Ik ben dol op grafieken, dus als dat gefixt wordt hebben ze mijn interesse.
Werkt die NetAtmo bij jou verder goed op een Quatt? Ik heb deel 1 doorzocht, maar dat geeft geen eenduidlig beeld.
Aangezien de CiC een OpenTherm thermostaat vereist om ingestelde en gemeten temp door te krijgen (en blijkbaar, in het geval van de iSense, ook de gevraagde water aanvoertemp?!?!?), lijkt Netatmo momenteel even een no-go optie icm Quatt.
Deze zou mogelijk nog interessant kunnen zijn, is OpenTherm, en biedt veel instelmogelijkheden: https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200
NB ik krijg bijna de neiging om met een M5Stack oid een Quatt/CiC geoptimaliseerde thermostaat in elkaar te hacken...... leuk Tweakers projectje
Hij werkt wel en geeft ook de waardes door welke Quatt wilt. Maar ik heb toch maar weer de Lyric opgehangen deze werkt toch voor mij nog het beste.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Ik ben dol op grafieken, dus als dat gefixt wordt hebben ze mijn interesse.
Je kan het ook zien in bijvoorbeeld de Play store, de aan uit variant gebruikt deze app:olafmol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:06:
[...]
Wat ik ervan begrijp: de Netatmo Aan/Uit heeft allemaal uitgebreide instellingen voor algoritmes en hysterese, maar dat heeft de OpenTherm (modulating) versie schijnbaar niet (weten we nog niet 100% zeker maar daar lijkt het wel sterk op).
Aangezien de CiC een OpenTherm thermostaat vereist om ingestelde en gemeten temp door te krijgen (en blijkbaar, in het geval van de iSense, ook de gevraagde water aanvoertemp?!?!?), lijkt Netatmo momenteel even een no-go optie icm Quatt.
Deze zou mogelijk nog interessant kunnen zijn, is OpenTherm, en biedt veel instelmogelijkheden: https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200
NB ik krijg bijna de neiging om met een M5Stack oid een Quatt/CiC geoptimaliseerde thermostaat in elkaar te hacken...... leuk Tweakers projectje
https://play.google.com/s...tatmo.thermostat&hl=en_US
En de OpenTherm variant werkt met:
https://play.google.com/s...rand.homecontrol&hl=en_US
De screenshots zeggen genoeg. De HomeControl app is echt zo basaal als het kan, je kan de temperatuur wijzigen, schema's gebruiken ( niet getest omdat ik altijd 1 vaste temperatuur gebruik ) en je kan optimaliseren aan of uit zetten. Meer heb ik niet echt kunnen vinden.
Voor de aan uit variant is er ook een web interface om de grafieken en de thermostaat te beheren ook deze werkt niet met de OpenTherm variant, de website herkend heel de thermostaat niet
:strip_exif()/f/image/xt5dwYwiNAEtFOS9bMO6kN8s.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat de Quatt nog niet op vol vermogen staat te draaien, maar waarschijnlijk door de optimalisatie kiest voor deze cijfers?
[ Voor 11% gewijzigd door okijokii op 10-01-2024 10:19 ]
Ik heb de Netatmo aan/uit nog in gebruik voor de grafieken op mijn iphone en heb de Honeywell Round Modulation aan de Quatt op een constante temperatuur staan. Best of both worlds 🥳prakka schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:15:
[...]
Hij werkt wel en geeft ook de waardes door welke Quatt wilt. Maar ik heb toch maar weer de Lyric opgehangen deze werkt toch voor mij nog het beste.
[...]
Je kan het ook zien in bijvoorbeeld de Play store, de aan uit variant gebruikt deze app:
De screenshots zeggen genoeg. De HomeControl app is echt zo basaal als het kan, je kan de temperatuur wijzigen, schema's gebruiken ( niet getest omdat ik altijd 1 vaste temperatuur gebruik ) en je kan optimaliseren aan of uit zetten. Meer heb ik niet echt kunnen vinden.
Voor de aan uit variant is er ook een web interface om de grafieken en de thermostaat te beheren ook deze werkt niet met de OpenTherm variant, de website herkend heel de thermostaat niet
bizar idd, het lijkt een compleet anders/nieuw platform! Echt heel stom dat ze dit ook niet duidelijk communiceren op hun website en in hun docs ed.prakka schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:15:
[...]
Hij werkt wel en geeft ook de waardes door welke Quatt wilt. Maar ik heb toch maar weer de Lyric opgehangen deze werkt toch voor mij nog het beste.
[...]
Je kan het ook zien in bijvoorbeeld de Play store, de aan uit variant gebruikt deze app:
Ik heb goede ervaringen met een geroote Toon 1 (let op: Toon 2 werkt niet met Quatt!), en tot nu toe heb ik er ook nog geen negatieve ervaringen over gelezen hier. Als ik het zelf op een rijtje zou moeten zetten:netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:47:
Na een tijdje mee te doen op dit topic heb ik de conclusie getrokken dat ik die Quatt ook weleens werkend wil zien.
Voordelen:
- is een home assistant integratie voor (en daarmee zou je via iOS of automations kunnen bedienen). Overigens werkt schema's instellen via de Toon ook best prettig.
- kan ook je P1 gegevens doorgeven aan home assistant
- relatief goedkoop
- eigen apps installeerbaar
Nadelen:
- meer dan 2 a 3 extra apps zou ik niet aanraden omdat het geheugen beperkt is
- zo nu en dan reboot de Toon, waarschijnlijk vanwege een overvol geheugen, des te meer apps des te meer crashkans.
- looks beginnen wat outdated te worden
- er zijn maar 4 temperaturen die je kunt gebruiken in je verwarmingsschema's, hierdoor is 'met een half graadje omhoog' wat lastiger, en als je dit wilt kun je dit eigenlijk alleen maar inprogrameren via home assistant.
Op zich is dit niet verkeerd voor een hybride, bij ons was het vannacht ruim -6 graad met een stevige wind, dus extra warmteverlies daardoor.okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:11:
[...]
Hier trekt de Quatt het ook niet alleen. Ook niet echt veel gas, maar FE is op deze manier nog niet een optie
[Afbeelding]
Gisteren ook een vergelijkbare COP en gasverbruik, nu ook de nieuwe update CIC 2.9.0, zie vandaag een duidelijke verlenging van de tijden van de defrost, nu circa om de 2 uur een defrost.
Ik zit ook op 2.9.0 met defrosts steady iedere 55 minuten. Iemand al door hoe die langere defrosttijden worden bereikt? Zou wel goed zijn om de efficiency van mijn Quatt wat te verhogenMacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Op zich is dit niet verkeerd voor een hybride, bij ons was het vannacht ruim -6 graad met een stevige wind, dus extra warmteverlies daardoor.
Gisteren ook een vergelijkbare COP en gasverbruik, nu ook de nieuwe update CIC 2.9.0, zie vandaag een duidelijke verlenging van de tijden van de defrost, nu circa om de 2 uur een defrost.
In elk geval een overwogen besluit, na veel (mee)gedacht te hebben.netappie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:47:
Volgens mij worden veel warmtepompen direct aangestuurd door een thermostaat. Bij de Quatt hangt de CIC ertussen.
Zou het mogelijk zijn de Quatt zonder CIC te gebruiken? Je hebt de warmtepomp dan zelf meer in de hand, geen last van updatesperikelen, maar je mist ook typische Quatt vooruitgang.
Iemand zo goed met de pomp zelf bekend dat hij zich een mening kan vormen??
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
ik zag al wat online staan, pagina is nog niet beschikbaar..Bacteria1980 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:36:
Ben benieuwd waarmee ze komen...
[Afbeelding]
/f/image/ufp4YcTQdV6QGecDvkR6uYZn.png?f=fotoalbum_large)
Dus 3400,- voor een All Electric upgrade. Krijgen we daar ook weer subsidie voor?devos1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:00:
[...]
ik zag al wat online staan, pagina is nog niet beschikbaar..
[Afbeelding]
Om dit iets wat te compenseren zet ik nu de gevraagde temperatuur 1,5c hoger.KL643 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Dito hier.Vanmiddag ook even stil i.v.m. de zon op de ramen en nu blijft hij pruttelen net onder de gevraagde 19 graden. Met het koude weer heeft hij sowieso altijd moeite om de gevraagde temperatuur te halen, hij blijft er vaak net iets onder zitten waarbij de Quatt niet op volle toeren draait en de C.V. niet bijspringt. Aanvoer temp is nu 40.7 graden en C.V. temp op 55 graden.
Het is nu 23c in de woonkamer (door de zon dus), doel temperatuur is eigenlijk 19,5c.
Een Openhaard achtige functie zou welkom zijn. Ik wil niet dat mijn systeem afkoelt door Openhaard of zon.
Sja.. zijn ineens prijzen die geheel in lijn met de markt liggen he
/f/image/VNCRVtOw96cJJdzsfgdfAX9C.png?f=fotoalbum_large)
SWW tank + booster
/f/image/1L8zwHwYambOe5ZyhnWHe0N9.png?f=fotoalbum_large)
Formaat van de batterij bepaalt dus de prijs ("vanaf" 3400)
Het is me alleen niet duidelijk of het hier om tapwater gaat, of om een buffer.
Het lijkt op een SWW Tank + E-CV
[ Voor 97% gewijzigd door paQ op 10-01-2024 13:12 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is hier ook al gemeld, maar toevallig kwam ik de pagina hierover tegen via google. Waarschijnlijk onbedoeld gedeeld door Quatt. Via Google-cache echter terug te kijken
Quatt all-electric google-cache
Quatt All-electric vanaf €7.899,-
Je moet echter eerst drie maand een hybride hebben die ik nog niet heb.
Zodoende even een vraag aan diegenen die al een hybride quatt duo hebben, ontvang je dan tweemaal de subsidie van €2700?
Precies! Dat heb zou fijn zijn. Ik heb namelijk een bio ethanol haard in mijn woonkamer en zo gauw die aangaat schiet de temperatuur omhoog en gaat de Quatt uit. Zodra het afkoelt moeten eerst de radiatoren weer op temperatuur komen en dat duurt weer even. Dus nu laat ik de haard maar uit 's avonds.Spykie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Om dit iets wat te compenseren zet ik nu de gevraagde temperatuur 1,5c hoger.
Het is nu 23c in de woonkamer (door de zon dus), doel temperatuur is eigenlijk 19,5c.
Een Openhaard achtige functie zou welkom zijn. Ik wil niet dat mijn systeem afkoelt door Openhaard of zon.
Edit: heb gelijk even een feature request gedaan bij Quatt
[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 10-01-2024 11:32 ]
Dat is dus nog geen vanzelfsprekendheid. Een groot bedrag om van dat laatste beetje gas (en mooie backup) af te komenwocko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:16:
Hierbij mijn eerste post op dit forum.Ik ben ook al een tijdje geinteresseerd in een (Quatt) all-electric warmtepomp.
Het is hier ook al gemeld, maar toevallig kwam ik de pagina hierover tegen via google. Waarschijnlijk onbedoeld gedeeld door Quatt. Via Google-cache echter terug te kijken![]()
Quatt all-electric google-cache
Quatt All-electric vanaf €7.899,-
Je moet echter eerst drie maand een hybride hebben die ik nog niet heb.
Zodoende even een vraag aan diegenen die al een hybride quatt duo hebben, ontvang je dan tweemaal de subsidie van €2700?
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.