Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:40
SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Dat zie je ook in JSON (alleen als opentherm aansluiting ketel?). Maar, die flame kan ook voor SWW=dhw zijn, dus ook heating variabele bij boiler moet aan zijn.
Klopt, flame sensor is ook true bij SWW vraag, Maar dat is ook wel handig om te zien, als er weer eens een van de kinderen een half uur staat te douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trackerfire schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Staat bij jullie de CV wel op een hogere temperatuur dan de Quatt? Ik kreeg deze boodschap van support namelijk:

[...]
Ah, een copy/paste bericht: die had ik ook.
Quatt maakte 32°C, cv (aan/uit) stond uit met supervisorycontrolmode op 3, cv ingesteld op 45°C
Lijkt me 13 graden verschil: je verwacht dan dat cv wel even aangezet wordt en dan pas besluit dattie niet nodig is?

Wel cv heel even aan bij defrosts, verder niet, maar die 45 heeft hij nooit gehaald...
Hogere cv-temperatuur resulteerde bij mij in een dichtgeslagen thermostaatknop op vvw kamer.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zat nog op CiC versie 2.8.0. Stekker een paar minuutjes uit CiC (en uit CV ivm thermostaat kwestie), en een paar minuutjes nadat ze er weer in zaten was de update naar 2.9.0 een feit.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Nee, die 70 is de vraag van de thermostaat aan de ketel, waar nu niets mee gebeurt omdat CiC wat anders roept.
@Priet heeft z'n CV ketel middels aan/uit ipv OT aan de CiC aangesloten, ("oTtbTurnOnOffBoilerOn": true) dus die hele vraagtemp wordt uberhaupt genegeerd lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:50:
[...]

55 keteltemp is prima, als je normaal maximaal op 34 stookt. Wellicht kan hij wat lager naar 50.
Als de ketel aangaat met bijv 10kW en dan hopelijk wat terugmoduleert, dan doet hij even +10graden bij het water = 44, dat past.
Hoeveel afgifte heb je bij 55graden? Genoeg/teveel om je huis warm te houden bij -6?
Als ik de JSON van @Priet goed interpreteer draait z'n Quatt op max vermogen, maar krijgt het uitgaande water niet warm genoeg voor z'n huis/afgifte, maar schakelt z'n CV ketel niet (goed?) bij om de Quatt een handje te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

Priet

To boldly do what no one has..

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Als ik de JSON van @Priet goed interpreteer draait z'n Quatt op max vermogen, maar krijgt het uitgaande water niet warm genoeg voor z'n huis/afgifte, maar schakelt z'n CV ketel niet (goed?) bij om de Quatt een handje te helpen.
Exact :) Geen idee waarom de Tado thermostaat met aan/uit is aangesloten, deze ondersteunt toch OT? Ergens las ik ook dat aan/uit net zo prima is in deze situatie. Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken.

Inmiddels is dit de situatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
"hp1": {
        "modbusSlaveId": 1,
        "getMainWorkingMode": 2,
        "temperatureOutside": -3.82,
        "temperatureWaterIn": 30.05,
        "temperatureWaterOut": 34.55,
        "powerInput": 1522.341979,
        "power": 4144.77635,
        "silentModeStatus": false,
        "limitedByCop": false
    },
 "boiler": {
        "otFbChModeActive": null,
        "otFbDhwActive": null,
        "otFbFlameOn": null,
        "otFbSupplyInletTemperature": null,
        "otFbSupplyOutletTemperature": null,
        "otTbCH": false,
        "oTtbTurnOnOffBoilerOn": true
    },

CV springt nog niet bij. Ik geeft 't nog een uurtje en dan probeer ik Quatt te bellen voor ik echt in de kou zit.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
pietjm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ja, 60 graden bij mij. Ik heb hier al eens eerder over gepost omdat je m.i. sowieso de ketel hoger dan de Quatt aankan moet hebben staan. Ik ga hem nu op 70 graden zetten. Quatt doet nu 43 graden.
Probeer voor komende nacht geen nachtverlaging meer toe te passen. De 4.5 kW die thermisch door de Quatt geleverd kan worden is bij deze temperature wellicht genoeg om warmteverlies te compenseren maar niet om een extra graad bij te verwarmen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Exact :) Geen idee waarom de Tado thermostaat met aan/uit is aangesloten, deze ondersteunt toch OT? Ergens las ik ook dat aan/uit net zo prima is in deze situatie. Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    },
    },

CV springt nog niet bij. Ik geeft 't nog een uurtje en dan probeer ik Quatt te bellen voor ik echt in de kou zit.
hmmmm.... "interessant". Aan/uit is idd geen probleem, zolang je je CV ketel maar hoog genoeg zet om mee te kunnen helpen. Ergens rond de 60C moet meer dan voldoende zijn.

Als ik je oorspronkelijke JSON (Priet in "Ervaringen met Quatt Deel 2") nog eens bekijk en vergelijk moet het verschil tussen gemeten en ingestelde ruimte temperatuur ook groot genoeg voor de CiC zijn om de CV een flinke schop te geven.

@Priet kun je nog eens checken of de Tado daadwerkelijk een warmtevraag laat zien bij de door jou ingestelde 25C (dus een vlammetje oid?). Zie je bv ook je CV ketel wel af en toe (of na het even uitzetten) aanslaan met een warmtevraag? Zou mogelijk kunnen dat de CV ketel pendelt waardoor ie niet echt kan doorzetten.

Anders zou ik toch even de bedrading tussen de CiC en de CV ketel nalopen, of alles nog goed zit.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 09-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Toby-Wan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Probeer voor komende nacht geen nachtverlaging meer toe te passen. De 4.5 kW die thermisch door de Quatt geleverd kan worden is bij deze temperature wellicht genoeg om warmteverlies te compenseren maar niet om een extra graad bij te verwarmen
Precies dit. Nachtverlaging is echt niet aan te raden met deze temperaturen. De capaciteit gaat gewoon onderuit met dit soort temperaturen buiten. Het is inderdaad (in veel gevallen) genoeg om de temperatuur grofweg vast te houden, maar absoluut niet om de temperatuur nog te kunnen laten stijgen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Idd, ik heb zelfs met alleen een CV ketel de nachtverlaging bij deze temperaturen uitgeschakeld, kost anders gewoon teveel tijd om weer op tijd op temp te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:51
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    },
    },

Heb je de optimalisatie in de Quatt app uit staan? en je vloer zou nu toch wel langzaam warm moeten worden, maar wordt dat dus niet?

Als je wilt kan je geforceerd over op de CV ketel door gas prijs laag in te stellen en kWh prijs hoog.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    },
    },

Als cv bijspringt, zie je dat bij flowMeter.waterSupplyTemperature.
Bij mij tenminste (aan/uit aangesloten).

Edit: cv werkt niet continue mee, dus zo nu en dan staat deze waarde tussen 40 en 45°C

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 09-01-2024 11:12 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:05:
[...]

@Priet kun je nog eens checken of de Tado daadwerkelijk een warmtevraag laat zien bij de door jou ingestelde 25C (dus een vlammetje oid?). Zie je bv ook je CV ketel wel af en toe (of na het even uitzetten) aanslaan met een warmtevraag? Zou mogelijk kunnen dat de CV ketel pendelt waardoor ie niet echt kan doorzetten.

Anders zou ik toch even de bedrading tussen de CiC en de CV ketel nalopen, of alles nog goed zit.
De tado vraagt idd warmte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7pyhjoEKXHUrTvup01h7oUc8xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jCAUUPa1HEXtG4aliaPpRWyb.png?f=fotoalbum_large

Als ik naast de CV sta dan gebeurt er helemaal niks, hij blijft stil en buiten bedrijf. Er zijn geen storingen te zien op het schermpje.

Watertemp staat op 70gr. Nachtverlaging staat uit en stille modus staat ook uit.

Ik zal de kabels ook eens controleren.
Spykie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Heb je de optimalisatie in de Quatt app uit staan? en je vloer zou nu toch wel langzaam warm moeten worden, maar wordt dat dus niet?

Als je wilt kan je geforceerd over op de CV ketel door gas prijs laag in te stellen en kWh prijs hoog.
Optimalisatie staat op AAN. Ik was in de veronderstelling dat als je deze op UIT zet dat de CV dan nóg minder snel ingeschakeld wordt.

De temperatuur beneden is sinds vanochtend met 0,2gr gestegen. Dan zou veel sneller moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:50:
[...]

55 keteltemp is prima, als je normaal maximaal op 34 stookt. Wellicht kan hij wat lager naar 50.
Als de ketel aangaat met bijv 10kW en dan hopelijk wat terugmoduleert, dan doet hij even +10graden bij het water = 44, dat past.
Hoeveel afgifte heb je bij 55graden? Genoeg/teveel om je huis warm te houden bij -6?
Ik heb vorig jaar zonder Quatt met de cv ketel het huis op warmte gekregen en gehouden met 45 graden. Na installatie Quatt had ik de ketel op 55 gezet en zojuist op 60

Dit beeld zie ik in HW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g067MVx_G4uWZtC3HckmIY4rmac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkJlyWg3qDaMWHGGiMJgxfAx.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel... Er is iemand in huis flink aan het poetsen oid, want ze gebruikt af en toe even een klein beetje warm water.... Dus geeft wel een vertekend beeld.

Ik ben op zolder aan het werk, waar ook de Intergas Xtreme 36 hangt. Die start soms op, draait een seconde of 2 en wordt weer rustig

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 09-01-2024 11:15 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:13:
[...]

De tado vraagt idd warmte:

[Afbeelding]

Als ik naast de CV sta dan gebeurt er helemaal niks, hij blijft stil en buiten bedrijf. Er zijn geen storingen te zien op het schermpje.

Watertemp staat op 70gr. Nachtverlaging staat uit en stille modus staat ook uit.

Ik zal de kabels ook eens controleren.

[...]

Optimalisatie staat op AAN. Ik was in de veronderstelling dat als je deze op UIT zet dat de CV dan nóg minder snel ingeschakeld wordt.

De temperatuur beneden is sinds vanochtend met 0,2gr gestegen. Dan zou veel sneller moeten gaan.
Probeer de stille modus eens uit te zetten. Dan zou die sowieso de CV meteen moeten bijschakelen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

Trackerfire schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Probeer de stille modus eens uit te zetten. Dan zou die sowieso de CV meteen moeten bijschakelen.
Stille modus stond al uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Sorry, aan bedoel ik natuurlijk ;) idee is dat de Quatt dan geknepen wordt en zeker gebruik moet maken van de CV.

[ Voor 17% gewijzigd door Trackerfire op 09-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:26
Ik heb wel geconstateerd dat als ik de cv ketel temperatuur verhoog daarna alles eerst uit moet uitzetten.
Dus ook de warmtepomp zelf even van de stroom halen en daarna alles weer opstarten.
Volgorde van opstarten? Ik Vermoed;
1- warmtepomp en cv ketel
2 CIC en thermostaat.

Daarna nam de CIC pas de ingestelde temperatuur van de cv ketel over en liet de cv ketel goed meewerken op een hogere temperatuur waardoor ik de ingestelde thermostaat waarde wel weer haalde.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    },
    },

Tado aan/uit aangesloten op CIC, hoe doe je dat, er zit namelijk geen aan/uit aansluiting op CIC voor de thermostaat, de aan/uit op de CIC is bedoeld voor de cv ketel, daar heb je namelijk de optie om te kiezen tussen aan/uit of OT, dus je bedoeld zeker de cv ketel.
Quatt sluit standaard de cv ketel aan op aan/uit, alleen bepaalde merken worden standaard op OT aangesloten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
Trackerfire schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Als jij je tado op 25 zet en je wacht een minuut of 5. Zou de CV moeten aanspringen. Doet ie dat niet is;

A: Je CV ketel kapot
B: Je CV ketel niet verbonden met de CiC
C: Had je ipv Aan/Uit -> OT moeten aansluiten of andersom (CiC -> CV)

Er staat ergens in de TS een plaatje van waar je de Ketel OT of Aan uit moet aansluiten, probeer ze eens om te draaien. Tevens je TADO is NIET aan uit aangesloten, die is OpenTherm, de connectie tussen CiC en CV is of AAN/UIT of OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
berrieberrie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:20:
Ik heb wel geconstateerd dat als ik de cv ketel temperatuur verhoog daarna alles eerst uit moet uitzetten.
Dus ook de warmtepomp zelf even van de stroom halen en daarna alles weer opstarten.
2 CIC en thermostaat.

Daarna nam de CIC pas de ingestelde temperatuur van de cv ketel over en liet de cv ketel goed meewerken op een hogere temperatuur waardoor ik de ingestelde thermostaat waarde wel weer haalde.
Zal alleen de CIC niet voldoende zijn?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Ah, een copy/paste bericht: die had ik ook.
Quatt maakte 32°C, cv (aan/uit) stond uit met supervisorycontrolmode op 3, cv ingesteld op 45°C
Lijkt me 13 graden verschil: je verwacht dan dat cv wel even aangezet wordt en dan pas besluit dattie niet nodig is?

Wel cv heel even aan bij defrosts, verder niet, maar die 45 heeft hij nooit gehaald...
Hogere cv-temperatuur resulteerde bij mij in een dichtgeslagen thermostaatknop op vvw kamer.
Zo heb ik het ook, ik vind dat gependel van de ketel wel handig, anders krijg je echt een overshoot. De T6 reageert ontzettend langzaam en de CiC net zo langzaam. Als ik 20.5 instel en de ketel gaat om de 10 minuten even aan, dan hebben deze apparaten ook even tijd om de nieuwe temperatuur aan te nemen. Is temperatuur nog niet bereikt, dan start de ketel na 10 minuten anti-pendeltijd nogmaals op om het water effe weer naar 40 a 45 te brengen.

Als de kamer op temperatuur is, blijft de Quatt vol aan en duurt het soms wel 12 uur voordat de ketel weer nodig is. Dus conclusie 4.5kW is bij mij te weinig bij temperaturen van -5 a -7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
2 CIC en thermostaat.

Hoe is je cv ketel aangesloten? Ik verwacht OT, bij aan/uit zal dat namelijk niet nodig zijn, omdat daar geen gegevens van de cv ketel richting CIC gaan, dat kan namelijk alleen met OT.
Door het uit en aan zetten van de CIC dwing je namelijk de CIC die in deze configuratie als master fungeert om de gegevens van de ketel op nieuw op te halen. Een reset zal het zelfde doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Zal alleen de CIC niet voldoende zijn?
Ja, of een reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Is de CIC anders te resetten dan even het stroom er af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:18:
[...]

In ieder geval die optimalisatie UIT zetten, die probeert slim te doen met bedragen van gas en electra. Of gas op 0 zetten en electra op 99999 euro ofzo ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
2 CIC en thermostaat.

Waarom zou de CiC eigenlijk de ingestelde watertemp waarde van de CV ketel willen/moeten weten? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

2 CIC en thermostaat.

Ik heb de boel uitgeschakeld en alles weer opgestart, om er maar zeker van te zijn.

De kabels lijken allemaal goed en niet los te zitten.
MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Tado aan/uit aangesloten op CIC, hoe doe je dat, er zit namelijk geen aan/uit aansluiting op CIC voor de thermostaat, de aan/uit op de CIC is bedoeld voor de cv ketel, daar heb je namelijk de optie om te kiezen tussen aan/uit of OT, dus je bedoeld zeker de cv ketel.
Quatt sluit standaard de cv ketel aan op aan/uit, alleen bepaalde merken worden standaard op OT aangesloten.
Dank je, duidelijk :)
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Er staat ergens in de TS een plaatje van waar je de Ketel OT of Aan uit moet aansluiten, probeer ze eens om te draaien. Tevens je TADO is NIET aan uit aangesloten, die is OpenTherm, de connectie tussen CiC en CV is of AAN/UIT of OT.
Fotootje van de kabel tussen de CV en de CiC (aangesloten op Bus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyn_N9_QO95MQR-yNUyMZ-2Iau0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWOeZjRTlszKongp0uAodNTq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:26
Mijn cic is OT aangesloten. Maar ik moest echt warmtepomp zelf uitzetten om de cv goed te laten meewerken. Ik kreeg toen pas de hogere cv temperaturen en de quatt gaat nu ook op een hoger vermogen werken. Gisteren nauwelijk 1400w en vandaag richting de 1600w.
Hoe het werkt geen flauw idee.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb de boel uitgeschakeld en alles weer opgestart, om er maar zeker van te zijn.

[...]

[...]

[Afbeelding]
BUS? Welke ketel heb jij en ondersteund deze wel OpenTherm. Ziet eruit als een ATAG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    },
    },

Misschien is dit het probleem bij mensen waarbij de ketel niet aangaat. Ik heb het idee dat na een defrost (of temp wijziging thermostaat), de Quatt weer begint met draaien op basis van warmteverliesberekening. Pas als de kamertemperatuur wegzakt, gaat hij met AI corrigeren. Maar als hij daar de kans niet voor krijgt, omdat er alweer een defrost is..
Wanneer je warmteverlies (te) laag ingesteld staat, zodat hij nu denkt dat Quatt het altijd alleen kan, gaat de ketel nooit echt aan. Dus: warmteverlies laten verhogen zodat bij -6 meer dan 4,5kW wordt gevraagd, zodat de ketel op basis van warmteverlies al mee wil gaan doen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Vrijwel 100% zeker dat je kabels verkeerd zitten, die moeten op aan/uit (eentje lager dan bus). Ik vermoed dat "bus" een eigen protocol is van je CV ketel fabrikant, dat alleen met hun eigen thermostaten werkt. Waar had je voor de Quatt de Tado op aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 09-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:37:
[...]

BUS? Welke ketel heb jij en ondersteund deze wel OpenTherm.
Ik heb een ATAG E325EC CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:26
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Zo heb ik het ook, ik vind dat gependel van de ketel wel handig, anders krijg je echt een overshoot. De T6 reageert ontzettend langzaam en de CiC net zo langzaam. Als ik 20.5 instel en de ketel gaat om de 10 minuten even aan, dan hebben deze apparaten ook even tijd om de nieuwe temperatuur aan te nemen. Is temperatuur nog niet bereikt, dan start de ketel na 10 minuten anti-pendeltijd nogmaals op om het water effe weer naar 40 a 45 te brengen.

Als de kamer op temperatuur is, blijft de Quatt vol aan en duurt het soms wel 12 uur voordat de ketel weer nodig is. Dus conclusie 4.5kW is bij mij te weinig bij temperaturen van -5 a -7.
Deze conclusie geldt voor mij ook. Nu zijn dit natuurlijk al temperaturen die we niet regelmatig krijgen, dus voor de investering ben ik hier zelf erg content mee. Persoonlijk zou ik het waarschijnlijk wel redden als ik nog wat meer isoleer, maar dat laat ik voor de volgende bewoner denk ik over :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Ik heb een ATAG E325EC CW5
Kijk nu komen we ergens. Alleen een Atag na 2013 ondersteund OpenTherm, is die van jou ook van na 2013

https://www.atagverwarmin.../type-serienummer-zoeken/

[ Voor 17% gewijzigd door medu80 op 09-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Ik heb vorig jaar zonder Quatt met de cv ketel het huis op warmte gekregen en gehouden met 45 graden. Na installatie Quatt had ik de ketel op 55 gezet en zojuist op 60

Dit beeld zie ik in HW:

[Afbeelding]

Let wel... Er is iemand in huis flink aan het poetsen oid, want ze gebruikt af en toe even een klein beetje warm water.... Dus geeft wel een vertekend beeld.

Ik ben op zolder aan het werk, waar ook de Intergas Xtreme 36 hangt. Die start soms op, draait een seconde of 2 en wordt weer rustig
weet niet of die verhoging van 55 naar 60 iets uit gaat halen, je Intergas zit opentherm aangesloten dus cic kan ook een lagere temperatuur vragen. Zeker omdat je zelf al weet dat voorheen max 45 graden ook voldoende was

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Kijk nu komen we ergens. Alleen een Atag na 2013 ondersteund OpenTherm, is die van jou ook van na 2013
Yup, is van 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:40:
[...]

weet niet of die verhoging van 55 naar 60 iets uit gaat halen, je Intergas zit opentherm aangesloten dus cic kan ook een lagere temperatuur vragen. Zeker omdat je zelf al weet dat voorheen max 45 graden ook voldoende was
Ik vind het sowieso raar dat ik nooit eens een temperatuur van 40 graden zie die door de Quatt wordt gegenereerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jaar van installatie is niet hetzelfde als bouwjaar. Kun je adhv je serienummer achterhalen, zie bovenstaand post, heb ik naderhand aangepast.
Kun je ook een Foto maken waar die kabel in de CiC zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Vrijwel 100% zeker dat je kabels verkeerd zitten, die moeten op aan/uit (eentje lager dan bus). Ik vermoed dat "bus" een eigen protocol is van je CV ketel fabrikant, dat alleen met hun eigen thermostaten werkt. Waar had je voor de Quatt de Tado op aangesloten?
Ehhh dat is een goede vraag... geen idee eigenlijk meer. Daarvoor moet ik de handleidingen opzoeken.

Kan het kwaad om de kabel een naar beneden aan te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Ik vind het sowieso raar dat ik nooit eens een temperatuur van 40 graden zie die door de Quatt wordt gegenereerd
Zet je vloerverwarming maar eens dicht en stook alleen op radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
Ik moet zeggen dat ik het defrost gedrag van de Quatt wel verbeterd vind.

Voor zover ik weet was het onder 4 a 5 graden een defrost ieder uur.

Ik heb het idee dat ze de intervals nu hebben gekoppeld aan bepaalde buitentemperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iACRwCg7dijL7-6E1xZNSRMYr0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r07qxuQsVBBD6IZkmjny0bfW.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu in de data kijk gok ik dat zo ongeveer het volgende hebben ingesteld:

- Tussen 2.5 en 1.5 graad iedere 1.5 uur een defrost
- Tussen 1.5 en -4 ieder uur een defrost
- Tussen -4 en -5 iedere 1.5 uur een defrost
- Onder -5 iedere 2 uur een defrost.

Ik kan er nog niet echt sporen van dynamisch berekenen in zien, en het aantal defrosts onder de -2 lijkt me persoonlijk nog wat aan de hoge kant, maar ik vind deze oplossing al een stuk eleganter dan ieder uur defrosten als de buitentemperatuur onder de 4 a 5 graden komt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Ehhh dat is een goede vraag... geen idee eigenlijk meer. Daarvoor moet ik de handleidingen opzoeken.

Ah ik heb toch niet helemaal gelijk, de "bus" aansluiting is volgens de handleiding van je CV ketel ook een OpenTherm aansluiting, maar volgens je JSON krijgt ie niet echt OT communicatie op orde.

Ik vermoed dat je CiC op de aan/uit aangesloten is dan? Hier kun je in de handleiding zien welke cic aansluiting voor aan/uit is, en welke voor opentherm. Je kunt beiden gebruiken, als je ze maar goed aansluit aan beide kanten: https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
[...]

Als je meer dan 40 graden nodig hebt dan is dat omdat er meer energie in moet door zeer koud weer. De COP van de Quatt daalt met kouder weer en ook met een hogere aanvoertemperatuur, waardoor hij het al snel niet meer kan qua effectief vermogen. In dat geval doet je CV ketel het even, want die heeft als ondergrens al snel 6 kW vermogen en als bovengrens meestal meer dan 20 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@onlinaius

Defrost is minder vaak nodig omdat er minder vocht in de lucht zit. Ik vermoed dat de Quatt zelf meet hoeveel opbrengst deze heeft en hoeveel deze maximaal kan opbrengen. Als het een x percentage minder is, gaat ie aan de defrost. Heeft niets met versie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Hij wordt dus wel aangesproken door de CiC. Maar er is iets wat hem belemmerd om met de Quatt mee te gaan/blijven doen. Als watertemp voldoende ruimte biedt, ook voor opstartvermogen, zou ik niet weten wat het is.
Zou ketel het solo wel doen?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Jaar van installatie is niet hetzelfde als bouwjaar. Kun je adhv je serienummer achterhalen, zie bovenstaand post, heb ik naderhand aangepast.
Kun je ook een Foto maken waar die kabel in de CiC zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF8TCsyOuPcNlArfkKbA0w9r3t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5I4Zhjcwq5OiJn2NfgWFAqz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat je alles hier goed op kunt zien. De kabel naar de CV zit rechts.

Serienummer kan ik zo snel niet vinden, wel een 'Productidentificatienummer' maar die wordt niet hierkend door dat formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Dat kan geen kwaad, maar ik weet toevallig dat of de OT of de AAN en UIT aansluiting van de CiC is geactiveerd. Dus zelf handmatig omzetten gaat niet werken zonder hulp van Quatt. Je kan het proberen om beide op de aan-uit aansluiting te zetten.

Of dat inmiddels anders is weet ik niet. Ik praat over ervaring van vorig jaar februari. Aan de andere kant maakt het niets uit of je ketel op AU of OT zit. De ketel helpt toch sporadisch mee, die ene paar kuub dat je eventueel gaat besparen door een andere aansluiting is verwaarloosbaar.

@Priet Ik hoop dat je nu zelf ook de misconfiguratie ziet. Als je het ziet, gaan we door voor de hoofdprijs een wasmachine.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 09-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je alles hier goed op kunt zien. De kabel naar de CV zit rechts.

Serienummer kan ik zo snel niet vinden, wel een 'Productidentificatienummer' maar die wordt niet hierkend door dat formulier.
Is voor ons lastig om te zien, maar voor jou stuk sneller te controleren. Je CV ketel kan (hoogstwaarschijnlijk) gewoon OT aan, via die bus-aansluiting. Check dus eerst even waar je CV ketel op de CiC is aangesloten, dat zou ook op de OT aansluiting moeten zijn.

Indien dit niet het geval is zou denk ik de snelste aanpassing zijn om op je CV ketel even van bus naar aan/uit te verplaatsen, kun je in ieder geval testen of je CV ketel dan wel mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Dat kan geen kwaad, maar ik weet toevallig dat of de OT of de AAN en UIT aansluiting van de CiC is geactiveerd. Dus zelf handmatig omzetten gaat niet werken zonder hulp van Quatt. Je kan het proberen om beide op de aan-uit aansluiting te zetten.

Of dat inmiddels anders is weet ik niet. Ik praat over ervaring van vorig jaar februari. Aan de andere kant maakt het niets uit of je ketel op AU of OT zit. De ketel helpt toch sporadisch mee, die ene paar kuub dat je eventueel gaat besparen door een andere aansluiting is verwaarloosbaar.

@Priet Ik hoop dat je nu zelf ook de misconfiguratie ziet.
Bedoel je dat ze bij Quatt (ook nog eens) een setting moeten aanpassen om de CiC tussen aan/uit en OT te schakelen? Dus hij checkt niet zelf welke aansluitingen er gebruikt zijn? brrrrrrr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Priet Je bouwt de spanning wel op zo. Zie je het al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Bedoel je dat ze bij Quatt (ook nog eens) een setting moeten aanpassen om de CiC tussen aan/uit en OT te schakelen? Dus hij checkt niet zelf welke aansluitingen er gebruikt zijn? brrrrrrr ;)
Dat meende ik wel, maar weet niet zeker meer of dat nu nog zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
@Priet Je bouwt de spanning wel op zo. Zie je het al?
Ehh nee ik zie de fout niet :/

Ok wacht... op de CiC aangesloten op aan/uit maar op de CV op Bus ipv Aan/uit. Is dat 'm? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Priet op 09-01-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Je CV zit op de CiC op de aan en uit aansluiting
Op je CV zit de kabel op de BUS/OpenTHERM.

Gaat niet werken...

Zet de kabel op je CV eentje naar onderen en aanschouw het wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

LOL, je houdt ons idd wel in spanning. Kun je even op de CiC kijken op welke aansluiting de CV ketel zit verbonden? (check anders even die handleiding die ik hierboven plaatste voor de soorten CiC aansluiting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Gaat niet werken...

Wel even alles spanningloos maken :) wel slordig overigens van Quatt om hem verkeerd aan te sluiten. Het lijkt me sowieso goed om hierna in samenwerking met Quatt gewoon alles OT aan te sluiten. Dat is uiteindelijk waar de beste resultaat mee behaald worden lijkt me...

[ Voor 25% gewijzigd door Trackerfire op 09-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Het debet is gewoon afhankelijk van de warmte afgifte van de radiator en de warmtevraag in de ruimte als die lager is.

Dus stel voor het gemak dat je 2 radiatoren hebt van 3000W en 2 radiatoren van 1000W, dan heb je opgeteld 8000W (op 80/60 temp).
De flow is 800 liter over het systeem, dus de grote radiatoren krijgen 300 liter en de kleine 100 liter. Dit bereik je door de retourtemperatuur gelijk te maken met balanceren wat een gevolg is van die lagere flow in de 1000W radiatoren.

Stel dat er een 100W handdoekradiator bij hangt, dan kan je zien hoe dit zonder balanceren flow wegneemt bij al die andere radiatoren zonder dat het de warmte echt af kan geven aan de handdoek/ruimte. Het water gaat heet retour terug, wat de gemiddelde Delta-T verpest.

Kortom, flow hoef je niet door te rekenen. Balans is voldoende en dan doet de CiC de rest.
Dit staatje zit er bij die Heimeier. Daar staat op welke waarde je moet instellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLvXryx2rxuHF7NiV0mP7ONyZP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SrRpfUgjbeP5ejOhyoRsOpmz.png?f=fotoalbum_large
KVS138 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:07:
[...]

heb of iemand deze erop? dit vervangt dus ook direct je knop van de radiator. Kan je dan wel de groene kop veranderen want dit krijg ik er anders niet in ben ik bang :P

Dat is een beschermkapje. Eronder zit het pinnetje waarop je een thermostaatkraan monteert.
Ik zie geen pinnetje voor een thermostaatkraan in de specs/fotos

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 09-01-2024 12:04 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27
(jarig!)
Nou, er schijnt binnenkort nieuws te komen over het FE....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:50:
@onlinaius

Defrost is minder vaak nodig omdat er minder vocht in de lucht zit.
Ja, dat is me bekend. Daarom gaf ik ook aan dat ik de defrost interval onder de -2 nog wat conservatief vind, er zit dan nauwelijks meer water in de lucht.
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:50:
@onlinaius
Ik vermoed dat de Quatt zelf meet hoeveel opbrengst deze heeft en hoeveel deze maximaal kan opbrengen. Als het een x percentage minder is, gaat ie aan de defrost.
Ik denk niet dat het zo werkt. Daarvoor zijn de intervals te constant, en altijd rond het uur. Ook in grafieken van anderen zag ik altijd weer dat uur terug komen, terwijl je (zeker bij temperaturen tussen de 1 en de 4 graden) verwacht dat het aantal defrosts sterk samenhangt met luchtvochtigheid, en dan is zo'n regelmatige interval met ieder uur een defrost wel vreemd.
Mogelijk vergis ik mij daarin, maar tot ongeveer een maand geleden zag ik alleen maar defrost intervals rond het uur. Recent zie ik (en @Friezin gaf dit ook al aan) dat er nu ook andere intervals lijken te zijn. In mijn data zie ik intervals van 1, 1.5 en 2 uur terug.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Hi,

Droom je ook van een gasvrij leven? Maak je klaar voor de toekomst van verwarmen. We staan te popelen om je alles te vertellen. Nog maar een paar dagen te gaan.

Houd je inbox in de gaten.
Woohooo, all-electric komt er (waarschijnlijk) aan!! Zojuist mail van Quatt.

[ Voor 8% gewijzigd door Trackerfire op 09-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Ok wacht... op de CiC aangesloten op aan/uit maar op de CV op Bus ipv Aan/uit. Is dat 'm? :P
yups...dus op de CV ketel ook even naar aan/uit verbinden, et voila

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27
(jarig!)
Trackerfire schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Woohooo, all-electric komt eraan!! Zojuist mail van Quatt.
nouja, maybe

"Een stap dichterbij..."

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Sweeeet! Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
[...]

Alsjeblieft zeg, ik krijg met deze temperaturen en alleen de Quatt mijn huis niet eens warm. Laat staan als ik Full Electric moet gaan, dan kan ik de echtscheiding alvast aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Mogelijk vergis ik mij daarin, maar tot ongeveer een maand geleden zag ik alleen maar defrost intervals rond het uur. Recent zie ik (en @Friezin gaf dit ook al aan) dat er nu ook andere intervals lijken te zijn. In mijn data zie ik intervals van 1, 1.5 en 2 uur terug.
Bij mij nu iedere 75-90 minuten (vanaf 07.00 uur).
-3C en behoorlijk droog vermoed ik.
Was vannacht wel rond 55 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Alsjeblieft zeg, ik krijg met deze temperaturen en alleen de Quatt mijn huis niet eens warm. Laat staan als ik Full Electric moet gaan, dan kan ik de echtscheiding alvast aanvragen.
afgelopen dagen zijn wel mooie test case voor degene die maximaal Quatt draaien (optimalisatie uit).
Ik weet nu dat ik een +/- 3 kW backup heater nodig zal hebben om bij -10 graden genoeg capaciteit te hebben.
en dat mijn single Quatt geen capaciteit over heeft om SWW te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
Quattdummy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:46:
Hi!

Ik gooi er toch nog maar weer eens een verbruiksplaatje in hier. Ik zie veel schemas die er compleet anders uitzien dan mijn verbruik en ik vraag me af: vanaf okt is het verbruik vd Quatt al 1.28 mwh is dat veel? En als je op dit plaatje kijkt is dat dan een normaal verbruik? En dan hoevik nieg super duper efficient te stoken met ventilatoren onder iedere radiator... ik wil 'gewoon' besparen zoveel ik kan in dit huis met de huidige aanpassingen die ik heb gedaan. Woning 650m3, 155 m2, 1986 vrijstaand, muur vloer dakisolatie, hr++ glas geen vloerverwarming. Remeha Tzerra Ace.

[Afbeelding]
Silent mod aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Zal natuurlijk niet voor iedereen geschikt zijn, maar hier zou het prima kunnen bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcglAm30KdUkITcYlgNk9H3ZZcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VU2zUxZ1JZm8orY06LZU7fzs.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij full-electric zal er natuurlijk back-up zijn voor de dagen dat ie 't echt niet trekt. Of ze raden per situatie aan of af (op basis van de track-record van je Quatt) of het mogelijk is ja of nee.

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 09-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Gaat niet werken...

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:03:
[...]

yups...dus op de CV ketel ook even naar aan/uit verbinden, et voila
Woeiiii het lijkt te werken nu! De CV is aan het werk _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
        "temperatureOutside": -1.15,
        "temperatureWaterIn": 36.4,
        "temperatureWaterOut": 40.2,
        "powerInput": 1664.519411,
        "power": 3908.280984,
    },
    "hp2": null,
    },
    "flowMeter": {
        "waterSupplyTemperature": 48.4114,
        "flowRate": 891
    },
    "thermostat": {
        "otFtChEnabled": true,
        "otFtDhwEnabled": false,
        "otFtCoolingEnabled": false,
        "otFtControlSetpoint": 70,
        "otFtRoomSetpoint": 25,
        "otFtRoomTemperature": 19.609375
    },
    "qc": {
        "supervisoryControlMode": 3,
        "stickyPumpProtectionEnabled": false
    }
}

De waterSupplyTemperature en temperatureWaterOut lopen nu langzaam op.

Ik wist niet of de twee aders nog in een bepaalde volgorde moesten worden aangesloten. Op hoop van zegen en het werkt, dus het zal wel goed zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:20:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
    },
    },
    },
    },
    }
}

Ik wist niet of de twee aders nog in een bepaalde volgorde moesten worden aangesloten. Op hoop van zegen en het werkt, dus het zal wel goed zijn :P
Kijk, dit gaat goed. Temperatuur al bijna 50 graden :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:31
Friezin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Bij mij nu iedere 75-90 minuten (vanaf 07.00 uur).
-3C en behoorlijk droog vermoed ik.
Was vannacht wel rond 55 minuten
Hier nog steeds om de 55 minuten met 2.9.0. Iets onder 0 en ook erg droog buiten. Kennelijk spelen er meer factoren.
Nog even en de zon komt volop op de Quatt te staan. Gaat ook vast helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door pietjm op 09-01-2024 12:22 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:20:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
    },
    },
    },
    },
    }
}

Dat zijn goeie berichten, stuur effe je adres kan ik mijn urendeclaratie en factuur sturen.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij temperaturen ver boven 0 (rond de 10°C) heb ik wel eens 35/36 watertemperatuur gezien.
Dan hoeft Quatt echter geen cv-backup 🙃. Vorige winter stond cv-temperatuur op 50°C, vvw werd bijgemengd naar 40°C en stond maar 6 uur per dag aan.

Ik heb dit nog in mijn ticket toegevoegd:

Screenshot: Uit technisch rapport: cv-temperatuur moet onder 60°C blijven....
Het lijkt me ook dat de temperatuur die een Quatt KAN maken niet echt relevant is: ook wanneer Quatt 32°C maakt en de warmtevraag niet aankan, zou de cv even aangezet moeten worden en eventueel dan ook bij halen van die 45°C weer uit moeten gaan.
Ook is er echt wel een groot verschil tussen het verwarmen via enkel radiatoren of via vloerverwarming (vloer mag in principe nooit boven 27°C komen omdat anders meestal pvc-vloer garantie vervalt) of een mix.
De cv wordt echter totaal niet aangezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX_n_3cCSqYwPNayVYG756-WDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRDv4F4trazmWm4TIiWDPTj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Dat zijn goeie berichten, stuur effe je adres kan ik mijn urendeclaratie en factuur sturen.... >:)
Sure, bedankt voor jullie hulp iig! O+ Wel erg slordig van Quatt idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Sure, bedankt voor jullie hulp iig! O+ Wel erg slordig van Quatt idd...
Idd, dat is niet echt handig van ze.

Check wel ff, als je een vloerverwarming hebt, dat het water niet TE heet wordt opgestookt. Als je weet met welke aanvoertemp je het voorheen warm kon houden in de winter, dan is dat de instelling die je voor je CV ketel moet gebruiken, aangezien de CiC die nu niet kan terugmoduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Idd, dat is niet echt handig van ze.

Check wel ff, als je een vloerverwarming hebt, dat het water niet TE heet wordt opgestookt. Als je weet met welke aanvoertemp je het voorheen warm kon houden in de winter, dan is dat de instelling die je voor je CV ketel moet gebruiken, aangezien de CiC die nu niet kan terugmoduleren.
@Priet Het klopt wat hier staat. Je kunt je maximum aanvoertemperatuur instellen op je CV, Stel deze bijvoorbeeld in op 50 graden of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
Ben benieuwd waarmee ze komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74vThWIjuuZVBpptuoML4CC9Xyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5gSeBYcJCj3uUuihJRSoxoDO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priet

Priet

medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:36:
[...]

@Priet Het klopt wat hier staat. Je kunt je maximum aanvoertemperatuur instellen op je CV, Stel deze bijvoorbeeld in op 50 graden of iets dergelijks.
Staat nu op 50gr idd. Eens kijken hoe dit gaat de komende koude dagen :) Als het niet vriest is 35gr prima iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Priet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Staat nu op 50gr idd. Eens kijken hoe dit gaat de komende koude dagen :) Als het niet vriest is 35gr prima iig.
Hopelijk wordt het snel warm(er) en comfortabel voor je, blij dat we konden helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
Dan zijn ze best snel met hun modulaire FE upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:48:
Ik moet zeggen dat ik het defrost gedrag van de Quatt wel verbeterd vind.

Voor zover ik weet was het onder 4 a 5 graden een defrost ieder uur.

Ik heb het idee dat ze de intervals nu hebben gekoppeld aan bepaalde buitentemperaturen.

[Afbeelding]

Als ik nu in de data kijk gok ik dat zo ongeveer het volgende hebben ingesteld:

- Tussen 2.5 en 1.5 graad iedere 1.5 uur een defrost
- Tussen 1.5 en -4 ieder uur een defrost
- Tussen -4 en -5 iedere 1.5 uur een defrost
- Onder -5 iedere 2 uur een defrost.

Ik kan er nog niet echt sporen van dynamisch berekenen in zien, en het aantal defrosts onder de -2 lijkt me persoonlijk nog wat aan de hoge kant, maar ik vind deze oplossing al een stuk eleganter dan ieder uur defrosten als de buitentemperatuur onder de 4 a 5 graden komt.
Inderdaad verbeterd. Zie nu voor het eerst verlengde intervallen d:)b (CiC sinds kort 2.9.0).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

SBL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Inderdaad verbeterd. Zie nu voor het eerst verlengde intervallen d:)b (CiC sinds kort 2.9.0).
Yes, hier ook goed te zien idd varierend van om de 53 minuten naar 1,33 uur en 1,53 uur. Het is misschien niet ideaal om "proefkonijnen" te zijn, maar het wordt steeds beter/slimmer/handiger en er zijn zeer regelmatig updates. Enige waar echt wat transparantie in kan komen is wat ze nu aanpassen en wat dit (mogelijk) voor effect heeft, zodat de gebruikers snappen wat men doet en/of wil bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVlwy2MnRkwlC0US8WjdVpAQggc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CwsKjgTA94tWgnW3AaUKlADy.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Trackerfire op 09-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:10
Ik ben echt heel erg benieuwd! Met name:

- Met welke oplossing komen ze voor SWW, ik neem aan een boilervat. Keuze in liters? Alleenstaand of 3 kinderen maakt nogal uit.

- Wat doen ze met een tekort aan vermogen om ook SWW te doen naast stand alone verwarming van je hele huis? Extra weerstand van 3 KW? Extra losse warmtepompboiler? Extra Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Is de CIC anders te resetten dan even het stroom er af?
ik vrees dat ik met mij idee van de reset te snel was, gewoon omdat je van alles kan resetten dacht ik dat kan dus met de CIC dus ook, helaas tot nu dus geen idee hoe dat moet, de geheimzinige knop mischien ? in de handleiding staat ook niets hierover, dus uitzetten is blijkbaar het nieuwe resetten.
en als je toch bij het stopcontact (sorry, WCD juist gezegd) trek dan ook direct de ketelmodule van je termostaat mee uit, wordt die ook direct mee gereset. wel niet vergeten daarna het zaakje weer terug te plaatsen, anders wordt het koud. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sh1fty schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ik ben echt heel erg benieuwd! Met name:

- Met welke oplossing komen ze voor SWW, ik neem aan een boilervat. Keuze in liters? Alleenstaand of 3 kinderen maakt nogal uit.

- Wat doen ze met een tekort aan vermogen om ook SWW te doen naast stand alone verwarming van je hele huis? Extra weerstand van 3 KW? Extra losse warmtepompboiler? Extra Quatt?
ik hoop dat ze ons blij maken, wie weet. We houden het in de gaten. wie weet komt er een mini-Quatt er bij.
zou het plaatje al iets verklappen? Frontje van de nieuwe binnenunit voor SWW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq7-UPr_2F0rnH7gn2AHvsV3Pfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EWOZyhCTtJCCkiwynC4ZAEwB.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 09-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shpponer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12-2024
Net een adviesgesprek gehad met Quatt maar ik dub nog steeds met de vraag of ik een 4KW of 8KW nodig heb. Wij wonen pas sinds juli 2023 in dit huis dus het gasverbruik is lastig in te schatten.
  • Huis: Vrijstaand
  • Bouwjaar: 1979
  • Verwarming: Vloerverwarming als bijverwarming op de begane grond (circa 100 m2) / 2 Aircos op de begane grond / Radiatoren
  • Isolatie: Redelijk (dubbelglas, 5 cm vloerisolate, spouw isolatie, redelijke dakisolatie
  • CV ketel: Nefit HR uit 2005 (wordt zsm vervangen)
Op dit moment stoken we voornamelijk met de airco in de woonkamer en open keuken (sinds de verbouwing). We merken echter dat dit zeer lokaal is en zeker op de koude dagen niet geheel aangenaam is. Tevens voelt de rest van het huis heel koud aangezien we lokaal stoken. We willen vaker met de vloerverwarming stoken maar op een koude dag ben ik al gauw 10 - 20 m3 aan gas kwijt.

Op dit moment is mijn gasverbruik van juli tot december 2023 circa 700 m3 (al stoken we meestal met de airco). De vorige eigenaren hadden een gasverbruik van circa 2200 m3 (vloerverwarming aan 's ochtends en daarna met de airco stoken).

Op basis van Quatt's advies kwamen we uit op het volgende op basis van een gasverbruik van 2200 m3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2Mnv62EetC3pDgjoEXoxhmmlCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kpdoSZIirnIZYSyg2VKLbFL0.png?f=user_large

Wat is wijsheid? Een 4 KW of 8 KW? De sales persoon van Quatt raadde zelf de 8 KW aan met het oog op een all-electric uitbreiding in de toekomst. Ik weet echter niet of dat ooit rendabel zal zijn voor dit type huis in de toekomst.

PS: Deze week wordt er nieuws gedeeld over de all-electric versie (hoe veel dit mag kosten werd mij niet verteld)

[ Voor 3% gewijzigd door shpponer op 09-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uurtje weg geweest en had de ingestelde kamertemperatuur weer op 22 gezet vanaf 23.
Zon vol op de ramen, flink gratis warmte.
Geen idee wat het idee hierachter is.... ⤵️
Waarom zijn zowel Quatt als cv vol aan?

Nog maar 0,5 naar beneden gezet 🥵

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcah1RCrcZi72HbiVh-dihgr1VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg8LxvBguHjEmCpszQZgnhz2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
shpponer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:37:
Net een adviesgesprek gehad met Quatt maar ik dub nog steeds met de vraag of ik een 4KW of 8KW nodig heb. Wij wonen pas sinds juli 2023 in dit huis dus het gasverbruik is lastig in te schatten.
  • Huis: Vrijstaand
  • Bouwjaar: 1979
  • Verwarming: Vloerverwarming als bijverwarming op de begane grond (circa 100 m2) / 2 Aircos op de begane grond / Radiatoren
  • Isolatie: Redelijk (dubbelglas, 5 cm vloerisolate, spouw isolatie, redelijke dakisolatie
  • CV ketel: Nefit HR uit 2005 (wordt zsm vervangen)
Op dit moment stoken we voornamelijk met de airco in de woonkamer en open keuken (sinds de verbouwing). We merken echter dat dit zeer lokaal is en zeker op de koude dagen niet geheel aangenaam is. Tevens voelt de rest van het huis heel koud aangezien we lokaal stoken. We willen vaker met de vloerverwarming stoken maar op een koude dag ben ik al gauw 10 - 20 m3 aan gas kwijt.

Op dit moment is mijn gasverbruik van juli tot december 2023 circa 700 m3 (al stoken we meestal met de airco). De vorige eigenaren hadden een gasverbruik van circa 2200 m3 (vloerverwarming aan 's ochtends en daarna met de airco stoken).

Op basis van Quatt's advies kwamen we uit op het volgende op basis van een gasverbruik van 2200 m3:

[Afbeelding]

Wat is wijsheid? Een 4 KW of 8 KW? De sales persoon van Quatt raadde zelf de 8 KW aan met het oog op een all-electric uitbreiding in de toekomst. Ik weet echter niet of dat ooit rendabel zal zijn voor dit type huis in de toekomst.
Heel duidelijk, met dat gasverbruik en ook de nieuwe mail vandaag, zou ik voor een 8 kW model gaan, tenminste als je die kunt plaatsen met een vrijstaand huis moet dat echter veelal wel lukken.
tipje; heb je al eens gedacht om mn in je woonkamer/keuken het glas te vervangen met HR++, tenminste als je kozijnen nog in goede staat zijn. krijg je met de warmtepomp nog een aardige subsidie erbij, heb ik zelf ook gedaan. (mn aan de kant waar de wind op staat, die als eerste).
ps. ook het TS gelezen? heb je nog opmerkingen of mis je dingen, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
[...]

Ik heb dat eens eerder gedaan en dat had nauwelijks effect, behalve heel veel kWh’s extra. Ik ben nu nog even met Quatt en Honeywell in discussie, dus laat het even staan nu. Afhankelijk van hun antwoorden probeer ik het misschien nog een keer.

Overigens meldde Quatt net dat uit hun gegevens blijkt dat mij kamertemperatuur wel gehaald wordt. JSON laat echter zien dat het niet zo is als ook een tweede thermometer. Ik wil dus nu eerst die data van Quatt zien, want dit is wel erg vreemd.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Leuk, een Full Electric update. Ik ben wel benieuwd, maar tja,... ik heb dit jaar netto 50kwh verbruikt op mijn jaarrekening, maar ik heb pas sinds juli een Quatt. Dus ik verwacht komend jaar iets van 1000kwh netto te gebruiken. En op koude dagen zoals vandaag heb ik nog wel de ketel nodig voor 1 a 2 m3 gas, dus dat zou een extra (COP 1) warmteelement betekenen neem ik aan.

Ik vraag me af of dan een Full Electric upgrade zich echt terugverdient, bespaart me dan misschien 350/450m3 aan gas, maar kost een paar 1000kwh extra aan stroom, plus de kosten voor de upgrade zelf... Ben benieuwd waar ze precies mee komen maar het lijkt me een moeilijker business model dan wat ze tot nu toe aanbieden :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
pietjm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb dat eens eerder gedaan en dat had nauwelijks effect, behalve heel veel kWh’s extra. Ik ben nu nog even met Quatt en Honeywell in discussie, dus laat het even staan nu. Afhankelijk van hun antwoorden probeer ik het misschien nog een keer.

Overigens meldde Quatt net dat uit hun gegevens blijkt dat mij kamertemperatuur wel gehaald wordt. JSON laat echter zien dat het niet zo is als ook een tweede thermometer. Ik wil dus nu eerst die data van Quatt zien, want dit is wel erg vreemd.
de eerdere ervaring was dat met zelfde temperaturen, wind, etc?

bij zachter weer ben ik het met je eens, maar nachtverlaging is geen statisch verhaal, daar zal je ook flexibel in moeten zijn, ofwel bij -4 / -5 'snachts werkt het gewoon niet want de Quatt krijgt het 's ochtends niet meer warm zoals je nu zelf ervaart

bij buiten > 10 graden, doe ik 1 graad nachtverlaging
bij 3< buiten < 10, 0.5 graad nachtverlaging
bij buiten < 3, geen nachtverlaging
zo heb ik beste van beide werelden, geen overbodige kWh's als het niet nodig is en altijd huis op temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Toby-Wan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:07:
[...]

de eerdere ervaring was dat met zelfde temperaturen, wind, etc?

bij zachter weer ben ik het met je eens, maar nachtverlaging is geen statisch verhaal, daar zal je ook flexibel in moeten zijn, ofwel bij -4 / -5 'snachts werkt het gewoon niet want de Quatt krijgt het 's ochtends niet meer warm zoals je nu zelf ervaart

bij buiten > 10 graden, doe ik 1 graad nachtverlaging
bij 3< buiten < 10, 0.5 graad nachtverlaging
bij buiten < 3, geen nachtverlaging
zo heb ik beste van beide werelden, geen overbodige kWh's als het niet nodig is en altijd huis op temperatuur
Het zal ongetwijfeld met een andere temperatuur e.d. zijn geweest. Dat weet ik niet meer. Maar ik voel er weinig voor om afhankelijk van de buitentemperatuur steeds mijn schema aan te passen. Ook de Quatt moet het met 1 schema kunnen en zelf zeggen zij ook dat een nachtverlaging kan, zelfs tot 2 a 3 graden. Dus met die ene graad die ik heb plus ‘s ochtends verwarmen met een halve graad per anderhalf uur moet het toch echt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:58:
Leuk, een Full Electric update. Ik ben wel benieuwd, maar tja,... ik heb dit jaar netto 50kwh verbruikt op mijn jaarrekening, maar ik heb pas sinds juli een Quatt. Dus ik verwacht komend jaar iets van 1000kwh netto te gebruiken. En op koude dagen zoals vandaag heb ik nog wel de ketel nodig voor 1 a 2 m3 gas, dus dat zou een extra (COP 1) warmteelement betekenen neem ik aan.

Ik vraag me af of dan een Full Electric upgrade zich echt terugverdient, bespaart me dan misschien 350/450m3 aan gas, maar kost een paar 1000kwh extra aan stroom, plus de kosten voor de upgrade zelf... Ben benieuwd waar ze precies mee komen maar het lijkt me een moeilijker business model dan wat ze tot nu toe aanbieden :)
ja de business case is minder gunstig dan de eerste stap naar hybride, maar vergeet het volgende niet
- gas contract vaste kosten +/- 81 eur p.j.
- gas netheerkosten +/- 226 eur p.j.
- ketel onderhoud +/- 80 eur p.j.
heb mijn eigen bedragen aangehouden, maar dat is 387 euro per jaar aan het puur hebben van je cv ketel & gas aansluiting, nog geen 1 kuub gas verbruikt.
(de waardevermeerdering van je huis nog niet meegenomen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
pietjm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Het zal ongetwijfeld met een andere temperatuur e.d. zijn geweest. Dat weet ik niet meer. Maar ik voel er weinig voor om afhankelijk van de buitentemperatuur steeds mijn schema aan te passen. Ook de Quatt moet het met 1 schema kunnen en zelf zeggen zij ook dat een nachtverlaging kan, zelfs tot 2 a 3 graden. Dus met die ene graad die ik heb plus ‘s ochtends verwarmen met een halve graad per anderhalf uur moet het toch echt kunnen.
ik begreep uit je eerdere post(s) dat je huis niet op temperatuur is 's ochtends, dus de praktijk (&natuurkundige wetten) blijken een stuk weerbarstiger.
je zal die 'marketing-kreten' van Quatt toch iets meer in relatie moeten zien tot het daadwerkelijke warmteverlies van je woning en daarin nog een stukje 'omdenken'. de Quatt levert thermisch gewoon maximaal 4.5 kW met deze temperaturen, dan heb je een toch wel goed geisoleerd huis + dito afgifte nodig wil je met dat vermogen in deze temperaturen je temperatuur verhogen.

vergeet niet dat met lagere buitentemperaturen 1) je warmteverlies groter wordt & 2) de Quatt (of elke WP) minder warmte levert, dus ergens gaat dat gewoon knellen & wordt de marketing van Quatt ingehaald door natuurkunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Toby-Wan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:27:
[...]

ik begreep uit je eerdere post(s) dat je huis niet op temperatuur is 's ochtends, dus de praktijk (&natuurkundige wetten) blijken een stuk weerbarstiger.
je zal die 'marketing-kreten' van Quatt toch iets meer in relatie moeten zien tot het daadwerkelijke warmteverlies van je woning en daarin nog een stukje 'omdenken'. de Quatt levert thermisch gewoon maximaal 4.5 kW met deze temperaturen, dan heb je een toch wel goed geisoleerd huis + dito afgifte nodig wil je met dat vermogen in deze temperaturen je temperatuur verhogen.

vergeet niet dat met lagere buitentemperaturen 1) je warmteverlies groter wordt & 2) de Quatt (of elke WP) minder warmte levert, dus ergens gaat dat gewoon knellen & wordt de marketing van Quatt ingehaald door natuurkunde
Ik snap het en het klopt ook allemaal wat je zegt. Toch denk ik dat er ergens iets fout zit. Vanaf half december ging het opeens minder. CiC toen nog op 2.7.1. Daarna ook geen verbetering met de updates. Misschien staat mijn warmteverlies wel veel te laag ingesteld. Of nog andere variabelen. Ga dat nog navragen bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:33
Met de actie "CIC stroomloos voor 5 minuten en daarna stekker weer in het stopcontact" is de update naar 2.9.0 binnen. Het lijkt er inderdaad op dat dit een update van de CIC forceert.

Ps, ik heb mijn username aan laten passen. Groetjes, voorheen beter bekend als LMR. 😬

[ Voor 21% gewijzigd door verguldebarman op 09-01-2024 14:40 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
verguldebarman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:38:
Met de actie "CIC stroomloos voor 5 minuten en daarna stekker weer in het stopcontact" is de update naar 2.9.0 binnen. Het lijkt er inderdaad op dat dit een update van de CIC forceert.
Ik denk dat die update vaak al gedownload is, en klaar staat om geinstalleerd te worden, maar dat je dan eerst een herstart van de CiC moet forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat die update vaak al gedownload is, en klaar staat om geinstalleerd te worden, maar dat je dan eerst een herstart van de CiC moet forceren.
Volgens mij doen ze het gewoon in batches, mijn ouders hebben al een paar dagen de nieuwste, hier staat ie er vanaf 11:00 vandaag op of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shpponer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12-2024
MacD007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Heel duidelijk, met dat gasverbruik en ook de nieuwe mail vandaag, zou ik voor een 8 kW model gaan, tenminste als je die kunt plaatsen met een vrijstaand huis moet dat echter veelal wel lukken.
tipje; heb je al eens gedacht om mn in je woonkamer/keuken het glas te vervangen met HR++, tenminste als je kozijnen nog in goede staat zijn. krijg je met de warmtepomp nog een aardige subsidie erbij, heb ik zelf ook gedaan. (mn aan de kant waar de wind op staat, die als eerste).
ps. ook het TS gelezen? heb je nog opmerkingen of mis je dingen, dan hoor ik het graag.
Top, bedankt voor je reactie. Ik heb er inderdaad over nagedacht - aangezien ik ook redelijk veel raampartijen heb in de woonkamer die grenzen aan het zitgedeelte. Ik vraag me op dit moment alleen af of het financieel wel rendabel is :-) Als ik het doe zou ik het namelijk ook graag in de gang willen vervangen (hier hebben we twee ramen met enkelglas).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 13:04
shpponer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Top, bedankt voor je reactie. Ik heb er inderdaad over nagedacht - aangezien ik ook redelijk veel raampartijen heb in de woonkamer die grenzen aan het zitgedeelte. Ik vraag me op dit moment alleen af of het financieel wel rendabel is :-) Als ik het doe zou ik het namelijk ook graag in de gang willen vervangen (hier hebben we twee ramen met enkelglas).
Ik denk niet dat je snel je geld eruit haalt met HR++, dat is echt tientallen jaren.
Maaaaar, wij hebben afgelopen zomer alles vervangen van dubbel glas naar HR++ en man, wat een comfortverschil! Dit doe je niet per se voor je portomonnee (uiteindelijk wel), maar het comfort is aanzienlijk verhoogd. Geen koude nek meer in de zithoek bv. Je voelt die "koudeval" niet meer en dat is erg prettig.
Pagina: 1 ... 12 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.