Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Bigfoot87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:18:
[...]

Ook hier het zelfde gedrag. Quatts zijn gisteren geïnstalleerd. Eerste uren ging het goed.. maar nu staat de cv te loeien en zie ik een zelfde grafiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je Quatt staat uit en je CV aan ! dat verklaart dus ook de hoge water temperatuur.
Je zou bv je CV watertemperatuur ook op 50 graden kunnen zetten, maar dat is dus niet de oorzaak dat je CV nu aan slaat.
eigenlijk is met de huidige buitentemeraturen helemaal geen noodzaak om veel de CV aan te hebben.

ik verwacht eigenlijk, wat hier ook al is langsgekomen, is je afgiftesysteem niet te veel geknepen, heb je een tado met zoneindeling ?
en waar staat de thermostaat op? welk schema ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:00
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:46:
[...]

Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt. Heb je hier een berekening van?

Laten we even een heel extreem voorbeeld nemen: je hebt boven 0 isolatie, en het tocht als de neten.
Boven verwarmen voegt nu niets toe voor de rest van je woning, want alle warmte is direct weg.

Uiteraard is dit niet realistisch, maar het geeft wel aan dat boven verwarmen minder toevoegt naarmate die isolatie van de bovenverdieping slechter is.

Verder hangt het sterk af van je afgifte beneden. Opnieuw extreem: je hebt vloerverwarming, je hele woonkamer hangt ook nog eens vol met radiatoren die allemaal radiatorfans hebben: dan is je afgifte al zo gigantisch, dat boven verwarmen bijna volledig verlies is.

Boven verwarmen wordt dus interessanter als:

- Je afgifte boven relatief groot is ten opzichte van de afgifte beneden.
- Je huis goed geisoleerd is.
- Er meer verwarmd moet worden (bij hoge binnentemperatuur of lage buitentemperatuur stijgt de aanvoertemp, en die laag houden verbeterd de COP).

Ik heb ooit een berekening gemaakt, en bij mijn woning met VVW beneden en Rd 2 (ongeveer) isolatie kan boven verwarmen niet uit.

Ik ben benieuwd hoe jouw berekening er uitziet waardoor je concludeert dat je ook boven moet verwarmen voor de zuinigste (totaal) verwarming.
De isolatie van een buitenmuur of dak is over het algemeen vele malen beter dan die van een betonvloer (isoleert vaak slechter dan enkel glas).

Een slaapkamer die de buitentemperatuur niet bereikt krijgt ergens warmte vandaan. En natuurlijk kan je dan een complete overkill aan afgifte in je woonkamer gaan maken die dan indirect de bovenverdieping verwarmt, maar dat is onzinnig als er al een kleine radiator in zo'n slaapkamer hangt die het daar (flink afgeknepen) gewoon zelfstandig op een graad op 15 kan houden terwijl je de woonkamer naar 20 graden opstookt.

Met een traditionele CV ketel is het effect nauwelijks meetbaar, maar met een warmtepomp is het een wereld van verschil.

Zie ook: YouTube: Stop Turning Off Unused Radiators!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:56
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:22:
[...]

De isolatie van een buitenmuur of dak is over het algemeen vele malen beter dan die van een betonvloer (isoleert vaak slechter dan enkel glas).

Een slaapkamer die de buitentemperatuur niet bereikt krijgt ergens warmte vandaan. En natuurlijk kan je dan een complete overkill aan afgifte in je woonkamer gaan maken die dan indirect de bovenverdieping verwarmt, maar dat is onzinnig als er al een kleine radiator in zo'n slaapkamer hangt die het daar (flink afgeknepen) gewoon zelfstandig op een graad op 15 kan houden terwijl je de woonkamer naar 20 graden opstookt.

Met een traditionele CV ketel is het effect nauwelijks meetbaar, maar met een warmtepomp is het een wereld van verschil.

Zie ook: YouTube: Stop Turning Off Unused Radiators!
De afweging is dan: hoeveel rendementswinst haal je door de extra afgifte, en hoeveel verlies je extra doordat de bovenverdieping meer warmte afgeeft aan de buitenlucht.

Ik zou er eens een berekening van maken, ik denk dat je verbaast zal zijn van de uitkomsten. Ik heb die een aardig poosje geleden hier ergens gemaakt, ik ga eens kijken of ik die terug kan vinden.

Edit: en hier is de berekening
onlinaius schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Klopt. Dit maakt het scenario om radiatoren boven open te draaien aantrekkelijker als je afgifte beneden aan de lage kant is. Het zal dus over het algemeen minder toevoegen als je beneden vloerverwarming hebt en boven radiatoren dan wanneer je op beide plekken radiatoren hebt, zeker als deze ongeblazen / aan de kleine kant zijn.

Om wat meer intuitie te krijgen in wat je wint / verliest, even de eigen situatie doorgerekend:

- 48 m2 vloerverwarming beneden
- hart afstand van de leidingen van 15 cm
- binnentemperatuur van 20 graden.
- Buitentemp 5 graden

Calculatie geeft een warmteverlies van 3271 op de begane grond.
Boven ook verwarmen is beneden een verlies van 2390 en boven 1334.

Aanname: de radiatoren boven kunnen hiervan 1000 watt van afgeven. Dan moet er beneden nog 2724 watt worden afgegeven via de vloerwarming.

3271 watt (zonder boven verwarmen) betekend een afgifte van 68.14 watt per m2. 2724 watt afgeven betekend 56.75 watt per m2, een verschil van 11.39 watt per meter 2.

Kijk je naar de afgiftetabel dan zie je dat voor elke graad dat de aanvoertemp omhoog gaat de afgifte stijgt met 5.6 watt. De aanvoertemperatuur zal in ons geval dus dalen van 32 naar 30 graden.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Als we naar de COP waardes van de Quatt kijken zie je (lineair verband aangenomen), uitgaande van de A7 waardes, dat de COP 0.15 daalt per graad verschil. Als je dan uitgaat van A7/W35 en daar lineair een COP van 0.15 per graad bij optelt kom je bij een aanvoertemp van 30 graden uit op een COP van 5.65, en bij 32 graden op 5.35, een verschil van 5.6%.

In ons geval is boven verwarmen dus niet zuiniger.

Daarnaast is meer wegzetten op de vloerverwarming ook wel prettig, want dan is de vloer warmer dan met een lagere aanvoertemperatuur.

TLDR:

Rond de Rd 2 geisoleerde woning jaren 60 woning met een aanbouw, boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.

Boven bijverwarmen wordt aantrekkelijker naarmate:
- Je afgiftecapaciteit beneden beperkter is:
- Je woning beter geisoleerd is.
- Je afgiftecapaciteit boven relatief hoog is ten opzichte van beneden.
- Het aantal m2 van de bovenverdieping beter matcht met de benedenverdieping en je dus meer warmteverlies op je beneden verdieping voorkomt door de bovenverdieping te verwarmen.
TLDR:

Rond de Rd 2 geisoleerde woning jaren 60 woning met een aanbouw, boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.

Boven bijverwarmen wordt aantrekkelijker naarmate:
- Je afgiftecapaciteit beneden beperkter is:
- Je woning beter geisoleerd is.
- Je afgiftecapaciteit boven relatief hoog is ten opzichte van beneden.
- Het aantal m2 van de bovenverdieping beter matcht met de benedenverdieping en je dus meer warmteverlies op je beneden verdieping voorkomt door de bovenverdieping te verwarmen.

Op basis van deze berekening zie je dat het ook best nog een poosje duurt voordat boven verwarmen interessanter wordt dan boven niet verwarmen. Als je het verlies van 14% extra moet compenseren moet de efficientiewinst dus meer dan verdubbelen / het verlies boven meer dan halveren ten opzichte van onze woning.
Met VVW ga je dit niet snel halen, mijn schatting is dat extra verlies en efficientiewinst ongeveer in balans zullen zijn rond Rd 5. Heb je radiatoren dan zal het wat eerder in balans zijn omdat de extra afgifte boven dan relatief meer zoden aan de dijk zet.

[ Voor 64% gewijzigd door onlinaius op 16-04-2024 14:05 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:45:
[...]

De afweging is dan: hoeveel rendementswinst haal je door de extra afgifte, en hoeveel verlies je extra doordat de bovenverdieping meer warmte afgeeft aan de buitenlucht.

Ik zou er eens een berekening van maken, ik denk dat je verbaast zal zijn van de uitkomsten. Ik heb die een aardig poosje geleden hier ergens gemaakt, ik ga eens kijken of ik die terug kan vinden.
Er zijn situaties waarin het loont om radiatoren toch uit te zetten. Zo heb ik ze op zolder helemaal uit staan omdat het daar door onvermijdbare warmtestijging en super isolatie van het dak eerder te warm dan te koud is. Thermostaatknoppen zijn daar een prima oplossing voor.

Het mooie van een warmtepomp is dat de COP flink stijgt als je de aanvoertemperatuur laat dalen. Daarbij neemt de Quatt puur een berekende Delta-T bij de gemeten buitentemperatuur als norm.

Hoe meer radiatoren je dicht zet, hoe hoger de aanvoertemperatuur moet om die Delta-T te halen. En natuurlijk kan je die slaapkamers helemaal dicht gaan stoppen met isolatie op de vloer, maar dan kan je weer vochtproblemen krijgen omdat het condensatiepunt bereikt is. Wat mij betreft is dat weggegooid geld en is een kamer opstoken naar 15 graden zeker met een warmtepomp goedkoper dan schimmel laten verwijderen, matrassen vervangen en eventuele gezondheidsklachten die kunnen ontstaan.

De aanpak van alles binnen de thermische schil tot op zekere hoogte verwarmen is behoorlijk oud en met HR ketels echt fijn voor je rendement. Daarnaast levert het ook comfort, maar met de recente ontwikkelingen in de gasmarkt hebben veel mensen daar bewust op ingeleverd. Met een warmtepomp hoeft dat echt niet meer. Verwarm elke ruimte tot wat jij prettig vind, maar probeer het er wel droog te houden.

Heat Geek kan het beter voorrekenen en uitleggen: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 16-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-09 13:31
MacD007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:21:
[...]

je Quatt staat uit en je CV aan ! dat verklaart dus ook de hoge water temperatuur.
Je zou bv je CV watertemperatuur ook op 50 graden kunnen zetten, maar dat is dus niet de oorzaak dat je CV nu aan slaat.
eigenlijk is met de huidige buitentemeraturen helemaal geen noodzaak om veel de CV aan te hebben.

ik verwacht eigenlijk, wat hier ook al is langsgekomen, is je afgiftesysteem niet te veel geknepen, heb je een tado met zoneindeling ?
en waar staat de thermostaat op? welk schema ?
Thermostaat is een Tado zonder zoneindeling. Deze staat op 20 graden constant.

Heb gisteren wel een radiator dichtgezet. Zal deze vanavond maar weer opendraaien. Mogelijk helpt dat.

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:19:
[...]

Ik snap je verhaal niet helemaal?
Wacht de CIC totdat de werkelijke kamertemperatuur 1,5°C onder de ingestelde kamertemperatuur komt?
Heb je CIC al eens geherstart?

(Zelf heb ik bij de T6 optimalisatie start aan en de stop op uit: bevalt mij uitstekend icm vloerverwarming: T6 geeft, net boven ingestelde kamertemperatuur, een start door aan CIC)
Ik heb de CIC al eens herstart en inderdaad, er lijkt niets te gebeuren totdat de temperatuur 1,5°C onder de streeftemperatuur zit.

Je hebt me wel een idee gegeven en ik heb in instellingen van de T6 "optimise" uitgezet. Eigenlijk dacht ik dat ik daar al maanden niet meer aan gezeten had maar misschien was de stroom er even af o.i.d. Voor zover ik weet moet die uit staan.

Wat bedoel je met "de stop op uit"? Geen nachtverlaging?

Hier zie je wat er vandaag gebeurd is. Zoals je ziet blijft hij duidelijk onder de ingestelde temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQQ_IthY4Ulcmxc7jGXp_GuZQ6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c90doWms7skdp54Fk4qpt55M.png?f=fotoalbum_large

Gisteren was ook raar en in het weekend was het zo warm dat er helemaal niet gestookt werd. Vrijdag zag alles er nog normaal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSnUVfggtslV9NufsaLNrp4arj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LqJLFS95ptys7gHWVoRTVvXz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kwetterpletter op 16-04-2024 14:52 . Reden: info over vrijdag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
memorynl schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:35:
[...]

De deltaT is het resultaat van het geleverde verwarmingsvermogen. Doordat de flow constant wordt gehouden op 800L/uur, kun je de deltaT eigenlijk niet beïnvloeden. De Quatt pompt bijv 3000W continue in dat water dat met 800 L/u voorbij stroomt. Natuurkunde zegt dat dat water dan ongeveer 3.3 graden warmer je Quatt uitgaat dan erin. Dat verandert niet.

Als je verwarmingen precies die 3000W kwijt kunnen (niet meer, niet minder) komt het water weer exact 3.3 graden kouder bij je Quatt. Kan je die warmte nou niet kwijt, bijv doordat je radiatoren gaat knijpen (minder flow is altijd minder vermogen…), dan komt je water bijv maar 2 graden afgekoeld bij je Quatt. Die doet er weer 3.3 bij, enz. Resultaat is een stijgende watertemperatuur en daardoor minder efficiënte Quatt. Naarmate die temperatuur stijgt gaan je radiatoren of vloerverwarming meer vermogen kunnen leveren (ze worden heter waardoor ze makkelijker warmte afgeven aan je huis). En zo komt er weer een balans in het geheel.

En dat is waar je wel invloed op hebt! Door je afgifte vermogen te vergroten kun je hetzelfde vermogen (die 3000W) bij lagere temperatuur kwijt, en kan je Quatt efficiënter werken om die 3000W te leveren (ie die 400W wordt bijv 340W).
Dus eigenlijk zoek je de maximale flow in alle radiatoren/vvw, zodat ze maximaal vermogen kunnen leveren. Uiteraard wel in balans, niet dat 1 dikke convector bijna alle 800L/u pakt en daardoor 1 kamer een sauna wordt terwijl de rest bibberend koud blijft.
Inderdaad een delta van 5 graden verkrijgen is niets anders als de Quatt op 4.64 kW laten draaien. Zolang je 800 liter per uur doet en je Quatt lager draait als 4.64 kW krijg je nooit 5 graden delta.

Want kW = lpm x delta ^T / 14.34

Oftewel 13.3lpm X 5C / 14.34 = 4.637 afgerond 4.64 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:15
dunklefaser schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:08:
qc.flow RateFiltered = 801 l/h - weet iemand wat "Filtered" betekent?
Ook bij de andere bijdrage van @Friezin hierboven kom ik trouwens op ca. 800 - 820 l/h
3815,8 W/(4,12 K x 1,156) = 801 l/h - toeval?
COP = 4,37 - bij @Safe_grut: 2666,2 W/363,5 W = 7,34
(is natuurlijk een momentopname)
Zeker is het moment opname
Hij draait heel nacht op een COP rond 4.2

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb de CIC al eens herstart en inderdaad, er lijkt niets te gebeuren totdat de temperatuur 1,5°C onder de streeftemperatuur zit.

Je hebt me wel een idee gegeven en ik heb in instellingen van de T6 "optimise" uitgezet. Eigenlijk dacht ik dat ik daar al maanden niet meer aan gezeten had maar misschien was de stroom er even af o.i.d. Voor zover ik weet moet die uit staan.

Wat bedoel je met "de stop op uit"? Geen nachtverlaging?

Hier zie je wat er vandaag gebeurd is. Zoals je ziet blijft hij duidelijk onder de ingestelde temperatuur.
[Afbeelding]

Gisteren was ook raar en in het weekend was het zo warm dat er helemaal niet gestookt werd. Vrijdag zag alles er nog normaal uit:
[Afbeelding]
Het lijkt er eerder op dat je Quatt niet de tijd krijgt op temperatuur te komen.
Sowieso is 1°C verhogen al niet handig.
Afhankelijk van je afgiftesysteem kan het wel uren duren voordat die graad erbij is bereikt (en hé vraagt intussen nog een extra halve graad...)

Edit: ik heb eind maart optimalisatie getest.
Op t6 zelf zie je optimalisatie start en optimalisatie stop.
Ik heb de start nu wel op "aan", de stop staat op "uit".

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

-------
Het lijkt de dag van de "rare gevalletjes" (of komt het doordat dit allemaal nieuwere installaties zijn die nu voor het eerst wat kou meemaken?)...

Ik mis, achteraf, bij elk van de bovenstaande gasgebruikers een omschrijving van hun afgiftesysteem en woning (zoiets als in mijn description hieronder) ik lees over 1 radiator dicht bij @Bigfoot87 maar met 2 Quatts ga ik er van uit dat je afgiftesysteem wel wat meer behelst dan enkele radiatoren

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 16-04-2024 16:09 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot87
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:48:
[...]

Het lijkt er eerder op dat je Quatt niet de tijd krijgt op temperatuur te komen.
Afhankelijk van je afgiftesysteem kan het wel uren duren voordat die graad erbij is bereikt (en hé vraagt intussen nog een extra halve graad...)

-------
Het lijkt de dag van de "rare gevalletjes" (of komt het doordat dit allemaal nieuwere installaties zijn die nu voor het eerst wat kou meemaken?)...

Ik mis, achteraf, bij elk van de bovenstaande gasgebruikers een omschrijving van hun afgiftesysteem en woning (zoiets als in mijn description hieronder) ik lees over 1 radiator dicht bij @Bigfoot87 maar met 2 Quatts ga ik er van uit dat je afgiftesysteem wel wat meer behelst dan enkele radiatoren
Goed punt.. komt ie: Vrijstaande woning bj 2016, 150m2. Vloerverwarming + 1 radiator. De twee quatts is vanwege een mogelijke upgrade naar volledig elektrisch in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigfoot87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:53:
[...]

Goed punt.. komt ie: Vrijstaande woning bj 2016, 150m2. Vloerverwarming + 1 radiator. De twee quatts is vanwege een mogelijke upgrade naar volledig elektrisch in de toekomst.
Tjé, geen wonder dat het misgaat.
Ik moest hier al beloven om minimaal 3 grote radiatoren open te houden als bypass.

Dus radiator maar niet weer dicht en vvw goed gaan inregelen.
Meng je bij? Dan mag cv wel op 50+, maar zonder bijmenging (zoals bij mij: LTV verdeler) cv niet hoger dan 45°C om dichtslaan thermostaatknop te voorkomen.

Waar staan thermostaatknoppen vvw op?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:48:
[...]

Die 1°C is in werkelijkheid 2 x 0.5°C met een half uurtje er tussen. Quatt laat in de grafiek alleen hele uren zien. Die extra halve graad was omdat ik handmatig er een halve graad bij deed omdat de quatt stil stond. Kan je ook zien aan de vlakke temperatuur grafiek daarvoor.

Optimise staat nu uit en ik ga het weer even aankijken. Sowieso heb ik het gevoel dat de combinatie van een slimme thermostaat en een slimme CiC net wat teveel slimmigheid is. Wat mij betreft mag Quatt een domme thermometer maken en alle slimmigheid in de CiC stoppen. Ook eventuele nachtverlaging kan beter daar geregeld worden,

Zie nu de laatste screenshot: nog een tiende graad om te verwarmen maar wel met volle meuk. Dat klopt toch niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rQCQw03xCJL_URof0ZlC_jy66E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RzOsqCj1SmOZg8DHHUGVi7sa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:08:
[...]

Die 1°C is in werkelijkheid 2 x 0.5°C met een half uurtje er tussen. Quatt laat in de grafiek alleen hele uren zien. Die extra halve graad was omdat ik handmatig er een halve graad bij deed omdat de quatt stil stond. Kan je ook zien aan de vlakke temperatuur grafiek daarvoor.

Optimise staat nu uit en ik ga het weer even aankijken. Sowieso heb ik het gevoel dat de combinatie van een slimme thermostaat en een slimme CiC net wat teveel slimmigheid is. Wat mij betreft mag Quatt een domme thermometer maken en alle slimmigheid in de CiC stoppen. Ook eventuele nachtverlaging kan beter daar geregeld worden,

Zie nu de laatste screenshot: nog een tiende graad om te verwarmen maar wel met volle meuk. Dat klopt toch niet?
[Afbeelding]
Wat zijn specs van je afgiftesysteem en je woning (en ik had net de eerdere post nog wat ge-edit).
Hoe lang heb je de Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:02:
[...]
Het mooie van een warmtepomp is dat de COP flink stijgt als je de aanvoertemperatuur laat dalen. Daarbij neemt de Quatt puur een berekende Delta-T bij de gemeten buitentemperatuur als norm.
Dat klopt ook, maar je COP moet dus meer stijgen dan je extra warmteverlies. Bij mij stijgt het warmteverlies door het hele huis te verwarmen met 14%, terwijl de COP met nog geen 6% stijgt (zie berekeningen in de voorgaande post).

Ik denk dat deze berekening in 90% van de gevallen niet positief zal uitslaan door het hele huis te verwarmen.

Mijn inschatting op basis van de eigen cijfers is dat het met VVW en boven radiatoren positief uitvalt als je Rd (boven) rond de 5 ligt.
Bij radiatoren door het hele huis zal deze lager liggen, met radiatorboosters beneden (en boven niet) schat ik in dat deze rond de 3 - 4 zal omslaan, zonder radiatorboosters tussen de 2 en 3. Maar die laatste cijfers zijn niet gebaseerd op berekeningen, puur inschattingen op basis van de eigen situatie, en als ik daar even een denkbeeldige lijn doorheen trek.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]

Wat zijn specs van je afgiftesysteem en je woning (en ik had net de eerdere post nog wat ge-edit)
Twee onder een kap van 2006. Behoorlijk geïsoleerd. Afgiftesysteem is voornamelijk drie grote radiatoren op de begane grond die helemaal open staan, een daarvan met fans. Ik heb een waterstroom van zo'n 470 l/h.
Op de eerste verdieping staat alleen de radiator in de badkamer aan. Op de tweede verdieping altijd alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:31
Binnenkort zou ik een paar muren in de woonkamer willen sauzen. Hiervoor moeten de radiatoren er af.
Het CV systeem is dan dus volledig afgetapt.
Omdat de quatt elke dag even de pomp een minuutje laat draaien, is het denk ik het beste om de stekker van zowel de quatt als CIC er een aantal dagen uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:12:
[...]

Dat klopt ook, maar je COP moet dus meer stijgen dan je extra warmteverlies. Bij mij stijgt het warmteverlies door het hele huis te verwarmen met 14%, terwijl de COP met nog geen 6% stijgt (zie berekeningen in de voorgaande post).

Ik denk dat deze berekening in 90% van de gevallen niet positief zal uitslaan door het hele huis te verwarmen.

Mijn inschatting op basis van de eigen cijfers is dat het met VVW en boven radiatoren positief uitvalt als je Rd (boven) rond de 5 ligt.
Bij radiatoren door het hele huis zal deze lager liggen, met radiatorboosters beneden (en boven niet) schat ik in dat deze rond de 3 - 4 zal omslaan, zonder radiatorboosters tussen de 2 en 3. Maar die laatste cijfers zijn niet gebaseerd op berekeningen, puur inschattingen op basis van de eigen situatie, en als ik daar even een denkbeeldige lijn doorheen trek.
Ik denk dat je de invloed op COP onderschat, maar elke woning is anders dus misschien is die van jou de uitzondering op de regel.

Ik heb hier momenteel alleen radiatoren (VVW op de lange baan geschoven ivm andere prioriteiten), maar in maart haalde ik al een COP van 6,1 door bijna alle radiatoren mee te laten doen. Dat was het equivalent van 75 m3 aardgas, wat aardig klopt met wat ik zonder Quatt kwijt zou zijn (gebaseerd op weer en voorgaande jaren).

Ik heb hiervoor een jaar met 40 graden op de CV gedraaid door alles open te zetten. Dat ging helemaal goed op 1 extreem koude dag na, terwijl eerdere pogingen met boven alles dicht op minimaal 50 graden bleven steken zonder comfort verlies in de woonkamer. Dit alles naar aanleiding van de heat geek video's die ik wel eens bevestigd wilde zien alvorens gas te verspillen aan lege ruimtes.

Achteraf is het ook logisch. Ik heb zo'n 50 m2 plafond in de woonkamer die alle warmte opneemt en langzaam weer afgeeft aan de bovenverdieping als die de betonvloer zelf niet vult maar juist leeg trekt. En hoewel het maar iets van 200 m3 aardgas bespaard heeft en 40 graden nog steeds best hoog is, was het voldoende bewijs om het zo (vrijwel) allemaal open te laten en zonder VVW op een Quatt over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:19
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:12:
[...]

er zullen best huizen zijn waarbij het meer of minder werkt/helpt, je lijstje van wanneer boven verwarmen rendabeler wordt kan ik me ook best in vinden.
Echter je gaat wel heel snel van je eigen situatie/berekening (n=1) naar "90% van de gevallen niet positief", dit valt op geen enkele wijze te staven.

daarnaast, je maakt een denkfout door de 14% van je warmteverlies direct te vergelijken met de 6% van 'COP winst', omdat de COP al een verhoudingsgetal is. zie bijvoorbeeld onderstaand (de 14 & 6 % uit je berekening hergebruikt):

Situatie 1, alleen beneden
- warmteverlies 1000 Wh, COP 5, dus verbruikte elektra = 1000 / 5 = 200 Wh

Situatie 2, ook boven verwarmen
- warmteverlies 1140 Wh (+14%), COP 5.3 (+6%), dan verbruikte elektra 1140/5.3 = 215 Wh (+7.5%)

je kan dit ook anders zien: je krijgt 14% extra warmte in je huis (=comfort) terwijl je maar 7% extra hoeft af te rekenen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
hele Heat Geek kanaal is de zeer de moeite waard om te kijken, o.a. over zoneren, zin/onzin van buffervat etc.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:43
HBO88 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:22:
Binnenkort zou ik een paar muren in de woonkamer willen sauzen. Hiervoor moeten de radiatoren er af.
Omdat de quatt elke dag even de pomp een minuutje laat draaien, is het denk ik het beste om de stekker van zowel de quatt als CIC er een aantal dagen uit te halen?
Ja kan geen kwaad. In de TS staat hoe de Quatt te ontluchten na vullen installatie. Ook een mooi moment om voetventielen te plaatsen, hoeft de installatie bij een volgende keer sauzen niet meer leeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerardwaz op 16-04-2024 17:25 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:18:
[...]

Twee onder een kap van 2006. Behoorlijk geïsoleerd. Afgiftesysteem is voornamelijk drie grote radiatoren op de begane grond die helemaal open staan, een daarvan met fans. Ik heb een waterstroom van zo'n 470 l/h.
Op de eerste verdieping staat alleen de radiator in de badkamer aan. Op de tweede verdieping altijd alles uit.
Probeer eens wat meer flow te krijgen: zijn die 3 radiatoren een beetje goed waterzijdig ingeregeld?
En zijn dat allemaal slaapkamers boven? Misschien daar radiatoren een heel klein tikje openzetten?
Want je hebt wel heel weinig afgifte om Quatt te beteugelen...
Die moet dit met 2 vingers in de neus kunnen doen.

Wie weet heeft @TeslaNerd nog tips, want die heeft ook een mini-afgiftesysteem...

Verhogen na (nacht)verlaging een halve graad per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:22:
ik zou dat ook aan Quatt even melden, zij kijken namelijk wel mee, niet ze denken dat er iets mis mee is bij jou. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Na 3 tickets geopend en gesloten door quatt (zonder iets gedaan te hebben) ziet het verbruik van mijn quatt/pendelmachine er zo uit.

Iemand hier nog tips zodat de pomp het langer dan 1 winter vol gaat houden?
Ik heb een Tado thermostaat, en er staan altijd 4 radiatoren (vol) open. Geen zoneregeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtyMviVoaadxxb7t3IoRmB5kN-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YCd8dbfDN7VwNovHMZknCTtZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAnIs3tc9St1861p-B_8y4D_wRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTuvYnJ6QTapm19kNQkbbJFI.png?f=user_large
@Paul_Heineman10 dit is bij mij met een cop van 6.1. Waarom zou het pendelen een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:11:
[Afbeelding]
@Paul_Heineman10 dit is bij mij met een cop van 6.1. Waarom zou het pendelen een probleem zijn?
Versnelde slijtage van de compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Paul_Heineman10 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:04:
Na 3 tickets geopend en gesloten door quatt (zonder iets gedaan te hebben) ziet het verbruik van mijn quatt/pendelmachine er zo uit.

Iemand hier nog tips zodat de pomp het langer dan 1 winter vol gaat houden?
Ik heb een Tado thermostaat, en er staan altijd 4 radiatoren (vol) open. Geen zoneregeling.

[Afbeelding]
Ik zie 4 cycles in 3 uur. Dat lijkt mij geen pendelen.
Meer radiatoren en goed balanceren kan wel helpen om de aanvoertemperatuur omlaag te krijgen waardoor de Quatt wat zuiniger draait. Eventueel nog wat radiatorventilatoren er op als je gewoonweg niet meer radiatoren hebt om mee te laten doen.

Stuur even een plaatje van deze dag met de aanvoertemperaturen en thermostaatgegevens in de app (delen onderaan het dag overzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:22:
[...]

Ik zie 4 cycles in 3 uur. Dat lijkt mij geen pendelen.
Meer radiatoren en goed balanceren kan wel helpen om de aanvoertemperatuur omlaag te krijgen waardoor de Quatt wat zuiniger draait. Eventueel nog wat radiatorventilatoren er op als je gewoonweg niet meer radiatoren hebt om mee te laten doen.

Stuur even een plaatje van deze dag met de aanvoertemperaturen en thermostaatgegevens in de app (delen onderaan het dag overzicht).
Als je verder inzoomd zijn er meer pieken zichtbaar, tot 5 per uur waarvan sommige maar 3 seconden lang zijn. Er zou ook een minimale looptijd zijn ingebouwd in de quatt, maar daar zie ik niet zoveel van terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqTAvGzoM6cTVxRivtr75mofH3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xN3qYo6xKvShLdJBdIkzubr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:18:
[...]

Meer radiatoren open zetten, dan gaat de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag.
Met badkamer radiatoren is het altijd even opletten. Veel van die dingen hebben totaal geen vermogen, dus die moet je zo waterzijdig inregelen (balanceren) dat ze het water niet even heet retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Paul_Heineman10 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:27:
[...]

Als je verder inzoomd zijn er meer pieken zichtbaar, tot 5 per uur waarvan sommige maar 3 seconden lang zijn. Er zou ook een minimale looptijd zijn ingebouwd in de quatt, maar daar zie ik niet zoveel van terug.
[Afbeelding]
Dat ziet er niet best uit. Ik zit hier met aanvoertemperaturen tussen de 21 en 23 graden.

Draai eventuele gesloten radiatoren eens half open (ouderwetse draaiknop) of de thermostaatknop op 20 graden indien die er op zit. Dan nog eens kijken wat je aanvoertemperatuur doet. Kijk ook even goed wat de flow doet op de CiC live stats (JSON pagina, zie TS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot87
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:59:
[...]

Tjé, geen wonder dat het misgaat.
Ik moest hier al beloven om minimaal 3 grote radiatoren open te houden als bypass.

Dus radiator maar niet weer dicht en vvw goed gaan inregelen.
Meng je bij? Dan mag cv wel op 50+, maar zonder bijmenging (zoals bij mij: LTV verdeler) cv niet hoger dan 45°C om dichtslaan thermostaatknop te voorkomen.

Waar staan thermostaatknoppen vvw op?
Ik leer weer veel vandaag, dankjewel.

Inmiddels systeem een middag af laten koelen, radiator opengedraaid, cv-temperatuur teruggebracht van 55 naar 45 graden en op de verdeler alle circuits opengedraaid. Nu thermostaat weer omhoog gezet en de Quatts beginnen te draaien zonder hulp van de cv.

De thermostaatknop van de vloerverwarming stond op 40 graden, heb ik nu op 50 graden staan. So far so good maar ik zal waarschijnlijk morgen pas weten of het nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 20:56
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:16:
[...]

Gezien de grafieken zou dat de meest logische verklaring zijn. Een m3 aardgas lever 8,8 kWh, dus zodra de COP te laag wordt zal de CV ketel goedkoper stoken als je geen overschot van je zonnepanelen hebt om de Quatt te voeden.

De aanvoertemperatuur is niet zo hoog dat de CV nodig is en niet onder de 18 graden waarbij de Quatt niet mee doet.

Het kan trouwens geen kwaad om een nachtverlaging in te plannen van 1 of 2 graden. Dan gaat de Quatt pas aan het werk als je huis afgekoeld is of de nachtverlaging eindigt. Ik heb zelf in de avond een hogere temperatuur ingesteld zodat het huis alvast met een betere COP gevuld is met warmte.

Daarnaast is het handig om alles in huis een beetje mee te laten doen om de COP op te krikken. Je slaapkamers alleen indirect verwarmen met het warmteverlies uit de woonkamer maakt het niet zuiniger.
helaas,

blijft hetzelfde.. ik heb een ticket aangemaakt bij quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:10:
[...]

helaas,

blijft hetzelfde.. ik heb een ticket aangemaakt bij quatt
Balen zeg.

Kan je nog even de grafieken van vandaag delen? Misschien is er iets aan te zien.

En natuurlijk kan je even de JSON pagina checken voor genoeg flow door je systeem en eventuele andere afwijkingen die het gedrag kunnen verklaren. Zie TS voor uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:19:
[...]

Balen zeg.

Kan je nog even de grafieken van vandaag delen? Misschien is er iets aan te zien.

En natuurlijk kan je even de JSON pagina checken voor genoeg flow door je systeem en eventuele andere afwijkingen die het gedrag kunnen verklaren. Zie TS voor uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0oUGa3bCrFsBeINhher7HHJ7jQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZHDY2XaoyrkMnld40Vd2l0S.png?f=user_large
was nieuwschierig en heb mijn Homeassistant eraan gekoppeld.
Ik zit geen flow meer :'( dit was altijd 800l/h dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
was nieuwschierig en heb mijn Homeassistant eraan gekoppeld.
Ik zit geen flow meer :'( dit was altijd 800l/h dacht ik?
Alleen als de CiC hem aan zet. Dus als je nu geen warmtevraag hebt, dan kan het 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:41:
[...]

Alleen als de CiC hem aan zet. Dus als je nu geen warmtevraag hebt, dan kan het 0 zijn.
ik had de thermostaat 1graadje omhoog gezet, zie stroomverbuik omhoog gaan maar er gaat geen water lopen zo lijkt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bigfoot87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:45:
[...]

Ik leer weer veel vandaag, dankjewel.

Inmiddels systeem een middag af laten koelen, radiator opengedraaid, cv-temperatuur teruggebracht van 55 naar 45 graden en op de verdeler alle circuits opengedraaid. Nu thermostaat weer omhoog gezet en de Quatts beginnen te draaien zonder hulp van de cv.

De thermostaatknop van de vloerverwarming stond op 40 graden, heb ik nu op 50 graden staan. So far so good maar ik zal waarschijnlijk morgen pas weten of het nu werkt.
Topic start item al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:42:
[...]

ik had de thermostaat 1graadje omhoog gezet, zie stroomverbuik omhoog gaan maar er gaat geen water lopen zo lijkt het
Dat is raar. Hopelijk is het gewoon de CiC die achter loopt. Kan je de grafieken van de app van vandaag nog even plakken? Wie weet zien we er wat aan. En misschien even gewoon direct op de JSON pagina kijken voor het geval dat de HA integratie niet helemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:52:
[...]

Dat is raar. Hopelijk is het gewoon de CiC die achter loopt. Kan je de grafieken van de app van vandaag nog even plakken? Wie weet zien we er wat aan. En misschien even gewoon direct op de JSON pagina kijken voor het geval dat de HA integratie niet helemaal werkt.
Ik had de CiC even helemaal stroomloos gemaakt. Na herstarten thermostaat weer met 1 graad verhoogd. Toen zag ik wattage omhoog gaan. Ook zag ik hem naar 600l/h springen de pomp.

Dit duurde echter maar een paar minuten. Toen sprong hij weer op 0l/h

Hierbij de gevraagd info
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFamIJ36RYJNKlNbwI3owab37Io=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kj0DSDZHquitocyp4UziYR2l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:01:
[...]

Ik had de CiC even helemaal stroomloos gemaakt. Na herstarten thermostaat weer met 1 graad verhoogd. Toen zag ik wattage omhoog gaan. Ook zag ik hem naar 600l/h springen de pomp.

Hierbij de gevraagd info
[Afbeelding]
Ik vind de aanvoertemperaturen nogal hoog. Doen alle radiatoren mee? heb je een VVW verdeler met pomp die stuk kan zijn? (dat remt ook lekker in de afgifte). Is het systeem goed ontlucht? Is de waterdruk op orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:01:
[...]

Hierbij de gevraagd info
[Afbeelding]
Wat zijn de specs van je woning en afgiftesysteem?
Misschien heb je dat al gemeld, dan heb ik dat gemist.

Op welke temperatuur staat je cv?

Ik heb bijna de neiging om te zeggen:
- herstart thermostaat
- herstart Cv
- herstart Quatt
- herstart CIC
(Steeds even 10 seconden stroomloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:04:
[...]

Ik vind de aanvoertemperaturen nogal hoog. Doen alle radiatoren mee? heb je een VVW verdeler met pomp die stuk kan zijn? (dat remt ook lekker in de afgifte). Is het systeem goed ontlucht? Is de waterdruk op orde?
Welke aanvoertemperatuur bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:28:
[...]

Wat zijn de specs van je woning en afgiftesysteem?
Misschien heb je dat al gemeld, dan heb ik dat gemist.

Op welke temperatuur staat je cv?

Ik heb bijna de neiging om te zeggen:
- herstart thermostaat
- herstart Cv
- herstart Quatt
- herstart CIC
(Steeds even 10 seconden stroomloos)
cv staat op 70 graden, zo gedaan door de installateur van quatt,
Ik heb het systeem wat meer water gegeven, na installatie was de druk 2bar.
Deze was nu terug gezakt naar 1.8bar ( wat volgens mij prima moet zijn). weer bijgevuld naar 2bar.... en fingers crossed... het lijkt nu goed te gaan??!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxbatuBS4XIuu2pnOrSmivQ1pZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ke4od2lcwemmVWiReCesF05L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:34:
[...]

Welke aanvoertemperatuur bedoel je?
De watertemperatuur in de grafiek. Die vind ik wel aan de hoge kant voor de huidige buitentemperatuur. Niet dat dit alles verklaart, maar je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:37:
[...]

cv staat op 70 graden, zo gedaan door de installateur van quatt,
Ik heb het systeem wat meer water gegeven, na installatie was de druk 2bar.
Deze was nu terug gezakt naar 1.8bar ( wat volgens mij prima moet zijn). weer bijgevuld naar 2bar.... en fingers crossed... het lijkt nu goed te gaan??!!

[Afbeelding]
ik heb te vroeg gejuicht, nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:39:
[...]

ik heb te vroeg gejuicht, nog steeds hetzelfde probleem.
Welke ketel heb je en is deze opentherm of aan/uit verbonden met de CiC?
Ik vind 70 graden wel erg hoog, en als het aan/uit verbonden is dan moet die ketel misschien wat getemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:19:
[...]

Probeer eens wat meer flow te krijgen: zijn die 3 radiatoren een beetje goed waterzijdig ingeregeld?
En zijn dat allemaal slaapkamers boven? Misschien daar radiatoren een heel klein tikje openzetten?
Want je hebt wel heel weinig afgifte om Quatt te beteugelen...
Die moet dit met 2 vingers in de neus kunnen doen.

Wie weet heeft @TeslaNerd nog tips, want die heeft ook een mini-afgiftesysteem...

Verhogen na (nacht)verlaging een halve graad per uur.
Die radiatoren beneden zijn juist helemaal opengedraaid om zoveel mogelijk flow te krijgen. Ze zijn niet ingeregeld maar ze worden (op gevoel) allemaal even warm dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn, zeker met een lage flow.
Ik heb de nachtverlaging even helemaal uitgezet om te zien of dat helpt.

Ik was voornamelijk verbaasd dat Quatt niet naar een lager vermogen schakelt. Maar wellicht heeft dat te maken met de wijziging van de buitentemperatuur waardoor de CiC voorspelt meer vermogen nodig te hebben. Ik ga het even aankijken.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:49:
[...]

Die radiatoren beneden zijn juist helemaal opengedraaid om zoveel mogelijk flow te krijgen. Ze zijn niet ingeregeld maar ze worden (op gevoel) allemaal even warm dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn, zeker met een lage flow.

Ik was voornamelijk verbaasd dat Quatt niet naar een lager vermogen schakelt. Maar wellicht heeft dat te maken met de wijziging van de buitentemperatuur waardoor de CiC voorspelt meer vermogen nodig te hebben. Ik ga het even aankijken.

Let ook op dat je radiatoren beneden vaak via een verdeler naar boven lopen. Die buis kan dus ook beperkend zijn. Zet boven dus ook meer open voor een groter afgiftesysteem, want daar draait een warmtepomp zuiniger door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:44:
[...]

Welke ketel heb je en is deze opentherm of aan/uit verbonden met de CiC?
Ik vind 70 graden wel erg hoog, en als het aan/uit verbonden is dan moet die ketel misschien wat getemd worden.
Nefit ketel, dus opentherm gaat niet. hoeveel graden zal ik hem zetten? 55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:57:
[...]

Nefit ketel, dus opentherm gaat niet. hoeveel graden zal ik hem zetten? 55?
Gooi maar naar 50. Kan altijd weer omhoog als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:37:
[...]

De watertemperatuur in de grafiek. Die vind ik wel aan de hoge kant voor de huidige buitentemperatuur. Niet dat dit alles verklaart, maar je moet ergens beginnen.
Tja, wat dacht je wanneer cv temperatuur op 70°C staat en meeblaast.
Inderdaad is 50°C eerst beter ...

Maar nog steeds weet ik niet wat het afgiftesysteem en wat voor soort woning @sjiht777 heeft. Thijs, even analytisch blijven denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjiht777
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:11:
[...]

Tja, wat dacht je wanneer cv temperatuur op 70°C staat en meeblaast.
Inderdaad is 50°C eerst beter ...

Maar nog steeds weet ik niet wat het afgiftesysteem en wat voor soort woning @sjiht777 heeft. Thijs, even analytisch blijven denken.
jaren 70 hoekwoning, dak & spouwmuur isolatie, hr++ ramen.

Vloerverwarming beneden en 4 radiatoren boven.
Wat ik niet begrijp is dat het 1 maand goed gewerkt heeft, sterker nog echt top! en nu plots is het drama :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:18:
[...]

jaren 70 hoekwoning, dak & spouwmuur isolatie, hr++ ramen.

Vloerverwarming beneden en 4 radiatoren boven.
Wat ik niet begrijp is dat het 1 maand goed gewerkt heeft, sterker nog echt top! en nu plots is het drama :'(
Tja... lijkt wel een netwerk toch?
Zo werkt het, zo zit er iets mis.
Vaak zit dat tussen rugleuning en toetsenbord maar ook wel eens onverklaarbaar.

Omdat het eerder goed werkte gaf ik aan:
Herstart alles.
Er zit ergens een hikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjiht777
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:25:
[...]

Tja... lijkt wel een netwerk toch?
Zo werkt het, zo zit er iets mis.
Vaak zit dat tussen rugleuning en toetsenbord maar ook wel eens onverklaarbaar.

Omdat het eerder goed werkte gaf ik aan:
Herstart alles.
Er zit ergens een hikje
ik heb alles al herstart, geen succes... ik wacht het ticket even af. wel jammer dat mijn CV nu elkekeer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:31:
[...]

ik heb alles al herstart, geen succes... ik wacht het ticket even af. wel jammer dat mijn CV nu elkekeer aanslaat.
Mijn nefit gaat tot 40°C.
Daar staat hij bij warm weer op.
Zet 'm daar ook op: dan slaat hij alleen aan bij watertemperatuur lager dan 30°C (tenminste hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:38:
[...]

Mijn nefit gaat tot 40°C.
Daar staat hij bij warm weer op.
Zet 'm daar ook op: dan slaat hij alleen aan bij watertemperatuur lager dan 30°C (tenminste hier)
Zal ik doen!

Dit is toch ook gek? 700watt en hij doet niks?
Heb ik ook nog nooit gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs51zyc2O1lYVDi8qelTgQYAE00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Qh24NerPa60qwal7KcedXko.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:49:
[...]

Zal ik doen!

[Afbeelding]
Denk dat er ergens een signaal mist, draait de Quatt wel en zijn de radiatoren warm?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
Gerardwaz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:23:
[...]

Denk dat er ergens een signaal mist, draait de Quatt wel en zijn de radiatoren warm?
Hij hangt vrij hoog aan de zijgevel. Dus weet niet direct of hij draait. En ja de radiatoren zijn warm maar dat komt door de CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:25:
[...]

Hij hangt vrij hoog aan de zijgevel. Dus weet niet direct of hij draait. En ja de radiatoren zijn warm maar dat komt door de CV
Flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Dat zou je moeten zien in de app dus ergens een signaal probleem. Check de bedrading van de CiC eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je de invloed op COP onderschat, maar elke woning is anders dus misschien is die van jou de uitzondering op de regel.

Ik heb hier momenteel alleen radiatoren (VVW op de lange baan geschoven ivm andere prioriteiten), maar in maart haalde ik al een COP van 6,1 door bijna alle radiatoren mee te laten doen. Dat was het equivalent van 75 m3 aardgas, wat aardig klopt met wat ik zonder Quatt kwijt zou zijn (gebaseerd op weer en voorgaande jaren).

Ik heb hiervoor een jaar met 40 graden op de CV gedraaid door alles open te zetten. Dat ging helemaal goed op 1 extreem koude dag na, terwijl eerdere pogingen met boven alles dicht op minimaal 50 graden bleven steken zonder comfort verlies in de woonkamer. Dit alles naar aanleiding van de heat geek video's die ik wel eens bevestigd wilde zien alvorens gas te verspillen aan lege ruimtes.

Achteraf is het ook logisch. Ik heb zo'n 50 m2 plafond in de woonkamer die alle warmte opneemt en langzaam weer afgeeft aan de bovenverdieping als die de betonvloer zelf niet vult maar juist leeg trekt. En hoewel het maar iets van 200 m3 aardgas bespaard heeft en 40 graden nog steeds best hoog is, was het voldoende bewijs om het zo (vrijwel) allemaal open te laten en zonder VVW op een Quatt over te stappen.
De invloed van grotere afgifte kun je berekenen. Je rekent uit hoeveel de afgifte groter wordt als je boven ook verwarmd. Er is een lineair verband tussen afgifte en aanvoertemperatuur. Dus als je afgiftecapaciteit 10% stijgt, daalt de delta tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur ook met 10%.

Uit de documentatie van Quatt kun je het verband tussen aanvoertemperatuur en COP berekenen (bijv met A7/W35 en A7/W45. Dan moet je wel aannemen dat het verband lineair is, en dit zal in de praktijk niet 100% overeen komen, maar benaderd de werkelijkheid wel vrij dicht).

Met een warmteverlies berekening kun je dan uitrekenen hoeveel meer warmte je huis verliest als je boven ook verwarmd.

Met radiatoren (beneden en boven) zal het sneller uit kunnen, maar met VVW beneden (en radiatoren boven) heb ik er sterk mijn twijfels over, tenzij je huis heel nieuw is en super geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:10
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:49:
[...]

Zal ik doen!

[Afbeelding]
Ook de cv -leiding is niet oranje in jouw app, terwijl er wel verwarmd wordt. Stond er toevallig iemand onder de douche op het moment van de printscreen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Just curious, is het mogelijk om de Quatt extra te isoleren tegen het geluid van de compressor? Een soort dempend schuim erbij in drukken bijvoorbeeld?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
okijokii schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:36:
[...]

Ook de cv -leiding is niet oranje in jouw app, terwijl er wel verwarmd wordt. Stond er toevallig iemand onder de douche op het moment van de printscreen?
Nope en met douche zal hij ook niet aanslaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjiht777
Gerardwaz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:29:
[...]

Dat zou je moeten zien in de app dus ergens een signaal probleem. Check de bedrading van de CiC eens.
Ik wacht Quatt even af. Er is iets niet helemaal pluis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:43:
[...]

Nope en met douche zal hij ook niet aanslaan toch?
Nee, maar mogelijk even niet aan? Dus wel warmtevraag, maar niet verwarmen

[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 16-04-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-08 17:14
Wellicht interesse in de quatt.

Ik begrijp dat in mijn krappe cv hokje alleen een klein kastje komt naast mijn huidige cv-ketel? Dus praktisch gezien alleen de buitenunit?
Verder, kan het apparaat momenteel al koelen?
En is er ergens informatie over een wachttijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Crip. schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:45:

Ik begrijp dat in mijn krappe cv hokje alleen een klein kastje komt naast mijn huidige cv-ketel? Dus praktisch gezien alleen de buitenunit?
Antwoorden vind je in de eerste pagina van dit forum 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:50:
[...]

er zullen best huizen zijn waarbij het meer of minder werkt/helpt, je lijstje van wanneer boven verwarmen rendabeler wordt kan ik me ook best in vinden.
Echter je gaat wel heel snel van je eigen situatie/berekening (n=1) naar "90% van de gevallen niet positief", dit valt op geen enkele wijze te staven.

daarnaast, je maakt een denkfout door de 14% van je warmteverlies direct te vergelijken met de 6% van 'COP winst', omdat de COP al een verhoudingsgetal is. zie bijvoorbeeld onderstaand (de 14 & 6 % uit je berekening hergebruikt):

Situatie 1, alleen beneden
- warmteverlies 1000 Wh, COP 5, dus verbruikte elektra = 1000 / 5 = 200 Wh

Situatie 2, ook boven verwarmen
- warmteverlies 1140 Wh (+14%), COP 5.3 (+6%), dan verbruikte elektra 1140/5.3 = 215 Wh (+7.5%)

je kan dit ook anders zien: je krijgt 14% extra warmte in je huis (=comfort) terwijl je maar 7% extra hoeft af te rekenen.
Goed punt, als het comfort toevoegt kan het inderdaad nuttig zijn. Voor mij is boven verwarmen over het algemeen niet echt comfort (zeker niet omdat ik die warmte er s nachts het liefst weer uit laat omdat koel slapen nou net dat fijne puntje aan de winter is :) )

En inderdaad een rekenfout, bedankt voor het controleren! Daarmee veranderd de verhouding tussen extra afgifte, isolatiewaarde en warmteverlies enigzins.

De eigen situatie is niet perse N=1, aangezien het gaat om een berekening, en de lijn die daaruit komt kun je basaal doortrekken, met uiteraard wat bandbreedte aan beide kanten. Gezien de rekenfout zal de 90% inderdaad wat te hoog zijn, vooral bij radiatoren zal boven verwarmen af en toe inderdaad minder energie verbruiken.

Als ik de berekening bij mijzelf zie durf ik de gok toch wel aan dat bij VVW beneden en radiatoren boven, boven verwarmen zelden tot een lagere energierekening leidt. Mijn woning is niet optimaal geisoleerd (RC rond de 2). Om de COP stijging van 6% door extra afgifte en de het extra verbruik in evenwicht te laten zijn zou het verlies dus van 14% naar 6% moeten, wat een benodigde RC van 4.66 betekend (allemaal give or take).

Zelfs als we aannemen dat mijn woning niet echt optimaal is (en dat klopt ook, we verliezen warmte via de trap en deur naar de kelder, en een uitbouw die geen aangrenzende bebouwing heeft verliest ook relatief veel warmte), zou je uit kunnen gaan van een benodigde RC van 4.

Dan heb je het over woningen na 2012 (mogelijk 2015) als ik naar de wettelijke normen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:28
sjiht777 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:44:
[...]

Ik wacht Quatt even af. Er is iets niet helemaal pluis
Hoe is de druk in het systeem? Als het waterniveau laag staat in de buitenunit kan de Quatt geen circulatie op gang krijgen terwijl de cv dat nog wel lukt.
Of de waterpomp in de Quatt heeft het begeven

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 16-04-2024 23:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Crip. schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:45:

Joa, ook slangen en koppelingen binnen, onder je CV, dus wel wat ruimte nodig.
Nee, Quatt is aan het teasen dat ze een gepatenteerde oplossing gaan verklappen.
Nee. Gokje: een maand?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Check even of de pomp van de VVW verdeler goed werkt. Die moet ook een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren. Staat deze stil, dan gaat alles warm retour naar de Quatt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:58:
[...]

Goed punt, als het comfort toevoegt kan het inderdaad nuttig zijn. Voor mij is boven verwarmen over het algemeen niet echt comfort (zeker niet omdat ik die warmte er s nachts het liefst weer uit laat omdat koel slapen nou net dat fijne puntje aan de winter is :) )

En inderdaad een rekenfout, bedankt voor het controleren! Daarmee veranderd de verhouding tussen extra afgifte, isolatiewaarde en warmteverlies enigzins.

De eigen situatie is niet perse N=1, aangezien het gaat om een berekening, en de lijn die daaruit komt kun je basaal doortrekken, met uiteraard wat bandbreedte aan beide kanten. Gezien de rekenfout zal de 90% inderdaad wat te hoog zijn, vooral bij radiatoren zal boven verwarmen af en toe inderdaad minder energie verbruiken.

Als ik de berekening bij mijzelf zie durf ik de gok toch wel aan dat bij VVW beneden en radiatoren boven, boven verwarmen zelden tot een lagere energierekening leidt. Mijn woning is niet optimaal geisoleerd (RC rond de 2). Om de COP stijging van 6% door extra afgifte en de het extra verbruik in evenwicht te laten zijn zou het verlies dus van 14% naar 6% moeten, wat een benodigde RC van 4.66 betekend (allemaal give or take).

Zelfs als we aannemen dat mijn woning niet echt optimaal is (en dat klopt ook, we verliezen warmte via de trap en deur naar de kelder, en een uitbouw die geen aangrenzende bebouwing heeft verliest ook relatief veel warmte), zou je uit kunnen gaan van een benodigde RC van 4.

Dan heb je het over woningen na 2012 (mogelijk 2015) als ik naar de wettelijke normen kijk.
En de wettelijke norm en werkelijk toegepast zit vaak een heel groot verschil. Kwaliteitsmanagement in de bouw is mijn werk geweest. Met name luchtdicht bouwen en isoleren is vaak om te huilen! Ook nu nog |:( en luchtdicht is misschien wel belangrijker dan een hogere isolatiewaarde. 2015 was het bijna alleen purschuim. Die naden zijn over het algemeen allang losgekrompen

[ Voor 4% gewijzigd door Bennobang op 17-04-2024 08:29 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:43:
[...]

Check even of de pomp van de VVW verdeler goed werkt. Die moet ook een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren. Staat deze stil, dan gaat alles warm retour naar de Quatt.
Zet hem eens op hoogste stand. Gaf bij mij groot verschil

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot87
Friezin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:44:
[...]

Topic start item al gelezen?
Zeker, nog maar een keer gelezen en wordt steeds duidelijker dat het echt anders (en vooral langzamer) werkt dan in de oude situatie. De temperatuur was gisterenavond 19.8 graden en hij heeft er uren over gedaan om deze naar de 20 te brengen. Nu was het natuurlijk ook fris buiten, maar ook daarin weer een les: zo veel mogelijk van de thermostaat afblijven. In ieder geval heeft de cv nu niet meegedaan.

Los van mijn eigen situatie nog iets waar ik nog niet over gelezen heb: de installateurs vroegen zich af of de bij mij geleverde warmtepompen al van het "nieuwe type" waren. Dit bleek niet het geval. In de nieuwe versie zit de flowmeter geïntegreerd in de pomp aldus de installateurs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEnZoa3gNnEOcDUJD4EBUTBx77A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KE7h3WaYojUwo3g3IL7m4y0D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bennobang schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:26:
[...]

En de wettelijke norm en werkelijk toegepast zit vaak een heel groot verschil. Kwaliteitsmanagement in de bouw is mijn werk geweest. Met name luchtdicht bouwen en isoleren is vaak om te huilen! Ook nu nog |:( en luchtdicht is misschien wel belangrijker dan een hogere isolatiewaarde. 2015 was het bijna alleen purschuim. Die naden zijn over het algemeen allang losgekrompen
Een van "Murphy's Laws":
"Iedere wettelijke minimum eis is tegelijkertijd het absolute maximum wat aan het einde gerealiseerd wordt."
Maar als een effectieve controle/handhaving ontbreekt blijft het meestal (ver) daaronder.
"Sjoemelbouw"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjiht777
netappie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:43:
[...]

Even een update, er is een service afspraak gemaakt met Quatt, in de tussentijd is mij geadviseerd de gasprijs in de app lager dan elektra te zetten en optimimalistie aan.

kortom... stuk!

wordt vervolgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:58:
[...]

ik heb zelf een huis uit 1995 en hoewel de isolatie zeker redelijk oke is vergeleken met huizen 1960-1980, is de hoeveelheid afgifte evenredig afgereduceerd (bij alleen radiatoren), naar mijn beste weten is dat redelijk exemplarisch voor huizen 1990-2000 (betere isolatie, dus kleinere radiatoren).
In principe ben ik afgelopen winter "gasloos" doorgekomen (<0.5 m3 'opstart'-gas), echter alleen omdat ik boven ook alle radiatoren heb openstaan, zodat ik nagenoeg geen warmteverlies heb vanuit woonkamer naar boven.
Het is allemaal zeer situatie specifiek nog buiten persoonlijke comfort wensen, dus generaliseren naar "90%" is eigenlijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hierboven schreef @onlinaius
De invloed van grotere afgifte kun je berekenen. Je rekent uit hoeveel de afgifte groter wordt als je boven ook verwarmd. Er is een lineair verband tussen afgifte en aanvoertemperatuur. Dus als je afgiftecapaciteit 10% stijgt, stijgt de delta tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur ook met 10%.
Dus als ik de afgiftecapaciteit verdubbel stijgt de ΔT tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur met 100%?. Waarschijnlijk zijn er nog andere randvoorwaarden van toepassing, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
kwetterpletter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:49:
[...]

Die 470l/u was een momentopname? Met zo veel radiatoren helemaal open moet een goed functionerende Quatt gewoon 800 l/u halen.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 19:52
sjiht777 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:12:
[...]

Even een update, er is een service afspraak gemaakt met Quatt, in de tussentijd is mij geadviseerd de gasprijs in de app lager dan elektra te zetten en optimimalistie aan.

kortom... stuk!

wordt vervolgt ;)
Er zijn hier al diverse meldingen, waaronder ikzelf, geweest over defekte circulatiepompen. Bij mij was toen hetzelfde beeld te zien. De flow die dan wel af en toe te zien is komt dan waarschijnlijk door het gewone cv systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ehbrands schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:30:
[...]

Er zijn hier al diverse meldingen, waaronder ikzelf, geweest over defekte circulatiepompen. Bij mij was toen hetzelfde beeld te zien. De flow die dan wel af en toe te zien is komt dan waarschijnlijk door het gewone cv systeem.
zijn die defecte circulatiepompen allemaal terug te voeren naar een bepaalde batch ? mogelijk wel handig als we dat hier kunnen registeren, zullen ze waarschijnlijk bij Quatt ook wel doen, maar zou hier voor de gebruikers ook wel handig zijn of hun Quatt mogelijk ook in de desbetreffende batch zit en kunnen bij deze problemen dan ook sneller maatregelen richting Quatt vragen.
centraal register opbouwen hier op het forum ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:40:
[...]

zijn die defecte circulatiepompen allemaal terug te voeren naar een bepaalde batch ? mogelijk wel handig als we dat hier kunnen registeren, zullen ze waarschijnlijk bij Quatt ook wel doen, maar zou hier voor de gebruikers ook wel handig zijn of hun Quatt mogelijk ook in de desbetreffende batch zit en kunnen bij deze problemen dan ook sneller maatregelen richting Quatt vragen.
centraal register opbouwen hier op het forum ?
Als een circulatiepomp stuk gaat dan zou ik bij de doorlopende monitoring door Quatt tech support eigenlijk verwachten dat Quatt eerder contact opneemt om een afspraak te maken voor de vervanging dan dat de gemiddelde Quatt gebruiker pas in de gaten heeft dat er iets mis is.
Of heb ik dan te hoge verwachtingen van de Quatt monitoring (en van Quatt support en van Quatt communicatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
raven22 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:15:
[...]

Misschien is dit gedrag thermostaat afhankelijk? Bij mij begon de pomp rustig te draaien met ongeveer 400W, en zakte daarna nog verder naar 350W.
Vandaag dus weer gestart met bijna geheel gas verstoken :(
Prima afgiftesysteem, geen knijpen of wat dan ook. Na 2 uur overshoot van 1 graad in de woonkamer.
Nadat de thermostaat 0.5C omhoog was gegaan (de Honeywell Touch kan geen kleinere stap).

Weken is het goed geweest (dwz rustig aan doen alleen op de Quatt), nu niet meer.
Enige wat ik nu nog kan verzinnen is de thermostaat op continu zetten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:52:
[...]

Als een circulatiepomp stuk gaat dan zou ik bij de doorlopende monitoring door Quatt tech support eigenlijk verwachten dat Quatt eerder contact opneemt om een afspraak te maken voor de vervanging dan dat de gemiddelde Quatt gebruiker pas in de gaten heeft dat er iets mis is.
Of heb ik dan te hoge verwachtingen van de Quatt monitoring (en van Quatt support en van Quatt communicatie)
De vraag is of zij een alarmeringsysteem hebben op hun data, zodat ze "automaitsch" geinformeerd worden bij afwijkende data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:55:
[...]

De vraag is of zij een alarmeringsysteem hebben op hun data, zodat ze "automaitsch" geinformeerd worden bij afwijkende data.
Dat Quatt een alarmeringsysteem heeft is zowel op de Demo avond aan mij uitgelegd en recent heb ik van de Quatt service & support director gehoord dat een aantal van deze live monitoring items binnenkort ook direct in de Quatt app beschikbaar komen. Concreet genoemd zijn daarbij: flow, druk in het compressorcircuit, aantal keer aan/uit per uur, historische data per 15 seconden van alle aangesloten Quatt units

Dat klanten NIET automatisch geïnformeerd worden bij afwijkende data blijkt uit de posts hierboven

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijvdwaal
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-03 14:33
Rammel, misschien aanlopende ventilator bij enkele Quatt (juli 2023 geïnstalleerd) aan de muur bevestigd in een windgevoelig gebied. Geluid meer hoorbaar bij weinig toeren. Iemand zelfde klacht en wat was de oorzaak en hoe is dit wellicht opgelost? Alvast bedankt.

Izaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dunklefaser schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:04:
Hierboven schreef @onlinaius

[...]

Dus als ik de afgiftecapaciteit verdubbel stijgt de ΔT tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur met 100%?. Waarschijnlijk zijn er nog andere randvoorwaarden van toepassing, of niet?
Nee, bij een dubbele afgifte capaciteit halveert ΔT tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur voor dezelfde afgifte in KW (denk dat je dat ook bedoelde).

Eigenlijk geen randvoorwaarden. Je zou nog kunnen zeggen dat een stabiele temperatuur een voorwaarde is, bij 50 graden aanvoer zal de warmte wat sneller door het beton heen lekken (bij een VVW) dan bij 30 graden, maar er even van uitgaande dat de woning op de gewenste temperatuur is binnen 20, aanvoer 40 een dubbele afgifte ten opzichte van binnen 20, aanvoer 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hardware vraagje: welke modbus sniffer/analyzer kan ik gebruiken om de communicatie tussen CiC en Quatt buitenunit te bekijken in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

onlinaius schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:45:
[...]

Nee, bij een dubbele afgifte capaciteit halveert ΔT tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur voor dezelfde afgifte in KW (denk dat je dat ook bedoelde).
Misschien kan je dan ook jouw originele post (mijn citaat) nog aanpassen?
Nu lijkt het precies op het omgedraaide - vandaar ook mijn opmerking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Onze 13 jaar oude Remeha Avanta cv ketel is zojuist kapot gegaan. Geen warm water, lampjes uit: hij doet niks meer. Ik heb net al snel even in het topic gezocht, maar zijn er tips voor specifieke cv ketels die het beste met een Quatt werken? Welk vermogen en CW-waarde heb je nodig met een Quatt? We wonen in een standaard rijtjeshuis (100m2, 1997, goede isolatie, vloerverwarming beneden en radiatoren boven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:45
LightningSky schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:36:
Onze 13 jaar oude Remeha Avanta cv ketel is zojuist kapot gegaan. Geen warm water, lampjes uit: hij doet niks meer. Ik heb net al snel even in het topic gezocht, maar zijn er tips voor specifieke cv ketels die het beste met een Quatt werken? Welk vermogen en CW-waarde heb je nodig met een Quatt? We wonen in een standaard rijtjeshuis (100m2, 1997, goede isolatie, vloerverwarming beneden en radiatoren boven).
CW waarde is afhankelijk van je warmwater (SWW) gebruik.
Vermogen is afhankelijk van hoe vaak je CV moet bijspringen, zeker in het geval van een zeer koude winter. Dat is dus voor iedereen anders.. Ik ga er wel vanuit dat je met een Quatt flink in CV vermogen terug kan tov je huidige CV, maar dat kunnen anderen hier ook wel bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
LightningSky schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:36:
CW waarde heeft vooral met je bad/douche water te maken. In principe voldoet elke ketel en als je iemand weet die hem op wil hangen, dan zijn er genoeg Avanta ketels op marktplaats te vinden van mensen die over zijn naar een full electric warmtepomp.
Als je iets nieuws neemt, dan gewoon zo goedkoop mogelijk. De CV ketel doet toch bijna niks meer met een Quatt er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Dank voor de snelle reacties! We hebben geen bad, wel een regendouche van 20l/minuut. Zag net dat die minimaal 18kWh/u nodig heeft. De cv ketel springt heel weinig bij, in januari was dit nog het meest: 3,6m3.

CV ketel zelf installeren mag toch niet meer? Heb wel de optie via werk van m'n pa een tweedekeuze apparaat of met personeelskorting te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sbijlsma schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:54:
[...]

Vandaag dus weer gestart met bijna geheel gas verstoken :(
Prima afgiftesysteem, geen knijpen of wat dan ook. Na 2 uur overshoot van 1 graad in de woonkamer.
Nadat de thermostaat 0.5C omhoog was gegaan (de Honeywell Touch kan geen kleinere stap).

Weken is het goed geweest (dwz rustig aan doen alleen op de Quatt), nu niet meer.
Enige wat ik nu nog kan verzinnen is de thermostaat op continu zetten :'(
Laat eens een paar mooie grafieken zien. Misschien geeft dat een idee wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:45
Heb hier bijna hetzelfde probleem trouwens, onze Remeha Quinta uit 2005 heeft kuren. Ik vervang morgen de pomp, hopelijk houdt hij het daarna nog 1 a 2 jaar uit zodat ik kan uitzoeken hoe ik zonder CV kan met een warmtepompboiler.

Ik ben erg benieuwd naar wat er met de 18 graden limiet gebeurt vanuit Quatt. Is het mogelijk om een warmtepompboiler te gebruiken voor SWW en die 18 graden voor de Quatt start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
LightningSky schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:54:
Dank voor de snelle reacties! We hebben geen bad, wel een regendouche van 20l/minuut. Zag net dat die minimaal 18kWh/u nodig heeft. De cv ketel springt heel weinig bij, in januari was dit nog het meest: 3,6m3.

CV ketel zelf installeren mag toch niet meer? Heb wel de optie via werk van m'n pa een tweedekeuze apparaat of met personeelskorting te kopen.
Een CV ketel zelf installeren is niet zo'n goed plan tenzij je de ervaring hebt. Het blijft riskant met aardgas dus huur iemand in die wel de papieren heeft en ook het onderhoud blijft doen

Mijn suggestie was dat je zelf alleen voor het apparaat zorgt, omdat een Avanta door een identiek toestel vervangen geen aanpassingen aan de rookafvoer en leidingen vereist. Dat scheelt tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
weet iemand hier toevallig of de CIC zowel het aan/uit signaal & opentherm signaal uitgangen tegelijk bekrachtigt wanneer een signaal naar CV ketel gestuurd wordt?
Quatt schrijft wel in het CV vervanging document dat zij iets moeten veranderen als de manier van aansturing van CV ketel veranderd, echter weet ik niet of dat echt technisch met de CIC te maken heeft of meer voor hun data-verwerking..
(mijn CV ketel zit op de opentherm aansluiting, echter ik wil even kijken of aan/uit in parallel ook kan gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:20:
weet iemand hier toevallig of de CIC zowel het aan/uit signaal & opentherm signaal uitgangen tegelijk bekrachtigt wanneer een signaal naar CV ketel gestuurd wordt?
Quatt schrijft wel in het CV vervanging document dat zij iets moeten veranderen als de manier van aansturing van CV ketel veranderd, echter weet ik niet of dat echt technisch met de CIC te maken heeft of meer voor hun data-verwerking..
(mijn CV ketel zit op de opentherm aansluiting, echter ik wil even kijken of aan/uit in parallel ook kan gebruiken)
De aan/uit aansluiting is puur het sluiten van het circuit dat uit de ketel komt. Multimeter er op om weerstand door te meten met en zonder warmtevraag vanuit de CiC (maak stroom even 1 euro per kWh in de app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:47:
Hardware vraagje: welke modbus sniffer/analyzer kan ik gebruiken om de communicatie tussen CiC en Quatt buitenunit te bekijken in Home Assistant?
Update: ik ga het proberen met deze esp32 print van TheHogNL

https://www.tindie.com/pr...s-and-optional-touch-tft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toby-Wan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:20:
Als je van opentherm naar aan/uit wil moeten zij een instelling van de CiC veranderen, dus die werken niet gelijktijdig.

Pagina: 1 ... 72 ... 277 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.