Ah op die fiets! Dat is inderdaad een goede optie, danknetappie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:08:
[...]
Een CV ketel zelf installeren is niet zo'n goed plan tenzij je de ervaring hebt. Het blijft riskant met aardgas dus huur iemand in die wel de papieren heeft en ook het onderhoud blijft doen
Mijn suggestie was dat je zelf alleen voor het apparaat zorgt, omdat een Avanta door een identiek toestel vervangen geen aanpassingen aan de rookafvoer en leidingen vereist. Dat scheelt tijd en geld.
@netappie laat ik mijn multimeter nou niet kunnen vinden, dat wordt vanavond mn schuur overhoop halen.Gerardwaz schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:42:
[...]
Als je van opentherm naar aan/uit wil moeten zij een instelling van de CiC veranderen, dus die werken niet gelijktijdig.
@Gerardwaz Een simpele 230V spanningszoeker gaf niks aan terwijl CV ketel aan stond. Dus of aan/uit poort moet inderdaad geactiveerd worden door Quatt, of ik ben fout in aanname dat er 230V op zou staan.
Dit omdat dezelfde type connector gebruikt wordt als voor de 230V-voeding rechtsonderin. De aansluitingen onderaan (24V) zijn zeer verschillend.
:strip_exif()/f/image/RdPO68NueeUGSyYH9KoZECK3.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ga maar uit van 24VToby-Wan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:31:
[...]
@netappie laat ik mijn multimeter nou niet kunnen vinden, dat wordt vanavond mn schuur overhoop halen.
@Gerardwaz Een simpele 230V spanningszoeker gaf niks aan terwijl CV ketel aan stond. Dus of aan/uit poort moet inderdaad geactiveerd worden door Quatt, of ik ben fout in aanname dat er 230V op zou staan.
Dit omdat dezelfde type connector gebruikt wordt als voor de 230V-voeding rechtsonderin. De aansluitingen onderaan (24V) zijn zeer verschillend.
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
ja ga ik (on second thougth) ook van uit, net installatie handleiding van Bosch Tronic Heat 3500 E-CV bekeken en aan/uit kamerthermostaat zit daar ook op 24V zijde van de PCB (in elk geval 1 persoon uit FB groep is met deze E-CV van gas af gegaan)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ben ook benieuwd wat die tweede (AGB) aansluiting van de CiC voorstelt, het suggereert een service console te zijn.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:36:
[...]
Update: ik ga het proberen met deze esp32 print van TheHogNL
https://www.tindie.com/pr...s-and-optional-touch-tft/
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
netappie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:56:
[...]
Laat eens een paar mooie grafieken zien. Misschien geeft dat een idee wat er aan de hand is.
/f/image/foviDd6of806i9EaIFVUa2Jo.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag is hier het front paneel met de tekst verkeerd om vervangen door een goede. Maar snel klaar was de monteur niet want de waterpomp is meteen preventief vervangen. Daaruit kan je concluderen dat Quatt mogelijk weet welke installaties een slechte pomp hebben. Installatie datum was 29 maart.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:52:
[...]
Als een circulatiepomp stuk gaat dan zou ik bij de doorlopende monitoring door Quatt tech support eigenlijk verwachten dat Quatt eerder contact opneemt om een afspraak te maken voor de vervanging dan dat de gemiddelde Quatt gebruiker pas in de gaten heeft dat er iets mis is.
Of heb ik dan te hoge verwachtingen van de Quatt monitoring (en van Quatt support en van Quatt communicatie)
Preventief? Jij had toch ook deze post eerder vandaag dat de Quatt alleen nog op gas op de cv liep?
Maar heel fijn natuurlijk dat de pomp al is vervangen. Loopt jouw Quatt weer beter nu?sbijlsma schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:54:
[...]Vandaag dus weer gestart met bijna geheel gas verstoken![]()
Prima afgiftesysteem, geen knijpen of wat dan ook. Na 2 uur overshoot van 1 graad in de woonkamer.
Nadat de thermostaat 0.5C omhoog was gegaan (de Honeywell Touch kan geen kleinere stap).
Weken is het goed geweest (dwz rustig aan doen alleen op de Quatt), nu niet meer.
Enige wat ik nu nog kan verzinnen is de thermostaat op continu zetten
[ Voor 43% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2024 19:05 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik verwacht dit boardje over een paar dagen binnen te hebben. Wat denken jullie? Kan ik de 3 aansluitingen van dit RS485 boardje risicoloos an die AGB contacten van de CiC koppelen met een stukje 3-aderige kabel?Freeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:47:
[...]
Ben ook benieuwd wat die tweede (AGB) aansluiting van de CiC voorstelt, het suggereert een service console te zijn.
:strip_exif()/f/image/zFr77er5qFq4cUjdCWstYCob.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2024 19:10 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Laten we hopen dat de pomp het probleem oplost. Aan de grafieken te zien lijkt de Quatt niet zelfstandig boven de 4.5 kW te komen, en daar kan een verminderde flow van een slechte pomp natuurlijk een rol in spelen.sbijlsma schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:58:
[...]
Vandaag is hier het front paneel met de tekst verkeerd om vervangen door een goede. Maar snel klaar was de monteur niet want de waterpomp is meteen preventief vervangen. Daaruit kan je concluderen dat Quatt mogelijk weet welke installaties een slechte pomp hebben. Installatie datum was 29 maart.
Je kan eventueel nog kijken of je het minimum vermogen van de ketel kan verlagen (of het maximum als het aan/uit geschakeld is) en natuurlijk zeker weten dat je ketel niet gaat pendelen door het bereiken van een temperatuur limiet in de ketel terwijl de streeftemperatuur in de woning nog niet bereikt is.
Maar voor nu even aankijken wat er gebeurt. Check ook even op de JSON pagina of je de flow van 800 haalt. Zo niet, dan kan er iets blokkeren zoals gesloten of dicht geslibte radiatoren of bijvoorbeeld een VVW mengverdeler waarvan de retour die verder open moet voor meer flow nu je met lagere aanvoertemperaturen en een warmtepomp werkt.
Ik weet niet of de AB lijnen kortsluitvast zijn: voor de zekerheid in eerste instantie een weerstand van bv 50 a 100 ohm in serie met elk van de AB aansluitingen zetten. Verder bij de ontwikkelaar navragen of het bordje in slavemode kan werken of al werkt, dus als passieve ontvanger van de RS485 data.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:08:
[...]
Ik verwacht dit boardje over een paar dagen binnen te hebben. Wat denken jullie? Kan ik de 3 aansluitingen van dit RS485 boardje risicoloos an die AGB contacten van de CiC koppelen met een stukje 3-aderige kabel?[Afbeelding]
PS: mede nav opmerking @Gerardwaz . RS485-adapter via een losse (galvanisch scheiding) adapter voeden. Niet op een PC aansluiten die aan het net hangt.
[ Voor 12% gewijzigd door Freeckje op 17-04-2024 19:31 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Als je niet precies weet wat je doet zou ik het niet doen, als je de printplaat van de CiC om zeep helpt ben je verder van huis.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:08:
[...]
Ik verwacht dit boardje over een paar dagen binnen te hebben. Wat denken jullie? Kan ik de 3 aansluitingen van dit RS485 boardje risicoloos an die AGB contacten van de CiC koppelen met een stukje 3-aderige kabel?[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Klopt, hij liep niet alleen op gas hoor. Quatt op 6kW en CV op 12 kW. De thermostaat vraagt denk ik full power en de CiC volgt dat blijkbaar. De flow was dus goed.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:03:
[...]
Preventief? Jij had toch ook deze post eerder vandaag dat de Quatt alleen nog op gas op de cv liep?
Maar ik zal het nu eerst even aanzien.
Het boardje kan als slave worden gebruikt:Freeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:19:
[...]
Ik weet niet of de AB lijnen kortsluitvast zijn: voor de zekerheid in eerste instantie een weerstand van bv 50 a 100 ohm in serie met elk van de AB aansluitingen zetten. Verder bij de ontwikkelaar navragen of het bordje in slavemode kan werken of al werkt, dus als passieve ontvanger van de RS485 data.
PS: mede nav opmerking @Gerardwaz . RS485-adapter via een losse (galvanisch scheiding) adapter voeden. Niet op een PC aansluiten die aan het net hangt.
What is it?
This is an ESP32-C3-MINI-1-N4 with RS485 and color touch TFT all together on one board. The ESP32-C3-MINI-1-N4 contains the ESP32-C3 SoC which is a successor for the well known ESP8266 microcontroller. The RS485 exists of auto-send-receive with MAX485 chip. And the touch screen is the ILI9341 screen with touch sensor.
IOT home users who want to talk to modbus devices generally some ready available components are connected together to create a arduino modbus capable device. However this is often not the best of connection due to all the wiring which is necessary between all the components. This board makes it easy and allows you to run you modbus code together with an easy visible color touch screen interface.
It is an intergrated complete design. Just connect power (USB-C) and your modbus device, upload some code, and you have a nice working device! The LCD connections to the GPIO's of the ESP32-C3-MINI-1-N4 is shown in one of the photo's. The RS485 is connected to the hardware uart rx/tx (gpio20/gpio21). Therefore you can't use serial output and RS485 together.
The basic option contains of only the PCB with the ESP32-C3-MINI-1-N4, the USB-C connector and a soldered connector for the RS485 connection. This allows it to be used as basic ESP32-C3-MINI-1-N4 modbus master or slave. You can add the ILI9341 TFT screen with touchscreen to add the possibility to add custom design for your program to interact with the user. The 3d printed case is another option for complete PCB+TFT+case solution.
The module is powered using the USB-C connector or with external 5v soldered to the power connections on the board.
I am using this design for my Sofar inverter with the software Sofar2Mqtt for which I modified the code to work with this tft screen (see last two photos). This software will be pre-installed before shipping so I can test if everything is working correctly. You can overwrite it with your own program/code with any ESP32-C3 programmer if you don't want to use this software.
ESPhome can also be installed and it also provides support for the touchscreen (TFT screen and Touch sensor) but make sure to turn of logging via UART (set baudrate to 0) as the RS485 uses the onboard UART (tx/rx).
[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2024 23:15 ]
Prima! Maar ik kan uit die tekst niet expliciet opmaken dat ie als slave ingesteld staat.TeslaNerd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:55:
[...]
Het boardje kan als slave worden gebruikt:
What is it?
This is an ESP32-C3-MINI-1-N4 with RS485 and color touch TFT all together on one board. The ESP32-C3-MINI-1-N4 contains the ESP32-C3 SoC which is a successor for the well known ESP8266 microcontroller. The RS485 exists of auto-send-receive with MAX485 chip. And the touch screen is the ILI9341 screen with touch sensor.
IOT home users who want to talk to modbus devices generally some ready available components are connected together to create a arduino modbus capable device. However this is often not the best of connection due to all the wiring which is necessary between all the components. This board makes it easy and allows you to run you modbus code together with an easy visible color touch screen interface.
It is an intergrated complete design. Just connect power (USB-C) and your modbus device, upload some code, and you have a nice working device! The LCD connections to the GPIO's of the ESP32-C3-MINI-1-N4 is shown in one of the photo's. The RS485 is connected to the hardware uart rx/tx (gpio20/gpio21). Therefore you can't use serial output and RS485 together.
De volgende vraag is wat je dan te zien krijgt: Dat zijn de modbus commando's en data registers die voorbijflitsen. Tijdens de meeting bij Quatt vroeg ik een ontwikkelaar naar de interpretatie van die Modbus-data. Hij zag dat als een zeer grote uitdaging om dat uit te zoeken. Maar niet geschoten is altijd mis.
Mogelijk dat die consolepoort leesbare info oplevert.
Je cv heeft 24v op de thermostaat draden. De CiC moet op de aan/uit enkel open/dicht staan om de cv aan/uit te schakelen. Dus met multimeter meet je ofwel oneindige weerstand of 0 weerstand.Toby-Wan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:31:
[...]
@netappie laat ik mijn multimeter nou niet kunnen vinden, dat wordt vanavond mn schuur overhoop halen.
[Afbeelding]
Ja dat zal inderdaad een uitdaging zijn. Ik verwacht wel dat het in Home Assistant voor een aantal registers goed te vergelijken zal zijn met wat er in de json voorbij komtFreeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:14:
[...]
Prima! Maar ik kan uit die tekst niet expliciet opmaken dat ie als slave ingesteld staat.
De volgende vraag is wat je dan te zien krijgt: Dat zijn de modbus commando's en data registers die voorbijflitsen. Tijdens de meeting bij Quatt vroeg ik een ontwikkelaar naar de interpretatie van die Modbus-data. Hij zag dat als een zeer grote uitdaging om dat uit te zoeken. Maar niet geschoten is altijd mis.
Oeps, ik had niet de hele tekst gekopieerd. Ik heb het aangevuld in mijn post hierbovenFreeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:14:
[...]
Prima! Maar ik kan uit die tekst niet expliciet opmaken dat ie als slave ingesteld staat.
This allows it to be used as basic ESP32-C3-MINI-1-N4 modbus master or slave.
Dat laatste is wellicht overbodig omdat het een esp32 is die op het boardje samen zit met de rs485 adapter en dan via wifi met de pc of in mijn geval met de raspberry pi gaat verbinden. Het boardje wordt gevoed via een usb-c voeding en het lijkt er op dat de RS485 op het boardje galvanisch gescheiden is van de voedingFreeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:19:
[...]
Ik weet niet of de AB lijnen kortsluitvast zijn: voor de zekerheid in eerste instantie een weerstand van bv 50 a 100 ohm in serie met elk van de AB aansluitingen zetten. Verder bij de ontwikkelaar navragen of het bordje in slavemode kan werken of al werkt, dus als passieve ontvanger van de RS485 data.
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2024 23:48 ]
Ik heb de Quatt nu bijna een mand en ben redelijk tevreden:)
Helaas heb ik de ervaring niet bij temperaturen onder 0.
Hoe is jullie ervaring bij - temperatuuren?
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Ieder huis en afgiftesysteem is anders, maar bij mij bevalt het prima. Grootste voordeel is toch wel het comfort door minder temperatuursverschillen door de dag heen.Safe_grut schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:48:
Mijn huis heeft vloerverwarming, is op 21 graden afgesteld en is in 2018 opgeleverd. Quatt heeft het de gehele winter zonder bijspringen van de CV (op een paar defrosts na) kunnen bolwerken
Goedemiddag,
Ik zou jullie een vraag willen voorleggen. Sinds afgelopen week is de Quatt bij ons thuis geinstalleerd. Wij hadden al een Tado thermostaat, echter valt het mij op dat deze bij het handhaven van de temperatuur de warmtepomp steeds kort aan zet (een soort low-load gedrag).
/f/image/7hS4UtPenW2EWwZy3G5DkD9X.png?f=fotoalbum_large)
Bij een verhoging van bijvoorbeeld 0,5 graden maakt hij overigens wel een lange run.
Nu heb ik nog een zo goed als nieuwe Honeywell Chronotherm Touch Modulation liggen, ik dacht ik ga deze eens proberen.
Na contact met Quatt via het ticketsysteem heb ik een handleiding ontvangen waarin ze aangeven dat ik 2 parameters zou moeten aanpassen (0010 Type regelgedrag op 1, 0028 LowLoad controll op 0 zetten).
Heeft het nog nut om de maximale aanvoertemperatuur in de thermostaat aan te passen? (fabrieksinstelling: 90 graden). Of gaat de CiC hier zelf mee rekenen en een lage temperatuur vragen?
Ik zou jullie een vraag willen voorleggen. Sinds afgelopen week is de Quatt bij ons thuis geinstalleerd. Wij hadden al een Tado thermostaat, echter valt het mij op dat deze bij het handhaven van de temperatuur de warmtepomp steeds kort aan zet (een soort low-load gedrag).
/f/image/7hS4UtPenW2EWwZy3G5DkD9X.png?f=fotoalbum_large)
Bij een verhoging van bijvoorbeeld 0,5 graden maakt hij overigens wel een lange run.
Nu heb ik nog een zo goed als nieuwe Honeywell Chronotherm Touch Modulation liggen, ik dacht ik ga deze eens proberen.
Na contact met Quatt via het ticketsysteem heb ik een handleiding ontvangen waarin ze aangeven dat ik 2 parameters zou moeten aanpassen (0010 Type regelgedrag op 1, 0028 LowLoad controll op 0 zetten).
Heeft het nog nut om de maximale aanvoertemperatuur in de thermostaat aan te passen? (fabrieksinstelling: 90 graden). Of gaat de CiC hier zelf mee rekenen en een lage temperatuur vragen?
ik draai nu een week met een duo en een touch modulation. Daar zijn het altijd langere runs, ook als de kamer min of meer op temperatuur iserwindw871 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:23:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met de ervaringen bij - temperaturen? Wat gebeurt er dan wel of juist niet?Safe_grut schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:48:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Goed om te horen, dat klinkt veelbelovend, die lange runs hoop ik met deze thermostaat ook voor elkaar te krijgen. Je hebt verder niets aangepast aan de instellingen van de thermostaat (max aanvoertemperatuur bijvoorbeeld)?raven22 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:02:
[...]
ik draai nu een week met een duo en een touch modulation. Daar zijn het altijd langere runs, ook als de kamer min of meer op temperatuur is
installatie jongens hebben max aanvoer op mijn ketel op 55 gezet, verder volgens mij verder alles standaard.
Ik zou wel even met quatt overleggen omdat ze volgens mij een soort thermostaat profiel laden in de cic.
Ik zou nl eerst mijn evohome gebruiken (volgens installatie plan) en toen zeiden ze tijdens installatie dat ze de wijziging moesten maken in cic.
Als de kamer rond de gevraagde temperatuur zit draait de pomp rustg met ong 360W verbruik en water temperatuur 26-30 graden.
Ik heb ook ergens gelezen dat tweakers de touch modulation op weersafhankelijk zetten, dat dat nog een betere regeling geeft. Ik merk nu zoals vaker hier opgemerkt dat de temperatuur eerst stukje onder de gevraagde moet zakken voordat de pomp aan gaat. Met vloerverwarming is dat dan eigenlijk te laat en zou je hem al een uurtje eerder moeten laten starten. Maar hoe ze dat instellen (dan kun je ook stooklijn waarde aangeven weet ik zo niet). Misschien iemand die dat kan verduidelijken?
Ik zou wel even met quatt overleggen omdat ze volgens mij een soort thermostaat profiel laden in de cic.
Ik zou nl eerst mijn evohome gebruiken (volgens installatie plan) en toen zeiden ze tijdens installatie dat ze de wijziging moesten maken in cic.
Als de kamer rond de gevraagde temperatuur zit draait de pomp rustg met ong 360W verbruik en water temperatuur 26-30 graden.
Ik heb ook ergens gelezen dat tweakers de touch modulation op weersafhankelijk zetten, dat dat nog een betere regeling geeft. Ik merk nu zoals vaker hier opgemerkt dat de temperatuur eerst stukje onder de gevraagde moet zakken voordat de pomp aan gaat. Met vloerverwarming is dat dan eigenlijk te laat en zou je hem al een uurtje eerder moeten laten starten. Maar hoe ze dat instellen (dan kun je ook stooklijn waarde aangeven weet ik zo niet). Misschien iemand die dat kan verduidelijken?
Idd hoe vaak springt de cv ketel bij en bij welke - temperatuur neemt de cv over.okijokii schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:11:
[...]
Wat bedoel je precies met de ervaringen bij - temperaturen? Wat gebeurt er dan wel of juist niet?
Uiteraard is elke huis anders...
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen:)
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Beta update:
Nieuwe functionaliteit
Verbeterde lage water temperatuur (vries) beveiliging
Verbeterd gedrag van water temperatuur-gestuurde systemen
Bug Fixes
Verschillende software architectuur verbeteringen en bugfixes
“ Deze update bevat voornamelijk verbeteringen van de software (architectuur, betrouwbaarheid, optimalisaties). Verder hebben we verbeterd hoe de Quatt met lage water temperaturen omgaat, om bevriezing tijdens winterdagen te voorkomen. Ook gaan we nu beter om met uitzonderingen voor water temperatuur-gestuurde installaties. Laat het ons weten als je een water temperatuur-gestuurde installatie hebt en iets abnormaals signaleert in het verwarmingspatroon.”
—
Misschien nu lagere temperatuur dan 18 graden vereist om te starten? Of defrost? Geen details daarover dus is evt testen.
Ik hield mede daarom als minimum 19 graden aan; nog niet zeker wat het zuinigste is qua kosten maar constante temperatuur voorkomt wel gasverbruik.
Tweede punt voor mij niet van toepassing.
Nieuwe functionaliteit
Verbeterde lage water temperatuur (vries) beveiliging
Verbeterd gedrag van water temperatuur-gestuurde systemen
Bug Fixes
Verschillende software architectuur verbeteringen en bugfixes
“ Deze update bevat voornamelijk verbeteringen van de software (architectuur, betrouwbaarheid, optimalisaties). Verder hebben we verbeterd hoe de Quatt met lage water temperaturen omgaat, om bevriezing tijdens winterdagen te voorkomen. Ook gaan we nu beter om met uitzonderingen voor water temperatuur-gestuurde installaties. Laat het ons weten als je een water temperatuur-gestuurde installatie hebt en iets abnormaals signaleert in het verwarmingspatroon.”
—
Misschien nu lagere temperatuur dan 18 graden vereist om te starten? Of defrost? Geen details daarover dus is evt testen.
Ik hield mede daarom als minimum 19 graden aan; nog niet zeker wat het zuinigste is qua kosten maar constante temperatuur voorkomt wel gasverbruik.
Tweede punt voor mij niet van toepassing.
[ Voor 38% gewijzigd door bite op 18-04-2024 16:16 . Reden: Toevoeging ]
Ik heb een brommende Quatt (Duo) gemeld. Hij resoneerde op de betonnen vloer van de bovenverdieping. Dus er is een monteur langsgeweest.sbijlsma schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:58:
[...]
Vandaag is hier het front paneel met de tekst verkeerd om vervangen door een goede. Maar snel klaar was de monteur niet want de waterpomp is meteen preventief vervangen. Daaruit kan je concluderen dat Quatt mogelijk weet welke installaties een slechte pomp hebben. Installatie datum was 29 maart.
Deze heeft in 2 bezoeken:
- dempers onder de Quatts gemonteerd
- de fans en motoren vervangen
- en vandaag ook beide pompen vervangen
Verhaal daarbij, er is een batch Quatts geleverd met slechte Chinese pompen. Deze gaan steeds vaker kapot. Ze vervangen deze door Wilo’s als er problemen gemeld en er wordt overwogen om van 7000 Quatts preventief de pompen te gaan vervangen.
Hij wist nog niets te vertellen over koeling. Daar was nog weinig over bekend bij de monteurs. Mbt full electric was het wel nagenoeg uitontwikkeld en klaar voor uitrol.
De service zelf was overigens 1 groot circus. Onderdelen wel geleverd, andere onderdelen niet. Uiteindelijk heeft het 2 bezoeken en een paar ritjes naar de groothandel gekost om alles voor het servicebezoek bij mij thuis te krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door timobiel op 18-04-2024 17:57 ]
7000 !?timobiel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:55:
[...]
Verhaal daarbij, er is een batch Quatts geleverd met slechte Chinese pompen. Deze gaan steeds vaker kapot. Ze vervangen deze door Wilo’s als er problemen gemeld en er wordt overwogen om van 7000 Quatts preventief de pompen te gaan vervangen.
Hij wist nog niets te vertellen over koeling. Daar was nog weinig over bekend bij de monteurs. Mbt full electric was het wel nagenoeg uitontwikkeld en klaar voor uitrol.
De service zelf was overigens 1 groot circus. Onderdelen wel geleverd, andere onderdelen niet. Uiteindelijk heeft het 2 bezoeken en een paar ritjes naar de groothandel gekost om alles voor het servicebezoek bij mij thuis te krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 18-04-2024 18:03 ]
Nou dan ben je hier aan het juiste adres.Safe_grut schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:49:
[...]
Idd hoe vaak springt de cv ketel bij en bij welke - temperatuur neemt de cv over.
Uiteraard is elke huis anders...
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen:)
Honderden pagina's om te lezen en dan weet je er ongeveer alles van wat ieder ander weet.
Zeker de TS startpagina staat bijna alles wat je maar kan bedenken.
Succes!
Btw: De buren hebben 2 Tesla airco's hangen: technisch hangen ze boven mijn grond, maar ze zijn werkelijk geruisloos: Wanneer ik op mijn oprit sta, sta ik er 1,5 meter vanaf maar hoor ze niet.
Voor ik Quatt aanschafte heb ik deze ook serieus overwogen.
Is zoiets geen optie (@MacD007 heeft je berekening gemaakt ook voor airco?)
https://tesla.info/nl/ac-series/inverter-nl/
[/quote]
We hebben als eerste overwogen om te gaan verwarmen en koelen met airco's. Dus verschillende airco monteurs zijn toen geweest en hebben de mogenlijkheden bekeken. We keken in eerste instantie gekeken naar de bovenverdiepingen omdat het daar het het warmst is, door het platte dak en de vele ramen. We hebben het dan over vier binnenunits voor de slaapkamers/werkamer. We kwamen toen al boven de tienduizend euro uit. We hadden met die dure optie nog geen alternatieve verwarming voor de woonkamer, de badkamer en de gang/ overloop. De kosten voor de elektriciteit aan leggen kwamen daar nog bij, het werd gewoon te duur. We zouden met die optie bovendien nog steeds een CV-ketel nodig hebben voor verwarming en warmwater.
Eigenlijk ben ik niet zo voorstander van airco's om te koelen vanwege het millieuaspect maar soms kan het niet anders. Je moet naar mijn mening, eerst proberen de warmte buiten te houden voordat je aan airco denkt. Daarom dus rolluiken op de bovenste verdiepingen geplaast en het is nu al duidenlijk te merken dat dit qua temperatuur flink scheelt. Inderdaad vind ik een temperatuur rond 25 graden aanvaardbaar maar mijn inziens was de temperatuur op zolder veel hoger, dusdanig dat mijn zoon er niet kon slapen. Ook mijn jongste zoon op de eerste verdieping had steeds meer van de warmte last en kwam beneden studeren.
Dus na het afschieten van het idee om volledig voor airco te gaan ben ik dus de (hybride) warmtepomp gaan onderzoeken en kwam ik o.a. bij dit topic terecht. We zijn gaan testen met lagere temperaturen van de CV-ketel. Toen bleek dat als het vroor, we het met een temperatuur van 50 graden het huis niet comfortabel warm hielden. Ondanks dat de energiecoach aangaf dat ons dubbelle glas nog steeds voldoende was hebben wij deze recent laten vervangen door hr++ glas maar dan wel in de bestaande kozijnen. We zijn daardoor meteen van de koudeval af, waar we blijkbaar last van hadden. Deze extra isolatie zal samen met de rolluiken ook meer warmte in de zomer buiten houden wat een airco mogenlijk minder noodzakenlijk maakt, maar of dat echt zo is dat moeten we nog uitvinden. (Onze kozijnen stonden al op de nominatie voor een schilderbeurt dus dit was het moment om dit te doen)
Door de extra isolatie, komt misschien All Electric binnen in het bereik.Volgens Quatt zou ik in de oude situatie aan 96% van onze verwarmingsbehoefte kunnen voorzien, een tweede Quatt zou niet veel toevoegen. Maar die heb ik waarschijnlijk wel nodig als deze ook het tapwater moet verzorgen. Wordt het een Quatt duo of toch een andere 8 kW warmtepomp?
Ondertussen naar aanleiding van de adviezen we ook Heatfans geplaast waardoor de warmteafgifte flink is toegenomen. Verschillende maatregelen zien we duidenlijk in de energierekening van maart terug.Terwijl we in een hoekhuis wonen hadden we vergeleken met de gemiddelden van andere huishoudens (energieleverancier) minder als een tussenwoning verbruikt terwijl er bijna elke dag iemand thuis is. Dus ook zonder wp hadden we mogenlijk in het verleden veel meer energie kunnen besparen. In principe is het doel om met nog lagere temperatuur te gaan verwarmen maar bijv. vloerverwarming, een nog beter afgiftesysteem, dat zit er voorlopig niet in.
Door o.a. de TS begreep ik had ik te maken had met landenlijke geluidseisen, de gemeente en de omgevingswet. Het werd mij gaande duidenlijk dat ik niet lukraak van alles tegen de gevel kon plakken. Het bleek ook dat wij in onze situatie vergunningsplichtig zijn. Of misschien ook niet, we zijn nog met de gemeente in gesprek. Maar het werd duidenlijk dat je het geluid van verschillende units (Wp of Airco) bij elkaar op moet tellen. Ik mag bijv.van mijn gemeente (even aansluitend op de discussie die gaande is over overlast van geluid) niet zomaar een installatie op de kopgevel plaatsen, hoewel er buurtgenoten zijn die dat hebben gedaan. In mijn zoektocht werd duidenlijk dat veel installateuters ook niet veel van de regels weten, de verkoper van Quatt had zelfs nog nooit van de Omgevingswet gehoord. Maar plaastsen van meerdere units (wp en airco) kan qua geluid moeilijk liggen en ik heb in mijn gemeente ook met de welstandcomissie te maken. Het is niet zomaar kopen en klaar.
Mijn man heeft ondertussen de eindbeslissing genomen om toch voor de screens te gaan maar heb hem de goedkopere optie nog wel voorgelegd. Het voordeel is o.a. dat we de screens en rolluiken samen kunnen automatiseren. Nu nog een beslissing over de wp. Qua kosten, geluidseisen, formaat, de ervaringen, nijg ik toch naar de Quatt maar de eindbeslissing is nog niet genomen omdat we nog met de vergunningsaanvraag zitten. De evt. koeloplossing Quatt voegt zover ik weet geen buitenunit toe en dat maakt hem dus interresant. Misschien blijkt deze zomer dat er alsnog op zolder airco nodig is, maar weet niet of ik daar op de beoogde plek toestemming voor krijg.
Persoonlijk zou ik er niet voorstander van zijn dat de units van de buren boven mijn erf zouden hangen. Het geeft zich ook het recht om op jouw terrein onderhoud te plegen. Waarschijnlijk lozen ze ook het water op jouw terrein. Ik ga er vanuit dat een en ander in goed overleg is gegaan. Toch kan het belangrijk zijn om een en ander goed vast te leggen.
Voor ik Quatt aanschafte heb ik deze ook serieus overwogen.
Is zoiets geen optie (@MacD007 heeft je berekening gemaakt ook voor airco?)
https://tesla.info/nl/ac-series/inverter-nl/
[/quote]
We hebben als eerste overwogen om te gaan verwarmen en koelen met airco's. Dus verschillende airco monteurs zijn toen geweest en hebben de mogenlijkheden bekeken. We keken in eerste instantie gekeken naar de bovenverdiepingen omdat het daar het het warmst is, door het platte dak en de vele ramen. We hebben het dan over vier binnenunits voor de slaapkamers/werkamer. We kwamen toen al boven de tienduizend euro uit. We hadden met die dure optie nog geen alternatieve verwarming voor de woonkamer, de badkamer en de gang/ overloop. De kosten voor de elektriciteit aan leggen kwamen daar nog bij, het werd gewoon te duur. We zouden met die optie bovendien nog steeds een CV-ketel nodig hebben voor verwarming en warmwater.
Eigenlijk ben ik niet zo voorstander van airco's om te koelen vanwege het millieuaspect maar soms kan het niet anders. Je moet naar mijn mening, eerst proberen de warmte buiten te houden voordat je aan airco denkt. Daarom dus rolluiken op de bovenste verdiepingen geplaast en het is nu al duidenlijk te merken dat dit qua temperatuur flink scheelt. Inderdaad vind ik een temperatuur rond 25 graden aanvaardbaar maar mijn inziens was de temperatuur op zolder veel hoger, dusdanig dat mijn zoon er niet kon slapen. Ook mijn jongste zoon op de eerste verdieping had steeds meer van de warmte last en kwam beneden studeren.
Dus na het afschieten van het idee om volledig voor airco te gaan ben ik dus de (hybride) warmtepomp gaan onderzoeken en kwam ik o.a. bij dit topic terecht. We zijn gaan testen met lagere temperaturen van de CV-ketel. Toen bleek dat als het vroor, we het met een temperatuur van 50 graden het huis niet comfortabel warm hielden. Ondanks dat de energiecoach aangaf dat ons dubbelle glas nog steeds voldoende was hebben wij deze recent laten vervangen door hr++ glas maar dan wel in de bestaande kozijnen. We zijn daardoor meteen van de koudeval af, waar we blijkbaar last van hadden. Deze extra isolatie zal samen met de rolluiken ook meer warmte in de zomer buiten houden wat een airco mogenlijk minder noodzakenlijk maakt, maar of dat echt zo is dat moeten we nog uitvinden. (Onze kozijnen stonden al op de nominatie voor een schilderbeurt dus dit was het moment om dit te doen)
Door de extra isolatie, komt misschien All Electric binnen in het bereik.Volgens Quatt zou ik in de oude situatie aan 96% van onze verwarmingsbehoefte kunnen voorzien, een tweede Quatt zou niet veel toevoegen. Maar die heb ik waarschijnlijk wel nodig als deze ook het tapwater moet verzorgen. Wordt het een Quatt duo of toch een andere 8 kW warmtepomp?
Ondertussen naar aanleiding van de adviezen we ook Heatfans geplaast waardoor de warmteafgifte flink is toegenomen. Verschillende maatregelen zien we duidenlijk in de energierekening van maart terug.Terwijl we in een hoekhuis wonen hadden we vergeleken met de gemiddelden van andere huishoudens (energieleverancier) minder als een tussenwoning verbruikt terwijl er bijna elke dag iemand thuis is. Dus ook zonder wp hadden we mogenlijk in het verleden veel meer energie kunnen besparen. In principe is het doel om met nog lagere temperatuur te gaan verwarmen maar bijv. vloerverwarming, een nog beter afgiftesysteem, dat zit er voorlopig niet in.
Door o.a. de TS begreep ik had ik te maken had met landenlijke geluidseisen, de gemeente en de omgevingswet. Het werd mij gaande duidenlijk dat ik niet lukraak van alles tegen de gevel kon plakken. Het bleek ook dat wij in onze situatie vergunningsplichtig zijn. Of misschien ook niet, we zijn nog met de gemeente in gesprek. Maar het werd duidenlijk dat je het geluid van verschillende units (Wp of Airco) bij elkaar op moet tellen. Ik mag bijv.van mijn gemeente (even aansluitend op de discussie die gaande is over overlast van geluid) niet zomaar een installatie op de kopgevel plaatsen, hoewel er buurtgenoten zijn die dat hebben gedaan. In mijn zoektocht werd duidenlijk dat veel installateuters ook niet veel van de regels weten, de verkoper van Quatt had zelfs nog nooit van de Omgevingswet gehoord. Maar plaastsen van meerdere units (wp en airco) kan qua geluid moeilijk liggen en ik heb in mijn gemeente ook met de welstandcomissie te maken. Het is niet zomaar kopen en klaar.
Mijn man heeft ondertussen de eindbeslissing genomen om toch voor de screens te gaan maar heb hem de goedkopere optie nog wel voorgelegd. Het voordeel is o.a. dat we de screens en rolluiken samen kunnen automatiseren. Nu nog een beslissing over de wp. Qua kosten, geluidseisen, formaat, de ervaringen, nijg ik toch naar de Quatt maar de eindbeslissing is nog niet genomen omdat we nog met de vergunningsaanvraag zitten. De evt. koeloplossing Quatt voegt zover ik weet geen buitenunit toe en dat maakt hem dus interresant. Misschien blijkt deze zomer dat er alsnog op zolder airco nodig is, maar weet niet of ik daar op de beoogde plek toestemming voor krijg.
Persoonlijk zou ik er niet voorstander van zijn dat de units van de buren boven mijn erf zouden hangen. Het geeft zich ook het recht om op jouw terrein onderhoud te plegen. Waarschijnlijk lozen ze ook het water op jouw terrein. Ik ga er vanuit dat een en ander in goed overleg is gegaan. Toch kan het belangrijk zijn om een en ander goed vast te leggen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bij mij tot minstens -3 (kouder is het amper geweest voor iets langere tijkan de Quatt het helemaal alleen constant 20 graden. Wel cv bedrijf uit omdat de cic (teveell) gas met overshoot leuk vindSafe_grut schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:48:
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Bij mij ook: de cic stookt lustig gas met daarna overshoot. Dus cv bedrijf ketel uitzetten kan gewoon, Quatt start ook op onder een watertemperatuur van 18 graden ?Bennobang schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:26:
[...]
Bij mij tot minstens -3 (kouder is het amper geweest voor iets langere tijkan de Quatt het helemaal alleen constant 20 graden. Wel cv bedrijf uit omdat de cic (teveell) gas met overshoot leuk vind
Update over de overlast-Quatt:
Ik heb de buren gesproken, goed gesprek. Wel lastig dat ze kennelijk redelijk doof zijn want ze horen de Quatt niet eens als hij op vol vermogen staat te loeien. Ik hoor hem zelfs op straat door de reflectie en als ik er onder sta luid en duidelijk.
Ze gaan contact leggen met Quatt en de berekening opvragen, dan kunnen we die naast elkaar leggen. Ook leggen ze het probleem voor. Hopelijk leidt dit in goed overleg tot verplaatsing.
Ik heb aangegeven dat de huidige situatie geen optie is om te laten bestaan .
Mijn tienerzoon die het tot nu toe maar stom vond van me kwam net vanavond uit bed: "wat is dat geluid?". De warmtepomp dus. "Oh, nu snap ik je!".
Van ons allemaal slaapt hij het verst van de Quatt.
Morgen wil ik eens informeren wat de regels hier in de gemeente zijn voor een WP. Dan kan ik meteen vast een melding doen van het probleem en dat er gekeken wordt naar oplossingen.
Voor wie het wat zegt een paar metingen. De avond is op "silent", overdag weet ik niet, waarschijnlijk op normaal.
:strip_exif()/f/image/SZ6MHsRATZWLNxBUZmdHutaa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HwlJWTVTPIEnnXvUlXiR21H7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OwHIL9IhQS6VU3oA0euv7Y45.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de buren gesproken, goed gesprek. Wel lastig dat ze kennelijk redelijk doof zijn want ze horen de Quatt niet eens als hij op vol vermogen staat te loeien. Ik hoor hem zelfs op straat door de reflectie en als ik er onder sta luid en duidelijk.
Ze gaan contact leggen met Quatt en de berekening opvragen, dan kunnen we die naast elkaar leggen. Ook leggen ze het probleem voor. Hopelijk leidt dit in goed overleg tot verplaatsing.
Ik heb aangegeven dat de huidige situatie geen optie is om te laten bestaan .
Mijn tienerzoon die het tot nu toe maar stom vond van me kwam net vanavond uit bed: "wat is dat geluid?". De warmtepomp dus. "Oh, nu snap ik je!".
Van ons allemaal slaapt hij het verst van de Quatt.
Morgen wil ik eens informeren wat de regels hier in de gemeente zijn voor een WP. Dan kan ik meteen vast een melding doen van het probleem en dat er gekeken wordt naar oplossingen.
Voor wie het wat zegt een paar metingen. De avond is op "silent", overdag weet ik niet, waarschijnlijk op normaal.
:strip_exif()/f/image/SZ6MHsRATZWLNxBUZmdHutaa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HwlJWTVTPIEnnXvUlXiR21H7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OwHIL9IhQS6VU3oA0euv7Y45.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P5dCwxpPIPbSMeFQgtGLN3qo.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is hier al vaker gemeld. Een en ander is zo afhankelijk van afgiftesysteem, warmteverlies huis en warmtewensen bewoners, dat wat bij de een goed werkt, bij de ander een drama kan zijn. Bij ons werkt Tado prima met de Quatt. Als het met het ene thermostaat systeem niet optimaal werkt, moet je dus opzoek naar iets anders.erwindw871 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:23:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Mijn Tado/Quatt gisteren:
:strip_exif()/f/image/wDTSn1SyXjBX7PgG41sf45pK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5JrxixV28MihjZEFljoKhaya.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 19-04-2024 06:56 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Waarvan een heel aantal op lastige plekken hangt... Denk aan steigers en kranen. 😯 Lijkt me sterk dat dit preventief gaat gebeuren 🤷
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Hier verbaas ik me al maanden over. Er zijn ook op dit forum mensen die helemaal niets horen (terwijl Quatt zelf aangeeft dat hun warmtepomp wel degelijk geluid maakt).W13k3 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:15:
Update over de overlast-Quatt:
Blijkbaar is het gehoor van de mens zo verschillend ingeregeld, dat waar jij (en je hele gezin, dus mogelijk is het genetisch bepaald of iets dergelijks) slapeloze nachten hebt, je samen op een oprit kan staan en de ander zegt dat die niets hoort. Amazing but (blijkbaar) true. Daarom zijn de berekeningen in Nederland leidend en niet hoe een geluid bij iemand binnenkomt.
Perfect toch?nlmx51 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vannacht is de pomp de hele nacht aangeweest bij een gevraagde temp van 19.5 is dit normaal? Hoe gaat dit sachets bij jullie? Als ik hem op 19 zet snachts heb ik dit niet maar moet hij overdag te hard werken omdat wij het liefste rond 20.5/21 overdag hebben
Dit is tenminste wel wat ik zou willen.
Mooi op temperatuur houden door de nacht voor €0,70
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Het zal eerder de doofheid bij de ander zijnokijokii schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:22:
[...]
Hier verbaas ik me al maanden over. Er zijn ook op dit forum mensen die helemaal niets horen (terwijl Quatt zelf aangeeft dat hun warmtepomp wel degelijk geluid maakt).
Blijkbaar is het gehoor van de mens zo verschillend ingeregeld, dat waar jij (en je hele gezin, dus mogelijk is het genetisch bepaald of iets dergelijks) slapeloze nachten hebt, je samen op een oprit kan staan en de ander zegt dat die niets hoort. Amazing but (blijkbaar) true. Daarom zijn de berekeningen in Nederland leidend en niet hoe een geluid bij iemand binnenkomt.
Alle machines (met draaiende onderdelen) maken geluid. Een compressor is geen uitzondering.
Maar soms kan het draaien van je hoofd al maken dat je een geluid wel of niet hoort. Richting is heel belangrijk.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Maar wel met een COP van 7,2 wat erg hoog is toch? Is dat juist goed?Friezin schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:53:
[...]
Perfect toch?
Dit is tenminste wel wat ik zou willen.
Mooi op temperatuur houden door de nacht voor €0,70
De nacht ervoor heb ik hem een halve graad lager gehad (19 graden) waardoor hij alleen 2 runs maakte de rest van de nacht uit stond. Toen ik hem smorgens op 19.5 zette moest de cv ketel ineens 30% bijspringen..
Wat zouden jullie doen? En hoe hebben jullie de temp staan snachts en overdag?
Heb hem altijd vol open dus geen besparingsmode/nachtmode is het juist aan te raden om dat wel te doen?
[ Voor 9% gewijzigd door nlmx51 op 19-04-2024 09:04 ]
Hoe hoger je COP hoe beter (meer warmte uit een kWh)nlmx51 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:53:
[...]
Maar wel met een COP van 7,2 wat erg hoog is toch? Is dat juist goed?
De nacht ervoor heb ik hem een halve graad lager gehad (19 graden) waardoor hij alleen 2 runs maakte de rest van de nacht uit stond. Toen ik hem smorgens op 19.5 zette moest de cv ketel ineens 30% bijspringen..
Heb hem altijd vol open dus geen besparingsmode/nachtmode is het juist aan te raden om dat wel te doen?
Gas zit rond 8,8 kWh warmte uit een m3 (€1,35 per m3)?
Jij doet 7,2 kWh warmte uit 1 kWh.
Ik kijk zelf nooit echt naar COP moet ik bekennen: ik ben van 't comfort 😁, maar ik draaide er vannacht 8,4 kWh door (COP 3,9)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Je verwarmd nu op een andere manier dus je moet de thermostaat even resetten, de knop indrukken totdat het scherm weer uitgaat, duurt ongeveer 10 seconden. Na 2 of 3 dagen loopt het dan als een zonnetje.erwindw871 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:23:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Zojuist heb ik een e-mail binnengekregen over Quatt Care.
Verlengen van de garantie tot 4 of 7 jaar voor resp. € 199,- en € 399,-
Of maandelijks voor € 10,99 of € 8,99.
Lijkt me een goede deal.
Voor mijn CV ketel betaal ik al € 14,64 in de maand en dat is alleen voor onderhoud. (1x per 2 jaar en bij problemen)
Eventuele vervangingsonderdelen moet je dan alsnog zelf betalen.
Maar voor een WP is misschien minder preventief onderhoud nodig?
Lijkt me een goede deal.
Voor mijn CV ketel betaal ik al € 14,64 in de maand en dat is alleen voor onderhoud. (1x per 2 jaar en bij problemen)
Ik heb dezelfde mail gehad, maar hij hangt net 1.5 maand. Ik vind het snel om nu al met dit aanbod te komen.
Ik neem aan dat ik dit ook over 2 jaar kan beslissen, als mijn garantie daadwerkelijk afloopt./
Ik neem aan dat ik dit ook over 2 jaar kan beslissen, als mijn garantie daadwerkelijk afloopt./
Gezien er problemen zijn bij sommigen met de waterpomp en dat ze deze vervangen. Ik wil de discussie niet aan over 2 jaar dat ze zeggen. Tja slijtageonderdeel. Een Wilo pomp kost al meer als deze verlenging. Mijn garantie is nog een paar maand, dan nog weet ik het niet. Mijn airco hangt ook al vele jaren en werkt nog altijd.StarrFire schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:39:
Lijkt me een goede deal.
2 of 3 dagen? Hebben jullie echt zo veel geduld?Gerardwaz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:30:
[...]
Je verwarmd nu op een andere manier dus je moet de thermostaat even resetten, de knop indrukken totdat het scherm weer uitgaat, duurt ongeveer 10 seconden. Na 2 of 3 dagen loopt het dan als een zonnetje.
En hoe groot en dik moet een vloer met vloerverwarming zijn dat het 2 of 3 dagen gaat duren voor de gevolgen van een aanpassing aan een regeling effect zal hebben
Het gaat niet om een vloer maar de manier van verwarmen. Voorheen plankgas en nu rustig aan, daar moet de thermostaat even aan wennen zeg maar. En geduld hebben is altijd goed.TeslaNerd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:45:
[...]
2 of 3 dagen? Hebben jullie echt zo veel geduld?
En hoe groot en dik moet een vloer met vloerverwarming zijn dat het 2 of 3 dagen gaat duren voor de gevolgen van een aanpassing aan een regeling effect zal hebben
Je huis verliest continu warmte, afhankelijk van het verschil tussen binnen en buiten.nlmx51 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:53:
[...]
Maar wel met een COP van 7,2 wat erg hoog is toch? Is dat juist goed?
Daarom is het gebruikelijk om met een CV ketel de temperatuur omlaag te zetten als je er niet bent of slaapt en een lagere temperatuur dus niet erg is. Het warmteverlies met buiten zal namelijk iets afnemen naarmate het verschil kleiner wordt. Het snel opstoken van een woning is niet heel veel onzuiniger, je hebt het misschien over 20% meer verbruik gedurende een uur.
Maar met een warmtepomp ligt dit anders. Deze presteert veel beter als hij langzaam verwarmt. Door in de nacht door te verwarmen, kan deze met een zeer lage aanvoertemperatuur op een heel laag vermogen het verlies aanvullen en dat bij jou dus met een COP van 7,2 (720% rendement).
Daarbij hoeft de warmtepomp in de ochtend niet vol aan de bak met een veel lager rendement (bijvoorbeeld COP 3,6 ( dus 360%) om alsnog het warmteverlies aan te vullen op een hoge aanvoertemperatuur.
Nu overdrijf ik het verschil misschien even wat, maar 720% of 360% is bij inhalen dus de helft zo zuinig ofwel 2x zo veel energie om je huis weer op te warmen (vooral meubels, muren en vloeren slokken warmte op).
In principe is het al snel voordeliger om in de nacht gewoon de woning op temperatuur te houden zolang de isolatie op orde is. En natuurlijk is een nachtverlaging helemaal geen probleem als je een warm huis in de nacht niet als comfortabel ervaart.
Ik heb zelf voor het comfort in de avond een hogere temperatuur ingesteld, ook zodat de Quatt gewoon uit kan om 23:00. Hierdoor verwarmt hij langzaam als het buiten nog redelijk warm is.
In de vroege ochtend laat ik de gewenste temperatuur dan elk half uur met 0,1 graad stijgen zodat het op tijd weer 20 graden is met een koude nacht. Daardoor zal hij met mild weer niet aan slaan en bij extreme kou kruist de binnentemperatuur de gewenste temperatuur al om 4:30. Dit hoeft dan niet met een hoog tempo waardoor het alsnog redelijk zuinig is.
Het blijft vooral proberen wat in je eigen woning en voor je eigen wensen werkt. Maar met een COP van 7,2 zou ik gewoon tevreden zijn qua kosten. Zuiniger dan dat gaat het niet worden.
Thx voor de uitgebreide reactie! We gaan er een beetje mee stoeien in het begin 
We hebben ook een andere thermostaat gekregen bij de quatt maar die geeft elke keer een graad boven de daadwerkelijke temperatuur. (heb er een meter naast staan) hebben jullie dat ook?
We hebben ook een andere thermostaat gekregen bij de quatt maar die geeft elke keer een graad boven de daadwerkelijke temperatuur. (heb er een meter naast staan) hebben jullie dat ook?
Voor de goede orde, Quatt care is verlengde garantie en geen onderhoudscontract.StarrFire schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:39:
Lijkt me een goede deal.
Los daarvan kan het nog steeds een goed aanbod zijn.
Een CV heeft onderhoud nodig, daar zitten veel meer slijtageonderdelen in, en wil je met gas geen risico lopen. Periodieke controle is simpelweg nodig.StarrFire schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:39:
Lijkt me een goede deal.
Een WP heeft eigenlijk geen onderhoud nodig. Dus als je WP gewoon blijft draaien zoals hoort, dan heb je € 199,- of € 399,- betaald en niets terug gekregen. Bij een onderhoudscontract voor je CV krijg je in ieder geval nog onderhoud.
Daarnaast heb je wettelijk gezien recht op een goed werkend product, een WP hoort langer dan 2 jaar mee te gaan, dus ook na 2 jaar heb jij gewoon je wettelijke garantie. Het verschil is alleen dat gelijk hebben en gelijk krijgen iets anders is...
Quatt heeft het overigens in zijn mail over 2 of 5 jaar bovenop de wettelijke garantietermijn. Dat is dus niet correct, de wettelijke garantietermijn is namelijk veel langer dan 2 jaar.
Ik heb mijn T6 gekalibreerd: 0,5°C naar beneden.nlmx51 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:08:
Thx voor de uitgebreide reactie! We gaan er een beetje mee stoeien in het begin
Mijn T6 was ook wat te enthousiast vergeleken met een goede thermometer.
En dan kom je meteen in de discussie of je zonder extra te betalen voor die garantie, die garantie niet zou hebben...Ehbrands schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:09:
[...]
Voor de goede orde, Quatt care is verlengde garantie en geen onderhoudscontract.
Los daarvan kan het nog steeds een goed aanbod zijn.
Die wp moet het gewoon nog doen over 3 jaar, en over 7 jaar (ongeacht of je daarvoor bijbetaalt of niet)
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 19-04-2024 11:39 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
ja, heb ik ook gekregen, onderhoud zit hier echter, tenminste wat ik er uit lees niet bij. Het gaat alleen om storingen, vervangen van defecte onderdelen en voorrijkosten en werkloon.StarrFire schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:39:
Lijkt me een goede deal.
1 storing waar ze bv een pomp moeten gaan vervangen en je bent al snel dat bedrag voor 7 jaar kwijt.
5 jaar extra garantie en service koste je dus 6,66 per maand. dat zijn ondertussen net twee biertjes.
en tuurlijk, mogelijk dat je ook na die 2 jaar nog garantie hebt, maar je moet het ook maar gaan krijgen. het is ook gewoon gemak.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb ook gelijk de 5 jaar genomen. Tot 2030 geen zorgen meer. Dat is toch geweldig.MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:51:
[...]
ja, heb ik ook gekregen, onderhoud zit hier echter, tenminste wat ik er uit lees niet bij. Het gaat alleen om storingen, vervangen van defecte onderdelen en voorrijkosten en werkloon.
1 storing waar ze bv een pomp moeten gaan vervangen en je bent al snel dat bedrag voor 7 jaar kwijt.
5 jaar extra garantie en service koste je dus 6,66 per maand. dat zijn ondertussen net twee biertjes.![]()
en tuurlijk, mogelijk dat je ook na die 2 jaar nog garantie hebt, maar je moet het ook maar gaan krijgen. het is ook gewoon gemak.
ik vind het niet verkeerd.
De na 2 jaar nog garantie geef ik weinig kans. Dat wordt welles / nietes waarmee ik iedereen veel succes wens. Ik heb daar helemaal geen zin in.
Misschien nog geweldiger als Quatt besluit ook het CV onderhoud erbij aan te bieden. 1 bedrag, 1 aanspreekpunt. Ik weet niet hoe vaak wettelijk een CV onderhoud vergt? Maar met een hybride is eens per 2 jaar nog te veel.Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb ook gelijk de 5 jaar genomen. Tot 2030 geen zorgen meer. Dat is toch geweldig.
De na 2 jaar nog garantie geef ik weinig kans. Dat wordt welles / nietes waarmee ik iedereen veel succes wens. Ik heb daar helemaal geen zin in.
[ Voor 10% gewijzigd door Freeckje op 19-04-2024 12:54 ]
Thanks voor je reactie. Ik heb de thermostaat inmiddels aangesloten, alleen 2 parameters aangepast op advies van Quatt. Verder heb ik niks aan de thermostaat-instellingen aangepast. Na een herstart van de CiC herkende deze de thermostaat meteen.Gerardwaz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:51:
[...]
Het gaat niet om een vloer maar de manier van verwarmen. Voorheen plankgas en nu rustig aan, daar moet de thermostaat even aan wennen zeg maar. En geduld hebben is altijd goed.
De thermostaat staat op 20 graden. Ik zag dat hij vannacht 1 lange run heeft gemaakt van 5 uur lang waarin de Quatt ongeveer 1,5 kWh heeft gebruikt. De temperatuur was zo te zien de hele nacht rond de 20 graden. Eerste indruk is dus top.
Het lerende vermogen van de Honeywell thermostaat is mij inderdaad bekend, ik weet nog van toen ik hem destijds aan de CV hing dat hij de 1e dag de kamer een uur te laat op temperatuur had, de 2e dag was dit 20 minuten te laat en op de 3e dag werkte het spot-on.
Daar heb je ook helemaal gelijk inMickel moen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:27:
[...]
Het is hier al vaker gemeld. Een en ander is zo afhankelijk van afgiftesysteem, warmteverlies huis en warmtewensen bewoners, dat wat bij de een goed werkt, bij de ander een drama kan zijn. Bij ons werkt Tado prima met de Quatt. Als het met het ene thermostaat systeem niet optimaal werkt, moet je dus opzoek naar iets anders.
Mijn Tado/Quatt gisteren:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ze hebben dan nu wettelijk met het CO-keur (= CO certificaat) te maken, dus je bedrijf en monteurs moeten daar dus per 1-4-2023 aan voldoen. ik zie dit dus niet snel gebeuren.Freeckje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:52:
[...]
Misschien nog geweldiger als Quatt besluit ook het CV onderhoud erbij aan te bieden. 1 bedrag, 1 aanspreekpunt. Ik weet niet hoe vaak wettelijk een CV onderhoud vergt? Maar met een hybride is eens per 2 jaar nog te veel.
CV onderhoud is hierdoor ook duurder geworden en kan dus niet meer officieel door beeunhaas uitgevoerd worden (want die kan gewoon niet aan de eisen van de CO keur voldoen).
Dat begrijp ik, maar Quatt kan toch een alliantie aangaan met een bedrijf die daaraan voldoet.MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:04:
[...]
ze hebben dan nu wettelijk met het CO-keur (= CO certificaat) te maken, dus je bedrijf en monteurs moeten daar dus per 1-4-2023 aan voldoen. ik zie dit dus niet snel gebeuren.
CV onderhoud is hierdoor ook duurder geworden en kan dus niet meer officieel door beeunhaas uitgevoerd worden (want die kan gewoon niet aan de eisen van de CO keur voldoen).
Ja, dat zou kunnen, echter dan moet nog de monteur die voor de Quatt komt zal dan ook die CO certificatie moeten hebben, het is bij dit keursysteem zo dat zowel het bedrijf als ook de mensen zelf gecertificeerd moeten zijn, dit is overigens bij heel veel van dit soort certificaties zo.Freeckje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:14:
[...]
Dat begrijp ik, maar Quatt kan toch een alliantie aangaan met een bedrijf die daaraan voldoet.
Ik herinner mij van de twee sympathieke Slowaken die mijn Quatt hebben geïnstalleerd dat zij vertelden dat het bedrijf waar zij voor werken bezig was met de certificering zodat zij ook aan cv installaties mogen werkenFreeckje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:14:
[...]
Dat begrijp ik, maar Quatt kan toch een alliantie aangaan met een bedrijf die daaraan voldoet.
Het is natuurlijk geweldige marketing om vlak voor het versturen van de mail, aan te gegeven dat er problemen zijn met de waterpomp. Of is dat te ver doorgedacht (complottheorieën 😯)medu80 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:43:
[...]
Gezien er problemen zijn bij sommigen met de waterpomp en dat ze deze vervangen. Ik wil de discussie niet aan over 2 jaar dat ze zeggen. Tja slijtageonderdeel. Een Wilo pomp kost al meer als deze verlenging. Mijn garantie is nog een paar maand, dan nog weet ik het niet. Mijn airco hangt ook al vele jaren en werkt nog altijd.
Ik zie het over 2 jaar wel. Als die nu kapot gaat is het sws garantieokijokii schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:13:
[...]
Het is natuurlijk geweldige marketing om vlak voor het versturen van de mail, aan te gegeven dat er problemen zijn met de waterpomp. Of is dat te ver doorgedacht (complottheorieën 😯)
Ik ben benieuwd wat ze bij mij nog gaan doen. Ik heb de zoemende en best wel doordringende toon bij 1 van de 2 Quatts (ik heb DUO) bij lagere temperaturen/hogere vermogens. Al maanden geleden gemeld en afgelopen week is de monteur geweest en die heeft alleen iets aan 1 van de bigfoots gedaan zodat er misschien minder resonantie zou zijn. Omdat hij vermoedde dat het een resonantie geluid is. Maar het geluid was er nu in veel mindere mate, aangezien het vooral voorkomt bij koud weer en hogere vermogens dan hij wist op te wekken. Ik hoop niet dat ik nu moet wachten tot volgende winter. Maar ze lijken het nu wel goed op te pakken, ook gezien bovenstaande ervaring.timobiel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:55:
[...]
Ik heb een brommende Quatt (Duo) gemeld. Hij resoneerde op de betonnen vloer van de bovenverdieping. Dus er is een monteur langsgeweest.
Deze heeft in 2 bezoeken:
- dempers onder de Quatts gemonteerd
- de fans en motoren vervangen
- en vandaag ook beide pompen vervangen
Tevens speelt bij mij nog steeds de vraag aan Quatt waarom mijn 2e quatt, dezelfde die wellicht niet toevallig ook de zoemtoon geeft, zoveel minder efficient lijkt dan hp1. Tot nu toe alleen maar een algemeen antwoord gekregen dat hp2 door de hogere aanvoertemperaturen vanuit hp1, een wat lagere COP heeft. Hetgeen op voorhand al bekend was bij me. Ik heb een behoorlijk aantal momenten vanuit de Json de in- en uitgaande vermogens van de 2 warmtepompen met elkaar vergeleken. En elke keer is de cop op die momenten van hp2 ongeveer 30% lager dan van hp1! Ook als alleen hp2 draait is de cop veel lager dan wat hp1 bij dezelfde buitentemp, watertemperaturen en weercondities aan rendement geeft. Dus dat is niet te verklaren omdat ze achter elkaar staan.
Nu zijn dat momentopnamen, dus door fluctuaties kan het beeld misschien niet helemaal kloppen. Ik wacht nu op een volgende antwoord omdat ze het intern aan de techneuten voor zouden leggen.
Zijn er meer tweakers hier met een DUO die ook een behoorlijk lagere COP hebben bij hp2?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Volgende week komt Quatt hier een Duo installeren
.
Nog 2 vragen.
Voor de elektra installatie heb ik de werkschakelaar buiten klaar. Die zit op een aparte 3 fase groep achter een Eastron SDM630. Dus straks alles te meten via Home Assistant.
Nu wil ik de monteurs de Quatts op een eigen fase laten zetten (verdelen en apart te meten).
Toen kwam de volgende brain-wave:
Ik gebruik evohome met 4 zones. Die zones ben ik van plan min of meer te vergeten.
)

Nog 2 vragen.
Voor de elektra installatie heb ik de werkschakelaar buiten klaar. Die zit op een aparte 3 fase groep achter een Eastron SDM630. Dus straks alles te meten via Home Assistant.
Nu wil ik de monteurs de Quatts op een eigen fase laten zetten (verdelen en apart te meten).
- Vanuit de werkschakelaar buiten zou ik een buitenkabel op de onbenutte fase met de cv-leidingen mee kunnen laten lopen via de buitengevel naar cv-ketel. Dan kan ik straks bij FE daar de boiler op aansluiten en heb ik alles bemeten netjes over 3 fasen verdeel én scheelt me een lastig kabel traject door het huis.
- Scheelt mij weer de goot open maken en de kabel achteraf trekken.
Ik gebruik evohome met 4 zones. Die zones ben ik van plan min of meer te vergeten.
- Woonkamer: Idee is om van de twee grootste radiatoren de knop af te halen en die dan open te zetten samen met het kleine stukje vvw (20m2) dat ook open staat om flow te garanderen. De evohome centrale unit is dan niet meer dan thermostaat.
- Overige evhome kamers: Op een vast programma zetten met min of meer vaste temperatuur (de knoppen worden dan min of meer onhandige thermostaatknoppen waar je batterijen moet wisselen maar wel nauwkeurig kunt instellen).
Evhome dan gebruiken om de werkkamer graadje hoger te zetten als ik thuis werk - Overige kamers houden de thermostaatknop.
- Nadeel van deze aanpak zie ik bij zon instraling die we veel hebben in de woonkamer en dat dan een kamer aan de 'koude' kant vraagt om warmte. Dan produceer ik onnodig warmte in de woonkamer.
- Alternatief voor overige evohome ruimtes is de oude thermostaatknoppen er weer op zetten.

Het was als grapje bedoeld 😅0xygen500 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:14:
[...]
Ik zie het over 2 jaar wel. Als die nu kapot gaat is het sws garantie
wat je beschrijft kan wel, alleen belast je daarmee wel de 3 fases ongelijk. maar dat is in feite niet erg.oeps schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:21:
Volgende week komt Quatt hier een Duo installeren.
Nog 2 vragen.
- Vanuit de werkschakelaar buiten zou ik een buitenkabel op de onbenutte fase met de cv-leidingen mee kunnen laten lopen via de buitengevel naar cv-ketel. Dan kan ik straks bij FE daar de boiler op aansluiten en heb ik alles bemeten netjes over 3 fasen verdeel én scheelt me een lastig kabel traject door het huis.
echter was dit dus gewoon niet nodig geweest, een Quatt Duo had prima achter een enkel Fase 16 A alamat gezet kunnen worden, en dus ook met enkel fase Eastron kWh meter (ik vermoed van Home Wizzard).
ik hoop alleen dat je wel een 3-fase werkschakelaar hebt, waar echter maar 2-fases zijn aangesloten.
de derde fase kun je dus prima voor je CV en de CIC gebruiken.
Heeft een van jullie dit al gedaan en staan de monteurs open voor dit soort aanpassingen?
Ik gebruik evohome met 4 zones. Die zones ben ik van plan min of meer te vergeten.Is dit een goed plan?
- Woonkamer: Idee is om van de twee grootste radiatoren de knop af te halen en die dan open te zetten samen met het kleine stukje vvw (20m2) dat ook open staat om flow te garanderen. De evohome centrale unit is dan niet meer dan thermostaat.
- Overige evhome kamers: Op een vast programma zetten met min of meer vaste temperatuur (de knoppen worden dan min of meer onhandige thermostaatknoppen waar je batterijen moet wisselen maar wel nauwkeurig kunt instellen).
Evhome dan gebruiken om de werkkamer graadje hoger te zetten als ik thuis werk- Overige kamers houden de thermostaatknop.
- Nadeel van deze aanpak zie ik bij zon instraling die we veel hebben in de woonkamer en dat dan een kamer aan de 'koude' kant vraagt om warmte. Dan produceer ik onnodig warmte in de woonkamer.
Is het gek als ik zeg: Laat de winter maar komen (Ja, dat is gek!
- Alternatief voor overige evohome ruimtes is de oude thermostaatknoppen er weer op zetten.
)
Dank. De werkschakelaar is idd 3 fasen zodat voor verdeling en meten alles apart is.MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:50:
[...]
ik hoop alleen dat je wel een 3-fase werkschakelaar hebt, waar echter maar 2-fases zijn aangesloten.
de derde fase kun je dus prima voor je CV en de CIC gebruiken.
[...]
De 3 fasen had ik een tijd geleden zo aan laten aanleggen voor de toekomst voordat ik woord Quatt kende.
Ik ga de monteurs om te beginnen lekkere koffie geven en kijken wat kan. Zelf doen kan altijd nog.
Er is iets vreemds aan de hand, is er iemand die dit herkent?
Afgelopen dinsdag rond 09.00 uur heb ik de thermostaat van 22C op 22,5C (continue) gezet aangezien mijn echtgenote het koud had (naargeestig weer). Vanaf dat moment varieerde de temperatuur in huis tussen 22,3C en 22,7C (deze variatie is normaal).
Vanochtend om 09.00 uur was de temperatuur 22,63C en bleef de hele dag oplopen tot 23,60C om 15.13 uur. Om 15.22 heb ik de stroom van de CV ketel en de CIC gehaald en even later weer aangesloten.
Op dit moment (18.31 uur) is de temperatuur opgelopen tot 23,71C en loopt de WP nog steeds.
Ik ga nu de thermostaat op 20C zetten om te zien of dit resultaat geeft.
:strip_exif()/f/image/E4Q8ER2jiCTK7YAn0qucBvfw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jFaeTdQ15cICoGeAB9HY9FcW.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen dinsdag rond 09.00 uur heb ik de thermostaat van 22C op 22,5C (continue) gezet aangezien mijn echtgenote het koud had (naargeestig weer). Vanaf dat moment varieerde de temperatuur in huis tussen 22,3C en 22,7C (deze variatie is normaal).
Vanochtend om 09.00 uur was de temperatuur 22,63C en bleef de hele dag oplopen tot 23,60C om 15.13 uur. Om 15.22 heb ik de stroom van de CV ketel en de CIC gehaald en even later weer aangesloten.
Op dit moment (18.31 uur) is de temperatuur opgelopen tot 23,71C en loopt de WP nog steeds.
:strip_exif()/f/image/E4Q8ER2jiCTK7YAn0qucBvfw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jFaeTdQ15cICoGeAB9HY9FcW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1jiyEX3A4PT084lijyk9L7W.jpg?f=fotoalbum_large)
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Ik heb mijn nieuwe esp32 rs485 boardje ook even aan die tweede AGB gehangen maar daar gingen de rxtx ledjes niet branden.Freeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:47:
[...]
Ben ook benieuwd wat die tweede (AGB) aansluiting van de CiC voorstelt, het suggereert een service console te zijn.
Ik ben nieuw hier op het forum en heb een aantal vragen over CV onderhoud i.s.m. een Quatt.
Maar eerst wat achtergrond info.
Ik ben dit jaar naar Almelo verhuisd en hier was een vrij nieuwe Quatt nog in garantie geinstalleerd.
Ik heb voor het CV onderhoud voor de gekoppelde ketel (Remeha Calenta) hetzelfde bedrijf genomen als de oud eigenaar van het huis namelijk Energiewacht. Ik heb gelijk een afspraak gemaakt en toen de monteur het onderhoud kwam doen, zag hij de warmtepomp staan. De vorige keer was deze er nog niet want ze komen om de twee jaar. Blijkbaar heeft de oud eigenaar de koppeling niet gemeld. De monteur deed het benodigde onderhoud wel, maar ging bellen met een collega. Deze zei hem dat ze het nieuwe onderhoudscontract gingen stoppen vanwege de Quatt. Ze deden geen onderhoud aan CV ketels met warmtepompen die niet bij hen bekend waren. Ik heb toen contact opgenomen met de klantservice van Quatt en deze vertelde me dat dit een vervelende situatie is en dat Quatt bezig is om onderhoudscontracten af te sluiten met een aantal CV onderhoudsbedrijven. Welke wilde ze niet zeggen.
Mijn vragen zijn :
Zijn er hier gebruikers die het opzeggen van een onderhoudscontract ook hebben meegemaakt?
Door wie laten jullie het CV onderhoud als er een Quatt gekoppeld is uitvoeren?
Bvd Alex
Ik ben dit jaar naar Almelo verhuisd en hier was een vrij nieuwe Quatt nog in garantie geinstalleerd.
Ik heb voor het CV onderhoud voor de gekoppelde ketel (Remeha Calenta) hetzelfde bedrijf genomen als de oud eigenaar van het huis namelijk Energiewacht. Ik heb gelijk een afspraak gemaakt en toen de monteur het onderhoud kwam doen, zag hij de warmtepomp staan. De vorige keer was deze er nog niet want ze komen om de twee jaar. Blijkbaar heeft de oud eigenaar de koppeling niet gemeld. De monteur deed het benodigde onderhoud wel, maar ging bellen met een collega. Deze zei hem dat ze het nieuwe onderhoudscontract gingen stoppen vanwege de Quatt. Ze deden geen onderhoud aan CV ketels met warmtepompen die niet bij hen bekend waren. Ik heb toen contact opgenomen met de klantservice van Quatt en deze vertelde me dat dit een vervelende situatie is en dat Quatt bezig is om onderhoudscontracten af te sluiten met een aantal CV onderhoudsbedrijven. Welke wilde ze niet zeggen.
Mijn vragen zijn :
Zijn er hier gebruikers die het opzeggen van een onderhoudscontract ook hebben meegemaakt?
Bvd Alex
Hier warmgarant. Die monteur vond het juist mooi en wist veel van hybride warmtepompen.alex0546 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:02:
Ik ben nieuw hier op het forum en heb een aantal vragen over CV onderhoud i.s.m. een Quatt.
Mijn vragen zijn :
Bvd Alex
Het zou best kunnen zijn dat de thermostaat met zo’n wijziging weer wil inleren. Het zijn soms vreemde dingen. Ik zou mij er geen zorgen over maken.RoverP5B schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Inderdaad, maar je kan ook zeggen. Wij Quatt zijn ons bewust van de slechte pompen dus de komende 5 jaar heb je gewoon garantie op de pomp. Die komen wij kosteloos vervangen mocht deze de geest geven. Kijk als je daarmee niet meer klanten binnen haalt.okijokii schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:13:
[...]
Het is natuurlijk geweldige marketing om vlak voor het versturen van de mail, aan te gegeven dat er problemen zijn met de waterpomp. Of is dat te ver doorgedacht (complottheorieën 😯)
Ik heb optimalisatie T6 aan staan.RoverP5B schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wil zeggen: start ook wanneer net boven ingestelde kamertemperatuur.
Optimalisatie stop staat op uit: hier loopt hij door tot 22,1°C. Pas bij 22.3 gaat Quatt uit.
Te hoog geen probleem mee.
Zit in T-shirt.
Had ook niet idee dat te warm een probleem voor jullie zou zijn..
In feite moet je dit soort praktijken niet willen, de Quatt heeft in feite geen enkele directe verbinding met een CV ketel. het enige waar deze in verbinding staat is de CIC en die wordt door de CV ketel eigenlijk als pure thermostaat gezien. Dus daar is niets spannends aan.Dus dit spreekt meer voor onkunde van de monteur en bedrijf zelf. Kun je denk ik beter weg bij blijven.alex0546 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:02:
Mijn vragen zijn :
Bvd Alex
Je moet je afvragen of door dit soort praktijken, namelijk verplichte koppeling, en volgens mij is dit bij wet verboden, van onderhoud van CV en warmtepomp (want daar gaat het namelijk wel naar toe) wenselijk is.
Ik heb dit seizoen ook een onderhoud van mijn CV ketel gehad met de Quatt warmtepomp toen ook aanwezig. Was voor de monteur totaal geen probleem. Hij gaf ook aan dat ze het netjes handen geinstalleerd.
Ik heb zelf n 3 fase kabel vanuit de meterkast naar m’n zolder (staat nu de cv, op termijn een wo boiler oid) getrokken waarvan ik nu maar 1 fase in gebruik heb voor m’n Quatt duo maar waar nodig de boel straks kan uitbreiden.oeps schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:21:
Toen kwam de volgende brain-wave:Heeft een van jullie dit al gedaan en staan de monteurs open voor dit soort aanpassingen?
Van daaruit hebben de monteurs m langs zelfs traject als de waterleiding naar de warmtepomp buiten gehaald en aangesloten op de werk schakelaar. Vonden ze helemaal geen probleem om te doen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Gebruikt hier iemand de Honeywell Chronotherm Touch Modulation optie voor weersafhankelijke regeling?
Zo ja gebruik je dan ook de stooklijn parameter? En welke waarde?
Ja, ik gebruik dezelfde thermostaat met weersafhankelijke regeling.raven22 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:01:
Gebruikt hier iemand de Honeywell Chronotherm Touch Modulation optie voor weersafhankelijke regeling?
De stooklijn instelling geeft de verhouding aan tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur die daarbij gevraagd wordt door de thermostaat. In de handleiding staat een grafiekje met de curves die bij verschillende instellingen horen, dit geeft goed weer hoe het werkt.
Grofweg: hoe hoger de waarde van de instelling, hoe hoger de gevraagde watertemperatuur en hoe langer de thermostaat om warmte blijft vragen.
De cic negeert de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat. Icm de quatt kan je dus zeggen dat de stooklijn alleen regelt tot welke buitentemperatuur de thermostaat warmte zal blijven vragen.
De cic zal hoe dan ook niets doen als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat, als er wel warmtevraag is dan regelt de cic zelf het systeem (waarbij hij ook prima uit kan blijven als het al voldoende warm is in huis). Op basis van dit gedrag vind ik het zelf handig om de stooklijninstelling op een hoge waarde te zetten. Dat geeft de meeste ruimte aan de cic om zijn werk goed te doen.
Dank je, voorkom je met de WAR ook dat de actuele temperatuur eerst een stukje onder de gevraagde moet zakken voordat de cic de pomp aanzet? Ik heb vloerverwarming en dan zakt de temperatuur eerst nog een stukje verder en dan gaat de pomp naar een (te) hoog vermogen. De cic is dus te traag met reageren icm vloerverwarming.dribbel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:00:
[...]
Ja, ik gebruik dezelfde thermostaat met weersafhankelijke regeling.
De stooklijn instelling geeft de verhouding aan tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur die daarbij gevraagd wordt door de thermostaat. In de handleiding staat een grafiekje met de curves die bij verschillende instellingen horen, dit geeft goed weer hoe het werkt.
Grofweg: hoe hoger de waarde van de instelling, hoe hoger de gevraagde watertemperatuur en hoe langer de thermostaat om warmte blijft vragen.
De cic negeert de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat. Icm de quatt kan je dus zeggen dat de stooklijn alleen regelt tot welke buitentemperatuur de thermostaat warmte zal blijven vragen.
De cic zal hoe dan ook niets doen als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat, als er wel warmtevraag is dan regelt de cic zelf het systeem (waarbij hij ook prima uit kan blijven als het al voldoende warm is in huis). Op basis van dit gedrag vind ik het zelf handig om de stooklijninstelling op een hoge waarde te zetten. Dat geeft de meeste ruimte aan de cic om zijn werk goed te doen.
Helemaal mee eens. Ik heb dus nu geen servicecontract meerMacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:31:
[...]
In feite moet je dit soort praktijken niet willen, de Quatt heeft in feite geen enkele directe verbinding met een CV ketel. het enige waar deze in verbinding staat is de CIC en die wordt door de CV ketel eigenlijk als pure thermostaat gezien. Dus daar is niets spannends aan.Dus dit spreekt meer voor onkunde van de monteur en bedrijf zelf. Kun je denk ik beter weg bij blijven.
Je moet je afvragen of door dit soort praktijken, namelijk verplichte koppeling, en volgens mij is dit bij wet verboden, van onderhoud van CV en warmtepomp (want daar gaat het namelijk wel naar toe) wenselijk is.
Ik heb dit seizoen ook een onderhoud van mijn CV ketel gehad met de Quatt warmtepomp toen ook aanwezig. Was voor de monteur totaal geen probleem. Hij gaf ook aan dat ze het netjes handen geinstalleerd.

Kun je me vertellen bij wie jij CV onderhoud laat uitvoeren?
Bedankt!okijokii schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:18:
[...]
Hier warmgarant. Die monteur vond het juist mooi en wist veel van hybride warmtepompen.
het wordt door Feenstra gedaan, is eigenlijk te duur, maar de WAF wil dat niet anders, dus laat ik het maar zo.alex0546 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:32:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb dus nu geen servicecontract meer![]()
een geluk, ik heb altijd het laatste woord; "Ja, schat"

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2024 10:28 ]
Quatt twee weken geleden geïnstalleerd. Tot nu toe perfect echter sinds vannacht start de Quatt niet of nauwelijks op. Het was vanmorgen 19 ipv 20 graden. Er is warmtevraag maar er gebeurt niets. Als ik de thermostaat flink hoger zet dan gaan zowel cv als de Quatt aan. Als ik dan de thermostaat terug zet gaat eerst de cv uit en even later de Quatt ook. Maximale flow is 500 l/min. Heb al een ticket ingelegd. Iemand enig idee?
Circulatiepomp kapot. Zet de tarieven van gas heel laag, elektriciteit heel hoog en optimalisatie aan zodat hij alleen de ketel gebruikt.Bosfazant schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:45:
Quatt twee weken geleden geïnstalleerd. Tot nu toe perfect echter sinds vannacht start de Quatt niet of nauwelijks op. Het was vanmorgen 19 ipv 20 graden. Er is warmtevraag maar er gebeurt niets. Als ik de thermostaat flink hoger zet dan gaan zowel cv als de Quatt aan. Als ik dan de thermostaat terug zet gaat eerst de cv uit en even later de Quatt ook. Maximale flow is 500 l/min. Heb al een ticket ingelegd. Iemand enig idee?
En het noodnummer bellen.
Dank je.Dersan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:52:
[...]
Circulatiepomp kapot. Zet de tarieven van gas heel laag, elektriciteit heel hoog en optimalisatie aan zodat hij alleen de ketel gebruikt.
En het noodnummer bellen.
Gebeld en komen dinsdag. Ben maandag niet thuis.
Goed dat je je er op voorbereid, maar hoe een en ander uitpakt, zul je eerst zelf moeten ervaren.oeps schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:21:
Ik gebruik evohome met 4 zones. Die zones ben ik van plan min of meer te vergeten.Is dit een goed plan?
Evhome dan gebruiken om de werkkamer graadje hoger te zetten als ik thuis werk- Overige kamers houden de thermostaatknop.
Is het gek als ik zeg: Laat de winter maar komen (Ja, dat is gek!
)
Ik heb Tado en was dus ook gewend, dat de ruimtes met Tado een directe warmtevraag konden genereren.
Nu met de Quatt is dat nog maar één ruimte. In die ruimte heb ik dus de Tado thermostaat hangen en de Tado knop op de radiatoren weer verwisseld met een de oude mechanische thermostaatknop en die op maximaal gezet. Het ventiel staat dus altijd open. Dit voor het zicht. Verder in de gang ook een radiator geheel open. Dat is maar een kleine en de temperatuur schommelt daar rond de 18 graden.
De ruimte met de thermostaat is dus de master-ruimte voor de rest van het huis. Die moet je dus zo verwarmen, dat als er warmtevraag uit de rest van het huis komt, daar aan kan worden voldaan.
Indien je dit kunt verwezenlijken kun je prima met zones werken. Zo heb ik naast de master-ruimte twee ruimtes met een dagprogramma, eentje met een weekprogramma en is de rest ingesteld op een vaste temperatuur. Daaronder ook nog met de oude mechanische thermostaatknoppen. Ik werk wel met nachtverlaging, of liever dagverhoging. Dit om comfortredenen. ''s Ochtends hebben wij het liever wat koeler dan in de avond. Maar dat is dus in een huis met geen vloerverwarming, alleen radiatoren, waar dit denk ik makkelijker kan dan met vvw.
Daarbij pas ik een verhoging van 0,1C per 30 minuten toe. Dit geeft meer warmtevraag en langere runs.
Dit is dus mijn ervaring met Tado. Hoe Evohome werkt weet ik niet. Dat zul jezelf moeten uitvogelen. Daar gaat wel wat tijd overheen. Ik ben er zeker enkele weken mee bezig geweest om de meest ideale instellingen qua comfort te krijgen. Dat is namelijk prioriteit nummer één.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dank voor de tips! Ik 'vertaal' ze naar evohome in zal inderdaad op ervaren en aanpassen terecht komen.Mickel moen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:23:
[...]
Goed dat je je er op voorbereid, maar hoe een en ander uitpakt, zul je eerst zelf moeten ervaren.
Evohome zelf is denk ik minder flexibel dan Tado. Temperatuur altijd in stappen van 0,5 graad en een gekoppelde knop is altijd aan een ruimte gekoppeld en kan dus zelfstandig vragen om warmte.
Stap 1 is voldoende kranen helemaal open.
Lekker warm is ook geen probleem. Ik probeer alleen met mijn leken-kennis het system te begrijpen en aan te passen waar dat mogelijk/wenselijk is.Friezin schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:22:
[...]
Ik heb optimalisatie T6 aan staan.
Dat wil zeggen: start ook wanneer net boven ingestelde kamertemperatuur.
Optimalisatie stop staat op uit: hier loopt hij door tot 22,1°C. Pas bij 22.3 gaat Quatt uit.
Te hoog geen probleem mee.
Zit in T-shirt.
Had ook niet idee dat te warm een probleem voor jullie zou zijn..
Op het forum zijn al verschillende opmerkingen/adviezen voorbij gekomen en ik heb daar het e.e.a. van geprobeerd. Middels een logboek (met de hand) registreer ik alle aanpassingen en resultaten hiervan. De Chronoterm touch heeft een Comfort functie, die heb ik op 28 maart geactiveerd en op 5 april uitgezet omdat dit ook een te hoge temperatuur veroorzaakte.
Ik heb op advies Home Wizard aangeschaft om de CV ketel aan/uit momenten te kunnen zien vanwege eerder pendelgedrag. Hetzelfde wilde ik ook voor de WP doen, maar toen ik de stekker in de 2e HW op dezelfde groep aansloot, vloog de stop er uit. Dus geen HW voor de WP.
Ik heb diverse adviezen van forum leden uitgeprobeerd, maar ben er nog niet uit. Ik heb nog een week de tijd vanwege het koude weer (denk ik), daarna zal de WP niet/nauwelijks meer aanslaan en zal ik richting herfst/winter weer verder kunnen stoeien.
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Ik kom er afgelopen week achter dat ik geen offerte krijg van een Remeha installateur voor het vervangen van mijn Remeha Avanta CV ketel van 17 jaar oud voor een nieuwe variant. Dat komt omdat ik had aangegeven voornemens te zijn een Quatt te gaan laten installeren die hier dus op aangesloten gaat worden.alex0546 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:32:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb dus nu geen servicecontract meer![]()
Zij willen dan de 2 jaar onderhoud die per maand wordt gefactureerd - welke ze verplicht mee verkopen bij installatie - niet uitvoeren omdat de Quatt geen deel uitmaakt van hun werkzaamheden dus bieden ze niet aan.
Doe ik de CV installeren en dan later alsnog de Quatt dan vervalt de service en moet ik direct de 2 jaar termijn ineens betalen en doen ze geen onderhoud meer. ( staat in hun voorwaarde)
M.a.w. of de Elga Ace van Remeha in zijn geheel als hybride warmtepomp/ CV als vervanging... of niet
en Quatt nu dan eerst laten installeren op de oude CV
en Quatt zelf doet dus (nog) geen onderhoud aan CV.
Op dit moment heb ik een Eneco onderhoudscontract op de oude en benieuwd wat zij hiervan vinden als er een Quatt op aangesloten gaat worden... Kon ze helaas niet meer bereiken.. wordt aankomende week.
Dus CV vervangen geen optie op dit moment en wat als de Quatt hangt... hoe gaat men er dan mee om als mijn CV de geest geeft.
Daar zou ik mij niet zo druk om maken, als ze dat niet willen doen is er altijd wel iemand te vinden die daar geen problemen mee heeft.Co_2J schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:43:
[...]
Ik kom er afgelopen week achter dat ik geen offerte krijg van een Remeha installateur voor het vervangen van mijn Remeha Avanta CV ketel van 17 jaar oud voor een nieuwe variant. Dat komt omdat ik had aangegeven voornemens te zijn een Quatt te gaan laten installeren die hier dus op aangesloten gaat worden.
Zij willen dan de 2 jaar onderhoud die per maand wordt gefactureerd - welke ze verplicht mee verkopen bij installatie - niet uitvoeren omdat de Quatt geen deel uitmaakt van hun werkzaamheden dus bieden ze niet aan.
Doe ik de CV installeren en dan later alsnog de Quatt dan vervalt de service en moet ik direct de 2 jaar termijn ineens betalen en doen ze geen onderhoud meer. ( staat in hun voorwaarde)
M.a.w. of de Elga Ace van Remeha in zijn geheel als hybride warmtepomp/ CV als vervanging... of niet
Op dit moment heb ik een Eneco onderhoudscontract op de oude en benieuwd wat zij hiervan vinden als er een Quatt op aangesloten gaat worden... Kon ze helaas niet meer bereiken.. wordt aankomende week.
Dus CV vervangen geen optie op dit moment en wat als de Quatt hangt... hoe gaat men er dan mee om als mijn CV de geest geeft.
Genoeg lokale partijen die er vast geen probleem mee hebben, ketel vervangen is een ketel vervangen.Co_2J schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:43:
[...]
Ik kom er afgelopen week achter dat ik geen offerte krijg van een Remeha installateur voor het vervangen van mijn Remeha Avanta CV ketel van 17 jaar oud voor een nieuwe variant. Dat komt omdat ik had aangegeven voornemens te zijn een Quatt te gaan laten installeren die hier dus op aangesloten gaat worden.
Toch makkelijk, maakt het kiezen voor een cv heel wat eenvoudiger. Deze partij hoef je niet meer mee te nemen in je vergelijkingCo_2J schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:43:
[...]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Die partij zou ik al niets meer gunnen. Wat hierboven staat zou ik zeker ook altijd doen. Ik heb niet eens een service contract. Ik heb daar zo vaak van gehoord dat het alleen oplichterij is van die grote partijen dat het mijn deur voorbij gaatCo_2J schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:43:
[...]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
dit lijkt wel eens op koppelverkoop. lees dit maar eens : koppelverkoop verboden ?Co_2J schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:43:
[...]
mogelijk dat je een melding naar de bevoegde instantie kunt doen. meldpunt
en als je deze dan toch niet wilt nemen (ik zou deze zeker niet nemen), dan zou ik ook een duidelijke mail naar de directie sturen met de informatie dat je e.e.a. hebt gemeld aan de bevoegde instantie.
overigens heeft mijn bedrijf (feenstra, dus een van de grotere jongens) hier helemaal geen probleem van gemaakt, vonden zelfs dat het heel netjes gedaan was. zo kan het dus ook.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 21-04-2024 11:21 ]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.