Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:45
Het esp32 met rs485 boardje van @thehog is niet meer beschikbaar [out of stock] op Tindie.com.

Wat is jullie advies voor een alternatief boardje voor eenvoudige setup voor de Quatt modbus sniffer?

[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 06-10-2025 12:38 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:36:
Het esp32 met rs485 boardje van @thehog is niet meer beschikbaar [out of stock] op Tindie.com.

Wat is jullie advies voor een alternatief boardje voor eenvoudige setup voor de Quatt modbus sniffer?
Ben wel gecharmeerd van de Atom m5stack met RS485 base, maar die heb ik nog niet werkend gekregen (CiC doet dan helemaal niks meer).

Maar verder wel mooi compact etc. Dus tzt nog eens verder induiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynClApbolFEDA1jEZrjp5RpZSi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpiXrZpw2EzCRaGWZXmVBCVE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Ben wel gecharmeerd van de Atom m5stack met RS485 base, maar die heb ik nog niet werkend gekregen (CiC doet dan helemaal niks meer).

Maar verder wel mooi compact etc. Dus tzt nog eens verder induiken.

[Afbeelding]
Ja, die ziet er strak uit. Kan jij de tx blokkeren zoals beschreven op de quatt sniffer github?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Ja, die ziet er strak uit. Kan jij de tx blokkeren zoals beschreven op de quatt sniffer github?
Ja vast wel, schematic staat ook gewoon online
https://docs.m5stack.com/...20RS485%20Base#schematics

R1, R4, R5 en R6 eruit zal vast werken, maar ik heb een werkende op het bekende tindie bordje, dus ga m'n M5stack nu niet slopen ;)

Misschien dat @MWink z'n sniffer boardje ook al beschikbaar heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
RickvdT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:13:
LilyGo T-CAN485 boardje voor 10 euro mee besteld. Ik zal t.z.t. laten weten of dit zo makkelijk gaat werken als gehoopt.
Dit is ook een mooi bordje, maar je moet waarschijnlijk ook hier de tx blokkeren wil het werken. Lukte mij in ieder geval niet out-of-the-box. Ik heb de tx gelaten en hem voor een ander project gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RickvdT
  • Nu online
Momenteel is een thuisbatterij nog geen interessante optie voor ons. Afgelopen zomer heb ik een automation gemaakt om bij overtollige PV de zwembad warmtepomp te laten draaien. Ik liep al een tijdje met het idee om hetzelfde te doen in het najaar met de Quatt. Aangezien in het hele huis lage temperatuur vloerverwarming ligt is het idee om met overtollige PV het huis op te warmen en dat dit de rest van de dag wordt afgegeven. Dit idee https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij

Na wat tweaken werkt het nu best aardig. Op een wisselvallige dag als vandaag hebben de Quatts toch 4 uur op vrijwel alleen zonne energie gedraait. De 0,9 graad verhoging is ruimschoots genoeg om het warmteverlies te dekken. Ik hoop op deze manier een groot deel van oktober en maart/april kosteloos te kunnen stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdNS1mMzhiknlkjqtjOPTZJasoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ie8bsMhaNXVCSknaTt3YHUGi.png?f=fotoalbum_large

Zie onderstaande voor de yaml. p1_vermogen_20_min_ma is een 20 Minute moving average filter helper om bij dagen met wisselend weer geen pendelgedrag te krijgen. Tado entities zijn deels Homekit en deels de officiele Tado integratie. Vanwege de api rate limits was ik met Homekit begonnen om er achter te komen dat deze geen hvac_mode en overlay kent. Mocht iemand opmerkingen of suggesties hebben hoor ik het graag!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Thermostaat op Zonne-energie
description: >
  Past de Tado temperatuur aan op basis van energie teruglevering
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: sun
    after: sunrise
    before: sunset
actions:
  - variables:
      rolling_average_power: "{{ states('sensor.p1_vermogen_20_min_ma') | float(0) }}"
      current_set_temp: >-
        {{ state_attr('climate.tado_smart_thermostat_su3953355264',
        'temperature') | float(0) }}
      max_temp: 22
      min_temp: 19.5
      home_idle_use: 250
      current_actual_temp: >-
        {{
        states('sensor.tado_smart_thermostat_su3953355264_current_temperature')
        | float(0) }}
      increase_step: 0.2
      decrease_step: 0.2
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: |
              {{ states('sensor.p1_vermogen_20_min_ma')|float >
               ( home_idle_use + states('sensor.heatpump_total_power_input')|float ) }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: climate.kamer_1
            data:
              hvac_mode: auto
            action: climate.set_hvac_mode
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_vermogen_20_min_ma
            below: -400
            value_template: "{{ current_actual_temp < max_temp }}"
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: state
                    entity_id: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode
                    state: Standby
                sequence:
                  - target:
                      entity_id: climate.tado_smart_thermostat_su3953355264
                    data:
                      temperature: >-
                        {{ [current_actual_temp + increase_step, max_temp] | min
                        }}
                    action: climate.set_temperature
            default:
              - target:
                data:
                  temperature: "{{ [current_set_temp + increase_step, max_temp] | min }}"
      - conditions:
            entity_id: sensor.p1_vermogen_20_min_ma
            above: 0
            entity_id: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode_code
            state:
              - '2'
              - '3'
              {{ is_state('binary_sensor.kamer_1_overlay', 'on') }}
        sequence:
          - target:
            data:
              temperature: "{{ [current_set_temp - decrease_step, min_temp] | max }}"
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:30
ik weet dat de quatt een beperkt aantal compressorniveaus kent en ik zou graag de quatt graag zo willen sturen dat hij een bepaalde powerinput vasthoudt. Nu kan ik via de diyless thermostaat perfect een room temperature, setpoint en control setpoint doorsturen naar de Quatt.

De control setpoint zet ik op 30 graden.
Als ik de temperatuur op 18 zet en setpoint op 18,1 gaat hij rustig draaien op ongeveer 289 Watt.
als ik nu setpoint verhoog naar 18,2 of 18,3, of 18,4 blijft hij op hetzelfde niveau. Toen ik op 18,5 zette werd het om de 40-50 minuten gegeven moment 516, 711 en 838 Watt.

Dus als de CIC constateert dat er geen schot in zit (verschil blijft 0.5) gaat hij op een gegeven moment het vermogen opschroeven.
Logisch, maar zijn er meer mensen mee bezig en wat is jullie ervaring?
Wat ik zou willen bereiken is dat ik hem kan laten werken op een bepaald vermogen als ik bijvoorbeeld zonnestroom over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
maxtrash schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:50:
ik weet dat de quatt een beperkt aantal compressorniveaus kent en ik zou graag de quatt graag zo willen sturen dat hij een bepaalde powerinput vasthoudt. Nu kan ik via de diyless thermostaat perfect een room temperature, setpoint en control setpoint doorsturen naar de Quatt.

Als ik de temperatuur op 18 zet en setpoint op 18,1 gaat hij rustig draaien op ongeveer 289 Watt.
als ik nu setpoint verhoog naar 18,2 of 18,3, of 18,4 blijft hij op hetzelfde niveau. Toen ik op 18,5 zette werd het om de 40-50 minuten gegeven moment 516, 711 en 838 Watt.

Dus als de CIC constateert dat er geen schot in zit (verschil blijft 0.5) gaat hij op een gegeven moment het vermogen opschroeven.
Wat ik zou willen bereiken is dat ik hem kan laten werken op een bepaald vermogen als ik bijvoorbeeld zonnestroom over heb.
Ja, ik ben daar mee bezig geweest en inderdaad is de delta tussen kamer temperatuur en room setpoint de belangrijkste driver voor het compressor niveau (9 stappen 30Hz-90Hz) dat de CiC vraagt aan de buitenunit. En er zijn dan andere drivers die in mindere mate invloed hierop hebben, oa de buitentemperatuur en zoals jij aangeeft hoeveel schot er zit in het reduceren van de delta_room_temperature_to_room_setpoint.
Ik heb dit opgelost met een feedback-loop tussen de delta_room_temperature_to_room_setpoint en de compressor_frequency.
NB de CiC stuurt de compressorfrequency maar niet de powerinput. De powerinput wordt door de controller in de buitenunit aangestuurd waarbij de watertemperatuur ook een rol speelt: de powerinput loopt op met de watertemperatuur ook als de compressorfrequentie gelijk blijft.
Ik denk dat een feedbackloop van de delta_room_temperature_to_room_setpoint op het vermogen van de zonnepanelen mogelijk is met de beperking dat de minimale powerinput ook afhankelijk blijft van de watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:18

Een warmtepomp regeling is gemaakt om je huis warm te houden, niet om maximaal zonnestroom te verbruiken. En dan zit de CiC er nog tussen, die het helemaal onvoorspelbaar maakt. Op een zonnige dag krijg je dit nog wel gemaakt. Als er veel wolkjes zijn, zal het een moeilijke regeling worden die niet goed gaat werken.

Ik zou het simpel houden en het setpoint 0,3 graden hoger zetten als de zijn schijnt.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

ik draai een home assistant script welke de vraagtemperatuur met 0.1 verhoogd op het moment dat de actuele temp de vraagtemperatuur bijna bereikt heeft. in het script zitten een aantal in te stellen parameters, zoals starttijd, max vraagtemperatuur ed. bij jouw zou je er als voorwaarde een overschot aan zonnestroom aan kunnen toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb in Home Assistant met de gegevens uit de Quatt integratie een automatisering gemaakt die de hoeveelheid water in het systeem berekent bij een koude start van de warmtepomp

De automatisering triggered wanneer:
- de flowrate boven de 700 liter per uur komt, en
- de power input boven de 100 Watt komt, dat is wanneer de compressor start met water verwarmen.
Het moment van deze triggers is de starttijd.
Vervolgens stopt de tijd wanneer de tempertuur van het retourwater begint op te lopen nadat het minimaal 1 minuut constant is gebleven.
De gemeten tijdsduur is het verschil tussen eindtijd en starttijd.
In de grafiek was dit 2,5 minuut van 16:44:30 tot 16:46:00.

Is mijn aanname correct dat de hoeveelheid water in het systeem gelijk is aan de flow maal de verstreken tijd dat het duurt om de hoeveelheid water 1 keer rond te pompen?

Met de constante flow van 800 L/uur was de gepasseerde hoeveelheid water dan 2,5 / 60 * 800 = 33 liter water.

NB maak eerst de helper: input_number.water_volume aan in Home Assistant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Bepaal hoeveelheid water in het systeem
description: ""
triggers:
  - entity_id: sensor.heatpump_1_power_input
    above: 100
    trigger: numeric_state
conditions:
    entity_id: sensor.flowmeter_flowrate
    above: 700
actions:
  - variables:
      start_temp: "{{ states('sensor.heatpump_1_temperature_water_in') | float }}"
      start_time: "{{ as_timestamp(now()) }}"  # Store timestamp in seconds
      flow_rate: 800
  - delay: "00:01:00"
  - wait_template: >-
      {{ states('sensor.heatpump_1_temperature_water_in') | float > (start_temp + 0.1) }}
    timeout: "00:10:00"
  - variables:
      end_time: "{{ as_timestamp(now()) }}"  # Store timestamp in seconds
      time_delay: "{{ (end_time - start_time) / 3600 | float }}"  # Calculate hours
      water_volume: "{{ flow_rate * time_delay | float }}"
  - target:
      entity_id: input_number.water_volume
    data:
      value: "{{ water_volume | round(1) }}"
    action: input_number.set_value
  - data:
      title: Water Volume Calculated
        Estimated water volume in the system is {{ water_volume | round(1) }} liters.
    action: persistent_notification.create
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyjA4QbYMXN6Bof_By2j42DZJN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajMVljli3hAqdhArE1jJKNX1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 12-10-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23
TeslaNerd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:02:
Ik heb in Home Assistant met de gegevens uit de Quatt integratie een automatisering gemaakt die de hoeveelheid water in het systeem berekent bij een koude start van de warmtepomp

De automatisering triggered wanneer:
- de flowrate boven de 700 liter per uur komt, en
- de power input boven de 100 Watt komt, dat is wanneer de compressor start met water verwarmen.
Het moment van deze triggers is de starttijd.
Vervolgens stopt de tijd wanneer de tempertuur van het retourwater begint op te lopen nadat het minimaal 1 minuut constant is gebleven.
De gemeten tijdsduur is het verschil tussen eindtijd en starttijd.
In de grafiek was dit 2,5 minuut van 16:44:30 tot 16:46:00.

Is mijn aanname correct dat de hoeveelheid water in het systeem gelijk is aan de flow maal de verstreken tijd dat het duurt om de hoeveelheid water 1 keer rond te pompen?

Met de constante flow van 800 L/uur was de gepasseerde hoeveelheid water dan 2,5 / 60 * 800 = 33 liter water.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Bepaal hoeveelheid water in het systeem?
triggers:
  - entity_id: sensor.flowmeter_flowrate
    above: 700
  - entity_id: sensor.heatpump_1_power_input
    above: 100
actions:
  - variables:
      start_temp: "{{ states('sensor.heatpump_1_temperature_water_in') | float }}"
      start_time: "{{ now() }}"
      flow_rate: 800
  - delay: "00:01:00"
  - wait_template: >-
      {{ states('sensor.heatpump_1_temperature_water_in') | float > (start_temp
      + 0.1) }}
    timeout: "00:10:00"
  - variables:
      end_time: "{{ now() }}"
      time_delay: "{{ (end_time - start_time).total_seconds() / 3600 }}"
      water_volume: "{{ flow_rate * time_delay }}"
  - target:
      entity_id: input_number.water_volume
    data:
      value: "{{ water_volume | round(1) }}"
  - data:
      title: Water Volume Calculated
        Estimated water volume in the system is {{ water_volume | round(1) }}
        liters.
    action: persistent_notification.create
[Afbeelding]
Is denk ik afhankelijk van of alle radiatoren openstaan en er goed is ingeregeld. En als je vvw met menging hebt dan is dit een onzekere factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Hier maar ff verder. @TeslaNerd
nairolf schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:12:
[...]

En @TeslaNerd

Je wil kijken naar: binary_sensor.slave_ch_active_boiler

Die komt overeen met de bit die bedoeld wordt, want dat is de “response” van het toestel naar de thermostaat. Die andere is alleen een copy van het “thermostat” equivalent. (Ik heb me altijd afgevraagd waarom er 2 bestaan, 1 voor thermostat & 1 voor boiler, want de beslissing van de waarde ligt altijd bij 1 van de 2 apparaten: thermostaat of boiler. Ze mogen dus eigenlijk nooit verschillen)

Edit: bij mij is ook altijd 1 van de 2 copies “Unknown”, en de andere heeft een waarde (of niet als die nooit gecommuniceerd wordt tussen beide)
Uit welke integratie komt deze sensor? Want deze heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:18
s020506 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:29:
Hier maar ff verder. @TeslaNerd

[...]

Uit welke integratie komt deze sensor? Want deze heb ik niet.
OpenThermGateWay (OTGW) integratie (zie eigen topic voor informatie over dit apparaat). Is niet specifiek van Quatt, maar zit in het OpenTherm protocol welke je dus met bijv. een OTGW kan uitlezen. Maar dus ook via de OpenTherm Optimizer die @jbtbnl aan het maken is, al heet de HA sensor waarin deze waarde wordt gestopt waarschijnlijk anders in zin optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

OpenThermGateWay (OTGW) integratie (zie eigen topic voor informatie over dit apparaat). Is niet specifiek van Quatt, maar zit in het OpenTherm protocol welke je dus met bijv. een OTGW kan uitlezen. Maar dus ook via de OpenTherm Optimizer die @jbtbnl aan het maken is, al heet de HA sensor waarin deze waarde wordt gestopt waarschijnlijk anders in zin optimizer.
Ik heb deze integratie, maar daar zit deze sensor niet in: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw

Heb jij misschien een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
s020506 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb deze integratie, maar daar zit deze sensor niet in: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw

Heb jij misschien een andere?
Nee dat is degene die ik ook heb. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij nu wellicht toch anders heet. Er is sinds ik hem heb namelijk een redelijke overhaul geweest van de code zodat het 3 “devices” zijn per fysieke OTGW (thermostat, boiler en gateway zijn de 3 devices die de integratie nu aanmaakt) en wellicht zijn sensoren daarmee ook hernoemd, maar niet bij mij omdat ik de integratie al had voordat die splitsing plaatsvond?

Just guessing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Nee dat is degene die ik ook heb. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij nu wellicht toch anders heet. Er is sinds ik hem heb namelijk een redelijke overhaul geweest van de code zodat het 3 “devices” zijn per fysieke OTGW (thermostat, boiler en gateway zijn de 3 devices die de integratie nu aanmaakt) en wellicht zijn sensoren daarmee ook hernoemd, maar niet bij mij omdat ik de integratie al had voordat die splitsing plaatsvond?

Just guessing
Met de alternatieve naamgevingen (afwijkend van de lange sensor-namen) is het niet makkelijk om deze sensoren te vinden. Bij mij waren deze alle drie ook disabled. Hoe werkt dat bij Home Assistant dat na het toevoegen van een integratie een deel van de sensoren nog disabled zijn? Wordt dat zo ingesteld door de maker(s) van een integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Met de alternatieve naamgevingen (afwijkend van de lange sensor-namen) is het niet makkelijk om deze sensoren te vinden. Bij mij waren deze alle drie ook disabled. Hoe werkt dat bij Home Assistant dat na het toevoegen van een integratie een deel van de sensoren nog disabled zijn? Wordt dat zo ingesteld door de maker(s) van een integratie?
Geen idee. Bij mij was juist bijna alles enabled. En met dan de helft unknown omdat de thermostaat of CiC geen waarde ervoor doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Just guessing
Bij mij draait de OTGW pas een week of twee. Dus zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
s020506 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Bij mij draait de OTGW pas een week of twee. Dus zou kunnen
Ik denk dat de naam die ik noem toch echt de goede is:

https://github.com/mvn23/...yotgw/pyotgw.py#L769-L800

In de pyotgw code (de "backend" die voor de HA integratie gebruikt wordt) wordt de 6e letter (character) van de slave_status omgezet naar integer (getal). Gezien we meestal de grootste getallen links plaatsen en de kleine getallen rechts (123 is 1x 100, 2x 10 en 3x 1) is het 6e getal (geteld vanaf 0) de 1e bit (van de 8 ), dus dat komt overeen met wat @jbtbnl liet zien uit de OT-spec:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83669926

Dit wordt geplaatst achter de "DATA_SLAVE_CH_ACTIVE" key, welke de string ("naam") "slave_ch_active" heeft:
https://github.com/mvn23/...master/pyotgw/vars.py#L74

In HA wordt dat vervolgens in deze EntityDescription gezet, kijk specifiek naar "key", die krijgt gewoon exact de string die uit de pyotgw global wordt gehaald, dus "slave_ch_active":
https://github.com/home-a.../binary_sensor.py#L42-L48

En dat wordt dan weer hier gebruikt om het "unique_id" te zetten, wat als het goed is gebruikt wordt om de "entity_id" te kiezen voor een sensor.
https://github.com/home-a...pentherm_gw/entity.py#L45
Edit: verkeerde link aangepast

Je kan proberen hem te zoeken in de settings:
Settings -> Devices & Services -> Klik op "Opentherm Gateway", niet op "3 devices" eronder.
Dan zie je de "integratie pagina" waarop je 3 "rijen" devices ziet. Klik bij de rij "Opentherm Boiler" op de 3 puntjes, en dan op "X entities" (ik zie "76 entities" staan).
Je kan dan eventueel de kolom "Entity ID" toevoegen om precies te kunnen zien hoe alles heet. Hier kan je dan gaan zoeken (handmatig of via de het zoekfilter bovenin).

Ik zie dan bijvoorbeeld:
Daar zie ik bij de "Status" "-" staan, dus beschikbaar, maar bij entities die disabled zijn staat dan een rondje met een streepje erdoor (een "niet parkeren bord" zegmaar). Als dat zo is dan kan je hem idd niet vinden, maar dan kan je hem hier wel enablen zodat de OTGW integratie die sensor vanaf dan wel gaat vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14CzgpB657d7YzlIxl2x923Tob0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MjwSUs5Sdt74fWMOUnlWoEh1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

In de pyotgw code (de "backend" die voor de HA integratie gebruikt wordt) wordt de 6e letter (character) van de slave_status omgezet naar integer (getal). Gezien we meestal de grootste getallen links plaatsen en de kleine getallen rechts (123 is 1x 100, 2x 10 en 3x 1) is het 6e getal (geteld vanaf 0) de 1e bit (van de 8 ), dus dat komt overeen met wat @jbtbnl liet zien uit de OT-spec:

Dit wordt geplaatst achter de "DATA_SLAVE_CH_ACTIVE" key, welke de string ("naam") "slave_ch_active" heeft:

In HA wordt dat vervolgens in deze EntityDescription gezet, kijk specifiek naar "key", die krijgt gewoon exact de string die uit de pyotgw global wordt gehaald, dus "slave_ch_active":

En dat wordt dan weer hier gebruikt om het "unique_id" te zetten, wat als het goed is gebruikt wordt om de "entity_id" te kiezen voor een sensor.

Settings -> Devices & Services -> Klik op "Opentherm Gateway", niet op "3 devices" eronder.
Dan zie je de "integratie pagina" waarop je 3 "rijen" devices ziet. Klik bij de rij "Opentherm Boiler" op de 3 puntjes, en dan op "X entities" (ik zie "76 entities" staan).
Je kan dan eventueel de kolom "Entity ID" toevoegen om precies te kunnen zien hoe alles heet. Hier kan je dan gaan zoeken (handmatig of via de het zoekfilter bovenin).

Ik zie dan bijvoorbeeld:
Daar zie ik bij de "Status" "-" staan, dus beschikbaar, maar bij entities die disabled zijn staat dan een rondje met een streepje erdoor (een "niet parkeren bord" zegmaar). Als dat zo is dan kan je hem idd niet vinden, maar dan kan je hem hier wel enablen zodat de OTGW integratie die sensor vanaf dan wel gaat vullen.
[Afbeelding]
Ik kom er van het weekend op terug. Ik ben een paar dagen weg en op mijn telefoon krijg ik dit niet uitgevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Ik kan in de code niet vinden op basis waarvan vanalles enabled is of niet, maar bij mij was ooit ook heel veel disabled, dus het kan goed dat hij by default niet enabled staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:06:
[...]

- github repository staat nu nog even private, er moeten nog wat links in de readme aangepast worden, en wat afstemmen met wat mensen. Er staan de orginele Kicad project files en de gegenereerde gerbers en BOM en CPL files in het archief, is beschikbaar onder de CERN-OHL-P v2 license. Prijs bij JLCPCB is 85 euro per 5 PCBs incl import en verzending.

- van de rs-485 transceiver is alleen de Rx verbonden en Rx enable is actief en
- Tx is niet verbonden en Tx enable is niet actief
- geen eindweerstanden want die zitten al op de bus
- ik zie paar keer per minuut CRC fouten, ik ga morgen even de bedrading verbeteren, misschien dat het helpt
- deze modbus sniffer kan alleen maar lezen doordat de Tx is gedisabled. Ik heb wel 0 Ohm weerstanden laten plaatsen op de Rx en Tx enable pinnen om het later mogelijk te maken ook te schrijven op de modbus.
Hoe gaat het met het studentenproject?
En is de github voor dit project al openbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
TeslaNerd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 01:06:
[...]

Ja, ik ben daar mee bezig geweest en inderdaad is de delta tussen kamer temperatuur en room setpoint de belangrijkste driver voor het compressor niveau (9 stappen 30Hz-90Hz) dat de CiC vraagt aan de buitenunit. En er zijn dan andere drivers die in mindere mate invloed hierop hebben, oa de buitentemperatuur en zoals jij aangeeft hoeveel schot er zit in het reduceren van de delta_room_temperature_to_room_setpoint.
Ik heb dit opgelost met een feedback-loop tussen de delta_room_temperature_to_room_setpoint en de compressor_frequency.
NB de CiC stuurt de compressorfrequency maar niet de powerinput. De powerinput wordt door de controller in de buitenunit aangestuurd waarbij de watertemperatuur ook een rol speelt: de powerinput loopt op met de watertemperatuur ook als de compressorfrequentie gelijk blijft.
Ik denk dat een feedbackloop van de delta_room_temperature_to_room_setpoint op het vermogen van de zonnepanelen mogelijk is met de beperking dat de minimale powerinput ook afhankelijk blijft van de watertemperatuur
Bedoel je met feedback loop een pid algoritme? Ik ben er mee bezig geweest maar het reageert nog wat te agressief. Welke parameters gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
maxtrash schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Bedoel je met feedback loop een pid algoritme? Ik ben er mee bezig geweest maar het reageert nog wat te agressief. Welke parameters gebruik je?
Niet een PID maar een eenvoudig REPEAT ... WHILE loopje.
Het begint met het vasthouden van een vaste delta tussen de kamertemperatuur en de room setpoint met daarop een extra delta die ik iedere 10 seconden laat bewegen per 1/100ste graad zolang de compressor een stap te hoog of lager staat dan de door mij gewenste compressorfrequentie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
alias: >-
  Change Offset on change in ComprLevel or ComprLevelDemand until ComprLevel
  equal  ComprLevelDemand
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_number.compressorleveldemand
    entity_id:
      - sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic
  - trigger: template
    value_template: >-
      {{ ( states("input_number.compressorleveldemand") -
      states("sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic") ) != 0 }}
conditions:
    entity_id: sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic
    entity_id: counter.aktietimer_quatt_aan
    above: 2
    entity_id: input_number.deltat_room2setpoint
    above: -1
      {{ (states('input_number.compressorleveldemand')|int -
      states('sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic')|int) != 0 }} 
  - condition: not
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.hp1_defrost_mode
        state: "on"
actions:
  - repeat:
      while:
        - condition: and
          conditions:
                states('sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic')|int) != 0 }}
              entity_id: sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic
      sequence:
        - variables:
            current: "{{ states('input_number.deltat_room2setpoint') | float(0.00) }}"
            oldlevel: "{{ states('sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic') | int }}"
        - if:
                states('sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic')|int) > 0 }}
          then:
            - data_template:
                value: "{{ current + 0.01 | float(0.00) }}"
          else:
            - data_template:
                value: "{{ current - 0.01 | float(0.00) }}"
        - delay:
            seconds: 10
  - metadata: {}
    data:
      title: Quatt
        ComprLevel was {{ oldlevel }} is  {{
        states('sensor.hp1_compressor_level_set_by_cic')|int }}
    action: notify.mobile_app_xxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc6SQ1Se5ZfAPLAk7Zypl2AvILY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pk590Y5XqE2TzwNovzZyUgBV.png?f=fotoalbum_large

Hieronder de Plotly-code waarmee ik deze 3D-puntenwolk heb gemaakt obv sensoren uit de Quatt-integratie in Home Assistant. Hiervoor heb jij de Plotly Graph Card nodig uit HACS.

Als iemand weet hoe ik met Plotly nog een trendvlak kan toevoegen aan deze puntenwolk dan lees ik dat graag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
type: custom:plotly-graph
title: COP vs Tlift (Ta - Buitentemp)
hours_to_show: 960
refresh_interval: 300
no_default_entities: true
raw_plotly_config: true
entities:
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_water_in
    internal: true
    filters:
      - resample: 1m
      - store_var: ta
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_outside
    filters:
      - store_var: buiten
  - entity: sensor.heatpump_1_quatt_cop
    filters:
      - store_var: cop
  - entity: ""
    x: >-
      $fn ({ vars }) => vars.cop.xs.map((x, i) => vars.ta.ys[i] -
      vars.buiten.ys[i])
    z: $fn ({ vars }) => vars.cop.ys
    "y": $fn ({ vars }) => vars.buiten.ys
    type: scatter3d
    mode: markers
    marker:
      color: crimson
      size: 2
      opacity: 0.1
layout:
  margin:
    t: 0
    l: 0
    r: 0
    b: 0
  scene:
    xaxis:
      title: Tlift = Ta - Buitentemp
      range:
        - 0
        - 25
    zaxis:
      title: COP
      range:
        - 1
        - 10
    yaxis:
      title: Buitentemp
      range:
        - 10
        - 16
  height: 600
  plot_bgcolor: white
  hovermode: closest

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 15-10-2025 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Leuke ontwikkeling (in testfase) in de HA integratie, zowel via lokale connectie (JSON) als remote (mobile-api).
Met die laatste is veel informatie op te halen.

https://github.com/marcob...8#issuecomment-3408062786
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/pull/208

(geen idee of ontwikkelaar Wouter hier ook op Tweakers aanwezig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:23:
Leuke ontwikkeling (in testfase) in de HA integratie, zowel via lokale connectie (JSON) als remote (mobile-api).

Ziet er inderdaad geweldig uit en mogelijk dat we alleen maar even hoeven te wachten totdat dit in de HA integratie terecht komt, check deze post

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:23:

Dat ziet er goed uit. Wat is het verschil tussen local en remote api gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

simpelweg:
De remote API heeft veel meer info. 😁

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Remote (via mobile-api): https://github.com/marcob...8#issuecomment-3402420795

Bevat dus ook alle informatie waarmee in de Quatt app de grafieken gemaakt worden.
En bijv comp freq, pompvermogen, CiC versie, Quatt versie etc.

[ Voor 19% gewijzigd door jj85 op 16-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Remote (via mobile-api): https://github.com/marcob...8#issuecomment-3402420795

Bevat dus ook alle informatie waarmee in de Quatt app de grafieken gemaakt worden.
En bijv comp freq, pompvermogen, CiC versie, Quatt versie etc.
Als in: alle historische data op basis waarvan de Quatt de grafieken kan maken?

En begrijp ik het goed dat met de truc in deze pull request het niet meer nodig is om een geroote android telefoon te hebben om de data uit de api te krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 16-10-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

offtopic:
Die vraag kan je prima zelf beantwoorden als je die link even goed bekeken hebt
GET: /me/installation/INS-HIDDEN/insights?from=2024-01-01&timeframe=all&advancedInsights=true
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
{
    "meta":
    {
        "status": 200,
        "took": 0.111067297
    },
    "result":
    {
        "from": "2023-12-31T23:00:00.000Z",
        "to": "2025-10-14T21:59:59.999Z",
        "totalHpHeat": 11559363,
        "totalHpElectric": 3352891,
        "totalBoilerHeat": 5520,
        "totalBoilerGas": 0.6278,
        "averageCOP": 3.4,
        "savingsMoney": 643.19,
        "savingsCo2": 1641.147,
        "savingsGas": 1314.6844,
        "savingsGasMoney": 1808.34,
        "savingsQuattElectricityCost": 1165.15,
        "co2GasSaved": 2350.3814,
        "co2Electricity": 709.2344,
        "hasTarrifs": true,
        "graph":
        [
            {
                "hpElectric": 1273020,
                "hpHeat": 4482326,
                "boilerHeat": 5520,
                "boilerGas": 0.6278,
                "cop": 3.5,
                "timestamp": "2024-06-30T22:00:00.000Z"
            },
            {
                "hpElectric": 2079871,
                "hpHeat": 7077037,
                "boilerHeat": 0,
                "boilerGas": 0,
                "cop": 3.4,
                "timestamp": "2024-12-31T23:00:00.000Z"
            }
        ],
        "outsideTemperatureGraph": null,
        "waterTemperatureGraph": null,
        "roomTemperatureGraph": null
    }
}
En begrijp ik het goed dat met de truc in deze pull request het niet meer nodig is om een geroote android telefoon te hebben om de data uit de api te krijgen?
Ja, enkel CiC hostname + een druk op de CiC knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Ik denk niet dat je historische data krijgt. Alleen meer sensoren die je nu kan uitlezen.

En volgens mij begrijp je het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
s020506 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Ik denk niet dat je historische data krijgt. Alleen meer sensoren die je nu kan uitlezen.
Jawel, alles wat je ook met de Quatt app kunt ophalen (die Mobile API is immers de bron voor de Quatt app). Je zou er in theorie ook settings mee kunnen wijzigen (alle settings die in de app voorkomen), zoals soundslider en tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
s020506 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

En volgens mij begrijp je het goed.
Ja TLDR hier, maar met de hint van @jj85 begin ik nu te begrijpen hoe veel extra data hiermee beschikbaar komt voor de Quatt integratie :*)

En ja, dat is alle historische data die de app nodig heeft om de grafieken per dag vanaf installatiedatum _/-\o_ te kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Jawel, alles wat je ook met de Quatt app kunt ophalen (die Mobile API is immers de bron voor de Quatt app). Je zou er in theorie ook settings mee kunnen wijzigen (alle settings die in de app voorkomen), zoals soundslider en tarieven.
en ook het installateurs menu van de app?
Geen idee overigens wat er mogelijk is met dat menu

edit: met deze posts uit het andere forum kan de installateur dan ook de stooklijn instellen:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i39CddJU0It3eJ3t3a08GcEuPUE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/fRmM33Jdgk1HYyZQR5Ysrxru.avif?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door TeslaNerd op 16-10-2025 10:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:51
Het is allemaal nog in testfase maar het ziet er goed uit! Waar we voor moeten uitkijken is dat we de mobile-API van Quatt niet overbelasten. Lokaal kunnen we prima de CIC 1x in de 10 seconden uitlezen maar dit is praktisch gezien niet wenselijk voor de mobile-api.

De gedachtengang die ik nu heb is om eigenlijk lokaal en remote te combineren. Data dat lokaal beschikbaar is wordt ook direct lokaal snel bij de CIC opgehaald en voor data dat alleen maar remote beschikbaar is wordt de update frequentie lager (in lijn met de update snelheid van de mobile app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:08:
Het is allemaal nog in testfase maar het ziet er goed uit! Waar we voor moeten uitkijken is dat we de mobile-API van Quatt niet overbelasten. Lokaal kunnen we prima de CIC 1x in de 10 seconden uitlezen maar dit is praktisch gezien niet wenselijk voor de mobile-api.

De gedachtengang die ik nu heb is om eigenlijk lokaal en remote te combineren. Data dat lokaal beschikbaar is wordt ook direct lokaal snel bij de CIC opgehaald en voor data dat alleen maar remote beschikbaar is wordt de update frequentie lager (in lijn met de update snelheid van de mobile app).
Ok, dat is inderdaad de goede gedachtengang. Alle (historische) data komt dan uiteindelijk toch in de Home Assistant database terecht en is dan altijd direct beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01
Ben benieuwd hoe lang de remote API open blijft. Leveranciers zitten hier vaak niet op te wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Rowwan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:18:
Ben benieuwd hoe lang de remote API open blijft. Leveranciers zitten hier vaak niet op te wachten...
Hij is niet open. Je connect met de CIC code + druk op de CIC knop.
In weze simuleer je in HA een telefoon met Quatt app via deze route

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
Dat is ook exact de reden waarom we moeten voorkomen dat we de Quatt mobile-api teveel belasten. Als de data lokaal beschikbaar is dan kun je prima de data 1x per 10 seconden ophalen. Voor de mobile-api zou dat in de minuten moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gave ontwikkeling! Ik ben het met Lasoul eens, reverse-engineered API's moet je voorzichtig mee zijn in gebruik, om te voorkomen dat de fabrikant routes gaat dichttimmeren of algemeen (voor iedereen) time-outs gaat instellen. Zal niet de eerste keer zijn...

Ik denk echter wel dat het een heel goede aanvulling kan zijn op de lokale CIC JSON polling, zou het graag gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 16-10-2025 10:49 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01
jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Hij is niet open. Je connect met de CIC code + druk op de CIC knop.
In weze simuleer je in HA een telefoon met Quatt app via deze route
Bwa... Ik weet niet of dat is hoe Quatt het ziet. De mobile app wordt door veel mensen nauwelijks gebruikt (1x per dag? 1x per week). Als je dit via HA gaat doen, kan het data verbruik vele malen omhoog gaan (geen idee, niet noodzakelijk). En daarmee ook hun hosting kosten, ze kopen waarschijnlijk gewoon bandbreedte in. Als dit ineens explodeert gaan ze maatregelen nemen.

Ik heb dit ook bij andere applicaties gezien (oa. Ford), leveranciers zetten dit vaak snel dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
JanHenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:49:
Gave ontwikkeling! Ik ben het met Lasoul eens, reverse-engineered API's moet je voorzichtig mee zijn in gebruik, om te voorkomen dat de fabrikant routes gaat dichttimmeren of algemeen (voor iedereen) time-outs gaat instellen. Zal niet de eerste keer zijn...

Ik denk echter wel dat het een heel goede aanvulling kan zijn op de lokale CIC JSON polling, zou het graag gebruiken.
Een timeout instellen is een prima oplossing. Daar kan in de Quatt integratie prima mee worden omgegaan.

@BobVI en Martijn bij @Quatt Support ik neem aan dat jullie hier ook meelezen. Kunnen jullie mee sparren hoe hier mee om te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 16-10-2025 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasoul
TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Een timeout instellen is een prima oplossing. Daar kan in de Quatt integratie prima mee worden omgegaan.

@BobVI en Martijn bij @Quatt Support ik neem aan dat jullie hier ook meelezen. Kunnen jullie mee sparren hoe hier mee om te gaan?
In de basis zou de remote API integratie voor realtime sensor informatie helemaal niet nodig moeten zijn. Zolang de lokale CIC-feed dezelfde realtime sensor informatie bevat als remote dan wordt de lokale feed gebruikt.

Het is anders voor de historische data en de aansturing van bijvoorbeeld de Hybrid (Bijvoorbeeld: Sound slider, quiet mode), All-electric (bijvoorbeeld: boost) of straks de Chill (aan/uit?). Vanuit integratie perspectief wil je graag de mogelijkheid hebben om dit ook aan te kunnen sturen vanuit bijvoorbeeld Home Assistant. Je wil hiervoor niet elke keer de Quatt app moeten hoeven gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
  • Nu online
Hier ben ik ook een beetje bang voor. Het zou vooral mooi zijn om zelf de Full electric slim te kunnen aansturen met wat logica. Dat is niet heel complex en ik ben bang dat dit bij Quatt nog een lange tijd gaat duren zolang je geen Quatt energy en Quatt accu hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:20
Het is jammer dat "we" al deze data via de Mobile API moeten ophalen. Ik heb dit ook eerder aangegeven in het zuster topic over Quatt.

Al deze data komt immers uit de CIC en zou prima in de JSON kunnen staan. Dan loopt Quatt niet het risico op meer load/traffic/firebase tokens op de Mobile API. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om dit op deze manier te doen.

Overigens poll ik al sinds afgelopen winter de mobile API om bij bepaalde frequenties de thermostaat een tikkeltje te verlagen zodat ik geen "last" heb van de 317hz toon in de nachten. En vind het wel fijn om te weten wanneer de CIC firmware wordt bijgewerkt. Voor mij usecase zouden deze twee ook prima in de CIC JSON data kunnen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
hele mooie ontwikkelingen met de nieuwe API. Ben het er mee eens dat sensoren eigenlijk beter in de lokale json zouden kunnen zitten. Misschien is dit een kleine stimulans voor Quatt om deze toe te voegen waardoor de remote API alleen sporadisch gebruikt hoeft te worden.
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in de compressor frequency's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wow, jullie laten er geen gras over groeien🥳

@BobVI en Martijn van @Quatt Support laten jullie ook nog wat horen vanuit Quatt als leverancier van al dit moois?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAeAkqDamU-J6wync9OQPZWIbxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q8HLjF0whFLBJwqcebIph4tD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 17-10-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
Hele mooie ontwikkeling chapeau! vanuit daar kan je straks zelf de slimmigheid regelen met HA.
Maar het gevaar kan nu ook zijn dat ze de mobile api dichttimmeren :X na al het taggen.

[ Voor 23% gewijzigd door mklcln op 17-10-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
mklcln schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:07:
Hele mooie ontwikkeling chapeau! vanuit daar kan je straks zelf de slimmigheid regelen met HA.
Maar het gevaar kan nu ook zijn dat ze de mobile api dichttimmeren :X na al het taggen.
Ik zou het niet aandurven voor essentiële toepassingen. Ben je op wintersportvakantie, wordt de API aangepast, zit je met een huis zonder verwarming...

Voor logging en monitoring is het natuurlijk wél heel leuk!

Edit: of er zou een goed fallback scenario moeten zijn

[ Voor 5% gewijzigd door jbtbnl op 17-10-2025 14:56 ]

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@mklcln @jbtbnl Ik heb niet het idee dat er iets via de mobile API te regelen is, behalve de soundslider, optimaliseer besparingen en de tarieven.
Het blijft de CiC die de warmtepomp aanstuurt.
Met een modbuscontroller zou je het wel zelf kunnen overnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:02:
@mklcln @jbtbnl Ik heb niet het idee dat er iets via de mobile API te regelen is, behalve de soundslider, optimaliseer besparingen en de tarieven.
Het blijft de CiC die de warmtepomp aanstuurt.
Met een modbuscontroller zou je het wel zelf kunnen overnemen ;)
En wat hier al door een aantal tweakers met succes wordt gedaan is een eigen besturing via het room setpoint van de thermostaat obv de data uit de JSON, modbus, en de Quatt api.
Bij mij is dat een regeling op de normale besturing van Quatt en het weekschema voor de thermostaat. Als de zelf getweakte metabesturing hapert dan gaan de Quatt CiC en het weekschema ongestoord verder.
Is minder spannend dan het lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Ik zie dan bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Zoals beloofd, ik heb er nog even naar gekeken. En ik heb die sensor echt niet. Maar dat is niet zo raar als ik naar de code van de integratie kijk. Bij mij wordt deze netjes hernoemd:

https://github.com/home-a...m_gw/binary_sensor.py#L42

Dus binary_sensor.slave_ch_active_boiler en binary_sensor.opentherm_boiler_central_heating_1 zijn precies hetzelfde. Alleen raar dat deze bij mij hernoemd wordt, en bij jou niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10 15:59
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Hoe gaat het met het studentenproject?
En is de github voor dit project al openbaar?
Helaas (of is het juist heel goed?) heeft de opdrachtgever besloten dat het hardware ontwerp zodanig voldoet aan hun eisen dat het als basis kan dienen voor een product voor oa de service mensen van het bedrijf, dus het wordt niet openbaar gemaakt uit concurrentie overwegingen. Er zijn nu studenten bezig met een aansluitend project voor de firmware, dat zal ook niet openbaar worden gemaakt. Jammer dat ik het niet kan delen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
s020506 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Zoals beloofd, ik heb er nog even naar gekeken. En ik heb die sensor echt niet. Maar dat is niet zo raar als ik naar de code van de integratie kijk. Bij mij wordt deze netjes hernoemd:

https://github.com/home-a...m_gw/binary_sensor.py#L42
Ah ik wist niet dat daar de translation_key voor is, weer wat geleerd :)
Dus binary_sensor.slave_ch_active_boiler en binary_sensor.opentherm_boiler_central_heating_1 zijn precies hetzelfde. Alleen raar dat deze bij mij hernoemd wordt, en bij jou niet.
Dat zal dan liggen aan het moment van voor het eerst configureren, want ik denk dat dit in de overhaul gedaan is, maar dan passen ze entity ids niet meer aan als ze al bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Ongelovelijk hoe snel @Lasoul en Wouter hebben gewerkt! _/-\o_
Ik heb net de beta van de HA-integratie geïnstalleerd en dit ziet er super uit
https://github.com/marcob...uatt/releases/tag/0.9.9b2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Worden de controle opties voor de Chill hiermee ook toegankelijk voor de Home Assistant integratie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldq7RziHcqcG5Nqkz0T4ka81q-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vm7OgGCRuJ3bPgih2QgcfsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:15:
Worden de controle opties voor de Chill hiermee ook toegankelijk voor de Home Assistant integratie?

[Afbeelding]
Dat zou wel mogelijk moeten zijn maar dan moeten we even de specifieke API weten.
Heb je al een Chill draaien?

Er zit nog geen specifieke ondersteuning voor de Chill in maar de integratie is zo opgebouwd dat dit "eenvoudig" kan worden toegevoegd.

[ Voor 11% gewijzigd door Lasoul op 21-10-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Dat zou wel mogelijk moeten zijn maar dan moeten we even de specifieke API weten.
Heb je al een Chill draaien?

Er zit nog geen specifieke ondersteuning voor de Chill in maar de integratie is zo opgebouwd dat dit "eenvoudig" kan worden toegevoegd.
Nee, ik heb nog geen Chill draaien. Het Chill-in-de-Quatt-app plaatje komt van de Quatt website. Zijn er al Chill gebruikers hier op Tweakers?

Van een email van Quatt op het Quatt Chill tweakersforum las ik:
“Vanaf september starten we met 50 pilotinstallaties bij geselecteerde klanten. Deze kleine groep klanten zullen we in augustus benaderen met een uitnodiging om deel te nemen aan de pilot. Daarna schalen we de verkoop op in de herfst, maar door de grote vraag (4.000 gepre-orderde units) zullen veel installaties pas in de winter plaatsvinden.”

[ Voor 40% gewijzigd door TeslaNerd op 21-10-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:19
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:50:
[...]

Nee, ik heb nog geen Chill draaien. Het Chill-in-de-Quatt-app plaatje komt van de Quatt website. Zijn er al Chill gebruikers hier op Tweakers?

Van een email van Quatt op het Quatt Chill tweakersforum las ik:
“Vanaf september starten we met 50 pilotinstallaties bij geselecteerde klanten. Deze kleine groep klanten zullen we in augustus benaderen met een uitnodiging om deel te nemen aan de pilot. Daarna schalen we de verkoop op in de herfst, maar door de grote vraag (4.000 gepre-orderde units) zullen veel installaties pas in de winter plaatsvinden.”
Die zullen waarschijnlijk een NDA hebben moeten tekenen, zelfde als met de AE pilots, die mochten ook niks zeggen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:22
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Die zullen waarschijnlijk een NDA hebben moeten tekenen, zelfde als met de AE pilots, die mochten ook niks zeggen
Waarschijnlijk. Ik heb nooit iets hoeven tekenen, was meer een gentleman agreement dat ik niets zou zeggen over mijn pilot installatie .
Wacht zelf ook met smart op info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
HBO88 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Waarschijnlijk. Ik heb nooit iets hoeven tekenen, was meer een gentleman agreement dat ik niets zou zeggen over mijn pilot installatie .
Wacht zelf ook met smart op info
Gebruik jij de Quatt integratie in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:22
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:10:
[...]

Gebruik jij de Quatt integratie in Home Assistant?
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dan is @Lasoul vast erg benieuwd wat er bij jouw Quatt devices aan extra data doorkomt via de JSON en de API.
En wij dan natuurlijk wat hiermee de extra mogelijkheden voor de Quatt integratie kunnen worden

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 21-10-2025 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Dan is @Lasoul vast erg benieuwd wat er bij jouw Quatt devices aan extra data doorkomt via de JSON en de API.
En wij dan natuurlijk wat hiermee de extra mogelijkheden voor de Quatt integratie kunnen worden
Heb niet de indruk dat @HBO88 een chill heeft ;)
De andere actieve ontwikkelaar van de Mobile API toevoeging heeft zelf ook All-E, dus denk dat hij die info al wel beschikbaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:45:
Ongelovelijk hoe snel @Lasoul en Wouter hebben gewerkt! _/-\o_
Ik heb net de beta van de HA-integratie geïnstalleerd en dit ziet er super uit
https://github.com/marcob...uatt/releases/tag/0.9.9b2
Ik heb vanavond de beta van de HA integratie geinstalleerd op de reeds aanwezige v0.9.3 en het proces met de druk op de knop van de CiC doorlopen maar ik zie geen extra sensoren in mijn Quatt integratie.
Ik heb een restart gedaan. Moet ik nog iets extras doen of ergens op wachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4YPABidKuW6zungkAXvJXSdIO0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wfapZE3FQ7FB4Vk08pIXvzA1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Ik heb vanavond de beta van de HA integratie geinstalleerd op de reeds aanwezige v0.9.3 en het proces met de druk op de knop van de CiC doorlopen maar ik zie geen extra sensoren in mijn Quatt integratie.
Ik heb een restart gedaan. Moet ik nog iets extras doen of ergens op wachten?
[Afbeelding]
Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment. Je kunt even bij de configuratie kijken of daar de optie weg is dat je "remote" kunt configureren. Als die optie weg is dan denkt de integratie dat "remote" goed is geconfigureerd. Als die optie er nog staat dan kun je opnieuw proberen. Ik moest zelf een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKRP8spuRDUbk9RkacsiICYpgwc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eT4NrJkNKRhjMGE3nQrVpdAW.png?f=user_large

Zou je anders een issue willen aanmaken op de Github repo en even willen kijken of je wat terug kunt vinden in de logfiles?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ0KBkLJ-fbFJujbTY_GifxMD7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvaABYebbsdtHhgBNvym7gjx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Lasoul op 22-10-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment.
Zou je anders een issue willen aanmaken op de Github repo en even willen kijken of je wat terug kunt vinden in de logfiles?

[Afbeelding]
@TeslaNerd Volgens mij ging hij bij mij ook niet direct goed. Daarna nog een keer heel hard op de knop gedrukt en daarna was het direct in orde.
Geen bug van aangemaakt, want ik ging er vanuit dat ik niet hard genoeg op de knop gedrukt had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment. Je kunt even bij de configuratie kijken of daar de optie weg is dat je "remote" kunt configureren. Als die optie weg is dan denkt de integratie dat "remote" goed is geconfigureerd. Als die optie er nog staat dan kun je opnieuw proberen. Ik moest zelf een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.

NB Hoe lang moet de knop minimaal worden ingedrukt? 5sec? 10 sec? 60sec?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb wel de optie om remote te configureren maar ik heb geen invoerveld gezien voor het invoeren van mijn CiC ID. Ik moest ook een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.

Ik zal een issue aanmaken en in de logfiles kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
TeslaNerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

ik heb wel de optie om remote te configureren maar ik heb geen invoerveld gezien voor het invoeren van mijn CiC ID. Ik moest ook een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.

Ik zal een issue aanmaken en in de logfiles kijken
Als je nu nog de optie ziet dan kun je opnieuw proberen te pairen. Het CIC-ID hoef je nergens in te vullen omdat die automatisch via de lokale API wordt opgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Als je nu nog de optie ziet dan kun je opnieuw proberen te pairen. Het CIC-ID hoef je nergens in te vullen omdat die automatisch via de lokale API wordt opgehaald.
De optie om te pairen met het plaatje van de CiC zie ik nu niet meer.

ik vond deze in de HA-log:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.bootstrap
Source: bootstrap.py:999
First occurred: 21 October 2025 at 22:06:02 (1 occurrence)
Last logged: 21 October 2025 at 22:06:02

Waiting on integrations to complete setup: {('quatt', '01K3R146Z6KQPFBJR0YQ5HCTHA'): 2081324.086691531}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.quatt.api_remote
Source: custom_components/quatt/api_remote.py:432
integration: Quatt (documentation, issues)
First occurred: 21 October 2025 at 22:06:11 (3 occurrences)
Last logged: 09:37:06

Pairing timeout - user did not press button within 60 seconds

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.quatt
Source: custom_components/quatt/__init__.py:119
integration: Quatt (documentation, issues)
First occurred: 21 October 2025 at 22:06:11 (3 occurrences)
Last logged: 09:37:06

Failed to authenticate with Quatt remote API

[ Voor 64% gewijzigd door TeslaNerd op 22-10-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Gelukt!

Ik heb nogmaals via het Quatt Integratie scherm op System options geklikt en daar nog eens op de lichtblauwe update knop. Dan verschijnt een initializing rondje en heb ik nogmaals op de knop op de CiC gedrukt en zag ik het aantal entities in de Quatt integratie omhoog gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLK_PO1TAOrKjCzPcdNSjtQ6gUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/faaytc6wKCBPlH3IBNXbOQoj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb een esp32-S3 supermini en een rs485 breakout boardje waarmee ik een nieuwe Quatt sniffer wil maken.

Hoe sluit ik de S3 supermini correct aan op het rs485 boardje? En wat is de rx pin in de Quatt sniffer voor deze combi?

Ik heb nu de 3.3v en GND van de ESP naar de RS485 verbonden en de RX op de ESP met de RX-I op de RS485 en getest met uart rx pins 06, 10, 20 en 16 en de AGB naar de CiC zoals bij mijn vorige boardje maar krijg geen data in de sniffer sensoren in HA.

Moet de RTS op de RS485 ook worden verbonden met een pin op de ESP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E6Xo5X0iYKMT06U6FYN0snyC74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxK38qtfKoxZ1h2HwzDgEgEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sdhwnIdTeWYEqTjw7ZCOQxmIKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duHJpTzfzytj2YlezzBlydHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGwVmXNcKH10weo5ZGoJQU8j8y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG26IIuSBgp2gqbQiZokexsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E3A_SRu8strd9w1mTGBU5-_trw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDdqhay4BfZlnxfTZvE6205h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdbHBRmo4tfygKhL3NYzQn9HwCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG9X3zJeoVlh55I11h0r9H0T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door TeslaNerd op 22-10-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostridderbos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-10 23:07
McBeat schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:39:
Hoi. Ik heb dit HA pakketje gemaakt, misschien vindt het iemand hier nuttig:

SunToPump: Excess solar power to heat pump

Even wachten op een zonnige dag :) Groetjes.
Omdat het hier recentelijk ook over het aansturen van de Quatt op overtollige zonnestroom ging, zou ik dit pakketje dat hier vorig jaar is gepost nog weer even onder de aandacht willen brengen. Het zit best goed in elkaar en ik gebruik het nu ongeveer een maand (wel met wat kleine tweaks). Er wordt dynamisch een power lookup table gegenereerd waarin de DeltaT binnen-buiten wordt uitgezet tegen de DeltaT binnen-setpoint. De power waardes worden gemeten tijdens daadwerkelijk gebruik en aan de tabel toegevoegd. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar vermogen wordt vervolgens de meest passende T_setpoint van je thermostaat gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
joostridderbos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Omdat het hier recentelijk ook over het aansturen van de Quatt op overtollige zonnestroom ging, zou ik dit pakketje dat hier vorig jaar is gepost nog weer even onder de aandacht willen brengen. Het zit best goed in elkaar en ik gebruik het nu ongeveer een maand (wel met wat kleine tweaks). Er wordt dynamisch een power lookup table gegenereerd waarin de DeltaT binnen-buiten wordt uitgezet tegen de DeltaT binnen-setpoint. De power waardes worden gemeten tijdens daadwerkelijk gebruik en aan de tabel toegevoegd. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar vermogen wordt vervolgens de meest passende T_setpoint van je thermostaat gekozen.
Bedankt voor deze tip! Wat zijn de kleine tweaks die jij hebt gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:55:
RX op de ESP met de RX-I op de RS485
Je hebt nu receive met receive verbonden, dat werkt natuurlijk niet. TX naar RX en omgekeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Je hebt nu receive met receive verbonden, dat werkt natuurlijk niet. TX naar RX en omgekeerd
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik had dit plaatje uit een readme van @thehog als voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_huRuU6ebukYg1awRNbDfH8LtSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MHSq0r5pERIelixi9bw4rtL4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 25-10-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Ik heb wat varianten geprobeerd maar krijg nog geen data.
Hoe heb jij het rs485 breakout boardje aangesloten? En welke uart rx pin in de quatt sniffer hoort daar bij?

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 25-10-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Ik heb wat varianten geprobeerd maar krijg nog geen data.
Hoe heb jij het rs485 breakout boardje aangesloten? En welke uart rx pin in de quatt sniffer hoort daar bij?
Gebruik nog steeds dat tindie bordje

uart rx pin kun je zelf instellen in de esphome yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Gebruik nog steeds dat tindie bordje

uart rx pin kun je zelf instellen in de esphome yaml
Ik bedoel deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuQLirpbCNo4CTAA3mBPtzjG6Nc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Shj7h0N1XExNv9eQMJtVu54h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Jij hebt een ander esp bordje, niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostridderbos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-10 23:07
TeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor deze tip! Wat zijn de kleine tweaks die jij hebt gemaakt?
Ik heb wat met de tijdsconstantes gespeeld om de warmtepomp iets aggressiever aan te zetten bij beschikbaarheid van vermogen. Het script is nu zo ingesteld dat de kans zo klein mogelijk is dat je toch wat vermogen uit het net moet halen, maar laat daardoor wel wat zonnestroom onbenut. Daarnaast draai ik standaard met een power boost van ~300 W, wat ervoor zorgt dat de automation denkt dat er dus 300 W meer beschikbaar is dan dat er daadwerkelijk is. Mijn thermostaat schakelt maar met 0.5 C stappen, waar je vaak net meer beschikbaar vermogen voor nodig hebt. Door deze 300 W offset gaat dus de warmtepomp eerder aan, gebruik je dus procentueel meer zonnestroom, maar haal je ook iets meer uit het net. Verder ben ik ook nog aan het tunen, wellicht werkt dit op de lange termijn toch niet lekker :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
Met de nieuwe Quatt integratie kan je de silent mode overdag en in de nacht vanuit Home Assistant beinvloeden. Dat is fantastisch, want daarmee kan je ook de snelheid van opwarmen (lees: Quatt input power) beinvloeden. Ik heb een automatisering gemaakt die dit regelt.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback/ideeen en @McBeat , mss is dit ook iets om in jouw HA pakketje SunToPump te verwerken? Daarmee kan je namelijk aangeven hoe hard/zacht de Quatt moet draaien obv de hoeveelheid zonnestroom....

In het kort:

1. Ik kijk naar het verschil tussen setpoint temp en room temp
2. Vervolgens kies ik een silent mode op basis van dat verschil
3. De twee uitersten:
- negatief verschil = overshoot, dus silent mode in stapjes van Normal naar Building97
- positief verschil = warmtevraag, dus ook silent mode in stapjes van Normal naar Building97
4. en een fallback: zodra de boiler gaat verwarmen gaat de Quatt direct op Normal Mode. Dit om te voorkomen dat ik teveel gas ga verbruiken

De stappen die ik gebruik voor het verschil setpoint temp -/- room temp:

Overshoot:
<-0.4 Building
<=-0.2 Silent
<=-0.1 Library
<0 Normal

Warmtevraag:
<= 0.2 Building
<= 0.3 Silent
<= 0.4 Library
> 0.4 Normal

Code ingetrokken.

Ik heb een ander idee ;-)

Het lijkt me beter om ook de buitentemperatuur mee te nemen. De selctie voor Slient Mode wordt dus iets ingewikkelder en ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCNUiA70bWSlol76_yf8kx6Px7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkhfHrAyKujsu9HHq3bcTj3V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 128% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
En de code voor mijn post hierboven.

Ik heb de buitentemperatuur opgedeeld in vier zones (>high, >mid, >low en <low). Als je deze code wilt gebruiken, denk dan zelf even na welke temperatuur voor jou het handigste is bij:
  • outside_temp_high --> ik gebruik 15grC
  • outside_temp_mid --> ik gebruik 12grC
  • outside_temp_low --> ik gebruik 7grC
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
alias: "Quatt: silent control"
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.boiler_heating
    id: Boiler
    to: "on"
    entity_id:
      - sensor.thermostat_room_temperature
    entity_id:
      - sensor.thermostat_room_setpoint
    entity_id:
      - sensor.heatpump_1_temperature_outside
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.cic_electricity_consumption_amount
    above: 5
conditions: []
actions:
  - alias: Turn off silent and stop if boiler on
    if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Boiler
            entity_id: binary_sensor.boiler_heating
        alias: Boiler On or Triggered
    then:
      - action: select.select_option
        metadata: {}
        data:
          option: normal
        target:
          entity_id:
            - select.cic_day_max_sound_level
            - select.cic_night_max_sound_level
      - stop: Boiler Working!
  - alias: Stop if silent mode not changed
    if:
      - alias: If Day silent modes same
        condition: template
          {{ states('select.cic_day_max_sound_level') == quatt_mode }}
      - alias: If Night silent modes same
          {{ states('select.cic_night_max_sound_level') == quatt_mode }}
    then:
      - stop: Silent mode did not change
    data:
      option: "{{ quatt_mode }}"
    target:
      entity_id:
variables:
  outside_temp: "{{states('sensor.heatpump_1_temperature_outside')|float}}"
  outside_temp_high: 15
  outside_temp_mid: 12
  outside_temp_low: 7
  delta_temp: >
    {{ (states('sensor.thermostat_room_setpoint') | float -
    states('sensor.thermostat_room_temperature') | float) | round(2) }}
  quatt_mode: |
    {% if delta_temp < 0 %}
      {% if delta_temp < -0.5 %} building87
      {% elif delta_temp <= -0.3 %} silent
      {% elif delta_temp <= -0.2  %} library
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.2 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_high %} building87
      {% elif outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
      {% elif outside_temp >= outside_temp_low %} library
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.3 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.4 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_low %} library
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% else %}
      normal
    {% endif %}

[ Voor 14% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:20
verguldebarman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:34:
En de code voor mijn post hierboven.

Ik heb de buitentemperatuur opgedeeld in vier zones (>high, >mid, >low en <low). Als je deze code wilt gebruiken, denk dan zelf even na welke temperatuur voor jou het handigste is bij:
  • outside_temp_high --> ik gebruik 15grC
  • outside_temp_mid --> ik gebruik 12grC
  • outside_temp_low --> ik gebruik 7grC
Ziet er interessant uit. Wat zie jij voor resultaat in verbruik, runs en comfort?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
alias: "Quatt: silent control"
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.boiler_heating
    id: Boiler
    to: "on"
    entity_id:
      - sensor.thermostat_room_temperature
    entity_id:
      - sensor.thermostat_room_setpoint
    entity_id:
      - sensor.heatpump_1_temperature_outside
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.cic_electricity_consumption_amount
    above: 5
conditions: []
actions:
  - alias: Turn off silent and stop if boiler on
    if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Boiler
            entity_id: binary_sensor.boiler_heating
        alias: Boiler On or Triggered
    then:
        data:
          option: normal
        target:
          entity_id:
      - stop: Boiler Working!
  - alias: Stop if silent mode not changed
    if:
      - alias: If Day silent modes same
          {{ states('select.cic_day_max_sound_level') == quatt_mode }}
      - alias: If Night silent modes same
          {{ states('select.cic_night_max_sound_level') == quatt_mode }}
    then:
      - stop: Silent mode did not change
    data:
      option: "{{ quatt_mode }}"
    target:
      entity_id:
variables:
  outside_temp: "{{states('sensor.heatpump_1_temperature_outside')|float}}"
  outside_temp_high: 15
  outside_temp_mid: 12
  outside_temp_low: 7
  delta_temp: >
    {{ (states('sensor.thermostat_room_setpoint') | float -
    states('sensor.thermostat_room_temperature') | float) | round(2) }}
  quatt_mode: |
    {% if delta_temp < 0 %}
      {% if delta_temp < -0.5 %} building87
      {% elif delta_temp <= -0.3 %} silent
      {% elif delta_temp <= -0.2  %} library
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.2 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_high %} building87
      {% elif outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.3 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% elif delta_temp <= 0.4 %}
      {% if outside_temp >= outside_temp_low %} library
      {% else %} normal
      {% endif %}
    {% else %}
      normal
    {% endif %}

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Jij hebt een ander esp bordje, niet te vergelijken.
Dankjewel hiervoor. Ik heb de uart van mijn esp32-s3 boardje inmiddels aan de praat maar de data die van de modbus binnenkomt lijkt nog niet op wat het moet zijn. Heb jij de RTS op het rode RS485 Breakout boardje aangesloten op een GPIO en met de yaml aangestuurd? En heb jij met de opmerking van @m10tech over de afsluitweerstand nog iets gedaan met de eindweerstand op het RS485 boardje?

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 29-10-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Ik moest even zoeken of je een vraag stelde.... 🤪

Ja, ik zie hele mooie lange runs, het huis is comfortabel en de Quatt loopt langer door op z'n laagste vermogen.

Vannacht ook even zonder 0,5gr nachtverlaging getest, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Hij draait dan ook rustig en max 1000kWu, dus dat is op zich netjes.

Kijkend naar het verschil dan zie ik dat 0,5gr nachtverlaging nog steeds minder energie kost om in de ochtend weer opgestelde niveau te zien (5,2kWh tussen 23u en 10u) vs constante temperature (ik schat 6,8kWu om 10u). De buitentemperatuur in de nachten waren goed vergelijkbaar, waarbij de buitentemperatuur tijdens 0,5gr nachtverlaging test zelfs iets lager lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXdmR2PaWDbbRTL6fXbmysNLb1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ISMYd4v5voh2sX3aTCbzqcb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc74sl420qLiUvI1BLs7hH9A5Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pri51saSenRY0V8sB6HqgSrF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:16:
[...]

Dankjewel hiervoor. Ik heb de uart van mijn esp32-s3 boardje inmiddels aan de praat maar de data die van de modbus binnenkomt lijkt nog niet op wat het moet zijn. Heb jij de RTS op het rode RS485 Breakout boardje aangesloten op een GPIO en met de yaml aangestuurd? En heb jij met de opmerking van @m10tech over de afsluitweerstand nog iets gedaan met de eindweerstand op het RS485 boardje?
Mijn doel was om met deze setup een control signaal naar de buitenunits te sturen (bijv pomp aan). Dat ging niet goed de 1e keer (voor obvious reasons), en daarna geen tijd meer ingestoken :o
Dus nu draait de good old Tindie weer ;)

RTS had ik wel aangesloten. Aan m'n code te zien had ik wel een S3 :X

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
uart:                 
  id: uart_bus

#ESP32-S3
  tx_pin: GPIO13  
  rx_pin: GPIO12

baud_rate: 19200    
  data_bits: 8
  parity: EVEN
  stop_bits: 1

# Configuratie modbus in ESPHome
modbus:
  uart_id: uart_bus 

#ESP32-S3
  flow_control_pin: GPIO10

id: mod_bus
  role: sniffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:47:
[...]

Mijn doel was om met deze setup een control signaal naar de buitenunits te sturen (bijv pomp aan). Dat ging niet goed de 1e keer (voor obvious reasons), en daarna geen tijd meer ingestoken :o
Dus nu draait de good old Tindie weer ;)

RTS had ik wel aangesloten. Aan m'n code te zien had ik wel een S3 :X

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
uart:                 
  id: uart_bus

#ESP32-S3
  tx_pin: GPIO13  
  rx_pin: GPIO12

baud_rate: 19200    
  data_bits: 8
  parity: EVEN
  stop_bits: 1

# Configuratie modbus in ESPHome
modbus:
  uart_id: uart_bus 

#ESP32-S3
  flow_control_pin: GPIO10

id: mod_bus
  role: sniffer
Ik herinner mij jou poging voor controle over de buitenunit. Maar jij had wel correcte data in sniffer mode met deze combi ESP32-S3 en RS485 breakout board zonder aanpassing voor de afsluitweerstand?
Had jij het RS485 breakout board met 3.3v of met 5 volt op de ESP32 aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Ik herinner mij jou poging voor controle over de buitenunit. Maar jij had wel correcte data in sniffer mode met deze combi ESP32-S3 en RS485 breakout board zonder aanpassing voor de afsluitweerstand?
Had jij het RS485 breakout board met 3.3v of met 5 volt op de ESP32 aangesloten?
Sorry, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer :X Ben daar in ieder geval wel mee wezen klooien omdat het niet direct functioneerde.
Heb geen weerstanden verwijderd (maar voor control over de unit is dat volgens mij ook niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:09:
Met de nieuwe Quatt integratie kan je de silent mode overdag en in de nacht vanuit Home Assistant beinvloeden. Dat is fantastisch, want daarmee kan je ook de snelheid van opwarmen (lees: Quatt input power) beinvloeden. Ik heb een automatisering gemaakt die dit regelt.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback/ideeen en @McBeat , mss is dit ook iets om in jouw HA pakketje SunToPump te verwerken? Daarmee kan je namelijk aangeven hoe hard/zacht de Quatt moet draaien obv de hoeveelheid zonnestroom....

In het kort:

1. Ik kijk naar het verschil tussen setpoint temp en room temp
2. Vervolgens kies ik een silent mode op basis van dat verschil
3. De twee uitersten:
- negatief verschil = overshoot, dus silent mode in stapjes van Normal naar Building97
- positief verschil = warmtevraag, dus ook silent mode in stapjes van Normal naar Building97
4. en een fallback: zodra de boiler gaat verwarmen gaat de Quatt direct op Normal Mode. Dit om te voorkomen dat ik teveel gas ga verbruiken

De stappen die ik gebruik voor het verschil setpoint temp -/- room temp:

Overshoot:
<-0.4 Building
<=-0.2 Silent
<=-0.1 Library
<0 Normal

Warmtevraag:
<= 0.2 Building
<= 0.3 Silent
<= 0.4 Library
> 0.4 Normal

Code ingetrokken.

Ik heb een ander idee ;-)

Het lijkt me beter om ook de buitentemperatuur mee te nemen. De selctie voor Slient Mode wordt dus iets ingewikkelder en ziet er dan zo uit:

[Afbeelding]
Mooi dat jij direct de nieuwe mogelijkheden van de Quatt integratie nuttig aan het werk zet.
Heb jij kunnen meten hoe de CiC precies het vermogen van de buitenunit begrenst? Is dat op electrisch vermogen dat er in gaat in kWatts, of op compressor levels in Hz? En zijn dat vaste maxima per standje van de sound slider of zijn er verschillen tussen de dag en de nachtslider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Sorry, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer :X Ben daar in ieder geval wel mee wezen klooien omdat het niet direct functioneerde.
Heb geen weerstanden verwijderd (maar voor control over de unit is dat volgens mij ook niet nodig).
Kun jij de rest van de yaml(s) van jouw experiment ook laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Kun jij de rest van de yaml(s) van jouw experiment ook laten zien?
Jawel; zie https://pastebin.com/zEnLCcV6
(zijn teveel tekens voor GoT, dus even zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
TeslaNerd schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Mooi dat jij direct de nieuwe mogelijkheden van de Quatt integratie nuttig aan het werk zet.
Heb jij kunnen meten hoe de CiC precies het vermogen van de buitenunit begrenst? Is dat op electrisch vermogen dat er in gaat in kWatts, of op compressor levels in Hz? En zijn dat vaste maxima per standje van de sound slider of zijn er verschillen tussen de dag en de nachtslider?
Nee, niets gemeten. Boeren verstand, jaar lang naar Quatt statistiekjes kijken en trail & error. 🤣🤣🤣

Ik weet ook wat de max kWh levels zijn per Sound stand. Ik herinner dat iemand dat wel al eens uitgezocht heeft en gedeeld in het hoofd forum. Zal eens een poging doen dat te zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Erg interessant om met silent mode de maximale compressor stand te beïnvloeden.

Maar is het, mogelijk vanuit quatt, helemaal zeker dat de silent mode alleen maximeert en niet ook andere settings aanpast ( die je mogelijk niet wil aanpassen vanwege mindere efficiëntie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
maxtrash schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:50:
Erg interessant om met silent mode de maximale compressor stand te beïnvloeden.

Maar is het, mogelijk vanuit quatt, helemaal zeker dat de silent mode alleen maximeert en niet ook andere settings aanpast ( die je mogelijk niet wil aanpassen vanwege mindere efficiëntie)?
Quatt CIC stuurt enkel compressor vermogen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:15:
[...]
Quatt CIC stuurt enkel compressor vermogen aan
Aanvulling: en CiC stuurt de waterpomp in de buitenunit zodat de flow 800 liter per uur is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Aanvulling: en CiC stuurt de waterpomp in de buitenunit zodat de flow 800 liter per uur is
Correct, maar verandert niet bij silent mode.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste