Beste mede-Quatters,
Iedereen die de Quatt-integratie in Home Assistant heeft of met een OpenQuatt (ESP32) draait, herkent de zinloze vraag: "Mijn pomp doet X bij buitentemperatuur Y, is dat normaal?". Er worden massaal screenshots gedeeld van daggrafieken om gedrag te vergelijken, maar een echte, objectieve benchmark ontbreekt.
Ik wil dit veranderen met het project OpenHeatPumps.nl. De visie is geïnspireerd op de internationale
HeatpumpMonitor.org en de aanpak van
OpenAmber.nl.
🎯 Wat is de visie?
In plaats van naar lastig vergelijkbare COP te kijken, gaan we de "Black Box" openen met metrics die er echt toe doen:
De APK-Check (Carnot-score): Een score die de invloed van het weer wegfiltert en puur de technische conditie van je machine meet.
Huis-efficiëntie: We berekenen 'kWh per Dynamische Graaddag' op basis van jouw live thermostaat-setpoint (geen vaste 18 graden!).
Benchmarken: Vergelijk jouw installatie objectief met de 'community-standaard' om afwijkingen sneller te signaleren.
Het lukt mij zelf niet om zo een analytics server op te zetten, maar met hulp van ai heb ik een opzet op github gemaakt voor dit project:
🔒 Privacy-by-Design
We houden het veilig en drempelloos:
Anonieme data: Identificatie via een anonieme hash van je Device ID/MAC-adres.
Anonieme locatie: Alleen de eerste cijfers van je postcode voor KNMI-weerdata.
Transparant: De code is volledig open-source en inzichtelijk.
🛠️ Hulp Gezocht: De Fundering!
De visie staat, de GitHub is ingericht en het domein openheatpumps.nl is vastgelegd. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb meer verstand van warmtepomp-data dan van het inrichten van servers. Daarom zoek ik hulp:
Hosting: Wie wil/kan een kleine Docker-stack (MQTT-broker & InfluxDB) hosten voor deze community-data?
Dashboarding: Wie vindt het leuk om de eerste Grafana-dashboards te bouwen?
Early Adopters: Wie durft als eerste zijn data te streamen zodra de server live is?
Bekijk het project op GitHub:
👉
https://github.com/GtHbbrr/OpenQuatt-Community-Analytics
Heb jij de skills om dit technisch te realiseren, of wil je meedenken over de metrics? Laat het horen in dit topic!
[
Voor 3% gewijzigd door
TeslaNerd op 26-04-2026 18:46
]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel