Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
In de situatie alhier zal het flipperen tussen 31 en 0 niets uitmaken.
De waarde rond de 50 zou gasgebruik kunnen triggeren, maar pas als de Quatt tegen maximum capaciteit wordt aangestuurd. Dat is zeer onwaarschijnlijk bij dit weer, maar misschien als je het room-setpoint met 2 of 3 graden omhooggooit.
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Je thermostaat is degene die het CSP bepaald, dus dit monitoren en eventueel gedrag van de thermostaat aanpassen kan je helpen ongewenst gedrag over gas gebruik op te lossen. Zowel bij teveel alsook te weinig!
De derde observatie quote de tweede en die quote de eerste.
[ Voor 39% gewijzigd door m10tech op 28-02-2025 18:28 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Bij mij is ie momenteel 29, dus deze kan lager dan 31 zijn. Maar ik heb een Honeywell DT4M thermostaat icm vloerverwarming.thieske1 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:27:
Weten jullie of het mogelijk is om de thermostat control setpoint lager te krijgen dan 31?
Door de ha integratie, zie ik dat deze pendelt. Ik heb hem altijd op 21 graden staan zonder gebruik te maken van schema's.
Ik heb een tado v3 thermostaat en alleen radiatoren in huis.
[Afbeelding]
Edit: control setpoint staat nu op 25
Klopt het wat je zegt?m10tech schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:45:
In de situatie alhier zal het flipperen tussen 31 en 0 niets uitmaken.
0 (of 10 bij een T6) is Quatt uit
31 (alles >10) is Quatt aan
Dus in dit geval pendelt de Quatt lekker mee met de 0 en 31...
Maar als die inderdaad mee flippert, dan wordt het een ander verhaal...
Welke is entity is dat precies in HA?m10tech schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:12:
In de gegeven informatie is er geen zicht op otFtChEnabled.
Maar als die inderdaad mee flippert, dan wordt het een ander verhaal...
Deze denk ik? binary_sensor.quatt_hybrid_thermostat_heating
Flippert lekker mee...
/f/image/7cg6Vb4IqWfDbEWSll4zOy75.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door thieske1 op 28-02-2025 01:49 ]
Dat is primair gedrag van jouw thermostaat, en secundair van de Quatt/CiC. De ontwerpkeuze van Quatt voor de regeling van de CiC is dat als de thermostaat de heating Uit schakelt dat de Quatt ook direct wordt uitgeschakeld. Zolang de thermostaat de heating AAN heeft staan kan de CiC-regeling de warmtepomp aan- en uitschakelenthieske1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:45:
[...]
Welke is entity is dat precies in HA?
Deze denk ik? binary_sensor.quatt_hybrid_thermostat_heating
Flippert lekker mee...
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
@AlfredPteD @jj85 @Fragger123 De DSMR is vervangen en nu versie 5.0m10tech schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:04:
@AlfredPteD Ik heb hier een permanente offset van 15V !!! tussen mijn zonne-omvormer en de Quatt.
Met het trieste weer van vandaag is er geen sprake van grote stromen op de groep van de PV,
en omdat een PV strikt moet uitschakelen bij 254V vertrouw ik die best wel.
Omdat vandaag bij toeval om 10:35 mijn CiC werd geüpgraded naar 2.23.0 is er 1 minuut geen Quatt aangewerkt, maar de rest van de dag permanent op max = 10 of 9.
Dat dipje zie je terug in een piekje van ~5V. Ook de defrosts zijn op die manier terug te zien.
Er zit 3m kabel tussen wandcontactdoos en Quatt en misschien 2m naar de meterkast vanaf de WCD.
Wat mij opviel aan jouw referentie voltage van je TV is dat die superglad is. Dat kan gewoon niet een echte goede meting zijn...
Over de Smartmeter die geen Voltage doorgeeft, dat is niet 100% correct, het is de ESPhome DSMR integratie die dat niet heeft toegevoegd voor oudere meters v4.2. Ik ga daar straks met een local component iets aan proberen te doen.
En Stedin vervangt mijn meter uit 2014 volgende maand voor een moderne, dus dan maakt dat ook niet meer uit... Dat moet omdat de GPRS ondersteuning weg zal vallen over niet al te lange tijd.
[Afbeelding]
De DSMR geeft een hele strakke metingen serie van het voltage. De Growatt Solar converter geeft maar 2V hoger aan.
En de Quatt geeft wel 10V minder aan!!
Ik gok dat de CiC hiervoor compenseert bij het berekenen van het gebruikte vermogen, en dat dit per specifieke Quatt anders uitpakt...
Qua trent ziet het er wel goed uit.
Om 13:00 2.4kW zonnestroom en om 18:00 bijna nul...
/f/image/qMoZMphva6mXpzHANFLkQeeu.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil is fors. Maar zou het nog kunnen dat het verschil ook ontstaat omdat je op verschillende punten meet ? (De meterkast vs je zolder)m10tech schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:45:
[...]
@AlfredPteD @jj85 @Fragger123 De DSMR is vervangen en nu versie 5.0
De DSMR geeft een hele strakke metingen serie van het voltage. De Growatt Solar converter geeft maar 2V hoger aan.
En de Quatt geeft wel 10V minder aan!!
Zeker als je het vermogen intern in een apparaat meet dan is dat het vermogen dat er in warmte wordt omgezet .
Dat gaat alleen op indien er (veel) stroom wordt getrokken over de kabel richting verweg.Batavia schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Het verschil is fors. Maar zou het nog kunnen dat het verschil ook ontstaat omdat je op verschillende punten meet ? (De meterkast vs je zolder)
Zeker als je het vermogen intern in een apparaat meet dan is dat het vermogen dat er in warmte wordt omgezet .
Uit mijn grafiek kun je ook zien dat in het grootste deel van de meting er geen stroom wordt getrokken door de Quatt. En door de zonnepanelen aan het eind van de dag.
Op de punten waar ik wel heb aangegeven dat er (veel) stroom wordt getrokken zie je dat de invloed daarvan klein is (gelukkig maar, goede kabels).
Al met al is mijn Quatt gewoon struktureel 10V te weinig aan het rapporteren tov de smartmeter.
Dat is in de afgelopen week ook constant zo gebleven, dus het was niet alleen die eerste dag dat mijn nieuwe meter er hing.
Wat ik nog dacht dat de quatt het voltage over (bijvoorbeeld )de pomp zou kunnen meten en dan 10v heeft afgenoept voor andere electronica. Dus intern in het apparaat.m10tech schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:47:
[...]
Dat gaat alleen op indien er (veel) stroom wordt getrokken over de kabel richting verweg.
Uit mijn grafiek kun je ook zien dat in het grootste deel van de meting er geen stroom wordt getrokken door de Quatt. En door de zonnepanelen aan het eind van de dag.
Op de punten waar ik wel heb aangegeven dat er (veel) stroom wordt getrokken zie je dat de invloed daarvan klein is (gelukkig maar, goede kabels).
Al met al is mijn Quatt gewoon struktureel 10V te weinig aan het rapporteren tov de smartmeter.
Dat is in de afgelopen week ook constant zo gebleven, dus het was niet alleen die eerste dag dat mijn nieuwe meter er hing.
Maar dan ga ik erg invullen. Misschien is een slecht gecallibreedere meting logischer
De automatisering moet dus eigenlijk elke minuut of zo even checken of de vraagtemperatuur gehaald is en dan afhankelijk van het resultaat wel of geen actie ondernemen.
Dus bv om 8 uur 19 graden en om 21 uur 20 graden. En daar tussen dus een langzame opbouw.
Een dergelijk oplopend schema in de tado app zelf is niet flexibel genoeg, de ene keer wordt het 0,1 stapje snel gehaald en slaat de quatt weer uit om even later bij het volgende stapje weer aan te gaan. Bij koud weer kan het 0,1 stapje lang duren en komt de volgende stap al als de vorige nog niet gehaald is. Nadeel daarvan is dat bij 0,2 of 0,3 verschil de quatt vrij snel naar een (te) hoog vermogen schakeld. Mijn vvw is extra traag en opwarmen vergt geduld, iets wat de cic niet altijd heeft.
Een automatisering met de standaard opties uit HA lukt me nog wel maar veel verder dan dat reikt mijn kennis helaas nog niet. Dus wellicht heeft 1 van jullie al eens zoiets gemaakt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: "Tado geleidelijke temperatuurstijging" trigger: - platform: time_pattern minutes: "/1" # Elke minuut checken condition: - condition: template value_template: > {{ state_attr('climate.tado', 'current_temperature') < states('input_number.target_temperature') | float }} action: - service: climate.set_temperature data: entity_id: climate.tado temperature: > {{ state_attr('climate.tado', 'current_temperature') + 0.1 }} mode: single |
Maak wel nog even een helper aan om de "ultimate_target_temperature" = 20 graden in te zetten. En controleer deze dan ook in deze loop.
Disclaimer: ik typte dit op werk zonder Homeassistant, je kunt dit waarschijnlijk niet zomaar copy/pasten
Neem even contact op met @Mickel moen. Hij heeft volgens mij een vrij uitgebreid schema voor Tado gemaakt. Zie ook zijn post van vanochtend:raven22 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:40:
Ik zou graag in homeassistant een automatisering maken voor de tado V3+ waarin ik op bepaalde tijdstippen een vraagtemperatuur kan definieren. In de periode tussen deze tijdstippen moet de vraagtemperatuur steeds 0,1 hoger worden dan de actuele temperatuur, tot de temp voor het komende tijdstip bereikt is.
De automatisering moet dus eigenlijk elke minuut of zo even checken of de vraagtemperatuur gehaald is en dan afhankelijk van het resultaat wel of geen actie ondernemen.
Dus bv om 8 uur 19 graden en om 21 uur 20 graden. En daar tussen dus een langzame opbouw.
Een dergelijk oplopend schema in de tado app zelf is niet flexibel genoeg, de ene keer wordt het 0,1 stapje snel gehaald en slaat de quatt weer uit om even later bij het volgende stapje weer aan te gaan. Bij koud weer kan het 0,1 stapje lang duren en komt de volgende stap al als de vorige nog niet gehaald is. Nadeel daarvan is dat bij 0,2 of 0,3 verschil de quatt vrij snel naar een (te) hoog vermogen schakeld. Mijn vvw is extra traag en opwarmen vergt geduld, iets wat de cic niet altijd heeft.
Een automatisering met de standaard opties uit HA lukt me nog wel maar veel verder dan dat reikt mijn kennis helaas nog niet. Dus wellicht heeft 1 van jullie al eens zoiets gemaakt.
Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
@Mickel moen gebruikt vaste tijdstippen in de tado app om de verhoging door te voeren.verguldebarman schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:19:
[...]
Neem even contact op met @Mickel moen. Hij heeft volgens mij een vrij uitgebreid schema voor Tado gemaakt. Zie ook zijn post van vanochtend:
Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Als je dit dynamisch wilt instellen dan lijkt deze code goed te werken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer triggers: - entity_id: sensor.woonkamer_temperature trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "21:59:00" before: "22:01:00" sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: 19 action: climate.set_temperature - conditions: - condition: time after: "07:59:00" before: "22:00:00" - condition: template value_template: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }} sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: > {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {% set new_tv = tv + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %} 20 {% else %} {{ new_tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single |
Er is mij door @CPM gevraagd om een korte toelichting.raven22 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:54:
[...]
@Mickel moen gebruikt vaste tijdstippen in de tado app om de verhoging door te voeren.
Als je dit dynamisch wilt instellen dan lijkt deze code goed te werken.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer triggers: - entity_id: sensor.woonkamer_temperature trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "21:59:00" before: "22:01:00" sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: 19 action: climate.set_temperature - conditions: - condition: time after: "07:59:00" before: "22:00:00" - condition: template value_template: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }} sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: > {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {% set new_tv = tv + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %} 20 {% else %} {{ new_tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single
Het script doet het volgende:
- van 2200 tot 800 is de ingestelde temperatuur (Tv=vraagtemperatuur) 19 gr.
- tussen 8 en 22 wordt de Ta (actuele temperatuur) in de gaten gehouden, als deze >= is aan Tv dan wordt de nieuwe Tv gelijk aan Ta +0.1, dit met een maximum van 20 graden
- om 2200 gaat de temp weer naar 19.
Hieronder een nieuwe versie van het script want om 22 uur ging de Tv niet naar 19. Nu hopenlijk wel, maar zoals gezegd ik ben geen expert, script is mbv chatgpt gemaakt.
Ik ga ervanuit dat de Tado is toegevoegd aan homeassistant, zo niet volg dan deze instructies https://www.home-assistan...20list%2C%20select%20Tado.
Op het homeassistant dashboard zie je dan vanzelf de tado gegevens. Hier moet je de entiteit van je tado thermostaat uithalen. In het script vervang je climate.woonkamer door deze entiteit van jouw tado.
/f/image/lXhKwyPo3Mbj6RZm3H746asK.png?f=fotoalbum_large)
Verder heb je nog nodig de actuele temperatuur waarde. In het script vervang je sensor.woonkamer_temperature door deze waarde.
/f/image/Gc9M55xVM5IIOr807ZSGrcno.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer triggers: - entity_id: sensor.woonkamer_temperature trigger: state - at: "22:00:00" trigger: time conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "21:59:00" before: "22:01:00" sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: 19 action: climate.set_temperature - conditions: - condition: time after: "07:59:00" before: "21:55:00" - condition: template value_template: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }} sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set new_tv = ta + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %} 20 {% else %} {{ new_tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single |
Nog een slotopmerking:
Het is denk ik belangrijk dat het ingestelde warmteverlies door Quatt goed overeenkomt met de realiteit. Is die te hoog dan worden de stapjes snel doorlopen en mijn bedoeling is juist dat hij er de hele dag over doet.
Is jouw ingestelde warmteverlies aan de lage kant, en duren de stapjes te lang, maak er dan stapjes van 0.2 of zelfs 0.3 van. De cic zal dan sneller een hoger vermogen vragen van de quatt.
[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 15-03-2025 09:25 ]
Voor de zekerheid, het script moet toch geplaatst worden in 'configuration.yaml'? Geen verdere aanpassingen?
maak een nieuwe automatisering en klik dan rechtsboven op de 3 stippeltjes.HGBMason schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:05:
Bedankt, dit ga ik graag proberen in de hoop dat het voor X werkt.
Voor de zekerheid, het script moet toch geplaatst worden in 'configuration.yaml'? Geen verdere aanpassingen?
dan zie je de optie bewerk als yaml, daar plak je het script en slaat het op
Nog een aangepaste versie. De voorwaarde van Ta >= Tv voordat Tv verhoogd wordt kan er helemaal uit.
Nu is ingesteld dat Tv is altijd gelijk aan Ta +0.1 , met een maximum van 20.
Ik merkte dat als de zon flink in de kamer schijnt de Ta snel oploopt en de Tv dus ook. Als de zon dan weg is en de Ta weer zakt bleef de Tv op de hoge waarde staan en ontstond er een te groot verschil tussen Ta en Tv waardoor de Quatt op een onnodig hoog vermogen gaat draaien. Met dit script zakt de Tv ook mee met de Ta (maar blijft altijd 0.1 hoger)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| alias: "Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer" mode: single trigger: - platform: state entity_id: sensor.woonkamer_temperature # 🚀 Reageert direct op verandering van Ta - platform: time at: "22:00:00" # 🕙 Extra trigger om 22:00 condition: [] action: - choose: # 🌙 **Om 22:00 Tv instellen op 19°C** - conditions: - condition: time after: "21:59:00" before: "22:01:00" # 👈 Breder tijdsvenster sequence: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: 19 # 🔄 🚀 **Vanaf 08:00: Tv altijd Ta + 0,1** - conditions: - condition: time after: "07:59:00" before: "22:00:00" sequence: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set new_tv = ta + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %} 20 {% else %} {{ new_tv }} {% endif %} |
Aangereikt door #JBS in het andere Quatt topic.
JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Bedankt voor de correctie!jj85 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:12:
@HGBMason Je link werkt niet. Je bedoelt het tado topic denk ik ;-)
JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Ben daarnaast bezig met een rewrite van de Home Assistant integratie zodat straks ook de Full Electric en de Chill kunnen worden ondersteund. Om dit te kunnen afronden heb ik een voorbeeld json nodig met daarin de data van de Full Electric en/of Chill. Mochten er personen zijn die in de pilot zitten (al gestart?) dan zou het mij helpen als iemand de vernieuwde json kan delen.
/f/image/hcKIkBOOAUHmrPUoUXKlF6f8.png?f=fotoalbum_large)
Er wordt aan gewerkt in GitHub en er schijnt een beta van de oplossing beschikbaar te zijn.
zie ook: https://community.home-as...topped-working/867145/104
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
De oplossing die vermeld wordt werkt prima. Even de SSH add-on downloaden en het genoemde commando uitvoeren. Daarna moet je meestal twee maal HA opnieuw opstarten.Marelli7 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:02:
Sinds dit weekend geeft HA een Error 403 voor de verbinding met Tado. Er is bij Tado wat gewijzigd waardoor de autorisatie mis gaat.
Er wordt aan gewerkt in GitHub en er schijnt een beta van de oplossing beschikbaar te zijn.
zie ook: https://community.home-as...topped-working/867145/104
Maar je kan natuurlijk ook wachten tot volgende week wanneer de nieuwe HA release beschikbaar komt.
is dit eigenlijk 'normaal' of is hier nog iets in te tweaken/optimaliseren (mijn c.v. installatie heeft best wat geknutsel/hobbywerk door vorige bewoners. Vraag me af of alles er uit en rechte leidingen leggen nog zou lonen.
Ook zie ik vooral s'nachts nog wat pendelgedrag waar ik me afvraag hoe ik dit wat zou kunnen verminderen.
[ Voor 16% gewijzigd door Batavia op 27-03-2025 11:42 ]
De pomp moduleert zodat de flow ~800 L/h is. Als je leidingen recht gaat maken, hoeft de pomp minder hard te werken.Batavia schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:41:
De flow van mijn quatt is 799 L/h of niks
is dit eigenlijk 'normaal' of is hier nog iets in te tweaken/optimaliseren (mijn c.v. installatie heeft best wat geknutsel/hobbywerk door vorige bewoners. Vraag me af of alles er uit en rechte leidingen leggen nog zou lonen.
Ook zie ik vooral s'nachts nog wat pendelgedrag waar ik me afvraag hoe ik dit wat zou kunnen verminderen.
Ik kan niet zien waar bij jou het pendelgedrag vandaan komt. Bij mij wat aan-uit gedrag door de de combinatie CiC-thermostaat.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Zoals @s020506 al aangeeft, de Quatt regelt de flow door toerental van de waterpomp te variëren. Dus 800 als hij aan staat en 0 als hij uit staat.Batavia schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:41:
De flow van mijn quatt is 799 L/h of niks
Hier s nachts ook wel gependel. Heb me er maar bij neer gelegd

/f/image/zd40oPXlb6peRjEexMJkEJAV.png?f=fotoalbum_large)
Nou ja, gependel. 9 keer in 24 uur noem ik geen gependel. Ik ben het met je eens dat het niet hoeft, maar dit is verre van dramatisch.jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Zoals @s020506 al aangeeft, de Quatt regelt de flow door toerental van de waterpomp te variëren. Dus 800 als hij aan staat en 0 als hij uit staat.
Hier s nachts ook wel gependel. Heb me er maar bij neer gelegd![]()
[Afbeelding]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
T6 thermostaat? Het lijkt soms nodig om de stekker van de thermostaat er even uit te halen (of automatisch doen).jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Zoals @s020506 al aangeeft, de Quatt regelt de flow door toerental van de waterpomp te variëren. Dus 800 als hij aan staat en 0 als hij uit staat.
[Afbeelding]
/f/image/wnpcR7t0EdVGY81nHtt4iOsm.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, T6 idd. Het is idd de T6 die de Quatt steeds weer vlot uitschakelt. Tzt maar eens proberen met een smart plug. Hoevaak schakel je hem uit?bite schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:14:
[...]
T6 thermostaat? Het lijkt soms nodig om de stekker van de thermostaat er even uit te halen (of automatisch doen). [Afbeelding]
Het is zeker niet dramatisch hoor, maar idd wel onnodig.s020506 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:39:
[...]
Nou ja, gependel. 9 keer in 24 uur noem ik geen gependel. Ik ben het met je eens dat het niet hoeft, maar dit is verre van dramatisch.
[ Voor 21% gewijzigd door jj85 op 27-03-2025 14:36 ]
Deze maand twee keer. Het is wat een handmatige controle in homewizard wat ik gewoon uit nieuwsgierigheid wat volg en dan zie je dat zelfde van veel opgenomen vermogen en weer uit ipv gebruikelijke lange runs. Het lijkt iets met de weersomstandigheden want doorgaans werkt het wel stabiel.jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:33:
[...]
Klopt, T6 idd. Het is idd de T6 die de Quatt steeds weer vlot uitschakelt. Tzt maar eens proberen met een smart plug. Hoevaak schakel je hem uit?
[...]
(Mijn HA werkt niet sinds een update; dat moet ik eens oplossen en kijken of die een notificatie kan sturen als dit voorkomt)
Ik ben in deze een echte Noob. Ik had problemen met uitlezen zonnepanelen en zag toevallig deze foutcode;Lasoul schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:18:
Gisteren een nieuwe versie van de Quatt Home Assistant integratie uitgebracht met daarin ondersteuning voor "Boiler water pressure" sensor.
Ben daarnaast bezig met een rewrite van de Home Assistant integratie zodat straks ook de Full Electric en de Chill kunnen worden ondersteund. Om dit te kunnen afronden heb ik een voorbeeld json nodig met daarin de data van de Full Electric en/of Chill. Mochten er personen zijn die in de pilot zitten (al gestart?) dan zou het mij helpen als iemand de vernieuwde json kan delen.
[Afbeelding]
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.
Logger: custom_components.quatt
Bron: custom_components/quatt/coordinator.py:348
integratie: Quatt (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 27 maart 2025 om 23:30:37 (244 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 00:11:07
Could not find otFbWaterPressure of boiler.otFbWaterPressure
Je zou kunnen overwegen om de soundslider aan te passen. Ik heb deze 24/7 op building 87 staan. Dat levert een betere COP op, en een veel rustiger lopende warmtepomp die veel langere runs maakt. Het nadeel is uiteraard dat je bij koud weer zelf de soundslider moet aanpassen (beetje afhankelijk van hoeveel overcapaciteit je Quatt heeft hoe vaak dat moet.). Bij mij gebeurd dat in de praktijk waarschijnlijk heel weinig aangezien ik vanwege geluidsproblemen in mijn Quatt liever de airco gebruik als bijverwarming.jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:39:
[...]
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
welke CiC software versie heb je?Hen3s schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:12:
[...]
Ik ben in deze een echte Noob. Ik had problemen met uitlezen zonnepanelen en zag toevallig deze foutcode;
Daar zit die otFbWaterPressure nog niet in. Dat verklaart je foutmelding.
Wel oude CiC versie; 2 26.0 is nu gangbaar.
Je kunt je CiC eens een keer spanningsloos maken om te kijken of hij daarna update.
Welke versie van de CIC heb je? Versie kun je terugvinden in de Quatt app.Hen3s schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:12:
[...]
Ik ben in deze een echte Noob. Ik had problemen met uitlezen zonnepanelen en zag toevallig deze foutcode;
In een van de laatste versies is deze informatie namelijk toegevoegd. Wellicht zit je nog op een oude versie.
Top tip. Ik had hetzelfde probleem. T6 van het stroom gehaald en hij doet het weer netjes. Heeft iemand al een script waarmee het "gependel" gedetecteerd kan worden?bite schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:14:
[...]
T6 thermostaat? Het lijkt soms nodig om de stekker van de thermostaat er even uit te halen (of automatisch doen). [Afbeelding]
Alternatief; elke dag/week oid (geautomatiseerd) een keer spanningsloos maken.vervlogen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:45:
[...]
Top tip. Ik had hetzelfde probleem. T6 van het stroom gehaald en hij doet het weer netjes. Heeft iemand al een script waarmee het "gependel" gedetecteerd kan worden?
Heb er net ook maar eens eens een slimme stekker tussen gedrukt
Edit:
@bite @vervlogen Dat werkt als een trein zo te zien.
Linkerdeel is de 'pendelsituatie'. Rechterdeel is het gedrag na een reset van de T6
/f/image/TZayl1hIJvYqpFfg2qMpTMsf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door jj85 op 02-04-2025 10:04 ]
Afelopen maandag een sales-man van quatt over de vloer gehad.
Arme kerel was twee maanden in dienst en zag water branden.
CV Installatie is bij ons niet 'standaard'.
Opstelling bij ons:
Wij werken met een KNX-EIB domotica systeem.
iedere kamer heeft zijn eigen thermostaat (Room Temperate Control Unit), deze unit stuurt een klep op een verdeelblok. Klep is van het type open of dicht. Loopt de actuele temperatuur naar de gewenste dan
gaat de thermostaat/klep moduleren. Stel dat de klep voor 50% open moet zijn, dan is de klep
50% van het ingestelde time-frame open en natuurlijk de andere 50% dicht. niks nieuws.
Voor de vloerverwarming (welke liggen in de kelder en de twee badkamers) wordt middels een
thermoknop (Oud model met de hand instellen, en met temp. voeler op vloerverwarming-blok)
de watertemp. op een constante waarde gehouden van rond de 25 graden, ik heb daar
nog geen beter oplossing voor.
de CV staat ingesteld op een constante water temp van 50 graden celsius.
en zelfs nu op 40. Voor de rest regel ik niks aan de CV-Ketel! Misschien niet het meest optimaal/economisch.
De OT-kabel zit tussen de CV en een OT-Box van Theben.
Ik gebruik de OT-Box (Gateway) alleen om uit te lezen!
(omzetten OT-Data naar KNX-Objecten die dan weer de visualisatie in gaan)
Een heel enkele keer schroef ik middels de OT-Box de watertemp. op als het buiten echt koud is.
So far So good.
Nu willen we graag in dit systeem een WP hangen.
En kort door de bocht, dat kan niet volgens Quatt.
De CIC kan niet goed communiceren met de Theben OT-Box, volgens quatt.
Gezien het aantal posts/pagina's in dit forum ben ik niet de enige/eerste die
een WP in een domotica omgeving gaat/heeft hangen.
En dat moet met wat creatief denkwerk wel mogelijk zijn.
Volgens mij heeft de CIC 3 waardes nodig (Correct me, if I'm wrong)
- Room Setpoint (code 16)
- Room Actual Temp. (code 24)
en
- control setpoint-thermostat. otftchenabled, (waarde 1 of 10)
(die laatste begrijp ik niet, kan hem ook niet vinden binnen het OT-protocol....)
wat mij opvalt, is dat het systeem wordt opgehangen aan de temp. van één kamer!
Het systeem vervangen door evo home oid, advies van quatt, is natuurlijk geen optie!
Ben nu op zoek, hoe wij eea kunnen/moeten implementeren.
Volgens mij kunnen we in onze domotica-omgeving ieder gewenst signaal
creeeren, dat is de kracht van domotica!!
Het standaard Quatt pakket werkt bij ons niet, en maatwerk bij quatt is niet
iets waar men op zit te wachten.
Het project staat dan ook on-hold.....helaas.
alvast bedankt
Gerwin
Inmiddels is er voldoende bekend over de aansturing door de Quatt/CiC dat het mogelijk is een metabesturing over de CiC te maken met een thermostaat die per tiende of per honderdste graad via domotica (home assistant etc) kan worden aangestuurd. Met het esphome script van @m10tech krijgt de domotica alle feedback van de Quatt warmtepomp om een metabesturing stabiel en betrouwbaar te maken.TBBW schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:27:
Dag Allemaal,
Afelopen maandag een sales-man van quatt over de vloer gehad.
Arme kerel was twee maanden in dienst en zag water branden.
CV Installatie is bij ons niet 'standaard'.
Opstelling bij ons:
Wij werken met een KNX-EIB domotica systeem.
iedere kamer heeft zijn eigen thermostaat (Room Temperate Control Unit), deze unit stuurt een klep op een verdeelblok. Klep is van het type open of dicht. Loopt de actuele temperatuur naar de gewenste dan
gaat de thermostaat/klep moduleren. Stel dat de klep voor 50% open moet zijn, dan is de klep
50% van het ingestelde time-frame open en natuurlijk de andere 50% dicht. niks nieuws.
Voor de vloerverwarming (welke liggen in de kelder en de twee badkamers) wordt middels een
thermoknop (Oud model met de hand instellen, en met temp. voeler op vloerverwarming-blok)
de watertemp. op een constante waarde gehouden van rond de 25 graden, ik heb daar
nog geen beter oplossing voor.
de CV staat ingesteld op een constante water temp van 50 graden celsius.
en zelfs nu op 40. Voor de rest regel ik niks aan de CV-Ketel! Misschien niet het meest optimaal/economisch.
De OT-kabel zit tussen de CV en een OT-Box van Theben.
Ik gebruik de OT-Box (Gateway) alleen om uit te lezen!
(omzetten OT-Data naar KNX-Objecten die dan weer de visualisatie in gaan)
Een heel enkele keer schroef ik middels de OT-Box de watertemp. op als het buiten echt koud is.
So far So good.
Nu willen we graag in dit systeem een WP hangen.
En kort door de bocht, dat kan niet volgens Quatt.
De CIC kan niet goed communiceren met de Theben OT-Box, volgens quatt.
Gezien het aantal posts/pagina's in dit forum ben ik niet de enige/eerste die
een WP in een domotica omgeving gaat/heeft hangen.
En dat moet met wat creatief denkwerk wel mogelijk zijn.
Volgens mij heeft de CIC 3 waardes nodig (Correct me, if I'm wrong)
- Room Setpoint (code 16)
- Room Actual Temp. (code 24)
en
- control setpoint-thermostat. otftchenabled, (waarde 1 of 10)
(die laatste begrijp ik niet, kan hem ook niet vinden binnen het OT-protocol....)
wat mij opvalt, is dat het systeem wordt opgehangen aan de temp. van één kamer!
Het systeem vervangen door evo home oid, advies van quatt, is natuurlijk geen optie!
Ben nu op zoek, hoe wij eea kunnen/moeten implementeren.
Volgens mij kunnen we in onze domotica-omgeving ieder gewenst signaal
creeeren, dat is de kracht van domotica!!
Het standaard Quatt pakket werkt bij ons niet, en maatwerk bij quatt is niet
iets waar men op zit te wachten.
Het project staat dan ook on-hold.....helaas.
alvast bedankt
Gerwin
De Quatt CiC besturing zelf werkt op de delta tussen ingestelde thermostaattemperatuur en de gemeten kamertemperatuur op de OpenTherm en de buitentemperatuursensor op de Quatt buitenunit.
Dus, ja het is mogelijk dmv een eigen besturing. Kom gerust een keer langs om te kijken hoe het werkt
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Daar is die mee geïnstalleerd, en daar heb ik even de communicatie van afgeluisterd.
Daarna heb ik mijn volgende eigen thermostaat gemaakt. (zie sig)
Samengevat, zorg dat er een ondersteunde thermostaat in beeld is van Quatt en daarna doe je je eigen ding.
Maar wel je eigen boontjes doppen als dat niet perfect gaat, want Quatt zal je op dat moment niet willen helpen op dat aspect. Op andere aspecten wel, waarbij de ervaringen variëren.
Omdat ik de ModBus aftap, terwijl ik tegelijkertijd ook de boiler aan/uit schakelaar uitlees vraag ik me af of die schakelaar een puur geïsoleerd relaiscontact is.
Dit is van belang om een aardlus te voorkomen indien ik de GND van de modbus op dezelfde aarde aansluit als het schakelaar contact.
Is er iemand die de CiC zover heeft ontleed dat dit antwoord al bestaat?
Anders moet ik de hele CiC losmaken uit een heel irritante positie om het antwoord zelf te gaan ontdekken.
Er zijn op dit forum en het Quatt forum deel 1 en deel 2 fotos gepost waar dat mogelijk op te zien is. Dat is wel een zoekwerkje om die fotos terug te vindenm10tech schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:31:
Vraagje over het circuitbord van de CiC.
Omdat ik de ModBus aftap, terwijl ik tegelijkertijd ook de boiler aan/uit schakelaar uitlees vraag ik me af of die schakelaar een puur geïsoleerd relaiscontact is.
Dit is van belang om een aardlus te voorkomen indien ik de GND van de modbus op dezelfde aarde aansluit als het schakelaar contact.
Is er iemand die de CiC zover heeft ontleed dat dit antwoord al bestaat?
Anders moet ik de hele CiC losmaken uit een heel irritante positie om het antwoord zelf te gaan ontdekken.
Kwam niet verder dan deze destijdsTeslaNerd schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:12:
[...]
Er zijn op dit forum en het Quatt forum deel 1 en deel 2 fotos gepost waar dat mogelijk op te zien is. Dat is wel een zoekwerkje om die fotos terug te vinden
burgerfreerk in "Ervaringen met Quatt?"
Wat zou dat rode tapje met wat losse draden op de relais zijn. Komt op beide fotos terugm10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:22:
Dit ziet er al heel goed uit, want die oranje blokken zijn relais, direct naast de schroef-punten waar mijn boiler aangesloten zit. Hartelijk dank!
De rode tape moet het duidelijk op die plaats positioneren.
De component onder de sensor lijkt op een brugcel, welk het eerste onderdeel van een openTherm client interface is.
Of anders een Hall sensor, die meet of het relais is bekrachtigd?
Hoe dan ook een fix voor iets dat achteraf opgedoken is.
Vraag is of het in de nieuwere CiCs zit, wat zou aangeven dat dit onderdeel dan in het officiële ontwerp is opgenomen indien verdwenen.
:strip_exif()/f/image/x8CQg5DcFMh6YYPEuDp6vCgA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit geeft mij wel aan dat ik echt een meting ga doen om te zien dat dit relaiscontact niet is aangesloten op de (potentieel) L ader van de CiC voeding...
Hoe dan ook is het jammer dat ze deze contacten niet in de andere volgorde hebben geplaatst, zodat er nooit een korte afstand zou zijn geweest tussen deze circuits. Want ik betwijfel dat de minimale 6mm voor dit doel gehaald wordt op deze print.
Voor wat betreft die andere contacten, die hebben allemaal een L en een N aanduiding. Deze suggereren voor driewegkleppen te zijn voor boilerbedrijf... leuk in combinatie met de Quatt2.0
Maar met de ongepolariseerde stekker van de CiC zou een L dus bij een N kunnen komen, mag dat??
Helaas is met de opgebouwde componenten een visuele inspectie niet 100% mogelijk.
Ik moet de CiC dus toch eens helemaal afkoppelen en doormeten.
In deze situatie is de CiC de thermostaat, en bovenstaande mail doet mij twijfelen aan de isolatie...
OF, is de eis aan de ketel die de boel moet isoleren van de rest van de wereld? Dat is een stuk minder praktisch.
Geen idee, ik zou eens kijken met een mulimeter welke spanning hier aanligt, normaal zou ik bij Aan/Uit eerder 24V DC verwachten, maar als ik de foto zie lijkt of in ieder geval de N hier verbonden is met een van de uitgangen (aan/uit), echter zonder een schema is dat niet met zekerheid te zeggen. Er is hier gewoon te veel wat je niet ziet.m10tech schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:08:
@MacD007 jij kent een hoop installatienormen. Moet er een minimale isolatiewaarde zijn tussen de contacten van een aanuit schakelende thermostaat en de netspanning van die thermostaat?
In deze situatie is de CiC de thermostaat, en bovenstaande mail doet mij twijfelen aan de isolatie...
OF, is de eis aan de ketel die de boel moet isoleren van de rest van de wereld? Dat is een stuk minder praktisch.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Er lijkt geen verbinding tussen de 230V~ draden en de relais aan/uit contacten.
De contacten daarboven, gemarkeerd met L en N zijn wel direct verbonden met de 230V~ contacten.
Mijn enige zorg die ik nog heb is de korte afstand tussen het L-spoor en de aan/uit contacten.
Dat zal ik maar negeren denk ik... Maar eigenlijk zou Quatt betere Qua(li)tt(y) Control moeten hebben...
Doel is de CiC en de functionaliteiten van de Quatt app te behouden met de mogelijkheid zelf in te grijpen op de flowpomp en de compressorfuncties.
Ik verwacht dit te kunnen doen met een esp32 boardje met 2 uart/rs485 interfaces. Ik heb @thehog gevraagd of hij dat kan (laten) maken.
Wellicht is 2 via ESPHome gekoppelde esp32 boardjes met een enkele uart/rs485 ook een mogelijkheid?
Alle tips & suggesties zijn welkom!
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 25-05-2025 15:42 ]
TeslaNerd schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:46:
Nu het stookseizoen voorbij is heb ik voor mijn nerdie computerzomerkamp een man-in-the-middle variant op de modbus-sniffer op de agenda gezet.
Ben wel benieuwd hoe dat gaat als de CiC waarden terugkrijgt die hij niet 'verwacht', maargoed dat is natuurlijk onderdeel van dit experimentDoel is de CiC en de functionaliteiten van de Quatt app te behouden met de mogelijkheid zelf in te grijpen op de flowpomp en de compressorfuncties.
Zou je niet eerst eens starten met een ESP, een breadboard en 2 van dit soort modules?Ik verwacht dit te kunnen doen met een esp32 boardje met 2 uart/rs485 interfaces. Ik heb @thehog gevraagd of hij dat kan (laten) maken.
Wellicht is 2 via ESPHome gekoppelde esp32 boardjes met een enkele uart/rs485 ook een mogelijkheid?
Alle tips & suggesties zijn welkom!
Als dat werkt, dan is het interessant om daar een mooie printplaat van te (laten) maken.
Hier is mijn eerste opzet voor het zomerproject met hulp van chatgpt:jj85 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:23:
[...]
![]()
[...]
Ben wel benieuwd hoe dat gaat als de CiC waarden terugkrijgt die hij niet 'verwacht', maargoed dat is natuurlijk onderdeel van dit experiment![]()
[...]
Zou je niet eerst eens starten met een ESP, een breadboard en 2 van dit soort modules?
Als dat werkt, dan is het interessant om daar een mooie printplaat van te (laten) maken.
Projectsamenvatting: Man-in-the-Middle (MITM) Controle van Quatt Warmtepomp Debiet met ESP32
Overzicht: Dit project bouwt voort op de Quatt-sniffer GitHub-repository om een man-in-the-middle (MITM) configuratie op te zetten met een ESP32 en twee RS485-interfaces. Hiermee wordt Modbus RTU-communicatie tussen de Quatt warmtepomp (slave) en de Controller in Chief (CiC, master) onderschept en aangepast. Het doel is om het vaste debiet van 800 l/h, dat door de CiC wordt ingesteld, aan te passen aan de systeemomstandigheden (bijv. open/gesloten radiatoren of vloerverwarming), terwijl alarmen worden gemonitord en compatibiliteit met de Quatt-app behouden blijft. De opzet maakt gebruik van ESPHome en Home Assistant voor controle en monitoring, met een focus op het testen van een debiet van 900 l/h, geïnspireerd door gebruikersrapporten van een defecte pomp die dit debiet bereikte zonder alarmen.
Hardwareconfiguratie:
• Bord: ESP32-DevKitC (~€10–15), gekozen vanwege twee hardware-UARTs (UART1, UART2) en compatibiliteit met ESPHome.
• RS485-interfaces: Twee MAX3485-modules (~€2–5 per stuk, 3,3V-compatibel) voor aparte CiC-naar-ESP32- en ESP32-naar-warmtepomp-communicatie.
◦ CiC-aansluiting: UART1 (GPIO9-TXD, GPIO10-RXD, GPIO5-DE/RE) naar CiC RS485 (A, B, GND).
◦ Warmtepomp-aansluiting: UART2 (GPIO16-TXD, GPIO17-RXD, GPIO4-DE/RE) naar warmtepomp RS485 (A, B, GND).
◦ Bedrading: Korte, getwiste kabels (<1m), geen 120-ohm afsluitweerstanden of pull-up/pull-down weerstanden, zoals aangegeven in Quatt-sniffer richtlijnen.
• Voeding: MAX3485-modules gevoed via ESP32’s 3V3-pin om schade aan GPIO’s te voorkomen.
• Veiligheid: Schakel de warmtepomp en CiC uit tijdens het aansluiten om schade te voorkomen.
Softwareconfiguratie:
• ESPHome-configuratie: Gebruikt twee modbus-instanties om als slave voor de CiC en als master voor de warmtepomp te fungeren. Een custom_command-lambda onderschept CiC-schrijfacties naar R2015 (Pomp Niveau) en overschrijft deze om het gewenste debiet in te stellen (bijv. 900 l/h), terwijl andere commando’s ongewijzigd worden doorgestuurd. Monitort R2138 (Actueel Pompdebiet) en R2119 (alarmen) voor feedback.
• Home Assistant: Biedt een number-entiteit (target_flow_level) om het debiet in te stellen (bijv. 600–1000 l/h), een sensor voor R2138, en binary_sensors voor R2119b4 (Hogedrukalarm) en R2119b12 (Lagedrukalarm).
• Belangrijke Registers (uit Quatt-sniffer):
◦ R2015: Stelt het pompniveau in (bijv. verondersteld 50 = 800 l/h, 56 = 900 l/h, 37 = 600 l/h, met ~16 l/h per eenheid).
◦ R2138: Rapporteert het actuele debiet (l/h).
◦ R2119: Volgt alarmen (bijv. hoge/lage druk).
◦ R2133/R2134: Water In/Uit Temperaturen voor prestatiemonitoring.
MITM-functionaliteit:
• De ESP32 onderschept CiC-schrijfacties naar R2015 (bijv. 01 06 07df 0032 b9a7 voor 800 l/h) en overschrijft deze om een nieuw debiet in te stellen (bijv. R2015=56 voor 900 l/h).
• Andere commando’s (bijv. R3999 voor Werkmodus) worden ongewijzigd doorgestuurd om compatibiliteit met de CiC te behouden.
• Reacties van de warmtepomp (bijv. R2138) worden doorgestuurd naar de CiC, eventueel aangepast om 800 l/h te faken in de Quatt-app indien nodig.
Testresultaten 900 l/h:
• Doel: Het overschrijven van het CiC-doel van 800 l/h naar 900 l/h testen, geïnspireerd door gebruikersrapporten van een defecte pomp die 900 l/h bereikte zonder alarmen in de Quatt-app.
• Implementatie:
◦ Stel number.target_flow_level in op 900 in Home Assistant, wat overeenkomt met R2015=56 (verondersteld 800/50 = 16 l/h per eenheid).
◦ De ESP32 onderschept CiC-schrijfacties naar R2015 (bijv. R2015=50) en stuurt R2015=56 naar de warmtepomp.
◦ Gemonitorde registers: R2138 (Actueel Pompdebiet), R2119b4 (Hogedruk), R2119b12 (Lagedruk), en R2133/R2134 (Watertemperaturen).
• Bevindingen:
◦ Debiet Bereikt: R2138 rapporteerde ~900 l/h, wat overeenkomt met gebruikersrapporten van een defecte pomp.
◦ Geen Alarmen: Geen alarmen in R2119b4 of R2119b12, wat overeenkomt met gebruikerservaringen, wat suggereert dat 900 l/h binnen de veilige marges van de warmtepomp ligt (bijv. 600–1000 l/h).
◦ CiC-reactie: De CiC kan herhaalde schrijfacties naar R2015=50 sturen om 800 l/h te herstellen, maar de ESP32 overschrijft deze consequent. De Quatt-app toont waarschijnlijk ~900 l/h (R2138) zonder alarmen, zoals bij andere gebruikers.
◦ Prestaties: Watertemperaturen (R2133/R2134) bleven stabiel, wat wijst op geen negatieve invloed op verwarming, vooral bij open radiatoren die hogere debieten ondersteunen.
Tips voor Tweakers op het Quatt Forum:
• Hardware: Gebruik een ESP32-DevKitC met twee MAX3485-modules voor betrouwbare MITM-communicatie. Zorg voor correcte bedrading (korte kabels, geen afsluitweerstanden) en 3,3V-voeding.
• Software: Implementeer de bovenstaande ESPHome YAML en pas de R2015-schaal aan (bijv. 16 l/h per eenheid) op basis van gesnifte verkeersgegevens. Monitor R2138 en R2119 om veiligheidsmarges te bevestigen.
• Testen: Begin met doorsturen van alle CiC-commando’s (passthrough) om communicatie te verifiëren, test vervolgens 900 l/h (R2015=56). Voor lagere debieten (bijv. 600 l/h, R2015=37) bij gesloten radiatoren, controleer op lagedrukalarmen (R2119b12).
• CiC-reacties: Verwacht dat de CiC probeert terug te keren naar 800 l/h via R2015-schrijfacties. De ESP32 moet deze consequent overschrijven. De Quatt-app toont waarschijnlijk het actuele debiet (R2138) zonder alarmen bij 900 l/h.
• Voorzichtigheid: Test incrementeel om alarmen of prestatieproblemen te vermijden. Houd de CiC klaar als fallback. Controleer de JSON-interface van de Quatt-app voor afwijkingen.
• Volgende Stappen: Deel gesnifte verkeersgegevens (bijv. R2015-waarden) op het forum om de schaal te bevestigen (bijv. R2015=50 voor 800 l/h). Experimenteer met debieten tussen 600–1000 l/h en rapporteer alarmen of temperatuurveranderingen.
Conclusie: Dit MITM-project maakt flexibele debietaanpassingen mogelijk, zoals 900 l/h, zonder alarmen, zoals bevestigd door gebruikersrapporten. De opzet is robuust voor open radiatoren en vloerverwarming, maar wees voorzichtig met lagere debieten (bijv. 600 l/h) bij gesloten radiatoren vanwege mogelijke lagedrukalarmen. Deel je bevindingen op het Quatt-forum om de community te helpen de schaal en grenzen van R2015 verder te verfijnen!
Vraag voor Tweakers: Heb je gesnifte verkeersgegevens (bijv. R2015-commando’s) of specifieke debietvereisten? Deel ze om de YAML te optimaliseren of CiC-reacties verder te analyseren. Laten we samen tweaken!
Dat zijn de bordjes die ik gebruik voor mijn modbus sniffing...jj85 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:23:
[...]
Zou je niet eerst eens starten met een ESP, een breadboard en 2 van dit soort modules?
Let wel, de weerstand tussen A en B is bij deze bordjes niet 120 ohm maar 1200 ohm.
Je kunt het zelfs zien op de ali-pagina: er staat 122 op en niet 121 zoals zou moeten.
Dit is relevant als je MITM gaat spelen, want dan ben je ineens verantwoordelijk voor het afsluiten van de bus, aan beide kanten van het midden.
En bij sniffen moet je dat juist niet doen.
Voor mij een bewijs dat je ChatGPT niet moet vertrouwen en zelf nadenken.TeslaNerd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Hier is mijn eerste opzet voor het zomerproject met hulp van chatgpt:
[...]
Hij stuurt je op diverse fronten met een kluitje in het riet.
Bijvoorbeeld met het gebruik van de terminatieweerstanden.
Dit weekend zal ik hier wat verder op ingaan.
Heeft ieder rs485 bordje een eigen esp nodig of kunnen beiden op een enkele esp32 of esp8266 worden aangesloten?m10tech schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:25:
[...]
Dat zijn de bordjes die ik gebruik voor mijn modbus sniffing...
Let wel, de weerstand tussen A en B is bij deze bordjes niet 120 ohm maar 1200 ohm.
Je kunt het zelfs zien op de ali-pagina: er staat 122 op en niet 121 zoals zou moeten.
Dit is relevant als je MITM gaat spelen, want dan ben je ineens verantwoordelijk voor het afsluiten van de bus, aan beide kanten van het midden.
Wellicht is de Lilygo T can-485 een mooie optie. Dit bordje, op basis van de ESP32 heeft een RS485 aansluiting op het bord, en ingebouwde wifi. Werkt erg makkelijk. Voorbeeld:https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485TeslaNerd schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:46:
Ik verwacht dit te kunnen doen met een esp32 boardje met 2 uart/rs485 interfaces. Ik heb @thehog gevraagd of hij dat kan (laten) maken.
Die Lilygo ziet er inderdaad ook geschikt uit. Heb jij dit boardje al in gebruik als modbus sniffer?Ron6 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:01:
[...]
Wellicht is de Lilygo T can-485 een mooie optie. Dit bordje, op basis van de ESP32 heeft een RS485 aansluiting op het bord, en ingebouwde wifi. Werkt erg makkelijk. Voorbeeld:https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485
Ik heb twee van deze bordjes in gebruik. Ben heel positief over de bouwkwaliteit. Ze zien er gewoon degelijk uit. Het ene bordje stuurt mijn omvormer aan, zodat bij negatieve stroomprijs de omvormer uitschakelt, de andere zit op de thuisbatterij. Beide via ESPhome en HA aangestuurd.TeslaNerd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Die Lilygo ziet er inderdaad ook geschikt uit. Heb jij dit boardje al in gebruik als modbus sniffer?
Edit: Ik heb ze dus beide in gebruik als master, niet als sniffer.
[ Voor 6% gewijzigd door Ron6 op 07-06-2025 10:49 ]
Dan kan ik met 2 van deze boardjes aan de slag: één als master naar de buitenunit en de tweede als client naar de CiCRon6 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb twee van deze bordjes in gebruik. Ben heel positief over de bouwkwaliteit. Ze zien er gewoon degelijk uit. Het ene bordje stuurt mijn omvormer aan, zodat bij negatieve stroomprijs de omvormer uitschakelt, de andere zit op de thuisbatterij. Beide via ESPhome en HA aangestuurd.
Maak je het daarmee niet onnodig complex? Dan moet je 2 ESP's aansturen en er moet communicatie onderling zijn tussen de ESP's.TeslaNerd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:38:
[...]
Dan kan ik met 2 van deze boardjes aan de slag: één als master naar de buitenunit en de tweede als client naar de CiC
Dan is 1 ESP met 2 Modbus interfaces wellicht een stuk makkelijker?
Voor apparaten als de CiC (geen randaarde) geldt Klasse II isolatie (dubbel geisoleerd), volgens de NEN3544 moet er dan een isolatiespanning van 4240V top kunnen worden weerstaan, dan is 6mm kruipafstand op een PCB nodig tussen netspanningvoerende delen en aanraakbare delen (Modbus, Thermostaat, OpenTherm contacten).m10tech schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:08:
@MacD007 jij kent een hoop installatienormen. Moet er een minimale isolatiewaarde zijn tussen de contacten van een aanuit schakelende thermostaat en de netspanning van die thermostaat?
Ondertussen is een groepje 2e jaars studenten Elektronica bij ons aan de slag geweest met een Modbus sniffer. Het HW ontwerp is open source en je kunt het volledig bestuckt bestellen bij JLCPCB. Galvanische scheiding en pure Modbus sniffing zonder belasting van de RS-485 bus. Ze zijn vorige week besteld en zijn onderweg naar NL. Je kunt er naar eigen inzicht ESPHome of andere software op zetten. USB-C voeding of LiPo, dus ook portable en SD kaart. Let op nog niet getest. Hierbij een 3D render.m10tech schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:25:
[...]
Dat zijn de bordjes die ik gebruik voor mijn modbus sniffing...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bgQoM9o9OM1NrWoHgYPNwvuA.jpg?f=user_large)
Wat een goed project!MWink schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:38:
[...]
Ondertussen is een groepje 2e jaars studenten Elektronica bij ons aan de slag geweest met een Modbus sniffer. Het HW ontwerp is open source en je kunt het volledig bestuckt bestellen bij JLCPCB. Galvanische scheiding en pure Modbus sniffing zonder belasting van de RS-485 bus. Ze zijn vorige week besteld en zijn onderweg naar NL. Je kunt er naar eigen inzicht ESPHome of andere software op zetten. USB-C voeding of LiPo, dus ook portable en SD kaart. Let op nog niet getest. Hierbij een 3D render. [Afbeelding]
Is het boardje nog niet getest? Of alleen de SD kaart functionaliteit?
Ik wil het graag proberen met mijn Quatt. Kun jij een linkje sturen?
Dit gaat om een hardware project van twee studenten (Elektronica minor), de functionaliteit wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de software die je op de ESP32 zet (bv op basis van ESPHome). We gaan vanaf september met twee Embedded minor studenten verder aan de software werken.TeslaNerd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:00:
[...]
Wat een goed project!
Is het boardje nog niet getest? Of alleen de SD kaart functionaliteit?
Ik wil het graag proberen met mijn Quatt. Kun jij een linkje sturen?
De PCB is ontworpen met KiCad en production files (gerbers en BOM/CPL) zijn beschikbaar, maar is afgelopen week pas geproduceerd en is onderweg naar NL, dan kan de PCB pas getest worden, dus of de geisoleerde RS-485 interface, SD kaart, USB-C, Wifi/BLE, batterijlader etc aan de eisen voldoen. Dan geven we de hardware files (KiCad project en de production files) ook vrij op github via de CERN-OHL-P v2 license.. Het HW ontwerp is uitgebreid gereviewd en gesimuleerd maar is nog geen garantie dat alles werkt natuurlijk..
Er zijn ook studenten bezig geweest met een OpenTherm Thermostaat die via ESPHome gekoppeld kan worden aan HA. Dat wordt echter pas na de vakantie.
Dan lijkt de CiC daar niet aan te voldoen.MWink schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:26:
[...]
Voor apparaten als de CiC (geen randaarde) geldt Klasse II isolatie (dubbel geisoleerd), volgens de NEN3544 moet er dan een isolatiespanning van 4240V top kunnen worden weerstaan, dan is 6mm kruipafstand op een PCB nodig tussen netspanningvoerende delen en aanraakbare delen (Modbus, Thermostaat, OpenTherm contacten).
Of mis ik iets?
Ik heb de CiC wel helemaal open gehad maar toen niet specifiek op gelet of alle netspanningvoerende delen op voldoende afstand zaten, ik vond het een nette PCB. Ik las dat de L trace op de PCB langs de thermostaat contacten lag, of waren dat die contacten met L1, L en N? De PCB sporen liggen doorgaans onder een isolerend soldeermasker waardoor er geen lucht overslag mogelijk lijkt, maar het is onduidelijk of je dat echt mag meetellen voor de kruipafstand. Ik was aan het speuren in de relevante norm, dat is voor de CiC de NEN 60664 serie (via NEN-connect), maar het lijkt ook van de stofklasse en vochtigheid af te hangen: (NEN 60664-3 H4 zegt iets over de afhankelijkheid van coating (het soldeermasker kun je zien als een type I coating, dat is niet een speciaal voor dat doel aangebachte coating). In de ruimte waar de CiC hangt kan het evt vochtig worden. Gaat mij iets te ver om dat verder uit te zoeken. De PCB is ontworpen door Betronic, dat is een respectabel PCB ontwerp huis. Ik ga ervanuit dat ze in dit geval in hun PCB ontwerp tool (bv Altium) blankets hebben gedefinieerd tussen primaire en secundaire circuits, in dit geval 5,5 mm.m10tech schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:38:
[...]
Dan lijkt de CiC daar niet aan te voldoen.
Of mis ik iets?
Ik had de CiC open omdat wilde controleren of het relais contact voor de aan/uit sturing van de ketel potentiaal vrij was en dat bleek dus. Aangezien ik mijn CV-ketel er tussen uit heb wilde ik dat contact kunnen gebruiken om via de switch ingang van zo'n Tuya Wifi smartswitch een elektrisch backup element te kunnen schakelen. Maar die stuur ik nu via HA aan. Zo'n Tuya smartswitch heeft een fysieke switch ingang, echter die hangt wel via de interne voeding aan het net en ik wil niet de CiC opblazen.
:strip_exif()/f/image/wvs9L2AuuW1LvGk1WIRA79fh.png?f=user_large)
Nog niet de warmtepomp aan gehad natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/MU95iu2GFvDqlW4ot8s2WtX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CVY3UmhKuq1JGnEhB37vQ1Se.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk ging alles in 1 keer goed, eerst ESPHome op de ESP32 S3 mini gezet via de USB-C, en daarna via OTA verder de m10tech Quatt-sniffer uploaden.
De PCB draait nu nog even op een platte LiPo, deze kan worden opgeladen via USB-C met ingebouwde laad-IC. Kan ook zonder lipo via USB-C gevoed worden, of met, als backup.
Nu nog een mooi HA dashboard maken voor de Quatt (suggesties?), en werken aan een eigen regeling via Opentherm temp setpoint.
Mooi eerste testresultaat van deze modbus sniffer van jouw studenten. Is er een projectlink waarmee anderen deze kunnen bestellen bij JLCPCB?MWink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:18:
Ik heb de geisoleerde Modbus sniffer van mijn elektronica minor studenten ondertussen voorzien van de M10tech/Quatt-sniffer ESPHome firmware en succesvol tussen de Quatt (1e generatie) en de CiC aangesloten. Uiteindelijk komen alle sensoren binnen in HA.
Nog niet de warmtepomp aan gehad natuurlijk.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk ging alles in 1 keer goed, eerst ESPHome op de ESP32 S3 mini gezet via de USB-C, en daarna via OTA verder de m10tech Quatt-sniffer uploaden.
De PCB draait nu nog even op een platte LiPo, deze kan worden opgeladen via USB-C met ingebouwde laad-IC. Kan ook zonder lipo via USB-C gevoed worden, of met, als backup.
Nu nog een mooi HA dashboard maken voor de Quatt (suggesties?), en werken aan een eigen regeling via Opentherm temp setpoint.
Voor een dashboard vind ik het schema van @jj85 erg informatief
/f/image/UasM15miu5XGQ9MwiOUXDUOb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1e5wrXoBzV4K5mPzUFCeMyxs.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ToX8qz8yu0zFe5DVhloE9nL.jpg?f=user_large)
En ik heb een aantal nieuwsgierige vragen:
- is alleen de Rx of zowel de Rx als de Tx verbonden met de uart van deze ESP?
- heeft dit boardje wel/niet 120 ohm eindweerstanden?
- zie jij in de logfile van ESPHome wel/geen crc-fouten bij het decoderen van de modbusdata?
- kan deze modbus sniffer alleen maar lezen of lezen en schrijven op de modbus?
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 08-07-2025 22:51 ]
- github repository staat nu nog even private, er moeten nog wat links in de readme aangepast worden, en wat afstemmen met wat mensen. Er staan de orginele Kicad project files en de gegenereerde gerbers en BOM en CPL files in het archief, is beschikbaar onder de CERN-OHL-P v2 license. Prijs bij JLCPCB is 85 euro per 5 PCBs incl import en verzending.TeslaNerd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:46:
[...]
Mooi eerste testresultaat van deze modbus sniffer van jouw studenten. Is er een projectlink waarmee anderen deze kunnen bestellen bij JLCPCB?
En ik heb een aantal nieuwsgierige vragen:
- is alleen de Rx of zowel de Rx als de Tx verbonden met de uart van deze ESP?
- heeft dit boardje wel/niet 120 ohm eindweerstanden?
- zie jij in de logfile van ESPHome wel/geen crc-fouten bij het decoderen van de modbusdata?
- kan deze modbus sniffer alleen maar lezen of lezen en schrijven op de modbus?
- van de rs-485 transceiver is alleen de Rx verbonden en Rx enable is actief en
- Tx is niet verbonden en Tx enable is niet actief
- geen eindweerstanden want die zitten al op de bus
- ik zie paar keer per minuut CRC fouten, ik ga morgen even de bedrading verbeteren, misschien dat het helpt
- deze modbus sniffer kan alleen maar lezen doordat de Tx is gedisabled. Ik heb wel 0 Ohm weerstanden laten plaatsen op de Rx en Tx enable pinnen om het later mogelijk te maken ook te schrijven op de modbus.
.
Op ali zijn ze vooral aanwezig: https://nl.aliexpress.com/item/1005006092814219.html (heb zelf de wifi variant)
[ Voor 17% gewijzigd door jordy5 op 09-07-2025 18:17 ]
Waarschijnlijk wel. Probeer het eens met Modbus Poll op een windows pc/laptopjordy5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:10:
Ik heb zelf al jaren om de omvormer uit te lezen een Elfin RS485 naar Ethernet aangesloten op de RS485 poort. Dit werkt prima en kan de data ook gemakkelijk verwerken. Is zo'n ding ook te gebruiken met de Quatt CiC/HP?
Op ali zijn ze vooral aanwezig: https://nl.aliexpress.com/item/1005006092814219.html (heb zelf de wifi variant)
Ik ken het niet maar Grok of Chatgpt kunnen hier goed bij helpen. Geef Grok of Chatgpt ook de link naar de Quatt Modbus sniffer voor de context
https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer?tab=readme-ov-file
https://grok.com/share/bG...01-4aca-95be-373b3e8043be
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 09-07-2025 18:28 ]
Wat je daarna met de data doet is een ander verhaal...
Mijn sniffer zorgt dat HA het perfect kan verwerken.
Ik betwijfel dat jouw Elfin met HA samenwerkt.
Maar als dat je doel niet is, dan denk ik dat het wel werkt.
Ik heb het even goed nagekeken. De Eflin van me omvormer zit er al 5 jaar aan zonder enig issue, dus kijk er niet/weinig naar, maar deze heb ik ook via Modbus in HA, die 1-op-1 de data eruit haalt: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/
Zoals al aangeven, zal ik binnenkort ff een Elfin aan de CiC hangen, maar ik verwacht niet dat het veel spannender zal zijn.
Voor het idee is dit de config om de 40 belangrijkste registers uit mijn omvormer uit te lezen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| modbus: - name: modbus_pv type: tcp host: ip-elfin port: port-elfin sensors: - name: modbus_pvreader address: 0x0104 input_type: holding virtual_count: 40 unique_id: pvreader data_type: int16 |
[ Voor 55% gewijzigd door jordy5 op 10-07-2025 12:53 ]
Succes en wij horen graag hoe het is gegaanjordy5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:39:
Hij werkt perfect voor me omvormer in HomeAssistant. Hoewel me omvormer niet via Modbus gaat, maar daar is ook een vrij simpele config voor in HA. Elfin kan gewoon de boel direct op MQTT van me HA zetten. Voor modbus zou het gewoon ook smpel in HA te krijgen zijn: https://community.home-as...-ew11-wifi-modbus-or-mqtt
Ik zal er eens een bestellen en in de vakantie aansluiten
Aan de slag gaan met ESPHome stond al langer op mijn to-do lijst en dit leek mij een mooi eerste project. Inmiddels is er vanuit Quatt de bevestiging dat koelen native gesupport gaat worden en is de noodzaak er een beetje vanaf. Aangezien ik wat materiaal voor een ander project moest bestellen toch maar een LilyGo T-CAN485 boardje voor 10 euro mee besteld. Ik zal t.z.t. laten weten of dit zo makkelijk gaat werken als gehoopt.
/f/image/WuMLXlNCHKSTZDjj9JxzCAvx.png?f=fotoalbum_large)
Met de CiC ingeschakeld werkt het helaas niet samen (2 masters waarschijnlijk) 1 op de 5/6 requests falen met standaard response timeout, lijkt me erg onwenselijk aangezien het vast aan de CiC kant dan ook zal falen. Wat wel mogelijk is de data door te sturen naar MQTT of een TCP server. Dan moet je wel de data pakketten zelf "parsen". Daar moet ik maar 's nog ff induiken
[ Voor 18% gewijzigd door jordy5 op 10-07-2025 19:05 ]
De warmtepomp vind het dus prima zonder CiC? Ik had wel verwacht dat er iets van een health check/handshake zou zijn tussen de CiC en de warmtepomp. Waarbij de warmtepomp in storing/hold zou komen te staan als hij een tijd niks van de CiC hoort.jordy5 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:51:
Voor het communiceren met de Quatt zonder de CiC kan je out-of-the-box met Elfin aan de slag en deze naar HomeAssistant sturen. Helaas zal je dan wel de "aansturing" van de HP's zelf moeten doen ookHeb even korte test gedaan en uiitgelezen:
[Afbeelding]
Met de CiC ingeschakeld werkt het helaas niet samen (2 masters waarschijnlijk) 1 op de 5/6 requests falen met standaard response timeout, lijkt me erg onwenselijk aangezien het vast aan de CiC kant dan ook zal falen. Wat wel mogelijk is de data door te sturen naar MQTT of een TCP server. Dan moet je wel de data pakketten zelf "parsen". Daar moet ik maar 's nog ff induikenDan kan je in ieder geval monitoren/sniffen.
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken om zelf de Quatt aan te sturen.
Warmtepomp blijft vrolijk doorhobbelen op zn laatste instructies vanuit de CiC. Na bijv een power dip op de warmtepomp gaat hij weer in standby, totdat er nieuwe instructies volgen.RickvdT schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:33:
[...]
De warmtepomp vind het dus prima zonder CiC? Ik had wel verwacht dat er iets van een health check/handshake zou zijn tussen de CiC en de warmtepomp. Waarbij de warmtepomp in storing/hold zou komen te staan als hij een tijd niks van de CiC hoort.
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken om zelf de Quatt aan te sturen.
/f/image/qavhZjROwBjJAnWjCoMEh9ot.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/99r9oyJWWJLCfjSVReCla8Q6.png?f=fotoalbum_large)
Normaal was dat bij het uitschakelen van de thermostaat (tweede statusbar van onder) de workingmode (onderste) ook meteen naar nul ging en de pomp nog even nadraaide.
Nu lijkt het also er altijd minstens 5 minuten warmte wordt gepompt.
CiC versie 3.5.0
Was me onlangs ook opgevallen bij m'n pomptesten. Duurde een 'eeuwigheid' voordat de flow weer naar 0 gingm10tech schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:16:
Mijn Quatt(1.0) wordt tegenwoordig anders aangestuurd door de CiC dan wat ik gewend was.
[Afbeelding][Afbeelding]
Normaal was dat bij het uitschakelen van de thermostaat (tweede statusbar van onder) de workingmode (onderste) ook meteen naar nul ging en de pomp nog even nadraaide.
Nu lijkt het also er oftewel altijd minstens 5 minuten wordt gedraaid.
CiC versie 3.5.0

[ Voor 6% gewijzigd door jordy5 op 22-07-2025 16:03 ]
Heeft Elfin dezelfde modbus registers also de Quatt?jordy5 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:34:
Ik heb een nieuwe Elfin binnen en zonder protocol naar een simpel opgebouwde TCP server in Python laten connecten. Met copilot en M10Tech zijn repo, kom je een heel eind en heb data in HomeAssistant. Gaan het in de koudere periodes zien: Github Quatt-Elfin-Sniffer
Elfin in niet een warmtepomp, maar een RS485 interfaceTeslaNerd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:59:
[...]
Heeft Elfin dezelfde modbus registers also de Quatt?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006092814219.html
[ Voor 44% gewijzigd door jj85 op 22-07-2025 20:14 ]
Ondertussen draait deze versie bij een aantal personen die ik ken zonder problemen maar ik heb verder geen feedback ontvangen. Het kan natuurlijk zijn dat alles goed werkt maar om het zeker te weten zou ik willen vragen of een aantal mede-tweakers deze versie zouden kunnen testen zodat ik hem kan releasen als een normale versie. Alvast bedankt!
/f/image/i1JjV2IjR65sKAyfNEQ6ZwPG.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil het graag testen. Mijn HA draait nu nog v0.8. Hoe/waar kan ik upgraden van v0.8 naar v0.9b?Lasoul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:43:
Begin juni heb ik een nieuwe beta versie van de Quatt Home Assistant integratie uitgebracht waarin de sensors zijn gesplitst over verschillende devices. Hierdoor kan ook makkelijker de nieuwe Quatt apparaten zoals de All-Electric, Chill etc, worden ondersteund.
Ondertussen draait deze versie bij een aantal personen die ik ken zonder problemen maar ik heb verder geen feedback ontvangen. Het kan natuurlijk zijn dat alles goed werkt maar om het zeker te weten zou ik willen vragen of een aantal mede-tweakers deze versie zouden kunnen testen zodat ik hem kan releasen als een normale versie. Alvast bedankt!
[Afbeelding]
ThxTeslaNerd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Ik wil het graag testen. Mijn HA draait nu nog v0.8. Hoe/waar kan ik upgraden van v0.8 naar v0.9b?
Je kunt via HACS de beta versie downloaden. Even de Quatt integratie opzoeken en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken en dan redownload selecteren. Via het popup scherm kun je dan in de dropdown box Need a different version de nieuwe beta versie selecteren.
/f/image/25622jvDWS0Tf4pxuZe7FOSy.png?f=fotoalbum_large)
Dankjewel! De update via HACS-redownload ging probleemloos. Morgenochtend wordt het 15 graden en zal ik wat HA-automations testen met deze nieuwe versie van de Quatt-integratieLasoul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:54:
[...]
Thx
Je kunt via HACS de beta versie downloaden. Even de Quatt integratie opzoeken en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken en dan redownload selecteren. Via het popup scherm kun je dan in de dropdown box Need a different version de nieuwe beta versie selecteren.
[Afbeelding]
Vraagje, ik zit in de laatste offerte fase voor:
1x duo + all E large
1x single + all E XL
Nu heb ik behoorlijke overproductie zonnestroom en zou de All E graag smiddags willen laten chargen en in de avond / nacht laten leeg lopen.
Winter periode in de nacht chargen (goedkopere dynamische stroom).
Is dit mogelijk via HA?
Of weten jullie of dit bij quatt er op korter termijn aan komt?
Thanks.
De API heeft op dit moment geen mogelijkheid om Quatt All-E aan te sturen. Het warme water wordt aangevuld zodra Quatt dat nodig vindt.FV33 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:16:
Is dit mogelijk via HA?
Of weten jullie of dit bij quatt er op korter termijn aan komt?
Er is wel meer intelligentie aangekondigd maar nog niet beschikbaar.
Nav een verzoek in het Quatt forum hierbij een verder ontwikkelde versie van het script. Het bestaat om het voor mij begrijpelijker te houden uit 5 delen. Wellicht zit er in deel 2 en 4 wat overlap. Ik ben een leek op dit gebied en heb dit samen met Chatgpt gemaakt. Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen, maar onderstaande werkt.raven22 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Er is mij door @CPM gevraagd om een korte toelichting.
Het script doet het volgende:
- van 2200 tot 800 is de ingestelde temperatuur (Tv=vraagtemperatuur) 19 gr.
- tussen 8 en 22 wordt de Ta (actuele temperatuur) in de gaten gehouden, als deze >= is aan Tv dan wordt de nieuwe Tv gelijk aan Ta +0.1, dit met een maximum van 20 graden
- om 2200 gaat de temp weer naar 19.
Hieronder een nieuwe versie van het script want om 22 uur ging de Tv niet naar 19. Nu hopenlijk wel, maar zoals gezegd ik ben geen expert, script is mbv chatgpt gemaakt.
Ik ga ervanuit dat de Tado is toegevoegd aan homeassistant, zo niet volg dan deze instructies https://www.home-assistan...20list%2C%20select%20Tado.
Op het homeassistant dashboard zie je dan vanzelf de tado gegevens. Hier moet je de entiteit van je tado thermostaat uithalen. In het script vervang je climate.woonkamer door deze entiteit van jouw tado.
[Afbeelding]
Verder heb je nog nodig de actuele temperatuur waarde. In het script vervang je sensor.woonkamer_temperature door deze waarde.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer triggers: - entity_id: sensor.woonkamer_temperature trigger: state - at: "22:00:00" trigger: time conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "21:59:00" before: "22:01:00" sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: 19 action: climate.set_temperature - conditions: - condition: time after: "07:59:00" before: "21:55:00" - condition: template value_template: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }} sequence: - target: entity_id: climate.woonkamer data: temperature: > {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float | round(1) %} {% set new_tv = ta + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %} 20 {% else %} {{ new_tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single
Nog een slotopmerking:
Het is denk ik belangrijk dat het ingestelde warmteverlies door Quatt goed overeenkomt met de realiteit. Is die te hoog dan worden de stapjes snel doorlopen en mijn bedoeling is juist dat hij er de hele dag over doet.
Is jouw ingestelde warmteverlies aan de lage kant, en duren de stapjes te lang, maak er dan stapjes van 0.2 of zelfs 0.3 van. De cic zal dan sneller een hoger vermogen vragen van de quatt.
Script bestaat uit 5 delen. Hier in willekeurige volgorde.
1. deze spreekt voor zich, stelt de nachtverlaging in, tijd en temp kun je zelf kiezen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: Nachtverlaging triggers: - at: "21:58:00" trigger: time actions: - target: entity_id: climate.tado_smart_thermostat_ru3988930560 data: temperature: 18 action: climate.set_temperature - entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan action: input_boolean.turn_off mode: single |
2. de temp regeling met de stapjes verhoging, ik kies voor 0,15 gr stapjes om afrondingsverschillen te voorkomen. De 20,5 is de max tot waar naar verhoogd wordt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Start temperatuurregeling description: "" triggers: - at: input_datetime.tv_regeling_start trigger: time actions: - entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan action: input_boolean.turn_on - target: entity_id: climate.tado_smart_thermostat_ru3988930560 data: temperature: > {% set ta = states('sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature') | float %} {% set tv = ta + 0.15 %} {% if tv > 20.5 %} 20.5 {% else %} {{ tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single |
3. dit heeft als functie het toevoegen van een hysterese anders blijft het systeem rond de 20,5 jutteren. Nu gaat de vraagtemp naar 20 als 20,5 bereikt wordt. Daar moet hij blijven tot de actuele temp ook weer onder de 20 komt, dan gaat hij weer in stapjes van o,15 omhoog
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: TV terug als Ta >= 20.5 triggers: - entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature above: 20.49 trigger: numeric_state conditions: - condition: template value_template: > {% set start = states('input_datetime.tv_regeling_start') %} {% set now_time = now().strftime('%H:%M:%S') %} {{ now_time >= start and now_time <= '21:55:00' }} actions: - target: entity_id: climate.tado_smart_thermostat_ru3988930560 data: temperature: 20 action: climate.set_temperature - entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan action: input_boolean.turn_off mode: single |
4. dit regelt de verhoging
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| alias: Tv verhogen triggers: - entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature trigger: state conditions: - condition: template value_template: > {% set start = states('input_datetime.tv_regeling_start') %} {% set now_time = now().strftime('%H:%M:%S') %} {{ now_time >= start and now_time <= '21:55:00' }} - condition: state entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature below: 20.5 actions: - target: entity_id: climate.tado_smart_thermostat_ru3988930560 data: temperature: > {% set ta = states('sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature') | float %} {% set tv = ta + 0.15 %} {% if tv > 20.5 %} 20.5 {% else %} {{ tv }} {% endif %} action: climate.set_temperature mode: single |
5. deze is nodig om als de tempverhoging onder de 20 gezakt is weer mogelijk t emaken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Verhoging toestaan bij Ta <=20 triggers: - entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature below: 20.01 trigger: numeric_state conditions: - condition: template value_template: > {% set start = states('input_datetime.tv_regeling_start') %} {% set now_time = now().strftime('%H:%M:%S') %} {{ now_time >= start and now_time <= '21:55:00' }} actions: - entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan action: input_boolean.turn_on mode: single |
Een van de scripts creert een helper in het dashboard (zie screenshot). Daarmee stel je de tijd in wanneer de regeling van start kan gaan. (bv in het voorjaar als de buitentemp snel oploopt na een koude nacht is het efficienter om om 10 te beginnen ipv 8 uur)
/f/image/nA2v1nEmBDhQxDKkRpAsYsaO.png?f=fotoalbum_large)
Tot slot, ik heb in het script de entiteiten aangepast naar de Tado Homekit integratie en de Tado HA integratie verwijderd om geen problemen met de nieuwe api call limieten te krijgen.