Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Welke commando’s gebruik jij voor het aansturen van de thermostaat via een automation?
ja de entity naam heb ik aangepast. zie die ook terug in developer

autmation is:

alias: Automation_Thermostaat_Plus_01
description: Stelt de thermostaat in op basis van de temperatuur sensor.
triggers:
- minutes: /2
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.sswitch_automation_temperature_plus_01 # dit is gecreerde switch
state: "on"
actions:
- target:
entity_id:
- climate.thermostat
data:
temperature: |
{% if states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float < 17.5 %}
17.5
{% elif states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float > 20 %}
20
{% else %}
{{ states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') }}
{% endif %}
action: climate.set_temperature
mode: single

de helper sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1 = quatt room set point plus 0.1

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:01
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:37:
[...]

ja de entity naam heb ik aangepast. zie die ook terug in developer

autmation is:

alias: Automation_Thermostaat_Plus_01
description: Stelt de thermostaat in op basis van de temperatuur sensor.
triggers:
- minutes: /2
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.sswitch_automation_temperature_plus_01 # dit is gecreerde switch
state: "on"
actions:
- target:
entity_id:
- climate.thermostat
data:
temperature: |
{% if states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float < 17.5 %}
17.5
{% elif states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float > 20 %}
20
{% else %}
{{ states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') }}
{% endif %}
action: climate.set_temperature
mode: single

de helper sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1 = quatt room set point plus 0.1
Lukt het wel via een developer tools > action ?

Edit: ik bedenk nu dat ik de OpenthermGateway gebruik en jij de Honeywell Total Connect.

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2026 13:53 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rijabo
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Lukt het wel via een developer tools > action ?

Edit: ik bedenk nu dat ik de OpenthermGateway gebruik en jij de Honeywell Total Connect.
ja lukt wel. als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 21.0

• TeslaNerd
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:26:
[...]

bedankt voor de reply. heb dit getest maar de climate card neemt dit niet over. wat ook gek is als ik de thermostaat aanstuur via een automation en verhoog de set temperatuur met 0,1 dan doet die dit wel. En wat dan weer vreemd is dat naar de quatt set dit toch weer afgerond wordt naar 0,5 8)7
Zie jij in de quatt json en de quatt ha integratie sensor voor room setpoint wel of niet de 0.1 graad aanpassing?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rijabo
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Zie jij in de quatt json en de quatt ha integratie sensor voor room setpoint wel of niet de 0.1 graad aanpassing?
sorry copy past error
als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.1 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.0

• rijabo
  • Nu online
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:09:
[...]

sorry copy past error
als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.1 instel gaat thermostaat naar 20.1 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.0

• TeslaNerd
Mijn ouders hebben ook de Honeywell round met total connect en daar wil ik ook wat mee doen. Grok zegt dat de Resideo Api van Honeywell bepaalt of jij 0,1 of 0,5 graad precisie krijgt uit de Resideo Cloud:

Hoe krijg je (zo veel mogelijk) 0.1 °C precisie?
Je kunt niet garanderen dat de gerapporteerde huidige temperatuur altijd op 0.1 °C komt (dat hangt af van Honeywell’s servers en of de legacy endpoint nog werkt voor jouw account/locatie), maar dit helpt vaak:
1. Herconfigureer de integratie in HA
. Ga naar Instellingen > Apparaten & diensten > Honeywell Total Connect Comfort (Europe) > Configureer (of verwijder en opnieuw toevoegen).
Soms activeert dit de fallback naar de oudere API, waardoor current temp op 0.1 °C (of 0.01 °C) verschijnt. Veel gebruikers melden dat na een herinstallatie of reload de precisie verbetert.
2. Controleer je entiteiten
Kijk in Developer Tools > States naar je climate entity (bijv. climate.woonkamer).
• Als current_temperature eindigt op .0 of .5 → 0.5 °C precisie (moderne API).
• Als je waarden ziet zoals 20.3, 21.7 etc. → legacy API actief, je hebt 0.1 °C.
Het setpoint (temperature) is meestal al op 0.1 °C instelbaar, onafhankelijk hiervan.
3. Gebruik de Honeywell Home app als referentie
Stel in de officiële app een setpoint in op bijv. 20.3 °C of 21.7 °C → als dat lukt en de ketel reageert daarop (niet afrondt), dan ondersteunt de cloud/API het setpoint op 0.1 °C.
De app gebruikt dezelfde backend als HA, dus als het daar fijnmazig werkt, zou HA dat ook moeten kunnen (via climate.set_temperature service met bv. 20.3).

• rijabo
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:26:
Mijn ouders hebben ook de Honeywell round met total connect en daar wil ik ook wat mee doen. Grok zegt dat de Resideo Api van Honeywell bepaalt of jij 0,1 of 0,5 graad precisie krijgt uit de Resideo Cloud:

Hoe krijg je (zo veel mogelijk) 0.1 °C precisie?
Je kunt niet garanderen dat de gerapporteerde huidige temperatuur altijd op 0.1 °C komt (dat hangt af van Honeywell’s servers en of de legacy endpoint nog werkt voor jouw account/locatie), maar dit helpt vaak:
1. Herconfigureer de integratie in HA
. Ga naar Instellingen > Apparaten & diensten > Honeywell Total Connect Comfort (Europe) > Configureer (of verwijder en opnieuw toevoegen).
Soms activeert dit de fallback naar de oudere API, waardoor current temp op 0.1 °C (of 0.01 °C) verschijnt. Veel gebruikers melden dat na een herinstallatie of reload de precisie verbetert.
2. Controleer je entiteiten
Kijk in Developer Tools > States naar je climate entity (bijv. climate.woonkamer).
• Als current_temperature eindigt op .0 of .5 → 0.5 °C precisie (moderne API).
• Als je waarden ziet zoals 20.3, 21.7 etc. → legacy API actief, je hebt 0.1 °C.
Het setpoint (temperature) is meestal al op 0.1 °C instelbaar, onafhankelijk hiervan.
3. Gebruik de Honeywell Home app als referentie
Stel in de officiële app een setpoint in op bijv. 20.3 °C of 21.7 °C → als dat lukt en de ketel reageert daarop (niet afrondt), dan ondersteunt de cloud/API het setpoint op 0.1 °C.
De app gebruikt dezelfde backend als HA, dus als het daar fijnmazig werkt, zou HA dat ook moeten kunnen (via climate.set_temperature service met bv. 20.3).
ben al de hele tijd aan het stoeien nog niks gelukt. ik kan via home assistant nu de temperatuur set doen per 0,1 dit wordt ook overgenomen door de app van honywell als temperatuur set. Echter in de app zelf kan ik dat niet (gaat per 0,5) en laat dit ook zien in developer in home assistant echter wordt nog steeds afgerond naar quatt setpoint in stappen van 0,5 . Wordt vervolgd :)

• TeslaNerd
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:36:
[...]

ben al de hele tijd aan het stoeien nog niks gelukt. ik kan via home assistant nu de temperatuur set doen per 0,1 dit wordt ook overgenomen door de app van honywell als temperatuur set. Echter in de app zelf kan ik dat niet (gaat per 0,5) en laat dit ook zien in developer in home assistant echter wordt nog steeds afgerond naar quatt setpoint in stappen van 0,5 . Wordt vervolgd :)
Als het niet lukt via Honeywell Total Connect is de OTGW via Nodo shop een goed alternatief

• rijabo
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Als het niet lukt via Honeywell Total Connect is de OTGW via Nodo shop een goed alternatief
nee krijg het niet voor elkaar. Helaas, ik laat het even rusten :) en eens kijken hoe het gaat. Wat ik ook niet meer heb is tapwater. Die verbruikt nu 0,005m3 per uur. ( bij niet gebruik.) houd dan een klein volume warm voor sneller warm water. maar die had ik altijd uitstaan. Maar goed. Ik zal inderdaad daar eens naar kijken thanks.!!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
rijabo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:15:
[...]

nee krijg het niet voor elkaar. Helaas, ik laat het even rusten :) en eens kijken hoe het gaat. Wat ik ook niet meer heb is tapwater. Die verbruikt nu 0,005m3 per uur. ( bij niet gebruik.) houd dan een klein volume warm voor sneller warm water. maar die had ik altijd uitstaan. Maar goed. Ik zal inderdaad daar eens naar kijken thanks.!!
Dit kun je als het goed is ook wel uitzetten via de CV ketel zn eigen menu. Afhankelijk van welke ketel je hebt moet je even kijken in de handleiding :)

• rijabo
  • Nu online
Remeha Tzerra M instellen daar kan bijna niks. Alles via service tool of specifieke thermostaat. Teminste ik heb het nergens kunnen vinden.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste