Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-02 09:49
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Welke commando’s gebruik jij voor het aansturen van de thermostaat via een automation?
ja de entity naam heb ik aangepast. zie die ook terug in developer

autmation is:

alias: Automation_Thermostaat_Plus_01
description: Stelt de thermostaat in op basis van de temperatuur sensor.
triggers:
- minutes: /2
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.sswitch_automation_temperature_plus_01 # dit is gecreerde switch
state: "on"
actions:
- target:
entity_id:
- climate.thermostat
data:
temperature: |
{% if states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float < 17.5 %}
17.5
{% elif states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float > 20 %}
20
{% else %}
{{ states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') }}
{% endif %}
action: climate.set_temperature
mode: single

de helper sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1 = quatt room set point plus 0.1

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:37:
[...]

ja de entity naam heb ik aangepast. zie die ook terug in developer

autmation is:

alias: Automation_Thermostaat_Plus_01
description: Stelt de thermostaat in op basis van de temperatuur sensor.
triggers:
- minutes: /2
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.sswitch_automation_temperature_plus_01 # dit is gecreerde switch
state: "on"
actions:
- target:
entity_id:
- climate.thermostat
data:
temperature: |
{% if states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float < 17.5 %}
17.5
{% elif states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') | float > 20 %}
20
{% else %}
{{ states('sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1') }}
{% endif %}
action: climate.set_temperature
mode: single

de helper sensor.thermostat_auto_setpoint_0_1 = quatt room set point plus 0.1
Lukt het wel via een developer tools > action ?

Edit: ik bedenk nu dat ik de OpenthermGateway gebruik en jij de Honeywell Total Connect.

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2026 13:53 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rijabo
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Lukt het wel via een developer tools > action ?

Edit: ik bedenk nu dat ik de OpenthermGateway gebruik en jij de Honeywell Total Connect.
ja lukt wel. als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 21.0

• TeslaNerd
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:26:
[...]

bedankt voor de reply. heb dit getest maar de climate card neemt dit niet over. wat ook gek is als ik de thermostaat aanstuur via een automation en verhoog de set temperatuur met 0,1 dan doet die dit wel. En wat dan weer vreemd is dat naar de quatt set dit toch weer afgerond wordt naar 0,5 8)7
Zie jij in de quatt json en de quatt ha integratie sensor voor room setpoint wel of niet de 0.1 graad aanpassing?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rijabo
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Zie jij in de quatt json en de quatt ha integratie sensor voor room setpoint wel of niet de 0.1 graad aanpassing?
sorry copy past error
als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.1 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.0

• rijabo
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:09:
[...]

sorry copy past error
als ik 20.6 instel gaat thermostaat naar 20.6 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.5

als ik 20.1 instel gaat thermostaat naar 20.1 echter Quatt heatpump_thermostat_room_setpoint gaat naar 20.0

• TeslaNerd
Mijn ouders hebben ook de Honeywell round met total connect en daar wil ik ook wat mee doen. Grok zegt dat de Resideo Api van Honeywell bepaalt of jij 0,1 of 0,5 graad precisie krijgt uit de Resideo Cloud:

Hoe krijg je (zo veel mogelijk) 0.1 °C precisie?
Je kunt niet garanderen dat de gerapporteerde huidige temperatuur altijd op 0.1 °C komt (dat hangt af van Honeywell’s servers en of de legacy endpoint nog werkt voor jouw account/locatie), maar dit helpt vaak:
1. Herconfigureer de integratie in HA
. Ga naar Instellingen > Apparaten & diensten > Honeywell Total Connect Comfort (Europe) > Configureer (of verwijder en opnieuw toevoegen).
Soms activeert dit de fallback naar de oudere API, waardoor current temp op 0.1 °C (of 0.01 °C) verschijnt. Veel gebruikers melden dat na een herinstallatie of reload de precisie verbetert.
2. Controleer je entiteiten
Kijk in Developer Tools > States naar je climate entity (bijv. climate.woonkamer).
• Als current_temperature eindigt op .0 of .5 → 0.5 °C precisie (moderne API).
• Als je waarden ziet zoals 20.3, 21.7 etc. → legacy API actief, je hebt 0.1 °C.
Het setpoint (temperature) is meestal al op 0.1 °C instelbaar, onafhankelijk hiervan.
3. Gebruik de Honeywell Home app als referentie
Stel in de officiële app een setpoint in op bijv. 20.3 °C of 21.7 °C → als dat lukt en de ketel reageert daarop (niet afrondt), dan ondersteunt de cloud/API het setpoint op 0.1 °C.
De app gebruikt dezelfde backend als HA, dus als het daar fijnmazig werkt, zou HA dat ook moeten kunnen (via climate.set_temperature service met bv. 20.3).

• rijabo
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:26:
Mijn ouders hebben ook de Honeywell round met total connect en daar wil ik ook wat mee doen. Grok zegt dat de Resideo Api van Honeywell bepaalt of jij 0,1 of 0,5 graad precisie krijgt uit de Resideo Cloud:

Hoe krijg je (zo veel mogelijk) 0.1 °C precisie?
Je kunt niet garanderen dat de gerapporteerde huidige temperatuur altijd op 0.1 °C komt (dat hangt af van Honeywell’s servers en of de legacy endpoint nog werkt voor jouw account/locatie), maar dit helpt vaak:
1. Herconfigureer de integratie in HA
. Ga naar Instellingen > Apparaten & diensten > Honeywell Total Connect Comfort (Europe) > Configureer (of verwijder en opnieuw toevoegen).
Soms activeert dit de fallback naar de oudere API, waardoor current temp op 0.1 °C (of 0.01 °C) verschijnt. Veel gebruikers melden dat na een herinstallatie of reload de precisie verbetert.
2. Controleer je entiteiten
Kijk in Developer Tools > States naar je climate entity (bijv. climate.woonkamer).
• Als current_temperature eindigt op .0 of .5 → 0.5 °C precisie (moderne API).
• Als je waarden ziet zoals 20.3, 21.7 etc. → legacy API actief, je hebt 0.1 °C.
Het setpoint (temperature) is meestal al op 0.1 °C instelbaar, onafhankelijk hiervan.
3. Gebruik de Honeywell Home app als referentie
Stel in de officiële app een setpoint in op bijv. 20.3 °C of 21.7 °C → als dat lukt en de ketel reageert daarop (niet afrondt), dan ondersteunt de cloud/API het setpoint op 0.1 °C.
De app gebruikt dezelfde backend als HA, dus als het daar fijnmazig werkt, zou HA dat ook moeten kunnen (via climate.set_temperature service met bv. 20.3).
ben al de hele tijd aan het stoeien nog niks gelukt. ik kan via home assistant nu de temperatuur set doen per 0,1 dit wordt ook overgenomen door de app van honywell als temperatuur set. Echter in de app zelf kan ik dat niet (gaat per 0,5) en laat dit ook zien in developer in home assistant echter wordt nog steeds afgerond naar quatt setpoint in stappen van 0,5 . Wordt vervolgd :)

• TeslaNerd
rijabo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:36:
[...]

ben al de hele tijd aan het stoeien nog niks gelukt. ik kan via home assistant nu de temperatuur set doen per 0,1 dit wordt ook overgenomen door de app van honywell als temperatuur set. Echter in de app zelf kan ik dat niet (gaat per 0,5) en laat dit ook zien in developer in home assistant echter wordt nog steeds afgerond naar quatt setpoint in stappen van 0,5 . Wordt vervolgd :)
Als het niet lukt via Honeywell Total Connect is de OTGW via Nodo shop een goed alternatief

• rijabo
TeslaNerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Als het niet lukt via Honeywell Total Connect is de OTGW via Nodo shop een goed alternatief
nee krijg het niet voor elkaar. Helaas, ik laat het even rusten :) en eens kijken hoe het gaat. Wat ik ook niet meer heb is tapwater. Die verbruikt nu 0,005m3 per uur. ( bij niet gebruik.) houd dan een klein volume warm voor sneller warm water. maar die had ik altijd uitstaan. Maar goed. Ik zal inderdaad daar eens naar kijken thanks.!!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:07
rijabo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:15:
[...]

nee krijg het niet voor elkaar. Helaas, ik laat het even rusten :) en eens kijken hoe het gaat. Wat ik ook niet meer heb is tapwater. Die verbruikt nu 0,005m3 per uur. ( bij niet gebruik.) houd dan een klein volume warm voor sneller warm water. maar die had ik altijd uitstaan. Maar goed. Ik zal inderdaad daar eens naar kijken thanks.!!
Dit kun je als het goed is ook wel uitzetten via de CV ketel zn eigen menu. Afhankelijk van welke ketel je hebt moet je even kijken in de handleiding :)

• rijabo
Remeha Tzerra M instellen daar kan bijna niks. Alles via service tool of specifieke thermostaat. Teminste ik heb het nergens kunnen vinden.

• TeslaNerd
Bij het testen van de modbus module van @leejoow zie ik dat de waarden van de pump level via de modbus iets hoger liggen dan de waarden van water pump level via de Quatt integratie via de api. Hebben andere tweakers met modbus data dat ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na4Ok7j16YsQUjHaTDPbWki5H64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S3fjMKO5IWlCjraWMmzB8Xyn.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
TeslaNerd schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:13:
Bij het testen van de modbus module van @leejoow zie ik dat de waarden van de pump level via de modbus iets hoger liggen dan de waarden van water pump level via de Quatt integratie via de api. Hebben andere tweakers met modbus data dat ook?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE7l6mn-nGDTFR1rvmCyWKFLUNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRxrqOgRHY1VoL2Nu7jlXnK2.png?f=fotoalbum_large

Heeft, mijns inziens, te maken met het ipwm1 protocol vd Wilo pomp.

Hoge ipwm is een lage flow.
Quatt pump level is omgekeerd, hoge output is hoge flow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13ncnlt1LcxFHbW_4vA7nQY_eeg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R7HBmZNPxq6Sr3ChEZvehS08.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqqdWv9ymAqIrM1UJgdm15ajuQE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a4TbvOF2kQ0CzUepdX8Y5HS2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door jj85 op 18-01-2026 09:53 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]

Heeft, mijns inziens, te maken met het ipwm1 protocol vd Wilo pomp.

Hoge ipwm is een lage flow.
Quatt pump level is omgekeerd, hoge output is hoge flow.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ok, ik zie het hier nu ook als ik een radiator dichtdraai en een paar minuten later weer open. Dus de modbus waarde komt van een waarde bij ca 90 naar beneden als de pomp harder moet draaien. De waarde in de Quatt integratie uit de api is de omgekeerde waarde die omhoog gaat als de pomp harder moet draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQmXPB3DsIyt2yQsbloEqKyT7Ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q3GsNVTm5pUHLbCFntECfFjw.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wellicht zijn er mensen die het in het algemene Quatt topic al gezien hebben, maar ik heb de Heatpump listener die we voor Itho Daalderop pompen hebben ontwikkeld aangepast om het verkeer van de Quatt ook af te kunnen lezen. Een shoutout naar @TeslaNerd en @m10tech zijn hierbij op zijn plaats, voor het testen en het vinden van een aantal registers welke we nog niet bij de Itho Daalderop hadden ontcijfert!

De module kan net als de modbus sniffer parallel op de CiC worden aangesloten en de data vervolgens realtime in Home Assistant lezen. Dus geen API die elke zoveel minuten moet worden uitgelezen, of handmatig spullen bij elkaar klussen. Het is een plug-and-play oplossing die binnen een paar minuten draait.

Meer informatie over de heatpump listener is te vinden op de website! Bij vragen ben ik altijd bereikbaar :)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@RickvdT Ik ben geen programmeur en krijg alleen de eerste stooklijn script aan de praat. Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een export van de data en deze wil ik laten analyseren en vergelijken na een bepaalde datum. Er zijn aanpassingen geweest aan onze woning en ik wil bekijken wat het effect is. Dus bijna identieke stookdagen vergelijken met elkaar voor datum X en na datum X en dan als output vergelijking van het stroomverbruik en COP. Is dat iets wat simpel te maken is? Mocht iemand zich geroepen voelen. :)

Hier tekenen aub ......

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-02 15:02
CPM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:13:
@RickvdT Ik ben geen programmeur en krijg alleen de eerste stooklijn script aan de praat. Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een export van de data en deze wil ik laten analyseren en vergelijken na een bepaalde datum. Er zijn aanpassingen geweest aan onze woning en ik wil bekijken wat het effect is. Dus bijna identieke stookdagen vergelijken met elkaar voor datum X en na datum X en dan als output vergelijking van het stroomverbruik en COP. Is dat iets wat simpel te maken is? Mocht iemand zich geroepen voelen. :)
Je kunt altijd de csv's in good old Excel laden en daar je analyse doen. In dat geval is wegschrijven naar .xlsx makkelijker. Dan moet je even de 'to_csv' regels opzoeken en daar een 'to_excel' bijplakken. Zie onderstaande.
code:
1
2
3
4
5
df_hourly.to_csv(HOURLY_CSV)
df_hourly.to_excel("quatt_hourly.xlsx", index=False)

df_daily.to_csv(DAILY_CSV)
df_daily.to_excel("quatt_daily.xlsx", index=False)
Mogelijk moet je dit even een keertje draaien eerst
code:
1
pip install openpyxl

• CPM
  • Niet online

CPM

RickvdT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Je kunt altijd de csv's in good old Excel laden en daar je analyse doen. In dat geval is wegschrijven naar .xlsx makkelijker. Dan moet je even de 'to_csv' regels opzoeken en daar een 'to_excel' bijplakken. Zie onderstaande.
code:
1
2
3
4
5
df_hourly.to_csv(HOURLY_CSV)
df_hourly.to_excel("quatt_hourly.xlsx", index=False)

df_daily.to_csv(DAILY_CSV)
df_daily.to_excel("quatt_daily.xlsx", index=False)
Mogelijk moet je dit even een keertje draaien eerst
code:
1
pip install openpyxl
Thanks voor je response. Ik draai het in Home Assistant dus dat command gaat niet werken. Ik moet het hebben van een kant en klare notebook in JupyterLab.

Hier tekenen aub ......

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:47
RickvdT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Thanks, dit maakt in ieder geval duidelijk dat de cutoff berekening geen hout snijdt in veel gevallen. Ik heb nog een kleine update gemaakt met hopelijk wat verbeteringen. Cut off point wordt nu als het goed is op een robuustere manier berekent. Idealiter is er in de afgelopen 10 dagen een brede temperatuur range geweest voor voldoende input data.

De daadwerkelijk Quatt performance blijft denk ik experimenteel. Dit werkt alleen maar goed als je een plafond bereikt qua output vermogen. Ik heb nu in ieder geval gecompenseerd voor uren waar de warmtepomp (zeer waarschijnlijk) niet het hele uur heeft gedraaid. De lijn blijft nu bij mij mooi binnen de specs vanuit Quatt met een vergelijkbare slope.

https://github.com/Rickvd...%20stooklijn%20v2_1.ipynb

Op basis van de vorige resultaten maar mijn stooklijn opgevraagd. Mijn berekende inschatting komt aardig in de buurt van wat er ingesteld staat gelukkig. Ik denk als je geen idee hebt wat je huidige en optimale stooklijn zijn dat dit best handig kan zijn voor een indicatie. Het zal zeker niet in alle situaties een accurate fit geven. Ik heb in ieder geval niet de verwachting dat ik in 2-3 uurtjes iets in elkaar kan knutselen wat Quatt al 3 jaar geleden heeft beloofd. ;)

[Afbeelding]
Ik gebruik de laatste versie van je script, maar krijg nu deze foutmelding in stap 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
---------------------------------------------------------------------------
ModuleNotFoundError                       Traceback (most recent call last)
Cell In[2], line 6
      4 import matplotlib.pyplot as plt
      5 from datetime import datetime, timedelta
----> 6 from scipy.optimize import curve_fit
      7 import gc
      9 # ==============================================================================
     10 # CONFIGURATION
     11 # ==============================================================================

ModuleNotFoundError: No module named 'scipy'
Enig idee?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13
leejoow schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:35:
Wellicht zijn er mensen die het in het algemene Quatt topic al gezien hebben, maar ik heb de Heatpump listener die we voor Itho Daalderop pompen hebben ontwikkeld aangepast om het verkeer van de Quatt ook af te kunnen lezen. Een shoutout naar @TeslaNerd en @m10tech zijn hierbij op zijn plaats, voor het testen en het vinden van een aantal registers welke we nog niet bij de Itho Daalderop hadden ontcijfert!

De module kan net als de modbus sniffer parallel op de CiC worden aangesloten en de data vervolgens realtime in Home Assistant lezen. Dus geen API die elke zoveel minuten moet worden uitgelezen, of handmatig spullen bij elkaar klussen. Het is een plug-and-play oplossing die binnen een paar minuten draait.

Meer informatie over de heatpump listener is te vinden op de website! Bij vragen ben ik altijd bereikbaar :)
Ik heb dit aangedurfd om het te installeren, en volgens mij is het goed gegaan, maar toch doe ik iets fout. Ik heb het bordje in HA gekregen, maar daar verschijnt de “Heat Pump Listener”, zonder devices of entities. De Quatt is zelf via de normale route bedienbaar, dus volgens mij heb ik het kabelwijzigwerk goed genoeg gedaan. Iemand de gouden tip?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

assasinbats schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb dit aangedurfd om het te installeren, en volgens mij is het goed gegaan, maar toch doe ik iets fout. Ik heb het bordje in HA gekregen, maar daar verschijnt de “Heat Pump Listener”, zonder devices of entities. De Quatt is zelf via de normale route bedienbaar, dus volgens mij heb ik het kabelwijzigwerk goed genoeg gedaan. Iemand de gouden tip?
Stuur mij even een bericht, dan kijken we er naar!

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TeslaNerd
assasinbats schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Laat het ons weten als het gelukt is en wat jouw tips & trucs zijn voor andere tweakers die dit willen proberen

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Voor mij mijn eerste automation in HA, voor de meeste jullie vast gesneden koek. Daarom hier hulp gevraagd. Hoe zorg ik dat mijn wartepomp (geen Quatt, maar een DeWarmte, maar neem aan dat principe hetzelfde is) automatisch in de ‘Power’-mode gaat als de zonnepanelen terugleveren aan het electriciteitsnet? (En andersom: geen power als ik nog elektriciteit van het net haal). Ik heb een Homewizard P1-meter in HA aangemeld, en ik wil dus dat als in de electriciteitsgrafiek in het groen komt, de powermode aangaat.

• jj85
Tha Deo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:59:
Voor mij mijn eerste automation in HA, voor de meeste jullie vast gesneden koek. Daarom hier hulp gevraagd. Hoe zorg ik dat mijn wartepomp (geen Quatt, maar een DeWarmte, maar neem aan dat principe hetzelfde is) automatisch in de ‘Power’-mode gaat als de zonnepanelen terugleveren aan het electriciteitsnet? (En andersom: geen power als ik nog elektriciteit van het net haal). Ik heb een Homewizard P1-meter in HA aangemeld, en ik wil dus dat als in de electriciteitsgrafiek in het groen komt, de powermode aangaat.
Quatt kent geen power mode.
Even hier vragen lijkt me zinvoller

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 15:27
Voor de nieuwe, nog uit te brengen, versie van de Home Assistant integratie zijn er voor de Quatt kaart nieuwe animaties toegevoegd voor de watercirculatie en defrost. Ik heb zelf een Hybrid mono v1 dus het zou mooi zijn als er mede-tweakers zijn die mee kunnen testen met een Hybrid Duo, All-Electric en v2 varianten.

Om de defrost en watercirculatie te tonen moeten er wel 2 nieuwe sensors worden gekoppeld in de configuratie van de kaart (CIC: Supervisory control mode code, HP1/2: HPx defrosting).

PR
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/pull/287

Defrost animatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1qnzxlMivSilp2w_BoGDRFBS-M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/GUd4pJDT1u4tB9DRdUI4vF7O.gif?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Lasoul op 26-01-2026 13:03 ]

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:53
Lasoul schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:59:
Voor de nieuwe, nog uit te brengen, versie van de Home Assistant integratie zijn er voor de Quatt kaart nieuwe animaties toegevoegd voor de watercirculatie en defrost. Ik heb zelf een Hybrid mono v1 dus het zou mooi zijn als er mede-tweakers zijn die mee kunnen testen met een Hybrid Duo, All-Electric en v2 varianten.

PR

Defrost animatie
[Afbeelding]
Deze vraag had ik aan Quatt al drie jaar geleden gesteld... Je bent top bezig _/-\o_

Ik kan je niet verder helpen met je vraag omdat ik ook een v1 heb.

• jj85
Lasoul schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:59:

PR

Defrost animatie
[Afbeelding]
De defrostindicatie lijtk prima te functioneren op de v1.5 duo

• RickvdT
balblas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Ik gebruik de laatste versie van je script, maar krijg nu deze foutmelding in stap 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
---------------------------------------------------------------------------
ModuleNotFoundError                       Traceback (most recent call last)
Cell In[2], line 6
      4 import matplotlib.pyplot as plt
      5 from datetime import datetime, timedelta
----> 6 from scipy.optimize import curve_fit
      7 import gc
      9 # ==============================================================================
     10 # CONFIGURATION
     11 # ==============================================================================

ModuleNotFoundError: No module named 'scipy'
Enig idee?
Je mist een dependency. Ik heb nog een laatste update gemaakt aangezien er na de aanpassing van mijn stooklijn wat tekortkomingen zichtbaar werden. De eerste cell installeert alle dependencies.

https://github.com/Rickvd...tt%20stooklijn%20v3.ipynb

Nog altijd de disclaimer dat dit goed werkt voor mijn situatie maar mogelijk niet voor iedereen.
CPM schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Thanks voor je response. Ik draai het in Home Assistant dus dat command gaat niet werken. Ik moet het hebben van een kant en klare notebook in JupyterLab.
Ik heb ook een export naar excel toegevoegd en hopelijk werkende fallback voor het geval je Quatt integratie nog de oude entity namen heeft.

• CPM
  • Niet online

CPM

@RickvdT ja bedankt! Ik had het script opnieuw gedownload en opnieuw opgebouwd. Uiteindelijk loopt ie stuk maar de excel was wel gevuld. Die heb ik door ChatGPT verder laten analyseren. 👌🏻

Hier tekenen aub ......

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:43
Misschien kan ik dit hier vragen: wat is een makkelijke manier om een dagelijks/wekelijks/maandelijks resettende integraal-meting te maken? Nu moet ik per sensor eerst een integraal doen, dan een nuts meter. Als je dit over 10 vermogensmeters wil doen, wordt het een heel boekhouderij...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:42
Brent schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:46:
Misschien kan ik dit hier vragen: wat is een makkelijke manier om een dagelijks/wekelijks/maandelijks resettende integraal-meting te maken? Nu moet ik per sensor eerst een integraal doen, dan een nuts meter. Als je dit over 10 vermogensmeters wil doen, wordt het een heel boekhouderij...
Kan je niet een dagelijkse resettende nutsmeter van een totaal sensor maken?
Dus hebben je 10 vermogensmeters ook een totaal verbruiks sensor?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:43
Toby-Wan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:07:
[...]

Kan je niet een dagelijkse resettende nutsmeter van een totaal sensor maken?
Dus hebben je 10 vermogensmeters ook een totaal verbruiks sensor?
Op zich wil ik voor die sensoren ook apart de dagtotalen kunnen zien. Misschien week en maandtotalen niet per se.

Van de energiemeter zijn het er al 8 (3 fases up, 3 fases down, en de totalen), dan de wp natuurlijk een paar (waaronder een aantal geconstrueerd), PV. Het is niet makkelijk :p

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:30
Brent schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Op zich wil ik voor die sensoren ook apart de dagtotalen kunnen zien. Misschien week en maandtotalen niet per se.

Van de energiemeter zijn het er al 8 (3 fases up, 3 fases down, en de totalen), dan de wp natuurlijk een paar (waaronder een aantal geconstrueerd), PV. Het is niet makkelijk :p
Als ik even iets buiten de doos mag voorstellen:
Als het doel is daarmee grafiekjes maken, bekijk dan eens de custom Plotly integratie. Die levert een grafiek card voor in je dashboards waar je met JavaScript postprocessing kan uitvoeren. Echt heel erg krachtig en bespaart een hoop moeilijke templates en dergelijke.

Zeker als je niet 100% zeker weet welke data je nu wil hebben is het handig om mee te experimenteren. Heb ik ook veel gedaan, en dan uiteindelijk een sensor gemaakt die doet wat ik echt wil, niet wat ik denk nodig te hebben in het begin.

Voorbeeld: je kan van een hele maand ophalen in uur-totalen en dan de 24h-diff berekenen. Dan krijg je je afgelopen-24h-verbruik voor ieder uur, niet alleen per dag. Dus van 00:00-23:59, van 01:00 tot 00:59, van 02:00 tot … etc.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:47
RickvdT schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Je mist een dependency. Ik heb nog een laatste update gemaakt aangezien er na de aanpassing van mijn stooklijn wat tekortkomingen zichtbaar werden. De eerste cell installeert alle dependencies.

https://github.com/Rickvd...tt%20stooklijn%20v3.ipynb

Nog altijd de disclaimer dat dit goed werkt voor mijn situatie maar mogelijk niet voor iedereen.

[...]

Ik heb ook een export naar excel toegevoegd en hopelijk werkende fallback voor het geval je Quatt integratie nog de oude entity namen heeft.
Thanks!

Ik krijg nu het volgende resultaat. Denk je dat het in mijn geval nut heeft de stooklijn aan te laten passen door Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzYFiZmoM15wa2IX04y3_olftKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHcXWUsoVSMhMtd9BHRqWLtW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnJNxflCdw9vilYvb2G8iqwkhP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA2BZvsGvJAOYDrK3ZfYIUJF.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• RickvdT
balblas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Thanks!

Ik krijg nu het volgende resultaat. Denk je dat het in mijn geval nut heeft de stooklijn aan te laten passen door Quatt?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je alle cellen gedraaid in de notebook? Dit zit er nog uit als mijn data (die heb ik er in gelaten zodat er een beeld is wat het doet en wat de output zou zijn). Als je vanaf de eerste cel ze één voor één draait moet het goed gaan.

• assasinbats
TeslaNerd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Laat het ons weten als het gelukt is en wat jouw tips & trucs zijn voor andere tweakers die dit willen proberen
@leejoow en ik zijn al twee weken bezig om de integratie met mijn HA werkend te krijgen, maar we zijn er helaas nog niet. De Heatpump listener is via een browser te benaderen en daar zie je ook alle signalen. Het bordje wordt automatisch opgepikt in mn HA, maar vervolgens is het een device met 0 entities.. zou het iets te maken kunnen hebben met dat ik HA in een docker container draai?

• jj85
assasinbats schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:38:
[...]

@leejoow en ik zijn al twee weken bezig om de integratie met mijn HA werkend te krijgen, maar we zijn er helaas nog niet. De Heatpump listener is via een browser te benaderen en daar zie je ook alle signalen. Het bordje wordt automatisch opgepikt in mn HA, maar vervolgens is het een device met 0 entities.. zou het iets te maken kunnen hebben met dat ik HA in een docker container draai?
Al eens helemaal verwijderd in HA en opnieuw toegevoegd? Dat het HA in docker is zou niet moeten uitmaken, zo draai ik ook al jaren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 06-02-2026 08:46 ]

• TeslaNerd
assasinbats schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:38:
[...]
Bij mij verschijnt het boardje als een device onder ESPHome. Heb jij ESPHome geinstalleerd in HA?

Edit: mijn HA draait op een HP t630 thin client op HAOS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HH16qtdmXTqE2-OJURBYchb0Qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5cpnqb3xsYHF1e4wr1BDUiN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 06-02-2026 10:05 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Bij mij verschijnt het boardje als een device onder ESPHome. Heb jij ESPHome geinstalleerd in HA?
Bij HA onder docker werkt dat anders. Je hoeft geen esphome te installeren.

• jj85
@RickvdT Handig jouw Jupyter script. Bezig om voor mijn huis een 'normale' stooklijn vast te stellen. Mooi startpunt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3xOIse9IqZivkPxiS1DvOZCT1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FS5YKeaBg3GnWKx5XyEpzrii.png?f=fotoalbum_large

• assasinbats
TeslaNerd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Edit: mijn HA draait op een HP t630 thin client op HAOS

[Afbeelding]
Ik gebruik toevallig ook een T630, met Home Assistant Container.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGu25fzxooU7shYgQMmXaSVbQvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWIhVnQFoxfeOAMKWiD3ASF0.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
@assasinbats had je hem al een keer verwijderd, HA restart en dan opnieuw toevoegen?

• assasinbats
jj85 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:38:
@assasinbats had je hem al een keer verwijderd, HA restart en dan opnieuw toevoegen?
Jep, boodt geen soelaas helaas.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Bij HA onder docker werkt dat anders. Je hoeft geen esphome te installeren.
Je hoeft in geen geval de ESPHome addon inderdaad te installeren, de firmware staat al op de module. Ik snap ook nog niet wat er fout gaat bij @assasinbats, ben wel blij om te horen dat bij andere het wel gewoon werkt. Ik puzzel nog even verder hier!

• jj85
leejoow schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Je hoeft in geen geval de ESPHome addon inderdaad te installeren, de firmware staat al op de module. Ik snap ook nog niet wat er fout gaat bij @assasinbats, ben wel blij om te horen dat bij andere het wel gewoon werkt. Ik puzzel nog even verder hier!
@assasinbats Is je module wel via de webinterface te benaderen? Je kan eventueel ook zelf de module op basis van ip-adres aan HA toevoegen. Maar mogelijk allemaal al geprobeerd (maar dat mist in je bericht wat er allemaal al geprobeerd is ;) )

• TeslaNerd
assasinbats schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Jep, boodt geen soelaas helaas.
Kun jij de relevante HA-logs laten zien?

• assasinbats
Home Assistant log (dit is wat ik kon vinden wat mij relevant leek. Items in t log niet gerelateerd aan de heatpump voegen denk ik niks toe)
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: aioesphomeapi.connection
Source: runner.py:154
First occurred: 9:03:23 AM (134 occurrences)
Last logged: 12:18:22 PM

heatpump-listener @ 192.168.1.154: Connection error occurred: heatpump-listener @ 192.168.1.154: Connection lost
Vanuit heatpump-listener.local zie ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
12:10:50
[W]
[api.connection:1978]
Home Assistant 2025.6.1 (192.168.1.100): Reading failed CONNECTION_CLOSED errno=128
http://heatpump-listener.local/ is benaderbaar en daar komen alle signalen zichtbaar op binnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2wwKAzMNdX_7Ih-8s7qVPl46Rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/asXRUqWa9HNznhww2NWhVZMY.png?f=fotoalbum_large

Handmatig toevoegen via t ipadres aan HA levert t zelfde resultaat op als automatisch toevoegen.

Thanks allemaal voor het meedenken *O* *O*

[ Voor 17% gewijzigd door assasinbats op 06-02-2026 12:23 ]

• jj85
assasinbats schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:22:
Home Assistant log (dit is wat ik kon vinden wat mij relevant leek. Items in t log niet gerelateerd aan de heatpump voegen denk ik niks toe)
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: aioesphomeapi.connection
Source: runner.py:154
First occurred: 9:03:23 AM (134 occurrences)
Last logged: 12:18:22 PM

heatpump-listener @ 192.168.1.154: Connection error occurred: heatpump-listener @ 192.168.1.154: Connection lost
Vanuit heatpump-listener.local zie ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
12:10:50
[W]
[api.connection:1978]
Home Assistant 2025.6.1 (192.168.1.100): Reading failed CONNECTION_CLOSED errno=128
http://heatpump-listener.local/ is benaderbaar en daar komen alle signalen zichtbaar op binnen[Afbeelding]

Handmatig toevoegen via t ipadres aan HA levert t zelfde resultaat op als automatisch toevoegen.

Thanks allemaal voor het meedenken *O* *O*
@leejoow Ik had deze week met m'n eigen OpenQuatt gepruts een licht overbelaste ESP (teveel modbus reads etc). Daardoor werkte de API heel slecht. Kan zoiets hier ook aan de orde zijn?

• TeslaNerd
Is dat met de debug-logging Enabled?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXTfO9Bvxoo_c-xw4LXGD0KCOVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tccoNMVIHXrr84FKp8ODZD74.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij ziet het met debug-logging enabled er zo uit na een restart (Restart via de web pagina van de Listener):

NB bij mij draait de OpenQuatt firmware ipv de Listener firmware maar dat zal er niet veel anders uit zien na een herstart, toch @leejoow ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrfuR4jn53NDW4OWERb6wgSqU0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7VHLABCaEKioL9b4mpdBSoBf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door TeslaNerd op 06-02-2026 13:27 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste