Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Het doosje achter de wisselaar kan wel open, maar of je overal bij kunt???

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
Ik had een andere in mijn herinnering uit een CAD-ontwerp van de buitenunit maar deze is zeker ook duidelijk hoe het er van binnen uit ziet.

Is het ook een idee de hele ruimte waar de compressor in zit te vullen met die isolatiekorrels waar een kruipruimte mee wordt geisoleerd (eps-parels?) of met steenwol?

Die eps-parels giet je er van boven in zonder dat de kast uit elkaar hoeft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw3I-kTi2PaQMEZsf0Z00ESHVDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q9rh9XKT0XRlqadmAC33lDNi.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 28-02-2025 16:49 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nah
Sowieso is dat thermisch.
Je hebt iets nodig dat resonanties absorbeert / massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Maar alles wat geen kopere kleiding is, heeft Quatt gedaan. Voor de installatie van de Quatt werkte alles prima. Ook de radiatoren boven.
nog even teruggekeken :? , jup, daar heeft Quatt volgens mij wel een fout gemaakt. 8)7 Ze hebben de verdeler verkeerd aangesloten terwijl het er ook nog juist met A en R goed opstaat wat wat is.

veel succes en laat ons weten hoe het opgelost is. d:)b

en laat ze dan ook de vuilvilter direct voor de retour warmtepomp plaatsen, want nu doet hij het juist niet voor de vervuilende radiatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 28-02-2025 17:00 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:59:
[...]

nog even teruggekeken :? , jup, daar heeft Quatt volgens mij wel een fout gemaakt. 8)7 Ze hebben de verdeler verkeerd aangesloten terwijl het er ook nog juist met A en R goed opstaat wat wat is.

veel succes en laat ons weten hoe het opgelost is. d:)b

en laat ze dan ook de vuilvilter direct voor de retour warmtepomp plaatsen, want nu doet hij het juist niet voor de vervuilende radiatoren.
@pietjm Vergeet niet om ook het expansievat op de invoer naar de Quatt aan te laten sluiten. Nu zit hij op de uitvoer van de Quatt, wat niet de bedoeling is...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
dreamer2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:10:
Ik heb vandaag ook al de hele dag een brom.
Moet de compressor zijn, het begint zo rond de 1214W en stopt rond de 1300W, de sterkte fluctueert met de powerinput en je hoort het wijzigen, waarschijnlijk als de compressor van frequentie wijzigt.
Zie de reactie vanuit Quatt hierop een paar posts hierboven. Zij horen het niet in Amsterdam, dus het geeft niks. 1 troost... Je bent niet alleen en het worden er steeds meer. Hier wat random reacties van Trustpilot en Facebook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmC4RHIZJvC708hFsPJR5p1jU8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMqPvfUdMikso0CpSFkchxFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc_Vb1YH_KMgkfWhcDuLQY1C9rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7PIJlJQddcXJxMIseh0ewmL.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Ik had een andere in mijn herinnering uit een CAD-ontwerp van de buitenunit maar deze is zeker ook duidelijk hoe het er van binnen uit ziet.

Is het ook een idee de hele ruimte waar de compressor in zit te vullen met die isolatiekorrels waar een kruipruimte mee wordt geisoleerd (eps-parels?) of met steenwol?

Die eps-parels giet je er van boven in zonder dat de kast uit elkaar hoeft

[Afbeelding]
Parels 😅😁😂

Maar steenwol is misschien niet zo'n slecht idee 🤔

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Er was eerder een post met technische tekeningen van de binnenkant van de buitenunit maar ik kan die niet terugvinden met de zoekfunctie
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ja, dat is het. De compressor zit hier nog achter de warmtewisselaar op de foto hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCctSELOBvlKW0jcp0_-SEiIDqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I8QR9rQmOKFFNN4yV9O80J3I.png?f=user_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Parels 😅😁😂

Maar steenwol is misschien niet zo'n slecht idee 🤔
sorry, maar wat wil je ? thermisch isoleren, dan is steenwol prima, maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat niet thermisch maar akoestisch en dat los je dus niet op met wat plukken steenwol.

Kijk of je a) de reeds bestaande isolatie verwijderd en deze door kwalitatief veel beter materiaal vervangt.
de bodemplaat is lastig te isoleren omdat deze tijdens de winter vol met water zit, en geluidsisolatie en water zijn in de meeste gevallen geen goed idee. wat je wel kunt doen is een dubbele zwevende laag thv net boven de pomp te plaatsen, en dan ook aan alle goed berijkbare plaatsen, dus, achterkant (waar op je foto de bestaande isolatie is aangebracht en vergeet dus niet voor de warmtewisselaar en zijpaneel.
echt goedkoop wordt dat echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Ja, dat is het. De compressor zit hier nog achter de warmtewisselaar op de foto hieronder

[Afbeelding]
Is dat ding aan de onderkant achter de warmtewisselaar niet de waterpomp, tenminste dat lees ik op je eigen foto. ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uncappedivy
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-04 22:53
Mdesign schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Bij mij was de sensor kapot van de flow meter. Hierdoor ging de efficiency onderuit. Ik dacht eerst dat het intern een probleem was door lucht in de leiding en ontluchters niet op de hoogste plek. Gelukkig was het in de Quatt zelf. Bij mij schommelde het erg rond de 500 ook met uitschieters naar 800. Ik heb mijn case hier ook eerder voorgelegd kan je ook even naar zoeken en zien of je hetzelfde gedrag hebt.
De Quatt-monteur is vandaag langs geweest. Blijkbaar was de flowmeter in mijn geval ook defect. Na vervanging is mijn flow weer terug op 800 liter per uur. Het schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, want hij had vandaag al twee andere kapotte flowmeters gerepareerd. Hij vermoedde dat Quatt aan het experimenteren is met een andere flowmeterfabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:02:
[...]

De installateurs van Quatt.

En hierbij de foto's. Ik had jouw eerder post wel gelezen, maar we zitten nog midden in de verhuizing en de prioriteiten liggen even anders (vorig huis opleveren en ruimen, nieuw huis inrichten door veel uit te pakken enz. Het lijkt wel werk...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan de onderkant van de verdeler zitten de slangen aan een kogelkraantje dus inregelen moet lukken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
uncappedivy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:45:
[...]

De Quatt-monteur is vandaag langs geweest. Blijkbaar was de flowmeter in mijn geval ook defect. Na vervanging is mijn flow weer terug op 800 liter per uur. Het schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, want hij had vandaag al twee andere kapotte flowmeters gerepareerd. Hij vermoedde dat Quatt aan het experimenteren is met een andere flowmeterfabrikant.
Dat is al bekend sinds zomer 2024, zie mijn post met identieke uitkomst...
Met de vervangen flowmeter heb ik sindsdien geen enkel probleem gehad.
Maar misschien is de goede te duur...?
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:38:
[...]
Is dat ding aan de onderkant achter de warmtewisselaar niet de waterpomp, tenminste dat lees ik op je eigen foto. ? :?
'Achter' in de foto, niet 'achter' in de kast. Is de alu-kleur doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:48
lochtejans schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:49:
[...]

Het is een Therminon. In de badkamer beneden hangt ook elektrische badkamerradiator welke nu haast niet aan staat omdat daar ook vloerverwarming ligt en een designradiator hangt. Boven hebben we soms een elektrisch kacheltje aan als de kinderen in bad gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Over een kleine twee weken wordt hier een Quatt duo geplaatst. Moet ik bij de pomp van de vloerverwarmingverdeler nog iets aanpassen?
- de pomp heeft 3 standen. Hij staat nu op stand 3 (hoogste stand). Kan ik deze stand laten staan?
- er zit nu een eco pump switch tussen welke op 28 graden staat ingesteld. Moet ik hier nog iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQFUD2qQatsetEqRLRpwD3DG9F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuoOqNedQoFPLUg9k7TsH7or.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu1un0ffvf09VDV8K3W8azIXwlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rjgl0l7aG7DB20f3sPLK7KD7.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag merkte ik dat de Quatt niet meer netjes terugmoduleerde maar telkens snel opstoken tot ca. 37-38 gr. om vervolgens met nog een input vermogen van 725W weer uit te schakelen om vervolgens na 1 uur weer hetzelfde riedeltje te herhalen. Ik heb dit al een paar dagen gecontstateerd.
Om 8.25 alles (CIC, thermostaat, ketel en Quatt) van de spanning af gehaald en opnieuw opgestart.
Je ziet dat nu de temperatuur weer mooi constant blijft en hij moduleert nu weer tussen 660 en 395W input power met een mooie gelijkmatige kamertemperatuur.
Komt dit vaker voor????
En moet ik dan alles spanning vrij maken en opnieuw opstarten of alleen de CIC en de thermostaat (T6)

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:38:
Het doosje achter de wisselaar kan wel open, maar of je overal bij kunt???
Ik verwacht net zo'n doosje als de Itho Amber. Ziet er wel vrij dicht uit.
Itho Daalderop Amber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fs3tSmOHH9Yn16UsFiSERg3B8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/55wg87y9HwKGVVLPScEGpyNz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
louigi58 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag merkte ik dat de Quatt niet meer netjes terugmoduleerde maar telkens snel opstoken tot ca. 37-38 gr. om vervolgens met nog een input vermogen van 725W weer uit te schakelen om vervolgens na 1 uur weer hetzelfde riedeltje te herhalen. Ik heb dit al een paar dagen gecontstateerd.
Om 8.25 alles (CIC, thermostaat, ketel en Quatt) van de spanning af gehaald en opnieuw opgestart.
Je ziet dat nu de temperatuur weer mooi constant blijft en hij moduleert nu weer tussen 660 en 395W input power met een mooie gelijkmatige kamertemperatuur.
Komt dit vaker voor????
En moet ik dan alles spanning vrij maken en opnieuw opstarten of alleen de CIC en de thermostaat (T6)
CIC update gehad ?
Hier sinds vandaag 2.24.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Ehbrands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:12:
[...]

CIC update gehad ?
Zijn wel meer Tweakers met dit probleem, ook bij eerdere CiC versies. Weet zo even niet meer wie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hier de hele boel in de war, iemand enig idee wat hier gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ufXgsKuTjAPqG-v_zFk-V7W5eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPODQps1Xek2AMaZmN3BAQW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:44:

[Afbeelding]
vvw systeem een probleem? (Pomp stuk, thermostaatknop defect?). Je lijkt geen warmteafgifte te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan met een Honeywell Round thermostaat t87m1003 (€10 op marktplaats) in combinatie met een OTGateway (€25) en een eigen besturing in Home Assistant (€25-50 voor een Raspberry Pi 4 of andere geschikte Home Assistant computer)
Voor een meer geavanceerde eigen regeling kun jij daar ook de modbus sniffer met een ESP32/RS485 boardje (€15) aan toe voegen.

Staat allemaal gedocumenteerd en uitgelegd op het zusterforum Quatt en HA. Gebruik de zoekfunctie van het forum.

Pro-tip: maak in Home Assistant een sensor die de opwarm-/afkoelsnelheid laat zien op basis van de kamertemperatuursensor
Ik heb echt exact dezelfde situatie. Ben redelijk in computers etc. maar dit alles inregelen vraagt wel bepaalde skills en is niet zomaar ingeklikt.

Ben er best wel klaar mee: pendelen voorkomen, bij zon sterke afkoeling, thermostaat wisselen, ruimte temperatuur monitoren, te warm, te koud, traag warm, nacht verlaging, continue, soundslider....nog nooit zoveel bezig geweest met de binnen temperatuur.... :| het kost echt teveel tijd.

Ik nodig je van harte uit het te komen inklikken, de data is er, boodschappen doen kan ik ook. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:41:
[...]

Zijn wel meer Tweakers met dit probleem, ook bij eerdere CiC versies. Weet zo even niet meer wie ...
Hier ook de update CIC 2.24.0 . maar geen probleem, vandaag een COP van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
jj85 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:48:
[...]

vvw systeem een probleem? (Pomp stuk, thermostaatknop defect?). Je lijkt geen warmteafgifte te hebben.
Nog geen idee, vanmiddag een tijdje de stroom van de Quatt af gehad om wat tips van @bite te proberen (hij probeert me in ieder geval te helpen ipv Quatt die het normaal geluid vindt).

Tot vanmiddag werkte alles normaal. Ik heb niets veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Ik verwacht net zo'n doosje als de Itho Amber. Ziet er wel vrij dicht uit.
Itho Daalderop Amber
[Afbeelding]
kijk dan of je die kast, het beste van binnenuit, zover je daar aan kunt komen kunt isoleren met det materiaal wat ik al eerder had gepost.
kan ook aan de buitenkant maar dan heb je wel ook nog voldoende ruimte hiervoor nodig, bij dit voorbeeld zal dat lastig worden, een enkele laag is toch al snel 1,1 cm dik, en eigenlijk zou je daar dus min twee lagen willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Nog geen idee, vanmiddag een tijdje de stroom van de Quatt af gehad om wat tips van @bite te proberen (hij probeert me in ieder geval te helpen ipv Quatt die het normaal geluid vindt).

Tot vanmiddag werkte alles normaal. Ik heb niets veranderd
Heb je wel flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:44:

[Afbeelding]
Wat is er in de war?
Je hebt alles tijdje stroomloos gehad, vloer is afgekoeld, maar intussen wel kamertemperatuur verhoogd (vandaar 0,4m3 gas) en dalen buitentemperatuur, zie kamertemperatuur weer oplopen. Vloer is traag.

Ps: en soundslider ook nog actief?

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 28-02-2025 23:29 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
Ehbrands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:12:
[...]

CIC update gehad ?
Inderdaad 2.24.0 maar ik weet niet wanneer.
De Quatt draaid hier pas vanaf 12-02 dus ruim 2 weken.

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ja 4.2 is wellicht wat aan de hoge kant.
Misschien kom je weg met een Arotherm plus 75/6
Min 3.2 kW, en 7 kW bij -7.

De LG 9 kW (3f) min 3.6, nominaal 8 kW bij -7

Dan kun je wellicht zonder gas stoken.
Wat is 'nominaal' ?
En, soms is er ook geen gelijkheid in de normering.. De 1 praat of spreekt over vermogen terwijl ze bij 7 graden buitentemperatuur bedoelen. Dan spreekt of schrijft iemand terwijl het bij -2 is of -7. Ook afhankelijk van welk land..

Ik zag bij de weheat sparrow dat die geclaimd door ervaring lagere minimaal vermogen heeft bij een wp van 9kw. Ik vraag me wel af of dit wel goed is voor de compressor.. Te langzaam met de auto sputteren is ook niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
louigi58 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:12:
[...]

Inderdaad 2.24.0 maar ik weet niet wanneer.
De Quatt draaid hier pas vanaf 12-02 dus ruim 2 weken.
Lees eens terug in dit topic en wellicht deel 1. Bijvoorbeeld Dersan in "Ervaringen met Quatt Deel 2" lijkt op jouw probleemomschrijving

@Dersan en @mrdop kunnen wellicht wat inzicht geven.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 01-03-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Ik kom sinds een week de app niet meer in. Ook niet op andere apparaten.
Ik kom niet Quatt niet verder dan de app verwijderen en opnieuw installeren, maar dat lukt helaas niet.
Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og_GW_pEnFFG3wy3LScAfHLhJtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3H8kSC5Y6ltaZKNUyui9COxU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Wat is er in de war?
Je hebt alles tijdje stroomloos gehad, vloer is afgekoeld, maar intussen wel kamertemperatuur verhoogd (vandaar 0,4m3 gas) en dalen buitentemperatuur, zie kamertemperatuur weer oplopen. Vloer is traag.

Ps: en soundslider ook nog actief?
Jij hebt gelijk, heeft tot vannacht geduurd en nu weer goed. Blijkbaar heeft enkele tijd stroomloos best wat effect. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Heb jij een foto van hoe het er uitzag voordat Quatt de installatie heeft aangepast?
Helaas niet. Dat had inderdaad gescheeld om te zien hoe of wat.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 16:21
okijokii schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Jij hebt gelijk, heeft tot vannacht geduurd en nu weer goed. Blijkbaar heeft enkele tijd stroomloos best wat effect. Dank voor het meedenken.
Als de aanvoertemperatuur te veel stijgt kan je VVW thermostaat ook de boel blokkeren waardoor de temperatuur nog verder omhoog moet om het op de radiatoren te redden.

Heb je een mengverdeler met pomp, dan kan je daar eventueel nog een slimme stekker tussen zetten om het gedrag te analyseren in dit soort situaties (bijvoorbeeld HomeWizard). Recent nog een gevalletje waarbij de pomp zo oud was dat hij nog maar weinig deed maar toch veel stroom gebruikte. Nieuwe pomp en inregelen van het voetventiel heeft de COP daar veel goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Ik zie ongeveer ditzelfde patroon wanneer zon hier flink op de ramen heeft gestaan.
De vloer koelt dan gewoon veel af.
Was niet net je kamertemperatuur ook nog verhoogd, had je waarschijnlijk niets gemerkt: Dan had je vast geen gas gebruikt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timobiel schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:49:
Ik kom niet Quatt niet verder dan de app verwijderen en opnieuw installeren, maar dat lukt helaas niet.
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Meld dit even bij Quatt.
Het kan zijn dat je connectie (inlog/ww) naar de cloud wat corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
belmonde schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:34:
[...]

Wat is 'nominaal' ?
En, soms is er ook geen gelijkheid in de normering.. De 1 praat of spreekt over vermogen terwijl ze bij 7 graden buitentemperatuur bedoelen. Dan spreekt of schrijft iemand terwijl het bij -2 is of -7. Ook afhankelijk van welk land..

Ik zag bij de weheat sparrow dat die geclaimd door ervaring lagere minimaal vermogen heeft bij een wp van 9kw. Ik vraag me wel af of dit wel goed is voor de compressor.. Te langzaam met de auto sputteren is ook niet goed..
Die bijv 8 kW nominaal betekent dat je er gewoon van op aan kunt dat ie dat vermogen gewoon levert onder de opgegeven omstandigheden.

Op zich kan het geen kwaad voor een compressor om traag te draaien, maar de LG's kunnen echt heel traag. En mijn ervaring is dat ie net wat lekkerder en efficiënter liep op bijv 14Hz ipv 10Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
louigi58 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt dit vaker voor????
Ik zie hetzelfde gedrag na een paar dagen. Wat ook werkt is op de T6 optimale start aan of uit te zetten, dan reset hij ook. Maar aangezien je dat niet kan automatiseren heb ik een smart plug op de thermostaat gezet. Als de Quatt uit gaat voor langer dan 10 minuten, gaat de spanning even van de thermostaat. En er moet minstens 2 dagen tussen zitten.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag na een paar dagen. Wat ook werkt is op de T6 optimale start aan of uit te zetten, dan reset hij ook. Maar aangezien je dat niet kan automatiseren heb ik een smart plug op de thermostaat gezet. Als de Quatt uit gaat voor langer dan 10 minuten, gaat de spanning even van de thermostaat. En er moet minstens 2 dagen tussen zitten.
Best vreemd jij 'm moet resetten.
Hier start hij gewoon 0,3-0,5 boven setpoint en gaat door tot 0,8+ erboven.
Ketel aan/uit aangesloten.

Zon op de ramen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84VmPlAovRDS6A84k8FDTIBHY4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A99qxqptPnF5qrzWvjxGREcH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Best vreemd jij 'm moet resetten.
Hier start hij gewoon 0,3-0,5 boven setpoint en gaat door tot 0,8+ erboven.
Ketel aan/uit aangesloten.

Zon op de ramen:

[Afbeelding]
Niet alleen vreemd, ik baal er ook een beetje van. Het gaat een paar dagen goed, daarna lijkt de controller van de thermostaat de weg kwijt te zijn. Het voelt dan net wat fris voordat alles weer op temperatuur is. En dat is jammer, want het zou gewoon door kunnen draaien.

Bij 0.3 boven setpoint gaat de Quatt hier uit. Maar dat is prima, als het goed gaat, blijft de temperatuur binnen 0.2 van het setpoint. Misschien wel beter, maar de resolutie van de T6 geeft niks anders.

En soms van die rare temperatuurpieken. Donderdag ochtend om 4 uur schoot de temperatuur ineens omhoog. Ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Niet alleen vreemd, ik baal er ook een beetje van. Het gaat een paar dagen goed, daarna lijkt de controller van de thermostaat de weg kwijt te zijn. Het voelt dan net wat fris voordat alles weer op temperatuur is. En dat is jammer, want het zou gewoon door kunnen draaien.

Bij 0.3 boven setpoint gaat de Quatt hier uit. Maar dat is prima, als het goed gaat, blijft de temperatuur binnen 0.2 van het setpoint. Misschien wel beter, maar de resolutie van de T6 geeft niks anders.

En soms van die rare temperatuurpieken. Donderdag ochtend om 4 uur schoot de temperatuur ineens omhoog. Ook vreemd.
Ergerlijk inderdaad. Is je ketel ook aan/uit aangesloten?
Je zou zeggen dat het met radiatoren juist beter werkt: ik heb hier altijd 1,5 uur vertraging. Dus T6 start wel vroeg genoeg (≈21,7-21,8), maar soms kan in die 1,5 uur de temperatuur doordalen tot 21,1°C. Nooit lager, ook niet bij vorst.
Maar ik snap eigenlijk niet wat er moeilijk is aan een thermostaat.
Honeywell is een grote jongen: die weet toch hoe het werkt?

(Want waarom kan een T6 wel aan geofencing doen, maar de temperatuur met 0,1°C verhogen? Nope.
Ook maar 6 mogelijkheden voor een tijdschema. Nu heb ik steeds continue, maar mijn Nefit moduline 400 (2006!) kon ook al 6 maar ook vvw of radiatoren aansturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07 07:21

Ozo

Hi, Ik heb sinds 27 feb 2x quatts aangesloten. Werkt prima, maar ik wil helemaal 0 gas.
Als ik de optimalisatie "uit" heb staan, dan springt de CV toch bij als ik thermostaat 1 gr hoger zet.
Hoe kan ik dat voorkomen? Ik wil helemaal geen CV en neem wel op de koop toe dat opwarmen wat langer duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
timobiel schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:49:
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
IOS of android ? wel handig om dit er bij te zetten en welke versie dat dat dan ?
Lukt een willekeurige andere app wel ?
Heb je de QR code onder de klep van je CIC kunnen inlezen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Ozo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:55:
Hi, Ik heb sinds 27 feb 2x quatts aangesloten. Werkt prima, maar ik wil helemaal 0 gas.
Als ik de optimalisatie "uit" heb staan, dan springt de CV toch bij als ik thermostaat 1 gr hoger zet.
Hoe kan ik dat voorkomen? Ik wil helemaal geen CV en neem wel op de koop toe dat opwarmen wat langer duurt...
Ook een Quatt Duo is nog steeds een hybride warmtepomp en er zal afhankelijk van de binnen en buitentemperatuur toch wel enige hulp via de CV nodig zijn (volgens de CIC) en dus iets gas gebruiken.

De CIC heeft geen instelling (via de app) waarbij je nu al volledig gasloos kunt gaan draaien.
Indien je de FE upgrade doet kan dat uiteraard wel, die vervangt tenslotte ook je CV.

en wat @jj85 hieronder aangeeft, met nog kleinere stapjes (afhankelijk van je termostaat) de verhoging instellen, mogelijk zelfs met stapjes van 0,1 gr.C (zo ver dat bij jou mogelijk is)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 01-03-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
0,5grC omhoog
(Of kabel tussen CiC en cv losmaken...)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 01-03-2025 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:27:
[...]

0,5grC omhoog
(Of kabel tussen CiC en cv losmaken...)
volgens mij zit met het kabel losmaken wel een risico aan, namelijk dat de warmtepomp ivm de buitentemperatuur het niet kan bijbenen en daardoor veel te veel stroom gaat verbruiken, heb je wel geen gas gebruikt maar onder de streep ben je nog geen stap verder omdat je verbruik dan onnodig duur geworden is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
Nog wat ideeën om te te besparen:
- nooit grotere stappen dan 0,5 graden delta nemen in het verwarmen van je huis
- zet de temperatuur van jouw verwarming op de CV heel laag, bv 30 graden
- gasprijs in de Quatt app belachelijk hoog zetten
- sommige CV's kan je zelf ook tweaken met bepaalde expert instellingen. Ik heb bv een Extreme36 en daar kan ik een wachttijd instellen.

Maar... het blijft een hybride installatie 😬

Enne, ps; niet hier komen klagen als je huis niet warm wordt bij -5grC of kouder, hè......

[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 01-03-2025 16:39 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zag al allemaal suggesties voorbij komen en ook die 👍🏻 stapjes van 0,5°C (kabels loshalen wat minder @jj85 😁 voor een newby).
Lees TS ff zou ik zeggen, je kocht een warmtepomp (slak) die je nu gaat behandelen als Ferrari (vlug vlug).

En ook: Is je huis geschikt voor verlagingen en verhogingen?
Woon je in een label A+++ of waait het binnen net zo hard als buiten?
Testje: wat doet de wp bij een bepaalde kamertemperatuur continue? 2 vingers in de neus of ook al moeite?

Een wp is een meester in "op temperatuur houden", temperatuurwisselingen wat minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 01-03-2025 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Ergerlijk inderdaad. Is je ketel ook aan/uit aangesloten?
Je zou zeggen dat het met radiatoren juist beter werkt: ik heb hier altijd 1,5 uur vertraging. Dus T6 start wel vroeg genoeg (≈21,7-21,8), maar soms kan in die 1,5 uur de temperatuur doordalen tot 21,1°C. Nooit lager, ook niet bij vorst.
Maar ik snap eigenlijk niet wat er moeilijk is aan een thermostaat.
Honeywell is een grote jongen: die weet toch hoe het werkt?

(Want waarom kan een T6 wel aan geofencing doen, maar de temperatuur met 0,1°C verhogen? Nope.
Ook maar 6 mogelijkheden voor een tijdschema. Nu heb ik steeds continue, maar mijn Nefit moduline 400 (2006!) kon ook al 6 maar ook vvw of radiatoren aansturen)
Ketel is OT aangesloten. Zou dat uitmaken? De ketel doet niet echt mee.

Al vind ik de T6 verder een prima ding. Die resolutie van 0,2 graden boeit niet echt, je voelt dat toch niet. En meer dan 6 mogelijkheden voor een tijdschema lijkt me ook niet echt nodig. Als het vaker kan, is je huis amper opgewarmt voordat het systeem weer uit gaat. Alleen in combinatie met Quatt zouden stapjes van 0,25 ook wel mooi zijn geweest. En dan zou meer dan 6 fases per dag ook wel wenselijk zijn ja.

Ik heb ook nog een Diyless liggen. Mocht het allemaal niet echt werken, dan hang ik die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Ketel is OT aangesloten. Zou dat uitmaken? De ketel doet niet echt mee.
niet echt
Al vind ik de T6 verder een prima ding. Die resolutie van 0,2 graden boeit niet echt, je voelt dat toch niet. En meer dan 6 mogelijkheden voor een tijdschema lijkt me ook niet echt nodig. Als het vaker kan, is je huis amper opgewarmt voordat het systeem weer uit gaat. Alleen in combinatie met Quatt zouden stapjes van 0,25 ook wel mooi zijn geweest. En dan zou meer dan 6 fases per dag ook wel wenselijk zijn ja.

Ik heb ook nog een Diyless liggen. Mocht het allemaal niet echt werken, dan hang ik die op.
wordt deze wel gesupport ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Je zegt niet wat voor ketel je hebt, een Intergas ketel kun je bijvoorbeeld in de zomerstand zetten dan doet hij alleen warmwater. Het kan nog rigoureuzer zet je ketel op alleen warmwater bedrijf waardoor het cv gedeelte is uitgeschakeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:19:

[...]

wordt deze wel gesupport ?
Er zijn er een paar hier die hem hebben aangesloten, en daar werkt het prima.

Support en Quatt gaat niet goed samen in 1 zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
s020506 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Ga ik proberen, maar voor nu draait hij sinds gisteren ochten 8.25 aan een stuk door, netjes modulerend.
Ik heb nog wel een smartplug over. Die regel in HA gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
En lees deze pinned post eens door om te begrijpen waarom/hoe de Quatt gas bij schakelt...
Daarna kun je je eigen instellingen veranderen om daar op in te spelen...
Hoe je jouw thermostaat in zou kunnen stellen moet je aan de anderen vragen.
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
louigi58 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Ga ik proberen, maar voor nu draait hij sinds gisteren ochten 8.25 aan een stuk door, netjes modulerend.
Tijd om door te gaan in Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
s020506 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:02:
[...]
Support en Quatt gaat niet goed samen in 1 zin ;)
_O- _O-
Panne op snelweg uit Frankrijk, maar dit made my day

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
louigi58 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Bij duurde het een meestal een dag of 3. En in HA ja. Moet nog wel ff kijken of ik de triggers en conditions goed heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Johnn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:43:
Er komt hier na installatie van de Quatt minder water/druk uit de douche.

Kan dit met de installatie te maken hebben of is dit toevallig?
Staat de inlaatcombinatie wel helemaal open, de kleine zwarte draaiknop aan de zijkant ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb sinds een tijdje de T6 vervangen door een Tado V3.
Het valt me op dat de Tado de Room Control Setpoint ver omhoog gooit (70) en dat de CV ineens begint bij te springen. Dit heb ik in de afgelopen maanden (T6) nog nooit gehad, ik was echt gasloos.
Ik heb nu de aanvoer temperatuur optimalisatie in de Tado app maar aangezet (55 graden) hopelijk lost dat iets op.
Hoort dit bij de Tado of heeft het met de laaste update van de CiC te maken (2.24.)?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
CPM schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:24:
Het valt me op dat de Tado de Room Control Setpoint ver omhoog gooit (70) en dat de CV ineens begint bij te springen. Dit heb ik in de afgelopen maanden (T6) nog nooit gehad, ik was echt gasloos.
Ik heb nu de aanvoer temperatuur optimalisatie in de Tado app maar aangezet (55 graden) hopelijk lost dat iets op.
Hoort dit bij de Tado of heeft het met de laaste update van de CiC te maken (2.24.)?
Dat heb ik nooit gehad zo hoog, zet hem maar op 40 graden dan gebruik je geen gas meer als het goed is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
De T6 kan dat ook als je temp setpoint flink opdrukt. Dan gaat CSP ook naar 70grC en de CV aan. Quatt kan geen 70grC water maken, dus CV nodig.

Heeft, mijns inziens, niks met CiC (update) te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Gerardwaz schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Dat heb ik nooit gehad zo hoog, zet hem maar op 40 graden dan gebruik je geen gas meer als het goed is.
jj85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:39:
[...]

De T6 kan dat ook als je temp setpoint flink opdrukt. Dan gaat CSP ook naar 70grC en de CV aan. Quatt kan geen 70grC water maken, dus CV nodig.

Heeft, mijns inziens, niks met CiC (update) te maken.
Thanks voor de hulp.
Was ff vergeten dat de soundslider nog op building 87 stond. Ik ben een sukkel. :Y

Kwam erachter doordat het vermogen veel lager was dan anders. :+

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 01-03-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Edit: was een "laatmaar" post
In topic 1 maak ik ook ergens melding van die "altijd 70°C" bij CSP maar nu al een jaar die 70 niet meer gezien. De CSP komt nu niet boven de temperatuur van de ketel (was 48, staat nu weer 45°C, komende zomer 35°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Edit: was een "laatmaar" post
In topic 1 maak ik ook ergens melding van die "altijd 70°C" bij CSP maar nu al een jaar die 70 niet meer gezien. De CSP komt nu niet boven de temperatuur van de ketel (was 48, staat nu weer 45°C, komende zomer 35°C).
Jouw ketel is OT aangesloten? Dan weten de CiC en T6 de max keteltemperatuur en zul je derhalve daar niet overheen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
jj85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Jouw ketel is OT aangesloten? Dan weten de CiC en T6 de max keteltemperatuur en zul je derhalve daar niet overheen gaan.
Ik heb een T6 met een OT ketel. De max temp van mijn ketel stond eerst op 50°C. Bij een grote verhoging van de gewenste kamertemperatuur (bv na nachtverlaging waarmee ik wat heb geëxperimenteerd), vroeg de CiC om de ketel bij te laten springen, maar die kon niet veel want de max temp was al zo'n beetje gehaald. Hierdoor ging de boel pendelen, en dat bleef hij de hele dag doen.

Ik heb nu de max keteltemp op 70°C gezet, waardoor de ketel nog wat ruimte heeft om bij te verwarmen. Dat ging een stuk beter.

Inmiddels staat de nachtverlaging weer zo goed als uit, en wordt toch de ketel niet bijgeschakeld, ondanks dat de max keteltemp nog steeds op 70°C staat. Ik hou het zo.

Misschien helpt dit.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
Ehbrands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Links onder de ketel bij de aanvoer is door Quatt een drukverschilregelaar geplaatst. Dit is wordt gedaan bij intergas ketels vanwege het ontbreken van een driewegklep. Daardoor zou er tijdens tapwater gebruik en tegelijk verwarmen door de Quatt een ongewenste flow door de cv ketel gaan, met afkoeling van je warm water tot gevolg.
Onderaan de regelaar zit een zwarte knop met schaalverdeling. Deze wordt normaal ingesteld op 0.2 bar. Deze kan je bijvoorbeeld eens op 0.3 - 0.4 draaien.
Controleer ook even de druk in je CV (1.8 - 2.0).
Regelaar:
[Afbeelding]
Ik krijg een nog betere COP op 0.5, maar ik heb de mijne op 0.4 gezet omdat ik niet weet of 0.5 veilig is. Weet jij waarom Quatt standaard installeert op ongeveer 0.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
uncappedivy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:46:
[...]

Ik krijg een nog betere COP op 0.5, maar ik heb de mijne op 0.4 gezet omdat ik niet weet of 0.5 veilig is. Weet jij waarom Quatt standaard installeert op ongeveer 0.2?
Het gaat erom dat er geen doorstroming is via de ketel en 0.2 is in principe goed. Het heeft weinig te maken met de COP, wat is jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
Gerardwaz schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:56:
[...]

Het gaat erom dat er geen doorstroming is via de ketel en 0.2 is in principe goed. Het heeft weinig te maken met de COP, wat is jouw probleem?
Er is geen probleem, in beide gevallen (0.2 of 0.4) is de efficiëntie goed. Het is alleen dat ik om de een of andere reden een iets hogere efficiëntie zie op 0.4 (de doorstroomsnelheid blijft op 800L/H). Dus ik laat het graag op 0.4 staan, als dat inderdaad veilig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
uncappedivy schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:05:
[...]

Er is geen probleem, in beide gevallen (0.2 of 0.4) is de efficiëntie goed. Het is alleen dat ik om de een of andere reden een iets hogere efficiëntie zie op 0.4 (de doorstroomsnelheid blijft op 800L/H). Dus ik laat het graag op 0.4 staan, als dat inderdaad veilig is
Kan op zich geen kwaad maar als de cv bijspringt moet hij wel de drukverschilregelaar kunnen openen, als je verder geen problemen ervaart zou ik hem op 0.2 laten staan tenzij je problemen hebt met sww.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Negatief vermogen is weer terug in de json (eerder aangegeven in de beta feedback)
Firmware 2.25.0 van 24 februari dus misschien was het al bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK5xuRvqRtCGO2OSOXxHippCrcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Okwc9NOzlMS0gQl0vEwsS1Yz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l09Ca1CJ8M3A7jpIaMckbXl9CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsOnzFKGONVPjnehBxiZBDlu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
verguldebarman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:36:
[...]

- sommige CV's kan je zelf ook tweaken met bepaalde expert instellingen. Ik heb bv een Extreme36 en daar kan ik een wachttijd instellen.

Enne, ps; niet hier komen klagen als je huis niet warm wordt bij -5grC of kouder, hè......
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Ook een Quatt Duo is nog steeds een hybride warmtepomp en er zal afhankelijk van de binnen en buitentemperatuur toch wel enige hulp via de CV nodig zijn (volgens de CIC) en dus iets gas gebruiken.

De CIC heeft geen instelling (via de app) waarbij je nu al volledig gasloos kunt gaan draaien.
Indien je de FE upgrade doet kan dat uiteraard wel, die vervangt tenslotte ook je CV.

en wat @jj85 hieronder aangeeft, met nog kleinere stapjes (afhankelijk van je termostaat) de verhoging instellen, mogelijk zelfs met stapjes van 0,1 gr.C (zo ver dat bij jou mogelijk is)
Of je verteld 'm gewoon dat hij het cv bedrijf kan uitschakelen / de CiC kan loskoppelen van de cv. Uiteraard op eigen risico (maar dit is echt wel te overzien, zeker met een duo).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
[...]
Die zou ik afraden. Kan voor veel pendelen op de cv zorgen. KW's beperken kan wel altijd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
bite schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:57:
Negatief vermogen is weer terug in de json (eerder aangegeven in de beta feedback)
Firmware 2.25.0 van 24 februari dus misschien was het al bekend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
*O*
Mooi, eindelijk weer een fatsoenlijke energie en COP bepaling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Gerardwaz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Kan op zich geen kwaad maar als de cv bijspringt moet hij wel de drukverschilregelaar kunnen openen, als je verder geen problemen ervaart zou ik hem op 0.2 laten staan tenzij je problemen hebt met sww.
@uncappedivy
Volgens mij praten jullie niet over hetzelfde.
Hij heeft een Nefit Topline 30 CVE-ketel. De drukverschilregelaar is waarschijnlijk de bypass tussen aanvoer en retour.
Die kan je prima op 0,4 of 0,5 zetten. Een lage waarde kan resulteren in een kortsluiting tussen aanvoer en retour en dus een lagere efficiëntie/ COP.

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 02-03-2025 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:02:
[...]

"Was een laat-maar post" 😉.

Maar de aan/uit ketel begrenst de watertemperatuur: wie weet onthoudt CIC dat nu. Ketel heeft sinds 9 januari 2024 nooit meer boven 48°C gestaan. CSP ook niet, daarvoor 70 continue.

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 02-03-2025 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07 07:21

Ozo

[...]

Mooi forum dit.
Iedereen bedankt voor de suggesties. Komt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uncappedivy
jj85 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:31:
[...]

@uncappedivy
Hij heeft een Nefit Topline 30 CVE-ketel. De drukverschilregelaar is waarschijnlijk de bypass tussen aanvoer en retour.
Die kan je prima op 0,4 of 0,5 zetten. Een lage waarde kan resulteren in een kortsluiting tussen aanvoer en retour en dus een lagere efficiëntie/ COP.
Ja, als ik naar de foto kijk, denk ik dat je gelijk hebt. De differentiaaldrukregelaar zit op een pijp die een brug vormt tussen het uitgaande en terugkerende water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLqsoODPpcKtB7aYAG-AahbfJwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcIrQOCEoLLwWsE9v6zH8lYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
okijokii schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Volgens Quatt is dat geen probleem:

Het is geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.

Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.

Wanneer de Quatt wel gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.
Over de zon op de buitensensor, en dat dat niet zoveel uitmaakt volgens Quatt...
Vanochtend een duidelijk voorbeeld waar die invloed wel waarneembaar is.
Grijs is een buitensensor naast de Quatt die niet in de zon komt.
Zie ook m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2" over een zonnekapje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0d3uu9Y-7B_jF63kONQ8JTqWgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBt5CmFyGKv3RlGxFYB1MCwC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door m10tech op 02-03-2025 11:36 . Reden: betere quote bron gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Over de zon op de buitensensor, en dat dat niet zoveel uitmaakt volgens Quatt...
(ik herinner me een quote van Quatt zelf, maar kan die niet meer vinden)
Vanochtend een duidelijk voorbeeld waar die invloed wel waarneembaar is.
Grijs is een buitensensor naast de Quatt die niet in de zon komt.
Zie ook m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2" over een zonnekapje.
[Afbeelding]
Die invloed zit inderdaad ingebakken in de regeling van de compressorfrequentie door de CiC. Bij een hogere buitentemperatuur gaat de compressorfrequentie omlaag.

Mijn inschatting is dat de CiC regelt volgens een formule zoiets als:

Compressorlevel = round ( a * ( b / ( Toutside + c ) ) * offset_room2setpoint + d )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
TeslaNerd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Die invloed zit inderdaad ingebakken in de regeling van de compressorfrequentie door de CiC. Bij een hogere buitentemperatuur gaat de compressorfrequentie omlaag.

Mijn inschatting is dat de CiC regelt volgens een formule zoiets als:

Compressorlevel = round ( a * ( b / ( Toutside + c ) ) * offset_room2setpoint + d )
Ik wilde de quote van Quatt weerleggen dat de Quatt/CiC dit wel snapt en er voor compenseert of zo...
Maar ik kan die quote niet vinden. Is volgens mij 2 weken oud, maar met de stortvloed aan posts is het zeer lastig te vinden.
PS. Met dank aan jj85, deze dus: okijokii in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Hoe dan ook, volgend weekend maak ik een kapje...
Overigens kunnen jouw a en b samen in 1 constante... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door m10tech op 02-03-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattEvohomeSol
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 16:49
Hoi experts,

Ik ben nieuw hier maar het deze enorme draad al wel een tijdje gevolgd. Ik ben best wat teleurgesteld in de expertise die ik heb mogen ervaren van de experts die mijn cv-ketel beheren, quatt aanleggen etc.

Hierdoor is het gunstige bijeffect wel dat mijn eigen expertise wat aan het stijgen is door het uitzoekwerk.

Probleem wat ik had na installatie quatt hybrid (icm met het al werkende evohome zone systeem) was dat het huis wel verwarmde maar altijd 1,5 graad boven de gevraagde temperatuur uitkwam omdat hij lang bleef doorverwarmen. Met een enorm hoog gasverbruik terwijl we een quatt hadden...

Wat heb ik inmiddels gedaan:
quatt hybrid duo: Op noord en vrijwel de gehele dag in de schaduw
quatt app: optimalisatie uit, soundslider helemaal hoogste stand gelaten, prijs van energie naar 0,01 ct gezet vanwege de 30 zonnepanelen en salderingsregeling.
cv ketel: verlaagd naar 45 graden van 70 graden waar hij op stond (misschien kan hij nog wel lager??)
evohome thermostaat: schakelingen naar 3x/h en 3 min aantijd max.
zoneknoppen op alle kamers: alle zoneknoppen weg gehaald omdat ze denk ik geen nut hebben icm met het hybride verwarmen maar ook geen conflict kunnen geven in het verwarmen.

Ons huis is goed geisoleerd en vloerverwarming beneden en op de douche. Verder wat radiatoren die soms een beetje aan staan om ietsje mee te verwarmen. Het systeem is prima in staat om het huis te verwarmen al gaat het wel langzamer dan met de cv ketel alleen maar dat is logisch.

Probleem: Ik krijg het niet voor elkaar om het huis gewoon op 18 graden te houden permanent. Komt de temperatuur onder de 18 graden dan gaat het huis verwarmen totdat de woonkamerevohomethermostaat ontdekt dat het 19,5 graden is. (ik weet nog niet welke temperatuur precies comfortabel is mocht het stabiel gehouden kunnen worden. maar als ik nu 19 graden vraag verwarmt hij door tot 20,5 en dat is veel te warm)

Ik kan handmatig de verwarming laten stoppen door tussentijds de gevraagde temperatuur te verlagen onder de gemeten temperatuur. Maar dat handmatige stop maar met erwarmen klusje is niet heel erg ai.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de temperatuur stabieler blijft in de woonkamer en niet steeds anderhalve graad omhoog wordt verwarmd??

Zeer benieuwd naar jullie reacties!
Herman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Invb4PGXmYE4edd5yPUJalHMB20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXhc6ycKJTdlP4xYMGLyjMHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lGO5y0U_N02iqW6dqPMIGz0HOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSwGHzsiL3LK44iIe4tpMxQt.jpg?f=fotoalbum_large
Hieronder een overzicht van de maand februari waarbij er vaak instellingen verandert zijn. Niet heel representatief maar misschien leuk om te laten zien hoe matig het eerst werkte (het was ook wel kouder af en toe toen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fJO7BND8sUbd7VM184JJ_lWkwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edCjxXozMPlSuZEopZnmwCWv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door QuattEvohomeSol op 02-03-2025 12:41 ]

Quatt hybrid duo intergas Extreme 36; temp. CV 45 graden; evohome thermostaat open therm aansluiting; Vloerverwarming benedenverdieping en douche; 30 zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Ik wilde de quote van Quatt weerleggen dat de Quatt/CiC dit wel snapt en er voor compenseert of zo...
met de compressor-data in jouw grafiek kan die eerdere quote de prullenbak in
Overigens kunnen jouw a en b samen in 1 constante... ;)
Dit is mijn voorstelling voor de lineaire relaties tussen hoe hard de CiC de compressor laat draaien en de buitentemperatuur en het verschil tussen de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur op de thermostaat.

Als de a en b samen worden genomen in een enkele constante dan raak ik in mijn formule de relatie tussen a en c kwijt. Dat kan als c gelijk is aan nul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
jj85 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:31:
[...]

@uncappedivy
Yep, ging uit van een Intergas 0.4 is inderdaad de juiste instelling in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattEvohomeSol
Thx voor je reactie:
Ik heb de link gevolgd en zie dat mensen zich afvragen of de temperatuursensor van de buitentemperatuur invloed kan hebben op het gedrag van de quatt. Mijn hybrid duo staat eigenlijk de gehele dag in de schaduw dus ik vermoed dat de buitentemperatuursensor niet echt van slag raakt van de zon.

Ik denk dat de evohome eigenlijk niet zo slim en goed is als ik had gedacht en blijkbaar lang wil doorverwarmen. of dat de cic van quatt dat initieert?

Quatt hybrid duo intergas Extreme 36; temp. CV 45 graden; evohome thermostaat open therm aansluiting; Vloerverwarming benedenverdieping en douche; 30 zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
QuattEvohomeSol schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Thx voor je reactie:
Ik heb de link gevolgd en zie dat mensen zich afvragen of de temperatuursensor van de buitentemperatuur invloed kan hebben op het gedrag van de quatt. Mijn hybrid duo staat eigenlijk de gehele dag in de schaduw dus ik vermoed dat de buitentemperatuursensor niet echt van slag raakt van de zon.

Ik denk dat de evohome eigenlijk niet zo slim en goed is als ik had gedacht en blijkbaar lang wil doorverwarmen. of dat de cic van quatt dat initieert?
Was geen reactie op jouw post maar voor @m10tech ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
QuattEvohomeSol schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:23:
Hoi experts,

Ik ben nieuw hier maar het deze enorme draad al wel een tijdje gevolgd. Ik ben best wat teleurgesteld in de expertise die ik heb mogen ervaren van de experts die mijn cv-ketel beheren, quatt aanleggen etc.

Hierdoor is het gunstige bijeffect wel dat mijn eigen expertise wat aan het stijgen is door het uitzoekwerk.

Probleem wat ik had na installatie quatt hybrid (icm met het al werkende evohome zone systeem) was dat het huis wel verwarmde maar altijd 1,5 graad boven de gevraagde temperatuur uitkwam omdat hij lang bleef doorverwarmen. Met een enorm hoog gasverbruik terwijl we een quatt hadden...

quatt app: optimalisatie uit, soundslider helemaal hoogste stand gelaten, prijs van energie naar 0,01 ct gezet vanwege de 30 zonnepanelen en salderingsregeling.
cv ketel: verlaagd naar 45 graden van 70 graden waar hij op stond (misschien kan hij nog wel lager??)
zoneknoppen op alle kamers: alle zoneknoppen weg gehaald omdat ze denk ik geen nut hebben icm met het hybride verwarmen maar ook geen conflict kunnen geven in het verwarmen.

Ons huis is goed geisoleerd en vloerverwarming beneden en op de douche. Verder wat radiatoren die soms een beetje aan staan om ietsje mee te verwarmen. Het systeem is prima in staat om het huis te verwarmen al gaat het wel langzamer dan met de cv ketel alleen maar dat is logisch.

Probleem: Ik krijg het niet voor elkaar om het huis gewoon op 18 graden te houden permanent. Komt de temperatuur onder de 18 graden dan gaat het huis verwarmen totdat de woonkamerevohomethermostaat ontdekt dat het 19,5 graden is. (ik weet nog niet welke temperatuur precies comfortabel is mocht het stabiel gehouden kunnen worden. maar als ik nu 19 graden vraag verwarmt hij door tot 20,5 en dat is veel te warm)

Ik kan handmatig de verwarming laten stoppen door tussentijds de gevraagde temperatuur te verlagen onder de gemeten temperatuur. Maar dat handmatige stop maar met erwarmen klusje is niet heel erg ai.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de temperatuur stabieler blijft in de woonkamer en niet steeds anderhalve graad omhoog wordt verwarmd??

Herman
Ik denk dat je de ketel nog verder dan 45°C moet terugzetten.
Door het gebruik van VVW kan het zo zijn dat de Quatt nooit boven de 35°C komt op eigen kracht, en 'dus' schakelt de CiC de CV bij om op die 45°C te komen.
Meer inzicht in hoe CiC denkt over gas alhier... m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattEvohomeSol
m10tech schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat je de ketel nog verder dan 45°C moet terugzetten.
Door het gebruik van VVW kan het zo zijn dat de Quatt nooit boven de 35°C komt op eigen kracht, en 'dus' schakelt de CiC de CV bij om op die 45°C te komen.
Meer inzicht in hoe CiC denkt over gas alhier... m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Hoi, thx voor het meedenken.

Ik heb op basis van je reactie 2 prnt scrns van gisteren toegevoegd. Op basis van gisteren zou ik de cv wel lager willen zitten in temp. Maar vanochtend met een temperatuur van -1 graad ging de temperatuur wel naar 45 graden met bijverwarmen van de cv bij een cop van 2,6.

Er zou een ai moeten zijn die doorheeft dat de lage temperaturen een ander gedrag verlangen van de warmtepomp/cv ketel combi dan bij warmere temperaturen van 5 en hoger. maar dat kan de quatt en de evohome niet en dat vind ik best een beetje gek voor dat prijzige spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 11:43

...

...

...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hieronder een overzicht van de maand februari waarbij er vaak instellingen verandert zijn. Niet heel representatief maar misschien leuk om te laten zien hoe matig het eerst werkte (het was ook wel kouder af en toe toen)
[Afbeelding]
Ik had dit in het begin ook met mijn Quatt Duo en vloerverwarming. Ik had op basis van gasverbruik uitgerekend dat mijn stooklijn bij -10 ongeveer 3,8kW vermogen nodig zou moeten hebben. Ze hadden hem echter op 11,8kW ingesteld. Dus elke keer gaf hij veel teveel vermogen om er daarna achter te komen dat de temperatuur te hoog was en weer uit te gaan. In twee stappen heeft Quatt dit verlaagd naar eerst 8kW (ze geloofden me niet) en toen naar 4kW en nu draait alles stabiel!

Vraag dus naar je stooklijn en probeer hem zelf eens uit te rekenen, al dan niet op basis van je eerdere gasverbruik (zie openingspost in deze threat).

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Hoi experts,

Herman
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind 38 graden in een goed geisoleerd huis met vvw best hoog. Ook gasverbruik met een duo in een goed geisoleerd huis is zeker niet nodig. Dat kan betekenen dat je afgifte niet voldoende is, of niet voldoende radiatoren open. Of een radiator die 'kortsluiting' veroorzaakt en geen warmte afgifte heeft.
Evohome stuurt als het goed is ingesteld de cic aan op watertemperatuur. Ik zou hem eens vervangen voor een tado V3+, staan er genoeg op marktplaats. Geef dat wel door aan Quatt want dan moeten de de aansturing aanpassen. Ik had ook een evohome en nu met een tado gaat het allemaal veel beter.
Het kan ook zijn dat quatt het warmteverlies te hoog heeft ingeschat en dat daardoor de quatt eigenlijk continue op te hoog vermogen draait. In mijn geval had quatt het op 9kw ingesteld, en ben ik ondertussen in meerdere stappen op 6kw aanbeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi experts,

Herman
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik raad aan om in dit topic even te zoeken op "evohome".
Jij bent nummer tig met problemen, want dat is inherent aan die combi blijkbaar.
Vraag degenen die ook problemen hadden met Quatt(duo) in combi met Evohome, hoe en of zij het hebben opgelost. Ik gok dat het gros zegt: ik heb Evohome weggedaan/dom gemaakt.

Plaats ook even een screenshot (zonder CIC-id) van je JSON.
Benieuwd naar je flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi experts,

Herman
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt erop dat de evohome in de war is. 1.5 graden is de proportionele band m.a.w. daarboven gaat hij uit (eronder100% aan). Hij heeft zich ingesteld, en vervolgens pas jij de afgifte aan (temp en hoeveelheid water), en dat vindt ie niet zo leuk.
Dus wat je kunt doen is:
- evohome reset;
- set point 1.5 zetten onder de gewenste temperatuur, en dan wachten tot hij ingeleerd is;
- of je vraagt aan Quatt of de aanvoer temperatuur kan laten zakken (als dat kan, ik ben meer thuis met evohome dan met quatt). Want lagere temp = minder warmte (lagere deltaT en dus ook minder verbruik), waardoor je eigenlijk niet je huis hoger kunt opstoken als je gewenste 18C. Want je heb ruim genoeg afgifte.

Andere vraag, wat heb je allemaal aan evohome hangen? Motor kleppen (voor de vloer verwarming) of thermostaat knopen (HR's)

In mijn geval (geen Quatt) heb ik geen connectie tussen de evohome en de WP, omdat het eigenlijk niet nodig is (geen afgifte in huis = hoge retour = WP uit). Maar dat is bij Quatt denk ik niet mogelijk.

Ter vergelijk heb ik bij dit weer een aanvoer temp van 27C, waarbij ik het niet warmer kan maken als 21C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 23:33
Is er iets gewijzigd met de laatste update van de CiC?
In het verleden zelfs met -5, -6 geen gasverbruik hier. Nu wel kleine pufjes gas afgelopen nacht.

Is het anderen ook opgevallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik ben nu zelf op zoek naar een oplossing tegen de resonantie. Via mijnKlimaatshop.nl krijg ik het volgende advies. Deze staat best haaks op adviezen die hier gegeven worden qua massa (maar wat bij mij ook geen oplossing biedt 😅)

Jullie reactie? Totale kosten ongeveer 120,- (Wagner matjes heb ik al) . Is het een poging waard?

Advies verminderen / oplossen van resonantieproblemen bij warmtepompen

Uitgangspunten:
• Gewicht buitendeel: maximaal circa 60 kg
• Maximale hoogte: 80 cm

Aanpassingen aan de bestaande opstelling
Vervangen van bigfoots:
Ons advies is om de bestaande bigfoots te vervangen door kunststof balken. Het rubber van de bigfoots is niet geschikt om trillingen te dempen. Bij lage buitentemperaturen wordt het
materiaal te hard en voegt het te veel massa toe. Daarnaast is het niet star genoeg voor de
combinatie van veervoeten en trillingsmatjes.

Verwijderen van extra massa:
Het toevoegen van extra massa, zoals tegels, kan juist extra resonantie veroorzaken. Ons
advies is deze te verwijderen.

Twee-trapsdemping, aanbevolen oplossing:
Om resonantie of trillingen aanzienlijk te verminderen of zelfs geheel op te lossen, adviseren wij het volgende:

2 x Kunststof dakbalken (90 cm) https://www.mijnklimaatsh...llingsbalk-90x10x5cm.html

4 x Anti-trilmatjes met extra foamlaag https://www.mijnklimaatsh...et-extra-foamlaag-10.html

2 x Veervoeten voor de zware kant (compressorzijde) https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

2 x Veervoeten voor de lichte kant https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html

Plaats de anti-trilmatjes net voorbij de
veervoeten, op circa 1 cm afstand. De afstand op de tekening is slechts ter illustratie en kan
afwijken.

De keuze van de juiste veervoeten is essentieel,
maar altijd een compromis tussen stabiliteit en
maximale demping. Mocht de demping na
toepassing van dit advies nog niet optimaal zijn, dan is het mogelijk om de veervoeten te ruilen voor lichtere of zwaardere exemplaren.

Wij denken graag met u mee totdat we de meest optimale configuratie hebben gevonden om het resonantieprobleem op te lossen. Elke situatie is anders, maar er is altijd een oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMMJc7o-yDx_K2BJrvP87XfnM7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcFOCZflgksU9sXAeFnqrW6y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 03-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:46:
Ik ben nu zelf op zoek naar een oplossing tegen de resonantie. Via mijnKlimaatshop.nl krijg ik het volgende advies. Deze staat best haaks op adviezen die hier gegeven worden qua massa (maar wat bij mij ook geen oplossing biedt 😅)

Jullie reactie?

Uitgangspunten:

Vervangen van bigfoots:
Ons advies is om de bestaande bigfoots te vervangen door kunststof balken. Het rubber van de bigfoots is niet geschikt om trillingen te dempen. Bij lage buitentemperaturen wordt het
materiaal te hard en voegt het te veel massa toe. Daarnaast is het niet star genoeg voor de

Het toevoegen van extra massa, zoals tegels, kan juist extra resonantie veroorzaken. Ons

Om resonantie of trillingen aanzienlijk te verminderen of zelfs geheel op te lossen, adviseren wij het volgende:

2 x Kunststof dakbalken (90 cm) https://www.mijnklimaatsh...llingsbalk-90x10x5cm.html

4 x Anti-trilmatjes met extra foamlaag https://www.mijnklimaatsh...et-extra-foamlaag-10.html

2 x Veervoeten voor de zware kant (compressorzijde) https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

2 x Veervoeten voor de lichte kant Link naar product

veervoeten, op circa 1 cm afstand. De afstand op de tekening is slechts ter illustratie en kan
afwijken.

toepassing van dit advies nog niet optimaal zijn, dan is het mogelijk om de veervoeten te ruilen voor lichtere of zwaardere exemplaren.

Wij denken graag met u mee totdat we de meest optimale configuratie hebben gevonden om het resonantieprobleem op te lossen. Elke situatie is anders, maar er is altijd een oplossing.

[Afbeelding]
Tja, klinkt als een niet-goed-geld-weg oplossing.

Worden de trillingsdempers niet meer door Quatt geleverd als jij daar een ticket voor maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Tja, klinkt als een niet-goed-geld-weg oplossing.

Worden de trillingsdempers niet meer door Quatt geleverd als jij daar een ticket voor maakt?
Quatt heeft wat mij betreft een beetje de handen ervan af getrokken. Verplaatsten is de laatste optie, voor eigen kosten. Het geluid is het normale werkgeluid 🤡

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 03-03-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03

MrScratch

I am rubber, you are glue

netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Volgens mij zie ik daar onder aan de foto een bypass die op 0,3 bar staat.
Als ik mij het goed herinner dan gaf dit bij andere mensen ook problemen en was het advies om deze omhoog te zetten.

Daarnaast zijn er nog veel meer dingen om op te letten zoals dat alle radiatoren in huis mee moeten doen met verwarmen en in balans moeten worden gebracht als je het beste rendement wilt halen.

Het niet correct inregelen van het afgiftesysteem zorgt er namelijk voor dat de software de aanvoertemperatuur verhoogt tot het wel genoeg afgifte ziet (verschil aanvoer-retour). Is dat buiten bereik voor de warmtepomp, dan schakelt het systeem de CV ketel bij.
Quatt is erg slecht in reageren op de problemen die we ervaren. Dit is echt een grote tegenvaller hoe slecht er gereageerd wordt op klachten.

Ze hebben 1 suggestie wel gegeven en dat was om de bypass omlaag (niet omhoog) te zetten naar 0.1 bar ipv 0.3 bar. Dat heeft wel iets geholpen.

Ook het openzetten van alle radiatoren in huis heeft de CoP een stuk verbetert, maar de kamers dicht bij de ketel worden dan wel veel te warm. Top was zolderkamer die 24 graden werd, terwijl de woonkamer op 19 graden is gezet via thermostaat.

Ik heb Home Assistant op een Raspberry Pi gezet en contact gemaakt de CIC, dus in ieder geval hebben we nu beter inzicht in wat de Quatt aan het doen is.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:46:

Jullie reactie? Totale kosten ongeveer 120,- (Wagner matjes heb ik al) . Is het een poging waard?

Uitgangspunten:

Vervangen van bigfoots:

2 x Veervoeten voor de lichte kant https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html

afwijken.

[Afbeelding]
ik zelf, en dat advies had ik dacht al eens gegeven zijn de veerdempers.
deze foto heb ik hier ook al diverse keren gepost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlHfYTLhluzf_gx7hzw9PfKEGyQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VGav2WTF637wxlgF6JDOhet0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z4KI61z_xEh_p_nr-JBMzoA8gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zax1trIGJWYWrtq8mqq4BWn9.jpg?f=fotoalbum_tile

dus ik zou eerst beginnen met de veerdempers:

overigens wat @TeslaNerd ook al aangeeft quatt bood deze ook wel eens aan, maar ik vrees dat je echt naar zwaardere versies moet gaan.
kijk ook eens naar deze tweakers topic specifiek voor dat probleem: Trillingen warmtepomp dempen

op mijn foto zie je ook dat men daar gebruik heeft gemaakt van een draagconstructie die behoorlijk stijf is en de factor moment gebruikt (dus de basis vergroot). ook dat mits je de ruimte hebt is denk ik ook een oplossing.

De webschop die je zelf aangaf heeft overigens ook het merk Senor, is wel iets duurder maar kijk vooral daar ook eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:42:
[...]

ik zelf, en dat advies had ik dacht al eens gegeven zijn de veerdempers.
deze foto heb ik hier ook al diverse keren gepost.
[Afbeelding][Afbeelding]

dus ik zou eerst beginnen met de veerdempers:

overigens wat @TeslaNerd ook al aangeeft quatt bood deze ook wel eens aan, maar ik vrees dat je echt naar zwaardere versies moet gaan.
kijk ook eens naar deze tweakers topic specifiek voor dat probleem: Trillingen warmtepomp dempen

op mijn foto zie je ook dat men daar gebruik heeft gemaakt van een draagconstructie die behoorlijk stijf is en de factor moment gebruikt (dus de basis vergroot). ook dat mits je de ruimte hebt is denk ik ook een oplossing.
Dat betekent dat het advies van de klimaatshop een redelijk goed advies is.
@MacD007 je weet dat het bij mij om het 317hz geluid gaat, veroorzaakt door bepaalde frequenties van de compressor?

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 03-03-2025 10:46 ]

Pagina: 1 ... 228 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.