Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Als het om het 317 Hz geluid gaat, ben ik vrij zeker dat het plaatsen van extra veren onder de WP niks gaat doen. Extra veren onder een WP doe je dus om trillingen van de hele WP te dempen. Hoe grotere de massa, hoe lager de toon. Een WP is vrij zwaar, deze geeft laag frequente resonanties. Die 317 Hz moet je zoeken in de behuizing die staat mee te trillen oid.okijokii schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Dat betekent dat het advies van de klimaatshop een redelijk goed advies is.
@MacD007 je weet dat het bij mij om het 317hz geluid gaat, veroorzaakt door bepaalde frequenties van de compressor?
Je zou die matjes wel op delen van de behuizing kunnen plakken. Geeft het meer massa, waardoor de resonantiefrequentie verschuift. En met een beetje geluk precies naar een frequentie die geen veelvoud is van een eigenfrequentie. 316 Hz is precies 4 keer de 79, een frequentie die de compressor gebruikt.
Ik heb het geluid ook, maar het is nog acceptabel.
[ Voor 29% gewijzigd door s020506 op 03-03-2025 11:04 ]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
dus heb je juist dempers nodig die in de range van deze frequentie liggen,okijokii schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Dat betekent dat het advies van de klimaatshop een redelijk goed advies is.
@MacD007 je weet dat het bij mij om het 317hz geluid gaat, veroorzaakt door bepaalde frequenties van de compressor?
lees dit eens, daar zie je hoe je dat kunt berekenen. mogelijk dat je dit op ideen gaat brengen, deze jongens zitten natuurlijk wel in een iets andere secoren.
geen gas, wel iets hogere vermogens bij zelfde buitentemperatuurFrozen-Bullet schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:40:
Is er iets gewijzigd met de laatste update van de CiC?
In het verleden zelfs met -5, -6 geen gasverbruik hier. Nu wel kleine pufjes gas afgelopen nacht.
Is het anderen ook opgevallen?
ik heb 2.24.0
Hi, we hebben al veel mensen kunnnen helpen met hun resonantie probleem door onze oplossing. We geven je ook garantie hierop. Mocht het probleem niet opgelost zijn dan mag je de materialen ruilen net zolang tot de combinatie bijna stil is.
Nette actie 👍
[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 03-03-2025 11:42 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De bypass moet toch echt hoger ipv lager om een thermische kortsluiting te voorkomen.MrScratch schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Quatt is erg slecht in reageren op de problemen die we ervaren. Dit is echt een grote tegenvaller hoe slecht er gereageerd wordt op klachten.
Ze hebben 1 suggestie wel gegeven en dat was om de bypass omlaag (niet omhoog) te zetten naar 0.1 bar ipv 0.3 bar. Dat heeft wel iets geholpen.
Ook het openzetten van alle radiatoren in huis heeft de CoP een stuk verbetert, maar de kamers dicht bij de ketel worden dan wel veel te warm. Top was zolderkamer die 24 graden werd, terwijl de woonkamer op 19 graden is gezet via thermostaat.
Ik heb Home Assistant op een Raspberry Pi gezet en contact gemaakt de CIC, dus in ieder geval hebben we nu beter inzicht in wat de Quatt aan het doen is.
Overigens zal de temperatuur van de radiatoren wel mee omhoog gaan bij die kortsluiting, maar dat is niet het doel. Die bypass moet in principe alleen water doorlaten als de vloerverwarming dicht slaat.
Met alle radiatoren vol open zullen degene dichter bij de ketel meer doorlaten dan verder van de ketel door de weg van de minste weerstand. Probeer met een infrarood thermometer om de radiator die het heetst terug stuurt te knijpen met het instelbare retourventiel of indien niet aanwezig met de ouderwetse draaiknop (even opschrijven wat waar staat). Door ongeveer elk kwartier na het stellen weer alles te meten kan je zo zorgen dat elke radiator even veel temperatuur verliest. Als het goed is blijft er dan minstens 1 radiator vol open staan die waarschijnlijk ver van de ketel zit. Markeer dan de standen in een spreadsheet en eventueel met een stift op de ouderwetse knoppen als maximum stand (fijn als er andere mensen aan zitten).
Daarna kan je eventueel gaan stellen op basis van comfort wensen (radiator kan te groot zijn voor de ruimte of het soort gebruik).
Daarna kan je indien nodig beginnen aan de vloerverwarming. Stellen met dat retourventiel bepaalt dan de balans tussen vloer en alle radiatoren. Het idee is dat het water overal genoeg doorstroomt (behalve door de bypass) en zo koud mogelijk retour gaat naar de Quatt. Dan stijgt de COP en blijft de aanvoertemperatuur laag bij hoge afgifte.
Dank voor de tips, zeer bruikbaar. 1 kleine opmerking, er is geen vloerverwarming aanwezig in het huis. Alle kamers, ook de woonkamer, hebben radiatoren of Jaga Convectoren.netappie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:49:
[...]
De bypass moet toch echt hoger ipv lager om een thermische kortsluiting te voorkomen.
Overigens zal de temperatuur van de radiatoren wel mee omhoog gaan bij die kortsluiting, maar dat is niet het doel. Die bypass moet in principe alleen water doorlaten als de vloerverwarming dicht slaat.
Met alle radiatoren vol open zullen degene dichter bij de ketel meer doorlaten dan verder van de ketel door de weg van de minste weerstand. Probeer met een infrarood thermometer om de radiator die het heetst terug stuurt te knijpen met het instelbare retourventiel of indien niet aanwezig met de ouderwetse draaiknop (even opschrijven wat waar staat). Door ongeveer elk kwartier na het stellen weer alles te meten kan je zo zorgen dat elke radiator even veel temperatuur verliest. Als het goed is blijft er dan minstens 1 radiator vol open staan die waarschijnlijk ver van de ketel zit. Markeer dan de standen in een spreadsheet en eventueel met een stift op de ouderwetse knoppen als maximum stand (fijn als er andere mensen aan zitten).
Daarna kan je eventueel gaan stellen op basis van comfort wensen (radiator kan te groot zijn voor de ruimte of het soort gebruik).
Daarna kan je indien nodig beginnen aan de vloerverwarming. Stellen met dat retourventiel bepaalt dan de balans tussen vloer en alle radiatoren. Het idee is dat het water overal genoeg doorstroomt (behalve door de bypass) en zo koud mogelijk retour gaat naar de Quatt. Dan stijgt de COP en blijft de aanvoertemperatuur laag bij hoge afgifte.
Look behind you! A three headed monkey!
Ah, in de war met een andere eerdere post 😂MrScratch schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Dank voor de tips, zeer bruikbaar. 1 kleine opmerking, er is geen vloerverwarming aanwezig in het huis. Alle kamers, ook de woonkamer, hebben radiatoren of Jaga Convectoren.
Sowieso eerst die bypass eerst naar 0,4 en dan alle radiatoren als 1 systeem beschouwen. Even een spreadsheet maken met alle radiatoren en de (ongeveer gelijktijdige) aanvoer en retourtemperaturen op een koude moment. Dan meet je het gemakkelijkste. Dan ga je volledig open radiatoren die te heet retour sturen afstellen en zo het systeem langzamerhand in balans krijgen.
Het kan zijn dat de flow naar boven of beneden beperkt is, dus je kan het ook als twee losse systemen zien en als boven onderling in balans is pas beginnen met beneden onderling in balans te brengen. Daarna bekijk en stel je het pas als geheel. Als boven of beneden te veel verschilt.
Een optie is om de CiC tijdelijk te forceren om de ketel te gebruiken door gas bijna gratis te maken en optimaal besparen aan te zetten. Dit icm een flink hoge thermostaat en de ketel beperken op bijv 50 graden. Dan blijft het allemaal lekker constant terwijl je radiatoren stelt. Zo zou je ze bijv allemaal op 40 graden retour kunnen krijgen zonder dat de CiC elke keer de aanvoer verandert.
Heeft dit wel zin als de afgifte van radiatoren (veel) lager wordt als de watertemperatuur weer omlaag gaat naar 30-35 graden op alleen de warmtepomp.netappie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:16:
[...]
Ah, in de war met een andere eerdere post 😂
Sowieso eerst die bypass eerst naar 0,4 en dan alle radiatoren als 1 systeem beschouwen. Even een spreadsheet maken met alle radiatoren en de (ongeveer gelijktijdige) aanvoer en retourtemperaturen op een koude moment. Dan meet je het gemakkelijkste. Dan ga je volledig open radiatoren die te heet retour sturen afstellen en zo het systeem langzamerhand in balans krijgen.
Het kan zijn dat de flow naar boven of beneden beperkt is, dus je kan het ook als twee losse systemen zien en als boven onderling in balans is pas beginnen met beneden onderling in balans te brengen. Daarna bekijk en stel je het pas als geheel. Als boven of beneden te veel verschilt.
Een optie is om de CiC tijdelijk te forceren om de ketel te gebruiken door gas bijna gratis te maken en optimaal besparen aan te zetten. Dit icm een flink hoge thermostaat en de ketel beperken op bijv 50 graden. Dan blijft het allemaal lekker constant terwijl je radiatoren stelt. Zo zou je ze bijv allemaal op 40 graden retour kunnen krijgen zonder dat de CiC elke keer de aanvoer verandert.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat denk ik ook.s020506 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Als het om het 317 Hz geluid gaat, ben ik vrij zeker dat het plaatsen van extra veren onder de WP niks gaat doen. Extra veren onder een WP doe je dus om trillingen van de hele WP te dempen. Hoe grotere de massa, hoe lager de toon. Een WP is vrij zwaar, deze geeft laag frequente resonanties. Die 317 Hz moet je zoeken in de behuizing die staat mee te trillen oid.
Je zou die matjes wel op delen van de behuizing kunnen plakken. Geeft het meer massa, waardoor de resonantiefrequentie verschuift. En met een beetje geluk precies naar een frequentie die geen veelvoud is van een eigenfrequentie. 316 Hz is precies 4 keer de 79, een frequentie die de compressor gebruikt.
Ik heb het geluid ook, maar het is nog acceptabel.
Leuk om een wp mechanisch zo goed als mogelijk te ontkoppelen van de constructie waar hij op staat (bijv een houten plat dak) maar daarmee stopt een jankende warmtepomp niet met janken. Dat komt toch echt uit het apparaat zelf.
De oplossingen voor de problemen die door de webshop worden aangedragen hebben een andere oorzaak. De voetjes onder de liggende weheat wp bijv. Daarbij vroor het condenswater de pootjes vast aan de tegels waardoor er juist een starre overdracht ontstond naar de dakconstructie > brom tot gevolg.
De geluiden veroorzaakt door de verdubbeling(en) van de compressorsfrequenties los je daar niet mee op. Elke ontkoppeling draagt overigens bij hoor.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Aankondiging van Tado dat nieuwe firmware deze week het probleem oplost:HGBMason schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:23:
[...]
Tado helpdeskmedewerkers kunnen de firmware van X terugdraaien naar 247.1 maar ze kunnen niet garanderen dat toekomstige automatische upgrades de 247.1 firmware niet weer veranderen. Voor ons systeem was de downgrade naar 247.1 een grote verbetering. Dus ik hoop dat de volgende upgrade nog even uitblijft.
https://community.tado.co...organic-search&utm_term=X
[ Voor 5% gewijzigd door HGBMason op 03-03-2025 15:31 ]
Zie trouwens wel het volgende op de Tado website:
Depending on your region and specific hardware revision, your tado° V3+ Smart Thermostats store heating schedules locally, meaning they will continue to follow your Smart Schedule, even if the network connection is lost. The rollout of this feature is ongoing.
[ Voor 0% gewijzigd door lieverd op 03-03-2025 15:49 . Reden: verkeerd gebruik van de [code] tags ]
Ik heb mijn Tado X nog niet terug geplaatst, nu nog op T6, in afwachting op dat het probleem met het doorgeven van een constante kamer temperatuur is opgelost.HGBMason schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Aankondiging van Tado dat nieuwe firmware deze week het probleem oplost:
Bedankt voor het doorgeven.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Super! Fijn dat Tado luistert naar klanten (en dat enigzins luid zijn vanuit ons blijkbaar gewerkt heeft).HGBMason schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Ze kunnen wellicht wel voor de volgende keer hun interne communicatie verbeteren, want ik heb verschillende verhalen gehoord vanuit support.
Ja, met de retourtemperatuur gelijk trekken verander je feitelijk alleen verdeling van de flow zodat elke radiator optimaal presteert. Het is voornamelijk gemakkelijker te meten bij 50 graden aanvoer, maar dit werkt daarna ook prima bij 25 graden aanvoer waarop de delta T bijna niet meer goed te meten is.TeslaNerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Heeft dit wel zin als de afgifte van radiatoren (veel) lager wordt als de watertemperatuur weer omlaag gaat naar 30-35 graden op alleen de warmtepomp.
Dat is weg.
Ook bij een watertemperatuur van 13°C gaat Quatt nog gasloos aan.
(Had Nefit al naar een wat zomerse stand gedraaid, vontie niet leuk vannacht bij -3°C)
![]() | ![]() | ![]() |
Edit:
Voor het temperatuurverloop (via heatfan op radiator naast flowmeter) zie:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 04-03-2025 06:46 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ter info: Ik heb vorige week nog 1 keer gebeld met het noodnummer. Uiteindelijk een vriendelijke jongen aan de lijn gekregen die mij een stappenplan toestuurde om door te lopen met wat simpele stappen (druk controleren, nalopen van lekkages, flow VW op basis van verdeler pomp controleren, bevestigen geen zoneregeling, etc). Meteen netjes beantwoord en vandaag kreeg ik bericht dat er dan toch eindelijk een monteursafspraak ingepland gaat worden en het benodigde materiaal al verstuurd naar mijn adres. Ik zie via DPD inderdaad dat er een pakket aangemeld is van 2.3kg. Ik weet niet exact welke onderdelen ze verstuurd hebben maar ik gok 2 x een nieuwe pomp en/of flowmeter. To be continued... na 5 weken en vele mails en belletjes was ik er toch wel bijna klaar mee. Hopelijk wordt het nu snel opgelost.Animal_X schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:17:
Mijn Quatt is ruim 3 weken geleden geinstalleerd zoals inmiddels wel bekend hier. Op de dag van installatie de factuur ontvangen via een geautomatiseerd proces. Echter zat er een fout in de factuur. Direct aangegeven. Inmiddels 3 weken later nog steeds geen factuur gezien, ondanks meerdere herinneringen vanuit mijn kant via mail/whatsapp. An sich niet een probleem omdat mijn Quatt toch al twee keer ermee gestopt is en momenteel ook niet werkt. Echter, blijkbaar is het dus niet alleen de support afdeling waar problemen zijn met bereikbaarheid, maar heeft ook de financiele/accounting afdeling problemen met capaciteit. Het feit dat er blijkbaar onvoldoende controle op het debiteurenbeheer zit baart mij toch wel wat zorgen over hoe gezond de operatie is bij Quatt.
Iedere succesvolle startup loopt op een bepaald moment tegen groeistuipen op. Echter, als zelfs het proces van factureren en debiteurenbeheer niet op orde is lijkt mij dat niet heel gezond... Hopelijk krijgen ze de operatie snel op orde...
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Hoeveel tijd zit er tussen beide screenshots? Die 13grC is zonder flow namelijkFriezin schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:59:
Nog maar even een keer over gas erbij onder 18°C
Dat is weg.
Ook bij een watertemperatuur van 13°C gaat Quatt nog gasloos aan.
(Had Nefit al naar een wat zomerse stand gedraaid, vontie niet leuk vannacht bij -3°C)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Tijd staat er gewoon op.jj85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:12:
[...]
Hoeveel tijd zit er tussen beide screenshots? Die 13grC is zonder flow namelijk
En natuurlijk is flow 0 bij de eerste: het gaat om het gasloos starten (en om te starten, moet alles eerst stilstaan)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
ok, die was hier verstopt onder een zwarte balk..
De procedure isEn natuurlijk is flow 0 bij de eerste: het gaat om het gasloos starten (en om te starten, moet alles eerst stilstaan)
-Starten, control mode gaat naar 1. Watertemperatuur speelt nog geen rol.
-Waterpomp wordt gestart.
-60 seconden circulatie. Nu wordt de ingangstemperatuur vd Quatt vergeleken met de grenswaarde (vroeger 18grC, nu onder de 16grC)
-Watertemp < grenswaarde = CV aan bij start (CM3)
-Watertemp > grenswaarde = geen CV (CM2)
Ik ken die procedure.jj85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:13:
[...]
ok, die was hier verstopt onder een zwarte balk..
[...]
De procedure is
-Starten, control mode gaat naar 1. Watertemperatuur speelt nog geen rol.
-Waterpomp wordt gestart.
-60 seconden circulatie. Nu wordt de ingangstemperatuur vd Quatt vergeleken met de grenswaarde (vroeger 18grC, nu onder de 16grC)
-Watertemp < grenswaarde = CV aan bij start (CM3)
-Watertemp > grenswaarde = geen CV (CM2)
Dus na een minuut circulatie was de watertemperatuur nog 13grC?
We hebben hoofdzakelijk vloerverwarming en 4 kleinere radiatoren welke voor de flow meelopen. De vloer boven de vv leidingen is vrij dik dus krijg je denk ik eerder 'overshoot' waardoor mogelijk dit gedrag ontstaat?
Ik hoop dat het in ieder geval invloed heeft.
Quatt helpdesk :
'Je huidige warmteverlies en stookgrens zijn 7kW bij 16 graden.
Ik stel voor om in eerste instantie te verlagen naar 6kW bij 15 graden.
Laat je me weten hoe dit regelt over een weekje bijvoorbeeld?'
Ik snap dit niet helemaal. Is ook niet heel erg belangrijk, als ik het warmteverlies via dat Excel bestand bereken kom ik zelf tussen de 4,6 en 5 kW uit.
Wat is eigenlijk het effect op het stookgedrag als de waarde te laag ingesteld staat?
Nu ziet het er naar uit alsof hij in de nacht ieder uur wat gas gebruikt terwijl hij dat voorheen nooit deed.
Tenzij het komt door de laatste firmware-update van de CIC....🤷♂️
Ongetwijfeld.jj85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Dus na een minuut circulatie was de watertemperatuur nog 13grC?
Flowmeter hangt onder CV in bijkeuken.
De eerste radiator (ook onder ketel, eerste in lijn) volgt temperatuur Quatt-uit op <1°C binnen 1 minuut.
Quatt is gestart om 17.25 uur vlgs HW.
Pas om 17.33 uur was radiator op 17.88°C, 17.47: 24°C.
Eerder zag je gelijk een gaspiek naar 40°C
Alle ramen wel open ivm met veel wasgoed.
:strip_exif()/f/image/Tdh64KPW94Esn8UGce2nvOwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier nu plots ook (al is het maar heel weinig) gasverbruik, heb ik sinds begin stookseizoen ook nog nooit gezien.. Ik heb het vermoeden dat ze iets hebben aangepast..Notaname schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:45:
Ik heb Quatt benaderd om het warmteverlies naar beneden bij te stellen omdat we een nogal 'zaagtand' stookgedrag hadden. En paar uur lekker stoken met water temperaturen rond de 30 graden en dan een paar uur niet.
We hebben hoofdzakelijk vloerverwarming en 4 kleinere radiatoren welke voor de flow meelopen. De vloer boven de vv leidingen is vrij dik dus krijg je denk ik eerder 'overshoot' waardoor mogelijk dit gedrag ontstaat?
Quatt helpdesk :
Ik snap dit niet helemaal. Is ook niet heel erg belangrijk, als ik het warmteverlies via dat Excel bestand bereken kom ik zelf tussen de 4,6 en 5 kW uit.
Wat is eigenlijk het effect op het stookgedrag als de waarde te laag ingesteld staat?
Nu ziet het er naar uit alsof hij in de nacht ieder uur wat gas gebruikt terwijl hij dat voorheen nooit deed.
Maar misschien was het een combinatie van -5 en mist, dat zou natuurlijk ook kunnen.
Het gekke is dat hij ook gas heeft verbruikt terwijl de quatts (duo) niet op hun max vermogen draaiden.
:strip_exif()/f/image/AqW81diOH2tOJeM4dZRig6RM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Frozen-Bullet op 03-03-2025 21:42 ]
Te laag is geen probleem, het duurt iets langer voor de quatt naar een hoger vermogen moduleert. Maar met trage vvw is dat juist wel fijn. Ik begon op 9kw en zit nu na 4 of 5 stappen op 6.Notaname schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:45:
Ik heb Quatt benaderd om het warmteverlies naar beneden bij te stellen omdat we een nogal 'zaagtand' stookgedrag hadden. En paar uur lekker stoken met water temperaturen rond de 30 graden en dan een paar uur niet.
Quatt helpdesk :
Wat bedoel je met die laatse zin precies?paQ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:47:
[...]
Dat denk ik ook.
Leuk om een wp mechanisch zo goed als mogelijk te ontkoppelen van de constructie waar hij op staat (bijv een houten plat dak) maar daarmee stopt een jankende warmtepomp niet met janken. Dat komt toch echt uit het apparaat zelf.
De oplossingen voor de problemen die door de webshop worden aangedragen hebben een andere oorzaak. De voetjes onder de liggende weheat wp bijv. Daarbij vroor het condenswater de pootjes vast aan de tegels waardoor er juist een starre overdracht ontstond naar de dakconstructie > brom tot gevolg.
De geluiden veroorzaakt door de verdubbeling(en) van de compressorsfrequenties los je daar niet mee op. Elke ontkoppeling draagt overigens bij hoor.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Maar als het apparaat zelf het geluid maakt helpt het ook niets.
Dat is ook echt mijn zoektocht (helaas 😣). Ergens gaat iets resoneren bij een bepaalde frequentie. Het zou in principe mogelijk moeten zijn om die trilling eruit te halen waardoor het niet ontstaat, zou ik denken.paQ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:37:
Het kan nooit kwaad bedoel ik daarmee indien op een plat dak of dakkapel geplaatst.
Maar als het apparaat zelf het geluid maakt helpt het ook niets.
Ik vind het sowieso van mijnklimaatshop al een super actie, dat ze net zolang doorgaan tot ze je geholpen hebben.
Daar kan Quatt een voorbeeld aan nemen. Die zijn er wel klaar mee...
@paQ bedoeld denk ik hier als het geluid veroorzaakt wordt door de warmtepomp zelf dan zul je moeten kijken of je dat geluid binnen de kast kunt gaan dempen cq dat aan de buitenkant door een geluidskaart gaat dempen.
Echter wat ik uit jouw verhaal meer heb begrepen dat het hier om trillingen veroorzaakt door de warmtepomp gaat die aan de woning via trillingen worden doorgegeven en zo mogelijk via mogelijke eigen frequenties zelfs nog versterkt worden.
Wat eventueel kan, maar dat is sterk afhankelijk welk deel van de warmtepomp dit veroorzaakt om dit aan de bron aan te passen.
I.v.m. garanties e.d. is dit zover ook mogelijk is het beste in afspraak met de fabrikant te doen, anders loop je kans op verlies van garanties ed ( CE ).
Trillingen kunnen dus wel door dempen / isoleren zodat de trillingen dermate worden afgezwakt tussen de warmtepomp en de woning(deel bv het dak) worden aangepakt.
Geluid daarin tegen heeft een iets andere aanpak nodig.
De fabrikant (Quatt) vindt het wel prima en die doet niets meer. Daar hoef ik dus niets van te verwachten. Het is of zelf nog van alles proberen of de Quatt de deur uit doen (wat in mijn geval ook zeker nog één van de opties is, maar dat kost een veelvoud van de mogelijkheden die mijnklimaatshop aanbiedt.MacD007 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:21:
[...]
@paQ bedoeld denk ik hier als het geluid veroorzaakt wordt door de warmtepomp zelf dan zul je moeten kijken of je dat geluid binnen de kast kunt gaan dempen cq dat aan de buitenkant door een geluidskaart gaat dempen.
Echter wat ik uit jouw verhaal meer heb begrepen dat het hier om trillingen veroorzaakt door de warmtepomp gaat die aan de woning via trillingen worden doorgegeven en zo mogelijk via mogelijke eigen frequenties zelfs nog versterkt worden.
Wat eventueel kan, maar dat is sterk afhankelijk welk deel van de warmtepomp dit veroorzaakt om dit aan de bron aan te passen.
I.v.m. garanties e.d. is dit zover ook mogelijk is het beste in afspraak met de fabrikant te doen, anders loop je kans op verlies van garanties ed ( CE ).
Trillingen kunnen dus wel door dempen / isoleren zodat de trillingen dermate worden afgezwakt tussen de warmtepomp en de woning(deel bv het dak) worden aangepakt.
Als ik jou was zou ik meegaan in het voorstel van Klimaatshop. Wat heb je te verliezen?okijokii schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:51:
[...]
De fabrikant (Quatt) vindt het wel prima en die doet niets meer. Daar hoef ik dus niets van te verwachten. Het is of zelf nog van alles proberen of de Quatt de deur uit doen (wat in mijn geval ook zeker nog één van de opties is, maar dat kost een veelvoud van de mogelijkheden die mijnklimaatshop aanbiedt.
Precies, dat ga ik doen. En ik wil absoluut een keer van die negatieve energie af 🙏Frozen-Bullet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:31:
[...]
Als ik jou was zou ik meegaan in het voorstel van Klimaatshop. Wat heb je te verliezen?Om de Quatt weg te doen kost je nog veel meer (ook qua negatieve energie).
Hier op inhakend. Het is makkelijk om alles en iedereen de schuld te geven, maar de verantwoordelijkheid begint bij jezelf.MacD007 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:21:
[...]
Als ten gevolge van de plaatsing van de warmtepomp geluidshinder ontstaat, is de eerste reactie de schuld bij Quatt te leggen, immers daarvoor was de hinder er niet. Maar sec begon het al eerder, op het moment dat je besluit de Quatt of een ander apparaat te bestellen. Jouw beslissing om iets aan een bestaande vertrouwde situatie te veranderen. Daar zit altijd een zeker risico in, wat je vooraf niet kunt voorzien.
Want, wat als de kern van het probleem niet bij Quatt ligt, maar in de constructie van jouw huis zit?
Zo bleek bij mij na plaatsing dat er een zeer hinderlijk geluid ontstaan was in mijn bijkeuken. Daar staat de cv-ketel en komen de leidingen van de WP naar binnen. De muur waar de Quatt tegenaan staat is een halfsteensmuur met daarvoor een houten voorzetwand met wat isolatie. In eerste instantie kon ik het geluid niet thuisbrengen, tot ik letterlijk mijn oor tegen de wand legde. Uiteindelijk bleek dat de houten wand trillingen doorgaf en zelfs als een klankkast fungeerde. Meer ruimte om de leidingen in de houten wand creëren(ontkoppelen) en daar extra isolatie aanbrengen, bleek de oplossing.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Wat voor geluid had je last van? En had je daar altijd last van, of bij bepaald vermogen van de WP?Mickel moen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:35:
[...]
Hier op inhakend. Het is makkelijk om alles en iedereen de schuld te geven, maar de verantwoordelijkheid begint bij jezelf.
Als ten gevolge van de plaatsing van de warmtepomp geluidshinder ontstaat, is de eerste reactie de schuld bij Quatt te leggen, immers daarvoor was de hinder er niet. Maar sec begon het al eerder, op het moment dat je besluit de Quatt of een ander apparaat te bestellen. Jouw beslissing om iets aan een bestaande vertrouwde situatie te veranderen. Daar zit altijd een zeker risico in, wat je vooraf niet kunt voorzien.
Want, wat als de kern van het probleem niet bij Quatt ligt, maar in de constructie van jouw huis zit?
Zo bleek bij mij na plaatsing dat er een zeer hinderlijk geluid ontstaan was in mijn bijkeuken. Daar staat de cv-ketel en komen de leidingen van de WP naar binnen. De muur waar de Quatt tegenaan staat is een halfsteensmuur met daarvoor een houten voorzetwand met wat isolatie. In eerste instantie kon ik het geluid niet thuisbrengen, tot ik letterlijk mijn oor tegen de wand legde. Uiteindelijk bleek dat de houten wand trillingen doorgaf en zelfs als een klankkast fungeerde. Meer ruimte om de leidingen in de houten wand creëren(ontkoppelen) en daar extra isolatie aanbrengen, bleek de oplossing.
Brom/zoem en ja continu.s020506 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Wat voor geluid had je last van? En had je daar altijd last van, of bij bepaald vermogen van de WP?
Wat het geluid bij +/- 1400Watt betreft. Ik heb de Quatt continu op Silent staan. Voornamelijk vanwege de buren. Kadastraal grenst ons erf (216m2), exclusief de openbare weg, aan 11 andere percelen. Praktisch gezien houd ik er rekening mee, dat zo'n 5 buren last van mijn pomp kunnen hebben. In die zin, voldoet continu op Silent prima. Wat extra gas als de temperatuur onder de 4°C gaat vind ik geen probleem.
Dat het geluid boven Silent niet volgens verwachting is, zit mij echter toch niet lekker. Mede door de berichten hier heb ik dat inmiddels bij Quatt aangekaart inclusief uitgebreide geluidsopnames.
Dat speelt nu zo'n 14 dagen. Nog geen antwoord van Quatt, maar ik heb geduld. Voor de rest uitermate tevreden over de Quatt.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
De compressor zorgt er voor dat er iets in de wp gaat trillen. Ergens wat massa toevoegen of wat gaten zagen zou waarschijnlijk al kunnen werken. Maar als ik de reacties lees zegt Quatt "jammer de bammer, dit geluid maakt hij nu eenmaal".paQ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:
Als je frequenties kunt pinpointen die harmonische verdubbelingen zijn van het exacte toerental van de compressor, dan…… is het de compressor….?
Ach, we zijn bijna weer van het geluid af tot november
Ja uiteraard, maar dan is het nog steeds de wp zelf die “ergens” die resonante eigenfrequentie (ook) heeft.s020506 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:48:
[...]
De compressor zorgt er voor dat er iets in de wp gaat trillen. Ergens wat massa toevoegen of wat gaten zagen zou waarschijnlijk al kunnen werken. Maar als ik de reacties lees zegt Quatt "jammer de bammer, dit geluid maakt hij nu eenmaal".
Ach, we zijn bijna weer van het geluid af tot november
Ik vind het vooral merkwaardig dat sommigen vorig seizoen geen last hadden en dit jaar ineens wel.
Dat lijkt hier nu het geval te zijn. Circulatiepomp is in januari vervangen en sinds gisteren klapt de aardlek er weer uit. (heeft aparte aardlekschakelaar, groepenkast van december en op een andere groep zelfde probleem)jj85 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:58:
[...]
Vandaag een en ander helder gekregen na servicebezoek.
Bij mijn Quatt welke geïnstalleerd is in augustus 2024, is vlak voor plaatsing (lokaal) de Chinese pomp vervangen door een Wilo. Sinds eind zomer worden deze Wilo pompen toegepast.
Echter zijn er nu ook problemen (geweest) met een hele batch Wilo pompen. Monteur vertelde dat die hele batch op een veel te hoog toerental/frequentie/vermogen (of iets in die trant) getest zijn voordat ze de fabriek verlieten.
Daardoor zijn deze pompen zwaar overbelast geweest en vormen die een hit or miss momenteel.
Zal me niet verbazen als dit de Wilo pompen zijn die doorbranden en kortsluiting veroorzaken.
Uit de ticket mail:
Het is druk!
Momenteel is het erg druk. Hierdoor kan het langer duren totdat je antwoord krijgt op je vraag. We zorgen ervoor dat wanneer je een urgent probleem hebt je zo snel mogelijk wordt geholpen.
[…]
Als het om het service-verzoek op te lossen nodig is om bij je langs te komen, doen we een voorstel voor een datum en tijd. Afhankelijk van de urgentie van het service-verzoek, doen we ons best om binnen twee weken langs te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 04-03-2025 11:32 ]
[Video: https://media.quatt.io/all-electric-explainer.mp4]
Het betreft hier geen bedrijfspand. Waar ik tegen aanliep is dat ik nog een relatief oude verzekering had waar zonnepanelen niet automatisch zijn opgenomen in de polis. Doordat er voor mijn situatie (plat dak installatie, met micro-omvormers) abnormaal hoge prijzen werden gevraagd, die in de meterkast werken met goepkope merken, gekozen voor een partij waarin wij vertrouwen hebben en die met A-merk onderdelen werkt. Deze man heeft dus ook de meterkast naar 3 fase aangepast. Ik had de zonnepanelen al gekocht voordat ik deze bij de verzekering aanmelde. Toen bleek dat er dus extra eisen werden gesteld, eissen waar de meeste zonnepanelenboeren niet aan voldoen. Door omstandigheden (buiten onze eigen schuld) kunnen wij niet naar een andere verzekeraar dus moest ik een ander oplossing vinden om toch verzekerd te zijn.MacD007 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:13:
[...]
oke, betreft het hier om een bedrijfspand? Want zo ver ik het weet cq kan zien kom je dat eigenlijk alleen bij bedrijfspanden tegen (de verplichting vanuit de verzekering dan).
Helaas lijkt het er op dat deze SCIOS Scope 12 inspectie dus gewoon weer een geldklopperij aan het worden is, zeker omdat blijkbaar alleen een SCIOS-gecertificeerd bedrijf dit mag doen. De wettelijke basis voor PV systemen ontbreekt hier echt, dit is bv voor Installatie-eigenaren van stookinstallaties en verwarmingssystemen zijn volgens het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) verplicht deze te laten inspecteren door een SCIOS-gecertificeerd bedrijf wel wettelijk geborgd.
"De SCIOS Scope 12 inspectie is een elektrakeuring voor de zonnestroominstallatie (zonnepanelen) van bedrijven. De eerste keer dat de zonnestroominstallatie wordt geïnspecteerd, is een eerste bijzondere inspectie (EBI). Als de herkeuringstermijn is verstreken (5 jaar of korter afhankelijk van de eisen in de verzekering), volstaat een periodieke inspectie (PI)." zie bv interpolis
ik heb even kort op google gezocht, maar eigenlijk niets verder gevonden voor woonhuizen.
Door de reactie van de verzekeringsmaatschappij begreep direct dat doordat er "onbevoegd" aan de meterkast is geklooid dit ooit een probleem kan zijn als er ooit brand (in de meterkast) onstaat. Ik heb dus zelf besloten om een Scope 12 keuring te laten doen want daar kan een verzekeringsmaatschappij in principe niet om heen. In het algemeen onstaan problemen met een verzekering pas als je een claim neerlegd, regelmatig zullen ze er alles aan doen om die claim te ontlopen. De Scope keuring is dus vooral een voorzorgsmaatregel. Deze is dus niet verplicht voor particulieren, maar ik voorspel dat als er bij andere mensen brand uitbreekt dat achteraf nog de nodige discussies zullen gaan onstaan. Inmiddels heb ik zwart op wit op papier van mijn verzekeraar dat mijn installatie voor brand is verzekerd. Deze is echter niet verzekerd voor als er een zonnepaneel van het dak afwaaid maar dat komt mogenlijk omdat in het keuringrapport staat bij het kopje ballast n.v.t. Maar op dit punt vertrouw ik de zonnepanelen legger. Er zit ook een rand om het dak, die komen er niet zomaar af. Niet elk risico kan je vermijden.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
[ Voor 98% gewijzigd door MacD007 op 04-03-2025 12:36 ]
gelijk weer de marketing-'saus' erover heen:
"..warmte kan ontrekken aan HeatBattery om dan weer te gebruiken voor verwarming van woning, dit maakt de HeatCharger efficienter en duurzamer dan andere all electric systemen.."
zou hier wel eerst de berekeningen van willen zien, want om 1 kWh thermisch (warmte) in je huis te krijgen, moet je wel meenemen:
1. elektraverbruik van Quatt buitenunit (om warmte van buiten naar HeatCharger te krijgen)
2. elektraverbruik van HeatCharger (om warmte in HeatBattery te krijgen)
3. stilstandsverlies HeatBattery (want: natuurkunde)
4. elektraverbruik van HeatCharger (om warmte uit HeatBattery weer in CV systeem te krijgen)
wellicht dat dit onder aan de streep wel efficienter is dan een COP=1 element, maar hoeveel exact?
hoeveel is je effectieve (round trip!!) COP dan?
even aannemen dat bovenstaande stappen alleen nodig zijn bij koude temperaturen, waarbij COP van de Quatt buitenunit al onder de 3 duikt, dan zal het verschil niet bijster groot zijn.
het 'duurzamer'-argument snijdt meer hout in zomer wanneer je de restwarmte uit koeling van de Chill gebruikt om je warm water vat op te warmen.
edit:
grappig dat die 'Influencer' ook weer langs komt in officieel Quatt materiaal.. tja
edit2:
ter illustratie, mijn 3kW doorstromer 'bijstook' tot nu toe in 2025, met name door WAF die thermostaat te pas/onpas flink verhoogt
/f/image/5HDfgEraR8yuek6EoA5y8h6h.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Toby-Wan op 04-03-2025 13:09 ]
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Pas op mijn jaarrekening kan ik pas zien wat het mijn financieel heeft opgeleverd maar het gaan gewoon de goede kant uit. Mijn doel om onder de 500 m3 gas te komen, dus minder netbeheer kosten te betalen, dat gaat gewoon lukken. Bepaalde maatregelen moeten ook nog genomen worden zoals koken op inductie, een keukenboiler e.d. Ook overwegen we serieus vloerverwarming nu we de benedenverdieping gaan aan pakken, de energierekening zal nog verder dalen en daarmee een (mogelijke) hogere gasprijs een beetje kunnen opvangen. Het doel van stabielere maandlasten wordt dan dus ook gehaald. Al is het afwachten wat het afschaffen van de salderingsregeling brengt, ik kan dat niet helemaal overzien.
Volgende de schatting van de energiemaatschappij gaat mijn jaarverbruik worden 4547 kWh en 414 m3 gas. Misschien kan het nog beter, ik heb een grootverbruiker van de douche in huis, maar voor 3 personen in een hoekhuis vind ik niet slecht. Zeker niet als vorig jaar mijn gasverbruik nog 1050 kuub was, waarbij ik ook nog bewust bezuinigde op het verbruik. Sinds de Quatt stook ik op een hogere temperatuur 20,5 graden, in de plaats van 19,5 graden, 24 uur lang, met radiatoren. Wel ga ik eerdaags weer nachtverlaging toepassen, dus mijn gebruik zal dan nog iets omlaag kunnen. Maar dus meer comfort, voor dus minder geld in de maand. Daar tegenover staan dus inderdaad forse investeringen maar een deel daarvan zie je dus in de waarde van je huis terug.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik heb alle radiatoren nagelopen, alle buizen die in het zicht zitten. Nergens een lekkage te zien. Het meest voor de handliggende is nu de Quatt, dat is de laatste wijziging aan ons verwarmingssysteem, maar dat is inmiddels ook al 1 jaar geleden.
Kan de lekkage bij de Quatt zitten? Waar moet ik dan precies naar kijken? Moet ik de werkschakelaar omzetten voordat ik de Quatt ga bekijken?
Expansievat al nagekeken?Abom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:18:
Wij hebben waarschijnlijk een lekkage. Vorige week wilde de CV-ketel niet starten, de foutmelding betrof te lage waterdruk. Hierop heb ik het systeem bijgevuld tot 1,7 bar. Nu, iets meer dan een week later, staat de waterdruk weer op 1,0 bar.
Ik heb alle radiatoren nagelopen, alle buizen die in het zicht zitten. Nergens een lekkage te zien. Het meest voor de handliggende is nu de Quatt, dat is de laatste wijziging aan ons verwarmingssysteem, maar dat is inmiddels ook al 1 jaar geleden.
Kan de lekkage bij de Quatt zitten? Waar moet ik dan precies naar kijken? Moet ik de werkschakelaar omzetten voordat ik de Quatt ga bekijken?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ja, dat klinkt goed; hol bovenin, niet hol onderin. Toch?
Andersom.Abom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Ja, dat klinkt goed; hol bovenin, niet hol onderin. Toch?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dit zou het zo maar eens kunnen zijn, ik ga het verder onderzoeken. Bedankt voor de tip.
vorig jaar was ook niet bepaald een goed zonnejaar. maar vorig jaar zat ik op 160 m3 gas, nu zit ik al op ruim 230 m3, dus dit jaar gewoon 100m3 meer gas verstookt dan vorig jaar. ben ook benieuwd of ik dit jaar met stroom weer op nul uitkom. Dus vanaf 2027 word de energie dus behoorlijk duurder vrees ik, gaat me zeker 1000 euro per jaar extra kosten, mogelijk dan toch de stap naar dynamisch maken.WAF1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:05:
Totaal nog niet met cijfers onderbouwd, ik weet ook niet of ik al mijn (dure) genomen maatregelen terug verdien, maar ik was vandaag gewoon blij. Ik mocht deze maand mijn maandbedrag van mijn energiemaatschappij terug zetten naar €10 nadat ik deze een maand eerder juist weer had moeten verhogen €110 naar €122. De jaarrekening komt pas eind juni en de zonnepanelen gaan natuurlijk ook opbrengst opleveren. De opbrengst viel vorige keer iets tegen.
Ondertussen is de Quatt echter volledig terugverdiend, dus dat helpt dan weer een beetje, tov van gas dan toch nog weer 1.000 euro verdient.
Pas op mijn jaarrekening kan ik pas zien wat het mijn financieel heeft opgeleverd maar het gaan gewoon de goede kant uit. Mijn doel om onder de 500 m3 gas te komen, dus minder netbeheer kosten te betalen, dat gaat gewoon lukken. Bepaalde maatregelen moeten ook nog genomen worden zoals koken op inductie, een keukenboiler e.d. Ook overwegen we serieus vloerverwarming nu we de benedenverdieping gaan aan pakken, de energierekening zal nog verder dalen en daarmee een (mogelijke) hogere gasprijs een beetje kunnen opvangen. Het doel van stabielere maandlasten wordt dan dus ook gehaald. Al is het afwachten wat het afschaffen van de salderingsregeling brengt, ik kan dat niet helemaal overzien.
Volgende de schatting van de energiemaatschappij gaat mijn jaarverbruik worden 4547 kWh en 414 m3 gas. Misschien kan het nog beter, ik heb een grootverbruiker van de douche in huis, maar voor 3 personen in een hoekhuis vind ik niet slecht. Zeker niet als vorig jaar mijn gasverbruik nog 1050 kuub was, waarbij ik ook nog bewust bezuinigde op het verbruik. Sinds de Quatt stook ik op een hogere temperatuur 20,5 graden, in de plaats van 19,5 graden, 24 uur lang, met radiatoren. Wel ga ik eerdaags weer nachtverlaging toepassen, dus mijn gebruik zal dan nog iets omlaag kunnen. Maar dus meer comfort, voor dus minder geld in de maand. Daar tegenover staan dus inderdaad forse investeringen maar een deel daarvan zie je dus in de waarde van je huis terug.
Ik begin me een beetje te verbazen over het flippergedrag van de warmtepomp(en).
De binnentemperatuur bij mij is 21,0 graden, de roomtempsetpoint = 20,8. Geen paniek dus!.
Maar waarom gaat een van beide quatts dan toch even (ongeveer een minuut) verwarmen, en daarna 10 minuten in de rust.
Heeft nauwelijks iets opgeleverd, alleen een korte , mijns inziens onnodige start van de warmtepomp opgeleverd. En dat minstens een 8 keer, lijkt me niet gezond voor een warmtepomp. Temperaturen zijn dan ook nauwelijks veranderd...
Kunnen onze geleerde bollen dit verklaren??
Wie is de leider in het aansturen van de warmtepompem?... mijn tado v3+ thermostaat, de CIC die slimme dingen doet met de gegevens van de v3+, misschien zelfs het ombouwen (vertalen) van de v3+ gegevens richting warmtepomp?????
Ik kan er nog geen verhaal van maken. maar ondertussen zijn mijn warmtepompem zo erg onrusrtg.
Ben benieuwd of jullie een antwoord kunnen geven!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Drie dingen waar ik aan zit te denken, als je alle zichtbare leidingen al hebt gecheckt..Abom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:18:
Wij hebben waarschijnlijk een lekkage. Vorige week wilde de CV-ketel niet starten, de foutmelding betrof te lage waterdruk. Hierop heb ik het systeem bijgevuld tot 1,7 bar. Nu, iets meer dan een week later, staat de waterdruk weer op 1,0 bar.
- Hoe lang heb je de Quatt al, misschien dat het eenmalig is en je e.e.a. gewoon moet bijvullen vanwege lucht?
- Hoe lang zijn je leidingen naar de Quatt? En zijn deze misschien een keer verlengd tijdens de installatie? Die koppelingen kunnen zijn gaan lekken en zitten misschien niet in het zicht.
- Check eens bij de Quatt de aansluitingen aan de achterzijde, dus de zwart geisoleerde ribbelslangen. Ze gebruiken daar pakkingen voor die (misschien net iets vaster dan) handvast moeten worden aangedraaid en door de druk ietsjes extra uitzetten. Ik had twee maal een monteur hier gehad die de koppelingen extra hadden aangedraaid (hopende het daarmee te verhelpen), derde monteur kwam erachter dat de pakking daardoor kapot was gedraaid en de boel nog meer was gaan lekken. Een compleet doorgedraaide/kapotte pakking resulteerde bij mij in een kleine lekkage, maar geen 0,7 bar verlies in een week overigens..
[ Voor 3% gewijzigd door Frozen-Bullet op 04-03-2025 20:15 ]
Uiteindelijk lijkt het toch niet het expansievat te zijn, er zit wel een verschil qua geluid bij het tikken tegen de boven en onderkant.Frozen-Bullet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:12:
[...]
Drie dingen waar ik aan zit te denken, als je alle zichtbare leidingen al hebt gecheckt..
- Hoe lang heb je de Quatt al, misschien dat het eenmalig is en je e.e.a. gewoon moet bijvullen vanwege lucht?
- Hoe lang zijn je leidingen naar de Quatt? En zijn deze misschien een keer verlengd tijdens de installatie? Die koppelingen kunnen zijn gaan lekken en zitten misschien niet in het zicht.
- Check eens bij de Quatt de aansluitingen aan de achterzijde, dus de zwart geisoleerde ribbelslangen. Ze gebruiken daar pakkingen voor die (misschien net iets vaster dan) handvast moeten worden aangedraaid en door de druk ietsjes extra uitzetten. Ik had twee maal een monteur hier gehad die de koppelingen extra hadden aangedraaid (hopende het daarmee te verhelpen), derde monteur kwam erachter dat de pakking daardoor kapot was gedraaid en de boel nog meer was gaan lekken. Een compleet doorgedraaide/kapotte pakking resulteerde bij mij in een kleine lekkage, maar geen 0,7 bar verlies in een week overigens..
Ik ga donderdag eens kijken bij de Quatt
Wat mij ook opviel is de R op bijgaande foto. Dat kan van Retour zijn en dus wellicht toch correct aangesloten gezien het beeld van de warmtebeeldcamera.
:strip_exif()/f/image/MUTUOWyZPJj91jHJ2yR3m4Mk.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oEvnE9uUNzwOpkGeD9aMgUTI.jpg?f=user_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Mooi dat je radiatoren weer werken!pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:43:
Nog steeds geen reactie van Quatt op het feit dat mijn radiatoren boven niet warm worden. Maar, ik bedacht mij vannacht (….) dat de heren van Quatt mogelijk het systeem niet hebben ontlucht. En jawel, heel veel lucht in de radiatoren. Tijdens ontluchten zakte de druk tot onder 0,5 bar en kwam er dus ook geen water meer bij. Bijvullen dus, nogmaals ontluchten, weer bijvullen en jawel, de radiatoren worden warmer. Met deze temperaturen in de middag lastig te controleren of het goed is, maar dat zie ik morgenochtend wel.
Wat mij ook opviel is de R op bijgaande foto. Dat kan van Retour zijn en dus wellicht toch correct aangesloten gezien het beeld van de warmtebeeldcamera.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volg de aanvoer leiding van de quatt-CV ketel- verdeler, die moet bij de thermostaat knop en "A" uitkomen. Van je eerste foto was dat duidelijk niet het geval, warmtebeeld camera of niet
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 04-03-2025 20:52 ]
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Controleer daarbij ook links achter of niet je vorstbeveiliging aan het lekken is.Abom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:29:
[...]
Uiteindelijk lijkt het toch niet het expansievat te zijn, er zit wel een verschil qua geluid bij het tikken tegen de boven en onderkant.
Ik ga donderdag eens kijken bij de Quatt
R is retour.pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:43:
Nog steeds geen reactie van Quatt op het feit dat mijn radiatoren boven niet warm worden. Maar, ik bedacht mij vannacht (….) dat de heren van Quatt mogelijk het systeem niet hebben ontlucht. En jawel, heel veel lucht in de radiatoren. Tijdens ontluchten zakte de druk tot onder 0,5 bar en kwam er dus ook geen water meer bij. Bijvullen dus, nogmaals ontluchten, weer bijvullen en jawel, de radiatoren worden warmer. Met deze temperaturen in de middag lastig te controleren of het goed is, maar dat zie ik morgenochtend wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A is Aanvoer.
Wat mij eerder opviel was dat metertje Retour een hogere temperatuur aangaf dan de Aanvoer. Graag nwe foto, want deze klopt dus niet.
Wanneer R correct is en je vindt dat het klopt, kun je de Quatt uitschakelen; dan is je vloer blijkbaar een warmtebron.
(En meen je nu echt dat je niet hebt ontlucht? Oeps.
Na bezoek Quatt (en ja: zij hebben ook ontlucht, maar niet alle 12 radiatoren), heb ik voor alle zekerheid 3 week lang 1x een rondje gedaan: radiator werkruimte was volledig leeg, hadden ze gemist.)
Die metertjes zullen niet heel betrouwbaar zijn en ik weet niet of er bv net verwarmd was en op het fotomoment alles uit was. Dus of ze in beweging waren. Warmtebeeld zegt genoeg.Friezin schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:54:
[...]
R is retour.
A is Aanvoer.
Wat mij eerder opviel was dat metertje Retour een hogere temperatuur aangaf dan de Aanvoer. Graag nwe foto, want deze klopt dus niet.
Wanneer R correct is en je vindt dat het klopt, kun je de Quatt uitschakelen; dan is je vloer blijkbaar een warmtebron.
(En meen je nu echt dat je niet hebt ontlucht? Oeps.
Na bezoek Quatt (en ja: zij hebben ook ontlucht, maar niet alle 12 radiatoren), heb ik voor alle zekerheid 3 week lang 1x een rondje gedaan: radiator werkruimte was volledig leeg, hadden ze gemist.)
En ik ging er vanuit dat de installateurs ontlucht zouden hebben. Was wel de eerste keer bij mij zo.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Wissel de metertjes even om anders, want doorgaans moeten die prima nauwkeurig zijn. Alleen of antieke varianten dat ook nog zijn is moeilijk te zeggen.pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:03:
[...]
Die metertjes zullen niet heel betrouwbaar zijn en ik weet niet of er bv net verwarmd was en op het fotomoment alles uit was. Dus of ze in beweging waren. Warmtebeeld zegt genoeg.
En ik ging er vanuit dat de installateurs ontlucht zouden hebben. Was wel de eerste keer bij mij zo.
Hier zijn de metertjes behoorlijk betrouwbaar.pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:03:
[...]
Die metertjes zullen niet heel betrouwbaar zijn en ik weet niet of er bv net verwarmd was en op het fotomoment alles uit was. Dus of ze in beweging waren. Warmtebeeld zegt genoeg.
Quatt-uit is hier bijna gelijk aan verdeler-in.
Dat is voor het eventuele mengen: Wanneer die van jou ook nog bijmengt (de grootste "balk") kan verdeler-uit veel lager zijn dan verdeler-in.
Jaag temperatuur even op, en bekijk de meters
Was dit al eerder of sinds kort?harv schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:30:
Samenwerking Tado v3*, CIC en Quatt warmtepomp
Ik begin me een beetje te verbazen over het flippergedrag van de warmtepomp(en).
De binnentemperatuur bij mij is 21,0 graden, de roomtempsetpoint = 20,8. Geen paniek dus!.
Maar waarom gaat een van beide quatts dan toch even (ongeveer een minuut) verwarmen, en daarna 10 minuten in de rust.
Heeft nauwelijks iets opgeleverd, alleen een korte , mijns inziens onnodige start van de warmtepomp opgeleverd. En dat minstens een 8 keer, lijkt me niet gezond voor een warmtepomp. Temperaturen zijn dan ook nauwelijks veranderd...
Wie is de leider in het aansturen van de warmtepompem?... mijn tado v3+ thermostaat, de CIC die slimme dingen doet met de gegevens van de v3+, misschien zelfs het ombouwen (vertalen) van de v3+ gegevens richting warmtepomp?????
Ik kan er nog geen verhaal van maken. maar ondertussen zijn mijn warmtepompem zo erg onrusrtg.
Het is zo ver. Firmware 251.4 van de Tado X staat er op. De kamertemperatuur en het setpoint zijn inderdaad hetzelfde als wat de Quatt app zegt. Feedback geven helpt soms !HGBMason schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Ik zette de thermostaat uit op het moment dat er al een defrost begonnen was.
De CiC handhaaft de compressor tijdelijk op niveau 1 ipv 0 totdat de defrost voorbij is...
/f/image/7i3OQu4Vsq5U7pLCxydq9DqN.png?f=fotoalbum_large)
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Niet direct een antwoord, wel inspiratie.harv schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:30:
De Quatt doet wat de CiC hem verteld en wat basale dingen autonoom zoals defrosten.
De CiC moet het doen met wat de thermostaat zegt middels opentherm.
Daarbij zijn warmtevraag, roomtemp, roomsetpoint en controlsetpoint (CSP) de relevante waarden.
Ik heb mijn eigen thermostaat zo veranderd dat deze roomtemp en roomsetpoint gewoon doorgeeft zonder gemanipuleer en de CSP minimaal veranderd rond de 30 graden.
EN, de warmtevraag gaat al aan bij 0.5 graden boven het roomsetpoint.
Met de zon is het overdag ruim boven de wenstemperatuur, en als de temperatuur van de kamer daalt, gaat de Quatt heel voorzichtig ingrijpen, ook afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dit levert dit uitermate rustige plaatje op.
De moraal, als je thermostaat gekke dingen verzint gaat de CiC daar ook in mee...
Observeer dus wat de thermostaat doet en of daarmee je probleem is verklaard.
En vraag daarna door over hoe je je thermostaat tot de orde roept...
/f/image/ywSHJJkhie6jTtCd7EnM5lvG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NhKJWgD5ogQxS316YAJSswMf.png?f=fotoalbum_large)
NotaBene: de groene lijn is de sturende temperatuur, maar wordt vertaald naar het verschil tussen blauw en paars... en dat is waar de CiC mee werkt.
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Mooie warmtebeelden , welke camera/uitvoering gebruik je ?pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
CPM in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
CPM schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:21:
Goedenavond, CV-tuners. Ik heb momenteel een warmtebeeldcamera te leen voor enkele dagen en loop een beetje vast in het afstellen van de radiatoren. Ik heb een warmtepomp (Quatt) welke met 800l/h rondpompt. Tevens heb ik radiatoren met voetventielen maar veel zonder. Deze stel ik dus hoofdzakelijk af met draai knop (nee helaas geen andere mogelijkheid). Ook heb ik er enkele tussen zitten (design/verticaal) die een slechte afgifte hebben in de zin van weinig DeltaT.
De radiatoren in de woonkamer zijn voorzien van ventilatoren (ook te zien op de camera).
Maar wat is een goede DeltaT als de aanvoer rond de 30-32 graden ligt? (ik dacht 5-6)
En wat is nou het beste punt om het verschil te meten?
Daarnaast wil ik ook niet teveel knijpen want ik merk dat er dan wat radiatoren tussen zitten die gaan ruisen en ik wil voldoende afgifte blijven houden om de boel warm te houden (en krijgen).
Op de fotos zie je de linkerkant van de radiator één baan aan de linkerzijde die wat warmer is en de onderzijde zie je een wat koudere strook, die soms een graad verschilt van een paar centimeter naar boven.
Leuk zo'n camera maar met fijnere meet resulaten kan ik mij voorstellen dat de meetpunten ook veel uit maken....
Iemand tips om tot goede meetresultaten te komen?
Zie foto's hieronder. Camera is een Hikmicro Pocket2.
Radiator 1:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Radiator 2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:08:
[...]
Vooral niet gaan knijpen met een aanvoer van 30-32 graden, tenzij je radiatoren hebt die bijna geen debiet krijgen. Met dergelijke lage temperaturen wil je echt dat de radiator vrijwel geheel op 30 graden komt.
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:57:
[...]
De delta T tussen radiator en luchttemp is klein (veel kleiner dan bij een oude installatie op gas). Je hebt dus veel oppervlak aan 30-35° nodig om die warmte over te dragen.
Je wil gewoon dat vermogen kwijt.
En vergeet niet dat vermogen recht evenredig is met delta T en debiet.
Seafarer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:57:
[...]
Hoe groter de delta-t hoe lager de flow, hoe lager de oppervlakte temperatuur van de radiator.
(Ta + Tr)/2 is de gemiddelde oppervlakte temperatuur van het lichaam dat de warmte afgeeft. Hoe dichter de Tr bij Ta ligt hoe hoger de gemiddelde oppervlakte temperatuur. Dat lukt alleen met hoge flow. Dat betekent: alles volopen.
Ruimtes die te warm worden waarbij de radiator ook dicht bij de warmte pomp zit, zoveel knijpen totdat ze op temperatuur blijven gelijk met de andere ruimtes.
Hoe kleiner de delta-T hoe beter de COP.
Beter om even de warmte pomp topics door te lezen.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Je warmtebeeldplaatje komt wel overeen met hoe het stroomt. Het warme aanvoer-water stroom natuurlijk gewoon rechtstreeks door het retourblok heen, zeker als de vvw-pomp draait. Dat zie je ook wel mooi op het warmtebeeld. Rechterkant van retourblok is significant warmer.pietjm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/pUIWaf9hT8aD6jTI1QpMImfI.png?f=fotoalbum_large)
@pietjmjj85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:31:
[...]
Je warmtebeeldplaatje komt wel overeen met hoe het stroomt. Het warme aanvoer-water stroom natuurlijk gewoon rechtstreeks door het retourblok heen, zeker als de vvw-pomp draait. Dat zie je ook wel mooi op het warmtebeeld. Rechterkant van retourblok is significant warmer.
[Afbeelding]
in aanvulling hierop, de retour naar de Quatt zit op de "A" met thermostaat knop, dit is dus in principe de ZUIGZIJDE van de Quatt pomp. Effectief zuigt de Quatt waterpomp dus een deel van je warme aanvoer weg voordat het de vloerpomp in gaat. HIerdoor wordt je deels door je warmtebeeld camera 'gefopt' omdat die retour ook warm lijkt.
Dit is niet bepaald effiicient voor de verwarming in de vloer, en ook niet voor de COP van de Quatt omdat die te warm retourwater krijgt.
Daarnaast: de thermostaat knop zit erin ter beveiliging tegen te hoge aanvoertemperaturen, met huidige plaats in de retour ben je dat ook kwijt..
[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 05-03-2025 08:38 ]
Daar heb ik wel mijn twijfel bij.Toby-Wan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Daarnaast: de thermostaat knop zit erin ter beveiliging tegen te hoge aanvoertemperaturen, met huidige plaats in de retour ben je dat ook kwijt..
De sensor zit wel in het aanvoerblok. Dus als die temperatuur te hoog wordt, wordt de thermostaatkraan gesloten. Dan kan er geen water meer in en uit en zul je enkel water rondcirculeren.
ach, ik zou het alsnog benoemend richting Quatt waarom de installatie verkeerd is.jj85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Daar heb ik wel mijn twijfel bij.
De sensor zit wel in het aanvoerblok. Dus als die temperatuur te hoog wordt, wordt de thermostaatkraan gesloten. Dan kan er geen water meer in en uit en zul je enkel water rondcirculeren.
geloof niet dat iemand op kantoor daar zoveel kennis heeft van vvw-verdelers dat ze dat ze daarop aanslaan
En ook zit de Grundfos nu gewoonweg niet op de juiste plek.Toby-Wan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:36:
[...]
@pietjm
in aanvulling hierop, de retour naar de Quatt zit op de "A" met thermostaat knop, dit is dus in principe de ZUIGZIJDE van de Quatt pomp. Effectief zuigt de Quatt waterpomp dus een deel van je warme aanvoer weg voordat het de vloerpomp in gaat. HIerdoor wordt je deels door je warmtebeeld camera 'gefopt' omdat die retour ook warm lijkt.
Dit is niet bepaald effiicient voor de verwarming in de vloer, en ook niet voor de COP van de Quatt omdat die te warm retourwater krijgt.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 05-03-2025 09:19 ]
de grundfos zit prima, zolang de Aanvoer op de "A" zit en de retour op de "R", wat op dit moment niet het geval isFriezin schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:
[...]
En ook zit de Grundfos nu gewoonweg niet op de juiste plek.
Dat bedoel ik ook 😉Toby-Wan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:13:
[...]
de grundfos zit prima, zolang de Aanvoer op de "A" zit en de retour op de "R", wat op dit moment niet het geval is
Ook ik weet natuurlijk niet of het duurzamer is, in de praktijk zal het denk ik tegenvallen maar nog steeds vind ik het een mooi systeem maar ook erg kwestbaar met alle verschillende onderdelen. Het voordeel voor de consument zit er o.a. in dat dit systeem kan omgaan met dynamische tarieven. Je kunt dus op de goedkope uren warmte opslaan. Maar andere fabrikanten zullen daar ook mee komen. Dat voordeel mis jij denk ik met je doorstromer. Maar het kan zijn dat jij ook nog een boilertje er naast gebruikt. In ieder geval ga ik "onderzoeken" hoe een relatief klein boilertje bij kan dragen om meer van onze eigen zonopbrengst te gebruiken. In principe douchen wij niet per se achter elkaar dus dat boilertje heeft tijd genoeg om zich tussendoor op te warmen. Zie John Visser. Juist omdat we op (korte) termijn nog met zijn tweeën zijn is voor een grote boiler (Heatbattery) niet zo interresant. En met alle problemen op net hoef ik nog niet meteen helemaal van het gas af. Ik werk naar gasloos toe maar wel op mijn eigen tempo. Neemt niet weg dat ik erg nieuwgierig ben hoe de All-Eletric bevalt. En nog steeds denk ik dat Daan eerdags in een filmpje daarover gaat opduiken. Trouwens een onzettend sympathieke gast die alles met zijn handen kan maken.Toby-Wan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:57:
[...]
gelijk weer de marketing-'saus' erover heen:
"..warmte kan ontrekken aan HeatBattery om dan weer te gebruiken voor verwarming van woning, dit maakt de HeatCharger efficienter en duurzamer dan andere all electric systemen.."
zou hier wel eerst de berekeningen van willen zien, want om 1 kWh thermisch (warmte) in je huis te krijgen, moet je wel meenemen:
1. elektraverbruik van Quatt buitenunit (om warmte van buiten naar HeatCharger te krijgen)
2. elektraverbruik van HeatCharger (om warmte in HeatBattery te krijgen)
3. stilstandsverlies HeatBattery (want: natuurkunde)
4. elektraverbruik van HeatCharger (om warmte uit HeatBattery weer in CV systeem te krijgen)
wellicht dat dit onder aan de streep wel efficienter is dan een COP=1 element, maar hoeveel exact?
hoeveel is je effectieve (round trip!!) COP dan?
even aannemen dat bovenstaande stappen alleen nodig zijn bij koude temperaturen, waarbij COP van de Quatt buitenunit al onder de 3 duikt, dan zal het verschil niet bijster groot zijn.
het 'duurzamer'-argument snijdt meer hout in zomer wanneer je de restwarmte uit koeling van de Chill gebruikt om je warm water vat op te warmen.
edit:
grappig dat die 'Influencer' ook weer langs komt in officieel Quatt materiaal.. tja
edit2:
ter illustratie, mijn 3kW doorstromer 'bijstook' tot nu toe in 2025, met name door WAF die thermostaat te pas/onpas flink verhoogt![]()
[Afbeelding]
Zoals de all- electric van Quatt wordt gepresenteerd, is het stuk met dynamische tarieven voor het verwarmen van het boilervat warm water, en lijkt me niet realistisch voor ruimte verwarming vanwege de punten in eerdere post.WAF1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:56:
[...]
Ook ik weet natuurlijk niet of het duurzamer is, in de praktijk zal het denk ik tegenvallen maar nog steeds vind ik het een mooi systeem maar ook erg kwestbaar met alle verschillende onderdelen. Het voordeel voor de consument zit er o.a. in dat dit systeem kan omgaan met dynamische tarieven. Je kunt dus op de goedkope uren warmte opslaan. Maar andere fabrikanten zullen daar ook mee komen. Dat voordeel mis jij denk ik met je doorstromer. Maar het kan zijn dat jij ook nog een boilertje er naast gebruikt. In ieder geval ga ik "onderzoeken" hoe een relatief klein boilertje bij kan dragen om meer van onze eigen zonopbrengst te gebruiken. In principe douchen wij niet per se achter elkaar dus dat boilertje heeft tijd genoeg om zich tussendoor op te warmen. Zie John Visser. Juist omdat we op (korte) termijn nog met zijn tweeën zijn is voor een grote boiler (Heatbattery) niet zo interresant. En met alle problemen op net hoef ik nog niet meteen helemaal van het gas af. Ik werk naar gasloos toe maar wel op mijn eigen tempo. Neemt niet weg dat ik erg nieuwgierig ben hoe de All-Eletric bevalt. En nog steeds denk ik dat Daan eerdags in een filmpje daarover gaat opduiken. Trouwens een onzettend sympathieke gast die alles met zijn handen kan maken.
Mijn doorstomer is de backup voor ruimte verwarming en niet voor warm water.
Warm water op dynamische tarieven is niet heel moeilijk om zelf te regelen met een simpele boiler & slimme stekker (van Homewizard bijvoorbeeld)
ik vrees dat @pietjm nog steeds niet overtuigd is van de verkeerde aansluiting van zijn vloerverwarming.Toby-Wan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:13:
[...]
de grundfos zit prima, zolang de Aanvoer op de "A" zit en de retour op de "R", wat op dit moment niet het geval is
ik had hem hier dit idee over de wijziging gestuurt. Maar blijkbaar was hij hiervan niet overtuigd. mis ik hier iets dan?
:strip_exif()/f/image/Ko7cQFjkfwNISxhKQA2EBvEN.jpg?f=fotoalbum_large)
in zijn huidige stand zit de retour van zijn VVW juist niet op de retour maar juist krijgt hij daar nu de aanvoer en zit zijn retour op de aanvoer aansluiting.
Volgens zijn uitspraak blijkt dat Quatt dit zo heeft aangesloten.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 05-03-2025 11:04 ]
nee jij mist niks, Quatt heeft het verkeerd gedaan. @pietjm ziet op z'n warmtebeeld camera dat de retour (bij "A") ook warm is, maar trekt de verkeerde conclusie dat het correct werkt. de Quatt zuigt letterlijk warmte uit de vvw verdeler voordat de vloerpomp het in de vloer stoptMacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:00:
[...]
ik vrees dat @pietjm nog steeds niet overtuigd is van de verkeerde aansluiting van zijn vloerverwarming.
ik had hem hier dit idee over de wijziging gestuurt. Maar blijkbaar was hij hiervan niet overtuigd. mis ik hier iets dan?
[Afbeelding]
in zijn huidige stand zit de retour van zijn VVW juist niet op de retour maar juist krijgt hij daar nu de aanvoer en zit zijn retour op de aanvoer aansluiting.
Ik ben er wel van overtuigd en ik zal Quatt - als ze tenminste reageren - dit plaatje ook laten zien. Ik vind de aansluiting erg vreemd.MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:00:
[...]
ik vrees dat @pietjm nog steeds niet overtuigd is van de verkeerde aansluiting van zijn vloerverwarming.
[Afbeelding]
De communicatie bij Quatt verloopt zeer moeizaam. Eigenlijk niet. Ik ben al 4 maanden bezig mijn account op mijn vorige Quatt te laten verwijderen zodat de nieuwe eigenaren de app kunnen gebruiken. Nog steeds niet gelukt. Ik had Quatt care laten ingaan op mijn oude Quatt en zeer ruim op tijd opgezegd. Daarvan bevestiging gehad, maar het wordt toch afgeschreven. Het is dat ik al lang gepensioneerd ben, maar ik zou heel graag die organisatie eens willen aanpakken.
Afgeschreven bedrag gewoon storneren dan reageren ze vanzelf wel.pietjm schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:11:
[...]
Ik ben er wel van overtuigd en ik zal Quatt - als ze tenminste reageren - dit plaatje ook laten zien. Ik vind de aansluiting erg vreemd.
De communicatie bij Quatt verloopt zeer moeizaam. Eigenlijk niet. Ik ben al 4 maanden bezig mijn account op mijn vorige Quatt te laten verwijderen zodat de nieuwe eigenaren de app kunnen gebruiken. Nog steeds niet gelukt. Ik had Quatt care laten ingaan op mijn oude Quatt en zeer ruim op tijd opgezegd. Daarvan bevestiging gehad, maar het wordt toch afgeschreven. Het is dat ik al lang gepensioneerd ben, maar ik zou heel graag die organisatie eens willen aanpakken.
Inderdaad, niet teveel radiatoren knijpen.CPM schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:39:
Even een crosspost vanuit het CV-tuning topic. Ik ben even in de war, welke DeltaT en hoe te meten en in te regelen.
CPM in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
CPM schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:21:
Goedenavond, CV-tuners. Ik heb momenteel een warmtebeeldcamera te leen voor enkele dagen en loop een beetje vast in het afstellen van de radiatoren. Ik heb een warmtepomp (Quatt) welke met 800l/h rondpompt. Tevens heb ik radiatoren met voetventielen maar veel zonder. Deze stel ik dus hoofdzakelijk af met draai knop (nee helaas geen andere mogelijkheid). Ook heb ik er enkele tussen zitten (design/verticaal) die een slechte afgifte hebben in de zin van weinig DeltaT.
De radiatoren in de woonkamer zijn voorzien van ventilatoren (ook te zien op de camera).
Maar wat is een goede DeltaT als de aanvoer rond de 30-32 graden ligt? (ik dacht 5-6)
En wat is nou het beste punt om het verschil te meten?
Daarnaast wil ik ook niet teveel knijpen want ik merk dat er dan wat radiatoren tussen zitten die gaan ruisen en ik wil voldoende afgifte blijven houden om de boel warm te houden (en krijgen).
5-6graden is goede deltaT als je Quatt hard draait (5kW warmte), dan maakt de Quatt namelijk ook zo'n deltaT. En het is wel verstandig om in te regelen op moment dat Quatt hard draait.
Begin met alles open en dan naar die design/verticaal met kleine deltaT. Die ga je behoorlijk ver knijpen, totdat er wel een behoorlijke deltaT is.
Worden er kamers warmer dan nodig is (relatief grote radiator)? Die kun je ook knijpen, die deltaT mag ook wel wat meer worden dan 6.
Heb je nog voldoende flow? Dan kun je ook de radiatoren knijpen die maar deltaT van 3 of 4 hebben.
Ik zou meten tussen plek waar water radiator net in is gekomen en waar het er bijna weer uit gaat.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Gokje: Is je watertemperatuur wellicht gezakt tot ~18graden? Dan kan anti-vries-stand zorgen dat de Quatt even aangaat, om dit weer wat op te krikken.harv schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:30:
Voor meer gokjes zou je wat meer data (JSON/HA) moeten delen van die momenten. 8keer per wat? Hoe koud was het buiten? Wat gaf de thermostaat door?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
:strip_exif()/f/image/a8egDkkQBbJRqB3H8XdPwBkp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit hier met stijgende verbazing al 5 minuten naar te kijken.
Die 249w loopt langzaam op naar 274.
Schiet terug naar 249, en loopt weer op.
How low can you go?
(Tijdens typen bericht op 271w blijven steken 😁, mag wel zo doorgaan, Quatt-uit nu 24°C)
[ Voor 6% gewijzigd door Gerardwaz op 05-03-2025 21:27 ]
De Hikmicro E02.robmaas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:34:
[...]
Mooie warmtebeelden , welke camera/uitvoering gebruik je ?
https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=b7TOa0
Bij mij lijkt de resonantie wel anders te zijn dan bij @okijokii, die van mij lijkt echt op / om de compressor te zitten. Er is geen resonantie in de behuizing (wat ik ook doe met de behuizing, het geluid veranderd niet).
Interessant om het verschil te horen als ik iets aan druk op een van de koelleidingen naar de compressor zet.
Ik heb er permanent een lichte druk op gezet door de 2 koelleidingen met een tiewrap aan elkaar te maken zodat ze een klein beetje aan elkaar trekken.
Ik was eerst niet van plan dit te delen, aan gezien ik nog hoop had dat Quatt hier wat aan ging doen (en ik wilde geen: boehoeee, je hebt de Quatt open gehad gedoe), maar die hoop is ondertussen wel vervlogen.
Ik probeer er denk ik binnenkort zelf nog wat aan te klussen (volstouwen met geluidsisolerend materiaal bijv) en mocht de Quatt het voortijdig begeven dan zet ik zelf een Panasonic of vergelijkbaar beter merk op het dak.
Ik denk niet dat ik van Quatt nog veel te verwachten heb.
Edit: en de frequentie wijzigt bij mij ook als de Quatt harder gaat werken.
Dit basaal tussen 1.3 en 1.45 KW elektrisch:
https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=Rdg4Ac
Edit 2: o ja, er is al een monteur langsgeweest. Heeft veerpootjes geplaatst en de waterpomp vervangen. Het geluid is 'normaal' volgens hem. Dat ik het in het verleden niet had ging hij niet op in.
Nogmaals aan iedereen met een nieuwe Quatt. Maak opnames van hoe de Quatt nu draait, zonder heb je achteraf geen poot om op te staan.
[ Voor 20% gewijzigd door onlinaius op 05-03-2025 23:52 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
merci
\
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
We zitten op hetzelfde punt dat het eigenlijk niets meer uitmaakt of de Quatt het gaat overleven of niet.... 😣onlinaius schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:42:
Nog meer resonantiegeluidjes:
https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=b7TOa0
Bij mij lijkt de resonantie wel anders te zijn dan bij @okijokii, die van mij lijkt echt op / om de compressor te zitten. Er is geen resonantie in de behuizing (wat ik ook doe met de behuizing, het geluid veranderd niet).
Interessant om het verschil te horen als ik iets aan druk op een van de koelleidingen naar de compressor zet.
Ik heb er permanent een lichte druk op gezet door de 2 koelleidingen met een tiewrap aan elkaar te maken zodat ze een klein beetje aan elkaar trekken.
Ik was eerst niet van plan dit te delen, aan gezien ik nog hoop had dat Quatt hier wat aan ging doen (en ik wilde geen: boehoeee, je hebt de Quatt open gehad gedoe), maar die hoop is ondertussen wel vervlogen.
Ik probeer er denk ik binnenkort zelf nog wat aan te klussen (volstouwen met geluidsisolerend materiaal bijv) en mocht de Quatt het voortijdig begeven dan zet ik zelf een Panasonic of vergelijkbaar beter merk op het dak.
Ik denk niet dat ik van Quatt nog veel te verwachten heb.
Edit: en de frequentie wijzigt bij mij ook als de Quatt harder gaat werken.
Dit basaal tussen 1.3 en 1.45 KW elektrisch:
https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=Rdg4Ac
Edit 2: o ja, er is al een monteur langsgeweest. Heeft veerpootjes geplaatst en de waterpomp vervangen. Het geluid is 'normaal' volgens hem. Dat ik het in het verleden niet had ging hij niet op in.
Nogmaals aan iedereen met een nieuwe Quatt. Maak opnames van hoe de Quatt nu draait, zonder heb je achteraf geen poot om op te staan.
Op mijn vraag:
Kan het kwaad dat ik zelf isolatiemateriaal ter hoogte van de compressor toevoeg aan de binnenkant van de Quatt?
Krijg ik als antwoord:
Dit zou geen kwaad moeten kunnen als u dit voorzichtig aanbrengt, alleen de compressor zit wel in een metalen box in de warmtepomp die niet open te maken is.
Het isolatie materiaal moet er dan buiten omheen komen.
Wel is dit op eigen risico dat mocht er een leiding of een draadje binnenin stuk gaan dat wij hier niet verantwoordelijk zijn, of als de warmtepomp dat niet meer helemaal werkt zoals zou moeten.
Mijn bestelling bij mijnklimaatshop komt vandaag binnen. Maandag tijd om de boel eronder te zetten. Hopelijk blijft het nog even koud genoeg 😇
Wat vind je van deze waterzijdige inregeling? Vandaag moet de camera weer terug dus ik denk dat ik het hiermee moet doen.
Hier alle foto's:
https://tweakers.net/gallery/281364/fotoalbum/?MapID=224462
Hier een overzicht van het leidingwerk bij de CV van de Quatt (voor de liefhebbers).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yitHXChhV9iYpTwnxRstK9Wt.jpg?f=user_large)
[ Voor 61% gewijzigd door CPM op 06-03-2025 08:53 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Hier nu ook naar 2.25.0. Het eerste dat me opviel was dat de json na een reboot aangaf dat de thermostaat warmte vroeg (otFtChEnabled) terwijl dat nergens voor nodig was (setpoint 20.5, actual temp 21.5). Quatt bleek ook gewoon op standby. Heb dit nog nooit gezien en vraag me of of de thermostaat dit daadwerkelijk vraagt, of dat de quatt weer aan het verzinnen is.Gerardwaz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:21:
Weer een CIC update naar 2.25.0
Het veranderde pas nadat ik de setpoint op de thermostaat heb veranderd (20.5 --> 19)
oe nice resolutie welCPM schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:
@Gerardwaz
Wat vind je van deze waterzijdige inregeling? Vandaag moet de camera weer terug dus ik denk dat ik het hiermee moet doen.
Hier alle foto's:
Hier een overzicht van het leidingwerk bij de CV van de Quatt (voor de liefhebbers).
[Afbeelding]
sorry, nee, de hele vvw unit is op zich prima, alleen als je de aansluiting gaat verwisselen klopt de oorsprokeleijke opzet gewoon niet meer.Friezin schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:
[...]
En ook zit de Grundfos nu gewoonweg niet op de juiste plek.
in mijn opzet is dat in feite zeer eenvoudig zo aan te passen dat het ook mbt de VVW weer prima klopt.
Dus de aanvoerkant van de vvw ook aansluiten aan de aanvoerleiding en niet zoals het nu is op de retour en de retour van de vvw ook op de retour richting warmtepomp aansluiten ipv de nu de aanvoer.
hierbij kan dan ook de vuilfilter op de juiste plek worden aangesloten, want nu neemt hij mn de grooste vervuiler helemaal niet mee.
dus eigenlijk op deze manier aansluiten, dan zie je ook dat alles op de juiste plek valt.
:strip_exif()/f/image/MPRKYehZW8IAdcXG3ePCGePP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 06-03-2025 11:53 ]
Ziet er prima uit, mooi werk.CPM schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:
@Gerardwaz
Hier alle foto's:
[Afbeelding]
Ik heb er niets van gemerkt, zag het bij toeval.Rowwan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Hier nu ook naar 2.25.0. Het eerste dat me opviel was dat de json na een reboot aangaf dat de thermostaat warmte vroeg (otFtChEnabled) terwijl dat nergens voor nodig was (setpoint 20.5, actual temp 21.5). Quatt bleek ook gewoon op standby. Heb dit nog nooit gezien en vraag me of of de thermostaat dit daadwerkelijk vraagt, of dat de quatt weer aan het verzinnen is.
Het veranderde pas nadat ik de setpoint op de thermostaat heb veranderd (20.5 --> 19)
Ik heb inmiddels alle foto’s en opmerkingen naar Quatt gestuurd en wacht nu op antwoord. De thermometer aan de retour gaf vanmorgen weer een hogere waarde dan die bij de aanvoer. Ook daarvan hebben ze de foto.MacD007 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:49:
[...]
sorry, nee, de hele vvw unit is op zich prima, alleen als je de aansluiting gaat verwisselen klopt de oorsprokeleijke opzet gewoon niet meer.
in mijn opzet is dat in feite zeer eenvoudig zo aan te passen dat het ook mbt de VVW weer prima klopt.
Dus de aanvoerkant van de vvw ook aansluiten aan de aanvoerleiding en niet zoals het nu is op de retour en de retour van de vvw ook op de retour richting warmtepomp aansluiten ipv de nu de aanvoer.
hierbij kan dan ook de vuilfilter op de juiste plek worden aangesloten, want nu neemt hij mn de grooste vervuiler helemaal niet mee.
dus eigenlijk op deze manier aansluiten, dan zie je ook dat alles op de juiste plek valt.
[Afbeelding]
Dank voor alle info en tijd die ervoor genomen is door de diverse tweakers!
Ik heb links achter bij de buitenunit gekeken, maar daar kon ik niets vinden/voelen qua vocht. Ik heb de unit ook niet open gemaakt of iets dergelijks.MacD007 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:59:
[...]
Controleer daarbij ook links achter of niet je vorstbeveiliging aan het lekken is.
Het lijkt erop dat de retourleiding lekt, er zit aftapstuk en die is nat, inclusief het isolatiemateriaal er omheen.
Ik heb een melding gemaakt bij Quatt, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik reactie krijg. Ik ben allang blij dat het geen lekkage ergens in het huis is.
En de inefficiëntie continues...jj85 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:03:
[...]
Onder het motto van Ervaringen met Quatt service, vandaag wel weer een minpuntje.
Historie:Verder geen drama, maar het is wel super inefficient allemaal en jammer van alle reistijd / manuren die hierin gaan zitten.
- Ivm wat geluid/trillingsproblemen eind dec'24 een ticket aangemaakt.
- Vrij snel eerste reactie met wat vragen, onder meer verzoek om foto's en geluidsopnamen.
- Vervolgens wekenlang niks gehoord.
- Ergens in januari telefoontje met verzoek met wat vragen. Hij was slecht voorbereid, had de reeds aanwezig informatie niet bekeken. Ook geen idee of ik een enkel/duo heb + locatie van de Quatts. Hij vroeg of ik foto's etc kon maken. Na aan te geven dat ik deze reeds in december toegestuurd had, kon hij ze inzien... kwam wat knullig over
- Eind januari ontvang ik één setje dempers. Raar, want ik heb een duo. Dit aangegeven op de ticket + later nog een keer bij het telefonisch inplannen van de service-afspraak. Zou verder bekeken worden.
- Tweede ticket is gemaakt + serviceverzoek ivm mogelijk probleem waterpomp. Direct laten weten dat het handig zou zijn om dit met het bezoek van vandaag te combineren.
- Gisteravond, 21:30. Bel gaat, er staat een Slowaak van Roke voor de deur. Hij komt een steiger afleveren. Heeft de hele meuk in de voortuin gelegd (na toestemming).
- Vandaag: Twee vriendelijke Quatt monteurs op bezoek.
- Steiger is overbodig: ze kunnen gewoon door het dakraam (evenals voorgaande bezoeken)
- Ze balen dat er geen tweede set dempers geleverd is, service wordt als incompleet afgeboekt vandaag, moet nieuwe datum geprikt gaan worden voor de tweede Quatt
- Ze wisten niks van de waterpomp die vervangen moest worden, maar toch maar direct gedaan (nu ze er toch zijn)
- Ben benieuwd wanneer de steiger weer opgehaald wordt
Grote pluspunt was wel weer de welwillenheid en vriendelijkheid van de monteurs, dat was gewoon top.
Nieuwe afspraak gepland om de dempers op de 2e Quatt te vervangen. En wel op aanstaande zondag (blijkbaar doen ze tegenwoordig ook service op zondag?).
Krijg net de onderdelen toegestuurd

0 dempers en 1 flowmeter... wie snapt het nog
/f/image/MI7C4IPPt8m6l4GSTflpmYjY.png?f=fotoalbum_large)
Het is echt een bende op de service/planningsafdelingen...
Echt verschrikkelijk inefficiënt allemaal.... En wanneer je dat wilt aangeven is de reactie vanuit hun over 2 weken ongeveer en dus na zondag. Krijg je toch de kriebels van 😣jj85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:52:
[...]
En de inefficiëntie continues...
Nieuwe afspraak gepland om de dempers op de 2e Quatt te vervangen. En wel op aanstaande zondag (blijkbaar doen ze tegenwoordig ook service op zondag?).
Krijg net de onderdelen toegestuurd![]()
0 dempers en 1 flowmeter... wie snapt het nog![]()
[Afbeelding]
Het is echt een bende op de service/planningsafdelingen...
Heb je een fotootje? Is dat aftapstuk niet de vorstbeveiliging toevallig?Abom schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:50:
[...]
Het lijkt erop dat de retourleiding lekt, er zit aftapstuk en die is nat, inclusief het isolatiemateriaal er omheen.
jj85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:56:
[...]
Heb je een fotootje? Is dat aftapstuk niet de vorstbeveiliging toevallig?
/f/image/1V9XgCXoSoD9lPXF96PLXOYm.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer je voor de warmtepomp staat, zit dit aan de rechterkant, onderste aansluiting.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.