• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
sbijlsma schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:34:
[...]

Tado wil geld verdienen met abonnementen voor bv geocaching en open raam detectie. Dat soort dingen hebben alleen zin als je een snel reagerend verwarmingssysteem hebt. Een warmtepomp, zeker gecombineerd met vloerverwarming is juist heel traag. Blijkbaar horen we niet meer bij de doelgroep van Tado. Dat de wereld verandert richting meer warmtepompen negeren ze blijkbaar.
Op dit moment doet firmware 247 het prima bij mij. Van mij mogen ze mijn Tado firmware nooit meer upgraden.
Het gekke is dat dit niet een kwestie is van warmtepompen ondersteunen is, want elke OpenTherm-thermostaat werkt in principe met de CiC samen, afgezien van dingen als hysterese / PWM / PID-regeling. Tado X is OpenTherm certified en ze moeten zich gewoon aan de standaard houden: https://www.opentherm.eu/request-details/?post_ids=4925.

Ze zitten duidelijk te zooien met ID 016 en ID 024, wat gewoon onderdelen van de standaard zijn. Even rondklikken bij OpenTherm en je ziet dat bijna alle thermostaten (dus ook de V3+) dit gewoon implementeren. Vreemd verhaal dat Tado dan besluit om die waarden (expres) te gaan misbruiken.

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
harv schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:36:
[...]

@SalmonAce

Nou, blij dat t werkt.
Maar,...
Fabrieksfout???, dat moet je echt nader omschrijven. Verkeerde software zou kunnen, maar dat hadden ze heel snel kunnen zien.
Als het in de hardware van de CIC zat, dan hebben we allemaal echt een probleem. Wie heeft dat nog meer???
Misschien niet juiste woordkeuze, zou een software issue kunnen zijn. Probleem was in ieder geval dat hij daardoor te vaak opnieuw opstartte. Responstijd van ruim 2 maanden is natuurlijk sowieso vrij triestig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
MacD007 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:58:
[...]

van die is volgens mij nog niet veel langsgekomen, soms las je wel eens dat een CIC de geest gegeven had, dus dan was het duidelijk. maar een CIC die de kluts kwijt was, dat is nieuw.
Als dit echter een fabriksfout betrof zou je kunnen aangeven welke versie CIC je hebt gehad en of dat ook bij andere klanten (dus een bepaalde serie betreft) kan voorkomen, of dat het hier slechts om een foutief exemplaar ging waarbij de fout niet tijdens de kwaliteitscontrole voor uitlevering werd gezien.
Durf ik niet te zeggen en hij is nu ook pleitte dus kan het helaas niet controleren. Misschien was het een software probleem, maar het is in ieder geval opgelost door een nieuwe cic erin te hangen. Moet wel zeggen dat ik nu de laatste twee dagen weer opeens rare dips in de output van de quatt en bijbehorende slechte cops. Ik houd het voorlopig dus nog even goed in de gaten.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Ik hen een warmtebeeldcamera, dus zal eens kijken. En naar 0.5 probeer ik ook over een paar dagen. Flow is nu ook rond de 800. Dat gaat dus goed.

Update: eerder heeft iemand al gemeld dat Quatt de aanvoer en de retour verkeerd heeft aangesloten. En ik denk dat dat ook zo is. Ga snel een melding maken.
Als je een foto hebt van deze ketel opstelling voordat Quatt aan de slag ging dan weet je het zeker.
Of hebben die de ketel ook meteen geplaatst? Ik weet dat daar destijds een pilot voor was.

In principe onderbreken ze de ketel op de retour en laten ze verder zo veel mogelijk zoals het is, dus als een ander de ketel heeft geplaatst dan kan het zijn dat het al verkeerd zat.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 27-02-2025 16:17 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

SBL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:21:
He, er is een uitbreiding in de JSON:
[Afbeelding]
(Remeha ketel OT aangesloten; ketel is uit, Quatt is aan)
Wordt niet zo vaak bijgewerkt, lijkt het. Al meer dan een uur tot 6 cijfers achter de komma dezelfde waarde.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:23
mrkb_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Het gekke is dat dit niet een kwestie is van warmtepompen ondersteunen is, want elke OpenTherm-thermostaat werkt in principe met de CiC samen, afgezien van dingen als hysterese / PWM / PID-regeling. Tado X is OpenTherm certified en ze moeten zich gewoon aan de standaard houden: https://www.opentherm.eu/request-details/?post_ids=4925.

Ze zitten duidelijk te zooien met ID 016 en ID 024, wat gewoon onderdelen van de standaard zijn. Even rondklikken bij OpenTherm en je ziet dat bijna alle thermostaten (dus ook de V3+) dit gewoon implementeren. Vreemd verhaal dat Tado dan besluit om die waarden (expres) te gaan misbruiken.
Mijn interpretatie is dat ze dat doen om te proberen het systeem sneller te laten reageren. Dat zal voor radiatorafgifte met hogere temperaturen zin kunnen hebben, voor de meeste andere systemen niet.
Bovendien kost deze strategie extra stookkosten. Ik denk dat hun marketing afdeling naar de verkeerde mensen luistert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
mrkb_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:03:
[...]

vergeet niet dat er niet één OT standaard bestaat. Er is een heel eenvoudige OT basic en dat kan maar hoeft dus niet meer meer functies worden uitgebreid. De Control Setpoint is eigenlijk de enige die echt verplicht is.
dat is dus ID 001: Control Setpoint i.e. CH water temperature Setpoint (°C).

of bv de CIC gebruikt maakt van ID 016 of ID024, hoeft conform de standaard dus niet expliciet. dus als Tado deze bv niet gebruikt of juist anders is wel vreemd, mn omdat deze in jouw link ook gewoon als ondersteund vermeld worden.

zie hier "the full implementation of the protocol, designated OpenTherm/plus or OT/+, there is also a ‘light’ version, OpenTherm/light or OT/-. The OT/- is easier to implement but offers fewer functions.

The basic function which every OpenTherm controller must provide is the communication of the heat requirement (Control Setpoint) to the heating appliance. "

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
[quote]Friezin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Er ging iets mis met de quote waardoor het bericht van de Friezin hier niet meer te lezen is!!

Als je commentaar hebt op iemands bericht is het wel handig als je het bericht ook leest.
Ik schrijf letterlijk: je neemt een grote warmtepomp OF je gaat voor hybride.
Als dat niet over keuzes gaat weet ik het niet meer!
Ik schijf ook expliciet wat "ik" verstandig vindt en het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat jij dat ook vindt, maar dat lijkt mij voor iedereen duidelijk.
En sorry hoor, dat ik niet eerst alle door Belmonde geposte berichten heb doorgelezen voordat ik hem wat advies gaf. (ik wist dus niet dat Belmonde een hybride zocht)

Ik ben benieuwd waar je nu weer mee komt want dat je graag het laatste woord hebt is mij nu wel duidelijk.

Voor mijzelf lijkt het mij beter dat ik dit forum verlaat, want de sfeer is nogal vijandig.

N.B. Voor het geld wat je uitgeeft aan een duo Quatt zijn ook andere warmtepompen (zelfs goedkoper!) te krijgen met ongeveer gelijke capaciteit bij -7.

[ Voor 34% gewijzigd door Frans H op 27-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frans H schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:16:
[quote]Friezin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Als je commentaar hebt op iemands bericht is het wel handig als je het bericht ook leest.
Ik schrijf letterlijk: je neemt een grote warmtepomp OF je gaat voor hybride.
Als dat niet over keuzes gaat weet ik het niet meer!
Ik schijf ook expliciet wat "ik" verstandig vindt en het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat jij dat ook vindt, maar dat lijkt mij voor iedereen duidelijk.
En sorry hoor, dat ik niet eerst alle door Belmonde geposte berichten heb doorgelezen voordat ik hem wat advies gaf. (ik wist dus niet dat Belmonde een hybride zocht)

Ik ben benieuwd waar je nu weer mee komt want dat je graag het laatste woord hebt is mij nu wel duidelijk.

Voor mijzelf lijkt het mij beter dat ik dit forum verlaat, want de sfeer is nogal vijandig.

N.B. Voor het geld wat je uitgeeft aan een duo Quatt zijn ook andere warmtepompen (zelfs goedkoper!) te krijgen met ongeveer gelijke capaciteit bij -7.
Ik refereerde enkel aan dit bericht:
Frans H in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
waarin je gelijk van leer trekt en beweert dat je bij 6°C al flink gas gebruikt.
Even teruglezen blijft gewoon handig voor je ergens op die manier op reageert. Later begon je pas over keuzes.
Geen idee wat Paq en jij tegen Quatt hebben, ik ben ontzettend blij met die besparing van €100 per maand 😁. 2x vaker per maand uit eten.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Helemaal niks :)
Maar er zijn gewoon meer hondjes die Fikkie heten. Alleen die worden soms direct gediskwalificeerd zodra ze worden aangehaald.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Nee hoor: ik verwijs in mijn berichtjes aan belmonde verschillende keren naar "of een andere wp"

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:03
paQ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:30:
Ik zie alleen nog niet hoe “eens per 15 min moduleren” hetzelfde is als aan/af schakelen.
De compressor draait, of draait niet. Dat de quatt wat abrupt tussen zijn vooringestelde frequenties “schakelt” bedoelen ze wellicht?
Het kan zijn dat we verschillend taalgebruik hebben.
Maar ik lees 1x per 15min moduleren als aan/uit schakelen.
Frequentie aanpassen leid niet tot noemenswaardige slijtage,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 21:46
Er komt hier na installatie van de Quatt minder water/druk uit de douche.

Kan dit met de installatie te maken hebben of is dit toevallig?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:15
Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Quatt heeft het niet verkeerd aangesloten maar degene die de ketel heeft verplaatst.
Het expansievat zit echt op de retour. De ketel is al vele jaren geleden verplaatst en een paar weken geleden vernieuwd. Zij hebben dit correct gedaan. Ik heb echt de indruk dat aanvoer en retour door Quatt is verwisseld.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Vandaag heb ik ook CiC versie 2.24.0 ontvangen. Alles draaide al lekker en ook daarna geen enkel probleem gezien.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
netappie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Als je een foto hebt van deze ketel opstelling voordat Quatt aan de slag ging dan weet je het zeker.
Of hebben die de ketel ook meteen geplaatst? Ik weet dat daar destijds een pilot voor was.

In principe onderbreken ze de ketel op de retour en laten ze verder zo veel mogelijk zoals het is, dus als een ander de ketel heeft geplaatst dan kan het zijn dat het al verkeerd zat.
Ik denk dat ik daar wel een foto van heb. Moet even zoeken, maar ben net verhuist en kan nog niet alles vinden (foto niet digitaal).

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Frans H
Friezin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Ik refereerde enkel aan dit bericht:
Frans H in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
waarin je gelijk van leer trekt en beweert dat je bij 6°C al flink gas gebruikt.
Even teruglezen blijft gewoon handig voor je ergens op die manier op reageert. Later begon je pas over keuzes.
Geen idee wat Paq en jij tegen Quatt hebben, ik ben ontzettend blij met die besparing van €100 per maand 😁. 2x vaker per maand uit eten.
Je geeft het niet op hé!
Ik heb het over hetzelfde bericht!!!!
Letterlijke zin: Bij zulke hoge verbruiken neem je een grote warmtepomp of je gaat voor hybride en ga onder de 6 graden (ivm defrosts) stevig gas verbruiken.
Er staat dus je neemt een grote warmtepomp OF je gaat voor hybride.
Dat er staat: stevig gas gaat verbruiken onder 6 graden (-10 is ook minder dan 6) is wat jou stoort maar er staat wel degelijk een keuze voorgelegd tussen hybride en FE.

Ik kan je garanderen dat, wanneer de Quatt bij 5 graden op vol vermogen draait, je niet zonder gas kan omdat het vermogen dusdanig tekort zal schieten door de vele defrost, mede omdat de Quatt een kleine verdamper heeft in vergelijking met warmtepompen die beter zijn bij lagere temperaturen. De Quatt is een echte hybride warmtepomp waarbij er vanuitgegaan wordt dat hij hulp krijgt van de CV ketel. Er is niets mis met die strategie maar zoals ik al aangaf ik wist niet dat Belmonde alleen op zoek was naar een hybride, dus gaf ik hem aan waar de keuze tussen is als je wel twijfelt aan FE of toekomstig FE.

Ik heb niets tegen Quatt want het is 1 van de manieren om met een redelijk bedrag een grote gasbesparing en daarmee geldbesparing te realiseren, maar ik geef wel graag neutraal advies.
Ik heb ook geen merken genoemd, behalve toen naar een alternatief met weinig geluid maar wel veel vermogen werd gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
In januari heb ik 3 posts gemaakt met observaties rondom het gedrag van de Quatt, vooral met betrekking tot de rol van ControlSetPoint CSP en hoe die mede bepaalt waneer gas wordt bijgeschakeld.
Je thermostaat is degene die het CSP bepaald, dus dit monitoren en eventueel gedrag van de thermostaat aanpassen kan je helpen ongewenst gedrag over gas gebruik op te lossen. Zowel bij teveel alsook te weinig!
De derde observatie quote de tweede en die quote de eerste.

[ Voor 42% gewijzigd door m10tech op 28-02-2025 18:27 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:45
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Het expansievat zit echt op de retour. De ketel is al vele jaren geleden verplaatst en een paar weken geleden vernieuwd. Zij hebben dit correct gedaan. Ik heb echt de indruk dat aanvoer en retour door Quatt is verwisseld.
Als het goed is wordt nu de linkerleiding op de vloerverwarmingsunit warmer als de rechter, dit moet andersom zijn. Daar heeft de installatie van de Quatt niets mee te maken.
Maar zoals @netappie al aangeeft zal een foto van de oude situatie alles verduidelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerardwaz op 27-02-2025 18:57 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Frans H schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Je geeft het niet op hé!
Letterlijke zin: Bij zulke hoge verbruiken neem je een grote warmtepomp of je gaat voor hybride en ga onder de 6 graden (ivm defrosts) stevig gas verbruiken.
Dat er staat: stevig gas gaat verbruiken onder 6 graden (-10 is ook minder dan 6) is wat jou stoort maar er staat wel degelijk een keuze voorgelegd tussen hybride en FE.

Ik kan je garanderen dat, wanneer de Quatt bij 5 graden op vol vermogen draait, je niet zonder gas kan omdat het vermogen dusdanig tekort zal schieten door de vele defrost, mede omdat de Quatt een kleine verdamper heeft in vergelijking met warmtepompen die beter zijn bij lagere temperaturen. De Quatt is een echte hybride warmtepomp waarbij er vanuitgegaan wordt dat hij hulp krijgt van de CV ketel. Er is niets mis met die strategie maar zoals ik al aangaf ik wist niet dat Belmonde alleen op zoek was naar een hybride, dus gaf ik hem aan waar de keuze tussen is als je wel twijfelt aan FE of toekomstig FE.

Ik heb niets tegen Quatt want het is 1 van de manieren om met een redelijk bedrag een grote gasbesparing en daarmee geldbesparing te realiseren, maar ik geef wel graag neutraal advies.
Ik heb ook geen merken genoemd, behalve toen naar een alternatief met weinig geluid maar wel veel vermogen werd gevraagd.
Ja, -10 graden is ook onder de 20 graden. Rare stelling dat het onder de 6 graden gebeurt.

Hier springt de CV ketel pas bij als het langere tijd onder 0 is. Tijdens defrosts haalt de Quatt eerst warmte uit de radiatoren. Pas als het niet zelfstandig in te halen is op eigen kracht zal de CV ketel bijspringen.

Dit zal natuurlijk per woning verschillen, maar de CiC bepaalt of er ondersteuning nodig is en de Quatt Hybrid is gewoon een monoblock warmtepomp die van niets weet.

Als je er een elektrische ketel op aansluit met opentherm aansturing dan is er geen gas nodig, maar de CV gasketel stookt dan goedkoper en redt het bij -40 ook nog gewoon. Want als we -7 willen, dan moeten we natuurlijk ook andere onwaarschijnlijke scenario's aan kunnen, of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:43:
[...]

prima d:)b
wat we echter hier op het topic kunnen zien dat Quatt blijkbaar (helaas spreken de gegevens elkaar nog een beetje tegen, maar de richting laat het wel zien dat blijkbaar de oude 18gr.C grens waarbij de Quatt een boost van de CV nodig had blijkbaar niet meer zo keihard is en blijkbaar de Quatt nu ook duidelijk onder deze waarde (+/_ al bij circa 16 en blijkbaar ook al (bij jou) met 15 gr.C alleen zonder hulp van de CV kan opstarten.
Jammer dat Quatt hier niet gewoon open over communiceerd (en ja, daar hebben ze helaas nog heel veel te leren, net als hun support afdeling, daar zullen ze echt meer aandacht aan moeten geven). Gezien de huidige ervaringen zou dat namelijk zeker ook potentiele klanten kunnen afschrikken, wat volgens mij ook zeker niet in het belang is van Quatt.
Kennelijk een update of zo. Laatst nog getest en geen opstart onder de 18 graden. Vannacht af laten koelen tot onder de 18 graden en warempel gewoon zonder cv opgestart voordat het water in de buurt was van 18 graden *O* Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BhEDHuTYAROG6vZPGuHNHv8qIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wa2NbyCJOqLLTGTc5uEDR8EC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxRf96QL76njRb0P64hx3lxXpKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7dOqpKHmPV0dbl3ERQo8mhy5.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Als het goed is wordt nu de linkerleiding op de vloerverwarmingsunit warmer als de rechter, dit moet andersom zijn. Daar heeft de installatie van de Quatt niets mee te maken.
Maar zoals @netappie al aangeeft zal een foto van de oude situatie alles verduidelijken.
Nogmaals door mij en door meerdere tweakers _/-\o_ hier medegedeeld: ketel lijkt niet goed aangesloten op de leidingen en heeft Quatt hier niets mee te maken. Ik vraag mij af waar de radiatoren het eerste warm worden. Ik weet bijna zeker bij de retour i.pl.v. de aanvoer van de radiator. En daar zal je misschien met een cv boost minder last van hebben afgezien van verlies efficiëntie van je installatie

[ Voor 9% gewijzigd door Bennobang op 27-02-2025 19:27 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Frans H schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Je geeft het niet op hé!

@Frans H Hou het hier aub gezellig. of een Quatt wel of geen hulp van een CV nodig heeft is ook afhankelijk van het huis, isolatie en nog een aantal punten en zeker niet alleen op basis van de Quatt.
Kies je dus een te kleine hybride warmtepomp dan zul je hulp van een cv nodig hebben, of dit nu een Quatt of willekeurig ander merk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
netappie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:04:
[...]

Ja, -10 graden is ook onder de 20 graden. Rare stelling dat het onder de 6 graden gebeurt.

Hier springt de CV ketel pas bij als het langere tijd onder 0 is. Tijdens defrosts haalt de Quatt eerst warmte uit de radiatoren. Pas als het niet zelfstandig in te halen is op eigen kracht zal de CV ketel bijspringen.

Dit zal natuurlijk per woning verschillen, maar de CiC bepaalt of er ondersteuning nodig is en de Quatt Hybrid is gewoon een monoblock warmtepomp die van niets weet.

Als je er een elektrische ketel op aansluit met opentherm aansturing dan is er geen gas nodig, maar de CV gasketel stookt dan goedkoper en redt het bij -40 ook nog gewoon. Want als we -7 willen, dan moeten we natuurlijk ook andere onwaarschijnlijke scenario's aan kunnen, of niet?
Het is inderdaad per woning verschillend, het ging hier over een woning die 2000m3 gas per jaar verbruikt, dit betekent dat je al snel een aanzienlijk hoog afgegeven vermogen nodig hebt, zodat bij die 5 graden een Quatt al vol vermogen zal moeten werken en bij vol vermogen vriest hij ook bij 5 graden dicht, tenzij het dauwpunt laag ligt (Mits het defrostalgoritme van de warmtepomp daar rekening mee houd, ik ken het defrostalgoritme van de Quatt niet) .
Bij lagere vermogens is de verdamper temperatuur hoger zodat hij minder snel dichtvriest.
Naarmate de verdamper verder dichtvriest zal hij proberen om nog meer vermogen toe te voegen om de dalende Ta in stand te houden, zou hij niet defrosten maar langer door blijven draaien dan neemt het afgegeven vermogen nog verder af en heb je meer gas nodig om de Ta in stand te houden.
Hoe het defrost algoritme werkt is afhankelijk van het merk, het eenvoudigste algoritme is buitentemperatuur en tijd. Slimmere warmtepompen gebruiken dauwpunt, verdampertemperatuur enz.

• netappie
Frans H schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Het is inderdaad per woning verschillend, het ging hier over een woning die 2000m3 gas per jaar verbruikt, dit betekent dat je al snel een aanzienlijk hoog afgegeven vermogen nodig hebt, zodat bij die 5 graden een Quatt al vol vermogen zal moeten werken en bij vol vermogen vriest hij ook bij 5 graden dicht, tenzij het dauwpunt laag ligt (Mits het defrostalgoritme van de warmtepomp daar rekening mee houd, ik ken het defrostalgoritme van de Quatt niet) .
Bij lagere vermogens is de verdamper temperatuur hoger zodat hij minder snel dichtvriest.
Naarmate de verdamper verder dichtvriest zal hij proberen om nog meer vermogen toe te voegen om de dalende Ta in stand te houden, zou hij niet defrosten maar langer door blijven draaien dan neemt het afgegeven vermogen nog verder af en heb je meer gas nodig om de Ta in stand te houden.
Hoe het defrost algoritme werkt is afhankelijk van het merk, het eenvoudigste algoritme is buitentemperatuur en tijd. Slimmere warmtepompen gebruiken dauwpunt, verdampertemperatuur enz.
Een grotere woning heeft vaak ook een groter afgiftesysteem om warmte uit te trekken voor de defrosts.

En met een duo opstelling kunnen ze elkaar in theorie natuurlijk ook afwisselen qua defrosts wat bij een enkele dubbel zo grote warmtepomp geen optie is.

Vaak hebben die een enorme COP 1 noodverwarmer waar ik ook niet heel erg gelukkig van word als oplossing. Dat hakt er echt in qua belasting van je aansluiting.

Dan is de FE uitbreiding van Quatt die ook alvast wat energie in de warmwater voorraad kan stoppen en later weer terug kan halen en zelfs iets meer kan lenen als dat nodig is, wat mij betreft een betere oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
Bennobang schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Nogmaals door mij en door meerdere tweakers _/-\o_ hier medegedeeld: ketel lijkt niet goed aangesloten op de leidingen en heeft Quatt hier niets mee te maken. Ik vraag mij af waar de radiatoren het eerste warm worden. Ik weet bijna zeker bij de retour i.pl.v. de aanvoer van de radiator. En daar zal je misschien met een cv boost minder last van hebben afgezien van verlies efficiëntie van je installatie
Ikzelf denk dat alleen de vloerverwarmingverdeler verkeerd om is aangesloten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:47:
[...]

even een vraag, zou je even het merk en exact type van je nieuwe en van je oude CV hier even willen posten, en sorry als je dit al gedaan hebt, ik kon het echter zo snel niet zien. _/-\o_

Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Vermoed ik ook, ook gezien de metertjes.
Retour hoort de laagste temperatuur te hebben, maar heeft het bij @pietjm niet.
(Enkel bij een defrost zie ik het soms andersom, maar misschien momentopname: dan gaat er een deel van 200 liter warm water richting Quatt en duikt de watertemperatuur eventjes wel 4-5°C naar beneden).

PS: heb je info over je Grundfos?
Staat niet duidelijk op de foto.
Wanneer ik de mijne een tandje hoger zet, krijg ik ook geen spat water meer boven. Nu 2 graadjes lager dan Quatt-uit vlgs mijn heatfans, maar water heeft wel bijna 20 meter achter de rug.

[ Voor 20% gewijzigd door Friezin op 27-02-2025 20:48 ]

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:37:
[...]

even een vraag, zou je even het merk en exact type van je nieuwe en van je oude CV hier even willen posten, en sorry als je dit al gedaan hebt, ik kon het echter zo snel niet zien. _/-\o_
Oude ketel was een Daalderop 32/80+. De nieuwe is een Intergas HRE 36/30.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:30
Johnn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:43:
Er komt hier na installatie van de Quatt minder water/druk uit de douche.

Kan dit met de installatie te maken hebben of is dit toevallig?
Wat voor merk ketel heb je? En kan je een foto posten van de ketel en de aansluitingen ?

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Oude ketel was een Daalderop 32/80+. De nieuwe is een Intergas HRE 36/30.
kijk naar de handleiding van je nieuwe ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kW3IbSqkevTvBQ0H6XxUMPAgF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5sY6FJv1naXYUNqanO19PNXF.jpg?f=user_large
rechts is de retour en links de CV uitgang (hete kant)

als ik deze echter op jouw aansluiting bekijk zie ik een kortsluiting van beide rode (warmte leidingen)
hier heeft ben dus echt iets verkeerd gedaan. ook beide leidingen die naar boven (radiatoren lijken warm te zijn, wat natuurlijk nooit de bedoelding zou kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT4GHzZBolYVCFH4Az9IXw_EkoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2IGrCZlfTiigZDuTZvKvKMv.jpg?f=fotoalbum_large hier is blauw groen geworden.

Als ikmhier nog steeds meer naar kijk vrees ik dat er hier twee fouten zie.
1) de Quatt lijkt hier verkeerd om aangesloten te zijn.
2) ook lijkt de vvw verdeler ( maar dat is een beetje slecht te zien, maar wat hier ook al eerder is aangeven, ook verkeerd aangesloten is.
Heb ik het hier mis ?

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 27-02-2025 22:50 ]

• pietjm
Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar zit die verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar zit die verdeler?
Dat is dat rode ding waar de slangen van de vloerverwarming op aangesloten zitten.

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]

als ik deze echter op jouw aansluiting bekijk zie ik een kortsluiting van beide rode (warmte leidingen)
hier heeft ben dus echt iets verkeerd gedaan. ook beide leidingen die naar boven (radiatoren lijken warm te zijn, wat natuurlijk nooit de bedoelding zou kunnen zijn.
[Afbeelding] hier is blauw groen geworden.
Dat was mij nog niet eens opgevallen. Hier lijkt zeker een kortsluiting te zitten. Ik heb inmiddels een ticket ingeschoten.

• pietjm
Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Dat is dat rode ding waar de slangen van de vloerverwarming op aangesloten zitten.
Dat was dus zeker een stomme vraag 😬. Die bestaan dus echt.

[ Voor 4% gewijzigd door pietjm op 27-02-2025 21:45 ]

pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Dat was mij nog niet eens opgevallen. Hier lijkt zeker een kortsluiting te zitten. Ik heb inmiddels een ticket ingeschoten.
Bij je installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Dat was dus zeker een stomme vraag 😬. Die bestaan dus echt.
Stomme vragen bestaan niet.

• okijokii
  • Laatst online: 08:07
Zweitse schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Nee hij staat helemaal los op de grond
Netjes in een grindbak.
En heeft geen enkele verbinding met het huis.
Meld maar bij Quatt dat je hetzelfde hebt als Quatt2333 dan weten ze wel genoeg 🙃 gebed zonder eind....
Herken je dit geluid?

YouTube: 317 hz

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding] hier is blauw groen geworden.
Bij de blauwe pijl is de bypass dus jouw lijnen kloppen niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dMDnyTwQ1VA74ZqDU0xLJLVECQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IVpju3uUn6w10tbdGwsLIO7s.jpg?f=user_large

• pietjm
Nee, dan zou ik het wel weten, maar ik bedenk mij nu dat in het technisch rapport staat dat ik een Xtreme 36 heb. Dat is gewijzigd in een HRE 36 en dat heb ik Quatt laten weten. Maar zij lezen hun mail met weken vertraging volgens mij.
Ik had hiervoor een Xtreme 36 en voor zover ik mij kan herinneren zit daar de aanvoer rechts. Bij de HRE is dat de retour. Ik weet niet hoe de installateurs werken, maar als ze dat alleen vanaf papier doen, snap ik deze verwisseling wel.
Ik ga morgen nog wat foto’s maken, ook met een warmtebeeldcamera. Geeft meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 27-02-2025 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Nee, dan zou ik het wel weten, maar ik bedenk mij nu dat in het technisch rapport staat dat ik een Xtreme 36 heb. Dat is gewijzigd in een HRE 36 en dat heb ik Quatt laten weten. Maar zij lezen hun mail met weken vertraging volgens mij.
Ik had hiervoor een Xtreme 36 en voor zover ik mij kan herinneren zit daar de aanvoer rechts. Bij de HRE is dat de retour. Ik weet niet hoe de installateurs werken, maar als ze dat alleen vanaf papier doen, snap ik deze verwisseling wel.
Ik ga morgen nog wat foto’s maken, ook met een warmtebeeldcamera. Geeft meer info.
Xtreme 36 is ook aanvoer links.

pietjm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Welke installateurs heb jij het over? Ik heb het echt over de cv-beun.
Maak ook even een goede foto van de verdeler en pomp.
(En misschien toch ff vorige posts teruglezen over de verdeler?)

• MacD007
Gerardwaz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Bij de blauwe pijl is de bypass dus jouw lijnen kloppen niet.

[Afbeelding]
Jup, ik heb de linkse leiding denk ik verkeerd gekleurd, ik pas dat morgen wel even aan.
Aanvulling, ja is bekend, daarom stopt de kleur ook daar, deze kleur is de warme leiding vanuit de cv kant, echter als je kijkt vanuit de warmtepomp ontstaat daar een soort kortsluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 28-02-2025 09:23 ]

• johnsweenings
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-06 15:47
Ik ken mensen met deze pomp en hij ziet er mooi uit maar qua rendement is dat echt niet een A klasse pomp...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
johnsweenings schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:08:
Ik ken mensen met deze pomp en hij ziet er mooi uit maar qua rendement is dat echt niet een A klasse pomp...
Ook goedenavond, vertel ons wat meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 27-02-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:04
johnsweenings schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:08:
Ik ben mens met deze pomp en hij ziet er niet alleen mooi uit, maar ook realiseren we er er een geweldig rendement mee. Absolute top in deze prijsklasse dus.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:37
Frans H schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:36:
[...]

De laatste 3 jaar (eerder nooit gemeten) heb ik hier in het deel van de boerderij waar die 2.000 verbruikt is op jaarbasis op zijn hoogst 13 kuub per dag verbruikt. Dit jaar was dit ook zo 2 of 3 weken geleden denk ik.. Als ik 13 m3 gas x 9 kwh doe is dat 117 kwh. Mag ik die delen door 24 uur (constante verwarming de hele dag) ? Dan is dat 5 kwh per uur.. Iemand zei dat je 20 % extra moet rekenen door de defrosts.. Dan zal ik aan met gezegd 6 kw een heel eind gekomen..Dat is dan wel 6 kw vermogen bij temperatuur van iets onder nul gemiddeld over de dag. En we zijn wel iets spaarzaam buiten de woonkamer.
In die 13 m3 per dag zit dan wel iets gas voor warm water bereiding die dan via de cv zal gaan en niet van de wp.

[ Voor 6% gewijzigd door belmonde op 28-02-2025 02:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:58:
[...]

vergeet niet dat er niet één OT standaard bestaat. Er is een heel eenvoudige OT basic en dat kan maar hoeft dus niet meer meer functies worden uitgebreid. De Control Setpoint is eigenlijk de enige die echt verplicht is.
dat is dus ID 001: Control Setpoint i.e. CH water temperature Setpoint (°C).

of bv de CIC gebruikt maakt van ID 016 of ID024, hoeft conform de standaard dus niet expliciet. dus als Tado deze bv niet gebruikt of juist anders is wel vreemd, mn omdat deze in jouw link ook gewoon als ondersteund vermeld worden.

zie hier "the full implementation of the protocol, designated OpenTherm/plus or OT/+, there is also a ‘light’ version, OpenTherm/light or OT/-. The OT/- is easier to implement but offers fewer functions.

The basic function which every OpenTherm controller must provide is the communication of the heat requirement (Control Setpoint) to the heating appliance. "
Ik ben me bewust van de verschillen in smaakjes OpenTherm. Dank voor de verduidelijking.

Mijns inziens is het probleem dat Tado opeens bewust besloten heeft dat ze niet meer de echte waarden voor ID 016 en ID 024 gaan meesturen (die in OpenTherm room temperature en room temperature setpoint zijn), maar deze gaan manipuleren om verwarmingssystemen sneller te laten reageren. Hiermee voldoen ze dus niet meer aan wat ze aan de OpenTherm-organisatie verteld hebben, want ze rapporteren immers niet meer deze twee waarden over deze twee IDs. Ik zou dan zeggen, gebruik dan andere OEM specific IDs.

De CiC gebruikt volgens mij precies deze twee waarden om te sturen en reageert daarom zo heftig. Ik heb gevallen gezien waarin de room temperature constant 20 graden is en de setpoint opeens op 19 wordt gedrukt, wat in mijn ingestelde schema nooit gebeurt. Hop, gas erbij denkt de CiC dan.

Hoofd Customer Experience Jurian beweerde zelfs dat ze het doen omdat Quatt niet ID 001 (control setpoint) ondersteunt... natuurlijk klopt dat absoluut niet. Op mijn aanbod dat wij hier prima kunnen meedenken met hun engineers wordt overigens niet gereageerd. Ik vraag me af wat er gebeurd is met het bedrijf Tado, vroeger waren ze hier ook actief en erg behulpzaam.

Ik krijg (wellicht offtopic) wel een nieuwe thermostaat van ze als vervanging van mijn huidige nadat ik ze (na een lang verhaal en veel geduld) heb aangegeven dat ik juridische stappen zou gaan zetten. Helaas geen V3+ en die ga ik ook niet meer kopen want ik ben wel een beetje klaar met Tado en hun anti-klanthouding.

Ik ga niet (door met) ranten, maar ik kan iedereen met een Quatt nu wel de Tado X afraden door mijn (gecombineerde) ervaring.

Wat is op dit moment het beste alternatief? Ik heb radiatoren met een hoop ventilatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
belmonde schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:36:
[...]

De laatste 3 jaar (eerder nooit gemeten) heb ik hier in het deel van de boerderij waar die 2.000 verbruikt is op jaarbasis op zijn hoogst 13 kuub per dag verbruikt. Dit jaar was dit ook zo 2 of 3 weken geleden denk ik.. Als ik 13 m3 gas x 9 kwh doe is dat 117 kwh. Mag ik die delen door 24 uur (constante verwarming de hele dag) ? Dan is dat 5 kwh per uur.. Iemand zei dat je 20 % extra moet rekenen door de defrosts.. Dan zal ik aan met gezegd 6 kw een heel eind gekomen..Dat is dan wel 6 kw vermogen bij temperatuur van iets onder nul gemiddeld over de dag. En we zijn wel iets spaarzaam buiten de woonkamer.
In die 13 m3 per dag zit dan wel iets gas voor warm water bereiding die dan via de cv zal gaan en niet van de wp.
Je stookt in ieder geval stukken zuiniger dan ik.
Maar goed, mijn warmteverlies staat dan ook ingesteld op 8,5kW en ik stook 21,5°C continue.
Even een redelijk vergelijkbare "warmteproductie" dag opgezocht (zonder een zonnetje die kamertemperatuur omhoog knalt).
Dat was bij mij al bij een temperatuur rond de 5°C, zakkende naar 1 in de nacht. 0,02m3 gas verbruikt, ruim 33 kWh aan stroom. Ook ruim onder de 6°C. (Extra piekje gas in HW is mijn boiler).

Zou me niets verbazen dat gasverbruik bij jou pas begint onder 0°C.

Defrosts 20%? Ik denk minder (maar daar hebben we de HA-jongens voor 😉). De defrosts zie je in het HW-screenshot na 17.00 uur als dipje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqANtPC1HRie396ykm0ALp1mDuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoHeuw8RZXHlLPkk5BBpN9D8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCO3MMr73d2gSReyKFSnWHSucZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8zYcHH4gRCOAqvRZXi8wa25.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:43
okijokii schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Meld maar bij Quatt dat je hetzelfde hebt als Quatt2333 dan weten ze wel genoeg 🙃 gebed zonder eind....
Herken je dit geluid?

YouTube: 317 hz
Inmiddels een melding gemaakt.
En men komt er op terug.
Mijn toon is echt een stuk hoger, nog irritanter.
Ik ben benieuwt met welke oplossing ze komen.
Ik hou je hier op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Nog irritanter, misschien wat we hier een mosquito geluid noemen. Dan heb je misschien geluk. Dat wordt wel opgelost. Mijn stemvork helaas niet.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Welke installateurs heb jij het over? Ik heb het echt over de cv-beun.
Maak ook even een goede foto van de verdeler en pomp.
(En misschien toch ff vorige posts teruglezen over de verdeler?)
De installateurs van Quatt.

En hierbij de foto's. Ik had jouw eerder post wel gelezen, maar we zitten nog midden in de verhuizing en de prioriteiten liggen even anders (vorig huis opleveren en ruimen, nieuw huis inrichten door veel uit te pakken enz. Het lijkt wel werk...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkYzI0OlUzAPMzmK2Wv71955mhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUTUOWyZPJj91jHJ2yR3m4Mk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX8bVb8iGxiUhigpZLL7QBuuSRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcI8y0h3aiSYNpJvEvwrqwCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
belmonde schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:36:
[...]

Persoonlijk zou ik zo rekenen:
13 x 8.8 = ca 115 kWh thermisch
Dat kun je delen door 24, dan heb je je gemiddelde warmtebehoefte per uur..
bijv 115/24 =4,792 kW ( = 5kW)
Als je een warmtepomp kiest die dat nominaal levert, dan zit je met dat stookgedrag goed. Idealiter ga je daar dan ook niet onder zitten.

De crux zit hem er natuurlijk in dat er ook in de winter de temperaturen kunnen fluctueren zodat je ook best eens 8 uur lang -6 kan hebben, en 4 uur lang +2 bijv. Als je veel kunt bufferen zou je het wel redelijk kunnen uitsmeren over 24 'gelijke' uren warmtevraag, maar dat is dus wel waar je die overhead voor wil hebben, en dus het nominale vermogen van de wp gaat wegen. Met een 7kW (nominaal bij -7) warmtepomp zou je best al goed uit kunnen komen zonder enig gasverbruik nodig te hebben.
Zet je er een WPB bij dan kan je gas weg (mits je elektrisch kookt), en wil je dat met dezelfde warmtepomp doen, dan is 7kW wel echt de ondergrens gezien je de CV warmte af en toe zult moeten onderbreken voor het maken van warm water.

Ergo: als je een LG 10kW wp was geoffreerd in hybride setup, dan verwacht ik niet dat je je ketel zult aanspreken. En bij 9 ook niet, en heel misschien die van 7 ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:52:
[...]

Jup, ik heb de linkse leiding denk ik verkeerd gekleurd, ik pas dat morgen wel even aan.
Aanvulling, ja is bekend, daarom stopt de kleur ook daar, deze kleur is de warme leiding vanuit de cv kant, echter als je kijkt vanuit de warmtepomp ontstaat daar een soort kortsluiting.
Hier wat foto's van een warmtebeeldcamera. Het lijkt dan dat het toch goed zit gezien de temperaturen.

Update: toch niet helemaal. De @Friezin heeft gelijk vwb de verdeler. Op de warmtebeeldcamera is te zien dat de retour warmer is dan de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onzBUKezwUH_RtHJOGL6f7k8rGQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oEvnE9uUNzwOpkGeD9aMgUTI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObkQwgcDNT749d0LlUP8Fgz0luE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6k9w8u3nri0pB9PQWRlx7G6e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2Zis6lF6wJvCzX8llwpDu3Ehnc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PNXVZaqKlBO3hiWhhdT6aGYl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CueQuZboF87Hh7LTrXGELPLRCw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kR27KwEcoN5r2JoEShYcsZDO.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 28-02-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:54:
[...]

Maar goed, mijn warmteverlies staat dan ook ingesteld op 8,5kW en ik stook 21,5°C continue.
Even een redelijk vergelijkbare "warmteproductie" dag opgezocht (zonder een zonnetje die kamertemperatuur omhoog knalt).
Dat was bij mij al bij een temperatuur rond de 5°C, zakkende naar 1 in de nacht. 0,02m3 gas verbruikt, ruim 33 kWh aan stroom. Ook ruim onder de 6°C. (Extra piekje gas in HW is mijn boiler).

Het heeft natuurlijk geen enkel nut een dag uit te zoeken met ook ongeveer zo veel thermische opwek bij die buitentemperaturen in een ander huis. Bij +5 levert je Quatt een veel hoger nominaal vermogen (natuurlijk).

Kijk dan naar je elektrische thermische opwek + gasverbruik bij die koude week in januari. Dat is waarop je een wp goed gedimensioneerd wilt zien. En dan ook gewoon heel de week nemen en geen momentopname.

En ja, ik weet het, hybride, je stookt gas bij, maar het is appels met peren vergelijken zo.
Overigens nog steeds het schoolvoorbeeld van een hybride / wp systeem bij jou wmb.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-02-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:02:
[...]

En hierbij de foto's. Ik had jouw eerder post wel gelezen, maar we zitten nog midden in de verhuizing en de prioriteiten liggen even anders (vorig huis opleveren en ruimen, nieuw huis inrichten door veel uit te pakken enz. Het lijkt wel werk...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
kijk, op je WTH verdeler staat zelf wat je aanvoer (marking A) en je retour ( markering R) is.
zie mijn volgende post hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zat zelf met mijn vorige foutanalyse ook fout. sorry voor mijn eerdere fout. _/-\o_

zeker ik nu ook je betere foto's van je WTH verdeler heb kunnen zien lijkt mij de fout toch bij je aansluiting van je vloerverwarmingsverdeler te zitten.

Daar is namelijk duidelijk de aanvoer en retour aangegeven, helaas zitten deze echter juist verkeerd om aangesloten.
De overige aansluitingen van CV en ook de Quatt lijken mij hier dan ook volledig in orde en juist.
het probleem ontstaat eigenlijk bij je aansluitingen naar de vloerverwarmingsverdeler.

de retour van je radiatoren gaat in de huidige staat naar de aanvoer van de verdeler. en de koudere retour van de verdeler komt uit in de aanvoer van zowel de CV als de warmtepomp.
daarnaast staat de vuilfilter aangesloten op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler, deze kan echter veel beter direct op de retour van de warmtepomp geplaatst worden (net voor de aansluiting van de spriaalleiding van de Quatt).

volgens mij is de oplossing ook redelijk eenvoudig , op de tekening met rood en gestippelde geel (voor de aanvoer) en licht blauw met zwart gestippelde lijn (voor de retour) te doen.
de vervallen leidingen zijn met een X gemerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAF6EPqf6D-MjTlYX34kFQ7FtOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko7cQFjkfwNISxhKQA2EBvEN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
Ehbrands schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Wat voor merk ketel heb je? En kan je een foto posten van de ketel en de aansluitingen ?
Kombi Kompakt HRE 36/30 A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjp-tQagOLOyIafxamZiE8IySwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQdnBGJI1uE0yRQkwxLqqj4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Friezin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:54:
[...]

Defrosts 20%? Ik denk minder (maar daar hebben we de HA-jongens voor 😉). De defrosts zie je in het HW-screenshot na 17.00 uur als dipje.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie dat je daar zo quatt in jouw afbeelding aangeeft op 16 januari 12,7 m3 gas te hebben bespaard dus. Met temperaturen overdag 4-5 graden komende uit een nacht van 4 graden. Daarna werden de dagen kouder zie ik aan ons gasverbruik verloop in homewizard. Ik heb hier alleen homewizard maar die registreerd de 2 cv's tezamen. Afzonderlijk kan ik de 2 cv's achteraf niet uitsplitsen. Die dag hadden we gezamelijk 15,6 m3. 20 januari daarna was kouder want toen hadden we 22,5 m3 gezamelijk. Waarschijnlijk 13 m3 in het oudere deel hier. Verwarming, water en koken (op gas).
Ik zie we dat je dat doet met een lage watertemepratuur.. Die ligt op 33 graden en zakt in de kouder wordende avond zelfs naar 28 graden ! Bij ons zal de temperatuur overdag naar achter in de 40 graden geweest zijn. Maar wij hebben dan ook nachtverlaging naar 16 graden. De ketel kan dan ook alleen op minimaal 6,8 kw draaien.. Maar met 33 graden zal hier niet gaan en dus ook minder vermogen van de quatt bij die aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:35
Tweakers vraag voor alternatieve regeling Quatt: deze heeft dit seizoen prima gedraaid met 92% gasbesparing en COP 4.3.
Toch heb ik nog wat Tweak-wensen. Als de zon door de ramen schijnt warmt de woonkamer waar de thermostaat hangt op (zon schijnt niet direct op de thermostaat), waardoor de Quatt uit gaat. Als na een paar uur de zon verdwijnt dan daalt de temperatuur van de woonkamer rap onder het setpoint, en moet de Quatt volle bak aan, soms samen met CV, om de vloer weer op temperatuur te krijgen.
Wat ik veel liever zou hebben is dat de Quatt juist die zonuurtjes gebruikt om juist wat extra warmte op te slaan in de vloer. Een regeling op basis van buitentemperatuur zou dit kunnen bereiken. Heeft iemand ervaring met het inbreken op het Quatt regelschema? Of is er een thermostaat die weersafhankelijk kan regelen? Heb nu een Tado v3 bedrade thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Ik heb een antwoord van Quatt of het irritante resonantie geluid:

Bedankt voor uw geduld terwijl we uw case verder onderzochten.

Wat we hebben vastgesteld
Factoren zoals de installatielocatie of de omgeving kunnen beïnvloeden hoe het normale werkingsgeluid van de warmtepomp wordt waargenomen, vooral onder bepaalde weersomstandigheden. Na beoordeling van jouw situatie met ons productteam, hebben we vastgesteld dat dit ook voor jou het geval is, waardoor het normale werkingsgeluid van de warmtepomp in jouw situatie meer opvalt.

Warmtepompen, zoals alle mechanische systemen, produceren geluid als ze draaien. Dit blijft binnen de verwachte grenzen, maar het geluidsprofiel kan veranderen wanneer de buitentemperatuur daalt. Bij lagere temperaturen werkt de compressor harder om warmte te onttrekken. Dat heeft invloed op de toonhoogte en intensiteit van het geluid. Onze warmtepompen zijn gemaakt met isolatie om geluid te minimaliseren, maar variaties kunnen nog steeds merkbaar zijn.

Wat betekent dit voor jou?
Het geluid wijst niet op een storing.

De prestaties en efficiëntie van je warmtepomp blijven optimaal.

Bij koudere temperaturen kan het geluid beter hoorbaar zijn, omdat de warmtepomp harder moet werken.

Mogelijke oplossing
Als u het geluidsniveau in uw huis wilt verminderen, kan een herplaatsing van de warmtepomp een optie zijn. Dit kan helpen om de impact van het geluid te verminderen.

Volgende stappen
Laat ons weten of dit interessant voor u zou zijn, zodat we een plan en een offerte kunnen opstellen voor uw situatie. We kunnen uw case doorsturen naar ons team van technische accountmanagers om samen mogelijke plaatsingsoplossingen te verkennen.

We horen graag van je!

Maar ze hebben helemaal niets vastgesteld en wat natuurlijk open blijft staan is dat hun uitleg niet verklaart waarom het geluid niet is te horen op vol vermogen en wel bij 1300 watt.

Hun oplossing is het verplaatsen van het geluid naar een plek waar je het gewoon minder hoort, op eigen kosten.

Oftewel, de deur wordt dicht gegooid, niet meer zeuren.

Vraag hier aan de Tweakers. Zou het kwaad kunnen wanneer ik aan de binnenzijde ter hoogte van de compressor isolatie toevoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Je kunt zelfs heel de compressor inpakken. Maar, als je kunt aantonen dat deze geluidsproductie niet binnen hun spec valt, dan heb je een mooie stok om mee te slaan en kun je een installatie conform opgaaf eisen.

Hoe dan ook, als je gaat isoleren, kies iets goeds dat ook effect heeft. Armaflex is geliefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:01:
[...]

ik zat zelf met mijn vorige foutanalyse ook fout. sorry voor mijn eerdere fout. _/-\o_

zeker ik nu ook je betere foto's van je WTH verdeler heb kunnen zien lijkt mij de fout toch bij je aansluiting van je vloerverwarmingsverdeler te zitten.

Daar is namelijk duidelijk de aanvoer en retour aangegeven, helaas zitten deze echter juist verkeerd om aangesloten.
De overige aansluitingen van CV en ook de Quatt lijken mij hier dan ook volledig in orde en juist.
het probleem ontstaat eigenlijk bij je aansluitingen naar de vloerverwarmingsverdeler.

de retour van je radiatoren gaat in de huidige staat naar de aanvoer van de verdeler. en de koudere retour van de verdeler komt uit in de aanvoer van zowel de CV als de warmtepomp.
daarnaast staat de vuilfilter aangesloten op de aanvoer van de vloerverwarmingsverdeler, deze kan echter veel beter direct op de retour van de warmtepomp geplaatst worden (net voor de aansluiting van de spriaalleiding van de Quatt).

volgens mij is de oplossing ook redelijk eenvoudig , op de tekening met rood en gestippelde geel (voor de aanvoer) en licht blauw met zwart gestippelde lijn (voor de retour) te doen.
de vervallen leidingen zijn met een X gemerkt.
[Afbeelding]
Dank voor het uitgebreide en duidelijke antwoord. Ga er met Quatt over aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
lieverd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:44:
Tweakers vraag voor alternatieve regeling Quatt: deze heeft dit seizoen prima gedraaid met 92% gasbesparing en COP 4.3.
Toch heb ik nog wat Tweak-wensen. Als de zon door de ramen schijnt warmt de woonkamer waar de thermostaat hangt op (zon schijnt niet direct op de thermostaat), waardoor de Quatt uit gaat. Als na een paar uur de zon verdwijnt dan daalt de temperatuur van de woonkamer rap onder het setpoint, en moet de Quatt volle bak aan, soms samen met CV, om de vloer weer op temperatuur te krijgen.
Wat ik veel liever zou hebben is dat de Quatt juist die zonuurtjes gebruikt om juist wat extra warmte op te slaan in de vloer. Een regeling op basis van buitentemperatuur zou dit kunnen bereiken. Heeft iemand ervaring met het inbreken op het Quatt regelschema? Of is er een thermostaat die weersafhankelijk kan regelen? Heb nu een Tado v3 bedrade thermostaat.
Er zijn ook thermostaten waar je de hysteresis zelf kunt instellen. Ik heb op mijn thermostaat de upper limit op roomsetpoint +0,5⁰C staan en de lowerlimit op roomsetpoint +0,3⁰C. Dus de Quatt begint alweer nog voordat de gewenste temperatuur is bereikt. Dat helpt bij mij goed.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:28
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:04:
Ik heb een antwoord van Quatt of het irritante resonantie geluid:

Bedankt voor uw geduld terwijl we uw case verder onderzochten.

Wat we hebben vastgesteld
Factoren zoals de installatielocatie of de omgeving kunnen beïnvloeden hoe het normale werkingsgeluid van de warmtepomp wordt waargenomen, vooral onder bepaalde weersomstandigheden. Na beoordeling van jouw situatie met ons productteam, hebben we vastgesteld dat dit ook voor jou het geval is, waardoor het normale werkingsgeluid van de warmtepomp in jouw situatie meer opvalt.

Warmtepompen, zoals alle mechanische systemen, produceren geluid als ze draaien. Dit blijft binnen de verwachte grenzen, maar het geluidsprofiel kan veranderen wanneer de buitentemperatuur daalt. Bij lagere temperaturen werkt de compressor harder om warmte te onttrekken. Dat heeft invloed op de toonhoogte en intensiteit van het geluid. Onze warmtepompen zijn gemaakt met isolatie om geluid te minimaliseren, maar variaties kunnen nog steeds merkbaar zijn.

Wat betekent dit voor jou?
Het geluid wijst niet op een storing.

De prestaties en efficiëntie van je warmtepomp blijven optimaal.

Bij koudere temperaturen kan het geluid beter hoorbaar zijn, omdat de warmtepomp harder moet werken.

Mogelijke oplossing
Als u het geluidsniveau in uw huis wilt verminderen, kan een herplaatsing van de warmtepomp een optie zijn. Dit kan helpen om de impact van het geluid te verminderen.

Volgende stappen
Laat ons weten of dit interessant voor u zou zijn, zodat we een plan en een offerte kunnen opstellen voor uw situatie. We kunnen uw case doorsturen naar ons team van technische accountmanagers om samen mogelijke plaatsingsoplossingen te verkennen.

We horen graag van je!

Maar ze hebben helemaal niets vastgesteld en wat natuurlijk open blijft staan is dat hun uitleg niet verklaart waarom het geluid niet is te horen op vol vermogen en wel bij 1300 watt.

Hun oplossing is het verplaatsen van het geluid naar een plek waar je het gewoon minder hoort, op eigen kosten.

Oftewel, de deur wordt dicht gegooid, niet meer zeuren.

Vraag hier aan de Tweakers. Zou het kwaad kunnen wanneer ik aan de binnenzijde ter hoogte van de compressor isolatie toevoeg?
Stuur ze een link naar hun eigen webinar op YouTube met de time stamp naar "Quatt maakt geen geluid.." :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:30
Links onder de ketel bij de aanvoer is door Quatt een drukverschilregelaar geplaatst. Dit is wordt gedaan bij intergas ketels vanwege het ontbreken van een driewegklep. Daardoor zou er tijdens tapwater gebruik en tegelijk verwarmen door de Quatt een ongewenste flow door de cv ketel gaan, met afkoeling van je warm water tot gevolg.
Onderaan de regelaar zit een zwarte knop met schaalverdeling. Deze wordt normaal ingesteld op 0.2 bar. Deze kan je bijvoorbeeld eens op 0.3 - 0.4 draaien.
Controleer ook even de druk in je CV (1.8 - 2.0).
Regelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUM0_WgyQz9nSbuhjwU56HmNq-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wgGMnuawbJGzfemdEn2tOyMC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ehbrands op 28-02-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
belmonde schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Ik zie dat je daar zo quatt in jouw afbeelding aangeeft op 16 januari 12,7 m3 gas te hebben bespaard dus. Met temperaturen overdag 4-5 graden komende uit een nacht van 4 graden. Daarna werden de dagen kouder zie ik aan ons gasverbruik verloop in homewizard. Ik heb hier alleen homewizard maar die registreerd de 2 cv's tezamen. Afzonderlijk kan ik de 2 cv's achteraf niet uitsplitsen. Die dag hadden we gezamelijk 15,6 m3. 20 januari daarna was kouder want toen hadden we 22,5 m3 gezamelijk. Waarschijnlijk 13 m3 in het oudere deel hier. Verwarming, water en koken (op gas).
Ik zie we dat je dat doet met een lage watertemepratuur.. Die ligt op 33 graden en zakt in de kouder wordende avond zelfs naar 28 graden ! Bij ons zal de temperatuur overdag naar achter in de 40 graden geweest zijn. Maar wij hebben dan ook nachtverlaging naar 16 graden. De ketel kan dan ook alleen op minimaal 6,8 kw draaien.. Maar met 33 graden zal hier niet gaan en dus ook minder vermogen van de quatt bij die aanvoertemperatuur.
daar zit hem nu juist ook het verschil tussen een CV en een warmtepomp, een klasieke CV draaide vroeger op 70-80 gr.C , later is dat steeds lager geworden en zit nu rond de 50 gr.C.
Een warmtepomp draait, wil je die tenminste zuinig laten draaien, op een zo laag mogelijke temperatuur, dat zal bij Quatt veelal rond de 30-35 gr.C zijn, hoger kan maar is duidelijk minder zuinig en je kunt dit bij Quatt dus niet zelf instellen.

zoals al zo vaak hier en ook in de TS duidelijk is aangegeven is een ander duidelijk verschil tussen een CV en een warmtepomp de snelheid en hoeveelheid warmte die per tijdseenheid het huis ingebracht kan worden.
Een CV, mede ook door de (zeer) hoge temperaturen kan op heel korte tijd veel warmte het huis inbrengen, dus daardoor ook de eigenschap dat je redelijk snel van een lage temperatuur naar een gewenste duidelijk hogere temperatuur kunt komen. Een CV heeft hier helemaal niet moeite mee.
Een warmtepomp kan dit echter niet, zowel qua hoeveelheid als ook qua snelheid niet, een warmtepomp is derhalve ten opzichte van een CV een echte slak, en dus zeer traag. Daarom is een grote nachtverlaging voor een warmtepomp dus ook een zeer grote uitdaging waar hij alleen maar onzuinig van gaat worden. Dat wil je dus niet, conclusie, bij een warmtepomp dus geen of slechts een zeer kleine nachtverlaging toepassen, zeker als het buiten ook nog zeer koud is, want dan heeft de warmtepomp gewoon meer moeite om daar nog de aanwezige warmte uit die koude buitenlucht te gaan trekken.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Dank voor het uitgebreide en duidelijke antwoord. Ga er met Quatt over aan de slag.
sorry, ik vrees dat Quatt daar weinig aan kan doen, de fout zit volgens mij echt in je deel van je vloerverwarming, dat deel dus onder de aansluiting van de Quatt, want die zit er goed uit. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Stuur ze een link naar hun eigen webinar op YouTube met de time stamp naar "Quatt maakt geen geluid.." :+
Of de houten dakkapel influencervideo met een duo die je niet hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:59
lieverd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:44:
Ja, dat heb ik gedaan met een Honeywell Round thermostaat t87m1003 (€10 op marktplaats) in combinatie met een OTGateway (€25) en een eigen besturing in Home Assistant (€25-50 voor een Raspberry Pi 4 of andere geschikte Home Assistant computer)
Voor een meer geavanceerde eigen regeling kun jij daar ook de modbus sniffer met een ESP32/RS485 boardje (€15) aan toe voegen.

Staat allemaal gedocumenteerd en uitgelegd op het zusterforum Quatt en HA. Gebruik de zoekfunctie van het forum.

Pro-tip: maak in Home Assistant een sensor die de opwarm-/afkoelsnelheid laat zien op basis van de kamertemperatuursensor

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 28-02-2025 12:44 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Of de houten dakkapel influencervideo met een duo die je niet hoort.
Nou, volgens mij was Daan ook nog niet helemaal tevreden over het geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:08:
Je kunt zelfs heel de compressor inpakken. Maar, als je kunt aantonen dat deze geluidsproductie niet binnen hun spec valt, dan heb je een mooie stok om mee te slaan en kun je een installatie conform opgaaf eisen.

Hoe dan ook, als je gaat isoleren, kies iets goeds dat ook effect heeft. Armaflex is geliefd.
Nog een tip hoe en waar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwV_0bVW0kOoY9co6_roNqt_cTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doF18zJ2HbxHZnlzznxQYvmU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
Ehbrands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Links onder de ketel bij de aanvoer is door Quatt een drukverschilregelaar geplaatst. Dit is wordt gedaan bij intergas ketels vanwege het ontbreken van een driewegklep. Daardoor zou er tijdens tapwater gebruik en tegelijk verwarmen door de Quatt een ongewenste flow door de cv ketel gaan, met afkoeling van je warm water tot gevolg.
Onderaan de regelaar zit een zwarte knop met schaalverdeling. Deze wordt normaal ingesteld op 0.2 bar. Deze kan je bijvoorbeeld eens op 0.3 - 0.4 draaien.
Controleer ook even de druk in je CV (1.8 - 2.0).
Regelaar:
[Afbeelding]
Bedankt. Ik ga er zondag even naar kijken. Op het moment niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sja je zult dan ook wel sowieso bij de compressor moeten kunnen komen.
Ik dacht dat ie bij de quatt als module in een soort eigen behuizing zat?

Anyway, voorbeeldje bij mijn zwembad wp
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Hij staat overigens nu IN de kist met pomp, frequentieregelaar, zoutelektrolyse en bypass in 1 :+
Als je heel goed luistert hoor je hem dan nog zachtjes brommen als ie op 80 Hz draait. (bijna max)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 28-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:35
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan met een Honeywell Round thermostaat t87m1003 (€10 op marktplaats) in combinatie met een OTGateway (€25) en een eigen besturing in Home Assistant (€25-50 voor een Raspberry Pi 4 of andere geschikte Home Assistant computer)
Voor een meer geavanceerde eigen regeling kun jij daar ook de modbus sniffer met een ESP32/RS485 boardje (€15) aan toe voegen.

Staat allemaal gedocumenteerd en uitgelegd op het zusterforum Quatt en HA. Gebruik de zoekfunctie van het forum
Bedankt voor de tip, klinkt veelbelovend. Had dat zusterforum nog niet gevonden. Is nu kiezen tussen 50+ pagina's doorspitten of carnaval vieren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:29:
[...]

daar zit hem nu juist ook het verschil tussen een CV en een warmtepomp, een klasieke CV draaide vroeger op 70-80 gr.C , later is dat steeds lager geworden en zit nu rond de 50 gr.C.
Een warmtepomp draait, wil je die tenminste zuinig laten draaien, op een zo laag mogelijke temperatuur, dat zal bij Quatt veelal rond de 30-35 gr.C zijn, hoger kan maar is duidelijk minder zuinig en je kunt dit bij Quatt dus niet zelf instellen.

zoals al zo vaak hier en ook in de TS duidelijk is aangegeven is een ander duidelijk verschil tussen een CV en een warmtepomp de snelheid en hoeveelheid warmte die per tijdseenheid het huis ingebracht kan worden.
Een CV, mede ook door de (zeer) hoge temperaturen kan op heel korte tijd veel warmte het huis inbrengen, dus daardoor ook de eigenschap dat je redelijk snel van een lage temperatuur naar een gewenste duidelijk hogere temperatuur kunt komen. Een CV heeft hier helemaal niet moeite mee.
Een warmtepomp kan dit echter niet, zowel qua hoeveelheid als ook qua snelheid niet, een warmtepomp is derhalve ten opzichte van een CV een echte slak, en dus zeer traag. Daarom is een grote nachtverlaging voor een warmtepomp dus ook een zeer grote uitdaging waar hij alleen maar onzuinig van gaat worden. Dat wil je dus niet, conclusie, bij een warmtepomp dus geen of slechts een zeer kleine nachtverlaging toepassen, zeker als het buiten ook nog zeer koud is, want dan heeft de warmtepomp gewoon meer moeite om daar nog de aanwezige warmte uit die koude buitenlucht te gaan trekken.
_/-\o_
@belmonde Die 33graden van MacD007/Friezin, daar zit ik ook met mijn Quatt heel vaak ruim boven, want ik heb geen vloerverwarming. En dat is geen probleem, kost alleen wat rendement.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Sja je zult dan ook wel sowieso bij de compressor moeten kunnen komen.
Ik dacht dat ie bij de quatt als module in een soort eigen behuizing zat?

Anyway, voorbeeldje bij mijn zwembad wp
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Hij staat overigens nu IN de kist met pomp, frequentieregelaar, zoutelektrolyse en bypass in 1 :+
Als je heel goed luistert hoor je hem dan nog zachtjes brommen als ie op 80 Hz draait. (bijna max)
Dank! Zit er zelf aan te denken om wat stukken Armaflex dan tussen de linker zijwand en de onderdelen te doen. Het meeste geluid komt daarvandaan. Is dat een vreemde optie? Er zit niets bewegends volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Dank! Zit er zelf aan te denken om wat stukken Armaflex dan tussen de linker zijwand en de onderdelen te doen. Het meeste geluid komt daarvandaan. Is dat een vreemde optie? Er zit niets bewegends volgens mij.
Als e compressor idd in zijn eigen behuizinkje zit, waaruit de frequenties komen, dan wordt het best lastig dempen gok ik. Maar je zou die kunnen bekleden met armaflex ja, en dan ook meteen dat gekke noppenschuim (wat ze 'isolatie' noemen) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Hier wat foto's van een warmtebeeldcamera. Het lijkt dan dat het toch goed zit gezien de temperaturen.

Update: toch niet helemaal. De @Friezin heeft gelijk vwo de verdeler. Op de warmtebeeldcamera is te zien dat de retour warmer is dan de aanvoer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er waren meer die het opgevallen was hoor, onder andere @Gerardwaz.
Het viel mij onmiddellijk op vanwege de metertjes, maar hadden al meer een reactie gegeven. We wisten natuurlijk niet dat je op dat moment nog niet wist wat een verdeler was....

Die pomp, dat is een oudje.
En een enorme stroomvreter (vooral op stand lll).
Documentatie lijkt me deze: https://product-selection...454154&tab=variant-curves

Zodra de verdeler juist is aangesloten, zou je daar mee kunnen spelen.
Het is wel de vraag wanneer eea is omgedraaid of water warm genoeg wordt:
nu wordt het water de kant van de vvw ingeduwd die NIET mengt... en komt er gemengd weer uit?
Wordt je kamervloer nu ergens tussen 22 en 27°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Het heeft natuurlijk geen enkel nut een dag uit te zoeken met ook ongeveer zo veel thermische opwek bij die buitentemperaturen in een ander huis. Bij +5 levert je Quatt een veel hoger nominaal vermogen (natuurlijk).

Kijk dan naar je elektrische thermische opwek + gasverbruik bij die koude week in januari. Dat is waarop je een wp goed gedimensioneerd wilt zien. En dan ook gewoon heel de week nemen en geen momentopname.

En ja, ik weet het, hybride, je stookt gas bij, maar het is appels met peren vergelijken zo.
Overigens nog steeds het schoolvoorbeeld van een hybride / wp systeem bij jou wmb.
Logisch 🤦🏻‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Als e compressor idd in zijn eigen behuizinkje zit, waaruit de frequenties komen, dan wordt het best lastig dempen gok ik. Maar je zou die kunnen bekleden met armaflex ja, en dan ook meteen dat gekke noppenschuim (wat ze 'isolatie' noemen) vervangen.
Moet er niet ook wat van die armacel of ander isolatiemateriaal onder de compressor(voetjes) en tussen de bodemplaat en de compressor om contactgeluid te reduceren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
mrkb_ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 04:37:
[...]

Ik ben me bewust van de verschillen in smaakjes OpenTherm. Dank voor de verduidelijking.

Mijns inziens is het probleem dat Tado opeens bewust besloten heeft dat ze niet meer de echte waarden voor ID 016 en ID 024 gaan meesturen (die in OpenTherm room temperature en room temperature setpoint zijn), maar deze gaan manipuleren om verwarmingssystemen sneller te laten reageren. Hiermee voldoen ze dus niet meer aan wat ze aan de OpenTherm-organisatie verteld hebben, want ze rapporteren immers niet meer deze twee waarden over deze twee IDs. Ik zou dan zeggen, gebruik dan andere OEM specific IDs.

De CiC gebruikt volgens mij precies deze twee waarden om te sturen en reageert daarom zo heftig. Ik heb gevallen gezien waarin de room temperature constant 20 graden is en de setpoint opeens op 19 wordt gedrukt, wat in mijn ingestelde schema nooit gebeurt. Hop, gas erbij denkt de CiC dan.

Hoofd Customer Experience Jurian beweerde zelfs dat ze het doen omdat Quatt niet ID 001 (control setpoint) ondersteunt... natuurlijk klopt dat absoluut niet. Op mijn aanbod dat wij hier prima kunnen meedenken met hun engineers wordt overigens niet gereageerd. Ik vraag me af wat er gebeurd is met het bedrijf Tado, vroeger waren ze hier ook actief en erg behulpzaam.

Ik krijg (wellicht offtopic) wel een nieuwe thermostaat van ze als vervanging van mijn huidige nadat ik ze (na een lang verhaal en veel geduld) heb aangegeven dat ik juridische stappen zou gaan zetten. Helaas geen V3+ en die ga ik ook niet meer kopen want ik ben wel een beetje klaar met Tado en hun anti-klanthouding.

Ik ga niet (door met) ranten, maar ik kan iedereen met een Quatt nu wel de Tado X afraden door mijn (gecombineerde) ervaring.

Wat is op dit moment het beste alternatief? Ik heb radiatoren met een hoop ventilatoren.
Tado helpdeskmedewerkers kunnen de firmware van X terugdraaien naar 247.1 maar ze kunnen niet garanderen dat toekomstige automatische upgrades de 247.1 firmware niet weer veranderen. Voor ons systeem was de downgrade naar 247.1 een grote verbetering. Dus ik hoop dat de volgende upgrade nog even uitblijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
lieverd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Bedankt voor de tip, klinkt veelbelovend. Had dat zusterforum nog niet gevonden. Is nu kiezen tussen 50+ pagina's doorspitten of carnaval vieren!
Eerst carnaval vieren natuurlijk!

💪🥳👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:30:
[...]

sorry, ik vrees dat Quatt daar weinig aan kan doen, de fout zit volgens mij echt in je deel van je vloerverwarming, dat deel dus onder de aansluiting van de Quatt, want die zit er goed uit. _/-\o_
Maar alles wat geen koperen kleiding is, heeft Quatt gedaan. Voor de installatie van de Quatt werkte alles prima. Ook de radiatoren boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Maar alles wat geen kopere kleiding is, heeft Quatt gedaan. Voor de installatie van de Quatt werkte alles prima. Ook de radiatoren boven.
Ah dat veranderd de hele boel, laat ze het dan maar in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Persoonlijk zou ik zo rekenen:
13 x 8.8 = ca 115 kWh thermisch
Dat kun je delen door 24, dan heb je je gemiddelde warmtebehoefte per uur..
bijv 115/24 =4,792 kW ( = 5kW)
Als je een warmtepomp kiest die dat nominaal levert, dan zit je met dat stookgedrag goed. Idealiter ga je daar dan ook niet onder zitten.

De crux zit hem er natuurlijk in dat er ook in de winter de temperaturen kunnen fluctueren zodat je ook best eens 8 uur lang -6 kan hebben, en 4 uur lang +2 bijv. Als je veel kunt bufferen zou je het wel redelijk kunnen uitsmeren over 24 'gelijke' uren warmtevraag, maar dat is dus wel waar je die overhead voor wil hebben, en dus het nominale vermogen van de wp gaat wegen. Met een 7kW (nominaal bij -7) warmtepomp zou je best al goed uit kunnen komen zonder enig gasverbruik nodig te hebben.
Zet je er een WPB bij dan kan je gas weg (mits je elektrisch kookt), en wil je dat met dezelfde warmtepomp doen, dan is 7kW wel echt de ondergrens gezien je de CV warmte af en toe zult moeten onderbreken voor het maken van warm water.

Ergo: als je een LG 10kW wp was geoffreerd in hybride setup, dan verwacht ik niet dat je je ketel zult aanspreken. En bij 9 ook niet, en heel misschien die van 7 ook niet.
We hebben Adlar gehad. Die Wilde de 10 kw wp installeren in hybride. Die heeft 8kw opgave bij - 10 . Maar heeft 4.2 kw minimum zag ik in hun specifications. Voor de ruimte met 1.000 m3 zou ook de 10 kw geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Maar alles wat geen kopere kleiding is, heeft Quatt gedaan. Voor de installatie van de Quatt werkte alles prima. Ook de radiatoren boven.
Heb jij een foto van hoe het er uitzag voordat Quatt de installatie heeft aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
lieverd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:48:
[...]

bij deze hier het zusterforum : Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica, specifiek voor HA met de Quatt. :)

en ik zou gewoon carnaval *O* *O* *O* :9B :9B :9B vieren, dat topic is er daarna ook nog wel.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-02-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:57:
[...]

komt dat aan de binnenzijde ? als je dat buitenkant gaat doen, neem dan weerbestendige armaflex, anders vriest je dat namelijk kapot in de winter. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
SBL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:52:
[...]

@belmonde Die 33graden van MacD007/Friezin, daar zit ik ook met mijn Quatt heel vaak ruim boven, want ik heb geen vloerverwarming. En dat is geen probleem, kost alleen wat rendement.
Ja hoger rendement. Maar ook weer wat hoger vermogen. Zeker bij lagere buiten temperaturen. Als meer, of ruimere radiatoren hebt Kun je meer vermogen Halen met dezelfdd quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:12:
[...]

komt dat aan de binnenzijde ? als je dat buitenkant gaat doen, neem dan weerbestendige armaflex, anders vriest je dat namelijk kapot in de winter. _/-\o_
Ik dacht inderdaad in de ruimte zoals te zien op de foto tussen de nepisolatie van Quatt zelf en de onderdelen. Mijn vraag is of dat kwaad kan. Paar repen armaflex ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ik zou even hierna kijken, en dan de bestande geluidsisolatie voorzichtig verwijderen en dan daartegen een zo dik mogelijke armaflex (bv ArmaComfort AB Plus) (kun je dus ook dubbel enz. daarvoor in de plaats plakken.
zie de productomschrijvingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TI9wfYtPzuIVAAc2duRMzLgwPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cOSwIFZyUvNwD7AvS4L478t1.jpg?f=user_large

hier een link van een aanbieder.
Denk daarbij in 3-D, dus ook kijken aan de bovenkant en andere zijden. onderkant vaak niet omdat je daar met het water van de anti-freeze komt te zitten, water en geluidsisolatie is vaak niet zo'n goede combinatie.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 28-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
belmonde schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:04:
[...]

We hebben Adlar gehad. Die Wilde de 10 kw wp installeren in hybride. Die heeft 8kw opgave bij - 10 . Maar heeft 4.2 kw minimum zag ik in hun specifications. Voor de ruimte met 1.000 m3 zou ook de 10 kw geplaatst worden.
Ja 4.2 is wellicht wat aan de hoge kant.
Misschien kom je weg met een Arotherm plus 75/6
Min 3.2 kW, en 7 kW bij -7.

De LG 9 kW (3f) min 3.6, nominaal 8 kW bij -7

Dan kun je wellicht zonder gas stoken.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-02-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:24:
[...]

ik zou even hierna kijken, en dan de bestande geluidsisolatie voorzichtig verwijderen en dan daartegen een zo dik mogelijke armaflex (bv ArmaComfort AB Plus) (kun je dus ook dubbel enz. daarvoor in de plaats plakken.
zie de productomschrijvingen.
Denk daarbij in 3-D, dus ook kijken aan de bovenkant en andere zijden. onderkant vaak niet omdat je daar met het water van de anti-freeze komt te zitten, water en geluidsisolatie is vaak niet zo'n goede combinatie.
Deze zomer maar eens mee aan de slag. Dank 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Moet er niet ook wat van die armacel of ander isolatiemateriaal onder de compressor(voetjes) en tussen de bodemplaat en de compressor om contactgeluid te reduceren?
Het eerste niet, het tweede zou kunnen. Maar geen idee hoe de compressor ont- of gekoppeld is aan of van de bodemplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Het eerste niet, het tweede zou kunnen. Maar geen idee hoe de compressor ont- of gekoppeld is aan of van de bodemplaat.
Wij hebben meer fotos nodig van de binnenkant van de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Wij hebben meer fotos nodig van de binnenkant van de buitenunit
vooral van de compressor zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Ik heb vandaag ook al de hele dag een brom.
Moet de compressor zijn, het begint zo rond de 1214W en stopt rond de 1300W, de sterkte fluctueert met de powerinput en je hoort het wijzigen, waarschijnlijk als de compressor van frequentie wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:40:
[...]

vooral van de compressor zelf
Er was eerder een post met technische tekeningen van de binnenkant van de buitenunit maar ik kan die niet terugvinden met de zoekfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Er was eerder een post met technische tekeningen van de binnenkant van de buitenunit maar ik kan die niet terugvinden met de zoekfunctie
Bedoelde je deze?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81669244
Pagina: 1 ... 227 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.