Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik hoop dat er wat slimme Tweakers zijn die even met me mee willen denken;

Ik kreeg gisteren een mail van Quatt dat er iets niet goed zou zijn aan mijn installatie:
Als de Quatt niet hoeft te verwarmen en het is kouder dan 6 graden buiten, dan start deze een anti-vries bescherming. Dit doen we door middel van de circulatiepomp op minimaal vermogen het water te laten rondpompen continu.

Nu zien wij dat als dit gebeurd er 2 dingen gebeuren.

soms valt de door stroming helemaal weg, dit lijkt erop dat het betekent dat als alles op temperatuur is wellicht alle radiatoren dicht staan of gaan. Kunt u ervoor zorgen dat er altijd minimaal 1 open is voor onze anti-vries beveiligingen.

Het lijkt erop dat er soms warmte uit de ketel komt. Dit duidt vaak erop dat de 3-weg klep die in de ketel zit stuk is. De Quatt pompt dan water rond, dit koelt de ketel dan af omdat de 3-weg klep het water niet tegen houdt en dan gaat de ketel weer bijstoken.

Wij raden u aan een CV monteur te laten controleren dat de 3-wegklep nog wel goed is of vervangen moet worden, om onnodig gas verbruik te voorkomen.
Nu is het zo dat er sinds installatie nog nooit een moment zonder vraag is geweest, en dat er altijd meerdere (maar zeker tenminste een) radiator vol open staat. Ik merk echter zelf ook in zowel Home Assistant als de Quatt app op dat wanneer ik warm water gebruik, er iets 'vreemds' lijkt te gebeuren. De vraag is of dat ook echt vreemd is, of normaal.

Als ik warm water gebruik schakelt mijn ketel (Nefit) een externe (Honeywell) 3-wegklep om een periode in plaats van mijn verwarmingscircuit, mijn boilervat te verwarmen zodat het weer op temperatuur komt. Zoals je in onderstaande grafieken ziet meet de Quatt die hoge temperatuur ook, en daalt de flow voor de Quatt naar 0 op die momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB9F-sNgXtDErSRtIYeyLUfBY1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8VDsUY2b31RTpxwQXnpwJqA.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat dat niet de bedoeling is en dat dat de situatie is waar de Quatt-medewerker op doelt. De Quatt monteurs hebben twee 'bypasses' aangebracht bij installatie, in tekening hieronder aangegeven als BP1 en BP2. BP2 heeft een drukventiel, BP1 niet, dat is gewoon een rechtstreekse verbinding.

Ik heb het vermoeden dat er iets met die bypasses fout is maar kan het nog niet helemaal onderbouwen. Ik zie zelf ook niet in hoe de driewegklep hier een rol bij kan spelen. Iemand die het wel direct ziet?

Schematische tekening van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m9GhnCC4NnDv9R0SjaEbvkTOFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ZtpP3UusYvUZbnIpKcH3zNv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Torrentus schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:55:
Ik hoop dat er wat slimme Tweakers zijn die even met me mee willen denken;

Ik kreeg gisteren een mail van Quatt dat er iets niet goed zou zijn aan mijn installatie:

[...]

Nu is het zo dat er sinds installatie nog nooit een moment zonder vraag is geweest, en dat er altijd meerdere (maar zeker tenminste een) radiator vol open staat. Ik merk echter zelf ook in zowel Home Assistant als de Quatt app op dat wanneer ik warm water gebruik, er iets 'vreemds' lijkt te gebeuren. De vraag is of dat ook echt vreemd is, of normaal.

Als ik warm water gebruik schakelt mijn ketel (Nefit) een externe (Honeywell) 3-wegklep om een periode in plaats van mijn verwarmingscircuit, mijn boilervat te verwarmen zodat het weer op temperatuur komt. Zoals je in onderstaande grafieken ziet meet de Quatt die hoge temperatuur ook, en daalt de flow voor de Quatt naar 0 op die momenten.

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat dat niet de bedoeling is en dat dat de situatie is waar de Quatt-medewerker op doelt. De Quatt monteurs hebben twee 'bypasses' aangebracht bij installatie, in tekening hieronder aangegeven als BP1 en BP2. BP2 heeft een drukventiel, BP1 niet, dat is gewoon een rechtstreekse verbinding.

Ik heb het vermoeden dat er iets met die bypasses fout is maar kan het nog niet helemaal onderbouwen. Ik zie zelf ook niet in hoe de driewegklep hier een rol bij kan spelen. Iemand die het wel direct ziet?

Schematische tekening van de installatie:

[Afbeelding]
De opstelling is voor mij vreemd en tijdens het overgaan van de driewegklep wordt de flow waarschijnlijk tijdelijk geblokkeerd. Ook weet ik niet hoe groot de flow door de warmtewisselaar in het boilervat kan zijn.
Maar los daarvan zou ik verwachten dat BP2, als de flow even wegvalt, tijdelijk open gaat. Staat deze misschien te hoog ingesteld waardoor hij niet open gaat?

Andere vraag is hoe de externe driewegklep wordt bediend? Zit hier vertraging in zodat de CV het verwarmede water via BP2 direct de Quatts in stuurt?

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 16-02-2025 16:48 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
XPS15 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:43:
Ik ben van plan om een huisbezoek te plannen maar zou graag ook een onafhankelijk geluid willen horen. Ik ben technisch niet goed onderlegd om zelf de voor en nadelen volledig te doorgronden.
Waar mogelijk zou ik voor de full electric variant willen gaan maar als hybride of er helemaal niet aan beginnen een verstandigere keuze is dan hoor ik dat graag.

Huidige situatie:
- Gezin van 5 personen
- 2 onder 1 kap woning van 1936, +/- 150m2
- Benedenverdieping voorzien van vloerverwarming en vloerisolatie.
- Benedenverdieping voorzien van hr++ glas en glas in lood is in dubbel glas gezet.
- Spouwmuur isolatie.
- 1e verdieping hr glas, verwarming middels radiatoren, deze worden nagenoeg niet gebruikt, verandert mogelijk bij ouder worden van kinderen.
- Zolderdak nageisoleerd met 16cm glaswol.
- Airconditioning op zolder boven trappengat
- Nefit cv-ketel 12 jaar oud
- gasverbruik van 1000m2 (thermostaat constant op 19 graden)
- 16 pv panelen 2023, ruimte voor eventuele uitbreiding
- elektrische auto
- verbruiken nu 1500 kWh meer dan er wordt opgewekt

Op basis van deze informatie is er dan wat zinnigs te zeggen over wat de meest verstandige keuze is?
Je huis lijkt best aardig geisoleerd, ik zou om te beginnen de watertemperatuur van je cv eens op 40 te zetten. Komende dagen is het mooi koud weer en kun je zien of je afgifte systeem (de radiatoren en vvw) voldoende is om het huis op 19 of zelfs 20 graden te houden. Let er op dat je weinig tot geen nachtverlaging toepast.
Check dit ook op de verdieping. Eventueel laat je je airco meeverwarmen.
Ik had ongeveer hetzelfde verbruik en heb nu een duo, die het makkelijk aankan. Een enkele is waarschijnlijk net een beetje krap als je ook de bovenverdieping mee wilt verwarmen. En als je Full electric wilt zit je sowieso aan een duo.
Maar voldoende afgifte op lage temperaturen is cruciaal bij een warmtepomp. Eventueel kun je boven je radiatoren voorzien van ventilatoren, of op termijn vervangen door LTV radiatoren zoals de Jaga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
XPS15 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:43:
Ik ben van plan om een huisbezoek te plannen maar zou graag ook een onafhankelijk geluid willen horen. Ik ben technisch niet goed onderlegd om zelf de voor en nadelen volledig te doorgronden.
Waar mogelijk zou ik voor de full electric variant willen gaan maar als hybride of er helemaal niet aan beginnen een verstandigere keuze is dan hoor ik dat graag.

Huidige situatie:
- Gezin van 5 personen
- 2 onder 1 kap woning van 1936, +/- 150m2
- Benedenverdieping voorzien van vloerverwarming en vloerisolatie.
- Benedenverdieping voorzien van hr++ glas en glas in lood is in dubbel glas gezet.
- Spouwmuur isolatie.
- 1e verdieping hr glas, verwarming middels radiatoren, deze worden nagenoeg niet gebruikt, verandert mogelijk bij ouder worden van kinderen.
- Zolderdak nageisoleerd met 16cm glaswol.
- Airconditioning op zolder boven trappengat
- Nefit cv-ketel 12 jaar oud
- gasverbruik van 1000m2 (thermostaat constant op 19 graden)
- 16 pv panelen 2023, ruimte voor eventuele uitbreiding
- elektrische auto
- verbruiken nu 1500 kWh meer dan er wordt opgewekt

Op basis van deze informatie is er dan wat zinnigs te zeggen over wat de meest verstandige keuze is?
Wat bedoel je met verstandig?

Over de vraag of je een warmtepomp wil, kun je beter dit even lezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. Volledig elektrisch zal wel gaan, maar zitten behoorlijke kosten aan.

Wil je dan een Quatt, vraag dan gerust hier verder.

Mijn mening: ik weet niet of ik in de nu ook weer voor Quatt zou kiezen. Er is concurrentie die een beetje duurder is, maar met betere service en een beter product.

PS: bovenverdieping niet verwarmt, dan moet je dit even kijken: YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

McLambo

MTB Junky

s020506 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Wat bedoel je met verstandig?

Over de vraag of je een warmtepomp wil, kun je beter dit even lezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. Volledig elektrisch zal wel gaan, maar zitten behoorlijke kosten aan.

Wil je dan een Quatt, vraag dan gerust hier verder.

Mijn mening: ik weet niet of ik in de nu ook weer voor Quatt zou kiezen. Er is concurrentie die een beetje duurder is, maar met betere service en een beter product.

PS: bovenverdieping niet verwarmt, dan moet je dit even kijken: YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Heb je enkele voorbeelden? Ik ben redelijk nieuw in dit onderwerp, ben begonnen met in Quatt te verdiepen omdat mijn zwager er met succes eentje in gebruik heeft, maar wil me hier ook eens buiten oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
McLambo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Heb je enkele voorbeelden? Ik ben redelijk nieuw in dit onderwerp, ben begonnen met in Quatt te verdiepen omdat mijn zwager er met succes eentje in gebruik heeft, maar wil me hier ook eens buiten oriënteren.
Kan ik je helaas niet bij helpen. Ik heb ook een Quatt hangen, en heb me nog niet echt verdiept in iets anders. Het L/W warmtepomp topic lijkt mij een goede start: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Maar alle bekende merken hebben wel iets, zie het genoemde topic voor een lijstje en bijhorende topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
s020506 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Kan ik je helaas niet bij helpen. Ik heb ook een Quatt hangen, en heb me nog niet echt verdiept in iets anders. Het L/W warmtepomp topic lijkt mij een goede start: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Maar alle bekende merken hebben wel iets, zie het genoemde topic voor een lijstje en bijhorende topics.
Ik ben ook wel benieuwd welke merken dan een betere service leveren.

Er zijn wel warmtepompen die goed zijn, maar meestal ben je toch weer overgeleverd aan de kennis en kunde van een individuele installateur.

Er zijn ook wel iets grotere bedrijven met meerdere installateurs, maar dan krijg je meestal toch weer een offerte voor een onnodig complexe installatie en een veel te grote warmtepomp voordat er ook maar iemand naar je huis heeft gekeken.

Overigens gaat er inderdaad ook genoeg mis bij Quatt, maar dat is met hun groeitempo bijna niet te voorkomen. Het belangrijkste is dan dat het alsnog opgelost wordt en dat gebeurt uiteindelijk wel voor zover ik hoor, lees en zie.

Menig CV monteur doet er langer over of komt tegenwoordig helemaal niet meer opdagen als er iets mis is met je ketel of andere delen van de intallatie wat te veel moeite kost in verhouding tot servicebeurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
netappie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:36:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd welke merken dan een betere service leveren.

Er zijn wel warmtepompen die goed zijn, maar meestal ben je toch weer overgeleverd aan de kennis en kunde van een individuele installateur.

Er zijn ook wel iets grotere bedrijven met meerdere installateurs, maar dan krijg je meestal toch weer een offerte voor een onnodig complexe installatie en een veel te grote warmtepomp voordat er ook maar iemand naar je huis heeft gekeken.

Overigens gaat er inderdaad ook genoeg mis bij Quatt, maar dat is met hun groeitempo bijna niet te voorkomen. Het belangrijkste is dan dat het alsnog opgelost wordt en dat gebeurt uiteindelijk wel voor zover ik hoor, lees en zie.

Menig CV monteur doet er langer over of komt tegenwoordig helemaal niet meer opdagen als er iets mis is met je ketel of andere delen van de intallatie wat te veel moeite kost in verhouding tot servicebeurtjes.
Zo lang ze de telefoon opnemen, is de service al beter. En zijn ze nu een startup of niet? Want eerder werd beweerd dat Quatt dat stadium voorbij is, en dan verwacht ik ook dat de service gewoon op orde is. In ieder geval niet dat je installatie al 7 werken werkeloos aan de gevel hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:53:
[...]

Zo lang ze de telefoon opnemen, is de service al beter. En zijn ze nu een startup of niet? Want eerder werd beweerd dat Quatt dat stadium voorbij is, en dan verwacht ik ook dat de service gewoon op orde is. In ieder geval niet dat je installatie al 7 werken werkeloos aan de gevel hangt.
Ze zitten nu in de scale-up fase. Dat is vaak nog veel uitdagender.

Lees bijvoorbeeld deze: https://medium.com/@maril...e-solve-them-600bd5074c46

Maar ik ben het met je eens dat 7 weken veel te lang is. Zo gek had ik het nog niet gehoord en daar mag wel een flinke vergoeding tegenover staan met de gemiste besparing in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik moet vandaag wat werkzaamheden doen aan de elektra installatie en dus zal de Quatts spanningsloos worden gemaakt.
De werkzaamheden omvatten het vervangen van een Alamat. Klusje van max 15min verwacht ik.

Is het voldoende om de gasprijs om hoog te zetten, CiC aan te laten en de CV al het werk te laten doen?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:54
Ik heb laatst simpelweg de thermostaat erg laag gezet. Een paar minuten gewacht totdat de Quatt uitging, en de automaat omgezet. Als je maar 15 min bezig bent zou ik de moeite niet eens nemen om het door de CV over te laten nemen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
CPM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:46:
Ik moet vandaag wat werkzaamheden doen aan de elektra installatie en dus zal de Quatts spanningsloos worden gemaakt.
De werkzaamheden omvatten het vervangen van een Alamat. Klusje van max 15min verwacht ik.

Is het voldoende om de gasprijs om hoog te zetten, CiC aan te laten en de CV al het werk te laten doen?
Waarom niet alles uit laten voor 15 minuten?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zoveel van het defrost algoritme van de Quatt.

De curve van geproduceerde warmte was vannacht zo vlak als een dubbeltje, nam helemaal niet af, ondanks de vrieskou. Qua vermogen liep ie daarnaast op de top van z'n kunnen (1500 watt). Ik heb op basis van die twee variabelen niet de indruk dat er een defrost nodig is, toch doet ie dat stelselmatig om de 55 minuten.

Normaal gesproken zie je dat de geproduceerde warmte mettertijd afneemt en dat is een indicatie voor het dichtvriezen, maar vannacht zie je dat patroon niet en toch volgen er steeds defrosts..?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zoveel van het defrost algoritme van de Quatt.

De curve van geproduceerde warmte was vannacht zo vlak als een dubbeltje, nam helemaal niet af, ondanks de vrieskou. Qua vermogen liep ie daarnaast op de top van z'n kunnen (1500 watt). Ik heb op basis van die twee variabelen niet de indruk dat er een defrost nodig is, toch doet ie dat stelselmatig om de 55 minuten.

Normaal gesproken zie je dat de geproduceerde warmte mettertijd afneemt en dat is een indicatie voor het dichtvriezen, maar vannacht zie je dat patroon niet en toch volgen er steeds defrosts..?
Buitentemperatuur lijkt eigenlijk wel het enige waar die naar kijkt. Vannacht was het koud en droog, dus amper tot geen aanvriezen van de verdamper. Dus die defrosts waren veelal onnodig, had best wat meer tijd tussen kunnen zitten.

Maar de slimme Quatt gaat hier niet heel goed mee overweg.
Tevens wordt de defrost volledig door de Quatt buitenunit aangestuurd. De CiC heeft hier geen invloed op. Deze functionaliteit kan daarom waarschijnlijk ook niet heel gemakkelijk aangepast worden (in tegenstelling tot een CiC update).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Buitentemperatuur lijkt eigenlijk wel het enige waar die naar kijkt. Vannacht was het koud en droog, dus amper tot geen aanvriezen van de verdamper. Dus die defrosts waren veelal onnodig, had best wat meer tijd tussen kunnen zitten.

Tevens wordt de defrost volledig door de Quatt buitenunit aangestuurd. De CiC heeft hier geen invloed op. Deze functionaliteit kan daarom waarschijnlijk ook niet heel gemakkelijk aangepast worden (in tegenstelling tot een CiC update).
Er kan natuurlijk meer gebeuren dan alleen een verminderde opbrengst.
Het is bij de meeste merken dan ook vrij gebruikelijk om een periodieke defrost te draaien op basis van de buitentemperatuur en die alleen vaker/eerder te doen als de metingen laten zien dat dit nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Voor zover mijn kennis reikt, leken mij een groot deel van de defrosts onnodig of in ieder geval had hier best wat meer tijd tussen kunnen zitten; tot het geleverde vermogen echt afneemt.
Jammer, ik had het al gelezen in het andere topic. Dan zullen we het ermee moeten doen.

Eén schrale troost is dat ik de dure 11kW Daikin van mijn ouders ook steeds zie defrosten op hetzelfde patroon. Soort van hetzelfde issue eigenlijk dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
JanHenk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Voor zover mijn kennis reikt, leken mij een groot deel van de defrosts onnodig of in ieder geval had hier best wat meer tijd tussen kunnen zitten; tot het geleverde vermogen echt afneemt.

[...]

Jammer, ik had het al gelezen in het andere topic. Dan zullen we het ermee moeten doen.

Eén schrale troost is dat ik de dure 11kW Daikin van mijn ouders ook steeds zie defrosten op hetzelfde patroon. Soort van hetzelfde issue eigenlijk dus... ;)
Onnodig is wanneer er verder geen componenten zijn die schade kunnen ondervinden. Hoe lang denk je dat een printplaat met electronica mee gaat als daar een klomp ijs omheen zit omdat de warmtepomp het verder prima doet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:11
netappie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:38:
Onnodig is wanneer er verder geen componenten zijn die schade kunnen ondervinden. Hoe lang denk je dat een printplaat met electronica mee gaat als daar een klomp ijs omheen zit omdat de warmtepomp het verder prima doet?
Ik heb een tijdje geleden een tweetal camera's binnenin de Quatt geplaatst om te kijken of er sprake is van ijsvorming. Vanacht inderdaad om de 55 minuten de-icen maar nergens sprake van ijs. De luchtvochtigheid en temperatuur waren daar ook naar. En zoals gezegd zie je ook het rendement niet veranderen. Het is puur een op temperatuur en tijd geschakeld mechanisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

Electronica zit allemaal toch aan de 'warmere' kant van de Quatt? Lijkt me sterk dat de printplaten bevriezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POOrUcKFeu3Az9ppXBc3kGF_Pss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DQfYDASIsY4SLUlIR9QSqGeG.png?f=fotoalbum_large

Aanvriezen doen de delen die kouden zijn dan de buitentemperatuur (blauw in onderstaande afbeeldign). Dat deel bestaat voornamelijk uit de verdamper. Verder een klein stukje leiding tussen het expansieventiel en verdamper en leiding tussen verdamper en compressor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBEMW1cdL2VvnAOj67Ua3-_yknM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sz2eqwHF21m3hpMZn5PPE387.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Timmy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb een tijdje geleden een tweetal camera's binnenin de Quatt geplaatst om te kijken of er sprake is van ijsvorming. Vanacht inderdaad om de 55 minuten de-icen maar nergens sprake van ijs. De luchtvochtigheid en temperatuur waren daar ook naar. En zoals gezegd zie je ook het rendement niet veranderen. Het is puur een op temperatuur en tijd geschakeld mechanisme.
Precies. Het is een preventieve cyclus. Beetje zoals het vervangen van een distributieriem. Misschien is het totaal onzinnig vaak in 90% van gevallen, maar als je het niet doet en de boel loopt in de soep dan kost dat veel meer.

Maar ze zoeken nog mensen bij Quatt, dus wie dit beter weet en het goed kan onderbouwen kan daar vast terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
netappie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Precies. Het is een preventieve cyclus. Beetje zoals het vervangen van een distributieriem. Misschien is het totaal onzinnig vaak in 90% van gevallen, maar als je het niet doet en de boel loopt in de soep dan kost dat veel meer.

Maar ze zoeken nog mensen bij Quatt, dus wie dit beter weet en het goed kan onderbouwen kan daar vast terecht.
Wel leuk artikel daarover
https://www.greenbuilding...-pump-defrost-intelligent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Electronica zit allemaal toch aan de 'warmere' kant van de Quatt? Lijkt me sterk dat de printplaten bevriezen.
[Afbeelding]

Aanvriezen doen de delen die kouden zijn dan de buitentemperatuur (blauw in onderstaande afbeeldign). Dat deel bestaat voornamelijk uit de verdamper. Verder een klein stukje leiding tussen het expansieventiel en verdamper en leiding tussen verdamper en compressor.
[Afbeelding]
Daarom op basis van temperatuur, waarschijnlijk met een flinke marge. Want niet echt hard koelen betekent ook niet echt hard verwarmen van de electronica. Je kan natuurlijk discussieren over de frequentie en duur van zo'n preventieve cyclus, maar het kan best zijn dat er op de onderdelen ook geen garantie zit als dit niet volgens een door de leverancier voorgeschreven cyclus gebeurt. Er is immers veel uitbesteed aan een partij die ook voor andere grote merken produceert. Die 55 minuten heb ik veel vaker gehoord. Vast geen toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55
Over een paar dagen komen ze bij ons een Quatt installeren.
Nu kreeg ik een paar dagen terug al een mail, of ik het volledige bedrag wilde betalen, en dan krijg je een 100 euro cadeaubon. Dat niet gedaan.

Nu krijg ik netjes de mail met de betaallink, welke 3 dagen na installatie voltooid moet zijn.
Echter staat er bij de betaal link helemaal niets aan informatie.

Is it me? Verwacht ik nu veel details erbij dat ik ook echt mijn installatie betaal.... Of is dit ook zo'n scale up issue?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeItCVAw3lVtBU0CVYwtj9s0RwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGoNRWCWWfeon0sGBIrwAKBC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Timdows op 17-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:54
Timdows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:37:
Nu kreeg ik een paar dagen terug al een mail, of ik het volledige bedrag wilde betalen, en dan krijg je een 100 euro cadeaubon. Dat niet gedaan.

Nu krijg ik netjes de mail met de betaallink, welke 3 dagen na installatie voltooid moet zijn.

Is it me? Verwacht ik nu veel details erbij dat ik ook echt mijn installatie betaal.... Of is dit ook zo'n scale up issue?

[Afbeelding]
Je email staat er toch bij?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:06
Vannacht inderdaad -6 a -7 hier in de omgeving. Express ketel uitgeschakeld, vloerverwarming had aanvoer van 30.5 en retour van 26, helaas is het de Quatt niet gelukt om de temperatuur te behouden. Gisteravond van 20.7 vanmorgen naar 19.7...Vermoedelijk zou het zonder de defrosts net iets beter gaan...

Vannacht moet het weer zo koud worden, ik ga nu testen met de pompsnelheid hoger op de verdeler. Dan nog duurt het uren en uren om er een 0.1 graad bij te krijgen met een aanvoer van 30. Nadat ik cv had geactiveerd, en aanvoer van 40, was het binnen een uur ruim 0.3 warmer bij -5 buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

[Afbeelding]
Na installatie, wel zelfde dag, kreeg ik de betaling link.
Bij mij volgde de factuur twee dagen later. Vond ik ook heel raar, waarom niet in 1x?
Maar ik kreeg geen optie om vooruit te betalen.
Maar binnen 7 dagen na installatie.

Denk dat ze nieuwe vormen van betalen uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 22:11
medu80 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:19:
Vannacht inderdaad -6 a -7 hier in de omgeving. Express ketel uitgeschakeld, vloerverwarming had aanvoer van 30.5 en retour van 26, helaas is het de Quatt niet gelukt om de temperatuur te behouden. Gisteravond van 20.7 vanmorgen naar 19.7...Vermoedelijk zou het zonder de defrosts net iets beter gaan...

Vannacht moet het weer zo koud worden, ik ga nu testen met de pompsnelheid hoger op de verdeler. Dan nog duurt het uren en uren om er een 0.1 graad bij te krijgen met een aanvoer van 30. Nadat ik cv had geactiveerd, en aanvoer van 40, was het binnen een uur ruim 0.3 warmer bij -5 buiten.
Ik heb vannacht hetzelfde getest, maar dan bij een buitentemperatuur van -3°C. De ketel stond uit en de thermostaat bleef constant op 19,7°C. Bij mij zakte de temperatuur naar 19,2°C, terwijl de Duo continu rond de 2,75 kW draaide.

Volgens de specificaties zou de Duo bij -7°C en een watertemperatuur van 45°C een vermogen van 3 kW moeten kunnen leveren. Weet iemand waarom de laatste 0,25 kW niet wordt benut? Bij 2°C buitentemperatuur staat er zelfs 3,3 kW vermeld, dus je zou verwachten dat hij bij -3°C ergens daartussen zou zitten als hij op maximaal vermogen draait.

@medu80 Komt jou maximale verbruik overheen met de Quatt specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:06
faberr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb vannacht hetzelfde getest, maar dan bij een buitentemperatuur van -3°C. De ketel stond uit en de thermostaat bleef constant op 19,7°C. Bij mij zakte de temperatuur naar 19,2°C, terwijl de Duo continu rond de 2,75 kW draaide.

Volgens de specificaties zou de Duo bij -7°C en een watertemperatuur van 45°C een vermogen van 3 kW moeten kunnen leveren. Weet iemand waarom de laatste 0,25 kW niet wordt benut? Bij 2°C buitentemperatuur staat er zelfs 3,3 kW vermeld, dus je zou verwachten dat hij bij -3°C ergens daartussen zou zitten als hij op maximaal vermogen draait.

Rated Power minimum was 4.1, dat was vlak voor zonsopkomst. Over de nacht was het 4.2kW. Bij mij was het niet zo dat ie maximum niet haalde, maar dat 31 graden aanvoer onvoldoende is geweest. Terwijl slaapkamers met een simpele radiator wel 20 graden halen en zelfs opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
[...]

Hier staat 5.2 kW nominaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPiAM7MiQtYAwLcrQ2nFjYSRUrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKpLkI6wuTyK4cOAbVlJDgnZ.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
Aja, ik had het eigenlijk over het opgenomen elektrische vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
faberr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Aja, ik had het eigenlijk over het opgenomen elektrische vermogen.
Het kan dat het warmteverlies net te laag is ingesteld waardoor hij niet op 100% draait?
Je warmteverlies lijkt ook groter dan de duo bijbeent iig; hence het afkoelen.

edit:
Ik neem aan dat die 2.75 is wat de app aangeeft in kWh?
Als daar bijv net 2 defrosts invallen, dan kan het best zo zijn dat ie wel op een hoger vermogen draait, maar over het uur gezien daar niet meer aankomt vanwege defrosts.
Maar je kan zeker Quatt even vragen wat het ingestelde warmteverlies is.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 17-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Even een vraag bij deze lage buitentemperaturen. Op welke min en max aanvoertemp. hebben jullie de cv-ketel ingesteld. Ik heb cv op minimaal vermogen gezet (5,5kW) (zowel min als max) en gebruik een aanvoertemp van min. 35 graden en een max van 50 graden. Ik merk dat mijn CV soms wel een uur meedraait. Wat is nou het beste ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 150W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nvm je had al aangepast :+

[ Voor 90% gewijzigd door paQ op 17-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Haha, ja echt net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]
beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 350W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken
Duidelijk! Ik heb bijvoorbeeld van 5:00 tot 6:00:

Warmte Quatt: 6,81kWh
Elektriciteit verbruik: 2,68kWh
COP 2,5
Buitentemperatuur -3°C
Water temperatuur 38°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
faberr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Duidelijk! Ik heb bijvoorbeeld van 5:00 tot 6:00:

Warmte Quatt: 6,81kWh
Elektriciteit verbruik: 2,68kWh
COP 2,5
Buitentemperatuur -3°C
Water temperatuur 38°C
Sja, zit dan toch wel in de lijn der verwachting samen met de vogeltjesverwarming die @jj85 aanhaalt.

Bijna 7 kW nominaal is best behoorlijk overigens.
Dan is of je huis te groot :+ of de isolatie niet op orde.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 17-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Sja, zit dan toch wel in de lijn der verwachting samen met de vogeltjesverwarming die @jj85 aanhaalt.

@faberr
+ twee defrosts (duo) elke 50-55 minuten. Die snoepen ook nog wat van het totaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Halen jullie letterlijk de stekker uit de CV-ketel voor deze 'test' oid?

Ik heb de aanvoertemperatuur van de ketel via Tado app naar slechts 30 graden verlaagd en nu heb ik alleen nog wat pufjes gas bij een (zinloze? ;)) defrost, verder blijft het op temperatuur (20,5graad) c.q. kan ie zelfs langzaam wat verwarmen. Werkt prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faberr
paQ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik denk een combinatie van beide ;)

Appartement (143m², bouwjaar 1907) – plafonds 3m+
Woonkamer/keuken: 55m² vloerverwarming
Totaal ±107m² vloerverwarming, vloer geïsoleerd
Achterzijde: ongeïsoleerde uitbouw 60m² (2 verdiepingen, enkelsteens)

Boven de woonkamer en keuken zit een ander appartement. Dus we profiteren zelf niet van de rest warmte die naar boven verdwijnt. En de uitbouw is killing in onze woning, maar daar heb ik al eerder over gepost. Uiteindelijk moeten we daar nog gaan isoleren als de schatkist weer wat gevuld is. Tot die tijd is het even zoeken naar welke afstelling het beste werkt.
JanHenk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:09:
Halen jullie letterlijk de stekker uit de CV-ketel voor deze 'test' oid?
Ik heb de cv ingesteld op alleen sanitair warm water (SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 20-09 20:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bYfwnOpNjMDdgJAdxKbSfAUfpI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dTtWAByh0726b2rvHg6wLBmP.png?f=user_large

Bijzonder.. Bij mij staat dat de quatt + cv heeft gedraaid voor tig uur afgelopen nacht, alleen heeft de ketel geen seconde aangestaan in die tijd gezien het gasverbruik. Huis was overigens keurig op temperatuur, dus maakt verder niet uit maar vraag me af hoe dit komt. Bij wijze van test zojuist even de temperatuur +6 gezet, en toen schoot wel de ketel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Hetisookwat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Bijzonder.. Bij mij staat dat de quatt + cv heeft gedraaid voor tig uur afgelopen nacht, alleen heeft de ketel geen seconde aangestaan in die tijd gezien het gasverbruik. Huis was overigens keurig op temperatuur, dus maakt verder niet uit maar vraag me af hoe dit komt. Bij wijze van test zojuist even de temperatuur +6 gezet, en toen schoot wel de ketel aan.
Is normaal. Hier afgelopen nacht ook uren in Heat pump + boiler modus, zonder daadwerkelijk CV in te schakelen.
Dit doet Quatt als ze hoog vermogen moeten leveren en het systeem al soort van standby staat om CV in te schakelen.
Zie Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]
beter vergelijken met thermische vermogen. Er komt ook nog 2x 150W bodemplaatverwarming bij in jou geval. Dus elektrisch vermogen is lastig vergelijken
@jj85

En dat klopt bij mij dus van geen kanten,; nog steeds een veel te hoog hp2 vermogen door grote water temperatuurafwijkingen. Bij lage temperaturen ongeveer 0,5 graad, bij 40 graden scheelt het wel 2,5 graad. Is dus vermogensafwijking van ongeveer 2,3 kw!!! :( :(
Maar toch nog geen gas verstookt. In euros kost de energie me ongeveer 55% minder.

Dus toch nog tevreden! :) :)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
harv schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:17:
[...]

@jj85

En dat klopt bij mij dus van geen kanten,; nog steeds een veel te hoog hp2 vermogen door grote water temperatuurafwijkingen. Bij lage temperaturen ongeveer 0,5 graad, bij 40 graden scheelt het wel 2,5 graad. Is dus vermogensafwijking van ongeveer 2,3 kw!!! :( :(
Maar toch nog geen gas verstookt. In euros kost de energie me ongeveer 55% minder.

Dus toch nog tevreden! :) :)
Blijft wel apart dat het bij jou blijkbaar niet te fixen is. Zou je het eerder in de printplaat zoeken als vervangen vd sensoren niks opgeleverd heeft .
Bijzonder ook dat de afwijking zo enorm toeneemt...

Gelukkig ben je verder tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Is normaal. Hier afgelopen nacht ook uren in Heat pump + boiler modus, zonder daadwerkelijk CV in te schakelen.
Dit doet Quatt als ze hoog vermogen moeten leveren en het systeem al soort van standby staat om CV in te schakelen.
Zie Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Was het niet laatst @MacD007 die zag dat zijn Quatt flink stroom nam maar geen warmte genereerde, vroeg of dat een defrost was en of dat al lang zichtbaar was in de app?
Ik had zelf geen screenshot maar zag dat al veel langer.
En, zoals jullie zien in screenshot van @Mickel moen is dat inderdaad al langer zo, maar met gas erbij valt het gewoonweg beter op.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:53
mrkb_ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:42:
Update in de Tado X saga: Tado support heeft de firmware van mijn thermostaat teruggezet naar 247.1. De Quatt gedraagt zich nu een stuk rustiger en er wordt ook geen gas gestookt. Wat een verschil!

Hopelijk werken ze aan een permanente oplossing, maar dit werkt voorlopig weer prima.
Hier ook, de firmware is terug gezet. Gelukkig maar want de overshoots met gas waren enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTwXoZALve6Viw_V-hBtpcZmfmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FqsawKO9NuzlVL1e1DnrAXU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door sbijlsma op 17-02-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-04 22:53
6 dagen geleden hebben we onze Quatt geïnstalleerd naast onze bestaande Nefit Topline 30 CVE-ketel.

Sindsdien is mijn COP uitzonderlijk laag, rond de 1-2. Voorheen gebruikten we ongeveer 1300 m³ gas om een oppervlakte van 120 m² te verwarmen.

We hebben een grote radiator in de woonkamer op de begane grond met gedeeltelijke vloerverwarming, die wordt aangestuurd door de Wilo paras-pomp. Op de 2e verdieping zijn er 2 radiatoren en op de 3e verdieping nog eens 2 radiatoren, die lijken op een aparte circuit te zitten.

Alle radiatoren staan open, en ik heb geprobeerd de snelheid van de Wilo-pomp (stand 1-6) aan te passen, zonder merkbaar effect. Ik heb ook de radiatoren en het expansievat ontlucht. Quatt adviseerde om alle radiatoren open te zetten, de bypass op 0.1 te zetten en de UFH-pomp op stand 6. Dit resulteerde in een nog lagere COP van ongeveer ~1.4.

Ondertussen heb ik gemerkt dat mijn doorstroomsnelheid altijd rond de 550 L/h blijft, ongeacht de bypass- en UFH-instellingen. Bij het opstarten van de Quatt piekt het kort naar 800 L/h, fluctueert tussen 500-1000 L/h, en daalt vervolgens binnen 5-10 minuten weer naar 549 L/h, waar het blijft.

Ik krijg een iets betere COP door de bypass op 0.5 te zetten, de UFH-pomp lager te zetten en de radiatoren op de bovenste verdieping uit te schakelen, maar het blijft nog steeds vrij laag. Sinds de installatie van de Quatt is mijn gemiddelde COP 1.8.

Quatt komt binnenkort langs om dit te onderzoeken, maar ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben ervaren? Ik zie weinig berichten over lage doorstroomsnelheden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7Qk6DE1cs4iyNZQh1RD8V9w6BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZgNe4m1F4b2ECPj7boCiFaC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO-59m0J-AQrMKYDXvTst_6rfLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LilKy9FeMyllgEXFufE5FRrv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door uncappedivy op 17-02-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Blijft wel apart dat het bij jou blijkbaar niet te fixen is. Zou je het eerder in de printplaat zoeken als vervangen vd sensoren niks opgeleverd heeft .
Bijzonder ook dat de afwijking zo enorm toeneemt...

Gelukkig ben je verder tevreden :)
@jj85

Och, als ik bezuiniging bereken, doe ik dat in vergelijking met vorige jaren.
Is beetje moeilijk, buitenmuur extra geisoleerd, installatie opnieuw ingeregeld. Meer comfort!!
En dus maak ik de vergelijking vroegere kosten tov huidige kosten, is dus stroomverbruik, opbrengst Quatts is niet betrouwbaar!!

En als laatste: ook ik heb gezegd tegen Quatt: het zit niet in de sensoren , zoek het in de besturingsprint!!. Maar ik geef ze de tijd, geen paniek, maar ondertussen al ongeveer 4 maanden, en dat is toch wel lang.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:23:
6 dagen geleden hebben we onze Quatt geïnstalleerd naast onze bestaande Nefit Topline 30 CVE-ketel.

Sindsdien is mijn COP uitzonderlijk laag, rond de 1-2. Voorheen gebruikten we ongeveer 1300 m³ gas om een oppervlakte van 120 m² te verwarmen.

We hebben een grote radiator in de woonkamer op de begane grond met gedeeltelijke vloerverwarming, die wordt aangestuurd door de Wilo paras-pomp. Op de 2e verdieping zijn er 2 radiatoren en op de 3e verdieping nog eens 2 radiatoren, die lijken op een aparte circuit te zitten.

Alle radiatoren staan open, en ik heb geprobeerd de snelheid van de Wilo-pomp (stand 1-6) aan te passen, zonder merkbaar effect. Ik heb ook de radiatoren en het expansievat ontlucht. Quatt adviseerde om alle radiatoren open te zetten, de bypass op 0.1 te zetten en de UFH-pomp op stand 6. Dit resulteerde in een nog lagere COP van ongeveer ~1.4.

Ondertussen heb ik gemerkt dat mijn doorstroomsnelheid altijd rond de 550 L/h blijft, ongeacht de bypass- en UFH-instellingen. Bij het opstarten van de Quatt piekt het kort naar 800 L/h, fluctueert tussen 500-1000 L/h, en daalt vervolgens binnen 5-10 minuten weer naar 549 L/h, waar het blijft.

Ik krijg een iets betere COP door de bypass op 0.5 te zetten, de UFH-pomp lager te zetten en de radiatoren op de bovenste verdieping uit te schakelen, maar het blijft nog steeds vrij laag. Sinds de installatie van de Quatt is mijn gemiddelde COP 1.8.

Quatt komt binnenkort langs om dit te onderzoeken, maar ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben ervaren? Ik zie weinig berichten over lage doorstroomsnelheden.[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
Vooral grote radiatoren willen wel eens dwarsliggen.
Wordt vloer wel warm? Mengt de verdeler bij?
Kun je de rest van "inzicht" ook even posten?
(Samsung: Screenshot, druk op Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe7cVKI2SzTGG35gu1P0G7vZCj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ERZpH7tSwPS2wk5oVS2y2d.jpg?f=user_large tot einde pagina, of via "delen" in de app).

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:23:

Quatt komt binnenkort langs om dit te onderzoeken, maar ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben ervaren? Ik zie weinig berichten over lage doorstroomsnelheden.[Afbeelding][Afbeelding]
Gezien je flow (ook als je alles open draait) zou ik gokken op een afwijkende flowmeter.
Dat geeft dan een ogenschijnlijke lage opbrengst en COP, terwijl het in werkelijkheid mogelijk wel meevalt.

Laat Quatt het maar uitzoeken, ze hebben meer data inzichtelijk dan jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Friezin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Was het niet laatst @MacD007 die zag dat zijn Quatt flink stroom nam maar geen warmte genereerde, vroeg of dat een defrost was en of dat al lang zichtbaar was in de app?
Ik had zelf geen screenshot maar zag dat al veel langer.
En, zoals jullie zien in screenshot van @Mickel moen is dat inderdaad al langer zo, maar met gas erbij valt het gewoonweg beter op.
Ja, maar wat is de relatie met de vraag van @Hetisookwat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
Friezin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Heb je de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
Vooral grote radiatoren willen wel eens dwarsliggen.
Wordt vloer wel warm? Mengt de verdeler bij?
Kun je de rest van "inzicht" ook even posten?
(Samsung: Screenshot, druk op [Afbeelding] tot einde pagina, of via "delen" in de app).
Ik heb de radiatoren en het expansievat ontlucht. Hoewel dat misschien niet is wat je bedoelt? Wanneer ik mijn thermometer op de grote radiator in de woonkamer houd, is de bovenkant overal even warm, maar de onderkant is ongeveer 7 graden kouder.

De vloertemperatuur (laminaat parketvloer) ligt rond de 23-25 graden, en de mengkraan laat een temperatuur van ongeveer 34 graden zien. Het blijft vreemd dat het verlagen van de bypass van 0.5 naar 0.1 de COP zo sterk verlaagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XrU1-no6ZEyTNysR8YNlBTCvLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7yD3eG5dVs96Fq6OHzVisMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLK10v9qqVa30TOiy-gRZouaPEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCdYzQKoIQj1SRP4FI7rfE2G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17

Animal_X

Rodin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8Pl5DadgXZOP69A_H6NV1-JvU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VmJq59AgjOHNzyuchUB997b.jpg?f=fotoalbum_large

Geen Chill meer nodig... Nu gratis vloerkoeling met Quatt ;(

Lekker man zo'n Quatt die het niet doet in de winter... gevolg: CV gaat branden tot boven setpoint en stopt bij het bereiken van het setpoint, water koelt vervolgens enorm snel af wanneer het door de Quatt buitenunits stroomt, en stroomt vervolgens ijskoud weer de vloer in tot het uiteraard binnen no time weer beneden setpoint is en de CV weer gaat draaien, repeat dit proces eindeloos...

Vanochtend was de aanvoerleiding 8 graden binnen. Dermate koud dat er daadwerkelijk een plas condenswater op de vloer onder de CV lag. Dat kan toch echt niet goed voor de vloer zijn lijkt mij, zo pulserend tussen de 35 en de 10 graden...?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:09
🎂
Morgen is het een jaar geleden dat onze Quatt geïnstalleerd werd. Dus even de balans opmaken:
  • regio Haaglanden
  • 150m2 jaren-30 tussenwoning
  • matige isolatie 🥶
  • met bijbehorende oversized radiatoren 😀 en de nodige diy heatboosters
  • komend vanaf 1400m3 gas incl warmwater en koken
  • Tado thermostaat continue op 19.7 tegenwoordig, veel fijner dan die 18,5 of 19 van vroegâh, vooral in de ochtend. Vrouwlief vindt het heerlijk. Ik stiekem ook hoor.
  • warmteverlies bijgesteld op 7kW/17.5, stond eerst op 8.5kW bij -10, totale overschatting van Quatt in eerste instantie
  • Quatt dekt 98% warmtebehoefte!! Nog 22m3 nodig gehad voor defrosts etc
  • COP 4.3
  • 2570 kWh stroom, bijna 300 meer dan ik verwacht had. Ik verwachte 1000 m3 te besparen a COP4 = 2200 kWh, maar besparing is groter, evenals verbruik (hogere temp instelling). Dat kost comfort dus.
Onder de streep ben ik dik tevreden! 🥳
Vooral die 98% had ik niet durven vermoeden. Het voelt alsof mijn oude matig geïsoleerde huis precies de doelgroep is om heerlijk veel te besparen. Laat niemand je wijsmaken dat je een modern geïsoleerd huis moet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:18:
[...]
.Het blijft vreemd dat het verlagen van de bypass van 0.5 naar 0.1 de COP zo sterk verlaagt.
Wat bedoel je precies met bypass? Dat ding (drukverschilregelaar) onder de CV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uncappedivy
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Wat bedoel je precies met bypass? Dat ding (drukverschilregelaar) onder de CV?
Ja. De bypass onder de CV-ketel, geïnstalleerd door Quatt. Ik heb een foto toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIkG908nCkNSI928B57iih26ljc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLVYss0VE33eF6uybg8OY6mB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Ja. De bypass onder de CV-ketel, geïnstalleerd door Quatt. Ik heb een foto toegevoegd.
[Afbeelding]
Heeft Quatt die geinstalleerd? Hier hebben ze dat niet gedaan namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 17-02-2025 20:06 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]
Als je die omlaag draait (0,1), dan opent de bypass vrij gemakkelijk. Daarmee bypass je je verwarmingssysteem, water gaat rechtstreeks retour naar de Quatt. Daarmee trek je je COP omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Als je die omlaag draait (0,1), dan opent de bypass vrij gemakkelijk. Daarmee bypass je je verwarmingssysteem, water gaat rechtstreeks retour naar de Quatt. Daarmee trek je je COP omlaag.
Dat zie ik ook. Vreemd genoeg vertelde de technisch adviseur van Quatt me om die op 0.1 te zetten voor een hogere COP. Ongeacht de bypass-instelling (die inderdaad door Quatt is geïnstalleerd), blijft de gerapporteerde COP erg laag. Ik zal moeten afwachten wat ze zeggen.

Ik merk wel dat wanneer de doorstroomsnelheid tijdelijk stijgt naar 800 L/h, de COP aanzienlijk omhooggaat naar ongeveer 4. Maar de doorstroomsnelheid blijft daar nooit langer dan 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Dat zie ik ook. Vreemd genoeg vertelde de technisch adviseur van Quatt me om die op 0.1 te zetten voor een hogere COP. Ongeacht de bypass-instelling (die inderdaad door Quatt is geïnstalleerd), blijft de gerapporteerde COP erg laag. Ik zal moeten afwachten wat ze zeggen.

Ik merk wel dat wanneer de doorstroomsnelheid tijdelijk stijgt naar 800 L/h, de COP aanzienlijk omhooggaat naar ongeveer 4. Maar de doorstroomsnelheid blijft daar nooit langer dan 5 minuten.
De flow is laag. Met 5 radiatoren open + vloerverwarming zou je makkelijk 800 L/h moeten kunnen halen. Staan er voetventielen dicht? Weet je zeker dat alles open staat? Thermostaatkranen? Wat gebeurt er wanneer de flow wel naar 800 l/h gaat, wat doe je dan?

En voor de zekerheid, je hebt toch geen zones he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
[...]
Normaal zou de flow stabiel op 800l/h moeten blijven draaien. Bij mij was dat niet zo nadat ik een keer de leiding leeg had laten lopen met wisselen van radiator. Er zat enorm veel lucht in die de ontluchter niet automatisch eruit kreeg. Ik heb toen een aantal maal in 2 uur de bovenste radiator ontlucht die permanent open staat. Daarmee de grootste luchtbubbels eruit gehaald waarna hij weer normaal stabiel liep. Kan het zijn dat er nog veel lucht in je leidingen zit?

Bij mij staat de bypass verder op 0.2 maar ik heb ook een 4 van de 6 groepen van de vloer verdeler beneden altijd open staan plus een radiator op zolder. Dat helpt om altijd de flow kwijt te kunnen. Hopelijk krijg je het snel opgelost want dit klinkt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Ja, maar wat is de relatie met de vraag van @Hetisookwat ?
Je vroeg het zelf een weekje geleden af of het een defrost was wat tegenwoordig zichtbaar was in de app, hier zie je dat het maanden geleden al zichtbaar was.
Verder geen relatie met deze vraag, wel met een eerdere. Ook weer beantwoord.
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb de radiatoren en het expansievat ontlucht. Hoewel dat misschien niet is wat je bedoelt? Wanneer ik mijn thermometer op de grote radiator in de woonkamer houd, is de bovenkant overal even warm, maar de onderkant is ongeveer 7 graden kouder.

De vloertemperatuur (laminaat parketvloer) ligt rond de 23-25 graden, en de mengkraan laat een temperatuur van ongeveer 34 graden zien. Het blijft vreemd dat het verlagen van de bypass van 0.5 naar 0.1 de COP zo sterk verlaagt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, ontluchten heeft er weinig mee, maar helpt wel.
Ik bedoel dit:
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(Waterzijdig inregelen kan ook met voetventielen dichtdraaien, maar radiator-knoppen werkt net zo goed. De voetventielen zitten niet op oude radiatoren (die van mij zijn uit 1973 ongeveer) en je moet weten wat je doet: een radiatorknop is zo weer open of dichter).
Voor temperatuur tussen radiator-in en -uit moet je ongeveer kijken naar verschil tussen Quatt-in en -uit.

Voor vvw werkte dit bij mij: Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Nadat ik vvw had ingeregeld werd eigenlijk alles warmer. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

[Afbeelding]
Net even doorgeklikt om te kijken wat de details zijn als je kiest voor zelf overmaken.
Daar komen netjes wat details die nodig zijn, als een IBAN nummer van Quatt.

nl16citi7002058642

Eens lopen zoeken op de site van Quatt zelf, of het daar ook stond voor een dubbel controle
Maar niets nopes nada. Als je dat nummer door google trekt, kom ik ieder geval ook niet bij Quatt uit.

Pfff, ik ben best okay en veel vertrouwen, maar hier heb ik toch even een mail voor naar support gestuurd hoe het nu zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HixxfpY9iNGZdSNrGvi96wxi2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQz8b0tkLLUHMPrD2nXeFmir.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Timdows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Net even doorgeklikt om te kijken wat de details zijn als je kiest voor zelf overmaken.

nl16citi7002058642

Eens lopen zoeken op de site van Quatt zelf, of het daar ook stond voor een dubbel controle
Maar niets nopes nada. Als je dat nummer door google trekt, kom ik ieder geval ook niet bij Quatt uit.

Pfff, ik ben best okay en veel vertrouwen, maar hier heb ik toch even een mail voor naar support gestuurd hoe het nu zit

[Afbeelding]
Ik heb ook geld overgemaakt naar NL58CITI andere IBAN, wel CITI

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
[...]

nl16citi7002058642

Ik naar deze. Ook een CITI maar ander nummer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VnKu35BqkWK-fDQyk3Z6p0rwwA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XNZHy8XRMbEf7H2TVcBuPN4Z.jpg?f=user_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
[...]

nl16citi7002058642

[Afbeelding]
Ook Citi, maar ander nummer; NL58CITI2032329913

Lijkt erop dat ze behoorlijk wat rekeningnummers bij Citi hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Hmm bij mij hebben ze dit ook geplaatst, staat op 0.3bar. Maar als ik het goed begrijp wil je deze hoger instellen als je je flow maar kwijt kunt? Of hoe werkt het precies? Hebben ze na de installatie niks over verteld bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hier wilden ze ook beslist een bypass plaatsen.
Ik heb 'm niet: geweigerd (ik heb 12 radiatoren en 60m2 vvw, flow zat. Eis van 3 grote radiatoren open is wel opgenomen in plaatsingsplan).

Kijk toch maar even naar dat waterzijdig inregelen.
Zet voldoende radiatoren open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05

[...]

Ik dacht ook altijd dat het puur periodiek is, maar dat lijkt toch ook weer niet het hele antwoord te zijn. De laatste week werd er hier ergens door iemand aangegeven dat zijn 2 Quatts na verloop van tijd gelijk begonnen te lopen met het defrosten, dus ergens wordt er toch mogelijk iets van performance meegenomen.

Maar tegelijkertijd zie ik zelf ook geen enkel verschil tussen koude droge dagen zonder aanvriezen en haaientand dagen (in de COP grafiek).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Printplaten zitten aan de warme kant van de Quatt (best interessant om een keer open te maken, kan het je aanraden). Het zou ook niet zo heel slim van Quatt zijn als ze meer dan de fan en de verdamper aan de koude, natte kant zouden plaatsen.

Edit: dat was dus al gezegd door JJ85, excusi, ik moet even doorlezen op de late avond.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 18-02-2025 01:08 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Het blijft mij ook verbazen hoe mijn 6 jaar oude airco, een machine die in principe gemaakt is om te koelen, en waarbij verwarmen een bijzaak is, een algoritme lijkt te hebben om te bepalen wanneer er gedefrost moet worden, terwijl mijn veel duurdere warmtepomp, gemaakt om efficient te verwarmen niet verder komt dan 'eens per 55 minuten'.

Een van de vele teleurstellinkjes in Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
memorynl schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:35:
Laat niemand je wijsmaken dat je een modern geïsoleerd huis moet hebben!
Dat is ook zo'n gruwelijk hardnekkig fabeltje wat maar rond blijft zingen. Ja, je COP is over het algemeen het hoogst als je een gigantisch goed geisoleerde woning hebt, met op 3 verdiepingen vloerverwarming, maar als je besparing in harde cijfers uitrekent bespaar je juist vaak meer als je een Quatt Duo hebt, die 24/7 op 85% staat te stampen om een ijskoud ongeisoleerd huis warm te stoken.

Tuurlijk is dat extra isoleren best vaak een goed idee, maar als dat niet kan betekend dat niet gelijk dat een warmtepomp niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:33:
[...]

Het blijft mij ook verbazen hoe mijn 6 jaar oude airco, een machine die in principe gemaakt is om te koelen, en waarbij verwarmen een bijzaak is, een algoritme lijkt te hebben om te bepalen wanneer er gedefrost moet worden, terwijl mijn veel duurdere warmtepomp, gemaakt om efficient te verwarmen niet verder komt dan 'eens per 55 minuten'.

Een van de vele teleurstellinkjes in Quatt.
Ik zie hier nu 1 uur en 15 minuten tussen defrosts, eerder vannacht 55 minuten.
Misschien afhankelijk van temperatuur: het is hier nu -6°C, het wijzigde rond -5°C (temperatuur vlgs Quatt-app). Opgenomen vermogen neemt ook niet meer af, zoals bij hogere luchtvochtigheid.
Er is net weer 1 gestart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEVT56MDAxx80ahEr3_yvWAfI5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6GaonRGKAsOt3CauMn9PlYK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-02-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:07:
[...]

Printplaten zitten aan de warme kant van de Quatt (best interessant om een keer open te maken, kan het je aanraden). Het zou ook niet zo heel slim van Quatt zijn als ze meer dan de fan en de verdamper aan de koude, natte kant zouden plaatsen.

Edit: dat was dus al gezegd door JJ85, excusi, ik moet even doorlezen op de late avond.
Ja, compleet immuun tegen ijsvorming. Waar zat die noodverwarming ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
faberr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Hmm bij mij hebben ze dit ook geplaatst, staat op 0.3bar. Maar als ik het goed begrijp wil je deze hoger instellen als je je flow maar kwijt kunt? Of hoe werkt het precies? Hebben ze na de installatie niks over verteld bij mij.
Dat zeg je goed. 0,3 is ook de waarde waar Quatt hem normaal op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:06:
[...]

[...]

Ik dacht ook altijd dat het puur periodiek is, maar dat lijkt toch ook weer niet het hele antwoord te zijn. De laatste week werd er hier ergens door iemand aangegeven dat zijn 2 Quatts na verloop van tijd gelijk begonnen te lopen met het defrosten, dus ergens wordt er toch mogelijk iets van performance meegenomen.

Maar tegelijkertijd zie ik zelf ook geen enkel verschil tussen koude droge dagen zonder aanvriezen en haaientand dagen (in de COP grafiek).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMr7U7LgaCmoy-ST_KP-AOqs31c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PfBWIAU2vqZQLZYeMRFM8hy6.png?f=fotoalbum_large

Vannacht lieten HP1 en HP2 juist verschillende intervallen zien. HP1 neemt zelfs flink toe waar HP2 dat niet doet .. zelfde buitentemperatuur en opgenomen vermogen (bijna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 20-09 20:20
Vannacht heeft hij voor het eerst eventjes gas verbruikt, welgeteld 0.6m3 bij -7 graden. Ben over de gehele linie erg aangenaam verrast door de Quatt na een week. Ze hebben hem wat dat betreft op het goede moment geplaatst gezien afgelopen week best koud was. Gemiddelde COP afgelopen week 3.1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:42:
[...]

Dat is ook zo'n gruwelijk hardnekkig fabeltje wat maar rond blijft zingen. Ja, je COP is over het algemeen het hoogst als je een gigantisch goed geisoleerde woning hebt, met op 3 verdiepingen vloerverwarming, maar als je besparing in harde cijfers uitrekent bespaar je juist vaak meer als je een Quatt Duo hebt, die 24/7 op 85% staat te stampen om een ijskoud ongeisoleerd huis warm te stoken.

Tuurlijk is dat extra isoleren best vaak een goed idee, maar als dat niet kan betekend dat niet gelijk dat een warmtepomp niet kan.
Aanvulling : hoe meer je stookt des te meer kun je besparen. Dus hoe slechter je isolatie, hoe meer je bespaart. Zet je thermostaat een graadje hoger en je bespaart nog meer. Zet je ramen open en je bespaart nog meer.

Uiteraard gaan de kosten dan ook omhoog, dus je bent wel duurder uit.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Kan iemand mij uitleggen wat precies de functie is van die drukverschilregelaar en waarom ze die hier niet geplaatst hebben? Deze zit bij tweakers hier op de bypass zie ik, dus dat betekent dat hij tot een bepaalde druk water door de ketel stuurt en daarboven via de bypass?

Ik heb hier onder de ketel wel al een bypass met drukverschilregelaar zitten op een paar groepen die naar een aantal radiatoren gaan. Heeft een extra drukverschilregelaar op de door Quatt geplaatste bypass dan nog zin? Dan heb je namelijk twee drukverschilregelaars in 1 systeem..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAAVsNMapB7ESWObDmNxM-GGqHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjUc0YZ49ZxOMvP80lubeGLz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Animal_X op 18-02-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24

Beetje laat, maar toch vannacht een observatie dat de defrost ook langer kan duren dan 55 min
Deze nacht twee keer na 1:08:11 ipv de gebruikelijke 0:48:08.
Waarom vermeld ik seconden. Omdat alle blokken 'off' op de seconde zo lang zijn!! Dat wijst op een algoritme en niet alleen metingen.
PS. De auto is 100% ijsvrij, dus superdroge lucht! En de COP zakt inderdaad niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9J2IFAwTXR7_SqmI_ewzR5qNOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9EP8oLdla59s3skiWX3NKlyS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door m10tech op 18-02-2025 08:54 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Bij mij is het pijpje voor de consensafvoer zo te zien dicht gevroren.

Heeft iemand nog goede suggesties om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:48:
[...]

ik snap het, alleen een lift zoals je beschrijft mag ook geen personen vervoeren, helaas ik heb die regels niet geschreven, maar ze zijn er wel. Werken op hoogte is de laatste jaren (zeg maar al ruim 15 jaar) met meer regels omgeven, mn omdat er gewoon heel veel zware ongevallen (ook met dodelijke afloop) zijn gebeurt.
En ja, ik weet toevallig hier meer van, mn omdat het mijn eigen vakgebied betreft.
je kunt veilig werken op hoogte, alleen dit betekend heel vaak het gebruik van een steiger en die kosten naast tijd ook gewoon veel geld, uit oogpunt van de man die veilig ook weer thuis naar zijn gezin wil komen lijkt me dat wel vrij logisch.
Ik begrijp heel goed wat je zegt en natuurlijk is die veiligheid belangrijk. In mijn situatie ging het om een inspectie van de zonnepanelen, een scope 12 keuring omdat we niet aan de eisen van onze verzekering voldeden. Ons dak kan je ook niet via een steiger bereiken (is denk ik ook niet de bedoeling) en je moet bij ons nu eenmaal bij ons over een rand (muurtje) van 1 meter klimmen als je het dak op wil. Met een Jip kom je dus wel over die rand en is daarom waarschijnlijk de veiligste manier. En het is ook heel goed dat Quatt oog zou hebben voor de veiligheid van hun monteurs. Plaatsing op een dak/dakkapel is zonder valbescherming gewoon niet de veiligste plek. En ik denk dat een verkoper van Quatt daar niet vanzelfsprekend oog voor heeft, die wil vooral verkopen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Animal_X schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:44:
Kan iemand mij uitleggen wat precies de functie is van die drukverschilregelaar en waarom ze die hier niet geplaatst hebben? Deze zit bij tweakers hier op de bypass zie ik, dus dat betekent dat hij tot een bepaalde druk water door de ketel stuurt en daarboven via de bypass?

Ik heb echter iets onder de ketel al een bypass zitten op een paar groepen die naar een aantal radiatoren gaan. Heeft een extra drukverschilregelaar op de door Quatt geplaatste bypass dan nog zin? Dan heb je namelijk twee drukverschilregelaars in 1 systeem..
Maak, als je wil, eens een foto van onder je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Beetje laat, maar toch vannacht een observatie dat de defrost ook langer kan duren dan 55 min
Deze nacht twee keer na 1:08:11 ipv de gebruikelijke 0:48:08.
Waarom vermeld ik seconden. Omdat alle blokken 'off' op de seconde zo lang zijn!! Dat wijst op een algoritme en niet alleen metingen.
[Afbeelding]
Ik vertrouw de waarde van Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet. Er lijkt geen relatie met de 4weg-klep te zijn. Die laatste zegt (mij) of er sprake is van een omgekeerde heatpump, dus of er sprake is van een defrost fase. Kun je ook de 4weg-klep toevoegen in het overzicht ?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moment van het starten van een defrost fase een combinatie is van metingen en een algoritme, maar dat de defrost fase zelf een vaste procedure is, dus met vaste tijden.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

jj85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Maak, als je wil, eens een foto van onder je CV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcJqstU9RJc9l3-NJ1tfCZTavF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VU2R0KrXaGH4XX7gTebTwt0J.jpg?f=fotoalbum_large

Hier onder de ketel. Post hierboven die drukverschilregelaar die op een oude open verdeler zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Animal_X schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]

Hier onder de ketel. Post hierboven die drukverschilregelaar die op een oude open verdeler zit.
Dat messing 'ding' direct onder de CV (waar de witte kabel voorlangs loopt) is de bypass van de CV. Dit is niets meer dan een terugslagklep. Water uit de Quatt hoeft dan niet door de CV te stromen als de CV niet actief is.
Animal_X schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:44:
De drukverschilregelaar zorgt er eigenlijk voor dat er altijd een bepaalde flow over het systeem kan circuleren. Dus zou je bijvoorbeeld een aantal radiatoren dichtgedraaid worden, dan loopt de druk tussen aanvoer en retour wat op. Eenmaal boven de insteldruk van de drukverschilregelaar, zal deze openen en daarmee de aanvoer en retour kortsluiten.
Ik heb hier onder de ketel wel al een bypass met drukverschilregelaar zitten op een paar groepen die naar een aantal radiatoren gaan. Heeft een extra drukverschilregelaar op de door Quatt geplaatste bypass dan nog zin? Dan heb je namelijk twee drukverschilregelaars in 1 systeem.
In normale situaties staat de drukverschilregelaar dicht.

[Afbeelding]
Eentje lijkt me idd voldoende. En waarschijnlijk heeft Quatt ook gedacht dat het zinloos was om er nog eentje bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Ik ben bekend met de eis dat de Quatt altijd aan de stroom moet, maar nu gaat hier ivm werkzaamheden de stroom er 8 uur grotendeels uit.

Dit kan neem ik aan geen kwaad toch?

Weet niet hoe letterlijk dat niet zonder stroom mogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
AlfredPteD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik vertrouw de waarde van Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet. Er lijkt geen relatie met de 4weg-klep te zijn. Die laatste zegt (mij) of er sprake is van een omgekeerde heatpump, dus of er sprake is van een defrost fase. Kun je ook de 4weg-klep toevoegen in het overzicht ?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moment van het starten van een defrost fase een combinatie is van metingen en een algoritme, maar dat de defrost fase zelf een vaste procedure is, dus met vaste tijden.
Waarom zou je Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet vertrouwen?
Bij temperaturen >0grC zie je dat de bodemplaatverwarming aan gaat zodra Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost actief wordt. Dit is het begin van de defrostcyclus.
Na een x aantal minuten van opwarmen, schakelt vervolgens de 4-wegklep om daadwerkelijk het defrosten te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:11:
Ik ben bekend met de eis dat de Quatt altijd aan de stroom moet, maar nu gaat hier ivm werkzaamheden de stroom er 8 uur grotendeels uit.

Dit kan neem ik aan geen kwaad toch?

Weet niet hoe letterlijk dat niet zonder stroom mogen is.
8 uur zou normaal gesproken geen probleem zijn.
maar je loopt nu, met deze koude ochtend, wel een klein risico dat de watertemperatuur te koud wordt en de mechanische vorstklep bij/in de Quatt opent. Daarmee stroomt een deel van je CV-systeem leeg.
Geen idee of je systeem vandaag zo koud gaat worden
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Waarom zou je Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet vertrouwen?
Bij temperaturen >0grC zie je dat de bodemplaatverwarming aan gaat zodra Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost actief wordt. Dit is het begin van de defrostcyclus.
Na een x aantal minuten van opwarmen, schakelt vervolgens de 4-wegklep om daadwerkelijk het defrosten te starten.
Omdat die op een ogenschijnlijk willekeurig moment 'off' gaat, terwijl de defrost dan nog een tijdje doorloopt. Misschien is een betere opmerking dat ik niet weet welke waarde ik hier aan moet hechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hen3s
Wel grappig; ik kwam deze link vorige week al tegen in mijn zoektocht naar een bedrijf voor onderhoud van mijn ketel. Eneco blijkt het wel te doen, maar in een beperkte regio. Niet bij mij.
Vandaag dus een e-mail van Quatt over installateurs die het geen probleem vinden als er een Quatt aanwezig is;

https://www.quatt.io/p/hybride-warmtepomp/onderhoud-cv-ketel

Plaats waar ik woon had vorige week er één, nu staan er twee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:52:

Niks tegen te doen, behalve een verwarmingskabel erin steken en aankoppelen aan de bodemverwarming.
https://www.kleinveeservi...warmingskabel-50watt.html

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 18-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Niks tegen te doen, behalve een verwarmingskabel erin steken en aankoppelen aan de bodemverwarming.
Ik zat er zelf aan te denken om een beetje isolatie om de afvoerbuis te doen, maar of dat helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Ik zat er zelf aan te denken om een beetje isolatie om de afvoerbuis te doen, maar of dat helpt...
Eenmaal bevroren zal het dan ook veel langer duren voordat het weer ontdooit is. Denk dat het weinig toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Er zal na twee defrosts ook wel water in de wp blijven staan neem ik aan dan?
En dan overlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:52:

@netappie

Mmm, dacht dat je dat toch wel weet, gewoon zoals Quatt het ook doet, verwarmingsdraad erom heen en voor de veiligheid; altijd aan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Friezin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Even reactie op dit stukje want is een hardnekkig misverstand:

wij betalen, hoe dan ook, voor de Quatts altijd de volle mep aan Quatt (zie TS voor die prijs).
WIJ, de klant, krijgen de subsidie, 1 of 2 x.
Die subsidie? Daar ziet Quatt geen cent van. Jij en ik wel.
Nadat we de volledige rekening hebben betaald, krijgen WIJ de subsidie gestort

(Wanneer je dubbel glas aanschaft, betaal je ook de leverancier de volle mep. Die leverancier krijgt niks van je subsidie gestort)
Natuurlijk snap ik wat je zegt. Maar als je als consument niet twee keer subsidie zou krijgen dan zal je niet zo snel een tweede unit kopen, die tweede unit bespaart veel minder gas en dat maakt een tweede unit in verhouding veel duurder. Dus uiteindenlijk heeft vooral Quatt er baat bij dat er tweede keer subsidie wordt verstrekt en is de keuze voor twee, qua vermogen, kleine units wel degelijk onderdeel van hun businessplan. Sterker voor All-Electric is die tweede unit gewoon nodig en kan je omdat daar een w/w pomp in zit ook daarvoor subsidie krijgen. Quatt gaat er ook vanuit dat je als consument die subsidie krijgt en daarom communiceren ze naar buiten ook de nettoprijs. Zonder subsidie is tegen de huidige prijzen die gehanteerd worden, een wp financiëel gewoon voor veel consumenten niet interessant.

Recent ben ik tot het inzicht gekomen (las een artikel) dat die subsidie niet zozeer bedoelt is voor de consument, maar vooral bedoelt is om de markt te stimuleren. Zodra er grotere aantal wp's worden verkocht, de concurrentie toeneemt, de prijzen dalen, zal de subsidie omlaag gaan of zelfs verdwijnen. Die weg is zoals we weten al ingezet. Op zich is een wp niet zoveel anders als een airco en toch zijn de prijzen van wp's veel hoger. Deze prijzen kunnen gehanteerd worden omdat de overheid subsidie geeft dus indirect steekt Quatt die subsidie wel degenlijk in eigen zak. Dat is niet erg, je hebt mensen nodig die hun nek uit steken, inversteerders en werknemers, maar het zal naief zijn om te ontkennen dat vooral Quatt met zijn strategie van twee units en een derde w/w wp niet van deze extra subsidie profiteerd. En natuurlijk heeft de consument zijn voordeel, maar ik gaf al aan dat prijzen voor wp's kunstmatig hoog zijn. Eigenlijk vraag ik mij af zal het zoveel duurder zijn om een wp te produceren in de plaats van een CV-ketel. Oprechte vraag.

Ook de glashandel en dergelijke profiteert van die subsidie en die hebben het ook hardstikke druk. Als leek het ik geen zicht op de kwaliteit, maar het verschil in mijn offertes bedroeg meer dan €2000 terwijl ze beiden offertes voldeden aan de subsidie eisen. Als dat kan dan weet dat er dan met een vork geschreven wordt. En dat is mogenlijk omdat er subsidie gegeven wordt, de vraag is hoog. Verhoogde vraag omdat elke huizenkoper extra geld kan lenen om het huis te verduurzamen. En inderdaad ook ik als consument profiteer van de subsidie. Ik probeer mijn maandlasten omlaag te krijgen, ik probeer een steente bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, ik vind het prettig als mijn huis in waarde stijgt. De gedachte is nu kan ik ook eens van een subsidie profiteren, we hebben als gezin nog nooit toeslagen gehad en betalen in verhouding veel belasting. Maar vind ik als persoon dat het huidige (subsidie) beleid het beste is om de klimaatdoelstellingen te halen dan is het antwoord nee. Ga collectief de slechste (huur)huizen isoleren, straat voor straat. Elk jaar is er weer een pot met geld nodig om bij te springen omdat sommige hun energierekening niet kunnen betalen terwijl aan de onderliggende oorzaak niks wordt gedaan. Dat geld wat daar heen gaat kan veel effectiever worden ingezet.

Ook de subsidie voor een tweede Quatt geeft in verhouding maar heel weinig klimaat winst (produceren, vervoeren, extra defrosts, het hele jaar stand by, extra bodenplaatverwarming) en ik snap dan ook dat sommige mensen dat als misbruik van subsidie zien. Sudsidie die wij uiteindenlijk met ons allen betalen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Ik begrijp heel goed wat je zegt en natuurlijk is die veiligheid belangrijk. In mijn situatie ging het om een inspectie van de zonnepanelen, een scope 12 keuring omdat we niet aan de eisen van onze verzekering voldeden. Ons dak kan je ook niet via een steiger bereiken (is denk ik ook niet de bedoeling) en je moet bij ons nu eenmaal bij ons over een rand (muurtje) van 1 meter klimmen als je het dak op wil. Met een Jip kom je dus wel over die rand en is daarom waarschijnlijk de veiligste manier. En het is ook heel goed dat Quatt oog zou hebben voor de veiligheid van hun monteurs. Plaatsing op een dak/dakkapel is zonder valbescherming gewoon niet de veiligste plek. En ik denk dat een verkoper van Quatt daar niet vanzelfsprekend oog voor heeft, die wil vooral verkopen.
Sowieso is en blijft plaatsing op hoogte van een (hybride) warmtepomp onhandig voor onderhoud, van welk merk dan ook. Ik lees net weer een artikel over zo'n issue in een complete wijk van 70 woningen: de installateur wil niet, de bouwer neemt ook geen verantwoordelijkheid.
Blij dat die van mij gewoon op de grond staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bLb0G6gADwEZD2EIIriLjN684U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLc04CoZcux211Nm8234CGNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:38

RobertowNL

For your gear!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmRw9vyIVzjdz5CL7wpdc6lw1To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkj5AJ0Q72BMLLgRdlZn0Fuw.jpg?f=fotoalbum_large
Vanochtend toch even onder de indruk. Gedurende langere tijd wel flink boven spec. Vanacht meerdere uren met 4.6kWh.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Pagina: 1 ... 221 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.