Ik hoop dat er wat slimme Tweakers zijn die even met me mee willen denken;
Ik kreeg gisteren een mail van Quatt dat er iets niet goed zou zijn aan mijn installatie:
Als ik warm water gebruik schakelt mijn ketel (Nefit) een externe (Honeywell) 3-wegklep om een periode in plaats van mijn verwarmingscircuit, mijn boilervat te verwarmen zodat het weer op temperatuur komt. Zoals je in onderstaande grafieken ziet meet de Quatt die hoge temperatuur ook, en daalt de flow voor de Quatt naar 0 op die momenten.
/f/image/F8VDsUY2b31RTpxwQXnpwJqA.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat dat niet de bedoeling is en dat dat de situatie is waar de Quatt-medewerker op doelt. De Quatt monteurs hebben twee 'bypasses' aangebracht bij installatie, in tekening hieronder aangegeven als BP1 en BP2. BP2 heeft een drukventiel, BP1 niet, dat is gewoon een rechtstreekse verbinding.
Ik heb het vermoeden dat er iets met die bypasses fout is maar kan het nog niet helemaal onderbouwen. Ik zie zelf ook niet in hoe de driewegklep hier een rol bij kan spelen. Iemand die het wel direct ziet?
Schematische tekening van de installatie:
Ik kreeg gisteren een mail van Quatt dat er iets niet goed zou zijn aan mijn installatie:
Nu is het zo dat er sinds installatie nog nooit een moment zonder vraag is geweest, en dat er altijd meerdere (maar zeker tenminste een) radiator vol open staat. Ik merk echter zelf ook in zowel Home Assistant als de Quatt app op dat wanneer ik warm water gebruik, er iets 'vreemds' lijkt te gebeuren. De vraag is of dat ook echt vreemd is, of normaal.Als de Quatt niet hoeft te verwarmen en het is kouder dan 6 graden buiten, dan start deze een anti-vries bescherming. Dit doen we door middel van de circulatiepomp op minimaal vermogen het water te laten rondpompen continu.
Nu zien wij dat als dit gebeurd er 2 dingen gebeuren.
soms valt de door stroming helemaal weg, dit lijkt erop dat het betekent dat als alles op temperatuur is wellicht alle radiatoren dicht staan of gaan. Kunt u ervoor zorgen dat er altijd minimaal 1 open is voor onze anti-vries beveiligingen.
Het lijkt erop dat er soms warmte uit de ketel komt. Dit duidt vaak erop dat de 3-weg klep die in de ketel zit stuk is. De Quatt pompt dan water rond, dit koelt de ketel dan af omdat de 3-weg klep het water niet tegen houdt en dan gaat de ketel weer bijstoken.
Wij raden u aan een CV monteur te laten controleren dat de 3-wegklep nog wel goed is of vervangen moet worden, om onnodig gas verbruik te voorkomen.
Als ik warm water gebruik schakelt mijn ketel (Nefit) een externe (Honeywell) 3-wegklep om een periode in plaats van mijn verwarmingscircuit, mijn boilervat te verwarmen zodat het weer op temperatuur komt. Zoals je in onderstaande grafieken ziet meet de Quatt die hoge temperatuur ook, en daalt de flow voor de Quatt naar 0 op die momenten.
/f/image/F8VDsUY2b31RTpxwQXnpwJqA.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat dat niet de bedoeling is en dat dat de situatie is waar de Quatt-medewerker op doelt. De Quatt monteurs hebben twee 'bypasses' aangebracht bij installatie, in tekening hieronder aangegeven als BP1 en BP2. BP2 heeft een drukventiel, BP1 niet, dat is gewoon een rechtstreekse verbinding.
Ik heb het vermoeden dat er iets met die bypasses fout is maar kan het nog niet helemaal onderbouwen. Ik zie zelf ook niet in hoe de driewegklep hier een rol bij kan spelen. Iemand die het wel direct ziet?
Schematische tekening van de installatie:
/f/image/8ZtpP3UusYvUZbnIpKcH3zNv.png?f=fotoalbum_large)