Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Natuurlijk snap ik wat je zegt. Maar als je als consument niet twee keer subsidie zou krijgen dan zal je niet zo snel een tweede unit kopen, die tweede unit bespaart veel minder gas en dat maakt een tweede unit in verhouding veel duurder. Dus uiteindenlijk heeft vooral Quatt er baat bij dat er tweede keer subsidie wordt verstrekt en is de keuze voor twee, qua vermogen, kleine units wel degelijk onderdeel van hun businessplan. Sterker voor All-Electric is die tweede unit gewoon nodig en kan je omdat daar een w/w pomp in zit ook daarvoor subsidie krijgen. Quatt gaat er ook vanuit dat je als consument die subsidie krijgt en daarom communiceren ze naar buiten ook de nettoprijs. Zonder subsidie is tegen de huidige prijzen die gehanteerd worden, een wp financiëel gewoon voor veel consumenten niet interessant.

Recent ben ik tot het inzicht gekomen (las een artikel) dat die subsidie niet zozeer bedoelt is voor de consument, maar vooral bedoelt is om de markt te stimuleren. Zodra er grotere aantal wp's worden verkocht, de concurrentie toeneemt, de prijzen dalen, zal de subsidie omlaag gaan of zelfs verdwijnen. Die weg is zoals we weten al ingezet. Op zich is een wp niet zoveel anders als een airco en toch zijn de prijzen van wp's veel hoger. Deze prijzen kunnen gehanteerd worden omdat de overheid subsidie geeft dus indirect steekt Quatt die subsidie wel degenlijk in eigen zak. Dat is niet erg, je hebt mensen nodig die hun nek uit steken, inversteerders en werknemers, maar het zal naief zijn om te ontkennen dat vooral Quatt met zijn strategie van twee units en een derde w/w wp niet van deze extra subsidie profiteerd. En natuurlijk heeft de consument zijn voordeel, maar ik gaf al aan dat prijzen voor wp's kunstmatig hoog zijn. Eigenlijk vraag ik mij af zal het zoveel duurder zijn om een wp te produceren in de plaats van een CV-ketel. Oprechte vraag.

Ook de glashandel en dergelijke profiteert van die subsidie en die hebben het ook hardstikke druk. Als leek het ik geen zicht op de kwaliteit, maar het verschil in mijn offertes bedroeg meer dan €2000 terwijl ze beiden offertes voldeden aan de subsidie eisen. Als dat kan dan weet dat er dan met een vork geschreven wordt. En dat is mogenlijk omdat er subsidie gegeven wordt, de vraag is hoog. Verhoogde vraag omdat elke huizenkoper extra geld kan lenen om het huis te verduurzamen. En inderdaad ook ik als consument profiteer van de subsidie. Ik probeer mijn maandlasten omlaag te krijgen, ik probeer een steente bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, ik vind het prettig als mijn huis in waarde stijgt. De gedachte is nu kan ik ook eens van een subsidie profiteren, we hebben als gezin nog nooit toeslagen gehad en betalen in verhouding veel belasting. Maar vind ik als persoon dat het huidige (subsidie) beleid het beste is om de klimaatdoelstellingen te halen dan is het antwoord nee. Ga collectief de slechste (huur)huizen isoleren, straat voor straat. Elk jaar is er weer een pot met geld nodig om bij te springen omdat sommige hun energierekening niet kunnen betalen terwijl aan de onderliggende oorzaak niks wordt gedaan. Dat geld wat daar heen gaat kan veel effectiever worden ingezet.

Ook de subsidie voor een tweede Quatt geeft in verhouding maar heel weinig klimaat winst (produceren, vervoeren, extra defrosts, het hele jaar stand by, extra bodenplaatverwarming) en ik snap dan ook dat sommige mensen dat als misbruik van subsidie zien. Sudsidie die wij uiteindenlijk met ons allen betalen.
Och, het is maar hoe je het bekijkt.
Ik ben straks met 2 Quatts goedkoper uit dan de hybride Nefit uit mijn eerste offerte (€14.000, €3000 subsidie). Dus dan dicht ik Nefit toe, een grotere netto graaier te zijn.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39
RobertowNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]
Vanochtend toch even onder de indruk. Gedurende langere tijd wel flink boven spec.
mooi toch? :)
Prima binnen spec: (4.5kW-ish max vermogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k878hz2N2vWKWNb-dg6TpiNDVfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pRHJTs4juMi8h72DBVroFvK.png?f=fotoalbum_large

En mits droog buiten (geen/weinig defrosts) kun je best goed uitkomen over het uur gemeten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Och, het is maar hoe je het bekijkt.
Ik ben straks met 2 Quatts goedkoper uit dan de hybride Nefit uit mijn eerste offerte (€14.000, €3000 subsidie). Dus dan dicht ik Nefit toe, een grotere netto graaier te zijn.
Appels / Peren, maar het bevestigt toch verder precies wat @WAF1 schrijft?
2 x 2775 euro subsidie vs 1 x 3000. Quatt is echt wel de lachende 3e hoor.
WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Recent ben ik tot het inzicht gekomen (las een artikel) dat die subsidie niet zozeer bedoelt is voor de consument, maar vooral bedoelt is om de markt te stimuleren. Zodra er grotere aantal wp's worden verkocht, de concurrentie toeneemt, de prijzen dalen, zal de subsidie omlaag gaan of zelfs verdwijnen. Die weg is zoals we weten al ingezet.
Zeker. En zo hebben ze haast perverse bijwerkingen. Zie de Duitse prijzen van warmtepompen. Die liggen echt VEEL hoger dan in Nederland, want, VEEL meer subsidie. Ebay Kleinanzeigen is dan ook een prima manier om van je (Nederlandse) warmtepomp af te kunnen

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 18-02-2025 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:05:
[...]

Maar ook de mogelijkheid om goedkoop in te stappen met 1 Quatt en met 1 keer subsidie.
Zou de enkele warmtepomp van Nefit zoveel duurder zijn qua productiekosten dan een enkele Quatt?

PS: truc met dubbel subsidie zien we vaker. Maar gelukkig heb ik eindelijk recht op een subsidie ipv continue bijdrager aan huur- opvang- vut- zorg- en andere bijdragen aan anderen te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 18-02-2025 11:42 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Friezin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Sowieso is en blijft plaatsing op hoogte van een (hybride) warmtepomp onhandig voor onderhoud, van welk merk dan ook. Ik lees net weer een artikel over zo'n issue in een complete wijk van 70 woningen: de installateur wil niet, de bouwer neemt ook geen verantwoordelijkheid.
Blij dat die van mij gewoon op de grond staat.

[Afbeelding]
Je ziet dat vaker omdat ze anders in de knel komen qua geleuidseisen, door de hoogte in te gaan, zeker op het dak besparen ze weer een aantal dB's en kunnen dan wel een "goedkopere" wp plaatsen dan als deze op de grond komt te staan.
Wat hier ook nog een rol in kan spelen is dat de verkopende partij het gewoon het niet mooi cq geen geschikte plaats gevonden wordt, bv bang dat mensen een wp in hun tuin veelal niet willen. door deze uit zicht te plaatsen omgaan ze dat mogelijke probleem.
Aan het aspect onderhoud word daar al helemaal niet gedacht, want dat is dan namelijk niet meer hun probleem.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Ik begrijp heel goed wat je zegt en natuurlijk is die veiligheid belangrijk. In mijn situatie ging het om een inspectie van de zonnepanelen, een scope 12 keuring omdat we niet aan de eisen van onze verzekering voldeden. Ons dak kan je ook niet via een steiger bereiken (is denk ik ook niet de bedoeling) en je moet bij ons nu eenmaal bij ons over een rand (muurtje) van 1 meter klimmen als je het dak op wil. Met een Jip kom je dus wel over die rand en is daarom waarschijnlijk de veiligste manier. En het is ook heel goed dat Quatt oog zou hebben voor de veiligheid van hun monteurs. Plaatsing op een dak/dakkapel is zonder valbescherming gewoon niet de veiligste plek. En ik denk dat een verkoper van Quatt daar niet vanzelfsprekend oog voor heeft, die wil vooral verkopen.
oke, betreft het hier om een bedrijfspand? Want zo ver ik het weet cq kan zien kom je dat eigenlijk alleen bij bedrijfspanden tegen (de verplichting vanuit de verzekering dan).
Helaas lijkt het er op dat deze SCIOS Scope 12 inspectie dus gewoon weer een geldklopperij aan het worden is, zeker omdat blijkbaar alleen een SCIOS-gecertificeerd bedrijf dit mag doen. De wettelijke basis voor PV systemen ontbreekt hier echt, dit is bv voor Installatie-eigenaren van stookinstallaties en verwarmingssystemen zijn volgens het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) verplicht deze te laten inspecteren door een SCIOS-gecertificeerd bedrijf wel wettelijk geborgd.

"De SCIOS Scope 12 inspectie is een elektrakeuring voor de zonnestroom­installatie (zonnepanelen) van bedrijven. De eerste keer dat de zonnestroominstallatie wordt geïnspecteerd, is een eerste bijzondere inspectie (EBI). Als de herkeuringstermijn is verstreken (5 jaar of korter afhankelijk van de eisen in de verzekering), volstaat een periodieke inspectie (PI)." zie bv interpolis
ik heb even kort op google gezocht, maar eigenlijk niets verder gevonden voor woonhuizen.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 18-02-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
harv schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:35:
[...]

@netappie

Mmm, dacht dat je dat toch wel weet, gewoon zoals Quatt het ook doet, verwarmingsdraad erom heen en voor de veiligheid; altijd aan. :)
Ja, dat is wel een idee. Een warmtetape met automatische schakelaar zou wel moeten schelen.
Even nadenken hoe ik dat ga doen qua bedrading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Ja, dat is wel een idee. Een warmtetape met automatische schakelaaar zou wel moeten schelen.
Meeschakelen met L5?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6VUzahJ_JCqmiwJ-M-rWemHV8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KZP0RFBkJ6Maca3vdbegMFWI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Friezin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Sowieso is en blijft plaatsing op hoogte van een (hybride) warmtepomp onhandig voor onderhoud, van welk merk dan ook. Ik lees net weer een artikel over zo'n issue in een complete wijk van 70 woningen: de installateur wil niet, de bouwer neemt ook geen verantwoordelijkheid.
Blij dat die van mij gewoon op de grond staat.

[Afbeelding]
Best wel een heftig artikel en het is goed dat aan dit onderwerp aandacht wordt besteed en misschien verdient op hoogte plaatsen ook wel aandacht in de TS. Misschien is dat er zelfs al. De twee relatief kleine units van Quatt is typisch iets wat mensen op hun dakkapel wilen plaatsen, dit komt ook omdat Quatt moet aangesloten worden bij de CV-ketel. Niet bij elke wp is dat zo, een voorbeeld is de Warmte. Bij de keuze van een wp zou je de plaatsingsmogenlijkheden mee moeten nemen. Ik vind het ook opvallend dat in dat "bekende filmpje van Daan", plaatsing op een dakkapel min of meer wordt gepromoot.

Trouwens die hoogwerker het hele weekend zeg maar voor het huis gestaan en ik bedenk nu ineens dat daar de brandput zit. Ik was blij dat die dag mijn man thuis was, want de inspecteur, die in de Jip stond, die bleef steken, dus moest er met het Hoogwerker bedrijf worden gebeld en aan hendels worden getrokken. En ga er ook vanuit dat als je echt een probleem hebt dat het dan buiten vriest. Maar het was iedereen al duidenlijk, ik raad op het dak plaatsen niet aan. Het zal ook geen toeval zijn dat tussentijds het bouwbesluit is aangepast.

Eigenlijk vraag ik mij af mag je wel een airco of wp op je dakkapel plaatsen. Het klopt, ik ben de zeikerd maar ik weet ook dat afwijken van de "regels" consquenties heeft. Dat was dus de rede dat er bij ons een inspecteur het dak op moest. Terwijl je van de wet nog steeds zelf zonnepanelen mag plaatsen, wij een mannetje ingeschakeld, elektromonteur, medeoprichter van een afdeling die destijds zonnepanelen ging plaatsen, wij vertrouwde hem, vond mijn verzekeraar het allemaal niet zo'n goed idee en eiste een bepaalt keurmerk. Een bepaalt keurmerk dat ook veel reguliere zonnepanelenbedrijven niet hebben. Reken er dus op dat al die monteurs die het dak op moeten (onder slechte omstandigheden) zijn niet te verzekeren. Die extra risicopremie waarover ik het eerder had, die ik in dit topic langs zag komen, is naar mijn mening niet het volledige verhaal een verzekeraar sluit liever bepaalde risico's uit terwijl Quatt zoveel mogenlijk Quatt's wil verkopen. daar komt het belang van de verkoper, provisie, nog eens bij. Sta er dus bij stil dat je van Quatt (of willekeurige verkoper) geen onafhankelijk advies krijgt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Ja, dat is wel een idee. Een warmtetape met automatische schakelaar zou wel moeten schelen.
Dan kun je de draad er toch net zo goed inhangen :?
Hoef je ook niet eerst buiten de warmtepomp te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:49
Het valt me nu pas op dat het elektriciteitsverbruik in de Quatt-app, sinds de update van de CiC naar 2.23.0, vrijwel dagelijks hoger is dan wat ik meet met de kWh-meter van HomeWizzard.
Het is niet veel (ruim 500 W/dag) maar wel eigenaardig dat de Quatt het eigen verbruik hoger meet(?) dan een kWh-meter in de meterkast. Leuke bijkomstigheid is dat de COP dus eigenlijk ietsje hoger is (ongeveer 0,05 tot 0,1) dan dat Quatt in de App laat zien.

Ben wel benieuwd waarmee/hoe de Quatt het elektriciteitsverbruik van de buitenunit meet. Of neemt Quatt nu ook het verbruik van de CiC (dus ca. 20 W) mee in de berekening?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Best wel een heftig artikel en het is goed dat aan dit onderwerp aandacht wordt besteed en misschien verdient op hoogte plaatsen ook wel aandacht in de TS. Misschien is dat er zelfs al. De twee relatief kleine units van Quatt is typisch iets wat mensen op hun dakkapel wilen plaatsen, dit komt ook omdat Quatt moet aangesloten worden bij de CV-ketel. Niet bij elke wp is dat zo, een voorbeeld is de Warmte. Bij de keuze van een wp zou je de plaatsingsmogenlijkheden mee moeten nemen. Ik vind het ook opvallend dat in dat "bekende filmpje van Daan", plaatsing op een dakkapel min of meer wordt gepromoot.
ja, goede tip, ik zal zelf even kijken wat er al instaat cq of we dat een wat meer prominente plaats kunnen gaan geven, ik ben ondertussen al bezig met een eerste opzet.
alleen ken ik dat bekende filmpje van Daan dus niet, alleen die pannenkoekbakker, maar dat lijkt me een ander thema. linkje ?
Trouwens die hoogwerker het hele weekend zeg maar voor het huis gestaan en ik bedenk nu ineens dat daar de brandput zit. Ik was blij dat die dag mijn man thuis was, want de inspecteur, die in de Jip stond, die bleef steken, dus moest er met het Hoogwerker bedrijf worden gebeld en aan hendels worden getrokken. En ga er ook vanuit dat als je echt een probleem hebt dat het dan buiten vriest. Maar het was iedereen al duidenlijk, ik raad op het dak plaatsen niet aan. Het zal ook geen toeval zijn dat tussentijds het bouwbesluit is aangepast.

Eigenlijk vraag ik mij af mag je wel een airco of wp op je dakkapel plaatsen. Het klopt, ik ben de zeikerd maar ik weet ook dat afwijken van de "regels" consquenties heeft. Dat was dus de rede dat er bij ons een inspecteur het dak op moest. Terwijl je van de wet nog steeds zelf zonnepanelen mag plaatsen, wij een mannetje ingeschakeld, elektromonteur, medeoprichter van een afdeling die destijds zonnepanelen ging plaatsen, wij vertrouwde hem, vond mijn verzekeraar het allemaal niet zo'n goed idee en eiste een bepaalt keurmerk. Een bepaalt keurmerk dat ook veel reguliere zonnepanelenbedrijven niet hebben. Reken er dus op dat al die monteurs die het dak op moeten (onder slechte omstandigheden) zijn niet te verzekeren. Die extra risicopremie waarover ik het eerder had, die ik in dit topic langs zag komen, is naar mijn mening niet het volledige verhaal een verzekeraar sluit liever bepaalde risico's uit terwijl Quatt zoveel mogenlijk Quatt's wil verkopen. daar komt het belang van de verkoper, provisie, nog eens bij. Sta er dus bij stil dat je van Quatt (of willekeurige verkoper) geen onafhankelijk advies krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:13:
[...]
ja, goede tip, ik zal zelf even kijken wat er al instaat cq of we dat een wat meer prominente plaats kunnen gaan geven, ik ben ondertussen al bezig met een eerste opzet.
alleen ken ik dat bekende filmpje van Daan dus niet, alleen die pannenkoekbakker, maar dat lijkt me een ander thema. linkje ?

[...]
Hierbij de link.
We gaan niet weer de discussie over influencing aan 😉

YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Dan kun je de draad er toch net zo goed inhangen :?
Hoef je ook niet eerst buiten de warmtepomp te komen.
De draad (dat heet formeel een warmtelint) erin heeft meer effect dan erbuiten, want dan moet hij namelijk eerst het pijpje opwarmen, en zonder isolatie ben je denk ik het meeste ook direct weer kwijt.
Wel een type kiezen welke geisoleerd is. ik weet niet op welk voltage het L5 lint op aangelsoten is? Maar daar moet je eigenlijk achter zien te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 18-02-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Hierbij de link.
We gaan niet weer de discussie over influencing aan 😉

YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp
ik zou niet durven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:20:
[...]

De draad (dat heet formeel een warmtelint) erin heeft meer effect dan erbuiten, want dan moet hij namelijk eerst het pijpje opwarmen, en zonder isolatie ben je denk ik het meeste ook direct weer kwijt.
Wel een type kiezen welke geisoleerd is. ik weet niet op welk voltage het L5 lint op aangelsoten is? Maar daar moet je eigenlijk achter zien te komen.
Al die dingen werken op 230V, anders heb je een enorm Amperage nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:20:
[...]

L5 is 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dus daar passen de standaard 230V warmtelinten prima op. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:57
harv schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:35:
[...]

@netappie

Mmm, dacht dat je dat toch wel weet, gewoon zoals Quatt het ook doet, verwarmingsdraad erom heen en voor de veiligheid; altijd aan. :)
@netappie
@jj85
@paQ

Was bedoeld als grapje, overstort maken kan ook.
Maar zo zie je waartoe een opmerking kan leiden.
Maar ben snel, de winter is voorbij! :)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:44:
[...]

@netappie
@jj85
@paQ

Was bedoeld als grapje, overstort maken kan ook.
Maar zo zie je waartoe een opmerking kan leiden.
Maar ben snel, de winter is voorbij! :)
Ik had het de pagina ervoor al gepost.
Op zich niet ongewoon ofzo, als je met een dunne afvoer zit die van hoog moet komen.
Nog altijd beter dan wanneer de de boel vol water blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
[quote]paQ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:05:
[...]

Ik geef dus inderdaad aan dat de prijzen voor gewone consumenten veel te duur zijn om uit te kunnen @Friezin bevestigd dus inderdaad precies wat ik zeg. Met zo'n dure offerte op zak gaat de consument op zoek naar een goedkoper alternatief. In dat gat in de markt is Quatt gesprongen. En de consument denkt dan maar een Chinees, totale afhankelijkheid, matige klantenservice, de pomp presteert naar mijn indruk goed. En ondanks dat ik een wp met propaan wou, vond ik deze gewoon te duur. Daarom kwam ik toch weer bij Quatt terug en daar hoef ik mij niet voor te schamen, het is gewoon hoe de markt werkt. En ik schaam mij dus ook niet omdat ik dit keer wel eens lekker de subsidie mee pak, maar dat is niet automatisch hetzelfde dan dat dit ook daadwerkenlijk goed beleid is. Maar ik ben relatief vroeg ingestapt (Ik wist amper wat een wp was) om op die manier de volledige subsidie veilig te stellen. Enig opportunisme is mij niet vreemd. Juist laat met zonnepanelen ingestapt omdat om op het platte dak te leggen belachelijk hoge prijzen werden gevraagd. Dit kon door de salderingsregeling wat natuurlijk ook een soort subsidie is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hier loopt de Quatt bij -7 ook op zijn tandjes. Ik ben wat aan het experimenteren met nachtverlaging en je ziet dat de CV bijspringt op het moment dat de Tado +0,1 graad doet.
Vannacht dus geen nachtverlaging meer. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fifYg6vtiLU-rxgR7RjrQzzPVOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDyShMw79USjg8aEV0CP8aWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCcVXXzk7R3O7CrQ3QP1j6-M9oc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsQOYz9Z60K1FSDDeX0RTBVT.png?f=fotoalbum_large

Ook als experiment één dag compleet CV gedaan (gisteren) 12m3 gas verbruikt. De app klopte redelijk qua geschat gasverbruik. Maar op zo'n dag gebruik ik denk ik 50kW voor de Quatt. Nu dus weer lekker de Quatt aan. :)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Mijn vriendin heeft sinds donderdag 13 februari de Quatt geïnstalleerd gekregen. Dit in een matig geïsoleerd huis met radiatoren.

De CoP is vanaf de start extreem laag geweest en het gasverbruik staat rond de 98%. Wel is het nu vrij koud natuurlijk met temperaturen rond de 0 graden. Maar dit kan toch niet normaal zijn? We hebben een case aangemaakt bij Quatt, maar voorlopig nog niets gehoord.

Iemand een tip met wat te doen of welke instelling te proberen?

Hier de aansluiting op de ketel ter referentie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0pZF-mM1YyAYHbi9AUEhHn4UzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiSA6cgdcoztMeOC5C4rckot.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-09 19:43
MrScratch schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:31:
Mijn vriendin heeft sinds donderdag 13 februari de Quatt geïnstalleerd gekregen. Dit in een matig geïsoleerd huis met radiatoren.

De CoP is vanaf de start extreem laag geweest en het gasverbruik staat rond de 98%. Wel is het nu vrij koud natuurlijk met temperaturen rond de 0 graden. Maar dit kan toch niet normaal zijn? We hebben een case aangemaakt bij Quatt, maar voorlopig nog niets gehoord.

[Afbeelding]
Aansluiting ziet er OK uit.
Het probleem zit vrijwel zeker in je afgiftesysteem.
Dat het eerder werkte met de cv zegt niet zoveel.
Er is dus meer info nodig.
Staan alle radiatoren open.
Zitten er thermostaat kranen op de radiatoren.
Zit er misschien vlakbij de ketel een radiator die de boel "kortsluit". Dus te weinig verschil in toevoer en retour temperatuur.
Ik weet niet hoelang je al meeleest, maar om te beginnen zou je de Json feed kunnen activeren om diverse parameters van de Quatt te kunnen uitlezen.
Even in de topic start kijken hoe dit moet.
Je kan al eens voelen of sommige radiatoren duidelijk warmer worden dan andere.
Ook even zoeken op "waterzijdig inregelen" voor wat meer inzicht.
Ik heb zelf ook een oudere matig geïsoleerde woning met alleen radiatoren. Zelfs nu haal ik nog een Cop van meer dan 3 en maar 0.4 m3 cv ondersteuning.
Dus niet wanhopen, met wat tweaker hulp moet het goed komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ehbrands op 18-02-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:53
jj85 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Is normaal. Hier afgelopen nacht ook uren in Heat pump + boiler modus, zonder daadwerkelijk CV in te schakelen.
Dit doet Quatt als ze hoog vermogen moeten leveren en het systeem al soort van standby staat om CV in te schakelen.
Zie Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat ik er van begrepen heb door reacties op dit forum is dat de bijschakeling afhankelijk van het opentherm control setpunt vanuit de thermostaat. De regeling stuurt dan die waarde 1 op 1 door. Omdat de kamer op temperatuur was, was het control setpunt laag, wellicht lager dan de actuele watertemperatuur, en gaat de ketel niet daadwerkelijk branden. Dit gedrag zal dus sterk afhangen wat de thermostaat doet, en gaat eigenlijk een beetje buiten de regeling van Quatt om.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een vraag over het waterzijdig inregelen. Normaliter zorg je voor eenzelfde retourtemperatuur van de radiatoren en/ of vvw. Ik heb echter 1 slaapkamer met een fors overbemeten radiator (dit was ooit een grote zolder en hier hebben we twee slaapkamers van gemaakt waarvan 1 nu dus met een te grote radiator). Als ik deze inregel op dezelfde retourtemperatuur als bij de andere radiatoren/ vvw dan wordt deze slaapkamer veel te warm (immers overcapaciteit). Het water komt hier dus fors kouder retour dan bij de andere radiatoren het geval is. Is dit ongunstig ? Of is het zo dat je vooral moet voorkomen dat er een te hoge retourtemperatuur is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08 15:29
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:23:
6 dagen geleden hebben we onze Quatt geïnstalleerd naast onze bestaande Nefit Topline 30 CVE-ketel.

Sindsdien is mijn COP uitzonderlijk laag, rond de 1-2. Voorheen gebruikten we ongeveer 1300 m³ gas om een oppervlakte van 120 m² te verwarmen.

We hebben een grote radiator in de woonkamer op de begane grond met gedeeltelijke vloerverwarming, die wordt aangestuurd door de Wilo paras-pomp. Op de 2e verdieping zijn er 2 radiatoren en op de 3e verdieping nog eens 2 radiatoren, die lijken op een aparte circuit te zitten.

Alle radiatoren staan open, en ik heb geprobeerd de snelheid van de Wilo-pomp (stand 1-6) aan te passen, zonder merkbaar effect. Ik heb ook de radiatoren en het expansievat ontlucht. Quatt adviseerde om alle radiatoren open te zetten, de bypass op 0.1 te zetten en de UFH-pomp op stand 6. Dit resulteerde in een nog lagere COP van ongeveer ~1.4.

Ondertussen heb ik gemerkt dat mijn doorstroomsnelheid altijd rond de 550 L/h blijft, ongeacht de bypass- en UFH-instellingen. Bij het opstarten van de Quatt piekt het kort naar 800 L/h, fluctueert tussen 500-1000 L/h, en daalt vervolgens binnen 5-10 minuten weer naar 549 L/h, waar het blijft.

Ik krijg een iets betere COP door de bypass op 0.5 te zetten, de UFH-pomp lager te zetten en de radiatoren op de bovenste verdieping uit te schakelen, maar het blijft nog steeds vrij laag. Sinds de installatie van de Quatt is mijn gemiddelde COP 1.8.

Quatt komt binnenkort langs om dit te onderzoeken, maar ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben ervaren? Ik zie weinig berichten over lage doorstroomsnelheden.[Afbeelding][Afbeelding]
Sinds 12-02 ook de trotse bezitter van een Quatt hybrid, installatie ging voorspoedig 8.37-12.10 hadden ze al weer opgeruimd. Draaid meteen lekker met een cop van 4.2 de dag erna 3.3
Afgelopen nacht met een minimun temp van -5 om 7 uur in de ochtend een cop van 2.5, ik heb constante flow van 800-810

Graag zou ik op mijn telefoon zo'n zelfde overzicht als jouw genereren, weet alleen niet hoe, ik kan wel de .json file uitlezen maar niet zo'n mooie weergave.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yn9v8Rrol7Z3rS7z4JRdX9Rw6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrBqmbJvo78N8haAXGEzVFYi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM4dEUSr1F2ba3uFbfXEy9GNEn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSR7DkbHCgY2B7MHRHTvuC9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSGS5HtDNLyWeSLgOfSql2-Hcjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR6ZwuMzfPMFUT6uIEJrPQU7.jpg?f=fotoalbum_large

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:17
scotman21 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:50:
Ik heb een vraag over het waterzijdig inregelen. Normaliter zorg je voor eenzelfde retourtemperatuur van de radiatoren en/ of vvw. Ik heb echter 1 slaapkamer met een fors overbemeten radiator (dit was ooit een grote zolder en hier hebben we twee slaapkamers van gemaakt waarvan 1 nu dus met een te grote radiator). Als ik deze inregel op dezelfde retourtemperatuur als bij de andere radiatoren/ vvw dan wordt deze slaapkamer veel te warm (immers overcapaciteit). Het water komt hier dus fors kouder retour dan bij de andere radiatoren het geval is. Is dit ongunstig ? Of is het zo dat je vooral moet voorkomen dat er een te hoge retourtemperatuur is ?
Je zou de radiatorkraan voor de helft kunnen dichtdraaien en dan inregelen met het voetventiel mits aanwezig.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Nee hoor, geen probleem om die wat lager te zetten naar smaak.
Je moet natuurlijk wel opletten dat er genoeg open radiatoren over blijven voor een goede delta-T.

Een andere optie is de afgifte in andere ruimtes zo verbeteren dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat.
Bijvoorbeeld door een T11 door een T22 of T33 te vervangen, radiatorventilatoren toe te voegen of een extra radiator te plaatsen of vloerverwarming te nemen.

Hoe meer er mee doet, hoe lager de aanvoertemperatuur.
Ik wil zelf nog gaan spelen met de Tado knoppen als begrenzer icm een oversized radiator. Helaas nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
MrScratch schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:31:

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik daar onder aan de foto een bypass die op 0,3 bar staat.
Als ik mij het goed herinner dan gaf dit bij andere mensen ook problemen en was het advies om deze omhoog te zetten.

Daarnaast zijn er nog veel meer dingen om op te letten zoals dat alle radiatoren in huis mee moeten doen met verwarmen en in balans moeten worden gebracht als je het beste rendement wilt halen.

Het niet correct inregelen van het afgiftesysteem zorgt er namelijk voor dat de software de aanvoertemperatuur verhoogt tot het wel genoeg afgifte ziet (verschil aanvoer-retour). Is dat buiten bereik voor de warmtepomp, dan schakelt het systeem de CV ketel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Losse temperatuur sensor kopen en zoals hier staat Gerardwaz in "Ervaringen met Quatt Deel 2" inregelen tot het de gewenste temperatuur heeft.
louigi58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Sinds 12-02 ook de trotse bezitter van een Quatt hybrid, installatie ging voorspoedig 8.37-12.10 hadden ze al weer opgeruimd. Draaid meteen lekker met een cop van 4.2 de dag erna 3.3
Afgelopen nacht met een minimun temp van -5 om 7 uur in de ochtend een cop van 2.5, ik heb constante flow van 800-810

Graag zou ik op mijn telefoon zo'n zelfde overzicht als jouw genereren, weet alleen niet hoe, ik kan wel de .json file uitlezen maar niet zo'n mooie weergave.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Home Assistant gebruiken. Even de zoekfunctie gebruiken en je hebt meer info.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
mrkb_ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:42:
Update in de Tado X saga: Tado support heeft de firmware van mijn thermostaat teruggezet naar 247.1. De Quatt gedraagt zich nu een stuk rustiger en er wordt ook geen gas gestookt. Wat een verschil!

Hopelijk werken ze aan een permanente oplossing, maar dit werkt voorlopig weer prima.
Hier sinds vandaag ook weer terug gezet naar versie 247.1
Werkt ook weer zoals van ouds, dus goed.
Tado kon me niet beloven dat het in de toekomst wel goed gaat met een volgende update.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
AlfredPteD schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik vertrouw de waarde van Quatt sniffer HP1 - R2118_Defrost niet. Er lijkt geen relatie met de 4weg-klep te zijn. Die laatste zegt (mij) of er sprake is van een omgekeerde heatpump, dus of er sprake is van een defrost fase. Kun je ook de 4weg-klep toevoegen in het overzicht ?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moment van het starten van een defrost fase een combinatie is van metingen en een algoritme, maar dat de defrost fase zelf een vaste procedure is, dus met vaste tijden.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat de OFF fase een harde tijd is. Dat getuigd van algoritme.
Vervolgens concludeer ik dat er 'iets' is dat het algoritme uit een keuze menu laat kiezen.
Dus 0:48:10 of 1:08:15 als waargenomen tijdsduren.
De buitentemperatuur is het waarschijnlijk niet, 2x rond de -4°C maar ook een keer rond de +4°C.
Over de ON tijden zeg ik dus niets. Maar die bits zijn hard aan elkaar gekoppeld, bij defrost bit komt die 4 weg klep gegarandeerd!

PS. 1:08:15 is 4095, = 2^12 - 1 maar 0:48:10 = 2890 doet niet bekend aan...

[ Voor 3% gewijzigd door m10tech op 18-02-2025 21:46 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:36
netappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:52:
Bij mij is het pijpje voor de consensafvoer zo te zien dicht gevroren.

Heeft iemand nog goede suggesties om dit te voorkomen?
Breder pijpje zou aanvriezen wat kunnen vertragen, maar als het lang genoeg vriest zal die ook dicht vriezen vermoed ik.

Ik zou er denk ik niet mee zitten, de rand van de Quatt is laag genoeg dat het water daar gewoon uit kan lopen voordat het de fan gaat blokkeren (lijkt me).

Als je het water onderin de Quatt eerder kwijt wilt zou je eventueel nog 1 van de andere condensafvoergaten open kunnen maken, daar een ring van (waterdichte) kit omheen trekken en je hebt een overflow voor wanneer het pijpje de boel niet kan afvoeren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Breder pijpje zou aanvriezen wat kunnen vertragen, maar als het lang genoeg vriest zal die ook dicht vriezen vermoed ik.

Ik zou er denk ik niet mee zitten, de rand van de Quatt is laag genoeg dat het water daar gewoon uit kan lopen voordat het de fan gaat blokkeren (lijkt me).

Als je het water onderin de Quatt eerder kwijt wilt zou je eventueel nog 1 van de andere condensafvoergaten open kunnen maken, daar een ring van (waterdichte) kit omheen trekken en je hebt een overflow voor wanneer het pijpje de boel niet kan afvoeren.
Ik heb een dop eruit getrokken, hier vriest het pijpje ook steeds vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Dersan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb een dop eruit getrokken, hier vriest het pijpje ook steeds vast.
Kitringetje om het gat is een soort van middenweg: Quatt voert dan meestal het condenswater via het slangetje af, vriest het dicht dan valt het er uit. Hangt er ook een beetje vanaf waar de Quatt hangt. Bij mij loost deze gewoon op het platte dak via de 3 (dacht ik) condensafvoergaten, maar als je regelmatig onder de Quatt doorloopt is een koude douche natuurlijk wat minder interessant ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Interessant, waar kan ik deze aansturing kopen? ;)

Tijd om de Quattbeperkingen de deur te wijzen, en echt controle te krijgen over de warmtepomp :P

Nou nee, dat zou ik nog niet perse aandurven. Als enkele tientallen me zouden zijn voorgegaan zou ik het misschien overwegen, maar als er ooit een open source warmtepomp aansturing komt dan zou ik dat zeker toejuichen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Tijd om de Quattbeperkingen de deur te wijzen, en echt controle te krijgen over de warmtepomp :P

Nou nee, dat zou ik nog niet perse aandurven. Als enkele tientallen me zouden zijn voorgegaan zou ik het misschien overwegen, maar als er ooit een open source warmtepomp aansturing komt dan zou ik dat zeker toejuichen!
Artikel uit 2014.
11 jaar geleden.
Waarschijnlijk al uitverkocht
(Of achterhaald?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34
onlinaius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Mooie (enigzins sarcastische) quote die ook voor Quatt de vinger op de zere plek legt..
Apparently, heat pump manufacturers forgot that frost forming on a surface also depends on the amount of moisture in the air and this thing called the dew point.

OK. We both know they didn’t forget that. They made a choice to reduce their manufacturing cost at the expense of the homeowner’s comfort, peace of mind, and energy costs. And the equipment may not last as long either. But hey, who’s gonna notice?

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 19-02-2025 07:36 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:35:
[...]

Mooie (enigzins sarcastische) quote die ook voor Quatt de vinger op de zere plek legt..

[...]
Tja, de beste stuurlui...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Ach als ik reacties/posts hier zie over de Quatt sniffer etc of beroerde installaties, durf ik wel te stellen dat hier in dit topic betere stuurlui zijn dan dat Quatt op de loonlijst / aan het roer heeft :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:21

Graag zou ik op mijn telefoon zo'n zelfde overzicht als jouw genereren, weet alleen niet hoe, ik kan wel de .json file uitlezen maar niet zo'n mooie weergave.
Deze grafieken en overzichten komen uit Home Assistant. We hebben een apart forum daarvoor, lees deze maar eens goed door en mocht je vragen hebben, dan even per DM.

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
Toby-Wan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Ach als ik reacties/posts hier zie over de Quatt sniffer etc of beroerde installaties, durf ik wel te stellen dat hier in dit topic betere stuurlui zijn dan dat Quatt op de loonlijst / aan het roer heeft :+
Ik denk echt wel dat Quatt veel kennis en kunde heeft. Maar hun doel is anders dan dat van ons.

Ze hebben niet de capaciteit om in alle problemen te duiken en echt uit te zoeken wat er aan de hand is. En ze willen een one solution fits all, het ding moet net zo goed werken voor opa en oma als voor een tweaker die alle date heeft. Ze weten ook niet wie de vraag stelt, en hun antwoord moet wel begrepen worden.

En ze zijn een bedrijf waar winst moet worden gemaakt en het liefst zo min mogelijk uitgegeven wordt. En de slimme defrost feature gaat ze geen extra klanten opleveren. De slimme AI doet dat wel ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Dat wil ik (ontwikkenachtergrond) toch wel flink nuanceren. Voor de ontwikkeling van een product heb je een aantal principles nodig die de ontwikkeling leiden.
Zoals ik het zie levert Quatt een WP die voor 80 of 90% van de huizen goed functioneert en voor veel mensen is het inregelen van hun afgiftesysteem al een probleem. En of dit een taak is van Quatt (als bedrijf) of van mensen zelf wil ik in het midden laten maar dat heeft op zich niets met de Quatt (als product) te maken. Daarbij levert Quatt dit in een blackbox model, in mijn ogen ook omdat voor veel afnemers parameterisering moeilijk is (je zult je er toch in moeten verdiepen).
Als je op basis van een blackbox principe en tegen lage kosten een oplossing weet te leveren die goed werkt voor 90% van de huizen doe je het heel goed.

En natuurlijk is er onder de microscoop en voor de a-typisch omgevingen altijd verbetering mogelijk. Maar productizing op basis van deze principes betekent ook dat als je wat uit levert dit fool-proof moet zijn. En mijn mening is dat Quatt dit goed doet De problemen liggen meestal of in het afgiftesysteem of in de thermostaat/zoneregeling of in het CV denken.

En ja, ik denk dat Quatt misschien gebruik zou kunnen maken van de kennis en ervaringen van sommigen op dit forum is misschien waar (het open source principe). Maar niet ieder goed idee of optimalisatie zal het tijdens de productizing fase redden als je het meet tegen de principes die Quatt ongetwijfeld hanteert..

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Graag zou ik op mijn telefoon zo'n zelfde overzicht als jouw genereren, weet alleen niet hoe, ik kan wel de .json file uitlezen maar niet zo'n mooie weergave.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
voor HA toepassing met de Quatt hebben we een aparte HA topic opgezet, ik denk als je daar eens gaat kijken, naast ook de meer algemene topic's over HA kom je een heel stuk verder.
het is een leuke hobby, maar het kost in het begin wel wat moeite, mn omdar het dus geen plug en play is, app downloaden en klaar. Daar staat ook wat je daarvoor allemaal ook nodig hebt.
overigens vind je in onze TS, mogelijk toch nog maar eens lezen, nog wat meer info, ook daar staat de link naar dit topic. succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Ik denk echt wel dat Quatt veel kennis en kunde heeft. Maar hun doel is anders dan dat van ons.

Ze hebben niet de capaciteit om in alle problemen te duiken en echt uit te zoeken wat er aan de hand is. En ze willen een one solution fits all, het ding moet net zo goed werken voor opa en oma als voor een tweaker die alle date heeft. Ze weten ook niet wie de vraag stelt, en hun antwoord moet wel begrepen worden.

En ze zijn een bedrijf waar winst moet worden gemaakt en het liefst zo min mogelijk uitgegeven wordt. En de slimme defrost feature gaat ze geen extra klanten opleveren. De slimme AI doet dat wel ;)
Tja heb je gelijk in, maar die slimme AI is ook nog heel ver weg, als die er ooit komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Tja heb je gelijk in, maar die slimme AI is ook nog heel ver weg, als die er ooit komt.
@s020506 en @Flesym hebben een mooi antwoord aan @Toby-Wan geformuleerd, en ja, ik vrees dat er geen een warmtepomp merk is wat zonder problemen werkt.
De insteek van Quatt was duidelijk, probeer van een luxe optie wat een warmtepomp was iets te ontwerpen waardoor het ook voor het gewone (werk)volk beschikbaar komt.
Om maar even in autotermen te spreken, de Kever van VW in de jaren 60 van vorige eeuw, en die werden met de loop der tijd ook steeds duurder.
En om dat te bewerkstelligen zijn er een aantal keuzes gemaakt, oa het black box systeem qua besturing, iets wat bij tweakers soms wel als een rood doek bij een stier werkt, maar uit zicht van een fabrikant ook duidelijke voordelen mn tijdens support bied.
Bedenk dat bij open source er de support vaak ook bij de gebruikers zelf ligt, voor een net beginnend bedrijf zou dat echter gewoon niet hanteerbaar zijn, en even een vraag bestaan er open source besturingen voor warmtepompen ? _/-\o_
En AI ? de beste AI is eigenlijk die AI waar je het niet doorhebt dat het AI is, dus bij Quatt heb je eigenlijk X mogelijkheden.
-) hij is zo goed dat we het zelf niet door hebben ?
-) hij is zo goed verstopt dat we hem nog niet hebben weten te vinden ?
-) hij is er wel alleen wij herkennen hem niet als een AI ?
-) hij is er gewoon (nog) niet en blijkt meer een marketing stunt te zijn, iets wat je de laatste tijd wel vaker bij producten ziet ?
en mogelijk dat er nog meer opties zijn die ik hier even mis. :?

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
raven22 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:52:
[...]

De opmerking over de slimme AI was wellicht een beetje sarcastisch O-)

Ze zeggen dat hij er nu al in zit, maar wij kunnen hem niet vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Ze zeggen dat hij er nu al in zit, maar wij kunnen hem niet vinden.
Mijn CiC eist eerst een loonsverhoging voordat hij de AI functies activeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:38
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Kun je wat vertellen over het FE adviesgesprek dat je gehad hebt?
Jazeker, het gesprek was vergelijkbaar als voor een Quatt hybrid. Adviseur kon helaas niet al mijn vragen beantwoorden en ik wacht dan ook nog steeds op een aantal antwoorden.

Interessant is dat Quatt inschat op basis van 2 winters dat er geen Quatt Duo nodig is, een enkele zou voldoende moeten zijn om naast cv ook in heet water te kunnen voorzien.

In maart wordt er een klein aantal All-Electric pilot-installaties geïnstalleerd, in de maand erna een groter aantal. Voorwaarde aan deelname pilot is een overeenkomst met bijbehorende geheimhouding.

Info op de site voor All-Electric is ook aangevuld met datasheets etc. https://www.quatt.io/all-electric

Quatt schat in dat mijn gasverbuik van 150m3 voor heet water vervangen zal worden door ±500 kWh.

Al met al ben ik er nog niet over uit of ik deel wil nemen aan de All-Electric pilot en dat zit hem voornamelijk in de informatievoorziening vanuit Quatt, het contact met de adviseur is verder dikke prima. Op termijn verwacht ik wel voor All-Electric via Quatt te gaan.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• harv
Flesym schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:42:
[...]

En natuurlijk is er onder de microscoop en voor de a-typisch omgevingen altijd verbetering mogelijk. Maar productizing op basis van deze principes betekent ook dat als je wat uit levert dit fool-proof moet zijn. En mijn mening is dat Quatt dit goed doet De problemen liggen meestal of in het afgiftesysteem of in de thermostaat/zoneregeling of in het CV denken.
@Flesym

De "dienst" Quatt werkt heel aardig. Het is de combinatie van de gekozen chinese warmtepomp, de thermostaat, en de extra toegevoegde CIC.
De warmtepomp maakt soms iets te veel geluid, de thermostaat is OT, dus zou redelijk goed en uitwisselbaar moeten zijn, en de CIC berekent, analyseert, en genereert de de daadwerkelijke opdrachten naar de warmtepomp.

De warmtepomp zelf is echter ook gedeeltelijk eigen baas, regelt diverse zaken zelf; defrosten, vriesbescherming, metingen in/rondom de warmtepomp verzorgen, samenwerken met thermostaat (in dit geval CIC). Hierover zijn veel dingen binnen OT afgesproken, en dus kan de warmtepomp door diverse merken worden ingezet.

De thermostaat is mijns inziens nog moeilijker. OT is een protocol van diverse leveranciers, met uitzonderingen en ruimte voor eigen toevoegingen. Gezien alle reacties hier over de "slechte" thermostaten, denk ik dat Quatt hier wel aan gesleuteld heeft, terwijl ze volgens mij geen lid zijn van de OT vereniging. En waarin ze afwijken van het OT protocol heb ik (nog) niet gelezen.

De CIC moet ook veel ballen in de lucht houden.Ten eerste moet die een, maar ook twee warmtepompen kunnen aansturen, maar ook nog een ot- of aan/uit aangestuurde ketel. En AI kijkt mee! :?
AI vergeet maar, het geheel wordt sterk aangestuurd door binnen- en buitentemperaturen.

Maar kijken we naar de omgeving van de "dienst" Quatt, zien we veel meer problemen, je oude verwarmingsinstallatie. Hierbij vallen vooral op de slechte dimensionering, slechte balancering, geen vloerverwarming, en dus alleen bij goed voorafgaande analyse eventueel geschikt voor een warmtepomp, van welk merk dan ook. En dan niet te vergeten de plek, waar eventueel de warmtepompen moet komen te staan.

En daar moet Quatt veel aan verbeteren. Ze moeten niet zeggen op basis van summiere gegevens als huidig gasverbruik en 50 graden test "het huis is zeer geschikt", maar meer in de huid van klant stappen, en niet verkopen als er diverse minpunten liggen, of minstens die in de offerte aangeven ter verbetering.

En dan de meedenkende tweakers, wij allemaal. De meeste tweakers halen hun diepere kennis van functioneren uit json, die wordt echter wel wat gecensureerd. Maar gelukkig duiken ook enkelen dieper de materie in. En met resultaat!
Geloof maar, dat elke warmtepompleverancier meeleest.
Dat Quatt, maar ook anderen zien dat enkele supertweakers de samenwerking CIC warmtepomp ontrafelen, en de "dienst" daardoor ook beter wordt.

Ik ben blij met onze techneuten, ben blij dat de kennis van samenwerking CIC/warmtepomp breder komt te liggen.
Maar zolang Quatt een redelijk product heeft, moet je natuurlijk wel uitkijken met zelf aanpassingen te doen, meer dan metingen. Je moet niet de leverancier de kans geven zijn garantie in te trekken.

Concluderend; nog steeds best tevreden.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
s020506 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:
[...]
@Flesym @MacD007
goeie reacties op mijn post, ja die was ook doordrenkt met sarcasme :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:
[...]
En AI ? de beste AI is eigenlijk die AI waar je het niet doorhebt dat het AI is, dus bij Quatt heb je eigenlijk X mogelijkheden.
-) hij is zo goed dat we het zelf niet door hebben ?
-) hij is zo goed verstopt dat we hem nog niet hebben weten te vinden ?
-) hij is er wel alleen wij herkennen hem niet als een AI ?
-) hij is er gewoon (nog) niet en blijkt meer een marketing stunt te zijn, iets wat je de laatste tijd wel vaker bij producten ziet ?
en mogelijk dat er nog meer opties zijn die ik hier even mis. :?
optie 4, zie ook antwoord van Quatt support in deze post:
spoiler:
".. kan niet zelf anticiperen.."

raven22 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 21:16
Ik heb besloten de extra Quatt te annuleren. Ga toch niet over op All-Electric. Ik wacht de ontwikkelingen nog wel een paar jaar af. De Quatt mono doet het prima en CV ketel is pas 7 jaar oud.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 20:51
uncappedivy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:23:
6 dagen geleden hebben we onze Quatt geïnstalleerd naast onze bestaande Nefit Topline 30 CVE-ketel.

Sindsdien is mijn COP uitzonderlijk laag, rond de 1-2. Voorheen gebruikten we ongeveer 1300 m³ gas om een oppervlakte van 120 m² te verwarmen.

We hebben een grote radiator in de woonkamer op de begane grond met gedeeltelijke vloerverwarming, die wordt aangestuurd door de Wilo paras-pomp. Op de 2e verdieping zijn er 2 radiatoren en op de 3e verdieping nog eens 2 radiatoren, die lijken op een aparte circuit te zitten.

Alle radiatoren staan open, en ik heb geprobeerd de snelheid van de Wilo-pomp (stand 1-6) aan te passen, zonder merkbaar effect. Ik heb ook de radiatoren en het expansievat ontlucht. Quatt adviseerde om alle radiatoren open te zetten, de bypass op 0.1 te zetten en de UFH-pomp op stand 6. Dit resulteerde in een nog lagere COP van ongeveer ~1.4.

Ondertussen heb ik gemerkt dat mijn doorstroomsnelheid altijd rond de 550 L/h blijft, ongeacht de bypass- en UFH-instellingen. Bij het opstarten van de Quatt piekt het kort naar 800 L/h, fluctueert tussen 500-1000 L/h, en daalt vervolgens binnen 5-10 minuten weer naar 549 L/h, waar het blijft.

Ik krijg een iets betere COP door de bypass op 0.5 te zetten, de UFH-pomp lager te zetten en de radiatoren op de bovenste verdieping uit te schakelen, maar het blijft nog steeds vrij laag. Sinds de installatie van de Quatt is mijn gemiddelde COP 1.8.

Quatt komt binnenkort langs om dit te onderzoeken, maar ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben ervaren? Ik zie weinig berichten over lage doorstroomsnelheden.[Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij was de sensor kapot van de flow meter. Hierdoor ging de efficiency onderuit. Ik dacht eerst dat het intern een probleem was door lucht in de leiding en ontluchters niet op de hoogste plek. Gelukkig was het in de Quatt zelf. Bij mij schommelde het erg rond de 500 ook met uitschieters naar 800. Ik heb mijn case hier ook eerder voorgelegd kan je ook even naar zoeken en zien of je hetzelfde gedrag hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
harv schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:23:
[...]

@Flesym

De "dienst" Quatt werkt heel aardig. Het is de combinatie van de gekozen chinese warmtepomp, de thermostaat, en de extra toegevoegde CIC.
De warmtepomp maakt soms iets te veel geluid, de thermostaat is OT, dus zou redelijk goed en uitwisselbaar moeten zijn, en de CIC berekent, analyseert, en genereert de de daadwerkelijke opdrachten naar de warmtepomp.

De warmtepomp zelf is echter ook gedeeltelijk eigen baas, regelt diverse zaken zelf; defrosten, vriesbescherming, metingen in/rondom de warmtepomp verzorgen, samenwerken met thermostaat (in dit geval CIC). Hierover zijn veel dingen binnen OT afgesproken, en dus kan de warmtepomp door diverse merken worden ingezet.

De thermostaat is mijns inziens nog moeilijker. OT is een protocol van diverse leveranciers, met uitzonderingen en ruimte voor eigen toevoegingen. Gezien alle reacties hier over de "slechte" thermostaten, denk ik dat Quatt hier wel aan gesleuteld heeft, terwijl ze volgens mij geen lid zijn van de OT vereniging. En waarin ze afwijken van het OT protocol heb ik (nog) niet gelezen.

De CIC moet ook veel ballen in de lucht houden.Ten eerste moet die een, maar ook twee warmtepompen kunnen aansturen, maar ook nog een ot- of aan/uit aangestuurde ketel. En AI kijkt mee! :?
AI vergeet maar, het geheel wordt sterk aangestuurd door binnen- en buitentemperaturen.

Maar kijken we naar de omgeving van de "dienst" Quatt, zien we veel meer problemen, je oude verwarmingsinstallatie. Hierbij vallen vooral op de slechte dimensionering, slechte balancering, geen vloerverwarming, en dus alleen bij goed voorafgaande analyse eventueel geschikt voor een warmtepomp, van welk merk dan ook. En dan niet te vergeten de plek, waar eventueel de warmtepompen moet komen te staan.

En daar moet Quatt veel aan verbeteren. Ze moeten niet zeggen op basis van summiere gegevens als huidig gasverbruik en 50 graden test "het huis is zeer geschikt", maar meer in de huid van klant stappen, en niet verkopen als er diverse minpunten liggen, of minstens die in de offerte aangeven ter verbetering.

En dan de meedenkende tweakers, wij allemaal. De meeste tweakers halen hun diepere kennis van functioneren uit json, die wordt echter wel wat gecensureerd. Maar gelukkig duiken ook enkelen dieper de materie in. En met resultaat!
Geloof maar, dat elke warmtepompleverancier meeleest.
Dat Quatt, maar ook anderen zien dat enkele supertweakers de samenwerking CIC warmtepomp ontrafelen, en de "dienst" daardoor ook beter wordt.

Ik ben blij met onze techneuten, ben blij dat de kennis van samenwerking CIC/warmtepomp breder komt te liggen.
Maar zolang Quatt een redelijk product heeft, moet je natuurlijk wel uitkijken met zelf aanpassingen te doen, meer dan metingen. Je moet niet de leverancier de kans geven zijn garantie in te trekken.

Concluderend; nog steeds best tevreden.
We zijn het met elkaar eens, natuurlijk valt er nog flink wat te verbeteren. Dat wordt alleen maar belangrijker voor ze omdat ze bij/ingehaald worden door andere partijen.

Iedereen wil graag 3-sterren eten tegen MacDonalds prijzen maar dat gaat nu eenmaal niet. Dus worden er keuzes gemaakt die soms wat beter en soms wat slechter uitvallen. Maar we moeten niet vergeten waar Quatt vandaan komt: een gamechanger in een markt die schreeuwend duur was. En dat hebben ze goed gedaan. En ook in die 3-sterren markt heb ik van dichtbij schrijnende voorbeelden gezien van installateurs die door de leercurve heen moesten, een WP is nu eenmaal geen CV.

En ook ik ben een tevreden gebruiker, ook omdat ik bereid was er wat tijd in te steken. Wat ik bij de nieuwe klanten vooral zie is dat (mogelijk door succesverhalen) zij het zien als een 'rip and replace' actie wat het regelmatig niet is. Dat zijn de mensen die je op Facebook of Tweakers om hulp ziet vragen.
Maar hoe vertel je dat als Quatt (of moneytize je dat) aan klanten als dat verhaal door andere leveranciers niet wordt verteld?

Mijn reactie was vooral op de opmerking dat bij Tweakers betere ontwikkelaars zitten dan bij Quatt. Weet niet of dat waar is maar gelukkig hebben ze bij Quatt wel betere productizers

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Flesym schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Maar we moeten niet vergeten waar Quatt vandaan komt: een gamechanger in een markt die schreeuwend duur was. En dat hebben ze goed gedaan.
In het begin was dat zo ja, maar met de prijzen van nu zijn de verschillen minimaal. En dat is niet omdat anderen ineens goedkoper zijn geworden. Dit is gewoon wat een warmtepompinstallatie kost, en die betaal je bij Quatt inmiddels net zo goed.
Mind you: de pioniers hebben minder dan de helft betaald!
EUR 1.600 vs EUR 3.850

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erik1805
Ik ben zeer tevreden over de werking van de Quatt. Ik ben zeker geen tweaker die alle data uitpluist en continue blijft tweaken.

Zoals ik het heb gedaan:

Quatt aangesloten. Waterzijdig inregelen. Paar schema’s testen en de juiste gevonden. En er niet meer aangezeten.

Ik bezuinig nu gas en heb meer comfort.

Dikke prima 👍

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:38

juggle

Papa, ondernemer, gamer

_CrookClaw_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:10:
Omdat ik 1 van de eerste met een Quatt was, heb ik nog 8 dagen om Quatt care af te sluiten. Ik zit nog een beetje in dubio of ik dit wil. Situatie:

1x Quatt
2x Quatt chill (als deze geplaatst worden in het voorjaar)

FE ga ik waarschijnlijk niet doen omdat we dat er nooit uit halen (nieuwbouwwoning 2020). Met de zonnepanelen betaal ik nu ongeveer 5 euro per maand aan gas en stroom. Een gemiddelde jaar COP van 5.1, 1.17 mwh zonder gasverbruik voor verwarming. Ik ben dus heel tevreden (op het geluid na).

Met de chills zit ik natuurlijk helemaal in het Quatt eco systeem en dat betekent ook dat ik met een kapotte/onrepareerbare Quatt zo'n 4k kwijt raak (1800 Quatt en 2200 Chills). Met Quatt care koop je natuurlijk ook een stukje snelle service (althans dat hoop ik).

Mijn vraag is, wat is jullie motivatie om Quatt care (400 euro voor nog 5 jaar) wel of niet te nemen?
Precies vanwege dezelfde setup (1 Quatt, 2 chills) voor de extra care gegaan. Bij een afhankelijkheid op een dergelijk eco-systeem wil; je zo min mogelijk discussie. Of het een wassen neus gaat zijn zal de toekomst uitwijzen. Maar ik denk dat je in die 5 jaar maar 1x wat hoef te hebben om de investering te verdedigen. Voor ons komt er ook bij dat door lokale subsidies de Quatt gratis was voor ons dus de investering was sowieso geen aanslag op de portemonnee.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Erik1805 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:01:
Ik heb besloten de extra Quatt te annuleren. Ga toch niet over op All-Electric. Ik wacht de ontwikkelingen nog wel een paar jaar af. De Quatt mono doet het prima en CV ketel is pas 7 jaar oud.
Eens, de besparing en investering all-electric tov gas is bij ons ook nog niet echt interessant. We verbuiken nog "slechts" 450m3 gas alleen voor warm water met een gezin van 4. Verwarmen heeft de Quatt volledig voor zijn rekening genomen. Ik verwacht ook dat er betere oplossingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
juggle schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Eens, de besparing en investering all-electric tov gas is bij ons ook nog niet echt interessant. We verbuiken nog "slechts" 450m3 gas alleen voor warm water met een gezin van 4. Verwarmen heeft de Quatt volledig voor zijn rekening genomen. Ik verwacht ook dat er betere oplossingen komen.
450 m3 is nog aardig wat met de prijzen van vandaag.
Reken 1,34 voor een m3 gas en je zit al boven de 600 euro per jaar. Daar bovenop moet je nog zo'n 300 euro aan vaste lasten rekenen voor gas en dan moet je ook nog de ketel laten onderhouden. Dat lijkt mij een no-brainer als je een beetje goed SCOP weet te halen.

Hier kom ik nog niet tot een derde van dat verbruik inclusief het ondersteunen op koude dagen.
Dan is het wel wat anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Eens. Wel heb ik af en toe het idee dat een deel van het probleem hier ook ligt in hun allergrootste manco sinds dag 1: communicatie.

Ik heb het idee dat er best hele slimme techneuten zitten, maar die kennis sijpelt niet altijd goed door naar beneden, waardoor klantadviseurs soms intens stupide dingen doen (om wat dingen te noemen: warmtepompen op houten dakjes zetten, want ergens heerst daar het idee dat dat minder geluid geeft dan aan een dubbelsteensmuur, en een warmtepomp op een trap naar beneden naar de kelder zetten).
[...]
De slimme AI doet dat ook niet, want die is er niet ;)

Maar dat dit soort dingen ze geen klanten kost ben ik niet met je eens.

Ik heb indertijd de Quatt heel goedkoop gekregen, en voor die prijs voldoet de Quatt aardig aan mijn verwachtingen.

Omdat Quatt in het begin grootschalig schermde met termen als 'AI' 'Slimste aansturing ooit', etc was mijn verwachting dat ze van plan waren hier hun USP van te maken: geen gedoe, stelt zichzelf in, hoge efficientie door slimme aansturing, hardware simpel en overal hetzelfde, software maakt het verschil, etc.

Dit hebben ze niet kunnen waarmaken, en samen met de hardware en service durf ik Quatt niet aan te raden in mijn omgeving.

Daarmee heb ik ze minimaal 2, en mogelijk meer klanten gekost, dus ja, een slimme defrost is wel degelijk een van de dingen waarmee ze dat hardwarematige 6je en service 4.5je mee hadden kunnen wegpoetsen.

Dan had ik nog tegen mijn omgeving kunnen zeggen: hardware is redelijk, en ja, de service is ruk, maar de software is zo verbluffend goed dat je er een hoger rendement mee haalt dan met een 5x zo dure warmtepomp!

Zie het als Tesla: een van de weinige bedrijven die winstgevend EV's produceren. Niet omdat hun hardware zo enorm goed is, maar vooral omdat hun software voor veel mensen het verschil maakt. (dit is geen oordeel van mij over de strapatsen van vrind Musk uiteraard ;) )

Quatt had de Tesla van de warmtepompwereld kunnen zijn.

Ik had het hen en mijzelf, en de markt echt gegund toen ik me als 450ste inschreef voor een Quatt, en ik was toen super enthousiast over alle potentie maar dat is toch wel een beetje een domper geworden, maar misschien ben ik daarin een kleine minderheid.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 20-02-2025 02:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Ik heb indertijd de Quatt heel goedkoop gekregen, en voor die prijs voldoet de Quatt aardig aan mijn verwachtingen.

... samen met de hardware en service durf ik Quatt niet aan te raden in mijn omgeving.
Helemaal met je eens. Wanneer ik ergens tevreden over ben, kan ik de beste ambassadeur zijn voor een product en had ik met referrals bijna mijn Quatt van 1600,- terug kunnen verdienen 😉. Maar in dit geval lukt het me echt niet helaas. Ik promoot Quatt nooit...

Nu ook weer, ik heb bij Quatt aangegeven dat het geluid niet weg is na het vervangen van pomp en printplaat (had ik ook niet verwacht want daar zit het niet in). Kreeg ik van Quatt een bericht dat er spullen onderweg zijn om het probleem op te lossen, ik blij, het zou toch niet...

Sturen ze me weer een Wilo pomp op die ze een aantal weken geleden hebben vervangen... Tja, need I say more?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

Vandaag is mijn Quatt geplaatst, draait nu een paar uurtjes.

Lijkt het allemaal goed te doen maar COP erg laag.
Electra verbruik is niet schokkend volgens mij en de watertemperatuur met de huidige buitentemperatuur ook niet.
Geen gas gebruikt.

Iemand een idee wat de lage COP kan verklaren? Of moet ik morgen maar even contact opnemen met Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwsNEHADKY2IhgwVfdQRBaFQRbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJ9LxsYUqxftlL72KOEPhMxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Helemaal met je eens. Wanneer ik ergens tevreden over ben, kan ik de beste ambassadeur zijn voor een product en had ik met referrals bijna mijn Quatt van 1600,- terug kunnen verdienen 😉. Maar in dit geval lukt het me echt niet helaas. Ik promoot Quatt nooit...

Nu ook weer, ik heb bij Quatt aangegeven dat het geluid niet weg is na het vervangen van pomp en printplaat (had ik ook niet verwacht want daar zit het niet in). Kreeg ik van Quatt een bericht dat er spullen onderweg zijn om het probleem op te lossen, ik blij, het zou toch niet...

Sturen ze me weer een Wilo pomp op die ze een aantal weken geleden hebben vervangen... Tja, need I say more?
Ik heb ook nog steeds de vervelende hoge zoemtoon die ik sinds halverwege deze winter heb.

Volgens de monteur is dat heel normaal: elke Quatt klinkt ongeveer zo.

Ik heb een aanbod gekregen van een medetweakers dat ik daar kan gaan filmen hoe die van hem klinkt. Mijn idee zou dan zijn Quatt van de voorkant filmen, daarna de Quatt app filmen waar het vermogen op zichtbaar is (bij voorkeur rond de 1300 watt), en vervolgens de telefoon boven de compressor op de Quatt leggen, en dit bij mijn eigen Quatt 1 op 1 dupliceren.

Het is er echter nog niet van gekomen, en ik ben een beetje bang dat ik bij Quatt weer aan een dood paard kan gaan trekken, want zelf zien ze niet echt een probleem, en als ze dat stug volhouden wordt het lastig om er wat aan gedaan te krijgen.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

netappie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:39:
[...]

450 m3 is nog aardig wat met de prijzen van vandaag.
Reken 1,34 voor een m3 gas en je zit al boven de 600 euro per jaar. Daar bovenop moet je nog zo'n 300 euro aan vaste lasten rekenen voor gas en dan moet je ook nog de ketel laten onderhouden. Dat lijkt mij een no-brainer als je een beetje goed SCOP weet te halen.

Hier kom ik nog niet tot een derde van dat verbruik inclusief het ondersteunen op koude dagen.
Dan is het wel wat anders.
Ja wellicht heb je gelijk, moet eerlijk bekennen dat ik de exacte berekening nog moet maken. Heb wel ff snel gekeken naar mijn verbruik en zie dat deze veel lager uitkomt waarschijnlijk, heb de Quatt pas sinds jan '24.

Maar wat is de SCOP op verwarmen van water? ik haal hier een SCOP van 4.1 over 2024. Zou het dan zoveel besparen om volledig elektrisch te gaan?

Ik zit nu op 240m3 sinds mijn nieuwe contract waar ik nog 3 maanden moet volmaken, als ik dat extrapoleer zou ik om en nabij de 320m3 komen. Wellicht wat lager vanwege de zomermaanden...

[ Voor 7% gewijzigd door juggle op 20-02-2025 01:03 ]

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

TM4 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:53:

Electra verbruik is niet schokkend volgens mij en de watertemperatuur met de huidige buitentemperatuur ook niet.
Geen gas gebruikt.

Iemand een idee wat de lage COP kan verklaren? Of moet ik morgen maar even contact opnemen met Quatt?

[Afbeelding]
Geef het even een paar dagen en houd de temp constant, duurt even voordat Quatt alles normaliseert. Was bij ons wel zo iig.

• netappie
  • Nu online
juggle schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:59:
[...]

Ja wellicht heb je gelijk, moet eerlijk bekennen dat ik de exacte berekening nog moet maken. Heb wel ff snel gekeken naar mijn verbruik en zie dat deze veel lager uitkomt waarschijnlijk, heb de Quatt pas sinds jan '24.

Maar wat is de SCOP op verwarmen van water? ik haal hier een SCOP van 4.1 over 2024. Zou het dan zoveel besparen om volledig elektrisch te gaan?

Ik zit nu op 240m3 sinds mijn nieuwe contract waar ik nog 3 maanden moet volmaken, als ik dat extrapoleer zou ik om en nabij de 320m3 komen. Wellicht wat lager vanwege de zomermaanden...
Het is gewoon een ROI berekening.
Je investeert bijvoorbeeld in de grootste (XL) van 5199 euro.

Je bespaart per jaar 320 m3 en stel dat dit dan tijdens de volledige levenduur 1,35 per m3 kost.
Daarnaast bespaar je nog 300 euro aan vaste lasten op de gasaansluiting.

Stel dat je heel pessimistisch maar een SCOP van 2,5 haalt op warm water en helemaal geen zonnepanelen overschot hebt (heel onwaarschijnlijk). Dan kom je op 320 m3 * 8 kWh per m3 = 2560 kWh warm water (ketel niet condenserend bij 60 graden)
2560 kWh warmte / SCOP 2,5 = 1024 kWh . Stel dat we 25 cent per kWh rekenen, dan is dit 256 euro per jaar.
Je hebt tevens geen CV onderhoud meer a 100 euro per jaar.

Kom ik op 320+300+100-256=464 euro per jaar return op een investment van 5199
Dat is dus een ROI van 8,9% als je er van uit gaat dat je CV ketel gewoon heel zou blijven.

Als de CV ketel tussentijds vervangen moet worden voor 2000 euro dan is de netto investering nog maar 3199 om van het gas af te gaan. Hoe eerder je dat doet hoe eerder je begint met besparen, dus voor zijn kan geen kwaad.

De ROI is dan 464/3199 vanwegen de vermeden kosten die je met een nieuwe ketel gaat krijgen, dus 14,5%

Dit is dus al wat moeilijker dan met de 450 m3 die je eerst noemde. Dat was een no-brainer.

Bij mij is het 6,2%, dus dan haal ik pas een break-even na 16 jaar als ik de zonnepanelen niet meereken en de ketel niet stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Geen gas gebruikt.

[Afbeelding]
dit soort posts mag je voortaan achterwege laten.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 20-02-2025 09:32 ]

• netappie
  • Nu online

Geen gas gebruikt.

[Afbeelding]
Ik ga er van uit dat je huis gisteren wel wat af is gekoeld tijdens de installatie.
Dat inhalen kan wat meer moeite kosten.

Kijk het even een dag aan met een constante temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden en check of er radiatoren zijn die het water te heet retour sturen of nog dicht staan (werkt averechts bij warmtepompen).

• Erik1805

Geen gas gebruikt.

[Afbeelding]
Laat hem gewoon even een week draaien op een constante temperatuur. Daarna weer kijken. Nu kun je er niks van zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
knipje

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 20-02-2025 09:32 ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Ik heb ook nog steeds de vervelende hoge zoemtoon die ik sinds halverwege deze winter heb.

Ik heb een aanbod gekregen van een medetweakers dat ik daar kan gaan filmen hoe die van hem klinkt. Mijn idee zou dan zijn Quatt van de voorkant filmen, daarna de Quatt app filmen waar het vermogen op zichtbaar is (bij voorkeur rond de 1300 watt), en vervolgens de telefoon boven de compressor op de Quatt leggen, en dit bij mijn eigen Quatt 1 op 1 dupliceren.

Het is er echter nog niet van gekomen, en ik ben een beetje bang dat ik bij Quatt weer aan een dood paard kan gaan trekken, want zelf zien ze niet echt een probleem, en als ze dat stug volhouden wordt het lastig om er wat aan gedaan te krijgen.
Wanneer het normaal geluid zou zijn, zou je het te eerste altijd moeten horen (ik hoor het niet bij vol vermogen wel bij 1300 watt en dat sluit de conclusie van Quatt dus uit) en ten tweede maken heel veel Quatts het geluid niet. Dat is raar wanneer Quatt aangeeft dat ze allemaal dit geluid maken.
Ps. We zijn niet de enige dus Quatt heeft deels gelijk. . Er staan heel wat berichten op Tweakers, Facebook en trustpilot met mensen die heel graag van dit super irritante geluid afwillen.

Maar wees niet bang, ze lossen het op met een Wilo pomp 🤔 en als dat niet lukt: het wordt warmer buiten 🤡

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 20-02-2025 07:31 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

s020506 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:21:
[...]

Je hebt een punt hoor, maar dit is wel onnodig agressief.

Ik vraag me wel een beetje af hoe je aan een COP van 0.9 komt. Dan gaat meer energie de Quatt in dan uit, ik zou me ook een beetje zorgen maken.
Weet ik.
Maar even afwachten is ook een mogelijkheid, ipv gelijk contact op te willen nemen met Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85

Geen gas gebruikt.

[Afbeelding]
Hadden de mannen haast aan het einde van de dag?
Hebben ze het systeem wel volledig gecommissioned? Zie ook geen gasverbruik in je eerste uur, zou je wel verwachten, want normaal wordt ketelvermogen ook vastgelegd bij het in bedrijf stellen...
Bijzonder ook dat je wel een vrij hoge watertemperatuur hebt.

COP <1 is niet ok. Ook niet voor een net geïnstalleerd systeem. Dagen aanzien is zinloos.
Niet betalen en Quatt bellen zou mijn keuze zijn.

Als je zelf iets wil problem solven, deel de json eens hier. Zie topicstart voor instructies om deze te openen (zoekwoord json)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:53:
[...]
Hebben ze het systeem wel volledig gecommissioned? Zie ook geen gasverbruik in je eerste uur, zou je wel verwachten, want normaal wordt ketelvermogen ook vastgelegd bij het in bedrijf stellen...

COP <1 is niet ok. Ook niet voor een net geïnstalleerd systeem. Dagen aanzien is zinloos.

Als je zelf iets wil problem solven, deel de json eens hier. Zie topicstart voor instructies om deze te openen (zoekwoord json)
@TM4 je moet sowieso even kijken naar de tarieven in de app. Een COP < 1 kan in principe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:23:
[...]

laat ze maar die pompen sturen en begin een handeltje onder andere quatt bezitters, ik zou best interesse hebben in een reserve pomp >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 05:56:
[...]

Het is gewoon een ROI berekening.
Je investeert bijvoorbeeld in de grootste (XL) van 5199 euro.

Je bespaart per jaar 320 m3 en stel dat dit dan tijdens de volledige levenduur 1,35 per m3 kost.
Daarnaast bespaar je nog 300 euro aan vaste lasten op de gasaansluiting.

Stel dat je heel pessimistisch maar een SCOP van 2,5 haalt op warm water en helemaal geen zonnepanelen overschot hebt (heel onwaarschijnlijk). Dan kom je op 320 m3 * 8 kWh per m3 = 2560 kWh warm water (ketel niet condenserend bij 60 graden)
2560 kWh warmte / SCOP 2,5 = 1024 kWh . Stel dat we 25 cent per kWh rekenen, dan is dit 256 euro per jaar.
Je hebt tevens geen CV onderhoud meer a 100 euro per jaar.

Kom ik op 320+300+100-256=464 euro per jaar return op een investment van 5199
Dat is dus een ROI van 8,9% als je er van uit gaat dat je CV ketel gewoon heel zou blijven.

Als de CV ketel tussentijds vervangen moet worden voor 2000 euro dan is de netto investering nog maar 3199 om van het gas af te gaan. Hoe eerder je dat doet hoe eerder je begint met besparen, dus voor zijn kan geen kwaad.

De ROI is dan 464/3199 vanwegen de vermeden kosten die je met een nieuwe ketel gaat krijgen, dus 14,5%

Dit is dus al wat moeilijker dan met de 450 m3 die je eerst noemde. Dat was een no-brainer.

Bij mij is het 6,2%, dus dan haal ik pas een break-even na 16 jaar als ik de zonnepanelen niet meereken en de ketel niet stuk gaat.
mooie berekening echter je vergeet stilstandsverliezen van het boilervat, zeg 50W-24h-365d = 438 kWh thermisch / 2.5 = 175 kWh elektrisch * 0.25 = 43,80 euro extra per jaar

@juggle om van gas af te gaan is er geen verplichting om de Quatt All-E upgrade te nemen.
meerdere tweakers hebben hun CV (laten) vervangen door een elektrische CV ketel of doorstroomverwarmer (elke installateur kan dit voor je doen). Warm water kan je vervolgens oplossen d.m.v. een elektrische boiler of warmtepompboiler. Dit is al goed mogelijk voor pak m beet de helft van de kosten van de Quatt All-E upgrade. Dus dan is de terugverdientijd de helft of de ROI 2x zo hoog..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:18:
[...]

mooie berekening echter je vergeet stilstandsverliezen van het boilervat, zeg 50W-24h-365d = 438 kWh thermisch / 2.5 = 175 kWh elektrisch * 0.25 = 43,80 euro extra per jaar

@juggle om van gas af te gaan is er geen verplichting om de Quatt All-E upgrade te nemen.
meerdere tweakers hebben hun CV (laten) vervangen door een elektrische CV ketel of doorstroomverwarmer (elke installateur kan dit voor je doen). Warm water kan je vervolgens oplossen d.m.v. een elektrische boiler of warmtepompboiler. Dit is al goed mogelijk voor pak m beet de helft van de kosten van de Quatt All-E upgrade. Dus dan is de terugverdientijd de helft of de ROI 2x zo hoog..
Klopt, met als overweging dat je je niet afhankelijk maakt van Quatt. Gesloten ecosystemen zijn mooi en hebben zeker ook voordelen totdat je er in gevangen raakt.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

McLambo

MTB Junky

Na maanden meelezen hier, en de persoonlijke ervaringen van mijn zwager die een Quatt van het eerste uur heeft, gisteren ook de aanbetaling gedaan voor een installatie van een enkele Quatt bij onze woning.

Onze setup is volgens mij een van de meest eenvoudige en de installatie zou straight forward moeten gaan.

Toch enkele vragen:

- Wij hebben vorig jaar vloerverwarming aangelegd, en ter voorbereiding van een warmtepomp een LTV verdeler geplaatst; de consultant van Quatt zag deze en gaf aan: mooi mooi!
* Nu staat op het installatie plan een advies dat we deze het beste kunnen ombouwen naar een pompgestuurde mengverdeler 🤔
* Het moet toch prima gaan met een LTV verdeler? Is de Quatt in te stellen met b.v. een maximum van 40 graden aanvoertemp?

- Ik heb aangegeven zelf een geschikte thermostaat te regelen, advies van Quatt een Honyewel / Resideo T6 slimme Thermostaat.
* Ik ben aan het rondkijken en zie dat deze met en zonder 'basis unit ? ' te verkrijgen is:

* T6H600WF1015 T6 Bedrade slimme thermostaat, losse thermostaat
* Y6H910WF4032 T6 Slimme thermostaat, wandmontage model,

Ik begrijp dat bij de uitvoering met de 'basis unit' deze dicht bij de ketel wordt geplaatst, maar wordt deze uberhaupt gebruikt wanneer de thermostaat op de CiC wordt aangesloten? Of volstaat dan alleen de thermostaat unit?

De reviews van de T6 als Thermostaat an sich zijn niet bijster positief.
Ik twijfel of ik niet gewoon mijn bestaande HoneyWell ChronoTherm touch Opentherm zal blijven gebruiken.
Temp staat hier 24/7 op 19, dus ik hoef geen connectivity.

Tips en meningen welkom!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:21
Voor diegene met een Tado:

nieuws: Tado experimenteerde met bericht over betaald abonnement vanaf 1 mei

Gaat nu nog om een test, dus de toekomst moet uitwijzen wat ze hier echt mee gaan doen.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Neem een eenvoudige dB meter (hoeft echt geen FLUKE op te staan) en kijk hoe groot een eventuele afwijking is met een berekende opgaaf.
mijn punt: als het verschil (heel) groot is, dan kun je prima aannemelijk maken dat het niet voldoet aan de specs en dus non-conform is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McLambo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
Na maanden meelezen hier, en de persoonlijke ervaringen van mijn zwager die een Quatt van het eerste uur heeft, gisteren ook de aanbetaling gedaan voor een installatie van een enkele Quatt bij onze woning.

Onze setup is volgens mij een van de meest eenvoudige en de installatie zou straight forward moeten gaan.

Toch enkele vragen:

- Wij hebben vorig jaar vloerverwarming aangelegd, en ter voorbereiding van een warmtepomp een LTV verdeler geplaatst; de consultant van Quatt zag deze en gaf aan: mooi mooi!
* Nu staat op het installatie plan een advies dat we deze het beste kunnen ombouwen naar een pompgestuurde mengverdeler 🤔
* Het moet toch prima gaan met een LTV verdeler? Is de Quatt in te stellen met b.v. een maximum van 40 graden aanvoertemp?

- Ik heb aangegeven zelf een geschikte thermostaat te regelen, advies van Quatt een Honyewel / Resideo T6 slimme Thermostaat.
* Ik ben aan het rondkijken en zie dat deze met en zonder 'basis unit ? ' te verkrijgen is:

Ik begrijp dat bij de uitvoering met de 'basis unit' deze dicht bij de ketel wordt geplaatst, maar wordt deze uberhaupt gebruikt wanneer de thermostaat op de CiC wordt aangesloten? Of volstaat dan alleen de thermostaat unit?

Ik twijfel of ik niet gewoon mijn bestaande HoneyWell ChronoTherm touch Opentherm zal blijven gebruiken.

Tips en meningen welkom!
Ik heb ook een normale LTV-verdeler: je kunt 'm tzt naar behoefte dichter draaien.
Je hebt continue dezelfde kamertemperatuur dus weinig fluctuaties nodig.
Je begrenst de temperatuur die de vloer ingaat met een thermostaatkraan: die van mij staat op 45°C: de vloer wordt nooit warmer dan 27°C.
Bij deze kou had ik de cv op 48°C: meer vanwege rest woning, nu weer 45.
De verdeler slaat dan misschien even 10 minuten dicht, maar daar merkt de vloer echt niets van: duurt 1,5 uur voor hij op temperatuur is.
Zelf ontzettend tevreden met T6: begint mooi vroeg te verwarmen.
Kamertemperatuur is dit jaar nog geen moment onder 21°C gezakt.

• harv

Geen gas gebruikt.

[Afbeelding]
@TM4

Vreemd plaatje.
Energie IN is zo laag dat ik het bijna niet zie. Afgegeven vermogen bijna 10 maal zo hoog. Dus COP = 10!!
Ben benieuwd naar je json gegevens, Lijkt in elk geval niet te kloppen.
Maar inderdaad, na 3 uur wel erg snelle conclusie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:50:
[...]

@TM4

Vreemd plaatje.
Energie IN is zo laag dat ik het bijna niet zie. Afgegeven vermogen bijna 10 maal zo hoog. Dus COP = 10!!
Ben benieuwd naar je json gegevens, Lijkt in elk geval niet te kloppen.
Maar inderdaad, na 3 uur wel erg snelle conclusie!
Denk dat je niet helemaal goed gekeken hebt. Wat je ziet is energie IN.
Energie UIT zal wel achter het blauwige balkje zitten, maar is zo weinig dat deze onzichtbaar is.

3,45 kWh IN
3,92 kWh UIT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOWEHjcZBZG7cXU92jaywZFag0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R64uUe9fw1f6vvngAOc65HC9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-09 19:43

Onze setup is volgens mij een van de meest eenvoudige en de installatie zou straight forward moeten gaan

Tips en meningen welkom!
De aanduidingen bij de typenummers zijn een beetje verwarrend.
Elke T6 wordt geleverd met een zogenaamde ketelmodule. Deze zit tussen de thermostaat en de ketel of in het geval van een Quatt tussen de thermostaat en de CIC.
Voor de T6 zijn er twee uitvoeringen. Een bedrade versie of een draadloze variant, de T6R. In de ketelmodule van de T6R zit een RF module voor de communicatie.
De T6R is er in twee uitvoeringen. Een wandmodel die op een verdeeldoos gemonteerd wordt ivm de voeding, of een model met een houder die via een adapter in een stopcontact gestoken wordt.

• harv
jj85 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Denk dat je niet helemaal goed gekeken hebt. Wat je ziet is energie IN.
Energie UIT zal wel achter het blauwige balkje zitten, maar is zo weinig dat deze onzichtbaar is.

3,45 kWh IN
3,92 kWh UIT

[Afbeelding]
@jj85
@TM4

De rekensom klopt.
Ik kijk naar de blauwe energiebalkjes. De maximale waarde is 1,5 kwh, de ingebrachte energie 0,1 kwh.
Dat kan niet

Maar even afwachten, ik denk stiekum aan de besturingsprint in de warmtepomp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04

Toch enkele vragen:

Tips en meningen welkom!
Ik heb mijn chronotherm ook laten hangen en gewoon tevreden mee. Je kan altijd later vervangen als je dat nodig vind. Pomp draait hier sinds maart 2023 er naar tevredenheid mee

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

McLambo

MTB Junky

Friezin schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb ook een normale LTV-verdeler: je kunt 'm tzt naar behoefte dichter draaien.
Je hebt continue dezelfde kamertemperatuur dus weinig fluctuaties nodig.
Je begrenst de temperatuur die de vloer ingaat met een thermostaatkraan: die van mij staat op 45°C: de vloer wordt nooit warmer dan 27°C.
Bij deze kou had ik de cv op 48°C: meer vanwege rest woning, nu weer 45.
De verdeler slaat dan misschien even 10 minuten dicht, maar daar merkt de vloer echt niets van: duurt 1,5 uur voor hij op temperatuur is.
Zelf ontzettend tevreden met T6: begint mooi vroeg te verwarmen.
Kamertemperatuur is dit jaar nog geen moment onder 21°C gezakt.
Bedankt voor de reactie.

Hmmm, ik heb geen thermostaatkraan voor de LTV, en ook alleen vloerverwarming dat momenteel door de CV wordt verwarmd. Hiervoor heb ik de maximale aanvoertemp in de CV op 35 C staan, en dit gaat perfect. Vloer wordt 23 graden, ruimte netjes 19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 00:23
McLambo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Hmmm, ik heb geen thermostaatkraan voor de LTV, en ook alleen vloerverwarming dat momenteel door de CV wordt verwarmd. Hiervoor heb ik de maximale aanvoertemp in de CV op 35 C staan, en dit gaat perfect. Vloer wordt 23 graden, ruimte netjes 19.
brrr...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

Bedankt voor de reactie.

Ik gebruik cv bedrijf heel sporadisch maar ook op 35 graden en gaat gewoon goed. Als je er maar op let dat ie na onderhoud niet hoger gezet wordt. Met de Quatt kom kk zelden boven de 28 graden watertemperatuur uit

[ Voor 5% gewijzigd door Bennobang op 20-02-2025 13:34 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

[...]

Bedankt voor de reactie.

Zonder cv komt watertemperatuur hier niet boven 35°C.
Maar geen idee wat de kenmerken zijn van je woning of verwarmingssysteem, dus daar doe ik verder geen uitspraken over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:56
McLambo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:!
Niet doen! Slechtste advies ooit. Zoek maar eens in dit forum of weheat forum.

Mengverdeler vernaggelt je cop.
LTV is juist bedacht om dat niet te doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:56
[...]

Bedankt voor de reactie.

Als je nergens radiatoren hebt is er al helemaal geen reden om iets anders te nemen dan de LTV die je al hebt.
En op zich hoef je niet bang te zijn voor overtemperatuur.
Warmtepomp is anders dan cv.
- Cv levert ingestelde temperatuur, dus als je die op 60 zet komt er 60 uit.
- Warmtepomp lever temperatuurverhoging bovenop retourwater, meestal +5 graden.
Dus als het water dat UIT de vloer komt onder de 40 blijft…, dan zal het water dat er IN gaat nooit meer dan 45 zijn.

Nb.
Voor quatt op 5kW vermogen, 800liter/uur:

Warmtecapaciteit water = 4186 J /kg K
Temperatuur verhoging bij 800l/uur en 5kW is dan 5000 / ( 4186 x800/3600) =5,375 graden

[ Voor 22% gewijzigd door Stefannn op 20-02-2025 14:37 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Toby-Wan

Toch enkele vragen:

Tips en meningen welkom!
er is geen harde begrenzin in aanvoertemperatuur mogelijk, echter zolang je rustig verwarmt zal die LTV prima werken (dus niet de WAF er 3 graden bij laten plussen >:) ) zal het wel los lopen, wat @Friezin ook al aangaf.
alleen als je snel veel extra warmtevraagt kan de aanvoertemperatuur flink hoger worden, dus zaak dat je dat eerste dus niet doet.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:02
Je kan met een Tado toch maximale water temperatuur instellen? Ik heb ook ltv en bij mij werd het water max 34/35 bij -4. Voorheen lag dat iets lager maar met eerdere software van Quatt sprong de cv even bij om het water terug op temperatuur te krijgen en nu doet Quatt alles zelf dus ik denk dat de aanvoer daardoor iets hoger is komen te liggen.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4

TM4

harv schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:45:
[...]

@jj85
@TM4

De rekensom klopt.
Ik kijk naar de blauwe energiebalkjes. De maximale waarde is 1,5 kwh, de ingebrachte energie 0,1 kwh.
Dat kan niet

Maar even afwachten, ik denk stiekum aan de besturingsprint in de warmtepomp!!
Ah, ik wist niet eens dat deze post gelogd was. Gisteren gestuurd op het moment dat Tweakers in storing viel.
Na een tijdje kwam er inderdaad een beter beeld en zit nu op een COP van 2.5. Ik heb meegekeken bij een andere installatie en daar was het opstartbeeld heel anders. Daar werd toen meer gas gebruikt om in te regelen maar wel COP veel hoger dan 1. Onder de 1 leek mij te wijzen op een storing.

Gelukkig niet, nu alleen nog even kijken of ik de efficiëntie wat kan verbeteren.

• TM4

TM4

jj85 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:53:
[...]

Ze kwamen wel relaxt over, had niet het idee dat het een rushklus was. Maar ze werken altijd hard door die gasten.
Dacht idd dat COP <1 wel vreemd was, maar blijkbaar heeft dat systeem zichzelf gecorrigeerd.

Bij een andere installatie sloeg gas idd ook direct en regelmatig aan. Tot op heden is dat bij mij nog niet 1x gebeurd.
Hou 'm wel even in de gaten. Ga morgen wel testen met wat hogere temperatuur.

• medu80
Stefannn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Niet doen! Slechtste advies ooit. Zoek maar eens in dit forum of weheat forum.

Mengverdeler vernaggelt je cop.
LTV is juist bedacht om dat niet te doen.
Leg eens uit? Want ik denk dat je je vergist.. Mengverdeler is juist beter voor je COP...Je huis wordt niet goed warm, maar kwa COP is er niets beters.

• medu80
rinkh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:58:
Je kan met een Tado toch maximale water temperatuur instellen? Ik heb ook ltv en bij mij werd het water max 34/35 bij -4. Voorheen lag dat iets lager maar met eerdere software van Quatt sprong de cv even bij om het water terug op temperatuur te krijgen en nu doet Quatt alles zelf dus ik denk dat de aanvoer daardoor iets hoger is komen te liggen.
Quatt heeft geregeld dat het water warmer werd?
Pagina: 1 ... 222 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.