Och, het is maar hoe je het bekijkt.WAF1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:50:
[...]
Natuurlijk snap ik wat je zegt. Maar als je als consument niet twee keer subsidie zou krijgen dan zal je niet zo snel een tweede unit kopen, die tweede unit bespaart veel minder gas en dat maakt een tweede unit in verhouding veel duurder. Dus uiteindenlijk heeft vooral Quatt er baat bij dat er tweede keer subsidie wordt verstrekt en is de keuze voor twee, qua vermogen, kleine units wel degelijk onderdeel van hun businessplan. Sterker voor All-Electric is die tweede unit gewoon nodig en kan je omdat daar een w/w pomp in zit ook daarvoor subsidie krijgen. Quatt gaat er ook vanuit dat je als consument die subsidie krijgt en daarom communiceren ze naar buiten ook de nettoprijs. Zonder subsidie is tegen de huidige prijzen die gehanteerd worden, een wp financiëel gewoon voor veel consumenten niet interessant.
Recent ben ik tot het inzicht gekomen (las een artikel) dat die subsidie niet zozeer bedoelt is voor de consument, maar vooral bedoelt is om de markt te stimuleren. Zodra er grotere aantal wp's worden verkocht, de concurrentie toeneemt, de prijzen dalen, zal de subsidie omlaag gaan of zelfs verdwijnen. Die weg is zoals we weten al ingezet. Op zich is een wp niet zoveel anders als een airco en toch zijn de prijzen van wp's veel hoger. Deze prijzen kunnen gehanteerd worden omdat de overheid subsidie geeft dus indirect steekt Quatt die subsidie wel degenlijk in eigen zak. Dat is niet erg, je hebt mensen nodig die hun nek uit steken, inversteerders en werknemers, maar het zal naief zijn om te ontkennen dat vooral Quatt met zijn strategie van twee units en een derde w/w wp niet van deze extra subsidie profiteerd. En natuurlijk heeft de consument zijn voordeel, maar ik gaf al aan dat prijzen voor wp's kunstmatig hoog zijn. Eigenlijk vraag ik mij af zal het zoveel duurder zijn om een wp te produceren in de plaats van een CV-ketel. Oprechte vraag.
Ook de glashandel en dergelijke profiteert van die subsidie en die hebben het ook hardstikke druk. Als leek het ik geen zicht op de kwaliteit, maar het verschil in mijn offertes bedroeg meer dan €2000 terwijl ze beiden offertes voldeden aan de subsidie eisen. Als dat kan dan weet dat er dan met een vork geschreven wordt. En dat is mogenlijk omdat er subsidie gegeven wordt, de vraag is hoog. Verhoogde vraag omdat elke huizenkoper extra geld kan lenen om het huis te verduurzamen. En inderdaad ook ik als consument profiteer van de subsidie. Ik probeer mijn maandlasten omlaag te krijgen, ik probeer een steente bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, ik vind het prettig als mijn huis in waarde stijgt. De gedachte is nu kan ik ook eens van een subsidie profiteren, we hebben als gezin nog nooit toeslagen gehad en betalen in verhouding veel belasting. Maar vind ik als persoon dat het huidige (subsidie) beleid het beste is om de klimaatdoelstellingen te halen dan is het antwoord nee. Ga collectief de slechste (huur)huizen isoleren, straat voor straat. Elk jaar is er weer een pot met geld nodig om bij te springen omdat sommige hun energierekening niet kunnen betalen terwijl aan de onderliggende oorzaak niks wordt gedaan. Dat geld wat daar heen gaat kan veel effectiever worden ingezet.
Ook de subsidie voor een tweede Quatt geeft in verhouding maar heel weinig klimaat winst (produceren, vervoeren, extra defrosts, het hele jaar stand by, extra bodenplaatverwarming) en ik snap dan ook dat sommige mensen dat als misbruik van subsidie zien. Sudsidie die wij uiteindenlijk met ons allen betalen.
Ik ben straks met 2 Quatts goedkoper uit dan de hybride Nefit uit mijn eerste offerte (€14.000, €3000 subsidie). Dus dan dicht ik Nefit toe, een grotere netto graaier te zijn.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen