Iedereen dank voor de reacties.
netappie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:44:
[...]
Ik heb hier een Tado en nooit problemen.
Volgens mij zie ik vooral problemen met mensen die zoneren of proberen om de Tado thermostaatknoppen als vervanger voor waterzijdig inregelen te gebruiken. Dat werkt natuurlijk niet echt met een Quatt die alleen maar heter gaat stoken als er knoppen dicht draaien omdat de temperatuur stijgt.
Je bedoelt denk ik: "Ik heb één Tado...". Ik heb inderdaad het idee dat het goed gaat als je gewoon (
net als bijv. de Lyric T6) één thermostaat hebt die voorheen aan de CV-ketel hing en waar nu de Quatt + CiC tussen zit. Ik heb het idee dat wanneer je meerdere zones hebt en de ene vraagt en de andere niet, deze bij mij om de zoveel tijd hun updates doorsturen naar de Extensiekit van Tado, die op zijn beurt continue verschillende informatie doorgeeft aan Quatt + CiC. In de ene kamer warmtevraag en in de andere niet, als die steeds om-en-om binnenkomen, dan kan ik met voorstellen dat daar voor Quatt ook niks meer mee te beginnen is. Voor hun is het waarschijnlijk gewoon alsof iemand heel de dag aan de thermostaat zit te draaien, met een pendelende warmtepomp tot gevolg.
Of dit dan bij Quatt fout gaat of bij Tado durf ik niet te zeggen, maar het is wel vervelend dat ze zo slecht samenwerken met elkaar.
s020506 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Zou kunnen. Zoals ik het lees zet hij alleen thermostaat knoppen open als het in mode 98 gaat, en weer dicht als de warmtepomp aan gaat. En hij stelt de knoppen tijdelijk zo in dat er geen warmtevraag is. Ik weet niet of daardoor de warmtepomp aangezet wordt. Of weer uit gaat.
Klopt, pendelen komt inderdaad deels door mijzelf en de manier waarop Tado de Quatt + CiC aanstuurt, zie ook mijn tekstje hierboven. Ik had gehoopt dat ik met het ontkoppelen van de zone-regelaar, ik de thermostaatknoppen als het waren "buiten spel" kon zetten en zo alles kon open gooien bij mode 98, zodat ik een hoge(re) flow zou kunnen halen.
Flesym schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:05:
[...]
Wat volgens mij mis gaat is dat (zoals ik je uitleg begrijp) iedere thermostaatknop warmtevraag kan doen. Daarmee loopt je het risico dat de volledige flow door 1 radiator gaat en dat geeft inderdaad gefluit. Ook is de efficiëntie daardoor laag en moet het water steeds te heet worden.
Met andere woorden zo gebruik je je Quatt alsof het een CV is. (verwarmen per ruimte). Bij een WP is het beter geen of minimale zonering te doe en met een constante temperatuur te werken.
Bij normaal gebruik, dus verwarmen van een of meerdere ruimtes/kamers, gaat het in principe goed, haal ik prima flow (
> 800), geen vreemde geluiden, doet het gewoon wat het zou moeten doen, COP van 4.5 en is alles dik voor mekaar.
Het probleem zit 'm vooral in het moment waarop Quatt in mode 98/Anti Freeze gaat. Vorig jaar (
winter 2023/2024) hebben we nergens last van gehad, dit jaar merk ik gewoon dat elke keer als de Quatt in deze modus schiet, alles begint te piepen en te suizen. Vreemd genoeg gebeurt dit vooral 's nachts. Mijn vermoeden is dat ie dan probeert het e.e.a. rond te pompen, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat er nergens warmtevraag is en dus alles dicht staat. De Quatt gebruikt op dat moment maar 10 tot 14W en de flow ligt dan rond de 200, maar het gepiep is dan zo hard dat we er wakker van worden.
Om dit te voorkomen, zet ik dus zelf
alle radiatoren open middels een scriptje. Er staan dan in totaal 6! radiatoren open (
3 slaapkamers, hal, badkamer + zolder). De flow neemt dan toe van 200 naar ongeveer 400/450 en het piepen/suizen wordt dan beduidend minder, maar blijft aanwezig. De pomp van de vloerverwarming draait nog wel, maar mengt niet bij, omdat er geen warm water wordt aangevoerd.
Het enige wat helpt is de temperatuur in de woonkamer met de Tado app vanuit bed een graadje hoger zetten, zodat de Quatt weer gaat verwarmen. Dan stopt het piepen/suizen en kunnen we weer (
even...) verder slapen. Als het dan bijv. 2 of 3 uur later in de woonkamer weer is opgewarmd en de Quatt weer terugvalt in mode 98. Andere optie is (
lang leve Shelly) gewoon de hele Quatt uitzetten, ook dan is het heerlijk rustig
Los van al mijn eigen gescript, blijft de vraag vooral: Hoe kan het dat de Quatt in mode 98 (nergens warmtevraag) zo ontzettend loopt te piepen/suizen (zelfs dus als alle radiatorknoppen open staan) en wat kan ik hier aan doen? En hoe kan het dat er vorig naar niks aan de hand was en het nu zo rot werkt? Aan de installatie is niks gewijzigd. Het kan toch niet zo zijn dat ik extra radiatoren moet gaan ophangen in huis? Zou het plaatsen van een bypass bij de verdeler van de vloerverwarming hierin nog iets kunnen bijdragen?