Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Weer wat geleerd. Schoot inderdaad direct naar de goede stand, maar flow liet dit niet zien. Hier de waardes na exact een kwartier:

[Afbeelding]

Zit dicht op elkaar, dus geen uiteenlopende waardes wat dat betreft.
HP1 uit zit waarschijnlijk iets te hoog
HP2 in zit waarschijnlijk iets te laag.
Dat zal, als ze beiden draaien, elkaar redelijk opheffen.

Voor een indicatie van warmtevermogen van je water:
Vermogen = dT * flow * 1,16

Wijkt een sensor 0,5grC af, dan geeft dat vermogensafwijking van ongeveer:
Vermogen = 0,5 * 800 * 1,16 = 460W

Dat kan soms dus wel net die paar punten verschil geven op een COP.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Ter verduidelijking, als ik hem 3 graden naar beneden zet gaat de Quatt UIT (flow naar 0l/h in bovenstaande statistiek). Is dit de bedoeling dan?
Bij deze temperaturen zou flow niet naar 0 moeten gaan.
Afhankelijk van de leeftijd van je Quatt zou hij wel te laag kunnen zijn om goed te meten.
SupervisoryControlMode (die meestal op 2 of 3 staat als hij draait) zou 98 moeten zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 23:16
Vraagje, via welke weg communiceren jullie met Quatt over bijv. aanpassing van instellingen?
Vermoedelijk via de mail maar via info@quatt.io of is dat adres te algemeen? Kan op de site geen helpdesk adres vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Notaname schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:29:
Vraagje, via welke weg communiceren jullie met Quatt over bijv. aanpassing van instellingen?
Vermoedelijk via de mail maar via info@quatt.io of is dat adres te algemeen? Kan op de site geen helpdesk adres vinden.
https://www.quatt.io/hulp

info@quatt.io werkt meestal prima

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:20
SBL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Je wilt wel een COP halen van 120/Tlift. Dus als je watertemperatuur 40 graden is, wil je een COP halen van 120/((40--2)=2,9.
edit: dan check je of je Quatt het "juist" doet. Maar je ziet niet of je afgifte "juist" is. Vaak kun je betere COP halen door betere afgifte, waarmee die 40 lager wordt en COP dus hoger bij gelijke omstandigheden.
Laatste vraag want dan maak ik meteen een sensor voor dit in HA: Welke watertemperatuur kan ik hiervoor het beste gebruiken? Die van de flowmeter?

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
mklcln schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:38:
[...]

En dit is de andere concurrent.
https://www.innovaenergie...pump-terminals/wlhp/wlhp/

Fijne van deze 2 zijn je kunt dus je radiator vervangen de chill staat ernaast.
Liefst zag ik deze variant liever.
Deze is een tijdje terug hier al eens langsgekomen, wat natuurlijk niet veranderd is je leidingwerk.
hier een site van een nederlandse leverancier: alleen ook hier zie je geen echt product in hun prijslijst, dus is het maar de vraag of dit product ook daadwerkelijk op de markt is gebracht. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Laatste vraag want dan maak ik meteen een sensor voor dit in HA: Welke watertemperatuur kan ik hiervoor het beste gebruiken? Die van de flowmeter?
HP2_uit

Nu je toch al in de leercurve omhoog zit: 8)
Die onder de CV (ik noem hem nu even CV_uit) wordt een stuk warmer zodra de CV mee gaat doen.
Dat is ook z'n functie. Delta_T tussen HP2_uit en CV_uit is een maat voor toegevoerde energie vanuit de CV.
Op basis hiervan kan Quatt een inschatting van m3 gas maken.

Als HP2_uit=40grC is en CV_uit = 50grC, dan is de delta_T van de CV 10grC
Vermogen_CV = 10grC * 800L/h * 1,16 = 9,3 kW ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 13-02-2025 11:45 ]

• SBL

SBL

Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Nee, HP2 uit, want anders wordt hij verstoord als CVketel wat doet.
Let op dubbele - in formule, want watertemperatuur - buitentemperatuur (die bij jou -2 was). Dubbele haakjes waren slordig en heb ik gecorrigeerd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:26
MacD007 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Deze is een tijdje terug hier al eens langsgekomen, wat natuurlijk niet veranderd is je leidingwerk.
hier een site van een nederlandse leverancier: alleen ook hier zie je geen echt product in hun prijslijst, dus is het maar de vraag of dit product ook daadwerkelijk op de markt is gebracht. :?
In belgie staat het dan wel op een prijslijst maar verder inderdaad ook geen idee. Maar ging me even om hetzelfde concept bij innova in vergelijking met panasonic aangezien ze op elkaar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik gebruik customer-service@quatt.io voor contact.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 13-02-2025 12:11 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17

Animal_X

Rodin

Mijn Quatt lijkt het wederom niet te doen... :(

Het viel mij vanochtend op dat de de CV ketel stond te branden. In de JSON zag ik dat de qc.SupervisoryControlMode op 4 stond (boiler heating only), en de HP1 en HP2 hadden geen enkele waarde bij hpX.getMainWorkingMode. Even in de meterkast gekeken en zag inderdaad dat de automaat van de Quatt groep er uitgesprongen was. Deze weer aangezet, echter de CiC lijkt niets meer te doen met de Quatt en blijft enkel op control mode 4 de CV aansturen. De CiC lijkt geen data meer vanuit de Quatts te krijgen. Heel vervelend. Ik heb de CiC ook al een power cycle gegeven maar dat veranderd de situatie niet. Ga zo maar weer met Quatt bellen...

Wat mij overigens wel opvalt nu is dat de CV ketel wel degelijk aangestuurd wordt door de CiC om te branden, maar dat ik dit in de app niet zie (geen rook uit schoorsteen animatie).

[ Voor 12% gewijzigd door Animal_X op 13-02-2025 13:16 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisookwat
jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:45:
[...]

HP2_uit

Nu je toch al in de leercurve omhoog zit: 8)
Die onder de CV (ik noem hem nu even CV_uit) wordt een stuk warmer zodra de CV mee gaat doen.
Dat is ook z'n functie. Delta_T tussen HP2_uit en CV_uit is een maat voor toegevoerde energie vanuit de CV.
Op basis hiervan kan Quatt een inschatting van m3 gas maken.

Als HP2_uit=40grC is en CV_uit = 50grC, dan is de delta_T van de CV 10grC
Vermogen_CV = 10grC * 800L/h * 1,16 = 9,3 kW ;)
In no-time ben ik up to speed! :) Bedankt!
SBL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Nee, HP2 uit, want anders wordt hij verstoord als CVketel wat doet.
Let op dubbele - in formule, want watertemperatuur - buitentemperatuur (die bij jou -2 was). Dubbele haakjes waren slordig en heb ik gecorrigeerd.
Top, dank je.

Voor de liefhebber, voor een template sensor in HA:

code:
1
{{ (120 / ((states('sensor.heatpump_hp2_temperature_water_out') | round(2)) - (states('sensor.heatpump_hp2_temperature_outside') | round(2)))) | round(2) }}
< Voor de calculatie die eerder beschreven staat

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
customer-service@quatt.io,
ik kreeg vandaag zelfs binnen 5 minuten een reactie op mijn verdere stooklijn verlaging verzoek. Hiervoor duurde het meestal een aantal weken voor er gereageerd werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:53
mrkb_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Hier ook vandaag van Quatt support een soort van een bevestiging dat de CiC inderdaad iets met kamertemperatuur doet, en dus niet alleen met watertemperatuur.

Hopelijk lost Tado het snel op. Genoeg doorverwijzingen naar hun technische team inmiddels.
Van Quatt nog geen respons. Van Tado wel, de service medewerker stelt dat de informatie duidelijk is en dat het technische team aan de slag is met de communicatieproblematiek tussen CiC en Tado X.

Update 15.00: reactie van Quatt gekregen, vanaf afgelopen zaterdag op 19.00 is volgens Quatt de Tado X zich anders gaan gedragen, de oorzaak ligt volgens hen bij Tado.

[ Voor 17% gewijzigd door sbijlsma op 13-02-2025 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Animal_X schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:13:
Mijn Quatt lijkt het wederom niet te doen... :(

Het viel mij vanochtend op dat de de CV ketel stond te branden. In de JSON zag ik dat de qc.SupervisoryControlMode op 4 stond (boiler heating only), en de HP1 en HP2 hadden geen enkele waarde bij hpX.getMainWorkingMode. Even in de meterkast gekeken en zag inderdaad dat de automaat van de Quatt groep er uitgesprongen was. Deze weer aangezet, echter de CiC lijkt niets meer te doen met de Quatt en blijft enkel op control mode 4 de CV aansturen. De CiC lijkt geen data meer vanuit de Quatts te krijgen. Heel vervelend. Ik heb de CiC ook al een power cycle gegeven maar dat veranderd de situatie niet. Ga zo maar weer met Quatt bellen...

Wat mij overigens wel opvalt nu is dat de CV ketel wel degelijk aangestuurd wordt door de CiC om te branden, maar dat ik dit in de app niet zie (geen rook uit schoorsteen animatie).
Contact gehad met Quatt inmiddels. Blijkbaar heb ik het zelfde probleem weer als 2 weken geleden vlak na de initiele installatie... Toen gaf support aan dat ze het probleem "ge-escaleerd hadden naar de developers". Nu geven ze aan dat het een "known issue" is en ze een oplossing proberen te zoeken. Blijkbaar duurt dit dus al minimaal 2 weken. Ondertussen is de instructie wederom om de Quatt niet te gebruiken voor verwarming en in anti-vries stand te zetten.

Wat is er aan de hand daar? Het gekke is dus dat het probleem vorige keer verdween naar een CiC update. Echter, een restart van de CiC doet blijkbaar niets.

Edit-> en waar ik hem met de oude CiC firmware met instructie van Quatt in anti-vries stand kon forceren (SupervisoryControlMode 98) lukt dat niet meer met de laaste versie. Hij blijft staan in stand 1 of 4 staan, dus dat wordt leuk vanavond met temperaturen onder nul... Morgenochtend een koud huis en geen waterdruk meer ivm het anti-vries ventiel op de buitenunits ben ik bang.

[ Voor 10% gewijzigd door Animal_X op 13-02-2025 19:13 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Animal_X schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Contact gehad met Quatt inmiddels. Blijkbaar heb ik het zelfde probleem weer als 2 weken geleden vlak na de initiele installatie... Toen gaf support aan dat ze het probleem "ge-escaleerd hadden naar de developers". Nu geven ze aan dat het een "known issue" is en ze een oplossing proberen te zoeken. Blijkbaar duurt dit dus al minimaal 2 weken. Ondertussen is de instructie wederom om de Quatt niet te gebruiken voor verwarming en in anti-vries stand te zetten.

Wat is er aan de hand daar? Het gekke is dus dat het probleem vorige keer verdween naar een CiC update. Echter, een restart van de CiC doet blijkbaar niets.
Wat ontzettend waardeloos dit zeg!!!

"Known bug"? Dan zouden er toch meer Tweakers dit probleem hebben? Bijzonder verhaal......

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46
diederikkes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:59:
Mijn warmtepomp draaide gisteren bijna de hele dag op halve kracht. Terwijl hij wel de hele tijd de CV gebruikte.
Hoe is dit te verklaren?
Ik heb mijn tarieven zo ingesteld dat hij altijd de voorkeur geeft aan de Quat en de CV alleen aanslaat als de Quat het niet aan kan.
Dit deed hij in het verleden altijd netjes, maar nu dus totaal ander gedrag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook. Denk aan een CiC bug.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Edit-> en waar ik hem met de oude CiC firmware met instructie van Quatt in anti-vries stand kon forceren (SupervisoryControlMode 98) lukt dat niet meer met de laaste versie. Hij blijft staan in stand 1 of 4 staan, dus dat wordt leuk vanavond met temperaturen onder nul... Morgenochtend een koud huis en geen waterdruk meer ivm het anti-vries ventiel op de buitenunits ben ik bang.
Antivries wil toch alleen wanneer woning wel warm genoeg is?
Weet niet of status 98 kan, zou dan 96 moeten zijn (Anti-freeze protection - boiler on).
Wel stroom op de Quatts? Bij uit maar wel "actief" zouden ze iets stroom moeten gebruiken.

App: optimalisatie aan, gas 1 cent, 1 kWh €10. Forceer gas.
Zolang je op gas draait, zou water ook door de Quatts moeten gaan.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
[...]
Bevestigt m'n vermoeden dat de Optimaliseer besparingen stukgemaakt is met de laatste update ;)
Of er is iets dusdanig mis dat hij de Quatts niet meer aan kan sturen (dus pomp niet kan starten)

An sich is CM 4 niet heel erg, dan blijft de CV wel actief en warm water produceren. Dat warme water gaat ook door de Quatt(s), omdat ze in serie geschakeld zijn met de CV.

Je kan lang draaien met de CV misschien nog wat 'forceren' door max CV temp op bijvoorbeeld 40-45 graden te zetten. En vannacht de thermostaat niet lager zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 13-02-2025 20:10 ]

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Friezin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Weet niet of status 98 kan, zou dan 96 moeten zijn (Anti-freeze protection - boiler on).
Wel stroom op de Quatts? Bij uit maar wel "actief" zouden ze iets stroom moeten gebruiken.

App: optimalisatie aan, gas 1 cent, 1 kWh €10. Forceer gas.
Zolang je op gas draait, zou water ook door de Quatts moeten gaan.
Ja, precies zoals je zegt: Gas prijs lager dan stroom en optimalisatie aan. Echter, waar hij vorige keer netjes in stand 98 sprong en de pomp wel bleef draaien (op lagere snelheid) doet hij dat nu niet en springt hij tussen stand 1 en 4 afhankelijk van of de thermostaat warmte vraagt aan de ketel... Vorige keer gaf de app aan dat de Quatt uitstond maar zag je nog wel dat hij een laag verbruik had (50w oid per HP). Nu zijn alle waardes leeg, alsof hij helemaal geen spanning meer heeft. Groep en werkschakelaar staan beide aan ook.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Bevestigt m'n vermoeden dat de Optimaliseer besparingen stukgemaakt is met de laatste update ;)
Of er is iets dusdanig mis dat hij de Quatts niet meer aan kan sturen (dus pomp niet kan starten)

An sich is CM 4 niet heel erg, dan blijft de CV wel actief en warm water produceren. Dat warme water gaat ook door de Quatt(s), omdat ze in serie geschakeld zijn met de CV.

Je kan lang draaien met de CV misschien nog wat 'forceren' door max CV temp op bijvoorbeeld 40-45 graden te zetten. En vannacht de thermostaat niet lager zetten.
Thanks - Er lijkt iets anders te zijn qua gedrag van de WP inderdaad.
Aanvoertemperatuur van de ketel hier staat op 40 graden, hopelijk is dat voldoende want het gaat de komende dagen gedurende de nacht wel flink vriezen zie ik... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:04:
[...]
Optimaliseer besparingen staat bij mij nog steeds aan, met tarieven zodat hij schakelt als COP < 2 wordt.
Ik heb geen problemen, dus optimaliseer besparingen is niet heel erg stuk.

Mijn momentCOP is dit jaar trouwens vrijwel altijd boven de 3, dus zelfs als ze dat ingesteld hebben zou ik dat niet merken. edit: 20u32 COP 2,9 maar "limited by COP" in JSON nog steeds "onwaar" en defrost er achteraan om COP weer op te krikken.
Zo'n instelling zou er wel voor zorgen dat je niet meer CVketel-gebruik kunt forceren met je tarieven als je Quatt problemen geeft (terwijl COP nog > 3 is), dus lijkt me wel onwenselijk.

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 13-02-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Animal_X schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ja, precies zoals je zegt: Gas prijs lager dan stroom en optimalisatie aan. Echter, waar hij vorige keer netjes in stand 98 sprong en de pomp wel bleef draaien (op lagere snelheid) doet hij dat nu niet en springt hij tussen stand 1 en 4 afhankelijk van of de thermostaat warmte vraagt aan de ketel... Vorige keer gaf de app aan dat de Quatt uitstond maar zag je nog wel dat hij een laag verbruik had (50w oid per HP). Nu zijn alle waardes leeg, alsof hij helemaal geen spanning meer heeft. Groep en werkschakelaar staan beide aan ook.
Draait cv?
Want daar gaat het om.
Die vorstbeveiliging (98) is om water in beweging te houden. Leuke code, doen we ff niks mee.
Enkel de cv kan dat ook prima flowen, zet daar eventueel watertemperatuur hoger (rond 50°C).
Aangezien ik geen idee heb hoe je woning eruit ziet (leuke sig, heb ik niks aan. Vvw? 300 radiatoren uit jaar kruik?) is dat mijn advies.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
Friezin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Dat zou in principe bijna altijd moeten zijn. Voordat je niet meer genoeg warmte uit een woning kunt halen om bevriezen te voorkomen zit je woning al een heel stuk onder de 10 graden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Friezin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Draait cv?
Want daar gaat het om.
Die vorstbeveiliging (98) is om water in beweging te houden. Leuke code, doen we ff niks mee.
Enkel de cv kan dat ook prima flowen, zet daar eventueel watertemperatuur hoger (rond 50°C).
Aangezien ik geen idee heb hoe je woning eruit ziet (leuke sig, heb ik niks aan. Vvw? 300 radiatoren uit jaar kruik?) is dat mijn advies.
CV draait gewoon gelukkig, ondanks dat dit niet te zien is in de app via de animatie gek genoeg.

Woning: 195m2 vrijstaand uit 2002. ~100m2 vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven standaard radiatoren (iets na jaar kruik ;)), nog dezelfde vanuit de oplevering in 2002. Verder vrij goed geïsoleerd (vloer, muur, HR++, wel veel glas). Ik heb de aanvoertemp van de CV iets opgehoogd en de thermostaat met een graden verhoogd voor de zekerheid.

jullie hebben mij iets gerust gesteld dat ik morgenochtend niet met ijspegels onder de neus wakker word.

Animal_X schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:37:
[...]

CV draait gewoon gelukkig, ondanks dat dit niet te zien is in de app via de animatie gek genoeg.

Woning: 195m2 vrijstaand uit 2002. ~100m2 vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven standaard radiatoren (iets na jaar kruik ;)), nog dezelfde vanuit de oplevering in 2002. Verder vrij goed geïsoleerd (vloer, muur, HR++, wel veel glas). Ik heb de aanvoertemp van de CV iets opgehoogd en de thermostaat met een graden verhoogd voor de zekerheid.

jullie hebben mij iets gerust gesteld dat ik morgenochtend niet met ijspegels onder de neus wakker word.
IJspegels? Pff.
App? Niet van belang wanneer radiatoren warm worden
offtopic:
(Tot 18de opgegroeid in een woning van 360m2, 3 kachels: 1 in de zaak, 2 in de kamer, verder niks. Glas water in mijn slaapkamer werd wel eens een blokje ijs met gebroken glas, wakker worden met rijp op deken? Ja. Wc- raampje was gat in muur. Wanneer wind verkeerd stond en het sneeuwde? Snel afwerken! Winter 1963 overleefd: vandaar mijn 21,5C?)

Je zou nog ff kunnen voelen bij de Quatt-ribbelbuizen beiden (aanvoer en retour) moeten nu "warm" zijn ten teken dat water stroomt.

Ps: wat zegt JSON?

onlinaius schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Dat zou in principe bijna altijd moeten zijn. Voordat je niet meer genoeg warmte uit een woning kunt halen om bevriezen te voorkomen zit je woning al een heel stuk onder de 10 graden.
Deze opmerking, daar doen we ff niks mee 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:36
Friezin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:00:
[...]

IJspegels? Pff.
App? Niet van belang wanneer radiatoren warm worden
offtopic:
(Tot 18de opgegroeid in een woning van 360m2, 3 kachels: 1 in de zaak, 2 in de kamer, verder niks. Glas water in mijn slaapkamer werd wel eens een blokje ijs met gebroken glas, wakker worden met rijp op deken? Ja. Wc- raampje was gat in muur. Wanneer wind verkeerd stond en het sneeuwde? Snel afwerken! Winter 1963 overleefd: vandaar mijn 21,5C?)

Je zou nog ff kunnen voelen bij de Quatt-ribbelbuizen beiden (aanvoer en retour) moeten nu "warm" zijn ten teken dat water stroomt.

Ps: wat zegt JSON?
En de kachels op kolen gestookt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
Update in de Tado X saga: Tado support heeft de firmware van mijn thermostaat teruggezet naar 247.1. De Quatt gedraagt zich nu een stuk rustiger en er wordt ook geen gas gestookt. Wat een verschil!

Hopelijk werken ze aan een permanente oplossing, maar dit werkt voorlopig weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:27:
[...]

En de kachels op kolen gestookt.
offtopic:
Die in de zaak wel: groot en vierkant.
De agenten herinner ik me goed: kwamen hun handen warmen met perfect zicht op de drukste punten (rondom brug) van het dorp. Kop koffie erbij. Het gezag.
Kamer? Geen idee, later vast gas

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:29
Iedereen dank voor de reacties.
netappie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:44:
[...]

Ik heb hier een Tado en nooit problemen.
Volgens mij zie ik vooral problemen met mensen die zoneren of proberen om de Tado thermostaatknoppen als vervanger voor waterzijdig inregelen te gebruiken. Dat werkt natuurlijk niet echt met een Quatt die alleen maar heter gaat stoken als er knoppen dicht draaien omdat de temperatuur stijgt.
Je bedoelt denk ik: "Ik heb één Tado...". Ik heb inderdaad het idee dat het goed gaat als je gewoon (net als bijv. de Lyric T6) één thermostaat hebt die voorheen aan de CV-ketel hing en waar nu de Quatt + CiC tussen zit. Ik heb het idee dat wanneer je meerdere zones hebt en de ene vraagt en de andere niet, deze bij mij om de zoveel tijd hun updates doorsturen naar de Extensiekit van Tado, die op zijn beurt continue verschillende informatie doorgeeft aan Quatt + CiC. In de ene kamer warmtevraag en in de andere niet, als die steeds om-en-om binnenkomen, dan kan ik met voorstellen dat daar voor Quatt ook niks meer mee te beginnen is. Voor hun is het waarschijnlijk gewoon alsof iemand heel de dag aan de thermostaat zit te draaien, met een pendelende warmtepomp tot gevolg.

Of dit dan bij Quatt fout gaat of bij Tado durf ik niet te zeggen, maar het is wel vervelend dat ze zo slecht samenwerken met elkaar.
jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Dat pendelen heeft hij zelf geintroduceerd met wat scripts

[...]
s020506 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Zou kunnen. Zoals ik het lees zet hij alleen thermostaat knoppen open als het in mode 98 gaat, en weer dicht als de warmtepomp aan gaat. En hij stelt de knoppen tijdelijk zo in dat er geen warmtevraag is. Ik weet niet of daardoor de warmtepomp aangezet wordt. Of weer uit gaat.
Klopt, pendelen komt inderdaad deels door mijzelf en de manier waarop Tado de Quatt + CiC aanstuurt, zie ook mijn tekstje hierboven. Ik had gehoopt dat ik met het ontkoppelen van de zone-regelaar, ik de thermostaatknoppen als het waren "buiten spel" kon zetten en zo alles kon open gooien bij mode 98, zodat ik een hoge(re) flow zou kunnen halen.
Flesym schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:05:
[...]
Wat volgens mij mis gaat is dat (zoals ik je uitleg begrijp) iedere thermostaatknop warmtevraag kan doen. Daarmee loopt je het risico dat de volledige flow door 1 radiator gaat en dat geeft inderdaad gefluit. Ook is de efficiëntie daardoor laag en moet het water steeds te heet worden.
Met andere woorden zo gebruik je je Quatt alsof het een CV is. (verwarmen per ruimte). Bij een WP is het beter geen of minimale zonering te doe en met een constante temperatuur te werken.
Bij normaal gebruik, dus verwarmen van een of meerdere ruimtes/kamers, gaat het in principe goed, haal ik prima flow (> 800), geen vreemde geluiden, doet het gewoon wat het zou moeten doen, COP van 4.5 en is alles dik voor mekaar.

Het probleem zit 'm vooral in het moment waarop Quatt in mode 98/Anti Freeze gaat. Vorig jaar (winter 2023/2024) hebben we nergens last van gehad, dit jaar merk ik gewoon dat elke keer als de Quatt in deze modus schiet, alles begint te piepen en te suizen. Vreemd genoeg gebeurt dit vooral 's nachts. Mijn vermoeden is dat ie dan probeert het e.e.a. rond te pompen, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat er nergens warmtevraag is en dus alles dicht staat. De Quatt gebruikt op dat moment maar 10 tot 14W en de flow ligt dan rond de 200, maar het gepiep is dan zo hard dat we er wakker van worden.

Om dit te voorkomen, zet ik dus zelf alle radiatoren open middels een scriptje. Er staan dan in totaal 6! radiatoren open (3 slaapkamers, hal, badkamer + zolder). De flow neemt dan toe van 200 naar ongeveer 400/450 en het piepen/suizen wordt dan beduidend minder, maar blijft aanwezig. De pomp van de vloerverwarming draait nog wel, maar mengt niet bij, omdat er geen warm water wordt aangevoerd.

Het enige wat helpt is de temperatuur in de woonkamer met de Tado app vanuit bed een graadje hoger zetten, zodat de Quatt weer gaat verwarmen. Dan stopt het piepen/suizen en kunnen we weer (even...) verder slapen. Als het dan bijv. 2 of 3 uur later in de woonkamer weer is opgewarmd en de Quatt weer terugvalt in mode 98. Andere optie is (lang leve Shelly) gewoon de hele Quatt uitzetten, ook dan is het heerlijk rustig :+

Los van al mijn eigen gescript, blijft de vraag vooral: Hoe kan het dat de Quatt in mode 98 (nergens warmtevraag) zo ontzettend loopt te piepen/suizen (zelfs dus als alle radiatorknoppen open staan) en wat kan ik hier aan doen? En hoe kan het dat er vorig naar niks aan de hand was en het nu zo rot werkt? Aan de installatie is niks gewijzigd. Het kan toch niet zo zijn dat ik extra radiatoren moet gaan ophangen in huis? Zou het plaatsen van een bypass bij de verdeler van de vloerverwarming hierin nog iets kunnen bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:20

Mickel moen

mickelmoen.nl

@wnwiigrtz

Ik vermoed, dat je het in het laatste moet zoeken.

Dat een paar Tado radiatorknoppen zonder actieve warmtevraag wat open en dicht gaan zou niets moeten uitmaken.

Het lijkt er dus op, dat er in de basis onvoldoende doorstroming is. Met alle Tado-knoppen dicht moet het ook werken.

Toen ik laatst de Bypass op zolder ( verste punt vanaf de ketel) eens uit experimenteerdrang wat dicht draaide, ging het ook behoorlijk suizen.

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 14-02-2025 06:02 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
@wnwiigrtz het verschil met vorig jaar is mogelijk dat de Quatt pomp in vergelijking met vorig jaar bij mode 98 wat harder draait, bij mij vorig jaar 300l/h en nu 380l/u.
Maar ruizen en piepen is vrijwel altijd flow gerelateerd en op basis daarvan zou je zeggen dat als hij in mode 98 wel piept en in mode 2 niet piept je toch niet dezelfde situatie hebt / alles open staat.
Een bypass zou misschien kunnen helpen maar als het geluid is dat via je verwarming wordt getransporteerd hoeft het niet.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Flesym schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:10:
@wnwiigrtz het verschil met vorig jaar is mogelijk dat de Quatt pomp in vergelijking met vorig jaar bij mode 98 wat harden draait, bij mij vorig jaar 300l/h en nu 380l/u.
Maar ruizen en piepen is vrijwel altijd flow gerelateerd en op basis daarvan zou je zeggen dat als hij in mode 98 wel piept en in mode 2 niet piept je toch niet dezelfde situatie hebt / alles open staat.
Eens, en andersom geldt hetzelfde: als je bypass ventiel fluit /sist, laat ie water door.
Het duidt op meer druk dan dat een leiding zonder suizen aankan.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-02-2025 09:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
wnwiigrtz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:23:

Bij normaal gebruik, dus verwarmen van een of meerdere ruimtes/kamers, gaat het in principe goed, haal ik prima flow (> 800), geen vreemde geluiden, doet het gewoon wat het zou moeten doen, COP van 4.5 en is alles dik voor mekaar.
Veel meer dan 800?
HIer een flow van 850-900, komt doordat de waterpomp continu op volle touren draait (laat zich niet meer regelen). Wordt binnenkort vervangen. Kan jij ook zoiets hebben?
Om dit te voorkomen, zet ik dus zelf alle radiatoren open middels een scriptje. Er staan dan in totaal 6! radiatoren open (3 slaapkamers, hal, badkamer + zolder). De flow neemt dan toe van 200 naar ongeveer 400/450 en het piepen/suizen wordt dan beduidend minder, maar blijft aanwezig. De pomp van de vloerverwarming draait nog wel, maar mengt niet bij, omdat er geen warm water wordt aangevoerd.
Ik vind 450 wel aan de hoge kant voor CM98.
Wordt deze nog hoger als je de vvw wel laat mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Domme vraag, ik heb haast een eng consistente flow tussen 795-805l. Betekent dit juist dat ik goed zit qua openzetten van radiatoren/vvw of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Hetisookwat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:53:
Domme vraag, ik heb haast een eng consistente flow tussen 795-805l. Betekent dit juist dat ik goed zit qua openzetten van radiatoren/vvw of niet?
Domme vragen bestaand niet, wel domme antwoorden ;) De CiC regelt deze flow door de waterpomp langzamer/sneller te laten draaien. Dus er staat in ieder geval voldoende open om 800L/h te halen. Maar zegt verder weinig of je goed waterzijdig ingeregeld bent.
Is het 800L/h op z'n gemakje of moet hij die 800L/h met veel moeite door je systeem persen.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 14-02-2025 10:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 20:40
Ik zou nog een update geven over de service rond onze kapotte Quatt. Deze staat alweer 7 weken stil en nog geen service monteur gezien. Al wel tig mailtjes gestuurd (telefonisch niet bereikbaar). Vorige week heb ik een telefoontje gehad dat er een oplossing is en op korte termijn een serviceafspraak ingepland wordt, maar daarna weer stil.

De Quatt is een mooi product als deze werkt. Maar de service (zoals ook anderen ook al ervaren) is niet op orde. Niet berijkbaar via telefoon en via mail wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb ze nu formeel in gebreke gesteld en anders schakelen we rechtsbijstand in….. Ik ben wel blij dat we niet de all-electric zijn gegaan; dan zouden deze winter flink bikkelen geweest zijn.

wordt vervolgd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik vind 450 wel aan de hoge kant voor CM98.
Wordt deze nog hoger als je de vvw wel laat mengen?
Ik vind dat niet aan de hoge kant.
Volkomen normaal.

PS: hou met antwoorden geven even rekening met leeftijd Quatt.
Zie ook verband met vvw niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Friezin op 14-02-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
jj85 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Domme vragen bestaand niet, wel domme antwoorden ;) De CiC regelt deze flow door de waterpomp langzamer/sneller te laten draaien. Dus er staat in ieder geval voldoende open om 800L/h te halen. Maar zegt verder weinig of je goed waterzijdig ingeregeld bent.
Is het 800L/h op z'n gemakje of moet hij die 800L/h met veel moeite door je systeem persen.
Dank je wel, maar weer :). Zoals je wellicht merkt ben ik nogal nieuw in deze warmtepompwereld, en niet altijd even makkelijk om door 900 pagina's te ploegen.

Waterzijdig inregelen heb ik reeds veel tijd op de radiatoren aan besteed dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over gelukkig. VVW is ook netjes ingeregeld, maar weet niet of ik nu bijvoorbeeld de retour verder moet openen zodat het water er soepeler doorheen zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hetisookwat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Dank je wel, maar weer :). Zoals je wellicht merkt ben ik nogal nieuw in deze warmtepompwereld, en niet altijd even makkelijk om door 900 pagina's te ploegen.
Vooral blijven vragen ;)
Waterzijdig inregelen heb ik reeds veel tijd op de radiatoren aan besteed dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over gelukkig. VVW is ook netjes ingeregeld, maar weet niet of ik nu bijvoorbeeld de retour verder moet openen zodat het water er soepeler doorheen zou kunnen?
Gezien je stabiele flow van 800L/h zou ik me er verder niet druk over maken. Zonder extra's (zoals Modbus sniffer), kun je niet inzien of de pomp het makkelijk of zwaar heeft. Maakt denk ik ook niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Hetisookwat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:15:
[...]

niet altijd even makkelijk om door 900 pagina's te ploegen.
1600... Er is ook nog een deel 1 🥳

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:11
okijokii schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:34:
[...]

1600... Er is ook nog een deel 1 🥳
tijd voor deel 3 dan? 8)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

McKameel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:00:
Ik zou nog een update geven over de service rond onze kapotte Quatt. Deze staat alweer 7 weken stil en nog geen service monteur gezien. Al wel tig mailtjes gestuurd (telefonisch niet bereikbaar). Vorige week heb ik een telefoontje gehad dat er een oplossing is en op korte termijn een serviceafspraak ingepland wordt, maar daarna weer stil.

De Quatt is een mooi product als deze werkt. Maar de service (zoals ook anderen ook al ervaren) is niet op orde. Niet berijkbaar via telefoon en via mail wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb ze nu formeel in gebreke gesteld en anders schakelen we rechtsbijstand in….. Ik ben wel blij dat we niet de all-electric zijn gegaan; dan zouden deze winter flink bikkelen geweest zijn.

wordt vervolgd......
7 weken...? Dat is totaal niet acceptabel inderdaad. Wat is je probleem? Heb je ook wat aandacht gezocht via Twitter oid?

En hoe zit het eigenlijk met je extra kosten voor gas gedurende die 7 weken...? Bij 7 weken 5 euro besparing per dag zit je zo ook alweer aan 250 euro aan extra kosten die je anders niet had gehad. Ik ben bang dat ze dat risico afgedicht hebben in de overeenkomst?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jj85
Maar dan daar nog wel een keer over de opzet nadenken..
@MacD007 Hoe sta jij hierin?

Voorstel, een (hernieuwd) deel 3 + hernoemen van beide topics.
1. Quatt warmtepompen - Ervaringen, advies, troubleshooting (deel 3)
2. Quatt warmtepompen - Tweakers in Control (TiC)

Nr .1 voor nieuwelingen, vragen, adviezen, problemen etc
Nr. 2 voor de Tweakers die het maximale uit hun Quatt willen halen

TS updaten, onder andere:
- Er is inmiddels meer bekend over de All-Electric, dit toevoegen/verwerken
- Waterzijdig inregelen: daar wat over noemen?
- Zones, staat nu niks over genoemd. Vaak wel een hot topic hier.

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 14-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:51:
[...]

om dingen overzichtelijk te houden, afvragen of informatie die ook duidelijk vermeld staat op quatt.io in de TS nou wel toegevoegde waarde is? Ofwel verleggen van de focus naar dingen die juist niet duidelijk zijn van de Quatt site, zoals zones bijvoorbeeld.

zie je nr.2 vooral voor aansturing gerelateerde dingen of ook voor DIY all-electric oplossingen (ook een vorm van Tweaker in Control 8) )

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:22:
[...]

om dingen overzichtelijk te houden, afvragen of informatie die ook duidelijk vermeld staat op quatt.io in de TS nou wel toegevoegde waarde is? Ofwel verleggen van de focus naar dingen die juist niet duidelijk zijn van de Quatt site, zoals zones bijvoorbeeld.
wat helder op quatt.io staat hoeft m.i. niet hier nog een keer te staan idd.
zie je nr.2 vooral voor aansturing gerelateerde dingen of ook voor DIY all-electric oplossingen (ook een vorm van Tweaker in Control 8) )
Jouw project is in mijn beleving ook een toppunt van TiC :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKameel
Animal_X schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:47:
[...]

7 weken...? Dat is totaal niet acceptabel inderdaad. Wat is je probleem? Heb je ook wat aandacht gezocht via Twitter oid?

En hoe zit het eigenlijk met je extra kosten voor gas gedurende die 7 weken...? Bij 7 weken 5 euro besparing per dag zit je zo ook alweer aan 250 euro aan extra kosten die je anders niet had gehad. Ik ben bang dat ze dat risico afgedicht hebben in de overeenkomst?
De Quatt geeft kortsluiting zodra de compressor wil starten. Inderdaad duurt het veel te lang; eerst belde ze dat het probleem bij een groep mensen was en verwachte binnen 2 tot 3 weken met een oplossing te komen. Ondertussen is er nooit een servicetechnicus geweest.

Daarna is het steeds een berichtje dat ze er bijna zijn. Vorige week eindelijk een telefoontje; "we hebben een oplossing en plannen zo spoedig mogelijk een service afspraak in". Daarna: "oh, er is er nog niks ingepland; we zoeken het uit....". Telefonisch is er geen contact mogelijk is, telefoon wordt gewoon opgehangen na het bandje (alleen noodlijn; ook al paar keer geprobeerd). Als ze het gewoon negeren en beleefd terugmailen kan het blijkbaar lang duren. Tot nu toe geen zin om via X/linked-in/reviews te spelen; vindt het triest dat deze weg wel vaak beloond wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Oeps, en ja ik zit daar ook wel aan te denken maar mijn idee was om daar nog even mee te wachten op de definitieve uitrol van de full electric en de daarbij behorende nieuwe info vanuit Quatt, nu vind ik dat eigenlijk nog net iets te vroeg. Mogelijk dat het punt van 1.000 pagina’s dan wel een mooi punt is.
Dat geeft me dan ook nog voldoende tijd om de huidige TS in een nieuw jasje te stoppen.

Je idee om eventueel de topic in twee delen te verdelen is mogelijk nog helemaal niet zo gek, ik zou graag van jullie vernemen hoe jullie daarin staan. Mogelijk dat we de tweede, voor de echte diehards deze kunnen combineren met de HA integratie, mede omdat ik verwacht dat de meeste dan ook HA cq domotica hiervoor zullen QC’s willen gebruiken. Hoe zien jullie dit ?

Wat waterzijdig inregelen betreft zijn er binnen tweakers meer dan voldoende info te vinden, eens kijken of we deze ook makkelijk in de TS kunnen inbinden zodat het voor de bezoekers ook makkelijk te vinden is.

Mbt zones, dat stond eigenlijk nog altijd op mijn eigen wensenlijst maar ben daar helaas nog niet goed aan toegekomen, dus ja gaan we dus ook doen. :)
Hulp bij het opzetten is overigens nog steeds welkom, de werkwijze die ik in het verleden met @Friezin gedaan had ga ik zeker ook met de nieuwe toepassen. Dat wil zeggen dat de tekst vooraf tegengelezen gaat worden voordat deze online komt. Hulp hierbij wordt zeker gewaardeerd.

Even op jullie opmerkingen betreffende wat er op Quatt.io staat niet meer vermelden heb ik juist met het oog op onafhankelijkheid een klein probleempje, het kan juist zijn dat we in details daar net anders instaan.
Aan de andere kant mede ook hoe de TS steeds is uitgebreid kan mogelijk eea korter en duidelijker omschreven worden. Dus ook daar zit denk ik wel enige verbeteringspotentiaal. Helaas kost dit dus ook best veel tijd. Ik zal dat dus zeker ook mee gaan nemen, tenslotte moet het wel duidelijk en vooral makkelijk toegankelijk zijn, ook voor de niet zo techneuten.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Oeps, en ja ik zit daar ook wel aan te denken maar mijn idee was om daar nog even mee te wachten op de definitieve uitrol van de full electric en de daarbij behorende nieuwe info vanuit Quatt, nu vind ik dat eigenlijk nog net iets te vroeg. Mogelijk dat het punt van 1.000 pagina’s dan wel een mooi punt is.
Dat geeft me dan ook nog voldoende tijd om de huidige TS in een nieuw jasje te stoppen.

Je idee om eventueel de topic in twee delen te verdelen is mogelijk nog helemaal niet zo gek, ik zou graag van jullie vernemen hoe jullie daarin staan. Mogelijk dat we de tweede, voor de echte diehards deze kunnen combineren met de HA integratie, mede omdat ik verwacht dat de meeste dan ook HA cq domotica hiervoor zullen QC’s willen gebruiken. Hoe zien jullie dit ?
Was idd mn suggestie om huidige Quatt HA topic om te dopen tot Tweakers in Control
Wat waterzijdig inregelen betreft zijn er binnen tweakers meer dan voldoende info te vinden, eens kijken of we deze ook makkelijk in de TS kunnen inbinden zodat het voor de bezoekers ook makkelijk te vinden is.

Mbt zones, dat stond eigenlijk nog altijd op mijn eigen wensenlijst maar ben daar helaas nog niet goed aan toegekomen, dus ja gaan we dus ook doen. :)
Hulp bij het opzetten is overigens nog steeds welkom, de werkwijze die ik in het verleden met @Friezin gedaan had ga ik zeker ook met de nieuwe toepassen. Dat wil zeggen dat de tekst vooraf tegengelezen gaat worden voordat deze online komt. Hulp hierbij wordt zeker gewaardeerd.

Even op jullie opmerkingen betreffende wat er op Quatt.io staat niet meer vermelden heb ik juist met het oog op onafhankelijkheid een klein probleempje, het kan juist zijn dat we in details daar net anders instaan.
Aan de andere kant mede ook hoe de TS steeds is uitgebreid kan mogelijk eea korter en duidelijker omschreven worden. Dus ook daar zit denk ik wel enige verbeteringspotentiaal. Helaas kost dit dus ook best veel tijd. Ik zal dat dus zeker ook mee gaan nemen, tenslotte moet het wel duidelijk en vooral makkelijk toegankelijk zijn, ook voor de niet zo techneuten.
Laat maar horen als er tzt wat hulp nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
McKameel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:12:
[...]

De Quatt geeft kortsluiting zodra de compressor wil starten. Inderdaad duurt het veel te lang; eerst belde ze dat het probleem bij een groep mensen was en verwachte binnen 2 tot 3 weken met een oplossing te komen. Ondertussen is er nooit een servicetechnicus geweest.

Daarna is het steeds een berichtje dat ze er bijna zijn. Vorige week eindelijk een telefoontje; "we hebben een oplossing en plannen zo spoedig mogelijk een service afspraak in". Daarna: "oh, er is er nog niks ingepland; we zoeken het uit....". Telefonisch is er geen contact mogelijk is, telefoon wordt gewoon opgehangen na het bandje (alleen noodlijn; ook al paar keer geprobeerd). Als ze het gewoon negeren en beleefd terugmailen kan het blijkbaar lang duren. Tot nu toe geen zin om via X/linked-in/reviews te spelen; vindt het triest dat deze weg wel vaak beloond wordt.
Heb je in je ingebrekestelling opgenomen dat je hen vanaf dat moment aansprakelijk stelt voor misgelopen besparingen?
Zou sowieso even in hun leveringsvoorwaarden zoeken wat hun lezing is over aansprakelijkheid voor gevolgschade. En ook al zet je het erin, 7 weken (in de winter!!!) en geen zicht op oplossing, zit wel tegen wanprestatie aan. Een waterpomp is zo vervangen, en als het de compressor is moet het hele ding sowieso vervangen worden, of de voeding van de compressor natuurlijk, maar in geen van de drie gevallen iets wat 7 weken hoeft te duren. En 2 eigenlijk ook niet.
Maar goed, misgelopen besparing zullen ze niet snel uit zichzelf aanbieden :+ En dan zul je het ws zelf moeten proberen te verhalen.

offtopic:
je hebt wel de stilste warmtepompinstallatie van het land :+

edit:
Animal_X schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:47:
[...]

13.1
Artikel 13.2:
"In geen geval is Quatt aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- en/of indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot winst- en omzetderving, gemist rendement en immateriële schade, van de Klant."
In geval van een wanprestatie is zo'n beding onredelijk bezwarend, maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk.
Ik denk overigens dat in zo'n geval (@fopjurist ?) het met terugwerkende kracht geldt.
Volgens mij bestaat er wel zoiets als een eigen inspanningsverplichting om de schade niet onnodig hoog te laten oplopen. Dus kan nog best getouwtrek worden.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-02-2025 16:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
MacD007 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:41:
[...]

sorry, die hoogwerker is een werkplek op hoogte en geen transportmiddel om naar een hoger punt te geraken, daarom mag je daar ook op hoogte niet uitstappen.
Maar je hebt helemaal gelijk, een warmtepomp op hoogte plaatsen heeft helaas niet alleen voordelen, en dit is er duidelijk eentje van. ik zelf zou dat zo veel mogelijk voorkomen.

[...]

d:)b
De bedrijven kunnen inderdaad volgens de regels gelijk hebben maar ik had dus wel meteen een probleem want hoe kom je dan op het dak op? Een comfortabele ladderlift, waar de zonnepanelenboer de zonnepanelen naar boven bracht, werd als een gewone ladder gezien en daar mochten de medewerkers dus niet op. Dan vind ik dan wel een kwestie van interpertatie. Ze hoeven namelijk niet op die ladder te werken. En ik heb een zeer veilig dak met ook een een rand er omheen. Gelukkig een bedrijf gevonden die wel uit de Jip wilde stappen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:16:
[...]

De bedrijven kunnen inderdaad volgens de regels gelijk hebben maar ik had dus wel meteen een probleem want hoe kom je dan op het dak op? Een comfortabele ladderlift, waar de zonnepanelenboer de zonnepanelen naar boven bracht, werd als een gewone ladder gezien en daar mochten de medewerkers dus niet op. Dan vind ik dan wel een kwestie van interpertatie. Ze hoeven namelijk niet op die ladder te werken. En ik heb een zeer veilig dak met ook een een rand er omheen. Gelukkig een bedrijf gevonden die wel uit de Jip wilde stappen.
ik snap het, alleen een lift zoals je beschrijft mag ook geen personen vervoeren, helaas ik heb die regels niet geschreven, maar ze zijn er wel. Werken op hoogte is de laatste jaren (zeg maar al ruim 15 jaar) met meer regels omgeven, mn omdat er gewoon heel veel zware ongevallen (ook met dodelijke afloop) zijn gebeurt.
En ja, ik weet toevallig hier meer van, mn omdat het mijn eigen vakgebied betreft.
je kunt veilig werken op hoogte, alleen dit betekend heel vaak het gebruik van een steiger en die kosten naast tijd ook gewoon veel geld, uit oogpunt van de man die veilig ook weer thuis naar zijn gezin wil komen lijkt me dat wel vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
dennie170 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk bijna dat ik de Quatt man eens moet laten terugkomen om verdere opties te bespreken.

[...]

Dit is wel een goed punt. Ik durf oprecht niet te zeggen wat mijn warmteverlies is. Ik heb even snel een online berekening gemaakt en daar kom ik met -10 op 6.15kW uit. Dus wellicht is inderdaad een tweede Quatt gewoon zonde. Zowel van het extra geld, als het mindere rendement wat je er mee behaalt.

[...]

Goeie vraag. Het Quatt ecosysteem trekt me wel aan, omdat ik een nerd en sucker ben voor startups, en al helemaal als ze Nederlands zijn. Verder lijkt Quatt me ook gewoon een prima product.
Dit is mijn eerste huis, en ik woon hier net 2 maanden. De kans dat ik hier ooit nog volledig elektrisch ga acht ik niet zo heel groot. Ik heb een CV ketel uit 2022 dus het is zonde om deze de deur uit te doen. Wanneer deze kapot zou gaan zou ik uiteraard wel full-electric overwegen ipv een nieuwe CV ketel kopen.
Ook kook ik nu nog op gas. Dus direct full electric gaan vind ik gewoon een te grote investering voor nu.

[...]

Klopt. Ik heb een vrij rechttoe-rechtaan huis met een groot plat dak. Ik heb een heel klein uitstekend stukje vanm mijn keuken, maar dat grenst direct tegen mijn slaapkamerraam aan. Ik weet dus niet of ik daar wel een warmtepomp wil hebben. Ik kan me voorstellen dat als de wp een halve meter van je slaapkamerraam staat je dat wel hoort. Het platte zolder dak is dan een veel mooiere optie. Het is inderdaad wel lastig te bereiken, wat het dus ook lastig maakt om zelf wat kleine diagnoses te doen. Dat is inderdaad een groot nadeel.

En die hoogwerkers... Tja... Dat is natuurlijk weer van die onzinnige Europese wetgeving. Nu gaan ze een stijger tegen mijn huis aan zetten en vanaf daar op mijn dak klimmen met een warmtepomp van 60kg in de hand. Dat is natuurlijk vele malen veiliger :+ :+ :+
Ik had zelf ook gewoon een hoogwerkertje opgehaald en het daarmee gedaan, maar goed.
Ik weet dus niet hoe hinderlijk het geluid van de Quatt is, en of het plaatsen op mijn keukendakje verstandig is zo dicht bij mijn slaapkamer.
@dennie170

Ik reageer in één keer als je het goed vindt. Je kunt gewoon gegevens opvragen om de beslissing te nemen of je wel of niet een tweede Quatt wil. Helaas had ik mijn warmteverlies ook niet van Quatt gekregen en kwam ik er pas op het forum achter dat er zoiets is, net als de stookgrens. Zie ook TS.
Quatt gebruikt daarvoor net andere termen maar die zijn vast wel terug te vinden. Bedenk dat je mogenlijk voor duo alleen plaats hebt op het dak. Voor mijn situatie was dat ook een doorslagevende factor om het destijds bij één te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8xrKpisavwGsO67LE6LFfVLg-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFAu0nUBhEciyZplfrVRnFYp.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende gegevens heb ik o.a. van mijn verkoper gekregen, in mijn situatie, met radiatoren had een tweede unit totaal geen nut voor verwarming mijn terugverdientijd liep alleen maar op. (De prijs die ik had betaalt was niet goed ingevuld maar grafisch goed zichtbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2smtpQgOUj-Gn-ax8lDvHQsaFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/523UQAV6pqgj5XQUZ5UJMxjD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8SbeLsKVL_kn2xzi3s0CQxevpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaCLWi1Ewd0H4XsZfPstbeEw.png?f=fotoalbum_large

Bij evt. opvragen van gegevens kun je zien dat ze je huis in hoeverre je huis met één enkele pomp toe kan. Ik ben het er dan ook niet mee eens met de stelling dat Quatt maar 10% van de benodigde informatie heeft om de berekening te doen. Ze hebben jouw adres, ze weten daardoor het oppervlak van je huis, het jaartal die ze koppelen aan de isolatie eisen uit die tijd, type huis, ze vragen of je extra heb nageisoleërd enz. Je huis wordt dan in een bepaalde catergorie ingedeeld en daar worden dus berekeningen mee gedaan waar wij leken geen zicht op hebben, maar ze worden wel gedaan. Ze weten ook de SPF-waarde op basis van monitoring. En natuurlijk als je een uniek vrijstaand huis hebt, zal die berekening wel eens mis gaan. Maar van die tussenwoning, hoekwoning e.d. weet Quatt gewoon heel erg veel, zeker in samenhang met het gasverbruik. Wat ze niet weten is je gedrag, misschien stook jij wel lager dan de vorige bewoners of hoger. In de praktijk stook ik zelf ook op een hogere kamertemperatuur dan in de CV tijd. (Vorig jaar) En omdat ik de hele dag stook, deed ik eerst niet, is mijn verbruik mogenlijk hoger als verwacht. Ik krijg er wel meer betaalbaar comfort voor terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8SbeLsKVL_kn2xzi3s0CQxevpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaCLWi1Ewd0H4XsZfPstbeEw.png?f=fotoalbum_large

De ontwikkelaars van Quatt die zijn niet gek. Een enkele unit voldoet keurig aan de geluidseisen als deze in het midden staat van een gemiddelde tussenwoning. Een duo doet dat in principe niet, maar die willen ze wel graag verkopen.Voor jouw is die tweede unit goedkoop, maar zij ontvagen wel minstens twee keer de subsidie terwijl ze in verhouding er niet zoveel extra's voor hoeven te doen. Maar hun All Electric unit bestaat uit (uit mijn hoofd) twee L/W wp's, een W/W wp, 2 COP 1 oplossingen, de HeatBattery ofwel boilervat/buffervat. Er zijn in dit topic ook mensen die met een enkele Quatt FE zijn en dan bijv. daarnaast een wpb nemen. Goedkoper en op die niet op die manier niet totaal afhankelijk van Quatt.

minder dan1,5 jaar geleden heb ik geinversteërd in; Screens beneden, een Quatt, hr ++ glas, extra vloerisolatie. gratis glasvezel aansluiting. Bij dezelfde makenlaar was mijn huis €70.000 meer waard. We gaan dat geld opnemen en vloerverwarming en o.a. een nieuwe keuken plaatsen. Al de vragen die ik hier heb gedaan en alle antwoorden die ik heb gekregen heeft zeker hun effect gehad.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Uitlevering van FE lijkt me ook een prima nulpunt.
Per slot is er, sinds de eerste uitlevering, weinig gewijzigd in de problematiek van de Quatts icm thermostaten, zones, radiatoren, vvw etc.
Alles in 1 topic is gemakkelijk verwijzen en terugzoeken. Dus nieuw? Tja

Tweakers in Control?
Nah... zolang niemand warmteverlies en buitentemperatuur kan aanpassen, lijkt me dat wel een titel die de lading niet dekt: we klagen nog teveel dat we niets kunnen aanpassen, dus controle lijken we nog niet te hebben.

Eerder iets als: "Quatt, de diepte in qua HA en begrip"?

Mooi dat je hulp krijgt Mac!
Vorige keer wilde dat niet lukken, dus ben ik maar ingestapt.
Met hooguit een keer wat aanpassen in TS (Mac blijft verantwoordelijk vind ik) en een belangrijke post pinnen, is het wel te doen.

PS: misschien dan de nieuwe TS de Quatt summier behandelen en de FE uitgebreid? Linkje opnemen in nieuwe TS naar vorige topic voor uitgebreide info over Quatts. Vind 'm persoonlijk giga: met deze TS nogmaals + FE uitgebreid erbij is hij onleesbaar (en moeilijk bewerkbaar) wanneer je m opneemt bij een 3de topic Quatt.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 14-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
WAF1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:21:
[...]

[...]]. graag verkopen.Voor jouw is die tweede unit goedkoop, maar zij ontvangen wel minstens twee keer de subsidie terwijl ze in verhouding er niet zoveel extra's voor hoeven te doen.
Even reactie op dit stukje want is een hardnekkig misverstand:

wij betalen, hoe dan ook, voor de Quatts altijd de volle mep aan Quatt (zie TS voor die prijs).
WIJ, de klant, krijgen de subsidie, 1 of 2 x.
Die subsidie? Daar ziet Quatt geen cent van. Jij en ik wel.
Nadat we de volledige rekening hebben betaald, krijgen WIJ de subsidie gestort

(Wanneer je dubbel glas aanschaft, betaal je ook de leverancier de volle mep. Die leverancier krijgt niks van je subsidie gestort)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

paQ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:43:
[...]

In geval van een wanprestatie is zo'n beding onredelijk bezwarend, maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk.
Ik denk overigens dat in zo'n geval (@fopjurist ?) het met terugwerkende kracht geldt.
Volgens mij bestaat er wel zoiets als een eigen inspanningsverplichting om de schade niet onnodig hoog te laten oplopen. Dus kan nog best getouwtrek worden.
De verkoper is verplicht de Quatt binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te repareren. Nu er anderhalve maand later nog zelfs geen afspraak is ingeplanned, is de verkoper die verplichting niet nagekomen (en kan de tekortkoming voor het verleden niet meer worden goedgemaakt). Volgens de wettelijke regels heb je daarom recht op vergoeding van gevolgschade (artt. 6:74 BW en 6:75 BW; de levering van een niet conforme zaak is volgens de verkeersopvattingen toerekenbaar aan de verkoper). Van de regels over schadevergoeding mag bij overeenkomst worden afgewezen. Dat lijkt te zijn gebeurd, al kan ik niet zien of deze voorwaarden in september 2023 ook al golden:
Artikel 13.2:
In geen geval is Quatt aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- en/of indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot winst- en omzetderving, gemist rendement en immateriële schade, van de Klant.
Bij een overeenkomst tussen een bedrijf en een consument wordt deze voorwaarde vermoed onredelijk bezwarend (en daarmee vernietigbaar) te zijn:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat de gebruiker [van de algemene voorwaarden] of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;
Een vermoeden kan worden weerlegd. De verkoper kan dus beargumenteren waarom deze voorwaarde wel redelijk is. Dat lijkt mij in dit geval vrij lastig. Ik denk dus dat kameel zijn schade vergoed kan krijgen.

Ik raad kameel aan om een termijn te stellen, bijvoorbeeld dat er binnen een week een afspraak gemaakt moet worden, en dat die afspraak binnen drie weken moet plaatsvinden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

[Maar hun All Electric unit bestaat uit (uit mijn hoofd) twee L/W wp's, een W/W wp, 2 COP 1 oplossingen, de HeatBattery ofwel boilervat/buffervat.
Als ik het goed heb begrepen is Duo niet verplicht en wordt de inschatting gemaakt op basis van je eerdere statistieken. Als je op een enkele Quatt 30% over hebt (ik noem een willekeurig nummer) kun je daarmee FE. Maar misschien heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
fopjurist schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:19:

Bij een overeenkomst tussen een bedrijf en een ondernemer wordt deze voorwaarde vermoed onredelijk bezwarend (en daarmee vernietigbaar) te zijn:
Niet heel toevallig een overeenkomst tussen bedrijf en niet-ondernemer? (ik ben geen jurist, maar de ondernemer is volgens mij meestal minder beschermd dan de particulier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

onlinaius schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Niet heel toevallig een overeenkomst tussen bedrijf en niet-ondernemer? (ik ben geen jurist, maar de ondernemer is volgens mij meestal minder beschermd dan de particulier)
Ja, aangepast.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Mijn Quatt heeft weer iets nieuws bedacht.
Sinds gisteren heb ik firmware 2.23.0. En iedere 5 a 6 uur gaat de ingestelde kamertemperatuur terug naar 18 graden.
En dat is vreemd. Ik heb een DT4M hangen, dus geen klokprogramma oid. Het lijkt wel alsof de cic elke 5 a 6 uur 18 graden pust naar de thermostaat.
Vanochtend rond 6 uur voor het eerst, maar toen was ik er zo snel bij dat het niet te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ril7JsgetzfEXARlrS-TvUQaDZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xm4mO7Bk5qkCJ0PLqegvSKRa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:57
Ik reageer in één keer als je het goed vindt. Je kunt gewoon gegevens opvragen om de beslissing te nemen of je wel of niet een tweede Quatt wil. Helaas had ik mijn warmteverlies ook niet van Quatt gekregen en kwam ik er pas op het forum achter dat er zoiets is, net als de stookgrens. Zie ook TS.
Quatt gebruikt daarvoor net andere termen maar die zijn vast wel terug te vinden. Bedenk dat je mogenlijk voor duo alleen plaats hebt op het dak. Voor mijn situatie was dat ook een doorslagevende factor om het destijds bij één te laten.
Thanks voor je uitgebreide reactie (alweer)!
Heb je dit overzicht bij Quatt opgevraagd?

Als ik zo kijk naar de gegevens van jouw woning in je signature, en dan bedenk dat je dat met een enkele Quatt af kunt, dan denk ik dat dat bij mij ook wel moet kunnen. De verkoper zei ook dat met een enkele Quatt in principe mijn CV niet meer nodig is voor verwarmen, enkel voor SWW. Voor FE was een tweede hoogstwaarschijnlijk wel noodzakelijk.
Ik begin steeds meer te denken dat ik toch voor een enkele moet gaan.
Ik twijfel alleen nog een beetje aan de locatie. Of ik deze alsnog op het platte dak moet plaatsen, of vlak voor mijn slaapkamerraam. Als hij er eenmaal staat en het bevalt niet wordt verplaatsen wel weer vervelend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2l6v8l2b5neLF59f_OJMsHMays=/800x/filters:strip_exif()/f/image/engZrO3nefqP08nMvCbvhc4h.png?f=fotoalbum_large
Dit heb ik enkel in het plaatsingsplan ontvangen. Die 10 jaar terugverdientijd is volgens mij exclusief de subsidie. Want ik zou netto op 3900 euro uitkomen voor de Duo.

Met daarbij nog wat gegevens van mijn woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw23FZW_5SgK4jVSSWdV6f8PZK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZpwNwB4FLBQjk6UfnlOAMMRV.png?f=fotoalbum_large

Mijn gasverbruik is nog een beetje een vraag. De vorige bewoners gebruikten ongeveer 900/1000 kuub per jaar. Ik heb vloerverwarming laten infrezen, en ik heb de afgelopen maand 200 kuub gebruikt. Tot nu toe in februari heb ik 83 kuub gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door dennie170 op 14-02-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
timobiel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:59:
Sinds gisteren heb ik firmware 2.23.0. En iedere 5 a 6 uur gaat de ingestelde kamertemperatuur terug naar 18 graden.
En dat is vreemd. Ik heb een DT4M hangen, dus geen klokprogramma oid. Het lijkt wel alsof de cic elke 5 a 6 uur 18 graden pust naar de thermostaat.
Vanochtend rond 6 uur voor het eerst, maar toen was ik er zo snel bij dat het niet te zien is:
[Afbeelding]
Hey! Dat had ik vanavond ook. Nog nooit gehad, tot vandaag. Bij mij stond hij op 16 graden.

Ik ga een ticket indienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
timobiel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:59:
[Afbeelding]
Met deze thermostaat zijn continu problemen met een update, was tijdelijk opgelost maar nu dus weer. Zou eens na gaan denken over een andere.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

fopjurist schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:19:
[...]

De verkoper is verplicht de Quatt binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te repareren. Nu er anderhalve maand later nog zelfs geen afspraak is ingeplanned, is de verkoper die verplichting niet nagekomen (en kan de tekortkoming voor het verleden niet meer worden goedgemaakt). Volgens de wettelijke regels heb je daarom recht op vergoeding van gevolgschade (artt. 6:74 BW en 6:75 BW; de levering van een niet conforme zaak is volgens de verkeersopvattingen toerekenbaar aan de verkoper). Van de regels over schadevergoeding mag bij overeenkomst worden afgewezen. Dat lijkt te zijn gebeurd, al kan ik niet zien of deze voorwaarden in september 2023 ook al golden:

[...]

Bij een overeenkomst tussen een bedrijf en een consument wordt deze voorwaarde vermoed onredelijk bezwarend (en daarmee vernietigbaar) te zijn:

[...]

Een vermoeden kan worden weerlegd. De verkoper kan dus beargumenteren waarom deze voorwaarde wel redelijk is. Dat lijkt mij in dit geval vrij lastig. Ik denk dus dat kameel zijn schade vergoed kan krijgen.

Ik raad kameel aan om een termijn te stellen, bijvoorbeeld dat er binnen een week een afspraak gemaakt moet worden, en dat die afspraak binnen drie weken moet plaatsvinden.
In die 7 weken had Quatt gewoon langs kunnen komen, nieuwe unit er neer zetten en binnen een uurtje weer weg kunnen zijn. Dan zoeken ze op de zaak maar uit wat er mis is met dan ding. Paar draadjes en een waterleiding.

@marijnflipse misschien een paar orders cancellen van nieuwe klanten en bestaandeklanten eens gaan helpen?! |:(

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mij is de app een beetje van de leg.
Hij dicht de enkele Quatt bijna 9kWh gegenereerde warmte toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMl-ZGSYpRtXfMhFTiJRKaP-9UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Qztl8cVcOmt2sndwe9OxYo6.jpg?f=fotoalbum_large

(Leek eerst alsof het de hele nacht vaut was gegaan, maar juist de rest is goed: rond 4,5kWh afgegeven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBHBRT4rUDMgXEQ3KJH1sgARbFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg31GSqDhSv5qG39dxp4oFVh.jpg?f=fotoalbum_large

De grafiek van gisteren 23.00-0.00 uur mist dan maar optellen dus 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 15-02-2025 07:16 . Reden: Plaatje erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
dennie170 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie (alweer)!
Heb je dit overzicht bij Quatt opgevraagd?

Als ik zo kijk naar de gegevens van jouw woning in je signature, en dan bedenk dat je dat met een enkele Quatt af kunt, dan denk ik dat dat bij mij ook wel moet kunnen. De verkoper zei ook dat met een enkele Quatt in principe mijn CV niet meer nodig is voor verwarmen, enkel voor SWW. Voor FE was een tweede hoogstwaarschijnlijk wel noodzakelijk.
Ik begin steeds meer te denken dat ik toch voor een enkele moet gaan.
Ik twijfel alleen nog een beetje aan de locatie. Of ik deze alsnog op het platte dak moet plaatsen, of vlak voor mijn slaapkamerraam. Als hij er eenmaal staat en het bevalt niet wordt verplaatsen wel weer vervelend...

[Afbeelding]
Dit heb ik enkel in het plaatsingsplan ontvangen. Die 10 jaar terugverdientijd is volgens mij exclusief de subsidie. Want ik zou netto op 3900 euro uitkomen voor de Duo.

Met daarbij nog wat gegevens van mijn woning.
[Afbeelding]

Mijn gasverbruik is nog een beetje een vraag. De vorige bewoners gebruikten ongeveer 900/1000 kuub per jaar. Ik heb vloerverwarming laten infrezen, en ik heb de afgelopen maand 200 kuub gebruikt. Tot nu toe in februari heb ik 83 kuub gebruikt.
Als ik het zo zie dan gaat een enkele Quatt voldoende zijn. Je woning is niet groot genoeg en verliest niet genoeg warmte om een duo opstelling zinvol bezig te houden.

Die terugverdientijd van Quatt vind ik nogal pessimistisch. Ik kijk tegenwoordig ook liever naar het jaarlijks rendement (ROI).

Met de begrote besparing gedeeld door de investering kom ik bij jou op ruim 14% per jaar en dan ga ik er van uit dat de gasprijs niet stijgt en de stroomprijs niet daalt.

Qua comfort is een warmtepomp geweldig en met vloerverwarming is het veel fijner dan een CV ketel die meestal aan een minimum netto vermogen van 5 kW a 6 kW zit als hij draait en dus vaak aan/uit zal gaan wanneer het buiten niet vriest.

Een Quatt houdt ongeveer op waar de CV ketel begint, dus dat vult elkaar prima aan in een woning met goede isolatie. Met de full electric uitbreiding kan de warmtepomp alvast voorwerk doen in de uren dat er geen of minder warmtevraag is en tevens heeft deze een hulpelement.

Ik zou de duo dus niet kiezen tenzij je heel veel zekerheid wilt dat je ook nog in je t-shirt op de bank naar de volgende elfstedentocht kan kijken als de gasketel er uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 22:11
Friezin schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:03:
Bij mij is de app een beetje van de leg.
Hij dicht de enkele Quatt bijna 9kWh gegenereerde warmte toe.

[Afbeelding]

(Leek eerst alsof het de hele nacht vaut was gegaan, maar juist de rest is goed: rond 4,5kWh afgegeven)

[Afbeelding]

De grafiek van gisteren 23.00-0.00 uur mist dan maar optellen dus 8)7
Ah, ik heb precies hetzelfde, inclusief de ontbrekende grafiek in het uur daarvoor. Verder lijkt de Quatt prima te draaien.

Mijn thermostaat staat standaard op 19,7°C, vooral ’s nachts moet de Quatt daar moeite voor doen. Dat komt deels doordat de ruimte waar de thermostaat hangt, via de vloerverwarmingsverdeler wordt bijgemengd. Als de pomp 40°C maakt, stroomt daar nu 33°C doorheen. Dat werkt op zich goed, omdat het koudere deel van mijn huis nu juist wat warmer wordt met 38°C, waardoor het geheel beter in balans komt.

Wat me wel opvalt, is dat de buitentemperatuur soms een extreme piek laat zien als de zon erop schijnt. Dit maakt de meting niet altijd accuraat. Heeft dit nog invloed op hoe het systeem werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnjUEa0ELnjXEQ7APylEsfk7sPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clvQUpFSIWlrXFjBFk57jkA3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHp_qrg0WXG5oct5qFs9KT5Hh4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaRF4hcTxtJUWHEv4MdUNcTf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
faberr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Ah, ik heb precies hetzelfde, inclusief de ontbrekende grafiek in het uur daarvoor. Verder lijkt de Quatt prima te draaien.

Mijn thermostaat staat standaard op 19,7°C, vooral ’s nachts moet de Quatt daar moeite voor doen. Dat komt deels doordat de ruimte waar de thermostaat hangt, via de vloerverwarmingsverdeler wordt bijgemengd. Als de pomp 40°C maakt, stroomt daar nu 33°C doorheen. Dat werkt op zich goed, omdat het koudere deel van mijn huis nu juist wat warmer wordt met 38°C, waardoor het geheel beter in balans komt.

Wat me wel opvalt, is dat de buitentemperatuur soms een extreme piek laat zien als de zon erop schijnt. Dit maakt de meting niet altijd accuraat. Heeft dit nog invloed op hoe het systeem werkt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens Quatt is dat geen probleem:

Het is geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.

Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.

Wanneer de Quatt wel gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mengen toch maar weer aangezet?
Bij koude kun je er natuurlijk voor kiezen weer een mm dichter te draaien zodat er wat meer warmte de vloer in gaat (of afzonderlijke groepen iets knijpen om flow naar boven te vergroten? Heb je een IR-meter? Dan kun je de retouren (of vloer) meten).
Andere vraag al beantwoord zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Uitlevering van FE lijkt me ook een prima nulpunt.
Per slot is er, sinds de eerste uitlevering, weinig gewijzigd in de problematiek van de Quatts icm thermostaten, zones, radiatoren, vvw etc.
Alles in 1 topic is gemakkelijk verwijzen en terugzoeken. Dus nieuw? Tja

Tweakers in Control?
Nah... zolang niemand warmteverlies en buitentemperatuur kan aanpassen, lijkt me dat wel een titel die de lading niet dekt: we klagen nog teveel dat we niets kunnen aanpassen, dus controle lijken we nog niet te hebben.

Eerder iets als: "Quatt, de diepte in qua HA en begrip"?

Mooi dat je hulp krijgt Mac!
Vorige keer wilde dat niet lukken, dus ben ik maar ingestapt.
Met hooguit een keer wat aanpassen in TS (Mac blijft verantwoordelijk vind ik) en een belangrijke post pinnen, is het wel te doen.

PS: misschien dan de nieuwe TS de Quatt summier behandelen en de FE uitgebreid? Linkje opnemen in nieuwe TS naar vorige topic voor uitgebreide info over Quatts. Vind 'm persoonlijk giga: met deze TS nogmaals + FE uitgebreid erbij is hij onleesbaar (en moeilijk bewerkbaar) wanneer je m opneemt bij een 3de topic Quatt.
m.n. het laatste ben ik het wel met je eens, dat is ook steeds het punt geweest om daar nog iets aan toe te voegen, want hij is al zo mega waarbij de kans bestaat dat mensen hier ook weer op afhaken of al helemaal niet beginnen te lezen.
Ik zag dat ook dat er best een boel vragen langs kwamen die eigenlijk ook al in de TS besproken waren.
Nu is dat natuurlijk niet helemaal te voorkomen, maar toch.
Dus Deel 3 en dan de TS zal dus compacter moeten worden, de link om dan maar deel 2 als referentie te gebruiken vind ik een hele goede, het nadeel dat mensen dan soms even weer terug naar deel 2 te moeten gaan is dan maar zo.

Dus deel 3 komt dus pas in de lucht als er een uitrol van FE gaat komen en niet al bij de tryouts en er ook al voldoende info over de FE beschikbaar is, dus dat kan eventueel ook voorbij de 1.000 pagina's post worden. wel zullen het zien.
ik ga in ieder geval wel al starten met een nieuwe opzet TS voor deel 3 en ik zou het op prijs stellen als zich (graag even een DM naar mij) mensen aanmelden om deze tegen te lezen. hier kun je dus ideen inbrengen. uiteraard kan dit ook via deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
[...]
[...]
In deze post heb ik een voorstel gemaakt om de sensor uit de zon te houden.
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@VindiGoosh is er nog nieuws hierover?

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKameel
paQ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Heb je in je ingebrekestelling opgenomen dat je hen vanaf dat moment aansprakelijk stelt voor misgelopen besparingen?
Zou sowieso even in hun leveringsvoorwaarden zoeken wat hun lezing is over aansprakelijkheid voor gevolgschade. En ook al zet je het erin, 7 weken (in de winter!!!) en geen zicht op oplossing, zit wel tegen wanprestatie aan. Een waterpomp is zo vervangen, en als het de compressor is moet het hele ding sowieso vervangen worden, of de voeding van de compressor natuurlijk, maar in geen van de drie gevallen iets wat 7 weken hoeft te duren. En 2 eigenlijk ook niet.
Maar goed, misgelopen besparing zullen ze niet snel uit zichzelf aanbieden :+ En dan zul je het ws zelf moeten proberen te verhalen.
Nee, wel dat juridische kosten voor hun rekening komen. Maar na mijn berricht hier en de "in gebreke stelling" is er wel iets beweging gekomen, onderdelen verstuurd en komende week neemt service contact op. Nu even focussen op een snelle reparatie van de warmtepomp, daarna het verzoek voor compensatie voor het uitblijven van besparingen (en de kosten om de Quatt tegen bevriezen te beschermen).

[ Voor 3% gewijzigd door McKameel op 15-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 14:22
Enige tijd geleden een offerte aanvraag gedaan en adviseur langs om de situatie te beoordelen.

Het begon al interessant toen ik aangaf graag de stap te willen maken naar full electric. Daar kreeg de beste man het al een beetje warm van, dat was nog niet beschikbaar en werd alleen nog beperkt in pilots ingezet. Misschien na de zomer. Daarvan had ik, nou prima, die paar maanden wachten overleven we ook wel.

Maar waar de man helemaal een error van kreeg was het volgende. Onze CV installatie wordt aangestuurd middels een aan/uit signaal en niet via opentherm. Wij maken gebruik van domotica (oplossing van busch jaeger) voor onze klimaatbeheersing en maken gebruik van een relais en deze doet niet anders dan de CV signaaldraad kortsluiten.

Volgens de beste man kon de CiC alleen om gaan met een opentherm signaal. Hij moest dit navragen; paar dagen later ontving ik telefoon. “Meneer, Quatt werkt niet samen met Busch Jaeger domotica”.

Ben ik nu zo wereldvreemd dat ik me haast niet kan voorstellen dat Quatt niet overweg kan met een simpele aan/uit thermostaat/relais? Dit was voordat opentherm haar intrede deed dé gangbare standaard op thermostaten. In mijn beleving kan ook een warmtepomp de temperatuur zelf regelen op basis van de retourtemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door famschopman op 15-02-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:15
famschopman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:03:
Enige tijd geleden een offerte aanvraag gedaan en adviseur langs om de situatie te beoordelen.

Het begon al interessant toen ik aangaf graag de stap te willen maken naar full electric. Daar kreeg de beste man het al een beetje warm van, dat was nog niet beschikbaar en werd alleen nog beperkt in pilots ingezet. Misschien na de zomer. Daarvan had ik, nou prima, die paar maanden wachten overleven we ook wel.

Maar waar de man helemaal een error van kreeg was het volgende. Onze CV installatie wordt aangestuurd middels een aan/uit signaal en niet via opentherm. Wij maken gebruik van domotica (oplossing van busch jaeger) voor onze klimaatbeheersing en maken gebruik van een relais en deze doet niet anders dan de CV signaaldraad kortsluiten.

Volgens de beste man kon de CiC alleen om gaan met een opentherm signaal. Hij moest dit navragen; paar dagen later ontving ik telefoon. “Meneer, Quatt werkt niet samen met Busch Jaeger domotica”.

Ben ik nu zo wereldvreemd dat ik me haast niet kan voorstellen dat Quatt niet overweg kan met een simpele aan/uit thermostaat/relais? Dit was voordat opentherm haar intrede deed dé gangbare standaard op thermostaten. In mijn beleving kan ook een warmtepomp de temperatuur zelf regelen op basis van de retourtemperatuur.
@famschopman

Tsja, een slimme verkoper/ advidseur heb je niet gehad.

Aan uit kan altijd, met wel een OT tehermostaat en dus een aan/uit gestuurde cv ketel.
Samenwerken met je domotica? Afhankelijk of je geen conflicten oproept; ze moeten zich niet te veel bemoeien met je verwarming.

Maar,.... met geen gegevens van huis, cv en installatie wordt het luchtfietserij.

Begin met een goede, volledige signature, dan wordt het gemakkelijker meedenken voor alle r=tweakers!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
famschopman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:03:

Ik heb een Nefit.
Aan/uit aangesloten aan de CIC.
Vast een nieuweling die adviseur.

Stuur de vraag naar customer-service@quatt.io.
Busch Jeager ken ik niet, de rol daarvan ook niet.
Wat voor cv-ketel? Want daar wordt CIC op aangesloten.
De thermostaten die ondersteund worden staan in TS. Misschien afscheid nemen, zoals ook afscheid moet worden genomen van teveel zones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb een Nefit.
Aan/uit aangesloten aan de CIC.
Vast een nieuweling die adviseur.

Stuur de vraag naar customer-service@quatt.io.
Busch Jeager ken ik niet, de rol daarvan ook niet.
Wat voor cv-ketel? Want daar wordt CIC op aangesloten.
De thermostaten die ondersteund worden staan in TS. Misschien afscheid nemen, zoals ook afscheid moet worden genomen van teveel zones.
@famschopman schrijft (toch vrij duidelijk imo) dat er een aan/uit signaal (via domotica) vanaf de thermostaat komt en daarmee CV ketel wordt aangestuurd.

Gaat niet om aansluiting van CV naar CIC, maar om aansluiting van thermostaat naar CIC.
@famschopman dit moet bij Quatt opentherm zijn, het aansturen op retour temp, aanvoertemperatuur of WAR (weersafhankelijke regeling) dat kan de Quatt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
De beste man begon met “BuschJaeger” ondersteunen we niet; dat was voor mij al het signaal dat hij de situatie niet helemaal had doorleefd want domotica staat los van de casus.

Thermostaat begane vloer zit in het scherm waarmee we de woning bedienen; thermostaten verdiepingen zitten op slimme radiatorknoppen. We kunnen dus elke ruimte individueel bedienen.

Als er een warmtevraag speelt krijgt een relais naast de CV ketel een signaal en sluit het contact; CV springt aan. Als alle thermostaten aangeven dat de ruimte op temperatuur is wordt het contact geopend; CV springt uit.

@Toby-Wan helder, dus dan kan het bij Quatt dus echt niet klaarblijkelijk. Dan maar eens bij Adlar verder kijken dan.

[ Voor 12% gewijzigd door famschopman op 15-02-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Even los van opentherm of aan/uit, zone regeling per radiator gaat met een Quatt waarschijnlijk niet werken. Een warmtepomp (lage temperatuur en veel flow) werkt heel anders dan een CV (hoge temperatuur met weinig flow)

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
famschopman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:49:
De beste man begon met “BuschJaeger” ondersteunen we niet; dat was voor mij al het signaal dat hij de situatie niet helemaal had doorleefd want domotica staat los van de casus.

Thermostaat begane vloer zit in het scherm waarmee we de woning bedienen; thermostaten verdiepingen zitten op slimme radiatorknoppen. We kunnen dus elke ruimte individueel bedienen.

Als er een warmtevraag speelt krijgt een relais naast de CV ketel een signaal en sluit het contact; CV springt aan. Als alle thermostaten aangeven dat de ruimte op temperatuur is wordt het contact geopend; CV springt uit.

@Toby-Wan helder, dus dan kan het bij Quatt dus echt niet klaarblijkelijk. Dan maar eens bij Adlar verder kijken dan.
Met een deze extra beschrijving zou wellicht een betere optie zijn om een WP installateur te benaderen die minder merk gebonden is en daarmee meer in staat is maatwerk te leveren voor je situatie
Adlar voor zover ik begrepen heb niet heel anders dan Quatt in de zin dat ze ook een beperkt aanbod hebben en het liefst standaard situaties bedienen. Maar wellicht dat ze iets kunnen betekenen met parallelle buffervat(en)
Daarnaast neem het advies van @Flesym ter harte, verwarmen met een CV ketel is anders dan met een WP (Quatt, adlar, of ander merk): Ad hoc warmtevraag dat is niet hun sterke punt, constant warmte leveren wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:45:
[...]

@famschopman schrijft (toch vrij duidelijk imo) dat er een aan/uit signaal (via domotica) vanaf de thermostaat komt en daarmee CV ketel wordt aangestuurd.

Gaat niet om aansluiting van CV naar CIC, maar om aansluiting van thermostaat naar CIC.
@famschopman dit moet bij Quatt opentherm zijn, het aansturen op retour temp, aanvoertemperatuur of WAR (weersafhankelijke regeling) dat kan de Quatt niet..
En ik omschrijf toch redelijk duidelijk dat de CIC wordt aangesloten aan de ketel (in het geval van @famschopman kan aan/uit) en dat de ondersteunde thermostaten (richting CIC/ot) in TS staan. Er komt een stap tussen, ot of niet. Wanneer je niet van thermostaat wilt wisselen, houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Flesym schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:57:
Even los van opentherm of aan/uit, zone regeling per radiator gaat met een Quatt waarschijnlijk niet werken. Een warmtepomp (lage temperatuur en veel flow) werkt heel anders dan een CV (hoge temperatuur met weinig flow)
Zone regeling zal met geen enkele warmtepomp gped werken, of je moet er eentje nemen met een zo groot mogelijk buffervat. Maar of dat nou zo efficient is.... volgens mij niet.
Ik zou zeggen, neem afscheid van je zoneregeling, of max 2 zones, met een Tado thermostaat, dan werkt het goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Mijn Quatt is ruim 3 weken geleden geinstalleerd zoals inmiddels wel bekend hier. Op de dag van installatie de factuur ontvangen via een geautomatiseerd proces. Echter zat er een fout in de factuur. Direct aangegeven. Inmiddels 3 weken later nog steeds geen factuur gezien, ondanks meerdere herinneringen vanuit mijn kant via mail/whatsapp. An sich niet een probleem omdat mijn Quatt toch al twee keer ermee gestopt is en momenteel ook niet werkt. Echter, blijkbaar is het dus niet alleen de support afdeling waar problemen zijn met bereikbaarheid, maar heeft ook de financiele/accounting afdeling problemen met capaciteit. Het feit dat er blijkbaar onvoldoende controle op het debiteurenbeheer zit baart mij toch wel wat zorgen over hoe gezond de operatie is bij Quatt.

Iedere succesvolle startup loopt op een bepaald moment tegen groeistuipen op. Echter, als zelfs het proces van factureren en debiteurenbeheer niet op orde is lijkt mij dat niet heel gezond... Hopelijk krijgen ze de operatie snel op orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:57
netappie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:37:
[...]

Als ik het zo zie dan gaat een enkele Quatt voldoende zijn. Je woning is niet groot genoeg en verliest niet genoeg warmte om een duo opstelling zinvol bezig te houden.

Die terugverdientijd van Quatt vind ik nogal pessimistisch. Ik kijk tegenwoordig ook liever naar het jaarlijks rendement (ROI).

Met de begrote besparing gedeeld door de investering kom ik bij jou op ruim 14% per jaar en dan ga ik er van uit dat de gasprijs niet stijgt en de stroomprijs niet daalt.

Qua comfort is een warmtepomp geweldig en met vloerverwarming is het veel fijner dan een CV ketel die meestal aan een minimum netto vermogen van 5 kW a 6 kW zit als hij draait en dus vaak aan/uit zal gaan wanneer het buiten niet vriest.

Een Quatt houdt ongeveer op waar de CV ketel begint, dus dat vult elkaar prima aan in een woning met goede isolatie. Met de full electric uitbreiding kan de warmtepomp alvast voorwerk doen in de uren dat er geen of minder warmtevraag is en tevens heeft deze een hulpelement.

Ik zou de duo dus niet kiezen tenzij je heel veel zekerheid wilt dat je ook nog in je t-shirt op de bank naar de volgende elfstedentocht kan kijken als de gasketel er uit is.
Hey Appie bedankt voor je reactie. Ik begin er nu ook steeds meer aan te denken om Quatt te bellen om toch om te wisselen naar een enkele unit. Ik ben er alleen nog niet uit of ik dan wat kan/ga veranderen aan de locatie. Ben bang dat het platte dak alsnog de enige fatsoenlijke optie is.

Icm de vloerverwarming lijkt een warmtepomp me inderdaad erg fijn. Ik merk nu met de CV dat mijn vloer soms erg warm is, om vervolgens weer helemaal af te koelen, om vervolgens weer flink op te warmen. Voor het comfort is dit inderdaad niet lekker. 19 graden met een warme vloer is lekkerder dan 21 graden met een afkoelende vloer.
De temperatuur van de vloer omlaag zetten zorgt er bij mij alleen maar voor dat de ketel meer gaat pendelen, dus wordt hij nog minder efficient.
Ik moet ook zeggen dat de Tado X thermostaat icm vloerverwarming niet geweldig werkt. Ik hoop wel dat dit beter werkt met Quatt. Anders zal ik toch op den duur eens naar een andere thermostaat moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
Flesym schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:57:
Waarom zou dit niet werken? Huidige CV installatie staat al een jaar op 50c ingesteld, overal zijn LT radiatoren aanwezig, vloerverwarming op begane grond (ingesteld op 35c ivm eiken parket). Enige wat er nu gebeurt is dat een radiator open/dicht gaat of dat de ventielen op de vloerverwarming open/dicht gaan.

We warmen nu dus al op basis van lage temperaturen met een stabiele temperatuur van 20c.

Enige wat er zou veranderen is dat de WP een verzoek krijgt om te leveren vs CV die een verzoek krijgt.

Ben oprecht benieuwd waar het dan schuurt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardwaz
famschopman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Waarom zou dit niet werken? Huidige CV installatie staat al een jaar op 50c ingesteld, overal zijn LT radiatoren aanwezig, vloerverwarming op begane grond (ingesteld op 35c ivm eiken parket). Enige wat er nu gebeurt is dat een radiator open/dicht gaat of dat de ventielen op de vloerverwarming open/dicht gaan.

We warmen nu dus al op basis van lage temperaturen met een stabiele temperatuur van 20c.

Enige wat er zou veranderen is dat de WP een verzoek krijgt om te leveren vs CV die een verzoek krijgt.

Lees je wel de antwoorden die je krijgt of snap je ze niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
famschopman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Om 3 redenen:
- een warmtepomp probeert met zo koud mogelijk water je huis te verwarmen (25 als het kan, oplopend naar 40 of 45 als het moet), een CV springt vrijwel direct naar 45⁰C of hoger.
- om toch voldoende warmte te kunnen leveren wil de Quatt 800l/u rondpompen (veel te veel voor 1 radiator), een CV pompt misschien max 200 of 300l/u (wat vaak wel te verwerken valt voor 1 radiator). Vandaar dat Quatt adviseert minimaal 3 radiatoren open te hebben (of een goede vloerverwarming)
- door die lage temperatuur is de delta belangrijk bij een Quatt. Als het water niet afkoelt (bv te grote flow door 1 radiator) komt het vrijwel onafgekoeld terug bij de Quatt. Maar de Quatt moet wel de opgewekte warmte kwijt dus loopt de temperatuur op of gaat hij pendelen (wat slecht is voor de levensduur). Een CV ketel werkt al met een hogere temperatuur en met een lage flow is het makkelijker om een grotere delta te krijgen. Daarbij is het voor een CV ketel geen enkel probleem om veelvuldig aan en uit te gaan (geen slijtage).
Maak niet de denkfout dat je met een WP op dezelfde manier kunt stoken als met een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
- CV installatie zonder OpenTherm reguleert zelf de temperatuur op basis van aanvoer/retour. Hoewel max. temp is ingesteld op 50c is de aanvoer temp nu ook relatief laag, laag in de 20.
- Ergo, op dit moment leun ik volledig op langzaam en gelijkmatig opwarmen. Daarvoor ook LT radiatoren en vloerverwarming.
- Er staan bij ons 3 radiatoren altijd open, een gang, een toilet (muurverwarming), en een badkamer juist om te zorgen dat er altijd flow kan zijn. De vloerverwarming kan altijd open staan, al staat die nu nog niet (ventielen toegepast).

Zoneregeling hoeft dus niet te betekenen dat ik snel op vol vermogen een ruimte op temperatuur wil krijgen houden. Dat doe ik nu ook niet. Het is meer dat we de woonkamer op 20c willen hebben en de slaapkamers mogen best een lagere temperatuur hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• famschopman
Gerardwaz schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Lees je wel de antwoorden die je krijgt of snap je ze niet?
Wat een passief aggresieve vraag. Onnodig maar schijnbaar hoog gewaardeerd. Ik haak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
famschopman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:38:
- CV installatie zonder OpenTherm reguleert zelf de temperatuur op basis van aanvoer/retour. Hoewel max. temp is ingesteld op 50c is de aanvoer temp nu ook relatief laag, laag in de 20.
- Ergo, op dit moment leun ik volledig op langzaam en gelijkmatig opwarmen. Daarvoor ook LT radiatoren en vloerverwarming.
- Er staan bij ons 3 radiatoren altijd open, een gang, een toilet (muurverwarming), en een badkamer juist om te zorgen dat er altijd flow kan zijn. De vloerverwarming kan altijd open staan, al staat die nu nog niet (ventielen toegepast).

Zoneregeling hoeft dus niet te betekenen dat ik snel op vol vermogen een ruimte op temperatuur wil krijgen houden. Dat doe ik nu ook niet. Het is meer dat we de woonkamer op 20c willen hebben en de slaapkamers mogen best een lagere temperatuur hebben.
Wat we bedoelen is dat wanneer een zone regeling hebt is dat de verschillende zones allemaal een warmtevraag kunnen hebben. Dit geeft een heel onrustig stook gedrag, en vaak een niet goed geregeld systeem.

Daar zijn verschillende mensen hier achter gekomen. Voor een enkeling werkt het, onder specifieke voorwaarden. Voor de meesten niet. Maar goed, je mag het wiel zelf ook nog wel een keertje gaan uitvinden hoor :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:52:
[...]

En ik omschrijf toch redelijk duidelijk dat de CIC wordt aangesloten aan de ketel (in het geval van @famschopman kan aan/uit) en dat de ondersteunde thermostaten (richting CIC/ot) in TS staan. Er komt een stap tussen, ot of niet. Wanneer je niet van thermostaat wilt wisselen, houdt het op.
Ja dat was duidelijk, echter dat was de vraag niet, want dat ging over de mogelijkheid van aansturing van de WP via een aan/uit regeling

Je kan alles aansluiten op het aan/uit contact van de CIC, mijn 3kW backup heater hangt er ook aan, werkt prima CIC weet van niks. geef me een uurtje en ik hang er (bij wijze van spreken) een koffiezetapparaat aan (wel lekker overigens warme koffie als CV ketel bijstook wordt gevraagd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
s020506 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Wat we bedoelen is dat wanneer een zone regeling hebt is dat de verschillende zones allemaal een warmtevraag kunnen hebben. Dit geeft een heel onrustig stook gedrag, en vaak een niet goed geregeld systeem.

Daar zijn verschillende mensen hier achter gekomen. Voor een enkeling werkt het, onder specifieke voorwaarden. Voor de meesten niet. Maar goed, je mag het wiel zelf ook nog wel een keertje gaan uitvinden hoor :)
@famschopman dit, jouw situatie zou zich wellicht beter lenen voor een installatie met een (groot) parallel buffervat. Dat doet Quatt niet, andere leveranciers (of eigenlijk installateurs) 'zweren' erbij. Als is dat meer zodat er een scheidslijn in verantwoordelijkheid is, WP en buffervat circuit voor de installateur, afgifte circuit voor de bewoner.
Of de bewoner daarmee echt geholpen is, valt te betwijfelen. Efficiëntie zal wel lager zijn dan een goed waterzijdig ingeregeld systeem zonder zones, maar dat is altijd een persoonlijke afweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Het is meer dat we de woonkamer op 20c willen hebben en de slaapkamers mogen best een lagere temperatuur hebben.
Dat kun je met een Quatt wel realiseren. Belangrijk is dat Quatt wel altijd zn flow (800L/h) kwijt kan.

Hoe dan ook, voor Quatt heb je een thermostaat met OT uitgang nodig (Quatt wil voornamelijk de woonkamertemperatuur en setpoint als input).

Heeft ABB / BJ ook OpenTherm modules die je kunt toevoegen aan je systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online

Dat je nu al leunt op gelijkmatig opwarmen is heel goed, dat moet je bij een WP zeker ook doen (denken vanuit de schil van een huis verwarmen en niet per kamer). Maar anders dan een CV ketel wil je een warmtepomp niet vaak aan en uit laten schakelen, bij voorkeur draait deze uren of dagen achter elkaar. En dat betekent dat je het grootste deel van je afgiftesysteem waterzijdig moet inregelen en zo moet laten staan (dus niet bij en afschakelen). Ook moet bij voorkeur deze omgeving de warmtevraag kunnen doen (omdat de WP dan ook zijn warmte kwijt kan).
Een paar kleinere ruimtes bij/afschakelen is natuurlijk geen probleem maar zij moeten geen warmtevraag kunnen doen (dus meelopen) cq als ze warmtevraag doen moet het grootste deel ook mee blijven lopen. Dit is in mijn ogen echt anders dan zoals jij nu je CV installatie regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
@famschopman gaf aan afgehaakt te zijn, ben bang dat de laatste tips niet meer aankomen (of misschien wint de nieuwsgierigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Ja dat was duidelijk, echter dat was de vraag niet, want dat ging over de mogelijkheid van aansturing van de WP via een aan/uit regeling

Je kan alles aansluiten op het aan/uit contact van de CIC, mijn 3kW backup heater hangt er ook aan, werkt prima CIC weet van niks. geef me een uurtje en ik hang er (bij wijze van spreken) een koffiezetapparaat aan (wel lekker overigens warme koffie als CV ketel bijstook wordt gevraagd)
Vraagje, kun je daar vrij tussen wisselen of moet Quatt wat aanpassen? Ik wil van het voorjaar mijn CV ketel vervangen van Opentherm naar aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Flesym schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Vraagje, kun je daar vrij tussen wisselen of moet Quatt wat aanpassen? Ik wil van het voorjaar mijn CV ketel vervangen van Opentherm naar aan/uit.
Ik vermoed dat het gewoon zou moeten werken, maar pin me er niet op vast .

Dit is ook wel interessant:
clubeddie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Om te wisselen tussen opentherm contact (onderzijde CIC) en aan/uit contact (rechterzijde CIC), moet Quatt iets aan hun kant omzetten.
Ik weet niet hoe het zit met een aan/uit signaal over het opentherm contact waar @jj85 naar refereerde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Ter info: Dit zijn de officiële installatie instructies die de installateurs vanuit Quatt kantoor mee hadden gekregen om mijn ketel (Bosch) aan te sluiten. Wat je hier ziet is dat ze dus zeggen dat de ketel aan de onderkant van de CiC aangesloten moet worden, maar bij het configureren van de CiC wel aan/uit selecteren, wat de monteur overigens niet heeft gedaan (geen idee waarom). Blijkbaar wordt er toch wat gespeeld met de manier waarop er aangesloten moet/kan worden. Ik zou het gewoon even proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auv4ft9E3aKhMfCsV8jaxiELa2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQHI2G7qs30g4DYpjQNaf6tW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:28
Ik ben van plan om een huisbezoek te plannen maar zou graag ook een onafhankelijk geluid willen horen. Ik ben technisch niet goed onderlegd om zelf de voor en nadelen volledig te doorgronden.
Waar mogelijk zou ik voor de full electric variant willen gaan maar als hybride of er helemaal niet aan beginnen een verstandigere keuze is dan hoor ik dat graag.

Huidige situatie:
- Gezin van 5 personen
- 2 onder 1 kap woning van 1936, +/- 150m2
- Benedenverdieping voorzien van vloerverwarming en vloerisolatie.
- Benedenverdieping voorzien van hr++ glas en glas in lood is in dubbel glas gezet.
- Spouwmuur isolatie.
- 1e verdieping hr glas, verwarming middels radiatoren, deze worden nagenoeg niet gebruikt, verandert mogelijk bij ouder worden van kinderen.
- Zolderdak nageisoleerd met 16cm glaswol.
- Airconditioning op zolder boven trappengat
- Nefit cv-ketel 12 jaar oud
- gasverbruik van 1000m2 (thermostaat constant op 19 graden)
- 16 pv panelen 2023, ruimte voor eventuele uitbreiding
- elektrische auto
- verbruiken nu 1500 kWh meer dan er wordt opgewekt

Op basis van deze informatie is er dan wat zinnigs te zeggen over wat de meest verstandige keuze is?
Pagina: 1 ... 220 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.