Iemand die in het ticketportaal van Quatt kan ? Ik word geweigerd op dit moment.
Volgens mij krijg je een 403 error als je geen actieve tickets hebt oid...sbijlsma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:18:
Iemand die in het ticketportaal van Quatt kan ? Ik word geweigerd op dit moment.
Kan er nu wel in, maar bijv begin van het jaar niet...
Ik heb geen actieve tickets, ik wil er 1 aanmaken maar kan er dus niet in. Is er een andere manier om een ticket aan te maken?
Ook ik heb sinds kort dergelijke grafieken. Doeltemperatuur wordt niet meer gehaald. Heb inmiddels een ticket open staan. Geen idee wat de reden is. Voor mijn gevoel de nieuwste CiC versie, maar kan dat niet hard maken.Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:41:
[...]
Het ding is dat ik de afgelopen maanden hier helemaal geen last van had. Die watertemperatuur schiet ook alle kanten op. Ik heb nog niet eerder zo’n grafiek gezien die alle kanten op gaat bij mij.
Kan dat door een update of iets dergelijks komen?
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik heb sinds 19:00 uur optimaal besparen uit staan en het lijkt nu weer normaal te werken zoals ik gewend was.pietjm schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ook ik heb sinds kort dergelijke grafieken. Doeltemperatuur wordt niet meer gehaald. Heb inmiddels een ticket open staan. Geen idee wat de reden is. Voor mijn gevoel de nieuwste CiC versie, maar kan dat niet hard maken.
Warmtepomp draait weer op hoger vermogen en CV slaat niet meer aan.
Heel apart allemaal. Misschien idd met update van CiC te maken.
/f/image/palFfm4DUMFcYRwYIZkTfGPy.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen weekend is bij ons de Quatt Duo geïnstalleerd, en tot nu toe werkt het top! Alleen merken we dat de flow iets lager is dan verwacht.
Onze situatie:
• 12-groepsverdeler voor de begane grond
• 3-groepsverdeler voor de bovenverdieping
• Een radiator in de gang
• Een leiding naar de badkamer met zowel een radiator als gedeeltelijke vloerverwarming
De hoofdleiding naar de verdelers is 20 mm kunststof, wat mogelijk te smal is, zeker voor de 12-groepsverdeler. Daarnaast zitten er vrij veel haakse bochten in het leidingwerk, wat de doorstroming waarschijnlijk verder beperkt.
Als de warmtepomp 35°C aanmaakt, komt er bij de verdeler nog maar 30°C aan. Dit lijkt erop te wijzen dat er te veel weerstand in het systeem zit.
Zijn er hier mensen met ervaring met vergelijkbare situaties? Zou het vergroten van de leidingdiameter significant helpen, of zijn er andere manieren om de flow te verbeteren? Alle tips zijn welkom!
:strip_exif()/f/image/9GmuiGBaysCVTf1ETS0BkyDC.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze situatie:
• Een leiding naar de badkamer met zowel een radiator als gedeeltelijke vloerverwarming
De hoofdleiding naar de verdelers is 20 mm kunststof, wat mogelijk te smal is, zeker voor de 12-groepsverdeler. Daarnaast zitten er vrij veel haakse bochten in het leidingwerk, wat de doorstroming waarschijnlijk verder beperkt.
Als de warmtepomp 35°C aanmaakt, komt er bij de verdeler nog maar 30°C aan. Dit lijkt erop te wijzen dat er te veel weerstand in het systeem zit.
Zijn er hier mensen met ervaring met vergelijkbare situaties? Zou het vergroten van de leidingdiameter significant helpen, of zijn er andere manieren om de flow te verbeteren? Alle tips zijn welkom!
:strip_exif()/f/image/9GmuiGBaysCVTf1ETS0BkyDC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iT9x6luSdeg3alAkJqfWSkWu.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een vaste (in mijn ogen onjuiste) tekst die door de developers vergeten is weg te halen/aan te passen. Welke stand je ook kiest, welke tarieven je ook invult, tekst blijft staan. Ik weet niet of je de lees meer ook hebt gebruikt. Hierin staan twee rekenvoorbeelden waarbij eigenlijk de conclusie is dat het voordeliger is om de quatt te gebruiken en als het onvoordelige hij zoveel mogelijk de quatt blijft gebruiken.Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Naja ik zie dat er staat dat met mijn huidige tarief (die ik dus heb ingevuld) de Quat minder werkt en de CV meer. Dat staat er letterlijk.
Of kun je dat nog anders interpreteren?
Hoe dan ook, ik lees nu net dat die tekst er dus gewoon altijd staat.
Die 11 cent stroom is de terugleververgoeding van mijn zonnepanelen die ik dan mis loop.
Belangrijker is nu heeft het iets gedaan aan je gasverbruik, want met deze tarieven die jij hebt ingevuld is het bij beide standen onzin om gas te gebruiken.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik volg dit topic al een tijdje (was zelf nummer 920 op de lijst) maar moet toegeven dat ik laatste tijd echt niet meer alle berichten gelezen heb. Wellicht kan iemand hier mij een klein beetje een op weg helpen met de problemen die we op dit moment ervaren.
In de winter 2023-2024 eigenlijk nergens last van gehad, maar sinds afgelopen november/december hebben wij met enige regelmaat, vooral 's nachts, dat de verwarmingen ontzetten piepen/suizen. Eerst instantie dachten we het probleem te hebben gevonden doordat een paar thermostaatknoppen een bijna lege batterij had (maar nog wel vol genoeg om geen melding van Tado te ontvangen), waardoor deze continue een klein beetje open stonden, maar dat bleek slechts tijdelijk het e.e.a. op te lossen.
Met behulp van data die via de JSON-feed die uit de CiC komt, ben ik er inmiddels achter gekomen dat het piepen/suizen alleen is wanneer de Quatt in mode 98 (Anti-freeze protection - water circulation) staat. Het verbruik is dan tussen de 10 en 14 watt, maar omdat er in geen van de kamers warmtevraag is, komt de flowrate niet boven de 200/250. Ondanks dat er dan nog wel 2 radiatoren open staan (badkamer + hal) én de pomp van de vloerverwarming draait. Omdat echter de temperatuur laag is, lijkt deze niks bij te mengen, waardoor er geen/weinig flow is.
M.b.v. HomeAssistant/Domoticz en wat eigen scriptjes heb ik zelf geprobeerd het e.e.a. softwarematig te fixen. Bij detecteren van mode 98 ontkoppel ik via de Tado API de zoneregelaar van alle kamers (behalve de woonkamer) en zet ik alle ruimtes naar 25 graden (na een paar minuten, anders stuurt de Tado Extensiekit de Quatt alsnog aan...), zodat alle knoppen open gaan. Als de mode weer van 98 af gaat, dan maak ik alles ongedaan en hervat ik het schema in Tado weer. Dit verminderd de piep/het suizen iets, maar lost het nog niet op. De flow komt, met alle 6 de radiatoren open, soms net boven de 400. Daarnaast staan hierdoor (soms heel de dag/nacht) de radiatorknoppen te draaien.
Met temperaturen rond het vriespunt en de thermostaat beneden in de woonkamer op een vaste temperatuur, staat de Quatt nu continue te wisselen tussen mode 2 en mode 98. Bijv. 15 minuten in mode 2, 7 minuten in mode 98, 11 minuten in mode 2, 8 minuten in mode 98 etc. Dit gaat soms de hele dag zo door, zie ook onderstaande screenshot.
/f/image/vAXcyB68K3YFJZzAhMSyKQsD.png?f=fotoalbum_large)
Op de momenten dat de mode 98 actief is, valt de flow terug tot 400 (alle 6 de radiatoren staan dan open), waarna alles begint te piepen/suizen. 's nachts (nachtverlaging, 0.5 °C, maar blijkbaar goed geïsoleerd, want weinig warmteverlies) is dit soms uren achter elkaar. Laat ik de temperatuur op dezelfde instelling als overdag, dan staan continue alle knoppen te draaien.
Beide opties hebben helaas nogal impact op de nachtrust. Ik heb al een paar keer van narigheid gewoon de hele stekker van de Quatt eruit getrokken, het is dan heerlijk stil in huis, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zijn er mensen met soortgelijke problemen? Heb ik ergens iets verkeerd staan qua instelling? Komt dit door Tado? Moet ik mijn schema's anders instellen? Zijn hier oplossingen voor? Wat gaat hier nu precies mis?
Ik zit er nu aan de denken om een bypass te plaatsen bij de verdeler van de vloerverwarming, zodat de Quatt hopelijk in mode 98 voldoende water kan rondpompen om van het piepen af te zijn. Denken jullie dat dit het e.e.a zou kunnen verhelpen?
In de winter 2023-2024 eigenlijk nergens last van gehad, maar sinds afgelopen november/december hebben wij met enige regelmaat, vooral 's nachts, dat de verwarmingen ontzetten piepen/suizen. Eerst instantie dachten we het probleem te hebben gevonden doordat een paar thermostaatknoppen een bijna lege batterij had (maar nog wel vol genoeg om geen melding van Tado te ontvangen), waardoor deze continue een klein beetje open stonden, maar dat bleek slechts tijdelijk het e.e.a. op te lossen.
Met behulp van data die via de JSON-feed die uit de CiC komt, ben ik er inmiddels achter gekomen dat het piepen/suizen alleen is wanneer de Quatt in mode 98 (Anti-freeze protection - water circulation) staat. Het verbruik is dan tussen de 10 en 14 watt, maar omdat er in geen van de kamers warmtevraag is, komt de flowrate niet boven de 200/250. Ondanks dat er dan nog wel 2 radiatoren open staan (badkamer + hal) én de pomp van de vloerverwarming draait. Omdat echter de temperatuur laag is, lijkt deze niks bij te mengen, waardoor er geen/weinig flow is.
M.b.v. HomeAssistant/Domoticz en wat eigen scriptjes heb ik zelf geprobeerd het e.e.a. softwarematig te fixen. Bij detecteren van mode 98 ontkoppel ik via de Tado API de zoneregelaar van alle kamers (behalve de woonkamer) en zet ik alle ruimtes naar 25 graden (na een paar minuten, anders stuurt de Tado Extensiekit de Quatt alsnog aan...), zodat alle knoppen open gaan. Als de mode weer van 98 af gaat, dan maak ik alles ongedaan en hervat ik het schema in Tado weer. Dit verminderd de piep/het suizen iets, maar lost het nog niet op. De flow komt, met alle 6 de radiatoren open, soms net boven de 400. Daarnaast staan hierdoor (soms heel de dag/nacht) de radiatorknoppen te draaien.
Met temperaturen rond het vriespunt en de thermostaat beneden in de woonkamer op een vaste temperatuur, staat de Quatt nu continue te wisselen tussen mode 2 en mode 98. Bijv. 15 minuten in mode 2, 7 minuten in mode 98, 11 minuten in mode 2, 8 minuten in mode 98 etc. Dit gaat soms de hele dag zo door, zie ook onderstaande screenshot.
/f/image/vAXcyB68K3YFJZzAhMSyKQsD.png?f=fotoalbum_large)
Op de momenten dat de mode 98 actief is, valt de flow terug tot 400 (alle 6 de radiatoren staan dan open), waarna alles begint te piepen/suizen. 's nachts (nachtverlaging, 0.5 °C, maar blijkbaar goed geïsoleerd, want weinig warmteverlies) is dit soms uren achter elkaar. Laat ik de temperatuur op dezelfde instelling als overdag, dan staan continue alle knoppen te draaien.
Beide opties hebben helaas nogal impact op de nachtrust. Ik heb al een paar keer van narigheid gewoon de hele stekker van de Quatt eruit getrokken, het is dan heerlijk stil in huis, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zijn er mensen met soortgelijke problemen? Heb ik ergens iets verkeerd staan qua instelling? Komt dit door Tado? Moet ik mijn schema's anders instellen? Zijn hier oplossingen voor? Wat gaat hier nu precies mis?
Ik zit er nu aan de denken om een bypass te plaatsen bij de verdeler van de vloerverwarming, zodat de Quatt hopelijk in mode 98 voldoende water kan rondpompen om van het piepen af te zijn. Denken jullie dat dit het e.e.a zou kunnen verhelpen?
Heb je de radiatoren een keer ontlucht? Het klinkt alsof er veel water door een kleine opening moet. Is er niet al ergens een bypass?wnwiigrtz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:50:
Ik volg dit topic al een tijdje (was zelf nummer 920 op de lijst) maar moet toegeven dat ik laatste tijd echt niet meer alle berichten gelezen heb. Wellicht kan iemand hier mij een klein beetje een op weg helpen met de problemen die we op dit moment ervaren.
[Afbeelding]
Maaruh, bij deze temperaturen zou de warmtepomp niet aan en uit moeten gaan. Dus zou gewoon mooi constant moeten blijven draaien.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Komt het daar werkelijk 5°C lager aan (heb een IR-meter?), of wordt het water bijgemengd en lees je daarna af van het metertje? Lees je flow af uit JSON? Wat is de flow per groep?faberr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:38:
Afgelopen weekend is bij ons de Quatt Duo geïnstalleerd, en tot nu toe werkt het top! Alleen merken we dat de flow iets lager is dan verwacht.
Onze situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Ik heb zelf, naast 2x vvw, ook 12 radiatoren.
Heb de vvw waterzijdig moeten inregelen want er bleef niks over qua flow voor de bovenverdieping.)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord, de zoneregelaar moet je niet gebruiken.wnwiigrtz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:50:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb het mengen uitgezet. Op dit moment heb ik per groep ongeveer 1.2 l/min. Ik zou de pomp nog wat hoger kunnen zetten om iets meer flow te krijgen, maar dan krijgt de radiator geen warm water meer. Deze zit namelijk bij de verdeler op een punt met een T-splitsing.Friezin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Komt het daar werkelijk 5°C lager aan (heb een IR-meter?), of wordt het water bijgemengd en lees je daarna af van het metertje? Lees je flow af uit JSON? Wat is de flow per groep?
(Ik heb zelf, naast 2x vvw, ook 12 radiatoren.
Heb de vvw waterzijdig moeten inregelen want er bleef niks over qua flow voor de bovenverdieping.)
Ik heb in totaal maar twee radiatoren, die wel zijn afgesteld.
Op de foto zie je de temperaturen en flow meters.
:strip_exif()/f/image/BEeURZSz5NLcXI1HvGECjzMv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, radiatoren al meerdere keren ontucht. Zodra er ergens warmtevraag is, dan wordt het daar ook gewoon netjes warm enzo, radiatoren lopen goed door. Bypass is niet aanwezig. In de offerte van Quatt wordt wel gesproken over een bypass, maar navraag later leerde me dat ze daarmee de bypass onder de CV-ketel bedoelde...s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:01:
Heb je de radiatoren een keer ontlucht? Het klinkt alsof er veel water door een kleine opening moet. Is er niet al ergens een bypass?
s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:01:
Maaruh, bij deze temperaturen zou de warmtepomp niet aan en uit moeten gaan. Dus zou gewoon mooi constant moeten blijven draaien.
Wat gaat hier mis?Gerardwaz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:07:
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord, de zoneregelaar moet je niet gebruiken.
Quatt en Tado zou toch gewoon moeten kunnen samenwerken met elkaar? Zie hieronder de grafieken van 7 februari. In de app van Tado is er heel de dag warmtevraag, maar de waardes voor 'Quatt thermostat verwarmen' (thermostat.otFtChEnabled) en 'Quatt thermostat control setpoint' (thermostat.otFtControlSetpoint) staan heel de dag te wisselen tussen aan/uit en 45/28 graden en daarmee ook de flow continue tussen 800 en 200.
:strip_exif()/f/image/SCM1wujcrNPqIcp8gMHPXIkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6L9Mnjaxao9crZd0DAr5gSg9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door wnwiigrtz op 11-02-2025 23:32 ]
- Heb je nu net het mengen uitgezet?faberr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:22:
[...]
Ik heb het mengen uitgezet. Op dit moment heb ik per groep ongeveer 1.2 l/min. Ik zou de pomp nog wat hoger kunnen zetten om iets meer flow te krijgen, maar dan krijgt de radiator geen warm water meer. Deze zit namelijk bij de verdeler op een punt met een T-splitsing.
[Afbeelding]
- En de flow vanuit JSON, gewoon 800?
- Is nu Quatt-temperatuur-uit ≈ verdeler in?
- staat pomp op cp? (Constante druk/vvw). Zelf ook een Grundfos maar ken deze niet.
Afgifte aan de vloer is 5°C, dat is netjes, houden zo.
Ik liep zelf ook tegen het probleem aan dat er te weinig warmte overbleef voor de slaapkamers boven, ook hier de aftakking NA de vvw.
Dat heb ik opgelost, zie deze post van ruim een jaar geleden: Friezin in "Ervaringen met Quatt?', inregelen vvw
Er staan nu 11 (van de 12) radiatoren open waarvan 5 boven, warmen allemaal mee.
Op 3 ervan heb ik een heatfan met WiFi.
Heerlijk comfortabel die 21,5°C.
Laatste afstelling vloer heb ik met een IR-meter gedaan: alles egaal, op de groep waar ik zit na, daar is vloer 1,5°C warmer 😉.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Wat een slagveld geeft die update van Tado alleen al in dit topic (edit: het is de X die dwarsligt, niet de andere Tado's begrijp ik nu).
Als de Tado nu het correct werken van tig warmtepompen ontregeld heeft (is Tado een wereldwijde speler?), is het feest. Is Tado in de andere warmtepomp-topics ook een issue?
Ik snap werkelijk niet waarom grote thermostaat-leveranciers zoals Honeywell en Tado niet in staat zijn een fatsoenlijk werkende thermostaat af te leveren. Bij mijn T6 (niets te klagen overigens) kan ik bijvoorbeeld alleen maar instellen dat ik "gas" heb: zelfs bij mijn oude Moduline400 (Nefit, 2006) kon ik vvw kiezen, waarom kan ik dat niet bij de T6? Of "warmtepomp" ipv "gas"? Want daar hoort "vooruit op schema alvast verwarmen" bij en niet pas warmte vragen wanneer kamertemperatuur al bereikt is.
Heeft iedereen de tado wel ingesteld op "Quatt" waar het mis gaat?
En heeft iedereen met een plotseling onrustig stookgedrag een Tado?
Als de Tado nu het correct werken van tig warmtepompen ontregeld heeft (is Tado een wereldwijde speler?), is het feest. Is Tado in de andere warmtepomp-topics ook een issue?
Ik snap werkelijk niet waarom grote thermostaat-leveranciers zoals Honeywell en Tado niet in staat zijn een fatsoenlijk werkende thermostaat af te leveren. Bij mijn T6 (niets te klagen overigens) kan ik bijvoorbeeld alleen maar instellen dat ik "gas" heb: zelfs bij mijn oude Moduline400 (Nefit, 2006) kon ik vvw kiezen, waarom kan ik dat niet bij de T6? Of "warmtepomp" ipv "gas"? Want daar hoort "vooruit op schema alvast verwarmen" bij en niet pas warmte vragen wanneer kamertemperatuur al bereikt is.
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 12-02-2025 11:04 ]
Zones, tado en radiatorknoppen die gescript open en dicht gaan...wnwiigrtz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:30:
[...]
Ja, radiatoren al meerdere keren ontucht. Zodra er ergens warmtevraag is, dan wordt het daar ook gewoon netjes warm enzo, radiatoren lopen goed door. Bypass is niet aanwezig. In de offerte van Quatt wordt wel gesproken over een bypass, maar navraag later leerde me dat ze daarmee de bypass onder de CV-ketel bedoelde...
[...]
[...]
Wat gaat hier mis?
Quatt en Tado zou toch gewoon moeten kunnen samenwerken met elkaar? Zie hieronder de grafieken van 7 februari. In de app van Tado is er heel de dag warmtevraag, maar de waardes voor 'Quatt thermostat verwarmen' (thermostat.otFtChEnabled) en 'Quatt thermostat control setpoint' (thermostat.otFtControlSetpoint) staan heel de dag te wisselen tussen aan/uit en 45/28 graden en daarmee ook de flow continue tussen 800 en 200.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pffff.
Ik heb hier een Tado en nooit problemen.Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:28:
Wat een slagveld geeft die update van Tado alleen al in dit topic.
Volgens mij zie ik vooral problemen met mensen die zoneren of proberen om de Tado thermostaatknoppen als vervanger voor waterzijdig inregelen te gebruiken. Dat werkt natuurlijk niet echt met een Quatt die alleen maar heter gaat stoken als er knoppen dicht draaien omdat de temperatuur stijgt.
Je vraag/opmerking/verzoek mailen naar info@quatt.iosbijlsma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:47:
Ik heb geen actieve tickets, ik wil er 1 aanmaken maar kan er dus niet in. Is er een andere manier om een ticket aan te maken?
Dan wordt er een ticket van gemaakt indien nodig.
Is niet goed. Maak je een melding bij Quatt over dit onjuiste gedrag?Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:28:
[...]
Ik heb sinds 19:00 uur optimaal besparen uit staan en het lijkt nu weer normaal te werken zoals ik gewend was.
Warmtepomp draait weer op hoger vermogen en CV slaat niet meer aan.
Heel apart allemaal. Misschien idd met update van CiC te maken.
[Afbeelding]
Met jouw tarieven is het voordeliger om vanaf COP 1.5 op gas over te gaan
COP_schakel = (tarief_gas / 8,8) / tarief_stroom = 1,45 / 8,8 / 0,11 = 1,5
Ik vraag me af of Quatt dit op een niet slimme manier bij COP=3 doet
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Zodra de CV bijkomt, gaat meestal de watertemperatuur ook wat verder omhoog. Dat geeft een nog slechtere COP. Daarmee kom je mogelijk in een vicieuze cirkel terecht.
Hoge watertemp -> slechte COP -> optimaliseer besparing aan -> gas stoken is volgens Quatt voordeliger -> watertemp blijft hoog -> COP blijft slecht -> enz...
Dat is mogelijk ook wat hier gebeurde
VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 13-02-2025 10:15 ]
Dat pendelen heeft hij zelf geintroduceerd met wat scriptss020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:01:
[...]
wnwiigrtz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:50:
M.b.v. HomeAssistant/Domoticz en wat eigen scriptjes heb ik zelf geprobeerd het e.e.a. softwarematig te fixen. Bij detecteren van mode 98 ontkoppel ik via de Tado API de zoneregelaar van alle kamers (behalve de woonkamer) en zet ik alle ruimtes naar 25 graden (na een paar minuten, anders stuurt de Tado Extensiekit de Quatt alsnog aan...), zodat alle knoppen open gaan. Als de mode weer van 98 af gaat, dan maak ik alles ongedaan en hervat ik het schema in Tado weer. Dit verminderd de piep/het suizen iets, maar lost het nog niet op.
Zou kunnen. Zoals ik het lees zet hij alleen thermostaat knoppen open als het in mode 98 gaat, en weer dicht als de warmtepomp aan gaat. En hij stelt de knoppen tijdelijk zo in dat er geen warmtevraag is. Ik weet niet of daardoor de warmtepomp aangezet wordt. Of weer uit gaat.jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:20:
[...]
Dat pendelen heeft hij zelf geintroduceerd met wat scripts
[...]
Ik denk wel, dat er verschil gemaakt moet worden tussen Tado V3+ en Tado X. Twee wezenlijk verschillende systemen. Ik vermoed dat problemen met name bij de laatste zitten.Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:28:
Wat een slagveld geeft die update van Tado alleen al in dit topic.
Hier alles rustig en stabiel. Ik heb zelfs de indruk, dat de laatste update van de CIC deze week zelfs een verbetering gegeven heeft. Dat de Quatt met iets minder vermogen aan de warmtevraag voldoet en dat dus de watertemperatuur-grafiek iets vlakker geworden is.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Wat volgens mij mis gaat is dat (zoals ik je uitleg begrijp) iedere thermostaatknop warmtevraag kan doen. Daarmee loopt je het risico dat de volledige flow door 1 radiator gaat en dat geeft inderdaad gefluit. Ook is de efficiëntie daardoor laag en moet het water steeds te heet worden.wnwiigrtz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:30:
[...]
Ja, radiatoren al meerdere keren ontucht. Zodra er ergens warmtevraag is, dan wordt het daar ook gewoon netjes warm enzo, radiatoren lopen goed door. Bypass is niet aanwezig. In de offerte van Quatt wordt wel gesproken over een bypass, maar navraag later leerde me dat ze daarmee de bypass onder de CV-ketel bedoelde...
[...]
[...]
Wat gaat hier mis?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met andere woorden zo gebruik je je Quatt alsof het een CV is. (verwarmen per ruimte). Bij een WP is het beter geen of minimale zonering te doe en met een constante temperatuur te werken.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Precies dit. Het zijn echt andere systemen en Tado X is veel minder volwassen dan de V3+. Ik denk niet dat het een complot van Tado is, maar meer dat X nog niet gelijk hebben getrokken met V3+ wat betreft functionaliteit.Mickel moen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:49:
[...]
Ik denk wel, dat er verschil gemaakt moet worden tussen Tado V3+ en Tado X. Twee wezenlijk verschillende systemen. Ik vermoed dat problemen met name bij de laatste zitten.
Hier alles rustig en stabiel. Ik heb zelfs de indruk, dat de laatste update van de CIC deze week zelfs een verbetering gegeven heeft. Dat de Quatt met iets minder vermogen aan de warmtevraag voldoet en dat dus de watertemperatuur-grafiek iets vlakker geworden is.
Wat ik begrijp is dat het grootste verschil is dat X sneller / heftiger reageert op temperatuurwisselingen. Dit is bij de V3+ rustiger en de heftigheid van de warmtevraag voor V3+ ook nog eens teruggeschroefd kan worden door Tado support.
Komt daar nog eens bij dat tot nu toe Quatt niet duidelijk is over hoe de CiC werkt met OpenTherm kamertemperatuursignalen. Die zijn voor de X dus niet meer goed sinds de firmware update. Ik heb Quatt gisteren nogmaals gevraagd om een antwoord, want ik heb al een week geen reactie van ze gehad.
Ik zie trouwens niet echt een verschil in gedrag tussen V3+ en X (ik had een V3+). Wat me wel opvalt is veel gas bijstoken de laatste week terwijl de warmtepomp niet op vol vermogen draait. Optimisatie staat uit.
Ik ben tot nu geduldig met de twee supportafdelingen in contact, maar als dit zo doorgaat vraag ik sowieso Tado mijn X weer om te ruilen voor een V3+.
Mijn ervaring is dat de 2 support afdelingen naar elkaar wijzen, en dat er dus eindelijk niks veranderd. Hopelijk heb jij meer succes.mrkb_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:51:
[...]
Ik ben tot nu geduldig met de twee supportafdelingen in contact, maar als dit zo doorgaat vraag ik sowieso Tado mijn X weer om te ruilen voor een V3+.
Het frustrerend om te zien dat de CiC niet met elke opentherm thermostaat overweg kan. En dat de support van Quatt eigenlijk niet bestaat om dit soort dingen op te lossen.
De Tado X deed het prima tot zondag. Maar toen hebben zowel de CiC als de Tado een firmware wijziging gekregen en is de ellende begonnen. En omdat wij als gebruikers bij beide systemen zelf niet een firmware downgrade kunnen doen zijn we afhankelijk van deze bedrijven.
Als het voor de 30 dagen retour termijn niet wordt opgelost gaat de Tado X terug naar de winkel.
Als het voor de 30 dagen retour termijn niet wordt opgelost gaat de Tado X terug naar de winkel.
Hulp vragen gaat via https://www.quatt.io/hulp; dat start een ticket, volgens mij.
Maar er zijn mensen die veel meer tickets inschieten dan ik.
Die 33 "noodzakelijke" cookies van Quatt, dat slaat toch nergens op? LinkedIn noodzakelijk??
Maar er zijn mensen die veel meer tickets inschieten dan ik.
Die 33 "noodzakelijke" cookies van Quatt, dat slaat toch nergens op? LinkedIn noodzakelijk??
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
waarom staat de pomp ingesteld op radiatoren en niet op vloerverwarming?faberr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:22:
[...]
Ik heb het mengen uitgezet. Op dit moment heb ik per groep ongeveer 1.2 l/min. Ik zou de pomp nog wat hoger kunnen zetten om iets meer flow te krijgen, maar dan krijgt de radiator geen warm water meer. Deze zit namelijk bij de verdeler op een punt met een T-splitsing.
[Afbeelding]
deze staat nu op proportionele druk stand 2 (van 3) met vloerverwarming heb je constant nodig. als alleen het groene lampje brand bij VV en verder geen gele dan is de stand auto adapt
[ Voor 11% gewijzigd door dollyking op 12-02-2025 11:32 ]
Je hebt betere ogen dan ik, ken deze pomp niet.dollyking schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:49:
[...]
waarom staat de pomp ingesteld op radiatoren en niet op vloerverwarming?
deze staat nu op constant druk stand 2 (van 3) met vloerverwarming heb je proportioneel nodig aangepaste versie: op proportionele druk stand 2 (van 3) met vloerverwarming heb je constant nodig . als alleen het groene lampje brand bij VV en verder geen gele dan is de stand auto adapt
Vroeg me al af hoe de instelling was.
Volgens documentatie van mijn Grundfos is constante druk (CP) juist bedoeld voor vvw (door OP aangepast, zie hieronder).
:strip_exif()/f/image/qFpexjjR12ihFwBwbn4xu1Ys.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 12-02-2025 11:50 ]
helemaal gelijk, ik had ze verwisseld, nu aangepast, vv is constant en radiator is proportioneelFriezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Je hebt betere ogen dan ik, ken deze pomp niet.
Vroeg me al af hoe de instelling was.
Volgens documentatie van mijn Grundfos is constante druk (CP) juist bedoeld voor vvw.
[Afbeelding]
Mijn post ook aangepast.dollyking schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:34:
[...]
helemaal gelijk, ik had ze verwisseld, nu aangepast, vv is constant en radiator is proportioneel
Scherp! Tijdens het maken van de foto was ik aan het experimenteren met de verschillende standen om te kijken of dit verschil maakt. Hij stond eerder (en staat nu weer) op vloerverwarming stand 2.dollyking schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:49:
[...]
waarom staat de pomp ingesteld op radiatoren en niet op vloerverwarming?
deze staat nu op proportionele druk stand 2 (van 3) met vloerverwarming heb je constant nodig. als alleen het groene lampje brand bij VV en verder geen gele dan is de stand auto adapt
Ik heb je vragen in de quote beantwoord. Jij had met zoveel radiatoren natuurlijk meer winst te behalen met afstellen, terwijl ik slechts één grote radiator in de gang en een kleinere in de badkamer heb.Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:02:
[...]
- Heb je nu net het mengen uitgezet?
Ja, heb ik uitgezet.
- En de flow vanuit JSON, gewoon 800?
Gecheckt *moest even zoeken 😉, is inderdaad rond de 800
- Is nu Quatt-temperatuur-uit ≈ verdeler in?
Klopt
- staat pomp op cp? (Constante druk/vvw). Zelf ook een Grundfos maar ken deze niet.
Staat zoals nu inderdaad weer op vloerverwarming stand 2 (constante druk)
Afgifte aan de vloer is 5°C, dat is netjes, houden zo.
Ik liep zelf ook tegen het probleem aan dat er te weinig warmte overbleef voor de slaapkamers boven, ook hier de aftakking NA de vvw.
Dat heb ik opgelost, zie deze post van ruim een jaar geleden: Friezin in "Ervaringen met Quatt?', inregelen vvw
Er staan nu 11 (van de 12) radiatoren open waarvan 5 boven, warmen allemaal mee.
Op 3 ervan heb ik een heatfan met WiFi.
Heerlijk comfortabel die 21,5°C.
Laatste afstelling vloer heb ik met een IR-meter gedaan: alles egaal, op de groep waar ik zit na, daar is vloer 1,5°C warmer 😉.
Over de Quatt ben ik trouwens niet ontevreden. Ons appartement is vrij groot met hoge plafonds (bouwjaar 1907). De woonkamer/keuken/serre (één open ruimte) is zo’n 55 m².
Achter hebben we een ongeïsoleerde uitbouw (2 verdiepingen, enkelsteens) waar de slaapkamers zitten. Dat het daar iets kouder is, is niet zo’n probleem. De totale woonoppervlakte is 143 m² (waarvan +/- 107m2 vloerverwarming, en de vloer is wél overal geïsoleerd.
We houden de temperatuur nu constant op 19,5°C, terwijl die voor de Quatt op 19°C stond. Dat kleine verschil merk je al in comfort. Ik vraag me af of een aanpassing in het systeem nog veel extra winst oplevert en of het de moeite waard is. Misschien is het beter om het eerst een langere periode te laten draaien.
/f/image/Tmqix29hupiMLIqCKvA6cx4p.png?f=fotoalbum_large)
@faberr Gezien je Inzichtplaatje, je Duo draait heel mooi op het eerste gezicht. Lekker laten draaien zo
Dat laatste: laat maar even draaien.faberr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Scherp! Tijdens het maken van de foto was ik aan het experimenteren met de verschillende standen om te kijken of dit verschil maakt. Hij stond eerder (en staat nu weer) op vloerverwarming stand 2.
[...]
Ik heb je vragen in de quote beantwoord. Jij had met zoveel radiatoren natuurlijk meer winst te behalen met afstellen, terwijl ik slechts één grote radiator in de gang en een kleinere in de badkamer heb.
Over de Quatt ben ik trouwens niet ontevreden. Ons appartement is vrij groot met hoge plafonds (bouwjaar 1907). De woonkamer/keuken/serre (één open ruimte) is zo’n 55 m².
Achter hebben we een ongeïsoleerde uitbouw (2 verdiepingen, enkelsteens) waar de slaapkamers zitten. Dat het daar iets kouder is, is niet zo’n probleem. De totale woonoppervlakte is 143 m², en de vloer is wél overal geïsoleerd.
We houden de temperatuur nu constant op 19,5°C, terwijl die voor de Quatt op 19°C stond. Dat kleine verschil merk je al in comfort. Ik vraag me af of een aanpassing in het systeem nog veel extra winst oplevert en of het de moeite waard is. Misschien is het beter om het eerst een langere periode te laten draaien.
[Afbeelding]
Het is hier iets kouder dan bij jou 😉, misschien ooit sig aanmaken (scheelt vragen hier, zie 2de gepinde post).
PS @faberr, nog wel even een opmerking: nu bijmengen uit staat, thermostaatknoppen van beide vvw even naar 40-45°C zetten. Mocht CV bijspringen (hoe hoog staat watertemperatuur daar?) krijg je geen probleem met de vloer.
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 12-02-2025 12:57 ]
Goede tip. Ik had alleen de cv temperatuur al op max 40 graden staan. Dit om te kijken of alles goed zou werken op lage temperatuur. Dit werd dan wel gemengd zodat de aanvoer ongeveer 32 graden was.Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:02:
[...]
PS @faberr, nog wel even een opmerking: nu bijmengen uit staat, thermostaatknoppen van beide vvw even naar 40-45°C zetten. Mocht CV bijspringen (hoe hoog staat watertemperatuur daar?) krijg je geen probleem met de vloer.
Als ik het ergens goed heb gelezen neemt de Quatt deze maximale temperatuur van de CV ook over. En ik zat er zelfs nog over na te denken om de cv functie helemaal uit te zetten, dus dat die alleen op SWW staat. Of is dit niet aan te raden? De duo setup lijkt het prima aan te kunnen ook als de buiten temperatuur onder 0 komt.
Enkel als je CV opentherm aan de CiC geschakeld is. Bij aan/uit geschakeld heeft de CiC geen weet van de max temp.faberr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Als ik het ergens goed heb gelezen neemt de Quatt deze maximale temperatuur van de CV ook over.
Kan in principe geen kwaad. In het slechtste geval wordt het koud (en dan schakel je de CV wel weer in)En ik zat er zelfs nog over na te denken om de cv functie helemaal uit te zetten, dus dat die alleen op SWW staat. Of is dit niet aan te raden? De duo setup lijkt het prima aan te kunnen ook als de buiten temperatuur onder 0 komt.
Als je geen actieve zones of slecht ingeregelde radiatoren hebt lijkt het een typisch gevalletje te hoog ingesteld warmteverlies.MrSweety66 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:37:
@faberr ik ben jaloers. Hier draait de Duo zo:
[Afbeelding]
Waarom zou je 'm uitzetten wanneer hij toch niet bijspringt?faberr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Goede tip. Ik had alleen de cv temperatuur al op max 40 graden staan. Dit om te kijken of alles goed zou werken op lage temperatuur. Dit werd dan wel gemengd zodat de aanvoer ongeveer 32 graden was.
Als ik het ergens goed heb gelezen neemt de Quatt deze maximale temperatuur van de CV ook over. En ik zat er zelfs nog over na te denken om de cv functie helemaal uit te zetten, dus dat die alleen op SWW staat. Of is dit niet aan te raden? De duo setup lijkt het prima aan te kunnen ook als de buiten temperatuur onder 0 komt.
Mocht het wel noodzakelijk zijn, kan het nu.
Bij een akkefietje midden in de nacht wordt je misschien wakker in een afgekoelde woning mocht Quatt vruchteloos de cv aan willen zetten.
Het is een hybride, geen warmtepomp. Je hebt m net dus geen ervaring met gedrag nog.
Max temperatuur wordt overgenomen afhankelijk van aansluiting cv (OT wel, aan/uit niet)
Goedendag allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Quatt Duo warmtepomp. Echter, ik constateer een significant lage COP. De woning is redelijk geïsoleerd en wordt doorgaans verwarmd met een watertemperatuur van 30-40°C. Het systeem omvat radiatoren alsmede twee groepen vloerverwarming.
De warmtepomp draait momenteel met een waterflow van 800L/H.
Alle radiatoren zijn recentelijk ontlucht, zonder merkbaar effect op de COP. Twee weken geleden heb ik een supportticket bij Quatt ingediend, maar tot op heden heb ik nog geen inhoudelijke reactie ontvangen. Tevens heb ik geëxperimenteerd met diverse pompinstellingen voor de vloerverwarming, eveneens zonder resultaat.
Iemand vergelijkbare ervaringen met de Quatt Duo en tips ter verbetering van de COP?
Sinds kort ben ik in het bezit van een Quatt Duo warmtepomp. Echter, ik constateer een significant lage COP. De woning is redelijk geïsoleerd en wordt doorgaans verwarmd met een watertemperatuur van 30-40°C. Het systeem omvat radiatoren alsmede twee groepen vloerverwarming.
Alle radiatoren zijn recentelijk ontlucht, zonder merkbaar effect op de COP. Twee weken geleden heb ik een supportticket bij Quatt ingediend, maar tot op heden heb ik nog geen inhoudelijke reactie ontvangen. Tevens heb ik geëxperimenteerd met diverse pompinstellingen voor de vloerverwarming, eveneens zonder resultaat.
Iemand vergelijkbare ervaringen met de Quatt Duo en tips ter verbetering van de COP?
/f/image/8Slop910pjVaI5BKkcO77lAB.png?f=fotoalbum_large)
Lastig te zeggen op afstand, maar wat ik wel zie is dat je watertemperatuur echt enorm hoog is en dat is funest voor je COP. Mijn watertemperatuur zit meestal rond de 25-28 graden en bij jou zie ik uitschieters naar 45 graden. De ingaande temperatuur van de vloerverwarming ligt meestal rond de 25 graden en uitgaande temperatuur 21,5. Vandaag ging de Duo trouwens even uit, dan zie je alles dalen.totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
Goedendag allen,
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/OSzLXsHIYAR4J4J78zlv67j4.png?f=user_large)
En die piek komt elke keer als we even heet water gebruikt hebben. Blijkbaar geeft de ketel zijn restwarmte af aan het CV systeem?
Heb je wel voldoende afgifte in je huis? Misschien ventilatoren onder je radiatoren doen om de warmteafgifte te verhogen? Zou het verder zoeken in de verdeler naar je vloerverwarming en gaan meten wat je ingaande en uitgaande temperatuur van je vloeren en radiatoren zijn.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Yep, zijn heel wat ketels die dat doen. Geeft hier flinke pieken op de temp-sensor onder de CV.sjoerd-p schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:43:
[...]
En die piek komt elke keer als we even heet water gebruikt hebben. Blijkbaar geeft de ketel zijn restwarmte af aan het CV systeem?
jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Enkel als je CV opentherm aan de CiC geschakeld is. Bij aan/uit geschakeld heeft de CiC geen weet van de max temp.
[...]
Kan in principe geen kwaad. In het slechtste geval wordt het koud (en dan schakel je de CV wel weer in)
Ik heb een tado v3 aangeschaft en die hebben ze tegelijk met de warmtepomp geïnstalleerd. Ik heb dus niet gezien hoe die is aangesloten. Kan ik ergens aflezen hoe het is aangesloten zonder de cv open te maken?Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Waarom zou je 'm uitzetten wanneer hij toch niet bijspringt?
Mocht het wel noodzakelijk zijn, kan het nu.
Bij een akkefietje midden in de nacht wordt je misschien wakker in een afgekoelde woning mocht Quatt vruchteloos de cv aan willen zetten.
Het is een hybride, geen warmtepomp. Je hebt m net dus geen ervaring met gedrag nog.
Max temperatuur wordt overgenomen afhankelijk van aansluiting cv (OT wel, aan/uit niet)
@MrSweety66 precies wat ik dacht. Even opvragen wat het ingesteld warmteverlies is bij Quatt.raven22 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:02:
[...]
Als je geen actieve zones of slecht ingeregelde radiatoren hebt lijkt het een typisch gevalletje te hoog ingesteld warmteverlies.
Heeft niks met je Tado van doen. Gaat om verbinding tussen CiC en CV.faberr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:50:
[...]
[...]
Ik heb een tado v3 aangeschaft en die hebben ze tegelijk met de warmtepomp geïnstalleerd. Ik heb dus niet gezien hoe die is aangesloten. Kan ik ergens aflezen hoe het is aangesloten zonder de cv open te maken?
Je kan je CiC openschroeven en kijken welke kabel aangesloten is.
Alternatief, vanuit je luie stoel, open de JSON van de CiC, zie topic start voor instructie.
Ik heb aan/uit. Dan zie je onder boiler heel weinig informatie. oTtbTurnOnOffBoilerOn geeft dan de status van de CV aan.
Bij OT zal dit gedeelte van meer informatie voorzien zijn.
/f/image/jQ4E3ztGWqaRrY2qfosyAWmC.png?f=fotoalbum_large)
Opzich zijn deze watertemperaturen niet eens zo gek voor een wat ouder huis met (voornamelijk?) radiatoren in het systeem. Setpoint is ook vrij hoog.sjoerd-p schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:43:
[...]
Lastig te zeggen op afstand, maar wat ik wel zie is dat je watertemperatuur echt enorm hoog is en dat is funest voor je COP. Mijn watertemperatuur zit meestal rond de 25-28 graden en bij jou zie ik uitschieters naar 45 graden. De ingaande temperatuur van de vloerverwarming ligt meestal rond de 25 graden en uitgaande temperatuur 21,5. Vandaag ging de Duo trouwens even uit, dan zie je alles dalen.
[Afbeelding]
Heb je wel voldoende afgifte in je huis? Misschien ventilatoren onder je radiatoren doen om de warmteafgifte te verhogen? Zou het verder zoeken in de verdeler naar je vloerverwarming en gaan meten wat je ingaande en uitgaande temperatuur van je vloeren en radiatoren zijn.
Hier tikt de water (out) temperatuur regelmatig 40-45 graden aan. Kouder dan dat is simpelweg niet voldoende. Wanneer je grotendeels VVW met een korte afstand tussen de lussen hebt wordt het een ander verhaal. Maar dan heb je wel wat meer dan 2 lussen VVW in je systeem.
Wat we hier vaker zien zijn foutieve temperatuursensoren. Wellicht toch wat harder pushen bij Quatt dat ze dit voor je checken.
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 12-02-2025 14:56 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Dat is inderdaad niet best, een COP van 2,3; ik haal met gelijke watertemperaturen vandaag een COP van 3,4.totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
Goedendag allen,
[Afbeelding]
Flow van 800 is prima en ook geen rare schommelingen te zien.
Voor een duo is 5kW warmte niet veel, dus dat zou probleem ook niet moeten zijn.
Klopt de temperatuurmeting (en dus de warmteproductiemeting) wel? Kun je een screenshot maken van je JSON, 5 minuten nadat je thermostaat even omlaag hebt gezet? Ik ben benieuwd hoe de temperatuurmetingen zich verhouden. Met een duo zou je ook tijdens het draaien al e.e.a. moeten kunnen zien, dus thermostaat laag niet perse nodig.
(Het mooiste zou zijn als hij blijft pompen, maar dat heb je zelf niet in de hand, hangt van temperatuur buiten af.)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Hier is een voorbeeld van een dag zonder hoge pieken. Ik gebruik een Toon thermostaat die OpenTherm ondersteunt.
/f/image/ADjQU9keSdx5Zk4X7Lr3B3yl.png?f=fotoalbum_large)
De thermostaat meet de temperatuur op de begane grond, die wordt verwarmd door vloerverwarming. De ingestelde temperatuur van 22°C is correct en de temperatuurmeting is ook correct, omdat deze overeenkomt met de andere temperatuurmeter in de kamer.
/f/image/ADjQU9keSdx5Zk4X7Lr3B3yl.png?f=fotoalbum_large)
De thermostaat meet de temperatuur op de begane grond, die wordt verwarmd door vloerverwarming. De ingestelde temperatuur van 22°C is correct en de temperatuurmeting is ook correct, omdat deze overeenkomt met de andere temperatuurmeter in de kamer.
[ Voor 22% gewijzigd door totosse op 12-02-2025 15:09 ]
Ik vermoed dat het systeem zijn warmte niet kwijt kan, je moet vloerverwarming en radiatoren waterzijdig inregelen.totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
Goedendag allen,
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ah thanks voor de toelichting. Bij mij staat hij ook op false. Dus dan wordt de maximale temperatuur niet overgenomen. In dat geval is het dus wel een risico.jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:53:
[...]
Heeft niks met je Tado van doen. Gaat om verbinding tussen CiC en CV.
Je kan je CiC openschroeven en kijken welke kabel aangesloten is.
Alternatief, vanuit je luie stoel, open de JSON van de CiC, zie topic start voor instructie.
Ik heb aan/uit. Dan zie je onder boiler heel weinig informatie. oTtbTurnOnOffBoilerOn geeft dan de status van de CV aan.
Bij OT zal dit gedeelte van meer informatie voorzien zijn.
[Afbeelding]
Even ter check:
Ik heb de maximale temperatuur op de cv dus nog wel ingesteld op 40 graden. Stel dat de cv bijspringt, houd hij deze maximale temperatuur dan wel aan. Ik zie de Quatt niet zo snel naar de 40+ springen. Een cv kan dat natuurlijk wel in een korte tijd halen.
Best summiere info.totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
Goedendag allen,
[Afbeelding]
Want draait alles ook mee in dat verwarmingssysteem?
En hebben we het over 2 of 10 radiatoren en 10m2 vvw of 80?
Grote vrijstaande woning uit 1920 of een tussenwoning uit 2010?
Waterzijdig ingeregeld?
Heb maar een enkele Quatt en daardoor momenteel een lage COP van 2,8 in deze woning ⤵️, water 35°C
Mijn Nefit staat momenteel op 46°C ongeveer.faberr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Ah thanks voor de toelichting. Bij mij staat hij ook op false. Dus dan wordt de maximale temperatuur niet overgenomen. In dat geval is het dus wel een risico.
Even ter check:
Ik heb de maximale temperatuur op de cv dus nog wel ingesteld op 40 graden. Stel dat de cv bijspringt, houd hij deze maximale temperatuur dan wel aan. Ik zie de Quatt niet zo snel naar de 40+ springen. Een cv kan dat natuurlijk wel in een korte tijd halen.
Dat is ook max wat flow temperatuur doet.
PS: je vloer is niet zomaar aan de kook hoor 😉
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 12-02-2025 15:15 ]
Ik ben van 10,8kW bij -10 naar 8 kW bij -10 en daarna naar 4kW bij -10 gegaan en nu is alles stabiel. Ze zaten er echt enorm naast. Terwijl ik vanaf begin op basis van gasverbruik afgezet tegen buitentemperatuur al rond de 4 had willen zitten (en achteraf een Duo dus ook overbodig lijkt, maar met Full electric nog wel nuttig).netappie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:50:
[...]
@MrSweety66 precies wat ik dacht. Even opvragen wat het ingesteld warmteverlies is bij Quatt.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Hoekhuis. Energielabel "A" zonder zonnepanelen en vóór installatie van een warmtepomp. 5 radiatoren, 40 + 10m2 vloerverwarmingsgroepen.Friezin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Want draait alles ook mee in dat verwarmingssysteem?
En hebben we het over 2 of 10 radiatoren en 10m2 vvw of 80?
Grote vrijstaande woning uit 1920 of een tussenwoning uit 2010?
Waterzijdig ingeregeld?
Heb je slechte COP zowel als de ene Quatt draait als ook als de andere Quatt draait?totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Hoekhuis. Energielabel "A" zonder zonnepanelen en vóór installatie van een warmtepomp. 5 radiatoren, 40 + 10m2 vloerverwarmingsgroepen.
Draaien ze ook wel eens tegelijk?
Ik moet nog een goede COP zien. Bij weinig vraag kunnen ze allebei op 500w draaien of één op 1kw. Wanneer ze allebei op 500w draaien is de COP beter (2,2 vs 2,8)SBL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Heb je slechte COP zowel als de ene Quatt draait als ook als de andere Quatt draait?
Draaien ze ook wel eens tegelijk?
/f/image/fVDtstz6mX6ZTW1PfSbZil07.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U4t2Fep7qGSTDVaK7ZE2zF1l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bUEzi8L7pynkrQGy7AzDuRQX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eLVs7EaHG5GptxTH22GGPOU7.png?f=fotoalbum_large)
@totosse Volg het advies van @SBL op: SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Jouw delta HP1 is al licht negatief in de vroege ochtend, dus goed om eens alle sensorwaarden met elkaar te vergelijken.
Via json, of HA grafiekjes:
HP1 in
HP1 uit
HP2 in
HP2 uit
FlowMeter temperature
En wat doet de flow?
Jouw delta HP1 is al licht negatief in de vroege ochtend, dus goed om eens alle sensorwaarden met elkaar te vergelijken.
Via json, of HA grafiekjes:
HP1 in
HP1 uit
HP2 in
HP2 uit
FlowMeter temperature
En wat doet de flow?
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 12-02-2025 16:12 ]
De warmtepomp staat in de ruststand, dus het is te verwachten dat er wat warmte verloren gaat.jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:09:
@totosse Volg het advies van @SBL op: SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Je klaagt over een lage COP. Men probeert hier te helpen en te trouble shooten.totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:43:
[...]
De warmtepomp staat in de ruststand, dus het is te verwachten dat er wat warmte verloren gaat.
Gezien je reactie heb je daar blijkbaar geen behoefte aan, dan houdt het op.
Ik heb gewoon verduidelijkt waarom het negatief is.jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:56:
[...]
Je klaagt over een lage COP. Men probeert hier te helpen en te trouble shooten.
Gezien je reactie heb je daar blijkbaar geen behoefte aan, dan houdt het op.
Er zijn 2 screenshots met 5 minuten ertussen
/f/image/nM21ePR7fDM0iCmhvRpaJ4d6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L6bDogeGiUaMIM1vvMlsRZQZ.png?f=fotoalbum_large)
Ivm Tado X en het nu bekende probleem geeft de AI chatbot van Quatt het volgende aan.
:strip_exif()/f/image/uIyWqFfHDTWRVklsGOnOmvBN.png?f=user_large)
Dus ze zeggen dat Tado X alleen de watertemperatuur doorgeeft. Maar dat is dan pas sinds vorige week. Hiervoorgaf Tado wel altijd de kamertemperatuur door. Het systeem werkt nu veel minder efficiënt voor mij. Naar maximale watertemperatuur van 35°C en dan een overshoot van een halve graad boven Tado setpoint. Dan stopt Quatt er weer mee, want te warm. Hiervoor ging die langzaam terug moduleren. Bij Tado heb ik ook een ticket gemaakt, zij gaan het doorgeven en het betreffende team.
De oplossing van Quatt uit de screenshot werkt trouwens niet.
:strip_exif()/f/image/uIyWqFfHDTWRVklsGOnOmvBN.png?f=user_large)
Dus ze zeggen dat Tado X alleen de watertemperatuur doorgeeft. Maar dat is dan pas sinds vorige week. Hiervoorgaf Tado wel altijd de kamertemperatuur door. Het systeem werkt nu veel minder efficiënt voor mij. Naar maximale watertemperatuur van 35°C en dan een overshoot van een halve graad boven Tado setpoint. Dan stopt Quatt er weer mee, want te warm. Hiervoor ging die langzaam terug moduleren. Bij Tado heb ik ook een ticket gemaakt, zij gaan het doorgeven en het betreffende team.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Er is weer een nieuwe versie onderweg, wanneer jullie die krijgen blijft een mysterie ;-). Op zich niet zoveel schokkends, hooguit de verbeterde verbinding waar hier af en toe ook iets van voorbij komt dat ze daar een oplossing voor hebben. De versie draait hier al mee, quatt staat op dit moment uit, hoop dat dit komt omdat het huis op temperatuur is :-)
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.24.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
De applicatie die zorgt voor de updates in de CiC is geüpgraded.
Voorbereidingen in de software voor nieuwe producten (All-E).
Bug Fixes
Kleine verbeteringen doorgevoerd voor een snellere verbinding en betere prestaties.
Engineer aan het woord
In deze versie hebben we kleine verbeteringen doorgevoerd om verbindings- en prestatieproblemen op te lossen. Daarnaast zijn we alvast begonnen met de voorbereidingen voor een aantal nieuwe functies. Je systeemgedrag zou verder ongewijzigd moeten blijven.
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.24.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
De applicatie die zorgt voor de updates in de CiC is geüpgraded.
Voorbereidingen in de software voor nieuwe producten (All-E).
Bug Fixes
Kleine verbeteringen doorgevoerd voor een snellere verbinding en betere prestaties.
Engineer aan het woord
In deze versie hebben we kleine verbeteringen doorgevoerd om verbindings- en prestatieproblemen op te lossen. Daarnaast zijn we alvast begonnen met de voorbereidingen voor een aantal nieuwe functies. Je systeemgedrag zou verder ongewijzigd moeten blijven.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Euhhh ik lees hier alleen maar dat de CSP genegeerd wordt door de CiC als je niet op watersturing zit. Waarom zou het gas verbruik er dan wel afhankelijk zijn?m10tech schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:58:
[...]
Het bijschakelen van gas wordt op CiC niveau bepaald en zwaar beïnvloed door de ControlSetPoint CSP van je thermostaat.
Ik zag hier eerder een post van iemand die deze kon verlagen, toch?
Bij mij werkt dat inderdaad, er wordt dan minder of geen gas bijgestookt.
Het duurt daardoor natuurlijk wel langer voor je huis op temperatuur is, maar daar kies je zelf voor.
Zie deze metingen als referentie, indien je de details wilt zien
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het zijn drie gelinkte posts.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
En dan 2 Quatts...totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Hoekhuis. Energielabel "A" zonder zonnepanelen en vóór installatie van een warmtepomp. 5 radiatoren, 40 + 10m2 vloerverwarmingsgroepen.
Dan moet je flink wat afgifte in je verwarmingssysteem creëren, zelfs wanneer je kamertemperatuur 22°C is....
Nog geen antwoord of je waterzijdig hebt ingeregeld en of alles openstaat, want dat laatste moet beslist. Misschien wat ramen open om wat afgifte kwijt te raken?
Waar staat je warmteverlies op? Weet je dat?
Anders opvragen bij Quatt.
Als ze een poosje uit staan, dan heb je nog een temp.delta van 1,38 graden in HP2? Dat is niet goed! Dan zit er dus mogelijk ook een fout van 1,3kW in je warmteopbrengst (als er wel flow is).totosse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:04:
[...]
Ik heb gewoon verduidelijkt waarom het negatief is.
Er zijn 2 screenshots met 5 minuten ertussen[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als COP in plaatje 2 nu 2,35 lijkt, maar 2581W Power (warmte) is eigenlijk 3900W power dan zou je COP van HP2 dus eigenlijk 3,55 zijn. Dat scheelt een slok op een borrel.
De deltaT zijn nog niet zo overzichtelijk, ik zou je willen adviseren om naar de absoluut gemeten temperaturen te kijken.
Mijn metingen laten zien dat dat maar de halve waarheid is.CPM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Euhhh ik lees hier alleen maar dat de CSP genegeerd wordt door de CiC als je niet op watersturing zit. Waarom zou het gas verbruik er dan wel afhankelijk zijn?
Aanvulling: mijn CiC stuurt ketel aan via on/off, maar daar heb ik mijn eigen thermostaat tussen gezet die dat weer omzet in OT. Hierbij verhoog ik de CSP van de thermostaat met 2 graden en stuur die naar de ketel.
Zonder die 2 graden slaat de ketel soms al af voordat de CiC tevreden is. De ketel slaat af als het retourwater warmer is dan CSP.
[ Voor 33% gewijzigd door m10tech op 12-02-2025 18:10 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
@raven22 , @netappie dank voor jullie reactie. De Duo draait hier pas vanaf 31jan. Ik ben nog erg aan het zoeken wat nu wanneer (en vooral waarom) gebeurd. Ik moet eerlijk bekennen dat “het spul” gewoon aan staat, het in huis warm is, en ik geen gas meer gebruik. ☺️ Niet echt een tweakersxhouding he? 🫣netappie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:50:
[...]
@MrSweety66 precies wat ik dacht. Even opvragen wat het ingesteld warmteverlies is bij Quatt.
Kan ik het warmteverlies per mailtje bij customer-service@Quatt.io aanvragen? En wat zegt dat gegeven dan?
Situ hier: hoekwoning (1986), hr++ glas (2022), vloerisolatie (2022), cv-ketel/boiler (Itho Daalderop 24/80+ 2004), Quatt Duo+T6 (2025), woonkamer/keuken 62m2 (1x convectorput en 2x T22 radiator), inductie, Quooker, 1e verdieping 3x slk (T11, staan uit), badkamer handdoekrek vol open, 2e verdieping 1x slk (T21, staat uit) en overloop met was- en droger, mechanische ventilatie, PV 1x 10st SolarEdge (3000kWp) en 1x 3st APS (1200kWp).
plaats die info in je signature (wel iets compacter) zie voorbeeld van velen hier.
Op die vraag aan Quatt krijg je het vermogen dat je huis verliest bij -10°C en de temperatuur waarbij er nul vermogen moet worden aangevuld.
En over het 'waarom' zie bijvoorbeeld mijn meetsessies (3 geschakelde posts)
Op die vraag aan Quatt krijg je het vermogen dat je huis verliest bij -10°C en de temperatuur waarbij er nul vermogen moet worden aangevuld.
En over het 'waarom' zie bijvoorbeeld mijn meetsessies (3 geschakelde posts)
[ Voor 24% gewijzigd door m10tech op 12-02-2025 18:31 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
@CPM Mijn metingen ook. Als ik mijn thermostaat gebruik laat maken van de gevoelstemperatuur reageert de CIC veel eerder omdat daardoor de CSP hoger komt te liggen, vooral als er extra warmte (lees CV bijspringen) nodig is.m10tech schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Mijn metingen laten zien dat dat maar de halve waarheid is.
Aanvulling: mijn CiC stuurt ketel aan via on/off, maar daar heb ik mijn eigen thermostaat tussen gezet die dat weer omzet in OT. Hierbij verhoog ik de CSP van de thermostaat met 2 graden en stuur die naar de ketel.
Zonder die 2 graden slaat de ketel soms al af voordat de CiC tevreden is. De ketel slaat af als het retourwater warmer is dan CSP.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Hier ook vandaag van Quatt support een soort van een bevestiging dat de CiC inderdaad iets met kamertemperatuur doet, en dus niet alleen met watertemperatuur.OneTimer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:07:
Ivm Tado X en het nu bekende probleem geeft de AI chatbot van Quatt het volgende aan.
[Afbeelding]
Hopelijk lost Tado het snel op. Genoeg doorverwijzingen naar hun technische team inmiddels.
Het hele plaatje is dat EERST wordt besloten door de CiC of hij in controlemode 2 of 3 is.
Pas als compressor op of dicht bij maximum zit wordt voor 3 gekozen, en dan gaat de CSP logica in werking
Pas als compressor op of dicht bij maximum zit wordt voor 3 gekozen, en dan gaat de CSP logica in werking
Dat is bij mij wel anders, gas springt ook bij in controlmode 2.m10tech schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:31:
Het hele plaatje is dat EERST wordt besloten door de CiC of hij in controlemode 2 of 3 is.
:strip_exif()/f/image/UV4PQWACX4ytebGPVCZbv9G7.jpg?f=fotoalbum_large)
Even wat luchtigs tussen alle problemen en adviesvragen door.
Wat zijn de leukste sensors om in een HA-dashboardje met ApexCharts te zetten?
Wat zijn de leukste sensors om in een HA-dashboardje met ApexCharts te zetten?
Enkele Quatt nov '24. Woning uit '83,+- 100m2, Tado V3+ beneden volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd. Spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren + Tado-knop).
Je verward nu HP1 workingmode met de CiC ControlModeFlesym schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Dat is bij mij wel anders, gas springt ook bij in controlmode 2.
[Afbeelding]
Sorry, my bad, je hebt gelijk.jj85 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:23:
[...]
Je verward nu HP1 workingmode met de CiC ControlMode
:strip_exif()/f/image/ydIp1fuEtDQDaiVDD84AG3bp.jpg?f=fotoalbum_large)
De Ai bot geeft dus 2 antwoorden. Dat Tado X alleen de watertemperatuur doorgeeft. En als je meer hulp wilt krijg je een antwoord dat Tado X ook de kamertemperatuur door zou moeten geven. Dus lekker duidelijk weer... Ik hoor het morgen wel van een echt persoon van Quatt.mrkb_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Hier ook vandaag van Quatt support een soort van een bevestiging dat de CiC inderdaad iets met kamertemperatuur doet, en dus niet alleen met watertemperatuur.
Hopelijk lost Tado het snel op. Genoeg doorverwijzingen naar hun technische team inmiddels.
:strip_exif()/f/image/qoCzSzxmL1o2GWUxouWl0Bke.png?f=user_large)
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Als ik het goed interpreteer is dit de concurrent van de Quatt chill, maar dan van Panasonic:
https://www.warmte365.nl/...mptechnologie-69AAB4.html
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
En dit is de andere concurrent.onlinaius schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:52:
Als ik het goed interpreteer is dit de concurrent van de Quatt chill, maar dan van Panasonic:
https://www.innovaenergie...pump-terminals/wlhp/wlhp/
Fijne van deze 2 zijn je kunt dus je radiator vervangen de chill staat ernaast.
Liefst zag ik deze variant liever.
in principe zijn het allemaal variaties van een fancoil.onlinaius schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:52:
wel mooi van die panasonic is de (optionele) condensatie injectie-kit, geen gedoe met bakjes water legen
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Toby-Wan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:18:
[...]
in principe zijn het allemaal variaties van een fancoil.
wel mooi van die panasonic is de (optionele) condensatie injectie-kit, geen gedoe met bakjes water legen
offtopic:
Ik kan me vergissen, maar een fancoil heeft toch geen ingebouwde warmtepomp? Zie ze meer als een convector met ventilatoren.
Ik kan me vergissen, maar een fancoil heeft toch geen ingebouwde warmtepomp? Zie ze meer als een convector met ventilatoren.
Blijf het bijzonder vinden dat mijn beide Quatts elkaar altijd weten te vinden en het liefst hun defrosts tegelijk uitvoeren. In de loop van de tijd komen ze samen. (terwijl ze op verschillende tijdsstippen gestart zijn)
Zou er een logische verklaring voor zijn? Ik kan tot dusver nog niks bedenken
/f/image/LsFzLR12n1Ih1LGNx7DrGiBq.png?f=fotoalbum_large)
Zou er een logische verklaring voor zijn? Ik kan tot dusver nog niks bedenken
/f/image/LsFzLR12n1Ih1LGNx7DrGiBq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IFkwJbB70r7uxKK5fPLmjF72.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 13-02-2025 09:43 ]
Ik gok omdat ze samen de buitentemperatuur naar beneden trekken en op dat moment ook samen het meest aanvriezenjj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:42:
Blijf het bijzonder vinden dat mijn beide Quatts elkaar altijd weten te vinden en het liefst hun defrosts tegelijk uitvoeren. In de loop van de tijd komen ze samen. (terwijl ze op verschillende tijdsstippen gestart zijn)
Zou er een logische verklaring voor zijn? Ik kan tot dusver nog niks bedenken![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn warmtepomp draaide gisteren bijna de hele dag op halve kracht. Terwijl hij wel de hele tijd de CV gebruikte.
Hoe is dit te verklaren?
Ik heb mijn tarieven zo ingesteld dat hij altijd de voorkeur geeft aan de Quat en de CV alleen aanslaat als de Quat het niet aan kan.
Dit deed hij in het verleden altijd netjes, maar nu dus totaal ander gedrag.
/f/image/Tncu3M9Tj8ucwoDqPcrsICtC.png?f=fotoalbum_large)
Hoe is dit te verklaren?
Ik heb mijn tarieven zo ingesteld dat hij altijd de voorkeur geeft aan de Quat en de CV alleen aanslaat als de Quat het niet aan kan.
/f/image/Tncu3M9Tj8ucwoDqPcrsICtC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WJzOU9wTPImiKLQqFsfcSd5F.png?f=fotoalbum_large)
Staat optimaliseer besparingen aan of uit?diederikkes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:59:
Mijn warmtepomp draaide gisteren bijna de hele dag op halve kracht. Terwijl hij wel de hele tijd de CV gebruikte.
Hoe is dit te verklaren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk aan een meer causaal verband. Doordat HP1 in defrost gaat, zal zijn watertemp uitgang lager worden. daardoor moet HP2 meer werken, en loopt dan ook tegen een defrost aan.jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:42:
Zou er een logische verklaring voor zijn? Ik kan tot dusver nog niks bedenken![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je zou inzoomen op de tijdstippen dan zie je dat HP1 als eerste begint met een defrost, en snel daarna HP2 mee gaat doen. Ze locken elkaar op deze manier. Maar het duurt even voordat ze gelocked zijn (dat zie je aan de eerste uren)
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Aan, maar met heel hoog tarief gas.jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:01:
[...]
Staat optimaliseer besparingen aan of uit?
Lijkt hetzelfde probleem als @Johnndiederikkes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Aan, maar met heel hoog tarief gas.
Ik krijg een klein vermoeden dat optimaal besparingen amper naar tarieven kijkt en min of meer bij een COP<3 gaat werken... En aanmaal in die modus terechtgekomen is het ook lastig om er weer uit te komen.
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Nice, klinkt ook wel aannemelijk. Mogelijk gecombineerd met de koude lucht zoals @Flesym aangeeft.AlfredPteD schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:11:
[...]
Ik denk aan een meer causaal verband. Doordat HP1 in defrost gaat, zal zijn watertemp uitgang lager worden. daardoor moet HP2 meer werken, en loopt dan ook tegen een defrost aan.
Als je zou inzoomen op de tijdstippen dan zie je dat HP1 als eerste begint met een defrost, en snel daarna HP2 mee gaat doen. Ze locken elkaar op deze manier. Maar het duurt even voordat ze gelocked zijn (dat zie je aan de eerste uren)
Ik probeer wat waardevolle grafieken in HA uit te lezen om te kijken of mijn huidige COP van 2.6 op mijn Quatt Duo 'juist' is of hoger kan. Heb het -2 buiten en binnentemperatuur van 22 graden.
Heeft iemand toevallig een voorbeeld om deze op te tuigen? Vindt 2.6 best wel laag namelijk.
Heeft iemand toevallig een voorbeeld om deze op te tuigen? Vindt 2.6 best wel laag namelijk.
Ik zou starten met de temperaturen en flow naast elkaar te zettenHetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
Ik probeer wat waardevolle grafieken in HA uit te lezen om te kijken of mijn huidige COP van 2.6 op mijn Quatt Duo 'juist' is of hoger kan. Heb het -2 buiten en binnentemperatuur van 22 graden.
Temp HP1 in
Temp HP1 uit
Temp HP2 in
Temp HP2 uit
FlowMeter temperature
FlowMeter flow
Om te zien of je temp-sensoren OK zijn, kun je de thermostaat even tijdelijk wat lager zetten, zodat Quatts uit gaan en in anti-vries-circulatie gaan (controlmode 98).
In die toestand zouden bovengenoemde 5 temperaturen min of meer gelijk moeten worden/zijn.
(er zijn inmiddels zat voorbeelden waarbij blijkt dat de temp sensoren niet altijd goed aangeven, dit kan ook resulteren in ogenschijnlijke slechte (of hele goede) COP)
Ik stook op ~20 graden. Dat zou neerkomen op -4 buitentemperatuur. Ik zou in dat geval blij zijn met COP 2.6.Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:39:
[...]
Ik zou starten met de temperaturen en flow naast elkaar te zetten
Temp HP1 in
Temp HP1 uit
Temp HP2 in
Temp HP2 uit
FlowMeter temperature
FlowMeter flow
Om te zien of je temp-sensoren OK zijn, kun je de thermostaat even tijdelijk wat lager zetten, zodat Quatts uit gaan en in anti-vries-circulatie gaan (controlmode 98).
In die toestand zouden bovengenoemde 5 temperaturen min of meer gelijk moeten worden/zijn.
(er zijn inmiddels zat voorbeelden waarbij blijkt dat de temp sensoren niet altijd goed aangeven, dit kan ook resulteren in ogenschijnlijke slechte (of hele goede) COP)
:strip_exif()/f/image/RtU78NytIvnAFGsBBoYM3dfn.png?f=user_large)
Ligt behoorlijk dicht bij elkaar
Ter verdieping: Quatts staan buiten op de grond, CIC hangt bij de ketel 8 meter hoger en leidingwerk loopt via een goot naar boven.
Flowmeter Temperature is de temperatuur gemeten onder de CV.Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:47:
[...]
[Afbeelding]
Ligt behoorlijk dicht bij elkaar. Wat is de FlowMeter temperature dan? Ik snap hp1/2 in/out wel, maar flowmeter is me niet echt duidelijk.
Ter verdieping: Quatts staan buiten op de grond, CIC hangt bij de ketel 8 meter hoger en leidingwerk loopt via een goot naar boven.
BIj oude modellen zat hier de flowmeter (met ingebouwde T-sensor). Daar komt de onjuiste benaming vandaan.
Bij nieuwe modellen zit er enkel een clip-on T-sensor onder de CV.
Edit: @Hetisookwat nu moet je deze temperature ook nog een keer bekijken als de Quatt op anti-vries-circulatie staat (thermostaat even paar graden omlaag) Dan geeft dat wel een beeld of (en zo ja welke) T-sensoren afwijken).
[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 13-02-2025 10:52 ]
ben benieuwd wat die aangekondigde "optionele condensatie-injectiekit, die ervoor zorgt dat als het niet mogelijk is om condensatie weg te leiden, het opnieuw in het systeem kan worden geïnjecteerd." gaat kosten.onlinaius schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:52:
op hun site is de De Aquarea Loop nog helemaal niet te vinden (behalve hetzelfde artikel).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ter verduidelijking, als ik hem 3 graden naar beneden zet gaat de Quatt UIT (flow naar 0l/h in bovenstaande statistiek). Is dit de bedoeling dan?jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Flowmeter Temperature is de temperatuur gemeten onder de CV.
BIj oude modellen zat hier de flowmeter (met ingebouwde T-sensor). Daar komt de onjuiste benaming vandaan.
Bij nieuwe modellen zit er enkel een clip-on T-sensor onder de CV.
Edit: @Hetisookwat nu moet je deze temperature ook nog een keer bekijken als de Quatt op anti-vries-circulatie staat (thermostaat even paar graden omlaag) Dan geeft dat wel een beeld of (en zo ja welke) T-sensoren afwijken).
Wat is jouw buitentemp. Als deze <6grC is, dan zou de Quatt (mogelijk na enige tijd) in circulatie modus gaan. Kan zijn dat je dit ziet als flow 0L/h (in werkelijkheid draait pomp op heel laag toerental).Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Ter verduidelijking, als ik hem 3 graden naar beneden zet gaat de Quatt UIT (flow naar 0l/h in bovenstaande statistiek). Is dit de bedoeling dan?
Je kunt dit zien aan de Heatpump QC supervisory control mode. Die zou dan op Anti-freeze protection - water circulation staan
Weer wat geleerd. Schoot inderdaad direct naar de goede stand, maar flow liet dit niet zien. Hier de waardes na exact een kwartier:jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:05:
[...]
Wat is jouw buitentemp. Als deze <6grC is, dan zou de Quatt (mogelijk na enige tijd) in circulatie modus gaan. Kan zijn dat je dit ziet als flow 0L/h (in werkelijkheid draait pomp op heel laag toerental).
Je kunt dit zien aan de Heatpump QC supervisory control mode. Die zou dan op Anti-freeze protection - water circulation staan
:strip_exif()/f/image/W6Ax36BtfxdqsPQSWZZlEEEl.png?f=user_large)
Zit dicht op elkaar, dus geen uiteenlopende waardes wat dat betreft.
Je wilt wel een COP halen van 120/Tlift. Dus als je watertemperatuur 40 graden is, wil je een COP halen van 120/(40--2)=2,9.Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
edit: dan check je of je Quatt het "juist" doet. Maar je ziet niet of je afgifte "juist" is. Vaak kun je betere COP halen door betere afgifte, waarmee die 40 lager wordt en COP dus hoger bij gelijke omstandigheden.
[ Voor 16% gewijzigd door SBL op 13-02-2025 11:44 ]
Zo is er niets geks te zien, slechts paar tienden afwijking. Beide Quatts voegen eventueel temperatuur toe. Maar zoals @jj85 al schrijft hier ook even naar kijken als alle temperaturen gelijk zouden moeten zijn; thermostaat even omlaag om hem in stand 98 te krijgen.Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:47:
[...]
[Afbeelding]
Ligt behoorlijk dicht bij elkaar. Wat is de FlowMeter temperature dan? Ik snap hp1/2 in/out wel, maar flowmeter is me niet echt duidelijk.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.