• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Thread is trouwens nog niet echt lekker naar mijn mening, werkt op 2,4 Ghz. Lijkt op WiFi, maar is het niet. Je moet een border router hebben en je moet al gauw met een soort access points aan de slag. Ik heb in ieder geval voor WiFi op iedere verdieping een AP nodig, ik verwacht dat ik mesh extenders voor Thread nodig zou hebben.

Om dezelfde reden heb ik de Tado X laten liggen. Als je alleen een temperatuursensor op BG hebt en de draadloze ontvanger op de zolder bij de CV, zoals ik, vrees ik dat je dat niet gaat halen.

Dan liever de 868 Mhz van de Tado V3+, die red dat wel rechtstreeks. :)

Het is ook wat een kip/ei-verhaal overigens. Thread is ook een mesh netwerk zoals Zigbee, dus een ander apparaat op permanente spanning (230v) kan als mesh extender dienen en dan lukt het opeens wel. Maar als je nog geen andere apparaten hebt....

Ik wacht de Chill even af voorlopig. Heb me wel ingeschreven voor de all electric en het lijkt erop dat de XL variant van de boiler bij mij zou passen (hij is minder hoog dan ik dacht).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kramerri
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-10-2025
Even een update voor wie het wilt. Het ijs werd maar dikker en dikker. Voorbijgangers gingen zelfs aanbellen of die niet straks uit elkaar klapt. Noodnummer gebeld want alleen zo krijg je iemand aan de lijn, helaas. Op hun advies de prijs voor stroom op een tientje gezet om hem hopelijk naar de ontdooi te krijgen en niet meer mee te laten doen. Nu gaan ze op afstand de data bekijken, om te zien wat er stuk is, en dan een monteur langssturen voor reparatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Kramerri op 11-02-2025 10:13 ]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:03:
Thread is trouwens nog niet echt lekker naar mijn mening, werkt op 2,4 Ghz. Lijkt op WiFi, maar is het niet. Je moet een border router hebben en je moet al gauw met een soort access points aan de slag. Ik heb in ieder geval voor WiFi op iedere verdieping een AP nodig, ik verwacht dat ik mesh extenders voor Thread nodig zou hebben.

Om dezelfde reden heb ik de Tado X laten liggen. Als je alleen een temperatuursensor op BG hebt en de draadloze ontvanger op de zolder bij de CV, zoals ik, vrees ik dat je dat niet gaat halen.

Dan liever de 868 Mhz van de Tado V3+, die red dat wel rechtstreeks. :)

Het is ook wat een kip/ei-verhaal overigens. Thread is ook een mesh netwerk zoals Zigbee, dus een ander apparaat op permanente spanning (230v) kan als mesh extender dienen en dan lukt het opeens wel. Maar als je nog geen andere apparaten hebt....

Ik wacht de Chill even af voorlopig. Heb me wel ingeschreven voor de all electric en het lijkt erop dat de XL variant van de boiler bij mij zou passen (hij is minder hoog dan ik dacht).
klopt, thread is m.n. in combinatie met Matter een nieuw en opkomend alternatief wat breed inzet zou moeten worden. Het zou een aantal voordelen hebben en mij lijkt de keuze van Quatt om ook vooral op nieuwe technologieën in te haken dan ook niet vreemd.
Het zou me dan ook niet verbazen als bv een nieuwe CIC versie 2 ook over Thread zou gaan beschikken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Het zou me dan ook niet verbazen als bv een nieuwe CIC versie 2 ook over Thread zou gaan beschikken.
En voor de huidige gebruikers een lelijk Thread USB dongletje in de USB-poort van de CiC ;)

• MacD007
Kramerri schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:12:
Even een update voor wie het wilt. Het ijs werd maar dikker en dikker. Voorbijgangers gingen zelfs aanbellen of die niet straks uit elkaar klapt. Noodnummer gebeld want alleen zo krijg je iemand aan de lijn, helaas. Op hun advies de prijs voor stroom op een tientje gezet om hem hopelijk naar de ontdooi te krijgen en niet meer mee te laten doen. Nu gaan ze op afstand de data bekijken, om te zien wat er stuk is, en dan een monteur langssturen voor reparatie.
oeps, laat maar even weten hoe het afloopt. en sterkte. Lukte het noodnummer wel en hoe was je ervaring van het gesprek?

• JanHenk
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:23:
[...]
En voor de huidige gebruikers een lelijk Thread USB dongletje in de USB-poort van de CiC ;)
Dat kan eigenlijk niet missen inderdaad. :)

En wat gaat Quatt doen als de Chill en de CiC elkaar over Thread niet kunnen vinden omdat ze de enige twee zijn in het netwerk en te ver bij elkaar vandaan zijn? Of hebben alleen mensen met de kleinere woningen een Quatt :+

Edit: ik weet de oplossing al, ze verkopen nog een Chill om er ongeveer tussenin te zetten :P

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 11-02-2025 10:26 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:00
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:11:
Ik vraag me af waarom hij vannacht alweer 1 kuub gas verbruikt, terwijl de warmtepomp niet eens op vol vermogen draait. Elektriciteit staat op 0.11 cent, dus daar kan het niet aan liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de stappen voor de nachtverlaging te groot zijn zodat de Quatt/CiC extra vermogen via de cv vraagt om die grote stappen te maken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
lieverd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Nou vooruit, omdat je te lui bent om het zelf te doen.
Dit is een duurder segment monobloc waar ik ooit een offerte voor heb aangevraagd:
https://www.lg.com/nl/luc...m091hf-ub40-hn1616hc-nk0/
COP A+7/W35 is 4.7, max output 6.8 kW warmte
COP A-7/W+35 is 2.7,
COP A-7/W+55 is 2.2
dus COP A-7/W+45 zal ongeveer 2.5 zijn. Zie geen verbetering t.o.v. de Quatt.
Hoe hard de capaciteit afneemt bij +7 vs -7 kan ik nergens vinden.
Alleen van +7 naar +2 van 8.7kW naar 7.2kW.
Leveranciers delen alleen het minimaal noodzakelijke aan getallen voor hun energielabel, zo lijkt het.
Wacht even. Jij schrijft:
Probleem met warmtepompen is dat ze slecht presteren als het echt koud wordt.
Daarmee generaliseer je 'warmtepompen', terwijl dat eigenlijk alleen geldt voor apparaten met een relatief kleine verdamper bijv. Misschien wel juist de warmtepompen die als hybride worden verkocht. Vaak de toch wat compactere buitenunits.
Het gaat er nou net om hoe het vermogen juist niet afneemt van +7 naar -7.
De wp die je hier aanhaalt geeft nominaal 9kW bij -7. Me dunkt!
En zo hebben 'the lots' dat met hun warmtepompen net zo.
De COP waarde wordt haast ondergeschikt bij die temperaturen. Althans als het alternatief gasstook is, dan zit je nog steeds aan de goede kant zogezegd. Zoals @netappie ook uitlegt.
Als de wp het trekt en juist bemeten is, stook je als het goed is nog altijd goedkoper dan met gas.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Kramerri
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:23:
[...]

oeps, laat maar even weten hoe het afloopt. en sterkte. Lukte het noodnummer wel en hoe was je ervaring van het gesprek?
Ja als je geen lekkage of nog wel warmte in huis hebt wordt je doorverwezen naar het ticket systeem en de verbinding verbroken. Nou op die manier was ik inmiddels al weken bezig en geen stap verder. Nu wordt het echt koud en wordt mijn probleem alleen maar duidelijker met de Quatt. Dat ticket systeem vind ik helemaal niets en geeft meer frustraties dan oplossingen. Daar mogen ze best in verbeteren.

Ik heb maar via het Noodnummer mij door laten koppelen alsof ik lekkage had, zo kreeg ik tenminste een persoon aan de lijn. Deze man was aardig en behulpzaam, maar ik had niet het gevoel dat hij heel veel van de Quatt wist want hij ging eerst alles overleggen. Maar uiteindelijk moet iedereen het leren, heb ik geen problemen mee als het gewoon vlot gaat. Dus mijn ervaring daarmee was positief, maar hij is nog niet heel he.. geen idee hoe lang die volgende fase nu gaat duren. 😂

• jj85
Kramerri schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Ja als je geen lekkage of nog wel warmte in huis hebt wordt je doorverwezen naar het ticket systeem en de verbinding verbroken. Nou op die manier was ik inmiddels al weken bezig en geen stap verder. Nu wordt het echt koud en wordt mijn probleem alleen maar duidelijker met de Quatt. Dat ticket systeem vind ik helemaal niets en geeft meer frustraties dan oplossingen. Daar mogen ze best in verbeteren.

Ik heb maar via het Noodnummer mij door laten koppelen alsof ik lekkage had, zo kreeg ik tenminste een persoon aan de lijn. Deze man was aardig en behulpzaam, maar ik had niet het gevoel dat hij heel veel van de Quatt wist want hij ging eerst alles overleggen. Maar uiteindelijk moet iedereen het leren, heb ik geen problemen mee als het gewoon vlot gaat. Dus mijn ervaring daarmee was positief, maar hij is nog niet heel he.. geen idee hoe lang die volgende fase nu gaat duren. 😂
Zou het expansie ventiel vast zitten? Waardoor hij een te grote expansie geeft, R32 teveel uitflasht/afkoelt en daardoor de verdamper te koud is + aanvriest? En dan zullen defrosts ook niet werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxrx1Pt6rxBaV-0jI4S59Hxo3WU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FUlkxeQ9TcMJ3hxiiSphqVVO.png?f=user_large

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Ein herzliches Willkommen an alle neuen deutschen Quatt-Benutzer
ze hebben ookal een duitse site: https://www.quatt.de/

dus uitrol in Duitsland is dus nu dus bezig. De prijs met vanaf 7.000 euro is wel wat anders dan hier in ons kikkerlandje kosten en dat terwijl in duitsland de subsidies behoorlijk hoog zijn, in Duitsland kunnen ze tot 70% subsidie krijgen, met als basis tenminste 30%. Onduidelijk of in het genoemde bedrag die bv 30% basissubsidie al is meegerekend. Quatt kennende zal dat wel zo zijn.

• JanHenk
  • Niet online
Ik had nog een gedachte over de all-electric opzet met de kleine propaan water/water warmtepomp van Quatt ("HeatCharger").

De buitenunit heeft momenteel natuurlijk nog R32. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze moeite om daar rechtstreeks een boilervat mee verwarmen omdat een pomp met R32 die hoge(re) temperatuur niet kan halen.

De water/water pomp werkt met propaan en kan het daarom wel. Eigenlijk een kunstgreep om de R32-unit te compenseren, dus.

Ben ook heel benieuwd naar het systeemrendement van de tapwaterbereiding. Het zou namelijk kunnen dat zo'n type cascadeopstelling ook efficiënter is, omdat de buitenunit op veel lager temperatuur kan (blijven) draaien. :)

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Zou het expansie ventiel vast zitten? Waardoor hij een te grote expansie geeft, R32 teveel uitflasht/afkoelt en daardoor de verdamper te koud is + aanvriest? En dan zullen defrosts ook niet werken.
[Afbeelding]
Of de klep idd. Dan mislukt het defrosten en gaat ie vrolijk verder met verwarmen.
Ben wel benieuwd wat de app aangeeft als er geen lucht door de verdamper kan.

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat de stappen voor de nachtverlaging te groot zijn zodat de Quatt/CiC extra vermogen via de cv vraagt om die grote stappen te maken
ja, dat beeld zie ik bij mij dus ook, mensen met een Quatt Duo hebben daar iets minder last van, ik zie dat bij mijn buurman met een Quatt Duo. Echter als ik gewoon kijk wat ik nu extra aan gas gebruik, voor die prijs kan ik geen extra Quatt laten plaatsen binnen een redelijke TVT los van het feit dat ik deze niet naast mijn bestaande Quatt kan plaatsen ivm de geluidseisen.

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Dat kan eigenlijk niet missen inderdaad. :)

En wat gaat Quatt doen als de Chill en de CiC elkaar over Thread niet kunnen vinden omdat ze de enige twee zijn in het netwerk en te ver bij elkaar vandaan zijn? Of hebben alleen mensen met de kleinere woningen een Quatt :+

Edit: ik weet de oplossing al, ze verkopen nog een Chill om er ongeveer tussenin te zetten :P
Nee, ze verkopen dan de bv getoonde hub, die dus ook als repeater kan dienen, en die is een heel stuk goedkoper dan een tweede Chill, of je moet die Chill op die plek graag willen hebben.

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Nee, ze verkopen dan de bv getoonde hub, die dus ook als repeater kan dienen, en die is een heel stuk goedkoper dan een tweede Chill, of je moet die Chill op die plek graag willen hebben.
Het was een geintje / ironie. Ik begrijp ook dat je er dan mesh hubs tussen moet zetten. Ik weet niet of Quatt dat zelf aanbiedt, dat lees ik zo niet uit de mail. Maar kun je natuurlijk zelf ook regelen...

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik vermijd pdf's 😉
Er hangen 2: wanneer ik er 2 meter van af sta hoor ik m nauwelijks, beslist veel minder "lawaai" dan de Quatt. Ik zie mede aan de takken van de hortensia dat die T's. draaien, anders valt t niet op. 60dB is het beslist niet.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:53:
Ik had nog een gedachte over de all-electric opzet met de kleine propaan water/water warmtepomp van Quatt ("HeatCharger").

De buitenunit heeft momenteel natuurlijk nog R32. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze moeite om daar rechtstreeks een boilervat mee verwarmen omdat een pomp met R32 die hoge(re) temperatuur niet kan halen.

De water/water pomp werkt met propaan en kan het daarom wel. Eigenlijk een kunstgreep om de R32-unit te compenseren, dus.

Ben ook heel benieuwd naar het systeemrendement van de tapwaterbereiding. Het zou namelijk kunnen dat zo'n type cascadeopstelling ook efficiënter is, omdat de buitenunit op veel lager temperatuur kan (blijven) draaien. :)
Nee, ik zie dat anders, dit is gewoon een gevolg van nieuwe (EU) wetgeving (F-gassen) waarbij voor dit soort toepassing R32 gewoon geen optie meer is en ze dus moeten uitwijken naar natuurlijke koudemiddelen zoals bv propaan (R290) of CO2 (R744).
Per 2027 is dit koudemiddel voor een type als de Quatt warmtepomp niet meer toegestaan, men zal dus vóór die datum, ik verwacht eigenlijk eind dit jaar en zeker ergens begin 2026 dat Quatt een nieuw type warmtepomp met R290 zal gaan uitbrengen. Voor bestaande units heeft dat overigens nog geen uitwerking.

Daarnaast heb je gelijk dat R290 beter geschikt is voor deze hogere temperaturen en je dus nog een kleinere unit nodig hebt, tenslotte heb je alleen een boost nodig voor de Quatt.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:00
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:56:
[...]

ja, dat beeld zie ik bij mij dus ook, mensen met een Quatt Duo hebben daar iets minder last van, ik zie dat bij mijn buurman met een Quatt Duo. Echter als ik gewoon kijk wat ik nu extra aan gas gebruik, voor die prijs kan ik geen extra Quatt laten plaatsen binnen een redelijke TVT los van het feit dat ik deze niet naast mijn bestaande Quatt kan plaatsen ivm de geluidseisen.
Kun jij dan de stappen voor de nachtverlaging niet verlagen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Ik vermijd pdf's 😉
Er hangen 2: wanneer ik er 2 meter van af sta hoor ik m nauwelijks, beslist veel minder "lawaai" dan de Quatt. Ik zie mede aan de takken van de hortensia dat die T's. draaien, anders valt t niet op. 60dB is het beslist niet.
dat denk ik ook niet, alleen zit hier juist het verschil tussen de wettelijk bepaalde geluidsvermogen niveau wat dus afstandonafhankelijk is ( dat is dus die 60 dB) en hoe jij meters daar vandaan dat geluid (=geluidsdruk (Lp)) ervaart. Geluidsdruk is namelijk wel afhankelijk van de afstand.

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Nee, ik zie dat anders, dit is gewoon een gevolg van nieuwe (EU) wetgeving (F-gassen) waarbij voor dit soort toepassing R32 gewoon geen optie meer is en ze dus moeten uitwijken naar natuurlijke koudemiddelen zoals bv propaan (R290) of CO2 (R744).
Per 2027 is dit koudemiddel voor een type als de Quatt warmtepomp niet meer toegestaan, men zal dus vóór die datum, ik verwacht eigenlijk eind dit jaar en zeker ergens begin 2026 dat Quatt een nieuw type warmtepomp met R290 zal gaan uitbrengen. Voor bestaande units heeft dat overigens nog geen uitwerking.
Ja dat begrijp ik uiteraard ook. Maar wat doe je dan met de klanten die allemaal een R32 hybride oplossing hebben? Je moet ook die klanten faciliteren om naar all electric te kunnen, dat was ons beloofd bij aanschaf. Dat staat los van een eventueel nieuw product die het zelfstandig zou kunnen. Je hebt nu al 'legacy' waar rekening mee gehouden moet worden in het ontwerp van de all-electric opstelling. Dat is het probleem.

En de oplossing is een propaan (R290) water/water warmtepomp in huis.
Daarnaast heb je gelijk dat R290 beter geschikt is voor deze hogere temperaturen en je dus nog een kleinere unit nodig hebt, tenslotte heb je alleen een boost nodig voor de Quatt.
Ik ben nogmaals behoorlijk benieuwd naar het systeemrendement van de twee samen. Maar daar gaan we achter komen.

• paQ
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Ik ben nogmaals behoorlijk benieuwd naar het systeemrendement van de twee samen. Maar daar gaan we achter komen.
Als beide apparaten in hun optimale 'COP-zone' kunnen opereren zou er winst kunnen zijn. Tegelijkertijd heb je ook weer overdrachts- en transportverliezen. En hoe heter het water, hoe meer energie het nou eenmaal kost.
Inderdaad, je zult het in de praktijk moeten zien.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:36
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Als beide apparaten in hun optimale 'COP-zone' kunnen opereren zou er winst kunnen zijn. Tegelijkertijd heb je ook weer overdrachts- en transportverliezen. En hoe heter het water, hoe meer energie het nou eenmaal kost.
Inderdaad, je zult het in de praktijk moeten zien.
De mooiste truuk is natuurlijk warm water maken als er even weinig of geen geen warmtevraag is omdat de buitentemperatuur even te hoog is. Zo kan je profiteren van een hogere COP en ook een voorraadje aanleggen voor defrosts.

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:30:
[...]

De mooiste truuk is natuurlijk warm water maken als er even weinig of geen geen warmtevraag is omdat de buitentemperatuur even te hoog is. Zo kan je profiteren van een hogere COP en ook een voorraadje aanleggen voor defrosts.
Ik 'hoop' ergens dat de (marginale) winst zit in het opgewarmde koelwater van de chill bijv. terug in het SWW water te krijgen. Want dat is in theorie best mooi bedacht. Zo doe je daar nog wat mee iig, ipv het weer naar buiten te blazen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 11-02-2025 11:34 ]

• netappie
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Ik 'hoop' ergens dat de (marginale) winst zit in het opgewarmde koelwater van de chill bijv. terug in het SWW water te krijgen. Want dat is in theorie best mooi bedacht. Zo doe je daar nog wat mee iig, ipv het weer naar buiten te blazen.
Ja, dat is ook een mooie bijvangst, maar in ons klimaat is dat natuurlijk maar heel weinig op jaarbasis. Ik denk vooral aan de uren in de winter dat de zon even helpt en de thermostaat een paar uur afslaat. Dan kan de buitenunit prima door voor SWW en sparen voor de defrosts. Ook in de nacht kan er alvast een voorraadje gemaakt worden die je dan in kan zetten voor het snel opwarmen van het CV systeem nadat het warm water voor het ochtendritueel geleverd is.

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Ja dat begrijp ik uiteraard ook. Maar wat doe je dan met de klanten die allemaal een R32 hybride oplossing hebben? Je moet ook die klanten faciliteren om naar all electric te kunnen, dat was ons beloofd bij aanschaf. Dat staat los van een eventueel nieuw product die het zelfstandig zou kunnen. Je hebt nu al 'legacy' waar rekening mee gehouden moet worden in het ontwerp van de all-electric opstelling. Dat is het probleem.

En de oplossing is een propaan (R290) water/water warmtepomp in huis.
snap ik, echter ik denk dat dat wat je aangeeft ook helemaal geen probleem (ook in de toekomst) zou hoeven te zijn, ik verwacht zelfs dat een Quatt mkII (met R290) prima naast een bestaande Quatt mkI (met R32) kan werken en zodoende ook een Full Electric, ook in de toekomst, mogelijk gaat maken.
De verschillen zijn via de aansturing (CIC) prima te doen.
Dus in mijn ogen zie ik daar ook helemaal geen probleem.
[...]

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:52
TeslaNerd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Maar dit beeld herken ik niet bij andere zelfs koudere nachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RXh78_U2iEZhnD5LGhwTnOh23I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MNiEhmpyjF8M8omj29P6Awd8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFktXhyTs002e2c2ynYSrlOat6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oQvTpXKYxsEQt6tFXDYt5tbH.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Sinds gisteren doet de Quatt raar met de thermostaat temperaturen. Ik zie ook dat ik ainds gisteren op de nieuwe CiC software zit: 2.23.0
Ik gebruik een Tado X. We hebben ook een houtkachel dus de temperatuurstijging in de avond komt daardoor. Temperatuur compensatie in Tado is 0°C. Altijd al geweest.

Gisteren in de avond is het thermostaat setpoint naar 20°C verhoogd, dit heb ik zelf echter niet gedaan. Quatt heeft bedacht dat het setpoint vanaf nu 20°C is. In de Tado blijft het setpoint wel op de waarde die ik zelf instel staan. Als ik deze verander dan verandert deze in de Quatt app niet mee. Als de Tado warmte vraagt dan gaat Quatt wel aan, maar de temperaturen kloppen dan nog steeds niet. De gemeten waarde in de Quatt app is nu bijvoorbeeld 19,4 en het setpoint wederom 20. In Tado is de gemeten waarde 19 en het setpoint ook.

Ik heb de CiC en Quatt al opnieuw opgestart, maar dat heeft niks geholpen.
Wat kan ik hier aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oxqyqtLNYNiP8W7NYrkZfmmMik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GljUFvnKHUYOyGu6FPLrrB7Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQWFqAMNuePSpGVRucC-w44K8Ik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VKKFeG7abw4t09z7cMrqBDeK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SqMZZMEoPccAO_TVHNYDrRzx3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jvTt9AYa3b5SFsMjRWHt2utP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm8LvVoUNOIXdlKtearKncTtKSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mHcHTYLJ1DNdyBjtSMvYSdzI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlWp1XMtFpZdb-hN2V9DgzkHYg0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OQ9ksPSR0e3A2WXZhAzB2pFm.png?f=user_large

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Kun jij dan de stappen voor de nachtverlaging niet verlagen?
Die zitten al met stapjes van 0,5 gr, maar als de Chef thuis het toch sneller warmer wil dan betekend dat gewoon dat we iets meer gas gebruiken, als ik echter naar mijn verbruik vóór de warmtepomp kijk hoef ik nu ook niet bepaald te klagen, het is nog steeds laag. Vorig jaar was het helemaal top, toen totaal slechts 160 m3 verbruikt (jaar), nu zal dat ruim 50-60 m3 meer gaan worden, al met al ben ik nog steeds zeer tevreden.

wat ik net wel zag is dat mijn Quatt uit ging terwijl hij de ingestelde temperatuur nog niet heeft bereikt, of dit nu weer een dingetje van de T6 is of de fout bij Quatt lag kon ik zo snel niet zien. CIC zit trouwens ook op 2.23.0 en app op 1.23.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4XxDkGFZwuozep58XnJyJYvmYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7f1Xd3s3Wdj6bQi2YlLOXRHZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2025 12:25 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Ik had inderdaad ook liever een radiator vorm gezien zodat die de bestaande kon vervangen.

Maar het alternatief is vaak ook niet onopvallend. Een mobiele airco is een stuk groter en een vaste airco heeft meestal een afzichtelijke buitenunit, en dan moet je ook nog ergens een binnenunit kwijt die vaak meer richting ooghoogte hangt.

Dit kan je gewoon naast de bank of TV parkeren en net doen alsof het een speaker is :P
Lijkt erop dat andere partijen dit al wel aan het maken zijn. Zie bijvoorbeeld rator. https://www.rator.nl/ hopelijk kan quatt straks ook daarmee samenwerken.

• MacD007
Eskimootje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Lijkt erop dat andere partijen dit al wel aan het maken zijn. Zie bijvoorbeeld rator. https://www.rator.nl/ hopelijk kan quatt straks ook daarmee samenwerken.
Een dergelijk ontwerp heeft wel de de noodzaak om een beschikbare muur te hebben, juist met een rond ontwerp ben je dus veel flexibeler qua opstelling, waarbij je dus wel nog altijd met de leidingen zit. IK denk dat voor beide ontwerpen plus en min punten te vinden zijn.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Een dergelijk ontwerp heeft wel de de noodzaak om een beschikbare muur te hebben, juist met een rond ontwerp ben je dus veel flexibeler qua opstelling, waarbij je dus wel nog altijd met de leidingen zit. IK denk dat voor beide ontwerpen plus en min punten te vinden zijn.
Voor beide is denk ik een markt. De rator vervangt de huidige radiator, en zit dus permanent vast.

• jj85
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:14:
[...]

wat ik net wel zag is dat mijn Quatt uit ging terwijl hij de ingestelde temperatuur nog niet heeft bereikt, of dit nu weer een dingetje van de T6 is of de fout bij Quatt lag kon ik zo snel niet zien. CIC zit trouwens ook op 2.23.0 en app op 1.23.0.
[Afbeelding]
Kan het een defrost zijn? Tegenwoordig is dat in de app zichtbaar als een Quatt die uit staat...Maar je hebt wel 0,4kW stroomverbruik

• MacD007
Eskimootje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Voor beide is denk ik een markt. De rator vervangt de huidige radiator, en zit dus permanent vast.
oke, maar ik denk juist dat daar ook een duidelijk verschil tussen deze twee producten zit, de Chill is géén vervanging van een radiator.

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Kan het een defrost zijn? Tegenwoordig is dat in de app zichtbaar als een Quatt die uit staat...Maar je hebt wel 0,4kW stroomverbruik
Jup, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, stom van me, via de HW kan ik namelijk de defrost prima zien, dus het was een defrost, weer wat geleerd. d:)b

• jj85
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Jup, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, stom van me, via de HW kan ik namelijk de defrost prima zien, dus het was een defrost, weer wat geleerd. d:)b
Niet zo heel stom, volgens mij is dit namelijk nog niet heel lang zo dat de App een defrost als Uit weergeeft.

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:12:
Sinds gisteren doet de Quatt raar met de thermostaat temperaturen. Ik zie ook dat ik ainds gisteren op de nieuwe CiC software zit: 2.23.0
Ik gebruik een Tado X. We hebben ook een houtkachel dus de temperatuurstijging in de avond komt daardoor. Temperatuur compensatie in Tado is 0°C. Altijd al geweest.

Gisteren in de avond is het thermostaat setpoint naar 20°C verhoogd, dit heb ik zelf echter niet gedaan. Quatt heeft bedacht dat het setpoint vanaf nu 20°C is. In de Tado blijft het setpoint wel op de waarde die ik zelf instel staan. Als ik deze verander dan verandert deze in de Quatt app niet mee. Als de Tado warmte vraagt dan gaat Quatt wel aan, maar de temperaturen kloppen dan nog steeds niet. De gemeten waarde in de Quatt app is nu bijvoorbeeld 19,4 en het setpoint wederom 20. In Tado is de gemeten waarde 19 en het setpoint ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ligt zeer waarschijnlijk niet aan Quatt maar aan Tado. Er zijn verschillende mensen in dit topic (waaronder ondergetekende) die dit zien vanaf firmware 251.0 van de thermostaat, die niet meer de goede waarden aan de CiC doorgeeft over OpenTherm.

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je Tado X gereset?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-01 19:01
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:11:
Ik vraag me af waarom hij vannacht alweer 1 kuub gas verbruikt, terwijl de warmtepomp niet eens op vol vermogen draait. Elektriciteit staat op 0.11 cent, dus daar kan het niet aan liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het bijschakelen van gas wordt op CiC niveau bepaald en zwaar beïnvloed door de ControlSetPoint CSP van je thermostaat.
Ik zag hier eerder een post van iemand die deze kon verlagen, toch?
Bij mij werkt dat inderdaad, er wordt dan minder of geen gas bijgestookt.
Het duurt daardoor natuurlijk wel langer voor je huis op temperatuur is, maar daar kies je zelf voor.

Zie deze metingen als referentie, indien je de details wilt zien
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het zijn drie gelinkte posts.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11-2025
Dat heeft geen zin aangezien het zeer waarschijnlijk een firmware issue is.

• MacD007
De TS is met de info van de mail over de Chill weer aangepast.
Ik heb me zo veel mogelijk beperkt voor de meest belangrijke punten uit de mail, als ik een belangrijk punt ben vergeten of iets verkeerd benoemd heb laat het dan even weten, bedankt.

[ Voor 63% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2025 13:15 ]

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
mrkb_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:53:
Kleine update over de Tado X bedraad en Quatt.

Sinds firmwareversie 251.0 lijkt de thermostaat in plaats van werkelijke setpoint en werkelijke kamertemperatuur een vast setpoint (altijd 20 graden) en het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur door te sturen over OpenTherm richting CiC.

Ik ben bij Tado support inmiddels door de eerste linie heen, het is doorgezet naar de relevante afdeling.

Bij Quatt support wacht ik nog op een reactie van een uitgebreide beschrijving van wat ik zie.

Zodra ik meer hoor geef ik een update.

Wellicht is het een goed idee als mensen met dezelfde combi dit ook melden bij Tado en Quatt support. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat beide partijen dit serieus gaan nemen.
Ik heb precies dezelfde waarneming als jij. Alleen het moment dat het zich fout is gaan gedragen (Quatt meldt andere kamertemperatuur en setpoint dan Tado X) valt bij mij precies samen met het aflopen van de proefperiode Auto-Assist.

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
mrkb_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Dit ligt zeer waarschijnlijk niet aan Quatt maar aan Tado. Er zijn verschillende mensen in dit topic (waaronder ondergetekende) die dit zien vanaf firmware 251.0 van de thermostaat, die niet meer de goede waarden aan de CiC doorgeeft over OpenTherm.
Wat mijn versie was afgelopen vrijdag/zaterdag kan ik niet meer zien. De firmware versie staat nu op 251.2.

Afgelopen vrijdag ging bij mij de actuele temperatuur om 18:15 naar 18gr. Althans in de Quatt-app en JSON. Op de thermometer en de Tado-app stond de actuele temp op 19,8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1TtE9aFmpT9-tUDbvSnKmnZ5Rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5YdY1SOpnR6SOxhfqibrXsYn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B79DnskfXsYGNHqXRYAnF0D-lTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y9ZCjFt65cM5IKn2tcz2R2qS.png?f=fotoalbum_large

Ik zou het nog niet meteen als calamiteit beschrijven, maar indien de CiC-denkt dat het 18 is en dat blijft zo, draait de DUO op MAX en wil hij ook de CV-ketel erbij halen. De CV-ketel heb ik mooi op tijd uitgezet en de CiC en bedrade Tado X gereset (althans de batterijen eruit gehaald maar nog wel aan aangesloten gelaten middels de 2 OT draden); zonder resultaat.

Het alarm nr. gebeld (vrijdag avond) en gesprek gehad met Quatt medewerker. Gezien twijfel of het aan de CiC lag of de Tado X, toch een QUATT-ticket gemaakt. 'sNachts voor het eerst de Sound-slider op min gezet om toch de DUO van zijn max te halen en dus het vermogen enigszins te beperken.

Volgende dag, zaterdag middag, waren er 2 heren van Roke (exclusieve installateur van Quatt). Ze waren in de buurt voor een installatie en andere service call. Zij kwamen ook tot de conclusie dat de hoofdverdachte de CiC was en hebben die vervangen (hadden die nog in de bus liggen). Helaas was daarmee het probleem niet verholpen en is de T6, welke ik nog had liggen, terug gezet. Dit loste het probleem op.

Ik wacht even op meer duidelijkheid betreft de X met het wel of niet terugzetten.

De Tado X werkte in principe prima. Vanwege het snelle doorgeven van de temp en het op 0,1gr kunnen instellen vond ik fijn. Het snelle updaten van de temp was bij mij geen probleem omdat ik een heel traag systeem heb (grenzen 14kW,-10gr en 0kW,17gr)

Dikke pluim voor Quatt voor het oppakken en afhandelen al was het achteraf niet een directe Quatt oorzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door HarryInia op 12-02-2025 11:56 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

• jj85
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:37:
[...]

Toch zojuist bij Quatt de (uitgebreide) vraag maar eens neergelegd waarom ze dit doen. Defrosts horen bij een warmtepomp, dat kost energie, dus dat horen we ook gewoon terug te zien in de mooie cijfers in de Quatt app etc.
Is het nu een 'foutje' of bewust verkeerd...
Na 1,5mnd reactie gekregen op de vraag waarom ze het thermisch vermogen van de Quatt op 0 afkappen tijdens een defrost en daarmee dus ongeveer 0,2kWh per defrost teveel aan output bereken/weergeven...
Tsja... :X Ze begrijpe het zelf misschien ook niet.
Bedankt voor je uitgebreide analyse en feedback. We waarderen het dat je zo nauwkeurig naar de data kijkt en dit met ons deelt.

De reden dat de warmte tijdens een defrost nog steeds wordt meegerekend in de totale COP, is omdat de compressor blijft draaien en warmte blijft produceren. Deze warmte wordt op dat moment niet direct naar je woning gestuurd, maar wordt gebruikt om de warmtepomp te ontdooien.

Als we deze energie niet zouden meenemen in de berekening, zou dat juist een vertekend beeld geven, omdat de compressor nog steeds actief is en warmte genereert. De warmte wordt in feite tijdelijk naar een ander deel van het verwarmingscircuit verplaatst, maar is nog steeds onderdeel van het totale proces.

Ik begrijp je punt en waarom je zou willen dat de app dit op een andere manier weergeeft. Ik zal je feedback intern doorgeven, zodat we dit kunnen bespreken met het team. Mocht je hier nog verdere vragen over hebben of aanvullende inzichten willen delen, laat het ons gerust weten!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb gisteren een adviesgesprek gehad met een adviseur van Quatt. Eigenlijk weinig nieuws, maar een ding ben ik nog (sterk) over aan het twijfelen: een enkele of dubbele unit.

In eerste instantie leek de adviseur vrij zelfverzekerd dat een enkele genoeg was, maar ik stelde een aantal vragen waardoor die later toch zeker was dat een dubbele beter geschikt was.

De upgrade van een enkele naar een dubbele kost "maar" 700 euro extra. Dit vind ik wel te overzien.

Paar belangrijke details:
  • Woonoppervlakte woning: 130 m2 (50m2 begane grond)
  • Huidig gasverbruik: 800m3 (informatie van de vorige bewoners, ik heb zelf pas de sleutel sinds 6 januari)
  • Bouwjaar: 1999
  • Type woning: Twee-onder-een-kap
  • Ik verwarm eigenlijk alleen beneden. Op dit moment nog geen vloerverwarming, maar staat zeker nog in de planning.
  • Mogelijk wordt het vloeroppervlakte uitgebreid beneden (dus vloerverwarming) met ~16m3 (uitbouw). En ik overweeg de garage (20m2, aan het huis vast) te isoleren en ook daar de vloerverwarming door te leggen (mogelijk op een lagere temperatuur)
Het gasverbruik ik al vrij laag naar mijn idee. 800m3 voor een twee-onder-een-kap woning zonder LTV.

Volgens de adviseur is een dubbele unit pas interessant bij >1200m3 gas. En of meer dan 6kW aan energie (maar dit kan ik compleet niet zelf inschatten).

Later ging de adviseur overstag voor de duo omdat ik helemaal van het gas af op termijn wel interessant vind, plus de 700 euro te overzien vond en ook de realisatie van de werkschakelaar geen probleem is (verplicht vanaf een duo).

Wat denken jullie?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Johnn
m10tech schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Het bijschakelen van gas wordt op CiC niveau bepaald en zwaar beïnvloed door de ControlSetPoint CSP van je thermostaat.
Ik zag hier eerder een post van iemand die deze kon verlagen, toch?
Bij mij werkt dat inderdaad, er wordt dan minder of geen gas bijgestookt.
Het duurt daardoor natuurlijk wel langer voor je huis op temperatuur is, maar daar kies je zelf voor.

Zie deze metingen als referentie, indien je de details wilt zien
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het zijn drie gelinkte posts.
Het ding is dat ik de afgelopen maanden hier helemaal geen last van had. Die watertemperatuur schiet ook alle kanten op. Ik heb nog niet eerder zo’n grafiek gezien die alle kanten op gaat bij mij.
Kan dat door een update of iets dergelijks komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd8rgoPcvw8yYmvTC8Bi5jJOfXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0p2ESDKg7pssT7Vs1XcQSgB3.png?f=fotoalbum_large

• jj85
BoschR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Ik heb gisteren een adviesgesprek gehad met een adviseur van Quatt. Eigenlijk weinig nieuws, maar een ding ben ik nog (sterk) over aan het twijfelen: een enkele of dubbele unit.

In eerste instantie leek de adviseur vrij zelfverzekerd dat een enkele genoeg was, maar ik stelde een aantal vragen waardoor die later toch zeker was dat een dubbele beter geschikt was.

De upgrade van een enkele naar een dubbele kost "maar" 700 euro extra. Dit vind ik wel te overzien.

• Huidig gasverbruik: 800m3 (informatie van de vorige bewoners, ik heb zelf pas de sleutel sinds 6 januari)
  • Ik verwarm eigenlijk alleen beneden. Op dit moment nog geen vloerverwarming, maar staat zeker nog in de planning.
  • Mogelijk wordt het vloeroppervlakte uitgebreid beneden (dus vloerverwarming) met ~16m3 (uitbouw). En ik overweeg de garage (20m2, aan het huis vast) te isoleren en ook daar de vloerverwarming door te leggen (mogelijk op een lagere temperatuur)
Het gasverbruik ik al vrij laag naar mijn idee. 800m3 voor een twee-onder-een-kap woning zonder LTV.

Volgens de adviseur is een dubbele unit pas interessant bij >1200m3 gas. En of meer dan 6kW aan energie (maar dit kan ik compleet niet zelf inschatten).

Later ging de adviseur overstag voor de duo omdat ik helemaal van het gas af op termijn wel interessant vind, plus de 700 euro te overzien vond en ook de realisatie van de werkschakelaar geen probleem is (verplicht vanaf een duo).

Wat denken jullie?
Vorige bewoners stookten 800m3 gas. Heb je enig idee of die de hele dag in dikke truien liepen of dat ze het gewoon aangenaam warm hadden? Kan natuurlijk zijn dat 800m3 voor jou helemaal niet confortabel is.

Met het oog op jouw uitbreidingsplannen en eventueel helemaal van het gas af, zou ik kiezen voor een duo. Wellicht dat je in de toekomst ook de bovenverdieping wat wil verwarmen?
Moet je de duo wel op een degelijke plek kunnen plaatsen. Dakuitbouwen etc zijn niet aan te bevelen ;)

• jj85
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Het ding is dat ik de afgelopen maanden hier helemaal geen last van had. Die watertemperatuur schiet ook alle kanten op. Ik heb nog niet eerder zo’n grafiek gezien die alle kanten op gaat bij mij.
[Afbeelding]
Hoe staat jouw sound-slider? Want jouw max elektrisch vermogen is ook relatief laag lijkt het.

Uit de Quatt app kun je helaas niet goed opmaken wat de watertemperatuur daadwerkelijk doet, die geeft namelijk slechts één datapunt per uur.

• Johnn
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Hoe staat jouw sound-slider? Want jouw max elektrisch vermogen is ook relatief laag lijkt het.

Uit de Quatt app kun je helaas niet goed opmaken wat de watertemperatuur daadwerkelijk doet, die geeft namelijk slechts één datapunt per uur.
Gewoon normaal met maximale besparing. Ik heb verder niks veranderd.
Nu ook weer. De warmtepomp draait op 0,75 kW en hij moet van 18,9 naar 19 graden. En nu springt de CV ook weer aan terwijl dat totaal onnodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Johnn op 11-02-2025 14:52 ]

• paQ
  • Nu online
ik denk: leg eerst die vloerverwarming en ook in je uitbreiding later, en bekijk daarna nog een keer wat de beste weg is ;)

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt een beetje op het gedrag bij mij vandaag. Oorzaak in mijn ogen dat de Quatt het met dit weer (regenachtig, vochtig koud) net niet redt en de temperatuur steeds iets verder weg zakt. Bij 0,3 tot 04 graden onder setpoint gaat even het gas erop en dat brengt de Quatt net weer in het goede gebied of veroorzaakt zelfs een overshoot. Daarna zakt de temperatuur weer langzaam weg. Mijn Quatt maakt nu max 38⁰C weter en met de CV erbij schiet die omhoog naar 50+⁰C
Ik wijt het er vandaag aan dat de Quatt op zijn maximum loopt en door het weertype gas net te veel warmte geeft waardoor de Quatt het weer een tijdje alleen kan (maar niet echt).
Ik denk dat mensen met 2 Quatts hier geen last van hebben omdat de 2de Quatt met veel minder vermogen kan bijspringen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Johnn
Flesym schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Lijkt een beetje op het gedrag bij mij vandaag. Oorzaak in mijn ogen dat de Quatt het met dit weer (regenachtig, vochtig koud) net niet redt en de temperatuur steeds iets verder weg zakt. Bij 0,3 tot 04 graden onder setpoint gaat even het gas erop en dat brengt de Quatt net weer in het goede gebied of veroorzaakt zelfs een overshoots. Daarna zakt de temperatuur weer langzaam weg. Alleen maakt de Quatt nu max 38⁰C en met de CV erbij schiet die omhoog naar 50+⁰C
Ik wijt het er vandaag aan dat de Quatt op zijn maximum loopt en door het weertype gas net te veel warmte geeft waardoor de Quatt het weer een tijdje alleen kan (maar niet echt).
Ik denk dat mensen met 2 Quatts hier geen last van hebben omdat de 2de Quatt met veel minder vermogen kan bijspringen.
Maar de Quat draait hier niet eens op volle kracht. Hij draait nu op 700 W, moet van 18,9 naar 19 graden en dan gaat zojuist de CV weer aan. Nergens voor nodig denk ik dan.

• jj85
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Maar de Quat draait hier niet eens op volle kracht. Hij draait nu op 700 W, moet van 18,9 naar 19 graden en dan gaat zojuist de CV weer aan. Nergens voor nodig denk ik dan.
Staat Optimaliseer besparingen aan en zo ja, welke tarieven heb je ingevuld?

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-01 21:37

Wat denken jullie?
Ik zit zelf in exact het zelfde "dilemma". Ik vind zelf op termijn van het gas af wel een interessant idee, maar in de realiteit zie ik mezelf dat niet echt snel doen. Ik heb een praktisch nieuwe CV ketel, en de extra investering voor volledig elektrisch ten opzichte van de besparing wat dat oplevert is het mij nog niet echt waard denk ik...
Daarbij gaven ook meerdere mensen hier aan dat een duo setup ook nadelen heeft, omdat ze altijd allebei iets stroom gebruiken, twee units moeten defrosten, en ze samen meer lawaai maken dan een enkele unit, wat dus ook weer belangrijk is voor je geluidsberekening.

Ik ben er nog niet helemaal over uit...

• Johnn
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Staat Optimaliseer besparingen aan en zo ja, welke tarieven heb je ingevuld?
Staat aan ja. En tarieven zijn gewoon hetzelfde als altijd. 0.11 stroom en 1,35 gas. Ik heb niks veranderd.

• Flesym
  • Niet online
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Staat aan ja. En tarieven zijn gewoon hetzelfde als altijd. 0.11 stroom en 1,35 gas. Ik heb niks veranderd.
En hoe zie jij die 0,1 graad (en de 700W)? De T6 etc geeft niet de echte temperatuur op het display en in de Quatt grafiek zie ik toch echt dat de temperatuur 0,3 tot 0,4 graden wegzakt

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Flesym
  • Niet online
Hier zie je goed dat hij bij mij wegzakt tot 0,3 graden onder setpoint maar met gas erop omhoog vliegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp_UwvEVxCk0NITPGi0aJpwUge8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcJHI1G61IjwJGoyqFUHACxm.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Niet zo heel stom, volgens mij is dit namelijk nog niet heel lang zo dat de App een defrost als Uit weergeeft.
Ik weet niet beter dan dat de app de Quatt als uit aangeeft met wat stroomverbruik bij een defrost.
Misschien omdat het bij mij meer opvalt: quatt uit met stroomverbruik, gas aan.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Johnn
Flesym schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:10:
[...]

En hoe zie jij die 0,1 graad (en de 700W)? De T6 etc geeft niet de echte temperatuur op het display en in de Quatt grafiek zie ik toch echt dat de temperatuur 0,3 tot 0,4 graden wegzakt
Die 700W zie ik met homewizard en dat die van 18,9 naar 19 graden gaat laat de Quatt app zien. Maar ook al zou dat niet kloppen dan verklaart dat nog niet waarom die CV aanspringt terwijl de warmtepomp op half vermogen draait. Ik heb dit gasverbruik dit jaar ook nog niet eerder gehad.

Maar goed misschien komende dagen even afwachten om te kijken of dit iets blijvends is.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:59:
[...]

laten we eerlijk zijn de airco units buiten maken veelal nog meer lawaai dan units van warmtepompen.
Niet met je eens. Ik heb 2 buitenunits van daikin vlak naast de Quatt en de Quatt maakt veel meer lawaai.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Kramerri
okijokii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Niet met je eens. Ik heb 2 buitenunits van daikin vlak naast de Quatt en de Quatt maakt veel meer lawaai.
Ik heb een Hisense airco 3,5 maar die maakt normaal ook meer lawaai dan mijn Quatt. Maar het zal ongetwijfeld verschillen in merk, bouwjaar, plaats van installatie en vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kramerri op 11-02-2025 15:32 ]

• okijokii
  • Niet online
Kramerri schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb een Hisense airco 3,5 maar die maakt normaal ook meer lawaai dan mijn Quatt. Maar het zal ongetwijfeld verschillen in merk, bouwjaar, plaats van installatie en vermogen.
Dus beide kan 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
  • Nu online
was je nog wat wijzer geworden met die dB meter trouwens?

• okijokii
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:53:
[...]

was je nog wat wijzer geworden met die dB meter trouwens?
Die ligt in de garage in de verpakking. Ik moet even weer het dak op om te testen. Ik had nu eerst rubber o ringen geplaatst en leek wat beter, maar nu het weer kouder (vochtiger?) wordt valt het toch weer tegen.
Ik wil nog wat dikkere ringen proberen, die moet ik nog kopen en daarna wil ik alles in 1x regelen, ook het meten van het geluid.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-01 15:49
Ik zie de laatste dagen veel mooi gelijkmatige grafiekjes uit de Quatt app voorbij komen.. Dat had ik niet zó mooi maar beter als de laatste dagen..
Nu hollen of stilstaan lijkt het.. Zal de Quatt te fanatiek z'n best doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pLTSh98HCcsszK3s1z52iqry0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p881pJ5CYj4fvYnT3QdpGBMX.png?f=fotoalbum_large

• BoschR
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Vorige bewoners stookten 800m3 gas. Heb je enig idee of die de hele dag in dikke truien liepen of dat ze het gewoon aangenaam warm hadden? Kan natuurlijk zijn dat 800m3 voor jou helemaal niet confortabel is.

Met het oog op jouw uitbreidingsplannen en eventueel helemaal van het gas af, zou ik kiezen voor een duo. Wellicht dat je in de toekomst ook de bovenverdieping wat wil verwarmen?
Moet je de duo wel op een degelijke plek kunnen plaatsen. Dakuitbouwen etc zijn niet aan te bevelen ;)
Ja ik weet redelijk goed hoe de vorige bewoners hebben gestookt:
We hebben de thermostaat ingesteld op 7:00-22:00 uur 19 graden, daarbuiten 15 graden. Self learning heb ik uitgezet, we maken gebruik van de aanwezigheidsdetectie om overdag als iedereen van huis is de temperatuur op laag te zetten.
Boven staat de verwarming eigenlijk altijd uit, het blijft daar warm genoeg. Alleen als het heel koud is doe ik de verwarming op zolder wel eens aan, maar nooit heel lang.
Ik was van plan de Quatt (single of duo) op het dak van de garage te plaatsen. Dit is ook het voorstel van Quatt zelf. Raad je dit af?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:41
Notaname schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:09:
Ik zie de laatste dagen veel mooi gelijkmatige grafiekjes uit de Quatt app voorbij komen.. Dat had ik niet zó mooi maar beter als de laatste dagen..

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2PBwJRd_St0vpuMI_W-ZsdvYRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LPNtlOggImYq1MLtleL1IBvH.png?f=fotoalbum_large

Hier gaat het ook alle kanten op, heb de thermostaat maar boven neergezet, daar komt de warmte van de vloer wat sneller vrij en dat zorgde wel voor wat stabieler gedrag.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:02
Notaname schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:09:

[Afbeelding]
Het lijkt er inderdaad op dat je warmteverlies/stooklijn (veel) te hoog staat.

• BoschR
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:48:
[...]

ik denk: leg eerst die vloerverwarming en ook in je uitbreiding later, en bekijk daarna nog een keer wat de beste weg is ;)
Ik snap je punt. Ik zie dat ik een aantal belangrijke dingen niet genoemd heb wat dit wat moeilijker maakt:

Ik ben nog niet zeker van de uitbouw aangezien ik pas per 6 januari de sleutel heb wil ik eerst ~6 maand ervaren hoe de woning zo bevalt. Dat is ook meteen de reden waarom ik nu nog geen vloerverwarming neem (anders zit ik straks met een nieuw stuk vloer waar ook vloerverwarming moet komen en ook een nieuwe (PVC) vloer).

Daarnaast heb ik de offerte bij Quatt vorig jaar aangevraagd dus nog recht op (650 of 1300 euro meer subsidie dan dit jaar).

Ook heb ik een renteloze lening gekregen bij Warmtefonds. Waarschijnlijk als ik die nu ga aanvragen krijg ik niet hetzelfde voorstel maar een voorstel waar ik wel rente moet gaan betalen.

• raven22
Quatt heeft mijn warmteverlies weer wat verder omlaag gebracht. Begon op 8,9 en met een aantal stappen zit ik nu op 7,0.

Verder gaf support aan dat:
Wat betreft het pendelen van de TADO-thermostaat: de Quatt reageert alleen op warmtevraag vanuit de thermostaat en kan niet zelf anticiperen wanneer deze moet verwarmen. Er is een instelling waarbij de thermostaat minder snel reageert op kleine temperatuurschommelingen. TADO-support kan helpen om dit in te stellen.

Om welke instelling gaat het hier? Kan ik dat zelf ook? Heb nu een V3+ in gebruik (geen zones, 24/7 op 20 graden).

• Notaname
raven22 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat je warmteverlies/stooklijn (veel) te hoog staat.
Ah, ik besef me net dat we half januari tripleglas hebben gekregen.
Ik neem aan dat Quatt dit lager moet instellen?

• jj85
BoschR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Ik was van plan de Quatt (single of duo) op het dak van de garage te plaatsen. Dit is ook het voorstel van Quatt zelf. Raad je dit af?
Zolang je maar niet onder dat dak slaapt/werkt zal het wel meevallen.

• raven22
Notaname schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Ja dat kan flink schelen. Moet je een ticket inschieten bij Quatt en uitleggen van het glas en of ze het 1kw lager willen zetten. Ik denk dat het haastnog wel meer mag.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:28
Notaname schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Kijk eens naar deze post die uitleg geeft hoe je kan berekenen hoeveel gas/energie het scheelt als je glas vervangt, op basis van oppervlakte, U-waarde van oud glas, U-waarde van nieuw glas, het gemiddeld aantal graaddagen in een jaar, etc.

Bereken daar het aantal kWh uit (niet gas, heb je niks meer aan), en bereken hoeveel % dat is van de energie die de Quatt in de 365 dagen daarvoor heeft geleverd (of combineer gas & Quatt als je hem nog niet lang genoeg hebt). Stel dat is 15%, en je warmteverlies (niet stooklijn!) staat op 6 kW, dan kan hij dus naar 5.1 kW.

• MacD007

Wat denken jullie?
wat ik zag is dat je CV ketel van 2013 is, deze is dus niet bepaald jong meer, echter kan volgens mij best nog een hele tijd in een hybride modus waar hij mn nog alleen voor warm water zou moeten zorgen kunnen lopen.

Gezien je woning, ik ga er van uit nog dubbel glas en mogelijk dat je zelf iets warmer gaat stooken, kun je uitgaan van circa 800-1.000 m3. met een warmtepomp zal dat naar circa 200-250 gaan dalen, dus een besparing van circa 550-800 m3.
dit bij een enkele Quatt, bij een dubbele Quatt verwacht ik dat dit nog iets lager kan, omdat je dan qua verwarming waarschijnlijk op 95-98% op de Quatt's aan het draaien bent. Dat is ook de ervaring van mijn buurman (iets groter huis maar wel uit de 60 jaren, dus een stuk minder geisoleerd. Hij gebruikte vooraf circa 1.250-1.300 m3 gas.
Ik zelf heb slechte één Quatt, zelfde huis als de buurman, iets beter geisloeerd en deels HR++ (benedenverdieping) kwam ook van 1.250 m3 en vorig jaar had ik een verbruik van 160 m3.

Wat ik van je huis zo zie, even de wensen qua uitbouw even niet meegenomen zou het net met een enkele Quatt kunnen, echter zal de CV wel een heel stuk eerder aan vervanging toe zijn.
wil je later alsnog naar gasloos (FE) dan heb je bij Quatt zeker een tweede quatt nodig, waar je met de huidige prijzen en 700 euro lagere subsidie ook nog behoorlijk meer voor moet betalen.

dus heeft een dubbele Quatt in mijn ogen een aantal voordelen in zowel hybride gebruik en bied later ook nog tegen nu duidelijk lagere kosten mogelijkheden om dan de stap richting FE te doen, of dit nu met Quatt of een eigen WPB van een ander merk gaat.
Qua geluid, wat bij mij wel een punt was, zit je ook goed, wel even controleren.
Ik zou dus voor een dubbele gaan.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:35
rinkh schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]

Hier gaat het ook alle kanten op, heb de thermostaat maar boven neergezet, daar komt de warmte van de vloer wat sneller vrij en dat zorgde wel voor wat stabieler gedrag.
10 kwh geleverd vermogen bij 3.5 graad buiten?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Johnn
Van half 3 tot half 6 heeft de warmtepomp de hele tijd op 700 W gedraaid en dan toch de hele tijd die CV gebruiken. Ik snap er niks van.
Gasverbruik ook nog nooit zo hoog geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i71_nFdEo8UPQQglbkvV81akVSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rZMQflcZIRDoLqxGcxYhyjVP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T--9pY6LIpJkRmdU9JFK_B_7WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUAoSTQ58uWkwDAnA9sEucdF.png?f=fotoalbum_large

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-01 19:01
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:47:
Van half 3 tot half 6 heeft de warmtepomp de hele tijd op 700 W gedraaid en dan toch de hele tijd die CV gebruiken. Ik snap er niks van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je iets van logging in bijvoorbeeld HomeAssistant op basis van de lokale json interface?
Kun je dan diverse parameters laten zien, en zeker ook ControlSetPoint.

Anders blijft het gissen...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• MacD007
okijokii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:28:
[...]

snap ik, alleen welke geluidsvermogenwaarde heeft de Daikin ? en welke de Quatt ( die is namelijk 55 dB). We moeten hier dus niet appels (geluidsvermogen LwAmax) met peren (geluidsdruk LpA bij Xm afstand = dat wat jij waarneemt) gaan vergelijken. en wij zijn heel slecht in het beoordelen van geluid.

En de wettelijke eisen gaan nu een keer uit van de geluidsvermogenwaarde en niet van de geluidsdruk.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01 16:23

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
12 radiatoren, lees ik in je oude berichten. En 3-4 feb ging het nog goed.
Wat voor knoppen zitten op je radiatoren?
Wat voor thermostaat heb je?
Heb je temperatuur/vermogen van je CVketel beperkt, en is dat nog steeds zo?
Spul al eens gereset?
In JSON zou je kunnen kijken of hij nog goed flow meet en of je afwijkingen ziet in temperatuurmetingen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Notaname
nairolf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Kijk eens naar deze post die uitleg geeft hoe je kan berekenen hoeveel gas/energie het scheelt als je glas vervangt, op basis van oppervlakte, U-waarde van oud glas, U-waarde van nieuw glas, het gemiddeld aantal graaddagen in een jaar, etc.

Bereken daar het aantal kWh uit (niet gas, heb je niks meer aan), en bereken hoeveel % dat is van de energie die de Quatt in de 365 dagen daarvoor heeft geleverd (of combineer gas & Quatt als je hem nog niet lang genoeg hebt). Stel dat is 15%, en je warmteverlies (niet stooklijn!) staat op 6 kW, dan kan hij dus naar 5.1 kW.
Dank voor je antwoord. Gaat me vermoedelijk boven de pet. Zie ook een K waarde welke niet uitgelegd wordt in het voorbeeld. 🤷‍♂️
Mogelijk kunnen de mensen van Quatt inschatten hoeveel het moet worden aangepast.

Verwijderd

mrkb_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:53:
Kleine update over de Tado X bedraad en Quatt.

Sinds firmwareversie 251.0 lijkt de thermostaat in plaats van werkelijke setpoint en werkelijke kamertemperatuur een vast setpoint (altijd 20 graden) en het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur door te sturen over OpenTherm richting CiC.

Ik ben bij Tado support inmiddels door de eerste linie heen, het is doorgezet naar de relevante afdeling.

Bij Quatt support wacht ik nog op een reactie van een uitgebreide beschrijving van wat ik zie.

Zodra ik meer hoor geef ik een update.

Wellicht is het een goed idee als mensen met dezelfde combi dit ook melden bij Tado en Quatt support. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat beide partijen dit serieus gaan nemen.
Hier met de Tado X dus ook hetzelfde. Sinds de firmware update van Tado heb ik dit. Ik ze ook contacten een ticket aanmaken bij Tado en Quatt. Hopelijk wordt het dan opgelost.

• netappie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig ergens thermostaatknoppen op de radiatoren die in kunnen grijpen?

Of misschien vloerverwarming die dicht slaat bij een bepaalde watertemperatuur waardoor de CiC opeens alleen nog maar de radiatoren over heeft voor de warmteafgifte?

• Johnn
SBL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:58:
[...]

12 radiatoren, lees ik in je oude berichten. En 3-4 feb ging het nog goed.
Wat voor knoppen zitten op je radiatoren?
Wat voor thermostaat heb je?
Heb je temperatuur/vermogen van je CVketel beperkt, en is dat nog steeds zo?
Spul al eens gereset?
In JSON zou je kunnen kijken of hij nog goed flow meet en of je afwijkingen ziet in temperatuurmetingen.
Hmm ik denk dat ik de reden al gevonden heb.

Ik zit net in optimaal besparen te kijken en daaronder staat dat met mijn huidige tarief de Quat hybrid minder zal werken.
Wat gek is want ik heb stroom op 0,11 staan en gas op 1,45.

Maar dat is wel het gevoel dat ik ook heb kijkende naar mijn verleden en de grafiek van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4tIQfA1NCBw_vA4M_DcJh9y7iM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9rARVC9H1caD52gKCAJnLeOz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qck9OZvWCbesvAdtXiQA0Ven6Zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u8YEzz3POye0cYh2WGmZTZLJ.png?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:57:
[...]

snap ik, alleen welke geluidsvermogenwaarde heeft de Daikin ? en welke de Quatt ( die is namelijk 55 dB). We moeten hier dus niet appels (geluidsvermogen LwAmax) met peren (geluidsdruk LpA bij Xm afstand = dat wat jij waarneemt) gaan vergelijken. en wij zijn heel slecht in het beoordelen van geluid.

En de wettelijke eisen gaan nu een keer uit van de geluidsvermogenwaarde en niet van de geluidsdruk.
Ik reageerde slechts op jouw opmerking (ook niet echt onderbouwd vond ik) dat airco's veelal meer geluid maken dan de Quatt. Zonder ingewikkelde berekeningen kan ik vertellen dat dat bij mij niet het geval is 👍

• netappie
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Hmm ik denk dat ik de reden al gevonden heb.

Ik zit net in optimaal besparen te kijken en daaronder staat dat met mijn huidige tarief de Quat hybrid minder zal werken.
Wat gek is want ik heb stroom op 0,11 staan en gas op 1,45.

Maar dat is wel het gevoel dat ik ook heb kijkende naar mijn verleden en de grafiek van vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk het niet. Met 8,8 kWh per m3 aardgas moet de COP van de warmtepomp bij jou onder de 1,5 zakken voordat de ketel goedkoper stookt.

• Johnn
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik denk het niet. Met 8,8 kWh per m3 aardgas moet de COP van de warmtepomp bij jou onder de 1,5 zakken voordat de ketel goedkoper stookt.
Ik weet dat het niet hoort, maar mijn gasverbruik is meer dan ooit tevoren en de CV slaat gewoon aan terwijl de warmtepomp op half vermogen draait.
En het staat eronder dat de Quat Hybrid minder werkt en de CV meer. Dus iets klopt er niet met die invoer lijkt mij.
Ik zet optimaal besparen wel eens uit, kijken of dat zin heeft.

• jj85
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Dat was ook mijn berekening eerder vandaag op basis van @Johnn z'n tarieven (hier niet gedeeld verder).

Maar ik vraag me af of de CiC zo slim is...
In de mobile-api json met app-settings staat het volgende namelijk

https://mobile-api.quatt.io/api/v1/app-settings
JSON:
1
2
3
4
    "tariffCOPValidation": {
      "heatFromM3OfGas": 8792.5,
      "minimumCOP": 3
    }

Uiteraard weten we niet wat tariffCOPValidation en minimumCOP inhoudt, maar kan het zijn dat de CiC bij een COP onder de 3 de voorkeur gaat geven aan gas stoken?

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:14
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Ik weet dat het niet hoort, maar mijn gasverbruik is meer dan ooit tevoren en de CV slaat gewoon aan terwijl de warmtepomp op half vermogen draait.
En het staat eronder dat de Quat Hybrid minder werkt en de CV meer. Dus iets klopt er niet met die invoer lijkt mij.
Die tekst onder de optimalisatie knop verandert nooit, wat je ook invult of activeert.

• Flesym
  • Niet online
Ehbrands schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Die tekst onder de optimalisatie knop verandert nooit, wat je ook invult of activeert.
Bij uit draait hij zolang mogelijk met de Quatt, bij aan kiest hij op basis van de prijs.

• harv
  • Laatst online: 10:03
Ook ik denk dat sinds de laatste update van de quatt app of de cic app niet alles goed gaat.

Tado v3+ geeft 20.8 aan, json zegt 20,7.
Temperatuur water zwiept op en neer de hele dag, van 29 tot 38 graden, kamer temp en energieverbruik normaal.
sinds kort cic van 2.20,2 naar 2.23.0 en app van 1,21 ?? naar nu 1.24 2. Moet ik ook gaan bijhouden.

Even aanzien, jammer dat we geen info krijgen, maar voorlopig nog steeds tevreden.

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
harv schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:12:
Temperatuur water zwiept op en neer de hele dag, van 29 tot 38 graden
Omdat hij watertemperatuur slechts één keer per uur opslaat, kan het zijn dat hij net een temperatuur tijdens defrost pakt (en die ligt aanzienlijk lager). Dus 29grC zal waarschijnlijk tijdens defrost zijn (of er vlak na).
Zo heb ik vandaag een 'dipje' om 9:00 uur, naar zo'n 28grC. Dat was tijdens een defrost.
sinds kort cic van 2.20,2 naar 2.23.0 en app van 1,21 ?? naar nu 1.24 2.
Denk dat de Quatt app eigenlijk geen effect heeft op de werking van de Quatt. Je kunt er natuurlijk (heel beperkt - SoundSlider) wat instellen, maar daarmee houdt het ook wel op. Het is vooral voor het inzicht.

• clubeddie
  • Laatst online: 15:33
Johnn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Je interpreteert de tekst niet correct, althans ik zie niet in jou screenshot dat er staat dat de quatt minder werkt en de cv meer. Optimale besparing aan wil zeggen dat de Quatt zelf gaat berekenen wat het voordeligste is om je huis te verwarmen, op basis van oa je tarieven.

Offtopic. Welk contract heb jij met goedkope stroom en duur gas, of heb je dynamisch of iets fictief ingevuld?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• jj85
clubeddie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Je interpreteert de tekst niet correct, althans ik zie niet in jou screenshot dat er staat dat de quatt minder werkt en de cv meer. Optimale besparing aan wil zeggen dat de Quatt zelf gaat berekenen wat het voordeligste is om je huis te verwarmen, op basis van oa je tarieven.

Offtopic. Welk contract heb jij met goedkope stroom en duur gas, of heb je dynamisch of iets fictief ingevuld?
Staat er vrij letterljik ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSmDLydJlSxqyp0OpulOvJ6FLzo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PODGSJY3BcxjxrmXoG5fAqmF.png?f=user_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:55
raven22 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:41:
Quatt heeft mijn warmteverlies weer wat verder omlaag gebracht. Begon op 8,9 en met een aantal stappen zit ik nu op 7,0.

Verder gaf support aan dat:
Wat betreft het pendelen van de TADO-thermostaat: de Quatt reageert alleen op warmtevraag vanuit de thermostaat en kan niet zelf anticiperen wanneer deze moet verwarmen. Er is een instelling waarbij de thermostaat minder snel reageert op kleine temperatuurschommelingen. TADO-support kan helpen om dit in te stellen.
Nou dit is zo goed als een bevestiging dat hele AI verhaal op niks gebaseerd is, hoezo CIC bepaalt wanneer het efficiënt is om te verwarmen.. dat kan die niet haha 8)7

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Johnn
clubeddie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Naja ik zie dat er staat dat met mijn huidige tarief (die ik dus heb ingevuld) de Quat minder werkt en de CV meer. Dat staat er letterlijk.
Of kun je dat nog anders interpreteren?

Hoe dan ook, ik lees nu net dat die tekst er dus gewoon altijd staat.

Die 11 cent stroom is de terugleververgoeding van mijn zonnepanelen die ik dan mis loop.

• paQ
  • Nu online
Gerardwaz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:33:
[...]

10 kwh geleverd vermogen bij 3.5 graad buiten?
D'r zit daar iets niet helemaal lekker kwa sensoren :+

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:35
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Precies.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• jj85
paQ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Nice, was niet eens opgevallen. COP van 10 *O*

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Nice, was niet eens opgevallen. COP van 10 *O*
Ja dat is een nieuwe uitvinding. Warmtepompen die 2 x zo efficient lopen.

Pagina: 1 ... 218 ... 329 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.