Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kramerri
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-10 07:29
jj85 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Dat is wel een flinke afwijking. Hoe staat je Quatt opgesteld? Kan hij de koude lucht kwijt? Kun je een foto delen?
Alternatief is je temp sensor niet in orde, dat verstoord misschien de hele defrost cyclus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ftef5hfdCPwzsO9fdpeGxGPL0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq3V3R1FMa9fVd6cP2SJsHNd.jpg?f=fotoalbum_large

Hij had vorige winter ook geen problemen, ter vergelijking november 4.7 december 4.8 en januari 4.4. Dit ijs had ik deze winter ook nog niet meegemaakt maar misschien is het ook al eerder deze winter geweest.. nu viel het op omdat ik de Fan dus hoorde tikken tegen het ijs.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:38
bundit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:43:
Ik heb bij Quatt mijn stooklijn opgevraagd. Deze is nu insteld op 6000 W en 13 graden.
Quatt geeft aan dat dit voor een duo al aan de lage kant is, maar dat het afhankelijk van isolatie e.d. wellicht nog een te hoge waarde is.

Ik heb de spreadsheet voor de warmteverliesberekening ingevuld vanaf 1-12-2024 tot nu:
[Afbeelding]

De temperatuur staat 24/7 ingesteld op 21 graden.

Ik merk dat in de nacht de hysteresis van de termostaat de Quatt uitschakelt voor een 1,5 uur. Dit gebeurd als het binnen 21,2 graden geworden is en dan gaat de termostaat pas opnieuw aan bij 20,7 graden. Doordat de Quatt dan flink moet verwarmen lijkt het me netter dat hij gewoon was aangebleven op 300-400 watt en niet zoals nu gelijk met 2 units vol aan de bak moet.

In de HA data kun je in grafiekvorm niet goed de temperatuurschommeling zijn, blauw is kamertermostaat en geel is buitentemperatuur volgens de Quatt.

[Afbeelding]

Nu zie ik zelf 2 mogelijke oplossingen, waarbij eentje iets sneller te realiseren valt en minder geknutsel is.

1) Stooklijn door Quatt laten bijstellen, alleen wat is dan een goede waarde? De rode en blauwe lijn liggen namelijk niet heel ver uit elkaar, althans dat is mijn indruk.

2) Ik las dat de Diyless termostaat met behulp van een Tweaker hier de hysteresis zodaning kan instellen dat deze ook langer doorloopt, of eerder inschakelt zodat de temperatuur niet meer een stuk onder setpoint komt. https://github.com/diyless/opentherm-thermostat/issues/2 Volgens mij zit hij hier ook in dit topic. Met de diyless wil ik wellicht nog even wachten op een revisie voor de temperatuurmeting, ook is het mij nog niet duidelijk of ik deze apart dien te bedraden voor de voeding.

Wat zouden jullie doen of aanbevelen? Of ben ik gewoon te kieskeurig en moet ik niets laten aanpassen aan de stooklijn?
Je blauwe lijn lijkt(!!) lager omdat die geen begrenzing heeft waar die door de nul (0kW) gaat. Je schrijft zelf dat je 24/7 21 graden draait, volgens je blauwe lijn zou je dan bij 21 graden nog een warmtevraag hebben.. vaak vanaf 16-17 graden heb je al geen warmtevraag meer en moet je door de nul

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Flesym schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Zoals @jj85 aangeeft kun je hem op 5v aansluiten, zo gebruik ik hem ook (scheelt ook warmte opbouw).
En inderdaad de builtin sensor heeft flink last van warmte uit de electronica (1 tot 3 graden verhoging). Daar kun je bij een stabiele kamertemperatuur redelijk goed tegen calibreren. Maar bij mij hangt hij tegen een buitenmuur die al snel met wind of vorst een paar graden lager kan zijn dan de kamertemperatuur. Dus ik moet hem echt met een BLE thermometer gebruiken.
Is dat de 2 of de 3?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Dat is de 3.
1 werkt altijd met een BLE thermometer (BTHomeV2 met PVVX advertise) of met MQTT
2 heb ik nooit gehad
3 is de laatste versie die met builtin sensor, externe sensor (sensor met kabel), BLE thermometer of MQTT kan werken. Warmte opbouw van de builtin sensor wordt vooral veroorzaakt door ESP32 bordje (wel of geen CPU sleep), screen always on of niet, 220V adapter enz.
Feitelijk is het generic/opensource hardware die wordt gebruikt voor thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 09-02-2025 20:24 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Ik heb zelf de Thermostat2, die oogt wat simpeler dan de 3 en heeft in principe dezelfde features. Wordt met USB gevoed en is voor betrouwbare meting afhankelijk van een Xiaomi BTLE sensor.

Firmware heeft af en toe wat bugs hier en daar, ontwikkelaar brengt regelmatig updates uit. Er is ook een ESPHome voorbeeldfirmware die je erop kunt flashen, kan je zelf alles naar je hand zetten.

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-11 10:17
m10tech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Laatste post over dit onderwerp, het heeft niets meer te maken met Quatt:

In dit plaatje zie je dat ik de thermostaat op een andere groep achter een andere aardlekschakelaar koppel.
De kamerthermostaat gaat acuut 0,4 graden omhoog, de tweede sensor 0,15 graden. Breedte van de piek is 35 minuten.
[Afbeelding]
Dit is een referentie die erg op deze situatie lijkt.
Waarschijnlijk niet-originele sensoren (ja, gekocht bij Ali...)
Heb je interesse is het vervolg, dan een PB
Over en uit.
En een laatste terugkoppeling:
Met het vervangen van deze sensor is dit gedrag verdwenen.
Indien je zelf DS18B20 wilt gebruiken, kijk dan bij tinytronics.nl, echte onderdelen voor een goede prijs!
(Ik ben gewoon een tevreden klant)

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-10 00:53
MacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:52:
[...]

sorry, ik denk dat ik daar mogelijk wat onduidelijk in was, de wettelijke geluidsnormen houden helaas geen rekening mee hoe hard je de warmtepomp laat draaien, deze gaan altijd van het maximaal mogelijke uit. Als je hulp nodig hebt voor de WPAC berekening, laat het dan even weten ik help wel.
Voor je eigen geluidsverwachting maakt het natuurlijk wel uit. _/-\o_
Ah op die fiets. Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar bij deze :*)
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ik absoluut niet thuis ben in die berekeningen en alle normen etc. De Quatt meneer zei dat hij 2.5 meter uit de erfgrens moet komen, maar uiteindelijk zou hij 3.5m er vanaf komen meen ik. Mocht je willen helpen met een berekening dan graag _/-\o_
Thanks

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dennie170 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Ah op die fiets. Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar bij deze :*)
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ik absoluut niet thuis ben in die berekeningen en alle normen etc. De Quatt meneer zei dat hij 2.5 meter uit de erfgrens moet komen, maar uiteindelijk zou hij 3.5m er vanaf komen meen ik. Mocht je willen helpen met een berekening dan graag _/-\o_
Thanks
Prima, gaan we gewoon doen. Op de site van de overheid kun je de handleiding en de excel berekening downloaden. Even de handleiding doorlezen, dan heb je tenminste een beetje achtergrond info.

Ik stuur morgen wel een paar zaken die ik nodig heb.
Aan jou de keuze of je dat hier in het topic wilt doen of de info via een dm aan mij doorstuurt.
Komt goed. Er is overigens ook een apart topic voor dit onderwerp.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zelf heb ik enigszins het idee dat de weergave (of het meten?) van het stroomverbruik is gewijzigd in versie 2.23.0.
Eerder gaf, eveneens bij 30+ kWh gebruik op een dag, de Energy socket meestal > 2 kWh minder verbruik aan dan de Quatt-app. Het is nu flink bijgetrokken zo te zien.

Hoe zit dat bij jullie?

(Heb nu zowel een Energy socket als een kWh-meter aan de Quatt hangen: kWh-meter is geijkt. Bij anderen kunnen de verschillen bij de ES anders zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idYldb5l5XZpbDidMs4TsxGkz4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e28FkmQznRAVD4dj9cW4VlUd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKyAZGr24D8eTbrehvlU0gY-0dI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39Qy5NseGc264g7EyKbWX03v.jpg?f=fotoalbum_tile

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:34:
Zelf heb ik enigszins het idee dat de weergave (of het meten?) van het stroomverbruik is gewijzigd in versie 2.23.0.
Eerder gaf, eveneens bij 30+ kWh gebruik op een dag, de Energy socket meestal > 2 kWh minder verbruik aan dan de Quatt-app. Het is nu flink bijgetrokken zo te zien.

Hoe zit dat bij jullie?

(Heb nu zowel een Energy socket als een kWh-meter aan de Quatt hangen: kWh-meter is geijkt. Bij anderen kunnen de verschillen bij de ES anders zijn)

[Afbeelding][Afbeelding]
Geen idee bij mij nog 2.20.2 gemeten met kWh meter. Deze meting is de wp en cic samen. 0,4 kWh te positief gerekend door Quatt maar die rekent de cic niet mee dus netjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaJRJ6JL28yJpBMzleijxWebnHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rd9WyKGxNzahVnBFmR8mGDtp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhCpF7RE9Ffj5Id8eajU-mF5W1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brJyoKTiaqAxicSGA9fJSlZt.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11 16:56

SBL

Hoe zit dat bij jullie?

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij geen verandering zichtbaar door CiCversie 2.23.0. Gisteren 26,0 kWh volgens Quatt en 25,6 kWh met HW energy socket. Dus zoals gewoonlijk bij mij, zit Quatt paar % hoger dan HW ES.
(~235V gisteren op die fase)

Heb je niets anders op die groep zitten die je in de meterkast meet? Bijvoorbeeld de CiC?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:13
Dag allen,

Ik lees af en toe eens mee in dit topic en moet eerlijk bekennen niet alle (diepgaande technische) onderwerpen even goed te kunnen volgen….
We zijn voornemens onze woning een slag te verduurzamen. Quatt gaat hier mogelijk een rol in spelen. Graag jullie (want geen verkopers van Quatt) advies.

Uitgangspunten:
  • Geschakelde Twee-onder-een-kapwoning
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
  • Begane grond: vloerverwarming (circa 65 m2)
  • Verdiepingen: Radiatoren (springen eigenlijk nooit aan).
  • Huidig verbruik (2 volwassenen en 2 kinderen):
  • Gas: 1.000 m3
  • Elektra: 2.750 kWh
Overweging:
  • Plaatsen van een Quatt:
  • Hybrid:
  • Of zelfs All-Electric: is dat voor onze woning de moeite waard?
  • Overwegen Quatt Chill: 3 stuks voor bijverwarmen en -koelen van de slaapkamers: moeite waard?
  • Toevoegen PV panelen;
  • Glas vervangen door HR++.
Kunnen jullie ons e.e.a. adviseren omtrent onze overwegingen?

• MacD007

Hoe zit dat bij jullie?

[Afbeelding][Afbeelding]
dat lijkt al mooi, ik had vorig jaar hier iets ook al gepost, toen had ik dit dagelijks bijgehouden en de verschillen waren toen al bij mij behoorlijk klein (wel in combinatie met een MID kWh meter die ook alleen de Quatt warmtepomp aan het meten was), resulaat toen was het ergens tussen 0%-2% met af en toe iets hogere uitschieters (zeer weinig) tot max 5%.

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Bij mij geen verandering zichtbaar door CiCversie 2.23.0. Gisteren 26,0 kWh volgens Quatt en 25,6 kWh met HW energy socket. Dus zoals gewoonlijk bij mij, zit Quatt paar % hoger dan HW ES.
(~235V gisteren op die fase)

Heb je niets anders op die groep zitten die je in de meterkast meet? Bijvoorbeeld de CiC?
kWh-meter zit niet in de meter(stoppen)kast.
Stopcontact (aparte groep) wordt tzt werkschakelaar.
Afgeplakt vanwege Mien Dobbelsteen en haar stofzuiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjtNKaTVMtbKvZf3lhy2R7cOklA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzbsAM4eeaR4om7Otvul8Sbj.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:45
B.Hofman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:10:
Dag allen,

Ik lees af en toe eens mee in dit topic en moet eerlijk bekennen niet alle (diepgaande technische) onderwerpen even goed te kunnen volgen….
We zijn voornemens onze woning een slag te verduurzamen. Quatt gaat hier mogelijk een rol in spelen. Graag jullie (want geen verkopers van Quatt) advies.

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Overwegen Quatt Chill: 3 stuks voor bijverwarmen en -koelen van de slaapkamers: moeite waard?
  • Toevoegen PV panelen;
Wat is je precies je vraag? Of je aan de warmtepomp wil of moet? Dan moet je eerst even hier lezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. Is dat een ja en wil je een warmtepomp, dan kun je Quatt kiezen. Of je een mono of duo neemt, hangt af van wat je wil. Isolatie verbeteren is altijd een goed idee. Of je PV panelen moet nemen, dat kun je beter in een eigen topic vragen: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PVoutput

• MacD007
Friezin schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:16:
[...]

kWh-meter zit niet in de meter(stoppen)kast.
Stopcontact (aparte groep) wordt tzt werkschakelaar.
Afgeplakt vanwege Mien Dobbelsteen en haar stofzuiger.

[Afbeelding]
grappig ;) , op deze manier neem je ook de leidingverliezen naar de groepenkast niet mee, scheelt ook weer 0,01% (of zo). d:)b
vervolgstap is het WCD vervangen voor een installatiedoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeBHk7DsYqFNiVWImUREHeFeUzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/OBSoWTarCXqby797B9UUJZPd.webp?f=user_large

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11 16:56

SBL

Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
Een Quatt hybrid lijkt in beginsel goed passend.
All-electric en Chill kun je later over beslissen.

PV-panelen is apart onderwerp. Doe maar gewoon, zou ik zeggen.
HR++ is apart onderwerp, niet nodig voor Quatt.

Op welke watertemperatuur stook je je CVketel nu?
Snel omlaag zetten naar 45, dan kun je nog net testen wat dat met verwarming in je huis doet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:23:
[...]

grappig ;) , op deze manier neem je ook de leidingverliezen naar de groepenkast niet mee, scheelt ook weer 0,01% (of zo). d:)b
vervolgstap is het WCD vervangen voor een installatiedoos.
[Afbeelding]
Ik begreep steeds dat de Quatt-monteurs dat verder wel afhandelen wanneer ik zorg voor materiaal. KWh-meter zo geplaatst na tip @Gerardwaz dat er losse "bakjes" bestonden.
Heb namelijk (nu nog) een "ouderwetsche" stoppenkast zonder ruimte.

• jughead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 10:17
Is iemand gelukt om een Tado X Draadloze Slimme Thermostaat te koppelen aan Quatt?

Ik had eerst een Tado X bedrade Slimme Thermostaat. Dat werkte op zich prima, maar ik heb liever de thermostaat op een andere plek (de keuken, de plek met het meeste warmteverlies), dus ik heb de draadloze variant gekocht.

Alleen nu krijg ik het bekende 20 graden probleem,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9gzw35jLjTw0z4msB0ZIbHTH-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IGjcCQbhV5Nl9R1oZF7hqPyA.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de temperatuur naar boven en beneden schuiven in Tado, maar dat heeft geen effect. De CiC denkt dat de temperatuur in de ruimte 20 graden is en dat hij de 20 graden temperatuur moet aanhouden en blijft verwarmen terwijl de temperatuur in de ruimte eigenlijk al 24 graden is.

Ik heb de bedrade thermostaat weer aangesloten en hij werkt weer zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpPgKCkqOewSwRbkdtOVGsJswQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wASPU4cjfaOMuuZqBe7RR03D.png?f=fotoalbum_large

Als niemand dit voor elkaar heeft gekregen dan ga ik de draadloze thermostaat maar terugsturen. Heb je hier toch een oplossing voor? Ik hoor het graag!

• MacD007
Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
hoi, welkom bij onze topic,
om maar eerst globaal antwoord op je vraag te stellen, ja een Quatt (ik zal andere merken hier maar even buiten beschouwing laten, tenslotte zitten we hier op een Quatt topic) kun je in feite beide kanten op.

qua gasverbruik verwacht ik ook gezien de leeftijd van je woning (staat isolatie) en de wens om bv het glas te vervangen door HR++ je met een enkele Quatt in hybride opstelling al een behoorlijke gasbespraring kunt gaan bereiken.
ik vermoed dat je nog in 2024 de aanvraag gedaan hebt en dus nog gebruik kunt maken van de subsisieregeling uit 2024.
wil je echter (later) toch naar Full Electric omdat je CV bv ook over een tijdje op is (jammer vermeld je hier niet de leeftijd van je CV), is mogelijk de optie om nu al naar een Quatt Duo te gaan, zeker gezien de nu nog lage meerprijs een betere idee.
je moet deze mn qua geluidseisen ook wel kunnen plaatsen. Dus een WPAC berekening is dus wel raadzaam (we kunnen je hierbij zeker helpen).

Gezien je vloerverwarming je hoofdverwarming is is een warmtepomp zeker ideaal hiervoor.

Zonnepanelen kunnen handig zijn waarbij echter door de wegval van de saldering in 2027 je deze in feite niet meer effectief kunt inzetten voor de warmtepomp, omdat juist als je de stroom voor de warmtepomp nodig hebt er nagenoeg geen stroom uit je PV installatie gaat komen.
Tevens spelen de kosten die den energieboeren hier voor teruglevering in rekening brengen ook een grote rol in, dus zoals het vroeger heel duidelijk was dat de combinatie warmtepomp en PV een zeer goede combinatie was (mn door de saldering) is dat nu nog maar de vraag.
reken er op dat de TVT van een PV nu wel eens behoorlijk lang gaat worden (ik verwacht > 10 jaar).

De Chill is voornamelijk een mini Airco die aangesloten gaat worden aan je radiatoren en via deze ook de warmte afvoert (koelen) cq krijgt (bij verwarmen). Verwarmen lijkt me mn een ding om een boost aan bestaande verwarmingen (radiatoren) te geven die mogelijk net iets te weinig capaciteit hebben.

De stap richting HR++ is zeker een goede in combinatie met een warmtepomp en verhoogd ook het comfort. dit zal zeker mn als je komt van standaard dubbel glas (gezien het bouwjaar is dat wel te verwachten), bedenk hierbij dat als je beide maatregelen gaat nemen de subsidie voor HR++, die overigens in 2025 ook nog verhoogd is, deze subsidie ook nog gaat verdubbelen. vergeet niet dat een betere isolatie (warmte in je huis houden direct effect heeft bij een warmtepomp, die hoeft dus minder hard te werken om je warmteverlies weer aan te vullen. (dus minder kosten en beter comfort)
zie onderstaande tabel info: overheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bazP27R45P7poJalVkDhcgWpXCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se7HceXWD8pzMw6CHKByHFBo.jpg?f=fotoalbum_large

ik hoop dat dit een beetje een eerste info geeft over de Quatt.

aanvulling; ik heb mijn eigen ervaring, nu het tweede jaar Quatt even niet vermeld omdat ik een veel ouder huis (en dus slechter geisoleerd (ondanks extra maatregelen (spouwmuurisolatie/deels HR++/dakisolatie)) heb.
ik kwam van circa 1200 m3 gas naar vorig jaar nog slechts totaal op 160m3 (incl. SWW) dit jaar zal dat iets hoger komen, circa rond de 200m3. Dus in twee jaar totaal al 2.000m3 bespaard (stroom voor de warmtepomp wordt nu nog volledig door de PV installatie gedekt, ik betaal geen stroom de afgelopen jaren) dus mijn Quatt is dit jaar al terugbetaald. (ik zat wel bij de eerste bestellers die nog de introductieprijs betaald hebben.)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2025 12:24 ]

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:31
Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
Je hebt een zeer vergelijkbaar huis en verbruik als ik. Ik draai nu een tweede winter met een enkele Quatt en ben best wel tevreden. Van ~1100m3 gas naar ~300m3, en het is nu 24x7 behagelijk in huis.

Een enkele Quatt zou bij jouw voldoende kunnen zijn om jouw gasverbruik voor verwarming met 80% en misschien wel 90% te verlagen. Een duo zal dat richting 100% kunnen brengen.

De stap van een duo naar full electric is dan ook mogelijk. Houd er rekening mee dat afsluiten van gas ook betekent dat je niet meer kunt koken op gas en dat je ook kosten moet maken voor het afsluiten van gas.

PV en vooral isolatie toevoegen is natuurlijk nog beter, maar niet voorwaardelijk als je direct al gas wilt besparen.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-11 08:56
jughead schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:47:
Is iemand gelukt om een Tado X Draadloze Slimme Thermostaat te koppelen aan Quatt?

Ik had eerst een Tado X bedrade Slimme Thermostaat. Dat werkte op zich prima, maar ik heb liever de thermostaat op een andere plek (de keuken, de plek met het meeste warmteverlies), dus ik heb de draadloze variant gekocht.

Alleen nu krijg ik het bekende 20 graden probleem,

[Afbeelding]

Ik kan de temperatuur naar boven en beneden schuiven in Tado, maar dat heeft geen effect. De CiC denkt dat de temperatuur in de ruimte 20 graden is en dat hij de 20 graden temperatuur moet aanhouden en blijft verwarmen terwijl de temperatuur in de ruimte eigenlijk al 24 graden is.

Ik heb de bedrade thermostaat weer aangesloten en hij werkt weer zoals het hoort.

[Afbeelding]

Als niemand dit voor elkaar heeft gekregen dan ga ik de draadloze thermostaat maar terugsturen. Heb je hier toch een oplossing voor? Ik hoor het graag!
Ik heb een draadloze Tado v3+ en dat werkt prima.
Als je alleen de draadloze thermostaat wil gebruiken heb je ook de draadloze ontvanger nodig anders gaat het niet werken.

Je kunt ook de bedrade en draadloze combineren.
Heeft @Mickel moen ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80838018
Hij kan je precies uitleggen hoe je ze moet koppelen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:49
verguldebarman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:10:
[...]
en dat je ook kosten moet maken voor het afsluiten van gas.
Als je het meldt via mijnaansluitingen kost het 0 euro.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-11 16:35
Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
Wij zaten in een redelijk vergelijkbare situatie. Wat groter huis, maar stoken het minder warm (19) en goed geïsoleerd met gasverbruik van 950 kuub per jaar. Eigenlijk alleen woonkamer en badkamer stoken met vloerverwarming, rest van het huis warm genoeg. Wij hebben sinds half januari een Quatt Duo en die is eigenlijk een overkill. Quatt had bedacht dat wij 11kW warmteverlies zouden hebben bij -10, maar mijn eigen berekeningen op basis van gasverbruik zaten rond de 4kW. Hij ging dus veel te aggressief van start en na lang aandringen is hij eerst bijgesteld naar 8 en later naar 4kW bij -10. En dat lijkt nu heel stabiel te draaien. Bijna de hele dag aan op laag vermogen, maar eigenlijk altijd maar een enkele Quatt. Als het onder nul is, wil de tweede wel eens bijspringen. En ze wisselen elkaar af trouwens. Maar ik begin zelfs te twijfelen of we niet met één Quatt af hadden gekund, zelfs op all-electric. Maar dat zou net te krap zijn is mijn gevoel. Nadeel is nu wel dat beide Quatts regelmatig moeten defrosten, wat stroom kost.

Sinds installatie nooit meer gas verbruikt behalve voor sanitair. Temperatuur constant houden en af en toe een halve graad lager of hoger om beetje te spelen met dynamische energietarieven ;-) De meeste dagen in februari genereert de Quatt tussen de 35 en 45kWh aan warmte. Oftewel tussen de 1,5kW en 2kW constant om het huis warm te houden. Met COP van 3,5 is dat dus ruim 10kWh per dag aan stroom. In de praktijk zie je dat hij wat hoger draait en dan een aantal uren uit staat als overdag bijvoorbeeld een zonnetje komt. Maar komt dus behoorlijk overeen met mijn stooklijn waar ik 4kW bij -10 zou verwachten en rond de 2kW bij 3 graden. Vandaag met veel wind merk ik een wat hoger verbruik. Dus zeker als het koud is en de COP inzakt, is het maar de vraag of één Quatt nog wel 4-5kW kan leveren wat ik nodig ga hebben bij -10 en nog iets meer bij harde wind. Dus de Duo is uiteindelijk toch wel nodig bij Full Electric is mijn huidige inzicht. Tot die tijd hadden we het met een enkele makkelijk afgekund. Maar hij staat bij ons op het platte dak en daar staat de Duo niet in de weg (en wel recht boven de ketel). Via lichtkoepel die inmiddels open kan zijn ze makkelijk bereikbaar voor onderhoud en inspectie. Reden om naar Full Electric te willen is de oude ketel die aan einde levensduur zit en die wil ik niet meer vervangen. En dan bespaar ik ook nog 250 Euro per jaar aan netbeheerkosten. Van de 2500 Euro besparing voor een nieuwe CV ketel én de 250 Euro per jaar voor netbeheerkosten kan ik de Full Electric upgrade wel betalen. En dan staat de Duo er alvast.

Wat betreft PV: dat hangt helemaal van de kosten af. Wij hadden 2340Wp op het dak liggen (9 jaar oud) en dat was altijd ongeveer netto nul op de meter. Maar de warmtepomp verbruikt natuurlijk ook zo'n 1500kWh per jaar in ons geval. Omdat ik het zelf kon leggen en ik toch al een extra groep had aangelegd voor de warmtepomp is daar gelijk een PV verdeler bijgekomen met vier panelen met in totaal 1760Wp. In de echt koude wintermaanden heb je daar niet veel aan (wekken ze niets op) en trek je stroom uit het net. Maar de oude en nieuwe panelen bij elkaar moeten in voor en najaar overdag het hele huis en warmtepomp van stroom kunnen voorzien. Dat zijn de seizoenen dat we er het meeste baat bij gaan hebben. Zeker in combinatie met een thuisbatterij of HeatBattery van Quatt zodat je ook 's nachts kunt draaien op je zonnestroom. Omdat ik het zelf aan kon leggen was het maar 600 Euro voor 1760Wp inclusief al het installatiemateriaal. Panelen zelf waren maar 4x53 Euro. Omvormer 120 en rest voor kabels/steunen/etc. No-brainer en al terugverdiend voordat de saldering wordt afgeschaft volgens mij. En in de toekomst wellicht in te zetten in de zomer voor koeling van het huis met gratis stroom. Maar als ik het had moeten laten leggen en het eerder rond de 2000 Euro of zo zou uitkomen, zou ik het niet meer gedaan hebben wegens afschaffing saldering en dynamische energietarieven die laag of negatief zijn als de zon veel opwekt of terugleverkosten als je geen dynamisch contract hebt.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• jughead
dreamer2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb een draadloze Tado v3+ en dat werkt prima.
Als je alleen de draadloze thermostaat wil gebruiken heb je ook de draadloze ontvanger nodig anders gaat het niet werken.

Je kunt ook de bedrade en draadloze combineren.
Heeft @Mickel moen ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80838018
Hij kan je precies uitleggen hoe je ze moet koppelen.
Thanks, dat geeft een hoop. Nu nog achterhalen waarom er een verschil is in het resultaat tussen V3+ en X, dus ik hoop dat er iemand is met een X en een goede verbinding tussen de draadloze X en de CiC.

En ik was inderdaad niet duidelijk genoeg, maar ik heb de Draadloze Ontvanger wel aangesloten, anders wordt er namelijk niets gecommuniceerd naar de CiC.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
Ik heb een vergelijkbaar huis, iets jonger uit 1995. Beneden 65m2 vvw, boven radiatoren.
- Quatt duo sinds mei 2024, gaan straks all electric, cv ketel is 15 jaar oud
- boven radiatoren (T10, T20) vervangen door jaga convectoren met ventilatoren. Op 30 graden aanvoer doen gewone radiatoren niks, zelfs jaga's niet heel veel.
- Chill ga ik voorlopig niet aan, woon aan de kust en huis is redelijk koel in de zomer
- 30 jaar oude dubbele glas en schuifpui zijn vervangen door HR++ en de pui door Hr+++. Zeer aan te raden!
- zonnepanelen altijd goed om (een deel van) je verbruik te compenseren

De quatt app geeft tot nu een besparing van bijna €600. Boven staan in kleed/studeer kamer en de badkamer de radiatoren altijd open. Daar is het 20 graden net als beneden in de woonkamer. Thermostaat staat continue op 20. Bij buitentemperatuur van 0-2 graden is de aanvoer net boven de 30, COP tot nu toe gemiddeld 4,5.
Ons totale gasverbruik was 1200m3, met 2 volwassenen en 2 pubers.

Kan het je zeker aanraden.

• jellang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 13:20
jughead schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Thanks, dat geeft een hoop. Nu nog achterhalen waarom er een verschil is in het resultaat tussen V3+ en X, dus ik hoop dat er iemand is met een X en een goede verbinding tussen de draadloze X en de CiC.

En ik was inderdaad niet duidelijk genoeg, maar ik heb de Draadloze Ontvanger wel aangesloten, anders wordt er namelijk niets gecommuniceerd naar de CiC.
Ik heb hetzelfde probleem als jij beschrijft maar dan met een bedrade tado X thermostaat. Heb ik hier al eens beschreven. Mogelijk is de firmware versie van je bedrade lager dan de draadloze. Bij mij zijn de problemen namelijk ontstaan sinds mijn thermostaat naar versie 251.0 is gegaan.

Ik krijg van Quatt te horen dat de X niet ondersteund wordt, terwijl mijn adviseur zei dat het wel kon:
"Ons huidige bedrijfsbrede standpunt is dat Tado X een functionele thermostaat is, dit houdt in dat hij wel werkt, maar niet zoals we dit zouden willen.
Twee grote opmerkingen:

Veel lagere besparingen en een verkorte levensduur van de warmtepomp(en) door frequentere start-stops. Bij een lage warmtebehoefte (het gebied waarin de warmtepomp(en) het meest gebruikt zullen worden) is de aansturing door de thermostaat niet optimaal in combinatie met onze regeling. Dit leidt tot veel (onnodige) activaties van de warmtepomp(en). Waarom? Het signaal van de thermostaat veroorzaakt dit gedrag: bij lage warmtebehoefte vraagt het systeem om verwarming in intervallen van 30-60 seconden aan en uit. Omdat dit signaal afkomstig is van de Tado X, kunnen wij dit niet aanpassen.
De temperatuurcompensatie mag niet worden gebruikt in de klant-app, omdat dit zal leiden tot een onjuist temperatuursignaal en daardoor een verkeerde regeling van de temperatuur.
Voor je bedrade Tado X staat alles nu zo goed als mogelijk ingesteld, beter dan dit wordt het helaas niet.
"

Ik ben van plan om nu een V3+ te gaan proberen, want dit schiet niet op.

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-11 09:48
Voor wie het interessant vindt: pas sinds deze week heb ik pas CiC-versie 2.23.0. Zonder het apparaat uit en aan te zetten etc.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• jughead
jellang schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem als jij beschrijft maar dan met een bedrade tado X thermostaat. Heb ik hier al eens beschreven. Mogelijk is de firmware versie van je bedrade lager dan de draadloze. Bij mij zijn de problemen namelijk ontstaan sinds mijn thermostaat naar versie 251.0 is gegaan.
Ouch, dat klinkt niet goed. Mijn bedrade, goed functionerende X zit op firmware 247.1. En mijn draadloze, die het niet goed werkt, zit op 251.0. Dus dat moet de verklaring zijn. Ik ben benieuwd hoe Tado dit gaat oplossen.

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:24
Dag allen,

Uitgangspunten:
  • Bouwjaar 1989
  • Woonoppervlak 154 m2
  • Verwarming:
Overweging:
  • Hybrid:
  • Toevoegen PV panelen;
Plaatsing van een Quatt in deze situatie lijkt me een no-brainer, snel terugverdiend.
Let alleen op de vloerverwarming aansturing. Een oude pompverdeler kan niet genoeg bijmengen om bijv. met een aanvoer van 30 graden de vloer ook 30 graden te krijgen. Je moet dan werken met veel hogere aanvoertemperatuur dan nodig is, dat kost je zo een halve of hele punt in je COP. Een pomploze verdeler lost dat probleem op maar wordt niet geadviseerd door Quatt omdat zij niet kunnen garanderen dat het aanvoerwater nooit boven de 45 graden komt. Boven de 50 graden kan leiden tot vloerschade, zeker bij gevoelige vloertypen als parket.
Je zult dus op eigen verantwoording de gok moeten nemen van een pomploze verdeler (kun je altijd later laten aanleggen). Op de cv ketel of in sommige thermostaten (tado v3) kun je de aanvoertemp beperken. Gevolg van lage aanvoertemperatuur is dat je het beneden met de vloerverwarming wel warm krijgt maar boven waarschijnlijk niet. Ik heb mijn hoop gevestigd op de Quatt Chill, tot die tijd een jaartje bibberen.
Tweede aandachtspunt is dat je met lage aanvoertemp echt waterzijdig moet inregelen, dwz dat het water dat terugkomt uit elke radiator die open staat ongeveer even warm is.

Of je moet gaan voor de All Electric? Ik bespaar ruim 90% gas met één Quatt, bij jou zal dat ook in die richting gaan. Het is heel persoonlijk of je helemaal van het gas af wil. Probleem met warmtepompen is dat ze slecht presteren als het echt koud wordt. Als iedereen All Electric gaat en het wordt een keer goed koud dan is er niet genoeg stroom. Ik zie het hebben van zowel gas als stroom als een luxe die best wat vastrecht mag kosten, en zou eerst er alles aan doen om de isolatie op orde te krijgen.

• Flesym
  • Niet online
lieverd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:15:
[...]
Als iedereen All Electric gaat en het wordt een keer goed koud dan is er niet genoeg stroom. Ik zie het hebben van zowel gas als stroom als een luxe die best wat vastrecht mag kosten, en zou eerst er alles aan doen om de isolatie op orde te krijgen.
Als de spanning eruit ligt doet je CV ketel ook niets

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• s020506
Flesym schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Als de spanning eruit ligt doet je CV ketel ook niets
Ik zou niet de eerste keer zijn dat ik een ruimte warm houdt met het gasfornuis ;).

Maar goed, wat mij betreft gaan overal de gasleidingen uit de grond.

PVoutput

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:08
dennie170 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb nog geen behoefte aan volledig elektrisch gaan. Direct 2 warmtepompen nemen is wat mij betreft meer een ding dat het later weer scheelt. Eventueel ooit voor mij, anders voor de volgende bewoners.
Ik heb inderdaad begrepen dat je nog niet meteen volledig elektrisch wil gaan en toch ik blijf mijn antwoord hetzelfde. Je vraagt naar een mening en ik geef die dan.

Quatt vergelijkt ook huizen, die ik nu ook, en werkt met een puntensysteem.Ik woon net zo als jij een hoekhuis uit 1993, plat dak, 130 m2, rc waarde dak en muren van 2,5. (Naar mijn eerste indruk is de isolatiewaarde van een huis uit 2001 hetzelfde) Pas sinds dit voorjaar heb ik hr++ glas. Ik heb echter geen vloerverwarming heb en heb ook geen WTW. Ondanks dat, kan ik in mijn situatie, met alleen radiatoren, deze winter 98 % van mijn verwarmingsbehoefte voldoen, Quatt had 96% voorspelt. De thermostaat staat in de winter bij ons op 20,5 graden. Dus maar in 2% van de gevallen springt als het inderdaad kouder is het gas even bij. Omdat je vloerverwarming hebt zou jouw warmteafgifte beter moeten zijn. (Maar omdat je dan met een lagere watertemperatuur werkt moet je ook boven iets aan je afgifte doen en waterzijdig inregelen) Ik schat dus in dat in jouw situatie de gasketel weinig bij hoeft te springen dus daar zit geen winst.

In de dagenlijkse praktijk loopt bij mij, in het lange voor- en na seizoen, de wp regelmatig op of onder het minimale opgenomen elektrisch vermogen. Dit komt in ons geval door zoninval en de massa van het huis die blijkbaar de warmte vast houdt. Mijn wp draait dus meeste tijd al niet maximaal dus waarom zou ik er dus twee willen. Als ik de vraag dus zou moeten beantwoorden heeft die tweede unit in jouw situatie daadwerkenlijk nut dan is mijn antwoord nee. Kost het rendement dan is mijn antwoord ja, die tweede unit kost het hele jaar, ook in de zomer, energie. Als het echt koud is en je beide in gebruik hebt, dan heb je ook last van defrosts en staat 2X de bodemverwarming aan. Waarschijnlijk zit je dan al in het gebied dat op gas stoken goedkoper is. Ik raad een tweede unit dus vooral aan, aan mensen die ook daadwerkenlijk er gas voor verwarming mee kunnen besparen. Eigenlijk zou je moeten weten hoe Quatt je warmteverlies inschat, dat kan je aan de verkoper vragen. Bij mij is dat bij -10 graden 6,5 kW. Ik denk dat Quatt jouw warmteverlies vergelijkbaar of zelf nog lager. Doorslaggevend voor je beslissing om wel of niet voor een tweede te gaan, wordt dan naar mening, hoe aannemenlijk is het dat ik via de All-Electric oplossing van Quatt, in de toekomst van het gas af wil gaan.

Ik stel mijzelf dan de vraag, ga ik over x jaar daar een relatief duur, complex All-Electric systeem aanhangen, die zowel voor mijn warmwater als verwarming zorgt, die mij totaal afhankelijk van Quatt maakt dan is voor mijn antwoord nee, jouw antwoord kan op die vraag uiteraard anders zijn. En natuurlijk begrijp ik het argument van evt. waardestijging en ook ik denk daarover na. Het is niet toevallig dat een makenlaar vandaag opnieuw een gratis waardebepaling komt doen. Maar zowel de organisatie als de wp van Quatt vind ik in deze fase van de onderneming nog niet robuust genoeg. Tevens vandaag nieuwe inzichten op gedaan, voor de waardestijging hoef ik, gezien de leeftijd van mijn huis, de overstap naar gasloos niet te doen. Dit in een mening, maar wel een mening, die ik in de toekomst mee zal laten wegen.

P.S. Makenlaar is net geweest samen met de gebruikelijke waardestijging, hebben de investeringen goed uitgepakt. Ze raadde voor ons huis, niet een volwaardige warmtepomp aan. Die extra stap gaat namenlijk niet zoveel, gezien de leeftijd van het huis, voor de waarde doen. Inschatting energielabel A of A+. Advies gekregen om bij de buitendeuren tochtstrips te monteren.
Waarom vind je het plaatsen op een hoog dak geen goed idee? Het lijkt mij juist een prima locatie waar niemand er last van heeft.
Een dak is vaak moeilijk bereikbaar. Tegelijkertijd zijn ook best wel strenge arbo eisen. Je mag niet zomaar een ladder tegen een gevel zetten als het meer dan x hoog is. Er zijn dan ook bedrijven die dat gewoon weigeren en daar heb ik inderdaad negatieve ervaringen mee opgedaan en de kosten kunnen dan flink oplopen. (hoogwerker met jip, waar ze dan eigenlijk niet uit mogen stappen (?) die ik als particulier niet kan huren) Ik zie inmiddels de eerste signalen in dit topic dat Quatt ook voor de eerste keer extra risico premie rekent om op hoogte te werken. Het betekent dat er mogelijk meer oog komt voor de risico's of de evt. extra kosten. Ook bij mij was het plaatsen op het dak het eerste voorstel van Quatt. Makkenlijk aansluiten, in principe recht boven de CV-ketel, wat wil je nog meer! Maar toen ik mij bezwaren uitte rond het onderhoud gaf de verkoper mij wel gelijk. Quatt moest inderdaad al binnen 4 weken terugkomen om iets fixen, het is dus gewoon verstandig dat we de wp op het afdak van de keuken hadden geplaast. Ook voor ons zelf, als we een inspectie willen uitvoeren, is dat veel makkenlijker. Dus mijn advies, de buitenunit als het even kan, op een goed bereikbare plaats plaatsen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:36
Ah ineens ongemerkt een update naar 2.23.0. Jammer dat er geen changelog is

[ Voor 27% gewijzigd door Erik1805 op 10-02-2025 14:49 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• paQ
[...]
Probleem met warmtepompen is dat ze slecht presteren als het echt koud wordt.
Dat is echt veel te kort door de bocht. Dat geldt misschien voor sommige warmtepompen die met name met een kleine verdamper zitten.
Warmtepompen die hun opgegeven vermogen ook nog bij -7 of -10 halen zijn echt geen uitzondering.

• raven22
jughead schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Ouch, dat klinkt niet goed. Mijn bedrade, goed functionerende X zit op firmware 247.1. En mijn draadloze, die het niet goed werkt, zit op 251.0. Dus dat moet de verklaring zijn. Ik ben benieuwd hoe Tado dit gaat oplossen.
Dit probleem zien ze zelf nog niet. Op mijn vraag dat er in 251 iets is aangepast waardoor het niet meer werkt kreeg ik dit antwoord:

Bedankt voor uw bericht.
Ik kan bevestigen dat de firmware aanpassing niets heeft veranderd betreft de aansturing van uw quatt warmtepomp via opentherm middels de tado Smart Thermostat.
De setpoint van 20º graden kan worden veranderd in uw app, of op het apparaat zelf. De temperatuur die word gemeten door de slimme thermstaat word door gegeven aan de quatt en op basis daarvan word de aanvoer temperatuur bepaald en gemoduleerd. Dit is niet iets wat kan worden aangepast door een firmware update omdat het de principele besturingsstrategie van opentherm is.

• lieverd
paQ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Dat is echt veel te kort door de bocht. Dat geldt misschien voor sommige warmtepompen die met name met een kleine verdamper zitten.
Warmtepompen die hun opgegeven vermogen ook nog bij -7 of -10 halen zijn echt geen uitzondering.
Er spelen drie effecten tegelijkertijd waardoor All Electric grote overcapaciteit nodig heeft:
bij -7 ongeveer drie keer meer warmte nodig dan bij +7
bij -7 hogere aanvoertemperatuur nodig dan bij +7 (pak hem beet +45 ipv +35)
bij -7 groter temperatuurverschil te overbruggen

Als je all-electric hebt gebruik je bij -7 ongeveer 6 keer zoveel stroom (3*4.8/2.4, zie onder) als bij +7.
Bij een wijk vol matig geisoleerde huizen is dat qua stroomnet echt problematisch, en is hybride de beste oplossing. Je mag natuurlijk best als enige in je wijk pionieren met all-electric, dan is er niets aan de hand.

Bij Quatt zie ik bij 7 graden/W35: 6 kW warmte tegen 1.35 kW opgenomen stroom (COP 4.8)
en bij -7 graden/W45: 3.6 kW warmte tegen 1.5 kW opgenomen stroom (COP 2.4)

Nu vergelijk ik twee verschillende afgiftetemperaturen (W35 en W45), maar in de praktijk heb je bij -7 graden ook echt wel een hogere aanvoertemperatuur nodig. Tijdens de mistperiode in januari bleef ik ook ruim onder de 4 kW steken met al die defrosts.
Heb je links naar andere gangbare pompen die veel beter presteren?

• paQ
Kan allemaal wezen, maar of je nou met 1 Quatt 1650W + gas gebruikt, of met 1 WP 1850W en geen gas.
Zo denderend vind ik dat verschil niet.

Met een duo ga je daar overigens met twee vingers in de neus vet overheen.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 10-02-2025 16:36 ]

• paQ
lieverd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Bij Quatt zie ik bij 7 graden/W35: 6 kW warmte tegen 1.35 kW opgenomen stroom (COP 4.8)

Nu vergelijk ik twee verschillende afgiftetemperaturen (W35 en W45), maar in de praktijk heb je bij -7 graden ook echt wel een hogere aanvoertemperatuur nodig. Tijdens de mistperiode in januari bleef ik ook ruim onder de 4 kW steken met al die defrosts.
Dat is max, niet nominaal.
mitsubishi, LG, Vaillant, the lots
Pak de specs er even bij zou ik zeggen ;)

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Ik heb inderdaad begrepen dat je nog niet meteen volledig elektrisch wil gaan en toch ik blijf mijn antwoord hetzelfde. Je vraagt naar een mening en ik geef die dan.

Quatt vergelijkt ook huizen, die ik nu ook, en werkt met een puntensysteem.Ik woon net zo als jij een hoekhuis uit 1993, plat dak, 130 m2, rc waarde dak en muren van 2,5. (Naar mijn eerste indruk is de isolatiewaarde van een huis uit 2001 hetzelfde) Pas sinds dit voorjaar heb ik hr++ glas. Ik heb echter geen vloerverwarming heb en heb ook geen WTW. Ondanks dat, kan ik in mijn situatie, met alleen radiatoren, deze winter 98 % van mijn verwarmingsbehoefte voldoen, Quatt had 96% voorspelt. De thermostaat staat in de winter bij ons op 20,5 graden. Dus maar in 2% van de gevallen springt als het inderdaad kouder is het gas even bij. Omdat je vloerverwarming hebt zou jouw warmteafgifte beter moeten zijn. (Maar omdat je dan met een lagere watertemperatuur werkt moet je ook boven iets aan je afgifte doen en waterzijdig inregelen) Ik schat dus in dat in jouw situatie de gasketel weinig bij hoeft te springen dus daar zit geen winst.

In de dagenlijkse praktijk loopt bij mij, in het lange voor- en na seizoen, de wp regelmatig op of onder het minimale opgenomen elektrisch vermogen. Dit komt in ons geval door zoninval en de massa van het huis die blijkbaar de warmte vast houdt. Mijn wp draait dus meeste tijd al niet maximaal dus waarom zou ik er dus twee willen. Als ik de vraag dus zou moeten beantwoorden heeft die tweede unit in jouw situatie daadwerkenlijk nut dan is mijn antwoord nee. Kost het rendement dan is mijn antwoord ja, die tweede unit kost het hele jaar, ook in de zomer, energie. Als het echt koud is en je beide in gebruik hebt, dan heb je ook last van defrosts en staat 2X de bodemverwarming aan. Waarschijnlijk zit je dan al in het gebied dat op gas stoken goedkoper is. Ik raad een tweede unit dus vooral aan, aan mensen die ook daadwerkenlijk er gas voor verwarming mee kunnen besparen. Eigenlijk zou je moeten weten hoe Quatt je warmteverlies inschat, dat kan je aan de verkoper vragen. Bij mij is dat bij -10 graden 6,5 kW. Ik denk dat Quatt jouw warmteverlies vergelijkbaar of zelf nog lager. Doorslaggevend voor je beslissing om wel of niet voor een tweede te gaan, wordt dan naar mening, hoe aannemenlijk is het dat ik via de All-Electric oplossing van Quatt, in de toekomst van het gas af wil gaan.

Ik stel mijzelf dan de vraag, ga ik over x jaar daar een relatief duur, complex All-Electric systeem aanhangen, die zowel voor mijn warmwater als verwarming zorgt, die mij totaal afhankelijk van Quatt maakt dan is voor mijn antwoord nee, jouw antwoord kan op die vraag uiteraard anders zijn. En natuurlijk begrijp ik het argument van evt. waardestijging en ook ik denk daarover na. Het is niet toevallig dat een makenlaar vandaag opnieuw een gratis waardebepaling komt doen. Maar zowel de organisatie als de wp van Quatt vind ik in deze fase van de onderneming nog niet robuust genoeg. Tevens vandaag nieuwe inzichten op gedaan, voor de waardestijging hoef ik, gezien de leeftijd van mijn huis, de overstap naar gasloos niet te doen. Dit in een mening, maar wel een mening, die ik in de toekomst mee zal laten wegen.

P.S. Makenlaar is net geweest samen met de gebruikelijke waardestijging, hebben de investeringen goed uitgepakt. Ze raadde voor ons huis, niet een volwaardige warmtepomp aan. Die extra stap gaat namenlijk niet zoveel, gezien de leeftijd van het huis, voor de waarde doen. Inschatting energielabel A of A+. Advies gekregen om bij de buitendeuren tochtstrips te monteren.

[...]

Een dak is vaak moeilijk bereikbaar. Tegelijkertijd zijn ook best wel strenge arbo eisen. Je mag niet zomaar een ladder tegen een gevel zetten als het meer dan x hoog is. Er zijn dan ook bedrijven die dat gewoon weigeren en daar heb ik inderdaad negatieve ervaringen mee opgedaan en de kosten kunnen dan flink oplopen. (hoogwerker met jip, waar ze dan eigenlijk niet uit mogen stappen (?)
sorry, die hoogwerker is een werkplek op hoogte en geen transportmiddel om naar een hoger punt te geraken, daarom mag je daar ook op hoogte niet uitstappen.
Maar je hebt helemaal gelijk, een warmtepomp op hoogte plaatsen heeft helaas niet alleen voordelen, en dit is er duidelijk eentje van. ik zelf zou dat zo veel mogelijk voorkomen.
die ik als particulier niet kan huren) Ik zie inmiddels de eerste signalen in dit topic dat Quatt ook voor de eerste keer extra risico premie rekent om op hoogte te werken. Het betekent dat er mogelijk meer oog komt voor de risico's of de evt. extra kosten. Ook bij mij was het plaatsen op het dak het eerste voorstel van Quatt. Makkenlijk aansluiten, in principe recht boven de CV-ketel, wat wil je nog meer! Maar toen ik mij bezwaren uitte rond het onderhoud gaf de verkoper mij wel gelijk. Quatt moest inderdaad al binnen 4 weken terugkomen om iets fixen, het is dus gewoon verstandig dat we de wp op het afdak van de keuken hadden geplaast. Ook voor ons zelf, als we een inspectie willen uitvoeren, is dat veel makkenlijker. Dus mijn advies, de buitenunit als het even kan, op een goed bereikbare plaats plaatsen.
d:)b

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11 17:16
mrkb_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Er zit nog niet heel veel schot in de zaak.

Bij Tado was het een week geleden hoger de boom in gegaan. Ik zal eens wat gaan schudden.

Bij Quatt is er ook nog niet veel vooruitgang behalve dat ze bevestigen dat het probleem bij Tado ligt. Nog geen reactie op mijn vraag welke invloed de nieuwe situatie heeft op de sturing.
Update. Mijn bedrade Tado X zit inmiddels op firmware 251.2, met nog steeds hetzelfde probleem. Ook is de temperatuur totaal niet gelijk met wat een geijkte thermostaat die ernaast aangeeft (0.4-0.7 graden verschil) maar dat is denk ik niet gerelateerd.

Tado support had mij een firmware downgrade beloofd maar in plaats ervan zit ik dus met een nieuwere firmware die dit niet oplost (wel iets met aan / uit, maar dat is in mijn situatie totaal niet relevant).

Het helpt ook niet dat ik de hele tijd het probleem moet uitleggen aan steeds verschillende supportmedewerkers. Hopelijk komt dit snel bij de developers / engineers terecht, dat werd in ieder geval al wel aangegeven.

Ik heb nu gevraagd of ze aan willen geven dat ze het probleem erkennen en werken aan een oplossing. Voor mij zou dat al een stap vooruit zijn.

Van Quatt heb ik nog geen antwoord wat voor invloed deze verandering heeft op de sturing.

Wordt vervolgd dus.

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11 17:16
raven22 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Dit probleem zien ze zelf nog niet. Op mijn vraag dat er in 251 iets is aangepast waardoor het niet meer werkt kreeg ik dit antwoord:

Bedankt voor uw bericht.
Ik kan bevestigen dat de firmware aanpassing niets heeft veranderd betreft de aansturing van uw quatt warmtepomp via opentherm middels de tado Smart Thermostat.
De setpoint van 20º graden kan worden veranderd in uw app, of op het apparaat zelf. De temperatuur die word gemeten door de slimme thermstaat word door gegeven aan de quatt en op basis daarvan word de aanvoer temperatuur bepaald en gemoduleerd. Dit is niet iets wat kan worden aangepast door een firmware update omdat het de principele besturingsstrategie van opentherm is.
Volgens mij hebben ze echt inderdaad geen idee. Misschien helpt het als we zelf support tickets gaan linken / bundelen?

• dennie170
WAF1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:35:
[...]

[...]

Een dak is vaak moeilijk bereikbaar. Tegelijkertijd zijn ook best wel strenge arbo eisen. Je mag niet zomaar een ladder tegen een gevel zetten als het meer dan x hoog is. Er zijn dan ook bedrijven die dat gewoon weigeren en daar heb ik inderdaad negatieve ervaringen mee opgedaan en de kosten kunnen dan flink oplopen. (hoogwerker met jip, waar ze dan eigenlijk niet uit mogen stappen (?) die ik als particulier niet kan huren) Ik zie inmiddels de eerste signalen in dit topic dat Quatt ook voor de eerste keer extra risico premie rekent om op hoogte te werken. Het betekent dat er mogelijk meer oog komt voor de risico's of de evt. extra kosten. Ook bij mij was het plaatsen op het dak het eerste voorstel van Quatt. Makkenlijk aansluiten, in principe recht boven de CV-ketel, wat wil je nog meer! Maar toen ik mij bezwaren uitte rond het onderhoud gaf de verkoper mij wel gelijk. Quatt moest inderdaad al binnen 4 weken terugkomen om iets fixen, het is dus gewoon verstandig dat we de wp op het afdak van de keuken hadden geplaast. Ook voor ons zelf, als we een inspectie willen uitvoeren, is dat veel makkenlijker. Dus mijn advies, de buitenunit als het even kan, op een goed bereikbare plaats plaatsen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk bijna dat ik de Quatt man eens moet laten terugkomen om verdere opties te bespreken.
Als ik de vraag dus zou moeten beantwoorden heeft die tweede unit in jouw situatie daadwerkenlijk nut dan is mijn antwoord nee. Kost het rendement dan is mijn antwoord ja, die tweede unit kost het hele jaar, ook in de zomer, energie. Als het echt koud is en je beide in gebruik hebt, dan heb je ook last van defrosts en staat 2X de bodemverwarming aan. Waarschijnlijk zit je dan al in het gebied dat op gas stoken goedkoper is.

Eigenlijk zou je moeten weten hoe Quatt je warmteverlies inschat, dat kan je aan de verkoper vragen. Bij mij is dat bij -10 graden 6,5 kW. Ik denk dat Quatt jouw warmteverlies vergelijkbaar of zelf nog lager.
Dit is wel een goed punt. Ik durf oprecht niet te zeggen wat mijn warmteverlies is. Ik heb even snel een online berekening gemaakt en daar kom ik met -10 op 6.15kW uit. Dus wellicht is inderdaad een tweede Quatt gewoon zonde. Zowel van het extra geld, als het mindere rendement wat je er mee behaalt.
Doorslaggevend voor je beslissing om wel of niet voor een tweede te gaan, wordt dan naar mening, hoe aannemenlijk is het dat ik via de All-Electric oplossing van Quatt, in de toekomst van het gas af wil gaan.
Goeie vraag. Het Quatt ecosysteem trekt me wel aan, omdat ik een nerd en sucker ben voor startups, en al helemaal als ze Nederlands zijn. Verder lijkt Quatt me ook gewoon een prima product.
Dit is mijn eerste huis, en ik woon hier net 2 maanden. De kans dat ik hier ooit nog volledig elektrisch ga acht ik niet zo heel groot. Ik heb een CV ketel uit 2022 dus het is zonde om deze de deur uit te doen. Wanneer deze kapot zou gaan zou ik uiteraard wel full-electric overwegen ipv een nieuwe CV ketel kopen.
Ook kook ik nu nog op gas. Dus direct full electric gaan vind ik gewoon een te grote investering voor nu.
Een dak is vaak moeilijk bereikbaar.
Klopt. Ik heb een vrij rechttoe-rechtaan huis met een groot plat dak. Ik heb een heel klein uitstekend stukje vanm mijn keuken, maar dat grenst direct tegen mijn slaapkamerraam aan. Ik weet dus niet of ik daar wel een warmtepomp wil hebben. Ik kan me voorstellen dat als de wp een halve meter van je slaapkamerraam staat je dat wel hoort. Het platte zolder dak is dan een veel mooiere optie. Het is inderdaad wel lastig te bereiken, wat het dus ook lastig maakt om zelf wat kleine diagnoses te doen. Dat is inderdaad een groot nadeel.
En die hoogwerkers... Tja... Dat is natuurlijk weer van die onzinnige Europese wetgeving. Nu gaan ze een stijger tegen mijn huis aan zetten en vanaf daar op mijn dak klimmen met een warmtepomp van 60kg in de hand. Dat is natuurlijk vele malen veiliger :+ :+ :+
Ik had zelf ook gewoon een hoogwerkertje opgehaald en het daarmee gedaan, maar goed.
Ik weet dus niet hoe hinderlijk het geluid van de Quatt is, en of het plaatsen op mijn keukendakje verstandig is zo dicht bij mijn slaapkamer.

• jughead
mrkb_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Volgens mij hebben ze echt inderdaad geen idee. Misschien helpt het als we zelf support tickets gaan linken / bundelen?
Ik sta op het punt een ticket te plaatsen. Als je mij je ticketnummer via DM stuurt dan zal ik het erbij noemen.

• dennie170
mrkb_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Update. Mijn bedrade Tado X zit inmiddels op firmware 251.2, met nog steeds hetzelfde probleem. Ook is de temperatuur totaal niet gelijk met wat een geijkte thermostaat die ernaast aangeeft (0.4-0.7 graden verschil) maar dat is denk ik niet gerelateerd.

Tado support had mij een firmware downgrade beloofd maar in plaats ervan zit ik dus met een nieuwere firmware die dit niet oplost (wel iets met aan / uit, maar dat is in mijn situatie totaal niet relevant).

Het helpt ook niet dat ik de hele tijd het probleem moet uitleggen aan steeds verschillende supportmedewerkers. Hopelijk komt dit snel bij de developers / engineers terecht, dat werd in ieder geval al wel aangegeven.

Ik heb nu gevraagd of ze aan willen geven dat ze het probleem erkennen en werken aan een oplossing. Voor mij zou dat al een stap vooruit zijn.

Van Quatt heb ik nog geen antwoord wat voor invloed deze verandering heeft op de sturing.

Wordt vervolgd dus.
Ik heb nog geen Quatt staan thuis, maar ik word nu al moe van mijn Tado X. Vergeleken met de v3 is de X eigenlijk gewoon helemaal kut.
Ik heb ze gevraagd of ze de pulsbreedtemodulatie van mijn zoneklep aansturing uit kunnen zetten, maar ze gaven aan dat ze niet in staat zijn om PID en PWM parameters aan te passen voor de X, enkel voor de v3.
Ik had achteraf gewoon de V3 moeten kopen... Maar goed :+

• lieverd
paQ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Dat is max, niet nominaal.
mitsubishi, LG, Vaillant, the lots
Pak de specs er even bij zou ik zeggen ;)
Nou vooruit, omdat je te lui bent om het zelf te doen.
Dit is een duurder segment monobloc waar ik ooit een offerte voor heb aangevraagd:
https://www.lg.com/nl/luc...m091hf-ub40-hn1616hc-nk0/
COP A+7/W35 is 4.7, max output 6.8 kW warmte
COP A-7/W+35 is 2.7,
COP A-7/W+55 is 2.2
dus COP A-7/W+45 zal ongeveer 2.5 zijn. Zie geen verbetering t.o.v. de Quatt.
Hoe hard de capaciteit afneemt bij +7 vs -7 kan ik nergens vinden.
Alleen van +7 naar +2 van 8.7kW naar 7.2kW.
Leveranciers delen alleen het minimaal noodzakelijke aan getallen voor hun energielabel, zo lijkt het.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:36
dennie170 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb nog geen Quatt staan thuis, maar ik word nu al moe van mijn Tado X. Vergeleken met de v3 is de X eigenlijk gewoon helemaal kut.
Ik heb ze gevraagd of ze de pulsbreedtemodulatie van mijn zoneklep aansturing uit kunnen zetten, maar ze gaven aan dat ze niet in staat zijn om PID en PWM parameters aan te passen voor de X, enkel voor de v3.
Ik had achteraf gewoon de V3 moeten kopen... Maar goed :+
Eigenlijk is de V3+ ook kut, maar ja. Achteraf hadden ze beter een V3Ultra kunnen uitbrengen met display en 0.1 of 0.5 keuzemogelijkheid op het apparaat zelf. Een e-ink display of andersoortig display. En dat je steeds op knoppie moet drukken om te bevestigen, wie bedenkt het...Daarintegen is de Lyric ook kut, afrondings problemen met temperatuur. Zomaar lang branden, dan weer spontaan uit bij 0.1 overschrijding.

Quatt, Ik weet dat je meeleest, maak een eigen Quatt thermostaat. Eentje die alleen de temperatuur doorgeeft met een mooi display. Misschien een thermostaat waar je zelf de hysterische kunt aangeven. +0.3 of +0.1 gezien de CiC zelf de modulatie doet...

En ook de defrosts, waarom defrost het apparaat terwijl het tot aan een defrost gewoon maximale opbrengst haalt van 5.43kW. Lees dat uit en doe alleen een defrost als de opbrengst met x procent daalt. Dan ben je pas Ai bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-jtYY80U1ya2ygQwZBK6udUPDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvs1WGpNYUUNxp9cPCybFkr6.png?f=fotoalbum_large

Hier is toch geen defrost nodig... 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door medu80 op 10-02-2025 17:19 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:28
lieverd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Er spelen drie effecten tegelijkertijd waardoor All Electric grote overcapaciteit nodig heeft:
bij -7 ongeveer drie keer meer warmte nodig dan bij +7
bij -7 hogere aanvoertemperatuur nodig dan bij +7 (pak hem beet +45 ipv +35)
bij -7 groter temperatuurverschil te overbruggen

Als je all-electric hebt gebruik je bij -7 ongeveer 6 keer zoveel stroom (3*4.8/2.4, zie onder) als bij +7.
Bij een wijk vol matig geisoleerde huizen is dat qua stroomnet echt problematisch, en is hybride de beste oplossing. Je mag natuurlijk best als enige in je wijk pionieren met all-electric, dan is er niets aan de hand.

Hoe lang is het in Nederland -7 buiten per jaar?

Je claimt eerder ook dat warmtepompen bij koud weer slecht presteren. Een COP van 2,4 is nog steeds 240% rendement.

Als je uit gaat van stroom uit een gascentrale gebruiken die 60% rendement haalt dan zit je nog steeds op een netto rendement van 144%, wat 1,5x beter is dan de een uitstekend ingeregelde CV ketel op 96% rendement.

En ja, je hebt wat verliezen onderweg, maar die heb je met een gasnet ook.
Financieel is een COP van 2,4 misschien niet zo gunstig, maar nogmaals: hoe vaak zal dit voorkomen in Nederland?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:11
bundit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:43:
Ik heb bij Quatt mijn stooklijn opgevraagd. Deze is nu insteld op 6000 W en 13 graden.
Quatt geeft aan dat dit voor een duo al aan de lage kant is, maar dat het afhankelijk van isolatie e.d. wellicht nog een te hoge waarde is.

Ik heb de spreadsheet voor de warmteverliesberekening ingevuld vanaf 1-12-2024 tot nu:
[Afbeelding]

De temperatuur staat 24/7 ingesteld op 21 graden.

Ik merk dat in de nacht de hysteresis van de termostaat de Quatt uitschakelt voor een 1,5 uur. Dit gebeurd als het binnen 21,2 graden geworden is en dan gaat de termostaat pas opnieuw aan bij 20,7 graden. Doordat de Quatt dan flink moet verwarmen lijkt het me netter dat hij gewoon was aangebleven op 300-400 watt en niet zoals nu gelijk met 2 units vol aan de bak moet.

In de HA data kun je in grafiekvorm niet goed de temperatuurschommeling zijn, blauw is kamertermostaat en geel is buitentemperatuur volgens de Quatt.

[Afbeelding]

Nu zie ik zelf 2 mogelijke oplossingen, waarbij eentje iets sneller te realiseren valt en minder geknutsel is.

1) Stooklijn door Quatt laten bijstellen, alleen wat is dan een goede waarde? De rode en blauwe lijn liggen namelijk niet heel ver uit elkaar, althans dat is mijn indruk.

2) Ik las dat de Diyless termostaat met behulp van een Tweaker hier de hysteresis zodaning kan instellen dat deze ook langer doorloopt, of eerder inschakelt zodat de temperatuur niet meer een stuk onder setpoint komt. https://github.com/diyless/opentherm-thermostat/issues/2 Volgens mij zit hij hier ook in dit topic. Met de diyless wil ik wellicht nog even wachten op een revisie voor de temperatuurmeting, ook is het mij nog niet duidelijk of ik deze apart dien te bedraden voor de voeding.

Wat zouden jullie doen of aanbevelen? Of ben ik gewoon te kieskeurig en moet ik niets laten aanpassen aan de stooklijn?
Zie 2de deel van deze post.
Ik zou snijpunt met de horizontale as op 17 a 18 graden leggen. Dat is het punt waar de quatt stopt met verwarmen. Aangezien “mensen” ongeveer 150W per persoon doen moet dat 1 a 2 graden onder de normale thermostaat temperatuur liggen.
Je eigen lijn komt bij 22 graden uit, dat is veel te hoog, de quatt lijn bij 13, dat is veel te laag.
Snijpunt links komt dan rond de 5.5kW uit,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Toby-Wan
dennie170 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:05:
[...]
. Het Quatt ecosysteem trekt me wel aan, omdat ik een nerd en sucker ben voor startups, en al helemaal als ze Nederlands zijn. Verder lijkt Quatt me ook gewoon een prima product
Kijk dan ook eens bij WeHeat voor een Flint of Sparrow
- aantal modellen (Blackbird & Sparrow) worden daadwerkelijk in NL geassembleerd IPV Quatt buitendeel Chinese import
- een app waarin daadwerkelijk iets in te stellen / regelen is door de gebruiker ipv de Quatts CIC black box met bijzonder gebrekkige of ronduit domme AI
- werkt met lokale installateurs, ook voor issues sneller/beter bereikbaar IPV Quatts vermalijde ticket systeem

Ja op zich is het een goed product en levert besparingen op, maar daar is het niet uniek in. Verder zijn er zeker issues bij Quatt in de bedrijfsvoering waar menigeen al verwacht of gehoopt had dat ze dat opgelost zouden hebben..

[ Voor 48% gewijzigd door Toby-Wan op 11-02-2025 11:55 ]

• raven22
[...]

Plaatsing van een Quatt in deze situatie lijkt me een no-brainer, snel terugverdiend.
Let alleen op de vloerverwarming aansturing. Een oude pompverdeler kan niet genoeg bijmengen om bijv. met een aanvoer van 30 graden de vloer ook 30 graden te krijgen. Je moet dan werken met veel hogere aanvoertemperatuur dan nodig is, dat kost je zo een halve of hele punt in je COP. Een pomploze verdeler lost dat probleem op maar wordt niet geadviseerd door Quatt omdat zij niet kunnen garanderen dat het aanvoerwater nooit boven de 45 graden komt. Boven de 50 graden kan leiden tot vloerschade, zeker bij gevoelige vloertypen als parket.
Je zult dus op eigen verantwoording de gok moeten nemen van een pomploze verdeler (kun je altijd later laten aanleggen). Op de cv ketel of in sommige thermostaten (tado v3) kun je de aanvoertemp beperken. Gevolg van lage aanvoertemperatuur is dat je het beneden met de vloerverwarming wel warm krijgt maar boven waarschijnlijk niet. Ik heb mijn hoop gevestigd op de Quatt Chill, tot die tijd een jaartje bibberen.
Tweede aandachtspunt is dat je met lage aanvoertemp echt waterzijdig moet inregelen, dwz dat het water dat terugkomt uit elke radiator die open staat ongeveer even warm is.

Of je moet gaan voor de All Electric? Ik bespaar ruim 90% gas met één Quatt, bij jou zal dat ook in die richting gaan. Het is heel persoonlijk of je helemaal van het gas af wil. Probleem met warmtepompen is dat ze slecht presteren als het echt koud wordt. Als iedereen All Electric gaat en het wordt een keer goed koud dan is er niet genoeg stroom. Ik zie het hebben van zowel gas als stroom als een luxe die best wat vastrecht mag kosten, en zou eerst er alles aan doen om de isolatie op orde te krijgen.
Mijn verdeler met pomp mengt bij, ik verlies ongeveer 3 graden door het mengen. Dit is niet super efficient, maar een voordeel is dat ik op de bovenverdieping ook iets warmer water krijg.
Ik heb boven jaga's en met die paar graden extra watertemperatuur is het boven en beneden mooi in balans. Beneden 20? Zo ook op de badkamer en studeerkamer.
Dus houd ook de balans in je huis in de gaten, door het beneden 100% te tunen heb je kans dat je het boven niet warm krijgt.

• lieverd
netappie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Je claimt eerder ook dat warmtepompen bij koud weer slecht presteren. Een COP van 2,4 is nog steeds 240% rendement.

Als je uit gaat van stroom uit een gascentrale gebruiken die 60% rendement haalt dan zit je nog steeds op een netto rendement van 144%, wat 1,5x beter is dan de een uitstekend ingeregelde CV ketel op 96% rendement.

Financieel is een COP van 2,4 misschien niet zo gunstig, maar nogmaals: hoe vaak zal dit voorkomen in Nederland?
Je schetst precies het probleem, je hebt keuze uit drie opties:
- of je koopt een warmtepomp die drie keer groter is dan wat je 99% van de tijd nodig hebt
- of je accepteert dat je op drie dagen per jaar het huis niet warmer krijgt dan 10 graden
- of je neemt hybride

Als iedereen kiest voor optie 1, dan komen we drie dagen per jaar in grote problemen qua electriciteitsvraag.
De vraag is: lossen we dit op door megainvesteringen in het electriciteitsnet, of kunnen we in de zomer gas produceren met overtollige stroom en dit opslaan in een oude aardgasput? Probleem met innovaties is dat je weet dat ze gaan komen maar niet wanneer.

Even ter herinnering: dit ging over de vraag of we moeten kiezen voor de All Electric van Quatt.

• Stefannn
lieverd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:36:
[...]

- of je accepteert dat je op drie dagen per jaar het huis niet warmer krijgt dan 10 graden
Ehh… meer 3 dagen per 20 jaar..
Mensen die het bij -10 slechts tot 10 kunnen stoken draaien de afgelopen koude weken op 100%. De meesten halen dat niet.
Ik raadt iedereen sowieso aan een paar simpele straalkacheltjes aan te schaffen.
En verder kan je in die uitzonderlijke periode beslissen “niet alle kamers te stoken.
Yep… je moet dan een beetje hobbyen… maar “3 dagen per jaar slechts 10 graden binnen” is heel heel erg overdreven.

Meer practisch,
De meesten zullen deze winter gewoon zonder thermostaat verlaging doorkomen.
Een enkeling krijgt het niet warmer dan 19.
En dan is deze winter kouder dan die van vorig jaar. Dus dat zijn al 2 winters zonder 10 graden in de woonkamer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• netappie
[...]

- of je koopt een warmtepomp die drie keer groter is dan wat je 99% van de tijd nodig hebt
- of je neemt hybride

Als iedereen kiest voor optie 1, dan komen we drie dagen per jaar in grote problemen qua electriciteitsvraag.
De vraag is: lossen we dit op door megainvesteringen in het electriciteitsnet, of kunnen we in de zomer gas produceren met overtollige stroom en dit opslaan in een oude aardgasput? Probleem met innovaties is dat je weet dat ze gaan komen maar niet wanneer.

Even ter herinnering: dit ging over de vraag of we moeten kiezen voor de All Electric van Quatt.
Okee, mee eens dat een hybride warmtepomp een betere keuze is als je het stroomnet wilt ontzien.

Ik hou het voorlopig zelf nog even op hybride, maar dat heeft vooral te maken met de ruimte die het full electric gaan mij kost.

• Hetisookwat
  • Laatst online: 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8UpnTumZ_bAK99EZAOnBSwGZU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QfU8RqwAj7RzRPlf2AxR56b1.png?f=fotoalbum_large

De Quatt geeft aan dat de binnentemperatuur 21.73 is en blijft voor lange tijd, haast TE stabiel.. Weet iemand hoe hij dit meet, want de Honeywell T6 gaat qua settings slechts per 0.5.

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-11 09:48
netappie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Noorwegen staat ook vol met warmtepompen. Stroom is daar zo goedkoop dat ze een COP van 1,5 ook prima vinden.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• netappie
vanquishsdiv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Noorwegen staat ook vol met warmtepompen. Stroom is daar zo goedkoop dat ze een COP van 1,5 ook prima vinden.
Ja, die hebben een overvloed aan waterkracht en zo goed als geen gasnetwerk.

Straalkacheltjes worden daar zelfs als acceptabel gezien, maar ik denk niet dat onze gas/kolen/kerncentrales dit hier echt zouden trekken.

Uiteindelijk moeten we gewoon naar betere isolatie van bestaande woningen, beginnend met het verbieden van enkel glas bij verhuur en VvE's. Dan is het verwarmen met warmtepompen meteen al een stuk gemakkelijker en daalt het gasverbruik door de CV ketels aanzienlijk waar dit nog niet mogelijk is.

Ik denk dat er geen foute keuze is. Full electric is prima als je het project goed aanpakt, maar hybride bespaart bijna net zo veel als de woning isoleren niet direct kan qua kosten en/of overlast.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hetisookwat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:05:
[Afbeelding]

De Quatt geeft aan dat de binnentemperatuur 21.73 is en blijft voor lange tijd, haast TE stabiel.. Weet iemand hoe hij dit meet, want de Honeywell T6 gaat qua settings slechts per 0.5.
Dat is het gedrag vd T6. Die update temperatuurwaarde zodra deze>0,2grC verandert (als ik mij niet vergis)

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:34
Hetisookwat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:05:
[Afbeelding]

Honeywell T6 gaat veel nauwkeuriger, alleen laat hij op het display iets anders zien.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:04

Animal_X

Rodin

raven22 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn verdeler met pomp mengt bij, ik verlies ongeveer 3 graden door het mengen. Dit is niet super efficient, maar een voordeel is dat ik op de bovenverdieping ook iets warmer water krijg.
Ik heb boven jaga's en met die paar graden extra watertemperatuur is het boven en beneden mooi in balans. Beneden 20? Zo ook op de badkamer en studeerkamer.
Dus houd ook de balans in je huis in de gaten, door het beneden 100% te tunen heb je kans dat je het boven niet warm krijgt.
Ik heb hier een LTV verdeler met pomp. Gaat hierbij om een moderne Wilo Para pomp ingesteld op constante druk. Dat gaat prima hier samen met de Quatt. Ik heb het inregelventiel wel helemaal dicht zitten zodat hij geen retourwater bijmengt, hydrolisch actief dus. Reden is dat ik 7 groepen van 16x2mm in de vloer heb liggen maar dankzij de pomp toch ruim voldoende flow heb. Indien je een inregelventiel op je verdeler hebt kan je overwegen een automaat aan te sluiten op dit ventiel die automatisch bijmengt op het moment dat de aanvoertemperatuur toch te hoog wordt.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• netappie
Stefannn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Ehh… meer 3 dagen per 20 jaar..
Mensen die het bij -10 slechts tot 10 kunnen stoken draaien de afgelopen koude weken op 100%. De meesten halen dat niet.
Ik raadt iedereen sowieso aan een paar simpele straalkacheltjes aan te schaffen.
En verder kan je in die uitzonderlijke periode beslissen “niet alle kamers te stoken.
Yep… je moet dan een beetje hobbyen… maar “3 dagen per jaar slechts 10 graden binnen” is heel heel erg overdreven.

Meer practisch,
De meesten zullen deze winter gewoon zonder thermostaat verlaging doorkomen.
Een enkeling krijgt het niet warmer dan 19.
En dan is deze winter kouder dan die van vorig jaar. Dus dat zijn al 2 winters zonder 10 graden in de woonkamer.
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken wat de toekomst brengt, maar ik heb destijds twee straalkacheltjes gekocht die werkelijk nooit gebruikt zijn. Een zit zelfs nog in de doos.

Absoluut mee eens dat een huis dat afkoelt naar 10 graden echt onzin is als je warmtepomp het meestal prima redt. Als dat je in Nederland gebeurt, dan is het echt tijd om te isoleren.

• Toby-Wan
[...]

- of je neemt hybride
Dit is wel bijzonder gechargeerd, zoek een WP zie z'n (geadverteerde) vermogen beter houdt bij lage temperaturen, maar dan heb je geen WP voor de prijs van een Quatt (al hoeft het ook niet heel veel meer te zijn)
De vraag is: lossen we dit op door megainvesteringen in het electriciteitsnet,
laten we het 'feit' dat de netbeheerders jarenlang hebben zitten slapen, niet het probleem maken van de consument die wilt verduurzamen.. de consument betaalt sinds jaar en dag een bedrag voor een type aansluiting (1*35 of 3*25A), maar nu we willen elektrificeren kunnen we niet gebruiken waar we voor betalen... 8)7
of kunnen we in de zomer gas produceren met overtollige stroom en dit opslaan in een oude aardgasput? Probleem met innovaties is dat je weet dat ze gaan komen maar niet wanneer.
Neem aan dat je doelt op waterstof.. als je ziet wat voor keuringen, technische oplossingen en andere hoepels erbij komen kijken om waterstof veilig te kunnen gebruiken aan boord van schepen (toevallig mijn professionele expertise, daarnaast om elektra te genereren btw, NIET om in een boiler te verbranden!!), daar is men in de NL CV installateurs wereld met de beste wil van de wereld over 30 jaar nog niet klaar voor.. dus, waterstof mijn huis in? Nooit en te nimmer..

• jj85
  • Nu online
Rowwan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Honeywell T6 gaat veel nauwkeuriger, alleen laat hij op het display iets anders zien.
Niet alleen display, ook de communicatie (OT) naar de CiC gaat slechts in stappen van 0,2grC

• Hetisookwat
Rowwan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Weer wat geleerd. Dank!

• Stefannn
raven22 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:24:
[...]

Als je de pomp eruit haalt en de vloer wat minder flow geeft (kraan een beetje dicht) heb je dezelfde warmte met 5..10% (gokje) minder Electra.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hier ook de update van de CiC binnen. Met als gevolg dat de CiC/app niet meer was te benaderen. Ook geen data meer in HA sinds vanochtend, wat vermoedelijk ook het update moment is geweest.

Het is toch wel heel erg slecht dat na een update de CiC niets meer doet. 8)7 |:(

Laatst al een slimme stekker tussen de CiC en het stopcontact gezet omdat ik hier de verhalen las over dit soort perikelen, deze kwam meteen goed van pas.

Hier tekenen aub ......

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
Animal_X schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:33:
[...]

https://youtu.be/uMk5pVGFnEQ
Hier maken ze ook een doorgang in een schuin dak..? Deze video wordt ook gebruikt voor semi-marketing door Quatt. Hier kan het dus wel. Probeer hier eens aan te referen.
Bedankt. Dit is echt een perfect voorbeeld.

Ik heb maar een mailtje gestuurd naar Quatt zelf met foto's van hier, deze video en uitleg van de gehele situatie. Bij de technische accountmanager is weinig flexibiliteit te vinden. Nu maar duimen.

Lijkt me sterk dat je kan zeggen dat een dakdoorvoer "geen normale installatie is" terwijl je exact dit laat zien ter promotie van je product op het kanaal van een YouTuber met aanzienlijk wat volgers.

• robmaas
  • Laatst online: 08:06
stephan-v schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:57:
[...]

Bedankt. Dit is echt een perfect voorbeeld.

Ik heb maar een mailtje gestuurd naar Quatt zelf met foto's van hier, deze video en uitleg van de gehele situatie. Bij de technische accountmanager is weinig flexibiliteit te vinden. Nu maar duimen.

Lijkt me sterk dat je kan zeggen dat een dakdoorvoer "geen normale installatie is" terwijl je exact dit laat zien ter promotie van je product op het kanaal van een YouTuber met aanzienlijk wat volgers.
Het gaat in jouw geval niet om de dakdoorvoer maar om de weg er naar toe. Daar zitten allemaal a-typische hoeken in die met standaard middellen nooit waterdicht aan te leggen zijn. Ga gewoon achter de dakgoot langs en dan door het knieschot.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:51
Zojuist mail ontvangen over de Chill. Pilot installaties in juni, grote schaal in de zomer.

Er staat dat hij draadloos communiceert met CIC via thread. Vraag me wel af hoe dat gaat werken als de Chill in mijn woonkamer staat en de CIC op zolder. Ik heb op zolder slecht tot geen bereik van de woonkamer

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:31
Ik vind het wel een behoorlijk appraat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEFYuENyidZLOvvuN_khZ3DnBYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqwKi1kvfN36dM7mrzJIuZOL.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 20:08
HBO88 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:05:
Zojuist mail ontvangen over de Chill. Pilot installaties in juni, grote schaal in de zomer.

Er staat dat hij draadloos communiceert met CIC via thread. Vraag me wel af hoe dat gaat werken als de Chill in mijn woonkamer staat en de CIC op zolder. Ik heb op zolder slecht tot geen bereik van de woonkamer
Mail die ik vanochtend had, heeft het over ‘in plaats van’ en benoemd geen verbinding met CiC.

Tot slot introduceert Chill draadloze communicatie via Thread. In plaats van een kabelverbinding met de CiC, maakt hij gebruik van deze nieuwe draadloze communicatie standaard voor slimme thuisapparaten.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 20:08
Monteur die vorige week de Hybrid kwam installeren had het ook over formaat (en looks) van een Dyson Purifier. En die is een 70cm hoog…..

• netappie
Het kleine tafeltje wekt onterecht de indruk dat dit een gigantisch ding is.

• Hetisookwat
Voor de liefhebber: Het mailtje van Quatt m.b.t. Chill.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• okijokii
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:41:
[...]

Het kleine tafeltje wekt onterecht de indruk dat dit een gigantisch ding is.
Mocht de monteur gelijk hebben dan vind ik 70 cm toch best hoog. Maar daar kan je uiteraard over discussiëren. In sommige woningen zal zoiets gewoon wegvallen. Bij mij niet 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• netappie
okijokii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Mocht de monteur gelijk hebben dan vind ik 70 cm toch best hoog. Maar daar kan je uiteraard over discussiëren. In sommige woningen zal zoiets gewoon wegvallen. Bij mij niet 😇
Ik had inderdaad ook liever een radiator vorm gezien zodat die de bestaande kon vervangen.

Maar het alternatief is vaak ook niet onopvallend. Een mobiele airco is een stuk groter en een vaste airco heeft meestal een afzichtelijke buitenunit, en dan moet je ook nog ergens een binnenunit kwijt die vaak meer richting ooghoogte hangt.

Dit kan je gewoon naast de bank of TV parkeren en net doen alsof het een speaker is :P

• okijokii
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Ik had inderdaad ook liever een radiator vorm gezien zodat die de bestaande kon vervangen.

Maar het alternatief is vaak ook niet onopvallend. Een mobiele airco is een stuk groter en een vaste airco heeft meestal een afzichtelijke buitenunit, en dan moet je ook nog ergens een binnenunit kwijt die vaak meer richting ooghoogte hangt.

Dit kan je gewoon naast de bank of TV parkeren en net doen alsof het een speaker is :P
Deze kan zelfs als tafel 🥳 veel opties dus, dat is wel mooi

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Deze kan zelfs als tafel 🥳 veel opties dus, dat is wel mooi
Hij is ook maar 5 cm lager dan de gemiddelde eetkamertafel...
Fors inderdaad. En ik heb nauwelijks ruimte op de retour.
Afwachten maar.

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Op plaatjes is hij net iets minder hoog als de Quatt en de HeatCharger, die zijn beiden 65cm.
Dus zal zoiets wel worden idd

Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64b7e8bbb6f945a84ca508e1/6659d48831fbb738b7eca83e_chill_cta.webp

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:05:

Aangezien Thread via 2,4 GHz werkt heb je wel ook binnenhuis meer afstand dan een 5 GHz systeem, mogelijk dat je dus in bepaalde situaties zoals jij beschrijft een hub ( die dan weer bv bedraad aan je netwerk) hiervoor nodig hebt.
Bv zou je hiervoor de TADO Bridge X - Matter/Thread Bridge kunnen gebruiken. Maar er zullen best nog veel meer opties hiervoor komen, bv een Apple iPhone 15pro ( de 16 denk ik overigens ook ) heeft ook een Thread functie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2gz7F_1oIyDJDS9mSzwK3AwtQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qZSvMQYcGGaI75gAauZ2dsHp.jpg?f=user_large bron ;( .
.

Ik zal de inhoud van de mail van Quatt asap in de TS toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2025 09:04 ]

• s020506
netappie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Bij mij staat de tv niet vlak bij de radiator aansluiting, en ik zie alleen maar plaatjes met korte slangen eraan.

Ik snap de meerwaarde van een Chill wel, maar ik heb toch liever een split airco. Die kost maar een paar 100 euro meer, staat niet in de weg en geen gehannes met condenswater. De buitenunits van een split airco kan ik makkelijker weg werken dan een Chill. Maar ieder zijn ding :)

PVoutput

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:21

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Hij is ook maar 5 cm lager dan de gemiddelde eetkamertafel...
Fors inderdaad. En ik heb nauwelijks ruimte op de retour.
Afwachten maar.
Hij komt bij ons op de slaapkamer. Grootte maakt mij niet zoveel uit.

Ik heb ook onder de radiator vrijwel geen ruimte voor de aansluiting voor zover ik nu kan beoordelen. Ik heb hem ook liever een paar meter verder op de retour achter het kniebeschot. Wellicht moet de retour iets omgelegd worden. Hangt van de mogelijke lengte aansluiting Chill af. Technisch moet dit toch geen verschil maken? Als ik dit plaatje zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEDoKDf9f9CRHHgzrW0ty38G8ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgUqJAuIA9AwXMC6tShbkSeI.jpg?f=fotoalbum_large

Wat Thread betreft. Zal ik mij eens in verdiepen. Chill komt op zolder aan de kant van de CIC op begane grond. Redelijk boven de CIC. Houten vloeren. Ik ben benieuwd.

[ Voor 38% gewijzigd door Mickel moen op 11-02-2025 08:57 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• MacD007
s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Bij mij staat de tv niet vlak bij de radiator aansluiting, en ik zie alleen maar plaatjes met korte slangen eraan.

Ik snap de meerwaarde van een Chill wel, maar ik heb toch liever een split airco. Die kost maar een paar 100 euro meer, staat niet in de weg en geen gehannes met condenswater. De buitenunits van een split airco kan ik makkelijker weg werken dan een Chill. Maar ieder zijn ding :)
Snap ik, maar dan heb je dus weer zo’n lelijke buitenunit buiten hangen, en die moet je ook nog eens qua geluidseisen mogen plaatsen, en laten we eerlijk zijn de airco units buiten maken veelal nog meer lawaai dan units van warmtepompen.
Dan heb je ook nog gemeenten waar je vanaf 3 buitenunits een dure vergunning nodig hebt, die kost in mijn gemeente circa 700 euro, zonder garantie dat je die ook krijgt.
Dus heeft de Chill zeker voor bepaalde situaties echt wel potentie en pluspunten. Je hebt dus gewoon hierdoor meer keuzemogelijkheden, aan jou om de voor jou meest geschikte keuze te maken.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
CPM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:56:
Hier ook de update van de CiC binnen. Met als gevolg dat de CiC/app niet meer was te benaderen. Ook geen data meer in HA sinds vanochtend, wat vermoedelijk ook het update moment is geweest.

Het is toch wel heel erg slecht dat na een update de CiC niets meer doet. 8)7 |:(

Laatst al een slimme stekker tussen de CiC en het stopcontact gezet omdat ik hier de verhalen las over dit soort perikelen, deze kwam meteen goed van pas.
Dat verschild kennelijk. Ook hier vannacht pas de update geweest met een korte onderbreking ging de Quatt vrolijk verder. Cic bedraad hier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VusYAN2Y4RxCEcEkaNW8aIGXssA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C5hVDNCT5p4eCAHoKX4UixE7.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Johnn
  • Registratie: September 2023
Ik vraag me af waarom hij vannacht alweer 1 kuub gas verbruikt, terwijl de warmtepomp niet eens op vol vermogen draait. Elektriciteit staat op 0.11 cent, dus daar kan het niet aan liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgkjHvausAVAlhzk3pw2R33BnPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjRXj31Vb7p5qIZZr8AIeDLh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-8PYg_uBsNGYa19G1xvi80gXgA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ERVDZ3Es2o8O17CDHGRKJ1Wo.png?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Ik vind het zelf jammer dat er weer zo'n oplossing omheen gehannest moet worden ipv gewoon te koelen via de Quatt zelf. Zelfs een niet condenserende temperatuur door je radiators/vloer scheelt al een slok op een borrel als de mussen van het dak vallen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MacD007
[...]

Laten we duidelijk zijn dat Quatt nog volop in de ontwikkelingsfase zit, dus als wij aangeven dat het voor ons handig zou zijn om meer flexibiliteit in de lengte van de aansluitslangen te hebben is dit nu het moment om dit aan Quatt te laten weten. Dit topic is daar een van de mogelijkheden voor maar je zou dit dus ook direct aan Quatt kunnen laten weten. Niemand die je tegen houd.
De plaatjes zijn duidelijk marketing gericht en reken maar als je daar dus een 5 m slang zou laten zien krijg je ook daar weer hele volksstammen overheen met commentaar of dat niet wat korter had gekund.
Mogelijk is zelfs dat de lengte op locatie tijdens de installatie op maat aangepast kan worden. Helaas is daarvan gewoon nog te weinig technische informatie beschikbaar, waarschijnlijk ook omdat ze nog hun keuzes moeten maken.

• s020506
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:59:
[...]

en laten we eerlijk zijn de airco units buiten maken veelal nog meer lawaai dan units van warmtepompen.
Beetje generaliserend. Er zijn ook veel buitenunits die wel (veel) stiller zijn. De Quatt maakt meer lawaai dan de buitenunit van mijn airco. De buitenunit van de airco hoor ik niet. De plaats is ook wel iets gunstiger, maar zelfs als je er naast staat is dat ding fluister stil. Zit wel een kwaliteitsverschil in.

PVoutput

• MacD007
s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Beetje generaliserend. Er zijn ook veel buitenunits die wel (veel) stiller zijn. De Quatt maakt meer lawaai dan de buitenunit van mijn airco. De buitenunit van de airco hoor ik niet. De plaats is ook wel iets gunstiger, maar zelfs als je er naast staat is dat ding fluister stil. Zit wel een kwaliteitsverschil in.
Dat kan, ik weet niet welk merk en type je hebt, echter heb ik de afgelopen jaren me zelf denk ik redelijk beziggehouden met m’n de geluidskwaliteit en eisen van warmtepompen en airco’s en ver uit de meeste merken die ik tegenkwam hadden een hoger LwAmax dan de Quatt met zijn 55 dB.
Nog sterker, bij veel merken is het niet eens eenvoudig de LwAmax te vinden en soms is deze er niet eens.

Tuurlijk zijn er typen die daar onder liggen, maar dan zit je qua prijs echt niet meer in een reikwijdte van een Chill.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2025 09:27 ]

• s020506
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Laten we duidelijk zijn dat Quatt nog volop in de ontwikkelingsfase zit, dus als wij aangeven dat het voor ons handig zou zijn om meer flexibiliteit in de lengte van de aansluitslangen te hebben is dit nu het moment om dit aan Quatt te laten weten. Dit topic is daar een van de mogelijkheden voor maar je zou dit dus ook direct aan Quatt kunnen laten weten. Niemand die je tegen houd.
De plaatjes zijn duidelijk marketing gericht en reken maar als je daar dus een 5 m slang zou laten zien krijg je ook daar weer hele volksstammen overheen met commentaar of dat niet wat korter had gekund.
Mogelijk is zelfs dat de lengte op locatie tijdens de installatie op maat aangepast kan worden. Helaas is daarvan gewoon nog te weinig technische informatie beschikbaar, waarschijnlijk ook omdat ze nog hun keuzes moeten maken.
We zijn met allen fijn aan het gokken hoe dat ding eruit ziet en hoe het zal werken. En als je al een ding heb besteld, snap ik dat je dingen leest die er misschien wel zijn ;). Ik zie het wel gebeuren dat Quatt hier met 1 oplossing komt die voor iedereen moet werken. Voor de warmtepomp zelf moet je het ook hebben van de flexibiliteit van de installateurs.

Zelf ben ik ook nog bang dat ze de zaken nog iets te rooskleurig brengen. Ik weet niet hoe dik het marketing sausje is, maar ik denk zelf iets te dik. Zoals je zelf zegt, iedereen is vrij om er een keuze in te maken.

PVoutput

• s020506
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Tuurlijk zijn er typen die daar onder liggen, maar dan zit je qua prijs echt niet meer in een reikwijdte van een Chill.
Nog een reden voor mij om niet voor een Chill te kiezen, ik had wat meer power nodig. En moet een kamer koelen zonder radiator, toen hield het helemaal op. Wel zo eerlijk om dat ook te melden :)

PVoutput

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Het is een beetje appels met peren vergelijken, een airco unit houdt meestal 1 kamer koud terwijl een WP unit een hele woning warm moet houden, daar gaat flink wat meer vermogen doorheen over het algemeen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• s020506
Erasmo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Het is een beetje appels met peren vergelijken, een airco unit houdt meestal 1 kamer koud terwijl een WP unit een hele woning warm moet houden, daar gaat flink wat meer vermogen doorheen over het algemeen.
Mijn airco houdt meerdere kamers koud. En voor koelen is minder vermogen nodig dan verwarmen, volgens mij. Ik gebruik mij airco niet voor verwarming, dus vergelijken is inderdaad lastig.

PVoutput

• MacD007
s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Nog een reden voor mij om niet voor een Chill te kiezen, ik had wat meer power nodig. En moet een kamer koelen zonder radiator, toen hield het helemaal op. Wel zo eerlijk om dat ook te melden :)
Ja, zonder een radiator ( bv met alleen vloerverwarming ) kom je er natuurlijk niet, die heb je bij dit product dus wel nodig.
Net zo min dat er nog geen draadloos WCD op 230V bestaat. :)

• MacD007
s020506 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Mijn airco houdt meerdere kamers koud. En voor koelen is minder vermogen nodig dan verwarmen, volgens mij. Ik gebruik mij airco niet voor verwarming, dus vergelijken is inderdaad lastig.
Dus jou multi-splitunit heeft een LwAmax van minder dan 55 dB, dat type zou ik graag willen weten en kost dan waarschijnlijk ook niet meer dan 1500 euro?

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Dus jou multi-splitunit heeft een LwAmax van minder dan 55 dB, dat type zou ik graag willen weten en kost dan waarschijnlijk ook niet meer dan 1500 euro?
Mijn buren hebben Tesla's hangen.
Hangen naast mijn oprit: Fluisterstil.
https://nu1airco.nl/producten/

• Friezin
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Ik vind het zelf jammer dat er weer zo'n oplossing omheen gehannest moet worden ipv gewoon te koelen via de Quatt zelf. Zelfs een niet condenserende temperatuur door je radiators/vloer scheelt al een slok op een borrel als de mussen van het dak vallen.
Mijn achterliggende gedachte bij aanschaf Chill:
Met een Chill op het uiterste eind van mijn verwarmingssysteem, zal de afgevoerde warmte gekoeld moeten worden door de Quatt. En op een warme zomerdag heb ik geen bezwaar tegen, zeg, 19°C water door mijn vloer.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb nog steeds de Tado V3+, al heb ik ook al een tijd een T6R klaarliggen. :+

Recent heb ik de aanvoertemperatuur via de Tado app verlaagd naar 35 graden en nu zelfs 30 graden. Sindsdien geen gas erbij gezien en ik hou het prima op temperatuur, het is een stuk stabieler zelfs.

Volgens mij staat de stooklijn bij mijn Quatt ook gewoon te hoog. Of vind ie het gewoon leuk om steeds gas erbij te pakken met defrosts etc. (heb 'optimaal besparen' uit). Als ik nu de huistemperatuur bekijk zonder gas erbij is die veel stabieler en de Quatt draait langer door.

Jammer dat je die stooklijn niet zelf aan kan passen.

Kan ik de sheet bij de TS nog gebruiken, ook nu Quatt de onttrokken warmte door defrosts niet meer meeneemt?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Mijn buren hebben Tesla's hangen.
Hangen naast mijn oprit: Fluisterstil.
https://nu1airco.nl/producten/
Op de hele site niets over hun LwA Max te vinden, dus hoe wil je überhaupt dan beoordelen of deze aan wettelijke eisen voldoen. Op hun site vond ik het zeer mager qua technische info.
Grappige naam.

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Op de hele site niets over hun LwA Max te vinden, dus hoe wil je überhaupt dan beoordelen of deze aan wettelijke eisen voldoen. Op hun site vond ik het zeer mager qua technische info.
Grappige naam.
offtopic:
Hier meer informatie/specs https://tesla.info/wp-con...6P4-0932IA-spec-ENG-1.pdf
Outdoor unit 60 dB(A)
Pagina: 1 ... 217 ... 305 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.