• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:03
jj85 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Nee hoor, hier standaard 900L/h. Geen idee waarom..
Omdat ik iets last heb van stromingsgeluid in verwarmingssysteem gisteren een mailtje naar Quatt gestuurd of ze mn flow wat konden verlagen.
Oorzaak vd hoge flow lijkt gevonden, een overijverige waterpomp in één vd Quatts.
Ik begrijp dat de hoge flow zorgt voor onnodig geluid in de leidingen.

Ik heb even gekeken naar de data die de CiC doorstuurt en wat me vooral opvalt is dat het lijkt dat de circulatiepomp van de 2e Quatt unit overuren draait. Mogelijk is deze defect geraakt en pompt daardoor meer water door de leidingen dan nodig is.

Ik heb een service voor je ingepland om deze pomp te laten vervangen.
Dit was na wat testen (ongeveer alles dicht draaien) ook mn eigen conclusie (alleen niet zo specifiek welke Quart). Dus ben benieuwd.

Ook hier _/-\o_ voor de supersnelle eerste reactie en analyse (1,5 dag ongeveer)

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:47
Friezin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:27:
[...]

Succes met de verbouwing!
Heb je een echte 2de Quatt overwogen?
(Mis bouwjaar in sig namelijk ;( )
Dank en nee, eigenlijk niet. Het huis is van 2000, iets nieuwer dan ons huidige huis. Goed geïsoleerd en zeker onder de begane grond vloer.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:47
onlinaius schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Scheelt ook een beetje of de VVW droogbouw is of niet. Droogbouw verwarmd sneller en heeft minder buffer, dus daarmee zul je een beetje tussen radiatoren en natbouw inzitten (puur qua buffer en snelheid waarmee de kamertemperatuur reageert, qua efficientie geloof ik niet dat het echt uitmaakt met natbouw).
Ik heb geen idee wat het is. Het is bij de bouw van het huis geïnstalleerd, ik zou dus zeggen natbouw.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11 00:21
Heeft iemand hier al zijn ISDE subsidie van de QUATT aanleg ontvangen?
Hoeveel tijd is daar na oplevering overheen gegaan?

• jj85
MrSweety66 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:16:
12 weken bij mij, sommigen langer, sommige sneller

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
MrSweety66 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:16:
8-12 weken inderdaad. Ik had het via simpel subsidie of zo gedaan en had ook nog eigen maatregelen (hr++ en hr+++ glas)

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:08
raven22 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:33:
[...]

8-12 weken inderdaad. Ik had het via simpel subsidie of zo gedaan en had ook nog eigen maatregelen (hr++ en hr+++ glas)
Quatt geplaatst begin augustus, eerder in het jaar hr++ glas geplaatst, eind augustus geld op de rekening. Afhandeling geregeld door Simpel Subsidie, moest daarvoor wel een kleine bijdrage betalen.Half december is er extra vloerisolatie aangebracht en half januari de subsidie op rekening. Ging gratis via een derde partij. Dus mijn antwoord zou zijn 4 weken.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-10 00:53
Hey allemaal. Ik hoop dat jullie me wat beter kunnen adviseren.
Vorige week is bij mij Quatt langs geweest voor een intake. Hierbij plaatsing e.d. besproken, en wat mij betreft is dat allemaal prima.
Nu zit ik alleen te twijfelen of ik 1 of 2 units moet nemen. Het netto prijsverschil tussen 1 of 2 units is "maar" ongeveer 700 euro aangezien je de volledige subsidie over allebei de units krijgt.

Ik woon in een hoekwoning uit 2001 van 110m2 woonoppervlak, plat dak (komen de units op), WTW, hr++ glas, en vloerverwarming beneden.

Nu maak ik mij niet zo zeer zorgen over het verschil in aanschaf, maar vooral of een duo setup wel de zelfde efficiëntie heeft als een enkele wanneer er eigenlijk maar warmtevraag voor 1 unit is.

Ik heb een Remeha Avanta Ace cw4 ketel welke standaard 24/28kw levert (veel te veel). Ik heb hier het vermogen terug gezet naar +-10kw (natte vinger werk) en hiermee krijg ik mijn woning ruim voldoende warm. Met de aanvoer op 40/45 graden merk ik wel dat ik de zolder niet warm krijg, maar hier moet ik nog wat isolatie werk doen. Voor nu staat de aanvoer dus gewoon op 60 graden.

Mijn voornaamste reden om naar een warmtepomp te switchen is het feit dat mijn CV ketel helemaal niet efficiënt loopt naar mijn idee. Ik zie veel gependel in mijn aanvoertemp waardoor hij naar mijn idee gewoon veel te veel gas verbruikt. Gemiddeld zo'n 6-8 kuub per dag.

Wat zeggen jullie, gewoon een dubbele nemen om wat oververmogen te hebben, of kan ik beter een enkele nemen omdat het dan wat efficiënter loopt?

Kleine edit: De Quatt man zei dat ik voor een hybride setup aan 1 genoeg zou hebben, maar met volledig elektrisch mogelijk wel een 2e nodig heb. Ik heb helemaal nog geen plannen om volledig elektrisch te gaan, maar wellicht dat alvast voorbereid op de toekomst zijn wel prettig is. Al is het alleen al om de huiswaarde die stijgt :+

[ Voor 9% gewijzigd door dennie170 op 07-02-2025 19:17 ]

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
Wat is je jaarlijkse gasverbruik voor verwarming?

• dennie170
sbijlsma schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:28:
Wat is je jaarlijkse gasverbruik voor verwarming?
Ik woon hier nog maar 2 maanden. Vorige maand heb ik 198 kuub gebruikt. Deze maand tot nu toe 38.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
Dat vertaalt zich ongeveer naar 800-900 m3 gas per jaar. Als je hybride wilt heb je aan 1 Quatt voldoende. Voor full Electric 2x. Denk er aan dat 2 Quatts meer geluid maken en een eigen groep en werkschakelaar nodig hebben.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Edit: Laat maar.

Hier trouwens nu de T6 vervangen door een Tado V3+.
Draait prima met radiatoren. En nu al een run van 24u. Nog geen pendel gedrag gezien.
Maar het voelt als een stap terug qua "luxe". Geen fatsoenlijk always-on display helaas....

[ Voor 197% gewijzigd door CPM op 07-02-2025 21:30 ]

Hier tekenen aub ......

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:04

Animal_X

Rodin

jj85 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Blijft bijzonder dat het nu opeens weer functioneert...
Zou wel fijn zijn om nog een keer een oorzaak te horen ;)
Ja, heel erg bijzonder inderdaad. Hij heeft het uiteindelijk ruim een week niet gedaan. In die week heb ik alles bij langs gelopen op basis van de tips hier en heb zeker 7-8 keer een CiC en thermostaat reset, maar steeds klapte hij er na een paar minuten uit. Na de CiC firmware update draait hij nu inmiddels 26 uren alweer...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
stephan-v schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:15:
Er is een huisbezoek geweest waarbij ik te horen hebben gekregen dat ze doorvoer via een schuin dak "niet echt doen" maar dit klinkt eerder alsof het te veel moeite/gedoe is dan een daadwerkelijke showstopper.

Zijn er hier meer mensen die wel een doorvoer via een schuin dak hebben (volgens mij nog maar 1 foto voorbij zien komen)?. Ik weet ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn (lekkage issues?).

Ze willen bij ons zoals aangegeven op de foto via de witte pijl aan de voorkant van het dakkapel naar binnen boren, maar dit zal er wel voor zorgen dat ik onooglijk leidingwerk met bochten heb lopen op een plek waar nu al een bureau staat met ingerichte werkplek.

Dit terwijl als ik zoals aangegeven op de foto het leidingwerk doortrek en via een dakdoorvoer naar binnen zou gaan je rechtstreeks achter het paneel uitkomt waar de CV aan hangt.

[Afbeelding]
Na heel wat heen en weer mailen willen ze vanuit Quatt blijkbaar toch door de bakstenen van de dakkapel naar boren om vervolgens binnen onnodig veel leidingwerk binnen in het zicht te leggen. Dit alles om leidingen via een dakdoorvoer te voorkomen.

Hierbij hebben we zelf het voorstel hebben gedaan deze doorvoer te laten realiseren aangezien ze dit niet doen. Daarbij ook duidelijk gemaakt dat dit zo laag mogelijk op het schuine dak geplaatst zal worden zodat ze het schuine dak zelf niet op hoeven en simpelweg leidingen kunnen doorvoeren vanaf de steiger die ze sowieso al zullen gebruiken.

Maar blijkbaar is ons plan niet ok onder het mom van
omdat dit voor ons geen normale installatie is
Dit alles terwijl ik hier na mijn eerdere post meerdere voorbeelden van heb voorbij zien komen.

Ik snap hiet meer wat een onwilligheid om een simpel verzoek. Ik denk dat ik maar verder kijk en dat Quatt hem niet gaat worden tenzij iemand hier nog een idee heeft om ze nog wel te kunnen overtuigen. ;(

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:11
stephan-v schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:32:
[...]

Na heel wat heen en weer mailen willen ze vanuit Quatt blijkbaar toch door de bakstenen van de dakkapel naar boren om vervolgens binnen onnodig veel leidingwerk binnen in het zicht te leggen. Dit alles om leidingen via een dakdoorvoer te voorkomen.

Hierbij hebben we zelf het voorstel hebben gedaan deze doorvoer te laten realiseren aangezien ze dit niet doen. Daarbij ook duidelijk gemaakt dat dit zo laag mogelijk op het schuine dak geplaatst zal worden zodat ze het schuine dak zelf niet op hoeven en simpelweg leidingen kunnen doorvoeren vanaf de steiger die ze sowieso al zullen gebruiken.

[...]

Dit alles terwijl ik hier na mijn eerdere post meerdere voorbeelden van heb voorbij zien komen.

Ik snap hiet meer wat een onwilligheid om een simpel verzoek. Ik denk dat ik maar verder kijk en dat Quatt hem niet gaat worden tenzij iemand hier nog een idee heeft om ze nog wel te kunnen overtuigen. ;(
Ook al maak je daar zelf een dakdoorvoer vraag ik mij af of de rare knik die jij in gedachten hebt wel mooi sluitend/passend dicht gemaakt kan worden met covers. En als dat al kan gaat daar vermoedelijk veel te veel tijd in zitten om voor hun rendabel te zijn. Ik weet niet of er links van die stenen dakkapel meteen een knieschot zit maar anders zou ik daar naar binnen gaan en meteen de hoek om.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-11 10:10
[...]

[...]

Ik vermoed ook dat ze die twee schuine verbindingen niet makkelijk kunnen maken.
Kunnen ze niet ietsjes naar links, en dan achter de dakgoot naar binnen gaan ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
[...]

[...]

Bij mijn installatie is tijdens de installatie afgeweken van het plan, met mijn uitdrukkelijk goedkeuring overigens. Het plan was om door een paar gipsplaten wandjes en door het dak van de dakkapel te gaan. Dat kostte natuurlijk een paar boorgaten, en de leidingen zouden in de zolderkamer in het zicht lopen. Ter plekke is besloten om juist door het schuine dak te gaan. Daardoor liepen de leidingen uit het zicht, was er minder boorwerk nodig, en daar hoefde ik achteraf ook niet voor te betalen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:27
[...]

[...]

Typisch voorbeeld kantoorman en monteur, je moet het maken zoals jij dat wilt. Ik zou de doorvoer alvast laten plaatsen en weet zeker dat de monteurs daarin meegaan.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
Gerardwaz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Typisch voorbeeld kantoorman en monteur, je moet het maken zoals jij dat wilt. Ik zou de doorvoer alvast laten plaatsen en weet zeker dat de monteurs daarin meegaan.
Ik vermoed dat ze hier uiteindelijk ook niet moeilijk over doen maar het voelt toch wel als een risico.

• Gerardwaz
stephan-v schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Ik vermoed dat ze hier uiteindelijk ook niet moeilijk over doen maar het voelt toch wel als een risico.
Moet je niet bang voor zijn, zij doen ook liever makkelijk als moeilijk.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

[...]

[...]

https://youtu.be/uMk5pVGFnEQ
Hier maken ze ook een doorgang in een schuin dak..? Deze video wordt ook gebruikt voor semi-marketing door Quatt. Hier kan het dus wel. Probeer hier eens aan te referen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Dersan
Dersan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:09:
Vanmorgen service gehad voor de mosquito piep. Printplaat was van te voren opgestuurd, trafo hadden ze zelf bij zich en ter plekke constateerden ze dat ik nog een oude circulatiepomp had, deze werd ook meteen vervangen.

Resultaat -> mosquito piep weg en ik moet zeggen dat die nieuwe circulatiepomp ook wel echt stiller is.

Ik ben wel eens kritisch maar voor deze krijgen ze d:)b .
Het valt mij nu wel op dat de flow teruggaat naar 0 als de Quatt uit staat, bij buitentemperaturen van 2 graden Celcius. Geen anti freeze protectie dus. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRxUUPoAqARzolrRHpY8DDvaY2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d66DkabMUpaAdGyIQRyivjRl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZVeBH7uH4Z3Jo6flDDTOQczIzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ONkEb45HSmF6z5m7VHiCFXLD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Dersan op 08-02-2025 07:08 ]

• jj85
Dersan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:00:
[...]

Het valt mij nu wel op dat de flow teruggaat naar 0 als de Quatt uit staat, bij buitentemperaturen van 2 graden Celcius. Geen anti freeze protectie dus. :?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De flow zit mogelijk onder het meetbereik vd flowmeter (ongeveer 210 L/h). @m10tech had hier laatst ook wat over geschreven

• Dersan
jj85 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:55:
[...]

De flow zit mogelijk onder het meetbereik vd flowmeter (ongeveer 210 L/h). @m10tech had hier laatst ook wat over geschreven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXbn3g-jlr_Ac1_CQUq7DsKC_0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZYg7S64iEzpcUFrJIoEkPrB.png?f=fotoalbum_large

Ik zie het inderdaad al is wat ik vind niet echt exact het probleem maar thanks voor de tip! Powerinput zit idle nu rond de 8 Watt, met de oude pomp+trafo+print zat ik meer rond de 15 Watt dus dat biedt weinig hoop. Vanmiddag eens kijken als het rond de 6 graden is of hij dan nog lager gaat.

En ik schiet nog maar een ticket in, kan het maar gemeld hebben..

[ Voor 3% gewijzigd door Dersan op 08-02-2025 08:21 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:08
dennie170 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:11:
Vorige week is bij mij Quatt langs geweest voor een intake. Hierbij plaatsing e.d. besproken, en wat mij betreft is dat allemaal prima.
Nu zit ik alleen te twijfelen of ik 1 of 2 units moet nemen. Het netto prijsverschil tussen 1 of 2 units is "maar" ongeveer 700 euro aangezien je de volledige subsidie over allebei de units krijgt.

Ik woon in een hoekwoning uit 2001 van 110m2 woonoppervlak, plat dak (komen de units op), WTW, hr++ glas, en vloerverwarming beneden.

Nu maak ik mij niet zo zeer zorgen over het verschil in aanschaf, maar vooral of een duo setup wel de zelfde efficiëntie heeft als een enkele wanneer er eigenlijk maar warmtevraag voor 1 unit is.

Ik heb een Remeha Avanta Ace cw4 ketel welke standaard 24/28kw levert (veel te veel). Ik heb hier het vermogen terug gezet naar +-10kw (natte vinger werk) en hiermee krijg ik mijn woning ruim voldoende warm. Met de aanvoer op 40/45 graden merk ik wel dat ik de zolder niet warm krijg, maar hier moet ik nog wat isolatie werk doen. Voor nu staat de aanvoer dus gewoon op 60 graden.

Mijn voornaamste reden om naar een warmtepomp te switchen is het feit dat mijn CV ketel helemaal niet efficiënt loopt naar mijn idee. Ik zie veel gependel in mijn aanvoertemp waardoor hij naar mijn idee gewoon veel te veel gas verbruikt. Gemiddeld zo'n 6-8 kuub per dag.

Wat zeggen jullie, gewoon een dubbele nemen om wat oververmogen te hebben, of kan ik beter een enkele nemen omdat het dan wat efficiënter loopt?

Kleine edit: De Quatt man zei dat ik voor een hybride setup aan 1 genoeg zou hebben, maar met volledig elektrisch mogelijk wel een 2e nodig heb. Ik heb helemaal nog geen plannen om volledig elektrisch te gaan, maar wellicht dat alvast voorbereid op de toekomst zijn wel prettig is. Al is het alleen al om de huiswaarde die stijgt :+
Je moet vooral afwegen of je voor warmwater afhankelijk wil zijn van Quatt en voorlopig is mijn antwoord daarop nee. Bepalen of in jouw woonplaats de netcognitie op orde is om de overstap naar gasloos te maken. In mijn woonplaats zijn ze bezig met uitbreiden dus in onze situatie komt dat binnen x jaar goed. Hoe snel wil je dus van het gas af en is dat via de All-Electric opstelling voor jouw dan de methode? Het is een prachtig systeem maar met alle onderdelen hebben ze het wel ingewikkeld gemaakt. Zijn er over x jaar niet betere of stillere alternatieven? Ik denk van wel en die zullen als koudemiddel propaan hebben.

Mijn indruk is inmiddels dat een losse wpb efficienter zou kunnen werken. Omdat geluid oolk een dingetje zou kunnen zijn heb ik niet voor een tweede Quatt gekozen. Voor ons was het ook belangrijk dat we de unit, onzichtbaar maar wel bereikbaar konden weg werken. Persoonlijk vind ik het plaatsen op een hoog dak niet een goed idee.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
dennie170 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:11:

het voordeel van een Duo is dat of slechts één van beide hoeft te werken bij een lage belasting en bij een iets hogere belasting hoeft de Duo dan ook niet op vol vermogen te draaien en de kans bij echt koud weer dat je alsnog gas gaat gebruiken (tenslotte het blijft een hybride) is veel groter. Ik zie dat ook bij een buurman die wel een Duo heeft, die had de afgelopen tijd vrijwel geen gas.

een nadeel is wel dat je een Duo wel kwijt moet kunnen, ook qua geluid, is dat geen probleem ga dan voor een Duo.
Bedenk ook dat een Duo wel een eigen groep nodig heeft.
Met een Quatt en zeker met een Duo maakt de instelling nauwelijks nog iets uit, bij een mono zou ik deze op 50 gr zetten. Bedenk wel dat je radiatoren wel bij deduidelijk lagere cv-watertemperaturen hulp in de vorm van radiator-ventilatoren nodig hebben.

ja, een twee reden is als je over een tijd naar FE wilt heb je bij Quatt dus zeer waarschijnlijk wel die tweede Quatt nodig en die gaat dan een heel stuk duurder worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-11 10:17
jj85 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Onderstaand een shatter diagram van meetwaarden tussen de aansturing van de pomp (modbus register 2015, verticaal) en de gerapporteerde flow (horizontaal).

Met zware extrapolatie denk ik dan dat de flow bij frost-protection dan rond de 100 l/h uitkomt,
En zoals jj85 al aangeeft, dat ligt onder de minimum rapportage van de flowmeter...

~90% van de meetwaarden zit in de wolk rond (800,400), ~9,95% in het punt (0,800) en de rest zijn opstartverschijnselen en een poging van de flowmeter om toch iets te roepen bij lage flow.

Je kunt het bestaan van de flow mogelijk wel terugzien in het versneld afkoelen van je binnen temperatuurmeter (onder de ketel)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFMFcSnCivfXTc_KWjxQrmSFNk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALfe1WtejdzITGQ5B4boCgJj.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• MacD007
sbijlsma schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:36:
Dat vertaalt zich ongeveer naar 800-900 m3 gas per jaar. Als je hybride wilt heb je aan 1 Quatt voldoende. Voor full Electric 2x. Denk er aan dat 2 Quatts meer geluid maken en een eigen groep en werkschakelaar nodig hebben.
die werkschakelaar heb je in feite ook bij een enkele Quatt nodig, kijk maar in de TS. qua kosten is dit echter volledig onbelangrijk, kost circa 20 euro, dus geen redenen om hier wel of niet voor een mono of Duo te kiezen. En ja, voor een Duo heb je wel die genoemde eigen groep nodig.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Onderstaand een schatter diagram van meetwaarden tussen de aansturing van de pomp (modbus register 2015, verticaal) en de gerapporteerde flow (horizontaal).

Met zware extrapolatie denk ik dan dat de flow bij frost-protection dan rond de 100 l/h uitkomt,
En zoals jj85 al aangeeft, dat ligt onder de minimum rapportage van de flowmeter...

~90% van de meetwaarden zit in de wolk rond (800,400), ~9,95% in het punt (0,800) en de rest zijn opstartverschijnselen en een poging van de flowmeter om toch iets te roepen bij lage flow.

Je kunt het bestaan van de flow mogelijk wel terugzien in het versneld afkoelen van je binnen temperatuurmeter (onder de ketel)...

[Afbeelding]
Let wel dat de flow bij frost-protection bij iedereen anders is. De pomp wordt op 20% (van het vermogen, gok ik) gezet. Bij komt dat dan uit op op ~330 l/h (~5,5 l/min).

PVoutput

• m10tech
s020506 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Let wel dat de flow bij frost-protection bij iedereen anders is. De pomp wordt op 20% (van het vermogen, gok ik) gezet. Bij komt dat dan uit op op ~330 l/h (~5,5 l/min).
Het enige dat ik zeker weet is dat Register 2015 aansturing VAST op 800 staat...
En dat kan inderdaad iets anders uitpakken bij verschillende doorstroom in ieders huis, maar ik denk wel dat het minder dan die 20% is...

Maar de vraag is of jij die 330 meet tijdens frost-protection?? Want dat is wel boven de meetgrens.
Je zin hierboven was stuk, dus ik kan gokken dat er "Bij mij komt dat dan uit op ~330 l/h" bedoeld wordt en dat dan een meting is.

[ Voor 10% gewijzigd door m10tech op 08-02-2025 12:04 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• s020506
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Het enige dat ik zeker weet is dat Register 2015 aansturing VAST op 800 staat...
En dat kan inderdaad iets anders uitpakken bij verschillende doorstroom in ieders huis, maar ik denk wel dat het minder dan die 20% is...

Maar de vraag is of jij die 330 meet tijdens frost-protection?? Want dat is wel boven de meetgrens.
Je zin hierboven was stuk, dus ik kan gokken dat er "Bij mij komt dat dan uit op ~330 l/h" bedoeld wordt en dat dan een meting is.
Dat staat er. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-shI6LAd1Dl_mrMsOrgGGIjf_PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2iOE56dXypAFhC0rWN5YJPD.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Heeft iemand ervaring met die low load control optie in de T6? Moet dit uit of aan staan in de advanced opties? Quatt heeft hier een T6R geinstalleerd, maar die staat nog volledig op fabrieksinstellingen. Ik lees hier en daar in dit topic dat er instellingen aangepast moeten worden maar niet duidelijk welke.

[ Voor 127% gewijzigd door Animal_X op 08-02-2025 13:16 ]

• jj85
MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Met een Quatt en zeker met een Duo maakt de instelling nauwelijks nog iets uit, bij een mono zou ik deze op 50 gr zetten. Bedenk wel dat je radiatoren wel bij deduidelijk lagere cv-watertemperaturen hulp in de vorm van radiator-ventilatoren nodig hebben.
Zet deze niet te laag, dit was de conclusie in januari nadat bij velen de CV niet goed bijsprong. Zeker bij ketels die OT op de CiC zijn aangesloten. Als Quatt al bijna 50grC water maakt en de CV max is ook 50grC, dan heeft het volgens de CiC weinig zin om de CV in te schakelen.

• MacD007
jj85 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Zet deze niet te laag, dit was de conclusie in januari nadat bij velen de CV niet goed bijsprong. Zeker bij ketels die OT op de CiC zijn aangesloten. Als Quatt al bijna 50grC water maakt en de CV max is ook 50grC, dan heeft het volgens de CiC weinig zin om de CV in te schakelen.
dank voor de aanvulling, ik zie overigens bij mij (aan/uit CV ketel) dat de Quatt (mono) niet veel hoger komt van net boven de 40gr. pas als de ketel gaat bijspringen zie ik temperaturen die daar beduidend hoger liggen.

• jj85
Animal_X schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:09:
Heeft iemand ervaring met die low load control optie in de T6? Moet dit uit of aan staan in de advanced opties? Quatt heeft hier een T6R geinstalleerd, maar die staat nog volledig op fabrieksinstellingen. Ik lees hier en daar in dit topic dat er instellingen aangepast moeten worden maar niet duidelijk welke.
Die moet uit idd

• MacD007
s020506 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Dat staat er. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
mogelijk dat je bij je grafiek er bij kunt zetten dat deze l/min is ipv l/h, de hoge lijn komt dus ook mooi richting de algemeen bekende 800l/h flow waarde van een quatt uit. (ja, ik zag ook dat het er in de grafiek wel vermeld staat, alleen je kijkt daar heel snel overheen). mooie grafiek overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 13:27 ]

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
Vandaag diverse keren de spanning van de CiC gehad om de modbus sniffer te installeren. Dat heeft niet geleid tot een update van de CiC.

De CiC versie is nog steeds 2.20.2

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:53
AlfredPteD schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:33:
Vandaag diverse keren de spanning van de CiC gehad om de modbus sniffer te installeren. Dat heeft niet geleid tot een update van de CiC.

De CiC versie is nog steeds 2.20.2
hier ook nog steeds op 2.20.2 maar ik moet zeggen heb geen klachten de quatt draait als een zonnetje.
ook al even de stroom een paar keer eraf gehad om toch die mooie nieuwe update te krijgen..haha 8)

• CPM
  • Niet online

CPM

@Mickel moen ik heb inmiddels ook mijn Tado thermostaatknop binnen. Deze zet ik lager dan mijn thermostaat in de woonkamer zodat als de zon op de woonkamer staat en de entree/hal afkoelt deze thermostaatknop de Quatt inschakelt.
De knop ligt nu nog gewoon even los (dus een draadloze sensor ;-) )
Maar ik weet even niet wat ik nu moet instellen, zie hieronder.
Thermostaat en radiatorknop zitten ingedeeld in verschillende ruimtes binnen de Tado app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmANOVnjAP1aj__UuobxdkyDomM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GwGsKyGldIhJx5OatnJjKAj.png?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Gerardwaz
CPM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:56:
@Mickel moen ik heb inmiddels ook mijn Tado thermostaatknop binnen. Deze zet ik lager dan mijn thermostaat in de woonkamer zodat als de zon op de woonkamer staat en de entree/hal afkoelt deze thermostaatknop de Quatt inschakelt.
De knop ligt nu nog gewoon even los (dus een draadloze sensor ;-) )
Maar ik weet even niet wat ik nu moet instellen, zie hieronder.
Thermostaat en radiatorknop zitten ingedeeld in verschillende ruimtes binnen de Tado app.

[Afbeelding]
Is goed zo.

• Kramerri
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-10 07:29
Goedenavond,

Ik ben al weken bezig met Quatt en een CV monteur vanwege mijn lage COP. Maar nu kom ik net thuis en hoor ik een geluid vanuit me Quatt alsof de fan ergens tegenaan loopt. Achterkant van de fan zit de radiator ook helemaal vol met ijs, zeker wel 2cm dik. Iemand dit al eens gehad of een idee hoe ik hem zelf kan defrosten?

YouTube: 8 februari 2025

Filmpje ervan

• Gerardwaz
Kramerri schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:25:
Goedenavond,

Ik ben al weken bezig met Quatt en een CV monteur vanwege mijn lage COP. Maar nu kom ik net thuis en hoor ik een geluid vanuit me Quatt alsof de fan ergens tegenaan loopt. Achterkant van de fan zit de radiator ook helemaal vol met ijs, zeker wel 2cm dik. Iemand dit al eens gehad of een idee hoe ik hem zelf kan defrosten?

Filmpje ervan
Je fan loopt tegen het ijs aan.

• Kramerri
Gerardwaz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Je fan loopt tegen het ijs aan.
Dat vermoeden had ik al een beetje, weet je toevallig ook of ik hem zelf op de ontdooi stand kan zetten?

• Gerardwaz
Kramerri schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Dat vermoeden had ik al een beetje, weet je toevallig ook of ik hem zelf op de ontdooi stand kan zetten?
Nee dat gaat niet lukken bij mijn weten. Heb je een fohn in huis?

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Oei! k zou hem zsm in defrost only mode zetten:

1. Stel in de Quatt-app de gasprijzen lager in dan de elektriciteitsprijzen en activeer de optimalisatie.
2. Zet de thermostaat tijdelijk omlaag, minimaal 0,5 graden lager dan de huidige temperatuur in huis.
3. Wacht één minuut.
4. Sluit de Quatt aan op stroom of zet de werkschakelaar aan.
5. Stel de thermostaat weer in op de gewenste temperatuur.

Hij gaat dan naar stand 98 defrost only, verder geen verwarming. Als het goed is stopt de fan dan met draaien maar blijft hij wel defrosten en blijft de pomp draaien. Wel even controleren in de JSON of hij daadwerkelijk in de goede stand komt te staan. Bij mij moest ik de procedure 2 keer doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU9BJVFqqWupPERXJ4AR6Xra7ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lP4LJRDfQtAIycTMvuj54Uu.jpg?f=fotoalbum_large

----
Ander idee naast de föhn tip hierboven: ik heb hier een bouwlamp met een 400w halogeenlamp van de verbouwing staan. Daar komt flink wat warmte vanaf. Ik zou die er achter tegenaan zetten. Een idee indien je er toevallig ook eentje in je garage hebt staan.

[ Voor 41% gewijzigd door Animal_X op 08-02-2025 21:07 ]

• medu80
  • Laatst online: 23:25
Kramerri schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:25:
Goedenavond,

Filmpje ervan
Staat mij iets bij dat iemand dit eerder had. Volgens mij waren de aders niet goed verbonden of er was een kabelbreuk. De drie aderige kabel tussen CiC en Quatt.

• CPM
  • Niet online

CPM

Humzzz toeval of niet, rond 17-17:30 een Tado thermostaat knop toegevoegd. Deze staat lager ingesteld dan de woonkamer thermostaat.
Sindsdien aan/uit/aan/uit van de Quatt. De betreffende knop heb ik nu uitgeschakeld maar het gedrag blijft.

Thermostaat is wel rond setpoint. 0.1 eronder 0.1 erboven volgens CiC info.

Afgelopen 24 nergens last van gehad. CiC al even spanningsloos gemaakt.
Maar is dit het pendelgedrag van de Tado? Want dan vliegt hij er heel snel weer uit. Dan maar een T6 en het soms wat koud hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtVGLxMp1HS_Siy3h-RDr2pypik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ho3LU3pOeDJ7gu5ktgZuhKbZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZsKZ1pjGrC2T5IfCLLoa40cQT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkW6ZAVtnEL03pwaJWhDoO5Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door CPM op 08-02-2025 22:05 ]

Hier tekenen aub ......

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Animal_X schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:56:

1. Stel in de Quatt-app de gasprijzen lager in dan de elektriciteitsprijzen en activeer de optimalisatie.
2. Zet de thermostaat tijdelijk omlaag, minimaal 0,5 graden lager dan de huidige temperatuur in huis.
3. Wacht één minuut.

Hij gaat dan naar stand 98 defrost only, verder geen verwarming. Als het goed is stopt de fan dan met draaien maar blijft hij wel defrosten en blijft de pomp draaien. Wel even controleren in de JSON of hij daadwerkelijk in de goede stand komt te staan. Bij mij moest ik de procedure 2 keer doorlopen.

[Afbeelding]

----
Ander idee naast de föhn tip hierboven: ik heb hier een bouwlamp met een 400w halogeenlamp van de verbouwing staan. Daar komt flink wat warmte vanaf. Ik zou die er achter tegenaan zetten. Een idee indien je er toevallig ook eentje in je garage hebt staan.
Sowieso iets warms @Kramerri. Zelfs een gieter (lauw) water kan helpen.

Wel leuk om te zien dat gelijk bewering dat flow onder 210 l/u niet wordt gerapporteerd, wordt gelogenstraft: ik zie 79.

Ik heb btw sinds gisteren zowel een energy socket als een kWh-meter aan de Quatt hangen. Vandaag dus de eerste volle dag met resultaten: ze zijn het niet eens in ieder geval.
Ook benieuwd naar wat Quatt roept aan verbruik en wat de kWh-meter daar tegenover stelt.

PS: defrost mode zet hij ook de fan aan. Weet niet of dat een goed idee is.
(Dit is bij defrost, niet bij 98 (vorstbeveiliging))

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 09-02-2025 06:48 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• m10tech
@Friezin kun je in je SIG toevoegen waneer je jouw Quatt hebt laten installeren?
Ik vermoed dat de vroegere flow sensor die jij hebt een andere rapportage drempel heeft.
Misschien een typenummer/foto?

En verder fijn dat jouw waarde van 79 l/h in de buurt komt van mijn 100 l/h extrapolatie...
Maar dat is natuurlijk gewoon nog een waarneming in een enorm variabel veld van omstandigheden

• Friezin
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:33:
@Friezin kun je in je SIG toevoegen waneer je jouw Quatt hebt laten installeren?
Ik vermoed dat de vroegere flow sensor die jij hebt een andere rapportage drempel heeft.
Misschien een typenummer/foto?

En verder fijn dat jouw waarde van 79 l/h in de buurt komt van mijn 100 l/h extrapolatie...
Maar dat is natuurlijk gewoon nog een waarneming in een enorm variabel veld van omstandigheden
Het is niet mijn waarde.

(Geen ruimte meer in sig: ik heb een oude Quatt.
Is inmiddels tig keer genoemd volgens mij: Want bij iedere verwijzing naar bpv wordt ik genoemd als "slachtoffer" hahaha. Waarde is van screenshot @Animal_X : een "net nieuw uit doos Quatt".)

[ Voor 18% gewijzigd door Friezin op 08-02-2025 22:42 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• m10tech
Shit, dat font van Animal_X was zo groot dat ik er straal overheen gekeken heb! 8)7

• Friezin
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:38:
Shit, dat font van Animal_X was zo groot dat ik er straal overheen gekeken heb! 8)7
Ah, had net post aangepast om je wakker te schudden, deze gemist

• dennie170
WAF1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Je moet vooral afwegen of je voor warmwater afhankelijk wil zijn van Quatt en voorlopig is mijn antwoord daarop nee. Bepalen of in jouw woonplaats de netcognitie op orde is om de overstap naar gasloos te maken. In mijn woonplaats zijn ze bezig met uitbreiden dus in onze situatie komt dat binnen x jaar goed. Hoe snel wil je dus van het gas af en is dat via de All-Electric opstelling voor jouw dan de methode? Het is een prachtig systeem maar met alle onderdelen hebben ze het wel ingewikkeld gemaakt. Zijn er over x jaar niet betere of stillere alternatieven? Ik denk van wel en die zullen als koudemiddel propaan hebben.

Mijn indruk is inmiddels dat een losse wpb efficienter zou kunnen werken. Omdat geluid oolk een dingetje zou kunnen zijn heb ik niet voor een tweede Quatt gekozen. Voor ons was het ook belangrijk dat we de unit, onzichtbaar maar wel bereikbaar konden weg werken. Persoonlijk vind ik het plaatsen op een hoog dak niet een goed idee.
Ik heb nog geen behoefte aan volledig elektrisch gaan. Direct 2 warmtepompen nemen is wat mij betreft meer een ding dat het later weer scheelt. Eventueel ooit voor mij, anders voor de volgende bewoners.
Waarom vind je het plaatsen op een hoog dak geen goed idee? Het lijkt mij juist een prima locatie waar niemand er last van heeft.
MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:41:
[...]
het voordeel van een Duo is dat of slechts één van beide hoeft te werken bij een lage belasting en bij een iets hogere belasting hoeft de Duo dan ook niet op vol vermogen te draaien en de kans bij echt koud weer dat je alsnog gas gaat gebruiken (tenslotte het blijft een hybride) is veel groter. Ik zie dat ook bij een buurman die wel een Duo heeft, die had de afgelopen tijd vrijwel geen gas.

een nadeel is wel dat je een Duo wel kwijt moet kunnen, ook qua geluid, is dat geen probleem ga dan voor een Duo.
Bedenk ook dat een Duo wel een eigen groep nodig heeft.

[...]

[...]

ja, een twee reden is als je over een tijd naar FE wilt heb je bij Quatt dus zeer waarschijnlijk wel die tweede Quatt nodig en die gaat dan een heel stuk duurder worden.
Het lijkt mij dat de Duo enkel meer geluid maakt op het moment dat je dus ook meer dan 6KW warmte nodig hebt. Dan draaien ze pas allebei. Ik denk dat dit alleen maar op de aller koudste dagen van het jaar is?
Ik heb zelf nog nooit een Quatt in het echt gehoord, laat staan in een Duo setup. Maar ik ga er vanuit dat hij boven op mijn platte dak niemand tot last kan zijn. Uiteraard zorg ik er voor dat deze zo ver mogelijk van de buren weg wordt geïnstalleerd.
De extra groep aanleggen is niet zo'n probleem. Ik wilde mijn washok/cv ruimte toch nog aanpakken, dus dit is gelijk een mooi excuus om daar eens flink bezig te gaan :+

• CPM
  • Niet online

CPM

dennie170 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:44:
[...]

I
[...]

Het lijkt mij dat de Duo enkel meer geluid maakt op het moment dat je dus ook meer dan 6KW warmte nodig hebt. Dan draaien ze pas allebei. Ik denk dat dit alleen maar op de aller koudste dagen van het jaar is?
Ik heb zelf nog nooit een Quatt in het echt gehoord, laat staan in een Duo setup. Maar ik ga er vanuit dat hij boven op mijn platte dak niemand tot last kan zijn.
Ik weet niet exact op hoeveel vermogen, maar kijk mijn post hierboven, twee Quatts draaien heel vaak samen bij de huidige temperaturen. Volgens mijn vermogens afhankelijk, boven de 800watt ofzo? Heb nog nooit een enkele op 1200watt zien draaien hier.
En twee van die units op een plat dak. Tja, ik ben anti platdak/gevel montage. Als ik 's nachts op het kleine kamertje aanwezig ben (midden in de woning) dan hoor ik de Quatts dreunen, en die staan buiten in een grindbak op bigfoots. Zijn ze stil? Ja best wel, maar als je ze ergens op of aan gaat monteren zou ik mij wel zorgen maken om tonaalgeluid.

Hier tekenen aub ......

• Kramerri
Animal_X schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:56:

3. Wacht één minuut.

[Afbeelding]

----
Ik heb de stappen gevolgd, zal morgen vroeg even kijken hoe het ervoor staat. JSON heb in geen weet van.. in de Quatt app zelf is geen hol uit te lezen qua standen.

Bedankt voor de tips mensen.

• dennie170
CPM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Ik weet niet exact op hoeveel vermogen, maar kijk mijn post hierboven, twee Quatts draaien heel vaak samen bij de huidige temperaturen. Volgens mijn vermogens afhankelijk, boven de 800watt ofzo? Heb nog nooit een enkele op 1200watt zien draaien hier.
En twee van die units op een plat dak. Tja, ik ben anti platdak/gevel montage. Als ik 's nachts op het kleine kamertje aanwezig ben (midden in de woning) dan hoor ik de Quatts dreunen, en die staan buiten in een grindbak op bigfoots. Zijn ze stil? Ja best wel, maar als je ze ergens op of aan gaat monteren zou ik mij wel zorgen maken om tonaalgeluid.
Maar als ze nu samen draaien betekent dat toch ook dat met een enkele de CV zou moeten bijsprijngen, of begrijp ik dat verkeerd?
Zelf heb ik een groot plat dak met een 2e verdieping er nog boven, en daar onder is mijn slaapkamer pas. Dus ik kan me haast niet voorstellen dat ik daar overlast van ga krijgen.
Ze komen als het goed is een ruime 3.5 meter van de erfgrens af (op de dag van installatie zou ik duidelijk aangeven het liefste zo ver als mogelijk wegzetten), dus ik kan me ook niet echt voorstellen dat de buren daar last van zullen krijgen.
Verder heb ik helaas weinig mogelijkheden wbt montage. Ik heb nergens echt een fatsoenlijke plek waar ze aan de gevel kunnen hangen. Ik wil ze niet in de steeg naast mijn huis hebben hangen ivm overlast voor de andere buren (galmen), en ook niet ivm wateroverlast door de defrosts.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Friezin schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Het is niet mijn waarde.

(Geen ruimte meer in sig: ik heb een oude Quatt.
Is inmiddels tig keer genoemd volgens mij: Want bij iedere verwijzing naar bpv wordt ik genoemd als "slachtoffer" hahaha. Waarde is van screenshot @Animal_X : een "net nieuw uit doos Quatt".)
Klopt - Dat is mijn screenshot, installatie datum 28-Jan.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Kramerri schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Ik heb de stappen gevolgd, zal morgen vroeg even kijken hoe het ervoor staat. JSON heb in geen weet van.. in de Quatt app zelf is geen hol uit te lezen qua standen.

Bedankt voor de tips mensen.
Voor de JSON:
1. Klik op het '"commander in Chief (CiC)" ID Veld in je Quatt app om deze te kopiëren.
2. Plak deze in een browser met "http://" ervoor en ":8080" erachter (zonder spatie).
3. Je ziet een pagina met allerlei waardes die iedere seconde updaten. Scrol naar beneden voor de waardes uit mijn screenshot.
(Let op: Dit werkt alleen wanneer je op het zelfde wifi netwerk zit als de CiC)

Ik lees overigens net dat @Friezin aangeeft dat in modus 98 de fan ook nog zou draaien, dat deed hij hier niet maar mij Quatt had ook andere kuren dus even in de gaten houden. En in ieder geval zal hij niet verder aanvriezen en ontdooien omdat het niet vriest buiten. Die instructie kwam overigens van Quatt support.

[ Voor 17% gewijzigd door Animal_X op 08-02-2025 23:27 ]

• Friezin
  • Niet online
Animal_X schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Voor de JSON:
1. Klik op het '"commander in Chief (CiC)" ID Veld in je Quatt app om deze te kopiëren.
2. Plak deze in een browser met "http://" ervoor en ":8080" erachter (zonder spatie).
3. Je ziet een pagina met allerlei waardes die iedere seconde updaten. Scrol naar beneden voor de waardes uit mijn screenshot.

Ik lees overigens net dat @Friezin aangeeft dat in modus 98 de fan ook nog zou draaien, dat deed hij hier niet maar mij Quatt had ook andere kuren dus even in de gaten houden. En in ieder geval zal hij niet verder aanvriezen en ontdooien omdat het niet vriest buiten. Die instructie kwam overigens van Quatt support.
Instructie JSON 👍🏻.
Veel sneller bij haast dan ip opzoeken.
Wel adres CIC blurren.

Ik zal het aanpassen: ben in de war met wat er gebeurt na een defrost: dan warmt alles ook op maar slaat daarna fan aan.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:21

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:39:
Humzzz toeval of niet, rond 17-17:30 een Tado thermostaat knop toegevoegd. Deze staat lager ingesteld dan de woonkamer thermostaat.
Sindsdien aan/uit/aan/uit van de Quatt. De betreffende knop heb ik nu uitgeschakeld maar het gedrag blijft.

Thermostaat is wel rond setpoint. 0.1 eronder 0.1 erboven volgens CiC info.

Afgelopen 24 nergens last van gehad. CiC al even spanningsloos gemaakt.
Maar is dit het pendelgedrag van de Tado? Want dan vliegt hij er heel snel weer uit. Dan maar een T6 en het soms wat koud hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een Tadoknop/sensor ook een actieve warmtevraag wilt geven, adviseer ik deze exact hetzelfde schema te geven, tijdens de gewenste verwarmingsperiode, als de thermostaat. Anders krijg je inderdaad flipper gedrag. Kopieer daarvoor in de app het schema van de thermostaat naar de knop.

Dit hoeft niet gedurende de gehele dag. Mijn woonkeuken gaat aan het begin van de avond naar nachtverlaging, zodat dan alleen de woonkamer nog warmtevraag heeft, tot het moment dat in de schema's de ingestelde temperstuur weer gelijk zijn. Dan bepaalt weer de ruimte met de grootste warmtevraag.

Zelf niet geprobeerd, maar ik denk wel dat het kan met een losse Tado-knop op een gunstige plaats. Zeker niet op de radiator, want dat geeft ook springerig gedrag. Bovendien gaat de knop dan de radiator openen en sluiten, wat ook ongewenst gedrag geeft. Bij voorkeur deze radiatoren dus ook geheel open. Wel kun je hier eventueel de oude mechanische thermostaatknop weer opzetten om iets bij te sturen als een bepaalde radiator teveel warmte geeft in verhouding met de andere radiatoren.

Zelf prevereer ik de draadloze sensor in de tweede master-ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 09-02-2025 10:11 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Friezin
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:38:
Dan nog maar een keer een groot font.
Mijn flow wanneer CV bijspringt
(dit kan zo een half uur duren. Flow komt geen moment in de buurt van 800 zoals jij blijft zeggen dat gebeurt. Volgende keer maar gewoon zeggen "dit is mijn waarneming, maar kan bij anderen anders zijn"?).
Flow bij 98 is vlgs mij rond 400.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDnJ95E_jt7Rw4R_MCYYkm9pp5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMG54m21bjrKFh6PkNnYLXzg.jpg?f=fotoalbum_large

• Kramerri
[...]

Voor de JSON:

Nou alles geprobeerd, ook methode 2 maar hij geeft aan de server niet te kunnen vinden. (Chrome en safari)

De machine geeft ook aan dat het nu -3.3 buiten is, nou het is toch echt +3 buiten. COP November 2, december 2.3, januari 1.8.. Service vind ik wel vervelend bij ze, al 6 mails van 3 verdchillende personen en allemaal met een lijstje met punten van kijk er even naar. En als je reageert dan duurt het weer eeuwig. Er is wel meer mis, wordt tijd dat ze zelf eens langskomen. Maandag zijn ze de eerste, ben er wel klaar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Kramerri op 09-02-2025 09:17 ]

• Dersan
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:24:
[...]

Dan nog maar een keer een groot font.
Mijn flow wanneer CV bijspringt
(dit kan zo een half uur duren. Flow komt geen moment in de buurt van 800 zoals jij blijft zeggen dat gebeurt. Volgende keer maar gewoon zeggen "dit is mijn waarneming, maar kan bij anderen anders zijn"?).
Flow bij 98 is vlgs mij rond 400.

[Afbeelding]
Ik was gisteren niet thuis dus niet verder kunnen testen maar ik denk dat @jj85 en @m10tech gelijk hebben. Ik heb dus een nieuwe print en pomp gekregen maar heb nog de oude flowmeter. Ik zie geen flow meer bij stand 98 terwijl dat bij de oude print + pomp rond de 400 was. Ik zie echter wel dat het standbyverbruik gisterenmiddag bij temperaturen boven de 6 rond de 4 Watt was en bij lage temperaturen rond de 9 Watt. Conclusie, nieuwe print / pomp pompt zo zachtjes rond dat de oude flowmeter dat niet kan meten :).

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Ik was gisteren niet thuis dus niet verder kunnen testen maar ik denk dat @jj85 en @m10tech gelijk hebben. Ik heb dus een nieuwe print en pomp gekregen maar heb nog de oude flowmeter. Ik zie geen flow meer bij stand 98 terwijl dat bij de oude print + pomp rond de 400 was. Ik zie echter wel dat het standbyverbruik gisterenmiddag bij temperaturen boven de 6 rond de 4 Watt was en bij lage temperaturen rond de 9 Watt. Conclusie, nieuwe print / pomp pompt zo zachtjes rond dat de oude flowmeter dat niet kan meten :).
Even goed lezen.
Het gaat mij om de stelligheid waarbij gesteld wordt dat die flow 800 wordt bij iedereen en dat bij 98 ik 400 heb niet klopt (maar onmeetbaar laag hoort te zijn). Vóór de nieuwe pomp was jij blijkbaar, net als ik, een van de anderen waar ik op doel.
Heb je printje van @Animal_X gezien waar die flow wel zichtbaar is?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 09-02-2025 10:25 ]

• Friezin
  • Niet online
Kramerri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Nou alles geprobeerd, ook methode 2 maar hij geeft aan de server niet te kunnen vinden. (Chrome en safari)

De machine geeft ook aan dat het nu -3.3 buiten is, nou het is toch echt +3 buiten. COP November 2, december 2.3, januari 1.8.. Service vind ik wel vervelend bij ze, al 6 mails van 3 verdchillende personen en allemaal met een lijstje met punten van kijk er even naar. En als je reageert dan duurt het weer eeuwig. Er is wel meer mis, wordt tijd dat ze zelf eens langskomen. Maandag zijn ze de eerste, ben er wel klaar mee.
Heb je een gastennetwerk?
Download anders even "fing" om te kijken hoe het zit op je netwerk (zie TS), ik neem aan dat Quatt-app werkt

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:05:
[...]

Als je een Tadoknop/sensor ook een actieve warmtevraag wilt geven, adviseer ik deze exact hetzelfde schema te geven, tijdens de gewenste verwarmingsperiode, als de thermostaat. Anders krijg je inderdaad flipper gedrag. Kopieer daarvoor in de app het schema van de thermostaat naar de knop.

Dit hoeft niet gedurende de gehele dag. Mijn woonkeuken gaat aan het begin van de avond naar nachtverlaging, zodat dan alleen de woonkamer nog warmtevraag heeft, tot het moment dat in de schema's de ingestelde temperstuur weer gelijk is. Dan bepaalt weer de ruimte met de grootste warmtevraag.

Zelf niet geprobeerd, maar ik denk wel dat het kan met een losse Tado-knop op een gunstige plaats. Zeker niet op de radiator, want dat geeft ook springerig gedrag. Bovendien gaat de knop dan de radiator openen en sluiten, wat ook ongewenst gedrag geeft. Bij voorkeur deze radiatoren dus ook geheel open. Wel kun je hier eventueel de oude mechanische thermostaatknop weer opzetten om iets bij te sturen als een bepaalde radiator teveel warmte geeft in verhouding met de andere radiatoren.

Zelf prevereer ik de draadloze sensor in de tweede master-ruimte.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest want volgens mij doe ik wat jij zegt.

Woonkamer: Tado V3+ thermostaat. Ruimte in Tado app: Woonkamer, gewenste temperatuur 20.0, continue. Schema staat ingesteld op 24/7 20.0 graden.

Entree/Hal: Tado thermostaatknop. Ruimte in Tado App: Entree-Hal, Zone regelaar van deze zone, gewenste temperatuur: momenteel 19.5 (eigenlijk mag het niet lager komen dan 19,0). Schema 24/7 19.5 graden.
De thermostaatknop is gemonteerd op een loze kraan, en ligt los op een gewenste plek.

De entree hal fluctueert meer qua warmte afgifte en verlies. Maar bij zon op de woonkamer is dit de meest stabiele ruimte en dus het makkelijkste aan te sturen. Daarom is de ondergrens van deze ruimte belangrijk voor het weer aan slingeren van de Quatt bij veel zon. Wat de bovengrens is maakt niet zoveel uit in deze ruimte.

De schema's (24/7) zijn qua tijd dus hetzelfde maar in temperatuur verschillend.
Is dat dan een probleem? Want geeft de hal/entree dan een stop signaal bij 19.5 en de woonkamer direct weer start vanwege de 20?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hknrNYaQEj-F12xzX_nrzEs1d9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTk6KTglR8gTLluVq5fXwhVN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 09-02-2025 10:39 ]

Hier tekenen aub ......

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02
[...]

Weet je toevallig het ip-adres van de CIC? Of kan je daar achter komen door even in te loggen op jouw router?

In dat geval kan je de webpagina ook bereiken op:
http://<ip-adres van jouw CIC>:8080

<ip-adres van jouw CIC> vervangen en de rest zonder spacies!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Kramerri
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Heb je een gastennetwerk?
Download anders even "fing" om te kijken hoe het zit op je netwerk (zie TS), ik neem aan dat Quatt-app werkt
Mijn cic is bedraad aangesloten. Maar Bedankt, het is gelukt! (Gelijk in me favorieten gezet)

• m10tech
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Even goed lezen.
Het gaat mij om de stelligheid waarbij gesteld wordt dat die flow 800 wordt bij iedereen en dat bij 98 ik 400 heb niet klopt (maar onmeetbaar laag hoort te zijn). Vóór de nieuwe pomp was jij blijkbaar, net als ik, een van de anderen waar ik op doel.
@Friezin , je hebt helemaal gelijk. Elke waarneming die hier wordt gedeeld is in de context van de opstelling en bouwjaar van de Quatt.
Het feit dat jij met een oudere Quatt andere dingen waarneemt toont aan dat Quatt dingen veranderd.
En dan hebben we nog de reparaties die daarna ook het gedrag veranderen.
Over stelligheid: over mijn waarnemingen ben ik stellig, meer niet.
@Animal_X heb jij toevallig het typenummer van je flowmeter?? Die zit natuurlijk in je Quatt, dus als je die niet open wilt maken is dat ook OK...

Over jouw 400 l/h voor mode 98 lijkt het net als bij de bodemplaatverwarming een conservatief ontwerp.
"Beter ruim teveel erdoor, want dan weten we zeker dat het goed gaat."
Met de waarnemingen uit het veld en de productontikkeling hebben ze gevonden dat 100 l/h ook goed is.
En toen daar weer uitkwam dat de flowmeter dat niet kon zien hebben ze een andere gekozen die dat wel kan laten zien...

Al met al een bewijs dat Quatt echt probeert een steeds beter product te maken.

• s020506
  • Nu online
CPM schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Is dat dan een probleem? Want geeft de hal/entree dan een stop signaal bij 19.5 en de woonkamer direct weer start vanwege de 20?
Kun je testen, toch? Gooi de thermostaat knop uit de Tado app zodat je alleen de kamerthermostaat overhoudt.

Bij bij stond de thermostaatknop alleen open of dicht, zonder warmtevraag. Zou me verbazen al het pendelgedrag bij mij werd veroorzaakt door de thermostaatknop, maar goed, alles kan.

PVoutput

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest want volgens mij doe ik wat jij zegt.

Woonkamer: Tado V3+ thermostaat. Ruimte in Tado app: Woonkamer, gewenste temperatuur 20.0, continue. Schema staat ingesteld op 24/7 20.0 graden.

Entree/Hal: Tado thermostaatknop. Ruimte in Tado App: Entree-Hal, Zone regelaar van deze zone, gewenste temperatuur: momenteel 19.5 (eigenlijk mag het niet lager komen dan 19,0). Schema 24/7 19.5 graden.
De thermostaatknop is gemonteerd op een loze kraan, en ligt los op een gewenste plek.

De entree hal fluctueert meer qua warmte afgifte en verlies. Maar bij zon op de woonkamer is dit de meest stabiele ruimte en dus het makkelijkste aan te sturen. Daarom is de ondergrens van deze ruimte belangrijk voor het weer aan slingeren van de Quatt bij veel zon. Wat de bovengrens is maakt niet zoveel uit in deze ruimte.

De schema's (24/7) zijn qua tijd dus hetzelfde maar in temperatuur verschillend.
Is dat dan een probleem? Want geeft de hal/entree dan een stop signaal bij 19.5 en de woonkamer direct weer start vanwege de 20?[Afbeelding]
Nogmaals, ik zou die knop exact hetzelfde schema geven en in deze situatie gedurende de hele dag. De CIC weet dan niet anders dan dat beide ruimtes één ruimte zijn, want de Tado thermostaat geeft de vraag ook als zodanig door. Omdat je de schema's exact hetzelfde hebt, voorkom je overmatige schommelingen. Als de hal op een lagere temperatuur staat ingesteld en de woonkamer heeft geen vraag meer omdat de zon schijnt, zal er pas weer vraag zijn, als de lagere temperatuur in de hal bereikt is.

Mijn advies. In beide ruimtes radiatoren geheel open. Kopieer het schema woonkamer in de app naar de knop.

Wel zal de warmste ruimte nog wat extra warmte krijgen. Kijk dit dus een poosje aan. Wellicht geeft het aanleiding het schema wat bij te stellen. Heb je bijgesteld. Dan schema weer naaar knop kopiëren. Is er een radiator die, bij hogere watertemperaturen, uit de pas gaat lopen, te warm wordt, kun je deze altijd nog wat knijpen met een mechanische thermostatische knop. Die zal dan enigszins afvlakken. Heb ik gedaan met de radiator in de woonkamer. Na wat experimenteren staat deze Danfoss nu continu op stand 4.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Is dat dan een probleem? Want geeft de hal/entree dan een stop signaal bij 19.5 en de woonkamer direct weer start vanwege de 20?[Afbeelding]
Nog een aanvulling.

Niet alleen de CIC/Tado moeten de ruimtes als één beschouwen, maar jij ook.

De warmtevraag zal voornamelijk komen van de ruimte met het grootste warmteverlies. Die ruimte bepaalt dus. Stel dat is bij jou de hal. Als je die continu op 20°C zet, zal de temperatuur in de woonkamer meestal hoger zijn. Wellicht 20,5°C. Wil je het daar 20°C kun je overwegen beide schema's op 19,5°C zetten.

Wat ook een optie is, is spelen met de temperatuurcompensatie. Dat zou ik dan met de knop doen. Dan kun je de knop laten denken, dat het 20°C in de hal is, terwijl het er 19,5°C is.

Iets om te experimenteren met een losse thermometer en die heb je zie ik.

Dan nogmaals over het kopiëren van het schema. De thermostaat kun je op tienden instellen. De knop op halve graden. Door binnen de app te kopiëren, kun je de knop ook tienden geven. Ga je dat schema daarna weer op de knop wijzigen, worden het weer halve graden. Dus altijd middels kopiëren.

Tot slot. Ik zie dat je de knop aan een los ventiel hebt. Volgens mij hoeft dat niet, maar daar ben ik niet zeker van. Zal ook batterijduur schelen. Zet de knop los op een gunstige plaats ver van mogelijke tocht als deuren e.d.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Kun je testen, toch? Gooi de thermostaat knop uit de Tado app zodat je alleen de kamerthermostaat overhoudt.

Bij bij stond de thermostaatknop alleen open of dicht, zonder warmtevraag. Zou me verbazen al het pendelgedrag bij mij werd veroorzaakt door de thermostaatknop, maar goed, alles kan.
CPM wil juist de hal gebruiken om de warmtevraag in het huis te continueren, als in de woonkamer de zon binnen komt.

Dat is de kracht van het werken met twee master-ruimtes.

De warmtevraag in mijn huis wordt het meest bepaald door de woonkeuken. Gaan we daar koken, neemt de woonkamer het over. Zo ook als in de woonkeuken de zon binnen komt. Zetten we in de woonkamer de houtkachel aan, wordt de woonkeuken weer de warmtevrager.

Zo kun je bijvoorbeeld ook een veel gebruikte werkkamer op het Noorden inzetten als tweede master-ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 09-02-2025 12:27 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

@Mickel moen bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik ga er mee aan de slag. Ik ontdekte later dat er tijdens het pendelmoment een andere temperatuur werd doorgezet als kamer temperatuur (12,5) dus misschien ging er iets mis in de app. Heb nu beide 24/7 schema's hervat en het loopt nu rustig door.

De tip voor het kopiëren van de schema's is een goede! Mocht het nodig zijn doe ik het zo.
Als ik ga sturen op de temperatuur in de entree/hal dan zal de woonkamer idd altijd warmer zijn, dat wil ik niet. Dus ben even eigenwijs (19,5 en 20) en ga voor de situatie dat de Quatt uit zal gaan zodra de woonkamer temperatuur is bereikt (ook door de zon) maar dat de entree/hal diegene is die de Quatts waar aan zet zodra de temperatuur in de rest van het huis te laag wordt.

Die ruimte kalibratie optie had ik idd ok gevonden, als twee verschillende temperatuur instellingen voor problemen zorgen kan ik daarmee alsnog bereiken wat ik zou willen, gewoon de knop "voor de gek" houden.

Ik heb het losse ventiel aan de knop zitten gewoon ter test. Tijdens de installatie detecteert de knop of ie gemonteerd is of niet. Geen idee of het iets uitmaakt. Mocht dit positief uitpakken kan ik altijd nog overwegen of ik een losse temperatuursensor er bij koop. En zo'n losse knop in de hal is ook een beetje gek.
Ik heb overigens in elke ruimte een Tuya Zigbee temperatuur sensor, zo kun je goed zien wat het effect is van aanpassingen.

maar voor de duidelijkheid: jij hebt thermostaat en temperatuursensor in aparte ruimtes in de Tado app? Of wacht en is jouw losse sensor dan ook ingesteld als zoneregelaar? Of werkt dat anders met een sensor?

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 09-02-2025 12:39 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
[...]

Voor de JSON:

Hier wordt defrost en anti vries circulatie door elkaar gehaald.

Defrost gebeurt door de buitenunit zelf om ijs vd verdamper te verwijderen. Dit door compressor werking om te draaien en de verdamper op te warmen tot zo'n 40grC. Control mode is dan gewoon 2.

anti vries circulatie wordt door CiC aangestuurd, control mode 98. Hierbij wordt de water circulatie in stand gehouden als het buiten 6grC of kouder is én de Quatt niet bezig is met warmteproductie (dus standby)

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-11 18:09
Welk merk en type compressor gebruikt quatt eigenlijk in haar warmtepompen?

[ Voor 5% gewijzigd door speedmetal35 op 09-02-2025 13:11 ]

• jj85
[...]

Even goed lezen.
Het gaat mij om de stelligheid waarbij gesteld wordt dat die flow 800 wordt bij iedereen
Waar lees je dat?

• Dersan
[...]

Even goed lezen.
Dat staat nergens in de posts voor mij en ik zeg dat ook niet. Tevens vind ik het " Even goed lezen" op het randje van onfatsoenlijk.

• Friezin
  • Niet online
m10tech schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:58:
[...]

@Friezin , je hebt helemaal gelijk. Elke waarneming die hier wordt gedeeld is in de context van de opstelling en bouwjaar van de Quatt.
Het feit dat jij met een oudere Quatt andere dingen waarneemt toont aan dat Quatt dingen veranderd.
En dan hebben we nog de reparaties die daarna ook het gedrag veranderen.
Over stelligheid: over mijn waarnemingen ben ik stellig, meer niet.
@Animal_X heb jij toevallig het typenummer van je flowmeter?? Die zit natuurlijk in je Quatt, dus als je die niet open wilt maken is dat ook OK...

Over jouw 400 l/h voor mode 98 lijkt het net als bij de bodemplaatverwarming een conservatief ontwerp.
"Beter ruim teveel erdoor, want dan weten we zeker dat het goed gaat."
Met de waarnemingen uit het veld en de productontikkeling hebben ze gevonden dat 100 l/h ook goed is.
En toen daar weer uitkwam dat de flowmeter dat niet kon zien hebben ze een andere gekozen die dat wel kan laten zien...

Al met al een bewijs dat Quatt echt probeert een steeds beter product te maken.
Dank voor de nuance. Quatt zit (gelukkig) niet stil.
Fijn om te weten. Die 400 l/u worden vaker genoemd bij 98. Blijkbaar wordt dan nu de standaard flow, zoals jij stelt, vast op 800 l/u gehouden, bij mij zeker nog niet.
En je relaas over de flowmeter: 100% eens.

Ik sta op nominatie voor een 2de Quatt.
Zal mij benieuwen wat ze gaan doen met de flowmeter (de mijne zit onder cv: halen ze die weg? Komt er dan ook een flowmeter in mijn oude? Vervangen ze de daarvan pomp?)

• Friezin
  • Niet online
Er werd gemeld dat r2015 vast op 800 l/uur staat.

• jj85
speedmetal35 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:53:
Welk merk en type compressor gebruikt quatt eigenlijk in haar warmtepompen?
Volgens mij is dat niet echt bekend
Wel soort: Rotary twin volgens Quatt
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• m10tech
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:37:
[...]
Er werd gemeld dat r2025 vast op 800 l/uur staat.
Dat is een misverstand. Ik schreef dat R2015 vast op 800 staat tijdens antivriesbescherming.
MAAR, dat is een commando, een omgekeerde PWM of zo en betekent minimale pompsnelheid, niet l/h
En dat was wederom in de context van mijn opstelling uit mid2024
Aanvulling: het woord VAST heb ik gebruikt omdat daar geen regellus meer is.
Bij normaal gebruik veranderd (bij mij) de waarde van R2015 continue om de flow op 800 l/h te houden.
Dan is de waarde ergens tussen de 350 en 420, afhankelijk van radiatorknoppen en of de VVW pomp aanstaat of niet.

[ Voor 25% gewijzigd door m10tech op 09-02-2025 13:51 ]

• jj85
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Er werd gemeld dat r2025 vast op 800 l/uur staat.
Dan heb je dat verkeerd gelezen denk ik.

Die waarde 800 is wat anders dan flow. Staat ook geen l/uur bij. R2015 loopt van 0 tot 1000. De CiC stuurt dit naar de Quatt om de waterpomp aan te sturen.
0 is maximale flow
1000 is minimale flow / geen flow
800 is ook een hele lage flow.

De daadwerkelijke flow in l/uur is per systeem weer anders bij deze vaste uitsturing van 800 in cm98.
m10tech schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:58:
[...]

• jj85
Friezin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:35:
[...]
.

Ik sta op nominatie voor een 2de Quatt.
Zal mij benieuwen wat ze gaan doen met de flowmeter (de mijne zit onder cv: halen ze die weg? Komt er dan ook een flowmeter in mijn oude? Vervangen ze de daarvan pomp?)
Denk dat ze die onder de CV laten zitten + een interne in de nieuwe Quatt.
Zullen ze vast nog wat software voor moeten finetunen in de CiC

• Friezin
  • Niet online
Dank voor de uitleg!

• jj85
[...]

De machine geeft ook aan dat het nu -3.3 buiten is, nou het is toch echt +3 buiten.
Dat is wel een flinke afwijking. Hoe staat je Quatt opgesteld? Kan hij de koude lucht kwijt? Kun je een foto delen?
Alternatief is je temp sensor niet in orde, dat verstoord misschien de hele defrost cyclus.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

jj85 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Hier wordt defrost en anti vries circulatie door elkaar gehaald.

Defrost gebeurt door de buitenunit zelf om ijs vd verdamper te verwijderen. Dit door compressor werking om te draaien en de verdamper op te warmen tot zo'n 40grC. Control mode is dan gewoon 2.

anti vries circulatie wordt door CiC aangestuurd, control mode 98. Hierbij wordt de water circulatie in stand gehouden als het buiten 6grC of kouder is én de Quatt niet bezig is met warmteproductie (dus standby)
Klopt. Je hebt gelijk inderdaad.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:58
Ik heb bij Quatt mijn stooklijn opgevraagd. Deze is nu insteld op 6000 W en 13 graden.
Quatt geeft aan dat dit voor een duo al aan de lage kant is, maar dat het afhankelijk van isolatie e.d. wellicht nog een te hoge waarde is.

Ik heb de spreadsheet voor de warmteverliesberekening ingevuld vanaf 1-12-2024 tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRlG0Ec73hT1Mme01h2wNPiadC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UnrAEgk6dnOkN3YCfLHerZLR.png?f=user_large

De temperatuur staat 24/7 ingesteld op 21 graden.

Ik merk dat in de nacht de hysteresis van de termostaat de Quatt uitschakelt voor een 1,5 uur. Dit gebeurd als het binnen 21,2 graden geworden is en dan gaat de termostaat pas opnieuw aan bij 20,7 graden. Doordat de Quatt dan flink moet verwarmen lijkt het me netter dat hij gewoon was aangebleven op 300-400 watt en niet zoals nu gelijk met 2 units vol aan de bak moet.

In de HA data kun je in grafiekvorm niet goed de temperatuurschommeling zijn, blauw is kamertermostaat en geel is buitentemperatuur volgens de Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgyNELnwuwp_gELCpEq0Ay_Ut40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p2MTX18ogzU2fPgHaTU1yI4P.png?f=user_large

Nu zie ik zelf 2 mogelijke oplossingen, waarbij eentje iets sneller te realiseren valt en minder geknutsel is.

1) Stooklijn door Quatt laten bijstellen, alleen wat is dan een goede waarde? De rode en blauwe lijn liggen namelijk niet heel ver uit elkaar, althans dat is mijn indruk.

2) Ik las dat de Diyless termostaat met behulp van een Tweaker hier de hysteresis zodaning kan instellen dat deze ook langer doorloopt, of eerder inschakelt zodat de temperatuur niet meer een stuk onder setpoint komt. https://github.com/diyless/opentherm-thermostat/issues/2 Volgens mij zit hij hier ook in dit topic. Met de diyless wil ik wellicht nog even wachten op een revisie voor de temperatuurmeting, ook is het mij nog niet duidelijk of ik deze apart dien te bedraden voor de voeding.

Wat zouden jullie doen of aanbevelen? Of ben ik gewoon te kieskeurig en moet ik niets laten aanpassen aan de stooklijn?

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Dersan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Dat staat nergens in de posts voor mij en ik zeg dat ook niet. Tevens vind ik het " Even goed lezen" op het randje van onfatsoenlijk.
Even over mijn screenshot en die flow tijdens stand 98: ik heb in verband met problemen met mijn Quatt, voor de CiC update, hem meerdere malen in mode 98 /anti-vries moeten zetten om te voorkomen dat hij bevroor. Echter, ik zag verschillende waardes qua flow in de JSON. De eerste keer wisselde de flow tussen een getal van rond de 100 en 0 iedere paar seconden. Het leek hierbij inderdaad dat de flowmeter hem niet helemaal goed kon aflezen. De andere keer dat ik hem in modus 98 moest forceren bleef de flow gewoon op 800 staan. De door quatt aangeleverde procedure heb ik op precies de zelfde manier doorlopen. Dat verschil kan ik dus niet verklaren.

Mijn Quatt staat overigens op het dak, dus ik kan niet snel even kijken. Mocht ik hem weer een keer open maken dan zal ik kijken of ik typenummers kan vinden.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02
bundit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:43:
Ik heb bij Quatt mijn stooklijn opgevraagd. Deze is nu insteld op 6000 W en 13 graden.
Quatt geeft aan dat dit voor een duo al aan de lage kant is, maar dat het afhankelijk van isolatie e.d. wellicht nog een te hoge waarde is.

Ik heb de spreadsheet voor de warmteverliesberekening ingevuld vanaf 1-12-2024 tot nu:
[Afbeelding]

Ik merk dat in de nacht de hysteresis van de termostaat de Quatt uitschakelt voor een 1,5 uur. Dit gebeurd als het binnen 21,2 graden geworden is en dan gaat de termostaat pas opnieuw aan bij 20,7 graden. Doordat de Quatt dan flink moet verwarmen lijkt het me netter dat hij gewoon was aangebleven op 300-400 watt en niet zoals nu gelijk met 2 units vol aan de bak moet.

In de HA data kun je in grafiekvorm niet goed de temperatuurschommeling zijn, blauw is kamertermostaat en geel is buitentemperatuur volgens de Quatt.

[Afbeelding]

Nu zie ik zelf 2 mogelijke oplossingen, waarbij eentje iets sneller te realiseren valt en minder geknutsel is.

1) Stooklijn door Quatt laten bijstellen, alleen wat is dan een goede waarde? De rode en blauwe lijn liggen namelijk niet heel ver uit elkaar, althans dat is mijn indruk.

2) Ik las dat de Diyless termostaat met behulp van een Tweaker hier de hysteresis zodaning kan instellen dat deze ook langer doorloopt, of eerder inschakelt zodat de temperatuur niet meer een stuk onder setpoint komt. https://github.com/diyless/opentherm-thermostat/issues/2 Volgens mij zit hij hier ook in dit topic. Met de diyless wil ik wellicht nog even wachten op een revisie voor de temperatuurmeting, ook is het mij nog niet duidelijk of ik deze apart dien te bedraden voor de voeding.

Wat zouden jullie doen of aanbevelen? Of ben ik gewoon te kieskeurig en moet ik niets laten aanpassen aan de stooklijn?
Voordat ik de stooklijn zou laten omzetten, zou het prettiger zijn om iets meer zekerheid te hebben in wat het dan wel moet zijn. Zoals jezelf al aangaf zit er idd wel heel veel verschil tussen. Daarnaast is stoken bij 21/22 graden ook niet reëel.

Jouw zelf gemaakte stooklijn klopt m.i dus niet.... Probeer nog even wat meer dat te verzamelen als het wat warmer is (en liefst ook als het kouder is. Hopelijk kan dat aankomende weken, want ik las iets over een koudefront).

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Flesym
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag is natuurlijk waarom je het als probleem ziet dat de Quatt een keer voor 1,5 uur uit gaat. Veel mensen op dit forum streven maar een dergelijk goed gedrag. Daarbij wordt de stooklijn ook nog eens beïnvloed door zaken als wind, zon, vocht enz. waardoor hij nooit voor iedere situatie maximaal ingeregeld zal zijn.
En uiteindelijk kom je ergens in gebied waar de Quatt op minimum vermogen toch teveel warmte produceert en dus alsnog frequent uit en aan gaat.

Ik ben die tweaker waar je aan refereert en de reden dat ik aanpassing voor de Diyless heb gevraagd is omdat mijn kamertemperatuur met de grote hysteresis van gesupporte thermostaten en karakteristieken van mijn huis binnen 1 uur 1⁰C kon variëren, deels door het gedrag van deze thermostaten en deels door het gedrag van de CIC . En dat is echt niet comfortabel maar ik roep er ook altijd bij dat ik absoluut een a-typisch huis heb.

Ja, een warmtepomp moet niet pendelen en dat doet die van jou verre van. Dus kijk vooral naar comfort en probeer niet maximaal te optimaliseren. Veranderend weer kan die maximale optimalisatie flink in de war schoppen. En waar de Diyless vanwege mijn a-typisch huis voor mij werkt kan ik me voorstellen dat hij in andere situaties juist niet optimaal werkt.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• MacD007
dennie170 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb nog geen behoefte aan volledig elektrisch gaan. Direct 2 warmtepompen nemen is wat mij betreft meer een ding dat het later weer scheelt. Eventueel ooit voor mij, anders voor de volgende bewoners.
Waarom vind je het plaatsen op een hoog dak geen goed idee? Het lijkt mij juist een prima locatie waar niemand er last van heeft.

[...]

Ik heb zelf nog nooit een Quatt in het echt gehoord, laat staan in een Duo setup. Maar ik ga er vanuit dat hij boven op mijn platte dak niemand tot last kan zijn. Uiteraard zorg ik er voor dat deze zo ver mogelijk van de buren weg wordt geïnstalleerd.
De extra groep aanleggen is niet zo'n probleem. Ik wilde mijn washok/cv ruimte toch nog aanpakken, dus dit is gelijk een mooi excuus om daar eens flink bezig te gaan :+
sorry, ik denk dat ik daar mogelijk wat onduidelijk in was, de wettelijke geluidsnormen houden helaas geen rekening mee hoe hard je de warmtepomp laat draaien, deze gaan altijd van het maximaal mogelijke uit. Als je hulp nodig hebt voor de WPAC berekening, laat het dan even weten ik help wel.
Voor je eigen geluidsverwachting maakt het natuurlijk wel uit. _/-\o_

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is niet de hysteresis het probleem, maar het feit dat de Quatt te lang op een te hoog vermogen doorstookt. Ik heb hetzelfde probleem, mijn stooklijn (warmteverlies bij -10) is al teruggebracht van 8900 naar 8000 en nu 7500. Dit helpt wel, maar niet voldoende. Dus ik heb nu een verzoek voor 7000 uit staan.

Het probleen is echter de CIC, de zgn intelligentie is niet in staat om minder warmte het huis in te stoppen en eerder terug te moduleren. Ik heb 30 jaar oude vvw liggen, met waarschijnlijk een grotere hoh afstand van de slangen dan nu gebruikelijk is, die er denk ik langer over doet om op temperatuur te komen, maar dan ook lang op temperatuur blijft. De CIC is gewoon niet in staat om dit te detecteren en goed te regelen. Die heeft niet voldoende geduld met een traag systeem.

• s020506
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je een T6 hebt, zou je ook optimise in de setting van de app een keer aan en uit kunnen zetten. Bij mij blijft de Quatt dan door draaien, ondanks dat doel temperatuur gehaald is. Voor een paar dagen in ieder geval.

Zit zelf ook aan een Diyless te denken. Maar dan moet ik ook een andere kabel trekken naar waar nu de thermostaat hangt, want hij heeft 220V nodig. En @Flesym gaf aan dat de ingebouwde thermometer niet goed werkt, dus ook weer een extra kastje erbij voor elders in de kamer...

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Als je een T6 hebt, zou je ook optimise in de setting van de app een keer aan en uit kunnen zetten. Bij mij blijft de Quatt dan door draaien, ondanks dat doel temperatuur gehaald is. Voor een paar dagen in ieder geval.

Zit zelf ook aan een Diyless te denken. Maar dan moet ik ook een andere kabel trekken naar waar nu de thermostaat hangt, want hij heeft 220V nodig. En @Flesym gaf aan dat de ingebouwde thermometer niet goed werkt, dus ook weer een extra kastje erbij voor elders in de kamer...
Hij kan ook op 5V draaien. Dus mocht je toevallig een 4-aderige kabel tussen CiC en thermostaat hebben liggen... dan kun je er daar 2 van gebruiken om 5V te voeden.

• jj85

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit wat raars in... na 6:00 is het -2,5grC volgens jouw data en wordt er zo'n 6kW thermische energie in je woning gedrukt.
Volgens je stooklijn zo je 'slechts' 4kW nodig hebben.

Dus volgens deze redenatie zou je stooklijn flink omhoog moeten? :X

• s020506
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Hij kan ook op 5V draaien. Dus mocht je toevallig een 4-aderige kabel tussen CiC en thermostaat hebben liggen... dan kun je er daar 2 van gebruiken om 5V te voeden.
Er ligt een kabel met maar 2 aders, dus jammer de bammer. Maar een signaalkabel met 5 aders eraan vast knopen en er doorheen trekken zal ook wel zo gepiept zijn. En ik moet de inbouwdoos uit bikken, die heeft een stucadoor ooit dicht gesmeerd...

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:04:
[...]

Er ligt een kabel met maar 2 aders, dus jammer de bammer. Maar een signaalkabel met 5 aders eraan vast knopen en er doorheen trekken zal ook wel zo gepiept zijn. En ik moet de inbouwdoos uit bikken, die heeft een stucadoor ooit dicht gesmeerd...
Niet als je hem op 5V voedt, dan dan is het een heel plat ding, heb je geen inbouwdoos voor nodig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgjCqQXN1_KyI3pZ7qhypeYPyYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5FLKVbk04AEqsFdQgU5fNKH.jpg?f=fotoalbum_large

• s020506
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Niet als je hem op 5V voedt, dan dan is het een heel plat ding, heb je geen inbouwdoos voor nodig. [Afbeelding]
Relaxed. Scheelt weer wat rotzooi in de woonkamer, en wat moeilijk blikken van vrouwlief.

PVoutput

• Flesym
  • Niet online
s020506 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Zoals @jj85 aangeeft kun je hem op 5v aansluiten, zo gebruik ik hem ook (scheelt ook warmte opbouw).
En inderdaad de builtin sensor heeft flink last van warmte uit de electronica (1 tot 3 graden verhoging). Daar kun je bij een stabiele kamertemperatuur redelijk goed tegen calibreren. Maar bij mij hangt hij tegen een buitenmuur die al snel met wind of vorst een paar graden lager kan zijn dan de kamertemperatuur. Dus ik moet hem echt met een BLE thermometer gebruiken.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Pagina: 1 ... 216 ... 305 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.