Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
D_Jeff schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:27:
Geen idee of het al gemeld was, maar het valt mij op dat TR met een gewogen gemiddeld bedrag werkt.

Dat betekent als iemand per week 100 euro inlegt, er in week 3 geen 300 euro rentedragend is (maar een bedrag dichterbij de 167 euro)

Ook een manier om geld te verdienen :p
Ik denk dat het niet gemeld is omdat het volgens mij niet klopt.

Elke dag dat een saldo, aan het einde van de dag, op de rekening staat bouw je per 90 euro 1 cent aan rente op. In de app van TR kan je elke dag zien hoeveel rente je de huidige maand aan rente opgebouwd hebt. Controleer dit maar eens op 2 opeenvolgende dagen, in de app. Het verschil is de rente over de voorgaande dag. Per 90 euro saldo is dat dus precies 1 eurocent.

Aangelogd op de website is de opgebouwde rente niet te vinden.

Het is niet "Ook een manier om geld te verdienen", maar gewoon de juiste manier hoe het zou moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 19:24
Nordax heeft op dit moment een storing daardoor zijn al je tegoeden verdwenen in je Raisin overzicht.

Ze verwachten het met enkele uren weer opgelost te hebben, scheelt weer een telefoontje en stress naar de Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:04
bd-casemod schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:57:
Nordax heeft op dit moment een storing daardoor zijn al je tegoeden verdwenen in je Raisin overzicht.

Ze verwachten het met enkele uren weer opgelost te hebben, scheelt weer een telefoontje en stress naar de Raisin.
Niet alleen Nordax. Ik mis 2 deposito’s in m’n overzicht. Totaalbedrag klopt wel. En ik kreeg een Spaanse (?) pop up bij het inloggen, geen idee wat daarin stond…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
Magreet1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:26:
[...]

Niet alleen Nordax. Ik mis 2 deposito’s in m’n overzicht. Totaalbedrag klopt wel. En ik kreeg een Spaanse (?) pop up bij het inloggen, geen idee wat daarin stond…
Hier mis ik ook mijn 2 depositos maar het totaalbedrag klopt inderdaad wel. Vanmorgen vroeg zag ik het voor het eerst.
Lijkt me geen probleem van de bank maar van Raisin aangezien ik het bij 2 verschillende banken heb lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 18-04-2024 12:44 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:21
Geen problemen bij mij met 4 depositos uit Italie, Frankrijk en Zweden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 09:19
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnISrzZc_d5VQj2o7I0YOdBnXj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qT4pjFCEJVQLOyfPQj3NyS8a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:07
Vanmorgen rekening bij CEB via de app opgezegd. Vier uur later is de resterende rente bijgeschreven op mijn tegenrekening. Netjes, erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:09
Some0ne schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:42:
Vanmorgen rekening bij CEB via de app opgezegd. Vier uur later is de resterende rente bijgeschreven op mijn tegenrekening. Netjes, erg snel.
Betreft dit de rente die je anders pas begin 2025 zou ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
[...]

Ik heb een ander 'probleem'. Mijn volledige saldo van CKV afgeboekt en naar andere Raisin rekening overgemaakt. Dat staat er nu een aantal dagen op. Maar bij CKV zie ik nog steeds het volledige bedrag staan. Ik heb al geprobeerd om het bedrag nogmaals van CKV af te boeken, maar dat werkt tot nu toe nog niet ;)

Al met al vind ik het wel behoorlijk slordig. Ook als je bijv 10 K euro (die al op je Raisin account staat) overmaakt naar een spaarrekening, staat er direct na het overboeken dat je ervoor moet zorgen dat je 10 K euro moet storten naar je Raisin rekening en staat je Raisin account op hetzelfde bedrag maar dan in de min (-/- 10 K euro) . Na enkele minuten verdwijnt dit echter weer en is alles weer kloppend.

[ Voor 26% gewijzigd door sverzijl op 18-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

W1ck1e schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat het niet gemeld is omdat het volgens mij niet klopt.

Elke dag dat een saldo, aan het einde van de dag, op de rekening staat bouw je per 90 euro 1 cent aan rente op. In de app van TR kan je elke dag zien hoeveel rente je de huidige maand aan rente opgebouwd hebt. Controleer dit maar eens op 2 opeenvolgende dagen, in de app. Het verschil is de rente over de voorgaande dag. Per 90 euro saldo is dat dus precies 1 eurocent.

Aangelogd op de website is de opgebouwde rente niet te vinden.

Het is niet "Ook een manier om geld te verdienen", maar gewoon de juiste manier hoe het zou moeten werken.
Precies, en daarnaast. Als ik 364 dagen in het jaar €0 op mijn ING spaarrekening heb staan en op 31 december €10.000 stort heb ik ook niet de volgende dag €150 (bij 1,5%) rente op de rekening. Élke bank rekent de rente naar rato door, zou gek zijn als ze dat niet deden want dan is rente vrij makkelijk te flessen.

Eerst al je geld op een maandelijks uit te keren rekening als TR stallen en het hele jaar cashen, en dan op 30 december even voor 2 dagen alles naar ING sluizen om daar wederom de volle jaarrente te pakken. Zou leuk zijn :*) .

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Daling bij de deposito rente van het Duitse Aareal op Raisin vanaf 25 april:
  • 2 jaar deposito: 3,50% naar 3,40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 09:57
Opvallend hoe de rentes op deposito's allemaal beneden de officiële depositorente van de ECB blijven (4%).
Dit lijkt een fenomeen te zijn wat na het jarenlange gratis-geld-beleid van de ECB zijn intrede heeft gedaan.

Ik kan mij toch niet voorstellen dat banken niet vele malen meer dan 4% op deze leningen realiseren. Blijkbaar is er nog steeds veel te veel geld beschikbaar zonder een betere bestemming...

[ Voor 11% gewijzigd door marktweakt op 18-04-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:07
Ashy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:17:
[...]

Betreft dit de rente die je anders pas begin 2025 zou ontvangen?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-09 19:33
marktweakt schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:47:
Opvallend hoe de rentes op deposito's allemaal beneden de officiële depositorente van de ECB blijven (4%).
Het was vroeger anders? Vertel eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Frankenstein schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:04:
[...]

Het was vroeger anders? Vertel eens?
Ja ik kan mij herinneren dat je voor het gratis-geld-beleid van de ECB toch altijd minimaal enkele procenten meer rente kreeg op een deposito t.o.v. de officiele deposito rente, zeker op de langlopende deposito's.

Als je nu ook naar de curve kijkt dan zie je dat die vlak is en bij sommige looptijden zelf omgekeerd. Dat is niet normaal. Hoe langer de looptijd is hoe hoger de rente zou moeten zijn omdat je dan meer risico loopt als depositohouder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:48:
... Hoe langer de looptijd is hoe hoger de rente zou moeten zijn omdat je dan meer risico loopt als depositohouder...
Ik neem even aan dat je met "depositohouder" de spaarder bedoelt. Als de bank verwacht dat op langere termijn de rente gaat dalen (of minder geld nodig heeft) lijkt het mij logisch dat voor langer lopende deposito's de rente lager is. Volgens mij draait het allemaal om verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10 15:29

QAI

Een vlakke of omgekeerde curve is historisch gezien inderdaad geen goed signaal, niet perse voor de bank maar meer voor de algemene economie. Waarom zou je als spaarder(depositohouder) je geld voor langere periodes vastzetten tegen een lagere rente (dan kortlopende) wetende dat je geld op het moment dat die vrijkomt minder waard zal zijn door inflatie? Juist langlopende moeten hoger zijn om die waardeverlies te kunnen compenseren.

Zoals Martkweakt zegt, als spaarder loop je bij langere periodes meer risico (bv door insolvabiliteit van de bank) en het feit dat je geld op dat moment in de toekomst minder waard zal zijn (inflatie). Daar wil je voor gecompenseerd worden.
Nederlandse curves zijn relatief gezond, de vraag is even waarom vooral buitenlandse banken 'demotiveren' om langlopende deposito's af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
QAI schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:33:
Een vlakke of omgekeerde curve is historisch gezien inderdaad geen goed signaal, niet perse voor de bank maar meer voor de algemene economie. Waarom zou je als spaarder(depositohouder) je geld voor langere periodes vastzetten tegen een lagere rente (dan kortlopende) wetende dat je geld op het moment dat die vrijkomt minder waard zal zijn door inflatie? Juist langlopende moeten hoger zijn om die waardeverlies te kunnen compenseren.

Zoals Martkweakt zegt, als spaarder loop je bij langere periodes meer risico (bv door insolvabiliteit van de bank) en het feit dat je geld op dat moment in de toekomst minder waard zal zijn (inflatie). Daar wil je voor gecompenseerd worden.
Nederlandse curves zijn relatief gezond, de vraag is even waarom vooral buitenlandse banken 'demotiveren' om langlopende deposito's af te sluiten.
Waarom zou een bank zich iets aantrekken van wat ik wil of wat goed voor mij is ?
Als ik niet "hap" zullen er genoeg klanten zijn die dat wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QAI

QAI

Denk niet dat het ze interesseert inderdaad, maar als jij je geld voor een superlang periode tegen een lage rente aan de bank wil lenen, be my guest denkt die bank dan, kunnen we lekker cashen bij mensen die geld komen lenen om bv een nieuwe auto te kopen.

Er zullen voldoende zijn die alsnog 'happen' voor verschillende redenen, niets mis mee en mag iedereen zelf bepalen natuurlijk. Laatst iemand hier die voor langer vastzet omdat die er anders niet vanaf kan blijven, anderen interesseert het ze niet en vinden juist het verspreiden belangrijker.
Een variatie tussen 6, 9 en 12 maanden is voor mijn persoonlijke situatie het fijnst, langer dan dat ga ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
QAI schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:27:
...
Een variatie tussen 6, 9 en 12 maanden is voor mijn persoonlijke situatie het fijnst, langer dan dat ga ik niet.
Behoudens een paar deposito's van 2 & 3 jaar en vrij opneembaar geld heb ik op dit moment alleen maar deposito's van 1 jaar. Met een rente lager dan die van mijn rekening met de hoogste rente. Maar dan heb ik wel zekerheid over de rente die ik krijg, en niet over de rente die ik misloop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
W1ck1e schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:37:
[...]
Behoudens een paar deposito's van 2 & 3 jaar en vrij opneembaar geld heb ik op dit moment alleen maar deposito's van 1 jaar. Met een rente lager dan die van mijn rekening met de hoogste rente. Maar dan heb ik wel zekerheid over de rente die ik krijg, en niet over de rente die ik misloop ;)
Voor zekerheid betaal je altijd een premie en de rente kan ook stijgen. Dan loop je ook rente mis. ;) Niemand kan in een glazen bol kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-04-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
MotorBeast schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:42:
Voor zekerheid betaal je altijd een premie en de rente kan ook stijgen. Dan loop je ook rente mis. ;) Niemand kan in een glazen bol kijken.
Dat heb je goed gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
[b]QAI in "Het spaartopic - Deel 4"Nederlandse curves zijn relatief gezond, de vraag is even waarom vooral buitenlandse banken 'demotiveren' om langlopende deposito's af te sluiten.
4 tot en met 14 jaar in Nederland zit op max 3%, 15 tm 20 jaar 3,25% bij Rabobank (moet je wel al die jaren betaald klant zijn). 1 jaar max 3,6%, 2 jaar 3,45%.

Kiezen voor lange termijn geeft zekerheid. Of de rente de inflatie verslaat is niet op voorhand vast te stellen.

Maar vind de lange rente te laag om nog meer lang vast te zetten. Wellicht doe ik dat wel weer t.z.t., maar dan gewoon omdat langer vast door de bank genomen meer rente geeft dan kort of vrij opneembaar.

Op dit moment vind ik 1-2 jaar vast al twijfelachtig. Ik heb nog 6 maanden gegarandeerd 4% vrij opneembaar (Consors). Om 1 jaar 3,6% te verslaan moet ik over de 6 maanden daarna 3,2% halen (4+3,2/2=3,6). En 2 jaar 3,45%, dan moet ik over de 18 maanden na december 3,27% halen. Ik zie geen duidelijk voordeel en houd daarom nu liever flexibiliteit met vrij opneembaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QAI

QAI

W1ck1e schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:37:
[...]
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat de rentes binnenkort helemaal in elkaar donderen (ja, ze zakken nu een beetje), daarom wil ik flexibel blijven met 6,9,12 maanden. Mijn deposito's zijn nu zodanig opgezet dat er bijna elke maand iets vrij komt. Mocht het wel zo zijn dan heb ik pech en heb jij 't goed gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door QAI op 19-04-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
QAI schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat de rentes binnenkort helemaal in elkaar donderen (ja, ze zakken nu een beetje), daarom wil ik flexibel blijven met 6,9,12 maanden. Mijn deposito's zijn nu zodanig opgezet dat er bijna elke maand iets vrij komt. Mocht het wel zo zijn dan heb ik pech en heb jij 't goed gedaan.
Ik heb 4% vrij opneembaar gegarandeerd bij Consors tot half december. Beste in de markt uiteindelijk. Het is net zo gegarandeerd als 3 of 6 maanden vast, maar vrij opneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:48:
[...]

Ja ik kan mij herinneren dat je voor het gratis-geld-beleid van de ECB toch altijd minimaal enkele procenten meer rente kreeg op een deposito t.o.v. de officiele deposito rente, zeker op de langlopende deposito's.

Als je nu ook naar de curve kijkt dan zie je dat die vlak is en bij sommige looptijden zelf omgekeerd. Dat is niet normaal. Hoe langer de looptijd is hoe hoger de rente zou moeten zijn omdat je dan meer risico loopt als depositohouder...
Resultaten uit het verleden...

De vraag is wat de rente gaat doen in de toekomst. Als die weer flink onderuit gaat ben je achteraf niet ontevreden met 3% voor 10 jaar vast. Beleggen levert op die termijn over het algemeen meer op, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
QAI schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
Volgens mij zitten we meer in hetzelfde schuitje dan jij vermoedt ;) De frequentie van mijn 1 jaars deposito's is ruim voldoende voor een aanvulling op mijn inkomen. En het vrij opneembare geld staat grotendeels op rekeningen met maandelijks rente uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI

QAI

Ik ben helaas relatief laat gestart, pas toen het echt de moeite waard was om de vertrouwde huisbank gedag te zeggen. Heb geluk dat ik nog net op tijd was om enkele 1-jaar Oranges tegen 4,25 te pakken. De goeie ouwe tijd (6 maanden geleden).
Ik wil verder verspreiden daarom lees ik hier graag ervaringen over Consors, Advanzia, Santander etc, want heb bijna alles bij Raisin (vrij en deposito's) en LPB(vrij) staan en weet dat ik zo dief ben van m'n portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
De rentecurve is natuurlijk het resultaat van aanbod en vraag naar geld op de kapitaalmarkt. Als die markt in balans is op alle looptijden dan zie je een oplopende curve richting de langere looptijden. Dit is de risicopremie.

Er is momenteel veel meer aanbod van 'lang' geld dan vraag naar dat lange geld in de markt waardoor deze curve nu vlak of zelfs invers is. Dit kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben:

- de marktverwachting aan de vraagkant omtrent de rente is dat deze zal gaan dalen
- de inflatie en de verwachtingen omtrent de ontwikkeling hiervan
- het monetaire beleid van de ECB en de toekomstverwachting omtrent dit beleid
- het ontbreken van goede alternatieven voor dat lange geld aan de aanbod zijde
- de verwachtingen omtrent de economische ontwikkelingen in het valutagebied
- de ontwikkelingen op de valutamarkten
enz enz.

Ik denk zelf dat momenteel een combinatie van meerdere factoren de huidige rentecurve veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door marktweakt op 19-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozwuito
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 11:42
Ik heb zelf momenteel 2 spaarrekeningen en 2 deposito's, een combinatie van Raisin en TR. Daar ben ik tevreden over. Als mijn deposito's later dit jaar aflopen, kijk ik tegen die tijd rustig rond of ik nog steeds goed zit bij Raisin of dat ik betere rentes kan vinden bij andere banken. Een welkomstactie kan dan interessant zijn, maar is voor mij niet doorslaggevend. Ik kijk ook naar DGS en of er een Nederlands/Engelstalige support is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Frankenstein schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:47:
[...]

Resultaten uit het verleden...

De vraag is wat de rente gaat doen in de toekomst. Als die weer flink onderuit gaat ben je achteraf niet ontevreden met 3% voor 10 jaar vast. Beleggen levert op die termijn over het algemeen meer op, dat wel.
Wat tot voor kort (en nu nog steeds) erg merkwaardig is is de rente in relatie tot de inflatie.

Voor het grote gratis-geld-beleid van de ECB kregen spaarders altijd meer rente dan de inflatie. Spaarders zouden nooit een lagere rente accepteren omdat dat per saldo een negatief resultaat zou betekenen. En wie gaat nou zijn geld uitlenen tegen een negatief resultaat?

Het grote negatieve-rente-beleid-experiment van de ECB lijkt nog steeds door te werken in de geldmarkt...

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 19-04-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:30:
[...]
Voor het grote gratis-geld-beleid van de ECB kregen spaarders altijd meer rente dan de inflatie.
Zelfs zonder te googlen durf ik we te melden dat je stelling hoogst waarschijnlijk niet waar is :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2024 17:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
YakuzA schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:35:
[...]

Zelfs zonder te googlen durf ik we te melden dat je stelling hoogst waarschijnlijk niet waar is :)
Ik sta altijd open voor een ontkrachting van mijn stelling :)

edit:
Ter ondersteuning van mijn stelling kun je hier een mooie grafiek vinden van de 10-jaars rente t.o.v. de inflatie in de G7 landen: https://www.dnb.nl/actuele-economische-vraagstukken/rente/

[ Voor 27% gewijzigd door marktweakt op 19-04-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:50
Hoe zat het ook alweer bij Advanzia?
Als ik nu een rekening open, krijg ik dan 3 maanden de actierente vanaf moment van openende of tot en met eind juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik sta altijd open voor een ontkrachting van mijn stelling :)
een halve google later:
https://www.homefinance.n...fors-achter-op-ecb-rente/
Afbeeldingslocatie: https://www.homefinance.nl/wp-content/uploads/2023/11/ecb-vs-hoogste-vrij-sparen-rekening.png
alleen nog de inflatie erbij tekenen en je kruist ongetwijfeld ergens voor 1 van de EU landen beide lijnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2014/14/2014-04-hicp-art-g1.gif
Tijdvak 2001-2003 was de inflatie zo te zien dus hoger dan de rente bij de bank?
https://www.spaarrentesve...rrente-ooit-in-nederland/
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7336SHFO
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-lager-dan-in-de-eurozone

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2024 17:57 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
YakuzA schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:44:
[...]

een halve google later:
https://www.homefinance.n...fors-achter-op-ecb-rente/
[Afbeelding]
alleen nog de inflatie erbij tekenen en je kruist ongetwijfeld ergens voor 1 van de EU landen beide lijnen.
Mijn stelling ging over de rente die spaarders krijgen t.o.v. de inflatie en niet t.o.v. de beleidsrente van de ECB.

Dit is het grafiekje uit het artikel waar ik naar verwees:Afbeeldingslocatie: https://www.dnb.nl/media/sm1j1cjr/nederlands-2000.png?width=864&height=605&format=WebP&rnd=133077186437300000

[ Voor 13% gewijzigd door marktweakt op 19-04-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI

QAI

-

[ Voor 100% gewijzigd door QAI op 19-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
...
Voor het grote gratis-geld-beleid van de ECB kregen spaarders altijd meer rente dan de inflatie. Spaarders zouden nooit een lagere rente accepteren omdat dat per saldo een negatief resultaat zou betekenen. En wie gaat nou zijn geld uitlenen tegen een negatief resultaat ?
Het geld dan maar uitgeven lijkt mij echt dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:47:
[...]

Mijn stelling ging over de rente die spaarders krijgen t.o.v. de inflatie en niet t.o.v. de beleidsrente van de ECB.

Dit is het grafiekje uit het artikel waar ik naar verwees:[Afbeelding]
Blijkbaar voor de G7, maar dat is een rare vergelijking gezien de G7 niet geheel binnen de ECB valt?

Voor NL klopt je stelling niet, zoals je boven kan zien.

Als je het toch over QE wil hebben, kun je beter ook de FED meenemen en de andere instanties die ook aan de QE zaten :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2024 18:04 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
De nominale rente blijft in periodes met hoge inflatie onder de inflaties steken. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://www.economicshelp.org/wp-content/uploads/2012/01/inflation-interest-rates-1900-2011.png

Echter, de laatste tien jaar lag de rente ook bij "normale" inflatie tot 2.5% per jaar onder het niveau van de inflatie en dat is niet normaal.

Hierdoor is de reële rente al jaren negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 16:24
Ik heb een poosje geleden een woning verkocht en twijfel hoe ik mijn overwaarde het best kan benutten. Aangezien ik niet verwacht op korte termijn een grote aankoop te doen (bv. een nieuwe woning), maar wel wat flexibiliteit wil, dacht ik aan Raisin of Trade Republic. Vooral die laatste optie is gunstig dankzij de 4% rente.

Weet iemand wat de haken en ogen zijn, bijvoorbeeld op belastinggebied? Ik las dat Trade Republic technisch gezien een derdengeldenrekening aanbiedt, maar zover ik kan zien wordt dat sinds januari 2024 gezien als spaartegoed. Dus het verschil zou dan niet noemenswaardig moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Joeridev schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:55:
Ik heb een poosje geleden een woning verkocht en twijfel hoe ik mijn overwaarde het best kan benutten. Aangezien ik niet verwacht op korte termijn een grote aankoop te doen (bv. een nieuwe woning), maar wel wat flexibiliteit wil, dacht ik aan Raisin of Trade Republic. Vooral die laatste optie is gunstig dankzij de 4% rente.

Weet iemand wat de haken en ogen zijn, bijvoorbeeld op belastinggebied? Ik las dat Trade Republic technisch gezien een derdengeldenrekening aanbiedt, maar zover ik kan zien wordt dat sinds januari 2024 gezien als spaartegoed. Dus het verschil zou dan niet noemenswaardig moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Max over €50k, mocht dat een nadeel zijn voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:21

Deze vraag wordt hier iedere week gesteld.
Tip gebruik de zoekfunctie Trade Republic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
...
Herhalen wat al gepost is voegt niets toe. Zoek op "TR" en bepaal je standpunt. Succes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeridev
Sorry mensen. Ik had de algemene forum-zoekfunctie gebruikt, die leverde slechts 2 resultaten op. Een mens kan zich wel eens vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Joeridev schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:47:
Sorry mensen. Ik had de algemene forum-zoekfunctie gebruikt, die leverde slechts 2 resultaten op. Een mens kan zich wel eens vergissen.
Geen probleem, je bent niet de enige. Kijk ook naar N26 (is een eigen draadje van). Zij hebben ook een rekening met 4%, maar die rekening is niet gratis. 162 euro per jaar. Afhankelijk van het bedrag is dat lonend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12
Joeridev schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:47:
Geen idee hoe je dan gezocht hebt, maar bij Trade Republic ik krijg 8 pagina's met resultaten, alleen al in dit deel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joeridev
Verwacht je echt een antwoord? Ik zou zweren dat ik me al verontschuldigd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Joeridev schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:55: maar wel wat flexibiliteit wil, dacht ik aan Raisin of Trade Republic. Vooral die laatste optie is gunstig dankzij de 4% rente.
Rente bij TR kan wijzigen (lees: dalen, waarom zou ie stijgen). Verwacht geen daling voor de ECB gaat verlagen en ik verwacht dan geen grote daling. Bij CEB heb je 3,75% gegarandeerd voor zes maanden, vrij opneembaar. Niet onaardig dus. Bij Openbank (Spaanse garantie) 3,66% gegarandeerd voor zes maanden, vrij opneembaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 19-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-10 16:52
@Joeridev vergeet Advanzia niet. Is maar voor 3-4 maanden maar dat kan langer zijn dan TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:42
[...]
Voor het grote gratis-geld-beleid van de ECB kregen spaarders altijd meer rente dan de inflatie. Spaarders zouden nooit een lagere rente accepteren omdat dat per saldo een negatief resultaat zou betekenen. En wie gaat nou zijn geld uitlenen tegen een negatief resultaat?
Heel veel mensen, als het alternatief is om het in een oude sok te stoppen tegen een nog groter negatief resultaat.

Mensen zetten geld niet per se op een spaarrekening om het te laten groeien, maar om het op te potten voor later gebruik. Dat de koopkracht dan kan afnemen weegt vaak wel op tegen het behoud van bestedingsvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKaoD1Ef0GnHjmCVzzNU_gPIDq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w9X0CpCMwaZXCREPIVaYT1J0.webp?f=user_large
Grafiekje van 2 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:34
Ik heb nu sinds een week de TR card in gebruik en ben verbaasd over bij hoeveel winkels ik er mee kan betalen. Ik krijg nu dus 4% rente op mijn spaargeld en daarnaast dus nog een extra cashback van 1% op mijn aankopen met de kaart. Het kan dus interessant zijn om de TR rekening te gebruiken als een soort van spaar/betaalrekening met rente vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:04
xxaixx schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:16:
Ik heb nu sinds een week de TR card in gebruik en ben verbaasd over bij hoeveel winkels ik er mee kan betalen. Ik krijg nu dus 4% rente op mijn spaargeld en daarnaast dus nog een extra cashback van 1% op mijn aankopen met de kaart. Het kan dus interessant zijn om de TR rekening te gebruiken als een soort van spaar/betaalrekening met rente vergoeding.
Die cashback moet je gebruiken om te beleggen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:34
Ja klopt, je moet maandelijks automatisch €50 beleggen (rente fonds bijvoorbeeld). De maandelijkse cashback (max €15) wordt automatisch toegevoegd aan deze €50 waardoor je dus maximaal €65 per maand in het fonds stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 22:55
Rekening geopend bij Trade Republic. Het volgende had ik niet helemaal scherp:
- Alleen rekening aanvragen/ openen en geld overschrijven is niet voldoende om 4% rente te ontvangen. Aparte actie nodig om deze rente aan te vragen (via app hoofdscherm, onderin ‘Voordelen’)
- Ik wil niet beleggen maar alleen de kas rekening gebruiken. In het rekeningoverzicht staat echter ‘Product : Effecten rekening’ Op blad 2 van dit overzicht staat onderstaande Disclaimer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if1zbso8guyh_8L5xUo5MJR60Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejfTIqVuQ5eQonTfAOwLmoS7.png?f=fotoalbum_large

Ga denk ik maar even contact opnemen, want een kasrekening lijkt me niet hetzelfde als een effecten rekening. Wil nl later geen gezeur van de belastingdienst….

Waarschijnlijk hebben alle banken dit in hun voorwaarden staan, maar vond dit wel opvallend onder een rekening afschrift.
Is mijn observatie correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:24
Hier dezelfde ervaring. Enige plek waar ik niet kon betalen met de tr kaart was een parkeerautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet iemand trouwens hoe ik een bedrag van de Consorsrekening moet overmaken naar mijn Nederlandse tegenrekening? Doe dat nu voor het eerst, maar ik zie dat in het online overboekingsformulier een bedrag standaard wordt overgeschreven van mijn Tagesgeldkonto naar mijn Duitse IBAN bij Consors. Maar dan ben ik er nog niet. Hoe krijg ik het dan vervolgens overgeboekt naar mijn Nederlandse IBAN? Beetje onduidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 04-10 14:36
Taatort schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:08:
Rekening geopend bij Trade Republic. Het volgende had ik niet helemaal scherp:
- Alleen rekening aanvragen/ openen en geld overschrijven is niet voldoende om 4% rente te ontvangen. Aparte actie nodig om deze rente aan te vragen (via app hoofdscherm, onderin ‘Voordelen’)
- Ik wil niet beleggen maar alleen de kas rekening gebruiken. In het rekeningoverzicht staat echter ‘Product : Effecten rekening’ Op blad 2 van dit overzicht staat onderstaande Disclaimer.

[Afbeelding]

Ga denk ik maar even contact opnemen, want een kasrekening lijkt me niet hetzelfde als een effecten rekening. Wil nl later geen gezeur van de belastingdienst….

Waarschijnlijk hebben alle banken dit in hun voorwaarden staan, maar vond dit wel opvallend onder een rekening afschrift.
Is mijn observatie correct?
Je kan beter de zoekfunctie van dit topic gebruiken ;)
Iemand heeft dat namelijk al keer uitgezocht en hier gemeld

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@D_Jeff Heb jij nog jouw TR rente gecontroleerd ?

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 21-04-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 04-10 14:36
W1ck1e schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:16:
@D_Jeff Heb jij nog jouw TR rente gecontroleerd ?
Er zitten wel meer grafische bugs in hun omgeving, maar het rentegedeelte gaat goed (het is op basis van 360 dagen, iets wat niet ongebruikelijk is. Menig lenig in Crowd fundig werkt ook met dat soort contracten)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is dit letterlijk bij vrijwel elke winkel/supermarkt of is het echt wisselend waar hij wordt geaccepteerd?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
Never mind, eerdere post gemist.

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 21-04-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:39:
[...]

Is dit letterlijk bij vrijwel elke winkel/supermarkt of is het echt wisselend waar hij wordt geaccepteerd?
Ligt eraan. Ik kan even 123 niet vinden wat voor kaart je bij TR krijgt.

Als het een Mastercard/Visa Debit kaart is,dan zou je zo goed als overal kunnen pinnen. Alleen wellicht een paar winkels en parkeerautomaten nog niet, die een verouderde terminal hebben (of nog een update moeten krijgen. Kort samengevat, zullen de Maestro/ VPay op vervangen worden door Mastercard/Visa Debit. Voor meer info zie: Mastercard stopt met Maestro

Als het een Mastercard/Visa Creditcard is, dan zal de acceptatie in NL waarschijnlijk tegenvallen, aangezien wij niet echt een creditcard land zijn. Online wordt het wel vaker geaccepteerd, maar in winkels niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozwuito
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 11:42
Volgens de TR website betreft het een Visa Debitkaart:
https://traderepublic.com/nl-nl/kaart

[ Voor 27% gewijzigd door Mozwuito op 21-04-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mozwuito schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:58:
Dan is het een kaart die in principe gelijk is aan je pinpas bij je grootbank. Alleen veel grootbanken hebben deze nog niet bij iedereen uitgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 11:11
Mozwuito schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:58:
Het is een Visa Debit card inderdaad. Ik gebruik de kaart ondertussen een paar weken voor online, Google-Pay, Paypal en "fysieke"-betalingen, en ben tot zover zeer tevreden. Tot zover nog nergens declined. Moest dit weekend ergens in een horecagelegenheid betalen en daar keek de dame met het betaalapparaatje naar m'n kaart en zei "is dat een creditcard, die werken hier niet", ... de TR card werkte gewoon.

Ik zie het als een betaalrekening met ECB rente, en ik krijg daar bovenop nog 1% "saveback". Gratis geld. Krijg ik bij de betaalrekening van m'n grootbank niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Een berichtje in de asn app. Per 1 juli gaan de kosten van de "ASN betalen en sparen" rekening 50 cent omhoog. De vorige prijsverhoging was per 1 november 2023, ook 50 cent. In 8 maanden tijd van 2,20 naar 3,20. Dat is bij elkaar "best" een grote verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:42
W1ck1e schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:18:
Een berichtje in de asn app. Per 1 juli gaan de kosten van de "ASN betalen en sparen" rekening 50 cent omhoog. De vorige prijsverhoging was per 1 november 2023, ook 50 cent. In 8 maanden tijd van 2,20 naar 3,20. Dat is bij elkaar "best" een grote verhoging.
Voor alle banken bij de Volksbank zeker ? Snsbank compleet ook, spaar- en betaalrekening gaat van 3,95€ naar 4,45€ p mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:58:
[...]

Voor alle banken bij de Volksbank zeker ? Snsbank compleet ook, spaar- en betaalrekening gaat van 3,95€ naar 4,45€ p mnd.
Dat verbaast mij niets, ik ben vorig jaar weg gegaan bij sns, ook vanwege de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
W1ck1e schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:18:
Dat is ook een manier om spaarders weg te krijgen. Ik ben zelf ook al opgestapt toen ze kosten hiervoor introduceerden. Zeker gezien er zoveel andere (spaar)banken waren waar geen kosten gerekend werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je een alleen een beetje leuke spaarrente zoekt, moet je sowieso niet bij de standaard Nederlandse banken (ABN-AMRO, ING, Rabo en Volksbank-merken schaar ik maar even in dat rijtje) zijn.

Daar zijn veel betere opties voor.

[ Voor 26% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-04-2024 17:50 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:46
catchingfire schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:31:
[...]

Het is een Visa Debit card inderdaad. Ik gebruik de kaart ondertussen een paar weken voor online, Google-Pay, Paypal en "fysieke"-betalingen, en ben tot zover zeer tevreden. Tot zover nog nergens declined. Moest dit weekend ergens in een horecagelegenheid betalen en daar keek de dame met het betaalapparaatje naar m'n kaart en zei "is dat een creditcard, die werken hier niet", ... de TR card werkte gewoon.

Ik zie het als een betaalrekening met ECB rente, en ik krijg daar bovenop nog 1% "saveback". Gratis geld. Krijg ik bij de betaalrekening van m'n grootbank niet.
Heb hem hier vandaag ook eindelijk kunnen krijgen, maar wil je een fysieke kaart moet je wel een bijdrage betalen, de virtuele is gratis.
Er zijn wel meer van dit soort cashback programma's, waarom de Nederlandse grootbanken dat niet doen? Tja waarom zouden ze. Diezelfde houding hebben ze bij de spaarrentes en de reden waarom we hier met z'n allen naar het buitenland vluchten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sverzijl schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:43:
[...]

Dat is ook een manier om spaarders weg te krijgen. Ik ben zelf ook al opgestapt toen ze kosten hiervoor introduceerden. Zeker gezien er zoveel andere (spaar)banken waren waar geen kosten gerekend werden.
Ik spaar niet (meer) bij mijn betaalbank. Ik heb daar andere bankrekeningen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:49:
Diezelfde houding hebben ze bij de spaarrentes en de reden waarom we hier met z'n allen een paar slimmeriken naar het buitenland vluchten.
Fixed that for you. De huidige "uitstroom" is zeer beperkt en zal de standaardbanken absoluut geen schrik aanjagen. Zie ook: https://nos.nl/artikel/25...d-maar-nog-altijd-beperkt

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Herko_ter_Horst schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:52:
[...]

Fixed that for you. De huidige "uitstroom" is zeer beperkt en zal de standaardbanken absoluut geen schrik aanjagen. Zie ook: https://nos.nl/artikel/25...d-maar-nog-altijd-beperkt
Ik denk dat het in dit topic wel totaal anders is ;)
Maar inderdaad, over het algemeen zitten de meeste mensen gewoon nog lekker bij de huisbank voor hun spaargeld, want dat is makkelijk.
Sterker nog, het kan nog erger, want veel mensen laten ook enorm hoge bedragen op hun betaalrekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Herko_ter_Horst schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:52:
[...]

Mja, zeker eens hoor maar onderschat het ook niet hoe snel het kan gaan. Ik verbaasde mij vorige maand hoe simpel en snel een Trade Republic accountje aanmaken kan, dagje later staat er al geld op te renderen. Afgelopen vrijdag op de vrimibo kwam het even voorbij en vandaag al 2 collega's die de app hebben geïnstalleerd en een rekening geopend. 1 a 2 jaar geleden was de markt er nog niet naar, maar het wordt steeds makkelijker en dan kan het ook ineens snel gaan. In Italië kun je bij ING eerste jaar 5% krijgen. Helaas zonder Italiaans fiscusnummer geen optie, en heeft een ING nog altijd een traditioneel stroperig aanmeldproces. Maar zodra er daar een Trade Republic achtige app/bank opstaat zullen niet alleen velen van ons er induiken, maar ook veel andere (jongere) mensen. Ik denk dat de komende 1-2 jaar de markt zijn werk hier wel gaat doen omdat het volgens mij ook het doel van de EU is dat het die kant op gaat.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:05:
[...]

Ik denk dat het in dit topic wel totaal anders is ;)
Maar inderdaad, over het algemeen zitten de meeste mensen gewoon nog lekker bij de huisbank voor hun spaargeld, want dat is makkelijk.
Sterker nog, het kan nog erger, want veel mensen laten ook enorm hoge bedragen op hun betaalrekening staan.
Het is ook wel irritant want de meeste vaste lasten gaan eind/begin van de maand van de huisbankrekening, dus dan is best een groot bedrag bij elkaar, maar het salaris gaat het midden van de maand bij de rekening erbij.
Dan moet je dus bijna elke week met geld lopen schuiven terwijl ik daar helemaal niet mee bezig wil zijn voor die 'paar centen' aan rente wat je daarmee zou krijgen, als je het telkens heen en weer sluist. Dus dan blijft er af en toe best een hoop geld niets staan doen op een betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Il 2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:54:
[...]

Het is ook wel irritant want de meeste vaste lasten gaan eind/begin van de maand van de huisbankrekening, dus dan is best een groot bedrag bij elkaar, maar het salaris gaat het midden van de maand bij de rekening erbij.
Dan moet je dus bijna elke week met geld lopen schuiven terwijl ik daar helemaal niet mee bezig wil zijn voor die 'paar centen' aan rente wat je daarmee zou krijgen, als je het telkens heen en weer sluist. Dus dan blijft er af en toe best een hoop geld niets staan doen op een betaalrekening.
Ligt er maar net aan welke bank je hebt, de Rabo bijvoorbeeld voert automatische incasso's alsnog uit als het saldo ontoereikend is.
Maarja om hoeveel geld gaat dit nou daadwerkelijk? Om die paar centen wordt het dan vooral een principekwestie natuurlijk.
Ik had het eigenlijk ook vooral om mensen die echt tienduizenden euro’s laten staan, of zelfs nog meer, voor grote (on)voorziene uitgaven die ' ooit ' nog gaan plaatsvinden, of voor wat voor reden er ook maar mag achter zitten...
De banken profiteren er maar mooi van.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 22-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
[...]

Bij onder andere Rabobank heb je automatisch aanvullen. Je gooit alles op je spaarrekening en maakt een regel aan dat hij aanvult tot een x bedrag. Automatische incasso's van een hoger bedrag werkt ook gewoon, dat vult hij instant aan zodat je ook niet rood staat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
JohanNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:06:
[...]

Ligt er maar net aan welke bank je hebt, de Rabo bijvoorbeeld voert automatische incasso's alsnog uit als het saldo ontoereikend is.
Maar betaal je niet een belachelijk hoge rente voor dat 'rood' staan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30
marktweakt schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:12:
[...]

Maar betaal je niet een belachelijk hoge rente voor dat 'rood' staan dan?
Als je dezelfde dag aanvult betaal je geen rente (omdat je effectief niet rood hebt gestaan).

En als je helemaal niet aanvult dan storneren ze de incasso na X dagen en hoef je ook geen rente te betalen. Alleen als je dus tussen 1 en X dagen later het saldo aanvult betaal je rente voor roodstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:43:
[...]

Als je dezelfde dag aanvult betaal je geen rente (omdat je effectief niet rood hebt gestaan).

En als je helemaal niet aanvult dan storneren ze de incasso na X dagen en hoef je ook geen rente te betalen. Alleen als je dus tussen 1 en X dagen later het saldo aanvult betaal je rente voor roodstaan.
Nou daarvoor moet je wel een kortlopend krediet of iets in die orde met ze hebben afgesloten volgens mij.
Bij mijn rabo rekening heb ik dat niet en staat het debetrente tarief ook op 0,00%, maar ik ga het uiteraard niet uitproberen :)
Kan zijn dat het vroeger anders werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

Ervan uitgaande dat de inkomsten in het midden van de maand genoeg zijn voor de uitgaven gedurende de maand. Boek het bedrag dat op de rekening stond op het moment voordat het inkomen er bij kwam over naar een spaarrekening met fatsoenlijke rente. Dat is één handeling per maand.

Als je dat teveel moeite vindt om die paar centen te krijgen ben je klant van de maand van je betaalrekeningbank.

Room je salarisrekening af tot een bedrag waarbij je je prettig voelt, richting een spaarrekening bij dezelfde bank. Programmeer aanvullingen van je betaalrekening vanaf die spaarrekening op data die passen bij de automatische betalingen van de vaste lasten. Houd daarbij rekening met weekenden en feestdagen.

Soms ligt het geld op straat, je moet alleen even bukken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30
JohanNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:48:
[...]

Nou daarvoor moet je wel een kortlopend krediet of iets in die orde met ze hebben afgesloten volgens mij.
Bij mijn rabo rekening heb ik dat niet en staat het debetrente tarief ook op 0,00%, maar ik ga het uiteraard niet uitproberen :)
Kan zijn dat het vroeger anders werkte.
https://www.rabobank.nl/p...sso-bij-onvoldoende-saldo
Wij schrijven de incasso in de meeste gevallen af, ook als je hierdoor meer rood komt te staan dan is afgesproken. Over het bedrag dat je rood staat wordt rente in rekening gebracht.
Dus voor zover ik hier uit op maak betaal je altijd rente. Ook als je "niet rood mag staan". En bij mij hebben ze dus ook een auto incasso uitgevoerd bij onvoldoende saldo en daardoor (ruim) rood staan. Toen een goede maand later een nieuwe auto incasso kwam die ~100 hoger was en het saldo iets lager werd deze wel geweigerd. Mijn gok is dat je niet meer dan 1500 rood mag staan, of in ieder geval in het geval dat je niet rood mag staan. Kan natuurlijk ook dat je met rood staan geactiveerd "1500 extra" rood kunt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op een buitenlandse bank om voor langere termijn wat geld te stallen. Nou zie ik Trade Republic (voor de zoekresultaten: TR ;)) veel voorbij komen. Boeiend concept, en ik begrijp dat ze intussen ook onder het DGS vallen.

Maar... Heeft een van jullie je al verdiept in de security posture van TR? Ik lees dat ze een ISO 27001 certificering hebben, maar dat vind ik wat karig. Edit: nu ik het nog eens goed lees, geldt de ISO 27001-certificering voor het datacenter (AWS) waar ze hun spul hosten. Dat zegt dus helemaal niets over hun interne organisatie. Ik zou idealiter ook iets van een SOC2 zien, en afhankelijk van hoe het daar intern is ingericht een ISAE 3402.

Ze verwerken toch gevoelige gegevens, waaronder BSN. En ik begrijp dat het een vrij jong bedrijf is, waardoor de beveiligingsmaatregelen mogelijk nog niet up to standard zijn.

Benieuwd hoe jullie hierover denken.

Nog een edit: De privacy-policy is ook bedenkelijk.
Both AWS and Snowflake potentially transfer personal data to a third country in the context of
providing their services.

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 22-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sOid schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:53:
...
Benieuwd hoe jullie hierover denken
...
Eerlijk gezegd: eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:39
Moet je bij overboeken naar Advanzia het ‘Verwendungszweck’ vermelden? En zo ja, waar dan? Mijn eerste overboeking heb ik gisterochtend vroeg verstuurd en deze is nog niet aangekomen. Is dit normaal voor Advanzia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rindertb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 06:33:
Moet je bij overboeken naar Advanzia het ‘Verwendungszweck’ vermelden? En zo ja, waar dan? Mijn eerste overboeking heb ik gisterochtend vroeg verstuurd en deze is nog niet aangekomen. Is dit normaal voor Advanzia?
In de omschrijving, waar anders :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Het gaat hen toch niks aan waarvoor je het geld stort of opneemt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 12:21
sOid schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:53:

Benieuwd hoe jullie hierover denken.

[...]
Ik ook niet eigenlijk, maar daar hebben we zulke slimme tweakers als jou voor. Dus bij deze bedankt voor het uitzoeken :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:12
Nee, je hoeft geen ‘Verwendungszweck’ op te geven.
Wel dien je jouw rekeningnummer bij Advanzia op te geven in het opmerkingen veld. (Als je het niet doet kan het iets langer duren). Dit staat ook in de instructies.

Ik denk dat de bijschrijving in de loop van de dag zichtbaar zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mpandroid schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:58:
[...]

Wel dien je jouw rekeningnummer bij Advanzia op te geven in het opmerkingen veld.
Dat is hetzelfde. In Duitsland gebruiken ze alleen soms hele andere woorden dan wij in Nederland doen :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:01:
[...]

Dat is hetzelfde. In Duitsland gebruiken ze alleen soms hele andere woorden dan wij in Nederland doen :+
Daarom noemen ze het zeker Duits :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:12
fsfikke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:01:
[...]

Waarom noemen ze het dan niet Anmerkung? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
W1ck1e schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:54:
[...]

Het gaat hen toch niks aan waarvoor je het geld stort of opneemt ?
Sinds de invoering van de wet financieel toezicht (wft) gaat hun dat alles aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:29:
[...]

Sinds de invoering van de wet financieel toezicht (wft) gaat hun dat alles aan...
Nee hoor. Bij de door mij ingevulde vragenlijst van ing (ik was in de steekproef geselecteerd) waren mijn antwoorden niet zo gedetaileerd. Wel rekeningnummers, globale bron van inkomsten en vermogen. Niets over mijn uitgaven. De bank was tevreden met mijn antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59
mpandroid schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:58:
[...]

Wel dien je jouw rekeningnummer bij Advanzia op te geven in het opmerkingen veld. (Als je het niet doet kan het iets langer duren). Dit staat ook in de instructies.
Is dat nog steeds nodig? Doe ik 8 jaar niet meer of zo

Zover ik weet is dat sinds de invoering van SEPA (2014) niet meer nodig.
En moest dus alleen omdat Advanzia met tussenrekeningen werkte.

Als ik in de ochtend (tot 9 uur of zo) een storting doe. Dan word het met dezelfde valutadatum verwerkt. Geen renteverlies, alleen pas de volgende (werk)dag zichtbaar.

Gaat dat sneller als je je rekening nr vermeld?
Tevens zijn bij sommige klanten de rekeningnummers gewijzigd bij het overgaan naar het nieuwe systeem (was gelijk aan IBAN zonder controlegetal en letters)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
...

[ Voor 118% gewijzigd door Harbo op 23-04-2024 11:28 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 163 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling