Acties:
  • +23 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De dag die je wist dat zou komen...

Naar aanleiding van Mattie2 in "Discussie over & Ervaringen met N26" is het wellicht interessant om een topic te starten over de uitfasering van het Maestro-label van Mastercard. Veruit de meeste Nederlandse pinpassen zijn Maestro-debitkaarten; een klein deel maakt gebruik van V PAY van Visa.

De Telegraaf meldt dat alle Maestro-betaalpassen vanaf 1 juli 2023 vervangen gaan worden door debit Mastercards. Gedurende een transitieperiode van enkele jaren (vermoedelijk tot 2027) kan er nog wel betaald worden met Maestro, maar vanaf 1 juli 2023 zullen er geen nieuwe kaarten meer worden uitgegeven.

Inmiddels is duidelijk dat ook V PAY van Visa zal worden uitgefaseerd, ten gunste van Visa Debit.

Dit topic is bedoeld om te discussiëren/speculeren over de gevolgen van deze wijzigingen voor het Nederlandse betaallandschap.
Waarom deze Maestro na 30 jaar met pensioen gaat

19 OKTOBER 2021 | DOOR VALERIE NOWAK

In 1991 zette Tim Berners-Lee, in een voorstel aan zijn bazen van het beroemde Zwitserse onderzoekslaboratorium CERN, de knop om voor wat hij aanvankelijk had omschreven als "een grote hypertekstdatabase met getypte links". Later koos hij voor de iets pakkendere naam het World Wide Web.

Datzelfde jaar lanceerde Mastercard zijn Maestro debitkaartmerk, 's werelds eerste online point-of-sale debitnetwerk dat kaarthouders veilige toegang tot hun geld gaf, waar ze ook waren. Hoewel de debitkaart (ook wel betaalpas) - en zijn partner-in-cash, de geldautomaat - al jaren bestonden, hielp de opkomst van het debitacceptatienetwerk de verdwijning van papieren cheques en reischeques te versnellen.

Maestro werd in feite het enige pan-Europese debitmerk dat bijna overal in Europa werd geaccepteerd. Wereldwijd zijn er nu meer dan 400 miljoen kaarten in omloop.

Maar er is veel veranderd in 30 jaar. Er is veel veranderd in de afgelopen 20 maanden, toen het World Wide Web in veel opzichten onze hele wereld is geworden. We leven veel meer digitaal en leren, werken, socializen en betalen online. Bedrijven van iedere omvang - zelfs de kleinste - zijn op dit moment uitgerust met uitgebreide digitale aanwezigheid en online betalingsmogelijkheden.

Nu e-commerce veel sneller groeit dan de fysieke retail, is het tijd om die Maestro kaarten te upgraden. Maestro kaarten zijn in de eerste plaats ontworpen voor een fysieke wereld en kunnen niet consequent worden gebruikt voor e-commercebetalingen, deels omdat de nummeringsconventie op Maestro kaarten (tot 19 cijfers) niet compatibel is met veelgebruikte e-commerceportalen.

Toch is de betaalkaart voor veel mensen de manier bij uitstek om te betalen en mag het gebruik ervan niet afhankelijk zijn van de vraag of de eigenaar ervan zich in een fysieke winkel bevindt of op zijn favoriete e-commerceplatform.

Daarom zullen banken en andere kaartuitgevende instanties vanaf 1 juli 2023 beginnen met het vervangen van verlopen of verloren Maestro kaarten - bijvoorbeeld door een Debit Mastercard. Debit Mastercard wordt overal geaccepteerd waar Mastercard online en offline wordt geaccepteerd, in je woonplaats of in het buitenland, en wereldwijd is dat op veel meer plaatsen dan Maestro.

En het is niet alleen de mogelijkheid om je debitkaart gemakkelijker en veiliger te gebruiken in een digitale omgeving. Een Debit Mastercard kan ook worden gebruikt als garantie om reisboekingen te maken - een onderdeel van de fysieke wereld - net als met je Mastercard creditcard.

In sommige gevallen zullen banken hun klanten zelfs nog vóór 1 juli 2023 nieuwe debitkaarten verstrekken, maar na die datum zullen in Europa geen nieuwe Maestro kaarten meer worden uitgegeven.

Als kaarthouder hoef je niets te doen. Zodra je Maestro kaart vervalt (na 1 juli 2023), stuurt je bank je gewoon een nieuwe debitkaart. Die wordt net als Maestro aan je lopende rekening gekoppeld en werkt op dezelfde manier - alleen met veel meer mogelijkheden om je winkel- en reiservaring naadloos te laten verlopen.

Maestro heeft de manier waarop we betalen veranderd, maar de wereld is blijven veranderen. Onze kaarten zijn mee veranderd - van magneetstrips naar chipkaarten, van handtekeningen naar vingerafdrukverificatie, van het eerste gebruik van plastic naar gerecycled materiaal en materiaal van biologische oorsprong. De uitfasering van Maestro ten gunste van Debit Mastercard is niet anders. Het is tijd om de slimme, veilige en naadloze ervaring die mensen hebben leren waarderen bij het gebruik van hun betaalpas in de fysieke wereld, aan te passen aan de digitale levensstijl van vandaag.
Bron: Mastercard

Zie ook:
- Das war es für Maestro
- Betaalvereniging Nederland: Project DCA (Debit Card Acceptatie)

[ Voor 12% gewijzigd door TexMex op 25-11-2022 14:25 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik voorspel een verhoging van de kosten van PIN-betalingen: Maestro/V-Pay kent een vast, laag tarief van €0,056 (bijna 6 cent) per transactie, Het Europees vastgestelde maximumtarief is 0,2% voor debit-card transacties, dus boven 28 euro is het al duurder, voor grotere bedragen wordt het helemaal "feest".

Of alle banken stappen over op V-Pay, dat dan ook vrijelijk z'n tarieven kan verhogen.

[ Voor 53% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-10-2021 19:18 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
Zou dit ook consequenties hebben voor V-pay, vraag ik me af? Sowieso, wat zijn bij V-pay de kosten voor de winkelier, hetzelfde als maestro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ja, V-Pay kost hetzelfde als Maestro nu, namelijk 5,6 cent per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:09
Ik ben ook benieuwd of dit voor een verdere groei aan variatie in betaaldiensten zal zorgen. We hebben inmiddels wel diensten als Apple Pay en Google Pay, maar daarbij zijn zorgen over privacy bij consumenten en flinke kosten voor aanbieders.

Niet voor niets experimenteren bedrijven dan ook met alternatieven:

https://www.rtlnieuws.nl/...8048/ing-ah-betalen-token

Interessante tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Zou me niks verbazen als er een iDeal constructie komt voor de terminals. Zo houden de NL banken de kosten miss toch laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anoniem: 981489 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
Zou me niks verbazen als er een iDeal constructie komt voor de terminals. Zo houden de NL banken de kosten miss toch laag.
Ik zie het nog eerder gebeuren dat iDeal gaat verdwijnen. De kosten voor een online debetkaarttransactie mogen maximaal 1,15% bedragen. Als de bank daar een deel van ontvangt, is dat lucratiever dan het in de lucht houden van iDeal.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:59
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:01:
Ik voorspel een verhoging van de kosten van PIN-betalingen: Maestro/V-Pay kent een vast, laag tarief van €0,056 (bijna 6 cent) per transactie, Het Europees vastgestelde maximumtarief is 0,2% voor debit-card transacties, dus boven 28 euro is het al duurder, voor grotere bedragen wordt het helemaal "feest".

Of alle banken stappen over op V-Pay, dat dan ook vrijelijk z'n tarieven kan verhogen.
Maar Visa en Mastercard zijn in debit en credit variant te krijgen. Dus in theorie zou de debit kant toch niet omhoog gaan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sorry, ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt (of jij begrijpt niet wat ik zeg en/of wat het verschil is tussen Maestro en MasterCard debit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:07:
Sorry, ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt (of jij begrijpt niet wat ik zeg en/of wat het verschil is tussen Maestro en MasterCard debit).
Jij gaf aan dat je voorspelt dat de kosten omhoog gaan nu maestro wordt uitgefaseerd. Ik gaf aan waarom, als mastercard (debit) het overneemt dan heb je in theorie toch een vervanger. Of wordt er meer gevraagd voor debit mastercard betalingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Jij gaf aan dat je voorspelt dat de kosten omhoog gaan nu maestro wordt uitgefaseerd. Ik gaf aan waarom, als mastercard (debit) het overneemt dan heb je in theorie toch een vervanger. Of wordt er meer gevraagd voor debit mastercard betalingen?
Ik zou zeggen, lees mijn post nog eens: ja vanaf 28 euro is een debit "creditcard" duurder (0,2% vs 5,6 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Ik zou zeggen, lees mijn post nog eens: ja vanaf 28 euro is een debit "creditcard" duurder (0,2% vs 5,6 cent).
Vreemd dat het zo is, ben benieuwd of dit verandert in de loop van der tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Aangezien er niet zoveel landen zijn (zeker in Europa) die Maestro gebruiken en het tarief voor debit- en creditcards nog maar kort geleden (2019) Europees zijn vastgelegd, zal een verandering nog wel even op zich laten wachten.

Maar goed, misschien verzinnen de banken wel iets anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:45
Aangezien de interchange voor Maestro en Mastercard in Nederland al een tijdje hetzelfde is voor een Maestro en een MC Debit (namelijk € 0,02), lijkt het mij een kwestie van tijd voordat de acquirers zoals CCV hier hun tarieven op aan passen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-04 21:50
Daarnaast heeft de betaalvereniging aangekondigd dat vanaf eind 2022 het de bedoeling is dat in Nederland overal Debit Mastercard en Visa Debit geaccepteerd gaat worden. https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/

En heeft ING al aangekondigd dat Debit Mastercard en Visa Debit op korte termijn gaan aanbieden in hun standaard pincontract.
Binnenkort kunnen klanten met een Debit Mastercard of VISA Debit betaalpas ook bij je betalen
https://www.ing.nl/zakeli...CYLkQAvD_BwE##het-product

Dus ik verwacht dat Visa Debit en Debit Mastercard tegen dezelfde kosten geaccepteerd gaan worden als Maestro en VPay. Het wordt nu gebracht alsof het vooral voor buitenlanders bedoeld is, maar ik vermoed dat dit ook voorsorteren is op het stoppen met Maestro.

Je ziet ook in Duitsland al dat de Sparkasse bijvoorbeeld Debit Mastercard in plaats van Maestro gebruikt voor cobadging op hun Girocards. Ook in België heeft BNP Paribas inmiddels Visa Debit gecombineerd met Bancontact in plaats van Maestro. Dit waren voor mij al signalen dat het einde van Maestro eraan zat te komen.

Het mooie hiervan lijkt me wel dat de Europese betaalmarkt op deze manier weer een stukje uniformer wordt en we ook gaan aansluiten bij die standaard en we onze betaalpassen breder kunnen gaan inzetten (denk aan tolpoortjes, online, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 21:12
Nickk93 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:50:
Daarnaast heeft de betaalvereniging aangekondigd dat vanaf eind 2022 het de bedoeling is dat in Nederland overal Debit Mastercard en Visa Debit geaccepteerd gaat worden. https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/

En heeft ING al aangekondigd dat Debit Mastercard en Visa Debit op korte termijn gaan aanbieden in hun standaard pincontract.
[...]
https://www.ing.nl/zakeli...CYLkQAvD_BwE##het-product

Dus ik verwacht dat Visa Debit en Debit Mastercard tegen dezelfde kosten geaccepteerd gaan worden als Maestro en VPay. Het wordt nu gebracht alsof het vooral voor buitenlanders bedoeld is, maar ik vermoed dat dit ook voorsorteren is op het stoppen met Maestro.

Je ziet ook in Duitsland al dat de Sparkasse bijvoorbeeld Debit Mastercard in plaats van Maestro gebruikt voor cobadging op hun Girocards. Ook in België heeft BNP Paribas inmiddels Visa Debit gecombineerd met Bancontact in plaats van Maestro. Dit waren voor mij al signalen dat het einde van Maestro eraan zat te komen.

Het mooie hiervan lijkt me wel dat de Europese betaalmarkt op deze manier weer een stukje uniformer wordt en we ook gaan aansluiten bij die standaard en we onze betaalpassen breder kunnen gaan inzetten (denk aan tolpoortjes, online, etc)
Het is maar de vraag hoe de meeste winkeliers hiermee omgaan, omdat de kosten van de MC Debit en Visa debit hoger liggen. Toen ik mijn rekening nog had bij de SNS bank, was mijn betaalpas al vervangen door een V-Pay exemplaar (wat ik toen wat vreemd vond). Het meest merkwaardige vind ik nog steeds dat een supermarkt als de Albert Heijn tot op de dag van vandaag überhaupt geen Mastercard credit of debitcards accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-04 21:50
Zoals al in een eerdere post genoemd, rekenen zowel Mastercard als Visa voor al hun debit producten (Debit Mastercard, Maestro, Visa Debit en VPay) hetzelfde interchange tarief. Alleen maken de acquirers nog geen onderscheid tussen debitcards en creditcards, wat betekent dat ze op Debit Mastercard en Visa Debit gewoon een grotere marge hebben, zeker bij grotere bedragen dan op Maestro, VPay en creditcards.

Ik vermoed dat met project DCA hier wel wat in gaat veranderen, zeker omdat het hierbij alleen gaat om debitcards en niet om creditcards. Ook op de website van ING lees ik het als dat deze kaarten binnen dezelfde pintarieven blijven vallen.

Op het moment dat onze betaalpassen allemaal worden vervangen door Debit Mastercard of Visa Debit, zullen winkeliers hierin mee moeten. Ik zie ons in Nederland namelijk niet teruggaan naar contante betalingen en op het moment dat ik geen pas meer heb, waarmee ik bijvoorbeeld bij Albert Heijn kan betalen, zal ik toch naar de Jumbo gaan, dus ik denk dat winkeliers zich hiermee alleen maar in de vingers gaan snijden, als ze deze passen niet meer gaan accepteren. Zeker omdat ze dan vrijwel geen pinbetalingen meer kunnen accepteren als er geen nieuwe Maestro passen worden uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Nickk93 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:05:
Op het moment dat onze betaalpassen allemaal worden vervangen door Debit Mastercard of Visa Debit, zullen winkeliers hierin mee moeten. Ik zie ons in Nederland namelijk niet teruggaan naar contante betalingen en op het moment dat ik geen pas meer heb, waarmee ik bijvoorbeeld bij Albert Heijn kan betalen, zal ik toch naar de Jumbo gaan, dus ik denk dat winkeliers zich hiermee alleen maar in de vingers gaan snijden, als ze deze passen niet meer gaan accepteren. Zeker omdat ze dan vrijwel geen pinbetalingen meer kunnen accepteren als er geen nieuwe Maestro passen worden uitgegeven.
Zeker waar, maar ze hebben nu anderhalf jaar voordat het 1 juli 2023 is. Ik denk dat banken natuurlijk al eerder beginnen en in 2022 al mensen ipv maestro mastercard gaat geven. Wat is het nut om klanten in 2022 Maestro te geven als al die kaarten weer omgeruild moeten worden na 1 jaar al. Puur verspilling.

Wat ik me wel afvraag is hoe makkelijk het is voor winkels hun terminals beschikbaar te maken voor andere betaalmodellen, volgens mij is dit met een software aanpassing te doen. In iedergeval de Terminals bij een AH to Go beschikken wel Mastercard acceptatie, lijkt me stug dat dit niet makkelijk uitgerold kan worden in alle AH filialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-04 11:42
ICS geeft overigens bij enkele Visa creditcards een gecombineerde creditcard/V-Pay pas af. Dat betekent dat je altijd overal met deze kaart kan betalen. Als ergens een betaalautomaat bij een winkelier geen creditcard accepteert schakelt de pas automatisch over naar de 'gewone' pin functie en kan ik altijd mits limiet niet overschreden, betalen. Wellicht is dat ook iets wat vaker ontwikkelt kan worden, maar dan een gecombineerde debet/credit card.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 20-10-2021 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hier lees ik net dit:
https://nos.nl/artikel/24...rden-vanaf-2023-vervangen
Miljoenen betaalpasjes in Nederland zullen vanaf midden 2023 worden vervangen. Zowel Mastercard als Visa komt met nieuwe technologie, waardoor de Maestro- en V Pay-logo's zullen veranderen in die van Debit Mastercard en Visa Debit.
Wist niet dat Visa ging stoppen met V Pay?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:09
Storm in een glas water, als je het mij vraagt.
Nieuwe debet kaart is hetzelfde als de huidige betaalkaart met wat toegevoegde functionaliteit.
En aangezien winkeliers die betaalterminals ook niet zelf beheren gaan die gewoon mee met de veranderingen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik hoop dat ik nu vooral in Azië makkelijker geld op kan nemen met mijn pinpas.

Dat was af en toe nog wel een rijtje aflopen totdat je ergens een maestro logo kon ontdekken.
Zo niet, dan heb ik er weinig profijt van :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:18
Zal hopelijk ook internationaal webshoppen makkelijker maken, waar Mastercard/Visa veel breder geaccepteerd wordt en men deze als alternatief voor iDeal in handen krijgt. Gezien het feit we dan in een situatie komen dat elke iDeal gebruiker minstens een MC of Visa kaart heeft, zou 't misschien nog wel het einde kunnen worden van iDeal...

Eerst nog eens zorgen dat de misconceptie MC/Visa === creditcard uit de wereld geholpen wordt :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Volgens HvNL gaat Visa ook stoppen met V-Pay.

https://www.hartvannederl...maestro-v-pay-pinpas-2023

Wel een goede zaak. In het buitenland weleens problemen gehad dat een pas met enkel Maestro werd geweigerd terwijl mijn prepaid Mastercard het wel prima deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 23:59
Wat ik me vooral afvraag is of dit gaat helpen om banken op Google Pay te krijgen. In Amerika komen er wekelijks duizenden banken bij, maar hierin Nederland doet men moeilijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-04 04:37
YakuzA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:02:
Ik hoop dat ik nu vooral in Azië makkelijker geld op kan nemen met mijn pinpas.
Ik vind het wel fijn dat we eindelijk van het eigenwijze Maestro en V-pay afstappen en onze 'pinpas' in principe gewoon een 'debit card' op het(zelfde) MC/Visa netwerk wordt zoals in de meeste landen ter wereld. Het is echt alweer jaren geleden dat er PIN-codes werden geintroduceerd bij credit cards van beide netwerken dus het heeft allemaal wel lang genoeg geduurd zo.

Nederlanders hoeven straks dus niet meer per sé een credit card aan te vragen om te betalen op reis buiten Europa (al is dat om andere redenen natuurlijk vaak wel aan te raden), of om iets te bestellen zonder iDeal.

En wat ik persoonlijk nog mooier vind, is dat dit de acceptatie van 'crypto kaarten' (zoals de VISA debit card van crytpo.com of Binance) een flinke boost kan geven!

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52

RobertowNL

For your gear!

JukeboxBill schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:56:
Nieuwe debet kaart is hetzelfde als de huidige betaalkaart met wat toegevoegde functionaliteit.
En aangezien winkeliers die betaalterminals ook niet zelf beheren gaan die gewoon mee met de veranderingen.
Omdat de tarieven voor winkeliers anders zijn op Mastercard dan Maestro.
De hoop van Mastercard is natuurlijk dat alle winkeliers naast MC debit ook de gewone (duurdere) kaart gaan accepteren.

Pinnen kost afhankelijk van de volumes 3-6 cent per transactie. Creditcards zijn vooral voor kleinere ondernemers en grotere transacties duurder (2%).
Leuk dat je dan cashback/punten krijgt, maar dat is een sigaar uit eigen doos.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 21-10-2021 07:11 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 20:32
Dit is deels goed nieuws! Voor mij als consument wel. Ik betaal graag met mijn cdc kaart. Lekker 2% crypto cashen en Spotify cashback. Maar ik hoop dat het voor de winkelier een beetje te behappen blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00

Yucon

*broem*

pimsaint schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:09:
[...]

Ik vind het wel fijn dat we eindelijk van het eigenwijze Maestro en V-pay afstappen en onze 'pinpas' in principe gewoon een 'debit card' op het(zelfde) MC/Visa netwerk wordt zoals in de meeste landen ter wereld. Het is echt alweer jaren geleden dat er PIN-codes werden geintroduceerd bij credit cards van beide netwerken dus het heeft allemaal wel lang genoeg geduurd zo.
Dat klinkt in eerste instantie logisch, maar ik heb wel al meerdere keren gehoord dat op dit moment debit cards als zodanig herkend zouden worden door bedrijven en dat ze voor sommige zaken (bv huurautoreserveringen) itt tot wat in de openingspost staat alsnog geblokkeerd worden. Ongeacht het saldo dat daadwerkelijk op de rekening staat. Ik ben wel benieuwd of dat inderdaad klopt.

Daarnaast heb je in de rest van europa de vervelende situatie dat nederlandse pinpassen meestal wel werken, maar niet helemaal altijd. Ik kon er nooit de vinger opleggen. Als ik het artikel lees zal dat waarschijnlijk dat onderscheid tussen maestro en vpay zijn. In duitsland heb ik het vooral in kleinere winkeltjes wel eens gehad. Het zou fijn zijn als we daar ook gelijk vanaf zouden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 21-10-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Oh, dit is TOP nieuws!

Ik stoor me altijd enorm in Nederland met mijn buitenlandse betaalpassen. Dat gaat dan EINDELIJK voorbij zijn.

Nu is het altijd maar afwachten, kan ik in de supermarkt betalen? In de ene wel, de andere niet. De meeste niet, overigens. Dan moet je dus eerst cash halen EN kan je de zelfscankassa's niet gebruiken.

Voor veel touristen een enorme hindernis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 14:20
wian_gn schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:23:
Aangezien de interchange voor Maestro en Mastercard in Nederland al een tijdje hetzelfde is voor een Maestro en een MC Debit (namelijk € 0,02), lijkt het mij een kwestie van tijd voordat de acquirers zoals CCV hier hun tarieven op aan passen.
Poeh, ik mag het hopen. Momenteel liggen de kosten nog tegen de 2% aan. Die 0.2 cq. 0,3% van de EU gaan enkel en alleen over de interchange fee, dus het geld wat naar MC/Visa vloeit. Maar de banken willen natuurlijk ook hun kosten eruit (and then some), dus momenteel is er een enorm verschil tussen Maestro/V-Pay (5-6 cent) en Mastercard/Visa Credit/Debit (tegen de 2%). Het zou werkelijk een schande zijn als deze kosten 2% blijven. Dat gaan we dan ook gewoon echt in onze portemonnee voelen, want dit wordt natuurlijk gewoon indirect in de prijs doorberekend. Het is nou ook niet zo dat bijvoorbeeld supermarkten heel dik in hun marges zitten hier.

Wij zijn overigens niet het eerste land waar deze transitie gaat gebeuren. Sterker nog, we zijn aan de late kant. Ik ben wel benieuwd of en hoe de tariefstructuur in die landen is veranderd. Misschien waren daar de tarieven voor Maestro al hoger om te beginnen, dus dan is het verschil kleiner. Wij in NL hebben immers heel lang gewerkt aan een aantrekkelijk ondernemersklimaat waarin we de kosten met de transitie van PIN naar Maestro goed laag hebben kunnen houden..

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
RobertowNL schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:10:
[...]

De hoop van Mastercard is natuurlijk dat alle winkeliers naast MC debit ook de gewone (duurdere) kaart gaan accepteren.

Pinnen kost afhankelijk van de volumes 3-6 cent per transactie. Creditcards zijn vooral voor kleinere ondernemers en grotere transacties duurder (2%).
Precies! En niet alleen een sigaar uit eigen doos, maar een sigaar uit de doos van mensen die gewoon met cash of nog met Maestro/V-Pay betalen. Want aangezien surcharges (terecht) niet meer zijn toegestaan, betekent dit dat dit in de algemene prijsstelling verwerkt zal moeten worden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 17:44
Super! Ik woon in Hongarije en we hebben hier alleen maar Mastercard. Ik kan helaas mijn kaart in NL niet gebruiken vanwege de verschillende betaalsystemen. Hopelijk in 2023 kan ik eindelijk gewoon mijn Mastercard kaart gebruiken

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
LNDN schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:02:
Wat ik me vooral afvraag is of dit gaat helpen om banken op Google Pay te krijgen. In Amerika komen er wekelijks duizenden banken bij, maar hierin Nederland doet men moeilijk..
In Europa zijn de regels gelukkig wat stricter als het om dit soort zaken gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:58:
Oh, dit is TOP nieuws!
Ik stoor me altijd enorm in Nederland met mijn buitenlandse betaalpassen. Dat gaat dan EINDELIJK voorbij zijn.
...
Voor veel touristen een enorme hindernis.
Dat is nog maar de vraag... Als er (hopelijk, ivm de merchant fees) onderscheid gemaakt wordt tussen debit en creditcards, wil dat dus niet zeggen dat alle buitenlandse kaarten overal in Nederland ineens geaccepteerd worden. In Zuid-Korea of de VS, bijvoorbeeld, krijg je bij een bankrekening standaard een credit card ipv debit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
pimsaint schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:50:
[...]

Dat is nog maar de vraag... Als er (hopelijk, ivm de merchant fees) onderscheid gemaakt wordt tussen debit en creditcards, wil dat dus niet zeggen dat alle buitenlandse kaarten overal in Nederland ineens geaccepteerd worden. In Zuid-Korea of de VS, bijvoorbeeld, krijg je bij een bankrekening standaard een credit card ipv debit card.
Ik weet niet of MC/Visa graag hebben dat dit onderscheid gemaakt wordt. Mijn gok is dat dit redelijk actief ontmoedigd zal worden.. Er zijn ook geen stickers met Visa Debit & Mastercard Debit, voor zover ik weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:59
fopjurist schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Ik zie het nog eerder gebeuren dat iDeal gaat verdwijnen. De kosten voor een online debetkaarttransactie mogen maximaal 1,15% bedragen. Als de bank daar een deel van ontvangt, is dat lucratiever dan het in de lucht houden van iDeal.
Beetje offtopic, maar Currence komt met een compleet nieuwe versie van iDEAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
RobertowNL schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:10:
[...]

Aan de andere kant is het nu dat Mastercard alleen voor Nederland het Maestro in de lucht moet houden. Als dat wordt ondergebracht in het betaalsysteem dat ze verder overal in Europa hebben, dan is dat kostenbesparend.
En als klant van een bank heb ik niets te maken met tarieven die voor winkeliers gelden. Een betaalpas is onderdeel van de betaalrekening en de kosten daarvan is een zaak tussen de bank en Mastercard. Daar zal echt wel over worden onderhandeld. Een bank zal ook niet gediend zijn van veel hogere kosten voor hun klanten.

De creditcard gebruik ik nooit in winkels en staat hier ook volkomen los van.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 21-10-2021 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Als klant niet te maken met kosten van de winkeliers? Volgens mij geloof je nog in sprookjes die kosten worden gewoon indirect aan de klant doorberekend dus hogere kosten is hogere prijzen voor de producten het geld moet alsnog binnen komen geen enkele ondernemer zal het cadeau geven want dat kost hem de winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-04 10:00
Ook in België heeft BNP Paribas inmiddels Visa Debit gecombineerd met Bancontact in plaats van Maestro.
De overgang van Maestro naar Visa Debit verloopt allerminst vlot.

Grote supermarktketens (Colruyt & Albert Heijn) en kleinere winkels aanvaarden geen Visa Debit. Betalen via Google Pay en Apple Pay is hierdoor op veel locaties niet meer mogelijk voor BNP klanten. Online betalingen via Bancontact worden geweigerd omdat bepaalde betaalsystemen nog niet met het nieuwe kaartformaat (16 i.p.v. 17 cijfers) overweg kunnen. Ook bij Amazon is dit het geval (Visa Debit werkt wel).

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:38:
Als klant niet te maken met kosten van de winkeliers? Volgens mij geloof je nog in sprookjes die kosten worden gewoon indirect aan de klant doorberekend dus hogere kosten is hogere prijzen voor de producten het geld moet alsnog binnen komen geen enkele ondernemer zal het cadeau geven want dat kost hem de winst.
Die kosten worden nooit rechtstreeks per geval doorberekend.
De kosten zitten in het betaalpakket en daar wordt gewoon over onderhandeld. Zit je als consument niet tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 21-10-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JukeboxBill schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Aan de andere kant is het nu dat Mastercard alleen voor Nederland het Maestro in de lucht moet houden.
Aangezien Maestro in wat meer landen is dan alleen NL, is dat niet zo.
Wikipedia: Maestro (debit card)

Het zijn niet super veel landen en ze zijn het op veel plekken inderdaad momenteel aan het vervangen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:27:
[...]
Het zou werkelijk een schande zijn als deze kosten 2% blijven.
Laagste wat ik zelf ben tegengekomen (bij een Nederlandse partij) is 1.6%.

Maar goed, dit soort dingen zijn natuurlijk onderhandelbaar. Een partij als Ahold richt desnoods een eigen bank op dus die zal bij de bestaande banken best een goed tarief aangeboden krijgen.

Ook voor de lokale bakker/visboer/etc. lijkt het me geen ramp. 1.6% kan in die categorie zomaar aantrekkelijker zijn dan de huidige 5.6 cent.

Het zullen vooral kleinere aanbieders van duurdere producten zijn die de pineut worden. (Voor zover ze dat nu al niet zijn. Dat is precies de categorie die het online erg goed doet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
NielsFL schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Laagste wat ik zelf ben tegengekomen (bij een Nederlandse partij) is 1.6%.

Maar goed, dit soort dingen zijn natuurlijk onderhandelbaar. Een partij als Ahold richt desnoods een eigen bank op dus die zal bij de bestaande banken best een goed tarief aangeboden krijgen.

Ook voor de lokale bakker/visboer/etc. lijkt het me geen ramp. 1.6% kan in die categorie zomaar aantrekkelijker zijn dan de huidige 5.6 cent.

Het zullen vooral kleinere aanbieders van duurdere producten zijn die de pineut worden. (Voor zover ze dat nu al niet zijn. Dat is precies de categorie die het online erg goed doet.)
Het break-evenpunt ligt op €3,50! De gemiddelde pintransactie is echt wel veel hoger, zelfs bij een bakker of een visboer.

En dat is niet eens een eerlijke vergelijking want als je het goedkoopste tarief voor creditcardbetalingen pakt, dan moet je dat vergelijken met het goedkoopste tarief voor Maestro/V-pay en dat is 3 cent ofzo. Dus dan daalt het breakevenpunt al naar €2. Bij mijn lokale slager kan ik daar net 1 gehaktbal voor kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:28
Het is ook illegaal: een debit CC betaling is gecapped op 0,2%. Voor een credit CC ligt dat geloof ik anders. Het is in elk geval die twee niet op 1 hoop te gooien (en het zou best kunnen dat Nederlandse banken dat wel doen, maar dat is dan omdat CCs hier zo zeldzaam zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-04 13:02
JukeboxBill schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:56:
Niet helemaal, het mooie is juist dat Nederland eindelijk aansluit bij de 2 betaalnetwerken die wereldwijd geaccepteerd worden. Misschien dat Nederlanders dan ook eens gaan begrijpen dat je niet een ‘creditcard’ nodig hebt om op reis te gaan, maar dat het simpelweg tot dusver zo was omdat creditcards de enige Mastercard en Visa betaalkaarten waren die werden uitgegeven door Nederlandse banken. Voor de lagere inkomens is het een mooie verandering dat zij straks gewoon met hun pinpas waar Mastercard of Visa op staat, wereldwijd kunnen betalen :)

Niet iedereen is bancair op de hoogte van de huidige alternatieven zoals N26 (zoals de gemiddelde tweaker hier wel is). Blij met deze aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-04 13:02
HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Ik weet niet of MC/Visa graag hebben dat dit onderscheid gemaakt wordt. Mijn gok is dat dit redelijk actief ontmoedigd zal worden.. Er zijn ook geen stickers met Visa Debit & Mastercard Debit, voor zover ik weet.
Inderdaad. Beide betaalnetwerken hebben de vuistregel dat zij zoveel mogelijk aansturen op ‘honor all cards’. 100% zal nooit lukken, maar zij zijn er best goed in geslaagd dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-04 23:24
Je ziet ook in Duitsland al dat de Sparkasse bijvoorbeeld Debit Mastercard in plaats van Maestro gebruikt voor cobadging op hun Girocards.
Ik zit zelf bij ING Deutschland en daar kreeg ik bij het openen van een rekening een Maestro Girokarte (zoals onze pinpas) en een Visa debit creditcard, waarbij als ik daarmee betaal/pin, het geld gewoon van mijn lopende rekening wordt gehaald. Ik heb dat verschil nooit zo gesnapt, al helemaal omdat de een dus Maestro (Mastercard) en de ander Visa is.

Enige verschil is dat de acceptatie van de kaarten op verschillende plekken en dat ik met de Visa pas vanaf €50 mag pinnen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Brent schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:28:
Het is ook illegaal: een debit CC betaling is gecapped op 0,2%. Voor een credit CC ligt dat geloof ik anders. Het is in elk geval die twee niet op 1 hoop te gooien (en het zou best kunnen dat Nederlandse banken dat wel doen, maar dat is dan omdat CCs hier zo zeldzaam zijn.
Nee! Dit gaat enkel om de zogenaamde interchange fees. Dus de fees die MC en Visa mogen rekenen aan de winkelier. Een bank (waarvan je de pinmachine en andere infra huurt en de bijbehorende diensten afneemt) rekent ook gewoon kosten, die voor zover ik weet niet per bij wet gemaximeerd zijn. Vandaar dat Rabobank, ING en dergelijke gewoon legaal creditcardbetalingen doorrekenen tegen bijna of helemaal 2% per transactie. Die 0,2% is daar inderdaad onderdeel van, van de resterende 1,8% gaat naar de bank. Die biedt dit ook niet gratis aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:28
HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Nee! Dit gaat enkel om de zogenaamde interchange fees. Dus de fees die MC en Visa mogen rekenen aan de winkelier. Een bank (waarvan je de pinmachine en andere infra huurt en de bijbehorende diensten afneemt) rekent ook gewoon kosten, die voor zover ik weet niet per bij wet gemaximeerd zijn. Vandaar dat Rabobank, ING en dergelijke gewoon legaal creditcardbetalingen doorrekenen tegen bijna of helemaal 2% per transactie. Die 0,2% is daar inderdaad onderdeel van, van de resterende 1,8% gaat naar de bank. Die biedt dit ook niet gratis aan natuurlijk.
Ja, maar het ging erover dat deze fee voor de verkoper zo hoog zou zijn, wat niet juist is. Maestro is niet (veel) goedkoper. Het zijn de banken die het kunstmatig duur maken. Voor hen maakt het natuurlijk niet uit, na de interchange fee. Maestro is net zo niet gratis als Mastercard voor hun.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-04 20:13

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik zie alleen niet wat er nu werkelijk veranderd. Mijn huidige Maestro kaart heeft gewoon een full size 16-cijferig nummer met 3-cijferige CCV code. Kijk maar in je bank app (in ieder geval bij Rabobank in te zien).
Dus in mijn ogen heb ik al jaren een Mastercard Debit card.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Twazerty schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:58:
Ik zie alleen niet wat er nu werkelijk veranderd. Mijn huidige Maestro kaart heeft gewoon een full size 16-cijferig nummer met 3-cijferige CCV code. Kijk maar in je bank app (in ieder geval bij Rabobank in te zien).
Het is een ander systeem, een opel en een renault zijn ook niet hetzelfde omdat ze allebei 4 wielen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
Twazerty schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:58:
Maestro heeft ook andere voorwaarden dan Mastercard voor de acceptanten/payment processors. Het is ook gewoon niet handig om twee card networks/brands (MC/Maestro) onder één bedrijf (MC) te runnen. Genoeg mensen die niet door hebben dat de logo's van hetzelfde bedrijf komen :P

Heel veel Maestro kaarten hebben blijkbaar 19-cijferige kaartnummers en dat past lastig in een wereld waarin we 16-cijferige kaartnummers verwachten in checkout forms.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnienerd op 21-10-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
Vinnienerd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:14:
[...]
Het is ook gewoon niet handig om twee card networks/brands (MC/Maestro) onder één bedrijf (MC) te runnen. .
Dat lijkt me nu eerlijk gezegd geeneens het probleem. Er zijn genoeg bedrijven die verschillende varianten van een product leveren vanuit 1 organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Zoals het gisteren op het nieuws was (radiojournaal van 19.00 uur, Radio2) werd er gezegd dat zowel Mastercard als Visa over gingen stappen op een nieuw systeem en Maestro zou gaan verdwijnen.
Als gevolg daarvan moeten nagenoeg alle pinautomaten aangepast/vervangen worden.

Hoe die kosten daarvan vervolgens afgewenteld gaan worden op de consument vertelden ze er niet bij. Zal wel niet in het persbericht van Maestro/Visa gestaan hebben :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pietervs schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Hoe die kosten daarvan vervolgens afgewenteld gaan worden op de consument vertelden ze er niet bij.
Nou, daar maak ik me geen illusies over. ;)
De kosten worden altijd afgewenteld op de consument. Linksom of rechtsom; financiële instellingen bestaan bij de gratie van de betalende consument. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Als gevolg daarvan moeten nagenoeg alle pinautomaten aangepast/vervangen worden.
Waarschijnlijk valt dat mee. ATMs accepteren CC en ook veel POS in de horeca e.d. is mijn ervaring. Ook detailhandel Hema, Action, Blokker, Ikea, enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
thlst schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Waarschijnlijk valt dat mee. ATMs accepteren CC en ook veel POS in de horeca e.d. is mijn ervaring. Ook detailhandel Hema, Action, Blokker, Ikea, enz.
Qua apparatuur verwacht ik ook geen hele grote issues. Volgens mij kunnen alle draadloze PoS'en als creditcards aan, en dus ook CC Debit cards. Alleen worden deze nu vaak nog geweigerd, simpelweg omdat dat zo staat afgeconfigureerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Zoals het gisteren op het nieuws was (radiojournaal van 19.00 uur, Radio2) werd er gezegd dat zowel Mastercard als Visa over gingen stappen op een nieuw systeem en Maestro zou gaan verdwijnen.

Hoe die kosten daarvan vervolgens afgewenteld gaan worden op de consument vertelden ze er niet bij. Zal wel niet in het persbericht van Maestro/Visa gestaan hebben :+
Remote software update button indrukken => klaar.

Wat zie je voor je qua kosten? er zullen misschien een paar legacy devices zijn die het niet aankunnen, maar verder zie ik het nog niet wat geld moet kosten?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Maar wat zal er met iDEAL gebeuren?

Want straks kunnen we dus online betalen via iDEAL maar ook via deze nieuwe debitcards van Mastercard (en Visa). Ik neem immers aan dat de Nederlandse banken online-gebruik van deze nieuwe kaarten niet gaan blokkeren (zoals ze dat nu wél doen met Maestro), zeker gezien de nadruk die Mastercard hier legt op de veel betere online mogelijkheden.

Voor webshops die alleen iDEAL aanbieden, verandert er misschien niet veel. Maar webshops die zowel iDEAL als Mastercard/Visa aanbieden, kiezen er wellicht voor om iDEAL te schrappen. iDEAL voegt straks eigenlijk niet zo heel veel meer toe.

[ Voor 4% gewijzigd door TexMex op 21-10-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:10:

Want straks kunnen we dus online betalen via iDEAL maar ook via deze nieuwe debitcards van Mastercard (en Visa). Ik neem immers aan dat de Nederlandse banken online-gebruik van deze nieuwe kaarten niet gaan blokkeren (zoals ze dat nu wél doen met Maestro), zeker gezien de nadruk die Mastercard hier legt op de veel betere online mogelijkheden.

Voor webshops die alleen iDEAL aanbieden, verandert er misschien niet veel. Maar webshops die zowel iDEAL als Mastercard/Visa aanbieden, kiezen er wellicht voor om iDEAL te schrappen. iDEAL voegt straks eigenlijk niet zo heel veel meer toe.
Winkels gaan voor de optie met de laagste kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:30

Voor webshops die alleen iDEAL aanbieden, verandert er misschien niet veel. Maar webshops die zowel iDEAL als Mastercard/Visa aanbieden, kiezen er wellicht voor die eerste te schrappen.
Alles hangt natuurlijk af van de kosten. Het is nu al een ondoorzichtig web voor de ondernemer, zeker ook als die fysieke POS heeft. Banken rekenen echt voor alles kosten door. Daarnaast is iDEAL echt wel zo ingeburgerd geraakt dat het niet snel zal verdwijnen. Het heeft e-commerce in Nederland echt een boost gegeven.

Opmerkingen hierboven over dat het niets uitmaakt hangt ook echt allemaal af van de doorberekende kosten.

Oh ja, de opmerking in het persbericht over dat Maestro de eerste was in 1991 is wel onzin. PIN was echt eerder (1987) en was ook een realtime systeem waarbij alle terminals via telefoonlijn en X.25 verbonden waren.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Visa zal ook niet ontevreden zijn over deze ontwikkeling. Die zullen V Pay inderdaad wel gaan uitfaseren in Nederland en vervolgens hier proberen een groter stuk van de 'betaalkaarttaart' te krijgen met hun normale Visa debitcards.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 16:34

cire

De techniek voor Maestro is hetzelfde als voor debit en credit cards. Dit is allemaal gebaseerd op de EMV specificaties, zie https://emvco.com. Dus wat dat betreft hoeven de pinautomaten niet vervangen te worden. Wel zal er configuratie en/of software aangepast moeten worden, maar dat gebeurd vaker.

Op veel plekken in Nederland kun je niet met credit card betalen omdat er hogere fees aan vast zitten. Daarnaast was het eerder zo dat een winkel credit card moesten accepteren als ze debit card gingen accepteren. Dat is nadelig voor de winkel, vooral omdat credit cards altijd met hogere kosten komen. Nu is dat echter niet meer zo --> een winkel kan er dus voor kiezen om alleen debit te accepteren en geen credit.

Daarnaast hebben MasterCard en Visa in het verleden debit en credit kaarten dezelfde technische identifier gegeven. Dat maakt het nu lastig om in een pinautomaat te weten met wat voor pas je te maken hebt. Daarvoor is een oplossing gevonden door extra data aan de passen toe te voegen.
Zie ook: https://www.europeanpayme...on%20of%20Application.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door cire op 21-10-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Niks?
Je haalt toch ook niet je Maestro pas tevoorschijn als je met iDeal betaald, maar gewoon je bank app oid?

Webshops zullen ivm kosten bij iDeal blijven, aangezien die een stuk goedkoper is dan creditcard betalingen voor hun.

Misschien dat er een extra (3e) losse optie bij komt om online met je master/visa debit card te betalen.
(of dat valt onder de bestaande creditcard optie)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-04 12:53

DaveFlash

Here's to the crazy ones

YakuzA schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Misschien dat er een extra (3e) losse optie bij komt om online met je master/visa debit card te betalen.
(of dat valt onder de bestaande creditcard optie)
dat werkt idd al jaren gewoon onder de creditcard optie. dus webshops als bol, wehkamp, coolblue, etc hoeven daarvoor niets aan te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Niks?
Je haalt toch ook niet je Maestro pas tevoorschijn als je met iDeal betaald, maar gewoon je bank app oid?

[...]
Omdat die optie er bij Maestro niet is. De Nederlandse banken blokkeren het online-gebruik van Maestro-kaarten. Dit terwijl ze technisch prima geschikt zijn voor online-gebruik. De Maestro-kaarten van Revolut en Openbank kun je bijvoorbeeld wél online gebruiken als Maestro als betaalmethode wordt aangeboden.

Mijn punt is dus dat je door de komst van deze Mastercard debitcards straks een extra manier krijgt om online te betalen: je kunt gebruik (blijven) maken van iDEAL, maar je kunt straks óók gewoon het kaartnummer van je betaalpas invoeren (als Mastercard een aangeboden betaalmethode is).

Vanwege de ingeburgerdheid en de lage kosten zal iDEAL inderdaad vast wel beschikbaar blijven. Maar ik vermoed dat veel mensen ervoor gaan kiezen om gewoon rechtstreeks met hun Mastercard te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TexMex schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Omdat die optie er bij Maestro niet is. De Nederlandse banken blokkeren het online-gebruik van Maestro-kaarten. Dit terwijl ze technisch prima geschikt zijn voor online-gebruik. De Maestro-kaarten van Revolut en Openbank kun je bijvoorbeeld wél online gebruiken als Maestro als betaalmethode wordt aangeboden.

Mijn punt is dus dat je door de komst van deze Mastercard debitcards straks een extra manier krijgt om online te betalen: je kunt gebruik (blijven) maken van iDEAL, maar je kunt straks óók gewoon het kaartnummer van je betaalpas invoeren (als Mastercard een aangeboden betaalmethode is).

Vanwege de ingeburgerdheid en de lage kosten zal iDEAL inderdaad vast wel beschikbaar blijven. Maar ik vermoed dat veel mensen ervoor gaan kiezen om gewoon rechtstreeks via Mastercard te betalen.
Ik vermoed van niet, en verwacht dat het merendeel gewoon via iDeal zal blijven gaan gezien het gebruiksgemak.
1x klikken en 1x Face ID en klaar. Ipv 19 cijfers invoeren en de extra moeite.
Als het goedkoper is dan via de debet route voor de verkoper hoeven ze alleen maar 1 cent opslag te doen bij de webshop en geen enkele Nederlander gebruikt het ;)
Plus het grote voordeel van iDeal is dat je dat ook altijd kan doen als je je pas niet hebt met je telefoon.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Het interessante hieraan is wel dat de fintechs nu veel beter kunnen concurreren met NL banken, daar waar niet alle fintechs Maestro aanboden en dat eigenlijk wel een must was voor NL wilde je de bank voor alle dagelijkse zaken gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Ik vermoed van niet, en verwacht dat het merendeel gewoon via iDeal zal blijven gaan gezien het gebruiksgemak.
1x klikken en 1x Face ID en klaar. Ipv 19 cijfers invoeren en de extra moeite.
Als het goedkoper is dan via de debet route voor de verkoper hoeven ze alleen maar 1 cent opslag te doen bij de webshop en geen enkele Nederlander gebruikt het ;)
Plus het grote voordeel van iDeal is dat je dat ook altijd kan doen als je je pas niet hebt met je telefoon.
De grote massa blijft wellicht bij iDEAL. Maar mensen die de voordelen kennen van betalen via Mastercard of Visa (zoals bijvoorbeeld de vele Tweakers in de fintech-topics) zullen die optie vermoedelijk boven iDEAL gaan verkiezen. Persoonlijk zou ik het in ieder geval wel weten...

Overigens mag een webshop geen extra kosten in rekening brengen voor gebruik van een bepaalde betaalmethode. En voor Mastercard/Visa-betalingen is het tegenwoordig ook totaal niet nodig meer om je pas bij de hand te hebben. Net zo min als dat je bij elke betaling het kaartnummer hoeft in te voeren. Qua gemak is er nauwelijks nog een verschil met iDEAL.

[ Voor 62% gewijzigd door TexMex op 21-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:27:
(...)
Wij zijn overigens niet het eerste land waar deze transitie gaat gebeuren. Sterker nog, we zijn aan de late kant (..)
Late kant? that's an understatement! We zijn tezamen met België en Duitsland de allerlaatste, deze overstap op MC/Visa Debit is al zo'n 12-15 jaar geleden in alle andere landen van Europa, en zowat de wereld in gang gezet...

ik vind het zelf ook veel te laat. maar he he, eindelijk komt er een eind aan dat vervloekte Maestro-gedrocht :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

TexMex schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

De grote massa blijft wellicht bij iDEAL. Maar mensen die de voordelen kennen van betalen via Mastercard of Visa (zoals bijvoorbeeld de vele Tweakers in de fintech-topics) zullen die optie vermoedelijk boven iDEAL gaan verkiezen. Persoonlijk zou ik het in ieder geval wel weten...

[...]
same, ik heb een grafschurttakkenhekel aan ideal, zodra het kan ga ik overal online met mc of visa debit betalen en/of apple pay, want juist die laatste loopt online nu vaak klem omdat de webshop maestro niet pakt via apple pay. zelfs Apple zelf accepteert de Maestro pas niet via Apple Pay in hun webshops en App Store's

[ Voor 6% gewijzigd door DaveFlash op 21-10-2021 16:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Barrycade

Through the...

DaveFlash schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:57:
[...]

same, ik heb een grafschurttakkenhekel aan ideal, zodra het kan ga ik overal online met mc of visa debit betalen en/of apple pay, want juist die laatste loopt online nu vaak klem omdat de webshop maestro niet pakt via apple pay. zelfs Apple zelf accepteert de Maestro pas niet via Apple Pay in hun webshops en App Store's
Ah je hebt liever een andere vendor lock in maar dan bij je favoriete telefoonmerk.

Het zal mij om het even zijn wat er gebeurt, snap die hele heisa niet zo met wel of niet Maestro bij de volgende Fintech.

Voor die hand vol van gebruikers die vaak in buitenlandse valuta betalen is het wellicht interessant qua valuta koersen, maar een houten/metalen kaart met MC debit of V-debit of graag via de telefoon/Big Data betalen maakt bij mij de pis niet lauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
DaveFlash schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
same, ik heb een grafschurttakkenhekel aan ideal, zodra het kan ga ik overal online met mc of visa debit betalen en/of apple pay, want juist die laatste loopt online nu vaak klem omdat de webshop maestro niet pakt via apple pay.
Iedereen z'n voorkeur natuurlijk en ik kan het alleen maar toejuichen dat er nu de mogelijkheid bijkomt om met een debitcard te betalen op sites die geen iDeal accepteren, maar wel Visa/Mastercard.

Persoonlijk vind ik iDeal dan wel weer ideaal en het voelt wel zo veilig. In theorie kan, vooral in het buitenland, iedereen die jouw Visa/Mastercard bemachtigt (of zelfs slechts de gegevens daarvan) er aankopen mee doen. Bij betalingen in systemen die die extra verificatie methode van Visa/Mastercard niet ondersteunen krijgt zo'n betaling gewoon voordeel van de twijfel. Hier in Korea, of in de VS, kan je er lekker mee shoppen totdat de eigenaar de pas blokkeert. Dat zie ik bij iDeal niet zo snel gebeuren...

Maar ik gebruik inderdaad geen Apple Pay.

[ Voor 3% gewijzigd door pimsaint op 21-10-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
pimsaint schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:09:
[...]
Bij betalingen in systemen die die extra verificatie methode van Visa/Mastercard niet ondersteunen krijgt zo'n betaling gewoon voordeel van de twijfel. Hier in Korea, of in de VS, kan je er lekker mee shoppen totdat de eigenaar de pas blokkeert. Dat zie ik bij iDeal niet zo snel gebeuren...

Maar ik gebruik inderdaad geen Apple Pay.
Dat klopt niet, je bank zal de betaling afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

YakuzA schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Remote software update button indrukken => klaar.

Wat zie je voor je qua kosten? er zullen misschien een paar legacy devices zijn die het niet aankunnen, maar verder zie ik het nog niet wat geld moet kosten?
Er werd op de radio gezegd (dus niet door mij) dat de meeste pinapparaten vervangen moesten worden. Verbaasde mij nogal, want zoals anderen hier terecht opmerkten zal voor een aantal apparaten waarschijnlijk een software-update voldoende zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dat is door ccv al ontkracht 98% van de apparaten volstaat een firmware update.

De techniek ben ik niet bang voor.. de tije van pinnen voor 5ct wel de credit card tarieven liggen nu op 2 - 4% dat gaag straks geheid ook gelden voor debet cards en die kosten komen dus echt wel op het bord van de consument en de banken zijn de lachende derde .

Wordt tijd sat banken heel snel minder macht krijgen want nu hebben ze dat veelste veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-04 11:42
Anoniem: 981489 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:47:
Het interessante hieraan is wel dat de fintechs nu veel beter kunnen concurreren met NL banken, daar waar niet alle fintechs Maestro aanboden en dat eigenlijk wel een must was voor NL wilde je de bank voor alle dagelijkse zaken gebruiken
Dat kan nog wel even duren, die concurrentie van de Fin techs. Veel Nederlanders hebben maar 1 rekening, merendeel bij de grootbanken en geen behoefte aan meerdere rekeningen of om over te stappen (teveel gedoe). Nogal traditioneel. Hier op Tweakers is het er veel belangstelling voor de Fin techs en menigeen heeft meerdere rekeningen. Je wilt niet weten hoeveel men in NL nog onbekend is met een N26 of Revolut e.d. Daar gaat het debet kaart verhaal niet aan bijdragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:31
Fijn nieuws op het eerste gezicht? Heb liever een debit MasterCard/Visa dan een Maestro en V-Pay kaart. Vooral gezien de mondiale acceptatie ervan.

[ Voor 17% gewijzigd door ZXRY op 21-10-2021 23:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 17:38
Datisraar schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Dat kan nog wel even duren, die concurrentie van de Fin techs. Veel Nederlanders hebben maar 1 rekening, merendeel bij de grootbanken en geen behoefte aan meerdere rekeningen of om over te stappen (teveel gedoe). Nogal traditioneel. Hier op Tweakers is het er veel belangstelling voor de Fin techs en menigeen heeft meerdere rekeningen. Je wilt niet weten hoeveel men in NL nog onbekend is met een N26 of Revolut e.d. Daar gaat het debet kaart verhaal niet aan bijdragen.
Bij Nederlandse banken mis je natuurlijk ook niet veel qua functionaliteit, dus weinig reden om op een onbekende buitenlandse bank over te stappen. In veel andere landen is dat wel anders.

Zo heb ik een Franse kennis die zijn bank moest bellen om handmatig mijn rekening als contact toe te voegen, voordat hij geld naar me kon overmaken. Dit was dan ook nog een proces dat 3 dagen duurde. Die anekdote stamt uit... tromgeroffel... 2019. Met zulke service is het niet moeilijk te zien waarom een andere Franse kennis er een rekening bij N26 naast had.

Ontopic: Nu maar hopen dat de Nederlandse banken bij deze debit cards niet het nummer gaan afschermen en/of online betalingen gaan blokkeren (zoals bij Maestro wel gebeurt). Dan kunnen we eindelijk op buitenlandse sites online betalen zonder creditcard oOo

[ Voor 10% gewijzigd door Lrrr op 22-10-2021 00:21 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Met Maestro en V-Pay zou je toch ook online kunnen shoppen? Het probleem is alleen dat Nederlandse banken zelf geen CVV of CCV code aanbieden waarbij je gedwongen bent om iDEAL te gebruiken.

Jarenlang enorme ergernis want ik heb geen zin om voor die paar online aankopen een echte creditcard te gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:48:
Maar mensen die de voordelen kennen van betalen via Mastercard of Visa (zoals bijvoorbeeld de vele Tweakers in de fintech-topics) zullen die optie vermoedelijk boven iDEAL gaan verkiezen.
Wat is dan precies het voordeel van MasterCard? Er zijn heel veel kaartaanbieders die extra services bieden (zoals aflevergarantie, aankoopverzekering etc) maar die zijn volgens mij geen van allen inherent aan het betalen met een MasterCard. Ik sluit dan ook helemaal niet uit dat er banken zullen zijn die deze services niet gaan aanbieden.

Als men zou willen hadden ze dat allemaal ook met iDeal mogelijk kunnen maken.
En voor Mastercard/Visa-betalingen is het tegenwoordig ook totaal niet nodig meer om je pas bij de hand te hebben. Net zo min als dat je bij elke betaling het kaartnummer hoeft in te voeren.
Je bankpas hoef je niet per se te hebben als je online besteld, mits je de gegevens maar op een andere manier hebt. Maar dat was vroeger natuurlijk niet anders dan nu.

Hoe kan je online met een MasterCard betalen zonder de nummers in te geven? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenE op 22-10-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
prodesk schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 04:29:
Met Maestro en V-Pay zou je toch ook online kunnen shoppen?
Met Maestro kan het technisch in ieder geval prima. Ik heb het ook wel eens gedaan, met een Openbank Maestro kaart. Dat was zelfs bij een Nederlandse webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Lrrr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:19:
Bij Nederlandse banken mis je natuurlijk ook niet veel qua functionaliteit, dus weinig reden om op een onbekende buitenlandse bank over te stappen.
De extreem hoge kosten voor betalen in vreemde valuta zou wel een reden kunnen zijn

En die blijven natuurlijk als banken debit mastercard gaan aanbieden ipv maestro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JeroenE Een iDEAL-transactie is in de praktijk onomkeerbaar. Als jij je bestelling niet ontvangt (of er zijn andere problemen) en de verkoper is onwelwillend, dan is er geen manier om je geld terug te krijgen.

Met Mastercard en Visa is het mij al meerdere gelukt (bij Revolut en Curve) om een transactie terug te draaien. Zélfs bij debitcards en nota bene als gratis klant. Dat was me met iDEAL niet gelukt, aangezien de verkoper zelf niet mee wilde werken. iDEAL is voor verkopers heel fijn; voor kopers zijn er echt betere opties.

Het kaartnummer hoef je vaak alleen de eerste keer bij een webshop in te voeren. Bij volgende bestellingen hoef ik door PSD2 alleen goedkeuring te geven in de app van bijvoorbeeld Rabobank, Curve, Revolut enz. De kaart heb je dan niet meer nodig.

En zelfs de eerste keer hoef je het kaartnummer niet per se in te voeren, want Google Pay (en wellicht ook Apple Pay) biedt het nummer in het betaalscherm eigenlijk al automatisch aan. Maar ook zonder Google Pay / Apple blijft het dus bij hooguit één keer invoeren. Die moeite neem ik graag vanwege het hierboven vermelde voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:47:
Met Mastercard en Visa is het mij al meerdere gelukt (bij Revolut en Curve) om een transactie terug te draaien. Zélfs bij debitcards en nota bene als gratis klant. Dat was me met iDEAL niet gelukt, aangezien de verkoper zelf niet mee wilde werken.
Ja, dat is die aflevergarantie. Ik vraag me af of de gewone banken dat wel gaan aanbieden. Zulk soort detail informatie is natuurlijk nog nergens te vinden (en wellicht nog niet eens bekend).
Het kaartnummer hoef je vaak alleen de eerste keer bij een webshop in te voeren.
Ja, als je meerdere keren ergens winkelt (en je hebt toestemming gegeven om je gevens te bewaren) dan is dat zo. Maar anders moet dat dus wel gewoon. Bij iDeal hoef je je bankgegevens helemaal nooit in te voeren. Ook niet als je de eerste keer ergens winkelt. Dat vind ik toch makkelijker dan "de eerste keer wel en daarna misschien niet meer".

Je moet je gegevens ook weer opnieuw invoeren als je kaart is verlopen (of vervangen) en als je daar niet aan denkt wordt de transactie eerst geweigerd etc.

Het zou in zijn algemeen ook wel makkelijker kunnen met bestellen als een afleveradres ook doorgegeven zou kunnen worden via de bank/kaart. Natuurlijk wel met de mogelijkheid dit niet te doen of een afwijkend adres op te geven indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qcharted
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-02 09:51
Als ik voor mijzelf praat hoop ik dat dit een verandering met zich mee gaat nemen voor betaalwijzen. Ik ben een groot voorstander van het gebruik creditcards, of chargecards (creditcard die je maandelijks wel in 1x aflost, bijv. AMEX). Waar iDeal en pinbetalingen mooi en handig kunnen zijn, je geeft je geld uit en het is ook direct van de rekening, zitten er ook zeker nadelen aan. Als we dan kijken naar het ultieme creditcard land, USA, Dan kunnen wij hier nog veel behalen middels puntensystemen, statussen, cashbacks enz. Belangrijk blijft dat de keus er is, zodat ieder kan betalen zoals hij/zij dat wilt, maar betreft het gebruik van soorten creditcards lopen wij hier in NL zwaar achter. Zelfs een cash land als Duitsland heeft het betreft keus beter voor elkaar, al werken daar de winkels dan niet altijd mee…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JeroenE Het heeft niets met de aflevergarantie te maken, die bieden Revolut en Curve namelijk helemaal niet. Zeker niet aan gratis klanten. Je kunt gewoon simpelweg de transactie betwisten in de app en daarover je verhaal doen bij bijvoorbeeld Revolut. (Het ging bijvoorbeeld een keer over onterecht geïnde bedragen door een online-dienst.) Met iDEAL kan er helemaal niets op dat gebied, betaald is geld weg. De kans bestaat zeker dat Nederlandse banken deze betwistoptie niet gaan invoeren, maar dan weet ik ook gelijk dat ik mijn Nederlandse pas dus niet ga gebruiken.

Nog een voordeel is dat transacties met Mastercard en Visa (ook met debitcards) niet direct definitief zijn. Ze blijven pending totdat een bestelling daadwerkelijk is verzonden. Zeker bij pre-orders kan dat erg handig zijn. Al wordt bij debitcards (in tegenstelling tot creditcards) het gereserveerde bedrag wel direct van je saldo afgeschreven, het is in ieder geval nog niet definitief. Bij iDEAL betekent elke betaling direct 'geld weg' en ben je vervolgens afhankelijk van hoe goed een bedrijf zijn klantenservice op orde heeft en wil helpen met een oplossing.

En voor wat betreft het invoeren van kaartnummers. Google Pay en Apple Pay nemen je enorm veel werk uit handen. Ik hoef daardoor nergens meer een nummer in te voeren, ook niet de eerste keer. Maar wil je die diensten niet gebruiken, dan moet je het bij de eerste bestelling inderdaad wel zelf invoeren. Over verlopen kaarten maak ik me niet zo'n zorgen. Vaak gaan ze een jaar of vijf mee, dus dat is nauwelijks een serieus probleem.

Wel ben ik het met je eens dat het online betalen met Mastercard / Visa nóg makkelijker zou moeten kunnen. Gezien de nadruk die Mastercard daarop legt in het persbericht, verwacht ik ook nog wel een en ander op dat gebied. Wellicht komt Mastercard nog met een eigen app waarin je alle passen kunt opslaan en waarmee je direct kunt betalen

iDEAL zal vast nog een tijd blijven, maar ik verwacht niet dat het het eeuwige leven heeft als puur Nederlands alternatief in een steeds internationalere betaalwereld. Het krijgt wat mij betreft veel te veel liefde, want buiten het gemak kent het weinig voordelen.

[ Voor 8% gewijzigd door TexMex op 22-10-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:42
Ik ben erg blij met deze verandering, tenminste sinds ik in de VS heb gewoond en heb mogen ervaren hoe fijn een debit Mastercard was. Je weet namelijk dat je gewoon op (bijna) elke website een bestelling kan doen, maakt niet uit waar zolang ze ook Creditcards accepteren en gelukkig doen de meeste dat.. Je vult namelijk gewoon de gegevens van je debit Mastercard in waar je ook creditcard informatie invult, je bent dus niet afhankelijk van iets zoals iDeal. Hiermee wordt het bestellen binnen Europa ook gemakkelijker voor veel mensen, want die waren eerst afhankelijk van PayPal of een Creditcard en die afhankelijkheid verdwijnt dan dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:20:
Je kunt gewoon simpelweg de transactie betwisten in de app en daarover je verhaal doen bij bijvoorbeeld Revolut. (Het ging bijvoorbeeld een keer over onterecht geïnde bedragen door een online-dienst.)
Ja, dat kan inderdaad.
Met iDEAL kan er helemaal niets op dat gebied, betaald is geld weg.
Ja, maar dat is in principe bij MasterCard ook zo. Bij iDeal kan er zonder jouw toestemming geen geld worden afgeschreven. Bij MasterCard kan dat wel en daarom kan je dus je geld terugvragen als iemand geld afschrijft zonder jouw toestemming. Als een winkelier kan aantonen dat jij wel die betaling hebt gedaan dan heb je ook gewoon pech. Het is wel makkelijker geworden nu jij meer moet autoriseren bij MasterCard.

Persoonlijk vind ik dat een voordeel van iDeal en een reden waarom ik zo veel mogelijk online een MasterCard gebruik die alleen elektronisch bestaat en waar ik dan eerst geld op zet voor ik een betaling doe.

Andersom is ook de vraag hoe dit gaat lopen als jij iets verkoopt op marktplaats en de ander betaalt digitaal. Nu gaat dat (in mijn geval) met een tikkie of betaalverzoek vanuit de bank en als ik een melding krijg dat er is betaald dan is het OK.

Hoe gaat dat straks werken als iemand met een MasterCard betaalt en na 4 weken een betwisting instuurt?
De kans bestaat zeker dat Nederlandse banken deze betwistoptie niet gaan invoeren, maar dan weet ik ook gelijk dat ik mijn Nederlandse pas dus niet ga gebruiken.
De betwist optie is volgens mij wel inherent aan MasterCard. Ze kunnen dat ook niet anders doen, want anders gebruikt geen kip meer MasterCard natuurlijk.
Nog een voordeel is dat transacties met Mastercard en Visa (ook met debitcards) niet direct definitief zijn. Ze blijven pending totdat een bestelling daadwerkelijk is verzonden.
Ja, al ligt dat ook wel een beetje aan de winkel meen ik. Ik heb ook wel met debit cards meegemaakt dat het bedrag pas later werd afgeschreven en niet van te voren. Dat vind ik dat zelf weer irritant. Want dat geld is naar mijn idee al "weg" maar het staat er toch nog en dan moet je dus zelf gaan onthouden dat je het al had uitgegeven. Voor een bestelling die je maandag doet en dinsdag wordt verzonden (en afgeschreven) is dat nog tot daar aan toe, maar als het maanden duurt vind ik dat wel irritant.
Zeker bij pre-orders kan dat erg handig zijn. Al wordt bij debitcards (in tegenstelling tot creditcards) het gereserveerde bedrag wel direct van je saldo afgeschreven, het is in ieder geval nog niet definitief.
Bij een credit card gaat het van je krediet af, dat is in theorie natuurlijk precies hetzelfde. Je kan voor dat bedrag geen andere betalingen meer doen.
Google Pay en Apple Pay nemen je enorm veel werk uit handen. Ik hoef daardoor nergens meer een nummer in te voeren, ook niet de eerste keer.
Dat zou kunnen, die gebruik ik dus niet. Ik vind dat geen voordeel genoeg om mijn betalingsgedrag aan een of ander Amerikaans bedrijf cadeau te doen. Misschien ook wel omdat met iDeal je dat nadeel helemaal niet hebt. Als ik wel altijd een kaartnummer moet invoeren kan het best zijn dat het omslaat.
iDEAL zal vast nog een tijd blijven, maar ik verwacht niet dat het het eeuwige leven heeft als puur Nederlands alternatief in een steeds internationalere betaalwereld. Het krijgt wat mij betreft veel te veel liefde, want buiten het gemak kent het weinig voordelen.
Het zou natuurlijk ook mooi zijn als er nog meer voordelen aan zouden zitten, maar ik vind MasterCard (of überhaupt zulke betaalkaarten) dus juist hopeloos ouderwets. Het is dat ze tegenwoordig zaken hebben als autoriseren via een app, maar voorheen kon iedereen met jouw kaart bestellen wat ze wilde. Dat kon je dan wel weer terugkrijgen, maar toch altijd een hoop gedoe. Als ik mijn telefoon uitleen/verlies kan niemand ineens via iDeal betalingen namens mij maken.

Laten we vooral hopen dat diensten als Tikkie ook meegaan en dat je die dan voortaan ook aan buitenlanders kan sturen die geen iDeal hebben om mee te betalen. Maar zoals ik al eerder schreef ben ik dan wel benieuwd wat men gaat doen aan betwistingen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Dit lijkt mij een reactie op het European Payments Initiative. Dit wordt een zeer snel, veilig (privacy!) en goedkoop alternatief voor VISA en MasterCard en zou op termijn zelfs wereldwijd een grote concurrent kunnen worden.

"As it is based on the SEPA instant credit transfer (SCT Inst) scheme, EPI's payment network can immediately capitalise on powerful and sophisticated existing infrastructures, such as the Eurosystem's TARGET Instant Payment Settlement (TIPS)."

"In mid-2020 it was expected that the first real-world applications - a system for real-time payments between consumers - could be launched in early 2022, with a broader payments tool to follow in the second half of 2022."

Als hierop wordt overgeschakeld dan zouden betaalkosten wel eens fors omlaag kunnen, afgezien van het feit dat in de EU privacy een stuk beter is beschermd dan bij de Amerikaanse data-graaiers!

Ook lezenswaardig: The European Payments Initiative: Laying the Infrastructure for Europe’s Super Payments App

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JeroenE Uiteraard gaat een reservering bij een creditcard direct van je besteedbare limiet af, maar dat is toch minder voelbaar/zichtbaar dan bij je debitcard waar het direct van het saldo wordt afgeschreven. Maar ik vind het niet-definitieve karakter van dit soort betalingen bij zowel creditcards als debitcards juist erg fijn. Zodra ik een pre-order annuleer, komt het bedrag automatisch terug mijn kant op. Komt een verkoper zijn verzendverplichting niet na, dan vervalt na enige tijd de reservering en komt het bedrag ook weer automatisch mijn kant op. En gebeurt het niet automatisch, dan wel na een betwisting. Bij iDEAL-betalingen zijn dit soort zaken allemaal een stuk definitiever en moet je een heel traject door bij de verkoper.

Al heb je natuurlijk gelijk dat het niet-definitieve karakter van Mastercard / Visa beide kanten op kan werken en dus ook in je nadeel kan uitvallen.

Overigens kun je ook zonder Google Pay of Apple Pay vaak met één druk op de knop het kaartnummer kopiëren vanuit je bank-app. Dus het fysiek bij je dragen van je kaart is niet per se een vereiste. Maar dat kan inderdaad nog wel een stukje makkelijker en dat gaat ook vast nog wel komen

Hoe dan ook heeft iedereen andere voorkeuren en wensen. Ik zie iDEAL toch vooral als een walhalla voor de verkoper, terwijl je met Mastercard / Visa (ook debit) als klant juist meer mogelijkheden hebt. Maar goed, we gaan zien wat deze veranderingen ons gaan brengen!

[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 22-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Yessssss eindelijk! Zit hier al jaren op te wachten en ben blij dat we eindelijk gaan overstappen naar een fatsoenlijk systeem dat wereldwijd veel beter compatible is dan Maestro/VPAY. Ook voor toeristen een verademing, kunnen ze gewoon overal afrekenen. En dat geldt niet alleen voor toeristen die naar NL komen, maar ook NL toeristen. (Hoef je niet meer perse een CC aan te schaffen, scheelt weer kosten!) Daarnaast is het fijn voor mensen die geen CC willen of konden krijgen en geen zin hadden, of niet wisten hoe, een prepaid debit te halen waar veelal ook wat kosten mee gepaard gaan.

Wat mij betreft is dit in vrijwel alle opzichten erg goed nieuws en ik kan niet wachten tot het rond is. :)

Hopelijk geeft dit ook een boost aan MC/VISA-acceptatie. (Of nog beter: Apple Pay). Hoe minder ik dat omslachtige en trage iDeal hoef te gebruiken, hoe blijer ik word. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:20:
@JeroenE Het heeft niets met de aflevergarantie te maken, die bieden Revolut en Curve namelijk helemaal niet. Zeker niet aan gratis klanten. Je kunt gewoon simpelweg de transactie betwisten in de app en daarover je verhaal doen bij bijvoorbeeld Revolut. (Het ging bijvoorbeeld een keer over onterecht geïnde bedragen door een online-dienst.) Met iDEAL kan er helemaal niets op dat gebied, betaald is geld weg. De kans bestaat zeker dat Nederlandse banken deze betwistoptie niet gaan invoeren, maar dan weet ik ook gelijk dat ik mijn Nederlandse pas dus niet ga gebruiken.
Uiteindelijk is er iemand die voor dat soort service betaalt. En dat is niet Revolut of Curve uiteraard.
Nog een voordeel is dat transacties met Mastercard en Visa (ook met debitcards) niet direct definitief zijn. Ze blijven pending totdat een bestelling daadwerkelijk is verzonden. Zeker bij pre-orders kan dat erg handig zijn. Al wordt bij debitcards (in tegenstelling tot creditcards) het gereserveerde bedrag wel direct van je saldo afgeschreven, het is in ieder geval nog niet definitief.
Dat is geen feature van de settler (Mastercard/Visa weet natuurlijk niks van wanneer jouw bestelling verzonden wordt), maar afhankelijk van wanneer de leverancier de transactie definitief maakt. Dat kan prima ver voor verzending zijn, maar inderdaad ook erna.

[...]
De reden dat Maestro en iDEAL populair zijn in Nederland zijn de lage kosten en hoge mate van zekerheid voor de ontvanger van het geld. Als die zekerheid wegvalt, lijkt dat in eerste instantie leuk voor ons als consument, maar het gevolg zal zijn dat winkels/leveranciers daar een risico-premie voor in rekening gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:30:

[...]

De reden dat Maestro en iDEAL populair zijn in Nederland zijn de lage kosten en hoge mate van zekerheid voor de ontvanger van het geld. Als die zekerheid wegvalt, lijkt dat in eerste instantie leuk voor ons als consument, maar het gevolg zal zijn dat winkels/leveranciers daar een risico-premie voor in rekening gaan brengen.
iDEAL (en Maestro) zijn inderdaad zwaar in het voordeel van de ontvanger. En daar profiteren veel minder bonafide verkopers (of gewoon verkopers met slechte service) helaas ook van. Als deze wijzigingen de verhoudingen wat meer in balans brengen, zodat ook de koper beter beschermd is, kan ik dat alleen maar toejuichen. Ook als daar een prijskaartje tegenover staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Maar dat risico is er nu al voor elke merchant die credit cards accepteert, en dat is inmiddels zowel online als offline een aardig percentage hoog (tenminste, vanuit mijn perspectief). Als je met een verificatie betaalt (pin of mobiele wallet) ligt de liability bij de kaarthouder, niet bij de merchant. En ook met online aankopen (waarbij je de transactie bevestigd in je bankapp).

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 22-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:10:
Dit lijkt mij een reactie op het European Payments Initiative. Dit wordt een zeer snel, veilig (privacy!) en goedkoop alternatief voor VISA en MasterCard en zou op termijn zelfs wereldwijd een grote concurrent kunnen worden.
Dat zou nog mooier zijn natuurlijk.

Maar goed, zelf nu weten Nederlandse banken het aansluiten op het Europese SCT Inst te traineren door eerst een Nederlands alternatief te bouwen. De ABN is 1 van de weinig die wel allebei heeft.
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:20:
Zodra ik een pre-order annuleer, komt het bedrag automatisch terug mijn kant op. Komt een verkoper zijn verzendverplichting niet na, dan vervalt na enige tijd de reservering en komt het bedrag ook weer automatisch mijn kant op.
Volgens mij is dat helemaal niet automatisch, maar zitten er ook nog handelingen van de verkoper aan vast. Wellicht voor het niet definitief maken van een betaling niet, maar voor het annuleren zeker wel. Als het al automatisch gaat dan is het pas na x dagen. Bij een credit card zie je dat inderdaad minder goed (tenzij je aan je kredietlimiet zit). Maar bij een debit card zit je dan alsnog zo veel dagen te wachten als de verkoper dit niet goed organiseert.
Overigens kun je ook zonder Google Pay of Apple Pay vaak met één druk op de knop het kaartnummer kopiëren vanuit je bank-app.
Oh, dat zou best kunnen. Maar ik ben zo'n ei die liever via een mooi groot scherm op een PC werkt om spullen te bestellen dus daar heb ik meestal weinig aan.

Hopelijk kunnen we met z'n allen over een paar jaar juichen. Al zie ik het best gebeuren dat het overschakelen ook weer een jaar of wat gaat duren. Ze kunnen natuurlijk onmogelijk zo veel miljoen passen in 1 week produceren en opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Het is inderdaad een beetje van de webshop afhankelijk. Bij de Amazons en Bols van deze wereld is een annulering vaak vrijwel direct definitief (waarna het nog wel enige tijd wachten is op opheffing van de reservering of terugstorting). Maar goed, dat zijn webshops die zich ook bij gebruik van iDEAL gewoon betrouwbaar gedragen. Genoeg kleinere toko's waarvan ik dat helaas niet kan zeggen.

[ Voor 31% gewijzigd door TexMex op 22-10-2021 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Hopelijk kunnen we met z'n allen over een paar jaar juichen. Al zie ik het best gebeuren dat het overschakelen ook weer een jaar of wat gaat duren. Ze kunnen natuurlijk onmogelijk zo veel miljoen passen in 1 week produceren en opsturen.
Ik las ergens dat de operatie tot 2027 kan gaan duren. :/ Maar misschien betrof dat alleen de uiterste datum waarop Maestro nog ondersteund wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@TexMex Zou best eens kunnen. Dat zal wel te maken hebben met banken in 2022 ook nog Maestro passen uitgeven die 5 jaar geldig zijn.
Pagina: 1 2 ... 39 Laatste