Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Er zijn wereldwijd zo'n 400 miljoen Maestro passen. Hoeveel in SEPA weet ik niet maar het lijkt mij dat die best in een jaartje of twee te vervangen zijn. Probleem is natuurlijk dat je pas volledig kan overschakelen als het netwerk er ligt en gegarandeerd werkt.
Interessant daarbij is hoe deze misschien wel dubbele overschakeling (Maestro => MC/VISA => EPI) zich dus in de praktijk zal voordoen. Maestro lijkt een deadline te hebben maar misschien wordt die uitfasering wel uitgesteld indien de banken daar behoefte aan hebben ivm direct geheel overschakelen op EPI.

Hier zal nog wat over vergaderd gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 19:58
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:41:
Er zijn wereldwijd zo'n 400 miljoen Maestro passen. Hoeveel in SEPA weet ik niet maar het lijkt mij dat die best in een jaartje of twee te vervangen zijn. Probleem is natuurlijk dat je pas volledig kan overschakelen als het netwerk er ligt en gegarandeerd werkt.
Interessant daarbij is hoe deze misschien wel dubbele overschakeling (Maestro => MC/VISA => EPI) zich dus in de praktijk zal voordoen. Maestro lijkt een deadline te hebben maar misschien wordt die uitfasering wel uitgesteld indien de banken daar behoefte aan hebben ivm direct geheel overschakelen op EPI.

Mijn eerste Postbank ( <3 ) Maestro pasje kon je ook nog mee PINnen, dan zag je op een POS die het niet automatisch koos:
code:
1
2
1. Maestro
2. PIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Vinnienerd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Mijn eerste Postbank ( <3 ) Maestro pasje kon je ook nog mee PINnen, dan zag je op een POS die het niet automatisch koos:
code:
1
2
1. Maestro
2. PIN
Interessant! Die overgang is voor mij zo naadloos gegaan dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat dat natuurlijk afzonderlijke netwerken waren!

Toevallig dacht ik laatst dat het jammer was dat ik mijn allereerste PIN pas nooit heb bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
JeroenE schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:14:
[...]
Wat is dan precies het voordeel van MasterCard? Er zijn heel veel kaartaanbieders die extra services bieden (zoals aflevergarantie, aankoopverzekering etc) maar die zijn volgens mij geen van allen inherent aan het betalen met een MasterCard. Ik sluit dan ook helemaal niet uit dat er banken zullen zijn die deze services niet gaan aanbieden.

Als men zou willen hadden ze dat allemaal ook met iDeal mogelijk kunnen maken.

[...]
Je bankpas hoef je niet per se te hebben als je online besteld, mits je de gegevens maar op een andere manier hebt. Maar dat was vroeger natuurlijk niet anders dan nu.

Hoe kan je online met een MasterCard betalen zonder de nummers in te geven? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Voor zover ik weet zijn de voornaamste verschillen tussen MasterCard debit en MasterCard credit dat de creditcards altijd te gebruiken zijn, ook bij betaalpunten die niet online zijn bij de netweken van afhandelaars. Dus tolweg betaalzuilen in zuid Europese landen en betaalautomaten van de cabin crew in vliegtuigen die in de lucht hangen. Ik heb het nog niet meegemaakt bij webshops met het "Mastercard" logo waar mijn MC debit card niet werkte. Dus als je met de MC debit iets wil betalen bij een betaalautomaat of machine die "offline" is, dan gaat dit sowieso nooit werken. Maar wat ik merkwaardig vind is dat ze bij debit cards straks wel "extra's" gaan leveren zoals verzekering op je aankopen, dat is juist een feature van creditcards, waarvoor je ook betaald voor gebruik van de kaart (variërend van 10 tot 40 Euro per jaar). Betekent dit dan dat we straks voor MC debit ook extra kosten gaan krijgen voor het gebruik van deze kaarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Interessant! Die overgang is voor mij zo naadloos gegaan dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat dat natuurlijk afzonderlijke netwerken waren!

Toevallig dacht ik laatst dat het jammer was dat ik mijn allereerste PIN pas nooit heb bewaard.
Klopt, PIN en Maestro bestonden naast elkaar. Toen de EMV chip in NL zijn intrede deed, werd het PIN netwerk uitgefaseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
Soundwork schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:58:
[...]
Maar wat ik merkwaardig vind is dat ze bij debit cards straks wel "extra's" gaan leveren zoals verzekering op je aankopen, dat is juist een feature van creditcards, waarvoor je ook betaald voor gebruik van de kaart (variërend van 10 tot 40 Euro per jaar). Betekent dit dan dat we straks voor MC debit ook extra kosten gaan krijgen voor het gebruik van deze kaarten?
Ik denk dat je dit verkeerd interpreteert. MC en Visa heeft voor zowel debit als credit chargebacks in het geval dat een merchant niet zijn diensten of services niet levert. Dit is niet hetzelfde als verzekering op je aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-05 21:39
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:41:

MasterCard wilt natuurlijk liefst dat EPI juist niet van de grond komt.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Lrrr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

MasterCard wilt natuurlijk liefst dat EPI juist niet van de grond komt.
Klopt en daarom gaan zowel VISA als MC snel rationaliseren en optimaliseren. Eindelijk krijgen na veel te lange tijd concurrentie en het zou inderdaad niet verbazen als zij alles zullen doen om dit initiatief te saboteren. Hopelijk schakelen zoveel mogelijk mensen snel over, zelfs als dat in het begin wat minder perfect of functioneel is als die duopolisten.
En de EU zou natuurlijk wat kunnen helpen met wetgeving om het die Amerikaanse datagraaiers moeilijk te maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tsja, je kunt de Amerikanen op zich niet veel verwijten. Die konden juist hun machtsposities consolideren door het totale gebrek aan eenheid en standaardisatie binnen Europa. Logisch dat zij daar gebruik van hebben gemaakt. Nu komt daar vanuit Europa heel langzaam wellicht enige verbetering in (zij het heel erg laat). En dat valt natuurlijk alleen maar toe te juichen, maar het is wel een beetje mosterd na de maaltijd. Het zal lastig worden die mijlenverre achterstand een klein beetje in te lopen. Maar goed, nieuwe concurrentie kan natuurlijk zeker geen kwaad. Beter laat dan nooit...

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 22-10-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 13:32
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:05:
Het zal lastig worden die mijlenverre achterstand een klein beetje in te lopen. Maar goed, concurrentie valt altijd toe te juichen. Beter laat dan nooit...
Inderdaad, het is eigenlijk beschamend hoeveel het Westen achterloopt op het gebied van Fintech.

Het zal ongetwijfeld wel met allerlei regeltjes te maken hebben, anders waren partijen zoals fintech startups of Whatsapp (Facebook) hier allang op ingesprongen. Zoals bijvoorbeeld Kakao in Zuid-Korea en WeChat / Alibaba in China. Natuurlijk zitten we niet te wachten op een fintech monopolie maar hoe fijn zou het zijn als je vanuit whatsapp (of andere messenger) gewoon geld of cadeau coupons kan sturen, een rekening kan betalen of delen, met dezelfde app of kaart zowel online als offline kan betalen, inchecken in het ov, betalen op de markt, etc.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
pimsaint schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Inderdaad, het is eigenlijk beschamend hoeveel het Westen achterloopt op het gebied van Fintech.

Het zal ongetwijfeld wel met allerlei regeltjes te maken hebben, anders waren partijen zoals fintech startups of Whatsapp (Facebook) hier allang op ingesprongen. Zoals bijvoorbeeld Kakao in Zuid-Korea en WeChat / Alibaba in China. Natuurlijk zitten we niet te wachten op een fintech monopolie maar hoe fijn zou het zijn als je vanuit whatsapp (of andere messenger) gewoon geld of cadeau coupons kan sturen, een rekening kan betalen of delen, met dezelfde app of kaart zowel online als offline kan betalen, inchecken in het ov, betalen op de markt, etc.
En je denkt dat WeChat en Kakao geen monopolies zijn? Wat maakt een QR-code daar beter dan een kaart in je Apple Pay wallet hier? Of een iDEAL transactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De oplichting via whatsapp is er nu al. Als daarmee meer betalingsverkeer mee mogelijk wordt, is het hek helemaal van de dam.
Het Wirecard schandaal is men hier kennelijk ook al vergeten. De wildgroei van fintech bedrijven is niet onder controle te houden of we moeten de toezichtcapaciteit van de overheid sterk uitbreiden. En wie gaat dat dan weer betalen?

Wat mij betreft blijft het betalingsverkeer gewoon in handen van een aantal bestaande en betrouwbare banken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Qcharted schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:15:
Als ik voor mijzelf praat hoop ik dat dit een verandering met zich mee gaat nemen voor betaalwijzen. Ik ben een groot voorstander van het gebruik creditcards, of chargecards (creditcard die je maandelijks wel in 1x aflost, bijv. AMEX). Waar iDeal en pinbetalingen mooi en handig kunnen zijn, je geeft je geld uit en het is ook direct van de rekening, zitten er ook zeker nadelen aan. Als we dan kijken naar het ultieme creditcard land, USA, Dan kunnen wij hier nog veel behalen middels puntensystemen, statussen, cashbacks enz. Belangrijk blijft dat de keus er is, zodat ieder kan betalen zoals hij/zij dat wilt, maar betreft het gebruik van soorten creditcards lopen wij hier in NL zwaar achter. Zelfs een cash land als Duitsland heeft het betreft keus beter voor elkaar, al werken daar de winkels dan niet altijd mee…
Wie denk je dat er voor die perks en het risico van chargebacks betaalt? Die perks moeten door iemand worden betaald. Die perks worden betaald door hogere kosten voor de winkelier. 5 cent per transactie vs whopping 2% (nog hoger, in de VS) per transactie. Zeg het maar, wie hoest dat geld op? Juist, de consument. Gewoon kei- en keiharde inflatie. Als betaalverkeer duurder wordt dan zijn we daar allemaal de dupe van, behalve de creditcardmaatschappijen zelf. Het is een sigaar uit eigen doos. Sterker nog, je betaalt niet ineens minder als je gewoon met een goedkopere betaalmethode betaalt, dus ben je in feite een dief van je eigen portemonnee als je niet meedoet met die "gratis" perks. Maar het is echt naïef als men denkt dat de perks gratis zijn.

Dus wij lopen in Nederland helemaal niet achter; wij zijn louter beter voor onze belangen opgekomen richting de CC-maatschappijen en hebben pyramid schemes met gratis perks die natuurlijk helemaal niet gratis zijn, veel beter weten te beteugelen. Van al dat geld dat we hebben bespaard doordat de prijzen niet harder zijn gestegen, kunnen we in Nederland prima onze eigen perks kopen, and then some.

Dat gezegd hebbende zal het best handig zijn als we Maestro en V-Pay dumpen ivm compatibiliteit, zolang de kosten voor het betaalverkeer maar niet significant toenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-10-2021 18:35 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Laatst online: 28-04 20:07
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Wie denk je dat er voor die perks en het risico van chargebacks betaalt? Die perks moeten door iemand worden betaald. Die perks worden betaald door hogere kosten voor de winkelier. 5 cent per transactie vs whopping 2% (nog hoger, in de VS) per transactie. Zeg het maar, wie hoest dat geld op? Juist, de consument. Gewoon kei- en keiharde inflatie. Als betaalverkeer duurder wordt dan zijn we daar allemaal de dupe van, behalve de creditcardmaatschappijen zelf. Het is een sigaar uit eigen doos. Sterker nog, je betaalt niet ineens minder als je gewoon met een goedkopere betaalmethode betaalt, dus ben je in feite een dief van je eigen portemonnee als je niet meedoet met die "gratis" perks. Maar het is echt naïef als men denkt dat de perks gratis zijn.

Dus wij lopen in Nederland helemaal niet achter; wij zijn louter beter voor onze belangen opgekomen richting de CC-maatschappijen en hebben pyramid schemes met gratis perks die natuurlijk helemaal niet gratis zijn, veel beter weten te beteugelen. Van al dat geld dat we hebben bespaard doordat de prijzen niet harder zijn gestegen, kunnen we in Nederland prima onze eigen perks kopen, and then some.

Dat gezegd hebbende zal het best handig zijn als we Maestro en V-Pay dumpen ivm compatibiliteit, zolang de kosten voor het betaalverkeer maar niet significant toenemen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn vriendin vroeg mij waarom zouden ze dit doen? En de enige reden die ik kon verzinnen. Dit is beter voor hun eigen portemonnee. En daarmee de winkeliers kunnen niet meer opkomen voor zichzelf en uiteindelijk worden VISA en MasterCard er beter van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lrrr
pimsaint schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Nee bedankt. Ik vind het een fijn idee dat Tikkie en iDeal bij ons gewoon via de banken verloopt i.p.v. allerlei bigtechbedrijven die al je data binnenharken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lrrr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Nee bedankt. Ik vind het een fijn idee dat Tikkie en iDeal bij ons gewoon via de banken verloopt i.p.v. allerlei bigtechbedrijven die al je data binnenharken.
En wat denk dat je de banken doen met jouw (transactie) data?
Niets zeker? Nou, banken profileren klanten al op hetgeen wat ze op hun rekening doen.
Er worden zelfs al leningen/hypotheken geweigerd op basis van jouw "profiel".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
Soundwork schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Niets zeker? Nou, banken profileren klanten al op hetgeen wat ze op hun rekening doen.
Ja oké, en waarom zou je dan een bank én een Google/Facebook willen betrekken bij je betalingsverkeer? Dat is strikt slechter dan alleen een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lrrr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Ja oké, en waarom zou je dan een bank én een Google/Facebook willen betrekken bij je betalingsverkeer? Dat is strikt slechter dan alleen een bank.
Klopt, maar dat is toch wat wij als consumenten zelf in de hand hebben?
Facebook is zelf al met een betalingsportal en eigen valuta bezig, en daar gaan aardig wat mensen gebruik van maken. Wij leveren zelf steeds meer en meer privacy in (voor wat privacy anno 2021 nog waard is.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Soundwork schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Weigering van hypotheek of lening gebeurde voorheen ook. Alleen moest je toen een formulier met allemaal vragen invullen. Nu heeft de bank de meeste gegevens al bij de hand.
Bij een bank blijven die gegevens ook bij de bank en niet verder verhandeld. Is een jaar of wat al een rel over geweest toen de ING iets meer wilde doen met die gegevens. Op dat soort praktijken hebben wij nu nog invloed, maar bij een fintech bedrijf in de VS of e.o.a. louche belastingparadijs heb je totaal niets te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
Soundwork schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:06:
[...]

Klopt, maar dat is toch wat wij als consumenten zelf in de hand hebben?
Facebook is zelf al met een betalingsportal en eigen valuta bezig, en daar gaan aardig wat mensen gebruik van maken. Wij leveren zelf steeds meer en meer privacy in (voor wat privacy anno 2021 nog waard is.....)
Volgens die redenering is sowieso elke vorm van marktregulering onnodig, aangezien we het als consumenten toch allemaal zelf in de hand hebben. Dan kan je ook gelijk de hele ACM opdoeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:22:
Ik denk dat je dit verkeerd interpreteert. MC en Visa heeft voor zowel debit als credit chargebacks in het geval dat een merchant niet zijn diensten of services niet levert. Dit is niet hetzelfde als verzekering op je aankopen.
Dat vraag ik mij dus af. Is dat echt zo? Volgens mij is de enige dienst die vanuit MasterCard (en vast Visa) bestaat dat een onterechte betaling teruggedraaid kan worden. Dat is een betaling die je niet zelf hebt geautoriseerd.

Als je wel zelf hebt betaald, maar geen spullen krijgt van de verkoper gaat dat voor zover ik weet altijd via een extra verzekering die je kaartaanbieder wel of niet kan leveren. Daarom heb je dat bijvoorbeeld bij bunq niet bij de goedkope pakketten, maar wel bij de dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JeroenE Bij bunq kun je ook met de (toen nog) gratis Travel Card elke betaling betwisten. Ze brengen dan wel direct 50 euro in rekening die je pas terugkrijgt als Mastercard je in het gelijk stelt. Bij andere aanbieders gaat het een stuk makkelijker. Maar tot nu toe heb ik bij alle gratis debitcards die ik gebruik de optie gehad om een betaling te betwisten (zonder dat ik verder recht heb op een aankoopverzekering of -garantie). En daarbij hoeft het niet alleen om een ongeautoriseerde betaling te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 23-10-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@TexMex Tuurlijk kan je alles betwisten, maar als de verkoper dan aantoont dat die betaling door jou is uitgevoerd (en niet per ongeluk door hun systeem) dan krijg je je geld toch niet terug?

In bijvoorbeeld de MasterCard voorwaarden van ICS staat zelfs letterlijk dat je een betaling niet kan betwisten omdat je geen goederen krijgt.

Je kan dat dan wel doen via artikel 17, maar dat is (voor zover ik weet) dus een extra service die niet wordt geboden door MasterCard maar door ICS.

Wordt dat dan wel door MasterCard betaald? Ook als de leverancier zegt wel dingen opgestuurd te hebben, maar jij ontvangt ze niet (of het je krijgt iets anders etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Het zal natuurlijk van de exacte situatie afhankelijk zijn en het is niet makkelijk om je gelijk te krijgen, maar het is mij dus bij zowel Revolut als Curve een keer gelukt. Het ging in dat geval niet om niet ontvangen goederen, maar om het uitblijven van adequate service (het bedrijf stopte met reageren toen een artikel binnen korte tijd niet meer werkte) en om een onterechte verlenging van een abonnement. Daarbij kwam ik er met de verkopers zelf dus niet uit.

Ook Bunq laat netjes de verschillende opties zien: wel of niet geautoriseerd, wel of geen refund nodig, wel of geen contact gehad met de verkoper. Aan de hand van die stappen kun je vervolgens contact opnemen.

Niemand zal stellen dat het makkelijk is om op deze manier je gelijk te halen (maar ook niet onmogelijk als je een en ander kunt aantonen). Maar het punt is dus dat deze handige optie bij debitcards wel degelijk bestaat, ook zonder verdere aankoopverzekering of -garantie.

Al weet ik ook niet of bij een succesvolle claim Mastercard betaalt of dat simpelweg de originele betaling zelf wordt teruggedraaid. In de app ziet het er in ieder geval uit als een annulering van de oorspronkelijke betaling.

[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 23-10-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Vinnienerd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:36:
[...]
En je denkt dat WeChat en Kakao geen monopolies zijn? Wat maakt een QR-code daar beter dan een kaart in je Apple Pay wallet hier? Of een iDEAL transactie?
Oh, dat is waar, daar kan je ook nog eens via QR betalen. Een beetje vergelijkbaar met de QR code die kan aanmaken voor een betaalverzoek in Nederland. Heel handig voor partijen die zich geen betaalterminal kunnen of willen veroorloven (straatverkoper, buurtevenement, oranjemarkt, rekening splitten met onbekenden, amateurclubje, studiegroep, etc).

Dat QR code systeem is trouwens ook heel handig voor het versturen van cadeautjes of bedankjes. Via een willekeurige messenger kan ik gewoon een QR code sturen voor een koffie bij Starbucks, een ijsje bij de Mac, een kaartje bij de bios, of een dagje pretpark die de ontvanger kan verzilveren door de QR code te tonen wanneer hij/zij in de buurt is.

Dat hoeft helemaal geen vervanging te zijn van de prima werkende kaartbetalingen, maar een aanvulling is altijd welkom toch?

Hoewel ik schreef dat we natuurlijk niet op een monopolist zitten te wachten zijn de partijen die je noemt ook geen monopolisten. Naast WeChat Pay heb je daar in China o.a. nog AliPay en naast Kakao Pay hebben we hier in Zuid-Korea nog Naver Pay, Zero Pay, Toss, Payco, etc (die allemaal prima samenwerken via het 'open banking system'). Juist in het Westen is er een duopolie van Mastercard en Visa.

Wat ik wilde zeggen dat ik het fijn vind dat ik hier gewoon geld en coupons kan sturen via een messenger alsof het een berichtje, een foto of videootje is (m.a.w. hoef geen rekeningnummer of betaalverzoek te hebben) en kan zonder passen/portomonnee op zak toch prima met OV, iets op straat kopen of mijzelf identificeren. Dit kan onderling uitgewisseld worden binnen (banking)apps, al moet je daar de eerste keer natuurlijk wel het één en ander voor toestaan en instellen.

En het is geen verplichting hoor, je hoeft dat allemaal niet in te stellen op je telefoon en kan met cash, bankpas (Visa/Mastercard) en OV kaart ook nog steeds prima uit de voeten hier ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pimsaint op 23-10-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
TexMex schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:05:
Tsja, je kunt de Amerikanen op zich niet veel verwijten. Die konden juist hun machtsposities consolideren door het totale gebrek aan eenheid en standaardisatie binnen Europa. Logisch dat zij daar gebruik van hebben gemaakt. Nu komt daar vanuit Europa heel langzaam wellicht enige verbetering in (zij het heel erg laat). En dat valt natuurlijk alleen maar toe te juichen, maar het is wel een beetje mosterd na de maaltijd. Het zal lastig worden die mijlenverre achterstand een klein beetje in te lopen. Maar goed, nieuwe concurrentie kan natuurlijk zeker geen kwaad. Beter laat dan nooit...
Klopt, we kunnen het die Amerikanen niet verwijten dat zij in het vacuüm zijn gesprongen dat wij open laten. We mogen zelfs blij zijn dat het tenminste de VS zijn geweest die dit deden en niet bv China of Rusland, want de VS zijn nog steeds de gouden standaard wb democratie en vrijheid (even de cancel cultuur daargelaten :+ ) maar het punt benoemen om te verbeteren lijkt mij wel zinvol. Overigens is naast het gebrek aan eenheid en standaardisatie ook een zwakke wetgeving zoals bv privacy. Gebrekkige wetgeving komt vaak door gebrekkige wetmakers die prioriteiten op andere vlakken hebben liggen dan in dit geval de EU burgers, wat mogelijk is door een gebrekkige democratische inrichting van het nog niet (echt) democratische instituut van de EU.

Overigens ook interessant om in de gaten te houden: Eurpean Payments Council
The EPC focuses on the harmonisation of electronic methods of payments. Our core activity is developing credit transfer (including ‘instant’) and direct debit schemes. We also strive for a better European integration of other payment instruments, such as card and mobile payments.

[ Voor 1% gewijzigd door Gups op 23-10-2021 10:26 . Reden: verbetering ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:01
Gups schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

K
We mogen zelfs blij zijn dat het tenminste de VS zijn geweest die dit deden en niet bv China of Rusland, want de VS zijn nog steeds de gouden standaard wb democratie en vrijheid (even de cancel cultuur daargelaten :+ )

[...]
Wat? Gouden standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Ja. Zowel staatsinrichting als grondwet kan vooralsnog geen ander land tegenop. Nergens is vrijheid en democratie zo verankerd als in de VS. Ook wel indrukwekkend als je beseft hoelang geleden (1787 !!!) de Constitution of The United States door de Founding Fathers is gemaakt.
Wij leven nog steeds met een ondemocratisch (erf) staatshoofd. Hebben geen vrijheid van meningsuiting maar een beperking van meningsuiting.
Vooralsnog is alleen Frankrijk op onderdelen verder, zoals laïcité, maar die hebben wat meer revoluties meer doorgemaakt dan wij O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Gups op 23-10-2021 13:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
Gups schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Ja. Zowel staatsinrichting als grondwet kan vooralsnog geen ander land tegenop. Nergens is vrijheid en democratie zo verankerd als in de VS. Ook wel indrukwekkend als je beseft hoelang geleden (1778 !!!) de Constitution of The United States door de Founding Fathers is gemaakt.
Wij leven nog steeds met een ondemocratisch staatshoofd. Hebben geen vrijheid van meningsuiting maar een beperking van meningsuiting.
Vooralsnog is alleen Frankrijk op onderdelen verder, zoals laïcité, maar die hebben wat meer revoluties meer doorgemaakt dan wij O-)
Velen worden actief tegengewerkt om te gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gups schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Ja. Zowel staatsinrichting als grondwet kan vooralsnog geen ander land tegenop. Nergens is vrijheid en democratie zo verankerd als in de VS. Ook wel indrukwekkend als je beseft hoelang geleden (1778 !!!) de Constitution of The United States door de Founding Fathers is gemaakt.
Wij leven nog steeds met een ondemocratisch staatshoofd. Hebben geen vrijheid van meningsuiting maar een beperking van meningsuiting.
De VS kent voornamelijk vrijheid voor “the straight white man” ;)

De rest van de inwoners heeft aanmerkelijk minder vrijheden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
@Jealgu & @YakuzA Beetje Offtopic <knip> Als je weet dat je off-topic bent, druk dan niet op de "verstuur"-knop.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 23-10-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05 17:55
<knip> Goed bedoeld, maar zulke opmerkingen bezorgen ons eerder meer, dan minder werk. Het is beter om een TR in te dienen - en dan NIET in het topic te reageren.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 23-10-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jealgu
<knip> Off-topic.

[ Voor 111% gewijzigd door Ardana op 23-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Staatsinrichting van Amerika of welk ander land is hier off-topic. Graag terug naar het onderwerp.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
Anoniem: 981489 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
Zou me niks verbazen als er een iDeal constructie komt voor de terminals. Zo houden de NL banken de kosten miss toch laag.
Of ze gaan (net als in België) Payconiq verder promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
JukeboxBill schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:56:
Storm in een glas water, als je het mij vraagt.
Nieuwe debet kaart is hetzelfde als de huidige betaalkaart met wat toegevoegde functionaliteit.
En aangezien winkeliers die betaalterminals ook niet zelf beheren gaan die gewoon mee met de veranderingen.
Met het verschil dat je de nieuwe Debitcard online kan gebruiken op de plaatsen waar je creditcard kan gebruiken (of ze moeten in NL de 16 cijfers visueel weglaten waardoor dat niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
VHware schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Met het verschil dat je de nieuwe Debitcard online kan gebruiken op de plaatsen waar je creditcard kan gebruiken (of ze moeten in NL de 16 cijfers visueel weglaten waardoor dat niet kan).
Dat zou mij niets verbazen, bij de huidige Maestro debitcards doen de NL banken dat ook al.
Bij fintech banken hebben alle kaarten het 16 cijferige kaartnummer en CVC code nog staan....

Ik denk dat de banken de creditcards alleen nog voorzien van deze info, anders gooien ze gedeeltelijk hun eigen ruiten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Soundwork schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat de banken de creditcards alleen nog voorzien van deze info, anders gooien ze gedeeltelijk hun eigen ruiten in.
Ik denk het niet, want niet iedereen heeft een creditcard. En dit zou een manier zijn om mensen een online kaart te kunnen geven zonder het kredietrisico. Sterker nog, ik denk dat het beter is voor de concurrentie tussen de kaartuitgevende instanties, zoals ICS. Daarnaast ben ik nog nooit debit Mastercard of Visa tegengekomen waarbij het kaartnummer niet op de kaart staat (en gok dat dit ook een vereiste is van hun).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 23:59
VHware schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
of ze moeten in NL de 16 cijfers visueel weglaten waardoor dat niet kan).
Dan kan je hem nog steeds extraheren door te scannen met nfc. Zoals ik zelfs met mijn Maestro kaart kan, en de cvc is volgens mij de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer (voor de vorm). Maar dan nog wordt het geblokkeerd door je bank voor online gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VHware
Vinnienerd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Daarnaast ben ik nog nooit debit Mastercard of Visa tegengekomen waarbij het kaartnummer niet op de kaart staat (en gok dat dit ook een vereiste is van hun).
Vivid Money (VISA Debit) heeft de gegevens niet op de kaart staan. De gegevens zijn wel te vinden in de bankapp en ook prima online te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
VHware schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Vivid Money (VISA Debit) heeft de gegevens niet op de kaart staan. De gegevens zijn wel te vinden in de bankapp en ook prima online te gebruiken.
Dat mogen onze banken wat mij betreft ook wel gaan doen met die nieuwe debit kaarten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 19:33
Vind het echt hilarisch dat sommige mensen de cashback als een pluspunt zien.

Onderaan de streep betekent het dat de marges op betaalverkeer dus tot 10x zo hoog zijn in de VS met hun fantastische cashback systeem maar dat je er een DEEL van terug kunt verdienen met cashback. Onder aan de streep is er maar één winnaar in dat systeem en hint dat is zeker niet de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Het probleem is dat banken gebruik van iDEAL willen forceren. Waarom hebben normale NL Maestro kaarten dan geen CVV of CVC code?

Erg hinderlijk als je bij een buitenlandse webshop iets wilt kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door prodesk op 25-10-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
prodesk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:
Het probleem is dat banken gebruik van iDEAL willen forceren. Waarom hebben normale NL Maestro kaarten dan geen CVV of CVC code?

Niemand zal een systeem accepteren dat zowel technisch (=nummertjes intypen) als juridisch (=geen chargeback) achterloopt op iDeal (technisch vele malen beter) of credit cards (juridisch sta je sterker).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Niemand zal een systeem accepteren dat zowel technisch (=nummertjes intypen) als juridisch (=geen chargeback) achterloopt op iDeal (technisch vele malen beter) of credit cards (juridisch sta je sterker).
Dan vraag ik mij af waarom iDEAL een NL only product is. Ik had liever gezien dat Mastercard en VISA een soortgelijk systeem hadden in plaats van deze slappe methode.

Chargeback is vooral voor de merchant een pain in the ass.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
Robkazoe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:42:

[YouTube: Cash Back Credit Cards (2020): Why E.U. Does Not Offer Cash Back Credit Cards | Credit Card]

Onderaan de streep betekent het dat de marges op betaalverkeer dus tot 10x zo hoog zijn in de VS met hun fantastische cashback systeem maar dat je er een DEEL van terug kunt verdienen met cashback. Onder aan de streep is er maar één winnaar in dat systeem en hint dat is zeker niet de consument.

Wilde eigenlijk dit filmpje erbij posten maar kon hem zo snel niet vinden. Even snel de pluspunten opgenoemd:
- Creditcards worden onoverzichtelijk qua kosten/extras
- Hogere fees worden geïntroduceerd om meer winst te maken op deze creditcards.
- Hogere prijzen in de winkels om de hoge fees te compenseren
- Doe je niet mee aan de cashback piramide spel, dan financieer je dus die achterlijke kerel in die video zijn vakantie + de grote banken/creditcard maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
prodesk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:
[...]
Dan vraag ik mij af waarom iDEAL een NL only product is. Ik had liever gezien dat Mastercard en VISA een soortgelijk systeem hadden in plaats van deze slappe methode.

Chargeback is vooral voor de merchant een pain in the ass.
Omdat wij gewoon een technisch vooruitstrevend volk zijn en Visa/MC wereldwijd wordt gebruikt, op sommige plaatsen zelfs nog met magneetstrip en/of handtekening. Dat kan nooit zo snel wereldwijd worden uitgerold als hier in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

[YouTube: Cash Back Credit Cards (2020): Why E.U. Does Not Offer Cash Back Credit Cards | Credit Card]

Ik denk niet dat het een conspiracy is, maar dit in combinatie van het in rekening brengen van het opnemen van contant-geld en het verbieden van grote cash-transacties, maakt dat we straks mogelijk klem zitten in een systeem waarbij de banken redelijk risicoloos een groter deel van de geldstromen af kan romen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
boxlessness schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Ik denk niet dat het een conspiracy is, maar dit in combinatie van het in rekening brengen van het opnemen van contant-geld en het verbieden van grote cash-transacties, maakt dat we straks mogelijk klem zitten in een systeem waarbij de banken redelijk risicoloos een groter deel van de geldstromen af kan romen.
En in het verlengde daarvan: De afgelopen jaren zijn het aantal flappentappen ook fors gedecimeerd. Nu stoppen we met Maestro (waar best wat voor te zeggen valt). Maar als de nieuwe systeem met debet kaarten van Mastercard/VISA tegen gaat vallen, dan hebben we geen alternatief meer en kun je niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
Gups schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Overigens ook interessant om in de gaten te houden: Eurpean Payments Council

[...]
Ik heb mij altijd verbaast over die lappendeken in de EU. Het is nu zo dat bijna elk land zijn eigen smaakje van iDEAL heeft. Voor PSP's viel hier veel geld te verdienen omdat elk land weer een compleet ander systeem gebruikt. Goed dat de EU dit nu gaat harmoniseren, kunnen we eindelijk ook eens van die Mastercard VISA duopolie af.

China heeft bijv. UnionPay en Ali, zij hebben hun zaakjes beter voor elkaar. Waarom zou je afhankelijk willen zijn van 2 commerciële Amerikaanse bedrijven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
boxlessness schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Het is geen conspiracy, maar gewoon een (grotendeels) tweetal commerciële ondernemingen die heel slim gebruik maken van een gebrek aan regulering om een systeem (pyramidespel) op te zetten waarin je een dief bent van je eigen portemonnee als je niet meedoet. Immers, je betaalt wel de hogere prijzen die door die "extra's" worden veroorzaakt, maar je krijgt "jouw" deel niet terug door het in ontvangst kunnen nemen van die extra's. Dus krijg je een cyclus van consumenten die op zoek gaan naar kaarten met de beste perks en merchants die we credit cards moeten accepteren (+hoge kosten), waardoor acceptatie + prijzen omhoog gaan, waardoor nog meer consumenten CC's gaan gebruiken, repeat loop --> profit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Omdat wij gewoon een technisch vooruitstrevend volk zijn en Visa/MC wereldwijd wordt gebruikt, op sommige plaatsen zelfs nog met magneetstrip en/of handtekening. Dat kan nooit zo snel wereldwijd worden uitgerold als hier in NL.
Volgens mij is dit in de EU wel zo'n beetje gelijk. Elk land kent wel zijn eigen iDEAL om daar online betalingen mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 18:59
Robkazoe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:22:
[...]
Nu stoppen we met Maestro (waar best wat voor te zeggen valt). Maar als de nieuwe systeem met debet kaarten van Mastercard/VISA tegen gaat vallen, dan hebben we geen alternatief meer en kun je niet meer terug.
Je weet dat Maestro van Mastercard is en Vpay van VISA? In principe zou er technisch niet heel veel veranderen, het worden i.p.v. 2 systemen onderhouden nu maar 1. Beide systemen vielen al onder de moederbedrijven dus waarom zou het tegenvallen? Voor Maestro had je toch PIN in Nederland, ik kan me geen probleem herinneren met de overstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:06
dutchnltweaker schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Je weet dat Maestro van Mastercard is en Vpay van VISA? In principe zou er technisch niet heel veel veranderen, het worden i.p.v. 2 systemen onderhouden nu maar 1. Beide systemen vielen al onder de moederbedrijven dus waarom zou het tegenvallen? Voor Maestro had je toch PIN in Nederland, ik kan me geen probleem herinneren met de overstap.
Er is inderdaad helemaal geen nieuw systeem. Dat het in Nederland meer impact heeft, heeft er meer mee te maken dat de banken bij de uitfasering van PIN goede zaken hebben gedaan voor de tarieven van Maestro en VPAY.
Als ik nu bij Zettle of Sumup een betaalautomaat regel betaal ik voor alles 2%, terwijl ik via een Rabo of ABN als winkelier (gemiddeld) een stuk goedkoper uit ben voor Maestro en Vpay itt Mastercard en Visa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Je weet dat Maestro van Mastercard is en Vpay van VISA? In principe zou er technisch niet heel veel veranderen, het worden i.p.v. 2 systemen onderhouden nu maar 1. Beide systemen waren al onder de moederbedrijven dus waarom zou het tegenvallen? Voor Maestro had je toch PIN in Nederland, ik kan me geen probleem herinneren met de overstap.
Currence en de Nederlandse overheid hebben toen bedongen dat de kosten niet omhoog mochten gaan tov PIN. En dat is niet gebeurd. Echter, het probleem (of in ieder geval, het gevaar) wat ik nu zie met Visa/MC Debit is dat dit allemaal onder de paraplu van "Visa" en "Mastercard" gebeurt.

Dit kan voor deze bedrijven een mooi "excuus" zijn om de kosten gelijk te houden). Voor zowel MC Credit als MC Debit betaal je als merchant hetzelfde bedrag, namelijk tegen de 2% aan. Alleen de samenstelling wijzigt wat door het kleine verschil in regulated interchange fee.

Maar als deze punten worden aangepakt dan ben ik helemaal voor de transitie:
- De kosten voor een debitbetaling mogen niet hoger zijn dan nu met Maestro/V-Pay, dus 3-6 cent per transactie; en:
- Een merchant moet onderscheid kunnen maken tussen Visa/MC Debit en creditcards van Visa/MC

Ik zie dat eerste nog wel gebeuren, of in ieder geval soort van, maar ik vrees dan dat ook als excuus wordt gebruikt om tegen winkeliers te zeggen: het is alles of niet. Dus dan kun je als winkelier tegen je zin in met kosten van 2% per transactie worden opgezadeld omdat je CC niet meer kunt weigeren. Hierdoor kunnen Visa/MC ook hetzelfde piramidespel in gang zetten in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

Snap ik maar dit soort momenten/wijzigingen zijn natuurlijk wel het ideale moment om bepaalde zaken er even doorheen te drukken die mogelijk niet altijd van belang zijn voor de consument. Want nogmaals, VISA/MasterCard zijn geen liefdadigheidsinstellingen en willen gewoon zoveel mogelijk winst maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
[...]

Omdat dit forum blijkbaar vol luddieten zit 8)7 ik snap ook niet wat buitenlandse banken die al jaren MC/Visa debit kaarten uitgeven dan zogenaamd verkeerd zouden doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Vinnienerd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Omdat dit forum blijkbaar vol luddieten zit 8)7 ik snap ook niet wat buitenlandse banken die al jaren MC/Visa debit kaarten uitgeven dan zogenaamd verkeerd zouden doen
In veel landen komen creditkaartmaatschappijen nu eenmal weg met het rekenen voor hoge kosten voor het doen van betalingen, dus dan is het verschil in kosten kleiner, en is er inderdaad niks aan de hand, maar in Nederland hebben we altijd scherpe tarieven gehad.

Je kunt met ad hominems gaan gooien, maar je zou ook op de argumenten ingaan. Zoals ik al zei zie ik de voordelen van de transitie, maar niet als dit de betaalkosten voor onze winkeliers (die dat impliciet natuurlijk door moeten rekenen aan de consument) een factor 10 omhoog gaat gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

In veel landen komen creditkaartmaatschappijen nu eenmal weg met het rekenen voor hoge kosten voor het doen van betalingen, dus dan is het verschil in kosten kleiner, en is er inderdaad niks aan de hand, maar in Nederland hebben we altijd scherpe tarieven gehad.

Je kunt met ad hominems gaan gooien, maar je zou ook op de argumenten ingaan. Zoals ik al zei zie ik de voordelen van de transitie, maar niet als dit de betaalkosten voor onze winkeliers (die dat impliciet natuurlijk door moeten rekenen aan de consument) een factor 10 omhoog gaat gooien.
Maar denk je niet dat de Betaalvereniging hier al over nagedacht heeft? Volgens mij is die 5 eurocent die genoemd wordt al lang niet meer van toepassing (bron: https://www.mastercard.co...u/gb/Other/MC2__rates.pdf) en is het tarief voor Maestro en Mastercard debit al heel lang gelijk.

EDIT: hier nog een betere bron: https://www.mastercard.co...ountryInterchangeFees.pdf Maestro en MC debit zitten allebei op EUR 0,02!

[ Voor 10% gewijzigd door Vinnienerd op 25-10-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Dat zijn alleen de kosten voor de credit card maatschappij (die bij een credit card trouwens wel hoger zijn dan 0,02 euro). Maar je betaalt ook de kosten aan de bank/organisatie waar jij de betaalautomaat van hebt. Daarom kan dat dus best 2% per betaling zijn. Sterker nog, dat kan nu ook al zo zijn voor de huidige Maestro betalingen, zie celshof in "Mastercard stopt met Maestro"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:26:
@Vinnienerd Dat zijn alleen de kosten voor de credit card maatschappij (die bij een credit card trouwens wel hoger zijn dan 0,02 euro). Maar je betaalt ook de kosten aan de bank/organisatie waar jij de betaalautomaat van hebt. Daarom kan dat dus best 2% per betaling zijn. Sterker nog, dat kan nu ook al zo zijn voor de huidige Maestro betalingen, zie celshof in "Mastercard stopt met Maestro"
Maar dat staat los van de switch van Maestro naar MC. ING rekent bijvoorbeeld ook geen 2% voor Maestro (https://www.ing.nl/zakeli...passen/index.html##kosten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Die kosten zijn juist niet voor credit cards. Zie iets verder op die site bij de veelgestelde vragen, bij "Welke betaalpassen accepteert ING?":
Door te kiezen voor het product Accepteren betaalpassen van ING kun je Maestro/Debit Mastercard en V PAY/VISA Debit betalingen accepteren, ook van buitenlandse klanten.

Behalve met de merken Maestro en V PAY die op betaalkaarten staan, kun je binnenkort ook klanten met een betaalpas laten afrekenen waarop de merken Debit Mastercard en Visa Debit staan. Daarmee kunnen meer klanten uit andere landen bij je betalen.
Als er dus iemand met een MasterCard credit card bij je ING betaalautomaat staat kan die blijkbaar nog steeds niet betalen.

De hele vraag is juist of MasterCard dit zal accepteren, met het feit dat er dan straks dus verschillende logo's moeten komen voor het kunnen betalen met een MasterCard. 1tje voor Debit, 1tje voor Credit. Wellicht ook nog voor de andere smaken (zoals Corporate) die MasterCard heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:26:
Je verwijst naar de marge/winst die Sumup van je pakt, niet de kosten van Maestro.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@YakuzA Ik begrijp je punt niet helemaal. Als een winkelier 2% moet betalen voor een MasterCard betaling dan is het toch logisch dat die prijs (ook) bij de kostprijs van de artikelen in de winkel worden opgeteld? Net zoals nu de kosten van een pintransactie er ook in zitten. Of de kosten van contantbetalingen, de huur, de verwarming en noem maar op.

De grote vraag is (denk ik) wat die kosten dan wel zullen zijn. Bij de ING betaal je blijkbaar nu ook almeer dan 2 cent per Maestro transactie. Blijkbaar wordt het voor MC en Visa Debit hetzelfde bedrag, maar wat het dan voor credit wordt kan ik zo snel niet vinden. Dus ik neem aan dat die dan wellicht helemaal niet kunnen.

Het kan natuurlijk prima dat banken andere prijzen hanteren, en derde partijen nog weer andere prijzen. Een bankrekening bij de ING is ook niet precies even duur als bij de ABN en noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:47:
@YakuzA Ik begrijp je punt niet helemaal. Als een winkelier 2% moet betalen voor een MasterCard betaling dan is het toch logisch dat die prijs (ook) bij de kostprijs van de artikelen in de winkel worden opgeteld? Net zoals nu de kosten van een pintransactie er ook in zitten. Of de kosten van contantbetalingen, de huur, de verwarming en noem maar op.

De grote vraag is (denk ik) wat die kosten dan wel zullen zijn. Bij de ING betaal je blijkbaar nu ook almeer dan 2 cent per Maestro transactie. Blijkbaar wordt het voor MC en Visa Debit hetzelfde bedrag, maar wat het dan voor credit wordt kan ik zo snel niet vinden. Dus ik neem aan dat die dan wellicht helemaal niet kunnen.

Het kan natuurlijk prima dat banken andere prijzen hanteren, en derde partijen nog weer andere prijzen. Een bankrekening bij de ING is ook niet precies even duur als bij de ABN en noem maar op.
Kosten Rabo: https://www.rabobank.nl/b...n-op-je-eigen-pinautomaat en https://www.rabobank.nl/b...laten-betalen/rabo-pinbox

Kosten ING: https://www.ing.nl/zakeli...de-sepa-landen/index.html

Bij beide in ieder geval tegen de 6 cent. Goedkoper als je een volumeabo neemt. De kosten voor MC/Visa zijn bij beide rond de 2%.

Op de 2e link naar de Rabobank staat:

Kosten per pintransactie (MasterCard, VISA) 1,7% per transactie

dus niet expliciet onder de noemer "creditkaart".

Ik heb bij de helpdesk bevestigd gekregen dat dit ook geldt voor transacties gedaan met Visa en MC Debit. Of dit met de uitfasering van Maestro gaat veranderen, kon ze niet bevestigen of ontkennen.

De ING doet nu net alsof Visa/MC Debit niet bestaat.

Kortom: op dit moment is Visa/MC Debit voor een winkelier gewoonweg nog even duur als een CC-transactie.

Vandaar dus ook mijn zorgen. Ik ben het wel met de voorstanders hier eens dat MC Debit helemaal niet duurder HOEFT te zijn dan Maestro, maar dat is het dus wel, en fors ook. Ik denk niet dat we als land kunnen accepteren dat we van 6 cent per transactie naar 2% per transactie gaan. En dat is wat er zou gebeuren als er niks verandert, behalve dan dat Maestro uit wordt gefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:08:
De ING doet nu net alsof Visa/MC Debit niet bestaat.
Nee, die zeggen juist dat betalingen met de debit-variant "binnenkort" ook afgehandeld kunnen worden. Aangezien ze bij de prijzen daar verder niets over zeggen zal dat dus dezelfde prijs zijn. Tenzij ze "binnenkort" ook die prijstabel aanpassen.

Maar een betaling met de credit variant ondersteunen ze dan nog steeds niet.

Ik kan me overigens ook voorstellen dat ze bij de Rabo nog bezig zijn om te bedenken wat de kosten dan zullen worden, al vind ik het wel een beetje slordig dat de uitfasering van het ene systeem wordt aangekondigd en men geen informatie paraat heeft hoe het dan met de kosten van de vervanger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:29

Doet me denken aan een docu van Louis Theraux over casino’s in Las Vegas. Aan de vrouw die hele dagen doorbracht bij de slotmachines en het zo aardig vond dat het casino de complete uitvaart van wijlen haar man heeft betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:38:
@Vinnienerd Die kosten zijn juist niet voor credit cards. Zie iets verder op die site bij de veelgestelde vragen, bij "Welke betaalpassen accepteert ING?":

[...]
Als er dus iemand met een MasterCard credit card bij je ING betaalautomaat staat kan die blijkbaar nog steeds niet betalen.

De hele vraag is juist of MasterCard dit zal accepteren, met het feit dat er dan straks dus verschillende logo's moeten komen voor het kunnen betalen met een MasterCard. 1tje voor Debit, 1tje voor Credit. Wellicht ook nog voor de andere smaken (zoals Corporate) die MasterCard heeft,
Ik heb het niet over creditcards, ik heb het over (de kosten van betalen met) debit cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Tuurlijk, maar ik ben in het buitenland nog geen winkel tegen gekomen die wel een MasterCard debit accepteert, maar geen MasterCard credit. Bestaat dat daar dan wel?

Als consument zou ik dat ook bijzonder suf vinden. Dan betaal je dus extra zodat je een credit card hebt ipv een debit card en dan kan je de boodschappen bij de supermarkt niet betalen terwijl iedere willekeurige gratis debit card wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:16:
@Vinnienerd Tuurlijk, maar ik ben in het buitenland nog geen winkel tegen gekomen die wel een MasterCard debit accepteert, maar geen MasterCard credit. Bestaat dat daar dan wel?

Als consument zou ik dat ook bijzonder suf vinden. Dan betaal je dus extra zodat je een credit card hebt ipv een debit card en dan kan je de boodschappen bij de supermarkt niet betalen terwijl iedere willekeurige gratis debit card wel werkt.
Ja dat is inderdaad heel suf, en ik hoop dat dit er ook voor zorgt dat zowel debit als credit geaccepteerd worden, zonder dat de tarieven gelijkgetrokken worden. Maar vergeet niet dat creditacceptatie in NL nu sowieso al heel hoog is (AH nagelaten).

[ Voor 5% gewijzigd door Vinnienerd op 25-10-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Dat zou ik als consument dus juist niet willen. Waarom zou ik meer moeten betalen omdat anderen zo graag met een credit card willen betalen ipv een debit card? Laat zij ook maar lekker een debit card gebruiken als dat goedkoper is voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:25:
@Vinnienerd Dat zou ik als consument dus juist niet willen. Waarom zou ik meer moeten betalen omdat anderen zo graag met een credit card willen betalen ipv een debit card? Laat zij ook maar lekker een debit card gebruiken als dat goedkoper is voor iedereen.
Ja dat zeg ik, zonder dat de tarieven gelijk worden getrokken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Dan moet de winkel meer afdragen voor credit card betalingen en wordt de kostprijs dus hoger voor iedereen. Dat vind ik oneerlijk tegenover de mensen die wel betalen met kaarten waarbij minder afgedragen hoeft te worden.

Of bedoel je dat je voorstander bent dat mensen bij een betaling met een credit card zelf 2% extra moeten betalen om die extra kosten te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:28:
@Vinnienerd Dan moet de winkel meer afdragen voor credit card betalingen en wordt de kostprijs dus hoger voor iedereen. Dat vind ik oneerlijk tegenover de mensen die wel betalen met kaarten waarbij minder afgedragen hoeft te worden.

Of bedoel je dat je voorstander bent dat mensen bij een betaling met een credit card zelf 2% extra moeten betalen om die extra kosten te dekken?
Nee, ik bedoel dat alles blijft zoals het is (debit 2 eurocent en credit 0,20%/2%). Winkels gaan niet massaal aan winst inleveren, mensen pakken niet voor de lol een creditcard. En toeristen die dat wel doen kopen sowieso altijd wel overpriced troep, dus marges maak je toch wel daar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Of het zo blijft als het is is dan natuurlijk wel een beetje de vraag. Nu kan je in Nederland her en der wel, maar ook heel vaak niet met een credit card betalen. Als dat straks wel kan omdat iedere betaalautomaat vanzelf alle MasterCards (of Visa) gaat accepteren kan het dus ineens wel interessant zijn om voor al je betalingen een credit card te gaan gebruiken met een "cashback" mogelijkheid. Voor jou als consument is dat dan voordeliger, maar voor de winkeliers duurder en uiteindelijk voor alle consumenten dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:10
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:16:
Heel lang geleden inderdaad wel eens tegengekomen bij winkels in de USA. Cash and Debit Cards only. Of een paar centen korting op benzine bij betaling met Cash of Debit Card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
Vinnienerd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Ja dat is inderdaad heel suf, en ik hoop dat dit er ook voor zorgt dat zowel debit als credit geaccepteerd worden, zonder dat de tarieven gelijkgetrokken worden. Maar vergeet niet dat creditacceptatie in NL nu sowieso al heel hoog is (AH nagelaten).
Ik weet niet waar jij shopt, maar voor mij werkt het toch veel vaker niet dan wel in NL, mijn (debit) CC. Ik zou het absoluut geen "heel hoog" noemen, die acceptatie hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Vandaar dus ook mijn zorgen. Ik ben het wel met de voorstanders hier eens dat MC Debit helemaal niet duurder HOEFT te zijn dan Maestro, maar dat is het dus wel, en fors ook. Ik denk niet dat we als land kunnen accepteren dat we van 6 cent per transactie naar 2% per transactie gaan. En dat is wat er zou gebeuren als er niks verandert, behalve dan dat Maestro uit wordt gefaseerd.
Merk dus even op dat dit puur aan deze (Nederlandse) banken ligt, niet aan het systeem dat gebruikt wordt.

Lijkt me iig dat hier een gat in de markt ligt voor een nieuwe speler. En zijn die er ook niet al gewoon, via bijv. spelers die geen bank zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 25-10-2021 17:26 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Dat hele kostenverhaal zie je als consument toch niet terug? Behalve als de winkelier extra kosten in rekening brengt bij betalen met een creditcard of ook wel met PayPal. Als dat een percentage is van het aankoopbedrag, dan kan het bij een groot bedrag nog wel eens beter uitkomen om dan maar een deurtje verder te kijken.

Je betaalt bij de bank een vast bedrag per maand/jaar voor een betaalpakket met betaalkaart. En nog een x-bedrag extra als je daar een creditcard bij wil.
Dat kan misschien meer worden bij het uitfaseren van Maestro, maar nu is dat allemaal speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
JukeboxBill schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:54:
Dat hele kostenverhaal zie je als consument toch niet terug? Behalve als de winkelier extra kosten in rekening brengt bij betalen met een creditcard of ook wel met PayPal. Als dat een percentage is van het aankoopbedrag, dan kan het bij een groot bedrag nog wel eens beter uitkomen om dan maar een deurtje verder te kijken.

Je betaalt bij de bank een vast bedrag per maand/jaar voor een betaalpakket met betaalkaart. En nog een x-bedrag extra als je daar een creditcard bij wil.
Dat kan misschien meer worden bij het uitfaseren van Maestro, maar nu is dat allemaal speculeren.
Denk je echt dat als zo'n beetje alle kosten met 1,5% stijgen, dat dit niet wordt doorberekend? Dat is gewoon keiharde inflatie. Een deel zal (aanvankelijk) vast geabsorbeerd worden door de retailers, maar dat betekent gewoon een slechtere financiële positie voor de winkeliers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Denk je echt dat als zo'n beetje alle kosten met 1,5% stijgen, dat dit niet wordt doorberekend? Dat is gewoon keiharde inflatie. Een deel zal (aanvankelijk) vast geabsorbeerd worden door de retailers, maar dat betekent gewoon een slechtere financiële positie voor de winkeliers.
Ik geloof niet in die 1,5 %. Dan speculeer je er op dat de huidige Maestro debitcard wordt gelijkgetrokken met een creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
JukeboxBill schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Ik geloof niet in die 1,5 %. Dan speculeer je er op dat de huidige Maestro debitcard wordt gelijkgetrokken met een creditcard.
Momenteel zijn die kosten tussen de 1,5 en 2%. Dat is een feit. Dat kan gaan veranderen, maar als dat niet zo is dan zitten we gezamenlijk met de gebakken peren. Jij geeft aan dat je van het kostenplaatje niet veel merkt, omdat die kosten voor de merchant zijn. Ik geef alleen aan dat die kosten uiteindelijk gewoon doorgerekend gaan worden. Als de kosten gelijkblijven dan gaat niemand er inderdaad iets van merken, dus dan is alles oké. Maar dat is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Vinnienerd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Heel hoog? Bij de supermarkt, niet alleen AH, is het absoluut dramatisch.

Enkel in de horeca is de acceptatie hoog. Daar buiten is het storend laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
prodesk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:

Maestro kaarten hebben altijd een 16 cijferig kaartnummer met CVV/CVC code. Alleen laten sommige banken en kaartuitgevers deze gegevens weg. Het weglaten is juist gedaan om te voorkomen dat je met je Maestro kaart online gaat winkelen. Maar ze blokkeren ook simpelweg het betalen met Maestro kaarten, zoals fintech bank N26 doet. Bij deze bank zijn de kaartnummers/CVV/CVC codes wel afgedrukt op de Maestro kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Momenteel zijn die kosten tussen de 1,5 en 2%. Dat is een feit. Dat kan gaan veranderen, maar als dat niet zo is dan zitten we gezamenlijk met de gebakken peren. Jij geeft aan dat je van het kostenplaatje niet veel merkt, omdat die kosten voor de merchant zijn. Ik geef alleen aan dat die kosten uiteindelijk gewoon doorgerekend gaan worden. Als de kosten gelijkblijven dan gaat niemand er inderdaad iets van merken, dus dan is alles oké. Maar dat is nog maar de vraag.
Die 1,5 - 2,0 % is voor een huidige creditcard. Maar de nieuwe debitcard wordt geen creditcard. Dat blijft een debitcard, net zoals nu de Maestro, alleen komt er waarschijnlijk een credit-optie bij. En dan is het afhankelijk van de bank, hoe die die credit-optie in rekening gaat brengen. Misschien zal je zo meteen kunnen kiezen of je die optie wel of niet wil inschakelen of alleen in een vakantieperiode. Het hangt er nu nog helemaal vanaf hoe de banken h.e.e.a. gaan afspreken met Mastercard en VISA. En ik verwacht dat overheid en consumentenorganisaties zich daar ook tegenaan gaan bemoeien.

P.S. Die ING is nog aan het onderzoeken welke gevolgen het kan gaan hebben. Zo lang die (en de andere banken) er nog niet uit zijn, blijft het speculeren. Ook wat ik hierboven heb geschreven

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 25-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05 17:55
Anoniem: 472287 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:24:
[...]

Enkel in de horeca is de acceptatie hoog. Daar buiten is het storend laag.
Ik denk dat het er aan ligt waar je woont in NL. Ik woon in een grote stad hier in het westen en kan juist steeds meer met een debit of credit card betalen. Alle supermarkten - behalve AH inderdaad- en verder tankstations in de stad, bij veel winkels, kledingzaken (c en a). Zelfs de plaatselijke spar winkeltje accepteert Visa en MasterCard.

[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 25-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Robkazoe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

En in het verlengde daarvan: De afgelopen jaren zijn het aantal flappentappen ook fors gedecimeerd. Nu stoppen we met Maestro (waar best wat voor te zeggen valt). Maar als de nieuwe systeem met debet kaarten van Mastercard/VISA tegen gaat vallen, dan hebben we geen alternatief meer en kun je niet meer terug.
Kan altijd nog net als bij veel winkels in België (zowel fysiek als online) gebruik maken van iets als Payconiq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Soundwork schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:39:
[...]Maestro kaarten hebben altijd een 16 cijferig kaartnummer met CVV/CVC code. Alleen laten sommige banken en kaartuitgevers deze gegevens weg. Het weglaten is juist gedaan om te voorkomen dat je met je Maestro kaart online gaat winkelen. Maar ze blokkeren ook simpelweg het betalen met Maestro kaarten, zoals fintech bank N26 doet. Bij deze bank zijn de kaartnummers/CVV/CVC codes wel afgedrukt op de Maestro kaarten
Nederlandse Maestro? En dan van de reguliere banken? Nog nooit ergens gevonden, bij mij is de PAN altijd 19 karakters geweest (18+Luhn) voor mijn Maestro kaarten. En die vind je inderdaad meestal niet op de kaart geprint, maar is verdomd makkelijk uit te lezen, zeker tegenwoordig met contactloze kaarten en je mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:33
Soundwork schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Het meest merkwaardige vind ik nog steeds dat een supermarkt als de Albert Heijn tot op de dag van vandaag überhaupt geen Mastercard credit of debitcards accepteren.
Dat is niet zo vreemd want je die credit card accepteren kost je al snel 1.8%. Als iemand een chargeback doet krijg je 19 euro chargeback kosten aan je broek.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
[quote]celshof schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:01:
[...]
Nederlandse Maestro? En dan van de reguliere banken? Nog nooit ergens gevonden, bij mij is de PAN altijd 19 karakters geweest (18+Luhn) voor mijn Maestro kaarten. En die vind je inderdaad meestal niet op de kaart geprint, maar is verdomd makkelijk uit te lezen, zeker tegenwoordig met contactloze kaarten en je mobiele telefoon.
[/quote"]

16 cijfers bij mij:

Eerste 6 is van de bin 673703 (maestro ING)
De rest komt van de IBAN wat bij mij met 000 begint vanwege oud rekeningnummer.
Daarna nog je kaartvolgnummer en expire date.

Wellicht dat jij op 19 komt vanwege die kaartvolgnummer (wat ik bij Google als CVC heb ingevoerd. Niet dat hij daarmee wel doet, maar hij ging wel nadenken).

Edit: pasvolgnummer is niet gelijk aan controlenummer. Bij mij toevallig wel gelijk aan elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door LNDN op 26-10-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Intelligo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:24:
Bij alle Aldi en Lidl supermarkten in Nederland kan je met een MasterCard betalen. En bij de meeste (alle?) Jumbo supermarkten ook.

Bij de AH dus meestal niet, de andere supermarkten weet ik niet.

Bij andere winkels is het ook vaker niet dan wel. Ik heb wel het idee dat bij winkels met wat duurdere producten het vaker wel kan. Bijvoorbeeld elektronica.
JukeboxBill schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:39:
Misschien zal je zo meteen kunnen kiezen of je die optie wel of niet wil inschakelen of alleen in een vakantieperiode.
Dat kan sowieso niet omdat op je pasje verplicht moet staan of het een debit of credit card is.
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:11:
Misschien dat dit bij de ING zo is, maar bij Openbank en N26 heeft het Maestro pasnummer (wat je gewoon zien in hun app) geen enkele relatie met het rekeningnummer. Dat zou ook gek zijn, want anders ga je problemen krijgen als mensen meerdere passen per rekening hebben.

Bovendien zijn die rekeningnummers ook van een andere lengte dan Nederlandse rekeningnummers ;) Een IBAN mag 34 tekens lang zijn. Van de EU landen heeft Malta de langste volgens mij. Daar is de IBAN 31 tekens lang. België heeft het kortste met 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
JeroenE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:33:
[...]
Misschien dat dit bij de ING zo is, maar bij Openbank en N26 heeft het Maestro pasnummer (wat je gewoon zien in hun app) geen enkele relatie met het rekeningnummer. Dat zou ook gek zijn, want anders ga je problemen krijgen als mensen meerdere passen per rekening hebben.

Bovendien zijn die rekeningnummers ook van een andere lengte dan Nederlandse rekeningnummers ;) Een IBAN mag 34 tekens lang zijn. Van de EU landen heeft Malta de langste volgens mij. Daar is de IBAN 31 tekens lang. België heeft het kortste met 16.
Reageer je nou om het reageren of wat? Openbank en N26 hebben WEL de mogelijkheid om online betaling te doen en ING niet. Daar ging het niet om. Vandaar dat waarschijnlijk de ING weg kan komen met de PAN die ze gebruiken voor pasjes. Waarom maak je die vergelijking überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Debetmastercard lijkt me een stuk beter, dan kan ik mijn Visa misschien opzeggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:32:
Reageer je nou om het reageren of wat?
Nee, jij schrijft nergens dat je het heel specifiek enkel over Nederlandse ING nummers hebt. Ongetwijfeld dat jouw uitleg daar wel bij klopt, maar zo werkt het dus niet bij andere banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Is er eigenlijk een website of ander overzicht van de winkels waar je in Nederland met Mastercard/Visa kan betalen? Zou wel héél handig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
prodesk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Ik heb mij altijd verbaast over die lappendeken in de EU. Het is nu zo dat bijna elk land zijn eigen smaakje van iDEAL heeft. Voor PSP's viel hier veel geld te verdienen omdat elk land weer een compleet ander systeem gebruikt. Goed dat de EU dit nu gaat harmoniseren, kunnen we eindelijk ook eens van die Mastercard VISA duopolie af.

China heeft bijv. UnionPay en Ali, zij hebben hun zaakjes beter voor elkaar. Waarom zou je afhankelijk willen zijn van 2 commerciële Amerikaanse bedrijven. :+
Het was/is een lappendeken, dat klopt, zo is het historisch gegroeid omdat wij nog niet een gemeenschappelijke markt waren -- en deels nog niet zijn. Maar ook hebben wij ons makkelijk laten uitspelen door Europay en andere systemen uit handen te geven of gemakkelijk op te geven door gebrek aan samenwerking.

In mijn ogen is betalingsverkeer een strategisch goed en is de EU verantwoordelijk voor het garanderen van een vrij en onafhankelijk betalingsverkeer. De VS heeft ons al meerdere malen gechanteerd met het afsluiten van de EU van betalingsnetwerken waardoor dit politiek is geworden en niet slechts technisch of vrije markt.
China had natuurlijk het voordeel van de remmende voorsprong (zij hebben wat stappen overgeslagen) én niet te vergeten de dictatuur icm corruptie waardoor het makkelijker was om ook daar een landelijke duopolie uit te rollen. Ondertussen zijn de nadelen voor de duopolisten onder dat regime ook duidelijk geworden >:)

Het stoppen van Maestro heeft in tegenstelling tot wat MC beweerd ook helemaal geen technische redenen zoals het gemak van online betalen want dat kan ook met Maestro. Praktische voorbeelden waarmee online kan worden gekocht met Maestro zijn (oa) Openbank en ABNAMRO. Maar waar het eerder lucratief was om de verschillende netwerken in de lucht te houden waardoor in verschillende markten verschillende prijzen konden worden gerekend, is dit voordeel in de EU door wetgeving vrijwel verdampt. Ook de te verwachten sterke nieuwe concurrentie van het EPI platform dat naar verwachting direct zal werken, goedkoper en sneller is en ook nog eens betere voorwaarden zal hebben (privacy), kan de markt wereldwijd in beweging brengen. Niks zo fijn om een mono/duo-poli te zien verkruimelen ;w

Ik heb grote verwachtingen van het EPI en zal waar mogelijk direct zoveel mogelijk hierop overschakelen. Hopen dat de Europese banken en andere financiële instellingen dit breed en snel aanbieden als vervanging van Maestro (en ook MC/Visa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:11:
[...]

16 cijfers bij mij:

Eerste 6 is van de bin 673703 (maestro ING)

Wellicht dat jij op 19 komt vanwege die kaartvolgnummer (wat ik bij Google als CVC heb ingevoerd. Niet dat hij daarmee wel doet, maar hij ging wel nadenken).
Die eerste 2 van het kaartvolgnummer (eigenlijk een magneetstrip restant) zijn wel degelijk onderdeel van de PAN en essentieel voor het gebruik van de Nederlandse passen. Als je de kaart uitleest, zul je zien dat die eerste 16 nergens los worden gebruikt.
Ook, als dat wel het geval zou zijn, zou positie 16 ook een Luhn moeten zijn en dat is het niet.
Gups schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Ik heb grote verwachtingen van het EPI en zal waar mogelijk direct zoveel mogelijk hierop overschakelen. Hopen dat de Europese banken en andere financiële instellingen dit breed en snel aanbieden als vervanging van Maestro (en ook MC/Visa).
Ik hoop het met je mee en dat het niet de route volgt van het Berlin protocol. Dat is kennelijk al zo vervlogen, dat ik er geen enkele Google hit voor kan vinden.

edit: toch nog gevonden: https://www.berlin-group.org/

[ Voor 25% gewijzigd door celshof op 26-10-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
celshof schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:27:
[...]
Die eerste 2 van het kaartvolgnummer (eigenlijk een magneetstrip restant) zijn wel degelijk onderdeel van de PAN en essentieel voor het gebruik van de Nederlandse passen. Als je de kaart uitleest, zul je zien dat die eerste 16 nergens los worden gebruikt.
Ook, als dat wel het geval zou zijn, zou positie 16 ook een Luhn moeten zijn en dat is het niet.
Wow ik zie nu pas dat mijn pas precies 't zelfde volgnummer als controlecode heeft! De controle is dus NIET gelijk aan de pasvolgnummer. Dus dan is het alsnog 16 + 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Wow ik zie nu pas dat mijn pas precies 't zelfde volgnummer als controlecode heeft! De controle is dus NIET gelijk aan de pasvolgnummer. Dus dan is het alsnog 16 + 3.
Ik weet niet wat je met controlecode bedoeld, maar de opbouw van een 16 digit tov een NL 19 digit is:

16 digit PAN:
6 tot 8 BIN
8 tot 7 account
1 Luhn

19 digit PAN in Nederland:
6 BIN (673xxx of 4875xx)
10 account
2 (oud) eerste 2 cijfers van het pasvolgnummer. Derde (en meest belangrijke) staat in het proprietary deel van je track 2/track 2 equivalent
1 Luhn

Als je interesse hebt in de BINs, kun je die van Mastercard hier vinden: https://www.mastercard.us...-account-range-table.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
Ja het "pasvolgnummer" is dus niet het pasvolgnummer. Op de kaart van mijn vriendin staat dus volgnummer 007 maar in de nfc scan staat 009. Bij mij staat toevallig wel op allebei 008. Maar dat gedrukte pasvolgnummer op de kaart is niet gelijk aan de laatste 3 cijfers wanneer je hem scant.
Pagina: 1 2 ... 39 Laatste