Henry86 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:07:
[...]
Voorheen liep jouw Maestro en V-Pay via CCV en Mastercard en Visa via Paysquare. Dus toen kon je het opsplitsen per kaartschema en ervoor kiezen om Mastercard en Visa met %-kosten te weigeren. Nu is het allemaal Mastercard en Visa en kan je het waarschijnlijk niet meer opsplitsen.
Dat zit wel eraan te komen, maar ik kon in 2025 nog prima creditcards weigeren. Bij CCV moet je creditcard acceptatie volgens mij specifiek aan of uit laten zetten. Dit heb ik dus een paar jaar geleden uit gezet (of ja, nooit aangezet bij CCV). Zodoende werken alle creditcards niet meer, ook "echte" zakelijke passen niet, aangezien die hetzelfde tarief hebben als een creditcard volgens tarieven van 2025. Dit lijkt tot nu prima te gaan, want er is geen 1 percentage transactie door gekomen sindsdien.
Zo weten ze met het 'honor all cards' principe toch wat prijsverhogingen door te voeren

Ben er bang voor, dan is het echt chaos. Je weet dan niet waar je aan toe bent, tenzij je elke kaart van tevoren gaat bestuderen

. In de meeste branches zal het vast prima zijn, maar als je veel te maken hebt met grote bedragen is het niet meer mals.
En inderdaad, bijna nog erger is dat je niet eens meer weet welke kosten je van tevoren krijgt. Want afgezien van debit/credit, EEA/non-EEA, domestic/EU, consumer/zakelijk/corporate, kan er ook nog onderscheid gemaakt worden in low/high value, low/high risk en ga zo maar door. Momenteel zijn er trouwens niet zo veel verschillende tarieven maar in theorie zouden ze het onderscheid wel kunnen maken.
Toch gek dat zoiets toegestaan is in Europa voor een Amerikaans bedrijf.
[...]
Een sprankje hoop, inderdaad.
Het is me sowieso nooit duidelijk geweest wanneer een kaart nou als zakelijk of consument wordt aangemerkt. Wellicht dat Nederlandse banken de eenmanszaak, VOF, maatschappen e.d. gewoon een consumentenkaart geven en dat de zakelijke en corporate kaarten voor de BV's en NV's zijn – is wat voor te zeggen.
Ook het onderscheid tussen EEA en non-EEA blijkt niet zo duidelijk te zijn als je zou denken. Laatst werd een transactie van een Amerikaanse (particuliere) klant die met zijn Visa creditcard betaalde bij mij aangeslagen als 'Visa EU consumer'. Scheelt toch weer. Dus ook hier een sprankje hoop. Maar het zou fijn zijn als het ergens zwart op wit staat wat je kan/moet verwachten (het lijkt nu alsof je afhankelijk bent van de goedertierenheid van banken of acquirers).
xileS in "Mastercard stopt met Maestro"
Celshof had voor mij de meest aannemelijke uitleg gegeven hierover. Het ligt waarschijnlijk aan de "waarde" wat op de kaart is geprogrammeerd. Wat de NL banken nu naar mijn idee hoofdzakelijk doen is waarde '01' aan de pas geven, blijkbaar kan dit gewoon want zelfs zakelijke passen lijken gewoon deze waarde te hebben.
Triodos had schijnbaar dus een waarde '03' en daarvoor was creditcardcardacceptatie nodig en is waarschijnlijk na wat klachten, nieuwe passen uitgegeven met waarde '01'.
Ik hoop dat ik 2026 (en daarna) het op deze manier blijft werken, want dan worden de zakelijke passen alsnog als gewone consumentenkaart met lage transactiekosten herkend.
Theoretisch deed Triodos het juist met de zakelijke passen, maar daar komen logischerwijs allemaal problemen bij kijken die dan niemand snapt. Buitenlandse zakelijke debit passen hebben naar mijn ervaring wel een waarde '03', want die werkten niet zonder cc acceptatie.