@pimjoosten wat is nu de (vermeende) link tussen de overstap van Maestro naar Mastercard Debit en de invoering van Instant Payments? Dit lijken mij twee separate zaken.
De opvolger is duurder voor de bank wordt weer vergeten zie ikZr40 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
De enige reden die ik mij kan bedenken om een voorraad van kaartnummers te gebruiken, is dat de opvolger nog niet gereed is. Maar dat is iets heel anders dan het 'eerst moeten opmaken' van de voorraad.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De link is ING an sich; daar hebben ze en geen debit cards en nog geen Instant Payment naar het buitenland, terwijl vrijwel alle andere Nederlandse banken dat wel hebben.Wally2002 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:42:
@pimjoosten wat is nu de (vermeende) link tussen de overstap van Maestro naar Mastercard Debit en de invoering van Instant Payments? Dit lijken mij twee separate zaken.
Precies. Het vermoeden is dat de techniek en organisatie daarvan bij ING de vertragende factor is bij beide zaken.Datisraar schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
De link is ING an sich; daar hebben ze en geen debit cards en nog geen Instant Payment naar het buitenland, terwijl vrijwel alle andere Nederlandse banken dat wel hebben.
Heb je daar een uitleg en bron bij? Bovendien is het nog steeds uitgeven van "oude" kaarten die binnen een paar jaar toch tussentijds moeten vervangen ook duur lijkt me.YakuzA schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
De opvolger is duurder voor de bank wordt weer vergeten zie ik
2018 in London geweest. In 2022 in Wales / Cardiff en nu in 2025 wederom in London. Nog steeds hetzelfde gezijk met betaalpassen van de rabobank. Zowel een rabo Mastercard creditkaart en een (recente) rabo maestro pas.
In 2022 kon ik met zowel creditcard als meastro kaart niet in alle winkels betalen. Dat is nu in 2025 tot nu toe wel gelukt met de meastro. Zowel contactloos als met chip.
In 2022 en 2025 werkten beide passen niet in betaalterminals in bussen ook al wordt daar expliciet mastercard creditcard benoemd. (dit waren speciale shuttle services waarbij je een kaartje in de bus moet kopen, waren verder wel reguliere bussen uit het ov). Gelukkig deze keer beter voorbereid door van te voren wat Engelse ponden uit de muur te halen. Nu in 2025 werd mijn creditcard ook geweigerd bij het kopen van een treinticket (in 2022 werd meastro juist geweigerd). Zowel contactloos als chip worden beide geweigerd. Ook mijn meastro werkte nu niet met chip, wel contactloos. Gelukkig wel een kaartje kunnen kopen uiteindelijk nadat ik ook van terminal was gewisseld, want initieel werd ook mijn meastro pas contactloos geweigerd.
Dus leuk dat we naar de mastercard debit card moeten, maar ik heb daar niet echt vertrouwen in als zelfs de creditcard niet geaccepteerd wordt waar dat wel zou moeten werken.
In 2022 kon ik met zowel creditcard als meastro kaart niet in alle winkels betalen. Dat is nu in 2025 tot nu toe wel gelukt met de meastro. Zowel contactloos als met chip.
In 2022 en 2025 werkten beide passen niet in betaalterminals in bussen ook al wordt daar expliciet mastercard creditcard benoemd. (dit waren speciale shuttle services waarbij je een kaartje in de bus moet kopen, waren verder wel reguliere bussen uit het ov). Gelukkig deze keer beter voorbereid door van te voren wat Engelse ponden uit de muur te halen. Nu in 2025 werd mijn creditcard ook geweigerd bij het kopen van een treinticket (in 2022 werd meastro juist geweigerd). Zowel contactloos als chip worden beide geweigerd. Ook mijn meastro werkte nu niet met chip, wel contactloos. Gelukkig wel een kaartje kunnen kopen uiteindelijk nadat ik ook van terminal was gewisseld, want initieel werd ook mijn meastro pas contactloos geweigerd.
Dus leuk dat we naar de mastercard debit card moeten, maar ik heb daar niet echt vertrouwen in als zelfs de creditcard niet geaccepteerd wordt waar dat wel zou moeten werken.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Het is nu niet zo dat London een gehucht is waar nooit toeristen komen...Twazerty schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
Heb je bij de Rabo gecheckt wat er aan de hand kan zijn?
Misschien is het sowieso verstandig om ook een gratis bank als Revolut erbij te nemen met hun passen. Werken allemaal ook in London. Kost niksTwazerty schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
2018 in London geweest. In 2022 in Wales / Cardiff en nu in 2025 wederom in London. Nog steeds hetzelfde gezijk met betaalpassen van de rabobank. Zowel een rabo Mastercard creditkaart en een (recente) rabo maestro pas.
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bankGeEkIe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:06:
[...]
Misschien is het sowieso verstandig om ook een gratis bank als Revolut erbij te nemen met hun passen. Werken allemaal ook in London. Kost niks
PSN
Misschien een geoblock, van https://www.rabobank.nl/p...pas-gebruiken-buitenland:Wally2002 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:51:
[...]
Het is nu niet zo dat London een gehucht is waar nooit toeristen komen...
Heb je bij de Rabo gecheckt wat er aan de hand kan zijn?
Gebruik betaalpas buiten Europa instellen
Je betaalpas staat standaard ingesteld voor gebruik in Europa. Als je je pas buiten Europa wilt gebruiken, kun je dit aanpassen.
Dit is niet correct. De kaarten maken gebruik van het netwerk van visa of mastercard, maar de fiattering vindt plaats door de bank. Het kan dus zijn dat de Rabo een blokkade heeft voor een bepaalde transactie (ziet Londen misschien als niet Europa) terwijl Revolut geen geo blokkade heeft. Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.YakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bank
Dat kun je niet stellen. Sommigen kaarten weigeren bij bepaalde plekken, geheel volgens de voorwaarden. Bijv gok/adult sites (via de MCC code).YakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bank
Ik heb het ooit ergens - hier? - voorbij zien komen dat de Revolut kaarten prima werken in het OV in LondonYakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Ik zie over Revolut het volgendexxaixx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
Dit is niet correct. De kaarten maken gebruik van het netwerk van visa of mastercard, maar de fiattering vindt plaats door de bank. Het kan dus zijn dat de Rabo een blokkade heeft voor een bepaalde transactie (ziet Londen misschien als niet Europa) terwijl Revolut geen geo blokkade heeft. Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.
Yes, you can use Apple or Google Pay if:
you have an ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS, Van Lanschot, Revolut, Vivid debit card
Alleen (eenmalige) virtuele kaarten van Revolut worden geweigerd door OVPay ivm fraude overwegingen. De fysieke pas en digitale versies daarvan werken gewoon. En niet alle vervoerders hanteren die blokkade. Zie ook het OV Pay topic.xxaixx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.Wally2002 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Alleen (eenmalige) virtuele kaarten van Revolut worden geweigerd door OVPay ivm fraude overwegingen. De fysieke pas en digitale versies daarvan werken gewoon. En niet alle vervoerders hanteren die blokkade. Zie ook het OV Pay topic.
Ik begreep dat de ‘normale’ Revolut via Apple Pay wel zou werken, maar dat kan mogelijk bij een andere vervoerder dan NS zijn.gpon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.
Nee. Diverse malen geprobeerd maar poortjes blijven weigeren.Wally2002 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Ik begreep dat de ‘normale’ Revolut via Apple Pay wel zou werken, maar dat kan mogelijk bij een andere vervoerder dan NS zijn.
hm, ik kon wel mijn virtuele Revolut kaart (GPay)bij de RET gebruiken een week geleden.gpon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.
Ik lees hierboven dat soms in het buitenland de Rabobank mastercard debit niet werkt.
Maar als die op wereldprofiel staat, je hebt genoeg balance, en hij werkt in Nederland en de shop in het buitenland accepteert Nederlandse mastercard debit kaarten en andere mastercard debit transacties in die shop van andere klanten gaan wel gewoon goed, dan kan het toch niet niet werken? Als het dan toch niet werkt, wat kan dan de reden zijn?
Maar als die op wereldprofiel staat, je hebt genoeg balance, en hij werkt in Nederland en de shop in het buitenland accepteert Nederlandse mastercard debit kaarten en andere mastercard debit transacties in die shop van andere klanten gaan wel gewoon goed, dan kan het toch niet niet werken? Als het dan toch niet werkt, wat kan dan de reden zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door SAICRJMPM op 30-08-2025 09:24 ]
Hoort idd gewoon te werken zoals jij het beschrijft, dat was juist het hele idee van de nieuwe Debit kaarten.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Ik lees hierboven dat soms in het buitenland de Rabobank mastercard debit niet werkt.
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Maar het blijft speculeren, vandaar dat ik de OP @Twazerty vroeg of hij bij de Rabobank gecheckt had.
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.
Maar het blijft speculeren, vandaar dat ik de OP @Twazerty vroeg of hij bij de Rabobank gecheckt had.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initieert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
Bij betalingen komen sowieso de nodige partijen om de hoek kijken: payment service provider van de verkoper, het kaartschema en de bank van de koper.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initialiseert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
En er is ook nog verschil met 'card not present' betalingen (zoals online) en betaling met een fysieke kaart (of een afgeleide daarvan via bv Apple Pay). Bij online kan men bv ook checks doen op het adres dat bij het bestellen is ingegeven vs het adres/land dat de bank heeft.
Dus of hier sprake is van dezelfde reden: geen idee.
Er zijn de nodige variabelen en ook checks in het protocol ingebouwd.
Als de mislukte maandelijkse betaling steeds bij dezelfde bank is, zou ik zeggen dat er iets verkeerd geconfigureerd is bij die bank.
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initieert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door EdjeK op 30-08-2025 14:33 ]
Het probleem was toch vaak de automatische verlenging in de achtergrond die je pas over 1 maand gaat testen?EdjeK schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!
[Afbeelding] [Afbeelding]
PSN
Maar dan was het dus een issue bij Apple. Anders kan ik niet verklaren dat het nu wel ineens werktEdjeK schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Sinds ik een mastercard debit kaart heb kan ik met Google Pay niet meer betalen bij Tango en andere pompstations. Wel met de fysieke pas maar niet met Google Pay. Tango geeft aan geen andere meldingen te hebben en doet niks. En de Rabobank doet er ook niks aan. Maat heeft Visa en kan wel betalen bij Tango. Rabobank geeft random mastercard e. Visa uit en weigert mij een Visa te geven.
Geen idee of dit een nieuwe functie binnen de Google Pay app is, maar sinds dat ik mijn ABN MasterCard Debit heb, treed een irritante issue binnen Google Pay op als ik in een fysieke winkel wil betalen.
Het is als volgt, als jouw telefoon lang genoeg is geunlocked (bijvoorbeeld omdat je mee bezig bent) dan krijg je een melding om de betaling te verifiëren en vraagt Google Pay dat je met je vingerafdruk of pin/patroon opnieuw bevestigd als je wilt pinnen.
Dat was voor mij zo met de Maestro, maar sinds dat ik een MC Debit heb niet meer.
Nu krijg ik de melding dat ik moet verifiëren, maar hij vraagt nergens om dus moet ik mijn telefoon locken en unlocken en pas dan werkt het.
Nogmaals, als je je telefoon lang genoeg geunlocked hebt gebeurt dit, als ik mijn telefoon niet gebruik en deze unlock om te betalen dan werkt dat wel.
Allerlei oplossingen uitgeprobeerd, uiteindelijk zelfs de pas en app verwijderd en alles opnieuw toegevoegd, met zelfde resultaat.
Ook op een andere toestel getest, zelfde probleem.
Dus ik vraag mij af of iemand hier zelfde ervaring heeft (eventueel met een oplossing/tip)?
Beide telefoons draaien Android 15 (beide zijn een Samsung)
Het is als volgt, als jouw telefoon lang genoeg is geunlocked (bijvoorbeeld omdat je mee bezig bent) dan krijg je een melding om de betaling te verifiëren en vraagt Google Pay dat je met je vingerafdruk of pin/patroon opnieuw bevestigd als je wilt pinnen.
Dat was voor mij zo met de Maestro, maar sinds dat ik een MC Debit heb niet meer.
Nu krijg ik de melding dat ik moet verifiëren, maar hij vraagt nergens om dus moet ik mijn telefoon locken en unlocken en pas dan werkt het.
Nogmaals, als je je telefoon lang genoeg geunlocked hebt gebeurt dit, als ik mijn telefoon niet gebruik en deze unlock om te betalen dan werkt dat wel.
Allerlei oplossingen uitgeprobeerd, uiteindelijk zelfs de pas en app verwijderd en alles opnieuw toegevoegd, met zelfde resultaat.
Ook op een andere toestel getest, zelfde probleem.
Dus ik vraag mij af of iemand hier zelfde ervaring heeft (eventueel met een oplossing/tip)?
Beide telefoons draaien Android 15 (beide zijn een Samsung)
Op foto 2 kun je nu zien dat de pas daadwerkelijk aan het abonnement iCloud+ is gekoppeld.YakuzA schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
Het probleem was toch vaak de automatische verlenging in de achtergrond die je pas over 1 maand gaat testen?
Vandaag weer terug naar Nederland. Gisteren de rabobank gebeld nadat de Rabobank Creditcard wederom niet werkte. Dit keer bij een betaalterminal in een museum. Rabo maestro werkte prima in het restaurant, bij een andere betaalterminal werkte Maestro niet maar ook de Rabo creditcard niet. Pincode werd geaccepteerd, maar transactie alsnog rejected/failed.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.
Rabobank kon niets zien. Niet geblokkeerd en voldoende bestedingsruimte. Ze geven ook aan dat het gewoon hoort te werken. Ze gaf 2 dingen aan om te proberen:
Geld uit de muur halen in London: ga ik niet proberen vanwege de kosten EN omdat steeds meer plekken (voornamelijk musea etc. denk ik) cashloos werken.
Tweede optie om in keer in Nederland de creditcard in een winkel te proberen. Dit laatste kan ik wel een keer ergens proberen waar ze creditcard accepteren.
Kreeg nog wel een onzinverhaal dat de chip mogelijk defect is. Pincode werd gevalideerd bij gebruik van de chip. En mijn vorige creditcard jaren geleden gaf dezelfde problemen. Dan geloof ik niet dat de chip in beide kaarten defect was.
Dus de laatste 3x dat mijn Maestro niet werkte en ik terug wilde grijpen op de creditcard werd de creditcard ook geweigerd. In alle gevallen stond mastercard tussen de logo's op de betaalterminal.
[ Voor 8% gewijzigd door Twazerty op 30-08-2025 17:22 ]
Mastercard acceptatie is niet automatisch een creditcard acceptatie. Uit verhaal hierboven is het volgens mij niet uitgesloten dat het een debit only automaat was.Twazerty schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
Vandaag weer terug naar Nederland. Gisteren de rabobank gebeld nadat de Rabobank Creditcard wederom niet werkte. Dit keer bij een betaalterminal in een museum. Rabo maestro werkte prima in het restaurant, bij een andere betaalterminal werkte Maestro niet maar ook de Rabo creditcard niet. Pincode werd geaccepteerd, maar transactie alsnog rejected/failed.
Rabobank kon niets zien. Niet geblokkeerd en voldoende bestedingsruimte. Ze geven ook aan dat het gewoon hoort te werken. Ze gaf 2 dingen aan om te proberen:
Geld uit de muur halen in London: ga ik niet proberen vanwege de kosten EN omdat steeds meer plekken (voornamelijk musea etc. denk ik) cashloos werken.
Tweede optie om in keer in Nederland de creditcard in een winkel te proberen. Dit laatste kan ik wel een keer ergens proberen waar ze creditcard accepteren.
Kreeg nog wel een onzinverhaal dat de chip mogelijk defect is. Pincode werd gevalideerd bij gebruik van de chip. En mijn vorige creditcard jaren geleden gaf dezelfde problemen. Dan geloof ik niet dat de chip in beide kaarten defect was.
Dus de laatste 3x dat mijn Maestro niet werkte en ik terug wilde grijpen op de creditcard werd de creditcard ook geweigerd. In alle gevallen stond mastercard tussen de logo's op de betaalterminal.
Dit tip om geld op te nemen (hoeft niet perse in London, kan ook in NL) is wel een goede. Dit zorgt ervoor dat de pincode wordt weggeschreven op de chip, zodat de pincode-validatie ook offline kan gebeuren. Mij staat bij dat er wel een aantal landen 'berucht' waren waar betaalterminals een offline pincode verwachten (zelfs als de terminal wel online is).Twazerty schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
(...)
Eerste keer had ik pincode verkeerd ingetoetst, werd herkend dat die fout was. Tweede keer wel goed ingevoerd. Op de betaalterminal op het treinstation kwam ik niet eens zover. Werd al direct geweigerd.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Dit tip om geld op te nemen (hoeft niet perse in London, kan ook in NL) is wel een goede. Dit zorgt ervoor dat de pincode wordt weggeschreven op de chip, zodat de pincode-validatie ook offline kan gebeuren. Mij staat bij dat er wel een aantal landen 'berucht' waren waar betaalterminals een offline pincode verwachten (zelfs als de terminal wel online is).
Ik heb even opgezocht, maar kaartjesautomaten London Waterloo ondersteunen creditcard. Ook in de informatie van de shuttle bus staat dat creditcards geaccepteerd worden. Allebei met een limiet van 100 pond contactloos.
Gaat het in alle geweigerde gevallen om contactloos betalen? Heb je daarna met de chip geprobeerd door in te steken?Twazerty schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:11:
[...]
Eerste keer had ik pincode verkeerd ingetoetst, werd herkend dat die fout was. Tweede keer wel goed ingevoerd. Op de betaalterminal op het treinstation kwam ik niet eens zover. Werd al direct geweigerd.
Ik heb even opgezocht, maar kaartjesautomaten London Waterloo ondersteunen creditcard. Ook in de informatie van de shuttle bus staat dat creditcards geaccepteerd worden. Allebei met een limiet van 100 pond contactloos.
Ik neem aan dat je al eerder succesvol contactloos met die kaarten betaald hebt?
Welke foutmelding kreeg je op het scherm van de terminal?
Zowel contactloos als met chip geprobeerd waar mogelijk. Bus: alleen contactloos, ticketmachine: chip en contactloos. Museum: chip en contactloos.Wally2002 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Gaat het in alle geweigerde gevallen om contactloos betalen? Heb je daarna met de chip geprobeerd door in te steken?
Ik neem aan dat je al eerder succesvol contactloos met die kaarten betaald hebt?
Welke foutmelding kreeg je op het scherm van de terminal?
Welke melding het exact was weet ik niet meer allemaal precies, dat gaat zo snel. Bij het museum leek de transactie te lukken met chip, maar kwam er een bonnetje uitgerold met een foutmelding (kruis). Verschillende keren: try another card gezien.
Ik heb nog niet 1 succesvolle transactie met contactloos kunnen betalen, maarja het waren ook nog maar 3 pogingen. Met mijn vorige creditcard (zelfde nummer, andere vervaldatum) ook op 3 plekken geweigerd.
Ik gebruik mijn creditcard alleen online, en als backup op vakantie voor mijn debit kaart (wat tot nu toe een succesratio van 0% heeft).
Met normaal insteken (met de chip) wel al een succesvolle transactie gehad? Dat is namelijk wel vaak een vereiste voordat contactloos überhaupt werkt volgens mij, als het om een nieuwe pas gaat.Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb nog niet 1 succesvolle transactie met contactloos kunnen betalen, maarja het waren ook nog maar 3 pogingen. Met mijn vorige creditcard (zelfde nummer, andere vervaldatum) ook op 3 plekken geweigerd.
Nee, want geen enkele transactie met chip is gelukt. 1x kwam ik wel zover dat er om pin werd gevraagd, andere keren kwam ik zover niet eens. Rabobank heeft ook niets gezegd aan acties die eerst uitgevoerd moeten worden. Het moet gewoon werken gaf de medewerker aan.xileS schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Met normaal insteken (met de chip) wel al een succesvolle transactie gehad? Dat is namelijk wel vaak een vereiste voordat contactloos überhaupt werkt volgens mij, als het om een nieuwe pas gaat.
Volgens mij moet je de eerste keer chip in NL doen. Heb je dat gedaan of was het in het buitenland?Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Nee, want geen enkele transactie met chip is gelukt. 1x kwam ik wel zover dat er om pin werd gevraagd, andere keren kwam ik zover niet eens. Rabobank heeft ook niets gezegd aan acties die eerst uitgevoerd moeten worden. Het moet gewoon werken gaf de medewerker aan.
Het betreft dus wel een (redelijk) nieuwe pas als ik het goed begrijp. Het kan denk ik idd zijn als security maatregel dat je eerst 1 transactie in NL hebt moeten doen.Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Nee, want geen enkele transactie met chip is gelukt. 1x kwam ik wel zover dat er om pin werd gevraagd, andere keren kwam ik zover niet eens. Rabobank heeft ook niets gezegd aan acties die eerst uitgevoerd moeten worden. Het moet gewoon werken gaf de medewerker aan.
Het zou anders vreemd zijn dat het nergens werkt, waar het wel zou moeten..
Pas activeren moet inderdaad met een transactie in nederland, heb ik ook een keer op de harde manier geleerd met een gloednieuwe ING pas die ik op dag ontving dat ik op vakantie ging
Kan die eerste keer in NL met chip ook door de kaart in een flappentap te steken, pincode in te toetsen en als je daar positief doorheen gekomen bent, de procedure afbreken?vrilly schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:52:
Pas activeren moet inderdaad met een transactie in nederland, heb ik ook een keer op de harde manier geleerd met een gloednieuwe ING pas die ik op dag ontving dat ik op vakantie ging
Dan heb je wél de eerste keer met chip gepind, maar maak je geen kosten door een opname te doen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Het is mij ooit gelukt met simpelweg saldo opvragen met de pasHippe Lip schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Kan die eerste keer in NL met chip ook door de kaart in een flappentap te steken, pincode in te toetsen en als je daar positief doorheen gekomen bent, de procedure afbreken?
Dan heb je wél de eerste keer met chip gepind, maar maak je geen kosten door een opname te doen?
In de instructies staat daar niets over beschreven:xileS schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:34:
[...]
Het betreft dus wel een (redelijk) nieuwe pas als ik het goed begrijp. Het kan denk ik idd zijn als security maatregel dat je eerst 1 transactie in NL hebt moeten doen.
Het zou anders vreemd zijn dat het nergens werkt, waar het wel zou moeten..
https://www.rabobank.nl/p...card/creditcard-activeren
Mijn pas is geactiveerd. Kopje " Kan ik mijn creditcard direct in het buitenland gebruiken? ":
Ja, je kunt direct betalen in het buitenland met je creditcard. Je creditcard moet wel geactiveerd zijn.
Als het zo is dat je eerst een transactie in Nederland moet uitvoeren dan kloppen de instructies niet.
Ik heb je link aangeklikt en doorgeklikt naar de veelgestelde vragen en betalen in het buitenland:Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
In de instructies staat daar niets over beschreven:
https://www.rabobank.nl/p...card/creditcard-activeren
Mijn pas is geactiveerd. Kopje " Kan ik mijn creditcard direct in het buitenland gebruiken? ":
Ja, je kunt direct betalen in het buitenland met je creditcard. Je creditcard moet wel geactiveerd zijn.
Als het zo is dat je eerst een transactie in Nederland moet uitvoeren dan kloppen de instructies niet.
https://www.rabobank.nl/p...uik-creditcard-buitenland
Zo te horen heb je dit niet gedaan, dus dit zal het dan zijn geweest.Vier tips om slim om te gaan voor je creditcard in het buitenland
1. Activeer je creditcard in Nederland
Zorg dat je nieuwe creditcard werkt door hem eerst in Nederland te activeren.
Het is ook al vaker gezegd, maar kijk ook vooral naar (gratis) alternatieven voor betalen in andere valuta. Je bespaard dan al gelijk 2% koersopslag. Alleen daarom al zou ik de creditcard van je huisbank niet interessant vinden, tenzij je het perse nodig hebt voor huren van huurauto's enzo.
Ik heb al jaren een Mastercard Debit van een neo bank en vrijwel geen problemen mee gehad in het buitenland. Op enkele keren na dat ik contact op moest nemen, omdat 1 transactie niet lukte.
Ik heb al jaren een Mastercard Debit van een neo bank en vrijwel geen problemen mee gehad in het buitenland. Op enkele keren na dat ik contact op moest nemen, omdat 1 transactie niet lukte.
@GeEkIe Dat zal met een bankpas lukken, maar niet altijd met een creditcart. Sommigen halen je besteding min of meer direct van je rekening af (dan vraag ik me af of het nog een creditcard is), maar niet allemaal. Zeker de mijne van de ANWB niet, want die is niet 1:1 aan een bankrekening gekoppeld. Die heeft slechts een incassomachtiging en saldo opvragen is er dan natuurlijk niet bij.GeEkIe schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:54:
[...]
Het is mij ooit gelukt met simpelweg saldo opvragen met de pas
Vandaar mijn suggestie om alleen de pas in te steken en door de pincodeprocedure te gaan. Als dat lukt, dan kun je daarna al afbreken. Dan heb je je eerste ‘transactie’ gedaan vermoed ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 31-08-2025 20:37 ]
<John O`Mill>
Dat zouden dan 2 verschillende activaties zijn. In mijn link staat een knop om je creditcard te activeren. Als ik die route volg dan is de conclusie dat deze reeds is geactiveerd. Dat is dus activeren via die procedure.xileS schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:52:
[...]
Ik heb je link aangeklikt en doorgeklikt naar de veelgestelde vragen en betalen in het buitenland:
https://www.rabobank.nl/p...uik-creditcard-buitenland
[...]
Zo te horen heb je dit niet gedaan, dus dit zal het dan zijn geweest.
In jouw link wordt gesuggereerd dat activeren moet door hem in Nederland te activeren (heb ik in Nederland gedaan via de link die ik gaf), door middel van gebruik in Nederland?
2 verschillende rabobank medewerkers hebben hier niets over gezegd dat dat nodig is om hem in nederland eerst te gebruiken. Als dit zo is dan vind ik dat wel een klacht waard richting Rabobank (dat de instructies waardeloos zijn en niet juist)
Is de eerste actie niet "bevestigen dat je hem ontvangen hebt"? Je wilt immers niet dat iemand anders de kaart ontvangt en deze kan gebruiken. Door online dus te bevestigen dat je de pas ontvangen hebt (/de pas te activeren) kan deze pas gebruikt worden. En vervolgens moet je, vaak, de eerste transactie "met de chip" doen waarbij dus ook gebruik pincode verplicht is. Dat dat laatste vervolgens verplicht in eigen land moet kan ik mij ook wel iets bij indenken wellicht.Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
Dat zouden dan 2 verschillende activaties zijn. In mijn link staat een knop om je creditcard te activeren. Als ik die route volg dan is de conclusie dat deze reeds is geactiveerd. Dat is dus activeren via die procedure.
In jouw link wordt gesuggereerd dat activeren moet door hem in Nederland te activeren (heb ik in Nederland gedaan via de link die ik gaf), door middel van gebruik in Nederland?
2 verschillende rabobank medewerkers hebben hier niets over gezegd dat dat nodig is om hem in nederland eerst te gebruiken. Als dit zo is dan vind ik dat wel een klacht waard richting Rabobank (dat de instructies waardeloos zijn en niet juist)
Ik snap je punt en het is idd niet duidelijk vermeld, maar ik 'vermoed' dat je een nieuwe pas 1x eerst in NL moet gebruiken om hem echt te activeren. Zo te horen is die daarvoor helemaal niet succesvol gebruikt in NL en zou dit mijn verklaring zijn.Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
Dat zouden dan 2 verschillende activaties zijn. In mijn link staat een knop om je creditcard te activeren. Als ik die route volg dan is de conclusie dat deze reeds is geactiveerd. Dat is dus activeren via die procedure.
Klantenservice medewerkers vertrouw ik eigenlijk al jaren niet standaard op en bellen is ook nooit het eerste wat ik doe. Je zou bovenstaande nog kunnen vragen of je het eerst in NL hoort te gebruiken zodat je het überhaupt in het buitenland kan gebruiken.
Als je kaart in NL zelfs niet werkt op punten waar die geaccepteerd wordt, dan zal er iets heel anders aan de hand zijn.
Iemand enig idee waar ik aan de bel kan trekken als mijn debitcard van de ABN niet werkt bij sommige online tokos?
Voornamelijk bij alles wat aangesloten is bij Stripe, wat sporadisch wel en niet werkt.
- Vorige maand geprobeerd subscription af te sluiten voor software wat via Stripe verliep en niet werkte.
- Gisteren nogmaals geprobeerd en toen werkte het wel.
- Vandaag probeer ik het bij GitHub om iemand te sponsoren, werkt het weer niet. Verloopt (blijkbaar) ook via Stripe. (Your payment method has been declined.)
Had 2 weken geleden contact proberen op te nemen met de ABN, maar kreeg een medewerker aan de lijn die überhaupt niet wist wat Stripe was of hoe ze de debitcard transacties kon terugzien/inzien. Weet nu niet echt waar ik moet zijn om dit potentieel opgelost te krijgen.
Voornamelijk bij alles wat aangesloten is bij Stripe, wat sporadisch wel en niet werkt.
- Vorige maand geprobeerd subscription af te sluiten voor software wat via Stripe verliep en niet werkte.
- Gisteren nogmaals geprobeerd en toen werkte het wel.
- Vandaag probeer ik het bij GitHub om iemand te sponsoren, werkt het weer niet. Verloopt (blijkbaar) ook via Stripe. (Your payment method has been declined.)
Had 2 weken geleden contact proberen op te nemen met de ABN, maar kreeg een medewerker aan de lijn die überhaupt niet wist wat Stripe was of hoe ze de debitcard transacties kon terugzien/inzien. Weet nu niet echt waar ik moet zijn om dit potentieel opgelost te krijgen.
Ik ben dan zo benieuwd naar waarom het niet lukte. Enige dat ik kan bedenken: het netwerk lag plat ergens in de keten.xileS schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:57:
Op enkele keren na dat ik contact op moest nemen, omdat 1 transactie niet lukte.
Het was jaren geleden in Uniqlo in Japan. Ik snapte er ook niks van dus had het contant betaald uiteindelijk en daarna contact gehad met de klantenservice en volgens mij kwam het op neer dat het een security iets was en daarna tijdens mijn reis geen problemen meer gehad.SAICRJMPM schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:15:
[...]
Ik ben dan zo benieuwd naar waarom het niet lukte. Enige dat ik kan bedenken: het netwerk lag plat ergens in de keten.
Wel merkte ik in Japan een hele andere manier van transactie verwerken van mijn Mastercard Debit. Van wat ik nog herinner werd een week later alles nog een keer extra afgeschreven en daarna de oude transactie opeens geannuleerd. M.a.w. ik had eerst een dubbele saldo nodig.
Laatste keer dat ik weer in Japan was geweest was dit niet meer zo (ook Mastercard Debit van dezelfde bank), dus inmiddels toch wat veranderd.
ABN is m.i. toch echt het eerste aanspreekpunt hiervoor. Zij geven de debitcard uit waar je ook voor betaald. Betaalproducten zijn hun core business nota bene en de nieuwe debit card wordt ook nadrukkelijk gepromoot dat je met je kaartgegevens wereldwijd kunt betalen.Phi schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:44:
Iemand enig idee waar ik aan de bel kan trekken als mijn debitcard van de ABN niet werkt bij sommige online tokos?
(...)
Laat je niet afschepen door medewerkers die het niet weten, dan zetten ze het maar uit naar een 2nd level of ander team.
Als ze geen enkele informatie hebben, omdat aan hun kant überhaupt niets zichtbaar is, dan moet je je tot de verkopende partij richten.
Denken jullie niet dat we in de EU over een jaar of 5 helemaal af zijn van VISA en Mastercard? Binnen ze EU waren ze toch druk bezig met een eigen systeem, de digitale Euro of Wero? Alleen mij is onduidelijk of dit ook het kaartensysteem omvat, want bijvoorbeeld Apple en Google Pay maken gebruik van het netwerk van Visa en Master.
Over 5 jaar zeker niet. Over 15 misschien….gpon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:36:
Denken jullie niet dat we in de EU over een jaar of 5 helemaal af zijn van VISA en Mastercard? Binnen ze EU waren ze toch druk bezig met een eigen systeem, de digitale Euro of Wero? Alleen mij is onduidelijk of dit ook het kaartensysteem omvat, want bijvoorbeeld Apple en Google Pay maken gebruik van het netwerk van Visa en Master.
Wero is vergelijkbaar met iDeal. En de digitale Euro moet een aanvulling zijn op het bestaande betaalsysteem, waaronder off-line betalingen.gpon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:36:
Beiden zijn in ieder geval geen complete vervanger van de huidige betaalkaart zoals wij die nu kennen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wellicht, de reiziger die buiten Europa komt heeft dan nog steeds een visa of mastercard lijkt me.La1974 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:39:
[...]
Over 5 jaar zeker niet. Over 15 misschien….
@glatuin Of gewoon echt geld.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de manier waarop we over 5 jaar betalingen verrichten, en welke bedrijven hierin dan diensten aanbieden. En dan heb ik het over toonbankbetalingen.gpon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:36:
Als je naar Nederland (en bv ook Scandinavische landen) kijkt, zag je een snelle ontwikkeling naar in eerste instantie de betaalkaart en nu contactloos. Bij die laatste ook steeds meer verschuiving van de betaalkaart naar mobile devices. Cash-aandeel werd steeds kleiner maar zal op een punt komen dat dit in aandeel stabiliseert, het zal ook nog wel blijven gezien het maatschappelijk belang (en als backup bij storingen/hacks).
Anderzijds zie je betaalsystemen ontstaan die alleen maar gebruik maken van een smartphone. Swish in Zweden is daar denk ik wel het beste voorbeeld van (het wordt daar ook door veel bedrijven aangeboden).
En dan nu de ontwikkeling van Wero door grootbanken in Europa, voor zowel online (is nu focus op) en offline.
Het voordeel van Wero is dat het van veel grote banken is dus gelijk een groot klantenbestand.
Voor de consument moet het vooral makkelijk zijn en niet te veel kosten.
Ik zie het wel gebeuren dat op termijn (dat is denk ik wel wat langer dan 5 jaar) we in EU/Europa zijn overgestapt naar iets anders dan MC/Visa. Wero heeft hiervoor de beste kansen.
Ik vind het lastig inschatten of dat nog via EMV-standaard gaat, of dat we bv een QR-code moeten gaan scannen.
De vraag of de traditionele kaartschema's nog bestaan heeft denk ik meer te maken wat de ontwikkelingen buiten Europa zijn. Want toeristen moeten ook kunnen betalen.
Nog in 2026 is het volgens de planning de bedoeling om NFC point-of-sale betalingen mogelijk te maken.
Omdat er geen tussenpartijen meer zijn in de betalingen (het is in feite een directe overboeking van rekeningnummer naar rekeningnummer) zal Wero minder kosten met zich meebrengen dus ik verwacht dat de banken en bedrijven het stevig zullen promoten. Het is niet onaannemelijk dat over 5 jaar misschien wel de helft van de POS betalingen met de mobiel met Wero zal gebeuren.
Op dit moment mogen bedrijven nog geen kosten, verbonden aan betalingen, direct en zichtbaar rekenen aan klanten, maar moeten dit verdisconteren over alle klanten. Het lijkt mij goed mogelijk dat de EU omwille van kostenefficiëntie van het betalingsverkeer en de strategische autonomie van de EU, na de introductie van Wero, op termijn met een regeling komt om dit juist wél mogelijk te maken. Juist dan zal de acceptatie van Wero snel gaan.
Omdat er geen tussenpartijen meer zijn in de betalingen (het is in feite een directe overboeking van rekeningnummer naar rekeningnummer) zal Wero minder kosten met zich meebrengen dus ik verwacht dat de banken en bedrijven het stevig zullen promoten. Het is niet onaannemelijk dat over 5 jaar misschien wel de helft van de POS betalingen met de mobiel met Wero zal gebeuren.
Op dit moment mogen bedrijven nog geen kosten, verbonden aan betalingen, direct en zichtbaar rekenen aan klanten, maar moeten dit verdisconteren over alle klanten. Het lijkt mij goed mogelijk dat de EU omwille van kostenefficiëntie van het betalingsverkeer en de strategische autonomie van de EU, na de introductie van Wero, op termijn met een regeling komt om dit juist wél mogelijk te maken. Juist dan zal de acceptatie van Wero snel gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door GeEkIe op 05-09-2025 11:55 . Reden: aanvulling ]
Waarmee cash onbetaalbaar wordt. Lijkt mij dus niet dat dat gaat gebeuren. (Extra kosten voor vals geld, of controle apparatuur + tijd die controle kost of je doet het niet en loopt soms tegen de lamp met een vals biljet dat je niet kwijt komt; Kosten voor het storten (de daadwerkelijke kosten, en de tijd die het kost om te storten of de kosten voor een geldtransport bedrijf); Etc etc)GeEkIe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:37:
Op dit moment mogen bedrijven nog geen kosten, verbonden aan betalingen, direct en zichtbaar rekenen aan klanten, maar moeten dit verdisconteren over alle klanten. Het lijkt mij goed mogelijk dat de EU omwille van kostenefficiëntie van het betalingsverkeer, na de introductie van Wero, op termijn met een regeling komt om dit juist wél mogelijk te maken. Juist dan zal de acceptatie van Wero snel gaan.
Cash zal uiteraard uitgezonderd blijven omdat dat een maatschappelijk belangrijke functie heeft.RobertMe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:41:
[...]
Waarmee cash onbetaalbaar wordt. Lijkt mij dus niet dat dat gaat gebeuren. (Extra kosten voor vals geld, of controle apparatuur + tijd die controle kost of je doet het niet en loopt soms tegen de lamp met een vals biljet dat je niet kwijt komt; Kosten voor het storten (de daadwerkelijke kosten, en de tijd die het kost om te storten of de kosten voor een geldtransport bedrijf); Etc etc)
Als je denkt dat Wero vervolgens MasterCard en Visa uit de markt zal drukken zullen ze wel moeten. Naast de incidenten die jij noemt zullen er ook genoeg mensen zijn die helemaal niet kunnen of willen betalen met de telefoon. Als in: ouderen / digibeten bv.GeEkIe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:56:
Wat ik mij nou al een tijd afvraag is of Wero op termijn naast NFC-betalen met de telefoon ook komt met een bankpas met NFC, zodat je altijd een backup hebt als je batterij op is of als je geen telefoon bij je hebt.
Of bezwaar tegen gebruik van Google Pay / Apple Pay. Waarbij Wero hoop ik dan wel met een eigen oplossing / app komt (op Android, en ik meen dat op iOS de NFC chip intussen ook volledig is vrijgegeven, in ieder geval in de EU, waardoor Wero daar ook een eigen app kan maken). Sinds mijn NL grootbank geen mobiel betalen meer ondersteund via hun eigen app doe ik in ieder geval weer met de pas betalen. Google hoeft niet te weten waar ik hoeveel betaal.
PSN
Dat is precies mijn gedachte: niet iedereen zal/wil met een smartphone kunnen werken.RobertMe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:01:
[...]
Als je denkt dat Wero vervolgens MasterCard en Visa uit de markt zal drukken zullen ze wel moeten. Naast de incidenten die jij noemt zullen er ook genoeg mensen zijn die helemaal niet kunnen of willen betalen met de telefoon. Als in: ouderen / digibeten bv.
Wero is in feite slechts een facilitatie van het koppelen van rekeningnummers zodat er een directe account-to-account betaling mogelijk wordt. Het maakt dus geen gebruik van derden netwerken, en betalingen lopen niet via Google/Apple Pay. Vermoedelijk maakt het slechts gebruik van de EMV standaard.Of bezwaar tegen gebruik van Google Pay / Apple Pay. Waarbij Wero hoop ik dan wel met een eigen oplossing / app komt (op Android, en ik meen dat op iOS de NFC chip intussen ook volledig is vrijgegeven, in ieder geval in de EU, waardoor Wero daar ook een eigen app kan maken). Sinds mijn NL grootbank geen mobiel betalen meer ondersteund via hun eigen app doe ik in ieder geval weer met de pas betalen. Google hoeft niet te weten waar ik hoeveel betaal.
Wero en ideał is iets heel anders dan de traditionele card systems zoals Mastercard Visa en JCB. iDEAL is en was altijd een soort payment processor, gericht op online betalingen. Visa en Mastercard is nog altijd zeer dominant in het straatbeeld. In de AH of Jumbo kun je straks niet met iDEAL of Wero afrekenen, ben je alsnog afhankelijk van Visa of Master.YakuzA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:12:
Ik dacht dat ik het verkeerde topic had aangeklikt, want het Wero topic is hier:
iDEAL wordt Wero
Je kan met Wero straks overal betalen, ook in winkels.gpon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:31:
[...]
Wero en ideał is iets heel anders dan de traditionele card systems zoals Mastercard Visa en JCB. iDEAL is en was altijd een soort payment processor, gericht op online betalingen. Visa en Mastercard is nog altijd zeer dominant in het straatbeeld. In de AH of Jumbo kun je straks niet met iDEAL of Wero afrekenen, ben je alsnog afhankelijk van Visa of Master.
Het is wel expliciet het doel van Wero om B2C in de retail toe te gaan passen. Maar hoe dat er straks uit gaat zien is nog onbekend. En het zal sowieso nog jaren duren voordat de acceptatie hoog zal zijn.gpon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:31:
[...]
Wero en ideał is iets heel anders dan de traditionele card systems zoals Mastercard Visa en JCB. iDEAL is en was altijd een soort payment processor, gericht op online betalingen. Visa en Mastercard is nog altijd zeer dominant in het straatbeeld. In de AH of Jumbo kun je straks niet met iDEAL of Wero afrekenen, ben je alsnog afhankelijk van Visa of Master.
Zelfs de omschakeling van Maestro naar Mastercard duurt al jaren (waarvan dit topic van akte is). En dat is gewoon binnen dezelfde payment provider!
EPI heeft al redelijk aangegeven hoe het eruit gaat zien, namelijk met NFC op telefoon betalen aan een POS.japie06 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:41:
[...]
Het is wel expliciet het doel van Wero om B2C in de retail toe te gaan passen. Maar hoe dat er straks uit gaat zien is nog onbekend. En het zal sowieso nog jaren duren voordat de acceptatie hoog zal zijn.
Dat dit lang duurde was doordat de overgang tot gevolg had dat de pas niet meer overal te gebruiken was. Dat zal met Wero niet het geval zijn.Zelfs de omschakeling van Maestro naar Mastercard duurt al jaren (waarvan dit topic van akte is). En dat is gewoon binnen dezelfde payment provider!
[ Voor 35% gewijzigd door GeEkIe op 05-09-2025 13:10 . Reden: correctie & verbetering & aanvulling ]
Hoezo dat niet? Wero bestaat nu niet eens. Dus betaalterminals die nu verkocht worden ondersteunen helemaal geen Wero. Dit terwijl Debit MasterCard al vele jaren bestaat, en er nog steeds terminals waren die het niet ondersteunde.GeEkIe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:45:
[...]
Dat dit lang duurde was doordat de overgang tot gevolg had dat de pas niet meer overal te gebruiken was. Dat zal met Wero niet het geval zijn.
En ja, sure, Wero kan theoretisch ook met een eigen losse oplossing/betaalterminal komen zodat verkopers niet hun dure terminal hoeven te vervangen. Maar ook een tweede terminal er naast zal niet gratis zijn. Nog los van dat niet van vandaag of morgen ineens in alle winkels (in heel Europa) een "Wero terminal" kan staan (simpelweg omdat je niet op tijd van een dag even honderdduizenden? miljoenen? van die dingen produceert en op elke mogelijke plek aflevert. Zelfs al geef je ze gratis weg).
Wero bestaat nu al ruim een jaar.RobertMe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:57:
[...]
Hoezo dat niet? Wero bestaat nu niet eens. Dus betaalterminals die nu verkocht worden ondersteunen helemaal geen Wero. Dit terwijl Debit MasterCard al vele jaren bestaat, en er nog steeds terminals waren die het niet ondersteunde.
Alle terminals werken volgens de EMV standaard. Bovendien kan de software van de terminal geüpgraded worden. Er is dus geen aparte terminal nodig.En ja, sure, Wero kan theoretisch ook met een eigen losse oplossing/betaalterminal komen zodat verkopers niet hun dure terminal hoeven te vervangen. Maar ook een tweede terminal er naast zal niet gratis zijn. Nog los van dat niet van vandaag of morgen ineens in alle winkels (in heel Europa) een "Wero terminal" kan staan (simpelweg omdat je niet op tijd van een dag even honderdduizenden? miljoenen? van die dingen produceert en op elke mogelijke plek aflevert. Zelfs al geef je ze gratis weg).
Daarnaast heeft EPI zelf aangegeven eind volgend jaar al met POS betalingen via NFC te beginnen. Lees eerdere berichtjes, het Wero topic, EPI mediaberichten op hun website, en natuurlijk de Wiki over Wero
Wat ik bedoelde is dat het in de praktijk nog niet bestaat. En dat geef je zelf ook aan, want je haalt aan dat ze zelf aangeven dat het pas vanaf eind 2026 (mogelijk) zal werken. Voor nu is het allemaal nog theorie dus.
Zeg dat tegen de winkels die toch hun terminal moesten vervangen omdat Debit MC niet werkte/zou gaan werken. Terminals die nu verkocht worden zijn niet gecertificeerd voor de "niet bestaande" Wero. En of dat vervolgens via een software update alsnog wordt toegevoegd? De aanbieders zullen liever een nieuwe terminal verkopen[...]
Alle terminals werken volgens de EMV standaard. Bovendien kan de software van de terminal geüpgraded worden.
En al komt een software update er betekent ook dat niet dat die ineens overal op staat. Volgens mij ging dat nog steeds niet bij de parkeerautomaten? Wel nieuwe automaten maar nog steeds geen Debit acceptatie en een zeer moeizame uitrol van de benodigde update.
Dat stelde ik ook niet perse. Het was meer een idee voor als alternatief om een volledig nieuwe terminal te kopen. Dat je niet voor honderden euro's een nieuwe terminal hoeft te kopen met "batteries included" (dus MC debit + credit, Visa debit + credit, Wero, uitlezen via chip en contactloos, ...) dat je gratis / veel goedkoper een "Wero only" apparaat zou kunnen krijgen (zonder ondersteuning voor de chip bv, en alleen contactloos als dat de enige Wero optie zou zijn). Om via die weg dus de adaptatie te verhogen (een Wero only terminal krijg je makkelijker aan de man gebracht als die relatief / heel goedkoop is ten opzichte van de oude terminal vervroegd moeten afschrijven en weer een hele nieuwe moeten kopen voor honderden euro's, want klanten kunnen nu toch gewoon betalen? Waarom moet die oude terminal weg? Hetzelfde als dat de oude terminals die geen Debit MC / Visa Debit ondersteunde maar moeizaam vervangen werden).Er is dus geen aparte terminal nodig.
Eens. Hoe het precies wordt geïmplementeerd weten we niet. Wat we wel weten is dat EPI heeft aangegeven einde volgend jaar met NFC betalen te komen bij POS.RobertMe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:23:
[...]
Wat ik bedoelde is dat het in de praktijk nog niet bestaat. En dat geef je zelf ook aan, want je haalt aan dat ze zelf aangeven dat het pas vanaf eind 2026 (mogelijk) zal werken. Voor nu is het allemaal nog theorie dus.
[...]
Zeg dat tegen de winkels die toch hun terminal moesten vervangen omdat Debit MC niet werkte/zou gaan werken. Terminals die nu verkocht worden zijn niet gecertificeerd voor de "niet bestaande" Wero. En of dat vervolgens via een software update alsnog wordt toegevoegd? De aanbieders zullen liever een nieuwe terminal verkopen
En al komt een software update er betekent ook dat niet dat die ineens overal op staat. Volgens mij ging dat nog steeds niet bij de parkeerautomaten? Wel nieuwe automaten maar nog steeds geen Debit acceptatie en een zeer moeizame uitrol van de benodigde update.
[...]
Dat stelde ik ook niet perse. Het was meer een idee voor als alternatief om een volledig nieuwe terminal te kopen. Dat je niet voor honderden euro's een nieuwe terminal hoeft te kopen met "batteries included" (dus MC debit + credit, Visa debit + credit, Wero, uitlezen via chip en contactloos, ...) dat je gratis / veel goedkoper een "Wero only" apparaat zou kunnen krijgen (zonder ondersteuning voor de chip bv, en alleen contactloos als dat de enige Wero optie zou zijn). Om via die weg dus de adaptatie te verhogen (een Wero only terminal krijg je makkelijker aan de man gebracht als die relatief / heel goedkoop is ten opzichte van de oude terminal vervroegd moeten afschrijven en weer een hele nieuwe moeten kopen voor honderden euro's, want klanten kunnen nu toch gewoon betalen? Waarom moet die oude terminal weg? Hetzelfde als dat de oude terminals die geen Debit MC / Visa Debit ondersteunde maar moeizaam vervangen werden).
Zijn er meer mensen die issues hebben met de ABN pas en Amazon? En dan specifiek recurring kosten (S3)?
De pas toevoegen als betaalmethode is geen probleem, je moet ook geld overmaken als check, maar betaling heeft nu al 2x op rij gefaald.
De pas toevoegen als betaalmethode is geen probleem, je moet ook geld overmaken als check, maar betaling heeft nu al 2x op rij gefaald.
Interessante discussie over Wero. Ik snap de voordelen, maar voorlopig blijf ik toch bij mijn Mastercard/Visa.
De reden is simpel: een betaling via iDEAL of Wero is onherroepelijk. Gaat er iets mis (product niet geleverd, fraude), dan is je geld weg. Bij een debet/creditcard heb je via een chargeback-procedure een belangrijk vangnet.
Eigenlijk is het een duidelijke afweging:
iDEAL/Wero: Meer zekerheid voor de ondernemer.
Visa/Mastercard: Meer bescherming voor de consument.
Voor mij persoonlijk weegt die consumentenbescherming zwaarder.
De reden is simpel: een betaling via iDEAL of Wero is onherroepelijk. Gaat er iets mis (product niet geleverd, fraude), dan is je geld weg. Bij een debet/creditcard heb je via een chargeback-procedure een belangrijk vangnet.
wero ≠ iDeal. Wero kent een charge backmogelijkheid net als credit cards.glatuin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:39:
Interessante discussie over Wero. Ik snap de voordelen, maar voorlopig blijf ik toch bij mijn Mastercard/Visa.
Inderdaad: Wero zal zowel chargeback als payment-on-delivery krijgen.
Zullen we Wero weer in het wero-topic laten?
<John O`Mill>
Zoek even terug in het topic, er was iemand die problemen had met ABN en recurring betalingen aan Apple.Tralapo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:41:
Zijn er meer mensen die issues hebben met de ABN pas en Amazon? En dan specifiek recurring kosten (S3)?
Idd meerdere mensen die problemen met de recurring payments hebben gemeld.Wally2002 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:33:
[...]
Zoek even terug in het topic, er was iemand die problemen had met ABN en recurring betalingen aan Apple.
PSN
Voor mij zou het heel simpel zijn: als ik voor Wero met een rete omslachtig systeem moet gaan werken op basis van QR-codes ipv een hele simpele en razendsnelle NFC-betaling, dan blijf ik lekker bij VISA/MC en bekijken ze het maar lekker met Wero.Wally2002 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:27:
[...]
Ik vind het lastig inschatten of dat nog via EMV-standaard gaat, of dat we bv een QR-code moeten gaan scannen.
Ik was laatst in een land waar ze een betaalsysteem hebben op basis van QR-codes, wat een gelazer zie je daarmee bij de kassa’s. Alsof mensen ter plekke alle trage stappen van iDeal moeten doorlopen; en de wachtrij blijft letterlijk groeien terwijl de kassier geduldig wacht tot de transactie is afgerond. Echt heerlijk om met Apple Pay (MasterCard) gewoon met 2 seconden klaar te zijn en door te kunnen lopen.
Nu ga ik er overigens vanuit dat áls er een QR systeem komt, dat dit dan náást NFC is. Maar nooit de enige betaalmethode is. Als dat wel zo is, dan lachen MC/VISA/Discover/AMEX zichzelf helemaal kapot en sterft het alternatief een stille dood voor PoS. Zéker nu MC/VISA meer gemeengoed gaan worden door het afsterven van Maestro/V-Pay, waardoor ook online betalingen via iDealwat meer onder druk zullen komen te staan.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 09-09-2025 01:42 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
In zuidoost Azië en China krijg je een qr code op het schermpje van de pos.
Heeft inderdaad ook niet mijn voorkeur maar dan moet je straks maar net hopen dat je Apple Pay of Google Pay aan het nieuwe Europese systeem kunt koppelen.
Heeft inderdaad ook niet mijn voorkeur maar dan moet je straks maar net hopen dat je Apple Pay of Google Pay aan het nieuwe Europese systeem kunt koppelen.
EPI heeft aangekondigd dat zij naast QR-code ook met NFC zal werken.WhatsappHack schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:41:
[...]
Voor mij zou het heel simpel zijn: als ik voor Wero met een rete omslachtig systeem moet gaan werken op basis van QR-codes ipv een hele simpele en razendsnelle NFC-betaling, dan blijf ik lekker bij VISA/MC en bekijken ze het maar lekker met Wero.Onacceptabel.
Ik was laatst in een land waar ze een betaalsysteem hebben op basis van QR-codes, wat een gelazer zie je daarmee bij de kassa’s. Alsof mensen ter plekke alle trage stappen van iDeal moeten doorlopen; en de wachtrij blijft letterlijk groeien terwijl de kassier geduldig wacht tot de transactie is afgerond. Echt heerlijk om met Apple Pay (MasterCard) gewoon met 2 seconden klaar te zijn en door te kunnen lopen.
Nu ga ik er overigens vanuit dat áls er een QR systeem komt, dat dit dan náást NFC is. Maar nooit de enige betaalmethode is. Als dat wel zo is, dan lachen MC/VISA/Discover/AMEX zichzelf helemaal kapot en sterft het alternatief een stille dood voor PoS. Zéker nu MC/VISA meer gemeengoed gaan worden door het afsterven van Maestro/V-Pay, waardoor ook online betalingen via iDealwat meer onder druk zullen komen te staan.
En dan is 2 seconden nog lang, vind ik. Met mobiel ook nog wel eens dat ik hem wat beter moet positioneren, of nogmaals aanbieden. Dan duurt het nog wat langer. Enige reden dat ik voor mobiel boven pas kies met contactloos, is dat ik bij mobiel al cardholder verificatie heb gedaan met mijn vingerafdruk.WhatsappHack schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:41:
[...]
Echt heerlijk om met Apple Pay (MasterCard) gewoon met 2 seconden klaar te zijn en door te kunnen lopen.
Snelheid is dus inderdaad alles. Dat was ook de grote klacht toen we PIN en magneetstrip verlieten, want dat ging nog een stukje sneller (buiten pincode invoeren).
[ Voor 13% gewijzigd door celshof op 10-09-2025 16:11 ]
Het zou mooi zijn als je straks WERO zou kunnen gebruiken onder Apple Pay.WhatsappHack schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:41:
[...]
Voor mij zou het heel simpel zijn: als ik voor Wero met een rete omslachtig systeem moet gaan werken op basis van QR-codes ipv een hele simpele en razendsnelle NFC-betaling, dan blijf ik lekker bij VISA/MC en bekijken ze het maar lekker met Wero.Onacceptabel.
Als wero ooit echt geïntroduceerd wordt, kun je dat inderdaad in het wero topic meldengpon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:27:
[...]
Het zou mooi zijn als je straks WERO zou kunnen gebruiken onder Apple Pay.
Voorlopig is dat nog net zo onbestaand als de ING MC Debit kaarten
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 11:30 ]
PSN
Je moet eerst nog authentificatie toepassen, dus face-id of vingerafdruk. Ik denk dat je daar meer tijd mee kwijt bent.celshof schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:10:
[...]
En dan is 2 seconden nog lang, vind ik. Met mobiel ook nog wel eens dat ik hem wat beter moet positioneren, of nogmaals aanbieden. Dan duurt het nog wat langer. Enige reden dat ik voor mobiel boven pas kies met contactloos, is dat ik bij mobiel al cardholder verificatie heb gedaan met mijn vingerafdruk.
Snelheid is dus inderdaad alles. Dat was ook de grote klacht toen we PIN en magneetstrip verlieten, want dat ging nog een stukje sneller (buiten pincode invoeren).
De snelheid van betalingen gaat komende jaren nog verbeteren omdat veel oude POS vervangen gaan worden met de nieuwere generatie met verbeterde NFC versie en SoC. Enig nadeel is dat deze vaker aan 5G hangen dan aan het bedrade netwerk zoals glasvezel. Vaak hebben ze aan de kassa nog van die oudere machines hangen terwijl de portable net vervangen is. Met beiden nooit problemen gehad.
Er is inderdaad een Wero topic, waar je ook kan lezen dat de introductie van Wero oa juist is bedoeld om strategische autonomie te bereiken; dat doe je niet door alsnog afhankelijk van Apple pay te blijven. Bovendien is mij niet duidelijk waarom je in een betaling met Wero nóg een partij zou betrekken, wat het onveiliger en trager maakt. En het voegt sowieso helemaal niks toe!gpon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:27:
[...]
Het zou mooi zijn als je straks WERO zou kunnen gebruiken onder Apple Pay.
[ Voor 6% gewijzigd door GeEkIe op 11-09-2025 11:37 ]
Als ik het goed begrijp is de NFC chip onder druk van de EU sinds kort opengesteld door Apple. Toch blijf ik liever bij Apple Pay omdat dit soepel werkt en als ik daarbij gebruik kan maken van het Europese netwerk van WERO, dan ben ik weg bij Mastercard. Want voor de duidelijkheid, Apple Pay en Google Pay zijn geen betaalnetwerken.GeEkIe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:36:
[...]
Er is inderdaad een Wero topic, waar je ook kan lezen dat de introductie van Wero oa juist is bedoeld om strategische autonomie te bereiken; dat doe je niet door alsnog afhankelijk van Apple pay te blijven. Bovendien is mij niet duidelijk waarom je in een betaling met Wero nóg een partij zou betrekken, wat het onveiliger en trager maakt. En het voegt sowieso helemaal niks toe!
We hebben eerder bij de Nederlandse banken bij Android gezien toen zij weigerden gebruik te maken van Google Pay en allen hun eigen implementatie deden, dat er veel meer bugs en problemen waren.
De reden waarom ik eigenlijk niets meer met Mastercard of VISA te maken wil hebben is vooral vanwege het feit dat zij zich bemoeien met de content en hun eigen conservatief moralistische moraal op willen leggen waardoor contentmakers beperkt worden. De enige vrijplaats op dit moment is Japan, omdat zij een grote interne markt hebben en niet afhankelijk zijn van Visa en Master.
Heb anders nooit problemen gehad bij de Android implementatie van ING. Helaas is die om zeep geholpen en is er alleen Google Pay beschikbaar.gpon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:46:
[...]
We hebben eerder bij de Nederlandse banken bij Android gezien toen zij weigerden gebruik te maken van Google Pay en allen hun eigen implementatie deden, dat er veel meer bugs en problemen waren.
Ik neem aan dat Apple Pay genoemd wordt ivm het grote gemak bij betalen. Zoals uit de discussie hiervoor ook al bleek moet het betalen voor veel mensen zo makkelijk en snel als mogelijk lopen.GeEkIe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:36:
[...]
Er is inderdaad een Wero topic, waar je ook kan lezen dat de introductie van Wero oa juist is bedoeld om strategische autonomie te bereiken; dat doe je niet door alsnog afhankelijk van Apple pay te blijven. Bovendien is mij niet duidelijk waarom je in een betaling met Wero nóg een partij zou betrekken, wat het onveiliger en trager maakt. En het voegt sowieso helemaal niks toe!
Op dit moment scoort Apple Pay hierin gewoon goed.
Wat er onveiliger aan is hangt denk ik vooral aan je perspectief af, het is in ieder geval voor alle bij betalingen betrokken partijen veilig genoeg.
Trager valt ook wel mee, althans ik merk geen verschil tussen een contactloze betaling met een fysieke kaart vs Apple Pay.
Elke extra tussenlaag verhoogt het aanvalsoppervlak en maakt het dus onveiliger.Wally2002 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:52:
[...]
Wat er onveiliger aan is hangt denk ik vooral aan je perspectief af, het is in ieder geval voor alle bij betalingen betrokken partijen veilig genoeg.
Elke extra tussenlaag maakt de communicatieketen langer en maakt het dus trager.Trager valt ook wel mee, althans ik merk geen verschil tussen een contactloze betaling met een fysieke kaart vs Apple Pay.
Kleine toevoeging aan de Wero discussie (maar verder off-topic): ik woon in Duitsland en daar is Wero vorige week toegevoegd als Tikkie-achtige functie bij mijn bank (ING Deutschland): dus met als doel makkelijk geld over te kunnen maken naar contacten, zonder daarvoor hun rekeninggegevens te hebben.
Voor de rest nog weinig gehoord over Wero en invoering in winkels e.d.
POS komt in '26.Malfoi schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:34:
Kleine toevoeging aan de Wero discussie (maar verder off-topic): ik woon in Duitsland en daar is Wero vorige week toegevoegd als Tikkie-achtige functie bij mijn bank (ING Deutschland): dus met als doel makkelijk geld over te kunnen maken naar contacten, zonder daarvoor hun rekeninggegevens te hebben.
Puur theoretisch gezien heb je uiteraard gelijk, maar of het in de praktijk ook daadwerkelijk problemen oplevert?GeEkIe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:57:
[...]
Elke extra tussenlaag verhoogt het aanvalsoppervlak en maakt het dus onveiliger.
Puur theoretisch gezien heb je uiteraard gelijk, maar of het in de praktijk ook merkbaar trager is voor de gebruiker?[...]
Elke extra tussenlaag maakt de communicatieketen langer en maakt het dus trager.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik wil dit verzoek herhalen, omdat het helaas nog niet tot iedereen is doorgedrongen. Voor het gemak: hier staat het wero topic.
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:37:
Zullen we Wero weer in het wero-topic laten?