• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
De betaalvereniging Nederland meldt dat "Nederland op tijd klaar is voor nieuwe Debitkaarten".
Buitenlandse bezoekers en Nederlanders met nieuwe betaalpassen van de merken Debit Mastercard en Visa Debit kunnen daarmee in de meeste Nederlandse winkels betalen. Hiermee wordt het project Debit Card Acceptatie (DCA) succesvol afgesloten. Dit project van Betaalvereniging Nederland samen met toonbankinstellingen, terminalleveranciers, transactieverwerkers, banken, Visa en Mastercard, had tot doel om vóór het einde van 2022 het merendeel van de betaalautomaten in Nederland aan te passen of te vervangen zodat ze geschikt zijn voor deze nieuwe ‘debitkaarten’.

[...]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:06
japie06 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:28:
De betaalvereniging Nederland meldt dat "Nederland op tijd klaar is voor nieuwe Debitkaarten".

[...]
Interessant wanneer de banken overstappen, nog geen nederlandse bank biedt een debit visa of mastercard aan.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik gok dat je grootbank bedoelt, want Bunq is al gestopt met uitgeven van Maestro kaarten, zie: michael4500 in "Mastercard stopt met Maestro"

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
Ik heb toevallig deze week een nieuwe SNS pas gehad, en daar staat VPay op. Dat is dus ook geen Maestro kaart meer.

Home Assistant configuratie

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:42:
Ik heb toevallig deze week een nieuwe SNS pas gehad, en daar staat VPay op. Dat is dus ook geen Maestro kaart meer.
Vpay is de 'maestro-variant' van VISA. VPay wordt uiteindelijk VISA debit.
TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:42:
Nee maar die werden al uitgegeven, net als dat de ING voornamelijk VPay passen was gaan uitgeven. (Wel apart trouwens bij ING, als je dan je VPay pas toevoegde aan Apple Pay maakten ze een virtuele Maestro-pas aan en voegde die toe.) VPay gaat dus ook verdwijnen, op het zelfde moment als dat MasterCard stopt met Maestro-uitgifte stopt VISA met VPay. Dat wordt VISA Debit. Je VPay pas zal wel gewoon blijven werken totdat de geldigheid voorbij is.

[Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 20-01-2023 15:26]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• TheFes
WhatsappHack schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Nee maar die werden al uitgegeven, net als dat de ING voornamelijk VPay passen was gaan uitgeven. (Wel apart trouwens bij ING, als je dan je VPay pas toevoegde aan Apple Pay maakten ze een virtuele Maestro-pas aan en voegde die toe.) VPay gaat dus ook verdwijnen, op het zelfde moment als dat MasterCard stopt met Maestro-uitgifte stopt VISA met VPay. Dat wordt VISA Debit. Je VPay pas zal wel gewoon blijven werken totdat de geldigheid voorbij is.
Aah, oke
Waarom die tussenstap naar VPay dan (bij zowel ING als Maestro). Mijn vorige SNS pas was namelijk wel Maestro.

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-03 08:21
VPay gaat dus ook verdwijnen, op het zelfde moment als dat MasterCard stopt met Maestro-uitgifte stopt VISA met VPay. Dat wordt VISA Debit.
Aub eerst dingen checken voor je ze schrijft. VPay blijft vooralsnog gewoon. Het zal ooit wel stoppen, maar Visa heeft momenteel nergens gezegd dat VPay wordt gestopt.

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-03 13:30
SNS geeft al een tijdje beide passen uit (Net zoals de ING).
Als je een nieuwe pas aanvraagt kan dit zowel een Maestro als Vpay pas worden.
[...]
Wel apart trouwens bij ING, als je dan je VPay pas toevoegde aan Apple Pay maakten ze een virtuele Maestro-pas aan en voegde die toe.
[...]
ING geeft alleen fysieke Vpay passen uit, geen virtuele, die zijn altijd Maestro. Technisch gezien zijn de pas op je mobiel en de fysieke twee losstaande passen. Je voegt dus geen bestaande VPay pas toe, maar vraagt de ING via de app om een nieuwe te genereren om deze toe te voegen aan Apple Pay.

• martijnsch
davides schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Aub eerst dingen checken voor je ze schrijft. VPay blijft vooralsnog gewoon. Het zal ooit wel stoppen, maar Visa heeft momenteel nergens gezegd dat VPay wordt gestopt.
In alle nieuwsartikelen over Maestro staat niet expliciet dat Vpay ook stopt, maar wel dat alle kaarten vervangen gaan worden door Visa Debit. Is dus een beetje potato, potahto?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:17
TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Aah, oke
Waarom die tussenstap naar VPay dan (bij zowel ING als Maestro). Mijn vorige SNS pas was namelijk wel Maestro.
Omdat er tot nu toe nog geen enkele bank is die debit passen uit geeft (Bunq heeft het wel aangekondigd dat ze dat op korte termijn gaan doen).
Daarnaast zijn de betaalterminals etc pas in november / december geupdate voor ondersteuning van de debit passen. Echter zijn er natuurlijk ook weer voldoende terminals die niet geupdate (kunnen) worden.
Lijkt mij dus dat zeker van de grootbanken geen enkele vooraan wil staan met een grote uitrol en vervolgens een hoop slechte publiciteit over zich heen krijgen "omdat klanten niet kunnen pinnen". Dus laat Bunq maar als proefkonijn spelen en als dat goed gaat zullen ze wel eens volgen.

Pas van mij (bij Rabo) is geldig tot juli of augustus meen ik. Ik gok zomaar dat ik vervolgens ook een nieuwe Maestro of Vpay pas zal krijgen (geen ide of Rabo ooit Vpay gebruikt heeft).
En afgelopen week een rekening bij OpenBank geopend, naar hoe het er naar uit ziet krijg ik ook daar een Maestro pas (tenzij al hun teksten en afbeeldingen van de pas (designs) outdated zijn)

• TheFes
RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Omdat er tot nu toe nog geen enkele bank is die debit passen uit geeft (Bunq heeft het wel aangekondigd dat ze dat op korte termijn gaan doen).
Daarnaast zijn de betaalterminals etc pas in november / december geupdate voor ondersteuning van de debit passen. Echter zijn er natuurlijk ook weer voldoende terminals die niet geupdate (kunnen) worden.
Lijkt mij dus dat zeker van de grootbanken geen enkele vooraan wil staan met een grote uitrol en vervolgens een hoop slechte publiciteit over zich heen krijgen "omdat klanten niet kunnen pinnen". Dus laat Bunq maar als proefkonijn spelen en als dat goed gaat zullen ze wel eens volgen.

Pas van mij (bij Rabo) is geldig tot juli of augustus meen ik. Ik gok zomaar dat ik vervolgens ook een nieuwe Maestro of Vpay pas zal krijgen (geen ide of Rabo ooit Vpay gebruikt heeft).
En afgelopen week een rekening bij OpenBank geopend, naar hoe het er naar uit ziet krijg ik ook daar een Maestro pas (tenzij al hun teksten en afbeeldingen van de pas (designs) outdated zijn)
Ik bedoel dus meer waarom ik niet gewoon een nieuwe Maestro pas van SNS krijg.

• RobertMe
TheFes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Verkrijgbaarheid? Kosten*? Beter op langere termijn? Mastercard stopt ergens deze zomer dan met de uitgifte van Maestro passen. Wellicht wilt SNS ook daarna nog met "oude" passen / proven technology blijven werken? Lees: niet vanaf die datum over moeten naar Mastercard / Visa Debit. Of ze dan pas in de zomer Vpay passen uitgeven of nu al maakt niet veel uit, aangezien de adoptie van Maestro vs Vpay hetzelfde is.

* Ik kan mij best indenken dat Mastercard in aanloop naar het stopzetten van de productie van Maestro passen ook de prijs opvoert als incentive om ze niet meer te (ver)kopen / om een run te voorkomen / ...

• martijnsch
[...]

Nogmaals, ING en SNS delen willekeurig zowel Maestro als Vpay uit.
Daarom kreeg je de ene keer een Maestro en de andere keer een Vpay.
Als je nu opnieuw een pas aanvraagt kan het zowel een Vpay als Maestro worden.
Dit doen ze al sinds 2018.

Zij doen dit om niet teveel afhankelijk te zijn van één partij.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De sns geeft gewoon net zoals andere banken beiden uit:
https://www.snsbank.nl/pa...van-v-pay-of-maestro.html

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LongBowNL
[...]

Wikipedia heeft een Duitse bron die wel aangeeft dat VISA V-Pay langzaam gaat uitfaseren.
Wikipedia: V Pay

• TheFes
martijnsch schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Nogmaals, ING en SNS delen willekeurig zowel Maestro als Vpay uit.
Daarom kreeg je de ene keer een Maestro en de andere keer een Vpay.

Zij doen dit om niet teveel afhankelijk te zijn van één partij.
@YakuzA

Ah, sorry, dat beide deel had ik gemist :) Excuus

[...]

Uiteraard. En nu opnieuw gecheckt; niet de minste partijen zeggen van wel... Ga er vanuit dat het klopt:
https://www.consumentenbo...-met-maestro-betaalpassen
https://www.ccv.eu/nl/campagnes/toekomst-van-debetkaarten/ (Zie FAQ; "worden alle passen vervangen?")
https://www.buckaroo.nl/b...ijnen-in-de-komende-jaren
https://www.pay.nl/actueel/maestro-en-vpay-verdwijnen
https://emspay.nl/nl/nieu...o-en-vpay-gaan-verdwijnen
https://www.internetkassa...alpassen-verdwijnen-2023/

Als de passen worden vervangen voor VISA Debit en banken geen V-Pay meer uitgeven ehh... Tja, misschien klopt het wat je zegt dat VISA zelf er officieel idd niet mee stopt, maar dat maakt niet uit; ze verdwijnen hoe dan ook in NL. :P Dus linksom of rechtsom, ben ik van mening dat ik geen onjuistheden heb geschreven. ;)

[Voor 24% gewijzigd door WhatsappHack op 21-01-2023 01:09]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:55
martijnsch schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:12:
[...]
SNS heeft al langer VPAY, blijkbaar al sinds 2011 volgens wikipedia.

• davides
VPay gaat dus ook verdwijnen, op het zelfde moment als dat MasterCard stopt met Maestro-uitgifte stopt VISA met VPay.
WhatsappHack schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:04:
Uiteraard. En nu opnieuw gecheckt; niet de minste partijen zeggen van wel... Ga er vanuit dat het klopt:
https://www.consumentenbo...-met-maestro-betaalpassen
https://www.ccv.eu/nl/campagnes/toekomst-van-debetkaarten/ (Zie FAQ; "worden alle passen vervangen?")
https://www.buckaroo.nl/b...ijnen-in-de-komende-jaren
https://www.pay.nl/actueel/maestro-en-vpay-verdwijnen
https://emspay.nl/nl/nieu...o-en-vpay-gaan-verdwijnen
https://www.internetkassa...alpassen-verdwijnen-2023/

Als de passen worden vervangen voor VISA Debit en banken geen V-Pay meer uitgeven ehh... Tja, misschien klopt het wat je zegt dat VISA zelf er officieel idd niet mee stopt, maar dat maakt niet uit; ze verdwijnen hoe dan ook in NL. :P Dus linksom of rechtsom, ben ik van mening dat ik geen onjuistheden heb geschreven. ;)
allereerst kudo's voor al het nazoeken van deze bronnen. _/-\o_

Inderdaad,,, Als je het meer in algemene zin opvat klopt het, en als je het letterlijk leest klopt het niet.

Bij mij was het (juist ook daarom) overgekomen als een gevalletje "de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt". Maar als je het bewust in wat meer algemene zin bedoeld hebt, is het natuurlijk een ander geval.

Terug naar de inhoud, is mijn verwachting dat SNS en/of ING ook na 1 juli nog wel V Pay zullen uitgeven. Technisch hoeven ze vanuit VISA nog niet te stoppen. En dat ze niet de eerste grootbank hoeven te zijn wiens klanten met Debit Mastercard/Visa Debit moeten gaan betalen. Ze gaan daarmee nu de vruchten plukken van hun tweesporenbeleid (Maestro én V Pay), een troef die ze mooi kunnen uitspelen.
Of misschien nog een meer praktische reden, dat ze niet op tijd klaar zijn met de implementatie (remeber hoelang SNS heeft gedaan over Apple Pay)

[Voor 16% gewijzigd door davides op 21-01-2023 10:29]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20
japie06 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:28:
Leuk theoretisch verhaal van de Betaalvereniging, maar ik heb bij de helft van de winkels nog altijd een weigering bij betaling met mastercard debit (van Openbank). Most notably: Albert Heijn XL Delft :F

Van de Rabobank ontving ik vorige week gewoon weer een nieuwe Maestro kaart voor vijf jaar. Gaan ze die over zes maanden alweer vervangen dan? 8)7

[Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 25-01-2023 10:27]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• RobertMe
gertvdijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:26:
Van de Rabobank ontving ik vorige week gewoon weer een nieuwe Maestro kaart voor vijf jaar. Gaan ze die over zes maanden alweer vervangen dan? 8)7
Ik ontving van OpenBank vorige week een Maestro pas ;) Intussen is ook een Mastercard Debit onderweg (was ik blind bij de aanvraag of was "pas design" keuze ook "pas type" keuze?)

En ik zou er vanuit gaan dan Mastercard perfect op de hoogte is wanneer de laatste Maestro passen worden uitgegeven en dus ook dat ze +5 jaar het betaalnetwerk pas kunnen uitschakelen. De komende jaren zal die Maestro pas dus wel gewoon blijven werken. Wellicht tegen het einde "wat minder" (v.w.b. acceptatie) maar ik kan mij echt niet indenken dat binnen nu en 3 jaar alle Maestro passen vervangen zullen worden. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat ikzelf van Rabo nog een nieuwe Maestro pas krijg als vervanging van de huidige pas met een vervaldatum van augustus.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
Maestro blijft nog vijf jaar actief, waarom zouden ze je pasje over vijf maanden vervangen?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20
Vinnienerd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:45:
Maestro blijft nog vijf jaar actief, waarom zouden ze je pasje over vijf maanden vervangen?
Goed punt; ik had het idee dat we in 2023 Maestro gingen weren in NL, maar dat had ik mij natuurlijk ingebeeld bij het lezen.

Maar ik had gedacht geen Maestro-kaarten meer te ontvangen vooral omdat je in het buitenland weer vaak het nakijken hebt ermee en je van een "Rabobank Wereldpas" mag verwachten dat die breed geaccepteerd wordt.
RobertMe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:35:
Ik ontving van OpenBank vorige week een Maestro pas ;)
En koppel die pas nu eens over NFC... right, opeens wordt 't dan een MasterCard debit-kaart! :F
gertvdijk in "Openbank.NL"

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• RobertMe
gertvdijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:24:
[...]

En koppel die pas nu eens over NFC... right, opeens wordt 't dan een MasterCard debit-kaart! :F
gertvdijk in "Openbank.NL"
Exact voor die reden ook OpenBank rekening geopend :). En afgelopen weekend meteen eerste test bij de Plus in het dorp deed die het prima (pinnen met telefoon dus). Dat die via die route als Mastercard Debit wordt aangeboden was mij ook bekend ja, mogelijk ook op basis van jouw post in het OpenBank topic.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-03 22:57
Ik zag net op mijn ABN pinpas dat ie geldig is tot en met 7/2023. Als er, zoals ook op de ABN website vermeldt staat, vanaf 1 juli 2023 géén Maestro passen meer worden uitegeven, ben ik benieuwd wat ik dan krijg.

Óf het is net aan en ik krijg één van de laatste ABN Maestro passen, óf ik zit dan al bij de nieuwe batch en krijg een Mastercard Debit.

Ben benieuwd, maar het maakt voor mij weinig verschil.

[Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 25-01-2023 16:06]

www.flickr.com/malvlex

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26
Malfoi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:06:
Ik zag net op mijn ABN pinpas dat ie geldig is tot en met 7/2023. Als er, zoals ook op de ABN website vermeldt staat, vanaf 1 juli 2023 géén Maestro passen meer worden uitegeven, ben ik benieuwd wat ik dan krijg.
Je kan toch altijd eerder een nieuwe pas aanvragen (e.v.t. voor een prijs)? Voor jou maakt het niet uit, maar kan een handige tip zijn voor anderen. ;)

[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 27-01-2023 08:09]

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Malfoi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:06:
Ben benieuwd, maar het maakt voor mij weinig verschil.
Die Mastercard/Visa maakt voor de gemiddelde consument juist een enorm verschil, alleen al dat je wereldwijde acceptatie hebt en het feit dat je iDeal nooit meer nodig hebt. Gewoon kiezen voor betaling via CC en het kaartnummer van je debit MC/Visa invoeren. Mocht de webshop niet leveren dan kun je een chargeback laten uitvoeren.

• RobertMe
ouweklimgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Die Mastercard/Visa maakt voor de gemiddelde consument juist een enorm verschil, alleen al dat je wereldwijde acceptatie hebt en het feit dat je iDeal nooit meer nodig hebt. Gewoon kiezen voor betaling via CC en het kaartnummer van je debit MC/Visa invoeren. Mocht de webshop niet leveren dan kun je een chargeback laten uitvoeren.
Precies dat. Ik heb gisteren van OpenBank een Mastercard Debit pas ontvangen (2 weken terug klant geworden, waarbij ik nog een Maestro pas ontvangen heb, vervolgens kun je wel voor €2, verzendkosten, een Mastercard Debit pas bestellen). Gisteren op wat plekken mijn betaalgegevens aangepast naar deze Debit pas, vanmorgen nog even wat op AliExpress besteld om daar te testen. En vervolgens meteen bij de Rabobank het betaalpakket teruggeschroefd naar het DirectPakket omdat ik de creditcard niet meer nodig heb.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@ouweklimgeit Er bestaan ook nog genoeg sites waar je alleen met iDeal kan betalen, dus dat je dat nooit meer nodig hebt is niet per se zo.

NB of je een aflevergarantie hebt is niet afhankelijk van Mastercard, maar van de uitgevende instantie. Dus als je een bank hebt die die service niet levert dan krijg je ook geen geld terug. Zie https://www.mastercard.nl...astercard/bestelling.html puntje 3.

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
[...]

Ga er maar niet vanuit dat de grootbanken straks ineens chargebacks van debitcard betalingen gaan faciliteren. Zelfde geldt voor aanvullende reisverzekering en dergelijke. Dat blijft exclusief voor creditcard betalingen. Wellicht dat het bij fintech banken anders is (revolut, bunq, openbank, n26 etc.) maar bij de grote 4 zie ik dat niet gebeuren. Het is niet dat het Maestro-netwerk het niet kan en het Mastercard-netwerk wel... het is puur een verzekerings- en kostenkwestie. De grote 4 zouden wel gek zijn; die zitten in een luxepositie bij de manier waarop iDeal werkt.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
@ouweklimgeit Er bestaan ook nog genoeg sites waar je alleen met iDeal kan betalen, dus dat je dat nooit meer nodig hebt is niet per se zo.

NB of je een aflevergarantie hebt is niet afhankelijk van Mastercard, maar van de uitgevende instantie. Dus als je een bank hebt die die service niet levert dan krijg je ook geen geld terug. Zie https://www.mastercard.nl...astercard/bestelling.html puntje 3.
Ik zit al een paar jaar bij Wise (zowel prive als met 2 BV's) en *kan* dus niet met iDeal betalen. Inderdaad een paar websites tegengekomen waar ze alleen iDeal accepteren en dan is het gewoon pech voor hun, dan wordt het weer een bestelling bij Amazon of andere grootgrutter :)

Bij Wise hebben ze gewoon chargeback, het is niet zo makkelijk als bij Paypal, maar in het verleden is ooit een bestelling van Tommy Hilfiger 'kwijtgeraakt' en de klantenservice wilde er niets van weten. Simpelweg een chargeback laten uitvoeren en na een paar weken had ik het geld weer terug.

• Malfoi
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen voorkeur heb. Het maakt inderdaad wel verschil over wat kan en wat niet (meer) kan.
Maar als iemand die in Duitsland woont en al langer van een andere bank een Visa Debit gebruikt, ben ik er aan gewend en verandert er voor mijn dagelijkse gebruik niet zo veel.

Wat ik me nog wel afvraag of een bank, in mijn geval ABN, de pintarieven verandert (geld opnemen). In DE is het bij de meeste banken zo dat je alleen gratis bij die bank kan pinnen. Bij een andere bank geld onemen kost dan geld. Opmerkelijk genoeg is geld opnemen met mijn ABN pinipas overal gratis (in DE dan) en vraag me af of dat zo blijft als het een Mastercard/Visa Debit wordt. Die pinautomaten berekenen dan misschien een fee.

We gaan het zien...

[Voor 23% gewijzigd door Malfoi op 27-01-2023 13:23]

www.flickr.com/malvlex

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53
Malfoi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen voorkeur heb. Het maakt inderdaad wel verschil over wat kan en wat niet (meer) kan.
Maar als iemand die in Duitsland woont en al langer van een andere bank een Visa Debit gebruikt, ben ik er aan gewend en verandert er voor mijn dagelijkse gebruik niet zo veel.

Wat ik me nog wel afvraag of een bank, in mijn geval ABN, de pintarieven verandert (geld opnemen). In DE is het bij de meeste banken zo dat je alleen gratis bij die bank kan pinnen. Bij een andere bank geld onemen kost dan geld. Opmerkelijk genoeg is geld opnemen met mijn ABN pinipas overal gratis (in DE dan) en vraag me af of dat zo blijft als het een Mastercard/Visa Debit wordt. Die pinautomaten berekenen dan misschien een fee.

We gaan het zien...
De NL grootbanken hebben al hun pinautomaten samengevoegd in Geldmaat, daar er zit geen verschil in. Als ze geld gaan vragen is dat bij alle automaten van Geldmaat dan zo. Ook hebben ze voor zover ik weet langlopende contracten met banken zoals de Volksbank (SNS/ASN) en Triodos.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Plofkotje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:48:
[...]

De NL grootbanken hebben al hun pinautomaten samengevoegd in Geldmaat, daar er zit geen verschil in. Als ze geld gaan vragen is dat bij alle automaten van Geldmaat dan zo. Ook hebben ze voor zover ik weet langlopende contracten met banken zoals de Volksbank (SNS/ASN) en Triodos.
Lijkt me niet dat de tarieven "in" de automaten zitten of dat Geldmaat bepaalt wat een pin-transactie kost voor de consument. Banken kunnen gewoon verschillende tarieven rekenen voor pin-transacties, maar er is in NL inderdaad geen onderscheid meer in automaten "van een bank". In het buitenland (bij automaten waar ze helemaal niks mee te maken hebben) lukt dat ook prima.

[Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2023 13:54]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Malfoi
Plofkotje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Heb het gevolgd ja, maar zelf nog nooit een Geldmaat gebruikt (wie pint er nog, behalve Duitsers :P ).

Ik heb ook geen idee hoe het technisch in elkaar zit in DE. Maar als ik met mijn Sparkasse-kaart bij Commerzbank pin, kost het geld. Als ik daar pin met mijn ABN pinpas, dan kost het niks. Pin ik er met mijn (Duitse) ING Visa Debit, dan kost het ook niets, mits ik minstens 50 euro pin.

Vroeg me dus af, of het qua kosten verschil gaat zijn tussen de huidige ABN Maestro pas of de toekomstige ABN Debit Card (Mastercard/Visa?). Maar dat is zo specifiek, geen idee of daar antwoord op te geven is nu.

www.flickr.com/malvlex

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Malfoi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Heb het gevolgd ja, maar zelf nog nooit een Geldmaat gebruikt (wie pint er nog, behalve Duitsers :P ).

Ik heb ook geen idee hoe het technisch in elkaar zit in DE. Maar als ik met mijn Sparkasse-kaart bij Commerzbank pin, kost het geld. Als ik daar pin met mijn ABN pinpas, dan kost het niks. Pin ik er met mijn (Duitse) ING Visa Debit, dan kost het ook niets, mits ik minstens 50 euro pin.

Vroeg me dus af, of het qua kosten verschil gaat zijn tussen de huidige ABN Maestro pas of de toekomstige ABN Debit Card (Mastercard/Visa?). Maar dat is zo specifiek, geen idee of daar antwoord op te geven is nu.
Ik ga er vanuit van niet, zeker niet in het begin/zolang Maestro nog actief is. Banken zal er heel veel aan gelegen zijn om de overgang naadloos te laten verlopen, dus ik verwacht niet dat je er in de praktijk iets van zult merken, los van dat je er op meer plekken mee kan betalen/het ook kan gebruiken waar voorheen alleen "creditcards" gebruikt konden worden. Ik verwacht dus niet dat de kostenstructuur zal veranderen en daar hoort dan aan de andere kant bij de ook "perks" die mensen misschien van creditcards of bestaande debitcards kennen, zoals chargebacks en (aankoop)verzekeringen niet zullen worden aangeboden.

Het zou best kunnen dat dit verandert zodra Maestro echt helemaal verdwenen is.

[Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2023 14:03]

• Plofkotje
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Lijkt me niet dat de tarieven "in" de automaten zitten of dat Geldmaat bepaalt wat een pin-transactie kost voor de consument. Banken kunnen gewoon verschillende tarieven rekenen voor pin-transacties, maar er is in NL inderdaad geen onderscheid meer in automaten "van een bank". In het buitenland (bij automaten waar ze helemaal niks mee te maken hebben) lukt dat ook prima.
Ja, ik bedoelde meer dat het als ze tarieven invoeren niks uitmaakt bij welke automaat je cash opneemt, aangezien ze (op die Euronet dingen in grote steden na) in hetzelfde netwerk zitten en differencieren tussen bij welke automaat van welke bank je geld opneemt zoals in een hoop landen om NL heen gebruikelijk is zo goed als onmogelijk is.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Plofkotje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Ja, ik bedoelde meer dat het als ze tarieven invoeren niks uitmaakt bij welke automaat je cash opneemt, aangezien ze (op die Euronet dingen in grote steden na) in hetzelfde netwerk zitten en differencieren tussen bij welke automaat van welke bank je geld opneemt zoals in een hoop landen om NL heen gebruikelijk is zo goed als onmogelijk is.
Ah ja, dat klopt. "Vroeger" waren er ook hier verschillen, weliswaar niet in kosten (voor zover ik weet), maar wel in limieten van hoeveel je bij een bepaalde automaat kon opnemen (bij de automaten van je eigen bank meer dan bij andere automaten).

• JeroenE
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:54:
Ik zit al een paar jaar bij Wise (zowel prive als met 2 BV's) en *kan* dus niet met iDeal betalen. Inderdaad een paar websites tegengekomen waar ze alleen iDeal accepteren en dan is het gewoon pech voor hun, dan wordt het weer een bestelling bij Amazon of andere grootgrutter :)
Ik snap wel dat als je het toch al niet kan je het niet gebruikt, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde dat je straks overal wel met een debit card kan betalen. Wellicht zijn er straks wel meer sites waar dat kan (ik verwacht van wel als de kosten niet veel verschillen), maar je weet dat gewoon niet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee of ik straks bij mijn gemeente wel met een debit card online kan betalen. Dat kan nu alleen met iDeal via de QR code op hun aanslagbiljet. Je hoeft dat trouwens niet te doen, je kan ook via automatische incasso, zelf overmaken of pinnen bij de kassa op het stadhuis. Dus als jij in dezelfde gemeente woont als ik kan je nu ook al gewoon betalen zonder dat je iDeal nodig hebt.
Bij Wise hebben ze gewoon chargeback
Dat ze het bij jouw bank wel hebben zegt dus ook niets over andere banken. Zoals anderen al schreven zie ik het ook niet zo snel gebeuren. Nu kan een ING of Rabobank met iDeal het ook zo maken dat je geld terug kan krijgen als je spullen niet arriveren, maar dat hebben ze nooit gedaan. Waarom zouden ze dat ineens wel gaan doen als je met je betaalkaart online hebt betaald? Als ze dat al gaan doen dan gaan eerst de prijzen omhoog om die verzekering te betalen. Het is dan alleen de vraag of dat bij de klant of bij de winkelier (of waarschijnlijker: bij allebei) gaat gebeuren.

Maar het zou mij helemaal niet verbazen als het gewoon niet gaat komen. Als je dit wel wil dan moet je bij de bank een (duurdere) credit card afnemen.
JeroenE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Dat ze het bij jouw bank wel hebben zegt dus ook niets over andere banken. Zoals anderen al schreven zie ik het ook niet zo snel gebeuren. Nu kan een ING of Rabobank met iDeal het ook zo maken dat je geld terug kan krijgen als je spullen niet arriveren, maar dat hebben ze nooit gedaan. Waarom zouden ze dat ineens wel gaan doen als je met je betaalkaart online hebt betaald? Als ze dat al gaan doen dan gaan eerst de prijzen omhoog om die verzekering te betalen. Het is dan alleen de vraag of dat bij de klant of bij de winkelier (of waarschijnlijker: bij allebei) gaat gebeuren.

Maar het zou mij helemaal niet verbazen als het gewoon niet gaat komen. Als je dit wel wil dan moet je bij de bank een (duurdere) credit card afnemen.
Een chargeback is niet hetzelfde als een verzekering. Je moet het meer zien als het terugdraaien van een automatisch incasso, wat bij elke (Nederlandse-)bank mogelijk is - en dat is op eigen risico. Het is een standaard van MasterCard/VISA. Ik zie geen reden waarom de banken dat niet zouden ondersteunen. Tijd gaat het uitwijzen. Bunq, die al lange tijd MasterCard Debit aanbiedt, biedt deze functionaliteit al sinds het begin aan.

Ik zou het vreemder vinden als het niet komt dan wel, ondanks dat dit bij Maestro/VPAY nooit het geval is geweest. Maar banken hebben dan ook hun best gedaan om Maestro niet online te ondersteunen (enkel POS), ondanks dat dat wél prima mogelijk was. (Met je bunq Maestro kon je ook gewoon online dokken bijvoorbeeld, maar die geven je het kaartnummer en de CVC - dat deden andere banken niet.) Deze gaan wel online betalen ondersteunen, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de standaard chargeback functie dan beschikbaar is. ;) Zo niet, dan vermoed ik dat dat ook wat MC/VISA regeltjes breekt.

Voor een daadwerkelijke verzekering op aankopen, zoals niet geleverd of kapot geleverd (en geen rekest krijgen van de leverancier) of binnen 90 dagen kapot laten vallen en dat soort grappen zul je inderdaad een volwaardige CC moeten hebben of een ander type verzekering. Maar dat staat los van de chargeback functie.

[Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 27-01-2023 15:45]

• JeroenE
  • Niet online
WhatsappHack schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:41:
Een chargeback is niet hetzelfde als een verzekering. Je moet het meer zien als het terugdraaien van een automatisch incasso, wat bij elke (Nederlandse-)bank mogelijk is - en dat is op eigen risico.
Wat bedoel je nu met "op eigen risico"? Je schreef eerder dat je altijd je geld kan terug krijgen, maar nu is dat ineens niet zo?

Met verzekering bedoel ik dat dit de banken mogelijk geld gaat kosten. Op zijn minst om dit te faciliteren, maar natuurlijk ook als zij de klant wel geld moeten terugbetalen maar dit niet bij de winkelier kunnen terugkrijgen (want: failliet). Dat gaan ze heus niet zo maar gratis doen. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar bij de Rabobank is een pakket met credit card (en aankoopverzekering) anderhalve euro per maand duurder dan 1tje met alleen een "gewone" betaalkaart.
Zo niet, dan vermoed ik dat dat ook wat MC/VISA regeltjes breekt.
Waarom staat dan op de site van MasterCard zelf dat dit alleen kan als je kaartuitgevende instantie dit aanbiedt? Als het altijd kan dan slaat dat voorbehoud nergens op.

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
WhatsappHack schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Een chargeback is niet hetzelfde als een verzekering. Je moet het meer zien als het terugdraaien van een automatisch incasso, wat bij elke (Nederlandse-)bank mogelijk is - en dat is op eigen risico. Het is een standaard van MasterCard/VISA. Ik zie geen reden waarom de banken dat niet zouden ondersteunen. Tijd gaat het uitwijzen. Bunq, die al lange tijd MasterCard Debit aanbiedt, biedt deze functionaliteit al sinds het begin aan.

Ik zou het vreemder vinden als het niet komt dan wel, ondanks dat dit bij Maestro/VPAY nooit het geval is geweest. Maar banken hebben dan ook hun best gedaan om Maestro niet online te ondersteunen (enkel POS), ondanks dat dat wél prima mogelijk was. (Met je bunq Maestro kon je ook gewoon online dokken bijvoorbeeld, maar die geven je het kaartnummer en de CVC - dat deden andere banken niet.) Deze gaan wel online betalen ondersteunen, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de standaard chargeback functie dan beschikbaar is. ;) Zo niet, dan vermoed ik dat dat ook wat MC/VISA regeltjes breekt.

Voor een daadwerkelijke verzekering op aankopen, zoals niet geleverd of kapot geleverd (en geen rekest krijgen van de leverancier) of binnen 90 dagen kapot laten vallen en dat soort grappen zul je inderdaad een volwaardige CC moeten hebben of een ander type verzekering. Maar dat staat los van de chargeback functie.
Het is niet helemaal terecht om het te vergelijken met het storneren van een automatische incasso. Dat is iets wat voor de gebruiker geen geld kost en de bank bemoeit zich er niet mee. Bij chargebacks is dat heel anders. Daar wordt een arbitragezaak opgezet waar zowel de bank als Mastercard/Visa bij betrokken zijn, je moet bewijs aanleveren en er worden kosten in rekening gebracht (hoogte afhankelijk van of je gelijk hebt en de juiste stappen hebt gevolgd of niet).
Deze gaan wel online betalen ondersteunen, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de standaard chargeback functie dan beschikbaar is. ;) Zo niet, dan vermoed ik dat dat ook wat MC/VISA regeltjes breekt.
Verplichting zou inderdaad een reden kunnen zijn waarom ze het wel gaan doen. Maar uit hunzelf gaan ze het niet op hun hals halen, is alleen maar flink extra werk en een kostenpost (extra divisie/afdeling). Ze kunnen het doorberekenen maar ze kunnen er niet lekker aan verdienen dus liever niet vanuit hun oogpunt.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:19
gertvdijk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Leuk theoretisch verhaal van de Betaalvereniging, maar ik heb bij de helft van de winkels nog altijd een weigering bij betaling met mastercard debit (van Openbank). Most notably: Albert Heijn XL Delft :F

Vreemd, ik kan sinds 2 maanden vrijwel overal betalen waar ik dat eerder nog niet kon. Albert Heijn XL, viszaak, welkoop, kruidvat, kaasboer, Mitra, zelfs op de markt vorige week in Enschede kon ik bij 3 verschillende kramen betalen.

Enige plek waar het mij nog niet lukt met m'n Visa kaart in Enschede is de parkeerautomaat.
JeroenE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:37:
[...]
Wat bedoel je nu met "op eigen risico"? Je schreef eerder dat je altijd je geld kan terug krijgen, maar nu is dat ineens niet zo?
Ik heb dat volgens mij niet geschreven haha. Maar met "op eigen risico" bedoel ik: je kan de betaling wel een chargeback geven en je geld terugkrijgen, maar als dat oneigenlijk is (je bent de betaling dus eigenlijk wél verschuldigd): dan kan het bedrijf achter hun centen aangaan en bijvoorbeeld een incassobureau op je afsturen; evenals bij het storneren van autoincasso. Puur het storneren ervan betekent niet dat je op eigenlijke wijze je geld terughebt. Dus stel de mediamarkt levert jou een wasmachine en jij doet een chargeback op je kaart of bijvoorbeeld een stornering van het automatisch incasso: dan is dat op je eigen risico en kan je er vergif op innemen dat Media Markt achter hun centen aangaan.

Dus dat je de optie *hebt* om een betaling te storneren betekent het niet dat dat op eigenlijke wijze gebeurd. Je ziet dat wel vaker, bijvoorbeeld "Als bedrijf niet X of Y doet, dan boek ik gewoon de automatische incasso's terug!!". Ja dat kan je doen, maar daar kan meer gezeik van komen plus geintjes als administratieve verhogingen, incassobureau's, etc.

En dat is waar ik op doelde met "het is op eigen risico". :)
Met verzekering bedoel ik dat dit de banken mogelijk geld gaat kosten. Op zijn minst om dit te faciliteren, maar natuurlijk ook als zij de klant wel geld moeten terugbetalen maar dit niet bij de winkelier kunnen terugkrijgen (want: failliet). Dat gaan ze heus niet zo maar gratis doen. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar bij de Rabobank is een pakket met credit card (en aankoopverzekering) anderhalve euro per maand duurder dan 1tje met alleen een "gewone" betaalkaart.
Ongetwijfeld; maar dat is ook logisch vanwege de aankoopverzekering en kaartkosten. De debitkaart zonder verzekering mag je van uitgaan dat die inbegrepen zit in je bankpakket; zoals bij Maestro het geval was en bij eigenlijk alle banken die MC Debit aanbieden tot dusver ook het geval *is*.
dj_ryow schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Het is niet helemaal terecht om het te vergelijken met het storneren van een automatische incasso. Dat is iets wat voor de gebruiker geen geld kost en de bank bemoeit zich er niet mee. Bij chargebacks is dat heel anders. Daar wordt een arbitragezaak opgezet waar zowel de bank als Mastercard/Visa bij betrokken zijn, je moet bewijs aanleveren en er worden kosten in rekening gebracht (hoogte afhankelijk van of je gelijk hebt en de juiste stappen hebt gevolgd of niet).
Dat is een tweede stap als er een dispute ontstaat. In eerste instantie is het eigenlijk vrij letterlijk hetzelfde als het terugdraaien van een automatisch incasso. Je kan een betaling vaak zelfs alvast een chargeback op aanvragen als je weet dat de merchant het bedrag niet gaat claimen (bijv.: product niet op voorraad/annulering order, refund wordt "binnen x dagen geissued", etc.).

Puur en alleen de chargeback is dus iets anders dan het aanmaken van een case. Als dat elke keer een arbitragezaak zou worden, dan hadden de creditcardboeren en banken het heel heel *heel* erg druk. :P Ik weet overigens niet zeker of dit bij debitkaarten überhaupt gebeurd. Bij Credit Cards ben ik bekend dat er arbitragezaken plaats kunnen vinden, maar bij Debit nog nooit van gehoord eigenlijk. Vinden die überhaupt plaats? Kreeg altijd meer het idee dat het aan de bank ligt en het storneren van een betaling puur je eigen risico is en zij hun handjes in onschuld wassen. (En terecht, trouwens.)

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dát alle banken het gaan aanbieden. Louter dat het me heel erg zou verbazen als ze dat niet doen. Mede omdat het niet aanbieden daarvan zorgt dat betaalpassen een nog groter walhalla worden voor oplichters. En weet je wat de banken pas veel geld kost...? Juist. Dat is met iDeal en overboekingen een probleem, met DC/CC ook. Terwijl als iemand een chargeback doet bij een oplichter, terwijl het risico van een chargeback zelf dan bij de klant ligt (als het dus eigenlijk gewoon netjes betaald moest worden) is dat een win-win dat ze enorm veel poen scheelt aan gelazer met oplichting. Dus het is niet enkel klantvriendelijker om aan te bieden, ik denk juist dat het goedkoper is om te doen. Ik vermoed dat dat ook een van de redenen is dat banken zoals Revolut en Bunq het daarom aanbieden, het is een win-win.

Maar ik kan er volledig naastzitten met m'n voorspellingen en analyse. :P

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Voor een chargeback maakt het niet uit wie de bank/kaartuitgevende instantie/issuer is omdat dit door de kaartschema's (VISA/MC) wordt opgelegd aan de issuers. Dat is vooral in het belang van het aanbieden van een betrouwbaar betaalschema. Het geldt voor zowel credit als debetkaarten.

Het is niet een enkele handeling 'druk op de knop' zoals het storneren van een incasso, maar feitelijk een proces van hoor/wederhoor, dat strak gedefinieerd is door de kaartschema's en de informatie-uitwisseling loopt via de kaartschema's.
Juist omdat een chargeback altijd impact heeft op de klanten van de kaartschema's (zij het de merchant, de issuer of de kaarthouder) vraagt dit om een uitgebreidere procedure.
@WhatsappHack de term arbitragezaak die @dj_ryow gebruikt moet je volgens mij niet al te letterlijk nemen als een uitgebreide juridische procedure, maar gewoon de gedefinieerde stappen die de kaartschema's voorschrijven.

Elke bank/kaartuitgevende instantie moet de mogelijkheid aanbieden om een chargeback te initiëren.
Je wordt uiteraard geacht om eerst met de merchant eruit te komen. Als dat niet lukt kun je bij je bank een chargeback procedure starten. Daarvoor moet je informatie aanleveren ter ondersteuning, dit gaat naar VISA/MC, en de merchant krijgt ook gelegenheid hier op te reageren. Een chargeback kan ook weer teruggedraaid worden.

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:20
The Zep Man schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Je kan toch altijd eerder een nieuwe pas aanvragen (e.v.t. voor een prijs)? Voor jou maakt het niet uit, maar kan een handige tip zijn voor anderen. ;)
Precies. Zodra ASN bank een Mastercard of Visa pinpas heeft, geef ik mijn huidige gelijk als kapot of vermist op. Betaal ik graag die paar euro voor.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:03
dj_ryow schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Ga er maar niet vanuit dat de grootbanken straks ineens chargebacks van debitcard betalingen gaan faciliteren. Zelfde geldt voor aanvullende reisverzekering en dergelijke. Dat blijft exclusief voor creditcard betalingen. Wellicht dat het bij fintech banken anders is (revolut, bunq, openbank, n26 etc.) maar bij de grote 4 zie ik dat niet gebeuren. Het is niet dat het Maestro-netwerk het niet kan en het Mastercard-netwerk wel... het is puur een verzekerings- en kostenkwestie. De grote 4 zouden wel gek zijn; die zitten in een luxepositie bij de manier waarop iDeal werkt.
Bij SNS zou het weleens wel kunnen zijn, gezien ze eerder adverteerden met garantie met betaalpasbetalingen
michael4500 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:38:
Bij dit topic nog niet gezien geloof ik: Bunq stopt vanaf 16 januari 2023 met het verstrekken van nieuwe Maestro passen.
Bestaande maestro passen blijven gewoon werken. Nieuw uitgegeven passen worden dan debit ipv maestro.

Bron: Bunq mail van 9 jan '23. Kan mail nu even niet toevoegen. Zie ook bijv. het Bunq topic voor tekst mail.
Ze zijn hier vandaag op teruggekomen. Je kan per direct weer Maestro-passen bestellen, tot 01-07. Ik gok dat ze overschat hebben hoe goed de MC Debit acceptatie nu al zou zijn. Of MC heeft ingegrepen.

[Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 30-01-2023 20:08]

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-03 18:05
balken07 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Precies. Zodra ASN bank een Mastercard of Visa pinpas heeft, geef ik mijn huidige gelijk als kapot of vermist op. Betaal ik graag die paar euro voor.
Mijn ASN pas verloopt volgende maand, ik heb automatisch een nieuwe pas met Vpay ontvangen.

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:21
WhatsappHack schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Ze zijn hier vandaag op teruggekomen. Je kan per direct weer Maestro-passen bestellen, tot 01-07. Ik gok dat ze overschat hebben hoe goed de MC Debit acceptatie nu al zou zijn. Of MC heeft ingegrepen.
Ik denk persoonlijk niet Mastercard hier ingegrepen heeft. Ze willen volgens mij liever gister dan vandaag van Maestro af. In een aantal landen is die omschakeling al veel eerder gebeurd. Onder andere Griekenland, UK en Oostenrijk.

Ik kan me ook niet voorstellen dat banken echt pas op 1 juli gaan beginnen met het uitgeven van Debit Mastercard of Visa Debit. Mocht er iets mislopen, dan kunnen ze helemaal geen werkende betaalpassen meer uitgeven. Daarnaast ik in die positie met het oog op de acceptatieproblemen en de druk op support gefaseerd beginnen met omschakelen.

• balken07
Ariandra schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Mijn ASN pas verloopt volgende maand, ik heb automatisch een nieuwe pas met Vpay ontvangen.
Klopt. Er is nog geen nieuwe pas aangekondigd; dus je krijgt tot die tijd automatisch een huidige bij vervanging.

• Vinnienerd
https://www.ing.nl/partic...n-betaalpas-en-creditcard kijk nou een ING Debit kaart met Roemeens kaartnummer :P

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:42
Wat zou er Roemeens aan zijn? Alle Visa en Mastercard-passen (zowel debit als credit) hebben toch een 16 cijferige pasnummer wat je gebruikt voor o.a. online betalingen?

• Vinnienerd
Elandenmelk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Wat zou er Roemeens aan zijn? Alle Visa en Mastercard-passen (zowel debit als credit) hebben toch een 16 cijferige pasnummer wat je gebruikt voor o.a. online betalingen?
Het kaartnummer op de foto is door ING RO uitgegeven

• Wally2002
  • Nu online
Elandenmelk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:11:
[...]

De eerste 6 tot 8 cijfers van het kaartnummer ( PAN nummer) geven de bank/kaartuitgevende instantie aan. Dit wordt de issuer identification number (IIN) en vaak ook het bank identification number (BIN) genoemd.

Er wordt een centrale database van IIN nummers bijgehouden. Online zijn er websites om daarin de eerste 6-8 digits op te zoeken. Die gebruiken soms verouderde databases omdat ze onregelmatig gesynchroniseerd worden. Zoektermen zijn BIN list of IIN list.

Bij online betalingen komt het voor dat er checks worden gedaan om fraude te voorkomen.
Veel voorkomende is dat de betaalkaart uit hetzelfde land moet komen als het bezorg- (of evt factuur)adres.
Dat kan dus aan de hand van IIN- / BIN-lists. De betaling kan dan geweigerd worden of wordt on hold gezet voor manuele verificatie o.i.d.

Dit laatste kwam wel eens voor bij net nieuw uitgegeven kaarten van de Fintechs.
De nummering zat bv een reeks die voorheen aan een heel andere bank en land gekoppeld was. Doordat niet elke betaalprovider de laatste BIN informatie had, werden betalingen afgewezen omdat voor de webshop/payment provider het leek dat de kaart bijvoorbeeld uit de USA kwam.

Het zou me niet verbazen dat de eerste nieuw uitgegeven MC/VISA debitkaarten bij online betalingen in de eerste dagen/weken soms problemen geven bij webshops en hun payment providers, omdat de BIN lijsten niet bijgewerkt zijn.

• Elandenmelk
Wally2002 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:59:
[...]

De eerste 6 tot 8 cijfers van het kaartnummer ( PAN nummer) geven de bank/kaartuitgevende instantie aan. Dit wordt de issuer identification number (IIN) en vaak ook het bank identification number (BIN) genoemd.

Er wordt een centrale database van IIN nummers bijgehouden. Online zijn er websites om daarin de eerste 6-8 digits op te zoeken. Die gebruiken soms verouderde databases omdat ze onregelmatig gesynchroniseerd worden. Zoektermen zijn BIN list of IIN list.

Bij online betalingen komt het voor dat er checks worden gedaan om fraude te voorkomen.
Veel voorkomende is dat de betaalkaart uit hetzelfde land moet komen als het bezorg- (of evt factuur)adres.
Dat kan dus aan de hand van IIN- / BIN-lists. De betaling kan dan geweigerd worden of wordt on hold gezet voor manuele verificatie o.i.d.

Dit laatste kwam wel eens voor bij net nieuw uitgegeven kaarten van de Fintechs.
De nummering zat bv een reeks die voorheen aan een heel andere bank en land gekoppeld was. Doordat niet elke betaalprovider de laatste BIN informatie had, werden betalingen afgewezen omdat voor de webshop/payment provider het leek dat de kaart bijvoorbeeld uit de USA kwam.

Het zou me niet verbazen dat de eerste nieuw uitgegeven MC/VISA debitkaarten bij online betalingen in de eerste dagen/weken soms problemen geven bij webshops en hun payment providers, omdat de BIN lijsten niet bijgewerkt zijn.
Interessant! Bedankt voor de uitleg. Ik wist al dat bijv. Apple ID niet mijn Openbank Mastercard accepteert icm Nederlands account, maar fijn om te weten hoe de vork precies in de steel steekt.

• Vinnienerd
Wally2002 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:59:
[...]
Ik denk dat de banken/issuers die reeksen vorig jaar al hebben gereserveerd, itt Bunq die een reeks overneemt van een buitenlandse bank zonder te wachten.

• davides
was dit bericht van de Betaalvereniging hier al langs gekomen?
Betaalvereniging Nederland rondt project Debit Card Acceptatie af
20 januari 2023 - Buitenlandse bezoekers en Nederlanders met nieuwe betaalpassen van de merken Debit Mastercard en Visa Debit kunnen daarmee in de meeste Nederlandse winkels betalen. Hiermee wordt het project Debit Card Acceptatie (DCA) succesvol afgerond.
https://www.betaalverenig...laar-nieuwe-debitkaarten/

Het DCA project liep blijkbaar tot 31 dec 2022, en ze zeggen 'succesvol' te zijn geweest.

Tja, wanneer ben je succesvol? Jammer dat ze niet concreet worden welk deel van de betaalautomaten ze dan gedurende het project gereed gekregen hebben, en welk deel niet.Dit lijkt mij toch de belangrijkste indicator?
Aangezien hun nieuwsberichten normaal doordrenkt met cijfers en dit keer geen enkele, geeft het mij wel te denken...

• LongBowNL
davides schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:36:
was dit bericht van de Betaalvereniging hier al langs gekomen?

[...]

https://www.betaalverenig...laar-nieuwe-debitkaarten/

Het DCA project liep blijkbaar tot 31 dec 2022, en ze zeggen 'succesvol' te zijn geweest.

Tja, wanneer ben je succesvol? Jammer dat ze niet concreet worden welk deel van de betaalautomaten ze dan gedurende het project gereed gekregen hebben, en welk deel niet.Dit lijkt mij toch de belangrijkste indicator?
Aangezien hun nieuwsberichten normaal doordrenkt met cijfers en dit keer geen enkele, geeft het mij wel te denken...
De zoekopdracht Betaalvereniging geeft mij een post op 20 januari. B)
japie06 in "Mastercard stopt met Maestro"

• Theswitch
  • Laatst online: 30-03 21:32
Bij een restaurant en een Sakko bezinestation werkte mijn Debit Curve nog niet laatste week, dus helemaal afgerond is het nog niet.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Afgerond is het sowieso nog niet, want banken geven nog maestro/vpay passen uit en ondernemers die een nieuw pinautomaat hebben besteld bij CCV om de nieuwe debit passen te kunnen accepteren, hebben die nog niet (allemaal) ontvangen.

Ik verwacht eerder eind dit jaar of begin volgend jaar, dat het meer volledig is vervangen. Dit jaar zal het denk ik geleidelijk gaan.

[Voor 22% gewijzigd door xileS op 04-02-2023 15:36]

• RobertMe
xileS schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:35:
Afgerond is het sowieso nog niet, want banken geven nog maestro/vpay passen uit en ondernemers die een nieuw pinautomaat hebben besteld bij CCV om de nieuwe debit passen te kunnen accepteren, hebben die nog niet (allemaal) ontvangen.

Ik verwacht eerder eind dit jaar of begin volgend jaar, dat het meer volledig is vervangen. Dit jaar zal het denk ik geleidelijk gaan.
"Debit Card Acceptatie" gaat dan ook niet zozeer om de uitgifte van passen, maar de acceptatie ervan, zou ik op basis van de naam zeggen :p. Voordat de acceptatie bij de betaalautomaat "goed genoeg" is (en dat zal waarschijnlijk neer komen op meer dan 95% als niet 99%) zal geen enkele bank het risico gaan lopen om de passen uit te geven. Immers is dat slecht voor de reputatie van de bank, als (alleen) hun klanten op verschillende plekken niet meer kunnen pinnen. Zeker nu de laatste jaren (mede door corona) echt vrijwel niemand meer cash betaald en van diegenen die "alles pinnen" waarschijnlijk ook 90% überhaupt geen cash op zak heeft.

Dat nog niet alle automaten vervangen zijn door een model dat wel geschikt is is uiteraard wel een issue v.w.b. de acceptatie. En pas in november / december beginnen met het vervangen daarvan is eigenlijk ook veel te laat. Met mogelijk dus ook het "geluk" dat bij vele (modellen) automaten een update voldoende was, en alleen de echt antieke modellen vervangen moeten worden.

• JeroenE
  • Niet online
WhatsappHack schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:56:
Puur het storneren ervan betekent niet dat je op eigenlijke wijze je geld terughebt. Dus stel de mediamarkt levert jou een wasmachine en jij doet een chargeback op je kaart of bijvoorbeeld een stornering van het automatisch incasso: dan is dat op je eigen risico en kan je er vergif op innemen dat Media Markt achter hun centen aangaan.
Tuurlijk zal een bedrijf achter zijn geld aan komen als ze daar recht op denken te hebben. Maar dat initiatief ligt dan bij het bedrijf.

Ik begrijp niet zo goed waarom jij dat "op eigen risico" noemt. Dat je moet betalen voor iets wat je wel hebt gekregen vind ik helemaal geen eigen risico, dat is gewoon wat je bent verschuldigd. Eigen risico is in mijn beleving de kosten die je zelf moet dragen, ook al ben je ergens voor verzekerd. Dus als je een charge back doet voor een betaling van 50 euro dat je dan maar 45 euro terug krijgt omdat er 10% eigen risico op zit.

Van wat ik er van begrijp is er echter wel een heel groot verschil. Storneren van een automatische incasso kan je altijd doen (binnen de 56 dagen natuurlijk) en je krijgt gegarandeerd je geld terug en het kost je precies niets.

Als je een chargeback doet dan is dat blijkbaar niet gegarandeerd. Er wordt blijkbaar een "zaak" opgestart en het is dan maar de vraag wie er gelijk gaat krijgen. Als je pech hebt moet je vervolgens ook nog kosten betalen?! Ik vind dat toch echt iets heel anders dan het terugdraaien van een automatische incasso.

Ik snap wel dat het "iets" beter is dan een iDeal betaling die je natuurlijk helemaal niet kan terugkrijgen, maar wat ik er nu van begrijp vind ik zo'n charge back procedure niet echt een geweldige verbetering.
Ongetwijfeld; maar dat is ook logisch vanwege de aankoopverzekering en kaartkosten. De debitkaart zonder verzekering mag je van uitgaan dat die inbegrepen zit in je bankpakket; zoals bij Maestro het geval was en bij eigenlijk alle banken die MC Debit aanbieden tot dusver ook het geval *is*.
Ja, maar dat was dus mijn punt. Bij de bestaande betaalkaarten bestaat zo'n charge back regeling niet. In het huidige betaalpakket zitten dus ook geen kosten voor zo'n regeling ingebakken.
Ik zie niet in waarom een bank bij de nieuwe betaalkaarten deze procedure dan wel zou gaan aanbieden. Dat kost hun immers geld. Als ze het wel gaan doen, omdat ze het blijkbaar op de een of andere manier verplicht zijn, dan weet je natuurlijk al wat er gaat gebeuren: de kosten voor je bankrekening gaan omhoog want de bank heeft hier ook meer kosten aan.

Als je iets meer krijgt, maar je betaalt ook meer wat is dan het voordeel voor de consument? Het is dan gewoon een verplichte "verzekering", met het voorbehoud dat het blijkbaar maar de vraag is of de schade wel gedekt is.
Puur en alleen de chargeback is dus iets anders dan het aanmaken van een case. Als dat elke keer een arbitragezaak zou worden, dan hadden de creditcardboeren en banken het heel heel *heel* erg druk. :P
Hoe meer er over verteld wordt, hoe minder ik van de charge back begrijp. Is het nu wel of niet een "zaak"? Of is het iets in de richting dat dit alleen zo wordt als de andere partij het er niet mee eens is?

• JeroenE
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:37:
Juist omdat een chargeback altijd impact heeft op de klanten van de kaartschema's (zij het de merchant, de issuer of de kaarthouder) vraagt dit om een uitgebreidere procedure.
Dat is bij een stornering toch niet anders? Nouja, in die zin dat een stornering altijd impact heeft op de ondernemer want die moet het geld terug betalen. Dat is gewoon Europese regelgeving en daar zit helemaal geen uitgebreide procedure aan vast.

• RobertMe
offtopic:
@JeroenE, waar @WhatsappHack wellicht ook op doelt is dat een charge back een serieuze breuk in een relatie is. Internet staat vol van mensen die een charge back hebben gedaan "bij Google" en waarbij Google vervolgens hun hele account verwijderd. Dat is dus een serieus probleem als je letterlijk alles bij Google hebt staan. Een charge back op bv de aankoop van een simpel spelletje uit de Play Store is dan zomaar "live changing".

• JeroenE
  • Niet online
@RobertMe Aha, maar dat is bij wijze van spreken hetzelfde als de sportschool die jou de toegang ontzegt omdat je de automatische incasso hebt geblokkeerd. Al snap ik natuurlijk wel dat een account bij Google meer kan zijn dan een 13-in-1-dozijn sportschool (al zullen er vast mensen zijn die die ene sportschool belangrijker vinden dan Google). Of dat je het geld van je telefoonabonnement laat terugboeken en dat je nu ineens niet meer kan bellen of data buitenshuis gebruiken.

Misschien ben ik wat te zwart-wit, maar wat mij betreft heeft dat allemaal niet zo zeer met het storneren of een charge back zelf te maken. Dat is dan een gevolg van het niet betalen aan een bedrijf voor diensten of goederen. Als je niet storneert maar de incasso of de betaling mislukt (bijvoorbeeld te weinig saldo op je rekening) zal je het zelfde resultaat krijgen.

Om het een klein beetje on topic te krijgen, wij zijn in Nederland natuurlijk heel erg gewend aan automatische incasso's. Maar op de nieuwe kaarten kan je ook abonnementen en dergelijke laten lopen. Ik ben wel benieuwd of er ook bedrijven gaan zijn die deze manier dan gaan gebruiken ipv de automatische incasso's. Wellicht is dat voor die bedrijven wel interessanter als de administratie voor dergelijke betalingen makkelijker is dan voor automatische incasso's. Ik ben geen bedrijf, dus ik weet niet of dat zo is. Je bent in ieder geval wel van storneringen af, het is mij nog steeds niet duidelijk of een charge back voor een bedrijf ook makkelijker is in de gevallen dat de klant wel degelijk iets heeft gekocht.

• Wally2002
  • Nu online
@JeroenE (en @RobertMe en @WhatsappHack )

Het punt bij automatische incasso is dat de banken bij het uitvoeren van de incasso-afschrijving niet controleren of daarvoor een geldige machtiging is afgegeven. Aan de voorkant is wel geregeld dat bedrijven die automatisch willen incasseren hiervoor een overeenkomst met hun bank moeten hebben.

Daarom is de procedure voor storneren zo makkelijk. De rekeninghouder kan het binnen 8 weken terugdraaien. En na 8 weken een Melding Onterechte Incasso indienen waarna onderzoek volgt.

Zie hier.
Kan elk bedrijf incasseren? Wordt dat wel gecontroleerd?
Een bedrijf mag alleen automatisch incasseren als het daarvoor een zakelijke overeenkomst heeft. Incasseren mag alleen als daarvoor een officieel erkende incassomachtiging is afgegeven. Een handtekening of een digitale incassomachtiging. Of een niet-erkende, maar wel gedoogde incassomachtiging, zoals het eerder genoemde vinkje of een iDeal-betaling.
Een incassomachtiging wordt nooit vooraf gecontroleerd door een bank of andere dienstverlener. Wel achteraf, als deze wordt opgevraagd bij een Melding Onterechte Incasso. Als een incassant misbruik maakt van automatische incasso’s, kan de incasso-overeenkomst uiteindelijk worden ontbonden. Bijvoorbeeld als een bank veel Meldingen Onterechte Incasso voor een bepaalde incassant (bedrijf) ontvangt.
Bij onvoldoende saldo proberen banken het vaak later nog eens, of wordt in eerste instantie wel afgeschreven maar als saldo niet binnen x dagen is aangevuld alsnog gestorneerd.

Bedrijven moeten dus wel zorgvuldig omgaan met automatische incasso's. Als er teveel storneringen of meldingen zijn, zal de bank zeker onderzoek doen.

Volgens mij is het grootste voordeel voor de ondernemer dat het (zoals de naam al zegt) automatisch gaat. Daarmee is hij zekerder van tijdige betaling dan dat hij facturen gaat sturen die klanten handmatig moeten betalen/invoeren. Uiteraard kunnen er gevallen zijn waarbij niet betaald wordt terwijl het bedrijf van mening is dat betaling verschuldigd is. Dat staat inderdaad in principe los van storneren of chargeback.

Bij betalingen met debit of creditcards van MC/VISA is aan de voorkant al duidelijk dat de transactie bewust door de kaarthouder is aangegaan en wordt dat actief geverifieerd. Het zou dan wel heel laagdrempelig worden dat een kaarthouder zonder enige moeite en uitleg een transactie kan terugdraaien. Dat is voor de merchants niet aantrekkelijk, waarom zouden ze dan nog deze kaarten accepteren. Vandaar dat er een procedure is voorgeschreven door de kaartschema's, waarmee enerzijds richting de kaarthouder een zekere 'garantie' is maar anderzijds ook de verkoper weet dat er een proces is van hoor en wederhoor (hiervoor werd het ook 'zaak' of 'case' genoemd, maar daar wordt dus het proces van MC of VISA bedoeld waarin de chargeback bekeken wordt en informatie wordt opgevraagd).

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Gisteren bij Albert Heijn en de kapper kunnen betalen met VISA debit, was korte tijd geleden wel anders. De parkeerautomaat bij het ziekenhuis slikte vooralsnog alleen Maestro en V-Pay. Gaat wel de goede kant op maar de uitrol nog lang niet voltooid.

• JeroenE
  • Niet online
@Wally2002 De ondernemer moet ook gewoon iedere maand (of andere periode) zelf de opdracht door geven. De bank weet niet wanneer een abonnement op houdt of het bedrag anders moet zijn etc. Het is alleen "automatisch" voor de eindgebruiker, die hoeft niet steeds met de hand een overboeking te maken (of acceptgiro cq cheque te schrijven).

Ik weet dat er verder weinig tot geen controle op is, tot iemand gaat klagen. Alleen bij een bank als bunq is dat er wel omdat je daar als rekeninghouder altijd actief in de app toestemming moet geven. Daarom werkt een MOI bij bunq ook per definitie niet, omdat jij zelf in hun app de toestemming hebt gegeven.

Ik geloof er weinig van dat bij een credit card alles aan de voorkant goed is geregeld en dat dit actief wordt geverifieerd door de bank. Dat de winkelier dat wel door de bank kan laten controleren is wel zo. Dan gebruik je de pincode en controleert de betaalterminal of alles wel klopt. Of online krijg je zo'n 2FA schermpje en moet je in je app (of hoe je bank dat dan heeft georganiseerd) nog apart toestemming geven.

Maar er zijn ook bedrijven die dat niet doen. Als ik bij Aliexpress of Amazon wat bestel dan hoef ik niet steeds via mijn bankieren app toestemming te geven (en ook niet een CCV in te geven). Die bedrijven nemen gewoon bewust het risico dat er af en toe gedoe is maar dat de klant het lekker makkelijk bestellen vind en dus liever bij hen koopt dan bij de concurrent.

Of landen als de USA waar ze de pincode nauwelijks gebruiken en je een handtekening op het bonnetje moet zetten als je met je credit card hebt betaald.

• Elandenmelk
xabre16v schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:15:
Gisteren bij Albert Heijn en de kapper kunnen betalen met VISA debit, was korte tijd geleden wel anders. De parkeerautomaat bij het ziekenhuis slikte vooralsnog alleen Maestro en V-Pay. Gaat wel de goede kant op maar de uitrol nog lang niet voltooid.
Volgens mij was het hier al ten sprake gekomen, maar bijv. de automaten in parkeergarages moeten vervangen worden (als in, niet te fixen met een update). Wellicht geldt hetzelfde voor veel parkeerautomaten op straat.

Los hiervan: qua parkeren doe ik het liefst alles met Easypark, in meerdere landen nog geen plek tegengekomen waar dit op straat niet mogelijk was.

• Wally2002
  • Nu online
JeroenE schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:41:
@Wally2002 De ondernemer moet ook gewoon iedere maand (of andere periode) zelf de opdracht door geven. De bank weet niet wanneer een abonnement op houdt of het bedrag anders moet zijn etc. Het is alleen "automatisch" voor de eindgebruiker, die hoeft niet steeds met de hand een overboeking te maken (of acceptgiro cq cheque te schrijven).
Uiteraard, ik bedoelde automatisch voor de klant.
Ik geloof er weinig van dat bij een credit card alles aan de voorkant goed is geregeld en dat dit actief wordt geverifieerd door de bank. Dat de winkelier dat wel door de bank kan laten controleren is wel zo. Dan gebruik je de pincode en controleert de betaalterminal of alles wel klopt. Of online krijg je zo'n 2FA schermpje en moet je in je app (of hoe je bank dat dan heeft georganiseerd) nog apart toestemming geven.
Dit is idd wat ik bedoel. Online is boven een bepaald bedrag 3D Secure vereist. en terminals eisen de chip&pin. Dit wordt in Europa sowieso door de kaartschema's afgedwongen, om aan wetgeving te voldoen.
Het is dus wel goed geregeld aan de voorkant omdat dit door wetgeving wordt opgelegd. Dit geldt dus ook voor debit kaarten (om het on topic te houden). (en ja, met een non-eu kaart zonder EMV wordt er alsnog een bon uitgeprint voor de handtekening, maar we hebben het hier primair over NL / EU debetkaarten).
Maar er zijn ook bedrijven die dat niet doen. Als ik bij Aliexpress of Amazon wat bestel dan hoef ik niet steeds via mijn bankieren app toestemming te geven (en ook niet een CCV in te geven). Die bedrijven nemen gewoon bewust het risico dat er af en toe gedoe is maar dat de klant het lekker makkelijk bestellen vind en dus liever bij hen koopt dan bij de concurrent.
Het punt hier is dat je vervolgaankopen doet op basis van opgeslagen kaartgegevens. De verificatie is bij eerste betaling geweest, waardoor het risico dus zeer beperkt is.
Of landen als de USA waar ze de pincode nauwelijks gebruiken en je een handtekening op het bonnetje moet zetten als je met je credit card hebt betaald.
Dat is de wet van de remmende voorsprong. EMV wordt daar uitgerold.

• Plofkotje
Wally2002 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:13:
[...]
Dat is de wet van de remmende voorsprong. EMV wordt daar uitgerold.
Dat was helemaal lachen de vorige keer dat ik in de US had, chip & signature.. Dus chip in de terminal en dan alsnog een handtekening moeten zetten. Grappig dat ze dan wel op EMV overgaan, maar de PIN code dan nog een stapje te modern is.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:16

ep667

It doesn't hurt to help

davides schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Terug naar de inhoud, is mijn verwachting dat SNS en/of ING ook na 1 juli nog wel V Pay zullen uitgeven.
[…]
Ze gaan daarmee nu de vruchten plukken van hun tweesporenbeleid (Maestro én V Pay), een troef die ze mooi kunnen uitspelen.
Ik weet niet of dat nu écht een troef is. Het zal namelijk betekenen dat je klanten op steeds minder plekken in het buitenland kunnen betalen. VPAY wordt nu al heel beperkt ondersteund buiten de EU en soms werkt het binnen de EU niet eens.

Als Maestro wordt gestopt, kan dit voor betaalproviders in andere landen reden zijn om de ondersteuning voor deze schema's te staken. Dat is immers allemaal technical debt. Dat kan ook gewoon in een land als Frankrijk, waar VISA of MasterCard debit al gebruikelijk is.

En dan ga je situaties krijgen dat je als klant van ING of Volksbank telkens je creditcard tevoorschijn moet halen. Dat is (zeker in vreemde valuta) een stuk duurder dan met je bankpas betalen. Een vreemd als klanten van andere Nederlandse banken geen problemen hebben.

Dan ga je als ING of Volksbank vooral veel vragen krijgen, veel ontevreden klanten en misschien kaartswaps (al brengt dat geld in het laatje) maar wellicht ook wel overstappers.

Mijn kaart verloopt eind dit jaar en ik ben dus wel "bang" bij SNS dan inderdaad VPAY krijg waar ik tot eind 2028 mee moet doen. SNS geeft immers zelf niet eens creditcards uit, dus VISA of Mastercard debit implementeren gaat ook weer jaren duren.

Jij vindt het een troef, maar dat is alleen vanuit een beperkt Nederlands standpunt. In de gedachte dat er nog een paar terminals niet zijn omgebouwd of geüpdatet. Je vergeet daar de voordelen van een Mastercard of VISA debit card.

(edit om kennelijke verwarring te voorkomen)

[Voor 34% gewijzigd door ep667 op 11-02-2023 11:02]

EP

• balken07
ep667 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet of het een troef is als je klanten op steeds minder plekken in het buitenland met hun pas kunnen betalen. Dat je op vakantie bent met een Rabobank klant die overal kan betalen, terwijl jij moeilijk moet doen. Zal dan niet alleen meer buiten de EU (waar VPAY sowieso amper wordt geaccepteerd) zijn maar ook gewoon in een land als Frankrijk, waar debitkaarten al gebruikelijk zijn.

Als Maestro weg is, kan de ondersteuning voor die oude tech ook weg, toch? En dat zal buiten Nederland over een paar jaar echt wel zo zijn.

Dan ga je als ING of Volksbank vooral veel vragen krijgen, veel ontevreden klanten en misschien kaartswaps (al brengt dat geld in het laatje) maar wellicht ook wel overstappers.

Mijn kaart verloopt eind dit jaar en ik maak me er dus wél serieus zorgen over dat ik bij SNS dan inderdaad VPAY krijg waar ik tot eind 2028 mee moet doen. SNS geeft immers zelf niet eens creditcards uit, dus debit cards implementeren gaat ook weer jaren duren. Vanuit standpunt zijn pinpasjes leuk en werken ze overal, maar als je ook wel eens in het buitenland komt weet je hoe duur het is om telkens je creditcard tevoorschijn te halen.

Jij vindt het een troef, ik zou het eerder conservatief en op termijn klantonvriendelijk noemen. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk.
V-Pay en Maestro zijn ook debit cards ;). Ligt geheel aan de uitgever of het een prepaid, debit of credit pas is. Mocht je toch nog een V-Pay pas krijgen van SNS, dan geef je die gewoon als verloren of defect op zodra ze overgestapt zijn op een Visa of Mastercard debit pas. Kost je een paar euro, maar daar lig ik niet wakker van (gezien de voordelen). 👍🏻

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

balken07 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:18:
[...]

V-Pay en Maestro zijn ook debit cards ;). Ligt geheel aan de uitgever of het een prepaid, debit of credit pas is.
Haha, fair enough maar VPAY en Maestro zijn vooral Europese kaarten. Je mist toch echt de voordelen van wereldwijde acceptatie (en dan heb ik nog een Maestro kaart op het moment). Daar ging mijn rant ook vooral over. Ik zie een VPAY pinpasje echt niet meer als troef als andere banken iets superieurs leveren.
balken07 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:18:
Mocht je toch nog een V-Pay pas krijgen van SNS, dan geef je die gewoon als verloren of defect op zodra ze overgestapt zijn op een Visa of Mastercard debit pas. Kost je een paar euro, maar daar lig ik niet wakker van (gezien de voordelen). 👍🏻
Zeker waar, maar mijn “angst” is dat SNS door zijn beperkte formaat nog jaren gebrekkige VPAY gaat leveren, zonder Maestro als alternatief. Je hebt dan over een tijdje een pas die eigenlijk alleen in Nederland werkt. Ik gebruik nu zelf een N26 kaart buiten de EU, maar ik ga daar niet mijn main bank van maken en ik ben verder heel tevreden over SNS. Zeker gezien de investeringen van de andere banken, zie ik ook geen alternatief in Nederland.

Dus ja, ik ben benieuwd. Maar gezien de traagheid van SNS bij andere ontwikkelingen zie ik het donker in.

EP

• balken07
ep667 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:51:
[...]

Haha, fair enough maar VPAY en Maestro zijn geen debit cards in de huidige betekenis. Je mist toch echt de voordelen van wereldwijde acceptatie (en dan heb ik nog een Maestro kaart op het moment). Daar ging mijn rant ook vooral over. Ik zie een ouderwets pinpasje echt niet meer als troef als andere banken iets superieurs leveren.

[...]

Zeker waar, maar mijn “angst” is dat SNS door zijn beperkte formaat nog jaren gebrekkige VPAY gaat leveren, zonder Maestro als alternatief. Je hebt dan over een tijdje een pas die eigenlijk alleen in Nederland werkt. Ik gebruik nu zelf een N26 kaart buiten de EU, maar ik ga daar niet mijn main bank van maken en ik ben verder heel tevreden over SNS. Zeker gezien de investeringen van de andere banken, zie ik ook geen alternatief in Nederland.

Dus ja, ik ben benieuwd. Maar gezien de traagheid van SNS bij andere ontwikkelingen zie ik het donker in.
De acceptatie is niet bepaald door het ‘debit card’ zijn :) Acceptatie is op basis van het betaalnetwerk. Wat de reden is dat de acceptatie van Maestro en V-Pay buiten Europa onzeker is, en die van Visa en Mastercard wereldwijd min of meer gegarandeerd is.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

balken07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 02:03:
[...]

De acceptatie is niet bepaald door het ‘debit card’ zijn :) Acceptatie is op basis van het betaalnetwerk. Wat de reden is dat de acceptatie van Maestro en V-Pay buiten Europa onzeker is, en die van Visa en Mastercard wereldwijd min of meer gegarandeerd is.
Dat is puur een semantische discussie. Ik bedoelde hier een MasterCard of VISA debit card. Een kaart van die netwerken die gekoppeld is aan je bankrekening en dus geen Meastro of VPAY.

[Voor 13% gewijzigd door ep667 op 11-02-2023 10:36]

EP

• Wally2002
  • Nu online
ep667 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 02:10:
[...]

Dat is puur een semantische discussie. Als we het in hier over een debit card hebben, bedoelen we tegenwoordig toch simpelweg een MasterCard of VISA die gekoppeld is aan een bankrekening.
Het mooie is dat Maestro en V-Pay ook van de door jou genoemde respectievelijke merken is :)

Maar je bedoelt dus de MC debit en VISA debit. Dan ben je echt wel in de minderheid die het woord debit card alleen met die kaarten van de betaalkaartschemas associeert.

Sowieso is het woord debit card (nog) niet echt ingeburgerd en hebben we het over een bankpas of pinpas.

Laten we hier voor de duidelijkheid, wanneer relevant wel het onderscheidt blijven maken tussen de schema’s omdat dat juist het meest essentieel is voor de acceptatie.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Wally2002 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 02:48:
[...]

Het mooie is dat Maestro en V-Pay ook van de door jou genoemde respectievelijke merken is :)

Maar je bedoelt dus de MC debit en VISA debit.
Volgens mij is het in de context van mijn posts echt wel duidelijk welk schema ik waar bedoel. Sterker nog: er was maar één zin die ik zelf echt ambigu vond. Ik heb de posts zelfs aangepast, zodat er écht geen twijfel kan zijn.

Mijn initiële punt was heel simpel: het zou erg jammer zijn als banken die nu V-PAY kaarten uitgeven dat nog jaren blijven doen omdat het goedkoper/makkelijker is, terwijl klanten van die banken dan juist heel veel voordelen missen. Ook kun je binnen een paar jaar vermoedelijk in nog minder landen betalen ten opzichte van klanten van banken die wél meegaan in de ontwikkeling.

Dat leek me toch wel duidelijk genoeg dat we het niet 3 posts hoeven te hebben over dat Maestro en VPAY ook debit cards zijn en of ik met "een MasterCard debit card" niet toevallig Maestro bedoel. ;)

EP

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

ep667 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Mijn initiële punt was heel simpel: het zou erg jammer zijn als banken die nu V-PAY kaarten uitgeven dat nog jaren blijven doen omdat het goedkoper/makkelijker is, terwijl klanten van die banken dan juist heel veel voordelen missen.
Het aantal voordelen is/lijkt wel vrij beperkt.
De nieuwe kaart lijkt meer voordelig voor de winst rekening van MC/Visa.

/naast de potentiële buyer protection voor (online) kopen zoals we kennen van de credit variant zie ik er niet veel iig.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 11:27]

PSN

• RobertMe
YakuzA schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Het aantal voordelen is/lijkt wel vrij beperkt.
De nieuwe kaart lijkt meer voordelig voor de winst rekening van MC/Visa.

/naast de potentiële buyer protection voor (online) kopen zoals we kennen van de credit variant zie ik er niet veel iig.
Het feit dat ik geen creditcard hoef aan te houden puur voor buitenlandse aankopen en abonnementen vind ik toch wel een groot voordeel. Is ook een van de beweegredenen geweest waarom ik recentelijk een rekening bij OpenBank heb geopend en voor €2 een Mastercard Debit card heb laten opsturen. Heb ik bij Rabo mijn duurdere pakket weer kunnen terugzetten naar het goedkoopste pakket. Want dat had ik dus alleen voor de "gratis" creditcard.

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Het feit dat ik geen creditcard hoef aan te houden puur voor buitenlandse aankopen en abonnementen vind ik toch wel een groot voordeel. Is ook een van de beweegredenen geweest waarom ik recentelijk een rekening bij OpenBank heb geopend en voor €2 een Mastercard Debit card heb laten opsturen. Heb ik bij Rabo mijn duurdere pakket weer kunnen terugzetten naar het goedkoopste pakket. Want dat had ik dus alleen voor de "gratis" creditcard.
Ik snap wat je bedoeld, maar een Mastercard debit card is geen creditcard. Waarschijnlijk wist je dit al, maar men kan ze beter niet verwarren met elkaar. Ik begreep dat bv een auto huren met een debitcard niet of lastiger gaat.

Ik heb voorlopig nog beide. Een gratis Mastercard debit card van N26 (hoofdzakelijk voor uitgaven in een andere valuta) en een ICS Gold Mastercard creditcard (voorheen Bijenkorf kaart). Nu mijn Nederlandse creditcard geen extra punten bij de Bijenkorf meer oplevert, weet ik niet hoe lang ik deze nog ga aanhouden.

• RobertMe
xileS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar een Mastercard debit card is geen creditcard. Waarschijnlijk wist je dit al, maar men kan ze beter niet verwarren met elkaar. Ik begreep dat bv een auto huren met een debitcard niet of lastiger gaat.
Dat een debit card niet altijd geaccepteerd wordt in het geval van borg (niet alleen autohuur, maar bv ook bij hotels) is mij bekend. Maar daarvoor heb ik mijn creditcard nog nooit gebruikt. Dus voor mijn gebruik heb ik geen creditcard meer nodig. Die is er echt gekomen puur voor online aankopen waarvoor de debit card nu ook prima werkt.

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Dat een debit card niet altijd geaccepteerd wordt in het geval van borg (niet alleen autohuur, maar bv ook bij hotels) is mij bekend. Maar daarvoor heb ik mijn creditcard nog nooit gebruikt. Dus voor mijn gebruik heb ik geen creditcard meer nodig. Die is er echt gekomen puur voor online aankopen waarvoor de debit card nu ook prima werkt.
Ik had ook al het idee dat jou dit bekend is, maar er zijn genoeg mensen bij wie dit niet bekend is. Vaak neemt men een creditcard voor vakantie en reis plannen. Kan lastig zijn als hun kaart niet geaccepteerd wordt bij het huren van een auto. Wat ik wel zie gebeuren, want men ziet Mastercard en en op hun pasje staat straks ook Mastercard. Met een beetje pech, krijg je dan je auto niet mee.

Voor online aanlopen is een debit card idd prima, daarvoor voldoet PayPal vaak ook wel, anders een gratis debit card zoals Revolut of N26. Ik had dan niet gekozen voor een betaalde creditcard, tenzij je de garanties/verzekeringen nog een voordeel vind van een creditcard.

• Elandenmelk
Kleine opmerking: Visa gaat ook stoppen met de uitgifte van V-Pay (is hier ook al vaker voorbij gekomen incl. bronnen). Ik weet niet zo 1 2 3 of dit ook per 1 juli is, maar sowieso gedurende 2023.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Elandenmelk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:49:
Kleine opmerking: Visa gaat ook stoppen met de uitgifte van V-Pay (is hier ook al vaker voorbij gekomen incl. bronnen). Ik weet niet zo 1 2 3 of dit ook per 1 juli is, maar sowieso gedurende 2023.
Ze zullen dit ongetwijfeld synchroon doen met Maestro kwa uitfasering. :)

PSN

• Elandenmelk
Iemand recent nog wat nieuwe pogingen gedaan? Ik ben zelf niet echt meer bij andere winkels geweest om te testen.

[Voor 5% gewijzigd door Elandenmelk op 23-02-2023 12:23]

• Kuta
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-03 17:40
Ik ervaar juist problemen met het gebruik van Nederlandse banken. Vooral Maestro doet het even net wat minder vlot dan MC credit or debit. Wanneer gaat men nu over? Ik dacht dat er sprake was van uitstel?!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Kuta schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:59:

Wanneer gaat men nu over? Ik dacht dat er sprake was van uitstel?!
Er zijn massa’s maestro passen met vervaldatum 07-2023 in omloop gebracht, dus verwacht niet zoveel uitstel meer.

[Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2023 22:30]

PSN

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:42
Ik zag deze bin list ook al voorbij komen in het creditcard topic (https://www.mastercard.us...-account-range-table.html) maar ik zag dat daar ook de Mastercard Debits aan zijn toegevoegd nu, weet niet hoelang geleden dit was.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Er zijn massa’s maestro passen met vervaldatum 07-2023 in omloop gebracht, dus verwacht niet zoveel uitstel meer.
De vervaldatum is niet gelinkt aan de overgangsdatum. Ik heb recent nog passen ontvangen met een vervaldatum in 2027.

De datum waarop alles over zou moeten zijn heeft te maken met het moment waarop MasterCard stopt met het *uitgeven* van *nieuwe* Maestro-passen, niet met Maestro an-sich, dat blijft nog gewoon bestaan zolang er nog geldige passen zijn.

• RobertMe
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:28:
[...]

De vervaldatum is niet gelinkt aan de overgangsdatum. Ik heb recent nog passen ontvangen met een vervaldatum in 2027.

De datum waarop alles over zou moeten zijn heeft te maken met het moment waarop MasterCard stopt met het *uitgeven* van *nieuwe* Maestro-passen, niet met Maestro an-sich, dat blijft nog gewoon bestaan zolang er nog geldige passen zijn.
Ik gok dat @YakuzA bedoeld dat er veel passen zijn uit gebracht die niet 5 jaar geldig zijn maar maar tot 7-23? En in dat geval zou het gek zijn als Mastercard het stoppen met uitgeven van nieuwe Maestro passen uitstelt en banken dus massaal in / voor juli dit jaar weer nieuwe Maestro passen gaan uitgegeven. Maar uiteraard zal Mastercard in principe het Maestro netwerk in de lucht moeten houden tot 5 jaar na de uitgifte van de laatste pas. Maar ik vermoed dat ze daar al eerder mee stoppen, als het aantal in omloop zijnde passen of aantal transacties ermee te laag wordt. En niet tot op het allerlaatste moment Maestro passen uitgeven helpt dan natuurlijk ook mee om te voorkomen dat er in een substantieel aantal passen in omloop blijft t/m 2028.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
In de nieuwsbrief van februari 2023 schrijft de betaalvereniging:
Zowel Debit Mastercard als VISA Debit kunnen nu gebruikt worden voor pintransacties op 73% van alle betaalautomaten in Nederland. Eind maart ligt dit percentage naar verwachting op 90%. Bij de overige 10% nog niet-aangepaste terminals kan dan overigens veelal wel met VISA Debit en Debit Mastercard afgerekend worden, omdat die (7 van de 10) al creditkaarten accepteren.
Eind deze maand dus op ca 90% acceptatie.
Ze spreken over ‘verwachting’ dus moet nog blijken. 7van de 10 van de resterende 10% niet geupgrade automaten wel acceptatie via CC hou je nog altijd 3% van alle automaten over die niet accepteren.
Dat is best een fors percentage.
Banken zitten echt niet te wachten op klachten en imago schade en zullen pas gaan uitgeven als de acceptatie bijna volledig is.

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-03 09:29
Zojuist van ING een V-PAY pas ontvangen met vervaldatum 02-2028. Dit is voor het eerst, hiervoor had ik altijd Maestro kaarten. Ik neem aan dat het oude systeem dan ergens 07-2028 wordt uitgeschakeld als de laatst uitgegeven passen ook verlopen.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Blue Lightning schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:02:
Zojuist van ING een V-PAY pas ontvangen met vervaldatum 02-2028. Dit is voor het eerst, hiervoor had ik altijd Maestro kaarten. Ik neem aan dat het oude systeem dan ergens 07-2028 wordt uitgeschakeld als de laatst uitgegeven passen ook verlopen.
Heb 5 minuten geleden een maestro kaart van de Rabobank ontvangen met vervaldatum 02-2028.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:06
Blue Lightning schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:02:
Je kan als je de vpay kaart krijgt, altijd nog een maestro kosteloos opvragen indien je dat liever wil.

• Kuta
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-03 17:40
Hoe zit het met de acceptatie van v pay in het buitenland?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
Kuta schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:11:
Hoe zit het met de acceptatie van v pay in het buitenland?
Ik weet uit ervaring dat op bvb Curaçao het wat moeilijker is met vpay.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee