• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

Vliegvlug

Flight Simple

geenstijl schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:32:
[...]
Lees de ervaringen even terug.
Iig, ja, is mogelijk en kost je € 4,50
Oeps er overheen gelezen, zie je post nu pas :P
Bedankt!

Komt de tekst nu wel op een andere plek natuurlijk omdat hij van landscape naar portrait is gedraaid, even kijken of dat een beetje uitkomt.

Vraag me af waarom ze dat eigenlijk gedaan hebben.
Mijn reguliere creditcard is wel landscape.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ucsdcom schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:17:
[...]

Ja dat had ik ook verwacht. Blijkbaar toch niet. Zou het nog kunnen zijn dat er verschil zit tussen passen die in de gewone vervangings cyclus vervangen worden, of passen waarvoor je zelf een vervanging aanvraagt? Mogelijk zijn de passen uit de gewone vervangings cyclus al langer terug aan rekening nummers toegewezen? Het was al duidelijk dat ING best wat moeite deed om nog Maestro passen uit te geven.
Een vriend was donderdag 4 december zijn portemonnee verloren en heeft zijn ING pas geblokkeerd en kreeg ter vervanging ongevraagd zo’n nieuwe creditcard versie. Dus lijkt me dan eerder iets willekeurigs.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je bedoelt 'debit card', een creditcard is een heel ander type product. De enige overeenkomst is dat ze allebei een 16-cijferig kaartnummer hebben en dat je met dat nummer kan betalen, maar dat maakt een debit card niet hetzelfde als een creditcard :P

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 17-12-2025 10:40 ]

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 23:36
djiwie schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
Het linkje staat ook op https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas onder het kopje
"Je ontvangt automatisch de nieuwe Betaalpas van Visa of Mastercard. Daar hoef je niets voor te doen. Wil je liever niet wachten? Dan kun je ervoor kiezen om je pas zelf te vervangen."

dus het zal denk ik nog wel even blijven werken.
Nice, nieuwe pas aangevraagd. Na het aanvragen kun je in de app meteen het kaartnummer, de vervaldatum en de CVV-code vinden. Je hoeft dus niet te wachten op de fysieke pas om er online mee te betalen :)

(En voor mobiel betalen natuurlijk ook niet. Die fysieke pas zal niet veel gebruikt gaan worden is eigenlijk overbodig...)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zr40 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:39:
Je bedoelt 'debit card', een creditcard is een heel ander type product. De enige overeenkomst is dat ze allebei een 16-cijferig kaartnummer hebben en dat je met dat nummer kan betalen, maar dat maakt een debit card niet hetzelfde als een creditcard :P
Ik vermoed dat je op mijn post er boven reageert. Is handiger om dan te quoten of taggen want dan krijg ik een alert. ;)

Ik weet dat het geen creditcard is maar een debit en schreef daarom ook “zo’n nieuwe creditcard versie om heel kort door de bocht aan te geven dat hij niet het reguliere ING pasje kreeg opgestuurd welke hij daarvoor had.

Werd me anders teveel typen :P

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:07:
[...]

Ik weet dat het geen creditcard is maar een debit en schreef daarom ook “zo’n nieuwe creditcard versie om heel kort door de bocht aan te geven dat hij niet het reguliere ING pasje kreeg opgestuurd welke hij daarvoor had.

Werd me anders teveel typen :P
Je had het eerder ook over “creditcard functionaliteit” en dat hebben deze passen nadrukkelijk niet. Wat je bedoelt is dat ze net als creditcards een 16 cijferig kaartnummer hebben. Maar door dat dan creditcard te noemen creëer je onnodig verwarring. Net zoals een stadsfiets een mountainbike noemen omdat je met beiden kan fietsen onnodig verwarrend zou zijn.

“Debit card” is ook makkelijk typen, korter zelfs, en dekt de lading beter zonder verwarrend te zijn. :)

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:47
Mocht er toch 4,50 in rekening zijn gebracht; ING is coulant en heeft mij gewoon netjes het geld teruggestort na aangeven in de chat

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zr40 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:42:
[...]

Je had het eerder ook over “creditcard functionaliteit” en dat hebben deze passen nadrukkelijk niet. Wat je bedoelt is dat ze net als creditcards een 16 cijferig kaartnummer hebben. Maar door dat dan creditcard te noemen creëer je onnodig verwarring. Net zoals een stadsfiets een mountainbike noemen omdat je met beiden kan fietsen onnodig verwarrend zou zijn.

“Debit card” is ook makkelijk typen, korter zelfs, en dekt de lading beter zonder verwarrend te zijn. :)
Waarschijnlijk zit ik dan niet in het specifieke lingo want ik heb altijd gedacht dat we hier itt bijv Amerika normaal gesproken allemaal debit kaarten hebben.
En dat zo’n kaart met 16 cijferig nummer waarmij je vroeger kon betalen doordat ze er zo’n mooi afdrukje mee maakten met carbon papier een creditcard genoemd wordt. (echt jammer dat dat niet meer gebeurt, was altijd zo leuk dat rits-rats, en ik mis de cheques die je kon uitschrijven ook. Heerlijk nostalgisch zo’n cheque boekje pakken en ter plekke een bedrag invullen en ondertekenen)
Iedereen in mijn omgeving noemd dat ook een creditcard wanneer zo’n betaald optie wordt aangeboden online.

En dat het juist onduidelijk werd als ik in mijn reactie had gezegd dat hij een debit kaart terug kreeg. Maar blijkbaar had ik moeten zeggen “zo’n nieuw ING pasje maarmee je ook online kan afrekenen op plekken waar je vroeger alleen met een creditcard kon afrekenen” :P
Maar zoals gezegd vond ik dat wat te lang en denk dat de boodschap prima over is gekomen bij degene die ik quotte. :D

Hou overigens wel van een discussie over terminologie, vroeger was ik daar een redelijke hardliner in, tegenwoordig ben ik daar veel meer relaxt in, als de boodschap maar overkomt en er geen levens vanaf hangen! >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 09:02 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:58:
[...]

Waarschijnlijk zit ik dan niet in het specifieke lingo want ik heb altijd gedacht dat we hier itt bijv Amerika normaal gesproken allemaal debit kaarten hebben.
Dat klopt. Maar de naam van het product is Debit MasterCard en Visa Debit. Terwijl de oude producten Maestro en V-Pay hete. Dus om het dan ook een debit kaart te noemen is niet heel gek.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:07:
[...]

Dat klopt. Maar de naam van het product is Debit MasterCard en Visa Debit. Terwijl de oude producten Maestro en V-Pay hete. Dus om het dan ook een debit kaart te noemen is niet heel gek.
Maar zoals ik zei had ik dat dan juist verwarrend gevonden in het aangeven van het verschil tussen die ene en die andere kaart die ING nu uitgeeft.
Vond dit zelf duidelijker in deze context dan op die plek debitcard versie te schrijven of iets van die strekking en het tegelijkertijd kort te houden.

Ik kende die officiële producten namen ook helemaal niet. Ik heb nu gewoon een losse pinpas en een losse creditcard in mijn portemonnee zitten. :P

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:10
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:58:
[...]

En dat zo’n kaart met 16 cijferig nummer waarmij je vroeger kon betalen doordat ze er zo’n mooi afdrukje mee maakten met carbon papier een creditcard genoemd wordt. (echt jammer dat dat niet meer gebeurt, was altijd zo leuk dat rits-rats, en ik mis de cheques die je kon uitschrijven ook. Heerlijk nostalgisch zo’n cheque boekje pakken en ter plekke een bedrag invullen en ondertekenen)
Iedereen in mijn omgeving noemd dat ook een creditcard wanneer zo’n betaald optie wordt aangeboden online.

En dat het juist onduidelijk werd als ik in mijn reactie had gezegd dat hij een debit kaart terug kreeg. Maar blijkbaar had ik moeten zeggen “zo’n nieuw ING pasje maarmee je ook online kan afrekenen op plekken waar je vroeger alleen met een creditcard kon afrekenen” :P
Maar zoals gezegd vond ik dat wat te lang en denk dat de boodschap prima over is gekomen bij degene die ik quotte. :D

Hou overigens wel van een discussie over terminologie, vroeger was ik daar een redelijke hardliner in, tegenwoordig ben ik daar veel meer relaxt in, als de boodschap maar overkomt en er geen levens vanaf hangen! >:)
Leuk zinloos weetje: in Frankrijk worden nog veel cheques gebruikt. Helaas heeft mijn gratis Franse bank Deblock dat niet (want internet bank):
Deblock is focusing on navigating the digital waves, and that means cash or cheque deposits aren't on the horizon just yet. 🌐✨
Niet om te gebruiken, maar voor nostalgie en om eens te zien hoe dat er ook weer uit zag :)

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:16
Mastercard luidt nieuw betaaltijdperk in: Maestro verdwijnt, Debitkaart de nieuwe norm

17 december 2025 - Tijdens de beursopening afgelopen week in Amsterdam gaf Mastercard samen met Nederlandse banken het officiële startschot voor de landelijke overstap van Maestro naar Debit Mastercard.
https://banken.nl/nieuws/...debitkaart-de-nieuwe-norm

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:29
Nu ING eindelijk zover is, twee jaar na Rabobank, kan het startschot eindelijk worden gegeven.

Wiens ego moest hier gestreeld worden?

Wat een farce 8)7

• RobertMe
  • Nu online
La1974 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:00:
[...]

Nu ING eindelijk zover is, twee jaar na Rabobank, kan het startschot eindelijk worden gegeven.

Wat een farce 8)7
Dit dacht ik dus ook toen ik het las. Dit had al 2,5 jaar geleden zo moeten zijn (1 juli 2023 zou het in gaan). En nu eindelijk, eindelijk, ING over gaat "geven ze een startschot"? :F

Overigens is Rabo ook nog geen 2 jaar officieel. Volgens mij was het daar ~maart 2024 dat ze daadwerkelijk begonnen met normale uitgifte (in kleine batches gemengd met de oude Maestro passen). Daarvoor hadden ze echter wel al een pilot lopen waarvoor klanten zich konden aanmelden. Waarbij "pilot klanten" de pas wel al 2 jaar kunnen hebben.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:42

Dido

heforshe

racao schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:40:
(En voor mobiel betalen natuurlijk ook niet. Die fysieke pas zal niet veel gebruikt gaan worden is eigenlijk overbodig...)
Klopt, ik heb al jaren geen fysieke pas meer gebruikt.
Maar ja, voor degenen die nog steeds geen smartphone willen met iets erop wat ze kunnen wantrouwen zal die fysieke pas nog wel even in stand blijven - hoewel sommige banken je de keuze geven om al dna geen fysieke pas aan te vragen.

Wat betekent mijn avatar?

• GeEkIe
Dido schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:30:
[...]

Klopt, ik heb al jaren geen fysieke pas meer gebruikt.
Maar ja, voor degenen die nog steeds geen smartphone willen met iets erop wat ze kunnen wantrouwen zal die fysieke pas nog wel even in stand blijven - hoewel sommige banken je de keuze geven om al dna geen fysieke pas aan te vragen.
Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
Maar zelfs in Nederland is een fysieke pas als backup onontbeerlijk, bijvoorbeeld als je telefoon kapot is of wordt gestolen, en jij ad hoc een nieuwe moet kopen in de winkel om de hoek.

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 23:36
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
Maar dan kun je toch ook niet met een fysieke pas geld opnemen of betalen? Dan zorg je sowieso dat je contanten bij je hebt lijkt me.
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
Maar zelfs in Nederland is een fysieke pas als backup onontbeerlijk, bijvoorbeeld als je telefoon kapot is of wordt gestolen, en jij ad hoc een nieuwe moet kopen in de winkel om de hoek.
Dan ga je even langs een bankkantoor voor wat contant geld, net als vroeger als je je PIN-pas verloor en moest wachten op een nieuwe? (Nooit meegemaakt overigens.)

• GeEkIe
racao schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:02:
[...]

Maar dan kun je toch ook niet met een fysieke pas geld opnemen of betalen? Dan zorg je sowieso dat je contanten bij je hebt lijkt me.
Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
Dan ga je even langs een bankkantoor voor wat contant geld, net als vroeger als je je PIN-pas verloor en moest wachten op een nieuwe? (Nooit meegemaakt overigens.)
Bankkantoor? :+
Maar even serieus: je hebt dan toch geen pinpas of telefoon met virtuele pinpas? Hoe ga je dan geld opnemen in een bankkantoor?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:21:
[...]

Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
Kan je dan niet offline betalen met je telefoon? Met mijn smartwatch kan dat iig wel. Ik geloof dat er een limiet op zit hoeveel je kan doen voor hij een sync moet doen, maar dat zijn heel wat betalingen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:21:
[...] Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
[...]
Bankkantoor? :+
Maar even serieus: je hebt dan toch geen pinpas of telefoon met virtuele pinpas? Hoe ga je dan geld opnemen in een bankkantoor?
Recent overleden (oudere) vriend van de familie kon naar zijn bankkantoor gaan en daar geld opnemen met zijn id. Hij werd dan gewoon geholpen. Nu had hij wel iets meer centen dan de gemiddelde mens.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RobertMe
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:38:
[...]

Recent overleden (oudere) vriend van de familie kon naar zijn bankkantoor gaan en daar geld opnemen met zijn id. Hij werd dan gewoon geholpen. Nu had hij wel iets meer centen dan de gemiddelde mens.
Wat waarschijnlijk opmerkelijker is is dat er een bankkantoor was. Als ik naar een bankkantoor moet moet ik volgens mij half Zuid Limburg door.

* RobertMe bevindt zich overigens in kamp "Google hoeft niet te weten waar ik hoeveel betaal". Voorheen wel de app van de bank gebruikt om mobiel te betalen. Maar sinds ze dat niet meer aanbieden... maar weer gewoon met de pas.

• onetime
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:45:
[...] Wat waarschijnlijk opmerkelijker is is dat er een bankkantoor was. Als ik naar een bankkantoor moet moet ik volgens mij half Zuid Limburg door.

* RobertMe bevindt zich overigens in kamp "Google heeft niet te weten waar ik hoeveel betaal". Voorheen wel de app van de bank gebruikt om mobiel te betalen. Maar sinds ze dat niet meer aanbieden... maar weer gewoon met de pas.
Sinds ik jaaaren terug las dat alle overschrijvingen ook naar de VS worden doorgebriefd betaal ik zoveel mogelijk contant. Nu wel voor het eerst de bank app, op een Fairphone met E/os.[/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

La1974 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:00:
[...]

Wat een farce 8)7
De beurskoers van Mastercard moest gestreeld worden idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:03
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
[...]

Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
en jij denkt dat je dan met die pas kunt betalen, want als er geen stroom en internet is doet het die kaartlezer namelijk ook niet, ver uit de meeste kassa's dus ook niet, dus zal voor veel winkels er niets anders gebeuren dan de deuren te sluiten. Iets waar we zelfs in Nederland ondertussen onze ervaringen mee hebben opgedaan.

• Steelo
  • Laatst online: 26-12 15:00

Steelo

040 - Ole Ole Ole

nielsiejjj92 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:09:
Mocht er toch 4,50 in rekening zijn gebracht; ING is coulant en heeft mij gewoon netjes het geld teruggestort na aangeven in de chat
Nah, mij is het niet gelukt in de chat,,,Ik kan een formele klacht indienen maar dat vind ik niet de moeite waard...
En de reden dat er 4.50 in rekening was gebracht komt omdat mijn oude betaalpas al ouder dan 6 maanden is. Dus is je huidige betaalpas niet ouder dan 6 maanden, dan heb je blijkbaar wel recht op een kostenloze vervanging. Nogal krom?

[ Voor 24% gewijzigd door Steelo op 20-12-2025 11:29 ]

Ltrz,....

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:47
Steelo schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:28:
[...]

Nah, mij is het niet gelukt in de chat,,,Ik kan een formele klacht indienen maar dat vind ik niet de moeite waard...
En de reden dat er 4.50 in rekening was gebracht komt omdat mijn oude betaalpas al ouder dan 6 maanden is. Dus is je huidige betaalpas niet ouder dan 6 maanden, dan heb je blijkbaar wel recht op een kostenloze vervanging. Nogal krom?
Mijn pas was 100% ouder dan 6 maanden. Vaag dat ze dat als reden geven. Heb je via die speciale link besteld of los?

• davides
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:06:
[...]

Dit dacht ik dus ook toen ik het las. Dit had al 2,5 jaar geleden zo moeten zijn (1 juli 2023 zou het in gaan). En nu eindelijk, eindelijk, ING over gaat "geven ze een startschot"? :F
Ik ben zelf van mening dat ING de overstap liever nog langer had mogen rekken.
Voor mij is het dus niet eindelijk, maar uiteindelijk heeft ING nu ook switch gemaakt.

Met deze nieuwe debit cards gaan de kosten voor winkeliers voor het pinnen omhoog. De eerste PSPs hebben dit al aangekonigd (zie bericht over CCV hierboven). Tegelijk hebben veel PSP's tegen winkeliers gezegd, als je credit card acceptatie toevoegt heb je direct dekking voor de debit cards. Nog geen eens gesproken over de honor-all-cards regel die de schemes hebben ingevoerd: een winkelier debit kaarten accepteert moet verplicht debit kaarten van buiten de EEA straks accepteren, terwijl het hoge tarief ervoor geldt.

Online gaan de debit cards marktaandeel afsnoepen van iDEAL en van Wero. De kosten voor de online winkelier stijgen dus ook, want iDEAL was enorm goedkoper en Wero is veel goedkoper dan een online Debit card betaling.

De winst voor Amerikaanse MC/Visa gaat nog verder omhoog.
De kosten van de (online) winkeliers gaan omhoog
En de rekening komt bij ons als europese consumenten.

Met recht dus uiteindelijk ipv eindelijk, en wellicht een feestje voor Mastercard maar niet voor de europese consument.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-12 00:12
davides schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:10:
[...]

Ik ben zelf van mening dat ING de overstap liever nog langer had mogen rekken.
Voor mij is het dus niet eindelijk, maar uiteindelijk heeft ING nu ook switch gemaakt.

[...]
Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument. Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.

• Sissors
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:58:
[...]

Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument.
Wat ik in mijn hele leven nog nooit heb hoeven te doen. En natuurlijk kijk ik weleens in SF forum hier, en ik weet dat het ook mij een keer kan gebeuren. Maar om nou dat te 'verzekeren' door elke Nederlander te dwingen om veel hogere kosten voor betalen naar de winkels door te schuiven? Waarbij de banken / providers echt een hele gezonde winstmarge over zullen nemen.

Overigens zijn de kosten niet misschien hoger, die zijn gewoon veel hoger met alles wat we vooralsnog weten.
Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.
Maar dat heeft altijd al gekund, betalen zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Van Paypal tot Ideal. Juist met CCs / de nieuwe debitcards is er een stuk meer risico dat een winkel de zaak slecht beveiligd heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 20-12-2025 14:02 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument.
Vergis je hierin niet. Voor de Nederlandse situatie is dit minder relevant dan je denkt. Een succesvolle chargeback ontslaat je niet van je betalingsplicht, net zoals een gestorneerde incasso dat niet doet.

De mogelijkheid tot chargebacks is nodig omdat je, in tegenstelling tot iDeal, zelf geen controle hebt over betalingen met de kaartgegevens. Het is slechts een anti-misbruik maatregel, niet een extra bescherming die eerst ontbrak.
Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.
Ook dit was met Maestro technisch gezien prima mogelijk. In het buitenland kon je op deze manier betalen. In Nederland niet, want voor webshops die zich voornamelijk op Nederland richten is iDeal eenvoudiger en goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2025 14:06 ]

• rr7r
@Sissors @Zr40 Ja sorry, ik was even advocaat van de banken. Ik weet niet wat mij bezielde.

Even de feiten: Visa en Mastercard is een duopolie, dat bevoordeeld de consument meestal niet. En in dit geval is de winkelier ook even 'consument'. Wero is ook een samenwerking van bijna alle grootbanken. Weinig marktwerking. Intentioneel lijkt mij.

Ik vermoed vooral bedoeld om die duopolie enigszins aan te vallen, maar ook om andere partijen zoals PayPal en BNPL buiten de deur te houden. Denk niet dat die banken het doen om ons leven aangenamer te maken. Hadden ze in NL beter met hogere rente kunnen beginnen.

• rr7r
Zr40 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:03:
[...]

[...]

Ook dit was met Maestro technisch gezien prima mogelijk. In het buitenland kon je op deze manier betalen. In Nederland niet, want voor webshops die zich voornamelijk op Nederland richten is iDeal eenvoudiger en goedkoper.
Nee. Apple Pay (en Google Pay?) maakt nog steeds gebruik van het onderliggende netwerk, en met Meastro/V Pay kon je daarom niet online afrekenen zoals met Visa / Mastercard nu.

edit: in het buitenland kon het wel? Dit is nieuw voor mij. Weet je het zeker?

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 20-12-2025 14:11 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:10:
[...]

Nee. Apple Pay (en Google Pay?) maakt nog steeds gebruik van het onderliggende netwerk, en met Meastro/V Pay kon je daarom niet online afrekenen zoals met Visa / Mastercard nu.
Ik heb daadwerkelijk een keer met Apple Pay betaald met de Maestro kaart in een buitenlandse webshop. Voor de webshop is dat gewoon een Maestro betaling met gebruik van de device PAN voor die Maestro kaart.

Bijvoorbeeld Mollie ondersteunt het: https://www.mollie.com/nl/payments/maestro

De reden dat je het in Nederland nooit hebt gezien is omdat er met iDeal geen enkele noodzaak voor is, en tot enkele jaren geleden de PAN niet werd gedrukt op de fysieke Maestro pas. Plus het feit dat de PAN bij bepaalde banken 100% voorspelbaar is: als je de IBAN en pasnr hebt, dan kan je de PAN bepalen. (De device PAN bij Apple/Google Pay is niet op die manier voorspelbaar.)

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2025 14:26 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:10:
[...]

edit: in het buitenland kon het wel? Dit is nieuw voor mij. Weet je het zeker?
Maestro faciliteerde gewoon op dezelfde manier online betalen met een CVC code als de nieuwe debit nu ook doet.
In NL zijn die functies alleen nooit gebruikt/aangeboden door de banken.

PSN

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:11
djiwie schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
Het linkje staat ook op https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas onder het kopje
"Je ontvangt automatisch de nieuwe Betaalpas van Visa of Mastercard. Daar hoef je niets voor te doen. Wil je liever niet wachten? Dan kun je ervoor kiezen om je pas zelf te vervangen."

dus het zal denk ik nog wel even blijven werken.
Dank, heb het ook net aangevraagd. Welke is beter? De visa of de mastercard? Qua dekking zullen ze wel gelijk lopen nie?

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:01
dutchnltweaker schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:31:
[...]

Dank, heb het ook net aangevraagd. Welke is beter? De visa of de mastercard? Qua dekking zullen ze wel gelijk lopen nie?
Visa biedt iets meer dekking, maar omdat we nu in 2025 zijn, is er niet veel verschil. Misschien is dat nu 1% of iets dergelijks? Vroeger
was dat een te aanzienlijk verschil...

[ Voor 11% gewijzigd door Ultrafast op 20-12-2025 19:06 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:06
Ultrafast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:59:
[...]

Visa biedt iets meer dekking, maar omdat we nu in 2025 zijn, is er niet veel verschil. Misschien is dat nu 1% of iets dergelijks? Vroeger
was dat een te aanzienlijk verschil...
Mastercard is inmiddels op gelijk niveau qua aantal acceptatiepunten.

• davides
op youtube staat nog een instructiefilm: YouTube: Maestro online payment

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:55
racao schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:02:

'Even naar een bankkantoor...' :+

Als je geld wil opnemen moet je eerst je weg zien te vinden naar een van de twee filialen die er nog in het land zijn. Vervolgens zullen ze je inderdaad helpen (op voorwaarde dat je bankpas gestolen/kwijt en geblokkeerd is). Dit is echt een hele exercitie voor ze en kost ze veel tijd en moeite (op een gegeven moment gaan ze zelf in de rij staan bij de geldautomaat en krijg je je geld ergens midden in de receptieruimte in je handen gedrukt).
dutchnltweaker schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:31:
Welke is beter? De visa of de mastercard?
Eigenlijk wel een interessante vraag. In mijn beleving is er geen verschil tussen een Visa en een Mastercard. Het zijn volgens mij exact dezelfde producten. Als consument merk je er geen bal van welke je hebt.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12 17:37
[...]
Je hebt duidelijk de voorwaarden niet gelezen voordat je geaccepteerd hebt.
Google ziet alle betalingen die je doet en doet daar ook zijn ding mee. (wat dus mag als je geaccepteerd hebt.)

• RobertMe
  • Nu online
lfah2000 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:01:
[...]

Google ziet alle betalingen die je doet en doet daar ook zijn ding mee. (wat dus mag als je geaccepteerd hebt.)
Maar jij hebt duidelijk de post waarop je reageert niet gelezen O-) "zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier", dat zal bij Google / Apple Pay idd wel niet het geval zijn (hetzelfde als dat bij PayPal niet het geval is). En een winkelier kan dus ook niet zomaar de betaalgegevens "hergebruiken" (kaartnummer + vervaldatum + CVC voor een andere transactie gebruiken), of deze betaalgegevens opslaan waarna ze uitlekken.

Maarja, met iDeal gold in principe al hetzelfde. Sure: er worden gegevens gedeeld en bij iDeal zal de winkelier wel een IBAN / naam klant / ... ontvangen. Maar die gegevens kan die niks mee en als het uitlekt is het alleen een privacy dingetje. Terwijl als de kaartgegevens (kaartnummer + CVC + ...) uitlekken het probleem een stuk groter is. En een deel van die gegevens die iDeal wel zal delen, impliciet of expliciet, zal mogelijk ook onderdeel zijn van de Google / Apple Pay transactie. Als in: ik verwacht dat er altijd wel iets van een naam bv wordt uitgewisseld, en waarschijnlijk ook wel een klant identifier (Google account(naam) / Apple ID / bij PayPal ook de gebruikersnaam / ... volgens mij).

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
davides schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:10:
[...]

Met deze nieuwe debit cards gaan de kosten voor winkeliers voor het pinnen omhoog. De eerste PSPs hebben dit al aangekonigd (zie bericht over CCV hierboven).
En dat terwijl iedereen werd wijsgemaakt dat de nieuwe debitcards alleen maar voordelen zou hebben. Erg sneaky om zo het hele kostenstructuur te gaan veranderen en dus nu/straks normaal te maken om voor elke transactie maar een percentage te rekenen.
Tegelijk hebben veel PSP's tegen winkeliers gezegd, als je credit card acceptatie toevoegt heb je direct dekking voor de debit cards.
Vroeger was idd een cc acceptatie nodig om deze debitcards te accepteren, maar dat is al een paar jaar niet zo. Toen liep elke Mastercards/Visa debit via het creditcardcontract. Met de komst van de debitcards in NL moesten wij speciaal hiervoor onze oude vx570 vervangen , want die accepteert alleen debitcards via een creditcard contract. En nu gaan ze alsnog (deels) creditcardachtige kosten berekenen voor debitcards 8)7 .
Nog geen eens gesproken over de honor-all-cards regel die de schemes hebben ingevoerd: een winkelier debit kaarten accepteert moet verplicht debit kaarten van buiten de EEA straks accepteren, terwijl het hoge tarief ervoor geldt.
Dit vind ik ook een erg gekke regel. Winkelier kan niet meer kiezen om kaarten met hoge kosten niet te accepteren..

Al met al is dit alles helemaal niet gunstig voor de ondernemer in NL. Mastercard Debit is eigenlijk helemaal niet zo'n 1op1 vervanging voor Maestro, zoals werd gezegd. Bij Mastercard Debit gaat nu allemaal onderscheid gemaakt worden binnen/buiten EEA, consument/zakelijke pas.

Maestro was lkr simpel, Maestro = Maestro en je wist gewoon vooraf wat de kosten waren.

• Henry86
xileS schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:38:

[q.] Nog geen eens gesproken over de honor-all-cards regel die de schemes hebben ingevoerd: een winkelier debit kaarten accepteert moet verplicht debit kaarten van buiten de EEA straks accepteren, terwijl het hoge tarief ervoor geldt.[/q.]

Dit vind ik ook een erg gekke regel. Winkelier kan niet meer kiezen om kaarten met hoge kosten niet te accepteren..

Al met al is dit alles helemaal niet gunstig voor de ondernemer in NL. Mastercard Debit is eigenlijk helemaal niet zo'n 1op1 vervanging voor Maestro, zoals werd gezegd. Bij Mastercard Debit gaat nu allemaal onderscheid gemaakt worden binnen/buiten EEA, consument/zakelijke pas.
Mastercard wil dat je al hun kaarten accepteert. Dus niet alleen zakelijk, buitenlands en non-EEA, maar ook creditcards.

Wegens EU-wetgeving is het dan weer mogelijk om EEA-creditcards alsnog te weigeren, maar non-EEA creditcards mag je dus niet weigeren!
Mastercard en Visa hebben in hun regelgeving opgenomen dat winkeliers die hun debitkaarten accepteren ook hun creditkaarten en andere kaartsoorten moeten accepteren. Hun kaarthouders moeten overal kunnen betalen, ongeacht het soort kaart dat ze op zak hebben. Dit is de zogenaamde Honor All Cards Rule (“erken alle kaarten”).
Betaaldienstverleners (waaronder banken) die betaaldiensten voor de acceptatie van beide kaartmerken aan winkeliers aanbieden, moeten ervoor zorgen dat die winkeliers zich houden aan deze regel van de kaartmaatschappijen. Daarbij kunnen betaaldienstverleners wel verschillende tarieven voor verschillende kaartsoorten aan winkeliers aanbieden.

Voor de EU, en dus ook voor Nederland, geldt echter een uitzondering die voorrang heeft op de Honor All Cards Rule van de kaartmaatschappijen:

Op grond van EU wet- en regelgeving mag een winkelier creditkaarten uitsluiten die binnen de EER zijn uitgegeven (binnen de Europese Economische Ruimte; dat is de EU en enkele aangrenzende landen).

Bij sommige betaaldienstverleners staat de Honor All Cards Rule nu al in hun contracten met winkeliers. Andere dienstverleners nemen deze regel de komende jaren op in hun contracten, met de mogelijkheid om (alleen) creditkaarten uit de EER uit te sluiten. In dat geval kunnen Europese klanten met alleen een creditkaart op zak daarmee niet bij u afrekenen, terwijl klanten van buiten Europa dat wel kunnen. Welke kaartsoorten u als winkelier wel of niet kunt accepteren hangt af van uw eigen contract met uw betaaldienstverlener.
Binnen de contractuele mogelijkheden kunt u uw eigen kosten/baten-afweging maken en bepalen met welke kaartsoorten uw klanten kunnen betalen. U betaalt – uiteraard – alleen voor transacties met een bepaalde kaartsoort die daadwerkelijk in uw winkel plaatsvinden. Vraag naar de diverse mogelijkheden, voorwaarden en tarieven bij uw eigen betaaldienstverlener.
Echt heerlijk dit 8)7

• rr7r
lfah2000 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:01:
[...]

Klopt. Weet wel dat Apple Pay getokenizeerd is. Had Google moeten weglaten.

Edit: Thx @RobertMe . Klopt dus niet. ha. Maar ja, ik gebruik Apple Pay en dacht ooit gelezen te hebben dat Google ook tokenized. Als ik aan Gemini vraag of Apple Apple Pay kan inzien, antwoordt het nee. Google Google Pay vraag, antwoordt het ja.

[ Voor 23% gewijzigd door rr7r op 21-12-2025 19:37 . Reden: edit toevoeging ]

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:24:
[...]

Mastercard wil dat je al hun kaarten accepteert. Dus niet alleen zakelijk, buitenlands en non-EEA, maar ook creditcards.

Wegens EU-wetgeving is het dan weer mogelijk om EEA-creditcards alsnog te weigeren, maar non-EEA creditcards mag je dus niet weigeren!

[...]

Echt heerlijk dit 8)7
Wetgeving is er vooral voor "consumenten bescherming". Wij verkopen niet aan consumenten, dus ik ben benieuwd wat daar de mogelijkheiden zijn. Ik had al CCV een mail gestuurd, vreemd genoeg helemaal geen reactie. Begin volgend jaar kijk ik even de kosten aan en denk iig nog contact op te nemen met CCV of alle mogelijkheiden waar een percentage van omzet wordt berekend, uit kan.

• Henry86
xileS schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:26:
[...]

Wetgeving is er vooral voor "consumenten bescherming". Wij verkopen niet aan consumenten, dus ik ben benieuwd wat daar de mogelijkheiden zijn. Ik had al CCV een mail gestuurd, vreemd genoeg helemaal geen reactie. Begin volgend jaar kijk ik even de kosten aan en denk iig nog contact op te nemen met CCV of alle mogelijkheiden waar een percentage van omzet wordt berekend, uit kan.
Het stukje wetgeving dat hier aangehaald wordt, werkt hier in jouw voordeel – of dat nou consumentenbescherming genoemd moet worden of niet.
Als je deze wetgeving 'schrapt', blijft alleen de honor all cards-regel over, en moet je alle kaarten accepteren.

Het staat je natuurlijk vrij om met ccv te onderhandelen over de voorwaarden, maar (hoewel ik echt zou willen dat je daarin succesvol bent) dat lijkt me een kansloze exercitie. En dan is ook het uitzetten van %-betalingen niet mogelijk. En als ik jouw situatie goed begrijp, dat zou het uitzetten van %-betalingen ook betekenen dat alle kaartbetalingen bij jou (want zakelijk) geweigerd worden.

Heb jij dagelijks veel klanten, of heb je eigenlijk nooit (veel) klanten tegelijk over de vloer? In dat laatste geval wordt een betaalverzoekje (tikkie of via bankapp) een tijdelijke optie (totdat iDeal stopt). Met tikkie kan je klanten een ook een QR-code laten scannen zodat je niet per se een telefoonnummer hoeft in te voeren. Is ook vrij duur, maar te overzien.

• onetime
  • Niet online
Waar blijft de kassa software die een qr-code maakt met bedrag en bestemmingsrekening?
Dan wel zelf controleren of het binnen is. Maar veel goedkoper om dan zelf zo over te laten maken.

• RobertMe
  • Nu online
Henry86 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:22:
En als ik jouw situatie goed begrijp, dat zou het uitzetten van %-betalingen ook betekenen dat alle kaartbetalingen bij jou (want zakelijk) geweigerd worden.

Heb jij dagelijks veel klanten, of heb je eigenlijk nooit (veel) klanten tegelijk over de vloer? In dat laatste geval wordt een betaalverzoekje (tikkie of via bankapp) een tijdelijke optie (totdat iDeal stopt). Met tikkie kan je klanten een ook een QR-code laten scannen zodat je niet per se een telefoonnummer hoeft in te voeren. Is ook vrij duur, maar te overzien.
Dit doet @xileS ook al. Overboeken / Tikkie / .... Daarom dat die ook de "pin"betalingen met een percentage aan kosten wilt uit zetten. Dan worden ook niet (onverwacht) de hoge kosten getekend en kan die bij weigeren een alternatieve betaalmethode gebruiken.

En B2B mag je de betaalkosten volgens mij gewoon doorrekenen? Dus dan kun je zelfs twee automaten plaatsen waarvan maar één betalingen met een percentage aan kosten rekent. En bij het mislukken van de eerste betaling overstappen op de andere betaalautomaat en de klant 0,2% of whatever extra laten betalen.

• RobertMe
  • Nu online
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:47:
Waar blijft de kassa software die een qr-code maakt met bedrag en bestemmingsrekening?
Dan wel zelf controleren of het binnen is. Maar veel goedkoper om dan zelf zo over te laten maken.
Toonbankbetalingen met Wero, op basis van een smartphone/... of betaalpas zijn dan waarschijnlijk een stuk logischer. Waarbij Wero dus een Europees alternatief voor MC / Visa moet worden. Waarmee jou probleem ook is opgelost :p Enige vraag is dan uiteraard nog steeds wat Wero aan kosten gaat rekenen, ook dat kan een percentage van het transactiebedrag zijn. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor "betalen met een QR code". Ook daar zitten faciliterende partijen bij die gewoon kosten rekenen. Net zoals het zakelijk gebrui van Tikkkie, Rabo betaalverzoeken, ... kosten zal hebben, terwijl het voor consumenten gratis is.

• GeEkIe
RobertMe schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:53:
[...]

Toonbankbetalingen met Wero, op basis van een smartphone/... of betaalpas zijn dan waarschijnlijk een stuk logischer. Waarbij Wero dus een Europees alternatief voor MC / Visa moet worden. Waarmee jou probleem ook is opgelost :p Enige vraag is dan uiteraard nog steeds wat Wero aan kosten gaat rekenen, ook dat kan een percentage van het transactiebedrag zijn. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor "betalen met een QR code". Ook daar zitten faciliterende partijen bij die gewoon kosten rekenen. Net zoals het zakelijk gebrui van Tikkkie, Rabo betaalverzoeken, ... kosten zal hebben, terwijl het voor consumenten gratis is.
Het lijkt mij eerder dat dit de vervanger gaat worden vanwege de kosten.

• davides
Belgische bankapps ondersteunen de EPC QR code goed:
https://epc-qr.eu/bankreviews/?cc=BE

Nederlandse banksapps ondersteunen de EPC QR code (vooralsnog) matig:
https://epc-qr.eu/bankreviews/?cc=NL

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:08:
[...]

Het lijkt mij eerder dat dit de vervanger gaat worden vanwege de kosten.
Voor toonbank betalingen is dat niet praktisch iig. :)

PSN

• GeEkIe
YakuzA schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:30:
[...]

Voor toonbank betalingen is dat niet praktisch iig. :)
Het lijkt mij dat technisch niks in de weg staat hiervan een NFC versie van te maken :+

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Een qr code op een kantelbaar scherm is toch niet zo onpraktisch. Je ziet het overal in de VS.

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:22:
[...]

Het staat je natuurlijk vrij om met ccv te onderhandelen over de voorwaarden, maar (hoewel ik echt zou willen dat je daarin succesvol bent) dat lijkt me een kansloze exercitie. En dan is ook het uitzetten van %-betalingen niet mogelijk.
Dit was volgens mij dus tot nu toe wel mogelijk. En ben benieuwd hoe dit in 2026 is.

Voor dit nieuwe debit verhaal hadden wij een creditcards contract lopen via Paysquare/worldline (blij dat ik daar vanaf ben trouwens, administratief vond ik het een ramp), dus niet via CCV. Toen ik merkte dat sommige debit kaarten ook via dit contract verliepen, met de bijbehorende kosten, heb ik besloten om creditcard acceptatie geheel uit te zetten en dus ons contract bij PaysQuare opgezegd. Want je ziet vooraf niet meer wanneer je deze % kosten krijgt. Vroeger was het als = Credit, dan % kosten.

Nu met alleen CCV als transactieverwerker en geen creditcard acceptatie is er nooit meer zo'n % aan kosten betalen door gekomen. Wellicht dat dit tot nu toe allemaal Europese kaarten zijn, die mogen nog geweigerd worden.
En als ik jouw situatie goed begrijp, dat zou het uitzetten van %-betalingen ook betekenen dat alle kaartbetalingen bij jou (want zakelijk) geweigerd worden.
Theoretisch ja, maar afgelopen jaar dus gemerkt dat Nederlandse zakelijke kaarten op achtergrond als een consumentenkaart wordt gezien. Zoek vooral even op Triodos in dit topic, die waren vroeg met de zakelijke Visa Debit kaarten (die als zakelijk werden herkend). Gevolg was dat ze nergens konden pinnen waar geen creditcard werd geaccepteerd. Dit is geloof ik opgelost door nieuwe kaarten uit te geven.

In praktijk lijkt het dus gewoon mogelijk dat de NL banken ook de zakelijk kaarten een consumenten waarde meegeven.

Belgische banken doen/deden dit weer niet, want die konden niet pinnen met een zakelijke debit Mastercard.

Ik hoop dus dat hier geen verandering in komt en aangezien dat wij hoofdzakelijk Nederlandse klanten hebben, dan zullen de kosten ook meevallen.
Er zijn dagen dat er een rij staat bij het pin apparaat, dus zo'n toonbank opstelling is veel praktischer. Maar idd ik verstuur ook al iDEAL links als men er om vraagt. Het komt namelijk regelmatig voor dat een klant zijn pin-limiet heeft bereikt.

Zo'n limiet is zakelijk standaard vaak 2500 euro, dus dan weet je ook al met wat voor bedragen we ongeveer te maken hebben en wat dat gaat kosten als er over elk bedrag een % betaald moet worden.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12 23:31
xileS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:04:
[...]

Dit was volgens mij dus tot nu toe wel mogelijk. En ben benieuwd hoe dit in 2026 is.

Voor dit nieuwe debit verhaal hadden wij een creditcards contract lopen via Paysquare/worldline (blij dat ik daar vanaf ben trouwens, administratief vond ik het een ramp), dus niet via CCV. Toen ik merkte dat sommige debit kaarten ook via dit contract verliepen, met de bijbehorende kosten, heb ik besloten om creditcard acceptatie geheel uit te zetten en dus ons contract bij PaysQuare opgezegd. Want je ziet vooraf niet meer wanneer je deze % kosten krijgt. Vroeger was het als = Credit, dan % kosten.

Nu met alleen CCV als transactieverwerker en geen creditcard acceptatie is er nooit meer zo'n % aan kosten betalen door gekomen. Wellicht dat dit tot nu toe allemaal Europese kaarten zijn, die mogen nog geweigerd worden.

[...]

Theoretisch ja, maar afgelopen jaar dus gemerkt dat Nederlandse zakelijke kaarten op achtergrond als een consumentenkaart wordt gezien. Zoek vooral even op Triodos in dit topic, die waren vroeg met de zakelijke Visa Debit kaarten (die als zakelijk werden herkend). Gevolg was dat ze nergens konden pinnen waar geen creditcard werd geaccepteerd. Dit is geloof ik opgelost door nieuwe kaarten uit te geven.

In praktijk lijkt het dus gewoon mogelijk dat de NL banken ook de zakelijk kaarten een consumenten waarde meegeven.

Belgische banken doen/deden dit weer niet, want die konden niet pinnen met een zakelijke debit Mastercard.

Ik hoop dus dat hier geen verandering in komt en aangezien dat wij hoofdzakelijk Nederlandse klanten hebben, dan zullen de kosten ook meevallen.

[...]

Er zijn dagen dat er een rij staat bij het pin apparaat, dus zo'n toonbank opstelling is veel praktischer. Maar idd ik verstuur ook al iDEAL links als men er om vraagt. Het komt namelijk regelmatig voor dat een klant zijn pin-limiet heeft bereikt.

Zo'n limiet is zakelijk standaard vaak 2500 euro, dus dan weet je ook al met wat voor bedragen we ongeveer te maken hebben en wat dat gaat kosten als er over elk bedrag een % betaald moet worden.
Maar als je voor zulke bedragen zakelijk verkoopt, kan je desnoods ook op rekening verkopen, toch?

Natuurlijk verandert je cashflow dan wel, maar dat zou je dan moeten afzetten tegen de pinkosten en besluiten wat je liever hebt.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• xileS
  • Niet online
Lrrr schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:11:
[...]

Maar als je voor zulke bedragen zakelijk verkoopt, kan je desnoods ook op rekening verkopen, toch?

Natuurlijk verandert je cashflow dan wel, maar dat zou je dan moeten afzetten tegen de pinkosten en besluiten wat je liever hebt.
Dat doen we al met een aantal klanten. Het is geen goed idee om dit bij elke klant te doen, met dezelfde reden dat jij waarschijnlijk ook niet op rekening kan kopen bij een random winkel.

Pinnen is bij ons het meest gebruikelijk, net zoals in de meeste winkels. Alleen kunnen bedragen wel wat hoger oplopen ja.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12 23:31
xileS schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:31:
[...]

Dat doen we al met een aantal klanten. Het is geen goed idee om dit bij elke klant te doen, met dezelfde reden dat jij waarschijnlijk ook niet op rekening kan kopen bij een random winkel.

Pinnen is bij ons het meest gebruikelijk, net zoals in de meeste winkels. Alleen kunnen bedragen wel wat hoger oplopen ja.
Dan laat je de klant de eerste keer pinnen (%), en vanaf de tweede keer op rekening betalen.

Bij wanbetaling heb je de KvK-gegevens van de klant (althans, die registreer je de eerste keer), dus kan je een incassotraject opstarten.

Dat kost natuurlijk ook weer geld, maar daarom moet je dat afzetten tegen het % pinkosten. Als je veel klanten hebt die hun rekeningen niet betalen (of als je de cashflow nodig hebt), dan werkt het niet en kan je beter die pinkosten aftikken.

(Dit is dus in een hypothetische toekomstige situatie, waarin pinnen en betaalverzoeken (Wero) hypothetisch tegen %-kosten gaan. Als je een van die twee nog flat-fee kan doen, of als je het acceptabel vindt om de klant het ter plekke over te laten boeken, dan is dat natuurlijk goedkoper.)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• xileS
  • Niet online
Lrrr schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:53:
[...]

Dan laat je de klant de eerste keer pinnen (%), en vanaf de tweede keer op rekening betalen.

Bij wanbetaling heb je de KvK-gegevens van de klant (althans, die registreer je de eerste keer), dus kan je een incassotraject opstarten.

Dat kost natuurlijk ook weer geld, maar daarom moet je dat afzetten tegen het % pinkosten. Als je veel klanten hebt die hun rekeningen niet betalen (of als je de cashflow nodig hebt), dan werkt het niet en kan je beter die pinkosten aftikken.

(Dit is dus in een hypothetische toekomstige situatie, waarin pinnen en betaalverzoeken (Wero) hypothetisch tegen %-kosten gaan. Als je een van die twee nog flat-fee kan doen, of als je het acceptabel vindt om de klant het ter plekke over te laten boeken, dan is dat natuurlijk goedkoper.)
De meeste redenen noem je al, maar daarnaast kost het ontzettend veel tijd om achter je betalingen aan te gaan. In het verleden is er onder leiding van iemand anders makkelijker op rekening gegeven, maar dat werkt in dit branche gewoon niet. Er gaan ook genoeg BV's failliet en zie dan nog maar je geld te krijgen.

Pinkosten aftikken doen we idd graag, maar bij percentages veranderd dat dus helemaal.

Pinnen is bij zakelijke rekeningen altijd goedkoper geweest dan overboeken. Het is een rare ontwikkeling als dit ineens duurder moet zijn dan overmaken.

Overmaken is met zakelijke rekeningen trouwens ook niet gratis. Uit mijn hoofd 15 cent voor overmaken/ontvangen + 8 cent voor de transactie regel op je afschrift. Dus dat is 23 cent. Voor de consument is dit wel "gratis".

• djiwie
  • Laatst online: 13:28

djiwie

Wie?

Lrrr schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:53:

Dat klinkt allemaal een stuk eenvoudiger dan het in de praktijk vaak is. Een incassotraject is verre van gratis, geen garantie op betaling, en killing voor de cashflow. Factoring van facturen zal lijkt me nooit goedkoper zijn dan die creditcard transactiekosten die er aan gaan komen.

• Henry86
xileS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:04:
[...]

Voorheen liep jouw Maestro en V-Pay via CCV en Mastercard en Visa via Paysquare. Dus toen kon je het opsplitsen per kaartschema en ervoor kiezen om Mastercard en Visa met %-kosten te weigeren. Nu is het allemaal Mastercard en Visa en kan je het waarschijnlijk niet meer opsplitsen.

Zo weten ze met het 'honor all cards' principe toch wat prijsverhogingen door te voeren :'(

En inderdaad, bijna nog erger is dat je niet eens meer weet welke kosten je van tevoren krijgt. Want afgezien van debit/credit, EEA/non-EEA, domestic/EU, consumer/zakelijk/corporate, kan er ook nog onderscheid gemaakt worden in low/high value, low/high risk en ga zo maar door. Momenteel zijn er trouwens niet zo veel verschillende tarieven maar in theorie zouden ze het onderscheid wel kunnen maken.
[...]

Een sprankje hoop, inderdaad.

Het is me sowieso nooit duidelijk geweest wanneer een kaart nou als zakelijk of consument wordt aangemerkt. Wellicht dat Nederlandse banken de eenmanszaak, VOF, maatschappen e.d. gewoon een consumentenkaart geven en dat de zakelijke en corporate kaarten voor de BV's en NV's zijn – is wat voor te zeggen.

Ook het onderscheid tussen EEA en non-EEA blijkt niet zo duidelijk te zijn als je zou denken. Laatst werd een transactie van een Amerikaanse (particuliere) klant die met zijn Visa creditcard betaalde bij mij aangeslagen als 'Visa EU consumer'. Scheelt toch weer. Dus ook hier een sprankje hoop. Maar het zou fijn zijn als het ergens zwart op wit staat wat je kan/moet verwachten (het lijkt nu alsof je afhankelijk bent van de goedertierenheid van banken of acquirers).

• GeEkIe
Het is mij toch gelukt om Bluecode te activeren (je hebt Dld, Oost, en EU, maar die laatste werkte vorige week nog niet). Het is behalve een betaalsysteem ook een wallet waarop je kan storten.
Grappig is dat je meteen ook bij POS voor Alipay+ en Discover kan betalen.

Ik heb AI even gevraagd wat dat nou voor handelaren kost:
For merchants, Bluecode's cost structure is designed to be more competitive than traditional credit card schemes because it is an account-to-account (A2A) payment system. Instead of a single flat fee, your costs typically consist of transaction fees and potential service fees from your payment provider.

Since Bluecode works via "acquirers" (like Viva.com, Payone, or epay), the exact price depends on your provider.

1. Transaction Fees
Standard transaction fees for Bluecode are significantly lower than those for international credit cards (like Visa/Mastercard).

Variable Rate: Usually between 0.2% and 0.8% of the transaction volume.

Fixed Fee: A small processing fee per transaction, typically around €0.05 to €0.10.

Current Example (Viva.com 2025): 0.50% + €0.08 per transaction for online payments.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptX9E_F8HEJydb3IAdvz9XzCMug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCWapV2s238fi1NrlXMq97ll.png?f=fotoalbum_large

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:07:
[...]

Voorheen liep jouw Maestro en V-Pay via CCV en Mastercard en Visa via Paysquare. Dus toen kon je het opsplitsen per kaartschema en ervoor kiezen om Mastercard en Visa met %-kosten te weigeren. Nu is het allemaal Mastercard en Visa en kan je het waarschijnlijk niet meer opsplitsen.
Dat zit wel eraan te komen, maar ik kon in 2025 nog prima creditcards weigeren. Bij CCV moet je creditcard acceptatie volgens mij specifiek aan of uit laten zetten. Dit heb ik dus een paar jaar geleden uit gezet (of ja, nooit aangezet bij CCV). Zodoende werken alle creditcards niet meer, ook "echte" zakelijke passen niet, aangezien die hetzelfde tarief hebben als een creditcard volgens tarieven van 2025. Dit lijkt tot nu prima te gaan, want er is geen 1 percentage transactie door gekomen sindsdien.
Zo weten ze met het 'honor all cards' principe toch wat prijsverhogingen door te voeren :'(
Ben er bang voor, dan is het echt chaos. Je weet dan niet waar je aan toe bent, tenzij je elke kaart van tevoren gaat bestuderen :'). In de meeste branches zal het vast prima zijn, maar als je veel te maken hebt met grote bedragen is het niet meer mals.
En inderdaad, bijna nog erger is dat je niet eens meer weet welke kosten je van tevoren krijgt. Want afgezien van debit/credit, EEA/non-EEA, domestic/EU, consumer/zakelijk/corporate, kan er ook nog onderscheid gemaakt worden in low/high value, low/high risk en ga zo maar door. Momenteel zijn er trouwens niet zo veel verschillende tarieven maar in theorie zouden ze het onderscheid wel kunnen maken.
Toch gek dat zoiets toegestaan is in Europa voor een Amerikaans bedrijf.
[...]

Een sprankje hoop, inderdaad.

Het is me sowieso nooit duidelijk geweest wanneer een kaart nou als zakelijk of consument wordt aangemerkt. Wellicht dat Nederlandse banken de eenmanszaak, VOF, maatschappen e.d. gewoon een consumentenkaart geven en dat de zakelijke en corporate kaarten voor de BV's en NV's zijn – is wat voor te zeggen.

Ook het onderscheid tussen EEA en non-EEA blijkt niet zo duidelijk te zijn als je zou denken. Laatst werd een transactie van een Amerikaanse (particuliere) klant die met zijn Visa creditcard betaalde bij mij aangeslagen als 'Visa EU consumer'. Scheelt toch weer. Dus ook hier een sprankje hoop. Maar het zou fijn zijn als het ergens zwart op wit staat wat je kan/moet verwachten (het lijkt nu alsof je afhankelijk bent van de goedertierenheid van banken of acquirers).
xileS in "Mastercard stopt met Maestro"

Celshof had voor mij de meest aannemelijke uitleg gegeven hierover. Het ligt waarschijnlijk aan de "waarde" wat op de kaart is geprogrammeerd. Wat de NL banken nu naar mijn idee hoofdzakelijk doen is waarde '01' aan de pas geven, blijkbaar kan dit gewoon want zelfs zakelijke passen lijken gewoon deze waarde te hebben.

Triodos had schijnbaar dus een waarde '03' en daarvoor was creditcardcardacceptatie nodig en is waarschijnlijk na wat klachten, nieuwe passen uitgegeven met waarde '01'.

Ik hoop dat ik 2026 (en daarna) het op deze manier blijft werken, want dan worden de zakelijke passen alsnog als gewone consumentenkaart met lage transactiekosten herkend.

Theoretisch deed Triodos het juist met de zakelijke passen, maar daar komen logischerwijs allemaal problemen bij kijken die dan niemand snapt. Buitenlandse zakelijke debit passen hebben naar mijn ervaring wel een waarde '03', want die werkten niet zonder cc acceptatie.

• Ultrafast
mods of @TexMex

Het interessante onderwerp draait nu momenteel vaak om de combinatie van tarief Debit en Zakelijk Debit.

In de afgelopen maand heb ik hier niets gehoord over het probleem met de debit passen. Het lijkt nu helemaal goed te werken, maar wordt het niet eens tijd aangepast naar het Debit-tarief topic?

• GeEkIe
Ondertussen wordt de doorzichtige olifant in de kamer waar vrijwel niemand het nog over heeft, de digitale euro, waarbij kennelijk geen transactiekosten worden gerekend, gezien als het mogelijke (praktische) einde van Apple/Google Pay en MC/VISA.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
GeEkIe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:15:
Ondertussen wordt de doorzichtige olifant in de kamer waar vrijwel niemand het nog over heeft, de digitale euro, waarbij kennelijk geen transactiekosten worden gerekend, gezien als het mogelijke (praktische) einde van Apple/Google Pay en MC/VISA.
Dat is een wel heel erg kort door de bocht benadering.

De EU zal eerst zijn burgers moeten overhalen om die Digitale Euro te gaan gebruiken.
Pas als dat in forse aantallen is gelukt (iets wat ik nog niet zo snel zie gebeuren) kan dat invloed gaan hebben op andere betaal systemen.

• Sissors
  • Niet online
En dan komen we weer erop terug: Zolang het voor de consument nul voordeel heeft, en sterker nog bij de dure opties krijg je dingen als aankoopverzekeringen op kosten van de ondernemer, waarom zouden we dan ooit een alternatief kiezen als consument?

Dat plus die hele digitale Euro moet nog ontwikkeld worden, daar gaan wel wat miljarden aan consultancy fees aan op eerst.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 30-12-2025 15:10 ]

• djiwie
  • Laatst online: 13:28

djiwie

Wie?

xileS schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:47:
Celshof had voor mij de meest aannemelijke uitleg gegeven hierover. Het ligt waarschijnlijk aan de "waarde" wat op de kaart is geprogrammeerd. Wat de NL banken nu naar mijn idee hoofdzakelijk doen is waarde '01' aan de pas geven, blijkbaar kan dit gewoon want zelfs zakelijke passen lijken gewoon deze waarde te hebben.

Triodos had schijnbaar dus een waarde '03' en daarvoor was creditcardcardacceptatie nodig en is waarschijnlijk na wat klachten, nieuwe passen uitgegeven met waarde '01'.
Hoe kun je die waarde checken? Ben nu wel benieuwd wat ING op mijn zakelijke debitcard heeft geprogrammeerd :)

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:08:
En dan komen we weer erop terug: Zolang het voor de consument nul voordeel heeft, en sterker nog bij de dure opties krijg je dingen als aankoopverzekeringen op kosten van de ondernemer, waarom zouden we dan ooit een alternatief kiezen als consument?
Dit is best een lastig dilemma. Aan de ene kant zou ik graag hebben dat alle kosten daadwerkelijk direct worden doorberekend, dan ontstaat er concurrentie tussen de methoden. Nadeel is dan dus wel dat je nooit meer de "echte" aanschafprijs van producten kunt zien, doordat er altijd nog kosten bovenop komen. Dat is ook weer onwenselijk.

Bij webshops zou ik me nog kunnen voorstellen dat je dit automatisch met een site-instelling (browser-instelling?) goed weergeeft, maar in fysieke winkels kan dat niet.

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:06:
[...]

Dat is een wel heel erg kort door de bocht benadering.

De EU zal eerst zijn burgers moeten overhalen om die Digitale Euro te gaan gebruiken.
Pas als dat in forse aantallen is gelukt (iets wat ik nog niet zo snel zie gebeuren) kan dat invloed gaan hebben op andere betaal systemen.
Ondernemers kunnen toch korting geven op goedkope(re) betaalmethodes?

• hanev001
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:50:
[...]

Er is een groot verschil tussen kunnen en doen. Daarnaast om hoeveel korting zou dat dan kunnen gaan?
Voor een ondernemer zou dat over de omzet best een redelijk bedrag kunnen zijn. Maar voor een klant die 1 artikel koopt zal het niet veel voorstellen.
Het wantrouwen onder de bevolking richting EU leiding is hoog en de vraag wat de echte motivatie is voor het invoeren van een Digitale Euro zal toch eerst overwonnen moeten worden voordat die optie zelfs maar in het spel komt.

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:09:
[...]

Er is een groot verschil tussen kunnen en doen. Daarnaast om hoeveel korting zou dat dan kunnen gaan?
Voor een ondernemer zou dat over de omzet best een redelijk bedrag kunnen zijn. Maar voor een klant die 1 artikel koopt zal het niet veel voorstellen.
Het wantrouwen onder de bevolking richting EU leiding is hoog en de vraag wat de echte motivatie is voor het invoeren van een Digitale Euro zal toch eerst overwonnen moeten worden voordat die optie zelfs maar in het spel komt.
Het vertrouwen in de Amerikaanse big tech wordt ook steeds minder en minder. Daar zou de EU handig op in kunnen spelen

• Sissors
  • Niet online
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:50:
[...]

Gezien de EU wet is dat het verboden is extra kosten te rekenen voor Amerikaanse CC betaalopties, zou ik me heel erg afvragen of een rechter akkoord zou gaan met die extra kosten bij de normale prijs optellen en dan korting geven als je wat anders gebruikt.

Plus dat het natuurlijk per keer maar over een klein bedrag gaat. Waardoor je dat snel zou slikken alsnog.

• hanev001
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:21:
[...]

Het vertrouwen in de Amerikaanse big tech wordt ook steeds minder en minder. Daar zou de EU handig op in kunnen spelen
Wat een kromme redenatie.
Als het vertrouwen in een systeem afneemt is dat nog geen reden om een ander systeem te gaan vertrouwen. Integendeel, het zal juist het wantrouwen in zijn algemeenheid vergroten.

• GeEkIe
Sissors schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:08:

Dat plus die hele digitale Euro moet nog ontwikkeld worden, daar gaan wel wat miljarden aan consultancy fees aan op eerst.
Er is wel degelijk voordeel voor de consument: privacy van contant geld met het gemak van digitaal betalen. Je hebt dus al allen die nu met contant geld betalen. Daarnaast is dit voor ondernemers fors goedkoper, dus die zullen het ook stimuleren.
Ook lijkt het mij aannemelijk dat de EU komt met een richtlijn dat betalingskosten niet alleen transparant moeten worden, maar ook per betaling mogen worden berekend. Oftewel: iedereen betaald zelf voor zijn betalingsmethode. Dán gaat ook de gemiddelde consument hiervoor kiezen.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 30-12-2025 16:40 . Reden: aanvulling ]

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:31:
[...]

Wat een kromme redenatie.
Als het vertrouwen in een systeem afneemt is dat nog geen reden om een ander systeem te gaan vertrouwen. Integendeel, het zal juist het wantrouwen in zijn algemeenheid vergroten.
Een Europees alternatief voor al die Amerikaanse big tech is toch juist een hot topic? Deze ‘gratis’ digitale euro zal prima als alternatief kunnen fungeren.

Ik snap niet helemaal wat daar krom aan is.

• hanev001
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:41:
[...]

Een Europees alternatief voor al die Amerikaanse big tech is toch juist een hot topic? Deze ‘gratis’ digitale euro zal prima als alternatief kunnen fungeren.

Ik snap niet helemaal wat daar krom aan is.
Het kromme is de gedachten dat men zelfs maar intresse heeft in een Europees alternatief. Als je Amerika niet vertrouwd wil dat niet zeggen dat de EU-leiding ineens betrouwbaar wordt. Het is eerder een goede reden om helemaal van dit soort zaken afscheid te nemen.

• GeEkIe
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:50:
[...]

Het kromme is de gedachten dat men zelfs maar intresse heeft in een Europees alternatief. Als je Amerika niet vertrouwd wil dat niet zeggen dat de EU-leiding ineens betrouwbaar wordt. Het is eerder een goede reden om helemaal van dit soort zaken afscheid te nemen.
Je komt niet met inhoudelijke argumenten maar roept slechts "de gedachten dat met zelfs maar interesse heeft in een Europees alternatief".
Er is wel degelijk interesse in een Europees alternatief; daar zijn genoeg artikelen over te vinden. De interesse is vermoedelijk zelfs groot!

• hanev001
GeEkIe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:57:
[...]

Je komt niet met inhoudelijke argumenten maar roept slechts "de gedachten dat met zelfs maar interesse heeft in een Europees alternatief".
Er is wel degelijk interesse in een Europees alternatief; daar zijn genoeg artikelen over te vinden. De interesse is vermoedelijk zelfs groot!
Is dat werkelijk zo? Je moet iets verder kijken dan de kleine groep van mensen die nu al dit soort product gebruiken. Dat in die groep de belangstelling groot is is mogelijk maar de EU heeft 450 miljoen inwoners. Om dit een success te laten worden zal je toch een fors percentage van die inwoners moeten overhalen om een Digitale Euro te gaan gebruiken. Er zijn complete landen die hoewel lid van de EU eigenlijk weinig met wat de EU-leiding bedenkt te maken willen hebben.

• GeEkIe
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:10:
[...]

Is dat werkelijk zo? Je moet iets verder kijken dan de kleine groep van mensen die nu al dit soort product gebruiken.
De gebruikersgroep van chartaal geld is best groot.

Wat ik kan vinden is een onderzoek van DNB:
Onderzoek in Nederland (DNB)
De Nederlandsche Bank heeft ook specifiek onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking en winkeliers:

Acceptatie: Uit recent onderzoek (2025) blijkt dat ongeveer twee derde van de Nederlanders positief tegenover het gebruik van een digitale euro staat, vooral als 'back-up' voor het huidige pinnen.

Winkeliers: Retailers zien kansen in de offline variant, maar maken zich wel zorgen over de transactiekosten. Zij pleiten ervoor dat de kosten voor de digitale euro niet hoger mogen zijn dan die van de huidige pinbetalingen.

Bekendheid: Hoewel de interesse groeit, bleek uit onderzoek van Motivaction (2023) dat veel mensen de digitale euro nog verwarren met crypto (zoals Bitcoin), terwijl het in feite een digitale versie van een bankbiljet is, gedekt door de centrale bank.
Nu zal dat van land tot land kunnen verschillen, maar duidelijk is dat als het op wat verschillende plekken in de Eurozone wordt gebruikt, en de voordelen zoals lage kosten en gemak duidelijk worden, dit een serieuze kans heeft om in de gehele Eurozone gebruikt te gaan worden.

In China is de digital Yuan met wat succes ingevoerd:
Resultaat: Het wordt op grote schaal geaccepteerd (bijvoorbeeld in de metro van Hangzhou), maar het moet opboksen tegen de dominante commerciële betaalgiganten zoals Alipay en WeChat Pay.

Les: Gebruiksgemak is de belangrijkste factor; als het niet makkelijker is dan bestaande apps, stappen mensen niet over.
We weten het niet, maar het is dus te vroeg om het op voorhand af te branden :)

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:31:
[...]

Er is wel degelijk voordeel voor de consument: privacy van contant geld met het gemak van digitaal betalen. Je hebt dus al allen die nu met contant geld betalen. Daarnaast is dit voor ondernemers fors goedkoper, dus die zullen het ook stimuleren.
Ook lijkt het mij aannemelijk dat de EU komt met een richtlijn dat betalingskosten niet alleen transparant moeten worden, maar ook per betaling mogen worden berekend. Oftewel: iedereen betaald zelf voor zijn betalingsmethode. Dán gaat ook de gemiddelde consument hiervoor kiezen.
Maar zeker dat tweede is een hele grote aanname, waar we het eerder over hebben gehad: Als dat veranderd zal dat zeker impact hebben. Maar het zou wel een 180 graden verandering van EU standpunt moeten inhouden, dus tot dat gebeurd, heb ik weinig geloof er in.
Nu zal dat van land tot land kunnen verschillen, maar duidelijk is dat als het op wat verschillende plekken in de Eurozone wordt gebruikt, en de voordelen zoals lage kosten en gemak duidelijk worden, dit een serieuze kans heeft om in de gehele Eurozone gebruikt te gaan worden.
Als het voordelen heeft zoals lage kosten voor de consument. Nadeel 1 is duidelijk, en dat is dat je weer een extra rekening nodig hebt om mee te betalen, naast de rekening waar je je salaris op krijgt. Dus op welke manier wordt dit gemakkelijker als nu een pasje voor de pinlezer houden, of je telefoon, of je smartwatch? En die telefoon komt waarschijnlijk wel op een manier, maar mijn smartwatch?

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:50:
[...]

Hoe dan? Contant? Drie keer raden wie dat uitgeeft (hint: niet de commerciële banken).

Ja, het is tot op zekere hoogte anoniem maar de digitale euro is ook ontwikkeld met het privacy by design principe.

• Sissors
  • Niet online
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:01:
[...]

Hoe dan? Contant? Drie keer raden wie dat uitgeeft (hint: niet de commerciële banken).

Ja, het is tot op zekere hoogte anoniem maar de digitale euro is ook ontwikkeld met het privacy by design principe.
Corrigeer me als ik ernaast zit, maar er is nog niks ontwikkeld. Ze willen het gaan ontwikkelen. Anders ben ik wel nieuwsgierig of ergens documenten zijn hoe het gaat werken.

• GeEkIe
Sissors schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:14:
[...]

Corrigeer me als ik ernaast zit, maar er is nog niks ontwikkeld. Ze willen het gaan ontwikkelen. Anders ben ik wel nieuwsgierig of ergens documenten zijn hoe het gaat werken.
Wikipedia: Digital euro

• hanev001
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:01:
[...]

Dat hele privacy statement is bullshit. Alleen al de belasting regels maken dat onmogelijk. Net zo als voor cryto munten zal ook voor een Digitale Euro de rekening en saldo gegevens gemeld moeten worden.

De anti witwas regels zorgen er voor dat de overheid op elk moment moet kunnen kijken wat er voor transacties plaatsvinden om vast te kunnen stellen dat er geen verboden zaken plaats vinden.

• Sissors
  • Niet online
Dat lijkt dus te zijn wat ik schreef, een lijst ideeën ;) .

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:55:
[...]

Dat hele privacy statement is bullshit. Alleen al de belasting regels maken dat onmogelijk. Net zo als voor cryto munten zal ook voor een Digitale Euro de rekening en saldo gegevens gemeld moeten worden.

De anti witwas regels zorgen er voor dat de overheid op elk moment moet kunnen kijken wat er voor transacties plaatsvinden om vast te kunnen stellen dat er geen verboden zaken plaats vinden.
Dat geldt voor cash ook steeds meer en meer. Dus dat cash 100% privacy biedt is ook bullshit.

Ik ben benieuwd naar je alternatief.

• La1974
Sissors schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:58:
[...]

Dat lijkt dus te zijn wat ik schreef, een lijst ideeën ;) .
Mmmm. Dat klinkt wel heel naïef. De voorbereiding is gestart in 2023 en in oktober is overgegaan naar de volgende fase.

Dus het stadium van slechts een paar ideeën ligt al een tijdje achter ons.

• hanev001
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:00:
[...]

Dat geldt voor cash ook steeds meer en meer. Dus dat cash 100% privacy biedt is ook bullshit.

Ik ben benieuwd naar je alternatief.
Er is geen alternatief. Privacy in financiele transacties bestaat niet. Dus er is geen enkel voordeel voor het opzetten van een Digitale Euro want uiteindelijk is het niet anders beschermd dan een standaard bank transactie. Dus waarom zou je daar naar overgaan als het alleen maar meer van het zelfde is.

• La1974
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:14:
[...]

Er is geen alternatief. Privacy in financiele transacties bestaat niet. Dus er is geen enkel voordeel voor het opzetten van een Digitale Euro want uiteindelijk is het niet anders beschermd dan een standaard bank transactie. Dus waarom zou je daar naar overgaan als het alleen maar meer van het zelfde is.
Omdat het Europees is. Maar dan zijn we weer terug bij af. We zien het over een paar jaar wel wat het geworden is.

• GeEkIe
hanev001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:55:
[...]

Heb je het wel gelezen?:
The digital euro is designed with a privacy-by-design approach, to ensure a high level of data protection while complying with existing EU anti-money laundering (AML) and counter-terrorist-financing (CFT) rules.[23]

• Sissors
  • Niet online
La1974 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:05:
[...]

Mmmm. Dat klinkt wel heel naïef. De voorbereiding is gestart in 2023 en in oktober is overgegaan naar de volgende fase.

Dus het stadium van slechts een paar ideeën ligt al een tijdje achter ons.
Ik zie dus iig geen daadwerkelijke architectuur documenten oid. Volgens mij wilde ze vorig jaar ineens weer de "blockchain" gaan gebruiken.

Instaedit: Zelfs dit jaar nog: nieuws: FT: EU overweegt openbare blockchain te gebruiken voor de digitale euro. Als je dit leest, kan toch alleen de conclusie zijn dat ze eigenlijk zelfs het ideeën stadium nog niet uit zijn.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:19
Valt mij op dat je bij de Geldmaat geen nieuwe pincode kan kiezen voor je debit ING betaalpas.

Meer mensen die hier ook last van hebben?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:35
GeEkIe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:57:
[...]

En heel erg noodzakelijk. Als we nu niets doen in de EU komt er straks een aantrekkelijk digitaal betaalsysteem uit de US wat ongeveer veel gebruikt gaat worden als het makkelijk werkt. En weten hoe goed bijvoorbeeld Google is in het maken van bruikbare applicaties die snel worden geadopteerd door velen. Dat kan met een digitale munt ook zo gaan en die gaat dan compleet buiten EU landen om.

• Ultrafast
Youtl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:20:
Valt mij op dat je bij de Geldmaat geen nieuwe pincode kan kiezen voor je debit ING betaalpas.

Meer mensen die hier ook last van hebben?
ING heeft dit beleid gekozen. De pincode of geldmaat vormt zelf geen probleem. Ja, het is bijzonder dat enkele Nederlandse bank deze eigen pincode kan kiezen. :o

[ Voor 19% gewijzigd door Ultrafast op 30-12-2025 23:48 ]

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33
Ultrafast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:44:
[...]

ING heeft dit beleid gekozen. De pincode of geldmaat vormt zelf geen probleem. Ja, het is bijzonder dat enkele Nederlandse bank deze eigen pincode kan kiezen. :o
Maar met een ING Creditcard kan het wel: https://www.ing.nl/partic...rds/kies-zelf-een-pincode

• hanev001
GeEkIe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:28:
[...]

Heb je het wel gelezen?:

[...]
Je hebt het blijkbaar zelf niet gelezen of in ieder geval niet begrepen.
Privacy en antiwitwas beleid zijn tegenstrijdige belangen.
Om een antwiswas beleid te kunnen uitvoeren zullen controleurs moeten kunnen zien wat voor transacties je uitvoert. De bestaande banken hebben honderden miljoenen aan boetes moeten betalen omdat ze dit niet streng genoeg deden. En dan kan dan voor een Digitale Euro toch niet anders werken of denk je dat er ineens 2 verschillende soorten rechtspraak worden toegepast.

• GeEkIe
hanev001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:06:
[...]
Om een antwiswas beleid te kunnen uitvoeren zullen controleurs moeten kunnen zien wat voor transacties je uitvoert.
Nee.
De digitale euro krijgt dezelfde juridische "status" als chartaal geld, waar ook niet zichtbaar is welke transactie je hebt gedaan, anders dan het papierwerk dat daarbij komt kijken (bonnetjes) voor de off-line transacties.
Je hebt het dus niet begrepen.
1. Het verschil tussen Offline en Online
Er komen twee versies van de digitale euro, elk met een eigen privacyniveau:

Offline betalingen (zoals cash): Voor betalingen in fysieke winkels of tussen personen (peer-to-peer) zonder internet, is de privacy het hoogst. Deze transacties worden alleen lokaal op de apparaten van de betaler en ontvanger geregistreerd. De centrale bank of je eigen bank ziet niet wat je koopt of aan wie je betaalt.

Online betalingen: Deze verlopen via een tussenpersoon (zoals je bank). Hierbij gelden strenge regels voor gegevensbescherming. De bank ziet alleen de gegevens die wettelijk verplicht zijn om fraude en witwassen tegen te gaan, vergelijkbaar met huidige bankoverschrijvingen.

2. Pseudonimisering: De ECB ziet jou niet
De ECB is de uitgever van het geld, maar zij krijgen geen directe toegang tot je identiteit.

Gegevens worden gepseudonimiseerd: De centrale bank ziet alleen transactie-ID’s en bedragen, maar kan deze niet koppelen aan een naam of adres.

Je commerciële bank (de tussenpersoon) beheert je identiteit (KYC - Know Your Customer), maar zij mogen deze informatie niet delen met de ECB voor het volgen van je gedrag.

3. Geen commercieel gebruik van data
In tegenstelling tot veel private betaaldiensten of creditcardmaatschappijen, heeft de ECB geen winstoogmerk.

Verbod op datadelen: De digitale euro is een publiek goed. Je data mag niet worden verkocht aan derden of worden gebruikt voor marketingdoeleinden zonder jouw expliciete toestemming.

Strikt wettelijk kader: De digitale euro valt onder de strengste privacywetgeving ter wereld (AVG/GDPR). Onafhankelijke toezichthouders controleren of de centrale bank zich aan de regels houdt.

4. Hardware-beveiliging
Voor de offline variant wordt gebruikgemaakt van secure hardware in smartphones of speciale smartcards. Deze techniek zorgt ervoor dat de digitale euro’s veilig van de ene naar de andere 'portemonnee' kunnen worden verplaatst zonder dat er een centrale administratie aan te pas komt, wat anonimiteit vergelijkbaar met contant geld mogelijk maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evU7RAzI8hPfytiJjOEoPBcCZvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul4LHz4dFvX1JW7UN08fTACt.png?f=fotoalbum_large
De EU-landen hebben in december 2025 een akkoord bereikt over de wetgeving voor de digitale euro. Hierin is vastgelegd dat privacy een fundamenteel recht is en dat de offline variant technisch moet garanderen dat kleine betalingen volledig anoniem kunnen blijven.

[ Voor 80% gewijzigd door GeEkIe op 31-12-2025 13:41 . Reden: aanvulling ]

• hanev001
GeEkIe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:24:
[...]

Nee.
De digitale euro krijgt dezelfde juridische "status" als chartaal geld, waar ook niet zichtbaar is welke transactie je hebt gedaan, anders dan het papierwerk dat daarbij komt kijken (bonnetjes) voor de off-line transacties.
Je hebt het dus niet begrepen.

[...]

[Afbeelding]

[...]
Dit houdt geen 5 seconden stand voor een rechter. Als dit wel zou mogen dan gaan binnen de kortste keren de banken naar de rechter met een klacht wegens oneerlijke handelspraktijken. En zaak die ze met gemaakt zullen winnen want waarom zouden zij zich wel aan de wet moeten houden en de ECB niet.

• GeEkIe
hanev001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:17:
[...]

Dit houdt geen 5 seconden stand voor een rechter. Als dit wel zou mogen dan gaan binnen de kortste keren de banken naar de rechter met een klacht wegens oneerlijke handelspraktijken. En zaak die ze met gemaakt zullen winnen want waarom zouden zij zich wel aan de wet moeten houden en de ECB niet.
Ik zou zeggen, ga eens naar de rechter over chartaal geld ...
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste