Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wally2002 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:05:
[...]

De informatie die hierover wordt gegeven is wel erg beperkt en globaal.

Technisch wordt er een versleutelde versie van je pas aangemaakt die bol.com gebruikt.
Als ik de eerste stappen doorloop om mijn Rabo pas te koppelen lees ik in de nadere info:

[...]

Dit lijkt me anders dan dat bol (versleutelde) kaartnummers, vervaldatum bewaard.
Is dit een vergelijkbare techniek als bij Apple Pay e.d.?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:44
Klinkt als tokenization, specifiek voor de merchant (https://developer.masterc...ard-on-file-tokenization/).

En dat lijkt wel een beetje op Google of Apple Pay, maar die zijn niet beperkt tot een enkele verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-06 18:15
3dmaster schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:28:
Ik heb vorige maand van de SNS nog een vpay pas gekregen. Blijkbaar zijn de maestro en vpay kaarten nog niet helemaal op :')
Absurd. Ik zou (indien je daar uiteraard ontevreden over zou zijn) de bank bellen en een Visa of Mastercard eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
balken07 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Absurd. Ik zou (indien je daar uiteraard ontevreden over zou zijn) de bank bellen en een Visa of Mastercard eisen.
Niet heel gek hoor. Veel grootbanken leveren die nog steeds als nieuwe passen.

En zakelijk al helemaal. Ik heb geen 1 Mastercard/visa debit gezien van een grootbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 15:39
Ultrafast schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:33:
[...]

Waarom bespreken we dit onderwerp over Vx570 ? Het probleem ligt bij hen, niet bij ons. Als ze niet wilt dan moet maar ze gewoon voelen hoor.

Bovendien is een met onbemande tankstations en parkeergarages ondertussen nu wel al 100% dekking.

Het is nu een bal aan de banken, hoor...
In tegenstelling tot wat je hier beweert: mijn nieuwe Rabo Visa debit pas werkt nog altijd niet in een aantal Q-Park garages. Er verschijnt meteen iets met de strekking van “ geen juist pas/gebruik een andere pas”

Dat had ik anno 2025 niet meer verwacht nog mee te maken bij zo’n grote parkeeraanbieder. Op 1 locatie weet ik dat de slagbomen en betaal machines nog geen jaar oud zijn.

Natuurlijk kom ik niet in alle garages, dus mogelijk zijn het toevallig die waar ik kom die nog niet geupdatet zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:51
ucsdcom schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:03:
[...]

In tegenstelling tot wat je hier beweert: mijn nieuwe Rabo Visa debit pas werkt nog altijd niet in een aantal Q-Park garages. Er verschijnt meteen iets met de strekking van “ geen juist pas/gebruik een andere pas”

Dat had ik anno 2025 niet meer verwacht nog mee te maken bij zo’n grote parkeeraanbieder. Op 1 locatie weet ik dat de slagbomen en betaal machines nog geen jaar oud zijn.

Natuurlijk kom ik niet in alle garages, dus mogelijk zijn het toevallig die waar ik kom die nog niet geupdatet zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Hier ook negatieve ervaringen met Q-Park i.c.m. Visa Debit van de Rabobank. Ik kon bijvoorbeeld deze garage inrijden met WearOS en vervolgens niet meer uitrijden... kreeg een soortgelijke melding.

Sindsdien trek ik in geval van Q-Park maar gewoon een kaartje of gebruik ik een credit card om in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 15:53
kwon schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Hier ook negatieve ervaringen met Q-Park i.c.m. Visa Debit van de Rabobank. Ik kon bijvoorbeeld deze garage inrijden met WearOS en vervolgens niet meer uitrijden... kreeg een soortgelijke melding.

Sindsdien trek ik in geval van Q-Park maar gewoon een kaartje of gebruik ik een credit card om in te rijden.
Wat vreemd bij mij werkt gewoon Debit Argenta België Mastercard kaart wel…. Terwijl ik in Nederland woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:54
ABN start vanaf 1 juli met gefaseerde uitrol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02:01
JMfx schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:32:
Heb je een bron? Ik kan hier niks van in het nieuws vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
GeEkIe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Heb je een bron? Ik kan hier niks van in het nieuws vinden!
Chat met ABN in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 23:46
JMfx schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:19:
[...]

Chat met ABN in de app.
Kan je quoten wat ze zeiden, echt precies die datum? Tot nu toe communiceren ze heel vaag vanuit de klantenservice is mijn ervaring tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
nielsiejjj92 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Kan je quoten wat ze zeiden, echt precies die datum? Tot nu toe communiceren ze heel vaag vanuit de klantenservice is mijn ervaring tenminste
Ja die datum inderdaad.
Ik kan de oude chat niet terughalen, maar misschien kan jij het ook proberen, kijken of we hetzelfde antwoord krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Hoe dan ook zie ik dat Rabobank al begonnen is met uitgeven en ING elk moment gaat beginnen.

Daarmee lijkt dit topic voltooid 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
GeEkIe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:23:
Hoe dan ook zie ik dat Rabobank al begonnen is met uitgeven en ING elk moment gaat beginnen.

Topic is nog lang niet voltooid hoor. Er gaat laatste moment dat foto's met Debit ING en ABN daarmee is wel topic kan gesloten en ik verwacht ook niet probleem met betaling Debit ING en ABN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:23:

Dit is al inderdaad al 3 jaar lang de status :+

Nee echt, volgende maand/kwartaal/jaar gaan ze echt echt echt komen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:41
Ik ben het wel eens met @Ultrafast dat zodra ABN AMRO en ING ook echt beginnen met het uitgeven van MasterCard/Visa debit en alle banken gestopt zijn met het uitgeven van Maestro/VPay dit topic dan eindelijk gesloten kan worden. Toch wat jaren later dan de geplande overgang naar de nieuwe netwerken.

Misschien dat in de sluitpost dan een tabel kan komen met een overzicht van welke bank welke kaart aanbied en welke eventuele ‘perks’ erbij zitten (chargeback systeem of niet, aankoopverzekering bijv) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Als ze beginnen, zou dat denk ik alleen particuliere rekeningen zijn. Zakelijke rekeningen is bij de grootbanken volgens mij nog geen 1 nieuwe debit pas uitgegeven.

De maestro/vpay passen blijven voorlopig nog wel circuleren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Het grappige is dat MC/VISA debet al weer snel uitgefaseerd zullen worden.

In '26 krijgen wij Wero in NL. In '27 of '28 volgt NFC betalen met je telefoon en mogelijk pas van Wero. Dan wordt het grootste gedeelte van het Europese betalen met Wero gedaan.

Ik wacht al een tijdje met een topic daarover 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:10
GeEkIe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:57:

In '26 krijgen wij Wero in NL. In '27 of '28 volgt NFC betalen met je telefoon en mogelijk pas van Wero. Dan wordt het grootste gedeelte van het Europese betalen met Wero gedaan.

Jij bent wel heel erg van het wensdenken :)

Als je ziet hoelang de banken doen om Maestro/vPay uit te faseren zie ik op geen enkele manier dat jouw tijdslijnen gehaald worden.

Alleen stap één zal wel lukken. iDeal vervangen door Wero (dat gebaseerd is op iDeal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:16:
Ik ben het wel eens met @Ultrafast dat zodra ABN AMRO en ING ook echt beginnen met het uitgeven van MasterCard/Visa debit en alle banken gestopt zijn met het uitgeven van Maestro/VPay dit topic dan eindelijk gesloten kan worden. Toch wat jaren later dan de geplande overgang naar de nieuwe netwerken.

Misschien dat in de sluitpost dan een tabel kan komen met een overzicht van welke bank welke kaart aanbied en welke eventuele ‘perks’ erbij zitten (chargeback systeem of niet, aankoopverzekering bijv) :)
Ja tabel zou inderdaad handig en volgens mij is dat enige betalende optie SNS met aankoopverzekering zover weet ik dat geen basis chargeback bevat ...

ING is enige zover alles wat ik weet standaard basis chargeback aanbiedt ongeachte welke een oranje pakket hebt ...

Fintech is heel anders verhaal daar hebt juist wel altijd basis chargeback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
JMfx schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:32:
Krijgt iedereen dan een nieuwe kaart, of is het wachten tot de huidige pas vervalt? Mijn huidige pas vervalt pas in 2030, maar ik wil niet zolang wachten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop het niet zeg. Heb je eindelijk een fatsoenlijke kaart met wereldwijde dekking (wat trouwens in landen als Duitsland ook echt nog maar vrij recent redelijk geaccepteerd wordt), krijg je weer een of andere brakke lokale implementatie waar je geen reet aan hebt en wordt weer iedereen die reist of veel online besteld buiten de EU teruggedrukt naar de credit cards. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

3dmaster schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:28:
Ik heb vorige maand van de SNS nog een vpay pas gekregen. Blijkbaar zijn de maestro en vpay kaarten nog niet helemaal op :')
Ik idem dito bij de ING, van 2 rekeningen ~3 maanden na elkaar. Beide V-Pay passen.

En ik heb er al een paar keer mee gestaan dat ik niet kon betalen, 1x in Nederland en een paar keer in het buitenland (Griekenland).
Waar mijn MasterCard credit card gelukkig wel werkte.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
WhatsappHack schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Ik hoop het niet zeg. Heb je eindelijk een fatsoenlijke kaart met wereldwijde dekking (wat trouwens in landen als Duitsland ook echt nog maar vrij recent redelijk geaccepteerd wordt), krijg je weer een of andere brakke lokale implementatie waar je geen reet aan hebt en wordt weer iedereen die reist of veel online besteld buiten de EU teruggedrukt naar de credit cards. :+
"Europa" vind ik wel iets meer dan lokaal hoor :) Ben blij dat we een optie hebben waar geen Amerikaanse commercie tussen zit. Uiteindelijk zijn 99,9999% van onze betalingen in de Eurozone natuurlijk, en dat scheelt heel wat commissie en dataverzameling (en wie weet wat meer als de VS-overheid dit binnentankt en in AI inlaad etc etc). Daar blijft ik graag van weg. Dan zien ze op m'n Visa alleen nog maar een autohuur zo nu en dan :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 20:57
Ooit hebben banken Nederland in 5 jaar massaal aan het pinnen gekregen dus het kan wel snel als er een wil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Niet voor zover bekend iig
Voorlopig heeft wero het al aardig moeilijk om überhaupt een vervanger van iDeal te worden.
Verdere uitbreiding zal ook wel de +10 jaar vertraging krijgen.
Dat topic is er al.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DropjesLover schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Ik idem dito bij de ING, van 2 rekeningen ~3 maanden na elkaar. Beide V-Pay passen.

En ik heb er al een paar keer mee gestaan dat ik niet kon betalen, 1x in Nederland en een paar keer in het buitenland (Griekenland).
Waar mijn MasterCard credit card gelukkig wel werkte.
Vpay is inderdaad beetje hopeloos.
Had laatst dat om onverklaarbare reden je daarmee niet kon bijpinnen bij een super :+
(Ja een fysieke supermarkt met fysieke cassieres waar je betaald :p )

Gewoon betalen ging prima, maar als er een plus 20eu aan bijpinnen bij stond werd de transactie geweigerd.
En acceptatie in buitenland idd nog slechter dan Maestro.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2025 12:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
emeralda schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:25:
Ooit hebben banken Nederland in 5 jaar massaal aan het pinnen gekregen dus het kan wel snel als er een wil is.
Maar PIN was een alternatief voor contant geld. Dat is natuurlijk iets compleet nieuws / anders. Terwijl het 99% van de Nederlanders niet zal interesseren hoe dat plastic pasje of telefoon / smartwatch app werkt. Zolang ze maar kunnen betalen. En voor de banken zal het niet veel anders zijn. Debit MasterCard (+ MasterCard creditcard) vs MasterCard creditcard + Maestro zal voor de bank geen voordeel opleveren, terwijl er wel veel kosten gemoeid zijn met deze overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Maar PIN was een alternatief voor contant geld. Dat is natuurlijk iets compleet nieuws / anders. Terwijl het 99% van de Nederlanders niet zal interesseren hoe dat plastic pasje of telefoon / smartwatch app werkt. Zolang ze maar kunnen betalen. En voor de banken zal het niet veel anders zijn. Debit MasterCard (+ MasterCard creditcard) vs MasterCard creditcard + Maestro zal voor de bank geen voordeel opleveren, terwijl er wel veel kosten gemoeid zijn met deze overstap.
Het grootste verschil voor de 'doorsnee' gebruiker is inderdaad alleen het icoontje op de pas/apple pay/google pay card.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:16:
[...]
"Europa" vind ik wel iets meer dan lokaal hoor :)
Tot zover is het idee beperkt tot (een deel van) de EU, zeker niet heel Europa. Maar dat terzijde zou zelfs enkel Europa zeer beperkt zijn tov de huidige situatie.
Ben blij dat we een optie hebben waar geen Amerikaanse commercie tussen zit.
Als het maar een optie is, geen dwang. Ik zit niet te wachten op een heel beperkt toepasbaar kaartje. :)
Uiteindelijk zijn 99,9999% van onze betalingen in de Eurozone natuurlijk, en dat scheelt heel wat commissie en dataverzameling (en wie weet wat meer als de VS-overheid dit binnentankt en in AI inlaad etc etc). Daar blijft ik graag van weg. Dan zien ze op m'n Visa alleen nog maar een autohuur zo nu en dan :P
Ik denk niet dat het dataverzameling gaat schelen. Sterker nog, het zou zomaar juist meer kunnen worden. De EC is geen positieve kracht voor veiligheid en privacy. Het enige voordeel is dat het mogelijk binnen de EU blijft, maar eigenlijk zie ik ook niet direct waarom ik een partij vanbinnen de EU meer zou moeten vertrouwen dan een partij uit de VS. Het is allemaal een pot nat. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
WhatsappHack schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Tot zover is het idee beperkt tot (een deel van) de EU, zeker niet heel Europa. Maar dat terzijde zou zelfs enkel Europa zeer beperkt zijn tov de huidige situatie.
SEPA gebied, want dat is waar de EC jurisdictie heeft banken te dwingen opties aan te bieden en prijsplafonds in te stellen. Dezelfde reden dat we uberhaupt zonder extra kosten over de grens kunnen pinnen/overboeken ;) De ervaring leert dat bijna alle Europese landen
[...]

Als het maar een optie is, geen dwang. Ik zit niet te wachten op een heel beperkt toepasbaar kaartje. :)
Een bank kan, net als nu, andere opties aanbieden. Of, uberhaupt kaarten van banken loskoppelen, zoals defacto in NL voor CCs al zo is (wie doet het nog niet via ICS?).
[...]

Ik denk niet dat het dataverzameling gaat schelen. Sterker nog, het zou zomaar juist meer kunnen worden. De EC is geen positieve kracht voor veiligheid en privacy. Het enige voordeel is dat het mogelijk binnen de EU blijft, maar eigenlijk zie ik ook niet direct waarom ik een partij vanbinnen de EU meer zou moeten vertrouwen dan een partij uit de VS. Het is allemaal een pot nat. :)
Ongesubstantieerde kul. Onjuist met een minimale controle van jurisprudentie (het GDPR effect) en lijkt totaal niet op de hoogte te zijn van business modellen van MC en Visa.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 21-05-2025 13:35 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik denk dat er nogal beperkt naar het tijdspad van de implementatie van Wero wordt gekeken: het is een behoorlijk agressief schema waar in korte tijd Frankrijk, België, Luxemburg en Duitsland zijn toegevoegd. Nu is Nederland aan de beurt (misschien zelfs dit jaar) en vermoedelijk daarna Italië en Spanje, waarna de rest van SEPA snel zal volgen.

Het is niet moeilijk om gegeven de snelheid van implementatie tot nu toe, te voorzien dat binnen 5 jaar het overgrote deel van SEPA-landen over zullen zijn op Wero. Door het netwerkeffect versterkt het gebruik ook.

Ook is het natuurlijk mogelijk dat dit een wereldwijd systeem naast VISA en MasterCard kan gaan worden: de netwerken/infrastructuur liggen er al en er is geen reden om Wero daar niet ook op te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-06 16:15

RSB

Bij ondersteunde betaalmethoden van Google Pay staat nu bij ABN AMRO alleen nog "Mastercard Debit".
Is dit nieuw of was dit altijd al zo?

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 16:23
RSB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:19:
Bij ondersteunde betaalmethoden van Google Pay staat nu bij ABN AMRO alleen nog "Mastercard Debit".
Ik denk dat dit er altijd al gestaan heeft. Want bij geen enkele bank wordt "Maestro" genoemd.
Alleen kaarten van MasterCard en Visa staan in de vermeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon een feitelijke weergave van de realiteit, maar blijf er vooral lekker vanuit gaan dat er nul dataverzameling plaatsvindt bij initiatieven uit de EU. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
RSB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:19:
Dit staat er al langer. Het blijft wachten op ABN en ING, ze rekken het zolang mogelijk is mijn indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
nielsiejjj92 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:08:
[...]

Dit staat er al langer. Het blijft wachten op ABN en ING, ze rekken het zolang mogelijk is mijn indruk
Mogelijk hebben ze ook miljoenen passen extra ingekocht voor deze niet meer gemaakt worden en willen ze deze echt leegwerken voor ze beginnen met de transitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
ING begint binnenkort met uitgifte:
https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard

Ik heb ook ergens gelezen dat ABN AMRO per 1 juli gefaseerd begint met de uitgifte van MC debet, maar ik kan die pagina niet zo snel meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:49
Die tekst staat er al een tijdje. In ieder geval sinds 18 maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
japie06 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:26:
Die tekst staat er al een tijdje. In ieder geval sinds 18 maart
Ah, dan is het kennelijk afwachten tot de voorraad MAESTRO passen is opgeraakt. Maar het kan dus niet lang meer duren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Ah, dan is het kennelijk afwachten tot de voorraad MAESTRO passen is opgeraakt. Maar het kan dus niet lang meer duren :)
Het is al 3 jaar ‘binnenkort’ ;)
Nog een paar jaar geduld en dan komt het.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 13:37
Ik ben zelf benieuwd welke banken met het invoeren van de MC ook standaard chargeback aanbieden zoals Revolut. Ik kan het alleen bij de ING vinden onder “GeldTerugService” betaalpas. Maar van de ABN,Volksbank en Rabo niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Ruvas schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:36:
Ik ben zelf benieuwd welke banken met het invoeren van de MC ook standaard chargeback aanbieden zoals Revolut. Ik kan het alleen bij de ING vinden onder “GeldTerugService” betaalpas. Maar van de ABN,Volksbank en Rabo niks.
Dat is aan beleid per bank verschil. Helaas biedt ING zover alleen GeldTerugService en rest biedt geen chargeback maar alleen bij geval Fraude/Gestolen betaalpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Staar je niet te blind op die chargeback van MC/VISA want Wero, de opvolger van iDEAL die volgend jaar wordt ingevoerd, gaat ook chargeback krijgen 🙂

Dat kan je trouwens lezen in het iDEAL wordt Wero topic.

[ Voor 31% gewijzigd door GeEkIe op 25-05-2025 23:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:37
GeEkIe schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:57:
Staar je niet te blind op die chargeback van MC/VISA want Wero, de opvolger van iDEAL die volgend jaar wordt ingevoerd, gaat ook chargeback krijgen 🙂

Ik heb tot op heden nog geen geen goede ervaring met chargeback met MC/Visa debet kaarten (Curve/Revolut). Bij CC gaat dit wat gemakkelijker.Dus vraag me af hoe dit straks met Wero uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik heb tot op heden nog geen geen goede ervaring met chargeback met MC/Visa debet kaarten (Curve/Revolut). Bij CC gaat dit wat gemakkelijker.Dus vraag me af hoe dit straks met Wero uitpakt.
Ik heb met Revolut, bunq en iCard positieve ervaringen gehad met chargeback.
De enige keer dat het een keer niet lukte was met Revolut en AliExpress, waar Revolut zich beroept op de garantie van AliExpress en die garantie blijkt onzin als het pakketje ergens anders is afgeleverd (maar waar is onbekend) maar PostNL wel tegen AliExpress communiceert dat zij hebben geleverd.

Het specifieke antwoord op het woordje gemakkelijk is eigenlijk wisselend. Bij Revolut en iCard was het een snel en makkelijk maar wel bewerkelijk proces (alle emails afdruk maken en opsturen en ook verhaal doen over wat er allemaal is gebeurd), bij bunq was het letterlijk een maandenlang proces, maar dat kan ook aan de winkel hebben gelegen.

Hoe het straks werkt met Wero is afwachten, maar Wero gaat sowieso ook pay on delivery aanbieden en dat lijkt mij een erg goede garantie, tenzij je een ander product of een lege doos krijgt geleverd :+
Maar vooral de combinatie chargeback en pay on delivery is ijzersterk. En pay on delivery is ook een goede garantie voor winkeliers.

[ Voor 110% gewijzigd door GeEkIe op 27-05-2025 17:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:23:
[...]

[...]

Het probleem net de Triodos Zakelijke Visa (Business) Debit is volgens mij opgelost als ik bovenstaande post mag geloven. Ook op hun site staat niet meer dat de winkelier creditcards moet accepteren voor de zakelijke debit card.

Echter zullen B2B bedrijven nog steeds niet al te blij zijn met deze nieuwe debitpassen. Het levert vaak onduidelijkheid en problemen op. Ik heb pas weer iets vergelijkbaars meegemaakt en uiteindelijk kan ik het plaatsen waar het aan ligt, maar de klant begrijpt er natuurlijk helemaal niks van. Het gaat om een zakelijke klant uit België en hij krijgt van zijn bank te horen dat hij met zijn nieuwe Mastercard Debit pas overal zou moeten kunnen betalen. Dat was namelijk wel het geval met zijn oude Maestro pas (binnen EU dan).

Op ons terminal laat het idd gewoon Mastercard Debit zien, dus ik verwacht dat het gewoon moet werken. Echter wordt de betaling geweigerd en kreeg ik volgens mij als melding "onbekende kaart". Klant belt zijn bank (die zegt moet overal werken). Ik neem contact op met CCV, maar die geeft aan dat alle instellingen goed staan.

Mijn conclusie is dat deze Belgische Zakelijke pas (van Fortis Bank) ook weer om een Mastercard Debit Business gaat, welke dus via het creditcontract verloopt (welke wij uit hebben staan). Helaas laat de terminal nog steeds geen onderscheid zien tussen normale Debit passen en "Business" Debitpassen, het valt dus vooraf helemaal niet te zien en dat roept vraagtekens op.

M.a.w. ik heb een (dure) creditcardaceptatie nodig om ook deze nieuwe zakelijke debitpas te accepteren. Uiteraard heel zonde, want gewoon ouderwets via de bank overmaken was in dit geval duizenden procenten goedkoper.

In mijn gesprek met CCV verwacht de medewerker dat dit ook met de zakelijke pasjes zou zijn van de grootbanken (ING, ABN, Rabo), welke volgens mij nog niet uitgegeven zijn. Ik verwacht/hoop van niet en gaf aan dat wij helemaal geen problemen hebben met accepteren van Mastercard Debit van zakelijke klanten van KNAB.

Dus hopelijk zijn de grootbanken slim genoeg om niet dezelfde "fout" als Triodos Bank zakelijk te maken.
Ik kan er nog 1 aan het lijstje toevoegen:

- Revolut Mastercard Debit Business

Echter het grootste verschil dat mij opvalt is dat het op de terminal aangegeven wordt als "Mastercard", dus zonder Debit ervoor/erachter wat ik de vorige keren zag. Dus mijn aanname was dat dit een Creditcard was, aangezien bij normale Debit passen altijd nog Debit erbij staat. Dus hier had ik al gelijk het idee dat de transactie afgekeurd ging worden. En idd CODE 104, dus CC acceptatie benodigd.

Hierna kreeg ik de pas te zien en op de voorkant staat idd Business en op de achterkant Debit, dus idd weer zo'n Business Debit gevalletje.

Dat nu op ons terminal geen Debit staat bij deze pas is wel duidelijker, maar ik weet (nog) niet of dit alleen bij Revolut Business zo is of ook met andere Business passen. Ik weet dan al iets eerder dat de transactie niet zal lukken.

Alleen sja voor de business van de klant is dit natuurlijk waardeloos, ze kan niet overal met haar pasje inkopen/betalen. En vooraf weet men dit dus allemaal niet, anders neem je niet zo'n rekening. Overmaken of via iDEAL betalen lukte gek genoeg ook (nog) niet, aangezien het volgens mij om een nieuwe rekening ging, die nog allemaal verificaties vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:57:

Ja, dat klinkt inderdaad erg welwillend:
Of course, things sometimes go wrong even with completely reputable sellers. And If they do, always use your selling platform’s dispute resolution service and refund mechanism to deal with refunds rather than bank transfers through Wero.
https://wero-wallet.eu/item-not-received

[ Voor 2% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2025 15:45 . Reden: +link ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 08:20
YakuzA schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Ja, dat klinkt inderdaad erg welwillend:

[...]
Waar komt die laatste quote vandaan?

Het lijkt me logisch dat je er eerst met de verkoper uit probeert te komen, voordat je escaleert via de bank. Dat is nu ook zo bij de chargeback procedure van Visa en Mastercard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Overigens merk ik nu pas dat geldterugservice ook nu beschikbaar is bij ING bij betaalpas wanneer je op overzicht klikt voor het transactie probleem. Toch werkt dat niet bij POS hoor misschien (heel uitzondering bijv contactloos gestolen pas LET OP je dient eerste melden dat verloren of gestolen pas dan pas betwisten).

Dat werkt alleen voor met debit visa of mastercard ING.

[ Voor 36% gewijzigd door Ultrafast op 02-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 02:03

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Sinds een tijdje in bezit van een Rabo debit card.
Echter is het nu de zoveelste keer dat mijn iCloud abonnement evenals mijn Tesla premium connectivity niet kunnen worden afgeschreven. De betaling word geweigerd.
Als ik Rabobank bel kunnen ze uberhaupt geen betaling vinden of poging daartoe.
Zelfs na het vervangen van de pas en wederom een debitcard van mastercard gekregen te hebben, blijft het probleem zich voordoen.

Dit word wel een beetje vervelend zo.
En niemand kan iets voor me betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
WishmasterNL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:51:
Echter is het nu de zoveelste keer dat mijn iCloud abonnement evenals mijn Tesla premium connectivity niet kunnen worden afgeschreven. De betaling word geweigerd.
Zelfs na het vervangen van de pas en wederom een debitcard van mastercard gekregen te hebben, blijft het probleem zich voordoen.

Heb je ook Apple en Tesla benaderd, waarom worden de betalingen geweigerd? Vraag daar om gedetailleerde informatie.
Daarmee zou je weer Rabobank kunnen contacten zodat ze gerichter kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Klinkt als 'nieuw en niet ingeregeld' aan de Rabo kant inderdaad.

Die abbo's via een MC Debit laten lopen is voor hun ook iets wat vroegah via Maestro niet zo werkte idd :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Klinkt als 'nieuw en niet ingeregeld' aan de Rabo kant inderdaad.

Die abbo's via een MC Debit laten lopen is voor hun ook iets wat vroegah via Maestro niet zo werkte idd :)
Maar Rabo heeft deze kaarten natuurlijk al veeeel langer. Ik heb zelf een Visa Debit sinds december '23 (binnen de pilot) en daarbij werkte abonnementen ("inderdaad") niet (als ik het abo wilde instellen kreeg ik gewoon de standaard verificatie procedure, maar als de verkoper / dienstverlener dan wilde factureren faalde dat met een status code dat autorisatie vereist was). Daarover heb ik toen contact met Rabo opgenomen en dat was binnen enkele weken opgelost (en dan ook opgelost voordat ze met de uitrol begonnen).

Nu ze al meer dan een jaar deze officieel (niet binnen pilot) uitgeven mag je toch verwachten dat zo'n issue al lang gevonden en gemeld is. En als Rabo aangeeft dat er bij hun niet eens "iets binnen komt" zou ik ook verwachten dat het niet direct een Rabo issue is. In mijn geval was het in ieder geval lijkt mij dus zo dat wel degelijk iets binnen kwam bij Rabo, maar Rabo dus de betaling weigerde (omdat de autorisatie mistte, terwijl ik eerder dus al de verificatie / autorisatie tot "automatische afschrijvingen" had gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Waar wordt die geweigerd? Door Apple en Tesla? En wat is dan de precieze melding die er terugkomt? En komt die melding van de Rabo of van een tussenlaag die de incasso afhandelt?

Met de inhoud van die melding kun je wellicht beter zien wat er nou feitelijk aan de hand is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
Mijn moeder heeft exact hetzelfde met haar Rabo debit MasterCard bij iCloud. Het blijft mislukken. Ze waardeert nu maar tegoed op maar handig is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:44:
Mijn moeder heeft exact hetzelfde met haar Rabo debit MasterCard bij iCloud. Het blijft mislukken. Ze waardeert nu maar tegoed op maar handig is het niet
Wat ik mij dan afvraag is of het wel lukt op andere sites, waarbij je je Mastercard debit kaart gebruikt, zoals je een Creditcard gebruikt. Dus je kaartnummer, naam, datum en CVC code.

Volgens mij gaat het via iCloud niet veel anders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:14
Ik kan mij vaag herinneren dat ik zoiets al wel eens eerder heb gelezen (in dit topic?). Was er niet een issue geweest waarbij de autorisatie enkel voor de eerste betaling gold en niet voor de terugkerende betalingen, die daardoor automatisch geweigerd werden?
Ik heb volgens mij eerder zoiets voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

xileS schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:03:
[...]

Wat ik mij dan afvraag is of het wel lukt op andere sites, waarbij je je Mastercard debit kaart gebruikt, zoals je een Creditcard gebruikt. Dus je kaartnummer, naam, datum en CVC code.

Volgens mij gaat het via iCloud niet veel anders toch?
Precies hetzelfde gedoe hier met Apple en Patreon. Gaat ook telkens mis. Patreon heb ik uiteindelijk opgelost door via mijn iPhone Apple Pay te gebruiken op precies dezelfde debit Rabo pas. Voor mijn iCloud abonnement inderdaad handmatig opwaarderen. Helpdesk Rabobank kon/deed er ook niet zo veel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter-k-9
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06 11:17
Ik heb afgelopen december mijn rabo debit mastercard gekregen en toen ook icloud abonnement afgesloten. Had bij het toevoegen en afsluiten wel wat initiele problemen, maar na enkele pogingen is het mij wel gelukt en werkt het allemaal zoals je zou verwachten. Ik krijg iedere maand gewoon een factuur van mijn abonnement en dit wordt automatisch afgeschreven van mijn rekening. foto's worden netjes gesynchroniseerd, dus alles werkt gewoon.

Als je in instellingen / apple account / betalingen en verzending kijkt, staat je rabo pas dan in het lijstje van betaalmethoden?

In dit lijstje met betaalmethoden heb ik staan:
  • Apple Pay
  • IDEAL (Alleen om geld toe te voegen aan apple account)
  • Rabobank betaalpas (**Kaartnummer** (Apple pay), Uitsluitend abonnementen)

[ Voor 25% gewijzigd door Wouter-k-9 op 04-06-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
EDIT schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:11:
Ik kan mij vaag herinneren dat ik zoiets al wel eens eerder heb gelezen (in dit topic?). Was er niet een issue geweest waarbij de autorisatie enkel voor de eerste betaling gold en niet voor de terugkerende betalingen, die daardoor automatisch geweigerd werden?
Ik heb volgens mij eerder zoiets voorbij zien komen.
Wellicht mijn verhaal, van 1,5 jaar geleden? Dat ik hierboven dus nog eens aanhaalde. Koppelen van de kaart kon wel en opende ook het verificatie scherm (gelijk aan hoe het was met een CC betaling), waarbij ook stond vermeld dat het (ook?) toestemming gaf dat de verkoper later kon afschrijven, met dan een betaling van €0,00. Maar als de verkoper dan daadwerkelijk wilde afschrijven mislukte dat.
Vervolgens contact opgenomen met Rabo dus die het na enkele weken hadden opgelost. Allemaal nog voordat de pilot af liep IIRC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:14
Ah ja, dat zal het inderdaad zijn geweest. Niet goed gelezen dan, sorry 😅

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 04-06-2025 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:23:
[...]

[...]

Ik heb pas weer iets vergelijkbaars meegemaakt en uiteindelijk kan ik het plaatsen waar het aan ligt, maar de klant begrijpt er natuurlijk helemaal niks van. Het gaat om een zakelijke klant uit België en hij krijgt van zijn bank te horen dat hij met zijn nieuwe Mastercard Debit pas overal zou moeten kunnen betalen. Dat was namelijk wel het geval met zijn oude Maestro pas (binnen EU.
/Niet echt een update, situatie blijft hetzelfde.

Klant uit Belgie pas weer geweest en hij wou weer zijn Mastercard Debit Business pas proberen. En ik zei al dat ik bang ben dat het niet gaat lukken (want geen CC acceptatie) en/of hij wellicht nu een nieuwe pas had. Neen, geen nieuwe pas. En idd het werkte niet (code 104) dus hij heeft het bedrag handmatig ter plekke overgemaakt en ik vertrouw er maar op dat hij dit echt gedaan heeft, want de transactie uit Belgie is blijkbaar niet instant (duurt 1 dag).

Mocht ik wel een CC acceptatie hebben, dan had deze transactie bijna €20,- gekost. Daar kan ik bijna 300 pintransacties van betalen. Oude zakelijke Maestro passen werken dus vooralsnog prima, maar brengt de nieuwe zakelijke debitpassen dit soort problemen waar (bijna) niemand weet van heeft.

Klant gaf aan dat hij wel overal in Duitsland en Belgie kon betalen, wellicht dat het daar anders geregeld is of dat op die plekken wel allemaal creditcards worden geaccepteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 19-06-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
xileS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Klant uit Belgie pas weer geweest en hij wou weer zijn Mastercard Debit Business pas proberen. En ik zei al dat ik bang ben dat het niet gaat lukken (want geen CC acceptatie) en/of hij wellicht nu een nieuwe pas had. Neen, geen nieuwe pas. En idd het werkte niet (code 104) dus hij heeft het bedrag handmatig ter plekke overgemaakt en ik vertrouw er maar op dat hij dit echt gedaan heeft, want de transactie uit Belgie is blijkbaar niet instant (duurt 1 dag).

Mocht ik wel een CC acceptatie hebben, dan had deze transactie bijna €20,- gekost. Daar kan ik bijna 300 pintransacties van betalen. Oude zakelijke Maestro passen werken dus vooralsnog prima, maar brengt de nieuwe zakelijke debitpassen dit soort problemen waar (bijna) niemand weet van heeft.

Klant gaf aan dat hij wel overal in Duitsland en Belgie kon betalen, wellicht dat het daar anders geregeld is of dat op die plekken wel allemaal creditcards worden geaccepteerd.
Wees blij dat binnenkort Wero overal gemeengoed wordt, dat gaat dan veel geld schelen. Als Wero er eenmaal is wordt het ook tijd dat klanten zelf direct hun kosten als opslag op de rekening zelf betalen. Dat stimuleert fatsoenlijk betaal gedrag. Maar dan moet de EU wel de regels veranderen.

Ik baal ervan dat ik indirect meebetaal aan zulke hoge kosten die uiteindelijk worden uitgesmeerd over alle klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:17:
[...]

Wees blij dat binnenkort Wero overal gemeengoed wordt, dat gaat dan veel geld schelen. Als Wero er eenmaal is wordt het ook tijd dat klanten zelf direct hun kosten als opslag op de rekening zelf betalen. Dat stimuleert fatsoenlijk betaal gedrag. Maar dan moet de EU wel de regels veranderen.

Ik baal ervan dat ik indirect meebetaal aan zulke hoge kosten die uiteindelijk worden uitgesmeerd over alle klanten.
Wat bedoel je met 'fatsoenlijk betaal gedrag' ? En hoe stimuleert het doorbelasten van kosten van de betaalmethode dit?

De EU heeft juist banden gelegd aan opslagen voor kaartbetalingen. De regelgeving beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).

Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
GeEkIe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:17:
[...]

WERO gaat toch (voorlopig) niets doen aan de fysieke betaalinfrastructuur? Die blijft in handen van Mastercard en Visa.

WERO is alleen digitaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-06 22:01
xileS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Je zou er voor kunnen kiezen om je contract voor je standaard terminal te houden zoals deze nu is. Dus geen creditcard accepteren. Zakelijke betalingen die dan geweigerd worden zou je dan alsnog kunnen accepteren via een andere Terminal zonder abonnement (bijv. Sumup of klearly) waarbij je dus de prijs verhoogd met de transactiekosten. Dit is toegestaan voor betalingen met een zakelijke card. Je hebt via deze weg dan direct bevestiging dat er betaald is zonder de hoge kosten voor jouw rekening te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
La1974 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:27:
[...]

WERO gaat toch (voorlopig) niets doen aan de fysieke betaalinfrastructuur? Die blijft in handen van Mastercard en Visa.

WERO is alleen digitaal.
Nee hoor. Op de roadmap van Wero staat ook 'point-of-sale payments'. Oftewel betalingen aan de kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
japie06 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Nee hoor. Op de roadmap van Wero staat ook 'point-of-sale payments'. Oftewel betalingen aan de kassa.
Dat zal dan een iDeal-achtige betaling zijn via een QR-code. Ik ben benieuwd of dat aan gaat slaan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:20:
[...]
Wat bedoel je met 'fatsoenlijk betaal gedrag' ? En hoe stimuleert het doorbelasten van kosten van de betaalmethode dit?
Fatsoenlijk is een betaalmethode gebruiken die niet €20 kosten met zich meebrengen en dit over andere betalers uitsmeren. Als CC houders zelf die € 20 zouden moeten betalen dan is het snel afgelopen met die betaalmethode.
De EU heeft juist banden gelegd aan opslagen voor kaartbetalingen. De regelgeving beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).
Dat is slechts voor Europese kaarthouders die betalen in Europa. Amerikanen die hier alles met CC betalen zijn niet gebonden aan die lagere CC kosten die Europeanen wél hebben.
Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.
Ik dacht dat cash betalingen niet verplicht zijn te accepteren als dat maar van tevoren is aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GeEkIe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Ik dacht dat cash betalingen niet verplicht zijn te accepteren als dat maar van tevoren is aangegeven.
PIN betalingen zijn natuurlijk ook niet verplicht. Maar waar @Wally2002 vast op doelt is dat contante betalingen ook (hoge) kosten voor de ondernemer hebben. Dat contant geld zal immers op een bankrekening moeten komen te staan. En zelf storten kan al lastig zijn simpelweg omdat het nog maar op heel weinig plekken kan. En los van dat het op weinig plekken kan zijn de kosten ook relatief duur (paar cent per biljet meen ik eens begrepen te hebben, onafhankelijk van een biljet van €5 vs €100 dus). Of je moet al een geldtransport bedrijf in de arm nemen. Maar ook die zullen niet gratis zijn (en waarschijnlijk zelfs duurder? Waarvoor je dan tijd terug krijgt doordat je niet zelf naar de bank hoeft te gaan en het ontzorgd doordat je niet zelf met een zak geld over straat moet en potentieel langere tijd geld in een kluis moet bewaren (kluis is ook niet gratis) terwijl een bedrijf het bv dagelijks kan ophalen).

Terwijl bij debit betalingen de kosten een paar cent per betaling zijn. Dus als iemand €2000 betaald dan kost dat bij CC €20 (of nog meer zelfs? Meen 1,x%?), bij debit een vast bedrag van een paar cent, en bij contant een paar cent per biljet (op zijn best iets van 20 biljetten bij €2000, maar waarschijnlijk (veel) meer).

En wat je andersom in de horeca weer ziet met onrendabel betalen is elk glas individueel pinnen. Zeg 10 cent transactiekosten per consumptie van zeg €3 hakt er harder in dan een "rekening opbouwen" en aan het eind bv €15 afrekenen met nog steeds maar €0,10 transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:06
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:05:
[...]
bij debit een vast bedrag van een paar cent
Dat klopt niet voor zakelijke debit cards, voor Debit Mastercard Business rekent Mastercard een interchange fee van zo'n 1,2%.

Voor consumentenkaarten zijn de interchange-kosten veel lager: €0,02 voor debit en 0,3% voor credit. Bovenop deze interchange fees komen nog wel andere kosten, zoals voor de acquirer (zie bijv. deze pagina van Adyen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik heb het even opgezocht en de kosten voor zakelijke CC voor Amerikanen die hier hun CC gebruiken:
These fees generally range from 1% to 3% of the transaction amount.
Wat betreft de kosten van cash: als de kosten van cash een paar cent is per biljet, dan is bv 5 cent op een briefje van vijf 1%. En dat zijn dan de relatief hoogste kosten voor een biljet want andere biljetten zijn een hoger bedrag dus een lager percentage.
Er lijkt mij niks mis mee om die kosten als opslag op het aankoopbedrag te rekenen; je betaald die immers nu ook al alleen zijn die kosten verborgen. Bovendien komt de digitale euro die als cash kan worden gebruikt. Onduidelijk nog is wat die kosten zijn.

De kosten van Wero zijn overigens ook nog onbekend, hoewel ik ergens bij een provider zag dat die 0,78% rekent, wat mij tegen valt, ik had gehoopt op iDEAL kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door GeEkIe op 20-06-2025 10:49 . Reden: correctie & verbetering & aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
La1974 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Dat zal dan een iDeal-achtige betaling zijn via een QR-code. Ik ben benieuwd of dat aan gaat slaan in Nederland.
Ze hebben het over betalingen via NFC. Maar verdere details zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xxaixx schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:29:
[...]

Je zou er voor kunnen kiezen om je contract voor je standaard terminal te houden zoals deze nu is. Dus geen creditcard accepteren. Zakelijke betalingen die dan geweigerd worden zou je dan alsnog kunnen accepteren via een andere Terminal zonder abonnement (bijv. Sumup of klearly) waarbij je dus de prijs verhoogd met de transactiekosten. Dit is toegestaan voor betalingen met een zakelijke card. Je hebt via deze weg dan direct bevestiging dat er betaald is zonder de hoge kosten voor jouw rekening te nemen.
Heb ik inderdaad aan gedacht om een 2e terminal te nemen. Sumup en klearly rekenen echter bijna 2% geloof ik. Er zijn zo te zien ook tap to pay opties, dus helemaal geen terminal nodig maar enkel een Android toestel. 2% is onze branche best veel en ik denk dat het weinig gebruik gaat worden, maar als het zonder abo kosten is dan kan het idd geen kwaad om het als backup te regelen. Liefst dus 1 met zo laag mogelijke transactie + geen vaste kosten, aangezien het niet veel gebruikt zal gaan worden. Ik heb er geen haast mee, maar zal eens nog een keer naar kijken, mocht iemand een tip hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Alleen met de verandering van de wetgeving sinds 1 januari 2025 moeten alle pinappareten Creditcards buiten EER accepteren en krijg je dus alsnog creditcardkosten als iemand met een pas buiten EER betaald..
Aangezien wij alleen B2B transacties hebben, vraag ik mij af of wij ook deze transacties dus standaard kunnen blokkeren. Want volgens mij is het nu zo geregeld dat elke acceptant maar verplicht deze kosten op zich gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-06 22:01
Klearly kan je inderdaad gebruike via een gsm, dus aanschaf van een terminal is niet nodig. Daarnaast belast je de kosten door voor die 2% en leg je de keuze dus bij de kaarthouder neer of hij wil pinnen of anders betalen waardoor hij goedkoper uit is. De niet EER passen kan je dan ook via het alternatieve betaal automaat laten lopen aangezien je hier ook de kosten gewoon kan doorbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:53:

Dat is niet het punt, en vooralsnog kun je bij vrijwel alle verkopers met cash terecht.

Het gaat erom dat ik bij alle aankopen die ik met betaalkaart doe, indirect ook meebetaal aan kosten die de ondernemer maakt om cash te accepteren. En die kosten zijn significant hoger, niet alleen het storten bij de bank kost geld maar ook de extra handelingen die de ondernemer moet doen (aannemen geld, natellen en controleren echtheid, in kassalade doen, wisselgeld uittellen en teruggeven), en extra beveiligingsmaatregelen.

Als je tegen het indirect betalen bent van acceptatiekosten voor creditcards zou je als je hetzelfde principe hanteert ook bij cashbetalingen een opslag moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Terwijl bij debit betalingen de kosten een paar cent per betaling zijn. Dus als iemand €2000 betaald dan kost dat bij CC €20 (of nog meer zelfs? Meen 1,x%?), bij debit een vast bedrag van een paar cent, en bij contant een paar cent per biljet (op zijn best iets van 20 biljetten bij €2000, maar waarschijnlijk (veel) meer).
Debit is bij CCV nu €0,068, bij andere aanbieders of als je veel transacties hebt, wellicht iets goedkoper.

Credit is bij CC nu 1,6% en bij zakelijke creditcards zelfs 2,4%
Bij een betaling van €2000 is dat dus voor de beeldvorming €32,- of €48 ipv 6,8 cent.

https://www.ccv.eu/nl/bet...verwerking/betaalmethoden

Voor cash storten zijn er geloof ik veel verschillende opties, maar om een voorbeeld te nemen van ABN:

Storting onverpakt
Via stortautomaat € 3,15 per storting + 0,244% van het gestorte bedrag
Via muntstortautomaat € 2,95 per storting + 0,265% van het gestorte bedrag

Storting verpakt
Via sealbagautomaat € 5,80 per storting + € 0,0635 per biljet
Bestellen nieuwe sealbags, € 3,70 per bestelling + € 0,148 per sealbag

Bij een betaling van €2000 is dat bij onverpakt:
3,15 + 0,244% * 2000 = €8,03

Bij verpakt en bv 50 biljetten is dat ongeveer:
0,0635 * 50 + 5,80 = €8,98

Alleen zal dat in praktijk lager zijn, want je gaat meer in 1x storten ipv per betaling. In een sealbag mogen 400 briefjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xxaixx schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:38:
Klearly kan je inderdaad gebruike via een gsm, dus aanschaf van een terminal is niet nodig. Daarnaast belast je de kosten door voor die 2% en leg je de keuze dus bij de kaarthouder neer of hij wil pinnen of anders betalen waardoor hij goedkoper uit is.
Bij 2% zal de keuze dus dus al snel anders betalen zijn.
De niet EER passen kan je dan ook via het alternatieve betaal automaat laten lopen aangezien je hier ook de kosten gewoon kan doorbelasten.
Ja, maar dan moet je dat van te voren weten. Alleen is nu dus zo dat deze betaling gewoon geaccepteerd gaat worden door terminal 1, dus je gebruikt je 2e terminal alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Dat is niet het punt, en vooralsnog kun je bij vrijwel alle verkopers met cash terecht.

Het gaat erom dat ik bij alle aankopen die ik met betaalkaart doe, indirect ook meebetaal aan kosten die de ondernemer maakt om cash te accepteren. En die kosten zijn significant hoger, niet alleen het storten bij de bank kost geld maar ook de extra handelingen die de ondernemer moet doen (aannemen geld, natellen en controleren echtheid, in kassalade doen, wisselgeld uittellen en teruggeven), en extra beveiligingsmaatregelen.

Als je tegen het indirect betalen bent van acceptatiekosten voor creditcards zou je als je hetzelfde principe hanteert ook bij cashbetalingen een opslag moeten rekenen.
Ik ben ermee eens dat cash betalingen ook niet goedkoop zijn, maar het is dus niet altijd het geval dat dit duurder is dan CC. Wij accepteren op werk iig liever cash dan Creditcardbetalingen, maar geven voorkeur altijd aan pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Dat ben ik ook. Dit zal ook het gebruik van de digitale euro, die het digitale equivalent van cash is, stimuleren, wat goed is omdat dit lagere kosten met zich mee brengt. Ik ben dan ook een grote voorstander van de digitale euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:43:

Bij een betaling van €2000 is dat bij onverpakt:
3,15 + 0,244% * 2000 = €8,03

Bij verpakt en bv 50 biljetten is dat ongeveer:
0,0635 * 50 + 5,80 = €8,98

Alleen zal dat in praktijk lager zijn, want je gaat meer in 1x storten ipv per betaling. In een sealbag mogen 400 briefjes in.
De totale kosten die een ondernemer maakt om cash te accepteren is meer dan alleen de kosten voor het storten van biljetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:51:
[...]

De totale kosten die een ondernemer maakt om cash te accepteren is meer dan alleen de kosten voor het storten van biljetten.
Wij hebben iig geen extra medewerkers nodig om geld te tellen, dat lukt prima met dezelfde kassa. Tuurlijk zal het iets meer werk/geld kosten. Ik zeg ook niet dat het goedkoop is, want ik vind het ook duur om te storten enzo.

"In 2023 kost een contante betaling gemiddeld 61 cent, meer dan drie keer zoveel als een pinbetaling (17 cent)."

3x zoveel vind ik dus prima als je vergelijkt met het voorbeeld hierboven bij een betaling van €2000 met een CC, dat is dan 188x zoveel :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:44
Interchange fees zijn trouwens geen kosten voor het gebruik van Visa en Mastercard. Dit is een bedrag dat van acquirende bank naar issuende bank gaat. En voor zakelijke betalingen heeft de EU daar geen regels op gemaakt (want ondernemers moeten de keuzes zelf kunnen maken), dus is het vrij hoog. Zolang dit principe blijft, maakt het niet uit over welk netwerk je gaat, natuurlijk. Als een EU netwerk ook interchange zakelijk hoog zet, blijft dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
celshof schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:07:
Als een EU netwerk ook interchange zakelijk hoog zet, blijft dit
Als er een EU netwerk komt (er zijn al verschillende netwerken in EU landen trouwens, die verder kunnen worden uitgerold) dan krijg je misschien een gezonde concurrentie tov de duopolie die er nu is met MC/VISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:03:
[...]

Wij hebben iig geen extra medewerkers nodig om geld te tellen, dat lukt prima met dezelfde kassa. Tuurlijk zal het iets meer werk/geld kosten. Ik zeg ook niet dat het goedkoop is, want ik vind het ook duur om te storten enzo.

"In 2023 kost een contante betaling gemiddeld 61 cent, meer dan drie keer zoveel als een pinbetaling (17 cent)."

3x zoveel vind ik dus prima als je vergelijkt met het voorbeeld hierboven bij een betaling van €2000 met een CC, dat is dan 188x zoveel :+ .
n=1 vs een gemiddelde is natuurlijk geen eerlijke vergelijking :+

Maar dat doet niets af aan het probleem waar je tegenaan loopt dat zakelijke MC/VISA debit kaarten niet werken. Is daar nu al zicht op een oplossing, is al duidelijk waar het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
praseodymium schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Dat klopt niet voor zakelijke debit cards, voor Debit Mastercard Business rekent Mastercard een interchange fee van zo'n 1,2%.

Voor consumentenkaarten zijn de interchange-kosten veel lager: €0,02 voor debit en 0,3% voor credit. Bovenop deze interchange fees komen nog wel andere kosten, zoals voor de acquirer (zie bijv. deze pagina van Adyen).
Dat is dus idd heel het probleem. Blijkbaar is het wel gewoon mogelijk om een zakelijke debit card uit te geven, die gewoon als een consumenten debitcard wordt aangeslagen. Bv nieuwe debit kaarten van KNAB en inmiddels Triodos (daar waren eerst ook problemen mee vanwege Visa Debit Business). Deze werken dus ook gewoon zonder creditcard acceptatie.

Straks gaan de zakelijke kaarten van de grootbanken ook over en het zal een ramp worden als daarvoor ook allemaal een Creditcard acceptatie nodig is. Ik heb nog geen 1 nieuwe debit kaart gezien van ABN/ING/Rabo. Enkel consumentenkaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:45:
[...]

n=1 vs een gemiddelde is natuurlijk geen eerlijke vergelijking :+
Nee oké, maar ik zie in dat artikel ook geen gemiddelde voor CC betalingen.

Ik dacht dat je aangaf dat CC betalingen significant hogere kosten heeft. Het artikel geeft een gemiddelde aan van 61 cent voor een cash betaling. Als ons gemiddelde betaling voor Creditcard betalingen dubbelde daarvan zouden zijn, zelfs dan zou ik er al voor tekenen. Echter is het al snel honderden malen hoger, vanwege dat het om een percentage gaat. Als je een creditcardbetaling van €40 tegen 1,6% kosten hebt, zelfs dan zit je al boven de 61 cent voor een gemiddelde cash betaling. Als je een snoepwinkel hebt, zal dat nog prima zijn, maar als je bv B2B transacties hebt wordt het al gauw te duur.
Maar dat doet niets af aan het probleem waar je tegenaan loopt dat zakelijke MC/VISA debit kaarten niet werken. Is daar nu al zicht op een oplossing, is al duidelijk waar het fout gaat?
Nou vooralsnog zijn er amper nieuwe Mastercard/Visa debit zakelijke kaarten uitgegeven in NL. Ik weet alleen van KNAB (Mastercard Debit) dat die gewoon werkt en Triodos werkte idd eerst nog niet, maar ik zalg al een melding dat dit inmiddels opgelost is door nieuwe passen uit te geven.

Het gaat dus eigenlijk niet echt "fout", maar dit schijnt de bedoeling te zijn van Mastercard/Visa omdat hier geen Europese wetgeving voor is.

Heel het idee dat wij bv in NL buitenlandse debit kaarten kunnen gaan accepteren met de overgang naar Mastercard/Visa debit, geld dus niet voor zakelijke passen. Ik heb dus al een ervaring met een Belgische Mastercard Debit Business en dat werkt dus gewoon niet zonder creditcardacceptatie. Terwijl de oude Maestro passen altijd zonder creditcardacceptatie hebben gewerkt, want geen onderscheid in consument/zakelijke pas.

Om het straks nog leuker te maken willen ze het straks verplichten (ben even kwijt of er al een datum is) om alle kaarten maar te moeten accepteren. Alle kosten komen dus bij de ondernemer terecht.

Ik verwacht niet dat het zo gek gaat worden, maar als wij bv voor elke transactie tussen de 1 en 2% moeten gaan afdragen, dan gaat de pin automaat eruit. Of wij moeten het idd door gaan berekenen, maar ja ook daar zit men niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 13:37
Nog steeds geen nieuws van de ING of ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Nee oké, maar ik zie in dat artikel ook geen gemiddelde voor CC betalingen.

Ik dacht dat je aangaf dat CC betalingen significant hogere kosten heeft. Het artikel geeft een gemiddelde aan van 61 cent voor een cash betaling. Als ons gemiddelde betaling voor Creditcard betalingen dubbelde daarvan zouden zijn, zelfs dan zou ik er al voor tekenen. Echter is het al snel honderden malen hoger, vanwege dat het om een percentage gaat. Als je een creditcardbetaling van €40 tegen 1,6% kosten hebt, zelfs dan zit je al boven de 61 cent voor een gemiddelde cash betaling. Als je een snoepwinkel hebt, zal dat nog prima zijn, maar als je bv B2B transacties hebt wordt het al gauw te duur.
Ik dacht gelezen te hebben dat het gemiddelde cijfers waren, maar dat staat idd niet zo in het artikel. My bad.

Maar als je idd veelal wat hogere bedragen hebt dan tikt het hard aan. Maar volgens mij is daar nu wel genoeg over gezegd.

Mijn punt m.b.t. hogere kosten ging vooral over de cashbetalingen, dat het daar niet alleen om de kosten van de bank gaat. Maar ook dat zal per ondernemer verschillen afhankelijk van de drukte in je winkel, mogelijkheid tot cash machines bij je kassa etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Vorige week in Italië geweest met een doorreis via Duitsland en Oostenrijk. Steeds meer plekken doemen van de platte vierkante betaalautomaten op waarbij ook MasterCard debit/Visa Debit geaccepteerd worden. Ze slaan dus 1 slag in de landen om ons heen. Van "barzahlung" naar betalen met alle passen/wearables e.d......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ruvas schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:30:
Nog steeds geen nieuws van de ING of ABN
Deze week had een collega een nieuwe ABN pasje, dus ik zei oh een nieuwe debit pas? Ja zei die, mja er stond idd debit op achterkant, maar op voorkant staat er gewoon weer Maestro.

Oude pas verlopen? Nope. Ergens in 2026 pas. Lijkt erop dat ze juist actief nog oude Maestro passen uitdelen en nog even uitstellen met de Mastercard Debit passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:34:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat het gemiddelde cijfers waren, maar dat staat idd niet zo in het artikel. My bad.
Ja voor pin en cash. Voor creditcard zal naar mijn idee dus al snel hoger liggen. En dus niet lager, hoe jij het zegt.
Maar als je idd veelal wat hogere bedragen hebt dan tikt het hard aan. Maar volgens mij is daar nu wel genoeg over gezegd.
Als maar een paar % met een creditcard betaald valt dat best mee. Echter als ook (zakelijke) debit passen als creditcard worden belast bij een B2B onderneming, dan zal dat ALLE transacties zijn als het aan Mastercard/Visa ligt. En ja dan gaat het te hard. Dan worden de transactiekosten al snel hoger dan te de betalen huur. Het zal vast nog niet zo erg worden, maar dit is dus wel mogelijk als alle debit business passen zo worden uitgegeven zoals Mastercard/visa ze wilt. Echter dan is wel weer een creditcard acceptatie nodig.

Er is idd genoeg over gezegd, maar volgens mij alleen voornamelijk door mij.. Wellicht weinig ondernemers in dezelfde situatie of de meeste zullen het pas later ontdekken als het echt een probleem wordt.
Mijn punt m.b.t. hogere kosten ging vooral over de cashbetalingen, dat het daar niet alleen om de kosten van de bank gaat. Maar ook dat zal per ondernemer verschillen afhankelijk van de drukte in je winkel, mogelijkheid tot cash machines bij je kassa etc.
Cash betalingen kosten idd geld, maar waar zie je dat cash duurder is dan een creditcard accepteren? Er zullen vast enkele situaties zijn, maar ik kan mij dus niet vinden in je uitspraak dat cash betalingen significant duurder is dan CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:22:

Cash betalingen kosten idd geld, maar waar zie je dat cash duurder is dan een creditcard accepteren? Er zullen vast enkele situaties zijn, maar ik kan mij dus niet vinden in je uitspraak dat cash betalingen significant duurder is dan CC.
Aha, ik snap nu de verwarring. Ik heb nergens bedoelen te zeggen dat cash betalingen altijd duurder zijn dan creditcardbetalingen (voor de ondernemer).
Wel duurder t.o.v. kaartbetalingen, maar daarbij had ik aangenomen (en die aanname lijkt me ook redelijk) dat het merendeel van klanten een debit kaart gebruikt en/of gemiddelde bedragen lager zijn dan het voorbeeld van 2.000 euro (en dat we het over B2C hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
xileS schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:09:
[...]

Deze week had een collega een nieuwe ABN pasje, dus ik zei oh een nieuwe debit pas? Ja zei die, mja er stond idd debit op achterkant, maar op voorkant staat er gewoon weer Maestro.

Oude pas verlopen? Nope. Ergens in 2026 pas. Lijkt erop dat ze juist actief nog oude Maestro passen uitdelen en nog even uitstellen met de Mastercard Debit passen.
De ABN-Amro zou toch pas vanaf juli starten met uitrol MC debit kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:02:
[...]

Aha, ik snap nu de verwarring. Ik heb nergens bedoelen te zeggen dat cash betalingen altijd duurder zijn dan creditcardbetalingen (voor de ondernemer).
Wel duurder t.o.v. kaartbetalingen, maar daarbij had ik aangenomen (en die aanname lijkt me ook redelijk) dat het merendeel van klanten een debit kaart gebruikt en/of gemiddelde bedragen lager zijn dan het voorbeeld van 2.000 euro (en dat we het over B2C hebben).
Dat cash accepteren duurder is dan normale kaart betalingen hoeft geen discussie over te zijn, dat is bij iedereen denk ik wel bekend.

Jij maakt zo te zien niet direct onderscheid tussen Debit/credit bij kaart betalingen, terwijl er zeker een verschil is. Zeker hier in NL, want CC accepteren is hier niet gewoon, dus ja er zijn dan idd meer debit betalingen.
Meesten kiezen ook gewoon voor om geen CC accepteren, nu dat nog kan.

CC accepteren is dus significant duurder dan cash. Ook al bij vrij lagere bedragen (bv €50).

Samengevat op volgorde van goedkoop naar duur:
1. Pin (debit)
2. Cash
3. Creditcard

Waarbij de kosten met creditcard dus nogal buitenproportioneel kan zijn, aangezien het geen fixed lage bedrag is.

En om weer in herhaling te vallen wat ik vaak aankaart zijn dus de Debit Business kaarten. Veel hiervan heeft ook gewoon een creditcardacceptatie voor nodig, met de bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Soundwork schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Dat zou best kunnen, maar ik vond het opvallend dat mijn collega een jaar voordat zijn pas verliep nog even een nieuwe Maestro pas kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soundwork schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Juli 2028 toch? ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:17
Gisteren hebben mijn partner en ik beide een SNS Visa Debit card ontvangen. Onze Maestro passen waren nog niet verlopen (geldig tot 08/2028).

Passen hebben beide SNS branding, ondanks de overgang naar ASN per 1-7-2025. Vermoed dat ze nog een voorraad passen hebben liggen en die nu zoveel als mogelijk nog uitgeven?

[ Voor 7% gewijzigd door AreVeeDee op 25-06-2025 07:25 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste