xileS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Het is idd op meerdere manieren te interpreteren en klantenservice van CCV gaf ook aan alle zakelijke passen is gewoon 2,3%. Echter ik geloofde dit toch niet helemaal, gezien de ervaringen vorig jaar met bv de nieuwe "echte" zakelijke Triodos Visa debitpassen. Hiervoor was dus een CC acceptatie benodigd, want hoog tarief.
Naar mijn ervaringen hebben de zakelijke passen van de NL grootbanken gewoon een Consumenten BIN en dat is zojuist ook bevestigd met de factuur die wij hebben ontvangen voor januari. Als B2B verkoper (dus veelal zakelijke passen) hebben wij alleen de fixed fee van 6,8 cent gefactureerd gekregen. Alleen op enkele uitzonderingen van 0,9%, waarmee de kosten nog meevallen.
Echter heb ik CCV wel nogmaals gevraagd om alle acceptaties wat een percentage kost uit te zetten.
Die paar transacties die niet lukken, kunnen makkelijk overgemaakt worden of dmv een betaalink betaald worden.
Als iemand €500 pint is dat al gauw:
0,9% = €4,50
2,3% = €11,50
Als dat bij een enkele transacties blijft per maand is dat natuurlijk nog geen ramp, maar als veel meer of alle passen deze kosten krijgen dan is dat wel een gigantische kosten verhoging.
Ik heb het vaker gezegd, maar zulke "hoge" kosten lijkt mij overbodig. Overmaken, betalen per iDEAL is gelukkig (nog) niet zo duur. Alhoewel Wero gaat volgens mij in 2029 ook over op percentages.
Hierbij een update na een paar maanden, wellicht interessant voor andere ondernemers hier.
Onze transactiekosten zijn ongeveer verdubbeld door 0,9% en 2,3% tarieven op bepaalde transacties, dat valt nog mee, maar de overgang van €0,068 vast naar een percentage kan bij sommige transacties een veel groter verschil maken.
Bij CCV zijn deze kosten totaal niet transparant: op de terminal en in de portal zie je alleen het merk (Visa/Mastercard) en eventueel debit/credit. Er staat verder geen info over EEA/niet-EEA of zakelijk. Hierdoor kun je vooraf én achteraf transacties niet herleiden naar het juiste tarief. Op de maandfactuur staat de 2,3% groep simpelweg als "Creditcard zakelijk internationaal", maar daar vallen dus ook debit cards onder.
Klantenservice is hier ook slecht over geïnformeerd. CCV beweerde dat élke zakelijke pas 2,3% kost, gelukkig klopt dat niet. Uit onze transacties kan ik dit herleiden:
-
NL zakelijke Mastercard/Visa debit van grootbanken: vaste €0,068 (waarschijnlijk consumenten-BIN)
-
Niet-NL debit Mastercard/Visa binnen EEA: 0,9% (was eerst ook €0,068 vast). Een pas van bv N26 valt hier ook onder.
-
Mastercard/Visa debit buiten EEA: 2,3%
-
Echte "zakelijke" kaarten (bijv. Revolut Business, vergelijkbaar met de Triodos Visa Debit Zakelijk discussie van vorig jaar): 2,3%
Voor Belgische klanten kun je tegenwoordig Bancontact accepteren voor €0,08, wat een goed alternatief is. Helaas is het voor Duitse klanten nu wel 0,9%.
Als ik het goed begrijp, vallen commercial/business kaarten helemaal niet onder Honor All Cards en mogen deze dus geweigerd worden, waardoor ik 2,3% betalingen van bv Revolut Business zou kunnen voorkomen. CCV gaf echter aan dit niet te kunnen faciliteren en biedt hier ook geen andere oplossing voor.
Ter illustratie: 1-2 Revolut Business transacties tegen 2,3% kosten ons ongeveer evenveel als 500 normale pintransacties.
Van een collega-ondernemer hoorde ik dat de Rabobank als transactieverwerker als enige al deze debitkaarten tegen een vast tarief verwerkt, ook al betalen ze zelf hogere interchange (bijzonder genoeg). Ik heb nog geen andere verwerker gezien die dit ook doet en ik verwacht ook niet dat Rabobank dit voor de lange termijn gaat doen. Ik zou al blij zijn met de mogelijkheid om als B2B alle percentage-transacties te kunnen weigeren (wat gewoon toegestaan is), maar vrees dat dit een te kleine niche is om snel ondersteund te worden.
Technisch lijkt mij dit gewoon mogelijk: bij Revolut Business betalingen zie ik bijvoorbeeld dat alle kaarten met dezelfde BIN beginnen, maar wellicht komt deze info echter pas beschikbaar na betaling, waardoor blokkeren op voorhand niet mogelijk is.
CCV zal ik nogmaals vragen of ze de "zakelijke" kaarten echt niet kunnen blokkeren of meer zichbaar maken, maar ik verwacht er eigenlijk weinig van.