MAESTRO is een debit card.pimjoosten schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:08:
[...]
Wat wordt met "Bij het controleren" bedoeld in deze schermafbeelding? Ik heb ook een betaalrekening zonder betaalpas en wil daar een pas voor aanvragen als dat een debitcard is. Het is dus geen vervanging. Ik verwacht niet dat jij het antwoord weet, maar misschien is het deel van het gesprek dat in de schermafbeelding bovenin niet is opgenomen relevant voor mij?
I know, maar ik dacht dat wat ik schreef in de context van deze draad wel duidelijk zou zijn. Ik heb nu maar even toegevoegd dat het om een MC of Visa debitcard gaat.
Het is vreemd inderdaad wat bedoeling controleren. Ze kijken of je recht op debit of mastercard heeft. Maar dit is niet iedere geval hoor wat nu is gewoon Debit Meastro dat klopt. Nu gaat om inderdaad om MC en Visa debitcard hoor.pimjoosten schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:19:
[...]
I know, maar ik dacht dat wat ik schreef in de context van deze draad wel duidelijk zou zijn. Ik heb nu maar even toegevoegd dat het om een MC of Visa debitcard gaat.
Gewoon over twee maanden bellen en klagen dat je pas regelmatig storingen heeft, al vanaf het begin, en dat het steeds erger wordt, en of zij een nieuwe kunnen opsturen.illi79 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:20:
Vandaag mijn nieuwe ING pas ontvangen. Het is weer een Maestro.
Omdat zij een fout product hebben gestuurd zijn de kosten voor hen.
Hadden ze maar een VISA/MC debit moeten sturen!
geheel volgens verwachting.illi79 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:20:
Vandaag mijn nieuwe ING pas ontvangen. Het is weer een Maestro.
Ben benieuwd wanneer de eersten in het wild op gaan duiken
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heel erg netjes is dit m.i. niet. Waarom niet open kaart spelen en aangeven dat je om goede redenen graag een nieuwe kaart wil en vragen om coulance mbt de kosten? Eerlijkheid duurt het langst.GeEkIe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:26:
[...]
Gewoon over twee maanden bellen en klagen dat je pas regelmatig storingen heeft, al vanaf het begin, en dat het steeds erger wordt, en of zij een nieuwe kunnen opsturen.
Omdat zij een fout product hebben gestuurd zijn de kosten voor hen.
Hadden ze maar een VISA/MC debit moeten sturen!
Het is een proportionele reactie op falend klantenbeleid van ING. Aangezien ING duidelijk een bord voor hun hoofd heeft is dan ook te verwachten dat zij geen coulance zullen geven mbt kosten. In dit geval rechtvaardigt dat deze strategie.Wally2002 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:03:
[...]
Heel erg netjes is dit m.i. niet. Waarom niet open kaart spelen en aangeven dat je om goede redenen graag een nieuwe kaart wil en vragen om coulance mbt de kosten? Eerlijkheid duurt het langst.
Eerlijk duurt het langst voor partijen die het verdienen. Soms moet je erkennen dat dit in een specifiek geval niet zo is en je aanpassen--totdat die partij het leert. Als ING merkt dat hun beleid hen juist op kosten drijft zullen zij het volgende keer wel uit hun hoofd laten.
Ondertussen las ik dat Revolut 1,5 miljoen klanten heeft in NL(!!), wereldwijd 60 miljoen. Ik kreeg laatst reclame van ABN AMRO waarbij je €100 kreeg als je een rekening zou openen. Hetzelfde bij ING in Duitsland.
Die falende banken moeten zich aanpassen of worden opgegeten.
Leuke rant. Maar ik zie zo snel geen wereld waar het opeten van een ‘falende’ bank op het gebied van consumenten service wordt opgegeten gelukkig.GeEkIe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:25:
[...]
Het is een proportionele reactie op falend klantenbeleid van ING. Aangezien ING duidelijk een bord voor hun hoofd heeft is dan ook te verwachten dat zij geen coulance zullen geven mbt kosten. In dit geval rechtvaardigt dat deze strategie.
Eerlijk duurt het langst voor partijen die het verdienen. Soms moet je erkennen dat dit in een specifiek geval niet zo is en je aanpassen--totdat die partij het leert. Als ING merkt dat hun beleid hen juist op kosten drijft zullen zij het volgende keer wel uit hun hoofd laten.
Ondertussen las ik dat Revolut 1,5 miljoen klanten heeft in NL(!!), wereldwijd 60 miljoen. Ik kreeg laatst reclame van ABN AMRO waarbij je €100 kreeg als je een rekening zou openen. Hetzelfde bij ING in Duitsland.
Die falende banken moeten zich aanpassen of worden opgegeten.
PSN
Mijn inschatting is dat die tijd aan het komen isYakuzA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:30:
[...]
Leuke rant. Maar ik zie zo snel geen wereld waar het opeten van een ‘falende’ bank op het gebied van consumenten service wordt opgegeten gelukkig.
Ik volg jouw redenatie niet. @illi79 heeft gewoon een werkende vervangende pinpas gekregen (van Maestro), die net zo goed werkt als zijn oude pas. Dat er nu toevallig een traject loopt waarbij komende jaren Maestro gaat stoppen en vervangen door een MC/VISA debit card - dat wil toch niet zeggen dat ING nu 'faalt'? Omdat er toevallig iemand nu achter het net vist nu de vervanging lijkt te beginnen?GeEkIe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:25:
[...]
Het is een proportionele reactie op falend klantenbeleid van ING. Aangezien ING duidelijk een bord voor hun hoofd heeft is dan ook te verwachten dat zij geen coulance zullen geven mbt kosten. In dit geval rechtvaardigt dat deze strategie.
Leuk aantal trouwens van die 1,5 miljoen Revolut klanten in NL. Maar daar zitten denk ik maar weinig klanten bij die hun bankrekening net zo gebruiken als een betaalrekening bij een grootbank. Ik heb zelf ook een Revolut rekening en die gebruik ik praktisch nooit. Maar telt wel mee in dat cijfer van 1,5 miljoen.
ING had allang tenminste alle klanten die een MC/VISA debit kunnen opsturen als zij het wilden hebben. Daar zijn zij te benepen voor, maar ondertussen geven zij wel nieuwe klanten €100 cash. Onderwijl groeit de gratis concurrentie heel hard. Tegelijkertijd gaan heel veel van die klanten die de afgelopen 2 jaar een MAESTRO hebben gekregen deze willen inruilen voor een MC/VISA vanwege de functionaliteit. Alleen al de helpdesk belasting kost waarschijnlijk meer. Dat is falen.djiwie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:51:
[...]
Ik volg jouw redenatie niet. @illi79 heeft gewoon een werkende vervangende pinpas gekregen (van Maestro), die net zo goed werkt als zijn oude pas. Dat er nu toevallig een traject loopt waarbij komende jaren Maestro gaat stoppen en vervangen door een MC/VISA debit card - dat wil toch niet zeggen dat ING nu 'faalt'? Omdat er toevallig iemand nu achter het net vist nu de vervanging lijkt te beginnen?
Leuk aantal trouwens van die 1,5 miljoen Revolut klanten in NL. Maar daar zitten denk ik maar weinig klanten bij die hun bankrekening net zo gebruiken als een betaalrekening bij een grootbank. Ik heb zelf ook een Revolut rekening en die gebruik ik praktisch nooit. Maar telt wel mee in dat cijfer van 1,5 miljoen.
Er zijn denk ik veel van die 1,5 miljoen die het intussen daadwerkelijk zijn gaan gebruiken als hun hoofdbank, simpelweg omdat zij beter zijn (veel meer functionaliteit, betere service, minder vaak storingen) én ook nog eens goedkoper, zeker nadat zij met Nederlandse rekeningnummers kwamen. Dat aantal zal alleen maar toenemen, omdat mensen het op een gegeven moment toch wel zat worden te moeten betalen voor minder
Mastercard debit heb ik via de rabobank.
Teminste zit al aan mijn 5e pas.
Contactloos betalen bij onbemande tankstations gaat niet met debit Mastercard. Met maestro nooit een probleem.
Bank weet het niet.
Pompstation (Tango) doet niks, omdat ze geen enkele klacht krijgen.
Rabobank weigert maestro uit te leveren.
Kortom hoop shit zooi.
Contactloos betalen bij onbemande tankstations gaat niet met debit Mastercard. Met maestro nooit een probleem.
Bank weet het niet.
Kortom hoop shit zooi.
Lijkt me sterk dat Rabo het weigert. Waarschijnlijker is dat ze het niet kunnen. Simpelweg omdat MasterCard helemaal geen Maestro meer levert. In een normale wereld waarbij ze al jaren terug hebben aangekondigd meer als 2 jaar te stoppen met de uitgifte van Maestro. Maar zelfs als MasterCard ze nog levert (zie potentieel ING) dan is het onwaarschijnlijk dat Rabo nog voor 1 iemand een Maestro pasje gaat bestellen.Gabriel_Knight schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:26:
Maar heb je ook al eens om een Visa Debit kaart gevraagd? Bij mijn weten heeft Rabo die ook. Wellicht dat het daar wel mee werkt.
@Gabriel_KnightGabriel_Knight schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:26:
[…] Pompstation (Tango) doet niks, omdat ze geen enkele klacht krijgen.
Hoe vaak heb jij al een klacht naar Tango gestuurd?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
4x
Werd er gestoord van dat als je een klacht stuurd je gewoon niks hoord.
Alleen maar "hoe goed hebben wij uw vraag beantwoord". Antwoord slecht, krijg geen antwoord.
Na 4x klagen gingen ze eindelijk het zogezegd uitzoeken. Maar na paar dagen was het antwoord dat ze niks konden. Kregen verder geen klachten,, dus moest het zelf maar uitzoeken
Werd er gestoord van dat als je een klacht stuurd je gewoon niks hoord.
Alleen maar "hoe goed hebben wij uw vraag beantwoord". Antwoord slecht, krijg geen antwoord.
Na 4x klagen gingen ze eindelijk het zogezegd uitzoeken. Maar na paar dagen was het antwoord dat ze niks konden. Kregen verder geen klachten,, dus moest het zelf maar uitzoeken
Ja al 3x maar ze kunnen geen visa of mastercard uitleveren qua keuze. Als je je pas vervangt krijg je of een visa of mastercard. Je kan niet kiezen. Dat bepaald visa/mastercard zeggen ze.RobertMe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:53:
[...]
Lijkt me sterk dat Rabo het weigert. Waarschijnlijker is dat ze het niet kunnen. Simpelweg omdat MasterCard helemaal geen Maestro meer levert. In een normale wereld waarbij ze al jaren terug hebben aangekondigd meer als 2 jaar te stoppen met de uitgifte van Maestro. Maar zelfs als MasterCard ze nog levert (zie potentieel ING) dan is het onwaarschijnlijk dat Rabo nog voor 1 iemand een Maestro pasje gaat bestellen.
Maar heb je ook al eens om een Visa Debit kaart gevraagd? Bij mijn weten heeft Rabo die ook. Wellicht dat het daar wel mee werkt.
Heb dus al 4x nieuwe pas aangevraagd en altijd mastercard. Vriend heeft rabo visa en geen betaalproblemen bij pompstations. Maar rabobank kan mij geen visa geven. Want dat bepalen hun niet.
Loopt nu weer een klacht.
Anderzijds gaan we gewoon door met pinpassen aanvragen. Netzo lang tot ik visa heb.
Ik heb het een keer gehad in een parkeergarage bij een ziekenhuis. Daar wilde ik bij de betaalautomaat betalen met een pas van bunq, maar die wilde de automaat niet accepteren. Niet contactloos en niet met insteken. Ik ben nog naar de beheerder in zijn hokje gegaan en die heeft meegekeken of ik nix verkeerd deed, maar betalen kon ik niet.Gabriel_Knight schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:26:
Bank weet het niet.
Kortom hoop shit zooi.
Omdat ik daar zo ongelooflijk de smoor in had heb ik beide pogingen (contactloos en met insteken van de pas) gefilmd, inclusief de meldingen op het scherm en daarna ben ik strak achter iemand anders eruit gereden. Stiekem hoopte ik dat ik ‘betrapt’ zou worden en een aanmaning zou krijgen, maar dat gebeurde niet.
Wel heb ik meteen een klacht ingediend bij de beheerder van die automaat, maar die gaf aan dat die er nix aan kon doen. Dan denk je toch ook: barst, zoek het voortaan zelf maar uit.
Resultaat was wel dat de volgende keer dat ik daar weer stond bij dat ziekenhuis ((ca. 2 maanden later?), dat mijn pas ‘opeens’ wel geaccepteerd werd. Ik denk dat ze de automaat een update hebben gegeven.
<John O`Mill>
Kan tot nu toe bij geen enkele onbemande pomp in Nederland of buitenland betalen. Dus ook Shell en anderen pompen. Kortom wel heel toevallig dat ik bij geen enkele onbemande pomp kan betalen.
Even voor de duidelijkheid: eerst schreef je "Contactloos betalen bij onbemande tankstations gaat niet", en nu "kan niet betalen". Werkt "met chip" (/insteken) nu wel of niet?Gabriel_Knight schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:03:
Kan tot nu toe bij geen enkele onbemande pomp in Nederland of buitenland betalen.
Ik kwam deze melding tegen over onbemande tankstations:
Maar ook dit:Unmanned stations typically perform a pre-authorization on your card to ensure you have sufficient funds before you pump, but this process requires a live online connection.
Misschien is het een idee om even Revolut erbij te nemen, kijken of het met die passen wél lukt, en dat gegeven dan voorleggen bij Rabobank.You can use your Mastercard debit card at most unmanned petrol stations by inserting it into the terminal at the pump and following the on-screen instructions to authorize the fuel transaction. The terminal will perform a pre-authorization to verify funds before you can pump gas. If you encounter issues, it may be due to the specific terminal's requirements, such as requiring a PIN for the transaction or a different pre-authorization process.
En overweeg ook de gratis bunq Credit Card (waar je niet rood op kan staan). Voor zover ik weet doen CCs het sowieso ook off-line.
Info Tango:
https://support.tango.nl/...serveerd-op-mijn-rekening
[ Voor 55% gewijzigd door GeEkIe op 27-09-2025 02:43 . Reden: aanvulling ]
Tip:
Probeer eerst eens geld op te nemen uit een Geldmaat zodat de pincode weggeschreven wordt op de pas. sommige betaalapparatuur verwacht namelijk een offline pincode ook al is de apparatuur online.
(En een open deur maar contactloos betalen heb je wel aangezet/werkt wel op andere plekken gaan we vanuit).
@Gabriel_Knight zien ze bij de Rabo wel een autorisatie verzoek binnenkomen voor de transactie? Ik (en anderen) heb een vergelijkbaar probleem met mijn Rabo debit Mastercard voor transacties via curve. Deze worden standaard geweigerd terwijl andere debit Mastercard transacties wel gewoon lukken. De Rabo zegt niets terug te kunnen zien van de autorisatie/afwijzing en verwijst naar curve (curve verwijst weer terug naar Rabo omdat andere cards wel werken). Ik heb dus sterk het vermoeden dat de combi Rabo en debit Mastercard niet helemaal correct is ingeregeld.
Inderdaad, bij een nieuwe kaart eerst chip insteken met pincode. Daarna werkt wireless.Wally2002 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 05:07:
[...]
Tip:
Probeer eerst eens geld op te nemen uit een Geldmaat zodat de pincode weggeschreven wordt op de pas. sommige betaalapparatuur verwacht namelijk een offline pincode ook al is de apparatuur online.
(En een open deur maar contactloos betalen heb je wel aangezet/werkt wel op andere plekken gaan we vanuit).
Dat bedoel ik niet.Theswitch schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:07:
[...]
Inderdaad, bij een nieuwe kaart eerst chip insteken met pincode. Daarna werkt wireless.
Sommige betaalkaarten worden zonder lokale, offline pincode geleverd door de bank.
Alleen bij een ATM transactie (of bv pincode wijzigen op de geldmaat) wordt de pincode lokaal weggeschreven.
Dit is in principe alleen relevant voor betalingen waar de betaalappratuur offline is.
Echter zijn er wel terminals bekend waar, ondanks dat deze online is, toch de pincode verificatie vanaf de chip wil doen.
Edit: tenzij je echt op het laatste deel van mijn post reageert maar dat is zo’n open deur dat ik twijfelde om op te schrijven
[ Voor 9% gewijzigd door Wally2002 op 27-09-2025 08:17 ]
Stuimel toevallig op dit topic en wou mijn ervaring even delen:RobertMe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:31:
[...]
Even voor de duidelijkheid: eerst schreef je "Contactloos betalen bij onbemande tankstations gaat niet", en nu "kan niet betalen". Werkt "met chip" (/insteken) nu wel of niet?
Meastro pas van ING, betaal 99% contactloos met watch of telefoon, pin met de pas (2 jaar oud).
Heb blijkbaar onder een steen geleefd want ik had niets meegekregen van het opdoeken van Meastro en had eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord van V-Pay.
Afgelopen woensdag een busje gehuurd dat voor aflevering afgedankt moest worden en dat dus geprobeerd bij het plaatselijke onbemande Tango station.
Niets werkte, noch de watch, de telefoon, de pas (contactloos noch in gleuf).
Aangezien ik dacht dat de pas defect was heb ik ING gebeld.]\Na een heel gesprek waar me aangeboden werd over te stappen op V-Pay kwam ik er na wat googlen achter dat dus idd V-pay en Maestro uitstervende zijn.
Interessant genoeg werd daar tijdens het gesprek met de helpdesk medewerker van de bank niets over gezegd, behalve dat V-Pay als alternatief voor onbemand tankstation betalen als nadeel had dat het buiten Europa bijna nergens geaccepteerd werd. Ook na aandringen of men dan geen product had wat wel werkte werd er met geen woord gerept over wat er hier 181 pagina's vol geschreven staat..
Bizar.
De samenvatting:
(ING) Bank gaat niet geïnformeerde klanten dus geen 'nieuwe' pas willen aanbieden, wellicht wil men 2x binnen een jaar geld vangen?
Bestaande Maestro kaarten werken NIET bij Tango.
Even om misverstanden te voorkomen. De pincode wordt niet weggeschreven op de chip van de kaart. Alleen de bank kent de pincode. Op de kaart staat een versleutelde referentie naar de pincode.Wally2002 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:15:
[...]
Dat bedoel ik niet.
Sommige betaalkaarten worden zonder lokale, offline pincode geleverd door de bank.
Alleen bij een ATM transactie (of bv pincode wijzigen op de geldmaat) wordt de pincode lokaal weggeschreven.
Dit is in principe alleen relevant voor betalingen waar de betaalappratuur offline is.
Echter zijn er wel terminals bekend waar, ondanks dat deze online is, toch de pincode verificatie vanaf de chip wil doen.
Edit: tenzij je echt op het laatste deel van mijn post reageert maar dat is zo’n open deur dat ik twijfelde om op te schrijven
Zolang ING de nieuw debetkaarten nog niet formeel gelanceerd heeft lijkt het mij toch niet zo heel bizar dat een (eerstelijns) klantenservice hier niets vanaf weet. Die worden pas op de hoogste gesteld als men live gaat.nono_einstein schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:36:
Bizar.
(...)
De samenvatting:
(ING) Bank gaat niet geïnformeerde klanten dus geen 'nieuwe' pas willen aanbieden, wellicht wil men 2x binnen een jaar geld vangen?
Bestaande Maestro kaarten werken NIET bij Tango.
Jouw Maestro kaart werkte niet bij één Tango. Veruit de meeste mensen zullen in Nederland nog Maestro hebben, als die allen niet bij de Tango konden tanken hadden die weinig klanten meer. Je bent een N=1 ervaring nu iets tever aan het doortrekken.
Is dat zo? Als in, lijkt mij beetje overdreven. Onder de streep heb je het beveiligde gedeelte van de chip, en als iemand daar bij kan, dan kunnen ze toch triviaal de pincode bepalen (immers zoveel opties zijn er niet). Het lastige is door de beveiliging van de chip heen te komen. Het kan wel, als je een paar miljoen ervoor over hebt.La1974 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:00:
[...]
Even om misverstanden te voorkomen. De pincode wordt niet weggeschreven op de chip van de kaart. Alleen de bank kent de pincode. Op de kaart staat een versleutelde referentie naar de pincode.
Heb ik ook al gedaan.Wally2002 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 05:07:
[...]
Tip:
Kan overal contactloos betalen, maar bij onbemande benzinepompen niet.
Laatste contact met de bank 'ja we horen enkele klachten over niet kunnen betalen bij onbemande pompen..'
Intern gaan ze het weer es uitzoeken.
Wel heel apart dit. Ik heb sinds 1,5 maand een Mastercard debitcard van de Rabobank en hiermee heb ik gisteren voor het eerst getankt bij Tango Wormerveer met contactloos betalen. Geen enkel probleem gehad. Het werkte prima.Gabriel_Knight schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:26:
Bank weet het niet.
Kortom hoop shit zooi.
Het lijkt dus geen algemeen probleem te zijn met de Mastercard debit van Rabobank.
Heeft iemand al een nieuwe ING Mastercard Debit-kaart gekregen?
Ben net klant geworden bij ING en kreeg tot mijn grote verbazing een betaalpas zonder 16-cijferig kaartnummer en vervaldatum thuisgestuurd, i.e. een ouderwetse Maestro. Heb bij mijn oude bank al sinds juni 2024 een Debit MasterCard, die ik enkel gebruik voor online betalingen waar geen iDeal wordt ondersteund.Daan2004 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:49:
Heeft iemand al een nieuwe ING Mastercard Debit-kaart gekregen?
ING geeft op hun site en in de chat(bot) aan “De vernieuwde betaalpas komt eraan! (..) Omdat het om miljoenen passen gaat, doen we het stap voor stap. (..) Je krijgt je vernieuwde pas vanzelf toegestuurd.” I.e. je kan hem niet zelf aanvragen.
Onder een Tweakers nieuwsbericht schreef iemand in juni 2024 “ING had 'honderd miljoen' oude VPAY en Maestro-passen ingekocht toen bekend werd dat de boel overging naar Mastercard Debit en Visa Debit.” Er wordt echter geen bron vermeld voor deze claim.
We wachten af... wel een beetje suf dit.
Mwah, de wet volgen doen ze bij ING nog wel, maar wel op de allerlaatst mogelijke datum. @DatisraarGeEkIe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:50:
Het is aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat veel banken die datum van 9 okt niet gaan halen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFxXfKgMG3JfmO0GOI1k6MZI.jpg?f=user_large)
Ik blijf bij mijn vermoeden: ING is stevig met de ICT aan de bak en dat is de reden waarom de introductie van MasterCard en Visa debitcards en instant payments in de EU en EER zo lang duren:
[ Voor 3% gewijzigd door pimjoosten op 09-10-2025 13:02 ]
pimjoosten schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:19:
[...]
Precies. Het vermoeden is dat de techniek en organisatie daarvan bij ING de vertragende factor is bij beide zaken.
De logo's van ING op Google Pay waren al lang VISA/Mastercard debit. Maar volgens mij zijn ze nog steeds V-PAY/Maestro aan de achterkant (correct me if I'm wrong)
Mijn ING pas in Google Pay heeft ook het Mastercard debit logo.
Screenshot ziet er uit als iOSjapie06 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:12:
De logo's van ING op Google Pay waren al lang VISA/Mastercard debit. Maar volgens mij zijn ze nog steeds V-PAY/Maestro aan de achterkant (correct me if I'm wrong)
In iOS heeft ING wel correcte maestro/vpay logo's normaal gesproken.
PSN
Ik zie in Google Wallet ook gewoon een Maestro-logo.YakuzA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Screenshot ziet er uit als iOS
In iOS heeft ING wel correcte maestro/vpay logo's normaal gesproken.
Goed om dit te zien. Ik wiste dit al toen ik de notitie hierover in de app update van gisteren heb gelezen.Jerryhaar1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:45:
Dames en Heren. Het is eindelijk zo ver.[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/V7CQFHrfQAJogQ3P3NADCml8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het me haast niet voorstellen dat het zo is. Immers, hoe weet een offline terminal of bijvoorbeeld zo’n readertje van de ABN of Rabobank dan dat je pincode niet klopt? Die hebben geen verbinding met de bank. De pincode moet ergens op de chip opgeslagen zijn. (Dat dit versleuteld is: uiteraard, maar dat is een ander verhaal. Of La verwoord het gewoon heel verwarrend.)Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:05:
[...]
Is dat zo? Als in, lijkt mij beetje overdreven. Onder de streep heb je het beveiligde gedeelte van de chip, en als iemand daar bij kan, dan kunnen ze toch triviaal de pincode bepalen (immers zoveel opties zijn er niet). Het lastige is door de beveiliging van de chip heen te komen. Het kan wel, als je een paar miljoen ervoor over hebt.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dat kan, dit is geen kopie van je fysieke pas namelijk. Je kan best een maestro in de wallet hebben en Vpay als fysieke.said2 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:29:
Zonet mijn ING V-Pay betaalpas in Apple Pay toegevoegd, staat Maestro logo erop i.p.v. V-Pay of Visa.
[Afbeelding]
Vanaf de mc/visa debit intro wordt dat wel een kopie dacht ik.
PSN
Op de EMV chip staat een gehashte variant van de pincode.WhatsappHack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:15:
[...]
Kan het me haast niet voorstellen dat het zo is. Immers, hoe weet een offline terminal of bijvoorbeeld zo’n readertje van de ABN of Rabobank dan dat je pincode niet klopt? Die hebben geen verbinding met de bank. De pincode moet ergens op de chip opgeslagen zijn. (Dat dit versleuteld is: uiteraard, maar dat is een ander verhaal. Of La verwoord het gewoon heel verwarrend.)
Wanneer de pincode op de terminal wordt ingevoerd, zet de terminal deze om naar een hash en controleert of de hash overeenkomt met de hash die in de EMV chip is weggeschreven.
[ Voor 13% gewijzigd door PlantedRabbit op 11-10-2025 15:15 . Reden: Verduidelijking ]
En worden foutieve pogingen ook gelimiteerd, zodat je niet ‘oneindig’ (lees: max 10.000 keer voor 4 cijfers) kunt proberen?PlantedRabbit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Op de EMV chip staat een gehashte variant van de pincode.
Wanneer de pincode op de terminal wordt ingevoerd, zet de terminal deze om naar een hash en controleert of de hash overeenkomt met de hash die in de EMV chip is weggeschreven.
<John O`Mill>
Ja, dat doet de code die op de kaart draait. Een bankpas is namelijk niet een dom stuk opslag maar een smart card met een beetje opslag en een kleine processor die code draait om het EMV-protocol te implementeren.Hippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
En worden foutieve pogingen ook gelimiteerd, zodat je niet ‘oneindig’ (lees: max 10.000 keer voor 4 cijfers) kunt proberen?
Hoe kan het dan dat Rabobank (en de rest van Europa) dit al veel eerder had?pimjoosten schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:58:
[...]
Mwah, de wet volgen doen ze bij ING nog wel, maar wel op de allerlaatst mogelijke datum. @Datisraar
[Afbeelding]
Ik blijf bij mijn vermoeden: ING is stevig met de ICT aan de bak en dat is de reden waarom de introductie van MasterCard en Visa debitcards en instant payments in de EU en EER zo lang duren:
Omdat ze er geen zin in hadden/ geld kost etc. ING Duitsland/België heeft al tijden de mc debit enzo.gpon schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Hoe kan het dan dat Rabobank (en de rest van Europa) dit al veel eerder had?
PSN
Ze hebben de laatste jaren enorme winsten gemaakt, onlangs de kosten van de betaalpaketten verhoogd. Wij hebben er weinig voor teruggekregen en ING heeft al jaren niets aan innovatie gedaan. Geen wonder dat Revolut nu veel populairder is geworden in Nederland.YakuzA schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Omdat ze er geen zin in hadden/ geld kost etc. ING Duitsland/België heeft al tijden de mc debit enzo.
Die winsten moeten toch ergens vandaan komen. Zoals dus niet investeren in IP, naamcheck, debit kaarten, ....gpon schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:11:
[...]
Ze hebben de laatste jaren enorme winsten gemaakt, onlangs de kosten van de betaalpaketten verhoogd. Wij hebben er weinig voor teruggekregen en ING heeft al jaren niets aan innovatie gedaan. Geen wonder dat Revolut nu veel populairder is geworden in Nederland.
En nu ze die investeringen wel moeten maken houden ze de winsten op pijl door de kosten te verhogen (maar ook daarvoor deden ze de kosten verhogen).
In ieder geval zal het niks met IT problemen te maken hebben zoals eerder werd gesteld. Als het daadwerkelijk aan capaciteitsgebrek / "onkunde" / ... is het wel heel toevallig dat ze het alsnog weten in te voeren daags voordat de wetgeving in gaat.
Als aanvulling: als je bij een betaalautomaat staat (dus geen geldautomaat), gaat bij een gedipte transactie je pincode al niet meer mee naar de bank. Pas doet de verificatie, geeft de resultaten van de verificatie en een cryptogram door aan de betaalautomaat en die stuurt het hele zwikkie op naar je bank. De bank kijkt of je cryprogram klopt obv de resultaten en weet dan dus of je inderdaad de pincode juist hebt ingevoerd en of alle getallen kloppen (even kort door de bocht).WhatsappHack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:15:
[...]
Immers, hoe weet een offline terminal of bijvoorbeeld zo’n readertje van de ABN of Rabobank dan dat je pincode niet klopt?
(bereken zelf je cryptogrammen: https://emvlab.org/cryptogram/)
[ Voor 5% gewijzigd door celshof op 11-10-2025 23:04 ]
Too big to fail mentaliteit. Mijn indruk is dat het vooral onwil is en geen zin hebben om verder nog te investeren in hun product want de gemiddelde consument zal toch niet van bank wisselen.RobertMe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Die winsten moeten toch ergens vandaan komen. Zoals dus niet investeren in IP, naamcheck, debit kaarten, ....
En nu ze die investeringen wel moeten maken houden ze de winsten op pijl door de kosten te verhogen (maar ook daarvoor deden ze de kosten verhogen).
In ieder geval zal het niks met IT problemen te maken hebben zoals eerder werd gesteld. Als het daadwerkelijk aan capaciteitsgebrek / "onkunde" / ... is het wel heel toevallig dat ze het alsnog weten in te voeren daags voordat de wetgeving in gaat.
Wel jammer want een grote bank met meeste marktaandeel in Nederland zou aanjager kunnen zijn van innovatie.
Sinds vorige week loopt er weer een nieuw onderzoek bij de bank.andyvie1979 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:45:
[...]
Wel heel apart dit. Ik heb sinds 1,5 maand een Mastercard debitcard van de Rabobank en hiermee heb ik gisteren voor het eerst getankt bij Tango Wormerveer met contactloos betalen. Geen enkel probleem gehad. Het werkte prima.
Het lijkt dus geen algemeen probleem te zijn met de Mastercard debit van Rabobank.
Heb al een mail gehad met allerlei tips en trucs, maar tot op heden weigeren alle onbemande pompstations.
Op 1 na, ergens in Antwerpen, kon spontaan contactloos betalen.
Wat ik me blijf afvragen, wat als je kaartinfo zoals cvv in handen komt van een kwaadwillende, of iemand maakt er snel een foto van. Moet je dan steeds weer een nieuwe kaart aanvragen? Want weglakken van CVC CVV mag niet volgens de voorwaarden. Is beschadiging van de pas.
Hier is eerder in dit topic over gesproken, even snel zoekend rond medio november 2023.gpon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:36:
Wat ik me blijf afvragen, wat als je kaartinfo zoals cvv in handen komt van een kwaadwillende, of iemand maakt er snel een foto van. Moet je dan steeds weer een nieuwe kaart aanvragen? Want weglakken van CVC CVV mag niet volgens de voorwaarden. Is beschadiging van de pas.
Als er een onbekende transactie is op je kaart en je dit meldt zal de bank normaal gesproken uit zichzelf een nieuwe kaart sturen.
Verder denk ik niet dat de bank moeilijk zal doen als je zelf de cvv code onleesbaar maakt zolang je niet in een fysiek bankfiliaal een pas hoeft te laten zien, want hoe zou de bank er anders achter moeten komen.
Daarentegen kun je mogelijk wel problemen krijgen als je in landen wilt betalen waar het nog gebruikelijk is dat men de kaart zelf aanneemt en de verkoper deze zelf door de machine haalt.
Verder is het in geval van misbruik gedekt door de bank, en veel transacties zijn beveiligd via 3D secure.
Alleen kaart en CVC is normaal niet voldoende om een online aankoop te doen. Strong Customer Authentication (SCA) is in principe verplicht, behalve als je een uitzondering kan gebruiken als verkoper.gpon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:36:
En als je een uitzondering wilt gaan gebruiken als verkoper (en het mag), dan "the liability shifts to you".
Je kunt dus je geld terughalen in dergelijke gevallen.
eraf krassen zal idd niet de bedoeling zijn ivm beschadigen, maar weglakken wat later weer zonder schade eventueel verwijderd kan worden is geen beschadigen?gpon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:36:
ik weet verder niet of het criterium 'pas beschadigen' uberhaupt een issue is voor de bank, de klant betaald zelf de vervanger als die niet meer werkt?
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2025 10:35 ]
PSN
Als je het weer weg kunt halen gaat het zijn doel natuurlijk voorbij. Bij diefstal kan de dief er dan ook weer die "extra laag" vanaf halen en daarna de CCV gewoon zien.YakuzA schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:
[...]
eraf krassen zal idd niet de bedoeling zijn ivm beschadigen, maar weglakken wat later weer zonder schade eventueel verwijderd kan worden is geen beschadigen?
dat is 1 van de 2 genoemde scenarios inderdaad.RobertMe schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Als je het weer weg kunt halen gaat het zijn doel natuurlijk voorbij. Bij diefstal kan de dief er dan ook weer die "extra laag" vanaf halen en daarna de CCV gewoon zien.
(bij diefstal merk je het veel sneller is in binnen de korstte tijd je pas al geblokkeerd, terwijl met een foto je dit pas weken later kan merken in je afschriften bijvoorbeeld)
Overigens zie ik ook zo snel in de voorwaarden van banken niet dat het expliciet verboden is om de cvc eraf te krassen. ben benieuwd naar de support/link van de stelling dat dit niet mag in de voorwaarden?
Dat die er per ongeluk afgekrast is door een sleutel in je broekzak kun je niet zoveel aan doen toch?
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2025 10:53 ]
PSN
Ik heb bij Temu of Ali weet niet meer waar van die credit card stickers besteld. Nu kan niemand mijn gegevens gemakkelijk zien of kopiëren. Dit is met name handig in sommige landen, zoals de VS. Waar je in restaurants je kaart moet afgeven. Je hebt die stickers in allerlei ontwerpen en zien er nog leuk uit. Er zit gat in voor de smartchip.
Online shopping: Ik laat winkels nooit mijn kaartgegevens opslaan. Er zijn wat uitzonderingen zoals Amazon. Netflix. Alleen ik houdt het dus wel beperkt.
Online shopping: Ik laat winkels nooit mijn kaartgegevens opslaan. Er zijn wat uitzonderingen zoals Amazon. Netflix. Alleen ik houdt het dus wel beperkt.
Dit doe ik ook, maar gaat eigenlijk ook nergens overglatuin schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:23:
Op mijn nieuwe passen staat alleen nog maar mijn naam. Het pasnummer en de cvc zijn alleen inzichtelijk via de app van de bank. Ik heb zo een vermoeden dat dit wel eens de nieuwe standaard kan gaan worden om het kopiëren van passen (in bijv. Fysieke locaties) te voorkomen.
Op mijn bunq-pas staat alleen het nummer. De CVC staat in de app en kan ik daar zo vaak wijzigen als ik wil. De app kan zelfs de CVC na elke betaling automatisch wijzigen, als je dat wilt.
Handig en veilig.
Handig en veilig.
<John O`Mill>
Dat geldt gedeeltelijk ook bij OpenBank. Alleen het kaartnummer staat op de pas. CVC staat in de app en ik meen zelfs dat die specifiek daarvoor ook nog eens 2FA vereist. Wijzigen kan volgens mij niet.
En an zich zou dat ook alles moeten zijn dat nodig is. Het verbergen van het kaartnummer voelt een beetje onzinnig. Een kaartnummer is nooit beschreven als zijnde beveiliging of prive houden. Voor de CVC geldt dat uiteraard wel. Semi vergelijkbaar dus met dat je je IBAN gerust met de hele wereld kan delen, maar je de pincode geheim moet houden.
En an zich zou dat ook alles moeten zijn dat nodig is. Het verbergen van het kaartnummer voelt een beetje onzinnig. Een kaartnummer is nooit beschreven als zijnde beveiliging of prive houden. Voor de CVC geldt dat uiteraard wel. Semi vergelijkbaar dus met dat je je IBAN gerust met de hele wereld kan delen, maar je de pincode geheim moet houden.
Deze pagina van ING Visa & Mastercard debit lijkt nu verwijderd te zijn https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard
/f/image/bZSz8yGOoFY2OxrANzYm8nAr.png?f=fotoalbum_large)
De pagina Nieuw betaalpas werkt wel https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas
/f/image/avXciCII8OyHvkP0NOCyd59j.png?f=fotoalbum_large)
maar het aanvragen van de nieuwe betaalpas kan nog niet.
Hoe kan ik de vernieuwde betaalpas aanvragen?
Dat kan nog niet. Je krijgt je vernieuwde pas vanzelf toegestuurd.
/f/image/bZSz8yGOoFY2OxrANzYm8nAr.png?f=fotoalbum_large)
De pagina Nieuw betaalpas werkt wel https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas
/f/image/avXciCII8OyHvkP0NOCyd59j.png?f=fotoalbum_large)
Ik raad je aan om de voorgaande posts te lezen, dit is al uitvoerig besprokensaid2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:50:
Deze pagina van ING Visa & Mastercard debit lijkt nu verwijderd te zijn https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet dat dit al uitvoerig besproken is. Ik wil alleen delen dat de oude pagina nu verwijderd is. Dit is een step verder in de uitrol van de ING Visa en MC debitkaarten en ik gaf ook aan dat de aanvraag van de nieuwe debitkaarten steeds niet mogelijk is.