Dit is ook weer zo'n voorbeeld waarom banken jaren geleden al gewoon de MC/VISA debit naar alle klanten hadden moeten opsturen zonder dat de Maestro verviel. Ik vind de manier waarop nu is gekozen onvoorstelbaar!CB32 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 04:45:
Ik woon in het buitenland en zou heel graag mijn ING maestro vervangen voor debit maar het duurt voor mij zo'n drie weken om de post te ontvangen. Ik stel mij dus niet beschikbaar om vervanging af en toe te proberen.
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.kwon schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:16:
Herkent iemand dit?
Ik heb m'n Debit Mastercard van ING toegevoegd aan de wallet van UberEATS. Heb nu twee keer iets besteld en telkens gebeurt het volgende:Ligt dit aan ING? Bij mijn Visa Debit van de Rabobank gebeurde dit namelijk nooit.
- Na het plaatsen van de bestelling wordt het bestelbedrag op de betaalrekening gereserveerd
- Na de levering voeg ik een fooi toe waar ook meteen apart een bedrag voor wordt gereserveerd
- De volgende dag wordt het bestelbedrag, vermeerderd met de fooi, in 1 totaalbedrag als definitieve boeking afgeschreven
- De twee eerder gereserveerde bedragen blijven echter gewoon staan en blijven ten laste komen van de bestedingsruimte op de betaalrekening
Edit: Ik heb kennelijk niet goed gekeken in de afschriften van de Rabobank. De reserveringen blijven daar ook staan na de definitieve boeking. Ik krijg echter wel een foutmelding als ik de reservering wil bekijken dus ik weet niet zeker of het ook daadwerkelijk nog ten laste komt van de bestedingsruimte. Ik denk het eigenlijk wel.
Uiteindelijk komt het wel goed aangezien alle reserveringen automatisch na 21 dagen vervallen. Maar irritant is het wel.
Nja... geen debit cards i.c.m. UberEATS meer voor mij.
Het is bij mij altijd even de vraag in hoeverre ik het geloof maar ze kwam goed uit haar woorden en het was een samenhangend verhaal. En bij de Rabobank gebeurt het dus ook. Dus ik denk dat in dit geval UberEATS debet is aan een onhandige inregeling op dit gebied.
Je zou die nieuwe belasting kunnen weigeren door een chargeback. Het komt op mij over alsof zij geen fooien als fooi behandelen.kwon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.
Het is bij mij altijd even de vraag in hoeverre ik het geloof maar ze kwam goed uit haar woorden en het was een samenhangend verhaal. En bij de Rabobank gebeurt het dus ook. Dus ik denk dat in dit geval UberEATS debet is aan een onhandige inregeling op dit gebied.
Rare procedure van ubereats. Ze hadden gewoon de reservering moeten laten vervallen zodra ze de echte afboeking doen.kwon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.
Maar gezien het slechts een reservering is die ook bij een debit card niet van je echte saldo af hoort te gaan heeft dit toch geen enkel nadelig effect, behalve wat extra entries in je afschrijvingen lijst die vanzelf weer verdwijnen?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat lijkt me wel. Alleen als je erg weinig geld hebt, kan het wel irritant worden. Ik kan me mijn studententijd nog wel herinneren...Maar gezien het slechts een reservering is die ook bij een debit card niet van je echte saldo af hoort te gaan heeft dit toch geen enkel nadelig effect, behalve wat extra entries in je afschrijvingen lijst die vanzelf weer verdwijnen?
In studententijd kreeg ik die 1000 euro potentiële reserveringsruimte op de CC ook nooit vol iig.Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
Dat lijkt me wel. Alleen als je erg weinig geld hebt, kan het wel irritant worden. Ik kan me mijn studententijd nog wel herinneren...
(Geen idee of je nu met zelfde structuur voor debit ook zo’n limiet hebt?)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:14 ]
PSN
Op een creditcard zal het weinig uitmaken.YakuzA schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
In studententijd kreeg ik die 1000 euro potentiële reserveringsruimte op de CC ook nooit vol iig.
Op een debitcard is het wel een ander verhaal. Maar goed, het gaat hier om kleine bedragen (übereats)
Wat is er anders aan dan? Een reservering is een reservering en gaat niet van je ‘echte’ saldo af toch?Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:17:
[...]
Op een creditcard zal het weinig uitmaken.
Op een debitcard is het wel een ander verhaal. Maar goed, het gaat hier om kleine bedragen (übereats)
Of laten banken dat anders zien voor een debit reservering?
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:24 ]
PSN
Gereserveerd betekent dat je het niet kan uitgeven. Anders zou de reservering geen betekenis hebben. Wel kan je er (indien van toepassing) nog rente over ontvangen.
ok, dan nam ik foutief aan dat dit exact hetzelfde werkte als voor een CC.Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:39:
Gereserveerd betekent dat je het niet kan uitgeven. Anders zou de reservering geen betekenis hebben. Wel kan je er (indien van toepassing) nog rente over ontvangen.
Andere nuances, en een hangende reservering voor debit is dan inderdaad irritanter dan een hangende reservering voor een credit card
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:43 ]
PSN
Volgens mij juist wel. Als je 100 euro hebt en er wordt 50 euro gereserveerd, dan heb je nog 50 euro te besteden. Tenminste zo werkt dat volgens mij, aangezien het zo ook werkt met bv een autoreservering met een debitkaart.YakuzA schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Wat is er anders aan dan? Een reservering is een reservering en gaat niet van je ‘echte’ saldo af toch?
Of laten banken dat anders zien voor een debit reservering?
Het gaat van je bestedingsruimte af. Je bestedingsruimte is je saldo minus openstaande reserveringen plus eventuele limiet roodstand. Pas bij de daadwerkelijke afschrijving daalt het saldo.
Er staat hierboven dat Ubereats de reservering is vergeten weg te halen bij de bank.
Maar het werkt toch zo: De bank ziet een Mastercard debit reservering binnenkomen en maakt de reservering aan. Later komt dan via Mastercard bevestiging dat geboekt kan worden en dan boekt de bank je debit en verwijderd zelf meteen de reservering. Dat hoeft de winkel toch niet te doen? Die moet dat alleen doen als de hele boeking niet doorgaat (en dan nog zal het vanzelf na x dagen verdwijnen)
Maar het werkt toch zo: De bank ziet een Mastercard debit reservering binnenkomen en maakt de reservering aan. Later komt dan via Mastercard bevestiging dat geboekt kan worden en dan boekt de bank je debit en verwijderd zelf meteen de reservering. Dat hoeft de winkel toch niet te doen? Die moet dat alleen doen als de hele boeking niet doorgaat (en dan nog zal het vanzelf na x dagen verdwijnen)