• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:55
Hebt een visa card ontvangen en eerder is al mastercard debit @said2 gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGg4LkfllkvIGwEBS8gsHnFI58w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbUun0A0JoYMuh7WeGQwHZfN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQoA89y7HFHwJorU3v0UzE_oPws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqKSk941MHRwZmUpxTYNtxrI.jpg?f=fotoalbum_large

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:51
onetime schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:59:
[...]

Ik vind dat ook erg. Met de pinkosten eraf maakt de verkoper misschien wel verlies op die verkoop van 99ct.
Trek gewoon die euro uit je zak en klaar.

Mijn vorige 2 auto's heb ik gewoon contant betaald bij de garage. (11k ~20 jaar terug en €900 5 jaar terug.)
Op online aankopen na doe ik alles gewoon contant. Ik ben niet zo arm dat ik een (dure, niet slim om te gebruiken. kost de verkoper en daarmee jou extra geld) creditcard nodig heb.
De gemiddelde kosten voor contactloos pinnen zijn 17 cent, 19 cent voor pinnen met insteek en 61 cent voor contante betalingen. (Bron: kvk) Als je de winkelier op kosten wil jagen, dan moet je vooral contant blijven betalen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
offtopic:
@Rubbergrover1 Wil je de bron daarvan linken? k geloof het niet zomaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:11:
offtopic:
@Rubbergrover1 Wil je de bron daarvan linken? k geloof het niet zomaar.
Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil in contactloos vs "dippen". Want bij mijn weten zijn die kosten gelijk. Dus neem aan dat het dan gaat om de tijdswinst waardoor het weer net iets goedkoper is. Of zou de afschrijving op "dippen" hoger zijn doordat contacten slijten etc. en de automaat dus eerder vervangen moet worden.

Waarbij de kosten voor "pinnen" als het aan MasterCard en Visa ligt uiteraard (fors) gaan stijgen. Doordat ze, formeel, nu al een percentage over het totale bedrag als kosten rekenen, zowel bij Debit als Credit. Alleen dan dat de EU daar een stokje voor gestoken heeft en eist dat (voorlopig, tot jaar X ('27?)) dezelfde prijs als Maestro & V-Pay gehanteerd wordt voor Debit passen uit de EU.
offtopic:
Redenen waarom contant zoveel duurder zal zijn heb ik dan al benoemd. Neemt veel meer tijd in beslag, storten bij de bank kost geld per biljet, munten (of gewoon) pinnen voor wisselgeld in kas te hebben kost geld, ....

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
GeEkIe schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:13:
[...]

Wat zij jaren geleden hadden moeten doen, wat alle 'oude' banken jaren geleden hadden moeten doen toen de fintechs opkwamen, is iedereen gratis een debit kaart naar keuze, en indien gewild beiden MC en VISA, opsturen. Zij verdienen sowieso aan betalingen met die kaarten, en het had een hoop overstappers naar die fintechs gescheeld.

Nu komt er een ongekend fusie/consolidatie slag en er zullen ook een hoop banken (terecht) verdwijnen. Typisch gevalletje van penny wise - pound foolish!
Het particuliere betalingsverkeer in Nederland is fors verliesgevend in Nederland. Dus pasjes gratis whether helpt dan zeker niet.

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:09
Houdt de situatie nu in dat wanneer ik de huidige pas in the app als verloren opgeef ik nu automatisch de nieuwe pas opgestuurd krijg?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:51

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@Rubbergrover1 Dank voor de link, helaas zegt die niets want geen onderbouwing. Ik betaal persoonlijk sneller contant dan de meeste mensen met pin.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:05
onetime schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:03:
offtopic:
@Rubbergrover1 Dank voor de link, helaas zegt die niets want geen onderbouwing. Ik betaal persoonlijk sneller contant dan de meeste mensen met pin.
https://www.betaalverenig...sten%20en%20inkoopprijzen.
Of het onderzoek zelf: https://www.betaalverenig...betalingsverkeer-2023.pdf (let op een PDF bestand).

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-12 11:30
gpon schreef op zondag 7 december 2025 @ 01:00:
Houdt de situatie nu in dat wanneer ik de huidige pas in the app als verloren opgeef ik nu automatisch de nieuwe pas opgestuurd krijg?
Als je dit in de app aangeeft wel, maar let er even op - als je het belangrijk vindt - of het dan wel of niet gratis is. Als je op ‘pas vervangen’ drukt moet het gratis zijn zoals eerder hierboven beschreven.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-12 11:30
Zullen we het in dit topic maar weer over maestro/Vpay en debit kaarten hebben? Thx!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12 17:47
Ik heb wisselende resultaten gehad bij de ING of de pas vervangen gratis was of niet. Bij sommige in de familie gratis, bij sommige €4,50.
In beide gevallen "Pas vervangen" link in de app gebruikt.

Wat het verschil was tussen hun rekeningen weet ik niet (volgens mij exact hetzelfde pakket).

[ Voor 36% gewijzigd door gamefreakin op 07-12-2025 16:29 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:28:
[...]

Waarbij de kosten voor "pinnen" als het aan MasterCard en Visa ligt uiteraard (fors) gaan stijgen. Doordat ze, formeel, nu al een percentage over het totale bedrag als kosten rekenen, zowel bij Debit als Credit. Alleen dan dat de EU daar een stokje voor gestoken heeft en eist dat (voorlopig, tot jaar X ('27?)) dezelfde prijs als Maestro & V-Pay gehanteerd wordt voor Debit passen uit de EU.
Ik ben mijn mailtjes een beetje aan het opruimen en zie een mail van CCV over de aanpassingen vanaf 1-1-2026:

Korte samenvatting:

Transactieverwerking
We gaan de tarieven van debetkaart consument EEA wijzigen naar een percentage en alle creditcard consument EEA, non-EEA betalingen en zakelijke betaalkaarten worden verlaagd.
https://www.ccv.eu/nl/transactieverwerking-2026

Bancontact als nieuwe betaalmethode
Veel buitenlandse kaarthouders komen uit onze buurlanden. Daarom voegen we Bancontact toe als nieuwe betaalmethode in Nederland, zodat Belgische klanten eenvoudig met hun lokale kaart kunnen betalen. Deze optie wordt binnenkort automatisch beschikbaar.
https://www.ccv.eu/nl/acc...t-vergroot-je-omzetkansen

Vanaf 2026 zijn er dus gelijk al hogere kosten in vorm van een percentage ipv een vast laag bedrag. Dit kan echt een hele grote verandering in kosten zijn.

Voornamelijk dit:
"Zakelijke debetkaart wereldwijd Maestro / V PAY / Debit Mastercard / Visa Debit 2,3%"
zou voor het bedrijf waar ik werk een enorm verschil zijn, aangezien officieel (B2B) eigenlijk alle klanten met een zakelijke debetkaart betalen. Het gaat voornamelijk om grotere bedragen, dus reken maar uit.
In praktijk merk ik nog dat alle nieuwe zakelijke NL debit kaarten als een "consumenten" pas worden aangeslagen (behalve Triodos dus in het verleden).

Dat ook standaard Bancontact geaccepteerd kan worden is wel weer een voordeel, maar als het aan Mastercard/Visa ligt betaal je straks overal een percentage..

[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 07-12-2025 17:58 ]

• said2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-12 06:56
gamefreakin schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:27:
Ik heb wisselende resultaten gehad bij de ING of de pas vervangen gratis was of niet. Bij sommige in de familie gratis, bij sommige €4,50.

Wat het verschil was tussen hun rekeningen weet ik niet (volgens mij exact hetzelfde pakket).
hebben ze misschien recent een gratis betaalpas ontvangen? Hieronder vertelt ING dat ze een kapotte of verloren pas 1 keer per jaar gratis vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rApLnhidG_dAIOhxR3jcAnmSQ20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QtdfX1f4UHOVdhEmnGeqZhKl.png?f=fotoalbum_large

In de tarievenoverzicht zie ik, uitzondering: Indien de Betaalpas kapot gaat binnen de eerste 6 maanden na aanvraag wordt deze kosteloos vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHrtAWChNLRnV8KvLJT2wzHONZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4L9Q4osN4jn2XDdji7qhVMbM.png?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
Naar aanleiding van @xileS zijn bericht over 2,3% die aan de strijkstok blijft hangen; direct overmaken.
QR code voor een overschrijving aan de kassa? Gat in de markt. (als een tikie ook een percentage rekent.)

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:36
xileS schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:53:
[...]

Ik ben mijn mailtjes een beetje aan het opruimen en zie een mail van CCV over de aanpassingen vanaf 1-1-2026:
Wat mij opvalt is dat er blijkbaar onderscheid gemaakt mag worden tussen consumenten debet kaarten die in NL zijn uitgegeven en in de EEA.
Ik zou verwachten dat dit, in het kader van SEPA, allemaal onder 1 noemer zou vallen.

Verder valt de relatief lage fee van 1,5% voor Amex mij op. (maar daar lijkt wel een plafondbedrag per jaar bij te horen).
Dan kun je je alle zakelijke klanten en alle consumenten buiten de EEA beter met Amex laten betalen.

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:49:
[...]

Wat mij opvalt is dat er blijkbaar onderscheid gemaakt mag worden tussen consumenten debet kaarten die in NL zijn uitgegeven en in de EEA.
Ik zou verwachten dat dit, in het kader van SEPA, allemaal onder 1 noemer zou vallen.
Goed dat je dat zegt, idd heel opvallend dat er zelfs onderscheid tussen consumenten debet kaarten binnen EEA gaat worden gemaakt , dit was eerder namelijk niet.. Dus als ik met mijn N26 debit Mastercard pin, kost het de ondernemer hier straks 0,9% ipv €0,068. Alleen voor bedragen onder €7,56 zal het goedkoper zijn en alles daarboven kan het flink in kosten gaan stijgen. Althans bij CCV is dit zo en ik ben benieuwd of andere transactieverwerkers ook dit onderscheid gaan maken, want anders wordt dat binnenkort weer overstappen.
Verder valt de relatief lage fee van 1,5% voor Amex mij op. (maar daar lijkt wel een plafondbedrag per jaar bij te horen).
Dan kun je je alle zakelijke klanten en alle consumenten buiten de EEA beter met Amex laten betalen.
Mja vanaf 1,5% staat er, dus ik heb geen idee wat ze voorwaarden zijn of wat het uiteindelijk gaat worden.

En zelfs met een bv een dure SumUp wordt het dan wellicht goedkoper om zakelijke passen of buiten EEA passen te accepteren :').

• Wally2002
xileS schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:16:
[...]

Goed dat je dat zegt, idd heel opvallend dat er zelfs onderscheid tussen consumenten debet kaarten binnen EEA gaat worden gemaakt , dit was eerder namelijk niet..
Ik vond het al vreemd dat je daar niet over begon :) dit is m.i. een heel opvallende wijziging en gaat m.i. in tegen de gedachte van de EU/EEA waar er juist aan gewerkt wordt de landsgrenzen binnen de EU op een aantal vlakken te overbruggen.
Mja vanaf 1,5% staat er, dus ik heb geen idee wat ze voorwaarden zijn of wat het uiteindelijk gaat worden.
In de samenvatting die je als eerste linkte ontbreekt het woordje “vanaf”. Ik zie dat ie wel in de tweede link staat.

• xileS
  • Niet online
onetime schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:26:
Naar aanleiding van @xileS zijn bericht over 2,3% die aan de strijkstok blijft hangen; direct overmaken.
QR code voor een overschrijving aan de kassa? Gat in de markt. (als een tikie ook een percentage rekent.)
iDEAL wordt Wero (een andere topic die hier loopt) en Tikkie gaat dus hoogstwaarschijnlijk ook veranderen.

Tikkie zakelijk wordt ook veel door ons gebruikt. Ook niet goedkoop, maar nog redelijk betaalbaar, aangezien het een vast bedrag is ipv een percentage van de omzet..

Valt wel op dat dit een best populair betaalmiddel is geworden. Maar als "pinnen" en betaalverzoeken echt allemaal een percentage gaat kosten, dan moeten wij in ons branche echt terug op bv handmatig overmaken.. Alleen dat is weer teveel gedoe en foutgevoelig. Dit is voor ons (en vele andere ondernemers) geen goede ontwikkeling.

Tuurlijk kosten al deze betaalmethodes geld, dat is het probleem niet. Alleen een percentage rekenen is echt wel een grens voor ons. Verhouding is dan straks als echt alles een percentage wordt, dat deze betaalmethode ons straks 6000% meer gaat kosten.. Dus hoop dat het in praktijk mee gaat vallen.

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:25:
[...]

Ik vond het al vreemd dat je daar niet over begon :) dit is m.i. een heel opvallende wijziging en gaat m.i. in tegen de gedachte van de EU/EEA waar er juist aan gewerkt wordt de landsgrenzen binnen de EU op een aantal vlakken te overbruggen.
Ik zag het idd wel, maar stond niet lang genoeg bij stil hoe vreemd dit ineens is, aangezien dit onderscheid er nooit was.

Wij hebben bijna alleen B2B transacties, dus ik was teveel gefocust op de zakelijke passen. Ik heb CCV al een mail gestuurd. Ook met de vraag of het überhaupt mogelijk is om elke betaling wat een percentage kost, te weigeren.

Komende maanden eens aanzien hoe andere transactieverwerkers het gaan doen.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-12 16:10
xileS schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:31:
[...]

iDEAL wordt Wero (een andere topic die hier loopt) en Tikkie gaat dus hoogstwaarschijnlijk ook veranderen.

Tikkie zakelijk wordt ook veel door ons gebruikt. Ook niet goedkoop, maar nog redelijk betaalbaar, aangezien het een vast bedrag is ipv een percentage van de omzet..

Valt wel op dat dit een best populair betaalmiddel is geworden. Maar als "pinnen" en betaalverzoeken echt allemaal een percentage gaat kosten, dan moeten wij in ons branche echt terug op bv handmatig overmaken.. Alleen dat is weer teveel gedoe en foutgevoelig. Dit is voor ons (en vele andere ondernemers) geen goede ontwikkeling.

Tuurlijk kosten al deze betaalmethodes geld, dat is het probleem niet. Alleen een percentage rekenen is echt wel een grens voor ons. Verhouding is dan straks als echt alles een percentage wordt, dat deze betaalmethode ons straks 6000% meer gaat kosten.. Dus hoop dat het in praktijk mee gaat vallen.
Daar is dit toch voor? Volgens mij was dat ook in de iDEAL wordt Wero topic besproken :)

• xileS
  • Niet online
GeEkIe schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:42:
[...]

Daar is dit toch voor? Volgens mij was dat ook in de iDEAL wordt Wero topic besproken :)
Heb die site idd hier of in het andere topic gezien, maar is op dit moment helaas nog niet gebruiksvriendelijk genoeg (en werkt niet voor alle banken) en volgens mij ook (nog) geen optie om een link te sturen.

Maar dit alles is alsnog allemaal minder snel dan gewoon een pas betaling via een terminal. Als je veel betalingen op een dag hebt, wil je niet teveel handelingen hiervoor hoeven uitvoeren, welke ook meer foutgevoelig zijn.

• gpon
Als ik het goed begrijp zijn nu alle grootbanken over naar Debit?

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:56
ING was de laatste van de grote banken. Hoewel de volledige vervangen van alle passen nog wel een jaar zal duren.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij Rabobank lijkt chargeback overigens ook stilletjes zijn intrede te hebben gedaan op de betaalpas: https://www.rabobank.nl/p...ervice/betaling-betwisten.

• Wally2002
TexMex schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:13:
Bij Rabobank lijkt chargeback overigens ook stilletjes zijn intrede te hebben gedaan op de betaalpas: https://www.rabobank.nl/p...ervice/betaling-betwisten.
En dus geheel overeenkomstig de bij creditcards al bekende procedure. Sterker nog de pagina maakt geen onderscheidt in betaalpas en creditcard.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wally2002 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:10:
[...]

En dus geheel overeenkomstig de bij creditcards al bekende procedure. Sterker nog de pagina maakt geen onderscheidt in betaalpas en creditcard.
Dat is inderdaad wel een mooie brede interpretatie bij de Rabo.

(ik zie wel waarom ze het percentage aan transactiekosten in rekening willen brengen vanuit MC/Visa, al die dispute afhandeling gaat hun of de bank geld en medewerkers kosten om dat per geval te beoordelen)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2025 16:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
YakuzA schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:07:
[...]

Dat is inderdaad wel een mooie brede interpretatie bij de Rabo.

(ik zie wel waarom ze het percentage aan transactiekosten in rekening willen brengen vanuit MC/Visa, al die dispute afhandeling gaat hun of de bank geld en medewerkers kosten om dat per geval te beoordelen)
De fees zijn al sinds 2015 hetzelfde bij MC Debit en Maestro: https://www.mastercard.co...terchange_Fees_220121.pdf

• Ultrafast
Wally2002 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:10:
[...]

Houd er rekening mee dat momenteel enkel ING en Rabobank een dispute chargeback aanbieden. ABN-Amro en Triodos doe niet mee, en alleen in een zeer beperkte fraudezaak.

Iedereen dient zorgvuldig naar de kritiek van de bank te kijken, en mijn advies is om anders online uit te zetten bij ABN-Amro en Triodos, zo voorkom je veel problemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ultrafast op 09-12-2025 17:16 ]

• daveytje
Vandaag de mastercard debit kaart van ing binnengekregen. Niet verwacht dat de foto die ik op de oude had hier ook weer op staat. Mooi meegenomen.

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:49:
[...]

https://www.buckaroo.nl/pinapparaten/transactiedienst ook bij Buckaroo is er zo te zien onderscheid:

Binnenlandse consumenten debit card betalingen zonder bundel
€0,11

Buitenlandse consumenten debit card betalingen
1,35%

Zakelijke debit card betalingen
2,30%

Ik weet niet of ze in 2026 andere tarieven hebben, maar hier zie ik alleen onderscheid tussen binnenlands/buitenlands en dus niet binnen of buiten EEA.

• GeEkIe
xileS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:20:
[...]

https://www.buckaroo.nl/pinapparaten/transactiedienst ook bij Buckaroo is er zo te zien onderscheid:

Binnenlandse consumenten debit card betalingen zonder bundel
€0,11

Buitenlandse consumenten debit card betalingen
1,35%

Zakelijke debit card betalingen
2,30%

Ik weet niet of ze in 2026 andere tarieven hebben, maar hier zie ik alleen onderscheid tussen binnenlands/buitenlands en dus niet binnen of buiten EEA.
Is dit niet omdat er in Nederland al tarief beperkende wetten waren, en er later Europese richtlijnen bovenop kwamen, en die twee nog niet zijn gestroomlijnt?

• xileS
  • Niet online
GeEkIe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:48:
[...]

Is dit niet omdat er in Nederland al tarief beperkende wetten waren, en er later Europese richtlijnen bovenop kwamen, en die twee nog niet zijn gestroomlijnt?
Geen idee, maar het kan buiten proportie duurder worden als ze percentages van omzetten gaan pakken. Dit is dan bv niet een standaard kleine inflatie correctie, wat gewoonlijk is.

Bijvoorbeeld van een paar tientjes aan pintransactie kosten kan je naar een paar honderd/duizend aan pintransactie kosten gaan.

• GeEkIe
xileS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:08:
[...]

Geen idee, maar het kan buiten proportie duurder worden als ze percentages van omzetten gaan pakken. Dit is dan bv niet een standaard kleine inflatie correctie, wat gewoonlijk is.

Bijvoorbeeld van een paar tientjes aan pintransactie kosten kan je naar een paar honderd/duizend aan pintransactie kosten gaan.
Ja. Daarom hoop ik dat die Online SEPA Credit Transfer QR-code (generator) ook massaal als alternatief gaat worden aangeboden. Daar moeten de banken dan kennelijk wel aan meewerken, wat niet hoopgevend is want zij verdienen daar niet aan.

Europese verenigingen van winkeliers (of vergelijkbare belanghebbenden) zouden dit gemeenschappelijk moeten gaan stimuleren om kosten laag te houden en concurrentie gezond. Het verbaast mij eigenlijk dat dit niet al massaal is gedaan, voor zover ik weet.

• EdjeK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-12 10:34
Met de nieuwe Debitkaart (MC) van ABN Amro nu al 2x het probleem dat bij een Spaans onbemand tankstation, het bedrag tweemaal wordt afgeschreven. Zowel tijdens de tankbeurt zelf maar datzelfde bedrag wordt een dag later opnieuw afgeschreven.
Het tweede geïncasseerde bedrag wordt pas 8 dagen later, na telefonisch contact met de bank, gerestitueerd.
Ik ervaar dit als erg vervelend.

• xileS
  • Niet online
GeEkIe schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:18:
[...]

Ja. Daarom hoop ik dat die Online SEPA Credit Transfer QR-code (generator) ook massaal als alternatief gaat worden aangeboden. Daar moeten de banken dan kennelijk wel aan meewerken, wat niet hoopgevend is want zij verdienen daar niet aan.

Europese verenigingen van winkeliers (of vergelijkbare belanghebbenden) zouden dit gemeenschappelijk moeten gaan stimuleren om kosten laag te houden en concurrentie gezond. Het verbaast mij eigenlijk dat dit niet al massaal is gedaan, voor zover ik weet.
Mja leuk zo'n QR-code, maar dat is in NL niet echt geschikt als toonbankopstelling. Men wil gewoon snel met zijn pas (of contactloos via mobiel) betalen. Ik zie het nog wel als een optie als vervanging van betaallinks zoals Tikkie/iDEAL, maar dan moet het eerst mogelijk worden om links te sturen.

Voor de ondernemer, kan het dus een dikke achteruitgang zijn de nieuwe debitpassen en de nieuwe regels/prijzen. Er gaat nog meer geld naar de Amerikaanse bedrijven Mastercard/Visa. Het verbaasd mij ook dat zo'n verandering ineens toegelaten is. Pinnen is altijd al gewoon goedkoop geweest, maar dat lijkt nu dus te gaan veranderen. Jammer dat EU geen eigen systeem heeft, dat de transactiekosten laag houdt. Ik heb het idee dat Wero ook een stuk duurder gaat worden dan iDEAL.

• xileS
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:14:
[...]

De gemiddelde kosten voor contactloos pinnen zijn 17 cent, 19 cent voor pinnen met insteek en 61 cent voor contante betalingen. (Bron: kvk) Als je de winkelier op kosten wil jagen, dan moet je vooral contant blijven betalen.
Gezien de verandering van de kostenstructuur, kan dit dus wel gaan veranderen. Dat contant betalen goedkoper gaat worden dan pinnen in sommige situaties.

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12 22:49
De Betaalvereniging is geen objectieve bron. Bestaat uit banken, acquirers etc. (dus geen merchants en geen consumenten). Zij hebben er belang bij om kaartbetalingen te stimuleren. De afgelopen decennia hebben ze allerlei 'onderzoeksresultaten' gepubliceerd dat contante betalingen duurder zijn dan kaartbetalingen. En hoewel ik die rapporten in principe wantrouw, geloof ik wel dat kaartbetalingen de afgelopen 20 jaar goedkoper waren dan contante betalingen. 'Pinnen' in Nederland was immers maar een luttele 6 cent... Terwijl de banken de afgelopen jaren de prijzen van bankbiljetten storten en wisselgeld kopen hebben verhoogd.

Maar ik ben een beetje geshockeerd door de nieuwe prijsstelling voor debit cards. Onder het motto 'geen IBAN discriminatie' hebben steeds meer mensen een rekening bij een buitenlandse (fintech) bank. Maar als iemand straks met een Duitse debit card betaalt, mag de Nederlandse ondernemer daar 0,9% voor aftikken, in plaats van 6,8 cent!

Ik vind het teleurstellend dat er toch weer een manier gevonden wordt om prijzen te verhogen. En ook vind ik het teleurstellend dat Single Euro Payments Area (blijkbaar?) niet is doorgevoerd voor betaalkaarten. (Gaat SEPA alleen over betalingen tussen bankenrekeningen?)

Ik ben benieuwd of de Betaalvereniging Nederland volgend jaar een rapport gaat publiceren waarin staat dat de kosten van kaartbetalingen flink gestegen zijn, of dat contante betalingen voor de ondernemer goedkoper zijn dan kaartbetalingen.

• Ultrafast
Henry86 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:38:
[...]

De Betaalvereniging is geen objectieve bron. Bestaat uit banken, acquirers etc. (dus geen merchants en geen consumenten). Zij hebben er belang bij om kaartbetalingen te stimuleren. De afgelopen decennia hebben ze allerlei 'onderzoeksresultaten' gepubliceerd dat contante betalingen duurder zijn dan kaartbetalingen. En hoewel ik die rapporten in principe wantrouw, geloof ik wel dat kaartbetalingen de afgelopen 20 jaar goedkoper waren dan contante betalingen. 'Pinnen' in Nederland was immers maar een luttele 6 cent... Terwijl de banken de afgelopen jaren de prijzen van bankbiljetten storten en wisselgeld kopen hebben verhoogd.

Maar ik ben een beetje geshockeerd door de nieuwe prijsstelling voor debit cards. Onder het motto 'geen IBAN discriminatie' hebben steeds meer mensen een rekening bij een buitenlandse (fintech) bank. Maar als iemand straks met een Duitse debit card betaalt, mag de Nederlandse ondernemer daar 0,9% voor aftikken, in plaats van 6,8 cent!

Ik vind het teleurstellend dat er toch weer een manier gevonden wordt om prijzen te verhogen. En ook vind ik het teleurstellend dat Single Euro Payments Area (blijkbaar?) niet is doorgevoerd voor betaalkaarten. (Gaat SEPA alleen over betalingen tussen bankenrekeningen?)

Ik ben benieuwd of de Betaalvereniging Nederland volgend jaar een rapport gaat publiceren waarin staat dat de kosten van kaartbetalingen flink gestegen zijn, of dat contante betalingen voor de ondernemer goedkoper zijn dan kaartbetalingen.
We zullen nu al 0,9% betalen. Het is inderdaad binnen Europa de EEA geworden in plaats van in Nederland.
Ik denk dat mastercard-debit van ING onder beheer staat, aangezien ING ook creditcard-mastercard aanbiedt, maar ik ben niet zeker welke van het kaartnummer.

SEPA heeft nooit te maken met betaalkaarten dat geldt al lang sowieso voor betaalrekening enkel...

Ondernemers beschouwen 0,9% als te hoog? Het is interessant om te vragen hoe vaak een buitenlander eigenlijk langs de kassa komt. Ik zie niet als van mij ondernemer zo groot probleem hoor.

Vergeet niet zakelijke debit, toch? ING biedt ook zakelijke debitkaarten zoals Visa of Mastercard aan.
Dat is in ieder geval 2,3% aan een aanzienlijke marge. Gelukkig heb ik geen zakelijke klanten.
Elke betaling kan niet worden geweerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/462cyVBzBV4qk9v45rW7ZWB9cps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ou8Bjz9Tw9R3NUX1K0tTtvwa.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ultrafast op 12-12-2025 14:46 ]

• xileS
  • Niet online
Ultrafast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:10:
[...]

We zullen nu al 0,9% betalen. Het is inderdaad binnen Europa de EEA geworden in plaats van in Nederland.
Ik denk dat mastercard-debit van ING onder beheer staat, aangezien ING ook creditcard-mastercard aanbiedt, maar ik ben niet zeker welke van het kaartnummer.

SEPA heeft nooit te maken met betaalkaarten dat geldt al lang sowieso voor betaalrekening enkel...

Ondernemers beschouwen 0,9% als te hoog? Het is interessant om te vragen hoe vaak een buitenlander eigenlijk langs de kassa komt. Ik zie niet als van mij ondernemer zo groot probleem hoor.
Ik begrijp niet heel je bericht, maar ik vind alles wat een percentage is ipv wat nu fixt €0,068 is hoog.
Vergeet niet zakelijke debit, toch? ING biedt ook zakelijke debitkaarten zoals Visa of Mastercard aan.
Dat is in ieder geval 2,3% aan een aanzienlijke marge. Gelukkig heb ik geen zakelijke klanten.
Elke betaling kan niet worden geweerd...

[Afbeelding]
Daar keek ik vooral naar. Wij hebben alleen maar zakelijke klanten met officieel dus straks alleen maar zakelijke Debit Mastercard/Visa. Ik heb het ook al grof uitgerekend, de maandelijkse kosten zullen dan hoger zijn dan huur dat wij moeten betalen voor het pand. Ons winstmarge is laag en 2,3% snoept een groot deel van weg, dus dat zie ik niet zitten.

Tot nu toe worden alle Nederlandse Mastercard/Visa debit zakelijke kaarten nog aangeslagen als een consumententarief van 6,8 cent, dus ik hoop dat het zo blijft..

• xileS
  • Niet online
[...]

xileS in "Mastercard stopt met Maestro" je bent niet de enige. Een consument krijgt deze kosten niet rechtstreeks voorgeschoteld, maar als ondernemer is kan dit dus een forse verandering zijn. Alles wat een inflatiecorrectie is vind ik prima, maar dit is een verandering van een heel structuur van vaste bedragen naar percentages van de omzet..

Ik vind het vooral ook bijzonder dat anno 2026 zo'n pasbetaling zo duur "moet" zijn.

Bij ons in de branche waren contante betalingen heel gewoon, maar afgelopen jaren hebben het aardig kunnen sturen dat bijna alles via pin verloopt.. Als dat echt 2,3% gaat kosten is het sturen naar contant weer niet zo gek :'). Alleen begin 2026 mag je ook "maar" max €3000,- accepteren. Alles op rekening geven met de rompslomp en niet betalende klanten wil je ook weer niet, dus ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Laten we iig elkaar ook in dit topic op de hoogte houden met de ervaringen hiermee van de zakelijke kant en vooral als we een betere alternatief vinden.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-12 00:12
xileS schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:54:
[...]

Als dat echt 2,3% gaat kosten is het sturen naar contant weer niet zo gek :'). Alleen begin 2026 mag je ook "maar" max €3000,- accepteren.
Misschien Wero's QR code tegen die tijd?

In wiens zakken verdwijnen die kosten eigenlijk? Je hebt de bank, maar ook het kaartnetwerk.

• Wally2002
[...]

Goed om vraagtekens bij een bron te plaatsen. Maar de kosten voor de ondernemer gaan verder dan het percentage dat aan de payment service provider betaald moet worden of aan de bank voor contant geld stortingen.
Zeker bij cash komt er extra kosten bij aan handling (aannemen, tellen, controleren vals geld, wisselgeld geven), end of day /kassa opmaken en evt aanvullende veiligheidsmaatregelen. En transport naar bank (en evt kopen van munteollen als wisselgeld).

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12 22:49
Wally2002 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 01:12:
[...]

Goed om vraagtekens bij een bron te plaatsen. Maar de kosten voor de ondernemer gaan verder dan het percentage dat aan de payment service provider betaald moet worden of aan de bank voor contant geld stortingen.
Zeker bij cash komt er extra kosten bij aan handling (aannemen, tellen, controleren vals geld, wisselgeld geven), end of day /kassa opmaken en evt aanvullende veiligheidsmaatregelen. En transport naar bank (en evt kopen van munteollen als wisselgeld).
Helemaal mee eens een daarom geloof ik ook dat kaartbetalingen (onder het oude prijsschema) goedkoper zijn dan contante betalingen.

Volgens de Betaalvereniging bestaan de kosten vooral uit personeelskosten en bedragen de kosten van een contante betaling €0,63 (in 2023) maar dat bedrag is peanuts als je straks hele euro's moet afdragen voor kaartbetalingen.

Het is een stap terug in de tijd. Contant geld aannemen wordt weer aantrekkelijk. Bizar. En onwenselijk.

• xileS
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:22:
[...]

Misschien Wero's QR code tegen die tijd?

In wiens zakken verdwijnen die kosten eigenlijk? Je hebt de bank, maar ook het kaartnetwerk.
Wero lijkt ook duurder te worden dan wat iDEAL nu is. Ik hoop alleen niet dat het ook een percentage wordt, maar het zou mij niet verbazen.

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:02:
[...]

Helemaal mee eens een daarom geloof ik ook dat kaartbetalingen (onder het oude prijsschema) goedkoper zijn dan contante betalingen.
Het is sowieso goedkoper onder het oude prijsschema, zolang je niet veel creditcardbetalingen hebt. Daar is geen twijfel over.
Volgens de Betaalvereniging bestaan de kosten vooral uit personeelskosten en bedragen de kosten van een contante betaling €0,63 (in 2023) maar dat bedrag is peanuts als je straks hele euro's moet afdragen voor kaartbetalingen.

Het is een stap terug in de tijd. Contant geld aannemen wordt weer aantrekkelijk. Bizar. En onwenselijk.
Een heel percentage voor een debit betaling is echt absurd idd. In ons branche gaat het zelfs om tientjes per transactie. Een bedrag van A naar B, moet toch niet (veel) meer kosten als het bedrag wat hoger is zou je denken?

Contant lijkt in ons situatie weer aantrekkelijker te worden, maar ik hoop het niet.

• GeEkIe
Sowieso is percentages rekenen absurt. De transactiekosten van een laag en hoog bedrag kosten evenveel, dus waarom er dan percentages worden berekend is onbegrijpelijk en eigenlijk zou een autoriteit daar eens naar moeten kijken of dat wel redelijk is.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GeEkIe schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:14:
Sowieso is percentages rekenen absurt. De transactiekosten van een laag en hoog bedrag kosten evenveel, dus waarom er dan percentages worden berekend is onbegrijpelijk en eigenlijk zou een autoriteit daar eens naar moeten kijken of dat wel redelijk is.
Totdat je dingen als "consumentenbescherming" krijgt. Waar toch ook op Tweakers redelijk wat mensen voorstander van zijn. En als geld terug kan gaan eisen, dan kan ik me maar zo voorstellen dat hoewel het de bank niks direct kost, de hoeveel tijd en resources die erin gestoken moeten worden wel anders zijn bij een aankoop van €7.50 dan van €7.5k.

(Bescherming die we allemaal met zijn allen gaan betalen, en waar de banken / payment providers de winst bij opstrijken).

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 13-12-2025 11:18 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12 19:33
xileS schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:45:
[...]

Wero lijkt ook duurder te worden dan wat iDEAL nu is. Ik hoop alleen niet dat het ook een percentage wordt, maar het zou mij niet verbazen.
Vanuit mijn werkgever hebben we al gesproken met de bank en Wero gaat zeker een percentage worden (vaste fee plus percentage met in het begin een cap daarop maar die kan later worden losgelaten) en Wero gaat ook chargebacks en disputen ondersteunen, dus de kosten en mensen om dat te behandelen komt er voor de merchants nog eens bovenop. iDeal kost op deze volumes minder dan 10 cent, en Wero wordt (afhankelijk van orderbedrag natuurlijk) absurd veel duurder. Een deel van de businesscases met online verkopen komt hierdoor onder druk en zal waarschijnlijk Wero niet gaan ondersteunen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phYzar schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:44:
[...]

Vanuit mijn werkgever hebben we al gesproken met de bank en Wero gaat zeker een percentage worden (vaste fee plus percentage met in het begin een cap daarop maar die kan later worden losgelaten) en Wero gaat ook chargebacks en disputen ondersteunen, dus de kosten en mensen om dat te behandelen komt er voor de merchants nog eens bovenop. iDeal kost op deze volumes minder dan 10 cent, en Wero wordt (afhankelijk van orderbedrag natuurlijk) absurd veel duurder. Een deel van de businesscases met online verkopen komt hierdoor onder druk en zal waarschijnlijk Wero niet gaan ondersteunen.
Tijd om aandelen MC/Visa te gaan kopen.
Klinkt als een winstgevend business model.

PSN

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:15:
[...]

Tijd om aandelen MC/Visa te gaan kopen.
Klinkt als een winstgevend business model.
Winstgevend waren ze denk ik al, maar hiermee gaat het wel door de dak, betreft verandering in NL en debit kaarten.

Begreep volgens mij dat het in andere landen altijd al een percentage was geweest. Ik vind het nog steeds gek. Als ik een bedrag overmaak naar iemand (of mezelf), dan kost dat ook niet ineens een percentage.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-12 22:57
daveytje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:41:
Vandaag de mastercard debit kaart van ing binnengekregen. Niet verwacht dat de foto die ik op de oude had hier ook weer op staat. Mooi meegenomen.
Afgelopen week nog een nieuwe Maestro pas van ING binnen gekregen. Dus blijkbaar weten ze niet wat ze willen als jij wel een Mastercard debit pas hebt ontvangen. Hoe dit dan nu weer zit?

Ik vond het heel raar on toch weer een Maestro te krijgen.

• daveytje
ucsdcom schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:48:
[...]

Afgelopen week nog een nieuwe Maestro pas van ING binnen gekregen. Dus blijkbaar weten ze niet wat ze willen als jij wel een Mastercard debit pas hebt ontvangen. Hoe dit dan nu weer zit?

Aangevraagd op de pagina die hier eerder genoemd is over de nieuwe passen.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:02
[...]

Kan misschien aan de post liggen? Dat jouw pas te laat is afgeleverd omdat deze bleef hangen bij PostNL? Zou niet de eerste keer zijn namelijk :9

• Steelo
  • Laatst online: 26-12 15:00

Steelo

040 - Ole Ole Ole

gamefreakin schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:27:

Ik heb bij het aanvragen niet hoeven te betalen en was dus in de veronderstelling dat ik geluk had en het toch gratis was, maar een paar dagen na ontvangst van de fysieke pas is er toch 4.50€ afgeschreven. Opzich geen probleem want ik was m’n betaalpas onlangs verloren…

Ltrz,....

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Steelo schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:27:
[...]

Ik heb bij het aanvragen niet hoeven te betalen en was dus in de veronderstelling dat ik geluk had en het toch gratis was, maar een paar dagen na ontvangst van de fysieke pas is er toch 4.50€ afgeschreven. Opzich geen probleem want ik was m’n betaalpas onlangs verloren…
Hier ook net € 4,50 afgeschreven, maar dat was voor de gepersonaliseerde pas. Stond ook wel aangegeven bij aanvragen.

• gpon
[...]

Ik dacht dat er inmiddels alleen maar Debit passen gedrujt worden?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-12 22:57
gpon schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:21:
[...]
Ik dacht dat er inmiddels alleen maar Debit passen gedrujt worden?
Ja dat had ik ook verwacht. Blijkbaar toch niet. Zou het nog kunnen zijn dat er verschil zit tussen passen die in de gewone vervangings cyclus vervangen worden, of passen waarvoor je zelf een vervanging aanvraagt? Mogelijk zijn de passen uit de gewone vervangings cyclus al langer terug aan rekening nummers toegewezen? Het was al duidelijk dat ING best wat moeite deed om nog Maestro passen uit te geven.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:49
Geeft de Rabo al 100% nieuwe passen uit? Mijn pas is binnen 6 maanden namelijk EOL.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• La1974
  • Nu online
Bschnitz schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:25:
Geeft de Rabo al 100% nieuwe passen uit? Mijn pas is binnen 6 maanden namelijk EOL.
Die zijn al twee jaar geleden begonnen. Dus ja.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Steelo schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:27:
[...]
Naar aanleiding van het hele verhaal hier heb ik in mijn ING-app gekeken of ik gratis een nieuwe pas aan kon vragen. Nee, de app was er duidelijk over: het zou 4,50 euro kosten.

Dat deed ik 2 dagen later nog eens en ook toen zou het 4,50 kosten, wat ik niet gedaan heb.

Direct daarna heb ik de link gebruikt die hierboven staat en op de pagina waar ik toen terecht kwam stond duidelijk vermeld dat het gratis was. Voor de zekerheid heb ik daarvan maar een screenshot gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2TSf7aimgiGksQx_1U21eD9bCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcuLSAGcfPkSx8Sjn4V2lZHL.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:48
Die link is officieel voor de mensen die hun vpay pass wilde wisselen voor een maestro pas (zie brand switch in de url). Dit was gratis. Maar het werkte ook prima om een nieuwe debit card te krijgen. Maar vraag me af hoe lang deze nog werkt.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12 12:56

djiwie

Wie?

Het linkje staat ook op https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas onder het kopje
"Je ontvangt automatisch de nieuwe Betaalpas van Visa of Mastercard. Daar hoef je niets voor te doen. Wil je liever niet wachten? Dan kun je ervoor kiezen om je pas zelf te vervangen."

dus het zal denk ik nog wel even blijven werken.

• tippie62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:52
djiwie schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
Het linkje staat ook op https://www.ing.nl/partic...n/passen/nieuwe-betaalpas onder het kopje
"Je ontvangt automatisch de nieuwe Betaalpas van Visa of Mastercard. Daar hoef je niets voor te doen. Wil je liever niet wachten? Dan kun je ervoor kiezen om je pas zelf te vervangen."

Ook vandaag aangevraagd en inderdaad ook bij mij staat gratis ,trouwens geen link gebruikt maar gewoon via de app

• Vliegvlug
  • Laatst online: 10:55

Vliegvlug

Flight Simple

Interessant, heb ook wel interesse in zo'n creditcard functionaliteit! :)

Heb nu wel zo'n gepersonaliseerd pasje met eigen achtergrondplaatje.
Iemand die weet of die behouden blijft bij zo'n wissel?

Ervoor bijbetalen is op zich ook geen probleem, maar als het niet hoeft.. ;)

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:24:
Interessant, heb ook wel interesse in zo'n creditcard functionaliteit! :)

Heb nu wel zo'n gepersonaliseerd pasje met eigen achtergrondplaatje.
Iemand die weet of die behouden blijft bij zo'n wissel?

Ervoor bijbetalen is op zich ook geen probleem, maar als het niet hoeft.. ;)
Lees de ervaringen even terug.
Iig, ja, is mogelijk en kost je € 4,50

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

geenstijl schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:32:
[...]
Lees de ervaringen even terug.
Iig, ja, is mogelijk en kost je € 4,50
Oeps er overheen gelezen, zie je post nu pas :P
Bedankt!

Komt de tekst nu wel op een andere plek natuurlijk omdat hij van landscape naar portrait is gedraaid, even kijken of dat een beetje uitkomt.

Vraag me af waarom ze dat eigenlijk gedaan hebben.
Mijn reguliere creditcard is wel landscape.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ucsdcom schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:17:
[...]

Ja dat had ik ook verwacht. Blijkbaar toch niet. Zou het nog kunnen zijn dat er verschil zit tussen passen die in de gewone vervangings cyclus vervangen worden, of passen waarvoor je zelf een vervanging aanvraagt? Mogelijk zijn de passen uit de gewone vervangings cyclus al langer terug aan rekening nummers toegewezen? Het was al duidelijk dat ING best wat moeite deed om nog Maestro passen uit te geven.
Een vriend was donderdag 4 december zijn portemonnee verloren en heeft zijn ING pas geblokkeerd en kreeg ter vervanging ongevraagd zo’n nieuwe creditcard versie. Dus lijkt me dan eerder iets willekeurigs.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je bedoelt 'debit card', een creditcard is een heel ander type product. De enige overeenkomst is dat ze allebei een 16-cijferig kaartnummer hebben en dat je met dat nummer kan betalen, maar dat maakt een debit card niet hetzelfde als een creditcard :P

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 17-12-2025 10:40 ]

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 23:36
djiwie schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:

Nice, nieuwe pas aangevraagd. Na het aanvragen kun je in de app meteen het kaartnummer, de vervaldatum en de CVV-code vinden. Je hoeft dus niet te wachten op de fysieke pas om er online mee te betalen :)

(En voor mobiel betalen natuurlijk ook niet. Die fysieke pas zal niet veel gebruikt gaan worden is eigenlijk overbodig...)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zr40 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:39:
Je bedoelt 'debit card', een creditcard is een heel ander type product. De enige overeenkomst is dat ze allebei een 16-cijferig kaartnummer hebben en dat je met dat nummer kan betalen, maar dat maakt een debit card niet hetzelfde als een creditcard :P
Ik vermoed dat je op mijn post er boven reageert. Is handiger om dan te quoten of taggen want dan krijg ik een alert. ;)

Ik weet dat het geen creditcard is maar een debit en schreef daarom ook “zo’n nieuwe creditcard versie om heel kort door de bocht aan te geven dat hij niet het reguliere ING pasje kreeg opgestuurd welke hij daarvoor had.

Werd me anders teveel typen :P

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:07:
[...]

Ik weet dat het geen creditcard is maar een debit en schreef daarom ook “zo’n nieuwe creditcard versie om heel kort door de bocht aan te geven dat hij niet het reguliere ING pasje kreeg opgestuurd welke hij daarvoor had.

Werd me anders teveel typen :P
Je had het eerder ook over “creditcard functionaliteit” en dat hebben deze passen nadrukkelijk niet. Wat je bedoelt is dat ze net als creditcards een 16 cijferig kaartnummer hebben. Maar door dat dan creditcard te noemen creëer je onnodig verwarring. Net zoals een stadsfiets een mountainbike noemen omdat je met beiden kan fietsen onnodig verwarrend zou zijn.

“Debit card” is ook makkelijk typen, korter zelfs, en dekt de lading beter zonder verwarrend te zijn. :)

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:02
Mocht er toch 4,50 in rekening zijn gebracht; ING is coulant en heeft mij gewoon netjes het geld teruggestort na aangeven in de chat

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zr40 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:42:
[...]

Je had het eerder ook over “creditcard functionaliteit” en dat hebben deze passen nadrukkelijk niet. Wat je bedoelt is dat ze net als creditcards een 16 cijferig kaartnummer hebben. Maar door dat dan creditcard te noemen creëer je onnodig verwarring. Net zoals een stadsfiets een mountainbike noemen omdat je met beiden kan fietsen onnodig verwarrend zou zijn.

“Debit card” is ook makkelijk typen, korter zelfs, en dekt de lading beter zonder verwarrend te zijn. :)
Waarschijnlijk zit ik dan niet in het specifieke lingo want ik heb altijd gedacht dat we hier itt bijv Amerika normaal gesproken allemaal debit kaarten hebben.
En dat zo’n kaart met 16 cijferig nummer waarmij je vroeger kon betalen doordat ze er zo’n mooi afdrukje mee maakten met carbon papier een creditcard genoemd wordt. (echt jammer dat dat niet meer gebeurt, was altijd zo leuk dat rits-rats, en ik mis de cheques die je kon uitschrijven ook. Heerlijk nostalgisch zo’n cheque boekje pakken en ter plekke een bedrag invullen en ondertekenen)
Iedereen in mijn omgeving noemd dat ook een creditcard wanneer zo’n betaald optie wordt aangeboden online.

En dat het juist onduidelijk werd als ik in mijn reactie had gezegd dat hij een debit kaart terug kreeg. Maar blijkbaar had ik moeten zeggen “zo’n nieuw ING pasje maarmee je ook online kan afrekenen op plekken waar je vroeger alleen met een creditcard kon afrekenen” :P
Maar zoals gezegd vond ik dat wat te lang en denk dat de boodschap prima over is gekomen bij degene die ik quotte. :D

Hou overigens wel van een discussie over terminologie, vroeger was ik daar een redelijke hardliner in, tegenwoordig ben ik daar veel meer relaxt in, als de boodschap maar overkomt en er geen levens vanaf hangen! >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 09:02 ]

• RobertMe
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:58:
[...]

Waarschijnlijk zit ik dan niet in het specifieke lingo want ik heb altijd gedacht dat we hier itt bijv Amerika normaal gesproken allemaal debit kaarten hebben.
Dat klopt. Maar de naam van het product is Debit MasterCard en Visa Debit. Terwijl de oude producten Maestro en V-Pay hete. Dus om het dan ook een debit kaart te noemen is niet heel gek.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:07:
[...]

Dat klopt. Maar de naam van het product is Debit MasterCard en Visa Debit. Terwijl de oude producten Maestro en V-Pay hete. Dus om het dan ook een debit kaart te noemen is niet heel gek.
Maar zoals ik zei had ik dat dan juist verwarrend gevonden in het aangeven van het verschil tussen die ene en die andere kaart die ING nu uitgeeft.
Vond dit zelf duidelijker in deze context dan op die plek debitcard versie te schrijven of iets van die strekking en het tegelijkertijd kort te houden.

Ik kende die officiële producten namen ook helemaal niet. Ik heb nu gewoon een losse pinpas en een losse creditcard in mijn portemonnee zitten. :P

• GeEkIe
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:58:
[...]

En dat zo’n kaart met 16 cijferig nummer waarmij je vroeger kon betalen doordat ze er zo’n mooi afdrukje mee maakten met carbon papier een creditcard genoemd wordt. (echt jammer dat dat niet meer gebeurt, was altijd zo leuk dat rits-rats, en ik mis de cheques die je kon uitschrijven ook. Heerlijk nostalgisch zo’n cheque boekje pakken en ter plekke een bedrag invullen en ondertekenen)
Iedereen in mijn omgeving noemd dat ook een creditcard wanneer zo’n betaald optie wordt aangeboden online.

En dat het juist onduidelijk werd als ik in mijn reactie had gezegd dat hij een debit kaart terug kreeg. Maar blijkbaar had ik moeten zeggen “zo’n nieuw ING pasje maarmee je ook online kan afrekenen op plekken waar je vroeger alleen met een creditcard kon afrekenen” :P
Maar zoals gezegd vond ik dat wat te lang en denk dat de boodschap prima over is gekomen bij degene die ik quotte. :D

Hou overigens wel van een discussie over terminologie, vroeger was ik daar een redelijke hardliner in, tegenwoordig ben ik daar veel meer relaxt in, als de boodschap maar overkomt en er geen levens vanaf hangen! >:)
Leuk zinloos weetje: in Frankrijk worden nog veel cheques gebruikt. Helaas heeft mijn gratis Franse bank Deblock dat niet (want internet bank):
Deblock is focusing on navigating the digital waves, and that means cash or cheque deposits aren't on the horizon just yet. 🌐✨
Niet om te gebruiken, maar voor nostalgie en om eens te zien hoe dat er ook weer uit zag :)

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-12 18:01
Mastercard luidt nieuw betaaltijdperk in: Maestro verdwijnt, Debitkaart de nieuwe norm

17 december 2025 - Tijdens de beursopening afgelopen week in Amsterdam gaf Mastercard samen met Nederlandse banken het officiële startschot voor de landelijke overstap van Maestro naar Debit Mastercard.
https://banken.nl/nieuws/...debitkaart-de-nieuwe-norm

• La1974
  • Nu online
Nu ING eindelijk zover is, twee jaar na Rabobank, kan het startschot eindelijk worden gegeven.

Wiens ego moest hier gestreeld worden?

Wat een farce 8)7

• RobertMe
  • Nu online
La1974 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:00:
[...]

Nu ING eindelijk zover is, twee jaar na Rabobank, kan het startschot eindelijk worden gegeven.

Wat een farce 8)7
Dit dacht ik dus ook toen ik het las. Dit had al 2,5 jaar geleden zo moeten zijn (1 juli 2023 zou het in gaan). En nu eindelijk, eindelijk, ING over gaat "geven ze een startschot"? :F

Overigens is Rabo ook nog geen 2 jaar officieel. Volgens mij was het daar ~maart 2024 dat ze daadwerkelijk begonnen met normale uitgifte (in kleine batches gemengd met de oude Maestro passen). Daarvoor hadden ze echter wel al een pilot lopen waarvoor klanten zich konden aanmelden. Waarbij "pilot klanten" de pas wel al 2 jaar kunnen hebben.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-12 18:57

Dido

heforshe

racao schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:40:
(En voor mobiel betalen natuurlijk ook niet. Die fysieke pas zal niet veel gebruikt gaan worden is eigenlijk overbodig...)
Klopt, ik heb al jaren geen fysieke pas meer gebruikt.
Maar ja, voor degenen die nog steeds geen smartphone willen met iets erop wat ze kunnen wantrouwen zal die fysieke pas nog wel even in stand blijven - hoewel sommige banken je de keuze geven om al dna geen fysieke pas aan te vragen.

Wat betekent mijn avatar?

• GeEkIe
Dido schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:30:
[...]

Klopt, ik heb al jaren geen fysieke pas meer gebruikt.
Maar ja, voor degenen die nog steeds geen smartphone willen met iets erop wat ze kunnen wantrouwen zal die fysieke pas nog wel even in stand blijven - hoewel sommige banken je de keuze geven om al dna geen fysieke pas aan te vragen.
Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
Maar zelfs in Nederland is een fysieke pas als backup onontbeerlijk, bijvoorbeeld als je telefoon kapot is of wordt gestolen, en jij ad hoc een nieuwe moet kopen in de winkel om de hoek.

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 23:36
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
Maar dan kun je toch ook niet met een fysieke pas geld opnemen of betalen? Dan zorg je sowieso dat je contanten bij je hebt lijkt me.
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
Maar zelfs in Nederland is een fysieke pas als backup onontbeerlijk, bijvoorbeeld als je telefoon kapot is of wordt gestolen, en jij ad hoc een nieuwe moet kopen in de winkel om de hoek.
Dan ga je even langs een bankkantoor voor wat contant geld, net als vroeger als je je PIN-pas verloor en moest wachten op een nieuwe? (Nooit meegemaakt overigens.)

• GeEkIe
racao schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:02:
[...]

Maar dan kun je toch ook niet met een fysieke pas geld opnemen of betalen? Dan zorg je sowieso dat je contanten bij je hebt lijkt me.
Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
Dan ga je even langs een bankkantoor voor wat contant geld, net als vroeger als je je PIN-pas verloor en moest wachten op een nieuwe? (Nooit meegemaakt overigens.)
Bankkantoor? :+
Maar even serieus: je hebt dan toch geen pinpas of telefoon met virtuele pinpas? Hoe ga je dan geld opnemen in een bankkantoor?

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:21:
[...]

Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
Kan je dan niet offline betalen met je telefoon? Met mijn smartwatch kan dat iig wel. Ik geloof dat er een limiet op zit hoeveel je kan doen voor hij een sync moet doen, maar dat zijn heel wat betalingen.

• onetime
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:21:
[...] Jij bent dan vaak wel langere tijd offline, maar de sporadische winkels waar je komt niet noodzakerlijkerwijze.
[...]
Bankkantoor? :+
Maar even serieus: je hebt dan toch geen pinpas of telefoon met virtuele pinpas? Hoe ga je dan geld opnemen in een bankkantoor?
Recent overleden (oudere) vriend van de familie kon naar zijn bankkantoor gaan en daar geld opnemen met zijn id. Hij werd dan gewoon geholpen. Nu had hij wel iets meer centen dan de gemiddelde mens.

• RobertMe
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:38:
[...]

Recent overleden (oudere) vriend van de familie kon naar zijn bankkantoor gaan en daar geld opnemen met zijn id. Hij werd dan gewoon geholpen. Nu had hij wel iets meer centen dan de gemiddelde mens.
Wat waarschijnlijk opmerkelijker is is dat er een bankkantoor was. Als ik naar een bankkantoor moet moet ik volgens mij half Zuid Limburg door.

* RobertMe bevindt zich overigens in kamp "Google hoeft niet te weten waar ik hoeveel betaal". Voorheen wel de app van de bank gebruikt om mobiel te betalen. Maar sinds ze dat niet meer aanbieden... maar weer gewoon met de pas.

• onetime
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:45:
[...] Wat waarschijnlijk opmerkelijker is is dat er een bankkantoor was. Als ik naar een bankkantoor moet moet ik volgens mij half Zuid Limburg door.

* RobertMe bevindt zich overigens in kamp "Google heeft niet te weten waar ik hoeveel betaal". Voorheen wel de app van de bank gebruikt om mobiel te betalen. Maar sinds ze dat niet meer aanbieden... maar weer gewoon met de pas.
Sinds ik jaaaren terug las dat alle overschrijvingen ook naar de VS worden doorgebriefd betaal ik zoveel mogelijk contant. Nu wel voor het eerst de bank app, op een Fairphone met E/os.[/ot]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

La1974 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:00:
[...]

Wat een farce 8)7
De beurskoers van Mastercard moest gestreeld worden idd :)

PSN

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-12 19:56
GeEkIe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
[...]

Jij gaat duidelijk niet op offline vakantie, waar soms dagen/weken geen stroom is en sowieso geen internet.
en jij denkt dat je dan met die pas kunt betalen, want als er geen stroom en internet is doet het die kaartlezer namelijk ook niet, ver uit de meeste kassa's dus ook niet, dus zal voor veel winkels er niets anders gebeuren dan de deuren te sluiten. Iets waar we zelfs in Nederland ondertussen onze ervaringen mee hebben opgedaan.

• Steelo
  • Laatst online: 26-12 15:00

Steelo

040 - Ole Ole Ole

nielsiejjj92 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:09:
Mocht er toch 4,50 in rekening zijn gebracht; ING is coulant en heeft mij gewoon netjes het geld teruggestort na aangeven in de chat
Nah, mij is het niet gelukt in de chat,,,Ik kan een formele klacht indienen maar dat vind ik niet de moeite waard...
En de reden dat er 4.50 in rekening was gebracht komt omdat mijn oude betaalpas al ouder dan 6 maanden is. Dus is je huidige betaalpas niet ouder dan 6 maanden, dan heb je blijkbaar wel recht op een kostenloze vervanging. Nogal krom?

[ Voor 24% gewijzigd door Steelo op 20-12-2025 11:29 ]

Ltrz,....

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:02
Steelo schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:28:
[...]

Nah, mij is het niet gelukt in de chat,,,Ik kan een formele klacht indienen maar dat vind ik niet de moeite waard...
En de reden dat er 4.50 in rekening was gebracht komt omdat mijn oude betaalpas al ouder dan 6 maanden is. Dus is je huidige betaalpas niet ouder dan 6 maanden, dan heb je blijkbaar wel recht op een kostenloze vervanging. Nogal krom?
Mijn pas was 100% ouder dan 6 maanden. Vaag dat ze dat als reden geven. Heb je via die speciale link besteld of los?

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-12 18:01
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:06:
[...]

Dit dacht ik dus ook toen ik het las. Dit had al 2,5 jaar geleden zo moeten zijn (1 juli 2023 zou het in gaan). En nu eindelijk, eindelijk, ING over gaat "geven ze een startschot"? :F
Ik ben zelf van mening dat ING de overstap liever nog langer had mogen rekken.
Voor mij is het dus niet eindelijk, maar uiteindelijk heeft ING nu ook switch gemaakt.

Met deze nieuwe debit cards gaan de kosten voor winkeliers voor het pinnen omhoog. De eerste PSPs hebben dit al aangekonigd (zie bericht over CCV hierboven). Tegelijk hebben veel PSP's tegen winkeliers gezegd, als je credit card acceptatie toevoegt heb je direct dekking voor de debit cards. Nog geen eens gesproken over de honor-all-cards regel die de schemes hebben ingevoerd: een winkelier debit kaarten accepteert moet verplicht debit kaarten van buiten de EEA straks accepteren, terwijl het hoge tarief ervoor geldt.

Online gaan de debit cards marktaandeel afsnoepen van iDEAL en van Wero. De kosten voor de online winkelier stijgen dus ook, want iDEAL was enorm goedkoper en Wero is veel goedkoper dan een online Debit card betaling.

De winst voor Amerikaanse MC/Visa gaat nog verder omhoog.
De kosten van de (online) winkeliers gaan omhoog
En de rekening komt bij ons als europese consumenten.

Met recht dus uiteindelijk ipv eindelijk, en wellicht een feestje voor Mastercard maar niet voor de europese consument.

• rr7r
davides schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:10:
[...]

Ik ben zelf van mening dat ING de overstap liever nog langer had mogen rekken.
Voor mij is het dus niet eindelijk, maar uiteindelijk heeft ING nu ook switch gemaakt.

[...]
Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument. Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.

• Sissors
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:58:
[...]

Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument.
Wat ik in mijn hele leven nog nooit heb hoeven te doen. En natuurlijk kijk ik weleens in SF forum hier, en ik weet dat het ook mij een keer kan gebeuren. Maar om nou dat te 'verzekeren' door elke Nederlander te dwingen om veel hogere kosten voor betalen naar de winkels door te schuiven? Waarbij de banken / providers echt een hele gezonde winstmarge over zullen nemen.

Overigens zijn de kosten niet misschien hoger, die zijn gewoon veel hoger met alles wat we vooralsnog weten.
Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.
Maar dat heeft altijd al gekund, betalen zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Van Paypal tot Ideal. Juist met CCs / de nieuwe debitcards is er een stuk meer risico dat een winkel de zaak slecht beveiligd heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 20-12-2025 14:02 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:58:
[...]
Kosten misschien hoger, maar je kan wel een betaling betwisten nu als consument.
Vergis je hierin niet. Voor de Nederlandse situatie is dit minder relevant dan je denkt. Een succesvolle chargeback ontslaat je niet van je betalingsplicht, net zoals een gestorneerde incasso dat niet doet.

De mogelijkheid tot chargebacks is nodig omdat je, in tegenstelling tot iDeal, zelf geen controle hebt over betalingen met de kaartgegevens. Het is slechts een anti-misbruik maatregel, niet een extra bescherming die eerst ontbrak.
Daarnaast kan je met Google/Apple Pay nu ook in de browser online afrekenen, zonder betaalgegevens prijs te geven aan de winkelier. Niet elke winkelier beveiligd dat even goed.
Ook dit was met Maestro technisch gezien prima mogelijk. In het buitenland kon je op deze manier betalen. In Nederland niet, want voor webshops die zich voornamelijk op Nederland richten is iDeal eenvoudiger en goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2025 14:06 ]

• rr7r
@Sissors @Zr40 Ja sorry, ik was even advocaat van de banken. Ik weet niet wat mij bezielde.

Even de feiten: Visa en Mastercard is een duopolie, dat bevoordeeld de consument meestal niet. En in dit geval is de winkelier ook even 'consument'. Wero is ook een samenwerking van bijna alle grootbanken. Weinig marktwerking. Intentioneel lijkt mij.

Ik vermoed vooral bedoeld om die duopolie enigszins aan te vallen, maar ook om andere partijen zoals PayPal en BNPL buiten de deur te houden. Denk niet dat die banken het doen om ons leven aangenamer te maken. Hadden ze in NL beter met hogere rente kunnen beginnen.

• rr7r
Zr40 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:03:
[...]

[...]

Ook dit was met Maestro technisch gezien prima mogelijk. In het buitenland kon je op deze manier betalen. In Nederland niet, want voor webshops die zich voornamelijk op Nederland richten is iDeal eenvoudiger en goedkoper.
Nee. Apple Pay (en Google Pay?) maakt nog steeds gebruik van het onderliggende netwerk, en met Meastro/V Pay kon je daarom niet online afrekenen zoals met Visa / Mastercard nu.

edit: in het buitenland kon het wel? Dit is nieuw voor mij. Weet je het zeker?

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 20-12-2025 14:11 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:10:
[...]

Nee. Apple Pay (en Google Pay?) maakt nog steeds gebruik van het onderliggende netwerk, en met Meastro/V Pay kon je daarom niet online afrekenen zoals met Visa / Mastercard nu.
Ik heb daadwerkelijk een keer met Apple Pay betaald met de Maestro kaart in een buitenlandse webshop. Voor de webshop is dat gewoon een Maestro betaling met gebruik van de device PAN voor die Maestro kaart.

Bijvoorbeeld Mollie ondersteunt het: https://www.mollie.com/nl/payments/maestro

De reden dat je het in Nederland nooit hebt gezien is omdat er met iDeal geen enkele noodzaak voor is, en tot enkele jaren geleden de PAN niet werd gedrukt op de fysieke Maestro pas. Plus het feit dat de PAN bij bepaalde banken 100% voorspelbaar is: als je de IBAN en pasnr hebt, dan kan je de PAN bepalen. (De device PAN bij Apple/Google Pay is niet op die manier voorspelbaar.)

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2025 14:26 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rr7r schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:10:
[...]

edit: in het buitenland kon het wel? Dit is nieuw voor mij. Weet je het zeker?
Maestro faciliteerde gewoon op dezelfde manier online betalen met een CVC code als de nieuwe debit nu ook doet.
In NL zijn die functies alleen nooit gebruikt/aangeboden door de banken.

PSN

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste