• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-03 23:10
celshof schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:01:
[...]
Nederlandse Maestro? En dan van de reguliere banken? Nog nooit ergens gevonden, bij mij is de PAN altijd 19 karakters geweest (18+Luhn) voor mijn Maestro kaarten. En die vind je inderdaad meestal niet op de kaart geprint, maar is verdomd makkelijk uit te lezen, zeker tegenwoordig met contactloze kaarten en je mobiele telefoon.
Op de kaarten van N26 is het kaartnummer 16 cijfers + 3 cijfers CVC.
Maar ik had in dit geval de CVC niet meegerekend.

Het zal best dat sommige creditcards een andere lengte hebben (dan de 16 cijfers die op de voorzijde van de kaart zelf staan afgedrukt)

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:20
Soundwork schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:26:
[...]Op de kaarten van N26 is het kaartnummer 16 cijfers + 3 cijfers CVC.
Maar ik had in dit geval de CVC niet meegerekend.

Het zal best dat sommige creditcards een andere lengte hebben (dan de 16 cijfers die op de voorzijde van de kaart zelf staan afgedrukt)
Je kunt je PAN en CVC niet achter elkaar plakken, puur om op 19 uit te komen. Dat zijn toch echt 2 losse dingen. N26 (niet een reguliere NL bank lijkt me) geeft dus passen met een 16-digit PAN uit. De 16de digit is een Luhn.

• Soundwork
celshof schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:21:
[...]
Je kunt je PAN en CVC niet achter elkaar plakken, puur om op 19 uit te komen. Dat zijn toch echt 2 losse dingen. N26 (niet een reguliere NL bank lijkt me) geeft dus passen met een 16-digit PAN uit. De 16de digit is een Luhn.
Klopt, N26 is een Duitse fintech bank.
Maar ook op de NL banken creditcards zie ik zeer vaak 16 cijfers met een CVV of CVC code achterop.
Die 18 cijfers die jij aangeeft zie ik eigenlijk nooit. Welke NL banken geven zulke kaarten uit?

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04:17
Soundwork schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

Klopt, N26 is een Duitse fintech bank.
Maar ook op de NL banken creditcards zie ik zeer vaak 16 cijfers met een CVV of CVC code achterop.
Die 18 cijfers die jij aangeeft zie ik eigenlijk nooit. Welke NL banken geven zulke kaarten uit?
Veel van wat nie het "standaard" 16 digit uitgeeft, heeft kaarten voor maestro/vpay gebruik. Daarvan kan je de PAN scannen met een Android app en krijg je dus tot 19 nummers.

• Soundwork
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Veel van wat nie het "standaard" 16 digit uitgeeft, heeft kaarten voor maestro/vpay gebruik. Daarvan kan je de PAN scannen met een Android app en krijg je dus tot 19 nummers.
Ok, dat is nu duidelijk maar ik had het hier over wat er op de kaart zichtbaar is aan kaartnummer lengte en de 3 cijferige beveiligingscode.....

Voor online betalingen heb ik nooit het volledige PAN nummer hoeven opgeven.

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04:17
Soundwork schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:32:
[...]

Ok, dat is nu duidelijk maar ik had het hier over wat er op de kaart zichtbaar is aan kaartnummer lengte en de 3 cijferige beveiligingscode.....
Geen dus... Voor zover ik weet. Behalve een paar soorten visa.

[Voor 4% gewijzigd door LNDN op 26-10-2021 23:44]

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:11:
[...]
16 cijfers bij mij:

Eerste 6 is van de bin 673703 (maestro ING)
De rest komt van de IBAN wat bij mij met 000 begint vanwege oud rekeningnummer.
Daarna nog je kaartvolgnummer en expire date.
Maar begrijpelijk dus ook dat de Nederlandse Maestro-kaarten geblokkeerd zijn voor online gebruik, want het nummer is dus totaal niet willekeurig. De eerste zes cijfers vormen inderdaad de BIN voor Maestro en je bank. En vervolgens je pre-IBAN rekeningnummer en nog iets wat op de verloopdatum van de kaart lijkt. Met de BIN en iemands rekeningnummer heb je de eerste zestien cijfers dus al te pakken.

[Voor 10% gewijzigd door NY_Giant op 27-10-2021 00:30]

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-03 22:51
Deze site gebruik ik, erg fijn om te checken aan welk land je BIN gekoppeld is: https://binlist.net/

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-03 14:51
LNDN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:34:
[...]

Geen dus... Voor zover ik weet. Behalve een paar soorten visa.
Op mijn ABN AMRO Maestro pas staat een 19-cijferig kaartnummer op de achterkant. Geen CVC voor zover ik kan zien, of dat moet hetzelfde zijn als het 3-cijferige pasnummer. Ik ben er echter nog nooit in geslaagd hiermee online te betalen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• celshof
nielsiejjj92 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:02:
Deze site gebruik ik, erg fijn om te checken aan welk land je BIN gekoppeld is: https://binlist.net/
De lijst is wel al verouderd. Maakt niet voor alle ranges uit, maar gezien BIN wijzigingen meerdere keren per week gepubliceerd worden (dagelijks?), is het niet voor alles geschikt:
Latest commit 7400e17 on 19 Mar 2017
Lrrr schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:16:
[...]Op mijn ABN AMRO Maestro pas staat een 19-cijferig kaartnummer op de achterkant. Geen CVC voor zover ik kan zien, of dat moet hetzelfde zijn als het 3-cijferige pasnummer. Ik ben er echter nog nooit in geslaagd hiermee online te betalen.
Dat is je PAN. Heb je een mobiele telefoon met NFC dan kun je een tooltje downloaden om de gegevens uit te lezen en zie je die terug in Tag 57 en 5F34 (https://www.eftlab.com/knowledge-base/145-emv-nfc-tags/).
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die nodig kunt hebben als je de klantenservice van Translink/NS belt als je met je betaalkaart hebt in- en uitgescheckt in het openbaar vervoer, maar kan het nergens meer vinden.

Ik wilde nog een app zoeken en melden, en de eerste die ik vond was er eentje waar ik 6 jaar geleden 1 ster aan heb gegeven >:)

Wellicht is dit iets: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beamer
Moet wel opmerken dat ik de app niet ken of zelf heb uitgeprobeerd.

• Lrrr
celshof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:28:
De lijst is wel al verouderd. Maakt niet voor alle ranges uit, maar gezien BIN wijzigingen meerdere keren per week gepubliceerd worden (dagelijks?), is het niet voor alles geschikt:
[...]
Die GitHub repo bedoel je? Daar staat bij:
This repository is part of https://binlist.net where it constitutes roughly 2 % of the data.
edit: Er staan idd wel heel veel pull requests open, dat had ik eerst niet gezien.

[Voor 8% gewijzigd door Lrrr op 27-10-2021 23:48]

• fl1mpie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:58
celshof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:28:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die nodig kunt hebben als je de klantenservice van Translink/NS belt als je met je betaalkaart hebt in- en uitgescheckt in het openbaar vervoer, maar kan het nergens meer vinden.
Offtopic, maar dat gaat zelden met een kaartnummer. De match tussen persoon en transactie gaat in principe met het transactie ID op je afschrift

• celshof
fl1mpie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

Offtopic, maar dat gaat zelden met een kaartnummer. De match tussen persoon en transactie gaat in principe met het transactie ID op je afschrift
Normaal heb je dat niet nodig, maar ja, sinds wanneer is iets met het OV normaal in Nederland ;)
Ik moest even zoeken, maar volgens mij gaat het bij Translink om de IBAN of om de PAN om gegevens er bij te kunnen zoeken. IBAN kan ook gebruikt worden voor incasso, als je niet genoeg geld hebt als er afgerekend moet worden, dacht ik.
Bij Mastercard kunnen ze de IBAN achterhalen via de Account Status Inquiry (zie pagina 746 van https://pdfcoffee.com/mip...on-jan-2020-pdf-free.html)

edit: hoe dan ook, er was/is een (goede) reden voor ABN om die hele PAN op de kaart te zetten.

[Voor 5% gewijzigd door celshof op 28-10-2021 00:49]

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:05
ASN (en ik ga er vanuit SNS ook) maken gebruik van V Pay. Toch al de 'eerlijkere banken' van Nederland, dus wellicht een overstap waard ;).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Lrrr
WolfsRain schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 01:01:
ASN (en ik ga er vanuit SNS ook) maken gebruik van V Pay. Toch al de 'eerlijkere banken' van Nederland, dus wellicht een overstap waard ;).
Waarom zou VPay ipv Maestro nou weer een reden zijn om over te stappen 8)7

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 08:22
Die waren alweer over op Maestro.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Lrrr
Brent schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Die waren alweer over op Maestro.
Allebei fout, ze geven beide uit. https://www.asnbank.nl/ve...pas/v-pay-of-maestro.html https://www.snsbank.nl/pa...van-v-pay-of-maestro.html

Hetzelfde geldt voor ING: https://www.ing.nl/partic...ssen/betaalpas/index.html

celshof schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:48:
edit: hoe dan ook, er was/is een (goede) reden voor ABN om die hele PAN op de kaart te zetten.
Volgens de ABN zelf is dat voor wearables: https://www.abnamro.nl/nl...en/betaalpas/product.html

[Voor 26% gewijzigd door Lrrr op 28-10-2021 18:20]

• Soundwork
WolfsRain schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 01:01:
V-Pay stopt ook, gaat op termijn over naar VISA debit net zoals met Maestro naar MasterCard debit.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Gups schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:04:
[...]

Het was/is een lappendeken, dat klopt, zo is het historisch gegroeid omdat wij nog niet een gemeenschappelijke markt waren -- en deels nog niet zijn. Maar ook hebben wij ons makkelijk laten uitspelen door Europay en andere systemen uit handen te geven of gemakkelijk op te geven door gebrek aan samenwerking.

In mijn ogen is betalingsverkeer een strategisch goed en is de EU verantwoordelijk voor het garanderen van een vrij en onafhankelijk betalingsverkeer. De VS heeft ons al meerdere malen gechanteerd met het afsluiten van de EU van betalingsnetwerken waardoor dit politiek is geworden en niet slechts technisch of vrije markt.
China had natuurlijk het voordeel van de remmende voorsprong (zij hebben wat stappen overgeslagen) én niet te vergeten de dictatuur icm corruptie waardoor het makkelijker was om ook daar een landelijke duopolie uit te rollen. Ondertussen zijn de nadelen voor de duopolisten onder dat regime ook duidelijk geworden >:)

Het stoppen van Maestro heeft in tegenstelling tot wat MC beweerd ook helemaal geen technische redenen zoals het gemak van online betalen want dat kan ook met Maestro. Praktische voorbeelden waarmee online kan worden gekocht met Maestro zijn (oa) Openbank en ABNAMRO. Maar waar het eerder lucratief was om de verschillende netwerken in de lucht te houden waardoor in verschillende markten verschillende prijzen konden worden gerekend, is dit voordeel in de EU door wetgeving vrijwel verdampt. Ook de te verwachten sterke nieuwe concurrentie van het EPI platform dat naar verwachting direct zal werken, goedkoper en sneller is en ook nog eens betere voorwaarden zal hebben (privacy), kan de markt wereldwijd in beweging brengen. Niks zo fijn om een mono/duo-poli te zien verkruimelen ;w

Ik heb grote verwachtingen van het EPI en zal waar mogelijk direct zoveel mogelijk hierop overschakelen. Hopen dat de Europese banken en andere financiële instellingen dit breed en snel aanbieden als vervanging van Maestro (en ook MC/Visa).
Als we echt met zijn allen overgaan op het EU EPI platform dat nu gebouwd wordt, waarom investeert men dan nog in iDEAL -dat alleen in Nederland werkt- als dat straks overbodig wordt?

Jaren geleden waren de verwachtingen voor MyBank 'het Europese iDEAL' ook hoog maar is aan een stille dood gestorven omdat banken weigeren hun eigen platform op te geven. Vergeet niet dat iDEAL eigendom is van de banken, dat opgeven voor een open platform zou hen inkomsten mislopen.

https://twinklemagazine.n...bank-komt-eraan/index.xml

https://www.nu.nl/interne...eal-start-twee-weken.html

• Gups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
prodesk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Als we echt met zijn allen overgaan op het EU EPI platform dat nu gebouwd wordt, waarom investeert men dan nog in iDEAL -dat alleen in Nederland werkt- als dat straks overbodig wordt?

Jaren geleden waren de verwachtingen voor MyBank 'het Europese iDEAL' ook hoog maar is aan een stille dood gestorven omdat banken weigeren hun eigen platform op te geven. Vergeet niet dat iDEAL eigendom is van de banken, dat opgeven voor een open platform zou hen inkomsten mislopen.

https://twinklemagazine.n...bank-komt-eraan/index.xml

https://www.nu.nl/interne...eal-start-twee-weken.html
Ik denk dat je het op een wat grotere schaal moet zien. iDeal is een locaal initiatief terwijl het EPI een SEPA breedt initiatief is. EPI is ook primair als vervanging van Maestro/MC/VISA terwijl iDEAL is ontstaan als aanvulling op het gewone onderlinge betalingsverkeer zonder bankrekeningnummers te hoeven uitwisselen. Daarvan zijn in het SEPA gebied inderdaad vele vergelijkbare initiatieven genomen.
iDeal en vergelijkbaren hebben geen eigen netwerk. Het EPI zal dit wel hebben. Met een EPI pasje zal je (vooralsnog) niet onderling kunnen betalen zoals met iDEAL.

Betalingsverkeer ondervindt momenteel grote en snelle ontwikkelingen dus het kan zijn dat initiatieven zoals iDeal weer overbodig worden. Deels hebben de banken dit natuurlijk aan zichzelf te danken door uit concurrentieoverwegingen niet veel breder te willen samenwerken en met lokale initiatieven anderen uit te sluiten. Nu grote of nieuwe spelers hen dreigen overbodig te maken lijkt het nu wel te gaan lukken, onder lichte dwang van de EU, omdat betalingsverkeer natuurlijk een strategisch goed is waarvan je niet van buitenlandse (als in: buiten EU controle) actoren afhankelijk wil zijn. Denk bv aan aardgas en Rusland, of privé gegevens en Amerikaanse cloud, of misschien wel het beste voorbeeld: Swift.

EPI gaat eigenlijk meer hierover ipv iDeal: Wikipedia: Grensoverschrijdend betalingsverkeer

[Voor 0% gewijzigd door Gups op 29-10-2021 10:46. Reden: aanvulling]

• prodesk
Mastercard en VISA zullen wel volop gaan lobbyen om te voorkomen dat dit een succes wordt. Banken zijn doorgaans niet echt happig om met elkaar samen te werken of hun infrastructuur op de schop te gooien. Zou fijn zijn als Brussel eens wat meer gaat forceren in plaats van afwachten. Nu zijn vooral de PSP bedrijven die er veel geld aan verdienen.

Men is de laatste jaren uitermate kritisch over Big Tech maar over Mastercard en VISA, privacy, kosten en de afhankelijkheid ervan wordt nauwelijks gesproken.

Valt EPI onder een open initiatief of is het een commercieel bedrijf?

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:24
Gups schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

EPI is ook primair als vervanging van Maestro/MC/VISA

[...]

Met een EPI pasje zal je (vooralsnog) niet onderling kunnen betalen zoals met iDEAL.

[...]

EPI gaat eigenlijk meer hierover ipv iDeal: Wikipedia: Grensoverschrijdend betalingsverkeer
Ook ik heb lange tijd gedacht dat EPI inderdaad draaide om een Europese concurrent voor Maestro neer te zetten. Maar ik luisterde recent dit interview met de directeur Betalen van ING. Op 22m:30s wordt gezegd:

EPI zal:
in 2022 een P2P betaling - product lanceren (een vervanging voor Tikkie/Rabo Betaalverzoek/Rabo 06-betalen)
in 2023 een e-commerce betaling - product lanceren (een vervanging voor iDeal)
in 2024 een POS betaling - product lanceren (een vervanging voor domestic networks zoals Bancontact/CartesBancaires/Girocard)

In veel Europese landen blijken de POS betalingen nog merendeels via de domestic schemes te lopen. Frankrijk CB, België Bancontact, Duitsland Girocard. Banken blijken dus vooral co branded cards uit te geven, het domestic scheme en aanvullend een international brand zoals maestro of v-pay.
In Nederland zijn we blijkbaar een uitzondering, omdat hier het domestic scheme "PIN" is uitgefaseerd en cards dus alleen één (internationaal) brand hebben.

Ook na lancering van EPI's POS product, zullen die banken co brand cards blijven uitgeven. Dus bijvoorbeeld EPI* + Mastercard Debit.

* EPI wordt niet de brandname van het nieuwe scheme. EPI is de holding company waar producten onder hangen, vergelijkbaar in Nederland met Currence waar producten zoals iDeal, Acceptgiro en vroeger "PIN" bij horen.

• Lrrr
davides schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:04:
in 2024 een POS betaling - product lanceren (een vervanging voor domestic networks zoals Bancontact/CartesBancaires/Girocard)

[...]

Ook na lancering van EPI's POS product, zullen die banken co brand cards blijven uitgeven. Dus bijvoorbeeld EPI* + Mastercard Debit.
Klinkt een beetje als een definitiekwestie. Dat MasterCard/VISA debit zullen blijven lijkt me logisch, want anders kan je niet buiten de EU betalen met je pas. Maar als EPI's schema een succes wordt zullen al je intra-EU pintransacties via EPI gaan, dus binnen de EU lijkt het me zeker een tegenhanger van het huidige Maestro en V PAY.

• Gups
davides schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:04:
Ook ik heb lange tijd gedacht dat EPI inderdaad draaide om een Europese concurrent voor Maestro neer te zetten.
Dat is ook het geval. Ik begrijp dat die directeur ING/Rabo andere benamingen gebruikt en misschien voor hun schema een ander inzicht gebruikt, maar de Europese Commissie en het EP hebben aangegeven dat zij een eigen netwerk met daar bovenop Europese betaalsystemen van strategisch belang achten en daarom gaan implementeren. Dit oa. naar aanleiding van verschillende keren van een dreigend boycot van Amerikaanse netwerken en betaalsystemen in Europa, bijvoorbeeld niet lang geleden mbt NordStream2 maar ook mbt het (afgeketste) akkoord met Iran mbt verrijking van Uranium en het conflict hierover tussen Europa en Trump.
Als je de wiki raadpleegt dan lees je letterlijk:
The European Payments Initiative (EPI), previously known as the Pan-European Payments System Initiative (PEPSI),[1] is a European Central Bank-backed payment-integration initiative aiming to create a pan-European payment system and interbank network to rival Mastercard and Visa, and eventually replace national European payment schemes such as France's Carte Bancaire and Germany's Girocard.
Verschillende keren is ook officieus en low-profile door Europese ambtenaren aangegeven dat het daadwerkelijk de bedoeling is om de Amerikaanse systemen te vervangen (dwz Mastercard en VISA), zowel uit (strategische en privacy) veiligheid, als om kosten. Er is door deskundigen gesteld dat gezien de te verwachten fors lagere kosten, dit initiatief zelfs wereldwijd wel eens MC en VISA zou kunnen verdringen of op z'n minst een zware concurrent worden.

Overigens zijn wij lang niet de enigen laat staan eersten; China, Rusland en India zijn maar wat voorbeeldjes waar alternatieven worden ontwikkeld, getest of zelfs al toegepast (China). Om voor de hand liggende redenen >:)

• prodesk
Hoe zit het met IDEAL? De Nederlandse banken verdienen nu nog best veel geld met iDEAL en Tikkie achtige producten. Ik kan mij voorstellen dat zij hun best doen om het EPI initiatief te frustreren.

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:24
Gups schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:01:
[...]
Verschillende keren is ook officieus en low-profile door Europese ambtenaren aangegeven dat het daadwerkelijk de bedoeling is om de Amerikaanse systemen te vervangen (dwz Mastercard en VISA), zowel uit (strategische en privacy) veiligheid, als om kosten.
Ik snap wat bedoelt, en je hebt zeker een punt. Als domestic schemes of EPI marktaandeel winnen, gaat dat direct ten koste van MC/VISA. Dus het zijn domweg elkaars directe concurrenten.

ik heb met mijn post aan de discussie willen toevoegen, dat in diverse europese landen Maestro/V Pay er wel zijn, maar nauwelijks een rol van betekenis hebben. We moeten in dit topic dus niet alleen maar vanuit de Nederlandse situatie redeneren. De impact van "Mastercard stopt met Maestro" of een Amerikaanse boycot is in veel andere europese landen domweg veel kleiner.

Dus bijvoorbeeld in België:
- geven banken momenteel co branded cards uit met BanContact en Maestro.
- geven banken vanaf 2023 co branded cards uit met BanContact en MasterCard Debit.
- loopt het overgrote deel van de transacties momenteel via het BanContact scheme
- loopt na de wijziging nog steeds het overgrote deel van de transacties via het BanContact scheme.

Sterker nog, in België heeft BanContact de afgelopen jaren zoveel marktaandeel gewonnen, dat Maestro/V Pay bijna helemaal verdrongen is. zie: online and offline processed card payment transactions in Belgium. (ik weet dat dit POS en e-commerce samen is, maar het zegt wel iets.)

Natuurlijk is er inderdaad wel het strategische belang om nu de juiste zaken in gang te zetten, om te zorgen dat in de toekomst deze volumes niet het Amerikaanse MC/Visa toe gaan. Daar zit de nuance. En daar komt EPI om de hoek kijken. De investeringen die je als banken in je domestic scheme moet doen om relevant te blijven, kun je natuurlijk beter binnen een SEPA brede gezamenlijkheid doen.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
davides schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:31:
[...]

Sterker nog, in België heeft BanContact de afgelopen jaren zoveel marktaandeel gewonnen, dat Maestro/V Pay bijna helemaal verdrongen is. zie: online and offline processed card payment transactions in Belgium. (ik weet dat dit POS en e-commerce samen is, maar het zegt wel iets.)
In Nederland hadden we PIN, wat ik me afvraag is waarom hier toendertijd geen opvolger voor is gekomen in combinatie met Maestro en V-Pay? We zien dus dat in België het wel goed werkt.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 14:46
prodesk schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:43:
Hoe zit het met IDEAL? De Nederlandse banken verdienen nu nog best veel geld met iDEAL en Tikkie achtige producten. Ik kan mij voorstellen dat zij hun best doen om het EPI initiatief te frustreren.
iDeal is goedkoper dan alle andere online betaalalternatieven: bij iDeal zijn transacties centenwerk zonder percentage van het totaalbedrag, terwijl alle andere alternatieven die webwinkels bieden (PayPal/Creditcard/Bancontact/Mistercash/Giropay/Apple Pay/Przelewy24 etc.) eigenlijk altijd ook een percentage component bevatten naast een vast tarief, waardoor iDeal toch echt de goedkoopste online betaalmethode is om te accepteren. Om dan te zeggen dat banken daar best veel geld mee verdienen..
Ik zie liever de andere betaalmethoden richting de tariefstructuur van iDeal bewegen, dan andersom.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:
[...]

In Nederland hadden we PIN, wat ik me afvraag is waarom hier toendertijd geen opvolger voor is gekomen in combinatie met Maestro en V-Pay? We zien dus dat in België het wel goed werkt.
Maar wat is dan precies het voordeel van Bancontact boven Maestro?

PIN is in Nederland ontstaan (eind jaren 80) bij gebrek aan een betaalbaar alternatief. Inmiddels bieden Maestro en V-Pay dezelfde functionaliteit tegen vergelijkbare tarieven, maar dan veel breder dan alleen in Nederland. Waarom zou er dan nog een opvolger voor PIN moeten komen?

Zie ook: https://www.pin.nl/consument/historie-pinnen/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Lrrr
[...]

Ik snap wat bedoelt, en je hebt zeker een punt. Als domestic schemes of EPI marktaandeel winnen, gaat dat direct ten koste van MC/VISA. Dus het zijn domweg elkaars directe concurrenten.

ik heb met mijn post aan de discussie willen toevoegen, dat in diverse europese landen Maestro/V Pay er wel zijn, maar nauwelijks een rol van betekenis hebben. We moeten in dit topic dus niet alleen maar vanuit de Nederlandse situatie redeneren. De impact van "Mastercard stopt met Maestro" of een Amerikaanse boycot is in veel andere europese landen domweg veel kleiner.

- geven banken vanaf 2023 co branded cards uit met BanContact en MasterCard Debit.
- loopt het overgrote deel van de transacties momenteel via het BanContact scheme
- loopt na de wijziging nog steeds het overgrote deel van de transacties via het BanContact scheme.

Natuurlijk is er inderdaad wel het strategische belang om nu de juiste zaken in gang te zetten, om te zorgen dat in de toekomst deze volumes niet het Amerikaanse MC/Visa toe gaan. Daar zit de nuance. En daar komt EPI om de hoek kijken. De investeringen die je als banken in je domestic scheme moet doen om relevant te blijven, kun je natuurlijk beter binnen een SEPA brede gezamenlijkheid doen.
De grote vooruitgang voor consumenten, ook in België/waar dan ook, is natuurlijk dat online betalen bij buitenlandse sites triviaal wordt. Op dit moment hebben we in Nederland iDEAL en in België Bancontact, maar als Nederlander kan je daarmee nog niet bij een Belgische site betalen of vice versa (behalve als die site specifiek allebei aanbiedt). Straks hebben we daarvoor gewoon een MasterCard of VISA, en nog later wellicht ook EPI.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:35

Twazerty

AVCHDCoder developer

Lrrr schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:31:
[...]

De grote vooruitgang voor consumenten, ook in België/waar dan ook, is natuurlijk dat online betalen bij buitenlandse sites triviaal wordt. Op dit moment hebben we in Nederland iDEAL en in België Bancontact, maar als Nederlander kan je daarmee nog niet bij een Belgische site betalen of vice versa (behalve als die site specifiek allebei aanbiedt). Straks hebben we daarvoor gewoon een MasterCard of VISA, en nog later wellicht ook EPI.
In praktijk is dat nauwelijks een probleem omdat veel winkels een paymentprovider gebruiken waar allerlei betaalmogelijkheden op zitten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Lrrr
Twazerty schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:01:
[...]

In praktijk is dat nauwelijks een probleem omdat veel winkels een paymentprovider gebruiken waar allerlei betaalmogelijkheden op zitten.
Ander voorbeeld dan België, maar ik heb een tijdje in Zweden gewoond en ik kan je vertellen dat het daar vies tegenvalt, je kan alleen kiezen tussen Swish of MC/VISA. Maar ook bijv. veel Amerikaanse sites kunnen alleen met MC/VISA overweg (soms ook nog PayPal).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Twazerty Ik ken zat mensen die geen "credit card" hebben en online dus enkel met iDeal kunnen betalen. Dan kan je wel willen bestellen bij een winkel die diverse betaalmogelijkheden heeft, maar als je die geen van allen hebt dan heb je daar alsnog niets aan.

Wat dat betreft wordt het natuurlijk wel beter als iedereen een betaalkaart krijgt die je ook overal en nergens online kan gebruiken. Online winkels waar je daar niet mee kan betalen zijn er niet zo veel (al bestaan die vast ook).

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:35

Twazerty

AVCHDCoder developer

@JeroenE , binnen de EU heb ik zelden mijn CreditCard nodig. Ik weet het: N=1. Ik durf toch wel te stellen dat de meeste webwinkels gebruik maken van een paymentprovider. Daar kun je dan betalen met allerlei middelen zoals BanContact, Sofort en iDeal. Zo kunnen webwinkels ook nog een beetje sturen op de manier van betalen in verband met de kosten die er per betaalmethode aan vast zitten. Misschien wil een webshop zich enkel richten op NL + BE, dan kan hij er voor zorgen dat er alleen betaald kan worden met iDeal en BanContact. Andersom wil bv MediaMarkt.de helemaal niet buiten Duitsland zaken doen. Wil een buitenlandse webshop liever geen zaken doen met Nederlanders door geen iDeal aan te bieden, dan vraag ik mij af of ik daar dan wel wil bestellen ook al zouden ze wel naar Nederland willen versturen.

Als we allemaal kunnen betalen met 1 betaalsysteem dan zal dat denk ik in praktijk niet zo veel uitmaken. Paymentproviders gaan niet verdwijnen en een shop kan nog altijd besluiten niet te leveren aan bepaalde landen. Sturen kunnen ze op 2 manieren: website alleen in de talen waar je ook wil leveren. Of je kunt je adres gewoon niet invoeren.

Enige manier waarop een nieuw systeem succesvol kan worden zijn in mijn ogen lagere kosten. Zolang winkels een percentage zullen moeten betalen (en eventueel dan ook de klant) zie ik het niet gouw gebeuren dat internationaal bestellen significant zal toenemen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Lrrr
Twazerty schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:03:
Andersom wil bv MediaMarkt.de helemaal niet buiten Duitsland zaken doen. Wil een buitenlandse webshop liever geen zaken doen met Nederlanders door geen iDeal aan te bieden, dan vraag ik mij af of ik daar dan wel wil bestellen ook al zouden ze wel naar Nederland willen versturen.
Als je in Duitsland woont dus wel. Dat is namelijk het hele punt van SEPA: dat je met je eigen rekening in de hele SEPA-zone kan betalen. Dus als jij tijdelijk naar Duitsland verhuist, zou je daar met je Nederlandse rekening uit de voeten moeten kunnen.

• JeroenE
  • Niet online
Twazerty schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:03:
@JeroenE , binnen de EU heb ik zelden mijn CreditCard nodig. Ik weet het: N=1. Ik durf toch wel te stellen dat de meeste webwinkels gebruik maken van een paymentprovider. Daar kun je dan betalen met allerlei middelen zoals BanContact, Sofort en iDeal.
Dat zou je denken, maar ik kom zelden Duitse webwinkels tegen waar ik met iDeal kan betalen. Wel met Sofort, maar dat heb je dan weer niet als je een Nederlandse rekening hebt bij de ING, Rabo of noem maar op.
Wil een buitenlandse webshop liever geen zaken doen met Nederlanders door geen iDeal aan te bieden, dan vraag ik mij af of ik daar dan wel wil bestellen ook al zouden ze wel naar Nederland willen versturen.
Waarom zou ik daar als consument geen zaken mee willen doen als de prijzen gunstiger zijn?
Als we allemaal kunnen betalen met 1 betaalsysteem dan zal dat denk ik in praktijk niet zo veel uitmaken.
Dat denk ik dus wel, want dan kan je ineens bij veel meer winkels betalen.

Dat sluit natuurlijk op zich niet uit dat die winkels dan kunnen besluiten om geen verzendingen meer naar andere landen te doen. Wellicht dat die winkels dan niet gerealiseerd hebben dat ze blijkbaar eerder al wel naar het buitenland verstuurden omdat er nog geen enkele Nederlanders is geweest die met Sofort heeft betaald. Maar dat heeft dan op zich niet zo veel met het betaalsysteem te maken als wel een slechte inrichting door toe te staan dat mensen een Nederlands adres kunnen invullen.
Enige manier waarop een nieuw systeem succesvol kan worden zijn in mijn ogen lagere kosten.
Winkels die nu al een betaalkaart mogelijkheid bieden hebben die keuze toch al gemaakt dat ze daar mee akkoord zijn? Als ze dat niet zouden willen dan hadden ze bijvoorbeeld enkel Sofort aanbieden.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58
-snip-

[Voor 99% gewijzigd door Tux op 02-12-2021 12:32]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:36
JeroenE schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:28:
[...]
Dat zou je denken, maar ik kom zelden Duitse webwinkels tegen waar ik met iDeal kan betalen. Wel met Sofort, maar dat heb je dan weer niet als je een Nederlandse rekening hebt bij de ING, Rabo of noem maar op.
Volgens mij werkt sofort juist prima met Nederlandse banken.

• prodesk
thaan schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:47:
[...]

iDeal is goedkoper dan alle andere online betaalalternatieven: bij iDeal zijn transacties centenwerk zonder percentage van het totaalbedrag, terwijl alle andere alternatieven die webwinkels bieden (PayPal/Creditcard/Bancontact/Mistercash/Giropay/Apple Pay/Przelewy24 etc.) eigenlijk altijd ook een percentage component bevatten naast een vast tarief, waardoor iDeal toch echt de goedkoopste online betaalmethode is om te accepteren. Om dan te zeggen dat banken daar best veel geld mee verdienen..
Ik zie liever de andere betaalmethoden richting de tariefstructuur van iDeal bewegen, dan andersom.
De reden waarom iDEAL zo goedkoop is heeft te maken dat het 'NL only' is en in eigendom van de banken. Persoonlijk als consument vind ik het een stuk gemakkelijker werken dan CC en ook voor de webwinkeleigenaar heeft iDEAL de voorkeur omdat de kosten ervan een stuk lager zijn.

Ik weet dat bijv. ABN AMRO met Tikkie flink marktaandeel in handen heeft en daar goed geld mee verdient.

Verder heeft elk land zijn eigen iDEAL. Dus als je je webwinkel internationaal beschikbaar wil maken heb je geen keus dan in zee te gaan met één van de 2 Amerikaanse reuzen.

• Rubbergrover1
prodesk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:13:
[...]
De reden waarom iDEAL zo goedkoop is heeft te maken dat het 'NL only' is en in eigendom van de banken.
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat het in feite een vorm van gewoon geld overmaken is, maar dan met een makkelijke universele interface en directe feedback (naar klant en webwinkel). De kosten liggen daarom meer in de lijn met zelf geld overmaken.
Bij een online creditcardbetaling sluit de kostenstructuur meer aan bij de kosten van een normale creditcardbetaling. En dat zal in de regel dus een stuk duurder zijn.
Verder heeft elk land zijn eigen iDEAL. Dus als je je webwinkel internationaal beschikbaar wil maken heb je geen keus dan in zee te gaan met één van de 2 Amerikaanse reuzen.
Als je met je webwinkel echt overal zaken wilt kunnen doen, dan ligt het inderdaad voor de hand dat je ook in zee gaat met een bedrijf dat wereldwijd werkt... Daarnaast kun je natuurlijk ook werken met zaken als PayPal, Google pay etc.

• prodesk
Ook Paypal, naast VISA en Mastercard kent weer het nadeel dat je als winkeleigenaar een dagtaak kwijt bent met het afhandelen van valse disputes. Daarom kan ik mij voorstellen dat men liever een soort wereldwijde iDEAL heeft zonder dat de betaalprovider op de stoel van rechter gaat zitten.

• JeroenE
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:50:
Volgens mij werkt sofort juist prima met Nederlandse banken.
Hoe werkt dat dan? Als je op ing.nl of rabobank.nl naar "sofort" zoekt heb je precies 0 resultaten.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:43
JeroenE schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:14:
[...]
Hoe werkt dat dan? Als je op ing.nl of rabobank.nl naar "sofort" zoekt heb je precies 0 resultaten.
Werkt zo:
Sofort (ook bekend als de betaalmethode ‘Betaal nu’ in Nederland en België) is een populaire dienst van Sofort GmbH waarmee je snel en eenvoudig betalingen kunt uitvoeren voor je online-aankopen met behulp van je gegevens voor internetbankieren.
De methode is enigzins omstreden, daarom geeft Sofort garantie:
Sofort GmbH is zo overtuigd van de beveiliging van zijn betaalmethode dat het zich ertoe verbindt om schadevergoeding te geven aan eindklanten die financieel verlies lijden na misbruik van hun vertrouwelijke inloggegevens voor internetbankieren en de TAN-code die ze in het systeem hebben ingevoerd.
https://www.klarna.com/betaalnu/

Nu weer ontopic: ik gebruik echt liever een Mastercard of andere ‘creditcard’ dan iDeal of Sofort voor online shoppen vanwege de chargeback mogelijkheid. En online shoppen kan wel met Mastercard Debit, maar niet met het huidige Maestro.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:14
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:14:

Als je met je webwinkel echt overal zaken wilt kunnen doen, dan ligt het inderdaad voor de hand dat je ook in zee gaat met een bedrijf dat wereldwijd werkt... Daarnaast kun je natuurlijk ook werken met zaken als PayPal, Google pay etc.
Maar ik denk dat de meesten dan toch meer vertrouwen hebben in gevestigde instituten zoals de creditcard bedrijven. Als ik een website zie waar je alleen met Paypal of Google Pay e.d. kan betalen bestel ik daar alleen als het echt niet anders kan.

• Rubbergrover1
JeroenE schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:14:
[...]
De eerste hit in Google laat je zien dat bv Rabobank het sinds 2016 ondersteunt.
( www.internetkassa.nu/sofo...nationaal-online-betalen/ )

• Rubbergrover1
prodesk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:20:
Ook Paypal, naast VISA en Mastercard kent weer het nadeel dat je als winkeleigenaar een dagtaak kwijt bent met het afhandelen van valse disputes. Daarom kan ik mij voorstellen dat men liever een soort wereldwijde iDEAL heeft zonder dat de betaalprovider op de stoel van rechter gaat zitten.
Als klant denk ik dat je juist bij betalingen op grote afstand liever een betaling met een vorm van 'garantie' wilt.

Stel dat je bij een webwinkel in Brazilië een shirt van je favoriete Braziliaanse voetbalclub wilt kopen. Omdat die toevallig niet een van de bekende clubs is waarvan de shirts overal ter wereld verkocht worden. Dan wil je waarschijnlijk niet urenlang steken in het nagaan hoe het zit met de kopersbescherming in Brazilië en of je met een legitieme webwinkel te maken hebt. Nog los van de vraag of je kennis van het Portugees daarvoor toereikend is. Een betaalvorm met enige vorm van bescherming is dan voor veel mensen toch een stuk prettiger. Als die Braziliaanse webwinkel echt wereldwijd wil werken, dan zullen ze dus toch een betaalvorm 'met garantie' moeten bieden.

Als winkeleigenaar zul je dan dus de afweging moeten maken: wil je wel echt internationaal werken, dan zul je toch tijd, geld en energie moeten steken in die extra garanties en die disputes op de koop toe nemen.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sofort heeft wat mij betreft als groot nadeel dat je inloggegevens van je bank moet invoeren op een site die niet van je bank is. Dat roept bij mij direct weerstand op (ben behoorlijk geïndoctrineerd om nooit mijn gegevens van de bank in te voeren op een andere site).

• Rubbergrover1
Frame164 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:28:
[...]

Maar ik denk dat de meesten dan toch meer vertrouwen hebben in gevestigde instituten zoals de creditcard bedrijven. Als ik een website zie waar je alleen met Paypal of Google Pay e.d. kan betalen bestel ik daar alleen als het echt niet anders kan.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik het dus ook totaal niet handig en zeker niet professioneel als je als gewenste internationale speler geen zaken wilt doen met één van die 2 'Amerikaanse reuzen'. Omdat je daarmee niet alleen een hoop potentiële klandizie verliest van mensen die graag met creditcard willen betalen, maar ook de betrouwbaarheid van je webwinkel voor een flink deel van je potentiële klanten verloren gaat.

• Gups
[...]

Uiteindelijk zeggen we hetzelfde met slechts de nadruk op verschillende feiten :)
In het interview komt naar boven dat het EPI niet veel marktaandeel van EC/VISA zal kosten omdat er in de verschillende landen al veel gebruik wordt gemaakt van lokale betaalnetwerken. Deze zullen worden vervangen door het EPI wat overal in het SEPA gebruikt kan worden, en op vermoed ik vrij snelle termijn wereldwijd.
Interessant is dat het niet gebruik zal maken van de bestaande netwerken maar van de Instant Payment technologie.
Maar eerst kunnen we komend jaar zoals jij ook al opschreef een SEPA tikkie verwachten. Maar "It ain't over till the fat lady sings".

• prodesk
Dit is een mooi voorbeeld hoe men Amerikaanse Christelijke moraal dmv VISA/Mastercard de wereld opdringt:

https://www.thedailybeast...les-should-scare-everyone

https://www.washingtonpos...tors-mastercard-policies/

Wikipedia: Exodus Cry

• Gups
prodesk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:35:
Dit is een mooi voorbeeld hoe men Amerikaanse Christelijke moraal dmv VISA/Mastercard de wereld opdringt:
Niet alleen christelijke moraal hoor. Op vele vlakken wordt gepoogd met minder of meer succes om te discrimineren en buiten te sluiten; vooral vanuit politieke overwegingen. Vooral aan de linkerzijde van het spectrum lijkt uit naam van tolerantie nogal intolerant naar andersdenkenden gereageerd te worden maar geen deel van het spectrum lijkt nog veilig hoewel (absolute) vrijheid van meningsuiting vooral ter rechterzijde wordt gevonden en beperking van meningsuiting vooral ter linkerzijde.

We kunnen alleen maar hopen dat als Maestro straks is afgeschaft het EPI initiatief goed de vrijheid van betalen heeft geborgd. Dit uitsluiten van betalen op politiek gronden was overigens één van de redenen van de EU/ECB van het EPI.

[Voor 9% gewijzigd door Gups op 15-12-2021 17:26]

• Gups
Het lijkt erop dat de eerste applicaties voor het SEPA brede Tikkie-alternatief zijn ingediend:
The first applications to adhere to the SRTP (Sepa Request-To-Pay scheme have been received and are being handled including the homologation process.
SEPA Request-to-Pay (SRTP) scheme.

Aanvulling: Uit bovenstaande filmpje blijkt dat er ook een aflever 'garantie' wordt geïmplementeerd bij deze betalingsmethode: "Now you can order online and have the payment go through once you've recieved it."

Dat zou een enorme verbetering ten opzichte van Tikkie/iDEAL zijn! 😃

Ook interessant (interview): https://www.europeanpayme...pean-request-pay-services

[Voor 38% gewijzigd door Gups op 16-12-2021 08:26. Reden: aanvulling]

• Gups
Uit Pin.nl blijkt dat een 'vorm' van borg voor het huren van auto's, vakantiehuisjes en hotels debit Mastercards mogelijk moet worden:
De nieuwe betaalpassen zijn, in tegenstelling tot Maestro-passen, ook geschikt om borg te betalen voor huurauto’s, vakantiehuisjes of in hotels.

• Brent
Gups schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:06:
Uit Pin.nl blijkt dat een 'vorm' van borg voor het huren van auto's, vakantiehuisjes en hotels debit Mastercards mogelijk moet worden:

[...]
Snap toch niet helemaal waarom dat nog niet kan dan. Ik gebruik al jaren een debit CC hiervoor, en ik zie gewoon een tijdelijk hold die een week of wat na huur weer verdwijnt. Wat zou er anders moeten?

• Gups
Brent schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:26:
[...]

Snap toch niet helemaal waarom dat nog niet kan dan. Ik gebruik al jaren een debit CC hiervoor, en ik zie gewoon een tijdelijk hold die een week of wat na huur weer verdwijnt. Wat zou er anders moeten?
Je bedoeld een debit MC neem ik aan toch? En wat jij zegt is denk ik ook wat dit is, alleen dan algemeen geïmplementeerd ipv 'soms'. Als je nu een auto huurt dan wordt toch vaker dan niet om een CC gevraagd terwijl dat dus helemaal niet nodig is.

Feitelijk is het ook een juridisch construct wat in essentie niet van elkaar verschilt: geld 'claimen' in afwachting van de gemaakte kosten (incl. schade). Of dit nu wordt geclaimd maar nog niet afgeboekt van je debit MC en dit van je bruikbare saldo afgaat, danwel een claim op jouw CC krediet, maakt niet uit.

Eigenlijk is het enige verschil dat een debitkaart (mogelijke) mutaties doet met jouw saldo en een CC (mogelijke) mutaties doet op jouw lening :+

[Voor 1% gewijzigd door Gups op 21-12-2021 12:06. Reden: verduidelijking]

• JeroenE
  • Niet online
Snap toch niet helemaal waarom dat nog niet kan dan.
Sterker nog, het kan al lang, ook bij Maestro. Als je benzine gaat tanken bij een onbemande pomp dan moet je toch ook eerst "pinnen" en pas na afloop van de tankbeurt wordt het exacte bedrag afgeschreven. Volgens mij moet er iets van 100 (150?) euro op je rekening staan anders werkt het niet. Ook al wil je maar voor 25 euro tanken.

Er zijn ook tankstations zijn waarbij je kan ingeven voor welk bedrag je wil tanken en dan kan het natuurlijk wel als je dat bedrag op je rekening heb staan. Dat heb ik 20 jaar geleden in Denemarken wel eens gedaan.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 21:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

JeroenE schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:06:
[...]
Sterker nog, het kan al lang, ook bij Maestro. Als je benzine gaat tanken bij een onbemande pomp dan moet je toch ook eerst "pinnen" en pas na afloop van de tankbeurt wordt het exacte bedrag afgeschreven. Volgens mij moet er iets van 100 (150?) euro op je rekening staan anders werkt het niet. Ook al wil je maar voor 25 euro tanken.

Er zijn ook tankstations zijn waarbij je kan ingeven voor welk bedrag je wil tanken en dan kan het natuurlijk wel als je dat bedrag op je rekening heb staan. Dat heb ik 20 jaar geleden in Denemarken wel eens gedaan.
Dat is geen borg maar een check. Het is meer een: ik doe alsof ik 100-125 euro pin en kijk of dat mag. Ja dat mag, ok, jij mag tanken. Daarna het werkelijke pinbedrag afschrijven.

Het is meestal meer dan 100 euro, want anders krijg je je tank niet vol. Sterker nog, ik krijg mijn tank niet meer vol met een onbemand tankstation :)

Borg is daadwerkelijk een potentiele afschrijving vaststellen en vasthouden. En daarna weer vrijgeven. Dat gebeurt niet bij een tankstation met de huidge PIN techniek.

En vooraf aangeven is natuurlijk niets meer dan vooruitbetalen. "Mag ik een zak van 5 euro patat" en dan betaal je dat.

[Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 21-12-2021 12:12]

• JeroenE
  • Niet online
@Hann1BaL Ik moet zeggen dat ik al heel lang niet meer met een pinpas benzine heb getankt, maar volgens mij is het ook echt geblokkeerd. Want anders kan je dus eerst "pinnen", dan al je geld naar een andere rekening over maken, benzine tanken en daarna wegrijden zonder daadwerkelijk te betalen, want dan staat er ineens geen geld meer op je bankrekening.

• Gups
Beiden is mogelijk: een check maar ook een claim, welke laatste wel of niet doorgezet kan worden.
Die check zie je vaak bij het activeren van je kaart op bv Google Pay. De claim zie je eigenlijk bij de meeste betalingen waar de winkel alles aggregeert en dezen aan het einde van de dag doorzet tot echte (totaal) transactie.

Volgens mij werd vroeger vaker bij pompstations gecheckt of je wel voldoende saldo had maar tegenwoordig geclaimd waarbij deze claim weer wordt losgelaten op het moment dat je hebt betaald (wat ook vaak een claim is die wordt geaggregeerd met de rest vd betalingen tot het einde van de dag).

[Voor 0% gewijzigd door Gups op 21-12-2021 12:47. Reden: correctie]

• Rubbergrover1
JeroenE schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:06:
[...]
Crux zit hem er in dat bij zulke betaalreserveringen de limiet (van vaak 125 euro) ook beschikbaar moet zijn binnen je betaallimiet. Een creditcardborg voor huurauto of appartement gaat in de regel veel verder dan de gewone betaallimiet.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
[...]

https://www.mastercard.us...tion-processing-rules.pdf
Any Card–not–present Maestro POS Transaction clearing message corresponding
to a preauthorization must be presented within seven calendar days of the
authorization approval date. The presented Transaction amount must equal the
approved amount
Als je even doorzoek in het document zie je dat het voor MC 30 dagen is. Daarom is een debit MC handiger voor hotels en autoverhuur, dan kunnen ze borg langer vasthouden ivm schade.

• Gups
NB Ik heb dit ook in Het Grote Gratis Banketopic geplaatst maar ik weet niet of iedereen hier dat ook bijhoudt:

Een uitgebreid interview over het European Payments Initiative EPI:
thepaypers.com

Exclusive interview with Martina Weimert, CEO of the EPI Interim Company

15-19 minutes
The Paypers has interviewed Martina Weimert, CEO of the EPI Interim Company, to learn key details about the EPI’ bold plans for payments
European Payments Initiative (EPI) is an initiative launched by 31 European banks/credit institutions and two third-party acquirers to create a unified, innovative pan-European payment solution leveraging Instant Payments SEPA Instant Credit Transfer (SCT Inst) and cards. EPI will offer both a card and a digital wallet to consumers and merchants across Europe.

The solution aims to become a new standard in payments for European consumers and merchants across all types of retail transactions including in-store, online, cash withdrawal and P2P.

For the time being, 31 European banks/credit institutions are involved spanning across 7 European countries together with two pan-European third-party acquirers.

What is the relationship with other initiatives that are aimed at designing common infrastructures (such as P27, a joint initiative by leading banks in Sweden, Denmark, and Finland, in collaboration with Mastercard)?

EPI is not infrastructure only. It is a scheme and a solution. We`re building a platform that will be able to handle domestic, but also cross-border transactions, and we are developing a front-end solution for retail payments.

As far as I see it, P27 is focusing on the Nordics while we are trying to reach out to the whole of Europe - that's the scope we are aiming for.

We don`t have the same objective or ambitions as P27. As per the European regulator`s request, we are trying to build something based on a new technical standard for European payments.

And yes, we do hope to cooperate with P27. We are in dialogue with them. Overall, we aim for the same goal, to create synergies in Europe. However, our modus operandi differs.

Does EPI mean the end of domestic card schemes?

It doesn`t mean the end of the domestic card schemes. It means the migration of the domestic card volumes into EPI. Maintaining these domestic card schemes doesn't make sense. And therefore, to be more efficient in the future, we aim to bring these initiatives together. We`re not doing a merger, but a transfer of domestic transactions into EPI, which ultimately could result in de-commissioning domestic card schemes. But this is a choice of each national banking community and not of EPI.

The idea is to maintain the assets of these domestic cards in the sense that they have a lot of clients and have been hugely successful in the past, even though their potential in front of the new market environment is rather reduced. We wish to migrate these assets into EPI. However, this migration will be based on a new platform with broader solutions because the domestic card schemes are limited, they don’t come with instant payment solutions. EPI, on the other hand, is both a card, an instant payments scheme and a wallet.

EPI is looking to migrate clients, volumes, - not the infrastructure and the rails.

The idea is to become more efficient and share the future investments, to pool the volumes, bring them all together, all to one solution, one platform - to benefit from these synergies and get away from these fragmented, limited solutions.

Naturally, it will be a lengthy process, not one with a speedy timeframe. However, considering Europe’s volumes and this attractive opportunity to create an instant payment solution for Europe and the innovation potential we have in Europe, this long-term investment is worthwhile.

What are the main challenges in getting these schemes on board?

The challenges are related to the migration process, the financial aspect, becoming cost-efficient. Right now, all these national card schemes are amortized. There are no major investments ongoing, most of them are maintenance and regulatory investments.

Moreover, it`s the alignment challenge, as in Europe, we still have some specificities in the various markets.

So which solution do we design for whole Europe? We see different use cases, different ways of functioning emerging. That's why we think it's essential to cover cards and instant payment, NFC and QR codes and all kinds of retail use cases that we see developing in Europe. We aim to offer this flexibility for the European market, as Europeans have their specificities, which makes it attractive because it leaves the choice to the consumer and the merchants. Particularly, merchants ask for a better solution instead of local and fragmented alternatives; international merchants – pan-European or cross-border – have a big stake in the matter.

If you look in relative terms, some domestic solutions are far more successful than any international solution like for example Swish, iDEAL, Bizum and Blik. They have an uptake that is much stronger than any of these international solutions, but they are limited to a domestic environment. We must cover the use cases these solutions propose and integrate additional use cases and services because we need to keep up with innovation’s high pace.

Right now, we focus on the value proposition, the creation of standards, the development of specifications and certifications, the technological base, the governance of the project, the branding and the establishment of the acceptance network for EPI. These efforts involve heavy investments. Thus, financial support is an important element. To compete, you need quite a lot of innovation funding. In this sense, we foresee an important innovation budget, something which none of the national solutions can cater for, something that gives EPI the upper hand over domestic solutions.

Is there a plan for co-badging (local schemes, EPI, American schemes) to drive competition?

In terms of co-badging, we could go for co-badging agreements with Visa and Mastercard, mainly for international acceptance. The co-badging will be up to the decision of each bank, each issuer.

What`s the value proposition and what are the benefits for merchants? Specifically, in terms of cost (the rise in merchant services fees in the past years/the increase in credit and debit card processing costs), conversion, and reach.

Through this initiative and the bundling that we're doing, we can come up, first of all, with a cost-efficient solution. Of course, we have to have an initial investment, which is quite high, but there is an opportunity to leverage these common volumes.

EPI allows, for the first time, the European merchants to have cards and a broad, instant payment solution under one brand, to not depend anymore just on cards. They will have two payment means at their disposal and they will have the choice. If tomorrow, for example, they want to accept purchases with higher amounts, or if they want to receive the money immediately on their account, they can leverage this new solution.

A payment solution that works for all use cases, choice of payment means to be accepted, lower costs and an easy integration are the benefits for merchants.

What are the benefits for consumers?

It`s all about convenience, choice, and security.

EPI wishes to address a wide range of payment use cases by following the evolution of uses in Europe. We aim to have everything in one app, instead of having fragmented solutions per use case. The idea is to address point-of-sale payment, ecommerce, cash withdrawals and P2P, and value-added services such as digital identity or instant financing.

It`s a very broad scope, which makes it attractive because, as a consumer, I will have my bank account linked to it. I have full transparency; I can see my transaction history and I can also choose the payment means I would like to use.

You will have two payments means and not just one. For instance, if you hit the limit of your card, you will have the option to go for instant payment which is broader in terms of limits.

Furthermore, if tomorrow you want to hire a bike, you flash the corresponding QR code, and it's immediately debited. So we are able to cover new payment situations of unattended commerce and you don't need to have other payment solution to do so.

And, in addition, the consumers can get services from their bank, like Buy Now-Pay Later, which will be immediately available from their bank. They don`t have to register again with details or go through a scoring process. It will be available on the spot.

We should also underline that the solution will contain currency conversion throughout the whole of Europe. The first country where we will implement this is Poland.

Why would a bank join this initiative? What are the benefits for issuers and are there any incentives for them to join (considering the cost of investments, branding, potentially having to build a new scheme on top of an existing domestic scheme)?

To be cost-effective, it will be better for banks to share the investments instead of sponsoring local solutions themselves.

Many have tried to invest in wallet solutions in the past, for example. However, no European bank is big enough anymore to compete in this area.

The solution will be available through mobile banking integration, but also as a standalone app. The vast majority says that they want to go through a mobile banking app, so they will find EPI in their banking app. On the other side, we will also make it available as a standalone app since there’s also a group of consumers that prefers to have a separate app only for their payments.

Nowadays, it`s convenient for the bank to have a full-fledged payment wallet solution available, which is easy to integrate into their environment, and not having to develop it themselves.

So, it's sharing the investment, sharing the development and acceptance rollout. What`s more, by working together, the banks have learned (and will continue to do so) a lot from each other; for example, we have witnessed the success of different initiatives: iDEAL is a huge ecommerce success, Bizum is a huge P2P success, the German savings banks have just managed to integrate Girocard with ApplePay. We are trying to leverage these learning points for EPI.

How does EPI take into account fundamental cultural differences (eg domestic schemes possibly becoming part of the pan-EU payment initiative and local rules and constraints) which need to be addressed for the initiative to work on a pan-European level?

We did a lot of benchmarking around different players in the market (among domestic solutions but also international players) to define the best way a leading-edge new solution can function.

As a key takeaway, convenience is super important for the users.

Of course, people are used to a certain functioning in their home markets, and to certain products. Nevertheless, with all the usage that we see developing in digital payments a certain standard or best way of functioning is clearly emerging and it becomes now rather clear what works and what doesn't. So, we have tried to integrate these insights into EPI.

In terms of cultural differences, we manage them by aligning EPI to cutting-edge solutions as, ultimately, everybody will want to have this convenience that we aim for.

The solution caters for a broad scope covering NFC, but also QR codes and will be able to propose many services. We`ll also go for biometrics since it has become an international standard.

We try to respect specific needs. However, we have to see also that Europeans, even though they all come with different backgrounds, in the end, they are all digital users who develop the same behaviour or patterns as elsewhere. So, it's a mixture of European specific things versus patterns we see developing internationally.

We developed EPI through benchmarking, consumer research, testing on leveraging all the findings we have from the national, but also international solutions. We started with a rather traditional approach, trying to find out what does and doesn't work for domestic or international players, and then adapting it to the requirements of the European market.

You don’t want to lose the convenience you have today, but on the other hand, you want to offer new things, new solutions.

The key takeaway that we consistently saw in each market is that people are very keen to get a wallet. They appreciate a lot that there are numerous choices and that it is offered through their bank, as EPI will not have direct client relationships. The clients will be in a direct relationship with their bank. EPI is a channel for banks.

Do you see major discrepancies in different markets? Are some more eager to get on board than others?

Obviously, the markets that are already on board are the most interested ones. For the others, there is certainly a general tendency to say let's wait and see first, if EPI is successful in those markets.

It`s human nature, before going for a major change or journey, to wait for others to succeed. It's easier to be a follower than a leader. On the other side, by doing so, those who wait will not have the possibility to influence the solution and it should be underlined that early adopters will have several advantages.

Also, for the smaller countries, particularly, it might be difficult to imagine what would be their role in EPI. However, we have now a consortium of 12 smaller Spanish banks on board. As a consortium, they share the investment, the decision-making power so that it becomes feasible for them to get on board and be adequately represented.

We are now talking to smaller European markets, so that they can also join and be fully part of the governance and the setup.

Do you have an internal timeline to onboard other markets? How is it going to play out in practice?

Right now, we already have critical mass, meaning we have 65% of the European market in the initiative.

That doesn`t mean at all that the ambition of the EPI is to stay just in these seven markets. EPI is open for European market players, individual banks or banking communities, as well as payment service providers, to apply and join EPI.

The next big step for us is the decision-making to convert into EPI Target Holding Company, this autumn, which will be a very important step and represents the commitment to the market launch.

By then, we will also be able to welcome more countries. Right now, some countries are studying the proposal and considering joining.

It`s also very important to understand that not everybody has to become a shareholder; you can also just become a member, meaning having the possibility to connect to EPI with your market and using it for your clients without becoming a shareholder.

About Martina Weimert

Martina Weimert has been appointed as CEO of the EPI Interim Company in December 2020. She has been supporting European banks since the beginning of the European Payments Initiative (EPI) as a Partner in the Financial Services Practice of the consultancy Oliver Wyman in Paris, where she was for 4 years in charge of the European payments practice. With 17 years in international consulting, she has in-depth experience in all areas of payments, fintech, blockchain and retail banking in Europe, the Americas and the Middle East. She developed strategy concepts, new business models and led major transformation programs and is known to be an instant payments specialist. Martina Weimert graduated from the Institute of Political Science Paris in European business development and holds a Master degree in International Administration (DESS) from Sorbonne University and studied before Political Science at the University of Bonn (Germany).

About European Payments Initiative

EPI (or European Payments Initiative) is set up by 31 banks and 2 payment service providers across 7 European countries (Belgium, Finland, France, Germany, the Netherlands, Poland, and Spain). Its shareholders currently cover 65% of all European payment transactions. The aim of EPI is to create a unique payment solution that will become the new normal for European consumers and merchants for all payments in a shop, online and between friends & family.

• prodesk
Gups schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:25:
NB Ik heb dit ook in Het Grote Gratis Banketopic geplaatst maar ik weet niet of iedereen hier dat ook bijhoudt:

Een uitgebreid interview over het European Payments Initiative EPI:

[...]
Houdt dat lang verhaal kort in dat wij in de EU hierdoor echt onafhankelijk worden van de CC reuzen VISA en MasterCard?

• Gups
Kort gezegd wel ja :)
Eigen netwerk, kaarten, POS, diensten over dat netwerk, eigen wallet, koppeling met banken. Kortom: alles wat je maar kan bedenken, maar dan tegen fors lagere kosten. Onomwonden wordt ook gesteld dat zij dit op termijn zelfs wereldwijd willen aanbieden.

Het lijkt erop dat dit ook nog eens snel kan uitrollen aangezien een groot deel al meedoet in een of andere vorm:
Right now, we already have critical mass, meaning we have 65% of the European market in the initiative.
Dit zou wel eens een stuk sneller kunnen worden uitgerold dan de oorspronkelijke behoudende planning :)

• Gups
En toevallig gisteren is de volgende - belangrijke - stap gezet en is het besluit om het in te voeren definitief:
UPDATE
Brussels, 23 December 2021,
EPI Interim Company announces that a majority of its bank and acquirer shareholders from Belgium, Germany and France confirmed their willingness to move ahead with the creation of EPI, a new unified payment scheme and solution for Europe.

Other shareholders, such as some Spanish banks, will provide their answer in January. As a result, the final list of banks and payment service providers founding the company will be disclosed by the end of January / early February 2022. At this occasion, EPI will inform the market in greater detail.

In the meantime, EPI continues developing its future products and preparing their roll-out in Europe. The ambition of EPI is to create a unified, innovative pan-European payment solution leveraging Instant Payment (SCT Inst), offering card payments and a digital wallet across Europe. The solution aims to become a new standard in payments for European consumers and merchants across all types of retail transactions including in-store, online, cash withdrawal and “peer-to-peer”.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
Die 65% is wel heel toevallig precies de hoeveelheid die nodig is om een voorstel door het Europees Parlement te krijgen. Dat bedoelen ze met critical mass in initiative en heeft niet zozeer te maken met de snelheid van uitrol.

• Gups
Wat is de rol van het Europees Parlement hierin?

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-03 14:36
Gups schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:11:
En toevallig gisteren is de volgende - belangrijke - stap gezet en is het besluit om het in te voeren definitief:

[...]
Krijg wel een 'digitale Euro' vibe hiervan. Eigenlijk best eng.

• Gups
Dutchy007 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:45:
[...]
Krijg wel een 'digitale Euro' vibe hiervan. Eigenlijk best eng.
Ik snap je gevoel maar fiat geld wordt sowieso uitgegeven door de overheid en dit staat (vooralsnog) los van de digitale Euro want dat is nu nog een onderzoeksproject waarbij nog niet eens duidelijk is welke vorm het eventueel ooit zou moeten aannemen, hoewel privacy wel degelijk als een van de belangrijkste eigenschappen in het onderzoek is meegenomen. Algemeen wordt met digitale euro hetzelfde bedoeld als chartaal geld, maar dan in digitale vorm, oftewel anoniem.

Het EPI gaat erover dat er een Europees alternatief voor de bestaande (Amerikaanse) netwerken en betaalsystemen komt, zoals MasterCard, VISA en American Express, welke absurd duur zijn met transacties en welke systemen meerdere malen als politiek chantage middel tegen Europa is misbruikt met het dreigen van afsluiten waardoor heel Europa economisch zou instorten. Dat maakt het EPI een strategisch benodigd initiatief!

• Gups
*knip* niet dubbelposten én graag ontopic reageren

[Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2022 15:12]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
*knip* niets, maar daar mag je dan liever een TR voor maken :)

[Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2022 15:12]

• Brent
Gups schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:11:

[...]
Opmerkelijk afwezige: NL?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
Brent schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Opmerkelijk afwezige: NL?
Het initiatief komt van banken, niet van landen. ING is overigens wel van de partij.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Wikipedia: Maestro (debit card)
Most banks issue Maestro debit cards, with only De Volksbank and ING offering both V Pay and Maestro branded cards.[15][16] Prior to January 1, 2012, Dutch Maestro debit cards were co-branded with the national PIN scheme. This scheme has since been retired and replaced by Maestro and V Pay. And starting in 2022 shop owners will be required to start adding support for Debit Mastercard & Visa Debit to their POS-terminals.[17]
https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/
Mastercard heeft aangekondigd dat er vanaf medio 2023 geen bankpassen van het merk Maestro meer worden uitgegeven. Daarna biedt Mastercard alleen nog nieuwe debitkaarten aan van het merk Debit Mastercard. Alle reeds eerder uitgegeven betaalpassen van Maestro blijven geldig en bruikbaar tot de geldigheidsdatum op de kaart.

De meeste bankpassen in Nederland zijn nu van Maestro. Andere Nederlandse bankpassen zijn van de kaartmerken V PAY en Debit Mastercard. Individuele banken kunnen besluiten om al eerder te stoppen met het uitgeven van betaalpassen van Maestro of V PAY en over te stappen naar de modernere betaalpassen van Visa Debit of Debit Mastercard.

Met de bankpassen van Maestro en V PAY kunnen pashouders meestal niet online (in webwinkels) betalen of in gewone winkels buiten Europa. Vaak kunnen ze daarmee ook geen huurauto's of vakantiehuisjes boeken, zelfs niet aan de balie van verhuurbedrijven. Met de nieuwere betaalpassen van Visa Debit en Debit Mastercard kan dat wel.
Vanuit de Nederlandse banken is er volgens mij nog geen geluid dat ze iets gaan vervangen, als ik bijvoorbeeld op de websites kijk dan is het allemaal nog maestro of Vpay.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:44:
Vanuit de Nederlandse banken is er volgens mij nog geen geluid dat ze iets gaan vervangen, als ik bijvoorbeeld op de websites kijk dan is het allemaal nog maestro of Vpay.
Rabo noemt het al wel, zie de laatste paragraaf

Daarnaast heeft het niet veel zin nu al heel uitgebreid aandacht te besteden aan iets wat nog bijna anderhalf jaar in de toekomst ligt (juni 2023). Schept alleen maar verwarring. Sowieso moeten zeer waarschijnlijk eerst de betaalterminals nog worden geüpdatet en/of de afspraken met betalingsverwerkers worden aangepast.

Je krijgt vanzelf, op tijd, een nieuwe kaart van je bank. En als je net pech hebt, misschien wel 2 keer (eerst nog een maestro omdat je huidige kaart dit jaar verloopt en dan een debit-kaart volgend jaar).

Mijn 'dagelijkse' bankpas verloopt begin volgend jaar, dus ik verwacht dat ik dan direct een debit-kaart krijg als vervanging. Mijn 'backup' pas (van een andere bank) verloopt pas in 2026, dus die zal dan in de loop van volgend jaar wel 'gedwongen' vervangen worden.

[Voor 52% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-02-2022 16:55]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:13
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Rabo noemt het al wel, zie de laatste paragraaf

Daarnaast heeft het niet veel zin nu al heel uitgebreid aandacht te besteden aan iets wat nog bijna anderhalf jaar in de toekomst ligt (juni 2023). Schept alleen maar verwarring. Sowieso moeten zeer waarschijnlijk eerst de betaalterminals nog worden geüpdatet en/of de afspraken met betalingsverwerkers worden aangepast.

Je krijgt vanzelf, op tijd, een nieuwe kaart van je bank. En als je net pech hebt, misschien wel 2 keer (eerst nog een maestro omdat je huidige kaart dit jaar verloopt en dan een debit-kaart volgend jaar).

Mijn 'dagelijkse' bankpas verloopt begin volgend jaar, dus ik verwacht dat ik dan direct een debit-kaart krijg als vervanging. Mijn 'backup' pas (van een andere bank) verloopt pas in 2026, dus die zal dan in de loop van volgend jaar wel 'gedwongen' vervangen worden.
Ik zie in het artikel van Rabobank dat de nieuwe passen op basis van "natuurlijk verloop" uitgegeven worden. Dus het kan nog wel even duren voordat alle Maestro passen verdwenen zijn. Volgens mij is een pas 5 jaar geldig, dus maximaal tot 2028.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
LongBowNL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:22:
Ik zie in het artikel van Rabobank dat de nieuwe passen op basis van "natuurlijk verloop" uitgegeven worden. Dus het kan nog wel even duren voordat alle Maestro passen verdwenen zijn. Volgens mij is een pas 5 jaar geldig, dus maximaal tot 2028.
Dat zal afhangen van hoelang Mastercard Maestro in de lucht gaat houden. Ik dacht eerst dat ze volgend jaar de stekker er uit wilden trekken, maar wat ze zeggen is dat vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe Maestro-passen meer uitgeleverd zullen worden. Dus het zou inderdaad kunnen dat het systeem nog een aantal jaar langer blijft bestaan.

[Voor 34% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-02-2022 14:46]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03 15:52
Ik heb de pin-to-maestro overzetting nog mogen meemaken, wat een bak werk was dat. Jammer dat het label verdwijnt, zoals al voorbij gekomen vrees ik het ergste wat fees betreft. Ook al raken die meer de winkeliers gaan wij als consument uiteindelijk altijd de rekening betalen. Ik geloof dat Nederland veruit het grootste gedeelte Maestro betalingen, tot wel 98% van de debit transacties, maar dat is alweer van jaren terug. Ik zie nu steeds meer mensen met ook Vpay lopen, en ook een AA wint in marktaandeel. Tijd dat we wat betrouwbare alternatieven krijgen, want Apple/Google pay zit ik niet echt op te wachten, maar echt slechter dan MC/VISA kan het ook niet zijn...

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
EPI gaat ons redden :)

PS. wat is 'AA' in dit verband?

[Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-02-2022 14:57]

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:07
Mijn (nieuwe) Visa debit card bleek vandaag bij AH te werken. Een paar weken geleden werd een Visa credit card nog niet herkend.
Er is dus wat veranderd. AH accepeert nu credit cards of het betalingsysteem is veranderd en worden debit credit cards geaccepteerd.

Volgens de kassabon:
DKB Visa Debit en V-Pay.
Volgende week maar kijken of het met de echte DKB Visa credit card ook lukt om te betalen.

[Voor 21% gewijzigd door kees_1 op 12-02-2022 09:29]

• haber62673
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-02-2022
Rabobank start in de tweede helft van dit jaar met het vervangen van de huidige Maestro betaalpassen naar een nieuwe betaalpas.
https://www.banken.nl/nie...aalpas-succesvol-verlopen

• U123456
2e helft 2022 is lekker vaag. Dus ergens tussen 1 juli en 31 december ….
Het zal wel hier vanaf hangen:
De coöperatieve bank laat weten dat de aankomende periode de betaalterminals in onder andere winkels, benzinestations en parkeergarages in Nederland worden aangepast om de nieuwe betaalpas te kunnen accepteren.

[Voor 63% gewijzigd door U123456 op 26-02-2022 12:33]

Anoniem: 981489

Let wel op dat de Maestro passen sws nog lange tijd geldig blijven voor ze overgaan. Het is alleen gunstig dat je vanaf eind 22 ook met je MC of Visa overal kan betalen ongeacht debit of credit. De betaalacceptatie neemt alleen maar toe wat erg gunstig is
kees_1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:47:
Mijn (nieuwe) Visa debit card bleek vandaag bij AH te werken. Een paar weken geleden werd een Visa credit card nog niet herkend.
Er is dus wat veranderd. AH accepeert nu credit cards of het betalingsysteem is veranderd en worden debit credit cards geaccepteerd.

Volgens de kassabon:
DKB Visa Debit en V-Pay.
Volgende week maar kijken of het met de echte DKB Visa credit card ook lukt om te betalen.
Als er V-Pay staat denk ik dat AH die herkende en daarom goedkeurde, Visa Debit staat erbij omdat dat de originele pas is (met Vpay support). Mijn ervaring bij de ICS kaarten is dat Visa als eerste 'gecheckt' word bij de terminal en als dat niet geaccepteerd word komt er VPay te staan.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 981489 op 26-02-2022 13:30]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Anoniem: 981489 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:29:
Mijn ervaring bij de ICS kaarten is dat Visa als eerste 'gecheckt' word bij de terminal en als dat niet geaccepteerd word komt er VPay te staan.
Dat klinkt onlogisch, aangezien creditcardbetalingen veel duurder zijn om te accepteren dan VPay/Maestro. Dus je zou verwachten dat een winkelier het liefst de goedkoopste manier van betalen kiest.

• Lrrr
Anoniem: 981489 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:29:
Let wel op dat de Maestro passen sws nog lange tijd geldig blijven voor ze overgaan.
Ik verwacht dat je bij de meeste banken wel vroegtijdig een nieuwe pas zal kunnen aanvragen (al dan niet tegen betaling).

[Voor 10% gewijzigd door Lrrr op 26-02-2022 15:58]

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11:13
Zijn de acceptatietarieven die banken hanteren voor Visa/MC Debit al bekend?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Anoniem: 981489

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Dat klinkt onlogisch, aangezien creditcardbetalingen veel duurder zijn om te accepteren dan VPay/Maestro. Dus je zou verwachten dat een winkelier het liefst de goedkoopste manier van betalen kiest.
De kaart is in de basis een Visa kaart en heeft als 'aanvulling' VPAY. Ik weet niet hoe het technisch in elkaar zit. Maar de keren dat ik bij een Media Markt of bij de BP met die kaart betaalde kwam er altijd meteen Visa op het scherm. Bij de kledingwinkels die alleen pinpassen accepteren laad hij wat langer en komt er VPAY op het scherm te staan.

Ik weet niet hoe het systeem werkt maar ik spreek uit eigen ervaring over hoe ik het op de terminals zie.

• U123456
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:22:
Zijn de acceptatietarieven die banken hanteren voor Visa/MC Debit al bekend?
Bedoel je deze “Mastercard Netherlands - Domestic Interchange Fees”?
https://www.mastercard.co...ountryInterchangeFees.pdf

[Voor 7% gewijzigd door U123456 op 26-02-2022 21:20]

• HarmoniousVibe
U123456 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:19:
[...]
Bedoel je deze “Mastercard Netherlands - Domestic Interchange Fees”?
https://www.mastercard.co...ountryInterchangeFees.pdf
Nee de interchange fees zullen niet veranderen omdat die allang gecapped zijn door de EU. Maar de IF is slechts een onderdeel van de totale kosten per transactie die een merchant af moet dragen.

Momenteel is het nog zo dat een transactie via MC Debit nog evenveel kost als een transactie via MC Credit. Terwijl een transactie via Maestro veel goedkoper is, en bovendien flat rate.

• HarmoniousVibe
Anoniem: 981489 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:53:
[...]

De kaart is in de basis een Visa kaart en heeft als 'aanvulling' VPAY. Ik weet niet hoe het technisch in elkaar zit. Maar de keren dat ik bij een Media Markt of bij de BP met die kaart betaalde kwam er altijd meteen Visa op het scherm. Bij de kledingwinkels die alleen pinpassen accepteren laad hij wat langer en komt er VPAY op het scherm te staan.

Ik weet niet hoe het systeem werkt maar ik spreek uit eigen ervaring over hoe ik het op de terminals zie.
Ik heb een Visa World gold met VPay en mijn ervaring is als volgt:

- contactless is altijd V-Pay
- bij het invoeren van de pas moet je eerst een keuze maken dmv 1 of 2 tussen Visa of V-Pay.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Nee de interchange fees zullen niet veranderen omdat die allang gecapped zijn door de EU. Maar de IF is slechts een onderdeel van de totale kosten per transactie die een merchant af moet dragen.

Momenteel is het nog zo dat een transactie via MC Debit nog evenveel kost als een transactie via MC Credit. Terwijl een transactie via Maestro veel goedkoper is, en bovendien flat rate.
Heb je toevallig een bron met deze fees? Ik zoek mij te pletter, maar vind alleen de interchange fees of de fees die Mollie rekent. https://www.mollie.com/nl/pricing

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
devices schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Heb je toevallig een bron met deze fees? Ik zoek mij te pletter, maar vind alleen de interchange fees of de fees die Mollie rekent. https://www.mollie.com/nl/pricing
Er zijn (of waren) wel prijzen te vinden maar dat zijn meestal de instapprijzen die kleine ondernemers betalen. Fees zijn onderdeel van contractonderhandelingen tussen merchant en payment provider, als je wat meer serieuze bedragen omzet zal het echt wel goedkoper zijn. In ieder geval zodanig dat het in huidige situatie uitkan voor de grotere ketens.

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:36
kees_1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:47:

Volgens de kassabon:
DKB Visa Debit en V-Pay.
Weet je al meer? En bij welke AH was het? Er zijn een paar AH's in Nederland die altijd al visa/master accepteerde.

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:07
Dacuuu schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:27:
[...]

Weet je al meer? En bij welke AH was het? Er zijn een paar AH's in Nederland die altijd al visa/master accepteerde.
De gewone DKB credit card deed het niet. Blijkbaar is de nieuwe Visa Debit / V-Pay gecombineerd.
Op de pas blijkt naast een credit card nummer ook de Duitse IBAN te staan.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Wally2002 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 04:17:
[...]

Er zijn (of waren) wel prijzen te vinden maar dat zijn meestal de instapprijzen die kleine ondernemers betalen. Fees zijn onderdeel van contractonderhandelingen tussen merchant en payment provider, als je wat meer serieuze bedragen omzet zal het echt wel goedkoper zijn. In ieder geval zodanig dat het in huidige situatie uitkan voor de grotere ketens.
Dus wie hebben hier belang bij... de banken en multinationals >:).

Als consument ga je deze rekening echt wel gepresenteerd krijgen van de kleine ondernemers. 2-4% marge kunnen veel markten helemaal niet weggeven. Ik zie zelfs gebeuren dat markt koop lui weer terug gaan naar cash en pinnen gaan weigeren.. dat gebeurt nu zelfs al met die 5ct per transactie als het straks 35ct +3.2% wordt dan haken de groenteboer, snoepwinkel en viskraam snel af als ze het niet door berekenen in se verkoop prijs.

Nee dit is geen goede ontwikkeling voor de consument de winnaars zijn de banken die gewoon veel meer winst gaan genereren nu. Hopelijk wordt de overheid nog wakker en gaan ze nu die absurde transactie tarieven echt eens aanpakken want laatste jaren wordt er veelste veel toegegeven aan de lobby van banken en creditcard maatschappijen.

• Rubbergrover1
mrveenie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:49:
[...]
als het straks 35ct +3.2% wordt dan haken de groenteboer, snoepwinkel en viskraam snel af als ze het niet door berekenen in se verkoop prijs.
Die kosten liggen veel lager. Op dit moment zijn de standaardtarieven (zonder enige korting) voor Visa of Mastercard creditcard bij Rabo bv op 1,7%. Ik ga er vanuit dat de nieuwe debitcard tarieven straks nog een stuk onder liggen. Zal eerder richting de normale pintarieven gaan.

• Dacuuu
kees_1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:51:
[...]

De gewone DKB credit card deed het niet. Blijkbaar is de nieuwe Visa Debit / V-Pay gecombineerd.
Op de pas blijkt naast een credit card nummer ook de Duitse IBAN te staan.
Dacht ik al, zie de AH er wel voor aan om zo lang mogelijk geen visa/master te accepteren, tot het moment dat het echt 'moet'.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:26
Dacuuu schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Dacht ik al, zie de AH er wel voor aan om zo lang mogelijk geen visa/master te accepteren, tot het moment dat het echt 'moet'.
Je hele winkelwagen volladen en dan laten staan omdat je niet kunt betalen met de Visa/MasterCard.

Vervolgens al je boodschappen kopen bij een andere supermarkt.

Ik ben benieuwd wanneer "het moment is dat het echt moet", ik verwacht niet dat ze het bovenstaande lang volhouden, maar dat ligt er natuurlijk aan hoeveel mensen alleen nog een Visa/MasterCard (kunnen) gebruiken.

• Dacuuu
FuaZe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Je hele winkelwagen volladen en dan laten staan omdat je niet kunt betalen met de Visa/MasterCard.

Vervolgens al je boodschappen kopen bij een andere supermarkt.

Ik ben benieuwd wanneer "het moment is dat het echt moet", ik verwacht niet dat ze het bovenstaande lang volhouden, maar dat ligt er natuurlijk aan hoeveel mensen alleen nog een Visa/MasterCard (kunnen) gebruiken.
Een select groepje Appies ondersteunt Visa/Master. In Amsterdam een stel, ergens op de Waddeneiland, Kaatsheuvel en de AH to Go's.

Ik kijk wel uit naar het moment je overal met visa kan betalen, lekker 3% cashback in crypto ontvangen op elke aankoop. _/-\o_

• Brent
Vraag me af waarom we kaarten niet overslaan en van de SEPA QR payment standaard gebruik maken. Kost niemand wat, zit geen CC provider tussen die je a. moet betalen b. data kan verzamelen. Telefoon heeft inmiddels iedereen wel. Ook geen tussenpersonen zoals Google/Apple pay nodig.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee