Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
devices schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Heb je toevallig een bron met deze fees? Ik zoek mij te pletter, maar vind alleen de interchange fees of de fees die Mollie rekent. https://www.mollie.com/nl/pricing
Bijvoorbeeld de ING.

- Maestro/V-Pay: https://www.ing.nl/zakeli...passen/index.html##kosten
- MC/Visa: https://www.ing.nl/zakeli...passen/index.html##kosten

Rabobank:
- https://www.rabobank.nl/b...n-op-je-eigen-pinautomaat ("bekijk de transactiekosten")

ABN kan ik zo niet vinden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Die kosten liggen veel lager. Op dit moment zijn de standaardtarieven (zonder enige korting) voor Visa of Mastercard creditcard bij Rabo bv op 1,7%. Ik ga er vanuit dat de nieuwe debitcard tarieven straks nog een stuk onder liggen. Zal eerder richting de normale pintarieven gaan.
2.8" buitenlandse pas en hoe ga je als winkelier dat controleren en dan nog 1.8% op 1000 euro is 18 euro tegenover nu 0.05 dat is een stijging van 3600% als iedereen de prijs met 3600% verhoogd dan praten we over hyper inflatie....

Nee wat mij betreft boycotten of net als telecom providers aan maximum binden dat echt een heel stuk lager ligt dan die 1.8% anders krijgen we zodra dit in gaat gewoon weer een inflatie van 2-3% bovenop de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:55:
EPI gaat ons redden :)

PS. wat is 'AA' in dit verband?
https://twitter.com/Ander...tatus/1492105384206626816

Je ziet nu al de lobby uit Amerika opkomen en proberen verdeeldheid te zaaien in de EU zodat we alsnog afhankelijk blijven van MC en Visa. Ik hoop toch op eenheid want deze afhankelijkheid maakt ons enorm kwetsbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vacewep
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-03-2022
Het lijkt erop dat de Rabobank Visa heeft gekozen in plaats van Mastercard.

https://customerfirst.nl/...-met-visa-debit/index.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Nog geen nieuws wat ING gaat doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik vond bij Rabobank ook nog deze info over de acceptatie van debit kaarten op betaalautomaten:

https://www.rabobank.nl/b...-en-visa-debit-accepteren

Blijkbaar gaat het accepteren in eerste instantie hetzelfde kosten als Maestro en V PAY nu:
De kosten zijn hetzelfde als bij de acceptatie van een Maestro of V PAY transactie, zodra wij Debit Mastercard en Visa Debit op jouw automaat hebben geactiveerd. Dus als een kaarthouder bij jou betaalt met een Debit Mastercard of Visa Debit, betaal je dezelfde kosten als bij een Maestro of V PAY transactie. Je hoeft hiervoor op dit moment geen actie te ondernemen, wij informeren je later dit jaar.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:35:
Ik vond bij Rabobank ook nog deze info over de acceptatie van debit kaarten op betaalautomaten:

https://www.rabobank.nl/b...-en-visa-debit-accepteren

Blijkbaar gaat het accepteren in eerste instantie hetzelfde kosten als Maestro en V PAY nu:

[...]
Goed nieuws! Dan ben ik helemaal voorstander van de harmonisatie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vinnienerd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:11:
Nog geen nieuws wat ING gaat doen?
Waarschijnlijk gaan ze allemaal over hoor, meastro word uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 06:56
Dacuuu schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:12:
[...]

Waarschijnlijk gaan ze allemaal over hoor, meastro word uitgefaseerd.
Alleen is er dus niks van nieuws te zien bij ING over Visa of Mastercard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnienerd
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:22:
Zijn de acceptatietarieven die banken hanteren voor Visa/MC Debit al bekend?
https://www.ingwb.com/en/...ed-out-in-the-netherlands
Price consequences
If you currently only accept Maestro and V-Pay debit cards:
In this case, the same rates will apply to transactions made with Debit Mastercards and Visa Debit cards issued in the EEA, as to transactions made with Maestro and V-Pay cards, at least until your contract renewal date with ING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:18
Vinnienerd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:28:
[...]

[...]https://www.ingwb.com/en/...ed-out-in-the-netherlands
Price consequences
If you currently only accept Maestro and V-Pay debit cards:
In this case, the same rates will apply to transactions made with Debit Mastercards and Visa Debit cards issued in the EEA, as to transactions made with Maestro and V-Pay cards, at least until your contract renewal date with ING.
5. Wat moet ik doen als ik geen creditcardbetalingen wil accepteren?

Hoewel het niet onmiddellijk nodig is om deze wijziging door te voeren, zullen tegen het einde van 2024 alle handelaren verplicht zijn om alle kaartproducten van Mastercard en Visa te accepteren, onder de Honor All Cards Rule, die stelt dat als een handelaar één type van dat merk accepteert, kaarten, moeten ze ze allemaal accepteren. Handelaren die debetkaarten van Visa en Mastercard accepteren, zijn ook verplicht om creditcards van Visa en Mastercard te accepteren.

Dit betekent dat als u als handelaar een Mastercard- of Visa-kaart accepteert, u alle Mastercard- of Visa-kaarten moet accepteren: debet-, krediet-, prepaid- en commerciële. De wetgeving staat u als handelaar echter toe om de acceptatie van creditcards die in de EER zijn uitgegeven en die vallen onder de Interchange Fee Regulation, artikel 10, te weigeren; als u dit wilt regelen, kunt u contact opnemen met uw terminalleverancier.

Das wel handig met creditcard maar debit is ook mooi voor wie met weinig inkomen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ultrafast op 27-04-2022 03:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ultrafast schreef op woensdag 27 april 2022 @ 03:19:
Dit betekent dat als u als handelaar een Mastercard- of Visa-kaart accepteert, u alle Mastercard- of Visa-kaarten moet accepteren: debet-, krediet-, prepaid- en commerciële. De wetgeving staat u als handelaar echter toe om de acceptatie van creditcards die in de EER zijn uitgegeven en die vallen onder de Interchange Fee Regulation, artikel 10, te weigeren; als u dit wilt regelen, kunt u contact opnemen met uw terminalleverancier.
Dus een Nederlander of Belg kan straks niet met CC betalen, maar een Amerikaan of Japanner wel? Wordt er niet duidelijker op zo 8)7

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:00
Lrrr schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:54:
[...]

Dus een Nederlander of Belg kan straks niet met CC betalen, maar een Amerikaan of Japanner wel? Wordt er niet duidelijker op zo 8)7
Het wordt er inderdaad niet duidelijker op, en het is merkwaardig dat MasterCard en VISA een eis stellen die blijkbaar tegen bestaande wetgeving in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
@Lrrr @Wally2002 Dit europa EER kaarten creditcard en zowel debit wordt uitgebracht in EER landen betekent moet verplicht geaccepteerd door EER banken dit kaart uitgeeft. Maar amerikaan of japanner kan gewoon gebruikt hoor. Dat wilt zeggen we kunnen gewoon in elke landen kaarten gebruiken...

Maar we vallen in EEA landen dat valt idd nog te zien of klopt ...

Het zou wel handig als mastercard eist een regel gewoon gehele europa dan wordt stuk duidelijker ...

Als ik nog keer lees dan zou dit : Als uw bank zorgt ING ervoor dat de software-upgrade op afstand wordt uitgevoerd. U wordt geïnformeerd zodra de upgrade is voltooid en vanaf dat moment accepteren uw terminals Debit Mastercards en Visa Debitcards die zijn uitgegeven in Nederland, evenals in de rest van de EER, inclusief Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Dus ik ga ervan uit Debit alleen laatste credit weet ik niet...

[ Voor 53% gewijzigd door Ultrafast op 27-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ultrafast schreef op woensdag 27 april 2022 @ 03:19:
onder de Honor All Cards Rule, die stelt dat als een handelaar één type van dat merk accepteert, kaarten, moeten ze ze allemaal accepteren.
Volgens mij zegt die regel dat als je 1 type accepteert, je dan alle kaarten van dat type moet accepteren. je mag dus niet zeggen enkel ING kaarten te accepteren en niet Rabobank kaarten. Maar je mag voor zover ik weet wel onderscheid maken tussen debit en credit. Er nu ook al partijen die dat doen en waarbij je dan verplicht een credit card moet hebben en debit cards niet worden geaccepteerd. Met name bij verhuurbedrijven of hotels komen zulke regels voor. Je hebt ook nog het type zakelijke credit card die ook niet altijd door iedereen wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
JeroenE schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:32:
[...]
Volgens mij zegt die regel dat als je 1 type accepteert, je dan alle kaarten van dat type moet accepteren. je mag dus niet zeggen enkel ING kaarten te accepteren en niet Rabobank kaarten. Maar je mag voor zover ik weet wel onderscheid maken tussen debit en credit. Er nu ook al partijen die dat doen en waarbij je dan verplicht een credit card moet hebben en debit cards niet worden geaccepteerd. Met name bij verhuurbedrijven of hotels komen zulke regels voor. Je hebt ook nog het type zakelijke credit card die ook niet altijd door iedereen wordt geaccepteerd.
Het gaat inderdaad om het kaartschema (MC of VISA) en niet om de kaartuitgevende instantie (bank, ICS).
ING geeft echter in hun FAQ/info aan dat het kaartschema eist dat als je MC (of VISA) accepteert, je alle kaarten met dat logo moet accepteren (dus zowel debit alsook credit).

Vanuit de informatie die de betaalvereniging geeft lijkt het echter over alleen debetkaarten te gaan.

Met andere woorden: kan de consument straks aan het logo op de deur zien of allen debit kaarten worden geaccepteerd, of ook creditcards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wally2002 Zonder die logo's te kennen is dat natuurlijk niet te beantwoorden. Wellicht dat er in het logo ook "debit" bij komt te staan.

Bij de betaalvereniging schrijven ze trouwens ook dat je met een debit kaart makkelijk een auto kan huren, maar daarvan hoor ik juist altijd de meeste problemen bij banken die wel een debit card uitgeven, maar geen credit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
prodesk schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:43:
Hoe zit het met IDEAL? De Nederlandse banken verdienen nu nog best veel geld met iDEAL en Tikkie achtige producten. Ik kan mij voorstellen dat zij hun best doen om het EPI initiatief te frustreren.
Ik heb geen idee waarom ideal nog bestaat in het sepa systeem bestaat er het sepa direct debit feitelijk ideal maar dan europees.

[ Voor 4% gewijzigd door Grert op 30-04-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik snap niet waarom we er niet voor kiezen om een europese standaard en netwerk op te zetten waar banken en kaartuitgevers op kunnen aansluiten. Een sepa deel 2.

Iedereen maakt dan gebruik van hetzelfde netwerk en standaard waardoor er geen verschil meer is in epi/visa/mastercard/AE.

Mastercard en visa kunnen blijven bestaan als leverancier voor de banken en voor de uitgifte van "onafhankelijke" credit cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:27:
Bij de betaalvereniging schrijven ze trouwens ook dat je met een debit kaart makkelijk een auto kan huren, maar daarvan hoor ik juist altijd de meeste problemen bij banken die wel een debit card uitgeven, maar geen credit card.
Het kan wel (ook met Maestro), ik heb dat 1x gehad bij een hotelreservering. Het reserveringsbedrag wordt dan in 1x van je banksaldo afgetrokken, en als de reservering weer wordt 'losgelaten' komt het geld weer beschikbaar op je rekening. Vandaar dat het 'gedoe' is, want terwijl het geld gereserveerd is kan je het dus niet zelf uitgeven, terwijl dat bij een creditcard wel kan (gaat alleen van je bestedingslimiet af, maar niet van je bankrekening).
Grert schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:26:
[...]

Ik heb geen idee waarom ideal nog bestaat in het sepa systeem bestaat er het sepa direct debit feitelijk ideal maar dan europees.
SEPA direct debit == automatische incasso, dat is heel wat anders.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
@Grert Daarvoor gebruikt je een debit mastercard voor kleinere aankopen. Wat iedereen niet prettig ff grote som banksaldo afgetrokken... bovendien is ook hoop gedoe met adminstratie vooral met auto huren en hotels ... Bestedinglimiet is (feit een gebakken lucht geld uitgeven) zonder over je zorgen maken een banksaldo...
Reden Ideal hebt geen eigen netwerk zoals Mastercard of Visa maar is aangesloten aan nederlands banken dit Currence betaling voor taak.

Wilt je ideal voor internationaal betaling dan gaat ook weer niet ... Ze kent niet het is lastig afwegen... Als voor vakantie hebt je geen zin in gedoe en doe maar me mastercard prima zo....

[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 01-05-2022 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik moest debit of credit selecteren net bij een betaling. wat houdt dit in? welke moet ik kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Farabi schreef op zondag 1 mei 2022 @ 01:41:
ik moest debit of credit selecteren net bij een betaling. wat houdt dit in? welke moet ik kiezen?
Maakt niet zoveel uit en hangt af van je kaart is je kaart achterkant of voorkant debit/credit te lezen dan moet je daarop keuze gaan maken.

Credit= voorschot dus bank betaalt vooraf voor jou en bij eind maandrekening betaalt je ff terug aan eigen bank.

Debit= Kaart is aangesloten aan jou bankrekening dus geld gaat meteen af.

Prepaid= Laadt je geld op een kaart en uitgeven dat is het. Let op Autoverhuurbedrijven en hotels meestal 95% geweigerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Farabi schreef op zondag 1 mei 2022 @ 01:41:
@Ultrafast geeft het al goed aan, maar uit nieuwsgierigheid, was dit in een winkel of online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Grert schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:31:
Ik snap niet waarom we er niet voor kiezen om een europese standaard en netwerk op te zetten waar banken en kaartuitgevers op kunnen aansluiten. Een sepa deel 2.

Iedereen maakt dan gebruik van hetzelfde netwerk en standaard waardoor er geen verschil meer is in epi/visa/mastercard/AE.
Je bedoelt zoiets als EPI? Daar zijn 'we' al wel mee bezig.

Maar de grote vraag bij zulke initiatieven is dan wie die 'we' dan zouden moeten zijn. Vanuit strategisch oogpunt is het uiteraard prettig als je niet afhankelijk bent van buitenlandse bedrijven. Maar tegelijk is het ook geen hoofdtaak van de EU om de concurrentie aan te gaan met commerciele bedrijven. En botst het juist ook tegen de uitgangspunten van de EU, waarbij in de praktijk het stimuleren van de vrije markt een belangrijk aspect is. De EU zal dus moeilijk zelf hier het initiatief toe nemen, maar er hoogstens de randvoorwaarden voor kunnen scheppen.

Dan zul je dus toch van de commerciële partijen afhankelijk zijn. En die moeten dit dan wel oppikken. Er zijn al een hoop grote banken mee bezig, maar tegelijk is er voor veel banken ook geen noodzaak om dit op te zetten. Dus er zit niet heel veel snelheid in. En bv een partij zoals Equens zal weinig zin hebben om met zijn huidige eigen infrastructuur te gaan concurreren.

Ik denk dat hier eerder een taak ligt voor een andere grotere niet-bancaire partij. Maar omdat het wel een forse investering en een fors risico met zich meebrengt, ligt het voor de hand dat het wel een grote partij moet zijn én een europese partij én een consument-gerichte partij die ook een groot belang heeft bij goedkoper betalingsverkeer of betalingsverkeer meer in eigen hand (want: veel betalingen). Dan kom je toch uit op een partij in de richting van Bol.com, Coolblue, of thuisbezorgd of bijvoorbeeld een Ahold. Maar dat zijn tegelijk partijen die ofwel hun tijd en geld al nodig hebben voor de eigen groei, ofwel niet heel veel te maken hebben met internationale betalingen.

Het zal voorlopig dus nog niet zo'n vaart lopen met een Europees betalingssysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Lrrr schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:46:
Het kan wel (ook met Maestro),
Oh, natuurlijk kan het wel. Je kan ook best eerst een betaling doen en aan het einde van de periode het restant terug gestort krijgen.

Maar bij een credit card heeft een bedrijf meer zekerheid. Als de uiteindelijke rekening toch net iets hoger (denk aan schade of een meer roomservice in een hotel) is kan je dat blijkbaar alsnog aanpassen (zelfs al gaat dit dan door de limiet heen), terwijl je met een debit transactie afhankelijk blijft van het saldo van de klant.

Het gaat mij er omdat de betaalvereniging schrijft dat je met de nieuwe betaalkaarten makkelijk een auto kan huren terwijl er genoeg verhuurbedrijven zijn die een credit card eisen en geen auto meegeven als je met een debit card aan komt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:36
JeroenE schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:54:
[...]Het gaat mij er omdat de betaalvereniging schrijft dat je met de nieuwe betaalkaarten makkelijk een auto kan huren terwijl er genoeg verhuurbedrijven zijn die een credit card eisen en geen auto meegeven als je met een debit card aan komt zetten.
Precies! Een auto reserveren (=huren) zal best lukken, maar een auto ophalen (=ook huren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 06:02:
[...]

@Ultrafast geeft het al goed aan, maar uit nieuwsgierigheid, was dit in een winkel of online?
vliegtickets. dus online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:37
Ik hoop dat andere banken ook snel met meer informatie komen over hun nieuwe pinpassen. Ik ben erg benieuwd of dat een mastercard of een visa gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
balken07 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:33:
Ik hoop dat andere banken ook snel met meer informatie komen over hun nieuwe pinpassen. Ik ben erg benieuwd of dat een mastercard of een visa gaat worden :)
Lijkt me dat de Maestro kaarten vervangen van worden door master card en dat V-pay vervangen gaat worden door Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Ik ben vooral benieuwd of de banken de passen gaan vervangen voordat ze zijn verlopen. Mijn pas verloopt ruim na 1 juli 2023. De Rabobank site geeft aan meer informatie te verschaffen in de tweede helft van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
LongBowNL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:17:
Ik ben vooral benieuwd of de banken de passen gaan vervangen voordat ze zijn verlopen. Mijn pas verloopt ruim na 1 juli 2023. De Rabobank site geeft aan meer informatie te verschaffen in de tweede helft van 2022.
Ik heb gisteren een nieuwe rabo betaalpas binnen gekregen, Maestro. Ben benieuwd wanneer ik weer een nieuwe pas krijg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Zelf ben ik ook benieuwd waar je nu al kan debit mastercard en ik hoor een verhaal nu al meeste kan betalen met debit mastercard maar in terugkijk zie ik weinig uitzonderig een food-winkels + tankstation ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:50
Ultrafast schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:28:
Zelf ben ik ook benieuwd waar je nu al kan debit mastercard en ik hoor een verhaal nu al meeste kan betalen met debit mastercard maar in terugkijk zie ik weinig uitzonderig een food-winkels + tankstation ?
“Ultrafast” typen levert niet altijd leesbare zinnen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 05:23:
[...]

Lijkt me dat de Maestro kaarten vervangen van worden door master card en dat V-pay vervangen gaat worden door Visa.
Kan, maar hoeft niet perse. Rabobank heeft Maestro passen en heeft voor Visa gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Dacuuu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb gisteren een nieuwe rabo betaalpas binnen gekregen, Maestro. Ben benieuwd wanneer ik weer een nieuwe pas krijg. :+
Haha ik zou gewoon na de introductie aangeven dat de pas 'defect' is. Krijg je een nieuwe 🙃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

balken07 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Haha ik zou gewoon na de introductie aangeven dat de pas 'defect' is. Krijg je een nieuwe 🙃
“Krijg”… Dat is door de meeste banken inmiddels aangepast naar “Betaal”. Je denkt toch niet dat je ieder jaar steeds meer betaalt en dan dezelfde service houdt?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
balken07 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Heb geen nieuwe pas nodig dan. Ik betaal zoveel mogelijk met mijn crypto cashback kaart. Zodra je overal in nl met mastercard/viss kan betalen heb ik de rabobank nog minder nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
JeroenE schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:54:
[...]
Maar bij een credit card heeft een bedrijf meer zekerheid. Als de uiteindelijke rekening toch net iets hoger (denk aan schade of een meer roomservice in een hotel) is kan je dat blijkbaar alsnog aanpassen (zelfs al gaat dit dan door de limiet heen), terwijl je met een debit transactie afhankelijk blijft van het saldo van de klant.
Nee, de Merchant / verkoper doet een pre-authorisation op jouw kaart. Daar mee kan hij saldo reserveren. Bij CC's waar je het actuele saldo kan opvragen zal je ook zien dat het saldo gedaald is. Binnen die pre-auth die er 7 dagen op kan staan kan inderdaad een bedrag worden aangepast maar nooit hoger dan de pre-auth.

Voorbeeld:

CC met 1000 euro limiet. Je boekt een hotel voor 500 euro. Hotel doet een pre-auth voor 750 euro om wat extra kosten te dekken en eventuele roomservice. Actuele saldo/limiet is nu 250 euro op je CC. Na je hotel bezoek ga je betalen. Rekening blijkt 600 euro te zijn, betaal je met je CC. Merchant doet een "capture" van 600 euro met de authorisatie code. pre-auth van 750 euro vervalt. Actuele saldo/limiet is 400 euro.

Stel je was niet op komen dagen dan had het hotel sowieso de 500 euro kunnen incasseren binnen de pre-auth

Pre-auth van meer dan 1000 euro (limiet van de kaart) of meer dan het bedrag van de pre-auth is niet mogelijk

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 10-05-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
GrooV schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:17:
[...]

Nee, de Merchant / verkoper doet een pre-authorisation op jouw kaart. Daar mee kan hij saldo reserveren. Bij CC's waar je het actuele saldo kan opvragen zal je ook zien dat het saldo gedaald is. Binnen die pre-auth die er 7 dagen op kan staan kan inderdaad een bedrag worden aangepast maar nooit hoger dan de pre-auth.

...

Pre-auth van meer dan 1000 euro (limiet van de kaart) of meer dan het bedrag van de pre-auth is niet mogelijk
Hotels kunnen wel degelijk meer capturen dan de initiele auth (als het limiet het toelaat), zoek maar op merchant initiated transaction :) Maar het mag denk ik alleen op credit, niet debit.

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnienerd op 10-05-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Vinnienerd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Hotels kunnen wel degelijk meer capturen dan de initiele auth (als het limiet het toelaat), zoek maar op merchant initiated transaction :) Maar het mag denk ik alleen op credit, niet debit.
Dat is geen pre-auth maar een stored credential. Dat is wat Netflix, spotify, Apple en de rest iedere maand doet. En dat kan gewoon op een debitcard, ik gebruik mijn Revolut debitcards daar voor. Een hotel kan dit normaal gesproken niet omdat je daar geen terugkerende dienst of overeenkomst mee hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Laatst online: 12-09 09:24
[...]

Voorbeeld:

CC met 1000 euro limiet. Je boekt een hotel voor 500 euro. Hotel doet een pre-auth voor 750 euro om wat extra kosten te dekken en eventuele roomservice. Actuele saldo/limiet is nu 250 euro op je CC. Na je hotel bezoek ga je betalen. Rekening blijkt 600 euro te zijn, betaal je met je CC. Merchant doet een "capture" van 600 euro met de authorisatie code. pre-auth van 750 euro vervalt. Actuele saldo/limiet is 400 euro.

Stel je was niet op komen dagen dan had het hotel sowieso de 500 euro kunnen incasseren binnen de pre-auth

Praktijk is dat er een reservering op de kaart komt bij inchecken. Bij uitchecken en betalen wordt het bedrag als nieuwe transactie afgeschreven en de reservering blijft ook nog een paar dagen staan.
Een hotelrekening van €600 met een kaart met €1000 kan dan vermoedelijk problematisch zijn als de reservering nog blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nee, de Merchant / verkoper doet een pre-authorisation op jouw kaart.
Het aantal dagen dat een reservering geldig is hangt ook af van de MCC van de "winkel". Bij normale winkels zal een reservering meestal kort zijn, maar bijvoorbeeld een hotel is daar een uitzondering op. Daar kan je reservering wel 30 dagen vast staan (en dus niet maar 5 zoals bij de meeste normale winkels). Dat is omdat mensen regelmatig langer in een hotel zitten en ze anders op (ik noem maar wat) dag 10 kunnen vertrekken en dan heeft het hotel zijn geld nog steeds niet.

Wellicht lieg in ik commissie, maar hier legt ene Oscar uit dat het hem meerdere malen is overkomen dat een autoverhuurbedrijf geld van zijn CC heeft afgeschreven en daarbij de limiet werd overschreden.

Maar je hebt wel gelijk dat dit niet de oorspronkelijke transactie was. Het ging om verkeersboetebedragen die pas later binnenkwamen en dat was dan een nieuwe transactie, als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Vandaag was ik bij ijssalon met een revolut debit visa afgerekend.

Dus er wordt steeds meer een debit kaarten geaccepteerd in deze jaar.

Alleen creditcard moet ik nog testen maar als goed is deze eind jaar verplicht voor ondernemers accepteren een creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ultrafast Waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Pas bij eind 2024 dus

Als goed is dat duidelijk onder de Honor All Cards 1 type mastercard of visa netwerk...

Hier verwijs ik naar dit bron https://www.ingwb.com/en/...ed-out-in-the-netherlands

5. Wat moet ik doen als ik geen creditcardbetalingen wil accepteren?

Hoewel het niet onmiddellijk nodig is om deze wijziging door te voeren, zullen tegen het einde van 2024 alle handelaren verplicht zijn om alle kaartproducten van Mastercard en Visa te accepteren, onder de Honor All Cards Rule, die stelt dat als een handelaar één type van dat merk accepteert, kaarten, moeten ze ze allemaal accepteren. Handelaren die debetkaarten van Visa en Mastercard accepteren, zijn ook verplicht om creditcards van Visa en Mastercard te accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ultrafast Ik kom dan op een Engelstalige pagina uit, waar deze tekst staat: "However, legislation does allow you, as a merchant, to refuse acceptance of credit cards issued in the EEA that are in scope of the Interchange Fee Regulation, article 10; if you wish to arrange this, you can reach out to your terminal supplier."

Deze Interchange Fee regulation kan je hier vinden: https://eur-lex.europa.eu...15R0751&qid=1652678383615

In artikel 10 staat dat betaalkaartschema's en betalingsdienstaanbieders helemaal geen verplichting mogen opleggen om alle kaarten te accepteren.

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg storend dat de ING roept dat je dit verplicht ben, terwijl de Europese wetgeving dit dus expliciet verbied.
Artikel 10

Verplichting alle kaarten te honoreren

1. Betaalkaartschema's en betalingsdienstaanbieders passen geen regels toe waarbij begunstigden die een door een uitgever uitgegeven op kaarten gebaseerd betaalinstrument accepteren, ertoe worden verplicht eveneens andere, in het kader van hetzelfde betaalkaartschema uitgegeven op kaarten gebaseerde betaalinstrumenten te accepteren.

2. Lid 1 is niet van toepassing op op consumentenkaarten gebaseerde betaalinstrumenten van hetzelfde merk en dezelfde categorie van vooraf betaalde kaart, debetkaart of kredietkaart waarvoor overeenkomstig hoofdstuk II van deze verordening afwikkelingsvergoedingen gelden.

3. Lid 1 doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor betaalkaartschema's en betalingsdienstaanbieders te bepalen dat een kaart niet mag worden geweigerd op basis van de identiteit van de uitgever of van de kaarthouder.

4. De begunstigden die besluiten niet alle kaarten of andere betaalinstrumenten van een betaalkaartschema te accepteren, brengen de consument daarvan op duidelijke en ondubbelzinnige wijze op de hoogte op hetzelfde ogenblik dat zij de consument over de acceptatie van andere kaarten en betaalinstrumenten van het betaalkaartschema informeren. Deze informatie wordt duidelijk zichtbaar aan de ingang van de winkel en aan de kassa aangegeven.

Bij verkoop op afstand wordt deze informatie op de website van de begunstigde of andere toepasselijke elektronische of mobiele media aangegeven. De informatie wordt aan de betaler verstrekt ruimschoots voordat hij een koopovereenkomst met de begunstigde sluit.

5. De uitgevers zorgen ervoor dat elektronische identificatie van hun betaalinstrumenten mogelijk is en dat, bij de uitgifte van nieuwe op kaarten gebaseerde betaalinstrumenten, eveneens identificatie op zicht mogelijk is, zodat de begunstigden en de betalers in staat zijn op ondubbelzinnige wijze de door de betaler gekozen merken en categorieën van vooraf betaalde kaarten, debetkaarten, kredietkaarten of commerciële kaarten te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:22:

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg storend dat de ING roept dat je dit verplicht ben, terwijl de Europese wetgeving dit dus expliciet verbied.
ING zegt volgens de tekst dat het pas eind 2024 verplicht zou zijn. Of de EU wetgeving tegen die tijd aangepast is/wordt is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wally2002 Voor zover ik weet staat er niets op de planning om dit te veranderen? Waarom zou "Europa" dat doen terwijl het net een paar jaar geleden zo is afgesproken? Het is leuk dat wij nu overstappen op Mastercard of Visa, maar deze situatie bestaat in andere landen natuurlijk al jaren.

Ik kan zo snel de Nederlandse tekst niet vinden, maar als je kijkt op een andere plek op de ing.nl site staat daar ook alleen dat binnenkort debitkaarten geaccepteerd gaan worden.
Kies dan voor Accepteren betaalpassen. ING verwerkt dan de pinbetalingen van de (buitenlandse) klanten die bij je betalen met hun Maestro of V PAY betaalpas.
Binnenkort kunnen ook klanten bij je betalen met hun Debit Mastercard en VISA Debit betaalpas.
Om pintransacties te kunnen ontvangen op je betaalautomaat betaal je per maand een vast bedrag voor de aansluiting van de betaalautomaat. En je betaalt een prijs per pintransactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:41:
@Wally2002 Voor zover ik weet staat er niets op de planning om dit te veranderen? Waarom zou "Europa" dat doen terwijl het net een paar jaar geleden zo is afgesproken? Het is leuk dat wij nu overstappen op Mastercard of Visa, maar deze situatie bestaat in andere landen natuurlijk al jaren.
Dat lijkt me ook niet logisch, ik heb daar verder niet naar gekeken. Ik stel ook dat het mij niet duidelijk is of dat gaat gebeuren.

Voor nu is het denk ik afwachten op de ontwikkelingen. Dat er iets moet gebeuren was al jaren terug duidelijk, in een land waar al jaren steeds meer transacties met pas gedaan worden moet je met je buitenlandse pas op veel plekken nog steeds uitwijken naar cash.

In het buitenland (EU) heb ik de afgelopen jaren overigens ervaren dat waar ze een MC logo op de deur hebben er zonder problemen met een kredietkaart betaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:09:
Dat lijkt me ook niet logisch, ik heb daar verder niet naar gekeken. Ik stel ook dat het mij niet duidelijk is of dat gaat gebeuren.
Die pagina van de ING hint er ook niet op dat er wel iets gaat veranderen. Ik vind het gek dat een bank in 1 paragraaf heel stellig schrijft dat het verplicht is en vervolgens uitlegt dat je om een soort uitzondering kan vragen vanwege wetgeving. Ik zou dat bijna misleiding noemen aangezien de wetgeving expliciet stelt dat die verplichting niet mag. Je hoeft dus ook helemaal niet om een uitzondering te vragen, de bank mag dit gewoon niet verplichten!
In het buitenland (EU) heb ik de afgelopen jaren overigens ervaren dat waar ze een MC logo op de deur hebben er zonder problemen met een kredietkaart betaald kan worden.
Ik denk dat dit in Nederland nu ook zo is. Als je met een MC debit card kan betalen kan je ook wel met eem MC credit card betalen.

Het is alleen de vraag of dat zo blijft. Dat ligt natuurlijk ook aan de kosten, die mogen bij een credit card hoger zijn. Wil je dat dus al winkelier accepteren? De meeste klanten zullen natuurlijk een debit card krijgen. Als de verwerkers hier de kosten gelijk houden zal het vast gebeuren, maar als de kosten hoger worden is het een ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nou ja dit is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid voor Visa en MC om Nederland aan de creditkaart te krijgen. CC biedt nu eenmaal wat "gratis" extra's zoals verzekeringen enzo. Deze extra's worden natuurlijk bekostigd door de hogere fee die de merchant betaalt aan de banken. Als iedereen aan de CC gaat (want gratis extra's), dan worden de winkeliers dus met hogere kosten opgezadeld, doordat veel meer mensen ineens met CC willen en gaan betalen. Dat betekent dus gewoon dat ze dit in de prijzen in moeten gaan bouwen, dus inflatie voor iedereen. Om de kas van de banken te spekken. Dit legale "scheme" werkt echt ontzettend goed in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
@Wally2002 @JeroenE Maar verordening is maar ook 29 april en 2015 oud ... ik snap jullie wel.

Alleen 8 jaar is erg oud en ontwikkeling is veel sneller dan gedacht ... Vroeger was ook niet veel fintech bestonden en ze komt nu met debit kaarten vandaar.

Maar goed we gaan inderdaad afwachten....

Persoonlijk denk ik ook juist goed als straks 1 regels duidelijk dan ga ik niet elke bij deur kijken naar logo zoeken.

Je gaf al aan in buitenland zonder probleem kan betalen met creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HarmoniousVibe @Ultrafast Tot nu toe is het zo dat je in Nederland als consument ook moet betalen voor een credit card. Als dat zo blijft verwacht ik niet dat er veel Nederlanders ineens met een CC gaan betalen. Ik verwacht dat eerlijk gezegd wel, anders hadden banken iedereen wel een CC als vervanging kunnen geven ipv een DC.

Die extra verzekeringen zijn trouwens per uitgever anders. Vaak moet je voor interessantere verzekeringen ook een duurdere CC nemen.

Ik kom tegenwoordig niet meer zo vaak in het buitenland, maar het ligt heel erg aan het land. In Duitsland zijn er bedrijven genoeg waar je alleen met cash kan betalen.

Vroeger moest je in Nederland ook kijken of je wel kon pinnen; tegenwoordig is het juist "apart" als dat niet kan. Zelfs bij de veel marktkramen kan dat tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
@JeroenE Vroeger moest je in Nederland ook kijken of je wel kon pinnen; tegenwoordig is het juist "apart" als dat niet kan. Zelfs bij de veel marktkramen kan dat tegenwoordig.
Voor grapje net kon ik deze week met ideal betalen naar belgie boete via post QR-code moest betalen. Ik dacht ben ik ff snel boete afkomen met ideal voldoe .... Na paar dagen besloot ik maar zelf met tolk bellen naar belgie politie klantservice.

Wat blijkt dat ideal is zelf afgekeurd moet handmatig invalid reason ingevoerd en dat duurt 6 weken voordat ik kan geld terugkrijgen van ideal en meteen heb ik vewerkt met creditcard op website https://justonweb.be/fines/ en betaling is ook meteen in verwerking.

Laat maar zien dat we wel afhankelijk debit/credit zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:16
Ultrafast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Voor grapje net kon ik deze week met ideal betalen naar belgie boete via post QR-code moest betalen. Ik dacht ben ik ff snel boete afkomen met ideal voldoe .... Na paar dagen besloot ik maar zelf met tolk bellen naar belgie politie klantservice.

Wat blijkt dat ideal is zelf afgekeurd moet handmatig invalid reason ingevoerd en dat duurt 6 weken voordat ik kan geld terugkrijgen van ideal en meteen heb ik vewerkt met creditcard op website https://justonweb.be/fines/ en betaling is ook meteen in verwerking.

Laat maar zien dat we wel afhankelijk debit/credit zijn 8)7
Ik weet niet of ik het goed begrijp maar het is (achteraf) logisch dat je in België niet met iDeal kan betalen. Dat is tenslotte een Nederlands standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
FreeShooter schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet of ik het goed begrijp maar het is (achteraf) logisch dat je in België niet met iDeal kan betalen. Dat is tenslotte een Nederlands standaard.
Er stond zelf op brief met QR-code ... daarna word ik verwijst naar pagina welke je kan afrekent bancontact of ideal ... misschien had ik moet bancontact had gekozen ik heb ook zelf een belgie bank maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ultrafast Ik vind je verhaal een beetje warrig.

Ik begrijp dit: je hebt betaald met iDeal. Je ging spontaan na een paar dagen bellen en toen zei men dat de betaling was geweigerd. Je hebt nu opnieuw betaald met een credit card.

Wat ik dan niet begrijp: a) waarom ging je na een paar dagen bellen en b) waarom accepteren ze eerst een betaling via iDeal maar keuren dat dan later alsnog af

Al heeft dit denk ik op zich weinig met de uitfasering van Maestro te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:57:
@Ultrafast Ik vind je verhaal een beetje warrig.

Ik begrijp dit: je hebt betaald met iDeal. Je ging spontaan na een paar dagen bellen en toen zei men dat de betaling was geweigerd. Je hebt nu opnieuw betaald met een credit card.

Wat ik dan niet begrijp: a) waarom ging je na een paar dagen bellen en b) waarom accepteren ze eerst een betaling via iDeal maar keuren dat dan later alsnog af

Al heeft dit denk ik op zich weinig met de uitfasering van Maestro te maken ;)
Correct wat je klopt zei maar ik vertrouw niet ... nadat paar dagen website is niet betaling verwerkt vandaar. Ik denk reden ideal dat met omschrijving met automatisch spatie wat niet overeen ipv niet spatie zou mogen.

Maar goed dit is erg off-topic nu maar terug naar ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FreeShooter schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:45:
Dat is onzin. iDeal kan ook prima buiten Nederland geïmplementeerd worden. Zo kun je bijvoorbeeld bij Steam ook met iDeal betalen.

Je kunt wel alleen met iDeal betalen als je een rekening hebt bij een Nederlandse bank, maar elke ontvanger waar ook ter wereld kan iDeal als betalingsmogelijkheid aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@JeroenE in toevoeging op jouw bericht is mij ook altijd geleerd dat cash het enige wettige betaalmiddel is en je dat moet accepteren tenzij je heel duidelijk vooraf aangeeft dat je geen cash accepteert.

Geen van de kaarten hoef je te accepteren en hoef je ook niet aan te geven.

Als ondernemer ben je natuurlijk in de meeste gevallen vrij kansloos bezig als je geen digitale betalingen ondersteunt en schiet je vooral jezelf in de voet.

In mijn ervaring is het vooral
Visa debet wordt op heel veel plekken niet ondersteund. Dit komt naar voren als familie uit het VK over is waar ze allemaal VISA debetkaarten hebben en bijna overal betaalproblemen ervaren, Zeker in de supermarkten.
En AMEX wordt nog steeds slecht geaccepteerd (dat is ook relatief duur voor de verkopende partij.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Herko_ter_Horst schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Dat is onzin. iDeal kan ook prima buiten Nederland geïmplementeerd worden. Zo kun je bijvoorbeeld bij Steam ook met iDeal betalen.

Je kunt wel alleen met iDeal betalen als je een rekening hebt bij een Nederlandse bank, maar elke ontvanger waar ook ter wereld kan iDeal als betalingsmogelijkheid aanbieden.
je hoeft geen NL bankrekening te hebben, Revolut ondersteund iDeal en is geen NL bank.

Voor buitenlandse webshops e.d. kan het inderdaad interessant zijn om iDeal te ondersteunen als men zich op de NL markt richt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wally2002 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:53:
[...]

je hoeft geen NL bankrekening te hebben, Revolut ondersteund iDeal en is geen NL bank.

Voor buitenlandse webshops e.d. kan het inderdaad interessant zijn om iDeal te ondersteunen als men zich op de NL markt richt.
Alleen met het overgaan op Mastercard en Visa debit is het maar de vraag hoe aantrekkelijk het is om iDeal te implementeren en aan te bieden als ook 'wij' gebruik kunnen maken van het betaalgemak van Mastercard en Visa.

iDeal blijft voordelen hebben door de bekendheid maar zal wel terrein verliezen verwacht ik. En mochten de nieuwe debit kaarten ook met de basis verzekeringen komen (geen levering geld terug bijv) dan zie ik men toch meer inzetten op de debit cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:03:
iDeal blijft voordelen hebben door de bekendheid maar zal wel terrein verliezen verwacht ik. En mochten de nieuwe debit kaarten ook met de basis verzekeringen komen (geen levering geld terug bijv) dan zie ik men toch meer inzetten op de debit cards
Dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De kosten van de kaarten/bankrekeningen zouden een stuk omhoog moeten om dat soort extra’s te bekostigen. De kans dat banken de ‘normale’ bankpas die functies gaan geven, acht ik nihil. Ik ken ook geen bestaande debit card die dergelijke faciliteiten heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-05-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:15:
Visa debet wordt op heel veel plekken niet ondersteund. Dit komt naar voren als familie uit het VK over is waar ze allemaal VISA debetkaarten hebben en bijna overal betaalproblemen ervaren, Zeker in de supermarkten.
Ja, dat zal dan opgelost gaan worden. Je kan nu vaak (altijd?) wel terecht bij supermarkten als Aldi en Lidl. Die accepteren het wel. Jumbo schijnt ook op steeds meer plekken te doen, maar de AH accepteert die maar mondjesmaat.
En AMEX wordt nog steeds slecht geaccepteerd (dat is ook relatief duur voor de verkopende partij.)
Ik denk dat dit wel zal blijven, dat is een systeem wat geen enkele Nederlandse bank gaat uitgeven aan de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:43:
[...]

Dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De kosten van de kaarten/bankrekeningen zouden een stuk omhoog moeten om dat soort extra’s te bekostigen. De kans dat banken de ‘normale’ bankpas die functies gaan geven, acht ik nihil. Ik ken ook geen bestaande debit card die dergelijke faciliteiten heeft.
Voor dat soort functies moet je niet bij de ouderwetse banken zijn maar juist bij de fintechs. Denk aan Revolut of N26. Niet het gratis plan maar 1 of 2 stapjes omhoog met het pakket heb je verzekeringen en andere voordelen, uiteraard wel tegen betaling.
Dat is al jaren beschikbaar icm debit kaart.

Voor de discussie hier zijn die uitgebreide pakketten misschien wat minder relevant, maar net als bij creditcards heb je in ieder geval de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
JeroenE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:25:

[...]
Ik denk dat dit wel zal blijven, dat is een systeem wat geen enkele Nederlandse bank gaat uitgeven aan de klanten.
Dat weet ik wel zeker: Amex is zowel het betaalkaartschema alsook de uitgevende bank.
Vandaar dat ze in de verordening niet vallen onder de regel dat er voor de consument geen kosten voor creditcardbetaling gerekend mag worden: banken/kaartuitgevers concurreren onderling met hun MC en Visa gelabelde kredietkaarten, daar is een gelijk speelveld van belang. Amex heeft verder geen monopolie dus is dat vooralsnog geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:22:
@Ultrafast Ik kom dan op een Engelstalige pagina uit, waar deze tekst staat: "However, legislation does allow you, as a merchant, to refuse acceptance of credit cards issued in the EEA that are in scope of the Interchange Fee Regulation, article 10; if you wish to arrange this, you can reach out to your terminal supplier."

Deze Interchange Fee regulation kan je hier vinden: https://eur-lex.europa.eu...15R0751&qid=1652678383615

In artikel 10 staat dat betaalkaartschema's en betalingsdienstaanbieders helemaal geen verplichting mogen opleggen om alle kaarten te accepteren.

Wilde exact dezelfde regulation posten. En omdat EU > Mastercard en Visa, hebben Mastercard en Visa hier ook gewoon aan te conformeren.
Ultrafast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:26:
@Wally2002 @JeroenE Maar verordening is maar ook 29 april en 2015 oud ... ik snap jullie wel.

Alleen 8 jaar is erg oud en ontwikkeling is veel sneller dan gedacht ... Vroeger was ook niet veel fintech bestonden en ze komt nu met debit kaarten vandaar.
Wat heeft een recht van een merchant om hoge verwerkingskosten te vermijden met creditkaarten te maken met de technische ontwikkeling? Die 2 staan los van elkaar.
Als je een winkel bent met lage marges, dan zit je er niet op te wachten 3% van een verkoop aan betaalkosten te hebben ipv 5 of 6 cent. Als Mastercard en Visa per se full acceptance van hun kaarten willen, moeten ze de prijzen maar gelijktrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:31:
Voor dat soort functies moet je niet bij de ouderwetse banken zijn maar juist bij de fintechs. Denk aan Revolut of N26. Niet het gratis plan maar 1 of 2 stapjes omhoog met het pakket heb je verzekeringen en andere voordelen, uiteraard wel tegen betaling.
Dat is al jaren beschikbaar icm debit kaart.
Tegen betaling kan natuurlijk alles. Mijn punt was meer dat bij de transitie vanaf Maestro, men niet ineens dit soort faciliteiten gaat toevoegen aan de vervangende (debit) kaarten en zeker niet tegen vergelijkbare tarieven als die voor de huidige betaalrekeningen/-pakketten gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:19:
Nou ja dit is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid voor Visa en MC om Nederland aan de creditkaart te krijgen. CC biedt nu eenmaal wat "gratis" extra's zoals verzekeringen enzo. Deze extra's worden natuurlijk bekostigd door de hogere fee die de merchant betaalt aan de banken.
Dat wordt volgens mij zeker niet alleen uit de merchant fees bekostigd. Volgens mij kosten alle "echte" credit cards in Nederland/gericht op de Nederlandse markt (dus niet debit of pre-paid), de gebruiker ook een maandelijks of jaarlijks bedrag (al dan niet in de vorm van een duurder betaalpakket/abonnement) en zijn die extra's dus zeker niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Tegen betaling kan natuurlijk alles. Mijn punt was meer dat bij de transitie vanaf Maestro, men niet ineens dit soort faciliteiten gaat toevoegen aan de vervangende (debit) kaarten en zeker niet tegen vergelijkbare tarieven als die voor de huidige betaalrekeningen/-pakketten gelden.
Wat dat betreft eens, voor veel klanten zal een basis betaalkaart (debit) voldoende zijn, tegen zo laag mogelijke kosten. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat er wel degelijk banken zijn die debitkaarten met dat soort diensten aanbieden, en al gedurende enkele jaren. Naast de prijs is dat hetgeen waar men zich in kan onderscheiden.

Of dat nu een goede ontwikkeling is laat ik maar even in het midden, dat gaat meer naar de discussie over het betaalverkeer als nutsvoorziening, dat is hier al eerder aan de orde gekomen en gaat wellicht richting off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Zelfs de gratis kaarten van Revolut en N26 (en vele andere fintechs) bieden de mogelijkheid om een chargeback aan te vragen. Daar heb ik al meerdere keren succesvol gebruik van gemaakt. Visa en Mastercard hebben daar ook gewoon een beleid voor, ook voor hun debitcards. Wel verschilt het per bank hoe dat precies wordt ingevuld. Bij bunq is het bijvoorbeeld enorm omslachtig, bij anderen weer wat makkelijker. Bij betaalde kaarten krijg je uiteraard vaak nog extra verzekeringen.

Ik vermoed inderdaad wel dat de Nederlandse banken aan de zeer strenge kant gaan zitten met hun debitcards. Als ze dergelijke functionaliteit überhaupt al mogelijk gaan maken.

[ Voor 16% gewijzigd door TexMex op 17-05-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Waarom zou je als bank gratis dingen gaan toevoegen? Voor Hans en Ingrid is het belangrijk dat hun "pinpas" het gewoon doet bij de lidl. Of dat nou pin, maestro, visa, mastercard, vcash is maakt ze niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:55:
Waarom zou je als bank gratis dingen gaan toevoegen? Voor Hans en Ingrid is het belangrijk dat hun "pinpas" het gewoon doet bij de lidl. Of dat nou pin, maestro, visa, mastercard, vcash is maakt ze niks uit.
Vaak zit het deels gewoon ingebakken in de voorwaarden die Visa en Mastercard voor hun debitcards opstellen. Maar de Nederlandse banken zijn misschien machtig genoeg om hierop een uitzondering te bedingen.

Zie bijvoorbeeld:
- Visa > I paid with a debit or pre-paid card
- Visa FAQ
- Mastercard FAQ > Transaction Dispute

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 17-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:41
[...]

Valt mee. Ik heb op mijn SNS rekening nu al een verzekering. Is niet helemaal vergelijkbaar want ik kan er natuurlijk niet online mee betalen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Idd maar voor Hans en Ingrid wilt ook graag op vakantie met pinpas.
Dit is kansloos als ze wilt op vakantie naar Kaapstad afrika met pinpas ?

Daarvoor is beter wereldwijd geschikt met debit visa of mastercard.

Dus allebei binnen en buitenland voordeel pinnen plus mogelijkheid chargeback mits een bank regels toelaat.

Debit blijft toch 5-6 cent kosten voor handelaar... Nee wat betreft mag van mij meastro weg.

Voor creditcard is anders verhaal belangrijk is straks of gelijk kosten moet trekken. Ik acht mogelijk groot kans maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TexMex schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:05:
Vaak zit het deels gewoon ingebakken in de voorwaarden die Visa en Mastercard voor hun debitcards opstellen.
Bij de linkjes die je geeft kom je bij Visa uiteindelijk uit bij regelgeving in de UK. Die regels uit de UK gelden niet voor Nederlandse betaalkaarten.

Bij MasterCard zijn ze nog simpeler, die verwijzen naar de kaartuitgever omdat weet wat er van toepassing is op jouw betaalkaart en zeggen en passant er even bij dat je nergens recht op hebt:
Chargebacks are not a legal right, but if you have paid on a Mastercard debit or credit card, you should address a chargeback claim to the bank that issued your card, and they can then put in a request to the retailer’s bank.
Ze vermelden dan ook wel netjes dat wanneer je iets hebt gekocht met een credit card voor een bedrag tussen de 100 en 30k pond je wel dmv Section 75 extra bescherming geniet.

Voor zover ik weet is er helemaal geen Visa of MC regel die stelt dat je gegarandeerd je geldt terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Voor zover ik weet is er helemaal geen Visa of MC regel die stelt dat je gegarandeerd je geldt terug krijgt.
Dat heeft ook niemand gesteld. Ik geef alleen wat voorbeelden waaruit blijkt dat het de normaalste zaak van de wereld is dat debitcards een chargeback-optie hebben. Niet alleen in het VK, ook in Duitsland en vele andere landen. In Nederland doet die mogelijkheid bij velen blijkbaar nog steeds de wenkbrauwen fronsen, maar het is echt weinig bijzonders in de wereld van debitcards.

De Nederlandse banken zullen er vast weer alles aan gaan doen om hier niet in mee te gaan, wat dus weer in het nadeel is van de consument. Voor mij reden genoeg om het gewoon bij debitcards van fintechs te houden die deze doodnormale optie wél aanbieden en waar ik al vaker met succes gebruik van gemaakt heb.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 17-05-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@TexMex Je hebt altijd de optie om je geld terug te vragen, dat kan je nu ook al doen. Maar als er geen garantie is dat je dat geld ook terug krijgt schiet je daar niets mee op, lijkt mij. Dat is waar ik op doel. Alles wat je aanwijst staat alleen maar dat je iets kan vragen, maar verder heb je dus (bij een debit card) nergens recht op.

Hoe is dat anders dan nu? Ik zie hier echt geen voordeel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Hann1BaL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:15:
@JeroenE in toevoeging op jouw bericht is mij ook altijd geleerd dat cash het enige wettige betaalmiddel is en je dat moet accepteren tenzij je heel duidelijk vooraf aangeeft dat je geen cash accepteert.

Geen van de kaarten hoef je te accepteren en hoef je ook niet aan te geven.

Als ondernemer ben je natuurlijk in de meeste gevallen vrij kansloos bezig als je geen digitale betalingen ondersteunt en schiet je vooral jezelf in de voet.

^^ dit heb ik ook. Mijn Oostenrijkse Maestro kaart is zonder te vragen afgelopen jaar vervangen voor een "new and improved" Oostenrijkse Mastercard Debet card, omdat ze dus blijkbaar ook Maestro uitfaseren. In Oostenrijk is dat geen probleem en ik kan overal betalen. Maar in NL werkt de kaart op veel plekken niet. Parkeermeters, om maar maar een dom voorbeeld te geven, maar ook sommige supermarkten, winkels, etc staat er "kaart geweigerd". Ik hoop toch dat dat snel gaat veranderen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JeroenE We hebben daar eerder al eens een vergelijkbare discussie over gehad. Ik heb meerdere malen een aankoopbedrag terug kunnen krijgen via een chargeback-verzoek na een debitcard-betaling (als gratis klant bij verschillende fintechs). Dat terwijl de verkopende partij daar zelf (onterecht) niet in mee wenste te gaan toen ik daar eerst contact mee had. Op die manier kan een chargeback-optie dus wel degelijk een belangrijke toevoeging zijn voor veel klanten. Uiteraard gaat dat niet vanzelf en zul je als koper bepaalde zaken moeten aantonen (bij de kaartuitgevende instantie), maar in mijn geval verliep dat allemaal vrij soepel en prettig.

De meeste verkopers leveren prima service bij problemen, maar vrijwel iedereen maakt weleens een geval mee waarin dat toch anders is. Met Maestro en iDEAL kun je dan vrijwel niets beginnen als de verkoper niet welwillend is; met gratis debitcards van fintechs vaak wél. Dus het kan een fijne extra optie zijn als laatste redmiddel. Al zijn er inderdaad geen garanties, maar het lijkt me ook logisch dat die niet bij voorbaat gegeven kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 17-05-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
108rogar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:31:
Valt mee. Ik heb op mijn SNS rekening nu al een verzekering. Is niet helemaal vergelijkbaar want ik kan er natuurlijk niet online mee betalen, maar toch.
Plus dat je daar natuurlijk gewoon voor betaald in de vorm van een hoger maandelijks bedrag voor het aanhouden van de rekening.

Laat ik het dan specifieker maken: de kans is m.i. nihil dat banken zomaar de faciliteiten die we associeren met credit cards toe gaan voegen aan de debit cards die Maestro gaan vervangen. Als ze dit wel doen, zullen we nog met verlangen terugkijken op de 10-20 cent die er nu jaarlijks bij de maandprijs op komt voor exact dezelfde rekening. Uiteraard is het wel mogelijk dat er bestaande of nieuwe luxere (lees duurdere) betaalpakketten komen, die die functies wel hebben, net zoals er nu pakketten zijn waar een credit card bij in zit, of bepaalde mate van verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TexMex schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Vaak zit het deels gewoon ingebakken in de voorwaarden die Visa en Mastercard voor hun debitcards opstellen. Maar de Nederlandse banken zijn misschien machtig genoeg om hierop een uitzondering te bedingen.

Zie bijvoorbeeld:
- Visa > I paid with a debit or pre-paid card
- Visa FAQ
- Mastercard FAQ > Transaction Dispute
De voorwaarden van de aanbieders zelf wijken sowieso sterk af van de voorwaarden van de 'eigen label' producten. (Net als bij veel andere producten een diensten, trouwens.) Voor de vraag wat je voorwaarden voor de bankpas van je bank worden heeft het dus weinig zin om te verwijzen naar de voorwaarden die gelden als je ze rechtstreeks bij de aanbieders afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:49:
[...]

De voorwaarden van de aanbieders zelf wijken sowieso sterk af van de voorwaarden van de 'eigen label' producten. (Net als bij veel andere producten een diensten, trouwens.) Voor de vraag wat je voorwaarden voor de bankpas van je bank worden heeft het dus weinig zin om te verwijzen naar de voorwaarden die gelden als je ze rechtstreeks bij de aanbieders afneemt.
Helemaal waar! Maar het was slechts een voorbeeld van wat er mogelijk is en wat in vele landen gebruikelijk is, ook bij gratis partijen die de kaarten onder een eigen label voeren. Niets meer en niets minder...

Zie bijvoorbeeld:
- https://www.revolut.com/h...e-chargeback-process-work
- https://support.n26.com/e...-to-dispute-a-transaction

[ Voor 13% gewijzigd door TexMex op 17-05-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Omdat het Hans en Ingrid ervan kan overtuigen om bij gelijke geschiktheid te kiezen voor de bank die dat leuke extraatje biedt. En het in de praktijk vaak zo is dat Hans en Ingrid sommige extraatjes toch meer waard vinden dan wat het de bank kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TexMex schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Helemaal waar! Maar het was slechts een voorbeeld van wat er mogelijk is en wat in vele landen gebruikelijk is, ook bij partijen die de kaarten onder een eigen label voeren. Niets meer en niets minder...
Maar dat heeft dus allemaal weinig te maken met creditcard - debitcard - bankkaart. Maar gewoon met de voorwaarden die je afspreekt met degene die jou de kaart geeft. Dat kan in principe een 'willekeurig' betaalschema zijn. Met een willekeurige kaart, of zonder kaart (bv bij online betalingen à la PayPal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TexMex schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:40:
Op die manier kan een chargeback-optie dus wel degelijk een belangrijke toevoeging zijn voor veel klanten.
Ja, maar dan is het dus de vraag of dat ligt aan die fintechs die die optie wel aanbieden of aan het enkele feit dat het een MasterCard is.

Ik denk namelijk het eerste en niet het tweede. Dus als Nederlandse banken daar geen zin in hebben dan doen ze dat gewoon niet. Net zoals ze dat nu ook niet doen. Want dat zouden ze natuurlijk net zo goed ook met iDeal en noem maar op ingebouwd kunnen hebben.

Over een tijdje kunnen we het meemaken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 17-05-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:13:
[...]
Ja, maar dan is het dus de vraag of dat ligt aan die fintechs die die optie wel aanbieden of aan het enkele feit dat het een MasterCard is.

Ik denk namelijk het eerste en niet het tweede. Dus als Nederlandse banken daar geen zin in hebben dan doen ze dat gewoon niet. Net zoals ze dat nu ook niet doen. Want dat zouden ze natuurlijk net zo goed ook met iDeal en noem maar op ingebouwd kunnen hebben.

Over een tijdje kunnen we het meemaken ;)
De links uit dit bericht TexMex in "Mastercard stopt met Maestro" laten in ieder geval zien dat zo'n proces uiteindelijk wel degelijk via Mastercard zelf verloopt. En gratis fintechs hebben er verder ook eigenlijk geen baat bij om dit als extraatje aan te bieden. Het kost ze alleen maar tijd en moeite. Ze maken er verder overigens ook totaal geen reclame voor, tenzij je een duurder, betaald pakket kiest.

We gaan inderdaad zien hoe het in Nederland zal lopen. Ik reken er totaal niet op dat Nederlandse banken deze optie mogelijk gaan maken. Het ging er slechts om dat ik hier las dat debitcards nooit met dit soort extra's komen, terwijl de praktijk toch anders aantoont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
Er staat hier gewoon dat voor in ieder geval Rabobank chargebacks op unauthorised charges mogelijk zullen zijn:
Daarnaast worden consumenten dankzij Visa’s aankoopbescherming niet verantwoordelijk gehouden voor ongeautoriseerde kosten die met Visa Debit worden gemaakt, volgens de voorwaarden van de bank die de kaart uitgeeft.
Dit moet ook wel, anders zouden card testers wegkomen met gestolen kaartnummers. Dus ik verwacht dit ook bij alle andere NLse banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Garyu schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:29:
[...]

^^ dit heb ik ook. Mijn Oostenrijkse Maestro kaart is zonder te vragen afgelopen jaar vervangen voor een "new and improved" Oostenrijkse Mastercard Debet card, omdat ze dus blijkbaar ook Maestro uitfaseren. In Oostenrijk is dat geen probleem en ik kan overal betalen. Maar in NL werkt de kaart op veel plekken niet. Parkeermeters, om maar maar een dom voorbeeld te geven, maar ook sommige supermarkten, winkels, etc staat er "kaart geweigerd". Ik hoop toch dat dat snel gaat veranderen.
Ik merk dat in Duitsland je ook op veel meer plekken met een visa debit kunt betalen dan in Nederland. Ik denk dat het komt omdat voorheen sommige banken in Duitsland al viss/mc debit uitgaven, terwijl in Nederland dat volgens mij niet gebeurde. Ik kan alleen N26 bedenken en dat is redelijk recent.

Ik had van het weekend iets raars op Amersfoort centraal. Je kan voor de toilet met maestro betalen, maar mijn Sparkasse maestro kaart werkte niet en dat was ook een bekend probleem na navraag. Mijn visa debit werkte wel. Maar goed dat ik een tweede bank heb, want cash kan je niet meer gebruiken voor die toiletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Vinnienerd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:01:
Er staat hier gewoon dat voor in ieder geval Rabobank chargebacks op unauthorised charges mogelijk zullen zijn:

[...]

Dit moet ook wel, anders zouden card testers wegkomen met gestolen kaartnummers. Dus ik verwacht dit ook bij alle andere NLse banken.
Misschien is het ook wel aardig om te zien hoe bunq, toch ook een Nederlandse bank, met chargebacks omgaat (wat verder losstaat van de Aankoopbescherming en Verlengde garantie). Zij noemen het heel expliciet 'purchase protection by Mastercard':
A refund (a.k.a chargeback) is a form of purchase protection by Mastercard. In the case of disagreement between you and the merchant, we can formally dispute the payment via the Mastercard collaboration network.
Daarbij zijn Maestro-betalingen expliciet uitgesloten, maar alle Mastercard-betalingen komen wel in aanmerking. En het verzoek moet voldoen aan de 'Mastercard’s refund conditions'. Mastercard heeft hierbij dus wel een flinke vinger in de pap. Maar misschien dat de andere Nederlandse banken het straks inderdaad alleen bij ongeautoriseerde betalingen en andere fraude-gevallen houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@TexMex Bij bunq moet je 50 euro borg betalen als je een chargeback procedure start. Als die chargeback wordt geweigerd krijg je die mogelijk niet terug en kan je blijkbaar ook nog meer kosten krijgen. Die specificeren ze niet expliciet, maar ze zeggen wel dat die "substantial" kunnen zijn (zie hier op de een-na-laatste pagina onder "Mastercard Chargeback").

Dus je loopt daar als consument de kans om nog meer geld kwijt te raken, maar je hebt geen idee hoeveel.

Ik vind dat dus niet echt een goed geregelde mogelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 18-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:12:
@TexMex Bij bunq moet je 50 euro borg betalen als je een chargeback procedure start. Als die chargeback wordt geweigerd krijg je die mogelijk niet terug en kan je blijkbaar ook nog meer kosten krijgen. Die specificeren ze niet expliciet, maar ze zeggen wel dat die "substantial" kunnen zijn (zie [url]hier[/url] op de een-na-laatste pagina onder "Mastercard Chargeback").

Dus je loopt daar als consument de kans om nog meer geld kwijt te raken, maar je hebt geen idee hoeveel.

Ik vind dat dus niet echt een goed geregelde mogelijkheid.
Het lijkt er inderdaad op dat Bunq zo'n verzoek zwaar probeert te ontmoedigen. Bunq is ook de enige bij wie ik zo'n bedrag ben tegengekomen. Bij andere mij bekende partijen kan het gelukkig kosteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@TexMex Nu maar hopen dat andere Nederlandse banken dit "goede voorbeeld" niet gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
@JeroenE Je hebt ook maken met aantal belgie banken dit soms ook 50 euro eigen riscio eisen voor chargeback ...

Gelukkig zit ik bij Argenta belgie bank dit hoeft 50 euro weer niet maar nadeel is dat alleen een fysiek aankoop in europa mag. Bovendien mag ook maximaal 2500 euro per kalenderjaar voor chargeback zover weet ik.

Ja gelukkig maar ING kan chargeback en zonder limiet aanvragen.
Er zit ook geen een regiobeperking op mits je een bewijs genoeg aanlevert dit is belangrijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultrafast op 18-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Net bij ijsalon geweest en creditcard werkt daar ook... Het gaat om kleine een ondernemer ijsalon Chielato's in naarderstraat A2 Huizen. Vorige jaar was niet mogelijk met creditcard afrekenen.

Er stond ook geen een sticker betaalmethode bij deur.

Dus software uitrol zou in midden zomer pas das wel sneller dan ik gedacht.

Albert Heijn moet nog want dit is pas invloed op betaalmethode in nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultrafast op 18-05-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Ultrafast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:36:
Net bij ijsalon geweest en creditcard werkt daar ook... Het gaat om kleine een ondernemer ijsalon Chielato's in naarderstraat A2 Huizen.

Er stond ook geen een sticker betaalmethode bij deur.

Dus software uitrol zou in midden zomer pas das wel sneller dan ik gedacht.

Albert Heijn moet nog want dit is pas invloed op betaalmethode in Nederland.
Mwa, vraag me af of dst door de software update uitrol komt hoor, ik betaal al meer dan een jaar regelmatig met visa debit (crypto.com kaart) het is altijd weer een gok of een toko waar ik voor het eerst kom, visa/mastercard pakt. Maar heb nog niet het idee dat ze de langverwachte updates nu al aan het uitrollen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Dacuuu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Mwa, vraag me af of dst door de software update uitrol komt hoor, ik betaal al meer dan een jaar regelmatig met visa debit (crypto.com kaart) het is altijd weer een gok of een toko waar ik voor het eerst kom, visa/mastercard pakt. Maar heb nog niet het idee dat ze de langverwachte updates nu al aan het uitrollen zijn.
Edited had mij reactie aangepast nu ivm vorige jaar kon ik niet met creditcard afgerekend. Ik zou zeker zeggen 100% zekerheid door uitrol kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:39:
[...]

De apparaten van Adyen schijnen sowieso al geschikt te zijn: https://www.adyen.com/nl_...--dit-is-wat-je-wil-weten. Daar is het waarschijnlijk slechts een kwestie van een vinkje zetten voor Mastercard Debit en Visa Debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Ultrafast schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Edited had mij reactie aangepast nu ivm vorige jaar kon ik niet met creditcard afgerekend. Ik zou zeker zeggen 100% zekerheid door uitrol kwam.
Kan hoor, maar komt het door de uitrol, of bijv een andere pin terminal?

Ik was laatst bij een grote bistro, ze hadden 4 terminals waarvan 1 visa/master pakte. De mevrouw wist even niet uit haar hoofd welke terminal het was, bij de 2e terminal pakte m'n pasje het.

Ik bedoel hiermee dat het afhankelijk is van zoveel variabelen, dat wij er nu gewoon heel weinig over kunnen zeggen waar het nou precies aan ligt.
Pagina: 1 ... 4 ... 45 Laatste