Bij ING vond ik overigens nog de interessante informatie dat ondernemers vanaf 2024 verplicht worden alle passen van Visa en Mastercard te accepteren, zowel debit als credit: "Moet ik nu ook betalingen met een creditcard accepteren? Op dit moment nog niet. Maar wel aan het einde van 2024. Dan zijn namelijk alle klanten met een betaalautomaat verplicht om alle kaarten van Mastercard en Visa te accepteren. Of dat nu om betaalpassen gaat of om creditcards." Bron:
https://www.ing.nl/zakeli...ieuwe-betaalmethodes.html
Zeer frappant. En niet fijn. Tot nu toe was ik onder de indruk dat het 'honor all cards' principe betekende dat je als winkelier bijvoorbeeld niet een binnenlandse creditcard wel mocht accepteren,maar een buitenlandse of corporate card niet. (NB binnenlandse creditcards zijn vaak 1,5-2,5%; buitenlandse of corporate cards ongeveer 2,25-3,75%)
Nu lijkt het er dus op dat er hier aan een soort 'koppelverkoop' wordt gedaan: je mag alleen debitcards accepteren als je ook creditcards accepteert. Eus Peters merkt dit op tijdens bovengenoemd webinar van CCV.
Ik ben een zelfstandige winkelier met een betaalautomaat van CCV. Tot eind vorig jaar accepteerde ik alleen normale betaalpassen (dus maestro en v-pay). Voor het accepteren van creditcards was er ook een drempel want je moest wat extra papierwerk inleveren. Enkel maestro/v-pay was dus de standaard. Toen kreeg ik opeens een e-mail van CCV dat mijn betaalautomaat ook geschikt gemaakt zou worden voor het accepteren van creditcards. Als ik geen creditcards op mijn betaalautomaat wilde accepteren, dan kon ik dat aangeven door te klikken op een link in de e-mail. Dus nu is het accepteren van mastercard, visa en amex(!) geruisloos standaard geworden.
De gang van zaken is toch wel een beetje raar. Onder het mom van "waarom twee systemen (maestro en mastercard debit) naast elkaar?" en "gênant dat toeristen niet kunnen pinnen bij de albert heijn" wordt geharmoniseerd. De kosten worden zogenaamd niet hoger, nl. hetzelfde tarief voor binnenlandse mastercard debit als voor maestro. Buitenlandse debit cards hoor je ze niet over; die worden gewoon voor het normale creditcard tarief aangeslagen. Tegelijkertijd adviseren acquirers om toch vooral ook creditcards te gaan accepteren, "want dan zijn mensen geneigd eerder bij je te kopen en dan maak je meer omzet". Alsof ik om dat advies gevraagd had – en bovendien: wat heeft dat ermee te maken?
Nederland is geen eiland en dus zou het raar zijn als we in onze open economie een geheel eigen betaalsysteem gebruiken. Ondertussen lees ik op internet de enthousiaste reacties van mensen die zich erop verheugen dat ze binnenkort hun vage Amerikaanse creditcards kunnen gebruiken waarbij ze 1% van hun aankopen terugkrijgen in bitcoins en whatnot. Ondertussen mag de winkelier 3,5% aftikken. Wederom blijkt het probleem van een open economie dat er allerlei buitenlandse piraten op je afkomen.
Overigens kan het op lange termijn nooit zo zijn dat de omzet van een winkelier stijgt door creditcards te accepteren. Als mensen per se met een cc willen afrekenen, om wat voor reden dan ook, en ze de keuze hebben tussen een winkel die ze wel accepteert en een winkel die ze niet accepteert, alleen dan kan het voor die betreffende winkelier voor extra omzet zorgen. Als creditcards overal geaccepteerd worden, dan is dat voordeel weg. Dan blijkt dat het bedrag dat consumenten te besteden hebben toch echt te maken heeft met hun inkomen, en niet met wat voor kaart je ze laat betalen.
Ik vraag me vooral af hoe partijen als Albert Heijn, die tot nu toe de dure creditcards stellig geweerd hebben –daarbij de problemen voor toeristen op de koop toenemend– gaan reageren op de dwang om creditcards te accepteren. Zullen zij als grote partij de druk van Atos kunnen weerstaan om creditcards te accepteren? Of zullen zij als laatste, na concurrenten als bijvoorbeeld Jumbo, Dirk en Aldi, toch creditcards gaan accepteren?
En nog wat anders: ik lees hierboven allerlei posts van mensen die op allerlei plekken een hele trits aan betaalpassen aan het uitproberen zijn. Het is natuurlijk wel zo dat een overgang als deze niet van de ene op de andere dag rond is, en als er een winkel is die opeens Visa accepteert, dan zegt dat nog niet veel over de rest van het land. Merk ook op dat de overgang van maestro op mastercard niet hetzelfde is als de overgang van v-pay op Visa.