Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:18
Dacuuu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Kan hoor, maar komt het door de uitrol, of bijv een andere pin terminal?

Ik was laatst bij een grote bistro, ze hadden 4 terminals waarvan 1 visa/master pakte. De mevrouw wist even niet uit haar hoofd welke terminal het was, bij de 2e terminal pakte m'n pasje het.

Ik bedoel hiermee dat het afhankelijk is van zoveel variabelen, dat wij er nu gewoon heel weinig over kunnen zeggen waar het nou precies aan ligt.
Nee volgens mij is dezelfde pin terminal en ik heb toch even zekerheid foto 2020 link google map gepakt
https://prnt.sc/yZAvPGBc5sRV

Dat kan ik bevestigen dit is nog vandaag dezelfde pin terminal.

Ik denk niet een hardware erg bepalend maar als na verloopdatum dan moet idd sommige een hardware update nodig.

Zelf als na verloopdatum dan moet leveranicer een automatisch contact opnemen aan ondernemer voor nieuwere pin-terminal bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrafast op 18-05-2022 17:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
Jeeej. _/-\o_

https://gathering.tweaker...message/71626546#71626546
kipfel schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Toevallig hebben wij vandaag, als AH franchiser, een brief van ABN gehad dat in juli onze pin automaten geüpdate worden voor debit MasterCard en visa.

Nu heeft AH zelf ING als huisbank dus dat kan anders zijn, maar zal ook vast niet lang meer op zich laten wachten dan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 11:38
ABN is inderdaad ook begonnen met informeren naar de merchants. Ze hebben nu een FAQ online gezet...

Hier een overzicht van wat ik nu bij de verschillende acquirers kan vinden:
ABN: Thema-pagina
Rabobank:: Thema-pagina
ING Wholesale banking: Thema-pagina
CCV: Thema-pagina (incl. een talkshow-video met kopstukken uit de markt)

nog geen duidelijke info:
Worldline (voorheen Ingenico): Alleen een nieuwsbericht dd okt '21 en nieuwsbericht dd maart '22
EMS: Alleen een nieuwsbericht dd nov '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 21:21
devices schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Ik merk dat in Duitsland je ook op veel meer plekken met een visa debit kunt betalen dan in Nederland. Ik denk dat het komt omdat voorheen sommige banken in Duitsland al viss/mc debit uitgaven, terwijl in Nederland dat volgens mij niet gebeurde. Ik kan alleen N26 bedenken en dat is redelijk recent.

Ik had van het weekend iets raars op Amersfoort centraal. Je kan voor de toilet met maestro betalen, maar mijn Sparkasse maestro kaart werkte niet en dat was ook een bekend probleem na navraag. Mijn visa debit werkte wel. Maar goed dat ik een tweede bank heb, want cash kan je niet meer gebruiken voor die toiletten.
Niet altijd, heb de laaste paar dagen willen afrekenen met N26, Openbank en mijn ING creditcard. Was niet mogelijk in Duitsland. Accepteren ze alleen de EC card.....
Kunnen we niet 1 standaard maken? Alleen mastercard/visa. Hoogst irritant dat je contact geld moet meenemen in Duitsland.

Bij andere zaken kan je dan wel weer betalen met maestro of mastercard. Echt vervelend die verschillende standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 06:56
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Niet altijd, heb de laaste paar dagen willen afrekenen met N26, Openbank en mijn ING creditcard. Was niet mogelijk in Duitsland. Accepteren ze alleen de EC card.....
Kunnen we niet 1 standaard maken? Alleen mastercard/visa. Hoogst irritant dat je contact geld moet meenemen in Duitsland.

Bij andere zaken kan je dan wel weer betalen met maestro of mastercard. Echt vervelend die verschillende standaarden.
Is toch tegenwoordig de Girocard? (ipv ec karte).

Dat terzijde heb ik altijd met mijn maestro pas kunnen betalen in Duitsland. Kan me lastig voorstellen dat je alleen maar met girocard/eckarte bij een terminal kan betalen. Dat zou hetzelfde zijn als PIN hier nog was en elke terminal bijna alleen PIN ondersteunde en geen maestro, vpay, mastercard en visa voor mensen die hier naar toe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
dutchnltweaker schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Is toch tegenwoordig de Girocard? (ipv ec karte).

Dat terzijde heb ik altijd met mijn maestro pas kunnen betalen in Duitsland. Kan me lastig voorstellen dat je alleen maar met girocard/eckarte bij een terminal kan betalen. Dat zou hetzelfde zijn als PIN hier nog was en elke terminal bijna alleen PIN ondersteunde en geen maestro, vpay, mastercard en visa voor mensen die hier naar toe komen.
Tsja zeg het maar. Kon niet pinnen bij:

-DM
-Coors (?), een bakker
-Thais fast food restaurant
-Mueller drogisterij
-etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:37:
[...]

-DM
-Coors (?), een bakker
-Mueller drogisterij
-etc.
Was dat niet toevallig tijdens die pin/maestro storing in Duitsland van pas?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2022 23:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
YakuzA schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Was dat niet toevallig tijdens die pin/maestro storing in Duitsland van pas?
Ik denk niet dat de storing meerdere dagen heeft geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:37:
[...]

-DM
-Coors (?), een bakker
-Mueller drogisterij
-etc.
Mhmm vreemd, kan dit ook per winkel. Verschillen? Laatst was ik 2 jaar geleden in een DM en kon ik mijn pas gebruiken zonder probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
phantom09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:47:
[...]

Ik denk niet dat de storing meerdere dagen heeft geduurd.
Dat heeft het wel.
https://m.augsburger-allg...ernativen-id62799236.html

Ik kon gewoon met mijn ABN pas betalen in elke winkel, ook vaak bij DM. DM accepteert ook gewoon visa/mastercard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
devices schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:42:
[...]

Dat heeft het wel.

Ik kon gewoon met mijn ABN pas betalen in elke winkel, ook vaak bij DM. DM accepteert ook gewoon visa/mastercard.
De langdurende pinstoring van de specifieke betaalterminals heeft vooral bij DM & Rossmann drogisterijen en Aldi & Edeka supermarkt problemen gegeven. Was zeer waarschijnlijk de reden dat het niet werkte.

DM heeft van alle winkels veruit de grootste acceptatie van kaarten in Duitslandhttps://www.dm.de/services/services-im-markt/bezahlmethoden, je kunt er zelfs tot €200 contant geld bijpinnen met Visa/Mastercard (ook bij DM in andere landen volgens mij).

Girocard (door de meeste Duitsers nog EC-Karte genoemd, is het lokale type kaart wat ze vaak op één kaart met Maestro of Vpay combineren/co-badgen) is bij veel kleinere bakkers, dönerzaakjes, boekenwinkeltjes (áls ze al kaartbetaling aannemen) de enige betaalmethode, vanwege de lagere marges. Vergelijkbaar met de marge-discussie in Nederland, al geven veel Duitse banken inmiddels ook Visa of Mastercard debitcards uit voor online aankopen. Opvallend zijn ook de vele cash-only horeca/kapperszaken/telefoonaccesoire winkels, daar rijzen wel vermoedens van dubbele boekhouding. Ook veel plekken: pinbetalingen vanaf €10 omzet, hoewel ze dat contractueel eigenijk niet mogen weigeren.

Dichtheid qua pinautomaten (vooral Sparkasse) is ook een stuk hoger in vergelijking met Nederland. Duitsers zijn door het verleden voorzichtig/wantrouwig met registratie van gegevens (Datenschutz), betalen daarom graag cash, of met Girocard zodat hun gegevens niet op Amerikaanse servers (Visa/MC) landen. Daarnaast zijn de traditionele banken nogal conservatief en zeer protectionistisch, houden vast aan eigen systemen (voor de Girocard hebben ze bijvoorbeeld de online Giropay bedacht, een soort IDeal).

Gelukkig is de acceptatie van kaarten de laatste 3 jaar wel enorm toegenomen maar zonder cash loop je in Duitsland vanzelf tegen een zaak aan die het niet accepteert.

[ Voor 2% gewijzigd door Koffieboer op 05-06-2022 10:54 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
Maestro werkt overal in Duitsland, daar is geen discussie over mogelijk. Je had dan blijkbaar last van genoemde storing of een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Nopheros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:29:
Maestro werkt overal in Duitsland, daar is geen discussie over mogelijk. Je had dan blijkbaar last van genoemde storing of een ander probleem.
Dan mag je mij uitleggen waarom ik een maand of 2 geleden niet met min N26 kaart kon betalen in een fastfood chinees restaurant in Essen. En toen was er denk ik geen storing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffieboer
phantom09 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Dan mag je mij uitleggen waarom ik een maand of 2 geleden niet met min N26 kaart kon betalen in een fastfood chinees restaurant in Essen. En toen was er denk ik geen storing.
Zie mijn reactie hierboven. Een erg groot deel van de Duitsers heeft voor betalingen enkel een https://en.m.wikipedia.org/wiki/Girocard, ook vaak nog EC-Karte genoemd. Vaak is dit een gecombineerde kaart, met de Girocard-functie voor betalingen in Duitsland en een Maestro/V-Pay-functie voor betalingen in het buitenland. Dit levert voor zowel Nederlanders als Duitsers verwarring op, meestal heeft de winkelier ook geen idee wat ze accepteren en elke betaalpas voor hun doen een Girocard/EC-kaart is, want: "er staat toch een Maestro-logo op en we accepteren EC-kaarten"?

Jij wilde betalen bij een restaurant dat enkel Girocard-betalingen ("hier nur EC-Karte")aannam, daar zijn er nog enorm veel van(meestal omdat de winkeliers bang zijn voor hoge kosten, omdat ze dat nog van hun oude betalingscontract gewend zijn. Hadden ze zich geïnformeerd, zouden ze erachter komen dat alle debitcards accepteren niet veel duurder is).
Nopheros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:29:
De uitspraak dat Maestro in Duitsland overal wordt geaccepteerd klopt dus zeker niet. Veel ketens wel, maar lokale winkels niet. Was het maar waar.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffieboer op 05-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffieboer
Hier een voorbeeld van zo'n kaart, en waarom dat dus verwarrend kan zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJV1Vq-F4tnuq6jFuzjYFzOlwdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TsWQFc5QvUmqJTGdNQ83LcFk.jpg?f=user_large

Ook voor parkeren, het postkantoor en op het gemeentehuis (rijbewijs verlengen) is dit soms de enige geaccepteerde betaalmethode.

[ Voor 2% gewijzigd door Koffieboer op 05-06-2022 19:09 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Koffieboer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:55:
Hier een voorbeeld van zo'n kaart, en waarom dat dus verwarrend kan zijn. [Afbeelding]

Ook voor parkeren, het postkantoor en op het gemeentehuis (rijbewijs verlengen) is dit soms de enige geaccepteerde betaalmethode.
Dat is toch niet meer van deze tijd? Dat zou hetzelfde zijn als we nog PIN icm Maestro/Vpay hadden en je alleen PIN accepteert in winkels.
Al vraag ik me af, is het geen slecht idee om een nationaal en internationaal product te hebben als land zijnde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
dutchnltweaker schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is toch niet meer van deze tijd? Dat zou hetzelfde zijn als we nog PIN icm Maestro/Vpay hadden en je alleen PIN accepteert in winkels.
Al vraag ik me af, is het geen slecht idee om een nationaal en internationaal product te hebben als land zijnde.
Ik het kader van één Europese markt is dat wel een slechte idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Laatst online: 12-09 14:07
Mede hierdoor is de ECB toch ook bezig met het European Payments Initiative? Om een Europees betaalsysteem te hebben naast MasterCard en Visa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffieboer
dutchnltweaker schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Zeg dat de Duitse banken en de plekken die helaas enkel Girocard accepteren. Meestal weten ze ook niet beter of is er weinig reden tot verandering want <90% van de Duitsers heeft een Girocard. Helaas is dat de realiteit zoals die is.

De lobby van traditionele Duitse banken is enorm sterk en ze zien er weinig in een deel van het betalingsverkeer af te staan aan Mastercard/Visa. Ondertussen is er wel een tegenbeweging van directbanken actief (DKB, ING, Comdirect (dochter Commerzbank) veel meer gericht op online/mobiel bankieren) die standaard VISA debitcards uitgeven en waar je voor de Girocard €1,00/ maand betaald. N26 had ook een grote groei vooral onder jongeren omdat ze een alternatief leken te zijn voor het archaïsche bankensysteem, maar van die groei zijn ook de pijnpunten te merken.

Mocht je specifiek meer over de ontwikkelingen bij Duitse banken/betalingsverkeer/fintechs willen lezen (met Google translate), dan kan ik https://financefwd.com en https://finanz-szene.de/ aanraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffieboer
daanb14 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:21:
Mede hierdoor is de ECB toch ook bezig met het European Payments Initiative? Om een Europees betaalsysteem te hebben naast MasterCard en Visa.
Dat klopt, met als doel een Europees alternatief op te zetten voor het duopolie van MC/Visa. Het initiatief is na het afhaken van een aantal grotere banken in afgeslankte vorm doorgestart (zie https://globalfintechseri...tive-epi-heading-in-2022/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Koffieboer schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Zeg dat de Duitse banken en de plekken die helaas enkel Girocard accepteren. Meestal weten ze ook niet beter of is er weinig reden tot verandering want <90% van de Duitsers heeft een Girocard. Helaas is dat de realiteit zoals die is.

De lobby van traditionele Duitse banken is enorm sterk en ze zien er weinig in een deel van het betalingsverkeer af te staan aan Mastercard/Visa. Ondertussen is er wel een tegenbeweging van directbanken actief (DKB, ING, Comdirect (dochter Commerzbank) veel meer gericht op online/mobiel bankieren) die standaard VISA debitcards uitgeven en waar je voor de Girocard €1,00/ maand betaald. N26 had ook een grote groei vooral onder jongeren omdat ze een alternatief leken te zijn voor het archaïsche bankensysteem, maar van die groei zijn ook de pijnpunten te merken.

Mocht je specifiek meer over de ontwikkelingen bij Duitse banken/betalingsverkeer/fintechs willen lezen (met Google translate), dan kan ik https://financefwd.com en https://finanz-szene.de/ aanraden.
Dat van comdirect klopt niet meer, je krijgt kostenloos een visa kaart en een girocard appart :) .
https://www.comdirect.de/konto/girokonto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
dutchnltweaker schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Dat van comdirect klopt niet meer, je krijgt kostenloos een visa kaart en een girocard appart :) .
https://www.comdirect.de/konto/girokonto.html
Ik had het niet meer scherp, recent (maart) hebben meerdere Duitse banken hun voorwaarden/prijzen aangepast en zijn gewisseld qua kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:36
devices schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:42:
[...]

Dat heeft het wel.

De Duitse pinstoring duurt nog steeds voort. Nu dus al een week, ongelooflijk! Vandaag bij een DM (DrogerieMarkt) geweest. Pinnen schijnt wel weer te werken tot max. 300 euro, echter niet met Visa of Mastercard. Dus maar weer cash betaald. Net als alle (verbaasde) Denen voor mij in deze winkel in Flensburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Bij de mediamarkt kan je met maestro, vpay, Mastercard en Visa betalen kwam ik achter. Staan nu op hun deuren als je naar binnen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
dutchnltweaker schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:04:
Bij de mediamarkt kan je met maestro, vpay, Mastercard en Visa betalen kwam ik achter. Staan nu op hun deuren als je naar binnen gaat.
Dat kan echt al megalang. Misschien dat het per verstiging verschilt.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-06-2022 15:05 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Hier is een vernieuwd pas Abn-Amro pas maar alleen nog PAN-nummer en meastro tijdelijk daarna moet overgang vanaf 1 juli 2023 alleen maar een mastercard-Debit of visa-Debit uitbrengen.

zo ziet een nieuwe Abn-Amro pas achterkant ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bznBDjw9kAJzKN3aS4cOMz8C_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0ETF22VPZHgLKrjXD0xDepE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ultrafast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 02:45:[/b]
Hier is een vernieuwd pas Abn-Amro pas maar alleen nog PAN-nummer en meastro tijdelijk daarna moet overgang vanaf 1 juli 2023 alleen maar een mastercard-Debit of visa-Debit uitbrengen.

zo ziet een nieuwe Abn-Amro pas achterkant ...

[Afbeelding]
https://www.laardercouran...r-opsturen-bankpas-is-nep
Hier een artikel van 2021, dus wat is er dan vernieuwd aan de pas?

Dat terzijde 2023 juli is een uiterlijke datum, waarschijnlijk begint de overgang al wat eerder. Lijkt me stug dat ze tot de uiterlijke datum van uitgifte doorgaan met maestro en vpay uitgifte.

[ Voor 24% gewijzigd door dutchnltweaker op 10-06-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Gisteren betaald met mijn crypto.com visa kaart bij de trekpleister. Paar maanden terug werkte visa hier nog niet, gisteren wel! Ben benieuwd of de pin terminals nu langzaam ota updates beginnen te krijgen.

Dacuuu in "Crypto.com Visa Kaart en App - Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:00
Dacuuu schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:47:
Gisteren betaald met mijn crypto.com visa kaart bij de trekpleister. Paar maanden terug werkte visa hier nog niet, gisteren wel! Ben benieuwd of de pin terminals nu langzaam ota updates beginnen te krijgen.

Dacuuu in "Crypto.com Visa Kaart en App - Ervaringen & Discussie"
Trekpleister een zusterbedrijf Kruidvat accepteren ook American Express (sinds 2020). Volgens mij accepteren ze ook al langer Visa en MasterCard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
oohh schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:56:
[...]

Trekpleister een zusterbedrijf Kruidvat accepteren ook American Express (sinds 2020). Volgens mij accepteren ze ook al langer Visa en MasterCard.
Mijn trekpleister in iedergeval tot voor kort niet. Ik probeer altijd en overal eerst mijn cdc visa pas. De ondersteuning in mijn dorp is nogal, schaars. Zeg maar 0. :+

Maar daar is nu verandering in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
dutchnltweaker schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 06:47:
[...]

https://www.laardercouran...r-opsturen-bankpas-is-nep
Hier een artikel van 2021, dus wat is er dan vernieuwd aan de pas?

Dat terzijde 2023 juli is een uiterlijke datum, waarschijnlijk begint de overgang al wat eerder. Lijkt me stug dat ze tot de uiterlijke datum van uitgifte doorgaan met maestro en vpay uitgifte.
Wat hebt een artikel 2021 over neppe bankpas eigenlijk mee te maken ?

Het gaat om achterkant pas met PAN nummer ... Mijn moeder pas Abn amro hebt vorige maand nieuwe pas maar achterkant PAN nummer stond er toen niet...

Abn Amro is niet verplicht eerder vervangen hoewel acht ik wel groot kans dat eerder vervangen....

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrafast op 10-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ultrafast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Wat hebt een artikel 2021 over neppe bankpas eigenlijk mee te maken ?

Het gaat om achterkant pas met PAN nummer ... Mijn moeder pas Abn amro hebt vorige maand nieuwe pas maar achterkant PAN nummer stond er toen niet...
Zelfde uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Ja nog steeds is dezelfde uiterlijk maar je kan nu mee internet bestellen met pan nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:13

DvE

ORA-00000

Is het ook nog steeds normaal dat ik een nieuwe ING pas krijg met V pay.
Dacht dat dit ook uitgefaseerd ging worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
DvE schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:14:
Ja hoor ing is niet verplicht eerder een pas vervangen hoor.

Natuurlijk treft alle banken in voorbereiding en indien gaat ook eerder vervangen maar het is aan hun keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultrafast op 10-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:26
Vanaf 1 juli 2023 kan de ING geen V-Pay (en Maestro) passen meer uitgeven. Dus tot die tijd, is het allemaal nog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat is het alternatief?
Van een MasterCard debit waarmee je in in een (groot) gedeelte van de winkels nog niet mee kan betalen wordt je ook nog niet blij.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Laatst online: 29-07 15:00
Ik heb vorige maand een abn geopend, zie nu dat daar ook dat pan nummer al opstaat... Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffieboer
mike1992 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:04:
Ik heb vorige maand een abn geopend, zie nu dat daar ook dat pan nummer al opstaat... Ben benieuwd!
Zulke passen heeft ABN al geruime tijd, het nummer wordt gebruikt om de pas aan een wearable te kunnen koppelen.

Over de digitale betaalpas bij Mastercard heb ik weinig gehoord. Blijkbaar is dit bij Picnic geïntroduceerd, maar is dit een tussentijdse voorloper van debit Mastercards geweest? (https://newsroom.masterca...e-van-digitale-betaalpas/)

Het lijkt vooral op betaalgemak dmv tokenisation gericht.

[ Voor 4% gewijzigd door Koffieboer op 10-06-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Koffieboer schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Dat klopt, met als doel een Europees alternatief op te zetten voor het duopolie van MC/Visa. Het initiatief is na het afhaken van een aantal grotere banken in afgeslankte vorm doorgestart (zie https://globalfintechseri...tive-epi-heading-in-2022/)
Als dit bericht klopt, komt er dus geen Europees alternatief voor MC/Visa meer, het is veranderd naar een ‘digital wallet’ en nog maar 11 (van de eerdere 31) banken doen mee, blijkbaar. Oftewel dit gaat geen algemeen geaccepteerd alternatief voor wat dan ook worden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Jep nu nog wel, trouwens als je een vpay pas krijgt maar een maestro wil kunnen ze dit kostenloos omzetten als je je pas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Als dit bericht klopt, komt er dus geen Europees alternatief voor MC/Visa meer, het is veranderd naar een ‘digital wallet’ en nog maar 11 (van de eerdere 31) banken doen mee, blijkbaar. Oftewel dit gaat geen algemeen geaccepteerd alternatief voor wat dan ook worden.
Ik dacht dat het falen van EPI al bekend was. Hier nog een Duitstalig artikel (gebruik DeepL/Google translate voor vertaling) met enkele achtergrondartikelen: https://finanz-szene.de/p...uer-epi-bedeuten-duerfte/

Het lijkt erop dat de Duitse en Spaanse banken het niet eens konden worden en daardoor een groot aantal banken is afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
Volgens dit artikel (https://finanz-szene.de/p...r-und-hollaender-zoegern/) hebben de Nederlandse en Spaanse banken (en mogelijk ook de Poolse) getwijfeld over de voordelen van EPI, en liep het stuk op financiering. Dit komt omdat er al een gevestigd Nederlands systeem (IDeal) en Spaans systeem (Byzum) was.

Ik heb altijd begrepen (uit een interview met de ING-vertegenwoordiger bij EPI) dat het voorgestelde systeem voor EPI hier een stap verder in zou moeten zijn, dat ook de individuele eilandoplossingen per land zou opheffen/samenvoegen. Dus dit zit ook eraan bijgedragen kunnen hebben dat meerdere banken zich hebben teruggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:16
Koffieboer schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:38:
Volgens dit artikel (https://finanz-szene.de/p...r-und-hollaender-zoegern/) hebben de Nederlandse en Spaanse banken (en mogelijk ook de Poolse) getwijfeld over de voordelen van EPI, en liep het stuk op financiering. Dit komt omdat er al een gevestigd Nederlands systeem (IDeal) en Spaans systeem (Byzum) was.

Ik heb altijd begrepen (uit een interview met de ING-vertegenwoordiger bij EPI) dat het voorgestelde systeem voor EPI hier een stap verder in zou moeten zijn, dat ook de individuele eilandoplossingen per land zou opheffen/samenvoegen. Dus dit zit ook eraan bijgedragen kunnen hebben dat meerdere banken zich hebben teruggetrokken.
Dat vind ik toch een vreemde redenering. De landen zonder eigen betaalnetwerk (zoals NL, die voor retail compleet afhankelijk is van het Amerikaanse MasterCard), hebben juist baat bij een project zoals EPI. Terwijl de landen met een eigen netwerk (zoals Frankrijk met CB) minder afhankelijk zijn van Visa of Mastercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
FreeShooter schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:53:
[...]

Dat vind ik toch een vreemde redenering. De landen zonder eigen betaalnetwerk (zoals NL, die voor retail compleet afhankelijk is van het Amerikaanse MasterCard), hebben juist baat bij een project zoals EPI. Terwijl de landen met een eigen netwerk (zoals Frankrijk met CB) minder afhankelijk zijn van Visa of Mastercard.
CB/Carte Bleue is al uitgezet in 2010 en vervangen door Visa of Mastercard. Carte Bleue was in 99% van de gevallen daarvoor ook al gewoon een Visa debit card. Godsonmogelijk ook om een kaart te krijgen bij een bank die alleen Carte Bleue deed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:16
Plofkotje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:15:
[...]

CB/Carte Bleue is al uitgezet in 2010 en vervangen door Visa of Mastercard. Carte Bleue was in 99% van de gevallen daarvoor ook al gewoon een Visa debit card. Godsonmogelijk ook om een kaart te krijgen bij een bank die alleen Carte Bleue deed ook.
Say what now? Ik heb het over het CB betaalnetwerk hè. Elke kaart in Frankrijk is co-badged voor zowel CB als Visa. Het grootste gedeelte van de transacties binnen Frankrijk voor zowel retail als e-commerce gaan over het CB netwerk. Dus dat betekend dat als Visa (onder politieke druk) niet het Franse betalingen kan platleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
FreeShooter schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Say what now? Ik heb het over het CB betaalnetwerk hè. Elke kaart in Frankrijk is co-badged voor zowel CB als Visa. Het grootste gedeelte van de transacties binnen Frankrijk voor zowel retail als e-commerce gaan over het CB netwerk. Dus dat betekend dat als Visa (onder politieke druk) niet het Franse betalingen kan platleggen.
Als winkelier in Frankrijk moet je gewoon nog steeds een betaalcontract met Visa afsluiten voor CB. In mijn vorige carriere als telecomengineer in Frankrijk gingen alle transacties door het netwerk van Visa, en in de backend werden de transacties gesettled door CB, maar Visa zat tussen elke transactie in.

Ik kon ook geen enkele debit card krijgen daar die niet co-badged was door Visa of MC, en ze waren allemaal ook volledig Visa of MC debit card..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:15

Oekol

waka waka hey hey

dutchnltweaker schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Jep nu nog wel, trouwens als je een vpay pas krijgt maar een maestro wil kunnen ze dit kostenloos omzetten als je je pas krijgt.
Was even verschil tussen beide aan opzoeken. Viel me namelijk op dat we nu vpay krijgen voor gezamenlijke rekening ipv maestro bij m'n eigen rekening. Vpay is exact zelfde als maestro is in NL maar wordt meer geaccepteerd in buitenland volgens ING. Dan is Vpay toch een stapje vooruit komend vanaf maestro?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oekol schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Was even verschil tussen beide aan opzoeken. Viel me namelijk op dat we nu vpay krijgen voor gezamenlijke rekening ipv maestro bij m'n eigen rekening. Vpay is exact zelfde als maestro is in NL maar wordt meer geaccepteerd in buitenland volgens ING. Dan is Vpay toch een stapje vooruit komend vanaf maestro?
Zijn vrijwel hetzelfde kwa acceptatie.
Alleen in Azië heb je met vpay iets meer kans bij de pin automaat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de Rabobank de enige bank die in Q3/4 al gaat beginnen met het uitgeven van Visa Debit kaarten (al dan niet met VPay).

Hoe zit dit met ABN/ING/Volksbank bijv. , zijn die nog van plan om eerder al die kaarten uit te gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:56:
Is de Rabobank de enige bank die in Q3/4 al gaat beginnen met het uitgeven van Visa Debit kaarten (al dan niet met VPay).

Hoe zit dit met ABN/ING/Volksbank bijv. , zijn die nog van plan om eerder al die kaarten uit te gaan geven?
Hoop iig dat tegen die tijd de meeste retailers de visa/mc debit cards accepteren.
Dit voorjaar was het nog vrij moedeloos aka de 50/50 bij het pinnen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:31
Oekol schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:04:
[...]
Vpay is exact zelfde als maestro is in NL maar wordt meer geaccepteerd in buitenland volgens ING. Dan is Vpay toch een stapje vooruit komend vanaf maestro?
Mijn ervaring met V-PAY is, dat, vooral ING-klanten op de Antillen, onaangenaam verrast worden, omdat het in ieder geval op Aruba nergens geaccepteerd wordt. Een Maestro pas daarentegen wordt overal op Aruba geaccepteerd. Dus om te zeggen dat het wereldwijd geaccepteerd wordt, is nogal voorbarig. Het blijft verstandig om passen van verschillende netwerken bij je te hebben. Better safe than sorry...

Aanvulling:
De engelstalige V PAY Wikipedia pagina vermeldt, dat het zelfs specifiek is uitgebracht voor gebruik in Europa.
Bron: Wikipedia: V Pay

Zie bijvoorbeeld deze gearchiveerde pagina waarin staat dat VISA Europe V PAY ontwikkelde voor de Europese markt: https://web.archive.org/w...ttp://vpay.com/banks.html

Een andere thread vermeldde overigens in 2018 al het volgende: Nickk93 in "Het 'Welke bank?' topic"

[ Voor 27% gewijzigd door ditto4076 op 26-06-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
YakuzA schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Hoop iig dat tegen die tijd de meeste retailers de visa/mc debit cards accepteren.
Dit voorjaar was het nog vrij moedeloos aka de 50/50 bij het pinnen.
Hele hele idee is juist dat dit een gecoordineerde actie is, afgestemd tussen de betalingsverwerkers (die de POS gaan upgraden bij de retailers) en de banken :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:26
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:56:

De Rabobank gaat ze wel uitgeven op natuurlijk verloop. Dus het zal langzaam gaan.
https://www.rabobank.com/...in-tweede-helft-2022.html
Rabobank start in de tweede helft van 2022 met het vervangen van de huidige Maestro betaalpassen naar een nieuwe betaalpas van Mastercard of van Visa. Met deze nieuwe betaalpas kan er in meer dan 200 landen en gebieden betaald worden en wordt het ook mogelijk om online aankopen te doen. Hiermee zorgt Rabobank ervoor dat haar betaalpas klaar is voor de toekomst.

De pas wordt op een natuurlijk moment vervangen. Dit is het geval indien een nieuwe pas nodig is, bijvoorbeeld wanneer de geldigheidsduur van de pas eindigt of bij een kapotte of zoekgeraakte pas. Klanten hoeven hier zelf niets voor te doen.

Het vervangen van de huidige Maestro passen start zodra de betaalterminals in onder andere de winkels, benzinestations, parkeergarages in Nederland aangepast zijn en de nieuwe betaalpas kunnen accepteren. Rabobank neemt contact op met haar zakelijke klanten over de aanpassing van de betaalterminals. De verwachting is dat de aanpassing in de tweede helft van 2022 is afgerond.

In de loop van 2022 volgt meer informatie over de nieuwe betaalpas en de extra mogelijkheden die deze heeft.

Gepubliceerd: Maart 21 2022, 15:00 CET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Het lijkt me volgordelijk niet zo heel moeilijk. Eerst zorg je dat alle PoS'es klaar zijn, dan ga je de passen uitfaseren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Ik denk dat de voorbereidingen aardig lopen. Kreeg net deze advertentie in de AD app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIUXmQ_MDMSdiyD8IWtkXsXLZMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zVsKrP18pqtjwxspWtgnW3Zs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
"Project Debit Card Acceptatie ligt op koers"
https://www.betaalverenig...ws/betaaljournaal-15/#dca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dus voor het einde van het jaar is het nog vrij vrijwillig en gokken, ze verwachten eind 2022 dat het misschien ongeveer goed is :)
Acquiring banken zullen in de tweede helft van dit jaar Debit Mastercard en Visa Debit voor hun klanten activeren. De verwachting is dat eind 2022 bijna overal met Debit Mastercard en Visa Debit betaald kan worden in Nederland. In eerste instantie zullen dat voornamelijk nog buitenlandse toeristen zijn, vanaf 2023 zullen daar ook Nederlandse kaarthouders bij komen.
Leuk als je dan in Q3 een debit card krijgt die (nog) niet werkt in sommige winkels.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:36
Jammer, maar het was te verwachten:
De Nederlandse banken en betaalinstellingen passen hun processen en systemen aan zodat ondernemers kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit los van creditkaarten kunnen accepteren.
https://www.betaalverenig...taaljournaal&mtm_kwd=nr15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
Kunnen, ja. Maar veel volgens mij biedt ING al z'n merchants standaard een contract met credit aan. En vergeet niet dat veel mensen met een creditcard ook gewoon een debit carrd bij zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
YakuzA schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Dus voor het einde van het jaar is het nog vrij vrijwillig en gokken, ze verwachten eind 2022 dat het misschien ongeveer goed is :)
.
Ik moest even checken want men spreekt er over dat in het 2e kwartaal de Aquiring keten naar verwachting op orde is. Dat is nog een paar dagen terwijl het beeld volgens mij is dat er nog de nodige plekken zijn waar alleen maestro en vpay geaccepteerd worden.
Het gaat dus om een nieuwsbrief uit april dus was men toen wellicht wat optimistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:19:
Nou ja dit is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid voor Visa en MC om Nederland aan de creditkaart te krijgen. CC biedt nu eenmaal wat "gratis" extra's zoals verzekeringen enzo. Deze extra's worden natuurlijk bekostigd door de hogere fee die de merchant betaalt aan de banken. Als iedereen aan de CC gaat (want gratis extra's), dan worden de winkeliers dus met hogere kosten opgezadeld, doordat veel meer mensen ineens met CC willen en gaan betalen. Dat betekent dus gewoon dat ze dit in de prijzen in moeten gaan bouwen, dus inflatie voor iedereen. Om de kas van de banken te spekken. Dit legale "scheme" werkt echt ontzettend goed in de VS.
Waarom heeft de EU dit eigenlijk toegestaan?
Een CC toeslag lijkt mij voor alle partijen eerlijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 09:29
ditto4076 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Mijn ervaring met V-PAY is, dat, vooral ING-klanten op de Antillen, onaangenaam verrast worden, omdat het in ieder geval op Aruba nergens geaccepteerd wordt. Een Maestro pas daarentegen wordt overal op Aruba geaccepteerd. Dus om te zeggen dat het wereldwijd geaccepteerd wordt, is nogal voorbarig. Het blijft verstandig om passen van verschillende netwerken bij je te hebben. Better safe than sorry...

Aanvulling:
De engelstalige V PAY Wikipedia pagina vermeldt, dat het zelfs specifiek is uitgebracht voor gebruik in Europa.
Bron: Wikipedia: V Pay

Zie bijvoorbeeld deze gearchiveerde pagina waarin staat dat VISA Europe V PAY ontwikkelde voor de Europese markt: https://web.archive.org/w...ttp://vpay.com/banks.html

Een andere thread vermeldde overigens in 2018 al het volgende: Nickk93 in "Het 'Welke bank?' topic"
Vorig jaar zomer hetzelfde zien gebeuren op Curacao. Vrienden met een ING VPay kaart konden niet afrekenen, ik met mijn (oudere) ING Maestro zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffieboer
Vegazz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Vorig jaar zomer hetzelfde zien gebeuren op Curacao. Vrienden met een ING VPay kaart konden niet afrekenen, ik met mijn (oudere) ING Maestro zonder problemen.
De Volksbanken, waaronder https://www.asnbank.nl/ve...pas/v-pay-of-maestro.html hebben al enige jaren een tabelletje op hun website over de landen waar vooral Vpay of Maestro wordt geaccepteerd. Hierin staan de Antillen apart vermeld (vooral Maestro- acceptatie bij betaalautomaten), al moet je dat maar net gezien hebben voor vertrek.

Hoewel hierin ook staat dat in bijvoorbeeld Polen vooral Vpay wordt geaccepteerd, terwijl je daar met een Maestro ook overal terecht kunt, dus ik weet niet hoe actueel het lijstje nog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
Betaaljournaal 16, met update over project DCA
https://www.betaalverenig...ws/betaaljournaal-16/#dca
De verwachting is dat in de loop van het derde kwartaal de eerste terminals volledig geschikt zijn om Debit te accepteren.
Veelal bestaat de aanpassing uit een upgrade van software en een administratieve handeling om Debit op de betaalautomaat te activeren.

[ Voor 22% gewijzigd door davides op 05-07-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satedly
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 16:08
Vandaag is het me gelukt om bij een (gewone) Albert Heijn met een Visa Debit te betalen. :) Een maand geleden lukte het niet. De volgende keer zal ik het proberen met een debit- en creditcard van Mastercard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
satedly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:43:
Vandaag is het me gelukt om bij een (gewone) Albert Heijn met een Visa Debit te betalen. :) Een maand geleden lukte het niet. De volgende keer zal ik het proberen met een debit- en creditcard van Mastercard.
Welke Albert Heijn was het? Je kunt al langer bij meerdere vestigingen met Visa en Mastercard betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• satedly
oohh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Welke Albert Heijn was het? Je kunt al langer bij meerdere vestigingen met Visa en Mastercard betalen.
AH Leenderweg in Eindhoven (een gewone AH, geen To-go).

[ Voor 66% gewijzigd door satedly op 18-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
satedly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Dat is een goed vooruitzicht. Aankomende week bij onze appie is testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
satedly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Dit is waarschijnlijk wel een franchisenemer. Maar desalniettemin goed om te weten dat men al bezig is met de uitrol.

Als je per se met Visa/Mastercard/Amex (punten!) bij Albert Heijn wil betalen, kun je ook bij filialen van BP met AH to go een Albert Heijn cadeaukaart kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp gaan alle banken over op debit kaarten van mastercard en Vpay. Houdt dat dus ook in dat je het als een creditkaart kan gebruiken op webshops zoals Amazon, Tui, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Koffieboer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:58:
[...]

Hoewel hierin ook staat dat in bijvoorbeeld Polen vooral Vpay wordt geaccepteerd, terwijl je daar met een Maestro ook overal terecht kunt, dus ik weet niet hoe actueel het lijstje nog is.
Inderdaad, als er een land is wat altijd alles accepteert, dan is het Polen (tot Chinese kaarten aan toe, in het kleinste gehucht).

Ook VS vooral Maestro? Antillen? Ik zou maar een CC bij hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:39:
Dus als ik het goed begrijp gaan alle banken over op debit kaarten van mastercard en Vpay. Houdt dat dus ook in dat je het als een creditkaart kan gebruiken op webshops zoals Amazon, Tui, etc?
Overal waar online met Mastercard en/of VISA betaald kan worden, kun je in principe de debit variant gebruiken.

Bank gaan inderdaad over op Mastercard of VISA debit kaarten. Vpay gaat eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:44
Aan dit tijdspad te zien is tot eind 2022 niet gegarandeerd dat je overal kan betalen met een debit kaart.
https://www.abnamro.nl/nl...ceptatie_tcm16-151932.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:25:
Aan dit tijdspad te zien is tot eind 2022 niet gegarandeerd dat je overal kan betalen met een debit kaart.
https://www.abnamro.nl/nl...ceptatie_tcm16-151932.pdf
Klopt, het is een overgangsperiode.
Zie ook de infographic van de Betaalvereniging.
De Betaalvereniging laat 1 januari 2023 zien als moment waarop ondernemers ook MasterCard en VISA debit accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Net even geprobeerd te betalen met een debit Visa kaart bij de kapper.. nana.. toch maar weer de Maestro kaart moeten pakken. Als je net een Rabo rekening hebt geopend en je hebt een Visa kaart gekregen lijkt mij dat behoorlijk frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• satedly
satedly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:43:
Nog een keer geprobeerd.
Mastercard Credit - geweigerd
Mastercard Debit - geweigerd
Visa Debit - Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
satedly schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Nog een keer geprobeerd.
Mastercard Credit - geweigerd
Mastercard Debit - geweigerd
Visa Debit - Succes
Kun je aanvullen om welke kaarten het gaat?

Vandaag geprobeerd bij mijn lokale AH met N26 Mastercard Debit werd deze geweigerd.

De baliemedewerker bij mijn ABN AMRO filiaal was niet op de hoogte dat Maestro gaat stoppen en had (nog) geen interne info over uitgave van vervangende debitcards ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
De NLse banken geven pas na 1 januari de nieuwe kaarten uit dus reken voor die tijd er maar niet op dat een AH medewerker hier iets over weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Vinnienerd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:29:
De NLse banken geven pas na 1 januari de nieuwe kaarten uit dus reken voor die tijd er maar niet op dat een AH medewerker hier iets over weet.
@Koffieboer had het over een ABN-Amro medewerker, maar men zal inderdaad pas gaan uitgeven als je er overal in NL mee kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satedly
Koffieboer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Kun je aanvullen om welke kaarten het gaat?

Vandaag geprobeerd bij mijn lokale AH met N26 Mastercard Debit werd deze geweigerd.

De baliemedewerker bij mijn ABN AMRO filiaal was niet op de hoogte dat Maestro gaat stoppen en had (nog) geen interne info over uitgave van vervangende debitcards ontvangen
Mastercard Credit - ICS
Mastercard Debit - Curve
Visa Debit - Nuri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
Brent schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, als er een land is wat altijd alles accepteert, dan is het Polen (tot Chinese kaarten aan toe, in het kleinste gehucht).

Ook VS vooral Maestro? Antillen? Ik zou maar een CC bij hebben.
In California word Maestro zonder blikken of blozen geaccepteerd bij betaal terminals, grappig genoeg zelfs zonder PIN soms. ATM's / auto huur en dergelijke dingen is soms wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:58
Koffieboer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:48:
[...]
En dat werkt dan voor een bank :+

Ontopic; ik zie dit niet per definitie als een slechte ontwikkeling. Ik heb zelf zowel een Maestro (Rabobank) als V Pay (SNS) pinpas en zelfs binnen Europa is het regelmatig roulette wat er wel en niet werkt. Kom net terug van een vakantie naar Finland en ben door Duitsland, Denemarken en Zweden gereisd, met grote regelmaat tegengekomen dat één van de twee werkt maar de ander niet (en niet specifiek de één meer dan de ander). Dieptepunt was een tankstation in Denemarken waar beide passen geweigerd werden. Gelukkig gebeurde dat niet in Zweden of Finland want daar liggen ze wat verder uit elkaar en mijn tanklampje brandde al een tijdje O-)

Hopelijk maakt dit het betaalverkeer weer een stukje uniformer. Vind het - zeker als ik op vakantie ben - toch behoorlijk irritant als mijn passen niet werken. In Nederland heb ik doorgaans weinig problemen, al zijn er wel een aantal tankstations (die van de Makro bijvoorbeeld) waar mijn V Pay (SNS) pas niet geaccepteerd wordt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffieboer
MiBe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:35:
[...]
Dieptepunt was een tankstation in Denemarken waar beide passen geweigerd werden.
Mogelijk had je daar te maken met een terminal die enkel de lokale Dankort (Wikipedia: Dankort) accepteerde.

Wat mij betreft mogen dit soort lokaal opererende systemen (net als de Duitse Girocard/EC-Karte) snel verdwijnen, en daarmee ook de beperkingen voor buitenlandse bezoekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-09 13:20
Inmiddels is er ook promotiemateriaal ontwikkeld om mensen erop te wijzen dat Visa Debit/Debit Mastercard worden geaccepteerd: https://www.pin.nl/webshop/debitkaart-acceptatie/

Wat me wel opvalt is dat voor Mastercard expliciet in het logo is opgenomen dat het om debit gaat, terwijl dat bij Visa niet het geval is. Met de tekst in het Engels is dat nog wel duidelijk, maar ik weet niet of "Pinnen ja graag" dezelfde duidelijkheid geeft.

Ik ben benieuwd wanneer ik deze stickers voor het eerst in een winkel zie opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
Nickk93 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:49:
Inmiddels is er ook promotiemateriaal ontwikkeld om mensen erop te wijzen dat Visa Debit/Debit Mastercard worden geaccepteerd: https://www.pin.nl/webshop/debitkaart-acceptatie/

Wat me wel opvalt is dat voor Mastercard expliciet in het logo is opgenomen dat het om debit gaat, terwijl dat bij Visa niet het geval is. Met de tekst in het Engels is dat nog wel duidelijk, maar ik weet niet of "Pinnen ja graag" dezelfde duidelijkheid geeft.

Ik ben benieuwd wanneer ik deze stickers voor het eerst in een winkel zie opduiken.
Als ik de stickers en de omschrijving zo lees zijn deze specifieke voor plekken die wél Visa en Mastercard Debit accepteren, maar géén credit cards.
Sticker (klein) | alleen debitkaart acceptatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Elandenmelk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Als ik de stickers en de omschrijving zo lees zijn deze specifieke voor plekken die wél Visa en Mastercard Debit accepteren, maar géén credit cards.

[...]
Klopt, staat er expliciet boven: "Promotiemateriaal voor ondernemers die alleen debitkaarten (Maestro, Debit Mastercard, V PAY en Visa Debit) accepteren."

Bij ING vond ik overigens nog de interessante informatie dat ondernemers vanaf 2024 verplicht worden alle passen van Visa en Mastercard te accepteren, zowel debit als credit: "Moet ik nu ook betalingen met een creditcard accepteren? Op dit moment nog niet. Maar wel aan het einde van 2024. Dan zijn namelijk alle klanten met een betaalautomaat verplicht om alle kaarten van Mastercard en Visa te accepteren. Of dat nu om betaalpassen gaat of om creditcards." Bron: https://www.ing.nl/zakeli...ieuwe-betaalmethodes.html

Dus deze stickers lijken maar zeer beperkt nuttig.

Wel met @Nickk93 eens: dat Visa-logo zonder 'debit' aanduiding is dan erg verwarrend.

[ Voor 60% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-08-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik vraag mij wel af wat dan het verschil is voor de handelaar in Mastercard debit vs. credit, waarom credit weigeren? Zijn de transactiekosten voor handelaars bij debit lager? Want Mastercard debit loopt dacht ik via hetzelfde schema/netwerk als credit met dezelfde kaartnummers, alleen zit je achterliggend met een ander soort check: staat er voldoende op de rekening vs. ga je niet over je kredietlimiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Vinnienerd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:29:
Hoe kom je daarbij? Diverse banken, waaronder in elk geval de Rabobank, starten in de "2e helft van 2022" al met het vervangen van passen.

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-08-2022 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
vverbeke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:39:
Ik vraag mij wel af wat dan het verschil is voor de handelaar in Mastercard debit vs. credit, waarom credit weigeren? Zijn de transactiekosten voor handelaars bij debit lager? Want Mastercard debit loopt dacht ik via hetzelfde schema/netwerk als credit met dezelfde kaartnummers, alleen zit je achterliggend met een ander soort check: staat er voldoende op de rekening vs. ga je niet over je kredietlimiet?
Net als nu: kosten. Een PIN-transactie is veel goedkoper dan een creditcard en volgens zowel Rabobank als ING blijft dat ook zo voor debit card transacties. Dit zit hem met name in verzekeringen en andere benefits die aan creditcards gekoppeld zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-08-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herko_ter_Horst schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Hoe kom je daarbij? Diverse banken, waaronder in elk geval de Rabobank, starten in de "2e helft van 2022" al met het vervangen van passen.
Tot dusver alleen Rabobank. Van ABN,ING en de Volksbank is nog niks bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vverbeke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:39:
ca 2,5% transactiekosten voor de verkoper.
Als iemand iets koopt van 100 euro, kost dat 2,50 aan transactiekosten voor de verkoper.

Als iemand met een normale kaart iets koopt, kost dat 5 tot 10 cent.

(en van die 2,50 wordt die 'gratis' aankoopverzekering van je creditkaart weer gedeeltelijk bekostigd en de winst van de CC maatschappij)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En straks ga je idiote zaken zoals in de VS krijgen, waarbij je allerlei cashback zaken op je CC transacties krijgt, omdat die betaald worden door de winkels.

Acceptatie van CCs heb ik uiteraard geen probleem mee. Mijn probleem is alleen wie die duurdere transacties gaan betalen. Die komt op de rekening van de winkeliers, en die zullen die weer doorbelasten aan de klanten, lees de debitkaart klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:52:
[...]
(en van die 2,50 wordt die 'gratis' aankoopverzekering van je creditkaart weer gedeeltelijk bekostigd en de winst van de CC maatschappij)
Het ding is dat ik via mijn bank een Mastercard debit kan krijgen mét die aankoopverzekering. Alle verzekeringen en dergelijke zijn hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vverbeke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Het ding is dat ik via mijn bank een Mastercard debit kan krijgen mét die aankoopverzekering. Alle verzekeringen en dergelijke zijn hetzelfde.
En waarom denk je dat Mastercard/Visa debit zo'n slechte acceptatie hadden in NL voordat ze nu gedwongen worden de transactiekosten te verlagen naar dezelfde 5 tot 10 cent per transactie? ;)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-09 13:20
Wat wel interessant is om te zien is dat Rabobank alvast voorsorteert op het "honor all cards" principe. Daarbij worden creditcards van buiten de EU/EER geaccepteerd tegen het debit card tarief (wat bij de Rabobank hetzelfde tarief is als voor de huidige pinbetalingen), wanneer de acceptant kiest voor alleen pinnen. Creditcards van binnen de EU/EER worden dan niet geaccepteerd.

Wanneer gekozen wordt voor een creditcard contract, worden niet-Europese kaarten ineens allemaal geaccepteerd volgens het creditcard tarief en Europese creditcards ook.

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat er een uitzondering mag worden gemaakt voor het accepteren van slechts 1 soort kaart uitgegeven binnen de EU/EER, maar daarbuiten niet.

Zie hier het overzicht van de Rabobank: https://media.rabobank.co.../Wat-ga-je-accepteren.pdf

Bovendien had ik ook even gekeken naar het overzicht van de ABN over het updaten van de betaalautomaten. Als het goed is zouden Worldline automaten uiterlijk deze maand moeten worden geupdate: https://www.abnamro.nl/nl...ceptatie_tcm16-151932.pdf

Deze automaten worden nogal veel gebruikt door onder andere Albert Heijn, dus ik ben heel benieuwd vanaf wanneer we met debit cards kunnen gaan betalen bij AH.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 18:58
Bij ING vond ik overigens nog de interessante informatie dat ondernemers vanaf 2024 verplicht worden alle passen van Visa en Mastercard te accepteren, zowel debit als credit: "Moet ik nu ook betalingen met een creditcard accepteren? Op dit moment nog niet. Maar wel aan het einde van 2024. Dan zijn namelijk alle klanten met een betaalautomaat verplicht om alle kaarten van Mastercard en Visa te accepteren. Of dat nu om betaalpassen gaat of om creditcards." Bron: https://www.ing.nl/zakeli...ieuwe-betaalmethodes.html
Zeer frappant. En niet fijn. Tot nu toe was ik onder de indruk dat het 'honor all cards' principe betekende dat je als winkelier bijvoorbeeld niet een binnenlandse creditcard wel mocht accepteren,maar een buitenlandse of corporate card niet. (NB binnenlandse creditcards zijn vaak 1,5-2,5%; buitenlandse of corporate cards ongeveer 2,25-3,75%)
Nu lijkt het er dus op dat er hier aan een soort 'koppelverkoop' wordt gedaan: je mag alleen debitcards accepteren als je ook creditcards accepteert. Eus Peters merkt dit op tijdens bovengenoemd webinar van CCV.

Ik ben een zelfstandige winkelier met een betaalautomaat van CCV. Tot eind vorig jaar accepteerde ik alleen normale betaalpassen (dus maestro en v-pay). Voor het accepteren van creditcards was er ook een drempel want je moest wat extra papierwerk inleveren. Enkel maestro/v-pay was dus de standaard. Toen kreeg ik opeens een e-mail van CCV dat mijn betaalautomaat ook geschikt gemaakt zou worden voor het accepteren van creditcards. Als ik geen creditcards op mijn betaalautomaat wilde accepteren, dan kon ik dat aangeven door te klikken op een link in de e-mail. Dus nu is het accepteren van mastercard, visa en amex(!) geruisloos standaard geworden.

De gang van zaken is toch wel een beetje raar. Onder het mom van "waarom twee systemen (maestro en mastercard debit) naast elkaar?" en "gênant dat toeristen niet kunnen pinnen bij de albert heijn" wordt geharmoniseerd. De kosten worden zogenaamd niet hoger, nl. hetzelfde tarief voor binnenlandse mastercard debit als voor maestro. Buitenlandse debit cards hoor je ze niet over; die worden gewoon voor het normale creditcard tarief aangeslagen. Tegelijkertijd adviseren acquirers om toch vooral ook creditcards te gaan accepteren, "want dan zijn mensen geneigd eerder bij je te kopen en dan maak je meer omzet". Alsof ik om dat advies gevraagd had – en bovendien: wat heeft dat ermee te maken?

Nederland is geen eiland en dus zou het raar zijn als we in onze open economie een geheel eigen betaalsysteem gebruiken. Ondertussen lees ik op internet de enthousiaste reacties van mensen die zich erop verheugen dat ze binnenkort hun vage Amerikaanse creditcards kunnen gebruiken waarbij ze 1% van hun aankopen terugkrijgen in bitcoins en whatnot. Ondertussen mag de winkelier 3,5% aftikken. Wederom blijkt het probleem van een open economie dat er allerlei buitenlandse piraten op je afkomen.

Overigens kan het op lange termijn nooit zo zijn dat de omzet van een winkelier stijgt door creditcards te accepteren. Als mensen per se met een cc willen afrekenen, om wat voor reden dan ook, en ze de keuze hebben tussen een winkel die ze wel accepteert en een winkel die ze niet accepteert, alleen dan kan het voor die betreffende winkelier voor extra omzet zorgen. Als creditcards overal geaccepteerd worden, dan is dat voordeel weg. Dan blijkt dat het bedrag dat consumenten te besteden hebben toch echt te maken heeft met hun inkomen, en niet met wat voor kaart je ze laat betalen.

Ik vraag me vooral af hoe partijen als Albert Heijn, die tot nu toe de dure creditcards stellig geweerd hebben –daarbij de problemen voor toeristen op de koop toenemend– gaan reageren op de dwang om creditcards te accepteren. Zullen zij als grote partij de druk van Atos kunnen weerstaan om creditcards te accepteren? Of zullen zij als laatste, na concurrenten als bijvoorbeeld Jumbo, Dirk en Aldi, toch creditcards gaan accepteren?

En nog wat anders: ik lees hierboven allerlei posts van mensen die op allerlei plekken een hele trits aan betaalpassen aan het uitproberen zijn. Het is natuurlijk wel zo dat een overgang als deze niet van de ene op de andere dag rond is, en als er een winkel is die opeens Visa accepteert, dan zegt dat nog niet veel over de rest van het land. Merk ook op dat de overgang van maestro op mastercard niet hetzelfde is als de overgang van v-pay op Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Henry86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:12:
Merk ook op dat de overgang van maestro op mastercard niet hetzelfde is als de overgang van v-pay op Visa.
Ik zou denken dat een partij als CCV dat anders ziet, die zullen Mastercard debit en Visa debit als een geheel aanbieden i.c.m. het huidige maestro/V-Pay pakket. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dat gaan opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
Herko_ter_Horst schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Ik zou denken dat een partij als CCV dat anders ziet, die zullen Mastercard debit en Visa debit als een geheel aanbieden i.c.m. het huidige maestro/V-Pay pakket. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dat gaan opsplitsen.
Eens – ik bedoelde iets anders. Het is immers zo dat acceptanten met een contract van CCV (en een geschikte betaalautomaat) automatisch gereed gemaakt worden voor mc/visa debit. Wat dat betreft weet je als winkelier zelf niet eens wanneer de kaarten geaccepteerd gaan worden. Omdat hier verder weinig over wordt gecommuniceerd, en Visa z'n systeem net even anders heeft gebouwd, moet je niet te snel conclusies trekken over de ene kaart, als de andere wordt geweigerd/geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
Nickk93 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:01:
Wat wel interessant is om te zien is dat Rabobank alvast voorsorteert op het "honor all cards" principe. Daarbij worden creditcards van buiten de EU/EER geaccepteerd tegen het debit card tarief (wat bij de Rabobank hetzelfde tarief is als voor de huidige pinbetalingen), wanneer de acceptant kiest voor alleen pinnen. Creditcards van binnen de EU/EER worden dan niet geaccepteerd.

Wanneer gekozen wordt voor een creditcard contract, worden niet-Europese kaarten ineens allemaal geaccepteerd volgens het creditcard tarief en Europese creditcards ook.

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat er een uitzondering mag worden gemaakt voor het accepteren van slechts 1 soort kaart uitgegeven binnen de EU/EER, maar daarbuiten niet.

Zie hier het overzicht van de Rabobank: https://media.rabobank.co.../Wat-ga-je-accepteren.pdf
Interessante post! Echter, jouw bewering dat niet-EER creditcards worden aangeslagen tegen debitcardtarief voor acceptanten met een Rabo Europees Pinnen Contract staat niet in de door jou aangehaalde flyer! (Of kijk ik heel scheel?) En het lijkt me ook bijzonder onwaarschijnlijk want niet-EER kaarten zijn normaliter de duurste om te accepteren. Logisch ook, want als een Australiër op vakantie in Venetië een bijzondere vaas koopt en naar huis laat verschepen, dan zit daar toch heel wat meer risico aan dan als een Belg die vaas koopt. Die Belg is misschien zelfs met de auto op vakantie en dan is het risico op breuk onderweg niet zo groot. Bij verscheping naar Australië kan het pakket kwijt raken of stuk gaan. En dan is 180 dagen verzekering voor een kleine 6 cent geen rendabel verdienmodel ;)
Pagina: 1 ... 5 ... 45 Laatste