Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Henry86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Interessante post! Echter, jouw bewering dat niet-EER creditcards worden aangeslagen tegen debitcardtarief voor acceptanten met een Rabo Europees Pinnen Contract staat niet in de door jou aangehaalde flyer! (Of kijk ik heel scheel?) En het lijkt me ook bijzonder onwaarschijnlijk want niet-EER kaarten zijn normaliter de duurste om te accepteren. Logisch ook, want als een Australiër op vakantie in Venetië een bijzondere vaas koopt en naar huis laat verschepen, dan zit daar toch heel wat meer risico aan dan als een Belg die vaas koopt. Die Belg is misschien zelfs met de auto op vakantie en dan is het risico op breuk onderweg niet zo groot. Bij verscheping naar Australië kan het pakket kwijt raken of stuk gaan. En dan is 180 dagen verzekering voor een kleine 6 cent geen rendabel verdienmodel ;)
Je zou het kunnen afleiden uit wat er staat bij situatie 1 (alleen het Pinnen-contract): daar staat dat je dan maestro, V-Pay, Mastercard debit, Visa debit EN ex-EER creditcards gaat accepteren. Dat dat allemaal tegen hetzelfde tarief gaat, staat er niet expliciet bij, maar er staat ook niks over extra kosten of "tegen creditcard tarief", zoals bij situatie 2 (combi Pinnen en creditcard-contract) wel staat, maar ik ben met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat je tegen het lage debit card-tarief ineens ex-EER creditcards kan gaan accepteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 15-08-2022 21:10 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-09 13:20
Henry86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
Interessante post! Echter, jouw bewering dat niet-EER creditcards worden aangeslagen tegen debitcardtarief voor acceptanten met een Rabo Europees Pinnen Contract staat niet in de door jou aangehaalde flyer! (Of kijk ik heel scheel?) En het lijkt me ook bijzonder onwaarschijnlijk want niet-EER kaarten zijn normaliter de duurste om te accepteren. Logisch ook, want als een Australiër op vakantie in Venetië een bijzondere vaas koopt en naar huis laat verschepen, dan zit daar toch heel wat meer risico aan dan als een Belg die vaas koopt. Die Belg is misschien zelfs met de auto op vakantie en dan is het risico op breuk onderweg niet zo groot. Bij verscheping naar Australië kan het pakket kwijt raken of stuk gaan. En dan is 180 dagen verzekering voor een kleine 6 cent geen rendabel verdienmodel ;)
Ik was daar zelf inderdaad net zo verbaasd over. Al heeft dit niet zozeer te maken met het risico, maar met het feit dat de Europese Unie een cap heeft ingesteld op het tarief dat Visa/Mastercard mag rekenen voor een transactie aan de transactieverwerker. Dit is 0,2% voor debit cards en 0,3% voor credit cards. Dit geldt echter alleen voor kaarten die ook binnen de EU/EER zijn uitgegeven. Voor Nederland wordt echter voor debit cards een interchange tarief gerekend van slechts EUR 0,02. De transactieverwerkers hebben dus jarenlang veel meer winst gemaakt op buitenlandse debit cards dan op credit cards, omdat ze de winkeliers hetzelfde tarief aanrekenden.

Het is wel zo dat dit interchange tarief deels ten goede komt aan de kaartuitgevende instantie en hier inderdaad zaken als cashback van kunnen worden betaald. De Rabobank heeft echter in een ander document dat wat explicieter vermeld: https://media.rabobank.co...Debit-Card-Acceptatie.pdf. Op deze website staat sowieso wat meer informatie: https://www.rabobank.nl/b...-en-visa-debit-accepteren

Hoe dat precies gaat werken voor de kaartuitgevenden instanties wanneer met een niet-EER credit card in Nederland wordt betaald tegen debit card tarief en ik vraag me af, of we daar ooit achter gaan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 11:38
Herko_ter_Horst schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:31:
Bij ING vond ik overigens nog de interessante informatie dat ondernemers vanaf 2024 verplicht worden alle passen van Visa en Mastercard te accepteren, zowel debit als credit: "Moet ik nu ook betalingen met een creditcard accepteren? Op dit moment nog niet. Maar wel aan het einde van 2024. Dan zijn namelijk alle klanten met een betaalautomaat verplicht om alle kaarten van Mastercard en Visa te accepteren. Of dat nu om betaalpassen gaat of om creditcards." Bron: https://www.ing.nl/zakeli...ieuwe-betaalmethodes.html

Dus deze stickers lijken maar zeer beperkt nuttig.
ik krijg steeds meer de indruk dat dit een beleidskeuze van ING is (nog maar 1 soort pincontract aanbieden) en dat het niet gestoeld is op europese regels oid.
Rabobank houdt blijkbaar wel 2 soorten pincontracten in hun assortiment. (1. Europees pinnen en 2. het Creditcard contract).

Dit zijn meestal weloverwogen keuzes, waarbij wordt ingecalculeerd dat een deel van de klanten overstapt naar de concurrent. (vergelijkbaar met KPN die XS4ALL opdoekt?)
Prima als bedrijven hun assortiment versimpelen (staat ze vrij), natuurlijk mits er voldoende alternatieven in de markt beschikbaar zijn. (Als een monopolist dit doet, is het natuurlijk een ander verhaal.)

Ik vraag me dus af of ING dit zelf doet of allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Henry86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

De gang van zaken is toch wel een beetje raar. Onder het mom van "waarom twee systemen (maestro en mastercard debit) naast elkaar?" en "gênant dat toeristen niet kunnen pinnen bij de albert heijn" wordt geharmoniseerd. De kosten worden zogenaamd niet hoger, nl. hetzelfde tarief voor binnenlandse mastercard debit als voor maestro. Buitenlandse debit cards hoor je ze niet over; die worden gewoon voor het normale creditcard tarief aangeslagen. Tegelijkertijd adviseren acquirers om toch vooral ook creditcards te gaan accepteren, "want dan zijn mensen geneigd eerder bij je te kopen en dan maak je meer omzet". Alsof ik om dat advies gevraagd had – en bovendien: wat heeft dat ermee te maken?
Naar mijn weten moesten de Mastercard/Visa debet kaarten juist ervoor moesten zorgen dat buitenlandse debet kaarten ondersteund worden. Het is dan niet logisch om de buitenlandse kaarten als creditcard te gaan belasten, maar ik was dit idd ook tegen gekomen op de site van CCV:
Wat worden de transactiekosten van de nieuwe debetkaarten?
Er verandert niks aan de kosten voor domestic debetkaarten. Nederlandse kaarthouders die hun kaart in Nederland gebruiken blijven het debitcard tarief betalen.

Buitenlandse klanten kunnen met hun debetkaart betalen op een Nederlandse betaalautomaat. Zij betalen het Mastercard/Visa tarief van 1,6%
Hoe zit dit nu als je creditcard betalingen uit hebt staan? Want dit is nog steeds optioneel. Kan een BE klant opeens niet meer met zijn Mastercard debit betalen terwijl dat voorheen wel kon met de hun Maestro pas? CCV kan dan toch ook niet zomaar creditcardtarieven rekenen als je cc betalingen uit hebt staan? 8)7.

Ik vind dit erg verwarrend en tegenstrijdig. Ik zou denken dat er iets niet klopt.

Ook heb ik even gekeken naar de pin tarieven bij ABN. Hier zie ik helemaal geen onderscheid tussen Mastercard/visa debit NL of buitenlandse pas. Precies hoe ik dacht dat het zou werken.

Kan het zijn dat CCV en ABN buitenlandse debit kaarten anders belasten? Zo te zien kan je dan beter ABN als transactieverwerker hebben als je (veel) buitenlandse klanten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:51:
Waarom heeft de EU dit eigenlijk toegestaan?
Een CC toeslag lijkt mij voor alle partijen eerlijker.
Eens dat het niet eerlijk is, maar dat geldt ook voor andere kosten. Ik wil ook niet betalen voor een fysiek bedrijfspand, personeel in de fysieke winkel, het klantentoilet en telefonische bereikbaarheid. Klanten die daar gebruik van maken kunnen daar gewoon een toeslag voor betalen. Of zou het toch makkelijker zijn alles gewoon in de verkoopprijs te verrekenen...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Geen Maestro heeft me al heel wat pin problemen opgeleverd in Kenia, ik heb de pinpas helemaal niet meer kunnen gebruiken in alle grote en kleine banken. Ik heb toen noodgedwongen mijn creditcard gebruikt om geld te pinnen, en dat is een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ari3 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 02:12:
[...]
Eens dat het niet eerlijk is, maar dat geldt ook voor andere kosten. Ik wil ook niet betalen voor een fysiek bedrijfspand, personeel in de fysieke winkel, het klantentoilet en telefonische bereikbaarheid.
Dan bestel je bij een (goedkope) webshop?
Klanten die daar gebruik van maken kunnen daar gewoon een toeslag voor betalen. Of zou het toch makkelijker zijn alles gewoon in de verkoopprijs te verrekenen...
Het verschil is dat de klant een bepaalde card 'kiest' en de verkoper (en dus andere klanten) de hogere kosten moet ophoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:23
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Dan bestel je bij een (goedkope) webshop?

[...]

Het verschil is dat de klant een bepaalde card 'kiest' en de verkoper (en dus andere klanten) de hogere kosten moet ophoesten.
Uitgangspunt van de EU-verordening (PSD2) was om juist de kosten van betaaltransacties omlaag te brengen. VISA en MasterCard hadden het simpelweg voor het zeggen. Ook kaartuitgevende instanties waren min of meer overgeleverd aan wat deze partijen bepaalden. (Vandaar dat bv Amex niet onder de verordening valt, want daar is het kaartschema hetzelfde als de uitgevende instantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
xileS schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 00:32:

Hoe zit dit nu als je creditcard betalingen uit hebt staan? Want dit is nog steeds optioneel. Kan een BE klant opeens niet meer met zijn Mastercard debit betalen terwijl dat voorheen wel kon met de hun Maestro pas? CCV kan dan toch ook niet zomaar creditcardtarieven rekenen als je cc betalingen uit hebt staan? 8)7.

Ik vind dit erg verwarrend en tegenstrijdig. Ik zou denken dat er iets niet klopt.
Uitgangspunt is volgens mij dat 'domestic' betekent: binnen de EER. Dus Belgische debit-kaarten zullen net zo goed geaccepteerd worden als Nederlandse.

Dit is in elk geval het onderscheid dat Rabobank maakt voor de nieuwe PIN/CC-contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Uitgangspunt is volgens mij dat 'domestic' betekent: binnen de EER. Dus Belgische debit-kaarten zullen net zo goed geaccepteerd worden als Nederlandse.

Dit is in elk geval het onderscheid dat Rabobank maakt voor de nieuwe PIN/CC-contracten.
Hoe het op de site van CCV vermeld staat is toch erg verwarrend? Belgische debit kaarten zullen denk ik idd geaccepteerd worden, maar zal dit met of zonder het CC tarief zijn. Als ik hun tekst mag geloven is dat met het CC tarief.

"Buitenlandse klanten kunnen met hun debetkaart betalen op een Nederlandse betaalautomaat. Zij betalen het Mastercard/Visa tarief van 1,6%"

Alleen ik denk dat het idd als een gewone pin betaling (ongeveer 6 cent) verwerkt gaat worden. Als ik bij ABN op de site kijk, zie ik weer helemaal geen onderscheid tussen binnenlandse en buitenlandse kaarten. Wat mij betreft veel logischer is.

Als momenteel iemand met een Maestro pas uit Curaçao betaalt, wordt dat gewoon berekend met het pin tarief, want Maestro is Maestro. Straks met mastercard debit is dit dus ineens anders? Mastercard debit kan dus ineens belast worden als een creditcard? En gaan alle transactie verwerkers hier anders mee om ofzo? Aangezien informatie hierover zo verwarrend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
ING heeft de tekst op hun website aangepast en vermeldt nu tussen haakje dat de verplichting alleen geldt voor CC's van buiten de EEA.
5. What if I don’t want to accept credit card payments?
While there is no immediate need to make this change, by the end of 2024 all merchants will be obliged to accept all card products from Mastercard and Visa, under the Honour All Cards Rule, which states that if a merchant accepts one type of that brand’s cards, they must accept them all. Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)

This means that if you as a merchant accept any kind of Mastercard or Visa card, you must accept all Mastercards or Visa cards: debit, credit, prepaid and commercial. However, legislation does allow you, as a merchant, to refuse acceptance of credit cards issued in the EEA that are in scope of the Interchange Fee Regulation, article 10; if you wish to arrange this, you can reach out to your terminal supplier.

https://www.ingwb.com/en/...ed-out-in-the-netherlands
vergelijken met de oude tekst..

Ze hebben blijkbaar toch heel wat klachten ontvangen en hebben zich gerealiseerd dat ze wat duidelijker moeten communiceren...

toch blijven zij werken met opt-out. Dus standaard ga je alle CC's accepteren en je moet apart actie ondernemen om de EEA CC's niet te accepteren.
Rabobank doet het dan een stuk sjieker, door standaard de EEA CC's eruit te laten bij hun Europees Pinnen product.

[ Voor 43% gewijzigd door davides op 24-08-2022 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Coop supermarkt Huizen accepteert nu ook creditcard zowel debit zie ik en deze week is als goed AH komt ook aan de beurt ivm update worldline betaalautomaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54
Guys, vraag over v-pay , is dit zo"n kaart zoals een echt VISA kaart met 16 nummers? of is dit nog steeds een IBAN notatie? Ik gebruik namelijk Curve , maar ik kan alleen kaarten toevoegen met een 16 nr notatie...

En deze v-pay, is deze dan gekoppeld aan een gewone rekening?

V-pay is nieuw voor me :-) ... wou deze eventueel aanvragen; als ING Belgie deze zou ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 17:36
Op mijn Nederlandse ING V-PAY kaart staat een IBAN en een pasnummer met 7 karakters, waarvan de middelste een letter, en voor de rest cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
martijnsch schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:48:
Op mijn Nederlandse ING V-PAY kaart staat een IBAN en een pasnummer met 7 karakters, waarvan de middelste een letter, en voor de rest cijfers.
hmm, dan gaat dat niet lukken denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:45:
Guys, vraag over v-pay , is dit zo"n kaart zoals een echt VISA kaart met 16 nummers? of is dit nog steeds een IBAN notatie? Ik gebruik namelijk Curve , maar ik kan alleen kaarten toevoegen met een 16 nr notatie...

En deze v-pay, is deze dan gekoppeld aan een gewone rekening?

V-pay is nieuw voor me :-) ... wou deze eventueel aanvragen; als ING Belgie deze zou ondersteunen
Uhm, maar V-Pay gaat juist vervangen worden door VISA Debit. Dus dan heb je wel zo'n kaart dat lijkt op een creditcard geloof ik (dus met 16 nummers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
xileS schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:20:
[...]

Uhm, maar V-Pay gaat juist vervangen worden door VISA Debit. Dus dan heb je wel zo'n kaart dat lijkt op een creditcard geloof ik (dus met 16 nummers).
aha, dat is goed nieuws idd :-) ... deze bestaan nu nog niet dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:22:
[...]

aha, dat is goed nieuws idd :-) ... deze bestaan nu nog niet dan ?
Ik heb hem ook nog niet. Het verschilt waarschijnlijk per bank, maar volgens mij zouden ze dit jaar al mee beginnen. Ik heb geen idee of er al consumenten/bedrijven zijn met zo'n pas van een Nederlandse bank. Naar mijn idee zal dit pas volgend jaar echt gaan uitrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
@NoFate @xileS dit jaar dienen alle betaalterminals geschikt te worden gemaakt voor MasterCard en VISA debetkaarten. De betaalvereniging communiceert 'eind 2022' ook in recente nieuwsbrieven.

Pas als je overal terecht kunt, zullen banken debit MC of VISA gaan uitgeven. Anders kunnen klanten niet overal betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de banken hier invulling aan gaan geven.

Voor Bunq, ING, Rabobank zal implementatie het makkelijkst zijn omdat die al creditcards uitgeven en die infra intern al hebben (oa. fraudepreventie en monitoring). Banken als ABN, Knab en de Volksbank hebben dit niet en zullen dus dit of ook moeten uitbesteden aan ICS of zelf een hele card control afdeling gaan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:16
De overgang naar een gestandaardiseerde PAN (dus die met 16 cijfers) is de basis van het hele project. De huidige Maestro kaarten zijn ontwerpen met retail in gedachten en hebben 19 cijfers. Doordat inmiddels de meeste betaling ecommerce zijn, waar de 16 cijferige PAN de standaard is, faseren ze het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:30:

Voor Bunq, ING, Rabobank zal implementatie het makkelijkst zijn omdat die al creditcards uitgeven en die infra intern al hebben (oa. fraudepreventie en monitoring). Banken als ABN, Knab en de Volksbank hebben dit niet en zullen dus dit of ook moeten uitbesteden aan ICS of zelf een hele card control afdeling gaan opzetten.
Deze begrijp ik niet. Het lijkt me dat de implementatie gewoon hetzelfde is, alleen de kaartschema's veranderen. Vroeger en nu zijn ook al kaarten met verschillende schema's uitgegeven (namelijk Maestro, V PAY en vroeger PIN).

Het enige dat echt 'nieuw' is is dat de kaarten ook geschikt worden voor online betalingen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lrrr schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:57:
[...]

Deze begrijp ik niet. Het lijkt me dat de implementatie gewoon hetzelfde is, alleen de kaartschema's veranderen. Vroeger en nu zijn ook al kaarten met verschillende schema's uitgegeven (namelijk Maestro, V PAY en vroeger PIN).

Het enige dat echt 'nieuw' is is dat de kaarten ook geschikt worden voor online betalingen.
Door kaarten uit te geven van Mastercard en Visa val je ook meteen in hun chargeback schemes, die klanten bepaalde rechten geven (een hele basis aankoopverzekering voor fraude en niet geleverde artikelen). Alle Nederlandse banken zullen dit ook moeten aanbieden omdat het een vereiste is bij deze kaartuitgevers. Bunq, N26 en Revolut bieden dit bijvoorbeeld ook aan.

Het is daarom interessant hoe de banken dit gaan invullen en inrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:32:
@NoFate @xileS dit jaar dienen alle betaalterminals geschikt te worden gemaakt voor MasterCard en VISA debetkaarten. De betaalvereniging communiceert 'eind 2022' ook in recente nieuwsbrieven.

Pas als je overal terecht kunt, zullen banken debit MC of VISA gaan uitgeven. Anders kunnen klanten niet overal betalen.
Betaalautomaten die mastercard en VISA debetkaarten ondersteunen zullen idd een update krijgen. Alleen er zijn ook automaten die geen ondersteuning hebben voor deze debet kaarten. Wij hebben er zo'n 1 op werk. En CCV kan pas eind januari een nieuwe vervangende variant leveren en dan moet je ook nog verplicht een afspraak maken voor een monteur. Ik vraag mij af of het überhaupt zeker is of ze deze nieuwe terminals januari geleverd krijgen. Het zou mij niet verbazen als het weer uitgesteld is straks.

Dat banken het nog niet uitgeven is idd niet zo gek. Niet overal worden deze kaarten nog ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
FreeShooter schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:50:
De overgang naar een gestandaardiseerde PAN (dus die met 16 cijfers) is de basis van het hele project. De huidige Maestro kaarten zijn ontwerpen met retail in gedachten en hebben 19 cijfers. Doordat inmiddels de meeste betaling ecommerce zijn, waar de 16 cijferige PAN de standaard is, faseren ze het uit.
Maestro-kaarten kennen ook een 16 cijferig nummer en vervaldatum, in ieder geval die van N26 en Revolut hebben 4 x 4 cijfers, in het begin hadden de kaarten zelfs 'embossed' de cijfers erop staan wat voor Maestro volgens mij helemaal geen nut heeft, omdat betalingen altijd online geverifieerd moeten worden.

In Nederland is in het verleden ervoor gekozen om kaartnummers niet te gebruiken. Alleen het bankrekening nr wordt op de passen vermeld. Maar onderhuids is het nummer wel aanwezig en om bijvoorbeeld het als betaalmethode voor een Garmin of Fitbit device te gebruiken kun je dit kaart nummer opzoeken in de online omgeving van je bank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:34

Je maakt geen onderscheid tussen MasterCard een VISA creditcards en debit cards. De overgang van Maestro en V-PAY debit cards naar MasterCard en VISA debit cards heeft niets met creditcards te maken. De neiging om alle MasterCard en VISA passen als creditcards aan te duiden is erg hardnekkig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ditto4076 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:33:
[...]

Je maakt geen onderscheid tussen MasterCard een VISA creditcards en debit cards. De overgang van Maestro en V-PAY debit cards naar MasterCard en VISA debit cards heeft niets met creditcards te maken. De neiging om alle MasterCard en VISA passen als creditcards aan te duiden is erg hardnekkig...
Dat heb ik ook nooit gezegd weet ook niet waar staat dat de overgang creditcard gerelateerd is..

Wat ik zei is dat Bunq,ING en de Rabobank al creditcards uitgeven dus bekend zijn met de fraudepreventie tools en dergelijke die je ook bij debit kaarten deels zal moeten aanbieden zoals Bunq, N26 en Revolut bijv al aanbieden.

De andere banken hebben dit niet en zullen dit helemaal op moeten gaan zetten voor hun Mastercard en Visa Debit kaarten, of dit bijvoorbeeld aan ICS moeten uitbesteden voor de Debit kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:34
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:32:
[...]

Dat heb ik ook nooit gezegd weet ook niet waar staat dat de overgang creditcard gerelateerd is..

Wat ik zei is dat Bunq,ING en de Rabobank al creditcards uitgeven dus bekend zijn met de fraudepreventie tools en dergelijke die je ook bij debit kaarten deels zal moeten aanbieden zoals Bunq, N26 en Revolut bijv al aanbieden.

De andere banken hebben dit niet en zullen dit helemaal op moeten gaan zetten voor hun Mastercard en Visa Debit kaarten, of dit bijvoorbeeld aan ICS moeten uitbesteden voor de Debit kaarten.
Mijn excuses voor mijn verkeerde interpretatie, maar je originele post vermeldde toch echt alleen creditcards . Goed dat je dat corrigeert...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:28

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:12:
[...]

Door kaarten uit te geven van Mastercard en Visa val je ook meteen in hun chargeback schemes, die klanten bepaalde rechten geven (een hele basis aankoopverzekering voor fraude en niet geleverde artikelen). Alle Nederlandse banken zullen dit ook moeten aanbieden omdat het een vereiste is bij deze kaartuitgevers. Bunq, N26 en Revolut bieden dit bijvoorbeeld ook aan.

Weet het zeker van die aankoopvwrzekeringen? Die heb ik namelijk niet op mijn Visa Debit van mijn Noorse huisbank, om in aanmerking te komen voor de verzekeringen die bij een CC horen moet ik nog een aparte CC nemen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

ditto4076 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 04:33:
[...]

Mijn excuses voor mijn verkeerde interpretatie, maar je originele post vermeldde toch echt alleen creditcards . Goed dat je dat corrigeert...
Ik zie ook al waar het mis is gegaan, ik had het over de 'huidige' creditcards die sommige banken uitgaven en dat die dus makkelijker de switch kunnen doen dan de andere banken. Maar met mijn 2e reactie is dat wel goed uitgelegd. Hoop dat dit nu voor de rest ook duidelijker is zo.

Verwijderd

Eärendil schreef op woensdag 21 september 2022 @ 05:28:
[...]

ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO
International Card Services is inderdaad een dochter van ABN AMRO, maar ik snap niet echt wat je punt is?

ICS geeft momenteel creditcards uit voor de volgende banken:
ABN AMRO, Handelsbanken, Knab, de Volksbank(voor alle drie de labels) en nog een paar Private bankiers.

Verwijderd

Mr Pingu schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:37:
[...]

Weet het zeker van die aankoopvwrzekeringen? Die heb ik namelijk niet op mijn Visa Debit van mijn Noorse huisbank, om in aanmerking te komen voor de verzekeringen die bij een CC horen moet ik nog een aparte CC nemen.
Met aankoopverzekering bedoel ik
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:12:
[...]

Het is dus voor fraude en voor bestellingen die niet worden geleverd, of waarbij de verkoper je een refund belooft maar dit niet geeft. Tot op zekere hoogte een beperkte/basis aankoopverzekering. Kan de spelregels niet zo snel vinden maar Bunq, N26 en Revolut bieden dit bijv ook al aan bij hun gratis pakketten.

Wellicht heeft een andere Tweaker hier meer info over of links :)

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Geen idee hoe het in Nederland zit, maar hier in België kan je bij oa. Belfius een Mastercard debit krijgen met exact dezelfde verzekeringen als de kredietkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:33:
[...]

International Card Services is inderdaad een dochter van ABN AMRO, maar ik snap niet echt wat je punt is?

ICS geeft momenteel creditcards uit voor de volgende banken:
ABN AMRO, Handelsbanken, Knab, de Volksbank(voor alle drie de labels) en nog een paar Private bankiers.
Je stelde dat de implementatie voor Bunq, ING, Rabobank makkelijker zou zijn omdat de die creditcard infra al intern hebben. Ik denk dat ABN AMRO met ICS juist een van de grotere spelers is, en daar dus geen nadeel in heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eärendil schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:51:
[...]

Je stelde dat de implementatie voor Bunq, ING, Rabobank makkelijker zou zijn omdat de die creditcard infra al intern hebben. Ik denk dat ABN AMRO met ICS juist een van de grotere spelers is, en daar dus geen nadeel in heeft.
Ah op die manier.

Echter is ICS en ABN AMRO niet hetzelfde bedrijf, zo geeft ABN AMRO zelf geen creditcards uit maar besteed dit uit aan hun dochterbedrijf ICS. Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk om je ICS uitgaven in de ABN AMRO app te zien maar moet je de ICS ABN AMRO app downloaden hiervoor of online bekijken.

ICS is ook een grote speler inderdaad op creditcards, en het is nu de vraag of de banken die geen eigen Creditcards uitgeven gebruik gaan maken van ICS voor de Mastercard en Visa debitkaarten (wat betreft de security en dergelijke) of dit helemaal zelf opbouwen en inrichten.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:29
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
[...]

Met aankoopverzekering bedoel ik

[...]

Het is dus voor fraude en voor bestellingen die niet worden geleverd, of waarbij de verkoper je een refund belooft maar dit niet geeft. Tot op zekere hoogte een beperkte/basis aankoopverzekering. Kan de spelregels niet zo snel vinden maar Bunq, N26 en Revolut bieden dit bijv ook al aan bij hun gratis pakketten.

Wellicht heeft een andere Tweaker hier meer info over of links :)
Bij mc/visa debit cards is deze schema net zo beperkt als bij maestro kaarten. Het grote verschil is online payments, maar een chargeback werkt nog steeds op basis of er toestemming van kaarthouder was(meestal wordt dit geverifieerd door 3d secure ed) en betekent niet gelijk dat de aankoopsverzekering ed hiermee ook afgedekt is

De ECC heeft hier ook een rapport over geschreven https://www.evz.de/filead.../EN/chargeback-report.pdf

Goods or services not delivered or not in
conformity with the contract If the consumer has purchased goods on the internet and does not receive the goods, he or she should first complain to the trader. If the trader does not deliver the goods or does not reimburse the payment made, the consumer can turn to the payment service provider. In terms of chargeback, EU-law only covers credit card chargeback. Purchases where debit cards are used are not covered by EU-law but can be covered by national law such as in Denmark and Portugal. Debit card holders may nevertheless under certain circumstances enjoy protection of the card companies operating rules.

Bepaalde fintech banken geven tegen extra betaling ook bijvoorbeeld betere debit kaarten(Revolut premium geeft bijv een Visa "Infinite" debit kaart) met verzekeringen. Maar dat hoeft dus niet en ik zou er ook niet vanuit gaan dat Nederlandse banken nu opeens meer gaan doen dan nodig

Verwijderd

vrilly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:32:
[...]

Bij mc/visa debit cards is deze schema net zo beperkt als bij maestro kaarten. Het grote verschil is online payments, maar een chargeback werkt nog steeds op basis of er toestemming van kaarthouder was(meestal wordt dit geverifieerd door 3d secure ed) en betekent niet gelijk dat de aankoopsverzekering ed hiermee ook afgedekt is

De ECC heeft hier ook een rapport over geschreven https://www.evz.de/filead.../EN/chargeback-report.pdf

Goods or services not delivered or not in
conformity with the contract If the consumer has purchased goods on the internet and does not receive the goods, he or she should first complain to the trader. If the trader does not deliver the goods or does not reimburse the payment made, the consumer can turn to the payment service provider. In terms of chargeback, EU-law only covers credit card chargeback. Purchases where debit cards are used are not covered by EU-law but can be covered by national law such as in Denmark and Portugal. Debit card holders may nevertheless under certain circumstances enjoy protection of the card companies operating rules.

Bepaalde fintech banken geven tegen extra betaling ook bijvoorbeeld betere debit kaarten(Revolut premium geeft bijv een Visa "Infinite" debit kaart) met verzekeringen. Maar dat hoeft dus niet en ik zou er ook niet vanuit gaan dat Nederlandse banken nu opeens meer gaan doen dan nodig
Nee precies, ik doelde op de basis producten van de fintechs.

Ik heb bij Bunq en Revolut in het verleden gebruik gemaakt hiervoor.

En dat ging dan om bestellingen die niet aankwamen, beloofde refund niet gekregen(ondanks zwart/wit bevestiging) en een x bij Revolut een niet ge autoriseerde transactie.

Deze ‘services’ zouden de NL banken dus ook moeten aanbieden bij de debit Mastercard/Visa en dan is de vraag of de banken zoals ABN AMRO/Knab/Volksbank de kunde en mensen hiervoor hebben om dit zelf in house te doen of net als nu met de creditcards dit aan ICS te besteden.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:41
ik ben zeer blij met deze ontwikkeling, plekken zoals AH kun je nog niet met een VISA kaart betalen. aangezien ik eigenlijk alleen met VISA wil betalen (of cash) gaat dit voor mij positief uitvallen..

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 22:56
Ik heb bij een aantal supermarkten AH, Plus, Jan Linders de vraag uitstaan wanneer men kan betalen met VISA of Mastercard ivm het verdwijnen van Maestro.

Geen enkele supermarkt heeft nog inhoudelijk reactie gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Zojuist geprobeerd in de AH XL hier met een Amerikaanse Visa Debit-kaart. Geen succes

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-10-2022 15:09 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Steefmeister schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:05:
Ik heb bij een aantal supermarkten AH, Plus, Jan Linders de vraag uitstaan wanneer men kan betalen met VISA of Mastercard ivm het verdwijnen van Maestro.

Geen enkele supermarkt heeft nog inhoudelijk reactie gegeven...
Er blijft nog wel onderscheid tussen een Debit of Creditcard. Creditcards worden meestal niet ondersteund idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Begrijp ik het goed dat een verkopende partij straks Mastercard/Visa debitcards kan accepteren en creditcards kan weigeren? Zijn de transactiekosten ook verschillend?

Ik dacht juist dat het hele idee achter deze verandering was dat die twee werden gelijk getrokken.

[ Voor 23% gewijzigd door martijnsch op 13-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
martijnsch schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:05:
Begrijp ik het goed dat een verkopende partij straks Mastercard/Visa debitcards kan accepteren en creditcards kan weigeren? Zijn de transactiekosten ook verschillend?
Mastercard/Visa Debit vervangt Maestro/Vpay. Ontvangende partij betaald meestal iets van 6 cent per transactie.

Creditcards worden vaak niet standaard geaccepteerd of het kan idd uitgezet worden. De transactiekosten voor voor de ontvangende partij zijn vaak iets tussen 1,4% en 2%. Vooral op hogere bedragen kan dat best duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
martijnsch schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:05:
Ik dacht juist dat het hele idee achter deze verandering was dat die twee werden gelijk getrokken.
Idee is volgens mij dat men buiten NL ook gewoon met een DEBIT kaart hier kunnen pinnen. Er zijn niet veel landen dacht ik die Maestro/Vpay hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
xileS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Er blijft nog wel onderscheid tussen een Debit of Creditcard. Creditcards worden meestal niet ondersteund idd.
Daar lijkt op heden nog geen sprake van te zijn: Of het nu over VISA/Mastercard credit of debit gaat.. men heeft geen antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Steefmeister schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Daar lijkt op heden nog geen sprake van te zijn: Of het nu over VISA/Mastercard credit of debit gaat.. men heeft geen antwoord
Wie is men? Visa/Mastercard Debit vervangt Vpay/Maestro. Creditcards blijven creditcards, dus als een AH nu geen creditcards accepteert zal dat met de update op de pinautomaten nog steeds zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
xileS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Wie is men? Visa/Mastercard Debit vervangt Vpay/Maestro. Creditcards blijven creditcards, dus als een AH nu geen creditcards accepteert zal dat met de update op de pinautomaten nog steeds zo zijn.
Je hebt toch zelf mijn bericht gequote eerder? Dan weet je dat ik navraag heb gedaan bij AH, Jan Linders en PLUS. Men heeft nog geen idee over het feit dat maestro gaat stoppen en dat VISA / Mastercard Debit de vervangers gaan zijn. Wanneer dit wel bekend is weet men ook niet. Toch een vreemde zaak zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Steefmeister schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Je hebt toch zelf mijn bericht gequote eerder? Dan weet je dat ik navraag heb gedaan bij AH, Jan Linders en PLUS. Men heeft nog geen idee over het feit dat maestro gaat stoppen en dat VISA / Mastercard Debit de vervangers gaan zijn. Wanneer dit wel bekend is weet men ook niet. Toch een vreemde zaak zo.
Ik weet niet of de supermarkt de juiste contactpersoon is bij vragen over de betaalautomaten, maar om je vraag te beantwoorden, dat verschilt een beetje per leverancier, maar ze zullen allemaal dit jaar een update krijgen, waardoor ze de vervangende debetpassen voor Maestro/Vpay kunnen accepteren.

Zie de planning van de update op de betaalautomaten:
https://www.abnamro.nl/nl...ceptatie_tcm16-151932.pdf

Als alle supermarkten gewoon geschikte pinapparaten hebben hoeven ze ook nergens rekening mee te houden (update gaat vrijwel altijd automatisch dacht ik) en is het niet gek dat ze de vraag niet kunnen beantwoorden.

Maestro gaat volgens mij ook niet gelijk stoppen en blijven onze Maestro passen gewoon nog bruikbaar, maar zal bij een vervangende pas hoogstwaarschijnlijk een Mastercard/Visa Debit pas worden. Ik heb deze pas nog niet van mijn reguliere bank ontvangen en ik dacht dat de planning dat deze uitgegeven zouden worden ook dit jaar was, maar volgens mij is dat weer uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:37
Ik heb het idee dat ik laatst bij Kruidvat met Mastercard debit kon betalen waar dat als ik me niet vergis eerder niet lukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:39:
Ik heb het idee dat ik laatst bij Kruidvat met Mastercard debit kon betalen waar dat als ik me niet vergis eerder niet lukte.
Dat kan heel goed kloppen. Inmiddels zouden de meeste pin apparaten wel de update gekregen moeten hebben, waardoor ze Mastercard/visa debit kunnen accepteren.

Onterecht verwachten volgens mij veel mensen dat creditcards ook automatisch geaccepteerd moeten worden, maar dat staat er dus totaal los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
Ik kom bij 2 kruidvaten in 2 dorpen, beide accepteren al zolang ik met mijn crypto.com pas betaal de pas.
xileS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dat kan heel goed kloppen. Inmiddels zouden de meeste pin apparaten wel de update gekregen moeten hebben, waardoor ze Mastercard/visa debit kunnen accepteren.

Onterecht verwachten volgens mij veel mensen dat creditcards ook automatisch geaccepteerd moeten worden, maar dat staat er dus totaal los van.
Gisteren mijn plaatselijke supermarkt nog niet. Verwacht dat de totale uitrol nog wel even duurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Gisteren mijn plaatselijke supermarkt nog niet. Verwacht dat de totale uitrol nog wel even duurt..
Dan hebben ze idd de update bij (CCV of andere leverancier) nog niet binnen gehad. Dit zou toch bij de meeste leveranciers dit jaar moeten gebeuren volgens mij. Of ze hebben een vx570 die helemaal geen Mastercard/Visa Debit ondersteuning krijgt.

Wij hebben daar ook 1 van op werk en zijn al benaderd om een nieuwe te kopen. Een beetje soort van verplicht een nieuw pin apparaat kopen dus, want als straks iedereen een nieuwe pas heeft, kan er hier niet gepind worden :'). Behalve via een Creditcard acceptatiecontract is het wel mogelijk, dus dan worden Mastercard debit betalingen dus verwerkt als Mastercard credit (extra duur dus).

Alleen als je dan kijkt naar een mogelijke opvolger van de vx570, dan zijn ze al het hele jaar niet leverbaar.. Ze zeggen nu dat ze eind januari leverbaar te zijn. Ze hebben wel mobiele varianten te koop, maar die zijn natuurlijk niet geschikt voor elke situatie.

Het is verder volgens mij niet heel erg duidelijk wanneer consumenten de nieuwe debit passen ontvangen, maar ik las ooit ergens dat er vanaf 2023 alleen maar Mastercard/Visa debits worden uitgegeven. Dan zou je denken dat het niet meer heel lang moet duren.

[ Voor 10% gewijzigd door xileS op 14-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ja hier hetzelfde mijn VISA Debit / ING Mastercard Credit wordt al jarenlang geaccepteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Steefmeister schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Ja hier hetzelfde mijn VISA Debit / ING Mastercard Credit wordt al jarenlang geaccepteerd
Als dat al jaren zo is bij die winkels, dan is dat niet als een Debit transactie, maar als een Creditcard transactie.

M.a.w. ze hebben betaalautomaten met een creditcardacceptatiecontract en betalen een percentage over het gepinde bedrag. Dat is nu op betaalautomaten zonder de update, maar met creditcardacceptatie ook al mogelijk. Alleen dan maken ze dus geen onderscheid tussen bv Mastercard Debit of Mastercard Creditcard, maar wordt het automatisch als een creditcard belast.

De winkelier betaalt dan dus een percentage i.p.v. een vast bedrag van rond de 6 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
xileS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Als dat al jaren zo is bij die winkels, dan is dat niet als een Debit transactie, maar als een Creditcard transactie.

M.a.w. ze hebben betaalautomaten met een creditcardacceptatiecontract en betalen een percentage over het gepinde bedrag. Dat is nu op betaalautomaten zonder de update, maar met creditcardacceptatie ook al mogelijk. Alleen dan maken ze dus geen onderscheid tussen bv Mastercard Debit of Mastercard Creditcard, maar wordt het automatisch als een creditcard belast.

De winkelier betaalt dan dus een percentage i.p.v. een vast bedrag van rond de 6 cent.
Ik zie bij de kruidvat toch echt altijd 'debit' te staan. Of is dit niet wat je bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Ik zie bij de kruidvat toch echt altijd 'debit' te staan. Of is dit niet wat je bedoeld?
Als ze een geschikt apparaat hebben en de nieuwe update hebben gehad, wordt er onderscheid gemaakt tussen debit/creditcard.

Als het jaren terug is geweest, toen was die update/ondersteuning er nog niet. Dan kon je met je Mastercard Debit alleen terecht bij betaalautomaten die creditcards accepteren. Op hun automaat zal idd keurig je kaart herkennen als Mastercard Debit, maar het wordt dan wel weer verwerkt via hun Creditcard contract omdat het een Mastercard betreft.

Afgelopen jaren hier in NL werden debit betalingen alleen geaccepteerd via het Maestro/Vpay netwerk dus. Mastercard/Visa was automatisch gelijk via het dure creditcard netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnsch
xileS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Ik denk iedereen het dan verkeerd heeft geïnterpreteerd.

Dus je kan met Mastercard Debit overal betalen waar Mastercard (Credit) word geaccepteerd. Maar dus niet andersom.

Dat laatste zijn dus veel mensen wel vanuit gegaan. Maar helaas. Ik vind dat toch wel verwarrend vanuit de consument gezien. Ik zou verwachten dat als er Mastercard staat, dat ik gewoon met die kaart kan betalen ongeacht of het debit of credit is...

[ Voor 23% gewijzigd door martijnsch op 14-10-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
martijnsch schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:32:
Dat laatste zijn dus veel mensen wel vanuit gegaan. Maar helaas. Ik vind dat toch wel verwarrend vanuit de consument gezien. Ik zou verwachten dat als er Mastercard staat, dat ik gewoon met die kaart kan betalen ongeacht of het debit of credit is...
Zie het promotiemateriaal dat inmiddels voor ondernemers te bestellen is. Voor zowel debit als credit.

Voor MasterCard wordt het onderscheidt aangegeven, door middel van het woord 'debit' onder het logo.
VISA is er in het logo in ieder geval geen onderscheid. Geen idee of merchants dan van VISA onderscheid mogen maken tussen debit en credit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
martijnsch schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Ik denk iedereen het dan verkeerd heeft geïnterpreteerd.

Dus je kan met Mastercard Debit overal betalen waar Mastercard (Credit) word geaccepteerd. Maar dus niet andersom.

Wat dat betreft ben ik het wel met je eens. Het is idd verwarrend. Als men aan Mastercard of Visa denkt, denkt men automatisch al aan creditcards.

Vergeet alleen niet Maestro en Vpay zijn ook van Mastercard en Visa. Van wat ik begrepen heb zijn de Maestro/vpay kaarten in buitenland helemaal niet zo normaal, terwijl wij het hier als normale pinpassen hebben. Vandaar dat bv iDEAL ook alleen in NL is te gebruiken, want met de debitpassen is dit niet nodig. De namen Maestro en Vpay aanhouden was wat mij betreft duidelijker geweest en dan lkr de passen in het buitenland en hier laten aanpassen bv ;p

Veelal zullen Mastercard debit kaarten idd geaccepteerd worden waar Mastercard credit worden geaccepteerd, maar zelfs dit gaat dus niet altijd op. Denk bv aan auto huur of borg bij hotels, hiervoor zijn dacht ik toch wel echt creditcards nodig. Die maken dan een reservering op je kaart, dit is volgens mij niet mogelijk met debit kaarten.

Volgens mij heb ik het al eerder benoemd, maar creditcard acceptatie hier in NL is gewoon veel te duur. Consumenten zien deze kosten niet, maar verplaatst je eens naar de ontvangende partij. Bijna een paar procent per transactie, dat gaat gauw in kosten oplopen bij een aardige omzet. Helemaal als je geen hoge marges hebt, dan is het al helemaal gek om creditcards zonder kosten te moeten gaan accepteren. Als bedrijven verplicht worden om bv creditcards te moeten accepteren, wie zal dit dan uiteindelijk moeten betalen? Ik denk dat de winkelier waarschijnlijk genoodzaakt is om hun prijzen hierdoor indirect ook te gaan verhogen..

Meeste NL'ers hebben ook geen creditcard, maar wel een pin(debit) kaart. Dus zo noodzakelijk is creditcard acceptatie hier niet en snap dus heel goed dat bedrijven kiezen om geen creditcards te accepteren.

Nu (of binnenkort) kunnen buitenlanders dus alsnog terecht met hun Mastercard en VISA, maar wel debit. Dit was voorheen dus niet mogelijk en konden ze in de appie bv niet betalen, zonder eerst ergens cash op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Goede punten. Paar aanvullingen.
Vergeet alleen niet Maestro en Vpay zijn ook van Mastercard en Visa. Van wat ik begrepen heb zijn de Maestro/vpay kaarten in buitenland helemaal niet zo normaal, terwijl wij het hier als normale pinpassen hebben.
In veel landen is men al eerder begonnen met het switchen naar MasterCard debit (en/of Visa Debit). Daar zijn het ook normale pinpassen (debit cards) alleen dan via een ander kaartschema.
Vandaar dat bv iDEAL ook alleen in NL is te gebruiken, want met de debitpassen is dit niet nodig.
Dit is niet juist. iDeal is wereldwijd te gebruiken, en ook buitenlandse bedrijven kunnen het als betaalmethode accepteren, en zelfs banken die niet onder toezicht staan van DNB, maar wel in een ander land in de EU zijn aangesloten.
Het is inderdaad wel zo, dat in Nederland er geen goede manier was om online betalingen te kunnen doen, met bovendien lage transactiekosten, toen is iDeal bedacht.
Veelal zullen Mastercard debit kaarten idd geaccepteerd worden waar Mastercard credit worden geaccepteerd, maar zelfs dit gaat dus niet altijd op. Denk bv aan auto huur of borg bij hotels, hiervoor zijn dacht ik toch wel echt creditcards nodig. Die maken dan een reservering op je kaart, dit is volgens mij niet mogelijk met debit kaarten.
Ook bij debetkaarten wordt er eerst een reservering gedaan. Het is mijn beeld dat het achter de schermen hetzelfde werkt als creditcardtransacties. In theorie zou dan een hotel of verhuurbedrijf, mits je voldoende saldo erop hebt staan, ook een borg kunnen reserveren. Maar in de praktijk zou ik op vakantie in ieder geval een creditcard meenemen.
Volgens mij heb ik het al eerder benoemd, maar creditcard acceptatie hier in NL is gewoon veel te duur. Consumenten zien deze kosten niet, maar verplaatst je eens naar de ontvangende partij. Bijna een paar procent per transactie, dat gaat gauw in kosten oplopen bij een aardige omzet. Helemaal als je geen hoge marges hebt, dan is het al helemaal gek om creditcards zonder kosten te moeten gaan accepteren.
Er is EU verordening die regelt dat er maximale tarieven zijn die de kaartschema's mogen rekenen. Dan heb je natuurlijk ook nog de payment providers die geld moeten verdienen. En de aankoopverzekering moet ook ergens van betaald worden. Voor niets gaat de zon op.
Besef dat ook contante betalingen geld kosten voor de ondernemer, die kosten zie ik ook niet maar betaal ik wel voor, terwijl ik zelf niet contant betaal.
Als bedrijven verplicht worden om bv creditcards te moeten accepteren, wie zal dit dan uiteindelijk moeten betalen? Ik denk dat de winkelier waarschijnlijk genoodzaakt is om hun prijzen hierdoor indirect ook te gaan verhogen..
Het moet uit de lengte of de breedte komen. Wat er ook kan gebeuren is dat creditcards duurder worden, oftewel de maandelijkse bijdrage gaat omhoog (American Express heeft recent een prijsverhoging aangekondigd voor hun duurdere Flying Blue cobranded kaarten).
Meeste NL'ers hebben ook geen creditcard, maar wel een pin(debit) kaart. Dus zo noodzakelijk is creditcard acceptatie hier niet en snap dus heel goed dat bedrijven kiezen om geen creditcards te accepteren.
Het is een kosten-baten afweging, want met acceptatie maak je het voor klanten die wel een cc hebben aantrekkelijker om bij jou te kopen.
Nu (of binnenkort) kunnen buitenlanders dus alsnog terecht met hun Mastercard en VISA, maar wel debit. Dit was voorheen dus niet mogelijk en konden ze in de appie bv niet betalen, zonder eerst ergens cash op te nemen.
Dit klopt helemaal, maar we zijn al een tijdje EU en in de laatste jaren kun je ook als inwoner van NL alleen een bankrekening hebben waar geen Maestro kaart bij uitgegeven wordt, via een fintech.

Vergis je overigens niet in de acceptatie van creditcards, de meeste supermarktketens accepteren deze al enige tijd, maar bv ook veel kleine winkeltjes, die zo'n klein betaalkastje hebben (die via een app op de smartphone werkt) accepteren vaak creditcards, zelfs amex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 23:41
Reserveringen op een debit card zijn heel erg standaard, ga maar eens tanken bij een onbemande pomp. Er wordt eerst voor een bepaald standaard bedrag gereserveerd, bijvoorbeeld 200 euro, en aan het eind van het tanken stuurt de pomp het juiste bedrag pas door om af te schrijven.

https://www.tango.nl/faq/...serveerd-op-mijn-rekening

[ Voor 17% gewijzigd door Sannr2 op 15-10-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
xileS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Vanaf eind 2024 moeten klanten met Mastercard en Visa-creditcards uitgegeven buiten de Europese Economische Ruimte hier ook mee kunnen betalen. Vanwege het honour all cards-principe van Mastercard en Visa moeten dan zowel debit als credit geaccepteerd worden (tenzij een winkelier uiteraard Mastercard/Visa volledig weigert maar dat lijkt uitgesloten). Zie bijvoorbeeld hier bij ING onder punt 5.

Creditcards die binnen de EER zijn uitgegeven vallen echter niet onder deze regeling en mogen dus geweigerd blijven worden. Dat kan nog leuke situaties opleveren bij toeristische filialen van Albert Heijn waar de ene klant straks wél met creditcard kan betalen en de andere níet. Al zal het er in toeristische gebieden voor het gemak en de duidelijkheid waarschijnlijk wel op uitdraaien dat men alle debitcards en creditcards (van Mastercard en Visa) gaat accepteren, ongeacht waar deze zijn uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

Goede punten. Paar aanvullingen.

[...]

In veel landen is men al eerder begonnen met het switchen naar MasterCard debit (en/of Visa Debit). Daar zijn het ook normale pinpassen (debit cards) alleen dan via een ander kaartschema.
Naar mijn idee zag ik bij de consumenten in het buitenland bijna nooit een maestro/vpay pas, maar altijd al een Mastercard/visa. Ik had zelf speciaal een N26 mastercard debit genomen voor op vakantie omdat de acceptatie van Mastercard in het buitenland veel groter is dan Maestro. In veel landen kon je dus altijd al betalen met Mastercard of het nou debit of credit was, voor mij als consument maakte het geen verschil. Terwijl een doodnormale Nederlandse pinpas (Maestro) niet altijd werd geaccepteerd.
[...]

Dit is niet juist. iDeal is wereldwijd te gebruiken, en ook buitenlandse bedrijven kunnen het als betaalmethode accepteren, en zelfs banken die niet onder toezicht staan van DNB, maar wel in een ander land in de EU zijn aangesloten.
Het is inderdaad wel zo, dat in Nederland er geen goede manier was om online betalingen te kunnen doen, met bovendien lage transactiekosten, toen is iDeal bedacht.
Ja het is idd wereldwijd te gebruiken als acceptatie, maar dan wel alleen voor consumenten/bedrijven die een Nederlandse bank hebben.
Probeer maar eens een Tikkie te sturen naar een Duitse vriend, die kan hij niet aftikken met iDEAL met zijn Duitse rekening. Net dat zoals mij dat niet lukt met mijn N26 rekening.
iDEAL wordt dus niet standaard geaccepteerd op buitenlandse webshops, dus dan kan je als Nederlander vaak niet de betaling afronden (als je geen creditcard/PayPal hebt). Met Mastercard Debit moet dat straks dus wel lukken, je vult je Mastercard nr dan geloof ik gewoon in.
[...]

Ook bij debetkaarten wordt er eerst een reservering gedaan. Het is mijn beeld dat het achter de schermen hetzelfde werkt als creditcardtransacties. In theorie zou dan een hotel of verhuurbedrijf, mits je voldoende saldo erop hebt staan, ook een borg kunnen reserveren. Maar in de praktijk zou ik op vakantie in ieder geval een creditcard meenemen.
Volgens mij werkt het idd (ongeveer) hetzelfde. Alleen ik las genoeg praktijk verhalen dat men niet altijd hun N26 mastercard debit konden gebruiken en een creditcard wel kon. Voldoende saldo zal idd een vereiste zijn, maar niet alle terminals hebben een verbinding met internet had ik begrepen om die check te doen (bv in het vliegtuig).
[...]

Er is EU verordening die regelt dat er maximale tarieven zijn die de kaartschema's mogen rekenen. Dan heb je natuurlijk ook nog de payment providers die geld moeten verdienen. En de aankoopverzekering moet ook ergens van betaald worden. Voor niets gaat de zon op.
Besef dat ook contante betalingen geld kosten voor de ondernemer, die kosten zie ik ook niet maar betaal ik wel voor, terwijl ik zelf niet contant betaal.
Goed punt dat contante betalingen ook geld kosten. Daarvoor zijn verschillende opties. Bv je stort alles los in een automaat, dan betaal je een klein percentage + een vast bedrag of je koopt een sealbag en betaald iets van 6 cent per briefje en een vast bedrag.

Zelfs deze kosten zijn in veel gevallen nog goedkoper dan creditcardkosten.

Wel zie ik steeds meer restaurants waar het pin only is. En de contante betalingen nemen geloof ik al jaren af.
[...]

Het is een kosten-baten afweging, want met acceptatie maak je het voor klanten die wel een cc hebben aantrekkelijker om bij jou te kopen.
Ja elk bedrijf maakt zijn eigen afweging, met de kosten die er nu bijkomen voor creditcards snap ik dat ze niet overal geaccepteerd worden.
Je concentreert je dan ook meer toeristen/buitenlandse klanten, want de meeste Nederlanders hebben gewoon een pinpas.

Creditcard acceptatie in het buitenland is veel hoger, dus ik zou denken dat het daar veel goedkoper moet zijn om het te accepteren.
[...]

Dit klopt helemaal, maar we zijn al een tijdje EU en in de laatste jaren kun je ook als inwoner van NL alleen een bankrekening hebben waar geen Maestro kaart bij uitgegeven wordt, via een fintech.

Vergis je overigens niet in de acceptatie van creditcards, de meeste supermarktketens accepteren deze al enige tijd, maar bv ook veel kleine winkeltjes, die zo'n klein betaalkastje hebben (die via een app op de smartphone werkt) accepteren vaak creditcards, zelfs amex.
Ik heb weleens naar de kosten gekeken van die kleine betaalkastjes, daar schrik ik ook van. De ondernemer betaald dan ook vaak al bijna 2% op een transactie (of het nou pin of cc is) dat is nog duurder dan het accepteren van creditcards op een normale pin terminal.

Voordeel is dat ze niet een dure pin apparaat hoeven te kopen/huren, maar als je een beetje omzet maakt en je bedrijf langer wilt voorzetten hebben je de kosten al redelijk snel uit. Die kleine betaalkastjes zien er leuk uit, maar ik kan mij voorstellen dat bedrijven die zulke apparaatjes gebruiken al standaard alles 2% duurder maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder de streep gaan die hogere kosten van CCs gewoon door de andere klanten betaald worden. Ik zie dan ook niet waarom mensen er zo enthousiast over zijn. In zijn algemeenheid niet qua onze afhankelijk van een random Amerikaans bedrijf, maar ik snap prima wanneer dit door is gevoerd dat winkels CCs blokkeren. Al willen banken natuurlijk zoveel mogelijk lobby'en dat die wel geaccepteerd worden. Want dat is winst voor hun, betaald door ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Vanaf eind 2024 moeten klanten met Mastercard en Visa-creditcards uitgegeven buiten de Europese Economische Ruimte hier ook mee kunnen betalen. Vanwege het honour all cards-principe van Mastercard en Visa moeten dan zowel debit als credit geaccepteerd worden (tenzij een winkelier uiteraard Mastercard/Visa volledig weigert maar dat lijkt uitgesloten). Zie bijvoorbeeld hier bij ING onder punt 5.

Creditcards die binnen de EER zijn uitgegeven vallen echter niet onder deze regeling en mogen dus geweigerd blijven worden. Dat kan nog leuke situaties opleveren bij toeristische filialen van Albert Heijn waar de ene klant straks wél met creditcard kan betalen en de andere níet. Al zal het er in toeristische gebieden voor het gemak en de duidelijkheid waarschijnlijk wel op uitdraaien dat men alle debitcards en creditcards (van Mastercard en Visa) gaat accepteren, ongeacht waar deze zijn uitgegeven.
Als het verplicht wordt om creditcards te accepteren, dan ben ik wel benieuwd of de tarieven dan ook omlaag voor alle CC's. Voor zover ik weet kan je op de terminals laten instellen om CC wel/niet te accepteren, maar ik weet niet of het ook mogelijk is om alleen CC te accepteren die buiten de EER zijn uitgegeven. Als dat niet mogelijk is, wordt het idd nog ingewikkeld :').

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
rabobank heeft in hun documentje heel duidelijk neergezet hoe het werkt met de CC's buiten de EER: Ze sorteren dus nu al voor op de regelgeving die per 2024 ingaat:
https://media.rabobank.co.../Wat-ga-je-accepteren.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door davides op 15-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
davides schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:00:
rabobank heeft in hun documentje heel duidelijk neergezet hoe het werkt met de CC's buiten de EER: Ze sorteren dus nu al voor op de regelgeving die per 2024 ingaat:
https://media.rabobank.co.../Wat-ga-je-accepteren.pdf
Oké dat valt mee, dat standaard iig dus het vergelijkbaar blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
Let op, dit is dus de manier waarop Rabobank het gaat doen. Het zegt niets over hoe andere aanbieders van pincontracten er mee om zullen gaan.
Rabobank is de enige die zo duidelijk communiceert.

ABN en ING geven ook “enige” info.
Bij CCV staat er in het geheel niets over de nieuwe debit cards, terwijl ze net afgelopen maand een geheel nieuwe website hebben gelanceerd. Bij Worldline (Ingenico), EMS of Adyen ook (vrijwel) niets te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:35:

Naar mijn idee zag ik bij de consumenten in het buitenland bijna nooit een maestro/vpay pas, maar altijd al een Mastercard/visa.
Klopt, het is ook maar net over welk buitenland je het hebt. Maestro is/was zeker niet wereldwijd, en vooral in Europa actief.
Ja het is idd wereldwijd te gebruiken als acceptatie, maar dan wel alleen voor consumenten/bedrijven die een Nederlandse bank hebben.
Revolut heeft ook iDeal en is geen NL bank.
Met Mastercard Debit moet dat straks dus wel lukken, je vult je Mastercard nr dan geloof ik gewoon in.
Het werkt hetzelfde als dat je met creditcard betaald. kaartnummer, vervaldatum en CVV code invoeren, en afhankelijk van het bedrag of fraude-algoritme 3D-secure verificatie doorlopen.
Goed punt dat contante betalingen ook geld kosten. Daarvoor zijn verschillende opties. Bv je stort alles los in een automaat, dan betaal je een klein percentage + een vast bedrag of je koopt een sealbag en betaald iets van 6 cent per briefje en een vast bedrag.

Zelfs deze kosten zijn in veel gevallen nog goedkoper dan creditcardkosten.
Volgens mij zijn er wel onderzoeken die de kosten van contant betalen vergelijken met kaartbetalingen.

Overigens benoem je nu een deel van de contant geld kosten, namelijk wanneer je het geld gaat storten. Een ondernemer heeft ook kosten zoals de extra tijd om geld aan te nemen, te controleren op echtheid, te tellen, in de la te doen, wisselgeld te geven (omwille van de snelheid wordt het regelmatig niet meer uitgeteld maar krijg je een handje kleingeld). Nog even los van het veilig opbergen en weg moeten brengen, en overval risico's.
Maar dit is wel redelijk off topic aan het worden en gaat meer over basisprincipes hoe we naar de rol van geld en (digitale) betalingen kijken in de samenleving en of daar commerciële partijen geld mee mogen verdienen, of dat je het als een nutsvoorziening moet zien dat zo min mogelijk moet kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:52:
Onder de streep gaan die hogere kosten van CCs gewoon door de andere klanten betaald worden. Ik zie dan ook niet waarom mensen er zo enthousiast over zijn. In zijn algemeenheid niet qua onze afhankelijk van een random Amerikaans bedrijf, maar ik snap prima wanneer dit door is gevoerd dat winkels CCs blokkeren. Al willen banken natuurlijk zoveel mogelijk lobby'en dat die wel geaccepteerd worden. Want dat is winst voor hun, betaald door ons.
Ik ben er ook niet zo enthousiast over. Alles gaat dan natuurlijk nog duurder worden. Een aantal consumenten zijn dan blij dat ze eindelijk met hun creditcard kunnen betalen in de supermarkt. Eigenlijk vind ik het eerlijker om een creditcardtoeslag te hanteren voor de mensen die met een creditcard willen betalen, maar dit mag geloof ik weer in veel gevallen niet vanwege "consumenten bescherming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Revolut heeft ook iDeal en is geen NL bank.
Dat is waar, maar dat is ook ongeveer de enige in het rijtje. Ik bedoelde dat ideal voor de Nederlandse consumenten is. Een Belg betaald bv niet met ideal. En kan in de meeste gevallen ook niet jouw tikkie voldoen.
[...]

Volgens mij zijn er wel onderzoeken die de kosten van contant betalen vergelijken met kaartbetalingen.

Overigens benoem je nu een deel van de contant geld kosten, namelijk wanneer je het geld gaat storten. Een ondernemer heeft ook kosten zoals de extra tijd om geld aan te nemen, te controleren op echtheid, te tellen, in de la te doen, wisselgeld te geven (omwille van de snelheid wordt het regelmatig niet meer uitgeteld maar krijg je een handje kleingeld). Nog even los van het veilig opbergen en weg moeten brengen, en overval risico's.
Maar dit is wel redelijk off topic aan het worden en gaat meer over basisprincipes hoe we naar de rol van geld en (digitale) betalingen kijken in de samenleving en of daar commerciële partijen geld mee mogen verdienen, of dat je het als een nutsvoorziening moet zien dat zo min mogelijk moet kosten.
In theorie zou contant geld duurder moeten zijn denk ik, maar in veel gevallen bij (kleinere) winkeliers zijn creditcardbetalingen alsnog duurder. Daarom weet ik niet of het een vooruitgang is als creditcard acceptatie verplicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar Nederlanders problemen hebben met betalen in de AH (vanwege Mastercard debit) heb ik het tegenovergestelde probleem met Nederlandse bankpassen in het buitenland. In Zuidoost Azië werkt eigenlijk alleen Revolut altijd naar behoren en worden al mijn Nederlandse kaarten geweigerd.

Wordt dit volgend jaar opgelost met stoppen van Maestro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffieboer schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:38:
Volgens dit artikel (https://finanz-szene.de/p...r-und-hollaender-zoegern/) hebben de Nederlandse en Spaanse banken (en mogelijk ook de Poolse) getwijfeld over de voordelen van EPI, en liep het stuk op financiering. Dit komt omdat er al een gevestigd Nederlands systeem (IDeal) en Spaans systeem (Byzum) was.

Ik heb altijd begrepen (uit een interview met de ING-vertegenwoordiger bij EPI) dat het voorgestelde systeem voor EPI hier een stap verder in zou moeten zijn, dat ook de individuele eilandoplossingen per land zou opheffen/samenvoegen. Dus dit zit ook eraan bijgedragen kunnen hebben dat meerdere banken zich hebben teruggetrokken.
Houdt dat in dat er geen volwaardig Europees alternatief komt op de Amerikaanse creditcard giganten? Hoe wilt men dan al die verschillende Europese systemen met elkaar compatibel maken?

Feit dat wij zo afhankelijk zijn van 2 Amerikaanse bedrijven vind ik toch wel zorgelijk.

Epi is dus eigenlijk gefaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 01:30:
Waar Nederlanders problemen hebben met betalen in de AH (vanwege Mastercard debit) heb ik het tegenovergestelde probleem met Nederlandse bankpassen in het buitenland. In Zuidoost Azië werkt eigenlijk alleen Revolut altijd naar behoren en worden al mijn Nederlandse kaarten geweigerd.

Wordt dit volgend jaar opgelost met stoppen van Maestro?
Klopt. In veel landen, zoals ook Azië is de acceptatie van MasterCard/Visa heel hoog.

Toen ik naar Azië ging heb ik speciaal hiervoor een N26 MasterCard Debit genomen. Overal waar een logo MasterCard stond kon ik betalen.

Wel merkte ik in sommige landen tijdelijke dubbele afschrijvingen, dat vond ik wel verwarrend. Soms duurde het gewoon weken voordat de dubbele afschrijvingen weer gecrediteerd werden, dus je saldo moest in de tussentijd wel toereikend zijn om niet in de min te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 01:35:
[...]

Feit dat wij zo afhankelijk zijn van 2 Amerikaanse bedrijven vind ik toch wel zorgelijk.
Waren we natuurlijk al gewoon met Maestro & VPay. In dat opzicht gaat er niets veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
xileS schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Wel merkte ik in sommige landen tijdelijke dubbele afschrijvingen, dat vond ik wel verwarrend. Soms duurde het gewoon weken voordat de dubbele afschrijvingen weer gecrediteerd werden, dus je saldo moest in de tussentijd wel toereikend zijn om niet in de min te komen.
Als ik mij niet vergis is 3 weken (of 20 dagen, om iets preciezer te zijn) de maximale termijn die een inhouding mag uitstaan. Als die binnen die tijd niet wordt geclaimed door de ontvangende partij, annuleert de bank automatisch de inhouding.

Voorbeeld dat ik momenteel zelf heb, laatst via een app in het buitenland een taxi genomen. Na afloop fooi gegeven. De prijs van de taxi en de fooi stonden als twee aparte inhoudingen, maar zijn vervolgens als 1 bedrag geclaimed. De inhouding van de normale prijs is vervallen (zal wel hetzelfde identificatienummer hebben gehad ofzo). De inhouding van de fooi staat nog uit. De datum is 30 september, dus die zal ergens eind deze week wel komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Begrijp ik nu goed dat alle nl bankpassen feitelijk door amerikaanse bedrijven worden uitgegeven???

Zijn of worden de passen allemaal Visa/Mastercard debet kaarten?

Ik wil helemaal niet dat mijn transacties, nog van mijn kaart, nog van mijn rekening,
via één van die bedrijven loopt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
onetime schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:06:
Begrijp ik nu goed dat alle nl bankpassen feitelijk door amerikaanse bedrijven worden uitgegeven???

Ik wil helemaal niet dat mijn transacties, nog van mijn kaart, nog van mijn rekening,
Heb je op dit moment een Maestro of VPay-kaart?

Zo ja, dan loopt het ook al gewoon via resp. Mastercard of Visa :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:33

Ik kan je een geheim verklappen: je betaalt inderdaad al sinds je die rekening hebt via ofwel Mastercard, ofwel Visa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Bankpassen worden door de (NL) banken uitgegeven. (Kaartuitgevende instantie). Daar heb je ook de overeenkomst mee.

Ze maken al jaren gebruik gebruik van een betaalkaartschema zoals Maestro en V-Pay. Die zijn zoals hiervoor aangegeven van MasterCard resp. VISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online

En de betaalprovider die hier in NL en EU actief is, is voor >30% in handen van een Duitse bank en ~20% Italiaans.

Wikipedia: equensWorldline

Dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Is er nog onderscheid tussen een betaling met de kaart zelf ergens of een gewone overboeking tussen Nederlandse banken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:09
Vorkie schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:14:
[...]

En de betaalprovider die hier in NL en EU actief is, is voor >30% in handen van een Duitse bank en ~20% Italiaans.

Wikipedia: equensWorldline

Dus tja.
equensWorldline is overgenomen door Worldline, de naam equensWorldline is recent uitgefaseerd :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
onetime schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:10:
Is er nog onderscheid tussen een betaling met de kaart zelf ergens of een gewone overboeking tussen Nederlandse banken?
Een overboeking gaat niet via je betaalkaart, dus ook niet via Mastercard of Visa. Dat laatste is alleen zo wanneer je dus je betaalkaart langs een betaalterminal haalt, of je kaartnummer invult op een website etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Goed dat ik normaal gesproken alles contant betaal. En het tanken stopt binnenkort ook bij de overgang naar elektrisch. Even iets wat ik van een oudere vriend van de familie heb opgepikt:
Gebruik je verstand, betaal contant !
Als ik het goed begrijp is Ideal buiten de cc bedrijven om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@onetime Bij elektrisch laden betaal je in Nederland vrijwel altijd via een andere kaart cq laadpas in combinatie met een automatische incasso achteraf. Dat gaat dus inderdaad niet via Mastercard en Visa. Of je er beter van wordt zoals het nu geregeld is weet ik ook niet, want eerlijk gezegd is het laden nog veel ondoorzichtiger dan betalen met een betaalkaart.

Ik ben trouwens niet per se een voorstander van contant betalen. Niet meer continu gedoe met wisselgeld, te weinig geld, te "groot" geld, geld wat je wel hebt maar niet fysiek hebt meegenomen etc. Elektronisch betalen vind ik echt veel handiger en sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Bruna winkel wordt nu ook ondersteund credit/debit zowel...

Op 1 januari zou moet betaalpas met debit uitgerold door banken beginnen als goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JeroenE Ik heb anders geregeld meegemaakt dat mensen hun pasje nog moeten gaan zoeken en dan nog problemen met de pincode hebben, dan ben ik met mijn geld in de aanslag echt veel sneller. (munten ook nog gesorteerd) Je hebt natuurlijk altijd voldoende geld bij je voor wat je gaat doen. Dat ik nog kan rekenen helpt natuurlijk ook. (in 2003 de auto, 1 jaar oude garage demo, ook gewoon contant betaald. €13k. En 17 jaar probleemloos gebruikt.) [/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
onetime schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:13:
Als ik het goed begrijp is Ideal buiten de cc bedrijven om.
Ideal is een samenwerking van NLse banken. SWIFT overboekingen tussen banken in SWIFT. SEPA overboekingen tussen banken in de Eurozone/EU. Enkel in de VS gaat alles maar dan ook zo'n beetje alles via CC netwerk, dat valt hier alles mee, buiten pinbetalingen om.

Contant is voor veel merchants duurder dan plastic, overigens, die muntjes en briefjes sorteren en transporteren zichzelf niet. De verzekering is vaak de doorslag: tegen cash diefstal verzekeren kost meer dan tegen plastic (dat is risico klant tenslotte).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
onetime schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:54:
@JeroenE Ik heb anders geregeld meegemaakt dat mensen hun pasje nog moeten gaan zoeken en dan nog problemen met de pincode hebben, dan ben ik met mijn geld in de aanslag echt veel sneller. (munten ook nog gesorteerd) Je hebt natuurlijk altijd voldoende geld bij je voor wat je gaat doen. Dat ik nog kan rekenen helpt natuurlijk ook. (in 2003 de auto, 1 jaar oude garage demo, ook gewoon contant betaald. €13k. En 17 jaar probleemloos gebruikt.) [/offtopic]
In praktijk zijn het bejaarden die ik met contant zie betalen, en snel zou ik dat proces zeker niet noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Brent Nu je het zegt, dat extreme gestuntel met pasje zoeken en de hele rest zijn ook vaak ouderen.
Maar niet altijd. En ik heb gisteren in een winkel gevraagd, en die heeft toch echt liefst contant...
Kosten in verhouding tot het gemiddelde bedrag zijn bij pin voor hun veel te hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Ondernemers die klagen over CC fees zitten dikwijls met hun terminal bij de RABO/ING/$grootbank, en hebben nooit even uitgezocht wie dat het goedkoopst doet. Het zijn immers de bank fees, niet die van mastercard/visa, die de hoofdmoot van dat tarief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:54:
@JeroenE Ik heb anders geregeld meegemaakt dat mensen hun pasje nog moeten gaan zoeken en dan nog problemen met de pincode hebben, dan ben ik met mijn geld in de aanslag echt veel sneller.
Ongetwijfeld. Maar jij bent dan wel de uitzondering die de regel bevestigt. In mijn ervaring is het met contant geld meestal langzamer omdat men aan het zoeken gaar, de kassamedewerker vraagt of je toevallig nog 43 cent er bij hebt (al sterft dat geloof ik ook uit), blijkt dat de kassa geen 20 cent meer heeft en de manager moet komen om een nieuw rolletje te brengen etc.

Ik heb lang niet altijd precies genoeg geld bij mij, zeker tegenwoordig niet omdat ik gewoon met een betaalpas (of telefoon) betaal en fysiek geld dus helemaal niet interessant is om mee te nemen.

Ik doe ook vaak zat (maar niet iedere dag) "spontaan" aankopen. Toch nog even die ene winkel in, ook al ging ik eigenlijk voor iets anders etc. Nu zal ik zeker niet beweren dat dat de meest financieel gezonde keus is (als er al zoiets bestaat), maar ik denk dat de meeste mensen op die manier leven en de mensen die precies van te voren weten wat ze de komende week gaan uitgeven in welke winkels in de minderheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 06:56
Is het al duidelijk wanneer er in Nederland Debit breed geaccepteerd wordt? En wanneer het wordt uitgegeven door de Nederlandse banken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
dutchnltweaker schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:10:
Is het al duidelijk wanneer er in Nederland Debit breed geaccepteerd wordt? En wanneer het wordt uitgegeven door de Nederlandse banken?
Voor 2023 (dus eind dit jaar) moeten de betaalterminals geschikt zijn voor MC Debit en VISA Debit. Dat is althans de planning zoals die o.a. via de Betaalvereniging wordt gecommuniceerd.

Uitgifte van nieuwe betaalkaarten zal pas zijn als je overal ermee kunt betalen, ik vermoed dat dit in de loop van 2023 op gang gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
en dus uiterlijk op 1 juli 2023.
Want Mastercard heeft aangegeven, dat er vanaf die datum geen nieuwe maestro passen meer mogen worden uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Worden de virtuele kaarten in je Google en Apple pay ook omgezet naar MC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:31:
[...]

Voor 2023 (dus eind dit jaar) moeten de betaalterminals geschikt zijn voor MC Debit en VISA Debit. Dat is althans de planning zoals die o.a. via de Betaalvereniging wordt gecommuniceerd.

Uitgifte van nieuwe betaalkaarten zal pas zijn als je overal ermee kunt betalen, ik vermoed dat dit in de loop van 2023 op gang gaat komen.
Mijn huidige pas verloopt begin 2023. Ik kreeg deze week in de Rabo bankieren app de melding dat mijn pas binnenkort vervangen gaat worden. In de melding wordt alleen gemeld dat de pas een nieuw uiterlijk heeft gekregen. Er wordt met geen woord gerept over debit of überhaupt een andere manier van betalen.

Ik heb dus het sterke vermoeden dat ik inderdaad nog 'gewoon' weer een Maestro-pas ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:36:
Worden de virtuele kaarten in je Google en Apple pay ook omgezet naar MC?
Wat in Google/Apple Pay staat hoeft (blijkbaar, zie hieronder) niet persé hetzelfde te zijn als je fysieke pas.

Ik verwacht echter wel dat dit mee zal veranderen, al was het maar om verwarring te voorkomen. Ik kan me niet voorstellen dat men het zo gaat inrichten dat je ineens in het buitenland weer niet met Apple Pay kan betalen omdat daar nog een Maestro-pas in zit terwijl je fysieke pas een nieuwe debit-MasterCard is.

[ Voor 71% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-11-2022 22:04 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 45 Laatste