Wally2002 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:43:
[...]
Goede punten. Paar aanvullingen.
[...]
In veel landen is men al eerder begonnen met het switchen naar MasterCard debit (en/of Visa Debit). Daar zijn het ook normale pinpassen (debit cards) alleen dan via een ander kaartschema.
Naar mijn idee zag ik bij de consumenten in het buitenland bijna nooit een maestro/vpay pas, maar altijd al een Mastercard/visa. Ik had zelf speciaal een N26 mastercard debit genomen voor op vakantie omdat de acceptatie van Mastercard in het buitenland veel groter is dan Maestro. In veel landen kon je dus altijd al betalen met Mastercard of het nou debit of credit was, voor mij als consument maakte het geen verschil. Terwijl een doodnormale Nederlandse pinpas (Maestro) niet altijd werd geaccepteerd.
[...]
Dit is niet juist. iDeal is wereldwijd te gebruiken, en ook buitenlandse bedrijven kunnen het als betaalmethode accepteren, en zelfs banken die niet onder toezicht staan van DNB, maar wel in een ander land in de EU zijn aangesloten.
Het is inderdaad wel zo, dat in Nederland er geen goede manier was om online betalingen te kunnen doen, met bovendien lage transactiekosten, toen is iDeal bedacht.
Ja het is idd wereldwijd te gebruiken als acceptatie, maar dan wel alleen voor consumenten/bedrijven die een Nederlandse bank hebben.
Probeer maar eens een Tikkie te sturen naar een Duitse vriend, die kan hij niet aftikken met iDEAL met zijn Duitse rekening. Net dat zoals mij dat niet lukt met mijn N26 rekening.
iDEAL wordt dus niet standaard geaccepteerd op buitenlandse webshops, dus dan kan je als Nederlander vaak niet de betaling afronden (als je geen creditcard/PayPal hebt). Met Mastercard Debit moet dat straks dus wel lukken, je vult je Mastercard nr dan geloof ik gewoon in.
[...]
Ook bij debetkaarten wordt er eerst een reservering gedaan. Het is mijn beeld dat het achter de schermen hetzelfde werkt als creditcardtransacties. In theorie zou dan een hotel of verhuurbedrijf, mits je voldoende saldo erop hebt staan, ook een borg kunnen reserveren. Maar in de praktijk zou ik op vakantie in ieder geval een creditcard meenemen.
Volgens mij werkt het idd (ongeveer) hetzelfde. Alleen ik las genoeg praktijk verhalen dat men niet altijd hun N26 mastercard debit konden gebruiken en een creditcard wel kon. Voldoende saldo zal idd een vereiste zijn, maar niet alle terminals hebben een verbinding met internet had ik begrepen om die check te doen (bv in het vliegtuig).
[...]
Er is EU verordening die regelt dat er maximale tarieven zijn die de kaartschema's mogen rekenen. Dan heb je natuurlijk ook nog de payment providers die geld moeten verdienen. En de aankoopverzekering moet ook ergens van betaald worden. Voor niets gaat de zon op.
Besef dat ook contante betalingen geld kosten voor de ondernemer, die kosten zie ik ook niet maar betaal ik wel voor, terwijl ik zelf niet contant betaal.
Goed punt dat contante betalingen ook geld kosten. Daarvoor zijn verschillende opties. Bv je stort alles los in een automaat, dan betaal je een klein percentage + een vast bedrag of je koopt een sealbag en betaald iets van 6 cent per briefje en een vast bedrag.
Zelfs deze kosten zijn in veel gevallen nog goedkoper dan creditcardkosten.
Wel zie ik steeds meer restaurants waar het pin only is. En de contante betalingen nemen geloof ik al jaren af.
[...]
Het is een kosten-baten afweging, want met acceptatie maak je het voor klanten die wel een cc hebben aantrekkelijker om bij jou te kopen.
Ja elk bedrijf maakt zijn eigen afweging, met de kosten die er nu bijkomen voor creditcards snap ik dat ze niet overal geaccepteerd worden.
Je concentreert je dan ook meer toeristen/buitenlandse klanten, want de meeste Nederlanders hebben gewoon een pinpas.
Creditcard acceptatie in het buitenland is veel hoger, dus ik zou denken dat het daar veel goedkoper moet zijn om het te accepteren.
[...]
Dit klopt helemaal, maar we zijn al een tijdje EU en in de laatste jaren kun je ook als inwoner van NL alleen een bankrekening hebben waar geen Maestro kaart bij uitgegeven wordt, via een fintech.
Vergis je overigens niet in de acceptatie van creditcards, de meeste supermarktketens accepteren deze al enige tijd, maar bv ook veel kleine winkeltjes, die zo'n klein betaalkastje hebben (die via een app op de smartphone werkt) accepteren vaak creditcards, zelfs amex.
Ik heb weleens naar de kosten gekeken van die kleine betaalkastjes, daar schrik ik ook van. De ondernemer betaald dan ook vaak al bijna 2% op een transactie (of het nou pin of cc is) dat is nog duurder dan het accepteren van creditcards op een normale pin terminal.
Voordeel is dat ze niet een dure pin apparaat hoeven te kopen/huren, maar als je een beetje omzet maakt en je bedrijf langer wilt voorzetten hebben je de kosten al redelijk snel uit. Die kleine betaalkastjes zien er leuk uit, maar ik kan mij voorstellen dat bedrijven die zulke apparaatjes gebruiken al standaard alles 2% duurder maken.