• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.
De laatste is van 6 juli. Dat is iets meer dan 6 weken. @GroteVoet459 is wellicht verhinderd, of zijn hoofd staat er even niet naar. En hij wordt er niet voor betaald.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:12
Klopt @W1ck1e ... Dacht juni te hebben gelezen ipv juli
Ben zelf heel blij met die overzichten van @GroteVoet459
En het is ook niet dat je elke dag aan schuiven bent, dus overzicht mag best wat ouder zijn.
Helemaal goed zo..

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Seafarer

XXX

utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.
Dat ga ik nu dus ook doen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:49
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.

Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.
Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:33
RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:57:
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen.
Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.

[ Voor 5% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 10:49 ]

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38
RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Spaarinformatie: - neemt Raisin niet mee + heeft wel wijzigingen met datum.
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.
Sparen.nl: Ook hier geen mutaties zichtbaar.

@Seafarer en @Coffeeroam dank voor jullie reactie. Maar zie deze reactie.
Als aanvulling:

https://www.spaarrente.nl/ wat volgens mij een afgeslankte versie is van https://www.rente.nl/spaarrente de laatste heeft wat extra keuzes met lenen (vies woord in dit topic natuurlijk) en hypotheken.

Voor een vergelijking over de grenzen:

https://www.kritische-anleger.de/tagesgeld/vergleich/ maar daar zijn de toprentes vaak niet inzienbaar.

https://www.finanzfluss.de/vergleich/tagesgeld/ kijk ik hier voor de aanbieders van de toprentes of hier https://www.tagesgeldvergleich.net/tagesgeldvergleich/#vergleich

Maar helaas is er geen een heilig. Dit topic zelf is een goede bron voor aanbieders die ook voor Nederlanders bereid zijn hun financiële instelling te gebruiken.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Seafarer

XXX

Janpietertje89 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.
Als je een bank neemt zonder dan hoef je er helemaal niet aan te denken of vergeet je het helemaal.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• W1ck1e
  • Nu online
richard20 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:49:

Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.
Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:07
RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Spaarinformatie: - neemt Raisin niet mee + heeft wel wijzigingen met datum.
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.
Sparen.nl: Ook hier geen mutaties zichtbaar.

@Seafarer en @Coffeeroam dank voor jullie reactie. Maar zie deze reactie.
Het beste is natuurlijk om ze allemaal een beetje te scannen.

Dat gebeurt ook in de maandelijkse top15 die we (hopelijk) binnenkort weer gaan krijgen.

Voor rentes via Raisin kun je natuurlijk gewoon bij Raisin kijken ;) .

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08 16:16
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.
Dat dacht ik ook. Het gaat om "tools" voor de consument (die uiteraard verdienen aan de leads die ze de spaarbanken geven), dus heel misschien dat de ACM er wat vindt.

• richard20
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Het gaat om beide. De concurrentie tussen vergelijkingswebsites wordt verminderd en die tussen banken ook. Het eerste omdat er bij drie het licht uit wordt gedaan. Het tweede omdat banken die geen provisie betalen aan Raisin minder eenvoudig vindbaar zullen zijn. Dat is uiteraard ook het doel van Raisin en dat zou zeer wel misbruik van haar positie kunnen zijn, nu Raisin het enige platform is dat optreedt al intermediair tussen spaarders en (buitenlandse) banken.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38
Nog even zitten neuzen in het NIBC verhaal via cashbackxl.nl.

https://www.cashbackxl.nl/webshops/nibc-nl als enige voorwaarde lees ik:

Bij het openen van een Spaarrekening, kwartaalspaarrekening of termijndeposito:
De cashback geldt voor nieuwe klanten en wordt toegekend zodra de volledige aanvraag is afgerond, dus wanneer alle 5 stappen succesvol zijn doorlopen en de rekening door NIBC is geopend (en bevestigd). Een eerste storting is hiervoor niet vereist.

https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito 3 maanden = 1,86%
Minimale inleg is € 250, 14 dagen bedenktijd, Looptijden: 3 maanden tot 10 jaar
Een termijndeposito maakt deel uit van een spaarrekening. Dus, open eerst een spaarrekening. Daarna kun je zoveel termijndeposito’s openen als je wilt.

Je hoeft dus geeneens een deposito af te sluiten, eem Spaarrekening met nu 1,55% spaarrente openen is voldoende. Waarbij dus volgens Casbackxl geeneens een storting nodig is.
In dat opzicht krijg je dus gratis 25 Euro (via cashbackxl niet via NIBC), MITS je nog geen klant bent natuurlijk.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

H.W.R schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:14:
Deze overzichten gebruik ik meestal:

[...]

Om de 3 of 6 maand kies ik dan 1 of meerdere nieuwe banken.
Dat overzicht met de hoogste rentes kun je snel terugvinden onder de knop gepinde posts (icoon van een prikbordprikker) rechtsboven. Topicstarter @GroteVoet459 maakt een nieuw bericht en pint die als er updates zijn. Het nieuwe bericht wordt gepind en de pin gaat van het vorige bericht af. Zodoende blijft het up to date.

Het delen van informatie is een belangrijk doel van deze topic. Als iemand meerdere updates heeft en zeker weet dat die correct zijn, dan kun je gerust de overzichtspost nemen als uitgangspunt en een nieuwe posten. Of je post gewoon alleen de nieuwe cijfers.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:25
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.

Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.
Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)

(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pep_82 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:21:
Nog even zitten neuzen in het NIBC verhaal via cashbackxl.nl.

https://www.cashbackxl.nl/webshops/nibc-nl als enige voorwaarde lees ik:

Bij het openen van een Spaarrekening, kwartaalspaarrekening of termijndeposito:
De cashback geldt voor nieuwe klanten en wordt toegekend zodra de volledige aanvraag is afgerond, dus wanneer alle 5 stappen succesvol zijn doorlopen en de rekening door NIBC is geopend (en bevestigd). Een eerste storting is hiervoor niet vereist.

https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito 3 maanden = 1,86%
Minimale inleg is € 250, 14 dagen bedenktijd, Looptijden: 3 maanden tot 10 jaar
Een termijndeposito maakt deel uit van een spaarrekening. Dus, open eerst een spaarrekening. Daarna kun je zoveel termijndeposito’s openen als je wilt.

Je hoeft dus geeneens een deposito af te sluiten, eem Spaarrekening met nu 1,55% spaarrente openen is voldoende. Waarbij dus volgens Casbackxl geeneens een storting nodig is.
In dat opzicht krijg je dus gratis 25 Euro (via cashbackxl niet via NIBC), MITS je nog geen klant bent natuurlijk.
Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.

• utilman
Omdat ik zelf wat moest schuiven heb ik adhv het laatste overzicht van GroteVoet459 even alle 15 langs geklikt en de wijzigingen verwerkt. Is toch wel het 1 en ander verschoven zo te zien. Misschien wel handig voor andere deze tussentijdse update te hebben, dus bij deze deel ik hem even..

Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.76% (-0,21) / 1,51%
Consorsbank (5 mnd) — 3,60% (+0,20%) / 1,00% (+0,00%)
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,80%
nexent bank (3 mnd) — 3.15% (+0,35) / 1,25%
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 3.10% (+0,00%) / 1,00% (+0,00%)
Raisin Renteboost (3 mnd) - 3,09% (+0,24) tot €100K / 0,00% - Na actie ander produkt kiezen
Santander Consumer Bank - 3,01% (+0,21) (6 mnd) / 2,10% (+0,10)
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51%
Trade Republic — 3,00% tot €50K voor nieuwe klant / 3,00% (+0,75%) 
Anadolubank Slimmer Sparen (6 mnd) — 3,00% / 1,90%
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) — 3,00% (+0,45) tot €50K / 1,85% (+0,25)
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 3.00% (+0,20) / 1,55%
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% 4e t/m 6e maand / 0,75%
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80%
Bigbank (6 mnd) — 2,75% (-0,35) / 2,00% (-0,10)

• Coffeeroam
Harbo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.
Die Cashback is inderdaad heel bewerkelijk. Had ik benut bij openen Santander spaarrekening. Op 29 mei aangevraagd, op 3 juni 2026 toegekend, pas op 25 juni 2026 uitbetaald.

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-09 12:52
utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:00:

Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.76% (-0,21) / 1,51%
Consorsbank (5 mnd) — 3,60% (+0,20%) / 1,00% (+0,00%)
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,80%
nexent bank (3 mnd) — 3.15% (+0,35) / 1,25%
Bedankt, verhoging actierente bij nexent bank had ik nog niet voorbij zien komen.

• Roesttt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-09 14:39
Trade Republic geeft ook boven de €50.000 3% rente. Alleen voor nieuwe klanten.

• W1ck1e
  • Nu online
Roesttt schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:57:
Trade Republic geeft ook boven de €50.000 3% rente. Alleen voor nieuwe klanten.
Volgens mij:
Oude klanten (van voor de 3% actie) ook boven de 50k
Nieuwe klanten, van net na de start van de actie, ook
Recente nieuwe klanten, tot 50k

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:25
sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)

(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)
Het bewerkelijke zit met name, vind ik, dat de woonplaatsverklaring op papier van de belastingdienst komt en dat de deze papieren versie naar Raisin opgestuurd moet worden. De aanvraag van de woonplaatsverklaring bij de belastingdienst kan wel per mail. Voor zover mij bekend kan er nog steeds geen elektronisch versie naar Raisin opgestuurd worden.

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:29
Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.
Voor wie en hoelang geldt het welkomsttarief?

De welkomstrente geldt voor klanten die hun eerste rekening openen bij de Nexent Bank. Na 3 maanden wordt de spaarrekening tegen de dan geldende variabele spaarrente vergoed.

[ Voor 25% gewijzigd door riwi op 27-08-2026 22:09 ]

PC specs

• W1ck1e
  • Nu online
riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.

[...]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%
Jij bent net iets te vroeg klant geworden. 2,75%
Het had ook kunnen dalen. Dan had je deze vraag niet ;)

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 22:18
sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.

Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%

Bij een inleg van 10.000 euro is dat een verschil van 40 euro.

Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.

De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.

Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Iemand ervaring mee? Hoe lastig is het om te regelen?

If it does not kill u, it makes u stronger

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:45
Redbull4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.

Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%

Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.

De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.

Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Het is niet alleen het formulier, je moet bij verlaagde bronbelasting ook wel daadwerkelijk nog iets aan box 3-belasting te betalen hebben om er het gehele voordeel van te hebben. Stel met jouw voorbeeld dat je de bronbelasting naar 10% kunt verlagen en je hebt géén box 3-belasting waarmee je die 10% kunt verrekenen. Dan betaal je bij BluOr bank dus alsnog 0,34% (= 10% van 3.4%) bronbelasting over het spaarbedrag. Dan is het verschil met Klarna netto eigenlijk nihil.

• richard20
[...]
Als deze bron correct is wordt helemaal geen bronbelasting ingehouden, ook al laat het verdrag 10% toe. (Ik vermoed overigens dat Klarna minder rente hoeft te betalen omdat het Zweedse dgs kredietwaardiger wordt geacht dan het Litauwse.)

[ Voor 3% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 23:48 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 21:58
[...]

Hoop gedoe vond ik.

Daarbij is de depositorente ook nog eens te laag. Ik houd het op gegarandeerd vrij opneembaar bij Advanzia en Consors. Advanzia heeft mijn 3,97% verlengd, die trek ik dus 6 maanden met kans op verlenging. Daarvoor moet ik wel mijn e-mails lezen...

Ik verwacht dat Advanzia weer verhoogd op 1 september, dan heb je dus weer de mogelijkheid van ca. 4% voor bijna 4 maanden!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 28-08-2026 07:23 ]

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-09 16:02
Wilde na wat ingelezen te hebben ,in het kader van spreiding een rekening openen bij Santander,lees nu dat de Santander bank met Belgische vesting onder het Spaanse recht valt met alle gevolgen eventueel van dien (overlijden bijvoorbeeld).

Te lezen onder algemene voorwaarden Santander bank :

Open Bank, S.A. is een kredietinstelling naar Spaans recht, ingeschreven bij de Banco de España, C/ Alcalá 48 te 28014 Madrid, met maatschappelijke zetel in de Avenida de Cantabria s/n te 28660 Boadilla del Monte, Madrid, en ingeschreven op de lijst, bijgehouden door de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel, van de kredietinstellingen die vallen onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte met een bijkantoor in België.

Het bijkantoor in België van Open Bank, S.A. heet “Open Bank, S.A. - bijkantoor in België”. Open Bank, S.A. - bijkantoor in België is actief in Nederland onder de

Zie ook : https://www.reddit.com/r/geldzaken/comments/1v2r2xh/tip_niet_sparen_bij_een_spaanse_bank/?share_id=MpuLDLjL4g8ZpyJNxZGPz&utm_content=1&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1

Heb ik het juist ? Toch maar beter een bank onder het Nederlandse garantie stelsel ? DHB bijvoorbeeld?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Kwenie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:02:
Wilde na wat ingelezen te hebben ,in het kader van spreiding een rekening openen bij Santander,lees nu dat de Santander bank met Belgische vesting onder het Spaanse recht valt met alle gevolgen eventueel van dien (overlijden bijvoorbeeld).

Open Bank, S.A. is een kredietinstelling naar Spaans recht, ingeschreven bij de Banco de España, C/ Alcalá 48 te 28014 Madrid, met maatschappelijke zetel in de Avenida de Cantabria s/n te 28660 Boadilla del Monte, Madrid, en ingeschreven op de lijst, bijgehouden door de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel, van de kredietinstellingen die vallen onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte met een bijkantoor in België.

Het bijkantoor in België van Open Bank, S.A. heet “Open Bank, S.A. - bijkantoor in België”. Open Bank, S.A. - bijkantoor in België is actief in Nederland onder de

Zie ook : https://www.reddit.com/r/geldzaken/comments/1v2r2xh/tip_niet_sparen_bij_een_spaanse_bank/?share_id=MpuLDLjL4g8ZpyJNxZGPz&utm_content=1&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1

Heb ik het juist ? Toch maar beter een bank onder het Nederlandse garantie stelsel ? DHB bijvoorbeeld?
Zie Novax in "Het spaartopic - Deel 4"

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:26
Volgens de algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing op alle rechten en plichten die zijn overeengekomen tussen de Bank en de Klant. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/document/avscbho20260609algemenevoorwaardenpdf

• Novax
  • Niet online
rechtsherstel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:11:
Volgens de algemene voorwaarden is het Nederlands recht is van toepassing op alle rechten en plichten die zijn overeengekomen tussen de Bank en de Klant. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/document/avscbho20260609algemenevoorwaardenpdf
Ter vergelijking bij OpenBank https://www.openbank.nl/juridische-kennisgeving:
11. TOEPASSELIJK RECHT EN JURISDICTIE

Deze algemene voorwaarden worden beheerst door de Spaanse wetgeving en elk geschil dat zou kunnen rijzen over de toepassing, naleving of interpretatie van deze voorwaarden zal worden beslecht door de uitdrukkelijke aanvaarding door beide partijen van de rechtbanken en tribunalen van de stad Madrid. Dit doet geen afbreuk aan het recht van de Gebruiker of de betrokkene om procedures aan te spannen voor de rechtbanken of gegevensbeschermingsautoriteiten van hun gewone verblijfplaats, indien van toepassing.

• Coffeeroam
riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

[...]
Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.

• W1ck1e
  • Nu online
desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.
Is beleggen, geen sparen.

• riwi
Coffeeroam schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.
Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.

Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog. Er staat ook bij : de 92 dagen periode, en daar zit ik nog in. Ik weet niet meer of er bij afsluiten stond dat de 2.75% gegarandeerd was of dat dit een vaste rente was voor die 92 dagen.

Misschien is het beter om het beleefd te vragen dan als een jurist hen op de kleine lettertjes te wijzen.

PC specs

• Coffeeroam
riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.

Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog. Er staat ook bij : de 92 dagen periode, en daar zit ik nog in. Ik weet niet meer of er bij afsluiten stond dat de 2.75% gegarandeerd was of dat dit een vaste rente was voor die 92 dagen.

Misschien is het beter om het beleefd te vragen dan als een jurist hen op de kleine lettertjes te wijzen.
Van Garanti bank weet ik dat ze dit wel willen honoreren. Bij Nexent weet ik het niet, maar het is het proberen waard.

• W1ck1e
  • Nu online
riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
...
Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog.
..
Volgens mij zijn alleen mensen die nog geen klant waren op het moment van de start van de actie en dat worden na dat moment nieuwe klanten. Jij bent "recent geworden klant", geen nieuwe.

• richard20
desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Spiko biedt geldmarktfondsen aan. Voor box 3 kwalificeert het rendement als dividend, niet als rente, zodat het hoge forfait van toepassing is., waarmee het voor de meeste particulieren niet interessant is. Het huidige rendement is na aftrek van relatief hoge beheerskosten van 0.25%. Voor rechtspersonen die niet overal een bankrekening met een aantrekkelijke rente kunnen openen kan het wel een interessante optie zijn.

• Cindy79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-08 11:05
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een advanzia tages konto.en dan 3 of 4 dagen later weer openen van een tageskonto tegen de dan geldende rente voor nieuwe rente?

• Coffeeroam
Cindy79 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:46:
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een advanzia tages konto.en dan 3 of 4 dagen later weer openen van een tageskonto tegen de dan geldende rente voor nieuwe rente?
Jazeker. Gaat goed. Zie ook dit specifieke forum.

• riwi
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%
Jij bent net iets te vroeg klant geworden. 2,75%
Het had ook kunnen dalen. Dan had je deze vraag niet ;)
Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.

PC specs

• W1ck1e
  • Nu online
riwi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:07:
[...]

Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.
Op zich is het duidelijk. Je hebt recht op 2,75%
Meer is aardig. Ik heb ook wel eens gevraagd om mee te kunnen in een actierente. Dat was toen geen probleem. Meer dan netjes vragen kan je niet echt doen.

• W1ck1e
  • Nu online
Mailtje van Raisin. De rente bij BW-bank gaat per 1 september van 2,1% naar 2,2%

• Novax
  • Niet online
Nieuwe bank bij Raisin: het welbekende Morgan Stanley opererend vanuit Duitsland dus Duits DGS en geen bronbelasting.
Morgan Stanley is een wereldwijd toonaangevende financiële dienstverlener die al sinds 1987 succesvol actief is op de Duitse markt. Sindsdien heeft de onderneming haar aanwezigheid en dienstverlening in de regio continu uitbebreid. Het in Frankfurt am Main gevestigde Morgan Stanley Europe is een CRR-kredietinstelling met een volledige bankvergunning. De bank biedt onder meer financierings- en spaarproducten aan en staat onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB), de BaFin en de Deutsche Bundesbank.
  • 3 maanden: 2,50%
  • 6 maanden: 2,68%
  • 9 maanden: 2,68%
  • 1 jaar: 2,95%
  • 2 jaar: 2,95%
Minimum inleg €1000.

Let op bij opening: (staat bij meer Duitse banken in het Productinformatieblad)
N.B.: Bij opening vindt de overboeking van het inlegbedrag naar uw termijndeposito bij Morgan Stanley plaats op de eerstvolgende maandag of donderdag1 nadat uw aanvraag is doorgestuurd naar Morgan Stanley. Dit kan ertoe leiden dat het inlegbedrag enkele werkdagen op uw Raisin-rekening gereserveerd staat, tot de boeking op de eerstvolgende maandag of donderdag wordt uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 31-08-2026 09:57 ]

• Novax
  • Niet online
Het Franse Renault bank heeft bij Raisin de rentes op deposito's verhoogd:
  • 1 jaar: 2,90% naar 3,00%
  • 2 jaar: 3,05% naar 3,15%
  • 3 jaar: 3,10% naar 3,20%
  • 4 jaar: 3,15% naar 3,25%
  • 5 jaar: 3,20% naar 3,30%

• Coffeeroam
Centraal Beheer Renteplus per 1 september van 1.5% naar 1.6%. Ook omhoog, maar niet zo indrukwekkend...

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:10:
Centraal Beheer Renteplus per 1 september van 1.5% naar 1.6%. Ook omhoog, maar niet zo indrukwekkend...
Ach ja, zo'n bank doet wat ze kan. ;)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:34
W1ck1e schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Ach ja, zo'n bank doet wat ze kan. ;)
Het is iig een heel stuk beter dan wat de vrienden van de ING bieden: https://www.ing.nl/partic...ening-op-je-spaarrekening , 1% vanaf € 10.000,-, 1.65% bij een 1 jaars deposito >= € 10.000,- Dat daar nog mensen intrappen.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Coffeeroam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:10:
Ik wacht nog steeds op een verhoging van Ayvent, 1.85 moet toch beter kunnen.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Harbo
  • Niet online
FCM bank email ontvangen.

Effective 1 September 2026, the interest rates on our deposit products will be as follows:

TOP Saver PRO Savings Account

The TOP Saver PRO account offers tiered average interest rates based on your account balance:
  • 2.68% gross per annum for balances up to EUR 9,999
  • 2.28% gross per annum for balances from EUR 10,000 to EUR 24,999
  • 1.78% gross per annum for balances of EUR 25,000 and above
 Fixed Term Deposits
  • 3-Month Fixed Term Deposit: 2.38% gross per annum
  • 6-Month Fixed Term Deposit: 2.58% gross per annum
  • 1-Year Fixed Term Deposit: 2.78% gross per annum

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:59
Mail van Raisin:

Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,17% p.j. naar 2,20% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 01.09.2026.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-09 17:14
Advanzia verlaagd naar 3,45%

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Diverse deposito's van 1 jaar naar 3,4% of 3,46% bij Raisin
Hoge % voor 1 jaar sinds lange tijd.

- SME, Mano, Bluor

Beetje jammer alleen Letland/Litouwen etc..

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:26
Raisin: EuroExtra gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,00% p.j. naar 2,20% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 01.09.2026.

• riwi
Coffeeroam schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Van Garanti bank weet ik dat ze dit wel willen honoreren. Bij Nexent weet ik het niet, maar het is het proberen waard.
Ik heb bericht gehad van Nexent en ze gaan niet verhogen. Is ook prima zo want op 2.75% had ik het afgesloten. Het was toch mijn bedoeling om straks een 1 jaar, 18 maand, of 2 jaar deposito te nemen met dat geld. Of van alle 3 eentje.

PC specs

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Hoe lucratief is die 3,65% voor 10 jaar deposito van Nexent?

Kareem Abdul-Jabbar

• Hendriks1
  • Laatst online: 17:59
Kareem schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:01:
Dat is erg lastig in te schatten. Het is voor nu een prima rente. Maar ja je moet je geld wel, voor maar liefst, 10 jaar willen vastzetten! Dat is natuurlijk wel heel lang.

En ja wat gebeurd er allemaal in je leven he? Kan je met zo'n lange periode wellicht ook niet deels beleggen voor een hoger rendement. Wat wel gunstig is bij deze deposito dat je de rente maandelijks kan laten uitkeren. Op 100.000 euro heb je dan toch ruim 304 euro elke maand aan rente...Maar ja nogmaals het is heel persoonlijk allemaal. Ook je eigen leeftijd zal hierin meespelen of een aflopende rentevaste periode van een hypotheek, gezinssituatie etc etc. Maar ja niemand kan je vertellen of we niet volgend jaar op nog hogere rentes staan en/of dat de inflatie in europa door het dak gaat..

[ Voor 16% gewijzigd door Hendriks1 op 01-09-2026 00:12 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:13
Op dit moment een van de beste deposito rentes, zeker onder Nederlands depositogarantiestelsel. Maar als Trump de inflatie nog flink verder weet op te blazen komen er wellicht nog betere aanbiedingen in de toekomst.

Heb hem zelf overigens ook afgesloten met 20K: iedere maand ruim € 60,- erbij, ofwel € 7300,- over die 10 jaar (onderdeel van mijn depositoladder). Gebruik ook een deel van het spaargeld voor actierentes (zoals de 3+ maanden 3.96% bij Advanzia, maar telkens dat heen en weer slepen, rekeningen openen en sluiten, identificeren, etc. is toch ook wel gedoe alleen maar om de inflatie bij te houden, dan is een depositoladder wat minder werk).

Verder: In bepaalde gevallen kun je het deposito voortijdig beëindigen (huwelijk/geregistreerd partnerschap, aankoop eigen woning, WIA of WW uitkering en overlijden. Of tegen een boete van 0,25% per resterend kwartaal in andere gevallen. Dus best wel nette voorwaarden (vind ik persoonlijk).

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 01-09-2026 00:30 ]

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:25
Hendriks1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Dat is erg lastig in te schatten. Het is voor nu een prima rente. Maar ja je moet je geld wel, voor maar liefst, 10 jaar willen vastzetten! Dat is natuurlijk wel heel lang.

En ja wat gebeurd er allemaal in je leven he? Kan je met zo'n lange periode wellicht ook niet deels beleggen voor een hoger rendement. Wat wel gunstig is bij deze deposito dat je de rente maandelijks kan laten uitkeren. Op 100.000 euro heb je dan toch ruim 304 euro elke maand aan rente...Maar ja nogmaals het is heel persoonlijk allemaal. Ook je eigen leeftijd zal hierin meespelen of een aflopende rentevaste periode van een hypotheek, gezinssituatie etc etc.
Ja is persoonlijk en inderdaad leeftijdsafhankelijk. Ik ben al oud en ondanks lage rente laatste jaren, heb ik moeite om lang vast te zetten voor minder dan 4%. Voor een jaar 3,4% doe ik nog wel, maar dat zie ik een beetje als direct opvraagbaar, mits niet te grote bedragen en niet allemaal gelijktijdig.
Anderzijds heb ik ook voor mij moeder ooit bij CB 4% voor 10 jaar vast gezet en na haar overlijden lekker laten doorlopen(pas na afloop overlijden doorgeven, broers en zuster ook niet direct nodig, en de rente op dat moment hooguit 1,5%). Achteraf kan die 3,65% dus best voordelig zijn, maar ik zou het waarschijnlijk niet doen.

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• W1ck1e
  • Nu online
Hendriks1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

... Wat wel gunstig is bij deze deposito dat je de rente maandelijks kan laten uitkeren. Op 100.000 euro heb je dan toch ruim 304 euro elke maand aan rente...
Ik denk dat het per maand iets minder wordt. die 304,17 euro is per maand als je per jaar de rente laat uitkeren of zelfs pas aan het eind van de 10 jaar.
Volgens mij wordt het 299,19 euro per maand

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 01-09-2026 07:01 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:59
Ja die keuze moet je zelf maken. Er zijn (niet Nederlandse - wel DSG) banken waar bij de variabele rente hoger is dan 3,65%. Ik vind 10 jaar persoonlijk veel te lang en er kan heel veel gebeuren. 10 jaar geleden had nog niemand gehoord van: Brexit (2006), handelsoorlog VS-China (2018), COVID19 (2020), Oekraine (2022).

• Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:11
Scalable Capitol kleine renteverhoging van 2.5% naar 2.6%

• W1ck1e
  • Nu online
Hugo50 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:51:
Scalable Capital kleine renteverhoging van 2.5% naar 2.6%
Kleine stijging maar toch. Let op waar je geld staat, ivm overlap met geld via andere banken.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 01-09-2026 08:59 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:13
ColeJ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:25:
[...]

Ja die keuze moet je zelf maken. Er zijn (niet Nederlandse - wel DSG) banken waar bij de variabele rente hoger is dan 3,65%. Ik vind 10 jaar persoonlijk veel te lang en er kan heel veel gebeuren. 10 jaar geleden had nog niemand gehoord van: Brexit (2006), handelsoorlog VS-China (2018), COVID19 (2020), Oekraine (2022).
In het algemeen zijn dat wel actierentes en geen reguliere rentes Dus iedere paar maanden weer nieuwe rekening openen, eventueel de oude sluiten, opnieuw identificeren etc. Best wel een gedoetje voor een paar tientjes per maand (afhankelijk van bedrag en verschil met zo'n maximale actierente natuurlijk).

Op dit moment ken ik zelfs geen actierentes die significant boven de 3.60 % zitten (Advanzia zit nu bijvoorbeeld op 3.45% actierente). Mocht ik me vergissen met een van bovenstaande beweringen dan hoor ik dat héél graag :).

Overigens zijn je laatste genoemde onzekerheden voor mij reden om weg te blijven bij banken uit landen waarvan je mag twijfelen of hun DGS bij het omvallen van een grote bank aan de verplichtingen kan voldoen. Er zijn immers nog geen Europese garanties: het EDIS (European Deposit Insurance Scheme) is er immers nog niet (en het kan ook nog wel even duren voordat het er is).

[ Voor 16% gewijzigd door Batilan op 01-09-2026 09:22 ]

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

Eix

ColeJ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:25:
[...]
10 jaar geleden had nog niemand gehoord van: Brexit (2006), […]
Dat is alweer twintig jaar geleden. :P Maar je betoog is helder.

Edit: Ik realiseer me nu dat je 2016 bedoeld, typo dus.

Bij zo’n langlopend product is het daarom m.i. ook goed om te kijken of tussentijds kan worden opgezegd. Daar zit best wel variatie in:
  • Opzeggen/tussentijdse opname geheel niet mogelijk;
  • Enkel mogelijk in bijzondere omstandigheden zoals werkloosheid, ziekte, …
  • Mogelijk onder specifieke rentecondities (actuele rente vh product < rente waartegen afgesloten is)
  • Tegen kosten.
Mijn beeld is dat buitenlandse banken (Raisin) tussentijds opzeggen niet toestaan, waar Nederlandse banken er onder voorwaarden in mee gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Eix op 01-09-2026 12:59 ]

• Hendriks1
  • Laatst online: 17:59
W1ck1e schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:51:
[...]

Ik denk dat het per maand iets minder wordt. die 304,17 euro is per maand als je per jaar de rente laat uitkeren of zelfs pas aan het eind van de 10 jaar.
Volgens mij wordt het 299,19 euro per maand
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, alleen @Batilan heeft zo'n deposito van 20k met maandelijkse uitkeringen (a ruim 60eur) en heeft het toch over 7300 euro. Dan zou dit toch ook minder moeten zijn, lijkt mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 01-09-2026 10:09 ]

• Coffeeroam
Batilan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:06:
[...]

In het algemeen zijn dat wel actierentes en geen reguliere rentes Dus iedere paar maanden weer nieuwe rekening openen, eventueel de oude sluiten, opnieuw identificeren etc. Best wel een gedoetje voor een paar tientjes per maand (afhankelijk van bedrag en verschil met zo'n maximale actierente natuurlijk).

Op dit moment ken ik zelfs geen actierentes die significant boven de 3.60 % zitten (Advanzia zit nu bijvoorbeeld op 3.45% actierente). Mocht ik me vergissen met een van bovenstaande beweringen dan hoor ik dat héél graag :).
Het blijft koffiedik kijken. Over een paar jaar zouden de (actie)rentes zomaar ineens 6% kunnen zijn, je weet het niet. Dan heb je je geld vastgezet op 3.65%. Dan is het jammer.

Als het met de kortlopende rentes juist in de andere richting gaat, dan is het wel weer fijn.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:29
Eix schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:26:
Mijn beeld is dat buitenlandse banken (Raisin) tussentijds opzeggen niet toestaan, waar Nederlandse banken er onder voorwaarden in mee gaan.
Ook bij Raisin zijn er banken die het toestaan. IIRC Coop.

En je vergeet nog een verschil. Soms krijg je de opgebouwde rente uitgekeerd, soms niet. Bij bv Nexent met maandelijkse of jaarlijkse uitbetaling hoef je niet de rente terug te betalen. (Maar betaal je wel de boete als je buiten de "regels" wilt opzeggen).

En bij overlijden wordt eigenlijk altijd de rente tot melden van overlijden uitgekeerd, maar is natuurlijk weer een bijzondere situatie buiten "ik wil aan mijn geld".

• W1ck1e
  • Nu online
Hendriks1 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:57:
[...]

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, alleen @Batilan heeft zo'n deposito van 20k met maandelijkse uitkeringen (a ruim 60eur) en heeft het toch over 7300 euro. Dan zou dit toch ook minder moeten zijn, lijkt mij?
Ik verwacht 59,84 euro

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:57
Badenia (via Raisin) biedt 3,70 voor 10-jaars deposito.

• DjoeC
Niemand die het weet. 10 jaar is errug lang maar als het vermogen is dat je beslist niet nodig hebt (huis kopen, emigreren, nieuw belastingsysteem, invaliditeit, pensioen, whatever) is het geen slechte rente. Denk ook aan het uitgekleed gaan worden van sociale voorzieningen voor "vermogenden". AOW gerelateerd aan vermogen, WIA in relatie tot vermogen, ook de overheidsregels zullen de komende 10 jaar, ongeacht de kleur van onze regering, gaan veranderen omdat het stelsel onbetaalbaar wordt. Kun je dat op een andere manier opvangen?

Kijk ook voraal even bij Raisin Deposito's. Bekijk dan de banken zonder bronbelasting want dat scheelt werk - ze zitten allemaal in een DGS. Buiten Raisin is misschien nog wel meer te vinden....

Mijn inschatting is dat hogere rentes pas weer komen als de inflatie uit de hand gaat lopen. De vraag wordt dan of dat ook voor de 10 jaars rente gaat gelden...... "Ooit" in een ver verleden heb ik meerdere aansluitende 3 en 6 maands deposito's gehad via de Postbank (zo lang geleden dus) met > 12% rente. De hoogste staatsobligaties zaten toen op 12 7/8%. Dat gaat naar verwachting niet weer gebeuren en als dat gebeurt wil je je geld beschikbaar hebben (vermoedelijk in goud, platina of zilver).

• brabosnol1
Het WIA-stelsel wordt niet onbetaalbaar, er wordt jaar op jaar meer aan premies gestort dan er aan uitkeringen wordt betaald. Don't believe the hype.

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Het lijkt erop dat ASN de deposito's flink verhoogd heeft:

Rentepercentage vanaf 1 september 2026
LooptijdRente per 01-09
1 jaar2,40%
2 jaar2,50%
3 jaar2,55%
4 jaar2,60%
5 jaar2,65%
10 jaar3,00%
Wellicht zit er meer in het vat, dus toch maar even wachten met 10 jaar vastzetten denk ik.

Kareem Abdul-Jabbar

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:54
Morgan Stanley via Raisin

3 maand deposito 2.5%

• W1ck1e
  • Nu online
Kareem schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:

LooptijdRente per 01-09
1 jaar2,40%
2 jaar2,50%
3 jaar2,55%
4 jaar2,60%
5 jaar2,65%
10 jaar3,00%
Wellicht zit er meer in het vat, dus toch maar even wachten met 10 jaar vastzetten denk ik.
Of je pakt nu voor een deel van het bedrag het deposito bij Nexent. Als je te lang wacht ben je te laat. En later een 2de deel

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:26
Voor mij (en velen) te lang. Yapi Kredi met 3,35% voor 5 jaar is wellicht een mooie tussenoplossing?

Depositoladder kan ook, dan ook bijvoorbeeld 1j en 2j deposito's openen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Scalable gaat van 2,5 naar 2,6 procent rente op hun overnight rekening.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag heb ik ervaren dat het niet lukt om bij de Nexent Bank binnen ongeveer een jaar na opzegging als ‘nieuwe‘ klant een rekening incl. actietarief te openen. Volgens de medewerker kun je maar eenmalig gebruik maken van het actietarief en geldt er geen minimum periode waarna je weer als nieuwe klant wordt gezien. Beetje jammer. Heb ik het gewoon niet getroffen of hebben anderen deze ervaring ook?

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:54
Scalable 2,75% 1 jaars deposito. Max 5 deposito's.

• utilman
Sander12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:41:
Scalable 2,75% 1 jaars deposito. Max 5 deposito's.
Scalable is goed bezig, maar qua deposito zitten ze nog wel aan de lage kant.
Bij Yapi kan je al heel makkelijk 1 jaar vast zetten tegen 3,1% al je dat wilt..
Maar zo lang spaarrentes hoger blijft dan de deposito rente blijft het rendabel om
bij sparen te blijven.

• brabosnol1
Bar_en_boos schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:01:
Vandaag heb ik ervaren dat het niet lukt om bij de Nexent Bank binnen ongeveer een jaar na opzegging als ‘nieuwe‘ klant een rekening incl. actietarief te openen. Volgens de medewerker kun je maar eenmalig gebruik maken van het actietarief en geldt er geen minimum periode waarna je weer als nieuwe klant wordt gezien. Beetje jammer. Heb ik het gewoon niet getroffen of hebben anderen deze ervaring ook?
Volgens de voorwaarden zijn er drie categorieën: nieuw, bestaand of slapend. Als je je rekening hebt opgezegd ben je bij opnieuw openen een nieuwe klant🤷

Afgelopen voorjaar is mij verteld dat na een jaar geen klant te zijn geweest ik weer de actierente kon ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door brabosnol1 op 02-09-2026 13:16 ]

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:53
Morgan Stanley gaat via spaarplatform Raisin termijndeposito’s aanbieden aan Nederlandse consumenten. Wie zijn geld drie maanden vastzet, ontvangt 2,50% rente per jaar. Bij een looptijd van één of twee jaar loopt de rente op tot 2,95%. Instappen kan vanaf €1.000.

De deposito’s worden ondergebracht bij Morgan Stanley Europe in Frankfurt. Daardoor vallen tegoeden tot €100.000 per spaarder onder het Duitse depositogarantiestelsel. De hoogste rente komt wel met de gebruikelijke tegenprestatie: het geld staat voor één of twee jaar vast.
Bron: https://www.iex.nl/Artikelen/Liveblog.aspx#876549

• Harbo
  • Niet online
Ik ben ook afgewezen na 1 keer 3 maanden rekening daar te hebben. Volgens mij was dat na 6+ maanden en daarna probeer ik niet meer. Niet de moiete waarde als jij vooraf weet dat jij afgewezen wordt.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:22
Kareem schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:

LooptijdRente per 01-09
1 jaar2,40%
2 jaar2,50%
3 jaar2,55%
4 jaar2,60%
5 jaar2,65%
10 jaar3,00%
Ik vind dat met onze wispelteurige regeirngen nogal een risico.

Wat gaat er in 10 jaar veranderen aan box 3 belasting.

Wellicht gaan ze beleggingen stimuleren ( zit in de markt ) en sparen ( geld blijft men op zitten en word niet besteed of geinvesteerd )

Als de vdd nog eens meer aan de macht komy wie weet.

• kareltjekat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:58
Ik heb deze hier nog niet voorbij zien komen: Klarna biedt momenteel een actietarief van 3% via de eigen app (maandelijks uitbetaald). Dit geldt voor alle klanten die op 1 september (gisteren) nog geen flex-rekening hadden en deze uiterlijk 30 september openen. Het actietarief loopt tot 31 maart 2027 en is van toepassing op maximaal 50.000 per flex-rekening, waarvan je er 3 mag openen.

Meer informatie en voorwaarden hier: https://www.klarna.com/nl/flex-rekening/

[ Voor 3% gewijzigd door kareltjekat op 02-09-2026 16:03 ]

• Coffeeroam
In de FAQs staat
Krijg ik het welkomsttarief als ik mijn rekening sluit en een nieuwe open?

Nee, want het welkomsttarief geldt uitsluitend voor nieuwe klanten (klanten die nog geen rekening bij ons hebben gehad)
dus als je dat letterlijk neemt, dan krijg je geen welkomstrente als ooit klant geweest bent.....

• Harbo
  • Niet online
Openbank volgt met 3,10% voor 6 maanden.

• W1ck1e
  • Nu online
Bij een opname zojuist van Scalable Capital zag ik dat je kon aangeven (android app) dat je het geld meteen ontvangt. De kleine opname kwam binnen een paar seconden aan op mijn ASN rekening.

• Novax
  • Niet online
Aantal stijgingen van deposito rentes bij Raisin:

Het Italiaanse IBL Banca:
  • 3 maanden: 2,39% naar 2,52% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 6 maanden: 2,66% naar 2,76% (hoogste zonder bronbelasting)
Het Zweedse Brocc Finance:
  • 1 maand: 1,50% naar 2,25% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 3 maanden: 2,30% naar 2,50%
  • 3 jaar: 3,10% naar 3,12%
Het Italiaanse Banca Sistema:
  • 6 maanden: 2,45% naar 2,75%
  • 1 jaar: 2,95% naar 3,05% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 2 jaar: 3,15% naar 3,10% (hoogste zonder bronbelasting samen met Renault)

• Coffeeroam
Bestaande klanten nog steeds maar 1.8% bij Openbank. Teleurstellend.

• Harbo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:55:
[...]

Bestaande klanten nog steeds maar 1.8% bij Openbank. Teleurstellend.
Oplossing : Rekening opzeggen en weer openen.

• Coffeeroam
Harbo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:07:
[...]

Oplossing : Rekening opzeggen en weer openen.
Ik vroeg me hier al af of de "Advanzia truc" bij Openbank ook werkt, of dat je eerst 1 jaar weg moet zijn geweest of zo. Kan het niet vinden. Misschien is hier ervaring mee?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:19

Jerra

Beunhaas in wording

Coffeeroam schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:24:
[...]

Ik vroeg me hier al af of de "Advanzia truc" bij Openbank ook werkt, of dat je eerst 1 jaar weg moet zijn geweest of zo. Kan het niet vinden. Misschien is hier ervaring mee?
Ik ben wel eens binnen een jaar opnieuw openbank klant geworden, met toen succesvol gebruik van de volgende actierente.

• Jeff5
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:36
Vraag over Yapi Kredi Bank. Ik heb me vandaag voor de eerste keer aangemeld via de computer, maar wil nu ook mobiel bankieren. Ik moet, logisch, mijn zelf aangemaakte wachtwoord invullen, maar kan eenmaal ingelogd geen vijf cijferige pincode instellen zoals bij bv. IngBank. Dit is niet mogelijk?

• DjoeC
Novax schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:11:
Aantal stijgingen van deposito rentes bij Raisin:

Het Italiaanse IBL Banca:
  • 3 maanden: 2,39% naar 2,52% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 6 maanden: 2,66% naar 2,76% (hoogste zonder bronbelasting)
Het Zweedse Brocc Finance:
  • 1 maand: 1,50% naar 2,25% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 3 maanden: 2,30% naar 2,50%
  • 3 jaar: 3,10% naar 3,12%
Het Italiaanse Banca Sistema:
  • 6 maanden: 2,45% naar 2,75%
  • 1 jaar: 2,95% naar 3,05% (hoogste zonder bronbelasting)
  • 2 jaar: 3,15% naar 3,10% (hoogste zonder bronbelasting samen met Renault)
Bedankt! Gisteren stand BROOC nog op de lijst om te openen bij vrijvallen van mijn laatste Banca Progetto deposito. De nieuwe is dus IBL geworden want inderdaad: vandaag de hoogste.

Trouwens, het BP deposito dat gister verliep stond vanochtend al vroeg op de rekening, da's nog nooit zo snel gegaan ;) Misschien dat Raisin en hun partners ook wat meer richting instant paymant gaan.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Jeff5 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:57:
Vraag over Yapi Kredi Bank. Ik heb me vandaag voor de eerste keer aangemeld via de computer, maar wil nu ook mobiel bankieren. Ik moet, logisch, mijn zelf aangemaakte wachtwoord invullen, maar kan eenmaal ingelogd geen vijf cijferige pincode instellen zoals bij bv. IngBank. Dit is niet mogelijk?
hier hetzelfde probleem.. beetje dubbelop, inloggen en code.. zou handig zijn als 1 simpele pincode, of touch/faceid ook zou kunnen.

En let op, als je het een keer fout doet, krijg je geen melding, de knop inloggen werkt dan gewoon een dag niet meer, die reageerd dan niet meer.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Jeff5
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:36
Heb antwoord op m'n eigen vraag :) Kan alleen via de internationale (Turkse) app. Helaas.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Jeff5 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:06:
Heb antwoord op m'n eigen vraag :)
Dat is slim :Y

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:39
Ik zie sommigen hier een woonplaatsverklaring opvragen bij de belastingdienst om bij buitenlandse banken een spaarrekening te openen / adres aan te tonen omdat dit niet op ons paspoort staat. Dit is wat omslachtig en duurt ook lang. Ik heb gewoon een recente brief van de belastingdienst genomen en de bovenste helft gefotografeerd waarop mijn NAW staat en de datum plus het logo van de Belastingdienst. Werd (deze week) gewoon geaccepteerd bij zowel Advanzia als ook Consorsbank. Doe er je voordeel mee.

Import van EVs

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:59
Mail van Raisin:

Renault Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,15% p.j. naar 2,20% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 04.09.2026.
Pagina: 1 ... 210 211 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling