• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moet je voor een rekening bij BigBank nou via Amp een persoonlijke afspraak maken voor verificatie? Dat is toch zo 2000

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:44
Viper® schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:48:
Moet je voor een rekening bij BigBank nou via Amp een persoonlijke afspraak maken voor verificatie? Dat is toch zo 2000
Ja, daarom persoonlijk niet doorgezet.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
Novax schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:21:
Nieuwe Duitse bank bij Raisin:

[...]

Minimum inleg € 5.000 en voornamelijk deposito's met lange looptijden waarbij de rente jaarlijks wordt uitgekeerd:
  • 1 jaar: 2,25%
  • 5 jaar: 2,84%
  • 6 jaar: 2,85%
  • 7 jaar: 2,90%
  • 8 jaar: 2,90%
  • 9 jaar: 2,95%
  • 10 jaar: 3,15%
Voor 9 jaar zijn ze het hoogste bij Raisin, voor de rest buiten 1 jaar zo rond de derde plek.
Voor die % kan je beter "gewoon" bij Garanti voor 5 jr 3% doen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Ja, daarom persoonlijk niet doorgezet.
Ik dacht eerst een videocall, maar inderdaad, zojuist ook geannuleerd.
Genoeg banken met 2% rente

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:43
GroteVoet459 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:58:
Advanzia verhoogt per direct de rente op de nieuwe klanten aanbieding naar 3,35% (3,40% +0,26% effektief).
Klopt het dat Advanzia geen App heeft? Het maakt het aanvalsoppervlakte natuurlijk wel kleiner, maar is wel onhandiger in het dagelijks gebruik als je even snel geld wilt overschrijven en niet thuis achter de pc zit.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00
Je kan er een webapp van maken op je mobiel. maar mijn ervaring is dat de website/portal erg geschikt is voor mobiel.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43
Geld die verhoogde korting bij advanzia alleen voor nieuwe klanten?
Ik val binnen de actieperiode maar krijg geen duidelijk antwoord of klanten, in de actie periode, ook meegaan met het hogere percentage

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@groxgrox
Het is voor nieuwe klanten. Het zou wel kunnen dat je een aanbod krijgt, maar die krijgt niet iedereen.

Wat velen doen is opzeggen en opnieuw aanvragen. Dat werkt.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:02
dcl! schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Voor die % kan je beter "gewoon" bij Garanti voor 5 jr 3% doen.
Nee, bij Anadolu. Want dan kun je bij Garanti met regelmaat gebruik maken van de nieuwe klantenrente op vrij opneembaar!

• mrmrmr
  • Niet online
snip: offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:39 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:07
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:40 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:40 ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Rapport van de Algemene Rekenkamer over de anti-witwas aanpak waar spaarders ook regelmatig mee te maken hebben. Conclusie: Kost heel veel geld en is niet effectief.

Het rapport: https://www.rekenkamer.nl...aanpak-in-de-bankensector

Nieuws artikel bij RTL: https://www.rtl.nl/nieuws...elen-tegen-witwassen-niet

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-03 10:02
GroteVoet459 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:58:
Advanzia verhoogt per direct de rente op de nieuwe klanten aanbieding naar 3,35% (3,40% +0,26% effektief).
Mijn huidige Raisin deposito loopt af op 27 maart.
Red ik het nog bij Advanzia?

Is het openen van een rekening voldoende voor 31 maart of moet het geld ook bij hen op de rekening staan?

• Juan
Zou zeggen dat het vreemd zou zijn als de 3,4% gelijk in April dan weer omlaag gaat.. dan is het maar 2,5 week 3,4% geweest.

Vermoedelijk heb je dan tot 30 april (tenzij ze weer tussentijds veranderen, dus half april weer verlagen)

• Coffeeroam
hoihoi66 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Mijn huidige Raisin deposito loopt af op 27 maart.
Red ik het nog bij Advanzia?

Is het openen van een rekening voldoende voor 31 maart of moet het geld ook bij hen op de rekening staan?
Pas als je €5000 of meer op die rekening hebt staan, krijg je de actierente.
A. Stort je vóór 1 april dan heb je die 3.4% tot eind juni
B. Stort je na 1 april dan heb je de aktierente die dán geldt,maar dan wel tot eind juli.
Of je B doet is altijd een gok, want je weet niet wat de aktierente is vanaf 1 april.

• Juan
1 April of 1e is blijkbaar niet altijd leading.. aangezien ze vaker tussentijds wijzigen. Wel is het einde van aanmeldperiode einde maand

• hoihoi66
Coffeeroam schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Pas als je €5000 of meer op die rekening hebt staan, krijg je de actierente.
A. Stort je vóór 1 april dan heb je die 3.4% tot eind juni
B. Stort je na 1 april dan heb je de aktierente die dán geldt,maar dan wel tot eind juli.
Of je B doet is altijd een gok, want je weet niet wat de aktierente is vanaf 1 april.
Als ik het goed begrijp, voor 1 april 5000 storten en de rest (wat ik van plan ben) een paar dagen later? Is dat ook mogelijk?

• StoryOfYourLife
  • Registratie: Juli 2024
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:36:
@groxgrox
Het is voor nieuwe klanten. Het zou wel kunnen dat je een aanbod krijgt, maar die krijgt niet iedereen.

Wat velen doen is opzeggen en opnieuw aanvragen. Dat werkt.
Gebeurt het opzeggen onmiddellijk? En moet er wat tijd overheen gaan voordat men een nieuw spaarrekening kan openen?

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
Re. Advanzia

Ik had in Oktober mijn account gesloten en gisteren een nieuwe aangemaakt.
Is het niet vreemd dat als ik inlog dat ik daar direct al mijn tegenrekening van mijn NL bank zie staan zonder dat ik die bij het aanmelden hoefde op te geven (kan het me niet herinneren iig).

Is het standaard procedure dat bepaalde gegevens uit je oude account worden gehaald?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:48
Garantibank. Fijn dat je als bestaande klant dus niet hoeft te vragen of hoeft over te stappen!

Geachte relatie,

Wat fijn dat u bij ons spaart! Wij hebben goed nieuws voor u. De populaire Nieuwe Spaarder Actie is speciaal voor u verlengd met een actierente van 2,55% op jaarbasis. In plaats van de reguliere rente van 1,55% ontvangt u nog langer deze aantrekkelijke actierente op uw spaarrekening x.

Hoe werkt het?
De actierente van 2,55% is automatisch voor u geactiveerd. U hoeft hier niets voor te doen. Over iedere euro op uw spaarrekening ontvangt u 2,55% rente op jaarbasis. De verlenging van de actierente geldt tot 30-06-2026.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 13-03-2026 15:31 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
pentaw1nz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:30:
Garantibank. Fijn dat je als bestaande klant dus niet hoeft te vragen of hoeft over te stappen!

Geachte relatie,

Wat fijn dat u bij ons spaart! Wij hebben goed nieuws voor u. De populaire Nieuwe Spaarder Actie is speciaal voor u verlengd met een actierente van 2,55% op jaarbasis. In plaats van de reguliere rente van 1,55% ontvangt u nog langer deze aantrekkelijke actierente op uw spaarrekening x.

Hoe werkt het?
De actierente van 2,55% is automatisch voor u geactiveerd. U hoeft hier niets voor te doen. Over iedere euro op uw spaarrekening ontvangt u 2,55% rente op jaarbasis. De verlenging van de actierente geldt tot 30-06-2026.
Ow oeps... Ik heb vanochtend Garantibank opgezegd omdat ik 1,55% rente zag staan. Ik denk dat mijn 6-maanden periode ergens deze week was afgelopen (2,55%).
Totale som was wel snel overgeboekt, binnen twee uur stond het op de tegenrekening. Misschien was ik te snel.

Nu maar even rondkijken. Advanzia heb ik al, die valt dus al af.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:51
pentaw1nz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:30:

Geachte relatie,

Hoe werkt het?
Tja, jammer, bij mij waren ze zelfs na 2 keer vragen over een flink bedrag niet zo soepel: Njet en Njet, niet voor tweerlij uitleg vatbaar.

• mrmrmr
  • Niet online
StoryOfYourLife schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:37:
Gebeurt het opzeggen onmiddellijk? En moet er wat tijd overheen gaan voordat men een nieuw spaarrekening kan openen?
Je moet wachten tot de rekening is gesloten voordat je een nieuwe kan openen dat kan snel gaan of enkele weken duren. Je kan sowieso niet je emailadres en telefoonnummer opnieuw gebruiken als je te vroeg een rekening probeert aan te vragen.

Ze vragen tegenwoordig persoonlijke gegevens naar hun outlook.com email (lees: de VS en drie letter instituties) te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 13-03-2026 18:32 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
We Are Borg schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:30:
Modbreak:De bezemwagen is langs geweest. Ik zal vast iets gemist hebben maar het verzoek om nogmaals goed te kijken naar de topicwarning als je reageert. Ook vooral als je al eerder (of zojuist) een knip van jouw post in de topic hebt gehad. Bedenk goed als je reageert: heeft dit een waarde voor het topic / andere Tweakers of is het een update geschreven vanuit “ik”. “Ik heb rente ontvangen / deposito geopend / storting gedaan / wacht op X” is niet relevant voor het topic.

Laten we er voor zorgen dat dit topic voor iedereen interessant blijft :)
Modbreak:Toch weer ruim 40 topicreports verder na mijn modbreak. Nogmaals: bedenk of een post relevantie heeft voor de tweakers en het topic. Puur melden dat je rente / afschrift hebt ontvangen, een depositie hebt geopend of een cadeaukaart hebt ontvangen: dit komt de inhoud van het topic niet ten goede

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:46
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 1,89% p.j. naar 1,90% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 16.03.2026.

Uw Online Banking
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

• Coffeeroam
hoihoi66 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Als ik het goed begrijp, voor 1 april 5000 storten en de rest (wat ik van plan ben) een paar dagen later? Is dat ook mogelijk?
Als je €5000 stort vóór 1 april dan geldt de aktierente van Advanzia meteen vanaf de dag van bijschrijving. Dus kun je net zo goed alles storten.

• Cindy79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-03 21:44
De consorsbank rekening 3,4% is een actie voor nieuwe klanten.
On duidelijk is of er een minimum inleg nodig is om voor de 3,4% rente per 3 maanden in aanmerking te komen.

Stel er Word vandaag een rekening geopend, met 1 euro gaat dan de 3 maandelijkse periode van start betreffende de 3,4% rente

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15
Cindy79 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:54:
On duidelijk is of er een minimum inleg nodig is om voor de 3,4% rente per 3 maanden in aanmerking te komen.

Stel er Word vandaag een rekening geopend, met 1 euro gaat dan de 3 maandelijkse periode van start betreffende de 3,4% rente
Ik hoop dat je niet denkt dat je 3,4% per 3 maanden krijgt. Je krijgt die 3,4% per jaar. Dus over 3 maanden ongeveer 0,85%

• Cindy79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-03 21:44
Klopt,

Maar wanneer bij hoeveel inleg gaat de 3,4% in, dat is onduidelijk in de voorwaarden, of er een drempel is.

Als vandaag de rekening open en 1euro er op zet, of is het minimaal 5000

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Cindy79 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:36:
Klopt,

Maar wanneer bij hoeveel inleg gaat de 3,4% in, dat is onduidelijk in de voorwaarden, of er een drempel is.

Als vandaag de rekening open en 1euro er op zet, of is het minimaal 5000
Zo onduidelijk is het toch niet?
Aktionszeitraum: 3 Monate ab Kontoeröffnung
[...]
Verfügbarkeit des Guthabens: jederzeit in beliebiger Höhe
Die actierente gaat in op het moment van openen van de rekening.
Je mag alles altijd opnemen.. Er staat nergens een minimum, wel een max. van €1M

• hoihoi66
Coffeeroam schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Als je €5000 stort vóór 1 april dan geldt de aktierente van Advanzia meteen vanaf de dag van bijschrijving. Dus kun je net zo goed alles storten.
Het probleem is dat het grootste gedeelte van het geld pas vanaf 27-3 bij Raisin vrijkomt. Voordat het bij Advanzia staat ben ik weer 4/5 dagen verder.

• Coffeeroam
hoihoi66 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Het probleem is dat het grootste gedeelte van het geld pas vanaf 27-3 bij Raisin vrijkomt. Voordat het bij Advanzia staat ben ik weer 4/5 dagen verder.
Dat lijkt mij geen probleem. Als je maar €5000 stort voor einde maart, en de rest later, dan krijg je uiteraard over alles 3.4% tot einde juni.
Lukt het niet om op tijd die €5000 te storten, en wordt dat vanaf 1 april, dan krijg je de actie die in april gaat gelden.
Er is best wel kans dat dat óók 3.4% is, maar dat is niet gegarandeerd. Misschien wordt het tegen einde maart zichtbaar wat de aktierente zal zijn per 1 april.

• hoihoi66
Hoelang duurt het openen van een rekening eigenlijk bij Advanzia? Alles opgestuurd, als laatst een rekening van gas met adres erop. Nu dus afwachten.

en ben ik nieuwsgierig als ik van Rabo naar Advanzia geld verstuur. Is dit binnen een werkdag al bij hen binnen?

• Juan
Aanvragen enkele dagen. Overboeken tussen 6 en 24 uur afhankelijk van moment van opdracht (op werkdagen)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cindy79 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:54:

Let er wel op dat Consorsbank een max transactielimiet van €5k per dag voor instant payments en €45k per dag voor normale transacties hanteert 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:21:
Hoelang duurt het openen van een rekening eigenlijk bij Advanzia? Alles opgestuurd, als laatst een rekening van gas met adres erop. Nu dus afwachten.

en ben ik nieuwsgierig als ik van Rabo naar Advanzia geld verstuur. Is dit binnen een werkdag al bij hen binnen?
Ik heb ruim voor het einde van februari opnieuw een rekening geopend, toen de rente nog 2,80% was. De rekening was dezelfde werkdag al beschikbaar. Alle overschrijvingen van en naar mijn asn rekening komen dezelfde dag nog aan. Soms zie ik de transactie pas een dag later maar is de valutadatum wel die van de handeling.

Ik heb nog geen documenten moeten mailen.

Een paar test overschrijvingen gedaan. Maar niet in de buurt van 5000 gekomen. Begin maart rekening gevuld, daarbij een saldo van meer dan 5000. Overzicht over februari noemde nog een rente van 1,5%. Op zich logisch maar toen ik de eerste rekening opende stond daar de hogere rente (zonder dat ik een saldo van 5000 euro had). Om die reden gemaild met de vraag naar mijn rente en hoelang. Antwoord, vandaag op zondag, 3,10% en t/m juni. Dus zo goed als 4 maanden.

Dus mijn take-away: de rente is niet de actierente op het moment van het openen van de rekening, noch van de eerste storting. Maar wel die op het moment dat je de 5000 euro er op hebt staan. En dan de rest van die maand en nog 3 volledige maanden

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 15-03-2026 15:37 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Let er wel op dat Consorsbank een max transactielimiet van €5k per dag voor instant payments en €45k per dag voor normale transacties hanteert 8)7
Het is 50 k max per dag, waarbij men dit kan verdelen bv 0 en 50 k of andersom. Totaal mag niet over 50 k komen. Ook geldt dit voor alle rekeningen die je hebt daar.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:29
Ayvens

Met ingang van dinsdag 17 maart 2026 verhogen wij tijdelijk de rente van een aantal van onze termijndeposito's. In onderstaand overzicht vindt u de nieuwe rente per looptijd.
Looptijd Huidige rente Wijziging Nieuwe rente

1 jaar 2,20% +0,25% 2,45%
2 jaar 2,25% +0,30% 2,55%
3 jaar 2,45% +0,20% 2,65%

De gewijzigde rentetarieven gelden voor termijndeposito's die u vanaf dinsdag 17 maart 2026 opent. Niet voor de termijndeposito's die u voor deze datum geopend hebt. Alle genoemde tarieven zijn nominaal op jaarbasis

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
Scalable Capital maakt vanaf vandaag onderscheid in hun brokerrekening en spaarrekening. Daarbij gaat de rente van 2% naar 2,50% en maandelijkse uitbetaling van de rente. Bovendien kun je er veilig meer dan 100k kwijt want ze stallen alles per 100k bij andere banken (t/m 500k) waardoor je meerdere keren profiteert van het depositogarantstelsel (als je Prime+ afneemt a €4,99 per maand). Het geld kan ten alle tijden worden opgenomen en het openen en aanhouden van een rekening zelf kost niets.

Mijn inziens bestaat er op dit moment geen betere deal als je je geld niet wil vastleggen, zeker niet voor hoge bedragen. Zonder Prime+ is het ook gewoon een goede deal alleen dan niet die extra bescherming van meerdere depositogarantstelsels boven 100k. Ik zou echter sowieso Prime+ aanbevelen omdat ze dan je geld echt stallen bij een bank en niet bij een MMF, iets wat natuurlijk wel belangrijk is straks bij het opgeven van je IB zodat het echt geldt als spaargeld en niet als belegging.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dj_ryow schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:53:
[...]
Mijn inziens bestaat er op dit moment geen betere deal als je je geld niet wil vastleggen
Hmm, €5 per maand betalen voor 2,5% rente die elk moment weer verlaagt kan worden klink voor mij nou niet zo aantrekkelijk. Vooral als je bij Consors en Advanzia 3,40% krijgt. Dat is €380 meer rente per maand op 500k ivm SC.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Harbo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Het is 50 k max per dag, waarbij men dit kan verdelen bv 0 en 50 k of andersom. Totaal mag niet over 50 k komen. Ook geldt dit voor alle rekeningen die je hebt daar.
Ik ben er inmiddels achter dat dit wel tot €500k aan te passen is. Maar daarvoor moet je een formuliertje opsturen (Volgens Consors enkel per post...., eens kijken of mail ook werkt)

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:02
fsfikke schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Hmm, €5 per maand betalen voor 2,5% rente die elk moment weer verlaagt kan worden klink voor mij nou niet zo aantrekkelijk. Vooral als je bij Consors en Advanzia 3,40% krijgt. Dat is €380 meer rente per maand op 500k ivm SC.
Voor grote vermogens zie ik wel voordelen bij de keus van @dj_ryow, nl. wel spreiden, maar dat wordt voor je geregeld door Scalable. Scalable kan dagelijks verlagen, maar zal dat niet zomaar doen. Hun rentebeleid lijkt me een aardige rente te vergoeden. Alhoewel 2% aanmerkelijk slechter was dan de 2,5% waar ze nu mee komen. Goede keus als het om een flinke som gaat én je niet van promo naar promo wil hoppen. Dat is ook geen doen als je bijvoorbeeld vier banken nodig hebt om binnen DGS-grenzen je vermogen te spreiden, want dan zijn er al niet genoeg promo-banken.

Gaat het om een kleiner vermogen, dan is het veel aantrekkelijker om bij Advanzia etc. de hoogste actierentes mee te pakken en ben ik het weer volledig met jou eens dat Scalable dan niet interessant is.

MMF's hebben overigens een paar belangrijke voordelen (sneller omzetbaar in andere beleggingen dan spaargeld, naar verluid minder risico dan bij banksparen). Die houd ik beperkt aan, maar verkoop ze voor Q4 in verband met de IB.

[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 16-03-2026 12:18 ]

• W1ck1e
Scalable Capital maakt vanaf vandaag onderscheid in hun brokerrekening en spaarrekening. Daarbij gaat de rente van 2% naar 2,50% en maandelijkse uitbetaling van de rente. Bovendien kun je er veilig meer dan 100k kwijt want ze stallen alles per 100k bij andere banken (t/m 500k) waardoor je meerdere keren profiteert van het depositogarantstelsel (als je Prime+ afneemt a €4,99 per maand). Het geld kan ten alle tijden worden opgenomen en het openen en aanhouden van een rekening zelf kost niets.

Mijn inziens bestaat er op dit moment geen betere deal als je je geld niet wil vastleggen, zeker niet voor hoge bedragen. Zonder Prime+ is het ook gewoon een goede deal alleen dan niet die extra bescherming van meerdere depositogarantstelsels boven 100k. Ik zou echter sowieso Prime+ aanbevelen omdat ze dan je geld echt stallen bij een bank en niet bij een MMF, iets wat natuurlijk wel belangrijk is straks bij het opgeven van je IB zodat het echt geldt als spaargeld en niet als belegging.
Je moet alleen even een "overnight" account aanmaken. Is zo gebeurd.

voor die 2,5% zijn geen kosten nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOn4cvDEPgjLfY8yFEipDkyERFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yErcrnU2Hf4IPbHfenAMXRkq.png?f=fotoalbum_large

Test storting gedaan, kwam instant aan.

@fsfikke Ik zit in totaal ruim boven het DGS. En voor mij is dit een welkome toevoeging. Ik schuif wel regelmatig met mijn geld voor een hogere rente. Openen voor nieuwe klanten rente doe ik niet zo vaak. Ik blijf overal beneden de DGS grens. Dit is een mooie optie ook voor bestaande klanten. Prime+ heb ik nog niet nodig. Afhankelijk van mijn vrije geld en de rente bij de andere banken kan het snel lonen.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 16-03-2026 13:33 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Frankenstein schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]

Voor grote vermogens zie ik wel voordelen bij de keus van @dj_ryow, nl. wel spreiden, maar dat wordt voor je geregeld door Scalable. Scalable kan dagelijks verlagen, maar zal dat niet zomaar doen. Hun rentebeleid lijkt me een aardige rente te vergoeden. Alhoewel 2% aanmerkelijk slechter was dan de 2,5% waar ze nu mee komen. Goede keus als het om een flinke som gaat én je niet van promo naar promo wil hoppen. Dat is ook geen doen als je bijvoorbeeld vier banken nodig hebt om binnen DGS-grenzen je vermogen te spreiden, want dan zijn er al niet genoeg promo-banken.

Gaat het om een kleiner vermogen, dan is het veel aantrekkelijker om bij Advanzia etc. de hoogste actierentes mee te pakken en ben ik het weer volledig met jou eens dat Scalable dan niet interessant is.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze om het DGS als harde limiet te stellen. Ik denk dat vooral mensen die net over de grens zitten dat heel erg spannend vinden, maar je met grotere vermogens het DGS limiet al vrij snel laat varen omdat het geen doen is telkens je geld heen en weer naar verschillende banken te slepen. Daar biedt SC misschien wel een unieke feature. Maar persoonlijk vertrouw ik eerder een decennialang bestaande grote bank met geld boven het DGS dan een nieuwe hippe fintec zoals SC. Om dan ook nog bijna 1% rente te laten liggen...
MMF's hebben overigens een paar belangrijke voordelen (sneller omzetbaar in andere beleggingen dan spaargeld, naar verluid minder risico dan bij banksparen). Die houd ik beperkt aan, maar verkoop ze voor Q4 in verband met de IB.
In Duitsland telt geld wat in een MMF zit als Sondervermögen, daarmee is het inderdaad veiliger dan spaartegoeden (als de bank failliet gaat blijft dat geld van jou). Maar als je NL box 3 plichtig bent is het niet zo handig meer (vanaf 2028 misschien weer wel...).

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 16-03-2026 12:36 ]

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:46
Ook NIBC verhoogd tijdelijk de rente op hun depositos:

Tijdelijke renteverhoging termijndeposito's
16 tot 30 maart 2026
Looptijd. Huidige rente* Tijdelijke rente*
6 maanden. 1,96%. 2,20%
9 maanden. 2,06%. 2,25%
1 jaar. 2,11%. 2,30%

• DjoeC
Bovendien kun je er veilig meer dan 100k kwijt want ze stallen alles per 100k bij andere banken (t/m 500k) waardoor je meerdere keren profiteert van het depositogarantstelsel (als je Prime+ afneemt a €4,99 per maand).
Ehmmmm, dat geldt natuurlijk alleen als je niet ZELF al een rekening hebt bij zo'n partnerbank. Dat wil je dus wel weten....

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ayvens verhoogt tijdelijk de rente voor deposito's:
LooptijdHuidige renteWijzigingNieuwe rente
1 jaar2,20%+0,25%2,45%
2 jaar2,25%+0,30%2,55%
3 jaar2,45%+0,20%2,65%
Bron: https://www.ayvensbank.nl/nieuws/rente/2026-rentewijziging-deposito-maart

[ Voor 23% gewijzigd door XWB op 16-03-2026 15:01 ]

March of the Eagles

• dj_ryow
DjoeC schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ehmmmm, dat geldt natuurlijk alleen als je niet ZELF al een rekening hebt bij zo'n partnerbank. Dat wil je dus wel weten....
Het gaat om Scalable zelf, Deutsche Bank, HSBC en Münchener Hypothekenbank. Die vijfde waar over gesproken wordt kan ik nergens achterhalen.

• DjoeC
dj_ryow schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Het gaat om Scalable zelf, Deutsche Bank, HSBC en Münchener Hypothekenbank. Die vijfde waar over gesproken wordt kan ik nergens achterhalen.
De vijfde zullen ze dan zelf zijn ;) Oeps, scheel gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 16-03-2026 14:35 ]

• W1ck1e
dj_ryow schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Norddeutsche Landesbank Girozentrale
bron

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 16-03-2026 15:46 ]

• Harbo
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Je moet alleen even een "overnight" account aanmaken. Is zo gebeurd.

voor die 2,5% zijn geen kosten nodig.

[Afbeelding]

Test storting gedaan, kwam instant aan.

@fsfikke Ik zit in totaal ruim boven het DGS. En voor mij is dit een welkome toevoeging. Ik schuif wel regelmatig met mijn geld voor een hogere rente. Openen voor nieuwe klanten rente doe ik niet zo vaak. Ik blijf overal beneden de DGS grens. Dit is een mooie optie ook voor bestaande klanten. Prime+ heb ik nog niet nodig. Afhankelijk van mijn vrije geld en de rente bij de andere banken kan het snel lonen.
Ik probeer indentificatie proces af te maken maar krijg elke keer Something went worng - Try again. Op laptop en ook op mijn telefoon.

• W1ck1e
Harbo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Ik probeer indentificatie proces af te maken maar krijg elke keer Something went worng - Try again. Op laptop en ook op mijn telefoon.
Ik ben al een paar jaar klant van Scalable. Ik weet niet meer hoe soepel mijn identificatie proces verliep.

• Harbo
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Ik ben al een paar jaar klant van Scalable. Ik weet niet meer hoe soepel mijn identificatie proces verliep.
Inmiddels gelukt. Bedankt voor je reactie.

• W1ck1e
Harbo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Inmiddels gelukt. Bedankt voor je reactie.
Wat lijkt het probleem te zijn geweest ?

• Harbo
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Wat lijkt het probleem te zijn geweest ?
Geen idee. Opeens werkte het in de app. IP geprobeerd van Rabo naar de SC maar andersom is een SEPA overschrijving (geen IP mogelijk).

• W1ck1e
Harbo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:19:

Geen idee. Opeens werkte het in de app. IP geprobeerd van Rabo naar de SC maar andersom is een SEPA overschrijving (geen IP mogelijk).
Bij de broker rekening (die van 2%) had ik de ervaring dat opnames vroeg in de ochtend dezelfde dag nog aankwamen op mijn tegenrekening. waardoor ik niet een dag rente verloor. Echter niet voor 2 uur 's ochtends want dat werd nog gezien als de voorgaande dag. Dus ergens rond 7 of 8 uur was bij mij een goed moment. Ik neem aan dat de overnight rekening hetzelfde werkt.

• Harbo
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Bij de broker rekening (die van 2%) had ik de ervaring dat opnames vroeg in de ochtend dezelfde dag nog aankwamen op mijn tegenrekening. waardoor ik niet een dag rente verloor. Echter niet voor 2 uur 's ochtends want dat werd nog gezien als de voorgaande dag. Dus ergens rond 7 of 8 uur was bij mij een goed moment. Ik neem aan dat de overnight rekening hetzelfde werkt.
Ik heb de overbeoeking van en naar Overnight account gedaan. Met broker account heb ik niets gedaan.

• W1ck1e
Harbo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Ik heb de overbeoeking van en naar Overnight account gedaan. Met broker account heb ik niets gedaan.
Dat begrijp ik. Het is een tip om mogelijk zonder verlies van rentedagen saldo op te nemen.

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-03 13:31
Scalable Capital ziet er interessant uit met een spaarrente van 2,53 en vrij opneembaar.

Echter zie ik dat de gratis variant een deel van het geld stopt in Money Market Funds. Wat is daar het gevolg van?

• W1ck1e
tommymeerNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:03:
Scalable Capital ziet er interessant uit met een spaarrente van 2,53 en vrij opneembaar.

Echter zie ik dat de gratis variant een deel van het geld stopt in Money Market Funds. Wat is daar het gevolg van?
Mijn beperkte saldo staat bij "Deutsche Managed Eurofund"
info hier
en hier (Frankenstein)
en hier (fsFikke)

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 17-03-2026 10:17 ]

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-03 13:31
W1ck1e schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Mijn beperkte saldo staat bij "Deutsche Managed Eurofund"
info hier
Volgens Gemini AI is een Money Market Fund een belegging en geen sparen en dus niet gedekt door het depostio garantiestelsel. Dus dat is wat verwarrend.

1. Kan je zelf bepalen of bij een overnight account bij Scalable Capital het op een spaarrekening komt of op een MMF?

2. Is er spraken van een volledig gedekte DGS over het bedrag op het overnight account ook als een deel in een MMF zit?

3. Heeft het nog impact op Box 3 belasting als een deel of het volledige deel in een MFF zit?

• W1ck1e
tommymeerNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Volgens Gemini AI is een Money Market Fund een belegging en geen sparen en dus niet gedekt door het depostio garantiestelsel. Dus dat is wat verwarrend.

1. Kan je zelf bepalen of bij een overnight account bij Scalable Capital het op een spaarrekening komt of op een MMF?
...
Voor 5 euro per maand (prime+) staat het alleen bij banken. Je moet even uitrekenen of dat loont. 60 euro per jaar heb je bij 0,5% rente verschil vanaf 12000 euro gecompenseerd.

• Sander12
Is er bij scalable ook een optie om inkomende gelden direct op de overnight rekening binnen te laten komen of moet dit altijd via de broker rekening?

En ik zie waarschuwingen dat IP kosten met zich meebrengt. Maar ik kan er verder niets over vinden.

Iemand ervaring?

• W1ck1e
Sander12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:59:
Is er bij scalable ook een optie om inkomende gelden direct op de overnight rekening binnen te laten komen of moet dit altijd via de broker rekening?

En ik zie waarschuwingen dat IP kosten met zich meebrengt. Maar ik kan er verder niets over vinden.

Iemand ervaring?
Kan rechtstreeks, instant (van ASN en ING). Ik zag niets van kosten. Opname is niet instant. Test loopt. En geld is binnen. Indien in de ochtend rond 7 uur dan dezelfde dag al binnen op de tegenrekening bij asn. (n=1)

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 17-03-2026 15:18 ]

• Harbo
  • Niet online
Vraag m.b.t. de verdeling van het geld op Overnight account.

"Your cash balance may be distributed among Scalable Capital Bank, partner banks, and qualified money market funds.
The allocation can change continuously and is not fixed; sometimes, your balance may be held entirely at one bank or one money market fund
.

Houden ze zelf hier rekening mee dat bij de vedeling samen op 100 k uikomt? UCITS dekt maximaal tot 20 k dan als ze garantie geven tot 100 k den moet de rest bij de partner banken worden bewaard? Klopt dit?
.

• hoihoi66
W1ck1e schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb ruim voor het einde van februari opnieuw een rekening geopend, toen de rente nog 2,80% was. De rekening was dezelfde werkdag al beschikbaar. Alle overschrijvingen van en naar mijn asn rekening komen dezelfde dag nog aan. Soms zie ik de transactie pas een dag later maar is de valutadatum wel die van de handeling.

Ik heb nog geen documenten moeten mailen.

Een paar test overschrijvingen gedaan. Maar niet in de buurt van 5000 gekomen. Begin maart rekening gevuld, daarbij een saldo van meer dan 5000. Overzicht over februari noemde nog een rente van 1,5%. Op zich logisch maar toen ik de eerste rekening opende stond daar de hogere rente (zonder dat ik een saldo van 5000 euro had). Om die reden gemaild met de vraag naar mijn rente en hoelang. Antwoord, vandaag op zondag, 3,10% en t/m juni. Dus zo goed als 4 maanden.

Dus mijn take-away: de rente is niet de actierente op het moment van het openen van de rekening, noch van de eerste storting. Maar wel die op het moment dat je de 5000 euro er op hebt staan. En dan de rest van die maand en nog 3 volledige maanden
Zojuist toch maar gebeld omdat ik geen mail kreeg. De dame aan de telefoon gaf aan dat ze het heel erg druk hebben en enkel de accounts openen als ze worden gebeld en anders kon het iets langer duren gaven ze aan.

Iban nu in mijn bezit. Kan ik met gerust hart 1 euro overmaken om het uit te proberen?

Ik wil namelijk niet dat mijn drie maanden deposito ingaat met de hoge rentepercentage.
Groot bedrag gaat pas einde van de maand gestort worden.

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Zojuist toch maar gebeld omdat ik geen mail kreeg. De dame aan de telefoon gaf aan dat ze het heel erg druk hebben en enkel de accounts openen als ze worden gebeld en anders kon het iets langer duren gaven ze aan.

Iban nu in mijn bezit. Kan ik met gerust hard 1 euro overmaken om het uit te proberen?

Ik wil namelijk niet dat mijn drie maanden deposito ingaat met de hoge rentepercentage.
Groot bedrag gaat pas einde van de maand gestort worden.
Testen met 1 euro is geen probleem. Dikke storting aan het eind van maart: t/m juni mooie rente. Begin april: t/m juli. Rente is echter van het moment van halen van de grens van 5k. Het is geen deposito, je mag bijstorten en opnemen.

• Juan
Sander12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:59:

Iemand ervaring?
Volgensmij mogen er geen kosten in rekening gebracht worden voor IP

“charges for instant credit transfers … shall not be higher than the charge for non-instant credit transfers”

Bron:
https://eur-lex.europa.eu...86&utm_source=chatgpt.com

• hoihoi66
W1ck1e schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Testen met 1 euro is geen probleem. Dikke storting aan het eind van maart: t/m juni mooie rente. Begin april: t/m juli. Rente is echter van het moment van halen van de grens van 5k. Het is geen deposito, je mag bijstorten en opnemen.
Nog een kleine vraagje. De website/portaal ziet er wel heel kaal uit. Enkel je balance, rekeningnummer, en wat documenten.

Wat gebeurd er eigenlijk zodra je geld heb overgemaakt? Kan je ergens terugzien wat de rente is die je krijgt, hoeveel rente je hebt opgebouwd etc?

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Nog een kleine vraagje. De website/portaal ziet er wel heel kaal uit. Enkel je balance, rekeningnummer, en wat documenten.

Wat gebeurd er eigenlijk zodra je geld heb overgemaakt? Kan je ergens terugzien wat de rente is die je krijgt, hoeveel rente je hebt opgebouwd etc?
Nadat het geld is aangekomen krijg je van Advanzia een mailtje. Dat kan ook na de valutadatum zijn. Rente & percentage zie je op het overzicht dat je aan het begin van de volgende maand krijgt. Actuele opgebouwde rente is niet te zien Je moet wat over hebben voor de hogere rente ;)

• Juan
En dan zijn ze pas naar een nieuwe portal gegaan.

In 2013, kon je alleen geld afboeken, dmv user/pw. Geen inzage in saldo e/o transacties.

Dus stukken beter sinds vorig jaar

[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 17-03-2026 20:33 ]

• hoihoi66
W1ck1e schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Nadat het geld is aangekomen krijg je van Advanzia een mailtje. Dat kan ook na de valutadatum zijn. Rente & percentage zie je op het overzicht dat je aan het begin van de volgende maand krijgt. Actuele opgebouwde rente is niet te zien Je moet wat over hebben voor de hogere rente ;)
Nou lekker dan :)
Ik hou het in de gaten dan.

Trouwens gaat het inloggen bij jullie goed?

Ik krijg Something went wrong. Please try again later. te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door hoihoi66 op 17-03-2026 21:57 ]

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:53:

Nou lekker dan :)
Ik hou het in de gaten dan.
Dir is mijn 2de run. De eerste run kwam de rente berekening en uitkering overeen met mijn excel sheet. Dus neem ik aan dat die beide correct zijn.

edit: aanloggen is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 17-03-2026 22:02 ]

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-03 22:14
De 2,55 % welkomstactie van DHB Bank is nu voor 6 maanden. Laatste melding hier sprak van 4 maanden.

• DeKootje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-03 13:55
W1ck1e schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Dan is het dus wellicht verstandiger om pas 1 april de grens van 5000 euro te overschrijven, zodat je dan langer een hogere rente hebt. Enig nadeel is dat je niet weet of de hoge rente dan nog geldt als ik het goed heb.

• W1ck1e
DeKootje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:42:
[...]

Dan is het dus wellicht verstandiger om pas 1 april de grens van 5000 euro te overschrijven, zodat je dan langer een hogere rente hebt. Enig nadeel is dat je niet weet of de hoge rente dan nog geldt als ik het goed heb.
Ja klopt. Na 1 april bijna 4 maanden, voor 1 april iets meer dan 3 maanden. Het moet wel relatief veel dalen om kiezen voor "na 1 april" de mindere optie te laten zijn. Los van de andere rentes in de markt.

• hoihoi66
W1ck1e schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Dir is mijn 2de run. De eerste run kwam de rente berekening en uitkering overeen met mijn excel sheet. Dus neem ik aan dat die beide correct zijn.

edit: aanloggen is geen probleem.
Ik kan ook inloggen, blijkbaar was ik aan het inloggen op een creditcard omgeving en niet bij deposito. Pagina zket er precies hetzelfde uit alleen de link is net iets anders.

• hoihoi66
DeKootje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:42:
[...]

Als je voor 1 april minimaal 5000 euro overmaak dan heb jen3 maanden de hoge rente.

De rekening is vrij opneembaar of je kan erbij storten.
Dus na 1 april erbij storten zou geen probleem moeten zijn.
Rente krijg je maandelijks uitgekeerd, dan kan het zo zijn dat je de eerste maand iets minder rente krijgt als je het bijv op 5 april een groot bedrag overmaak.

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:07:
Rapport van de Algemene Rekenkamer over de anti-witwas aanpak waar spaarders ook regelmatig mee te maken hebben. Conclusie: Kost heel veel geld en is niet effectief.

Het rapport: https://www.rekenkamer.nl...aanpak-in-de-bankensector

Nieuws artikel bij RTL: https://www.rtl.nl/nieuws...elen-tegen-witwassen-niet
In navolging van bovenstaande nog een artikel over hoe suf de anti-witwas systemen eigenlijk zijn: https://www.rtl.nl/nieuws...met-deepfakes-en-gestolen
ABN AMRO deed onderzoek, en trof 46 rekeningen aan die met nep-identiteiten waren aangemaakt. Bij een groot deel van die rekeningen was J. op de selfie te zien. De paspoortfoto of selfie zijn met AI bewerkt, zodat J. meer op de foto op het paspoort zou lijken.
Werd alleen ontdekt toen op naam van een vrouw een rekening werd aangevraagd en de selfie een man was. |:(

En als brave spaarder maar iedere keer dat hele identificatie proces doorlopen bij een nieuwe rekening en hopen dat die gegevens niet een keer op straat komen te liggen.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:38:
[...] en hopen dat die gegevens niet een keer op straat komen te liggen.
Zit je ineens in een AI speelfilm.

• Harbo
  • Niet online
Roadster112 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:12:
De 2,55 % welkomstactie van DHB Bank is nu voor 6 maanden. Laatste melding hier sprak van 4 maanden.
Met DHB net gebeld. Ik heb deze rekening op 10 Maart 2026 geopend en ik krijg ook 6 maanden. Volgens mevrouw krijgen klatnen die in deze periode zo een rekening geopend hebben straks een email over deze verlenging.

• Sander12
scalable:
Ik heb er een maandag een geopenjd (overnight rekening) er er een bedrag opgezet.
Gisteren was het saldo bij de Deutsche bank.
En vandaag in een geldmarktfonds, dus dat geen sparen maar beleggen.

Voor pure spaarders valt het dus af.

• W1ck1e
Sander12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:48:
scalable:
Ik heb er een maandag een geopenjd (overnight rekening) er er een bedrag opgezet.
Gisteren was het saldo bij de Deutsche bank.
En vandaag in een geldmarktfonds, dus dat geen sparen maar beleggen.

Voor pure spaarders valt het dus af.
Voor 5 euro per maand zorg je ervoor dat het bij banken staat. Desnoods doe je dat 3 a 4 maanden rond de jaarwisseling.

• Sander12
W1ck1e schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Voor 5 euro per maand zorg je ervoor dat het bij banken staat. Desnoods doe je dat 3 a 4 maanden rond de jaarwisseling.
Dat snap ik. Maar daarom zeg ik ook 'voor de pure spaarders valt het af'.

• hoihoi66
Hoe zit het eigenlijk met de bronbelasting Advanzia deposit rekening?

Bij Raisin zie je keurig netjes bij de berekeningen staan hoeveel bronbelasting wordt ingehouden op je rente maar bij Advanzia is dit mij een raadsel.
Ik ga ook altijn in zee bij Raisin met aanbieders met 0% belasting

0%? of toch meer Advanzia?

• dj_ryow
Sander12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Dat snap ik. Maar daarom zeg ik ook 'voor de pure spaarders valt het af'.
Het lijkt niet uit te maken. Het blijft in de ogen van de Belastingdienst sparen en je behoudt dezelfde bescherming onder het depositogarantstelsel. https://www.vanspaarbankv...able-capital-hoe-zit-dat/

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:10:
Hoe zit het eigenlijk met de bronbelasting Advanzia deposit rekening?

Bij Raisin zie je keurig netjes bij de berekeningen staan hoeveel bronbelasting wordt ingehouden op je rente maar bij Advanzia is dit mij een raadsel.
Ik ga ook altijn in zee bij Raisin met aanbieders met 0% belasting

0%? of toch meer Advanzia?
Bij het aanmelden kan je iets aanvinken dat je buiten Luxemburg woont en in Nederland (neem ik even aan) belastingplichtig bent. Dan heb je geen last van bronbelasting.

• Juan
Ik heb dat nog nooit hoeven betalen.
Ook helemaal in het begin.
Werd dit wel op het statement vermeld... en konden ze nog Nederlands daar..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_phl94eIMKuxSMkxQ9xXKIMOsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mPXMe9vaWhTwRNKzJNU1QBct.png?f=fotoalbum_large

Met de juiste vragen, is dit nooit aan de orde (belasting vragen bij het aanmelden)
in 2013 moest je dit via een apart formulier laten instellen

[ Voor 14% gewijzigd door Juan op 18-03-2026 16:56 ]

• Sander12
dj_ryow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:35:
[...]

Het lijkt niet uit te maken. Het blijft in de ogen van de Belastingdienst sparen en je behoudt dezelfde bescherming onder het depositogarantstelsel. https://www.vanspaarbankv...able-capital-hoe-zit-dat/
Anneke zit er wel eens vaker naast.
Met de belastingdienst wil je geen discussie, zeker als op de jaaropgave een MM fonds staat vermeld. Maar ieder zijn vrije keuze.... ik ga intussen eens uitproberen hoe Scalable werkt met de trader in vergelijking met deGiro.

• hoihoi66
W1ck1e schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Bij het aanmelden kan je iets aanvinken dat je buiten Luxemburg woont en in Nederland (neem ik even aan) belastingplichtig bent. Dan heb je geen last van bronbelasting.
Kan ik mij niet meer herinneren. Ik zie ook mijn contract niet binnen het portaal, ook niet via de mail niet. Alleen maar algemene voorwaarden

• Novax
  • Niet online
Bij Raisin zijn de deposito rentes van het Franse Younited de laatste tijd aan het stijgen:
  • 1 jaar: 2,47% (hoogste bij Raisin zonder bronbelasting)
  • 1.5 jaar: 2,50% (hoogste bij Raisin)
  • 2 jaar: 2,58% (hoogste bij Raisin)
  • 3 jaar: 2,80% (hoogste bij Raisin)
  • 4 jaar: 2,80% (hoogste bij Raisin)
  • 5 jaar: 2,80%

• Jumpman
  • Laatst online: 23:39
Hier ook Scalable aan het uitpoberen, het geld staat nu nog bij de Deutsche Bank.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Novax
  • Niet online
Ook rente stijgingen bij het Italiaanse Banca CF+ via Raisin:
  • 1 maand deposito: 1,95% naar 2,05%
  • 3 maanden deposito: 1,95% naar 2,15%
  • 6 maanden deposito: 2,14% naar 2,37%
  • 1 jaar deposito: 2,23% naar 2,45%
  • Variabel met voorwaarden: 1,92% naar 1,97%

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
Sander12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Anneke zit er wel eens vaker naast.
Met de belastingdienst wil je geen discussie, zeker als op de jaaropgave een MM fonds staat vermeld. Maar ieder zijn vrije keuze.... ik ga intussen eens uitproberen hoe Scalable werkt met de trader in vergelijking met deGiro.
De belastingdienst ziet toch enkel het Scalable rekeningnummer met het saldo?

• thijs88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik lees tegenstrijdige informatie over het Scalable Overnight-account en vraag me af of dit wel of niet onder het depositogarantiestelsel valt. Is dit niet afhankelijk van of je geld bij een bank wordt aangehouden of in een money market fund wordt belegd?

https://www.keuze.nl/nieu...t-maar-niet-zonder-risico
https://www.vanspaarbankv...ee-rekening/#goto-product

• Spacman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-03 13:11
thijs88 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:06:
Ik lees tegenstrijdige informatie over het Scalable Overnight-account en vraag me af of dit wel of niet onder het depositogarantiestelsel valt. Is dit niet afhankelijk van of je geld bij een bank wordt aangehouden of in een money market fund wordt belegd?

Ik had dezelfde twijfel over het "Free account". Roland van "vanspaarbankveranderen" (Anneke werkt daar niet meer) beloofde me om bij Scalable navraag hierover te doen. Zodra ik een reactie heb, zal ik deze delen.

• W1ck1e
thijs88 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:06:

Dit schreef ik eerder:
Voor 5 euro per maand (prime+) staat het alleen bij banken. Je moet even uitrekenen of dat loont. 60 euro per jaar heb je bij 0,5% rente verschil vanaf 12000 euro gecompenseerd.
In het verleden heb ik N26 metal gehad voor ongeveer 162 euro voor 12 maanden voor de hogere rente. Als je een maand prime+ neemt voor 5 euro kan je zien waar je geld wordt geplaatst. Als dat alleen maar banken zijn, zit je tot 5 ton goed qua DGS. Die 5 euro valt nog wel mee. @Spacman Ik hecht voor mij zelf meer waarde aan een eigen ervaring dan aan informatie via derden. Ik kan ook niet bij die derden aankloppen als het achteraf onjuist blijkt te zijn.

• Harbo
  • Niet online
Spacman schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Ik had dezelfde twijfel over het "Free account". Roland van "vanspaarbankveranderen" (Anneke werkt daar niet meer) beloofde me om bij Scalable navraag hierover te doen. Zodra ik een reactie heb, zal ik deze delen.
Op meerdere Duitse beoordelings pagina wordt de SC niet voor hogere bedragen aangeraden juist omdat deze verdeling niet een volledige garatntie geeft. Alles wat buiten de bank staat valt onder geen enkele garantie. Zolas de SC bestaat heb jij geen probleem want ze garanderen jou 2,5%. Probleem kan onstaan als de SC failliet is, je belegingen in de fondsen zijn beschermd en staan los van de SC. Op dat moment wordt je uitbetaald voor het deel dat de SC voor je belegd heeft maar tegen de waarde van dat moment. En die waarde kan lager of hoger zijn van de oorspronkelijke beleging. Dus cijfers in in de SC app kloppen niet meer maar wordt gekeken naar de echte verkoopwaarde. Zo zie ik het.

• Harbo
  • Niet online
Harbo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Met DHB net gebeld. Ik heb deze rekening op 10 Maart 2026 geopend en ik krijg ook 6 maanden. Volgens mevrouw krijgen klatnen die in deze periode zo een rekening geopend hebben straks een email over deze verlenging.
DHB email ontvangen. Ze hebben 4 naar 6 maanden verlengen. . Klant hoeft niets te doen.
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling