Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:56:
[...]
Waarom niet gewoon het klassieke geld uitlenen voor een hogere rente?
Als die klassieke manier zo goed werkte dan konden de grootbanken dat ook wel? Plus dat het dan ook niet gekoppeld aan een actierente hoeft te zijn.

En "de markt" is natuurlijk uberhaupt al geldverstrekkers en geldleners. Dus dat is al precies die situatie die je stelt ;) Als ze het geld (grootschalig) aan 3% kunnen uitlenen en daardoor aan 2,5% rente kunnen "opslaan" (/spaarrekening aanbieden) is dat de markt rente. Maar als geen enkele bank een niet actie rente heeft van zeg 2,5%, en een bank een actierente heeft van 2,75% maar na de actie nog maar 1,75% rente geeft (/dat de huidige situatie is) dan is het wel heel duidelijk dat ten eerste de normale rente niet marktconform is en ten tweede de veel hogere rente actierente echt een lokkertje is.

Waarbij het uiteraard niet alleen om het lokkertje gaat, maar ook de situatie erna. OpenBank heeft ook een lokkertje, met ik neem aan een "te hoge" rente (zeg momenteel boven de 2,5%). Maar na de actie krijg je IIRC nog steeds rond de 2% aan rente. Waarbij 2% nu niet mee van de hoogste is, maar wel hoger dan de grootbanken en veel andere banken met actierentes (grootbanken, Garanti, CreditEurope, Advanzis zitten maximaal op 1,7x% nu). En toen de ECB rente rond de 3% was kreeg je bij OpenBank nog een actierente van 3,65% (riant dus) en daarna 2,75%. Waarbij die 2,75% niet echt hoog was, maar wel nog steeds ruim een procentpunt hoger dan de grootbanken. En CreditEurope heeft ook een actierente gehad van 3,25%, maar daarna werd het 1,8%(?). Fors lager van wat op dat moment (van die actierente) marktconform / de ECB rente was. Dan kun je dus wel stellen dat je niet weet wat na die 3 of 6 maanden actierente ee rente is. Maar als de banken met hoge rentes rond de 3% rente geven dan is de kans bijzonder klein dat na die 3 of 6 maanden die "actie bank" ook 3% geeft, of dat bij een dalende ECB / markt rente de "actie bank" de standaard rente niet ook verlaagd. Ik heb de afgelopen 2, 3 jaar in ieder geval geen bank gezien die op enig moment een actierente had maar een lage standaard rente, waarbij na de actieperiode de standaard rente ineens wel concurrerend was (doordat of de standaard rente fors verhoogd zou zijn terwijl de concurrentie bleef staan. Of de concurrentie daalde maar die "actie bank" de standaard rente niet wijzigde).

Blijft dus over dat IMO de acrierentes alleen interessant zijn als je of bereid bent elke X maanden te schuiven (actierente naar actierente) of dat de (op moment van openen) standaard rente ook prima / acceptabel is.
Maar de "ja, de standaard rente is nu laag, maar over 3 / 6 maanden wellicht niet, dat weet je niet" is AFAIK nog geen enkel bewijs van dat dat op enig moment voor is gekomen. (Dat die standaard rente of fors verhoogd is, of niet verlaagd waar de rest dat wel deed). Waarmee IMO het enige valide argument voor dit soort acties (hoge actierente, maar "nu" lage standaard rente) het inzetten als "deposito" is. Dus "vaste rente voor een vaste periode", waarbij je dus bereid bent na die periode te schuiven ermee (wat bik een deposito ook moet). Enige voordeel van zo'n actierente is dat het geld vrij opneembaar is (en die actierentes soms/vaak hoger zijn dan de deposito rentes over dezelfde periode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:35
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Maar het is toch gewoon de waarheid dat hier die hoge rente maar voor een paar maanden wordt gegeven? Dan lijkt het mij logisch dat je dat er ook bij zou vermelden.

...
Het klopt dat de actie rente maar een paar maanden wordt gegeven. Dat kan je ook weten wanneer je de rekening opent. Maar zoals gezegd, bij vrij opneembare rekeningen van andere banken zonder actie is de rente helemaal niet gegarandeerd. Dat kan je ook verwachten want het zijn vrij opneembare rekeningen. Moet daar dan steeds op dit forum herhaald worden dat de rente variabel is vanaf openen van de rekening ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Ik vermoed dat die hogere actierente deels wordt betaald door de slapende spaarders die hun saldo niet verplaatsen na afloop van hun actie en dan een lagere rente hebben.
Uiteraard, dat is ook precies waar ik op doelde. En in dat geval weet je dus ook 100% zeker dat je na de actierente weer moet wegwezen. En dat was mijn punt. "Het argument 'maar dat is nu de standaard rente' is een flut argument, en dat kan aan het einde van de actie anders zijn' is een flut argument.". Want die lage rente is het verdienmodel, dus natuurlijk is die na de actie dan niet ineens concurrerend (met de banken die nu wel een hoge rente hebben, maar lager dan de (top) actierentes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Het klopt dat de actie rente maar een paar maanden wordt gegeven. Dat kan je ook weten wanneer je de rekening opent. Maar zoals gezegd, bij vrij opneembare rekeningen van andere banken zonder actie is de rente helemaal niet gegarandeerd. Dat kan je ook verwachten want het zijn vrij opneembare rekeningen. Moet daar dan steeds op dit forum herhaald worden dat de rente variabel is vanaf openen van de rekening ?
Bij actierentes is het wel zo eerlijk om te vermelden dat de standaard rente veel lager / niet concurrerend is. En dus dat je met 99% zekerheid kunt stellen dat je na die actieperiode op zoek moet naar een nieuwe bank. Want je erkent zelf dat dit het verdienmodel van die banken is, verdienen aan de slaper die het geld laat staan.

Terwijl de banken met een hoge rente zonder actie vaak wel een bewezen track record hebben om continu die hoge rente te hebben.

Edit:
Overigens nee, ook niemand kan garanderen dat Klarna / SCB / TR over 3 of 6 maanden ook nog steeds een hoge rente hebben en niet ineens bv nog maar 1% geven terwijl anderen nog 2%. Maar in ieder geval SCB & TR hebben nu al een aantal jaren doorlopend een hoge rente. En Klarna is een relatief nieuwe speler, maar de tijd dat ze er nu zijn hebben die ook een hoge rente.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 08-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Bij actierentes is het wel zo eerlijk om te vermelden dat de standaard rente veel lager / niet concurrerend is. En dus dat je met 99% zekerheid kunt stellen dat je na die actieperiode op zoek moet naar een nieuwe bank. Want je erkent zelf dat dit het verdienmodel van die banken is, verdienen aan de slaper die het geld laat staan.

Terwijl de banken met een hoge rente zonder actie vaak wel een bewezen track record hebben om continu die hoge rente te hebben.
Inderdaad verdienmodel, Als mijn spaarrente mogelijk is omdat anderen vrijwillig slapen vind ik dat geen probleem.

Als je als spaarder een nieuwe rekening gaat openen lijkt het mij verstandig dat je even rondneust op de site. Bij Garantibank zie je dan vrij makkelijk dat er een normale buiten-de-actie rente is. Andere banken zijn daar wellicht wat minder open over. Maar je kunt wel verwachten (helaas) dat de actie rente hoger is dan de buiten-de-actie rente. En in het bericht van @GroteVoet459 staat keurig ook die rente vermeldt.

Als ik op zoek naar een ruimte om spaargeld te te stallen omdat ik spreiden moet, neem ik voor lief dat de rente maar tijdelijk gegarandeerd is. Als het voldoende meer is dan bij een andere bank die geen actie heeft (voor mij) dan schuif ik wel. Heen en weer. Zoveel moeite is dat niet, soms alleen wat spannend. Dat de garantie tijdelijk is boeit mij niet. Het is meer dan daar waar ik ruimte heb of wil sparen.

Bij een bank niet gaan sparen enkel en alleen maar omdat de actie rente maar tijdelijk is, is inderdaad een non-argument.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 08-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08
[...]

Sterker nog, ze kunnen bij vrij opneembaar zónder actie de rente morgen omlaag gooien.
Heb hier al genoeg verhalen gelezen van mensen die net een rekening hadden geopend, het geld hadden gestort en het een paar dagen later er weer af konden halen omdat de rente flink naar beneden ging.
Die ' 3 maanden actie ' is zogezien ook weer een zekerheid.
Alhoewel het ook weer verschilt per aanbieder, Klarna en TR lijken vrij stabiel hoge spaarrentes aan te bieden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:31:
Bij een bank niet gaan sparen enkel en alleen maar omdat de actie rente maar tijdelijk is, is inderdaad een non-argument.
Niet "inderdaad", want jou mening / "werkwijze" staat haaks op die van mij.

Ik spaar met alle plezier bij SCB & Klarna zonder dat ik mij druk maak over dat Advanzia of eender welke bank nu een hogere actierente heeft maar na die actieperiode de rente om te huilen is.

En daarnaast ging het mij veel meer om de "ja maar, je weet niet wat de rente na de actieperiode is". Nu is het bii Advanzia "bijzonder" met dat verlengingsaanbod. Maar echt iedereen die al jaren actief is in dit topic weet dat Advanzia nog nooit eengrootbanken nde standaard rente gehad heeft. Wijzen op dat we niet weten wat over 3 maanden de standaard rente van Advanzia, vs de concurrentie, is is daarmee onzinig. Want ik durf nu al te wedden dat die standaard rente over 3 maanden niet concurrerend zal zijn. En diezelfde weddenschap durf ik ook aan voor GarantiBank & CreditEurope. Simpelweg omdat ze nog nooit een concurerende standaard rente gehad hebben. En bij OpenBank zal de rente waarschijnlijk ergens er tussenin liggen. Niet hoog (zoals SCB / Klarna / TR) maar wel ook ("ruim") boven de grootbanken (en daarmee ook boven Advanzia / Garanti / CEB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:51:
...
Want ik durf nu al te wedden dat die standaard rente over 3 maanden niet concurrerend zal zijn. En diezelfde weddenschap durf ik ook aan voor GarantiBank & CreditEurope. Simpelweg omdat ze nog nooit een concurerende standaard rente gehad hebben.
...
"Toevallig" was ik al klant van deze 2 banken in (ongeveer) 2008. Van beide banken weet ik zeker dat ook zij rond de 5% rente zaten. Net zoals Icesave.

Indertijd was ik gebruiker van het spaarinformatie forum. Nu nauwelijks meer.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 08-06-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:10
[...]

offtopic:
Nee, want dat is de standaard bij spaarrekeningen. Alleen als een aanbod daar van afwijkt, dan is het wel zo duidelijk om dat even te benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:01:
[...]

offtopic:
Nee, want dat is de standaard bij spaarrekeningen. Alleen als een aanbod daar van afwijkt, dan is het wel zo duidelijk om dat even te benoemen.
Ik heb het betreffende bericht aangepast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01:50
Carrefour Banque gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,11% p.j. naar 2,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 13.06.2025.
(Raisin)

[ Voor 3% gewijzigd door Sander12 op 09-06-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 12:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Banca Progetto (via Raisin, 4 werkdagen notificatie bij opname) gaat per 16-Jun naar 2.10% (-0,10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:41
Hoi,

Iemand ervaring mee, hoe snel je bij garantibank een rekening weer kan openen, nadat je de oude hebt opgeheven? Dit uiteraard met de bedoeling om van de nieuwe spaarderaktie gebruik te maken (momenteel 2,80%)

Dank voor jullie antwoord,
Mvg
Hendriks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Hendriks1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:55:
Hoi,

Iemand ervaring mee, hoe snel je bij garantibank een rekening weer kan openen, nadat je de oude hebt opgeheven? Dit uiteraard met de bedoeling om van de nieuwe spaarderaktie gebruik te maken (momenteel 2,80%)

Dank voor jullie antwoord,
Mvg
Hendriks
Hier een berichtje van @Harbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hendriks1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:55:
Hoi,

Dat schrijft de garantibank zelf in hun voorwaarden. Alleen geldig voor nieuwe klanten vanaf 14 januari 2025 die in de afgelopen 12 maanden geen spaarrekening hadden bij Garanti BBVA International

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:19
Hans Denhaag schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Houd wel rekening met het spaanse erfrecht.
Voor mij reden om het op te zeggen.
Is dat ook zo voor Santander?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:12
Burning_Tyre schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Is dat ook zo voor Santander?
In de bewaarpost wordt vermeld van niet, de helpdesk heeft aangegeven dat het het Nederlandse erfrecht geldt.
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:23
Hoelang duurt het aanmelden bij Garantibank? Heb net via IDNow alles doorlopen en daarna gebeurd er helemaal niets meer...

Edit: Contact gehad, is normaal >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Nougat op 10-06-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:26
Oproep tot rentepauze binnen ECB.
https://www.nu.nl/economi...nomische-onzekerheid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:15
In die laatste weblink lees/interpreteer ik dat er op 24 juli eerst een pas op de plaats is en dat er in september dan toch nog een volgende verlaging komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Coffeeroam schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:57:
[...]

In die laatste weblink lees/interpreteer ik dat er op 24 juli eerst een pas op de plaats is en dat er in september dan toch nog een volgende verlaging komt....
Elke mededeling die nu gedaan wordt is een onder voorbehoud tot de daadwerkelijke beslissing.
De wereld- en de europese economie staan niet stil en begin juni vertellen dat je eind juli iets gaat doen terwijl je in alle interviews zegt dat je de ontwikkelingen mee neemt lijkt me erg onverstandig.

Als spaarder kun je alleen hopen op uitstel van verdere dalingen, maar je pensioenpotje heeft misschien iets anders nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:26
In het BNR artikel gaat het om de uitspraak van een andere bestuurder dan die in het NU artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Het 3 maanden deposito van Banca Profilo bij Raisin gaat per 12 juni van 2,40% naar 2,35%. Het hoogste percentage voor 3 maanden (bij Raisin), geen bronbelasting en opening is erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zojuist email van KNAB - je spaarrente verandert per 20-Jun:

Tot €25K: 1,50% (-0,20%)
Boven €25K: 1,40% (-0,10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:33
Coffeeroam schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Als altijd: Speculaasie - op de vergadering valt het besluit kop of munt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:41
Het lijkt erop dat Yapi Kredi alle looptijden en vrij opneembaar verlaagd per morgen met 0,20%....De 9 maanden zelfs met 0,30%

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
Hendriks1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:49:
Het lijkt erop dat Yapi Kredi alle looptijden en vrij opneembaar verlaagd per morgen met 0,20%....De 9 maanden zelfs met 0,30%

Mvg
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceas
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-06 17:19
Hendriks1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:49:

Mvg
Was bezig met Yapi Kredi.
Omdat vandaag mijn Garanti aktie van 2,80 % 3 maanden is afgelopen.
Heb ik toch gekozen voor Garanti 6 maanden deposito van 2,05 %.
Zie wel hoe de wereld er in December uit ziet.
Ik wilde eventueel ook bij mijn huisbank ABN-AMRO voor 1,90 %..Maar dat kan alleen maar voor 1 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sverzijl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Wij hebben helemaal geen bevestiging gehad dat het account (ook van mijn vrouw in ons geval) via de vriendenlink is aangemaakt.
Wel hebben we de bonus na ongeveer een week bijgestort gekregen, dat was dus bevestiging genoeg :)
Wij hadden ook geen enkele bevestiging gekregen per email dat aanmelding via vriendenlink gelukt was.

Nu wel de bonus in beide accounts gestort gekregen. Makkelijkste 400 euro ooit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Scalable is gezakt van 2,25% naar 2%. Staat op de website.
En in de mail

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 11-06-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

JME

zeg maar Jamie

Klarna via Raisin nog verder omlaag naar 1,85 per 17-6..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
JME schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:30:
Klarna via Raisin nog verder omlaag naar 1,85 per 17-6..
Aanname: Dan zal Flex van Klarna binnenkort ook wel dalen. Dat is nu nog 2,35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb overwogen rechtstreeks Klarna met 2.35%. Ik heb nu spaarrekening Klarna bank Zweden 2.13% via Raisin dus dat gaat ook al omlaag lees ik hier. Klantenservice Raisin heeft mij vandaag telefonisch verteld ik mag iedere moment over naar een hogere rentes. Ik mag elke moment overstap maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2025 19:04 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Aanname: Dan zal Flex van Klarna binnenkort ook wel dalen. Dat is nu nog 2,35%.
Maar het is wel een hele flinke daling bij Raisin, zou ook kunnen dat Klarna de Raisin klanten naar de eigen dienst willen lokken en dat de rente daar relatief hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Maar het is wel een hele flinke daling bij Raisin, zou ook kunnen dat Klarna de Raisin klanten naar de eigen dienst willen lokken en dat de rente daar relatief hoog blijft.
Dat zou wel fijn zijn. Iemand betaalt het "gemak" van Raisin. En de reclames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Inderdaad ik heb het zojuist via Raisin ook gezien, per 17 juni 2025 van 2.13% naar 1.85% p.j. Het is nog altijd beter dan bij ABN AMRO en of ING

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2025 19:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

JME

zeg maar Jamie

Ik overweeg mijn spaargeld van Klarna 2,13 / 1,85 over te zetten naar een Klarna deposito van 2,57 (1 jaar). Beide via Raisin. Hef je in zo’n geval de oude rekening op of laat je die leeg achter voor een eventueel ander moment? En hoe werkt dat met wel opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JME schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:56:
En hoe werkt dat met wel opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente?
Staat bij punt 7. Sluiten van de rekening van het Productinformatieblad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ik overweeg mijn spaargeld van Klarna 2,13 / 1,85 over te zetten naar een Klarna deposito van 2,57 (1 jaar). Beide via Raisin. Hef je in zo’n geval de oude rekening op of laat je die leeg achter voor een eventueel ander moment? En hoe werkt dat met wel opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente?
Klarna direct (via de app van Klarna, dus zonder Raisin er tussen) doet nu nog 2,73% voor een 1-jaar deposito - momenteel de hoogste rente voor die looptijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Klarna direct (via de app van Klarna, dus zonder Raisin er tussen) doet nu nog 2,73% voor een 1-jaar deposito - momenteel de hoogste rente voor die looptijd.
Bijna…op Easisave van de FIM Bank na. Die geeft nu nog 2,75 voor 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
zie topicwarning: We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 12-06-2025 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:01

Jerra

Beunhaas in wording

Zo kreeg ik laatst netjes een mailtje van Bigbank of ik mijn rekening toch wilde heropenen of de transactie geretourneerd wilde hebben :)
Oeps automatische overschrijving stond nog aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Nougat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:55:
Hoelang duurt het aanmelden bij Garantibank? Heb net via IDNow alles doorlopen en daarna gebeurd er helemaal niets meer...

Edit: Contact gehad, is normaal >:)
Als het vandaag nog lukt, heb je geluk. Morgen 13 juni namelijk gaat de rente van de "Nieuwe Spaarder Actie" omlaag naar 2,55%.

Credit Europe heeft een vergelijkbare actie maar dan met 2,50%
En Advanzia voor 2,70% (voor 3 tot 4 maanden), maar dan heb je te maken met het Luxemburgse DGS.

En er zijn andere banken met zo'n actie. (verschillende rentes zijn sindsdien gewijzigd gedaald)

Dit zijn tijdelijke rentes maar wel gegarandeerd voor 3 maanden. Maar aangezien het saldo vrij opneembaar is staat niets je in de weg om dat weer op te nemen, binnen of buiten die 3 maanden.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 12-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:23
W1ck1e schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Als het vandaag nog lukt, heb je geluk. Morgen 13 juni namelijk gaat de rente van de "Nieuwe Spaarder Actie" omlaag naar 2,55%.

Credit Europe heeft een vergelijkbare actie maar dan met 2,50%
En Advanzia voor 2,70% (voor 3 tot 4 maanden), maar dan heb je te maken met het Luxemburgse DGS.

En er zijn andere banken met zo'n actie. (verschillende rentes zijn sindsdien gewijzigd gedaald)

Dit zijn tijdelijke rentes maar wel gegarandeerd voor 3 maanden. Maar aangezien het saldo vrij opneembaar is staat niets je in de weg om dat weer op te nemen, binnen of buiten die 3 maanden.
Ik kreeg net de goedkeuring (na 2 dagen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:54:
Gisteren heb ik per ongeluk wat geld overgemaakt naar mijn rekening bij Baader, in plaats van Scalable.
Komt er ook nog een boek of film van uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Komt er ook nog een boek of film van uit?
Het bericht was voor lezers die ook wel eens zo'n fout maken en zich dan zorgen maken hoe ze het geld terug krijgen. Bij Baader kwam het dus vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:16
W1ck1e schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Het bericht was voor lezers die ook wel eens zo'n fout maken en zich dan zorgen maken hoe ze het geld terug krijgen. Bij Baader kwam het dus vanzelf goed.
Ik vind het nogal wat, voor spaargeldtransacties triple-check ik mijn gegevens voordat ik op de verzendknop druk. :X

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Slappyjoez schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Ik vind het nogal wat, voor spaargeldtransacties triple-check ik mijn gegevens voordat ik op de verzendknop druk. :X
Het was dus een rekening waarvan ik de gegevens in mijn ING bank adresboek had staan. Vanwege een opname. Stortingen gaan echter via Scalable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceas
GroteVoet459 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je dan geen wisselkoers risico ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ceas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Heb je dan geen wisselkoers risico ?
Alleen als de zweedse economie of Klarna als bedrijf om valt - zie geen enkele indicatie dat dat het komende jaar gaat gebeuren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceas
W1ck1e schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Bij Garanti wordt de rente 1 januari uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceas
GroteVoet459 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Alleen als de zweedse economie of Klarna als bedrijf om valt - zie geen enkele indicatie dat dat het komende jaar gaat gebeuren ...
Heb het antwoord.
AI-overzicht
Ja, een Klarna deposito is bedoeld om in euro's in te leggen en in euro's terug te krijgen, dus er is geen wisselkoersrisico. Klarna is een Zweedse bank, maar biedt depositoproducten aan in euro's voor klanten in verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

[ Voor 34% gewijzigd door Ceas op 12-06-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Ceas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:05:

Bij Garanti wordt de rente 1 januari uitgekeerd.
Opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente is geen saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:25
3 maanden deposito bij ING voor 2,25%. https://www.ing.nl/partic...rary-promotional-interest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 23:29
Net bericht van Santander dat de rente daalt naar 2%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Ongelofelijk, het is nog interessant ook, als je een depo van 3 maanden zoekt. De concurrentie blijft volgens spaarinformatie.nl steken op 2,05%.

Let op het gaat wel om saldo boven je totale saldo op 9 juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cju-ZTGNy9-_dUoKwQvf5zv-wX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQSzfoR565CRJBHT3q0Xhvh1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
nuker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:18:
Net bericht van Santander dat de rente daalt naar 2%
Per email en gaat 17 juni in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 12:58
W1ck1e schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Ongelofelijk, het is nog interessant ook, als je een depo van 3 maanden zoekt. De concurrentie blijft volgens spaarinformatie.nl steken op 2,05%.

Let op het gaat wel om saldo boven je totale saldo op 9 juni:

[Afbeelding]
Hmm - dus ik trek deze week ergens een ander potje leeg, parkeer dat tijdelijk bij de ING en open dan op de 20e een deposito. Daarna maakt het niet meer uit en vul ik met het verschil die andere potjes weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
magicstar schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:03:

Hmm - dus ik trek deze week ergens een ander potje leeg, parkeer dat tijdelijk bij de ING en open dan op de 20e een deposito. Daarna maakt het niet meer uit en vul ik met het verschil die andere potjes weer.
Ik zou niet wachten tot de 20ste, ze kunnen de actie eerder beeindigen. Om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Ceas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:06:

Heb het antwoord.
AI-overzicht
Ja, een Klarna deposito is bedoeld om in euro's in te leggen en in euro's terug te krijgen, dus er is geen wisselkoersrisico. Klarna is een Zweedse bank, maar biedt depositoproducten aan in euro's voor klanten in verschillende Europese landen, waaronder Nederland.
Nou, neen.
Indien Klarna failliet gaat en er op dat moment een lage koers van de Zweedse Kroon is heb je mogelijk een probleem.

De garantie limiet is gedefinieerd in Kronen, op dit moment is dat ongeveer 100000 euro. Mocht de Kroon op het moment van failliet gaan laag staan, ga je mogelijk over de limiet in Kronen heen. En in dat geval krijg je niet al je eurootjes terug.

Als je zoekt in dit topic kom je meerdere berichten hierover tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ceas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Heb het antwoord.
AI-overzicht
Er is inderdaad geen wisselkoersrisico, maar wel een heleboel andere risico's.
Die dan wel weer grotendeels zijn afgedekt door het DGS, maar het DGS kent ook weer uitzonderingen en risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:12:
[...]

Er is inderdaad geen wisselkoersrisico, maar wel een heleboel andere risico's.
Die dan wel weer grotendeels zijn afgedekt door het DGS, maar het DGS kent ook weer uitzonderingen en risico's.
Waaronder dan weer een wisselkoersrisico v.w.b. de maximale vergoeding. Als je saldo op het moment van uitkeren boven de 1,05 miljoen SEK is krijg je maar 1,05M SEK (omgezet naar euro's) vergoed. Waarbij dezelfde wisselkoers voor euro => SEK => euro gebruikt wordt. Dus je verliest niks in de wisselkoers/omwisselen. Je verliest alleen iets door het maximum van 1,05M SEK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Waaronder dan weer een wisselkoersrisico v.w.b. de maximale vergoeding. Als je saldo op het moment van uitkeren boven de 1,05 miljoen SEK is krijg je maar 1,05M SEK (omgezet naar euro's) vergoed. Waarbij dezelfde wisselkoers voor euro => SEK => euro gebruikt wordt. Dus je verliest niks in de wisselkoers/omwisselen. Je verliest alleen iets door het maximum van 1,05M SEK.
Ja en zo wordt sparen toch weer enorm ingewikkeld, voor de gemiddelde spaarder tenminste :)
Bank(licenties) kunnen ook worden samengevoegd bijvoorbeeld, had je mooi eerst €100K staan bij elke bank(licentie), ben je ineens slechts gedekt onder het DGS voor één banklicentie door de samenvoeging.
Niets en dan ook niets is 100% zeker, maar gelukkig is de kans op dat het goed misgaat klein.
Positief bekeken is de kans ook nog aanwezig dat een ECB of overheden zullen bijspringen.
Het hele monetaire systeem draait namelijk op vertrouwen, als iemand ook maar één euro verliest kunnen ze zich wellicht niet veroorloven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Nordax is vandaag bij Raisin boven Klarna gegaan met het 1 jaars deposito, van 2% naar 2,60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:19
GroteVoet459 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Per email en gaat 17 juni in.
Jep inderdaad, jammer dat het de laatste tijd zo hard daalt bij Santander (en andere)
We zullen op 17 juni 2025 de rentevoet van onze spaarrekening aanpassen naar 2,00%. Raadpleeg voor meer informatie ons volledige informatiedocument over spaarrekeningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 13-06-2025 06:37 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

Oekol

waka waka hey hey

Ben ik hier toch weer uitgekomen vanwege de daling van de rente bij onze vrienden van TR naar 2%. M'n studieschuld kost 2,95% aan rente elke maand die is op 't hoogst mogelijke moment voor 5 jaar vastgezet. Grrrr. Even kijken de komende dagen wat ik kan doen om wat rente te redden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Oekol schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:32:
Ben ik hier toch weer uitgekomen vanwege de daling van de rente bij onze vrienden van TR naar 2%. M'n studieschuld kost 2,95% aan rente elke maand die is op 't hoogst mogelijke moment voor 5 jaar vastgezet. Grrrr. Even kijken de komende dagen wat ik kan doen om wat rente te redden.
Volgens mij maak je verlies wanneer je met geleend geld, tegen een rente van 2,95%, spaart op een rekening waar je "maar" 2,0% krijgt. Of zie ik iets over het hoofd, bijvoorbeeld dat je er op gokt dat de lening je wordt kwijtgescholden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 14:16
W1ck1e schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:43:
[...]

Volgens mij maak je verlies wanneer je met geleend geld, tegen een rente van 2,95%, spaart op een rekening waar je "maar" 2,0% krijgt. Of zie ik iets over het hoofd, bijvoorbeeld dat je er op gokt dat de lening je wordt kwijtgescholden ?
Puur op basis van de rente heb je uiteraard gelijk, extra aflossen is beter dan sparen tegen een lager rente dan de rente die je moet betalen. Geldt uiteindelijk ook voor het aflossen van je hypothecaire lening, maar reken maar dat hier een hoop Tweakers zitten die liever ongestoord doorsparen dan extra aflossen. (En dat moeten ze vooral blijven doen als ze zich daar prettiger bij voelen en het "verlies" in rente en de inflatiecorrectie voor lief willen nemen. Maar mijn keuze zou het niet zijn.)

Voor studieschuld is het natuurlijk alleen niet zo zwart-wit, aangezien je terugbetaalt op basis van draagkracht, en dus eventueel een stuk kwijtschelding tegemoet kan zien. Volgens mij kan je dit voor de eerst volgende jaren relatief makkelijk uitstippelen in een excelletje. Uiteindelijk geldt: voor elk jaar dat je o.b.v. draagkracht onder het benodigde aflossingbedrag hebt, wordt het waarschijnlijker dat er een deel wordt kwijtgescholden.
Over de volledige termijn wordt het wat lastiger aangezien er een hoop kan gebeuren dat iemand's inkomen zal beïnvloeden.

[ Voor 8% gewijzigd door Elandenmelk op 13-06-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Elandenmelk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:16:
[...]

Puur op basis van de rente heb je uiteraard gelijk, extra aflossen is beter dan sparen tegen een lager rente dan de rente die je moet betalen. Geldt uiteindelijk ook voor het aflossen van je hypothecaire lening, maar reken maar dat hier een hoop Tweakers zitten die liever ongestoord doorsparen dan extra aflossen. (En dat moeten ze vooral blijven doen als ze zich daar prettiger bij voelen en het "verlies" in rente en de inflatiecorrectie voor lief willen nemen. Maar mijn keuze zou het niet zijn.)

Voor studieschuld is het natuurlijk alleen niet zo zwart-wit, aangezien je terugbetaalt op basis van draagkracht, en dus eventueel een stuk kwijtschelding tegemoet kan zien. Volgens mij kan je dit voor de eerst volgende jaren relatief makkelijk uitstippelen in een excelletje. Uiteindelijk geldt: voor elk jaar dat je o.b.v. draagkracht onder het benodigde aflossingbedrag hebt, wordt het waarschijnlijker dat er een deel wordt kwijtgescholden.
Over de volledige termijn wordt het wat lastiger aangezien er een hoop kan gebeuren dat iemand's inkomen zal beïnvloeden.
offtopic:
Lage draagkracht, wel kunnen sparen en toch schuld kwijtschelding? Raar land waar dat kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:15
3 maanden welkomstactie bij Consorsbank voor 2.80% (vrij opneembaar ook nog). Kies maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e

Puur op basis van de rente heb je uiteraard gelijk, extra aflossen is beter dan sparen tegen een lager rente dan de rente die je moet betalen. ...

Voor studieschuld is het natuurlijk alleen niet zo zwart-wit, aangezien je terugbetaalt op basis van draagkracht, en dus eventueel een stuk kwijtschelding tegemoet kan zien. ...
Heb je met spaargeld niet een beetje draagkracht, of kijken ze alleen naar inkomen ?

Trouwens, ik vind het allemaal best dat kwijtschelden, daar heb ik ook gebruik van kunnen maken. Ik kreeg korting toen ik mijn studieschuld in een keer aflostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Coffeeroam schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:53:
[...]

3 maanden welkomstactie bij Consorsbank voor 2.80% (vrij opneembaar ook nog). Kies maar.
Je hebt gelijk. Ook Advanzia zit hoger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander12
Klarna Flex is vandaag verlaagt van 2,35% naar 2,00%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Sander12 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:36:
Klarna Flex is vandaag verlaagd van 2,35% naar 2,00%.
Ik zie het ook in de app. En weg is mijn geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:16
Sander12 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:36:
Klarna Flex is vandaag verlaagt van 2,35% naar 2,00%.
Damn dat is wel heel direct dit keer? Mail en direct in de app naar 2,00%.
Even kijken wat nog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 14:16
W1ck1e schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Heb je met spaargeld niet een beetje draagkracht, of kijken ze alleen naar inkomen ?

Trouwens, ik vind het allemaal best dat kwijtschelden, daar heb ik ook gebruik van kunnen maken. Ik kreeg korting toen ik mijn studieschuld in een keer aflostte.
Geen flauw idee, zal dan waarschijnlijk wel boven de vrijstelling van Box 3 moeten liggen. Ik vermoed dat de meeste die nog studieschuld hebben niet zoveel spaargeld aanhouden, en zo wel waarschijnlijk niet een lange tijd in verband met de aankoop van een huis of auto, bruiloft, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:10
W1ck1e schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:01:
[...]

offtopic:
Alleen inkomen. Maar als je veel vermogen hebt, dan levert dat ook inkomen in box 3 op, wat volgens mij wel meetelt in de berekening.

Daarnaast is die kwijtschelding in principe pas na 15 jaar. Als je al die tijd een inkomen op minimumniveau hebt gehad, dan zal een deel van de schuld wel worden kwijtgescholden. Maar bij veel mensen zal het inkomen in die tijd wel gestegen zijn en zal er ook behoorlijk wat afgelost zijn. De aflossing is nl. grofweg ongeveer 12% van het inkomensdeel boven het minimum. De kans dat er na 15 jaar nog veel open staat is daarom niet zo heel groot.

Daarnaast is er nog wel een regeling voor kwijtschelding van aanvullende beurs, die min of meer neerkomt op compensatie voor het feit dat mensen met weinig inkomen in de huidige situatie die aanvullende beurs krijgen (i.p.v. moeten lenen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Trishul schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Dat staat in de AV van Klarna (dat ze direct de rente mogen wijzigen op basis van wijzigingen aan de ECB rente). En is ook niet de eerste keer dat ze direct / "per nu" verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Trishul schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:09:

Deposito voor bij Klarna, afhankelijk van looptijd
3 maands deposito bij ING : 2,25% (tot max 20 juni)
Nieuwe klanten actie bij Advanzia : 2,70% voor 3 maanden, daarna vermoedelijk minder, minder, minder ;(

en vast nog wel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12
Nu heb weer een Consorsje geopend, 2,8% Advanzia loopt 1 juli af.

Heb een jaar of 2 a 3 geleden al consors gehad, het opzeggen had toen wel wat voeten in de aarde, ga er vanzelf achterkomen of dat nu destijds goedgedaan is.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Geldt uiteindelijk ook voor het aflossen van je hypothecaire lening, maar reken maar dat hier een hoop Tweakers zitten die liever ongestoord doorsparen dan extra aflossen.
Overigens zal dit voor heel veel Tweakers die in 2022 of eerder een hypotheek hebben afgesloten niet zo gelden. Zelfs met een hypotheekrente van 3% ben je nog steeds beter af om je geld tegen 2% vrij opneembaar weg te zetten dan af te lossen (dankzij de hypotheekrenteaftrek).

Daar bovenop nog het voordeel dat je geld niet vast zit, wat voor sommigen ook wat mag kosten. Je kan bijv. 1 jaar aan hypotheekaflossingen in 1x aflossen, maar sommigen vinden het ook een fijne gedachte om dat geld opzij te zetten (bijv. mensen met een tijdelijk contract of die vrezen binnenkort hun baan kwijt te raken) - immers, dan kunnen ze in ieder geval nog een jaar de hypotheek betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:54
Heeft iemand nog een goede actie rente gezien voor minimaal 6 maanden? Ik vind 3 maanden wat kort voor de moeite en risico.
(Geen openbank)

Verbaast me dat de rentes zo veel gedaald zijn de laatste paar dagen, als ik terug lees in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 13-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:18
Ik heb vandaag ook bij Klarna mijn spaargeld opgenomen door die giga daling, en kies wél voor die tijdelijke 3 maands aanbieding bij een van de Turks-NL banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Uniciteit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Overigens zal dit voor heel veel Tweakers die in 2022 of eerder een hypotheek hebben afgesloten niet zo gelden. Zelfs met een hypotheekrente van 3% ben je nog steeds beter af om je geld tegen 2% vrij opneembaar weg te zetten dan af te lossen (dankzij de hypotheekrenteaftrek).

Daar bovenop nog het voordeel dat je geld niet vast zit, wat voor sommigen ook wat mag kosten. Je kan bijv. 1 jaar aan hypotheekaflossingen in 1x aflossen, maar sommigen vinden het ook een fijne gedachte om dat geld opzij te zetten (bijv. mensen met een tijdelijk contract of die vrezen binnenkort hun baan kwijt te raken) - immers, dan kunnen ze in ieder geval nog een jaar de hypotheek betalen.
Die berekening gaat mank :P

Als je rente op schuld wil wegstrepen tegen de rente op spaargeld, zal je sowieso de bedragen gelijk moeten houden. 100 euro schuld en 100 euro spaargeld. Ik maak van 100 euro 102 euro, om vervolgens 103 euro te betalen, dus moet er geld bij. Met HRA wordt die 3% lager, laten we zeggen 1,5%. Dan heb ik van 102 euro 101,50 moeten betalen. Profit \o/

Maar als de hypotheek nog 100.000 is, en er staat 25.000 op je spaarrekening, dan is de HRA ook niet echt een feestje waard :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Vanmorgen Advanzia rekening geopend. Blijkbaar is mijn oude account onthouden in het portaal, maar ik krijg maar geen email als ik op 'wachtwoord vergeten' druk. Ook niet in de spam. Al vanaf meerdere devices (en locaties) geprobeerd. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
RaZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Als je rente op schuld wil wegstrepen tegen de rente op spaargeld, zal je sowieso de bedragen gelijk moeten houden. 100 euro schuld en 100 euro spaargeld. Ik maak van 100 euro 102 euro, om vervolgens 103 euro te betalen, dus moet er geld bij. Met HRA wordt die 3% lager, laten we zeggen 1,5%. Dan heb ik van 102 euro 101,50 moeten betalen. Profit \o/

Maar als de hypotheek nog 100.000 is, en er staat 25.000 op je spaarrekening, dan is de HRA ook niet echt een feestje waard :P
Die rekensom gaat allang niet meer op (om vage redenen in 2025 iets hoger dan in 2024). Van de BD site: Door de aanpassing wordt in 2025 in de hoogste belastingschijf de aftrek van de hypotheekrente beperkt tot 37,48%.

En dus niet langer maximaal 50%. Daarnaast kun je na flink aflossen onder de (ook in afbouw zijnde) wet Hillen vallen waardoor je huurwaardeforfait daalt (bij mij over 2023 met 85%).

Samengevat: Aflossen of sparen is een wat complexere zaak dan "hup, als je hypotheekrente -/- 50% lager dan je spaarrente dan moet je niet aflossen".

En nu weer terug naar sparen want ons huis is al afbetaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RaZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Ik volg ‘m niet helemaal! We kijken naar een periode van 12 maanden, toch? En 2% spaarrente en 3% hypotheekrente?

Dus bijv. op 1 januari 2025 kiezen voor €100 direct aflossen in 2025 of €100 voor heel 2025 op de spaarrekening.

Ontvangen spaarrente 2%: +€2,00
Betaalde hypotheekrente 3%: -€3,00
Ontvangen hypotheekrenteaftrek (alleen bij sparen): €1,07

Sparen levert op: €2,00 + €1,07 = €3,07
Aflossen levert op: €3,00

De spaarrente mag dus zelfs nog iets lager liggen voordat we op break-even uitkomen. En zelfs nog iets lager als je van de maximaal mogelijke hypotheekrenteaftrek uitgaat. (Ik ben nu uitgegaan van de laagst mogelijke).

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 13-06-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Uniciteit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Ik volg ‘m niet helemaal! We kijken naar een periode van 12 maanden, toch? En 2% spaarrente en 3% hypotheekrente?

Dus bijv. op 1 januari 2025 kiezen voor €100 direct aflossen in 2025 of €100 voor heel 2025 op de spaarrekening.

Ontvangen spaarrente 2%: +€2,00
Betaalde hypotheekrente 3%: -€3,00
Ontvangen hypotheekrenteaftrek: €1,07

Sparen levert op: €2,00 + €1,07 = €3,07
Aflossen levert op: €3,00

Het percentage ligt dus zelfs nog lager voordat we op break-even komen.
Precies mijn punt. Rente van een schuld wegstrepen tegenover een rente op vermogen gaat altijd mank ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RaZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Precies mijn punt. Rente van een schuld wegstrepen tegenover een rente op vermogen gaat altijd mank ;)
Dat gaat dus niet ‘altijd mank’. Je kunt hoogstens beargumenteren dat het niet helemaal zuiver is, maar na een jaar kun je toch echt de balans opmaken en kijken wat je nou concreet hebt overgehouden - en dit kun je voor beide scenario’s berekenen. Het is een valide keuze om te kiezen tussen sparen of aflossen. Dat zijn geen twee werkelijkheden die niet tegelijk kunnen bestaan. Het argument was dat bij de keuze tussen sparen tegen 2% of extra aflossen op je hypotheek met 3% het fiscaal gunstiger is om te sparen (het levert bij die €100 dus 7 cent op). Daarop gaf jij aan dat de berekening mank gaat, maar waar dan precies? Ik heb het nu immers concreet gemaakt en na 1 jaar kom je in het ‘spaarscenario’ toch echt gunstiger uit?

Dat neemt overigens niet weg dat er andere facetten kunnen meespelen, zoals de vermogensrendementsheffing (negatief effect op deze berekening) of dat je juist qua inkomen in een hogere inkomstenbelasting schaal valt (positief effect op deze berekening). Ook zijn er hypotheken waarop je geen hypotheekrenteaftrek krijgt.

Er spelen dus veel facetten mee en een ieder moet goed naar zijn eigen situatie kijken, maar doorgaans voor de gemiddelde huiseigenaar die in de jaren rond 2020 een hypotheek heeft afgesloten, levert sparen op een spaarrekening echt meer op dan aflossen op de hypotheekschuld.

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 13-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:34
zunrob schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:47:
Vanmorgen Advanzia rekening geopend. Blijkbaar is mijn oude account onthouden in het portaal, maar ik krijg maar geen email als ik op 'wachtwoord vergeten' druk. Ook niet in de spam. Al vanaf meerdere devices (en locaties) geprobeerd. Herkent iemand dit?
Even met de klantenservice bellen. Die verwijderen je oude account waarna je je nieuwe kunt registreren. Telefoonnummer is 00352 26 38 75 67 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rogers schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:25:
Heeft iemand nog een goede actie rente gezien voor minimaal 6 maanden? Ik vind 3 maanden wat kort voor de moeite en risico.
(Geen openbank)

Verbaast me dat de rentes zo veel gedaald zijn de laatste paar dagen, als ik terug lees in dit topic.
Maar de ECB rente is begin deze maand ook gedaald met 0,25procentpunt en daarmee naar 2,00% gegaan. Dat de banken vervolgens volgen is weinig verrassend.

Alleen Klarna die dan wat harder dalen. Maar toen de ECB rente van 2,50% naar 2,25% ging heeft Klarna maar van 2,50% naar 2,40% verlaagd, en later ("tussendoor") naar 2,35%. Waarbij ze nu wel weer in de pas met de ECB rente gaan lopen. Eerder verrassend dus dat ze de afgelopen periode een hogere rente hadden dan de ECB rente. Dat ze het nu weer gelijk trekken is "jammer" maar wel enigszins begrijpelijk. En er zijn maar weinig (/geen?) banken die buiten acties een hogere rente geven dan de ECB rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:15:
[...]
...
En er zijn maar weinig (/geen?) banken die buiten acties een hogere rente geven dan de ECB rente.
Valt nog wel mee:
BigBank
FCM Bank
Banca Progetto (via Raisin)
Distingo Bank (via Raisin)
Banca CF (via Raisn)
Collector (via Raisin)
Resurs Bank (via Raisin)
MeDirect MeSave
Easisave (FIM Bank)
Rabobank Tijdslot
TF Bank (via Raisin)

Al is is het bij Bigbank als hoogste met 2,30% ook geen vetpot

PS: aangekondigde wijzigen heb ik al verwerkt, dus daarom geen Openbank bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-06-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Valt nog wel mee:
BigBank
FCM Bank
Banca Progetto (via Raisin)
Distingo Bank (via Raisin)
Banca CF (via Raisn)
Collector (via Raisin)
Resurs Bank (via Raisin)
MeDirect MeSave
Easisave (FIM Bank)
Rabobank Tijdslot
TF Bank (via Raisin)

Al is is het bij Bigbank als hoogste met 2,30% ook nog vertpot.
Nah, sure.

Maar wanneer is de ECB wijziging ingegaan en hebben die banken intussen wel nog (de mogelijkheid) gehad om te wijzigen?

Volgens mij zijn dit namelijk ook niet banken die bekend staan om het feit dat ze echt een hoge rente hebben. BigBank wel hoog maar achter op de ECB rente. Progetto met de "spaarrekening onder voorwaarden" liep bii de oplopende rente wel "vooruit" maar toen het stabiliseerde zaten ze onder de ECB rente. Distingo heeft de afgelopen maanden juist heel veel verlaagd en ("fors" (0,2, 0,3 procentpunt)) onder de ECB rente gezeten.

De enige echte verrassing in dat rijtje vind ik Rabo tijdslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:29:
...

Is dat niet een rekening die de nadelen van vrij opneembaar (rente is variabel) en deposito (geld staat vast) combineert. Je moet 90 dagen van te voren aangeven welk bedrag je eventueel wilt opnemen en de rente op je saldo kan in die periode wijzigen (dus ook dalen). Of mis ik iets ?

edit: Als je verwacht dat de rentes stijgen dan kan het voordelig zijn.
Helaas komt waarschijnlijk die verwachting niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 13-06-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Maar wanneer is de ECB wijziging ingegaan en hebben die banken intussen wel nog (de mogelijkheid) gehad om te wijzigen?
11-Jun ingegaan, maar al op 5-Jun aangekondigt en toen volgden direct de reacties van de eerste banken.
Volgens mij zijn dit namelijk ook niet banken die bekend staan om het feit dat ze echt een hoge rente hebben. BigBank wel hoog maar achter op de ECB rente.
...
Bigbank reageert minder heftig dan veel van de andere banken, maar zitten eigenlijk altijd wel in de Top 15.

Die Rabo Tijdslot is ook nog eens de enige die onder het NL DGS valt - iets wat een aantal mensen blijkbaar heel belangrijk vinden. Maar er staan (naast de opnamebeperking) natuurlijk wel pakketkosten tegenover.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

Oekol

waka waka hey hey

W1ck1e schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:43:
[...]

Het was geld wat geleend is in de studietijd tijdens een master een goede tien jaar geleden tegen 0% rente. Dit rentepercentage wordt elke 5 jaar vastgesteld en bij mij staat het tot eind 2028 vast tegen 2,95%.

Nu loopt het inderdaad bij je weg. Heb er nog nooit echt goed naar gekeken, maar het is in ieder geval niet het geval dat ik recht heb op kwijtschelding of ga krijgen. Ik heb nog 15 jaar voor mij voor het aflossen.

Er was 0 reden om af te lossen met de 0% rente aangezien het op de bank meer rendeerde. Als het de rest van de 15 jaar hoger blijft qua rente dan je op de bank krijgt uiteraard ook een no brainer om er per direct vanaf te gaan.

Nu blijft de vraag wat zal er in 2028 gebeuren met de rente bij DUO en ga ik dat risico nemen dat het dan voor 5 jaar wordt vastgezet tegen een dan geldend tarief waarvan je niet weet of de banken er structureel boven blijven. Én heb ik zin in de lange adem om spaargeld telkens te verplaatsen naar een rekening met de hoogte dan geldende rente zodat het verlies tot eind 2028 beperkt blijft en ik het daarna wellicht een stuk beter kan laten renderen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Oekol schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Het was geld wat geleend is in de studietijd tijdens een master een goede tien jaar geleden tegen 0% rente. Dit rentepercentage wordt elke 5 jaar vastgesteld en bij mij staat het tot eind 2028 vast tegen 2,95%.

Nu loopt het inderdaad bij je weg. Heb er nog nooit echt goed naar gekeken, maar het is in ieder geval niet het geval dat ik recht heb op kwijtschelding of ga krijgen. Ik heb nog 15 jaar voor mij voor het aflossen.

Er was 0 reden om af te lossen met de 0% rente aangezien het op de bank meer rendeerde. Als het de rest van de 15 jaar hoger blijft qua rente dan je op de bank krijgt uiteraard ook een no brainer om er per direct vanaf te gaan.

Nu blijft de vraag wat zal er in 2028 gebeuren met de rente bij DUO en ga ik dat risico nemen dat het dan voor 5 jaar wordt vastgezet tegen een dan geldend tarief waarvan je niet weet of de banken er structureel boven blijven. Én heb ik zin in de lange adem om spaargeld telkens te verplaatsen naar een rekening met de hoogte dan geldende rente zodat het verlies tot eind 2028 beperkt blijft en ik het daarna wellicht een stuk beter kan laten renderen.
Als ik jou was zou ik zo weinig mogelijk onbekende variabelen willen hebben: je weet niet wat DUO in 2028 doet, je weet niet wat de spaarrente doet. Je weet wel dat je nu relatief duur leent voor je spaargeld. Ik zou aflossen, dat geeft ook rust. Wel een buffer aan spaargeld overhouden, zodat je niet hoeft te lenen als je opeens geld nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:31
Ging niet meer over spaarrentes, verwijderd om te voorkomen dat we in andere discussies verzanden :-)

[ Voor 88% gewijzigd door Flexion1 op 13-06-2025 18:14 ]

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling