• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dir123 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
Ik las de vraag over Anadolu:

Anadolu is in ieder geval uitgaand niet instant. Gisteravond laat een overgemaakt naar ING, maar op dit moment (rond 1100) nog steeds niet op mijn ING. Had het wel om 900 uur verwacht.

Ik hoopte het nog voor het weekend naar Advanzia over te maken, maar ik kan het waarschijnlijk weer beter terug gaan boeken :/
.

-knip- geen complete AI reacties, zeker niet zonder ze zelf te checken

Bij Garanti zou het wel instant werken.
Neig zelf nu dus meer naar Garantie voor aankomende 6 maanden ipv Anadolu. Ook omdat hun platform iets volwassener is, aanmelding niet via app hoeft, opgebouwde rente wel inzichtelijk is, etc.

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 26-06-2026 14:42 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:30

Jerra

Beunhaas in wording

@Allewijn Heb je zelf ook ervaring met beide? Howel ik het met je eens ben dat qua features Garantibank completer aanvoelt moet ik toch echt het woord volwassener toekennen aan Anadolubank.

Die laatste ziet er een stuk gelikter uit, de website verspringt niet 10 keer bij het maken van een overboeking bijvoorbeeld :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Allewijn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Vervelend.
Ai zegt dit er over:
Anadolubank Nederland
​Anadolubank heeft recenter (eind 2024 via een samenwerking met betaalverwerker Worldline) de overstap gemaakt naar de verplichte Europese standaarden voor Instant Payments.
​Inkomend & Uitgaand: Zij kunnen instant betalingen zowel verwerken als verzenden.
​De praktijk: Omdat hun systemen en de app technisch wat soberder van opzet zijn, haperen flitsboekingen hier in de praktijk nog wel eens bij grotere bedragen of buiten kantoortijden, waardoor een overboeking soms alsnog als een 'normale' SEPA-boeking (binnen 1 werkdag) wordt verwerkt.
AI kletst maar weer eens wat, dat is wel duidelijk. Want spaarbanken hebben helemaal geen verplichting tot IP. Dat ze het tegenwoordig wel doen is wel zo. Maar de verplichting is er niet. En zo zijn er ook nog spaarbanken die het helemaal niet doen, of alleen inkomend.

• Allewijn
  • Niet online
@Jerra ik heb geen praktijk ervaring met beiden.
Dankjewel dat je jouw ervaring deelt. Naar dat soort pro's & cons ben ik op zoek. Waarna ik mijn keus overwogen kan maken voor 6 maandjes plaatsen van stuk vermogen.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 11:28
Voor wat betreft Garanti:

Vanuit ING naar Garanti is IP beschikbaar.
Vanuit Garanti terug naar ING is geen IP beschikbaar, dus vertragend (in mijn geval)

http://specs.tweak.to/5253

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:15

QAI

Van Garanti naar mijn thuisbank gaat het niet instant. Vanochtend heb ik stipt om 08:30 uur een overboeking gedaan, het stond pas om 10:50 uur op mijn rekening. Andersom is het wel instant.

• Allewijn
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:19:
[...]

AI kletst maar weer eens wat, dat is wel duidelijk. Want spaarbanken hebben helemaal geen verplichting tot IP. Dat ze het tegenwoordig wel doen is wel zo. Maar de verplichting is er niet. En zo zijn er ook nog spaarbanken die het helemaal niet doen, of alleen inkomend.
https://www.dnb.nl/nieuws...on-nieuwe-verplichtingen/

Zou dat de bron zijn....

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
Allewijn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:20:
@Jerra ik heb geen praktijk ervaring met beiden.
Dankjewel dat je jouw ervaring deelt. Naar dat soort pro's & cons ben ik op zoek. Waarna ik mijn keus overwogen kan maken voor 6 maandjes plaatsen van stuk vermogen.
Ik heb met beide wel ervaring. Ik kan me geen problemen herinneren. Het zijn spaarbanken, geld gaat er af en er op als de rentes genoeg bewegen. Dat is niet zo vaak dat ik ontbreken van instant pay een showstopper zou vinden. Dezelfde dag is voor mij genoeg.

• RobertMe
"Betaaldienstaanbieders moeten aan een aantal nieuwe verplichtingen uit de Instant Payments Regulation voldoen".
Levert Anadolu een betaaldienst?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:30

Jerra

Beunhaas in wording

W1ck1e schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb met beide wel ervaring. Ik kan me geen problemen herinneren. Het zijn spaarbanken, geld gaat er af en er op als de rentes genoeg bewegen. Dat is niet zo vaak dat ik ontbreken van instant pay een showstopper zou vinden. Dezelfde dag is voor mij genoeg.
Oh eens, ik dacht ik check het even omdat ik ook ervaring heb met beide, en me niet kon vinden in de term volwassener.

Maar ik zou zo weer sparen bij beide, bij de volgende actierente ;)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:50
RobertMe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:25:
[...]

"Betaaldienstaanbieders moeten aan een aantal nieuwe verplichtingen uit de Instant Payments Regulation voldoen".
Sparen lijkt mij meer een parkeerdienst.

• RobertMe
DjoeC schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Sparen lijkt mij meer een parkeerdienst.
Het was dan ook een retorische vraag ;)

Er is gewoon verschillende wetgeving die onderscheid maakt tussen betalen en sparen. Een betaalrekening is een rekening die geld vanaf elke rekening kan ontvangen en naar elke rekening kan overmaken. En dat is hier duidelijk niet het geval (want "tegenrekening", die op dezelfde naam moet staan). En dus is de wetgeving v.w.b. instant payments niet van toepassing, net zoals de wetgeving v.w.b. IBAN discriminatie niet van toepassing is. (Hier heeft eens iemand navraag over gedaan bij DNB toen een NL spaarbank de, op dat moment net nieuwe, NL IBAN van Revolut weigerde. En van DNB mag dat dus aangezien het om een spaarrekening ging en de bank daarom eisen mag opleggen).

• Allewijn
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:25:
[...]

The IPR requires payment service providers (PSPs), including banks, to ensure that all payment service users in the EU can place payment orders for instant credit transfers in euro and receive instant credit transfers in euro

https://www.dnb.nl/en/sec...new-obligations/?hl=nl-NL

• RobertMe
Allewijn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:11:
[...]

The IPR requires payment service providers (PSPs), including banks, to ensure that all payment service users in the EU can place payment orders for instant credit transfers in euro and receive instant credit transfers in euro

https://www.dnb.nl/en/sec...new-obligations/?hl=nl-NL
Ik zie heel vaak payment en 0x saving. Dus helaas.

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:16
laredo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Garanti kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je daar direct kan zien (per dag) wat je aan rente hebt opgebouwd.
Wel pas laat op de avond is mijn ervaring.

• W1ck1e
brabosnol1 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Wel pas laat op de avond is mijn ervaring.
Neen, pas op vrijdag zie je de opgebouwde rente t/m donderdag. Niet al op donderdag want dan kan het saldo nog wijzigen.

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:21
Het lukt mij niet te registreren bij Anadolubank. Wel 10 x geprobeerd. Hij loopt steeds vast bij het nemen van een selfie. Buiten geprobeerd met genoeg daglicht. Wel jammer, had er graag een rekening geopend.

• cejean
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 18:41
Sjowhan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:22:
Voor wat betreft Garanti:

Vanuit ING naar Garanti is IP beschikbaar.
Vanuit Garanti terug naar ING is geen IP beschikbaar, dus vertragend (in mijn geval)
Hetzelfde geldt voor Rabobank-Garanti

• DjoeC
Catanan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:
Het lukt mij niet te registreren bij Anadolubank. Wel 10 x geprobeerd. Hij loopt steeds vast bij het nemen van een selfie. Buiten geprobeerd met genoeg daglicht. Wel jammer, had er graag een rekening geopend.
Het is mij na flink wat keren ook nog niet gelukt. Meestal fout op front kijk-in-de-camera, daarna op kijk naar links - allemaal instructies die ik zonder leesbril niet meer kan lezen en bij kijken naar links zie ik niet meer wat de camera ziet want zo scheel ben ik nou ook weer niet. Waardeloos. Na de hete dagen maar weer eens opnieuw proberen.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
Ik heb het ook 8x met meer dan voldoende licht geprobeerd. Wat bij werkte was ‘s avonds in de woonkamer vlakbij een lamp gaan staan, toen pakte ie hem wel op, vreemd genoeg. Wellicht minder afleiding zichtbaar op de achtergrond.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:25
Dat heb ik met Advanzia. Krijg het niet voor elkaar om mij aan te melden. Ook niet met een andere telefoon. Hun IT afdeling zou er mee bezig zijn, maar dat is al weken geleden... zeer irritant dat je j niet op een andere manier aan kunt melden!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HIer hetzelfde, bij het selfie nemen leken de commando's (omlaag kijken, omhoog etc) achter elkaar te komen zonder inputs.
Na de fout kan je het hele proces weer opnieuw beginnen, scannen paspoort etc.
Dat je niet gewoon alleen die stap opnieuw kan doen, welke product owner vond dat een goed idee :+

Bigbank ook aangemeld, dat verloopt via AMP groep, volgens mij een partij waar meerdere banken zaken mee doen.
Garantibank rente is afgelopen voor mij, geen verlenging, rente is nu 1,55% (basis)

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 18:03
Weet iemand of heeft iemand ervaring met de renteberekening van Consorsbank? Ik heb gelezen dat de rente per kwartaal wordt uitgekeerd, maar ik kan niet vinden of de rente per dag wordt berekend.

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:15

QAI

Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,03% p.j. naar 2,06% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 29.06.2026.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55

SanookH

_/-\o_

Roncom schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:12:
Weet iemand of heeft iemand ervaring met de renteberekening van Consorsbank? Ik heb gelezen dat de rente per kwartaal wordt uitgekeerd, maar ik kan niet vinden of de rente per dag wordt berekend.
Ik zou het heel opmerkelijk vinden als een bank de rente niet dagelijks berekent (bij een reguliere spaarrekening).

• brabosnol1
SanookH schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Ik zou het heel opmerkelijk vinden als een bank de rente niet dagelijks berekent (bij een reguliere spaarrekening).
Berekenen en weergeven zijn twee verschillende zaken.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55

SanookH

_/-\o_

brabosnol1 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Berekenen en weergeven zijn twee verschillende zaken.
De vraag ging over de berekening.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:50
Roncom schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:12:
Gewoon in de FAQs kijken

https://www.consorsbank.de/web/Wissen/FAQ/kontokarten/Zinsen-Berechnung

• W1ck1e
Van de link:
Wir berechnen die Zinsen nach der deutschen Berechnungsmethode 30/360.

Die wichtigsten Punkte sind:
  • Die Zinsen werden vierteljährlich abgerechnet und gutgeschrieben.
  • Jeder Monat hat 30 Tage. Ein Quartal hat somit immer 90 Tage.
  • Der erste Tag wird verzinst, der letzte nicht.
Dat wijkt dus af van de andere banken in mijn excel sheet.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Van de link:

[...]

Dat wijkt dus af van de andere banken in mijn excel sheet.
Dan ook nog maar het antwoord op die vraag:

Ja, het wordt dagelijks berekend, maar wel zitten er maar 90 rentedagen in een kwartaal.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Dan ook nog maar het antwoord op die vraag:

Ja, het wordt dagelijks berekend, maar wel zitten er maar 90 rentedagen in een kwartaal.
Volgens mij hoeft de berekening alleen te worden gedaan bij de uitkering van de rente (1 keer per kwartaal). Als je ergens je de opgebouwde rente zou kunnen zien dan zou de berekening "dagelijks" moeten worden gedaan. Maar dan kan je de voor ons afwijkende rente berekening opmerken.

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 18:03
Ik lees niet letterlijk dat de rente per dag wordt berekend, bij andere banken wordt dit wel expliciet zo benoemd. Of ik interpreteer iets niet als zodanig in de FAQ.
edit:
overigens lijkt het me logisch dat het per dag wordt berekend, maar bij Bfor was het toen zo dat er op een bepaald moment werd gekeken naar het saldo. Maandag moet ik wat weghalen bij Consorsbank dus was benieuwd of ik daardoor nu rente mis ga lopen aangezien het niet tm 30 juni daar heeft gestaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Roncom op 27-06-2026 12:21 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Volgens mij hoeft de berekening alleen te worden gedaan bij de uitkering van de rente (1 keer per kwartaal). Als je ergens je de opgebouwde rente zou kunnen zien dan zou de berekening "dagelijks" moeten worden gedaan. Maar dan kan je de voor ons afwijkende rente berekening opmerken.
Dan doen ze het met terugwerkende kracht dagelijks. Want het maakt natuurlijk uit hoe lang je welk saldo had gedurende dat kwartaal. Het betekent wel dat als je je saldo wil opnemen het niet uitmaakt of je dat op 31e van de maand doet of pas op de 1e van de volgende maand. Het Duitse systeem is dat elke maand per definitie 30 dagen heeft (zelfs februari heeft dat).

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:34
ING Actie: open een 9-maands Spaardeposito met tijdelijke rente van 2,70% op jaarbasis voor nieuw spaargeld. Actie 9-maands Spaardeposito: extra rente op nieuw spaargeld

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:02
rechtsherstel schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:27:
ING Actie: open een 9-maands Spaardeposito met tijdelijke rente van 2,70% op jaarbasis voor nieuw spaargeld. Actie 9-maands Spaardeposito: extra rente op nieuw spaargeld
Het lijkt er toch wel op dat de Nederlandse grootbanken nu toch wat spaargeld nodig hebben. Eerst ASN en nu ING. Zou dit het begin van een trendbreuk met hun decennialange "bijna geen rente" beleid zijn?

Het lijkt erop dat je voor die ING actie wel een betaalrekening bij hun moet hebben.

• Coffeeroam
marktweakt schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Het lijkt er toch wel op dat de Nederlandse grootbanken nu toch wat spaargeld nodig hebben. Eerst ASN en nu ING. Zou dit het begin van een trendbreuk met hun decennialange "bijna geen rente" beleid zijn?

Het lijkt erop dat je voor die ING actie wel een betaalrekening bij hun moet hebben.
Ja, en "nieuw" spaargeld, zoals gebruikelijk bij hun. Het lijkt echter wel de hoogste 9-maands rente op het moment.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Ja, en "nieuw" spaargeld, zoals gebruikelijk bij hun. Het lijkt echter wel de hoogste 9-maands rente op het moment.
Klopt allemaal.

Voor spaarders die vinden dat langer lopende deposito's een hoger rente percentage zouden moeten hebben:

6 maands deposito: garanti 2,55%, asn 2,6%
9 maands deposito: ing 2,7%
12 maands deposito : garanti 2,85%

ing vergelijken met 6 maanden asn: 50% langere periode, slechts 1/26 hoger rentepercentage
ing vergelijken met 12 maanden garanti: 25% kortere periode, slechts 1/18 lager rentepercentage

• Reintje
Iedereen bij wie de aanvraag bij Anadolubank niet wilt vlotten:

Zojuist ook voor mijn moeder een rekening bij Anadolubank geopend.

Met de aanvraag van mijn eigen rekening ben ik 8x aan het rommelen geweest met de face-id bij perfect daglicht en later goede binnenverlichting.

Uiteindelijk bleek slecht licht uitkomst te bieden. Geen daglicht, maar 1 eenvoudige lamp. En voor de foto’s van je paspoort, zorg dat er geen reflectie is.

Bij m’n moeder was de aanvraag in 1x rond.

Dus deze opstelling deed het hem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlfAFZ4unHyMwwzL3FFCNlmzsnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIbdKAvtLc5Uq68y6DTHdIUa.jpg?f=fotoalbum_large

• mb1
  • Registratie: September 2011

mb1

Bunq geeft aan dat ze IP hebben van en naar Rabo. Het volgende valt mij op: Bunq>Rabo grote bedragen afgelopen woensdag overgeboekt afgelopen vrijdag pas op Raborekening. Klein bedrag vandaag op een zondag overgeboekt en direct op mijn Rabo.

Dit bij 2 rekeningen.

• Coffeeroam
mb1 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:33:
Bunq geeft aan dat ze IP hebben van en naar Rabo. Het volgende valt mij op: Bunq>Rabo grote bedragen afgelopen woensdag overgeboekt afgelopen vrijdag pas op Raborekening. Klein bedrag vandaag op een zondag overgeboekt en direct op mijn Rabo.

Dit bij 2 rekeningen.
Bunq heeft een standaard limiet op instant payments. Die kun je hoger instellen.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:35
mb1 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:33:

Dit bij 2 rekeningen.

Het gaat hier om spaarrekeningen in dit draadje. Voor Bunq betaalrekeningen is er de speciale topic Discussie over & Ervaringen met bunq

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:35
Coffeeroam schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Bunq heeft een standaard limiet op instant payments. Die kun je hoger instellen.
Er is een uitgebreide topic voor Bunq:Discussie over & Ervaringen met bunq

• Coffeeroam
Dat kun je beter tegen @mb1 zeggen.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 13:18
Mijn 6 maanden spaarrekening met 2.8% rente bij Garanti is afgelopen en ik ben teruggezet naar 1,55%. Een gedeelte omgezet naar de ING actie van 9 maanden voor 2,7% maar ik vroeg mij vooral af of de mensen die een verlening hebben gehad van Garantie daar zelf om hebben gevraagd of dat dit automatisch ging? Dan weet ik even wat te doen: of Garanti benaderen of het geld wegboeken richting andere banken met hogere (deposito)rentes.

• DjoeC
laredo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:07:
Mijn 6 maanden spaarrekening met 2.8% rente bij Garanti is afgelopen en ik ben teruggezet naar 1,55%. Een gedeelte omgezet naar de ING actie van 9 maanden voor 2,7% maar ik vroeg mij vooral af of de mensen die een verlening hebben gehad van Garantie daar zelf om hebben gevraagd of dat dit automatisch ging? Dan weet ik even wat te doen: of Garanti benaderen of het geld wegboeken richting andere banken met hogere (deposito)rentes.
Wegboeken, vragen geeft antwoord: NEE.

O ja, en rekening opheffen om in de toekomst van een nieuwe actie gebruik te kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 29-06-2026 13:12 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier automatisch verlengd tegen 2,55 % (was 2,8 %) voor 3 maanden.

De populaire Nieuwe Spaarder Actie is speciaal voor u met 3 maanden extra verlengd tegen een actierente van 2,55% op jaarbasis.

• W1ck1e
Ik zou het gewoon vragen. Wat kan je gebeuren ?

• Reintje
Automatisch: Ja, eenmalig

Vragen: Nee, geen succes.

• W1ck1e
W1ck1e schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:36:
Even over centraal beheer.

[Afbeelding]

Hier maak ik uit op dat door de week het laatste opname moment ook half 4 's middags is.
Voor de spaarders hier die gebruik hebben gemaakt van de 3 maands deposito actie van maart/april: mijn opname van vanmorgenvroeg kwam pas 10 uur later binnen bij ASN. Het duurde ook lang voordat de opname transactie zichtbaar of verwerkt was bij Centraal Beheer. n=1
Dus niet te laat opnemen als je dezelfde dag er nog iets mee wil doen.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:12:
[...]Voor de spaarders hier die gebruik hebben gemaakt van de 3 maands deposito actie van maart/april: mijn opname van vanmorgenvroeg kwam pas 10 uur later binnen bij ASN. Het duurde ook lang voordat de opname transactie zichtbaar of verwerkt was bij Centraal Beheer. n=1
Dus niet te laat opnemen als je dezelfde dag er nog iets mee wil doen.
Je wist dat Centraal Beheer erg traag is, overboekingstijden kent en in de weekenden (en feestdagen) niet werkt met overboekingen
Gisterenavond geld wat zaterdag vrij kwam overgeboekt van CB spaarrekening naar mijn tegenrekening.
Vandaag voor 12 uur alweer overgeboekt van tegenrekening naar andere spaarbank. Niets te klagen. En trouwens, wat wil je er aan veranderen als een deposito al afgesloten is? -knip-

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2026 18:37 . Reden: Onnodige opmerking verwijderd ]

• W1ck1e
Harry720A schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:53:
[...]
Je wist dat Centraal Beheer erg traag is, overboekingstijden kent en in de weekenden (en feestdagen) niet werkt met overboekingen
Gisterenavond geld wat zaterdag vrij kwam overgeboekt van CB spaarrekening naar mijn tegenrekening.
Vandaag voor 12 uur alweer overgeboekt van tegenrekening naar andere spaarbank. Niets te klagen. En trouwens, wat wil je er aan veranderen als een deposito al afgesloten is?
Respectievelijk:
Normaal gaat het wat sneller. Het is vandaag maandag. Ik klaag niet. Geen idee wat je bedoelt. -knip-.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2026 18:38 ]

• Harry720A
  • Niet online
-knip- stop hier eens mee, commentaar op andere posters mag achterwege blijven

[ Voor 148% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2026 18:39 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:48:
Moet je voor een rekening bij BigBank nou via Amp een persoonlijke afspraak maken voor verificatie? Dat is toch zo 2000
bijna Juli, nog niks veranderd. Nog steeds afspraak op locatie, eerste mogelijkheid is 6 juli.
Dit is toch enorm slecht voor het milieu en kosten technisch, alle banken doen verificatie via app/ID, waarom zo moeilijk allemaal

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 15:20
PASware schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Inmiddels paar dagen en aantal mailtjes verder met Consors en nu geven ze aan dat ze de documenten reviewen. Duitsers zijn veel te streng 8)7
Ondertussen ook een rekening aangevraagd bij Advanzia, maar dat loopt ook wat minder vlot dan sommigen in het Advanzia topic melden.
Bij Advanzia was ik in 10min up and running met een IBAN rekening en alles. Ik hoefde geen additionele gegevens toe te sturen. Heb mijn paspoort en (mobiele) selfie gebruikt. Dit is mijn eerste keer account/IBAN bij Advanzia overigens.

• Harry720A
  • Niet online
snip: feedback mag, mits constructief, via DM aan @ZieMaar! of in PFSL feedback topic als het beleid aangaat. Hier is het off-topic

[ Voor 114% gewijzigd door We Are Borg op 29-06-2026 22:10 ]

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:11
Ik had ook om verlenging gevraagd bij garanti. Kreeg mail dat dat helaas niet mogelijk was. En ineens 2 dagen later mail dat de actie automatisch met 3 maanden verlengd is tegen de 2.55%. Ik zou gewoon mailen

• Harry720A
  • Niet online
snip: laatste keer, niet hier in het topic

[ Voor 118% gewijzigd door We Are Borg op 30-06-2026 08:59 ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Vandaag gemerkt dat overboeken naar de Raisin tussenrekening nu met Instant Payment is, weet iemand of dat andersom ook al is?

Wel prettig, nu kan je de handeling in één keer doen en hoef je niet te wachten en te kijken of het geld bij Raisin al gearriveerd is.

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-06 14:28
Flexion1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Ik had ook om verlenging gevraagd bij garanti. Kreeg mail dat dat helaas niet mogelijk was. En ineens 2 dagen later mail dat de actie automatisch met 3 maanden verlengd is tegen de 2.55%. Ik zou gewoon mailen
Bijzonder, ik kreeg een automatische mail met 2 maanden verlenging tegen slechts 2,2%.

• Cindy79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 11:25
Mijn man heeft vorige week ook een Advanzia rekening geopend, tegen de 3,97%.Ging heel snel, zonder adres gegevens te moeten door mailen, hij had nog wel even telefonisch contact.

• Cindy79
Zelf nog gebeld met Garanti, maar geen mooie actie, ja de 2,2%, dat word overzetten naar advanzia.

• Cindy79
Mijn garanti actie 2,8% loopt tot morgen. Vanmorgen mn rente ontvangen nog.

Hoe kan ik deze opheffen met ook mijn rente er bij die is opgebouwd? dat hebben ze nog niet aan mijn bedrag erbij gezet.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
-knip- dit soort ‘ik ook’ of ‘hier niet’ voegt niet echt iets toe voor anderen

[ Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2026 07:48 ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:32
@Cindy79 Als je je Garantibank rekening opzegt, heb je een dag later eventuele opgebouwde rente op je tegenrekening.
Vorige week ook gedaan in voorbereiding op mijn overstap naar Advanzia.

• Cindy79
Is met behulp van Garanti opgeheven.

Het stond nu al incl rente op mijn Rabo.

Nu een limiet verhoging gedaan voor naar advanzia.

• SpaarXL
  • Laatst online: 30-06 20:57
Ik heb nu al twee keer mijn Garanti rekening opgeheven (na afloop van de actieperiode), en meteen daarna weer een nieuwe geopend. Beide keren kreeg ik meteen weer de actierente.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:34
rechtsherstel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:21:
[...]

IKB Deutsche Industriebank morgen naar 2,1%.
BW-Bank en Distingo morgen en overmorgen ook naar 2,1%

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:18:
[...]

BW-Bank en Distingo morgen en overmorgen ook naar 2,1%
BW-bank is via Raisin.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40
Novax schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:46:
Vandaag gemerkt dat overboeken naar de Raisin tussenrekening nu met Instant Payment is, weet iemand of dat andersom ook al is?

Wel prettig, nu kan je de handeling in één keer doen en hoef je niet te wachten en te kijken of het geld bij Raisin al gearriveerd is.
Toevallig uitgetest of uitgaand ook IP is?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:29
wlmpie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:49:
Weigeren spaarrekening aan mensen met dementie is verboden onderscheid.

Mijn vader heeft dementie en had tevens een eigen huis. Na verkoop van de woning van mijn vader moest ik als bewindvoerder de verkoopopbrengst spreiden over meerdere spaarbanken om in aanmerking te blijven komen voor het depositogarantiestelsel.

Dat lukte bij de spaarbanken: Argenta, Ayvens bank, Nexent bank, Yapi kredi bank, Anadolu bank, Garantibank

Maar mijn vader werd geweigerd vanwege bewind bij:

Advanziakonto, DHB bank, Raisin, Bunq, Meesman, Centraal Beheer.

Omdat ik van mening was dat weigeren van een spaarrekening verboden onderscheid op basis van handicap of chronische ziekte is ben ik vorig jaar een procedure begonnen bij het college voor de rechten van de mens tegen Bunq bank en ben ik onlangs in het gelijk gesteld. zie het oordeel: https://oordelen.mensenrechten.nl/oordeel/2026-85 en het nieuwsbericht.

Hopelijk betekent dit dat Bunq maar ook andere banken nu hun beleid gaan aanpassen en hun spaarrekeningen en deposito's ook openstellen voor mensen die vanwege dementie handelingsonbekwaam zijn. Mocht je dus als bewindvoerder van iemand met dementie geweigerd worden bij een Nederlandse bank dan kun je naar dit oordeel verwijzen en aangeven dat deze weigering verboden is.

Bij buitenlandse banken of intermediairs als Raisin ligt dit wat ingewikkelder vanwege andere nationale wetten al denk ik dat het Europese Hof voor de rechten van de mens ook tot de conclusie zou komen dat weigering vanwege handelingsonbekwaam door handicap of dementie illegaal is.

Juist sparen via een intermediair als Raisin zou voor particuliere bewindvoerders echt een uitkomst zijn en heel veel tijd schelen.
Centraal Beheer heeft mij vorige week laten weten dat ze hun beleid inzake het weigeren van mensen onder beschermingsbewind gaan aanpassen. Dit naar aanleiding van de uitspraak van het college van de rechten van de mens inzake weigering van een spaarrekening door Bunq bank. Voor mijn vader bieden ze nu fysieke identificatie aan via AMP groep en verder wat handwerk, maar ze verwachten eind dit jaar hun procedures voor iedereen te hebben aangepast. Ik ben hier blij mee en hoop dat de andere weigerbanken nu ook volgen.

• W1ck1e
wlmpie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Centraal Beheer heeft mij vorige week laten weten dat ze hun beleid inzake het weigeren van mensen onder beschermingsbewind gaan aanpassen. Dit naar aanleiding van de uitspraak van het college van de rechten van de mens inzake weigering van een spaarrekening door Bunq bank. Voor mijn vader bieden ze nu fysieke identificatie aan via amp en verder wat handwerk, maar ze verwachten eind dit jaar hun procedures voor iedereen te hebben aangepast. Ik ben hier blij mee en hoop dat de andere weigerbanken nu ook volgen.
Dat is een mooi resultaat van je inzet.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Viper® schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:53:
[...]

bijna Juli, nog niks veranderd. Nog steeds afspraak op locatie, eerste mogelijkheid is 6 juli.
Dit is toch enorm slecht voor het milieu en kosten technisch, alle banken doen verificatie via app/ID, waarom zo moeilijk allemaal
Het is juist erg 2018, en dat is niet voor niets, toen kwam de GDPR/AVG. Het volgt de wet en overtreedt als het goed is ingericht geen privacywetgeving. Die andere banken doen het mogelijk niet goed als ze biometrie toepassen. Dat mag namelijk niet als er een minder invasief alternatief is.

Bigbank biedt nu 3,1% voor 6 maanden voor nieuwe klanten, daarna reguliere rente (nu 2,1%). Ze zijn erg traag met geld overmaken.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Bij Bigbank geprobeerd om als vaste klant opnieuw de 3,1 procent te krijgen voor nieuwe klanten. Ik kreeg een afwijzing terug. Helaas.

Bigbank heeft een termijn van 2 werkdagen voor overschrijvingen. Tijdens het overmaken zie je wanneer je geld aankomt. Je krijgt rente tot die dag. Je mist dus geen rente door de 2 werkdagen die zij aanhouden.

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
Verhoging van de bonus rente (saldo ten opzichte van de afgelopen half jaar) bij Bunq: 🚀 We've increased the Bonus Interest Rate for Personal Accounts from 2.01% to 3.01% on July 1, 2026. The base rate remains set at 1.51%.

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 07:36
TweakerMarco schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:13:
Verhoging van de bonus rente (saldo ten opzichte van de afgelopen half jaar) bij Bunq: 🚀 We've increased the Bonus Interest Rate for Personal Accounts from 2.01% to 3.01% on July 1, 2026. The base rate remains set at 1.51%.
Ik zie in de app geen verschil meer met base en bonus. Lijkt nu 3.01% te zijn normaal?

• W1ck1e
Theswitch schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Ik zie in de app geen verschil meer met base en bonus. Lijkt nu 3.01% te zijn normaal?
Neen,.ik denk dat de informatie over het saldo van het voorgaande halfjaar nog "berekend" moet worden.
Ik wacht wel even met storten totdat mijn treshold er wel staat, dan weet ik het zeker.

Ik had deze mooie rente niet verwacht, iets van 2,5%% echter wel. Ik denk dat ze reageren op TR en andere concurrenten. Door wekelijks rente uitkering (laten bijschrijven op de main rekening, geen last van max aantal opnames per maand) is bunq leuker.
Maar, er is een bunq draadje.

[ Voor 33% gewijzigd door W1ck1e op 01-07-2026 08:18 ]

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
Bij bunq krijg je op Turkse Lira 27% rente. Als test heb ik een half jaar geleden €10 gestort. Ondanks de ontvangen rente is het bedrag door de inflatie en waardedaling van de munt uiteindelijk ongeveer evenveel waard gebleven. Geen interessante optie dus om hier serieus mee aan de slag te gaan.

• Harbo
  • Niet online
-knip- probeer dingen te posten die ook voor anderen relevant zijn, dit soort ‘ik ook’ reacties voegen niet echt iets toe

[ Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2026 07:46 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Krijg zojuist een (reclame) mailtje van de ING dat de kinderbijslag weer is gestort.

"Waarom niet meteen een deel slim opzijzetten? Met de Groei Groter Rekening spaar je eenvoudig voor de toekomst van je kind." 1,6% rente tot een bedrag van 10k en daarboven 1%.

En echt hele hordes die hier nog instappen ook... ongelofelijk.

• Harry720A
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:34:
Krijg zojuist een (reclame) mailtje van de ING dat de kinderbijslag weer is gestort.
"Waarom niet meteen een deel slim opzijzetten? Met de Groei Groter Rekening spaar je eenvoudig voor de toekomst van je kind." 1,6% rente tot een bedrag van 10k en daarboven 1%.
En echt hele hordes die hier nog instappen ook... ongelofelijk.
Dat Groei Groter slaat ook niet op de klanten.

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26
Al iemand met een langer lopende 'normale' 2% bankrekening bij Santander geprobeerd om opnieuw de actierente te krijgen?

Of beter rekening sluiten en op een later moment opnieuw aanmelden?

• brabosnol1
Over Centraal Beheer: heb een probleem met emailadressen, invoeren van twee identieke(!) adressen voor aanmaken of contact geeft steeds een foutmelding "adressen komen niet overeen".

Kent iemand dit probleem?

Nb Dit gaat niet over de app.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Aantal off-topic reacties over kindertoeslag verwijderd

• W1ck1e
Per vandaag 02-07 rente van 10 jaar deposito gewijzigd bij Nexent. Die kwam van 3,05%
Als ik naar spaarinformatie.nl kijk is dat de enige wijziging.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@brabosnol1 Misschien een extra spatie?

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:27:
Per vandaag 02-07 rente van 10 jaar deposito gewijzigd bij Nexent. Die kwam van 3,05%
Als ik naar spaarinformatie.nl kijk is dat de enige wijziging.
Het helpt als je dan het nieuwe percentage van 3.65% er meteen bij zet. Anders lijkt het zoveel op clickbait....

Iets als: Nexent bank heeft per vandaag de rente op 10 jaars deposito's verhoogd van 3.05% naar 3.65%.

• Coffeeroam
DjoeC schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Het helpt als je dan het nieuwe percentage van 3.65% er meteen bij zet. Anders lijkt het zoveel op clickbait....

Iets als: Nexent bank heeft per vandaag de rente op 10 jaars deposito's verhoogd van 3.05% naar 3.65%.
Interessant ook, met maandelijkse uitkeringen bij 10 jaar 20k. €60,83 per maand, als ik dat goed bereken. Maar ja die 20k zie je 10 jaar lang niet meer terug...

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Interessant ook, met maandelijkse uitkeringen bij 10 jaar 20k. €60,83 per maand, als ik dat goed bereken. Maar ja die 20k zie je 10 jaar lang niet meer terug...
De rente is mooi, de looptijd te lang (voor mij).

• RobertMe
Nexent had, in ieder geval voorheen en nu wellicht nog, wel wat ruimere voorwaarden v.w.b. opzeggen. IIRC bij ontslag, aankoop woning, schuldsanering, en nog wat dingen? Kun je gratis opzeggen. Anders kun je wel nog opzeggen maar kost het 1%? per resterend jaar.

• marktweakt
  • Laatst online: 21:02
Diagonaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:12:
Al iemand met een langer lopende 'normale' 2% bankrekening bij Santander geprobeerd om opnieuw de actierente te krijgen?

Uit de Santander FAQ:
Wat houdt de aanbieding voor nieuwe klanten in?

De aanbieding voor nieuwe klanten is bedoeld voor nieuwe klanten die een Spaarrekening bij Santander Consumer Bank willen openen. Deze aanbieding geldt voor de eerste rekening bij Santander Consumer Bank en tot een bedrag van € 250.000. Boven dat bedrag en na afloop van de renteperiode voor nieuwe klanten gaat de variabele rente voor bestaande klanten in. De rentegarantie geldt vanaf de dag waarop uw Spaarrekening wordt geactiveerd. Als u net een rekening bij Santander Consumer Bank heeft geopend.

Voor spaardeposito geldt geen verhoogde rentevoet.

Iemand wordt als nieuwe klant beschouwd wanneer deze de laatste 24 maanden geen rekening bij Santander Consumer Bank heeft gehad.
Nog geen tekenen van enige renteverhoging bij hen. Als dat nog langer zo blijft dan maken ze zichzelf snel irrelevant voor de serieuze rentehopper.

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 02-07-2026 14:12 ]

• Harbo
  • Niet online
Diagonaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:12:

Ja. Opgezegd ergens in Maart, dan moet jij 1 maand wachten totdat jij geen toegang meer hebt. Dan volgende dan aangemeld en krijg ik 2,8% voor 6 maanden (was 2%).

• Coffeeroam
marktweakt schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Uit de Santander FAQ:

[...]

Nog geen tekenen van enige renteverhoging bij hen. Als dat nog langer zo blijft dan maken ze zichzelf snel irrelevant voor de serieuze rentehopper.
Klopt. Openbank, die onlangs gefuseerd zijn met Santander tot één Open Bank, S.A. doet ook niet veel concurrerends meer op de spaarrente.

• Harry720A
  • Niet online
-knip- hou het bij reports a.u.b.

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2026 17:54 ]

• W1ck1e
Dan had ik misschien meteen moeten toevoegen:
volgens mij: gezien deze verhoging schat ik in dat de bank verwacht er over die periode nog winst op te maken, dus deze rente zal ook wel voor kortere looptijden beschikbaar worden

• Harry720A
  • Niet online
-idem-

[ Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2026 17:55 ]

• Bubba76
  • Laatst online: 16:09
marktweakt schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:02:

Dat komt waarschijnlijk omdat ze een nieuw spaarproduct hebben toegevoegd "spaarplan" met 2,75% per maand, het jammere is dat je maar €500 per maand mag inleggen, dus voor de meeste van jullie niet interessant >:)

• Harry720A
  • Niet online
Bubba76 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:
[...]Dat komt waarschijnlijk omdat ze een nieuw spaarproduct hebben toegevoegd "spaarplan" met 2,75% per maand, het jammere is dat je maar €500 per maand mag inleggen, dus voor de meeste van jullie niet interessant >:)
Kan ook komen door: "Nederlandse verhuurders parkeren winst vaker op spaarrekening of de beurs, ’Ik kan woningen nu goed verkopen’"
Het geld stroomt waarschijnlijk toch wel binnen.
https://www.telegraaf.nl/...ed-verkopen/72060640.html

• Coffeeroam
Harry720A schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Kan ook komen door: "Nederlandse verhuurders parkeren winst vaker op spaarrekening of de beurs, ’Ik kan woningen nu goed verkopen’"
Het geld stroom waarschijnlijk toch wel binnen.
https://www.telegraaf.nl/...ed-verkopen/72060640.html
Het artikel in jouw link is meer dan een jaar oud.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 00:22
Avarda Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,00% p.j. naar 2,06% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 03.07.2026.

• Harry720A
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:50:
[...]Het artikel in jouw link is meer dan een jaar oud.
In het artikel valt te lezen: "Veel verhuurders verkopen zodra de huurder opstapt",
Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic. Politieke achtergrond kan hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2338904

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling