Ik blijf het bijzonder vinden dat je je BSN nummer in een onbeveiligde mail moet opsturen.......FreshM schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Aanvragen van een woonplaatsverklaring bij de Belastingdienst t.b.v. buitenlandse banken is gratis.
De belastingdienst handelt de aanvraag binnen maximaal 11 weken af. Bij mij was het binnen die termijn. De verklaring blijft gelukkig het hele jaar bruikbaar.
In dat geval kun je actieve spaarder natuurlijk op voorhand al verklaringen aanvragen voor de landen waarvoor je denkt mogelijk misschien te gaan sparen zodat je goed voorbereid bent....ehtweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:02:
Maar ik ga niet (max) 11 weken wachten voordat zo'n papiertje binnen is. Dan is de betreffende renteactie van zo'n bank ook al weer voorbij.![]()
Terwijl het dus ook anders kan/kon.
Ter info & preventie. Ik heb zojuist een e-mail ontvangen op een mail adres dat ik niet gebruik voor bankzaken voor het verifiëren van account bij Advanzia. Mail is in het Duits opgesteld.
Advanzia Bank
Verifikation Ihrer Schutzmaßnahmen notwendig
Zum Schutz Ihrer persönlichen Kontoinformationen haben wir unsere Sicherheitsmechanismen weiterentwickelt und zusätzliche Schutzfunktionen aktiviert. Diese Maßnahmen sollen unerlaubte Zugriffe zuverlässig unterbinden.
Wir bitten Sie, die aktualisierten Sicherheitsoptionen innerhalb von 24 Stunden zu überprüfen und zu bestätigen, damit Sie Ihr Konto weiterhin uneingeschränkt verwenden können.
Sollte innerhalb dieses Zeitraums keine Bestätigung erfolgen, wird Ihre Karte vorsorglich für Zahlungsvorgänge deaktiviert.
Sicherheitsoptionen jetzt prüfen und freigeben
snip: offtopic
[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2026 08:10 ]
Villager schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Yep. Kan biometric inloggen niet gebruiken sinds ik m'n OnePlus12 hebt. Ik heb contact gehad met de klantenservice van Raisin en ondanks dat ik aangeeft dat het probleem zich alleen voordoet in de app van Raisin geven ze aan dat het alleen maar kan liggen aan de telefoon. In essentie zou dat kunnen in het geval de Raisin app voorwaarden stelt aan de biometrie waar mijn Oneplus12 niet aan voldoet. Vandaag nog getest, maar ik kan het nog steeds niet gebruiken.
Samsung a56, zelfde probleem
If you choose to criticise you choose your enemies
De tekst op de woonplaatsverklaring luidt "Is gedurende het jaar 2026 een inwoner van Nederland"sipjohn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:13:
[...]
Dat is volgens mij niet helemaal waar. In mijn herinnering verlangen sommige landen/banken maximaal 6 maanden oud o.i.d.. Daartegenover bij andere bank juist weer langer geldig(5 jaar).
(Maar mogelijk voor Duitsland/Consors inderdaad jaar, geen ervaring.)
Dus is de verklaring het hele jaar geldig.
Ja dat is zeer bijzonder. Straks wordt de mailbox van de belastingdienst gehackt en ligt alles op straat.DjoeC schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:39:
[...]
Ik blijf het bijzonder vinden dat je je BSN nummer in een onbeveiligde mail moet opsturen.......
M.a.w. het is een toekomstgericht document?Coffeeroam schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:40:
[...]
De tekst op de woonplaatsverklaring luidt "Is gedurende het jaar 2026 een inwoner van Nederland"
Dus is de verklaring het hele jaar geldig.
Nu al verklarende dat je het hele jaar in NL gaat wonen...
Dat zou dan wel heel rap zijn waarbij ik (nog) niet kan bedenken waar in mijn geval de link zit tussen sparen bij Advanzia en de Odido hack waar een ander mail adres voor wordt gebruikt.ehtweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:40:
@LGU Zou dit al één v.d. eerste pogingen zijn om met de gepubliceerde Odido data phishing uit te voeren?
Ja, je kunt het zelfs eind 2025 al aangevraagd hebben voor 2026.ehtweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:47:
[...]
M.a.w. het is een toekomstgericht document?![]()
Nu al verklarende dat je het hele jaar in NL gaat wonen...
Met de S24 Ultra lukt het hier wel, geen idee waar het aan ligt. App opnieuw installeren?Villager schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Yep. Kan biometric inloggen niet gebruiken sinds ik m'n OnePlus12 hebt. Ik heb contact gehad met de klantenservice van Raisin en ondanks dat ik aangeeft dat het probleem zich alleen voordoet in de app van Raisin geven ze aan dat het alleen maar kan liggen aan de telefoon. In essentie zou dat kunnen in het geval de Raisin app voorwaarden stelt aan de biometrie waar mijn Oneplus12 niet aan voldoet. Vandaag nog getest, maar ik kan het nog steeds niet gebruiken.
De Staatssecretaris van Financiën heeft recentelijk een regeling gepubliceerd waarmee de te hanteren forfaits voor het belastingjaar 2025 zijn vastgelegd.
Voor het kalenderjaar 2025 bedraagt het forfaitaire rendementspercentage voor banktegoeden 1,37. Het forfaitaire rendementspercentage voor schulden bedraagt 2,70. Het forfaitaire rendementspercentage voor overige bezittingen (5,88) was al bekend.
Voor het kalenderjaar 2025 bedraagt het forfaitaire rendementspercentage voor banktegoeden 1,37. Het forfaitaire rendementspercentage voor schulden bedraagt 2,70. Het forfaitaire rendementspercentage voor overige bezittingen (5,88) was al bekend.
Hoe komt de activeringscode van Umwelt bank binnen? Registratie en alles is afgerond alleen bij inloggen geeft ie aan dat de code volgt.
Helaas geen mail ontvangen of komt deze per post?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Lees je email met onderwerp : "Ihre Kontoeröffnung bei der UmweltBank - Anmeldung Online-Banking"groxgrox schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:41:
Hoe komt de activeringscode van Umwelt bank binnen? Registratie en alles is afgerond alleen bij inloggen geeft ie aan dat de code volgt.
Precies. Vorige week was in Duitsland Norris Bank nog de hoogste met vrij opneembare actierente. Na Consorsbank heeft gisteren Meine Bank verhoogd (naar 3,35%), Norris op plek 3 (3,30%). Dit is van belang omdat het de rente van andere Duitse en in Duitsland actieve banken beïnvloedt.Juan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:57:
Dat geeft potentie voor de hoogtes van andere acties..
Meine Bank vereist een Duitse IBAN. Norris vereist een Duits mobielnummer en het openen van een betaalrekening. Deze bank vereist een kredietcheck van Schufa, heel vreemd voor een spaarrekening.Frankenstein schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:10:Meine Bank verhoogd (naar 3,35%), Norris op plek 3 (3,30%). Dit is van belang omdat het de rente van andere Duitse en in Duitsland actieve banken beïnvloedt.
Ik heb overigens de oplossing voor mijn telefoon gevonden in een reply van @Out.of.Control :
"Mocht iemand anders hier ook tegenaan lopen: probleem is opgelost door alle data van de app te wissen (cache en opslag). Daarna eenmalig inloggen met wachtwoord en daarna biometrisch inloggen aanzetten en alles werkt weer. "
Ergens in de instellingen, onder Apps en dan de Raisin App kun je dit doen. Bij werkt het nu weer
Meine Bank heeft die verhoging op 23-Feb gedaan.Frankenstein schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:10:
[...]
Na Consorsbank heeft gisteren Meine Bank verhoogd (naar 3,35%), Norris op plek 3 (3,30%). Dit is van belang omdat het de rente van andere Duitse en in Duitsland actieve banken beïnvloedt.
Noris Bank (één R) heeft die rente sinds 21-Jan - hun aanbiedingen lopen steeds tot 01-Jan / 30-Jun (bijna 6 maanden als je direct in stapt). Op de verplichte Giro (betaalrekening) moet je ook minimaal 3 incasso's laten lopen om in aanmerking te komen.
Naast de wel voor ons beschikbare duitse banken (Consors, VWFS, Umweltbank) zijn er nog minimaal 13 andere (niet voor NL/BE beschikbare) die een nieuwe klanten aanbieding van 3,00% hebben, van 3 t/m 6 maanden. Dan moet je bijvoorbeeld een duits woonadres hebben, of een duitse Steuer ID.
Behalve voor de trending heeft het hier noemen van dergelijke banken weinig zin - tenzij je in Duitsland woont. Als je een Duits mobiel nummer hebt zijn er nog wat extra opties tussen de 2,50% en 2,99%.
Sparkonto geeft een prima overzicht, inclusief de trending. Dan zie je ook dat de aanbiedingen echte uitschieters zijn en het gemiddelde ook in Duitsland veel lager ligt.
Op mijn Redmi Note 13 Pro+ 5G (wat een naam eigenlijkdutchgio schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Met de S24 Ultra lukt het hier wel, geen idee waar het aan ligt. App opnieuw installeren?
Nu 3,14% voor elke nieuwe klant
3 maanden
https://www.advanziakonto.com/conditions
Ze hebben trouwens het jaaroverzicht uitgesteld met een maand.
Komt nu pas eind maart.
Zijn ze dat niet verplicht uiterlijk februari aan te leveren?
Vanaf zondag zou men aangiftes kunnen doen.
3 maanden
Ze hebben trouwens het jaaroverzicht uitgesteld met een maand.
Komt nu pas eind maart.
Zijn ze dat niet verplicht uiterlijk februari aan te leveren?
Vanaf zondag zou men aangiftes kunnen doen.
[ Voor 53% gewijzigd door Juan op 27-02-2026 09:07 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Ik ga het zien of ik door mijn test overschrijvingen heen en weer het renteverschil tussen 3,14% en 2,84% misloop.Juan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:52:
3 maanden
a: het had ook andersom kunnen zijn
b: het is ook nu al ruim meer rente dan waar ik nu met mijn laaste deel spaar.
Advanzia: Gisteren de extra storting van € 5000 in orde gemaakt tbv aktierente 3.10% nav ontvangen email.
Nu bleek er een verschil tussen saldo op de web site met mijn spreadsheet overzicht.
Lang verhaal kort: De ouide aktie rente bij activering van de rekening was 2.90%, en blijkt met terugwerkende kracht verhoogt te zijn naar aktierente van 3.05%. N.B. Op de maandelijkse statements van 1-jan en 1-feb kwam de bijgeschreven rente overeen met 2.90% en ook het genoemde rente percentage was nog 2.90%.
Op de website zijn nu correctieboekingen van de rente zichtbaar op 1-jan en 1-feb.
Gevalletje "een vergissing van de bank in uw voordeel" zullen we maar zeggen...
Nu bleek er een verschil tussen saldo op de web site met mijn spreadsheet overzicht.
Lang verhaal kort: De ouide aktie rente bij activering van de rekening was 2.90%, en blijkt met terugwerkende kracht verhoogt te zijn naar aktierente van 3.05%. N.B. Op de maandelijkse statements van 1-jan en 1-feb kwam de bijgeschreven rente overeen met 2.90% en ook het genoemde rente percentage was nog 2.90%.
Op de website zijn nu correctieboekingen van de rente zichtbaar op 1-jan en 1-feb.
Email van Santander - fusie met Openbank:
Dus even opletten als je bij zowel SCB als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...[...]
Santander Consumer Finance, S.A. (“SCF”) en Open Bank, S.A.U. (“Openbank”) momenteel een bedrijfsintegratieproces doorlopen. Op 3 december 2025 hebben zowel de algemene vergadering van aandeelhouders van SCF als de raad van bestuur van Openbank ingestemd met een fusie waarbij SCF Openbank zal overnemen, waarna Openbank zonder liquidatie zal worden ontbonden
[...]
Na controle in de databases van beide instellingen hebben wij vastgesteld dat u klant bent bij beide instellingen en dat u bij beide deposito’s heeft. In overeenstemming met artikel 5 bis, lid 5 van het Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996 van 20 december betreffende depositogarantiestelsels voor kredietinstellingen (“Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996”), informeren wij u over het volgende. Door de voorgenomen fusie kan het zijn dat sommige deposanten een deel van hun gegarandeerde dekking verliezen. Dit geldt voor deposanten die vóór de fusie bij beide kredietinstellingen deposito’s hadden die bij minstens één van de instellingen binnen de dekkingslimiet vielen, maar die na de fusie — door de samenvoeging van hun tegoeden bij één enkele kredietinstelling — de dekkingslimiet overschrijden.
Het gaat er niet om wanneer je de rekening geactiveerd hebt, maar wanneer je de eerste €5000 hebt gestort. Dat bepaalt de aktierente die je krijgt.bdekok schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:14:
Advanzia: Gisteren de extra storting van € 5000 in orde gemaakt tbv aktierente 3.10% nav ontvangen email.
Dit gaat over een verlengings aanbod op basis van het bijstorten van 5000 euro. Ik hoop dat je gelijk hebt en ook klopt dat bij de opening van een nieuwe rekening het moment van het overschrijden van de 5000 euro bepalend is voor de hoogte van de rente.Coffeeroam schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Het gaat er niet om wanneer je de rekening geactiveerd hebt, maar wanneer je de eerste €5000 hebt gestort. Dat bepaalt de aktierente die je krijgt.
Nee mijn opmerking ging over januari en februari van @bdekok.W1ck1e schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Dit gaat over een verlengings aanbod op basis van het bijstorten van 5000 euro. Ik hoop dat je gelijk hebt en ook klopt dat bij de opening van een nieuwe rekening het moment van het overschrijden van de 5000 euro bepalend is voor de hoogte van de rente.
Dat klopt en dat weet ik. Ik bedoelde met geactiveerd de datum van storting van meer dan €5000 (was op 2-dec) Bevestiging van opening rekening was op 26-nov. Het blijft apart dat de rente bijschrijving 2x gecorrigeerd is (ook t.o.v. maandelijks overzicht).Coffeeroam schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Het gaat er niet om wanneer je de rekening geactiveerd hebt, maar wanneer je de eerste €5000 hebt gestort. Dat bepaalt de aktierente die je krijgt.
En je eerste storting was pas in december ?bdekok schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Dat klopt en dat weet ik. Ik bedoelde met geactiveerd de datum van storting van meer dan €5000 (was op 2-dec) Bevestiging van opening rekening was op 26-nov. Het blijft apart dat de rente bijschrijving 2x gecorrigeerd is (ook t.o.v. maandelijks overzicht).
Ja, 2-dec.W1ck1e schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:47:
[...]
En je eerste storting was pas in december ?
Goed gegokt!Juan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:52:
3 maanden
Wil je dat werkwoord hier niet gebruiken ?
Sommigen hier denken dat sparen een vorm van beleggen is
MeDirect biedt nu de volgende deposito’s aan:
1 jaar: 2,35%
2 t/m 5 jaar: 2,40%
1 jaar: 2,35%
2 t/m 5 jaar: 2,40%
Juist
Renteboost lijkt niet meer te openen. Ook via een directe link krijg ik deze foutmelding.
ContentStack Product not Found
ResourceNotFoundException
Link: https://www.raisin.com/nl...verview/?productId=DBK706
Staat gewoon nog op de voorpagina, de produktpagina Sparen en je lijkt 'm nog te kunnen openen via https://www.raisin.com/nl...p/welcome/?product=DBK706.Danzare schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:21:
Renteboost lijkt niet meer te openen. Ook via een directe link krijg ik deze foutmelding.
Het is voor nieuwe klanten - als een bestaande klant (ingelogd) krijg ik de melding die jij ziet.
[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-02-2026 17:33 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
20*350ZO45°
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:01
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2026 08:47 ]
Misschien een stomme vraag maar hoe kan je bij Santander zien hoeveel saldo je had op 1 januari 2025? Ik kan alleen een jaaroverzicht generen met de ontvangen spaarrente maar ik wil juist het saldo weten. En als ik alle af en bijschrijvingen handmatig moet tellen is niet te doen..
Je kunt een bankafschrift downloaden voor een bepaalde periode via het menu van de spaarrekening.Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:45:
Misschien een stomme vraag maar hoe kan je bij Santander zien hoeveel saldo je had op 1 januari 2025? Ik kan alleen een jaaroverzicht generen met de ontvangen spaarrente maar ik wil juist het saldo weten. En als ik alle af en bijschrijvingen handmatig moet tellen is niet te doen..
Ah ja, ik zie het. Wel omslachtig. Op je allerlaatste pdf kan je dan onderaan zien: nieuw saldo op 31-12-2024. Dat moet je dan doorgeven op je aangifte. + Eventuele andere spaarrekeningen en je saldo op betaalrekeningen 1 januari 2025. Hier trouwens een linkje naar de site van de belastingdienst met voorbeelden: https://www.belastingdien...kening-box-3-inkomen-2025irongalaxy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
[...]
Je kunt een bankafschrift downloaden voor een bepaalde periode via het menu van de spaarrekening.
[ Voor 25% gewijzigd door Deezers op 01-03-2026 09:07 ]
Heeft iemand al een jaaroverzicht gekregen van Umwelt, anders waar deze te vinden is?
Krijg het niet gevonden in de app.
Mis hem ook nog van Advanzia, maar zover ik weet kan je het saldo van 31-12-2025 van december statement gebruiken.
Mis hem ook nog van Advanzia, maar zover ik weet kan je het saldo van 31-12-2025 van december statement gebruiken.
In september 2025 heb ik een spaarrekening bij Garanti geopend ivm 6 maanden actierente. In het jaaroverzicht 2025 (pdf document) van deze rekening staat dat ik in 2025 geen rente heb ontvangen (ontvangen rente eur 0,00). Maar als ik kijk bij de bij- en afschrijvingen is er op 31-12-2025 rente bijgeschreven. Het lijkt er dus op dat het jaaroverzicht 2025 niet klopt. Voor een eventuele opgaaf werkelijk rendement zou ik graag weten of deze rente bij 2025 of toch bij 2026 hoort. Zijn er meer mensen met een spaarrekening bij Garanti die hier tegenaan lopen?
Toevoeging: het op het jaaroverzicht 2025 genoemde saldo op 31-12-2025 is exclusief de rentebijschrijving van 31-12-2025. Dus het jaaroverzicht is wel correct, en dan zal de rente van 31-12-2025 dus op het jaaroverzicht 2026 komen te staan. Dan is nog steeds niet duidelijk bij welk (belasting)jaar de ontvangen rente hoort.
Toevoeging: het op het jaaroverzicht 2025 genoemde saldo op 31-12-2025 is exclusief de rentebijschrijving van 31-12-2025. Dus het jaaroverzicht is wel correct, en dan zal de rente van 31-12-2025 dus op het jaaroverzicht 2026 komen te staan. Dan is nog steeds niet duidelijk bij welk (belasting)jaar de ontvangen rente hoort.
[ Voor 21% gewijzigd door Bas... op 01-03-2026 11:21 ]
Belastingdienst hanteert op dit punt kasstelsel, dus het hoort thuis in het jaar waarin het ontvangen wordt.Bas... schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:03:
Garantibank is voor de spaarrekening 1 januari valutadatum.Bas... schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:03:
In september 2025 heb ik een spaarrekening bij Garanti geopend ivm 6 maanden actierente. In het jaaroverzicht 2025 (pdf document) van deze rekening staat dat ik in 2025 geen rente heb ontvangen (ontvangen rente eur 0,00). Maar als ik kijk bij de bij- en afschrijvingen is er op 31-12-2025 rente bijgeschreven. Het lijkt er dus op dat het jaaroverzicht 2025 niet klopt. Voor een eventuele opgaaf werkelijk rendement zou ik graag weten of deze rente bij 2025 of toch bij 2026 hoort. Zijn er meer mensen met een spaarrekening bij Garanti die hier tegenaan lopen?
even voor je nagezocht. Artikel 8.2.
8.2 De renteberekening vindt plaats op basis van het werkelijke
aantal dagen van zowel de maand als het jaar (maand juist/jaar juist).
De rente wordt op de rekening bijgeschreven met valutadatum van 1
januari van het volgend jaar
[ Voor 11% gewijzigd door Sander12 op 01-03-2026 14:28 ]
In de Garanti app (Android) staat de rentebijschrijving met datum 31-12-2025, dat is ook waar ik eerder naar keek. Als ik echter op de website inlog staat er bij de rentebijschrijving 01-01-2026. Dus de weergave in de app is niet goed, lekker irritant weer zeg.
Bedankt voor het meedenken.
Voor de aangifte 2025 zou ik toch maar het saldo per 31-12-2024 gebruiken. Is dit wel on-topic?Juan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:44:
Heeft iemand al een jaaroverzicht gekregen van Umwelt, anders waar deze te vinden is?
Peildatum is 1 januari van het aangifte jaar. Dat staat dus op de jaaropgaven die je na afloop van het jaar ontvangt.devriesjande schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Voor de aangifte 2025 zou ik toch maar het saldo per 31-12-2024 gebruiken. Is dit wel on-topic?
Dat begrijp ik. Maar @Juan heeft geen jaaropgave ontvangen.DjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:24:
[...]
Peildatum is 1 januari van het aangifte jaar. Dat staat dus op de jaaropgaven die je na afloop van het jaar ontvangt.
Tja, dan zou ik nog steeds het startsaldo van 1 januari gebruiken.devriesjande schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:29:
[...]
Dat begrijp ik. Maar @Juan heeft geen jaaropgave ontvangen.
Eindsaldo 31-12 is gelijk aan beginsaldo 1-1.DjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Tja, dan zou ik nog steeds het startsaldo van 1 januari gebruiken.
Andere mensen met een NIBC-rekening problemen met inloggen? Ik kom er niet meer in, al sinds gisteravond.
Niet beschikbaar wegens onderhoud geeft die aan.petertje89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:17:
Andere mensen met een NIBC-rekening problemen met inloggen? Ik kom er niet meer in, al sinds gisteravond.
Net de app geprobeerd.petertje89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:17:
Daar krijg ik de melding dat de persoonlijke omgeving wegens onderhoud niet beschikbaar is.
Afgelopen vrijdag is bij Klarna zelf 1 jaar vast van 2,45% naar 2,50% gegaan. Maar bij Raisin is Klarna 1 jaar van 2,26% naar 2,45% gegaan en is daarmee nu de hoogste voor 1 jaar bij Raisin.
Ook 2 en 3 jaar van Klarna bij Raisin zijn iets dichter bij Klarna zelf gekomen en daarmee de hoogste bij Raisin zonder bronbelasting voor die looptijden:
Ook 2 en 3 jaar van Klarna bij Raisin zijn iets dichter bij Klarna zelf gekomen en daarmee de hoogste bij Raisin zonder bronbelasting voor die looptijden:
| Looptijd | Klarna | via Raisin | Verschil |
| 1 jaar | 2,50% | 2,45% | 0,05% |
| 2 jaar | 2,67% | 2,56% | 0,11% |
| 3 jaar | 2,79% | 2,66% | 0,13% |
Lijkt het weer te doen.petertje89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:17:
Net rekening leeggehaald als eerste stap in het opzeggen, zodat we in de toekomst weer aan een nieuwe klanten actie mee kunnen doen.
Ja hoor, dat mag je gewoon posten hoorCindy79 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:22:
Een leuk overzichtje waar de beste rentes te vinden zijn misschien weer leuk, als dat mag.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Die mooie overzichtjes komen inderdaad van GroteVoet459. Dat doet hij ? vrijwillig en onbezoldigd. Dus daar even op wachten of er zelf een maken (dan wel even GroteVoet bedanken).Cindy79 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:50:
Was dat als ik het goed had Grote Voet, zo n mooi overzichtje.
kijk eens opCindy79 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:50:
Was dat als ik het goed had Grote Voet, zo n mooi overzichtje.
www.vanspaarbankveranderen.nl/
of
www.spaarrente.nl
Daar staan alleen niet de exoten in die een actierente geven voor een paar maanden (advanzia, vw, consors etc)
[ Voor 19% gewijzigd door Sander12 op 02-03-2026 11:31 ]
Ik kon op NIBC komen vanmorgen.
Ik had m toen geopend vanwege de valentijnsactie, tot hoelang moet dat er op blijven staan.
Had de rekening eerste week jan 26 geopend.
Ik had m toen geopend vanwege de valentijnsactie, tot hoelang moet dat er op blijven staan.
Uit de voorwaarden van die actie:Cindy79 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:41:
Ik kon op NIBC komen vanmorgen.
De storting moet uiterlijk op 14 januari 2026 zijn bijgeschreven en op 31 januari 2026 aanwezig zijn op de spaarrekening.
....
De bonus wordt op 12 februari 2026 bijgeschreven op je NIBC Spaarrekening of NIBC Kwartaalspaarrekening.
Pff ik krijg nu een email van Advanzia dat ik binnen 10 dagen moet bewijzen waar mijn spaargeld vandaan komt. Staat er al maanden op en nu getriggerd door die 5000 euro die ze wilde hebben om de actie te verlengen?
Hoe moet ik dat doen? het komt gewoon van mijn vaste ING rekening hoeveel meer bewijs moeten ze nog hebben.
Hoe moet ik dat doen? het komt gewoon van mijn vaste ING rekening hoeveel meer bewijs moeten ze nog hebben.
Geen paniek. Die vraag heb ik ook wel eens gehad. Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft alleen maar iets te verklaren en aannemelijk te maken. Mjn antwoord (met hulp van ai om een mooie zin te maken) was toen iets als:Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:09:
Pff ik krijg nu een email van Advanzia dat ik binnen 10 dagen moet bewijzen waar mijn spaargeld vandaan komt. Staat er al maanden op en nu getriggerd door die 5000 euro die ze wilde hebben om de actie te verlengen?
Members only:
Je hoeft niet te liegen zolang je bron legaal is.
Inloggen
Banken achter Raisin vragen dat ook constant. Ik vul altijd in: Spaargeld, afkomstig uit werk/pensioen, geen politiek persoon, fiscaal inwoner van Nederland en niet van andere landen en nog een paar van dat soort vragen. O ja, en geef "voldoende" bezittingen op, niet dat je totale bezit 20.000 is en je dat allemaal naar dat bankje sluist..... Nooit verdere vragen over gehad.Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:09:
Je kan tonen waar het geld vandaan komt naar je ING-rekening met een dagafschrift. Bij ING kun je vrij specifiek selecteren zodat je niets van je overige rekeningmutaties hoeft te laten zien.Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:09:
Bedankt voor de tip. Heb iets vergelijkbaars gestuurd, hopelijk is dat voldoende.W1ck1e schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Geen paniek. Die vraag heb ik ook wel eens gehad. Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft alleen maar iets te verklaren en aannemelijk te maken. Mjn antwoord (met hulp van ai om een mooie zin te maken) was toen iets als:
***members only***
Ik denk het wel. Ik verwacht binnenkort ook wel weer zo'n vraag.Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Bedankt voor de tip. Heb iets vergelijkbaars gestuurd, hopelijk is dat voldoende.
Is de eerste keer dat ik het krijg bij een bank. Vind de email ook een beetje verdacht omdat die ineens in het Duits is terwijl eerdere communicatie in het Engels was en ze linken naar een nieuw inlog portaal, ben er niet helemaal van overtuigt dat het niet phishing is.W1ck1e schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:25:
[...]
Ik denk het wel. Ik verwacht binnenkort ook wel weer zo'n vraag.
Bij mij was de vraag ook in het duits. Volgens mij was dit de tekst:Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]
Is de eerste keer dat ik het krijg bij een bank. Vind de email ook een beetje verdacht omdat die ineens in het Duits is terwijl eerdere communicatie in het Engels was en ze linken naar een nieuw inlog portaal, ben er niet helemaal van overtuigt dat het niet phishing is.
Members only:
Ik weet niet of ik toen het portaal of een mail gebruikt heb. Ik heb nu een nieuw account, dus ik kan niet terugkijken.
Inloggen
Mijn is iets andersW1ck1e schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Bij mij was de vraag ook in het duits. Volgens mij was dit de tekst:
***members only***
Ik weet niet of ik toen het portaal of een mail gebruikt heb. Ik heb nu een nieuw account, dus ik kan niet terugkijken.
Sehr geehrter Herr ,
wir wenden uns an Sie wegen der Einzahlungen, die vor kurzem auf Ihr Advanzia-Konto vorgenommen wurden.
Als luxemburgische Bank sind wir gesetzlich verpflichtet, Informationen über die Herkunft der Gelder unserer Kunden anzufordern, insbesondere bei hohen Beträgen.
Da die Einhaltung der geltenden Rechtsvorschriften für uns von zentraler Bedeutung ist, möchten wir Sie darum bitten, uns die Herkunft der gesamten auf Ihrem Konto befindlichen Gelder mitzuteilen. Die Herkunft der Geldmittel kann beispielsweise aus Ersparnissen, Immobilien oder Finanzanlagen, einer Erbschaft usw. stammen.
Bitte senden Sie uns die angeforderten Informationen als Antwort auf diese E-Mail innerhalb von 10 Geschäftstagen.
Sollten Sie weitere Fragen haben, zögern Sie bitte nicht, uns zu kontaktieren. Wir stehen Ihnen gerne für alle notwendigen Erklärungen zur Verfügung.
Vielen Dank für Ihre Kooperation.
Ihrer geschätzten Antwort sehen wir entgegen.
Mit freundlichen Grüßen
Customer Service
Advanzia Bank S.A.
14, rue Gabriel Lippmann
L-5365 Munsbach
Luxembourg
Email: advanziakonto@advanzia.com
Sind Sie bereits für unser neues Kundenportal registriert ? Falls nicht, registrieren Sie sich noch heute unter <link verwijderd voor de veiligheid> .
Oops, bedankt voor de waarschuwing.W1ck1e schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:41:
@Rogers Toevallig, we hebben dezelfde achternaam. Wil je mij niet doxxen ?
Edit even je bericht
[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 02-03-2026 14:45 ]
Een antwoord als spaargeld is voldoende.Rogers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]
Is de eerste keer dat ik het krijg bij een bank. Vind de email ook een beetje verdacht omdat die ineens in het Duits is terwijl eerdere communicatie in het Engels was en ze linken naar een nieuw inlog portaal, ben er niet helemaal van overtuigt dat het niet phishing is.
Je hoeft geen stukken mee te sturen.
Standaard vraag bij Advanzia.
Iedereen is z'n 10k aan het weghalen nu de spaar actie weer voorbij is.petertje89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:17:
Ik gebruik deze zin (al meerdere keren met succes): "The origin of my funds is mainly from accumulated savings, accrued after decades of a working career with salary."W1ck1e schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Geen paniek. Die vraag heb ik ook wel eens gehad. Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft alleen maar iets te verklaren en aannemelijk te maken. Mjn antwoord (met hulp van ai om een mooie zin te maken) was toen iets als:
***members only***
Ik heb maar weer eens een Advanzia account geopend zodat ik het geld van GarantiBank kan gaan verplaatsen.
Ik heb een accountnummer gekregen, kan mijn email bevestigen en krijg een OTP op mijn mobiel maar het is mij niet duidelijk hoe ik nu een nieuwe gebruikersnaam kan aanmaken, want mijn oude gebruikersnaam is natuurlijk niet meer geldig. Na de OTP kom ik in een scherm die verwijst naar mijn oude gebruikersnaam en ik zie nergens een optie om een andere gebruikersnaam in te voeren.
Waar/wanneer zou ik de optie moeten krijgen om een nieuwe gebruikersnaam aan te maken?
Ik heb een accountnummer gekregen, kan mijn email bevestigen en krijg een OTP op mijn mobiel maar het is mij niet duidelijk hoe ik nu een nieuwe gebruikersnaam kan aanmaken, want mijn oude gebruikersnaam is natuurlijk niet meer geldig. Na de OTP kom ik in een scherm die verwijst naar mijn oude gebruikersnaam en ik zie nergens een optie om een andere gebruikersnaam in te voeren.
Waar/wanneer zou ik de optie moeten krijgen om een nieuwe gebruikersnaam aan te maken?
Op het aanlog-scherm heb je een link "Noch nicht registriert" - volgens mij moet je die gebruiken.sanook schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:39:
Ik heb maar weer eens een Advanzia account geopend zodat ik het geld van GarantiBank kan gaan verplaatsen.
...
Die heb ik gebruikt, dan ga ik naar het scherm waar ik mijn nieuwe accountnummer in kan voeren en mijn geb.datum.GroteVoet459 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Op het aanlog-scherm heb je een link "Noch nicht registriert" - volgens mij moet je die gebruiken.
Dan krijg ik de email verificattie, dan de OTP en dan kom ik in het scherm met de melding dat mijn gebruikersnaam al bestaat. En een paar llinkjes die ook verwijzen naar mijn oude gebruikersnaam.
In het verleden werd dan, na contact, mijn oude gebruikersnaam verwijderd zodat ik hem weer aan kon maken. Ik heb al email gestuurd hierover maar dat gaat niet snel (vrijdag al verstuurd).
Of zou ik hier niet op hoeven wachten en kan ik gewoon de hele bulk naar mijn nieuwe rekening overmaken? Ik heb al een test storting gedaan en daarvan een bevestiging gehad via email dus account lijkt me verder wel ok.
[ Voor 27% gewijzigd door sanook op 03-03-2026 09:59 ]
Ik had precies hetzelfde. Vervolgens heb ik een mail verstuurd (reactie op "Ihr Advanzia Tagesgeldkonto - Willkommen") zodat ze de juiste gegevens hebben. Met een afbeelding van de foutmelding. (dat je gebruikersnaam reeds bestaat). En een vraag om het konto te wissen.sanook schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Die heb ik gebruikt, dan ga ik naar het scherm waar ik mijn nieuwe accountnummer in kan voeren en mijn geb.datum.
Dan krijg ik de email verificattie, dan de OTP en dan kom ik in het scherm met de melding dat mijn gebruikersnaam al bestaat. En een paar llinkjes die ook verwijzen naar mijn oude gebruikersnaam.
In het verleden werd dan, na contact, mijn oude gebruikersnaam verwijderd zodat ik hem weer aan kon maken. Ik heb al email gestuurd hierover maar dat gaat niet snel (vrijdag al verstuurd).
Of zou ik hier niet op hoeven wachten en kan ik gewoon de hele bulk naar mijn nieuwe rekening overmaken? Ik heb al een test storting gedaan en daarvan een bevestiging gehad via email dus account lijkt me verder wel ok.
Ik kreeg snel een ontvangstbevestiging en niet veel later een mail dat het geregeld was.
ik zou niet gaan overschrijven voordat je de het-is-geregeld-mail hebt ontvangen
Doe ik overigens wel. Je kunt ook prima bankieren bij ze via de mail.W1ck1e schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:07:
[...]
ik zou niet gaan overschrijven voordat je de het-is-geregeld-mail hebt ontvangen
Nogmaals email gestuurd (nu met screenshot erbij, hopen dat ze nu een beetje snel reageren. Ik ga wel, zodra het geld van mijn Garantibank rekening op mijn tussenrekening staat, het geld overmaken. Anders lopen we rente mis....W1ck1e schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Ik had precies hetzelfde. Vervolgens heb ik een mail verstuurd (reactie op "Ihr Advanzia Tagesgeldkonto - Willkommen") zodat ze de juiste gegevens hebben. Met een afbeelding van de foutmelding. (dat je gebruikersnaam reeds bestaat). En een vraag om het konto te wissen.
Ik kreeg snel een ontvangstbevestiging en niet veel later een mail dat het geregeld was.
Waarom kan het net niet zoals andere digitale banken op een andere manier. Lijkt me omslachtig dat er iemand langs moet komen om je te verifiëren?FreshM schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Voor Concors wacht ik sinds 1 januari op een woonplaatsverklaring van de belastingdienst om de rekening definitief te kunnen openen.![]()
Ik heb me inmiddels aan de opening van een klantaccount bij Bigbank gewaagd. Het initiële proces is simpel. Voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in de deposito's bij Bigbank, hieronder de vervolgstappen die ik kreeg voor de 'aan de deur-verificatie' op het scherm en via e-mail.
Update 5 feb.: De medewerker van AMP is vandaag (al) aan de deur geweest voor de identificatie. Op naar de volgende stap.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
KYC. Je zien en het document bekijken/scannen is toch beter dan een beetje met je telefoon wiebelen lijkt me. En ze hebben meteen je (al dan niet louche) adres gezien.dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:30:
[...]
Waarom kan het net niet zoals andere digitale banken op een andere manier. Lijkt me omslachtig dat er iemand langs moet komen om je te verifiëren?
Ik heb hetzelfde.sanook schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:39:
Ook reeds email naar Advanzia, maar nog geen antwoord.
(ik moet wel zeggen dat ik dat zaterdag meteen na opening geprobeerd heb, volgens mij was er vroeger een wachttijd van paar dagen, voordat inlog kan, maar ik zie dat nu nergens vermeld)
Of koppeling met vorige rekening op basis van geboortedatum, adres en/of bsn(n.a.v. eerdere posten in dit forum wel ander emailadres gebruikt)
Overigens wel gelijk gestort(met risico dat ik er in geval van nood niet bij kan!).
[ Voor 3% gewijzigd door sipjohn op 03-03-2026 13:53 ]
Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Buiten het feit dat de app monstertraag is, geen probleem om in te loggen.petertje89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:17:
-weg-
[ Voor 97% gewijzigd door Viper® op 03-03-2026 14:57 . Reden: -vraag handiger in het aangifte 2025 topic- ]
Zo vraag je je wel weer af of de deposito ladder bij Raisin het waard is. Ja het levert iets meer rente op, maar de puinhoop bij de belastingaangifte...
Er staan een hoop rekeningen bij de aangifte, alleen bij geen van allen is de hoeveelheid geld op 1 januari ingevuld, en elke IBAN die er staat is incorrect. Vervolgens staan er ook nog een paar bij beleggingsrekeningen, en ik heb geen enkele belegging via Raisin. Oftewel echt één grote puinhoop.
Er staan een hoop rekeningen bij de aangifte, alleen bij geen van allen is de hoeveelheid geld op 1 januari ingevuld, en elke IBAN die er staat is incorrect. Vervolgens staan er ook nog een paar bij beleggingsrekeningen, en ik heb geen enkele belegging via Raisin. Oftewel echt één grote puinhoop.
Over louche gesproken, ik kreeg van BigBank iemand aan de deur die ik liever niet aan mijn deur heb, inclusief petje en dergelijke...DjoeC schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:43:
[...]
KYC. Je zien en het document bekijken/scannen is toch beter dan een beetje met je telefoon wiebelen lijkt me. En ze hebben meteen je (al dan niet louche) adres gezien.
Wat ik vorig jaar gedaan heb (dit jaar nog niet begonnen) is sommige rekeningen bij dezelfde bank gecombineerd. Misschien niet helemaal volgens de regels, maar t totaal klopte iig. Ik had ook geen zin om van alles te corrigeren.Sissors schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:06:
Zo vraag je je wel weer af of de deposito ladder bij Raisin het waard is. Ja het levert iets meer rente op, maar de puinhoop bij de belastingaangifte...
Bij Klarna zonder raisin hetzelfde, het IBAN nummer lijkt wel een soort referentienummer en geen bedrag ingevuld.Sissors schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:06:
Is het ook volgens mij. Ik heb geen iban kunnen vinden voor iets anders dan de hoofdrekening. Dus dat het ik ingevuld. Zal vast goedkomen.waalkachel2 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:45:
[...]
Bij Klarna zonder raisin hetzelfde, het IBAN nummer lijkt wel een soort referentienummer en geen bedrag ingevuld.
*knip* dit soort slowchat mag wel achterwege blijven
[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 04-03-2026 07:48 ]
Hoe kan de bfor en de bfor+ rekening opgezegd worden? Ik heb er enkele dagen geleden een mail naar toe gestuurd maar krijg maar geen melding terug. De mail is verzonden naar service@client.bforbank.com
[ Voor 83% gewijzigd door groxgrox op 03-03-2026 22:51 ]
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Bfor+ opzeggen gaat via de app. Voor de gewone rekening via een formulier: het "officiele" e-mail adres dat vermeld staat op het opzegformulier is: "vieducompte@client.bforbank.com". Ik heb in december 2025 opgezegd via een mail naar dat adres + ingevuld opzegformulier, wel reactie ontvangen dat de e-mail ontvangen is maar verder niets gebeurd. In Januari en Februari een herinnering gestuurd, steeds wel weer een melding dat die e-mails ontvangen zijn, maar de rekening bestaat nog steeds. Mijn Frans is niet goed genoeg om er achteraan te bellen.groxgrox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:48:
Hoe kan de bfor en de bfor+ rekening opgezegd worden? Ik heb er enkele dagen geleden een mail naar toe gestuurd maar krijg maar geen melding terug. De mail is verzonden naar service@client.bforbank.com
snip: slowchat/persoonlijke update
[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 04-03-2026 20:01 ]
Heb gewoon alle spaar- en beleggingsrekeningen die ik niet kende of niks op staat weg gegooid, en handmatig de rekeningen opgevoerd die ik wel heb. Dat is niet zo'n grote moeite 1x per jaar. En ben ook fan van een depositoladder, maar via raisin wordt steeds minder aantrekkelijk puur door het aanbod en de te lage rente. Je kan al snel hem tegen een actie op een normale spaarrekening zetten voor 6 maanden rentevast, en 0,5% meer vangen dan het vast zetten bij een bank via raisin. En dan zit je gewoon bij een bank met een NL bankvergunning.Sissors schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:06:
Omdat het via email blijkbaar nogal lang duurt heb ik Advania gebeld en zij konden meteen mijn oude account verwijderen zodat ik een niewe kon maken. De ondertussen gestortte bedragen zijn ondertussen ook al bijgeschreven. (van Garantiebank via ABN naar Advanzia in 1 dag)sanook schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Nogmaals email gestuurd (nu met screenshot erbij, hopen dat ze nu een beetje snel reageren. Ik ga wel, zodra het geld van mijn Garantibank rekening op mijn tussenrekening staat, het geld overmaken. Anders lopen we rente mis....
Volgems mij is de optie om je accounts met volgnummers of zoiets te doen niet werkend. Ze controleren je (oude) account aan de hand van je email adres. Dit stukje zou dus uit de pinned Advanzia post gehaald kunnen worden, tenzij iemand weet hoe dit wél zou moeten werken. Het is mij (en anderen) iig niet gelukt.
Hier nooit problemen mee gehad. Denk ondertussen wel 10 accounts gehad (vanaf 2013) en allemaal afwijkende of opvolgende inlognamen gehad
Leg dan eens uit hoe je dat doet, want mij (en anderen hier) lukt het niet.Juan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:25:
Hier nooit problemen mee gehad. Denk ondertussen wel 10 accounts gehad (vanaf 2013) en allemaal afwijkende of opvolgende inlognamen gehad
Niets bijzonders. Ik maak gewoons steeds een nieuwe gebruikersnaam aan.
Ik wil nog weer eentje op op mijn naam openen
Maar hoop dat het volgende maand nog wat hoger is. Nu kunnen we nog vooruit met 3,1% tm Juni
Ik wil nog weer eentje op op mijn naam openen
Maar hoop dat het volgende maand nog wat hoger is. Nu kunnen we nog vooruit met 3,1% tm Juni
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling