Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:30
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:16:
...

Maar ben je er wel klant? Want dan betaal je wel de kosten voor het (betaal)pakket terwijl ze blijkbaar zoveel winst maken.
Ja, ik ben wel klant, inderdaad met een betaalrekening. Ik houd mij vast aan de gedachte dat ik daar zo weinig geld op heb staan dat de bank meer kosten aan mij heeft dan dat ze aan mij verdient. Mocht dat niet zo zijn, dan is dat jammer voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 08-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
[...]

Waardoor het begrotingstekort kleiner is en belastingen niet / minder verhoogd hoeft te worden en het semi terugvloeit naar de klanten.

[...]

Maar ben je er wel klant? Want dan betaal je wel de kosten voor het (betaal)pakket terwijl ze blijkbaar zoveel winst maken.
Ben je ook boos op de fabrikant van de laptop/PC/telefoon waar je dit bericht op hebt getikt? Die maken ook winst. Kan ook wel wat minder tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
wibblemoo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Ben je ook boos op de fabrikant van de laptop/PC/telefoon waar je dit bericht op hebt getikt? Die maken ook winst. Kan ook wel wat minder tenslotte.
Geen idee waarom je dit op mij reageert? Ik heb nu niet echt het idee dat ik mij uit liet over wat ik van die winst vind. Alleen lijkt een reactie als "ik spaar er toch niet" mij nogal kort door ee bocht. Want als je, intussen, bij Rabo iets van in de €3 per maand voor een betaalpakket betaalt dan zal dat ook wel enigszins bijdragen aan de winst (/had betaalpakket goedkoper gekund omdat ze toch voldoende verdienen aan andere zaken). One way or another draag je als klant dus toch wel bij aan die winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Je reageerde op een quote waarin iemand aangeeft niet veel om de winst te geven want geen (spaar)klant door te zeggen dat de hoge kosten voor een betaalpakket bijdragen aan diezelfde hoge winst. Ik interpreteerde dat als een mening dat je vindt dat banken excessief hoge winsten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-05 10:55
[...]

Waardoor het begrotingstekort kleiner is en belastingen niet / minder verhoogd hoeft te worden en het semi terugvloeit naar de klanten.
Dat valt natuurlijk nog te bezien........
Hoe dan ook is dit een oneigenlijke heffing van de overheid ten koste van de Rabo klanten.
Zou eigenlijk uitgekeerd dienen te worden aan de klant naar mijn mening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
wibblemoo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:03:
Je reageerde op een quote waarin iemand aangeeft niet veel om de winst te geven want geen (spaar)klant door te zeggen dat de hoge kosten voor een betaalpakket bijdragen aan diezelfde hoge winst. Ik interpreteerde dat als een mening dat je vindt dat banken excessief hoge winsten maken.
"Ik spaar er toch niet" => "maar als je wel betaalpakket hebt 'betaal' je nog steeds mee aan de winst". Lijkt mij toch geen ver gezochte strekking. En dat zonder er expliciet een mening over te geven.

Overigens heb ik er ook wel een mening over ja ;) En miljarden winst, steeds duurder wordende pakketten, minder service (sluiting kantoren), eigen flappentappers worden Geldmaat-en, en nu niet echt een innovatief product / ... (als in: waarvoor is uiteindelijk de winst nodig? Die laptop fabrikant kan de winst in R&D steken, waar steken de ING of Rabo die miljarden in?) vind ik niet echt te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Geen idee waarom je dit op mij reageert? Ik heb nu niet echt het idee dat ik mij uit liet over wat ik van die winst vind. Alleen lijkt een reactie als "ik spaar er toch niet" mij nogal kort door ee bocht. Want als je, intussen, bij Rabo iets van in de €3 per maand voor een betaalpakket betaalt dan zal dat ook wel enigszins bijdragen aan de winst (/had betaalpakket goedkoper gekund omdat ze toch voldoende verdienen aan andere zaken). One way or another draag je als klant dus toch wel bij aan die winst.
Als de bank echter meer kosten aan mij maakt dan ik betaal voor de rekening, dan kost ik een beetje winst.
@wibblemoo Ik heb ook geen probleem met winst die bedrijven en banken maken, maar als er andere banken zijn die meer rente kunnen bieden, eventueel door het geld te stallen bij de ecb (op dit moment 4%), dan vind ik dat de grootbanken ook zouden moeten kunnen.

En even over de boetes die banken krijgen opgelegd. Die verhaalt de bank natuurlijk op de klanten. Als het dan via de belastingen terugvloeit naar de belastingbetaler dan is dat ook weer scheef.

Van mijn tegenrekening bank kreeg ik onlangs wat vragen over mijn vermogen, en die bank is een aantal jaren geleden beboet in het kader van het voorkomen van witwassen. Netjes beantwoord en ik neem aan voldoende. Die boete van 775 miljoen komt ook niet terug bij de klanten, maar hopelijk wel, minstens voor een deel, bij de belastingbetaler.

[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 08-02-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01

sanook

_/-\o_

Onzinnige discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 16:06
mpandroid schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:55:
Ook gij Rabobank?
Eigenlijk geen nieuws aangezien dit voor de hand lag.

https://www.nu.nl/economi...hoge-rente-inkomsten.html

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de ACM als zij voor deze zomer de resultaten bekend maakt.
Veel geklaag uiteraard op nu.nl en ik vond een reactie goed samen vattend waarom men bij de Rabo blijft met z’n spaargeld; ‘ ik weet dat de Rabo meer rente zou moeten geven, maar ik heb geen zin om van bank te veranderen’. En dat zegt genoeg waarom men niet zo heel erg in actie komt om elders een spaarrekening te openen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:05
Datisraar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Veel geklaag uiteraard op nu.nl en ik vond een reactie goed samen vattend waarom men bij de Rabo blijft met z’n spaargeld; ‘ ik weet dat de Rabo meer rente zou moeten geven, maar ik heb geen zin om van bank te veranderen’. En dat zegt genoeg waarom men niet zo heel erg in actie komt om elders een spaarrekening te openen.
"Van bank veranderen" (aka je betaalrekening en de IBAN waar je incasso's over lopen) en "je spaargeld op een rekening met een hogere rente neerzetten" (iets waar alleen jijzelf toegang toe hebt en wat je mogelijk in één of meerdere periodieke overboekingen beheerd) zijn alleen 2 heel verschillende zaken.

Wat mij betreft is dat gewoon een smoes van luie mensen met schijnbaar meer dan genoeg geld op de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
GroteVoet459 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:41:
[...]

"Van bank veranderen" (aka je betaalrekening en de IBAN waar je incasso's over lopen) en "je spaargeld op een rekening met een hogere rente neerzetten" (iets waar alleen jijzelf toegang toe hebt en wat je mogelijk in één of meerdere periodieke overboekingen beheerd) zijn alleen 2 heel verschillende zaken.

Wat mij betreft is dat gewoon een smoes van luie mensen met schijnbaar meer dan genoeg geld op de rekening.
Je vat het ook goed samen. Maar men verdiept zich er niet in en ziet alles in 1 bank en kan dat onderscheid blijkbaar niet maken. En dus blijven roepen ‘schande, we gaan staken, boeven, profiteurs, en ja ook….daar is ie weer ‘Icesave’ etc…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 10:32
Oekol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Heb nu onderstaande gebruikt en geen van allen werkt het. Heb ze nu een mail gestuurd.
  • Chrome + prive
  • Firefox
  • Edge
  • Samsung S22
  • Samsung A53
Want ook scannen met mobiel kan je niet op de knop daar beneden drukken dus kan je niet verder.
Helaas. Nog even wachten dus.

edit: nog even van WiFI af en op 4G gedaan, link gekopieerd op mobiel in incognito venster. Maakt allemaal niks uit helaas. Vaag
Het lukt mij ook niet een rekening te openen bij SCB. Gisteren van allerlei mogelijkheden geprobeerd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42

Oekol

waka waka hey hey

Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Het lukt mij ook niet een rekening te openen bij SCB. Gisteren van allerlei mogelijkheden geprobeerd.
Probeer het net op het werk nogmaals, nu lukt het wel. Maar uiteraard paspoort thuis. Zal het vanavond of einde middag wel weer niet doen ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:13
[...]
Ik ken persoonlijk iemand die - na de verkoop van eigen woning met flinke overwaarde - het verzuimd heeft om het (substantiële) bedrag van de opbrengst met een paar muisklikken over te boeken van z'n (jawel) ING (!) betaalrekening naar de Oranje Spaarrekening van diezelfde bank. Hij heeft serieus meer dan een half jaar 200k+ op de betaalrekening laten staan met 0 rente, terwijl hij er, zonder enige moeite, toch een schamele 1% mee had kunnen vangen.

Dit ondanks herhaaldelijk aandringen om tenminste even naar de LPB of CB te kijken voor "veilige, Nederlandsche" opties.

"Lui" kan een reden zijn voor de passiviteit, maar bij deze specifieke persoon weet ik dat alles wat met financiën en uitzoekwerk te maken heeft, gelijk een gigantische stressreactie triggert: "beren op de weg", "door de bomen het bos niet meer zien", etc. Dit terwijl het normaliter gewoon een bezig bijtje is wat andere zaken betreft. Strikt gezien niet per sé "lui", dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
Even een vraagje over Bunq voor degene die daar meer ervaringen mee hebben..

Die gaat over eventuele verborgen kosten.

Ik heb zelf een gratis rekening en ben benieuwd of er nog kosten gerekend worden als ik via Ideal afreken bij een webshop. Of via pin afreken in een winkel.

Of afschrijvingen van bijvoorbeeld de vaste lasten.

Ik begreep dat je maar 2x per maand een bedrag handmatig mag uitboeken van Bunq naar bijvoorbeeld een andere spaarrekening.

Ziet Bunq een tikkie ook als overboeking die 2x per maand mag?

Kan het niet echt duidelijk vinden op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
RagingAardvark schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ik ken persoonlijk iemand die - na de verkoop van eigen woning met flinke overwaarde - het verzuimd heeft om het (substantiële) bedrag van de opbrengst met een paar muisklikken over te boeken van z'n (jawel) ING (!) betaalrekening naar de Oranje Spaarrekening van diezelfde bank. Hij heeft serieus meer dan een half jaar 200k+ op de betaalrekening laten staan met 0 rente, terwijl hij er, zonder enige moeite, toch een schamele 1% mee had kunnen vangen.

Dit ondanks herhaaldelijk aandringen om tenminste even naar de LPB of CB te kijken voor "veilige, Nederlandsche" opties.

"Lui" kan een reden zijn voor de passiviteit, maar bij deze specifieke persoon weet ik dat alles wat met financiën en uitzoekwerk te maken heeft, gelijk een gigantische stressreactie triggert: "beren op de weg", "door de bomen het bos niet meer zien", etc. Dit terwijl het normaliter gewoon een bezig bijtje is wat andere zaken betreft. Strikt gezien niet per sé "lui", dus.
Heeft vooral te maken met lui en geen interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Heeft vooral te maken met lui en geen interesse hebben.
Wat RagingAardvark zegt, het heeft niet zozeer met luiheid te maken, maar met een soort aversie om met geldzaken bezig te zijn. Want eng, moeilijk, onbekend etcetera etcetera. En grootbanken maken er heel erg misbruik van om een groot deel van de nederlandse samenleving een schamele 1-1.5% rente te geven. Het is echt een grof schandaal imo en de grootbanken zouden een tik op de vingers gegeven moeten worden. (maarja, door wie? als de klanten, de DNB of iemand anders het niet doet?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RagingAardvark schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Ik ken persoonlijk iemand die ... serieus meer dan een half jaar 200k+ op de betaalrekening laten staan met 0 rente,
...
Strikt gezien niet per sé "lui", dus.
I.d.d - da's niet lui maar heel onhandig, want hij mag over minimaal €143K wel VRH gaan betalen in Box 3, over die rente die hij dus niet ontvangen heeft.
https://www.businessinsid...ox-3-vermogensbelaseting/
https://www.accountancyva...etaalrekeningen-in-box-3/

Die stress ontstaat doordat mensen niet even de moeite nemen om een uurtje te investeren om een gebrekkige lagere-school-opleiding aan te vullen. Je hoeft geen financieel expert te worden, maar je moet wel voorkomen dat je gewoon geld weg gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Als je het 'eng' vindt kun je altijd nog een kleine buffer aanhouden, maar alles kan realtime van rekeningen af naar waar je maar wilt dus die reden gaat ook niet echt meer op. Maar er is natuurlijk niks op tegen om 400 euro ofzo even achter de hand te hebben ergens, maar om hoge bedragen niet het maximale te laten opleveren is dief van eigen portemonnee spelen ja. En eigenlijk is het dat niet eens, maar "minder" dief van portemonnee als je de inflatie van afgelopen jaren meetelt.

Ik zie eerder vaker die desinteresse bij mensen die toch al voor geen meter sparen, dan haalt die wisseling van spaarbank ook niet zoveel uit. Zelf vind ik het ook belangrijk om te spreiden voor als er weer eens een app uit klapt of weer zo'n bankgeneuzel komt zoals in het verleden. Leuk die garantiestelsels, maar je moet ook wel altijd je gezonde verstand nog blijven gebruiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 08-02-2024 12:13 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
VanBreukelen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:54:
Even een vraagje over Bunq voor degene die daar meer ervaringen mee hebben..
...
Ik heb zelf een gratis rekening
...
Ik begreep dat je maar 2x per maand een bedrag handmatig mag uitboeken van Bunq naar bijvoorbeeld een andere spaarrekening.

Ziet Bunq een tikkie ook als overboeking die 2x per maand mag?
Tikkies betaal je vanaf een betaalrekening, dus een andere rekening dan de bunq Easy Savings, dus die gaan i.d.d. van je 2 maandelijkse overboekingen af.

Maar als je geld voor tikkies van je spaarrekening moet gaan halen moet je misschien naar je spaargedrag kijken. Het lijkt er op dat je simpelweg te veel overmaakt aan het begin van de maand en dan moet je steeds terugboeken. Dat terugboeken moet je zien te voorkomen - dat moet een uitzondering worden in een speciale situatie (doordachte grote aankoop), niet standaard-gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Il 2 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Het is echt een grof schandaal imo en de grootbanken zouden een tik op de vingers gegeven moeten worden. (maarja, door wie? als de klanten, de DNB of iemand anders het niet doet?).
Zo vreemd ...
Nederlanders gaan massaal op de barricades als de overheid weer eens ergens in grijpt.
En nu is er een situatie die je heel makkelijk zelf kunt oplossen (gewoon je geld naar een andere gratis bankrekening met een veel hogere rente) en dan gaan we huilen dat de ACM of de DNB zou moeten acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GroteVoet459 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Zo vreemd ...
Nederlanders gaan massaal op de barricades als de overheid weer eens ergens in grijpt.
En nu is er een situatie die je heel makkelijk zelf kunt oplossen (gewoon je geld naar een andere gratis bankrekening met een veel hogere rente) en dan gaan we huilen dat de ACM of de DNB zou moeten acteren.
Wat een contrast dan ook heh hier, met menig tweaker hier speurend naar het scherpste spaar en deposito tarief in binnenland en buitenland al dan niet afsluitend, versus de alleen zwaar klagende Rabo’er op nu.nl 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
De overheid heeft wel een taak om mensen actiever te informeren over te betalen belasting over niet genoten rendement, want dat is wat er gebeurd (Dan gaan mensen wel meer op zoek naar het hoogste rendement). Of de andere keuze is alleen te belasten over het genoten rendement.

[ Voor 16% gewijzigd door Jumpman op 08-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:34:
De overheid heeft wel een taak om mensen actiever te informeren over te betalen belasting over niet genoten rendement, want dat is wat er gebeurd (Dan gaan mensen wel meer op zoek naar het hoogste rendement). Of de andere keuze is alleen te belasten over het genoten rendement.
Het hele belastinggedoe is al 3 jaar lang zo'n beetje elke week in het nieuws. Zeker met de bulk aan bezwaarschriften, de rechtzaken en toen we richting negatieve rentes gingen was daar niet aan te ontkomen.
Als je dat als burger niet op pakt gaat een extra blauwe envelop of Postbus51-filmpje je ook niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
GroteVoet459 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Het hele belastinggedoe is al 3 jaar lang zo'n beetje elke week in het nieuws. Zeker met de bulk aan bezwaarschriften, de rechtzaken en toen we richting negatieve rentes gingen was daar niet aan te ontkomen.
Als je dat als burger niet op pakt gaat een extra blauwe envelop of Postbus51-filmpje je ook niet helpen.
Follow the money. ;) Het is voor de overheid helemaal niet interessant om de burger wijzer te maken inzake deze kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Follow the money. ;) Het is voor de overheid helemaal niet interessant om de burger wijzer te maken inzake deze kwestie.
En zo is de cirkel weer rond, met de blijf-zitten -waar-ik-zit, grootbankende spaar klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:04
Beste mensen,

Wat soms wordt vergeten is dat weliswaar het gemiddelde spaargeld in NL ca 50k is, maar de mediaan daar zeker een factor 3 onder zit. Ik lees op diverse sites rond de 15k....
Voor best een behoorlijke groep is een spaarrekening dus wel leuk, maar wel minder van belang/intressant ivm de geringere opbrengst absoluut gezien en het aanhouden van een snel opeisbare reserve. (Wel kan je ook met een dergelijk bedrag een betere spaarrente krijgen natuurlijk, liefst dan wel één met IP)..

Uiteraard ben ik het wel eens met alle bovenstaande en de "luiheid", indien men grote bedragen ter beschikking heeft...

Mvg

[ Voor 10% gewijzigd door Hendriks1 op 08-02-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Hendriks1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:55:
Beste mensen,

Wat soms wordt vergeten is dat weliswaar het gemiddelde spaargeld in NL ca 50k is, maar de mediaan daar zeker een factor 3 onder zit. Ik lees op diverse sites rond de 15k....
Voor best een behoorlijke groep is een spaarrekening dus wel leuk, maar wel minder van belang/intressant ivm de geringere opbrengst absoluut gezien en het aanhouden van een snel opeisbare reserve. (Wel kan je ook met een dergelijk bedrag een betere spaarrente krijgen natuurlijk, liefst dan wel met één met IP)..

Uiteraard ben ik het wel eens met alle bovenstaande en de "luiheid", indien men grote bedragen ter beschikking heeft...

Mvg
Ook met klein spaargeld kun je nog steeds meer rendement maken. En als ik hier bijdragen lees ‘heb nu 50.000€ overgemaakt naar trade Republic’ en ‘giga overwaarde van een huis overgemaakt naar…’ gaat het tegenwoordig om hele grote bedragen op spaarrekeningen. Het spaargeld klotst tegen de plinten lees je tussen alle winst artikelen van de grootbanken door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Jawel? Als de (gemiddelde) rente voor de spaarders omhoog gaat kunnen ze ook weer de fictieve spaarrente voor de VRH verhogen.
Nu rekenen ze over 2023 met een fictief rendement van 0,92%. Spaarde echter heel Nederland bij Raisin / Advanzia / BigBank dan kon de belastingdienst ineens met 2% of zo rekenen. En zou het inkomen (voor de overheid) uit de VRH dus ook eens zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Jawel? Als de (gemiddelde) rente voor de spaarders omhoog gaat kunnen ze ook weer de fictieve spaarrente voor de VRH verhogen.
Nu rekenen ze over 2023 met een fictief rendement van 0,92%. Spaarde echter heel Nederland bij Raisin / Advanzia / BigBank dan kon de belastingdienst ineens met 2% of zo rekenen. En zou het inkomen (voor de overheid) uit de VRH dus ook eens zo hoog zijn.
Maar met de rente die de Nederlandse banken nu geven, zou het geld van de spaarders in het buitenland staan en zouden de Nederlandse banken een lagere omzet draaien en wellicht ook een lagere of geen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:02:
[...]

En binnen Nederland zijn er ook alternatieven voor sparen bij de grootbanken. Met een lagere drempel dan de buitenlandse banken. En misschien verdient de Nederlandse overheid ook iets aan die kleinere banken. Maar ja, daar gaan de meeste rente-berichten in de media niet over. En onbekend maakt onbemind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Jumpman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Maar met de rente die de Nederlandse banken nu geven, zou het geld van de spaarders in het buitenland staan en zouden de Nederlandse banken een lagere omzet draaien en wellicht ook een lagere of geen winst.
Hier hetzelfde als met dat geklaag over de overheid (wel/niet ingrijpen).

Voor een aanbieding op het pleepapier rennen we naar de super aan de andere kant van de stad, voor €1 korting halen we een onveilige gadget bij Ali, voor 2 extra TV-kanalen of een halve Mbps stappen we over van ISP, voor een extra bezoekje aan de kraker van zorgverzekeraar.

Maar voor banken gelden ineens andere regels - dan moeten wij aan hun winst gaan denken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Leaseplanbank is wel leuk met 3.3% tegen 2 jaar.

Momenteel even geen geld nodig, de grote verbouwingen zitten erop. Hoef alleen nog de zolder te verbouwen en daar heb ik 20k voor gereserveerd. Dat ga ik er overigens niet aan uitgeven.

Dus toch maar even een fiks bedrag vastgezet bij LPB tegen 3.3%. Ik had vorig jaar ook al mijn afschrijvingspotje bij Knab vastgezet voor 2 jaar, maar dat was minder geld en ook "maar" 2.7%..

Buitenlandse banken vind ik net even te spannend (alhoewel dat waarschijnlijk vooral in mijn hoofd zit)

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
FreakNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:45:

Momenteel even geen geld nodig, de grote verbouwingen zitten erop. Hoef alleen nog de zolder te verbouwen en daar heb ik 20k voor gereserveerd. Dat ga ik er overigens niet aan uitgeven.

Dus toch maar even een fiks bedrag vastgezet bij LPB tegen 3.3%. Ik had vorig jaar ook al mijn afschrijvingspotje bij Knab vastgezet voor 2 jaar, maar dat was minder geld en ook "maar" 2.7%..

Buitenlandse banken vind ik net even te spannend (alhoewel dat waarschijnlijk vooral in mijn hoofd zit)
Nau, prima toch ? Goed bezig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54
Ik denk dat ik het verschil met een flexibele spaarrente van bv 2,5% bij Evi toch iets te klein vind. En voor die paar tienden liever flexibel blijf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik denk dat ik het verschil met een flexibele spaarrente van bv 2,5% bij Evi toch iets te klein vind. En voor die paar tienden liever flexibel blijf.
Met dat verschil dat je bij die 3,30% weet dat je die de komende 2 jaar krijgt en die 2,50% bij Evi volgende week ook nog maar 1,00% kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Laatst online: 13-04 21:07
GroteVoet459 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Tikkies betaal je vanaf een betaalrekening, dus een andere rekening dan de bunq Easy Savings, dus die gaan i.d.d. van je 2 maandelijkse overboekingen af.

Maar als je geld voor tikkies van je spaarrekening moet gaan halen moet je misschien naar je spaargedrag kijken. Het lijkt er op dat je simpelweg te veel overmaakt aan het begin van de maand en dan moet je steeds terugboeken. Dat terugboeken moet je zien te voorkomen - dat moet een uitzondering worden in een speciale situatie (doordachte grote aankoop), niet standaard-gedrag.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb een jaar geleden voor de grap ooit dat Bunq geopend maar er niet lang gebruik van gemaakt. Wist niet dat Easy savings een pure spaarbankrekening was.

Weet iemand toevallig een volledige gratis bankrekening waarmee je ook ideal kan betalen als vervanging van mijn steeds duurder wordende ING rekening ;)

Als ik daarmee toch weer 5 euro meer kan sparen in de maand ( met gezamelijk ) dan doe ik dat graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
VanBreukelen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:16:
Weet iemand toevallig een volledige gratis bankrekening waarmee je ook ideal kan betalen als vervanging van mijn steeds duurder wordende ING rekening ;)

Als ik daarmee toch weer 5 euro meer kan sparen in de maand ( met gezamelijk ) dan doe ik dat graag :)
Puur betaalrekening? Revolut, N26, en de rest die staan in: Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42

Oekol

waka waka hey hey

LongBowNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:21:
[...]

Ik heb gemaild naar ze en dit is hun antwoord:

[...]
Het is thuis gelukt. Inlog heb ik nu, app (NLse versie is appstore) gedownload maar moet nog wachten tot ze mijn getekende contract ook echt accorderen. Daarna de eerste storting doen. Ben benieuwd :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
Datisraar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Ook met klein spaargeld kun je nog steeds meer rendement maken. En als ik hier bijdragen lees ‘heb nu 50.000€ overgemaakt naar trade Republic’ en ‘giga overwaarde van een huis overgemaakt naar…’ gaat het tegenwoordig om hele grote bedragen op spaarrekeningen. Het spaargeld klotst tegen de plinten lees je tussen alle winst artikelen van de grootbanken door.
Wij hebben ook 60k, maar ik vind dat niet veel. Dat is zo'n 10% van onze woningwaarde of 10x ons netto maandelijks salaris, een buffer welke wat mij betreft eerder noodzaak dan luxe is als er wat gebeurd. Het Nibud raadt een buffer van 45k aan. Natuurlijk is die buffer toereikend als alles tegelijkertijd fout gaat (iets in huis, onderhoud, twee auto's die samen zo'n 18k kosten als ik ze nu opnieuw zou kopen), maar die kans is klein dus ergens is het ook teveel.

Tegelijkertijd weet ik ook dat ik op een gegeven moment mogelijk over moet naar een warmtepomp... Of dat de keuken ooit vervangen moet worden.. etc

Die 60k is dan echt zo op.

Wel ben ik nu eindelijk ook overgegaan van de abn naar credit europe. 50k is met 2% rente meer dan bij abn toch 1.000 euro aan rente wat ik anders mis loop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Kleine daling: Inbank spaarrekening met variabele rente gaat vanaf 14 februari van 3,25% naar 3,20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

President schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Wij hebben ook 60k, maar ik vind dat niet veel. Dat is zo'n 10% van onze woningwaarde of 10x ons netto maandelijks salaris, een buffer welke wat mij betreft eerder noodzaak dan luxe is als er wat gebeurd. Het Nibud raadt een buffer van 45k aan. Natuurlijk is die buffer toereikend als alles tegelijkertijd fout gaat (iets in huis, onderhoud, twee auto's die samen zo'n 18k kosten als ik ze nu opnieuw zou kopen), maar die kans is klein dus ergens is het ook teveel.

Tegelijkertijd weet ik ook dat ik op een gegeven moment mogelijk over moet naar een warmtepomp... Of dat de keuken ooit vervangen moet worden.. etc

Wel ben ik nu eindelijk ook overgegaan van de abn naar credit europe. 50k is met 2% rente meer dan bij abn toch 1.000 euro aan rente wat ik anders mis loop
Bij mij is mijn kop er hier op Tweakers weleens afgehakt omdat ik een dergelijke stelling poneerde.

Het is nog steeds veel geld maar ik vind het ook weer niet heel spannend. En geld maakt geld, alles wat je verbouwt en zo aftikt ipv leent is je eerste besparing.

Ik besef me terdege dat het voor sommigen erg veel is maar met een dergelijk gezinsinkomen vind ik 60k kleingeld. Ik heb het er weleens met een collega over en wij verbazen ons altijd hoe andere collega’s dit soort buffers niet hebben terwijl ze vergelijkbaar verdienen en wonen. Maarja, als je PL doet ipv ouderwets sparen en leent voor die keuken van 15k ga je nooit iets opbouwen.

Overigens is bij ons de buffer hoger maar bijv voor de auto staat er inmiddels zo’n 18k op de afschrijving-spaarrekening. Dat geld beschouw ik eigenlijk als “niet beschikbaar”. Een deel zit inmiddels ook in een deposito omdat die auto nog wel twee a drie jaar meegaat.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-05 04:34

Hier hetzelfde. Geen buitenlandse banken voor mij. Ik heb ook een aardig bedrag voor 2 jaar vastgezet. Ik twijfel nog of ik mijn laatste restje aandelen ga verkopen en ook in deze depositie stop. Ik neig er naar het wel te doen, maar gelukkig heb ik nog twee weken bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
President schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Dat laatste dus. Ja, klinkt logisch om een groot deel vrij opneembaar te hebben en dus niet in een deposito te zetten. Maar dat betekent niet dat je alles maar bij de grootbank moet laten staan.
En het soort uitgaven die je benoemd zijn vaak ook planbaar en/of hoef je niet onmiddellijk te betalen. Dus als je 10 of 20k instant tot snel kunt opnemen is dat eigenlijk ook voldoende. Die warmtepomp bv is vervolgens niet de categorie "ik bel vandaag een installateur, en morgen moet ik al een voorschot betalen". Geld daarvoor zou je dus ook nog in het buitenland kunnen stallen waarbij een overboeking (mogelijk) wel een (aantal) dag(en) duurt. Dus bv een Raisin waar opnames over de tussenrekening gaan waardoor je snel 2 dagen bezig bent. Maar bv ook OpenBank voert transacties met een vertraging van een dag uit.

Wat in jouw geval mogelijk nog interessant kan zijn is LeasePlan Bank er bij nemen, puur omdat zij instant payments ondersteunen. Theoretisch kun je dan €0 aanhouden op de spaarrekening bij de grootbank, en als je even wat te kort komt op de betaalrekening kun je het onmiddellijk opnemen van bij LPB. En met 2,2% rente toch weer hoger dan de grootbanken geven.
Want bij CEB duren transacties tijdens een werkdag dus een aantal uren en 's avonds en in het weekend is het wachten tot de volgende werkdag. De buffer voor onmiddellijke uitgaven kun je dan bij LPB aanhouden en de Nibut buffer voor onverwachte (grote) uitgaven bij CEB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens, 20k direct vrij opneembaar is eigenlijk wel voldoende, als er geen verbouwingen aan komen. Dan kan je auto, vaatwasser, wasmachine, droger en CV allemaal direct kapot gaan en is er nog niet veel aan de hand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:07
Pistachenootje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Aanvraag duurde bij mij precies 3 maanden.
Een update mbt Volkswagen bank (3,8% rente voor 6 maanden):

- 12 januari spaarrekening bij Volkswagenbank Duitsland aangevraagd (via https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html). Zelfde dag video indentificatie gedaan, waarbij je ook kunt kiezen voor Engels en het kan tot 22:00 uur. En meteen mijn digitaal ingevuld maar handmatig ondertekend formulier "Erklärung zur Steuerpflicht" via de beveiligde link geüpload.
- 25 januari: e-mail met de vraag om nog een actueel adresdocument te uploaden. Ervoor gekozen om een factuur van mijn energieleverancier en factuur van mijn mobiele telefoonabonnement te uploaden.
- 1 februari: e-mailbericht dat mijn spaarrekening geopend is.
- 8 februari (vandaag): papieren brief binnen (d.d. 02-02-2024) met de gegevens, waarin ook staat dat ik tot 02-08-2024 de 3,8% rente zal krijgen. Overigens maandelijkse uitbetaling van de rente.

Conclusie: aanvraag gaat inmiddels een stuk sneller dan 3 maanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 00:20
MarcelNH schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Hier hetzelfde. Geen buitenlandse banken voor mij. Ik heb ook een aardig bedrag voor 2 jaar vastgezet. Ik twijfel nog of ik mijn laatste restje aandelen ga verkopen en ook in deze depositie stop. Ik neig er naar het wel te doen, maar gelukkig heb ik nog twee weken bedenktijd.
Lijkt me een slimme zet nu met all-time highs op de aandelenmarkt en de lagere rentes in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Met dat verschil dat je bij die 3,30% weet dat je die de komende 2 jaar krijgt en die 2,50% bij Evi volgende week ook nog maar 1,00% kan zijn.
Evi blijft in elk geval tot juni 2,5%. En als de rente zou stijgen, san zit je geld in elk geval niet nog bijna 2 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Evi blijft in elk geval tot juni 2,5%. En als de rente zou stijgen, san zit je geld in elk geval niet nog bijna 2 jaar vast.
En als de deposito rente daalt...

En dan kun je ook naar CreditEurope Bank gaan. Eerste 6 maanden 3,55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Bij Consorsbank geldt dat de actierente van 6 maanden gaat lopen vanaf het moment van opening van de rekening. Waar kan ik vinden op welke datum mijn rekening is geopend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17
Op een van de brieven die je hebt ontvangen

Anders ff mailen met ze

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:49:
[...]

En als de deposito rente daalt...

En dan kun je ook naar CreditEurope Bank gaan. Eerste 6 maanden 3,55%.
Dat lijkt mij inderdaad een veel interessantere optie dan 2 jaar vast zetten tegen 3,3%>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Datisraar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Ik denk niet dat Tweakers - en in het bijzonder dit topic - representatief is voor de Nederlandse spaarder.

Ik vind trouwens 50k spaargeld wel heel veel. In de zin dat het onzinnig is om spaargeld apart te houden om 2 auto's re kunnen kopen, ik neem aan dat die verzekerd zijn bij zulke bedragen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
mathijsv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Een update mbt Volkswagen bank (3,8% rente voor 6 maanden):

- 12 januari spaarrekening bij Volkswagenbank Duitsland aangevraagd (via https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html). Zelfde dag video indentificatie gedaan, waarbij je ook kunt kiezen voor Engels en het kan tot 22:00 uur. En meteen mijn digitaal ingevuld maar handmatig ondertekend formulier "Erklärung zur Steuerpflicht" via de beveiligde link geüpload.
- 25 januari: e-mail met de vraag om nog een actueel adresdocument te uploaden. Ervoor gekozen om een factuur van mijn energieleverancier en factuur van mijn mobiele telefoonabonnement te uploaden.
- 1 februari: e-mailbericht dat mijn spaarrekening geopend is.
- 8 februari (vandaag): papieren brief binnen (d.d. 02-02-2024) met de gegevens, waarin ook staat dat ik tot 02-08-2024 de 3,8% rente zal krijgen. Overigens maandelijkse uitbetaling van de rente.

Conclusie: aanvraag gaat inmiddels een stuk sneller dan 3 maanden!
toon volledige bericht
Is dit nu de beste optie voor een deposito?
Ik heb wat bij Orange Bank via Raisin en wilde net nog een deel spaargeld wegzetten, maar die 4.25% die ik heb is nu nog de helft van ober bij Orange bank
Banca Progetto kan ook nog 9 maanden tegen 3.75 zie ik

Heb verder alle spaargeld bij Bunq.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Juan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:19:
Op een van de brieven die je hebt ontvangen

Anders ff mailen met ze
Staat op geen enkele brief. Heb daarom maar even een mail gestuurd. Beetje vaag allemaal. Duurde ook twee maanden om mijn rekening te openen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
pentaw1nz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Ik heb wat bij Orange Bank via Raisin en wilde net nog een deel spaargeld wegzetten, maar die 4.25% die ik heb is nu nog de helft van ober bij Orange bank

Afhankelijk van hoe lang je wil vastzetten is misschien interessant 4% voor 3 maanden of 3,6% voor 1 jaar bij RUUT (Duits DGS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:11
Als het goed is heb je toch een brief ontvangen waarin vermeld wordt dat je rekening geopend is. De dagtekening van die brief is de datum die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Globalcitizen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:34:
[...]

Afhankelijk van hoe lang je wil vastzetten is misschien interessant 4% voor 3 maanden of 3,6% voor 1 jaar bij RUUT (Duits DGS)
Ga ik me even in verdiepen. Thx.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
@Uniciteit @mathijsv Interessant, heeft VWFS.DE Instant Payment?

Hebben jullie de bankvergunning kunnen valideren? Ik kan nog geen verwijzing op hun eigen website vinden.
In de lijst van baken op https://edb-banken.de/ueber-die-edb/zugeordnete-institute/#v staat wel een volkswagen bank benoemt maar met een naam die ik niet 1-op-1 op vwfs kan terugvinden.

[ Voor 79% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-02-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
pentaw1nz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

De gequote vwfs rekening is een spaarrekening, geen (termijn)deposito. Interessant is dat hun korte deposito's tegen lagere rentes worden aangeboden dan deze spaarrekening-aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:31:
@Uniciteit @mathijsv Interessant, heeft VWFS.DE Instant Payment?

Hebben jullie de bankvergunning kunnen valideren? Ik kan nog geen verwijzing op hun eigen website vinden.
In de lijst van baken op https://edb-banken.de/ueber-die-edb/zugeordnete-institute/#v staat wel een volkswagen bank benoemt maar met een naam die ik niet 1-op-1 op vwfs kan terugvinden.
Volkswagen bank heeft geen Instant Payment. Boekingen worden niet heel snel verwerkt merk ik. Overboekingen kunnen tot 1,5 werkdag duren. Het beste is door de weeks zo vroeg mogelijk boeken.
Bij Santander bijvoorbeeld gaat het net een fractie sneller in uren met verwerkingen.

Qua Duitse bankvergunning kom ik Volkswagen bank tegen inderdaad in jouw link, VWFS valt daar onder/is dus Volkswagen bank. Gek genoeg Consorsbank kom ik daar weer niet tegen……

[ Voor 19% gewijzigd door Datisraar op 09-02-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Datisraar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Qua Duitse bankvergunning kom ik Volkswagen bank tegen inderdaad in jouw link, VWFS valt daar onder/is dus Volkswagen bank. Gek genoeg Consorsbank kom ik daar weer niet tegen……
Consors is een dochter van BNP Paribas. Ze zullen die vergunning dus wel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

[...]

Wel apart bij RUUT:
1 maand: 4,0%
3 maand: 4,0%
6 maand: 3,5%
12 maand: 3,6% (hoger dan 6 maand)

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 23:14
Nog even contact gehad met Advanzia, klantenservice gaf aan dat ze nog geen informatie heeft ontvangen over een eventuele verlengingsaanbod deze maand: Dat komt direct via email vanuit de sales afdeling. Toen ik even doorvroeg, wanneer ik deze maand eventueel zo'n aanbod zou mogen verwachten, zei ze dat dit typisch tussen de 15e en 20e van de maand gecommuniceerd wordt. Het klonk alsof ze het wist maar nog niets mocht zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Cyclonist schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:08:
Nog even contact gehad met Advanzia, klantenservice gaf aan dat ze nog geen informatie heeft ontvangen over een eventuele verlengingsaanbod deze maand: Dat komt direct via email vanuit de sales afdeling. Toen ik even doorvroeg, wanneer ik deze maand eventueel zo'n aanbod zou mogen verwachten, zei ze dat dit typisch tussen de 15e en 20e van de maand gecommuniceerd wordt. Het klonk alsof ze het wist maar nog niets mocht zeggen :)
Apart, het verlengingsaanbod van vorige maand werd verstuurd op 12 januari.
Het zou mij verbazen als ze bij 4,13% blijven, ik verwacht dat ze omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Ik denk niet dat Tweakers - en in het bijzonder dit topic - representatief is voor de Nederlandse spaarder.

Ik vind trouwens 50k spaargeld wel heel veel. In de zin dat het onzinnig is om spaargeld apart te houden om 2 auto's re kunnen kopen, ik neem aan dat die verzekerd zijn bij zulke bedragen.
Als ze gejat worden ja..

Maar je schrijft ze toch ook af? 50K is wel veel natuurlijk maar stel dat je twee auto's hebt in een huishouden die allebei 20k gekost hebben en waarvan je verwacht dat ze nog 5k waard zijn als je ze weg doet. Dan heb je op een gegeven moment toch 30k ergens staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
SCB eindelijk geluk vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 23:14
sanook schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Apart, het verlengingsaanbod van vorige maand werd verstuurd op 12 januari.
Het zou mij verbazen als ze bij 4,13% blijven, ik verwacht dat ze omlaag gaan.
De lopende actierente staat nu op 3,97% en ik hoop op een verlengingsaanbod van datzelfde niveau, voor de deelnemers waarbij de actierente afloopt eind februari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
🥳👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Geachte,

CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30% p.j. naar 3,10% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 15.02.2024 om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

GroteVoet459 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:42:
Pinned/Bewaarpost: Distingo (via Raisin)
[...]
Doorlooptijd openen rekening: 3 (werk)dag [per 16-Jan-2024] **.
Let op: Je hebt voor het openen van een rekening bij deze bank eerst een actief account bij Raisin nodig.
[...]
3 werkdagen.... ik zit al bijna een maand te wachten, terwijl geld geparkeerd moet blijven staan op de Raisin rekening om die rekening te kunnen openen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Cyb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:23:
[...]

3 werkdagen.... ik zit al bijna een maand te wachten, terwijl geld geparkeerd moet blijven staan op de Raisin rekening om die rekening te kunnen openen.....
Ter informatie, het heeft bij mij deze week inderdaad 3 werkdagen geduurd totdat mijn nieuwe Distingo rekening was geopend via Raisin en het geld op de Distingo rekening stond.

[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 09-02-2024 14:39 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MarcelNH schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Aandelen verkopen? Aandelen kopen juist. Als de rente gaat dalen word je blij van je aandelen. Gewoon een gezonde mix aanhouden. Wat je nodig hebt voor korte/middellange termijn spaargeld, lange termijn aandelen. Valt hier over 1 maand een deposito vrij en dat gaat naar de beurs.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 00:20
Ik vind het wel jammer dat de trend nu alweer omlaag is terwijl we pas vrij kort wat fatsoenlijkere rentetarieven hadden. In de jaren 90 en 00 waren rentes tussen de 4% - 6% de norm maar als ik de voorspellingen lees zijn we eind van het jaar terug naar ~2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heisenbug schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:24:
Ik vind het wel jammer dat de trend nu alweer omlaag is terwijl we pas vrij kort wat fatsoenlijkere rentetarieven hadden. In de jaren 90 en 00 waren rentes tussen de 4% - 6% de norm maar als ik de voorspellingen lees zijn we eind van het jaar terug naar ~2%.
Tja, rente's hebben een correlatie met inflatie, die gelukkig ook weer daalt. Wat heb je liever dan? 10% rente met 8% inflatie. Wat niet alleen je spaargeld raakt, maar ook je inkomen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1956
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik zie dat meerdere mensen hier revolut hebben en wellicht deze vraag kunnen beantwoorden :)

die vraag gaat over de virtuele VISA kaart.

Kan deze alleen aan de rente loze betaalrekening gekoppeld worden? Of ook aan de spaarrekening?

Ik zit zelf te denken om deze VISA te koppelen aan mijn paypal account.

Zitten er nog extra kosten als Paypal een afschrijving doet van de VISA kaart?

En wat gebeurt er als ik per ongeluk niet voldoende saldo op mijn betaalrekening heb staan en paypal dus niet kan afschrijven?

Krijg je dan een bericht, en na storten een nieuwe poging zonder bijkomende ( boete ) kosten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

Nu CKV begint te zakken zal de rest ook snel volgen. Zou het nuttig zijn om het spaargeld momenteel bij TradeRepublic te stallen met hun 4% rente op spaargelden?

En het 10 jaren deposito van CKV ziet er nu nog steeds leuk uit met 3.65% en RoR; dat is nog steeds een 4.3% zonder RoR..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Laatst online: 00:17
Theo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:24:
Nu CKV begint te zakken zal de rest ook snel volgen. Zou het nuttig zijn om het spaargeld momenteel bij TradeRepublic te stallen met hun 4% rente op spaargelden?

En het 10 jaren deposito van CKV ziet er nu nog steeds leuk uit met 3.65% en RoR; dat is nog steeds een 4.3% zonder RoR..
Daar zit ik ook over na te denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-05 09:56
Theo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:24:

Je kunt m.i. dan beter een All World ETF kopen met gemiddeld 8% rendement per jaar i.p.v. 10 jaar deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-05 09:56
Ik overweeg wel een 3 jaar deposito bij CKV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Heisenbug schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:24:
Ja leuk man. Ik ben denk wat ouder dan jij. Ik heb nog 12,5% rente betaalt voor mijn hypotheek. Nou dat was een feest. :N Kan mij niet laag genoeg zijn de rente voor mijn kinderen die nog een huis willen kopen. Rendement kan je toch wel maken.....tja niet met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
irongalaxy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Je kunt m.i. dan beter een All World ETF kopen met gemiddeld 8% rendement per jaar i.p.v. 10 jaar deposito.
Per jaar? Kijk even wat ETF MSCI World heeft gedaan in januari. https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx

Maar eens, dat maak je niet iedere maand.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:53
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Ja leuk man. Ik ben denk wat ouder dan jij. Ik heb nog 12,5% rente betaalt voor mijn hypotheek. Nou dat was een feest. :N Kan mij niet laag genoeg zijn de rente voor mijn kinderen die nog een huis willen kopen. Rendement kan je toch wel maken.....tja niet met sparen.
Dan ben je ongeveer net zo oud als ik ;-) Ik heb nog 12 7/8 % gekregen op termijndeposito bij de Postbank. Jammer genoeg kan dat nu het huis is afbetaald en er spaargeld beschikbaar is niet meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DjoeC schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Dan ben je ongeveer net zo oud als ik ;-) Ik heb nog 12 7/8 % gekregen op termijndeposito bij de Postbank. Jammer genoeg kan dat nu het huis is afbetaald en er spaargeld beschikbaar is niet meer....
Genieten van je geld jongen. Morgen kan het voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:45:
[...]

Per jaar? Kijk even wat ETF MSCI World heeft gedaan in januari. https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx

Maar eens, dat maak je niet iedere maand.
En kijk daarna wat het heeft gedaan sinds dec21 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik dacht dat dat alleen kon als je Duits ingezetene bent?
En dat je ook een paar euro per maand kosten hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Ik dacht dat dat alleen kon als je Duits ingezetene bent?
En dat je ook een paar euro per maand kosten hebt?
Nee, dat is veranderd. Kan nu ook als Nederlander in Nederland (heb ik zelf al gedaan) en tenminste tot eind dit jaar zijn er geen maandelijkse kosten.

Op dit moment zijn er twee welkombonuscampagnes, die gestapeld kunnen worden (20+30euro).

(Overigens heb ik me, tot mijn eigen verbazing, gerealiseerd dat het zelfs met een maandelijkse bijdrage nog voordelig kan zijn vanwege de hoge rente.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Malt007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:55:
[...]

En kijk daarna wat het heeft gedaan sinds dec21 :)
En kijk wat het de afgelopen 10 jaar heeft gedaan https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx ;) 20 mille, was nu 60 geweest.

Zoals ik reeds zei, sparen kort/middellang, beleggen lange termijn. Sparen levert al meer dan 20 jaar veel te weinig op. Succes met de keuze. Het was mijn reactie op iemand die zijn aandelen wilde inruilen voor spaargeld. Niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ruud1956 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:23:
Ik zie dat meerdere mensen hier revolut hebben en wellicht deze vraag kunnen beantwoorden :)

die vraag gaat over de virtuele VISA kaart.

Kan deze alleen aan de rente loze betaalrekening gekoppeld worden? Of ook aan de spaarrekening?

Ik zit zelf te denken om deze VISA te koppelen aan mijn paypal account.

Zitten er nog extra kosten als Paypal een afschrijving doet van de VISA kaart?

En wat gebeurt er als ik per ongeluk niet voldoende saldo op mijn betaalrekening heb staan en paypal dus niet kan afschrijven?

Krijg je dan een bericht, en na storten een nieuwe poging zonder bijkomende ( boete ) kosten ?
Dit zijn allemaal Revolut specifieke vragen, dus die kun je beter hier stellen: Discussie over & Ervaringen met Revolut bank

Wat voor hier wel relevant is. Revolut heeft geen echte spaarrekening. Hun spaarproduct belegd in een geldmarktfonds. De belastingdienst ziet dit dus als een belegging (waardoor je meer belasting er over betaald, als je boven de heffingsvrije drempel zit uiteraard), en daarnaast is er ook geen DGS op van toepassing. Wel het BCS, maar dat is alleen tegen het verlies van aandelen etc, niet tegen een waardedaling / "aandeel" dat ineens 0 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Laatst online: 13-04 22:55
Consorsbank, verlenging.

7 dagen geleden heb ik de belegging gedaan om de actierente te verlengen naar 12 maanden. Nog geen mailtje van Consorsbank gekregen met bevestiging van verlenging. Het zal wel in de pijplijn zitten, en rustig afwachten zijn. @Pistachenootje, jij zat toch ook te wachten als ik me niet vergis? Inmiddels en na hoeveel dagen bevestiging gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:41
Globalcitizen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Nee, dat is veranderd. Kan nu ook als Nederlander in Nederland (heb ik zelf al gedaan) en tenminste tot eind dit jaar zijn er geen maandelijkse kosten.

Op dit moment zijn er twee welkombonuscampagnes, die gestapeld kunnen worden (20+30euro).

(Overigens heb ik me, tot mijn eigen verbazing, gerealiseerd dat het zelfs met een maandelijkse bijdrage nog voordelig kan zijn vanwege de hoge rente.)
Je bedoelt https://www.ruutapp.com/c...t-current-account-30-euro en https://www.ruutapp.com/campaigns/invite-earn combineren?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 10-05 04:34
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Aandelen verkopen? Aandelen kopen juist. Als de rente gaat dalen word je blij van je aandelen. Gewoon een gezonde mix aanhouden. Wat je nodig hebt voor korte/middellange termijn spaargeld, lange termijn aandelen. Valt hier over 1 maand een deposito vrij en dat gaat naar de beurs.
Voor sommige mensen (met name voor jongeren) een prima advies. Maar voor mij wellicht niet. Af en toe wat “gewonnen” geld van tafel halen en veiligstellen is geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
Op het moment lijkt mij aandelen niet echt heel handig alles is duur. En komt laagconjunctuur aan. Daarnaast staat er veel geld op deposito's wat vaak wel opgevolgd wordt door een crisis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
joehoetje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:40:
Op het moment lijkt mij aandelen niet echt heel handig alles is duur.
Dat is een beetje het idee he. Dat aandelen van all time high naar all time high gaan. Als ze daadwerkelijk zouden dalen zou niemand te kopen. Geschiedenis wijst uit dat je nog steeds beter "te duur" kunt kopen maar wel gewoon lekker periodiek inleggen dan dat je gaat wachten op een daling. Want misschien gaat het nog wel maanden of jaren omhoog en vervolgens een heel klein beetje omlaag. En als jij dan denkt "een daling, nu kopen" dat het dan nog steeds duurder is dan (bv) "nu". Of juist dat het vervolgens omlaag gaat en je denkt "dat kan nog lager" en het vervolgens ineens omslaat en weer hard omhoog gaat. Voorbeelden uit het recente verleden: de corona dip die super hard naar beneden ging maar ook weer terug om hoog (semi tegen verwachting in?). Terwijl de Oekraïne oorlog (+ alles daaraan verbonden) zorgde dat de aandelen 1 tot 1,5 jaar fors lager stonden dan daarvoor.
En komt laagconjunctuur aan.
Doe mij ook zo'n glazen bol :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Inderdaad! De klantenservice heeft mij verzekerd dat die gecombineerd kunnen worden (het zijn ook iets andere voorwaarden: wel of geen transfer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
En de tweede is slechts tot einde van deze maand (is wel eerder al een keer verlengd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Frankenstein schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:01:
Consorsbank, verlenging.

7 dagen geleden heb ik de belegging gedaan om de actierente te verlengen naar 12 maanden. Nog geen mailtje van Consorsbank gekregen met bevestiging van verlenging. Het zal wel in de pijplijn zitten, en rustig afwachten zijn. @Pistachenootje, jij zat toch ook te wachten als ik me niet vergis? Inmiddels en na hoeveel dagen bevestiging gehad?
7 dagen geleden heb ik ook bij Consors een maandelijks spaarplan aangemaakt. Gisteren ontving ik de bevestiging dat mijn actierente met 6 maanden is verlengd. Gewoon nog even geduld hebben denk ik en anders in de loop van volgende week even een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:11
Frankenstein schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:01:
Consorsbank, verlenging.

Ik heb nog steeds geen bevestiging ontvangen. Ik heb nu de vraag uit staan via email (meer dan een week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
@Bar_en_boos wil een rekening voor mijn jongste openen en zoek eigenlijk een combi van enige jaren vast en een rekening waarbij ik maandelijks kan storten. Kon de combinatie niet vinden maar zou Consors bank wat zijn?, Duits is niet mijn sterkste kant. Maar zijn dat dan twee rekeningen?
Graag je of van iemand die er meer over weet advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Lord Anubis schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:49:
@Bar_en_boos wil een rekening voor mijn jongste openen en zoek eigenlijk een combi van enige jaren vast en een rekening waarbij ik maandelijks kan storten. Kon de combinatie niet vinden maar zou Consors bank wat zijn?, Duits is niet mijn sterkste kant. Maar zijn dat dan twee rekeningen?
Graag je of van iemand die er meer over weet advies.
Als je liever geen Duits (of Engels) hebt, is Openbank misschien een interessante optie? Die hebben een goede Nederlandse klantenservice.
Voor nieuwe klanten 6 maanden vrij opneembaar 3,65%
En ze hebben deposito's (b.v. 1 jaar 3,45%)
Het is daarnaast een volledige (gratis) bankrekening
Pagina: 1 ... 38 ... 141 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling