Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
kareltjekat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:49:
Zucht, het identificatiesysteem van Santander pakt in plaats van het documentnummer van mijn ID-kaart mijn BSN. Ik heb al meermaals op corrigeren gedrukt, waarna je het proces opnieuw moet doorlopen en steeds hetzelfde gebeurd. Hebben meer mensen hier last van?

Naast dat ik gewoon wil dat mijn gegevens kloppen heb ik er geen zin in dat Santander net als Openbank het documentnummer (mijn BSN dus) als inlognaam gebruikt of elders noteert waar mijn BSN niet thuishoort.
Ja, dat is bij mij ook en staat uiteindelijk ook als documentnummer in het contract :/ . Maar wordt niet als inlognaam gebruikt en de inlognaam kan je nog aanpassen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jackkiej schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik merkte vandaag ook al op dat bij mij naar TR overmaken binnen een half uur er op stond
Bij welke bank heb je de tegenrekening ?

@jackkiej Bijna had je al geantwoord voordat ik de vraag gesteld had ;)

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 06-02-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackkiej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-02 21:11
@W1ck1e
Bij de Rabobank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-05 22:54
kareltjekat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:49:
Zucht, het identificatiesysteem van Santander pakt in plaats van het documentnummer van mijn ID-kaart mijn BSN. Ik heb al meermaals op corrigeren gedrukt, waarna je het proces opnieuw moet doorlopen en steeds hetzelfde gebeurd. Hebben meer mensen hier last van?
Heb je toevallig ook een paspoort? Daarmee heb je dit euvel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltjekat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:38
Cyclonist schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Heb je toevallig ook een paspoort? Daarmee heb je dit euvel niet.
Ah, zou interessant zijn als het daar aan ligt. Ik heb inderdaad ook een paspoort. Niet direct bij de hand, maar zal het binnenkort eens daarmee proberen in plaats van de identiteitskaart. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:42
Dan is de Rabo bank sneller dan ING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik heb trouwens nog een vraag over raisin. Hoe zit dat met een deposito die afloopt vanuit een land wat bronbelasting rekent. Krijg je na afloop een overzicht met wat erbij gekomen is en wat er aan bronbelasting berekend wordt? Of hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:00
joehoetje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:43:
Hoe zit dat met een deposito die afloopt vanuit een land wat bronbelasting rekent. Krijg je na afloop een overzicht met wat erbij gekomen is en wat er aan bronbelasting berekend wordt?
Je weet wat je er in gestopt hebt (totale inleg), hoeveel rente je krijgt (inclusief de bronbelasting), wat je gedaan hebt om eventuele bronbelasting te verminderen, dus kun je prima zelf uitrekenen wat je gestort zou moeten krijgen.

Hoop dat je dat vooraf gedaan hebt, want dat is onderdeel van de keuze als je een dergelijk product kiest ...

Een overzicht met details krijg je pas bij je jaaropgaaf. Dan staat er per product o.a.:
Valuta Saldo: 01-Jan
Saldo: 31-Dec
Rente Bruto
Rente Netto
Buitenlandse bronbelasting over de rente - ingehouden
Buitenlandse bronbelasting over de rente − verrekenbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GroteVoet459 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Je weet wat je er in gestopt hebt (totale inleg), hoeveel rente je krijgt (inclusief de bronbelasting), wat je gedaan hebt om eventuele bronbelasting te verminderen, dus kun je prima zelf uitrekenen wat je gestort zou moeten krijgen.

Hoop dat je dat vooraf gedaan hebt, want dat is onderdeel van de keuze als je een dergelijk product kiest ...

Een overzicht met details krijg je pas bij je jaaropgaaf. Dan staat er per product o.a.:
Rente Bruto
Rente Netto
Stel, twee banken met zelfde rentepercentage en gelijkwaardig ingeschatte betrouwbaarheid, is er dan een reden om voor de bank te gaan die met bronbelasting werkt. Of ben je dan altijd slechter af? Moet er nog een beetje inkomen. Vermoedelijk een noob vraag zijn :)

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
vdr01 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:01:
[...]
Stel, twee banken met zelfde rentepercentage en gelijkwaardig ingeschatte betrouwbaarheid, is er dan een reden om voor de bank te gaan die met bronbelasting werkt. Of ben je dan altijd slechter af? Moet er nog een beetje inkomen. Vermoedelijk een noob vraag zijn :)
Heb je de Openingspost gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 29-04 21:01
Eind vorige week een rekening bij Santander Consumer Bank geopend.
De aanvraag ging soepel. Na het valideren van de eerste storting, wat ongeveer 72 uur duurt, vandaag een proef overboeking gedaan. Om 10:30 uur van ING, ik keek om 13:00 uur bij Santander, toen stond het er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
GroteVoet459 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Rente Bruto
Rente Netto
ja vroeg me ook al af of ik een jaaropgave zou krijgen. maar daar staat alles dus in. ik kan het wel berekenen dat snap ik maar voor de accountant is wel handig dat er een overzicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GroteVoet459 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Heb je de Openingspost gelezen?
Ik dacht van wel maar kennelijk slechts de helft. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QV5QCcZ1um2RQxrlnZKURR482xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTcTToXxc3Q43qscPLov3kUk.png?f=user_large
aereal bank heeft de rentes ook op raisin gezet. niet bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
Iemand ervaring met het openen van een deposito bij CA Auto Bank?
Op 29 januari een aanvraag gedaan, vandaag staat het bedrag nog op de Raisin tussenrekening, renteloos, de rekening is nog in aanvraag. Duurt nu wel heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
kareltjekat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Ah, zou interessant zijn als het daar aan ligt. Ik heb inderdaad ook een paspoort. Niet direct bij de hand, maar zal het binnenkort eens daarmee proberen in plaats van de identiteitskaart. Dank voor de tip!
Ik had met m'n paspoort 0 problemen in ieder geval. Eerste transactie duurde inderdaad vrij lang, de transacties daarna vrij vlot, paar uurtjes ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 06-02-2024 19:25 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij Inbank vanaf 12 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,40% naar 3,00%
  • 1 jaar deposito: 3,50% naar 3,30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
kbus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:20:
Op 29 januari een aanvraag gedaan, vandaag staat het bedrag nog op de Raisin tussenrekening, renteloos, de rekening is nog in aanvraag. Duurt nu wel heel lang.
even terugzoeken op CA autobank in dit topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zo handig, die Pinned Posts met details over specifieke banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:41
je moet ook een bericht in je raasin-inbox hebben dat het langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:58
Aanvraag duurde hier dik 1.5 week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenlaar
  • Laatst online: 03-05 21:21
Pepperoni schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:45:
Weet iemand hoe lang het openen van een rekening bij CKV duurt via Raisin? Het geld staat nu een beetje te staan daar bij Raisin.
Ik kijk zojuist in de app: CKV is geopend.
Heeft dus 5 werkdagen geduurd in totaal sinds aanvraag.

Banca Progetto ook geopend. Die werd gisteren (maandag) in behandeling genomen. Na aanvraag vrijdag.

Echter geen bevestigingsmail gehad van beiden. Bij Klarna wel direct. Komt misschien nog? 😅
Edit: in de berichten inbox van Raisin zelf zie ik wel de documenten.

[ Voor 6% gewijzigd door vgroenlaar op 06-02-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 17:19
wibblemoo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:50:
[...]

is het niet makkelijker en sneller om (tijdelijk) je saldo naar een andere rekening te boeken waar je wel snel een rekeningafschrift kunt uitdraaien?
Ja, misschien is dat de snelste optie idd. Dan maar even op en neer sluizen. Gelijk een testje of een groot bedrag nog ergens vastgehouden gaat worden

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:07:
[...]

[...]

Als de klantenservice jou heeft verteld dat het eind januari is, dan kun je er vanuit gaan dat dat klopt. Dan heb je dus de juiste keuze gemaakt ;)
"Thank you for your message.

Your interest rate 3,66 is valid until February 29, 2024."

Ik had ze afgelopen weekend nog een mailtje gestuurd ter herinnering. En ineens is het toch een maand later, dus ik was wel verkeerd geïnformeerd :'). Komen ze lekker laat mee dus. Nu heeft het voor die paar weken zelfs al geen zin om van CEB naar advanzia over te maken. Ik loop denk ik dan een paar dagen rente mis, waardoor ik alsnog minder rente ontvang. En 3,66 of 3,55% scheelt ook niks meer.

Hopelijk hebben ze over 6 maanden nog een mooie actie, zodat ik opnieuw nieuwe klant kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:52:
[...]

je moet ook een bericht in je raasin-inbox hebben dat het langer duurt.
Nee geen bericht gehad in de inbox dat het langer duurt. Zie alleen op de website als je heel goed zoekt bij CA bank een bericht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
GroteVoet459 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Zo handig, die Pinned Posts met details over specifieke banken.
Zeker handig, bedankt, ik ben hier nog niet zo thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:47
Mijn ervaring met Santander vandaag. Het lukte niet om een rekening te openen. De eID startte niet op. Het lukte 1 keer om op te starten, maar dat was op mijn PC met een slechte webcam. Die was niet scherp genoeg.

Ik heb meerdere browsers geprobeerd, zowel op de telefoon als PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:41
kbus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Nee geen bericht gehad in de inbox dat het langer duurt. Zie alleen op de website als je heel goed zoekt bij CA bank een bericht staan.
Ik zou me niet heel druk maken, omdat je nu weet dat het op het moment druk is en gewoon lang duurt, maar er wel een mailtje/bericht aan wagen. Hier meldde namelijk meerdere mensen die een aanvraag hebben lopen dat ze een berichtje hebben ontvangen ("... het is druk ... duurt lang ... we gaan compenseren ...") en die heb jij niet, ik zou even dubbel checken dat je wel in diezelfde wachtrij staat en niet dat er iets anders is dat je aanvraag ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:39

S91

Dag allemaal, ik heb recent het sparen via Raisin ontdekt, en vond vervolgens dit topic, super interessant om alle ideeën en ervaringen te lezen.

Ik zit me ook wat te verdiepen in de mogelijkheden voor sparen in Britse ponden.
Ik kwam Skipton tegen, gevestigd op Guernsey. Direct access spaarrente is 4.5%, en een 200-day notice account (rekening met opnamevertraging) biedt zelfs 5.15%.
Spaargeld is tot £50.000 gedekt door het depositogarantiestelsel van Guernsey.
Interessant toch? Iemand toevallig ervaringen met zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door S91 op 07-02-2024 03:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:49
S91 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 03:16:
Dag allemaal, ik heb recent het sparen via Raisin ontdekt, en vond vervolgens dit topic, super interessant om alle ideeën en ervaringen te lezen.

Ik zit me ook wat te verdiepen in de mogelijkheden voor sparen in Britse ponden.
Ik kwam Skipton tegen, gevestigd op Guernsey. Direct access spaarrente is 4.5%, en een 200-day notice account (rekening met opnamevertraging) biedt zelfs 5.15%.
Spaargeld is tot £50.000 gedekt door het depositogarantiestelsel van Guernsey.
Interessant toch? Iemand toevallig ervaringen met zoiets?
Je loopt hierbij natuurlijk een risico met de valuta koers tussen het pond en de euro. Dus eigenlijk ben je als je dit doet niet alleen aan het sparen, maar ook aan het gokken dat deze koers effecten neutraal of positief zijn. De koers van het pond kan binnen een paar maanden zomaar 5% stijgen of dalen. Als hij stijgt (zoals afgelopen jaar) dan is dat natuurlijk mooi, maar wat als hij de komende maanden 5% daalt? Dan heb je 0% rendement. Of zelfs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 10:06
Weet iemand hier hoe de belastingdienst omgaat met tegoeden in buitenlandse valuta? Is dat sparen of beleggen voor Box3?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

marktweakt schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:58:
Weet iemand hier hoe de belastingdienst omgaat met tegoeden in buitenlandse valuta? Is dat sparen of beleggen voor Box3?
Al eens van deze site gehoord?
Bank- en spaartegoeden buiten Nederland
U geeft de totale waarde aan van uw bank- en spaartegoeden en aandelen buiten Nederland op 1 januari van het jaar van aangifte. Hebt u bezittingen in een andere valuta dan euro's? Dan rekent u deze om naar euro's.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
marktweakt schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:58:
Vanwege het koersrisico lijkt mij dat het wordt gezien als beleggen, niet als sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S91

S91

W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:05:
[...]
Vanwege het koersrisico lijkt mij dat het wordt gezien als beleggen, niet als sparen.
Uit de link van fsfikke blijkt geloof ik het tegenovergestelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45
fsfikke schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Al eens van deze site gehoord?

[...]
S91 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Dus als ik aandelen in dollars heb mag ik deze als euro spaartegoed opgeven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
S91 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Dat zou zo maar kunnen, maar dan vind ik het niet logisch.
U geeft de totale waarde aan van uw bank- en spaartegoeden en aandelen buiten Nederland op 1 januari van het jaar van aangifte. Hebt u bezittingen in een andere valuta dan euro's? Dan rekent u deze om naar euro's.
Er staat alleen dat andere valuta naar euro's moeten worden omgerekend. Niet dat spaargeld in andere valuta onder spaartegoeden valt.

[ Voor 43% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Dat zou zo maar kunnen, maar dan vind ik het niet logisch.

[...]
Er staat alleen dat andere valuta naar euro's moeten worden omgerekend. Niet dat spaargeld in andere valuta onder spaartegoeden valt.
Dat staat in de titel van het onderwerp; De tekst gaat over bank - en spaartegoeden.

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 07-02-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
marktweakt schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Dat staat in de titel van het onderwerp.
Dan begrijp ik het wellicht niet goed.

chatgpt deelt mijn mening niet, dus jullie lijken gelijk te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

Denk dat hier de verwarring is tussen een spaarrekening en inleggen in een valutafonds (zoals bv bij Revolut en Curve/wise(?))

Op rekening valt onder spaartegoeden die je mag omrekenen, inleggen in valutafonds is beleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 07-02-2024 10:11 . Reden: Dikke vingers ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Barrycade schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:10:
Denk dat hier de verwarring is tussen een spaarrekening en inleggen in een valutafonds (zoals bv bij Revolut en Curve/wise(?))

Op rekening valt onder spaartegoeden die je mag omrekenen, inleggen in valutafonds is beleggen.
Bij mij is die verwarring er niet. Sparen in buitenlandse valuta levert ook extra risico's en daardoor potentieel hogere rendementen met zich mee. Dat het daardoor als overige bezitting gezien zou kunnen worden vind ik dan ook niet geheel onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:10:

Nou, nee. Bij sparen denk ik aan vermogen waarvan je zeker weet wat het oplevert. Bij een deposito staat de rente vast, bij vrij opneembaar moet je daarvoor dagelijks kijken. Mocht de rente te laag zijn dan kan verplaats je jouw geld. Bij beleggen weet je niet zeker en precies wat het oplevert. En je kunt jouw inleg verliezen. Bij een dalende vreemde munt koers is dat het geval. Daarom zie ik het als beleggen en niet als sparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Bij mij is die verwarring er niet. Sparen in buitenlandse valuta levert ook extra risico's en daardoor potentieel hogere rendementen met zich mee. Dat het daardoor als overige bezitting gezien zou kunnen worden vind ik dan ook niet geheel onlogisch.
Alleen is "risico" geen onderdeel van de definitie van spaartegoeden. De wet zegt het volgende:
Voor de toepassing van het tweede lid wordt onder banktegoeden verstaan:

a. deposito’s als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht en daarmee naar aard en strekking overeenkomende buitenlandse deposito’s;
En de WFT definieert "deposito" als volgt (let op: wat we in het normale spraakgebruik een 'deposito' noemen, is in de definitie hieronder een 'termijndeposito'):
deposito: een tegoed dat wordt gevormd door op een rekening staande gelden of dat tijdelijk uit normale banktransacties voortvloeit, en dat een bank onder de toepasselijke wettelijke en contractuele voorwaarden dient terug te betalen, met inbegrip van een termijndeposito en een spaardeposito, met uitzondering van een tegoed waarvan:

a. het bestaan alleen kan worden aangetoond met behulp van een financieel instrument, tenzij het een spaarproduct betreft dat wordt belichaamd in certificaat van deposito dat op naam luidt en dat op 2 juli 2014 bestond in een lidstaat;

b. de hoofdsom niet a pari terugbetaalbaar is;

c. de hoofdsom alleen a pari terugbetaalbaar is uit hoofde van een door de bank of door een derde verstrekte garantie of overeenkomst;

[ Voor 35% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-02-2024 10:36 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Nou, nee. Bij sparen denk ik aan vermogen waarvan je zeker weet wat het oplevert. Bij een deposito staat de rente vast, bij vrij opneembaar moet je daarvoor dagelijks kijken. Mocht de rente te laag zijn dan kan verplaats je jouw geld. Bij beleggen weet je niet zeker en precies wat het oplevert. En je kunt jouw inleg verliezen. Bij een dalende vreemde munt koers is dat het geval. Daarom zie ik het als beleggen en niet als sparen.
Zo kun je het zien, maar aangezien een opgave als "spaarrekening" fiscaal nogal wat gunstiger is, en daarvoor ook goede argumenten bestaan, zou ik het toch maar als een spaarrekening opgeven bij de BD. >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Zo kun je het zien, maar aangezien een opgave als "spaarrekening" fiscaal nogal wat gunstiger is, en daarvoor ook goede argumenten bestaan, zou ik het toch maar als een spaarrekening opgeven bij de BD. >:)
Ja dat zou kunnen als ik een spaarrekening in vreemde valuta zou hebben. ;)
En aangezien belasting betalen over verlies al een dingetje is, zal dat zeker het geval zijn bij belasting over niet bestaand vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
*knip* dit is niet de bedoeling

[ Voor 253% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2024 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S91

S91

@marktweakt d:)b

[ Voor 68% gewijzigd door S91 op 07-02-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Maar geen mensen die hier uit ervaring over kunnen praten dus? Daar was ik wel benieuwd naar.

Eerlijk gezegd acht ik het valutarisico acceptabel. De euro hangt al heel lang stabiel rond de £0.86. En gevoelsmatig zou ik zeggen dat het na het Brexit debacle alleen maar omhoog kan met de pond. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

S91 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:05:
Maar geen mensen die hier uit ervaring over kunnen praten dus? Daar was ik wel benieuwd naar.

Eerlijk gezegd acht ik het valutarisico acceptabel. De euro hangt al heel lang stabiel rond de £0.86. En gevoelsmatig zou ik zeggen dat het na het Brexit debacle alleen maar omhoog kan met de pond. 8)7
Totdat ... de koning doodgaat, er oorlog uitbreekt, de grenzen dichtgaan, en noem zo nog maar wat doemscenarios op.
Je mag natuurlijk op je gevoel koersen, maar ook dat geeft geen zekerheid en die wil je juist met sparen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:36
rockhopper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Totdat ... de koning doodgaat, er oorlog uitbreekt, de grenzen dichtgaan, en noem zo nog maar wat doemscenarios op.
Je mag natuurlijk op je gevoel koersen, maar ook dat geeft geen zekerheid en die wil je juist met sparen.
kijk eens wat er gebeurde met de koers van het pond rond het verkiezingsdebacle in het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Iemand hier bij Santander Consumer Bank al een succesvolle terugboeking naar de tegenrekening gedaan? Gisterochtend een klein bedrag als test weer teruggeboekt maar nog niet ontvangen. Grootste probleem is dat de terugboeking (die je met mTAN moet bevestigen) niet bij de transacties staat, het bedrag wordt ook niet van het totaal afgetrokken, enige wat verandert is dat het overgebleven dag en weeklimiet gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05 17:55
Novax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:02:
Iemand hier bij Santander Consumer Bank al een succesvolle terugboeking naar de tegenrekening gedaan? Gisterochtend een klein bedrag als test weer teruggeboekt maar nog niet ontvangen. Grootste probleem is dat de terugboeking (die je met mTAN moet bevestigen) niet bij de transacties staat, het bedrag wordt ook niet van het totaal afgetrokken, enige wat verandert is dat het overgebleven dag en weeklimiet gedaald zijn.
Ja, zelf ook een tekstboeking door de weeks vroeg gedaan en half drie in de middag op m’n Nederlandse rekening. Werd wél direct afgeboekt van de spaarrekening ‘s ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 22:27
[...]

Ja maar als doem-pleuris uitbreekt kan je je zorgen wel uitbreiden naar al je bezittingen. Denk dat valuta risico dan wel de miste buikpijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

S91 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:05:

Mooi toch, gokje kan, maar gok bewust is de slogan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]

"Thank you for your message.

Your interest rate 3,66 is valid until February 29, 2024."

Ik had ze afgelopen weekend nog een mailtje gestuurd ter herinnering. En ineens is het toch een maand later, dus ik was wel verkeerd geïnformeerd :'). Komen ze lekker laat mee dus. Nu heeft het voor die paar weken zelfs al geen zin om van CEB naar advanzia over te maken. Ik loop denk ik dan een paar dagen rente mis, waardoor ik alsnog minder rente ontvang. En 3,66 of 3,55% scheelt ook niks meer.

Hopelijk hebben ze over 6 maanden nog een mooie actie, zodat ik opnieuw nieuwe klant kan worden.
Ik verwacht nog een mailtje met een verlengingsaanbod. Afgaande op dit topic zou dat ~14 dagen voor einde moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik verwacht nog een mailtje met een verlengingsaanbod. Afgaande op dit topic zou dat ~14 dagen voor einde moeten komen.
Ja heb ik ook nog aan gedacht. Ik zou dan even moeten uitrekenen of het dan voor die paar maandjes zin heeft om weer alles van CEB naar Advanzia te verplaatsen. Was fijn geweest als ze me gelijk juist hadden geïnformeerd of bij navraag een reactie hadden gegeven.

Om geld van CEB naar advanzia te verplaatsten zou je denk ik ongeveer 2 dagen zonder rente zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
[...]

Je zou het valuta risico wat je loopt ook kunnen afdekken ('hedgen') als je het risico niet wilt nemen. Maar daarvoor moet je dan wel een "short GBP" instrument nemen en dat is dus beleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:01
Novax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:02:
Ik heb gisterochtend een terugboeking van Santander naar mijn Nederlandse rekening gedaan en stond binnen 4 uur erop.

Het overboeken naar Santander duurt bij mij juist lang (voordat het saldo goed wordt weergegeven?).
Ik had vorige week donderdag eerste verificatie boeking gedaan en kreeg een paar uur daarna een mail dat mijn rekening actief was.
Maar maandagmiddag werd het saldo pas goed weergegeven. Het leek mij logisch dat de 1e boeking langer duurt. In online omgeving stond rentedatum wel op donderdag 1 februari (maar in de Santander app stond 5 februari).

Gisterochtend vroeg 2e boeking naar Santander gedaan met een groter bedrag. Maar dit bedrag staat er nu nog niet op. Dus ik ben benieuwd of het een saldo weergave is of dat het werkelijk langer duurt?
Hebben anderen dit ook dat het boeken naar Santander langer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
Het viel mij op dat voor Santander Consumer de BIC-code van Suresse Direkt Bank is: BSCH BE BB RET.
Dit is weer Duits label van Santander.
https://www.suressedirektbank.de/de
In Duitsland wordt daar 3,9% rente aangeboden voor actieperiode van 6 maanden.

Edit: op deze site staat dat BSCH BE BB RET bij Santander Consumer Finance S.A. hoort
https://wise.com/nl/swift-codes/BSCHBEBBRET

In de mail van Santander wordt Suresse Direkt Bank denk ik ten onrechte genoemd.

[ Voor 47% gewijzigd door irongalaxy op 07-02-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Datisraar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:08:
Ja, zelf ook een tekstboeking door de weeks vroeg gedaan en half drie in de middag op m’n Nederlandse rekening. Werd wél direct afgeboekt van de spaarrekening ‘s ochtends.
irongalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:04:
Ik heb gisterochtend een terugboeking van Santander naar mijn Nederlandse rekening gedaan en stond binnen 4 uur erop.
Hebben jullie de terugboeking via de app of via de website gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
Novax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:25:
[...]

[...]

Via de app dacht ik, maar dat weet ik niet zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
[...]

[...]

Alles via de app gedaan. Overboekingen worden bij mij over en weer, dezelfde werkdag verwerkt c.q bijgeboekt in de app. Ik ben blijkbaar in de omstandigheid dat alles goed verloopt (en ben eigenlijk best wel tevreden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Openfeld
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:48
Het FD bericht zojuist het volgende positieve nieuws voor spaarders in de EU:

https://fd.nl/economie/15...n-overmaken-in-de-hele-eu

(komt er op neer: instandoverboeken/betalen met bevestiging binnen 10 seconden zonder extra kosten, naam+nummer controle; waarschijnlijk is deze wetgeving binnen 12 maanden van kracht)

[ Voor 33% gewijzigd door Openfeld op 07-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Openfeld schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:34:

Leuke paywall ;)

Maar afgaande op de titel: dat was toch al een tijd bekend? EU brede verplichting tot instant payments, tegen dezelfde prijs als traditionele SEPA transactie kosten.
Maar... dit is vast onderdeel van de SEPA vordering die alleen betrekking heeft op betaalverkeer. Dus transacties van een betaalrekening naar een betaalrekening. En "onze" spaarrekeningen zijn natuurlijk geen betaalrekening. Dus in dat geval zou dat daarop niet van toepassing zijn.

Dit op basis van een "discussie" in het Revolut topic waar iemand bij DNB had geïnformeerd of LPB de NL IBAN van Revolut mag weigeren. Reactie van DNB stond duidelijk in dat IBAN discriminatie staat vermeld in EU wetgeving X en wetgeving X alleen betrekking heeft op betaalverkeer tussen betaalrekeningen.
Overigens was het een "foutje" dat LPB de NL IBAN van Revolut niet accepteerde en kun je deze nu gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
Openfeld schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:34:

(komt er op neer: instandoverboeken/betalen met bevestiging binnen 10 seconden zonder extra kosten, naam+nummer controle; waarschijnlijk is deze wetgeving binnen 12 maanden van kracht)
Bericht zonder paywall:
https://www.europarl.euro...en-tien-seconden-aankomen
De nieuwe regels treden 20 dagen na publicatie in het Publicatieblad van de EU in werking. De lidstaten hebben twaalf maanden de tijd om de verordening te implementeren.
Het doel van de nieuwe verordening is ervoor te zorgen dat particuliere klanten en bedrijven, vooral het MKB, niet hoeven te wachten op hun geld, en om de veiligheid van overboekingen te vergroten. Banken en andere aanbieders van betalingsdiensten (PSP's) zullen ervoor moeten zorgen dat overboekingen betaalbaar zijn en onmiddellijk worden verwerkt.
Dit zou dan ook om overboekingen naar je spaarrekening gaan lijkt mij...

[ Voor 21% gewijzigd door dutchgio op 07-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:18

Oekol

waka waka hey hey

Heb alles over Santander (https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening) nu bijgelezen, gelukkig waren het maar 4 pagina's. Dat blijkt ook weer juist vragen onbeantwoord te laten. Sommige zoals hieronder van Swimfreak zijn basisdingen die ik nog even moet door pluizen wat betreft spaans erfrecht / deposito garantiestelsel zegt me namelijk niks.
swimfreak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:09:
Spaans erfrecht/ Spaans deposito garantiestelsel vind ik niet ideaal.
Zit nu gewoon in een situatie waarbij in ik bij ING 1,5% krijg en zonder al te veel moeite 3,6% te krijgen (ja ik weet dat ze 3 dagen van te voren kunnen zeggen dat hij verandert, maar dan alsnog zal die hoger zijn gok ik dan ING). Dacht eerst naar openbank te gaan voor 6 maanden a 3,65% en dan verder kijken maar durf de gok wel aan met Santander in de hoop dat die boven de 3% blijft en dus hoger overall is dan bij Openbank. Enfin, de verificatie doet het bij mij niet. Of op mijn mobiel of laptop gaat hij bij het verifiëren niet verder. Kan op het scherm drukken en dan wordt de 'video indentificatie starten' weer klikbaar maar verder gebeurd er niks.

Iemand een idee om verder te komen? Wil absoluut niet handmatig op de post moeten doen. Anders dan toch wellicht Openbank openen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:18
dutchgio schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Bericht zonder paywall:

[...]

[...]

Ik heb 2x fd accounts (2x 5 gratis berichtjes)
Maar wat is "srtraks"

Ik had gelezen dat IP voor heel de EU dit jaar nog moet ingaan, dacht zelfs al per Q2

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Hoezo kan je bij beleggen je inleg verliezen? Dat is veel te generalistisch gesteld. Als jij je geld breed gespreid inlegt in bijvoorbeeld ETF MSCI World moet je mij eens vertellen hoe je dan al je geld kan verliezen? https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx Je kan een tijdje negatief draaien maar als de gehele MSCI World failliet is, bestaat jouw spaargeld ook niet meer vrees ik. Met sparen in vreemde valuta kan je ook niet in de meeste gevallen je hele inleg verliezen. Er zit wel neerwaarts risico aan, maar ook opwaarts potentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Huidige situatie is dus 1,5% rente bij de ING.

Wat betreft extra kosten, ik zie bij de belastingdienst 0,92% staan. Betekent dit dat de effectieve rente voor Santander dan 3,6 - 0.92% is? En dus dan nog 'maar' 1% boven de ING ligt voor mij op dit moment?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:59:
Enfin, de verificatie doet het bij mij niet. Of op mijn mobiel of laptop gaat hij bij het verifiëren niet verder. Kan op het scherm drukken en dan wordt de 'video indentificatie starten' weer klikbaar maar verder gebeurd er niks.

Iemand een idee om verder te komen? Wil absoluut niet handmatig op de post moeten doen. Anders dan toch wellicht Openbank openen.
Misschien Chromium-based browser proberen? (met alle permissies voor camera en microfoon aan) Ik heb de indentificatie via Brave op de laptop gedaan, je moet wel voldoende licht hebben, maar ja dan moet het eerst wel werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Heb alles over Santander (https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening) nu bijgelezen, gelukkig waren het maar 4 pagina's. Dat blijkt ook weer juist vragen onbeantwoord te laten. Sommige zoals hieronder van Swimfreak zijn basisdingen die ik nog even moet door pluizen wat betreft spaans erfrecht / deposito garantiestelsel zegt me namelijk niks.

[...]

Zit nu gewoon in een situatie waarbij in ik bij ING 1,5% krijg en zonder al te veel moeite 3,6% te krijgen (ja ik weet dat ze 3 dagen van te voren kunnen zeggen dat hij verandert, maar dan alsnog zal die hoger zijn gok ik dan ING). Dacht eerst naar openbank te gaan voor 6 maanden a 3,65% en dan verder kijken maar durf de gok wel aan met Santander in de hoop dat die boven de 3% blijft en dus hoger overall is dan bij Openbank. Enfin, de verificatie doet het bij mij niet. Of op mijn mobiel of laptop gaat hij bij het verifiëren niet verder. Kan op het scherm drukken en dan wordt de 'video indentificatie starten' weer klikbaar maar verder gebeurd er niks.

Geen idee of het de oplossing is maar wellicht kun je hetzelfde nogmaals doen door "Nieuw Privévenster" te openen in uw browser. Ik heb dit probleem met regelmaat als ik van DigiD websites gebruik maak. Via een Privévenster gaat het dan wel goed. Zou graag weten waarom maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Novax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Misschien Chromium-based browser proberen? (met alle permissies voor camera en microfoon aan) Ik heb de indentificatie via Brave op de laptop gedaan, je moet wel voldoende licht hebben, maar ja dan moet het eerst wel werken natuurlijk.
Hmm, met Chrome geprobeerd maar zal eens de permissies dubbel checken. Nu Firefox werkt ook niet. Edge is dan optie 3 om te proberen.

edit: lijkt gewoon een defecte knop te zijn en dat heb ik al wel gelezen in die 4 pagina's over Santander

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 07-02-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Blij dat ik mijn spaargeld tijdelijk bij CEB heb staan. Had met spoed geld nodig. Zelfde dag op de rekening. Beter dan dat gelazer bij Raisin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Oekol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:06:
Huidige situatie is dus 1,5% rente bij de ING.

Wat betreft extra kosten, ik zie bij de belastingdienst 0,92% staan. Betekent dit dat de effectieve rente voor Santander dan 3,6 - 0.92% is? En dus dan nog 'maar' 1% boven de ING ligt voor mij op dit moment?
Nee. Ten eerste gaat die 0,92% over 2023, over 2024 is er nog geen (definief) percentage bekend.

Ten tweede betaal je alleen VRH over het vermogen boven de heffingsvrije grondslag (57000 pp).

Ten derde gaat dit over fictieve rente waarmee gerekend wordt om te bepalen hoeveel inkomsten je had uit vermogen. En over die (fictieve) inkomsten betaal je iets van 32%? belasting

Ten vierde is VRH hier offtopic en is er een heel topic over VRH.

Ten vijfde, als je meent 0,92 af te moeten trekken van die 3,60 van Santander, waarom trek je dan niet ook 0,92 af van die 1,5 van ING?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

RobertMe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Nee. Ten eerste gaat die 0,92% over 2023, over 2024 os er nog geen (definief) percentage bekend.

Ten tweede betaal je alleen VRH over het vermogen boven de heffingsvrije grondslag (57000 pp).

Ten derde gaat dit over fictieve rente waarmee gerekend wordt om te bepalen hoeveel inkomsten je had uit vermogen. En over die (fictieve) inkomsten betaal je iets van 32%? belasting

Ten vierde is VRH hier offtopic en is er een heel topic over VRH.

Ten vijfde, als je meent 0,92 af te moeten trekken van die 3,60 van Santander, waarom trek je dan niet ook 0,92 af van die 1,5 van ING?
Dat laatste deed ik niet omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat alles bij een NLse bank geautomatiseerd zou zijn en dus al verwerkt is. De overige dingen ben ik je dankbaar voor en daarmee het einde van de VRH in dit topic. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:06:
Hoezo kan je bij beleggen je inleg verliezen? Dat is veel te generalistisch gesteld. ...
Ik bedoel natuurlijk een deel van je inleg in een enkel "aandeel". Dat een aandeel helemaal niks meer waard is komt niet vaak voor. Betreffende sparen in een andere valuta kan je door een koersdaling ook minder geld overhouden (in euro's) dan waar je mee begonnen bent. En als je dan het geld nodig hebt als de koers slecht is dan heb je niet gespaard. Als je belegt kan je door spreiding en voor de lange termijn te gaan inleg verliezen vermijden. Mijn berichten gaan er over dat ik sparen in een andere munt als beleggen zie en niet als sparen. Dat is de context. Niet over beleggen in het algemeen,
Blij dat ik mijn spaargeld tijdelijk bij CEB heb staan. Had met spoed geld nodig. Zelfde dag op de rekening. Beter dan dat gelazer bij Raisin.
. Als je dit geld op een bankrekening in een andere munt had staan had je ook verlies kunnen maken.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Oekol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Dat laatste deed ik niet omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat alles bij een NLse bank geautomatiseerd zou zijn en dus al verwerkt is.
Dat is dus zeer zeker niet het geval. Met die 0,92% van 2023 zou je, als er geen heffingsvrije grondslag zou zijn, over €100 ongeveer 30 cent rente betalen (fictieve rendement is 92 cent, 1/3e daarvan is ongeveer 30 cent). Bij ING zou je nu over die €100 met 1,50% rente dus €1,50 rente ontvangen en dus netto €1,20 over houden. Bij Santander met 3,60% zou je €3,60 rente krijgen en houd je €3,30 over.

Edit:
I am stupid. ~1/3e van 92 is natuurlijk 30 en niet 3.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 07-02-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy

[...]

Ik had bij aanmelding Santander via laptop via Firefox privétabblad gedaan. Tijdens proces kon je QR scannen en voor ID overgeschakeld naar mobiel volgens mij heb ik toen Firefox Focus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
dutchgio schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Bericht zonder paywall:

[...]

[...]

Dat zou wel fijn zijn ook voor Volkswagen bank, die doet er anderhalve dag over voor bijboekingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Datisraar op 07-02-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:16:
[...]
Ik bedoel natuurlijk een deel van je inleg in een enkel "aandeel". Dat een aandeel helemaal niks meer waard is komt niet vaak voor. Betreffende sparen in een andere valuta kan je door een koersdaling ook minder geld overhouden (in euro's) dan waar je mee begonnen bent. En als je dan het geld nodig hebt als de koers slecht is dan heb je niet gespaard. Als je belegt kan je door spreiding en voor de lange termijn te gaan inleg verliezen vermijden. Mijn berichten gaan er over dat ik sparen in een andere munt als beleggen zie en niet als sparen. Dat is de context. Niet over beleggen in het algemeen,

[...]
. Als je dit geld op een bankrekening in een andere munt had staan had je ook verlies kunnen maken.
Daarom reageer ik ook. De nuance was afwezig.

Maar eens als, geen risico wil, moet je niet in vreemde valuta's je geld wegzetten. Keerzijde van geen risico nemen, weinig rendement. No guts, no glory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

irongalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Ik had bij aanmelding Santander via laptop via Firefox privétabblad gedaan. Tijdens proces kon je QR scannen en voor ID overgeschakeld naar mobiel volgens mij heb ik toen Firefox Focus gebruikt.
Heb nu onderstaande gebruikt en geen van allen werkt het. Heb ze nu een mail gestuurd.
  • Chrome + prive
  • Firefox
  • Edge
  • Samsung S22
  • Samsung A53
Want ook scannen met mobiel kan je niet op de knop daar beneden drukken dus kan je niet verder.
Helaas. Nog even wachten dus.

edit: nog even van WiFI af en op 4G gedaan, link gekopieerd op mobiel in incognito venster. Maakt allemaal niks uit helaas. Vaag

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 07-02-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Daarom reageer ik ook. De nuance was afwezig.

Maar eens als, geen risico wil, moet je niet in vreemde valuta's je geld wegzetten. Keerzijde van geen risico nemen, weinig rendement. No guts, no glory.
90% van het spaargeld staat bij de nederlandse grootbanken. Voor een deel van de spaarders daar is sparen bij een kleinere of buitenlandse bank al een risico waardoor er minder rendement is.

btw: bij een turkse lira deposito van 1,3 of 6 maanden bij yapi kredi is de rente 35% op jaarbasis. Maar ik heb het idee (niet onderzocht) dat koers wijzigingen daar een grote hap uit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:34:
[...]
90% van het spaargeld staat bij de nederlandse grootbanken. Voor een deel van de spaarders daar is sparen bij een kleinere of buitenlandse bank al een risico waardoor er minder rendement is.

btw: bij een turkse lira deposito van 1,3 of 6 maanden bij yapi kredi is de rente 35% op jaarbasis. Maar ik heb het idee (niet onderzocht) dat koers wijzigingen daar een grote hap uit nemen.
Nederlanders zijn verslaafd aan zekerheid en controle houden. Diegene die verantwoorde weloverwogen risico's nemen komen het verst in het leven. In de Lira is dan ook (vind ik) geen verantwoord risico. Het is niet voor niets dat je 35% kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Nederlanders zijn verslaafd aan zekerheid en controle houden. Diegene die verantwoorde weloverwogen risico's nemen komen het verst in het leven. In de Lira is dan ook (vind ik) geen verantwoord risico. Het is niet voor niets dat je 35% kan krijgen.
Op basis van https://www.exchange-rate...van-wisselkoersen/try-eur denk ik wel dat je de afgelopen 6 maanden nog wel wat zou hebben overhouden van die 35% rente. Maar ik zou het ook niet doen. (ervaringen in het verleden ....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Als een aanbieding te mooi klinkt om waar te zijn, dan is die het ook. (Helaas ook ervaring uit het verleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
Zijn er mensen met ervaring met het aanvragen van een overzicht van spaargelden bij Raisin voor een hypotheekaanvraag? Ik heb een overzicht nodig waar alle gelden, inclusief IBAN en mijn gegevens zichtbaar zijn. Raisin lijkt op het eerste gezicht weinig mogelijkheden te hebben om zo'n overzicht te printen.

Ik heb natuurlijk ook met de klantenservice contact opgenomen, maar helaas nog niks vernomen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:31

sanook

_/-\o_

MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:10:
Wat voor gelazer bedoel je dan?
Je weet dat als je via Raisin spaart dat het dan iets langer kan duren voor je over je geld kunt beschikken.
Veel tweakers hebben voor 'nood' een potje apart staan (meestal bij een IP bank) waar ze snel bij kunnen.
Dus niet al het geld staat bij Raisin, dus ook geen gelazer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij Banca Progetto vanaf 13 februari:
  • 3 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 6 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 9 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 1 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
  • 2 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
  • 3 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
En bij CKV vanaf 14 februari:
  • 3 jaar deposito: 3,66% naar 3,00%
  • 4 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 5 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 8 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 7 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 10 jaar deposito: 3,65% naar 3,30%
En nog bij Banca CF+ vanaf 13 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,60% naar 3,50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 02:16:
[...]

Ik zou me niet heel druk maken, omdat je nu weet dat het op het moment druk is en gewoon lang duurt, maar er wel een mailtje/bericht aan wagen. Hier meldde namelijk meerdere mensen die een aanvraag hebben lopen dat ze een berichtje hebben ontvangen ("... het is druk ... duurt lang ... we gaan compenseren ...") en die heb jij niet, ik zou even dubbel checken dat je wel in diezelfde wachtrij staat en niet dat er iets anders is dat je aanvraag ophoudt.
Inderdaad toch maar even contact opgenomen, ik sta net als velen in de wachtrij. Nu ook een zwart op wit bericht van ze ontvangen dat ze gaan compenseren t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
[...]

[...]

Ik had ook een snelle terugboeking, binnen een paar uur. Via de site, ik heb de app geprobeerd maar kreeg die niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
Novax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:44:
Dalingen bij Banca Progetto vanaf 13 februari:
  • 3 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 6 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 9 maanden deposito: 3,75% naar 3,65%
  • 1 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
  • 2 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
  • 3 jaar deposito: 3,85% naar 3,75%
En bij CKV vanaf 14 februari:
  • 3 jaar deposito: 3,66% naar 3,00%
  • 4 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 5 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 8 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 7 jaar deposito: 3,60% naar 3,30%
  • 10 jaar deposito: 3,65% naar 3,30%
En nog bij Banca CF+ vanaf 13 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,60% naar 3,50%
Ik heb daar een deposito aflopen op 7 maart, ik kan nu verlengen met een aanbod van 3,75%.
Maar op 7 maart is de rente al gedaald naar 3,65%.
Weet iemand hier welke rente ik dan krijg na verlenging? 3,75% of toch 3,65%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
kbus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb daar een deposito aflopen op 7 maart, ik kan nu verlengen met een aanbod van 3,75%.
Je krijgt de rente die geldig is op de dag van verlenging, 3,65% dus zoals het er nu naar uit ziet.

Zelf ook gehad met Progetto eind van de maand. En toen was de verlaging pas actief een of twee dagen nadat de verlenging doorgestuurd zou worden (= 7 dagen voor aflopen deposito). Nieuwe aanvraag moest compleet zijn op de 18e denk ik, mijn deposito liep af op de 23e, dus zou de 16e de verlenging zijn doorgestuurd. Maar "toch" de nieuwe lagere rente gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Pepperoni schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:45:
Weet iemand hoe lang het openen van een rekening bij CKV duurt via Raisin? Het geld staat nu een beetje te staan daar bij Raisin.
Hier ook 5 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-05 22:54
Oekol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Heb nu onderstaande gebruikt en geen van allen werkt het. Heb ze nu een mail gestuurd.
  • Chrome + prive
  • Firefox
  • Edge
  • Samsung S22
  • Samsung A53
Want ook scannen met mobiel kan je niet op de knop daar beneden drukken dus kan je niet verder.
Helaas. Nog even wachten dus.

edit: nog even van WiFI af en op 4G gedaan, link gekopieerd op mobiel in incognito venster. Maakt allemaal niks uit helaas. Vaag
Al eerder aangegeven dat het een buggy aanmeldingsproces is, het ligt denk ik niet aan jullie devices/browsers. Goed dat je ze hebt gemaild, daarna was het vrij snel weer (even) gefixt voor iedereen.

Hier ook dezelfde dag overgemaakt = paar uur later bijgestort op Santander. Terugboekingen zijn er de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Nou, als het zo doorgaat zit je 8 maart op 3,35 %
kbus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:47
[...]

Enfin, de verificatie doet het bij mij niet. Of op mijn mobiel of laptop gaat hij bij het verifiëren niet verder. Kan op het scherm drukken en dan wordt de 'video indentificatie starten' weer klikbaar maar verder gebeurd er niks.

Ik heb gemaild naar ze en dit is hun antwoord:
Geachte,

Wij hebben uw e-mail ontvangen en danken u voor uw interesse in Santander Consumer Bank.

Op het moment ervaren wij door het hoge aantal aanvragen een technische storing. Dit heeft helaas invloed op het aanvraagproces. Wij zijn van het probleem op de hoogte en onze interne dienst probeert het zo snel mogelijk te verhelpen. In de tussentijd raden we u aan om het via een ander apparaat of browser te proberen.

Wij houden u op de hoogte. Onze excuses voor het ongemak.

Wij blijven beschikbaar voor verdere informatie en wensen u een prettige dag verder.

Heeft u verdere vragen ? Onze medewerkers helpen u graag verder. Contacteer onze klantendienst op het nummer 0800 23 00 548 of per e-mail : info@santanderconsumerbank.nl.

Met vriendelijke groeten,

Uw Santander Consumer Bank team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
LongBowNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:21:
[...]

Ik heb gemaild naar ze en dit is hun antwoord:

[...]
Aha, dat verklaart ook wellicht waarom bijvoorbeeld de website een deel van de dag niet was te bereiken eind vorige week. Server overbelast door de iets te grote belangstelling denk ik nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:16
Ook gij Rabobank?
Eigenlijk geen nieuws aangezien dit voor de hand lag.

https://www.nu.nl/economi...hoge-rente-inkomsten.html

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de ACM als zij voor deze zomer de resultaten bekend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:16
Nog nieuwsgieriger ben ik naar de maatregelen indien men toch misstanden heeft geconstateerd.

Ik verwacht dat de banken een boete opgelegd krijgen die rechtstreeks de schatkist in vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
mpandroid schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:55:
Ook gij Rabobank?
Eigenlijk geen nieuws aangezien dit voor de hand lag.

https://www.nu.nl/economi...hoge-rente-inkomsten.html

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de ACM als zij voor deze zomer de resultaten bekend maakt.
Ik vind het geen probleem (voor mij) dat de grootbanken hun winst verdubbelen, ik spaar er immers niet. Misschien moet ik aandelen kopen in de grootbanken ;)
Klanten van de rabobank die wel problemen hebben met de winstverdubbeling moeten maar stemmen met hun voeten. Spaargeld (indien daar aanwezig) dan maar verplaatsen naar een bank met een hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mpandroid schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:57:
Ik verwacht dat de banken een boete opgelegd krijgen die rechtstreeks de schatkist in vloeit.
Waardoor het begrotingstekort kleiner is en belastingen niet / minder verhoogd hoeft te worden en het semi terugvloeit naar de klanten.
W1ck1e schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:09:
[...]
Ik vind het geen probleem (voor mij) dat de grootbanken hun winst verdubbelen, ik spaar er immers niet.
Maar ben je er wel klant? Want dan betaal je wel de kosten voor het (betaal)pakket terwijl ze blijkbaar zoveel winst maken.
Pagina: 1 ... 37 ... 139 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling