Globalcitizen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:32:
Ik heb me lang hierover stil gehouden, omdat ik echt geen grote discussie wil veroorzaken, maar ik begrijp oprecht niet waarom iemand VWFS, Consorsbank et al. zou kiezen om te sparen (behalve voor een ongebruikelijk verhaal tegenover vrienden/collega's):
- financieel: tijdelijke rente van 3,8% of 3,5% voor 6 maanden (daarna relatief heel weinig). Elders krijg je (zelfs vrij opneembaar) 4% nominaal (+rente op rente).
Met de lange wachttijd en/of noodzaak om periodiek je geld eraf te halen (om opnieuw voor actie in aanmerking te komen, b.v. Advanzia) haal je in de praktijk dus niet eens voortdurend de genoemde rente maar eigenlijk minder.
-moeite: aanmelding duurt heel lang (soms maanden), verificatie moeizaam, soms zelfs nodig om papieren op te sturen. Dat is elders veel gemakkelijker en sneller.
- overboeken is niet instant, dus niet beter dan alternatieven (die typisch (ook) uren of een werkdag duren)
- geen Nederlandstalige klantenservice, ook buitenlandse erfbelasting, buitenlandse DGS, etc. dus geen voordelen op dit vlak
Kan iemand uitleggen in welke situatie VWFS, Consors, et al. echt de beste optie kan zijn?
OK, ik kan 1 samengestelde reden verzinnen (al vind ik die zelf magertjes en niet de moeite en rentederving waard):
vrij opneembaar EN zekerheid van 3,8- % gedurende 6 maanden bij VWFS
(Elders 4+ % maar die kan veranderen OF 4+ % deposito OF 3,68% voor 6 maanden)
Is dit de enige objectieve reden?
Ik denk dat je hier teveel in beperkingen denkt. Kort opsommend jouw bezwaren:
1) Rente is tijdelijk
2) Elders 4%, bij hun 3,8%
3) Door overstappen loop je rente mis
4) Aanmelden duurt lang
5) Overboeken niet instant
6) Niet-Nederlands
Als ik die punten dan één-voor-één afwerk, dan zie ik niet alles als een nadeel.
1) Jij ziet de rente als tijdelijk, omdat het bijv. een actieperiode is van 6 maanden. Ik zie het als zekerheid: je wéét zeker dat de rente gedurende die tijd 3,8% is - terwijl de ECB en de Fed al hebben doorgeschemerd de rentes in de eerste helft van het jaar te verlagen. De alternatieven die jij voor ogen hebt kunnen morgen al andere rentes hanteren. Overigens is er bij Advanzia of Volkswagen ook sprake van rente op rente.
2) Ik vermoed dat je het over Trade Republic hebt? Dat is in feite een ander product met een ander risico. Er is immers geen sprake van een DGS. Er is verder geen Nederlandse bank die een vrij opneembare rente heeft van 4%. En ook niet van 3,8%.
3) In principe kun je 'de schade' gewoon beperken tot één rentedag. Hier loop je overigens ook tegenaan als je overstapt naar Trade Republic. Of als je juist weer je geld bij Trade Republic weghaalt als zij de rente onverwacht verlagen. Overigens berekent VWFS dagelijks de rente alsof een kalenderjaar 360 dagen heeft. Veel Nederlandse banken hanteren dit jaar bijv. 366 dagen.
4) Iedere persoon zal dit anders ervaren. Bij het Nederlanse CEB kun je 'm in principe in 1 werkdag in gebruiknemen. Advanzia een week of 2 en Volkswagen een week of 4. Zou je het sneller willlen? Ja. Aan de andere kant: als ik weet dat ik tot en met maart nog een actierente bij bank X heb, wat houdt mij dan tegen om ergens in de loop van deze maand een rekening te openen bij Advanzia of Volkswagen? Dat loopt op de achtergrond en je krijgt vanzelf bericht zodra de rekening gereed is.
5) Dit klopt. Overboeken duurt 1 werkdag. Overigens vaak nog same-day als je het 's ochtends vroeg doet naar je Nederlandse rekening.
6) Dat klopt. Ik zie dat in veel gevallen niet als een zeer groot probleem. Bij Trade Republic (waar jij denk ik op doelt als je het over 4% rente hebt?) loop je tegen vergelijkbare problemen aan (omnibusrekeningen, toezicht in Duitsland of Ierland, etc.)
Voor dat laatste punt moet je ook bedenken: de meeste mensen die hier in dit topic op zoek zijn naar een hoge rente, doen dat omdat het vaak over grotere geldbedragen gaat waarbij het al soms al loont om voor 0,1% renteverschil over te stappen. Dan gaat het dus niet om een paar honderd of paar duizend euro spaargeld.
Zij willen meer rendement dan je in Nederland krijgt, maar gezien de bedragen waar het om gaat nog steeds wel de zekerheid van een depositogarantiestelsel. Zouden die mensen dan kiezen voor een broker met 4% rente en die werkt met omnibusrekeningen? Of kies je voor een bank waarbij er geen twijfel bestaat over hoe je geld gegarandeerd wordt (namelijk DGS)?