Over banken die vragen naar de herkomst van je geld, mijn ervaring, mijn vrije vertaling.
Toen het begin '23 weer begon te lonen (voor mij, op dat moment) om spaarcenten naar een andere plek te verplaatsen, had ik reeds gelezen over, short, "geblokkerde bankrekeningen".
Ik opende een rekening bij Bunq en maakte een euro over; all well.
Alvorens vervolgens een groot bedrag over te boeken vroeg ik Bunq, vrij vertaald: "Hé, hoe zit dat, met grote bedragen overboeken, en de herkomst moeten verantwoorden, en gaan jullie mij blokkeren?".
De door AI gegenereerde reply op mijn mail sloeg kant nog wal, dus ik zeg/reply: "Hé, dat was niet mijn vraag.".
Ik kreeg een mail terug, geschreven door een mens (bij Bunq!), die nog steeds niet volledig mijn vraag/vragen beantwoorde, maar me wel de mogeljkheid gaf een vervolg vraag te stellen als mijn nog niet alles duidelijk was; ik dacht, dat doe ik morgen, want nu moe.
Volgende dag, ik wilde gaan reply-en, open mail en een volgende mail van Bunq stond al voor me klaar ---> uw 'call' is gesloten.
Ik dacht WTF, whatever, ik maak de helft over van het bedrag wat ik uiteindelijk wil vermaken (don't ask me why...) ---> ging goed ---> en dus maakte ik de tweede helft van het bedrag over.
De dag erna, of zo, kreeg ik in de Bunq app een melding, of ik bewijs kon uploaden waar het geld vandaan kwam.
Direct dezelfde dag gedaan, middels een overzicht (met het hele bedrag) van de bank vanwaar ik het geld overmaakte.
Nooit meer wat van gehoord ---> Bunq is ervan uitgegaan dat 'de vorige bank' zijn huiswerk had gedaan.
Afgelopen najaar alles in een keer overgezet naar CEB ---> geen vragen.
Afgelopen najaar gedeelte overgezet naar Raisin ---> geen vragen.
En dan lees je hier (o.a.) dat iemand zijn Rabo rekening is geblokkerd, en vragen heeft gekregen van een Spaanse bank.
M.a.w. 'we' zijn overgeleverd aan de Goden AI, danwel, short, een bankmedewerker die slecht geslapen heeft
Ik denk ... AI is nog niet slim genoeg, reageert op mogelijk verdachte patronen; over de druk die bankmedewerkers ervaren is in een post hierboven al een mooi stukje 'afgedrukt'.
Ook denk ik dat er wel degelijk door serieuze bankmedewerkers wordt gekeken naar "patronen"; persoonlijk, als voorbeeld, heb ik nooit problemen gehad met Rabo en het schuiven van geld het laatste jaar: ze kennen me al een millioen jaar en hebben me 'leren kennen' als iemand die het afgelopen decennium jaarlijks grotere bedragen overmaakt naar zo'n andere grootbank, iets met hypotheek.
Dus, denk ik, nu achteraf: niet te veel over nadenken, gewoon je ding doen, gewoon schuiven op de manier die jij wilt. Hebben ze vragen, dan komen ze toch wel.
Nb Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik 'bang' moet zijn/ben, voor wat mijn bank denkt van mij als betalende klant voor hun diensten, en daardoor mijn gedrag ga aanpassen/probeer aan te passen?!
Ik herinner me een aflevering van een consumenten programma, iets van Tros-Radar of zo, gepost door meneer Pistachenootje in de laatste pagina's van deel 3, of in de eerste pagina's van dit deel, die over dit onderwerp gaat; kiek 'm moar 'ns, en aanschouw de willekeur.