Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
ReVision. schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Check! ik twijfelde al inderdaad, zelfde verhaal als Me Direct wat hierboven al besproken werd dus.
De actie van Garanti loopt vanaf begin november - daar had je dus ongeveer 4,5 maand plezier van kunnen hebben. Maar de 6 maanden OpenBank Welkom-rekening is voor (nieuwe) spaarders dan al een betere optie, zelfs als je VWFS en Advanzia niet mee rekent..

De basis-rente van Garanti (1,75%) natuurlijk gewoon veel te laag, dus daar zullen ze ook niet vaak om genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
Datisraar schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:10:
[...]

3,60% is maar tot 31 maart a.s en zakt daarna naar 1,75%. ...
Dat moeten we dan nog maar zien. Als klanten om die reden hun geld opnemen kan het zo maar zijn dat de rente hoger wordt dan die 1,75%. Dit speelt wat mij betreft ook bij Credit Europe (6 maanden 3,55%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
De renteverschillen tussen Raisin banken en de NL'ers nemen wel erg snel af nu. De aantrekkelijkheid van sparen (kort/langer) bij Raisin verdwijnt daarmee ook wmb. Om m'n enkele vrijkomende deposito's in de komende maanden bij Raisin te verlengen wil ik wel tenminste 1% extra vergoeding op jaarbasis krijgen, anders verhuis ik de centjes weer terug naar Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Plof-kip schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:27:
De renteverschillen tussen Raisin banken en de NL'ers nemen wel erg snel af nu. De aantrekkelijkheid van sparen (kort/langer) bij Raisin verdwijnt daarmee ook wmb. Om m'n enkele vrijkomende deposito's in de komende maanden bij Raisin te verlengen wil ik wel tenminste 1% extra vergoeding op jaarbasis krijgen, anders verhuis ik de centjes weer terug naar Nederland.
De hoogste 1-jaars deposito in NL is Yapi Kredi met 3,30%.
Alleen Banca Progetto heeft bij een 1-jaars deposito de 4,30% aangetikt afgelopen jaar (in oktober)...
Dus begin maar vast met verhuizen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Cyb schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Het gaat om een technisch probleem bij Distingo, volgens Raisin, waarbij het onduidelijk is hoe lang dit nog gaat duren. (Ik wacht al weken, dus dat kan nog weken aanhouden.)
Hmm, dan is het vreemd dat het bij mij wel en bij jou niet goed gaat. Gisteren rond 11:00 bedrag overgemaakt van Raisin naar Distingo en 1 a 2 uur later stond het op de rekening bij Distinco tot mijn eigen verbazing. (Rekening was al geopend voor de goede orde)

Edit: @GroteVoet459 , bij mij is de opening nieuwe rekening perfect gelukt vorige week en netjes binnen 3 werkdagen.

Edit 15:44: @Cyb daarom heb ik ook beide situaties proberen toe te lichten. Opening rekening en daarna een storting op de geopende rekening. Ik hoop dat ze het snel oplossen :'(

[ Voor 26% gewijzigd door vdr01 op 13-02-2024 15:46 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
vdr01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Hmm, dat is vreemd dat het bij mij wel en bij jou niet goed gaat. Gisteren rond 11:00 bedrag overgemaakt van Raisin naar Distingo en 1 a 2 uur later stond het op de rekening bij Distincgo tot mijn eigen verbazing.
De 3 dagen in de pinned-post zijn gebaseerd op o.a. mijn eigen ervaring (anders maak ik die pinned-post niet). Lijkt er op dat een aantal klanten in een soort aanmeld-gat geraakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Laatst online: 20:08
Afgelopen week een rekening bij Argenta geprobeerd te openen. Blijkbaar lukt dat dus niet als in het verleden je ouders een apart potje hebben op mijn naam (rekening is opgeheven, naam is dus wel nog bekend in hun systemen). Nu dus een formulier ingevuld en deze gemaild. Vervolgens vragen ze nu of ik even mijn id per mail opstuur. Ik krijg er zelf wat kriebels bij, is dit verstandig?

[ Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 13-02-2024 14:16 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:07:
Vervolgens vragen ze nu of ik even mijn id per mail opstuur. Is dit verstandig?
Wordt over het algemeen afgeraden, zou het zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Afgelopen week een rekening bij Argenta geprobeerd te openen. Blijkbaar lukt dat dus niet als in het verleden je ouders een apart potje hebben op mijn naam (rekening is opgeheven, naam is dus wel nog bekend in hun systemen). Nu dus een formulier ingevuld en deze gemaild. Vervolgens vragen ze nu of ik even mijn id per mail opstuur. Ik krijg er zelf wat kriebels bij, is dit verstandig?
Weet niet wat de goedgekeurde opties in België zijn om een digitale kopie te markeren - in Nederland hebben we KopieID (een app). Zie wel een Belgische site met dezelfde naam maar weet niet of dat helemaal OK is - zie nergens een referentie dat de BE-overheid dat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ReVision. schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Check! ik twijfelde al inderdaad, zelfde verhaal als Me Direct wat hierboven al besproken werd dus.
Hetzelfde verhaal als Credit Europe. Verschil met Me Direct is dat ook de gewone rente van Me Direct aantrekkelijk is maar 1,75% is niet echt markt conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46
joehoetje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:23:
Iemand ervaring met raisin en een deposito die voor de afgesproken datum de deposito tegen een lager rentetarief opent? Ik heb voor de renteverlaging van 4,2 naar 3,8 procent een deposito aangevraagd bij bai europa. Deze ging de 31e januari omlaag. Ik voldeed de 29e aan alle voorwaarden. En heb gebeld en bericht gestuurd en krijg ik vandaag terug de bank heeft besloten om tegen lager rentetarief te openen. En ik mag de deposito terugtrekken. Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze situatie? Volgens mij hoor ik gewoon die 4,2% te krijgen.
Een soortgelijk geval heb ik bij Raisin aan de hand gehad. Ik heb een mail gestuurd naar ze en ze erkenden, dat zij te laat actie hadden ondernomen om het op tijd door te zetten naar de bank. Het renteverlies dat ik gedurende de gehele looptijd zou lijden, werd door Raisin "uit eigen zak" in één keer aan mij uitbetaald via de Raisinrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
rowicom schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:15:
[...]
... ze erkenden, dat zij te laat actie hadden ondernomen om het op tijd door te zetten naar de bank. Het renteverlies dat ik gedurende de gehele looptijd zou lijden, werd door Raisin "uit eigen zak" in één keer aan mij uitbetaald via de Raisinrekening.
Al eerder zo'n reactie gezien en dat ging niet om één keer: Juan in "Het spaartopic - Deel 4"

Lijkt me geen houdbaar business-model ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

vdr01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Hmm, dan is het vreemd dat het bij mij wel en bij jou niet goed gaat. Gisteren rond 11:00 bedrag overgemaakt van Raisin naar Distingo en 1 a 2 uur later stond het op de rekening bij Distinco tot mijn eigen verbazing. (Rekening was al geopend voor de goede orde)

Edit: @GroteVoet459 , bij mij is de opening nieuwe rekening perfect gelukt vorige week en netjes binnen 3 werkdagen.
Het gaat bij mij om het aanvragen van de Distingo rekening, niet om het overmaken. Wel staat er al die tijd steeds een bedrag renteloos gereserveerd bij Raisin. Het beste is eigenlijk om i.p.v. het bedrag dat je er eigenlijk op wilt plaatsen, niet aan te geven bij de aanvraag, maar het minimaal mogelijke bedrag aan te geven, en na goedkeuring pas het daadwerkelijke bedrag er op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45

sanook

_/-\o_

GroteVoet459 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Al eerder zo'n reactie gezien en dat ging niet om één keer: Juan in "Het spaartopic - Deel 4"

Hier ook al een keer een vergoeding van Raisin gehad (40 euro) omdat een deposito niet afgesloten kon worden. Hierna nogmaals dezelfde deposito aangevraagd en nu wel successvol, wel tegen iets lagere rente maar de vergoeding maakte dat weer goed.
Was sowieso een dure voor Raisin want ging ook nog via een referral (die meteen na succesvol openen uitbetaald is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GroteVoet459 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Hangt mede af hoe vaak er iets fout gaat waarvoor Raisin compensatie uitkeert. Gaat het 99 op de 100 keer goed dan valt het best mee vermoedelijk. Er is geen bedrijf of instelling waar alles 100 procent goed gaat. Ik vind het als nieuwe klant wel netjes dat er gecompenseerd wordt als er een foutje wordt gemaakt waar jezelf niets aan kan doen. Maar worden er teveel fouten gemaakt ga ik mee in de stelling dat het geen houdbaar business model is. Uitdaging is derhalve het aantal fouten, waarvoor klanten compensatie krijgen, te verminderen. Hup managers aan de slag :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Vraag me ook af hoe dat nu gaat met de CA Autobank aanvragen, dat is nu al 2 weken. Hoeveel Raisin dan uit gaat betalen en of Raisin eigenlijk zelf rente krijgt op het bedrag dat nu gereserveerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Novax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:31:
Vraag me ook af hoe dat nu gaat met de CA Autobank aanvragen, dat is nu al 2 weken. Hoeveel Raisin dan uit gaat betalen en of Raisin eigenlijk zelf rente krijgt op het bedrag dat nu gereserveerd staat.
Misschien moeten we ons, als Team Tweakers, een keer uitnodigen op de koffie en een goed gesprek bij Raisin. O-) Kunnen we ze nog wat tips geven gezien de aanwezige kennis alhier. Ich weiß nur nicht, ob sie auf diese beschissenen Holländer warten.

[ Voor 13% gewijzigd door vdr01 op 13-02-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Nog een vraagje voor de Raisin gebruikers, ik heb vanmiddag een aanvraag gedaan voor een extra spaarrekening bij CKV bank maar deze eigenlijk vrij snel weer ingetrokken omdat ik toch besloten heb om voor een extra Deposito te gaan. Deze heb ik inmiddels ook aangevraagd en is met hetzelfde startbedrag als bij de CKV aanvraag.

Het probleem nu is dat er twee keer het bedrag nog open staan in mijn Raisin overzicht 1x voor de ingetrokken spaarrekening en 1x voor de Deposito rekening. Ik maak liever dat geld niet over voor het geval dat het naar de verkeerde rekening gaat en ik daar weer achteraan moet.

Nou lang verhaal kort hier mijn vraag:

Iemand een idee hoe snel dat openstaande saldo van een ingetrokken aanvraag weer hersteld wordt?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

Oekol

waka waka hey hey

ReVision. schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:20:
@Datisraar

Yes ik zag het inderdaad, dan is denk ik Santander de volgende optie. Al lees ik wel wat issues met het aanmaken van een rekening in dit topic. Ik ga die richting eens in kijken :)
Maar als je daar doorheen bent, werkt 't prima ;)
Al drie betalingen gedaan en 1x een terugstorting. De derde betaling moet nog bijgeschreven worden maar dan zijn we voor nu even op een goede plek met het geld qua rente.

Volgende stap is ING vaarwel zeggen, maar ik vind het echt niet chill dat de en/of van Revolut niet iDeal ondersteuning heeft.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
rowicom schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Een soortgelijk geval heb ik bij Raisin aan de hand gehad. Ik heb een mail gestuurd naar ze en ze erkenden, dat zij te laat actie hadden ondernomen om het op tijd door te zetten naar de bank. Het renteverlies dat ik gedurende de gehele looptijd zou lijden, werd door Raisin "uit eigen zak" in één keer aan mij uitbetaald via de Raisinrekening.
Nouja bij mij is gewoon op tijd doorgestuurd en bank zegt ja doen we niet meer voor de 4,2% rente jij krijgt al de rente van 3,8% dat is natuurlijk raar als het op tijd doorgestuurd is. Zal ze morgen eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

sanook schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Hier ook al een keer een vergoeding van Raisin gehad (40 euro) omdat een deposito niet afgesloten kon worden. Hierna nogmaals dezelfde deposito aangevraagd en nu wel successvol, wel tegen iets lagere rente maar de vergoeding maakte dat weer goed.
Was sowieso een dure voor Raisin want ging ook nog via een referral (die meteen na succesvol openen uitbetaald is).
Dat compenseren ze met klanten zoals ik, die weken moeten wachten tot een spaarrekening (i.p.v. een deposito) geopend wordt (vanwege een technisch probleem bij één van de banken), terwijl geld daar renteloos gestald moet blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyb op 13-02-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Cyb schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Het gaat bij mij om het aanvragen van de Distingo rekening, niet om het overmaken. Wel staat er al die tijd steeds een bedrag renteloos gereserveerd bij Raisin. Het beste is eigenlijk om i.p.v. het bedrag dat je er eigenlijk op wilt plaatsen, niet aan te geven bij de aanvraag, maar het minimaal mogelijke bedrag aan te geven, en na goedkeuring pas het daadwerkelijke bedrag er op te plaatsen.
Die tip was hier eigenlijk al best vaak voorbij gekomen, volgens mij zelfs al voordat Distingo beschikbaar was.
Zelf een paar weken terug dan ook een Distingo spaarrekening aangevraagd met saldo van €1. En dat ging gewoon prima, openen duurde een paar dagen (denk dinsdagmiddag geld beschikbaar en rekening donderdag geopend). Daarna de rest van het geld over gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
ReVision. schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:36:
Nog een vraagje voor de Raisin gebruikers, ik heb vanmiddag een aanvraag gedaan voor een extra spaarrekening bij CKV bank maar deze eigenlijk vrij snel weer ingetrokken omdat ik toch besloten heb om voor een extra Deposito te gaan. Deze heb ik inmiddels ook aangevraagd en is met hetzelfde startbedrag als bij de CKV aanvraag.

Het probleem nu is dat er twee keer het bedrag nog open staan in mijn Raisin overzicht 1x voor de ingetrokken spaarrekening en 1x voor de Deposito rekening.
Raisin is heel simpel - aanvragen worden in chronologische volgorde afgewerkt.
Open je eerst een aanvraag van € 10K en daarna een van € 1K, en je stort eerst die € 1K, dan wordt die gereserveerd voor die € 10K, met nog wachtend op de resterende € 9K

Als je nu die CVK-aanvraag geannuleerd hebt dan is dat geld over 1 a 2 werkdagen vrij en wordt het automatisch gebruikt voor de tweede aanvraag die je gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45

sanook

_/-\o_

Cyb schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Dat compenseren ze met klanten zoals ik, die weken moeten wachten tot een spaarrekening (i.p.v. een deposito) geopend wordt (vanwege een technisch probleem bij één van de banken), terwijl geld daar renteloos gestald moet blijven.
Ik zou zeker om een vergoeding vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
Krijgen jullie ook vragen van jullie bank in het kader van de wet financieel toezicht als jullie met spaarsaldi aan het schuiven zijn tussen verschillende (buitenlandse) banken om rente inkomsten te optimaliseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:29
Nee, en ik schuif heel wat af.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
marktweakt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:30:
Krijgen jullie ook vragen van jullie bank in het kader van de wet financieel toezicht als jullie met spaarsaldi aan het schuiven zijn tussen verschillende (buitenlandse) banken om rente inkomsten te optimaliseren?
Kan, hoeft niet.
Mijn ervaringen: Knab heeft ooit willekeurig gevraagd naar de herkomst van het geld. Rabo heeft ooit de rekening geblokkeerd op basis van 1 transactie (naar OpenBank).

Maar er is dus geen garantie dat je het altijd, of nooit, krijgt. Van buitenaf lijkt het puur willekeurig.

Edit/aanvulling:
En volledig willekeurig lijkende moet ook wel. Anders zou het makkelijker te omzeilen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 13-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19
Banken gebruiken ook systemen c.q. AI modellen om verdachte transacties te herkennen en te beoordelen, relatief hoge bedragen hoeven dan ook niet altijd de aanleiding hiervan te zijn.
Heb ook wel begrepen dat soms bedragen van maar een paar honderd euro worden geflagged en dat enkel hierop dan al een verder uitgebreid onderzoek kan plaatsvinden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:21
Ik heb gisteren bij Raisin bij CKV een 3 jarig deposito aangevraagd.

Rente wordt aan het einde van de depositoperiode uitgekeerd. CKV heeft het over virtuele rente. Dus ik verwacht geen rente op rente, gezien de bedragen die Raisin in de app berekend. Maar ze hebben het ook over samengestelde rente. Dat zou wel rente op rente betekenen?
(Ik heb in dit topic gisteren gezocht, maar vond tegenstrijdige antwoorden)

En wat ik mij afvroeg in het kader van nieuwe belastingstelsel box 3 (verwachting 2027):
of het nadeliger is als de deposito in feb. 2027 afloopt ivm het werkelijke rendement ipv fictief rendement? Dan wanneer de deposito in bv. in dec. 2026 zou aflopen.
(Ik verwacht overigens niet dat de Belastingdienst 2027 gaat halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
En moet je altijd € 1 (CKV is minimaal € 1000) op de Raisin flexibele spaarrekening laten staan?
Of is het ook mogelijk dat je hem afboekt naar € 0? En wordt de rekening dan automatisch opgezegd? Of is opzegging alleen via opzegknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
irongalaxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:54:
En moet je altijd € 1 (CKV is minimaal € 1000) op de Raisin flexibele spaarrekening laten staan?
Of is het ook mogelijk dat je hem afboekt naar € 0? En wordt de rekening dan automatisch opgezegd? Of is opzegging alleen via opzegknop?
Ik heb een paar weken terug alles van Renault / RCI af gehaald. En die staat nu dus al een aantal weken op "€0". Geen idee verder of deze wel nog automatisch gesloten zal worden op korte termijn of bv pas na een paar jaar. (Van Santander staat mij bij dat ze een rekening met €0 na 3 jaar sluiten bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
Ok goed om te weten dat het mogelijk is om alles leeg te halen.

Bij CKV deposito aanvraag kreeg ik vanochtend van Raisin de opmerking dat RDW document ivm vrijstelling bronbelasting onvoldoende was.
Terwijl RDW doc. bij aanvraag CKV spaarrekening paar weken terug wel goed was.🤔 En RDW staat ook in de lijst van overheidsinstanties waar CKV naar vermeld in hun document.
Dus dat heb ik geantwoord aan Raisin, geen reactie meer daarop gehad, maar het RDW document is weer toegevoegd bij documenten in Raisin omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:14
Novax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:31:
Mijn CA rekening was gisteren eindelijk geopend (aanvraag doorgestuurd door Raisin naar CA op 26-1). Ingangsdatum bij CA echter wel op 12-2. Ben benieuwd wat ik nog van Raisin ga ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:14
Nog nooit vragen gehad vanuit de Rabo. Ik heb toch al aardig wat heen en weer geschoven de afgelopen paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 20:27
Kan iemand wat verduidelijken iz Wise.

Nu zie ik ineens 3,66% staan, en word er gesproken van 0,27% fee.

Het was toch 3,65%, en 0,17%

Of zit ik op de verkeerde site nu?

https://wise.com/nl/interest/

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Juan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:21:
Kan iemand wat verduidelijken iz Wise.

Nu zie ik ineens 3,66% staan, en word er gesproken van 0,27% fee.

Het was toch 3,65%, en 0,17%

Of zit ik op de verkeerde site nu?

https://wise.com/nl/interest/
Zie Bulldock in "Het spaartopic - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dat had ik al gevonden, maar volgensmij was er gemeld dat de fee omlaag ging naar 0,17%.. en nu is deze weer 0,27% dan?

Dat is meer de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Juan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:25:
Dat had ik al gevonden, maar volgensmij was er gemeld dat de fee omlaag ging naar 0,17%.. en nu is deze weer 0,27% dan?

Dat is meer de vraag
Dat staat daar ook in de post 0.17% (Wise service fee) + 0.10% (fund manager fee) = 0.27%

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 13-02-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Ah dankje.. ik snapte het niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Kleine daling bij Collector vanaf 19 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,50% naar 3,40%
  • 9 maanden deposito: 3,50% naar 3,45%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 08-09 17:09
sverzijl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Mijn CA rekening was gisteren eindelijk geopend (aanvraag doorgestuurd door Raisin naar CA op 26-1). Ingangsdatum bij CA echter wel op 12-2. Ben benieuwd wat ik nog van Raisin ga ontvangen :)
Ik wacht ook al sinds 29-1 op CA bank, ik hoop van harte dat ze wel gaan compenseren voor de gemiste rente. Want als het bij jou ingangsdatum 12-2 was, dan ben je anders 2 weken rente kwijt. Op €20.000 is dat best een behoorlijk bedrag. Voor mij geldt hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justinsaver168
  • Laatst online: 11-09 15:36
irongalaxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:45:
Ik heb gisteren bij Raisin bij CKV een 3 jarig deposito aangevraagd.

Rente wordt aan het einde van de depositoperiode uitgekeerd. CKV heeft het over virtuele rente. Dus ik verwacht geen rente op rente, gezien de bedragen die Raisin in de app berekend. Maar ze hebben het ook over samengestelde rente. Dat zou wel rente op rente betekenen?
(Ik heb in dit topic gisteren gezocht, maar vond tegenstrijdige antwoorden)

En wat ik mij afvroeg in het kader van nieuwe belastingstelsel box 3 (verwachting 2027):
of het nadeliger is als de deposito in feb. 2027 afloopt ivm het werkelijke rendement ipv fictief rendement? Dan wanneer de deposito in bv. in dec. 2026 zou aflopen.
(Ik verwacht overigens niet dat de Belastingdienst 2027 gaat halen).
Ik heb het zelf bij raisin nagevraagd, er wordt dus wél gerekend met virtuele rente op rente. Hier is het concrete antwoord: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKh_QesVcdX1tqs8yHumeSlvUUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yqz5ZGJlbYlujxikv69AHjfF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Laatst online: 22:46
irongalaxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:06:

Bij CKV deposito aanvraag kreeg ik vanochtend van Raisin de opmerking dat RWD document ivm vrijstelling bronbelasting onvoldoende was.
Terwijl RWD doc. bij aanvraag CKV spaarrekening paar weken terug wel goed was.🤔 En RWD staat ook in de lijst van overheidsinstanties waar CKV naar vermeld in hun document.
Dus dat heb ik geantwoord aan Raisin, geen reactie meer daarop gehad, maar het RWD document is weer toegevoegd bij documenten in Raisin omgeving.
*RDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Helaas krijg je bij CKV ook geen 3.6 meer. In elk geval niet op 3 jaar. Deze is nu 3% met ingang van vandaag.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bij de bank (Garanti) voor de "waaghalzen" zijn een aantal rentes verlaagd per vandaag:
12 maanden is nu 3,10 %
6 & 3 maanden is iets hoger (en niet gedaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
justinsaver168 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Ik heb het zelf bij raisin nagevraagd, er wordt dus wél gerekend met virtuele rente op rente. Hier is het concrete antwoord: [Afbeelding]
Ok dat scheelt! Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
Die ja! Ik heb het in mijn bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:44
W1ck1e schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:11:
Bij de bank (Garanti) voor de "waaghalzen" zijn een aantal rentes verlaagd per vandaag:
12 maanden is nu 3,10 %
6 & 3 maanden is iets hoger (en niet gedaald)
Nederlandse DGS, lijkt mij weinig voor waaghalzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dutchgio schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Nederlandse DGS, lijkt mij weinig voor waaghalzen aan.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Datisraar schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:26:
Volgens mij doet de Duitse Consors bank geen inhoudingen
Nou, dat vraag ik me af. Want ook daar moet je één of ander (fiscaal?) formulier aanleveren, genaamd "Erklärung bezüglich Steuerkonformität". Afgelopen weekend gedaan. Nu maar afwachten hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 17:47
spaarder schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Nou, dat vraag ik me af. Want ook daar moet je één of ander (fiscaal?) formulier aanleveren, genaamd "Erklärung bezüglich Steuerkonformität". Afgelopen weekend gedaan. Nu maar afwachten hoe en wat.
Opzich een goeie vraag: Volkswagen bank houdt zelf 25% in op de bijgeschreven rente, maar bij Consors bank zie ik daar op de spaarrekening niets over terug. Of Consors houdt dit vanzelf al in en keert dan alleen ‘netto’ rente uit. Ik zal de rente daar nog eens narekenen of ze wel of niet automatisch 25% bij mij hebben ingehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-08 01:06
Ik heb van ING een vraag gehad over herkomst van geld en mijn Advanzia rekening is een keer geblokkeerd totdat ik met bewijsmiddelen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 17:47
Datisraar schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Opzich een goeie vraag: Volkswagen bank houdt zelf 25% in op de bijgeschreven rente, maar bij Consors bank zie ik daar op de spaarrekening niets over terug. Of Consors houdt dit vanzelf al in en keert dan alleen ‘netto’ rente uit. Ik zal de rente daar nog eens narekenen of ze wel of niet automatisch 25% bij mij hebben ingehouden. Misschien moet ik daar ook nog een erklärung inleveren. Edit: heb ik bij Consors al gedaan! Gaat daar dus 👍.

[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 14-02-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Yep, helaas wel. Bij CEB recentelijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
Helaas hier ca. 1,5 bij Centraal Beheer ook mee te maken gehad, heel irritant/vervelend, het gaat ver met wat voor gegevens ze soms vragen om aan te tonen dat je het geld legitiem verkregen hebt. Sindsdien ben ik een stuk terughoudender/voorzichtiger geworden met heen en weer schuiven van spaargelden. Als ik het doen dan doe ik dit met lagere bedragen per keer en gefaseerd/stapsgewijs verspreid om meer dagen, een langere periode en niet op een zelfde dag of in een zelfde maand. (Om dit soort ergernissen te voorkomen, tot op heden geen last meer van gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Henrico1981 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Helaas hier ca. 1,5 bij Centraal Beheer ook mee te maken gehad, heel irritant/vervelend, het gaat ver met wat voor gegevens ze soms vragen om aan te tonen dat je het geld legitiem verkregen hebt. Sindsdien ben ik een stuk terughoudender/voorzichtiger geworden met heen en weer schuiven van spaargelden. Als ik het doen dan doe ik dit met lagere bedragen per keer en gefaseerd/stapsgewijs verspreid om meer dagen, een langere periode en niet op een zelfde dag of in een zelfde maand. (Om dit soort ergernissen te voorkomen, tot op heden geen last meer van gehad)
Afgelopen week moest ik ook een paar vragen beantwoorden. Heb ik uitvoerig gedaan. Ik neem dan even aan dat het akkoord is en ik niet snel nog een keer zo'n bericht krijg. Ik ga echter niet de opnames en stortingen spreiden om een en ander te voorkomen. Daarnaast kan het zijn dat je dan juist de aandacht trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 14-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Ik begin mij ook serieus af te vragen of deze 'controles' wel rechtmatig zijn.

Je hebt als klant te maken met een omkeer van bewijslast, geen recht om te zwijgen blijkbaar en de bank kan je zonder enige toetsing niet alleen afsluiten maar daarnaast ook nog op een zwarte lijst zetten waardoor je financieel en maatschappelijk zwaar gestraft wordt omdat je dan bij geen enkele bank meer terecht kan.

Verder is opsporing van fraude, witwassen en financiering van terrorisme (de grondslag van de wet wft waar dit allemaal op gebaseerd is) een overheidstaak. Daarbij gelden strikte regels (het strafrecht, strafvordering etc.) waar een overheid zich aan dient te houden en die nu helemaal niet van toepassing lijken te zijn. De banken worden als een soort verlengstuk van de overheid ingezet waarbij alle wettelijke rechten en waarborgen van burgers worden genegeerd.

Mijn bank wil zelfs niet schriftelijk vragen stellen en antwoord krijgen, maar dit alleen mondeling doen (via de telefoon) zonder dat ik enig idee heb wat voor vragen er gesteld gaan worden. Het wordt dan een soort 'verhoor' waarin ik heel erg moet uitkijken wat ik zeg en hoe ik dingen formuleer, want als je ook maar iets verkeerd zegt in hun ogen dan kunnen ze je zonder opgave van reden afsluiten en op de zwarte lijst plaatsen.

Zijn we helemaal gek geworden in dit land!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marktweakt schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:36:
Zijn we helemaal gek geworden in dit land!
Het is Europees al weet ik niet hoe "streng" ze het toepassen in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Deze hele gang van zaken lijkt wel heel sterk op de toeslagenaffaire.

U bent een fraudeur en als u niet bewijst dat u dat niet bent dan gaan wij u helemaal kapot maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Allemaal wat zwaar aangezet, niet waar? De financiele instellingen hebben een onderzoeks- en meldingsplicht bij ongebruikelijke transacties en onderzoeksplicht naar de eigenaar (KYC). Dat is Europees zo afgesproken. Je levert op verzoek wat informatie en gaat vrolijk verder met je leven. Als de bank het niet vertrouwt, gaat het door naar de politie om mogelijke strafbare feiten te onderzoeken. Dit is niet aan de bank om over te oordelen.

Je rekening gaat wel op zwart als de bank het vermoeden heeft dat er iets niet in de haak is, of als informatie uitblijft. Dat is nu eenmaal wettelijk geregeld; zie de de enorme boetes die de banken hebben gekregen hiervoor.

[ Voor 22% gewijzigd door wibblemoo op 14-02-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wat ik wel inmiddels doe is dat ik geld wat overgaat naar een externe bank eerst op de huisbank spaarrekening zet als het daar nog niet staat, en dan naar de betaalrekening met als beschrijving het uiteindelijke doel (i.e. "Spaargeld voor deposito bij bank XXX") en dan van de betaalrekening naar de externe bank. Dan kan je makkelijker bewijzen dat de bron spaargeld is met een afschrift van de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:02
irongalaxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:06:

Bij CKV deposito aanvraag kreeg ik vanochtend van Raisin de opmerking dat RDW document ivm vrijstelling bronbelasting onvoldoende was.
Terwijl RDW doc. bij aanvraag CKV spaarrekening paar weken terug wel goed was.🤔 En RDW staat ook in de lijst van overheidsinstanties waar CKV naar vermeld in hun document.
Dus dat heb ik geantwoord aan Raisin, geen reactie meer daarop gehad, maar het RDW document is weer toegevoegd bij documenten in Raisin omgeving.
Heb hetzelfde probleem gehad. Even bellen met de klantenservice, dan kunnen ze het op die manier goedkeuren. Ik vermoed dat ze de datum onderaan het bestand niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
sverzijl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Als ze nu nog maar bij de 26e januari zijn zijn ze nog wel zeker 2 weken bezig om alle depositos te openen😂. Als ze half maart maar weer op raisin staan dan komt er een deposito vrij van mij. Ze hebben in duitsland die rente die ze na de rentewijziging zouden doorvoeren nog niet verlaagd. Denk dat ze wel weer aardig hoog beginnen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:58:
Dat is nu eenmaal wettelijk geregeld; zie de de enorme boetes die de banken hebben gekregen hiervoor.
Die enorme boetes hebben er wel voor gezorgd dat banken een beetje zijn doorgeslagen en erg risicomijdend zijn geworden en daar kunnen normale klanten onnodig last van hebben. Het kost de banken ook veel en tijd en geld wat uiteindelijk weer naar de klanten wordt doorgerekend. Daarbij is het nog maar de vraag of het allemaal wel zo effectief is in het daadwerkelijk bestrijden van witwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Die enorme boetes hebben er wel voor gezorgd dat banken een beetje zijn doorgeslagen en erg risicomijdend zijn geworden en daar kunnen normale klanten onnodig last van hebben. Het kost de banken ook veel en tijd en geld wat uiteindelijk weer naar de klanten wordt doorgerekend. ...
Om die boete effectief te laten zijn zal het meer zijn dan de kosten van het controleren van de klanten. Beide worden doorberekend aan de klant. Dan heb ik liever dat de bank de controle doet in plaats van de boete moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:59
joehoetje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Als ze nu nog maar bij de 26e januari zijn zijn ze nog wel zeker 2 weken bezig om alle depositos te openen😂. Als ze half maart maar weer op raisin staan dan komt er een deposito vrij van mij. Ze hebben in duitsland die rente die ze na de rentewijziging zouden doorvoeren nog niet verlaagd. Denk dat ze wel weer aardig hoog beginnen dan.
Ik heb een CA deposito aangevraagd op 24-1 (en had toen al genoeg saldo). Dit is doorgezet op de 29e. Ben heel benieuwd wanneer ik dan aan de beurt ben voor de daadwerkelijke opening. Maar wachten vind ik geen probleem. Een 1-jaars deposito tegen 4,1% vind je nu nergens meer dus ik wacht nog wel even :+ En helemaal met de gedachte dat er ook nog een compensatie komt voor de gemisten weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Om die boete effectief te laten zijn zal het meer zijn dan de kosten van het controleren van de klanten. Beide worden doorberekend aan de klant. Dan heb ik liever dat de bank de controle doet in plaats van de boete moeten betalen.
De boete heeft misschien niet eens tot het doorslaan geleid maar meer de mogelijkheid tot strafvervolging van verantwoordelijken.

Uit het rapport "Poortwachters tegen witwassen" https://www.linkedin.com/...-6937708049398685696-dozi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM3KsjgDATP5YViPQS10v94C9Xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/11WhcVBjXDBZNjraYWbMCrPL.jpg?f=user_large
Lijkt me niet gezond als je zo je werk moet doen ten opzichte van de klant.

Maar terug ontopic. Als je spaargeld heen en weer schuift tussen de banken die in dit topic besproken worden dan zou je redelijk makkelijk moeten kunnen aantonen dat de bron spaargeld is en dan heb je als het goed is geen problemen mocht een bank vragen stellen. En geen rare afkortingen of termen gebruiken in de beschrijvingen van je transacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:24:
... En geen rare afkortingen of termen gebruiken in de beschrijvingen van je transacties :)
In de omschrijving bij overschrijvingen zet ik wat info voor mijzelf of voor de ontvanger, niet voor de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
[...]

En geen rare afkortingen of termen gebruiken in de beschrijvingen van je transacties :)
Moet je eens kijken wat bv een raasin er zelf van maakt bij het doorzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 15:29
W1ck1e schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:29:
[...]
In de omschrijving bij overschrijvingen zet ik wat info voor mijzelf of voor de ontvanger, niet voor de bank.
Het probleem is dat je omschrijvingen, hoewel niet voor de bank bedoeld, toch tot vragen kunnen leiden. En als je in zo'n traject belandt kan dat je een hoop tijd/moeite kosten, zélfs als je gelijk hebt. Bij het overgrote deel van de banken blijft het gaan om het zetten van vinkjes. Een eventueel probleem wordt bij jou neergelegd en komt dan niet voor rekening van de bank. Heel vervelend, maar wel hoe het in de praktijk vaak gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Voor wie het is maakt niet uit, ik doelde op bepaalde termen waar de monitoring op aanslaat. zie https://ellentimmer.com/2020/10/30/wwft-428/ (zie ook Aanvulling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maar terug ontopic. Als je spaargeld heen en weer schuift tussen de banken die in dit topic besproken worden dan zou je redelijk makkelijk moeten kunnen aantonen dat de bron spaargeld is en dan heb je als het goed is geen problemen mocht een bank vragen stellen. En geen rare afkortingen of termen gebruiken in de beschrijvingen van je transacties :)
Volgens mij heeft hier in dit topic anders iemand ook al gepost dat een spaarbank echt deed doorvragen. Dus dat "bron: spaargeld afkomstig van betaalrekening" niet voldoende was en men ook bewijs wilde zien van de daadwerkelijke herkomst.

Immers zul je voor tienduizenden euro's aan inkomsten uit spaargeld al tonnen tot miljoenen moeten hebben, en dat zal niet vaak het geval zijn. De inkomstenbron zal voor velen werk zijn, niet spaargeld.

Hetzelfde als dat bij corona veel gevallen werden gemeld als "uit huiselijke kring" / "binnen het gezin", maar one way or another moet corona dan toch binnen dat gezin zijn gekomen, het waaide immers niet door de brievenbus. Dus of er was bezoek (met corona) of iemand had het meegenomen (vanaf werk / ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:03:
Wat ik wel inmiddels doe is dat ik geld wat overgaat naar een externe bank eerst op de huisbank spaarrekening zet als het daar nog niet staat, en dan naar de betaalrekening met als beschrijving het uiteindelijke doel (i.e. "Spaargeld voor deposito bij bank XXX") en dan van de betaalrekening naar de externe bank. Dan kan je makkelijker bewijzen dat de bron spaargeld is met een afschrift van de spaarrekening.
Ik weet niet of jouw bank daar genoegen mee neemt, maar als geld van een spaarrekening komt zegt dat nog niets over de bron waar het vandaan komt. Het is immers ooit op die spaarrekening gezet en zegt dus niets over de herkomst van het geld.

Waar het om gaat is dat ze moeten achterhalen hoe je ooit aan het geld bent gekomen. Bijvoorbeeld als loon uit loondienst, winst uit een onderneming of bijvoorbeeld een erfenis etc.

En ga dat maar eens aantonen van je hele vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
marktweakt schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik weet niet of jouw bank daar genoegen mee neemt, maar als geld van een spaarrekening komt zegt dat nog niets over de bron waar het vandaan komt. Het is immers ooit op die spaarrekening gezet en zegt dus niets over de herkomst van het geld.

Waar het om gaat is dat ze moeten achterhalen hoe je ooit aan het geld bent gekomen. Bijvoorbeeld als loon verdient of winst uit een onderneming etc.

Mijn inkomen is heel vaak bijgeschreven op de betreffende tegenrekening. En die informatie hebben ze wel nog over de laatste jaren. Mijn werkgevers (in de loop der jaren) waren vaak grote instellingen met een passende reputatie. En als je minder uitgeeft dan je inkomen dan kan je sparen. En als je dat lang genoeg doet wordt het een hoop geld. Een printje met die stortingen van inkomen lijkt mij dan voldoende. Op een jaaropgave staat weer meer informatie dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Moet je eens kijken wat bv een raasin er zelf van maakt bij het doorzetten ;)
Het viel mij ook op, dat bij Raisin bij de transacties het formaat niet altijd hetzelfde is. Van/naar partner bank staat bv. alleen mijn naam en een CLX code. Dan kun je niet goed herleiden waar het naartoe is geboekt.
Maar bv. naar Distingo boeking staat het duidelijker in de transactie. Bij naam staat dan Distingo Bank met als transactietekst 'Top Up OMA....'.
Zal wel met de koppeling/velden van de bank te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
[...]Waar het om gaat is dat ze moeten achterhalen hoe je ooit aan het geld bent gekomen. Bijvoorbeeld als loon uit loondienst, winst uit een onderneming of bijvoorbeeld een erfenis etc.
Google schrijft:
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Belastingdienst kan men m.i. doortrekken naar 'overheid'.
En dat zouden banken ook kunnen doen (als ze niet zo bang waren).
'KYC' is dus een wassen neus, sowieso voor particulieren.
Maar ja banken denken misschien kennis maakt macht. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Harry720A op 14-02-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Waar het om gaat is dat ze moeten achterhalen hoe je ooit aan het geld bent gekomen. Bijvoorbeeld als loon uit loondienst, winst uit een onderneming of bijvoorbeeld een erfenis etc.

Ik heb het in dit geval niet over de huisbank zelf maar over de buitenlandse spaarbanken als Santander Consumer Bank of bij Raisin. Maar het klopt dat je daar ook niet altijd op kan geven dat de bron spaargeld is.
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:56:
Volgens mij heeft hier in dit topic anders iemand ook al gepost dat een spaarbank echt deed doorvragen. Dus dat "bron: spaargeld afkomstig van betaalrekening" niet voldoende was en men ook bewijs wilde zien van de daadwerkelijke herkomst.
Klein verschil, het bewijs is iets specifieker "bron: spaargeld afkomstig van andere spaarrekening die via dezelfde tegenrekening is overgeboekt". Je laat dan ook niet het afschrift van de betaal rekening zien, maar van de andere spaarrekening.

Maar de ene bank zal met minder genoegen nemen dan de andere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Ik heb het in dit geval niet over de huisbank zelf maar over de buitenlandse spaarbanken als Santander Consumer Bank of bij Raisin. Maar het klopt dat ja daar ook niet altijd op kan geven dat de bron spaargeld is.

[...]
Klein verschil, het bewijs is iets specifieker "bron: spaargeld afkomstig van andere spaarrekening die via dezelfde tegenrekening is overgeboekt". Je laat dan ook niet het afschrift van de betaal rekening zien, maar van de andere spaarrekening.

Maar de ene bank zal met minder genoegen nemen dan de andere bank.
Dat is dus precies het punt. Het is hier IIRC al eens geschreven dat een spaarbank inzicht wilde hebben in de daadwerkelijke herkomst van het geld. Dus niet de transactie van de tegenrekening of een andere spaarrekening, maar echt een volledig(er) beeld van de betaalrekening(en). Zodat de spaarbank kon controleren of inkomsten (uit loon) en uitgaven, en daarmee wat over blijft voor te sparen, een logische verklaring is voor het bedrag dat je bij de spaarbank hebt staan.
Semi in lijn met dat afgeleide identificatie niet meer mag. Als je niet er op mag vertrouwen dat de andere bank de identificatie correct heeft gedaan, waarom zou je er dan wel op mogen vertrouwen dat de andere bank correct aan de Wwft voldoet?
En dus in jouw geval "het bewijs is de afschrijving van de spaarrekening waar het geld vandaan komt". Maar hoezo is dat dan wel bewijs? En een afschrift van de tegen-betaal-rekening niet? Wellicht heb je wel "illegaal geld" op die andere spaarrekening gezet en vervolgens schuif je het dan meteen door naar de betaalrekening => spaarrekening en claim je dan dat het "legaal geld" is (/"is witgewassen"). En dat zou het wel heel makkelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 15:29
Harry720A schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Google schrijft:

[...]

Belastingdienst kan men m.i. doortrekken naar 'overheid'.
En dat zouden banken ook kunnen doen (als ze niet zo bang waren).
'KYC' is dus een wassen neus, sowieso voor particulieren.
Maar ja banken denken misschien kennis maakt macht. 8)7
Wellicht gaat dit hier wat offtopic, maar je kunt de bewaarplicht voor particulieren voor fiscale doeleinden niet vergelijken met de aan te leveren informatie aan banken in het kader van hun wettelijk verplichte cliëntenonderzoek.

De bewaarplicht (of het niet bestaan daarvan in sommige gevallen) voor fiscale doeleinden volgt uit artikel 52 Algemene wet inzake Rijksbelastingen. De verplichting tot het doen van onderzoek naar de herkomst van vermogen door banken volgt (onder meer) uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Als een bank probeert aan haar verplichtingen o.b.v. de WWFT te voldoen, heeft de bank daarvoor informatie nodig van de cliënt. Kort door de bocht komt het erop neer dat als de cliënt deze informatie niet kan (of wil) aanleveren, de cliëntrelatie beëindigt moet worden (nogmaals, grote stappen snel thuis). Dan kan cliënt zich wel beroepen op het feit dat hij o.b.v. de AWR geen bewaarplicht heeft, maar dat is verder niet relevant. De herkomst van het vermogen is niet duidelijk en daarmee kan het cliëntenonderzoek niet worden afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:46:
En dus in jouw geval "het bewijs is de afschrijving van de spaarrekening waar het geld vandaan komt". Maar hoezo is dat dan wel bewijs? En een afschrift van de tegen-betaal-rekening niet? Wellicht heb je wel "illegaal geld" op die andere spaarrekening gezet en vervolgens schuif je het dan meteen door naar de betaalrekening => spaarrekening en claim je dan dat het "legaal geld" is (/"is witgewassen"). En dat zou het wel heel makkelijk maken.
Ja dat snap ik en vraag me ook niet wat precies de criteria zijn maar bij mij is het op deze manier wel gelukt dus het hangt blijkbaar erg van de bank af (en misschien wel de medewerker die het beoordeelt). Ik doe het in eerste instantie op deze manier en als ze daarna nog meer informatie willen dan kunnen ze dat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 21:19
Over rente verliezen met overboeken.. dat hele CKV was toch ook wel echt een matig idee. Gisteren rond 9u 's ochtends een kleine overboeking gedaan op proef naar de Raisinrekening, die vervolgens pas rond 15u vandaag (!) erop stond. Vervolgens overgeboekt naar Distingo maar daar staat het vast morgen pas op. M.a.w. 2 dagen renteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Atomius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:11:
Over rente verliezen met overboeken.. dat hele CKV was toch ook wel echt een matig idee. Gisteren rond 9u 's ochtends een kleine overboeking gedaan op proef naar de Raisinrekening, die vervolgens pas rond 15u vandaag (!) erop stond. Vervolgens overgeboekt naar Distingo maar daar staat het vast morgen pas op. M.a.w. 2 dagen renteverlies.
Dat laatste weet je morgen pas. En misschien dat volgende overschrijvingen sneller verlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Gisteren aangekondigde daling maar vandaag kleine stijging bij Collector:
  • Spaarrekening: 3,25% naar 3,29% (3,33% effectief en gelijk nu aan Nordax)
  • 3 maanden deposito: 3,30% naar 3,40%

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 14-02-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Snuf. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:49:
[...]De herkomst van het vermogen is niet duidelijk en daarmee kan het cliëntenonderzoek niet worden afgerond.
En half NL zonder NL-se bankrekening.
Wat een gekkigheid.
Asiel in het buitenland aanvragen dan maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Harry720A op 14-02-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 17:23
Nieuws over Nordax!:
https://bnnbreaking.com/f...s-and-market-implications

(Noba is het moederbedrijf van Nordax)

Het heeft volgens mij iets te maken met de financieringsstructuur. Volgens het artikel en het aantal zoekresultaten online schijnt het nogal belangwekkend nieuws te zijn.

Ik heb geen flauw idee of het nu goed of slecht nieuws is voor de betrouwbaarheid van Nordax.
Is iemand hier slim genoeg om dat wel in te schatten?

(achtergrond: ik sta op het punt een grote deposito te verlengen dus dacht ik google nog even op nieuws)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:13
Volgens mij niks bijzonders. Maken gebruik van hun optie om obligaties terug te kopen, cq af te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door rechtsherstel op 14-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-08 13:33
Over banken die vragen naar de herkomst van je geld, mijn ervaring, mijn vrije vertaling.

Toen het begin '23 weer begon te lonen (voor mij, op dat moment) om spaarcenten naar een andere plek te verplaatsen, had ik reeds gelezen over, short, "geblokkerde bankrekeningen".

Ik opende een rekening bij Bunq en maakte een euro over; all well.
Alvorens vervolgens een groot bedrag over te boeken vroeg ik Bunq, vrij vertaald: "Hé, hoe zit dat, met grote bedragen overboeken, en de herkomst moeten verantwoorden, en gaan jullie mij blokkeren?".

De door AI gegenereerde reply op mijn mail sloeg kant nog wal, dus ik zeg/reply: "Hé, dat was niet mijn vraag.".
Ik kreeg een mail terug, geschreven door een mens (bij Bunq!), die nog steeds niet volledig mijn vraag/vragen beantwoorde, maar me wel de mogeljkheid gaf een vervolg vraag te stellen als mijn nog niet alles duidelijk was; ik dacht, dat doe ik morgen, want nu moe.

Volgende dag, ik wilde gaan reply-en, open mail en een volgende mail van Bunq stond al voor me klaar ---> uw 'call' is gesloten.
Ik dacht WTF, whatever, ik maak de helft over van het bedrag wat ik uiteindelijk wil vermaken (don't ask me why...) ---> ging goed ---> en dus maakte ik de tweede helft van het bedrag over.

De dag erna, of zo, kreeg ik in de Bunq app een melding, of ik bewijs kon uploaden waar het geld vandaan kwam.
Direct dezelfde dag gedaan, middels een overzicht (met het hele bedrag) van de bank vanwaar ik het geld overmaakte.
Nooit meer wat van gehoord ---> Bunq is ervan uitgegaan dat 'de vorige bank' zijn huiswerk had gedaan.

Afgelopen najaar alles in een keer overgezet naar CEB ---> geen vragen.
Afgelopen najaar gedeelte overgezet naar Raisin ---> geen vragen.

En dan lees je hier (o.a.) dat iemand zijn Rabo rekening is geblokkerd, en vragen heeft gekregen van een Spaanse bank.

M.a.w. 'we' zijn overgeleverd aan de Goden AI, danwel, short, een bankmedewerker die slecht geslapen heeft

Ik denk ... AI is nog niet slim genoeg, reageert op mogelijk verdachte patronen; over de druk die bankmedewerkers ervaren is in een post hierboven al een mooi stukje 'afgedrukt'.

Ook denk ik dat er wel degelijk door serieuze bankmedewerkers wordt gekeken naar "patronen"; persoonlijk, als voorbeeld, heb ik nooit problemen gehad met Rabo en het schuiven van geld het laatste jaar: ze kennen me al een millioen jaar en hebben me 'leren kennen' als iemand die het afgelopen decennium jaarlijks grotere bedragen overmaakt naar zo'n andere grootbank, iets met hypotheek.

Dus, denk ik, nu achteraf: niet te veel over nadenken, gewoon je ding doen, gewoon schuiven op de manier die jij wilt. Hebben ze vragen, dan komen ze toch wel.

Nb Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik 'bang' moet zijn/ben, voor wat mijn bank denkt van mij als betalende klant voor hun diensten, en daardoor mijn gedrag ga aanpassen/probeer aan te passen?!

Ik herinner me een aflevering van een consumenten programma, iets van Tros-Radar of zo, gepost door meneer Pistachenootje in de laatste pagina's van deel 3, of in de eerste pagina's van dit deel, die over dit onderwerp gaat; kiek 'm moar 'ns, en aanschouw de willekeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij Banca Privata Leasing vanaf 20 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,50% naar 3,35%
  • 1 jaar deposito: 3,40% naar 3,25%
  • 2 jaar deposito: 3,40% naar 3,20%
  • 4 jaar deposito: 3,35% naar 3,20%
Opvallend is ook dat bij BluOr Bank de minimale inleg is verhoogd naar €95000 waardoor ze standaard niet meer in de lijst staan. Zal net als bij CA Autobank wel een manier zijn om aanvragen te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
rechtsherstel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:29:
Volgens mij niks bijzonders. Maken gebruik van hun optie om obligaties terug te kopen, cq af te lossen.
Ze hadden natuurlijk zoveel geld opgehaald bij die Nederlanders op Raisin dat ze niet meer wisten wat ze er anders mee moesten doen :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:36:
Dalingen bij Banca Privata Leasing vanaf 20 februari:
  • 6 maanden deposito: 3,50% naar 3,35%
  • 1 jaar deposito: 3,40% naar 3,25%
  • 2 jaar deposito: 3,40% naar 3,20%
  • 4 jaar deposito: 3,35% naar 3,20%
Opvallend is ook dat bij BluOr Bank de minimale inleg is verhoogd naar €95000 waardoor ze standaard niet meer in de lijst staan. Zal net als bij CA Autobank wel een manier zijn om aanvragen te stoppen.
Ja dat zag ik ook net. Hadden opzich ook nog een goede rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Novax schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:36:
Op een of andere manier krijg ik toch wat jeuk bij banken uit de Baltische staten. Rusland die wat gaat lopen bokken en daar gaan ze als eerste. Irreeel weet ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TheRicolaa10
  • Laatst online: 20:08
Een week verder, de rekening is nog steeds niet geopend en het begint wel wat frustrerend te worden. Ik werd gisteren gebeld om telefonisch door het wijzigingsformulier heen te lopen en ik kreeg vervolgens bevestiging dat de rekening geopend werd. Krijg ik zojuist een mailtje dat ze graag een kopie id willen met documentnummer en bsn (de vorige had slechts de handtekening, want dat werd gevraagd in de email). Zou het wel fijn vinden als de instructies wat duidelijker zijn.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Atomius
  • Laatst online: 21:19
Klopt het dat ik het Meesman Rentefonds hier nauwelijks voorbij zie komen? 3,9-,35 (fondskosten) = 3,55% rendement. Natuurlijk, nog onbekend hoe het aangeslagen wordt. Desalniettemin kan je het tot 1 oktober lekker laten renderen en het eventueel dan verplaatsen. Of mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Atomius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:39:
Klopt het dat ik het Meesman Rentefonds hier nauwelijks voorbij zie komen? 3,9-,35 (fondskosten) = 3,55% rendement. Natuurlijk, nog onbekend hoe het aangeslagen wordt. Desalniettemin kan je het tot 1 oktober lekker laten renderen en het eventueel dan verplaatsen. Of mis ik iets?
Het is bekend hoeveel belasting je er over betaald want het fictieve rendement op overige bezittingen wordt voor aanvang van het jaar vastgesteld (i.t.t. spaargeld waarbij vooraf een indicatie wordt aangegeven en pas het jaar erna het definitieve percentage bekend wordt).

En als je de route van geldmarktfonds wilt bewandelen zijn er meer opties met bij mijn weten een hoger rendement, Revolut en Wise bv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:39:
Is geen sparen, maar beleggen (Meesman zelf noemt het ook gewoon expliciet: "Een extreem veilig beleggingsfonds"). Zal dus ook als zodanig (overige bezittingen) worden aangeslagen. Het is derhalve hier off-topic.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• GroteVoet459
mpandroid schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:55:
Ook gij Rabobank?
Eigenlijk geen nieuws aangezien dit voor de hand lag.

https://www.nu.nl/economi...hoge-rente-inkomsten.html
Rabo reageert op alle ophef en verhoogd de rente voor Groen-sparen per gisteren met 0,10%, naar 2,00% effektief
8)7

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-09 09:20
GroteVoet459 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Rabo reageert op alle ophef en verhoogd de rente per gisteren met 0,10%, naar 2,00% effektief
8)7
Is alleen voor RaboGroenSparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De rentes van de nieuwe Duitse Aareal Bank bij Raisin zijn vandaag gestegen:
  • 2 jaar deposito: 3,30% naar 3,50%
  • 3 jaar deposito: 3,20% naar 3,30%
  • 4 jaar deposito: 3,10% naar 3,30%
  • 5 jaar deposito: 3,10% naar 3,30%
Nog steeds niet super in vergelijking met andere, alleen onderscheidend dat het Duits is (en dus ook geen bronbelasting)

• irongalaxy
Novax schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:57:
De rentes van de nieuwe Duitse Aareal Bank bij Raisin zijn vandaag gestegen:
  • 2 jaar deposito: 3,30% naar 3,50%
  • 3 jaar deposito: 3,20% naar 3,30%
  • 4 jaar deposito: 3,10% naar 3,30%
  • 5 jaar deposito: 3,10% naar 3,30%
Nog steeds niet super in vergelijking met andere, alleen onderscheidend dat het Duits is (en dus ook geen bronbelasting)
Die 2 jaar is op zich wel interessant, ook omdat het Duitsland is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• irongalaxy
Vanochtend een deposito bij Klarna geopend. Dat gaat snel, binnen een uur was hij al geopend! Daar kan CKV nog wat van leren.
Pagina: 1 ... 40 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling