Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
Delay schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
[...]
De verwachting van de markt is dat de rente op termijn gaat dalen. Als je nu een bedrag voor vijf jaar vast zet krijg je minder dan als je het twee jaar vast zet.
Niet bij ASN, dus:

Rente % vanaf 26 oktober 2023
Looptijd ASN Depositosparen
1 jaar 2,30%
2 jaar 2,35%
3 jaar 2,50%
4 jaar 2,60%
5 jaar 2,70%
10 jaar 2,95%

(Van: https://www.asnbank.nl/sparen/spaarrente.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:19

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Van der Berg schreef op woensdag 22 november 2023 @ 02:05:

Buitenlandse spaarrekening:
Ik spaar zelf op, bij mijn eigen bank ABN AMRO. Misschien dat ik meer rente kan krijgen in Oost Europa of Italië of ergens anders in de EU. Maar ik spaar liever binnen Nederland.
@Van der Berg
Misschien :?
Maak daar maar " Ik weet wel zeker " van.
(Nationale Nederlanden biedt 2 % rente = binnen Nederland :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 17:01
Hallo allen, hoe kijkt iedereen tegen de LHV bank 4,15% 1 jaar (Estland)?

Een rating van AA-

Doel is te spreiden maar toch nog relatief hoge rentes te pakken.
Naast Orange bank is het nu best lastig gezien Younited haar rente flink heeft doen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:09:
Ben zeker niet iedereen, maar heb vanmorgen een aanvraag voor een 1-jaars deposito bij LHV ingediend - morgen loopt een deposito bij Coop af en dan kan het geld direct door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:29
Ik heb afgelopen vrijdag via raisin de aanvraag voor 1 jaar vast op Orange bank. Ik heb de formulier van bronbelasting ook opgestuurd en alles staat nu in behandeling. Hoe lang duurt dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:29
Kal-Ell schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:29:
Ik heb afgelopen vrijdag via raisin de aanvraag voor 1 jaar vast op Orange bank. Ik heb de formulier van bronbelasting ook opgestuurd en alles staat nu in behandeling. Hoe lang duurt dat ongeveer?
Een week of 3 meestal, soms ook een maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
GroteVoet459 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ben zeker niet iedereen, maar heb vanmorgen een aanvraag voor een 1-jaars deposito bij LHV ingediend - morgen loopt een deposito bij Coop af en dan kan het geld direct door.
Indien de bank kopje onder gaat, komt het geld dan (zoals Nordax ook goed) het geld middels Raisin weer terug? Of wordt het een lange reis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
namliam_eht schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:44:
[...]

Bedankt, had niet verwacht dat het zo lang zou duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
namliam_eht schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:44:
[...]

Echt niet :p Meestal toch wel binnen een week geregeld, als niet binnen een dag of twee. 3 weken tot een maand is een periode die "hoort" bij het aanmelden bij Raisin, niet een aanvraag voor een spaarrekening of deposito.
Kal-Ell schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:03:
[...]

Bedankt, had niet verwacht dat het zo lang zou duren.
Zie hierboven. Zal echt geen 3 weken duren. Kans is groot dat het morgen rond is en anders wel woensdag. Startdatum dan vandaag of morgen.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:00
Ik heb bij de rabobank een spaarrekening (A), een beleggersrekening (B ) en een beleggingsportefeuille (C).

Ik hoorde laatst dat (in ieder geval bij van Lansschot) de beleggersrekening ook door de belastingdienst wordt gezien als een belegging voor de vermogensbelasting. Weet iemand hoe dit zit voor de Rabobank?

Mijn verwachting is dat ik een lage vermogensbelasting betaal over A en B en een hoge vermogensbelasting over C. Maar mogelijk betaal ik een lage vermogensbelasting over A en een hoge over B en C. Graag jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ter referentie, bij mijn aanvraag van 1 jaar Orange op maandag was op de woensdag daarna het deposito geopend, dus een paar dagen. Nadeel van een aanvraag op vrijdag is dat het weekend er nog tussen zit en die dagen gebeurt er niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 20:56
Bij mij was het binnen 24 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
peter13579 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
Ik heb bij de rabobank een spaarrekening (A), een beleggersrekening (B ) en een beleggingsportefeuille (C).

Ik hoorde laatst dat (in ieder geval bij van Lansschot) de beleggersrekening ook door de belastingdienst wordt gezien als een belegging voor de vermogensbelasting. Weet iemand hoe dit zit voor de Rabobank?

Mijn verwachting is dat ik een lage vermogensbelasting betaal over A en B en een hoge vermogensbelasting over C. Maar mogelijk betaal ik een lage vermogensbelasting over A en een hoge over B en C. Graag jullie inzichten!
Ik ben niet bekend met de Rabobank producten, maar (B ) is een beleggingsrekening gekoppeld aan je betaalrekening, en heeft geen eigen IBAN waar je geld naartoe overmaakt?

edit: ik zie op onderstaand voorbeeld van een Rabobank jaaroverzicht voor beleggen, dat de geldrekening apart wordt vermeld:

https://media.rabobank.co...gingsportefeuille-pdf.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door wibblemoo op 27-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ik ben niet bekend met de Rabobank producten, maar (B ) is een beleggingsrekening gekoppeld aan je betaalrekening, en heeft geen eigen IBAN waar je geld naartoe overmaakt?

edit: ik zie op onderstaand voorbeeld van een Rabobank jaaroverzicht voor beleggen, dat de geldrekening apart wordt vermeld:

https://media.rabobank.co...gingsportefeuille-pdf.pdf
De beleggersrekening heeft wel een eigen IBAN, ik kan er net als voor een spaarrekening niet direct geld vanuit betalen naar derden. (ik kan vanuit de rekening beleggen of geld overmaken naar mijn andere (eigen) rekeningen).

top, uit dat laatste maak ik dan op, separaat vermeld lees ik als: geen onderdeel van de beleggingen. thnx!

[ Voor 6% gewijzigd door peter13579 op 27-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
peter13579 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:17:
[...]

top, uit dat laatste maak ik dan op, separaat vermeld lees ik als: geen onderdeel van de beleggingen. thnx!
Rest de vraag, waar deze rekening wel vermeld staat, maar ik zou als ik jou was saldos op deze rekening als cash zien en als zodanig in de aangifte IB opnemen, niet als belegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:57
peter13579 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:17:
[...]

De beleggersrekening heeft wel een eigen IBAN, ik kan er net als voor een spaarrekening niet direct geld vanuit betalen naar derden. (ik kan vanuit de rekening beleggen of geld overmaken naar mijn andere (eigen) rekeningen).

Waarom zou je überhaupt saldo op die rekening laten staan voor 1 januari... Vragen om evt. problemen. Zet je geld op een betaal of spaarrekening.

Overigens is je vraag off topic en wordt het juiste topic in de topic waarschuwing vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het is de laatste tijd hier opvallend stil over Consorsbank. Ik heb zelf nog geen reactie gehad op mijn laatste aanmeldingen.

Zijn er mensen die de afgelopen 14 dagen nog bevestiging of afwijzing van het openen van een rekening hebben ontvangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
peter13579 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:

De beleggersrekening is een normale spaarrekening, waar automatisch van wordt afgeschreven als je aankopen doen en het dividend op wordt bijgeschreven. Krijg je overigens ook de gewone spaarrente op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:25:
Het is de laatste tijd hier opvallend stil over Consorsbank. Ik heb zelf nog geen reactie gehad op mijn laatste aanmeldingen.

Zijn er mensen die de afgelopen 14 dagen nog bevestiging of afwijzing van het openen van een rekening hebben ontvangen?
Ja - nadat ik een bevesting had gekregen dat de opening van mijn account gelukt was en het 'openingspakket' naar mij onderweg is, kreeg ik een week later 2 brieven: 1) dat er nog informatie ontbreekt en 2) eenzelfde soort brief maar daarin wel duidelijk aangegeven welke informatie ontbreekt: een W8BEN formulier. Deze toegestuurd en nu weer afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Laatst online: 15:29
Zucht, ik maar er volgende keer wel tussen de 50 en 53 weken van
Of zal explicit /sarcasme opnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
GroteVoet459 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:32:
[...]

Blijft toch gevoelsmatig spannend, een bankrekening in Estland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:54:
[...]
Indien de bank kopje onder gaat, komt het geld dan (zoals Nordax ook goed) het geld middels Raisin weer terug? Of wordt het een lange reis?
Als een partner-bank van Raisin om valt, gaat je net als alle andere klanten van die bank via het DGS van het betreffende land. Raisin zit daar geheel niet tussen, behalve dat ze je misschien een communicatie erover sturen.

Dat is niet anders voor Nordax (Zweden gaat via Riksgalden.se).
Waar denk je gelezen/gezien te hebben dat het rechtstreeks terug gaat naar Raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
[...]
Gevoel is persoonlijk. Ik zie geen enkel probleem.

Nederlandse banken moesten al door de overheid gered worden, Estse nog niet,.
Rusland kan Oekraïne al niet aan - een NATO-land aanvallen dat zich al 2 jaar voorbereid en actieve ondersteuing van Westerse troepen heeft is zelfmoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
GroteVoet459 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:07:
[...]

Als een partner-bank van Raisin om valt, gaat je net als alle andere klanten van die bank via het DGS van het betreffende land. Raisin zit daar geheel niet tussen, behalve dat ze je misschien een communicatie erover sturen.

Waar denk je gelezen/gezien te hebben dat het rechtstreeks terug gaat naar Raisin?
Ik dacht gelezen te hebben dat de Raisin als tegenrekening gebruikt zou worden en het dus via de Raisin rekening terug zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Andere Tweakers (ik meen @Pistachenootje ) hebben hierover contact opgenomen met het Zweedse DGS, vooral omdat er toen nog sprake was van uitbetaling middels een cheque. Hun antwoord was dat ze van deze banken (die een (tegen)rekening van de klant hebben, in dit geval dus de Raisin rekening) vragen om ook dat rekeningnummer aan te leveren. Waarna ze rechtstreeks uitbetalen en je als klant (/schuldeiser) dus helemaal niks hoeft te doen(?). Bij faillissement van de bank leveren ze alle klantgegevens, waaronder dus het (tegen)rekeningnummer en saldo aan bij de DGS instantie. En DGS instantie doet gewoon plop het geld overmaken naar die rekening. Hoef je als klant/schuldeiser dus niks voor te doen.

Edit:
Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:21:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben dat de Raisin als tegenrekening gebruikt zou worden en het dus via de Raisin rekening terug zou komen.
In het geval van het Zweedse DGS klopt dat. Zie DGS topic. Hoe het werkt bij andere landen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
[...]
Als het kan blijf ik ook liever verder van Rusland vandaan. Gelukkig kan dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:33
Bei der Versobank-Abwicklung (Estland) wurde damals auf das Savedo-Konto ausgezahlt, ohne dass man tätig werden musste. https://www.wertpapier-fo...um-und-insolvenz/page/11/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rechtsherstel
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,10% p.j. naar 3,12% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 28 november om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
rechtsherstel schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:48:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,10% p.j. naar 3,12% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 28 november om 12 uur 's middags.
Daarmee gaan ze niet naar de top maar wel naar plaats 2 boven Nordax. Benieuwd of Nordax dan ook weer gaat verhogen maar wel boven of gelijk aan CKV gaat zitten om plaats 1 weer over te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
rechtsherstel schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:48:
Tsja, wat hier van te denken? Ze volgen de verhoging van CKV maar gaan er niet overheen. Ik was net voor het weekend aan het denken over welke spaarrekening aan te vragen ,gezien Renault afhaakt. Distingo als onbekende nieuwkomer, Nordax die aan "dashboard management" doen zoals @GroteVoet459 altijd schrijft, of wellicht CKV (prima, maar niet perse altijd bovenaan als een ander nipt haasje over doet). Nu Distingo wel verhoogd maar zo marginaal maar en niet over CKV heen gaat twijfel ik wel een beetje.

Reden dat ik niet direct voor dashboard manager Nordax ga is de "waarom ver weg zoeken met toch de Zweedse kroon 'erbij' als het ook in Frankrijk of België kan". Niet dat ik geen vertrouwen heb in Nordax, want heb er wel depisito lopen. En voor nu en dan 0,0x-procentpunt verschil maakt het ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Lijkt er op dat Estland geen AA- min meer heeft maar is gedowngraded?
Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:48:
Of kijk ik verkeerd?
Fitch is A+ (dus lager), S&P AA-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:56:
[...]

Dus het wordt dan wel iets spannender met Estland.

Helaas zijn de andere banken zoals Younited wel flink gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:23

QAI

Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
[...]

Estland is al een tijdje terug gedowngraded naar A+, is niet iets van afgelopen tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door QAI op 27-11-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:43
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:25:

Ik zie sinds een week geleden dat er een brief naar me onderweg is welke volgens PostNL afgelopen woensdag zou worden bezorgd; nog steeds niet binnen en benieuwd wat er in staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ook Fjord bank gaat na vorige week weer door met verlagen. Per 1 december gaat de 1 jaar deposito van 4.2% naar 4.1% en de meerjarige van 4.15% naar 4.05%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Via Raisin wil ik een deposito openen bij een Letse bank. Om de bronbelasting te verminderen dien je een Letse woonplaatsverklaring in te vullen.

Is dit een officieel document van de NL belastingdienst (of iets dergelijks) of een "zelfverklaring" / forumlier die Raisin je aanlevert en die je zelf kunt ondertekenen?
Buitenlandse bronbelasting. Letland heft een standaard bronbelasting op
spaarrente van 20%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u deze
belasting verminderen naar 10%. Hiertoe dient u uiterlijk 56 kalenderdagen
voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring aan de Bank (via
Raisin) te overleggen.
Deze Letse woonplaatsverklaring is 5 jaar geldig –
voor vermindering van bronbelasting op spaarrente uit termijndeposito’s bij
de Bank – vanaf het moment dat u de woonplaatsverklaring ondertekent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 20:56
pdukers schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:07:
Via Raisin wil ik een deposito openen bij een Letse bank. Om de bronbelasting te verminderen dien je een Letse woonplaatsverklaring in te vullen.

Is dit een officieel document van de NL belastingdienst (of iets dergelijks) of een "zelfverklaring" / forumlier die Raisin je aanlevert en die je zelf kunt ondertekenen?

[...]
Gemeente of RDW uitdraai/rekening is afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
[...]

Helaas zijn de andere banken zoals Younited wel flink gaan dalen.
Zoals ik al eens eerder heb geschreven is een rating niet zo bijster interessant voor de consument met DGS bescherming. Meer voor institutionele beleggers die hun risicoprofiel en -return op afstemmen. Er is maar één scenario waarbij je spaargeld in gevaar komt en dat is een faillissement. De recente geschiedenis heeft laten zien dat niet één rating agency dit ooit heeft voorspeld voor een bank dus de rating houdt stand totdat deze niet meer stand houdt. Zie bv SVB bank waar S&P de bank 1 notch downgradede naar BBB- (nog steeds investment grade) en de dag daarna de boel in elkaar donderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Woonplaatsverklaring voor Letland kun je gratis aanvragen bij de BD.

https://www.belastingdien...derlandse-belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:54:
[...]
Zoals ik al eens eerder heb geschreven is een rating niet zo bijster interessant voor de consument met DGS bescherming.
Ben ik niet helemaal met je eens. Een DGS is vrijwel altijd te klein bij het omvallen van een serieuze bank. Dat betekent dat er ergens anders geld vandaan moet komen. En dan kan het handig zijn als de betreffende staat een goede kredietstatus heeft. Overigens zou ik me met A+ geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vanavond in Radar: agressieve energiebemiddelaars en witwascontrole door banken.

https://radar.avrotros.nl...twascontrole-door-banken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:33:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Een DGS is vrijwel altijd te klein bij het omvallen van een serieuze bank. Dat betekent dat er ergens anders geld vandaan moet komen. En dan kan het handig zijn als de betreffende staat een goede kredietstatus heeft. Overigens zou ik me met A+ geen zorgen maken.
Behalve dan dat het maar de vraag is of een "serieuze bank" omvalt (zie bv Credit Suisse, niet omgevallen maar overgenomen), en daarnaast het DGS op alle verschillende manieren geld kan ophalen en daarvoor een duidelijk plan moet hebben. Dat geld kan ook van de (overgebleven) deelnemende banken komen, of als voorschot of als lening; Of van (andere) private partijen die het geld willen lenen; Of van andere DGS instanties; Of.... Het is echt niet dat meteen maar de overheid meteen bij moet lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
[...]

Een lagere rating zegt dan zoveel als dat het betreffende land een hogere coupon betaalt over het geld dat het ophaalt hiervoor. Een default van een serieuze bank staat echter nooit op zichzelf; in die scenario’s voorziet de rating niet en kom ik weer op mijn vorige post uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:40:
[...]

Behalve dan dat het maar de vraag is of een "serieuze bank" omvalt (zie bv Credit Suisse, niet omgevallen maar overgenomen), en daarnaast het DGS op alle verschillende manieren geld kan ophalen en daarvoor een duidelijk plan moet hebben. Dat geld kan ook van de (overgebleven) deelnemende banken komen, of als voorschot of als lening; Of van (andere) private partijen die het geld willen lenen; Of van andere DGS instanties;
Dat soort plannen zijn leuk als het een kleine crisis is, maar als de stront echt aan de knikker is dan is er een grote kans dat die andere wegen te kort gaan schieten. En ja in dat soort gevallen maak het uit hoe rooskleurig de overheid er zelf voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:42:
[...]
Een lagere rating zegt dan zoveel als dat het betreffende land een hogere coupon betaalt over het geld dat het ophaalt hiervoor. Een default van een serieuze bank staat echter nooit op zichzelf; in die scenario’s voorziet de rating niet en kom ik weer op mijn vorige post uit ;)
Da's nog een probleem van een lage rating: banken hebben vaak een hoop eigen staatsobligaties op de balans staan. Bij iedere rente verhoging zijn die minder waard geworden waardoor hun balans nog penibeler wordt. Dit wordt ook wel de loop of doom genoemd. Als tevens de rating wordt verlaagd zal die overheid nog hogere rente moeten bieden, waardoor de obligaties nog minder waard worden.

https://fd.nl/financiele-...t-eigen-land-r3e3cabYp59S
https://www.economist.com...m-loop-still-to-be-feared

PS. overigens moeten al deze discussies hier: Het Deposito Garantie Stelsel Topic

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 27-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb toch een beter gevoel bij Zweedse en Franse banken dat bij die Baltische bankjes. Het lijkt me dat ze met die hoge rente's daar veel spaargeld in verhouding tot hun economieen hebben aangetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:30:
[...]

Bedankt voor link. Ik wist niet dat je de aanvraag tegenwoordig ook via e-mail kunt indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 22:36
Net een dreigmail van traderepublic gehad. Ik had nog twee dagen om mijn tax id id in te vullen. Er stond alleen niet bij wat de consequenties waren als ik dat niet zou doen... Officieel hoort het hier misschien niet thuis maar aangezien het wel eens vaker als alternatief genoemd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:06
Juan schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:04:
[...]

Ik gebruik LPB altijd om te parkeren, voor ik bv naar Advanzia of Raisin ga.

Ik heb een keer 7x 10k via IP overgeboekt, ging zonder problemen..
Eventjes een praktische vraag voor Advanzia, moet de naam van de rekening exact overeen komen?
Bijvoorbeeld: Willem Janssen, mag een betaling dan afkomstig zijn van W. Janssen? Verder hebben ze bij ons de achternaam verkeerd in het systeem staan, dat zouden ze corrigeren bij identificatie maar is niet gebeurd uit de welkomstmail af te leiden. Nu heb ik verzocht of ze dit kunnen corrigeren, hoop dat dit voor 1 december gebeurd is.
Maar ik vroeg mij af of ook de voornaam als voorletter een probleem kan zijn bij overboeken van gelden. Bij mijn betaalbank zijn mijn initialen ingevuld ipv volledige voornaam bij Advanzia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huskedoekje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-06 20:12
Toch weer een vraagje over Advanzia, aangezien ik het niet goed terug kon vinden (excuses als ik erover heen heb gelezen): Ik zie op hun voorwaarden pagina dat het aanbod voor 3 maanden tegen 3,87% rente nog geldig is t/m 30 november. Waar/wanneer maken zij in de regel de nieuwe voorwaarden bekend?

Het openen van mijn account duurde erg lang en heb deze pas net rond. Ik heb eerder hier gelezen dat het verstandig is om aan het begin van een maand de eerste storting te doen zodat je voor een langere periode de actierente kunt ontvangen.Maar nu zit ik dus in dubio om te wachten tot de nieuwe maand of om nu nog in november over te boeken om de rente in te laten gaan. Zou het kunnen dat ze vanaf 1 december geen hoge rente meer aanbieden? Of zijn ze altijd laat met het aankondigen van nieuwe voorwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:54:
[...]

Da's nog een probleem van een lage rating: banken hebben vaak een hoop eigen staatsobligaties op de balans staan. Bij iedere rente verhoging zijn die minder waard geworden waardoor hun balans nog penibeler wordt. Dit wordt ook wel de loop of doom genoemd. Als tevens de rating wordt verlaagd zal die overheid nog hogere rente moeten bieden, waardoor de obligaties nog minder waard worden.
Nogmaals, die rating is niets meer waard in zo’n geval. Griekenland ging in 12 maanden naar selective default. Of ze daarvoor A of AA hadden, heeft weinig invloed gehad op het gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
  • Laatst online: 05-04 16:45
Huskedoekje schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:43:
Toch weer een vraagje over Advanzia, aangezien ik het niet goed terug kon vinden (excuses als ik erover heen heb gelezen): Ik zie op hun voorwaarden pagina dat het aanbod voor 3 maanden tegen 3,87% rente nog geldig is t/m 30 november. Waar/wanneer maken zij in de regel de nieuwe voorwaarden bekend?

Het openen van mijn account duurde erg lang en heb deze pas net rond. Ik heb eerder hier gelezen dat het verstandig is om aan het begin van een maand de eerste storting te doen zodat je voor een langere periode de actierente kunt ontvangen.Maar nu zit ik dus in dubio om te wachten tot de nieuwe maand of om nu nog in november over te boeken om de rente in te laten gaan. Zou het kunnen dat ze vanaf 1 december geen hoge rente meer aanbieden? Of zijn ze altijd laat met het aankondigen van nieuwe voorwaarden?
Blijft denk ik koffiedik kijken, zeker nu een aantal banken lichtjes lijken te dalen.
Ken de geschiedenis van aanbiedingen bij Advanzia zelf niet, maar kan ook zijn dat er vanaf 1 dec helemaal geen nieuwe aanbieding is.
Misschien wachten ze wel even 1 januari af. Of misschien komen ze inderdaad wel met een nieuwe actie, maar met een lagere actierente.

Je zou ook zo kunnen denken, wanneer je nu afsluit heb je de komende 3 maanden in ieder geval nog een lekkere rente.
Er zijn ook verhalen van mensen waarbij e actierente van 3 maanden verlengd schijnt geweest te zijn. In het ideale geval sluit je hem nu af voor 3 maanden tegen 3.87% en krijg je in februari ineens een mailtje dat hij nog eens 3 maanden verlengd gaat worden. Ik weet het niet. Misschien trekt de rente wel weer een beetje aan na de jaarwisseling.
Daarnaast zou je bij een eventuele nieuwe actie nog altijd je rekening kunnen opzeggen en x dagen later weer een nieuwe rekening openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Laatst online: 05-04 16:45
winiustyco schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:41:
[...]

Eventjes een praktische vraag voor Advanzia, moet de naam van de rekening exact overeen komen?
Bijvoorbeeld: Willem Janssen, mag een betaling dan afkomstig zijn van W. Janssen? Verder hebben ze bij ons de achternaam verkeerd in het systeem staan, dat zouden ze corrigeren bij identificatie maar is niet gebeurd uit de welkomstmail af te leiden. Nu heb ik verzocht of ze dit kunnen corrigeren, hoop dat dit voor 1 december gebeurd is.
Maar ik vroeg mij af of ook de voornaam als voorletter een probleem kan zijn bij overboeken van gelden. Bij mijn betaalbank zijn mijn initialen ingevuld ipv volledige voornaam bij Advanzia.
Advanzia werkt niet met een vaste tegenrekening bij het storten. Heb zelf al vanuit meerdere rekening gestort en het komt gewoon aan.
En je gebruikt toch gewoon de naam/initialen bij het overschrijven zoals die aan je rekening gekoppeld is?
Als jouw Advancia account IBAN LU01 xxxx xxxx xxxx heeft en je naam op de rekening Peter van Klaveren is, dan schrijf je toch gewoon een x-bedrag naar LU01 xxxx xxxx xxxx t.n.v. Peter van Klaveren? Wanneer er P. Van Klaveren geregistreerd staat, dan gebruik je gewoon dat.

Zette zelf wel altijd het Advanzia rekeningnummer als onderwerp bij de overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024

[...]
Vermoedelijk mag ik hier geen suggesties doen (sorry admin/mod), maar in Letland zou ik persoonlijk m'n geld niet willen stallen. Dat is toch wel degelijk een groter risico dan bijvoorbeeld Frankrijk. In de praktijk zal het misschien wel wat meevallen, maar better safe than sorry, right? Daarnaast zijn die rentes nou ook weer niet zo denderend als je ze gaat vergelijken met banken uit Zweden, Frankrijk etc. Misschien een brutale vraag, maar waarom zou je hier überhaupt voor willen kiezen? Gewoon even uit nieuwsgierigheid. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:30:
[...]

Raisin stuurt ook vooringevulde Letse woonplaatsverklaring, welke je naar Belastingdienst moet sturen ter ondertekening. Na ontvangst van Belastingdienst naar Raisin sturen. Moet minimaal 56 dagen voor rente uitkering. Is overigens wel 5 jaar geldig, dus hoeft niet voor iedere rentebetaling/deposito.
(Maar misschien beschikt Belastingdienst ook over Letse verklaring. Niet onderzocht, maar ik weet wel dat ze die voor sommige landen hebben.) (Uit ervaring: Poolse niet en Polen neemt geen genoegen met standaard omdat die alleen in Nederlands en Engels is. Polen wil van mij officieel vertaalde versie. Gezien gering bedrag niet verder gegaan met terugvragen bronbelasting.)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
sipjohn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 01:24:
[...]

Raisin stuurt ook vooringevulde Letse woonplaatsverklaring, welke je naar Belastingdienst moet sturen ter ondertekening. Na ontvangst van Belastingdienst naar Raisin sturen. Moet minimaal 56 dagen voor rente uitkering. Is overigens wel 5 jaar geldig, dus hoeft niet voor iedere rentebetaling/deposito.
(Maar misschien beschikt Belastingdienst ook over Letse verklaring. Niet onderzocht, maar ik weet wel dat ze die voor sommige landen hebben.) (Uit ervaring: Poolse niet en Polen neemt geen genoegen met standaard omdat die alleen in Nederlands en Engels is. Polen wil van mij officieel vertaalde versie. Gezien gering bedrag niet verder gegaan met terugvragen bronbelasting.)
Ik denk dat jouw lezing klopt. De BD beschikt wel over een verklaring voor Letland, misschien voldoet dat ook. Toevallig heb ik er een welke ik gebruikte voor Mintos, een P2P lending platform.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxVKPMBiND7VdAmcokl6AskP4Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mI1ZN1notO5Aqqm0s42PuMcV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door Pistachenootje op 28-11-2023 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jack_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:29:
Net een dreigmail van traderepublic gehad. Ik had nog twee dagen om mijn tax id id in te vullen. Er stond alleen niet bij wat de consequenties waren als ik dat niet zou doen... Officieel hoort het hier misschien niet thuis maar aangezien het wel eens vaker als alternatief genoemd wordt ;)
Waarom zou je het niet invullen ?
Bij mij is het gewoon mijn bsn nummer (voorheen sofinummer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@wibblemoo De rating van een land geeft iets aan over hoe goed de financiën van de staat er voor staan. Bij een serieuze crisis is het DGS vaak (veel) te klein. Dan komt het regelmatig voor dat de thuisstaat moet bijspringen. Het is relevant te weten hoe goed ze dat zouden kunnen. En ja die rating kan altijd veranderen maar dan nog kan een indicatie nuttig zijn.

Of in de woorden van Tagesgeldvergleich.net:
Landelijke beoordeling van Italië

De depositobeschermingssystemen in Europa beschikken slechts over zeer beperkte financiële middelen, waardoor zelfs middelgrote bankfalingen tot tekorten kunnen leiden bij de vergoeding van beleggers. In het verleden sprong in dergelijke gevallen altijd de respectieve thuisstaat bij. Het heeft daarom zeker zin om het rating van het thuisland (Italië) te bekijken om de veiligheid van de Banca Progetto te beoordelen, omdat dit aangeeft of het land in geval van een grote bankfaling überhaupt in staat zou zijn om extra middelen op de geldmarkt op te nemen ter ondersteuning van het depositobeschermingsfonds.
https://www.tagesgeldverg...a-progetto-tagesgeld.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Mijn punt is dat die rating niets meer waard is bij 'een serieuze crisis' in bankenland. Dus je kunt nu voor een bank kiezen in een land met rating A; dat is morgen D als er daar een bankencrisis uitbreekt.

In die kort-door-de-bocht redenatie die je quote moet je dus ook de rating van alle andere landen meenemen, aangezien een enkel land nooit een serieuze bankencrisis zelf kan oplossen. En dan is er nog de ECB..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 19:41

Veritas

concedo nulli

ING stopt met het maandelijks betalen van rente en stapt per 1 januari over op jaarlijkse uitkering.

Mooie manier om je effectieve rente toch weer wat te verlagen, zonder een renteverlaging door te hoeven voeren.

Niet dat iemand hier nog (serieus) spaargeld bij ING heeft staan, maar dat terzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spaarder
Veritas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:12:
ING stopt met het maandelijks betalen van rente en stapt per 1 januari over op jaarlijkse uitkering.

Mooie manier om je effectieve rente toch weer wat te verlagen, zonder een renteverlaging door te hoeven voeren.

Niet dat iemand hier nog (serieus) spaargeld bij ING heeft staan, maar dat terzijde.
Lachwekkend gewoon. Gaan ze het voor mensen nóg onaantrekkelijker maken om te sparen. Ik had inmiddels wel verwacht dat die complete bank leeggelopen zou zijn, maar kennelijk niet dus. Vermoedelijk veel oudere spaarders ook in het klantenbestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-03 10:20
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:09:

Een rating van AA-

...
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:54:
[...]

[...]

Als een partner-bank van Raisin om valt, gaat je net als alle andere klanten van die bank via het DGS van het betreffende land.

...
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:25:
[...]

...

En DGS instantie doet gewoon plop het geld overmaken naar die rekening. Hoef je als klant/schuldeiser dus niks voor te doen.

...
Henkoes schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:48:

Of kijk ik verkeerd?
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:56:
[...]

[...]

...
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:54:
[...]

Zoals ik al eens eerder heb geschreven is een rating niet zo bijster interessant voor de consument met DGS bescherming.

...
[...]

...

Een DGS is vrijwel altijd te klein bij het omvallen van een serieuze bank. Dat betekent dat er ergens anders geld vandaan moet komen. En dan kan het handig zijn als de betreffende staat een goede kredietstatus heeft. Overigens zou ik me met A+ geen zorgen maken.
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:40:
[...]

...

en daarnaast het DGS op alle verschillende manieren geld kan ophalen en daarvoor een duidelijk plan moet hebben. Dat geld kan ook van de (overgebleven) deelnemende banken komen, of als voorschot of als lening; Of van (andere) private partijen die het geld willen lenen; Of van andere DGS instanties; Of.... Het is echt niet dat meteen maar de overheid meteen bij moet lappen.
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:50:
[...]

Dat soort plannen zijn leuk als het een kleine crisis is, maar als de stront echt aan de knikker is dan is er een grote kans dat die andere wegen te kort gaan schieten. En ja in dat soort gevallen maak het uit hoe rooskleurig de overheid er zelf voor staat.
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:08:

@wibblemoo De rating van een land geeft iets aan over hoe goed de financiën van de staat er voor staan. Bij een serieuze crisis is het DGS vaak (veel) te klein. Dan komt het regelmatig voor dat de thuisstaat moet bijspringen. Het is relevant te weten hoe goed ze dat zouden kunnen. En ja die rating kan altijd veranderen maar dan nog kan een indicatie nuttig zijn.

Of in de woorden van Tagesgeldvergleich.net:

[...]

https://www.tagesgeldverg...a-progetto-tagesgeld.html
wibblemoo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:21:

Mijn punt is dat die rating niets meer waard is bij 'een serieuze crisis' in bankenland. Dus je kunt nu voor een bank kiezen in een land met rating A; dat is morgen D als er daar een bankencrisis uitbreekt.

In die kort-door-de-bocht redenatie die je quote moet je dus ook de rating van alle andere landen meenemen, aangezien een enkel land nooit een serieuze bankencrisis zelf kan oplossen. En dan er nog de ECB..
Ehm, waar was ik ...

Uiteindelijk 'maakt het niet uit', binnen redelijke grenzen (AAA is wat anders dan 'ZZZ-', zeg maar...) welke status/rating een land heeft; ik heb dit uitgezocht (denk ik) voor Zweden.
Mijn conclusie na de productinformatiebladen van depositos van Collector (Norion Bank), Klarna, Nordax (NOBA Bank Group) gelezen te hebben (lees: het product informatieblad van Raisin, daar ze voor de drie bovengenoemde banken identiek zijn v.w.b de risico's; punt 7).

De Zweedse staat gaat niet bijspringen indien het DGS stelsel niet voldoende saldo in kas heeft om klanten/spaarders te compenseren.

Quote:

De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bank
onderworpen. In het geval van een insolventie wordt de terugbetaling
uitgevoerd door het Zweedse depositogarantiestelsel overeenkomstig de EU-
richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare middelen
in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte
banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te
springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen.

en, v.w.b. het valuta risico (Zweden):

Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de
rekeninghouder binnen 7 werkdagen vanaf het moment van
inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. In totaal kan de procedure
verscheidene weken langer in beslag nemen, voordat de bevoegde
autoriteiten het depositogarantiestelsel in werking stellen
.

---> één (kleine, niet systeem) bank die omvalt ---> we krijgen onze centen terug, met (wel) valuta risico, want (quote uit hetzelfe product informatieblad):

Valuta risico depositogarantiestelsel:

Als de terugbetaling van het
spaargeld via het depositogarantiestelsel geschiedt, worden de gelden in
Zweedse kroon (SEK) terugbetaald. Zowel de beschermingslimiet als de
waarde van de terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke
SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is dus onderhevig aan
valutaschommelingen.
Bij conversie van SEK naar EUR ondervindt u een
aantal basispunten conversiekosten.

---> en aangezien het weken kan duren ...

Moraal van het verhaal:

---> wanneer er zich een 'systeem probleem' voordoet (denk aan het omvallen van grote Amerikaanse jongens in 2008), zullen (in onze 'niet eerlijke wereld') de Zweedse cliënten/spaarders als eerste gecompenseerd worden; de kruimels die overblijven zijn voor jou en mij.

---> lees de product informatie bladen, weeg je risco af (ja, ik weet, dat laatste is een dooddoener).

Shoot me, please, if applicable ;)

Nb ik heb Zweden alleen maar als voorbeeld genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mpsyn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:30:
Mijn conclusie na de productinformatiebladen van depositos van Collector (Norion Bank), Klarna, Nordax (NOBA Bank Group) gelezen te hebben (lees: het product informatieblad van Raisin, daar ze voor de drie bovengenoemde banken identiek zijn v.w.b de risico's; punt 7).
Productinformatiebladen zijn leuk en aardig, totdat ze niet kloppen. Tweakers (o.a. @Pistachenootje dus) hadden van het Zweedse DGS al een mail ontvangen dat ze bij Raisin klanten direct overboeken naar de Raisin rekening. Terwijl Raisin nog benoemde dat uitbetaling middels een cheque zou zijn en je die in Nederland niet meer kunt inleveren.
en, v.w.b. het valuta risico (Zweden):

---> één (kleine, niet systeem) bank die omvalt ---> we krijgen onze centen terug, met (wel) valuta risico, want (quote uit hetzelfe product informatieblad):

Valuta risico depositogarantiestelsel:

Als de terugbetaling van het
spaargeld via het depositogarantiestelsel geschiedt, worden de gelden in
Zweedse kroon (SEK) terugbetaald. Zowel de beschermingslimiet als de
waarde van de terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke
SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is dus onderhevig aan
valutaschommelingen.
Bij conversie van SEK naar EUR ondervindt u een
aantal basispunten conversiekosten.

---> en aangezien het weken kan duren ...
toon volledige bericht
En ook dat klopt niet 100%. Ook hierbij, o.a. @Pistachenootje heeft hierover gemaild, en er vindt 2x op dezelfde dag een valutaconversie plaats. Eerst zetten ze het euro saldo om naar Zweedse Kronen, dan limiteren ze dat op 1,05M SEK, en dan zetten ze het om naar euro's en dit maken ze over. Gezien dit op één dag wordt gedaan gebeurt dit met dezelfde wisselkoers. Het enige (valuta) risico zit dus in die limiet van 1,05M SEK. Als jij nu bv €80k er op zet is dan misschien 900k SEK. Vervolgens zakt de koers van de SEK en is die €80k 1,2M SEK, waarbij je maximaal 1,05M SEK nog maar terug krijgt. Dat is het enige valuta risico. En last time I checked was die 1,05M SEK nog ergens in de 90k euro 91k of iets dergelijks). Waarbij Raisin eerder dit jaar het maximaal aan te houden tegoed heeft verlaagd naar €85k. Dus daarmee zouden ze in een normale situatie redelijk veilig zitten. Echter is een bank die omvalt geen normale situatie, en kan de koers dan wel (fors) veranderen. Maar als je een saldo van 10, 20, 30 duizend euro aanhoud zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen dat je die niet meer volledig terugkrijgt doordat je over de limiet van 10,5M SEK gaat.
Moraal van het verhaal:

---> wanneer er zich een 'systeem probleem' voordoet (denk aan het omvallen van grote Amerikaanse jongens in 2008), zullen (in onze 'niet eerlijke wereld') de Zweedse cliënten/spaarders als eerste gecompenseerd worden; de kruimels die overblijven zijn voor jou en mij.
2008 is niet heel relevant. Toen bestond het Europese DGS in de huidige vorm nog niet. Daarnaast zijn toen bij Icesave de Nederlandse klanten gecompenseerd door de Nederlandse staat / DNB. Waarbij, uiteindelijk, ook de Nederlandse staat tot de laatste euro heeft teruggekregen van IJsland.
---> lees de product informatie bladen, weeg je risco af (ja, ik weet, dat laatste is een dooddoener).
Nee. Lees de juiste informatie. En dan hecht ik meer waarde aan de mailwisselingen van @Pistachenootje met het Zweedse DGS dan het (achterhaalde) productinformatie blad van Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
spaarder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
[...]

Lachwekkend gewoon. Gaan ze het voor mensen nóg onaantrekkelijker maken om te sparen. Ik had inmiddels wel verwacht dat die complete bank leeggelopen zou zijn, maar kennelijk niet dus. Vermoedelijk veel oudere spaarders ook in het klantenbestand.
Of je hebt geen zin om bij de verschillende spaarbanken waar je een rekening hebt de tegenrekening te wijzigen wat nodig is als je de tegenrekening bij de ing opzegt. Bij mijn ing rekening ziet de bank alleen het binnenkomen van een bedrag voor de kosten en het overmaken van en naar de spaarrekeningen. Al dat geld dat langskomt en waar ze niks aan verdienen. ;) Mijn saldo is normaal gesproken minder dan 10 euro. Inkomsten komen binnen op mijn asn betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:08:
Dan komt het regelmatig voor dat de thuisstaat moet bijspringen.
Voorbeelden?

De richtlijn is in ieder geval helder in dat het DGS regelingen moet treffen voor als deze situatie zich voor doet. Maar ook dat dit niet alleen een regeling met de staat hoeft / mag zijn. Het makkelijkste is wellicht wel dat de staat dit doet, want de private sector zal ook garanties willen zien dat de lening terugbetaald wordt, en de deelnemende banken zullen bij een potentiële crisis (in ieder geval een bank die omvalt) ook niet staan te springen om of een vervroegde, of verhoogde, contributie te betalen of te lenen. Maar de staat heeft geen wettelijke verplichting om het alleen / als eerste te dragen, hoogstens "moreel" omdat het daadkracht toont en niet private bedrijven in gevaar brengt.

En daarnaast lijkt mij dat een DGS niet mag discrimineren. Dus als ze 100M te kort komen en de staat leent 20M zullen ze naat mijn idee toch het totaal beschikbare tegoed moeten verdelen over alle klanten, en niet alleen inwoners van het eigen land. Hoogstens dat bv een Italiaanse bank bij de Nederlandse staat aanklopt met de vraag "we komen voor de Nederlandse klanten een saldo van 10M te kort, kunnen jullie dat bijlappen?". Als ze dat dan bij alle landen doen hebben ze uiteindelijk nog voldoende saldo om iedereen te compenseren.

En daarnaast is het natuurlijk een enorme flater voor de Eurozone als bij het omvallen van een bank de klanten niet (volledig) gecompenseerd worden (tot 100k dan) of dat er gediscrimineerd wordt en de staat van van het land van DGS/bank alleen de eigen inwoners compenseert en de overige overheden / ECB niet bijspringt. Dan kun je ee hele euro wel opheffen als dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
RobertMe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:05:
[...]

En daarnaast is het natuurlijk een enorme flater voor de Eurozone als bij het omvallen van een bank de klanten niet (volledig) gecompenseerd worden (tot 100k dan) of dat er gediscrimineerd wordt en de staat van van het land van DGS/bank alleen de eigen inwoners compenseert en de overige overheden / ECB niet bijspringt. Dan kun je ee hele euro wel opheffen als dat gebeurt.
Als dit het geval is, heft de euro zichzelf op op die manier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:21:
En daar ben ik het dus niet mee eens. Het feit dat een rating kan verslechteren is natuurlijk waar, maar dat maakt de initiële rating niet waardeloos. Een Duitsland of Nederland heeft nou eenmaal meer financiële slagkracht dan een Italie of Portugal. Je kan hopen dat andere landen gaan bijspringen maar dat is niet meer dan hoop.

Mocht er een Europees DGS komen dan is het een ander verhaal, maar zo ver is het nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:27
Hebben er meer mensen dat ze rekeningen en deposito missen bij Raisin?
Ik ben mijn zeedse rekeningen tijdelijk kwijt. Het saldo klopt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
StugIII schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:57:
Kreeg een uurtje geleden de bevestiging dat mijn aanvraag in behandeling is. Dat betekende dat de vorige net uitbetaald had. Hier staat alles prima op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die ken je toch zelf wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Je bedoelt de Nederlandse banken die staatssteum kregen om uberhaupt niet om te vallen? En dat in een tijd dat het huidige DGS niet bestond, en het DGS niet eens is aangesproken.

Maar blijkbaar heb je geen voorbeelden dan, ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:02
StugIII schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:57:
Hier ook missende (deposito + spaar) rekeningen. Saldo klopt wel.

Ze staan er weer volledig.

[ Voor 4% gewijzigd door Catanan op 28-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:04:
[...]
Je bedoelt de Nederlandse banken die staatssteum kregen om uberhaupt niet om te vallen? En dat in een tijd dat het huidige DGS niet bestond, en het DGS niet eens is aangesproken.
NL DGS is al van kracht sinds 1 jan 2007 en daarna is er regelmatig staatsteun gegeven, voor bedragen veel groter dan het DGS. Het feit dat een DGS niet hoeft te worden aangesproken als de staat voldoende financiële slagkracht heeft bevestigt juist mijn punt.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 28-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
mpsyn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:30:
[...]
De Zweedse staat gaat niet bijspringen indien het DGS stelsel niet voldoende saldo in kas heeft om klanten/spaarders te compenseren.
Dat klopt niet. Er staat dat ze het niet verplicht zijn, dat is wat anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]

En daar ben ik het dus niet mee eens. Het feit dat een rating kan verslechteren is natuurlijk waar, maar dat maakt de initiële rating niet waardeloos. Een Duitsland of Nederland heeft nou eenmaal meer financiële slagkracht dan een Italie of Portugal. Je kan hopen dat andere landen gaan bijspringen maar dat is niet meer dan hoop.

Mocht er een Europees DGS komen dan is het een ander verhaal, maar zo ver is het nog lang niet.
Als ING, ABN of Deutsche Bank moet worden gered, heeft Nederland of Duitsland echt wel de EU nodig om de backstop te regelen samen met andere EU-landen, al is het maar op de exposure die deze banken hebben naar andere banken waardoor het banksysteem als een kaartenhuis in elkaar zakt. Als Progetto moet worden gered door Italie zal Italie dat doen (al dan niet met hulp vanuit de EU). Of de rating dan BBB is of was maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:09:
[...]

NL DGS is al van kracht sinds 1 jan 2007 en daarna is er regelmatig staatsteun gegeven, voor bedragen veel groter dan het DGS. Het feit dat een DGS niet hoeft te worden aangesproken als de staat voldoende financiële slagkracht heeft bevestigt juist mijn punt.
Maar dat was niet waar het over ging. Het ging naar mijn idee over "staat die bijspringt om te kleine DGS aan te vullen", met daarbij de hier vaak gecreëerde angst dat die staat dan alleen de eigen inwoners compenseert. En daar zijn, AFAIK, geen voorbeelden van. Als een (te) grote bank dreigt om te vallen wordt er gekeken naar het redden van die bank, niet naar het aanvullen van het DGS. En dat de staat dat (per definitie) doet is ook niet waar, want Credit Suisse is IIRC door een andere bank overgenomen. En "eigen volk eerst" is er ook niet bij. Want de Nederlandse staat heeft bv ING & ABN gered, niet de Nederlandse klanten van ABN & ING. De klanten van de buitenlandse vestigingen hadden net zoveel baat bij de Nederlandse "reddingsactie".

Oftewel: het is en blijft altijd maakwerk. En DGS blijft alleen over als de bank echt niet verder kan. Maar dan gaat het eerder om kleine banken die niet meer levensvatbaar zijn (DSB, ATB, ...) dan de grote jongens die (in een crisis) hun hoofd niet boven water kunnen houden. Want die grote jongens worden dan wel op een andere manier geholpen (overname, staatssteun) doordat die wel nog rendabel zullen zijn.

Edit:
En uiteindelijk zal er vast altijd gekeken worden naar wat de goedkoopste optie is. En DGS is altijd (heel) duur. Als de staat of een private onderneming de boel wilt overkopen incl. overnemen van schulden is dat in principe goedkoper, zolang "de business gezond is" / "het businessmodel klopt", ergo: er in de toekomst geld mee verdient kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 28-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:32:
[...]
Maar dat was niet waar het over ging.
Jawel, dat was wel waar ik het over had. De rating van het land maakt uit. Het zegt niet alles, dat is waar maar het maakt wel uit. Ik reageerde op de stelling dat het niet uit zou maken. Hier nog een keer de quote van Tagesgeldvergleich.
Landelijke beoordeling van Italië
De depositobeschermingssystemen in Europa beschikken slechts over zeer beperkte financiële middelen, waardoor zelfs middelgrote bankfalingen tot tekorten kunnen leiden bij de vergoeding van beleggers. In het verleden sprong in dergelijke gevallen altijd de respectieve thuisstaat bij. Het heeft daarom zeker zin om het rating van het thuisland (Italië) te bekijken om de veiligheid van de Banca Progetto te beoordelen, omdat dit aangeeft of het land in geval van een grote bankfaling überhaupt in staat zou zijn om extra middelen op de geldmarkt op te nemen ter ondersteuning van het depositobeschermingsfonds.
'Ja maar ik heb grenzeloos vertrouwen dat de EU de reddende engel zal zijn in elke crisis wat de omstandigheden ook zullen zijn' is natuurlijk hartstikke mooi maar niet iedereen heeft dat zelfde vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:22:
[...]
Als Progetto moet worden gered door Italie zal Italie dat doen (al dan niet met hulp vanuit de EU). Of de rating dan BBB is of was maakt niets uit.
Tja.. als je dermate veel vertrouwen hebt in het toekomstige vermogen van Italië en de toekomstige steun van de EU dan is de keuze makkelijk voor je. Niet iedereen heeft datzelfde vertrouwen. Voor hen maakt een rating wel degelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Als je geen vertrouwen hebt in de EU moet je defacto niet je geld bij een bank stallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Het Deposito Garantie Stelsel Topic is bekend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Veritas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:12:

Waar vind je die informatie?

Ik kan alleen dit vinden:
https://nieuws.ing.nl/nl-...ng-verhoogt-de-spaarrente

Ook de voorwaarden zeggen hier nog niks over:
https://assets.ing.com/m/...rrekening-265299-2112.pdf
Je ontvangt of betaalt één keer per maand (op de 1e dag) rente. De rente wordt per spaardoel van je Oranje Spaarrekening bijgeschreven of afgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
https://www.ing.nl/partic.../wijzigingen-januari-2024

Toen ING in het voorjaar van 2020 op spaargeld boven €1.000.000 (en later €250.000 en €100.000) negatieve rente invoerde, is ook besloten om de rente per maand uit te keren in plaats van jaarlijks. Dit deden we om te voorkomen dat klanten aan het eind van het jaar een groot bedrag moesten betalen. Gewijzigde marktomstandigheden was voor ING reden om per 1 oktober 2022 de negatieve rente af te schaffen en de variabele rente op spaarrekeningen weer positief te maken. ING heeft daarom besloten om de rente vanaf 2024 weer jaarlijks uit te keren, zoals we dit in het verleden ook deden. De eerste keer is op 1 januari 2025.

[ Voor 83% gewijzigd door rechtsherstel op 28-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En deze linkdrop is nuttig vanwege wat?
Zit daar de info van de uitbetaling van de rente ergens verstopt?

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2023 16:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 19:41

Veritas

concedo nulli

Viper® schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:20:
[...]

Waar vind je die informatie?

Ik kan alleen dit vinden:
https://nieuws.ing.nl/nl-...ng-verhoogt-de-spaarrente

Ook de voorwaarden zeggen hier nog niks over:
https://assets.ing.com/m/...rrekening-265299-2112.pdf

[...]
Ik kreeg het bericht via de app van ING. De link is hierboven al gepost.

[ Voor 3% gewijzigd door Veritas op 28-11-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:44:
Als je geen vertrouwen hebt in de EU moet je defacto niet je geld bij een bank stallen.
Het is niet zo zwart wit voor mij. Ik heb wel wat vertrouwen in de EU maar er zitten grenzen aan mijn vertrouwen. En ik spaar natuurlijk wel, ook in het buitenland maar als het kan beperk ik me tot landen met een A rating. Prima dat anderen tot andere afwegingen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Inbank 1 jaar deposito vanaf 4 december van 4% naar 3.7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 22:33
spaarder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
[...]

De maandelijkse afrekening is ingesteld toen we richting negatieve rente bewogen... ze hoopten op het volgende verdienmodel. Nu alles is gestegen, gaan we weer terug naar jaaruitkering.
Edit: wat @rechtsherstel stukje terug ook al aangeeft inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door dcl! op 28-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
Mijn termijn deposito bij Orange bang is geopend. Toch wel snel, vrijdag aangevraagd en alles geleverd en vandaag dus geopend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ene kant niet fijn want stimuleert de banken niet om een hogere rente te geven, maar aan de andere kant fijn want dan blijft het percentage voor spaartegoeden in box 3 ook laag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wispe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:46:
[...]

Ene kant niet fijn want stimuleert de banken niet om een hogere rente te geven, maar aan de andere kant fijn want dan blijft het percentage voor spaartegoeden in box 3 ook laag. :+
Het is of het een of het ander? Hoge spaarrente in Nederland heb je niks aan, omdat box 3 belasting dan hoger is. Dus de banken moeten helemaal niet gestimuleerd worden om de rente te verhogen. Je moet gewoon "altijd" zorgen dat je spaart bij een bank met een (fors) hogere rente dan de huisbank / grootbanken. "Lui" geld bij de grootbank laten staan levert dus nooit wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:59:
[...]

Het is of het een of het ander? Hoge spaarrente in Nederland heb je niks aan, omdat box 3 belasting dan hoger is. Dus de banken moeten helemaal niet gestimuleerd worden om de rente te verhogen. Je moet gewoon "altijd" zorgen dat je spaart bij een bank met een (fors) hogere rente dan de huisbank / grootbanken. "Lui" geld bij de grootbank laten staan levert dus nooit wat op.
Graag beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Emigreer, best of both worlds ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Laatst online: 15:39
Kal-Ell schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:35:
Mijn termijn deposito bij Orange bang is geopend. Toch wel snel, vrijdag aangevraagd en alles geleverd en vandaag dus geopend
Ook bij mij is het termijndeposito (1 jaar) bij Orange vanmorgen geopend. Gaat erg snel. Vorige week vrijdag aangevraagd bij Raisin.
Maandag van Advanzia overgeboekt naar mijn Nederlandse rekening. Was er 's middags. Direct doorgezet naar Raisin. Werd daar gisteren zichtbaar als zijnde in behandeling. Vanmorgen zag ik dat het deposito actief is. Al met al 48 uur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:59:
[...]

Hoge spaarrente in Nederland heb je niks aan, omdat box 3 belasting dan hoger is.
Incorrect. Bij de bepaling van box 3 belasting wordt enkel en alleen gekeken naar de saldi van je rekeningen op 1 januari. Waar dat geld zich dan precies bevindt doet niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:45
spaarder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
[...]

Incorrect. Bij de bepaling van box 3 belasting wordt enkel en alleen gekeken naar de saldi van je rekeningen op 1 januari. Waar dat geld zich dan precies bevindt doet niet terzake.
Jawel, als de spaarrente bij de Nederlandse grootbanken hoger ligt zal het rendementspercentage voor de box 3 berekening ook hoger liggen:
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
spaarder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
[...]

Wat @dutchgio aangeeft. Het ging over de box 3 belasting over spaargeld. Hogere rente betekent hoger fictief rendement en dus hogere belasting. En dat fictieve rendement wordt bepaald over het hele jaar heen. Dus als in februari de rente fors omhoog gaat (en blijft) bij alle banken is het fictieve rendement ook fors hoger, en betaal je (idd over het saldo van 1 januari) die hogere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 20:30
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:20:
[...]

Dat klopt niet. Er staat dat ze het niet verplicht zijn, dat is wat anders natuurlijk.
Het lijkt erop dat Riksgalden nog wat verder gaat dan dat:
'Under the deposit insurance scheme, you are reimbursed by the state if the bank or institution in which you have your money fails.'

https://www.riksgalden.se...-deposit-insurance-works/

Als dat klopt lijkt me dat een uniek stukje zekerheid.
Pagina: 1 ... 4 ... 147 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling