Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:33:
[...]
...
Een DGS is vrijwel altijd te klein bij het omvallen van een serieuze bank. Dat betekent dat er ergens anders geld vandaan moet komen. En dan kan het handig zijn als de betreffende staat een goede kredietstatus heeft. Overigens zou ik me met A+ geen zorgen maken.
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:40:
[...]
...
en daarnaast het DGS op alle verschillende manieren geld kan ophalen en daarvoor een duidelijk plan moet hebben. Dat geld kan ook van de (overgebleven) deelnemende banken komen, of als voorschot of als lening; Of van (andere) private partijen die het geld willen lenen; Of van andere DGS instanties; Of.... Het is echt niet dat meteen maar de overheid meteen bij moet lappen.
Pistachenootje schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:50:
[...]
Dat soort plannen zijn leuk als het een kleine crisis is, maar als de stront echt aan de knikker is dan is er een grote kans dat die andere wegen te kort gaan schieten. En ja in dat soort gevallen maak het uit hoe rooskleurig de overheid er zelf voor staat.
wibblemoo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:21:
Mijn punt is dat die rating niets meer waard is bij 'een serieuze crisis' in bankenland. Dus je kunt nu voor een bank kiezen in een land met rating A; dat is morgen D als er daar een bankencrisis uitbreekt.
In die kort-door-de-bocht redenatie die je quote moet je dus ook de rating van alle andere landen meenemen, aangezien een enkel land nooit een serieuze bankencrisis zelf kan oplossen. En dan er nog de ECB..
Ehm, waar was ik ...
Uiteindelijk 'maakt het niet uit', binnen redelijke grenzen (AAA is wat anders dan 'ZZZ-', zeg maar...) welke status/rating een land heeft; ik heb dit uitgezocht (denk ik) voor Zweden.
Mijn conclusie na de productinformatiebladen van depositos van Collector (Norion Bank), Klarna, Nordax (NOBA Bank Group) gelezen te hebben (lees: het product informatieblad van Raisin, daar ze voor de drie bovengenoemde banken identiek zijn v.w.b de risico's; punt 7).
De Zweedse staat gaat niet bijspringen indien het DGS stelsel niet voldoende saldo in kas heeft om klanten/spaarders te compenseren.
Quote:
De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bank
onderworpen. In het geval van een insolventie wordt de terugbetaling
uitgevoerd door het Zweedse depositogarantiestelsel overeenkomstig de EU-
richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare middelen
in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte
banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te
springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen.
en, v.w.b. het valuta risico (Zweden):
Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de
rekeninghouder binnen 7 werkdagen vanaf het moment van
inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. In totaal kan de procedure
verscheidene weken langer in beslag nemen, voordat de bevoegde
autoriteiten het depositogarantiestelsel in werking stellen.
---> één (kleine, niet systeem) bank die omvalt ---> we krijgen onze centen terug, met (wel) valuta risico, want (quote uit hetzelfe product informatieblad):
Valuta risico depositogarantiestelsel:
Als de terugbetaling van het
spaargeld via het depositogarantiestelsel geschiedt, worden de gelden in
Zweedse kroon (SEK) terugbetaald.
Zowel de beschermingslimiet als de
waarde van de terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke
SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is dus onderhevig aan
valutaschommelingen. Bij conversie van SEK naar EUR ondervindt u een
aantal basispunten conversiekosten.
---> en aangezien het weken kan duren ...
Moraal van het verhaal:
---> wanneer er zich een 'systeem probleem' voordoet (denk aan het omvallen van grote Amerikaanse jongens in 2008), zullen (in onze 'niet eerlijke wereld') de Zweedse cliënten/spaarders als eerste gecompenseerd worden; de kruimels die overblijven zijn voor jou en mij.
---> lees de product informatie bladen, weeg je risco af (ja, ik weet, dat laatste is een dooddoener).
Shoot me, please, if applicable
Nb ik heb Zweden alleen maar als voorbeeld genomen.