Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JoopXXX schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:45:
[...]

Het lijkt erop dat Riksgalden nog wat verder gaat dan dat:
'Under the deposit insurance scheme, you are reimbursed by the state if the bank or institution in which you have your money fails.'

https://www.riksgalden.se...-deposit-insurance-works/

Als dat klopt lijkt me dat een uniek stukje zekerheid.
Ik denk niet dat dat is wat ze bedoelen. In Nederland regelt 'de staat' (in ons geval: DNB) ook de uitbetaling in het kader van DGS, maar dat geld komt niet uit de staatskas. In de tekst eronder staat ook dat het geld komt uit een fonds waar door banken en financiële instellingen wordt Ingelegd, niet door de staat.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag ontving ik opnieuw een bericht over mijn aanmelding bij de Consorsbank. Ook mijn woonplaatsverklaring vanuit de Belastingdienst is blijkbaar niet voldoende bewijs. Geen verdere uitleg waarom dat niet voldoet, alleen dat ik het gevraagde alsnog binnen 4 weken moet aanleveren. Zoniet, dan gaan ze ervanuit uit dat ik geen interesse heb. Blijkbaar wordt als enige een uittreksel uit de basisregistratie geaccepteerd, maar heel klantvriendelijk vind ik het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-07 06:47
Bar_en_boos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:45:
Vandaag ontving ik opnieuw een bericht over mijn aanmelding bij de Consorsbank. Ook mijn woonplaatsverklaring vanuit de Belastingdienst is blijkbaar niet voldoende bewijs. Geen verdere uitleg waarom dat niet voldoet, alleen dat ik het gevraagde alsnog binnen 4 weken moet aanleveren. Zoniet, dan gaan ze ervanuit uit dat ik geen interesse heb. Blijkbaar wordt als enige een uittreksel uit de basisregistratie geaccepteerd, maar heel klantvriendelijk vind ik het allemaal niet.
Misgelopen rente loopt wel flink op als je al die tijd hebt gewacht met het stallen van je geld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Orange Bank gaat nu dan toch ook verlagen: Vanaf 4 december gaat het 1 jaar deposito van 4.25% naar 4%, en het 2 jarige deposito van 4% naar 3%! (die laatste is best een forse daling)

Dus als je daar nog wil afsluiten zou ik de aanvraag nu wel starten want 4 december is op een maandag en er staat dat de werkdag ervoor aan alle voorwaarden moet zijn voldaan, dus dat is dan vrijdag.

[ Voor 21% gewijzigd door Novax op 29-11-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:39
Vandaag ontving ik opnieuw een bericht over mijn aanmelding bij de Consorsbank. Ook mijn woonplaatsverklaring vanuit de Belastingdienst is blijkbaar niet voldoende bewijs.
Als ik je eerdere post bekijk (Bar_en_boos in "Het spaartopic - Deel 3") dan was die verklaring in het Nederlands & Engels. Als ik het goed begrepen heb wil Consors alles in het Duits zien.

Volgens de melding die door een andere Tweakers hier ontvangen werd (Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3") zou Engels ook goed moeten zijn - vreemd dan ...

[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 29-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:24
Ook wij zijn met de aanmelding bij Raisin bezig. Nu vraag ik me af hoe het zit met DGS via Raisin. Stel ik ga bij/via Raisin 100.000 euro storten in een deposito bij Oranje en 100.000 bij CKV. Beide banken gaan failliet, krijg ik dan 2 x 100.000 euro vanuit het DGS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49
Ja, want andere land, bank en ander DGS

[ Voor 24% gewijzigd door dutchgio op 29-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
dutchgio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:21:
Ja, want ander land, bank en ander DGS
Als aanvulling: het mag zelfs hetzelfde land zijn, zolang het maar 2 verschllende bankvergunningen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
saabfanatic schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:20:
Ook wij zijn met de aanmelding bij Raisin bezig. Nu vraag ik me af hoe het zit met DGS via Raisin. Stel ik ga bij/via Raisin 100.000 euro storten in een deposito bij Oranje en 100.000 bij CKV. Beide banken gaan failliet, krijg ik dan 2 x 100.000 euro vanuit het DGS?
DGS is per banklicentie. Dus ja, twee verschillende banken (/banklicenties) geeft ook 2x DGS tot 100k.

Uiteraard wel er op letten dat je niet in een keer 200k op de Raisin (tussen)rekening zet. Want daar is de vergoeding natuurlijk ook maar 100k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:25:
[...]

Tsja, wat hier van te denken? Ze volgen de verhoging van CKV maar gaan er niet overheen. Ik was net voor het weekend aan het denken over welke spaarrekening aan te vragen ,gezien Renault afhaakt. Distingo als onbekende nieuwkomer, Nordax die aan "dashboard management" doen zoals @GroteVoet459 altijd schrijft, of wellicht CKV (prima, maar niet perse altijd bovenaan als een ander nipt haasje over doet). Nu Distingo wel verhoogd maar zo marginaal maar en niet over CKV heen gaat twijfel ik wel een beetje.

Reden dat ik niet direct voor dashboard manager Nordax ga is de "waarom ver weg zoeken met toch de Zweedse kroon 'erbij' als het ook in Frankrijk of België kan". Niet dat ik geen vertrouwen heb in Nordax, want heb er wel depisito lopen. En voor nu en dan 0,0x-procentpunt verschil maakt het ook niet uit.
Distingo gaat er nu wel overheen met 3,16% vanaf morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Thetallguy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:34:
[...]
Weet je dat zeker?
Die zijn gisteren pas van 3,14% naar 3,16% effektief gegaan. Dat is 3,12% nominaal.
En zo staat het momenteel ook (al?) op de Raisin website.
https://www.vanspaarbankv...ingen/1357/spaarrekening/

Wel een verhoging: MeDirect gaat per vanddag van 3,06% naar 3,17% effektief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Thetallguy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:34:
[...]

Dat is inderdaad sinds gisteren al. Overigens is ook Collector variabel vandaag omhoog gegaan van 3.01% naar 3,08% (3,12% effectief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:42:
[...]

Weet je dat zeker?
Die zijn gisteren pas van 3,14% naar 3,16% effektief gegaan. Dat is 3,12% nominaal.
En zo staat het momenteel ook (al?) op de Raisin website.
https://www.vanspaarbankv...ingen/1357/spaarrekening/

Wel een verhoging: MeDirect gaat per vanddag van 3,06% naar 3,17% effektief.
Maandag een mail gekregen dat ze per dinsdag van 3,10 naar 3,12% gingen.
Kreeg net een mail dat ze morgen van 3,12 naar 3,16% p.j. gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lekker verwarrend zo. Morgen zullen we het definitief weten als Raisin (niet) de nieuwe rente toont :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:51:
Lekker verwarrend zo. Morgen zullen we het definitief weten als Raisin (niet) de nieuwe rente toont :p
Helemaal omdat de oude effektieve rente en de nieuwe nominale gelijk zijn :+

Nu heeft Nordax er 2 voor zich op het dashboard - dat kan toch niet zo blijven ...?

PS; MeDirect Bewaarpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Thetallguy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:49:
[...]

Maandag een mail gekregen dat ze per dinsdag van 3,10 naar 3,12% gingen.
Kreeg net een mail dat ze morgen van 3,12 naar 3,16% p.j. gaan.
lol, mischien hadden ze zich vergist in nominaal en effectief en dachten ze dat ze dinsdag de hoogste zouden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sowieso dan uhm, interessant. Want er kan nu net zo goed een bank met jaarlijkse rente uitbetaling komen met bv 3,17% nominaal = effectief. Die komt dan bovenaan te staan, terwijl die 3,15% & 3,16% nominaal met rente uitbetaling per kwartaal dan effectief (no pun intended) een hogere rente geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
De Raisin Spaarproducten-pagina heeft een Rendement kolom; daar waar die in het verleden (zeker bij meerjarige deposito's) weleens fout was lijkt dat nu wel goed te gaan.

Vanspaarbankveranderen.nl geeft alles omgerekend in Effektieve rente aan.

Dus die 2 vergelijkingen zouden de produkten nu in de juiste volgorde moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Stel ik wil overstappen van spaarrekening, hoelang duurt dat bij Raisin?

Nieuwe spaarbank Distingo ziet er wel interessant uit, CKV ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:51:
[...]

Misgelopen rente loopt wel flink op als je al die tijd hebt gewacht met het stallen van je geld.
Als je je spaargeld gedurende de aanmeldingsperiode bij Consorsbank op je lopende rekening laat staan, ben je niet goed bezig. Genoeg alternatieven om het pas over te hevelen als ie geopend is. Die paar dagen dat het dan onderweg is naar Consors neem ik graag op de koop toe. Maar ja, Consors doet erg haar best om het voor buitenlandse spaarders zo lastig mogelijk te maken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:23:
Stel ik wil overstappen van spaarrekening, hoelang duurt dat bij Raisin?
Dat lig er helemaal aan wat je met "overstappen" bedoelt:
  • Nieuwe klant bij Raisin worden en daar dan een nieuw spaarproduct openen
  • Nieuwe spaarproduct bij Raisin en dan geld verhuizen vanaf bestaand spaarproduct
  • Nieuwe spaarproduct bij Raisin en dan geld verhuizen vanaf een andere (niet-Raisin) bank
En dan is het nog niet éénduidig hoe lang dat precies duurt.
  • De tijd die de nieuwe bank neemt voor het openen
  • De tijd die de oude bank neemt voor het terugstorten naar de Raisin rekening
  • De tijd die het kost om vanaf de niet-Raisin bank het geld bij Raisin te krijgen
  • De tijd die de nieuwe bank neemt voor het accepteren van de overboeking vanaf Raisin
Ergens tussen de 2 en 10 dagen, afhankelijk van wat je wil en bij welke banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
GroteVoet459 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:38:
[...]

Dat lig er helemaal aan wat je met "overstappen" bedoelt:
  • Nieuwe klant bij Raisin worden en daar dan een nieuw spaarproduct openen
  • Nieuwe spaarproduct bij Raisin en dan geld verhuizen vanaf bestaand spaarproduct
  • Nieuwe spaarproduct bij Raisin en dan geld verhuizen vanaf een andere (niet-Raisin) bank
En dan is het nog niet éénduidig hoe lang dat precies duurt.
  • De tijd die de nieuwe bank neemt voor het openen
  • De tijd die de oude bank neemt voor het terugstorten naar de Raisin rekening
  • De tijd die het kost om vanaf de niet-Raisin bank het geld bij Raisin te krijgen
  • De tijd die de nieuwe bank neemt voor het accepteren van de overboeking vanaf Raisin
Ergens tussen de 2 en 10 dagen, afhankelijk van wat je wil en bij welke banken.
Een raisin spaar naar een raisin spaar, ik zou de target raisin spaar alvast aan kunnen maken natuurlijk.
Gaat echt over de uitklok en inklok tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Henkoes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:38:
[...]

Een raisin spaar naar een raisin spaar, ik zou de target raisin spaar alvast aan kunnen maken natuurlijk.
Gaat echt over de uitklok en inklok tijd.
Ik zou eerst ee aanvraag doen met een klein initieel saldo. Daarna overboeken. Je weet immers niet hoe lang de aanvraag duurt. Best case zou het zonder renteverlies zijn. Maar ik zou zelf rekening houden met 1 dag verlies (en dan maandag of dinsdag opnemen). En initiële aanvraag dan niet "all in" omdat de aanvraag natuurlijk ook langer kan duren (veel aanvragen of whatever). Enige nadeel van dan naderhand overboeken is dat je zelf moet opletten of het geld op de Raisin rekening is bijgeschreven en dan handmatig transactie moet doen naar de nieuwe bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 12:45
Als ik een CKV rekening wil openen via de Raisin app staat onderaan het volgende punt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ygWWLQh_aDVLw-kPVT5qLLaNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMwc0EDnWRwTPPSTJapxYy8u.jpg?f=fotoalbum_large

Houdt dit in als ik het aanvink daarmee de standaard bronbelasting van 30% verlaag naar 0%? Of moet je toch nog meer doen om tot die 0% te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
Jirure1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:56:
Als ik een CKV rekening wil openen via de Raisin app staat onderaan het volgende punt.

[Afbeelding]

Houdt dit in als ik het aanvink daarmee de standaard bronbelasting van 30% verlaag naar 0%? Of moet je toch nog meer doen om tot die 0% te komen?
Ja dat is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:57
Jirure1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:56:

[Afbeelding]

Ja.
Dit staat ook zo beschreven in het product informatieblad van deze rekening.
Kun je inzien door op meer te klikken bij de aan te vinken akkoord verklaringen bij de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 19:04
Ik zou een klacht indienen. Ze hebben mij namelijk 2 weken geleden volgende mail toegestuurd:

"Bitte beachten Sie, dass wir einen amtlichen Nachweis mit Ihrem aktuellen steuerlichen Hauptwohnsitz in Kopie benötigen (z.B. Personalausweis, Aufenthaltstitel, Steuerbescheid, Meldebescheinigung). Ausländische Wohnsitzbestätigungen können nur in den Sprachen Deutsch, Englisch, Französisch oder Spanisch akzeptiert werden.

Bitte lassen Sie uns eins der geforderten Dokumente zukommen, gerne auch per E-Mail" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-07 13:51
Frankenstein schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:21:
Verstandig om ook 5 jaar vast (Renault) naar voren te halen en nu uit te voeren in plaats van in januari a.s.? Ik heb zojuist een deposito 5 jaar Renault aangevraagd en dit voor het dubbele bedrag als wat ik normaliter in deposito zet. Ik ben wel even pardoes, nog even wachten met het overmaken van de inleg.
Pistachenootje schreef op dinsdag 21 november 2023:
Lijkt mij wel. Ik verwacht dat die binnen afzienbare tijd ook omlaag gaat.
Inmiddels heb ik twee deposito's van vijf jaar bij Renault Bank via Raisin geopend tegen 4%.

Een ander deposito bij Bigbank heb ik voortijdig beeindigd. De rente daarop was 1,25%. De kosten voor voortijdige beeindiging waren 2% van de inleg. Maar die verdien ik nu zelfs met vrij opneembare rente terug (4% vrij opneembaar, gegarandeerd tot 10 oktober 2024 bij Consorsbank).

Bij Raisin kun je deposito's niet voortijdig beeindigen tegen een kostenvergoeding. Bij veel andere banken is dit wel mogelijk en dit kan soms interessant zijn. Denk je in dat de spaarrente nog veel hoger zou gaan, naar 5-6% of zelfs 10%. Hoe fijn is het dan dat je een lopend deposito voortijdig kan afkopen. Iets waar weinig mensen bij stilstaan.

Een ander nadeel van Raisin is dat Raisin verwacht dat je in Nederland woont. Het voordeel van sparen bij een buitenlandse bank die zich niet expliciet op Nederland richt (bijvoorbeeld Advanzia, BKM, Consorsbank) is dat je naar allerlei landen kunt verhuizen en je rekening verhuist gewoon mee. Even vrij simpel gezegd, want misschien dat die banken ook niet clienten uit alle landen accepteren maar wel bepaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
Alles klopt wat je zegt maar de laatste 25 jaar heeft de ECB rente niet heel ver boven de 4% gepiekt dus rentes van 6 of zelfs 10% zouden wel zeer uitzonderlijk zijn.

En qua verhuizingen: dat is alleen van toepassing op de zeer beperkte groep mensen die overweegt het komende jaar of de komende jaren te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:52
Ik heb het idee dat ze niet echt op veel buitenlandse klanten zitten te wachten. Het is geen N26 waar alle Europeanen een rekening kunnen openen. Alles moet in het Duits, en ik dacht dat als ik geaccepteerd ben bij Consors om te sparen, ik ook een girokonto/bankrekening kon openen. Maar die aanvraag werd afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
saabfanatic schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:37:
Alles klopt wat je zegt maar de laatste 25 jaar heeft de ECB rente niet heel ver boven de 4% gepiekt dus rentes van 6 of zelfs 10% zouden wel zeer uitzonderlijk zijn.

En qua verhuizingen: dat is alleen van toepassing op de zeer beperkte groep mensen die overweegt het komende jaar of de komende jaren te verhuizen.
Ik overweeg nu niet naar het buitenland te verhuizen. Maar dat een deposito me wat dat betreft in mijn bewegingsvrijheid beperkt benauwd me wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:41
Frankenstein schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:06:
[...]

Ik overweeg nu niet naar het buitenland te verhuizen. Maar dat een deposito me wat dat betreft in mijn bewegingsvrijheid beperkt benauwd me wel een beetje.
Ik kan helaas niet de link kopiëren vanuit de app, maar check even het Help-artikel bij Raisin met de titel “Kan ik klant blijven bij Raisin als ik verhuis naar het buitenland?”. Er is meer mogelijk dan je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-03 12:20
Op 25 november is mijn deposito bij BFF Bank afgelopen. Eind oktober heb ik aangegeven het deposito te willen verlengen. Hier heb ik ook een bevestiging van gehad (mail 28 oktober). Op 21 november nog een tweede mail van Raisin met het bericht dat het verzoek tot verlenging is doorgestuurd naar BFF.

Nu is het depositobedrag (met rente) toch teruggestort op mijn Raisin-rekening. Irritant..... Iemand dat eerder meegemaakt dat een verlenging niet is verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 00:49
Olifant123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:25:
Op 25 november is mijn deposito bij BFF Bank afgelopen. Eind oktober heb ik aangegeven het deposito te willen verlengen. Hier heb ik ook een bevestiging van gehad (mail 28 oktober). Op 21 november nog een tweede mail van Raisin met het bericht dat het verzoek tot verlenging is doorgestuurd naar BFF.

Nu is het depositobedrag (met rente) toch teruggestort op mijn Raisin-rekening. Irritant..... Iemand dat eerder meegemaakt dat een verlenging niet is verwerkt?
Ja dat heb ik met Orange gehad. Technisch probleem zeiden ze, maar dat is inderdaad behoorlijk irritant.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
smily01 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:06:
[...]

Ik zou een klacht indienen. Ze hebben mij namelijk 2 weken geleden volgende mail toegestuurd:

"Bitte beachten Sie, dass wir einen amtlichen Nachweis mit Ihrem aktuellen steuerlichen Hauptwohnsitz in Kopie benötigen (z.B. Personalausweis, Aufenthaltstitel, Steuerbescheid, Meldebescheinigung). Ausländische Wohnsitzbestätigungen können nur in den Sprachen Deutsch, Englisch, Französisch oder Spanisch akzeptiert werden.

Bitte lassen Sie uns eins der geforderten Dokumente zukommen, gerne auch per E-Mail" .
Goed om een andere ervaring te delen, Nederlandstalige IB aangifte was voldoende voor het openen van een rekening op twee namen. Gewoon digitaal toegestuurd, gingen wel wat brieven aan vooraf (handtekening onjuist, missende info 3x). Kwestie van lange adem.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:46
@Frankenstein hoe soepel ging het beëindigen bij big bank? En verrekenen ze eerder uitbetaalde rente ook?
Ik heb er ook nog 1 van 1,25, maar een beëindiging verdien ik niet echt terug lijkt me. 24 maand tot juni,dus dan heb ik uiteindelijk 2,5 % over 6 maand, versus 2% - 2% boete als ik nu opzeg en voor 4% ga.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulldock op 30-11-2023 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Bulldock schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:50:
@Frankenstein hoe soepel ging het beëindigen bij big bank? En verrekenen ze eerder uitbetaalde rente ook?
Ik heb er ook nog 1 van 1,25, maar een beëindiging verdien ik niet echt terug lijkt me. 24 maand tot juni,dus dan heb ik uiteindelijk 2,5 % over 6 maand, versus 2% - 2% boete als ik nu opzeg en voor 4% ga.
Ik begrijp dat je deposito nog 6 maanden loopt tegen 1,25% per jaar. Als je nu opzegt ontvang je de opgebouwde rente en betaal je volgens mij 2% boete per jaar. Omdat het deposito minder dan een jaar resterende looptijd heeft betaal je naar rato minder boete, laten we zeggen 1% voor zes maanden. Als je voortijdig opzegt en je elders meer dan 3,32% rente krijgt heb je einde looptijd meer rendement. Bij 3,25% elders komt het resultaat lager uit omdat je inleg op het nieuwe deposito 2% lager is.

(Mijn keuze is het opgezegde deposito onder te brengen bij Consorsbank tegen 4% vrij opneembaar).

Het beste stuur je Bigbank eerst een e-mail met de vraag tegen welke kosten het betreffende deposito voortijdig kan worden beeindigd.

klantenservice@bigbank.nl

Vermeldt bij je informatie aanvraag het nummer van het deposito.

Bigbank antwoord heel snel. Na opzegging betalen ze binnen 1 dag uit naar je tegenrekening.

[ Voor 11% gewijzigd door Frankenstein op 30-11-2023 08:30 ]

• Bulldock
@Frankenstein dank voor de extra uitleg, maar je moet in dit geval toch met 6 maanden rekenen van de nieuwe rente? Dus grofweg 2 procent max bij een rente van 4 procent ?
Misschien maak ik op de vroege ochtend een denkfout...

EDIT:
Dus bijv.
1.000 euro x 1,25% voor 24 maand, resterend 6 maand

Scenario 1 - Niet-beëindigen
€12,50 rente jaar 1
€12,50 rente jaar 2
Totaal: €25,00

Scenario 2 - Beeindigen en afsluiten 4%
€12,50 rente jaar 1
€6,25 rente jaar 2 € 0,00 rente jaar 2
-€10,00 boete 6 maand (2% naar rato)
€20,00 rente 6 maand
Totaal: €28,75Totaal: €22,50

EDIT2; ik heb de voorwaarden net gelezen en als ik het goed lees zou je ook de opgebouwde rente tot nu toe nog krijgen. dan valt het inderdaad gunstiger uit.

[ Voor 75% gewijzigd door Bulldock op 30-11-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
@Bulldock Na je edit klopt je berekening bijna helemaal. De rente van 2% krijg je over 990 EUR. Immers, het oorspronkelijke deposito wordt uitgekeerd minus de kosten. De rente wordt in dit voorbeeld 19.80 EUR (2% van 990 EUR).

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 30-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
@MrMarcie Nieuwe service van de ING om sparen te bevorderen:
ING: Rond af en Spaar

Betalingen naar boven afronden naar de eerstevolgende hele €1 of (met "spaarversneller") zelf €5.

Dan natuurlijk wel elke maand je spaargeld weghalen bij de bank met de laagste rente van Nederland (die vanaf volgend jaar ook nog eens jaarlijks uitbetaald wordt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datisraar
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:57:

Betalingen naar boven afronden naar de eerstevolgende hele €1 of (met "spaarversneller") zelf €5.

Dan natuurlijk wel elke maand je spaargeld weghalen bij de bank met de laagste rente van Nederland (die vanaf volgend jaar ook nog eens jaarlijks uitbetaald wordt)
Huh is dat voorpagina nieuws bij het AD?
Er staat niet eens bij dat artikel ‘advertentie’ . Sparen is altijd goed, maar alleen niet bij die bank met de allerlaagste rente van Europa. 😂

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 30-11-2023 10:19 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:47
@GroteVoet459 Wat een onzin idee van de ING.
Voor mensen die niet de discipline hebben om zelf te sparen.
Hoe meer je uitgeeft hoe meer je spaart (wat vind de economieleraar hiervan ?)
En bij de voorbeelden. Neem thuis een kopje koffie en een lekker broodje. Dan spaar je toch wel wat meer (uit).

en
Alle betalingen met je Betaalpas, Apple Pay, Mobiel Betalen en iDEAL worden meteen dezelfde dag afgerond. Je gespaarde geld zie je de dag erna terug bij het spaardoel (of spaarrekening) dat je hebt gekozen.
Als je zelf handmatig dagelijks afrond dan bouw je een dag eerder al die rente op.

[ Voor 34% gewijzigd door W1ck1e op 30-11-2023 10:15 ]

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:10:
@GroteVoet459 Wat een onzin idee van de ING.
Voor mensen die niet de discipline hebben om zelf te sparen.
Helemaal met je eens.
Ik trek die "discipline" nog iets verder - die geen goed inzicht in hun financiën hebben.

Maar ING stapt hier in een gat dat ABN Amro (die andere rente-reus) laat vallen (met het stoppen met Pinsparen). Daarom tag ik ook een specifieke Tweaker in dit forum die nu precies de doelgroep voor dit soort producten is.

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-11-2023 10:17 ]

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:13:
... Daarom tag ik ook een specifieke Tweaker in dit forum die nu precies de doelgroep voor dit soort producten is.
Ik vermoed dat de doelgroep wel wat groter is dan 1 persoon. ;)

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:17:
[...]
Ik vermoed dat de doelgroep wel wat groter is dan 1 persoon. ;)
ING waarschijnlijk ook. Denk marketing-technisch een goed stap, met nog € 400 miljard spaargeld in Nederland, en de diep trieste reacties op elk spaar-artikel op NU.nl

Combineer de aankondiging vandaag met dit artikel van 2 november:
Nu.nl: Rentebeleid belangrijke pijler onder miljardenwinst ING

[ Voor 25% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-11-2023 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Datisraar
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:19:
[...]

ING waarschijnlijk ook. Denk marketing-technisch een goed stap, met nog € 400 miljard spaargeld in Nederland, en de diep trieste reacties op elk spaar-artikel op NU.nl
Blijkbaar heeft ING advertentie ingekocht bij het AD. Maar op nu.nl blijkt dat ongeveer 98% blijft zitten waar ze zitten bij de grootbanken, want ‘eng’, ‘Buitenland’ ‘bron- en erf belasting’ en woorden als ‘weet u nog Isave’ schrikt blijkbaar af zo te lezen aan reacties daar om in het buitenland te sparen.

• W1ck1e
Datisraar schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]

Blijkbaar heeft ING advertentie ingekocht bij het AD. Maar op nu.nl blijkt dat ongeveer 98% blijft zitten waar ze zitten bij de grootbanken, want ‘eng’, ‘Buitenland’ ‘bron- en erf belasting’ en woorden als ‘weet u nog Isave’ schrikt blijkbaar af zo te lezen aan reacties daar om in het buitenland te sparen.
Er staat 2% in het buitenland, +- 90% staat bij de 4 Nederlandse grootbanken, de rest staat bij de kleinere Nederlandse banken die wel een fatsoenlijke rente vergoeden. Veel spaarders kennen die laatste banken niet of denken dat ze buitenlands zijn. Boe !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
W1ck1e schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:30:
[...]
Er staat 2% in het buitenland, +- 90% staat bij de 4 Nederlandse grootbanken, de rest staat bij de kleinere Nederlandse banken die wel een fatsoenlijke rente vergoeden. Veel spaarders kennen die laatste banken niet of denken dat ze buitenlands zijn. Boe !
Tja, dan zal de aankondiging dat de Maltese Me direct hier in Nederland naar 3,17% gaat, inderdaad voor menigeen een brug te ver gaan (zelfs voor sommige tweakers).

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 30-11-2023 10:40 ]

• GroteVoet459
Datisraar schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:39:
[...]

Tja, dan zal de aankondiging dat de Maltese Me direct hier in Nederland naar 3,17% gaat, inderdaad voor menigeen een brug te ver gaan (zelfs voor sommige tweakers).
Ik ben woest - die wijziging was gisteren al en ik kreeg vandaag pas de medling vanuit MeDirect

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio

Een dienst als Peaks deed dit al langer maar dan met beleggen:
https://www.peaks.com/nl/...jn+wisselgeld+beleggen%3F
Ook wel eens reclame van voorbij zien komen.
Maar dan moet je een extern bedrijf toegang geven tot je betaalgegevens. Klinkt niet erg vertrouwd.

Leuk idee van de ING voor een verdere vendor lockin maar met die beperkte rente levert dat met je wisselgeld natuurlijk niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0erd.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 23:54
Verlaging Collector deposito:
Profiteer van de hogere rente tot 4 dec 2023
Opmerking: vanaf 4 dec 2023 wijzigt de rente van 3.94 p.j. naar 3.75 p.j. Om het huidig geldende rentetarief van 3.94 p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 4 dec 2023 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 4 dec 2023 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3.75 p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag alsnog intrekken onder ‘Mijn spaaroverzicht’ > ‘Deposito sparen’ > ‘Details’ van het betreffende termijndeposito > ‘Aanvraag intrekken’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Datisraar schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]

* Icesave

En ja, dit merk ik inderdaad ook bij mensen uit m'n omgeving. Ze vinden het allemaal maar spannend wat ik precies doe, en of ik nou hoog of laag spring: ik kan ze er maar niet van overtuigen om elders hun geld te stallen. Doodsbenauwd voor vragen van de bank of de belastingdienst. En anderen vinden het maar een hoop "gedoe", wat natuurlijk best meevalt. Ik ken er zelfs een paar die een spaarrekening bij Bunq of Centraal Beheer al niet eens aandurven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-07 06:11
spaarder schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:40:
[...]

* Icesave

En ja, dit merk ik inderdaad ook bij mensen uit m'n omgeving. Ze vinden het allemaal maar spannend wat ik precies doe, en of ik nou hoog of laag spring: ik kan ze er maar niet van overtuigen om elders hun geld te stallen. Doodsbenauwd voor vragen van de bank of de belastingdienst. En anderen vinden het maar een hoop "gedoe", wat natuurlijk best meevalt. Ik ken er zelfs een paar die een spaarrekening bij Bunq of Centraal Beheer al niet eens aandurven.
Was ook hier de reactie uit de omgeving, vragen als: Maar loop je dan geen risico om alles kwijt te raken? Is toch niet hetzelfde als crypto hè? :'(

Letterlijk 10 minuten bezig geweest om alles bij Raisin / Nordax in orde te maken, hoef er nu een jaar niet naar om te kijken.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
... ik kan ze er maar niet van overtuigen om elders hun geld te stallen. ...
Ik heb geen enkele behoefte om anderen te overtuigen. Ik wil niet de verantwoordelijkheid voor hun keuzes. Meer dan zeggen dat ik het wel doe en waarom doe ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:22

QAI

[...]

Doodsbenauwd voor vragen van de bank of de belastingdienst.
Moet zeggen dat dit in het begin voor mij ook een ding was maar heb sinds oktober bijna een ton in stukken verplaatst (soms 2x per week) van de ABN naar Raisin en 'nog' geen mailtje/belletje van ze ontvangen. Als ze hier een ding van zouden maken was ik ook per direct weggegaan na 20 jaar trouwe klant en verschillende producten van ze hebben afgenomen.
Gaat ook vrij rap allemaal, gisteren nog nadat een mede Tweaker rond 13:30 liet weten dat Orange a.s maandag gaat verlagen, per direct ingelogd bij ABN (wou wachten tot begin december) en overgemaakt stond er rond 17:00 bij Raisin, vanochtend was alles ready.

[ Voor 19% gewijzigd door QAI op 30-11-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
Zo, binnen ca. 1 werkdag is Raisin actief geworden bij mij.

Nou even wachten totdat het geld van mijn betaalrekening zichtbaar wordt bij Raisin (toch altijd een spannend moment om grote bedragen over te boeken naar een buitenlandse rekening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
QAI schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:09:
[...]

Moet zeggen dat dit in het begin voor mij ook een ding was maar heb sinds oktober bijna een ton in stukken verplaatst (soms 2x per week) van de ABN naar Raisin en 'nog' geen mailtje/belletje van ze ontvangen. Als ze hier een ding van zouden maken was ik ook per direct weggegaan na 20 jaar trouwe klant en verschillende producten van ze hebben afgenomen.
Overstappen schiet je niks mee op. Banken doen dit niet om jou als klant te pesten. Ze zijn hier wettelijk toe verplicht onder de KYC (Know Your Customer) / Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme). Op zijn minst alle Nederlandse grootbanken hebben ook al een forse boete van de AFM gekregen wegens het niet goed naleven van deze wetgeving. En naast dat elke bank hier dus toe verplicht is en het kan gebeuren, zal de kans alleen maar toenemen als je ineens alle geld gaat verschuiven / bij de nieuwe bank met die ton gaat zitten schuiven. Zij hebben immers uberhaupt geen historie van hoe je die ton(nen) hebt binnen gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:31:
[...]
Zij hebben immers uberhaupt geen historie van hoe je die ton(nen) hebt binnen gewerkt.
Daar gaat het dus mis - want dat hebben ze wel.

Ze vinden het prima als je hebt komt storten maar oh wee als je het weer wil weghalen, want dan raak je ze in de omzet en trekken ze de KYC-kaart.

Als ze zich echt zorgen maken over waar het vandaan komt hadden ze het aan de voordeur tegen/vast moeten houden. Een grote storting vanuit een notaris (erfenis, verkoop huis) kunnen ze gewoon markeren als "veilig" en dan moeten ze niet lopen mierenn*ken als het verplaatst wordt naar een bank met een (bekend) hogere spaarrente op een rekening op notabene je eigen naam.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-11-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:22

QAI

RobertMe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:31:
[...]

Overstappen schiet je niks mee op. Banken doen dit niet om jou als klant te pesten. Ze zijn hier wettelijk toe verplicht onder de KYC (Know Your Customer) / Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme). Op zijn minst alle Nederlandse grootbanken hebben ook al een forse boete van de AFM gekregen wegens het niet goed naleven van deze wetgeving. En naast dat elke bank hier dus toe verplicht is en het kan gebeuren, zal de kans alleen maar toenemen als je ineens alle geld gaat verschuiven / bij de nieuwe bank met die ton gaat zitten schuiven. Zij hebben immers uberhaupt geen historie van hoe je die ton(nen) hebt binnen gewerkt.
Eens, maar mijn zorg was meer hoe de ABN zou reageren, zij hebben immers wel de hele historie van hoe ik mijn spaargeld, van rood staan op mijn studentenrekening t/m nu, vergaard heb. KYC zou inderdaad logisch zijn voor een nieuwe klant bij een andere bank, niet voor een vertrekkende klant.
Als je erover nadenkt slaat het eigenlijk helemaal nergens op, was gewoon een onterechte vrees/barriere van me om maar bij de goede, ouwe en vertrouwde ABN te blijven :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Het is Distingo Bank gelukt, ze zijn nu wel de spaarrekening met de hoogste variable rente bij Raisin met 3,16% (3,20% effectief). Heb toch sterk het vermoeden dat ze zich bij de verhoging van dinsdag vergist hebben in nominaal en effectief.

Ben nu wel benieuwd of Nordax ook hier weer op reageert of dat daar ook een limiet aanzit.

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:30
De depositorekening voor Orange bank staat bij Raisin dat deze niet vrijgesteld is van bronbelasting. Op welke manier kan je zorgen dat je wordt vrijgesteld van de bronbelasting of gaat dit allemaal automatisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Voltex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:09:
De depositorekening voor Orange bank staat bij Raisin dat deze niet vrijgesteld is van bronbelasting. Op welke manier kan je zorgen dat je wordt vrijgesteld van de bronbelasting of gaat dit allemaal automatisch?
Dat staat toch helemaal uitgelegd als je bij de regel voor Orange Bank de Details uit klapt op https://www.raisin.nl/spaarrekening/ ?

• saabfanatic
Bij het aanmaken van de Orange Bank deposito kan je online een vooraf ingevuld formulier vinden die je in moet sturen om de deposito te activeren. Daar hoef je alleen je handtekening op te zetten

• dutchgio
Novax schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:58:
Het is Distingo Bank gelukt, ze zijn nu wel de spaarrekening met de hoogste variable rente bij Raisin met 3,16% (3,20% effectief). Heb toch sterk het vermoeden dat ze zich bij de verhoging van dinsdag vergist hebben in nominaal en effectief.

Ben nu wel benieuwd of Nordax ook hier weer op reageert of dat daar ook een limiet aanzit.
Het kost ze natuurlijk niet zoveel met 0,01% verschil omhoog elke keer.
Terwijl bovenaan de ranking staan waarschijnlijk wel wat waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Daar gaat het dus mis - want dat hebben ze wel.

Ze vinden het prima als je hebt komt storten maar oh wee als je het weer wil weghalen, want dan raak je ze in de omzet en trekken ze de KYC-kaart.
Ik doelde op het scenario van "overstappen van ABN naar X, en vervolgens de ton(nen) van Raisin weer bij X storten". Dan heeft X natuurlijk geen historie waar die ton(nen) vandaan komen (behalve Raisin, maar zij zien niet dat je die tonnen bij elkaar hebt gewerkt op basis van gestort salaris bij ABN).

Overigens was dat ook mijn reactie aan Knab toen die jaren terug vroegen naar herkomst geld "jullie zien wat er aan salaris binnen komt en hoe weinig er vanaf gaat, tel maar uit". Vervolgens nooit meer iets van gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Veritas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik kreeg het bericht via de app van ING. De link is hierboven al gepost.
Ik zie hem nu ook in de app, apart want datum van de melding staat daar op 29 november.
Je zou verwachten dat meldingen bij alle klanten tegelijk zichtbaar zijn.
Zie ook dat alle pakket kosten met 15% omhoog gaan volgend jaar maart.

Vroeger gingen we van papier naar digitaal, want dat bespaarde kosten. Nu gaan we meer digitaal en daarom gaan de kosten omhoog :+

Snel berekend, met 1.5% rente en 100k spaargeld scheelt dat 10 euro op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 30-11-2023 13:56 ]

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:43
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:41:
[...]

Ik denk niet dat dat is wat ze bedoelen. In Nederland regelt 'de staat' (in ons geval: DNB) ook de uitbetaling in het kader van DGS, maar dat geld komt niet uit de staatskas. In de tekst eronder staat ook dat het geld komt uit een fonds waar door banken en financiële instellingen wordt Ingelegd, niet door de staat.
Terechte nuancering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Flinke daling bij LHV vanaf 8 december:
  • 1 jaar deposito: 4,15% naar 2,25%
  • 2 jaar deposito: 3,55% naar 2%
  • 6 maanden deposito: 3,65% naar 1,5%

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Is momenteel nog een goed moment om (langdurige) deposito's af te sluiten? Het lijkt erop of alles gaat dalen. Momenteel nog 3,1% op Nordax, maar wie weet is dat over 6 mnd alweer veel lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Santee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:54:
Is momenteel nog een goed moment om (langdurige) deposito's af te sluiten? Het lijkt erop of alles gaat dalen. Momenteel nog 3,1% op Nordax, maar wie weet is dat over 6 mnd alweer veel lager.
Over een jaar laat ik het je weten :+

Valt nu natuurlijk lastig te voorspellen. Wacht je nu in de hoop dat het over 1 maand (bv) weer hoger is en het blijft dalen zul je balen. Maar je hebt ook geen garantie dat het over een maand hoger is dan nu. En de trend lijkt toch meer op dat het omlaag gaat (bij deposito's).

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-07 05:01
Inbank en een Rci mogen wel opschieten met m’n geld op de raisin te zetten wil ik nog aanspraak kunnen maken op de orange deposito.
Gisterochtend 08:00 opdracht verzonden , mag toch wel verwachten dat het voor maandag op m’n rekeningen staat?

• RobertMe
feddesman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:22:
Inbank en een Rci mogen wel opschieten met m’n geld op de raisin te zetten wil ik nog aanspraak kunnen maken op de orange deposito.
Gisterochtend 08:00 opdracht verzonden , mag toch wel verwachten dat het voor maandag op m’n rekeningen staat?
RCI lijkt voor mijn gevoel altijd een volle dag/nacht overheen te gaan en dan pas eind van de middag bijgeschreven te worden. Dus gisteren 8:00 opnemen is vandaag 15, 16, 17 uur bijschrijven (gisteren eind van de middag opnemen was nog steeds "rond deze tijd" bijschrijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarder
Slappyjoez schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
[...]

Was ook hier de reactie uit de omgeving, vragen als: Maar loop je dan geen risico om alles kwijt te raken? Is toch niet hetzelfde als crypto hè? :'(

Letterlijk 10 minuten bezig geweest om alles bij Raisin / Nordax in orde te maken, hoef er nu een jaar niet naar om te kijken.
Klopt. En wat het ook is; ze zien het grotere plaatje niet. Het besef van het best grote verschil in rente, uitgedrukt in euros. En dat kan soms behoorlijk oplopen. Vooral als je toch al wat meer vermogen hebt opgebouwd. En ik weet van sommigen dat ze dat hebben.

Ik denk dat veel mensen wel graag geld "willen hebben", maar het tegelijkertijd ook maar iets moeilijks vinden. Iets waar ze liever niet teveel mee bezig willen zijn. Maar goed, van al die honderden (misschien zelfs wel duizenden) misgelopen euros kun je veel zinvolle dingen doen zonder je "reguliere" vermogen te hoeven aanspreken. Das gewoon een principe kwestie denk ik ook. Je wilt geen dief zijn van je eigen portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarder
W1ck1e schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:53:
[...]
Ik heb geen enkele behoefte om anderen te overtuigen. Ik wil niet de verantwoordelijkheid voor hun keuzes. Meer dan zeggen dat ik het wel doe en waarom doe ik niet.
Heb je gelijk in hoor. Doe het ook alleen bij mensen die wel degelijk iets van interesse in sparen hebben en met wie ik een goede band heb natuurlijk. Van sommigen weet ik bijvoorbeeld dat ze sparen voor een woning. Dan kom je soms toch in de verleiding om wat over financiën te babbelen, en van het één komt het ander. Maar goed, ik ga ze uiteraard niet iets in de schoenen schuiven. Iemand moet er zelf ook achter staan inderdaad. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Novax schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:37:
Flinke daling bij LHV vanaf 8 december:
  • 1 jaar deposito: 4,15% naar 2,25%
Was gelukkig begin deze week nog net op tijd voor een 1-jaars bij LHV tegen die 4,15%.

Maar met deze daling komen ze een heel eind onder de vrij-opneembare rentes en vallen ze volledig buiten de boot; blijkbaar hebben ze de afgelopen periode genoeg opgehaald voor hun interne plannen.

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-11-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-07 05:01
RobertMe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:26:
[...]

RCI lijkt voor mijn gevoel altijd een volle dag/nacht overheen te gaan en dan pas eind van de middag bijgeschreven te worden. Dus gisteren 8:00 opnemen is vandaag 15, 16, 17 uur bijschrijven (gisteren eind van de middag opnemen was nog steeds "rond deze tijd" bijschrijven).
Zal je net zien, stond er van beide bij na het posten van bericht 👍

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 11:59

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dank je maar van de ING heb ik al heel lang geleden afscheid genomen. Ik ga wel automatisch wat meer sparen in de maand. Is helaas niet anders.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32
RobertMe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:16:
[...]

Over een jaar laat ik het je weten :+

Valt nu natuurlijk lastig te voorspellen. Wacht je nu in de hoop dat het over 1 maand (bv) weer hoger is en het blijft dalen zul je balen. Maar je hebt ook geen garantie dat het over een maand hoger is dan nu. En de trend lijkt toch meer op dat het omlaag gaat (bij deposito's).
Trend lijkt inderdaad meer richting omlaag te gaan. Ik zet elke 1e van de maand een deel vast en ga morgen toch een wat hoger dan gepland bedrag wegzetten tegen 1 en 2 jaar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:37
Ik zit te kijken naar een spaarrekening bij Nordax via Raisin. Daarbij is de rentebijschrijving per kwartaal. Weet iemand wat er gebeurt met je reeds opgebouwde rente voordat dit kwartaal voorbij is als je al je geld opneemt? Wordt dit gewoon alsnog bijgeschreven aan het eind van het kwartaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bazziek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
Weet iemand wat er gebeurt met je reeds opgebouwde rente voordat dit kwartaal voorbij is als je al je geld opneemt? Wordt dit gewoon alsnog bijgeschreven aan het eind van het kwartaal?
Dat is wel normaal, tenzij je de rekening helemaal op zegt.
Dat is niet anders dan rente per maand bij je huisbank.

• l2emco
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Hallo,

misschien een domme vraag maar voor mijn hypotheek aanvraag moest ik een "bewijs" leveren van mijn spaargeld.
Nu kun je bij TradeRepublic volgensmij niet een uitdraai krijgen van je geld, hoeveel het is etc.
Dus heb ik het overgemaakt weer naar mijn Rabobank, gisteren om 21:00uur, hoelang duurt een overschrijving normaal van Trade Republic naar Rabobank toe? Ik moet het Maandag wel op mijn rekening hebben haha..
Alvast bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

l2emco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:30:
Hallo,

misschien een domme vraag maar voor mijn hypotheek aanvraag moest ik een "bewijs" leveren van mijn spaargeld.
Nu kun je bij TradeRepublic volgensmij niet een uitdraai krijgen van je geld, hoeveel het is etc.
Dus heb ik het overgemaakt weer naar mijn Rabobank, gisteren om 21:00uur, hoelang duurt een overschrijving normaal van Trade Republic naar Rabobank toe? Ik moet het Maandag wel op mijn rekening hebben haha..
Gewoon een screenshot met saldo en rekeningnummer erop is meestal genoeg.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
l2emco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:30:
Hallo,

Je kan bij Traderepublic gewoon inloggen via het webportaal.
Vervolgens ga je naar profile (rechtsboven) dan activity en dan bijvoorbeeld October Q3/2023 report.
Openen en dan naar benenden scrollen bij documents > Account statement.

Voila

• GroteVoet459
YakuzA schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:35:
[...]
Gewoon een screenshot met saldo en rekeningnummer erop is meestal genoeg.
Zoek even terug in het vorige deel, maar volgens mij is het niet kunnen tonen van gedateerde rekeningafschriften voor een aantal Tweakers hier al een probleem geweest bij hypotheek-aanvragen.
Dat is ook waarom ik in mijn voorstel-bewaarpost-template de bankafschriften expliciet noem.

Het feit dat je het geld "even snel" tussen je rekeningen kunt verhuizen en zo met wat screenshots een beter beeld kan schetsen dan wat je echte financiële situatie is is waarom je "echt bewijs" moet leveren.

Hoop dat je geluk hebt en het wel geaccepteerd wordt, maar denk dat dit een punt is om rekening mee te houden voor alle aanstaande huizenkopers ...

@ElectricAlex - is het allemaal nog goed gekomen met je aanvraag?
(ElectricAlex in "Het spaartopic - Deel 3")
En de aankoop van het huis, uiteraard 8)

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
@ElectricAlex - is het allemaal nog goed gekomen met je aanvraag?
(ElectricAlex in "Het spaartopic - Deel 3")
En de aankoop van het huis, uiteraard 8)
Jawel, een (pdf) download maken van het actuele spaartegoed of bankafschrift bij Raisin/Renault bank bleek inderdaad (nog) niet mogelijk. Maar een schermprint was ook voldoende voor de bank.
De hypotheekakte is vorige week gepasseerd bij de notaris :)

• Bulldock

8)7 abn stopt hier juist mee per 1 januari

• W1ck1e
Santee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:54:
Als je alles in een keer in een enkel deposito plaatst kan je geluk of pech hebben.
Als je zeker wil weten dat je niet het maximale eruit haalt, moet je spreiden in de tijd.

• l2emco
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Viper® schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:40:
[...]

Je kan bij Traderepublic gewoon inloggen via het webportaal.
Vervolgens ga je naar profile (rechtsboven) dan activity en dan bijvoorbeeld October Q3/2023 report.
Openen en dan naar benenden scrollen bij documents > Account statement.

Voila
Aaah oke.. Helaas al te laat haha, ik heb alles naar mijn Rabobank gestuurd.
Enig idee hoelang het normaal gesproken duurt? Ik heb ook in 1x het hele bedrag terug gestuurd, of maakt het niet uit als je een klein of groot bedrag stuurt?
Ontzettend bedankt voor je hulp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

* Icesave

Aan de andere kant zet het ook geen enorme zoden aan de dijk. (De meeste mensen hebben echt niet zomaar een ton rondliggen). Stel je hebt 20k spaargeld, dan scheelt de hogere rente je misschien 200 of 300 op jaarbasis. Uiteraard mooi meegenomen, maar als de onderhoudsbeurt van de auto een keer tegenvalt of je gaat een keer per jaar minder uit eten gaat ben je al bijna net zo ver zeg maar. Als je het dan ook nog spannend of eng vindt bij een onbekende bank, kan ik me wel voorstellen dat je niet zo happig bent om over te stappen. (vanuit hun perspectief dan, uiteraard kijk ik er zelf ook anders tegenaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd...

[ Voor 98% gewijzigd door Pistachenootje op 01-12-2023 03:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:09

sanook

_/-\o_

Il 2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:24:
[...]

Aan de andere kant zet het ook geen enorme zoden aan de dijk. (De meeste mensen hebben echt niet zomaar een ton rondliggen). Stel je hebt 20k spaargeld, dan scheelt de hogere rente je misschien 200 of 300 op jaarbasis. Uiteraard mooi meegenomen, maar als de onderhoudsbeurt van de auto een keer tegenvalt of je gaat een keer per jaar minder uit eten gaat ben je al bijna net zo ver zeg maar. Als je het dan ook nog spannend of eng vindt bij een onbekende bank, kan ik me wel voorstellen dat je niet zo happig bent om over te stappen. (vanuit hun perspectief dan, uiteraard kijk ik er zelf ook anders tegenaan).
Ik zie het juist andersom. Van een paar honderd euro (be)sparen kun je weer een paar keer uit eten!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
Il 2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:24:
Aan de andere kant zet het ook geen enorme zoden aan de dijk. (De meeste mensen hebben echt niet zomaar een ton rondliggen). Stel je hebt 20k spaargeld, dan scheelt de hogere rente je misschien 200 of 300 op jaarbasis. ...
Het is niet veel maar dan is het wel 200 of 300 euro meer dan wanneer je het niet doet. Het staat los van je uitgaven. Je moet kiein beginnen. Hoe langer je niet spaart bij de kleinere banken hoe groter het besef kan worden dat je het eerder had moeten doen. En toegeven dat je in het verleden een betere keuze had kunnen maken is voor mensen vaak een dingetje.

Maar, ik wil nogmaals de weigeraars bedanken voor het in stand houden van de lage gemiddelde rente die als basis wordt genomen in het kader van de vrh. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Rente Advanzia deze maand ongewijzigd:

3,87% Verzinsung ab dem ersten Euro (Gültig bis zum 31.12.2023)*

Für Bestandskunden sowie im Anschluss an den Aktionszeitraum gilt der jeweils gültige Standardzinssatz von derzeit 1,61% p.a. effektiv. Im Übrigen gelten die Allgemeinen Geschäftsbedingungen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
Frankenstein schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:48:
Rente Advanzia deze maand ongewijzigd:

3,87% Verzinsung ab dem ersten Euro (Gültig bis zum 31.12.2023)*

Für Bestandskunden sowie im Anschluss an den Aktionszeitraum gilt der jeweils gültige Standardzinssatz von derzeit 1,61% p.a. effektiv. Im Übrigen gelten die Allgemeinen Geschäftsbedingungen.
Voor 3 maanden weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Iemand zijn rente al gehad?
Normaal staat het er in de avond op de laatste dag van de maand op, maar nog niets

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:12
Ja gehad. Maar welke bank bedoel je? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:09

sanook

_/-\o_

Juan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:58:
Iemand zijn rente al gehad?
Normaal staat het er in de avond op de laatste dag van de maand op, maar nog niets
Heb je al gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
ABN en Van Lanschot mooie verhoging langere deposito tarieven.
Pagina: 1 ... 5 ... 152 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling