Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18
Dat snap ik, maar Pinsparen en Slimsparen gaat er toch om dat je een percentage van de uitgave stort op je spaarrekening? Dan moet het niet zo moeilijk zijn om op de bankafschriften van je spaarrekening te zien wat je gemiddeld per maand spaarde op die manier in de afgelopen maanden en dat gedrag dan vanaf nu als periodieke overboeking in te plannen.

Ik doe het zelf soortgelijk: ik heb een Excel die ik al jaren bij hou met al mijn vaste lasten, gerubriseerd en omgerekend naar bedrag per maand. Het totaal trek ik van mijn maandsalaris af en dan blijft er een bedrag over dat "vrij" besteedbaar is. Ik gun mezelf een x bedrag per week en de rest gaat direct na de salarisbetaling naar verschillende spaarekeningen (momenteel: pensioensparen en autopotje, de rest gaat naar "de hoogste rente v/d maand").

[ Voor 31% gewijzigd door GroteVoet459 op 23-11-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:19:
[...]

Wat je nu hebt is geen ladder, maar een serie van 12 deposito's, met een langzaam verlopende rente.
Nix mis mee, behalve dat je het een ladder noemt.

Het idee achter een echte depositoladder is dat je [rente] hogerop komt, door de (normaliter) hogere rente op langlopende deposito's te gebruiken. Je opent dan op één moment meerdere deposito's met een oplopende rentevast-periode. Zodra de eerste afloopt zet die die ook voor de langste termijn vast. na X periodes lopen dan alle deposito's tegen de langste (en hopelijk ook hoogste rente.
Bijvoorbeeld:
Jaar 1 = 1 + 2 + 3 + 4 jaar rentevast
Jaar 2 = 2 + 3 + 4 + 4 jaar rentevast
Jaar 3 = 3 + 4 + 4 + 4 jaar rentevast
Jaar 4 = 4 + 4 + 4 + 4 jaar rentevast

We zitten momenteel alleen in een situatie waar 4+ jaars deposito's minder opleveren dan 2&3-jaars.
Zou je nu voor een 4-jaars ladder gaan is de kans vrij groot dat de volgend jaar geldende 4-jaars rente nog lager is - de banken spelen daar in ieder geval wel op in.
Jij vindt het geen ladder, maar dat is het wel. Enige verschil is de looptijd. Een depositoladder is niet gedefinieerd op jaren. Die van mij is alleen flexibeler en fijnmaziger.

• GroteVoet459
The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:03:
[...]

Jij vindt het geen ladder, maar dat is het wel. Enige verschil is de looptijd. Een depositoladder is niet gedefinieerd op jaren. Die van mij is alleen flexibeler en fijnmaziger.
Het is *geen* ladder. Een ladder is een ding om omhoog te gaan. Daarom is die gebaseerd op oplopende rentevastperiodes omdat langer periodes historisch gezien de hoogste rentes hebben.

Bijvoorbeelden:
https://zetjegeldaanhetwerk.nl/depositoladder/
https://www.raisin.nl/deposito/depositoladder/

Ik heb er ook 6 in parallel lopen, allemaal van een jaar en die kan ik elke 2 maanden verlengen of opnemen naarmate de situatie daar om vraagt. Maar dat is geen depositoladder.

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 23-11-2023 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Ik had gisterochtend mijn geld van de Trade Republic naar mijn abn rekening geboekt, en had het binnen 24 uur op mijn abn rekening. Vind dat wel erg snel, niet dat ik klaag :)

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:03
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:20:
...
Ik heb er ook 6 in parallel lopen, allemaal van een jaar en die kan ik elke 2 maanden verlengen of opnemen naarmate de situatie daar om vraagt. Maar dat is geen depositoladder.
Ik noem dat een treintje. Die van mij begon als een laddertje.

• The__Virus
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:20:
[...]

Het is *geen* ladder. Een ladder is een ding om omhoog te gaan. Daarom is die gebaseerd op oplopende rentevastperiodes omdat langer periodes historisch gezien de hoogste rentes hebben.

Bijvoorbeelden:
https://zetjegeldaanhetwerk.nl/depositoladder/
https://www.raisin.nl/deposito/depositoladder/

Je bent volhardend in je ongelijk. Het dikker aanzetten helpt niet in je gelijk hebben of krijgen. Hetgeen daar staat heb ik exact. Vul alleen maand in voor jaar en dat is het. Geef het beestje een naam wat je wilt.
Ik heb daarnaast 3 ladders i.p.v. 1.

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:26:
[...]
Ik noem dat een treintje. Die van mij begon als een laddertje.
Toen ik begon waren er weinig opties met "kleine" deposito's (onder de € 5K). Dus opende ik er één van € 10K. Dat werden er telkens meer, geprobeerd om die een beetje netjes door de tijd te laten lopen; elke 6 maanden, toen 4, 3 en nu 2.
In plaats van er nog meer van te maken verhoog ik ze nu zodra er een nieuwe aangevraagd kan worden.

• GroteVoet459
The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:33:
[...]
Hetgeen daar staat heb ik exact. Vul alleen maand in voor jaar en dat is het. Geef het beestje een naam wat je wilt.
Ik heb daarnaast 3 ladders i.p.v. 1.
Ik heb geen ongelijk, maar jouw verhaal dat er elke maand van het jaar een deposito vrij komt was niet compleet. Het is handiig om compleet te zijn, omdat hier mensen zitten die hier komen om te leren beter met hun spaargeld om te gaan.

Jj hebt waarschijnlijk 3 parallelle ladders met 3-maanden periodes (3, 6 en 9 maanden en 1 jaar) gestart en die lopen steeds 1 maand verschoven. Dan heb je na 1 (ipv bijv 4) jaar geen ladder meer maar (net als bij W1ck1e) is het een "treintje" geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 23-11-2023 21:54 ]

• W1ck1e
@GroteVoet459 Wordt niet elke ladder een treintje zodra de hoogste trede is bereikt ?

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:57:
@GroteVoet459 Wordt niet elke ladder een treintje zodra de hoogste trede is bereikt ?
Voor zover ik ff snel kan bedenken: Ja.

Maar was vooral aan het broeden over of je een ladder nog verder kunt "uitschuiven" (voor als de langlopende rentes weer omhoog gaan)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
Ladder is toch gewoon op 1 dag meerdere depositos start met een verschillende looptijd
"Treintje" is op verschillende dagen (/regelmatig interval) een deposito starten (en elke keer met dezelfde inleg).

Dus ja, je start dan met een ladder door bv vandaag een deposito van 3, 6, 9 en 12 maanden te openen. En over 3 maanden als eerste vrijvalt leg je die voor 12 maanden weer in en is het dus onderdeel van "treintje". Zo zou je het in ieder geval kunnen zien als je uit gaat van "ik heb geld beschikbaar en stop het in een deposito". Als je het bekijkt als "ik verleng originele deposito met een nieuwe duur (3 maanden => 12 maanden, 6 maanden => 12 maanden, 9 maanden => 12 maanden, 12 maanden => blijft 12 maanden) dan zou je in de ladder term kunnen blijven hangen.

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:10:
... Als je het bekijkt als "ik verleng originele deposito met een nieuwe duur (3 maanden => 12 maanden, 6 maanden => 12 maanden, 9 maanden => 12 maanden, 12 maanden => blijft 12 maanden) dan zou je in de ladder term kunnen blijven hangen.
Als je dan dus niet verder gaat dan die 12 maanden heb je een treintje met 4 wagonnetjes, om de 3 maanden een nieuwe aankoppelen en de oudste afkoppelen.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:11:

Dit begin dit jaar gedaan. Licht verlies gepakt, maar het heeft twee jaar lang niet gerendeerd. Nu verlies alweer bijna gecompenseerd.
@The__Virus
Ik was even benieuwd wat je bedoelt met " licht verlies " :?
Heb je het dan over tientjes of honderd(en) € ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06 15:50
JAN-B schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:39:
[...]

@The__Virus
VWRL staat inmiddels YTD weer op +10%. En verliezen van aandelen goedmaken met sparen is een vreemde manier van denken. Als je inflatie mee zou nemen wordt het een nog moeilijker verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Bezig met een account aanvraag op Raisin

Kom ik dit regen:
Bank
Rietumu Bank
Land
Letland
Rentetarief
4,45 % p.j.
Looptijd
36 maanden
Rentetype
Vast

Depositogarantie
Overeenkomstig EU-Richtlijn 2014/49/EU inzake de depositogarantiestelsels wordt uw spaargeld - inclusief rente die is aangegroeid maar nog niet bijgeschreven - gegarandeerd door het Letse wettelijke depositogarantiestelsel tot € 100.000 per rekeninghouder per bank
Ik ga er niet van uit dat de rentes de komende jaren nog veel gaan stijgen... Dan is dit toch de beste optie om bijvoorbeeld 50k vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
President schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:32:

Kom ik dit regen:

[...]

Ik ga er niet van uit dat de rentes de komende jaren nog veel gaan stijgen... Dan is dit toch de beste optie om bijvoorbeeld 50k vast te zetten?
Ligt aan jouw specifieke situatie. Ik zelf zou een voorkeur hebben om nog langer vast te zetten want ik verwacht dat de rente de komende jaren weer zal dalen. En er zijn ook deposito's die jaarlijks rente uitkeren, kan ook handig zijn voor sommigen. Maar die 3 jaar Rietumu is een mooie aanbieding imo.

Edit: @President hou er wel rekening mee dat Rietumu geen rente op rente heeft. Bijvoorbeeld Renault 4% 5 jaar vast heeft dat wel, daardoor is het verschil kleiner dan lijkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 24-11-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:53:
[...]

Ik heb geen ongelijk, maar jouw verhaal dat er elke maand van het jaar een deposito vrij komt was niet compleet. Het is handiig om compleet te zijn, omdat hier mensen zitten die hier komen om te leren beter met hun spaargeld om te gaan.

Jj hebt waarschijnlijk 3 parallelle ladders met 3-maanden periodes (3, 6 en 9 maanden en 1 jaar) gestart en die lopen steeds 1 maand verschoven. Dan heb je na 1 (ipv bijv 4) jaar geen ladder meer maar (net als bij W1ck1e) is het een "treintje" geworden.
Je had wel ongelijk en blijft erin volharden. Een ladder is omdat je getrapt deposito's neemt. De details doen er niet toe voor deze discussie. Want zoals ook andere aangeven, gaat het niet alleen om het initiële moment van inleg, maar ook om de herinleg daarna. Dan is het nog steeds een ladder. Jij stelt het voor als een platte tijdlijn. Hoe het gevisualiseerd is echter, is dat elke deposito onder elkaar staat en in de tijd opschuift en zo tot in lengte van dagen een ladder vormt. Daarom heet het een ladder. Maar blijf gerust een ladder een trein noemen en haak er wagonnetjes aan wat je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 24-11-2023 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
JAN-B schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:39:
[...]

@The__Virus
Ik classificeer het voor mezelf als licht verlies, kon ermee leven. Het exacte bedrag maakt dan niet zoveel uit, het ging nl. om mijn gemoed. Het is niet altijd verstandig op gemoed/emotie met geld om te gaan, maar het heeft mij rust gebracht. Ik had slechts een klein bedrag (zoals ik het zelf classificeer ;)) belegd om er eens ervaring mee op te doen. In 2 jaar tijd vooral veel stil gestaan en deels wat gezakt. Misschien de verkeerde fondsen gekozen. Daarom een andere strategie voor nu gekozen en gezien de spanningen in de wereld voor mij persoonlijk een goede keuze geweest. De indexen die ik had zijn inmiddels deels nog verder gezakt, andere wat gestegen.
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:10:
[...]

VWRL staat inmiddels YTD weer op +10%. En verliezen van aandelen goedmaken met sparen is een vreemde manier van denken. Als je inflatie mee zou nemen wordt het een nog moeilijker verhaal.
In jouw ogen misschien vreemd, maar aandelen blijven altijd glazen bol kijken. Voor mijn gemoed een goede keuze gemaakt. Het verlies genomen, al was het maar klein. Deposito's/laag risico nemen past het beste voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
The__Virus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:34:
[...]
In jouw ogen misschien vreemd, maar aandelen blijven altijd glazen bol kijken. Voor mijn gemoed een goede keuze gemaakt. Het verlies genomen, al was het maar klein. Deposito's/laag risico nemen past het beste voor mij persoonlijk.
Zoals je het nu stelt vind ik het een prima onderbouwing. Je bent er achter gekomen wat je werkelijke risico tolerantie is en je hebt je portefeuille daar op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
President schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:32:

Kom ik dit regen:

[...]

Rietumu is gevestigd in Letland, en daar betaal je 20% bronbelasting. Dit kun je vervolgens wel verlagen naar 10%. De overige 10% kun je dan weer verrekenen met de Nederlandse box 3 belasting (als je die betaald, en als je niet alles kunt verrekenen omdat je minder box3 belasting betaald dan bronbelasting is ingehouden kun je het doorschuiven). En hele bronbelasting verhaal is iets dat velen weghoud bij banken. Mijzelf inclusief, zeker als er nog een restant over blijft dat je met Nederlandse IB moet verrekenen om op 0% uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:48:
[...]
En hele bronbelasting verhaal is iets dat velen weghoud bij banken. Mijzelf inclusief, zeker als er nog een restant over blijft dat je met Nederlandse IB moet verrekenen om op 0% uit te komen.
Best opmerkelijk, als je tenminste VRH moet betalen. Het is een kwestie van 1 getalletje invullen. Grote kans zelfs dat het al voor je is ingevuld. Anders moet je 1 getal overnemen van de informatie van Raisin en die zelf invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:55:
[...]

Best opmerkelijk, als je tenminste VRH moet betalen. Het is een kwestie van 1 getalletje invullen. Grote kans zelfs dat het al voor je is ingevuld. Anders moet je 1 getal overnemen van de informatie van Raisin en die zelf invullen.
Tja, waarom uitzoeken wat ik precies moet doen, als ik (zo goed als) hetzelfde kan krijgen zonder dat te moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sissors schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:23:
[...]

Tja, waarom uitzoeken wat ik precies moet doen, als ik (zo goed als) hetzelfde kan krijgen zonder dat te moeten doen?
In het geval waar we het hier over hebben gaat het om 225 euro extra t.o.v. Progretto om 3 keer een getalletje in te vullen. Ik zou het er graag voor over hebben. Daarbij krijg je nog een land met een wat hogere rating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

Het is Progetto :) (had er zelf ook last van, misschien wel door jou veroorzaakt haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:27:
[...]

In het geval waar we het hier over hebben gaat het om 225 euro extra t.o.v. Progretto om 3 keer een getalletje in te vullen. Ik zou het er graag voor over hebben. Daarbij krijg je nog een land met een wat hogere rating.
Oké eens, had dat moeten checken eerst, dan wordt het wel significant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:22
Aanvragen van een Orange 1 jaars deposito via Raisin gaat lekker snel.
- Gisteren rond 9:00 uur deposito aangevraagd
- Gisteren rond 10:30 geld van mijn betaalrekening overgeschreven
- Gisteren rond 14:30 stond het geld op mijn Raisin rekening
- Vanochtend om 8:30 was mijn deposito al geopend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06 20:43
mpandroid schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:01:
- Gisteren rond 9:00 uur deposito aangevraagd
- Gisteren rond 10:30 geld van mijn betaalrekening overgeschreven
- Gisteren rond 14:30 stond het geld op mijn Raisin rekening
- Vanochtend om 8:30 was mijn deposito al geopend
Orange heeft het geld hard nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 19:16
Meesman bied een nieuw fonds aan van 3.9%, ik snap alleen niet waarom iemand dit zou kiezen? Valt onder beleggen en een deposito lijkt mij veiliger voor hetzelfde, of soms meer. Weet iemand waarom Meesman dit fonds heeft opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
mpandroid schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:01:
..
Had je al eerder een product bij Orange (oftwel kenden ze je al), of was dit je eerste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
lexxus93 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:09:
Meesman bied een nieuw fonds aan van 3.9%, ik snap alleen niet waarom iemand dit zou kiezen? Valt onder beleggen en een deposito lijkt mij veiliger voor hetzelfde, of soms meer. Weet iemand waarom Meesman dit fonds heeft opgezet?
Waarom ze dit zo aanbeden? Dat moet je hun Sales team vragen. maar waarschijnlijk om een deel van de uitwijk-spaarders af te vangen (die niet goed lezen).

Dit is idd beleggen en dus off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik begin me weer een beetje zorgen te maken over de aangevraagde deposito's bij Younited. Vorige keer kreep ik ook net mis. Alle benodigde documenten voor de deposito's zijn reeds aangeleverd (maandag was alles compleet), maar ik krijg de melding dat een lager percentage wordt aangehouden als de deposito's niet op tijd worden afgesloten. Zijn de Younited deposito's bij jullie al wel afgerond?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
wcduck schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:20:
Ik begin me weer een beetje zorgen te maken over de aangevraagde deposito's bij Younited. Vorige keer kreep ik ook net mis. Alle benodigde documenten voor de deposito's zijn reeds aangeleverd (maandag was alles compleet), maar ik krijg de melding dat een lager percentage wordt aangehouden als de deposito's niet op tijd worden afgesloten. Zijn de Younited deposito's bij jullie al wel afgerond?
Ik heb 2 weken terug een Younited deposito geopend via Raisin. Hoewel de rente op die vrijdag aangepast zouden worden, werd het deposito de maandag daarop geopend met het oude (hogere) rentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ondanks de nog open discussie of hun Derdenrekening wel voldoet aan de eisen die de Belastingdienst aan een "echte" spaarrekening stelt toch even deze wijziging noemen:

Scalable Capital verhoogt tijdelijk hun rente naar 4,0% (tot € 100K) voor nieuwe klanten.
Na 4 maanden val je weer terug naar de gewone 2,60%

Vergeet niet dat hier wel een Prime+ abonnement voor nodig is á € 4,99 / mnd
UPDATE: Voor nieuwe klanten die zich vóór 26 november aanmelden is Prime+ 12 maanden gratis.

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 24-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb 2 weken terug een Younited deposito geopend via Raisin. Hoewel de rente op die vrijdag aangepast zouden worden, werd het deposito de maandag daarop geopend met het oude (hogere) rentepercentage.
Ik had een soortgelijke situatie. Bij mij werd de deposito echter tegen een lager rentepercentage afgesloten. Daarom heb ik de deposito geannuleerd. Dit duurde drie weken. Ik hoop dat ik niet nogmaals die stappen hoef te doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:33:
Ondanks de nog open discussie of hun Derdenrekening wel voldoet aan de eisen die de Belastingdienst aan een "echte" spaarrekening stelt toch even deze wijziging noemen:

Scalable Capital verhoogt tijdelijk hun rente naar 4,0% (tot € 100K) voor nieuwe klanten.
Na 4 maanden val je weer terug naar de gewone 2,60%

Vergeet niet dat hier wel een Prime+ abonnement voor nodig is á € 4,99 / mnd
Voor nieuwe klanten is Prime+ 12 maanden gratis. hiervoor tot 26 november aanmelden.
Ik ben een bestaande klant waarvoor de rente de laatste tijd te laag was om de kosten van Prime+ eruit te halen. Dus leeg gehaald en misschien dat ik komend jaar er weer ga storten als de rente hoog genoeg is. Rekening houdend met begin en eind van het nieuwe jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:10:
[...]

Had je al eerder een product bij Orange (oftwel kenden ze je al), of was dit je eerste?
Ik heb inderdaad al wel een ander deposito bij Orange.
Dat heb ik wel bij meerdere banken, maar dan duurde het wel langer voordat het deposito geopend was is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Als jij voor de gestelde datum/tijd alle benodigde formulieren hebt ingevuld en voldoende saldo op jouw Raisin rekening had staan dan moet het deposito voor het hogere percentage geopend worden.

Waarom bel je niet even met de klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 21:52

MrMarcie

CFMoto 650MT

GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:54:
[...]

Dat snap ik, maar Pinsparen en Slimsparen gaat er toch om dat je een percentage van de uitgave stort op je spaarrekening? Dan moet het niet zo moeilijk zijn om op de bankafschriften van je spaarrekening te zien wat je gemiddeld per maand spaarde op die manier in de afgelopen maanden en dat gedrag dan vanaf nu als periodieke overboeking in te plannen.

Ik doe het zelf soortgelijk: ik heb een Excel die ik al jaren bij hou met al mijn vaste lasten, gerubriseerd en omgerekend naar bedrag per maand. Het totaal trek ik van mijn maandsalaris af en dan blijft er een bedrag over dat "vrij" besteedbaar is. Ik gun mezelf een x bedrag per week en de rest gaat direct na de salarisbetaling naar verschillende spaarekeningen (momenteel: pensioensparen en autopotje, de rest gaat naar "de hoogste rente v/d maand").
Veel te omslachtig. Het was juist leuk dat je 10% auto spaart van je uitgave. Dus pin ik eens iets van 200 spaar ik 20 maar mijn boodschappen zijn natuurlijk veel minder maar die kleine bedragjes tellen leuk op in paar jaar. Gaat mij meer om het idee. Ik ga nu niet elke maand nog eens 90 euro of zo apart leggen. Is iets wat psychisch niet zo werkt.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
mpandroid schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:05:
[...]

Als jij voor de gestelde datum/tijd alle benodigde formulieren hebt ingevuld en voldoende saldo op jouw Raisin rekening had staan dan moet het deposito voor het hogere percentage geopend worden.

Waarom bel je niet even met de klantenservice?
Na 20 min in de wacht te hebben gestaan heb ik maar opgehangen. Mijn ervaring is overigens bij Younited het tegenovergestelde: alle formulieren waren reeds binnen, evenals het saldo. Toch is de deposito met een lager percentage geopend. We gaan het zien. Het zou jammer zijn als het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@wcduck je stelt wel allerlei vragen maar geeft zelf geen reactie hoe het afgelopen is :(

Edit
Zojuist reactie gehad :)

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 24-11-2023 12:24 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
TvanW schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:05:
[...]

@wcduck je stelt wel allerlei vragen maar geeft zelf geen reactie hoe het afgelopen is :(
Ik begrijp je niet helemaal? Het speelt immers nog. Ik heb gebeld, en na 20 minuten de telefoon opgehangen. Geen update daarna meer dus.

Eerdere ervaringen heb ik ook altijd een update gegeven zodra dezen waren opgelost. Kan je meer specifiek zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door wcduck op 24-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
wcduck schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:25:
[...]

Ook dit het probleem niet, aangezien het bedrag lager lag. Overigens wordt dit bij een overboeking bij Yapi netjes onderin het scherm gezet. Dat is wel fijn, en zouden andere banken ook moeten doen.

Ik heb de overboeking nogmaals ingepland. Hopen dat hij nu wel slaagt.
Update mbt Yapi Kredi: in tweede instantie is de overboeking wel geslaagd. Het inboeken van de overboeking ging zoals verwacht (altijd voor de dag erna), en ditmaal ging de uitvoering ook correct. In de namiddag stond het geld op mijn tegenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
wcduck schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:17:
[...]

Update mbt Yapi Kredi: in tweede instantie is de overboeking wel geslaagd. Het inboeken van de overboeking ging zoals verwacht (altijd voor de dag erna), en ditmaal ging de uitvoering ook correct. In de namiddag stond het geld op mijn tegenrekening.
@wcduck
Die bedoelde ik :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
lexxus93 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:09:
Een rente van 3,9% krijg je niet semi vrij opneembaar (sowieso vrijwel niet, laat staan bij een Nederlandse partij). Dat is dan hun enige voordeeltje "je kunt het op elk gewenst moment opnemen". Zet je het zelf ergens in een deposito heb je die vrijheid niet en is het daadwerkelijk 6, 9, 12, ... maanden "weg".
Maar ja, er kleven natuurlijk ook genoeg nadelen aan die het toch echt minder interessant maakt (/wellicht alleen interessant als je onder VRH grens blijft).

Nee, ik vind deze post niet offtopic. Omdat het een vergelijking maakt tussen sparen en een semi spaar product. In het beleggen topic kun je ook niet vragen naar een vergelijking met sparen en dit product leunt veel meer naar sparen dan beleggen. Daarnaast zouden in het geval dat dit offtopic is ook al al die pists over Wise in het vorige deel de prullenbak on moeten zijn verplaatst, en ook dat is toen niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:01:
[...]
Nee, ik vind deze post niet offtopic. Omdat het een vergelijking maakt tussen sparen en een semi spaar product. In het beleggen topic kun je ook niet vragen naar een vergelijking met sparen en dit product leunt veel meer naar sparen dan beleggen. Daarnaast zouden in het geval dat dit offtopic is ook al al die pists over Wise in het vorige deel de prullenbak on moeten zijn verplaatst, en ook dat is toen niet gebeurt.
Het is genoemd, we hebben gezien dat het geen sparen maar beleggen is en dan moet het afgelopen zijn, denk ik.

Die hele discussies over Wise en Revolut horen hier inderdaad ook niet verder te gaan dan aankondiging van een product en de beslissing dat het geen sparen is, zeker niet als we daarna ook nog eens over de bijbehorende VISA-kaarten gaan praten.

Vond zelf mijn Scalable-melding van vanmorgen al op het randje, maar dat was (zoals gemeld) alleen omdat we nog geen bevestiging hebben van een bestaande klant die kan aangeven hoe de Belastingdienst die rekening ziet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Klopt het dat de nordax spaarrekening bij Raisin niet op de website maar alleen via de app te zien is (balans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:49
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:25:
Klopt het dat de nordax spaarrekening bij Raisin niet op de website maar alleen via de app te zien is (balans).
Kan ik prima zien, zowel app als website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:25:
Nee.

Zie 'm ook online (zowel op desktop als mobiel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK45oCEOPlIT2lPFKBYE37qOj58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXI1cFV4YpADTaj6wWyHwLm4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
namliam_eht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:35:
[...]

Kan ik prima zien, zowel app als website
Ah ik zie hem ook nu excuses, in mijn herinnering zag ik afgelopen week niet op het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Wat is de kans dat als je voor ongv 14:30 iets naar Raisin stuurt, het daar einde dag staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:46:
Wat is de kans dat als je voor ongv 14:30 iets naar Raisin stuurt, het daar einde dag staat?
Omdat Raisin geen onderdeel van een Instant Pay service is denk ik dat het resultaat voor een groot deel af hangt van de bank waar vanaf de overboeking gedaan is. Wat zegt je eigen bank dat ze doen met internationale betalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:22:
[...]

Omdat Raisin geen onderdeel van een Instant Pay service is denk ik dat het resultaat voor een groot deel af hangt van de bank waar vanaf de overboeking gedaan is. Wat zegt je eigen bank dat ze doen met internationale betalingen?
Zou vandaag de deur uit moeten gaan, weet alleen niet helemaal hoe Raisin omgaat met het ontvangen van geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik verwacht dat het maandag rond 13:00 zal worden bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:42:
[...]

Ik verwacht dat het maandag rond 13:00 zal worden bijgeschreven.
Dat is balen, weekend zonder rente.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:49
Basis regel, nooit geld overmaken op vrijdag of een dag voor een niet-bank-werkdag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nog een basis regel: als je overmaakt naar een rekening zonder instant pay doe het dan bij voorkeur van maandag t/m donderdag voor 9 uur 's ochtends. Of nog vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Zeer vervelend, maar niks meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Als je LeasePlan hebt kun je het daar parkeren voor het weekend...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:48
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,05% p.j. naar 3,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 27 november om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Toch stijgende rente?
Had de indruk dat banken juist wilden gaan dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
PE9SMS schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:15:
Als je LeasePlan hebt kun je het daar parkeren voor het weekend...
Let er dan wel op dat dit alleen zin heeft bij hele grote bedragen.
En bij hele grote bedragen zijn de terugboekingen volgens mij geen Instant Payment meer - bij LPB zijn die tot € 10K ?

Voorbeeld:
- Het staat nu bij ABN Amro voor 1,50%
- Je stalt het voor het weekend (doe: 3 dagen) bij LeasePlan Bank tegen 2,20%
- Dan is het verschil 0,70%, maar dat is *op jaarsbasis*
- Dat is voor die 3 dagen dan nog maar 0,0057%
- Dat is voor een bedrag van € 10K wel een hele € 0,57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 17:57
De rabo certificaten stijgen bijzonder snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:10:
[...]

Toch stijgende rente?
Vrij opneembaar, dus ze kunnen ook over 2 weken weer dalen. (Daarom) dat deposito's ook altijd "voor lopen". Banken durven de garantie niet te geven dat voor hun bv 4% rente over 1 of 2 jaar nog rendabel is. Bij vrij opneembaar hoeft die garantie niet / minder. Immers kan de bank net zo makkelijk weer verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:13:
[...]

Let er dan wel op dat dit alleen zin heeft bij hele grote bedragen.
En bij hele grote bedragen zijn de terugboekingen volgens mij geen Instant Payment meer - bij LPB zijn die tot € 10K ?

Voorbeeld:
- Het staat nu bij ABN Amro voor 1,50%
- Je stalt het voor het weekend (doe: 3 dagen) bij LeasePlan Bank tegen 2,20%
- Dan is het verschil 0,70%, maar dat is *op jaarsbasis*
- Dat is voor die 3 dagen dan nog maar 0,0057%
- Dat is voor een bedrag van € 10K wel een hele € 0,57
Tot 10K is inderdaad maar een instant payment. Maar je kunt ook 2/meerdere instant payments na elkaar doen. Dus als je 20K eraf wilt halen kun je "gewoon" 2x 10K doen en dan zijn beide instant payments.
Of dat "onbeperkt" kan weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 03:58
RobertMe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:35:
[...]

Tot 10K is inderdaad maar een instant payment. Maar je kunt ook 2/meerdere instant payments na elkaar doen. Dus als je 20K eraf wilt halen kun je "gewoon" 2x 10K doen en dan zijn beide instant payments.
Of dat "onbeperkt" kan weet ik echter niet.
Ik gebruik LPB altijd om te parkeren, voor ik bv naar Advanzia of Raisin ga.

Ik heb een keer 7x 10k via IP overgeboekt, ging zonder problemen..

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:03
Dat maakt niet uit omdat Raisin zelf geen rente uitkeert, wat je wilt is dat het zo snel mogelijk doorgestort wordt naar de uiteindelijke bank.

Het makkelijkst is om de PLANcode te gebruiken, dan hoef je niet steeds in de gaten te houden of het al bij Raisin aangekomen is om het daarna met de hand door te storten. Aanvankelijk had ik daar wat problemen mee, het ging soms goed en soms niet. Inmiddels heb ik er door wat te oefenen met kleine bedragen daar wat meer ervaring mee gekregen en de laatste keren ging het altijd goed (N=5). Als je 's morgens meteen na het opstaan, in mijn geval tussen 6-7 uur, het geld overmaakt vanaf je tegenrekening in NL naar Raisin en bij de omschrijving de PLANcode invult, het bedrag aan het eind van dezelfde werkdag, rond 17 uur, bij de eindbestemming aangekomen is. In mijn geval van ING via Raisin naar Nordax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:10:
[...]
Toch stijgende rente?
Euribor overnight rate is zo'n 3,9%. Dit is nog steeds makkelijk geld verdienen voor die banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:12
namliam_eht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:45:
Basis regel, nooit geld overmaken op vrijdag of een dag voor een niet-bank-werkdag
Vanochtend een deposito aangevraagd en geld overgemaakt. Geld stond er vanmiddag op en kreeg vanmiddag ook al een melding dat de depositoaanvraag is doorgestuur (LHV pank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:16
Volgens mij was het nog niet gemeld, maar ik kreeg de volgende mail over CKV:

CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,05% p.j. naar 3,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 27 november om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
arj1o1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:03:
[...]

Vanochtend een deposito aangevraagd en geld overgemaakt. Geld stond er vanmiddag op en kreeg vanmiddag ook al een melding dat de depositoaanvraag is doorgestuur (LHV pank).
Worden dat soort aanvragen ook in het weekend behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Henkoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:02:
[...]

Worden dat soort aanvragen ook in het weekend behandeld?
Daar zou ik niet vanuit gaan. Kans is echter wel aanwezig dat de aanvraag al behandelt is en gedurende het weekend in Raisin het deposito verschijnt. Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de bank etc..
Het kan ook zomaar zijn dat de bank vandaag het geld "claimt" en daardoor gedurende het hele weekend het bedrag "weg" is als reservering maar het deposito ook nog niet zichtbaar is, maar maandag of dinsdag pas het deposito verschijnt met als ingangsdatum de eerdere datum (waarop het geld "verdwenen" was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
RobertMe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:21:
[...]

Daar zou ik niet vanuit gaan. Kans is echter wel aanwezig dat de aanvraag al behandelt is en gedurende het weekend in Raisin het deposito verschijnt. Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de bank etc..
Het kan ook zomaar zijn dat de bank vandaag het geld "claimt" en daardoor gedurende het hele weekend het bedrag "weg" is als reservering maar het deposito ook nog niet zichtbaar is, maar maandag of dinsdag pas het deposito verschijnt met als ingangsdatum de eerdere datum (waarop het geld "verdwenen" was).
Is dat in het weekend weleens gebeurd?
Ik hou de moed hoog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Svp reageren op de inhoud, niet op "dit is al gepost" (tenzij dat al heel vaak gemeld is) en zeker niet daarna doorgaan op een dergelijke melding. Ik heb dan ook de betreffende posts naar de trashcan verplaatst. Als je vind dat 'n topic niet aan ons beleid voldoet, kun je 'n TR indienen en het daar bij laten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Nu online
Ik heb geld gestort op mijn CEB rekening met de 3,5 % rente, maar ik kan nergens op de app vinden dat ik er 3,% rente op heb. Waar staat dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Kal-Ell schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:03:
Ik heb geld gestort op mijn CEB rekening met de 3,5 % rente, maar ik kan nergens op de app vinden dat ik er 3,% rente op heb. Waar staat dat?
Dit zie je bij "Rekeningoverzicht" (wat een nogal slechte titel is). Dus eerst klik je door naar de rekeningen, daarna naar de spaarrekening, en vervolgens staat onder de IBAN "Rekeningoverzicht". Als je daar op klikt krijg je een popup met o.a. "Rente per jaar".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 06:33
Dwaalboy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:26:
De rabo certificaten stijgen bijzonder snel!
En zijn veel te duur. Ik ben niet zo happig op buitenlandse banken met hoge spaarrentes, maar zou die te alle tijden prefereren boven dit wanproduct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 22:27
MarcelNH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:22:
[...]

En zijn veel te duur. Ik ben niet zo happig op buitenlandse banken met hoge spaarrentes, maar zou die te alle tijden prefereren boven dit wanproduct.
En die dingen hebben dan ook zo goed als niets met sparen te maken.
De Rabobank kan gewoon beslissen dat er geen couponrente meer wordt uitbetaald en dan zit jij met een waardeloze achtergestelde obligatie, want die hoeft de Rabobank nooit meer van je terug te kopen.
Ze lijken qua risico enorm op aandelen, maar dan zonder de rechten als aandeelhouder, dus tot zover dit ' spaarproduct '...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:38:
[...]

En die dingen hebben dan ook zo goed als niets met sparen te maken.
De Rabobank kan gewoon beslissen dat er geen couponrente meer wordt uitbetaald en dan zit jij met een waardeloze achtergestelde obligatie, want die hoeft de Rabobank nooit meer van je terug te kopen.
Ze lijken qua risico enorm op aandelen, maar dan zonder de rechten als aandeelhouder, dus tot zover dit ' spaarproduct '...
En belasting technisch en DGS technisch zijn het ook helemaal geen spaar producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:08:
[...]

Dit zie je bij "Rekeningoverzicht" (wat een nogal slechte titel is). Dus eerst klik je door naar de rekeningen, daarna naar de spaarrekening, en vervolgens staat onder de IBAN "Rekeningoverzicht". Als je daar op klikt krijg je een popup met o.a. "Rente per jaar".
Gevonden, bedankt voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Kal-Ell schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:03:
* 3,55%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Edit: Nog niet wakker. Post mag weg.

[ Voor 73% gewijzigd door devriesjande op 26-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-03 10:20
[quote]RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
[...]

Orange Bank kan ook interessant zijn ... (maar die gaan vrijdag verlagen? Dus dan moet je heel snel zijn). Antwoord: nee.

Franse bank, maar hun Raisin activiteiten lopen momenteel via hun bijkantoor in Spanje. Echter halen ze dat per 1-1-2024 naar Frankrijk. Enige "nadeeltje" nu is dat er bronbelasting van toepassing is, maar..., Raisin zet meteen het formulier voor de vrijstelling klaar. Uitprinten, ondertekenen, foto maken / scannen, uploaden en klaar. Mocht je teveel twijfels hebben bij Italië zou ik dus snel beslissen en evt naar Orange gaan. Vanaf 1-1-24 heb je dan sowieso nog alleen met Frankrijk (AA) te maken. En tot die tijd het Spaanse bronbelasting waar je super makkelijk "vanaf komt".

...

Ik vraag me af: wanneer men nu een deposito opent bij Orange bank, onder de Spaanse wetgeving, en Orange Bank is vanaf 1-1-2024 'in Franse handen', valt dat onder Spaanse wetgeving afgesloten deposito dan werkelijk vanaf die datum onder de Franse wetgeving, of blijft de deposito gedurende zijn looptijd onder de Spaanse wetgeving vallen omdat die ten tijde van afsluiten onder die wetgeving werd afgesloten?

Voor mij persoonlijk relevant i.v.m. het Spaanse erfrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:16
In het betreffende bericht staat
Ten slotte wordt uw rekening vanuit fiscaal perspectief niet langer als Spaans maar als Frans beschouwd. In Frankrijk geldt – zoals u wellicht al weet – geen bronbelasting, dus hoeft u hiervoor verder niets te doen.
Dus qua erfbelasting valt het deposito per 1-1 onder de Franse regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Bas... schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:35:

[...]
En de bronbelasting dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
Bas... schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:35:

[...]
Geprobeerd het bericht op te zoeken. Ik vind het alleen terug in "Het spaartopic - Deel 3", nergens anders (wat aan mij kan liggen uiteraard).

Meneer rechtsherstel lijkt een email te hebben gekregen van Orange Bank. Ik weet niet of dat het hele bericht is, noch of er kleine lettertjes bij stonden (wijzingen voorbehouden, bijvoorbeeld).

Met alle respect voor meneer rechtsherstel (!), gaan we er nu allemaal vanuit dat Orange Bank per 1-1-2024 onder de Franse wetgeving gaat vallen o.b.v. dat ene bericht, of zijn er nog andere bronnen dat iemand weet? Hebben meerdere mensen dit bericht ontvangen?
Henkoes schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:42:
[...]

En de bronbelasting dan toch?
Frankrijk kent geen bronbelasting (met de kanttekening dat wanneer men vandaag een deposito bij Orange Bank zou openen, onder de Spaanse wetgeving, men toch vrijstelling van de bronbelasting zal moeten aanvragen via het door Raisin ter beschikking gestelde formulier t/m 31-12-2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Laatst online: 01-06 20:26
Heeft er iemand ervaring met het vervroegd beëindigen van een deposito, bij bepaalde uitzonderingen?

Ik verwacht binnen 2-3jr een huis te gaan kopen, maar denk er toch over na om een deposito vast te leggen gezien het stagneren/dalen van de rentes. Een overzicht van de consumentenbont toont o.a. CEB en Yapi Kredi. De CEB geeft aan dat dit bij het aankopen van een huis met een formulier en een kopie van het koopcontract kan. Op de site van Yapi Kredi kan ik niets vinden over vroegtijdig beëindigen van de deposito (behalve bij overlijden).

Ik denk zelf dat het het makkelijkst uit om de deposito's bij 'Nederlandse' banken onder te brengen, gezien dit makkelijker is met de communicatie. Maar als iemand eigen ervaringen, alternatieve banken of andere alternatieven heeft, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:16
Ik heb het bericht op 1 november in de berichten inbox van de Raisin app ontvangen. Naar ik aanneem omdat ik een deposito bij Orange heb lopen.
Geachte klant,

Namens Orange Bank informeren wij u dat vanaf 1 januari 2024 het aanbod en beheer van uw termijndeposito('s) bij de bank volledig zal worden overgedragen van het bijkantoor in Spanje (Orange Bank, S.A., Sucursal en España) aan het hoofdkantoor in Frankrijk (Orange Bank S.A.), dat reeds eindverantwoordelijk was voor het bijkantoor.

Wijzigingen vanaf 1 januari 2024

De met de behandeling van eventuele klachten belaste overheidsinstantie is niet langer de Spaanse, maar de Franse: de klachtenservice van de Franse financiële toezichthouder Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution (Banque de France Demande ACPR TSA 50120 75035 PARIJS CEDEX 01 https://accueil.banque-france.fr/uti/#/accueil);

Gegevensverwerking en -bescherming

Voor vragen of verzoeken m.b.t. persoonsgegevens is de functionaris gegevensbescherming van het Franse hoofdkantoor van Orange Bank de bevoegde contactpersoon (en niet langer de functionaris gegevensbescherming van het Spaanse bijkantoor). U kunt contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming van het hoofdkantoor op het volgende adres: dpo@orangebank.com;

De autoriteit bevoegd om eventuele klachten over het gebruik van uw persoonsgegevens te behandelen, is de Franse nationale commissie voor gegevensbescherming (CNIL - Commission Nationale de l'Informatique et de la Liberté). U kunt contact opnemen met de CNIL op https://www.cnil.fr/en.

Bijgevoegd vindt u de overeenkomstig bijgewerkte Algemene Voorwaarden van de bank.

Ten slotte wordt uw rekening vanuit fiscaal perspectief niet langer als Spaans maar als Frans beschouwd. In Frankrijk geldt – zoals u wellicht al weet – geen bronbelasting, dus hoeft u hiervoor verder niets te doen.

De rest blijft hetzelfde

Uw lopende termijndeposito(‘s) wordt (worden) uitgevoerd zoals overeengekomen tegen het overeengekomen rentetarief;

Uw spaargeld wordt aangehouden op een rekening bij het hoofdkantoor van Orange Bank S.A. in Frankrijk;

Uw spaargeld wordt beschermd door het nationale depositogarantiestelsel van Frankrijk, beheerd door het ‘Fonds de Garantie des Dépôts et de Résolution’ (FGDR), met dekking tot € 100.000 per rekeninghouder per bank.

Met vriendelijke groet,

Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
Dank! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ABCstabiel schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:43:
Heeft er iemand ervaring met het vervroegd beëindigen van een deposito, bij bepaalde uitzonderingen?

Ik verwacht binnen 2-3jr een huis te gaan kopen, maar denk er toch over na om een deposito vast te leggen gezien het stagneren/dalen van de rentes. Een overzicht van de consumentenbont toont o.a. CEB en Yapi Kredi. De CEB geeft aan dat dit bij het aankopen van een huis met een formulier en een kopie van het koopcontract kan. Op de site van Yapi Kredi kan ik niets vinden over vroegtijdig beëindigen van de deposito (behalve bij overlijden).

Ik denk zelf dat het het makkelijkst uit om de deposito's bij 'Nederlandse' banken onder te brengen, gezien dit makkelijker is met de communicatie. Maar als iemand eigen ervaringen, alternatieve banken of andere alternatieven heeft, hoor ik het graag!
Mij staat inderdaad bij dat anderen hier hebben gemeld dat het bij Yapi niet meer kan (maar eerder wel / de melder deposito('s) had bij Yapi en bij "verlengen" er achter kwam dat dit niet meer het geval was).
Bij Raisin hoef je in ieder geval niet te kijken. De enige die ik weet die je kunt open breken bij aankoop woning is Coop. Maar, dan keren ze totaal geen rente meer uit. Dus niet heel interessant als je al weet dat je een woning gaat aankopen en je dan deposito wilt kunnen open breken.
Wat mogelijk een andere interessante optie kan zijn is de "spaarrekening onder voorwaarden" bij Banca Progetto via Raisin. Variabele rente (dus ja, kan zakken), maar wel semi vrij opneembaar. "Voorwaarden" is eenmalig storten (/openen), "niet kunnen opnemen" (/alleen volledig opzeggen), en opzeggen "duurt 4 dagen". Dus het werkt min of meer als een deposito (vaste inleg, niet kunnen bijstorten noch opnemen), maar dan met een variabele rente die door de voorwaarden wat hoger ligt. Momenteel is dat 3,50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff5
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-02 09:48
Volgens mij kun je bij ASN bij aankoop huis de deposito boetevrij beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jeff5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 06:23:
Ja, en bij de Civi Bank via Raisin ook, maar die keren dan geen rente uit. Verder geen Nederlands DGS, maar bij Raisin kom je qua communicatie met Nederlands wel een aardig eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Jeff5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 06:23:
Alleen is de hoogste rente bij een ASN deposito (2,95% voor 10 jaar) lager dan wat je momenteel op vrij opneembaar kunt krijgen. Zelfs zonder de tijdelijke acties kun je bij maar liefst 9 aanbieders zonder restricties meer krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 27-11-2023 08:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik zou als je er vrijwel zeker van bent dat je over 2-3 jaar een huis gaat kopen, niet ‘gokken’ op het vroegtijdig openbreken van depositos maar je rendement met kortere depositos en vrij sparen proberen te halen, om twee redenen:
1. Veel depositos met vroegtijdige beëindiging geven een lagere rente en/of geen rente bij voortijdige opzegging.
2. Het risico dat er iets spaak loopt bij de opzegging waardoor je niet tijdig bij je geld kunt om je huis af te nemen is aanwezig, en als je vast zit aan een koopcontract lijkt is dat niet fijn.

Vroegtijdig openbreken van depositos gebruik je alleen bij onvoorziene omstandigheden mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:49:
[...]

Alleen is de hoogste rente bij een ASN deposito (2,95% voor 10 jaar) lager dan wat je momenteel op vrij opneembaar kunt krijgen. Zelfs zonder de tijdelijke acties kun je bij maar liefst 9 aanbieders zonder restricties meer krijgen.
Vooraf: 100% eens, maar.... Met 10 jaar 2,95% vast heb je wel de garantie op die rente. Met die 9 aanbieders met vrijopneembare rente die hoger is kan de rente volgende week al lager zijn dan 2,95%. Maar in ieder geval CEB bied dus een hogere rente (max 3,50% bij 7 jaar, andere looptijden lagere rente maar IIRC allemaal hoger dan 3%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:13:
[...]

maar.... Met 10 jaar 2,95% vast heb je wel de garantie op die rente.
Het gaat erom dat er al gesteld wordt dat er deposito's geopened gaan worden voor een looptijd die hoogst waarschijnlijk niet gehaald gaat worden. Zeker die 10 jaar niet als er binnen 2 á 3 jaar een huis gekocht moet gaan worden. Dan is zo'n deposito een verkeerde insteek.

Uiteraard is er een risico dat de vrij opneembare rente gaat dalen, maar met de zeer recente verhoging van CVK zijn we daar nog niet. Dan nog zijn bijna alle opties beter dan die bij ASN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 19:14
GroteVoet459 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:49:
Dat zal overal zo zijn, want er is nu een inverted yield curve:
An inverted yield curve shows that long-term interest rates are less than short-term interest rates. With an inverted yield curve, the yield decreases the farther away the maturity date is. Sometimes referred to as a negative yield curve, the inverted curve has proven in the past to be a reliable indicator of a recession.
Grafisch ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LFL-1Es22Q13s0hYTK_De5NNoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9vvEFHKAbpgaJWAiuduqq8j.png?f=fotoalbum_large

De verwachting van de markt is dat de rente op termijn gaat dalen. Als je nu een bedrag voor vijf jaar vast zet krijg je minder dan als je het twee jaar vast zet.

[ Voor 3% gewijzigd door Delay op 27-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ABCstabiel
wibblemoo schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:12:
Ik zou als je er vrijwel zeker van bent dat je over 2-3 jaar een huis gaat kopen, niet ‘gokken’ op het vroegtijdig openbreken van depositos maar je rendement met kortere depositos en vrij sparen proberen te halen, om twee redenen:
1. Veel depositos met vroegtijdige beëindiging geven een lagere rente en/of geen rente bij voortijdige opzegging.
2. Het risico dat er iets spaak loopt bij de opzegging waardoor je niet tijdig bij je geld kunt om je huis af te nemen is aanwezig, en als je vast zit aan een koopcontract lijkt is dat niet fijn.

Vroegtijdig openbreken van depositos gebruik je alleen bij onvoorziene omstandigheden mijns inziens.
Dank voor je input, klinkt erg logisch zo.Ik houd het voor nu toch maar bij de spaarrekening van CEB en TR, en kijk ik na de aanschaf van een huis naar deposito's.

Opvallend detail overigens: gisteravond gelijktijdig een bedrag overgemaakt naar de CEB en TR. 3x raden bij wie het bedrag al binnen is, en bij wie nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Wat vreemd. Ik weet zeker dat ik dit al eens op het forum had gezet. Ik kan die post echter niet terugvinden. Is deze verwijderd?

Uiteindelijk is het goed gekomen. De tweede ingeplande overboeking is wel geslaagd. In de avond aangemaakt. Vervolgens kreeg ik de melding dat hij voor de dag erop wordt ingepland. De ochtend erop was het geld van de rekening. Aan het eind van de middag verscheen het op de tegenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
wcduck schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:12:
[...]

Wat vreemd. Ik weet zeker dat ik dit al eens op het forum had gezet. Ik kan die post echter niet terugvinden. Is deze verwijderd?

Uiteindelijk is het goed gekomen. De tweede ingeplande overboeking is wel geslaagd. In de avond aangemaakt. Vervolgens kreeg ik de melding dat hij voor de dag erop wordt ingepland. De ochtend erop was het geld van de rekening. Aan het eind van de middag verscheen het op de tegenrekening.
Ik heb wel iets gelezen inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
wcduck schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:12:
[...]

ABCstabiel schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb wel iets gelezen inderdaad!
Klopt ook ;-)
https://gathering.tweaker...message/77285310#77285310
Pagina: 1 ... 3 ... 145 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling