Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 22:23
Rockel83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:33:
[...]

Maar aan klantenservice lijkt het totaal te ontbreken.
Je zult er maar een deel van je vermogen neerzetten wat vervolgens om de een of andere reden automatisch geblokkeerd wordt . Succes met de k*t chatbot daar dan.

Kreeg het nog geeneens voor elkaar om een mens te spreken te krijgen. En die chatbot snapte er kennelijk helemaal niets van. Alsof je tegen een muur aan het praten was. Gewoon Nederlands blijven communiceren lijkt men er ook lastig te vinden. Nu kan ik aardig uit de weg met Engels. Maar zie niet in waarom ik Engels moet l*llen bij een in Nederland gevestigde bank.

Zelf vond ik het maar helemaal niets. Ben nog nooit eerder zo snel bij een bank vertrokken.
Ik ook.
Bij mij hadden ze rentebetaling zonder mededeling stopgezet omdat zij in februari om salarisstrook(voor een spaarrekening?) gevraagd zouden hebben, wat ik pas in juni zag, spaarrekening log ik alleen in als ik geld nodig heb of begin januari t.bv. belastingaangifte. Dus ruim 3 maanden geen rente ontvangen(meer dan € 400).
Ik heb heel veel berichten moeten sturen, die chatbot snapte niets en lulde alleen engels. Na heel veel berichten en dreiging met geschillencommissie etc, hebben zij in heel veel stappen(steeds paar weken tot maand) uiteindelijk grootste deel wel betaald, al mis ik volgens mij nog paar weken, maar was moe....

Dus rekening ook maar leeggehaald. Eerlijk gezegd ook omdat concurentie steeg tot 3% en Bung lang op 2,01% bleef hangen(toen! later is wel verhoogd naar 2,46)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
spaarpot schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:03:
[...]

Dat doet bijv. Leaseplanbank wel, dat vind ik persoonlijk wel netjes.
Beide richtingen op? Goed nieuws doen ze wel over informeren, of ze dat ook altijd doen bij slecht nieuws?

En vergeet ook niet dat het hierbij gaat over depositos. Dus voor bestaande klanten / gebruikers niet perse heel erg interessant om op de hoogte te zijn van wijzigingen, immers is dat alleen van toepassing als je nieuwe afsluit.

En vroeger stuurde LPB maandelijks een mail met wat ee variabele rente was. Maar daar zijn ze dan weer mee gestopt omdat daardoor opviel dat ze achter begonnen te lopen ze regelmatig het eind van de maand de standaard mail stuurden incl. "rente blijft gelijk" om dan de eerste week van de maand te mailen "rente gaat omhoog".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:13:
[...]

Beide richtingen op? Goed nieuws doen ze wel over informeren, of ze dat ook altijd doen bij slecht nieuws?

En vergeet ook niet dat het hierbij gaat over depositos. Dus voor bestaande klanten / gebruikers niet perse heel erg interessant om op de hoogte te zijn van wijzigingen, immers is dat alleen van toepassing als je nieuwe afsluit.

En vroeger stuurde LPB maandelijks een mail met wat ee variabele rente was. Maar daar zijn ze dan weer mee gestopt omdat daardoor opviel dat ze achter begonnen te lopen ze regelmatig het eind van de maand de standaard mail stuurden incl. "rente blijft gelijk" om dan de eerste week van de maand te mailen "rente gaat omhoog".
Beide richtingen kan ik momenteel even niet controleren, maar heb eind september een mail van ze gehad waarin de nieuwe flexibele en vaste deposito rentes staan. Naar ik kan zien zijn deze nog steeds valide dus sinds die tijd ook geen update email gekregen. Zo'n mail krijg je dan een paar dagen voor de aanpassing van de rente. Doen ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:07
spaarpot schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:03:
[...]

Dat doet bijv. Leaseplanbank wel, dat vind ik persoonlijk wel netjes.
Vanwege de rentes bij Leaseplanbank heb ik er nu geen serieus saldo en zal ik er geen deposito's openen. Dan maar een "iets minder nette" bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
W1ck1e schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:44:
[...]

Vanwege de rentes bij Leaseplanbank heb ik er nu geen serieus saldo en zal ik er geen deposito's openen. Dan maar een "iets minder nette" bank.
Dat heb ik ook, praktisch alles weg bij Leaseplan. Maar de centrale vraag was of CEB een mail uit had kunnen sturen om de verlagingen aan te kondigen. Leaseplan was slechts een voorbeeld waarvan ik weet dat zij dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
spaarpot schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:50:
[...]

Dat heb ik ook, praktisch alles weg bij Leaseplan. Maar de centrale vraag was of CEB een mail uit had kunnen sturen om de verlagingen aan te kondigen. Leaseplan was slechts een voorbeeld waarvan ik weet dat zij dat doen.
Natuurlijk kan de ceb van te voren een mail rondsturen, maar ik vind het niet logisch. Zeker niet als ze vaak bovenaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-07 06:47
YakuzA schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:00:
[...]

Klinkt alsof de banken verwachten dat de ECB geen verdere verhoging meer gaan doen van de 4%?
Waar ze eerst nog de mogelijkheid zagen dat die nog wel een klikje omhoog ging?
Inderdaad, dus nu je slag slaan als je die wilde slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:42
Weet er iemand bij welke banken je klant mag blijven als je naar het buitenland verhuist? Bij Rabo en ABN kan het, bij Raisin* en CEB niet.

* Bij Raisin is er geloof ik wel wat mogelijk als je naar een land gaat waar ze ook Raisin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
Je vertrouwt de verkiezingsuitslag niet? ;-)

Bij ING is het ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:44:
[...]

De rente bij Leaseplan is inderdaad niet echt concurrerend (meer). De enige reden dat ik er nog een kleine buffer heb staan, is omdat ze zijn aangesloten bij Instant Payments. Mocht er dus acuut iets stuk gaan, een koelkast ofzo, dan kan ik via de tegenrekening direct bij mijn geld. Via een Bigbank of Raisin ben je al snel een halve week kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-07 15:22
Deze week een Raisin rekening geopend en ben opzoek naar een 1j Deposito. Vrijgesteld van bronbelasting lijkt mij behoorlijk handig.
Zijn er overwegingen om juist niet voor Banca Progetto te kiezen? Ik zie dat Italië BBB status heeft, is dat voor de gemiddelde spaarder hier een reden om dat land te mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SpelFaut schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:03:
Deze week een Raisin rekening geopend en ben opzoek naar een 1j Deposito. Vrijgesteld van bronbelasting lijkt mij behoorlijk handig.
Zijn er overwegingen om juist niet voor Banca Progetto te kiezen? Ik zie dat Italië BBB status heeft, is dat voor de gemiddelde spaarder hier een reden om dat land te mijden?
Mijn tip is om de zoekfunctie in het vorige topic te zoeken op Italië. Is uitgebreid besproken daar. Veel mensen vinden het geen probleem, ik zelf spaar liever in landen die er financieel beter voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:58:
Weet er iemand bij welke banken je klant mag blijven als je naar het buitenland verhuist? Bij Rabo en ABN kan het, bij Raisin* en CEB niet.

* Bij Raisin is er geloof ik wel wat mogelijk als je naar een land gaat waar ze ook Raisin hebben.
ING ook nog.
Zat toevallig vannacht met dezelfde vraag in m'n hoofd om dit eens verder uit te gaan zoeken.

Nadeel is alleen dat je bij de Rabo ook meteen een (betaalde) betaalrekening moet aanhouden. Volgens mij ook bij de ING en ABN. Had al bij de Rabo gevraagd of ik alleen de spaarrekening kon aanhouden, maar dat zou lastig zijn omdat ik dan de betaalrekening/ Raboscanner nodig zou hebben om er bij te kunnen komen.
SNS heeft een tijdje een gratis spaarrekening aangeboden gehad, maar daar zijn ze op een gegeven moment ook maandelijkse kosten voor gaan rekenen.

Een spaarrekening i.c.m. b.v. Revolut zou volgens mij best kunnen. Zeker wanneer dadelijk ook nog eens de IBAN's van Revolut omgezet worden naar NL.
Nu is Revolut denk ik sowieso al handig, aangezien je geld op de betaalrekening geloof ik ook door het DGS gedekt word. Maar Revolut had je dacht ik al dat je eens vertelde d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Bar_en_boos schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:03:
[...]

De rente bij Leaseplan is inderdaad niet echt concurrerend (meer). De enige reden dat ik er nog een kleine buffer heb staan, is omdat ze zijn aangesloten bij Instant Payment. Mocht er dus acuut iets stuk gaan, een koelkast ofzo, dan kan ik via de tegenrekening direct bij mijn geld. Via een Bigbank of Raisin ben je al snel een halve week kwijt.
Ik heb een aantal rekeningen met 2,5% voor vrij opneembaar, daar staat genoeg op voor die koelkast. Een opname duurt max 1 dag. Zoveel tijd heb ik toch nodig voor het uitzoeken van die koelkast of is toch nodig voor het laten bezorgen. Instant payment is leuk maar daar wil ik niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rockel83 Revolut en Wise zijn ook nog interessant, maar weet je zeker dat je klant kan blijven als je in Zuid Amerika of Azië woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:09:
@Rockel83 Revolut en Wise zijn ook nog interessant, maar weet je zeker dat je klant kan blijven als je in Zuid Amerika of Azië woont?
Was eerlijk gezegd eerder een aanname, aangezien je o.a. Revolut volgens mij zowat over de hele wereld kunt aanvragen, ze hebben ook een pagina voor de VS. Daarnaast kun je met Revolut ook rekeningen openen over zowat heel de wereld in vreemde valuta.

Zal er ook eens in gaan duiken. Ook m.b.t. Wise.

Maar volgens mij staan die banken "zo ver van je af" dat ze nog niet eens in de gaten hebben dat je in het buitenland zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rockel83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:28:
[...]
Maar volgens mij staan die banken "zo ver van je af" dat ze nog niet eens in de gaten hebben dat je in het buitenland zit.
Ik vermoed dat Raisin er ook niet achter kan komen (of wel?). Maar ik heb het nu even over wat officieel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ik vermoed dat Raisin er ook niet achter kan komen (of wel?). Maar ik heb het nu even over wat officieel mogelijk is.
Zolang je een Nederlandse tegenrekening blijft aanhouden (die aan Raisin gekoppeld staat) zal het allemaal wel loslopen.

Al is het officiële antwoord nee (bij mij in ieder geval):
"Dank voor uw bericht.

Helaas is het niet mogelijk met uw Raisin-rekening verder te gaan als u verhuist naar Zuid-Amerika.
Voor Spanje zou dan het beste zijn een Raisin-rekening in Spanje te openen als u dan daar woonachtig bent.
Meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen vindt u op onze Service & Contact-pagina. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team"

Al vraag ik mij wel af hoe ze daar mee om zouden gaan wanneer je b.v. nog een langlopende deposito hebt lopen :/

[ Voor 6% gewijzigd door Rockel83 op 22-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:32:
[...]

Je loopt wel het risico dat bij een KYC update je geen recente woonplaatsverklaring of iets dergelijks kan overleggen. Dat zal nu niet zo’n vaart lopen, maar die wetgeving wordt continu aangepast dus wellicht moet Raisin in de nabije toekomst daar naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SpelFaut schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:03:
Orange Bank kan ook interessant zijn (maar die gaan vrijdag verlagen? Dus dan moet je heel snel zijn). Antwoord: nee.

Franse bank, maar hun Raisin activiteiten lopen momenteel via hun bijkantoor in Spanje. Echter halen ze dat per 1-1-2024 naar Frankrijk. Enige "nadeeltje" nu is dat er bronbelasting van toepassing is, maar..., Raisin zet meteen het formulier voor de vrijstelling klaar. Uitprinten, ondertekenen, foto maken / scannen, uploaden en klaar. Mocht je teveel twijfels hebben bij Italië zou ik dus snel beslissen en evt naar Orange gaan. Vanaf 1-1-24 heb je dan sowieso nog alleen met Frankrijk (AA) te maken. En tot die tijd het Spaanse bronbelasting waar je super makkelijk "vanaf komt".

Note:
Zelf geen Orange klant. Wel van Progetto (dus Italië), Renault (Frankrijk) en buiten Raisin dan OpenBank (Spanje).

Edit:
En mocht je twijfwls hebben over (rating van) Spanje voor die korte periode: áls Orange zou omvallen dan draagt het Franse DGS dat. Ook als je klant bent van de Spaanse vestiging. Alleen verloopt de communicatie & afhandeling (mogelijk?) via de Spaanse DGS instantie (die het geld op hun beurt van Franse DGS krijgen).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 22-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
[...]

Orange Bank kan ook interessant zijn (maar die gaan vrijdag verlagen? Dus dan moet je heel snel zijn).

Franse bank, maar hun Raisin activiteiten lopen momenteel via hun bijkantoor in Spanje. Echter halen ze dat per 1-1-2024 naar Frankrijk. Enige "nadeeltje" nu is dat er bronbelasting van toepassing is, maar..., Raisin zet meteen het formulier voor de vrijstelling klaar. Uitprinten, ondertekenen, foto maken / scannen, uploaden en klaar. Mocht je teveel twijfels hebben bij Italië zou ik dus snel beslissen en evt naar Orange gaan. Vanaf 1-1-24 heb je dan sowieso nog alleen met Frankrijk (AA) te maken. En tot die tijd het Spaanse bronbelasting waar je super makkelijk "vanaf komt".

Note:
Zelf geen Orange klant. Wel van Progetto (dus Italië), Renault (Frankrijk) en buiten Raisin dan OpenBank (Spanje).

Edit:
En mocht je twijfwls hebben over (rating van) Spanje voor die korte periode: áls Orange zou omvallen dan draagt het Franse DGS dat. Ook als je klant bent van de Spaanse vestiging. Alleen verloopt de communicatie & afhandeling (mogelijk?) via de Spaanse DGS instantie (die het geld op hun beurt van Franse DGS krijgen).
Wacht, gaat orange bank verlagen?
Ik dacht dat het om een andere bank ging?

Dit is super vervelend, want ik kan pas de maandag de boel overstorten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Henkoes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:47:
[...]

Oh, was het een andere bank? :p Ik krijg ze ook allemaal niet meer uit elkaar gehouden. Zie idd wel een melding bij Younited, niet bij Orange. Beiden Frans, daardoor zal ik wel kortsluiting hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efpee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-07 15:38
Henkoes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb vandaag een 1 jarig deposito geopend bij Orange en daar staat geen opmerking dat er verlaagd wordt (en dus dat er aan de voorwaarde voldaan moet worden, lees: het geld moet snel gestort worden). Die melding staat er bij Younity wel. Dus weet niet of het klopt dat Orange verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-07 16:30
efpee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb vandaag een 1 jarig deposito geopend bij Orange en daar staat geen opmerking dat er verlaagd wordt (en dus dat er aan de voorwaarde voldaan moet worden, lees: het geld moet snel gestort worden). Die melding staat er bij Younity wel. Dus weet niet of het klopt dat Orange verlaagd?
Nee bij orange niet , er was trouwens ook geen Spaanse declaration wat ik moest invullen ivm bronbelasting.

Komt dat door omdat er 1 afliep in oktober of door verhuizing van bijkantoor naar Frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik volg het topic al een tijd (en heb teruggelezen en gezocht), maar ik zie BUX niet genoemd worden. Ze geven 2,75% op een bedrag (vrij opneembaar) tot 25.000.
Zijn er redenen om BUX niet te kiezen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
feddesman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:21:
Komt dat door omdat er 1 afliep in oktober of door verhuizing van bijkantoor naar Frankrijk?
De bank zal verplicht zijn om een percentage van de rente direct af te dragen. Als je met "afliep in oktober" doelt op geen volledig jaar(?) dan zou daar dus nog steeds belasting over betaald moeten worden. Waarschijnlijker is dus dat de rente pas wordt uitbetaald nadat ze verhuisd zijn naar Frankrijk en het dus überhaupt niet meer van toepassing is (tenzij er onder de verhuizing iets mee moet gebeuren, omdat je wel rente hebt opgebouwd toen het in Spanje stond).

Maar... meest waarschijnlijke is dat je het formulier maar eens per X periode (jaar meen ik) hoeft in te vullen. Als je het dus al eerder hebt ingevuld (voor Orange of een andere bank in/via Spanje) hoef je het dus niet nog een keer te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• efpee
  • Laatst online: 16-07 15:38
[...]
Nee bij orange niet , er was trouwens ook geen Spaanse declaration wat ik moest invullen ivm bronbelasting.

Je hoeft het maar één keer in te vullen bij Orange, dus als je al een deposito hebt lopen dan zit je goed voor toekomstige. En inderdaad, vanaf 1 januari is het niet meer relevant.

Voor degene die twijfelen, het is echt maar 1 handtekening zetten op een formulier. Raisin vult verder alles in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
hansvk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:28:
Ik volg het topic al een tijd (en heb teruggelezen en gezocht), maar ik zie BUX niet genoemd worden. Ze geven 2,75% op een bedrag (vrij opneembaar) tot 25.000.
Als ik moet gokken over de reden dat het niet voorbij komt lijkt mij omdat Bux een broker is en 2,75% niet perse heel hoog. Ik zie zo snel op de website ook alleen staan dat je 2,75% rente "krijgt". Ik lees niks over dat dit sparen is / een spaarrekening is. Ik vermoed dan eigenlijk ook dat het überhaupt geen spaarrekening is maar dat ze het geld in een geldmarktfonds stoppen, of op een omnibus rekening storten of iets dergelijks. Het eerste is wat Revolut & Wise doen en gegarandeerd niet onder DGS valt en gegarandeerd als overige bezitting wordt gezien door de belastingdienst en dus het hoge tarief voor geld. Het tweede is wat Trade Republic doet en wat een groot vraagteken is v.w.b. DGS & VRH.

En persoonlijke mening: als er geen DGS van toepassing is is het geen sparen en dus offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeerde gisteren geld van mijn Yapi Kredi over te maken. De status was de gehele dag "in behandeling". Nu is deze status "niet gerealiseerd". Kent iemand deze melding? Ik kan voor de rest geen foutmelding vinden waarom het niet is overgeboekt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
hansvk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:28:
Maandelijkse kosten van Bux en er zijn veel banken die hogere rente bieden.

"Iedere klant van BUX krijgt een rekening bij ABN Amro Clearing Bank. "
Als iedere klant een individuele rekening krijgt dan zou het voor box 3 gewoon sparen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
wcduck schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:53:
Ik probeerde gisteren geld van mijn Yapi Kredi over te maken. De status was de gehele dag "in behandeling". Nu is deze status "niet gerealiseerd". Kent iemand deze melding? Ik kan voor de rest geen foutmelding vinden waarom het niet is overgeboekt.
Wat is de reactie als je ze belt en het daar vraagt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:40:
[...]

De bank zal verplicht zijn om een percentage van de rente direct af te dragen. Als je met "afliep in oktober" doelt op geen volledig jaar(?) dan zou daar dus nog steeds belasting over betaald moeten worden. Waarschijnlijker is dus dat de rente pas wordt uitbetaald nadat ze verhuisd zijn naar Frankrijk en het dus überhaupt niet meer van toepassing is (tenzij er onder de verhuizing iets mee moet gebeuren, omdat je wel rente hebt opgebouwd toen het in Spanje stond).

Maar... meest waarschijnlijke is dat je het formulier maar eens per X periode (jaar meen ik) hoeft in te vullen. Als je het dus al eerder hebt ingevuld (voor Orange of een andere bank in/via Spanje) hoef je het dus niet nog een keer te doen.
Ok dan zal mn oude formulier nog afdoende zijn geweest die had ik in juli opgestuurd voor een 3 mnds deposito bij orange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
[...]

Als je al een deposito bij Orange had dan hoef je inderdaad geen bronbelastingformulier in te vullen. Dat is per klant een eenmalige actie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:03:
[...]

Wat is de reactie als je ze belt en het daar vraagt ?
Dat ik buiten de openingstijden heb gebeld en het morgen weer kan proberen. Daarom ook mijn vraag hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 19:07
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:47:
[...]

Als ik moet gokken over de reden dat het niet voorbij komt lijkt mij omdat Bux een broker is en 2,75% niet perse heel hoog. Ik zie zo snel op de website ook alleen staan dat je 2,75% rente "krijgt". Ik lees niks over dat dit sparen is / een spaarrekening is. Ik vermoed dan eigenlijk ook dat het überhaupt geen spaarrekening is maar dat ze het geld in een geldmarktfonds stoppen, of op een omnibus rekening storten of iets dergelijks. Het eerste is wat Revolut & Wise doen en gegarandeerd niet onder DGS valt en gegarandeerd als overige bezitting wordt gezien door de belastingdienst en dus het hoge tarief voor geld. Het tweede is wat Trade Republic doet en wat een groot vraagteken is v.w.b. DGS & VRH.

En persoonlijke mening: als er geen DGS van toepassing is is het geen sparen en dus offtopic.
Info van Bux:
Voor de rentevergoeding hoef je alleen geld te storten op je BUX-account. Daarna hoef je niks meer te doen.

Je storting bij BUX staat bij ABN Amro Clearing Bank en is tot € 100.000 beschermd onder de voorwaarden van het Nederlandse Depositogarantiestelsel (DGS)

Dus lijkt me gewoon een spaarrekening en DGS van toepassing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
hansvk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:08:
[...]
Je storting bij BUX staat bij ABN Amro Clearing Bank en is tot € 100.000 beschermd onder de voorwaarden van het Nederlandse Depositogarantiestelsel (DGS)

Dus lijkt me gewoon een spaarrekening en DGS van toepassing.
In principe wel, tenzij het een omnibus account is. Ze zeggen daar niet expliciet dat het een rekening is die op jouw naam staat.

DGS is inderdaad van toepassing overigens, of het nou een omnibus account is of een individuele spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Heb je de overboeking tijdens kantoortijden gedaan? Ik meende dat overboekingen alleen tussen 9 en 14.30 uur werden verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:01
Zit volgens mij een max van 25k per dag op. Ben je daar overheen gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
rechtsherstel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:36:
[...]
Heb je de overboeking tijdens kantoortijden gedaan? Ik meende dat overboekingen alleen tussen 9 en 14.30 uur werden verwerkt.
Dat klopt. Daarom worden ook de overboekingen ingepland voor de volgende dag. Dit is het probleem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Miersel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:02:
[...]

Zit volgens mij een max van 25k per dag op. Ben je daar overheen gegaan?
Ook dit het probleem niet, aangezien het bedrag lager lag. Overigens wordt dit bij een overboeking bij Yapi netjes onderin het scherm gezet. Dat is wel fijn, en zouden andere banken ook moeten doen.

Ik heb de overboeking nogmaals ingepland. Hopen dat hij nu wel slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
wcduck schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:25:
[...]

Ook dit het probleem niet, aangezien het bedrag lager lag. Overigens wordt dit bij een overboeking bij Yapi netjes onderin het scherm gezet. Dat is wel fijn, en zouden andere banken ook moeten doen.

Werkt dat inplannen dan tegenwoordig? Niet zo heel lang geleden werkte dat bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Ik kan nergens vinden dat Orange Bank de rente gaat verlagen, heeft iemand een email hierover gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
Pistachenootje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:58:
PS. Ik heb trouwens vandaag de Wise Visa card (direct debit) binnengekregen. Is volgens mij gratis.
Hoe krijg je deze card gratis? Ik zie alleen opties om hem te kopen voor 4 of 10 euro op de site. Gaat om een fysieke card toch?

Ik zou hem ook graag hebben, merk in bepaalde landen dat de MC debit van Openbank minder goed geaccepteerd wordt. Dan moet ik vaak uitwijken naar mijn dure ICS Visa. Zou mooi zijn om een fysieke tussenoptie te hebben om te proberen met een Debit Visa van Wise. Niet zo goedkoop als de MC van Openbank, maar wel goedkoper dan ICS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
bumble_bee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:52:
[...]
Hoe krijg je deze card gratis? Ik zie alleen opties om hem te kopen voor 4 of 10 euro op de site. Gaat om een fysieke card toch?
Besteld vanuit de app. Ik heb bij mijn afschriften gekeken maar er is niks in rekening gebracht. Misschien komt dat als ik hem activeer?
Ik zou hem ook graag hebben, merk in bepaalde landen dat de MC debit van Openbank minder goed geaccepteerd wordt. Dan moet ik vaak uitwijken naar mijn dure ICS Visa. Zou mooi zijn om een fysieke tussenoptie te hebben om te proberen met een Debit Visa van Wise. Niet zo goedkoop als de MC van Openbank, maar wel goedkoper dan ICS..
Revolut visa heb ik ook. Ook gratis dacht ik.

Ik geloof dat ik met beiden iets van 200 euro gratis per maand mag opnemen in verre landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:19
Henkoes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:39:
Ik kan nergens vinden dat Orange Bank de rente gaat verlagen, heeft iemand een email hierover gehad?
Nee, het ging om Younited! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
Gelukkig maar. Was al even bang deze boot te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:59:
[...]

Besteld vanuit de app. Ik heb bij mijn afschriften gekeken maar er is niks in rekening gebracht. Misschien komt dat als ik hem activeer?

[...]

Revolut visa heb ik ook. Ook gratis dacht ik.

Ik geloof dat ik met beiden iets van 200 euro gratis per maand mag opnemen in verre landen.
Staat me ook ergens iets bij dat er wel iets aan kosten aan die kaarten zat. De kaarten zelf waren inderdaad wel gewoon gratis dacht ik, maar kwamen dacht ik enkele euro's aan verzenden bij.

Is op zich nog te overzien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rockel83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:30:
[...]
Staat me ook ergens iets bij dat er wel iets aan kosten aan die kaarten zat. De kaarten zelf waren inderdaad wel gewoon gratis dacht ik, maar kwamen dacht ik enkele euro's aan verzenden bij.

Is op zich nog te overzien natuurlijk.
Ik heb die claim ook gezien maar bij Wise is dus (vooralsnog) niets in rekening gebracht bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Pistachenootje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:50:
[...]

Ik heb die claim ook gezien maar bij Wise is dus (vooralsnog) niets in rekening gebracht bij mij.
Bij mij wel zie ik nu. Een bedrag van €27, waarvan €7 voor de kaart.
Zag al die €27 op m'n Rabo rekening. En bij de transacties van Wise zie ik het nu onder gespecificeerd staan.

Toevallig niet een referral code van iemand gebruikt? Want volgens mij kunnen die wel eens gratis kaarten voor nieuwe klanten bieden. Weet even niet of dat ook het geval bij Wise is/ was.

Edit:
Over referral gesproken, in het vorige topic stond er een waarschuwing in de footer.

[ Voor 7% gewijzigd door Rockel83 op 22-11-2023 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 15:13
De Apple Pay/digitale visa kaart van Wise is gratis.. en werkt ook prima

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Henkoes
Zijn er hier nog meer die de laatste boot met Orange Bank nemen of wachten mensen nog op hogere rente?

• feddesman
Henkoes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:15:
Zijn er hier nog meer die de laatste boot met Orange Bank nemen of wachten mensen nog op hogere rente?
Gister nog een 12 mnds afgesloten.Verwacht geen hogere rentes meer voorlopig.

• wcduck
  • Niet online
Hier gisteren er ook een aangevraagd. Eerder deze week ook twee Younited deposito's afgesloten, in de hoop dat ze ditmaal wel op tijd doorgevoerd worden.

• Henkoes
wcduck schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:26:
[...]

Hier gisteren er ook een aangevraagd. Eerder deze week ook twee Younited deposito's afgesloten, in de hoop dat ze ditmaal wel op tijd doorgevoerd worden.
Ahja je kiest de 2 en 3 jaar?
Dus een ladder van 1,2,3 jaar?

--
Nieuw aaggekondigde rente(verlaging) van Younited voelt wel echt laag aan, terwijl dit een halfjaar geleden als hoog aan zou voelen :o

[ Voor 16% gewijzigd door Henkoes op 23-11-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:46
Ik heb gisteren mijn geld van trade Republic gehaald. Wanneer ik het binnen heb, denk ik dat ik ook naar Orange bank gaat als de rente zo hoog blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
Mijn verwachting is, dat als Orange Bank lange tijd de betere rente geeft Orange Bank verzadigd zal raken en dat dat naast de ECB verwachting ook een drukkend effect zal kunnen hebben,

--Niet een economisch genie, maar slechts door een glazenbol met kalkaanslag aan het kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Henkoes op 23-11-2023 10:09 ]

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:12
Zojuist nog eentje geopend.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:18
Helaas biedt Consorsbank geen verlenging- of nieuw actietarief na afloop van de actierente. Klantenservice geeft ook aan dat ik niet in aanmerking kom voor het actietarief voor Bestandskunden, omdat je dan in Augustus al in het 'standaardtarief' had moeten zitten. Dus maar leeggetrokken en op zoek naar een nieuwe bestemming.. :)

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

En hoe is het afgelopen ?

• Juan
  • Laatst online: 15:13
Cyclonist schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:11:
Helaas biedt Consorsbank geen verlenging- of nieuw actietarief na afloop van de actierente. Klantenservice geeft ook aan dat ik niet in aanmerking kom voor het actietarief voor Bestandskunden, omdat je dan in Augustus al in het 'standaardtarief' had moeten zitten. Dus maar leeggetrokken en op zoek naar een nieuwe bestemming.. :)
Je kan als bestaande klant nog wel een extra rekening openen tegen 3,5%
Dat is de bewuste banner van 3,5% rente die sommige zien.

Het actuele aanbod is nog steeds 4% voor minimaal 6 maanden (of 12 bij beleggen)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Cyclonist Consors biedt bestaande klanten 3,5% op nieuw ingelegd geld. Staat uitgelegd op de website.

https://www.consorsbank.d...geld/Topzins?icid=HOM-222

• Pistachenootje
Juan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:39:
[...]
Je kan als bestaande klant nog wel een extra rekening openen tegen 3,5%
Dat is de bewuste banner van 3,5% rente die sommige zien.
Da's geloof ik geen juiste vertaling van wat ik lees. Zie link hierboven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• love-nijntje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-07 15:46
Omdat het op sparen lijkt, leek het me handig om hier te posten. Meesman komt met een rentefonds. Uit hun nieuwsbrief:
1. Nieuw: het Meesman Rentefonds
Op 8 december 2023 introduceren wij ons nieuwe fonds: het Meesman Rentefonds, zodat u naast uw beleggingen ook uw spaargeld bij Meesman kan onderbrengen. Dit is een nieuw soort fonds dat belegt in deposito’s en zeer kortlopende obligaties: de veiligste soort beleggingen die er zijn. Hierdoor heeft het fonds een heel laag risico, vergelijkbaar met sparen. Het rendement volgt de kortetermijnrente voor de euro. Die is op dit moment 3,9%. Het Meesman Rentefonds is hét alternatief voor een spaarrekening.
Toevoeging voor meer info (ook over box 3, DGS etc): https://www.meesman.nl/rentefonds/

[ Voor 6% gewijzigd door love-nijntje op 23-11-2023 13:58 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:05:
@Cyclonist Consors biedt bestaande klanten 3,5% op nieuw ingelegd geld. Staat uitgelegd op de website.

https://www.consorsbank.d...geld/Topzins?icid=HOM-222
Klopt maar alleen als je Op 7 augustus 2023 Bestanfskunde was.

Cyclonist zegt dat je bij Consorsbank niet kunt verlengen dat klopt niet alleen moet je tijdig een belegging doen dan wordt de actie rente verlengd naar 12 maanden. Maar te laat is te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
En verder heeft Consorsbank nog een leuke actie in mijn ogen als je op de laatste dag van de achtste maand na opening van je spaarrekening minimaal €10.000 belegd hebt krijg je €150 bonus Er worden geen voorwaarden gesteld dat deze inleg langere tijd er moet zijn er wordt alleen gemeten op een steekdag. Snel verdiend.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
love-nijntje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:54:
Omdat het op sparen lijkt, leek het me handig om hier te posten. Meesman komt met een rentefonds. Uit hun nieuwsbrief:

[...]

Toevoeging voor meer info (ook over box 3, DGS etc): https://www.meesman.nl/rentefonds/
Op 8 december 2023 introduceren wij ons nieuwe fonds: het Meesman Rentefonds, zodat u naast uw beleggingen ook uw spaargeld bij Meesman kan onderbrengen. Dit is een nieuw soort fonds dat belegt in deposito’s en zeer kortlopende obligaties: de veiligste soort beleggingen die er zijn. Hierdoor heeft het fonds een heel laag risico, vergelijkbaar met sparen. Het rendement volgt de kortetermijnrente voor de euro. Die is op dit moment 3,9%. Het Meesman Rentefonds is hét alternatief voor een spaarrekening.

Vraag me af hoe deze dan fiscaal behandeld moet worden. Is dit nou sparen of beleggen - als ik het zo lees dan is het beleggen. Dan is het toch helemaal niet interessant en kun je beter gewoon zelf sparen?

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 23-11-2023 14:03 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, is beleggen, geen sparen. Zo te zien vooral een vervanging van het (oude) Obligatiefonds Wereldwijd, met een nog lager risicoprofiel. Met de huidige VRH-regels lijkt het me alleen interessant voor vermogens onder de VRH-vrijstellingsgrens.

[ Voor 56% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-11-2023 14:12 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 14:47
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:05:
Ja, is beleggen. Snap ook niet dat ze daar nu mee komen, tenzij ze vooral mikken op vermogens onder de VRH-vrijstellingsgrens.
Geeft Meesman zelf ook aan.
Betaalt u wel vermogensrendementsheffing in box 3? Dan is het belangrijk om te realiseren dat onder het voorlopige belastingstelsel (Overbruggingswet box 3) het Meesman Rentefonds als belegging wordt aangemerkt en zwaarder wordt belast dan spaargeld: in 2024 ongeveer 2,17% voor beleggingen versus 0,7% voor spaargeld. De kans is echter groot dat deze belastingheffing door de Hoge Raad wordt afgewezen. Wat er dan gebeurt is nog niet bekend.

Voor de zekerheid zou u kunnen overwegen om tot na 1 januari 2024 te wachten met instappen in het Meesman Rentefonds. Dan zit u er in ieder geval niet in op 1 januari 2024, de peildatum voor de belastingheffing over 2024, en heeft u in 2024 alle tijd om te zien wat er met de belastingregels gebeurt. En kunt u altijd nog gratis uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ColeJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:01:
[...]

Vraag me af hoe deze dan fiscaal behandeld moet worden. Is dit nou sparen of beleggen - als ik het zo lees dan is het beleggen. Dan is het toch helemaal niet interessant en kun je beter gewoon zelf sparen?
Het maakt niet uit of het beleggen is. Alles dat niet sparen is geldt het hoge rendement voor. En sparen is het alleen bij een spaarrekening / deposito op eigen naam. Al zou Meesman het geld 1 op 1 in een spaarrekening / deposito stoppen, dan nog geldt het voor de VRH niet als spaargeld. Het is dan meer een direct opvraagbare lening dan sparen. Immers maakt het voor de IB niet uit wat de "lener" met het geld doet.

In zoverre komt dit dus ook enigszins overeen met de Trade Republic discussie, waarbij het geld op een omnibus spaarrekening wordt gezet. "Leuk dat het gels uiteindelijk op een spaarrekening staat, maar het is niet jou spaarrekening".

• Pistachenootje
verwijderd

[ Voor 183% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2023 14:16 ]

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:56:
En verder heeft Consorsbank nog een leuke actie in mijn ogen als je op de laatste dag van de achtste maand na opening van je spaarrekening minimaal €10.000 belegd hebt krijg je €150 bonus Er worden geen voorwaarden gesteld dat deze inleg langere tijd er moet zijn er wordt alleen gemeten op een steekdag. Snel verdiend.
Klinkt goed. Hebben ze de goede standaard ETF's tegen lage kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:03
Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:18:
[...]

Klinkt goed. Hebben ze de goede standaard ETF's tegen lage kosten?
Off-topic

Graag niet verder met Meesman hier nu we geconstateerd hebben dat zij geen echt spaarproduct aanbieden.

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:15
Hier mede dankzij deze topicreeks sinds vandaag een spaarrekening bij Credit Europe Bank met een rente van 3,55% voor 6 maanden. Zat eerst te kijken naar de OpenBank spaarrekening, maar toch een fijner gevoel om van het NL DGS gebruik te kunnen maken.

Het valt me op dat overschrijvingen naar de spaarrekening niet 'instant' zijn, zoals ik inmiddels wel gewend ben bij andere NL banken. De eerste 1-cent boeking ter verificatie was pas na enkele uren zichtbaar. Tweede boeking met daadwerkelijke inleg duurt nu ook al even. Is dit altijd het geval bij CEB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
Die 4.25% procent bij Orange Bank ziet er eigenlijk wel heel verleidelijk uit :p
Net percentage voor 1 jaar deposito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
ACDSL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:34:
Hier mede dankzij deze topicreeks sinds vandaag een spaarrekening bij Credit Europe Bank met een rente van 3,55% voor 6 maanden. Zat eerst te kijken naar de OpenBank spaarrekening, maar toch een fijner gevoel om van het NL DGS gebruik te kunnen maken.

Het valt me op dat overschrijvingen naar de spaarrekening niet 'instant' zijn, zoals ik inmiddels wel gewend ben bij andere NL banken. De eerste 1-cent boeking ter verificatie was pas na enkele uren zichtbaar. Tweede boeking met daadwerkelijke inleg duurt nu ook al even. Is dit altijd het geval bij CEB?
Dit is inderdaad het geval bij CEB. Het is niet instant, maar wel erg snel als je het vergelijkt met andere banken die geen instant payments ondersteunen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Voor wat het waard is;
Rabobank verhoogd de rente van het tijdslot sparen van 2,25 naar 2,4% op 27 november.

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging

[ Voor 26% gewijzigd door henkNL op 23-11-2023 14:50 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:15
wcduck schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:45:
[...]

Dit is inderdaad het geval bij CEB. Het is niet instant, maar wel erg snel als je het vergelijkt met andere banken die geen instant payments ondersteunen.
Dank, goed om te weten!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:49:
Voor wat het waard is;
Rabobank verhoogd de rente van het tijdslot sparen van 2,25 naar 2,4% op 27 november.

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging
Je vraagt je toch af waarom ze niet boven bunq gaan zitten...

• Henkoes
Is de VRH spaar/aandelen niet zeker? Ik sorteer namelijk voor op deposito's gezien dit "voordeel" (lees minder nadeel), dalt valt mijn plan nu in duigen?

• Pistachenootje
Henkoes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:12:
Is de VRH spaar/aandelen niet zeker? Ik sorteer namelijk voor op deposito's gezien dit "voordeel" (lees minder nadeel), dalt valt mijn plan nu in deugen?
Is helaas off topic. Hier kun je die vraag beter stellen: Vermogensrendementsheffing 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-07 07:25
Met de hoge spaarrentes die sommige buitenlandse banken geven via Raisin, vraag ik me soms af of ik niet beter het geld in mijn beleggingen op 1 hoop op de Raisin spaarbank kan zetten.

Heb nu spaargeld op Renault bank.
En een beleggings rekening bij Meesman en DeGiro.

Wellicht Meesman aanhouden en het held van Degiro naar Raisin verhuizen?

Lastig soms wat wijsheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online

Bij een spaarrekening maakt het natuurlijk ook niet heel erg uit als het geen IP is. Van de spaarbanken die ik heb (gehad) doet alleen LeasePlan Bank IP. NIBC, NIBC, Raisin, Lloyds en CEB dan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Smok3yNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:27:
Met de hoge spaarrentes die sommige buitenlandse banken geven via Raisin, vraag ik me soms af of ik niet beter het geld in mijn beleggingen op 1 hoop op de Raisin spaarbank kan zetten.

Heb nu spaargeld op Renault bank.
En een beleggings rekening bij Meesman en DeGiro.

Wellicht Meesman aanhouden en het held van Degiro naar Raisin verhuizen?

Lastig soms wat wijsheid is.
De gedachte is begrijpelijk, maar het is over het algemeen geen goed idee. Uit het verleden blijkt namelijk dat wanneer de spaarrente relatief hoog is de opbrengsten op de beurs ook relatief hoger zijn. Ik heb daar al eens vaker over gepost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMHS-tqPEpdetAcOy4SFl_3OiwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SG2qNRvoroq1ksmEUSmHobm.png?f=fotoalbum_large

Uitleg: YouTube: Cash is a terrible long-term investment, even at 5% interest

Het gaat er om een goede mix van beleggen en spaargeld aan te houden. Zie ook hier:
Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
...
Als je de opnames en de stortingen aan het begin van de werkdag doet komen ze eigenlijk altijd op dezelfde dag aan. Als ik geld van de ene naar de andere spaarrekening verplaats via de tegenrekening lukt dat bijna altijd zonder dat ik rente verlies.

• Henkoes
Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:46:
[...]

De gedachte is begrijpelijk, maar het is over het algemeen geen goed idee. Uit het verleden blijkt namelijk dat wanneer de spaarrente relatief hoog is de opbrengsten op de beurs ook relatief hoger zijn. Ik heb daar al eens vaker over gepost.
[Afbeelding]

Uitleg: YouTube: Cash is a terrible long-term investment, even at 5% interest

Het gaat er om een goede mix van beleggen en spaargeld aan te houden. Zie ook hier:
Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Nu zou je wel kunnen stellen dat de beurs prijzen op een relatief hoog multiple staat, was net zoals in het verleden tot crashes kan leiden.

--

Investors zullen cash aanhouden verlijken met aandelen bezitten.
Kan zijn dat de huidige rente nog niet helemaal doorgesijpeld is in de tactieken van investors.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 23-11-2023 15:56 ]

• Pistachenootje
Henkoes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:55:
[...]
Nu zou je wel kunnen stellen dat de beurs prijzen op een relatief hoog multiple staat..
offtopic:
Dat is waar voor de VS, niet voor de rest van de wereld.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Weet niet of het al gepost was hier, maar Centraal Beheer verhoogd de rente naar 2,1% op de spaarrekening vanaf morgen. Nog steeds lager dan veel concurrenten, maar ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Trishul op 23-11-2023 16:37 ]

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

@wcduck hoe is dit afgelopen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Trishul schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:36:
Weet niet of het al gepost was hier, maar Centraal Beheer verhoogd de rente naar 2,1% op de spaarrekening vanaf morgen. Nog steeds lager dan veel concurrenten, maar ja.
Let wel even op dat CB met de effektieve rente adverteert, dus nominaal is dit 2,08% per maand.

• Elandenmelk
  • Laatst online: 13:30
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
[...]

Let wel even op dat CB met de effektieve rente adverteert, dus nominaal is dit 2,08% per maand.
Sneaky, weet je toevallig of er meer zijn die dat doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Elandenmelk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:03:
[...]
Sneaky, weet je toevallig of er meer zijn die dat doen?
Niet heel sneaky - staat gewoon duidelijk op de website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIMSCFLn-QUEIPuDARJTopIRyrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gk5cQmwLceHVEcH5SZkwfS2a.png?f=user_large

Er zijn er zeker meer. Je kunt het snel verifiëren als je bijvoorbeeld op vanspaarbankveranderen.nl kijkt, want die laat altijd de effektieve rente zien en die is dan hoger als wat hier gemeld werd.

Soms ontstaat het "probleem" omdat de bank de rente niet maandelijks maar per (half)jaar uit keert, zoals bijvoorbeeld bij MeDirect of Bigbank.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Smok3yNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:27:
@Smok3yNL
Goed idee, maar is eerlijk gezegd enige tijd geleden ook al besproken;
maar ik ben er al een poosje mee bezig, probleem is dat ik niet graag iets verkoop als het op verlies staat 8)

• Cyclonist
Frankenstein schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:54:
[...]

Klopt maar alleen als je Op 7 augustus 2023 Bestanfskunde was.

Cyclonist zegt dat je bij Consorsbank niet kunt verlengen dat klopt niet alleen moet je tijdig een belegging doen dan wordt de actie rente verlengd naar 12 maanden. Maar te laat is te laat.
Inderdaad niet van toepassing bij mij helaas. Het verlengen d.m.v. beleggen was wel mogelijk, maar ook alleen voor het voor mij al geldende actietarief van 3,2%. Inmiddels is dat achterhaald láág, met betere opties van Advanzia of TR :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
JAN-B schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:52:
[...]
@Smok3yNL
Goed idee, maar is eerlijk gezegd enige tijd geleden ook al besproken;
maar ik ben er al een poosje mee bezig, probleem is dat ik niet graag iets verkoop als het op verlies staat 8)
Dit begin dit jaar gedaan. Licht verlies gepakt, maar het heeft twee jaar lang niet gerendeerd. Nu verlies alweer bijna gecompenseerd.
Inmiddels een depositoladder vrijwel compleet (nog 1 extra te gaan volgende maand) zodat ik elke maand geld vrij krijg en het jaar rond heb staan. De voorbeelden van een ladder gaan meestal over jaren, maar die horizon vind ik wel erg lang. Zo hoef ik ook minder spaargeld aan te houden, want elke maand komt er sowieso iets vrij als ik het nodig heb, en anders zet ik het direct weer in een jaardeposito om. En als die kelderen, kan ik het snel naar indexfondsen over zetten.

• Pistachenootje
Cyclonist schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:02:
[...]
Inderdaad niet van toepassing bij mij helaas. Het verlengen d.m.v. beleggen was wel mogelijk, maar ook alleen voor het voor mij al geldende actietarief van 3,2%. Inmiddels is dat achterhaald láág, met betere opties van Advanzia of TR :)
TR lijkt me geen alternatief voor serieuze bedragen:
- mensen die geld meerdere weken kwijt waren
- hoge VRH tarief
- onduidelijke formuleringen over DGS.

VWFS is imo wel een prima alternatief. Echte spaarrekening op je eigen naam, 6 maanden gegarandeerd 3.8%. Je moet alleen geduld hebben met aanvragen, dat kan 3 maanden duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:18:
[...]
VWFS is imo wel een prima alternatief. Echte spaarrekening op je eigen naam, 6 maanden gegarandeerd 3.8%. Je moet alleen geduld hebben met aanvragen, dat kan 3 maanden duren.
Helaas ook alleen een optie als je die actie niet al uitgeput hebt :) Verlengen doen ze niet aan, opnieuw aanvragen pas na 12 maanden.

Dit is ook allemaal het nadeel van de banken waar je maar 3-6-12 maanden actietarieven hebt. Maar je moet wat ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:11:
[...]
Inmiddels een depositoladder vrijwel compleet (nog 1 extra te gaan volgende maand) zodat ik elke maand geld vrij krijg en het jaar rond heb staan. De voorbeelden van een ladder gaan meestal over jaren, maar die horizon vind ik wel erg lang.
Wat je nu hebt is geen ladder, maar een serie van 12 deposito's, met een langzaam verlopende rente.
Nix mis mee, behalve dat je het een ladder noemt.

Het idee achter een echte depositoladder is dat je [rente] hogerop komt, door de (normaliter) hogere rente op langlopende deposito's te gebruiken. Je opent dan op één moment meerdere deposito's met een oplopende rentevast-periode. Zodra de eerste afloopt zet die die ook voor de langste termijn vast. na X periodes lopen dan alle deposito's tegen de langste (en hopelijk ook hoogste rente.
Bijvoorbeeld:
Jaar 1 = 1 + 2 + 3 + 4 jaar rentevast
Jaar 2 = 2 + 3 + 4 + 4 jaar rentevast
Jaar 3 = 3 + 4 + 4 + 4 jaar rentevast
Jaar 4 = 4 + 4 + 4 + 4 jaar rentevast

We zitten momenteel alleen in een situatie waar 4+ jaars deposito's minder opleveren dan 2&3-jaars.
Zou je nu voor een 4-jaars ladder gaan is de kans vrij groot dat de volgend jaar geldende 4-jaars rente nog lager is - de banken spelen daar in ieder geval wel op in.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-07 21:05

MrMarcie

CFMoto 650MT

Krijg ik mail van ABNAMRO
Per 1 januari 2024 stoppen we met 'Mijn Slimme Betaalregels'. Hieronder vallen Pinsparen, Slimsparen en Automatisch aanvullen. We begrijpen dat dit vervelend voor u is. Onze excuses hiervoor.
Waarom stoppen de slimme betaalregels?

We zijn voortdurend bezig met het verbeteren van Internet Bankieren en de ABN AMRO app op basis van de wensen van onze klanten. Om ruimte te maken voor toekomstige verbeteringen, moeten we op dit moment helaas stoppen met de huidige slimme betaalregels. We blijven nieuwe services toevoegen en verbeteren, zoals recent de nieuwe functie Voorspellingen in de ABN AMRO app. We houden u uiteraard op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Heb er al een klacht over ingediend. Toch heel fijn dat je, in mijn geval, 10% spaart van je uitgaves automatisch. Met de hand doe je dat niet. Moet toch makkelijk geimplementeerd kunnen blijven?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• GroteVoet459
MrMarcie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:24:
Krijg ik mail van ABNAMRO
[...]
Toch heel fijn dat je, in mijn geval, 10% spaart van je uitgaves automatisch. Met de hand doe je dat niet. Moet toch makkelijk geimplementeerd kunnen blijven?
Niemand verplicht je om bij de ABN Amro te blijven. Overstappen is *NIET* moeilijk (tenzij je het eigenlijk helemaal niet wil).

Maar wat houd je tegen om, als je nu "automatisch" 10% van je salaris kunt sparen, dit gewoon met een periodieke overboeking te doen, een paar dagen na je salaris-betaling?

Doe je die overboeking direct naar een spaarrekening die meer rente oplevert. Staat het een aantal dagen extra op die spaarekening en levert het zo nog iets meer op.
Laat je bij je huisbank alleen een buffer van één maand staan voor het geval dat je een keer teveel heb uitgegeven, er een issue is met die salarisbetaling, of er per direct iets groters betaald moet worden.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-07 21:05

MrMarcie

CFMoto 650MT

GroteVoet459 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:30:
[...]

Niemand verplicht je om bij de ABN Amro te blijven. Overstappen is *NIET* moeilijk (tenzij je het eigenlijk helemaal niet wil).

Maar wat houd je tegen om, als je nu "automatisch" 10% van je salaris kunt sparen, dit gewoon met een periodieke overboeking te doen, een paar dagen na je salaris-betaling?

Doe je die overboeking direct naar een spaarrekening die meer rente oplevert. Staat het een aantal dagen extra op die spaarekening en levert het zo nog iets meer op.
Laat je bij je huisbank alleen een buffer van één maand staan voor het geval dat je een keer teveel heb uitgegeven, er een issue is met die salarisbetaling, of er per direct iets groters betaald moet worden.
Dit gaat over uitgaves. Ik heb ze al gemailed dat ik overstap als dit verdwijnt. Genoeg banken. Zakelijk dit jaar al overgestapt naar KNAB. Ging heel makkelijk zonder issues.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Pagina: 1 2 ... 153 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling