• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:22
Sander12 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Ja ja kan blijven rapporteren, maar volgens mij is de moderator op vakantie. Topic glijdt ver af.
Dank voor je reactie man. Dit voegt nog meer toe dan mijn vraag.. :w

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 16:03
Coffeeroam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:52:
[...]

Die heb ik ook gehad. Het lijkt alsof je elk jaar opnieuw moet verklaren dat je belastingingezetene bent in Nederland. Erg overdreven, maar heb het toch maar gedaan.

De spaarrente bij Volkswagenbank na de actieperiode is niet indrukwekkend, to say the least.
De zg. Sparbrief is wel interessant: 1 jaar 3.0%, 2 jaar 3.1%.
https://www.volkswagenban...age-sparen/sparbrief.html

Het is mij niet duidelijk of dit fiscaal gezien sparen is of toch een soort obligatie?
(ze praten over het afwezig zijn van koersbewegingen). Als het een gewoon spaardeposito is staan ze daarmee wel aan kop.
Ik kan dit bevestigen. Is een standaard brief en gaat bij de poster dus over het fiscale jaar 2025.
Ik heb ze ook gekregen (inmiddels niet meer omdat ik nu in Duitsland woon) en mijn moeder krijgt ze ook nog steeds.

Overdreven? Misschien, maar het heeft zijn redenen. En ja, Duitsland is wat dat betreft natuurlijk ook nog vrij bureacratisch. Maar gewoon doen, kan geen kwaad (tenzij je wat te verbergen hebt :D).

www.flickr.com/malvlex

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-08 21:53
Vandaag 4 (!) brieven ontvangen van Consorsbank. Activeren van de app/rekening is gelukt, zelfs geld overboeken ging instant. Al met al dus veel soepeler en sneller dan ruim een jaar geleden.

Het formulier 'Erklärung Bezüglich Steuerkonformität', kan dit ook gemaild worden en zo ja naar welk mailadres kan ik dit het beste sturen? Op het formulier staat weliswaar per post en fax, maar elders in dit topic werd vermeld dat het ook gemaild kon worden maar werd hierbij geen mailadres vermeld. Vandaar mijn vraag :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Roncom schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:34:
Vandaag 4 (!) brieven ontvangen van Consorsbank. Activeren van de app/rekening is gelukt, zelfs geld overboeken ging instant. Al met al dus veel soepeler en sneller dan ruim een jaar geleden.

Het formulier 'Erklärung Bezüglich Steuerkonformität', kan dit ook gemaild worden en zo ja naar welk mailadres kan ik dit het beste sturen? Op het formulier staat weliswaar per post en fax, maar elders in dit topic werd vermeld dat het ook gemaild kon worden maar werd hierbij geen mailadres vermeld. Vandaar mijn vraag :)
Is dat het formulier over Amerikaanse belastingen op aandelen etc? Dat kan je ook negeren als je geen (Amerikaanse) aandelen gaat kopen via Consors.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58

Ze moeten eigenlijk niet op 1 dag binnen komen.
Ik heb het verstuurd met de post. 2 euro 11. Volgens mij wordt een mail niet geaccepteerd. Post en fax hebben een bepaalde status.
@fsfikke Het gaat over de verklaring dat je in Nederland woont (er staat geen adres op je ID card)

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:17
W1ck1e schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ze moeten eigenlijk niet op 1 dag binnen komen.
Ik heb het verstuurd met de post. 2 euro 11. Volgens mij wordt een mail niet geaccepteerd. Post en fax hebben een bepaalde status.
@fsfikke Het gaat over de verklaring dat je in Nederland woont (er staat geen adres op je ID card)
Ik geloof inderdaad ook dat ze het per se ondertekend willen hebben. Dan kan het alleen per post of fax in het bureaucratische Duitsland.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 18:52
ik weet het...weer Advanzia, maar dit keer een tip: als je ID (paspoort, rijbewijs etc) is verlopen dan blokkeert Advanzia zonder enige mededeling je account!! Houd het dus in de gaten.

(update: mijn geblokkeerde account. Na vele emails en telefoontjes kwam ik geen stap verder. Klantenservice beloofde mij om mij terug te bellen. Doen ze niet. Het blijkt dat de AML afdeling van Advanzia (anti-money laundering) volledig losstaat van de klantenservice van Advanzia. Klantenservice mag geen contact met ze zoeken, anders dan hen een bericht sturen. AML reageert daar niet op. Je krijgt dus ook geen info waarom je account geblokkeerd is. Stuur een officiele klacht naar complaints@advanzia.com of vraag klantenservice dat ze het probleem naar het back office sturen. Na vele weken kan ik nu eindelijk weer in mijn account. Ik ga compensatie vragen.

Ik heb navraag gedaan waarom de ene klant wel verlenging met hoge rente krijgt en de ander niet. Dit gebeurt niet random maar volgens een soort algoritme waarin verschillende factoren worden meegenomen. Krijg je geen verlenging dan account opzeggen. 2 dagen wachten, en opnieuw openen (dit zijn de woorden van de klantenservice). Ik ben benieuwd naar degene die al 3of 4x verlenging hebben gekregen. Storten jullie geregeld kleine bedragen? in 1x groot bedrag? verdeel je stortingen over de maand?

• xileS
  • Niet online
Als we het toch over Advanzia hebben. De gebruikelijke mailtjes bij een transactie en maandoverzicht komen ineens weer binnen. Dat lijkt inmiddels opgelost te zijn. En op mijn opzegging heb ik ook binnen 1 dag een bevestiging gekregen.

• Coffeeroam
Justie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:28:
ik weet het...weer Advanzia, maar dit keer een tip: als je ID (paspoort, rijbewijs etc) is verlopen dan blokkeert Advanzia zonder enige mededeling je account!! Houd het dus in de gaten.

(update: mijn geblokkeerde account. Na vele emails en telefoontjes kwam ik geen stap verder. Klantenservice beloofde mij om mij terug te bellen. Doen ze niet. Het blijkt dat de AML afdeling van Advanzia (anti-money laundering) volledig losstaat van de klantenservice van Advanzia. Klantenservice mag geen contact met ze zoeken, anders dan hen een bericht sturen. AML reageert daar niet op. Je krijgt dus ook geen info waarom je account geblokkeerd is. Stuur een officiele klacht naar complaints@advanzia.com of vraag klantenservice dat ze het probleem naar het back office sturen. Na vele weken kan ik nu eindelijk weer in mijn account. Ik ga compensatie vragen.

Ik heb navraag gedaan waarom de ene klant wel verlenging met hoge rente krijgt en de ander niet. Dit gebeurt niet random maar volgens een soort algoritme waarin verschillende factoren worden meegenomen. Krijg je geen verlenging dan account opzeggen. 2 dagen wachten, en opnieuw openen (dit zijn de woorden van de klantenservice). Ik ben benieuwd naar degene die al 3of 4x verlenging hebben gekregen. Storten jullie geregeld kleine bedragen? in 1x groot bedrag? verdeel je stortingen over de maand?
We proberen hier al jááren om het algoritme te ontcijferen, maar wetmatigheden zijn moeilijk te ontdekken. Heb inmiddels 4 verlengingen gehad en 3x geen verlengingen.

Het valt mij wel op dat de kans op verlenging groter is als het saldo zeer dicht tegen het DGS maximum zit. Die keren dat het er flink onder zat kwam er telkens geen verlenging.

• Divine Chlorine
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:13
Coffeeroam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:52:
[...]

We proberen hier al jááren om het algoritme te ontcijferen, maar wetmatigheden zijn moeilijk te ontdekken. Heb inmiddels 4 verlengingen gehad en 3x geen verlengingen.

Het valt mij wel op dat de kans op verlenging groter is als het saldo zeer dicht tegen het DGS maximum zit. Die keren dat het er flink onder zat kwam er telkens geen verlenging.
Hier 4 x verlenging, waarvan 2 x met 5000 euro extra storten, en nu per 1 juni geen verlenging. Mijn vrouw 2x verlenging en toen niet meer, opnieuw rekening geopend en daarna weer 2 x verlenging en nu ook weer niet meer. Maximale DGS bedragen. Een algoritme kan ook met een dobbelsteen gooien zijn en bij >3 = verlenging, anders niet. Dit is een consequente methode volgens een vaste bepaalde systematiek , heel erg robuust (maar niet logisch) :)

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Mijn eerste run kreeg ik geen verlenging, deze 2de run wel. In beide gevallen was mijn saldo op het randje. Wellicht getriggerd door mijn opname van 5k om ruimte te maken. Maar dan kan ook toeval zijn.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-08 01:32

Bedoel je als die verloopt terwijl je rekening actief is of als je een verlopen paspoort gebruikt bij aanmelden? Dat eerste zou nogal problematisch zijn.

M.b.t. verlengen, ik heb het 1x gekregen toen ik net onder het DGS limiet zat, en niet meer toen ik er net boven zat. Maar lijkt dat veel tweakers deze maand geen verlenging hebben gekregen.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-08 01:32
W1ck1e schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Mijn eerste run kreeg ik geen verlenging, deze 2de run wel. In beide gevallen was mijn saldo op het randje. Wellicht getriggerd door mijn opname van 5k om ruimte te maken. Maar dan kan ook toeval zijn.
Ik kreeg toevallig ook geen verlenging meer nadat ik de extra 5k er weer af had gehaald een maand na storten.

Als ze ons nou gewoon vertellen wat het algoritme is dan bespaart dat ons en hun veel werk :+

[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 03-06-2026 16:14 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:48

Fanta

FordPerformance™️

mrmrmr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Email wordt erg slecht gelezen en vragen worden genegeerd of niet goed geinterpreteerd. Ze kunnen alleen reageren met ingeblikte reacties. Er volgt zelden of nooit een actie in mijn ervaring. De enige werkende optie was voor mij te bellen.
offtopic:
Ik heb onlangs een IP telefoon aangeschaft voor iemand die slecht horend en slecht ziend is. Daarbij kun je kiezen voor een zeer goede codec (helderder geluid) met de VOIP provider en ook het volume kan omhoog worden gezet. Ook is handsfree bellen met goede kwaliteit mogelijk.
Nou hallelujah, toevallig net reactie op mijn mailtjes, dus ik ben weer aan boord.. *O*

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:47
Ervaring met Prime+ van Scalable Capital: op 1 juni (de gratis maand) geactiveerd, maar dat blijkt geen garantie te zijn dat het saldo van je Overnight-account bij een bank met een depositogarantiestelsel ondergebracht wordt. Gehele saldo van > 100.000 euro staat gisteren en vandaag bij een geldmarktfonds.

• W1ck1e
budjepaul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
Ervaring met Prime+ van Scalable Capital: op 1 juni (de gratis maand) geactiveerd, maar dat blijkt geen garantie te zijn dat het saldo van je Overnight-account bij een bank met een depositogarantiestelsel ondergebracht wordt. Gehele saldo van > 100.000 euro staat gisteren en vandaag bij een geldmarktfonds.
Dat is niet mijn ervaring. Vanaf het moment dat ik betaald heb voor prime+ stond mijn geld de volgende dag bij een combinatie van banken. Wisselde wel regelmatig. Ik ben nu het saldo aan het afbouwen want elders krijg ik meer rente. En dan zet ik prime+ weer uit, totdat het weer interessant wordt.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 13:17
Rogers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Bedoel je als die verloopt terwijl je rekening actief is of als je een verlopen paspoort gebruikt bij aanmelden? Dat eerste zou nogal problematisch zijn.
Precies dat eerste, maar gelukkig staat dat al tijden in rood gemarkeerd in de Pinned Post.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Aangifte van opzettelijke diefstal, chantage en vernieling doen.
(Onbruikbaar maken is ook vernieling.)
Vernieling is goed voor maximumstraf van 2 jaar gevangenisstraf of een geldboete.

[ Voor 19% gewijzigd door Harry720A op 04-06-2026 23:56 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:En weer open:

Dit topic heeft (minimaal) twee groepen publiek. De behoefte om elke (persoonlijke) update / detail hier te delen en een groep die graag die zich daar in (hoge) mate aan stoort. Daarom een tweeledig verzoek.

1. Denk éérst goed na voordat je post: is dit nuttig voor iedereen? Dit is geen slack kanaal of een whatsapp groep maar een discussieforum. Het interessant houden van jouw bijdrage draagt bij aan een leuk inhoudelijk topic.
2. Als je een reactie minder interessant vindt, kan je er óók voor kiezen om er overheen te lezen en zelf met een goede inhoudelijke post het topic weer de goede kant op te sturen.

Het nog meer modereren op de inhoud van dit topic gaat niet werken, gegeven de idiote berg aan (afgehandelde) topicreports en modbreaks.

Zie dit bericht als een verse start met de oproep naar deze mooie community aan Tweakers om hier samen een succes van te maken :)

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 04-06-2026 21:09 ]

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:43
We Are Borg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:41:
[modbreak]
En weer open:

Dit topic heeft (minimaal) twee groepen publiek. De behoefte om elke (persoonlijke) update / detail hier te delen en een groep die graag die zich daar in (hoge) mate aan stoort. Daarom een tweeledig verzoek.

1. Denk éérst goed na voordat je post: is dit nuttig voor iedereen? Dit is geen slack kanaal of een whatsapp groep maar een discussieforum. Het interessant houden van jouw bijdrage draagt bij aan een leuk inhoudelijk topic.
2. Als je een reactie minder interessant vindt, kan je er óók voor kiezen om er overheen te lezen en zelf met een goede inhoudelijke post het topic weer de goede kant op te sturen.

Het nog meer modereren op de inhoud van dit topic gaat niet werken, gegeven de idiote berg aan (afgehandelde) topicreports en modbreaks.

Zie dit bericht als een verse start met de oproep naar deze mooie community aan Tweakers om hier samen een succes van te maken :)
[/]

Een aanvulling op dit bericht. Verzoek.

Wil je iets over kwijt over (bijv) het wel of niet ontvangen van Advanzia mailtjes, doe dit aub in het Advianzia topic en niet hier. Hetzelfde geldt ook voor andere subtopics in de Openingspost (pagina 1).

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:59

SanookH

_/-\o_

Sander12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:00:
[Een aanvulling op dit bericht. Verzoek.

Wil je iets over kwijt over (bijv) het wel of niet ontvangen van Advanzia mailtjes, doe dit aub in het Advianzia topic en niet hier. Hetzelfde geldt ook voor andere subtopics in de Openingspost (pagina 1).]
Je reactie is niet erg duidelijk te lezen. En welk Advanzia topic bedoel je? Er is wel een bewaarpost in dit topic (GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4") maar een eigen topic?

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
SanookH schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Je reactie is niet erg duidelijk te lezen. En welk Advanzia topic bedoel je? Er is wel een bewaarpost in dit topic (GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4") maar een eigen topic?
Vragen over een specifieke bank?
Een aantal heeft een eigen topic dat je kunt gebruiken voor vragen. De belangrijkste bank-topics (qua hogere rente) of Bank-detailposts:
Advanzia - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Bigbank - Jerra in "Het spaartopic - Deel 4"
Bunq - Discussie over & Ervaringen met bunq
CA Auto Bank - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Distingo - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Klarna - Jerra in "Het spaartopic - Deel 4"
KNAB - Ervaringen KNAB
MeDirect - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Nationale Nederlanden - Jerra in "Het spaartopic - Deel 4"
N26 - Discussie over & Ervaringen met N26
Revolut - Discussie over & Ervaringen met Revolut bank - Sinds mei 2024 ook echte spaarrekening
Santander - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Trade Republic - Discussie over & Ervaringen met Trade Republic - Nieuw per 02-mei
OpenBank - Openbank.NL

• SanookH

SanookH

_/-\o_

Sander12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Vragen over een specifieke bank?
Een aantal heeft een eigen topic dat je kunt gebruiken voor vragen. De belangrijkste bank-topics (qua hogere rente) of Bank-detailposts:
Advanzia - GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"
Dat is dus een bewaarpost, geen eigen topic. Misschien kun je zelf een Advanzia topic openen?

[ Voor 50% gewijzigd door SanookH op 04-06-2026 22:25 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

SanookH schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Dat is dus een bewaarpost, geen eigen topic. Misschien kun je zelf een Advanzia topic openen?
Alsjeblieft niet. Dan kunnen we nog meer topics gaan bijhouden. Dat dient geen enkel nuttig doel.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:57
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 1,94% p.j. naar 1,95% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 05.06.2026.

• W1ck1e
mrmrmr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Alsjeblieft niet. Dan kunnen we nog meer topics gaan bijhouden. Dat dient geen enkel nuttig doel.
hier volgt een mening:

Over een eigen topic voor specifieke banken

Niet perse, want in welk specifieke-bank-topic mag je dan 2 specifieke banken vergelijken, of 3 ?
Wel bij uitzonderlijke banken: bijv TR wellicht vanwege bepaalde eigenschappen : box3 vragen, dgs vragen

Advanzia triggert (onder andere door hun blackbox algoritme) een aantal berichten. Mocht iemand voor die bank een eigen topic maken dan is het een kwestie van "topic volgen" aanvinken om op de hoogte te blijven.

Een voordeel van een groot algemeen topic is dat je gewezen wordt op aanbiedingen bij andere banken die je (nog) niet gebruikt. Een nadeel is dat je berichten kan tegenkomen die jou niet interesseren

Dit voordeel weegt voor mij zwaarder dan dit nadeel. Ik maak nu gebruik van banken die ik zonder het topic niet gekend zou hebben. Waarvoor dank. Met berichten die mij niet interesseren doe ik niet zoveel.

Vragen en antwoorden over doorlooptijden van transacties of tips in dat kader zijn wat mij betreft ontopic, maar wellicht niet voor iedereen interessant. Voor iedereen interessant lijkt mij onmogelijk.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:57
W1ck1e schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:31:
[...]

hier volgt een mening:

Over een eigen topic voor specifieke banken

Niet perse, want in welk specifieke-bank-topic mag je dan 2 specifieke banken vergelijken, of 3 ?
Wel bij uitzonderlijke banken: bijv TR wellicht vanwege bepaalde eigenschappen : box3 vragen, dgs vragen

Advanzia triggert (onder andere door hun blackbox algoritme) een aantal berichten. Mocht iemand voor die bank een eigen topic maken dan is het een kwestie van "topic volgen" aanvinken om op de hoogte te blijven.

Een voordeel van een groot algemeen topic is dat je gewezen wordt op aanbiedingen bij andere banken die je (nog) niet gebruikt. Een nadeel is dat je berichten kan tegenkomen die jou niet interesseren

Dit voordeel weegt voor mij zwaarder dan dit nadeel. Ik maak nu gebruik van banken die ik zonder het topic niet gekend zou hebben. Waarvoor dank. Met berichten die mij niet interesseren doe ik niet zoveel.

Vragen en antwoorden over doorlooptijden van transacties of tips in dat kader zijn wat mij betreft ontopic, maar wellicht niet voor iedereen interessant. Voor iedereen interessant lijkt mij onmogelijk.
Hier mijn mening: het is opvallend de heftigheid soms die je op andere tweakers onderwerpen (Bunq, TR, Openbank, gratis bank etc) niet hebt en daar de mods ook vrijwel niet in hoeven te grijpen. Hier blijkbaar wel. Op deze volatieve spaarsite is het lastig om het iedereen naar de zin te maken en hoeft ook niet. Maar als er opeens heel veel gepost wordt over bijv. Advanzia bank, kan ik mij de ergenis voorstellen van anderen weer die daar niet sparen en door de vele vaak repetitieve hoeveel berichtjes heen moeten worstelen met al hun erg persoonlijke mededelingen.

Persoonlijke updates zit niemand zo gauw op te wachten, maar wel zoals hierboven genoemd , informatie delen over spaarbanken in buitenland en buitenland.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-08 16:05
Ik begrijp goed dat sommige mensen zich ergeren aan de grote hoeveelheid berichten in dit topic maar tegelijkertijd is juist die brede stroom aan ervaringen en informatie wat dit topic, in ieder geval voor mij, zo waardevol maakt.

Voor Nederlandse spaarders is dit eigenlijk dé plek om te zien bij welke banken je goede rentes kunt krijgen. Er is geen vergelijkingssite die ook maar in de buurt komt van de hoeveelheid actuele en praktische informatie die hier wordt gedeeld. Door de ervaringen van anderen weet je bovendien niet alleen welke rente een bank biedt, maar ook wat je in de praktijk kunt verwachten: hoe het openen van een rekening verloopt, waar je tegenaan kunt lopen en hoe je eventuele problemen kunt oplossen.

Ik hoop daarom echt dat dit topic in zijn huidige vorm kan blijven bestaan. Als elke bank een eigen topic krijgt ben ik bang dat er minder informatie en ervaringen gedeeld zullen worden en deze zeer nuttige bron van informatie verloren gaat.

RTX4090+7800X3D

• W1ck1e
Datisraar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:53:
...
Persoonlijke updates zit niemand zo gauw op te wachten, maar wel zoals hierboven genoemd , informatie delen over spaarbanken in BINNEN- en BUITENLAND.
Als er in een bericht iets wordt beweerd dat een bank iets altijd of nooit doet en iemand heeft een ervaring die met die bewering botst is dat wat mij betreft geen persoonlijke update. Helaas is het Advanzia verlengingen/aanbiedingen/rente algoritime zo wispelturig dat er geen peil op te trekken is.

• W1ck1e
Team-RiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:59:
...
Voor Nederlandse spaarders is dit eigenlijk dé plek om te zien bij welke banken je goede rentes kunt krijgen. Er is naar geen vergelijkingssite die ook maar in de buurt komt van de hoeveelheid actuele en praktische informatie die hier wordt gedeeld. Door de ervaringen van anderen weet je bovendien niet alleen welke rente een bank biedt, maar ook wat je in de praktijk kunt verwachten: hoe het openen van een rekening verloopt, waar je tegenaan kunt lopen en hoe je eventuele problemen kunt oplossen.

Ik hoop daarom echt dat dit topic in zijn huidige vorm kan blijven bestaan. ...
Gebruikers hier hebben geen financiele belangen bij de banken waarover ze berichten. Dat is wellicht een belangrijk onderscheid met de eigenaren van vergelijkingssites over sparen.

in het verleden was ik meer actief op spaarinformatie (waarover ik niet beweer dat daar belangen spelen), maar nu meer hier. Het is volgens mij wel zo dat sindsdien jaarlijks mijn extra renteinkomsten mijn internetkosten overstijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 05-06-2026 09:18 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Uhhhh. Er wordt hier al jaren gevraagd om een Advanzia topic, waarbij ik durf te wedden dat er in die jaren meer inhoudelijke posts over Advanzia zijn geweest (v.w.b. vragen met aanmelden (username bestaat nog, wachtwoord te lang, ...), verlenging, opzeggen en opnieuw afsluiten, ...) dan dat er in dedicated banken topics zijn geplaatst (OpenBank, N26, Revolut zijn extreem rustig). Maar blijkbaar is het nog steeds niet de bedoeling dat er een Advanzia topic komt?!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:21
De pinned post over Advanzia, zou een goede start zijn.

@GroteVoet459
Wellicht wil jij die open/starten (als er animo voor is, lijkt mij wel handig, aangezien Advanzia wel een terugkomend iets is)

Ook staan daar al veel antwoorden in.

Ben het tevens eens met @W1ck1e
Sommige zaken ervaringen, en voor diegene persoonlijk, maar soms wel relevant om te melden.
Bv dat een partij je account gelijk blokkeert bij verlopen ID, want daar gaat elke bank anders mee om.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:36:
De pinned post over Advanzia, zou een goede start zijn.

@GroteVoet459
Wellicht wil jij die open/starten (als er animo voor is, lijkt mij wel handig, aangezien Advanzia wel een terugkomend iets is)
Ik zie geen enkele reden waarom ik dat zou moeten doen. Als TS moet je de boel ook onderhouden, hè ...
Maar als er iemand behoefte voor voelt ga ik hem/haar niet tegen houden.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:02
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Aangifte van opzettelijke diefstal, chantage en vernieling doen.
(Onbruikbaar maken is ook vernieling.)
Vernieling is goed voor maximumstraf van 2 jaar gevangenisstraf of een geldboete.
Succes.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Hoe lang heeft dit allemaal geduurd voordat je de brieven thuisgestuurd kreeg. Ik heb 1,5 week geleden mail ontvangen dat het proces goed doorlopen is en er een rekening geopend gaat worden maar voorlopig gebeurt er niets.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• GroteVoet459
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.51% (+0,29) / 1,51% ++
Consorsbank (5 mnd (+2)) — 3,40% / 0,80% ++
Trade Republic — 3,00% (1 jaar voor nieuwe klant en bij referal ) / 2,00% ++
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,50% (ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ==
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.90% (+0,15%) / 1,00% ++
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
Santander Consumer Bank - 2,80% (6 mnd) (+0,30%) / 2,00% ++
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
Bigbank — 2,60% (6 mnd) / 2,05% Nieuw
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K ==
Scalable Capital - 2,50% - DGS tot €100K ==
Bfor+ (12 mnd) — 2,50% (+0,20%) tot €300K / 1,00% - diverse opties voor extra bonussen.==
Scalable Capital (PRIME+) - 2,50% (abo kost €4,99/mnd !) - DGS tot €400K door verdeling over meerdere banken==

Op-/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, vervolgrente en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.

PS: Op-/aanmerkingen graag in een PB, niet in het forum

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Team-RiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:59:
Ik begrijp goed dat sommige mensen zich ergeren aan de grote hoeveelheid berichten in dit topic maar tegelijkertijd is juist die brede stroom aan ervaringen en informatie wat dit topic, in ieder geval voor mij, zo waardevol maakt.

Voor Nederlandse spaarders is dit eigenlijk dé plek om te zien bij welke banken je goede rentes kunt krijgen. Er is naar geen vergelijkingssite die ook maar in de buurt komt van de hoeveelheid actuele en praktische informatie die hier wordt gedeeld. Door de ervaringen van anderen weet je bovendien niet alleen welke rente een bank biedt, maar ook wat je in de praktijk kunt verwachten: hoe het openen van een rekening verloopt, waar je tegenaan kunt lopen en hoe je eventuele problemen kunt oplossen.

Ik hoop daarom echt dat dit topic in zijn huidige vorm kan blijven bestaan. Als elke bank een eigen topic krijgt ben ik bang dat er minder informatie en ervaringen gedeeld zullen worden en deze zeer nuttige bron van informatie verloren gaat.
Eens, daar zie ik ook de waarde van dit topic.

Maar updates over en de meest onbenullige vragen over het aanmeldproces zouden we eigenlijk massaal moeten negeren.
En dit soort niets toevoegende posts :X
SanookH schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Dat is een reactie op een posting die nog minder toevoegde, en zo zijn wij nu ook bezig....
Ja, een reactie op een post van voor de Modbreak. Daarna zouden we beter moeten weten...

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 05-06-2026 09:53 ]

• SanookH

SanookH

_/-\o_

fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:49:
[...]

En dit soort niets toevoegende posts :X
Dat is een reactie op een posting die nog minder toevoegde, en zo zijn wij nu ook bezig....

[ Voor 26% gewijzigd door SanookH op 05-06-2026 09:51 ]

• Juan
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Ik zie geen enkele reden waarom ik dat zou moeten doen. Als TS moet je de boel ook onderhouden, hè ...
Maar als er iemand behoefte voor voelt ga ik hem/haar niet tegen houden.
Wil ik best doen.

Mag ik jou pinnen post dan C&P, en dan wil ik best die rentes, en info bij houden
Dat is de moeite niet.
Als mensen bij mij taggen met @ als er relevante info is, om de start post aan te passen.

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Wil ik best doen.

Mag ik jou pinnen post dan C&P, en dan wil ik best die rentes, en info bij houden
Dat is de moeite niet.
Als mensen bij mij taggen met @ als er relevante info is, om de start post aan te passen.
Geen probleem - zodra de link er is pas ik 'm aan

• W1ck1e
corsat schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Hoe lang heeft dit allemaal geduurd voordat je de brieven thuisgestuurd kreeg. Ik heb 1,5 week geleden mail ontvangen dat het proces goed doorlopen is en er een rekening geopend gaat worden maar voorlopig gebeurt er niets.
Bij mij duurde de aanmelding bij Consorsbank ongeveer een week. Waarschijnlijk ook omdat ik voor pinksteren begonnen was. Het kan ook aan de post(bode) liggen dat het bij jou wat langer duurt.

• corsat
  • Nu online

corsat

W1ck1e schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Bij mij duurde de aanmelding bij Consorsbank ongeveer een week. Waarschijnlijk ook omdat ik voor pinksteren begonnen was. Het kan ook aan de post(bode) liggen dat het bij jou wat langer duurt.
Ik heb ook voor Pinksteren aangemeld, telefonische verificatie en daarna op verzoek mijn adresgegevens middels mijn belastingaangifte geüpload maar daarna kreeg ik meerdere meldingen voor het verifacatieproces maar vorige week kreegik de melding dat er een rekening geopend gaat worden en toen werd het stil.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• W1ck1e
corsat schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb ook voor Pinksteren aangemeld, telefonische verificatie en daarna op verzoek mijn adresgegevens middels mijn belastingaangifte geüpload maar daarna kreeg ik meerdere meldingen voor het verifacatieproces maar vorige week kreegik de melding dat er een rekening geopend gaat worden en toen werd het stil.
Wil je zorgvuldiger citeren ?
Jouw reactie is toegevoegd aan het geciteerde deel.

• Juan

• SanookH

SanookH

_/-\o_

corsat schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:08:
[Ik heb ook voor Pinksteren aangemeld, telefonische verificatie en daarna op verzoek mijn adresgegevens middels mijn belastingaangifte geüpload maar daarna kreeg ik meerdere meldingen voor het verifacatieproces maar vorige week kreegik de melding dat er een rekening geopend gaat worden en toen werd het stil.]
Dit soort misquotes maken het topic er ook niet duidelijker op...

[ Voor 46% gewijzigd door SanookH op 05-06-2026 10:32 ]

• Harry720A
  • Niet online
SanookH schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:32:
[...]Dit soort misquotes maken het topic er ook niet duidelijker op...
Sterker nog:
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
(en slowchat)

• W1ck1e
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Mijn take-away van het bericht van @corsat is dat het bij Consors weliswaar beter loopt dan een jaar geleden maar nog steeds niet altijd gladjes.

• Datisraar
Geweldig! 🤩 Namens heel veel tweakers (om diverse redenen ) bedankt !

• xileS
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Trade Republic — 3,00% (1 jaar voor nieuwe klant en bij referal ) / 2,00% ++
Is dat al zeker dat je als nieuwe klant 1 jaar 3% krijgt? Laatste x toen ik checkte kon ik nergens vinden voor hoe lang ik 3% krijg. Ik las zelfs ergens voor onbeperkte tijd, maar dat leek mij onwaarschijnlijk :').

• Datisraar
xileS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Is dat al zeker dat je als nieuwe klant 1 jaar 3% krijgt? Laatste x toen ik checkte kon ik nergens vinden voor hoe lang ik 3% krijg. Ik las zelfs ergens voor onbeperkte tijd, maar dat leek mij onwaarschijnlijk :').
Hiervoor is een aparte TR topic op tweakers

• SanookH

SanookH

_/-\o_

Datisraar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Geef dan meteen het linkje: Discussie over & Ervaringen met Trade Republic

• corsat
  • Nu online

corsat

SanookH schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Dit soort misquotes maken het topic er ook niet duidelijker op...
Sorry, ging mis op mijn phone :(

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:57
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 1,95% p.j. naar 2,00% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 08.06.2026.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
50 euries cadeautje bij het openen van een NN rekening die dan ook het eerste jaar gratuit is.

edit google search link aangepast:

https://www.nn.nl/Particulier/Betalen/Rekening-openen.htm

[ Voor 54% gewijzigd door addictive_rhymz op 06-06-2026 06:41 ]

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:38
addictive_rhymz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:10:
50 euries cadeautje bij het openen van een NN rekening die dan ook het eerste jaar gratuit is
Ik vind hem persoonlijk niet zo interessant als je de voorwaarden leest:

Voorbeeld
Open je je betaalrekening in juni 2026? Dan telt juni niet mee als volle kalendermaand. Juli is je eerste
volle kalendermaand.
• In juli, augustus en september doe je elke maand minimaal 5 betalingen.
Je ontvangt dan de eerste € 25,- in oktober 2026.
• In juli tot en met december doe je elke maand minimaal 5 betalingen.
Je ontvangt dan de tweede € 25,- in januari 2027

Het is echt als betaalrekening bedoeld. Maar misschien dat anderen het wel wat vinden. Je moet wel dus opletten dat je daadwerkelijk wat betalingen doet.

• W1ck1e
addictive_rhymz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:10:
50 euries cadeautje bij het openen van een NN rekening die dan ook het eerste jaar gratuit is.

linke-link
Hier is een betere link: https://www.nn.nl/Particulier/Betalen/Rekening-openen.htm

[ Voor 46% gewijzigd door W1ck1e op 06-06-2026 08:36 ]

• SanookH

SanookH

_/-\o_

Wat doet een gewone betaalrekening in het spaartopic? Je kunt bij NN een spaarrekening openen zonder dat je een betaal rekening van NN nodig hebt. Lijkt me meer een posting voor op Pepper.

En dan zo'n ellenlange link, ruikt naar een referral....

[ Voor 3% gewijzigd door SanookH op 05-06-2026 22:30 ]

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:40
Weigeren spaarrekening aan mensen met dementie is verboden onderscheid.

Mijn vader heeft dementie en had tevens een eigen huis. Na verkoop van de woning van mijn vader moest ik als bewindvoerder de verkoopopbrengst spreiden over meerdere spaarbanken om in aanmerking te blijven komen voor het depositogarantiestelsel.

Dat lukte bij de spaarbanken: Argenta, Ayvens bank, Nexent bank, Yapi kredi bank, Anadolu bank, Garantibank

Maar mijn vader werd geweigerd vanwege bewind bij:

Advanziakonto, DHB bank, Raisin, Bunq, Meesman, Centraal Beheer.

Omdat ik van mening was dat weigeren van een spaarrekening verboden onderscheid op basis van handicap of chronische ziekte is ben ik vorig jaar een procedure begonnen bij het college voor de rechten van de mens tegen Bunq bank en ben ik onlangs in het gelijk gesteld. zie het oordeel: https://oordelen.mensenrechten.nl/oordeel/2026-85 en het nieuwsbericht.

Hopelijk betekent dit dat Bunq maar ook andere banken nu hun beleid gaan aanpassen en hun spaarrekeningen en deposito's ook openstellen voor mensen die vanwege dementie handelingsonbekwaam zijn. Mocht je dus als bewindvoerder van iemand met dementie geweigerd worden bij een Nederlandse bank dan kun je naar dit oordeel verwijzen en aangeven dat deze weigering verboden is.

Bij buitenlandse banken of intermediairs als Raisin ligt dit wat ingewikkelder vanwege andere nationale wetten al denk ik dat het Europese Hof voor de rechten van de mens ook tot de conclusie zou komen dat weigering vanwege handelingsonbekwaam door handicap of dementie illegaal is.

Juist sparen via een intermediair als Raisin zou voor particuliere bewindvoerders echt een uitkomst zijn en heel veel tijd schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door wlmpie op 07-06-2026 18:15 . Reden: Link naar nieuwsbericht toegevoegd ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wlmpie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:49:
Weigeren spaarrekening aan mensen met dementie is verboden onderscheid.

Mijn vader heeft dementie en had tevens een eigen huis. Na verkoop van de woning van mijn vader moest ik als bewindvoerder de verkoopopbrengst spreiden over meerdere spaarbanken om in aanmerking te blijven komen voor het depositogarantiestelsel.
Goed dat je er werk van hebt gemaakt d:)b

Je hebt trouwens 6 maanden lang €600.000 dgs bij verkoop van een woning. https://www.dnb.nl/betrou...rlandse-depositogarantie/

• addictive_rhymz
SanookH schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Wat doet een gewone betaalrekening in het spaartopic? Je kunt bij NN een spaarrekening openen zonder dat je een betaal rekening van NN nodig hebt. Lijkt me meer een posting voor op Pepper.

En dan zo'n ellenlange link, ruikt naar een referral....
Het is gewoon een tip, je hoeft het niet te gebruiken. Die actie van €125 bij abn kwam hier toch ook langs vorig jaar? Het was overigens gewoon een google search url , maar ik heb hem aangepast n.a.v. commentaar.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een rekening met letterlijk 0% rentevergoeding vind ik nou niet echt promotiewaardig in dit topic.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• addictive_rhymz
aawe mwan schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:51:
[...]

Een rekening met letterlijk 0% rentevergoeding vind ik nou niet echt promotiewaardig in dit topic.
Wel als je meteen een spaarrekening opent voor 2,3% voor de eerste 6 maanden

• W1ck1e
aawe mwan schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:51:
[...]

Mijn link is een "anonieme schone link".

Als je voldoet aan de voorwaarden is hij het 1ste jaar gratis en krijg je 50 euro bonus. Spaarrekeningen bij andere banken (met name die in dit topic worden besproken) vereisen vaak een betaalrekening elders. Deze kan je daar goed bij gebruiken. Met de rente elders kan je wellicht de toekomstige kosten van de rekening compenseren.

• W1ck1e
@wimpie Jouw bericht heeft meer waarde dan slechts klagen en schelden op banken. Klasse dat je er werk van gemaakt hebt.

Over de genoemde banken: mooi om te weten in welk rijtje ze zitten. Nuttig voor anderen die in deze situatie terecht komen. @GroteVoet459 Is dit iets voor een "pinned post" ?

Sowieso: sterkte en succes met het stuk mantelzorg waarmee je te maken hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 06-06-2026 08:10 ]

• xileS
  • Niet online
Datisraar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Klopt en daar kon ik ook niet vinden dat 3% een actie rente is voor 1 jaar voor nieuwe klanten. Daarom was ik benieuwd waarom hier wel specifiek 1 jaar staat.

• W1ck1e
xileS schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Klopt en daar kon ik ook niet vinden dat 3% een actie rente is voor 1 jaar voor nieuwe klanten. Daarom was ik benieuwd waarom hier wel specifiek 1 jaar staat.
Goed punt en reden om de vraag hier te stellen. Het is niet 1 jaar voor de nieuwe klant. Het is volgens TR totdat het niet meer kan. Voor de wervende klant is het wel een bepaalde periode "gegarandeerd". 3 maanden per doorverwezen nieuwe klant. @GroteVoet459 is ook maar een mens.

• xileS
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Goed punt en reden om de vraag hier te stellen. Het is niet 1 jaar voor de nieuwe klant. Het is volgens TR totdat het niet meer kan. Voor de wervende klant is het wel een bepaalde periode "gegarandeerd". 3 maanden per doorverwezen nieuwe klant. @GroteVoet459 is ook maar een mens.
Ik vind alleen maar fijn dat er iemand is die een samenvatting maakt, dus het was natuurlijk ook niet aanvallend bedoeld. Wellicht had ik wat info gemist, maar tot dat het niet meer kan klinkt iig al meer aannemelijk dan voor altijd.

We zullen vast op tijd geïnformeerd worden als het weer zo ver is.

• W1ck1e
xileS schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:06:
...
We zullen vast op tijd geïnformeerd worden als het weer zo ver is.
Inderdaad.
Hier is een video waarin het gezegd wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door W1ck1e op 06-06-2026 14:11 ]

• xileS
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Inderdaad.
Hier is een video waarin het gezegd wordt.
Voor oude klanten is het dus wel max 1 jaar. Mocht je 4 mensen kunnen aanbrengen.

• Coffeeroam

Houden grootbanken ING, Rabobank en ABN AMRO de spaarrente bewust laag?

Radar, over de spaarrente, mét reacties van de grootbanken. LINK.

Volgens Rabo komt het doordat ze oude leningen hebben waarvoor een lage rente ontvangen wordt.

Volgens ABN AMRO komt het (vrij vertaald) omdat er al genoeg spaargeld is ("vraag en aanbod").

ING argumenteert dat vertraging in de doorwerking van internationale rentes naar spaarrentes óók gunstig kan zijn (namelijk toen de ECB negatieve rentes ging rekening).

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:11
Heb de topic door zitten spitten op een overzichtje van wanneer je weer opnieuw een nieuwe klant bent bij een bank. Helaas niet kunnen vinden. Heeft iemand toevallig zo'n overzicht van alle banken?

• Harry720A
  • Niet online
Steeffoon schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:43:
Wat ik belangrijk vind:
• Dat ik verschillende potjes / spaardoelen kan aanmaken en hier ook bedragen tussen kan wisselen
ASN laat inmiddels ook spaarpotjes maken: https://www.asnbank.nl/as...ankieren/spaarpotten.html
Voor ASN spaarrekeningen geen ASN betaalrekening verplicht.

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 05:40
Nougat schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:46:
Heb de topic door zitten spitten op een overzichtje van wanneer je weer opnieuw een nieuwe klant bent bij een bank. Helaas niet kunnen vinden. Heeft iemand toevallig zo'n overzicht van alle banken?
Volgens Google AI is er geen wachttermijn. Maar je moet je weer opnieuw legitimeren, je krijgt een ander rekeningnummer en de betaalpas komt pas een paar dagen later. En vermoedelijk werkt de Overstapservice niet als je naar dezelfde bank 'overstapt'. Dan heb je er nog een hoop werk aan om alle automatische betalingen aan te passen.

Waarom wil je een nieuwe rekening? Als het gaat om een welkomstbonus voor nieuwe klanten zou een eventuele wachttermijn in de actievoorwaarden moeten staan, denk ik.

• W1ck1e
grun93 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Volgens Google AI is er geen wachttermijn. Maar je moet je weer opnieuw legitimeren, je krijgt een ander rekeningnummer en de betaalpas komt pas een paar dagen later. En vermoedelijk werkt de Overstapservice niet als je naar dezelfde bank 'overstapt'. Dan heb je er nog een hoop werk aan om alle automatische betalingen aan te passen.

Waarom wil je een nieuwe rekening? Als het gaat om een welkomstbonus voor nieuwe klanten zou een eventuele wachttermijn in de actievoorwaarden moeten staan, denk ik.
@Nougat wil een lijstje met meerdere spaarbanken.

• Coffeeroam
Nougat schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:46:
Even een snelle scan gedaan:·   

·        Bij Santander: 2 jaar

·        Bij Garantibank: 1 jaar, maar soms ook eerder, als je het ze netjes vraagt.

·        Bij Nexent: 1 jaar

·        Bij Consorsbank: 6 maanden

·        Bij Advanziabank: 1 dag, maar wacht voor de zekerheid 2 dagen.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Steeffoon

Smartphone-nerd

Harry720A schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:09:
[...]
ASN laat inmiddels ook spaarpotjes maken: https://www.asnbank.nl/as...ankieren/spaarpotten.html
Voor ASN spaarrekeningen geen ASN betaalrekening verplicht.
Dankjewel. Wel jammer dat de rente daar zo laag ligt.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• W1ck1e
Steeffoon schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Dankjewel. Wel jammer dat de rente daar zo laag ligt.
Afhankelijk van je saldo kosten die spaarpotjes je elk jaar veel geld. Ik zou een spreadsheet gebruiken. Of een notitieboekje.

• xileS
  • Niet online
Heb eigenlijk functie van al die spaarpotjes functies nooit echt gesnapt. Als ik mijn inkomsten op mijn rekening krijg, schat ik altijd ongeveer in wat ik komende maand nodig heb en rest gooi ik op 1 hoop op een (vrij opneembare) spaarrekening waar het meer oplevert dan op mijn spaarbank. En een deel op een bank met IP, als mijn hoofdspaarbank geen IP heeft.

Dat vind ik zelf overzichtelijk genoeg.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:20
xileS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:24:
Heb eigenlijk functie van al die spaarpotjes functies nooit echt gesnapt. Als ik mijn inkomsten op mijn rekening krijg, schat ik altijd ongeveer in wat ik komende maand nodig heb en rest gooi ik op 1 hoop op een (vrij opneembare) spaarrekening waar het meer oplevert dan op mijn spaarbank. En een deel op een bank met IP, als mijn hoofdspaarbank geen IP heeft.

Dat vind ik zelf overzichtelijk genoeg.
Zelf vind ik het wel fijn om bepaalde bedragen in een apart potje te hebben. Bijvoorbeeld een maandelijks bedrag voor een volgende auto of apart houden opbrengsten vanuit marktplaats/vinted.

• W1ck1e
meesje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Zelf vind ik het wel fijn om bepaalde bedragen in een apart potje te hebben. Bijvoorbeeld een maandelijks bedrag voor een volgende auto of apart houden opbrengsten vanuit marktplaats/vinted.
Dat kan toch ook in een spreadsheet. Dan kan het geld op de rekeningen staan die de meeste rente opleveren.

• xileS
  • Niet online
[...]

Zal denk ik wel persoonlijk zijn, maar aparte potjes gaat je iig niet meer rente opleveren.

• meesje
xileS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Zal denk ik wel persoonlijk zijn, maar aparte potjes gaat je iig niet meer rente opleveren.
Met die context had ik de opmerking niet gelezen. Maar dat levert inderdaad niet de meeste rente op.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

W1ck1e schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Dat kan toch ook in een spreadsheet. Dan kan het geld op de rekeningen staan die de meeste rente opleveren.
Je kan de vraag net zo goed andersom stellen: waarom zou je een spreadsheet gebruiken, als je bij de bank waar je spaart misschien al wel de mogelijkheid hebt om potjes (met rente) te gebruiken?

Uiteindelijk hangt het er ook een vanaf hoeveel geld je spaart en om welk verschil in spaarrente het gaat.

Als iemand 10.000 EUR heeft en kan kiezen tussen...

- een spaarrekening met 3% rente, maar handmatig bijhouden in een spreadsheet
- een spaarrekening met 2,8% rente, maar meteen een verdeling in digitale potjes

...dan gaat het om 1,66 EUR aan misgelopen rente per maand.

Het kan voor iemand het prima waard zijn om voor 1,66 EUR per maand niet aan de slag te hoeven met een spreadsheet. Geldt zelfs voor grotere bedragen.

Uiteindelijk is het de afweging: hoeveel wil je betalen voor hoeveel gebruikersgemak? Er zijn zat mensen die misschien wel 20 euro per maand willen 'inleveren op de spaarrente', als dat betekent dat er een handige app bij zit, goede inzichten zijn, het zorgt voor overzicht, een goed bereikbare klantenservice, of wat dan ook.

• W1ck1e
@Uniciteit Wat is volgens jou een bank met een hoge rente en spaarpotjes ?
Ik betwijfel of 2,8% daar realistisch is. Bijhouden van een spreadsheet is volgens mij minder werk dan spaarpotjes.

Daarnaast: noem een spaarpotje "nieuwe keuken" en je krijgt vervolgens reclames van keukentoko's ;)

[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 07-06-2026 19:26 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08 16:01
[...]

Die auto heb je met hogere rente veel sneller bij elkaar gespaard. Met potjes en een laag rente rekening duurt dat langer. Maar ja, keuzes.....

• meesje
DjoeC schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Die auto heb je met hogere rente veel sneller bij elkaar gespaard. Met potjes en een laag rente rekening duurt dat langer. Maar ja, keuzes.....
  1. Wat is dit nu voor aanname?
  2. Wat @Uniciteit al aangeeft, hoeveel sneller zou ik een andere auto bij elkaar hebben gespaard. ‘Veel sneller’ lijkt mij zwaar overtrokken.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
meesje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:58:
Wat @Uniciteit al aangeeft, hoeveel sneller zou ik een andere auto bij elkaar hebben gespaard. ‘Veel sneller’ lijkt mij zwaar overtrokken.
Vergelijk de rentes eens? Hier gaat het vaak om actierentes van 3% of in die regionen.
Spaarpotjes is iets dat ik voornamelijk ken als een functionaliteit van grootbanken. Die, momenteel ergens onder de 1,5% zitten? Door spaarpotjes op te geven krijg je dus de dubbele hoeveelheid rente. En niet 0,2-procentpunt verschil uit het voorbeeld, maar 1,5-procentpunt verschil.

Blijft wel zo dat voor een auto (bv) geld daadwerkelijk sparen (i.p.v. uitgeven) je sneller een auto bij elkaar laat sparen dan puur op rente. Elke maand €100 opzij zetten is nu eenmaal meer dan de renteopbouw in een maand (tenzij je een heel hoge rente hebt of al heel veel gespaard).

• DjoeC
meesje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:58:
[...]
  1. Wat is dit nu voor aanname?
  2. Wat @Uniciteit al aangeeft, hoeveel sneller zou ik een andere auto bij elkaar hebben gespaard. ‘Veel sneller’ lijkt mij zwaar overtrokken.
Dat hangt van je gewenste eindbedrag, maandelijkse inleg en de rentepercentages af. Als je die factoren weet kun je het uitrekenen.

• corsat
  • Nu online

corsat

Vrijdag ook de 4 enveloppen van Consorbank ontvangen, app geactiveerd en deze week het vereiste document tekenen en terugsturen. Alles bij elkaar toch ruim 2 weken geduurd en dat vindt ik lang. Kan ook inloggen op de website maar kan niet terugvinden dat de actierente voor mij 5 maanden is en klopt het dat die 5 maanden ingaan zodra het saldo boven de 5000€ uitkomt?

• W1ck1e
corsat schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:10:
Vrijdag ook de 4 enveloppen van Consorbank ontvangen, app geactiveerd en deze week het vereiste document tekenen en terugsturen. Alles bij elkaar toch ruim 2 weken geduurd en dat vindt ik lang. Kan ook inloggen op de website maar kan niet terugvinden dat de actierente voor mij 5 maanden is en klopt het dat die 5 maanden ingaan zodra het saldo boven de 5000€ uitkomt?
In de brief met de rekeningnummers staat op de achterkant dat de rente voor 5 maanden geldt. 5000 euro minimum ken ik van Advanzia. Niet van Consorsbank.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:24:
@Uniciteit Wat is volgens jou een bank met een hoge rente en spaarpotjes ?
Ik betwijfel of 2,8% daar realistisch is. Bijhouden van een spreadsheet is volgens mij minder werk dan spaarpotjes.

Daarnaast: noem een spaarpotje "nieuwe keuken" en je krijgt vervolgens reclames van keukentoko's ;)
Bij Santander (2.8% actierente) kun je 6 spaarrekeningen (=6 potjes) openen.

Maar het is meer werk dan een Excel sheet. Als je 6 spaardoelen hebt, moet je 6x apart een overschrijving doen. Bovendien wil ik niet dat de bank weet waar ik voor spaar.

• Coffeeroam
Bij Consorsbank gaat dat meteen in, ook al staat er niets op je rekening.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Bij Santander (2.8% actierente) kun je 6 spaarrekeningen (=6 potjes) openen.

Maar het is meer werk dan een Excel sheet. Als je 6 spaardoelen hebt, moet je 6x apart een overschrijving doen. Bovendien wil ik niet dat de bank weet waar ik voor spaar.
Inderdaad, beide vind ik dus ook.
Ik zou het wel grappig vinden om een potje "wiet winst" te hebben.

• DjoeC
W1ck1e schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Inderdaad, beide vind ik dus ook.
Ik zou het wel grappig om een potje "wiet winst" te hebben.
In het kader van KYC en het scannen van transacties door de banken lijkt me dat op z'n minst aandacht trekkerij.... Maar wel leuk bedacht ;)

• Harry720A
  • Niet online
snip: offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 08-06-2026 16:08 ]

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:58
Mijn rekening bij Consors geopend op 27 april (1e overschrijving). Op 2 mei een brief gekregen over de Steurlichen Ansaessigkeit, die per post of Fax teruggestuurd zou moeten worden. Ik heb dat formulier ingevuld en direct per mail verstuurd naar de klantenservice. Bericht van ontvangst gekregen met de woorden dat er snel opvolging zou plaatsvinden. Versprochen!! Na meer dan 1 maand nog niets gehoord...Ik heb afgelopen vrijdag zelf contact opgenomen en gerefereerd aan de "snelle" beantwoording en belofte...Dat GEEN opvolging na meer dan 1 maand toch wel bijzonder lang is. Wie schetst mijn verbazing toen ik zaterdag een antwoord gekregen met excuses EN dat het in orde is....

De clou: invullen en terugsturen per mail i.p.v. per post lijkt WEL mogelijk of alleen deze keer door de "vertraging"!?

Ik zou het een volgende keer gewoon weer standaard per mail doen en niet per post (of FAX). Kijken of het geaccepteerd wordt. Scheelt 2 Euro aan postzegels en het werk.

• Coffeeroam
-knip- originele post verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 13-06-2026 09:01 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

W1ck1e schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Afhankelijk van je saldo kosten die spaarpotjes je elk jaar veel geld. Ik zou een spreadsheet gebruiken. Of een notitieboekje.
Mwa, zover ik weet gaat het bij Ayvens allemaal op 1 hoop, en berekent hij daarover de rente, of ben ik abuis?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• W1ck1e
Steeffoon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Mwa, zover ik weet gaat het bij Ayvens allemaal op 1 hoop, en berekent hij daarover de rente, of ben ik abuis?
Klopt waarschijnlijk, maar ik bedoel dat de rente bij Ayvens best leuk is vergeleken met de grootbanken, maar lager dan andere Nederlandse banken.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

W1ck1e schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Klopt waarschijnlijk, maar ik bedoel dat de rente bij Ayvens best leuk is vergeleken met de grootbanken, maar lager dan andere Nederlandse banken.
Maar gezien mijn wensen / eisen, gaat een ander alternatief qua opties en uitvoering niet beter zijn ben ik bang,

Pagina: 1 ... 199 ... 211 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling