@
dZinee
Ik vind het niet vreemd aangezien ze een duidelijk businessmodel hebben: geld uitlenen via credit cards en geld binnenhalen via spaarrekeningen. Het gespaarde geld wordt deels uitgeleend, dat is wat een bank van oudsher doet. Deze werkwijze is
traditioneel bancair.
De rente die ze vragen voor credit cards (
18,36%) is vele malen hoger dan de uit te betalen rente, vanuit dat oogpunt is er geen probleem. Je kan je natuurlijk wel afvragen of hoge rente vragen aan mensen die het kennelijk nodig hebben wel een goed plan is, maar tegenwoordig doen alle banken dat, zelfs als de rente zeer laag staat vragen ze een hoog percentage (ING: 9,1 - 12,5% "kostenpercentage" voor persoonlijk lening en 12% credit card rente plus kosten tot 24,8%). Het sterke verband dat er vroeger was tussen een lage leningsrente en spaarrente is er bijna niet meer.
Er zijn ook "banken" die voor hun eigen business geld lenen, denk aan leasemaatschappijen, autobouwers. Ik vind dat die weer veel te weinig betalen voor het risico. Dat zouden gewoon obligaties met het hogere rendementen moeten zijn en geen spaarrekeningen. Ik zie niet waarom DGS ervoor op zou moeten draaien als het misgaat. Toch worden ze geaccrediteerd als banken door de nationale centrale banken.
offtopic:
DGS is hier eigenlijk off topic, maar toch even een waarschuwing dat in landen met een beperkte rijkdom voldoende in de pocket moet hebben om omvallende banken te verzekeren. Advanzia is een Luxemburgse bank. De Luxemburgse
FGDL heeft
1 miljard in kas.