hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:51:
Op Business Insider een overzicht rekening houdend met recente boetes en voorgesteld regeringsbeleid. Dit afgezet tegen 2,5% rendement op sparen:
[...]
Als deze berekeningen correct zijn is een TVT van minder dan 10 jaar onwaarschijnlijk, omdat men geen rekening houdt met uitvallende omvormers, potentieel hogere netbeheerkosten en andere toekomstige konijnen uit de hoge hoed. Vergeleken met een spaarrekening is het gewoon niet interessant meer.
I beg to differ.
Hangt natuurlijk wel af van je uitgangspunten.
Wat maakt dat iedereen (in elk geval: veel mensen) vindt dat je alle kosten van je zonnepanelen
moet terugverdienen?

Doe je dat ook bij een auto, WP, nieuwe radiatoren, een lamp of wat dan ook? (Ik zal het niet over een dinertje hebben met je geliefde...

).
Los even van al je andere motieven om panelen te leggen (milieu, een schonere wereld achterlaten als je er niet meer bent, etc.).
Zonnepanelen blijven nog steeds interessant. Laat ik me zelf als voorbeeld nemen.
Ik heb 19 panelen in "de dure tijd" gekocht (nov. 2022) met gemiddeld E 2,20 per Wattpiek prijs, die vorig jaar juni geplaatst werden. Wel kreeg ik daarvoor 40 jaar produkt- en nog 90% opbrengstgarantie na 40 jr (Sunpower). Ik verbruik ruim 5000 kW/jr en lever iets van 4500 terug via de meter (omvormer app geeft aan dat ik 6600 kW totaal heb opgewekt -> het was een prutjaar met veel regen, maar dat terzijde).
Tot en met 2026 ga ik ongeveer 40 - 42% terugverdienen (salderen + 30% eigen verbruik voor de meter) o.b.v. die relatief slechte jaaropbrengst. Resteert 60% die ik - afhankelijk van scenario's - tussen de 8,5 en 22,5 jaar terugverdien.
Ofte wel: ik ga ze volledig terugverdienen binnen 40 jaar. Dan verdien ik 14 jaar en daarna een pretty penny. Vergeleken met de opbrengst van een spaarrekening nog steeds competitief, maar met aandelen niet (alhoewel de onzekerheid daarbij veel hoger is m.b.t. rendement).
Als ik voor afloop van die 40 jaar naar het crematorium wordt gebracht, zit er nog steeds overwaarde in m'n huis

en kan m'n dochter feestvieren van de opbrengst.
Dusseh... hoezo niet interessant? Met de huidige (veel) lage(re) prijzen van panelen ben je nog steeds spekkoper.
Over 2,5 jaar kijk ik eens driftig naar een eventuele (zout-?)batterij, om mijn verbruik voor de meter naar ten minste 60% te verhogen. Enige "probleem" wat ik daarbij heb: ik heb nu een domme digitale meter (privacy). Teneinde optimaal rendement te scoren met een batterij moet je dan dynamisch gaan, maar daarvoor is een "slimme" meter vereist. Hmm... meer opbrengst, of toch maar m'n privacy? Ik neig nu naar het laatste.