Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Ja, je hebt dus met deze voorwaarden wel de TLK, omdat dit geen tarief is staat het daar ook niet bij. De vraag is echter of je niet recht had op de oude voorwaarden, wanneer heb je dit afgesloten?
30 mei. Dat staat ook op de bijlagen die ik in de mail heb ontvangen bovenaan geprint.

Hebben anderen hier andere voorwaarden?

[ Voor 7% gewijzigd door ione op 01-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Nee, ze verhogen de spanning om kabel capaciteit te vergroten, zoaks @Simpel360 ook al aangaf. Dat er in de piek vd opwekuren omvormers afgeschakeld worden is voor hun mooi meegenomen.
De netbeheerder heeft geen direct financieel belang bij het afschakelen van een omvormer.
Die zorgt slechts (of doet pogingen) om het net 24/7 stabiel te houden.

Voor de energieleverancier is het afschakelen wel goed voor de omzet en dus ook winst :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:32:
Ik lees toch wel veel haast en paniek (misschien wat overdreven genoemd) rondom contracten MM i.c.m. Essent. Ik vraag me af of iedereen gewoon doordacht zijn keuze's heeft gemaakt. Het lijkt zo'n paniekvoetbal.
Ze hebben altijd nog 14 dagen bedenktijd.
Maar ik zou toch echt kiezen voor geen TLK als het nog kan. (En de GC links lijken nog te werken, zonder TLK.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:57:
[...]

30 mei. Dat staat ook op de bijlagen die ik in de mail heb ontvangen bovenaan geprint.

kijk eens naar je mail, daar staan ook nog ergens in het midden diverse links, de bovenste is als het goed is de algemene voorwaarden, omdat jij hebt afgesloten op 30 mei zou je wel kunnen eisen dat je nog de voorwaarden krijgt van 1 juni 2023, ik zou dat bij Essent gewoon aankaarten, omdat de door jou genoemde voorwaarden pas ingaan op 1-juni 2024, da datum van afsluiten is hierbij bepalend en niet de datum van ingang van et contract, dat kan dus ook pas later zijn.
ik vrtwacht dat hier een foutje is ingeslopen.
even met essent kontect opnemen, je kunt in het ergste geval nog altijd binnen 14 dagen opzeggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

stanman23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:12:
Ik schrik wel van mijn stand-by verbruik ('s-nachts gemeten) 300 a 400 watt per uur moet ik toch eens achteraan gaan. 400 watt * 24 uur * 365 dagen = 3500 Kwh per jaar..... mijn stand-by verbruik is hetzelfde als een jaarverbruik van een normaal gezin... damn
Wij hebben hetzelfde probleem en ik heb de oorzaak nog steeds niet kunnen traceren.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:16
marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:
De netbeheerders sluiten nu ook aan in de rij om zonnepanelenbezitters te naaien:

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerders
Verschillende netbeheerders moeten naar noodoplossingen grijpen om stroomstoringen en overbelasting van het Nederlandse stroomnet te voorkomen. Zonnepanelen vallen daardoor sneller en vaker uit, waardoor huishoudens in die gebieden minder voordeel hebben van hun zonnepaneelsysteem.
Bron: https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Het begint een beetje op een clusterfuck te lijken waarbij alles en iedereen het op de zonnepanelenbezitter heeft gemunt die blijkbaar vogelvrij is verklaard...
Dit is natuurlijk gewoon click beat. Helemaal onderaan staat een beetje verhuld waarom dat gedaan is. Het heeft natuurlijk niets met naaierij te maken.

Iedere Tweaker weet dat de capaciteit van het netwerk te klein is op veel plaatsen. De netbeheerder is verplicht om de spanning tussen 230V =/- 10% te houden. Het probleem met het krappe netwerk is die min. Om boven de 209V te blijven verhoogt men de basisspanning. Met als gevolg dat de spanning eerder boven de 253V komt, ondanks dat de capaciteit qua vermogen iets verhoogd is.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:15
Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Is dit niet genuanceerder?
De kabels in de grond kunnen slechts een bepaald vermogen aan.
Door de spanning wat te verhogen gaat de stroom door de kabel omlaag (natuurkunde, wet van Ohm). De kabel kan dus wat meer aan en blijft heel. Dit is de taak van de netbeheerder.

Ik heb liever dat af & toe mijn omvormer voor een paar minuten uitgaat dan dat ik uren zonder zit omdat er ergens een kabel is uitgefikt.

Wie de schuldige is van de huidige situatie is een ander verhaal.( De grootste is de politiek, wij als eigenaar dus, die de netbeheerders als melkkoe hebben gebruikt.)
De burger heeft ook continu geroepen dat EVs niet werken, heeft deze overheid gekozen en heeft zich niet in gelezen in de materie maar dachten leuk te cashen.

Ik heb zelf 27 zonnepanelen, maar ik kan veel zelf opmaken. Als je heel veel zonnepanelen hebt genomen en het niet zelf opmaakt, waarom heb je ze dan? Natuurlijk is er soms wel teruglevering, en dat is prima. Maar een beetje vooruit schrijdend inzicht is blijkbaar voor veel mensen niet weggelegd.

Je kan het ook positief benaderen, we hebben de meeste panelen per hoofd van de bevolking en we hebben een decennia+ mogen salderen. Dat is toch top?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:57:

Essent maakt er een rommeltje van maar met 30 mei zit je goed, zie ook Step-han in "De zonnepanelen-boete"

en https://www.essent.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden voor de voorwaarden die gelden op basis van afsluit datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:De homewizzard is mooi, maar compleet off-topic. Discussies over sluipverbruik horen hier ook niet thuis. Al deze reacties zijn dus ook verdwenen. Graag weer ontopic :)

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:13
dan stuur je een DM ;)

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2024 10:31 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Essent maakt er een rommeltje van maar met 30 mei zit je goed, zie ook Step-han in "De zonnepanelen-boete"

en https://www.essent.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden voor de voorwaarden die gelden op basis van afsluit datum
Zijn er hier mensen die afgelopen dagen bij Essent hebben afgesloten en ook de link naar de voorwaarden per 1-6 hebben gekregen in de mail?
Ik zal toch even Essent contacten. Het heeft waarschijnlijk geen zin om naar de stand in de MM te gaan om dit na te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Zijn er hier mensen die afgelopen dagen bij Essent hebben afgesloten en ook de link naar de voorwaarden per 1-6 hebben gekregen in de mail?
Ik zal toch even Essent contacten. Het heeft waarschijnlijk geen zin om naar de stand in de MM te gaan om dit na te vragen?
Ja bijna iedereen sinds donderdag, lees dit topic van een paar dagen maar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Ja bijna iedereen sinds donderdag, lees dit topic van een paar dagen maar terug.
Oh ok. Dat had ik nog niet zo begrepen. Ik dacht dat de meeste de juiste voorwaarden hadden gekregen (de oude). Maar de link naar de pagina met verschillende voorwaarden geeft wel aan dat het ok is.
Ik zal voor de zekerheid Essent ook maar even contacten.

Edit: net even Essent gesproken en ik val inderdaad nog onder de oude voorwaarden. Er werd ook wel een notitie bij mijn gegevens gezet (waarom dat dan nodig zou zijn weet ik ook niet).

[ Voor 17% gewijzigd door ione op 01-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Als ik vandaag (en niet drie dagen terug) een 3 jarig stroomcontract zou afsluiten bij Essent zou ik per jaar 682,85 euro duurder uit zijn. Nu is Essent niet de enige partij dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk (had eigenlijk nog tot februari 2025 een contract bij GC) maar ik ben vooralsnog blij even naar de MM gereden te zijn.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:
De netbeheerders sluiten nu ook aan in de rij om zonnepanelenbezitters te naaien:

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerders
Verschillende netbeheerders moeten naar noodoplossingen grijpen om stroomstoringen en overbelasting van het Nederlandse stroomnet te voorkomen. Zonnepanelen vallen daardoor sneller en vaker uit, waardoor huishoudens in die gebieden minder voordeel hebben van hun zonnepaneelsysteem.
Bron: https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Het begint een beetje op een clusterfuck te lijken waarbij alles en iedereen het op de zonnepanelenbezitter heeft gemunt die blijkbaar vogelvrij is verklaard...
Begin jij nu ook al populistische onderbuikberichten te plaatsen hier? Volgend mij hebben we er daar al genoeg van. Laten we het neutraal houden, en op feiten gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ecological schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:16:
[...]

De burger heeft ook continu geroepen dat EVs niet werken, heeft deze overheid gekozen en heeft zich niet in gelezen in de materie maar dachten leuk te cashen.

Ik heb zelf 27 zonnepanelen, maar ik kan veel zelf opmaken. Als je heel veel zonnepanelen hebt genomen en het niet zelf opmaakt, waarom heb je ze dan? Natuurlijk is er soms wel teruglevering, en dat is prima. Maar een beetje vooruit schrijdend inzicht is blijkbaar voor veel mensen niet weggelegd.

Je kan het ook positief benaderen, we hebben de meeste panelen per hoofd van de bevolking en we hebben een decennia+ mogen salderen. Dat is toch top?
We komen uit een periode dat het nogal lucratief kon zijn met PV, mijn PV en SAP binnen een half jaar voor 1/3 terug verdient op kosten van UC in mijn geval. Dat doet au bij de e-boys&Girls.
Nu hebben ze ingegrepen en doet het au bij ons.
Wat je nu nog kan doen is tijdig reageren met een contractje en hopen dat je het hebt goed gedaan.

Geduld & de tijd zal het (ze) leren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Oh ok. Dat had ik nog niet zo begrepen. Ik dacht dat de meeste de juiste voorwaarden hadden gekregen (de oude). Maar de link naar de pagina met verschillende voorwaarden geeft wel aan dat het ok is.
Ik zal voor de zekerheid Essent ook maar even contacten.

Edit: net even Essent gesproken en ik val inderdaad nog onder de oude voorwaarden. Er werd ook wel een notitie bij mijn gegevens gezet (waarom dat dan nodig zou zijn weet ik ook niet).
Bij mij stond er een klein regeltje in de voorwaarden over TLK.

Vandaag gebeld en navraag gedaan. Het was voor mij niet van toepassing, ze waren wat voorbarig geweest met de aanpassing.

Heb ze dit toch maar even gevraagd dit per email te bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAPxTDwzDTAr5HToh-V5dPar7g8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQ7pzrxLZmgQDxqFaIeZkO5H.jpg?f=user_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DeHollander schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Bij mij stond er een klein regeltje in de voorwaarden over TLK.

Vandaag gebeld en navraag gedaan. Het was voor mij niet van toepassing, ze waren wat voorbarig geweest met de aanpassing.

Heb ze dit toch maar even gevraagd dit per email te bevestigen.
[Afbeelding]
Dat lijkt me dus duidelijk, datum van afsluiting is in dit geval de belangrijkste factor of je nog onder de oude voorwaarden valt.

Wel heel slecht, ik snap niet dat je als IT zo'n "fout" kan maken, er zijn toch scenario's voor hoe je zo'n aanpassing correct doorvoert. Dachten ze wellicht dat mensen het niet zouden merken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Novax schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Dat lijkt me dus duidelijk, datum van afsluiting is in dit geval de belangrijkste factor of je nog onder de oude voorwaarden valt.

Wel heel slecht, ik snap niet dat je als IT zo'n "fout" kan maken, er zijn toch scenario's voor hoe je zo'n aanpassing correct doorvoert. Dachten ze wellicht dat mensen het niet zouden merken :+
Gelukkig kunnen vanaf vandaag alleen nog maar GC contracten worden afsloten. Die zijn duidelijk in hun contracten. Die maken fijne fouten in hun IT. Linkjes actief laten. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:56:
Gelukkig kunnen vanaf vandaag alleen nog maar GC contracten worden afsloten. Die zijn duidelijk in hun contracten. Die maken fijne fouten in hun IT. Linkjes actief laten. 8)
Een paar contacten is een foutje, inmiddels staat de teller alleen via hier al op honderden. Dat is een bewussie... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:56:
[...]

Dat jij nou toevallig maar €6.50 vaste kosten betaalt, zegt niet zoveel. De meesten betalen gewoon €10.26 of €14.99 en daar verdient GC nog genoeg aan. Die linkjes vind je trouwens ook gewoon via de thuispagina, er is niets verborgen/vergeten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Dat jij nou toevallig maar €6.50 vaste kosten betaalt, zegt niet zoveel. De meesten betalen gewoon €10.26 of €14.99 en daar verdient GC nog genoeg aan. Die linkjes vind je trouwens ook gewoon via de thuispagina, er is niets verborgen/vergeten aan.
Ik ga €6,55 voorschot betalen (500kWh verbruik ingevuld) en betaal €10,26 kosten.Vermindering Energiebelasting doet de truc. ;) Dus ik weet niet wat je nu wil zeggen met je post?

Het gaat onderaan de streep er gewoon om wat je betaalt. En het staat bij GC gewoon duidelijk in de contracten. Boeit mij het dat GC er nog aan verdient. Ieder bedrijf verdient geld. Linkje is wel foutief want je kan geen zonnepanelen aanklikken en contract sluit gewoon aan op zonnepanelen. Dus vergeten aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:59
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Een paar contacten is een foutje, inmiddels staat de teller alleen via hier al op honderden. Dat is een bewussie... ;)
Ik ben al lang een tevreden klant bij Greenchoice, en heb ook nu weer (online) een nieuw contract afgesloten daar. Of het bewust is of niet, dat is iets waar ik nooit het fijne van zal weten omdat ik niet daar werk, laat staan op het niveau waar dit soort beslissingen worden genomen. Iets anders is wat mij betreft niet meer waard dan de waarde van het papier waar het spreekwoordelijk op geschreven is.

Dat gezegd hebbende, ik heb in de afgelopen jaren enkele keren de "kracht" van de it-afdeling van Greenchoice meegemaakt en was daar beslist niet van onder de indruk.

Maar aan de andere kant zie ik ook weer berichten als deze:
https://www.greenchoice.n...-geeft-jou-volop-energie/

En tja, wij van wc-eend misschien? Maar ik wordt wel blij van zo'n bericht. Niet (alleen) domweg zelf meer velden volgooien met zonnepanelen en alle kosten bij de particuliere zonnepaneel-eigenaar neerleggen, maar zelf actief werken aan het verlagen van onbalanskosten waardoor ze eea beter in de hand kunnen houden?

Ik heb inmiddels begrepen dat ook Greenchoice het plan heeft extra kosten in rekening te gaan brengen per kWh? Geen enkele andere bron dan een lichte kriebel in de hersenen. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:12
Helaas werken de verborgen linkjes van GC niet meer.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Wanneer ik mijn postcode en verbruik invul krijg ik de melding: "
Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw."

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Smotske schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:13:
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Wanneer ik mijn postcode en verbruik invul krijg ik de melding: "
Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw."
Je bent niet de eerste die dit de afgelopen weken meldt, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Je bent niet de eerste die dit de afgelopen weken meldt, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"
In TS laten zetten of pinnen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Smotske schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:13:
:+ :+ we hebben er weer 1 hoor

De zonnepanelen-boete (wall of shame)

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 01-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Ik ga €6,55 voorschot betalen (500kWh verbruik ingevuld) en betaal €10,26 kosten.Vermindering Energiebelasting doet de truc. ;) Dus ik weet niet wat je nu wil zeggen met je post?
Ok, ik dacht dat dat je vaste kosten waren. Het termijnbedrag lijkt me niet zo interessant; het is bij GC minimaal €5, zou met ons verbruik eigenlijk negatief moeten zijn. Maar goed, GC verdient dus aan de vaste kosten. De zonnepanelenboete zit er in feite in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Ok, ik dacht dat dat je vaste kosten waren. Het termijnbedrag lijkt me niet zo interessant; het is bij GC minimaal €5, zou met ons verbruik eigenlijk negatief moeten zijn. Maar goed, GC verdient dus aan de vaste kosten. De zonnepanelenboete zit er in feite in verwerkt.
Bij een aantal mensen wel. Ik heb begrepen dat wanneer je nu online het 3-jaar contract afsluit je het "reguliere" bedrag aan vaste kosten betaalt net over de 10 euro per maand. Zonnepaneelhouders zouden volgens plan dacht ik zo'n 4,5e euro meer betalen per maand aan kosten, maar dat is blijkbaar niet voor iedereen het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjamo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:47:
Zonnepaneelhouders zouden volgens plan dacht ik zo'n 4,5e euro meer betalen per maand aan kosten, maar dat is blijkbaar niet voor iedereen het geval.
Via 'de link' is het gewoon 14,79 pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Dat is ook wat wij gaan betalen. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:56:
[...]

3 jaar windstroom nog steeds €10,26.

Net berekend:
Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 10,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

FietsFanaat33 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:57:
Voor de zekerheid toch maar even snel 1 jaar vast contract afgesloten (25 sept ingangsdatum) bij essent. Komende 14 dagen even onderzoeken of dit een goede keuze is. Wel balen dat je altijd aan dat piek en daltarief vast zit met slimme dubbele meter. Wou dat dit maar 1 telraam was. Nu moet je met salderen toch oppassen dat je meer verbruikt in het dal dan opwekt
Ze salderen toch niet per telraam, maar gooien het op een KwH-bult?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42
Kareem schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Ze salderen toch niet per telraam, maar gooien het op een KwH-bult?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgfInps0l3wQPUW4qBgfHDf099A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vgWxKxbfRUp8GieXbePbgyw.jpg?f=fotoalbum_large

Bij united consumers per piek en dal. Dit is mijn afrekening. Zoals je ziet 127 kWh moeten bij betalen in dal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik ga even op zoek naar een contract met slecht weer compensatie ipv boete. :+ 01 juni, 7310WP hebben liggen en wel 6,15kWh tot nu vandaag. :'( Wat een drama weer dit jaar. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:30:
Ik ga even op zoek naar een contract met slecht weer compensatie ipv boete. :+ 01 juni, 7310WP hebben liggen en wel 6,15kWh tot nu vandaag. :'( Wat een drama weer dit jaar. :X
Beetje offtopic maar ik zit al op 7 kwh met meer dan de helft minder aan Wp's

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:30:
Je kan ook ergens anders in Nederland gaan wonen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Beetje offtopic maar ik zit al op 7 kwh met meer dan de helft aan Wp's
Je woont vast niet op de zelfde plek....

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
pms1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Je woont vast niet op de zelfde plek....
Vast niet. Daarnaast typfoutje van me in de post. Helft minder wp's niet meer. Mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:27
We Are Borg schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:26:
[modbreak]De homewizzard is mooi, maar compleet off-topic. Discussies over sluipverbruik horen hier ook niet thuis. Al deze reacties zijn dus ook verdwenen. Graag weer ontopic :) [/]
Je hebt gelijk.
Het gaat hier over "boetes" over het hebben van zonnepanelen.

Voor mij geldt tot het afschaffen van het salderen geen boete.

Veel kosten/baten gaan mogelijk veranderen, en hoe we dat zelf gaan (proberen) te beheren; daar mogen we het toch over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
John245 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Je kan ook ergens anders in Nederland gaan wonen.
Doe maar niet met de meeste zonuren van Nederland in het Zuid-Westen. Draag hier vaak 8). Maar weer ontopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
hogere netspanning-discussie verplaatst naar
Spanningsverhoging door de netbeheerder

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

FietsFanaat33 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]

Bij united consumers per piek en dal. Dit is mijn afrekening. Zoals je ziet 127 kWh moeten bij betalen in dal.
Staat ook ergens op je nota 127 maal je daltarief dan?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42
Kareem schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Staat ook ergens op je nota 127 maal je daltarief dan?
Goede vraag. Kan het niet direct zo terug vinden. Zou je dan toch niet hoeven bij betalen? Zie die kWhs wel bij de leveringskosten terug komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Misschien voor hier? Ik kan het juiste actieve topic niet vinden. Wellicht een leuk stukje leesvoer.

https://www.businessinsid...ektriciteit-energie-2024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:49
Vind wel apart dat je nu wel weer op de normale manier. 3-jarige contracten kunt afsluiten met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:53:
Vind wel apart dat je nu wel weer op de normale manier. 3-jarige contracten kunt afsluiten met zonnepanelen.
Waar heb je het over? Bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaaoie17
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Waar heb je het over? Bron?
Keek zo op Essent en Vattenfall. Maar dan wel met teruglever kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:27
jaaoie17 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Keek zo op Essent en Vattenfall. Maar dan wel met teruglever kosten.
Idd, frappant.
Mooi te zien als ik nu contract zou sluiten een 35 euro per maand meer zou moeten gaan betalen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Op Business Insider een overzicht rekening houdend met recente boetes en voorgesteld regeringsbeleid. Dit afgezet tegen 2,5% rendement op sparen:
Aangezien er veel factoren zijn die de terugverdientijd van zonnepanelen beïnvloeden, kun je hiervoor het beste met scenario’s werken. Prijsvergelijker Energievergelijk.nl heeft hiervoor 5 scenario’s gemaakt.
  1. Zeer gunstig scenario: terugverdientijd 7 jaar
  2. Gunstig scenario: terugverdientijd 8,5 jaar
  3. Meest waarschijnlijke scenario: terugverdientijd 12,5 jaar
  4. Ongunstig scenario: terugverdientijd 17 jaar
  5. Zeer ongunstig scenario: terugverdientijd 20,5 jaar
Als deze berekeningen correct zijn is een TVT van minder dan 10 jaar onwaarschijnlijk omdat men geen rekening houdt met uitvallende omvormers, potentieel hogere netbeheerkosten en andere toekomstige konijnen uit de hoge hoed. Vergeleken met een spaarrekening is het gewoon niet interessant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:51:
Op Business Insider een overzicht rekening houdend met recente boetes en voorgesteld regeringsbeleid. Dit afgezet tegen 2,5% rendement op sparen:

[...]
Als deze berekeningen correct zijn is een TVT van minder dan 10 jaar onwaarschijnlijk, omdat men geen rekening houdt met uitvallende omvormers, potentieel hogere netbeheerkosten en andere toekomstige konijnen uit de hoge hoed. Vergeleken met een spaarrekening is het gewoon niet interessant meer.
Er wordt in deze berekeningen geen rekening gehouden met inflatie en niet met de belasting op spaargeld. Dit laatste is niet voor iedereen van toepassing maar beide zaken zullen de TVT verkorten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]
Als deze berekeningen correct zijn is een TVT van minder dan 10 jaar onwaarschijnlijk, omdat men geen rekening houdt met uitvallende omvormers, potentieel hogere netbeheerkosten en andere toekomstige konijnen uit de hoge hoed. Vergeleken met een spaarrekening is het gewoon niet interessant meer.
I beg to differ.
Hangt natuurlijk wel af van je uitgangspunten.
Wat maakt dat iedereen (in elk geval: veel mensen) vindt dat je alle kosten van je zonnepanelen moet terugverdienen? 8)7 Doe je dat ook bij een auto, WP, nieuwe radiatoren, een lamp of wat dan ook? (Ik zal het niet over een dinertje hebben met je geliefde... :) ).
Los even van al je andere motieven om panelen te leggen (milieu, een schonere wereld achterlaten als je er niet meer bent, etc.).

Zonnepanelen blijven nog steeds interessant. Laat ik me zelf als voorbeeld nemen.
Ik heb 19 panelen in "de dure tijd" gekocht (nov. 2022) met gemiddeld E 2,20 per Wattpiek prijs, die vorig jaar juni geplaatst werden. Wel kreeg ik daarvoor 40 jaar produkt- en nog 90% opbrengstgarantie na 40 jr (Sunpower). Ik verbruik ruim 5000 kW/jr en lever iets van 4500 terug via de meter (omvormer app geeft aan dat ik 6600 kW totaal heb opgewekt -> het was een prutjaar met veel regen, maar dat terzijde).
Tot en met 2026 ga ik ongeveer 40 - 42% terugverdienen (salderen + 30% eigen verbruik voor de meter) o.b.v. die relatief slechte jaaropbrengst. Resteert 60% die ik - afhankelijk van scenario's - tussen de 8,5 en 22,5 jaar terugverdien.

Ofte wel: ik ga ze volledig terugverdienen binnen 40 jaar. Dan verdien ik 14 jaar en daarna een pretty penny. Vergeleken met de opbrengst van een spaarrekening nog steeds competitief, maar met aandelen niet (alhoewel de onzekerheid daarbij veel hoger is m.b.t. rendement).
Als ik voor afloop van die 40 jaar naar het crematorium wordt gebracht, zit er nog steeds overwaarde in m'n huis 8) en kan m'n dochter feestvieren van de opbrengst.

Dusseh... hoezo niet interessant? Met de huidige (veel) lage(re) prijzen van panelen ben je nog steeds spekkoper.

Over 2,5 jaar kijk ik eens driftig naar een eventuele (zout-?)batterij, om mijn verbruik voor de meter naar ten minste 60% te verhogen. Enige "probleem" wat ik daarbij heb: ik heb nu een domme digitale meter (privacy). Teneinde optimaal rendement te scoren met een batterij moet je dan dynamisch gaan, maar daarvoor is een "slimme" meter vereist. Hmm... meer opbrengst, of toch maar m'n privacy? Ik neig nu naar het laatste.

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31

[...]
Als deze berekeningen correct zijn is een TVT van minder dan 10 jaar onwaarschijnlijk omdat men geen rekening houdt met uitvallende omvormers, potentieel hogere netbeheerkosten en andere toekomstige konijnen uit de hoge hoed. Vergeleken met een spaarrekening is het gewoon niet interessant meer.
Het werk is door Energievergelijk.nl gedaan, dus hier is het bron artikel
https://www.energievergel...gverdientijd-zonnepanelen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Tao schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:33:
Doe je dat ook bij een auto, WP, nieuwe radiatoren, een lamp of wat dan ook? (Ik zal het niet over een dinertje hebben met je geliefde... :) ).
Dat zijn allemaal zaken waar bezit een subjectieve toegevoegde waarde heeft, met of zonder panelen komt exact dezelfde stroom uit je WCD. Idem voor een thuisbatterij, als er al 'waarde' is dan negatieve: ruimtegebruik in je huis, minimale kans op brand, etc.

Ik moet de eerste persoon tegenkomen die panelen op z'n dak een optische verbetering van het huis vindt, dat zijn smalle designradiatoren of een mooie lamp ipv een peertje wel... ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Dat zijn allemaal zaken waar bezit een subjectieve toegevoegde waarde heeft, met of zonder panelen komt exact dezelfde stroom uit je WCD. Idem voor een thuisbatterij, als er al 'waarde' is dan negatieve: ruimtegebruik in je huis, minimale kans op brand, etc.

Ik moet de eerste persoon tegenkomen die panelen op z'n dak een optische verbetering van het huis vindt, dat zijn smalle designradiatoren of een mooie lamp ipv een peertje wel... ;)
Naast dit: ik heb een auto, ook voor mijn genot, voor gemak en vaak zelfs puur uit noodzaak: woon/werk verkeer altijd met de fiets moeten doen is qua afstand vaak geen doen, met OV kan, maar heeft ook zijn nadelen. Een auto maakt je leven gemakkelijker, maakt je mobiel, stelt je in staat om op plekken te kunnen komen, om zaken te vervoeren, enz.

Al die punten zijn niet van toepassing op zonnepanelen: deze heb je puur en alleen voor 2 zaken:
- je portemonnee
- het milieu

Ik durf te wedden dat voor 90+% van de mensen dat dit ook de volgorde is waarin het voor hen belangrijk is. En die portemonnee wordt eerst in de min gezet door de investering.

Ik vind het best logisch.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:05
Kalentum schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Het werk is door Energievergelijk.nl gedaan, dus hier is het bron artikel
https://www.energievergel...gverdientijd-zonnepanelen
Super veel dank voor het delen van het artikel!

Zie wel dat de auteur uitgaat van de gulheid van banken, voor meer dan 80% van de Nederlanders (die bij de grote banken alhier zitten) mag er royaal 1% af van de in de berekening meegenomen rente.

Ik vind het altijd jammer dat dit soort elementen de werkelijke waarde van een dergelijk stuk ondermijnen.

Het zou leuk zijn als de auteur de (excel) bron zou delen dan kun je voor jezelf meer de werkelijkheid benaderen (tweaken). Uiteraard zitten er nog meer onzekerheden in het verhaal (die de auteur ook netjes benoemd in de vorm van aannames)

Onder de streep een leuk stuk dat een algemene indruk geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:30
Rojado schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Super veel dank voor het delen van het artikel!

Zie wel dat de auteur uitgaat van de gulheid van banken, voor meer dan 80% van de Nederlanders (die bij de grote banken alhier zitten) mag er royaal 1% af van de in de berekening meegenomen rente.

Ik vind het altijd jammer dat dit soort elementen de werkelijke waarde van een dergelijk stuk ondermijnen.

Het zou leuk zijn als de auteur de (excel) bron zou delen dan kun je voor jezelf meer de werkelijkheid benaderen (tweaken). Uiteraard zitten er nog meer onzekerheden in het verhaal (die de auteur ook netjes benoemd in de vorm van aannames)

Onder de streep een leuk stuk dat een algemene indruk geeft.
tja met dit soort tvt tijden denk ik dat met name de omvormer al eens vervangen moet worden. Verder is het dan alsnog gissen. En met dit soort grote investeringen zou ik op dit moment echt niet meer zonnepanelen nemen.(Er is teveel onduidelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Tanuki schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Naast dit: ik heb een auto, ook voor mijn genot, voor gemak en vaak zelfs puur uit noodzaak: woon/werk verkeer altijd met de fiets moeten doen is qua afstand vaak geen doen, met OV kan, maar heeft ook zijn nadelen. Een auto maakt je leven gemakkelijker, maakt je mobiel, stelt je in staat om op plekken te kunnen komen, om zaken te vervoeren, enz.

Al die punten zijn niet van toepassing op zonnepanelen: deze heb je puur en alleen voor 2 zaken:
- je portemonnee
- het milieu

Ik durf te wedden dat voor 90+% van de mensen dat dit ook de volgorde is waarin het voor hen belangrijk is. En die portemonnee wordt eerst in de min gezet door de investering.

Denk dat tie 90%+ klopt zonder dat milieu puntje. Want daarvoor neemt nagenoeg niemand zonnepanelen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jaaoie17 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Denk dat tie 90%+ klopt zonder dat milieu puntje. Want daarvoor neemt nagenoeg niemand zonnepanelen voor.
Dat was precies mijn punt. :p

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Pv bezitter betaalt voor teruggeleverde kw's.

Pvloze gebruiker krijgt goedkopere stroom.

Pv bezitter heeft m.i. ook recht op goedkopere afgenomen stroom.

Wie het weet mag het zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Tanuki schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:01:
[...]

- je portemonnee
- het milieu

Er zijn wel meer redenen hoor, b.v.:
- onafhankelijkheid

Dankzij panelen hebben we jaren lang geen last gehad van prijsschommelingen. Dat geeft een stukje zekerheid en rust.
Nu met boetes en veranderende spelregels geeft het wat onzekerheid, maar de onafhankelijkheid blijft grotendeels overeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Martin7182 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:50:
Dankzij panelen hebben we jaren lang geen last gehad van prijsschommelingen. Dat geeft een stukje zekerheid en rust.
Nu met boetes en veranderende spelregels geeft het wat onzekerheid, maar de onafhankelijkheid blijft grotendeels overeind.
Die onafhankelijkheid is een illusie, alleen met een seizoensoverstijgende batterij kan je daarvan spreken. In de zomer produceer je veel te veel, in de winter bijna niets.

Prijsschommelingen zijn met een driejarig contact af te dekken, ook zonder panelen zit je goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
Rojado schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Als je de moeite kan nemen zonnepanelen te regelen. Dan kan je ook wel 30 minuten de tijd nemen een (gratis) spaarrekening te openen met een hoge rente.

Je moet niet doen alsof een hoge rente voor de happy few is. Het is voor iedereen, alleen een groot deel van de Nederlanders doet de moeite niet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:05
ConQuestador schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Als je de moeite kan nemen zonnepanelen te regelen. Dan kan je ook wel 30 minuten de tijd nemen een (gratis) spaarrekening te openen met een hoge rente.

Je moet niet doen alsof een hoge rente voor de happy few is. Het is voor iedereen, alleen een groot deel van de Nederlanders doet de moeite niet.
Ik zeg ook niet dat een hoge rente voor de happy few is, ik geef aan wat de praktijk in Nederland is.
Bron:
https://www.acm.nl/nl/pub...or-te-weinig-concurrentie

Overigens zullen de happy few die bij bunq bank zitten inmiddels niet meer happy zijn.
Bron:
https://nos.nl/l/2522662

Over risico’s gesproken.

Nu maar terug naar on-topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Rojado schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Ik zeg ook niet dat een hoge rente voor de happy few is, ik geef aan wat de praktijk in Nederland is.
Bron:
https://www.acm.nl/nl/pub...or-te-weinig-concurrentie

Overigens zullen de happy few die bij bunq bank zitten inmiddels niet meer happy zijn.
Bron:

Over risico’s gesproken.

De wereld is groter dan NL en DGS werkt in het hele EU gebied. Concurrentie zat. Hoop dat ze de energiemarkt ook Europees open gooien. Daar is te weinig concurrentie. Ik weet wat ik stem de komende Europese verkiezingen. Nederland is een postzegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:40:
Pv bezitter betaalt voor teruggeleverde kw's.

Pvloze gebruiker krijgt goedkopere stroom.

Pv bezitter heeft m.i. ook recht op goedkopere afgenomen stroom.

Wie het weet mag het zeggen
Jij begrijpt het niet.
De inkoopprijs wordt verlaagd. Die geldt ook gewoon voor PV bezitters. Die kopen dus ook goedkopere stroom in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rojado schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Bron:

Over risico’s gesproken.

Onzin, dan hadden ze hun inlog gegevens niet weg moeten geven. Eigen schuld dikke bult. Wordt al 20 jaar voor gewaarschuwd..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:15
Je hebt leugens, grote leugens en statistiek.

Ik ga er van uit dat ik in 3 jaar mijn zonnepanelen hebt terugverdiend. Afhankelijk hoe goed ik er zelf in ben met slim opladen en of ik de meerwaarde van mijn huis meetel.

Ik heb 1 EV (straks 2) een lucht lucht warmtepomp en 25 zonnepanelen voor net geen 9000 euro met een dynamisch contract. (En een jacuzzi :+ )

Ik heb ook offertes gehad van 15-18k, ja dan wordt de terugverdientijd wel anders.

Mensen laten zich veel te gek maken, het gaat pas in 2027 in, er kan nog zoveel veranderen en ik verwacht dat thuis batterijen echt een stuk goedkoper zijn en nog slimmer werken, met ook off grid zodat ik niet van Liander afhankelijk ben.

O+ Wij als mensen hebben een negativity bias maar probeer ook een beetje de positieve kanten te zien en niet alles na te praten wat je bubbel zegt, en probeer het ook een beetje te relativeren… O+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Die onafhankelijkheid is een illusie, alleen met een seizoensoverstijgende batterij kan je daarvan spreken. In de zomer produceer je veel te veel, in de winter bijna niets.

Prijsschommelingen zijn met een driejarig contact af te dekken, ook zonder panelen zit je goed.
Je denkt in extremen, ik had het over een stukje onafhankelijkheid, niet volledige onafhankelijkheid. Net als bij de prijs voor stroom die een stukje minder wordt, maar niet helemaal nul. We konden tot nu toe 100% salderen en het net als 'onbeperkt grote batterij' gebruiken. Straks hoeven we in ieder geval ons eigen direct verbruik niet te betalen, dat is nog steeds een stukje onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dit is dan ook wel weer apart. Moord en brand want zonnepanelen kosten de energiebedrijven dik geld en wat doet GC op zijn site? Zonnepanelen promoten. 8)7 https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/opbrengst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Jij begrijpt het niet.
De inkoopprijs wordt verlaagd. Die geldt ook gewoon voor PV bezitters. Die kopen dus ook goedkopere stroom in.
De stroomprijs is toch alleen verlaagd voor mensen zonder zonnepanelen?

Edit: Nee dus, bij Greenchoice betaal je voor elke kwh evenveel of je wel of geen panelen hebt. Je hebt alleen dus bij zonnepanelen maandelijks een paar euro extra kosten, los van de variabele kosten voor opgewekte stroom

[ Voor 25% gewijzigd door President op 02-06-2024 15:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Ecological schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:11:
Je hebt leugens, grote leugens en statistiek.

Ik ga er van uit dat ik in 3 jaar mijn zonnepanelen hebt terugverdiend. Afhankelijk hoe goed ik er zelf in ben met slim opladen en of ik de meerwaarde van mijn huis meetel.

Ik heb 1 EV (straks 2) een lucht lucht warmtepomp en 25 zonnepanelen voor net geen 9000 euro met een dynamisch contract. (En een jacuzzi :+ )

Ik heb ook offertes gehad van 15-18k, ja dan wordt de terugverdientijd wel anders.

Mensen laten zich veel te gek maken, het gaat pas in 2027 in, er kan nog zoveel veranderen en ik verwacht dat thuis batterijen echt een stuk goedkoper zijn en nog slimmer werken, met ook off grid zodat ik niet van Liander afhankelijk ben.

O+ Wij als mensen hebben een negativity bias maar probeer ook een beetje de positieve kanten te zien en niet alles na te praten wat je bubbel zegt, en probeer het ook een beetje te relativeren… O+
Dat heb ik ook maar dan sinds 2020 en al terugverdient in 1,5 jaar tijd.
Probleem zit hem meer, hoe ga je dat in de toekomst terugverdienen. De mensen die het allemaal al hebben, komt het wel goed mee (op de huurders na)

Gelukkig heb ik de komende jaren nog geen boete, maar zou ik vandaag de dag alsnog 9k investeren? Dat weet ik niet, want beleggen is een stuk aantrekkelijker geworden met de huidige TVT en een onzekere toekomst.

En dan ben ik nog iemand die het gaat uitrekenen, maar Henk en Ingrid zien het nieuws en beginnen daar gewoon niet meer aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 02-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:29:
[...]

De stroomprijs is toch alleen verlaagd voor mensen zonder zonnepanelen?
Nee, zo wordt het soms 'geframed' en er wordt al weer volop geklaagd. Maar dat tarief geldt gewoon voor iedereen. Wat ook gewoon logisch is.
Zelfs mensen die goed nieuws krijgen gaan klagen. Eerst nadenken, dan schreeuwen. Niet aan jou gericht overigens ;)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 02-06-2024 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:26:
Dit is dan ook wel weer apart. Moord en brand want zonnepanelen kosten de energiebedrijven dik geld en wat doet GC op zijn site? Zonnepanelen promoten. 8)7 https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/opbrengst/
Henk en Ingrid snappen dat niet inderdaad, maar zo simpel is het niet.
Dat staat echt los van elkaar. We hebben nog heel veel zonnepanelen extra nodig in Nederland.
Het is alleen onwenselijk dat ze op sommige momenten in de zomer massaal terug leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
Zenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Dat heb ik ook maar dan sinds 2020 en al terugverdient in 1,5 jaar tijd.
Probleem zit hem meer, hoe ga je dat in de toekomst terugverdienen. De mensen die het allemaal al hebben, komt het wel goed mee (op de huurders na)

Gelukkig heb ik de komende jaren nog geen boete, maar zou ik vandaag de dag alsnog 9k investeren? Dat weet ik niet, want beleggen is een stuk aantrekkelijker geworden met de huidige TVT en een onzekere toekomst.

En dan ben ik nog iemand die het gaat uitrekenen, maar Henk en Ingrid zien het nieuws en beginnen daar gewoon niet meer aan.
Als je nu plaatst en een no nonsense installateur zoekt kan je voor eur 0,60/wp panelen hebben liggen. Als je die in 10 jaar wil terugverdienen heb je 6-7ct/kWh nodig als opbrengst (bij zuidligging 30 graden).
Bij 30% eigen verbruik en GEEN vergoeding voor teruglevering heb je een kostprijs van ca 20ct.

Prima business case met voldoende kansen voor extra upside

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:49:
We hebben nog heel veel zonnepanelen extra nodig in Nederland.
Het is alleen onwenselijk dat ze op sommige momenten in de zomer massaal terug leveren.
Zonder die teruglevering in de zomer heb je in de winter vrijwel niets te salderen, met die 30% directverbruik is geen businesscase onder 10 jaar TVT haalbaar.

Henk en Ingrid hebben vaak weinig spaargeld, die kunnen een lange TVT moeilijker voorfinancieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
Maar ook kans op downside: wat als je omvormer steeds uitschakelt doordat het voltage boven de 253V komt? Helaas geen incident meer, ook tweakers staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Henk en Ingrid snappen dat niet inderdaad, maar zo simpel is het niet.
Dat staat echt los van elkaar. We hebben nog heel veel zonnepanelen extra nodig in Nederland.
Dat hoef je mij niet uit te leggen. Het gaat mij om de contradictie van boodschappen die men verkondigt. Ook GC doet daaraan mee.

Blijkbaar gaat afsluiten van GC contracten overigens een stuk makkelijker dan Essent. Het wordt stil hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Maar ook kans op downside: wat als je omvormer steeds uitschakelt doordat het voltage boven de 253V komt? Helaas geen incident meer, ook tweakers staat er vol mee.
Als je niet teruglevert heb je dit probleem niet. Dus die opbrengst zit al niet in m’n sommetje.
En een omvormer die uitschakelt is een oud modelletje (of slecht ingesteld). Een moderne omvormer regelt terug vanaf 250V en voorkomt dat de 253v wordt aangetikt.
Daarnaast is dat uitvallen/terugregelen vooral op momenten met een lage energieprijs.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:56:
[...]

https://www.rtl.nl/nieuws...ng-zonne-energie-probleem Via linkje in artikel kan je kijken of je wijk een probleem is. Ik zit gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Dat hoef je mij niet uit te leggen. Het gaat mij om de contradictie van boodschappen die men verkondigt. Ook GC doet daaraan mee.

Blijkbaar gaat afsluiten van GC contracten overigens een stuk makkelijker dan Essent. Het wordt stil hier. ;)
dat zie ik niet?
Ze geven volgens mij aan dat de kosten van teruglevering op een bepaalde manier verdeeld moeten worden over de gebruikers. prima.
Dat staat los van meer panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:00
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:11:
[...]

https://www.rtl.nl/nieuws...ng-zonne-energie-probleem Via linkje in artikel kan je kijken of je wijk een probleem is. Ik zit gelukkig goed.
Doet niks die site. Vul een postcode in maar gebeurt niks.
Correctie: Alleen bij postcodes met een event doet de site iets.

[ Voor 8% gewijzigd door TheWalrus op 02-06-2024 17:16 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Als je nu plaatst en een no nonsense installateur zoekt kan je voor eur 0,60/wp panelen hebben liggen. Als je die in 10 jaar wil terugverdienen heb je 6-7ct/kWh nodig als opbrengst (bij zuidligging 30 graden).
Bij 30% eigen verbruik en GEEN vergoeding voor teruglevering heb je een kostprijs van ca 20ct.

Wat ik vanmorgen al poste vind er maar eens 1. De 6k voor 12 panelen is zo gehaald. Nogmaals zelf niet handig genoeg hierin. (Leggen. Aansluiten). Heb 18x185wp nog liggen op moment. Jaar of 12 al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheWalrus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Doet niks die site. Vul een postcode in maar gebeurt niks.
Correctie: Alleen bij postcodes met een event doet de site iets.
Linkje naar je netbeheerder gebruiken. Staat in artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:10:
Als je niet teruglevert heb je dit probleem niet. Dus die opbrengst zit al niet in m’n sommetje.
Waarom zou je de komende twee jaar niet willen salderen? Waar denk je dat in december mijn COP1 elektrische kacheltje op draait... ;)

Stadsverwarming zo duur per GJ dat alles loont helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tja, beter zoeken

Of gewoon zelf doen. Echt niet moeilijk

En wellicht wat nieuws doen: bifacial panelen als schutting. Op oost/west vooral in ochtend en avond opbrengst. Dus spekkoper bij een dynamisch contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:12:
[...]

dat zie ik niet?
Ze geven volgens mij aan dat de kosten van teruglevering op een bepaalde manier verdeeld moeten worden over de gebruikers. prima.
Vlgs mij profiteren mensen zonder zonnepanelen ook van de stroom die mensen met zonnepanelen leveren. Of zou mijn energiemaatschappij een block hebben gezet naar de buren zonder panelen. Dat wordt dat daae deels verbruikt hoor 😉. Constructie rammelt wel wat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Vlgs mij profiteren mensen zonder zonnepanelen ook van de stroom die mensen met zonnepanelen leveren. Of zou mijn energiemaatschappij een block hebben gezet naar de buren zonder panelen. Dat wordt dat daae deels verbruikt hoor 😉. Constructie rammelt wel wat hoor. Dat stukje oversteken kan nooit zoveel geld kosten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Waarom zou je de komende twee jaar niet willen salderen? Waar denk je dat in december mijn COP1 elektrische kacheltje op draait... ;)

Stadsverwarming is zo duur per GJ dat alles loont helaas.
Ik saldeer nog wel. En heb een ouderwets vast contract tot 1/6/2027.
Maar mijn voorbeeld is een reactie op de stelling dat je PV niet meer terug verdient. Dat is nl echt niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Stadsverwarming zo duur per GJ dat alles loont helaas.
Dat was nou het doel hier. Airco die verwarmt en koelt. Panelen vervangen met het oog op meer beschikbare capaciteit zodat stadsverwarmingskosten omlaag kunnen. Rest evt later voor de EV. Vattenfall weet het wel. Tijd voor concurrentie daar.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 02-06-2024 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:12:
[...]

dat zie ik niet?
De kosten moeten naar de mensen gaan die vervuilen, lees geen zonnepanelen hebben op een geschikt dak. Nee niet naar mensen die in een flat wonen, die kunnen niets. Ik vervuil minder dus verdien bonus. Ik verwarm met WP, nog meer bonus. Dus verdelen ja. Maar wel de juiste kant op. GC rekent ook de zonnepanelen eigenaar meer dan diegene die ze niet hebben. Dat wij een escape hebben ontdekt. Tja.

Overzicht vaste kosten Greenchoice

Een overzicht van de vaste leveringskosten met én zonder panelen:
Contract Vastrecht
zonder zonnepanelen Vastrecht
met zonnepanelen
Variabel € 10,26 per maand € 14,79 per maand
1 jaar vast € 10,26 per maand € 14,79 per maand
2 of 3 jaar vast € 10,26 per maand Contract niet beschikbaar

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:22:
[...]

De kosten moeten naar de mensen gaan die vervuilen,
euh tsja dat is een politieke kwestie. Erg lastig ook want dan heb je ook te maken met armoede hoe je die mensen mee krijgt. Is nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Vlgs mij profiteren mensen zonder zonnepanelen ook van de stroom die mensen met zonnepanelen leveren.
Prima toch? Fantastisch dat we als samenleving steeds groener en schoner worden. Laten we niet vervallen in 'hij' en 'zij' en ons verheven voelen omdat wij veel geld hebben en daar panelen van gekocht hebben (Dat maakt je nog geen held).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Prima toch? Fantastisch dat we als samenleving steeds groener en schoner worden. Laten we niet vervallen in 'hij' en 'zij' en ons verheven voelen omdat wij veel geld hebben en daar panelen van gekocht hebben (Dat maakt je nog geen held).
Eens. Maar dan hoef je mensen die net dat stapje vooruit kunnen/willen maken niet voor te straffen toch? Ik stop met stapjes vooruit maken als het gestraft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:28:
[...]

euh tsja dat is een politieke kwestie. Erg lastig ook want dan heb je ook te maken met armoede hoe je die mensen mee krijgt. Is nog niet zo makkelijk.
Hoezo? Iedereen met een eigen huis heeft een Woz waarde en doet aangifte IB. Zonnepanelen moet je aangeven al verplicht aangeven. Je koppelt de systemen en je kan de boel inrichten. Huurders tellen niet mee want die zijn afhankelijk van de verhuurder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Weer zoiets. Ik heb helemaal niet veel geld. Ik maak andere keuzes. Andere stappen 3 x per jaar in het vliegtuig voor een vakantie. Ik niet. Mijn buurman heeft iedere 3 jaar nieuwe auto en geen zonnepanelen. Ik een tweedehands waar ik al 10 jaar in rijd. Die betaalt geen boete, ik wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:35:
Die betaalt geen boete, ik wel. 8)7
Je hebt nog steeds een redelijke TVT, 3 jarig GC contract en je hebt je set er grotendeels uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Je hebt nog steeds een redelijke TVT, 3 jarig GC contract en je hebt je set er grotendeels uit.
Weet ik.....maar ik betaal wel boete. Zoals ik al zei, mijn buurman de vervuiler niet en krijgt zelfs als hij het slim doet geld toe op zijn stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb net mijn hobbybob thuisaccu maar weer even bedraad.
Vorig jaar al eens als experiment in elkaar geknutseld maar omdat ik toen nog een knappe vergoeding kreeg voor het overschot is ie de ijskast in gegaan.
Nu krijg ik dit jaar een stuk minder voor mijn overschot dus dan maakt dat stukje energie verknoeien met stroom omzetten ook minder uit.

Het gaat niet heel ruig, ik denk ongeveer 1,5 tot 2 kwh per nacht dat ik uit de accu haal.
En ik stop er overdag wat meer in, lange leve de verliezen.

Op zich wel grappig om daar weer even mee te klooien.
Investering is toch weinig wat betreft apparatuur.

En voor een sessy te kopen is de investering me te hoog met de korte termijn ballonnetjes van onze regering.

Maar eens zien waneer ze omvallen of echte duidelijke plannen en wetten gaan maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Weet ik.....maar ik betaal wel boete. Zoals ik al zei, mijn buurman de vervuiler niet en krijgt zelfs als hij het slim doet geld toe op zijn stroom.
Misschien heeft jouw buurman wel Greenchoice :) Dan vervuilt hij niet. Is ook goed, je kan ook duurzaam bezig zijn zonder zelf panelen te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 02-06-2024 18:02 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)