Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:46:
Ik heb net mijn hobbybob thuisaccu maar weer even bedraad.
Vorig jaar al eens als experiment in elkaar geknutseld maar omdat ik toen nog een knappe vergoeding kreeg voor het overschot is ie de ijskast in gegaan.
Nu krijg ik dit jaar een stuk minder voor mijn overschot dus dan maakt dat stukje energie verknoeien met stroom omzetten ook minder uit.

Het gaat niet heel ruig, ik denk ongeveer 1,5 tot 2 kwh per nacht dat ik uit de accu haal.
En ik stop er overdag wat meer in, lange leve de verliezen.

Op zich wel grappig om daar weer even mee te klooien.
Investering is toch weinig wat betreft apparatuur.

En voor een sessy te kopen is de investering me te hoog met de korte termijn ballonnetjes van onze regering.

Maar eens zien waneer ze omvallen of echte duidelijke plannen en wetten gaan maken.
Leuk zo’n hobbyproject.
Duidelijkheid zullen we waarschijnlijk nooit meer meemaken daarvoor is ons land al te ver heen in alles. In de huidige ik-maatschappij is er geen gezamenlijk belang meer. Enige wat ons nog samen kan brengen is een grote ramp of oorlog zodat we weer samen ergens de schouders onder kunnen zetten. Maar dat is mijn mening maar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Eens. Maar dan hoef je mensen die net dat stapje vooruit kunnen/willen maken niet voor te straffen toch? Ik stop met stapjes vooruit maken als het gestraft wordt.
Hoezo straffen? Je doelt op de terugleverkosten vermoed ik?

Dat is niet straffen, maar gewoon opdraaien voor je eigen kosten die je veroorzaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:13
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Dat is niet straffen, maar gewoon opdraaien voor je eigen kosten die je veroorzaakt.
Dat is een beetje naïef. Dus ik betaal voor de kosten die ik veroorzaak en mijn buurman profiteert van mijn investering 🤣🤣. Beetje de omkeerde wereld!

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Zelfs mensen die goed nieuws krijgen gaan klagen. Eerst nadenken, dan schreeuwen. Niet aan jou gericht overigens ;)
Zou dat ms komen door al die warrige berichtgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Leuk zo’n hobbyproject.
Duidelijkheid zullen we waarschijnlijk nooit meer meemaken daarvoor is ons land al te ver heen in alles. In de huidige ik-maatschappij is er geen gezamenlijk belang meer. Enige wat ons nog samen kan brengen is een grote ramp of oorlog zodat we weer samen ergens de schouders onder kunnen zetten. Maar dat is mijn mening maar.
De huidige maatschappij wordt gestuurd door geld verdienen.
En ik heb altijd te weinig dus jullie moeten inleveren.

Zelfredzaamheid is ook al een vies woord.

Ach en weet je wij hebben een best wel behoorlijk overschot, dit jaar nog een redelijk contract al is dat een stuk slechter dan voorgaande jaren.
Maar wat daarna komt geen idee.
Zolang ik met 0 euro op de energie rekening uitkom vind ik het eigenlijk wel prima.
Al zal ik vast weemoedig terugdenken aan de periode dat ik in enkele jaren de wp wpb en panelen terugverdient heb.

Jammer van dat extra vakantiegeld dat dan weer wel..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Zou dat ms komen door al die warrige berichtgeving?
Ja dat draagt er absoluut aan bij.
Maar veel mensen weten niet meer hoe ze iets moeten lezen. Kritisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Dat is een beetje naïef. Dus ik betaal voor de kosten die ik veroorzaak en mijn buurman profiteert van mijn investering 🤣🤣. Beetje de omkeerde wereld!
Nee, want ondanks dat beetje extra kosten heb je nog steeds een zeer rendabele installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald.42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:36:
[...]

De huidige maatschappij wordt gestuurd door geld verdienen.
En ik heb altijd te weinig dus jullie moeten inleveren.

Zelfredzaamheid is ook al een vies woord.

Ach en weet je wij hebben een best wel behoorlijk overschot, dit jaar nog een redelijk contract al is dat een stuk slechter dan voorgaande jaren.
Maar wat daarna komt geen idee.
Zolang ik met 0 euro op de energie rekening uitkom vind ik het eigenlijk wel prima.
Al zal ik vast weemoedig terugdenken aan de periode dat ik in enkele jaren de wp wpb en panelen terugverdient heb.

Jammer van dat extra vakantiegeld dat dan weer wel..
Ja waren leuke tijden, mijn omgeving verklaarde me voor gek met alle investeringen maar als ze nu horen dat het me uiteindelijk niks gekost heeft zie ik ze denken, die is zo gek nog niet.
We gaan het beleven en het leuke is nog dat als ik nu naar Vandebron zou overstappen ik nog steeds een negatieve energierekening heb.
Hebben we eigenlijk wel ooit echte visie gehad hier in NL gericht op de toekomst?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Nee, want ondanks dat beetje extra kosten heb je nog steeds een zeer rendabele installatie.
Dan nog. Dus als ik 1000 euro spaar dan kan ik best een beetje rente aan de buurman geven omdat ik dan nog steeds een rendabele investering heb? Als ik aandelen koop en ik maak 10% winst dan kan ik best 2% afgeven aan de buurman omdat het nog steeds rendabel is? Makkelijk geld verdienen voor de buurman zonder investering. Sorry dit gaat me echt te ver. Als de buurman spaart heeft hij ook rente. Hij gaat liever 2x per week uit eten.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 02-06-2024 18:53 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Dan nog. Dus als ik 1000 euro spaar dan kan ik best een beetje rente aan de buurman geven omdat ik dan nog steeds een rendabele investering heb? Als ik aandelen koop en ik maak 10% winst dan kan ik best 2% afgeven aan de buurman omdat het nog steeds rendabel is? Makkelijk geld verdienen voor de buurman zonder investering. Hier mis je toch echt ff de boot.
Wat kinderachtig zeg.

Iedereen in dit land profiteert van economische groei. Herverdeling via belasting innen.

En ja ook iedereen mag profiteren van het grotere aanbod groene stroom. We zijn een samenleving.

Je mag blij zijn dat je überhaupt mag terug leveren. Dat is in sommige landen wel anders.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-06-2024 18:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
[...]

Wat kinderachtig zeg.

Iedereen in dit land profiteert van economische groei. Herverdeling via belasting innen.

En ja ook iedereen mag profiteren van het grotere aanbod groene stroom. We zijn een samenleving.
Mooi. Ik zal je mijn rekeningnummer geven. Als ik moet delen. Jij vast ook 😊. Jammer dat het gelijk als kinderachtig wordt gezien. Ik kan prima delen maar er zijn grenzen. Gaan ze terugleveren helemaal verklooien in ons land dan zit er een mooie zwarte knop op de omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 02-06-2024 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Dan nog. Dus als ik 1000 euro spaar dan kan ik best een beetje rente aan de buurman geven omdat ik dan nog steeds een rendabele investering heb? Als ik aandelen koop en ik maak 10% winst dan kan ik best 2% afgeven aan de buurman omdat het nog steeds rendabel is? Makkelijk geld verdienen voor de buurman zonder investering. Sorry dit gaat me echt te ver.
Dit bedoel ik dus met de huidige samenleving ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Dit bedoel ik dus met de huidige samenleving ;(
Goed blijven lezen. Ik kan hier offtopic op reageren maar dat ga ik niet doen. Prive mag je me berichten. No problem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Weet ik.....maar ik betaal wel boete. Zoals ik al zei, mijn buurman de vervuiler niet en krijgt zelfs als hij het slim doet geld toe op zijn stroom.
Wat voor boete betaal jij dan de komende 3 jaar? Was jij niet 1 van de personen die het contract heeft afgesloten voor een geen-zonnepanelen-tarief wat leverkosten betreft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sjamo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Wat voor boete betaal jij dan de komende 3 jaar? Was jij niet 1 van de personen die het contract heeft afgesloten voor een geen-zonnepanelen-tarief wat leverkosten betreft?
Omdat wij toevallig een omweg hebben gevonden. Het ging om het punt en ik schreef even vanuit de ik vorm. De gemiddelde klant van GC wordt gewoon genaaid. Jij dus met je hogere kosten. Daar voel je je wel goed bij als je buurman geen panelen heeft en zelfs bij een dynamisch contract geld toe krijgt als hij zijn auto oplaad van jouw stroom? Ik niet. Die buurman lacht ons allemaal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
[...]

Je mag blij zijn dat je überhaupt mag terug leveren. Dat is in sommige landen wel anders.
Klinkt een beetje als een collega 20 jaar terug die niet mee wou doen met staken voor betere arbeidsvoorwaarden.

Jullie moeten blij zijn dat je werk hebt.. _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Leuk zo’n hobbyproject.
Ben het daarwel mee eens maar @Devke heeft wel een punt. Zelfs het EK verbroederd niet meer. Wat was 1988 toch mooi. :)F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:06:
[...]

Ben het daarwel mee eens maar @Devke heeft wel een punt. Zelfs het EK verbroederd niet meer. Wat was 1988 toch mooi. :)F
Nee omdat die spelers ook boven elke werkelijkheid leven en zich gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kalentum schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Misschien heeft jouw buurman wel Greenchoice :) Dan vervuilt hij niet. Is ook goed, je kan ook duurzaam bezig zijn zonder zelf panelen te hebben.
Volgens mij ben je alleen nog maar goed bezig als je een dynamisch contract neemt zonder zonnepanelen. Je ontlast het net, je hebt geen investering in panelen en je kan je geld op de beurs laten renderen en je krijgt zelfs geld toe als je grootverbruiker bent op de juiste momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:15
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Volgens mij ben je alleen nog maar goed bezig als je een dynamisch contract neemt zonder zonnepanelen. Je ontlast het net, je hebt geen investering in panelen en je kan je geld op de beurs laten renderen en je krijgt zelfs geld toe als je grootverbruiker bent op de juiste momenten.
Of net als mij, mooi Enphase die automatisch kan terugschakelen, ik betaal minder aan de netbeheerders, wat ook patriottisch is, en de hardwerkende jongens die mijn 25 zonnepanelen hebben geïnstalleerd hebben ook weer inkomen. Daarnaast, elke kWh stroom die ik opwek is ook meer groen :)

Om een goede economie te hebben moeten we ook geld uitgeven :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:39:
[...]

Ja dat draagt er absoluut aan bij.
Maar veel mensen weten niet meer hoe ze iets moeten lezen. Kritisch zijn.
Een simpele toevoeging in al die berichten over verlaging stroomprijzen:

Ook voor pvbezitters gaat de prijs voor afgenomen stroom dus omlaag.

Hoe simpel is dat.

Ik ben dat nog nergens tegengekomen.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

amarkest schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Een simpele toevoeging in al die berichten over verlaging stroomprijzen:

Ook voor pvbezitters gaat de prijs voor afgenomen stroom dus omlaag.

Hoe simpel is dat.

Ik ben dat nog nergens tegengekomen.......
Ja inderdaad. helemaal mee eens. Ik vermoed dat de schrijvers van het artikel het simpelweg zelf niet begrijpen, of dat ze het bewust niet noemen om het bericht zo negatief mogelijk te laten klinken. Negatieve info doet het tenslotte goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ecological schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:21:
[...]

Of net als mij, mooi Enphase die automatisch kan terugschakelen, ik betaal minder aan de netbeheerders, wat ook patriottisch is, en de hardwerkende jongens die mijn 25 zonnepanelen hebben geïnstalleerd hebben ook weer inkomen. Daarnaast, elke kWh stroom die ik opwek is ook meer groen :)

Om een goede economie te hebben moeten we ook geld uitgeven :)
Deze snap ik niet, wat betaal je dan minder aan de netbeheerder(s)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Goed blijven lezen. Ik kan hier offtopic op reageren maar dat ga ik niet doen. Prive mag je me berichten. No problem.
Ik vind het ook niet leuk maar heb er wel begrip voor dat de leverancier een heffing gaat rekenen voor teruggave aan hun, net als ik er ook begrip voor heb dat wij het net meer gaan belasten en dus daar naar ratio voor moeten betalen, alles wat ik opwek wordt ook ergens verbruikt en dit hoeft dus niet ‘vies’ opgewekt te worden daar mag ik wel wat voordeel voor hebben maar niet ten kosten van alles. Dat mijn buurvrouw zonder panelen hier voordeel van heeft is toch mooi voor haar en al die andere die er geen hebben. Dat is volgens mij een samenleving maar iedereen heeft daar zijn gedachten over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@klump4u Waarom dacht je dat zoveel mensen 2 jaar geleden panelen gingen leggen? Vanwege hun EIGEN hoge stroomrekening. Niet voor mensen die ze niet hebben en al helemaal niet voor het klimaat. Het is de meeste mensen eigen alleen aan zichzelf te denken helaas.

Ik heb ze gelegd 11 jaar geleden al gelegd omdat het me geld scheelde EN het klimaat (ja toen al). Echt niet voor mensen die ze niet hebben en nog steeds niet want bijna al die mensen die ze niet hebben geven geen donder om de klimaatproblematiek die roepen pfffff zonnepanelen, pffff warmtepomp, pffff enz enz. Laat die mensen onze kosten maar betalen want je zegt het zelf......zij gebruiken onze stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Weet ik.....maar ik betaal wel boete. Zoals ik al zei, mijn buurman de vervuiler niet en krijgt zelfs als hij het slim doet geld toe op zijn stroom.
Eerst je kwartierwaarden met een dynamisch contract doorrekenen en die van iemand zonder panelen
Dan kan je pas iets zeggen over een faire prijs

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:00
even on topic:

Het lijkt dat na 1-6-2024 de 'novax' link/methode van GC nog werkt zonder dat er andere voorwaarde zijn. Ik heb 31-5 een contract afgesloten en mijn broertje 1-6. De contracten en voorwaardes zijn verder gelijk. In beide contracten wordt niets over terugleverkosten genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Volgens mij ontlast je het net met name met panelen. Hoe hoger de spanning oploopt, hoe minder stroom er loopt om hetzelfde vermogen te transporteren. En het vermogen komt van alle kanten i.p.v. alleen van de centrale. Dat het stroomnet volloopt a.g.v. PV is een fabeltje. Misschien is er wel een correlatie met PV; huishoudens met EV's en WP's hebben vaak ook PV op het dak liggen. Niet dat huishoudens met EV's en WP's nou gelijk gestraft zouden moeten worden; iedereen betaalt immers al voor de capaciteit van de stroomaansluiting.

Je kunt met een dynamisch contract inderdaad geld toe krijgen als de prijs negatief is. Maar zonder panelen kun je de btw en energieheffing niet salderen en zal de prijs dus onder de -13 cent/kWh moeten komen. Dat is vrij zeldzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:35:
@klump4u Waarom dacht je dat zoveel mensen 2 jaar geleden panelen gingen leggen? Vanwege hun EIGEN hoge stroomrekening. Niet voor mensen die ze niet hebben en al helemaal niet voor het klimaat. Het is de meeste mensen eigen alleen aan zichzelf te denken helaas.

Ik heb ze gelegd 11 jaar geleden al gelegd omdat het me geld scheelde EN het klimaat (ja toen al). Echt niet voor mensen die ze niet hebben en nog steeds niet want bijna al die mensen die ze niet hebben geven geen donder om de klimaatproblematiek die roepen pfffff zonnepanelen, pffff warmtepomp, pffff enz enz. Laat die mensen onze kosten maar betalen want je zegt het zelf......zij gebruiken onze stroom.
Waarom moeten die mensen onze kosten betalen? Het is toch mooi dat zij echte groene stroom gebruiken die wij extra opwekken. Jij denk nu ook in de ik vorm, zo komen we er dus nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
(jarig!)
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Waarom moeten die mensen onze kosten betalen? Het is toch mooi dat zij echte groene stroom gebruiken die wij extra opwekken. Jij denk nu ook in de ik vorm, zo komen we er dus nooit.
Zonder salderen was het amper rendabel geweest om PV te leggen. En dan hadden we nu ipv particuliere PV, misschien wel extra zonneparken gehad of anders waren die er wel gekomen. En wie denk je dat dan de kosten had moeten betalen? De extra kosten zijn er niet omdat de consumenten zonnepanelen leggen, die extra kosten zijn er omdat we een energietransitie hebben waarbij we overgaan naar groene stroom. En helaas is die groene stroom wat minder voorspelbaar waardoor er extra kosten ontstaan.

Het enige wat er dus verandert door deze boetes is dat er minder particuliere PV komt, en er meer door bedrijven gelegd gaan worden. Het gevolg is precies dezelfde kosten, alleen gaat er dan extra winst naar de leveranciers.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
Ecological schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:11:
Je hebt leugens, grote leugens en statistiek.

Ik ga er van uit dat ik in 3 jaar mijn zonnepanelen hebt terugverdiend. Afhankelijk hoe goed ik er zelf in ben met slim opladen en of ik de meerwaarde van mijn huis meetel.
Als we financiële winst als uitgangspunt nemen (en niet de hier ook genoemde milieu redenen):
Wij hebben onze 20 panelen in oktober 2021 laten installeren voor 6 Mille. Nu, twee en een half jaar later hebben de panelen precies 20 MWh opgewekt. Natuurlijk met salderen en rare energieprijzen tussendoor maar als ik een gemiddelde van 40ct / kWh neem hebben we voor 8 Mille opgewekt. In minder dan 3 jaar tijd dus de investering eruit.

Pas augustus 2026 loopt ons contract af en een half jaar later gaat salderen eruit. Ik schat in dat we dan op 40 MWh zitten. De huidige kWh prijs is iets lager, maar dan komen we op 6000 euro extra "winst" dus totaal 8 Mille netto opbrengst na aanschaf. Een nieuwe omvormer kan er dan wel af. En inmiddels HA zo ingesteld dat de omvormer alleen dat vermogen levert dat het huis vraagt (mooi script in het forum van HA :*) dat tegen die tijd ongetwijfeld verder getweaked is en waarvan de opties mogelijk zelfs in een integratie of addon zijn opgenomen). En dan is elke straaltje zon netto winst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
MotorBeast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:35:

Nee, die mensen betalen voor het overgrote deel (de grote groep zonder dynamisch contract, dat is ook maar een hobby voor een kleine groep techneuten) niet alleen 's-zomers de volle mep voor jouw stroom, maar betalen ook nog de kosten van het op met gas opgewekte stroom laten draaien van jouw en mijn (nog stééds alleen L/L!? ;) ) warmtepomp in een behoorlijk groot deel van de winter.

Het salderingsfeest is heel gezellig en hoe langer de muziek blijft draaien des te beter voor mij. Maar het is natuurlijk totaal onhoudbaar zoals (de schaal waarop) het nu/inmiddels gaat. Een TVT van een jaar of 2-3 en een investering die 5-10x over-de-kop gaat zoals hier het geval is (grotendeels zelf de installatie gedaan) is natuurlijk ook precies wat het eigenlijk is, veel te mooi om waar te zijn. Die luchtkastelen komen altijd naar beneden, of het nou op de beurs is of de panelenmarkt. Jij en ik hebben ook gewoon stroom nodig wanneer wind en zon niet schijnen, daar zal toch een keer voor betaald moeten gaan worden, net als voor het door het net pompen van 10x zoveel energie. Het is niet fair om die kosten bij een ander te blijven neerleggen, of je nou eigenhandig "het klimaat" gered hebt door wat panelen op je dak te laten schroeven of niet.

Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoe dit allemaal gaat, maar dat is vooral te wijten aan onze laffe bestuurscultuur. Eerst stemt men (de oppositie in de 1e kamer) het afschaffen weg en vervolgens staat de ACM doorleuk de energieboeren toe om in feite de regeling alsnog af te schaffen (en Jetten zag dat het goed was), door een boete in te voeren die onderaan de streep gewoon neerkomt op het nog maar mogen salderen voor ongeveer 2/3e deel.

Nou is direct afschaffen per 2027 niet beter, het is wel duidelijk. We moeten vooral hoe dan ook af van het zwenkend beleid dat alle kanten opgaat, de massa snapt er geen r**t meer van (niet geholpen door het niveau van de alleen in zoveel mogelijk clicks geïnteresseerde pers). Als we de komende jaren verdere stappen in de energietransitie willen zetten (om welke reden dan ook), hebben we langjarige investeringszekerheid nodig, anders is straks vrijwel niemand nog bereid om investeringen van deze omvang en looptijd te doen op basis van een beleidshorizon van enkele maanden. Dan gaat het tempo er gewoon helemaal uit en dat te paard vertrokken vertrouwen krijg je ontzettend moeilijk te voet weer terug.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

redwing schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Zonder salderen was het amper rendabel geweest om PV te leggen. En dan hadden we nu ipv particuliere PV, misschien wel extra zonneparken gehad of anders waren die er wel gekomen. En wie denk je dat dan de kosten had moeten betalen? De extra kosten zijn er niet omdat de consumenten zonnepanelen leggen, die extra kosten zijn er omdat we een energietransitie hebben waarbij we overgaan naar groene stroom. En helaas is die groene stroom wat minder voorspelbaar waardoor er extra kosten ontstaan.

Het enige wat er dus verandert door deze boetes is dat er minder particuliere PV komt, en er meer door bedrijven gelegd gaan worden. Het gevolg is precies dezelfde kosten, alleen gaat er dan extra winst naar de leveranciers.
Misschien is dat uiteindelijk wel het doel dat ‘ze’ minder particuliere pv willen en meer bedrijfs pv die beter te sturen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
RonJ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Nee, die mensen betalen voor het overgrote deel (de grote groep zonder dynamisch contract, dat is ook maar een hobby voor een kleine groep techneuten) niet alleen 's-zomers de volle mep voor jouw stroom, maar betalen ook nog de kosten van het op met gas opgewekte stroom laten draaien van jouw en mijn (nog stééds alleen L/L!? ;) ) warmtepomp in een behoorlijk groot deel van de winter.

Het salderingsfeest is heel gezellig en hoe langer de muziek blijft draaien des te beter voor mij. Maar het is natuurlijk totaal onhoudbaar zoals (de schaal waarop) het nu/inmiddels gaat. Een TVT van een jaar of 2-3 en een investering die 5-10x over-de-kop gaat zoals hier het geval is (grotendeels zelf de installatie gedaan) is natuurlijk ook precies wat het eigenlijk is, veel te mooi om waar te zijn. Die luchtkastelen komen altijd naar beneden, of het nou op de beurs is of de panelenmarkt. Jij en ik hebben ook gewoon stroom nodig wanneer wind en zon niet schijnen, daar zal toch een keer voor betaald moeten gaan worden, net als voor het door het net pompen van 10x zoveel energie. Het is niet fair om die kosten bij een ander te blijven neerleggen, of je nou eigenhandig "het klimaat" gered hebt door wat panelen op je dak te laten schroeven of niet.

Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoe dit allemaal gaat, maar dat is vooral te wijten aan onze laffe bestuurscultuur. Eerst stemt men (de oppositie in de 1e kamer) het afschaffen weg en vervolgens staat de ACM doorleuk de energieboeren toe om in feite de regeling alsnog af te schaffen (en Jetten zag dat het goed was), door een boete in te voeren die onderaan de streep gewoon neerkomt op het nog maar mogen salderen voor ongeveer 2/3e deel.

Nou is direct afschaffen per 2027 niet beter, het is wel duidelijk. We moeten vooral hoe dan ook af van het zwenkend beleid dat alle kanten opgaat, de massa snapt er geen r**t meer van (niet geholpen door het niveau van de alleen in zoveel mogelijk clicks geïnteresseerde pers). Als we de komende jaren verdere stappen in de energietransitie willen zetten (om welke reden dan ook), hebben we langjarige investeringszekerheid nodig, anders is straks vrijwel niemand nog bereid om investeringen van deze omvang en looptijd te doen op basis van een beleidshorizon van enkele maanden. Dan gaat het tempo er gewoon helemaal uit en dat te paard vertrokken vertrouwen krijg je ontzettend moeilijk te voet weer terug.
Dat zijn nogal aannames. Dat zal vast soms gelden, dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen aan de dmv gas of kolen opgewekte stroom in de winter, tbv de warmtepomp.

Het kan ook anders?

Wij verbruikten eerder zo'n 500m3 aan gas in de maanden november t/m februari. Daarnaast verbruikten we nog zo'n 500kWh voor electra (inclusief gedeelte voor cv-ketel).

Het afgelopen winterseizoen hebben we over dezelfde 4 maanden 1354kWh verbruikt voor electra, FE.

Die 1354kWh daar moet nog zo'n 23% direct verbruik van onze zonnepanelen af, plus voor de berekening natuurlijk de kWh's die we anders ook hadden verbruikt. Hou ik over een krappe 550kWh wat we extra hebben afgenomen, meer dan we eerder bij gebruik van cv-ketel hadden gedaan.

Zelfs als al die 550kWh opgewekt was met gas, was het niet belastender geweest voor het milieu en/of de uitstoot van co2.

Daarnaast hebben we nog 158kWh teruggeleverd aan het net. Mij lijkt dat die in de maanden november t/m februari makkelijk een goed tehuis moeten hebben gevonden.

Niet alles is slecht in zonnepanelen-land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Misschien is dat uiteindelijk wel het doel dat ‘ze’ minder particuliere pv willen en meer bedrijfs pv die beter te sturen is.
Natuurlijk willen de energiekantoren dat. Particuliere invoeders (micro-leveranciers): alleen maar lastig - en daarbij zijn de investeringen voor PV voor hen steeds betaalbaarder (en gesubsidieerd), dus 10x zoveel neerleggen om in winter ook uit te komen, dat beklijft.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom particulier nu stopt met aanschaf.
Gas wordt steeds duurder relatief en ook zwaarder belast.

Beste moment toch om PV te kopen, net als op de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:13
bart.koppers schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Natuurlijk willen de energiekantoren dat. Particuliere invoeders (micro-leveranciers): alleen maar lastig - en daarbij zijn de investeringen voor PV voor hen steeds betaalbaarder (en gesubsidieerd), dus 10x zoveel neerleggen om in winter ook uit te komen, dat beklijft.

Gasbelasting gaat juist omlaag toch? Of bedoel je wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Dat verwacht ik wel, al zal de reden vooral geld zijn en niet dat het beter te sturen is. Want met wat er nu aan bedrijfsPV is, zouden ze al voldoende moeten kunnen sturen. Daarbij, als het om het sturen ging zouden er wel meer zijn die daar mee bezig waren ipv nu welgeteld 1.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
[...]

Die stoppen omdat PV met de huidige boetes voor veel mensen gewoon niet rendabel is. De meeste mensen halen 30% eigen verbruik en als je daarmee rekent verdien je je panelen niet meer terug binnen 15 jaar. Aangezien mensen gemiddeld 10 jaar in een huis wonen, is de PV daarmee een kostenpost. Nu instappen kost je dus geld, zeker omdat de boetes alleen maar hoger en ingewikkelder aan het worden zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Simpel rekensommetje waarom zonnepanelen niet aantrekkelijk zijn als je ze nu nog moet aanschaffen. Mijn huidige situatie.

Opwek 3000 kWh
Verbruik 3000 kWh
Terug levering gedurende het jaar 2200 kWh om in de winter terug te halen.
Stroomprijs 26 ct
TLV 12 ct
TLB 215 euro per jaar.

Jaar 1 met salderen (3000x0.26) - 215 = 565 winst.
Jaar 2 mer salderen en TLB nogmaal 565 winst.

Totaal 1130 euro.

Jaar 3 geen salderen en TLB meegenomen. We zijn er immers aan gewend en dan verlagen we in NL niks meer he. Doen we het wel dan schroeven ze vast aan die 12 ct.

2200 Terug leven zomer a 12 ct = + 264 euro (opbrengst)
2200 Terug halen in winter a 26 ct = - 572 euro (kosten)
800 eigen verbruik in het jaar a 26 ct = + 206 euro (besparing)
TLB 215 euro

Totaal plaatje - 318 euro. (Minder winst). Dus 565 winst min 318 euro minder winst = 247 euro winst. Een ruime halvering van je winst met salderen. Reken dit nu eens uit met de situatie dat je zelf gaat investeren. Dan zullen de bedragen iets verschillen maar het eindresultaat verwacht ik niet zoveel. Als je Wp's omhoog gaan en je maakt het niet op aan eigen consumptie dan gaat je TLB verder omhoog. Je TLV ook maar de terugkoop in de winter ook.

Aankoop was toen voor mij een 6k

6000 - 1130 = 4870 terug te verdienen. Dat op basis van 247 per jaar.... ff op de 20 jaar.... (gelukkig heb ik ze allang liggen). Gaat de TLB er wel af (onbekend) dan is het nog een jaar of 12. Nou kun je roepen ze gaan dan nog 13 jaar mee. Klopt. Doe je het voor het mileu doen. Doe je het toch ook voor terugverdienen en liefst rendement op je investering dan zijn er betere opties. Oh ja. Rente die je nu niet ontvangt op je spaarrekening over de investering niet meegenomen in de berekening. Zal voor wat extra TVT zorgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 03-06-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Die stoppen omdat PV met de huidige boetes voor veel mensen gewoon niet rendabel is. De meeste mensen halen 30% eigen verbruik en als je daarmee rekent verdien je je panelen niet meer terug binnen 15 jaar. Aangezien mensen gemiddeld 10 jaar in een huis wonen, is de PV daarmee een kostenpost. Nu instappen kost je dus geld, zeker omdat de boetes alleen maar hoger en ingewikkelder aan het worden zijn.
Ik ben het niet met je eens :)
Let's talk numbers. Corrigeer me s.v.p. als ik een denkfout maak.

Stel we nemen als voorbeeld iemand met een rijtjeshuis. Nu even Jan en Klazien.
Hun verbruik is per jaar 4000kW (all-electric).

30% eigen verbruik voor de meter -> 1200 kW/jr bespaard.
70% via de meter teruggeleverd -> 2800 kW.
Voor stroom 1 jaar vast zie ik bij gaslicht.com Pure energie met een kW-prijs van 0,275 incl. netbeheer etc.
Die rekent (tussen de 2000 en 3000 kW terugleveren) E 168,- terugleverkosten. Daarmee komt hun jaarbedrag uit op iets minder dan E 300,-.

Ik stel een setje samen, dekkend voor die 4000kW verbruik. Bij Solar Outlet samengesteld. Misschien is dat elders nog ietsje goedkoper te krijgen met onderhandelen, maar daar ga ik niet vanuit in dit voorbeeld.
Prijzen incl. BTW.

9 panelen a 445kW: E 840,-
Enphase IQ metered: E 400,- (het kan E 200,- eenvoudiger, maar we gaan voor luxe)
9 x Enphase IQ8 x 110,- = E 1000,-
montageset 9 panelen: E500,-
kabels, aardlek dingetje, toebehoren: E 400,-
laten installeren geschat: E 1500,-
Totaalprijs E 4650,-
Lijkt mij een gangbare prijs (maar hoor graag of het duurder is of goedkoper kan).

4000kW (zonder panelen) x 0,275 = E 1100,-
Jaarkosten energieleverancier: E 300,-

Besparing over de komende 10 jaar:
Per jaar 1200 kW voor de meter (1200 x 0,275=) E 330,- x 10 jaar= E 3300,-
De komende 2,5 jaar mag er nog gesaldeerd worden, dus
2,5 x 2800kW x 0,275 = E 1925.
E 1925,- + 825 (2,5 jr x 330,- voor de meter) = E 2750,- besparing tot 1/1/2027.
Dan nog 7,5 jaar voor de meter (uitgaande dat je helemaal niets aan terugleverkosten gaat krijgen) 7,5 x 1200kW x 0,275 = E 2475. E 2475,- + E 2750,- = E 5225,-

Conclusie: de set wordt binnen 10 jaar ruimschoots terugverdiend, aannemende dat je vanaf 1/1/2027 geen terugleververgoeding meer krijgt. Indien wel, dan is dat alleen maar gunstiger. (edit: ik reken geen verhoging van de netbeheerkosten mee. My bad. Maar dat is momenteel nog niet bekend, dus moeilijk om te schatten.)

/reden edit: reactie op Devke.
Aparte stroomprijs rekenen in de zomer en winter...? Wut? 1 jaar vast contract nemen he... >:)
En jouw aankoop "toen" is nu goedkoper.
Plus: ik reken zelfs met een hogere kW-prijs dan jij...
Hit me.

[ Voor 5% gewijzigd door Tao op 03-06-2024 09:16 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tao schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Voor stroom 1 jaar vast zie ik bij gaslicht.com Pure energie met een kW-prijs van 0,275 incl. netbeheer etc.
Die rekent (tussen de 2000 en 3000 kW terugleveren) E 168,- terugleverkosten. Daarmee komt hun jaarbedrag uit op iets minder dan E 300,-.

Ik stel een setje samen, dekkend voor die 4000kW verbruik. Bij Solar Outlet samengesteld. Misschien is dat elders nog ietsje goedkoper te krijgen met onderhandelen, maar daar ga ik niet vanuit in dit voorbeeld.
Prijzen incl. BTW.

Enphase IQ metered: E 400,- (het kan E 200,- eenvoudiger, maar we gaan voor luxe)
Totaalprijs E 4650,-
Lijkt mij een gangbare prijs (maar hoor graag of het duurder is of goedkoper kan).

E 1925,- + 825 (2,5 jr x 330,- voor de meter) = E 2750,- besparing tot 1/1/2027.
Dan nog 7,5 jaar voor de meter (uitgaande dat je helemaal niets aan terugleverkosten gaat krijgen) 7,5 x 1200kW x 0,275 = E 2475. E 2475,- + E 2750,- = E 5225,-

Conclusie: de set wordt binnen 10 jaar ruimschoots terugverdiend, aannemende dat je vanaf 1/1/2027 geen terugleververgoeding meer krijgt. Indien wel, dan is dat alleen maar gunstiger. (edit: ik reken geen verhoging van de netbeheerkosten mee. My bad. Maar dat is momenteel nog niet bekend, dus moeilijk om te schatten.)

Aparte stroomprijs rekenen in de zomer en winter...? Wut? 1 jaar vast contract nemen he... >:)
Hit me.
Klopt aparte stroomprijs zomer winter. In de zomer lever je terug tegen de TLV. Niet tegen de stroomprijs die je betaald voor inkoop met salderen eraf voor de duidelijkheid nog een x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Klopt aparte stroomprijs zomer winter. In de zomer lever je terug tegen de TLV. Niet tegen de stroomprijs die je betaald voor inkoop.
Tot 2027 mag je salderen. En teruglever vergoeding betreft dan wat je meer dan je verbruik teruglevert.
Ik las effe verkeerd -> betreft vanaf 2027. Scusi

Neemt niet weg dat een set panelen nog steeds terug te verdienen valt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tao op 03-06-2024 09:22 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tao schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Tot 2027 mag je salderen. En teruglever vergoeding betreft dan wat je meer dan je verbruik teruglevert.
Lees mijn berekening nog eens. De komende 2 jaar neem ik salderen ook mee 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Prijzen incl. BTW.

Totaalprijs E 4650,-

Hit me.
Waarom Enphase? Als je een gewone stringomvormer pakt ben je zo'n 500-1000 euro goedkoper uit afhankelijk van het merk. Scheelt ook nog werk=installatiekosten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Ik zie hier niet de terugleverkosten terug, die je zonder PV niet hebt. Klopt dat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sjamo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Dat zijn nogal aannames. Dat zal vast soms gelden, dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen aan de dmv gas of kolen opgewekte stroom in de winter, tbv de warmtepomp.
Dat is gewoon een feit. Als jij (en ik) 0 op de rekening hebt maar wel een flinke sloot stroom-uit-gas gebruikt in de winter, zal iemand die kosten moeten dragen.
Het kan ook anders?

Wij verbruikten eerder zo'n 500m3 aan gas in de maanden november t/m februari. Daarnaast verbruikten we nog zo'n 500kWh voor electra (inclusief gedeelte voor cv-ketel).

Het afgelopen winterseizoen hebben we over dezelfde 4 maanden 1354kWh verbruikt voor electra, FE.

Die 1354kWh daar moet nog zo'n 23% direct verbruik van onze zonnepanelen af, plus voor de berekening natuurlijk de kWh's die we anders ook hadden verbruikt. Hou ik over een krappe 550kWh wat we extra hebben afgenomen, meer dan we eerder bij gebruik van cv-ketel hadden gedaan.

Zelfs als al die 550kWh opgewekt was met gas, was het niet belastender geweest voor het milieu en/of de uitstoot van co2.

Daarnaast hebben we nog 158kWh teruggeleverd aan het net. Mij lijkt dat die in de maanden november t/m februari makkelijk een goed tehuis moeten hebben gevonden.

Niet alles is slecht in zonnepanelen-land.
Hartstikke mooi en allemaal waar, maar daar ging mijn reactie niet over.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tao schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Ik las effe verkeerd -> betreft vanaf 2027. Scusi

Neemt niet weg dat een set panelen nog steeds terug te verdienen valt.
Je had het al gezien zag ik 🤣. Maar zolang ik offertes krijg van 6k (die ik weiger) dan blijft het veel te lang duren. Neem spaarrente verlies mee. Dr zijn betere investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Proton_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Ik zie hier niet de terugleverkosten terug, die je zonder PV niet hebt. Klopt dat?
De terugleverkosten zitten al verwerkt in het jaarbedrag ad E 300,- (vlg. opgave gaslicht.com).

/edit Als ik uitga van RonJ's reactie, kan de prijs nog wat lager gesteld.
Stel dan 4000,- totaal. Kom je rond de 5 jaar terugverdien tijd uit.
Leninkje voor Jan en Klazien bij het warmtefonds met een lage rente (aftrekbaar vanwege verduurzaming voor de fiscus) en je bent zelfs binnen 10 jaar nog spekkoper.

[ Voor 34% gewijzigd door Tao op 03-06-2024 09:29 ]

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
[...]

Prijzen incl. BTW.

Totaalprijs E 4650,-

Hit me.
Je gaat hier al uit van een ideale opstelling pal op zuid (en zelfs dan heb je er al 10 nodig) . De meeste mensen zullen minstens 12 panelen nodig hebben voor die 4000kWh (hier heb ik vanwege O-W opstelling b.v. 24 panelen voor 6000kWh). En dan zit je al aan een terugverdientijd van boven de 10 jaar. Daarbij verdien je bijna de helft (E1925) terug in de eerste 2.5 jaar door salderen. Zodra dat vervalt houd je alleen de winst van 330 euro per jaar over en dan verdien je je panelen pas na 15 jaar terug.

Jouw berekening laat dus prima zien waarom je nu geen panelen meer moet nemen. In het meest ideale geval verdien je het net terug in 10 jaar (mits dak op het zuiden met voldoende ruimte en geen veranderingen in de komende 10 jaar). Maar zeer waarschijnlijk haal je dat al niet, en zodra salderen verdwijnt zit je al tegen de 15 jaar. Hierbij ook goed bedenken dat voor veel mensen die 10 jaar ongeveer is wat ze in het huis zullen wonen, oftewel die verdienen hun investering net terug en hebben er geen winst aan (en dan moeten ze wel per direct installeren, als ze dat volgend jaar doen zitten ze zelfs in jouw ideale geval al niet meer binnen de 10 jaar terugverdientijd)

Kort gezegd, je ziet in jouw berekening dat je van de 4650 die je terug moet verdienen, je na 2.5 jaar met salderen de helft hebt terigverdient, om er daarna 7.5 jaar over te doen om de andere helft terug te verdienen. En dat doe je met 330 euro 'winst' per jaar, dus als b.v. de netbeheerkosten met een tientje per maand omhoog gaan, dan wordt je terugverdientijd alweer de helft langer.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
Netbeheerkosten heeft niets te maken met of je de investering in zonnepanelen wel of niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Je gaat hier al uit van een ideale opstelling pal op zuid (en zelfs dan heb je er al 10 nodig) . De meeste mensen zullen minstens 12 panelen nodig hebben voor die 4000kWh (hier heb ik vanwege O-W opstelling b.v. 24 panelen voor 6000kWh). En dan zit je al aan een terugverdientijd van boven de 10 jaar. Daarbij verdien je bijna de helft (E1925) terug in de eerste 2.5 jaar door salderen. Zodra dat vervalt houd je alleen de winst van 330 euro per jaar over en dan verdien je je panelen pas na 15 jaar terug.

Jouw berekening laat dus prima zien waarom je nu geen panelen meer moet nemen. In het meest ideale geval verdien je het net terug in 10 jaar (mits dak op het zuiden met voldoende ruimte en geen veranderingen in de komende 10 jaar). Maar zeer waarschijnlijk haal je dat al niet, en zodra salderen verdwijnt zit je al tegen de 15 jaar. Hierbij ook goed bedenken dat voor veel mensen die 10 jaar ongeveer is wat ze in het huis zullen wonen, oftewel die verdienen hun investering net terug en hebben er geen winst aan (en dan moeten ze wel per direct installeren, als ze dat volgend jaar doen zitten ze zelfs in jouw ideale geval al niet meer binnen de 10 jaar terugverdientijd)

Kort gezegd, je ziet in jouw berekening dat je van de 4650 die je terug moet verdienen, je na 2.5 jaar met salderen de helft hebt terigverdient, om er daarna 7.5 jaar over te doen om de andere helft terug te verdienen. En dat doe je met 330 euro 'winst' per jaar, dus als b.v. de netbeheerkosten met een tientje per maand omhoog gaan, dan wordt je terugverdientijd alweer de helft langer.
In de opbrengst zit inderdaad een (grote) onzekerheidsfactor.
Als ik echter RonJ volg, en i.p.v. 9 panelen van 435 Wp 6 panelen van 510 Wp neem, kom ik al op minder dan 4000 euries uit. Als dat nog goedkoper wordt, bereik je toch snel een omslagpunt. Ook bij jouw aannames.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
GioStyle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:43:
Netbeheerkosten heeft niets te maken met of je de investering in zonnepanelen wel of niet moet doen.
Wel als die kosten hoger worden als je zonnepanelen hebt (als dat doorgaat uiteraard), dat maakt de berekening weer wat complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
RonJ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Dat is gewoon een feit. Als jij (en ik) 0 op de rekening hebt maar wel een flinke sloot stroom-uit-gas gebruikt in de winter, zal iemand die kosten moeten dragen.

[...]

Hartstikke mooi en allemaal waar, maar daar ging mijn reactie niet over.
Wat je daar boven zegt, dat is toch precies waar het over gaat bij wat jij zegt?

Als je een flinke sloot stroom-uit-gas verbruikt in de winter...

Niet altijd hoeft het stroom-uit-gas (of kolen of wind), zoveel meer te zijn dan het was geweest bij gebruik cv-ketel denk ik.

In mijn voorbeeld staat uiteindelijk 550kWh stroom nu, tegenover een eerder verbruik van 500m3 gas. Hoe is dat zo'n duur iets dat iemand daar de kosten van moet dragen?
En dan leveren we zoals ik schreef nog een gedeelte van dat wat we salderen binnen dezelfde periode terug naar de energieleverancier, waar dat gebruikt kan worden voor mensen als wij bijvoorbeeld.

Ok, op dit moment salderen we, maar dat is niet waar het over ging. Van mij mag morgen salderen er af gaan, we hebben in onze keuzes nooit rekening gehouden met salderen omdat het zou gaan stoppen.
Ik heb er voor gezorgd dat ons verbruik laag is, waardoor onze energie-nota laag blijft, ook zonder salderen. Dat kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 08:38
maharens schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Wel als die kosten hoger worden als je zonnepanelen hebt (als dat doorgaat uiteraard), dat maakt de berekening weer wat complexer.
Netbeheerkosten betalen we allemaal, leverancierskosten wordt hier bedoeld neem ik aan.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Tao schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:45:
[...]

In de opbrengst zit inderdaad een (grote) onzekerheidsfactor.
Als ik echter RonJ volg, en i.p.v. 9 panelen van 435 Wp 6 panelen van 510 Wp neem, kom ik al op minder dan 4000 euries uit. Als dat nog goedkoper wordt, bereik je toch snel een omslagpunt. Ook bij jouw aannames.
Maar dan ga je uit van een verbuik van 2700 kWh per jaar ipv 4000. En dan gaan al je andere getallen ook omlaag en bereik je dat omslagpunt juist later.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Prijzen incl. BTW.

Totaalprijs E 4650,-

Hit me.
Bij JenM solar haal ik al een set van 10x440Wp voor €2000,- incl. Alle materialen. Moet ik alleen nog een installateur vinden of je huurt voor €200,- een gevelsteiger voor het weekend en leg ze zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Netbeheerkosten betalen we allemaal, leverancierskosten wordt hier bedoeld neem ik aan.
Er staat netbeheerkosten en aangezien Enexis net de knuppel in het hoenderhok had gegooid vorige week is die stelling onjuist, die netbeheerkosten hebben wel met je investering in zonnepanelen te maken als dat doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
maharens schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Er staat netbeheerkosten en aangezien Enexis net de knuppel in het hoenderhok had gegooid vorige week is die stelling onjuist, die netbeheerkosten hebben wel met je investering in zonnepanelen te maken als dat doorgaat.
Vind het erg kort door de bocht om dat als feit aan te nemen, gaan we ook al met bijv. evt. piekbelasting-tarieven rekening houden?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

klump4u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Bij JenM solar haal ik al een set van 10x440Wp voor €2000,- incl. Alle materialen. Moet ik alleen nog een installateur vinden of je huurt voor €200,- een gevelsteiger voor het weekend en leg ze zelf.
Woops. Nog minder.
@Devke Met 3000kW verbruik kom je met 7 panelen op 1400,- uit. Plus 1500 installatiekosten maakt E 3000,-.
Nog een aantal maandjes wachten op een verdere prijsverlaging en ook voor jou kan het uit.

Ben trouwens benieuwd of met die afschaffing van de salderingsregeling inderdaad die terugleverkosten verdwijnen. Ik geloof er niets van, maar we gaan het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Tao op 03-06-2024 10:07 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
klump4u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Set voor plat dak of schuin dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris-Jansen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Set voor plat dak of schuin dak?
Schuin dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Maar dan ga je uit van een verbruik van 2700 kWh per jaar ipv 4000. En dan gaan al je andere getallen ook omlaag en bereik je dat omslagpunt juist later.
Sorry, je hebt gelijk. Ik had 8 panelen moeten neerpennen.
Dan is het nog steeds attractief; te meer nog als ik de lagere prijs aanhaal van @klump4u

Je hebt gelijk dat de opbrengst onzeker blijft (weer is weer-barstig :) ), de netbeheerkosten gaan (stevig) stijgen in het komende decennium, wat er met de terugleverkosten dan wel de leverkosten van de leveranciers gaat gebeuren is idem onduidelijk. De enige zekerheid is denk ik: alles wordt duurder.

Maar als de paneelprijzen blijven dalen, dan neem je het eigen verbruik voor de meter als uitgangspunt. Met een evt. thuisbatterij (vanaf wanneer die dan veeeeel goedkoper wordt) kun je die factor nog verhogen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tao op 03-06-2024 10:17 ]

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Oke, want ik was vorige maand 1500 euro kwijt voor een set van 10 panelen, inclusief montagemateriaal en omvormer (growatt 3600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Vind het erg kort door de bocht om dat als feit aan te nemen, gaan we ook al met bijv. evt. piekbelasting-tarieven rekening houden?
Nu dwaal je af. Met elke investering moet je rekening houden met alle feiten en mogelijke ontwikkelingen. De hogere netbeheerkosten ligt nu op tafel, eventueel piekbelastingtarieven momenteel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris-Jansen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Oke, want ik was vorige maand 1500 euro kwijt voor een set van 10 panelen, inclusief montagemateriaal en omvormer (growatt 3600).
Ja zelf leggen loont dubbel. Installateur telt marge op materiaal en telt flinke montage kosten.
Maar ontopic, zou het voor een rechter houdbaar zijn dat terugleverkosten over het saldeerbare gedeelte mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
klump4u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Ja zelf leggen loont dubbel. Installateur telt marge op materiaal en telt flinke montage kosten.
Maar ontopic, zou het voor een rechter houdbaar zijn dat terugleverkosten over het saldeerbare gedeelte mag?
Ik denk dat het wettelijk gewoon mag, maar de regels wijzigen in rap tempo, dus denk voornamelijk at ze het simpeler moeten maken. Vergelijken voor consumenten is nu af en toe ook erg ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris-Jansen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat het wettelijk gewoon mag, maar de regels wijzigen in rap tempo, dus denk voornamelijk at ze het simpeler moeten maken. Vergelijken voor consumenten is nu af en toe ook erg ingewikkeld.
Vergelijking is inderdaad lastiger maar salderen is toch uiteindelijk 1 op 1 wegstrepen, meen me uitspraken te herinneren die dit bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
maharens schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Nu dwaal je af. Met elke investering moet je rekening houden met alle feiten en mogelijke ontwikkelingen. De hogere netbeheerkosten ligt nu op tafel, eventueel piekbelastingtarieven momenteel niet.
Nou nee, de netbeheerkosten stijgen sowieso jaarlijks, dit jaar ook best fors, dus daar ontkom je gewoon niet aan, maar de link vd zonnepanelen met de netbeheerderstarieven vind ik te ver op de muziek vooruit lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Tao schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Sorry, je hebt gelijk. Ik had 8 panelen moeten neerpennen.
Dan is het nog steeds attractief; te meer nog als ik de lagere prijs aanhaal van @klump4u

Je hebt gelijk dat de opbrengst onzeker blijft (weer is weer-barstig :) ), de netbeheerkosten gaan (stevig) stijgen in het komende decennium, wat er met de terugleverkosten dan wel de leverkosten van de leveranciers gaat gebeuren is idem onduidelijk. De enige zekerheid is denk ik: alles wordt duurder.
Het zijn vooral de leverancierskosten die onzeker zijn. De onbalanskosten zullen de komende tijd nog wel stijgen en aangezien ze die nu zoveel mogelijk richting de PV-eigenaar aan het sturen zijn, zullen de kosten voor de PV-eigenaar dus stijgen. Als je dan al ziet dat je in jouw berekening met nog een paar jaar salderen al tegen de 10 jaar aankomt en zonder salderen richting de 15 gaat, kun je wel bedenken wat er gebeurd als de kosten nog hoger worden.
Maar als de paneelprijzen blijven dalen, dan neem je het eigen verbruik voor de meter als uitgangspunt. Met een evt. thuisbatterij (vanaf wanneer die dan veeeeel goedkoper wordt) kun je die factor nog verhogen.
Als een thuisbatterij betaalbaar wordt krijg je inderdaad een ander verhaal, omdat je dan gedurende het hele jaar terugleveren kunt voorkomen (als de accu vol zit zet je de PV uit) waardoor je in de zomer volledig los van het net kunt draaien. Je verbruik zit dan alleen nog in de winter.

Alleen voordat die accu's zover in prijs zijn gedaald zijn we wel wat jaren verder. Als je naar de huidige situatie en de nabije toekomst kijkt, zijn de boetes zo hoog dat PV leggen gewoon onrendabel is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
klump4u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Vergelijking is inderdaad lastiger maar salderen is toch uiteindelijk 1 op 1 wegstrepen, meen me uitspraken te herinneren die dit bevestigen.
Dat is inderdaad het salderen zoals het nu gaat (dus vrij eenvoudig), maar in de toekomst gaat dit natuurlijk veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Nou nee, de netbeheerkosten stijgen sowieso jaarlijks, dit jaar ook best fors, dus daar ontkom je sowieso niet aan, maar de link vd zonnepanelen met de netbeheerderstarieven vind ik te ver op de muziek vooruit lopen.
Dit zei men vorig jaar ook toen Vandebron als eerste met terugleverkosten begon, nu doet nagenoeg elke leverancier het. Enexis wil nu de netbeheerkosten koppelen aan huishoudens met panelen/EV/warmtepomp, de geschiedenis herhaalt zich, maar jij hebt een andere mening, dat kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:41:
Simpel rekensommetje waarom zonnepanelen niet aantrekkelijk zijn als je ze nu nog moet aanschaffen. Mijn huidige situatie.

Opwek 3000 kWh
Verbruik 3000 kWh
Terug levering gedurende het jaar 2200 kWh om in de winter terug te halen.
Stroomprijs 26 ct
TLV 12 ct
TLB 215 euro per jaar.

Jaar 1 met salderen (3000x0.26) - 215 = 565 winst.
Jaar 2 mer salderen en TLB nogmaal 565 winst.

Totaal 1130 euro.

Jaar 3 geen salderen en TLB meegenomen. We zijn er immers aan gewend en dan verlagen we in NL niks meer he. Doen we het wel dan schroeven ze vast aan die 12 ct.

2200 Terug leven zomer a 12 ct = + 264 euro (opbrengst)
2200 Terug halen in winter a 26 ct = - 572 euro (kosten)
800 eigen verbruik in het jaar a 26 ct = + 206 euro (besparing)
TLB 215 euro

Totaal plaatje - 318 euro. (Minder winst). Dus 565 winst min 318 euro minder winst = 247 euro winst. Een ruime halvering van je winst met salderen. Reken dit nu eens uit met de situatie dat je zelf gaat investeren. Dan zullen de bedragen iets verschillen maar het eindresultaat verwacht ik niet zoveel. Als je Wp's omhoog gaan en je maakt het niet op aan eigen consumptie dan gaat je TLB verder omhoog. Je TLV ook maar de terugkoop in de winter ook.

Aankoop was toen voor mij een 6k

6000 - 1130 = 4870 terug te verdienen. Dat op basis van 247 per jaar.... ff op de 20 jaar.... (gelukkig heb ik ze allang liggen). Gaat de TLB er wel af (onbekend) dan is het nog een jaar of 12. Nou kun je roepen ze gaan dan nog 13 jaar mee. Klopt. Doe je het voor het mileu doen. Doe je het toch ook voor terugverdienen en liefst rendement op je investering dan zijn er betere opties. Oh ja. Rente die je nu niet ontvangt op je spaarrekening over de investering niet meegenomen in de berekening. Zal voor wat extra TVT zorgen.
Voor jouw situatie is de conclusie
1/ als je teveel betaalt bij aanschaf is terugverdienen lastig
2/ eigen verbruik verhogen (bv wpb)
3/ omvormer op tijd zo instellen dat je niet terug levert
Succes

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
maharens schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Dit zei men vorig jaar ook toen Vandebron als eerste met terugleverkosten begon, nu doet nagenoeg elke leverancier het. Enexis wil nu de netbeheerkosten koppelen aan huishoudens met panelen/EV/warmtepomp, de geschiedenis herhaalt zich, maar jij hebt een andere mening, dat kan :)
Gezien ook de discussie op gang komt dat dit energiearmoede nog verder bevordert en het netwerk misschien eigenlijk zou moeten worden gezien als infrastructuur en daarmee uit de algemene middelen zou moeten komen, is het i.m.o. nog geen vaststaand feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Mijn plan om nog 8 panelen pal op noord bij te leggen, laat me nog steeds niet los. Eigen verbruik verhogen en in de zomer met dynamisch contract goed verkopen begin en einde dag. Maar een kleine accu zou dit ook kunnen oplossen als salderen stopt. Blijven nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Het zijn vooral de leverancierskosten die onzeker zijn. De onbalanskosten zullen de komende tijd nog wel stijgen en aangezien ze die nu zoveel mogelijk richting de PV-eigenaar aan het sturen zijn, zullen de kosten voor de PV-eigenaar dus stijgen. Als je dan al ziet dat je in jouw berekening met nog een paar jaar salderen al tegen de 10 jaar aankomt en zonder salderen richting de 15 gaat, kun je wel bedenken wat er gebeurd als de kosten nog hoger worden.

[...]

Als een thuisbatterij betaalbaar wordt krijg je inderdaad een ander verhaal, omdat je dan gedurende het hele jaar terugleveren kunt voorkomen (als de accu vol zit zet je de PV uit) waardoor je in de zomer volledig los van het net kunt draaien. Je verbruik zit dan alleen nog in de winter.

Alleen voordat die accu's zover in prijs zijn gedaald zijn we wel wat jaren verder. Als je naar de huidige situatie en de nabije toekomst kijkt, zijn de boetes zo hoog dat PV leggen gewoon onrendabel is.
en... per voortschrijdende maand dat je NIET instapt, neemt de salderingsperiode af,
en gaat je terugverdientijd steeds sneller toenemen.

(daar zijn vóór én tegenstanders het gelukkig wél over eens O-) )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Gezien ook de discussie op gang komt dat dit energiearmoede nog verder bevordert en het netwerk misschien eigenlijk zou moeten worden gezien als infrastructuur en daarmee uit de algemene middelen zou moeten komen, is het i.m.o. nog geen vaststaand feit.
Tja, de plannen van VandeBron waren ook niet echt logisch en je ziet waar we nu zijn. En die gaan in principe over hetzelfde, want als je het netwerk als infrastructuur ziet ,zijn de terugleverboetes, hogere electra/gas-prijzen e.d. net zo goed niet logisch. Ik zal er dan ook niet raar van opkijken als zo'n boete er nog wel gaat komen als je b.v. een laadpaal hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Tja, de plannen van VandeBron waren ook niet echt logisch en je ziet waar we nu zijn. En die gaan in principe over hetzelfde, want als je het netwerk als infrastructuur ziet ,zijn de terugleverboetes, hogere electra/gas-prijzen e.d. net zo goed niet logisch. Ik zal er dan ook niet raar van opkijken als zo'n boete er nog wel gaat komen als je b.v. een laadpaal hebt.
De netbeheerders hebben m.i. een andere taak te vervullen dan de energieleveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
[...]

De netbeheerders hebben m.i. een andere taak te vervullen dan de energieleveranciers.
Klopt, daar vestig ik mijn hoop ook nog een beetje op. Al is het simpele feit dat ze dit roepen al geen echt goed teken. Maar zo zou ik ook van de ACM/regering verwachten dat ze in hun taak juist tegen de terugleverboetes zouden moeten zijn. En ook dat valt nogal tegen en het lijkt er helaas nogal op dat het er vooral om gaat wat de grote bedrijven willen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Peet-je schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Daarnaast heb je bij een energieleverancier keuze vrijheid en bij een netwerkbeheerder niet. Wordt een stuk lastiger om in te voeren.
Netwerk beheerders krijgen ook grotendeels van de overheid betaald, welke overigens de waarschuwingen in het verleden genegeerd heeft omdat ze het geld liever aan andere zaken uitgaven dan aan de infrastructuur. Maar de overheid heeft hier wel meer grip op en kan verhogingen makkelijker tegen houden

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Als je niet teruglevert heb je dit probleem niet. Dus die opbrengst zit al niet in m’n sommetje.
En een omvormer die uitschakelt is een oud modelletje (of slecht ingesteld). Een moderne omvormer regelt terug vanaf 250V en voorkomt dat de 253v wordt aangetikt.
Daarnaast is dat uitvallen/terugregelen vooral op momenten met een lage energieprijs.
Nee hoor, als ik hier instel wat jij bedoelt, dan gaat ie overdag helemaal niet meer aan door de vrij permanente hoge netspanning bij daglicht hier. Het levert meer op door hem maar te laten stuiteren tegen de 253V.
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Ik zou het eerder afromen van de PV-bezitter noemen.
[...]

Omdat de terugleverkosten een jaar geleden nog totaal onbekend waren bij iedereen. Welke konijnen komen er nog meer uit de hoge hoed in de tijd dat je nog bezig bent met je investering? Een dakglastax door de gemeente? Of zoals Enexis doet, het netvoltage verhogen dat ze eigenlijk alleen nog maar als glazen dakpannen fungeren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Helaas zijn ACM en overheid idd. niet vaak heel overtuigend bezig om de belangen van de consumenten te behartigen.

Ik geef de netbeheerders ook geen ongelijk dat ze van zich laten horen, die worden al jaren belemmerd in het uitvoeren van hun lange termijn plannen en als melkkoe voor diverse gemeenten misbruikt.
Als ze daardoor meer budget kunnen verkrijgen c.q. minder hoeven af te dragen hebben ze al veel gewonnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Netbeheerders kunnen vandaag al minder kosten maken, als ze hun processen verbeteren. Als voorbeeld de vele dossiers rondom gas afsluiten: Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Hansieo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:35:
[...]

en... per maand dat je NIET instapt, neemt de salderingsperiode af,
en gaat je terugverdientijd steeds sneller toenemen.

(daar zijn vóór én tegenstanders het gelukkig wél over eens O-) )
Ja, dat klopt, alleen ga je er nu maar van uit dat het ook zo komt als ze gedacht hebben, nogmaals het staat tot op heden alleen nog maar in een bijlage van het hoofdpuntenakkoord, en men wil het blijkbaar ook.
Alleen de weg daar naar toe is er een met veel hobels en wegblokkagdes, dus of ze daarmee ook de eindstreep gaan halen moeten we nog maar eens afwachten.
Laten ze nu maar eerste eens een wetsvoorstel formuleren, en daarvoor hebben ze eerst nog een regering nodig, en er bestaat een reale kans dat voor dit alles gebeurt de regering alweer naar huis wordt gestuurd. in het komende jaar kan nog zoo veel gebeuren. De levensverwachting van dit nieuwe kabinet wordt ergens tussen enkele maanden en max één jaar geschat. 8)7

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Magpie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:35:
Mijn plan om nog 8 panelen pal op noord bij te leggen, laat me nog steeds niet los. Eigen verbruik verhogen en in de zomer met dynamisch contract goed verkopen begin en einde dag. Maar een kleine accu zou dit ook kunnen oplossen als salderen stopt. Blijven nadenken.
Heb ik eind maart 4550Wp op geïnstalleerd en die zijn in 3 jaar terugverdiend, mijn vaste contract voor 3 jaar gaat 1 juli in met nog een TLV van €0,115 per kWh. Moet ik daarna TLB betalen gaan ze van maart t/m oktober uit en pik ik alleen de directe opbrengt in de winter mee. Bovendien verkoop ik nu nog ca.3000kWh per jaar aan mijn schoonzoon die bij ons de auto oplaadt a €0,20 per kWh. Gewoon keuzes maken waar je zelf wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Succes
Heb ze al 12 jaar liggen, ik ben allang uit de kosten. Ik probeer met de berekening aan te geven dat zonnepanelen nu een te lange terug verdientijd hebben met de nieuwe regels. Ik heb als een malle kunnen salderen gewoon nog. Ik wilde een nieuwe set leggen ivm andere ambities die iets meer stroom kosten ;-P
Dan kom je gewoon niet uit. Ik heb hoogte vrees dus een steiger, dak op, no way ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Succes
Daarnaast klopt dat eigenverbruik verhogen meer loont. Of mijn 5 jaar oude SMA omvormer dat kan? Met alleen gebruikersrechten? Geen idee.

Batterij zou een mooie oplossing zijn deel al af te vangen, maar ook die zijn nog leuk aan de prijs. Komt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Heb ze al 12 jaar liggen, ik ben allang uit de kosten. Ik probeer met de berekening aan te geven dat zonnepanelen nu een te lange terug verdientijd hebben met de nieuwe regels. Ik heb als een malle kunnen salderen gewoon nog. Ik wilde een nieuwe set leggen ivm andere ambities die iets meer stroom kosten ;-P
Dan kom je gewoon niet uit. Ik heb hoogte vrees dus een steiger, dak op, no way ;-)
Er zijn zoveel variabelen dat het echt per case verschillend is. Het hangt af van zo veel factoren. Daarnaast zal de markt zich aanpassen, ik verwacht dat zonnepanelen nog veel goedkoper worden en de omvormers ook. Arbeid blijft wat duurder, maar dat blijft de belasting op elektriciteit ook.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ecological schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Er zijn zoveel variabelen dat het echt per case verschillend is. Het hangt af van zo veel factoren. Daarnaast zal de markt zich aanpassen, ik verwacht dat zonnepanelen nog veel goedkoper worden en de omvormers ook. Arbeid blijft wat duurder, maar dat blijft de belasting op elektriciteit ook.
Ik denk dat de markt idd wel moet. Dat is ook prima. Meer duidelijkheden voor de ondernemer maar ook de burger op dit gebied is nodig. Dat gezwabber helpt niet. We gaan het zien. Ik zit voorlopig stil op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Waarom wél panelen kopen (mss wel juist nu)

- het is als huur vs koop: met PV bespaar je geld richting een derde, en levensduur installatie speelt grote rol (20-25 jaar), vergelijkbaar met een huis kopen.
- elke zelf gebruikte kWh scheelt al belasting. Die is nu ca 50% van het tarief.
- eigen verbruik verhogen/verplaatsen: loont (en kan) bij inzet PV zeer goed, bij gas niet: besparing mogelijk waar je meer electrificeert
- NL gaat van gas af (geen discussie meer inmiddels): wat doet dat met m3 prijs komende jaren? Zou die dalen?
- batterijen steeds betaalbaarder
- uiteindelijk wordt dynamisch de norm, althans verwacht ik (NL is uitzondering in EU)
- “eerlijk delen” is verkooppraat, feitelijk bedoeld winsten van kantoren op peil te houden.

De boetes - of belasting - voor (louter) bezit zonnepanelen: mijns inziens niet juridisch houdbaar op termijn, nu een NL issue tgv salderingskwestie.
Dat trucje moet dus wél aangevochten mochten deze boetes zo blijven (na stoppen salderingsregeling).
Zou dat namelijk niet zo zijn, dan is het vervolgens “niet eerlijk” dat de PV bezitter meebetalen aan het in stand houden van lage tarieven voor bijv niet-PV bezitters (de situatie draait in dat geval nl 100% om tov huidige situatie).

Je kan elke PV-bezitter zien (framen?) als belastingontwijker, of positiever: concurrent - danwel toeleverancier - van de in/verkoop-kantoren.
kbuntu schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:10:
[...]

Gasbelasting gaat juist omlaag toch? Of bedoel je wat anders
Niet dat ik weet het geval nu.
Belasting op gas is stuk hoger per 2024.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
bart.koppers schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:59:
- het is als huur vs koop: met PV bespaar je geld richting een derde, en levensduur installatie speelt grote rol (20-25 jaar), vergelijkbaar met een huis kopen.
Je bespaart geen cent totdat je je geld terugverdien hebt Plus wat je als rente in die tijd had kunnen ontvangen. en die tijd word met de dag langer de laatste maanden.
Zo is mijn case met panelen gekocht in 2022 nu dat in past in 2041 mijn geld + gemiste rente terug heb zonder salderen na 2027! Dat is dus een terugverdientijd van 19 jaar. een zelfde setup kost nu 2700 dus iets optimistischer maar nog steeds een lange terugverdientijd.
- eigen verbruik verhogen/verplaatsen: loont (en kan) bij inzet PV zeer goed, bij gas niet: besparing mogelijk waar je meer electrificeert
Mijn eigen verbruik als iemand die de hele dag thuis is was net 25% van mijn jaarlijkse verbruik (550 van 2100 kWh). Die 33% is echt vel te optimistisch gebleken. En gebaseerd op opbrengst was dat dus maar 20% van de opbrengst als direct verbruik..
- NL gaat van gas af (geen discussie meer inmiddels): wat doet dat met m3 prijs komende jaren? Zou die dalen?
De absurde verhogingen zijn in ieder geval van de baan nu we van D66 af zijn. Voor velen blijft gas een veel en veel voordeligere optie zelfs met 2 euro per m³.
- batterijen steeds betaalbaarder
Maar nog altijd zo enorm duur dat het niet terug te verdienen is laat staan binnen de garantie termijn van die ding. Om het no maar niet over comfort te hebben want waar laat ik zon gedrocht? Ik heb er geen normale plek voor en dus kost het me woonruimte in 1 van de 2 slaapkamers.

Simpele rekensom voor mij is dat ik er maximaal 1,9 kWh per dag gemideld over een jaar uit kan halen (en in kan stoppen) Dit is dus 1.8x365 afgerond dus 660 kWh. Dit brengt de som op 660x 28 cent (-5 cent tlv na salderen)= 660x 23 cent = 151 euro per jaar rendement.
Echter is de omvorming niet 100% efficient en dus raak ik voor die 660 kwh ongeveer 150 kWh kwijt gebaseerd op de specs van bijvoorbeeld een sessie accu met een redelijk laag rendement op lage wattages van rond de 200 watt. Dat is dus 150x5 cent. Dat is na salderen 7.5 euro maar nu nog 42 euro. maar laten we uit gaan van 7.5 in het voordel van de accu na salderen.

Dan komt er nog de aanschaf van ruim 2500 euro. met een gemiste rente van 90 euro per jaar. laten we een giulle garantie aanhouden van 10 jaar (meeste zijn maar 5 jaar) dan is de kostenpost over 10 jaar dus 10x90=900 +2500= 3400 euro. (rente over rente genegeerd)

Met een renedement van eigen verbruik van de accu van 151-7.5=1 is dat dus 143.5.

3400 / 143.5 = 23,5 jaar naar beneden afgerond. Dan is dat ding al lang en breed 2x overleden. Je bent letterlijk beter af je geld op de spaarrekening te zetten en dat geld aan jezelf uit te keren over die 10 jaar waardoor je elk jaar honderden euro's hebt om je iets duurdere rekening mee te betalen.

Een accu koop je momenteel niet voor de besparing maar omdat je hebt laten verleiden door klimaat praatjes negerende dat een accu (zeker op kleine schaal) helemaal niet zo goed is voor het klimaat.

Al mijn plannen voor uitbreiding en extra vergroening zijn niet eens de ijsast in maar gewoon de kliko in. ik doe dit niet nog eens. Ik blijf lekker gas stoken tot het niet meer kan en dan koop ik wel een gastank voor in de tuin ofzo.
Elektrisch is voor mij al duurder zonder een druppel warm water of half graadje verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 03-06-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 13:37
Als we het dan toch over terugverdientijd hebben:

In november liggen mijn panelen 10 jaar op het dak en ging dus ook mijn hypotheekrente met 0,2% naar beneden.

Dat is 860,- per jaar, dus in november 8600,- bespaard.
Investering zonnepanelen in 2014 was 8000,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@computerjunky Ideetje. Goedkoopste WP oplossing. Koop een L/L en laat die lekker draaien. ik verwarm net als met L/W 24/7. Dan snoep je lekker al die kWh op overdag en dat is zeker goedkoper dan gas. Ik verstook nog maar 450m3 per jaar voor SWW en koken (binnenkort) inductie. Duurder FE. Dan kan je overdag stoken en een boiler verwarmen met je kWh's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
Wat een emoties allemaal. Je kunt het ook van de zonnige kant bekijken:
-> zonnepanelen
-> accu met eiland bedrijf
-> gas opzeggen
-> stroom opzeggen
En dan met het uitgespaarde geld elk jaar overwinteren in Portugal *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16

TurboNick3

Thedutchtravellers

FYI:
Het is zeker niet gemakkelijk en ik heb al eerder in dit topic gezegd dat ik initieel die GC 3jaar had afgesloten maar ik ga nu toch weer switchen want let op! als je alles berekend naar eigen gebruik en vooral verwacht gebruik dan kom ik in alle berekeningen bij tibber/zonneplan een stukje voordeliger uit.
de marge tussen alles is enkele tientjes tot 110euro per jaar.
En dan kan je ook kiezen voor de niet financiele voor/nadelen
3-jarige financiele verplichting vs geen vast maandbedrag.
geen innovatie vs meer innovatie (daarmee doel ik op de mogelijkheden om je verbruik te verbeteren bij tibber/zonneplan)
etc.
In mijn berekening had ik zelfs rekening gehouden dat greenchoice geen terugleverboete had.
maar zoals de meeste weten hebben ze dit voor zonnepaneelhouders wel in het vastrecht verwerkt.
namelijk 4euro zoveel meer. alleen staat dat dan toevallig niet in het verkregen contract.
dus heb ik het weggelaten, anders was dynamisch nog gunstiger geweest.

ik heb rekening gehouden met elektrische auto, zonder elektrische auto, met salderen, zonder salderen.
in alle gevallen is dynamisch voordeliger met in achtneming van de prijzen die afgelopen periode was. en ook als schatting worden gebruikt door de dynamische leveranciers.
je bent natuurlijk de klos als die prijzen plots met 15cent per kw verhoogt worden.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Martin7182 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:57:
Wat een emoties allemaal. Je kunt het ook van de zonnige kant bekijken:
-> zonnepanelen
-> accu met eiland bedrijf
-> gas opzeggen
-> stroom opzeggen
En dan met het uitgespaarde geld elk jaar overwinteren in Portugal *O*
mijn glazen bol laat volgende zien:

Doordat "aso's" naar Portugal (of andere landen...) gaan om te overwinteren,
maken energie-handelaren VET minder winst (lagere verkoop aantallen van dure winter kWh-tjes..)

en komt er een opslag op de kWh prijs... 7(8)7
want waarom moeten energie-reuzen betalen voor de vakantie van de overwinteraars. O-)

en toen tripte de automaat van mijn glazenbol.... even resetten... -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:10:
[...]

En mijn punt is dat jouw sommetje te pessimistisch is.
Als je het goed aanpakt is het prima terug te verdienen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:00
Wat is er mis met de hypothese om een overcapaciteit aan PV panelen neer te leggen? In mijn geval, we gaan binnenkort verbouwen, en het plan is in 3 richtingen ZO (17 panelen), Zuid (18 panelen) en West (13 panelen, reeds in bezit) te leggen. Panelen zijn nu relatief goedkoop, dit is niet meer de beperkende factor. In de zomer geeft dit overcapaciteit, maar dan kan ik ze tijdelijk uitschakelen. Maar met de overcapaciteit maakt het wel dat je in de meer donkere dagen (evt met een kleine accu) toch nog voor een deel in de energiebehoefte kan voorzien met de pv-panelen.
Okee misschien is het niet het meest gunstig qua terugverdientijd, maar wel qua onafhankelijkheid. Niet alles hoeft voor mij binnen 10 jaar rendabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
broekmanm schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:23:
Wat is er mis met de hypothese om een overcapaciteit aan PV panelen neer te leggen? In mijn geval, we gaan binnenkort verbouwen, en het plan is in 3 richtingen ZO (17 panelen), Zuid (18 panelen) en West (13 panelen, reeds in bezit) te leggen. Panelen zijn nu relatief goedkoop, dit is niet meer de beperkende factor. In de zomer geeft dit overcapaciteit, maar dan kan ik ze tijdelijk uitschakelen. Maar met de overcapaciteit maakt het wel dat je in de meer donkere dagen (evt met een kleine accu) toch nog voor een deel in de energiebehoefte kan voorzien met de pv-panelen.
Okee misschien is het niet het meest gunstig qua terugverdientijd, maar wel qua onafhankelijkheid. Niet alles hoeft voor mij binnen 10 jaar rendabel te zijn.
Is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:27
broekmanm schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:23:
Als top opbrengst in de zomer niet doel is, kan je overwegen panelen op 50graden of meer te zetten, dan pak je op de donkere/winter dagen net effe meer waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chatchat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-11-2024
Afgelopen vrijdag, 31 mei heb ik nog een 3-jarig contract afgesloten bij Essent. Er is mij meerdere malen gezegd dat ik geen terugleverkosten heb maar ik ben er niet gerust op.
Ik krijg vandaag namelijk pas mijn contract per mail, en daarboven staat 3 juni. Ook wordt ik door gelinkt naar de voorwaarden van juni 2024.
Via de chat wordt ik ook niet wijzer. Daar wordt mij gezegd dat ik wel terugleverkosten heb omdat het contract pas 17 juni ingaat. Vervolgens zie ik in mijn Essent wel weer '31 mei 2024 Bevestiging van je contract". helaas staat daar mijn contract nog niet.

Zijn er meerdere mensen die dus ook een andere datum boven hun contract hebben dan op de datum dat ze hem hebben afgesloten? Het zal wel loslopen, maar ik ga het toch checken bij Essent, en houd jullie op de hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsfzXxz-Bg_HZ9yBpMwTuiz68k8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mzA2ZZaNJ5MqNXVPIUfLh6m3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZl3QYMV0ZOuAlmVoIbgUA5GA2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lXSdZRrrW5zBN3CjFleIAnCo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rpKElJPjdxMfAG4ZsYzPWYNMak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeQUO6086ajAbjmDbcNxkELT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSYxUOOAALOqZjb0YYBjAb9vhK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UM8CM6Uaa2ejbpBvrbduQc5Q.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door chatchat op 03-06-2024 16:09 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)