Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:06
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:11:
[...]

En mijn punt is dat jouw sommetje te pessimistisch is.
Als je het goed aanpakt is het prima terug te verdienen
Nou wie komt ze leggen, aansluiten inclusief de panelen omvormer en overig benodigd materiaal? Voor 3 a 4k? Nogmaals de offertes zijn rond de 6k. Ik kan gaan rekenen met 3 a 4k maar dan komt de panelenlegger niet. Dus wie houd ik dan voor de gek?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-06-2024 15:48 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:37

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:04:
FYI:
Het is zeker niet gemakkelijk en ik heb al eerder in dit topic gezegd dat ik initieel die GC 3jaar had afgesloten maar ik ga nu toch weer switchen want let op! als je alles berekend naar eigen gebruik en vooral verwacht gebruik dan kom ik in alle berekeningen bij tibber/zonneplan een stukje voordeliger uit.
de marge tussen alles is enkele tientjes tot 110euro per jaar.
Dan vermoed ik dat er wat fouten in je berekening zitten. Tenzij je na salderen nog fors kWh's moet inkopen, dan kán dynamisch uiteindelijk goedkoper zijn, zeker als je je verbruik goed kunt sturen.

Maar als je flink wat panelen hebt t.o.v. van je verbruik en je niets aan exta's kWh's hoeft in te kopen dan is het GC-contract bijna onverslaanbaar. Helemaal als je het voor 3 jaar vast legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Nou wie komt ze leggen, aansluiten inclusief de panelen omvormer en overig benodigd materiaal? Voor 3 a 4k? Nogmaals de offertes zijn rond de 6k. Ik kan gaan rekenen met 3 a 4k maar dan komt de panelenlegger niet. Dus wie houd ik dan voor de gek?
Dan is het heel simpel. net zo lang offertes blijven opvragen tot je wel op die 3-4k uitkomt, want 6k is gewoon niet (meer) markconform.
Eventueel zelf in de gesprekken aansturen op een simpele chinese stringomvormer met goedkope panelen.

Jouw business case gaat echt uit van een te dure initiele aanschaf, en ja dan kun je de hele BC kapot redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:04:

je bent natuurlijk de klos als die prijzen plots met 15cent per kw verhoogt worden.
dat vind ik wat voorzichtig uitgedrukt. Wat denk je dat er gaat gebeuren als het in Oekraïne en/of Taiwan uit de hand gaat lopen. Dat blijft niet bij 20 cent per kWh verhoging hoor ;)

Dus inderdaad, afdekken van een risico voor 3 jaar lang is ook zeker iets om mee te nemen in de afwegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
[...]

2 minuten op marktplaats neuzen en je zit op eur 0,80/wp.
Maar als je iemand nodig hebt die je hand vasthoudt, moet je daar natuurlijk voor betalen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-10 12:02

TurboNick3

Thedutchtravellers

de Peer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Dan vermoed ik dat er wat fouten in je berekening zitten. Tenzij je na salderen nog fors kWh's moet inkopen, dan kán dynamisch uiteindelijk goedkoper zijn, zeker als je je verbruik goed kunt sturen.

Maar als je flink wat panelen hebt t.o.v. van je verbruik en je niets aan exta's kWh's hoeft in te kopen dan is het GC-contract bijna onverslaanbaar. Helemaal als je het voor 3 jaar vast legt.
Er zit een groot verschil in de vaste leveringskosten die zijn 51euro per jaar duurder bij GC dan zonneplan of tibber.
daarnaast als je 1000kwh moet kopen na salderen dan is dat dynamisch na verwachting van die leveranciers 230euro en bij GC 320euro

Als je mag verkopen, dan is de verkoopprijs per kw 0,09 bij dynamisch en 0,05 bij gc
bij 1000kw is dat dus 90euro vs 50euro
bij 3000kw is dat al 270 vs 150 verschil van 120

Ik heb ook rekening gehouden met handling fees.

m.a.w. afhankelijk van je verbruik en dat is persoonlijk bij iedereen anders kunnen de rekensommetjes toch anders uitvallen.

Bij mij was het tientjes verschil per jaar. niet iets om voor over te stappen de keuze word dan om niet financiele redenen gemaakt.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21

Trackerfire

BTC HODLER

TurboNick3 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Er zit een groot verschil in de vaste leveringskosten die zijn 51euro per jaar duurder bij GC dan zonneplan of tibber.
daarnaast als je 1000kwh moet kopen na salderen dan is dat dynamisch na verwachting van die leveranciers 230euro en bij GC 320euro

Als je mag verkopen, dan is de verkoopprijs per kw 0,09 bij dynamisch en 0,05 bij gc
bij 1000kw is dat dus 90euro vs 50euro
bij 3000kw is dat al 270 vs 150 verschil van 120

Ik heb ook rekening gehouden met handling fees.

m.a.w. afhankelijk van je verbruik en dat is persoonlijk bij iedereen anders kunnen de rekensommetjes toch anders uitvallen.

Bij mij was het tientjes verschil per jaar. niet iets om voor over te stappen de keuze word dan om niet financiele redenen gemaakt.
Kun je je berekensheet delen? Mag ook via PM eventueel :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

broekmanm schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:23:
Wat is er mis met de hypothese om een overcapaciteit aan PV panelen neer te leggen? In mijn geval, we gaan binnenkort verbouwen, en het plan is in 3 richtingen ZO (17 panelen), Zuid (18 panelen) en West (13 panelen, reeds in bezit) te leggen. Panelen zijn nu relatief goedkoop, dit is niet meer de beperkende factor. In de zomer geeft dit overcapaciteit, maar dan kan ik ze tijdelijk uitschakelen. Maar met de overcapaciteit maakt het wel dat je in de meer donkere dagen (evt met een kleine accu) toch nog voor een deel in de energiebehoefte kan voorzien met de pv-panelen.
Okee misschien is het niet het meest gunstig qua terugverdientijd, maar wel qua onafhankelijkheid. Niet alles hoeft voor mij binnen 10 jaar rendabel te zijn.
Zo denk ik nu ook, maar ik had ze eerst gelegd met het oog op afschaffen salderen en 80% TLV.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

chatchat schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:46:
Afgelopen vrijdag, 31 mei heb ik nog een 3-jarig contract afgesloten bij Essent. Er is mij meerdere malen gezegd dat ik geen terugleverkosten heb maar ik ben er niet gerust op.
Ik krijg vandaag namelijk pas mijn contract per mail, en daarboven staat 3 juni. Ook wordt ik door gelinkt naar de voorwaarden van juni 2024.
Via de chat wordt ik ook niet wijzer. Daar wordt mij gezegd dat ik wel terugleverkosten heb omdat het contract pas 17 juni ingaat. Vervolgens zie ik in mijn Essent wel weer '31 mei 2024 Bevestiging van je contract". helaas staat daar mijn contract nog niet.

Zijn er meerdere mensen die dus ook een andere datum boven hun contract hebben dan op de datum dat ze hem hebben afgesloten? Het zal wel loslopen, maar ik ga het toch checken bij Essent, en houd jullie op de hoogte.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou toch maar bellen en regelen, anders is het niet meer terug te draaien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Wat is er mis met de hypothese om een overcapaciteit aan PV panelen neer te leggen? In mijn geval, we gaan binnenkort verbouwen, en het plan is in 3 richtingen ZO (17 panelen), Zuid (18 panelen) en West (13 panelen, reeds in bezit) te leggen. Panelen zijn nu relatief goedkoop, dit is niet meer de beperkende factor. In de zomer geeft dit overcapaciteit, maar dan kan ik ze tijdelijk uitschakelen. Maar met de overcapaciteit maakt het wel dat je in de meer donkere dagen (evt met een kleine accu) toch nog voor een deel in de energiebehoefte kan voorzien met de pv-panelen.
Okee misschien is het niet het meest gunstig qua terugverdientijd,
maar wel qua onafhankelijkheid. Niet alles hoeft voor mij binnen 10 jaar rendabel te zijn.
Dat is een hééél andere insteek, dan 98% van de tweakers hier, voor gaan.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:11:
[...]

2 minuten op marktplaats neuzen en je zit op eur 0,80/wp.
Maar als je iemand nodig hebt die je hand vasthoudt, moet je daar natuurlijk voor betalen
Als je de posts goed had gelezen dan had je deze opmerking niet gemaakt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:18:
[...]

klopt, normaal gesproken vrijwel verwaarloosbaar dus, tenzij je maar 4-6 panelen op je dak hebt.
'wij van WC eend', waarom zou je dat blind geloven? Even je research doen.
Je had het net nog over 1000 kWh moeten inkopen, dan is verkopen dus niet aan de orde.
Er zijn situaties denkbaar dat dynamisch goedkoper is, maar dat zijn momenteel eerder de uitzonderingen. Het aanbod van een vast contract met 3 jaar zonder noemenswaardige boete salderen is zeer aantrekkelijk.

Misschien ook even out of the box denken: Wat kun je doen om toch geen stroom te hoeven inkopen?
-panelen bij leggen
-auto elders opladen (op werk bijvoorbeeld)
-minder stroom verbruiken, als dat mogelijk is.
-SAP, waarbij je alleen die 1000 kWh per jaar dynamisch inkoop, en de rest via het GC contract.

Als jouw conclusie is dat dynamisch maar enkele tientjes goedkoper is per jaar, dan moet je je wel beseffen dat daar dus wel risico tegenover staat. Dat zou ik dan liever afdekken voor 3 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-06-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Dan is het heel simpel. net zo lang offertes blijven opvragen tot je wel op die 3-4k uitkomt, want 6k is gewoon niet (meer) markconform.
Eventueel zelf in de gesprekken aansturen op een simpele chinese stringomvormer met goedkope panelen.

Jouw business case gaat echt uit van een te dure initiele aanschaf, en ja dan kun je de hele BC kapot redeneren.
Klopt. Is ook niet marktconform. Dan is het nog een stringomvormer ook. Ik wil naar 3 fase thuis. Zit nog op 1. Betere verdeling over de fases en daar is vlgs mij sws een 3 fase omvormer dan gewenst om dit te bewerkstelligen. Dit met het oog op thuisbatterij (laad en ontladen snelheid niet in de weg zitten) en later EV oplaad mogelijkheid (gemeente staat het nu nog niet toe). Geen eigen oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l02y3eO-cjv1Ajnwgl_TTW78nnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkqmA3aVgKFOcyDJbPyd6l0O.jpg?f=fotoalbum_large

Aldus mijn energieleverancier. Hoe moet ik dit zien in verhouding tot de terugleverkosten die ik dan moet gaan betalen voor die paar KwH

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:52
kbuntu schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:59:
[Afbeelding]

Aldus mijn energieleverancier. Hoe moet ik dit zien in verhouding tot de terugleverkosten die ik dan moet gaan betalen voor die paar KwH
Precies zoals al eerder gezegd, ze willen zelf de winst pakken. En dat gaat alleen als consumenten-PV niet verder uitbreidt. Zou het gaan om problemen op het net zouden zulke systemen nl. niet mogen/kunnen. En als het om hoge kosten zou gaan, zou zo'n park niet rendabel zijn. Dus dan blijft er maar 1 conclusie over....

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:05
Okee misschien is het niet het meest gunstig qua terugverdientijd, maar wel qua onafhankelijkheid. Niet alles hoeft voor mij binnen 10 jaar rendabel te zijn.
Groot gelijk! Onafhankelijkheid als pluspunt had ik laatst ook al genoemd, maar dat werd afgedaan als "illusie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[Afbeelding]

Er is keuzevrijheid. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor Tibber, Zonneplan, etc.. Deze rekenen geen TLK.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Eerlijk gezegd vond ik jouw berekening ook wel pessimistisch. Als eerste zou ik vergelijken met de goedkoopste leverancier i.p.v. eentje die hoge boetes rekent. En dat afzetten tegen de goedkoopste leverancier die je genomen zou hebben zonder panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Klopt. Is ook niet marktconform. Dan is het nog een stringomvormer ook. Ik wil naar 3 fase thuis. Zit nog op 1. Betere verdeling over de fases en daar is vlgs mij sws een 3 fase omvormer dan gewenst om dit te bewerkstelligen. Dit met het oog op thuisbatterij (laad en ontladen snelheid niet in de weg zitten) en later EV oplaad mogelijkheid (gemeente staat het nu nog niet toe). Geen eigen oprit.
Nee een stringomvormer is er ook gewoon in 3-fase variant, dus dat is geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:15
maharens schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Er staat netbeheerkosten en aangezien Enexis net de knuppel in het hoenderhok had gegooid vorige week is die stelling onjuist, die netbeheerkosten hebben wel met je investering in zonnepanelen te maken als dat doorgaat.
Welke knuppel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Dat is een hééél andere insteek, dan 98% van de tweakers hier, voor gaan.
Alleen als er nog (veel) meer op zijn dak zou passen dan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-06-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
de Peer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Hoezo straffen? Je doelt op de terugleverkosten vermoed ik?

Dat is niet straffen, maar gewoon opdraaien voor je eigen kosten die je veroorzaakt.
omg.. gewoon omg
we veroorzaken niks we helpen juist
al vanaf 2013 betalen we een toeslag om deze problemen te voorkomen. wat heeft men de afgelopen 11 jaar gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:51
Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:23:
[...]

omg.. gewoon omg
al vanaf 2013 betalen we een toeslag om deze problemen te voorkomen. wat heeft men de afgelopen 11 jaar gedaan?
Welke toeslag bedoel je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@Maxwp Niet zo onnozel.
We weten allemaal dat op de uren dat er veel PV productie is, de prijs/kWh benedengemiddeld is op de groothandels markt.
Linksom of rechtsom moet dat prijsverschil bij de panelen bezitter terugkomen. Als die niet het moment van teruglevering verschuift.

En dat is prima. En ook op een dynamisch contract kan je de panelen terugverdienen. Weliswaar wat langzamer en niet een dure installatie nemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Nee een stringomvormer is er ook gewoon in 3-fase variant, dus dat is geen argument.
Weer wat geleerd. Hybride omvormer denk ik icm thuisaccu wel de beste optie. Verliezen beperken door de slagen die gemaakt worden. Deze zal wel iets duurder zijn maar dat is dan de consequentie van de keuze. Maar goed wil niet te ver offtopic duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Martin7182 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Eerlijk gezegd vond ik jouw berekening ook wel pessimistisch. Als eerste zou ik vergelijken met de goedkoopste leverancier i.p.v. eentje die hoge boetes rekent. En dat afzetten tegen de goedkoopste leverancier die je genomen zou hebben zonder panelen.
Het zijn de cijfers. Feiten. Ik zit bij die leverancier en heb die offertes. Daar reken je dan mee. Ik ga mezelf niet rijker rekenen dan. Totdat het tegendeel wel op tafel ligt. Als ik het zelf kon aanleggen en niet iets had met hoogtes dan had ik dat gedaan. Dat is niet het geval (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Heb je een linker- en een rechterhand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
GioStyle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:47:
[...]

Heb je een linker- en een rechterhand?
Eerst doorlezen dan pas bij de hand doen 😉🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:24

Tao

DPC DE_KOMETEN

Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Het zijn de cijfers. Feiten. Ik zit bij die leverancier en heb die offertes. Daar reken je dan mee. Ik ga mezelf niet rijker rekenen dan. Totdat het tegendeel wel op tafel ligt. Als ik het zelf kon aanleggen en niet iets had met hoogtes dan had ik dat gedaan. Dat is niet het geval (helaas).
Tegenover jouw feiten heb ik die van mij gezet.
Daaroverheen kwamen klump4u en RonJ met nog een veel goedkopere oplossing.
Ik zou zeggen PM die 2 en je krijgt opties.
Kun je zelf bekijken of het aantrekkelijk genoeg is. (En ja, dat kan ook voor je geïnstalleerd worden. Hoef je ook je dak niet op. En daarna kun je uit je dak gaan en genieten :) ).

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:52:
[...]

Eerst doorlezen dan pas bij de hand doen 😉🤡
Nee hoor, je zegt dat je hoogtevrees hebt. Nou, dat heb ik ook, maar ik heb toch mooi de boel zelf gelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
GioStyle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:01:
[...]

Nee hoor, je zegt dat je hoogtevrees hebt. Nou, dat heb ik ook, maar ik heb toch mooi de boel zelf gelegd.
Hij heeft groot gelijk. Zelfs onder de professionals zijn doden gevallen met het leggen van panelen. Lekker van het dak wegblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:23:
[...]

omg.. gewoon omg
Prima maar het is een keer klaar met de voordeeltjes zonder dat er vraag naar is.
Niet fair dat de niet-PV bezitters (en dat worden er steeds minder) alle voordeeltjes van PV bezitters betalen terwijl in de zomer al die stroom ongewenst is en kosten veroorzaakt.

Je kunt ook gewoon een dynamisch contract nemen natuurlijk. Kun je ook lekker 'mee helpen' maar dan tegen een eerlijke marktprijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:53
Het dak van het woonhuis heb ik fijn door "professionals" laten doen.
Het dak van de garage doe ik zelf wel.

Heb zelf een technische achtergrond, dus vind het niet zo spannend, maar het is echt niet voor iedereen weg gelegd.

Feit is wel dat met zelf leggen inclusief alle materialen (van panelen tot meterkast) je rond de €0,50 per Wp klaar bent vandaag de dag.

Terugverdientijd is dan zo'n 2 jaar, zonder terugleverboete dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

Heeft er niet zo veel mee te maken.
We hebben nog veel meer zonnepanelen nodig in Nederland. Echter in de zomer is er steeds vaker een overschot van stroom zonder waarde. Daarom betaal je daar een toeslag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltweako schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:22:
Het dak van het woonhuis heb ik fijn door "professionals" laten doen.
Het dak van de garage doe ik zelf wel.

Heb zelf een technische achtergrond, dus vind het niet zo spannend, maar het is echt niet voor iedereen weg gelegd.

Feit is wel dat met zelf leggen inclusief alle materialen (van panelen tot meterkast) je rond de €0,50 per kWh klaar bent vandaag de dag.

Terugverdientijd is dan zo'n 2 jaar, zonder terugleverboete dan.
50 cent per Wp (bedoel je denk ik) vind ik nog hoog eigenlijk. Dat haalde ik jaren terug al met zelf leggen. Dat moet nu veel goedkoper kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:55:
@computerjunky Ideetje. Goedkoopste WP oplossing. Koop een L/L en laat die lekker draaien. ik verwarm net als met L/W 24/7. Dan snoep je lekker al die kWh op overdag en dat is zeker goedkoper dan gas. Ik verstook nog maar 450m3 per jaar voor SWW en koken (binnenkort) inductie. Duurder FE. Dan kan je overdag stoken en een boiler verwarmen met je kWh's.
De vraag is alleen hoeveel stroom dat gaat kosten wat het apparaat kost en of ik dat met een gasrekening van 600 per jaar ooit ja terugverdienen.
Koken doe ik al op inductie en dat kost meer als koken op gas zeker in de winter.
In de winter een boiler is natuurlijk gewoon duur omdat die panelen dan geen snars opleveren.
Tegen 2027 ga ik die som wel weer eens maken maar ik betwijfel of het ooit goedkoper gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:31:
@Maxwp Niet zo onnozel.
We weten allemaal dat op de uren dat er veel PV productie is, de prijs/kWh benedengemiddeld is op de groothandels markt.
Linksom of rechtsom moet dat prijsverschil bij de panelen bezitter terugkomen. Als die niet het moment van teruglevering verschuift.

En dat is prima. En ook op een dynamisch contract kan je de panelen terugverdienen. Weliswaar wat langzamer en niet een dure installatie nemen
die op merking was onnozel naar mijn mening "Dat is niet straffen, maar gewoon opdraaien voor je eigen kosten die je veroorzaakt."
en het moet zeker niet terug komen bij dde panelen bezitter maar het moet een maatschappelijk breed en samen gedragen En verdeeld! geheel zijn en worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:21:
[...]

Prima maar het is een keer klaar met de voordeeltjes zonder dat er vraag naar is.
Niet fair dat de niet-PV bezitters (en dat worden er steeds minder) alle voordeeltjes van PV bezitters betalen terwijl in de zomer al die stroom ongewenst is en kosten veroorzaakt.

Je kunt ook gewoon een dynamisch contract nemen natuurlijk. Kun je ook lekker 'mee helpen' maar dan tegen een eerlijke marktprijs
die niet panelen bezitters profiteren ook in een investering in groene energie en nu met de boete gaan ze profiteren van investereingen in het netwerk waar ze uiteindelijk ook van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[Afbeelding]

tja heel simpel elke prive bezitter die niet meer terug levert betekend dat hun kunnne bij blijven levere
en de prive bezitter gaat ook nog mee betalen aan investeringen zodat deze kunnen blijven draaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:35:
[...]

die niet panelen bezitters profiteren ook in een investering in groene energie en nu met de boete gaan ze profiteren van investereingen in het netwerk waar ze uiteindelijk ook van profiteren.
Wat is dan de toegevoegde waarde voor niet PV bezitters. Alle investeringen die gedaan worden zijn om de problemen die de PV bezitter veroorzaakt weg te nemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Sjamo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Welke toeslag bedoel je?
de opslag en transitie vergoeding die je al vanaf 2013 moet betalen op je energie rekening
staat er appart op gespecificeert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:15
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Wat is dan de toegevoegde waarde voor niet PV bezitters. Alle investeringen die gedaan worden zijn om de problemen die de PV bezitter veroorzaakt weg te nemen.
Sorry. Hier moet ik een beetje om lachen..... Als het aan jou lag gingen we de transitie niet maken en weer vol inzetten op gas vanuit Rusland en Olie uit onder andere Saudi Arabië? Lekker afhankelijk daar van zijn met zn allen en de hoofdprijs betalen.

Het is een maatschappelijk breed belang en niet alleen van de zonnepanelen bezitters. Daarnaast profiteren de niet bezitters ook van de goedkope stroom op zonnige dagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nuevocasa op 03-06-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nuevocasa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:40:
[...]

Sorry. Hier moet ik een beetje om lachen..... Als het aan jou lag gingen we de transitie niet maken en weer vol inzetten op gas vanuit Rusland en Olie uit onder andere Saudi Arabië? Lekker afhankelijk daar van zijn met zn allen en de hoofdprijs betalen.
Nee hoor ik heb zelf 26 PV (10 stuks al vanaf 2010) panelen een bodem warmtepomp (sinds 2013) en een thuisbatterij. En betaal gewoon de eerlijke prijs bij Tibber.

Zijn zelfs nog van plan om er PV bij te leggen.

Ik hoop dat jij net zoveel aan de transitie bijdraag.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 03-06-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
de Peer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:26:
[...]

50 cent per Wp (bedoel je denk ik) vind ik nog hoog eigenlijk. Dat haalde ik jaren terug al met zelf leggen. Dat moet nu veel goedkoper kunnen
Ja, bedankt voor je correctie, het is Wp inderdaad.
Ik ben voor 455Wp panelen gegaan i.c.m. een fatsoenlijk bevestigingssysteem en micro-omvormers.
Daarnaast moet ik nog de nodige meters kabel leggen en wat aanpassingen doen in de meterkast.
De prijs van 50 cent is dan ook echt alles wat ik nodig heb (werkschakelaar, pvc buizen, automaat, betonboor, verzendkosten).

Als ik puur de prijs van de panelen en omvormer tel zit ik rond de 31 cent per Wp.

Een eenvoudiger systeem moet goedkoper kunnen.
Ik wil 4 panelen leggen om zo, nu ik nog geen TLK hoef te betalen (met dank aan je advies destijds) optimaal te profiteren.

[ Voor 13% gewijzigd door eltweako op 03-06-2024 22:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nuevocasa
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Nee hoor ik heb zelf 26 PV (10 stuks al vanaf 2010) panelen een warmtepomp en een thuisbatterij. En betaal gewoon de eerlijke prijs bij Tibber.

Zijn zelfs nog van plan om er PV bij te leggen.

Ik hoop dat jij net zoveel aan de transitie bijdraag.
Goed bezig, hier ook hoor. Maar om nu toe doen alsof alle problemen door de panelen bezitters worden veroorzaakt is natuurlijk onzin. Dat willen ze ons laten geloven. Maar we moeten er met z'n allen doorheen. Er moet een goede balans komen, die is er nu niet. Maar het is in ieders belang dat we niet meer zo afhankelijk zijn van een Putin en consorten en natuurlijk minder zooi de lucht in blazen. Dus laat de overheid dan maar de portemonnee trekken, dan worden de lasten verdeeld over iedereen volgens de verdeelsleutel die al bedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:37:
[...]

de opslag en transitie vergoeding die je al vanaf 2013 moet betalen op je energie rekening
Daar werd de SDE van betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Afgelopen vrijdag, 31 mei heb ik nog een 3-jarig contract afgesloten bij Essent. Er is mij meerdere malen gezegd dat ik geen terugleverkosten heb maar ik ben er niet gerust op.
Ik krijg vandaag namelijk pas mijn contract per mail, en daarboven staat 3 juni. Ook wordt ik door gelinkt naar de voorwaarden van juni 2024.
Via de chat wordt ik ook niet wijzer. Daar wordt mij gezegd dat ik wel terugleverkosten heb omdat het contract pas 17 juni ingaat. Vervolgens zie ik in mijn Essent wel weer '31 mei 2024 Bevestiging van je contract". helaas staat daar mijn contract nog niet.

Zijn er meerdere mensen die dus ook een andere datum boven hun contract hebben dan op de datum dat ze hem hebben afgesloten? Het zal wel loslopen, maar ik ga het toch checken bij Essent, en houd jullie op de hoogte.
Ik heb ‘m 30 mei afgesloten en dat staat ook boven mijn bijlagen. De linkjes in het mailtje gingen wel naar de voorwaarden per 1 juni (dus met TLK). Ik heb gebeld met ze en de datum van afsluiten is leidend. De linkjes waren een foutje.
Ik was al wel klant bij Essent (variabel). Misschien dat ze bij een overstap eerst iets van een bevestiging moeten hebben en dat daardoor de datum later ligt. Maar even bellen met ze en zorgen dat je in ieder geval de juiste bijlagen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nuevocasa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Goed bezig, hier ook hoor. Maar om nu toe doen alsof alle problemen door de panelen bezitters worden veroorzaakt is natuurlijk onzin. Dat willen ze ons laten geloven. Maar we moeten er met z'n allen doorheen. Er moet een goede balans komen, die is er nu niet. Maar het is in ieders belang dat we niet meer zo afhankelijk zijn van een Putin en consorten en natuurlijk minder zooi de lucht in blazen. Dus laat de overheid dan maar de portemonnee trekken, dan worden de lasten verdeeld over iedereen volgens de verdeelsleutel die al bedacht is.
Ook niet alles is veroorzaakt door particuliere PV. Maar dit draagt wel bij aan het probleem. Ik zie het niet zozeer als een boete. Bereken maar eens wat je voor je PV krijg als je een dynamisch contract heb. Dan kun je goed zien wat de stroom echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Daar werd de SDE van betaald
En waar is dan de SDE van voor 2013 van betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik dacht de algemene middelen en dat is inmiddels ook weer zo.
Maar omdat ODE in het administratie systeem zit, staat het er overal nog bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:51
Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Bedoel je de ode? Die nu in de energiebelasting zit en die ik als zonnepaneelhouder niet betaal omdat ik voldoende opwek om volledig te salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:56
Iemand dit weekend dit artikel gezien?
Stukje uitleg over het afschakelen van zonnepanelen en de plekken waar dat het meest gebeurd.

https://www.rtl.nl/nieuws...ng-zonne-energie-probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rojado schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:10:
Stukje uitleg over het afschakelen van zonnepanelen en de plekken waar dat het meest gebeurd.

Dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:07:
[...]

De vraag is alleen hoeveel stroom dat gaat kosten wat het apparaat kost en of ik dat met een gasrekening van 600 per jaar ooit ja terugverdienen.
Koken doe ik al op inductie en dat kost meer als koken op gas zeker in de winter.
In de winter een boiler is natuurlijk gewoon duur omdat die panelen dan geen snars opleveren.
Tegen 2027 ga ik die som wel weer eens maken maar ik betwijfel of het ooit goedkoper gaat worden.
Koken is Cop1. L/L is gemiddeld Cop4. Maar €600,- is niet veel afhankelijk van wat de gasprijs gaat doen natuurlijk. ??????

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nuevocasa
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Ook niet alles is veroorzaakt door particuliere PV. Maar dit draagt wel bij aan het probleem. Ik zie het niet zozeer als een boete. Bereken maar eens wat je voor je PV krijg als je een dynamisch contract heb. Dan kun je goed zien wat de stroom echt waard is.
Daar hebben vooral de niet panelen bezitters ook voordeel van... De prijs is idd altijd laag/negatief wanneer de zon schijnt, mogen dan alleen de niet panelen bezitters daar dan voordeel van hebben? Salderen was niet houdbaar, mee eens.. maar één boete tarief is dan ook niet eerlijk....

Voor de lange termijn hebben we nog veel meer elektriciteit nodig. Huidige ontwikkelingen met boetes gaan niet helpen.

Laat ze van al die goedkope stroom in het voorjaar en de zomer waterstof maken oid. Ze moeten er iig veel slimmer mee om gaan ipv de rekening bij één groep neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nuevocasa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Daar hebben vooral de niet panelen bezitters ook voordeel van... De prijs is idd altijd laag/negatief wanneer de zon schijnt, mogen dan alleen de niet panelen bezitters daar dan voordeel van hebben? Salderen was niet houdbaar, mee eens.. maar één boete tarief is dan ook niet eerlijk....

Voor de lange termijn hebben we nog veel meer elektriciteit nodig. Huidige ontwikkelingen met boetes gaan niet helpen.

Laat ze van al die goedkope stroom in het voorjaar en de zomer waterstof maken oid. Ze moeten er iig veel slimmer mee om gaan ipv de rekening bij één groep neerleggen.
Mee eens we hebben nog veel meer PV nodig. En de prijzen zijn dit jaar niet zo diep negatief als afgelopen jaar.

Als er een goede business case was voor waterstof had de fabriek er al gestaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de energie transitie gaat slagen.

Je moet de kosten niet zien als boete. Als je geen boete wil kun je ook dynamisch nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 18:33
RonJ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:23:

[...]

Waarom Enphase? Als je een gewone stringomvormer pakt ben je zo'n 500-1000 euro goedkoper uit afhankelijk van het merk. Scheelt ook nog werk=installatiekosten.
Idd Enphase is luxe.
Denk hoge marge of gemak voor de installateur?

Wat bijzonder is, is dat de setprijs incl installatie afgelopen jaren niet sterk gedaald is terwijl kosten omvormers en panelen zeer fors zijn gedaald.
Elke installatie die nu meer dan 1€/Wp kost is te duur.

Verder veel panelen neerleggen, want kosten voor de basis (installatie) ben je toch al kwijt.
Allemaal 1 fase omvormers zodat je / de omvormer wat kan spelen met de uitval vanwege >253V

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:33:
[...]

De absurde verhogingen zijn in ieder geval van de baan nu we van D66 af zijn. Voor velen blijft gas een veel en veel voordeligere optie zelfs met 2 euro per m³.
Help me even. Wanneer heeft D66 precies een absurde verhoging geintroduceerd? En hoe is dat zomaar voorbij de (dominante partij) VVD en het CDA gekomen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Rojado schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:10:

De ACM / sector heeft eerder voorgesteld de max / uitschakelspanning op te hogen naar 15% (ipv 10%).
Dus 264,5V ipv 253V.

Begreep dat sommige landen dat al hanteren.
Maar is afgeketst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nuevocasa
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Mee eens we hebben nog veel meer PV nodig. En de prijzen zijn dit jaar niet zo diep negatief als afgelopen jaar.

Als er een goede business case was voor waterstof had de fabriek er al gestaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de energie transitie gaat slagen.

Je moet de kosten niet zien als boete. Als je geen boete wil kun je ook dynamisch nemen.
Wat de maatschappijen nu rekenen zie ik wel als boete ja. Helemaal als ze het er gewoon in houden vanaf 2027 en die kans acht ik groot. De energiemaatschappijen kopen het grootste gedeelte van de electriciteit ook niet dynamisch in. Die prijzen zijn wel wat stabieler. Imho is de balans nu de verkeerde kant op geslagen...
Het geeft in ieder geval geen prikkel om zuinig met energie om te gaan, wat natuurlijk wel het allerbeste is. Straks is het nog gunstiger om een straalkachel in de zomer in de tuin aan te zetten dan om terug te leveren :o
Dit gaat ook de airco business helpen, dat wordt dan relatief heel goedkoop voor heel veel mensen.

Mensen met bijvoorbeeld een warmtepomp die veel stroom leveren met name in de zomer gaan dingen verzinnen om het op te maken. Mensen die van het gas af zouden moeten gaan het niet doen en wachten.... Het vertraagt de transitie flink bij de particulieren. Meerdere vrienden waren met panelen bezig, geen neemt ze meer ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nuevocasa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:44:
[...]

Wat de maatschappijen nu rekenen zie ik wel als boete ja. Helemaal als ze het er gewoon in houden vanaf 2027 en die kans acht ik groot. De energiemaatschappijen kopen het grootste gedeelte van de electriciteit ook niet dynamisch in. Die prijzen zijn wel wat stabieler. Imho is de balans nu de verkeerde kant op geslagen...
Het geeft in ieder geval geen prikkel om zuinig met energie om te gaan, wat natuurlijk wel het allerbeste is. Straks is het nog gunstiger om een straalkachel in de zomer in de tuin aan te zetten dan om terug te leveren :o
Dit gaat ook de airco business helpen, dat wordt dan relatief heel goedkoop voor heel veel mensen.

Mensen met bijvoorbeeld een warmtepomp die veel stroom leveren met name in de zomer gaan dingen verzinnen om het op te maken. Mensen die van het gas af zouden moeten gaan het niet doen en wachten.... Het vertraagt de transitie flink bij de particulieren. Meerdere vrienden waren met panelen bezig, geen neemt ze meer ;w
Gas is zo 201x (hier al vanaf 2013 van het gas af).

Hier juist vrienden die ze nu gaan leggen omdat ze nu zo goedkoop zijn.

En misschien is een tijdelijke rem op de transitie bij particulieren niet zo erg. Ik heb het vermoeden dat de mensen die de afgelopen 2 jaar PV en een warmtepomp hebben genomen dat vooral hebben gedaan voor financieel gewin. Hier in 2004 met voorbereidingen voor de energietransitie begonnen, en in 2010 met de grote investeringen (en dat was al vrij laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb eens 2 maanden bijgehouden of dynamisch goedkoper voor ons was dan variabel. Tarieven Zonneplan gebruikt. Dat was niet zo. Met de TLB zit ik bijna op een kantelpunt. Dus dynamisch goedkoper. Variabele tarieven zijn ook omlaag gegaan anders was het al zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Panelen net te vroeg gekocht, en te weinig?

Scenario’s: https://www.energievergel...gverdientijd-zonnepanelen

Ik ben het niet eens met je insteek dat sturen op eigen gebruik niet mogelijk is. Grootverbruikers kun je toch overdag / bij zon aanzetten?

Verder breng je - net als bij huren - bij inkoop van een product geld naar een ander.
Wonen en energie kosten nu eenmaal geld,
ik koop/bezit liever dan huur, en niet alleen voor de investering.
Verkoopwaarde huis is ook niet gegarandeerd, maar bij huur weet ik heel zeker dat het geld weg is.

Verder is rente krijgen leuk, helaas gooit inflatie daar roet in het eten.
Misschien beter beleggen dan? (totaal ander topic hoor).

Ik denk dat elektrische energie netto in prijs gelijk blijft, mogelijk wat daalt.
En gasprijzen .. volstrekt koffiedikkijken, al lijkt het mij sterk dat ze erg gaan dalen.
Energetisch zitten we - gezien alle belasting/BTW - al even rond omslagpunt (1m3 gas ca 9-10kWh)
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Je bespaart geen cent totdat je je geld terugverdien hebt Plus wat je als rente in die tijd had kunnen ontvangen. en die tijd word met de dag langer de laatste maanden.
Zo is mijn case met panelen gekocht in 2022 nu dat in past in 2041 mijn geld + gemiste rente terug heb zonder salderen na 2027! Dat is dus een terugverdientijd van 19 jaar. een zelfde setup kost nu 2700 dus iets optimistischer maar nog steeds een lange terugverdientijd.

[...]

Mijn eigen verbruik als iemand die de hele dag thuis is was net 25% van mijn jaarlijkse verbruik (550 van 2100 kWh). Die 33% is echt vel te optimistisch gebleken. En gebaseerd op opbrengst was dat dus maar 20% van de opbrengst als direct verbruik..

[...]

De absurde verhogingen zijn in ieder geval van de baan nu we van D66 af zijn. Voor velen blijft gas een veel en veel voordeligere optie zelfs met 2 euro per m³.

[...]

Maar nog altijd zo enorm duur dat het niet terug te verdienen is laat staan binnen de garantie termijn van die ding. Om het no maar niet over comfort te hebben want waar laat ik zon gedrocht? Ik heb er geen normale plek voor en dus kost het me woonruimte in 1 van de 2 slaapkamers.

Simpele rekensom voor mij is dat ik er maximaal 1,9 kWh per dag gemideld over een jaar uit kan halen (en in kan stoppen) Dit is dus 1.8x365 afgerond dus 660 kWh. Dit brengt de som op 660x 28 cent (-5 cent tlv na salderen)= 660x 23 cent = 151 euro per jaar rendement.
Echter is de omvorming niet 100% efficient en dus raak ik voor die 660 kwh ongeveer 150 kWh kwijt gebaseerd op de specs van bijvoorbeeld een sessie accu met een redelijk laag rendement op lage wattages van rond de 200 watt. Dat is dus 150x5 cent. Dat is na salderen 7.5 euro maar nu nog 42 euro. maar laten we uit gaan van 7.5 in het voordel van de accu na salderen.

Dan komt er nog de aanschaf van ruim 2500 euro. met een gemiste rente van 90 euro per jaar. laten we een giulle garantie aanhouden van 10 jaar (meeste zijn maar 5 jaar) dan is de kostenpost over 10 jaar dus 10x90=900 +2500= 3400 euro. (rente over rente genegeerd)

Met een renedement van eigen verbruik van de accu van 151-7.5=1 is dat dus 143.5.

3400 / 143.5 = 23,5 jaar naar beneden afgerond. Dan is dat ding al lang en breed 2x overleden. Je bent letterlijk beter af je geld op de spaarrekening te zetten en dat geld aan jezelf uit te keren over die 10 jaar waardoor je elk jaar honderden euro's hebt om je iets duurdere rekening mee te betalen.

Een accu koop je momenteel niet voor de besparing maar omdat je hebt laten verleiden door klimaat praatjes negerende dat een accu (zeker op kleine schaal) helemaal niet zo goed is voor het klimaat.

Al mijn plannen voor uitbreiding en extra vergroening zijn niet eens de ijsast in maar gewoon de kliko in. ik doe dit niet nog eens. Ik blijf lekker gas stoken tot het niet meer kan en dan koop ik wel een gastank voor in de tuin ofzo.
Elektrisch is voor mij al duurder zonder een druppel warm water of half graadje verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:35
bart.koppers schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:18:

Ik ben het niet eens met je insteek dat sturen op eigen gebruik niet mogelijk is. Grootverbruikers kun je toch overdag / bij zon aanzetten?

Verder breng je - net als bij huren - bij inkoop van een product geld naar een ander.
Verkoopwaarde huis is ook niet gegarandeerd, maar bij huur weet ik heel zeker dat het geld weg is.

Ik denk dat elektrische energie netto in prijs gelijk blijft, mogelijk wat daalt.
En gasprijzen .. volstrekt koffiedikkijken, al lijkt het mij sterk dat ze erg gaan dalen.
Energetisch zitten we - gezien alle belasting/BTW - al even rond omslagpunt (1m3 gas ca 9-10kWh)

[...]
Ik zie gas absoluut niet goedkoper worden, want het grootste aandeel in de prijs van een kuub gas is al belasting. En dan heb je ook nog het gas netwerk waar meer mensen van het gas af gaan, waardoor de kosten door minder mensen gedeeld moet worden.

@John245 Ik heb het inderdaad ook eerder gezegd, maar helemaal prima als PV bij particulieren even wat minder wordt op dit moment tot de netbeheerders de grootste problemen hebben kunnen oplossen met onbalans. Ik vind het een goed punt.

Vandaag voor saldering 12 euro verdiend op mijn zonnepanelen. En het was niet eens zo zonnig!

Ik ben er erg blij mee.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In die toelichting bij de tarieven-bijlage staat:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw.
Dat zou kunnen betekenen dat per telwerk wordt gesaldeerd, dus normaaltarief en daltarief apart van elkaar salderen. Dan heb je kans dat je bij moet betalen omdat je voor daltarief niet genoeg teruglevert om volledig te kunnen salderen.

Dat is het nadeel van niet 1 tarief hebben. Het scheelt dan welliswaar maar een halve cent, maar die maakt als ze als bovenstaan salderen wel veel verschil.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Kareem schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:38:
[...]

In die toelichting bij de tarieven-bijlage staat:

[...]

Dat zou kunnen betekenen dat per telwerk wordt gesaldeerd, dus normaaltarief en daltarief apart van elkaar salderen. Dan heb je kans dat je bij moet betalen omdat je voor daltarief niet genoeg teruglevert om volledig te kunnen salderen.

Dat is het nadeel van niet 1 tarief hebben. Het scheelt dan welliswaar maar een halve cent, maar die maakt als ze als bovenstaan salderen wel veel verschil.
Volgens mij doen de meeste leveranciers op deze wijze salderen.
Een van de redenen waaroom bij GC hun dal tarief hoger is dan normaal tarief.

Kan in veel gevallen eenvoudig opgelost worden door je slimme meter op engeltarief te laten zetten, mits je energieleverancier dit aanbied. GC doet dit in ieder geval, en een mailtje is voldoende om dit te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
oltk schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Help me even. Wanneer heeft D66 precies een absurde verhoging geintroduceerd? En hoe is dat zomaar voorbij de (dominante partij) VVD en het CDA gekomen? :o
Die plannen kwamen duidelijk van de D66 via Robje Jette. Nu D66 niet in het nieuwe kabinet komt en die geplande belastingverhoging dus ook van de baan (als het formeren goed gaat). en ja andere partijen stemmen in zo werkt dat in een coalitie. Meer water als wijn maar veel van de plannen van de D66 zijn toch wel doorgedrukt mede ook door de druk van de EU maar ze staan iig niet in de plannen van de andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:24:
Ik heb het inderdaad ook eerder gezegd, maar helemaal prima als PV bij particulieren even wat minder wordt op dit moment tot de netbeheerders de grootste problemen hebben kunnen oplossen met onbalans. Ik vind het een goed punt.
Even wat minder is 95% vraaguitval...
Techniek Nederland luidt noodklok: markt zonnepanelen stort in na hoofdlijnenakkoord

De vraag naar zonnepanelen is bijna volledig stilgevallen. Onzekerheid over de zogeheten salderingsregeling maakt dat consumenten afwachten in plaats van investeren. ‘Het consumentenvertrouwen is de afgelopen maanden enorm afgenomen door het jojo-beleid van de overheid’, schrijft Techniek Nederland in een brandbrief aan demissionair klimaatminister Rob Jetten (D66). Het aantal orders bij installatiebedrijven van zonnepanelen ligt nu maar liefst 95 procent lager dan in augustus 2023, benadrukt de ondernemersvereniging van onder meer installatiebedrijven.

Nu kan Jetten weinig veranderen aan de voornemens van een nieuw kabinet. “Maar de situatie is zo nijpend dat we hem in elk geval ergens moesten adresseren”, verklaart Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. “We kunnen het ons niet veroorloven te wachten op een nieuw kabinet. Er dreigen op korte termijn bedrijven om te gaan vallen.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Die plannen kwamen duidelijk van de D66 via Robje Jette. Nu D66 niet in het nieuwe kabinet komt en die geplande belastingverhoging dus ook van de baan (als het formeren goed gaat). en ja andere partijen stemmen in zo werkt dat in een coalitie. Meer water als wijn maar veel van de plannen van de D66 zijn toch wel doorgedrukt mede ook door de druk van de EU maar ze staan iig niet in de plannen van de andere partijen.
En nu gaan we rigoureus weer leven ala 1990 met de nieuwe partijen. Eerst klagen ze dat VVD zijn oren laat hangen naar D66. Nu laten ze ze hangen naar 2 populisten partijen die geen donder geven om energie transitie. Goed bezig. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
bart.koppers schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:18:

[...]
Nee dat kan niet ik heb daar waar ogelijk de was al overdag gedaan maar als het pokkeweer is moet de was toch gedaan worden.
De vriezer slaat aan tussen 09:00 en 21:00 via een functie die de vriezer toevallig heeft. en verder is er NIETS te sturen in mijn verbruik. Ongeveer 2000 kWh waarvan 350 ish de pc, 200 a 250 koken, 435 de Amerikaanse koelkast. 265 de vriezer en 180 de tv. De rest is internet en random apparaten die niet aan staan wanneer ik ze gebruik.

De grootverbruikers zijn dus gewone verbruikers en er valt dus niets meer te sturen.

Het verhaaltje inflatie vind ik irrelevant. die is er hoe dan ook. het gaat simpelweg over rendement. wat levert geld op de bank op over 20 jaar en wat levert het op op het dak. daar komen 2 getallen uit en die vergelijk je met elkaar. Daar heeft inflatie niets mee te maken. Natuurlijk kan de prijs van stroom veel hoger worden en dan kan het minieme stukje eigen gebruik meer waard worden maar dat is speculeren. momenteel zakt de prijs nog maandelijks en is het alweer 2.7 cent lager als toen ik mijn contract 1 mei in heb laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:57:
[...]

En nu gaan we rigoureus weer leven ala 1990 met de nieuwe partijen. Eerst klagen ze dat VVD zijn oren laat hangen naar D66. Nu laten ze ze hangen naar 2 populisten partijen die geen donder geven om energie transitie. Goed bezig. :N
Per definitie van het woord zijn alle partijen populistisch. Ze zeggen allemaal wat men wil horen. Maar om 1 of andere reden word hiermee alleen rechts bedoeld. Rechts dat overigens in Nederland zo links is dat de democraten in America ze als extreem links zouden bestempelen.

Ik ben overigens vrij ouderwets dus een pas op de plaats wat dit gaat opleveren is zon slecht idee nog niet. De laatste jaren zijn we behoorlijk aan het doorslaan met het ons aan passen aan een luide selecte groep zeurders. En dat ondanks dat de plannen van dit kabinet me wel een half maand inkomen gaan kosten... Zo vind ik het zorg plan uiters dom eigen risico vin ik een goede maartegel om mensen voor wissewasjes bij de doctor weg te houden. de wachttijden worden straks helemaal belachelijk. Nu moetje soms al een maand tot maanden wachten voor iets dat eigenlijk per direct opgelost moet worden. Dat gaat nog erger worden. Maar ja alle voordelen hebben nadelen zo werkt helaas ons land met veel te veel partijen.
Maar liever dit dan D66+ pvda + groenlinks en dergelijke. Dat gaat me pas echt veel geld kosten en het leven irritant maken.
Geen van alle opties zijn ideaal en dat zal het ook nooit worden.

Ik geef dan zelf ook niets om de transitie zolang er geen betaalbaar realistisch alternatief is. En zolang ze nog moeilijk doen over de excessen aan stroom en daar de kosten voor bij de burger neerleggen (mede mogelijk gemaakt door jette die niets wil doen omdat hij humeurig is dat zijn saldeer plannetje afgeschoten is door eigen toedoen.
Als er een transitie mogelijkheid is die mij A geen extra geld kost en B geen leef comfort kost (die bij mij al lager is als bij menig ander) dan doe ik prima mee maar ze overheid heeft aangetoond dat ik ze daar niet in kan vertrouwen en dus dos ik niet meer mee. en bovendien doet de rest van de wereld ook niet mee dus bereiken we niets. wij zijn nog geen druppel op de plaat wereldwijd.

Feit is dat mijn uitstoot lager is met het beetje gas dat ik verstook dan met het verbouwen van mijn huis en nieuwe apparaten aanschaffen en dan is het nog meer comfort en minder verspilling ook. Denk aan een boiler ik ben maar alleen zon boiler voorkomt dat ik een lekkere lange douch kan pakken maar kost wel geld voor warmhouden als ik het niet nodig heb... Daar heeft mij cv geen last van.

Maar goed ze zullen snel genoeg zien wat mensen gaan doen als ze door blijven gaan met boetes en salderen afschaffen. Er zijn betere oplossingen maar er zit maar weinig creativiteit in den haag.

Zag vanmiddagf ook ergenss dat iemand vind in de politiek dat de kosten van uitbreiding net niet bij de burger moet komen. Lekker bijtijds gezien mijn netbeheeer kosten net met ruim 100 verhoogd zijn mede mogelijk gemaakt door de overheid. Consistentie is wederom ver te zoeken.

Het zal vast voor anderen anders zijn maar er zijn gewoon veel scenario's waar met boetes en zonder salderen enz het gewoon simpelweg niet loont. Ik heb hiervoor al meerdere creatieve plannen beschreven maar ja den haag leest niet mee en wil er toch niet aan.

We gaan het zien wat de toekomst brengt. Ik denk vooral irritatie en onzekerheid met als resultaat geen vergroening door frustratie van de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:58:
[...]

Nee dat kan niet ik heb daar waar ogelijk de was al overdag gedaan maar als het pokkeweer is moet de was toch gedaan worden.
De vriezer slaat aan tussen 09:00 en 21:00 via een functie die de vriezer toevallig heeft. en verder is er NIETS te sturen in mijn verbruik. Ongeveer 2000 kWh waarvan 350 ish de pc, 200 a 250 koken, 435 de Amerikaanse koelkast. 265 de vriezer en 180 de tv. De rest is internet en random apparaten die niet aan staan wanneer ik ze gebruik.

De grootverbruikers zijn dus gewone verbruikers en er valt dus niets meer te sturen.

Het verhaaltje inflatie vind ik irrelevant. die is er hoe dan ook. het gaat simpelweg over rendement. wat levert geld op de bank op over 20 jaar en wat levert het op op het dak. daar komen 2 getallen uit en die vergelijk je met elkaar. Daar heeft inflatie niets mee te maken. Natuurlijk kan de prijs van stroom veel hoger worden en dan kan het minieme stukje eigen gebruik meer waard worden maar dat is speculeren. momenteel zakt de prijs nog maandelijks en is het alweer 2.7 cent lager als toen ik mijn contract 1 mei in heb laten gaan.
Als je inflatie niet relevant vindt in een rendementberekening, dan houdt het wmb wel op qua rekenwerk.

Het tarief beweegt in de tijd mee met inflatie, en het rendement op je spaarrekening ook.
Punt is dat de installatie (prettig) meebeweegt met inflatie, terwijl tarieven dat niet voordelig (onprettig) doen.

Alle berekeningen inzake terugverdienen voeren terug op aanschaf (duur gekocht duurt langer), het (fictief!) tarief van de leverancier (hoog tarief is gunstig voor terugverdienen) en rente gecorrigeerd met inflatie.

Met al deze onzekere variabelen is het werkelijk rendement alleen achteraf (goed) te berekenen.
Maar ergens tussen 7
en 21 jaar volgens https://www.energievergel...gverdientijd-zonnepanelen
(die inflatie niet eens meenemen zo te lezen, én uitgaan van max 2 jaar salderen - dan mis je deze zomerperiode al)

Dus die 41 jaar van jou… heel “apart”! Misschien die energievretende koelkast vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:24:
[...]

Ik zie gas absoluut niet goedkoper worden, want het grootste aandeel in de prijs van een kuub gas is al belasting. En dan heb je ook nog het gas netwerk waar meer mensen van het gas af gaan, waardoor de kosten door minder mensen gedeeld moet worden.

@John245 Ik heb het inderdaad ook eerder gezegd, maar helemaal prima als PV bij particulieren even wat minder wordt op dit moment tot de netbeheerders de grootste problemen hebben kunnen oplossen met onbalans. Ik vind het een goed punt.

Vandaag voor saldering 12 euro verdiend op mijn zonnepanelen. En het was niet eens zo zonnig!

Ik ben er erg blij mee.
Verdiend of terugverdiend ? Groot verschil ondanks dat het maar 5 letters zijn. Je verdient het pas als ze afbetaald zijn en dan heb je ze of al heel lang of je hebt heel veel geluk gehad dat je de pech had dat je een euro per kWh op je variabele contract had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
bart.koppers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:19:
[...]

Als je inflatie niet relevant vindt in een rendementberekening, dan houdt het wmb wel op qua rekenwerk.

Het tarief beweegt in de tijd mee met inflatie, en het rendement op je spaarrekening ook.
Punt is dat de installatie (prettig) meebeweegt met inflatie, terwijl tarieven dat niet voordelig (onprettig) doen.

Alle berekeningen inzake terugverdienen voeren terug op aanschaf (duur gekocht duurt langer), het (fictief!) tarief van de leverancier (hoog tarief is gunstig voor terugverdienen) en rente gecorrigeerd met inflatie.

Met al deze onzekere variabelen is het werkelijk rendement alleen achteraf (goed) te berekenen.
Maar ergens tussen 7
en 21 jaar volgens https://www.energievergel...gverdientijd-zonnepanelen
(die inflatie niet eens meenemen zo te lezen, én uitgaan van max 2 jaar salderen - dan mis je deze zomerperiode al)

Dus die 41 jaar van jou… heel “apart”! Misschien die energievretende koelkast vervangen ;)
In een normale markt zou je gelijk hebben maar we hebben geen normale markt. we hebben net enorm hoge tarieven gehad en al 8+ maanden dalen de energie prijzen terwijl de inflatie de rest allemaal duurder maakt.
Daarnaast gaan de belastingen op stroom volgens de nieuwe plannen naar beneden tot en met 2030. wat de stroom ook goedkoper maakt.

Als je spaart op een deposito en rent vangt en rente over die rent is dat beter als een scenario waar de stroomprijs nog 6 jaar lang zakt of stabiel blijft met of zonder inflatie.

En mijn panelen zijn niet terugverdiend in 41 jaar maar 2041. Dat is dus 19 jaar. En dat is niet rekening houdend met gemiste rente over rente (over 20 jaar is dat honderden euro's) en het vervangen van de omvormer. Als je die gaat mee rekenen kom je dichter bij de 25 jaar in mijn scenario.

Ik had het geluk/pech dat tijdens de absolutie piek van de stroomprijs ik nog een contract had voor 18,9 cent. Had ik dat niet had ik als ruim 1000 euro meer rendement gehad en was de rekensom heel anders geweest. er zijn vast mensen met 5000 kWh verbruik per jaar en 5000+ opwek en die een contract gehad hebben van 65+ cent per kWh. dat tikt hard aan voor de terugverdientijd. Maar dat is niet mijn usecase.

En mocht je het willen weten ik heb 4050 betaald voor 8 panelen in nov '22. Ofwel 1.28 per WP. Dit was dan ook voornamelijk installatie kosten want aan materialen was het nog geen 1300 euro maar doordat het niet mijn woning was was een offerte en legging door erkend bedrijf een vereiste voor toestemming.

2.5 miljoen huishoudens met panelen 2.5 miljoen verschillende terugverdien tijden. Degenen die het al lang en breed terugverdiend hebben zullen er uiteraard wat luchtiger in staan maar ik voel me best genaaid.
Zowel als beloofde opwek als terugverdientijd als regelgeving. Zo had ik met de oude afbouw regeling waar ik bij aanschaf van uit ben gegaan bijna 1000 euro meer kunnen salderen. Dat is 25% van de aanschaf.
dat duurt nu dus heel wat jaren extra om terug te verdienen.
Dit is dan ook waar de overheid wederom faalt. 1 maatregel voor iedereen en daar is een grote groep de dupe van waar de rest niet zo veel last van heeft.

Edit : Nog een kanttekening. De boete die ik nu betaal op mijn rekening heb ik ook nog niet eens meegenomen. Dat is as is over 20 jaar ook nog eens 1600 euro boete omdat ik panelen heb.
Als je die dus ook nog moet terugverdienen...

Er zijn gewoon heel veel factoren die mensen voor het gemak blijken te vergeten. Het is zonder zelf leggen en zonder salderen gewoon niet meer rendabel als je alle kosten en dergelijk mee neemt.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 04-06-2024 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 12:57

Zenix

BOE!

hoevenpe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:51:
[...]

Even wat minder is 95% vraaguitval...

[...]
Hier moet ik wel om lachen:

Oproep aan Eerste Kamer: bouw salderingsregeling af
https://www.techniekneder...ouw-salderingsregeling-af
En dan nog hun standpunt nadat het was afgeketst:
https://www.techniekneder...rzicht-salderingsregeling

Dat doet het kabinet wat ze graag wouden, duidelijkheid, alleen geen afbouw en blijkbaar heeft dat invloed? Oh echt waar :+ _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 04-06-2024 01:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Ah. Dank. Ik was niet duidelijk in mijn vraag. Laat ik het herformuleren: heb je ook bronnen waar je je op kan baseren dat die belachelijk hoge prijzen de schuld zijn van "Robje"? Ik ben oprecht geïnteresseerd in veranderingen in onze samenleving en feiten die laten zien hoe die veranderingen allemaal tot stand komen. Ik ga er uiteraard vanuit dat jij niet in de misinformatiefuik bent gezwommen van makkelijke framing waarmee grote groepen mensen worden bedwongen in zelfstandig denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Zenix schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 01:00:
Dat doet het kabinet wat ze graag wouden, duidelijkheid, alleen geen afbouw en blijkbaar heeft dat invloed? Oh echt waar :+ _/-\o_
Afbouw vanaf 2025 of ineens vanaf 2027 is onder de streep vergelijkbaar, dat kan hun frustratie niet zijn. Probleem is niet het stoppen van saldering, dat kon iedereen al jaren zien aankomen.

Probleem zijn alle andere kosten en risico's die een paar jaar geleden niet op het netvlies stonden: terugleverboete, te hoge netspanning, hogere WOZ, potentiële hogere netbeheerkosten, negatieve prijzen, bestaat mijn installateur straks nog wel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:32:
[...]

Afbouw vanaf 2025 of ineens vanaf 2027 is onder de streep vergelijkbaar, dat kan hun frustratie niet zijn. Probleem is niet het stoppen van saldering, dat kon iedereen al jaren zien aankomen.

Probleem zijn alle andere kosten en risico's die een paar jaar geleden niet op het netvlies stonden: terugleverboete, te hoge netspanning, hogere WOZ, potentiële hogere netbeheerkosten, negatieve prijzen, bestaat mijn installateur straks nog wel, etc.
Dan hebben ze afgelopen jaar wel liggen slapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:41:
Dan hebben ze afgelopen jaar wel liggen slapen.
Heb mijn panelen nu drie jaar: toen ging het ook hier over aftoppen, lange levertijden en hoe optimaal te profiteren van de hoge TLV. Netspanning vrijwel nergens een issue, je was gek als je geen 'geldmachine' op het dak liet leggen.

Misschien waren we collectief aan het dromen, nu is de massa klaarwakker en (te) kritisch. Mooie verkoopverhalen van een paar jaar geleden bleken niet te kloppen: nul-op-de-meter woningen na 2027 nog steeds een significante energierekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lees dat de boeren vandaag alweer op weg zijn naar Brussel met de tractor.

Waarom blijven wij zonnepaneelbezitters maar gewoon braaf op ons gat zitten en klagen op een forum?

Gewoon alle autowegen dicht zetten en de vlag kwartslag draaien ipv op de kop want willen wel los staan van de boeren acties :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-10 14:45
bgrr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:25:
Lees dat de boeren vandaag alweer op weg zijn naar Brussel met de tractor.

Waarom blijven wij zonnepaneelbezitters maar gewoon braaf op ons gat zitten en klagen op een forum?

Gewoon alle autowegen dicht zetten en de vlag kwartslag draaien ipv op de kop want willen wel los staan van de boeren acties :-)
https://nos.nl/l/2523068
Misschien zij wel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
hoevenpe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Heb mijn panelen nu drie jaar: toen ging het ook hier over aftoppen, lange levertijden en hoe optimaal te profiteren van de hoge TLV. Netspanning vrijwel nergens een issue, je was gek als je geen 'geldmachine' op het dak liet leggen.

Misschien waren we collectief aan het dromen, nu is de massa klaarwakker en (te) kritisch. Mooie verkoopverhalen van een paar jaar geleden bleken niet te kloppen: nul-op-de-meter woningen na 2027 nog steeds een significante energierekening.
Nul op de meter heeft niets te maken met nul op de rekening. Een nul-op-de-meter-woning heeft vaak goede isolatie, warmtepomp en zonnepanelen. Al met al heb je daardoor relatief lage energiekosten vergeleken met bestaande bouw zonder alle maatregelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Snapt nou niemand dat de energieleveranciers met de terug lever boete je zonnepanelen gewoon gejat hebben.

Verder gaan de leveranciers failliet, door de streep die per 1 januari 2027 door de saldering wordt gezet, dus ik hoop dat de mijne nog blijft bestaan (wat ik betwijfel), in verband met een eventuele garantie. De producent zal daar dan voor moeten zorgen, want er zit 30 jaar garantie op.

Ik heb nog 3 jaar geen terugleverkosten en als dat per die datum toch gebeurt, gaan ze helaas uit, omdat mijn boete nu hoger is dan mijn kosten.

Verder gaan veel grote leveranciers van warmtepompen ook failliet, of stoppen de productie (wat denk ik al gebeurd is).

Veel succes met een energie transitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zenix schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 01:00:
[...]

Hier moet ik wel om lachen:

Oproep aan Eerste Kamer: bouw salderingsregeling af
https://www.techniekneder...ouw-salderingsregeling-af
En dan nog hun standpunt nadat het was afgeketst:
https://www.techniekneder...rzicht-salderingsregeling

Ach die kunnen gewoon bij andere bouwbedrijven aan de slag, hier wordt echt niks aan gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
John245 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Er is keuzevrijheid. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor Tibber, Zonneplan, etc.. Deze rekenen geen TLK.
Sry, Naar mijn idee vrij naïef ;)
Kosten zitten ALTIJD direct /indirect in een product opgenomen.
Dat je het niet direct ziét ...is een ander verhaal. B)
Kosten kunnen dusdanig láág zijn, dat iemand besluit om er geen rekening mee te houden in de verkoopprijs.

Maar is deze hele (en vele aanverwante topics) discussie niet omdat:
de "zomeropwek" (teruglever kWh-tjes) kosten te hoog zijn?? :S
geld kosten? <+:)
iemand moet boeten? ^)

daar zijn voor/tegenstanders het toch (vaak) over eens? :(:)

1+1= > 1, dus deze kosten zitten érgens in IEDER product.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ton14 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:42:
Ik heb nog 3 jaar geen terugleverkosten en als dat per die datum toch gebeurt, gaan ze helaas uit, omdat mijn boete nu hoger is dan mijn kosten.
Zo radicaal hoeft het niet, helemaal uitzetten is niet nodig, je moet er alleen voor zorgen dat je niet teruglevert aan het net ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bgrr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:25:

misschien omdat die boete gewoon hartstikke redelijk/eerlijk is en je geen reden tot klagen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snapt nou niemand dat de energieleveranciers met de terug lever boete je zonnepanelen gewoon gejat hebben.
Nee, dat is ook onjuist. Je moet het andersom bekijken: jarenlang waren de regelingen veel te gul. Panelen rendeerden gigantisch. Dat is niet langer nodig want panelen zijn nu supergoedkoop, de markt is volwassen. En er is nu zo veel stroom in de zomer dat het niets meer waard is.

Logisch dus dat je niet oneindig gratis geld kunt krijgen, het is geen geldboom. Iemand moet daar voor betalen he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verder gaan veel grote leveranciers van warmtepompen ook failliet, of stoppen de productie (wat denk ik al gebeurd is).
bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudVB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:18
Interessante visie over het Enexis (netbeheerder) bericht inzake overspanning (met als gevolg automatisch uitschakelen van zonnepanelen >:) ).
YouTube: Enexis rommelt bewust met de netspanning??

De energiesector probeert vooral het eigenbelang (lees verdienmodel) te beschermen, ten koste van de gebruikers. En de 'brave burger' maar betalen.....

[ Voor 34% gewijzigd door RuudVB op 04-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Sry, Naar mijn idee vrij naïef ;)
Kosten zitten ALTIJD direct /indirect in een product opgenomen.
Dat je het niet direct ziét ...is een ander verhaal. B)
Kosten kunnen dusdanig láág zijn, dat iemand besluit om er geen rekening mee te houden in de verkoopprijs.

Maar is deze hele (en vele aanverwante topics) discussie niet omdat:
de "zomeropwek" (teruglever kWh-tjes) kosten te hoog zijn?? :S
geld kosten? <+:)
iemand moet boeten? ^)

daar zijn voor/tegenstanders het toch (vaak) over eens? :(:)

1+1= > 1, dus deze kosten zitten érgens in IEDER product.
Bij dynamische producten betaal/ontvang je de marktprijs en is er dus geen noodzaak tot een extra boete/kosten.
Dat is anders bij een regulier contract, waar je TLV vast ligt voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
eigenlijk offtopic, dus delete maar als we tever van panelen afwijken:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240516_94978723

Failliet ook nog niet zomaar, maar al je productie lijnen aanpassen omdat je verwacht geen 'gas CV's' meer af te leveren is wel echt pijnlijk. Je rekent als bedrijf met afname door ingeslagen beleid en nu zal de vraag duidelijk achterblijven. Een normale gas CV zal goud geld waard worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Bij dynamische producten betaal je de marktprijs en is er dus geen noodzaak tot een extra boete/kosten.
Dat is anders bij een regulier contract, waar je TLV vast ligt voor 1 jaar.
sry, ook de márktprijs is afhankelijk van kosten die ze (van-opwek-tot-aflevering) maken. (8>

HOE kan in godsnaam de marktprijs GEEN rekeninghouden met tig-tig kWh-tjes die terug het net op komen?
Verdampen die gewoon? érgens komt dat spul bij elkaar. :Y

Kijk, dat er een "nieuw" prijskaartje aan komt is duidelijk, maar daar zitten "kosten" in verweven.

Heel simpel gesteld:
schakel ALLE pv die invoeden uit, en wát denk jij dat de marktprijs gaat doen?
maw, weinig, genoeg, tevéél invoeden.... álles zit in de marktprijs.

Je zíet het echter niet, je krijgt gewoon ÉÉN prijs, basta, take-it-or-leave-it prijzen. B-)

het is echter wél makkelijker voor H&I om één prijs te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:43:
[...]

In een vrije markt ben je dief van eigen portemonnee als je niet overstapt zodra je energieleverancier te duur wordt. Van mij mag je blijven zitten, maar dat zwart kijken hoeft in principe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:19:
[...]

sry, ook de márktprijs is afhankelijk van kosten die ze (van-opwek-tot-aflevering) maken. (8>

HOE kan in godsnaam de marktprijs GEEN rekeninghouden met tig-tig kWh-tjes die terug het net op komen?
Verdampen die gewoon? érgens komt dat spul bij elkaar. :Y

Kijk, dat er een "nieuw" prijskaartje aan komt is duidelijk, maar daar zitten "kosten" in verweven.

Heel simpel gesteld:
schakel ALLE pv die invoeden uit, en wát denk jij dat de marktprijs gaat doen?
maw, weinig, genoeg, tevéél invoeden.... álles zit in de marktprijs.

Je zíet het echter niet, je krijgt gewoon ÉÉN prijs, basta, take-it-or-leave-it prijzen. B-)

het is echter wél makkelijker voor H&I om één prijs te zien.
Nou dan begrijp je het dus wel. De marktprijs is gewoon de marktprijs. Geen garanties, take it or leave it. Heeft niets met boete te maken maar gewoon vraag en aanbod.

natuurlijk is die marktprijs regelmatig negatief in de zomer, maar dat is ook gewoon logisch gezien het aanbod.

Je gaat bij de bank toch ook niet klagen dat je aandelen gezakt zijn en dat dan een boete noemen?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 04-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Het ging toch om duurzaam/groen enzo? :o . Begint zo een beetje op links lullen rechts zakkenvullen te lijken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:39:
Nul op de meter heeft niets te maken met nul op de rekening. Een nul-op-de-meter-woning heeft vaak goede isolatie, warmtepomp en zonnepanelen.
Een paar jaar geleden heb ik meerdere keren meegedaan met nieuwbouwloting, keer op keer was het verkoopverhaal 'nooit meer energiekosten'. Nam dat met een korreltje zout, weet nog goed dat kritische vragen door de projectontwikkelaar niet gewaardeerd werden.

Genoeg mensen die die nuance niet begrijpen, nul is toch nul... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dooiedodo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:14:
[...]

eigenlijk offtopic, dus delete maar als we tever van panelen afwijken:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240516_94978723

Failliet ook nog niet zomaar, maar al je productie lijnen aanpassen omdat je verwacht geen 'gas CV's' meer af te leveren is wel echt pijnlijk. Je rekent als bedrijf met afname door ingeslagen beleid en nu zal de vraag duidelijk achterblijven. Een normale gas CV zal goud geld waard worden :)
Paywall.

Maar dat zijn geen WP fabrikanten, zijn CV boeren die hoopten veel hybride te verkopen.

Van mij mag die verplichting rechtstreeks naar FE, met de nodige uitzonderingen, want het zal niet overal (makkelijk genoeg) kunnen.

Gas CV zal gewoon in buurlanden te koop blijven. Goud geld? Mwah het blijft duurder in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
GioStyle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:39:
[...]

Nul op de meter heeft niets te maken met nul op de rekening. Een nul-op-de-meter-woning heeft vaak goede isolatie, warmtepomp en zonnepanelen. Al met al heb je daardoor relatief lage energiekosten vergeleken met bestaande bouw zonder alle maatregelen.
Nul op de meter is 0 op de balans onder aan de streep, de A++++ woning. Alles wat je verbruikt, wek je zelf duurzaam op is de juiste definitie. Het is idd aan de regelingen of je dat nog geld gaat kosten of niet. Door salderen kon dit nog heel goed, zonder salderen wordt dat onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:36:
[...]

Een paar jaar geleden heb ik meerdere keren meegedaan met nieuwbouwloting, keer op keer was het verkoopverhaal 'nooit meer energiekosten'. Nam dat met een korreltje zout, weet nog goed dat kritische vragen door de projectontwikkelaar niet gewaardeerd werden.

Genoeg mensen die die nuance niet begrijpen, nul is toch nul... ;)
Ja, dat is wel belachelijk dat dat genoemd werd. Nul-op-de-meter is toch meer een concept uit 2005 ofzo als ze eigenlijk bedoelen: geen kosten.
Pagina: 1 ... 77 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)