Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ione schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Haha nee maak me geen zorgen. Meer dat ik mij afvroeg ‘what’s the catch’. En of ik iets over het hoofd zag en later toch nadelig zou zijn.

Ik besef me heel goed dat ik zelfs met dit contract nog de grootse verliezer ben van de twee contractpartijen :-)
Geen catch. Ziggo bijvoorbeeld heeft ook regelmatig acties als er teveel klanten zijn vertrokken. Of banken met spaarrente en hypotheekrentes etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
silverball schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Die gasboete gaat er niet komen, want dan gaat de meerderheid van Nederland steigeren. Vooral met een warmtepomp ben je waarschijnlijk de pisang, omdat het echt een niche is.

Pff, wat moet ik doen, houtkachel nemen, toch de warmtepomp laten doorgaan of een nieuwe gasbuis trekken en een cv kopen :X :|
ik zou gaan kijken naar een niet al te dure warmtepomp, omdat die in ver uit de meeste gevallen, je gasverbruik behoorlijk kan verlagen, ook als je na einde saldering (echter zo ver zijn we nog helemaal niet, er is nog helemaal geen wet en die moeten ze ook nog door de EK krijgen waar deze club dus geen meerderheid heeft) met de kosten van het meerverbruik stroom rekening mee moet houden er onder de streep nog genoeg overblijft. Mijn gasverbruik nu is net 150m3/jaar.
aanvulling; mijn gem. cop voor het hele jaar was een mooie 4,9.

ik heb deze winter ruim 1000 m3 gas minder gebruikt en dat tegen 1900 kWh meer aan stroom.
stel dat gas op 1,30 €/m3 is en de stroom je 0,30€/kWh kost.
besparing : brutto 1.300 € -/- 570€ stroom = netto 730€
mijn warmtepomp kost netto 3.000€ incl. installatie = 4,1 jaar heb je de warmtepomp terugverdiend en daarna bespaar je elk jaar ruim 700 euro, mogelijk meer bij stijgende gasprijzen.
Alles valt dus met je gasverbruik, is deze nu al laag (ergens tussen 300-500 m3) wordt een warmtepomp lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 31-05-2024 15:13 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
boyette schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:05:
22 cent is als je nergens naar kijkt. als je nog een beetje slim je energieverbruikt managed kom je daar nog zelfs onder

is echt de goedkoopste optie maar mensen zijn bang voor het onbekende en begrijpen het vaak niet goed.. en zijn bang voor de theoretische mogelijkheid dat tarieven plotseling exploderen
Het is (zeer waarschijnlijk) de goedkoopste optie voor verbruik, ja. Dus als je geen zonnepanelen hebt, of een SAP, of een heel hoog verbruik tov je opwek.
Want doordat het salderen alleen over de belastingen gaat en dus niet over het tarief, ben je het prijsverschil tussen verbruik en opwek kwijt. Dus als je bv in de winter 22ct betaald, maar in de zomer 2ct of zelfs negatief ervoor krijgt, ben je dat verschil kwijt. Terwijl je dat bij 'normale' contracten saldeert.
En daarna ga je pas kijken naar de TLV. En aangezien die 'extra opwek', je overschot na salderen, ook grotendeels in de zomer in de goedkope (en zelfs negatieve) tarieven is, is het nog maar de vraag of dat zelfs hoger is dan de 5ct wat je bij de meeste krijgt.

Dus bij verbruik, dynamisch, ja.
Bij salderen, dynamisch, nee.
Bij flink overschot, dynamisch waarschijnlijk niet. (Nu nog niet.) (je moet net zo goed eerst al het verlies op het salderen goed maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Simpel360 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:39:
Is ondertussen het punt niet gekomen dat die PV- vluchtelingen GC wat financieel instabiel gaan maken? :?

:+
ione schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:52:
Ik had een variabel contract. Nu met een 3-jaar vast heb ik iets lagere tarieven en 175 eur MM tegoed gehad. Is Essent zo ‘gul’ omdat ik voor drie jaar bij ze teken, want wat zou anders hun voordeel zijn?
Zeggen jullie nu dat de zonnepanelenboete dus nodig is, anders komen energieleveranciers in de problemen?!

Ik denk dat er een (klein) deel van hun winst afgaat.
(Beetje zoals bij de Jumbo (meen ik dat het was) veel diefstal, maar toch nog een behoorlijke winst. Rara...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
MacD007 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:21:
[...]

ik zou gaan kijken naar een niet al te dure warmtepomp, omdat die in ver uit de meeste gevallen, je gasverbruik behoorlijk kan verlagen, ook als je na einde saldering (echter zo ver zijn we nog helemaal niet, er is nog helemaal geen wet en die moeten ze ook nog door de EK krijgen waar deze club dus geen meerderheid heeft) met de kosten van het meerverbruik stroom rekening mee moet houden er onder de streep nog genoeg overblijft. Mijn gasverbruik nu is net 150m3/jaar.

ik heb deze winter ruim 1000 m3 gas minder gebruikt en dat tegen 1900 kWh meer aan stroom.
mijn warmtepomp kost netto 3.000€ incl. installatie = 4,1 jaar heb je de warmtepomp terugverdiend en daarna bespaar je elk jaar ruim 700 euro, mogelijk meer bij stijgende gasprijzen.
Alles valt dus met je gasverbruik, is deze nu al laag (ergens tussen 300-500 m3) wordt een warmtepomp lastig.
En het kan nog mooier. Mijn warmtepomp koste 2100,- incl plaatsen. Ik bespaar zo'n 1000 m2 gas a 1,25 euro = 1250 euro
Kosten energie is ongeveer 2175 kWh (1000 m2 gas x 8,7 (1m3 gas is ongeveer 8,7 kwh electra) / COP 4 van de WP)
2175 * 0,05 euro (want ik wek meer op dan ik verbruik, dus ik mis die 0,05 euro voor 1Kwh) = 108,75 aan stroom.

1250 - 108,75 = 1166.25 per jaar besparen. Dus WP in 1,8 jaar terug. Dat zijn pas leuke investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
stanman23 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:33:
[...]

En het kan nog mooier. Mijn warmtepomp koste 2100,- incl plaatsen. Ik bespaar zo'n 1000 m2 gas a 1,25 euro = 1250 euro
Kosten energie is ongeveer 2175 kWh (1000 m2 gas x 8,7 (1m3 gas is ongeveer 8,7 kwh electra) / COP 4 van de WP)
2175 * 0,05 euro (want ik wek meer op dan ik verbruik, dus ik mis die 0,05 euro voor 1Kwh) = 108,75 aan stroom.

1250 - 108,75 = 1166.25 per jaar besparen. Dus WP in 1,8 jaar terug. Dat zijn pas leuke investeringen.
En omdat je met 5ct telt, wat komt door je zonnepanelen, kan je daarna die besparing gebruiken om de TVT van de zonnepanelen omlaag te brengen. (Of je hebt die investering al eruit.)
Dus wat nou lange TVT?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 14:46
ione schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:47:

En hij het salderen staat dat er wordt gesaldeerd tegen het tarief waarin wordt opgewekt. Betekent dit piek opwek alleen tegen piek-verbruik en zelfde voor dal? Ik had nog wel gevraagd en de beste man vertelde dat eerst tegen piek wordt gesaldeerd en daarna pas dal. Klopt dit?
Dit geldt eigenlijk voor de variabele tarieven. Je saldeert dus per 1-1 t/m 30-6 met het dan geldende tarief en per 1-7 t/m 31-12. Omdat er dan tarief wijzigingen plaatsen vinden. Paar jaar terug waren er tussentijds ook prijsverschillen door verhogingen en dat waren ook allemaal losse saldeer momenten. Met een vast contract maakt dit niet uit.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:39
[...]

Maar als je zo rekent moet je dus ook je zonnepanelen in de prijs meenemen, want zonder die extra panelen zou je niet zo uitkomen. Daarbij blijven dit leuke berekeningen als je al zonnepanelen hebt, maar worden ze een stuk minder rooskleurig als je ze nu nog moet leggen.

En ik heb ze ook al een tijdje liggen en ze al makkelijk terugverdient, waardoor ik dus ook mijn airco's heel snel heb terugverdiend maar een heel eerlijke vergelijking voor dit topic is het niet. Dan moet je een vergelijking maken met een nieuwe set panelen, nieuwe warmtepomp en dan van het totaal kijken hoe snel je het hebt terugverdiend.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:19:
Ik heb net GC klantenservice gebeld. <knip>
...dus werd doorverbonden naar sales.
Die sales mevrouw zei dat ik gewoon geluk heb gehad en dat het termijnbedrag inderdaad word aangepast. en contract is er al doorheen. ondanks de zonnepanelen.
Bedankt voor deze informatie, toch fijn om te weten dat als het contract er doorheen is GC niet meer gaat zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik verbruik maar 300-350 per jaar. Vorig jaar zelf maar 250. Dat zijn wel hele dure kuubs als je het vastrecht meerekent. Maar aan de andere kant is het ook weer te weinig om echt iets te gaan doen. En nu al helemaal niet meer (voorlopig).

Rijtjeshuis van 130m2 btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
[...]

Net even een online calculatie gedaan, maar die geeft andere resultaten.
Geschatte investering Warmtepomp + installatie
€ 6.199 Subsidie− € 2.400 Totaal € 3.799

Besparing per jaar
Besparing gas
461 m3
Extra stroomverbruik
1.064 kWh
Besparing energiekosten
€ 219
Besparing CO2
0,86 ton

Ik heb natuurlijk geen idee wat jouw situatie was, maar ik had in deze calculatie 1400 m3 verbruik, wat dan terggebracht wordt naar 940 m3. Dit ziet er minder rooskleurig uit...heb jij misschien ook isolatie aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:06

TurboNick3

Thedutchtravellers

beetje offtopic misschien maar zeker relevant en naar aanleiding van de zonnepanelen-boete.

Door al die berekeningen van jullie was ik ook verder aan denken.
Want situatie:
Ik heb nu dus die 3jaar vast bij GC.
mijn verbruik nu is net ietje hoger geweest afgelopen 12 maanden 865kw meer verbruikt dan opgewekt.
nu komt het: ik heb een elektrische opel corsa-e (geen aanrader btw) maar die is bijna einde looptijd.
ik mag er mee tot oktober 2025 en dan heb ik geen elektrische auto meer. in de afgelopen 12 maanden is dat 4465kw voor de elektische auto geweest.
nu komt het. We zitten qua kilometers bijna op het end dus er zijn nog 20.000km over. hij verbruikt gemiddeld 18kw per 100km. dus tot oktober 2025 kan ik nog 3600kw gebruiken voor de auto.
totale opwek afgelopen 12maanden 9289kw totale verbruik 10154kw
en mijn vrouw is zwanger waardoor ze over 7 weken 3 maanden niet gaat rijden met de auto.
(zij rijd grootste aantal km ermee, ik pak meestal de andere auto)
nu heb ik dus een lastige rekensom. lijkt wel school, jaren niet gedaan.
ik weet wel dat ik straks veel meer kw opweg over houd als verbruik.
en dan komt het. bij dit vaste contract krijg je gemiddeld 5cent per kw terugleververgoeding
bij dynamisch contract is dat gemiddeld 22cent.
het verbruik kan je weg salderen en zolang dat aan de hand is kan je tot -15cent dynamisch tarrief dus je omvormer aan laten staan. na het salderen zou je bij -1 al je omvormer uit moeten zetten.
dit is overigens voor mij simpel in te stellen met solaredge.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Michiel1978 Voor warmtepompadvies kan je beter in het DEI subforum in één van de warmtepomptopics kijken. De besparing kan héél veel groter worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:43:
bij dit vaste contract krijg je gemiddeld 5cent per kw terugleververgoeding
het verbruik kan je weg salderen en zolang dat aan de hand is kan je tot -15cent dynamisch tarrief dus je omvormer aan laten staan. na het salderen zou je bij -1 al je omvormer uit moeten zetten.
Ik zou bij een dynamisch contract niet met een gemiddelde over een heel jaar rekenen, eerder per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
beetje offtopic misschien maar zeker relevant en naar aanleiding van de zonnepanelen-boete.

Door al die berekeningen van jullie was ik ook verder aan denken.
Want situatie:
Ik heb nu dus die 3jaar vast bij GC.
mijn verbruik nu is net ietje hoger geweest afgelopen 12 maanden 865kw meer verbruikt dan opgewekt.
nu komt het: ik heb een elektrische opel corsa-e (geen aanrader btw) maar die is bijna einde looptijd.
ik mag er mee tot oktober 2025 en dan heb ik geen elektrische auto meer. in de afgelopen 12 maanden is dat 4465kw voor de elektische auto geweest.
nu komt het. We zitten qua kilometers bijna op het end dus er zijn nog 20.000km over. hij verbruikt gemiddeld 18kw per 100km. dus tot oktober 2025 kan ik nog 3600kw gebruiken voor de auto.
totale opwek afgelopen 12maanden 9289kw totale verbruik 10154kw
en mijn vrouw is zwanger waardoor ze over 7 weken 3 maanden niet gaat rijden met de auto.
(zij rijd grootste aantal km ermee, ik pak meestal de andere auto)
nu heb ik dus een lastige rekensom. lijkt wel school, jaren niet gedaan.
ik weet wel dat ik straks veel meer kw opweg over houd als verbruik.
en dan komt het. bij dit vaste contract krijg je gemiddeld 5cent per kw terugleververgoeding
Kaal red je nooit 22 cent terugleververgoeding op dynamisch gemiddeld. Je vergelijkt nu een vast contract TLV na de saldering met een dynamisch contract waarin je nog belasting saldeert.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
het verbruik kan je weg salderen en zolang dat aan de hand is kan je tot -15cent dynamisch tarrief dus je omvormer aan laten staan.
8 posts boven de jouwe leg ik al uit dat het zo niet werkt.

Waar haal jij die 22ct vandaan?
Salderen bij dynamisch werkt zo niet. Alleen de belasting wordt gesaldeerd, je betaald (of ontvangt) wel degelijk het dan geldende (kale) tarief. Dus je betaald je verbruik, van misschien 30ct/kWh in de winter of avond en je krijgt die, in jouw voorbeeld, tot wel -15ct (overdag in de zomer). In jouw geval dus per kWh een verlies van 45ct (30ct betalen -15ct ontvangen)...

Dit lijkt me dus echt niet slim om te doen.
Lees ook meer hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nee, voor 'overschot' reken eerder op 3-6 cent per kWh bij dynamisch.
dit is al vaak besproken, en telkens popt er weer iemand op die denkt dat je de volle bak krijgt bij dynamisch ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 31-05-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Nee, voor 'overschot' reken eerder op 3-6 cent per kWh bij dynamisch.
dit is al vaak besproken, en telkens popt er weer iemand op die denkt dat je de volle bak krijgt bij dynamisch ;-)
Eigenlijk zou het wel eens fijn zijn als iemand dat voor een jaar dan doet en ons dan laat weten hoe het in werkelijkheid is gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Eigenlijk zou het wel eens fijn zijn als iemand dat voor een jaar dan doet en ons dan laat weten hoe het in werkelijkheid is gegaan...
dat is toch nergens voor nodig. genoeg ervaringen beschikbaar in het dynamische tarieven topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:12:
[...]

dat is toch nergens voor nodig. genoeg ervaringen beschikbaar in het dynamische tarieven topic.
Ik bedoel het meer, dat er iemand niet dat doorneemt, of naar de adviezen luistert en toch denkt dat er flink op verdient kan worden (zonder SAP c/q accu).
Maar ja, 'wij' zijn te aardig en geven te graag de adviezen. Keer op keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zou zeggen. Pak de EPEX data en de data van je slimmer meter. Stop dat in Excel en dan kun je het precies uitrekenen zonder een jaar te wachten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:50:
[...]

En omdat je met 5ct telt, wat komt door je zonnepanelen, kan je daarna die besparing gebruiken om de TVT van de zonnepanelen omlaag te brengen. (Of je hebt die investering al eruit.)
Dus wat nou lange TVT?! ;)
:) Die heb ik er al uit. Dat komt mede door 2 jaar geleden een TLV van 0,55 euro te hebben. Ik kreeg ruim 2000,- terug (5000,- als je mijn maandelijkse kosten mee berekend, die wilde de leverancier niet omlaag doen). En omdat ze er al enkele jaren op liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
John245 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zou zeggen. Pak de EPEX data en de data van je slimmer meter. Stop dat in Excel en dan kun je het precies uitrekenen zonder een jaar te wachten.
@TurboNick3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dat is mooi, wat ik in mijn post niet aangegeven had, omdat dit niet zijn vraag was, ik heb mijn stroom geheel gratis (en nee, die 5ct van TLV heb ik gemakshalve maar even niet meegerekend, dat zou dus 95 euro geweest zijn) dus mijn TVT was net 1,3 jaar, met de TLV was dit net 1,38 jaar. en zelfs bij -10 graden bleef de kleine warmtepomp dapper draaien met een COP die nog steeds boven het omslagpunt lag. Dus hij heeft voor mij een dikke duim verdiend.
en dan durven ze te zegen dat een warmtepomp veel te duur is, is denk ik ook een kwestie van merkmania, niet iedereen kan cq wil in een Mercedes gaan rijden, een opel is vaak ook al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FreakNL schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Ik verbruik maar 300-350 per jaar. Vorig jaar zelf maar 250. Dat zijn wel hele dure kuubs als je het vastrecht meerekent. Maar aan de andere kant is het ook weer te weinig om echt iets te gaan doen. En nu al helemaal niet meer (voorlopig).

Rijtjeshuis van 130m2 btw
ja, en ook weer niet, op de lange duur is het wel duurder, maar mn omdat het voor mij ook afwachten was hoe goed hij het zou doen, ik was eigenlijk met 70% al dik tevreden, nu hij boven de 90% uitkomt had ik echt niet verwacht.
Echter om die laatste gas kuubs weg te werken moet ik een heel stuk meer investeren, dus nu nog even niet, gewoon stukje bij beetje doen. Een FE was ruim 7.000 euro duurder geweest. met de winst die ik nu maak bouw ik weer mogelijkheden op voor de toekomst. vergeet niet Rome is ook niet in één dag gebouwd.
nu eerst eens kijken hoe we zo lang mogelijk die boete kunnen omzeilen, ik hoop dat het in 2026 dan al weer anders is.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 31-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

MacD007 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:27:
[...]

ja, en ook weer niet, op de lange duur is het wel duurder, maar mn omdat het voor mij ook afwachten was hoe goed hij het zou doen, ik was eigenlijk met 70% al dik tevreden, nu hij boven de 90% uitkomt had ik echt niet verwacht.
Echter om die laatste gas kuubs weg te werken moet ik een heel stuk meer investeren, dus nu nog even niet, gewoon stukje bij beetje doen. Een FE was ruim 7.000 euro duurder geweest. met de winst die ik nu maak bouw ik weer mogelijkheden op voor de toekomst. vergeet niet Rome is ook niet in één dag gebouwd.
nu eerst eens kijken hoe we zo lang mogelijk die boete kunnen omzeilen, ik hoop dat het in 2026 dan al weer anders is.
Die 350 bij mij is verwarmen en warm water hè… Ik heb helemaal nog niks omgezet naar elektrisch…. (Of ik begrijp je verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zit zelf wel een beetje op hete kolen. Heb nog een Greenchoice contract met €0,115 TLV t/m 1-10-2025.
Verschil 5 en 11,5 cent, scheelt me zo'n €275 over het restant van de looptijd. Neig er nu toch steeds meer naar om dat maar als verlies te nemen en vandaag nog naar de Mediamarkt te rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

ik had onderanderen deze links voor het inlezen gebruikt gisteren:
https://www.sessy.nl/omvo...20nog%20steeds%20energie.

Actuele prijzen (all-in-prijs = incl overheidsheffingen)
https://consumenten.energyzero.nl/actuele-tarieven

"Salderen bij negatieve stroomprijzen"
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

"Hoeveel betaal ik voor teruglevering met negatieve energieprijzen? Een rekenvoorbeeld"
https://www.zonneplan.nl/...e-energie-en-zonnepanelen

"negatieve stroomuren per jaar"
https://www.anwb.nl/energie/negatieve-stroomprijzen

https://www.comcamenergy....ng-mogelijke-oplossingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Het is (zeer waarschijnlijk) de goedkoopste optie voor verbruik, ja. Dus als je geen zonnepanelen hebt, of een SAP, of een heel hoog verbruik tov je opwek.
Want doordat het salderen alleen over de belastingen gaat en dus niet over het tarief, ben je het prijsverschil tussen verbruik en opwek kwijt. Dus als je bv in de winter 22ct betaald, maar in de zomer 2ct of zelfs negatief ervoor krijgt, ben je dat verschil kwijt. Terwijl je dat bij 'normale' contracten saldeert.
En daarna ga je pas kijken naar de TLV. En aangezien die 'extra opwek', je overschot na salderen, ook grotendeels in de zomer in de goedkope (en zelfs negatieve) tarieven is, is het nog maar de vraag of dat zelfs hoger is dan de 5ct wat je bij de meeste krijgt.

Dus bij verbruik, dynamisch, ja.
Bij salderen, dynamisch, nee.
Bij flink overschot, dynamisch waarschijnlijk niet. (Nu nog niet.) (je moet net zo goed eerst al het verlies op het salderen goed maken.)
Dit klopt toch niet (helemaal)?

Salderen gaat toch ook over het kale leveringstarief? Want wat is anders het nadeel voor energiemaatschappijen als enkel belasting gesaldeerd wordt?

Na veel lezen/zoeken snap ik blijkbaar nog steeds niet hoe dit werkt? 8)7

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Salderen gaat toch ook over het kale leveringstarief? Want wat is anders het nadeel voor energiemaatschappijen als enkel belasting gesaldeerd wordt?

Je saldeerd het overheidscomponent niet het marktcomponent.

Dus als je dynamische prijs 0,10 is komt daar nog eens overheids deel overheen en dat mag je wegstrepen.
bij vaste/variabele contracten is de prijs per kw gelijk en kan je dit dus 1 op 1 wegstrepen.
bij dynamisch kan het voorkomen dat er een verschil is.
de dynamische leveranciers geven al vaak in hun voorbeeld aan dat koop tegen gemiddelde van bijv. 0,22 cent is terwijl je verkoop tegen een gemiddelde van 0,17 cent. (dus 5cent in je nadeel) Dit is dan exclusief het overheidscomponent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
storm-biker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:36:
Zit zelf wel een beetje op hete kolen. Heb nog een Greenchoice contract met €0,115 TLV t/m 1-10-2025.
Verschil 5 en 11,5 cent, scheelt me zo'n €275 over het restant van de looptijd. Neig er nu toch steeds meer naar om dat maar als verlies te nemen en vandaag nog naar de Mediamarkt te rijden...
Je kan altijd naar de MediaMarkt rijden en het aanvragen, dan heb je nog 14 dagen bedenktijd om te kijken of het inderdaad de beste optie is. Dus je hoeft je verlies nog niet te nemen ;)

Tot 1-10-2025 is nog best lang. Nu bijna all leveranciers TLK hebben is er ook een kans dat ze elkaar weer gaan beconcurreren op prijs met cashbacks en de prijzen tegen die tijd net zo voordelig zijn als zonder TLK. Maar ja, er kan natuurlijk ook in die tijd weer een nieuwe oorlog uitbreken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FreakNL schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Die 350 bij mij is verwarmen en warm water hè… Ik heb helemaal nog niks omgezet naar elektrisch…. (Of ik begrijp je verkeerd).
Ja, dat snapte ik, idem voor mij met mijn rest, die nog lager is, en ik vermoed ook een ander type huis. en Ja, met 350 m3 gas ga je geen warmtepomp plaatsen, dat snap ik en dat heb ik ook vermeld. in de huidige situatie kun je daar dus net meer zo veel mee. Je zou hooguit naar electrisch koken (inductie) kunnen gaan, als je dat niet al doet en nee, als je ook nog niet eens een pv hebt dan hoef je ook geen zorgen om de boete te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Vergeet niet, wat men hier bedoeld gaat over de speciale salderen bij een dynamisch contract. en ja, dat werkt dus heel anders dan het normale salderen bij een variabel cq vast contract, want dan ga je dus wel hele hele bedrag salderen, wat bij dynamisch dus niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
redwing schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Maar als je zo rekent moet je dus ook je zonnepanelen in de prijs meenemen, want zonder die extra panelen zou je niet zo uitkomen. Daarbij blijven dit leuke berekeningen als je al zonnepanelen hebt, maar worden ze een stuk minder rooskleurig als je ze nu nog moet leggen.

En ik heb ze ook al een tijdje liggen en ze al makkelijk terugverdient, waardoor ik dus ook mijn airco's heel snel heb terugverdiend maar een heel eerlijke vergelijking voor dit topic is het niet. Dan moet je een vergelijking maken met een nieuwe set panelen, nieuwe warmtepomp en dan van het totaal kijken hoe snel je het hebt terugverdiend.
Precies, ik heb 4000 euro aan panelen. Die gaan 62.500 kWh opleveren in 25 jaar dus mijn kWhtjes kosten 6,4 cent per stuk. Moet je gewoon mee rekenen als je vergelijkt met de niet-paneel-situatie

Tenzij je de panelen gratis hebt gekregen als cadeau maar dat is dan weer niet representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
Nou gisteren GC 3 jaar afgesloten (was nog even de vraag of het ging omdat ik al bij GC zat en dit problemen kon geven).
en vandaag Essent (via MM) afgesloten 3 jaar. Waren her en der bij mensen ook nog twijfels over het nieuwe / oude contract. Komende week ff wat meer in verdiepen en 1 van de 2 afzeggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
stanman23 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:05:
Nou gisteren GC 3 jaar afgesloten (was nog even de vraag of het ging omdat ik al bij GC zat en dit problemen kon geven).
en vandaag Essent (via MM) afgesloten 3 jaar. Waren her en der bij mensen ook nog twijfels over het nieuwe / oude contract. Komende week ff wat meer in verdiepen en 1 van de 2 afzeggen ;)
Waarom neemt bijna iedereen 3 jaar gas en dat bij dezelfde partij? 1 jaar gas met cashback elders is goedkoper en 3 jaar gas (mis je 2 jaar cashback) en cashback is ook goedkoper als je hem elders pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Ik en ik denk iedereen die een contract afsloot kreeg het volgende in de mail (met bijlagen):

[Afbeelding]

Bij mij staat dus wel specifiek NL bij stroom ...

Waar iedereen over valt is dat er een toelichting is waar gesproken wordt over terugleveringskosten. Maar in die toelichting wordt specifiek dan gerefereerd naar de bijlagen (die je hier geattached ziet). En daar staat echt helemaal niets in over terugleverkosten. In het linkje (kleine lettertjes) wordt je doorgelinkt naar een alvast geupdate overeenkomst per 01-06-2024. Daarom denk ik dat het wel losloopt en iedereen die nu nog iets afsluit geen terugleverkosten betaalt (als dat van toepassing is).
volgens mij als je gas en stroom samen heb
als je stroom alleen hebt is die NL er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:17:
[...]

Waarom neemt bijna iedereen 3 jaar gas en dat bij dezelfde partij? 1 jaar gas met cashback elders is goedkoper en 3 jaar gas (mis je 2 jaar cashback) en cashback is ook goedkoper als je hem elders pakt.
Gemakzucht (bij mij dan toch) en gun ze de klandizie als partij die het voorlopig even anders aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Je saldeerd het overheidscomponent niet het marktcomponent.

Dus als je dynamische prijs 0,10 is komt daar nog eens overheids deel overheen en dat mag je wegstrepen.
bij vaste/variabele contracten is de prijs per kw gelijk en kan je dit dus 1 op 1 wegstrepen.
bij dynamisch kan het voorkomen dat er een verschil is.
de dynamische leveranciers geven al vaak in hun voorbeeld aan dat koop tegen gemiddelde van bijv. 0,22 cent is terwijl je verkoop tegen een gemiddelde van 0,17 cent. (dus 5cent in je nadeel) Dit is dan exclusief het overheidscomponent.
Waarom is salderen dan in het nadeel van energiemaatschappijen? En waarom kunnen ze het tarief zo veel verlagen door die leveringskosten toe te voegen?

Komt het er dan op neer dat ze eigenlijk meer winst maken doordat ze meer geld in rekening brengen bij zonnepaneel-eigenaren die minder belasting betalen door overheidsregels? Dus eigenlijk herverdelen ze op eigen houtje waar ze de meeste marge willen maken?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:50
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Waarom is salderen dan in het nadeel van energiemaatschappijen? En waarom kunnen ze het tarief zo veel verlagen door die leveringskosten toe te voegen?

Komt het er dan op neer dat ze eigenlijk meer winst maken doordat ze meer geld in rekening brengen bij zonnepaneel-eigenaren die minder belasting betalen door overheidsregels? Dus eigenlijk herverdelen ze op eigen houtje waar ze de meeste marge willen maken?
Nee. Dynamische leveranciers vragen en bieden de marktprijs voor de energie die je afneemt of teruglevert. Dat is elke uur een andere prijs. Gemiddeld genomen is er tijdens de uren waarin er veel PV opwek is een lagere marktprijs dan de uren waarop je dat niet hebt. Vandaar het verschil.

Heeft niks met meer winst voor die leveranciers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:32:
[...]

[...]

Zeggen jullie nu dat de zonnepanelenboete dus nodig is, anders komen energieleveranciers in de problemen?!

Ik denk dat er een (klein) deel van hun winst afgaat.
(Beetje zoals bij de Jumbo (meen ik dat het was) veel diefstal, maar toch nog een behoorlijke winst. Rara...)
Dat is wat ik wilde suggereren ja.
Let ook even op de smilies :+
Het is al meer dan 10 pagina's geleden dat er iemand in paniek over omvallende e-bedrijven begon, beetje rant dus.
Let op: :+

En neen, ik denk niet dat GC (in dit geval) gaat omvallen. Zal een bewuste aktie zijn van GC die op zal leveren wat ze willen. Stoppen hiermee was/is simpel, of ze moeten hun IT enof contractenafdeling echt op bijscholing sturen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
Vandaag nog naar de mediamarkt geweest om voor mijn ouders een 3 jarig contract af te sluiten, gister voor mijzelf gedaan.

Medewerker van Essent daar gaf aan dat ze inderdaad al de 'systemen' aan het voorbereiden zijn op de contracten vanaf 1 juni waarbij je wel de terugleverkosten moet gaan betalen. Hij gaf nogmaals expliciet aan dat dit niet geld voor de contracten die voor 1 juni zijn afgesloten, die vallen nog onder de productvoorwaardes van 1 juni 2023 waarbij je geen terugleverkosten gaat betalen zoals eigenlijk ook op de website staat vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24

JoeZuCK

_Fonz > all.

Maxwp schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:30:
[...]

volgens mij als je gas en stroom samen heb
als je stroom alleen hebt is die NL er niet?
Een paar pagina's terug had iemand alleen stroom en die had ook NL (als ik mij goed kan herinneren). Dus jouw redenering gaat niet op.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
JoeZuCK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Een paar pagina's terug had iemand alleen stroom en die had ook NL (als ik mij goed kan herinneren). Dus jouw redenering gaat niet op.
Ik heb Essent vandaag afgesloten bij MM en heb geen NL in de titel maar

ZekerheidsGarantie Retail - Groene Stroom - 3 jaar
ZekerheidsGarantie Retail - Gas - 3 jaar

..... is dat weer anders dan?

[ Voor 4% gewijzigd door stanman23 op 31-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
stanman23 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Ik heb Essent vandaag afgesloten bij MM en heb geen NL in de titel maar

ZekerheidsGarantie Retail - Groene Stroom - 3 jaar
ZekerheidsGarantie Retail - Gas - 3 jaar

..... is dat weer anders dan?
Gaat om de samenstelling van de stroom. Bij "Groene Stroom NL" komt 54.5% van de stroom uit Nederland, bij "Groene Stroom" is dat 22.2%. Geen idee waarom dat per aanvraag verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24

JoeZuCK

_Fonz > all.

Novax schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Gaat om de samenstelling van de stroom. Bij "Groene Stroom NL" komt 54.5% van de stroom uit Nederland, bij "Groene Stroom" is dat 22.2%. Geen idee waarom dat per aanvraag verschillend is.
Ik zit te denken.. ik heb geen 'slimme' meter laten installeren. Dus lekker handmatig zelf meterstanden doorgeven. Heb ook geen daltarief oid. Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 14:49
vanputten80 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:35:
Gisteravond online mijn Essent flexibel contract omgezet naar 1 jaar vast en krijg de voorwaarden van 1 juni 2024 met teruglever kosten.

Ik sluit toch voor 1 juni het contract af?!? Maar weer annuleren.
Net naar mediamarkt geweest en hij kon het contract omzetten naar 3 jaar plus 75 euro kado. Dus top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:27
silverball schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:51:
[...]
.....
Pff, wat moet ik doen, houtkachel nemen, toch de warmtepomp laten doorgaan of een nieuwe gasbuis trekken en een cv kopen :X :|
Met een houtkachel kun je best druk zijn.

Hier een gerenoveerde oude boerderij (20x10m).
En wij verwarmen vrijwel alleen met hout met een vrijstaande houtkachel en een hout gestookte cv-kachel op de vloerverwarming.
Op echt koude nachten springt de gas-cv af en toe bij.

Je moet de kachel(s) wel voeden.
Bij ons is er 6 van de 7 dagen iemand thuis en op koude dagen gaan er bijna twee kruiwagens hout doorheen.
We houden een voorraad van ca 60 m3, wat genoeg is voor 3 jaar.
Zelf kappen, zagen en kloven is ook niet gratis; maar wel voordelig.

Gas gebruiken we nu bijna allen voor warm water en koken (en af en toe bij verwarmen).
Dat koken lijven we gewoon op gas doen.

We hebben nu 12 panelen liggen en die leveren bijna 4 kWh op de beste momenten, en daar komen er nog 3 bij.
We hebben nog een vast contract (a € 0,34/kWh, wel salderen en geen TLV-"boete") tot einde 2026.

Voor mij wordt het een (zelfbouw)accusysteem om 2x ons dagelijks gebruik op te kunnen slaan als we dat niet direct nodig hebben.
Als er dan nog vermogen over is, gaan we dat opslaan in een boiler vat.

Indien ik (tegen 2027 salderen is afgeschaft) meer vermogen opwek dan ik zelf kan verbruiken, cq zelf tijdelijk op kan slaan, en dat onkosten geeft; dan ga ik terug regelen, zeker niet terug leveren.

De zon komt op en natuurlijk niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Step-han schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:27:
Vandaag nog naar de mediamarkt geweest om voor mijn ouders een 3 jarig contract af te sluiten, gister voor mijzelf gedaan.

Medewerker van Essent daar gaf aan dat ze inderdaad al de 'systemen' aan het voorbereiden zijn op de contracten vanaf 1 juni waarbij je wel de terugleververgoeding moet gaan betalen. Hij gaf nogmaals expliciet aan dat dit niet geld voor de contracten die voor 1 juni zijn afgesloten, die vallen nog onder de productvoorwaardes van 1 juni 2023 waarbij je geen terugleververgoeding gaat betalen zoals eigenlijk ook op de website staat vermeld.
Dus "Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd." in de bijlage met het tarievenoverzicht hoef je je dan geen zorgen om te maken?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
Kareem schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Dus "Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd." in de bijlage met het tarievenoverzicht hoef je je dan geen zorgen om te maken?
Volgens de verkoopmedewerker van Essent in de MediaMarkt in Zwolle niet. Voor 1 juni 2024 afgesloten = productvoorwaarden van 1 juni 2023, dus zonder de terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Step-han schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:05:
Volgens de verkoopmedewerker van Essent in de MediaMarkt in Zwolle niet. Voor 1 juni 2024 afgesloten = productvoorwaarden van 1 juni 2023, dus zonder de terugleververgoeding.
terugleverkosten. terugleververgoeding is € 0.055 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Novax schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:08:
[...]

terugleverkosten. terugleververgoeding is € 0.055 ;)
Excuus, je hebt gelijk ;).

Het is tegenwoordig ook zo ingewikkeld gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 13:41
big bang schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Mark my words: binnen 10 jaar is het water in de zomer duurder dan in de winter.
Dan weet je wat je te doen staat als ze slimme watermeters gaan aanbieden om te kunnen profiteren als de waterprijzen laag zijn... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:13
gAzu schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Dan weet je wat je te doen staat als ze slimme watermeters gaan aanbieden om te kunnen profiteren als de waterprijzen laag zijn... >:)
Op zich wel mooi dat mensen die al jaren wijzen op de gevaren van slimme meters nu gelijk krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:34:
Ik ga er even vanuit dat je nu bij 'gewone' contracten bedoeld en niet bij dynamisch.
De energiemaatschappijen hebben nadeel, omdat in de winter de stroom duur is en in de zomer goedkoop, maar met salderen krijg je in de winter die stroom gratis voor wat je in de zomer hebt opgewekt. Dus het verschil in het winter- en zomertarief (en in kleinere mate ook het verschil tussen nacht- en dagtarief) betaald de energiemaatschappij. Het gaat dan om het kale tarief.
De belastingen / het overheidscomponent wordt ook gesaldeerd, maar dat kost de energiemaatschappij niks, want dat loopt de overheid mis. Daarom wil deze nieuwe overheid het ook afschaffen, want daarmee kregen ze hun begroting sluitend.

Bij dynamisch werkt het dus zo dat alleen die belastingen / overheidscomponent wordt gesaldeerd.

Er wordt wel vaker gezegd, dat, als de overheid een vorm van salderen wil behouden, om zonnepanelen te blijven promoten en de TVT laag te krijgen/houden, dat ze dan voor alle contracten het regelen zoals bij dynamisch, dat alleen de belastingen / het overheidscomponent gesaldeerd wordt. Dan hebben de energiemaatschappijen niet meer dat nadeel en verlies op tarieven. En wordt een deel van het tarief voor de zonnepaneelhouders toch gesaldeerd.

Maar.... de energiemaatschappijen zijn niet altijd even duidelijk (en standvast) in waar de terugleverkosten nu eigenlijk voor zijn. Eerst werd gezegd salderen en als dat zou stoppen, zouden ook de TLK weer teruggedraaid worden. Maar er zijn ook andere kosten, de onbalans- en profileringskosten. En die gaan niet weg als salderen stopt.
Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Simpel360 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Dat is wat ik wilde suggereren ja.
Let ook even op de smilies :+
Het is al meer dan 10 pagina's geleden dat er iemand in paniek over omvallende e-bedrijven begon, beetje rant dus.
Let op: :+

En neen, ik denk niet dat GC (in dit geval) gaat omvallen. Zal een bewuste aktie zijn van GC die op zal leveren wat ze willen. Stoppen hiermee was/is simpel, of ze moeten hun IT enof contractenafdeling echt op bijscholing sturen. ;)
Ik vergeet meestal de smilies, want mijn bericht was ook niet serieus.

Maar ik denk niet dat het echt een bewuste actie van GC is. Ik denk inderdaad dat daar op die afdelingen eea niet zo soepel gaat.
Maar ik denk ook dat het op het grotere geheel allemaal wel meevalt en dat ze dus ook niet hals-over-kop webpagina's onbereikbaar will(d)en maken.

Overigens ergens in wat voorwaarden van GC die ik voorbij heb zien komen, werd/wordt de https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ website specifiek benoemd, als referentiepagina om prijzen te vergelijken. Op basis daarvan worden dan de boetes uitgerekend bij voortijdige beëindiging van het contract. Dus bv die pagina kunnen ze niet zomaar uit de lucht halen. Ze kunnen er (mi) wel een pagina met tarieven van maken, zonder 'contractafsluitoptie', maar onbereikbaar maken, terwijl die zo specifiek benoemd wordt, zal niet zomaar mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 12:28
Hallo allen,

Ik heb na het lezen van dit topic ook maar een Greenchoice contract van drie jaar afgesloten via de link in dit topic. Geen terugleververgoeding, maar ook niet het scherpste tarief voor gas.

Toch maar weer een driejarig contract afgesloten inclusief gas, omdat ik maar wat blij was met mijn vaste contract tijdens de energie-crisis. De zekerheid van een vaste gasprijs waardeer ik dus wel.

Toch nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met de vermindering energiebelasting als je gas/electra bij twee verschillende leveranciers afneemt? Mijn jaarfactuur electra zou door salderen lager uitkomen dan de vermindering energiebelasting. Zou vermindering energiebelasting dan uitbetaald worden, zodat ik een negatieve jaarfactuur krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ALRD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:23:
Toch nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met de vermindering energiebelasting als je gas/electra bij twee verschillende leveranciers afneemt? Mijn jaarfactuur electra zou door salderen lager uitkomen dan de vermindering energiebelasting. Zou vermindering energiebelasting dan uitbetaald worden, zodat ik een negatieve jaarfactuur krijg?
Ja, correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Vale Ouwe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:13:
[...]

Met een houtkachel kun je best druk zijn.

Hier een gerenoveerde oude boerderij (20x10m).
En wij verwarmen vrijwel alleen met hout met een vrijstaande houtkachel en een hout gestookte cv-kachel op de vloerverwarming.
Op echt koude nachten springt de gas-cv af en toe bij.

Je moet de kachel(s) wel voeden.
Bij ons is er 6 van de 7 dagen iemand thuis en op koude dagen gaan er bijna twee kruiwagens hout doorheen.
We houden een voorraad van ca 60 m3, wat genoeg is voor 3 jaar.
Zelf kappen, zagen en kloven is ook niet gratis; maar wel voordelig.

Gas gebruiken we nu bijna allen voor warm water en koken (en af en toe bij verwarmen).
Dat koken lijven we gewoon op gas doen.

We hebben nu 12 panelen liggen en die leveren bijna 4 kWh op de beste momenten, en daar komen er nog 3 bij.
We hebben nog een vast contract (a € 0,34/kWh, wel salderen en geen TLV-"boete") tot einde 2026.

Voor mij wordt het een (zelfbouw)accusysteem om 2x ons dagelijks gebruik op te kunnen slaan als we dat niet direct nodig hebben.
Als er dan nog vermogen over is, gaan we dat opslaan in een boiler vat.

Indien ik (tegen 2027 salderen is afgeschaft) meer vermogen opwek dan ik zelf kan verbruiken, cq zelf tijdelijk op kan slaan, en dat onkosten geeft; dan ga ik terug regelen, zeker niet terug leveren.

De zon komt op en natuurlijk niet voor niets.
jkammer dat je 2 kruiwagens vuil de lucht in spuit voor de rest van de omgeving
maar snal het wel
vroeger zou ik dat ook hebben gedaan maar naar mate we ouder worden ook verstandiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gAzu schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:24:
[...]

zodra ze beginnen met slimme water meters weet je 1 ding zeker niet lag daarna begint men met extra kosten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ALRD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:23:
Hallo allen,

Ik heb na het lezen van dit topic ook maar een Greenchoice contract van drie jaar afgesloten via de link in dit topic. Geen terugleververgoeding,
Jawel, deze is 5 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:03
Aangezien sommigen ook in dit topic niet het verschil weten tussen een netbeheerder en een energieleverancier. Hier is de uitleg!

https://youtube.com/sourc...horts?si=rLuYbWzdFyRv3RE4

Vergeet niet haar te liken.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:03
Nog een half uur en dan is Vattenfall nog één (van de weinige) opties om onder terugleverkosten uit te komen. Oftewel voor 1 juli een vast contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHcX84Fz72kzR4DvftWvZslZkJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i293RyWat5sfTc6BhFC53Pr6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Roeloffzen op 01-06-2024 05:45 ]

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habelstaf
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09-2024
Roeloffzen schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:28:
Nog een half uur en dan is Vattenfall nog één (van de weinige) opties

[Afbeelding]
Als ik bij Vattenfall op de site bereken en gebruik 3000 kWh en teruglevering 4000 kWh invul krijg ik toch een forse terugleverboete!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1tfUL3BmPwz3yzb-p-1V5dNPok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7JQ3QspkjW8puK1Ml0njdK5A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]
edit
zelfde als bovenstaande

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 31-05-2024 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
kbuntu schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:38:
Op zich wel mooi dat mensen die al jaren wijzen op de gevaren van slimme meters nu gelijk krijgen
Dat is best een dingetje: de spreekwoordelijke wappies krijgen gewoon gelijk. Die 'slimme meter' was nodig om ons meer geld te laten betalen, wie weigerde is de komende jaren honderden euro's goedkoper uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 23:03
Voor de zekerheid toch maar even snel 1 jaar vast contract afgesloten (25 sept ingangsdatum) bij essent. Komende 14 dagen even onderzoeken of dit een goede keuze is. Wel balen dat je altijd aan dat piek en daltarief vast zit met slimme dubbele meter. Wou dat dit maar 1 telraam was. Nu moet je met salderen toch oppassen dat je meer verbruikt in het dal dan opwekt

[ Voor 40% gewijzigd door FietsFanaat33 op 31-05-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 12-09 10:42
hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:51:
[...]

Dat is best een dingetje: de spreekwoordelijke wappies krijgen gewoon gelijk. Die 'slimme meter' was nodig om ons meer geld te laten betalen, wie weigerde is de komende jaren honderden euro's goedkoper uit.
Ik ben denk ik een van de weinige die blij was met de slimme meter.
Toen ik deze kreeg verbruikte ik opeens 1500kWh minder op jaarbasis.
Ik ging van jaarlijks 4500kWh naar minder dan 3000.
En de nieuwe meter was het enige nieuwe in huis.

De oude was natuurlijk al lang weg, dus ik kon niets meer laten nakijken. Maar ik heb jaren te veel betaald.

Het is overigens nu gewoon afwachten totdat ze iets nieuws bedenken in mensen met een oude "domme" teller ook terugleverkosten te laten betalen.
FietsFanaat33 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:57:
Voor de zekerheid toch maar even snel 1 jaar vast contract afgesloten (25 sept ingangsdatum) bij essent. Komende 14 dagen even onderzoeken of dit een goede keuze is. Wel balen dat je altijd aan dat piek en daltarief vast zit met slimme dubbele meter. Wou dat dit maar 1 telraam was. Nu moet je met salderen toch oppassen dat je meer verbruikt in het dal dan opwekt
Je kunt je dubbele telwerk laten omzetten naar enkele die de klantenservice.

[ Voor 25% gewijzigd door eltweako op 01-06-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
eltweako schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:59:
Toen ik deze kreeg verbruikte ik opeens 1500kWh minder op jaarbasis. Ik ging van jaarlijks 4500kWh naar minder dan 3000. En de nieuwe meter was het enige nieuwe in huis.

De oude was natuurlijk al lang weg, dus ik kon niets meer laten nakijken. Maar ik heb jaren te veel betaald.
Weet je zeker dat inzicht niet tot ander energiegebruik geleid heeft? Ben zelf ook van 4500kWh naar 3500kWh gegaan omdat je bewust wordt van die laatste gloeilamp en dure NAS.

Het is dubbel: inzicht helpt besparen maar het verkooppraatje dat de slimme meter geen enkel nadeel heeft klopte achteraf gewoon niet. Met een oude ferrarismeter kan je onbeperkt zonder boete salderen, je echte verbruik is onmogelijk juridisch houdbaar te bewijzen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[Afbeelding]
nieuws: Vattenfall gaat terugleverkosten in rekening brengen vanaf 500kWh

Mijn contract bij Vattenfall loopt per september af en dan stap ik over naar Zonneplan met flexibele uurtarieven. Heb mijn panelen en inverter ook van hun en ben in de app al een tijdje de tarieven aan het volgen. Zelfs in de winter vaak lager dan de 34ct van Vattenfall en geen terugleverboete.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
eltweako schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:59:

[...]

Je kunt je dubbele telwerk laten omzetten naar enkele die de klantenservice.
Oh interessant. Kan dat bij elke leverancier? Zit nu nog bij united consumers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FietsFanaat33 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:13:
[...]

Oh interessant. Kan dat bij elke leverancier? Zit nu nog bij united consumers
Niet overal, maar bij veel aanbieders kan het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:57:
Wel balen dat je altijd aan dat piek en daltarief vast zit met slimme dubbele meter. Wou dat dit maar 1 telraam was. Nu moet je met salderen toch oppassen dat je meer verbruikt in het dal dan opwekt
Is het niet zo dat ze bij het salderen eerst van piektarief wegstrepen en dan van dal? Ongeacht of je het in piek of dal hebt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
En de zonnepanelenboeren vallen inmiddels al om, mede genoemd is de zonnepanelen-boete:

https://mtsprout.nl/impac...jven-kees-koolen-failliet

Helaas ook een zonnepanelenboer waar ik nog een flinke appel mee te schillen heb. Ik was al maanden bezig met de gerechtsdeurwaarder om m'n geld terug te krijgen (panelen betaald, nooit geleverd), maar nu mogen we dus aansluiten bij de curator :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:00
TCMR schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:41:
En de zonnepanelenboeren vallen inmiddels al om, mede genoemd is de zonnepanelen-boete:

https://mtsprout.nl/impac...jven-kees-koolen-failliet

Helaas ook een zonnepanelenboer waar ik nog een flinke appel mee te schillen heb. Ik was al maanden bezig met de gerechtsdeurwaarder om m'n geld terug te krijgen (panelen betaald, nooit geleverd), maar nu mogen we dus aansluiten bij de curator :-(
Die centen kun je afschrijven. zie je nooit meer terug.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 12-09 10:42
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:07:
[...]

Weet je zeker dat inzicht niet tot ander energiegebruik geleid heeft? Ben zelf ook van 4500kWh naar 3500kWh gegaan omdat je bewust wordt van die laatste gloeilamp en dure NAS.

Het is dubbel: inzicht helpt besparen maar het verkooppraatje dat de slimme meter geen enkel nadeel heeft klopte achteraf gewoon niet. Met een oude ferrarismeter kan je onbeperkt zonder boete salderen, je echte verbruik is onmogelijk juridisch houdbaar te bewijzen.
De slimme meter gaf mij destijds weinig inzicht.
Essent had volgens mij nog geen app, en ik moest op de website inloggen om iets te kunnen zien, en de meterstanden hield ik al jaren bij in een schriftje.
Eigenlijk had ik het al lang moeten weten dat er iets niet klopte aan die meter, mijn dal en piek verbruik was op 100 kWh nagenoeg identiek.

Al ben ik wel benieuwd wat het gedaan had met zonnepanelen, wellicht dat er ook een afwijking zat bij terugleveren..

Maar goed, het is nu 1-6-2024, ik denk dat voor veel mensen vandaag ook nieuwe energiecontracten zijn in gegaan. Voor mij gaat vandaag het GC-contract in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Is het niet zo dat ze bij het salderen eerst van piektarief wegstrepen en dan van dal? Ongeacht of je het in piek of dal hebt opgewekt.
Ik meen dat ze het procentueel wegstrepen, op basis van de verhoudingen van afname van piek en dal kWh's. De Landelijke verhouding overigens, niet per individuele aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Is bij leveranciers verschillend, zie https://www.gaslicht.com/...%20terugleververgoedingen voor een overzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
TheWalrus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:43:
Die centen kun je afschrijven. zie je nooit meer terug.
Ik vrees er ook voor. Ze hebben via beslaglegging op de bankrekening nog wel wat terug kunnen harken, maar dat dekte net de griffiekosten om die beslaglegging langs de rechter te krijgen...

Daar gaat m'n TVT! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
[...]

Nee. Wat je in piek opwekt word van piek weg gestreept en hetzelfde voor dal. Heb bij united consumers gezien dat ik het net niet haalde in dal. Wat je tekort komt moet je dus bij betalen terwijl ik in piek voldoende over houdt.
Ik verbruik liever meer in het weekend omdat ik dan thuis ben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 16:23
De netbeheerders sluiten nu ook aan in de rij om zonnepanelenbezitters te naaien:

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerders
Verschillende netbeheerders moeten naar noodoplossingen grijpen om stroomstoringen en overbelasting van het Nederlandse stroomnet te voorkomen. Zonnepanelen vallen daardoor sneller en vaker uit, waardoor huishoudens in die gebieden minder voordeel hebben van hun zonnepaneelsysteem.
Bron: https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Het begint een beetje op een clusterfuck te lijken waarbij alles en iedereen het op de zonnepanelenbezitter heeft gemunt die blijkbaar vogelvrij is verklaard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:00
marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:
De netbeheerders sluiten nu ook aan in de rij om zonnepanelenbezitters te naaien:

Verschillende netbeheerders moeten naar noodoplossingen grijpen om stroomstoringen en overbelasting van het Nederlandse stroomnet te voorkomen. Zonnepanelen vallen daardoor sneller en vaker uit, waardoor huishoudens in die gebieden minder voordeel hebben van hun zonnepaneelsysteem.

Het begint een beetje op een clusterfuck te lijken waarbij alles en iedereen het op de zonnepanelenbezitter heeft gemunt die blijkbaar vogelvrij is verklaard...
Ik voel ruimte voor een nieuwe politieke beweging.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Dus toch, ik had dat een poosje terug hier op het forum al eens geopperd dat dat voor mijn gevoel bij ons zo was.
Omdat ook in de nacht de netspanning hoger was dan een jaar terug.
Ik voelde me al wat een wappie complot denker met die gedachte maar dat blijkt dus mee te vallen.. 8)
Nu maar wachten op de beloofde netverzwaring tussen nu en tig jaar -O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09

Is dit niet genuanceerder?
De kabels in de grond kunnen slechts een bepaald vermogen aan.
Door de spanning wat te verhogen gaat de stroom door de kabel omlaag (natuurkunde, wet van Ohm). De kabel kan dus wat meer aan en blijft heel. Dit is de taak van de netbeheerder.

Ik heb liever dat af & toe mijn omvormer voor een paar minuten uitgaat dan dat ik uren zonder zit omdat er ergens een kabel is uitgefikt.

Wie de schuldige is van de huidige situatie is een ander verhaal.( De grootste is de politiek, wij als eigenaar dus, die de netbeheerders als melkkoe hebben gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:30

ja deze is lekker idd; overigens zie ik hier nu ook in de winterperiode af-en-toe problemen..iets met nieuwe wijk,veel warmtepompen en electrische apparatuur die dips onder de 220v niet leuk vindt (overigens geeft de netbeheerder aan niet te kunnen helpen als je niet een actueel probleem hebt qua spanning; dat dan in de nacht apparatuur ligt te stuiteren is dan jammer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30
Gisteren bij de MM Leidsche Rijn een contract afgesloten maar nog steeds geen mail gekregen. Hebben meer mensen dit probleem? Heb wel de papieren.. maar die zien er niet per sé heel officieel uit (ook iets wat ik zelf uitgeprint zou kunnen hebben) dus daar kan ik vast niks mee bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
Lees net dat er al netbeheerders Expres het voltage op het net verhogen (boven de 253 V grens) zodat omvormers zichzelf uitzetten.... Zijn ze echt zo erg bezig met een poot uitdraaien?

Link

"De omvormers van zonnepanelen hebben een overspanningsbeveiliging. Als de spanning op het stroomnet boven de 253 volt uitkomt, schakelen omvormers zichzelf uit. Netbeheerders verhogen in sommige gebieden bewust de spanning op het elektriciteitsnet, zodat zonnepanelen sneller uitvallen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:46
Ik lees toch wel veel haast en paniek (misschien wat overdreven genoemd) rondom contracten MM i.c.m. Essent. Ik vraag me af of iedereen gewoon doordacht zijn keuze's heeft gemaakt. Het lijkt zo'n paniekvoetbal.

Zit ik als zonnepanelen bezitter op een TLB te wachten. Nee natuurlijk niet. Vattenfall is mijn energiemaatschappij. Vattenfall is mijn thuisbatterij dus. Ze vragen nu een stukje huur voor het "opslaan" van mijn overschot. Ik ben er zo maar naar gaan kijken. Zijn dr andere opties. Natuurlijk. Kreeg toch een beetje dit gevoel de laatste periode hier. Natuurlijk wens ik jullie het mooiste toe en pakt de besparing gewoon goed uit. Dus geen TLB etc. Realische stroomprijzen (ook niet onbelangrijk). Etc.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stanman23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:31:
Lees net dat er al netbeheerders Expres het voltage op het net verhogen (boven de 253 V grens) zodat omvormers zichzelf uitzetten.... Zijn ze echt zo erg bezig met een poot uitdraaien?

Link

"De omvormers van zonnepanelen hebben een overspanningsbeveiliging. Als de spanning op het stroomnet boven de 253 volt uitkomt, schakelen omvormers zichzelf uit. Netbeheerders verhogen in sommige gebieden bewust de spanning op het elektriciteitsnet, zodat zonnepanelen sneller uitvallen."
Nee, ze verhogen de spanning om kabel capaciteit te vergroten, zoaks @Simpel360 ook al aangaf. Dat er in de piek vd opwekuren omvormers afgeschakeld worden is voor hun mooi meegenomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stanman23
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:32:
Ik lees toch wel veel haast en paniek (misschien wat overdreven genoemd) rondom contracten MM i.c.m. Essent. Ik vraag me af of iedereen gewoon doordacht zijn keuze's heeft gemaakt. Het lijkt zo'n paniekvoetbal.

Zit ik als zonnepanelen bezitter op een TLB te wachten. Nee natuurlijk niet. Vattenfall is mijn energiemaatschappij. Vattenfall is mijn thuisbatterij dus. Ze vragen nu een stukje huur voor het "opslaan" van mijn overschot. Ik ben er zo maar naar gaan kijken. Zijn dr andere opties. Natuurlijk. Kreeg toch een beetje dit gevoel de laatste periode hier. Natuurlijk wens ik jullie het mooiste toe en pakt de besparing gewoon goed uit. Dus geen TLB etc. Realische stroomprijzen (ook niet onbelangrijk). Etc.
Tsjha paniek...? Met mijn huidige verbruik zit ik op ongeveer 500 a 600 euro per jaar aan stroom/gas kosten. Met mijn terugleverboete zou ik snel 1000,- per jaar moeten gaan betalen. (12 Mwh per jaar). Dusss.... paniek of slim. We moeten het nog gaan zien. Dat is het lastige van al die regels die op korte tijd veranderen. Je kan er moeilijk op anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
stanman23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:31:

Link

Beetje jammer weer idd. Maar gok dat we eraan wennen moeten. We zorgen in Nederland veel stroom produceren middels stimulans echter vergeten we de "stroomsnelweg" te verbreden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:32:

Wat dacht je dan van ook realistische terugleverkosten? Ik denk dat de acceptatie van deze kosten een stuk beter zouden vallen als dat met wat transparantie en openheid gebeurd. Als je nu echter kijkt is de bandbreedte van de kosten blijkbaar dermate groot dat alleen daardoor vraagtekens ontstaan.

Als je dan ook nog kijkt welke onbalanskosten en profieleringskosten door de RVO zijn berekend, in 2022 bleek dat voor PV slechts 4ct per kWh te zijn vind ik het niet gek dat mensen zich bedrogen voelen.

Met eerlijke kosten die transparant en duidelijk zijn zal dat veel minder problemen opwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:42:
[...]

Wat dacht je dan van ook realistische terugleverkosten? Ik denk dat de acceptatie van deze kosten een stuk beter zouden vallen als dat met wat transparantie en openheid gebeurd. Als je nu echter kijkt is de bandbreedte van de kosten blijkbaar dermate groot dat alleen daardoor vraagtekens ontstaan.

Als je dan ook nog kijkt welke onbalanskosten en profieleringskosten door de RVO zijn berekend, in 2022 bleek dat voor PV slechts 4ct per kWh te zijn vind ik het niet gek dat mensen zich bedrogen voelen.

Met eerlijke kosten die transparant en duidelijk zijn zal dat veel minder problemen opwerpen.
Het zal heel ondoorzichtig blijven. Probeer er maar eens mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Kwh meters plaatsen van homewizard. Ik doe dat ook met mijn zonnepanelen. Netto opbrengst. Verbruik netto is dan ook te berekenen.

[Afbeelding]
Ach so. Dacht dat hij dat niet had gedaan omdat er werd gezegt voor 30 euro was ik klaar. Dacht dus dat er geen extra spullen waren aangeschaft. Mijn Omvormer is ook 3 fase en dus ook niet zomaar een meter tussen te zetten. Alles kan natuurlijk maar de ruimte in mijn meterkast is ook erg beperkt op dit moment met alle uitbreidingen. Vandaar het plus abonnement zodat ik de zonnestroom via de app kan koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
stanman23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Ach so. Dacht dat hij dat niet had gedaan omdat er werd gezegt voor 30 euro was ik klaar. Dacht dus dat er geen extra spullen waren aangeschaft. Mijn Omvormer is ook 3 fase en dus ook niet zomaar een meter tussen te zetten. Alles kan natuurlijk maar de ruimte in mijn meterkast is ook erg beperkt op dit moment met alle uitbreidingen. Vandaar het plus abonnement zodat ik de zonnestroom via de app kan koppelen.
Vlgs mij heeft homewizard ook 3 fase Kwh meters. Die zijn ff uit mijn kop 129 euro. Denk dat je daar ook het inzicht mee kan krijgen. Tis alleen de vraag heb je het er voor over dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Toch nog even een vraag over de MM aanbieding van Essent. Ik las net op FB een bericht dat mensen verschillende productvoorwaarden hebben gekregen in de mail. Dat zijn de drie linkjes onder het kopje ‘kleine lettertjes’
Als ik bij mij kijk dan staat er 1 juni 2024 boven en onder punt 11 staat wel een stuk over TLK. Anderen hebben punt 11 er niet bij staan en een oude datum erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y22OtHUyWJvw7vTMiCRZoFsUu20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WePZJq40tgrPWRGOuTSNjP0f.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij tarieven staat verder niks over TLK.

Voor de zekerheid….heb ik nu een contract zonder TLK voor de komende drie jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dat kan ook gewoon met de P1 dongle, kun je zelfs ook je pv mee uitlezen, heb je wel de plus abonnement voor nodig, kost 12 euro per jaar en dan bewaar je de gegevens ook nog langer dan 12 mnd. En je hebt geen extra plaatsen in je groepenkast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Dat kan ook gewoon met de P1 dongle, kun je zelfs ook je pv mee uitlezen, heb je wel de plus abonnement voor nodig, kost 12 euro per jaar en dan bewaar je de gegevens ook nog langer dan 12 mnd. En je hebt geen extra plaatsen in je groepenkast nodig.
Volgens mij kun je dat alleen scheiden als je er een kwh meter tussen zet en deze meter dan opvoert in HW. Weet je dit zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ione schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:51:
Toch nog even een vraag over de MM aanbieding van Essent. Ik las net op FB een bericht dat mensen verschillende productvoorwaarden hebben gekregen in de mail. Dat zijn de drie linkjes onder het kopje ‘kleine lettertjes’
Als ik bij mij kijk dan staat er 1 juni 2024 boven en onder punt 11 staat wel een stuk over TLK. Anderen hebben punt 11 er niet bij staan en een oude datum erboven.

[Afbeelding]
Bij mij tarieven staat verder niks over TLK.

Voor de zekerheid….heb ik nu een contract zonder TLK voor de komende drie jaar?
Ja, je hebt dus met deze voorwaarden wel de TLK, omdat dit geen tarief is staat het daar ook niet bij. De vraag is echter of je niet recht had op de oude voorwaarden, wanneer heb je dit afgesloten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
[...]

Zónder die extra apparatuur kan je tóch al veel zien.

Instap is dus ~30,= voor de P1 uitlezer /dongel. Je grafieken kan je dan tot 1 jaar terug uitlezen.

Daarna kan je voor 1,= /maand méér informatie ophoesten, én blijft je informatie niet beperkt tot 1 jaar registratie.

Ik zeg DOEN... ;) het geeft je veel info, en bepaalde apparaten (bv Enphase omvormers) komen gelijk in je gegevens.

Met deze (relatief goedkope) informatie ben je steeds klaar om in te springen op de bokkensprongen van de politiek.

@MacD007 wat doe je nu? sneller tikken dan ik?? zeker met 10 vingers... :F

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 01-06-2024 09:58 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 74 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)