De klant heeft het recht om het contract te beëindigen als de leverancier gebruik maakt van zijn eenzijdig wijzigingsbeding in het contract. De leverancier heeft dat recht niet.Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:23:
[...]
Klopt maar het ging in dit geval over een specifieke context. Overigens had ik ergens gelezen dat dat laatste ook niet zomaar zou mogen. Dat was nooit aan de orde tot de energie crisis. Dat consumenten niet moesten accepteren dat hun vaste contract werd beëindigt omdat de leverancier iets gewijzigd had. Want dan kan je als leverancier wel makkelijk ergens onder uitkomen.
Ik zie nergens een tabel met de hoogte van de terugleverkosten.oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Jep
[Afbeelding]
Tja hoe ver ga ik hierin. Wat @Truus01 ook zegt, alle bestanden en screenshots downloaden. Alleen sta ik al 1-0 achter door het feit dat die linkjes in de mail naar de - voor mij - verkeerde voorwaarden linken. Wellicht kan ik het best hard maken bij Essent, morgen maar eens bellen. Maar ik ben er bang voor dat het gewoon de reactie "tja meneer, da's pech hebben" wordt.
Niet in mijn energieovereenkomst.pdf, niet in mijn actievoorwaarden.pdf en niet in mijn tarievenoverzicht.pdf
Dus ik denk dat we gewoon een mail hebben gehad met een link naar de geupdate voorwaarden.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Oef, dit is dus inderdaad niet bestoomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Jep
[Afbeelding]
Tja hoe ver ga ik hierin. Wat @Truus01 ook zegt, alle bestanden en screenshots downloaden. Alleen sta ik al 1-0 achter door het feit dat die linkjes in de mail naar de - voor mij - verkeerde voorwaarden linken. Wellicht kan ik het best hard maken bij Essent, morgen maar eens bellen. Maar ik ben er bang voor dat het gewoon de reactie "tja meneer, da's pech hebben" wordt.

Hij linkt naar de 1 juni 2024 versie.Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Wat heb jij bij het linkje van hier oomenit in "De zonnepanelen-boete"
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ah, die zitten er nog apart bij in de email als bijlagen? die zijn het belangrijkst.JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:27:
[...]
Ik zie nergens een tabel met de hoogte van de terugleverkosten.
Niet in mijn energieovereenkomst.pdf, niet in mijn actievoorwaarden.pdf en niet in mijn tarievenoverzicht.pfd
Dus ik denk dat we gewoon een mail hebben gehad met een link naar de geupdate voorwaarden.
Ik ga er van uit dat terugleverkosten onderdeel zijn van je contract en (dus) genoemd zouden worden (in ieder geval de staffels die jij overeengekomen bent met Essent) in ‘mijn_tarievenoverzicht.pdf’.
Iemand zo dapper om op 1 juni een contract af te sluiten (en daarna weer te annuleren) om te kijken wat de inhoud is?
Iemand zo dapper om op 1 juni een contract af te sluiten (en daarna weer te annuleren) om te kijken wat de inhoud is?
[ Voor 23% gewijzigd door Ugchel op 30-05-2024 19:31 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Jup, daar staat niets, maar wel in de toelichting dat er terugleverkosten in rekening worden gebracht. Maar dat lijkt me algemene info in de toelichting.Ugchel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:29:
Ik ga er van uit dat terugleverkosten onderdeel zijn van je contract en (dus) genoemd zouden worden (in ieder geval de staffels die jij overeengekomen bent met Essent) in ‘mijn_tarievenoverzicht.pdf’
Ik weet niet meer wat het precieze verhaal was, maar de klant hoefde dan de wijzigingen ook niet te accepteren en zou gewoon zijn contract uit kunnen dienen onder de voorwaarden zoals die waren afgesloten.marktweakt schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:27:
[...]
De klant heeft het recht om het contract te beëindigen als de leverancier gebruik maakt van zijn eenzijdig wijzigingsbeding in het contract. De leverancier heeft dat recht niet.
@oomenit heb jij die bijlagen die hier genoemd worden niet? Novax in "De zonnepanelen-boete"
Zelf weten maar ik wil gewoon geen risico lopen en voorkom liever het gezeur.oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Jep
[Afbeelding]
helaas heb jij net als ik toch die toevoeging in de toelichting, die hadden de mensen van gisteren nog niet.
Misschien heeft @Truus01 gelijk maar ga daar niet op gokken. Zelfs niet terwijl bij mij de linkjes van de productvoorwaarde wel nog ban juni2023 was. die opening in de toelichting en het belletje naar Essent voor verduidelijking waarbij de medewerker die de intentie duidelijk maakte, voorspeld voor mij trammelant in de toekomst hiermee.
Daarom zou ik en heb ik ook, toch voor een alternatief gekozen, in dit geval GC.
Succes met je keuze.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
Nee want dan zou het overeengekomen eenzijdig wijzigingsbeding in het contract geen rechtswerking hebben.Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:32:
[...]
Ik weet niet meer wat het precieze verhaal was, maar de klant hoefde dan de wijzigingen ook niet te accepteren en zou gewoon zijn contract uit kunnen dienen onder de voorwaarden zoals die waren afgesloten.
Misschien alleen als de voorwaarden eenzijdig zodanig worden gewijzigd dat er de facto sprake is van een totaal ander contract dat dan hierdoor het eenzijdig wijzigingsbeding geen stand houdt?
bij mij staat er ditTurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:32:
Mijn vrouw heeft zojuist bij de mediamarkt ook essent afgesloten.
Tot mijn verbasing staat in de bijlage van de mail "Mijn Tarievenoverzicht" onderaan bij de toelichting:
[...]
Kan dit echter nergens terugvinden, en het essent mannetje zei zelfs tegen mijn vrouw dat het zonder zou zijn want we hadden er explicit om gevraagd......
Iemand enig idee?
--
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
--
Dan heb je geluk gehad nog. gisteren afgesloten dan of eerder.Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:39:
[...]
bij mij staat er dit
--
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
--
nee dat moet zijn of we passen het aan of je gaat morgen even opnieuw langs om deze te annuleren en juiste af te sluitenoomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Jep
[Afbeelding]
de medewerker zal mogelijk een fout hebben gemaakt?
Toen ik bij de MM stond was er een meneer die voor mij dit ook had. Hij had het contract net 5 minuten voor mij afgesloten en kwam terug toen hij de mail kreeg met voorwaarden van 1 juni 2024. Die gasten belden met hun superieuren en die wisten toch echt te vertellen dat we daar niet veel van aan moesten trekken en dat de linkjes inmiddels inderdaad wat voorbarig verwijzen naar nieuwe voorwaarden. Hij wist mij te vertellen dat hij in zijn scherm ook geen terugleverkosten zag staan.Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:43:
[...]
nee dat moet zijn of we passen het aan of je gaat morgen even opnieuw langs om deze te annuleren en juiste af te sluiten
de medewerker zal mogelijk een fout hebben gemaakt?
@Novax lijkt gelijk te hebben met de overgang die vandaag in gang is gezet, gisteren geen 'extra toelichting', vandaag mensen met 'extra toelichting' maar toch nog de link naar de 2023 voorwaarden en vandaag ook mensen dus met de 'extra toelichting' en de link naar de 2024 voorwaarden!
@oomenit heb jij dan ook die staffel-tabel ergens of dat dan weer niet?
Dat die verandering nu al in gang is gezet zou ook kunnen betekenen dat de actie er morgen niet meer is bij de MediaMarkt.
Lijkt me sterk dat ze ineens stoppen met het aanbieden van een 3-jarig contract via de MM incl. die welkomstbonus... al heb ik wel ergens gelezen dat het op=op is aangezien er van tevoren iets is ingekocht... de vraag is of dat slaat op t Welkomstcadeau of t gehele contract...Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:57:
Dat die verandering nu al in gang is gezet zou ook kunnen betekenen dat de actie er morgen niet meer is bij de MediaMarkt.
Ons contract liep binnenkort af bij Essent. Zojuist bij MM nieuw 3 jarig contract afgesloten zonder terugleverkosten. 0,30ct per kWh en 1,28 per m3 gas.
En een MM bon van 175,-
Beter dan het aanbod van Essent via de app:
1jaar 0,38ct per kWh en 1,32 per m3 gas
En een MM bon van 175,-
Nieuwe tarieven van Vattenfall binnen.
Modelcontract. Geen terugleverkosten. Vaste kosten 8,99/maand. TLV van 3 cent.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik ben net nogmaals de Actievoorwaarden ZekerheidsGarantie Retail - Welkomstcadeau aan t lezen en misschien zit er zelfs nog wel verschil op basis van het volgens:
Heb je een variabel contract, dan gaat je nieuwe overeenkomst per direct in. Je huidige overeenkomst wordt per direct beëindigd, zodat je nieuwe meteen in kan gaan. Je bent daarvoor geen opzegboete verschuldigd.
Al zou dit niet uit moeten maken voor het statement op de website:
Als je voor 1 juni een nieuw contract met ons hebt afgesloten dat pas in de toekomst in gaat, dan gelden gewoon de afspraken die we hebben gemaakt in dat contract. ALS we in dat contract geen terugleverkosten berekenen, dan houden we ons aan die afspraak.
Heb je een variabel contract, dan gaat je nieuwe overeenkomst per direct in. Je huidige overeenkomst wordt per direct beëindigd, zodat je nieuwe meteen in kan gaan. Je bent daarvoor geen opzegboete verschuldigd.
Als je voor 1 juni een nieuw contract met ons hebt afgesloten dat pas in de toekomst in gaat, dan gelden gewoon de afspraken die we hebben gemaakt in dat contract. ALS we in dat contract geen terugleverkosten berekenen, dan houden we ons aan die afspraak.
Heb je al gekeken wat je hebt gekregen qua email en de kleine lettertjes voorwaarden? Welke productvoorwaarden heb je? 2023/2024? En heb je in de toelichting op het tarieven overzicht iets wat op TLK wijst?DeBaroN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:04:
Ons contract liep binnenkort af bij Essent. Zojuist bij MM nieuw 3 jarig contract afgesloten zonder terugleverkosten. 0,30ct per kWh en 1,28 per m3 gas.
En een MM bon van 175,-
Mja ik had al, weet ik het, ... 24 jaar een variabel contract bij Essent? Ben veel te lui en gemakzuchtig om ieder jaar uit te zoeken waar ik het goedkoopst ben met welkomstbonussen enzovoort. Fuck that. En het altijd uitgezongen bij Essent (ja dief van mijn eigen portomonee), maar nu was ik het echt beu.Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:08:
Ik ben net nogmaals de Actievoorwaarden ZekerheidsGarantie Retail - Welkomstcadeau aan t lezen en misschien zit er zelfs nog wel verschil op basis van het volgens:
Ik had dus een variabel contract en heb het vaste contract voor 3 jaar vandaag afgesloten, maar de ingangsdatum staat op mijn contract op 13 juni (vanwege die termijn van 14 dagen bedenktijd denk ik?). Snap jij het nog?
Ja, exact dit... dit heb ik ook, maar technisch gezien zouden ze dus al vandaag/morgen moeten leveren waardoor er geen sprake kan zijn van TLK of die klote toelichting moet ineens magischerwijs een stukje voorwaarden erbij toveren...JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:13:
[...]
Mja ik had al, weet ik het, ... 24 jaar een variabel contract bij Essent? Ben veel te lui en gemakzuchtig om ieder jaar uit te zoeken waar ik het goedkoopst ben met welkomstbonussen enzovoort. Fuck that. En het altijd uitgezongen bij Essent (ja dief van mijn eigen portomonee), maar nu was ik het echt beu.
Ik had dus een variabel contract en heb het vaste contract voor 3 jaar vandaag afgesloten, maar de ingangsdatum staat op mijn contract op 13 juni (vanwege die termijn van 14 dagen bedenktijd denk ik?). Snap jij het nog?
kloptJoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:13:
Ik had dus een variabel contract en heb het vaste contract voor 3 jaar vandaag afgesloten, maar de ingangsdatum staat op mijn contract op 13 juni (vanwege die termijn van 14 dagen bedenktijd denk ik?).
Blijkbaar worden er ( al dan niet bewust ) verschillende contracten uitgegeven.
Ik heb 24 Mei gekregen : ZekerheidsGarantie Retail - Groene Stroom - 3 jaar
Ik zie vandaag contracten met : ZekerheidsGarantie Retail - Groene Stroom NL - 3 jaar
Ik zie vandaag contracten met : ZekerheidsGarantie Retail - Groene Stroom NL - 3 jaar
het grappige is dat de oude voorwaarden zeggen ": Deze actie geldt wanneer je in de actieperiode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024, met inachtneming vanpjotter1965 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:16:
Blijkbaar worden er ( al dan niet bewust ) verschillende contracten uitgegeven.
het bepaalde in deze voorwaarden, een leveringsovereenkomst sluit"
dus eigeblijk loopt deze aanbieding met voorwaarden 2023 nog tot 31 dec 24 ;-)
Heb net via de website jaar electriciteit afgesloten. Ga zaterdag wel in 'mijn essent' kijken wat de status is van plotselinge terugleverkosten. In contract en tarieven staat er niets iig. Maand bedrag is 1 euro, dus zal het snel zien als ze kosten willen gaan verrekenen en kan ik nog netjes 2 weken afzeggen
Ik heb 3 foto's van het scherm wat gedupliceerd staat van de medewerker laptop bij MM Breda waarin mijn huidige abo staat en de 2 verschillende aanbiedingen. Mocht dit ergens gaan helpen later dan moet ik even wat traceerbare data weghalen maar dan zijn ze beschikbaar.Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:12:
Zo, alle documenten opgeslagen, dus de bijlagen en de documenten achter de linkjes, de linkjes zelf, de EML van de e-mail en een HTML versie van de website essent.nl/klantenservice/contract/terugleverkosten
Hier ook de mail zonder TLK en verwijzing naar voorwaarden juni 2023. Als het geen voortijdige onbedoelde aanpassing is dan zou het wel heel erg smerig zijn.
Daarnaast ben ik nog steeds verrast dat deze mogelijkheid er was na de aankondiging van maandag van Essent. Financieel is er niets te verdienen, goodwill boeit die grote bedrijven niet dus waarom dan deze loophole ?
Hoe dan ook ben ik blij dat ik gisteren ben gegaan, tegelijk absoluut niet gerust op het geheel en het zal me niet verrassen als er nog een bescheten konijn uit een hoge hoed komt
Ik heb voor mij persoonlijk ook een foto gemaakt waarin datum aanbod staat met mijn adres eronder van het scherm van die medewerker van Essent in de MM.
Maar goed, die datum staat ook in mijn energieovereenkomst linksboven. Dus tja of ik er iets aan heb..
Maar goed, die datum staat ook in mijn energieovereenkomst linksboven. Dus tja of ik er iets aan heb..
[ Voor 27% gewijzigd door JoeZuCK op 30-05-2024 20:57 ]
ok maar je bent daar geweest en hebt nu een email met contract binnen plus je kan nu een mijnessent aanmaken en daar binnen zien wat je hebtJoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:53:
Ik heb voor mij persoonlijk ook een foto gemaakt waarin datum aanbod staat met mijn adres eronder van het scherm van die medewerker van Essent in de MM.
op die screenshot staat toch niks over gene teruglever kosten?
In mijn Essent staat nog niets. Daar staat nog altijd mijn variabel contract.Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:58:
[...]
ok maar je bent daar geweest en hebt nu een email met contract binnen plus je kan nu een mijnessent aanmaken en daar binnen zien wat je hebt
op die screenshot staat toch niks over gene teruglever kosten?
Dubbele ontkenning. Je bedoelt dat er op de screenschot niets staat over terugleverkosten he (even voor de duidelijkheid). Dan is het antwoord nee. Kan nergens in mijn documentatie vinden dat ik bedragen zie van terugleverkosten en eenheden enzovoort.
:strip_exif()/f/image/5lS2ZMxvuSPWXVh3BaymMNcn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door JoeZuCK op 30-05-2024 21:02 ]
Dat is bij mij ook nog, gister ochtend geweest en ook nog niet bijgewerkt hier. Zou me niet verbazen als het pas na de bedenktijd aangepast wordt.JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:00:
[...]
Nope. En in mijn Essent staat nog niets. Daar staat nog altijd mijn variabel contract.
[Afbeelding]
Stond wel "Wat fijn dat je bij ons blijft!" in de mail
Maar kunnen jullie al wat zien van het contract zelf?? Of krijg je die ook pas na je bedenktijd?
Ik en ik denk iedereen die een contract afsloot kreeg het volgende in de mail (met bijlagen):stanman23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:04:
Maar kunnen jullie al wat zien van het contract zelf?? Of krijg je die ook pas na je bedenktijd?
/f/image/8sHMezofDvmJ9KS1Fao4EMh2.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij staat dus wel specifiek NL bij stroom ...
Waar iedereen over valt is dat er een toelichting is waar gesproken wordt over terugleveringskosten. Maar in die toelichting wordt specifiek dan gerefereerd naar de bijlagen (die je hier geattached ziet). En daar staat echt helemaal niets in over terugleverkosten. In het linkje (kleine lettertjes) wordt je doorgelinkt naar een alvast geupdate overeenkomst per 01-06-2024. Daarom denk ik dat het wel losloopt en iedereen die nu nog iets afsluit geen terugleverkosten betaalt (als dat van toepassing is).
[ Voor 26% gewijzigd door JoeZuCK op 30-05-2024 21:12 ]
Ja en dat linkje linkt bij mij dus naar de 2023 voorwaardenJoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Ik en ik denk iedereen die een contract afsloot kreeg het volgende in de mail (met bijlagen):
[Afbeelding]
Bij mij staat dus wel specifiek NL bij stroom ...
Waar iedereen over valt is dat er een toelichting is waar gesproken wordt over terugleveringskosten. Maar in die toelichting wordt specifiek dan gerefereerd naar de bijlagen (die je hier geattached ziet). En daar staat echt helemaal niets in over terugleverkosten. In het linkje (kleine lettertjes) wordt je doorgelinkt naar een alvast geupdate overeenkomst per 01-06-2024. Daarom denk ik dat het wel losloopt en iedereen die nu nog iets afsluit geen terugleverkosten betaalt (als dat van toepassing is).

Ik denk dat ik morgen nog even snel langs ga. En daarna idd even bellen/mailen. Misschien mailen dan staat het op "papier"
Ook ik heb de Essent 3 jaar vast bij de MM afgesloten voor Stroom en Gas met een kadobon van 175€.
( ZekerheidsGarantie Retail - Gas - 3 jaar )
Dezelfde tarieven zoals eerder vermeldt door anderen. Echter staat er in de Productvoorwaarden de nieuwe versie van <1 Juni 2024> met een alinea “Terugleverkosten”. Ik wil wel de linkje hier toevoegen maar die is ellenlang…Daarentegen staat er in mijn overzicht van tarieven en kosten niets van TLK.
Dus hopelijk komt er geen tussentijdse wijziging?
( ZekerheidsGarantie Retail - Gas - 3 jaar )
Dezelfde tarieven zoals eerder vermeldt door anderen. Echter staat er in de Productvoorwaarden de nieuwe versie van <1 Juni 2024> met een alinea “Terugleverkosten”. Ik wil wel de linkje hier toevoegen maar die is ellenlang…Daarentegen staat er in mijn overzicht van tarieven en kosten niets van TLK.
Dus hopelijk komt er geen tussentijdse wijziging?
[ Voor 5% gewijzigd door Myriadmysteries op 30-05-2024 21:31 ]
Ik heb even op de site gekeken.. je kan chatten of .. bellen? Zie helemaal geen mogelijkheid tot mailen met de klantenservice..stanman23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:28:
Ik denk dat ik morgen nog even snel langs ga. En daarna idd even bellen/mailen. Misschien mailen dan staat het op "papier"
Een ander punt is de datum van afsluiting. Als je naar de pagina van de voorwaarden gaat hier https://www.essent.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden Daar kan je alle voorwaarden zien en daar staat:
Oudere productvoorwaarden (vanaf 1 juni 2023 tot 1 juni 2024):
Deze productvoorwaarden gelden niet voor nieuwe contracten die na 1 juni 2024 zijn afgesloten.
Dus op basis van de datum val je ook gewoon onder de oude voorwaarden.
Oudere productvoorwaarden (vanaf 1 juni 2023 tot 1 juni 2024):
Deze productvoorwaarden gelden niet voor nieuwe contracten die na 1 juni 2024 zijn afgesloten.
Dus op basis van de datum val je ook gewoon onder de oude voorwaarden.
Ik heb vanmiddag een 3 jarig contract afgesloten. Staat niets in over terugleververgoeding. In de email die ik gelijk kreeg toegestuurd met een kopje 'De kleine lettertjes' wordt er gelink naar 'productvoorwaarden_zekerheidsgarantie_essent_2023.pdf'
Ook specifiek aan de verkoper van Essent gevraagd en die gaf aan dat ik geen teruglevergoeding ging betalen. Mijn maandbedrag kwam ook uit op -€17.
Ook specifiek aan de verkoper van Essent gevraagd en die gaf aan dat ik geen teruglevergoeding ging betalen. Mijn maandbedrag kwam ook uit op -€17.
Ja had net gechat. Komt erop neer als je zegt ik heb al een contract dan zeggen ze dat je geen terugleverKOSTEN hoeft te betalen. Als je zegt ik heb nog geen contract dan zegt de bot dat je pas na 1 juni weer een contract kan afsluiten en dan wel terugleverkosten moet betalen.
-17 hahah heb je alleen stroom of ook gas.Step-han schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:35:
Ik heb vanmiddag een 3 jarig contract afgesloten. Staat niets in over terugleververgoeding. In de email die ik gelijk kreeg toegestuurd met een kopje 'De kleine lettertjes' wordt er gelink naar 'productvoorwaarden_zekerheidsgarantie_essent_2023.pdf'
Zelf heb ik 12000 opwek en ik denk 7000 a 8000 verbruik qua stroom en 300 gas. Dus ben benieuwd.
Ik heb alleen stroom, ben van het gas af.stanman23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:38:
[...]
-17 hahah heb je alleen stroom of ook gas.
Zelf heb ik 12000 opwek en ik denk 7000 a 8000 verbruik qua stroom en 300 gas. Dus ben benieuwd.
Mijn contract heet in de email: 'Groene Stroom Zeker Retail'
Gaat in met 1-7
Looptijd 3 jaar
Wat hierboven al gezegd is, volgens mij gaan de nieuwe voorwaarden gewoon in per 1 juni 2024. Dus alles wat daarvoor wordt afgesloten gelden de 'oude' voorwaarden.
[ Voor 16% gewijzigd door Step-han op 30-05-2024 21:40 ]
Best interessant, maar als ze na een half jaar de hoofdprijs gaan vragen dan hang je wel met panelen. Als je dan opstapt heb je een waardeloos stroomoverschot en begin je ergens opnieuw met de winter nog voor de boeg.c-nan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:07:
Nieuwe tarieven van Vattenfall binnen.
Zit daar (leveringskosten) geen maximum aan (bepaald door het ACM)?Martin7182 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:43:
[...]
Best interessant, maar als ze na een half jaar de hoofdprijs gaan vragen dan hang je wel met panelen. Als je dan opstapt heb je een waardeloos stroomoverschot en begin je ergens opnieuw met de winter nog voor de boeg.
EU DNS: 86.54.11.100
Nee, er zit - zoals bij alle anderen die ook de 2024 voorwaarden hebben achter de link - verder niks aparts in de bijlagen van de mail. In die tarievenoverzicht.pdf wordt dus aangegeven dat de bijlage met TLK staffels bij het contract zou moeten zitten, maar in het overeenkomst pdf wordt er dan weer geen woord over gerept.Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:54:
@Novax lijkt gelijk te hebben met de overgang die vandaag in gang is gezet, gisteren geen 'extra toelichting', vandaag mensen met 'extra toelichting' maar toch nog de link naar de 2023 voorwaarden en vandaag ook mensen dus met de 'extra toelichting' en de link naar de 2024 voorwaarden!
Ik denk dat we er inderdaad nog wel mee wegkomen. Ze zijn hun "mail" en "tarieven" systeem alvast aan het updaten, gevalletje te vroeg live gaan. Aangezien er op beide plekken (productvoorwaarden en tarieveoverzicht.pdf) wordt verwezen naar een tabel bij het contract en die niet bestaat, durf ik het wel aan. Gewoon alles opslaan en screenshotten.
Niet dat iemand in dit topic na 1-6 nog een MM contract zal afsluiten bij Essent, maar dat had wel de meeste duidelijkheid gegeven haha.
Weer zo'n onzinpost.President schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:04:
[...]
Tja, uiteindelijk wil ieder bedrijf gewoon winst maken... En alles wat extra kan opleveren is nu ineens een instrument wat gewoon wordt ingezet.
de netbeheerder is een bedrijf dat winst wil maken?
Heb je enig idee waar je het over hebt?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik heb ook alleen stroom afgesloten en bij mij heet het contract ook zo. Zou de naam ‘NL’ krijgen indien ook gas?Step-han schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:39:
[...]
Ik heb alleen stroom, ben van het gas af.
Mijn contract heet in de email: 'Groene Stroom Zeker Retail'
Gaat in met 1-7
Looptijd 3 jaar
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Ik even appen met mijn vader: Pa, met jouw zonnepanelen verwacht ik dat je zo rond de 250 - 300 extra per jaar kwijt bent aan Essent mbt terugleverkosten. Morgen snel nog even naar de Mediamarkt.oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:54:
[...]
Niet dat iemand in dit topic na 1-6 nog een MM contract zal afsluiten bij Essent, maar dat had wel de meeste duidelijkheid gegeven haha.
Antwoord: Neuh, wat boeit mij die 300 euro op jaarbasis nou ...
O .....k....

... en als iedereen goed het huis gaat isoleren en hiermee gaat besparen op het gasverbruik, komt er een gasboete.MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:00:
En jawel er komt een nieuw topic: De warmtepomp-boete https://eenvandaag.avrotr...erlijker-verdeeld-worden/
Het eind is nu echt zoek.
https://www.google.com/ur...Vaw0GLuk9PDfVfDpZ1xgQg9ejde Peer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:56:
[...]
Weer zo'n onzinpost.
de netbeheerder is een bedrijf dat winst wil maken?
Heb je enig idee waar je het over hebt?
Je kan op wikipedia ook kijken naar het netto resultaat sinds 2010
Wikipedia: Enexis en de dividend uitkering welke wel naar gemeenten en provincies gaat
Maar je hebt gelijk: Enexis is een stichting welke gericht is op de consument en probeert geen winst te maken
[ Voor 19% gewijzigd door President op 30-05-2024 22:16 ]
Niet hetzelfde, maar ik probeerde een familielid te overtuigen. Met de GC link, de Essent/MM-aanbieding was hier nog niet bekend, dus geen mogelijkheid om teruglevering in te vullen.JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Ik even appen met mijn vader: Pa, met jouw zonnepanelen verwacht ik dat je zo rond de 250 - 300 extra per jaar kwijt bent aan Essent mbt terugleverkosten. Morgen snel nog even naar de Mediamarkt.
O .....k....
'Nu betaal ik €85/mnd, dan moet ik ineens €183/mnd gaan betalen.' OK. Ik kreeg niet uitgelegd dat dat kwam doordat het verbruik niet klopt, dat je niet moet kijken naar het voorschot maar de werkelijke tarieven, en dat met de terugleverkosten het waarschijnlijk nog een stuk duurder wordt. Dus ja... Lama.
Gelukkig compenseert hun Euro's het lagere levertarief voor de klanten zonder zonnepanelen...
Die GC link werkt bij mij helaas niet. Waarschijnlijk omdat ik al lid ben en ze weten dat ik zonnepanelen heb. Helaas. Zag ook in de posts dat je dan idd die rode tekst krijgen als je het ooit al eerder had ingevuld.
En als je dan even verder leest, lees je wat de oplossing is.stanman23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:14:
Die GC link werkt bij mij helaas niet. Waarschijnlijk omdat ik al lid ben en ze weten dat ik zonnepanelen heb. Helaas. Zag ook in de posts dat je dan idd die rode tekst krijgen als je het ooit al eerder had ingevuld.
En anders morgen even naar de Mediamarkt.
Truus01 in "De zonnepanelen-boete"
[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 30-05-2024 22:24 ]
Zou kunnen, dat weet ik niet.Ugchel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Ik heb ook alleen stroom afgesloten en bij mij heet het contract ook zo. Zou de naam ‘NL’ krijgen indien ook gas?
Ik snap de coockies ed maar zoals deze tweaker aangeeftTruus01 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:20:
[...]
En als je dan even verder leest, lees je wat de oplossing is.
En anders morgen even naar de Mediamarkt.
Truus01 in "De zonnepanelen-boete"
"Nee, overstappen tijdens een lopend GC contract naar dit GC contract lijkt lastig te zijn, evenzo van Essent naar deze Essent-actie."
overweegt hier niemand dan een dynamisch contract.
ik was me hierin aan het verdiepen en het lijkt erop dat je met een gemiddelde jaarprijs van rond de 22cent
hier toch best veel voordeel bij kan halen.
geen terugleverboete
lagere vaste leverkosten dan essent of GC
bij de beruchte negatieve uurtarieven is het zo dat je een deel middels salderen kan goedmaken als het ware waardoor je bij -16cent pas de kanteling hebt.
uiteindelijk heb je dan denk ik zo in ieder geval geen financiele verplichting in de vorm van een vast contract + je hebt geen kosten in de vorm van boetes ofzo.
je hebt altijd de goedkoopste energieprijs en of je levert meer terug dan je verbruikt tegen een gemiddeld hoger teruglevertarrief.
ik ben het nog serieus aan overwegen.
ik was me hierin aan het verdiepen en het lijkt erop dat je met een gemiddelde jaarprijs van rond de 22cent
geen terugleverboete
bij de beruchte negatieve uurtarieven is het zo dat je een deel middels salderen kan goedmaken als het ware waardoor je bij -16cent pas de kanteling hebt.
uiteindelijk heb je dan denk ik zo in ieder geval geen financiele verplichting in de vorm van een vast contract + je hebt geen kosten in de vorm van boetes ofzo.
je hebt altijd de goedkoopste energieprijs en of je levert meer terug dan je verbruikt tegen een gemiddeld hoger teruglevertarrief.
Jawel, meteen gedaan na ontvangst van de e-mail van Essent voor mijn variable contract vanaf 1 juli. Daar stond het woordje "terugleverkosten" in heb na meer dan 25 jaar Essent de overstap gemaakt naar een dynamisch contract.TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:31:
geen terugleverboete
Zolang je deze contracten nog kunt afsluiten en de saldering nog loopt koop je uitstel om nog geen accu aan te schaffen. Je hebt dan een paar jaar om een accu te kopen/bouwen, als dat klaar is is dynamisch de beste optieTurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:31:
geen terugleverboete
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Nee niet echt met een overproductie van waarschijnlijk 4000 Kwh. Tevens als de zon schijnt is de energie goedkoper. Als hij veel schijnt zelfs onder nul. Stel ik lever op een mooie zonnige dag 10 kwh (dus 10 kw per uur) terug en de tarieven zijn -0.10 euro dat betekend dat ik dan dat uur een euro moet betalen om te mogen terugleveren. Die dag dan mogelijk zo enkele euros kwijt.... mij niet gezien. Voordeel is wel dat je teruglevering ook meer opbrengt als het positief is. Dan is die 5 cent zo overtroffen natuurlijk. Maar met salderen maakt mij het stroomtarief niet uit want ik lever meer terug dan ik verbruik. Het dynamisch tarief sommetje is me te ingewikkeld en te wisselvallig (lees niet te voorspellen). Ik heb nog geen glazen bol. En meestal is de stroom goedkoper met veel zon en duurder als die er niet is.... Dus lijkt mij voor een zonnepaneel houder niet echt de moeite waard. Maar kan het mis hebben.TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:31:
geen terugleverboete
[ Voor 3% gewijzigd door stanman23 op 30-05-2024 22:48 ]
Vergelijkbaar met het huurwaardeforfait: een heffing die je als woningbezitter betaald omdat je geld bespaard door niet te huren...MajaMestreech schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
... en als iedereen goed het huis gaat isoleren en hiermee gaat besparen op het gasverbruik, komt er een gasboete.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat heeft er niets mee te maken.stanman23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Ik snap de coockies ed maar zoals deze tweaker aangeeft
"Nee, overstappen tijdens een lopend GC contract naar dit GC contract lijkt lastig te zijn, evenzo van Essent naar deze Essent-actie."
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Waar ik uiteraard op doel is dat Enexis niet zelf de prijzen bepaalt. Dat is een politieke kwestie.President schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:08:
[...]
https://www.google.com/ur...Vaw0GLuk9PDfVfDpZ1xgQg9ej
Je kan op wikipedia ook kijken naar het netto resultaat sinds 2010
Wikipedia: Enexis en de dividend uitkering welke wel naar gemeenten en provincies gaat
Maar je hebt gelijk: Enexis is een stichting welke gericht is op de consument en probeert geen winst te maken
Misschien, maar bij SamenOM hebben ze de vaste kosten dit jaar omhoog gezet naar 63,53 en er is geen ACM die het heeft tegengehouden.c-nan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:49:
[...]
Zit daar (leveringskosten) geen maximum aan (bepaald door het ACM)?
Safe to say dat een stijging naar 63 euro een mogelijkheid is.
Je krijgt het na 1 juni weer druk.
Vanmiddag gewoon weer een contractje GC gesloten voor een ander. Geen probleem.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2024 00:01 ]
22 cent is als je nergens naar kijkt. als je nog een beetje slim je energieverbruikt managed kom je daar nog zelfs onderTurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:31:
geen terugleverboete
is echt de goedkoopste optie maar mensen zijn bang voor het onbekende en begrijpen het vaak niet goed.. en zijn bang voor de theoretische mogelijkheid dat tarieven plotseling exploderen
Zeer herkenbaar. "Ik betaal xx per maand en krijg tot nu toe altijd xx terug. Als dat volgend jaar maar xx wordt, vind ik het nog goed." Hoor ik ook zo vaak. Heerlijk soms, die naïve gedachte, wat vaak komt doordat ze de (dure) investering in de zonnepanelen zelf ondertussen gewoon vergeten zijn.JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Ik even appen met mijn vader: Pa, met jouw zonnepanelen verwacht ik dat je zo rond de 250 - 300 extra per jaar kwijt bent aan Essent mbt terugleverkosten. Morgen snel nog even naar de Mediamarkt.
O .....k....
Nee, ik heb een stroom / gas contract van Essent. Ik heb geen ‘NL’ toevoeging in de contract-benaming.Ugchel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Ik heb ook alleen stroom afgesloten en bij mij heet het contract ook zo. Zou de naam ‘NL’ krijgen indien ook gas?
Dit staat bij mijn tarieven van stroom :
:strip_exif()/f/image/8yUU6aq2iQDTAAC1PyCK8OP8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit staat bij de tarieven van de contracten, die gisteren werden uitgegeven :
:strip_exif()/f/image/QiGIiwEpQ4HsqbaVoxruhzuk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door pjotter1965 op 31-05-2024 07:49 ]
Gisteravond online mijn Essent flexibel contract omgezet naar 1 jaar vast en krijg de voorwaarden van 1 juni 2024 met teruglever kosten.
Ik sluit toch voor 1 juni het contract af?!? Maar weer annuleren.
in de tarieven bijlage staan die kosten genoemd?vanputten80 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:35:
Gisteravond online mijn Essent flexibel contract omgezet naar 1 jaar vast en krijg de voorwaarden van 1 juni 2024 met teruglever kosten.
Hier gisteren bij MM een Essent 3 jarig contract afgesloten. Ben al Essent klant. De beste man verzekerde mij er van dat ik absoluut geen tlk hoef te betalen aankomende 3jr. De oude voorwaarden van mijn huidige contract blijven gelden en omdat ik voor 1-6 een contract afsluit geen tlk.
Nu lees ik wel tlk via de link in de bevestigingsmail.
Onder mijn tarieven staat een tekst dat ik dus tlk moet betalen en verwijst men naar het contract en een tabel, maar die zijn niet te vinden in het contract.
Lijkt mij een algemene nieuwe voorwaarden die voor mij niet gelden....hopelijk.
Ik ga het meemaken en zie het wel.
Onder mijn tarieven staat een tekst dat ik dus tlk moet betalen en verwijst men naar het contract en een tabel, maar die zijn niet te vinden in het contract.
[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 31-05-2024 08:22 ]
in 'mijn essent' staat ook bericht over tlk en als die van toepassing zijn voor je dat het maandberag voorstel wordt gewijzigd. Dat ga ik in de gaten houden komende week en cancellen als het verandertDeBaroN schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:19:
Hier gisteren bij MM een Essent 3 jarig contract afgesloten. Ben al Essent klant. De beste man verzekerde mij er van dat ik absoluut geen tlk hoef te betalen aankomende 3jr. De oude voorwaarden van mijn huidige contract blijven gelden en omdat ik voor 1-6 een contract afsluit geen tlk.
Waar precies zie je dat staan in Mijn Essent?dooiedodo schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:24:
[...]
in 'mijn essent' staat ook bericht over tlk en als die van toepassing zijn voor je dat het maandberag voorstel wordt gewijzigd. Dat ga ik in de gaten houden komende week en cancellen als het verandert
vanputten80 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:35:
DeBaroN schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:19:
Al een hele discussie gisteren geweest hierover in de posts boven jullie. Als het goed is vallen jullie allemaal nog onder de oude voorwaarden. Hopelijk vandaag of na 1 juni wat meer duidelijkheid. Zou dus nog niet annuleren, je hebt nog 14 dagen bedenktijd.dooiedodo schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:24:
in 'mijn essent' staat ook bericht over tlk en als die van toepassing zijn voor je dat het maandberag voorstel wordt gewijzigd. Dat ga ik in de gaten houden komende week en cancellen als het verandert
Die algemene opmerking staat er bij mij nu ook bij. ( ik heb de voorwaarden 1Juni 2023 )
Afgelopen week nog niet.
Blijkbaar is er een gehele wijziging in hun systemen nu al doorgevoerd
Is ondertussen het punt niet gekomen dat die PV- vluchtelingen GC wat financieel instabiel gaan maken?MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:00:
[...]
Je krijgt het na 1 juni weer druk.![]()
Zoals gisteren ook aangegeven, is dit meer een algemene info-mededeling die niet van invloed hoeft te zijn op jouw specifieke situatie.
Ik heb dezelfde melding staan, en maak me op basis van dat bericht onder overzicht geen zorgen.
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
ik ook niet, maar ga het in de gaten houden. Zie snel genoeg of de 1 euro per maand veranderd of niet_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Zoals gisteren ook aangegeven, is dit meer een algemene info-mededeling die niet van invloed hoeft te zijn op jouw specifieke situatie.
Ik heb dezelfde melding staan, en maak me op basis van dat bericht onder overzicht geen zorgen.
GC heeft toch vastrecht met 44% verhoogd? (van 123 naar 178) , ik denk dat ze wel uitkomen hoor.Simpel360 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Is ondertussen het punt niet gekomen dat die PV- vluchtelingen GC wat financieel instabiel gaan maken?![]()
Ik heb zojuist voor de zekerheid nog maar even de mail met het contract en de gedownloade algemene & productvoorwaarden (wat ook losse linkjes waren) naar mijzelf geforward. Mocht er opeens toch wat sneaky aanpassingen komen. Heb ik in iedergeval nog iets aan bewijs (mijn contract is vanaf 1 maart, dus als het goed is sowieso geen probleem).
Nu denk ik niet dat een partij er zomaar mee weg komt om even de voorwaarden aan te passen en de links hetzelfde te laten, maar in de huidige chaos zou het mij niets verbazen als het (al dan niet per ongeluk) een keer zal gebeuren.
Nu denk ik niet dat een partij er zomaar mee weg komt om even de voorwaarden aan te passen en de links hetzelfde te laten, maar in de huidige chaos zou het mij niets verbazen als het (al dan niet per ongeluk) een keer zal gebeuren.
Gisteravond bij MM ook maar een 3-jarig elektra en gas contract afgesloten. Ik was al klant bij Essent met een variabel contract.
Toch nog wel een paar vragen.
Ik heb het gisteren afgesloten, maar het contract gaat 13 juni in. Ik heb nog wel gevraagd of ik de huidige voorwaarden heb omdat ik voor 1 juni heb afgesloten. Dat was wel zo, maar zou ik dat ergens moeten terugzien?
Dit zijn mijn tarieven:
:strip_exif()/f/image/1SnLIporCWLs8kJy9D5gF18A.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de voorwaarden staat ook dit stukje:
:strip_exif()/f/image/K29VJUDe03bexIgVF9EaLy1s.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de tarieven zie ik niks van een terugleverkosten staan dus ik neem aan dat die er niet zijn de komende drie jaar?
En hij het salderen staat dat er wordt gesaldeerd tegen het tarief waarin wordt opgewekt. Betekent dit piek opwek alleen tegen piek-verbruik en zelfde voor dal? Ik had nog wel gevraagd en de beste man vertelde dat eerst tegen piek wordt gesaldeerd en daarna pas dal. Klopt dit?
Ik heb het gisteren afgesloten, maar het contract gaat 13 juni in. Ik heb nog wel gevraagd of ik de huidige voorwaarden heb omdat ik voor 1 juni heb afgesloten. Dat was wel zo, maar zou ik dat ergens moeten terugzien?
Dit zijn mijn tarieven:
:strip_exif()/f/image/1SnLIporCWLs8kJy9D5gF18A.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de voorwaarden staat ook dit stukje:
:strip_exif()/f/image/K29VJUDe03bexIgVF9EaLy1s.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de tarieven zie ik niks van een terugleverkosten staan dus ik neem aan dat die er niet zijn de komende drie jaar?
En hij het salderen staat dat er wordt gesaldeerd tegen het tarief waarin wordt opgewekt. Betekent dit piek opwek alleen tegen piek-verbruik en zelfde voor dal? Ik had nog wel gevraagd en de beste man vertelde dat eerst tegen piek wordt gesaldeerd en daarna pas dal. Klopt dit?
[ Voor 60% gewijzigd door ione op 31-05-2024 08:55 ]
Kun je goed zien boven in de pagina's, 30-mei. Dat is contract datum.ione schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:47:
Gisteravond bij MM ook maar een 3-jarig elektra en gas contract afgesloten. Ik was al klant bij Essent met een variabel contract.
[ Voor 4% gewijzigd door TheAlBundy op 31-05-2024 09:19 ]
Die gasboete gaat er niet komen, want dan gaat de meerderheid van Nederland steigeren. Vooral met een warmtepomp ben je waarschijnlijk de pisang, omdat het echt een niche is.MajaMestreech schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:57:
[...]
... en als iedereen goed het huis gaat isoleren en hiermee gaat besparen op het gasverbruik, komt er een gasboete.
Pff, wat moet ik doen, houtkachel nemen, toch de warmtepomp laten doorgaan of een nieuwe gasbuis trekken en een cv kopen

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
warmtenet initiatief startensilverball schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:51:
[...]
Die gasboete gaat er niet komen, want dan gaat de meerderheid van Nederland steigeren. Vooral met een warmtepomp ben je waarschijnlijk de pisang, omdat het echt een niche is.
Pff, wat moet ik doen, houtkachel nemen, toch de warmtepomp laten doorgaan of een nieuwe gasbuis trekken en een cv kopen![]()
Inmiddels ook twee mensen op de link gewezen, moet bij GC toch op gaan vallen...MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:00:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het zal allemaal wel loslopen inderdaad.Sponge schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:43:
Ik heb zojuist voor de zekerheid nog maar even de mail met het contract en de gedownloade algemene & productvoorwaarden (wat ook losse linkjes waren) naar mijzelf geforward. Mocht er opeens toch wat sneaky aanpassingen komen. Heb ik in iedergeval nog iets aan bewijs (mijn contract is vanaf 1 maart, dus als het goed is sowieso geen probleem).
Bij de FAQ wordt er bij een aantal vragen nu al veel specifieker aangegeven dat het niet geldt voor contracten afgesloten vóór 1-6. Zelfs dat het al wel benoemd wordt in het beruchte tarievenoverzicht:
:strip_exif()/f/image/IytkSZX1wVRR5hYsyt8Pf6uQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I92VOTwmSi2HWQADWhipbTvb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou die conclusie niet zo snel maken.
Daarboven lees je:
Daarboven lees je:
Dus, wat nu op het contract staat geldt. Als daar tlk vermeld staan (of iig verwijzing naar) dan lijkt mij dat wel bindend te zijn.Als je vóór 1 juni een nieuw contract met ons hebt afgesloten dat pas in de toekomst ingaat, dan gelden gewoon de afspraken die we hebben gemaakt in dat contract. Als we in dat contact geen terugleverkosten berekenen, dan houden we ons aan die afspraak.
Dat is het em dus. In het contract (overeenkomst pdf) staat dus niets. In het tarieven overzicht (wat als bijlage in de mail zit) staat wel een verwijzing naar TLK bij de toelichting, maar geen kosten. Het hele tabel waaraan gerefereerd wordt, bestaat in geen enkele document. Alleen online, maar dat is niet bindend natuurlijk.TheAlBundy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:03:
Zou die conclusie niet zo snel maken.
Daarboven lees je:
[...]
Dus, wat nu op het contract staat geldt. Als daar tlk vermeld staan (of iig verwijzing naar) dan lijkt mij dat wel bindend te zijn.
Boetes komen er niet. Niet op gas, teruglevering elektriciteit, warmtepompen etc.silverball schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:51:
[...]
Die gasboete gaat er niet komen, want dan gaat de meerderheid van Nederland steigeren. Vooral met een warmtepomp ben je waarschijnlijk de pisang, omdat het echt een niche is.
Pff, wat moet ik doen, houtkachel nemen, toch de warmtepomp laten doorgaan of een nieuwe gasbuis trekken en een cv kopen![]()
Gas gaat sowieso in de toekomst duurder worden. Misschien de komende kabinetsperiode niet zo veel.
Wat je moet doen is toch duidelijk.
Houtkachel zijn je buren niet blij mee. Een gratis weggehaalde gasleiding opnieuw laten aanleggen zal aardig in de papieren gaan lopen.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Ik heb net GC klantenservice gebeld.
Waarom: omdat ik uit alle frustratie van essent snel van dat contract af wouw en voor het 'te laat' is een nieuw contract wouw afsluiten zonder terugleverkosten. Allen bij het invullen heb ik 7000kw verbruik ingevuld ipv 700
want door de zonnepanelen is 700kw per jaar mijn verbruik. Dus door die 7000 kwam het termijnbedrag uit op 203euro. Nu leek me dat veel te veel. Dus even gebeld.
De medewerker gaf aan dat het bij ingang word aangepast aan de hand van de netbeheer gegevens.
Maar omdat ik niks over zonnepanelen gemeld had bij aanmelden wist die niet of het contract geldig was.
want zonnepaneel houders konden maximaal 2jarig contract krijgen, dus werd doorverbonden naar sales.
Die sales mevrouw zei dat ik gewoon geluk heb gehad en dat het termijnbedrag inderdaad word aangepast. en contract is er al doorheen. ondanks de zonnepanelen.
Kortom, GC mag op papier dan iets minder gunstig zijn.
uiteindelijk geeft het wel meer rust. voor mij dan.
Daarom kan ik iedereen aanraden dat GC linkje op te zoeken en te gebruiken.
Waarom: omdat ik uit alle frustratie van essent snel van dat contract af wouw en voor het 'te laat' is een nieuw contract wouw afsluiten zonder terugleverkosten. Allen bij het invullen heb ik 7000kw verbruik ingevuld ipv 700
want door de zonnepanelen is 700kw per jaar mijn verbruik. Dus door die 7000 kwam het termijnbedrag uit op 203euro. Nu leek me dat veel te veel. Dus even gebeld.
De medewerker gaf aan dat het bij ingang word aangepast aan de hand van de netbeheer gegevens.
Maar omdat ik niks over zonnepanelen gemeld had bij aanmelden wist die niet of het contract geldig was.
want zonnepaneel houders konden maximaal 2jarig contract krijgen, dus werd doorverbonden naar sales.
Die sales mevrouw zei dat ik gewoon geluk heb gehad en dat het termijnbedrag inderdaad word aangepast. en contract is er al doorheen. ondanks de zonnepanelen.
Kortom, GC mag op papier dan iets minder gunstig zijn.
uiteindelijk geeft het wel meer rust. voor mij dan.
Daarom kan ik iedereen aanraden dat GC linkje op te zoeken en te gebruiken.
Mijn vader ook aangeraden een Essent-contract af te sluiten, kreeg dezelfde 'nieuwe' toelichting.
Contact gehad met klantenservice en hem is nogmaals verzekerd dat er geen terugleververkosten zijn. Intern notitie gemaakt en er volgt nog een mail volgens betreffende collega. Of die mail naar iedereen gaat weet ik dan weer niet..
Contact gehad met klantenservice en hem is nogmaals verzekerd dat er geen terugleververkosten zijn. Intern notitie gemaakt en er volgt nog een mail volgens betreffende collega. Of die mail naar iedereen gaat weet ik dan weer niet..
Gisteren naar MM Alkmaar gereden en binnen 10 minuten was alles geregeld.. Ingangsdatum november 2024 met de oude voorwaarden.. Ik was zeker niet de eerste gisteren.
Ik probeer mijn zonnestroom zo goed mogelijk in te zetten met 2 EV's, maar de zekerheid is om geen TLK te hebben is me toch wat waard.
Ik probeer mijn zonnestroom zo goed mogelijk in te zetten met 2 EV's, maar de zekerheid is om geen TLK te hebben is me toch wat waard.
[ Voor 42% gewijzigd door M@cer op 31-05-2024 10:06 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Dat is wel interessant, de waarde die je invult bepaald dus het initiële termijnbedrag maar is verder niet relevant. Pas bij ingang worden de netbeheer gegevens gebruikt. Ik had gedacht dat ze die gegevens eerder zouden gebruiken maar op zich wel logisch omdat je het bij GC 6 maanden later in kan laten gaan en in de tussentijd kan er qua verbruik nog wat veranderen.TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:19:
Ik heb net GC klantenservice gebeld.
Allen bij het invullen heb ik 7000kw verbruik ingevuld ipv 700
Ik had een variabel contract. Nu met een 3-jaar vast heb ik iets lagere tarieven en 175 eur MM tegoed gehad. Is Essent zo ‘gul’ omdat ik voor drie jaar bij ze teken, want wat zou anders hun voordeel zijn?
Marktaandeel. Massa is kassa. Ze draaien er echt geen verlies op. Maak je geen zorgen. Ze verdienen nog eens extra aan alle slapers. Ze weten dat er een markt is die ieder jaar overstapt (zoals ik al 15 jaar) en die willen ze hebben.ione schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:52:
Ik had een variabel contract. Nu met een 3-jaar vast heb ik iets lagere tarieven en 175 eur MM tegoed gehad. Is Essent zo ‘gul’ omdat ik voor drie jaar bij ze teken, want wat zou anders hun voordeel zijn?
Ik anticipeer dan op de kans dat gas met cashback 1 jaar goedkoper blijft. Scheelt me zo'n €250,- dit eerste jaar. Ik blijf daarmee hoppen.
[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2024 12:06 ]
Haha nee maak me geen zorgen. Meer dat ik mij afvroeg ‘what’s the catch’. En of ik iets over het hoofd zag en later toch nadelig zou zijn.MotorBeast schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:00:
[...]
Marktaandeel. Massa is kassa. Ze draaien er echt geen verlies op. Maak je geen zorgen.
Ik besef me heel goed dat ik zelfs met dit contract nog de grootse verliezer ben van de twee contractpartijen :-)
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic