Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Martin7182 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:25:
[...]

"als" inderdaad. Heb geen nageslacht, na mij stopt de vervuiling _O- Betaal wel kinderbijslag en straks zonnepanelenboete 8)7
Ik bedoel als je geen gratis hout hebt. Ik heb 2 jaar geleden nog gevraagd hier aan hovenier die altijd mijn hout verzorgde wat hij vroeg .... €110,- per m3. 8)7 Niet gedroogd. Kan je beter je WP wat hoger opstoken. Is nog steeds fors goedkoper.......en schoner. Zelfs zonder zonnepanelen. En met zonnepanelen lekker iedere Kwh opsnoepen zodra het stookseizoen weer begint.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:26
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Elk nadeel, heb zijn voordeel en omgekeerd. Ideetje....dan privatiseren we ook maar de Politie, Gemeentehuizen, Brandweer, Rijkswaterstaat etc etc. _O-
En 1 liter commercieel geprivatiseerd water kost 1,- euro wat let ze. _O-

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
Snarfie31 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:43:
[...]

En 1 liter commercieel geprivatiseerd water kost 1,- euro wat let ze. _O-
Ik voel hem al aankomen: Het water-boete topic. :+ Al hoewel met steeds meer droge zomers. :X

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:42
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Elk nadeel, heb zijn voordeel en omgekeerd. Ideetje....dan privatiseren we ook maar de Politie, Gemeentehuizen, Brandweer, Rijkswaterstaat etc etc. _O-
Met uitzondeling van de Politie zie ik geen probleem met het privatiseren van de andere opties die je noemt. Integendeel.

Gemeente grotendeels afschaffen.Niet meer voor elke scheet een vergunning nodig hebben waar dik voor betaald moet worden
Brandweer, als een abbonnement te kopen door de gebouweigenaar. Doe je mee dan wordt je huis zonodig geblust en anders laten ze het rustig uitbranden.
Rijkswaterstaat. Heel graag. De wegen worden dan via tol en of kmheffing gefinancieerd en zijn niet meer afhankelijk van politiek geneuzel over budgetten die wel of niet beschikbaar zijn afhankelijk of er op dat moment een pro auto rechtse of een anti auto linkse regering aan de macht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:59:
[...]

....

Gemeente grotendeels afschaffen.Niet meer voor elke scheet een vergunning nodig hebben waar dik voor betaald moet worden
Dan krijg je eerst een heffing voor het idee van een scheet, met een naheffing als die scheet er uiteindelijk komt.
En dan salespersonen die een bonus krijgen op het aantal scheten ze bij de "klanten" eruit weten te persen?
Brandweer, als een abbonnement te kopen door de gebouweigenaar. Doe je mee dan wordt je huis zonodig geblust en anders laten ze het rustig uitbranden.
Niet een maandje vergeten dan.
Goedkopere abonnementen met reclames? Of laten ze dan de helft van je woning staan?
Rijkswaterstaat. Heel graag. De wegen worden dan via tol en of kmheffing gefinancieerd en zijn niet meer afhankelijk van politiek geneuzel over budgetten die wel of niet beschikbaar zijn afhankelijk of er op dat moment een pro auto rechtse of een anti auto linkse regering aan de macht is.
Op zich heb ik niets tegen tolwegen, zoals ook in FR en IT, waar je betaalt tussen 2 punten, en secundair gratis is, maar dan moet er toch wel iets gedaan worden met alle belastingen op brandstof.

Maar alle gekheid terzijde.
Ik ben zelf wel van mening dat publieke noodzaken, dus inderdaad energie, water, politie, brandweer, zorg, niet in handen moeten zijn van private partijen, vroeg of laat komt er altijd een winstcomponent om de hoek kijken.
Alhoewel in het publieke domein mag er inderdaad soms ook wel eens wat gas gegeven worden en kritischer worden gekeken en gehandeld.

Dan voorkom je ook, zoals eerder al is opgemerkt, dat de visie van de overheid, haaks staat op het belang van de energiemaatschappijen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticTiger op 30-05-2024 13:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Met uitzondeling van de Politie zie ik geen probleem met het privatiseren van de andere opties die je noemt. Integendeel.

Dan ga je hetzelfde krijgen als nu met energie. Het jij hebt "een houtenhuis dus je betaalt je blauw boete" of, daar rijden weinig auto's dus we sluiten de weg af regeling en onderhouden hem niet meer, etc etc. Maar we gaan te ver offtopic.

Ontopic:
Er wordt gewoon nu winst gemaakt door energiebedrijven, het draaft wellicht door, wij proberen de mazen te vinden en denk, jawel, dat het aan de regering is om in te gaan grijpen. We hebben er zelf rechtstreeks gewoon geen enkele invloed op. Piepen hier gaat ons in ieder geval niets brengen.

Help elkaar gewoon. Ik ga vanmiddag weer een buurvrouw, weduwe, naar GC helpen met zonnepanelen op haar dak. Daar haal ik dan wel weer plezier uit. Beter dan klagen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:35
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Ik voel hem al aankomen: Het water-boete topic. :+ Al hoewel met steeds meer droge zomers. :X
Mark my words: binnen 10 jaar is het water in de zomer duurder dan in de winter.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
dimi_v schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:35:
En nog een knuppel in het hoenderhok, Enexis vindt het eerlijker om de netwerkkosten te verdubbelen voor “grootverbruikers”:

https://www.ad.nl/economi...eer-geld-van-je~a5bbc9cd/

Gaat de goede kant op zo. Het frame “eerlijk” zal het goed doen bij de dieselende fabrieksarbeider in zijn sociale huurwoning met oude CV ketel zonder PV
Grappig dat men wel bij warmtenetten weer gelijke tarieven wil. Make up your mind!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtlYy3btUZSEmlxJ7JmAILerc6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XS8HNE4CtfQEGfnFNK4cdkF1.png?f=user_large
President schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:19:
[...]

:9~
Als dat er doorheen gaat dan wordt het tijd voor een techniek waarbij je je zonnepanelen alleen stroom laat opwekken wat je daadwerkelijk direct zelf gebruikt en de rest laat aftoppen/uitzetten...
In plaats van teruglevering wordt het straks kijken of deze er überhaupt nog is als het salderen is afgeschaft.

Los daarvan ben ik uiteraard wel voorstander dat mensen die hun schuur vol hebben liggen met 50+ panelen extra gaan betalen. Dat is geen consumenten gebruik meer en zal inderdaad wel tot problemen kunnen leiden. Al zou dat toch ook wel op wijkniveau bekeken moeten worden, dan kan de netbeheerder ook gewoon aangeven of je wel of geen panelen moet nemen per wijk.

Los daarvan wordt het ook tijd dat het hele fabeltje van de energietransitie zo snel mogelijk wordt geannuleerd. Elektrische auto's? Warmtepompen? Boek als overheid eens heel snel alle voorkanten van alle kranten en laat daarin opschrijven dat de verdachte energietransitie onmogelijk is en alleen voor rijke mensen realistisch is die op jaarbasis een paar honderd of duizend euro extra willen uitgeven aan 'het goede doel'
Iemand met zoveel panelen draait niet op 3x25A en heeft dus al een hogere tarieven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxkSJrWDXj-SRtz0ya1wvQsIdAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UCyFs3p39dIltxWLNUQlnwdD.png?f=user_large

Maar wacht, Mike, er is meeeerrrr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM4cp27EL9cDnhtr6_xY5KoiV2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JgQWC1P8Kqo6ILBLqFUCTB3k.png?f=user_large

50x400= 20 kW. Dat is minimaal 3x35A hoofdaansluiting en betaalt al 1.300 euro per jaar extra.
Homer-Simpson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:21:
[...]

Bijzondere redenatie is dat. Ik woon in een nieuwbouwwoning (all electric), heb volop PV en een EV maar het net hier is nieuw en dus toekomstbestendig. Mogen mijn netwerklasten dan ook gehalveerd worden aangezien er geen investeringen meer benodigd zijn?
Nee, ze hebben juist veel geïnvesteerd zodat jouw net al verzwaard is aangelegd. Dus kunnen we even vangen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:41
Señor Sjon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:17:
Maar wacht, Mike, er is meeeerrrr
offtopic:
Wie deze snapt is al wat ouder... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 19:52
Ik heb 28 zonnepanelen, vanuit het nieuwbouwproject (pakweg 600 woningen, allemaal nul-op-de-meter) op mijn dak liggen, incl warmtepomp. Helaas geen EV maar wél 1 airco op zolder, aangezien we daar slapen. Om mijn overschot niet te laten verdampen, zou ik eigenlijk in iedere kamer maar een airco moeten hangen, die de gehele zomer laten loeien. Heb je geen/minder boete en verbruik je veel stroom. Alleen dat gaat ook echt tegen mijn principes in over verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
tiswat schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:30:
Ik heb 28 zonnepanelen, vanuit het nieuwbouwproject (pakweg 600 woningen, allemaal nul-op-de-meter) op mijn dak liggen, incl warmtepomp. Helaas geen EV maar wél 1 airco op zolder, aangezien we daar slapen. Om mijn overschot niet te laten verdampen, zou ik eigenlijk in iedere kamer maar een airco moeten hangen, die de gehele zomer laten loeien. Heb je geen/minder boete en verbruik je veel stroom. Alleen dat gaat ook echt tegen mijn principes in over verduurzaming.
Helaas voor je. Koelen verbruikt bijna niets. Hier zo'n 300kWh gemiddeld voor 140m2. Wel lekker. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57

Wuursj

want worst is al bezet

MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Die terugleverboete bestaat al. Dat heet rioolbelasting :P

Samen met flexibele waterprijzen? Dan wordt die regenopvang-in-kruipruimte die ik aan het bouwen ben opeens wel rendabel :Y

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:34
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Helaas voor je. Koelen verbruikt bijna niets. Hier zo'n 300kWh gemiddeld voor 140m2. Wel lekker. 8)
Volgens de reclame van super air cooler 2000 op TV gebruikt een airco 2kWh per uur om te koelen...
Denk dat daar ook een beetje het beeld vandaan komt dat airco's enerigezuipers zijn.
Alle gekheid op een stokje, als ik zie dat m'n 3.5kW airco zomerdag zo'n 300Watt per uur nodig heeft, dan valt dat reuze mee.

Ik heb augustus vorig jaar 40kWh gebruikt om 2 slaapkamers, de garage en de huiskamer te koelen.
In diezelfde maand heb ik 700kWh opgewekt met mijn panelen.

Een airco is heerlijk, maar is niet de oplossing om de terugleverkosten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Wie deze snapt is al wat ouder... :P
Amazing Mike... geniaal was dat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:46

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kan een energieleverancier de terugleverkosten ook per kwartaal / halfjaarlijks aanpassen bij een variabel contract? Of zien jullie dat niet zo snel gebeuren.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
[...]

Wauw, hoe kun je denken dat dit zou werken? Mocht je eens lekker de tijd hebben dan hier een schoolvoorbeeld van lekker Libertarisch denken dat verzandt in de (te verwachten) nachtmerrie: https://www.vox.com/polic...-matthew-hongoltz-hetling

TL:DR: amerikaanse dorpje wordt overgenomen door mensen die nul regels willen. Gevolg is dat al het afval in de bosjes beland, de brandweer en politie niet meer kunnen werken want ze hebben niet genoeg inkomsten om hun auto op de weg te houden en uiteindelijk worden de beren zo brutaal dat ze mensen aanvallen omdat er ineens overal eten te vinden is >:)

Je weet dat er al heel lang geleden een Romeinse keizer was die mensen letterlijk afperste met jouw voorgestelde brandweer-scam? gewoon lekker huizen af laten fikken tenzij je exorbitante bedragen neertelt. Nee mooi systeem .... |:( :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 11:10
Om 10.15 stond ik bij de MM in Ams Zo om een contract met Essent te scoren. Het 1e wat de medewerker mij vroeg: "zeker via Tweakers?"

Het gaat rond in de whatsapp groep van de Essent mensen die bij de MediaMarkt staan; het loopt storm.

Contract had ik 10 minuten later in mn mailbox, dus ik zit voor eventjes goed.

Ingangsdatum 1 juli; geeft me nog wat tijd om mijn schuld aan Vattenfaal iets te verkleinen.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 30-05-2024 14:33 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hansdegit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:32:
Om 10.15 stond ik bij de MM in Ams Zo om een contract met Essent te scoren. Het 1e wat de medewerker mij vroeg: "zeker via Tweakers?"

Het gaat rond in de whatsapp groep van de Essent mensen die bij de MediaMarkt staan; het loopt storm.

Ingangsdatum 1 juli; geeft me nog wat tijd om mijn schuld aan Vattenfaal iets te verkleinen.
Wedden dat Tweakers meedeelt in de winst? Oftewel de kosten zijn nog te hoog. Ik las dat ergens op Social Media. Het is gewoon een complot. :+ (geintje natuurlijk maar sommige mensen zoeken tegenwoordig overal wat achter). Nog een leuke, extra korting vragen aan de medewerker van zijn salaris want ik durf te wedden dat die op provisiebasis staan en nu door ons meer verdienen. Mee profiteren van de vrije markteconomie zullen we potverdorie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:32
Devke schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
Heeft daar niks mee te maken. Ik word een beetje moe van bedrijven die allerlei trucjes uithalen om veel en veel te veel geld laten vloeien naar aandeelhouders ten koste van de gewone man! Ook daar is de balans compleet verstoord. Als belegger weet je dat heel goed 😉
Het gaat hier uiteindelijk over Enexis en hun 'trucjes voor de grote boze extreemrijke aandeelhouders' toch? Wie denk je dat de aandeelhouders van Enexis zijn?
Devke schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:29:
Denk je dat ik geen aandelen bezit? Dan mag ik als aandeelhouder er toch iets van vinden?
Dat mag ook, via de aandeelhoudersvergadering. Dat wordt dus aandelen van Enexis kopen, succes daarmee overigens.
Devke schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:00:
Iedereen in de keten ziet ineens problemen of onrechtvaardigheden. Waren die er dan 12 jaar geleden niet ofzo? Nieuw verdienmodel.
Ik ben het niet helemaal oneens met je. Echter in dit geval ben ik benieuwd of mensen dit konden voorzien. Laten we niet vergeten dat 12 jaar geleden de Tesla Model S nog niet eens op de Nederlandse markt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:14:
Kan een energieleverancier de terugleverkosten ook per kwartaal / halfjaarlijks aanpassen bij een variabel contract? Of zien jullie dat niet zo snel gebeuren.
Ja, dat kan zeker. Maar voorlopig verwacht ik dat nog niet, ook omdat een aantal energiemaatschappijen met staffels werkt.
Maar in de toekomst zullen ze dit vast net zo vaak wijzigen als dat ze hun levertarieven wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
hansdegit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:32:

Op de valreep. Ik was er vorige week en toen was Tweakers nog niet bij ze bekend.

Kreeg net nog een mail van Essent dat ik snel mijn contract moest verlengen, want anders ga ik over op variabele tarieven... Ze hebben denk ik wat achterstand met het verwerken van al die contracten :*)

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2024 15:53 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05 18:27
Mijn vrouw heeft zojuist bij de mediamarkt ook essent afgesloten.
Tot mijn verbasing staat in de bijlage van de mail "Mijn Tarievenoverzicht" onderaan bij de toelichting:
Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. De hoogte van de terugleverkosten vind je
in een tabel in de bijlage bij je energiecontract.
De definitieve terugleverkosten zie je terug op je jaarrekening of eindrekening. Deze kosten bepalen we op basis van de daadwerkelijk geregistreerde teruglevering.
Kan dit echter nergens terugvinden, en het essent mannetje zei zelfs tegen mijn vrouw dat het zonder zou zijn want we hadden er explicit om gevraagd......

Iemand enig idee?

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 07:30
eltweako schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Omdat de deal van de mediamarkt nog zonder boete is.
is online bestellen bij essent dat niet dan? Zie nog niks over terugleverkosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyOS7ziVCziQYMtVekrJAa-2De8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQEgxdL2dsGYeJezgUrgcgjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
dooiedodo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:40:
[...]

is online bestellen bij essent dat niet dan? Zie nog niks over terugleverkosten.
[Afbeelding]
Dat is 1 jaar, bij de MM actie krijg je met panelen een 3 jarig contract.
Al vind ik het bericht van @TurboNick3 wat verontrustend, iemand anders dit ook al kunnen vaststellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Al vind ik het bericht van @TurboNick3 wat verontrustend, iemand anders dit ook al kunnen vaststellen?
Dit staat er op de website van hen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijpjC3Ua0nxrxJGqeilrHvA3NZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Lvm26Asy10aZcfwjZh8IwnY.jpg?f=fotoalbum_large

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
[...]

ah.. ik snap nu, dat zag ik nergens. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Dit staat er op de website van hen.

[Afbeelding]
Maar wat nou als ze in de contracten die vandaag aangeboden worden "stiekem" de terugleverkosten hebben opgenomen?
Dan teken je dus voor 3 jaar terugleverkosten.

Dat zie ik Essent overigens wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:48:
[...]

Maar wat nou als ze in de contracten die vandaag aangeboden worden "stiekem" de terugleverkosten hebben opgenomen?
Dan teken je dus voor 3 jaar terugleverkosten.

Dat zie ik Essent overigens wel doen.
Ehh dat kun je dat Essent mannetje (zal wel een student zijn met een Essent T-shirt aan die wat getallen in een pc tikt en een algemeen verhaaltje afsteekt) bij de MM vragen toch. En als ze het doen kun je alsnog binnen zoveel dagen het contract opzeggen?

[ Voor 11% gewijzigd door JoeZuCK op 30-05-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ik heb zojuist gebeld met Essent

want ik kon die terugleverkosten nergens terugvinden ook.

De beste man was zeer vriendelijk, heeft het opgezocht en zei me dat ze daar 2,44 euro per dag in mijn geval voor in rekening brengen op basis van 7000kw verbruik en 7000kw opwek per jaar.

ik heb meteen weer geannulleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 21:12
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:32:
Tot mijn verbasing staat in de bijlage van de mail "Mijn Tarievenoverzicht" onderaan bij de toelichting:

[...]

Kan dit echter nergens terugvinden, en het essent mannetje zei zelfs tegen mijn vrouw dat het zonder zou zijn want we hadden er explicit om gevraagd......

Iemand enig idee?
Ai dan heb je de verkeerde makker. Bij mij staat dat niet vermeld..

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06

[...]

Iemand enig idee?
Dan heb je een ander MM contract dan mij. Ik heb hem gisteren afgesloten.

Dit staat er bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ftmjx2zwFNJDlQOQXmnlzMHe7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCriLdrM9SsCwFxVu8BxyTum.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TurboNick3
Ja hebben ze vandaag stiekem de kleine lettertjes toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or691-Cy6dkIzvI7pcrT2uKsihc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hkjCJjkucMKOkSDQ68WXXTCX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:55:

[Afbeelding]
dan is die voor 1 jaar vast via website nog wel een mogelijkheid als ik dat zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Echt vervelend man, ben waarschijnlijk gewoon te laat en dat terwijl wij echt graag 3jaar lang geen gedoe meer wilde hebben met die contracten.

Heeft iemand nog een alternatief? tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:59:
Echt vervelend man, ben waarschijnlijk gewoon te laat en dat terwijl wij echt graag 3jaar lang geen gedoe meer wilde hebben met die contracten.

Heeft iemand nog een alternatief? tip?
Greenchoice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online

[...]

Iemand enig idee?
Heb je deze productvoorwaarden: https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf

Of de nieuwe: https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2024.pdf

Bij de eerste zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:17
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
Ik heb zojuist gebeld met Essent

want ik kon die terugleverkosten nergens terugvinden ook.

De beste man was zeer vriendelijk, heeft het opgezocht en zei me dat ze daar 2,44 euro per dag in mijn geval voor in rekening brengen op basis van 7000kw verbruik en 7000kw opwek per jaar.

ik heb meteen weer geannulleerd!
lees eens een post hierboven, je was denk ik te snel. overigens betaal je alleen een boete over wat je aan het net terugleverd, je opwek heeft daar dus niet mee te maken = teruglevering = opwek - eigen direct verbruik van je opwek.

en je direct eigen verbruik van je opwek is circa 30-35% van het totale opwek, dus le zou dus maar over circa 4.500 kWh teruglevering de boete betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 30-05-2024 17:05 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12
Gisteravond afgesloten alleen stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U75cMARqzvI02lCzm_kYhaS42uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4E2Ln3aJ8aYt0ldtiUlXokGB.png?f=fotoalbum_large
Het werd ze toch te heet onder de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50

[Afbeelding]
@TurboNick3 Heeft het contract nog steeds dezelfde benaming ? : Groene Stroom Zeker Retail ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jullie laten allemaal screenshots zien van een Toelichting, daar heb je niet veel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ok.. Denk.. Ga even zo langs de Mediamarkt om nog even een 3 jarig contract te scoren zonder terugleveringskosten op de enige avond in de week (koopavond) dat ik van huis kan, hebben ze dit dus stilletjes gewijzigd? Heeft zeker dan geen zin meer nu te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door JoeZuCK op 30-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
In de "Welkom by essent" mail zijn geen productvoorwaarde meegestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:21

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

dooiedodo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
36 cent per dag klopt toch gewoon? Dat is 11 euro per maand en heeft iedereen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:47
[...]

Bij mij staat er dit onder "Toelichting"; dinsdag afgesloten in de MM.
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Heb je dan helemaal geen e-mail gehad met het daadwerkelijke contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 08:52

DJR

[...]

Iemand enig idee?
Ik heb gisteren 29/5 bij MediaMarkt de 3 jarige deal voor electriceit afgesloten en in de bijlage onder "Toelichting" lees ik hier niets over. Dit staat er:

De vermelde tarieven zijn geldig vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst zoals vermeld in de Energieovereenkomst. De tarieven voor levering en
teruglevering bij variabele prijs-producten, netbeheerkosten, energiebelasting en btw kunnen periodiek wijzigen. De tarieven voor levering en
teruglevering bij vaste prijs-producten blijven hetzelfde gedurende de looptijd van het contract.
Elektriciteit: Bij enkeltarief is het tarief altijd gelijk. Het maakt niet uit op welk tijdstip de stroom wordt verbruikt. Bij dubbeltarief gebruiken we twee
tarieven. Het daltarief is van toepassing op het verbruik in de uren van 21:00 tot 07:00 uur (Noord-Brabant en Limburg) of van 23:00 tot 07:00 uur
(overige provincies) op werkdagen, en in alle uren in het weekeinde en op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede
Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Het normaaltarief is van toepassing op het verbruik in alle overige uren. Het dubbeltarief voor elektriciteit
is uitsluitend mogelijk in combinatie met een slimme meter.
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
pjotter1965 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:05:
[...]

@TurboNick3 Heeft het contract nog steeds dezelfde benaming ? : Groene Stroom Zeker Retail ?
Ja dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqnxAac1aqHps55WlphsK8w3sbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6c4ZEERxoFI7QAtc8ywsVvql.png?f=user_large
Kleine lettertjes tweede link, Productvoorwaarden Essent Vast die opent dan de voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
Elias2020 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:06:
[...]

36 cent per dag klopt toch gewoon? Dat is 11 euro per maand en heeft iedereen?!
Jij refereerd naar de leveringskosten, dat is iets anders als de terugleverkosten
die terugleverkosten is wat je niet wilt juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:21

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Jij refereerd naar de leveringskosten, dat is iets anders als de terugleverkosten
die terugleverkosten is wat je niet wilt juist
Klopt. Niet goed gekeken.

Wel mooi balen zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Essent heeft vandaag de nieuwe voorwaarden aan hun website toegevoegd, die gaan gelden vanaf 1 juni. Het kan zijn dat ze hun e-mails ook al hebben aangepast aan de nieuwe situatie.

Maar het gaat niet om de toelichting in een e-mail, het gaat om het contract en onder welke voorwaarden deze vallen.

Dat zouden nog steeds deze moeten zijn: https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf

En niet de nieuwe: https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2024.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 30-05-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:05:
Ok.. Denk.. Ga even zo langs de Mediamarkt om nog even een 3 jarig contract te scoren zonder terugleveringskosten op de enige avond in de week (koopavond) dat ik van huis kan, hebben ze dit dus stilletjes gewijzigd? Heeft zeker dan geen zin meer nu te gaan.
Gewoon proberen, je hebt 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
pep_82 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]
Kleine lettertjes tweede link, Productvoorwaarden Essent Vast die opent dan de voorwaarden
Naar aanleiding van jou post toch het account geactiveerd en zo te zien staat bij mij wel degelijk terugleverkosten in beeld.
Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, zou ik niet alleen uitgaan van de productvoorwaarden omdat ze simpelweg in dat eerste mailtje al stiekem terugleverkosten vermeld hadden. vind het dan toch te groot risico.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpC1Xl334jTmMz2Don933VmaHl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2mpZnogtXLy1FUx6wCzQ5ey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@TurboNick3 Lekker een GC contractje afsluiten nu het nog kan. De links staan op meerdere plekken genoemd in dit topic en in het topic "energieleveranciers aanbiedingen".
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 18% gewijzigd door eltweako op 30-05-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 21:12
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Naar aanleiding van jou post toch het account geactiveerd en zo te zien staat bij mij wel degelijk terugleverkosten in beeld.
Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, zou ik niet alleen uitgaan van de productvoorwaarden omdat ze simpelweg in dat eerste mailtje al stiekem terugleverkosten vermeld hadden. vind het dan toch te groot risico.
[Afbeelding]
Dat is gewoon een welkoms pagina met wat algemene info. Dat zegt niks over je contract.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:14:

[Afbeelding]
Ik zie alleen een generale notificatie over de aankondiging van Terugleverkosten.

Heb je nog meer screenshots van je mail zonder persoonlijke info vrij te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:41

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
pep_82 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]
Is dit een screenshot van een tweede mail die je krijgt na de welkomst mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sorry, foutje bij het kopiëren, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:19:
[...]

Ik zie alleen een generale notificatie over de aankondiging van Terugleverkosten.

Heb je nog meer screenshots van je mail zonder persoonlijke info vrij te geven?
Ja die verwijst naar een link die publiek is: https://www.essent.nl/zonnepanelen/kosten/terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
de Peer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:04:
Er zijn nu volgens mij een paar energieleveranciers die geen terugleverboete rekenen over de eerste 500-1000 kWh. Dat maakt het aantrekkelijk om telkens na elke 1000kWh over te stappen naar een andere leverancier. Dat wordt weer een leuke puzzle.

In de winter niet natuurlijk, want dan wil je salderen
https://www.enexis.nl/zak...ting-met-extra-meetpunten

Tijd voor de meerdere leveranciers op 1 punt en een slim home assistant scriptje om tussen de twee te schakelen wanneer nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK5WnpXIRwemjKt0_5ifgsbwSL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RfpLL3NwQb5Y7nYGCDqs2eto.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben er ook extra verduidelijking bij staan op hun site.

https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
hoevenpe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Het probleem is dat beide partijen gelijk hebben: mensen die investeren ervaren dat als 'vooruitbetaling' die terugverdiend moet worden, deze investering kan alleen renderen als het net op orde en in de winter voldoende piekcapaciteit beschikbaar is.

De kosten van dat laatste zijn reëel en worden nu over alle gebruikers uitgesmeerd, zonder al die 'investeringen' van jou en mij zou dat niet nodig zijn geweest. Laat je iedereen daarvoor opdraaien, al dan niet uit algemene middelen, of pas je ook op het net de 'vervuiler' betaald toe?
Naast minder uitstoot is het juist in het belang van iedereen dat we minder afhankelijk zijn van olie en gas. Dat we naast schonere lucht ook niet afhankelijk moeten willen zijn van landen zoals Rusland, Saudi Arabië etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Zoals eerder aangegeven, als Essent de contracten aangepast heeft, en je nu dus voor 1 juni een contract stuurt met terugleverkosten, dan gelden die gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:29:
Zoals eerder aangegeven, als Essent de contracten aangepast heeft, en je nu dus voor 1 juni een contract stuurt met terugleverkosten, dan gelden die gewoon.
Ja maar het is nog steeds niet duidelijk of het contract zelf terugleverkosten heeft, te weinig informatie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Is dit een screenshot van een tweede mail die je krijgt na de welkomst mail?
Dit komt uit de "Welkom bij Essent" e-mail.
Deze bevat de bijlagen: Mijn tarievenoverzicht, Mijn actievoorwaarden en Mijn energieovereenkomst.
Dit is ook mijn enige e-mail betreffende het contract, de andere e-mail betreft het activeren van het account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Er was een duidelijk verschil in het stukje toelichting tussen wat ik kreeg en mijn voorganger deelde
Dat het "terugleverkosten" woordje erin genoemd werd geeft al genoeg redenen om aan te nemen dat ze het ook daadwerkelijk in rekening gaan brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh-JQJZJBs-aDnbsyBSgOuaJkEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuIyLom7efAEttTvZjpTmQ4L.jpg?f=fotoalbum_large
overige bij GC ook de voorwaardes aan het lezen en dit is ook verontrustend:
Aanpassing Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Let op gaat hier over vergoeding dus niet betalen maar er staat voorwaarde aanpassen in algemeen door die en/of.

[ Voor 25% gewijzigd door TurboNick3 op 30-05-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Nuevocasa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Naast minder uitstoot is het juist in het belang van iedereen dat we minder afhankelijk zijn van olie en gas. Dat we naast schonere lucht ook niet afhankelijk moeten willen zijn van landen zoals Rusland, Saudi Arabië etc.
Ik ben dan wel weer benieuwd of we ook een boete krijgen op fossiel vanwege het bewapenen wat nodig is vanwege het geld dat naar Rusland vloeit waar ze raketten mee kopen die voor ons bedoeld zijn. De "herbewapeningstoeslag" op benzine en gas.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:36:
Er was een duidelijk verschil in het stukje toelichting tussen wat ik kreeg en mijn voorganger deelde
Dat het "terugleverkosten" woordje erin genoemd werd geeft al genoeg redenen om aan te nemen dat ze het ook daadwerkelijk in rekening gaan brengen.
Nee, je contract voorwaarden is het enige dat telt. Anders heeft een contract geen zin.
Aanpassing Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Let op gaat hier over vergoeding dus niet betalen maar er staat voorwaarde aanpassen in algemeen door die en/of.
Ze mogen die voorwaarden aanpassen maar dat geldt dan niet voor al afgesloten contracten. Zelfde als hierboven. Als dat wel zo zou zijn heeft een contract geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:47
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:36:
[Afbeelding]
Maar naar welke datum productvoorwaarden linkt je "Welkom bij Essent" mail nou? Te vinden onder kopje "de kleine lettertjes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
THM0 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:56:
[...]

Maar naar welke datum productvoorwaarden linkt je "Welkom bij Essent" mail nou? Te vinden onder kopje "de kleine lettertjes"
in de welkomst mail staat deze link naar "Productvoorwaarden Essent Vast"
https://emea01.safelinks....Y6f%2FbWm34%3D&reserved=0
Maar die is mij dus niet heilig, ik wil geen risico lopen gezeik te krijgen omdat bij mij wel terugleverkosten vermeld is bij de Tarievenoverzicht bijlage en bij mijn voorganger die alinea volledig weg is.
dus ze hebben zichzelf toch een opening gegeven.
Maar zoals eerder vermeld, ik heb essent gebeld en ernaar gevraagd en de medewerker gaf dus aan voor mijn contract geld die 2,40 per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door TurboNick3 op 30-05-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Staat nog iets extra's in de toelichting:

De vermelde tarieven zijn geldig vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst zoals vermeld in de Energieovereenkomst. De tarieven voor levering,
teruglevering en de terugleverkosten bij variabele prijs-producten, netbeheerkosten, energiebelasting en btw kunnen periodiek wijzigen. De tarieven
voor levering en teruglevering bij vaste prijs-producten blijven hetzelfde gedurende de looptijd van het contract...

Wel echt gehaaid als ze er dat nog in fietsen... maar hierboven lijkt toch echt te zetten dat TLK vooral geldt voor variabele contracten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:43
hoevenpe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Het probleem is dat beide partijen gelijk hebben: mensen die investeren ervaren dat als 'vooruitbetaling' die terugverdiend moet worden, deze investering kan alleen renderen als het net op orde en in de winter voldoende piekcapaciteit beschikbaar is.

De kosten van dat laatste zijn reëel en worden nu over alle gebruikers uitgesmeerd, zonder al die 'investeringen' van jou en mij zou dat niet nodig zijn geweest. Laat je iedereen daarvoor opdraaien, al dan niet uit algemene middelen, of pas je ook op het net de 'vervuiler' betaald toe?
Maar: iemand met zonnepanelen moet extra betalen

Iemand zonder zonnepanelen maar met elektrische auto, warmtepomp, etc hoeft niet extra te betalen?

Dat we met elkaar stroom anders moeten gebruiken (op andere tijdstippen); helemaal prima! Tv kijken wil ik op de reguliere tijden kunnen, voor het koken vind ik een accu in huis prima en de vaatwasser en/of wasmachine mag van mij prima ergens tussen 6u en 22u aan als dat beter is voor het net!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
pjotter1965 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Bij mij heet het Groene Stroom NL Zeker Retail...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:03:
[...]

in de welkomst mail staat deze link naar "Productvoorwaarden Essent Vast"
https://emea01.safelinks....Y6f%2FbWm34%3D&reserved=0
Maar die is mij dus niet heilig, ik wil geen risico lopen gezeik te krijgen omdat bij mij wel terugleverkosten vermeld is bij de Tarievenoverzicht bijlage en bij mijn voorganger die alinea volledig weg is.
dus ze hebben zichzelf toch een opening gegeven.
Dat zijn dus nog de oude voorwaarden en dus geen terugleverkosten. En ik neem aan dat in de tarieven zelf de terugleverkosten ook niet stonden.

Essent is bezig met de overgang naar de nieuwe voorwaarden en het nu al noemen van terugleverkosten in de toelichting is zeker slordig maar onderdeel van die overgang.

Ik begrijp dat je wantrouwig bent tegenover energieleveranciers maar je had nog het goede contract. Als je denkt dat ze dat zo maar aan kunnen passen dan heb je dat bij elke leverancier. Dan zou je volgens jouw redenering nergens meer terecht kunnen want ze kunnen altijd wat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ik kan nu bevestigen dat ik Greenchoice heb afgesloten via de bekende link.
Deze is ook inmiddels binnen met contract
en het hele woord "terugleverkosten" komt er niet in voor
Ook niet in de voorwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Overigens twijfel ik nog steeds omdat ik nu toch een 3 jarige financiele verplichting aan ga met als grote onzekere variabele de beleidswijzigingen van de overheid.

Daarnaast, stel ik zou willen verhuizen naar noem maar wat, spanje.
Dan kan je persoonsgebonden contract niet mee verhuisd worden.
en dan zijn ze gerechtigd een redelijke opzegboete in rekening te brengen.
en zover ik kon lezen is dat de verwachte verbruikskosten. dus bij een jaar eerder opzeggen kan dat aardig wat kosten.

Een alternatief zou zijn om dynamisch te gaan. Dan heb je soms negatieve prijs maar je kan dat voorkomen door in SolarEdge dynamische tarief in te stellen zodat de omvormer automatisch uitschakeld bij negatief prijs.
Daarmee gaat je opbrengst in KW en dus Saldering wel omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:22:
Overigens twijfel ik nog steeds omdat ik nu toch een 3 jarige financiele verplichting aan ga met als grote onzekere variabele de beleidswijzigingen van de overheid.
Waarom heb je dan niet 1 of 2 jaar bij Greenchoice genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Novax, dank hiervoor! De voorwaarden, ondanks dat de toelichting verwijst naar TLK, die geopend worden door de link in de e-mail, zijn de eerste.

De links in jouw originele post openen overigens voor mij nog steeds, echter niet als ik ze via een quote benader. Tussen beiden zie je inderdaad een duidelijk verschil... er is gewoon een extra kopje TLK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
EDIT: de TLK staan ook niet in de tarieven en ze verwijzen naar een tabel die niet bijgesloten is.

[ Voor 71% gewijzigd door Ninjetsu NL op 30-05-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46

de Peer

under peer review

Wunk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:27:
[...]

https://www.enexis.nl/zak...ting-met-extra-meetpunten

Tijd voor de meerdere leveranciers op 1 punt en een slim home assistant scriptje om tussen de twee te schakelen wanneer nodig ;-)
Dat heb ik al..
Echter ik doe het handmatig. Ik hoef niet zo vaak te schakelen dat automatisering financieel uit kan.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 30-05-2024 18:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboNick3
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Waarom heb je dan niet 1 of 2 jaar bij Greenchoice genomen?
Goede vraag.
Ik ben het geneuzel van die energiecontracten ook wel zat.
Met 3jaar vast zondder terugleverkosten heb ik in ieder geval nu even rust.
tot ze salderen weer afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Zo vanmiddag weer iemand geholpen. 3 jaar stroom via GC en 1 jaar gas via Delta met cashback. Verschil zo'n 4 tientjes per maand tov haar verlengingsvoorstel van Essent. GC 3 jaar Windstroom nog steeds interessant. Geen verschil wbt voorwaarden met mijn contract alleen de stroomprijs was iets omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Hmm hier net thuis van de Mediamarkt. De beste man was vol trots aan het vertellen hoeveel mensen hij wel niet geholpen had nu hij het nog kon aanbieden zonder TLK.."tell your friends!"

Vervolgens net de mail binnengekregen, de algemene voorwaarden in dat mailtje linken naar de juni 2024 versie en ook hier de toelichting waarin staat dat ze TLK in rekening brengen.

Beetje erg sneaky zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
En jawel er komt een nieuw topic: De warmtepomp-boete https://eenvandaag.avrotr...erlijker-verdeeld-worden/

Het eind is nu echt zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:43
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:00:
En jawel er komt een nieuw topic: De warmtepomp-boete https://eenvandaag.avrotr...erlijker-verdeeld-worden/

Het eind is nu echt zoek.
Tja, uiteindelijk wil ieder bedrijf gewoon winst maken... En alles wat extra kan opleveren is nu ineens een instrument wat gewoon wordt ingezet.

Uiteindelijk is het prijsverschil straks tussen wel of geen zonnepanelen hebben maar 5% op jaarbasis, tussen wel of geen gas verbruik 5% in totale kosten, etc.

Een ernstige ontwikkeling, ik ben zo blij dat ik niet in die energie transitie als pioneer ben meegegaan. Ik vind het daadwerkelijk sneu voor mensen die eigenlijk niet veel geld hebben maar net veel geld hebben uitgegeven aan warmtepompen, elektrische auto's, zonnepanelen, etc.

Gewoon een algehele energieboete, dit gaat verder dan alleen een zonnepanelen boete

Het feit dat je een euro uitgeeft aan de energietransitie betekent dus dat je de komende jaren dus makkelijk 0,10 per jaar hier extra aan kan spenderen tegenover iemand die de euro nooit heeft uitgegeven :+

[ Voor 9% gewijzigd door President op 30-05-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:50:
Hmm hier net thuis van de Mediamarkt. De beste man was vol trots aan het vertellen hoeveel mensen hij wel niet geholpen had nu hij het nog kon aanbieden zonder TLK.."tell your friends!"

Vervolgens net de mail binnengekregen, de algemene voorwaarden in dat mailtje linken naar de juni 2024 versie en ook hier de toelichting waarin staat dat ze TLK in rekening brengen.

Beetje erg sneaky zo..
Heb je die link ook? De Algemene Voorwaarden worden niet veranderd en zijn als sinds 2017 hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Een vriend van mij attendeerde me op dit artikel, misschien wel al wat ouder van weken terug maar toch:
https://www.energievergel...voor-zonnepaneelbezitters
Dus ook GC is niet zonder terugleverkosten. overigens heb ik dat nergens vermeld zien staan op het contract. maar ik heb ook nergens verteld bij het afsluiten dat ik ging terugleveren.
want er stond bij het invul formulier geen teruglever vakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

[Afbeelding]
Toch nog 'n keer hierop reageren.
Stond er ook daadwerkelijk een tabel in de bijlage van je contract?
Als dat niet was (en voor degenen die nog afsluiten en ook hier tegenaan lopen) dan geldt dat dus niet voor jouw contract.
Dan is het, zoals Novax aangeeft, dat ze een beetje te vroeg hun systemen aan het aanpassen zijn en er verkeerde extra info meekomt.
Misschien wel bewust, om de Tweakers die bij al die Essent stands komen in de MM nog even af te schrikken voor deze laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Nu online
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Heb je die link ook? De Algemene Voorwaarden worden niet veranderd en zijn als sinds 2017 hetzelfde.
Excuus, ik bedoelde de product voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E8ukQwnxWpa_zhOjbFi3TK0mIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoHcTwLULYbFbxvHLTRAPkq7.jpg?f=fotoalbum_large

Die linkt dus naar de juni 2024 versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGuW8ulzPqn63N2IAxTIju3lq6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOYWc0m6uWttiNBNAZZgLhY5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Als dat niet was (en voor degenen die nog afsluiten en ook hier tegenaan lopen) dan geldt dat dus niet voor jouw contract.
Dan is het, zoals Novax aangeeft, dat ze een beetje te vroeg hun systemen aan het aanpassen zijn en er verkeerde extra info meekomt.
Misschien wel bewust, om de Tweakers die bij al die Essent stands komen in de MM nog even af te schrikken voor deze laatste paar dagen.
Hoe "rechtsgeldig" zijn de linkjes in zo'n mail eigenlijk? Ook gelet op het feit dat het dynamische links zijn dus over een jaar alweer naar andere pdf'jes kunnen linken.

Of is het gewoon zo simpel dat "contract is 30 mei afgesloten, dan gelden de productvoorwaarden van juni 2023 omdat het simpelweg nog geen 1 juni 2024 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Excuus, ik bedoelde de product voorwaarden:

[Afbeelding]

Die linkt dus naar de juni 2024 versie.

[Afbeelding]
Hmm, dat is dus wel de verkeerde! Staat daar iets in over terugleverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 09:29
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Nee, je contract voorwaarden is het enige dat telt. Anders heeft een contract geen zin.

[...]

Ze mogen die voorwaarden aanpassen maar dat geldt dan niet voor al afgesloten contracten. Zelfde als hierboven. Als dat wel zo zou zijn heeft een contract geen zin.
Als in het contract of de Algemene Voorwaarden staat dat ze het eenzijdig mogen aanpassen dan is dat rechtsgeldig. Maar ze moeten de klant dan wel tijdig informeren hierover, en de klant heeft als consument dan het recht om het contract te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
oomenit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:14:
[...]

Hoe "rechtsgeldig" zijn de linkjes in zo'n mail eigenlijk? Ook gelet op het feit dat het dynamische links zijn dus over een jaar alweer naar andere pdf'jes kunnen linken.

Of is het gewoon zo simpel dat "contract is 30 mei afgesloten, dan gelden de productvoorwaarden van juni 2023 omdat het simpelweg nog geen 1 juni 2024 is?
Geen idee.

Ik zorg bij dit soort contracten dat ik alles download, dat ik, indien nodig, ze met 'de juiste pdf'jes' om de oren kan slaan.
Dus in dit geval zou ik iedereen aanraden om die pdf uit de link van Novax te downloaden. En wellicht ook de foto's van de stand uit dit topic (of als je bij de MM bent) waar ook op staat dat er geen TLK zijn.
En screenshots van de site van Essent waarop staat dat bij afsluiten voor 1 juni, dat er geen TLK zijn.

Hoe meer je van dit soort 'bewijsmateriaal' hebt, hoe sterker je staat, mocht her zo ver komen.
Al denk ik dat het niet zo ver komt, maar je hebt dan wel iets om in eerste instantie al een Essentmedewerker te kunnen overtuigen, mocht er toch iets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Truus01 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Zo net afgesloten. Medewerker beweerde bij hoog en bij laag dat die terugleveringskosten niet zouden gelden voor mij.

Wat bedoel je dan bij tabel in de bijlage van mijn contract? In de tabel van mijn tarievenoverzicht en zoals de medewerker op zijn scherm liet zien staat niets over terugleverkosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7zGrBiYqnwPBV01tRK8teDksw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KxFmATJFMRM2DBBtybbZ9j9S.jpg?f=user_large

Hoewel dat wel weer in de toelichting eronder staat, maar dat lijkt mij een algemene toelichting geupdate naar de voorwaarden die gelden vanaf 1 juni 2024?

Met andere woorden; ik mag er vanuit gaan dat ik geen terugleverkosten betaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:19:
Wat bedoel je dan bij tabel in de bijlage van mijn contract? In de tabel van mijn tarievenoverzicht en zoals de medewerker op zijn scherm liet zien staat niets over terugleverkosten:

Hoewel dat wel weer in de toelichting eronder staat, maar dat lijkt mij een algemene toelichting geupdate naar de voorwaarden die gelden vanaf 1 juni 2024?

In de toelichting staat iets over dat de TLK in een tabel in een bijlage bij het contract zou moeten staan.
Die is er niet, of het staat er niet, dan geldt het dus niet.

Ik zou er in jouw geval wel vanuit durven gaan dat ik geen TLK betaal. (Maar net zo goed wel de 'bewijzen' verzamelen, zoals ik in de post hierboven noem.)

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 30-05-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marktweakt schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:17:
Als in het contract of de Algemene Voorwaarden staat dat ze het eenzijdig mogen aanpassen dan is dat rechtsgeldig. Maar ze moeten de klant dan wel tijdig informeren hierover, en de klant heeft als consument dan het recht om het contract te beëindigen.
Klopt maar het ging in dit geval over een specifieke context. Overigens had ik ergens gelezen dat dat laatste ook niet zomaar zou mogen. Dat was nooit aan de orde tot de energie crisis. Dat consumenten niet moesten accepteren dat hun vaste contract werd beëindigt omdat de leverancier iets gewijzigd had. Want dan kan je als leverancier wel makkelijk ergens onder uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Nu online
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:14:
[...]

Hmm, dat is dus wel de verkeerde! Staat daar iets in over terugleverkosten?
Jep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le-327wy0l--u6wqtjIvZktcDkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiPODsGFU8LjnBIoPj3VF4EV.jpg?f=fotoalbum_large

Tja hoe ver ga ik hierin. Wat @Truus01 ook zegt, alle bestanden en screenshots downloaden. Alleen sta ik al 1-0 achter door het feit dat die linkjes in de mail naar de - voor mij - verkeerde voorwaarden linken. Wellicht kan ik het best hard maken bij Essent, morgen maar eens bellen. Maar ik ben er bang voor dat het gewoon de reactie "tja meneer, da's pech hebben" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JoeZuCK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Zo net afgesloten. Medewerker beweerde bij hoog en bij laag dat die terugleveringskosten niet zouden gelden voor mij.

[Afbeelding]

Wat heb jij bij het linkje van hier oomenit in "De zonnepanelen-boete"
Pagina: 1 ... 72 ... 142 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)